Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 18:23
Moet je speciale folie gebruiken voor zo'n vacuumapparaat of kun je dat halen bij de Albert Heijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:35
Misha schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:32:
Moet je speciale folie gebruiken voor zo'n vacuumapparaat of kun je dat halen bij de Albert Heijn?
Heb je wel speciaal folie voor nodig, maar die zijn online redelijk goed en goedkoop te krijgen. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Heb laatst voor 2 tientjes bij Marmelot 24 meter gehaald. Daar kan je dan wel een tijdje meer vooruit. Ben overigens ook steeds meer van mening dat koken en lekker eten geld mag kosten. Als ik mijn vrouw meeneem naar een restaurant betaal ik ook gauw 100 euro. En dan heb ik niet de lol en waardering van het zelf koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
GermanPivo schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:36:
[...]

Heb je wel speciaal folie voor nodig, maar die zijn online redelijk goed en goedkoop te krijgen. ;)
Ooooh dat kost geen drol. Dat is het wel waard. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Je burgerbroodjes vacuum invriezen :P

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Bokkie schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:04:
Je burgerbroodjes vacuum invriezen :P
Ik weet niet of dat zo'n slim idee is. :P Dan krijg je denk ik eerder hamburgerwraps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand hier ervaring met zwarte (gefermenteerde) knoflook? Smaak? Hoe te gebruiken? Ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Misha schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:46:
[...]

Ik weet niet of dat zo'n slim idee is. :P Dan krijg je denk ik eerder hamburgerwraps
Valt reuze mee , als jij een stevige burger maakt en die vacuüm trekt voor sous vide worden ze maar klein beetje platter. Ik maak mijn burgers van gehakt met groente erdoor. Trek ze vervolgens vacuüm en die gaan dan voor xx aantal uur in de sous vide. Vervolgens gaan ze in hete pan om even aan elke kant krokant aan te braden. Heb net 2 uit de vriezer gehaald en die zijn nog mooi hoor ;) niks platte macsh*t burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mutsje schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:05:
[...]
Valt reuze mee , als jij een stevige burger maakt en die vacuüm trekt voor sous vide worden ze maar klein beetje platter. Ik maak mijn burgers van gehakt met groente erdoor. Trek ze vervolgens vacuüm en die gaan dan voor xx aantal uur in de sous vide. Vervolgens gaan ze in hete pan om even aan elke kant krokant aan te braden. Heb net 2 uit de vriezer gehaald en die zijn nog mooi hoor ;) niks platte macsh*t burgers.
Goed lezen, het gaat om de broodjes. Als je die vacuum verpakt, worden ze heel mooi plat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Freee!! schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:10:
[...]

Goed lezen, het gaat om de broodjes. Als je die vacuum verpakt, worden ze heel mooi plat.
Ja doh brood wordt plat ja. ben duf van hard werken :). Over brood heb nu een zuurdesembrood in de rijsmand staan. Misschien vanavond nog witte bolletjes maken die weer lekker bij hamburgers passen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
Vandaag mijn Anova eens uitgepakt en even snel in de supermarkt een entrecote gehaald.

De eerste poging was geen succes... Had tijden en temperatuur uit de app gehaald maar moet ook naar gewicht en dikte kijken.

Iemand nog mooie suggesties voor vlees welke bijna niet kunnen mislukken en in de supermarkt te krijgen is? Dit is de de enige manier om de aankoop goed te praten bij de vrouw ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nielsn op 17-02-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

nielsn schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:16:
Vandaag mijn Anova eens uitgepakt en even snel in de supermarkt een entrecote gehaald.

De eerste poging was geen succes... Had tijden en temperatuur uit de app gehaald maar moet ook naar gewicht en dikte kijken.

Iemand nog mooie suggesties voor vlees welke bijna niet kunnen mislukken en in de supermarkt te krijgen is? Dit is de de enige manier om de aankoop goed te praten bij de vrouw ;)
Ik ben toen begonnen met een simpel stuk kip van de lidl :) en dat werd al zo sappig dat het al snel goed gekeurd was. De zalm daar kan je ook sous vide bereiden 25 min op 60 graden dan ff kort aanbakken op beide kanten. Lekkerste is als je het van te voren marineert dan vacuüm trekt en ff paar uur in laat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij kip heb je idd veel meerwaarde met sous vide. Ik heb gisteren het vacumeer-apparaat van de Lidl gekocht en dat ziet er prima uit, zeker voor die prijs.

Heb al koffie en wat vlees gevacumeerd. Gaat prima.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo

Varkenshaas 'culinair'. Die al vacuümverpakt in het schap liggen. 90 minuten op 56 graden, nog even kleurtje geven in de pan en smullen maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
mutsje schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:18:
[...]

Ik ben toen begonnen met een simpel stuk kip van de lidl :) en dat werd al zo sappig dat het al snel goed gekeurd was. De zalm daar kan je ook sous vide bereiden 25 min op 60 graden dan ff kort aanbakken op beide kanten. Lekkerste is als je het van te voren marineert dan vacuüm trekt en ff paar uur in laat trekken.
Op welke temperatuur en tijd moet ik voor een kipfilet aanhouden?
GermanPivo schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:33:
[...]

Varkenshaas 'culinair'. Die al vacuümverpakt in het schap liggen. 90 minuten op 56 graden, nog even kleurtje geven in de pan en smullen maar. :)
Ideaal dat het dan al vacuümverpakt, je zou zeggen dat het bijna niet mis kan gaan :+

Ik ga er nog eens over nadenken wat ik morgenavond ga maken. Vanavond wordt het een pizza :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

GermanPivo schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:33:
[...]
Is dat bij LIDL?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ik heb ze bij de Lidl nog nooit zien liggen, maar praktisch elke andere supermarkt heeft ze wel.
nielsn schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:57:

Ideaal dat het dan al vacuümverpakt, je zou zeggen dat het bijna niet mis kan gaan :+
Dat kan het ook niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GermanPivo schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:07:
Ik heb ze bij de Lidl nog nooit zien liggen, maar praktisch elke andere supermarkt heeft ze wel.
Lidl heeft ze in de diepvries, zit wel 5% ingespoten water in, ik weet niet of dat van inlvoed is op de souce vide bereidingsmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee dat gaat wel goed, wel even zorgen voor echt goed droogdeppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

nielsn schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:57:
[...]

