Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat soort spul moet je wmb gewoon gebruiken, ik vind het een prima ding dat lang meegaat... en net als elk gereedschap mogelijk gevaarlijk is. Mijn koksmes gaat ook door je vinger (inclusief bot) heen als je kracht zet. Is het gevaarlijk? Neuh.

Gewoon handbeschermer gebruiken, en anders enorm opletten wat je doet.

Ik merk ook dat ik veel meer aan koken uitgeef, dan aan PC's en audiospul. Al jaren :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 19:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Boudewijn schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:22:
Ik heb de Ultra ofzo van Debuyer (deze maar dan helemaal van staal en met maar 3 verticale mesjes: https://www.amazon.com/Bu...enne-blades/dp/B005MMX5IA) . Alles van staal op een paar kleine dingen na, en een mooi lange baan. 3 extra verticale messen erbij, horizontaal mes is ook met rechte en kartelsnede in te stellen.
Ik vind het echt een belachelijke prijs voor een mandoline (NOFI) Tuurlijk als je het geld hebt is dit een hele fraaie, maar het verschil met een Japanse Benriner kan ik niet verklaren. (in kwaliteit)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:18
arjen9551 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:22:
[...]

Ik heb al meerdere malen online bij beefensteak besteld en dat bevalt me eigenlijk prima! Ik ben zelf doordeweeks nooit tussen 9 en 5 thuis en liet het daarom vaak bij de Jumbo bezorgen. Dan kon ik het 's avonds ophalen en in de vriezer gooien. Eigenlijk nooit issues mee gehad.
Vlees zit in goed afgesloten piepschuimen box + vries elementen.
Is het vlees dan nog bevroren? Of alweer ontdooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Alles staal? En ik heb er 130 voor betaald, aanbieding ;). Dan is het wmb echt een prima deal.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 30-01-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:50
barrymossel schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:34:
[...]

Is het vlees dan nog bevroren? Of alweer ontdooid?
Het is sowieso nooit volledig ontdooid geweest, maar het het is 1x (van de 3-4x) voorgekomen dat de buitenkant van het vlees wat ontdooit was. Nu is dat natuurlijk niet de meest ideale situatie, maar ik heb er verder ook niet direct nadelen van ondervonden.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
arjen9551 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:36:
[...]

Het is sowieso nooit volledig ontdooid geweest, maar het het is 1x (van de 3-4x) voorgekomen dat de buitenkant van het vlees wat ontdooit was. Nu is dat natuurlijk niet de meest ideale situatie, maar ik heb er verder ook niet direct nadelen van ondervonden.
Cool thanks! Bij ons bezorgt PostNL altijd in de ochtend, dus dat moet wel goed komen. Daarnaast mag je zover ik weet gewoon weer invriezen als het in de "koeling" ontdooid is (en niet langer dan 2 dagen in de koeling heeft gelegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55
mutsje schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:38:
Je kan er ook een van kitchenaid nemen, die gaan op ebay voor redelijke prijzen. En ja daar snij je je vingers ook mee aan stukjes :+ heb er voor mijn schoonmoeder een gescored voor 8$ helaas wel in totaal 35 eurie kwijt vanwege verzendkosten ellende.
Kwam bij bol deze tegen:

https://www.bol.com/nl/p/...70713b0094bbc148000000710

Qua prijs netjes dacht ik en veel mesjes, dus flexibel in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Ik zou zeggen revieuws zoeken ervan.ziet er op eerste gezicht netjes uit. Ik heb circa 20jr geleden in de klas met eentje gewerkt en die was toen gruwelijk duur.goed gereedschap kost soms flink knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:21:
Dat soort spul moet je wmb gewoon gebruiken, ik vind het een prima ding dat lang meegaat... en net als elk gereedschap mogelijk gevaarlijk is. Mijn koksmes gaat ook door je vinger (inclusief bot) heen als je kracht zet. Is het gevaarlijk? Neuh.

Gewoon handbeschermer gebruiken, en anders enorm opletten wat je doet.

Ik merk ook dat ik veel meer aan koken uitgeef, dan aan PC's en audiospul. Al jaren :).
Ik gebruik het ook wel, alleen liever niet ;)
Soms ontkom je er niet aan.

Mijn messen zijn ook scherp, maar toch heb ik die 'angst' daar niet voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren de Big Green Egg maar eens gestart voor groene asperges en overheerlijke entrecote. Pas m'n tweede keer op de Egg maar de overtuiging is er al!

Ietwat overbelicht door de flits
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16388068_1244186918993757_3075267920570919379_n.jpg?oh=31a1efdc9687c83c1a3a820a6618afc2&oe=59018040

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16266188_1244186925660423_6223576441372506014_n.jpg?oh=ddd84400a929d3a7c3663560eba48d0f&oe=59466CCF

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16299129_1244186922327090_8333602589529849332_n.jpg?oh=1a1f7da88b39ec816518017e96d69b41&oe=5917FE9E

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wat is jullie mening trouwens over dry-aged vlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
barrymossel schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:25:
Wat is jullie mening trouwens over dry-aged vlees?
Over het algemeen top, al vraag ik me bij veel vlees wat als dry-aged verkocht wordt of dit ook daadwerkelijk het geval is. Smaak is over het algemeen veel beter (geconcentreerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ok, heb het (om eens te proberen) bij Beef&Steak besteld. Op de afbeelding te zien is het ook wel écht dry-aged (vet geler, vlees donkerder). In ieder geval anders dan wat ze in de supermarkt verkopen.

Ben benieuwd, want ik kan me juist niet voorstellen dat het malser wordt als je het laat "verouderen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:36

g0tanks

Moderator CSA
barrymossel schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:35:
Ok, heb het (om eens te proberen) bij Beef&Steak besteld. Op de afbeelding te zien is het ook wel écht dry-aged (vet geler, vlees donkerder). In ieder geval anders dan wat ze in de supermarkt verkopen.

Ben benieuwd, want ik kan me juist niet voorstellen dat het malser wordt als je het laat "verouderen".
De wetenschappelijk uitleg hiervoor is:
Een spier bestaat uit vezels in een omhulling van bindweefsel. Deze spiervezels zijn gebundeld in een bindweefselhoes. Tussen de spiervezels bevinden zich dwarsverbindingen van bindweefsel. Dit bindweefsel bestaat voornamelijk uit collageen.

Door het bindweefsel af te breken ontstaat er malser vlees. Dit gebeurt door twee eiwitsplitsende enzymen: cathepsine en calpaïne. Deze enzymen zijn van nature aanwezig.

