franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is dit een goeie starter-set of kan ik beter verder kijken? Het probleem wat ik zie is dat de 'stapgrootte' 1 graad is, bij een nauwkeurigheid van 2 graden. Ga ik daar heel hard tegenaan lopen?
[ Voor 14% gewijzigd door Tarin op 07-12-2017 11:18 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Is dit niet hetzelfde? https://www.lidl-shop.nl/...qiMHf87cF2kBoCYpcQAvD_BwE en https://www.lidl-shop.nl/...CrIhhDsQrjFhoCEloQAvD_BwETarin schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:53:
Ik zit al een tijd met het idee te spelen wat met sous-vide te doen en nu heeft onze lokale supermarkt dit ding van Medion in de aanbieding voor €50, en deze voor €30. Lijkt me beter dan een plastic bak met verwarmingselement, want beter geisoleerd en dus hogere efficientie? 5,5 liter inhoud klinkt als voldoende, toch? Drie extra rolletjes folie voor €8 erbij en ik kan een tijd vooruit.
Is dit een goeie starter-set of kan ik beter verder kijken?
Die vacumeermachine van de Lidl heb ik en die doet z'n werk. Het sous-vide apparaat weet ik niet, maar lijkt me dat daar weinig mis aan kan zijn (behalve minder accurate temperatuur). Zelf heb ik de ruimte niet voor zo'n groot apparaat, dus ik heb een Anova en dat bevalt mij prima. Voordeel is dat je zelf de bak erbij kan bedenken en een stuk meer liters ter beschikking hebt. En ik heb dat al zeer regelmatig nodig gehad (pulled pork, tomahawk steak, meerdere stukken vlees). 5 liter klinkt als vrij weinig. En je kunt sowieso voor langere bereidingstijden een koelbox gebruiken (doe ik). Ook prima geïsoleerd.
---edit---
Onnauwkeurigheid van een graad of wat is niet erg op zich, zolang je het maar weet (testen en dan alle gerechten een graad minder). Als het varieert dan is een of twee graden zeker veel vind ik persoonlijk. Ik zie dan al wel verschillen in uitkomst.
[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 07-12-2017 11:23 ]
Naar de Anova had ik ook gekeken maar die was vanwege de prijs wat verder buiten zicht gebleven. Ik ga nog even verder denken.
Als die Silvercrest stick een jaar geleden beschikbaar was geweest, dan had ik hem gekocht. Ziet er prima uit.Tarin schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:46:
@barrymossel Die ziet er inderdaad vergelijkbaar uit, en is ook €50 in Duitsland in de Lidl-online-store. En nu zie ik potverdorie ook deze die er dan weer interessanter uit ziet (inderdaad in combinatie met een kleine of grote koelbox).
Naar de Anova had ik ook gekeken maar die was vanwege de prijs wat verder buiten zicht gebleven. Ik ga nog even verder denken.
En voor een biefstukje kun je gewoon een pan gebruiken. Heb je altijd wel staan...
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
* Freee!! krijgt soms klachten van oudste zoon dat het eten te pittig is, als de sambal is uitgeschoten.
* Freee!! 's vrouw krijgt vaak klachten van oudste zoon dat het eten te pittig is, zonder sambal te gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 07-12-2017 15:25 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
I get your point, maar sous vide is soms ook gewoon heel erg makkelijk. Een voorbeeld: heb je bijv. weleens spareribs die 24+ uur in een sousvide bak gezeten hebben, om vervolgens 15min af te grillen in oven of bbq. Beter zal je niet krijgen met zo weinig effort.Gonadan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:02:
Koken moet toch ook een beetje leuk blijven? Al die apparatuur om dingen automatisch en precies goed te garen trekt mij niet zo. Dan maar een minder perfect stukje vlees, heb ik tenminste wel gewoon in de keuken kunnen hobbyen.
www.casarodriguillo.com
Ook niet met een fijne 3-2-1?Pinin schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:07:
I get your point, maar sous vide is soms ook gewoon heel erg makkelijk. Een voorbeeld: heb je bijv. weleens spareribs die 24+ uur in een sousvide bak gezeten hebben, om vervolgens 15min af te grillen in oven of bbq. Beter zal je niet krijgen
En dan nog, moeite geeft voldoening en dat bevorderd het beloningsgevoel. Perfectie is niet altijd beter, dat is precies mijn punt.
Als het daar om gaat zorg ik dat iemand anders het voor me doet. Best veel mensen die tegen betaling koken.met zo weinig effort.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja, ik denk dat jij idd beter geen sous vide kan gebruiken. Klinkt alsof je nogal wat vooroordelen hebt (nofi)Gonadan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:44:
[...]
Ook niet met een fijne 3-2-1?
En dan nog, moeite geeft voldoening en dat bevorderd het beloningsgevoel. Perfectie is niet altijd beter, dat is precies mijn punt.
[...]
Als het daar om gaat zorg ik dat iemand anders het voor me doet. Best veel mensen die tegen betaling koken.
Perfectie heeft er namelijk lang niet altijd iets mee te maken, dan kan je beter in de fat duck eten
[ Voor 8% gewijzigd door Pinin op 07-12-2017 16:51 ]
www.casarodriguillo.com
Ook kan je een temp sensor uit china voor weinig kopen en die aan de rijstkoker hangen (zo ben ik begonnen).
Ik heb twee van die silvercrest/medion dingen en ze werken goed. Heerlijk als je eens voor wat meer mensen moet koken met verschillende gangen - het voordeel van Sous Vide (en de oven) is dat het allemaal lekker rustig gaat waardoor je meer tijd hebt om dingen te doen zoals borden opmaken en met je gasten spreken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Haha, none taken. Maar dan doe jij de aanname dat ik iets tegen sous vide heb, dat is niet waar. Sous vide is een bereidingstechniek, maar kan ook gewoon in een pannetje.Pinin schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:50:
Tja, ik denk dat jij idd beter geen sous vide kan gebruiken. Klinkt alsof je nogal wat vooroordelen hebt (nofi)
Perfectie heeft er namelijk lang niet altijd iets mee te maken, dan kan je beter in de fat duck eten
Waar ik persoonlijk minder enthousiast van word is het gebruiken van allerlei apparaten. Of het nu om sous vide, slow cooker, rijst koker of stoven in de oven gaat, ik vind dat gewoon minder leuk. Da's gewoon mijn ding, ik vind het leuker om met de hand te hobbyen. Dat hoef je niet als persoonlijke kritiek te zien hoor.
Daarnaast ben ik soms ook gewoon lui hoor. Kijken hoe water kookt of kaas geraspt wordt is niet interessant, daarom heb ik een Quooker en keukenmachine. Maar spullen snijden doe ik weer graag zelf.
