It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Mijn portie in de AH-bakjes van afgelopen jaar, de bordjes voor de kids + oppas in de koelkast
Iedereen happy ( oppas kan $NULL$ koken )
Verwijderd
Rijst uit de rijstkoker kan altijd prima in de vriezer.
Ik ben kampioen invriezen, smaakt altijd alsof ik het vers maak.
Na koken nacht in koelkast, dag erop luchtdicht invriezen. Ontdooien op aanrecht en als het redelijk ontdooit is in de koelkast totdat het helemaal ontdooit is.
Ik heb nu bijvoorbeeld 20 kilo vlees erin, allemaal bereid, van kippenbouten tot biefstuk.
Verder heb ik zeker 80 maaltijden voor 4 personen op voorraad, kilo's zuurvlees door jullie verhalen, 5 soorten stoofpotten.
De diepvries moet alleen niet kapot gaan

Wij eten maandag, dinsdag en donderdag uit de vriezer ivm werk en danslessen. Rest van de week niet. Of er moet iemand ziek zijn. Ik kook graag soms een hele dag diverse dingen, ontspannende hobby. Gewoon 6 diverse gerechten op een luie dag, heerlijk.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2016 08:43 ]
Voor het 'gezonde' kun je het ontdooien beter omdraaien ( volgens het voedingsburo dan )Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:38:
. Ontdooien op aanrecht en als het redelijk ontdooit is in de koelkast totdat het helemaal ontdooit is.
Ik kook graag soms een hele dag diverse dingen, ontspannende hobby. Gewoon 6 diverse gerechten op een luie dag, heerlijk.
Dus eerst koelkast, dan pas aanrecht.
* FreshMaker heeft zo'n gietijzeren pan, en gooi mijn te ontdooien vlees daarop
Gaat supersnel door de verspreiding in het metaal, maar evengoed niet de correcte manier ...
Evenals koken, same here, gewoon een dag aan het snijden, schaven en koken, heerlijk.
Met oudjaar ga ik een picanha sous vide bereiden.
Dit recept spreekt me wel aan, maar aan de comments te zien is er nogal wat onenigheid over de bereidingstijd.
Iemand hier ervaring mee?
Hij heeft het over 2 uur, maar in de reacties schrijven ze dat het niet lang genoeg zou zijn.
In dit topic vind ik alleen deze post waar het 4 uur op 54 graden is bereid.
Denk dat ik dat maar ga doen en vervolgens af maak in een pan.
Zoals eerder gezegd, Bami en Pasta zijn vaak klef uit de vriezer, dat ligt niet zozeer aan het invriezen maar meer dat de pasta lang blootgesteld wordt aan de saus voor het invriezen en tijdens het ontdooiengeldermalsen schreef op woensdag 28 december 2016 @ 02:24:
zouden jullie mij kunnen helpen?
ik werk veel avonddiensten, op het werk hebben we alleen een magnetron.
nu maak ik soms wat klaar en vries ik het in maar het smaakt gewoon niet.
weten jullie goede gerechten om in te vriezen heb een voorkeur voor nasi, bami en pasta.
Pastasaus kan je prima invriezen en verse pasta in in no-time gaar. Dus kan je niet verse pasta kopen en dit overgieten met water uit de waterkoker.
www.casarodriguillo.com
Wanneer ik eens bij een Rodizio ben vraag ik ook altijd om zwartgeblakerd vlees van buiten, en dan ook echt het dunste plakje
[ Voor 3% gewijzigd door Die Bruine op 28-12-2016 12:34 ]
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
We eten bij vrienden, dus ik neem mijn Anova mee. Even kijken of ze een fatsoenlijke grill in de oven hebben (ze hebben 2 kleinere Miele inbouw oventjes), anders in de pan of op hun gas bbq, misschien toch nog beter dan in een pan.
Niet bepaald technische hoogstandjes, maar wel vrij simpel en altijd lekker. Plus het gaat om 13 personen, dus a-me-hoela dat ik voor 13 man culinair ga beesten.
Gelatine in koud/lauw water weken, 350ml water koken, 125 gram jello aanvullen met 350ml kokend water zodat het gaat smelten. Daarna de inmiddels zachte gelatine mengen met de "gesmolten en verdunde jello, eetlepel suiker erbij en de vodka en fruit naar smaak. Limoen/citroen doormidden snijden en uithollen (ik gebruik zo een theelepel/koffielepel met gekartelde rand, geen idee hoe dat heet, werkt wel goed). Daar de mix in gieten, koelkast of vriezer in en een half uur tot uur later kan je ze door midden snijden. Dat recept komt volgens mij uit de tijd dat jello is uitgevonden
Maar, onlangs zag ik een programma op de BBC van ik weet niet hoe ze heet. Zij deed het zonder suiker en met Limoncello. Verder in principe zelfde recept. Alleen wat simpeler en sneller.
De jello laten smelten in heet water, Limoncello erbij, gelatine erbij roeren en klaar. Dat was het. Dat was in een verhouding van 135gram jello, 150ml Limoncello, de gelatine en aanvullen tot je 500ml hebt. Scheelt toch een paar minuten en uitkiezen van fruit ( en het pureren daarvan).
In plaats van verse citroensap met vodka gebruik ik nu dus Limoncello.
In plaats van verse rode vruchten gebruik ik nu Passoa in combinatie met limoenen. Aardbei werkt wel apart als je een mini-meloen na maakt
Ow en de jello, die neem ik in de smaak van de likeur of fruit die ik heb gekozen. Ik heb daar twee keer mee gexperimenteerd en dat was mij niet bevallen. Maar als jij een briljante combo hebt, dan lees ik dat graag.
Laatste tip, dit is gebaseerd op of 40% vodka of 20% likeur. Vandaar het verschil in hoeveelheid vodka (suiker zorgt ervoor dat het zoeter wordt, maar ook beter stolt) en likeur. Altavista, ja altavista ja, heeft mij ooit dit geleerd:
390 ml of ~20% alcohol with 90 ml water
300 ml ~45% alcohol with 180 ml water
180 ml ~90% alcohol with 300 ml water
Dat was voor een recept met jello-poeder. Maar het helpt mij wel met raden hoe de verhouding met alcohol moet zijn voor dit recept.
Zit zelf aan fazant te denken, heb nog een paar karkassen liggen in de vriezer. Mooi vleesch en een mooie bouillon.
Edit: is Jello gewoon gekleurde gelatine?
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 28-12-2016 19:00 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Boudewijn schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:58:
Waar haal je die Jello? Lijkt me ook wel leuk om eens mee te experimenteren. Ik ga met oud en nieuw niets geks doen ,maar in januari wat kroketten maken met het boek van Johannes van Dam in de hand.
Zit zelf aan fazant te denken, heb nog een paar karkassen liggen in de vriezer. Mooi vleesch en een mooie bouillon.
Edit: is Jello gewoon gekleurde gelatine?
Kan ook met Agar Agar. http://www.glueandglitter...shots-starring-agar-agar/ Heb ik zelf laatst nog een hele zooi van gekocht, omdat ik zo graag wilde "moleculair koken". Heb met al die poeders nog vrij weinig gedaan tot nu toe. Behalve dan wat "kaviaar" gemaakt.franssie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:21:
Daar lijkt het wel op, ik eet geen gelatine dus ik ben geen expert http://www.kraftrecipes.c...kid-friendly-recipes.aspx
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
oei, heerlijk man. je hebt vast wel over, en ik heb nog wat ruimte in mijn maagbarrymossel schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:52:
[afbeelding]
Krabben
Vanavond krabbenpoten en een Wagyu tournedous klaargemaakt met de Anova. Vooraf een coquille met kaas en een garnaal.
Momenteel ligt er nog een 2,5 kilo procureur in de Anova voor pulled pork. Die Anova is bij mij zijn geld al dik waard gebleken
www.casarodriguillo.com
https://www.kookwinkel.nl...aviaarmaker200mlzwart.asp
Is dit nou gewoon een heel dure druppelaar? Je stopt er algin in en je voedingsmiddel en je hangt het boven een calciumbad. Net als wel meer dingen ziet dit er heel erg duur uit voor heel weinig leuks.
Twijfel ook over een startsetje, nadeel is dat je 75E aan grondstoffen kwijt bent die je lang niet opgebruikt en echt heel strak vochtvrij op moet bergen... iemand aanraders?