Een tweede factor is glycoceen. Deze spiersuiker wordt tijdens het bestervingsproces omgezet in melkzuur en dat geeft bij het geslachte dier een daling van de zuurgraad.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik zat zojuist ergens in juli 2016 te lezen in dit topic, en daarin zag ik dat er werd gesproken over het gebruik van Een koelbox met een anova. Ikzelf ben al een tijdje in het bezit van een anova sv, en ben ook opzoek naar een koelbox. Is dit bij jullie inmiddels al gelukt? Ik ben benieuwd welke er geschikt is. Zelf zat ik net te denken aan een curver koelbox van 11 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:44:
Hallo, ik zat zojuist ergens in juli 2016 te lezen in dit topic, en daarin zag ik dat er werd gesproken over het gebruik van Een koelbox met een anova. Ikzelf ben al een tijdje in het bezit van een anova sv, en ben ook opzoek naar een koelbox. Is dit bij jullie inmiddels al gelukt? Ik ben benieuwd welke er geschikt is. Zelf zat ik net te denken aan een curver koelbox van 11 liter
Er zijn enkele voorbeelden online te vinden. 11 liter zou prima zijn, als je daar genoeg in krijgt (dat weet je zelf beter). Verder kwestie van een gatenzaag met de juiste maat.

https://anovaculinary.com/sous-vide-cooler-guide/

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 31-01-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die guide had ik al gezien, die coleman koelbox is nergens te krijgen in NL. Het ging mij er om of iemand een type koelbox gebruikt die wel geschikt is. Bijna alle koelboxen zijn te diep voor de sv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
barrymossel schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:35:

Oei, heb ooit bij B&S cote de boeuf besteld (http://beefensteak.nl/run...d/dry-aged-cote-de-boeuf/) en deze viel zo tegen dat ik geklaagd heb. Uiteindelijk ook gedeeltelijk geld terug gehad nadat ik duidelijk had gemaakt dat ik wel weet hoe ik zo'n stukje klaarmaak :), ze wilden het eigenlijk ook niet geloven. Ik ben echt geen type klager, maar ik had gewoon net pech denk ik.

Wat het malser worden betreft, dat zal wel te maken hebben met het veranderen van celstructuren bij het besterven. Wat ik vreemder vind is dat er altijd wordt gehamerd op het behouden van zoveel mogelijk vocht in je vlees maar met dry-aging verlies je zo 30% vocht en toch wordt het er beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:34:
Die guide had ik al gezien, die coleman koelbox is nergens te krijgen in NL. Het ging mij er om of iemand een type koelbox gebruikt die wel geschikt is. Bijna alle koelboxen zijn te diep voor de sv
Waarom te diep? De Anova hoeft de bodem toch niet te raken? En je kan er altijd wat extra water in doen...
Malt007 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Oei, heb ooit bij B&S cote de boeuf besteld (http://beefensteak.nl/run...d/dry-aged-cote-de-boeuf/) en deze viel zo tegen dat ik geklaagd heb. Uiteindelijk ook gedeeltelijk geld terug gehad nadat ik duidelijk had gemaakt dat ik wel weet hoe ik zo'n stukje klaarmaak :), ze wilden het eigenlijk ook niet geloven. Ik ben echt geen type klager, maar ik had gewoon net pech denk ik.

Wat het malser worden betreft, dat zal wel te maken hebben met het veranderen van celstructuren bij het besterven. Wat ik vreemder vind is dat er altijd wordt gehamerd op het behouden van zoveel mogelijk vocht in je vlees maar met dry-aging verlies je zo 30% vocht en toch wordt het er beter op.
Hmmm, nou ik hoop dat dat een uitzondering is. We zullen het zien. Wordt donderdag geleverd. Maar volgens mij zijn de ervaringen bij B&S doorgaans prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
barrymossel schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:09:
[...]

Waarom te diep? De Anova hoeft de bodem toch niet te raken? En je kan er altijd wat extra water in doen...

[...]

Hmmm, nou ik hoop dat dat een uitzondering is. We zullen het zien. Wordt donderdag geleverd. Maar volgens mij zijn de ervaringen bij B&S doorgaans prima.
Heb ook prima ervaringen met B&S, maar dit betreffende stuk was gewoon een schoenzool :) Afhandeling van mijn klacht was ook prima dus tevreden klant.

Had een prachtig stuk van ongeveer 1,4 kg, deze op kamertemperatuur laten komen (zeker 2 uur van te voren uit de koelkast). Toen op een lage temperatuur van ongeveer 100 graden opgewarmd tot een kern van 42-44 graden. Toen laten rusten en de bbq opgestookt en nog even aan beide kanten een mooi grillrandje meegegeven, laten we zeggen 2x een minuut bij 300+ graden. Vervolgens 10 minuten laten rusten tot de kern ergens tussen de 51-53 graden lag. Perfecte reverse sear methode die extra makkelijk is met grotere stukken vlees, al vele malen tot volle tevredenheid uitgevoerd maar deze keer gewoon taai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:44:
Er zijn hier toch ook mensen die een gewone kunststof (bewaar)bak in gebruik hebben van ik geloof de Ikea?
Ik moet namelijk ook eens gaan kijken voor zo'n dedicated bak. Altijd handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

NeutraleTeun schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Er zijn hier toch ook mensen die een gewone kunststof (bewaar)bak in gebruik hebben van ik geloof de Ikea?
Ik moet namelijk ook eens gaan kijken voor zo'n dedicated bak. Altijd handiger.
Ik gebruik er eentje van de action met die flappen die dicht kunnen. Is mijn eerste bak maar die wordt ooit eens vervangen door een soort van koelbox.

Vandaag mijn debuyerpan schoongeschrobt met zout (vrouw had vis met citroen erin gedaan en ik had niet verteld dat dit niet slim was :+ ) en opnieuw ingebakken. Verder inschietplankje gemaakt en zo meteen gaat er weer een brood de oven in. Jemig wat is die kitchenaid 6.9ltr stiller ten opzichte van mijn ga er afscheid van nemen kitchenaid heavy duty.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

het koelboxverhaal is gelukt, heb gister een 11l curver koelbox besteld. vandaag kwam hij binnen en ben ik er meteen mee aan de slag gegaan :) zie hier het resultaat
https://lh3.googleusercon...30-h707-p-rw/IMG_0260.JPG

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Geen behoefte aan delen hiero?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mutsje schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:33:
Jemig wat is die kitchenaid 6.9ltr stiller ten opzichte van mijn ga er afscheid van nemen kitchenaid heavy duty.
Ik vind het een prima idee als je die hier gaat verloten als cadeau aan ons in plaats van verkopen op marktplaats O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Even iets anders. snijplanken.
Thuis heb ik gewoon 6 HACPP dikke en grote snijplanken in een rek en die kunnen prima in de vaatwasser hier.
Echter heb ik ook een vakantiehuisje met een of ander raar Miele afwasding waar deze niet inpassen (want te dik). Dus iemand een goed alternatief van kunststof, vaatwasmachine bestendig, horeca prijs (niet teveel dus) en groter dan A4? Ikea is normaal mijn leverancier maar deze hebben of A4+ of wel groter maar erg dun de laatste keer dat ik keek.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:02:
[...]