Op welke temperatuur en tijd moet ik voor een kipfilet aanhouden?

[...]

Ik ga er nog eens over nadenken wat ik morgenavond ga maken. Vanavond wordt het een pizza :F
https://www.chefsteps.com.../sous-vide-chicken-breast deze pagina heeft nog veel meer recepten ;) soms zelf beetje googlen en kom je heel end.

[ Voor 4% gewijzigd door mutsje op 17-02-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Eerlijk gezegd begrijp ik echt niet hoe je iets sous vide kan verknallen? Wat heb je met die entrecote gedaan?
Zelf al veel sous vide bereid en echt alles was heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 15:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
lk wist even geen andere plek, buiten een los topic, om deze vraag te stellen. Maar vanwege het aantal kook freaks hier dacht ik wel antwoorden te vinden.

Bij de nieuwe keuken komt ook een nieuwe oven. Zo'n laag inbouw model met magnetron functie. Uiteraard wel met onder en boven warmte anders wil ik het niet eens een oven noemen. ;)

Nu zag ik dat veel van die modellen niet hoger gaan dan 230 graden, zo ook degene die wij op het oog hebben. Voor hete lucht betekent dat feitelijk een maximum van 250 omgerekend naar conventioneel.

Zelf gebruik ik zelden een temperatuur hoger dan 220, maar ik wil ook niet later spijt krijgen. Gebruiken jullie vaak hogere temperaturen? Zo ja, waarvoor dan? lk kan alleen maar zelf gemaakte pizza bedenken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
Anova krijg ik via Facebook een 20 euro korting, maar zijn er betere deals of is dat alleen op speciale momenten als Black friday?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

trekker22 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:40:
Anova krijg ik via Facebook een 20 euro korting, maar zijn er betere deals of is dat alleen op speciale momenten als Black friday?
Ze hadden em laatst weer even in de aanbieding geloof ik voor 160 euro wifi&bt. Gewoon geduldig wachten ze stunten vaak genoeg.
Gonadan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:33:
lk wist even geen andere plek, buiten een los topic, om deze vraag te stellen. Maar vanwege het aantal kook freaks hier dacht ik wel antwoorden te vinden.

Bij de nieuwe keuken komt ook een nieuwe oven. Zo'n laag inbouw model met magnetron functie. Uiteraard wel met onder en boven warmte anders wil ik het niet eens een oven noemen. ;)

Nu zag ik dat veel van die modellen niet hoger gaan dan 230 graden, zo ook degene die wij op het oog hebben. Voor hete lucht betekent dat feitelijk een maximum van 250 omgerekend naar conventioneel.

Zelf gebruik ik zelden een temperatuur hoger dan 220, maar ik wil ook niet later spijt krijgen. Gebruiken jullie vaak hogere temperaturen? Zo ja, waarvoor dan? lk kan alleen maar zelf gemaakte pizza bedenken. :)
Ik gebruik boven/onderwarmte 250 graden met inschieten brood, daarna draai ik het terug naar 230 graden. Ook de pizza's gaan op maximale temp erin 300 graden :) Volgende oven die ik ga kopen (deze begint langzaam het einde van de tunnel te zien) wordt een zonder magnetron. Dus ja er zijn ovens die hoger in temp kunnen en als je brood bakt en pizza's maakt ga je het zeker gebruiken.

[ Voor 62% gewijzigd door mutsje op 19-02-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
mutsje schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:55:
[...]

Ze hadden em laatst weer even in de aanbieding geloof ik voor 160 euro wifi&bt. Gewoon geduldig wachten ze stunten vaak genoeg.
Maar dat is rechtstreeks bij hun of moet je andere sites in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

trekker22 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:56:
[...]

Maar dat is rechtstreeks bij hun of moet je andere sites in de gaten houden?
Dat is rechtstreeks op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Aardappelen uit de oven zet ik hier op de hoogste stand, volgens mij is dat 250 graden (wel hete lucht). Maar 230 zou daarvoor ook goed kunnen. Hogere stand mis ik dan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:11
Heter dan 250 graden gebruik ik regelmatig - maar da's dan de zelfreinigingsstand... uurtje op superheet stoken en al het aangekoekte vuil is verdwenen. Geniale verbetering. Als je de keus hebt tussen een oven met of zonder zelfreiniging, zou ik absoluut 'met' kiezen.

Maar als het over eten gaat heb ik nog nooit iets warmers dan ~220 graden nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo'n verkoolstand vond ik ook wel interessant inderdaad, maar dat was weer een veel duurder model en dat heb ik er dan weer niet voor over. :P
mutsje schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:55:
250 graden met inschieten brood, daarna draai ik het terug naar 230 graden. Ook de pizza's gaan op maximale temp erin 300 graden :) Volgende oven die ik ga kopen (deze begint langzaam het einde van de tunnel te zien) wordt een zonder magnetron. Dus ja er zijn ovens die hoger in temp kunnen en als je brood bakt en pizza's maakt ga je het zeker gebruiken.
Ze zijn er zeker, al is het de vraag of het dan ook de boven en onder warmte is die zo hoog kan of puur de lucht. Bij die kleinere ovens namelijk vaak het laatste.

Brood heb ik zelf nooit op 250 gebakken, dat is ook niet nodig. Wat ik onderhand wel heb mee gekregen is dat veel mensen die hogere temperaturen gebruiken als ze met een steen in de weer gaan. Dus brood of pizza op een steen bakken, dan is lekker heet wel prettig begrijp ik zo.

