Dat maakt niet uit. Door die zoute olijven en spek proef je de vis toch niet meer.

www.casarodriguillo.com
Verwijderd
Volgens foodpairing.com is er een redelijke aromatische match tussen dille en gebakken bacon. Die olijf zou ik zeker weglaten. Je zou er wellicht een begeleidende tapenade van kunnen maken maar dan zou ik de olijf niet laten overheersen.Pinin schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:16:
Ik wil iets op de BBQ maken; een visrolletje met zwarte olijf in het midden met wat citroenzest en aan de buitenkant iets van spek. Maar ik twijfel over het gebruik van dille, dat gaat heelgoed bij de vis, maar bij spek?
www.casarodriguillo.com
Wat toevallig, ik was laatst eten bij een visrestaurant. Overheerlijk voorgerecht gehad met garnalen/scampi's met watermeloen stukjes, stukjes appel, eiwit sla en het meest verassende maar overheerlijke was dat er limoenijs bij zat. De combinatie van limoenijs en scampi's waren echt overheerlijk. Dus miss als je wat wil experimenteren de volgende keer, echte aanrader.Tektoon schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:45:
Tijd voor een break in al dit zoeviede geweld, het is tenslotte 30 graden buiten en dus een goed moment voor een frisse salade. Zomaar van de Jamie Oliver site geplukt wegens watermeloen in de bonus deze week. Lekker fris en prima te hakken!![]()
[afbeelding]
Ik zou deze vraag in het bbq topic stellen.assn schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:01:
Ik wil volgende week een lekker stuk procureur(pulled pork) op de houtskool bbq maken. Hebben jullie tips over hoe ik de temperatuur rond de 100 constant kan houden? Heb een middelmatige grote weber waarbij ik de kolen aan 1 kant kan houden zodat het indirecte warmte is. Verder nog tips om het vlees sappig en mals te houden zodat het niet uitdroogt?
Net zo iets als dit, maar dan zijn de aardappelen zo grof. Ik heb geprobeerd met dit gerecht ook als een de aardappelen tot moes te prakken en dan op deze basis de salade te maken, maar dan zit je meer aardappelpuree met groenten te eten (iets in de trend van hutspot ofzo..)Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:21:
Wat zoek je dan net niet?
Anders word het zo gissen.
Verwijderd
Maar dan maak je de aardappels toch kleiner, of misschien waren ze niet gaar genoeg?nextware schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:09:
[...]
Net zo iets als dit, maar dan zijn de aardappelen zo grof. Ik heb geprobeerd met dit gerecht ook als een de aardappelen tot moes te prakken en dan op deze basis de salade te maken, maar dan zit je meer aardappelpuree met groenten te eten (iets in de trend van hutspot ofzo..)
www.casarodriguillo.com
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
www.casarodriguillo.com
Verwijderd
Roeren roeren roeren en nog eens roeren. Je moet de ijskristallen zo fijn mogelijk houden. Dan ook zorgen dat je voldoende suiker gebruikt. Suiker bevriest niet zo makkelijk. Wel suikerwater gebruiken natuurlijk!Tektoon schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:09:
Dat treft want ik ben een yoghurt liefhebber. Maar hoe voorkom ik dat het zo'n massieve ijsrots wordt? Laat je de yoghurt van te voren uitlekken?
Ik merk nu al dat m'n limoenijs te hard gaat worden. Daar heb ik wat water bijgedaan om aan te lengen. De kiwi en pruim gaan prima daarentegen.
Met deze methode blijft het ijs redelijk zacht op - 18 graden, en er worden geen kristallen gevormd. Erg lekker (ook zonder de koekjes).15 chocolate chip cookies
20 Oreos
2 cups whipping cream
1 tbsp vanilla extract
1 can sweetened condensed milk
Crush cookies and Oreos into medium pieces.
Mix cream with vanilla extract until peaks form. Add condensed milk, mix in by hand.
