Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als ik naar checkout ga dan dat komt ie met die prijs. Kan toch niet zo zijn dat als nadat ik mijn gegevens heb ingevuld of via paypal betaal dat ie dan pas met de correcte prijs gaat komen?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Staat ook op de site, exclusief vat. Jammer want 100EUR is toch wel het maximale wat ik wil betalen voor een verwarming element met BT klutser. Ik hou het nog even bij mijn rijstkoker met controller dan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
zeef schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 19:27:
De Anova sous-vide koker gaat nu voor 99e weg (BT only) en voor 119e (BT+WiFi). Verzending vanuit NL dus een dag later in huis.
Goede tip Zeef, dank je!
Ik heb er al een, maar de vriending nog niet. Binnenkort wel ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Ik speelde met de gedachte om er nog een bij te nemen, zodat ik vlees en groente tegelijk kan doen. Maar met de aanstaande verhuizing in 't achterhoofd toch maar niet gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Lekker hoor. Ik vind het alleen met groente minder meerwaarde bieden dan met vlees of vis.

Vanavond ga ik eens roodbaars garen. Kwartiertje, 45c. Daarna gaat hij de salade in.

Ongetwijfeld heel lekker. Feta, olijven, sla, vis, dille, mosterd.

offtopic:
@Zeef, blijf je in Leiden hangen? Ik neem aan van wel ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 26-08-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 14:14
En besteld... Danke schön ;) . PayPal gaf ook 119,- aan, maar dat werd toch 143,99.
Het gaat er mij voornamelijk om dat ik af en toe op van die vreemde werkdagen op afstand kan beginnen met koken. Ben benieuwd!

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20
Ben ook aan het kijken naar de Anova.
Maar wat kun je nu extra met de wifi? Heeft dit niet puur met opvolging op afstand te maken?
Je kan toch niet naar je werk gaan en 's morgens al vlees in een zakje in een pan met water hangen?

EDIT:
Ondertussen wat gelezen hierover.
Starten met koken van afstand (als het over vlees en vis gaat tenminste) gaat volgens mij niet.
Je vlees/vis moet zo snel mogelijk uit de danger zone waar bacteriën zich razendsnel uitbreiden.
Hier een interessant stuk wat me toch wel over de streep heeft getrokken :)
Nu nog de goedkeuring van vrouwlief :+

[ Voor 49% gewijzigd door Ronster op 02-09-2016 11:03 ]

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Maverick! schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:16:
Ben ook aan het kijken naar de Anova.
Maar wat kun je nu extra met de wifi? Heeft dit niet puur met opvolging op afstand te maken?
Je kan toch niet naar je werk gaan en 's morgens al vlees in een zakje in een pan met water hangen?
Mwa op zich zou het wel moeten kunnen, maar ik doe dat liever ook niet. Wel als ik een paar uur naar bijvoorbeeld het strand ga. Dan zet ik hem aan, ongeveer een uur voor ik thuis kom.
EDIT:
Ondertussen wat gelezen hierover.
Starten met koken van afstand (als het over vlees en vis gaat tenminste) gaat volgens mij niet.
Je vlees/vis moet zo snel mogelijk uit de danger zone waar bacteriën zich razendsnel uitbreiden.
Hier een interessant stuk wat me toch wel over de streep heeft getrokken :)
Nu nog de goedkeuring van vrouwlief :+
Nou ja als je het zo plant dat je thuiskomt als het klaar is vis je het vlees uit het lauwwarme water en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Met bevroren vlees zou het prima moeten kunnen. Ik werk vaak genoeg met bevroren vlees wat eerst moet worden ontdooid. Het hoeft niet elke dag een hoogstandje te zijn ;) . Natuurlijk zal niet elk gerecht/vlees/vis ervoor geschikt zijn. Maar we zullen het gaan zien. Bovendien, er zijn genoeg marinades waar ik mijn vlees wel in durf achter te laten, vacuüm verpakt :+ .
Ik lees al tijden, zelfs in de vorige topics, dat de tijden goed/nauw luisteren. Dan vind ik het wel zo handig als ik gewoon naar werk kan gaan en later op afstand iets kan starten.
Ik zit er ook aan te denken om diverse pakketjes te maken. Vlees kopen, marineren/kruiden, vacuüm verpakken en zo de vriezer in. Lijkt mij ideaal. Maar we gaan het beleven... Hopelijk komt mijn vacuümeermachine morgen binnen. En anders zal ik tot maandag moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ben wel benieuwd naar ervaringen qua op afstand bedienen.
Ik ben vooral bang voor bacteriën die een kans krijgen wanneer het vlees lang in een zakje in lauw water zit voordat de bereiding begint.
Ingevroren vlees is wel een idee. Hoeft trouwens helemaal niets mis mee te zijn hoor, zolang het maar niet te lang in de vriezer heeft gelegen :)

@Die Bruine: welke vacumeermachine heb je besteld?
Ik zit te kijken naar de Allpax F110. Schijnt goede value for monnies te zijn. Alleen heeft die geen pulse functie en ik vries nogal vaak sausen in waarbij dit wel handig is, dus ik twijfel nog een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik ben voor een Caso VC100 gegaan. De VC10 voor 60,- (Amazon.de) zou net zo goed moeten zijn. Maar ik wilde persé een uitneembaar bakje. Dan kom je al snel bij de wat duurdere uit.
Die Allpax heb ik ook naar gekeken. De VC100 (98,-) gaat tot 90% ipv 80% en ik kon er veel meer positieve reviews over vinden. Vandaar dat ik dus voor de VC100 ben gegaan. Dacht nog even aan de VC200. Maar 50,- extra voor een rolhouder met mesje, nah dacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ok thanks. Ik ga eens lezen over de Caso's.

Zojuist de Anova met wifi besteld. Ben benieuwd :)

[ Voor 38% gewijzigd door Ronster op 03-09-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Die Bruine schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:46:
Ik ben voor een Caso VC100 gegaan. De VC10 voor 60,- (Amazon.de) zou net zo goed moeten zijn. Maar ik wilde persé een uitneembaar bakje. Dan kom je al snel bij de wat duurdere uit.
Die Allpax heb ik ook naar gekeken. De VC100 (98,-) gaat tot 90% ipv 80% en ik kon er veel meer positieve reviews over vinden. Vandaar dat ik dus voor de VC100 ben gegaan. Dacht nog even aan de VC200. Maar 50,- extra voor een rolhouder met mesje, nah dacht het niet.
Ik ga ook maar voor de Caso :)
Maar ik probeer uit te vinden wat nu het verschil is tussen de VC10 en de VC100. Wat bedoel je met uitneembaar bakje?
En wat voor zakjes gebruik je?
Bestel ik die meteen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik zou voor folie (rol) gaan. Dat is wat ik heb gedaan. Zo heb je altijd het juiste formaat ;) .
Ik bedoel het opvangbakje. Soms komt er vocht mee, of kruiden of weet ik veel wat. Daar had ik altijd last van met van die boterham modellen :+ . Dus nu heb ik wel geleerd om een model te kopen waarbij de opvangbak kan worden uitgenomen om te worden gereinigd. Wel zo handig met levensmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Die Bruine schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:13:
Ik zou voor folie (rol) gaan. Dat is wat ik heb gedaan. Zo heb je altijd het juiste formaat ;) .
Ik bedoel het opvangbakje. Soms komt er vocht mee, of kruiden of weet ik veel wat. Daar had ik altijd last van met van die boterham modellen :+ . Dus nu heb ik wel geleerd om een model te kopen waarbij de opvangbak kan worden uitgenomen om te worden gereinigd. Wel zo handig met levensmiddelen.
Goed punt... lijkt me ook voordeliger in gebruik dan zakjes.
Je hebt me overtuigd, thanks _/-\o_

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
franssie schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 06:32:
Ossenhaas is prima rauw te eten, geen idee waarom je dat sous-vide zou willen bereiden. En let op dat tijden soms voor het hele stuk vlees gelden, voor een één persoons portie is dat dan wat lang al zou het moeten kunnen.
Ik dacht juist dat de grap van sous vide was dat de tijdsduur niet uitmaakte zo lang het minimum maar bereikt was. Dus dat je bij wijze van spreke je biefstuk best 8 uur kunt laten zitten, juist omdat je temperatuur niet hoger gaat. Verkeerd begrepen?

edit: oeps... er was nog een pagina meer in het topic... Mijn vraag blijft staan met het risico dat het op deze pagina al opgemerkt is.