Dus toen dacht ik, Dr Oetker heeft vast nog wel van die mixjes. En ja hoor, maar 1 smaak, aardbei (AH/Plus/COOP/DvdB). Die heb ik dus niet genomen. Ik ben inderdaad maar over gegaan op agar-agar. Dat wil ik al heel lang proberen, dus waarom niet nu. Heb ik ook geen gedoe met mensen die of geen rund of geen varken of uberhaupt geen dierproducten willen. En dat zou ik natuurlijk wel met gelatine hebben. Vervelende is nu wel dat ik moet gaan gokken hoeveel alcohol/smaakstof/kleurstof (naturel/kunstmatig) ik erin kan en moet verwerken zodat het er nog goed uit ziet, goed smaakt en uiteraard stolt. Agar-agar kun je overigens bij de Makro en ik vermoed wel elke toko kopen.
Vrijdagmiddag ergens zal ik verslag uitbrengen van mijn pogingen Agar-Agar shots
P.S. Die puddingmix van Dr. Oetker bevat volgens de ingrediënten geen gelatine.
Het resultaat van 2,5 uur @ 60 graden. Ziet er wel goed uit zo, voor een paar van mijn gasten.
[ Voor 12% gewijzigd door Die Bruine op 28-12-2016 22:18 ]
Gelijk ook maar een sous vide containertje gefabriekt