Ik vind het een prima idee als je die hier gaat verloten als cadeau aan ons in plaats van verkopen op marktplaats O-)
Mijn bankrekening vind dat een stuk minder hoor *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:38:
[...]

Cool thanks! Bij ons bezorgt PostNL altijd in de ochtend, dus dat moet wel goed komen. Daarnaast mag je zover ik weet gewoon weer invriezen als het in de "koeling" ontdooid is (en niet langer dan 2 dagen in de koeling heeft gelegen).
Even een heads up: vlees van Beef&Steak is vanochtend geleverd en stijf bevroren. Dus (zeker als PostNL in de ochtend bezorgt) zeer prima te doen. Geen vriestransport of vrijdagavond levering nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

franssie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:06:
Thuis heb ik gewoon 6 HACPP dikke en grote snijplanken in een rek en die kunnen prima in de vaatwasser hier.
Echter heb ik ook een vakantiehuisje met een of ander raar Miele afwasding waar deze niet inpassen (want te dik). Dus iemand een goed alternatief van kunststof, vaatwasmachine bestendig, horeca prijs (niet teveel dus) en groter dan A4? Ikea is normaal mijn leverancier maar deze hebben of A4+ of wel groter maar erg dun de laatste keer dat ik keek.
Zijn die kunststof planken niet funest voor je mes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Typhone schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:56:
[...]

Nee hoor, alleen glas is echt funest. Hout en (niet al te hard) kunststof, zoals van de IKEA, gaat prima.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Typhone schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:56:
[...]
Eerder voor de hygiëne. De snedes die je met een mes in kunststof maakt, zijn niet zelf-helend en gaan snel vol zitten met rotzooi.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

franssie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:06:
epicurean snijplank ? Mag lekker in de vaatwasser

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Freee!! schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:07:
[...]

Eerder voor de hygiëne. De snedes die je met een mes in kunststof maakt, zijn niet zelf-helend en gaan snel vol zitten met rotzooi.
Alle HACCP planken zijn echter van kunststof. Ik verbaas me er ook over. Heb alles van bamboehout thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Hier hebben we den snijplanken van Joseph Joseph in gebruik. Inderdaad kunststof, maar gaan makkelijk in de vaatwasser of even onder de Quooker. Dat hout zelfreinigend zou zijn vind enigszins ongeloofwaardig. Je zou denken dat iets van natuurlijk materiaal een betere voedingsbodem zou zijn dan kunststof.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:08
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan met verschillende uitkomsten. De antibacteriële eigenschappen lijken wel te verschillen tussen verschillende houtsoorten waarbij bamboe goed uit de bus komt. Bijkomend voordeel is dat bamboe snijplanken hard zijn en een goed gesloten oppervlak hebben. Het effect is echter niet instant: im meen ergens gelezen te hebben dat het zeker twee uur duurt voordat de antibacteriële eigenschappen effect hebben. Kruisbesmetting is dus wel een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:10
Heeft iemand toevallig ervaring met deze Staafmixerset van KitchenAid? Ik heb hem onlangs gekregen en ben er dol op. Maar in de hakmolendop is water gekomen en dat komt er niet meer uit :(. Ik ben bang dat het op den duur gaat rotten, wat mij niet zo hygiënisch lijkt. Op de Amerikaanse website van KitchenAid zie ik dit ook terug in wat reviews, dus ik denk dat het een design flaw is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Misha schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:14:
Heeft iemand toevallig ervaring met deze Staafmixerset van KitchenAid? Ik heb hem onlangs gekregen en ben er dol op. Maar in de hakmolendop is water gekomen en dat komt er niet meer uit :(. Ik ben bang dat het op den duur gaat rotten, wat mij niet zo hygiënisch lijkt. Op de Amerikaanse website van KitchenAid zie ik dit ook terug in wat reviews, dus ik denk dat het een design flaw is
In een afgesloten bak met rijst leggen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goed ik heb van barrymossel wat ingrediënten voor moleculair koken overgenomen. Te weten dit setje:

van unique products:
unique agar -> agar agar
unique alginate -> alginaat -> sferificatie. counterpart van het lactaat
unique lactaat -> melkzuur -> sferificatie. Samen met alginaat. Het calciumzout van melkzuur...
unique glass -> zetmeel , voor doorzichtige gelei en 'glasscherven' als je die in de oven gooit.
unique lecititine -> emulgator , dus voor emulsies en schuimpjes ed.
unique Malto-DE -> een zoetige koolhydraat -> voor het maken van poeders/sneeuw/crunch-op-buitenkant
Unique Binder -> tapiocameel -> verdikkingsmiddel.

(wat heeft unique products op zijn website een irritante hoeveelheid d/t fouten zeg :X)

Ik lees eea over sferificatie op deze page:
http://www.molecularrecip...cal-mango-ravioli-recipe/
http://www.molecularrecip...loid-guide/calcium-salts/
Met daarop onder andere dit recept:
Ravioli Ingredients

- 250 g ( 8.8 oz) of water

- 1.3 g sodium citrate

- 1.8 g sodium alginate (0.36%)

Spherical mango ravioli (spherification) -720

- 250 g mango puree

Calcium Bath

- 1000 g (35 oz) of water

- 5 g calcium chloride
Het water negeren we even, dan zien we dat we een alginaat mengsel in het calciumchloride bad gooien.
Dat natriumnitraat is om het vruchtensap wat minder zuur te maken, je moet een pH van >3.5 hebben voor deze reactie.

Nu zie ik in mijn beginsetje geen calciumzout zitten, maar volgens unique-products kun je het lactaat wel met het alginaat gebruiken. Lactaat is melkzuur dus op zich snap ik dat je een aardig eind komt.

