Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:06
Op advies van dennis1812 maar even hier proberen:

Ik heb vandaag harvest cake gemaakt. Deze:
https://www.24kitchen.nl/recepten/harvest-cake
(@ehtweak )

Op zich ging het heel goed, maar er is iets fout gegaan met de meringue botercreme. Dit is wat het recept zegt:

Stap 1:
Klop het eiwit met suiker au bain-marie op tot 60 °C zodat de suiker oplost.

Stap 2:
Klop het eiwit in de mixer verder koud en luchtig in de mixer. Snijd de boter in blokjes en voeg in gedeeltes toe aan het schuim. Klop tot een egale massa.

Stap 3:
Meng 1/3 van de balsamico door 1/3e van het eiwitschuim. Meng voorzichtig door. Schep de rest van het schuim in een spuitzak met glad spuitmondje. Bewaar de rest van de karamel voor later om de taart een drip-effect te geven.

Ik heb geprobeerd heel netjes te werken en 3 eiwitten netjes tot aan 60 graden gebracht en de suiker is mooi opgelost. Daarna in de staande mixer heeft de mix wel 20 tot 30 minuten staan draaien om af te koelen tot zeker onder de 30 graden (rond de 25).
Vervolgens de boter bij gedaan in kleine blokjes. Echter werd het geen gladde creme, maar meer alsof het is gaan schiften.
Mijn vraag is: wat is er fout gegaan? Niet genoeg geklopt bij het opwarmen? Afkoelen niet goed of snel genoeg? Nog te warme eiwit? Eiwit te warm laten worden?
Ik weet het niet goed, en daardoor is het lastig om het volgende keer beter te doen...

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@R.E. Heb je wellicht een link naar het originele recept?
Dat praat/analyseert wat makkelijker... ;)

Hier een tip qua botercrème:

https://rutgerbakt.nl/bas...ringue-botercreme-recept/

https://rutgerbakt.nl/bak...chift-of-te-slap-bakhulp/

[ Voor 50% gewijzigd door ehtweak op 16-06-2024 12:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:06
ehtweak schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:41:
@R.E. Heb je wellicht een link naar het originele recept?
Dat praat/analyseert wat makkelijker... ;)

Hier een tip qua botercrème:

https://rutgerbakt.nl/bas...ringue-botercreme-recept/

https://rutgerbakt.nl/bak...chift-of-te-slap-bakhulp/
Dit zijn al heel goede tips. Misschien toch nog een te groot verschil tussen de boter en de eiwitten...
Te koud lijkt me een groter probleem als te warm....

(Link naar het recept was niet mee gekopieerd)

[ Voor 4% gewijzigd door R.E. op 16-06-2024 12:28 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
Vraagje, ik faciliteer wekelijks een keer de lunch voor ons team op werk. Middelen zijn daarin beperkt on-site maar een grote pan is er, een SV stick heb ik ook.

Nu het idee opgevat om entrecote thuis te searen en dan SV on-site af te maken maar dat is in principe omgekeerde volgorde.

Heeft iemand ervaring met eerst searen en daarna SV? Ik verwacht geen ideaal resultaat maar wil het eens proberen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:00

orf

1nsane schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:43:
Vraagje, ik faciliteer wekelijks een keer de lunch voor ons team op werk. Middelen zijn daarin beperkt on-site maar een grote pan is er, een SV stick heb ik ook.

Nu het idee opgevat om entrecote thuis te searen en dan SV on-site af te maken maar dat is in principe omgekeerde volgorde.

Heeft iemand ervaring met eerst searen en daarna SV? Ik verwacht geen ideaal resultaat maar wil het eens proberen.
Hier staat een aardig stukje over vooraf aanbraden van rosbief (en dat het wellicht niet zo goed werkt met een biefstuk)
Als je al ervaring hebt met sous vide, vraag je je misschien af waarom ik de rosbief heb aangebraden voor in plaats van na het sous vide garen. Het nadeel van aanbraden vooraf is dat het wat langer duurt (omdat je het vlees moet laten afkoelen voordat het kan worden gevacumeerd, tenzij je ziplock zakjes gebruikt), maar het voordeel is dat er geen risico is dat de rosbief te gaar wordt door het aanbraden (wat wel een risico is als je na het sous vide garen gaat aanbraden) en dat je de rosbief ook niet hoeft te laten rusten. Voor een biefstuk zou een nadeel van vooraf aanbraden ook zijn dat de braadkorst zijn knapperigheid verliest, maar bij een groter stuk vlees zoals rosbief is dat minder belangrijk.
https://sousvidekoken.blo...sous-vide-versus-de-oven/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52

Wok

Dakloos...