[ Voor 10% gewijzigd door coelho op 08-09-2016 15:27 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Boudewijn
  • Niet online
Nee te lang is lastig. Vlees kan soms te mals worden, voor mijn gevoel niet vanwege het verwarmen maar meer door de combinatie van lang verwarmen en tamarinde of andere enzymen. Ik heb nu kipsateh staan die echt te mals en zacht geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wel is het zo dat het wat minder tijdskritisch is, biefstukjes kan je met een paar minuten te lang goed verkloten in een pan. Sous vide zal het niet veel uitmaken als het er een kwartier of halfuur te langer in zit. Er zijn ook wel een aantal recepten waarin ze aanwijzingen geven als je zaken wil voorbereiden (mise en place) dat je het terug moet koelen en dan sous vide weer kan opwarmen als het ware.

Als je een gewenste temperatuur en tijd hebt gevonden voor je product bepaalt vooral de dikte nog (exponentieel verband met de tijd) en de aanwezigheid van beenderen in principe hoe lang het er in moet.

Het product en gewenste effect ook: Biefstukjes kort gezien je die niet tot snot wil, spare ribs lang omdat je het bindweefsel wil gelatiniseren.

Marinades, enzymen en dergelijke zoals hierboven genoemd kunnen dit proces versnellen, bijvoorbeeld de toeveging van ananassap.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:00
Hulp gevraagd, ben al een tijd op zoek naar peperdew saus. Vroeger kocht ik deze bij de albertheijn maar helaas hebben deze ze niet meer. Weet iemand waar ik deze nog kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Laatst online: 16:46
geldermalsen schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:42:
Hulp gevraagd, ben al een tijd op zoek naar peperdew saus. Vroeger kocht ik deze bij de albertheijn maar helaas hebben deze ze niet meer. Weet iemand waar ik deze nog kan kopen
Zal niet heel ingewikkeld zijn om zelf te maken lijkt me, peppadews geven hun smaak zeer makkelijk af.

Wil je de saus op basis van room? of op basis van de jus de veax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:00
duc848 schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:09:
[...]

Zal niet heel ingewikkeld zijn om zelf te maken lijkt me, peppadews geven hun smaak zeer makkelijk af.

Wil je de saus op basis van room? of op basis van de jus de veax?
Bedankt voor je reactie het was dit flesje.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/i1304.photobucket.com/albums/s522/susanne1495/2014-05-27120624_zps689b1425.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door geldermalsen op 12-09-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
oke, maar dan is het meer een dressing zo te zien,

ik zou dan de olie en azijn binden met een niet al te sterke mosterd, of zelfs alleen maar eigeel. en dan ook wat van dat peppadew sap erbij doen. dan moet het goedkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Aah een kook topic op Tweakers. Dat gaan we eens mooi volgen. Sowieso eens verdiepen in Sous Vide... :)

• Ronster
De Anova en Caso VC100 zijn inmiddels binnen.

First up komend weekend: dit Pulled Pork recept die ik afmaak op het groene ei.

Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik heb gisteren eindelijk eens de tijd gehad voor de Anova en Caso. Helaas dom dom dom vergeten foto's te maken. Een halve zalm in twee stukken gesneden. De ene helft au naturel peper en minimale hoeveelheid Herbamare. De andere helft in een mix van zoete ketjap, dark soja, light soja, limoensap, scheutje azijn (met appelsmaak) honingmosterd en wat gemalen peper(sambal). Dat 40 minuten op 50 graden. Daarna een krokant laagje gegeven in een pan. De volgende keer probeer ik he top 35 minuten en 48 graden denk ik. Door het bakken (die laag vinden wij belangrijk) droogt het wat ons betreft net iets teveel uit.
Maar, verder was het lekker en goed. Vacuüm trekken moet helaas ook met dit ding bij voorkeur met hangende producten. De eerste keer lag het plat op het aanrecht, bleef teveel lucht achter.
Dichtklemmen, laten hangen en dan pas activeren terwijl je de lucht eruit begeleidt ;) dat werkt het beste...

BTW @ all...

Ik zou graag eens de OP willen aanvullen met de bekende tips van oma. Any suggestions? Ik las wat replies terug; Boudwijn: tamarinde en andere (enzymen) ingrediënten om het vlees malser te maken. Net zoals de Coca Cola (zuur) in kerrie-eend om de kooktijd te verkorten :X .
Ik heb nog geen tijd gehad om het topic eens goed door te spitten. Maar ik weet nog wel dat er meer van deze tips zijn voorbij gekomen in de afgelopen jaren.
Als iemand zich geroepen voelt om ze te posten of te PM'en... Dan verwerk ik ze wel in de OP.

[ Voor 24% gewijzigd door Die Bruine op 14-09-2016 11:06 ]

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Die Bruine schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:59:
Ik heb gisteren eindelijk eens de tijd gehad voor de Anova en Caso. Helaas dom dom dom vergeten foto's te maken. Een halve zalm in twee stukken gesneden. De ene helft au naturel peper en minimale hoeveelheid Herbamare. De andere helft in een mix van zoete ketjap, dark soja, light soja, limoensap, scheutje azijn (met appelsmaak) honingmosterd en wat gemalen peper(sambal). Dat 40 minuten op 50 graden. Daarna een krokant laagje gegeven in een pan. De volgende keer probeer ik he top 35 minuten en 48 graden denk ik. Door het bakken (die laag vinden wij belangrijk) droogt het wat ons betreft net iets teveel uit.
Maar, verder was het lekker en goed. Vacuüm trekken moet helaas ook met dit ding bij voorkeur met hangende producten. De eerste keer lag het plat op het aanrecht, bleef teveel lucht achter.
Dichtklemmen, laten hangen en dan pas activeren terwijl je de lucht eruit begeleidt ;) dat werkt het beste...

BTW @ all...

Ik zou graag eens de OP willen aanvullen met de bekende tips van oma. Any suggestions? Ik las wat replies terug; Boudwijn: tamarinde en andere (enzymen) ingrediënten om het vlees malser te maken. Net zoals de Coca Cola (zuur) in kerrie-eend om de kooktijd te verkorten :X .
Ik heb nog geen tijd gehad om het topic eens goed door te spitten. Maar ik weet nog wel dat er meer van deze tips zijn voorbij gekomen in de afgelopen jaren.
Als iemand zich geroepen voelt om ze te posten of te PM'en... Dan verwerk ik ze wel in de OP.
Zalm sous-vide is echt ongeëvenaard.. :9 Maar waarom 35 of zelfs 40 minuten? Afhankelijk van de dikte zou ik nooit langer dan 15 minuten doen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Je kan het ook rauw eten natuurlijk :P, is nogal afhankelijk van gewenste smaak, structuur en gerecht?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Die Bruine
Inderdaad, kwestie van smaak. Dit was overigens een stuk zalm van 60-70cm met op het dikste punt een dikte van zeker 4cm. Zo met huid en al erin gedaan. De huid desintegreerde zowat toen ik die wilde verwijderen. Gelukkig lukte het nog wel om het vet op de vis achter te laten.
Als ik de vis niet had gebakken denk ik dat ik de structuur wel goed had gevonden. Dus op zich, niets mis met temp en duur.
Maar zoals Garyu opmerkt, kwestie van smaak ja. Hier in huis houdt men van een enigzins stevige structuur. Het was alleen net iets te droog :+

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren voor het eerst kennis gemaakt met voedsel bereid in een hooikist. Als ik zo bekijk wijkt dit principe nog niet eens ze sterk af van een slowcooker.
Eerst 1/6 van de normale kooktijd je voedsel vol koken en daarna 2 á 3 x de normale kooktijd in de kist. Gisteren rijst met sperzieboontjes en vandaag gaat arie_mama uiensoep proberen. Ik ben benieuwd :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Ik gebruik altijd kranten en een badlaken om de pan heen als alternatief voor een hooikist :) (vrouw mega allergisch). Voor dikke rijst (met boter , suiker en kaneel) toetje gebruik ik dat altijd. Mocht iemand het recept willen brul je maar.

• bszz
Dekbed of slaapzak hier. Gebruik het thuis eigenlijk nooit, wel bijv. tijdens kamperen om gas te sparen.

• Ronster
mutsje schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:43:
Ik gebruik altijd kranten en een badlaken om de pan heen als alternatief voor een hooikist :) (vrouw mega allergisch). Voor dikke rijst (met boter , suiker en kaneel) toetje gebruik ik dat altijd. Mocht iemand het recept willen brul je maar.
BRUL!!

:Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

1 liter melk
200 gram gebroken rijst (andere rijst werkt niet)

Breng de melk aan de kook en voeg dan de rijst toe. Laat dit inkoken tot je met de spatel een streep kunt trekken.
Leg alvast een badlaken met helft van een krant uitgespreid klaar, doe de pan hierop en vouw de krant eromheen. De andere helft van de krant erop leggen en eromheen vouwen. Leg dit nu in je bed en vouw je dekbed er dubbel overheen. Dit moet circa 3 uur indikken.