Het gaat me dan met name om voorbeelden als:
Unique Lactate is het calciumzout van melkzuur, dit is een natuurlijk zuur dat wordt geproduceerd door melkzuurbacteriën.Alginate wordt daarom veel gebruikt voor de techniek spherification. Bij deze techniek wordt er gebruik gemaakt van Unique Lactate. In het bij zijn van Unique Lactate vormt Unique Alginate een gel.
Naar: http://www.unique-products.nl/qr_lactate.html

Mag ik dit gewoon zo mengen, of moet ik echt achter calciumzout aan? Molecular recipes maakt er nml wel onderscheid in.
En heeft iemand anders een goede suggestie voor een base die ik kan gebruiken om mijn sappen minder zuur te maken? (nee loog lijkt me niet heel lekker)

[ Voor 37% gewijzigd door Boudewijn op 05-02-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:05
Anova heeft nu een valentijns actie waarbij je € 20,- korting krijgt.

Ik zit er echt over na te denken om er een aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

nielsn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:13:

Anova is opgekocht door Electrolux. Ik weet ook niet of er weer acties komen, je kan als er betere aanbieding komt apparaat binnen 30 dagen retouneren? maar maat van me kreeg gewoon verschil terug gestort. Vind 179 aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 10:01
Op zoek naar kleine beugelflesjes voor bv hot sauce kwam ik terecht op weck-online.
Ik heb al vaker met het idee gelopen om eens groenten te gaan inmaken / fermenteren, dus nu eens wat weckpotten besteld. Een grote weckketel had ik al, dus nu kan ik aan de slag.
Iemand die dit ook doet en wat leuke tips heeft?

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik doe wat atjars en dergelijke, dat gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze gekocht tijdje terug : http://verrotlekker.nl
Moet er nodig eens mee bezig trouwens, net als met een paar andere kookboeken die ik gekocht heb.

Zie trouwens een leuke workshop erover:
http://verrotlekker.nl/fermenteren-in-frankrijk/

Er zijn in Veenendaal ook workshops, maar ik vind ze wel prijzig.

Ik heb wel al een paar keer bier gemaakt, dat valt ook onder fermenteren :+

Hot sauce en sambal vries ik trouwens in na het maken, kan je hot sauce fermenteren? Zo ja, heb je recept?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Dat boek lijkt me interessant!
Die workshop lijkt me zeker leuk, maar idd prijzig en met kids kan je niet zomaar 3 dagen allenig naar Noord Frankrijk :+

Ja hoor, veel hotsauces zijn gefermenteerd.
Ik heb nu al vaak dit recept als basis gebruikt, met een mix van pepers die ik voorhanden heb (jalapenos, chilli, madame jeanette, habareno...) en het is altijd super gelukt:

Ik ga ook eens pepers, knoflook en ui fermenteren voor een maand of zo en dan blenderen, dus zonder inkoken, zoals hier.
Deze is heel lang houdbaar en hoef je dan ook niet in te vriezen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronster op 08-02-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:07:
Ik heb deze gekocht tijdje terug : http://verrotlekker.nl
Moet er nodig eens mee bezig trouwens, net als met een paar andere kookboeken die ik gekocht heb.

Zie trouwens een leuke workshop erover:
http://verrotlekker.nl/fermenteren-in-frankrijk/

Er zijn in Veenendaal ook workshops, maar ik vind ze wel prijzig.

Ik heb wel al een paar keer bier gemaakt, dat valt ook onder fermenteren :+

Hot sauce en sambal vries ik trouwens in na het maken, kan je hot sauce fermenteren? Zo ja, heb je recept?
Boek lijkt me leuk, zal er eens naar zoeken. Die cursus is echt te duur, zeker omdat je dat misschien toch ook met een vriend of partner wil doen. Dan kan je beter de afzonderlijke technieken in afzonderlijke workshops doen. En wijnmaken is ook in NL te zien, er zijn inmiddels erg lekkere NL wijnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Wijn maken lijkt me ook leuk, ik drink graag een goed glas wijn, maar ik brouw al bier dus dat vind ik wel voldoende voorlopig :)

Ik ga eens beginnen met kimchi en een wat langer gefermenteerde hotsauce zoals de link in mijn vorige post. Goede site trouwens, erg veel duidelijk en goede info voor de startende fermenteerder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:12
Ik had laatst de ibood actie van Philips HR7950/00 Avance Keukenmachine gemist voro 100 euro kon je die al aanschaffen.
Is er voor die prijs van rond de 100 euro ergens een alternatief, voor zo soort keukenmachine?

Waar moet ik vooral op letten? Gaat voornamelijk om bakken, maar met nieuwe spullen wil ik ook zeker wel experimenteren, maar vindt 300-600 euro voor zo keukenmachine wel een hoop geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

het boek verrotlekker kan je bij de meeste bibliotheken ook lenen/reserveren, wellicht een tip als je daar lid van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

De anova vandaag aan het werk gezet 2 1/2 uur op 55 graden met 10 homemade burgers erin. Gelijk rijsmandje erboven op. Zuurdesembrood was net koeienvlaai na inschieten, de ovenrijs heeft weer iets goed gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.datacrash.net/media/anova-rijzen.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Waar die Anova wel niet goed voor is! :)

Zelf net voor mijn vrouw haar verjaardag een Kenwood kMix gekocht. Minder mooi dan een Kitchenaid, maar schijnbaar qua prestaties gelijk of beter. En dat hebben wij niet eens nodig, omdat mijn vrouw eens per twee weken bakt.

Om het voor mij zelf leuker te maken ook maar een vleesmolen attachment erbij besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor valentijnsdag

YouTube: Valentine's day food ideeën | Thaitrick

Zelf ga ik dit weekeinde weer wat winters koken. Wat feel good simpel spul. Zelfgemaakte lasagne en zelfgemaakte pasta en een paar caken bakken met de kinderen (chocolade, vanille en een mix). En bij het bekijken wat er in de dieprvies lag kwam ik nog een kilo draadjesvlees tegen :D , wat een ellende. Moet ik dat opeten.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
mutsje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:57:
De anova vandaag aan het werk gezet 2 1/2 uur op 55 graden met 10 homemade burgers erin. Gelijk rijsmandje erboven op. Zuurdesembrood was net koeienvlaai na inschieten, de ovenrijs heeft weer iets goed gemaakt.
[afbeelding]
Nette container voor de Anova! Ik heb bij de Ikea een bak gehaald met deksel voor 3€ die ik nu aan het modificeren ben. Gaat in totaal 22l in, maar de Anova gaat er maar tot de helft in. Maak me een beetje zorgen dat ik dan temperatuur verschillen krijg, omdat het water onderin minder beweegt.

Hoe groot is deze en waar heb je hem gekocht?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
https://www.amazon.com/dp/B014U56Z4U/?tag=sousvideguy-20

https://www.amazon.com/C1...fRID=3JDSFNFFGTYC6612G1VX

Als ik echter kijk naar een eerdere 8kg buikspareribs gebruik van mij, dan twijfel ik of deze inhoud voldoende is voor mij.
https://www.flickr.com/ph.../album-72157669883346290/

Al kan ik natuurlijk wel 2 bakken gebruiken. 1 voor het normale grut en 1 grotere voor de af en toe grotere partijen.