Mix in 3/4 of the cookies/Oreos.
Turn out into a loaf pan. Spread the rest of the cookies/Oreos over the top.
Freeze for 5h.
Nomen nescio
www.casarodriguillo.com
bij ons op werk zitten aantal die al langere tijd sous vide koken. Die gebruiken de allpax ook. ik heb die van 69 euro en dat fungeert als een trein. Mocht je em willen aanschaffen, de standaard meegeleverde zakjes zijn erg klein.cvheereveld schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:53:
Ziet er profi uit dat Allpax. Nog niet eerder van gehoord. Hoe ben je daar zo bijgekomen?
[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 23-07-2016 22:57 ]
[ Voor 74% gewijzigd door DDX op 24-07-2016 20:18 ]
Zou je willen delen hoe je er sambal van gemaakt hebt?DDX schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:16:
Na lang wachten stond afgelopen week de Carolina Reaper op de site van westlandpeppers.com
Die wilden mijn colllega en ik wel proberen na de Naga Jolokia.
Vandaag sambal ervan gemaakt.
Goed heet weer![]()
![]()
Ik denk ongeveer als dit > http://www.badjak.nl/sambal-recepten/red1 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:11:
[...]
Zou je willen delen hoe je er sambal van gemaakt hebt?
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dankjewel voor de link, deze heb ik al eens bekeken. Was benieuwd hoe hij het gemaakt heeft icm die ontzettend hete pepersmutsje schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:57:
[...]
Ik denk ongeveer als dit > http://www.badjak.nl/sambal-recepten/
[ Voor 6% gewijzigd door red1 op 27-07-2016 19:16 ]
[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 28-07-2016 13:41 ]
[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-07-2016 14:43 ]
[ Voor 16% gewijzigd door bszz op 28-07-2016 14:54 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Als je madame Jeannette te heet vindt, moet je eens naar rawit (Thaise peper) of piri-piri kijken. Die zijn wat milder en ook goed verkrijgbaar. Je kan ook gewoon habanero, scotch bonnet, adjoema of de eerder genoemde madame Jeannette kopen en daar de pitten en zaadlijsten van verwijderen.4Br0k3n3rr0r schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:38:
Als het goed is, ga ik 10 september naar het Dutch Chilifest in Eindhoven om weer nieuwe superhete pepers te halen voor nieuwe sambal![]()
Het kweken van pepers hier thuis wil niet zo vlotten. En ik vind de meeste pepers die ze hier in de omgeving hebben té heet (madame Jeannette) of gewoon niet heet (Conimex-niveau). Een paar jaar geleden heb ik heerlijke pepers bij Dutch Chilifest gehaald. Die waren precies goed, maar ze gingen zo snel op
Ook goed te herkennen door andere vorm, halve maan of ronde vormDDX schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:39:
En opletten dat je echte Madame Jeanette koopt en niet de Adjuma peper die vaak verkocht wordt als Madame Jeanette.
[ Voor 0% gewijzigd door Spacialz op 29-07-2016 11:34 . Reden: Typo ]
Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?
Gewoon rauw neem ik aan. Niet koken?DDX schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:58:
pepers/uit/knoflook in de keukenmachine/blender en daarna vloeistoffen toevoegen tot het juiste dikte heeft.
[ Voor 37% gewijzigd door DDX op 29-07-2016 12:43 ]
Ik koop die regelmatig bij de Oriëntal en bak deze dan kort op hoog vuur (elke verjaardag soort van snackevEndzhar schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:26:
[...]
Als je madame Jeannette te heet vindt, moet je eens naar rawit (Thaise peper)
[ Voor 4% gewijzigd door Die Bruine op 29-07-2016 12:50 ]
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 29% gewijzigd door Garyu op 04-08-2016 13:38 ]
Verwijderd
Dat lijkt mij wel. Zeker gezien je het na openen nog 7 dagen kan bewaren in de koelkast. En het feit dat je als winkel gewoon geen rauw ongepasteuriseerd eiwit moet willen verkopen.Boudewijn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:31:
Zijn de eiwitten die je bij de Ap koopt in een flesje zoals deze http://www.ah.nl/producten/product/wi236257/two-chicks-eiwit nou al gepasteuriseerd? Ik meen het me te herinneren maar zie het er niet bij staan.