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
De wifi of bt versie? Wat voor haken zitten er aan de bak? Hoe heb je die gemaakt?Wok schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:00:
Hier is de Anova ook binnen
[afbeelding]
WiFi-versiechrissis schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:08:
[...]
De wifi of bt versie? Wat voor haken zitten er aan de bak? Hoe heb je die gemaakt?
Bak komt van Ikea. Haken met rubber lussen komen van de Gamma. Heb onder het deksel een tochtstrip geplakt en met de haken en lussen kan ik het deksel nu mooi strak klemmen. Haken steken gewoon onder de rand van de bak; heb dus niks hoeven boren o.i.d.
Ik zal wel weer de kok zijn, mn broertje kan ook aardig met een mes overweg dus ik sta er niet alleen voor en het zou een menu voor 5-6 man zijn.
Kerst hebben we heel eenvoudig gehouden, ik had ook geen zin daar uren aan te besteden.
Vooraf:
- Rundscarpaccio (altijd lekker)
- met wat Rucola, olijfolie, balsimicoazijn
- Kerstomaatjes en vers geraspte parmezaan (dus niet uit een zakje)
- Scampi Diabolique met pasta.
- Stevig afgekruide roomsaus (knoflook, ui, ketchup, witte wijn, wat groentes etc)
- Wat in laten koken en de garnalen apart gebakken en toegevoegd zodat die niet in rubber veranderen.
- Afgewerkt met verse chili en dragon en beetje curry poeder.
- Dan wat tagiatelle erbij en weer apart parmezaan met een rasp.
Zelf zit ik voor oudjaar te denken aan wat spaanse tapas, op zich eenvoudig maar als je 6-7 verschillende tapa's wil maken is het gecombineerd wel een hoop werk en afwas.
Mijn alternatief is een boef de bourgogne. Maar ook een goede vers gemaakte hamburger schuw ik niet.
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Prima voor te bereiden zodat je op de avond wat meer rust hebt.
Stokbrood, worst, ham, gehaktballetjes in saus, varkenshaasjes aan spies, gambas aan spies, kaasjes/dipjes. Desnoods aanvullen met wat groenten/sla/olijven.
Is niet heel veel werk. Is heel lekker. Ziet leuk uit, en kan prima blijven staan om te gehele avond van te snoepen.
Een lokale Turkse supermarkt ontdekt die goedkoop vlees heeft, voor 9,95 de kilo een 400 gramm 5,5 dik stuk entrecote gekocht, en nog een ander stuk van 250 gram. Wat grof gesneden zo te zien, en toen ik thuis kwam viel me ook op dat onder het (dunne) vetrandje een flinke zeem/pees liep.
Voor het geld verwachte ik al geen sterren-restaurant-stuk-waardig vlees, maar welk gedeelte van het rund kan dit geweest zijn? Vorm kwam wel redelijk in de buurt van een entrecote, maar met al de stugge zeem/pees was het wel even werken. Structuur was ook stevig.
American Express vraagbaak
Valt haast in de categorie "kalkoen aanbieden/verkopen als lamsvlees".
Voor rundvlees kan je beter niet naar de gemiddelde Turk gaan is mijn ervaring, voor lamsvlees daarentegen. Ik denk overigens dat je gewoon Entrecote hebt gekregen maar aan het eind van het stuk waar hij over gaat in Ribeye, daar loopt de vet kap het vlees in. Daarnaast vind ik de prijs niet bepaald laag te noemen eigenlijk.Stinger_Ventura schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:25:
Gisteren voor het eerste de Avona gebruikt. Zo te zien was mijn Ikea Fantast thermometer heel nauwkeurig toen die een 4 graden te veel melden op de Lidl Silvercrest Sous-Vide.
Een lokale Turkse supermarkt ontdekt die goedkoop vlees heeft, voor 9,95 de kilo een 400 gramm 5,5 dik stuk entrecote gekocht, en nog een ander stuk van 250 gram. Wat grof gesneden zo te zien, en toen ik thuis kwam viel me ook op dat onder het (dunne) vetrandje een flinke zeem/pees liep.
Voor het geld verwachte ik al geen sterren-restaurant-stuk-waardig vlees, maar welk gedeelte van het rund kan dit geweest zijn? Vorm kwam wel redelijk in de buurt van een entrecote, maar met al de stugge zeem/pees was het wel even werken. Structuur was ook stevig.
EUR10,= de kilo is voor entrecot / ribeye wel een aardige prijs lijkt me? Maar ja, de AH vraagt hier EUR43,= de kilo voor bavette ... modevlees (lekker maar dat is het niet waard).Malt007 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:45:
[...]
<>Daarnaast vind ik de prijs niet bepaald laag te noemen eigenlijk.
Ik ben benieuwd waarom de Anova sous-vide regelaar hier zo populair is, wij verkopen als instapmodel bijvoorbeeld de Wartmann 1506 met een setje isolatieballen erg veel. Deze heeft veel meer vermogen of vind je de bluetooth / wifi functionaliteit zo belangrijk?Stinger_Ventura schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:11:
Lidl Silvercrest Sous-vide gaat retour, en toch gekozen voor de Anova die nu 119,- kost.
Afgelopen week toch 3x wat sous-vide gemaakt. Eendeborst, Entrecote en biefstuk. Het is wat meer voorbereiding, maar het gemak van een perfecte garing is wel heel fijn
Hoe doen jullie groenten sous-vide? En ik las ook ergens dat je eten sous-vide kan klaarmaken, vervolgens snel in ijswater doen en dan later weer opwarmen. Maar hoe warm je het dan op?
Ah verkeerd gelezen, dacht 10 euro voor 400 gram, dan is het wel een nette prijs inderdaad. Maar liever meer betalen voor een kleiner stukje goed vlees denk ik dan meestal maar.franssie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:55:
[...]
EUR10,= de kilo is voor entrecot / ribeye wel een aardige prijs lijkt me? Maar ja, de AH vraagt hier EUR43,= de kilo voor bavette ... modevlees (lekker maar dat is het niet waard).
2 uur is erg kort voor zo'n dik stuk vlees, liever iets langer dan korter met sous-vide. Mijn Braziliaanse vrienden zullen deze man voor gek verklaren, bijna al het vet wegsnijden van de picanha...Maverick! schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:27:
@Tweakers-Sous-Vide-Clubje
Met oudjaar ga ik een picanha sous vide bereiden.
Dit recept spreekt me wel aan, maar aan de comments te zien is er nogal wat onenigheid over de bereidingstijd.
Iemand hier ervaring mee?
Hij heeft het over 2 uur, maar in de reacties schrijven ze dat het niet lang genoeg zou zijn.
In dit topic vind ik alleen deze post waar het 4 uur op 54 graden is bereid.
Denk dat ik dat maar ga doen en vervolgens af maak in een pan.
Als ik picanha sous-vide bereid dan brand ik hem altijd af met een (creme brulee) brander, zo krijg je ook het vetlaagje mooi.
Was idd niet van plan om het vet eraf te snijdengijoy schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:13:
[...]
2 uur is erg kort voor zo'n dik stuk vlees, liever iets langer dan korter met sous-vide. Mijn Braziliaanse vrienden zullen deze man voor gek verklaren, bijna al het vet wegsnijden van de picanha...
Als ik picanha sous-vide bereid dan brand ik hem altijd af met een (creme brulee) brander, zo krijg je ook het vetlaagje mooi.
Picanha is vandaag binnengekomen en kan niet wachten om hem te bereiden.
Mijn picanha ontmaagding...

