Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat maakt niet uit. Door die zoute olijven en spek proef je de vis toch niet meer. >:) :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ja dus heb je dille (als je dat nog wel proeft) met spek. Ik zou het achterwege laten, teveel conflicterende smaken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Vis met spek gaat prima, vis moet altijd gezout worden en in dit geval dus niet.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar dan ook nog eens olijven. Meh.

Dat kan prima als je bijvoorbeeld lekker sterke sardientjes neemt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Pinin schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:16:
Ik wil iets op de BBQ maken; een visrolletje met zwarte olijf in het midden met wat citroenzest en aan de buitenkant iets van spek. Maar ik twijfel over het gebruik van dille, dat gaat heelgoed bij de vis, maar bij spek?
Volgens foodpairing.com is er een redelijke aromatische match tussen dille en gebakken bacon. Die olijf zou ik zeker weglaten. Je zou er wellicht een begeleidende tapenade van kunnen maken maar dan zou ik de olijf niet laten overheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Ok, ik heb de olijf idd weggelaten, wel de dille en dat ging prima. Iets te weinig spek of zout want het was een beetje flauw. Volgende week ga ik voor de V2 versie, visje met gremolata insmeren en dan het spekkie erom.
De combi van het knapperige zoute spekje en het zachte visje was wel erg lekker.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Ik wil volgende week een lekker stuk procureur(pulled pork) op de houtskool bbq maken. Hebben jullie tips over hoe ik de temperatuur rond de 100 constant kan houden? Heb een middelmatige grote weber waarbij ik de kolen aan 1 kant kan houden zodat het indirecte warmte is. Verder nog tips om het vlees sappig en mals te houden zodat het niet uitdroogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Tektoon schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:45:
Tijd voor een break in al dit zoeviede geweld, het is tenslotte 30 graden buiten en dus een goed moment voor een frisse salade. Zomaar van de Jamie Oliver site geplukt wegens watermeloen in de bonus deze week. Lekker fris en prima te hakken! :)

[afbeelding]
Wat toevallig, ik was laatst eten bij een visrestaurant. Overheerlijk voorgerecht gehad met garnalen/scampi's met watermeloen stukjes, stukjes appel, eiwit sla en het meest verassende maar overheerlijke was dat er limoenijs bij zat. De combinatie van limoenijs en scampi's waren echt overheerlijk. Dus miss als je wat wil experimenteren de volgende keer, echte aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Heeft er iemand heel toevallig nog een lekker recept voor huzarensalade ? Ik heb al wat recepten gevonden op het web, maar de algehele mening (én na het proeven van de gerechten) is dat het toch nét niet is wat we zoeken. Dus mocht iemand nog ergens in een la of in zijn receptenboek een mooi recept voor huzarensalade hebben, dan hou ik mezelf ten zeerste aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zoek je dan net niet?

Anders word het zo gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
assn schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:01:
Ik wil volgende week een lekker stuk procureur(pulled pork) op de houtskool bbq maken. Hebben jullie tips over hoe ik de temperatuur rond de 100 constant kan houden? Heb een middelmatige grote weber waarbij ik de kolen aan 1 kant kan houden zodat het indirecte warmte is. Verder nog tips om het vlees sappig en mals te houden zodat het niet uitdroogt?
Ik zou deze vraag in het bbq topic stellen.

Maar qua recept:
http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:21:
Wat zoek je dan net niet?

Anders word het zo gissen.
Net zo iets als dit, maar dan zijn de aardappelen zo grof. Ik heb geprobeerd met dit gerecht ook als een de aardappelen tot moes te prakken en dan op deze basis de salade te maken, maar dan zit je meer aardappelpuree met groenten te eten (iets in de trend van hutspot ofzo..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Officieel maak je huzarensalade met een franse dressing. Mayonaise is er nooit onderdeel van geweest eigenlijk.

De truc van een goede huzarensalade is je groenten apart blancheren tot beetgaar en je groenten en aardappel allemaal hetzelfde formaat snijden. Vervolgens goed op smaak brengen met peper en zout.

Wat jij laat zien op die foto is een opgemaakte salade met veel te veel troep eromheen die deuipt van de saus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

nextware schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:09:
[...]

Net zo iets als dit, maar dan zijn de aardappelen zo grof. Ik heb geprobeerd met dit gerecht ook als een de aardappelen tot moes te prakken en dan op deze basis de salade te maken, maar dan zit je meer aardappelpuree met groenten te eten (iets in de trend van hutspot ofzo..)
Maar dan maak je de aardappels toch kleiner, of misschien waren ze niet gaar genoeg?
Wat ik in dit gerecht mis -ook al hoort het wellicht niet- is iets van vlees, een beetje rundvlees draadjes ofzo.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 04:13

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

De mussen vallen hier van het dak in Antwerpen South Central dus ik ben ijs aan het maken. Zijn er nog mensen met gouden tips?

Ik heb geen ijsmachine ofzo dus ik beperk me tot het schaven en roeren van aanvriezende vruchtensappen. Momenteel in de vriezer: aardbei, pruim, limoen en kiwi. DIY tweakers-raket ftw 8)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoghurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Dat treft want ik ben een yoghurt liefhebber. Maar hoe voorkom ik dat het zo'n massieve ijsrots wordt? Laat je de yoghurt van te voren uitlekken?

Ik merk nu al dat m'n limoenijs te hard gaat worden. Daar heb ik wat water bijgedaan om aan te lengen. De kiwi en pruim gaan prima daarentegen.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

De uitdaging is dat consumenten ijs bij -18 schepbaar is, gewoon schepijs in ijssalon is schepbaar bij -6.
Dus omdat jouw vriezer -18C is wordt het nogal hard.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tektoon schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:09:
Dat treft want ik ben een yoghurt liefhebber. Maar hoe voorkom ik dat het zo'n massieve ijsrots wordt? Laat je de yoghurt van te voren uitlekken?

Ik merk nu al dat m'n limoenijs te hard gaat worden. Daar heb ik wat water bijgedaan om aan te lengen. De kiwi en pruim gaan prima daarentegen.
Roeren roeren roeren en nog eens roeren. Je moet de ijskristallen zo fijn mogelijk houden. Dan ook zorgen dat je voldoende suiker gebruikt. Suiker bevriest niet zo makkelijk. Wel suikerwater gebruiken natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

IJsrecept-tip:
15 chocolate chip cookies
20 Oreos
2 cups whipping cream
1 tbsp vanilla extract
1 can sweetened condensed milk

Crush cookies and Oreos into medium pieces.

Mix cream with vanilla extract until peaks form. Add condensed milk, mix in by hand.

Mix in 3/4 of the cookies/Oreos.

Turn out into a loaf pan. Spread the rest of the cookies/Oreos over the top.

