Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die van Ikea ook, deksels zijn wel matig, maar ze zijn wel lekker goedkoop. Ik heb er iets van 120 hier staan met kruiden. Past alleen niet veel in, had liever 0,3 liter potten gehad.

Kruiden die ik veel gebruik heb ik trouwens in vacuum potten van de Action. Met zo'n deksel om ze vacuum te maken. Daarin zitten kruiden per halve en hele kilo (is veel goedkoper per kilo dan per zoveel gram). En ik heb al mijn vanillestokken e.d. in bakken van de Ikea (van die broodbakken die je ook redelijk vacuum kan maken).

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb +-65 van die kleine dingen van de ikea. Vooral droppar, maar ook wat van deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20152870/ omdat daar de kruidenmolen van ikea oppast.

Daarnaast heb ik voor de grotere dingen de grotere droppars, zowel in +- 0.7l als heel grote voor pasta ed. Dit staat in keukenkastjes en een heel ondiepkastje boven het fornuis (erachter zit de afzuigkap).

Graag wil ik later als ik groot ben een apothekerskast :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:46:
Graag wil ik later als ik groot ben een apothekerskast :).
Ik had er 1 gevonden bij een soort kringloop in Drenthe, ik had daar een tafel gekocht van wagondelen uit Frankrijk, die hadden ook een heel heel gave apothekerskast staan. Ding was alleen wel 8 meter lang en was 9000 euro. Het was zeg maar geen gewone kringloop, maar echt een soort levend museum.

Maar als ik de ruimte had had ik gelijk 9000 betaald. Want oh man, dat was zo'n toffe kast. Helemaal gaaf en veel gebruikt, honderden vakjes en laatjes, als je dat in de keuken hebt heb je denk ik een van de mooiste keukens van Nederland. Maar je hebt er wel een soort woonboerderij omheen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:18
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:48:
[...]

Ik had er 1 gevonden bij een soort kringloop in Drenthe, ik had daar een tafel gekocht van wagondelen uit Frankrijk, die hadden ook een heel heel gave apothekerskast staan. Ding was alleen wel 8 meter lang en was 9000 euro. Het was zeg maar geen gewone kringloop, maar echt een soort levend museum.

Maar als ik de ruimte had had ik gelijk 9000 betaald. Want oh man, dat was zo'n toffe kast. Helemaal gaaf en veel gebruikt, honderden vakjes en laatjes, als je dat in de keuken hebt heb je denk ik een van de mooiste keukens van Nederland. Maar je hebt er wel een soort woonboerderij omheen nodig.
En 9000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Dit weekend sous vide spare ribs gemaakt, 12 uur dryrub marinade en dan 12 uur op 74 graden.

Afgemaakt in de oven. Smaak was perfect, evenals de structuur en de gaarheid. alleen ben ik er nog niet over uit wat nou de beste manier is om te finishen. Volgende keer denk ik gril of torch gebruiken voor het krokante korstje want de oven geeft niet het gewenste resultaat.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
Bokkie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 07:33:
Dit weekend sous vide spare ribs gemaakt, 12 uur dryrub marinade en dan 12 uur op 74 graden.

Afgemaakt in de oven. Smaak was perfect, evenals de structuur en de gaarheid. alleen ben ik er nog niet over uit wat nou de beste manier is om te finishen. Volgende keer denk ik gril of torch gebruiken voor het krokante korstje want de oven geeft niet het gewenste resultaat.
Ik smeer ze zelf nog altijd een beetje in met een glaze (honing, ketjap,chilisaus, bruine suiker) en ze daarna onder de zo heet mogelijke grill van de oven. Maximaal 2x10 minuten, tussendoor nog een keer insmeren, geeft altijd een lekker krokant korstje.
Nomad schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:27:
[...]
Ik vind 74 graden voor varkensvlees wel veel te heet, dat is gewoon zonde. Ik plaats de spare-ribs voor minimaal 40 uren in de sous-vide op 61 graden. Resultaat is echt mals vlees, wat door de bbq weer ietsje steviger gemaakt wordt zodat het de juiste textuur heeft.
I agree. Doe ze zelf minimaal 24 uur op 61 graden (24 uur is wel een beetje de minimumtijd voor sous vide spareribs op die temperatuur). Als je de temperatuur hoger zet, kunnen ze korter, maar dat heeft weer invloed op de structuur.

[ Voor 27% gewijzigd door GermanPivo op 09-01-2017 08:35 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

GermanPivo schreef op maandag 9 januari 2017 @ 07:38:
[...]

Ik smeer ze zelf nog altijd een beetje in met een glaze (honing, ketjap,chilisaus, bruine suiker) en ze daarna onder de zo heet mogelijke grill van de oven. Maximaal 2x10 minuten, tussendoor nog een keer insmeren, geeft altijd een lekker krokant korstje.
Ik maak regelmatig spare-ribs sous-vide, maar gebruik de bbq om af te grillen, dat maakt nog wel verschil, ook in smaak.

Ik vind 74 graden voor varkensvlees wel veel te heet, dat is gewoon zonde. Ik plaats de spare-ribs voor minimaal 40 uren in de sous-vide op 61 graden. Resultaat is echt mals vlees, wat door de bbq weer ietsje steviger gemaakt wordt zodat het de juiste textuur heeft.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Was eerste keer sopus vide ribs, heb ze ook nog een glace gegeven voordat ze afgemaakt werden in de oven 10 mins, dan nog een keer.

Heb gewoon recept van seriouseats gevolgd, hij gaf idd 2 opties, maar ik heb voor de 12 uur gekozen. op basis van de uitleg welke gegeven werd wat de structuur zou worden..

Neem aan dat het vlees bij 24@61 graden nog azchter is? Vlees was namelijk wel heel mooi van kleur en nog stevig genoeg dat het geen flubber was zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Bokkie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:52:

Neem aan dat het vlees bij 24@61 graden nog azchter is? Vlees was namelijk wel heel mooi van kleur en nog stevig genoeg dat het geen flubber was zeg maar.
Het valt niet uit elkaar, maar het is wel makkelijk om het bot er helemaal schoon uit te trekken. Heb ze zelf nog nooit gemaakt op de andere manier, dus weet het verschil niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bokkie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:52:
Was eerste keer sopus vide ribs, heb ze ook nog een glace gegeven voordat ze afgemaakt werden in de oven 10 mins, dan nog een keer.

Heb gewoon recept van seriouseats gevolgd, hij gaf idd 2 opties, maar ik heb voor de 12 uur gekozen. op basis van de uitleg welke gegeven werd wat de structuur zou worden..

Vlees is bij 61@40 uren ook geen flubber, maar malser. Daar zit wel verschil in, het houd wel structuur, maar de hardere/taaiere delen zijn gewoon fijner dan :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Vlees was nu ook supermals, gleed niet van bot af, maar kwam er wel heel makkelijk vanaf

brakke phonepipc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZiNK2kjxwkO4cH54tsFyP1o3/medium.jpg

Ben alleen te voorzichtig geweest met de bovengril, waardoor er dus niet echt gril laagje op is gekomen.
Hoefde voor mij ook niet echt malser zeg maar, Dit was voor mij perfect qua stevigheid en structuur

Misschien volgende keer dan maar eens de lagere temp en langer proberen en verschil ondervinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Bokkie op 09-01-2017 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op zoek naar een Sous-vide cooker, kwam ik dit tegen.