Heerlijkheden van de BBQ :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBN1brKRt0MDVx_2RaDqLNlFW6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mACZMBndVvA86ezGvE1AzlQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw2zRqJD12knOjqv9XFeSzyPDEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1G8XTTRZYgkUvB2eN4HpNqD.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.bbq-nl.com/gerookte-kipfilet/

Episch! 8)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:07
Geen idee of het echt hier hoor, of eerder in het pannen-topic. :P

Voor mijn wok ben ik op zoek naar een draagbaar gasvuur, en ik geraak er niet helemaal uit welke nu de beste keuze is. Voor wokken is de standaardregel natuurlijk dat hoe meer hitte, hoe beter, maar in hoeverre merk je het verschil?

Na wat online zoeken kwam ik uit op de Iwatani 35FW. 15000BTU, maar helaas onmogelijk te vinden in Europese webshops. Hier kwam ik nog 2 alternatieven tegen, maar helaas ook niet beschikbaar hier.

Ik kwam de Iwatani CB-AS-1 tegen, deze zou 3,3kW (11260BTU) doen. Maar in hoeverre is deze de meerprijs tov een simpel model (bijvoorbeeld deze) waard?

Wegens plaatsgebrek specifiek op zoek naar een model met flesjes, anders zou iets als dit ook een optie zijn...

Iemand advies voor een leek? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:52

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Ik moest hierbij onwillekeurig denken aan "prinsessenglazuur", een aardig eufemisme voor hetgeen wellustige vrouwen produceren. Nu is Koninginnesoep natuurlijk wel een nare tegenhanger, met brokjes en al.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
MrSenne schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:26:
Geen idee of het echt hier hoor, of eerder in het pannen-topic. :P

Voor mijn wok ben ik op zoek naar een draagbaar gasvuur, en ik geraak er niet helemaal uit welke nu de beste keuze is. Voor wokken is de standaardregel natuurlijk dat hoe meer hitte, hoe beter, maar in hoeverre merk je het verschil?
Als je daadwerkelijk wilt wokken is het verschil tussen een wokbrander en een gaspitje astronomisch.
[...]
Ik kwam de Iwatani CB-AS-1 tegen, deze zou 3,3kW (11260BTU) doen. Maar in hoeverre is deze de meerprijs tov een simpel model (bijvoorbeeld deze) waard?
Dat zijn allemaal 'gewoon' draagbare gaspitjes en geen wokbranders, +/- 3kW is vergelijkbaar met de grote pit van een regulier gasfornuis. Naar mijn mening kan je daar niet op wokken óf je moet het bij hele kleine eenmansporties houden.
Verschil zit 'm meestal in de bouwkwaliteit, denk aan het verschil tussen roestige meuk en iets wat je zonder schaamte in de keuken kunt gebruiken als je enkel inductie hebt en meer finesse wenst.
Wegens plaatsgebrek specifiek op zoek naar een model met flesjes, anders zou iets als dit ook een optie zijn...

Iemand advies voor een leek? :9
Die kleine campingflesjes butaangas beperken je keuze nogal, zowel capaciteit als output is te weinig voor een wokbrander.
Als je een beetje groenten wilt roerbakken dan lukt het nog wel. Maar een 10kW wokbrander met 3kg propaanflesje is nu ook weer niet zo groot (en relatief goedkoop).
En als het echt moet zijn er ook kleine flesjes zoals bijvoorbeeld Campingaz 901 (10x15cm, 0.4kg) .

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Tip die ik van een vriendin kreeg, in plaats van snijden gaan scheuren zodat het de marinade beter kan opnemen.
Beetje aardappelsetmeel en 30 min 200° in de oven . ="https://tweakers.net/i/GUUYT18NQKq5K9eforYVx1zdDcs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jNneeZNYqDardKfKeFsdSF7Y.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA31CU692WTdtKcaEovnbbeWuHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNneeZNYqDardKfKeFsdSF7Y.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]
Fijn dat ze nu op de verpakking hebben gezet dat het uit Europa komt, er gaat een fabeltje rond dat soja voor mensenlijke consumptie zorgt voor ontbossing in het Amazone gebied.

Het was te lekker, grootste deel al opgegeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFAACJCmNRzbBTSn2Hm5na2JIi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OUBrS8Jk1Li3vOr8iGIUnd4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de lekkerste plantaardige kaas die ik tot nu toe heb gehad, de pepers maken het echt af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-egw5z79hlwoo5tCC7eSK0Q_w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRBzOidp8dyVcD2hGIj41MRI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expanse
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-06-2024
Aardappels, magere biefstuk gekruid met veel zwarte peper en een beetje zout, en broccoli met nootmuskaat. De jus heb ik gemaakt van vloeibaar bak- en braadvet (waar de steak heel even is aangebakken) van het merk g'woon met wat maizena om het aan te dikken.

Biefstuk laat ik op kamertemperatuur komen en doe er gelijk wat zout op, zodat het goed mals blijft. Het vocht trekt uit de steak als je te vroeg na het zouten gaat bakken. Als je lang genoeg wacht na het zouten, trekt het vocht met het zout terug in de steak en blijft het mals.