Al moet mijn standaard bak wel minimaal een stuk van 3kg aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Vanavond Crispy Kipstrips à la KFC maken. Daarbij aardappels uit de oven met bacon, gerookte kip, ui (rood en wit) en taco seasoning.

Ben ik blij dat ik laatst wat kruiden had besteld. Hoef ik geen zakjes te kopen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IqiuMlLuaLkDH5eMlV4E2XTH/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je bij de https://www.dekruidenbaron.nl/ ook 500grams bakken kopen? Of zijn die middelste grotere bakken allemaal 250 gram? Ze lijken heerlijk groot, maar misschien is dat door de manier waarop de foto gemaakt is?

Ik haal meestal kiloverpakkingen, maar die zitten in zakken. En die bakken lijken me wel handig. Ze zien er niet heel stevig uit, maar het is denk ik beter om tijdelijk weg te zetten dan zakken (die als ze open zijn een probleem geven als je ze opstapelt).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:11:
Kan je bij de https://www.dekruidenbaron.nl/ ook 500grams bakken kopen? Of zijn die middelste grotere bakken allemaal 250 gram? Ze lijken heerlijk groot, maar misschien is dat door de manier waarop de foto gemaakt is?

Ik haal meestal kiloverpakkingen, maar die zitten in zakken. En die bakken lijken me wel handig. Ze zien er niet heel stevig uit, maar het is denk ik beter om tijdelijk weg te zetten dan zakken (die als ze open zijn een probleem geven als je ze opstapelt).
Dat zijn wel grotere potten, maar wel 250 gram. Lichtere producten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:32:
Dat zijn wel grotere potten, maar wel 250 gram. Lichtere producten dus.
Ah ok, ik kon niet zover inzoomen op de foto.

Ik bookmark die shop even, heb nu niks nodig, maar voor de toekomst kan het handig zijn. Verzendkosten zijn toch lager dan zelf naar de stad rijden voor mij en deze shop heeft wel gigantische keuze. Zie zelfs steak kruiden e.d., krijg gelijk zin in steak :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:46:
[...]

Ah ok, ik kon niet zover inzoomen op de foto.

Ik bookmark die shop even, heb nu niks nodig, maar voor de toekomst kan het handig zijn. Verzendkosten zijn toch lager dan zelf naar de stad rijden voor mij en deze shop heeft wel gigantische keuze. Zie zelfs steak kruiden e.d., krijg gelijk zin in steak :9
Haha, ik moest ook even naar de kast lopen. ;)

Maar idd fijn aanbod en volgens mij de goedkoopste online (zover ik zo snel kon vinden). En super service. Ik had twee bestellingen gedaan en werd gebeld dat ik dus gewoon 1x verzendkosten terug kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:43:
[...]

Haha, ik moest ook even naar de kast lopen. ;)

Maar idd fijn aanbod en volgens mij de goedkoopste online (zover ik zo snel kon vinden). En super service. Ik had twee bestellingen gedaan en werd gebeld dat ik dus gewoon 1x verzendkosten terug kreeg.
Netjes van ze - ik ben weer toe aan mijn tweejaarlijkse kruiden verversing en ze hebben inderdaad een goed aanbod (had ze an eens gevonden toen ik een erg specifiek ongemalen kruid zocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:05

vanDaal

-ismeereentje

nielsn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:13:

Met de code "SOUSVIDECUPID" t/m 14 februari nog 25 euro korting daarbovenop. Dus dat maakt 154 euro voor de versie met BT + Wi-fi.

https://eu.anovaculinary.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Stinger_Ventura schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:47:
[...]

Nette container voor de Anova! Ik heb bij de Ikea een bak gehaald met deksel voor 3€ die ik nu aan het modificeren ben. Gaat in totaal 22l in, maar de Anova gaat er maar tot de helft in. Maak me een beetje zorgen dat ik dan temperatuur verschillen krijg, omdat het water onderin minder beweegt.

Hoe groot is deze en waar heb je hem gekocht?
Deze bak komt bij de Action vandaan voor wat zal het zijn 2 euro? Zaag erin om de kleppen te kunnen sluiten. Verre van ideaal en er komt ooit een bak waar de anove gewoon ingestoken kan worden. Nadeel van zo'n bak vind ik dan weer hoe krijg je het eten erin als je de anova compleet eruit moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

franssie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:50:
[...]

Netjes van ze - ik ben weer toe aan mijn tweejaarlijkse kruiden verversing en ze hebben inderdaad een goed aanbod (had ze an eens gevonden toen ik een erg specifiek ongemalen kruid zocht).
Tweejaarlijks? Bestel je dan een kilo per soort ofzo? Liefst zou ik dat ook met alles doen, maar ik zou het dan in de schuur moeten bewaren en ik weet niet of al die kruiden wel tegen de luchtvochtigheids- en temperatuurverschillen kunnen.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Zijn er hier ook hamburgerfanaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Misha schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:07:
Vrijdag nog gemaakt, ui en wortel raspen en veel kruiden erin. Afgewogen op 125 gr per burger. Daarna sous vide bereid en in een loei hete pan even beide zijden bakken. Lapje kaas erop en uitgeserveerd nadat kaas gesmolten was. Dit mocht ik vaker klaar maken.

[ Voor 4% gewijzigd door mutsje op 12-02-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Bra-Jo schreef op zondag 12 februari 2017 @ 08:45:
[...]

Tweejaarlijks? Bestel je dan een kilo per soort ofzo? Liefst zou ik dat ook met alles doen, maar ik zou het dan in de schuur moeten bewaren en ik weet niet of al die kruiden wel tegen de luchtvochtigheids- en temperatuurverschillen kunnen.
Ik zou het nooit doen, de smaak gaat enorm van je kruiden af. Zelfs als je ze al correct weet te bewaren.
Dat lijkt me echt heel onhandig.

Mijn kruiden haal ik op de markt, alles als los kruid (al dan niet gemalen). Zeker geen mixjes (op roti massala na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier een geheime methode gevonden had, maar waarschijnlijk niet dus. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Invriezen kan maar is mij de ruimte niet waard. Kruiden lopen inderdaad hard bij je weg, je moet steeds meer gebruiken dus twee jaar is mijn max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Absoluut, ben er alleen helaas nog nooit aan toe gekomen om zelf broodjes te bakken voor mijn burgers. :$
Wel vele verschillende recepten liggen voor oa heerlijke brioche buns en cemita buns.