Als je dat soort dingen wilt vraag ik mij echter af of je wel een half hoog model moet willen. De volwaardige ovens zijn wat dat betreft veel beter in heet worden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb bewust zo'n 'half hoog' (45 cm ipv 60cm) gekozen omdat ik wel de oven wilde vervangen, maar niet de keuken. Is een Siemens geworden, iets met CM636 of zoiets in het typenummer. De 300 graden gebruik ik inderdaad voor de pizzasteen.

Ik ben nog iedere keer dat ik hem gebruik heel blij ermee, maar ja, dat is ook niet zo raar als je weet wat het vorige exemplaar voor kuren had. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Gonadan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:16:
Zo'n verkoolstand vond ik ook wel interessant inderdaad, maar dat was weer een veel duurder model en dat heb ik er dan weer niet voor over. :P

[...]

Ze zijn er zeker, al is het de vraag of het dan ook de boven en onder warmte is die zo hoog kan of puur de lucht. Bij die kleinere ovens namelijk vaak het laatste.

Brood heb ik zelf nooit op 250 gebakken, dat is ook niet nodig. Wat ik onderhand wel heb mee gekregen is dat veel mensen die hogere temperaturen gebruiken als ze met een steen in de weer gaan. Dus brood of pizza op een steen bakken, dan is lekker heet wel prettig begrijp ik zo.

Als je dat soort dingen wilt vraag ik mij echter af of je wel een half hoog model moet willen. De volwaardige ovens zijn wat dat betreft veel beter in heet worden. :)
Ik gebruik inderdaad een steen om brood op te bakken. Komende maand komt er zelfs een blok in te liggen van 3cm dik dat de hele onderkant van de oven bedekt. Broden en pizza's worden daar op gebakken. Mijn oven begint ook kuren te vertonen maar heb nog geen zin om circa 1000 euro uit te gaan geven als ik het met lapmiddelen aan de praat hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Had vrijdag al de weekendboodschappen gedaan vanuituit werk. Koelkast propvol.

Zaetdqag op visite gegaan bij mijn oma in het zorghuis, bij het vertrek naar de auto lopend zegt mij vrouw ineens dat ze naar https://lindenhoff.nl wil voor een kopje koffie en lunch.... -O- echt moest er alles aan doen om mij in te houden om niet een paar mooie stukken vlees mee te nemen >_<

Hele zondag de Anove aangehad eigenlijk.

In de ochtend Eggs Benedict gemaakt voor brunch.
Daarna kippendijen om salade mee te maken (nu mee voor lunch)
's Avonds de ribeye samen met gegrilde aardappletjes en oerpeen.. (niet aan gedacht foto te nemen eigenlijk.

Maar voor mensen die geinterresseerd in mooi vlees is Lindenhoff imo zeker een aanraden om eens heen te gaan als je in de buurt woont. Ze hebben ook een geweldig kaas assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vandaag radijsjes roergebakken. Ik kende het niet, maar ik moet zeggen dat ik 't stiekem best lekker vind. De scherpe smaak gaat dan weg, en er blijft iets zacht-fris over :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Maar de scherpte is juist wat radijsje zo lekker maakt :o

Spruitjes roerbakken met rode ui en balsamico is ook erg lekker trouwens :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Bokkie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:10:

kook je de spruitjes dan voor?

toevallig voor eerst in 4 jaar een zak spruitjes meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Voorkoken is wel nodig, anders krijg je ze niet gaar.
Alternatief is in de keukenmachine, zodat je snippers krijgt zeg maar, en die dan roerbakken; doe ik wel ooit met spekjes, ui en knoflook (eerst spekjes uitbakken, uit de pan halen, en in het spekvet de groente roerbakken).

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

trekker22 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:56:
[...]

kook je de spruitjes dan voor?

toevallig voor eerst in 4 jaar een zak spruitjes meegenomen :)
Kan, maar hoeft in prinipe niet, Je moet je vuur wel heet maken.

Oorpsronkelijk recept deed het in de oven http://www.seriouseats.co...-thanksgiving-recipe.html

Maar het kan ook in een koekenpan/wok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Bokkie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 07:32:
Had vrijdag al de weekendboodschappen gedaan vanuituit werk. Koelkast propvol.

Zaetdqag op visite gegaan bij mijn oma in het zorghuis, bij het vertrek naar de auto lopend zegt mij vrouw ineens dat ze naar https://lindenhoff.nl wil voor een kopje koffie en lunch.... -O- echt moest er alles aan doen om mij in te houden om niet een paar mooie stukken vlees mee te nemen >_<
Hoezo zou je je inhouden dan? Als je op dat soort locaties bent moet je lekker losgaan :)

Ooit daar geweest en een mandje vol geladen inclusief een paar mooie ribeyes om er vervolgens thuis achter te komen dat ik de ribeyes niet heb afgerekend en ze ook niet in mijn tas zaten, die is dus onbedoeld achtergebleven in mijn mandje ;( Helaas meer dan 45 minuten rijden vanaf mijn huis dus even heen en weer zat er ook niet in.

Als je daar bent ook altijd even wat roomboter meenemen, geweldig spul wat niet voor niks in de helft van de sterren restaurants geserveerd wordt bij het brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Malt007 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:43:
[...]

Hoezo zou je je inhouden dan? Als je op dat soort locaties bent moet je lekker losgaan :)

Ooit daar geweest en een mandje vol geladen inclusief een paar mooie ribeyes om er vervolgens thuis achter te komen dat ik de ribeyes niet heb afgerekend en ze ook niet in mijn tas zaten, die is dus onbedoeld achtergebleven in mijn mandje ;( Helaas meer dan 45 minuten rijden vanaf mijn huis dus even heen en weer zat er ook niet in.