De steak snel aanbakken en kort laten doorgaren in de oven van ongeveer 150 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjrQGb_zH2EBBDp8eXyGGiE9dTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RExmpXtyy1Xa4bIWO5fhioS.jpg?f=fotoalbum_large

мы идем к победе

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 12:47
Expanse schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:11:
Aardappels, magere biefstuk gekruid met veel zwarte peper en een beetje zout, en broccoli met nootmuskaat. De jus heb ik gemaakt van vloeibaar bak- en braadvet (waar de steak heel even is aangebakken) van het merk g'woon met wat maizena om het aan te dikken.

Biefstuk laat ik op kamertemperatuur komen en doe er gelijk wat zout op, zodat het goed mals blijft. Het vocht trekt uit de steak als je te vroeg na het zouten gaat bakken. Als je lang genoeg wacht na het zouten, trekt het vocht met het zout terug in de steak en blijft het mals.

De steak snel aanbakken en kort laten doorgaren in de oven van ongeveer 150 graden.
Lekker!

Het ziet er eenvoudig uit. Uit ervaring weet ik dat het bakken/garen van een steak geen makkelijke klus is. De beste die ik ooit heb gemaakt, was sous-vide gegaard op 55 graden (Celcius), daarna kort schroeien in de pan voor de mooie buitenkant. Duurt ff, maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expanse
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-06-2024
Het is ook eenvoudig en snel klaar. Ik eet ook niet zo vaak aardappels met jus en dan vind ik het extra lekker als ik het wel eet.

мы идем к победе

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

@Tomatoman ik kan mij vaag herinneren dat jij ooit een recept hebt gemaakt van hertensukade in de sous vide. Via posts zoeken kom ik er niet.

Ik ga hem morgen in de sous vide stoppen en dinsdag eten. Had 24uur op 68 graden bedacht. Maar ik pas graag in.

Verder zit er wildfond in, beetje lekker quadrupel biertje, kruiden en laurier blad. Vooral heel veel smaak

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pas op met kruiden zoals laurier. Van 24u sv kan die smaak vrij heftig worden ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

@Dennis1812: ongetwijfeld heb ik dat weleens gemaakt, maar ik kan het me niet meer herinneren hoe ik dat toen heb gedaan :o. Puur op gevoel zou ik zeggen: bij 68 °C is 12 uur genoeg.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:52
Graag foto's van het eindresultaat!

En nu het toch over sousvide gaat; Wat voor waterbak hebben jullie? Ik heb zelf een stick en gebruikte de laatste paar keren een pan en theedoeken om de boel te isoleren, maar ben aan het kijken naar een mooiere oplossing. Heb bijvoorbeeld deze van ZIVA bij sousvidekenner in gedachten maar vind de juiste maat niet. De spareribs in de vriezer zijn 32cm dus zoek iets rond dat formaat qua lengte. Heb eigenlijk geen zin in propppen en puzzelen omdat het net niet past :P

En stick heeft een capaciteit van 12 liter aldus de informatie. Dus 15L lijkt me prima maar 20L lijkt me dan toch net te veel gevraagd.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Stufferdt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:05:
Graag foto's van het eindresultaat!

En nu het toch over sousvide gaat; Wat voor waterbak hebben jullie? Ik heb zelf een stick en gebruikte de laatste paar keren een pan en theedoeken om de boel te isoleren, maar ben aan het kijken naar een mooiere oplossing. Heb bijvoorbeeld deze van ZIVA bij sousvidekenner in gedachten maar vind de juiste maat niet. De spareribs in de vriezer zijn 32cm dus zoek iets rond dat formaat qua lengte. Heb eigenlijk geen zin in propppen en puzzelen omdat het net niet past :P

En stick heeft een capaciteit van 12 liter aldus de informatie. Dus 15L lijkt me prima maar 20L lijkt me dan toch net te veel gevraagd.
Zelf heb ik voor de Sous Vide een Polycarbonaat GN bak van de Sligro gehaald voor groot spul, voor de rest gebruik ik gewoon een van de pannen als het kleiner kan

Die GN bakken hebben ook een passende deksel waar je ook op maat gewoon een stuk kan uitzagen

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Bokkie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Zelf heb ik voor de Sous Vide een Polycarbonaat GN bak van de Sligro gehaald voor groot spul, voor de rest gebruik ik gewoon een van de pannen als het kleiner kan