Serveren: doe wat op je bord en maak het plat (circa 1cm dik, doe nu roomboter erover , suiker erop en flink kaneel. Eet smakelijk. (Let wel ligt net als halfa als een blok beton op je maag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
arie_papa schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:20:
Gisteren voor het eerst kennis gemaakt met voedsel bereid in een hooikist. Als ik zo bekijk wijkt dit principe nog niet eens ze sterk af van een slowcooker.
Eerst 1/6 van de normale kooktijd je voedsel vol koken en daarna 2 á 3 x de normale kooktijd in de kist. Gisteren rijst met sperzieboontjes en vandaag gaat arie_mama uiensoep proberen. Ik ben benieuwd :)
Ik snap je vergelijking maar deze gaat toch niet helemaal op. Het mooie aan een slowcooker is dat je voedsel nooit boven een bepaalde temperatuur komt, maar redelijk stabiel op een wat lagere temperatuur blijft. Dit vanwege bepaalde effecten boven een bepaalde temperatuur die je niet wilt. Een hooikist heeft als doel om brandstof te besparen en zoals je al zegt breng je het product wel aan de kook, waarna de temperatuur alleen nog maar afneemt.

• Ronster
mutsje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:30:
[...]

1 liter melk
200 gram gebroken rijst (andere rijst werkt niet)

Breng de melk aan de kook en voeg dan de rijst toe. Laat dit inkoken tot je met de spatel een streep kunt trekken.
Leg alvast een badlaken met helft van een krant uitgespreid klaar, doe de pan hierop en vouw de krant eromheen. De andere helft van de krant erop leggen en eromheen vouwen. Leg dit nu in je bed en vouw je dekbed er dubbel overheen. Dit moet circa 3 uur indikken.

Serveren: doe wat op je bord en maak het plat (circa 1cm dik, doe nu roomboter erover , suiker erop en flink kaneel. Eet smakelijk. (Let wel ligt net als halfa als een blok beton op je maag)
Nice, thanks!
Nog tips aangaande de rijst waarmee je het beste resultaat krijgt?
Geen idee wat ik zou moeten gebruiken. Hopelijk is er wat bruikbaars bij de Jumbo te krijgen :)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

De enige winkel die ik ken die nog pakken gebroken rijst verkoopt is inderdaad de Jumbo, bij AH ligt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Mooi, ga ik daar eens naar op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag zag ik bij de Lidl zalm in xxl 4 stuks, dus in de kar getieft 2 gelijk vacuum getrokken en vriezer in. Daarna de overige twee voorzien van olijfolie peper zout en rozemarijn erbij in de vacuumzak. 30 minuten op 30 graden terwijl aardappel schijfjes in oven stonden te garen. Ondertussen spercieboontjes die bijtgaar waren opgebakken en visstikjes (voor de kids) klaar gemaakt. Hierna heel kort de zalm nog even in roomboter krokante korstjes gegeven. Als toetje had de oudste in bed al ontdekt dikke rijst :) dus heerlijke maaltijd gehad (fotoloos). Succes @maverick! met maken van dikke riest :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
De eerste sous vide sessie is erg goed bevallen.

De slager had nog maar een redelijk klein stuk procureur, dus een lendestuk met een goede vetlaag erbij genomen, totaal zo'n 3kg.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/8/7793/29491159780_46bc5ed6d6_z.jpg

Flink in de rub gezet en 20 uur in 74 graden ondergedompeld.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/8/7469/29747595636_819ccdc67d_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8880/29670861542_a78b9755bb_z.jpg

Na een ijsbadje een paar uur in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8864/29700917391_1d826c1f75_z.jpg

Vetlaag eraf gesneden, weer in de rub gezet en voor 1.5 uur op 140 graden op de Green Egg met 2 blokken appelhout. Halverwege nog 2 blokken erbij gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8349/29700917071_29304179ec_z.jpg

Ondertussen een deel van de vleessappen uit de zak in een pannetje gedaan, wat zelfgemaakte bbq saus erin en laten inkoken en een batch coleslaw gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8736/29747595736_eacc13622b_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8368/29747595476_00831978da_z.jpg

Ik was bang dat het lendestuk te droog zou worden, maar dat viel heel erg mee gelukkig. Dat zal aan de sous vide bereiding te danken zijn. Met een 10 uur rooksessie was het waarschijnlijk wel zo geweest.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8673/29155675674_f92a635f98_z.jpg

Behalve de witte sesambolletjes van de Jumbo was alles heerlijk. Zelfs mijn zoontje die normaal niet zo van vlees houdt heeft zich volgepropt :)
De rest zal met voornamelijk met jamie's easy and quick flatbread worden verorberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ziet er erg goed uit :) Maar waarom weer helemaal geforceerd terugkoelen voor die paar uurtjes, is dat uit bereidings-oogpunt of hygiëne-oogpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Aikon schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:31:
Ziet er erg goed uit :) Maar waarom weer helemaal geforceerd terugkoelen voor die paar uurtjes, is dat uit bereidings-oogpunt of hygiëne-oogpunt?
Nou, ik heb het om half 10 uit de sous vide gehaald (ging om 10 uur de deur uit, dus wilde het zeker niet lange tijd zomaar op het aanrecht laten liggen) en om 15:30 op het ei gelegd. Lijkt me toch verstandig om het terug te koelen met het oog op bacteriën groei. Ik lees iig overal dat je om die reden vlees dat je later pas gebruikt het best zo snel mogelijk kan terug koelen.
Hiernaast lijkt me in dit geval de kans op uitdroging van het lendestuk ook een stuk kleiner.
Of het echt nodig is weet ik niet, maar kleine moeite met grotere kans op succes en kleinere kans op diarree :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja precies. Soms moet je producten juist terugkoelen om een beter eindresultaat te krijgen (steviger of wat dan ook), vandaar de vraag.

Zelf zou ik hem in 'normaal' water leggen zodat 'ie snel afkoelt, maar niet in de koelkast. Echt koud wordt ie toch niet van binnen. Gezien het feit dat je hem daarna weer langdurig verhit zou ik het wel prima vinden persoonlijk. Zelfs als je hem niet meer zou verhitten zou ik het nog wel geloven eigenlijk.

Wat je leest is wel erg strikt meestal en voor thuis wat overdreven vaak imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Vind hem er eerlijk gezegd behoorlijk droog uit zien. Bij de Jumbo hebben ze trouwens best goede bolletjes, je moet dan de boterbollen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Aikon schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:39:
Ja precies. Soms moet je producten juist terugkoelen om een beter eindresultaat te krijgen (steviger of wat dan ook), vandaar de vraag.

Zelf zou ik hem in 'normaal' water leggen zodat 'ie snel afkoelt, maar niet in de koelkast. Echt koud wordt ie toch niet van binnen. Gezien het feit dat je hem daarna weer langdurig verhit zou ik het wel prima vinden persoonlijk. Zelfs als je hem niet meer zou verhitten zou ik het nog wel geloven eigenlijk.

Wat je leest is wel erg strikt meestal en voor thuis wat overdreven vaak imo.
Zo'n kenner ben ik niet hoor, ook daarom ben ik met vleesch misschien wel wat overdreven voorzichtig en strikt. Liever dat dan onnodig ricico lopen. Zeker aangezien mijn 7 jarig zoontje het ook eet.
Malt007 schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:56:
Vind hem er eerlijk gezegd behoorlijk droog uit zien. Bij de Jumbo hebben ze trouwens best goede bolletjes, je moet dan de boterbollen hebben.
OK, zal ik die eens een een kans gunnen :)
Het was ook zeker wat droger dan de procureur, maar absoluut niet te droog. Al zal ik bij voorkeur enkel procureur gebruiken.
Ik heb er ook nog het vleesvocht/bbqsaus doorheen geroerd na de foto, dus het had ook een lekker coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Maverick! schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:14:
[...]

Zo'n kenner ben ik niet hoor, ook daarom ben ik met vleesch misschien wel wat overdreven voorzichtig en strikt. Liever dat dan onnodig ricico lopen. Zeker aangezien mijn 7 jarig zoontje het ook eet.

[...]

OK, zal ik die eens een een kans gunnen :)
Het was ook zeker wat droger dan de procureur, maar absoluut niet te droog. Al zal ik bij voorkeur enkel procureur gebruiken.
Ik heb er ook nog het vleesvocht/bbqsaus doorheen geroerd na de foto, dus het had ook een lekker coating.
Als er volgende keer geen procureur is, vraag dan naar het "3 kleuren" stukje dat zijn de eerste 2 a 3 ribben van de ribkarbonade, en deze zijn ook erg mooi gemarmerd! sowieso een super stukje vlees om eens te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
duc848 schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:50:
[...]

Als er volgende keer geen procureur is, vraag dan naar het "3 kleuren" stukje dat zijn de eerste 2 a 3 ribben van de ribkarbonade, en deze zijn ook erg mooi gemarmerd! sowieso een super stukje vlees om eens te proberen!
Thanks voor de tip, zal het onthouden :)
Ik vroeg de slager idd of hij nog iets anders had dat geschikt was voor deze bereiding. Had geen zin om naar andere slagers te gaan rijden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gezien zowel varkensvlees EN alles van Conimex in de aanbieding waren bij de Ap kon ik het niet laten weer eens babi ketjap (babi kecap) te maken. Alleen Conimex... gadverdamme, op hun sojasaus na. Die kopen ze in bij Bango, het flesje is zelfs hetzelfde, alleen een ander etiket (https://www.conimex.nl/pr...label/zoete-dikke-ketjap/)

Maar goed, babi ketjap dus. Super spul om in te vriezen dus meteen maar een hele pan gemaakt.
Nodig:

- Zout
- Peper
- Veel Gemberpoeder, zie toelichting
- 2el Bak/stem gember (op sap) (ik doe dus een bolletje of 6)
- 1 el sap van de gember
- 2-3 Uien
- 6 tenen knoflook
- 1kg varkensvlees
- 4 el azijn
- 8 el etjap

Optioneel:
- Gula djawa als je meer zoet wil
- Kemiri's als je wat nootachtiger wil , heb ik nu niet gedaan

Stappen:
- Hak het vlees in dobbelsteentjes. Ik heb nu iets grotere blokjes gemaakt.
- Doe het vlees in een kom, en gooi er wat peper en zout bij. Doe er daarna het gemberpoeder bij, waarbij ik de regel hanteer dat al het vlees licht bedekt moet zijn met gember. Zie foto. Hier is ongeveer 4-5x het kommetje van foto 1 bij gegaan. De smaak is goed merkbaar maar overheerst niet.
- Laat dit dan minimaal een uur staan.

- Snipper de uien en de knoflook
- Bak het vlees goudbruin terwijl je de ui en de knoflook mee laat bakken. Laag vuurtje is prima.
- Voeg vervolgens de ketjap, azijn, gula djawa (eventueel) en kemiri's (eventueel, pof ze vantevoren!) toe samen met een glas water. De gember fijnsnijden en samen met het gembersap toevoegen.
- Lekker in laten koken, laag vuur, deksel erop, niets meer aan doen behalve nu en dan roeren.

Ik laat hem meestal een uur of 3-4 op heel laag vuur inkoken, tot het vlees erg zacht is. Daarna een nachtje in de ijskast. Volgende dag pas eten, dan is het echt beter.

Je ziet dat de babi ketjap heel veel donkerder wordt in de pan als de saus indikt/inkookt. Sommige mensen die het korter doen binden de saus met maizena maar dat vind ik minder.

Ingredienten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GrdqVZUiinnXzo6p00SGz2tY/medium.jpg

Zo moet het vlees eruit zien na de gember, voor het in de pan gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z9y2Y7UqLxGBdkvTSFmzyiBK/medium.jpg

Kleur van het vlees voor het toevoegen van de ketjap ed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NYpYk5yffqhy4jSYOJ1DVtQ7/medium.jpg

Ben gisteravond vergeten een foto te maken van het vlees na het toevoegen van de ketjap. Zal morgen even een foto maken van het resultaat. Bon appetit!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Gisteren eens 4 kippenbouten souse vide bereid, 4 uur op 60 graden. Merk alleen dat mijn 'grote' zakken net iets te klein zijn :) dat wordt weer shoppen dus. We hebben in ieder geval heel erg gesmuld want het was heel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Hier ook weer gesousvided :)
Goeie biefstuk van de bio boer, flink peper en zout en een schutje olijfolie vacuüm trekken.
45 minuten op 56 graden en dan in een gloeiendhete grillpan wat roomboter en 30 seconden beide kanten.

Perfecte medium biefstukkie.

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8552/29907241526_290cd159ae_c.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Ronster op 26-09-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dat ziet er inderdaad lekker uit, en vlees van de biologische slager is altijd lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:42
Boudewijn schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:18:
Alleen Conimex... gadverdamme, op hun sojasaus na. Die kopen ze in bij Bango, het flesje is zelfs hetzelfde, alleen een ander etiket (https://www.conimex.nl/pr...label/zoete-dikke-ketjap/)
Over ketjap manis gesproken, ik heb drie verschillende merken geprobeerd, alle drie totaal anders kwa smaak. De laatste poging was van de toko: Kecap Manis van ABC. Op zich wel lekker spul maar als ik niet beter wist zou ik zeggen (riet)suiker siroop met een bijsmaakje. Maar hoort dat zo zoet te smaken?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Op zich is Ketjap Manis gewoon zoute ketjap met melasse, peper, knoflook en evt wat laos/gember voor zover ik weet.

Een mooie link met achtergrondinfo is:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/ketjap/

ABC is volgens die auteur ook lekker, maar ikzelf heb ze niet naast elkaar geproefd. De Bango ketjap en de Conimex wel... en dan vind ik Conimex zoals de rest van Conimex: Ziet er leuk uit, staat bij de AH, kost duah en is heel Nederlands. Geen complexe smaak, en vaak ook niet echt lekker.

Aan de andere kant zweren sommigen erbij, prima voor ze maar het is niet mijn smaak. Indisch koken zonder asem, trasi, kemiri's of lomboks is mi gewoon niet mogelijk.... en dat betekent soms wat apartere smaken dan bij de supermarktproducten.

Wordt het gewaardeerd als ik hier meer van mijn kookkunsten plaats? ik ga deze week weer chutney/sambal maken. Soort frisse doch bijzonder dodelijke sambal.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 26-09-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Maverick! schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:16:
Hier ook weer gesousvided :)
Goeie biefstuk van de bio boer, flink peper en zout en een schutje olijfolie vacuüm trekken.
45 minuten op 56 graden en dan in een gloeiendhete grillpan wat roomboter en 30 seconden beide kanten.

Perfecte medium biefstukkie.

[afbeelding]
Ik snap dat sous-vide gebeuren nog steeds niet eigenlijk, wat is er mis met even ouderwets goed heet bakken/grillen? Gaat nog sneller ook en blijft toch mals ;)

Ik neem aan dat het voor de foto is gedaan, maar je weet dat je het vlees niet goed (schuin tegen de draad in) gesneden hebt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:25:
Wordt het gewaardeerd als ik hier meer van mijn kookkunsten plaats? ik ga deze week weer chutney/sambal maken. Soort frisse doch bijzonder dodelijke sambal.
Waar koop je de pepers? Bij westland peppers?
Recept is altijd leuk, als je info hebt om ze wat langer houdbaar te houden lees ik het ook graag.

Als je weet hoe je sambal trassi maakt door zelf de garnalen te fermenteren lees ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:42
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:47:
Recept is altijd leuk, als je info hebt om ze wat langer houdbaar te houden lees ik het ook graag.
Sambal kan denk ik in de vriezer, al moet je het dan in serveerbare porties opdelen. Beter dan de eetlepels zout die ze in sommige sambals erdoor mengen om het goed te houden. Die megahete sambals heb ik het niet zo op. Liever met aparte smaakjes, in de toko heb ik wel eens een potje met sinaasappelsambal gezien.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
bvk schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:40:
[...]

Ik snap dat sous-vide gebeuren nog steeds niet eigenlijk, wat is er mis met even ouderwets goed heet bakken/grillen? Gaat nog sneller ook en blijft toch mals ;)

Ik neem aan dat het voor de foto is gedaan, maar je weet dat je het vlees niet goed (schuin tegen de draad in) gesneden hebt?
Heb je al het al eens geprobeerd of vergeleken? ;) Reken maar dat je het verschil wel gaat merken als je twee dezelfde stukken vlees op beide manieren bereidt. Ik gebruik al een kleine twee jaar een sous vide machine, maar een klein/dun stuk vlees, bijvoorbeeld een entrecote, gril ik uit gemak nog gewoon in de pan.
Wanneer ik een groter/dikker stuk vlees heb, en dat is nu zo fijn aan sous vide, is dat het hele stuk vlees exact de temperatuur is die je wilt; in mijn geval hieronder 54 graden. Met een andere bereiding is de kern vaak 54, maar loopt het naar de buitenkant van het vlees al snel op richting de 58/60.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22227530/Eten/Picanha.jpg

Omdat iedereen nu met sous vide bezig is, onderstaande schema's zijn voor mij heel bruikbaar geweest :)
GermanPivo schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:29:
[...]
Sous vide tijden zijn een beetje experimenteren naar je eigen voorkeur, maar de schema's hier zijn imho een goede basis.

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 27-09-2016 07:57 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 01:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

GermanPivo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 07:53:
[...]

Heb je al het al eens geprobeerd of vergeleken? ;) Reken maar dat je het verschil wel gaat merken als je twee dezelfde stukken vlees op beide manieren bereidt. Ik gebruik al een kleine twee jaar een sous vide machine, maar een klein/dun stuk vlees, bijvoorbeeld een entrecote, gril ik uit gemak nog gewoon in de pan.
Wanneer ik een groter/dikker stuk vlees heb, en dat is nu zo fijn aan sous vide, is dat het hele stuk vlees exact de temperatuur is die je wilt; in mijn geval hieronder 54 graden. Met een andere bereiding is de kern vaak 54, maar loopt het naar de buitenkant van het vlees al snel op richting de 58/60.

[afbeelding]

Omdat iedereen nu met sous vide bezig is, onderstaande schema's zijn voor mij heel bruikbaar geweest :)

[...]
Nee, ik moet eerlijk toegeven dat ik er helemaal geen ervaring mee heb... Ik ken de techniek wel hoor en ik kan me voorstellen dat het voor een langzame garing van een groot stuk vlees prima geschikt is.

Maar om op deze manier een biefstuk bereiden terwijl dat in een tiende van de tijd kan, je zult maar honger hebben... ;) Een ieder zijn ding zullen we maar zeggen en misschien weet ik nu wel niet wat ik mis!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Het gaat natuurlijk niet om de tijd, maar om de smaak :).

De steak van hierboven is voor mij trouwens veel te "well-done", zo iets vind ik dan weer zonde. maar juist met sous-vide heb je dat met een beetje experimenteren perfect (maar dan ook echt perfect) onder controle. En tijd heb je of maak je. Je hoeft er natuurlijk niet de hele tijd bij te staan om in de pan te staren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Voor mij werkt het precies andersom. Zelf hou ik niet van rood vlees. Well done in een pan resulteert vaak in een stuk rubber. Nu met sous vide lukt well done dan eindelijk eens wel altijd goed.
Voor mij is het ook gewoon voor die aparte gerechten, of de lange bereidingstijden die nu eindelijk mogelijk zijn. Elke dag sous vide koken is het niet voor mij hoor ;) . Voornamelijk af en toe in het weekend en vast eens tussendoor. Maar dat was het dan wel.

Komend weekend ga ik ook weer wat sambals maken. Vrijdag of zaterdag eens wat pepers inslaan en dan het weekend het huis van alle bacteriën en insecten ontdoen :+ .
Chutney's maak ik overigens zelden. Peper, zout, knoflook, olie en wat variaties met ketjap. Rode pepers, gele pepers, mix, krokante pepers en jonge pepers. En natuurlijk de peper, ui en azijn variant. Eens zoeken of ik nog een foto van de vorige bak-actie heb.

Volgens mij had ik dat al eens aangegeven, die Naga's/Jolokia's die zijn uitermate geschikt om een scherp randje te geven aan sambals. Echter een sambal van uitsluitend dat soort pepers, nee, dat vind ik niet lekker. Maar, als jullie een soort kennen met wel een lekker fruitige smaak/aroma, ik lees het graag! Ik moet ook wel bekennen dat ik er nog niet veel heb gehad. De scorpions, Bhut Jolokia, Naga Jolokia (of zoiets), Dagu pepre en de Carolina Reaper. Je proeft wel subtiel verschil, maar lekker vind ik het nooit.
Wat bij ons thuis echt hard gaat is een mix van 50% Old Mother Chili in Soy sauce met 50% Old Mother Crispy Chili aangesterkt met wat gebakken Naga/Jolokia's. Helaas uiteraard wel wat conserveringsmiddelen aanwezig. De Mushroom en Black Bean varianten zijn ook wel lekker afhankelijk van het gerecht.

@ Boudewijn
Geen copy paste actie van je eigen post uit het vorige deel he }) . Op zijn minst andere kleuren gebruiken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ik ben ook weer toe aan het maken van nieuwe hotsauce. Ben door mijn voorraad heen :)

Waar kopen jullie de pepers? Ik gebruik nu meestal jalapenos, madamme jeanette en spaanse pepers van de toko.

Laatst gemaakte recept wat erg goed beviel:

Over de biefstuk sous vide. Het is zeker niet nodig en met gewoon in de pan kun je ook een prima resultaat krijgen. Sous vide is gewoon erg handig en je hebt hem elke keer precies zoals je wil. Deze was medium omdat het vrouwtje het anders niet eet. Volgende keer ga ik voor medium-rare voor moi allenig :D
Maar hetzelfde als hierboven. Ik gebruik hem enkel in het weekend en meestal voor grote stukken. Ik zie het als een leuke toevoeging in de keuken.

[ Voor 43% gewijzigd door Ronster op 27-09-2016 19:10 ]

Verwijderd

Ik hier, fantastisch bedrijf, je krijgt een mooi kratje als je een kilo besteld:

http://www.westlandpeppers.com/

De shop van Westland peppers is hier te vinden:

http://shop.westlandpeppers.com/

Het aanbod hangt af van wat ze kunnen plukken voor je. Een kilo Carolina Reaper vers voor 35 euro :D
Als je iets zoekt en je ziet het niet, dan kan je ze mailen op westlandpeppersinfo@gmail.com

Tot slot, de blog is echt leuk, zie http://westlandpeppers.blogspot.nl/
Nu bijvoorbeeld een heel leuk stuk over een nieuwe soort chips. Hete chips. Per stuk verpakt en de Carolina reaper one chip challenge.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 08:28 ]

• Boudewijn
  • Niet online
Ik haal mijn pepers gewoon bij de toko, kan ik de exemplaren zelf uitzoeken en hoef ik niet een kilo weg te werken. Dat de keuze wat minder is accepteer ik dan wel.

Toko is trouwens Amazing Oriental.

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
Gisteren zag ik dat ook de Makro een flink aanbod verse pepers heeft. Onder andere Carolina Reaper, Naga Jolokia, Rawit, Habanero, Jalapeño, Padrón en gewone pepers dacht ik te hebben zien liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:22:
[...]

Ik hier, fantastisch bedrijf, je krijgt een mooi kratje als je een kilo besteld:

http://www.westlandpeppers.com/

De shop van Westland peppers is hier te vinden:

http://shop.westlandpeppers.com/

Het aanbod hangt af van wat ze kunnen plukken voor je. Een kilo Carolina Reaper vers voor 35 euro :D
Als je iets zoekt en je ziet het niet, dan kan je ze mailen op westlandpeppersinfo@gmail.com

Tot slot, de blog is echt leuk, zie http://westlandpeppers.blogspot.nl/
Nu bijvoorbeeld een heel leuk stuk over een nieuwe soort chips. Hete chips. Per stuk verpakt en de Carolina reaper one chip challenge.
Leuke site idd, had er gisteren al eens rondgesnuffeld.
Had ook al een en ander in mijn winkelmandje zitten, maar niet afgerekend. Wilde eerst uitzoeken hoe lang pepers in de vriezer houdbaar zijn. Nu las ik op hun site dat ze tot een jaar wel goed blijven.

Toevallig vanmorgen voor ik naar werk ging wat madamme jeanettes, jalapenos en spaanse peper uit de vriezer gepakt en met knoflooktenen in zout/suikerwater gezet. Heb ik volgende week tenminste weer lekker hotsauce >:)
Dirtbiter schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:51:
Gisteren zag ik dat ook de Makro een flink aanbod verse pepers heeft. Onder andere Carolina Reaper, Naga Jolokia, Rawit, Habanero, Jalapeño, Padrón en gewone pepers dacht ik te hebben zien liggen.
Goeie tip! Ik heb een pasje, dus binnenkort maar eens even gaan checken.

• Die Bruine
Het gros haal ik bij de Haagsche Markt vandaan. Vrijdagochtend of zaterdagochtend zal ik wel weer de nodige kilo's inslaan van Adji Uma en MJ's. Ik selecteer ze bijna altijd wel zelf. Echt elke keer dat ik dat niet doe heb ik er spijt van. Één overrijpe peper en het risico op bederven verhoogt significant.
Misschien eens die bruine pepers proberen waar die Afrikanen zo gek op zijn. Daar heb ik mij nog steeds niet aan gewaagd. Ik ben benieuwd wat ze nu hebben.

De speciale pepers zoals Naga's en Halapeño's haal ik zelf ook bij WP. Soms vraag ik vakantiegangers om speciaal spul voor mij mee te nemen. Wat ik hier mis zijn die groene Spaanse pepers die je in Spanje gefrituurd geserverd krijgt. Daar gebruik ik dan vaak Rawit of Halapeño voor in de plaats.

Verse en gedroogde Rawit en Lombok koop ik bij Amazing Oriëntal.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:54

Nitai

Live the life you love.

M'n pepers haal ik bij de Haagse Markt maar meestal toch bij China Trading (makkelijker een plekje te vinden qua parkeren in de buurt en ff snel m'n boodschappen halen daar. Haal daar ook vaak vegan/soja producten uit de vriezer voor de veggie sate's of vegetarische gerechten.

Over toko's gesproken. Amazing oriental is ook wel fijn idd, daar hebben ze bijvoorbeeld gerookte tofu, heerlijk door de groenten (beetje fishy smaak :D).

De Kokoro Market is ook een aanrader in de Haagse binnenstad, allemaal echte koreaanse producten. Niet heel veel duurder maar wel verschillend van bijvoorbeeld chinese producten.

[ Voor 19% gewijzigd door Nitai op 28-09-2016 11:48 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
Die Bruine schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:30:
Wat ik hier mis zijn die groene Spaanse pepers die je in Spanje gefrituurd geserverd krijgt. Daar gebruik ik dan vaak Rawit of Halapeño voor in de plaats.
Dat zijn Padrón pepers toch? Die vind je dus volgens mij bij de Makro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die Bruine schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:30:
Wat ik hier mis zijn die groene Spaanse pepers die je in Spanje gefrituurd geserverd krijgt. Daar gebruik ik dan vaak Rawit of Halapeño voor in de plaats.
Dat zijn inderdaad de Pimientos de Padron: http://shop.westlandpeppe...duct/pimientos-de-padron/

Die vind je in de normale winkels inderdaad niet zo snel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Garyu

Garyu

WW

Die zijn inderdaad van het type "wow", een van de lekkerste tapas die ik ken, en eigenlijk erg simpel te bereiden :).

• Ronster
Ik heb gisteren een lading Terre Exotique producten binnen gekregen waarvan bijvoorbeeld potjes Tandoori paste.
Toevallig iemand tips voor lekkere recepten hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pimientos de Padron liggen hier dan in vrijwel elke supermarkt, tja Spanje.
Soms heb je een hele hete, altijd leuk als je met wat vrienden een biertje en een tapa weg zit te werken, en 1 iemand loopt ineens rood aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik wil morgen eigenlijk mijn maiden run van mijn Anova doen en nu heeft vrouw bedacht dat we struisvogelbief eten. Ik kan nergens een recept vinden voor 'ostrich'. Iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
*knip* Doe 's niet.

[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 30-09-2016 18:02 . Reden: Google is geen acceptabele oneliner ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

coelho schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:37:
Ik wil morgen eigenlijk mijn maiden run van mijn Anova doen en nu heeft vrouw bedacht dat we struisvogelbief eten. Ik kan nergens een recept vinden voor 'ostrich'. Iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?
Ik kan ook niets vinden dus ik zou altijd uitgaan van de kerntemp. Die lijkt zo'n 55c te moeten zijn. Dus een biefstuk recept volgen met een 5 gradden hogere temperatuur en een wat langere tijd (20% ?) zou dan mijn goeie gok zijn. Zat eerst te vergelijken met duif of eend maar die hebben veel hogere kern temperaturen. Je kan ook een gemiddelde van beide nemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Die Bruine
Vanochtend een bliksembezoek aan de markt gebracht. Ingrediënten voor bravousoep gekocht en wat pepers. De pepers varieerden in prijs van € 4,50 per kilo tot € 6,50 per kilo. De goedkoopste, daar had ik niet veel vertrouwen in . De duurste vond ik het prijsverschil niet waard. Uiteindelijk voor de variant ertussen gekozen. Die zijn echt super vers, keihard/knapperig en glanzend. Uiteindelijk met 2kg geel en 1kg rood naar huis gegaan. Thuis had ik nog een halve kg geel, halve kg rood en 250 gram Red Scorpions (denk ik, Naga/Jolokia in elk geval).
3kg pepers

Zoals was te verwachten zat er veel rommel tussen de rode pepers. Die heb ik dan ook goed gesorteerd. De mooiste die bak ik, de mindere gaan samen met een ui op azijn (kruidenazijn).
Idem met de gele, alleen waren die zoals gezegd zo vers dat er geen slechte tussen zaten. Hoogstens wat onrijpe jonge. Die heb ik ook apart gezet.
Klaar voor de bak...
Bakken maar

Ik bak niet teveel in één keer, dan krijg ik het vocht er niet goed uit. Niet met drie pannen tegelijk in elk geval.
Uiteindelijk heb ik een klein potje jonge pepers, klein potje vergif (RS), rode pepers, gele pepers en gele pepers met soja/ketjap/etcetera gebakken. Ik gebruik overigens uitsluitend wat knoflook en zout voor mijn sambals. Behalve dan de potjes waar ik wat soja/ketjap/marinade aan toe voeg.
De Red Scorpions heb ik zowel gebakken als op azijn gezet. Morgen eens proeven hoe het is geworden en welke ik eventueel kan aanpassen met de Red Scorpions.
Zes uur schoonmaken, snijden, bakken en opruimen later eeeeeeeeindelijk klaar.
Eindelijk klaar

Vier van die kleine potjes en één van de grote geef ik (soort van verplicht) weg. De rest is voor eigen gebruik. Hopelijk zijn ze niet allemaal op wanneer peper weer eens belachelijk duur is midden in de winter (€20,-/kg).
Helaas kwam ik er pas tijdens het schoonmaken achter dat ik helemaal vergeten ben om Madam Jeanette's te kopen. Helaas ook geen Aji Umba's gezien. Ik hoop wel dat die er snel weer zijn want mijn kookvoorraad begint nu echt op te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ga je die grote potten bewaren en hoe lang blijft dat goed?

Ik heb helaas hier geen markt waar je pepers kan kopen, maar woon ook op het platteland en niet in Den Haag waar ik hier veel over lees. Maar gelukkig kan het online ook prima, is goedkoper dan naar het westen te rijden :P

Ik ben momenteel vooral in de pompoen mood, pompoensoep met peper en over een paar weken ga ik weer beginnen met mijn grote hobby: stoofpotten. Maar het is me net nog wat te warm voor stoofvlees. Even wachten tot het rond de 10 graden gaat worden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 18:49:

Ik ben momenteel vooral in de pompoen mood, pompoensoep met peper en over een paar weken ga ik weer beginnen met mijn grote hobby: stoofpotten. Maar het is me net nog wat te warm voor stoofvlees. Even wachten tot het rond de 10 graden gaat worden buiten.
Niks lekkerder dan een grote pan met stoofvlees als het buiten koud is, flink regent en hard waait _/-\o_ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 18:49:
Peper in azijn blijft echt maanden goed. Zolang je gebruik maakt van een kunststof lepel/vork en ervoor zorgt dat het niet in contact komt met iets organisch (vingertop bv) dan blijft het echt gewoon goed. Het gaat eerder op dan het bederft in elk geval.
De gebakken peper is een ander geval. Wanneer het goed droog is gebakken blijft ook dat maanden of langer goed. Tenminste, zolang het onder een laagje olie blijft. Alles daarboven wil wel degelijk gaan bederven. Gelukkig gebeurt dat zelden. Wel vervelend hoor, wanneer het eens gebeurt.
Mijn moeder gebruikt anti-schimmel poeder (€ 1,35/50gr) voor chutney's en sambal's. Een half theelepeltje schijnt voldoende te zijn. Haar chutney schimmelde dan ook nooit. Totdat ik dus zei dat ik dat liever niet heb in mijn chutney. Zo gezegd, zo gedaan. En nu moet ik echt oppassen wanneer ik iets van haar krijg :o . Zij bakt nogal kort, is wel lekkerder zo (vind ik) maar gaat dan ook sneller schimmelen.

Wij eten zelden chutney, vrijwel alleen met roti. Dus de oplossing is simpel. Ik accepteer nog zelden chutney ;) . En wanneer ik het zelf maak, is dat voor een verjaardag of bbq of iets dergelijks. Einde van de dag geef ik het lekker mee aan de bezoekers :+ .

Edit:
Even gezocht; anti-schimmelpoeder is dus gewoon E-211.

En met stoofvlees, bedoelen jullie dan ook echt dat het van ellende uit elkaar valt? Of is het al stoof wanneer het 2 uur heeft liggen sudderen en zacht is geworden?
Ik ben aardig fan van de eerste btw. Tijdje in Lelystad gewerkt bij Freeler. Daar kocht ik elke donderdag een patatje stoofvlees :9 . Patat, mayonaise en stoofvlees wat bij aanraking al uit elkaar viel. Heerlijk man.

[ Voor 24% gewijzigd door Die Bruine op 01-10-2016 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk anti-schimmelmiddel bedoel je precies? Met google zie ik alleen middelen voor voetschimmel?
Ik heb nog 1 vraag over de sambals: bewaar je die in de koelkast of gewoon in de voorraadkast?

Wat stoofvlees betreft, ik heb vorig jaar wel 40 verschillende soorten gemaakt, momenteel heb ik het meeste zin in iets met draadjesvlees dat heerlijk uit elkaar valt. Maar ik heb vorig jaar ook wat met proqureur e.d. gemaakt en dat blijft wel iets harder, was ook erg lekker, maar dat kost wel meer kooktijd (heerlijke geuren in het huis natuurlijk). Momenteel wil ik stoofpotten gaan maken met linzen en andere peulvruchten. En ik wil eens zien of ik een mexicaans stoofpotje kan maken, ik moet even mijn ideeen opschrijven en dan weer recepten zoeken. Die recepten pas ik altijd wel aan naar eigen inzicht en smaak. Ook wil ik iets gaan maken met rode kool. Maar als ik moet kiezen voor stoofpotten zou ik nu kiezen voor uit elkaar val vlees en rond januari voor iets steviger vlees.

Stoofpotten in de winter en pizza bakken in de zomer zijn mijn twee grootste kookfavorieten. Maar ik ben nu bezig met soepen, dat vind ik niet heel leuk, maar het past wel lekker in het weekeinde, stokbroodjes in de oven en dan een soep erbij. Maar de soepen uit de supermarkt ben ik wel zo zat, zout en weinig smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Over soepen: Heb een aantal lekkere maaltijdsoepen in een hello-fresh-box gehad, en die vond ik wel leuk om te maken. Als niet-kok was ik een beetje verrast hoe makkelijk iets eigenlijk tot soep om te toveren is: Eigenlijk gewoon een berg groente koken, eventueel kruiden en water erbij, en pureren maar :+ . Hoe maak jij je favoriete soep?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Voor het vlees: meestal gebruik ik kippenbouten van de slager. Dan eerst water aan de kook brengen, hierin een blokje kippenbouillon en dan de kippenbouten. Deze laten doorkoken zodat ze goed gaar zijn. Hierna het vlees eruit halen en vers gesneden groenten in de soep, zoals ui, prei, wortelen, selderij, tijm, wat peperkorrels, blaadje laurier.
Mocht je iets van pit in je soep willen hebben, één rode peper erin. Deze wel eruit halen als de soep klaar is.

Aan het einde, als de groenten lekker beetgaar zijn, dan het kippenvlees terug in de pan (uiteraard wel eerst van de botten gehaald en in kleine stukjes gescheurd) en dan nog wat peterselie erbij.. Voila, heerlijke kippensoep :Y)

Het recept van mijn Chinese tomatensoep staat ook ergens in dit topic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel maak ik veel pompoensoep van flespompoenen, met groentebouillon, uitje , spaanse peper (die ik fijnhak met een hakmachine ipv eruit te halen), kerriepoeder en knoflook en een litertje water. Dat pureren na iets van 30 minuten koken. Heerlijk.

Het leukste om te maken vind ik kippenmaissoep met van die babymaiskolfjes en dan het liefst ook een pepertje erbij en daarna als hoofdgerecht met rijst en keema matar, zie http://food.ndtv.com/recipe-keema-matar-99070

Keema matar na een kippenmaissoep is zo heerlijk, volgens mij een indisch gerecht. De geur, oh oh oh... het water loopt me alweer in de mond. Erg leuk om te maken voor een grote groep trouwens, het is net als gehakt voor de tortilla's prima te maken in grote hoeveelheden en makkelijk warm te houden op een pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik bewaar de sambal bijna altijd in de koelkast. Soms vries ik wat in, wanneer ik echt te veel heb gemaakt. maar dat komt zelden voor. Peper blijft maanden goed zolang je ervoor zorgt dat het met niets anders in aanraking komt. Zorg ervoor dat het onder de olie/azijn blijft (niet zoals bijvoorbeeld bij een half potje pindakaas waarbij je nog resten ziet in de bovenste helft). Daarom bewaar ik de overgebleven olie dus goed in een potje of fles. Zo kan ik het potje bijvullen.

En die antischimmelpoeder is bij de toko te koop als Chan's antischimmelpoeder. Maar aangezien er uitsluitend E211 als ingrediënt staat vermeld, misschien kijken of je dat nog ergens anders kan vinden?

Nu maar eens aan de bravoe soep beginnen. Komende week dan een pan suddervlees. Dan heb ik de meeste recente suggesties wel gehad/gedaan.
Wat zijn de suggesties voor komende week :Y) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hier is de pompoentijd aangebroken. Dus een pompoenrisotto gemaakt, erg lekker :D. Eigen recept gebruikt, maar het principe is erg makkelijk:
Pompoen, hokaido, in kleine dobbelsteentjes (1-2cm) snijden en in een flink schep boter een paar minuten laten sudderen. Vervolgens risotto toevoegen en even glazig laten worden, dan met groentebouillon afblussen en aan de kook houden, steeds wat meer bouillon toevoegen zodat de rijst niet droog komt te staan. Als de rijst gaar is na ca 20min nog een paar lepels gerapste parmezaan erdoorheen roeren. Belangrijk is dat de risotto niet te droog wordt, en dat hij niet te lang kookt, want dan wordt het gewoon een grote brei. Kruiden en specerijen houd ik beperkt tot zout/peper/oregano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
franssie schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 18:30:
[...]

Ik kan ook niets vinden dus ik zou altijd uitgaan van de kerntemp. Die lijkt zo'n 55c te moeten zijn. Dus een biefstuk recept volgen met een 5 gradden hogere temperatuur en een wat langere tijd (20% ?) zou dan mijn goeie gok zijn. Zat eerst te vergelijken met duif of eend maar die hebben veel hogere kern temperaturen. Je kan ook een gemiddelde van beide nemen.
Helaas hadden ze geen biefstukken bij de Hanos, alleen fan fillet stukken van 500 gram.
Ik ben uiteindelijk voor 53 graden aan 3 uren gegaan. Daarna even afgrillen op het gietijzeren rooster van mijn BGE bij 350 graden, 2 minuten per kant. Mooie egale kleuring binnenin, alleen was het me niet gelukt om een echt mooi bruin korstje te krijgen. Daar waar het gietijzer zat begonnen de marks al tegen het zwart aan te zitten en helaas bleef het ook plakken ondanks de olie. Volgende keer probeer ik het in een gietijzeren skillet met boter op het gasfornuis (al mis ik dan de rooksmaak...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Heeft iemand ooit leer op?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee, daar ben ik eerlijk gezegd best benieuwd naar. Heel dun gesneden moet het kunnen, wellicht daarom ook dat patroon... zodat je het makkelijker uit elkaar krijgt.

Dit weekend gewoon niets geks gekookt behalve gisteren lekkere hamburgers (rode ui, belegen kaas, augurk, romaine sla, goed vlees, mayo).
Deze week komt er een batch sambal/chutney aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:34:
Hier is de pompoentijd aangebroken. Dus een pompoenrisotto gemaakt, erg lekker :D. Eigen recept gebruikt, maar het principe is erg makkelijk:
Pompoen, hokaido, in kleine dobbelsteentjes (1-2cm) snijden en in een flink schep boter een paar minuten laten sudderen. Vervolgens risotto toevoegen en even glazig laten worden, dan met groentebouillon afblussen en aan de kook houden, steeds wat meer bouillon toevoegen zodat de rijst niet droog komt te staan. Als de rijst gaar is na ca 20min nog een paar lepels gerapste parmezaan erdoorheen roeren. Belangrijk is dat de risotto niet te droog wordt, en dat hij niet te lang kookt, want dan wordt het gewoon een grote brei. Kruiden en specerijen houd ik beperkt tot zout/peper/oregano
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt net voor morgen, nog een gevulde kip erbij en een sidedish met aubergine. Daarnaat 8 liter pompoensoep gemaakt vandaag en uitgedeeld. En net een heerlijke stampot rauwe andijvie met spek op.

Ik ga binnenkort bij de pompoenboerderij hier in de buurt langs, die hebben meer dan 50 soorten pompens en veel eetbare. Even wat inslaan en een paar mooie grote om in de tuin neer te zetten voor de sier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag over het kopen van een pasta machine. Ik wil graag de marcato atlas 150 hebben en zie dat die rond de 65 euro kost. Je kan er dan lasagne, fettuccini en taglioni maken.

Nu lees ik in testresultaten dat het wellicht handiger is 125 euro uit te geven zodat je ook spaghetti e.d. kan maken (dit omdat de losse opzetstukken 35 euro per stuk kosten en je zo wat bespaard).

Ik twijfel. Spaghetti maken is wel handig, maar taglioni is toch een soort iets dikkere spaghetti? Wat zijn jullie ervaringen?

Verder ben ik benieuwd of een pasta droogrek nuttig is. Een collega gebruikt klerenhangers en ik dacht: ik koop een wasrekje voor 10 euro en dat werkt ook.

En weet iemand of er een machine is die maximaal 150 euro kost en die ook vlindermacaroni kan maken? Kitchenaid heeft volgens mij een oplossing, maar ik heb geen kitchenaid en die valt buiten het budget wat ik nu wil uitgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:23:
[...]

Momenteel maak ik veel pompoensoep van flespompoenen, met groentebouillon, uitje , spaanse peper (die ik fijnhak met een hakmachine ipv eruit te halen), kerriepoeder en knoflook en een litertje water. Dat pureren na iets van 30 minuten koken. Heerlijk.
..

Keema matar na een kippenmaissoep is zo heerlijk, volgens mij een indisch gerecht. De geur, oh oh oh... het water loopt me alweer in de mond. Erg leuk om te maken voor een grote groep trouwens, het is net als gehakt voor de tortilla's prima te maken in grote hoeveelheden en makkelijk warm te houden op een pitje.
Bedankt voor die link van Keema Matar, nooit van gehoord, maar ziet er lekker uit.

Betreft de pompoensoep, ik vind het lekker maar ik vind altijd wel iets, nooit helemaal perfect.(te pittig, of te kruidig, te kerrie-ig te zus of te zo...) Ik lees dat jij 1 pompoen op 1 liter water doet, dat is nogal een lage verhouding en misschien moet ik dat ook proberen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pinin schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:32:
Ik lees dat jij 1 pompoen op 1 liter water doet, dat is nogal een lage verhouding en misschien moet ik dat ook proberen.
Ik neem een flespompoen, doormidden snijden, pitjes eruit en dan in blokjes van 0,5 of 1 cm en dat aanbakken met 1 aardappel in blokjes erbij. Ook 1 ui en 2 tenen knoflook erbij en aanbakken. Daarna doe ik er fijngehakte rode peper bij (1 zonder pitjes). Ik maal die fijn, doe wat water in de maler en maal dan weer zodat het goed vermengd. Daarna doe ik er 1 liter water met 2 groentebouillonblokjes bij en dat laat ik iets van 20 minuten koken met de deksel op de pan, daarna pureren met de staafmixer en nog een minuut of 5 laten koken.

Net weer een bak op, dit is de verhouding die ik lekker vind. Meeste pompoensoepen vind ik vrij saai, maar deze is goed. Al is sowieso de pompoen een wat saai ding qua smaak. Ik heb hem vandaag met stokbrood erbij gegeten , wel een makkelijk recept voor op de maandag (soep verwarm ik gewoon in de magnetron).

Wat de keemar mattar betreft, er zijn ook wat recepten in google te vinden die niet lijken op wat ik bedoel, dit recept is volgens mij het juiste recept. Maar ik probeer al 10 jaar dat kookboek dat ik kwijtben te vinden, maar tot op heden geen succes. Elke rommelmarkt bekijk ik, maar het gaat wel lukken, ik heb alle andere versies van dat kookboek al gezien, behalve die ik nodig heb, ze werden verkocht bij de witte boekenwinkel 20 jaar geleden, dus ik moet even geluk hebben :P

Helaas is hij kwijtgeraakt in een verhuizing of een relatiebreuk en heeft een ex vriendin hem....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 19:00:
[...]
<> Maar ik probeer al 10 jaar dat kookboek dat ik kwijtben te vinden, maar tot op heden geen succes. Elke rommelmarkt bekijk ik, maar het gaat wel lukken, ik heb alle andere versies van dat kookboek al gezien, behalve die ik nodig heb, ze werden verkocht bij de witte boekenwinkel 20 jaar geleden, dus ik moet even geluk hebben :P<>
Welk kookboek is dat? Misschien heeft iemand dat wel in de kast staan hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Weet iemand nog een mooi recept voor kofte? Ik wil dit morgen aan mijn gasten serveren :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

LED-Maniak schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:49:
Weet iemand nog een mooi recept voor kofte? Ik wil dit morgen aan mijn gasten serveren :)
Heb een poos terug deze gegeten, was erg lekker. :) Heb hem later nog eens nagemaakt met deze kruidenmix voor het gehakt en puntpaprika's ipv Turkse pepers (niet goed genoeg gezocht naar die laatste).

[ Voor 24% gewijzigd door naitsoezn op 03-10-2016 21:02 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

Welk kookboek is dat? Misschien heeft iemand dat wel in de kast staan hier ;)
Een boek in A4 formaat, kleur met Aziatische gerechten. Stuk of 24 tot 30 recepten met 1 grote foto links en rechts op een andere pagina het recept. Keema mattar zit erin en kippensoep met mais ook.

Ik zal bij een volgende rommelboekenmarkt wel een foto maken uit welke reeks hij komt, goed idee om dat hier te vragen, ik kom er een keer op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:23:
[...]

Het leukste om te maken vind ik kippenmaissoep met van die babymaiskolfjes en dan het liefst ook een pepertje erbij en daarna als hoofdgerecht met rijst en keema matar, zie http://food.ndtv.com/recipe-keema-matar-99070

Gemaakt en het was erg lekker, maar ik miste een beetje de diepe smaak. Ik had alleen geen komijnzaadjes, maar verder exact gemaakt zoals het er stond. Wellicht met wat betere tomaten (of wat puree) en komijnzaad ipv poeder. Maar ik ga hem opslaan. Ik maak er dan ook grammen/ml ipv cups. En ik ga hem eens met geit/lamsgehakt maken ipv hoh.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=GRGLLUnB_ig]

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 08-10-2016 21:41 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komijnzaadjes (djinten uit mijn hoofd) zijn wel heel essentieel in dit gerecht voor de smaak. Nadeel is wel dat ze heel heftig geuren als je ze in de hete olie gooit, even ook uit mijn hoofd gebruikte ik tomatenpuree of tomaten uit blik (ik denk dit laatste), niet vers in iedergeval (tomaten pellen vind ik niet fijn en Nederlandse tomaten vind ik ook niet zo lekker als Italiaanse bijvoorbeeld).

Als je hem nog een keer maakt, Doe het dan met komijnzaad en geen poeder, dat is in dit geval een heel andere smaakbelevenis.

Als je een recept met cups hebt zou ik bij een kookwinkel zo'n setje cups kopen, scheelt omrekenwerk wat soms erg lastig is (maar wellicht heb je die al). Zelf heb ik Deze:

https://www.vtwonen.nl/jo...efGwod9lsEQQ&gclsrc=aw.ds

Leuk filmpje, het moet dus eigenlijk met geitengehakt, dat heb ik nog nooit gehad. Ik ga eens gek doen en dat proberen te kopen bij de slager :) ik vind het wel apart fat hij er mint bij doet,kan dat zo niet plaatsen, moet dat proberen, maar het past niet bij de smak, dus ik sta echt van: huh?

Leuk zeg, ik ga ermee aan de slag, bedankt voor je reactie.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 23:12:
Komijnzaadjes (djinten uit mijn hoofd) zijn wel heel essentieel in dit gerecht voor de smaak. Nadeel is wel dat ze heel heftig geuren als je ze in de hete olie gooit, even ook uit mijn hoofd gebruikte ik tomatenpuree of tomaten uit blik (ik denk dit laatste), niet vers in iedergeval (tomaten pellen vind ik niet fijn en Nederlandse tomaten vind ik ook niet zo lekker als Italiaanse bijvoorbeeld).

Als je hem nog een keer maakt, Doe het dan met komijnzaad en geen poeder, dat is in dit geval een heel andere smaakbelevenis.

Als je een recept met cups hebt zou ik bij een kookwinkel zo'n setje cups kopen, scheelt omrekenwerk wat soms erg lastig is (maar wellicht heb je die al). Zelf heb ik Deze:

https://www.vtwonen.nl/jo...efGwod9lsEQQ&gclsrc=aw.ds

Leuk filmpje, het moet dus eigenlijk met geitengehakt, dat heb ik nog nooit gehad. Ik ga eens gek doen en dat proberen te kopen bij de slager :) ik vind het wel apart fat hij er mint bij doet,kan dat zo niet plaatsen, moet dat proberen, maar het past niet bij de smak, dus ik sta echt van: huh?

Leuk zeg, ik ga ermee aan de slag, bedankt voor je reactie.
Maar munt en erwt is classic. Maar ik denk dat de verse koriander dan zal moeten wijken.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Wat voor recepten gebruiken jullie voor het maken van stoofvlees en in het specifiek ben ik op zoek naar een goed recept voor zuurvlees voor over de friet?

Het nieuwe Frites Atelier in Den Haag en Utrecht van Sergio Herman heeft verdomd goed vlees, ik wil iets soortgelijks maken voor thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het recept van mijn oma. Echt limburgs (maastrichts!) zuurvlees. :Y)

Ik zit hier op werk en heb geen toegang tot Onenote, ik post het recept later wel. Zoals met veel van grootmoeders recepten zit er ook wat "gevoel" bij. Zo moet er een pot stroop in. Geen idee wat haar standaardmaat was voor een pot stroop. "gemalen kruidnagel" moet er ook in. De hoeveelheid ontbreekt alleen. 8)7

De truc is vooral: stroop en ontbijtkoek. Daarmee bind je de saus en compenseer je het zuur.

[ Voor 75% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-10-2016 10:04 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1 ... 5 ... 113 Laatste