Als je daar bent ook altijd even wat roomboter meenemen, geweldig spul wat niet voor niks in de helft van de sterren restaurants geserveerd wordt bij het brood.
Punt is dat mijn koelkast al vol zat met de weekendboodschappen, en ik ook al in de vriezer nog steeds goed spul heb liggen (2kg flank steak, 1.5 kilo entrecote en 4 ribeye steaks) :X

Wel ganzenvet meegneomen.:+

Binnenkort wel even wat buikspek en spareribs bestellen daar :9 zodra de ruimte het toelaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:43:
De roomboter is vast fantastisch, maar kruidenboter die je inkoopt en een sterrenrestaurant...? Zijn er sterrenrestaurants die stokbrood met kruidenboter op tafel zetten?

Edit: toch eentje gevonden 8)7 , in België :

http://www.seniorennet.be...enrestaurant-sans-cravate

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:10:
[...]

De roomboter is vast fantastisch, maar kruidenboter die je inkoopt en een sterrenrestaurant...? Zijn er sterrenrestaurants die stokbrood met kruidenboter op tafel zetten?

Edit: toch eentje gevonden 8)7 , in België :

http://www.seniorennet.be...enrestaurant-sans-cravate
Ik heb nergens gerept over kruidenboter :) In elk sterrenrestaurant waar ik geweest ben (en dat zijn er heel veel) wordt er gewoon brood met boter geserveerd en in veel gevallen boter van de Lindenhoff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ik had net een stokbroodje kruidenboter in de hand, vandaar...
Ik zie nu dat je het over roomboter hebt, als man 2 dingen tegelijk doen.... dat gaat niet goed.

Negeer mijn bericht maar, ik type notebene nog een keer roomboter en heb het over kruidenboter :D 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:29:
[...]
ik type notebene nog een keer roomboter en heb het over kruidenboter :D 8)7
Je moet zowel roomboter als kruidenboter niet typen, maar gewoon lekker eten ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: zit in een verkeed topic, ik verplaats mijn bericht naar de pizzahoek.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bokkie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:10:

Wij doen dat ook als stamppot, en wat Kerrie erbij zelfs

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik krijg altijd een droge mond van spruitjesstamppot. Iemand daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stamppot gooi ik meestal een klontje boter door als hij droog dreigt te worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Scheut melk en een klont (25 gram per persoon) boter. Hou iets van het kookvocht apart eventueel.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:07:
ik krijg altijd een droge mond van spruitjesstamppot. Iemand daar een oplossing voor?
Riesling?

[ Voor 52% gewijzigd door franssie op 21-02-2017 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gewurztraminer wmb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Grüner Veltliner :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Wij gebruiken de oven regelmatig op maximaal (230 graden denk ik) voor tarte flambée/flammkuchen. Daarvoor zou je eigenlijk nog wel iets warmer willen. Verder eigenlijk bijna nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38

Garyu

WW

Ik mis-/gebruik mijn oven elke week om brood of pizza te bakken op standje allerhoogst. Dat is in mijn oven ongeveer 260-270 graden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn favoriete witte wijn van de Hema, maar volgens mij bedoel je niet dat ik die erdoorheen moet stampen?

Wegspoelen met wijn lijkt het advies hier te zijn, een goed advies :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 20:12 ]

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
Garyu schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:18:
Ik mis-/gebruik mijn oven elke week om brood of pizza te bakken op standje allerhoogst. Dat is in mijn oven ongeveer 260-270 graden.
Hier ook, om brood te bakken op mn pizza steel verwarm ik voor op 240graden om daarna een lagere temperatuur te nemen (220).
Om zelfgemaakte pizza te bakken zet ik mijn oven op de maximum temperatuur (300graden) en laat ik hem 45min voorverwarmen met een pizza steel. Als hij nog warmer zou kunnen zou ik dat ook doen voor pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://anovaculinary.com...eting&fbaid=6066532238440

Ik dacht deze nog niet gezien te hebben gehad ;) Sommige tips zijn zo simpel dat ik baal dat ik zezelf niet bedacht heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bedenk ook dat een oven flink afkoelt zodra je er iets indoet, afhankelijk v/d oven. Zelf heb ik twee ovens, de ene gaat tot 260 en is na inschieten van brood, en wat water inspuiten etc afgekoeld tot 230 graden, en komt vervolgens pas na een kwartier op 250 graden weer.

De andere wordt 280 en is na inschieten brood nog iets van 260 en blijft daar dan.

Het valt te verwachten dat een oven die net de 230 aan kan, ook eerder afkoelt en langzamer op temperatuur komt. Persoonlijk zou ik zeker voor 300 graden gaan ivm de extra marge die je dan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
Aikon schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:52:
[...]

Bedenk ook dat een oven flink afkoelt zodra je er iets indoet, afhankelijk v/d oven. Zelf heb ik twee ovens, de ene gaat tot 260 en is na inschieten van brood, en wat water inspuiten etc afgekoeld tot 230 graden, en komt vervolgens pas na een kwartier op 250 graden weer.

De andere wordt 280 en is na inschieten brood nog iets van 260 en blijft daar dan.

Het valt te verwachten dat een oven die net de 230 aan kan, ook eerder afkoelt en langzamer op temperatuur komt. Persoonlijk zou ik zeker voor 300 graden gaan ivm de extra marge die je dan hebt.
Massa van de oven speelt hier ook een rol. Lichtgebouwde oven koelt sneller af bij het openen van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jup, overigens was dit nog met 2 (dunne) tegels in de oven en lange opwarmtijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Vandaag de gehaktmolen in gebruik genomen. Appeltje eitje eerlijk gezegd. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aWdxbZfoUJlMqfbRZzz910Iy/full.jpg

Ben heel benieuwd of het zo gaat smaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wil ik ook nog steeds doen. Molen heb ik maar kom nooit veel verder dan gehakt. Wil nog eens lam rookworst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Lam ga ik sowieso een keer doen. Worsten en burgers! :) Mooie kruidenmix er doorheen, water loopt me nu al in de mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aikon schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:52:
[...]