Weer uitstel :+

https://www.cnet.com/products/anova-nano/preview/

Anova Nano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Ik ga mij ook maar eens wagen aan een sous-vide apparaat. Aangezien ik vaker ook 12 of 24 uur iets wil laten koken ben ik van mening dat wifi op de anova echte toegevoegde waarde is. Kan ik gewoon direct de Anova bestellen? Tips suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Ik heb de anova gewoon bij anova besteld, wordt volgens mij vanuit Tilburg ofzo naar je toe gereden :) Let wel op dat je op de aanbiedingen let, als die momenteel 199 kost lekker wachten ze stunten heel vaak met de 150 euro prijs incl vat en verzenden. Ik heb toendertijd met paypal betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
Malt007 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:22:
Ga morgen wat cheesesteak sandwiches maken dus wat goede ribeyes uit de vriezer gehaald. Nu nog op zoek naar het goede brood en kaas. Normaal gebruik ik stokbrood of ciabatta met belegen kaas (of wat er in huis is), maar nu wil een originele maken. Ik zoek dus een soort zacht stokbrood, zoiets als je bij de subway krijgt zegmaar.
Hier ook over na zitten denken.
Inderdaad van die steaksandwiches, van die broodjes die ik vaker zie bij Anthony Bourdain of in de film Chef.
Lekker geroosterd brood, gedrenkt en bestreken met boter, gevuld met allerlei lappen vlees, gesmolten kaas, wat pickles en mosterd.

Ik denk dat ik het deze week gewoon eens ga proberen met allerlei "prul" dat ik bij elkaar ga sprokkelen. Heeft nu lang genoeg geduurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Surinaamse puntjes gebruiken voor een cheesesteak sandwich.

Zelf gebruik ik het liefst flanksteak voor mijn versie. maar dan wordt het meer carne asada sandwich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Afgelopen weekeinde poging tot kleine franse broodjes maken gedaan. Resultaat was dat ik een heerlijk smakend vierkant stuk turks brood uit de oven haalde :+ smaakt precies het zelfde als turks brood terwijl het deeg bedoelt was voor stokbrood. Kids vonden het ook erg smakelijk. Hierna hebben we met 5 man heerlijk van zelfgemaakte pizza's lopen smullen. Binnenkort maar eens ernstig kijken naar een 40x40x3cm steen voor de in oven die de temperatuur langer vast houd dat de jamie olliver steen die ik nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
[b][message=49809877,noline]Binnenkort maar eens ernstig kijken naar een 40x40x3cm steen voor de in oven die de temperatuur langer vast houd dat de jamie olliver steen die ik nu gebruik.
Een stoeptegel werkt hier ook uitstekend voor(eigenlijk alle dikke stenen die in de oven gebakken zijn kun je gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 12:32

jeka

Support your local club.

Heb je dan niet dat er schadelijke gassen oid uitkomen?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jeka schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:15:
Heb je dan niet dat er schadelijke gassen oid uitkomen?
Één keer die tegel voorbakken en het is er wel uit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:15:
Een stoeptegel werkt hier ook uitstekend voor(eigenlijk alle dikke stenen die in de oven gebakken zijn kun je gebruiken)
Een stoeptegel is niet fijn. Een vloertegel werkt een stuk fijner. Zijn ook een stuk dunner dan een stoeptegel en houden beter de warmte vast en kan je makkelijker zagen in het juiste formaat en het ziet er beter uit.

Ik ken top restaurants die pizza's bakken op de betere vloertegels ipv een pizzasteen.

Je kan het beste een stoeptegel van travertin nemen, dan heb je de top. En het is goedkoper dan een pizzasteen. Je kan trouwens heel vaak een gratis tegel krijgen als je gewoon een steenhandel opbelt om te vragen of ze een stuk hebben liggen.

Zie ook http://www.trouw.nl/tr/nl...-goed-het-werk-doen.dhtml

Stop aub met een stoeptegel, dat is geen werken zeg :>

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:30:
[...]
Je kan het beste een stoepvloertegel van travertin nemen, dan heb je de top. En het is goedkoper dan een pizzasteen. Je kan trouwens heel vaak een gratis tegel krijgen als je gewoon een steenhandel opbelt om te vragen of ze een stuk hebben liggen.
FTFY ;)

[ Voor 42% gewijzigd door barrymossel op 11-01-2017 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

koken en tegelijk op tweakers typen werkt niet als man :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/m0ionegof/WP_20170111_18_16_35_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/djj6chbzj/WP_20170111_18_31_48_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/qc7acenlb/WP_20170111_19_09_44_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/906xqyu3z/WP_20170111_19_15_16_Raw.jpg

Vriendin vond het lekkerder smaken dan Subway. Dat is al 1 punt.
Van mij mag het allemaal wat vetter (druipend broodje). En die simpele kaas vervangen voor een ander goed stuk met duidelijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:09:
Waarom die bagger Amerikaanse kaas (die eigenlijk niet zoveel met kaas te maken heeft)? Er zit nauwelijks smaak aan... De enige "kwaliteit" is eigenlijk dat het smelt als een dolle. Neem dan een echte Cheddar.
Ik zou er zelf ook niet voor kiezen, maar subway gebruikt die kaas. Mijn zoon van 9 deelt zijn lunch (ik stop er altijd een paar hompen 4 jaar oude brokkelkaas in) met vrienden op school. Dat is wel een nadeel. Vanmiddag twee vrienden bij de lunch hier, hebben de knuppels gewoon in mijn blok kaas zitten hakken en ik mis een heel stuk.... ergernis als ik een tripple inschenk en een blok oude kaas erbij wil leggen. Gelukkig komt zaterdag nieuwe lading (ik koop mijn kaas 100 km verderop... zo gek ben ik op een bepaalde kaas).

Maar als je subway wil benaderen moet je voor redelijk smaakloze kaas gaan.

Ik zou we oude boerenkaas op laten smelten, maar dat is lastig te vinden en veel mensen kunnen die smaak niet zo waarderen. Althans ik ken er niet veel. Verjaardagen met blokjes jonge kaas :/

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Niets lekkerders dan een lapje zwetende jonge kaas op je bammetje!

Maar goed, er zijn intussen alweer drie ijsschotsen afgedreven door alle scheten van de koeien die jullie hier naar binnen staan te schuiven. Tijd voor een cellulose-break! Het is knollentijd dus we kunnen weer fijn aardperen e.d. scoren. Zelf ga ik voor een curry met aardpeer en pompoen in kokosmelk met pepers en koriander. Naanbrood grillen en gaan.