Met vrienden doen wij eens in de zoveel tijd een burgeravond, maar ivm werktijden is er de tijd niet echt om dan broodjes te maken omdat het nogal slag op sprong is vanwege de wisseldiensten die door sommige mensen gedraaid worden..

Proberen dan ook steeds nieuwe dingen uit, niet alleen 'stasndaard' burgers, maar ook dingen zoals http://ladyandpups.com/20...hed-lamb-meatball-burger/

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Bokkie schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:05:
[...]

Absoluut, ben er alleen helaas nog nooit aan toe gekomen om zelf broodjes te bakken voor mijn burgers. :$
Wel vele verschillende recepten liggen voor oa heerlijke brioche buns en cemita buns.

Met vrienden doen wij eens in de zoveel tijd een burgeravond, maar ivm werktijden is er de tijd niet echt om dan broodjes te maken omdat het nogal slag op sprong is vanwege de wisseldiensten die door sommige mensen gedraaid worden..

Proberen dan ook steeds nieuwe dingen uit, niet alleen 'stasndaard' burgers, maar ook dingen zoals http://ladyandpups.com/20...hed-lamb-meatball-burger/
Kun je de recepten delen? Ik ben benieuwd! Ik maak zelf wel altijd broodjes. Echt heel veel werk is het niet, het is vooral wachten. Ik zorg er altijd voor dat ik een zooi broodjes in de vriezer heb liggen, just in case.

Wij hebben binnenkort ook een burgeravondje. Ik heb daar mini broodjes voor gemaakt van 40 gram. We zijn nu zelf bezig om recepten te verzinnen om uit te proberen. Diegene met de meeste stemmen wint So You Think You Can Burger?!

Die geplette gehaktbalburger ziet er best okay uit, die zet ik op m'n lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Vrijdag Kimchi gemaakt. Wat een geweldig lekker spul is dat!
Had het nog nooit gehad, maar dit wordt vaste prik...
Ik heb nu alleen gewoon gewoon gemalen gedroogde chili gebruikt. Voor de volgende keer ga ik ergens Kimchi poeder bestellen. De toko had het niet.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3931/32060087623_58b6526302_c.jpg

3 potten Kimchi, met verschillende hoeveelheden chili en een pot met verschillende pepers, knoflook en ui in water en zout. Dit laat ik een week of 2 a 3 fermenteren om er dan hotsauce van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bra-Jo schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:38:
Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier een geheime methode gevonden had, maar waarschijnlijk niet dus. ;)
Ik heb vacuum bakken van de Action gekocht en daarin kilo's kruiden staan, de bakken staan op de bovenste keukenkastjes. Ik heb zelf liever alleen 250 of 500 gram dozen, een kilo is wat veel. Ik heb gewoon een kilo noodmuskaat, kilo kruidnagel etc. staan, maar dat gaat niet zo snel op...
Maverick! schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:50:
Voor de volgende keer ga ik ergens Kimchi poeder bestellen. De toko had het niet.
Daar heb ik ook redelijk veel van, van mijn overbuurman die een rondreis in het oosten van de wereld gemaakt heeft. Pas wel op met dat spul, ik rook eraan en toen snoof ik per ongeluk een snuif op in mijn neus... mijn god. Smerig spul als dat in je neus komt :D

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:24:
Daar heb ik ook redelijk veel van, van mijn overbuurman die een rondreis in het oosten van de wereld gemaakt heeft. Pas wel op met dat spul, ik rook eraan en toen snoof ik per ongeluk een snuif op in mijn neus... mijn god. Smerig spul als dat in je neus komt :D
Dat heb ik met het meeste spul dat in mijn neus komt. Zelfs bier vind ik vies in mijn neus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Ik ben een grote hamburger fanaat. Wekelijks eet ik met vrienden zelfgemaakte burgers. Helaas kan je inde supermarkt zoals de AH geen lekkere hamburgerbroodjes kopen dus vaak haal ik die bij de turkse bakker. Vervolgens lekker variëren met kruiden van de burger en vooral de sausjes.

Voor een redelijk standaard maar enorm lekkere burger:
http://www.jamieoliver.co...-recipes/insanity-burger/

(dat hele boek is trouwens heel erg chill)

Ook heb ik weleens zelf brioche broodjes gemaakt, dit is toch wel lastig om ze zo mooi en luchtig te krijgen(ook handig voor pulled pork).

https://dennistheprescott...rioche-the-king-of-dough/

[ Voor 16% gewijzigd door assn op 13-02-2017 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
assn schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:08:
[...]

Ik ben een grote hamburger fanaat. Wekelijks eet ik met vrienden zelfgemaakte burgers. Helaas kan je inde supermarkt zoals de AH geen lekkere hamburgerbroodjes kopen dus vaak haal ik die bij de turkse bakker. Vervolgens lekker variëren met kruiden van de burger en vooral de sausjes.

Voor een redelijk standaard maar enorm lekkere burger:
http://www.jamieoliver.co...-recipes/insanity-burger/

(dat hele boek is trouwens heel erg chill)

Ook heb ik weleens zelf brioche broodjes gemaakt, dit is toch wel lastig om ze zo mooi en luchtig te krijgen(ook handig voor pulled pork).

https://dennistheprescott...rioche-the-king-of-dough/
Thanks voor dat recept voor een brioche! Die ga ik van het weekend uitproberen. Opzich heb ik niet veel moeite meer om mijn brood luchtig en mooi te krijgen, maar ik heb ook al vaak geoefend. De eerste broodjes waren behoorlijk ruk. :P Alleen als ik ze wil insnijden zodat ze een mooi relief hebben gaat niet altijd goed bij me.

Als er veel hamburgerliefhebbers zijn: waarom maken we geen centraal hamburgertopic a la pizza's? Of is daar nog niet genoeg animo voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
^DE scheermesjes gebruiken voor het insnijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
vanDaal schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:35:
[...]

Met de code "SOUSVIDECUPID" t/m 14 februari nog 25 euro korting daarbovenop. Dus dat maakt 154 euro voor de versie met BT + Wi-fi.

https://eu.anovaculinary.com/
Bedankt voor de quote.
Zit sterk te twijfelen om gewoon zo'n ding te halen. Lees er goede dingen over.

Maar vraag me af of ik hem vaak ga gebruiken. Gebruiken jullie de sous vide vaak? En met wat voor gerechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zeer regelmatig, meestal vis of vlees. Enkele keer groente.
Ook regelmatig een gerecht met peertjes, als toetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

nielsn schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:17:
[...]
Bedankt voor de quote.
Zit sterk te twijfelen om gewoon zo'n ding te halen. Lees er goede dingen over.