Goed punt, dat had ik al over nagedacht. Helaas is een grote oven geen optie en de temperatuur zal niets veranderen aan de hoeveelheid warmte die je verliest.
Als die marge daadwerkelijk vanuit de boven en onder warmte komt. Meestal is het echter puur de lucht en dan maakt dat weinig verschil.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:24:
Wil ik ook nog steeds doen. Molen heb ik maar kom nooit veel verder dan gehakt. Wil nog eens lam rookworst proberen.
Zo, dat ziet er goed uit. Kan je ook smallere darmen krijgen om van die chipolataworstjes enzo te maken? Dat vraag ik me altijd af (heb niet een machine die ze kan maken).

Zou ik ook wel willen, maar heb al teveel apparaten in de keuken. Ik meen dat jij hem had samen met jouw mixer, lijkt me echt heerlijk in de zomer. Barbeque aan en een selectie eigengemaakte worsten erop, pot bier erbij... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:03:
Vandaag de gehaktmolen in gebruik genomen. Appeltje eitje eerlijk gezegd. Resultaat:

[afbeelding]

Oh gaaf, dat wil ik ook nog doen. Maar dan het liefst droge worst. Helaas komt daar nog wat nazorg bij kijken. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:12:
[...]

Zo, dat ziet er goed uit. Kan je ook smallere darmen krijgen om van die chipolataworstjes enzo te maken? Dat vraag ik me altijd af (heb niet een machine die ze kan maken).

Zou ik ook wel willen, maar heb al teveel apparaten in de keuken. Ik meen dat jij hem had samen met jouw mixer, lijkt me echt heerlijk in de zomer. Barbeque aan en een selectie eigengemaakte worsten erop, pot bier erbij... :9~
Heb een extra worstenmachine bij de keukenmachine gekocht idd. Werkt prima.
Dit zijn varkensdarmen die zijn wat groter. Voor de kleinere/smallere worstjes heb je bijvoorbeeld lamsdarmen. Leuk om te doen, maar darmen zijn wel even wennen hoor haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gewoon zo'n vleeswolf als extra opzetstuk? Daar twijfel ik ook al lang over, maar wel het dan wel vaak genoeg gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Vond hem eigenlijk te duur (Kenwood, 120 euro geloof ik), maar kon het voor mezelf goedpraten doordat de keukenmachine (cadeau voor m'n vrouw) waarschijnlijk ook maar één keer per maand gebruikt gaat worden en nog een stuk duurder was.

Werkt in ieder geval perfect. En wij houden wel van burgers, dus daarvoor is het ook wel een mooi apparaat dus. In ieder geval beter dan het gehakt van de Jumbo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja da's ook niet zo moeilijk natuurlijk. :P

Maar die dingen zijn prijzig inderdaad, dat houdt mij wel al tegen. Ook al staat de keukenmachine er al. Plus dat je er best goed vlees in moet kieperen anders ga je er alsnog niet op vooruit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ik wil ook nog graag een vleesmolen, maar ik heb geen keukenmachine. Ik lees veel gemixte reviews. Er is een hele grote groep die nog zweert bij handmatige molens, zoals een Porkert, maar ik ben daar te lui voor denk ik :p.

Ik zat te kijken naar een Kenwood MG450. Dat lijkt mij voor mijn gebruik (enkel burgers) meer dan genoeg, maar echt overtuigende reviews krijgt die nou ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor enkel burgers is het de moeite niet, de slager kan ook vlees in jouw gewenste mix vermalen.

Worsten maken echter... ik heb er een tijd mee geexperimenteerd, maar heb 1 keer gehad dat een hele voorraad worsten die aan het drogen was was gaan schimmelen. Tja, dan is het een dure hobby, ik baalde daar zo van dat ik gestopt ben. Maar zelf gedroogde worst maken, als dat lukt is het zo fantastisch. Klimaatbeheesing is echter belangrijk, had ik niet op orde. Ik hing ze gewoon op en in de zomer... nouja, je kan het raden. Een container vol beschimmelde worst, zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Daarvoor wil ik toch nog eens een rijpingskast maken maar ik heb al zoveel meuk dat me daar de ruimte voor ontbreekt. Maar oude koelkast en een STC1000 en/of een arduino met een fan zou moeten werken.

Als ik eerlijk ben heb ik mijn molen (opzet op de kenwood chef) al twee jaar niet gebruikt dus binnenkort maar weer eens schoonmaken en vlees kopen, en dan ook maar gelijk wat darm en dan warm roken op het ei > Spruitjesstamppot met vers gerookte lams (of geit) rookworst moet vast wel lekker zijn. Rookworst Kambing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:57:
Voor enkel burgers is het de moeite niet, de slager kan ook vlees in jouw gewenste mix vermalen.
Ik bestek m'n vlees via beefensteak, die gaat dat niet van te voren malen. Plus, het lijkt me ook leuk om zelf te kunnen doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
In verband met een 'zero waste' uitdaging waarmee we aan deelnemen (samen met 50 andere families) willen we graag ons afval zoveel mogelijk verminderen.

Hiervoor willen we onder andere af van die kleine potjes yoghurt. Het idee is nu om zelf yoghurt te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat offtopic, maar hebben jullie een website met info hierover? Ik ben er wel benieuwd naar. Te meer omdat ik als enige bewoner volgens mij uit de stad meerdere containers voor afval koop omdat ik heel veel afval heb.

Zero waste lijkt mij onmogelijk, maar ik zou er graag wat meer over weten. En ook over het project met 50 families, kan ik ergens info vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Misha schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:46:
Ik wil ook nog graag een vleesmolen, maar ik heb geen keukenmachine. Ik lees veel gemixte reviews. Er is een hele grote groep die nog zweert bij handmatige molens, zoals een Porkert, maar ik ben daar te lui voor denk ik :p.