Zijn er mensen die nog meer goede gerechten met aardpeer/pastinaak weten? Ik zoek ook nog een gerecht met rode bieten. :)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand ervaring met lamsbout sous vide garen? Ga ik morgen doen en zie weer een hoop verschillende mogelijkheden. Zat zelf te denken aan 8 uur op 55 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:08
Tektoon schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 02:02:
Niets lekkerders dan een lapje zwetende jonge kaas op je bammetje!

Maar goed, er zijn intussen alweer drie ijsschotsen afgedreven door alle scheten van de koeien die jullie hier naar binnen staan te schuiven. Tijd voor een cellulose-break! Het is knollentijd dus we kunnen weer fijn aardperen e.d. scoren. Zelf ga ik voor een curry met aardpeer en pompoen in kokosmelk met pepers en koriander. Naanbrood grillen en gaan.

Zijn er mensen die nog meer goede gerechten met aardpeer/pastinaak weten? Ik zoek ook nog een gerecht met rode bieten. :)
Variant op een klassieker: Koudgerookte rode biet met Hollandse nieuwe, mix van Rucola en andere smaakvolle sla, appel en een mooie appelazijndressing. :9 Kun je eventueel nog geroosterde pijnboompitten aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

barrymossel schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:30:
Iemand ervaring met lamsbout sous vide garen? Ga ik morgen doen en zie weer een hoop verschillende mogelijkheden. Zat zelf te denken aan 8 uur op 55 graden.
Laat even weten hoe het ging, gewicht, (foto?) dan hebben wij er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik denk dat ik morgen mijn vriendin hier maar eens mee ga verassen:
http://recipes.anovaculin...hed-apples-with-ice-cream

Nog een vraagje over het sous-vide:
Volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat dankzij de SV-techniek, vlees dat je bv 1-2 uur op 50-60 graden gaart anders is qua 'rauwheid' dan wanneer je het bakt.

Mijn vriendin is zwanger (*O*) en dat houdt dus in dat ik ook af en toe mee zwanger ben ( -O- ). Voornamelijk rondom het voedsel (zoals je wellicht zag bij het broodje eerder).

Nu dus de vraag: zou zij/wij wel medium vlees kunnen eten als het SV bereidt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
NeutraleTeun schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 01:18:

Mijn vriendin is zwanger (*O*) en dat houdt dus in dat ik ook af en toe mee zwanger ben ( -O- ). Voornamelijk rondom het voedsel (zoals je wellicht zag bij het broodje eerder).

Nu dus de vraag: zou zij/wij wel medium vlees kunnen eten als het SV bereidt is?
Nee. ;) Het gaat erom dat je het genoeg verhit zodat de bacteriën in het vlees het niet overleven. De temperatuur voor medium is daar niet hoog genoeg voor.
Nu is het natuurlijk wel zo dat heet well done uit de sous vide een stuk malser/sappiger is dan eentje uit de pan. Maar nog nooit geprobeerd of een well done zo wel lekker is :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
NeutraleTeun schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 01:18:
Ik denk dat ik morgen mijn vriendin hier maar eens mee ga verassen:
http://recipes.anovaculin...hed-apples-with-ice-cream

Nog een vraagje over het sous-vide:
Volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat dankzij de SV-techniek, vlees dat je bv 1-2 uur op 50-60 graden gaart anders is qua 'rauwheid' dan wanneer je het bakt.

De tabellen hier gebruik ik nog wel eens. Hier kun je bereidingstemperatuur en tijd opzoeken voor het pasteuriseren van diverse etenswaren. Let wel op met bijvoorbeeld rundergehakt of ander vlees waar bacteriën van de buitenkant van het vlees door het vlees gemengd zijn. Ook de officiele hygiënenormen gaan volgens mij uit van hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
mutsje schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:52:
[...]

Laat even weten hoe het ging, gewicht, (foto?) dan hebben wij er ook wat aan.
Tipje van de sluier alvast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXOTz1DIMuuiGJbnIREjbbho/full.jpg

Soort rub gemaakt van knoflook, rozemarijn, tijm, citroenrasp en olie. Daarmee ruim ingesmeerd. Los nog wat tijm, rozemarijn en citroen erbij en gevacumeerd.
Gaat over een uurtje het water in! Dan 8-9 uur op 55 graden (uurtje langer omdat de binnenkant nog iets bevroren is). Kilo lamsbout, zonder bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bszz schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:01:
[...]

De tabellen hier gebruik ik nog wel eens. Hier kun je bereidingstemperatuur en tijd opzoeken voor het pasteuriseren van diverse etenswaren. Let wel op met bijvoorbeeld rundergehakt of ander vlees waar bacteriën van de buitenkant van het vlees door het vlees gemengd zijn. Ook de officiele hygiënenormen gaan volgens mij uit van hogere temperaturen.
Of de bacteriën nu aan de buitenkant zitten of van binnen, of het er 2 of 2 miljard zijn, als je die tijden van je link aanhoudt moet het veilig zijn. Het mooie van SV is dat je iets lang op lage temperatuur kan houden. Met gehakt in de pan gaat je dat nooit een smaakvol resultaat opleveren. De officiële normen gaan uit van hogere temperaturen omdat ze ook uitgaan van een zeer korte tijd op die hogere temperatuur. Maar langer op een lagere temperatuur heeft hetzelfde effect (binnen bepaalde grenzen uiteraard).
GermanPivo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:12:
[...]

Nee. ;) Het gaat erom dat je het genoeg verhit zodat de bacteriën in het vlees het niet overleven. De temperatuur voor medium is daar niet hoog genoeg voor.
Nu is het natuurlijk wel zo dat heet well done uit de sous vide een stuk malser/sappiger is dan eentje uit de pan. Maar nog nooit geprobeerd of een well done zo wel lekker is :P
Medium staat meer een bepaalde structuur dan voor een bepaalde temperatuur. In sommige gevallen kan medium of rare dus wel degelijk veilig zijn zolang je dus maar gewoon tijd voorbij laat gaan.

Enne... niks mis met die heerlijk gore cheddar plakjes! Ik blijf dat toch stiekem wel erg lekker vinden, al is het een verschrikkelijk product eigenlijk. O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Aikon op 13-01-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bij 75C zou het instant kill moeten zijn voor bacteriën?
Bij 55C zou het gevaarlijk zijn voor risicogroepen, echter als je het lang genoeg laat 'garen' zeg bv 4 uur (adhv een pasteurisatie tabel) dan zou het wel weer veilig zijn?
In general, our recipes aren't optimized for pasteurization unless otherwise specified, so, for instance a medium rare steak cooked sous vide for 1 hour is no more or less safe than a traditionally cooked steak. By cooking the steak (in this example) for a longer period (perhaps 4 hours), we'd keep it medium rare but also destroy pathogens, making it far SAFER than traditionally cooked meat.
Dat zou redelijk error-proof moeten zijn?
Ik weet echter nog niet of ik het erop wil wagen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
NeutraleTeun schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:36:
Bij 75C zou het instant kill moeten zijn voor bacteriën?
Bij 55C zou het gevaarlijk zijn voor risicogroepen, echter als je het lang genoeg laat 'garen' zeg bv 4 uur (adhv een pasteurisatie tabel) dan zou het wel weer veilig zijn?