Ach, misschien ben ik wel raar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Yup, je spoort niet. Snijden is kut. Mise en place is kut. Stress in de keuken is kut.Gonadan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:17:
[...]
Haha, none taken. Maar dan doe jij de aanname dat ik iets tegen sous vide heb, dat is niet waar. Sous vide is een bereidingstechniek, maar kan ook gewoon in een pannetje.
Waar ik persoonlijk minder enthousiast van word is het gebruiken van allerlei apparaten. Of het nu om sous vide, slow cooker, rijst koker of stoven in de oven gaat, ik vind dat gewoon minder leuk. Da's gewoon mijn ding, ik vind het leuker om met de hand te hobbyen. Dat hoef je niet als persoonlijke kritiek te zien hoor.
Daarnaast ben ik soms ook gewoon lui hoor. Kijken hoe water kookt of kaas geraspt wordt is niet interessant, daarom heb ik een Quooker en keukenmachine. Maar spullen snijden doe ik weer graag zelf.
Ach, misschien ben ik wel raar.
Een mooi gerecht op tafel toveren is fantastisch. Mensen verrassen is fantastisch. Lekker eten is fantastisch.
Mijn inziens gaat het niet om de weg ernaar toe, maar om het resultaat. En ik sta met die sous-vide een stuk relaxter in de keuken én mijn vlees is 100% lekkerder bereid dan in een pan.
Ik heb liever ook geen muizen op mijn borden.
Maar de mise en place hou je los van de gaartechniek - of dat nu lekker rauw op hoog vuur is (heerlijk bij een black and blue steak uit de kolen) of uit een sous-vide apparaat (garnaal of kreeftstaarten 20 minuten in boter met sereh, chili peper, knoflook en gember - alles vers en dan 20 minuten op 54 graden) en dan effe de staart afgrillen en de botersaus over de saffraanrijst gieten? Dat red je niet voor 8+ personen, voor 2 is het al erg lastig.
Die snap ik niet - rijstkokers zijn de beste uitvinding ever! Je zet ze in de ochtend aan en je hebt de hele dag rijst. Brandt niet aan, droogt nauwelijks uit. Alleen voor nasi moet je een dag van te voren rijst maken zodat ie droog/oud genoeg is.
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 07-12-2017 21:31 ]
Dan kunnen we het beter eetclub dan kookclub noemen toch?barrymossel schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:10:
Mijn inziens gaat het niet om de weg ernaar toe, maar om het resultaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je zult toch moeten bereiden (koken) om iets moois vol trots neer te kunnen zetten.Gonadan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:15:
[...]
Dan kunnen we het beter eetclub dan kookclub noemen toch?
Dat was mijn oorspronkelijke plan, maar ik heb al teveel projectjes liggenfranssie schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:09:
[...]
Ook kan je een temp sensor uit china voor weinig kopen en die aan de rijstkoker hangen (zo ben ik begonnen).
Ik ga de stick van Silvercrest proberen, ben ik zo flexibel mogelijk en neemt het niet overdreven veel plaats in als ik ze niet gebruik
[ Voor 16% gewijzigd door Tarin op 08-12-2017 07:16 ]
Uiteraard, maar dat ik de mate van mijn trots relateer aan de mate waarin ik dingen zelf gedaan heb is toch niet zo vreemd?barrymossel schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:18:
Je zult toch moeten bereiden (koken) om iets moois vol trots neer te kunnen zetten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kleinere kommetjes en/of minder volle kommen dacht ik zelf al aan, maar is verdunnen met water ook een goede optie? Zijn er andere manieren om zo'n vullende soep minder vullend maar nog steeds net zo lekker te maken?
[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 09-12-2017 10:57 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Yep, mijn idee (niet dat van dat mondgevoel, want zo'n fijnproever ben ik nietBoudewijn schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:38:
Lijkt me slecht plan om er zomaar water aan toe te voegen. Gaat ten koste van en smaak en mondgevoel.
Verwijderd
Zonder recept of iets wat erop lijkt is het wel een lastige vraagnaitsoezn schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:54:
Of moet ik gewoon het idee van deze soep loslaten en iets anders bedenken?
Ik ben persoonlijk nooit een voorstander om iets te maken met kerst dat ik nooit eerder gemaakt heb, ik pak meestal een paar goede toppers van het afgelopen jaar en maak daar soms een variant op (bijv. een kleinere versie aangezien ik dan meer gerechten op tafel kan zetten).
Wat je ook zou kunnen doen is een kleinere kom en dan om een uur of 16.30 / 17.00 serveren en dan om 18.30 starten met het diner, dan is het weer wat gezakt bij iedereen en het is ook wel lekker als je dan om 14.30 knabbels op tafel hebt staan. Of je moet net zo'n club vrienden en familie hebben als ik hier die gelijk aan het bier willen en zich dan voleten met de knabbels
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 12:00 ]
Point takenVerwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:59:
[...]
Zonder recept of iets wat erop lijkt is het wel een lastige vraag
Het is een paprika-tomaten-soep:
Zou ik niet verwateren, komt de smaak zeer zeker niet ten goede, kleine porties en ruim voor het hoofdgerecht serveren is waarschijnlijk je beste keuze.naitsoezn schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:37:
[...]
Point taken![]()
***members only***
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Tnx, die ga ik eens proberen, missch bij ons ook wel leuk voor de kerst (in kleine hoeveelheden).naitsoezn schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:37:
[...]
Point taken![]()
***members only***
Nomen nescio
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Edit: ik zou een timbaaltje maken van de couscous en daar de espuma naast/omheen zetten. Dan garneren met een paar flinterdun kaas. Dan blijf je het dichtste bij het oorspronkelijke gerecht, houd je het luchtig en toch hip.
Nadeel is dus alleen die kidde.
Edit2: of gewoon op een amuselepel...
[ Voor 52% gewijzigd door Boudewijn op 09-12-2017 15:21 ]
Heb nu maar de knoop doorgehakt en er eentje besteld (wifi): heb een mooi groot stuk picanha in de vriezer liggen die een mooie testkandidaat gaat worden2Dutch schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:26:
Zag gister op Instagram weer een nieuwe deal voorbijkomen: de BT-versie is nog steeds 119 maar de BT/wifi is nu 124
We zijn de laatste tijd van het meal preppen op zondag: grote bak soep, franse stoof, curry of lasagna maken zodat we niet in de verleiding komen om te gaan snaaien, zijn bezig om nog wat kg's kwijt te raken. Zal de wederhelft eens vragen of ze het recept voor d'r butter chicken wil delen. Superlekker en helemaal niet zo extreem bewerkelijk zoals veel mensen altijd denken. Franse stoof is ook simpel, alleen kost het gewoon tijd vanwege de vele uurtjes in de oven en inkoken. Worth it tho
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Hele goede, ik ben ook wel benieuwd naar de menu's die iedereen maakt.barrymossel schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:52:
Zijn er al plannen voor de kerst? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken. Sowieso heb ik drie longhaasjes gehaald die met de Anova bereid worden. Verder zal mijn zwager (sous-chef) (voor)gerechtjes maken en mijn vrouw doet het dessert.