Maar vraag me af of ik hem vaak ga gebruiken. Gebruiken jullie de sous vide vaak? En met wat voor gerechten?
Ik gebruik em met regelmaat sinds het in mijn bezit is. Vooral zomers het vlees sous vide bereiden en dan op de BBQ kort elke kant ff erop en smullen maar. Afgelopen zomer tijdens 1 bbq 20 karbonades klaar gemaakt en die gingen rapido op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:12
Joostje123 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:20:
Ik had laatst de ibood actie van Philips HR7950/00 Avance Keukenmachine gemist voro 100 euro kon je die al aanschaffen.
Is er voor die prijs van rond de 100 euro ergens een alternatief, voor zo soort keukenmachine?

Waar moet ik vooral op letten? Gaat voornamelijk om bakken, maar met nieuwe spullen wil ik ook zeker wel experimenteren, maar vindt 300-600 euro voor zo keukenmachine wel een hoop geld.
https://www.keukenmachine...jken/471791/507544/711926

Dit is zo lastig qua keukenmachines vergelijken
Qua wattages is enige verschil, maar de goedkoopste niet de minste.
De duurste wel de meeste.

Maar hoe kan ik nou echt keukenmachines vergelijken.

Zag een groupon deal:
https://www.groupon.nl/deals/appliances

Daar had je Keukenmachine NewMixer Multifunctioneel (grijs) voor 150 euro.
Maar ja daar dan iets meer over vinden is niet mogelijk.

Iemand met de goudentips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Ik heb de knoop doorgehakt en heb een Anova Presicion Cooker met WiFi besteld.

Ben benieuwd!

(Ga natuurlijk dit topic in de gaten houden voor tips e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Misha schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:51:
[...]

Als er veel hamburgerliefhebbers zijn: waarom maken we geen centraal hamburgertopic a la pizza's? Of is daar nog niet genoeg animo voor?
Ik ben geen forum beheerder maar ik vind wel dat er niet teveel subtopics moeten komen. Ik vind het wel fijn als er op een plaats gepost wordt. Anders wordt, zeker dit topic, veel minder actief. Maar alsnog ben ik wel een echte hamburger fan en mocht het topic er komen ga ik het toch volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Misha schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:29:
[...]

Kun je de recepten delen? Ik ben benieuwd! Ik maak zelf wel altijd broodjes. Echt heel veel werk is het niet, het is vooral wachten. Ik zorg er altijd voor dat ik een zooi broodjes in de vriezer heb liggen, just in case.

Wij hebben binnenkort ook een burgeravondje. Ik heb daar mini broodjes voor gemaakt van 40 gram. We zijn nu zelf bezig om recepten te verzinnen om uit te proberen. Diegene met de meeste stemmen wint So You Think You Can Burger?!

Die geplette gehaktbalburger ziet er best okay uit, die zet ik op m'n lijstje!
Cemita's: http://www.seriouseats.co...sandwich-buns-recipe.html

Brioche: https://stellaculinary.co...ate-hamburger-brioche-bun
Maverick! schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:50:
Vrijdag Kimchi gemaakt. Wat een geweldig lekker spul is dat!
Had het nog nooit gehad, maar dit wordt vaste prik...
Ik heb nu alleen gewoon gewoon gemalen gedroogde chili gebruikt. Voor de volgende keer ga ik ergens Kimchi poeder bestellen. De toko had het niet.

[afbeelding]

3 potten Kimchi, met verschillende hoeveelheden chili en een pot met verschillende pepers, knoflook en ui in water en zout. Dit laat ik een week of 2 a 3 fermenteren om er dan hotsauce van te maken.
Kimchi poeder bestaat niet, gewoon red pepper flakes gebruiken :)

zelf vind ik http://www.maangchi.com/recipe/kkakdugi de lekkerste variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Bokkie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:25:

zelf vind ik http://www.maangchi.com/recipe/kkakdugi de lekkerste variant
Heb nu ook red pepper flakes gebruikt, maar het schijnt dat het nogal een verschil in smaak is of de flakes zongedroogd zijn, wat gochugaru (wat ik bedoel met kimchi poeder) hoort te zijn, of niet.
Nu heb ik een grote zak uit China. Geen idee of het veel verschil maakt wanneer ik 'echte' gochugaru zou gebruiken. Het is nu iig heerlijk. Zelfs mijn vrouw is er helemaal weg van, terwijl ze toch behoorlijk sceptisch was. Het schijnt het lekkerst te zijn na een week of 2, maar over 2 weken zijn de 3 potten a lang leeg :)
Komend weekend maar weer een nieuwe batch maken als ik Chinese kool kan vinden tenminste.
Verheug me nu al op vanavond, zalm teriyaki met een flinke portie kimchi :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
@bokkie thanks! Dat recept van Cemita's heb ik al eens geprobeerd. Die bevielen heel erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Maverick! schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:06:
[...]

Heb nu ook red pepper flakes gebruikt, maar het schijnt dat het nogal een verschil in smaak is of de flakes zongedroogd zijn, wat gochugaru (wat ik bedoel met kimchi poeder) hoort te zijn, of niet.
Nu heb ik een grote zak uit China. Geen idee of het veel verschil maakt wanneer ik 'echte' gochugaru zou gebruiken. Het is nu iig heerlijk. Zelfs mijn vrouw is er helemaal weg van, terwijl ze toch behoorlijk sceptisch was. Het schijnt het lekkerst te zijn na een week of 2, maar over 2 weken zijn de 3 potten a lang leeg :)
Komend weekend maar weer een nieuwe batch maken als ik Chinese kool kan vinden tenminste.
Verheug me nu al op vanavond, zalm teriyaki met een flinke portie kimchi :9
Geen idee, ik gebnruik altijd red pepper flakes van de koreaanse toko (tegenwoordig ook gewoon bij amazing oriental te koop)

@Misha ja die Cemita's moet ik echt een keer maken, ook perfect voor bij de sous vide carnita die ik een tijdje terug had gepost.