[...]

Dat zou redelijk error-proof moeten zijn?
Ik weet echter nog niet of ik het erop wil wagen :/
Een normaal biefstukje 4 uur lang op 55 graden is ook geen goed plan, want dat is geloof ik te lang voor zo'n stukje vlees. Dan krijg je weer dat de structuur van het vlees gaat veranderen.

Misschien moet ze even geduld hebben en dan na de bevalling een hele koe op tafel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:37:
[...]

Tipje van de sluier alvast:

[afbeelding]

Soort rub gemaakt van knoflook, rozemarijn, tijm, citroenrasp en olie. Daarmee ruim ingesmeerd. Los nog wat tijm, rozemarijn en citroen erbij en gevacumeerd.
Gaat over een uurtje het water in! Dan 8-9 uur op 55 graden (uurtje langer omdat de binnenkant nog iets bevroren is). Kilo lamsbout, zonder bot.
En op het bord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0UfjEBrMF4sVfakErCabPGxF/full.jpg

En vrouwlief had kleine pavlova's gemaakt. Best goed gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YJ1f6TALhRblf0EKId0EGBXk/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:09:
[...]
De Nieuwe Vader (under construction)
Aaaannddd Distracted :|

maak het is af! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
FreshMaker schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Aaaannddd Distracted :|

maak het is af! ;)
Haha, ADHD ;)

En goed dat je het zegt, na gehackt te zijn moet ik nog het oude template terug zien te zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:53:
[...]

Haha, ADHD ;)

En goed dat je het zegt, na gehackt te zijn moet ik nog het oude template terug zien te zetten...
I know,
Goede voornemen 2017 - qfire.nl verder uitwerken
week 3 2017 ... euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja hoor, is me tot 4x aan toe een zipzak van de Ikea gescheurd. Is me nog nooit overkomen. Temp 77C te hoog of heb ik net een slechte batch te pakken.
Op het laatst zelfs 2 zakken over elkaar heen gebruikt, maar mocht ook niet baten.

Flink gefrustreerd, op zijn zachts gezegd, want elke keer snel op het oog de ingrediënten weer bij elkaar gooien en 0 aan saus/sappen kunnen overhouden.
Plus niet te vergeten dat ik me afvraag of zo'n "bouillon" goed is voor de Anova.

Volgende keer gewoon het sealapparaat gebruiken!

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/8cvhq8g21/WP_20170113_20_11_19_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/5k2a67fpl/WP_20170113_20_15_56_Raw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
NeutraleTeun schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:06:
Ja hoor, is me tot 4x aan toe een zipzak van de Ikea gescheurd. Is me nog nooit overkomen. Temp 77C te hoog of heb ik net een slechte batch te pakken.
Op het laatst zelfs 2 zakken over elkaar heen gebruikt, maar mocht ook niet baten.

Flink gefrustreerd, op zijn zachts gezegd, want elke keer snel op het oog de ingrediënten weer bij elkaar gooien en 0 aan saus/sappen kunnen overhouden.
Plus niet te vergeten dat ik me afvraag of zo'n "bouillon" goed is voor de Anova.

Volgende keer gewoon het sealapparaat gebruiken!

[afbeelding]

[afbeelding]
Als je het alleen op deze temperatuur hebt dan lijkt het me daar aan te liggen. En als het daar aan ligt zou ik sowieso die zakken niet meer gebruiken. Lijkt me niet heel gezond dat er door hitte "iets" gebeurt met die dingen.

Zelf vorig weekend de diepvrieszakken van de lidl gebruikt. Vond ze wel aan de dunne kant, maar werkte op 63,5 graad prima.

Maar nu weer met vacumeerzakken. Bij www.marmelot.com 24 meter besteld. Kan weer even vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zo ik heb gisteren mozarella (kon geen burrata vinden helaas :/ ) met lavendelolie-honing-koriandersaus gehad, met daarnaast ovenfrites zoals ottolenghi die maakt en een kalfsschnitzel ernaast.

Vandaag even makkelijk gedaan en pasta met walnoot, parmezaansekaas en botersaliesaus. Daarbij wat kipfilet en paprika.
3x ottolenghi, 3x simpel en snel. Heeft een van jullie een handig index voor zijn kookboeken/recepten? ik heb nu best veel kookboeken maar vind het lastig overzicht te houden..

Morgen beenham koken in cola :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
krietjur schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:10:
Wie heeft er hier ervaring met het bereiden van Schweinshaxe? Ik wil dat binnenkort een keer zelf gaan maken, maar ik kom nogal wisselende recepten tegen. In sommige gevallen wordt de haxe eerst gekookt en gaat deze daarna in de oven. Anderen doen hem alleen in de oven.
Zojuist gegeten bij mij moeder:
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/khsumc79l/WP_20170119_17_47_00_Raw.jpg

Gewoon gebakken in de pan en met zachte huid dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
Wie heeft er ervaring met het sous-vide bereiden van vlees, om het vervolgens in te vriezen in porties?
Makro heeft af en toe goede aanbiedingen van grote stukken vlees. Zou mooi zijn als ik dat in porties kan opdelen, sous-vide kan bereiden, en het vervolgens in de vriezer klaar heb voor gebruik.
Vraag me wel af of het niet veel af doet aan de smaak? Makkelijk lijkt het me al als je alleen maar even hoeft op te warmen en vervolgens aan te braden of op de BBQ gooien.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Stinger_Ventura schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:40:
Wie heeft er ervaring met het sous-vide bereiden van vlees, om het vervolgens in te vriezen in porties?
Makro heeft af en toe goede aanbiedingen van grote stukken vlees. Zou mooi zijn als ik dat in porties kan opdelen, sous-vide kan bereiden, en het vervolgens in de vriezer klaar heb voor gebruik.
Vraag me wel af of het niet veel af doet aan de smaak? Makkelijk lijkt het me al als je alleen maar even hoeft op te warmen en vervolgens aan te braden of op de BBQ gooien.
Sowieso ervaring met ingevroren vlees in de sous vide. Ook sous vide gegaard vlees in de koelkast en dan opgewarmd. Beide prima.

Maar sous vide, vriezen en dan ontdooien en opwarmen/finish? Nope, geen ervaring, maar zou moeten lukken. Maar het ontdooien duurt ook al lang. Kun je net zo goed bevroren vlees in de sous vide doen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
barrymossel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:44:
[...]

Sowieso ervaring met ingevroren vlees in de sous vide. Ook sous vide gegaard vlees in de koelkast en dan opgewarmd. Beide prima.

Maar sous vide, vriezen en dan ontdooien en opwarmen/finish? Nope, geen ervaring, maar zou moeten lukken. Maar het ontdooien duurt ook al lang. Kun je net zo goed bevroren vlees in de sous vide doen. Toch?
Kan ook direct bevroren sous-vide doen ja, dat is ook een manier van ontdooien. Gaat me er vooral om dat ik grote stukken klein maak en zo goed als gaar kan gebruiken (na ontdooien op de traditionele manier of direct in de sous-vide). Gaat er geen smaak verloren, of structuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nope. Vorige week nog bevroren lam in de sous vide gegooid. Ergens ook een artikel over gelezen: https://www.chefsteps.com...out-defrosting-here-s-how

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Laatst online: 21:38
Na het koken, ongeacht hoe, kan het eten altijd wel in de vriezer. Doe ik vaak genoeg. Soms kook ik bewust teveel, helft kan dan in de vriezer. Wanneer ik eens in de file heb gezeten of gewoon te moe ben, trek ik dat uit de vriezer.
Ik heb ook wel eens lamskoteletten en varkenshaas sous vide bereid en weer in de vriezer gedaan. Die haalde ik er 's-ochtends uit, en na werk alleen nog even grillen. Werkt perfect.
Alleen met marineren moet je soms oppassen... Ik heb ook wel eens vlees gekocht, gemarineerd en vacuüm opgeslagen in de vriezer. Die marinade was mij iets te goed ingetrokken :+ . Moet er wel bij vermelden dat het hier om kip ging die ik was vergeten. Dus zo erg was het niet. Maar bij een goed stuk vlees zou ik wel echt balen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:10
Heeft iemand ervaring met Cuisinova pannen? De Blokker heeft een gietijzeren braadpan in een formaat dat ik nog niet heb maar wel graag wil in de aanbieding, maar ik ben niet bekend met het merk. Normaal gesproken haal ik enkel Le Creuset of Staub (yes, ik ben merkgeil qua potten & pannen), maar deze is nu wel erg voordelig, en een 28cm Creusetje is takkeduur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag de bestelling geplaatst voor een kitchenaid 500Watt 6,9ltr :) das 1.3HP op de motor. Als die binnenkomt kan me heavy duty mp op. Kijken wat ik daar weer voor terug ga krijgen. Heb al tijdje geen sous vide gedaan. Wel normaal hollandse kost gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 19:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Misha schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:30:
Heeft iemand ervaring met Cuisinova pannen? De Blokker heeft een gietijzeren braadpan in een formaat dat ik nog niet heb maar wel graag wil in de aanbieding, maar ik ben niet bekend met het merk. Normaal gesproken haal ik enkel Le Creuset of Staub (yes, ik ben merkgeil qua potten & pannen), maar deze is nu wel erg voordelig, en een 28cm Creusetje is takkeduur :D
yep, ik heb dezelfde maar dan wit. Heerlijke pan zonder nadeel behalve het gewicht, maar dat is ook een voordeel. Ik gebruik hem op inductie.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Schoonmoeder is de pulled pork nogal bevallen, dus voor haar verjaardag een mooi stuk procureur besteld van ongeveer 2,5 kilo. Niet overdreven veel vet, dus niks weg hoeven snijden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a0QuFGUlMMZNniF5sYd5e8ma/full.jpg

Eerst geïnjecteerd met appelsap, wittewijnazijn, honing, uienpoeder, zout en worchestersaus.

Daarna een rub van smoked paprika, rozemarijn, tijm, komijn, zout, knoflookpoeder, uienpoeder en basterdsuiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/07ydF1rlZk8kQwD7c7r6jrFT/full.jpg

Daarna gevacumeerd en in een pan met Anova op 69 graden voor 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6xqvUdSOYZNpFosFpBHZUrYL/full.jpg

Daarna een glaze van BBQ saus, wittewijnazijn en honing en 1,5 uur de oven in. Zelf een sausje maken en écht genieten.

I O+ Anova :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

klinkt heeeeerlijk

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 13:38
Interessant. Op welke temperatuur zet je de oven en doe je het tot een bepaalde kerntemperatuur? Want 69 klinkt mij nog aan de lage kant voor PP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Pinin schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:39:
[...]
yep, ik heb dezelfde maar dan wit. Heerlijke pan zonder nadeel behalve het gewicht, maar dat is ook een voordeel. Ik gebruik hem op inductie.
Ik was ff naar de Blokker gelopen, maar ik heb hem uiteindelijk niet gehaald. Ik wil een iets hogere hebben. Iig bedankt voor je reactie!

Onlangs Coq a la biére gemaakt. Was echt waan-zin-nig lekker. Ik had een flinke pot gemaakt omdat er een man of 8 kwam eten. De saus moest na het nemen van deze foto nog wat indikken. Ik had kleine stokbroodjes gemaakt zodat iedereen z'n eigen mini-broodje had (:P), maar die heb ik niet op de foto. Die kon je wel overheerlijk dippen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uao6K4MRb1WusSnxdcPvhWLU/full.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Misha op 25-01-2017 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oei, dat ziet er goed uit. Gewoon een willekeurig recept hiervan op google pakken werkt denk ik wel?
Dan weet ik wat we zondag op tafel hebben staan :9

Ohja, ik zou doorsparen en le creuset nemen, maar inderdaad duur. Ik wil alleen le creuset en spring in huis (al sjoemel ik nu wat met twee tefal pannen uit mijn kerstpakket omdat ik mijn le creuset hapjespan vernaggeld heb). Maar die komt wel weer terug in de collectie.

Verder morgen een paar liter snert maken, heeeeerlijk. En ik ga weer wat cakes bakken, hoop dat ik dit keer de suiker niet vergeet zoals afgelopen zondag :X :X :X

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:13:
Oei, dat ziet er goed uit. Gewoon een willekeurig recept hiervan op google pakken werkt denk ik wel?
Dan weet ik wat we zondag op tafel hebben staan :9

Ohja, ik zou doorsparen en le creuset nemen, maar inderdaad duur. Ik wil alleen le creuset en spring in huis (al sjoemel ik nu wat met twee tefal pannen uit mijn kerstpakket omdat ik mijn le creuset hapjespan vernaggeld heb). Maar die komt wel weer terug in de collectie.

Verder morgen een paar liter snert maken, heeeeerlijk. En ik ga weer wat cakes bakken, hoop dat ik dit keer de suiker niet vergeet zoals afgelopen zondag :X :X :X
Het oorspronkelijke recept komt van Culy. In grote lijnen volgen we deze nog, maar voegen we nog op gevoel wat pepers en andere kruiden erbij

Ik spaar inderdaad door voor meer Creuset :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gisteren even langs Lindenoff geweest om 2Kg Baambrugs varkensschouder op te halen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wHdBAZDnQmLUoo0WytvIPZzr/thumb.jpg

Dit vanavond in de sous vide gooien voor 24 uur en dan zaterdag worden dit heerlijke Carnita's :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 10:01
Bokkie schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:57:
Gisteren even langs Lindenoff geweest om 2Kg Baambrugs varkensschouder op te halen

[afbeelding]

Dit vanavond in de sous vide gooien voor 24 uur en dan zaterdag worden dit heerlijke Carnita's :9
Deze URL heb ik op mn TODO lijst gezet!
Heb al best vaak carnitas gemaakt, maar dan gewoon in de pan.
Tijd om eens een ander recept te proberen. Lijkt me ideaal om dit sous vide te doen.
Laat je aub ff weten hoe het was? :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
barrymossel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:43:
Schoonmoeder is de pulled pork nogal bevallen, dus voor haar verjaardag een mooi stuk procureur besteld van ongeveer 2,5 kilo. Niet overdreven veel vet, dus niks weg hoeven snijden :)

[afbeelding]

Eerst geïnjecteerd met appelsap, wittewijnazijn, honing, uienpoeder, zout en worchestersaus.

Daarna een rub van smoked paprika, rozemarijn, tijm, komijn, zout, knoflookpoeder, uienpoeder en basterdsuiker.

[afbeelding]

Daarna gevacumeerd en in een pan met Anova op 69 graden voor 24 uur.

[afbeelding]

Daarna een glaze van BBQ saus, wittewijnazijn en honing en 1,5 uur de oven in. Zelf een sausje maken en écht genieten.

I O+ Anova :)
Ook PP heb ik al erg vaak gemaakt (zowel in de oven, op de BGE, sous vide en combinaties hiervan). Altijd erg lekker, maar ook altijd met veel kruiden tot nu toe.
Wat me opviel is dat de paar keer dat ik PP in een goed restaurant at deze maar heel subtiel (in vergelijking tot mijn recepten) gekruid was waardoor je de smaak van het vlees goedproeft.
Nu wil ik eens een PP recept gaan maken met enkel peper en zout (en misschien wat standaard kruiden). Dan wel op de BGE met een goed stuk rookhout.
Iemand ervaring/tips/tricks toevallig?
Natuurlijk begint alles met een goede kwaliteit schouder/nek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Maverick! schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:25:
[...]

Ook PP heb ik al erg vaak gemaakt (zowel in de oven, op de BGE, sous vide en combinaties hiervan). Altijd erg lekker, maar ook altijd met veel kruiden tot nu toe.
Wat me opviel is dat de paar keer dat ik PP in een goed restaurant at deze maar heel subtiel (in vergelijking tot mijn recepten) gekruid was waardoor je de smaak van het vlees goedproeft.
Nu wil ik eens een PP recept gaan maken met enkel peper en zout (en misschien wat standaard kruiden). Dan wel op de BGE met een goed stuk rookhout.
Iemand ervaring/tips/tricks toevallig?
Natuurlijk begint alles met een goede kwaliteit schouder/nek...
Check Franklin's BBQ Pulled pork op Youtube. Hij doet alles met alleen peper en zout, Texas style volgens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Maverick! schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:18:
[...]

Deze URL heb ik op mn TODO lijst gezet!
Heb al best vaak carnitas gemaakt, maar dan gewoon in de pan.
Tijd om eens een ander recept te proberen. Lijkt me ideaal om dit sous vide te doen.
Laat je aub ff weten hoe het was? :)
Het was prima :P had 2 weken terug al een test run gedaan met 600 gram en het was super geslaagd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fFi7vlV1JwdR6TOGCVNn84v9/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Malt007 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Check Franklin's BBQ Pulled pork op Youtube. Hij doet alles met alleen peper en zout, Texas style volgens :)
Yes! Precies wat ik bedoel. Thanks, dat wordt mn volgende low n slow sessie. Afbeeldingslocatie: https://files.smokingmeatforums.com/smilies/others/grilling_smilie.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een leuk setje voor moleculair koken waarbij ik niet compleet genaaid wil worden. 50E voor 20-50 gram chemicalieen vind ik fors.

Deze set vind ik best charmant:
https://www.kookwinkel.nl...etvoormoleculairkoken.asp

Best wat materialen, en ook nog een weegschaaltje. Pipetten en slangetjes erbij en we zijn klaar. Weet iemand nog een leuk alternatief setje? Anders wordt het waarschijnlijk deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:25:
Ik ben op zoek naar een leuk setje voor moleculair koken waarbij ik niet compleet genaaid wil worden. 50E voor 20-50 gram chemicalieen vind ik fors.

Best wat materialen, en ook nog een weegschaaltje. Pipetten en slangetjes erbij en we zijn klaar. Weet iemand nog een leuk alternatief setje? Anders wordt het waarschijnlijk deze.
Zelf heb ik een shitload voor 100 euro gekocht geloof ik. Zelfde merk, wel veel meer geloof ik. Weegschaaltje uit China. Slangen van brouwmarkt.nl.

Vrijwel niks gebruikt nog. ADHD noemen ze dat. Evt. via een PB over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Boudewijn schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:25:

Zoek de losse bestanddelen eens op. Volgens mij best een duur setje. En moleculair koken? Waarom zoek je niet uit waar je mee wilt experimenteren en koop je daar dan de ingrediënten en tools bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:07:
[...]

Zoek de losse bestanddelen eens op. Volgens mij best een duur setje. En moleculair koken? Waarom zoek je niet uit waar je mee wilt experimenteren en koop je daar dan de ingrediënten en tools bij?
Klopt, punt is alleen dat je of mini hoeveelheden hebt, of heel grote potten. Ik weet ook nog niet zo goed wat ik wil. Tel daar een weegschaaltje bij op en je komt een eindje.

Zal morgen eens de losse potten en weegschaal optellen, maar volgens mij was het niet eens zo bizar slecht qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Volgende week komt er wat familie eten en ik ben verantwoordelijk voor het hoofdgerecht. Gaat redelijk "simpel" worden; gewoon vlees en aardappelen uit de oven. Maar ik wil dan wel een "mooi" stuk vlees. Paar wensen/eisen:
  • Sous vide bereiding
  • Rund, maar varken mag ook
  • Groot, veel, vleeeessssss
Zat eerst te denken aan http://beefensteak.nl/pakketten/vergeten-vlees-pakket/, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat die stukken vlees op verschillende temperaturen moeten, dus niet handig.

Dit vond ik ook wel mooi, maar misschien te vet (houdt mijn vrouw niet zo van): http://beefensteak.nl/aan...tswana-rib-eye-braadstuk/

Iemand nog leuke/mooie/bijzondere (niet te bijzonder, want er zitten lastige eters bij) ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
barrymossel schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:34:
Volgende week komt er wat familie eten en ik ben verantwoordelijk voor het hoofdgerecht. Gaat redelijk "simpel" worden; gewoon vlees en aardappelen uit de oven. Maar ik wil dan wel een "mooi" stuk vlees. Paar wensen/eisen:
  • Sous vide bereiding
  • Rund, maar varken mag ook
  • Groot, veel, vleeeessssss
Zat eerst te denken aan http://beefensteak.nl/pakketten/vergeten-vlees-pakket/, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat die stukken vlees op verschillende temperaturen moeten, dus niet handig.