Ik denk dat ik het hoofdgerecht simpel houd, want mijn schoonfamilie staat er niet bekend om dat ze veel lusten. Iets van geglaceerde wortels, groene asperges, zelfgemaakte patat.
Maar zoals gezegd ben ik, ter inspiratie, erg benieuwd naar jullie ideeën voor het kerstdiner!
Als voorgerecht ga ik coquilles bakken met een mooi sinaasappel sausje (inspiratie van MC Aus)
Hoofdgerecht wordt een beef wellington met rosbief of ierse kogelbiefst(zonde van de ossenhaas)
met wat gegrilde groente en een lekkere zijde zachte aardappelpuree met rode wijnsaus
Dessert ben ik nog niet over uit, ik denk een prosecco jelly met een slagroom van rozemarijn en gegrilde perzik en een crumble erbij(ook MC Aus)
Niet zozeer voor kerst maar aanstaand weekend krijg ik 4 man te eten. Besloten om het volgende Italiaanse menu te maken:barrymossel schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:52:
Zijn er al plannen voor de kerst? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken. Sowieso heb ik drie longhaasjes gehaald die met de Anova bereid worden. Verder zal mijn zwager (sous-chef) (voor)gerechtjes maken en mijn vrouw doet het dessert.
Ik denk dat ik het hoofdgerecht simpel houd, want mijn schoonfamilie staat er niet bekend om dat ze veel lusten. Iets van geglaceerde wortels, groene asperges, zelfgemaakte patat.
Maar zoals gezegd ben ik, ter inspiratie, erg benieuwd naar jullie ideeën voor het kerstdiner!
Amuse: Mousse van parmaham
Voor: Vitello tonato van een lakenvelder achtermuis
Soep: Minestronesoep
Tussen: Vis (baars) met julienne groente
Hoofd: Ossobuco
Kaas: Diverse Italiaanse kazen (o.a. taleggio en La Tur)
Zoet nagerecht: Panna cotta met daarbij een gestoofde peer met honing en gorgonzola
Hierbij natuurlijk de nodige wijnen. Een valpolicella tot aan de soep, frascati bij de vis, montepulciano bij de ossobuco, een recioto della valpolicella (is gemaakt van gedroogde druiven) bij de kazen en nog een moscato d'asti voor bij het zoete nagerecht.
Zaterdag dus een leuk gedeelte van de dag in de keuken doorbrengen.
[ Voor 1% gewijzigd door BartW op 11-12-2017 19:52 . Reden: Naam desertwijn aangevuld. ]
Aperitief:
Een lekkere cocktail, moet nog wat verzinnen.
Amuse:
Garnalen met tomaten en olijven, even kort met elkaar gebakken en daarna geflambeerd met ouzo.
Voor:
Weet ik nog niet.
Hoofd:
Ottolenghi's hertenbiefstuk met bramen, dadel-labneh en pinda-crumble maken.
Zelfgemaakte ovenfrites met zelfgemaakte safraanmayo en limoenmayo
Vijgen-dadel-amandelsalade erbij
Toetje:
Weet ik ook nog niet.
Wellicht ga ik vooraf iets moois met coquilles ofzo doen, ik maar niet al te spiffy.
Verwijderd
voor koud: carpaccio
voor warm: ragout pasteitje
hoofd: eigen gebakken patat met sla en niet gevulde rollade of varkenshaas met champignonsaus
na: ijs
Ik kan nog wat creatief zijn met de sla, rest redelijk standaard. Ik vind het best, dit is wel wat mijn moeder het liefste eet met kerst weet ik nog uit mijn jeugd.
Ik serveer in de middag wel een lunch met wat zelfgemaakte soep en wat lekkere hapjes tussendoor, ik ga gewoon vaker vragen wat de gasten het liefst willen eten, scheelt me heel wat toeren in de keuken met kerst en ik heb tot en met 22 december het retedruk op het werk, dus dan kan ik lekker bijkomen.
En ik begrijp wel waarom ze voor patat kiest, daarin ben ik heer en meester en versla inmiddels elke snackbar. Helaas zijn de kinderen en mijn vrouw van mening dat 1 keer per week bij de Mcdonalds een stuk aangenamer is dan mijn patat te eten

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 22:18 ]
Ergens is ooit het idee ontstaan dat we (Allerhande?) met Kerst alles uit de kast moeten trekken, vorig jaar heb ik gourmet gedaan (wel met dingen van de Sligro, geen AH meuk) en dat beviel iedereen prima.
@418O2 ziet er prima uit! Wat sommigen lekker vinden (ik) maar anderen niet, probeer er de volgende keer wat vet bij (roomboter is mijn favoriet maar olie kan ook) dan verspreidt de smaak zich nog meer, ook met wat tijm etc. (doe dat niet in alle zakjes - het is wel een andere smaak)
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 11-12-2017 23:42 ]
Oehhh word ik hebberig van zo met de kerstdagen om te vragen. Volgende maand gaan we verhuizen en krijgen we deze ovens:2Dutch schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:08:
Even een crosspostje voor de geïnteresseerden, want zag dat hier ook aardig veel sous vide wordt gekok-o-relt
[...]
Heb nu maar de knoop doorgehakt en er eentje besteld (wifi): heb een mooi groot stuk picanha in de vriezer liggen die een mooie testkandidaat gaat wordenNu alvast lekker aan het Youtuben, lekker veel recepten,tips en trucs te vinden: heerlijk.
We zijn de laatste tijd van het meal preppen op zondag: grote bak soep, franse stoof, curry of lasagna maken zodat we niet in de verleiding komen om te gaan snaaien, zijn bezig om nog wat kg's kwijt te raken. Zal de wederhelft eens vragen of ze het recept voor d'r butter chicken wil delen. Superlekker en helemaal niet zo extreem bewerkelijk zoals veel mensen altijd denken. Franse stoof is ook simpel, alleen kost het gewoon tijd vanwege de vele uurtjes in de oven en inkoken. Worth it tho
http://www.siemens-home.b...s-met-magnetron/HM836GPS1
en
http://www.siemens-home.b...ovens-met-stoom/HS858GXS1
Is de Anova dan nog steeds een toevoeging of heeft iemand ervaring of je met deze ovens ook prima sous-vide kan toepassen?