Ik zat te kijken naar een Kenwood MG450. Dat lijkt mij voor mijn gebruik (enkel burgers) meer dan genoeg, maar echt overtuigende reviews krijgt die nou ook weer niet
Ik ben zo'n ding van Bosch, werkt wel fijn. De vleeswolf heb ik echter nog nooit gekocht, al is het ook weer geschikt als sapcentrifuge of zo.
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:57:

Worsten maken echter... ik heb er een tijd mee geexperimenteerd, maar heb 1 keer gehad dat een hele voorraad worsten die aan het drogen was was gaan schimmelen. Tja, dan is het een dure hobby, ik baalde daar zo van dat ik gestopt ben. Maar zelf gedroogde worst maken, als dat lukt is het zo fantastisch. Klimaatbeheesing is echter belangrijk, had ik niet op orde. Ik hing ze gewoon op en in de zomer... nouja, je kan het raden. Een container vol beschimmelde worst, zonde.
Daarom ben ik er nog nooit aan begonnen. Zomer is te warm, winter te koud en ertussenin te vochtig. Om mislukkingen te beperken moet je dan aan een soort droogkast. Ik ben bang dat het mij heel veel geld kost en dat het na enkele succesjes wel mooi geweest is. Dan koop je gewoon goede droge worst, stuk minder moeite en goedkoper. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:42:
[...]

Dan koop je gewoon goede droge worst, stuk minder moeite en goedkoper. :P
Dat is ook wel mijn afweging een beetje, aan de andere kant heb ik nog wel een STC1000, arduino en een RHT sensor liggen dus trekt het wel zo een sensor inelkaar te knutselen met een marktplaats koelkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:57:
[...]

Dat is ook wel mijn afweging een beetje, aan de andere kant heb ik nog wel een STC1000, arduino en een RHT sensor liggen dus trekt het wel zo een sensor inelkaar te knutselen met een marktplaats koelkast
Maar wat zou het dan aan energie kosten vraag ik me dan af. Moet je dan niet redelijk wat worsten drogen om het rendabel te krijgen? Wil namelijk een keer zwarte knoflook maken, maar 30 dagen een kast op een temp van x graden houden lijkt me ook niet echt energiezuinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:37:
[...]

Maar wat zou het dan aan energie kosten vraag ik me dan af. Moet je dan niet redelijk wat worsten drogen om het rendabel te krijgen? Wil namelijk een keer zwarte knoflook maken, maar 30 dagen een kast op een temp van x graden houden lijkt me ook niet echt energiezuinig...
Ik ga er niet vanuit dat het uitkan. Een hobby mag wat kosten en ik heb er de zonnepanelen voor maar heel bewust duurzaam is het waarschijnlijk niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38

Garyu

WW

barrymossel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:37:
[...]

Hoe warm moet zo'n kast zijn dan? Is dat niet een graad of 25 - 30 15 graden Celcius? Als je daarbij nog een relatief goed geisoleerd apparaat zoals een koelkast hebt, dan is dat volgens mij niet zo energie-intensief.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:06:
[...]

Ik ga er niet vanuit dat het uitkan. Een hobby mag wat kosten en ik heb er de zonnepanelen voor maar heel bewust duurzaam is het waarschijnlijk niet inderdaad.
Is ook zo, maar toch. Het moet wel in verhouding staan. Maar echt geen idee dus wat zoiets zou kosten dus.
Garyu schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:21:
[...]
Hoe warm moet zo'n kast zijn dan? Is dat niet een graad of 25 - 30 15 graden Celcius? Als je daarbij nog een relatief goed geisoleerd apparaat zoals een koelkast hebt, dan is dat volgens mij niet zo energie-intensief.
Geen idee. Voor die zwarte knoflook ligt dat in ieder geval een stuk hoger, rond de 70 graden. Kan me voorstellen dat dat wel wat kostbaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:01
barrymossel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:03:

[afbeelding]

Cool!
Heb je ze al geproefd?
Ik moet dat ook echt eens gaan doen. Ben dol op goede worst en heb ook de gehaktmolen van Kenwood, maar gebruik hem veel te weinig.
Welk recept heb je gebruikt?

EDIT:
Dit lijkt me wel OK:

[YouTube: https://youtu.be/XKVFEsBTQ18]

Procureur/spek (750gr / 250gr) malen, lekker kruiden, worsten maken en dan roken op het groene ei met wat subtiel rookhout :Y)
Man, krijg er honger van!

[ Voor 17% gewijzigd door Ronster op 28-02-2017 11:53 ]

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Afgelopen vrijdag 8 bollen knoflook gepeld en de teentjes te fermenteren gezet in zoutwater. Dit zou minimaal 30 dagen moeten fermenteren voor optimaal resultaat.
Het ruikt heerlijk, maar wel heul erg sterk/penetrant. Heb het gisteren in 2 plastic zakken gedaan, dat helpt wel.
Lijkt me perfect voor zelfgemaakte knoflookworst >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Maverick! schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:24:
[...]

Cool!
Heb je ze al geproefd?
Ik moet dat ook echt eens gaan doen. Ben dol op goede worst en heb ook de gehaktmolen van Kenwood, maar gebruik hem veel te weinig.
Welk recept heb je gebruikt?

EDIT:
Dit lijkt me wel OK:

[video]

Procureur/spek (750gr / 250gr) malen, lekker kruiden, worsten maken en dan roken op het groene ei met wat subtiel rookhout :Y)
Man, krijg er honger van!
Was echt prima. Heb gewoon wat kruiden die ik lekker vind bij de varkenslappen en speklappen gegooid (knoflookpoeder, uiengranulaat, gedroogde groene kruiden). Je moet wel écht genoeg vet vlees erin draaien, anders wordt het droog! Liever teveel dan te weinig wat mij betreft.
Maverick! schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:27:
Afgelopen vrijdag 8 bollen knoflook gepeld en de teentjes te fermenteren gezet in zoutwater. Dit zou minimaal 30 dagen moeten fermenteren voor optimaal resultaat.
Het ruikt heerlijk, maar wel heul erg sterk/penetrant. Heb het gisteren in 2 plastic zakken gedaan, dat helpt wel.
Lijkt me perfect voor zelfgemaakte knoflookworst >:)
Is dat dan te vergelijken met zwarte knoflook na 30 dagen? Of is dat toch wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:15:
Wat offtopic, maar hebben jullie een website met info hierover? Ik ben er wel benieuwd naar. Te meer omdat ik als enige bewoner volgens mij uit de stad meerdere containers voor afval koop omdat ik heel veel afval heb.