Maar in de nieuwe keuken straks jheb ik genoeg ruimte om dat allemaal te gaan doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bokkie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:25:
Ik heb er toch echt een zak van, maar het is in letters die ik niet begrijp, dus ik kan niet echt zoeken in google. Het is hier volgens mij niet te koop. Mijn overbuurman heeft zijn eigen cateringsservice en haalt het op als hij ergens op vakantie is. Hij heeft zo meer kruiden, maar het is allemaal wel wat zelf proberen en zien waarvoor je het gebruikt omdat er geen woord Engels of iets anders leesbaars op de verpakking staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Tuurlijk bestaat het : KLIK
En je kan het dus ook in NL kopen. Sorry :P
Wat is het?
Gemalen, (zon)gedroogde, rode pepers, maar niet helemaal fijngemalen, het zijn nog kleine stipjes. Milder dan gangbare chilipoeders, maar in tegenstelling tot wat er op het door de importeur opgeplakte stickertje staat absoluut niet gemaakt van paprika.
Kan dus best zijn dat Bokkie zonder het te weten 'Kimchi poeder', oftwel gewoon zongedroogde chilivlokken, heeft :)

Ik vermoed ook dat de toko waar ik was ze best had, maar er was op dat moment alleen een kaaskop aanwezig die werkelijk niets wist van wat ik hem vroeg :/

[ Voor 24% gewijzigd door Ronster op 14-02-2017 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maverick! schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:08:
En je kan het dus ook in NL kopen. Sorry :P
Wellicht gebruikt hij als reden om weer eens op vakantie te gaan naar een ver land :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Dat is geen kimchipoeder, maar gewoon ordinaire korean red pepper flakes wat in minimaal 50% van de koreaanse gerechten gestopt wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien er hier kennelijk kenners van kimchipoeder zitten , ik wil daar pittige gehaktballetjes van maken. Maar ik heb geen idee wat een goede dosering is. Opsnuiven per ongeluk gaf wel een heftig effect, hoeveel eetlepels gebruik je voor 500 gram gehakt om het lekker pittig te krijgen? Drie eetlepels? Of is dat teveel?

Ik vergeet het helaas steeds te proberen als ik gehakt in huis heb, maar nu denk ik eraan, iemand een ruwe schatting wat nog te doen is? Ik eet pittiger dan de gemiddelde Nederlander, maar een ghost pepper die ik twee jaar terug opat vond ik wel te zeg maar :P

En zou je dat kimchipoeder over een pizza kunnen strooien zodat het in de kaas zakt en lekker smaakt? Of moet je het echt bakken om lekker te krijgen? Ik doe nu meestal trassi sambal op de pizza of Sriracha saus (maar die Sriracha wordt minder pittig als hij heet wordt gemaakt naar mijn idee, dus dat is niet ideaal).

Kortom, ik zoek wat ideeen om pittige gerechten te maken die ik in kan vriezen en bij kan voegen bij gerechten die ik maak (mijn vrouw en kinderen willen alles heeeeeel mild en ik heb het liefst een toevoeging voor mijn deel van de maaltijd zodat het zeeeer pittig wordt).

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Je kan het voor alles gebruiken wat je wil :P

Leestipje voor dingen waar op te letten als je korean red pepper flakes gaat kopen bij de amazing oriental
http://www.maangchi.com/ingredient/hot-pepper-flakes

Net als chilipowder heb je vershillende sterktes.

Als ik het zelf gebruik in pittig gehakt dan is het rond de 2 scheppen (eetlepel om en nabij) per 300 gram denk ik. Het is een beetje op gevoel als je weet hoe heet je batch is die in de zak zit..

Ik gebruik het eigenlijk alleen voor koreaanse recepten. Om andere gerechten pittig te maken gebruik ik daar meestal de produkten voor die ook wel in de streek zouden voorkomen. En dan zal het eerder chili poeder zijn dan de koreaanse flakes.(cayenne peper, sichuan peppers, indiase chili poeder, habanero's, rawirs, madame jeanettes/sotch bonnets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:21:

En zou je dat kimchipoeder over een pizza kunnen strooien zodat het in de kaas zakt en lekker smaakt? Of moet je het echt bakken om lekker te krijgen? Ik doe nu meestal trassi sambal op de pizza of Sriracha saus (maar die Sriracha wordt minder pittig als hij heet wordt gemaakt naar mijn idee, dus dat is niet ideaal).
Hier houdt de familie niet zo van heet (vorig weekend was het té pittig terwijl ik gewoon een recept had gevolgd), maar zelf vind ik het niet zo erg. Dus over een pizza gooi ik nog wel eens chili flakes. Gewoon voordat de pizza de oven in gaat. Geen idee of dat met dat kimchi ook kan, maar lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

top, bedankt allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Ik heb chiliflakes in een grote pepermolen en strooi het over heel veel verschillende gerechten (zeker over pizza!), aangezien ik van nogal heet eten hou en mijn vrouw en zoontje hier minder fan van zijn :)
De hoeveelheid die je gebruikt is (zoals Bokkie ook zegt) echt afhankelijk van de sterkte van de flakes en je eigen smaak. Net als verse chilipepers kan de mate van heetheid nogal verschillen van graadje rode paprika tot fuck-alle-blanken heet (Ronald Goedemondt quote :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:26
Zit zelf erg te denken aan het aanschaffen van een Anova, twijfel tussen wifi en BT. Waarom nemen jullie de Wifi versie?

Daarnaast de vraag hoe nodig is een vacumeer machine voor erbij? Voorlopig staat die nog niet in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ik heb zelf de wifi versie voor het gemak om vanaf je werk de temperatuur in de gaten te kunnen houden.
Nodig is het niet echt natuurlijk.

Een vacumeermachine is niet strikt noodzakelijk. Voor sous vide bereiding kan je goed af met de water displacement methode, geeft Anova zelf ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De water methode werkt inderdaad erg goed, bij natte marinades etc ga ik geeneens meer prutsen met de vacumeermachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Eerlijk gezegd zou ik jusit met een sous vide ook de aanschaf van een vacumeermachine aanraden.

Ik heb ook een vacumeermachine en ik gebruik ook gewoon ziplocks met watermethode. Maar de vacumeermachine maakt veel andere dingen ook gewoon mogelijk. Zoals bepaalde gerechten direct oed per portie vacumeren, en vervolgens na bereiding in sous vide afkoelen in ijswater en meteen in de vriezer.

zelf groter vlees inkopen en goed kunnen portioneren en invriezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand ervaring met jodenhaas sous vide?
magicstar schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:52:
Zit zelf erg te denken aan het aanschaffen van een Anova, twijfel tussen wifi en BT. Waarom nemen jullie de Wifi versie?

Daarnaast de vraag hoe nodig is een vacumeer machine voor erbij? Voorlopig staat die nog niet in de planning.
Bij Lidl kost zo'n ding niet zoveel. Werkt voor mij prima! En zoals Bokkie hierboven zegt, kun je hem ook voor andere dingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat Beef&Steak is verslavend. Zojuist weer een longhaas, picanha en kalfswangen besteld. :D O+
Pagina: 1 ... 15 ... 113 Laatste