Daarnaast nog een "onder de kerstboom" vraag? Welk vacuum apparaat kunnen jullie aanbevelen?
Ik zou een los sous vide apparaat nemen ipv oven, omdat je anders je oven telkens kwijt bent. Zo duur Is het nou ook weer niet.
Pas je wel op met de wijnen op basis van de Sangiovese? Het is mijn ervaring dat die druifnog al wat zuren met zich kan meebrengen. Je voorgerechten zijn niet echt hoog in zuren, maar vooral hoog in umami, zout en eiwitten. Nu is elke DOC(G) producent redelijk verschillend in zuurgraad en houtgebruik (vooral in Italie (en met name in Toscane), valt mij op), dus ik zou toch even wat verschillende flessen proeven. En anders een wat ouder jaar pakken, maar goed, daar moet je ook het budget voor hebben.BartW schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:33:
[...]
Niet zozeer voor kerst maar aanstaand weekend krijg ik 4 man te eten. Besloten om het volgende Italiaanse menu te maken:
Zoet nagerecht: Panna cotta met daarbij een gestoofde peer met honing en gorgonzola
Hierbij natuurlijk de nodige wijnen. Een valpolicella tot aan de soep, frascati bij de vis, montepulciano bij de ossobuco, een recioto della valpolicella (is gemaakt van gedroogde druiven) bij de kazen en nog een moscato d'asti voor bij het zoete nagerecht.
Vitello tonato is volgens mij een gerecht uit de Piemonte en zou ik lekker veilig een goede Barbera D'Alba of D'Asti uit 2011 of 2013 pakken. Authentiek gerecht en wijn uit dezelfde streek passen vaak erg goed bij elkaar.
Wat betreft de Montepulciano, dat is dan wel eentje uit Toscane neem ik aan? Want een gerijpte Brunello zou uitstekend bij de ossobuco (met risotto?) passen. De Montepulciano uit de Abruzzen heeft vaak een medium body en wat zuurtonen; die ga je dan niet proeven tegen het geweld van de ossobuco en het zetmeel van risotto.
[ Voor 11% gewijzigd door righthand op 12-12-2017 16:37 ]
De valpolicella had ik nog liggen en voor de wijnen ben ik naar de slijter geweest en heb daar aangegeven wat ik ging koken en heb mij daarbij laten adviseren. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mijn wijnkennis ook niet heel hoog.righthand schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:45:
[...]
Pas je wel op met de wijnen op basis van de Sangiovese? Het is mijn ervaring dat die druifnog al wat zuren met zich kan meebrengen. Je voorgerechten zijn niet echt hoog in zuren, maar vooral hoog in umami, zout en eiwitten. Nu is elke DOC(G) producent redelijk verschillend in zuurgraad en houtgebruik (vooral in Italie (en met name in Toscane), valt mij op), dus ik zou toch even wat verschillende flessen proeven. En anders een wat ouder jaar pakken, maar goed, daar moet je ook het budget voor hebben.
Vitello tonato is volgens mij een gerecht uit de Piemonte en zou ik lekker veilig een goede Barbera D'Alba of D'Asti uit 2011 of 2013 pakken. Authentiek gerecht en wijn uit dezelfde streek passen vaak erg goed bij elkaar.
Wat betreft de Montepulciano, dat is dan wel eentje uit Toscane neem ik aan? Want een gerijpte Brunello zou uitstekend bij de ossobuco (met risotto?) passen. De Montepulciano uit de Abruzzen heeft vaak een medium body en wat zuurtonen; die ga je dan niet proeven tegen het geweld van de ossobuco en risotto.
Onderstaande wijnen zijn het (voorlopig). Zal deze week nog kijken of ik aan de gesuggereerde wijnen kan komen.
Valpolicella
Frascati
Montepulciano
Recioto della valpolicella
Klinkt goed, maar ik heb een aantal vragen:naitsoezn schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:37:
[...]
Point taken![]()
Denk je dat ik de couscous kan vervangen voor quinoa?
En ik ben van plan de dragon weg te laten en de crème fraîche te vervangen voor wat yoghurt. Doodzonde of poging waard?
En doe je nog wat olie onder de paprika en tomaten in de ovenschotel?
Heb je daar al eens iets over geschreven? Ik heb even gezocht, maar ik kon zo snel niks vinden. Zou graag wat patatskills opdoen, want aan het eind van deze maand mag ik een paar keer patat maken voor een zelfverklaard patatoloog en dan moet het natuurlijk wel een beetje acceptabelVerwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:17:
En ik begrijp wel waarom ze voor patat kiest, daarin ben ik heer en meester en versla inmiddels elke snackbar.
Zelf vind ik verse patat van de supermarkt weinig aan en een snackbar is altijd maar hit-and-miss. Ik heb overigens wel een keer in Tilburg geweldige patat gehad. Als je daar een keer in de buurt bent en van patat houdt...
Vanaf eind deze maand mag ik elke dag gaan koken. Ik ben daar zo blij mee
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Het is geen magisch recept hoor, dus speel ermee wat je wilAmple Energy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:45:
[...]
Klinkt goed, maar ik heb een aantal vragen:
Denk je dat ik de couscous kan vervangen voor quinoa?
En ik ben van plan de dragon weg te laten en de crème fraîche te vervangen voor wat yoghurt. Doodzonde of poging waard?Misschien dat ik wat tijm en oregano toevoeg, maar dat laat ik aan mijn neus over.
En doe je nog wat olie onder de paprika en tomaten in de ovenschotel?
Dragon heb ik eens weggelaten (had ik toen niet in huis), maar voegt wel degelijk iets aan de smaak toe. Ik laat het voortaan niet weer weg.
Yoghurt ipv creme fraiche zal misschien iets dunner van worden denk ik? Misschien een klein beetje water achterhouden. Achteraf verdunnen kan immers altijd nog. Qua smaak zal er weinig verschil zijn denk ik tussen yoghurt of creme fraiche.
Wat mij betreft geen olie onder de paprika en tomaten in de oven, maar da's aan één ieder. De eerste keer dat ik hem maakte, gingen alle groentes gewoon direct de pan in (dus zonder oven).
Verder ben ik niet bekend met quinoa, maar het ziet er wat kleiner uit dan parelcouscous (wat trouwens zelf ook een stuk 'dikkere' bolletjes zijn dan gewone couscous). Het gaat meer om de 'bite', qua smaak doen ze niet zoveel imho.
[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 12-12-2017 14:59 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Ik zou die Montepulciano echt wisselen met een krachtpatser zoasl een Barolo, Bolgheri of Brunello. Helaas allen wijnen die flink aan de prijs zijn (denk 25+ euro de fles), Vooral als ze eindelijk door de 'verplichte' bewaartijd zijn gekomen.BartW schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:38:
[...]