Freeze for 5h.
Met deze methode blijft het ijs redelijk zacht op - 18 graden, en er worden geen kristallen gevormd. Erg lekker (ook zonder de koekjes).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Thanks voor de tips. Ik probeerde eigenlijk net vrij slanke ijsjes te klussen zonder suiker/room maar ik ga eens proberen om er toch wat van toe te voegen.

De om-het-uur geroerde pruimenijsjes scheppen prima weg maar glijden erg snel van hun stokje theelepeltje. The experimentation continues..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gisteren sous-vide spare-ribs gegeten. Dat was niet de eerste keer, ik maak het vaker.
Normaal liggen ze op 61 graden voor 36 uren in de sous-vide te garen, om dan afgegrilld te worden op de bbq.
Dit keer had ik minder voorbereidingstijd en moest ik het met 21 uren sous-vide doen. Ik had niet verwacht dat het verschil tussen 21 en 36 uren nog zo groot was. Het vlees was significant stugger nog en zeker niet los van het bot te trekken. Begrijp mij niet verkeerd, de smaken waren goed en iedereen smikkelde, maar het was niet zo los van het bot te trekken als anders.

Dus werkvlees zoals spare-ribs worden echt malser en malser nog ook voorbij de 24 uren markering als het ware. Goed om te weten.

(p.s. leverancier van de spare-ribs was gelijk, dikte van de ribben ook)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Ik ga nu -as we speak- ook spare ribs in de sous vide gooien voor 48h, pas had ik ze 24h gedaan en toen waren ze zoals jij beschrijft lekker, maar nog een heel klein beetje stug.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

mutsje

Certified Prutser

vandaag me Allpax uitgepakt en eerst maar eens knuffels van de meiden vacuüm getrokken, resultaat is ding werkt :+. Dus binnenkort maar vleesje klaar maken terwijl het vacuüm getrokken is en niet in een zipback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ziet er profi uit dat Allpax. Nog niet eerder van gehoord. Hoe ben je daar zo bijgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ken het niet, maar het ziet eruit als mooi spul. Ook de sous-vide apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

cvheereveld schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:53:
Ziet er profi uit dat Allpax. Nog niet eerder van gehoord. Hoe ben je daar zo bijgekomen?
bij ons op werk zitten aantal die al langere tijd sous vide koken. Die gebruiken de allpax ook. ik heb die van 69 euro en dat fungeert als een trein. Mocht je em willen aanschaffen, de standaard meegeleverde zakjes zijn erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja ik zou sowieso 1-2 modellen groter nemen, ook omdat daar een specificatie van het vacuum bij zit. Voor sous-vide is imo een ziplock een prima ghetto-oplossing, maar bij verdere conservering gaat net vacuum wel een rol spelen wmb.

Ik ga komende week eens spelen met rozenwater, rozemarijn (vers) en amandel. In de ijsmachine dan wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 23-07-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Na lang wachten stond afgelopen week de Carolina Reaper op de site van westlandpeppers.com
Die wilden mijn colllega en ik wel proberen na de Naga Jolokia.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ibjSdUrMvkOPaTPUCh7AC5dw/full.jpg

Vandaag sambal ervan gemaakt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DDD8z1BBjc2IbFc1FvhSlByA/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eJFpsm6yYd82YcpXUOiEi3ov/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wfLG6CQ6I9GU8RVjcy2enu7O/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C7KKc4DeCxM0hVnTt8hjNczY/full.jpg

Goed heet weer :o 8) :P

[ Voor 74% gewijzigd door DDX op 24-07-2016 20:18 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Gisteren bij de gamma polijstvet gekocht en een polijstschijf allebei 50% korting :+ bout er door heen en op boormachine gezet. Na alle ravels eraf gefikt te hebben vet erop en messen er langs gehaald. Woei ze waren al scherp na laatste dyi slijpbeurt maar nu zijn ze echt scherp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:35
DDX schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:16:
Na lang wachten stond afgelopen week de Carolina Reaper op de site van westlandpeppers.com
Die wilden mijn colllega en ik wel proberen na de Naga Jolokia.

Vandaag sambal ervan gemaakt.

Goed heet weer :o 8) :P
Zou je willen delen hoe je er sambal van gemaakt hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

red1 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:11:
[...]

Zou je willen delen hoe je er sambal van gemaakt hebt? :)
Ik denk ongeveer als dit > http://www.badjak.nl/sambal-recepten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je er over denkt om eens zelf sambal te maken, zou ik sambal badjak aanraden :9~ . Heerlijke smaakmaker voor veel recepten / marinades, met als voordeel dat je niet zuinig hoeft te zijn om bang te zijn voor de pittigheid :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:35
Dankjewel voor de link, deze heb ik al eens bekeken. Was benieuwd hoe hij het gemaakt heeft icm die ontzettend hete pepers :) Ben ook benieuwd welke draai hij er dan aangeeft.

Ik zie al ui, citroensap en knoflook o.a. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door red1 op 27-07-2016 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Recept :

150 gram pepers
1 ui
3 teentjes knoflook
scheutje azijn
scheutje olie (olijf of zonnebloem)
scheutje citroensap
snufje zout

pepers/uit/knoflook in de keukenmachine/blender en daarna vloeistoffen toevoegen tot het juiste dikte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Als het goed is, ga ik 10 september naar het Dutch Chilifest in Eindhoven om weer nieuwe superhete pepers te halen voor nieuwe sambal :9~
Het kweken van pepers hier thuis wil niet zo vlotten. En ik vind de meeste pepers die ze hier in de omgeving hebben té heet (madame Jeannette) of gewoon niet heet (Conimex-niveau). Een paar jaar geleden heb ik heerlijke pepers bij Dutch Chilifest gehaald. Die waren precies goed, maar ze gingen zo snel op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Lol madame Jeannette te heet vinden, dan zou ik je maar niet wagen aan de Carolina Reaper 8)
Ben ik wel benieuwd welke pepers je toen hebt gehaald ? (en nu wilt gaan halen)

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 28-07-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
Hmm, nav bovenstaande ook maar eens wat van die Reapers besteld.
Als verassing een potje sambal voor mijn vader maken.
Ben benieuwd naar zijn reactie :)

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-07-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ik hou best van een beetje pittig eten maar heb nooit de lol begrepen van zulke extreem hete curiositeiten als de Carolina Reaper of Naga Viper. Volgens mij zijn die dingen alleen maar gekweekt voor de recordboeken.. Wat is er zo prettig aan de Carolina Reaper om aan je eten toe te voegen?

Edit: lees net dat je lichaam reageert door endorfine aan te maken...... Stelletje junkies :+

[ Voor 16% gewijzigd door bszz op 28-07-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tja, ik was ook eerst de Conimex "sambal" gewend. Vervolgens wat sterkers. Vervolgens wat merken van bij de toko, en uiteindelijk een potje gevonden bij de toko waar gewoon een wit stickertje op zat "samba, triple hot"
Geen merk of zo.