Dat brandertje is zo'n gek idee nog niet
Thanks!
Ik heb er vaak over nagedacht, maar voorlopig nog even te duur.
Wellicht als we gaan verhuizen en er een grotere/nieuwe keuken komt.
Ik ga zelf ook voor het eerst picanha maken a la sous vide, via dit recept.Maverick! schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:49:
[...]
Was idd niet van plan om het vet eraf te snijden
Picanha is vandaag binnengekomen en kan niet wachten om hem te bereiden.
Mijn picanha ontmaagding...![]()
Dat brandertje is zo'n gek idee nog niet
Thanks!
http://oliviersbutchery.c...azilian-picanha-rump-cap/
Ik vond 120 euro al teveel in eerste instantie. Dus de 150 euro (laagste prijs die ik zo 1-2-3 zie) voor de Wartmann vind ik sowieso teveel. Geen idee waarom ik meer vermogen zou moeten hebben, dus voor mij is de Wartmann nooit een alternatief geweest.gijoy schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:55:
[...]
Ik ben benieuwd waarom de Anova sous-vide regelaar hier zo populair is, wij verkopen als instapmodel bijvoorbeeld de Wartmann 1506 met een setje isolatieballen erg veel. Deze heeft veel meer vermogen of vind je de bluetooth / wifi functionaliteit zo belangrijk?
Daarnaast doet Anova gewoon aan goede marketing (retargeting, om de zoveel tijd fikse kortingen, etc.). De Wartmann heb ik misschien een keer voorbij zien komen, maar de Anova kom je overal tegen. En vrijwel overal goede ervaringen. En dat laatste vind ik (i.c.m. de prijs) belangrijker dan "veel meer vermogen".
Na de Erdogan-Entrecote van gisteren, vandaag de (varkens-) karbonade geprobeerd, helaas zonder succes.mutsje schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:11:
[...]
Begin met iets eenvoudigs, karbonade's in een vacuüm zakje en dan uurtje op 53 graden, even aanbakken aan beide kanten en smullen maar.
De skeptischem begon al toen ik thuis kwam met de Lidl exemplaren. De vriendin vond dit stuk vlees maar niets omdat het altijd taai en stug uit de pan kwam.
Als een Magic Mike probeerde ik haar te overtuigen dat de Anova een Tarzan in de keuken is die ons tot een culinair hoogtepunt zou brengen ( of was het Amazing Mike?).
Na 60 minuten voorspel op 62 graden, heb ik de koteletjes kort in een met olijf olie en boter gevulde pan afgeblaft. Het viel me al op dat tijdens het uit de zak halen, dat er veel voorvocht was. Daarom nog even 5 minuten getemporiseerd.
Op het bord was het een anti-climax. Ze waren stug, zoals altijd
Wat had ik anders kunnen doen? Meerdere recept online gaven aan dat het 60 graden voor medium rare is en 66 voor medium.
btw: Trek je het vlees vacuüm of doe je het in zo'n zipzakje. als er teveel lucht bij komt kook je het in feite.
[ Voor 6% gewijzigd door mutsje op 29-12-2016 21:08 ]

Eerste poging met de Anova
boerenjongen en boerenmeisjes, hangop en kletskopjes.
www.casarodriguillo.com
Ze hebben 2 minuten uit het bad gelegen voordat ze drooggedept de pan in gingen.mutsje schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:07:
Sowieso gelijk droog deppen en dan gelijk de pan in. Niet nog 5 minuten laten na garen. Ik maak karbonade's die trek ik met marinade compleet vacuüm en die gaan ruim 2 uur op 55 graden de bak in. Hierna worden ze met vocht en al zo een bloedhete pan in geschoven. Heel kort even aan beide kanten en dan gelijk bord op. Laatst zalm moten van de lidl gedaan. 25 minuten op 55 graden en dat was 5 minuten te lang want het viel uit elkaar. Toch even de pan in die loei heet was en daarna opgediend. Kreeg ondanks dat het een berg zalm op elkaar was complimenten. (was sort of buffet wat we hadden met kerstdag). Dus zet de temperatuur eens lager en de tijd korter of langer weet dat niet precies. Kunnen vast anderen ook antwoord op geven. De lijst van Anova zelf volg ik absoluut niet want die gebruiken meestal dikke lappen vlees
btw: Trek je het vlees vacuüm of doe je het in zo'n zipzakje. als er teveel lucht bij komt kook je het in feite.
1 van de 2 recepten kwam inderdaad uit serious beats/Anova app. Wou iets hoger zitten qua temp om bacterie te doden.
Heb de zip-lock techniek gebruikt! kan best zijn dat er iets van lucht in zat, omdat ik het snel in het waterbad zelf heb gedaan.