Moet volgend weekend koken, waaronder voor een zwangere dame... die dus geen rauwe eiwitten wil.
Weet iemand dit?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Wat was er niet goed aan? Als ik het zo zie lijkt mij en stock en parmesan een beetje te veel van het goede, en ook nog eens 3-4 uur (voor groente)Boudewijn schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:40:
Ja sous vide is en blijft wel een heerlijke techniek. Ik zit te overwegen om sous-vide venkel nog een kans te geven. Deze heb ik op de grillpan gemaakt:
http://recipes.anovaculin...el-with-optional-parmesan
En dat was niet super. Iemand ervaringen met dit recept?
www.casarodriguillo.com
Witte uit het buitenland zul je niet vinden ( behoudens België )Die Bruine schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:35:
I'm with franssie. Die uit een pot/blik kun je niet eens beetpakken of je knijpt ze zo fijn.
Uit een ander land heb ik ze nog niet gezien. Dat heb ik wel met de groene geprobeerd uit Peru. Dat was in beide gevallen geen succes moet ik zeggen. Ze zager er goed vers uit, maar hadden een bitter smaakje, absoluut niet lekker.
Wat ik daarmee wil zeggen; als je verse witte vindt uit een ander land, probeer het eerst. Vrijwel alles uit de Nederlandse bodem smaakt werkelijk waar heel anders (tomaten, uien, appels etcetera).
Waarom zou je iedere dag van het jaar over het zelfde aanbod moeten beschikken? Is het zo'n ramp om te eten wat het seizoen te bieden heeft? Keuze genoeg, zeker in augustus.Boudewijn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:30:
waarom kweken we die niet in egypte enzo?
Laat dat de Duitsers niet horen.FreshMaker schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:35:
De kweekmethode voor de witte asperges is 'puur' Nederlands
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Dat wist ik niet .... foei on me ... daar gaat mijn horeca opleiding ( uit de jaren dat 3 doperwten en een biefstukje nog haute cuisine was
Verwijderd
FCG
Het beste eten uit Duitsland, wat mij betreft....Garyu schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:37:
Zoiets is ook geweldig:
[afbeelding]
![]()
Zie bijvoorbeeld hier voor recept: http://www.gusto.at/rezepte/knusprige-schweinsstelze
[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 14-08-2016 12:38 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Komt qua ingredienten aardig in de buurt van zoals Bep Vuyk het maakt. Ik mis alleen de kemiri's en het salamblad. Er zou dan inderdaad ook nog runderlever bij mogen. Zelf gooi ik er meestal trouwens een lombokje of 10 inMaverick! schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:17:
Gisteren eindelijk eens Beef Rendang gemaakt volgens DIT recept. Dit stond al tijden op mijn todo list.
Man man man, wat is dat LEKKER!
Mijn wederhelft vond het veuls te pittig, dus gooide er zure room doorheen![]()
![]()
Gelukkig vond ze de smaak wel er lekker en is het voor herhaling vatbaar.
Volgende keer dan maar wat minder chili flakes in de paste en er gewoon op mijn bord wat bij doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 15-08-2016 17:20 ]
Toch maar eens gegoogeld op het recept van Bep...Boudewijn schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:13:
[...]
Komt qua ingredienten aardig in de buurt van zoals Bep Vuyk het maakt. Ik mis alleen de kemiri's en het salamblad. Er zou dan inderdaad ook nog runderlever bij mogen. Zelf gooi ik er meestal trouwens een lombokje of 10 in.