Zero waste lijkt mij onmogelijk, maar ik zou er graag wat meer over weten. En ook over het project met 50 families, kan ik ergens info vinden?
Ik woon in Frankrijk dus het project waar ik deel aan neem, gaat je misschien niet veel gaat helpen.

Maar het project van 'zero waste' zoals ik aan mee doen is om zoveel mogelijk de hoeveelheid afval te verminderen. Dit focust op 5 verschillende stappen: Refuse, reduce, reuse, recyle en compost.

Je kan daar ongetwijfeld veel over vinden op internet, zowel in het nederlands als in het engels.

Wat wij op dit moment doen/proberen:
Refuse:
- Geen plastic tassen/zakjes, ook niet voor fruit en groenten.
- Geen gratis spullen accepteren. Bijvoorbeeld bij aankoop van 20 euro een gratis - maar waardeloze kwaliteit - boodschappentas.
- 'Nee/Nee' sticker op de brievenbus (scheelt 8 kg per jaar)

Reduce:
- Weekplanning voor eten waarbij we alleen kopen wat op het lijstje staat in de juiste hoeveelheid.
- Voor spullen: 'Be more than buy more' principe. Mooie/nieuwe spullen geven (ons) voornamelijk zorgen en weinig extra geluk.

Reuse:
- Zoveel mogelijk in bulk inkopen waarbij je je eigen tupperware en katoenenzakjes gebruikt.
- Tweedehands spullen inkopen of verkopen/weggeven.

Compost:
- Sinds kort zijn we ook een compost-afvalbak begonnnen. De botanische tuin, om de hoek, gebruikt dit graag op hun composthoop. Dit scheelt echt heel veel afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34

NoTimeRemains

I know

FreeShooter schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:49:
[...]

Ik woon in Frankrijk dus het project waar ik deel aan neem, gaat je misschien niet veel gaat helpen.

Maar het project van 'zero waste' zoals ik aan mee doen is om zoveel mogelijk de hoeveelheid afval te verminderen. Dit focust op 5 verschillende stappen: Refuse, reduce, reuse, recyle en compost.

Je kan daar ongetwijfeld veel over vinden op internet, zowel in het nederlands als in het engels.

Wat wij op dit moment doen/proberen:
Refuse:
- Geen plastic tassen/zakjes, ook niet voor fruit en groenten.
- Geen gratis spullen accepteren. Bijvoorbeeld bij aankoop van 20 euro een gratis - maar waardeloze kwaliteit - boodschappentas.
- 'Nee/Nee' sticker op de brievenbus (scheelt 8 kg per jaar)

Reduce:
- Weekplanning voor eten waarbij we alleen kopen wat op het lijstje staat in de juiste hoeveelheid.
- Voor spullen: 'Be more than buy more' principe. Mooie/nieuwe spullen geven (ons) voornamelijk zorgen en weinig extra geluk.

Reuse:
- Zoveel mogelijk in bulk inkopen waarbij je je eigen tupperware en katoenenzakjes gebruikt.
- Tweedehands spullen inkopen of verkopen/weggeven.

Compost:
- Sinds kort zijn we ook een compost-afvalbak begonnnen. De botanische tuin, om de hoek, gebruikt dit graag op hun composthoop. Dit scheelt echt heel veel afval.
ik heb t wel eens gezien, in geloof ik Den Haag bij de bio winkel, dat mensen hun eigen containers meenamen naar de winkel en daar vulden, etc. Maar doet iemand dit bij de gewone Appie? Zo'n plastic bakje leeggooien in een glazen wekpot ofzo en dan dat bakkie teruggeven?

Ik heb wel sinds kort overal en nergens goede zakken "verstopt", zodat als ik naar de winkel ga iig mijn eigen zak bij me heb.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
NoTimeRemains schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:35:
[...]
Maar doet iemand dit bij de gewone Appie? Zo'n plastic bakje leeggooien in een glazen wekpot ofzo en dan dat bakkie teruggeven?
En hoe zou dat het verminderen van afval tot resultaat hebben? AH gooit dat bakkie dan ook gewoon weg hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Heeft iemand een goede suggesties waar ik voor morgen kumquats vandaan kan halen? Het is nu het seizoen maar ze zijn nergens te vinden :/.

AH online doet het , maar niet voor morgen 1700.
Groenteboer zou moeten bestellen.
Morgen is er markt in den haag (haagse markt) , dat is wellicht een laatste-kans-optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Boudewijn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:00:
Heeft iemand een goede suggesties waar ik voor morgen kumquats vandaan kan halen? Het is nu het seizoen maar ze zijn nergens te vinden :/.

AH online doet het , maar niet voor morgen 1700.
Groenteboer zou moeten bestellen.
Morgen is er markt in den haag (haagse markt) , dat is wellicht een laatste-kans-optie
de grote jongens zoals de Makro, Sligro?

Gewoon ff google:
- http://www.joesshop.nl/
- http://exotenhof.nl/producten

succes

[ Voor 8% gewijzigd door NoTimeRemains op 28-02-2017 15:25 ]

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
barrymossel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:28:
[...]

Was echt prima. Heb gewoon wat kruiden die ik lekker vind bij de varkenslappen en speklappen gegooid (knoflookpoeder, uiengranulaat, gedroogde groene kruiden). Je moet wel écht genoeg vet vlees erin draaien, anders wordt het droog! Liever teveel dan te weinig wat mij betreft.

[...]