Kippetje gekruid met peper, laos en gember. Vacuüm getrokken en een uurtje op 64 graden sous vide. Vervolgens even kort aangezet in boter en olie (ca. 30 sec. per kant).
Yum!
Ziet er netjes uit! Heb ook naar die bakken staan kijken in de Ikea. Maak me bij dit soort constructies altijd alleen een beetje ongerust om dat alle damp er uitkomt precies onder de unit. Komt er veel damp door de uitsparing of valt dat mee?Wok schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:23:
[afbeelding]
Eerste poging met de AnovaKipfiletje erin gekieperd... ben benieuwd
Warmteverlies zal daardoor minimaal zijn, als het al aanwezig is.
Aangezien ik vandaag naar de Ikea moest, heb ik je idee gejatWok schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:00:
De diameter van de Sansaire wordt kleiner naar de bovenkant toe, dus moet nog iets verzinnen voor het de ruimte die ik er nu omheen heb.
Wat heb je om de Anova heen zitten bij het gat?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Je bedoelt i.v.m. vocht op de unit en kortsluiting ofzo? Van de week 24 uur de Anova aan gehad en toen afgedekt met alu-folie. Enige uitsparing was toevallig bij de unit (eerste paar uur) - was slordig geweest en liet het niet goed genoeg aansluiten daar. Kwam een heel klein streepje vocht op het zwarte stuk te staan. Niks om je volgens mij zorgen over te maken. En anders kun je ook een rubberring ofzo gebruiken.gijoy schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:55:
[...]
Ziet er netjes uit! Heb ook naar die bakken staan kijken in de Ikea. Maak me bij dit soort constructies altijd alleen een beetje ongerust om dat alle damp er uitkomt precies onder de unit. Komt er veel damp door de uitsparing of valt dat mee?
In mijn geval komt er vrijwel geen damp uit. Heb er dan ook voor gezorgd dat de Anova strak in de uitsparing zit. Zie ook hieronder...gijoy schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:55:
[...]
Ziet er netjes uit! Heb ook naar die bakken staan kijken in de Ikea. Maak me bij dit soort constructies altijd alleen een beetje ongerust om dat alle damp er uitkomt precies onder de unit. Komt er veel damp door de uitsparing of valt dat mee?
Ik heb er momenteel een tochtstrip omheen zitten (geplakt in de uitsparing), maar ik moet hier nog een nettere/duurzamere oplossing voor bedenken.GermanPivo schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:51:
[...]
Aangezien ik vandaag naar de Ikea moest, heb ik je idee gejatIk heb al een lange tijd een Sansaire (is trouwens 3.5 cm (!) groter in diameter dan de Anova), maar maakt voor het principe natuurlijk niet uit.
De diameter van de Sansaire wordt kleiner naar de bovenkant toe, dus moet nog iets verzinnen voor het de ruimte die ik er nu omheen heb.
Wat heb je om de Anova heen zitten bij het gat?

Eerste laag net iets te dik gedaan (donkerder in het midden) maar verder lijkt met prima. Testen komt later wel
Stappen die ik heb gevolgd:
- Bijenwas afschrobben met heet water, Dreft en een afwasborstel en schuursponsje
- 15 min water koken met aardappelschillen. Het water wordt zwart
- Nogmaals schrobben
- Schuren met korrel 600, waarom dat: Het leek mij dat schuren het contactoppervlak vergroot (net als bij verf) en de polymeriseerde laag beter hecht
- Nogmaals schrobben
- Pan op het vuur, drupje lijnzaadolie (te koop bij de supermarkt, ongekookt. Op deze stond dat hij voor koude gerechten is) erin en uitsmeren met een stukje keukenpapier. Wachten tot het is uitgerookt en dan herhalen. Ik heb het 16x gedaan.
Ik kwam tot de volgende conclusies:
- Lijnzaadolie niet direct in de pan gooien. Lijnzaad olie in een schaaltje doen, papier erin deppen en dan in de pan wrijven. Je wil geen druppels of zelfs smeer-sporen zien in de pan. Hij moet egaal glimmen. Zeer weinig olie nodig dus.
- Pan temperatuur 200-270 graden is prima (ik heb een laser thermometer)
- Als een laag voor het grootste deel is uitgerookt, kantel de pan zo'n 45 graden zodat het bevestigingspunt van het handvat op de pit komt. De pan wordt aanzienlijk minder heet op dit punt omdat het handvat blijkbaar als behoorlijk effectief koelblok functioneert. Als je dit deel niet extra verwarmd wordt de olie hier niet heet genoeg en krijg je een lichtere, bobbelige laag.
- Uitgerookte lijnzaadolie heeft een aparte geur dus zorg voor goede afzuiging en ventilatie.
[ Voor 77% gewijzigd door leecher op 30-12-2016 23:58 ]
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Ik had ook een stuk op 56° bereid 5 uur lang. Dat was gewoon echt rose. Helaas geen foto van gemaakt.