Die GN bakken hebben ook een passende deksel waar je ook op maat gewoon een stuk kan uitzagen
Dat werkt natuurlijk ook ja. Nog net iets goedkoper ook waarschijnlijk :)
Helaas net vrijdag geweest, maar een extra tripje Sligro doet het altijd goed.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Stufferdt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Dat werkt natuurlijk ook ja. Nog net iets goedkoper ook waarschijnlijk :)
Helaas net vrijdag geweest, maar een extra tripje Sligro doet het altijd goed.
Het is alleen niet geissoleerd, maar daar kan je altijd wel wat aanpassen.
En anders kan je ook kijken of je goedkoop een koelbox op de kop kan tikken om die te modden, dan heb je ook wat isolatie, alleen de deksel modden is dan wat meer moeite, want die zijn meestal hol

Zie net op die link van jou dat dat ook gewoon GN bakken zijn maar dan met een "jasje" erbij

[ Voor 7% gewijzigd door Bokkie op 24-06-2024 14:06 ]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 14:57
@Stufferdt Zo'n zes jaar geleden heb ik bij souvy.nl een doorzichtige 12 liter bak inclusief deksel gekocht voor 34 euro. Die bak bak lijken ze nu alleen Onder deksel nog te verkopen, zie https://souvy.nl/products...ak?variant=45098352443566.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In heb samen met mij anova stick in een black Friday aanbieding een anova bak gekocht. Simpel plastic, geen isolatie. Wel uitsparing voor de stick.

Hertensukade was best goed gelukt qua smaak. Alleen structuur had malser gemogen. Toch iets langer nodig gehad denk ik.
Of het lag aan het vlees. De slager waar het vandaan kwam is erg slecht. Online gekocht bij lejean, vlees atelier. 1x besteld en echt elk stuk is tegen gevallen. voortaan gewoon Sligro of Hanos. Beter plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb een thermobox, omdat het kan. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XRDTdbHg_Tfh7bFgsomrYL2D0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMbdXWb517XlXcdylkNkp0BS.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt ook bij de bouwmarkt een plaatje polystyreen halen en zelf een doosje lijmen, dat zal wat geld schelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Wow! Thanks voor de vele reacties en tips weeral. Daarom ben ik zo dol op tweakers :)

Ik ga eens neuzen bij de Sligro om te zien wat een GN-bak en zo'n thermobox kosten en wat me het beste bevalt. Beetje tweaken en DIY is geen probleem opzich.

Dank allen :) En resultaat van de bak + eerste lekkernij volgt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12

Nox

Noxiuz

Over sous vide, vandaag 7 ons ribeye gebraden. Op advies van de slager 3 uur op 60 graden. Dat is mij net ff 2-3 graden te warm.

Het aanbraden heb ik te goed gedaan en daardoor te weinig echt aanbaksel gehad. De pan was te goed op temperatuur denk. Pansausje gemaakt met het restje vleessap, een scheut witte wijn die ik nog had staan en wat bouillon van een blokje met een sjalotje en teentje knoflook. Verder weinig anders dan alleen met een klont boter afmonteren.

Maar toch was het verdomd goed. Weet iemand goedkopere stukken vlees die wat magerder zijn? Er zat een flink stuk vet in wat eigenlijk net ff te veel is voor mij.

Edit:

Ik doe dit overigens gewoon in mijn stoomoven. Die heeft een sous vide functie.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 25-06-2024 19:22 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Picanha is vergelijkbare prijs. Dat is vrij mager als je de fatcap eraf snijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Bavette (flank steak/vinkelap) (al nu wel duurder dan 10 jaar geleden want populairder), longhaas, Sukade in de lengte (Flat Iron) Diamanthaas.

Zelf eet ik Ribeye redelijk rauw, zal dat net als ossenhaas of entrecote niet snel sous vide doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is hier al een paar keer zijdelings voorbij gekomen, maar zijn er hier ook daadwerkelijk gebruikers van een Thermomix? Ik zit er een beetje naar te loeren, TM5 of 6 maakt me niet zoveel uit.
Ben zelf niet slecht in de keuken al zeg ik het zelf maar voor mijn vrouw zou het guided cooking wel helpen voor sommige dingen. Zelf zie ik er wel wat in dat ik vrijwel handsoff een hollandaise oid in elkaar kan klussen terwijl ik de asperges kook of een eitje pocheer.
Het is best lastig om degelijke echte reviews te vinden, zo'n beetje iedereen loopt er lof over te zingen, maar dan wel in combinatie met hun refcode...

[ Voor 14% gewijzigd door Erasmo op 26-06-2024 22:47 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Om terug te komen op mijn laatste post hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqn1aQuhVocTBb-D5IdpUEWqZz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoM9nYY0NKTVpwXVsyc6bbKW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za1e_5I8TWgY9Jow29RHEiTzMwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1a542SmRQEl0JJX7fADxT16Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpAKz2cpxSFDw5M3BNT8KNbim7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5GwnMqcpXwnocf1rZzdG5AX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elHzy_6nVkgeaRD42MM2GPXxDrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xypRP3TCV0CDu29PaqfNxpPh.jpg?f=fotoalbum_tile

Gescheurd vs gesneden, scheuren zou ervoor zorgen dat de marinade beter wordt opgenomen. Het klopt inderdaad dat bij het snijden en nog wat marinade overblijft en bij het scheuren alles wordt opgenomen.
Toch vind ik snijden er fijner uitzien en even goed smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:49
roelfp schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Lekker!