Dit vond ik ook wel mooi, maar misschien te vet (houdt mijn vrouw niet zo van): http://beefensteak.nl/aan...tswana-rib-eye-braadstuk/

Iemand nog leuke/mooie/bijzondere (niet te bijzonder, want er zitten lastige eters bij) ideeën?
Picanha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben uiteindelijk toch voor het vergeten vlees pakket gegaan. Voor vrijdag maak ik de longhaas en skirt steak. De bavette gaat in de vriezer.

Verder (om aan de gratis verzending te komen - je blijft toch NL-er) 500 gr jodenhaas en 400 gr dry aged entrecote :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Sukade leent zich erg goed voor sous vide. Als je het lang genoeg gaart krijg je een soort draadjesvlees, maar dan in één stuk (En ik zou geen sukadelappen gebruiken maar een mooi dik stuk en dan het liefst dwars op de vezels gesneden)

[ Voor 30% gewijzigd door bszz op 28-01-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55
Pinin schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:39:
[...]
Welke maat heb je gekozen op inductie? Ik neig ook naar deze pan, maar ik twijfel over welke maat ik moet hebben. Ik denk zelf dat de 24 cm voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:28:
[...]

Welke maat heb je gekozen op inductie? Ik neig ook naar deze pan, maar ik twijfel over welke maat ik moet hebben. Ik denk zelf dat de 24 cm voldoende is.
24 is goed voor 4 volwassenen, met 22 kan je prima voor 2 volwassenen koken en dan heb je nog wat over. Elke maat past wel op inductie lijkt mij.
barrymossel schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:59:
Ben uiteindelijk toch voor het vergeten vlees pakket gegaan. Voor vrijdag maak ik de longhaas en skirt steak. De bavette gaat in de vriezer.
Heel interessant, bookmark ik. Hoe bevalt dat online vlees kopen eigenlijk? Wat nu als je niet thuis bent als het bezorgd wordt? Ze bezorgen hier altijd tussen 1330 en 1530, maar ik zit met het ophalen van de kinderen uit school. Dus soms mis ik de pakketbezorger. Welke bezorgmethode kies jij uit de vele mogelijkheden?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:48:

[...]

Heel interessant, bookmark ik. Hoe bevalt dat online vlees kopen eigenlijk? Wat nu als je niet thuis bent als het bezorgd wordt? Ze bezorgen hier altijd tussen 1330 en 1530, maar ik zit met het ophalen van de kinderen uit school. Dus soms mis ik de pakketbezorger. Welke bezorgmethode kies jij uit de vele mogelijkheden?
Dit is mijn eerste ervaring met beefensteak.nl. Wel nu twee keer besteld bij meatfish.nl. Die bezorgen namelijk gratis in de regio. Prima vlees en in principe kun je daar een tijdvak kiezen dat er bezorgd wordt, al hielden ze zich daar de eerste keer niet aan (redelijk lomp eerlijk gezegd).

Bij beefensteak.nl heb ik nu gekozen voor normale postbezorging. Dus in een koeldoos met koelelementen. Achter niet de beste keuze, omdat ik de helft meteen weer invries (maar zolang het niet op de aanrecht ontdooid durf ik dat wel aan). Bij ons is er op het moment dat de bezorger komt doorgaans wel iemand thuis, als besef ik me net dat mijn vrouw onze dochter dan ook ongeveer naar het KDV moet brengen haha.
Ik neem aan dat de bezorger het bij de buren zet (die koeldozen kunnen twee dagen koelen, dus geen probleem) en anders bij mijn schoonouders onder de veranda (die aan de overkant wonen).

Maar beste is dus om het vrijdagavond te laten bezorgen of zaterdag met het vriestransport, maar daar kon ik niet op wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

bvsteyn schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:28:
[...]

Ik heb 24cm, en die past mooi op de grootste "pit" Maar het is vooral persoonlijke voorkeur.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
barrymossel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:43:
DrNizeGuy schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:37:
Interessant. Op welke temperatuur zet je de oven en doe je het tot een bepaalde kerntemperatuur? Want 69 klinkt mij nog aan de lage kant voor PP.
Hier ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
DrNizeGuy schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:37:
Had hem even gemist!
NeutraleTeun schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:56:
[...]

[...]

Hier ook wel benieuwd naar.
Oven 1,5 uur op 140-150 graden. Heel perfect te "pullen" naderhand. Op basis van dit recept: http://recipes.anovaculin...us-vide-bbq-pork-shoulder Hier hebben ze het over een range van 63 tot 74 graden. Ik ben ergens in het midden gaan zitten. Helaas geen foto's van het eindresultaat gemaakt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Top!

Iemand hier bekend met (verschillende) mandolines?
Was een beetje aan het zoeken en kwam uit bij Borner.
Ziet er opzicht goed uit, wel beetje Tel Sell gevoel, maar dan ook wel weer redelijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Ik ben bekend met de simplele goedkope van de LIDL - doet het wel maar te zijner tijd komt er wel een echt degelijke hier ook. Het plastic van de LIDL geeft te veel speling. Denk dat je een mandoline toch eens in handen gehad moet hebben, net zoals een mes.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
NeutraleTeun schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:34:
Top!

Iemand hier bekend met (verschillende) mandolines?
Was een beetje aan het zoeken en kwam uit bij Borner.
Ziet er opzicht goed uit, wel beetje Tel Sell gevoel, maar dan ook wel weer redelijk prijzig.
Ah..hier ook wel benieuwd naar. Af en toe zie je ook van die goedkope exemplaren aangeboden worden bij de Lidl of de Aldi, maar geen idee of het kwalitatief ook echt wat is.
Pinin schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Ik heb 24cm, en die past mooi op de grootste "pit" Maar het is vooral persoonlijke voorkeur.
Heb net een 24 cm exemplaar besteld bij de blokker! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb de Ultra ofzo van Debuyer (deze maar dan helemaal van staal en met maar 3 verticale mesjes: https://www.amazon.com/Bu...enne-blades/dp/B005MMX5IA) . Alles van staal op een paar kleine dingen na, en een mooi lange baan. 3 extra verticale messen erbij, horizontaal mes is ook met rechte en kartelsnede in te stellen.

Traploos van 0-10mm, en je kunt de handbeschermer draaien om zodoende blokjes/ruitjes te snijen. Tof ding.

Nadelen:

- groot
- kost duah
- veel schoonmaakwerk (maar dat geldt voor alle mandolines)

Voordelen:

- staal
- prima merk
- blokjes/ruitjes mogelijk
- veel mesjes te krijgen
- groot (yup voor en nadeel)

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:22:
Ik heb de Ultra ofzo van Debuyer. <>
- groot (yup voor en nadeel)
groot is een voordeel, je moet ook van bijvoorbeeld een komkommer of asperge plakken kunnen snijden vind ik zelf.

Ik ga op zoek naar een Debuyer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat is echt makkelijk als je de vingerbescherming niet gebruikt. Nadeel van een mandoline is dat als je ff lekker bezig bent je HEEL veel snijwaren hebt... ik heb chips,komkommergarnering, frietjes, wortelschijfjes etc gemaakt... en bijna altijd teveel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik herken dat enigszins van de snijbladen van mijn magimix, je bent zo lekker bezig dus voor je het weet heb je koolsla voor een half jaar bijvoorbeeld :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

franssie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:10:
Ik herken dat enigszins van de snijbladen van mijn magimix, je bent zo lekker bezig dus voor je het weet heb je koolsla voor een half jaar bijvoorbeeld :+
Geen probleem als je zelf zuurkool wilt maken ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Na aantal dagen griep gehad te hebben en de doos stond maar in de woonkamer... vandaag eindelijk uitgepakt. De kitchenaid Heavyduty heeft het veld geruimd.

De koning is dood leve de koning
Afbeeldingslocatie: http://www.datacrash.net/media/kitchenaidpro.jpg

De koning zijn hulpmiddelen allemaal rvs
Afbeeldingslocatie: http://www.datacrash.net/media/kitchenaidpro1.jpg

Lawaai maakt ie niet echt, stand 5 met circa 800gr deeg erin

Over de buyer pannen, hoe doen jullie dat met vis erin bakken. Alles gaat goed bij mij behalve vis die bakt raar genoeg aan.

[ Voor 10% gewijzigd door mutsje op 29-01-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Wie heeft hier sous-vide sukadelapjes klaar gemaakt?
Als het om vlees gaat, zien de sukade er al tijden lekker uit in de schappen van de supermarkten. Mooi geaderd, mooi vet laagje.
Heb hem volgens dit recept 24 uur op 57graden in het water liggen: https://souvy.nl/recepten/rundersukade-sous-vide/

Alleen een beetje peper en zout, maar hoe zal die morgen smaken? Als saai draadjes vlees, of toch meer richting een mooie sappig stuk vlees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Vanavond voor het eerst zelf pizza gemaakt. Ook de eerste keer dat ik zelf het deeg heb gemaakt. Het ging verrassend goed en de smaak was erg lekker, dus dat worden nooit meer afhaalpizza's :p

Het was een simpele klassieker: zelfgemaakte puree met oregano en een knoflookje, buffelmozzarella en basilicum.

De bodem was krokant, behalve helemaal in het midden. Daar was het toch iets minder. Iemand tips? Ik verwarm de steen van te voren op 250 graden (oven kan niet hoger) en leg er dan de pizzabodem met enkel de puree erop. De mozzarella smelt ik in een apart bakje. Na 8 minuten begint de korst al diep donkerbruin te worden, dus haal ik hem eruit. Maar het midden is dan nog niet zo lekker crunchy. De tweede pizza heb ik buiten de oven nog ff op de steen laten liggen. Dat leek enigszins te helpen.

Iemand anders nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza vraag zou ik hier stellen: Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zoals Hobbykok al meld daar is een speciaal topic voor. Inmiddels draadje 2 inderdaad helaas zonder de originele TS (RIP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb gemerkt dat je de steen echt lang moet voorverwarmen. En verder de saus niet te dik doen. Wel een succes bij feestjes, vooral als je de kinderen zelf een pizza laat beleggen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DrivinUCrazy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:24:
Ik heb gemerkt dat je de steen echt lang moet voorverwarmen. En verder de saus niet te dik doen. Wel een succes bij feestjes, vooral als je de kinderen zelf een pizza laat beleggen.
Ligt er aan wat voor steen je gebruikt, zo'n jamie olivier is zo warm, echter een steen van 30x30x3 heeft wel even nodig ja. Dus als men niet vermeld wat voor steen men gebruikt kan er ook geen goed advies gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
franssie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:25:
[...]

groot is een voordeel, je moet ook van bijvoorbeeld een komkommer of asperge plakken kunnen snijden vind ik zelf.

Ik ga op zoek naar een Debuyer.
Ook ff zitten kijken naar zo'n De Buyer...pfff..dure krengen..😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:53:
[...]

Ook ff zitten kijken naar zo'n De Buyer...pfff..dure krengen..😉
300 euro was het toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je kan er ook een van kitchenaid nemen, die gaan op ebay voor redelijke prijzen. En ja daar snij je je vingers ook mee aan stukjes :+ heb er voor mijn schoonmoeder een gescored voor 8$ helaas wel in totaal 35 eurie kwijt vanwege verzendkosten ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
mutsje schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:04:

Over de buyer pannen, hoe doen jullie dat met vis erin bakken. Alles gaat goed bij mij behalve vis die bakt raar genoeg aan.
Vis moet zwemmen ;). dat helpt enorm.
Duur, maar niet zo duur. Wel een ding wat je niet 1-2-3 afschrijft.
offtopic:
Grappig dat men hier op t.net dat makkelijk uitgeeft aan een GPU, die na 1-2 jaar echt gewoon afgeschreven is... En ja ik deed het ooit ook. Interesse is best wel verschoven :)

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Boudewijn schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:40:
[...]

Duur, maar niet zo duur. Wel een ding wat je niet 1-2-3 afschrijft.
offtopic:
Grappig dat men hier op t.net dat makkelijk uitgeeft aan een GPU, die na 1-2 jaar echt gewoon afgeschreven is... En ja ik deed het ooit ook. Interesse is best wel verschoven :)
Ik vergelijk die prijs met de aanschaf van mijn Kenwood keukenmachine..en dan is het in verhouding best duur. Maar eens, vroeger stopte ik dat soort bedragen eerder in hardware voor mijn pc. Tegenwoordig ben ik veel meer bezig met koken en alles erom heen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
mutsje schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:38:
Je kan er ook een van kitchenaid nemen, die gaan op ebay voor redelijke prijzen. En ja daar snij je je vingers ook mee aan stukjes :+ heb er voor mijn schoonmoeder een gescored voor 8$ helaas wel in totaal 35 eurie kwijt vanwege verzendkosten ellende.
In de keuken is dat mijn grootste angst.
Bij het lezen over mandoline's weer de ingesneden vinger van een collega levend op mijn netvlies en kippevel over mijn rug.

Nachtmerries krijg ik ervan, zelfs met ijzeren handschoen en vingerbeschermer gebruik ik hem het liefste niet.
( in mijn gedachte verdwijnen beide hulpmiddelen gewoon spontaan :| )

Nee, de mijne ( een curver ) staat veilig héél ver weg in mijn keukenkastje, komt maar zelden tevoorschijn ;)
Blijft wel scherp en als nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:50
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:48:
[...]

Ik heb al meerdere malen online bij beefensteak besteld en dat bevalt me eigenlijk prima! Ik ben zelf doordeweeks nooit tussen 9 en 5 thuis en liet het daarom vaak bij de Jumbo bezorgen. Dan kon ik het 's avonds ophalen en in de vriezer gooien. Eigenlijk nooit issues mee gehad.
Vlees zit in goed afgesloten piepschuimen box + vries elementen.

n.a.

Pagina: 1 ... 14 ... 113 Laatste