Is dat dan te vergelijken met zwarte knoflook na 30 dagen? Of is dat toch wat anders?
Ok, zeer binnenkort ook maar eens proberen. Eerst de slager vragen of hij varkensdarm kan leveren.

Geen idee of het Een vergelijkbare smaak heeft als zwarte knoflook, hetveerste eerste keer dat ik het doe. En voor zover ik weet heb ik het ook nog nooit geproefd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:06:
Een hobby mag inderdaad wat kosten, maar het zou voor mij geen structurele hobby worden. Ik ga namelijk echt niet continu mijn eigen worsten zitten maken, zeker niet als het mij niet zo goed lukt als mijn favoriete winkels (prijswinnaars). Dan is het meer om het eens gedaan te hebben of om eens met een nieuw mengsel te experimenteren, maar het zou incidenteel blijven. Dan vind ik het wel wat zonde van de investeringen. ;)
Garyu schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:21:
De luchtvochtigheid is ook erg belangrijk, daarom is een afgesloten kast zoals een koelkast vaak niet geschikt. Droogkasten beschikken over het algemeen juist over een goede ventilatie. Het kan nog wel eens lonen om op marktplaats te struinen, daar kom je ze nog wel 'voor weinig' tegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
C'est ca. Stiekem toch raar zitten zoeken oid.

Mooie winkel, wel prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
Lekker hoor, vanavond een hamburgertje gemaakt die in m'n receptenboekje gaat staan. Eigengemaakte broodjes, voor de burger ben ik uitgegaan van Spiffs burger met wat fleur de sel vlak voor het bakken. Voor de rest een compote gemaakt van gember, tomaat, uitje, knoflookje, zout en peper. Als garnituur wat geroosterde pijnboompitjes en gesneden venkel.

Ik had er eigenlijk niet veel van verwacht, maar nondeju wat was 'ie lekker <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Eigenlijk is dat op ketjap en sjalot na wat ik in de gehaktbal stop. Ziet er prima uit. Zelgemaakte broodjes lijkt me helemaal +1 , alhoewel ik de venkel niet thuis kan brengen.

Ik ga morgen proefkoken voor mijn kookclub, waarbij het thema dit keer middenoosten is. ik doe wat voorgerechtjes (want mezze) en een spoom.

Nu wilde ik aan de slag gaan met:

Burrata met lavendelolie
Gecarameliseerde venkel met geitenkaas
Worteltjes uit de oven met honing tijm etc.

Lekker simpel, allemaal gejat van een bekende kok. Nu heeft deze kok wel een coole saffraan-vlierbessen-spoom die ik morgen ga proberen, maar ook wat cocktails. Nu hoor ik wat dingen dat je daar de alcohol kunt vervangen door spa en wat meer smaakmakers, maar ik betwijfel of het lekker is.
1 1/4 ounce Velvet Falernum
2 ounces sumac-infused Ketel One vodka (See Editor's Note)
1 3/4 ounce lime juice
1 1/4 ounce pomegranate juice
Garnish: a pinch of sumac
DIRECTIONS
Place all the ingredients in a shaker with some cubed ice.
Shake really hard for 10 to 15 seconds, then double-strain (through a Hawthorne strainer and then a fine-mesh sieve) into two chilled martini glasses.
Serve at once, with a sprinkle of sumac on top.
De velvet falernum is een grappig 10% drankje met gember, suiker en limoen op basis van wat laag-alcoholische rum.

Zo heb ik ook een kumquat martini op het programma staan. Heeft iemand een idee om die alcohol-loos te maken?

offtopic:
En ja echt alles bij 1 chef gejat. Mea culpa, mea maxima culpa. Ik mis alleen de granaatappelpitjes en dukkah nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

This is the Way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Ik ben een aantal dagen in Dubai. 5 sterren hotel en (naar het schijnt) de beste restaurants (op kosten van de zaak gelukkig). I'm in food heaven :D
Gisteren 5 verschillende kimchis geproefd, dus ik heb kunnen vergelijken met mijn thuisfabrikaat. Nu weet ik iig dat het smaakt zoals het hoort :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronster op 02-03-2017 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een tip hoe ik bittere witlof soep niet bitter maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:24:
Iemand een tip hoe ik bittere witlof soep niet bitter maak?
langer verwarmen wellicht, dat helpt vaak met ui en wortel. De flauwe tip is geen witlof anders dan rauw eten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Misha schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:45:
Lekker hoor, vanavond een hamburgertje gemaakt die in m'n receptenboekje gaat staan. Eigengemaakte broodjes, voor de burger ben ik uitgegaan van Spiffs burger met wat fleur de sel vlak voor het bakken. Voor de rest een compote gemaakt van gember, tomaat, uitje, knoflookje, zout en peper. Als garnituur wat geroosterde pijnboompitjes en gesneden venkel.

Ik had er eigenlijk niet veel van verwacht, maar nondeju wat was 'ie lekker <3
Vanavond wederom gemaakt, omdat ik nog een venkelknol over had. Ditmaal de venkel met honing gekarameliseerd en wat venkelzaadjes mee gebakken. Ook wat zongedroogde tomaatjes op de burger gedaan en een beetje romaine sla. Voor de rest het recept aangehouden

Ik hou van deze combi <3 <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Even kort iets sauteren voor je de witlof de soep in doet, hierdoor krijg je meer caramellisatie en wordt de boel wat zoeter.

Die venkel: http://adventuresincookin...nel-bulbs-with-goats.html heb ik deze week gemaakt. bere-lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
franssie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:10:
[...]

langer verwarmen wellicht, dat helpt vaak met ui en wortel. De flauwe tip is geen witlof anders dan rauw eten :+
Juist niet langer verwarmen volgens mij. Bitters komen vrij bij verhitting. Volgens mij zit het bitterste deel in het compacte stronkje. Als je dat weglaat scheelt het al. Je kunt ook nog experimenteren met melk of room of met citroen en honing.
Pagina: 1 ... 16 ... 113 Laatste