Toen ik thuiskwam moest ik toch even proeven. Ik heb het puntje van een theelepeltje er in gedipt. Toen dat er uit kwam zag je nog niets aan de lepel zitten. Daar heb ik van geproefd. En na dat brandende gevoel heb ik een half uur lang mijn mond niet meer gevoeld. Vervolgens kwam het gevoel al brandend weer terug. Voor mij was die lol er vanaf dat moment ook wel vanaf. Gekruid eten vind ik prima, heerlijk zelfs. Maar zodra het pittige gaat overheersen houd ik er ook niet meer van.

Als ik nu eens een feestje heb en veeeeeeel satésaus maak, dan gaat daar een theelepeltje van erin. En zelfs dat is voor sommige mensen al op het randje. (watjes :P) Daar kan ik overigens mee richting het kookblunders topic; lekker koken, mijn eigen sambal gebruiken voor het eerste dinertje voor de schoonouders, en vervolgens zulke sambal gebruiken terwijl schoonouders vrijwel naturel koken en dus maar weinig kruidig eten...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Je moet er aan gewend zijn, maar de Naga Jolokia en Carolina Reaper hebben meer smaak dan de rode spaanse pepers die je in de supermarkt kan kopen.
Maar voor veel mensen zal het gewoon heet zijn en die proeven ook niet de ingredienten die ik toevoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
4Br0k3n3rr0r schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:38:
Als het goed is, ga ik 10 september naar het Dutch Chilifest in Eindhoven om weer nieuwe superhete pepers te halen voor nieuwe sambal :9~
Het kweken van pepers hier thuis wil niet zo vlotten. En ik vind de meeste pepers die ze hier in de omgeving hebben té heet (madame Jeannette) of gewoon niet heet (Conimex-niveau). Een paar jaar geleden heb ik heerlijke pepers bij Dutch Chilifest gehaald. Die waren precies goed, maar ze gingen zo snel op :(
Als je madame Jeannette te heet vindt, moet je eens naar rawit (Thaise peper) of piri-piri kijken. Die zijn wat milder en ook goed verkrijgbaar. Je kan ook gewoon habanero, scotch bonnet, adjoema of de eerder genoemde madame Jeannette kopen en daar de pitten en zaadlijsten van verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

En opletten dat je echte Madame Jeanette koopt en niet de Adjuma peper die vaak verkocht wordt als Madame Jeanette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 12:15

Spacialz

Ovenvers

DDX schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:39:
En opletten dat je echte Madame Jeanette koopt en niet de Adjuma peper die vaak verkocht wordt als Madame Jeanette.
Ook goed te herkennen door andere vorm, halve maan of ronde vorm :)

[ Voor 0% gewijzigd door Spacialz op 29-07-2016 11:34 . Reden: Typo ]

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
DDX schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:58:
pepers/uit/knoflook in de keukenmachine/blender en daarna vloeistoffen toevoegen tot het juiste dikte heeft.
Gewoon rauw neem ik aan. Niet koken?
En de vloeistoffen, een 1-1-1 verhouding om mee te beginnen?
Dit is voor mij veel te scherp, dus kan het niet echt op smaak doen.
En hoe lang kun je zoiets bewaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Gewoon rauw ja, niets koken.
En er is weinig vloeistof nodig dus gewoon 1-1-1 is prima.
Houdbaarheid is erg lang, potje waar je het in bewaard even schoonkoken voordat je het erin doet en schoon mes gebruiken als je het uit potje haalt.
De naga sambal was vorige keer pas na jaar op, verkleurt iets maar verder geen schimmels oid.

Koken heeft collega vorige keer geprobeerd met de Naga Jolokia, geeft ook leuk effect als je dan boven pan hangt 8)

[ Voor 37% gewijzigd door DDX op 29-07-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Laatst online: 14:14
evEndzhar schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:26:
[...]

Als je madame Jeannette te heet vindt, moet je eens naar rawit (Thaise peper)
Ik koop die regelmatig bij de Oriëntal en bak deze dan kort op hoog vuur (elke verjaardag soort van snack }) :+ ). En die vind ik vind ik vaak minstens net zo heet. Vooral die groene krengen.

Die Reapers/Naga's/Jolokia's branden op een andere manier en op een andere plek op jouw tong. Probeer het maar eens ;) . Net zoals rode Scotch meer op de punt van je tong brandt dan geel/oranje varianten.
Ik gebruik ze om andere sambals scherper te maken. Ik gooi ze werkelijk waar door vrijwel alle sambals (gematigd). De smaak zelf, en het aroma, die vind ik niet bijzonder.
Op de Haagsche en Amsterdamse markt(en) en veel toko's wordt vaak een Scotch Bonnet of variant verkocht. Het zijn echt zelden (1 op 10) echte Aji Umba C's. Een echte Ayuma brandt echt wel je smoel weg :Y .
Zoiets gaat ook voor de MJ op. Ik kan niet voor jullie spreken, maar ik koop best divers, en ook dan zijn het vaak MJ's van belabberde kwaliteit. Weinig geur, en al helemaal niet heet. Zonde ;( .

En waarom zulke hete pepers? Elke peper-eter raakt gewend aan de sterkte. Variatie is dan welkom. Daarvoor zijn Naga's/Jolokia's bij uitstek geschikt. Ik blijf Adji Umba de lekkerste vinden om te eten. Maar eerlijk is eerlijk. Ongeveer 1 á 2 keer per jaar vind ik er een paar die echt heet zijn. Meestal blijven ze steken op 60-75% Naga, helaas. Waar die Naga dingen gewoon altijd heet zijn. Uit een bak van 1kg zijn er misschien 5 die niet echt heet zijn. De rest brandt stuk voor stuk zonder pardon door jouw darmwand heen. Sure shot.

@ hierboven...

Koop eens ook normale Scotch Bonnets of Halapeño's en meng ze. Zo krijg je sambal die heel je tong streelt in plaats van maar een klein stukje.

[ Voor 4% gewijzigd door Die Bruine op 29-07-2016 12:50 ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Ik heb hier gisteren een stapeltje portobello's (paddestoelen) gekocht. Alleen nu zit ik te twijfelen wat ik er mee zal doen. Portobello burgers maken? Of iemand nog andere ideeen hoe je ze klaar kan maken?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Vullen met blauwaderkaas en noten en dan even in de oven vind ik ook altijd erg lekker.
Je zou ze ook met bijvoorbeel saffraanrisotto kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

je favoriete kaas, wat olijfolie en knoflook en peper. In de oven tot de kaas smelt en eten. Of op de BBQ.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Blauwe kaas wordt hier niet echt gegeten vrees ik, maar gevuld met iets mildere kaas zou inderdaad kunnen. Safraanrisotto is ook geniaal. BBQ gaat het niet worden bij gebrek aan BBQ ;).

Dank voor de tips :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Het zijn uiteindelijk toch burgers geworden :9~

Maar errug lekker, ik zou haast durven zeggen beter dan de gemiddelde vleesch-patty 8). Anyway, volgende keer de buns ook weer zelf bakken, maar daar had ik vandaag geen tijd voor.

En nog een paar paddestoelen over, dus die worden morgen met safraanrisotto gevuld :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zojuist de eerder genoemde sambal gemaakt.
Moet toegeven, ruikt best lekker. Rook zelfs wat fris/fruitig.

Daarna echter begon het te prikken in de neus wat direct doortrok naar me keel wat resulteerde in een aantal hevige hoestbuien O-) O-)

Maar serieus, geur was echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om nom nom...

Zojuist bij de slager gezien dat ze blijkbaar iets teveel poten van de varkens gezaagd hadden - waren in de aanbieding voor EUR 3.50/kilo 8)7

Flink stuk poot met bot en huid gehaald. Die gaat zodadelijk in de caraibische marinade (ui, thijm, knoflook, beetje ajoema, klein beetje gember en komjn), dan vanavond in de oven, samen met zoete aardappelen, paprika en kouseband :9

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Zoiets is ook geweldig:

Afbeeldingslocatie: http://www.schweizerhaus.at/images/sh-stelze-gr.jpg

:9~ :9~

Zie bijvoorbeeld hier voor recept: http://www.gusto.at/rezepte/knusprige-schweinsstelze

[ Voor 29% gewijzigd door Garyu op 04-08-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zijn de eiwitten die je bij de Ap koopt in een flesje zoals deze http://www.ah.nl/producten/product/wi236257/two-chicks-eiwit nou al gepasteuriseerd? Ik meen het me te herinneren maar zie het er niet bij staan.

Moet volgend weekend koken, waaronder voor een zwangere dame... die dus geen rauwe eiwitten wil.
Weet iemand dit?

Menu wordt iets als:

- Makreel rillettes met geitenkaas
- Coquilles met een chorizo-schuim (en geitenkaas, yup :P)
- Vanglap met aardappeltonnetjes en geconfijte sjalotjes.
- Chocoladetaart met vloeibaar binnenwerk (niet mijn werk, ik ben geen bakkoning).

Teh nomz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:31:
Zijn de eiwitten die je bij de Ap koopt in een flesje zoals deze http://www.ah.nl/producten/product/wi236257/two-chicks-eiwit nou al gepasteuriseerd? Ik meen het me te herinneren maar zie het er niet bij staan.

Moet volgend weekend koken, waaronder voor een zwangere dame... die dus geen rauwe eiwitten wil.
Weet iemand dit?
Dat lijkt mij wel. Zeker gezien je het na openen nog 7 dagen kan bewaren in de koelkast. En het feit dat je als winkel gewoon geen rauw ongepasteuriseerd eiwit moet willen verkopen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Afgelopen weekeinde hamburgers gemaakt met wat kruiden en groente en die sous vide 45 minuten op 55 graden laten draaien. Hierna kort op de bbq, er kwam alleen de klacht waarom er niet meer hamburgers waren :+ waren heerlijk sompig en niet overdone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja sous vide is en blijft wel een heerlijke techniek. Ik zit te overwegen om sous-vide venkel nog een kans te geven. Deze heb ik op de grillpan gemaakt:
http://recipes.anovaculin...el-with-optional-parmesan

En dat was niet super. Iemand ervaringen met dit recept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ga binnenkort met asperges de roggebrood-koffie-asperge combi van Jonnie Boer maken, maar ik vraag me af of ik nog ergens verse(re) asperges ga vinden. Die dingen worden volgens mij nog steeds niet overal geplant (zo'n beetje alles is het hele jaar door te krijgen, maar asperges ... waarom kweken we die niet in egypte enzo?).

Nu twijfel ik of ik witte asperges in pot of diepvries ga scoren bij de Ap. Dit is voor een proefkooksessie, wellicht ga ik beide proberen...
Iemand ervaring hiermee? Ze worden lichtgekookt en met een koffie-eiwitschuim en soja-roggebroodbergjes opgediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Diepvries groenten zijn bijna altijd geblancheerd dus dat zou net kunnen als je ze kan vinden. Blik/Pot is ingekookt/geweckt dus dat zou ik niet proberen.
Witte asperges zijn een seizoensproduct, de groene worden wel in andere landen geteeld maar wit is dacht ik echt wel iets voor NL/DE.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Laatst online: 14:14
I'm with franssie. Die uit een pot/blik kun je niet eens beetpakken of je knijpt ze zo fijn.
Uit een ander land heb ik ze nog niet gezien. Dat heb ik wel met de groene geprobeerd uit Peru. Dat was in beide gevallen geen succes moet ik zeggen. Ze zager er goed vers uit, maar hadden een bitter smaakje, absoluut niet lekker.
Wat ik daarmee wil zeggen; als je verse witte vindt uit een ander land, probeer het eerst. Vrijwel alles uit de Nederlandse bodem smaakt werkelijk waar heel anders (tomaten, uien, appels etcetera).

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Boudewijn schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:40:
Ja sous vide is en blijft wel een heerlijke techniek. Ik zit te overwegen om sous-vide venkel nog een kans te geven. Deze heb ik op de grillpan gemaakt:
http://recipes.anovaculin...el-with-optional-parmesan

En dat was niet super. Iemand ervaringen met dit recept?
Wat was er niet goed aan? Als ik het zo zie lijkt mij en stock en parmesan een beetje te veel van het goede, en ook nog eens 3-4 uur (voor groente)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die Bruine schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:35:
I'm with franssie. Die uit een pot/blik kun je niet eens beetpakken of je knijpt ze zo fijn.
Uit een ander land heb ik ze nog niet gezien. Dat heb ik wel met de groene geprobeerd uit Peru. Dat was in beide gevallen geen succes moet ik zeggen. Ze zager er goed vers uit, maar hadden een bitter smaakje, absoluut niet lekker.
Wat ik daarmee wil zeggen; als je verse witte vindt uit een ander land, probeer het eerst. Vrijwel alles uit de Nederlandse bodem smaakt werkelijk waar heel anders (tomaten, uien, appels etcetera).
Witte uit het buitenland zul je niet vinden ( behoudens België )
De kweekmethode voor de witte asperges is 'puur' Nederlands, de steeltjes worden ondergronds gehouden om wit te houden.
Groene zijn dezelfde asperges, alleen mogen die wel hun kop boven de grond steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Maar hoezo dan puur Nederlands?
Bedoel, een hoopje zand maken zodat de steel/wortel geen daglicht te zien krijgt is nu niet bepaald rocket science en zou toch best op een andere locatie ook gemaakt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:59
Waarschijnlijk wel, maar dan moet er wel (genoeg) markt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:30:
waarom kweken we die niet in egypte enzo?
Waarom zou je iedere dag van het jaar over het zelfde aanbod moeten beschikken? Is het zo'n ramp om te eten wat het seizoen te bieden heeft? Keuze genoeg, zeker in augustus.

Maar om je vraag te proberen te beantwoorden: grootschalige landbouw in lagelonenlanden, bedoeld voor export, gaat vaak ten koste van de lokale bevolking (uitbuiting, vervuiling), terwijl lokale boeren flinke moeite hebben zelf te produceren.
FreshMaker schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:35:
De kweekmethode voor de witte asperges is 'puur' Nederlands
Laat dat de Duitsers niet horen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat wist ik niet .... foei on me ... daar gaat mijn horeca opleiding ( uit de jaren dat 3 doperwten en een biefstukje nog haute cuisine was :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Je kunt witte asperges uit Peru krijgen maar wordt zelf niet enthousiast van het van ver weg importeren van een seizoensgroente...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dames en heren!

Gisteren een werkelijk fantastische (cheese)burger gemaakt! Uiteraard kan het vast beter, maar dit was veruit de lekkerste die ik ooit zelf in elkaar heb gezet. Vrij klassiek allemaal. Recept als volgt;

Broodje; Meerzadenbol (per 4 verpakt) van de AH. Waarom? Valt niet uit elkaar (!), is een lekker broodje in essentie, niet te hard, niet te zacht. Snijvlakken aangebakken in een beetje roomboter totdat het bruin wordt.

Nu verder van onder tot boven;

Sla; gemengde sla van de AH. Enkel de blaadjes er uit gevist; zit ook geraspte wortel (?) in geloof ik.

Trostomaat; 2 plakjes, dun (niet te dun!), horizontaal gesneden (tomaat op z'n zijkant, dus onderkant links/rechts en bovenkant idem).

Saus; 3 (flinke) el. Hellmans, 1 (flinke) el. Heinz ketchup, 1 (flinke) tl. worcestershire saus, 1 (naar smaak) tl. Tabasco Chipotle, gemalen knoflookflakes naar smaak, peper naar smaak. Dit heb ik gebruikt om 2 burgers te maken, en had nog wat over. Giet er een riante eetlepel overheen.

Patty; Angus beef gehakt (mager, Greenfields, van de AH, +- 150 gram per stuk, ~ 1cm dik bij vormen), zout en peper naar smaak.

Kaas; Beemster jong belegen, in vierkantje gesneden zodat het de hele burger bedekt (aanrader, heerlijke kaas, niet te sterk en ook zeker niet te mild!)

Bacon; 2 plakjes, bijde kanten aangebakken zodat het enigszins krokant is. Gebruik zelf Stegeman ontbijtspek, met name omdat het niet bizar zout is.

Flinterdunne gesneden rode ui; zoals gezegd, snij zo dun mogelijk. Licht aangebakken met een klein beetje olijfolie op laag vuur. Zorgt dat de smaak wat meer naar boven komt.

Het vlees is mild en je proeft alle smaken. Ook de saus past heel goed vind ik, niet te overheersend maar wel een fijne, uitgesproken smaak. Heb erg veel recepten geprobeerd maar deze beviel me het meest, vaak overheerst er wel iets; de ene keer de saus, de andere keer de kaas (dat heb ik erg vaak met cheddar), de andere keer weer de kruiden in de burger zelf. Hier proefde ik alles, duurt niet al te lang om te maken gelukkig. Mocht je het een keer uitproberen hoor ik graag reacties. Op- of aanmerkingen en/of tips zijn altijd welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/poxuaamJqYj0aKtOQj9uedZx/medium.jpg

(als je er op klikt is hij niet meer ondersteboven :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ie wel.

Ik ken iemand hier op het forum die heeft laminaat op zijn plafond. Ook heel apart. Net als deze zwevende burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Bij mij is die na het klikken goed.
Ziet er lekker uit!

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het beste eten uit Duitsland, wat mij betreft....
Goede combinatie van lekker mals vlees, het oergevoel en een volle pens na afloop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Voor de startpost: we hebben inmiddels een tweede deel van het broodbaktopic! Deze staat gewoon in Algemene Zaken, dus iedereen kan erbij!

Het Grote Broodbaktopic - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zo, voor vandaag staat op het menu:

Amuse: Coquilles met een hint van Chorizo a la Jonnie Boer. Daarbij ga ik zelf met de Anova eieren pasteuriseren voor een schuimpje (iemand die geen rauw ei mag...). Wel bizar dat Boer voor 10 coquilles 150ml olie gebruikt :X. Ik heb de helft gemaakt. Wel grappig het is Chorizoolie... die is dus de blender in gegaan met de olie en daarna nachtje trekken. Nu na een passe-vite in een koffiefilter. Ruikt erg uhhh chorizo-ig :P.
Voor: zelfgemaakte makreel-geitenkaas rilletes met wat blokjes granny smith
Hood: bavette, aardappeltonnetjes, sjalotjes. Beide geconfijt
Na: Smeltende-lava-taart met daarnaast een goed glas PX.

Vervelend zo'n weekend :'(

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 14-08-2016 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even een update vanaf Campzone: ik zou 6 dagen koken voor 22-30 man, dat zijn er uiteindelijk 3 geworden, lang leve de lamheid van [LAM]. We hebben roti gegeten, beouf bourgignon en mexicaanse ovenschotel. Koken voor grote groepen bevalt me wel :Y

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20
Gisteren eindelijk eens Beef Rendang gemaakt volgens DIT recept. Dit stond al tijden op mijn todo list.

Man man man, wat is dat LEKKER!

Mijn wederhelft vond het veuls te pittig, dus gooide er zure room doorheen :| 8)7
Gelukkig vond ze de smaak wel er lekker en is het voor herhaling vatbaar.

Volgende keer dan maar wat minder chili flakes in de paste en er gewoon op mijn bord wat bij doen.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:57
Twee maanden terug had ik het pizzarecept uit het pizzatopic in deze OP opgeslagen. Het nadeel voor mij was dat je het deeg een dag van tevoren moet klaarmaken en een nacht laten staan, en ik ben niet zo goed in een dag vooruit plannen qua eten.
Dit weekend is het eindelijk gelukt! Een pizza met blauwaderkaas en een met salami.
Gebakken op een pizzasteen van de Lidl, op de hoogste stand in mijn oven (300 graden).

Waardeloos zonder foto's:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/BObhaRnOSy7hHu0ASiMUrIS2c1w6GW26DDSrvGXMbAlH8P0LeNLNnVywIVh90mJg3wEPzyvZxf3VPhvcu8_PyrMuQrIRjeQ1XREw5j7pFuNLTZT0Wi6GZW_JiTTT-70suXsb70fIzVKveHDHBFNbkWye0p9eGJppP_wAiyMHDXLj9nDNM5HDhMx3DpFKTiO19RaZDVvR1rgQNMtkM5xO9BR-QFvirKGhvdgDmaHVD_OuzbvoGe9c7j0CPP0QGyBbQSl0gHpWAps1tVPZSZ2SEGTemZBpEzW2d1NUwbxlxkJTXyipmChYHS9fLIZAWXHPBc1cpDM9vH_GLDGCfOG0oT8Qadl3x4X7PXgPgAw6s3kDDABuq8po7IiteirC0zGtihqw97P-mTEtCStPkHzslU0JCtXKbYWrT9NGKDcyMZZfD6kPne78M_nkFfaoSutbrg2TNY7uVQBv04fNiwjOWysa5gKVEgNQ2TQdV4RvA_3jn0E1shhZwLoe032SgWQc74ZAh8MnvqTH3cIsNbE9bOaCkZjC5JDwQvisgdXWGPkzHQ_bfhXTaROPF2WR80YM0HfgoOmR9jOQJysgJyCGWO-3BHCcIxHe=w1279-h960-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/y3cvAMBu_GSQQkhXhZ4MwLht7HnJIRE1oeHO31olW1RhI2cTdFB02PANmGw2U9BDMtgzt7ISSnIC9bpRl55Pw1Wg4Zo421rWgkdPFhME74JiduRFaLWK9Sxx1YG7OVHoINP8rltCfeRGTfelmHudoLaMrcILbkMIre9qzyBMaLkO5rYIVWSM5aLrX-er-SGq-Z4X3QSW3Zgey6UfjJjetYhAcoSCYcxLfFecXYSxP3Ql1YK7V4O9P9uVH7vhpA5k1EbbX6upn1H6cDm_YIZZqoUP3EX8vuIY_ZnG6VhPkRwhgij4xTzxdZV3J0PW9AiMlUGwck0uygG-HNPBKRVgJZC94xMDbtv_9yRo9KFgpU-fEsE7x0pIVY8UnxajXqkZ2MDzDaebI8w9xvBvkmFOUXtiBWNIpZ8eQWURRLJHvZgSMW-QqrWknC96ZYAJNgw6yxw208RGTxKAblBJlj6lPeufQ-MmtS4kC5-pLB-jKXqGkxRpZi4zWwZr9mm4-FELX2B_Js3vqkvsZfP60souU3zBOEtg5Ybu7qL4TO1I8LZP4ok1pHIkymtH5LIX1tsSNj0WxU7l4HlQ-cgpQrlt8JIqb9tVDnJQ=w1279-h960-no

Tips voor volgende keer:
De blauwe kaas pizza: méér gorgonzola, en nog iets langer in de oven.
De salami: vaker maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Maverick! schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:17:
Gisteren eindelijk eens Beef Rendang gemaakt volgens DIT recept. Dit stond al tijden op mijn todo list.

Man man man, wat is dat LEKKER!

Mijn wederhelft vond het veuls te pittig, dus gooide er zure room doorheen :| 8)7
Gelukkig vond ze de smaak wel er lekker en is het voor herhaling vatbaar.

Volgende keer dan maar wat minder chili flakes in de paste en er gewoon op mijn bord wat bij doen.
Komt qua ingredienten aardig in de buurt van zoals Bep Vuyk het maakt. Ik mis alleen de kemiri's en het salamblad. Er zou dan inderdaad ook nog runderlever bij mogen. Zelf gooi ik er meestal trouwens een lombokje of 10 in ;).

Alleen zou je eens kunnen vijzelen (krijg je meer smaak uit je spullen) ipv malen en het vlees in de boemboe met kokosmelk garen ipv aanbakken en dan pas onder zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 15-08-2016 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Boudewijn schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:13:
[...]

Komt qua ingredienten aardig in de buurt van zoals Bep Vuyk het maakt. Ik mis alleen de kemiri's en het salamblad. Er zou dan inderdaad ook nog runderlever bij mogen. Zelf gooi ik er meestal trouwens een lombokje of 10 in ;).

Alleen zou je eens kunnen vijzelen (krijg je meer smaak uit je spullen) ipv malen en het vlees in de boemboe met kokosmelk garen ipv aanbakken en dan pas onder zetten.
Toch maar eens gegoogeld op het recept van Bep...
Ik had er zo'n 45 ML gedroogde chili flakes in gedaan, weet niet hoe zich dat verhoudt tot 10 lomboks, maar ik zie dat Bep aanraadt om de lomboks eerst te wellen in lauw wellen als je het minder pittig wil. Dat maar eens proberen de volgende keer. Dan heb ik iig de juiste smaak. Flakes kan ik er op mijn bord nog toevoegen.
Lever ben ik dol op, maar mijn vrouw zal het dan helemaal niet meer eten helaas.
Ik heb een mooie vijzel die na de komst van de keukenmachine redelijk werkeloos is, dus die ga ik volgende keer toch maar weer gebruiken.
Verder had ik 800g runderrib en 200g schenkel gebruikt. Achteraf gezien heb ik hier teveel vet van weggesneden waardoor er geen vet/olie meer in de pan zat toen het vlees gaar werd. Ook niet meer doen dus...

Het recept van Lonny ziet er weer heel anders uit. Ook het proberen waard lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Yup, er zijn nogal wat verschillende recepten in omloop. Bep Vuyk is wmb wel auteur van veel standaardwerken voor de Nederlands-Indische keuken, maar er is denk ik niet een (als in 1.0) goede manier om het goed te doen. Die van Johannes van Dam ziet er overigens ook wel interessant uit, ken ik niet.

Ik gooi er overigens zelf als hij bijna droog staat meestal nog een lading water/santen in, om dan nog een keer in te koken. Nog malserderderder ;). Dit zou je volgens mij sous vide ook moeten kunnen bereiken, waarbij de boel dan minder inkookt en meer saus bevat (wat dan technsich gezien ook weer geen rendang is, maar wel lekker :9).
Qua vet: ik laat inderdaad aan de riblappen die ik gebruik het vet zitten. Gebruik meestal geen lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Nog malserderderder is altijd goed! :)
'Technisch gezien' heb ik weinig boodschap aan als het er lekkerderderder van wordt ;)
Persoonlijk voeg ik liever wat water/santen toe ipv sous vide. Het zal zeker lekker zijn, maar ik heb gewoon meer met de een sudderpan die uren lekker staat te geuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Iemand tips voor eendenborst?

Dacht zelf aan:

Hasselback aardappelen;
Eend op de bbq;
Wat groenten roerbakken.

De aardappels snap ik wel.
Wat zou ik doen met de eend?

Wel/niet van tevoren in marinade zetten;
Sowieso wel basten/glazen.
Maar, dan simpel met (gesmolten) boter en wat sinaasappelsap.
Of iets meer zoals bv chilisaus, soja oid.

En groenten dacht ik aan peultjes, wortels en dan even roerbakken en afblussen met rode wijn.
(van tevoren wel even blancheren neem ik aan).

Iemand een toevoeging voor de saus en een extra groente?

• Boudewijn
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Hestons bacon and eggs ice cream?
http://www.sbs.com.au/foo...s-bacon-and-egg-ice-cream

Ik ga die zaterdag maken (en nog iets soortgelijks), maar heb geen droogijs tot mijn beschikking... en eigenlijk maar 1 ijsmachine (model dat eerst in de diepvries moet). Gevolg is dat ik even heel goed moet nadenken/plannen.

Heeft iemand ervaring met zo'n raar mengsel invriezen? Roomijs+ei, ik kan me voorstellen dat het met de roeren-in-het-bakje methode iets anders dan een standaard sorbet of gelato werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Aardige update: ik heb gisteren zelf tomatenpoeder weten te maken. Met gewone tomaten krijg je een dikke plakkerige koek... maar als je gedroogde tomaten neemt en die een uurtje of 1-1.5 op 90-100C in de oven doet worden ze nog droger, en ook hard.

Daarna 10 minuten in de blender op standje max. Et voila 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Uit nieuwsgierigheid: waar gebruik je dat dan voor? En is je blender na 10 minuten max niet oververhit? :P

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
jammer voor de blender, had hij maar geen blender moeten worden.
Au serieux: hij was warm, maar het kon wmb wel.

Ik ga deze maken:
AVOCADO MET WATERKERS EN TOMAAT

3 stevige, eetrijpe avocado’s het sap van 5 limoenen piment d’espelette (poeder) 6 tomaten 100 g parelgort 1 sjalot 2 el fijngehakte bieslook schil van een 1/2 pekelcitroenschil 40 g gepofte boekweit 0,5 l geitenyoghurt 1 el amandelolie 1 bos waterkers zakje tomatenpoeder (verkrijgbaar bij sport- en gezondheidssupplementenwinkels) Hangop: Maak hangop door de yoghurt in een passeerdoek op te hangen en uit te laten lekken. Het mag een dagje hangen, begin daar ’s ochtends mee (of een dag van tevoren). Roer de amandelolie door de geitenhangop en maak op smaak met peper en zout. Vulling: Snijd 4 tomaten in parten, verwijder de zaadlijsten en kroontjes en bewaar ze. Snijd de ontzade parten in hele kleine blokjes (concassé). Maal de overgebleven twee tomaten fijn, samen met de afsnijdsels van de concassé. Stop dat mengsel in een passeerdoek en hang die op boven een bakje. Het gaat in dit geval om het vocht dat eruit lekt. Kook het lekvocht in tot het dikker wordt. Kook de parelgort in een minuut of tien gaar en giet af. Snijd de schil van de pekelcitroen fijn en meng die met de afgekoelde parelgort en bieslook door de concassé. Maak de salade aan met het tomatenvocht, wat olijfolie, peper, zout en een drupje limoensap naar smaak. Avocado’s: Schil de avocado’s, halveer ze en haal de pit eruit. Snijd van de bolle kant een dun plakje, zodat je ze kan neerzetten met de holle kant naar boven. Marineer ze in het limoensap (doe dit snel, anders verkleuren ze) en bestrooi rijkelijk met peper, zout en piment d’espelette (ze kunnen echt flink wat hebben). Pluk de blaadjes van de waterkers en zet die weg in ijswater, zo blijven ze mooi fris en groen. Afmaken: Schep een lepeltje hangop op het midden van het bord, bestrooi met een klein beetje boekweit. Zet de avocado erop en vul die met de parelgortsalade, er moet een mooie ronde berg op liggen. Besmeer de berg voorzichtig met meer hangop, bestrooi weer met een klein beetje boekweit. Maak de waterkers droog op keukenpapier. Beleg nu dakpansgewijs de hele avocado met blaadjes waterkers (plak ze een beetje op de hangop). Begin met één blaadje aan de punt en werk regelmatig naar de andere kant. De hele avocado moet netjes bedekt zijn. Bestuif de waterkersschubben en het bord rondom de avocado lichtjes met tomatenpoeder door een fijne zeef. Wijnadvies: Mehofer 2014, Grüner Veltliner, Wagram, Oostenrijk (bio), Well of Wine. € 8,95
https://www.nrc.nl/nieuws...-de-chef-1568841-a1112763

Daarbij asperges met roggebrood en koffieschuim, iets vlezigs (missen we), eikenhoutijs (zie nrc link hierboven) en bacon and eggs ijs.

Gewoon omdat het kan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:54

Nitai

Live the life you love.

NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:11:
[...]

Gewoon rauw neem ik aan. Niet koken?
En de vloeistoffen, een 1-1-1 verhouding om mee te beginnen?
Dit is voor mij veel te scherp, dus kan het niet echt op smaak doen.
En hoe lang kun je zoiets bewaren?
Je kunt het ook onder een laagje olie bewaren dan blijft het schimmelvrij. Dus zoals het potje van DDX, nadat je de peper erin hebt gezet kun je het voorzien van een flinke laag olie. Bewaren in de koelkast en je sambal blijft wel tot half jaar (zo niet langer) goed.

Overigens maak ik m'n sambal ook zo als DDX, zelf doe ik er nog een beetje rietsuiker bij voor het zoetje erin. Als ik meer kruiden gebruik dan kook ik de peper wel met laurier, laospoeder, pimentpoeder en soms een paprika of fruit er doorheen (mango, appel, wortel, tomaat doen het allemaal goed). Vooral het laatste (suiker, citroensap en een fruit/wortel/tomaat) zorgt er voor dat het minder scherp wordt en voller van smaak.
Die Bruine schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:48:
[...]
Zoiets gaat ook voor de MJ op. Ik kan niet voor jullie spreken, maar ik koop best divers, en ook dan zijn het vaak MJ's van belabberde kwaliteit. Weinig geur, en al helemaal niet heet. Zonde ;( .
Ja ik ook, voor MJ's ga ik soms heel Den Haag langs. Het ligt vaak aan de binnengekomen oogst. Bij China Trading bij de Haagse Mart heb je vaak wel al een voorselectie van zakjes MJ's. De goedkope zak is vaak geurloos, de duurdere is bijna altijd goed. Zelf breek ik vaak een peper even doormidden om te ruiken als ik bij een toko ben. Ik vraag het wel altijd netjes of dat mag. Bruine bonen met een meegekookte madame jeanette is goddelijk, lekker uitknijpen over m'n bord. :9~

[ Voor 28% gewijzigd door Nitai op 20-08-2016 12:57 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Iemand een recept voor een echt goede jus? Ik bedoel dan een jus zoals je die bijvoorbeeld in een goed restaurant krijgt, zo'n volle donkerbruine jus met een intense smaak. Heb al verscheidene recepten geprobeerd maar het wordt nooit zo goed als ik hoop. Botten bruinen in de oven, inkoken, wijn, roux, aromatische groentes, in een pan met aanbaksel van vlees, fond etc. Alle geprobeerd maar wordt nooit zo goed op een een of andere manier.