De valpolicella had ik nog liggen en voor de wijnen ben ik naar de slijter geweest en heb daar aangegeven wat ik ging koken en heb mij daarbij laten adviseren. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mijn wijnkennis ook niet heel hoog.
Onderstaande wijnen zijn het (voorlopig). Zal deze week nog kijken of ik aan de gesuggereerde wijnen kan komen.
Valpolicella
Frascati
Montepulciano
Recioto della valpolicella
Goedkopere opties voor bij de Ossobuco (ik kijk even in de vivino shop, makkelijker te bestellen en zitten af en toe pareltjes tussen):
- https://nl.shops.vivino.c...di-scansano-riserva-2013/
- https://nl.shops.vivino.c...lezione-di-famiglia-2016/
- https://nl.shops.vivino.c...rioso-toscana-rosso-2015/
De rest moet gewoon kunnen, alhoewel de Val niet de beste wijn van de producent schijnt te zijn.
Ik ging er wel even vanuit dat je Italiaanse wijnen wilde serveren
[ Voor 4% gewijzigd door righthand op 12-12-2017 15:43 ]
Ik ben zelf een enorme fan van frituur. Ik heb bij de krokettenfabriek stage gelopen en ook een tijdje bij het Frites Atelier gewerkt.Ample Energy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:45:
Heb je daar al eens iets over geschreven? Ik heb even gezocht, maar ik kon zo snel niks vinden. Zou graag wat patatskills opdoen, want aan het eind van deze maand mag ik een paar keer patat maken voor een zelfverklaard patatoloog en dan moet het natuurlijk wel een beetje acceptabel![]()
Zelf vind ik verse patat van de supermarkt weinig aan en een snackbar is altijd maar hit-and-miss. Ik heb overigens wel een keer in Tilburg geweldige patat gehad. Als je daar een keer in de buurt bent en van patat houdt...
Ik heb vaker thuis ook friet gemaakt en een paar keer heb ik het recept van Heston gebruikt:
Dit zijn duidelijk de lekkerste frieten vind ik zelf. Erg knapperig en prima smaak nog.
Het is wel intensief en eigenlijk is het moeilijkste, opslag in de vriezer. Maar als je de mogelijkheid hebt dan raad ik je dit aan:
http://www.redonline.co.u...nthal-triple-cooked-chips
update:
Als toetje met kerst wil ik mijzelf uitdagen en een mooie recept van een sterrenrestaurant maken:
http://www.four-magazine.com/recipes/coffee-jaconde/
Dit ziet er erg goed uit en ga ik proberen na te maken.
Ik wil eigenlijk wel als tegenhanger van het zware eten iets toevoegen, iets zuurs van fruit(frambozen coulis of iets dergelijks) misschien dat iemand hier een goed idee heft...
[ Voor 13% gewijzigd door assn op 15-12-2017 12:36 ]
Dan garen, en daarna heel kort in een royale klont hete (!) boter. Bedwing je zelf om hem echt snel weer uit de pan te halen.
Ik doe de ossenhaas op 54 graden en dan anderhalf uur. Verse tijm en rozemarijn erbij, wat knoflookpoeder, zout en peper. Lekkere saus (rode wijn!) en het is perfect!Boinkie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:41:
Mijn Anova is onderweg dus ga mij ook hier melden. Eén klein probleempje, ik krijg hem pas eerste kerstdag en wil er tweede kerstdag mee aan de slag om een lekkere beef tenderloin (oftewel ossenhaas) of Ree/Hert mee te maken. Iemand nog tips voor goede recepten die bijna niet fout kunnen gaan?
En inderdaad erg kort (op zeer hoog vuur) aanbakken voor het kleurtje. Ik doe normaliter zelfs maar 10-15 seconde per kant.
Ha, dat is wel leuk om te horen. Het Frites Atelier staat al een tijd hoog op mijn lijstje van te bezoeken restaurants en mijn vader woonde vroeger naast Piet Laan van Laan Snacks in de tijd dat de "fabriek" nog een schuurtje was achter het huisassn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:27:
[...]
Ik ben zelf een enorme fan van frituur. Ik heb bij de krokettenfabriek stage gelopen en ook een tijdje bij het Frites Atelier gewerkt.
Ik heb vaker thuis ook friet gemaakt en een paar keer heb ik het recept van Heston gebruikt:
Dit zijn duidelijk de lekkerste frieten vind ik zelf. Erg knapperig en prima smaak nog.
Het is wel intensief en eigenlijk is het moeilijkste, opslag in de vriezer. Maar als je de mogelijkheid hebt dan raad ik je dit aan:
Ik ga eens kijken of dat recept haalbaar is voor kerst of zo! Klinkt leuk, bedankt.
Daar dacht ik ook aan. Doe je ook nog een scheutje olijfolie? Hoe dik zijn je steaks? Ik dacht aan mooie hompjes van 2,5 centimeter te maken.barrymossel schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:37:
[...]
Ik doe de ossenhaas op 54 graden en dan anderhalf uur. Verse tijm en rozemarijn erbij, wat knoflookpoeder, zout en peper. Lekkere saus (rode wijn!) en het is perfect!
En inderdaad erg kort (op zeer hoog vuur) aanbakken voor het kleurtje. Ik doe normaliter zelfs maar 10-15 seconde per kant.
Ik doe hem doorgaans in z'n geheel. En dan de "punt" van de ossenhaas (als je niet de chateaubriand hebt) even dubbelklappen in de zak. Na het aanbakken netjes aansnijden.Boinkie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:14:
[...]
Daar dacht ik ook aan. Doe je ook nog een scheutje olijfolie? Hoe dik zijn je steaks? Ik dacht aan mooie hompjes van 2,5 centimeter te maken.
Maar tournedos snijden is natuurlijk ook slim. Dan zou ik ze inderdaad 2,5 tot 3 cm houden.
Verwijderd
Dit is toch bijna het standaard Nederlandse recept? Althans wat ik gebruik. Ik doe alleen een frituur van 140 graden voor 6 minuten ipv 20 minuten voorkoken, dat vind ik zelf wat fijner omdat het erg lastig is goed doorkookte frieten uit de pan af te gieten. Het smaakt wel iets beter vermoed ik, maar het is me wel een bulk werk omdat je in kleine badges moet werken.assn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:27:
Dat voorspoelen doe ik meestal niet (vind ik lekkerder en geeft mij beter resultaat, al hangt het wat van de aardappelsoort en tijd van het jaar af). Maar je kan ze ook prima in een bak water leggen ipv 5 minuten water te laten stromen. Is ook wat beter voor ons milieu. Want verschil is er niet.