Het ziet er eenvoudig uit. Uit ervaring weet ik dat het bakken/garen van een steak geen makkelijke klus is. De beste die ik ooit heb gemaakt, was sous-vide gegaard op 55 graden (Celcius), daarna kort schroeien in de pan voor de mooie buitenkant. Duurt ff, maar dan heb je ook wat!
Wij hebben hier de tip gehad (ook voor op de Q werkt dat erg goed) om de steak naar smaak te kruiden (wij gebruken vaan Rub, met een beetje olijfolie ) en dan in de oven voor te verwarmen (ong 3/4 uur tot een uur , afhankelijk van de dikte van de steak.
Zelfde principe, maar dan niet in warm water, maar in de oven. Zo krijg je m altijd goed op temperatuur, maar niet droog geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
franssie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:26:
Bavette (flank steak/vinkelap) (al nu wel duurder dan 10 jaar geleden want populairder), longhaas, Sukade in de lengte (Flat Iron) Diamanthaas.

Zelf eet ik Ribeye redelijk rauw, zal dat net als ossenhaas of entrecote niet snel sous vide doen.
Doen wij ook, als je m tot max 55 graden laat komen (sous vide / oven, naar gelang wat je wilt) en dan dichtschroeit gaat dat helemaal prima, lekker sappig, goed (mooi) rood en wel ook 'warm' van binnen, vind het persoonlijk altijd jammer als die van binnen rood en koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sous vide en oven zijn 2 compleet verschillende principes. Niet vergelijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Dennis1812 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:24:
Sous vide en oven zijn 2 compleet verschillende principes. Niet vergelijkbaar
Het ging mij erom dat je de Ribeye op temperatuur brengt, volgens mij reageer ik ook op iemand die m sous vide op temperatuur brengt en hem dan dichtschroeit. Dat het 2 vershillende apparaten en opwarm methodes zijn weet ik ook wel, ik benoem alleen een alternatief om t op temperatuur te brengen voordat je m 'afbakt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 12:47
jbdeiman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Het ging mij erom dat je de Ribeye op temperatuur brengt, volgens mij reageer ik ook op iemand die m sous vide op temperatuur brengt en hem dan dichtschroeit. Dat het 2 vershillende apparaten en opwarm methodes zijn weet ik ook wel, ik benoem alleen een alternatief om t op temperatuur te brengen voordat je m 'afbakt'.
Het belangrijkste verschil is volgens mij dat je bij sous-vide bereiding meer tijd kunt nemen om de juiste temperatuur te bereiken, zonder dat je vlees uitdroogt. Ik had destijds de biefstukken een paar uur op 55 graden staan. Dat moet je denk ik niet in de oven doen. Ook is de warmteoverdracht van water naar vlees vlotter dan van lucht naar vlees. Dus moet je langer in de oven, met meer kans op uitdrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat hangt er ook weer van af of je hem zo los in de oven kiepert of in een nauwsluitend ovenschaaltje doet. Voordeel van sous vide kan wel zijn dat je marinade of kruiden er lekker dicht tegenaan kunt trekken door het vacuüm zuigen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ondanks dat het morgen niet meer zo warm is staat er wel een BBQ op het programma. Als het buiten te koud is dan eten we wel binnen maar de BBQ gaat wel aan.

Ik maak verschillende kleine porties. Dat wordt kabeljouwhaas als vis en ree en everzwijn als vlees gerechten. Een beetje wild BBQ dus.

Ik heb besloten om het zo puur mogelijk te houden. Peper en zout en een beetje olijfolie en dan marjoraan en thijm aan het ree en rozemarijn aan het everzwijn.

Juist omdat het zulk mooi vlees is wil ik niet gaan marineren met allerlei sterke smaken.

Heeft iemand al eens iets dergelijks geprobeerd? Ik bedoel dan minimum aan kruiden en geen marinade.

Edit: gesloten weberBBQ met een waterbak erin en wel wat bevochtigd hickory hout voor een lichte rooksmaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 29-06-2024 22:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:59

World Citizen

FreeReef.nl

Aanrader in Spanje. Oost Malaga.
(Enkel tussen 14:00 en 16:00 tijdens siesta)
Als je in Malaga bent en je rijd bv met een stepje over de boulevard naar het oosten ben je er in dik een kwartier.

Tent heet El Tintero.

Daar gaan Spanjaarden tijdens de siesta eten.

Super druk en hectisch. 1 Grote chaos aan obers die rondlopen met bordjes eten. Als je iets wilt dan steek je je hand op en zetten ze zo een bordje op tafel.