Wie heeft het recept wat altijd lukt en waarmee je je vlees echt een niveautje omhoog haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig kwam dat laatst voorbij op tv: half/half kippen en runderbouillon (liter oid totaal, lliefst zelfgemaakt natuurlijk) inkoken met een flink glas tomatensap (dus om te drinken). Nu alleen nog even goede bouillon maken/vinden ;)
Boudewijn schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:32:
Heeft iemand ervaring met Hestons bacon and eggs ice cream?
http://www.sbs.com.au/foo...s-bacon-and-egg-ice-cream

Ik ga die zaterdag maken (en nog iets soortgelijks), maar heb geen droogijs tot mijn beschikking... en eigenlijk maar 1 ijsmachine (model dat eerst in de diepvries moet). Gevolg is dat ik even heel goed moet nadenken/plannen.

Heeft iemand ervaring met zo'n raar mengsel invriezen? Roomijs+ei, ik kan me voorstellen dat het met de roeren-in-het-bakje methode iets anders dan een standaard sorbet of gelato werkt.
Nou, geen ervaring mee nee ;)
Maar denk dat puur voor dramatisch effect aan tafel wordt gedaan en je het net zo goed in de ijsmachine kan doen. Ben erg benieuwd naar je ervaring, heb zelf geen ijsmachine helaas...

Zo bbq, met zelfgemaakt stokbrood, hamburgerbroodjes, hamburgers, hummus, sate kambing en sate babi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Malt007 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:31:
Iemand een recept voor een echt goede jus? Ik bedoel dan een jus zoals je die bijvoorbeeld in een goed restaurant krijgt, zo'n volle donkerbruine jus met een intense smaak. Heb al verscheidene recepten geprobeerd maar het wordt nooit zo goed als ik hoop. Botten bruinen in de oven, inkoken, wijn, roux, aromatische groentes, in een pan met aanbaksel van vlees, fond etc. Alle geprobeerd maar wordt nooit zo goed op een een of andere manier.

Wie heeft het recept wat altijd lukt en waarmee je je vlees echt een niveautje omhoog haalt?
Wat ik wel eens doe is het vocht dat sous vide uit het vlees komt nemen.
Dan rode wijn inkoken met wat tijm, knoflook en een sjalot tot de hoeveelheid is gehalveerd (mag gerust dus best wat zijn ;)) . Daarna daar fond bij, en dat geheel ook in laten koken tot het vrij dik is. Daar het vleesvocht bij en dan evt een beetje afbinden.

Lekker. Heel lekker.

Mijn brouwsel gisteren:

drakenei

Aikon schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 15:46:

Nou, geen ervaring mee nee ;)
Maar denk dat puur voor dramatisch effect aan tafel wordt gedaan en je het net zo goed in de ijsmachine kan doen. Ben erg benieuwd naar je ervaring, heb zelf geen ijsmachine helaas...
Ik wel, maar het is alleen het eikenhoutijs geworden. Het viel tegen hoe weinig smaak hout afgeeft, dus uiteindelijk heb ik het ijsmengsel na een paar uur in een rookblik gedaan (wel in een eigen bakje) en daarna 5 minuten gerookt op eikenhout. Toppertje. Ik had nog nooit gelatine door mijn ijs gedaan, dat was apart.

Verder had ik ook nog wat lamsvlees uit de oven, aardappeltjes en mijn kookbuddy had wat cocktails/mocktails en ingelegde groenten. Ik kan weer een week op die calorieeen teren.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/KmSQ2i0l.jpg
Dorade, aardappel met krab en tortellini :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:16

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

NeutraleTeun schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:09:
Iemand tips voor eendenborst?

Dacht zelf aan:

Hasselback aardappelen;
Eend op de bbq;
Wat groenten roerbakken.

De aardappels snap ik wel.
Wat zou ik doen met de eend?

Wel/niet van tevoren in marinade zetten;
Sowieso wel basten/glazen.
Maar, dan simpel met (gesmolten) boter en wat sinaasappelsap.
Of iets meer zoals bv chilisaus, soja oid.

En groenten dacht ik aan peultjes, wortels en dan even roerbakken en afblussen met rode wijn.
(van tevoren wel even blancheren neem ik aan).

Iemand een toevoeging voor de saus en een extra groente?
Ik doe eend altijd op vet bakken (insnijden wel) daarna carameliseren met honing :D. Zorgen dat het vet mooi krokant is, dat is erg lekker.

Wil je Aziatisch, five spices mee bestrooien.

Aardappels doe ik meestal konfijten in eendenvet of pommes fondant van maken.

Groenten hoef je niet te blancheren, gewoon logisch stoven, eerst de wortel en peultjes, als ze beet gaar zijn afblussen met wijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dank voor de tip, maar het heeft al lekker gesmaakt!
Verdomd lekker zelfs!

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8411/28537674633_3b837fea6e_c.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Hasselback aardappelen;
Suger snaps, wortel variant en sjalotjes blancheren -> even wokken en afblussen met rode wijn;
Eend met chilisaus en soja <-- VERDOMD lekker !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Sure. Maar wat is het?

Vast geen gevulde avocado met munt en cacao... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Avocado met waterkers en tomaat? Je zat bijna goed :9

[ Voor 7% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-08-2016 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:09:
Avocado met waterkers en tomaat? Je zat bijna goed :9
Et voila. Het is inderdaad geen cacao. De avocado is gevuld met parelgort en ingekookte tomaat ed.

Het origineel:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bdii8VFIYAAd8tS.jpg

En andere link naar recept met deze foto:
http://www.lindanieuws.nl...oor-taste-of-amsterdam-2/

Afbeeldingslocatie: http://www.lindanieuws.nl/wp-content/uploads/2014/05/Schermafbeelding-2014-05-05-om-14.45.30.png
offtopic:
Jajaja ik weet welk domein het is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
De Anova sous-vide koker gaat nu voor 99e weg (BT only) en voor 119e (BT+WiFi). Verzending vanuit NL dus een dag later in huis.

Verwijderd

En dan nog een beetje belasting erbij.

143 euro voor de wifi/bt versie
119,79 euro voor de bt versie

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dat is niet duur, ik heb em toen besteld voor 150 euro en daar kwamen geen belanstingen etc bij. Of heb je het hele bestel proces gevolgd om tot die conclusie te komen. Ding wordt namelijk gewoon vanuit NL geleverd uit Tilburg volgens mij. Heb er nog geen dag spijt van trouwens.
Pagina: 1 ... 4 ... 113 Laatste