Het diepvries probleem is nu wel makkelijk op te lossen: gewoon buiten laten staan voor een uur
Ik ga toevallig morgen zelf patat maken, ik zal mijn methode en de methode van Heston proberen en een review posten.
Edit: ben er nu mee bezig, maar kloppen de maten van de chips wel? 2x2x6 cm? Dat lijkt me wel heel dik? Nou, ik doe het gewoon, maar normaal maak ik ze een stukje dunner.
en hij gebruikt 2 x een kook methode, apart. Maar ik heb 3 kilo aardappels geschild en maak 2 kilo de normale manier en 1 kilo op deze manier.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 11:37 ]
Wij gebruiken geen kant-en-klare zakjes met kruidenmix, maar donderen los de kruiden erin. Beetje natte vingerwerk, maar man oh man wat lekker met een paar frietjes in de schil erbij
Kost tijd, maar fucking worth it. Dit zijn de pics van de vorige sessie

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Verwijderd
Ik ga vanavond toevallig de laatste diepvrieszak met draadjesvlees dat ook uren gestaan heeft ontdooien en bij de patat (van dat recept hierboven) maken, ik heb ze alleen zonder schil.
Mensen die stoofpotten met zakjes maken begrijp ik niet. Als je toch in de supermarkt bent om zo'n zakje te kopen kan je net zo goed de kruiden los kopen en het smaakt een stuk beter.
Ik maak meestal 4 tot 6 kilo vlees in 1 keer klaar en kan er dan best lang van genieten. Kost wel wat als je bij de slager staat, maar als je het omrekent naar het aantal keren eten is het prima te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 12:08 ]
Verwijderd
http://www.redonline.co.u...istmas-chocolate-yule-log
Ik heb alleen geen swiss roll tin, maar als ik het zo bekijjk kan ik met wat creatief bakpapier knippen wel iets bouwen, maar ik zal nog even bij de Action kijken of ik iets goedkoops kan vinden met lage randen.
Erg leuke site trouwens, die recepten op redonline. Vooral kerstspul is daar goed aanwezig en ik zie echt leuke en toch niet al te lastige dingen die we hier niet zo kennen, maar het wel heel goed doen. Ik ga de komende weken daar wat recepten van maken, site gebookmarked inmiddels.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 12:32 ]
Veel van die zakjes en pakjes: daar zit me een partij troep bij ook: allemachtig. Hou best wel van zout maar wat ze daar toch allemaal bij duwen, pffrt. Een vriendin van ons kan niet tegen gistexstract, good luck met die pakjes en zakjesVerwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:07:
Mensen die stoofpotten met zakjes maken begrijp ik niet. Als je toch in de supermarkt bent om zo'n zakje te kopen kan je net zo goed de kruiden los kopen en het smaakt een stuk beter.
Ik maak meestal 4 tot 6 kilo vlees in 1 keer klaar en kan er dan best lang van genieten. Kost wel wat als je bij de slager staat, maar als je het omrekent naar het aantal keren eten is het prima te doen.
Als je het gaat omrekenen valt het allemaal reuze mee. En stoofschotels kosten niet veel tijd, alleen veel wachttijd
Ziet er mooi uit die 'log'. Wil het eindresultaat wel zien
Ook daar zit gistextract in.2Dutch schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:54:
Een vriendin van ons kan niet tegen gistexstract, good luck met die pakjes en zakjesWij duwen er wel een blokje knoflookkruiden-bouillon van zonnatura in, ook lekker als versterker maar dan zonder de rommel.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ah, wederhelft dacht van niet, maar ligt aan het soort, ligt hier nogal veel in de la8088 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:13:
Ook daar zit gistextract in.
Zelf bootlading knoflook erin kieperen kan altijd natuurlijk
[ Voor 53% gewijzigd door 2Dutch op 16-12-2017 13:44 ]
Verwijderd
Het nadeel van 3 keer koken is dat je in echt kleine hoeveelheden moet werken, anders beschadigd de eerst nog zachte patat. Dus voor echt grote groepen is het wel goed plannen, maar als ik het tot nu toe bekijk (na 2 keer koken) gaat het heel goed lukken, ook al zijn ze groter. Maar dat groter is voor de opmaak wel heel mooi, ik ben heel benieuwd, straks ga ik ze beiden vergelijken.
Edit: ok, ik heb net gegeten. Ik had een heerlijke stoof in de diepvries nog gevonden, daarnaast een ketchup met wat chirazisaus en wat mayo ernaast gemaakt en twee soorten friet. Mijn eigen (niet 5 minuten onder stromend water, niet voorkoken voor 20 minuten, normaal Hollands formaat en 1 x 5 minuten op 140 graden voorbakken en 4,5 minuut op 180 graden afbakken) en ik had de Heston tripple cook frites gemaakt. Dat zijn een stuk dikkere jongens, eerst 20 minuten voorkoken, dan 5 minuten voorbakken op 130 graden en dan 5 minuten afbakken op 180 graden en tussendoor koelen en wat al niet meer.
En de winnaar: die van Heston, met een kleine marge, maar het zijn echt heerlijke frieten voor met een stoof erbij. Echt heerlijk dik, kleinere stukken zijn heerlijk knapperig, helemaal gaar van binnen (dus een heerlijk krokant korstje en zachte vulling aan de binnenkant). Echt, wat een topfrieten zijn dat. Ik zou ze een 9,5 geven en mijn eigen een 9. Het is voor bijzondere gelegenheden zeker de moeite waard er meer tijd in te steken, maar als je er geen stoof of groenten bij neemt kan de standaard versie ook meer dan prima omdat die ook gewoon heerlijk is.
Met kerst wil het bezoek zelfgemaakte frieten erbij, ik ga even een plan maken, ik neem aan dat het dan nog koud is zodat ik ze gewoon allemaal in het hok kan bewaren ipv in de koelkast. Je kan ze namelijk niet stapelen of wat dan ook omdat ze te fragiel zijn.
Edit 2: hoppa, kerstpakketten komen net aan, ik heb een luxe contactgrill van Tefal in ontvangst mogen nemen (had er al 1, maar het stuk bij de stekker was afgebroken en kon niet gemaakt worden, dus dit is erg erg fijn zodat ik weer vlees vis en tosti's kan maken). En mijn vrouw kreeg een mannenkookpakket
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 19:14 ]
ehh, hoe kan je daar allergisch voor zijn? Is letterlijk een mixje van de zouten van aminozuren, en die stoffen komen echt overal in voor.2Dutch schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:54:
[...]
pffrt. Een vriendin van ons kan niet tegen gistexstract
Ze mag geen tarwe hebben, en gistextract kan van tarwe af komen, veiligheidshalve zal ze het daarom wel vermijden denk ikblackadder91 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:42:
[...]
ehh, hoe kan je daar allergisch voor zijn? Is letterlijk een mixje van de zouten van aminozuren, en die stoffen komen echt overal in voor.