Succes!
Debuyerpan: Netjes en strak gedaan, ben daar wel een beetje jaloers op.
Heb mijn debuyer pan laatst eens met een krabbertje onder handen genomen, met name bij het handvat waren druppeltjes/blaasjes ontstaan. Nu brandt hij weer beetje bij beetje in om de krassen/schuurvlekjes die ik heb gemaakt weg te krijgen. DIt doe ik wel gewoon in dagelijks gebruik.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 31-12-2016 11:58 ]
De beefwellington wil ik met ossenhaas(van de slager) maken met een vulling. Maar het is gebruikelijk om champignon vulling te maken maar ben geen fan van champignons. Iemand een idee om het ergens anders mee te vullen?
Iemand verder nog ideeën?
Misschien nog een simpel tiramisu dessert erbij. Gewoon geklopte mascarpone met vers fruit en lange vingers in koffie.
[ Voor 25% gewijzigd door assn op 31-12-2016 12:35 ]

Toch maar even op 60 graden gezet, na het zien van de plaatjes van Die Bruine.
Wil het niet te rauw hebben.
Twee plakjes roomboter en tweetal knoflooktenen bij gedaan.
Gaat er in totaal 8 uur in.
[ Voor 59% gewijzigd door DeadKnight op 31-12-2016 12:47 ]

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Lamsrack stond al een tijdje op het lijstje om nog eens sous vide te bereiden. Na de kerstdagen wat in prijs gedaald, dus maar wat gehaald. In de zak gedaan met kruidenboter en peperkorrels.

Het resultaat na 4 uur op 56 graden was zeer goed te doen

Verwijderd
Ik had een excel lijst gemaakt. Nadeel is dat je die niet fijn actueel kan houden zonder hem steeds opnieuw te printen. Iemand daar een tip voor?
In Sheets staat dan hoe het moet (staat nog weinig in
Wij werken nog analoog in de vriezer
Dat kan makkelijk in een gedeelde Sheets worden bijgehouden. Ik werk voor gedeelde documenten overigens gewoon vanuit Google Drive in plaats avn al die losse apps.
Ik zal hem even samenvatten: pak een koelbox en boor er een gat in van 2 3/8". Wat een onnozele guide zegmutsje schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:42:
Een mooie DIY van anova zelf. Van een koelbox een bak maken voor je anovaKlik mij
Wel even oppassen dat de koelbox niet te groot is. Volgens de specs van de Anova (800W) kun je volgens mij max. 15-19 liter op temperatuur houden.Aikon schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:17:
[...]
Ik zal hem even samenvatten: pak een koelbox en boor er een gat in van 2 3/8". Wat een onnozele guide zegWil het zelf ook nog wel gaan doen overigens maar dan met een dompelaar en een eigen circuitje. Ben nu redelijk beperkt in formaat.
Denk dat je juist door het isolerende materiaal van een koelbox je op deze manier iets meer water op temperatuur kunt houden.barrymossel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:20:
[...]
Wel even oppassen dat de koelbox niet te groot is. Volgens de specs van de Anova (800W) kun je volgens mij max. 15-19 liter op temperatuur houden.
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Verwijderd
Ik heb office 365, maar het nadeel daarvan vind ik dat het digitaal is en eigenlijk wil ik een offline toepassing. Ik denk dat ik zelf magneten ga maken met een foto van het vlees of product erop. Ik zal eens bij een chinse website magneetjes bestellen en dan maak ik een foto, print die in klein formaat, plastificeren en op de magneet plakken.Die Bruine schreef op maandag 2 januari 2017 @ 05:51:
Ik heb twee Google keep lijsten en een Sheets lijst die ik thuis deel. In de eerste Keep lijst staan alle boodschappen. Is er iets op, of heb je er trek in, dan moet het op die lijst. In de tweede staan de gerechten die wij thuis klaarmaken, zodat je kan bedenken wat er moet worden gekookt.
In Sheets staat dan hoe het moet (staat nog weinig in). Daar zou je dan ook de vriezergerechten in kunnen bijhouden.
Ik vind de boodschappenlijst wel een goed idee, ik kan dan ook mooi met one note afvinken in de supermarkt wat ik gekocht heb. Even zien hoe ik dat goed doe, maar daar kom ik wel uit.
Tot die tijd plak ik denk ik voor nu een A4'tje op de koelkast waarop ik schrijf wat in welke la zit en dan kan ik doorstrepen. Toevoegen doe ik de komende twee maand toch niet gezien de inhoud van de diepvries op dit moment.
Misschien onderscheid maken per lade? En dan niet alle vlees in het ene deel van de vriezer en alle maaltijden in het andere, maar een onderscheid die iets meer gebaseerd is op het daadwerkelijke gebruik (want doorgaans zijn maaltijden wel simpel te onderscheiden van vlees)... Dus bv alles met gevogelte in één la ofzo (etc). En dan per la die lijst bijhouden (waarbij natuurlijk opgemerkt moet worden dan maaltijden doorgaans minder snel bijgevuld worden en dus met de hand gedaan kunnen worden, en voor de bulk-vlees-operaties een nieuwe lijst geprint kan worden
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Als je zelf iets gaat bouwen adviseer ik ipv een dompelaar van 2kW een rijstkoker te gebruiken, dan heb je meteen een bak, een weggewerkt verwarmingselement (dus geen vrees voor gesmolten zakjes) en ingebouwde veiligheidsvoorzieningen.Aikon schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:17:
[...]
Ik zal hem even samenvatten: pak een koelbox en boor er een gat in van 2 3/8". Wat een onnozele guide zegWil het zelf ook nog wel gaan doen overigens maar dan met een dompelaar en een eigen circuitje. Ben nu redelijk beperkt in formaat.
www.casarodriguillo.com
www.casarodriguillo.com
Deze doet 5 liter: https://www.bol.com/nl/p/...0000053799895&itm_role=inAikon schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:06:
Tnx, ik gebruik nu een frituur maar die is, net als een rijstkoker, te klein.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
Eigenlijk moet ik iets gaan bouwen met een oude tablet, maar ik krijg de kabel niet echt netjes weggewerkt zonder te gaan frezen in de deur van de vriezer en ik weet niet precies wat in die deur zit. Wel cool als ik een lcd kleurenscherm met android in de koelkast deur heb zitten, maar laat ik eerst maar de rest van de klussen in huis doen voordat ik ruzie krijg met mijn vrouw als ik zo'n projectje oppaknaitsoezn schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:46:
Alles wat je offline wilt hebben zul je toch echt offline moeten beheren.... pen en papier zijn dan wel de meest beproefde technieken.
Wat isolatie en lucht.
Tenzij je een schermpje in je deur/deksel hebt zitten, dan loopt er ook een kabeltje door.
Maar als je gewoon voorzichtig minimaal de buitenste plaat doorsnijdt/dremelt, dan kan er weinig gebeuren.
Weet iemand een plek rond den haag waar het kan? Amazing oriental kennelijk niet, haagse markt wellicht maar geen idee waar...
Lange Beestenmarkt 109 - 2512 ED Den Haag Tel. +31 (0)70 345 22 73 - info@vankleef.eu - www.vankleef.eu
6E/ons zoals hier http://www.the-art-of-tea-herbs-spices.nl/product/kinabast/ vind ik dan wel weer prijzig... buiten dat zie ik sowieso weinig online verkoop van het spul (het mag geen poeder zijn).
Grmbl heb ik weer
Boudewijn schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:00:
Heb Jacob Hooy ook al aangeschreven
Ha Hobbykok, dank voor het meekijkenBoudewijn schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:00:
(het mag geen poeder zijn).
Had ik dus ook al gevonden, heb ze aangeschreven of het geen gemalen spul is
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 03-01-2017 21:46 ]