Alleen zou je eens kunnen vijzelen (krijg je meer smaak uit je spullen) ipv malen en het vlees in de boemboe met kokosmelk garen ipv aanbakken en dan pas onder zetten.
Nomen nescio
https://www.nrc.nl/nieuws...-de-chef-1568841-a1112763AVOCADO MET WATERKERS EN TOMAAT
3 stevige, eetrijpe avocado’s het sap van 5 limoenen piment d’espelette (poeder) 6 tomaten 100 g parelgort 1 sjalot 2 el fijngehakte bieslook schil van een 1/2 pekelcitroenschil 40 g gepofte boekweit 0,5 l geitenyoghurt 1 el amandelolie 1 bos waterkers zakje tomatenpoeder (verkrijgbaar bij sport- en gezondheidssupplementenwinkels) Hangop: Maak hangop door de yoghurt in een passeerdoek op te hangen en uit te laten lekken. Het mag een dagje hangen, begin daar ’s ochtends mee (of een dag van tevoren). Roer de amandelolie door de geitenhangop en maak op smaak met peper en zout. Vulling: Snijd 4 tomaten in parten, verwijder de zaadlijsten en kroontjes en bewaar ze. Snijd de ontzade parten in hele kleine blokjes (concassé). Maal de overgebleven twee tomaten fijn, samen met de afsnijdsels van de concassé. Stop dat mengsel in een passeerdoek en hang die op boven een bakje. Het gaat in dit geval om het vocht dat eruit lekt. Kook het lekvocht in tot het dikker wordt. Kook de parelgort in een minuut of tien gaar en giet af. Snijd de schil van de pekelcitroen fijn en meng die met de afgekoelde parelgort en bieslook door de concassé. Maak de salade aan met het tomatenvocht, wat olijfolie, peper, zout en een drupje limoensap naar smaak. Avocado’s: Schil de avocado’s, halveer ze en haal de pit eruit. Snijd van de bolle kant een dun plakje, zodat je ze kan neerzetten met de holle kant naar boven. Marineer ze in het limoensap (doe dit snel, anders verkleuren ze) en bestrooi rijkelijk met peper, zout en piment d’espelette (ze kunnen echt flink wat hebben). Pluk de blaadjes van de waterkers en zet die weg in ijswater, zo blijven ze mooi fris en groen. Afmaken: Schep een lepeltje hangop op het midden van het bord, bestrooi met een klein beetje boekweit. Zet de avocado erop en vul die met de parelgortsalade, er moet een mooie ronde berg op liggen. Besmeer de berg voorzichtig met meer hangop, bestrooi weer met een klein beetje boekweit. Maak de waterkers droog op keukenpapier. Beleg nu dakpansgewijs de hele avocado met blaadjes waterkers (plak ze een beetje op de hangop). Begin met één blaadje aan de punt en werk regelmatig naar de andere kant. De hele avocado moet netjes bedekt zijn. Bestuif de waterkersschubben en het bord rondom de avocado lichtjes met tomatenpoeder door een fijne zeef. Wijnadvies: Mehofer 2014, Grüner Veltliner, Wagram, Oostenrijk (bio), Well of Wine. € 8,95
Je kunt het ook onder een laagje olie bewaren dan blijft het schimmelvrij. Dus zoals het potje van DDX, nadat je de peper erin hebt gezet kun je het voorzien van een flinke laag olie. Bewaren in de koelkast en je sambal blijft wel tot half jaar (zo niet langer) goed.NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:11:
[...]
Gewoon rauw neem ik aan. Niet koken?
En de vloeistoffen, een 1-1-1 verhouding om mee te beginnen?
Dit is voor mij veel te scherp, dus kan het niet echt op smaak doen.
En hoe lang kun je zoiets bewaren?