Gisteren dus bovenstaande gemaakt, alles smaakte heerlijk en de wijnen pasten overal goed bij. Achteraf had alleen bij het zoete nagerecht de peer met gorgonzola er niet bij gemoeten, dit paste niet qua smaken.BartW schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:33:
[...]
Niet zozeer voor kerst maar aanstaand weekend krijg ik 4 man te eten. Besloten om het volgende Italiaanse menu te maken:
Onderstaande recepten heb ik als richtlijn gebruikt:
Amuse gemaakt van parmaham en creme fraiche met een beetje mosterd en peper erbij.
Vitello tonato
Minestronesoep
Vis was doradefilet op een bedje van courgette, aubergine en selderij (reminder, een mandoline is scherp...)
Ossobuco
Kaasplank was een La Tur, taleggio, Occelli al Barolo, gorgonzola en een Testun al Barolo
Panna cotta
Mede op aanraden van @righthand(
Tot aan de vis: https://nl.shops.vivino.c...-la-bollina-tinetta-2016/
Vis: https://www.vivino.com/wi...a-frascati-superiore-9999
Ossobuco: https://nl.shops.vivino.c...di-scansano-riserva-2013/
Kaasplank: https://www.vivino.com/wi...alpolicella-classico-9999
Na: https://nl.shops.vivino.c...assimento-primitivo-2016/
Ik had nog een moscato d'asti voor bij het zoete nagerecht maar die hebben we overgeslagen.
Over de frietjesdiscussie ben ik wel benieuwd: Wie heeft het winnende recept voor ovengebakken frites? Ik heb geen friteuse en ben ook niet van plan die op korte termijn aan te schaffen. Ik maak vaak zoete aardappelfrietjes in de oven, maar die worden eigenlijk nooit knapperig. Al veel geprobeerd maar nog geen succesverhalen. Derhalve de vraag of iemand van jullie wellicht wat ideeën heeft?
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Ik weet niet of het 'winnend' is, maar ik maakte ovenpatat altijd als volgt:Maardiweb schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:00:
Over de frietjesdiscussie ben ik wel benieuwd: Wie heeft het winnende recept voor ovengebakken frites? Ik heb geen friteuse en ben ook niet van plan die op korte termijn aan te schaffen. Ik maak vaak zoete aardappelfrietjes in de oven, maar die worden eigenlijk nooit knapperig. Al veel geprobeerd maar nog geen succesverhalen. Derhalve de vraag of iemand van jullie wellicht wat ideeën heeft?
Volgens mij heb ik nog wel eens gespeeld met de bloem en/of kruiden erbij te doen in het diepvrieszakje, tegelijk met de olie (voordeel: Beter verdeeld over de patat, maar nadeel: Misschien gaat het plakken aan de olie) maar ik weet niet meer of dat goed uitpakte.
[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 17-12-2017 18:12 ]
Daarna gaan de aardappels met wat gerooktepaprikapoeder en gewoon paprikapoeder, zout, drie tenen knoflook, en wat semolina (griesmeel) en zonnebloemolie in een bak. Lekker husselen en dan uitleggen op bakpapier. 20 minuten aan beide kanten de oven in. En klaar.
Recept van ottolenghi :
https://taste.co.za/recipes/paprika-oven-chips/
Mijn meestgebruikte recept uit Nopi. Voor mijn gevoel maakt griesmeel knapperiger dan bloem.
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 17-12-2017 21:31 ]
Vaak geneigd er flink olie over heen te kiepen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik gebruik ook wel paneermeel. Maar griesmeel is dan weer net wat fijner inderdaadBoudewijn schreef op zondag 17 december 2017 @ 21:31:
Ik blancheer ze 5 minuten. Daarna laat ik ze goed uitdampen.
Daarna gaan de aardappels met wat gerooktepaprikapoeder en gewoon paprikapoeder, zout, drie tenen knoflook, en wat semolina (griesmeel) en zonnebloemolie in een bak. Lekker husselen en dan uitleggen op bakpapier. 20 minuten aan beide kanten de oven in. En klaar.
Recept van ottolenghi :
https://taste.co.za/recipes/paprika-oven-chips/
Mijn meestgebruikte recept uit Nopi. Voor mijn gevoel maakt griesmeel knapperiger dan bloem.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Nomen nescio
Mijn patat friet komt uit de frituur, maar de airfryer gebruiken we dagelijks en ik heb net een tweede besteld. Echt ideaal ding om even wat snacks, afbakbroodjes en de vleesvervangers van mijn vriendin in op te warmen. Mijn grote over doet er 10+ minuten over om op te warmen, de airfryer start ik koud op want toch zo warm.Bra-Jo schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:41:
Ziedaar het grootste bezwaar tegen een air fryer / ovenfrites.Ik zit al een jaar te dubben om een air fryer aan te schaffen, maar het duurt zoooo lang voordat je je eten op tafel hebt. Het grote voordeel van frites (wat mij betreft) is dat het vlug op tafel staat als je geen zin/tijd hebt om te koken: frituurpan 5 minuten voorverwarmen, 5 min friet bakken, 5 min snacks bakken, met een kwartiertje staat je eten klaar. Een air fryer / oven is dan net opgewarmd, en dan duurt het bakken nog drie kwartier.

Online kan ik ze alleen vinden bij zakelijke aanbieders of aanbieders waar je dan direct minimaal 100 moet afnemen. Kookpunt en Makro laat online niets zien.
Weten jullie waar je dit soort flesjes makkelijk en goedkoop kunt aanschaffen?
[ Voor 44% gewijzigd door righthand op 18-12-2017 12:49 ]
Nou, dat is niet helemaal waar. De Airfryer is binnen 2 minuten opgewarmd en patat duurt doorgaans 10-15 minuten zo uit mijn hoofd. Zelfgemaakte frieten kook ik natuurlijk voor.Bra-Jo schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:41:
Ziedaar het grootste bezwaar tegen een air fryer / ovenfrites.Ik zit al een jaar te dubben om een air fryer aan te schaffen, maar het duurt zoooo lang voordat je je eten op tafel hebt. Het grote voordeel van frites (wat mij betreft) is dat het vlug op tafel staat als je geen zin/tijd hebt om te koken: frituurpan 5 minuten voorverwarmen, 5 min friet bakken, 5 min snacks bakken, met een kwartiertje staat je eten klaar. Een air fryer / oven is dan net opgewarmd, en dan duurt het bakken nog drie kwartier.
Dat de patat uit de frituurpan > Airfryer staat echter buiten kijf.
http://www.cookandco.nl/dosseerflesrighthand schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:44:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben nu al een tijdje op zoek naar dit soort flesjes:
[afbeelding]
Online kan ik ze alleen vinden bij zakelijke aanbieders of aanbieders waar je dan direct minimaal 100 moet afnemen. Kookpunt en Makro laat online niets zien.
https://www.bol.com/nl/p/...t-400ml/9200000073054931/
sowieso bij ali (per 2stk) maar ... je kunt ook even naar de lokale donner turk, en vragen of je daar fleje kan kopenrighthand schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:44:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben nu al een tijdje op zoek naar dit soort flesjes:
[afbeelding]
Ik koop die dingen altijd bij http://www.duikelman.nl/ in amsterdam, website is irrtiant, maar ik ga er altijd gewoon heen,righthand schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:44:
[afbeelding]
Ali, heeft ze inderdaad, maar ook Amazon.de, zoeken op squeeze bottle
Haal ze het liefst in een winkel waar ik ze vast kan houden, zijn er namelijk in nogal veel verschillende materialen
[ Voor 7% gewijzigd door Bokkie op 18-12-2017 13:59 ]
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Waarschijnlijk net niet de goede naam voor het flesje gebruikt of gewoon niet goed gezocht.
Ik ga even checken welke van de door jullie genoemde winkels/sites nog voor het weekend kan leveren. Gevoel dat het wel goed gaat komen
[ Voor 9% gewijzigd door righthand op 18-12-2017 13:59 ]
Dirtbiter in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"righthand schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:44:
[afbeelding]
If you want to be the best, you need to work with the best :)
En kom maar door met de recepten...
En voor recepten:
http://recipes.anovaculinary.com/
https://www.chefsteps.com/
en gewoon Google.
Ik merk dat ik doorgaans vooraf bepaal wat ik sous-vide ga bereiden (longhaas, bavette, kipfilet, whatever) en daarbij zoek ik dan meerdere recepten. Aangezien die doorgaans nogal kunnen verschillen bepaal ik dan op basis van die meerdere recepten wat ik ongeveer qua temperatuur en tijd ga aanhouden.
En geloof me: er kan echt heel weinig misgaan. Alleen oppassen dus met afgrillen. Je wilt niet dat het alsnog doorslaat.
Juiste moment gekocht: gisteren 124 euro betaald voor de WiFi versie, die vandaag weer 159 euro is. Winningdonleone83 schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:44:
Ik heb zojuist ook maar de Anova besteld. Voor de prijs van de wifi versie nu kon ik hem niet laten liggen.. Ben heel benieuwd!
En kom maar door met de recepten...
Wat zijn dan de voordelen die je ziet? Want als je het zo vertelt lijkt het mij simpel, gewoon niet kopen zo'n ding.Bra-Jo schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:41:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies!Gonadan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:16:
[...]
Wat zijn dan de voordelen die je ziet? Want als je het zo vertelt lijkt het mij simpel, gewoon niet kopen zo'n ding.
Zonder gekheid: twee redenen. Omdat het gezonder is dan in olie frituren, en omdat het mogelijk een alternatief is voor de oven voor bijvoorbeeld een paar worstenbroodjes.
Nomen nescio
Verwaarloosbaar. Je moet al aan de ovenfriet en die is al extra ingevet. Netto vreet je friet omdat het lekker is, niet omdat het gezond is. Gewoon zonde.Bra-Jo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:42:
Precies!
Zonder gekheid: twee redenen. Omdat het gezonder is dan in olie frituren,
Zet hem dan op hetelucht. Is de oven ook snel en doet hetzelfde.en omdat het mogelijk een alternatief is voor de oven voor bijvoorbeeld een paar worstenbroodjes.
Al vind ik broodjes gewoon lekker als je ze maakt met boven- en onderwarmte.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een best wel grote oven, die is pas warm als de airfryer 8 afbakbroodjes klaar heeft, ik denk dat je bij afbakbrood het verschil niet proeft.Gonadan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:47:
[...]
<>
Zet hem dan op hetelucht. Is de oven ook snel en doet hetzelfde.
Al vind ik broodjes gewoon lekker als je ze maakt met boven- en onderwarmte.
Mijn eigen brood gaat in de grote oven, dat dan weer wel met inderdaad onder en bovenwarmte en een bak water. Maar dat is dan ook geen afbakbrood.
maar ik heb dan ook 2 aifryers en een frituur, een oven, twee sous vide bakken en ook nog ergens 3 verschillende BBQ's en een heteluchtoven, voor elke toepassing is er well iets te bedenken. mooi dat koken en bakken!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Msssa en volume en vermogen - basis natuurkunde?Gonadan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:56:
Lijkt me echt heel sterk. Voorverwarmen met hetelucht slaat al nergens op, waarom zou een oven daar dan überhaupt langer over doen? Hete lucht is hete lucht.
Voor de rest wel eens met @GermanPivo - wat mij betreft daar verder.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 19-12-2017 23:41 ]
HeheGonadan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:36:
Daar mag je er niet kritisch op zijn, alleen aanbidden.
Overigens heb ik er zelf ook eentje (Philips XXL ding), maar herken me niet in de lange voorverwarmtijd of speciale patat. Ik koop gewoon normale producten; niks ovensnacks.
Voorverwarmen doe ik niet aan; mik alles er gewoon in en gaan. Broodjes minuut of 6; snacks minuut of 8-10. Friet 15 min. Waar ik wel tegenaanloop is dat je niet voor 4 man patat + snacks tegelijk kan maken.
Enige wat voor mij echt niet werkt, zijn kroketten/bitterballen en kaassoufles, want die worden gewoon niet knapperig. Dus daar gaat gewoon de frituur voor aan (en incidenteel voor grotere groepen), omdat dat lekkerder is.
Om het toch weer enigszins relevant te maken voor hier...
Op deze pagina staat echt onzettend veel over bereidingstijden etc.
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 19-12-2017 23:46 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Lees eens goed. Het gaat om lucht. Een grote oven heeft meestal meer vermogen dus zal sneller de lucht heet moeten hebben. We hebben het niet over conventioneel maar over hetelucht. Het enige voordeel van hetelucht is juist de snelheid. Bij conventioneel moet de oven zelf ook opwarmen, dat duurt inderdaad langer.franssie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:39:
Msssa en volume en vermogen - basis natuurkunde
Een airfryer is niet meer dan een draagbare plastic hetelucht oven.
Maar goed, recent werd ik al voor gek verklaard omdat ik graag dingen met de hand deed. Als ik nu zeg dat ik snelheid niet zo belangrijk vind maar smaak wel ben ik vast weer leip.
[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 19-12-2017 23:48 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8