Verwijderd
Ah, had ik gemist. Gemalen is het duurder volgens mij, we lezen vast wel de uitkomst. ben benieuwd.Boudewijn schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:46:
[...]
[...]
Ha Hobbykok, dank voor het meekijken.
Had ik dus ook al gevonden, heb ze aangeschreven of het geen gemalen spul is.
Ik laat het weten als Jacob Hooy heeft gereageerd.

Leuk, ik ga van het weekend met het tonic-recept uit "Zuur" bezig. Iemand nog tips?

Deze alleen dan met geroosterde pijnpoompitten.
En aardappelen uit de over met cajunkruiden, knoflook, rode ui en sugar snaps.
Even een doekje over de rand heen zou genoeg zijn denk ik qua opmaakbarrymossel schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:16:
Niet heel mooi opgemaakt, maar was ook geen speciaal "etentje". Was overigens heerlijk:
[afbeelding]
Deze alleen dan met geroosterde pijnpoompitten.
En aardappelen uit de over met cajunkruiden, knoflook, rode ui en sugar snaps.
![]()
![]()
![]()
![]()
Verwijderd
Sommige afbakbroodjes van de ah komen in de buurt. Maar die hebben geen stokbroodvorm. Delifrance panini's is qau vorm wat in de buurt komt. Of driehoeksbroodejes of het midden uit een turks brood.Malt007 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:22:
Ga morgen wat cheesesteak sandwiches maken dus wat goede ribeyes uit de vriezer gehaald. Nu nog op zoek naar het goede brood en kaas. Normaal gebruik ik stokbrood of ciabatta met belegen kaas (of wat er in huis is), maar nu wil een originele maken. Ik zoek dus een soort zacht stokbrood, zoiets als je bij de subway krijgt zegmaar. Qua kaas eigenlijk geen idee, ben wel gecharmeerd van echte cheddar maar dat is ook niet origineel. Iemand enig idee wat ik zoek en waar ik t kan krijgen?
Alternatief is zelf maken. Je komt veel tegen met de zoekterm create your own subway bread. Dat komt het dichts in de buurt. Als je zelf stokbrood maakt kom je ook in de buurt. Amerikaanse kaas is overal wel te koop in kaaswinkels.
Deze heb ik gemaakt een keer voor hetzelfde idee: https://www.okokorecepten...od/amerikaans-blt-broodje
Dat brood had ik bij een ah xl gevonden.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2017 09:34 ]
Waarom die bagger Amerikaanse kaas (die eigenlijk niet zoveel met kaas te maken heeft)? Er zit nauwelijks smaak aan... De enige "kwaliteit" is eigenlijk dat het smelt als een dolle. Neem dan een echte Cheddar.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:24:
[...]
Sommige afbakbroodjes van de ah komen in de buurt. Maar die hebben geen stokbroodvorm. Delifrance panini's is qau vorm wat in de buurt komt. Of driehoeksbroodejes of het midden uit een turks brood.
Alternatief is zelf maken. Je komt veel tegen met de zoekterm create your own subway bread. Dat komt het dichts in de buurt. Als je zelf stokbrood maakt kom je ook in de buurt. Amerikaanse kaas is overal wel te koop in kaaswinkels.
Deze heb ik gemaakt een keer voor hetzelfde idee: https://www.okokorecepten...od/amerikaans-blt-broodje

Vooral m'n stokbroodje was bizar goed gelukt. Van de tomatensoep heb ik helaas geen foto'tje geschoten, maar die zag er ook heerlijk beeldig en romig uit

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Ik vraag me af hoe jullie je kruiden opbergen en ordenen? Dan doel ik op de gedroogde en lang houdbare spullen.
Ik heb inmiddels een flinke collectie droge kruiden verzamend in diverse potjes, zakjes etc. Vooral de oosterse kruiden zijn nu half opengescheurde plastic zakjes van de lokale indier hier en zijn vaak ook dingen die je niet elke dag gebruikt.
Dingen zoals currypoeder, kurkuma, garam masala, verschillende soorten paprikapoeder, chili vlokken, chili poeder etc en allerlei anere poedervormige kruiden. Ook niet strooibare varienten zoals kardemon, kaneelstokjes, gedroogde chilipeperjes, laurierblaadjes, peperkorrels.
Voor het zout heb ik altijd aan bakje grof zeezout staan waarmee ik gewoon strooi, daarnaast een pepermolen. Voor al de rest zou ik een soort uniforme oplossing willen vinden.
We kennen allemaal die kline glazen potjes waarin je in de supermarkt je kruiden koopt. Bij de groothandel en betere supermarkt heb je die vaak ook in een groter formaat ( inhoud +- 1liter? ). Deze zijn dan altijd al gevuld met iets.
Vraag me af of je niet ergens een partij van die lege verpakkingen zou kunnen kopen? Dan kan ik zelf wel alles overgieten en labelen etc. Als je lege verpakkingen hebt kan je eventueel ook zelf kruidenmengelingen maken bijvoorbeeld.
Lijkt me dat zoiets voor de horeca toch wel zal bestaan? Om nu legen verpakkingen te gaan sparen is ook weer omslachtig.
Hoe lossen jullie dit op? Iemand andere suggesties?
[ Voor 5% gewijzigd door Skimovic op 08-01-2017 15:58 ]
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache
Ligt natuurlijk een beetje aan hoe veel kruiden je gebruikt, maar ik heb het op onderstaande manier. Kan er in ieder geval goed mee uit de voetenSkimovic schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:55:
Eens een hele andere vraag, ik heb gisteren de keuken eens uitgebreid onder handen genomen, daarmee bedoel ik flink schoonmaken, afwassen, opruimen en wat dingen weg gooien.
Ik vraag me af hoe jullie je kruiden opbergen en ordenen? Dan doel ik op de gedroogde en lang houdbare spullen.
Hoe lossen jullie dit op? Iemand andere suggesties?

Ziet er netjes uit, kwam zoiets op internet ook al tegen.GermanPivo schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:04:
[...]
Ligt natuurlijk een beetje aan hoe veel kruiden je gebruikt, maar ik heb het op onderstaande manier. Kan er in ieder geval goed mee uit de voeten
[afbeelding]
Voor mij alleen niet echt een oplossing, om te beginnen heb ik daar al geen geschikte la voor.
Maar ben vooral op zoek naar een iets 'grotere oplossing'. Enerzijds in het aantal verschillende kruiden maar zeker ook in grotere volumes. Vandaar dat de standaard kruidenrekjes ook afvallen.
Die potjes die je gebruikt zien er wel interessant uit, die zijn allemaal identiek, heb je die ergens leeg gekocht? Zoja hadden ze daar ook een groter formaat in?
Uiteindelijk heb ik bij de sligro de perfecte broodjes gevonden. Soort grote 'puntjes' alleen ze moesten nog een paar minuutjes afgebakken worden. Qua smaak zat het richting brioch, iets zoeter dus. Het zoete bleek een perfecte combo met het zoute van het vlees en de cheddar en het zuur pitige van de jalapeno's.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:24:
[...]
Sommige afbakbroodjes van de ah komen in de buurt. Maar die hebben geen stokbroodvorm. Delifrance panini's is qau vorm wat in de buurt komt. Of driehoeksbroodejes of het midden uit een turks brood.
Durf hem wel aan dat het de perfecte cheesesteaksandwiches zijn :-) ik en mijn gasten zouden werkelijk niet weten wat er beter aan kon.
IKEA!Skimovic schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:55:
kruidenverhaal
Ik heb zelf wat bakjes waar ik mijn (kleine) kruidenpotjes in zet. Weet ongeveer wat waar staat dus het is een kwestie van bakje van de plank halen en strooien maar!
http://www.ikea.com/nl/nl...ng/roomset/20152_idsm01a/
Hier ook nog wat anders qua oplossing. Maar goed, IKEA heeft zat potjes/rekjes e.d. te koop.
De voorraad heb ik ergens weggestopt in een kast en van vanuit daar de potjes aan.Skimovic schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:09:
[...]
Ziet er netjes uit, kwam zoiets op internet ook al tegen.
Voor mij alleen niet echt een oplossing, om te beginnen heb ik daar al geen geschikte la voor.
Maar ben vooral op zoek naar een iets 'grotere oplossing'. Enerzijds in het aantal verschillende kruiden maar zeker ook in grotere volumes. Vandaar dat de standaard kruidenrekjes ook afvallen.
Die potjes die je gebruikt zien er wel interessant uit, die zijn allemaal identiek, heb je die ergens leeg gekocht? Zoja hadden ze daar ook een groter formaat in?
Ze komen bij de IKEA vandaan. Deze zijn 15cl (die ik heb zijn 9), maar groter ga je denk ik al richting de voorraadbussen o.i.d.