Ja ik ook, voor MJ's ga ik soms heel Den Haag langs. Het ligt vaak aan de binnengekomen oogst. Bij China Trading bij de Haagse Mart heb je vaak wel al een voorselectie van zakjes MJ's. De goedkope zak is vaak geurloos, de duurdere is bijna altijd goed. Zelf breek ik vaak een peper even doormidden om te ruiken als ik bij een toko ben. Ik vraag het wel altijd netjes of dat mag. Bruine bonen met een meegekookte madame jeanette is goddelijk, lekker uitknijpen over m'n bord.Die Bruine schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:48:
[...]
Zoiets gaat ook voor de MJ op. Ik kan niet voor jullie spreken, maar ik koop best divers, en ook dan zijn het vaak MJ's van belabberde kwaliteit. Weinig geur, en al helemaal niet heet. Zonde.
[ Voor 28% gewijzigd door Nitai op 20-08-2016 12:57 ]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Nou, geen ervaring mee neeBoudewijn schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:32:
Heeft iemand ervaring met Hestons bacon and eggs ice cream?
http://www.sbs.com.au/foo...s-bacon-and-egg-ice-cream
Ik ga die zaterdag maken (en nog iets soortgelijks), maar heb geen droogijs tot mijn beschikking... en eigenlijk maar 1 ijsmachine (model dat eerst in de diepvries moet). Gevolg is dat ik even heel goed moet nadenken/plannen.
Heeft iemand ervaring met zo'n raar mengsel invriezen? Roomijs+ei, ik kan me voorstellen dat het met de roeren-in-het-bakje methode iets anders dan een standaard sorbet of gelato werkt.
Wat ik wel eens doe is het vocht dat sous vide uit het vlees komt nemen.Malt007 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:31:
Iemand een recept voor een echt goede jus? Ik bedoel dan een jus zoals je die bijvoorbeeld in een goed restaurant krijgt, zo'n volle donkerbruine jus met een intense smaak. Heb al verscheidene recepten geprobeerd maar het wordt nooit zo goed als ik hoop. Botten bruinen in de oven, inkoken, wijn, roux, aromatische groentes, in een pan met aanbaksel van vlees, fond etc. Alle geprobeerd maar wordt nooit zo goed op een een of andere manier.
Wie heeft het recept wat altijd lukt en waarmee je je vlees echt een niveautje omhoog haalt?
Ik wel, maar het is alleen het eikenhoutijs geworden. Het viel tegen hoe weinig smaak hout afgeeft, dus uiteindelijk heb ik het ijsmengsel na een paar uur in een rookblik gedaan (wel in een eigen bakje) en daarna 5 minuten gerookt op eikenhout. Toppertje. Ik had nog nooit gelatine door mijn ijs gedaan, dat was apart.
Aikon schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 15:46:
Nou, geen ervaring mee nee
Maar denk dat puur voor dramatisch effect aan tafel wordt gedaan en je het net zo goed in de ijsmachine kan doen. Ben erg benieuwd naar je ervaring, heb zelf geen ijsmachine helaas...
[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2016 12:36 ]
Ik doe eend altijd op vet bakken (insnijden wel) daarna carameliseren met honingNeutraleTeun schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:09:
Iemand tips voor eendenborst?
Dacht zelf aan:
Hasselback aardappelen;
Eend op de bbq;
Wat groenten roerbakken.
De aardappels snap ik wel.
Wat zou ik doen met de eend?
Wel/niet van tevoren in marinade zetten;
Sowieso wel basten/glazen.
Maar, dan simpel met (gesmolten) boter en wat sinaasappelsap.
Of iets meer zoals bv chilisaus, soja oid.
En groenten dacht ik aan peultjes, wortels en dan even roerbakken en afblussen met rode wijn.
(van tevoren wel even blancheren neem ik aan).
Iemand een toevoeging voor de saus en een extra groente?
Sure. Maar wat is het?
[ Voor 7% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-08-2016 18:09 ]
Et voila. Het is inderdaad geen cacao. De avocado is gevuld met parelgort en ingekookte tomaat ed.NeutraleTeun schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:09:
Avocado met waterkers en tomaat? Je zat bijna goed
Verwijderd
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq