Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Boudewijn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:03:
Tsja olijfhout vermoed ik zo, en waarschijnlijk snel gegroeid en niet 100% zuiver gelijmd. Ziet er leuk uit maar nu total loss. Zonde maar het is niet anders.
offtopic:
ik verbaas me overigens over de lage prijzen die sommige leveranciers vragen voor die planken
offtopic:
Tja het standaard zelfde fabriek, import is net zo goed, etc. Dan loop je wel eens tegen dit soort problemen aan. Goed houtwerk kost gewoon geld.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, het was toch echt geen goedkope plank hoor...
150 euro vind ik nou niet bepaald een koopje!

Volgens het verhaal kwam het olijfhout van oude, afgeschreven olijfboomgaarden in Tunesië. Ontworpen door een stelletje bijdehandte, op geld beluste, Zwitsers en via een gelikte S&M campagne hebben ze heel wat van dat spul verkocht.
En ondergetekende was één van de slachtoffers. :-(

Nog mazzel dat Amazon dus, zonder morren, geld teruggeeft. :)

[ Voor 64% gewijzigd door ehtweak op 29-07-2024 00:00 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.beste.nl/2009...-40x40-cm-voor-euro49-95/.
40x40x6 of 7? Even geen rolmaat bij de hand.

Die heb ik destijds gekocht. Meen een jaar of 8-10 terufm precies weet ik het niet meer. Lag bij de Blokker.

Ideaal ding.
Elke week krijgt hij langs alle kanten arachide olie gesmeerd en hij ziet er als nieuw uit.
Alleen 2 pootjes is t plastic afgebroken. Maar die zijn nergens na te bestellen.
Moet nog eens uitzoeken hoe ik dat makkelijk fix.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 29-07-2024 01:45 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Zelfde houtsoort? Of iets anders?
Wellicht is de verlijming beter...

[...]

Houden zo!
Had je post gemist, excuus. Is inmiddels hierboven benoemd weet de houtsoort niet.
Is er 1 met het logo van 24kitchen erop. Maar gok dat ze een standaard plank hadden en een logo geplakt hebben erop.
Twijfel alleen of ik de officiële fabrikant kan vinden. Die staat natuurlijk niet op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:07
Gisteren een rondje door het bos gelopen naast m’n huis met de familie. Lekker bramen wezen plukken en bedacht om er jam van te maken. M’n neefjes natuurlijk helemaal enthousiast dus dat gaan we vanavond doen. Alleen even de vraag, wat is, behalve de kooktijd het verschil tussen geleisuiker speciaal en de normale?

Ook nog even de verhouding, ik zie recepten met gewichtsverhouding 1:1 maar ook de helft geleisuiker. Ik heb meer dan op de foto, slordige kilo bramen inmiddels. Wat is de juiste verhouding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7q1Bt3yCrTJ_i1Oo7nzS72e3Px8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pb6mZMTa4ecRyUrTbwaMaSPe.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Imho zit er in geleisuiker pectine + citroenzuur, wat je bij gewone suiker mist.
En in de 'speciale' zit nog meer pectine en citroenzuur.

M.a.w. je kunt ook suiker, honing, appelstroop, etc. gebruiken.

En/of zelf citroensap toevoegen. En pectine zorgt alleen maar meer voor een gelei-achtig effect. Wil je dat, of niet?

Zelf gebruikt ik, bij donkere vruchten, altijd een scheut balsamico (zuur + intensievere smaak).

Voor een goede houdbaarheid, als je van plan bent de boel in te maken en langere tijd te kunnen bewaren, zou je moeten zorgen voor minstens 50% suikergehalte. Maar ja, hoeveel suiker zit er al in je bramen?

En de hele dure, 'merk' 'speciale' geleisuiker zou ik NOOIT gebruiken.
Kijk wat er in zit:
Suiker, geleermiddel (pectine), voedingszuur (citroenzuur), plantaardige olie (palm, kokos), conserveermiddel (kaliumsorbaat)
(Van Gilse Geleisuiker speciaal) :r ;w
Vooral die laatste twee ingrediënten; olie + E202. Hoe verzinnen ze het!!! :(
met het argument dat het dan een light product wordt, i.p.v. suiker pleuren we er conserveermiddel in 8)7

@1nsane Maar gisteren geplukt en vanavond pas verwerken? Da's naar verhouding wel lang... Zeker dit kwetsbare, rijp geplukte fruit, gaat heel snel achteruit.
En met de huidige temperaturen en vochtigheidsgraad...

[ Voor 53% gewijzigd door ehtweak op 07-08-2024 09:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
ehtweak schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:52:
En de hele dure, 'merk' 'speciale' geleisuiker zou ik NOOIT gebruiken.
Kijk wat er in zit:
Suiker, geleermiddel (pectine), voedingszuur (citroenzuur), plantaardige olie (palm, kokos), conserveermiddel (kaliumsorbaat)
(Van Gilse Geleisuiker speciaal) :r ;w
Vooral die laatste twee ingrediënten; olie + E202. Hoe verzinnen ze het!!! :(
met het argument dat het dan een light product wordt, i.p.v. suiker pleuren we er conserveermiddel in 8)7
Die olie snap ik ook niet zo goed... Maar dat een grote producent iets van een conserveermiddel erin doet (actief tegen schimmels) dat is toch niet zo vreemd?

Waar haal je het argument dat het dan een light product wordt vandaan? Het is toch geen zoetstof?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Suiker is een conserveermiddel ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dirtbiter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Die olie snap ik ook niet zo goed... Maar dat een grote producent iets van een conserveermiddel erin doet (actief tegen schimmels) dat is toch niet zo vreemd?

Waar haal je het argument dat het dan een light product wordt vandaan? Het is toch geen zoetstof?
Lees maar eens de receptsuggesties erbij...

Dan zinspelen ze erop dat je er minder suiker in hoeft te doen. Immers, er zit kaliumsorbaat in.
Wat trouwens een vreemde keuze is i.c.m. citroenzuur. Want kaliumsorbaat werkt minder goed in een zuur milieu.

De keuze is dus eigenlijk: gebruik je een suikersoort als conserveermiddel, of vervang je die deels door, in dit geval, kaliumsorbaat.

Normaliter als je jam maakt, dan gebruik je de rijpe vruchten (die van zichzelf al behoorlijk zoet zijn), kiept er ongeveer eenzelfde hoeveelheid suiker(soort) of honing bij, wat citroensap/-zuur, inkoken, en voila, klaar.

Als je een pectine rijke vrucht gebruikt, dan hoef je eigenlijk geen extra pectine toe te voegen.
FYI:
https://www.patesserie.com/pectinegehalte-van-fruit/
of je gebruikt appelstroop als de zoetstof; die bevat van zichzelf al heel veel pectine.

Daarnaast is zo'n pak 'speciale geleisuiker' gewoon een heel duur pakkie suiker.
In het kader van...
"Genept" worden bij boodschappen
O-)

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 07-08-2024 11:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gewone appelstroop of Rinse? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gonadan
Whatever... https://www.frutesse.nl/u...ent-rinse-nou-eigenlijk-/

BTW: de meeste 'rinse appelstropen' van de grootgrutters bevatten meer suikerbieten suiker dan appels.
Toegegeven, ze stoppen het wel in een hip potje met allerlei kreten die hoegenaamd verwijzen naar iets 'goeds'. :X

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 07-08-2024 11:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:28
@ehtweak Recent een kwv aflevering waarbij de maker van praktisch alle rinse appelstroop uitlegt dat er bar weinig appel in zit. ;)

edit: wat vaker verversen...

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 07-08-2024 11:33 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vandaar ook mijn vraag jongens. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dikke kans dat er pectine toegevoegd is aan die stroop, dus in theorie maakt het niet uit.
Al kan je imho dan net zo goed een zakje pectine kopen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:21
O wat fijn dat hier een topic over koken is. Ik ben er recentelijk achter gekomen dat mijn nieren niet al te best zijn en heb nu van de arts te horen gekregen dat ik mijn zout inname moet minimaliseren... Ik hoef (nog) geen zoutloos dieet, dus mag nog wel gewoon normaal brood eten..

Nu zijn er makkelijker aanpassingen:
- niet meer chips, nootjes of kroepoek
- geen drankjes met zout erin zoals energiedranken
- geen zout meer over de patat
- geen maggi meer over de pasta

We doen normaal al geen zout over aardappelen, hebben alleen peper/zout voor af en toe over een ei.

Maar: ik zou toch wel af en toe wat lekkers willen eten dan de reguliere boterhammen, pasta en aardappelen/groente.

Ik snap ook wel dat ik eigenlijk de Knorr wereldgerechten moet overslaan, maar burrito's of kip tandoori op zijn tijd is toch wel lekker!

Maar ik vroeg mij af; zijn er nou andere mogelijkheden om mijn eten smaak te geven zonder mijn nieren te beschadigen?

Zijn er bepaalde kruiden die ik over mijn pasta (met https://www.ah.nl/product...16666/ah-pastasaus-pikant) kan doen? Los daarvan; ik snap dat zelf saus maken ook mogelijk is, want die pot van 500g bevat toch al weer 5 gram zout... Auch, moet dus sowieso ook met mijn vrouw kijken wat die voor mogelijkheden ziet om zelf een saus te maken...

Kerrie noodles van Unox vind ik ook lekker, maar twee pakjes is ook al weer 1,2 gram zout...

Maar: kan ik een gebakken ei ook nog op smaak brengen met iets anders dan zout en peper? Peper zal geen kwaad kunnen, maar ik 'mis' dan toch de zout 'smaak'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:36:
O wat fijn dat hier een topic over koken is. Ik ben er recentelijk achter gekomen dat mijn nieren niet al te best zijn en heb nu van de arts te horen gekregen dat ik mijn zout inname moet minimaliseren... Ik hoef (nog) geen zoutloos dieet, dus mag nog wel gewoon normaal brood eten..

We doen normaal al geen zout over aardappelen, hebben alleen peper/zout voor af en toe over een ei.

Maar: ik zou toch wel af en toe wat lekkers willen eten dan de reguliere boterhammen, pasta en aardappelen/groente.

Ik snap ook wel dat ik eigenlijk de Knorr wereldgerechten moet overslaan, maar burrito's of kip tandoori op zijn tijd is toch wel lekker!

Maar ik vroeg mij af; zijn er nou andere mogelijkheden om mijn eten smaak te geven zonder mijn nieren te beschadigen?

Zijn er bepaalde kruiden die ik over mijn pasta (met https://www.ah.nl/product...16666/ah-pastasaus-pikant) kan doen? Los daarvan; ik snap dat zelf saus maken ook mogelijk is, want die pot van 500g bevat toch al weer 5 gram zout... Auch, moet dus sowieso ook met mijn vrouw kijken wat die voor mogelijkheden ziet om zelf een saus te maken...

Kerrie noodles van Unox vind ik ook lekker, maar twee pakjes is ook al weer 1,2 gram zout...

Maar: kan ik een gebakken ei ook nog op smaak brengen met iets anders dan zout en peper? Peper zal geen kwaad kunnen, maar ik 'mis' dan toch de zout 'smaak'?
Knorr Smaakverfijner aromat natriumarm #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi37506

Zou je eens kunnen proberen.
Verder is een pastasaus natuurlijk zo in elkaar gedraaid. Dat kan jij zelf vast ook en heb je je vrouw niet perse voor nodig.
Maak grote porties en vries in. Of leer wecken.
Dan heb je altijd voorraad.
Ook kerrie noodles zijn prima na te maken.

Koken jullie wel eens "zelf", behalve maaltijd zakjes zeg maar? Heb je er de spullen en motivatie voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:32

Honesty

kattenneus!

Toen mijn vrouw vanwege hoge bloeddruk ook moest matigen met de zout, hebben we ook de wereld gerechten eruit gedaan en zijn zelf gaan koken. Dat bespaart al veel zout, verder geen zout op de aardappels en dan ben je er al bijna. Bijna al het bewerkte spul zit vol met zout omdat het een goedkope smaakmaker is. Als je eenmaal gewend om zonder zout te koken merk je zo geen verschil meer.

Ps ik dacht altijd dat die Aromat(doen we op de tosti) puur zout was maar zit bijna geen zout in.
Die echte knor wereldgerechten kan je vinden op internet, bijna net zo makkelijk alleen moet je rekening houden dat je in het begin veel kruiden zal moeten kopen, maar eenmaal bezig wordt dat steeds minder onder je dan de meeste al hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Honesty op 08-08-2024 19:53 ]

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Honesty schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Ps ik dacht altijd dat die Aromat(doen we op de tosti) puur zout was maar zit bijna geen zout in.
[...]
Klopt, dat is maar 40-65% zout. :+

Of gebruik jij een speciale variant?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

Knorr Smaakverfijner aromat natriumarm #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi37506

Zou je eens kunnen proberen.
Verder is een pastasaus natuurlijk zo in elkaar gedraaid. Dat kan jij zelf vast ook en heb je je vrouw niet perse voor nodig.
Maak grote porties en vries in. Of leer wecken.
Dan heb je altijd voorraad.
Ook kerrie noodles zijn prima na te maken.

Koken jullie wel eens "zelf", behalve maaltijd zakjes zeg maar? Heb je er de spullen en motivatie voor?
Die gaan we eens van de week halen.

Doen niet zelf koken, puur dingen schillen/opwarmen/pakjes/zakjes. Dus er zullen wel makkelijk moeten beginnen :-)
Honesty schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Toen mijn vrouw vanwege hoge bloeddruk ook moest matigen met de zout, hebben we ook de wereld gerechten eruit gedaan en zijn zelf gaan koken. Dat bespaart al veel zout, verder geen zout op de aardappels en dan ben je er al bijna. Bijna al het bewerkte spul zit vol met zout omdat het een goedkope smaakmaker is. Als je eenmaal gewend om zonder zout te koken merk je zo geen verschil meer.

Die echte knor wereldgerechten kan je vinden op internet, bijna net zo makkelijk alleen moet je rekening houden dat je in het begin veel kruiden zal moeten kopen, maar eenmaal bezig wordt dat steeds minder onder je dan de meeste al hebt.
Ben je dan wel veel duurder uit eindelijk per maaltijd? Of is dit r ongeveer hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Waarom geen nootjes meer?
Wij eten allerlei soorten noten. Van pinda's (is eigenlijk een peulvrucht), walnoten, pecan, cashew, amandel, pistache, etc.
Maar wel altijd de rauwe, niet-in-vet-gebakken variant en zonder zout uiteraard.

Energiedrankjes is sowieso zooi. Niet alleen vanwege het zout... :X

Tja, zout over de patat. Praat je dan over een flinke zoute zak patat van een snackbar, gebakken in tig keer gebruikte olie? Want ook daar zijn natuurlijk nogal wat nuances in.

Maggi over de pasta? Dat hebben wij echt nooit gedaan.
Als je eenmaal doorhebt hoe je met allerlei kruiden (dus ook b.v. lavas/maggiplant) de boel op smaak kunt brengen, dan heb je nauwelijks nog wat zout in het kookwater van je pasta nodig.

Vooral het schrappen van al dat prefab food uit pakkies en zakkies zou al een stuk schelen!

En, uiteindelijk is zelf koken, EN gezonder, EN lekkerder, EN zelfs goedkoper dan al dat kant-en-klaar vreten. :Y
BTW: het is geen instant heling van je door zout geteisterde nieren. Het zal een langzaam proces zijn van geleidelijk aan gezonder en prettiger (en langer) leven. :)

Maar idd, dat vereist wel enige aandacht, wat voedsel- en warenkennis en de wil om je er in te verdiepen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:55:
[...]

Die van mijn link is natriumarm. Dus speciaal voor niet en bloeddruk patienten. Of gewoon mensen die minder zout willen.

@President ik zal morgen mijn simpele basis saus pasta even uittypen. Ik heb daar altijd ~30 potten op voorraad. Ideaal voor de snelle dag.
Misschien komt het als een domme vraag over, maar ik doe liever geen aannames. Heb je wel een (gietijzeren) braadpan? Bij voorkeur een flinke? Of een grote hapjespan desnoods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ehtweak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:52:
[...]

Waarom geen nootjes meer?
Wij eten allerlei soorten noten. Van pinda's (is eigenlijk een peulvrucht), walnoten, pecan, cashew, amandel, pistache, etc.
Maar wel altijd de rauwe, niet-in-vet-gebakken variant en zonder zout uiteraard.

Energiedrankjes is sowieso zooi. Niet alleen vanwege het zout... :X

Tja, zout over de patat. Praat je dan over een flinke zoute zak patat van een snackbar, gebakken in tig keer gebruikte olie? Want ook daar zijn natuurlijk nogal wat nuances in.

Maggi over de pasta? Dat hebben wij echt nooit gedaan.
Als je eenmaal doorhebt hoe je met allerlei kruiden (dus ook b.v. lavas/maggiplant) de boel op smaak kunt brengen, dan heb je nauwelijks nog wat zout in het kookwater van je pasta nodig.

Vooral het schrappen van al dat prefab food uit pakkies en zakkies zou al een stuk schelen!

En, uiteindelijk is zelf koken, EN gezonder, EN lekkerder, EN zelfs goedkoper dan al dat kant-en-klaar vreten. :Y
BTW: het is geen instant heling van je door zout geteisterde nieren. Het zal een langzaam proces zijn van geleidelijk aan gezonder en prettiger (en langer) leven. :)

Maar idd, dat vereist wel enige aandacht, wat voedsel- en warenkennis en de wil om je er in te verdiepen.
Ah borrelnoten enzo. Maar ik snap je wel, cashewnoten zijn goed als je de gezouten variant maar niet pakt.

De bieren kunnen ook niet meer verbeteren, maar met dagelijkse medicatie en weinig zout kunnen we grote problemen in de toekomst hopelijk lang uitstellen :-). En ben pas op de helft van mijn leven en we kwamen er bij toeval achter, want heb nergens last van en had het anders niet eens geweten.

Ik moet dus wel aanpassen we zullen wel op zoek moeten gaan naar alternatieven. Heeft dus weinig met wil te maken :-(
Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Die van mijn link is natriumarm. Dus speciaal voor niet en bloeddruk patienten. Of gewoon mensen die minder zout willen.

@President ik zal morgen mijn simpele basis saus pasta even uittypen. Ik heb daar altijd ~30 potten op voorraad. Ideaal voor de snelle dag.
Misschien komt het als een domme vraag over, maar ik doe liever geen aannames. Heb je wel een (gietijzeren) braadpan? Bij voorkeur een flinke? Of een grote hapjespan desnoods?
Volgens mij een gewone braadpan in het keukenkastje. Wat er verder niet is kan gekocht worden natuurlijk, maar dat is voor later. Eerst maar even een keer proberen en dan kijken of het de vrouw en kinderen ook smaakt qua pasta saus recept

Wel een lege diepvries la voor als ik ook 30 porties wil bewaren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ff een snelle aanvulling:

maar een pastasaus (op basis van tomaten dus) in een gietijzeren pan? Lijkt me geen goed idee... :N
Tenzij 'ie zorgvuldig geëmailleerd is.

Beter/veiliger is RVS.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

President schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:37:
[...]
Ben je dan wel veel duurder uit eindelijk per maaltijd? Of is dit r ongeveer hetzelfde?
In het begin lijkt het duurder omdat je bij bijvoorbeeld Buritos: komijn,. Paprika poeder Chili en Laos nodig hebt, maar dat is alleen de eerste keer. Als je daarna bijvoorbeeld weer een ander gerecht gaat maken dan heb die kruiden al en hoef je misschien nog een potje erbij te hebben. Binnen een paar maanden heb je een uitgebreide kruidenkast en hoef je alleen nog maar aan te vullen. Bijvoorbeeld komijn kost 3 euro per potje van 300 gram, een wereldgerecht Buritos is 30 Gr kruidenmix een paar kleine Wraps en een poedertje voor in de crème fresh. Denk als je het zelf maakt dat het nog geen euro kost, veel lekkerder is en als je het weet geen extra moeite. Voordeel is ook dat je dan je gerecht kan aanpassen aan je smaak ipv kant en klare mixen met veel zout.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:18:
ff een snelle aanvulling:

maar een pastasaus (op basis van tomaten dus) in een gietijzeren pan? Lijkt me geen goed idee... :N
Tenzij 'ie zorgvuldig geëmailleerd is.

Beter/veiliger is RVS.
Ik gebruik mijn geëmailleerde gietijzeren pannen hier inderdaad voor van 5L o.i.d.

Soms mijn RVS pan, maar alleen bij hele grote batches. Die is 15L en 20L namelijk.

De le Creuset doet het prima voor een getomateerde saus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

[...]
Dat snap ik, de natriumarme bevat idd vooral kalium. Maar ik reageerde op de generieke stelling, vanuit mijn perspectief is dat de "speciale" versie. ;)
het staat er ook zo verdomd klein op

edit: fwiw ik heb geen van beiden in huis. Wel verschillende zouten, msg en melkpoeder.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 08-08-2024 21:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Raymond P schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Dat snap ik, de natriumarme bevat idd vooral kalium. Maar ik reageerde op de generieke stelling, vanuit mijn perspectief is dat de "speciale" versie. ;)
het staat er ook zo verdomd klein op

edit: fwiw ik heb geen van beiden in huis. Wel verschillende zouten, msg en melkpoeder.
Mijn kalium niveau is goed volgens de laatste urine/bloed testen, dus dat moet wel lukken denk :-)l
@Honesty een eenmalige goede investering is prima! Maar als een maaltijd nu bij wijze van 10 euro voor het gezin kost dan wil ik niet ineens 30 euro per etentje kwijt zijn :-)

[ Voor 14% gewijzigd door President op 08-08-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:55:
[...]

Ach, bij verstegen kruidenmix is het dacht ik 70 of 80% zout, over marge maken gesproken, ze hebben wel een natriumarme lijn met meer daadwerkelijke kruiden/specerijen maar de AH heeft ze niet meer, zat ws niet genoeg winst op haha. Overigens eigen merk kipkruiden van de AH is “slechts” 50% zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx7s4yb-hSlVATahEWKEJszjibA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es12bdwvnB5joqGAV3ngHZIx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nw5CIz_UdKISicw9sehYtrTO2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pqx2hVWc01Q5pIyYYahsPXZs.jpg?f=fotoalbum_tile

Gisteravond jam gemaakt van de bramen samen met mn neefjes. Die wilden ook aardbeien er doorheen en zonder pitjes. Wel voor het gemak gewoon geleisuiker gepakt. 300gr op 550gr vruchten. Smaakt vooralsnog super!

Zondag ontbijten met heel de familie, lekker versgebakken abdijbrood erbij enz enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

@President
@ een eenmalige goede investering is prima! Maar als een maaltijd nu bij wijze van 10 euro voor het gezin kost dan wil ik niet ineens 30 euro per etentje kwijt zijn :-)
Dan heb je me verkeerd begrepen, de eerste maaltijden zullen iets duurder zijn maar als je eenmaal alle kruiden hebt wordt het een stuk goedkoper per maaltijd omdat je alleen nog hoeft aan te vullen. Met een potje komijn(300 gram) doen we jaren. Toevallig afgelopen maand de komijn peper paprikapoeder en koriander moeten bijvullen dan ben je meteen 30 euro kwijt maar de volgende keer is pas weer over jaren. Kruiden die ik vaak gebruik koop ik tegenwoordig in grootverpakking.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:50
@President ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee en jullie gezinssituatie kijken, maar na wat investeringen op de korte termijn in wat kruiden en misschien kookspullen is zelf koken altijd goedkoper.

Verder: zie het behalve als iets dat noodzakelijk is voor je eigen gezondheid, ook als iets dat absolute noodzaak is voor de gezondheid van je kinderen. Als die hun hele jeugd alleen maar pakjes, zakjes en Knorr wereldgerechten eten, is de kans dat ze bijvoorbeeld obese worden vele malen groter dan als je ze gezonde en verse maaltijden voorschotelt. Daarnaast geef je ze een goed voorbeeld mee: het is belangrijk om je bewust te zijn van wat je binnenkrijgt en hoe voeden versus vullen werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Honesty schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:21:
@President

[...]

Dan heb je me verkeerd begrepen, de eerste maaltijden zullen iets duurder zijn maar als je eenmaal alle kruiden hebt wordt het een stuk goedkoper per maaltijd omdat je alleen nog hoeft aan te vullen. Met een potje komijn(300 gram) doen we jaren. Toevallig afgelopen maand de komijn peper paprikapoeder en koriander moeten bijvullen dan ben je meteen 30 euro kwijt maar de volgende keer is pas weer over jaren. Kruiden die ik vaak gebruik koop ik tegenwoordig in grootverpakking.
O nee, dan begrijpen we elkaar genoeg. Ging mij puur om gemiddeldes. Ik ga geen biologische tomaten voor 3 euro kopen als ik gewone tomaten voor 1 euro kan kopen die hetzelfde smaken. We willen absoluut wel zelf meer gaan koken met minder zout (bijvoorbeeld een pasta), maar als een kant en klare pot 1,50 kost dan is het absurd als dat met zelf gemaakt eten ineen 8 euro kost. En dan gaat het dus over gemiddeldes he, prima als ik nu 100 euro aan kruiden uitgeef.
donleone83 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:46:
@President ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee en jullie gezinssituatie kijken, maar na wat investeringen op de korte termijn in wat kruiden en misschien kookspullen is zelf koken altijd goedkoper.

Verder: zie het behalve als iets dat noodzakelijk is voor je eigen gezondheid, ook als iets dat absolute noodzaak is voor de gezondheid van je kinderen. Als die hun hele jeugd alleen maar pakjes, zakjes en Knorr wereldgerechten eten, is de kans dat ze bijvoorbeeld obese worden vele malen groter dan als je ze gezonde en verse maaltijden voorschotelt. Daarnaast geef je ze een goed voorbeeld mee: het is belangrijk om je bewust te zijn van wat je binnenkrijgt en hoe voeden versus vullen werkt.
Absoluut, een Knorr wereldgerechten lijkt altijd erg duur voor een zakje rijst en een zakje kruiden. En zak vast ook wel zelf prima te maken zijn als je weet hoe. Qua geld komt het ook wel goed

Edit
Kijk ik dus bijvoorbeeld naar burrito's
https://www.lekkeretenmet...en-zonder-pakje-en-zakje/
Zelf burritos maken zonder pakje en zakje
Ingrediënten
Aantal personen
Voor
2
personen
▢1 uien
▢1 tenen knoflook
▢0.5 gele paprika
▢0.5 rode paprika
▢200 gram kip

▢olijfolie
▢50 ml water
▢0.5 blik chilibonen (400 gram)
▢4 tortilla’s
▢75 gram geraspte kaas (Cheddar is het lekkerste hierbij)

Kruidenmix vlees
▢1 theelepels paprikapoeder
▢1 theelepels komijn
▢0.5 theelepel chilipoeder
▢0.5 theelepel knoflookpoeder
▢0.5 theelepel zout
▢0.25 theelepel zwarte peper
▢0.25 theelepel gedroogde oregano
▢0.25 theelepel gedroogde korianderpoeder

Dipsaus voor de burritos
▢62.5 ml crème fraîche
▢0.5 teentje knoflook fijngesneden
▢0.5 theelepel bieslook of 1 eetlepel vers
▢flinke snuf paprika poeder
▢zout en peper naar smaak
Dan vind ik de dikgedrukte dingen dus de koop dingen voor de maaltijd, de rest vind ik dingen die je dan gewoon in de keuken hoort te hebben.

Los dat ik dan geen zout ga toevoegen ..
Maar goed, ook met de kaas moet ik dan opletten welke, want de genoemde cheddar kaas bevat relatief veel zout

[ Voor 23% gewijzigd door President op 09-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
President schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

O nee, dan begrijpen we elkaar genoeg. Ging mij puur om gemiddeldes. Ik ga geen biologische tomaten voor 3 euro kopen als ik gewone tomaten voor 1 euro kan kopen die hetzelfde smaken. We willen absoluut wel zelf meer gaan koken met minder zout (bijvoorbeeld een pasta), maar als een kant en klare pot 1,50 kost dan is het absurd als dat met zelf gemaakt eten ineen 8 euro kost. En dan gaat het dus over gemiddeldes he, prima als ik nu 100 euro aan kruiden uitgeef.

[...]

Absoluut, een Knorr wereldgerechten lijkt altijd erg duur voor een zakje rijst en een zakje kruiden. En zak vast ook wel zelf prima te maken zijn als je weet hoe. Qua geld komt het ook wel goed
Ja, het kan (bijna) net zo goedkoop. Soms zal het iets duurder zijn, soms iets goedkoper. Ook afhankelijk van wat je er zelf in wilt stoppen. Maar als geld het issue niet per se is, kan je beter 50 euro per maand meer kwijt zijn aan boodschappen en jezelf, je vrouw en je kinderen gezonde maaltijden gunnen ipv troep laten eten. Komt echt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Voorbeeld van die buritos, de meeste dingen die nu dikgedrukt staan moet je bij een wereldgerecht ook kopen. Dan is alleen de rekensom of de kruidenmix en de tortillas goedkoper of duurder is als een pakje knor. Zelf denk ik veel goedkoper.
Zelfde geld voor pastasaus als je bij de Turk overrijpe tomaten haalt kosten ze geen drol en is de smaak veel lekkerder dan een potje en goedkoper.
Waar bij ons vroeger de vooraden wereldgerechten stonden staan nu de kruidenpotten. Zout kan je laten vallen inderdaad, kaas zonder zout is minder lekker. Zal zelf dan denken aan kaas met een smaakje of jonge kaas . Zelf ben ik fan van oude kaas (lees zoutbommetjes)

[ Voor 3% gewijzigd door Honesty op 09-08-2024 11:10 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Honesty schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:07:
Voorbeeld van die buritos, de meeste dingen die nu dikgedrukt staan moet je bij een wereldgerecht ook kopen. Dan is alleen de rekensom of de kruidenmix en de tortillas goedkoper of duurder is als een pakje knor. Zelf denk ik veel goedkoper.
Zelfde geld voor pastasaus als je bij de Turk overrijpe tomaten haalt kosten ze geen drol en is de smaak veel lekkerder dan een potje en goedkoper.
Waar bij ons vroeger de vooraden wereldgerechten stonden staan nu de kruidenpotten. Zout kan je laten vallen inderdaad, kaas zonder zout is minder lekker. Zal zelf dan denken aan kaas met een smaakje of jonge kaas . Zelf ben ik fan van oude kaas (lees zoutbommetjes)
Wij gebruiken altijd jong belegen kaas bij de burrito's maken. Heb even een Knorr pak geopend..
Daar zit in:
- wrapps
- kruidenmix
- sausmix

Dat zal wel gewoon de kruidenmix zijn van het recept op Linda en de dipsaus.

Alleen die chilibonen toevoeging verschilt dan denk van het Knorr pak, want zoiets zit er nu nooit doorheen. Op knorr pak staan ook champignons, die slaan we sowieso altijd over. Denk dat ze die bij Linda dus hebben omgewisseld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
President schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Wij gebruiken altijd jong belegen kaas bij de burrito's maken. Heb even een Knorr pak geopend..
Daar zit in:
- wrapps
- kruidenmix
- sausmix

Alleen die chilibonen toevoeging verschilt dan denk van het Knorr pak, want zoiets zit er nu nooit doorheen. Op knorr pak staan ook champignons, die slaan we sowieso altijd over. Denk dat ze die bij Linda dus hebben omgewisseld
Ik denk vooral dat je niet moet proberen na te maken wat je nu eet maar langzaam moet gaan ontdekken wat jullie lekker vinden en wat gezond is. Je kan eindeloos variëren met groenten en dergelijke. Gezonder, vult beter.

Met alleen een paprika en een ui als groente in een standaard maaltijd leef je nog steeds ongezond, of je nu een pakje gebruikt of niet.

Zie dit als een kans om met je gezin opnieuw te ontdekken wat jullie willen eten en wat lekker en gezond is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
President schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Daar zit in:
- wrapps
- kruidenmix
- sausmix

Unilever wisselt wel vaker key ingredients in receptuur om het meer "naar de smaak" van target audience te sturen.
Een Mexicaanse dish zonder bonen is imho wel een gemis, al is het alleen al om de voedingswaarde.

Ik haal m'n reguliere kruiden bij van Beekum, een goede marktkraam zal ook verse(re) gedroogde kruiden hebben.
Met 100 euro kom je heel erg ver zolang je weg blijft bij de vanille en saffraan.

Meestal doet gerookte paprikapoeder het goed bij pakjes-overstappers.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 09-08-2024 12:07 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een stuk cheddar gekocht en een stukje geproefd, maar het smaakt me toch wat vlak en droog.
Weet iemand waarmee dit lekker combineert? Ik bedoel dan met een dip, drank of combi met fruit/noten ofzo.
Ik zoek geen recepten met cheddar :)

Ik heb gegoogled, maar vind vooral recepten en pagina's die over de hamburgerplakken gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door DirtyBird op 09-08-2024 19:34 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Port

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Smerig lekker. De vellen staan niet op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNRjNQVa_kpq2c3gvsOBgqqeyZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKqPskfDVf0Cz7MTsVWjQk9L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G90cZYy_rGWVZEkOGulyBq7m2s0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEl1uTBBhEGz0TIFdl0SF6t7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9TvCrm6LBJ2q9XNcDxEBk-_Htk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXUox57MWVpRGg2ptAwnxdrA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljmn4rxMj-jTKgMvZ2GK279Eq3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0s9RSIrRSycfQ25VeezaFYN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o86z2aJwHBUQ0ezDakOvMQUfoHE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgIN8nelyMuSRmnjhPZL4cob.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gQ4hoxtqSnziLfnAceG_sgc_Jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vn6vmWPJEBNjOvQiZNhx3S8k.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xJaxawpmqHemx2NEf0MsaTGMks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33RtrFwHmFH4eIuizr4WmuZw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
President schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

[...]

Edit
Kijk ik dus bijvoorbeeld naar burrito's
https://www.lekkeretenmet...en-zonder-pakje-en-zakje/

[...]

Dan vind ik de dikgedrukte dingen dus de koop dingen voor de maaltijd, de rest vind ik dingen die je dan gewoon in de keuken hoort te hebben.

Los dat ik dan geen zout ga toevoegen ..
Maar goed, ook met de kaas moet ik dan opletten welke, want de genoemde cheddar kaas bevat relatief veel zout
Ja eens.

Ik heb een potje Euroma Nacho Burrito kruiden en daar kruid ik een pak kippendijen mee, ff opbakken en daarna pas snijden, vind ik qua textuur lekkerder. Maar wat erin zit, heb ik ook los qua kruiden. Voordeel van dat potje is gemak én er zit geen zout in. Maar enfin, het is beter dan zo’n knorr pak. Het is sowieso een vrij standaard recept natuurlijk al stop ik er ook wat rijst nog bij.

Ik maak ze regelmatig en ze laten zich ook redelijk invriezen. Ik heb geen contactgrill maar ik gooi ze in de gietijzeren grillpan en leg dan een andere gietijzeren pan er bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_cEzV4ve1pJYFp0WOa6BBjnaIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Cg6Lk6m5nMm6qJRfbzbuR2b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Over zout gesproken, een maat van me was naar Frankrijk op vakantie en nam dit mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iwchQ9DzrMmTUQehNjUqvt0bus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFpZ7wP8CjKVRwVBXzTlnlrl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanaf ca. 23:40 kijken:

https://npo.nl/start/seri...alles-op-tafel_5/afspelen

Hoe twee schijfjes voorgegaarde knolselderij ineens 16€ (!) per kg moeten kosten!
Wow. 8)7

Da's wel voor hele luie consumenten. ;w

Maar ja, plak er het woordje 'vegan' op en dat rechtvaardigt blijkbaar absurde prijzen.
https://www.jumbo.com/pro...vegan-steak-250g-559992DS

Oké, oké, ze hebben er nog wel wat aan toegevoegd voor dat goudgerande bedrag:
Knolselderij 94%, koolzaadolie, zonnebloemolie, emulgator: koolzaadlecithine, natuurlijk aroma
En ja, er zit ook nog krimpfolie omheen en een kartonnen doosje. Dat is dure verpakking zullen we dan maar denken... O-)

Zo'n zelfde knol, maar dan goed voor veel meer schijven, koop ik voor rond de 1€ bij de groenteman.
Knollen voor citroenen verkopen

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 14-08-2024 08:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 16-09 21:57
Knoflookpoeder is ook wel een aardige zout vervanger. Niet 1-op-1 natuurlijk, maar geeft wel een hartige smaak, zonder het nadeel voor nieren. Je zou het eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gewoon meer kruiden en specerijen gebruiken. Maar dat is prijzig, dus wij Nederlanders zijn ooit begonnen met overal maar veel zout op gooien, goedkopere smaakversterker. Maar in de landen waar specerijen vandaan komen kieperen hele bakken van dat spul door het eten. (Plus het is veel verser dus smaakvoller)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-eciPhI_VCs1_ktXlzyJ3yrluk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RowgZBTWfK72wW4mXJepbjWf.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren deze burger gemaakt met kerrie mayo, Kei lekker. Voor herhaling vatbaar.
https://faenomenal.nl/2024/06/23/zwarte-bonenburgers/

[ Voor 10% gewijzigd door walterworld op 14-08-2024 09:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond P
Zondag weer behulpzaam meewerken aan het verkleinen van de veestapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq-eAeiyaf4jwkJ-U8QkwXNwwSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yi5ZRS5GJRvmk0T6UWudS6Os.jpg?f=fotoalbum_large

Babykoeribbetjes, inmiddels al met een zoet-pittig dryrub jasje in de koelkast.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:31

Zo te zien zijn er al veel mooie tips binnengekomen, wat ook kan helpen is om eens een uur door een goede boekenwinkel te lopen en de verschillende kookboeken te bekijken. Sommige keukens maken veel gebruik van zouten (soja etc) dus kijk even goed welk boek je zou kopen. Maar door een aantal recepten te leren die je met verse producten kan maken heb je echt al veel winst te pakken.

Door vlees een een paar uur te marineren kan je dit ook veel extra smaak toebrengen bv.

Een investering qua kruiden zal in het begin idd even de boodschappen wat duurder maken, een keukenmachine (blender/staafmixer) kan daarbij ook een hoop helpen.

Ik haal regelmatig mijn brood bij de bakker om de hoek ipv de AH, op de vrijdag loop ik ook weleens naar de markt in Utrecht om wat verse groenten te halen (goedkoper en lokale ondernemers steunen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:16

Wat msg erbij?

• DionVonkerman
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-08 18:29
ik ben opzoek naar wraps zonder allerlei toevoegingen? is dit uberhaupt te koop of kan ik beter gaan zoeken naar recept om ze zelf te maken? iemand ervaring mee?

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

La Morena Tortilla wraps met maismeel medium #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi415004

Simpele maiswrap. Zoals wraps bedoeld zijn?

La Morena Volkoren tortilla wraps large #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi415005

Volkoren kan ook

Gewoon wraps intypen bij de appie en je hebt tientallen keuzes in formaat en merk. Ik vind zelf de maïsmeel van la Morena het lekkerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis1812 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:07:
La Morena Tortilla wraps met maismeel medium #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi415004

Simpele maiswrap. Zoals wraps bedoeld zijn?

La Morena Volkoren tortilla wraps large #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi415005
Sorry hoor, maar dat noem ik geen simpele maiswrap, zoals wraps bedoeld zijn:

Ingrediënten: TARWEBLOEM, water, maïsmeel (15%), stabilisator (glycerine), raapzaadolie, TARWE-EIWIT, suiker, zout, zuurteregelaar (appelzuur), rijsmiddel (natriumcarbonaat), conserveermiddelen (kaliumsorbaat, calcium propionaat), emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren), bietenvezel. Allergie-informatie: Bevat GLUTEN. Kan sporen van SOJA bevatten.

Lekker simpel. ;w
Maiswraps die voor het grootste deel uit tarwebloem bestaan. 8)7

Wraps, op basis van welke meel/bloem soort dan ook, zijn heel simpel zelf te maken.
Talloze recepten zijn zo te vinden m.b.v. google.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 23-08-2024 07:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:19

bert pit

asdasd

DirtyBird schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:33:
Ik heb een stuk cheddar gekocht en een stukje geproefd, maar het smaakt me toch wat vlak en droog.
Weet iemand waarmee dit lekker combineert? Ik bedoel dan met een dip, drank of combi met fruit/noten ofzo.
Ik zoek geen recepten met cheddar :)

Ik heb gegoogled, maar vind vooral recepten en pagina's die over de hamburgerplakken gaan.
Cheddar is geen beschermde soortnaam en kan overal ter wereld gemaakt worden. Dit resulteert is kwaliteit die vaak doet denken aan hotelkaas. De lokale kaas uit de UK smaakt al veel beter.
Er is echter een beschermde aanduiding voor een specifieke soort Cheddar, namelijk “West Country Farmhouse Cheddar.” Deze naam is beschermd door de Europese Unie onder de status van Protected Designation of Origin (PDO). Dit houdt in dat deze specifieke Cheddar alleen zo mag worden genoemd als hij wordt gemaakt volgens traditionele methoden in de Engelse regio’s Somerset, Dorset, Devon of Cornwall, en met melk van lokale koeien.

Goeie cheddar combineert mooi met peer en appel, ideaal dus voor salade met bijvoorbeeld peer, witlof en walnoten. Cheddar is heerlijk in omeletten, frittata’s of roerei, waar het een hartige en volle smaak aan toevoegt.

Koop je cheddar bij een goede kaasspecialist en koop liever de wittige dande gele.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 23-08-2024 07:46 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
hallo allemaal, wat een leuk topic met inspirerende receptem, ik ga deze zeker volgen.

Ik heb ook een vraag, niet echt een recept, maar ik hoop/denk dat het wel in dit topic past:

waar koop ik goede olijfolie in 5 liter blikken (bulk, goedkoper) en hebben ze als het meezit ook nog leuke andere delicatesse, balsamico, keltisch zeezout, truffel, etc?

Context:
Ik koop dit al 15 jaar bij Foodilicious, de eerste 5 jaar in de zaak in Rotterdam, toen ik daar nog woonde, maar sinds 10 jaar bestel ik het online omdat ik er niet in de buurt woon.

In 10 jaar heb ik 23 liter (20 van foodlicious, en 3 een keer uit italie meegenomen). Grotendeels wordt het hier gebruikt in salades en dippen, en af en toe vul ik een flesje aan mijn moeder.

Anyway, Foodilicious is flink in prijs gestegen, heeft nog maar weinig keuze en is ook niet op voorraad.

Deze heb ik al 4x besteld: https://www.foodelicious....308/siciliaanse-olijfolie

Waar o waar koop ik betrouwbaar (weinig tussenpersonen) hoge kwaliteit olijfolie in bulk voor een goede prijs?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Het hele lijstje kun je bij Hanos kopen.
Moet je wel kvk voor hebben of iemand lief aankijken :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@borgdaville Hoeveel tussenpersonen mogen er zijn? Je kunt natuurlijk een boom adopteren, veel korter kan dat lijntje niet. ;)

Een blik van Amazon trekken of direct uit een Italiaanse, Griekse of Spaanse shop bestellen kan natuurlijk ook.
Met een verbruik van 2.3L/jaar zou ik geen bulk kopen.

Bij novitalia kan je ook helemaal los.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 23-08-2024 14:39 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@borgdaville zoek maar eens terug in dit topic onder mijn naam en olijfolie. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwZoSdXB-lNtb4083enUgvWeXjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gne8lkwHAXVW7M877FBidcvh.jpg?f=fotoalbum_large

Deze Courgette fritters gemaakt.
https://plantbasedcooking.../vegan-zucchini-fritters/

Havermeel vervangen door amandelmeel, had ik nog liggen moest op.
Bij ons op de herenboerderij groeien geen paprika's die vervangen voor tomaten.

[ Voor 25% gewijzigd door walterworld op 28-08-2024 16:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrS4bfVVqnHgq9di80QXk4VF5Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G26NwmhdFKLrZb7oURWzEFKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B21dEiK86L9XJsax_E9BC7AcpLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZp9PwqIl8lZTHEmfRsCHOio.jpg?f=fotoalbum_large

Deze aardappel kroketten gemaakt, het zout weggelaten en als dip had ik nog wat cashew aquafabe mayo gemengd met ketchup. Was weer lekker :9 . Ga ik zeker vaker maken.
https://plantbasedjess.co...quettes-with-quick-salsa/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

^^ Plusje voor jou voor het delen van dit recept :) (y)

Ik ben en blijf overtuigd omnivoor en krijg ook echt de kriebels van vegan 'gedram', maar ik sta zeker wel open voor vegetarische en vegan alternatieven en dit is er zoeen die ik ga proberen als ik over twee weken weer terug ben vakantie :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Aardappel kroketjes eet ik echt al sinds ik een 3 jarig mannetje ben ongeveer.
Alleen niet zo fancy maar gewoon van Aviko. Naast mn vlees en groente zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Wok schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:12:
^^ Plusje voor jou voor het delen van dit recept :) (y)

Ik ben en blijf overtuigd omnivoor en krijg ook echt de kriebels van vegan 'gedram', maar ik sta zeker wel open voor vegetarische en vegan alternatieven en dit is er zoeen die ik ga proberen als ik over twee weken weer terug ben vakantie :)
Je staat open voor veganistisch eten maar tegelijk heb je het over vegan "gedram"??, en dat terwijl ik enkel een recept over aardappel kroketten deel Maar leuk je het eens wilt proberen. :)

Panko heb ik overigens zelf gemaakt door 2 volkoren in broodrooster te doen en daarna met de foodprocessor te malen tot broodkruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ffs Nu heb ik trek in een garnalenkroket!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 15:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Weet iemand wat er met Ansjovis aan de hand is?

Ik eet deze heerlijke visjes graag bij een salade of voor wat extra umami in een ragù bijvoorbeeld, maar ik grijp de laatste weken mis bij mijn lokale supermarkt. Niet leverbaar van het huismerk, maar ook niet van de grote verwerkers zoals John West of Princess?

Online ook niet...:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63JmErZaJ-rwfM8k2ckfFhxZkFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fZDDYgsBDgi0a9PNPwIZgsKz.png?f=user_large

Nu zal het vast nog wel ergens bij een toko of zo te vinden zijn, maar toch. Ik wist overigens niet eens dat Ansjovis ook in de Oosterschelde gekweekt werd, maar dat is dus einde verhaal blijkbaar.

https://www.foodlog.nl/ge...aigedrag%20van%20ansjovis.

Maar dat zal niet de oorzaak zijn dat het ineens niet meer te krijgen is neem ik aan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:02:
Weet iemand wat er met Ansjovis aan de hand is?
...
Online ook niet...:
Ik neem dat je ingeblikte of in een potje, ansjovis bedoelt?

Bij die grote online toko, die begint met een 'A' en eindigt op 'zon', zijn allerlei soorten gewoon uit voorraad leverbaar hoor.
Nu bestellen, a.s. maandag geleverd!

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2024 23:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Dit zal vloeken zijn in hetHet Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 want pakje Zakje. Vandaar dat ik het hier post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n91YmRK4EFekUT9BV5WtVNTAxRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUdTwMGUB8Sfjg1T9njkdLHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Soms heb je van die dagen dat je iets snels en lekkers op tafel wilt zetten.
Courgette van eigen herenboerderij en gemarineerde shredded jackfruit, is daar in Nederlandse benaming voor jackfruit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
Jup, dat is een nangka, maar jackfruit is tegenwoordig meer gebruikt.

(Kleine tip voor het vinden van Nederlandse woorden vanuit het Engels of elke andere taal: zoek het Wikipedia-artikel op en zoek dan bij talen de Nederlandse variant :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 15:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

ehtweak schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Ik neem dat je ingeblikte of in een potje, ansjovis bedoelt?

Bij die grote online toko, die begint met een 'A', zijn allerlei soorten gewoon uit voorraad leverbaar hoor.
Nu bestellen, a.s. maandag geleverd!
Ok, dan heeft alleen de "J" blijkbaar een leveringsprobleem. Wel apart dat ze gewoon helemaal niets hebben, ook niet van het eigen huismerk.

@walterworld Gebakken ziet het er beter uit denk ik ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:02:
[...]

Ok, dan heeft alleen de "J" blijkbaar een leveringsprobleem. Wel apart dat ze gewoon helemaal niets hebben, ook niet van het eigen huismerk.

@walterworld Gebakken ziet het er beter uit denk ik ;)
Heel veel huismerken komen van dezelfde leverancier als het A merk, je betaalt alleen dan niet voor de marketing van het A merk.
En de samenstelling van de kruiden en de olie kan anders zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Saté babi en domba en sajur lodeh gisteren 🥰 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyqB1mhHXjvbBaZJjM3SOSR1BH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9e01TF5fr8p4aidaK5Yax7vG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FinY8VsyggpBLIBtU2E_uO6YCS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0xyFOqfMgtAMbXYHjywTKyL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PnD op 01-09-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

tagican schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:00:
Jup, dat is een nangka, maar jackfruit is tegenwoordig meer gebruikt.

(Kleine tip voor het vinden van Nederlandse woorden vanuit het Engels of elke andere taal: zoek het Wikipedia-artikel op en zoek dan bij talen de Nederlandse variant :) )
Nangka inderdaad, maar dat is ook gewoon een leenwoord. Maar als je dan toch een leenwoord moet gebruiken dan liever die van de locals waar het vandaan komt inderdaad. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:09:
Heel veel huismerken komen van dezelfde leverancier als het A merk, je betaalt alleen dan niet voor de marketing van het A merk.
En de samenstelling van de kruiden en de olie kan anders zijn.
Dat is meestal zeker anders inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Tweak_ers in "Zelf ijs maken"
Tweak_ers schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:59:
Ik kon geen goede plek vinden voor koken gerelateerde zaken.

Als deze er wel is, excuses.

Wij hebben sinds deze zomer een ijsmachine en daarmee kun je heerlijk ijs maken. Alleen merk ik dat de structuur niet optimaal is.
Zodra je schept smelt de buitenkant vrij snel, sneller dan met ijs uit de winkel.

Wat hebben we (bijvoorbeeld de laatste keer) gebruikt?
- 250 ml melk
- 250 ml slagroom
- 170gr suiker
- 400 gram bananen

Is er een vaste vuistregel voor ijs? Meer melk is wateriger? Meer slagroom wordt vaster? Of moet je het geheel iets langer in de blender doen, waardoor de slagroom luchtiger wordt?

Hoe maken ijsmakers hun samenstellingen?
Iemand ervaringen?
Voor roomijs/melkijs is het wel zaak om de boel ook enigszins te binden. Dat doet men traditioneel gezien met eidooiers. Daarbij is het dan wel belangrijk om de temperatuur in de gaten te houden, 85 graden en niet hoger, want dan verliest het ei zijn binding en schift de boel. Te koud en dan is het niet gebonden en niet goed gepasteuriseerd...

Daarnaast heeft het suiker- en vetgehalte een grote invloed op de structuur en eeteigenschappen van het ijs.

In ambachtelijk ijs wordt vaak ook nog wel iets van een stabilisator of bindmiddel toegevoegd, wat ook zorgt voor een gladdere textuur en minder snel smelten. Maar als je het ijs niet te lang bewaart (dagen, geen weken), is dat niet echt nodig.

Bij sorbetijs (wat in de basis alleen suikerwater met gepureerd fruit is), wil je rond de 30% suiker zitten. Bij roomijs/melkijs is dat wat lager, en hoe meer vet je hebt, hoe minder suiker je nodig hebt.

Hieronder een link naar mijn recept voor vanille ijs, met uitgebreide beschrijving van de werkwijze, wel in het Engels, ben te lui om het op de vroege zondagochtend op mijn telefoon hier te gaan zitten overtypen/vertalen 😇
https://www.bigoven.com/recipe/vanilla-ice-cream/2075099

Ik heb geen ervaring met fruit in roomijs, dan maak ik altijd sorbet. Maar je zou bovenstaand recept eens kunnen proberen zonder de vanille en dan een halve kilo banaan er op toevoegen ofzo.
Bananen zijn wel iets anders dan de meeste soorten fruit, omdat ze ook wat binding geven, mijn gevoel zegt dat je er dan niet ver vandaan zit.

Als ik sorbet maak, kook ik altijd een siroop van 350 g water met 650 g suiker en die meng ik 1 op 1 met fruit. Dan zit je aardig in de buurt van 30% suiker.
Voor de smaak voeg je dan vaak ook een beetje citroensap toe. Ik laat ook nog weleens wat citrusschil (zonder het wit, dat is bitter!) meekoken en daarna trekken in de stroop. Dat zeef ik dan uit voordat/terwijl ik het bij het fruit gooi.
Italianen mengen ook nog weleens een opgeklopt eiwit door hun massa tijdens het ijs draaien, voor extra luchtigheid. Wel opletten dat dit rauw ei is, ik zou dat niet aan oude mensen of zwangere vrouwen geven (of gepasteuriseerd eiwit ergens kopen).

Verder heeft de machine ook nog wel een flinke invloed. Hoe sneller je invriest(onder continu roeren/schrapen), hoe fijner de kristalllen worden, dus gladder ijs.
Professionele machines doen dit in een minuut of 6.
Mijn semi-professionele sorbetiere (Musso-Stella) doet 2 liter ijs in 20-25 minuten.
Dan heb je kwalitatief daaronder de thuismachientjes met ingebouwde koelmotor, daar heb ik geen ervaring mee.
Daaronder heb je dan machientjes met een koelblok wat in de vriezer gaat, en waar de machine nog wel zelf roert.
En daaronder de machientjes waarbij je een bak in de vriezer zet waarin je af en toe zelf roert.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat je met alles wat zelf geen koelmotor hebt, nooit ijs kan maken wat in de buurt komt van de gladde structuur van professioneel ijs uit de ijssalon. Leuk om eens creatief mee te zijn, maar je moet dan geen kwaliteitsijs verwachten. Gelukkig hebbend e meeste mensen supermarkt ijs als referentie, dan is het al gauw goed >:)

Overigens, ambachtelijk ijs bevat zo'n 20-30% lucht, fabrieksijs meer dan 50-70%...

Zelf merk ik ook al verschil tussen mijn 30kg zware machine en ècht goed ijs... Maar helaas heb ik geen professionele machines meer tot mijn beschikking.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-09-2024 10:43 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tweak_ers schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:59:
Wij hebben sinds deze zomer een ijsmachine en daarmee kun je heerlijk ijs maken. Alleen merk ik dat de structuur niet optimaal is.
Zodra je schept smelt de buitenkant vrij snel, sneller dan met ijs uit de winkel.

Wat hebben we (bijvoorbeeld de laatste keer) gebruikt?
- 250 ml melk
- 250 ml slagroom
- 170gr suiker
- 400 gram bananen

Is er een vaste vuistregel voor ijs? Meer melk is wateriger? Meer slagroom wordt vaster? Of moet je het geheel iets langer in de blender doen, waardoor de slagroom luchtiger wordt?

Hoe maken ijsmakers hun samenstellingen?
Iemand ervaringen?
Ijsmakers hebben simpelweg immens veel toevoegingen en methoden om de structuur te beïnvloeden, dat is wanneer je bij de basis blijft een stuk lastiger.

Zelf heb ik het al vaker overwogen om ook eens te gaan doen maar zoals @Wild Chocolate al vrij duidelijk uitlegt kan je jezelf al vrij snel verliezen in een hele nieuwe wereld.
En als ik het doe wil ik het wel echt lekker hebben, dus dan moet je al snel een flink apparaat en zit je weer aan ruimte en kosten.
Zelf zou ik graag echt zacht roomijs maken. Ben erg fan van softijs qua textuur en word vaak minder gelukkig van supermarktijs, zeker wanneer men dat direct uit de vriezer serveert (is gewoon niet lekker).
Ijs van Co, bij de liefhebbers wel bekend, zit aardig in de buurt van wat ik graag zelf zou maken.

Dus ik lees wel even met je mee want het blijft aantrekken. ;)
Wat heb jij voor machine?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
Gonadan schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:24:
[...]

Ijsmakers hebben simpelweg immens veel toevoegingen en methoden om de structuur te beïnvloeden, dat is wanneer je bij de basis blijft een stuk lastiger.

Zelf heb ik het al vaker overwogen om ook eens te gaan doen maar zoals @Wild Chocolate al vrij duidelijk uitlegt kan je jezelf al vrij snel verliezen in een hele nieuwe wereld.
En als ik het doe wil ik het wel echt lekker hebben, dus dan moet je al snel een flink apparaat en zit je weer aan ruimte en kosten.
Zelf zou ik graag echt zacht roomijs maken. Ben erg fan van softijs qua textuur en word vaak minder gelukkig van supermarktijs, zeker wanneer men dat direct uit de vriezer serveert (is gewoon niet lekker).
Ijs van Co, bij de liefhebbers wel bekend, zit aardig in de buurt van wat ik graag zelf zou maken.

Dus ik lees wel even met je mee want het blijft aantrekken. ;)
Wat heb jij voor machine?
Niet een heel spannende, als ik @Wild Chocolate zijn reactie lees 😅
Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat hij van mijn dochter is, ze heeft als klein kind al de droom ijscovrouw te worden. En heeft nu voor haar tiende verjaardag een Sage Smart Scoop gekregen.
In de VS wordt hij als het merk “Breville” verkocht. Handig voor reviews.

Kost €300 en vonden wij wel meer dan genoeg 😅

Maar misschien ooit een stapje omhoog, met een bijbaantje en zakgeld (misschien nog wat inleg van pap en mam, ivm eigen belang 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
Wild Chocolate schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:41:
Tweak_ers in "Zelf ijs maken"

[...]

Voor roomijs/melkijs is het wel zaak om de boel ook enigszins te binden. Dat doet men traditioneel gezien met eidooiers. Daarbij is het dan wel belangrijk om de temperatuur in de gaten te houden, 85 graden en niet hoger, want dan verliest het ei zijn binding en schift de boel. Te koud en dan is het niet gebonden en niet goed gepasteuriseerd...

Daarnaast heeft het suiker- en vetgehalte een grote invloed op de structuur en eeteigenschappen van het ijs.

In ambachtelijk ijs wordt vaak ook nog wel iets van een stabilisator of bindmiddel toegevoegd, wat ook zorgt voor een gladdere textuur en minder snel smelten. Maar als je het ijs niet te lang bewaart (dagen, geen weken), is dat niet echt nodig.

Bij sorbetijs (wat in de basis alleen suikerwater met gepureerd fruit is), wil je rond de 30% suiker zitten. Bij roomijs/melkijs is dat wat lager, en hoe meer vet je hebt, hoe minder suiker je nodig hebt.

Hieronder een link naar mijn recept voor vanille ijs, met uitgebreide beschrijving van de werkwijze, wel in het Engels, ben te lui om het op de vroege zondagochtend op mijn telefoon hier te gaan zitten overtypen/vertalen 😇
https://www.bigoven.com/recipe/vanilla-ice-cream/2075099

Ik heb geen ervaring met fruit in roomijs, dan maak ik altijd sorbet. Maar je zou bovenstaand recept eens kunnen proberen zonder de vanille en dan een halve kilo banaan er op toevoegen ofzo.
Bananen zijn wel iets anders dan de meeste soorten fruit, omdat ze ook wat binding geven, mijn gevoel zegt dat je er dan niet ver vandaan zit.

Als ik sorbet maak, kook ik altijd een siroop van 350 g water met 650 g suiker en die meng ik 1 op 1 met fruit. Dan zit je aardig in de buurt van 30% suiker.
Voor de smaak voeg je dan vaak ook een beetje citroensap toe. Ik laat ook nog weleens wat citrusschil (zonder het wit, dat is bitter!) meekoken en daarna trekken in de stroop. Dat zeef ik dan uit voordat/terwijl ik het bij het fruit gooi.
Italianen mengen ook nog weleens een opgeklopt eiwit door hun massa tijdens het ijs draaien, voor extra luchtigheid. Wel opletten dat dit rauw ei is, ik zou dat niet aan oude mensen of zwangere vrouwen geven (of gepasteuriseerd eiwit ergens kopen).

Verder heeft de machine ook nog wel een flinke invloed. Hoe sneller je invriest(onder continu roeren/schrapen), hoe fijner de kristalllen worden, dus gladder ijs.
Professionele machines doen dit in een minuut of 6.
Mijn semi-professionele sorbetiere (Musso-Stella) doet 2 liter ijs in 20-25 minuten.
Dan heb je kwalitatief daaronder de thuismachientjes met ingebouwde koelmotor, daar heb ik geen ervaring mee.
Daaronder heb je dan machientjes met een koelblok wat in de vriezer gaat, en waar de machine nog wel zelf roert.
En daaronder de machientjes waarbij je een bak in de vriezer zet waarin je af en toe zelf roert.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat je met alles wat zelf geen koelmotor hebt, nooit ijs kan maken wat in de buurt komt van de gladde structuur van professioneel ijs uit de ijssalon. Leuk om eens creatief mee te zijn, maar je moet dan geen kwaliteitsijs verwachten. Gelukkig hebbend e meeste mensen supermarkt ijs als referentie, dan is het al gauw goed >:)

Overigens, ambachtelijk ijs bevat zo'n 20-30% lucht, fabrieksijs meer dan 50-70%...

Zelf merk ik ook al verschil tussen mijn 30kg zware machine en ècht goed ijs... Maar helaas heb ik geen professionele machines meer tot mijn beschikking.
Wow, super uitgebreid antwoord!!! _/-\o_
Dit gaan we eens uitproberen.

Houdt je de temp dan in de gaten met een thermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:44:
[...]

Wow, super uitgebreid antwoord!!! _/-\o_
Dit gaan we eens uitproberen.

Houdt je de temp dan in de gaten met een thermometer?
Dat is wel het makkelijkst 8)
Wel een insteekthermometer nemen, infrarood is niet nauwkeurig genoeg en meet alleen het oppervlak.

Er is ook nog een andere manier, maar die vergt wat ervaring:
Als je met een houten spatel roert, kan je deze ook rechtop uit de massa halen en met je vinger een horizontale streep erover trekken. Zodra de massa dan niet meer (direct) naar beneden loopt, is hij goed. Maar aangezien je voor een tientje ofzo een simpele insteekthermometer koopt (en dat zelfs de goedkoopste daarvan verrassend goed werken), zou ik het nooit zo doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:43:
[...]

Niet een heel spannende, als ik @Wild Chocolate zijn reactie lees 😅
Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat hij van mijn dochter is, ze heeft als klein kind al de droom ijscovrouw te worden. En heeft nu voor haar tiende verjaardag een Sage Smart Scoop gekregen.
In de VS wordt hij als het merk “Breville” verkocht. Handig voor reviews.

Kost €300 en vonden wij wel meer dan genoeg 😅

Maar misschien ooit een stapje omhoog, met een bijbaantje en zakgeld (misschien nog wat inleg van pap en mam, ivm eigen belang 😉)
Ja, sorry, wil vooral aangeven dat je verwachtingen vooral qua kristalstructuur niet te hoog moeten zijn. Zoals gezegd maakt een professionele machine echt wel het verschil. Wel goed dat je in ieder geval een machine met een eigen koelmotor hebt, dat is al flink beter dan zo'n ding wat in de vriezer moet.

Ik moet zeggen dat het me meevalt wat de Musso Stella tegenwoordig kost. Ik heb hem jaren geleden voor €400,- van marktplaats gehaald, toen was hij volgens mij €1400,- nieuw. Zie hem nu vanaf €900,- voorbij komen:
https://www.horecastyle.nl/musso-sorbetiere-stella.html

Maar dat doet dus nog steeds ruim onder voor een professionele machine, maar een Carpigiani kost onderhand geloof ik net zoveel als een kleine middenklasse auto :X
En merk op dat zo'n machine een vermogen van 2,2 kW heeft, voor 2,5 kg ijs, waar de mijne slechts 250W heeft voor 1,5 kg ijs...
(Die zal iets minder duur zijn dan een nieuwe auto, maar ga je naar 6-12 kg ijs gaat echt wel die kant op. Carpigiani is wel de Rolls Royce onder de ijsmachines...)

EDIT:
Oh, en voor de goede orde, we hebben het hier niet over soft-ijs, dat is dat spul wat bij de snackbar en McDonalds uit de machine komt, van een kant en klaarmix of poeder. Dat is alleen eetbaar direct nadat het uit de machine gekomen is. (Let wel, ik zeg bewust niet "lekker"...)

Trouwens, voor wat betreft de kristalstructuur, dat merk je vooral wanneer je het ijs niet direct eet, maar in de vriezer bewaart.
Ideale serveertemperatuur is normaal gesproken overigens -12 to -14 °C. Dat is ook de temperatuur waarop het ijs normaal gesproken uit de machine komt, en waarop ijssalons het ijs ook bewaren. Zelf zet ik ijs uit de vriezer altijd eerst 45-60 minuten in de koelkast om bij de te komen, voordat ik het ga serveren.

[ Voor 25% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-09-2024 12:35 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wild Chocolate schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:26:
Oh, en voor de goede orde, we hebben het hier niet over soft-ijs, dat is dat spul wat bij de snackbar en McDonalds uit de machine komt, van een kant en klaarmix of poeder. Dat is alleen eetbaar direct nadat het uit de machine gekomen is. (Let wel, ik zeg bewust niet "lekker"...)
Nou ja, je hebt het ook in iets betere vormen dan de poedervariant, maar het is wel een andere manier van bereiden inderdaad.
Maar gek genoeg vind ik de structuur van goed softijs vaak toch lekkerder dan simpel en te koud supermarkt schepijs.

Die van Co noemen het ambachtelijk vanille schepijs, dat zit qua structuur heel erg in de richting die ik zou willen. Maar ik heb er te weinig verstand van om zo te kunnen zeggen hoe die het precies maken. :P
Trouwens, voor wat betreft de kristalstructuur, dat merk je vooral wanneer je het ijs niet direct eet, maar in de vriezer bewaart.
Ideale serveertemperatuur is normaal gesproken overigens -12 to -14 °C. Dat is ook de temperatuur waarop het ijs normaal gesproken uit de machine komt, en waarop ijssalons het ijs ook bewaren. Zelf zet ik ijs uit de vriezer altijd eerst 45-60 minuten in de koelkast om bij de te komen, voordat ik het ga serveren.
Inderdaad. Voor het tafel dekken de koelkast in, dan is het wanneer nodig ongeveer op temperatuur.
Mijn vriendin pakt het nog wel eens in een opwelling direct uit de vriezer, maar dan hoef ik meestal niet. Dan vind ik het gewoon niet echt lekker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWPj2wajw-KWIJVRkd4Wru2p69M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIGnaKv1lJaD5V8Ee3hVFpIE.jpg?f=fotoalbum_large
YouTube: Perfect for busy days!💥
Als lunch lekker kikkererwten mix op een snee geroosterd brood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0HYpVkfGtjh0JuAv5pnH6230ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TBCmU0wqCxXhganpAxxoFGJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIeaalfuU5_BzaFOr9XMJZrkNmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRs0I9knMfNuZOWaYPwZAkVD.jpg?f=fotoalbum_large
https://faenomenal.nl/2024/06/23/zwarte-bonenburgers/
Heb ze in de oven op 190º 20 min, halverwege omdraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnCcc-bRspCcTDQdVDdgtQJoYFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q12C2UXR0nRfcPuCo3Qdorg5.jpg?f=fotoalbum_large
https://monkeyandmekitche...e-creamy-garlic-dressing/
Knoflooksaus, heb er wat soja yoghurt doorgedaan omdat het wat frisheid miste. Heb weinig agave syroop gebruikt, vond het veels te veel wat het recept aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dijXQsMsEiiXZ7gcvaMQdS1AlJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0pr53FwRvRCiwXmk8RHHKin.jpg?f=fotoalbum_large
https://brendakookt.nl/recepten/shoarma-kruiden-maken/
Zelf shoarma kruiden gemaakt. Heb opgezocht hoeveel zout er in klant en klare shoarma zit, 30%. Bij mij 0%
Hoe ziet jullie kruidenrek eruit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNY5phA2opd_s1vIhzbuvjoEiwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UW8Cy2hG8KPyABPEISMqXEHo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIWHagTPyD3TSXjYYSkr3RFZ8V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lApyI4PmObEiG68u6HjQzJDU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4_4YZwAwKWAb5Nxw8ZGNCdzwQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yda73L9bjaRAdDjG9zoIplZA.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.leukerecepten...je-paddenstoelen-shoarma/
Broodje shoarma op basis van paddenstoelen. :9 :*) . Sla, tomaten en ui komen van eigen herenboerderij.
Volgende keer ga ik wel alles dubbel doen omdat de paddenstoelen wat slinken, was eigenlijk te weinig. Hebben uiteindelijk nog een bonenburger op.

[ Voor 14% gewijzigd door walterworld op 08-09-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:45
Ik had vanochtend wat verse broodjes gehaald bij de bakker, maar teveel. Voor het avondeten heb ik die broodjes gescheurd en knapperig gebakken in de oven en verwerkt in een Panzanella met tomaat, vijgen, geroosterde paprika, ui, kappertjes en een dressing van rode wijnazijn en olijfolie. Echt helemaal de bom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKV5UbiXhf71ZhkUyXB092Tty0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/609XqReWJH1tc8Rf54JfVshz.jpg?f=fotoalbum_large

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Met wat aardappelen en baby-schaap gehakt weer eens een shepherd's pie geknutseld.
Ontiegelijk lekker en simpel voor op een luie dag.

Geen foto dus een vrijwel identieke uit het archief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-FqPJkm3v4kXebf0l00pom2YCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXcXhVKkxkqrapkqnS61RBk2.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd leuk want de vriendin houdt niet van lamsvlees en is niet dol op aardappel maar zo eet ze het wel (graag).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJyiISTIaMjtluZKY_l_ftT1eNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03MgF7260gnXj2VRIFgGzjXn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5T3HocAzZ5vNNKSip20KTJwqqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPcYxqOQIjcnpkDdEfOmKHzK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FurKEGDUpM225VNWaKeznorOMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYNeB8Y7CNKST4AEEySRhsTY.jpg?f=fotoalbum_large

AH, wat doe je met ons? Er zirren nu aroma's in waardoor het naar vanille smaakt :r . Maar ik snap het echt niet, als je vanille smaak wilt dan haal je toch soja drank/melk met vanille smaak?

Niet te gebruiken om iets mee te binden nu.

Heb een klacht ingedient. Stap voorlopig over over op Jumbo huismerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLwP2NfNefXeM0wPQMPhZf2U-5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKwRUPE3sxIef2I1eLmjJmdC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een feest van beneden naar boven:
Avocado, limoen en zout
Tonijn uit blik op water, het witte van een lente ui gesnipperd, wasabi mayo, peper en zout
Tomaat in kleine stukjes zonder het vruchtvlees
Beetje halve plakjes winter wortel dun gesneden
Groen van een lente ui in ringetjes

Met een paar stukjes afbak stokbrood ( was eigenlijk niet nodig, had beter echt stokbrood moeten zijn…)

Leuke presentatie en wat was het lekker. 😋

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ehhhh, er is nog wel meer veranderd!
Eiwit gehalte is anders, vetgehalte is anders...
Ik weet niet welke de nieuwe versus de oude is, maar ook de energieinhoud is anders. En het vezelgehalte is een factor 4 (!) minder.

Volgens mij krijg je nu gewoon meer water (met smaakje) voor je geld. ;w

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 08-09-2024 22:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:37:
Met wat aardappelen en baby-schaap gehakt weer eens een shepherd's pie geknutseld.
Ontiegelijk lekker en simpel voor op een luie dag.

Geen foto dus een vrijwel identieke uit het archief:
[Afbeelding]

Altijd leuk want de vriendin houdt niet van lamsvlees en is niet dol op aardappel maar zo eet ze het wel (graag).
Deel je je recept ook?
Wilde namelijk binnenkort ook eens zo'n pie maken wanneer in NL de temperatuur daalt tot Schotse zomerlevels.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond P
@PalingDrone Yes, uiteraard als er behoefte naar is. Met disclaimer dat ik 'm voorgekauwd heb gekregen van een net geen Schot in een PSN party en nog nooit een "echte" heb geproefd.

Lams gehakt (500gr), rug/zadel heeft mijn voorkeur.
Aardappel kruimig/bloemig (800gr)
Gele ui (1st, mooie grote natuurlijk)
Peen/wortel en erwten (diepvries werkt fijn) in gelijke verhouding (1:1:1) met de ui
Knoflook (2 teentjes)
Tomatenpuree (2 theel)
Tarwebloem (2 eetl)
Lea & Perrins Worcestershire saus (naar smaak, drie shakes doet 't 'm voor mij)
Rode wijn of rode port (250ml)
Fond (kalf of rund) (250ml), of als je dat niet hebt een (runder) boullionblokje (incl vocht)
Thijm en rozemarijn (0.5 theel gedroogd)
Peper, zwart (naar smaak)
Parmezaanse kaas (100 gr), geraspt
Roomboter (veel te veel)
Melk of room (scheutje)

Middelhete pan:
De ui versnipperd sauteren in een klont boter (50gr), in blokjes gesneden wortel erbij, het gehakt erbij rullen totdat het lekker bruin is.
Een beetje ruimte maken in je pan en de tomatenpuree bakken/ontzuren.
Thijm, rozemarijn, peper en bloem erbij. Een paar minuutjes bakken, goed doorroeren. Indien nodig meer boter erbij.
Knoflook erdoor, vuur laag.
Fond en wijn/port erbij. Worcestershire erbij.
Pakweg 20 minuten sudderen/indikken, af en toe roeren.
Erwten erbij mikken.
Smaaktest.

Puree:
Aardappelen schillen/parten en koken totdat het gaar genoeg is. Afgieten en even laten staan/dampen.
Stampen/pureren, scheutje melk (of room) erbij.
Voorzichtig een flinke lik roomboter (75gr, liever meer als je daarmee weg komt) erdoor lepelen, 75% van de parmezaan erdoor lepelen.

Als je pan ovenbestendig is kan je direct de puree erop meppen, anders een transfer naar een ovenschaal.
Restje parmezaan erover sprenkelen. Op een paar plekken inprikken.
+/- 30 minuten in een oven op 180-200 graden goudbruin gratineren.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan en ben ik niets vergeten. :)

- knip -

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:28
Naar aanleiding van de discussie over ijs hierboven. Ik heb al enige jaren een ijsmachine en ben het nodige geëxperimenteerd.

De recepten op het internet zijn een beetje hit en mis. In het boek ‘glacerie’ van Hidde de Brabander krijg je een boel theorie en het waarom achter ijsmaken uitgelegd. Hidde legt goed uit hoe je een recept kan opbouwen en aanpassen aan specifieke wensen. Door de verhoudingen aan te passen kun je ervoor zorgen dat je ijs vanuit een diepvries ipv van de speciale koelunits van de ijssalon een lekker mondgevoel geven en schepbaar zijn. Ook vertelt hij hoe te zorgen dat ijs korter of langer stevig kan blijven afhankelijk van het doel en de omgeving.

Hij legt ook uit waarom het rijpen van de ijsmix zo belangrijk is voor de smaak en het mondgevoel. Een recept waarbij de ijsmix niet enige uren tot een halve dag moet staan voordat je het gaat draaien laat ik sinds het lezen van het boek links liggen. Mocht je echt willen snappen hoe je goed ijs of een eigen recept maakt kan ik het boek erg aanraden.

In de praktijk gebruik is meestal ‘het grote ijsboek’ van Declerq voor mijn recepten. Hij werkt met iets van 10 basisijsmixen afhankelijk van wat je ermee wil doen. Bijvoorbeeld ‘Sorbet voor zoete vruchten’ en ‘sorbet voor zure vruchten’. Werkt in de praktijk erg fijn en levert goede resultaten op die kunnen wedijveren met een goede ijssalon zonder al te dure machine.

Mocht nog iemand een tip hebben voor de perfecte ijssschep hou ik me aanbevolen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat soort dingen kan ik altijd wel waarderen. Het zelfde geldt voor online koks. Ik wil niet alleen weten wat je er in stopt en hoe je het klaar maakt, maar ik wel weten wáárom je dat doet. Begrijpen van de keuzes maakt dat je zelf ook beter wordt in keuzes maken en andere afwegingen maken op basis van voorkeuren of omstandigheden.
Dan wordt het wat mij betreft pas écht koken en daar haal ik meer voldoening uit. (al is er niets mis met een recept volgen hoor, begrijp me niet verkeerd)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wie van jullie gebruikt een blokrasp? Ik ga wat raspen vervangen (heb last van GAS) omdat mijn combiding te bot is en de keukenmachine niet altijd even mooi raspt bij sommige producten.

Een blokrasp wordt vaak als handig bestempelt omdat je meer in één hebt en hij blijft makkelijk staan, terwijl een losse ergens boven gehouden moet worden of je op een bord moet balanceren.
Kijk ik dan echter naar zo'n ding (bijv. elite box van microplane) dan voelt het juist alsof je minder oppervlak hebt, niet veel ruimte ín de rasp (dus snel legen) en schoonmaken lastiger.

Daarom neig ik gewoon naar nog meer losse, maar dat gaan dan wel een dure hobby worden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:51

aerofreak

Steve Jobs

Ik gebruik van de blokrasp alleen de grove rasp. :Y)

Gaat altijd meer in dan je denkt. Ik vind het voornamelijk handig dat je die blokrasp gewoon neer kan zetten op een bord en lekker kan raspen

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik doe microplanes, geen blokraspen.

@Guy Treepbush dat glacerieboek klinkt leuk. Ik doe veel vanuit "ijstijd" maar wil bijvoorbeeld over die rijping weten. Goed, dat wordt een bezoekje aan amazon zo. En bedankt :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Blokraspen vind ik lastig schoonmaken. Voor het extra grove werk heb ik een komding.
Voordeel is dat ik die in een hogere kom kan leggen/klemmen en helemaal los kan gaan zonder dat ik daarna komkommer of cheddarstrips van het raam hoef te krabben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWCWJRNVvururad37vbF6pnYcWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecz9siJWcP0heVqc950X58ua.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het fijnere werk heb ik microplanes Gourmet series, die liggen imo fijn in de hand. De grove daarvan gebruik ik verreweg het meest.

@Guy Treepbush Gewoon een zeroll?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:20:
@Gonadan Blokraspen vind ik lastig schoonmaken. Voor het extra grove werk heb ik een komding.
Voordeel is dat ik die in een hogere kom kan leggen/klemmen en helemaal los kan gaan zonder dat ik daarna komkommer of cheddarstrips van het raam hoef te krabben.

[Afbeelding]
Daar had ik ook wel naar gekeken, maar dat lijkt in feite op een rasp plat op een kom leggen en ik vind dat vaak toch wat minder stabiel. De boel beweegt dan nogal snel, al is dat misschien omdat die van mij wat bot is. :+
Voor het fijnere werk heb ik microplanes Gourmet series, die liggen imo fijn in de hand. De grove daarvan gebruik ik verreweg het meest.
Dat was wel de hoek waarnaar ik kijk als ik inderdaad meerdere losse zou nemen. Ik heb bijvoorbeeld ook die zester uit de master serie en die werkt erg goed. (staat ook mooi om op tafel met een blokje parmesan neer te leggen voor eenieder die wat extra wil op de maaltijd)

De stappen qua grofheid liggen ook weer niet heel ver uit elkaar dus ik hoef niet per se de hele serie te hebben. Grof én extra grof lijkt mij wat overdreven bijvoorbeeld. En ik weet ook niet of ik de fijne veel zou gebruiken, die julienne vind ik er ook wel erg interessant uit zien. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Een scherpe rasp gaat inderdaad netjes door het product heen zonder al te veel weerstand. :)

De stappen, tjah... Dat kan je het beste zelf inschatten.
Overkill is het hier iig niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhJIg-jWqwiOIWpcbrqUkK2ZCyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATFP1E5YD2Ag8bhxdySBaAQ1.jpg?f=fotoalbum_large
(grof vs extra grof)

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond P op 13-09-2024 11:01 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 21:55
Indien het budget het toelaat, investeer inderdaad in microplane. Ze hebben volgens mij ook een box rasp, maar zelf heb ik een langwerpige zester en de grof en extra grof zoals op de foto hierboven, het rechter model (met rubberen handvat).

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:53:
@Gonadan Een scherpe rasp gaat inderdaad netjes door het product heen zonder al te veel weerstand. :)

De stappen, tjah... Dat kan je het beste zelf inschatten.
Overkill is het hier iig niet.
[Afbeelding]
(grof vs extra grof)
Noemen zie die rechter grof? Ik zou dat eerder fijn noemen. :D

Als ik dat zo zie is extra grof nog redelijk klein en zit je op mandolinewerk voor coleslaw of zo

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 13-09-2024 11:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Vandaar de bijna-actie foto. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja die is nice, thanks. Ik was laatst coleslaw aan het maken, twee dagen achtereen.
Dag 1 heb ik de kool met de hand gesneden en de toevoegingen geraspt. Dat ging wel maar was wat bewerkelijk, ook omdat mijn losse raspje gewoon ruk is.
Dag 2 heb ik het met de keukenmachine gedaan. Kool met een snijblad (mandoline idee) en de rest met een grof en fijn raspblad. De kool ging wel aardig, maar met de hand is wel mooier (alleen grover). De wortel ging wel maar een fijne rasp is toch weer wat anders dan julienne en de appel werd meer puree. :D

Als ik het dan zo zie dan wil je extra grof als je gewoon grove stukken moet hebben, de gof gebruik je om iets fijn te raspen (zachte kaas bijv?), de fijne is meer voor knoflook o.i.d. (maar kan de zester ook prima) en dan is de julienne misschien nog handiger dan de fijne.

Niet dat het boeit want uiteindelijk heb je toch gewoon een serie in de lade, alleen duurt het misschien wat langer. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
De grove gebruik ik graag voor harde kazen, gemberwortel etc.
Ze liggen op dezelfde plek als de benriner mandoline. ;)

Uiteindelijk heb je inderdaad waarschijnlijk alles (wat je nodig hebt).
Mijn tip aan de jonge(re) meelezer is dan ook om vooral zo vroeg mogelijk te beginnen met het kopen van goed materiaal als je graag in de keuken staat en zo min mogelijk geld te besteden aan alles wat niet super is.
Tig jaren klooien en ergernis is zonde van je tijd, indien nodig gewoon even doorsparen totdat de aankoop verantwoord is.

- knip -

Pagina: 1 ... 102 ... 113 Laatste