Elke bordje is even duur dus aan het einde reken je per aantal bordjes af.
Een bordje zit rond de 10 euro. (Je hebt dacht ik 2 soorten borden.)

Alles is verse vis wat 20 meter verder aan het strand word geleverd. Het is allemaal max 24 uur geleden gevangen.
Talloze soorten schelpen, vis, garnalen, kreeften, toetjes, drankjes, cocktails, ijs, taartjes etc. Er lopen wel 20 obers rond met allemaal dingen en dat roepen ze hard zodat je weet wat ze hebben.

Er zitten een paar honderd Spaanse lui te eten. De helft binnen de rest buiten. Nogmaals, het is een soort georganiseerde chaos.

Ik heb mijn vingers er bij op gegeten. Je moet wel graag dingen uit de zee eten want er komt maar sporadisch iets van vlees langs.

😉 niet elk bordje op de fotos is vol. Ik kreeg de kans niet want we vraten het sneller op dan ik kon fotograferen.

Je krijgt daar dus voor 10 euro een hele tong. Kets vers :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOww3twkPOPluLPlQMEG8ErG6UI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o9eVDu9kg6er1FKlYceVURQL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnBQyQSHgqzSUgvm49IiR96Deps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gn5eItXCUa84haxWPq41dQdM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Co_a5i-A3gADaSEp2rBO-S57gCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wo7ORq51A0yZxNhFyd6A1siW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EVltk0KT_da6yQEsW-Iazad16Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WdVjOvFZBG00vNCOmABV5QbT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjGOPc6r56NPV8iza6FA71kKIsA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cQgLVwrpwJJwdSYfcILOJiab.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDhSm-1rwVl583wH26V4F1YzTLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MOoJ1bLmGrmPCcMVMxpuBAcw.jpg?f=user_large

De schade

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgFXIk-m97mDJhWBRzDcMOKE4jM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VUDzVZMgy9TDfRcxkksyl1ej.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozUWWr7GWaabiLvX2S0lQjbeAXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fNrcooL3JaKixaJsZxiNguoM.jpg?f=user_large

!Filmpje is miet van mij!

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:37
World Citizen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:27:
Aanrader in Spanje. Oost Malaga.
Als je in Malaga bent en je rijd bv met een stepje over de boulevard naar het oosten ben je er in dik een kwartier.

Tent heet El Tintero.

Daar gaan Spanjaarden tijdens de siesta eten.

Super druk en hectisch. 1 Grote chaos aan obers die rondlopen met bordjes eten. Als je iets wilt dan steek je je hand op en zetten ze zo een bordje op tafel.

Elke bordje is even duur dus aan het einde reken je per aantal bordjes af.
Een bordje zit rond de 10 euro. (Je hebt dacht ik 2 soorten borden.)

Alles is verse vis wat 20 meter verder aan het strand word geleverd. Het is allemaal max 24 uur geleden gevangen.
Talloze soorten schelpen, vis, garnalen, kreeften, toetjes, drankjes, cocktails, ijs, taartjes etc. Er lopen wel 20 obers rond met allemaal dingen en dat roepen ze hard zodat je weet wat ze hebben.

Er zitten een paar honderd Spaanse lui te eten. De helft binnen de rest buiten. Nogmaals, het is een soort georganiseerde chaos.

Ik heb mijn vingers er bij op gegeten. Je moet wel graag dingen uit de zee eten want er komt maar sporadisch iets van vlees langs.

😉 niet elk bordje op de fotos is vol. Ik kreeg de kans niet want we vraten het sneller op dan ik kon fotograferen.

Je krijgt daar dus voor 10 euro een hele tong. Kets vers :9

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De schade

[Afbeelding]

[Afbeelding]

!Filmpje is miet van mij!
[YouTube: Restaurante / Chiringuito El Tintero. ( Málaga - Costa del Sol )]
Op de lijst voor over een paar weken, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:59

World Citizen

FreeReef.nl

Jaspervl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Op de lijst voor over een paar weken, merci!
Nice :)

Owja. Je moet er zijn tussen 14:00 en 16:00. Alles daarbuiten is het gewoon bestellen zoals normaal. Enkel in de siesta is het de chaos met bordjes :)

Veel plezier en ik hoor graag hoe het was.

Je kunt vanaf de buitenkant makkelijk naar binnen op het terras kijken. Dus als je twijfelt zou ik daar gewoon even gaan staan en dan zie je wat er allemaal voorbij komt.

Wij zijn vanuit Malaga centrum met bus 8 (of 3) daarnaartoe gegaan. Kaartje kost een euro of 3/4 (pinnen in de bus).
Bij bus 8 is het de laatste halte en dan nog 5 min lopen.

Wij hebben op de terugweg stepjes gepakt wat echt veeel leuker is. Dan glij je over de boulevard weer helemaal terug naar malaga centrum. Dat hadden we op de heenweg ook moeten doen maar we durfde niet. ;)

Stepje is wel wat duurder. Iets van 10/12 euro. Maar je kunt evt met 2 man op een stepje al adviseer ik een eigen stepje kwa comfort.
Wij hadden stepjes via de Lime app. Koppel je Paypal aan en dan hoef je enkel de step te scannen voor aan en afmelden. Stel dat je step halverwege leeg is dan kom je genoeg nieuwe stepjes onderweg tegen.

Scooters ed staan er ook maar dan moet je een helm.

Je kan ook nog in de ochtend een fietstour doen en dan de fiets doorhuren. Dezelfde route kun je met de fiets pakken. De fietsen zijn van goede kwaliteit.

Hieronder ongeveer waar het is en waar bus 8 stopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr4OWP_vksR-EHQAwzM46q5sIAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkAwBeuWufDuYo49rde4pAJk.jpg?f=fotoalbum_large

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 02-07-2024 00:35 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
World Citizen schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:16:
[...]

Nice :)

Owja. Je moet er zijn tussen 14:00 en 16:00. Alles daarbuiten is het gewoon bestellen zoals normaal. Enkel in de siesta is het de chaos met bordjes :)

Veel plezier en ik hoor graag hoe het was.

Je kunt vanaf de buitenkant makkelijk naar binnen op het terras kijken. Dus als je twijfelt zou ik daar gewoon even gaan staan en dan zie je wat er allemaal voorbij komt.

Wij zijn vanuit Malaga centrum met bus 8 (of 3) daarnaartoe gegaan. Kaartje kost een euro of 3/4 (pinnen in de bus).
Bij bus 8 is het de laatste halte en dan nog 5 min lopen.

Wij hebben op de terugweg stepjes gepakt wat echt veeel leuker is. Dan glij je over de boulevard weer helemaal terug naar malaga centrum. Dat hadden we op de heenweg ook moeten doen maar we durfde niet. ;)

Stepje is wel wat duurder. Iets van 10/12 euro. Maar je kunt evt met 2 man op een stepje al adviseer ik een eigen stepje kwa comfort.
Wij hadden stepjes via de Lime app. Koppel je Paypal aan en dan hoef je enkel de step te scannen voor aan en afmelden. Stel dat je step halverwege leeg is dan kom je genoeg nieuwe stepjes onderweg tegen.

Scooters ed staan er ook maar dan moet je een helm.

Je kan ook nog in de ochtend een fietstour doen en dan de fiets doorhuren. Dezelfde route kun je met de fiets pakken. De fietsen zijn van goede kwaliteit.

Hieronder ongeveer waar het is en waar bus 8 stopt.

[Afbeelding]

Succes!
Super man, dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqvX8alltB8Auls1bifZ9aqKmrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJfZ25fimth3upGHSKiZ5oWp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxJBLYKAXoNLYkaekdVzqqpJesU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1aFvlhOqlf4UD8FVW9xgsDt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2WLtL3fRwlg0l3XWpEq3Tmh11k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InoBCNLW3Y9DO5MgK6Br9I2S.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tofu tot perfectos verhaal gaat weer veder.

Veel van de tofu persen die ik online in NL tegenkom zijn plastic fantastic persen drop shipping uit China.
Ze staan voor de helft op AliExpress. Dat kan ik ook zelf.
Doet goed zijn werk, Ali Linkje maat M
Werkt wat makkelijker dat een snijplank met een paar zware boeken erop om het vocht te onttrekken uit de tofu.

[ Voor 13% gewijzigd door walterworld op 02-07-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 19:09
Goeienavond, een klein vraagje als leek zijnde. Ik maak regelmatig stoofpotjes in mijn gietijzeren pan, nu wil ik binnenkort patatje stoofvlees maken. Ik heb nog een bierfles La Trappe barrel aged (batch 41) staan, 2 jaar gerijpt op rode wijnvaten. Een kenner / ervaringsdeskundige die kan aangeven of dit de moeite is? Het is vrij prijzig bier, dus ben een beetje sceptisch om het voor dit doeleinde te gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jaspervl
Jans0090 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:16:
Goeienavond, een klein vraagje als leek zijnde. Ik maak regelmatig stoofpotjes in mijn gietijzeren pan, nu wil ik binnenkort patatje stoofvlees maken. Ik heb nog een bierfles La Trappe barrel aged (batch 41) staan, 2 jaar gerijpt op rode wijnvaten. Een kenner / ervaringsdeskundige die kan aangeven of dit de moeite is? Het is vrij prijzig bier, dus ben een beetje sceptisch om het voor dit doeleinde te gebruiken.
Amai, zonde!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:45
Ik gebruik vaak een Rochefort 8 of St Bernardus 12, lekkere maar geen superdure bieren. Ik denk dat je de La Trappe er bij moet drinken.
Vergeet je geen foto's te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:44
jbdeiman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Wij hebben hier de tip gehad (ook voor op de Q werkt dat erg goed) om de steak naar smaak te kruiden (wij gebruken vaan Rub, met een beetje olijfolie ) en dan in de oven voor te verwarmen (ong 3/4 uur tot een uur , afhankelijk van de dikte van de steak
Dat heet reverse sear en is een uitstekende manier om steaks te bereiden, vergelijkbaar met SV maar natuurlijk ook anders op een paar punten. Ik doe dat meestal in een oven van ~100C (verre van bakken!) met een thermo probe in het vlees, tot een kern van 50-55C (loopt daarna altijd nog wat graden op). Voordeel tov SV is dat de buitenkant kurkdroog wordt in de oven, waardoor je er zonder moeite in de pan een schitterende korst (en dus smaak) op krijgt. Nadeel is dat je toch nog een klein ringetje grijs vlees overhoudt, waar een SV nóg gelijkmatiger verwarmt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:00

orf

Erasmo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:46:
Het is hier al een paar keer zijdelings voorbij gekomen, maar zijn er hier ook daadwerkelijk gebruikers van een Thermomix? Ik zit er een beetje naar te loeren, TM5 of 6 maakt me niet zoveel uit.
Ben zelf niet slecht in de keuken al zeg ik het zelf maar voor mijn vrouw zou het guided cooking wel helpen voor sommige dingen. Zelf zie ik er wel wat in dat ik vrijwel handsoff een hollandaise oid in elkaar kan klussen terwijl ik de asperges kook of een eitje pocheer.
Het is best lastig om degelijke echte reviews te vinden, zo'n beetje iedereen loopt er lof over te zingen, maar dan wel in combinatie met hun refcode...
Ik had er nog nooit van gehoord. Naar aanleiding van je post kwam ik op deze video. Best interessant (met een paar belangrijke flaws, een abonnement van €60 per jaar voor de recepten en veel info:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou het zonde vinden.
Doe er een la Trappe tripel of quadrupel in en drink dat mooie biertje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Erasmo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:46:
Alles van Karin Luiten is driedubbel getest en gekookt. Echt een aanrader.
Als ze moeite heeft met tijdlijnen, help haar met flowcharts (dat zijn het uiteindelijk, doe ik bij Bemares ook wel eens als ik een recept na 4 maal lezen niet helemaal op rij krijg).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:20
Het excentrieke van dit biertje gaat wel een beetje wegvallen, een flinke dubbel/quadrippel of zelfs een zoete porter/stout kan je prima bij de slijter halen. Ga naar een leuke bierzaak en die kan je vast iets lekkers aanraden.

Ik zou je Barrel Aged drinken bij je stoofvlees, misschien is dat nog wel het beste advies :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 19:09
Bedankt voor de adviezen, deze er gewoon bij drinken dus😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTv7ITui8vqfvqn2VzqB61UGzAc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwL8eNUMHGp4Xg5zRs7a3efQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHh3-myDEVvtCqDx6FtvT-4jbmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOOqf8Nq7C2Ipe2FEc4XYqNs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJRwuS1pYiB0t78CpKBzwyURLSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJgipWuBYRtEwTyR91AR8HXE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLWDZ0PmCtNQZa_vnyqhPpc2qfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQqMZOFCyaKNmPllqwkMgAhG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6khP1CeWTE2a81pvsELcJqj37c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWmL2tFCWJl7XuaOlxoRrnVd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE31Il0eEXFO71_ycUTsBK6IlU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ty1n9D6CysUzfQdLurw3ahpE.jpg?f=fotoalbum_tile

https://plantyou.com/zucchini-lemon-pasta/

Bij ons: Duitse Gyoza voor wat extra proteïne.
In plaats van Rigatoni hebben we verse volkoren Tagliatelle gekozen, omdat we geen volkoren Rigatoni konden vinden. Kei lekker :9

Courgettes, ui, basilicum, knoflook en Italiaanse kruiden van eigen Herenboerderij.

[ Voor 4% gewijzigd door walterworld op 11-07-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
walterworld schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:50:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

https://plantyou.com/zucchini-lemon-pasta/

Bij ons: Duitse Gyoza voor wat extra proteïne.
In plaats van Rigatoni hebben we verse volkoren Tagliatelle gekozen, omdat we geen volkoren Rigatoni konden vinden. Kei lekker :9

Courgettes, ui, basilicum, knoflook en Italiaanse kruiden van eigen Herenboerderij.
Nice! Zijn dat die Gyoza van de AH? Is het wat? Ik vind de AH vrij duur met dit soort spullen, haal dit doorgaans liever bij de Aziatische super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:20
1nsane schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Nice! Zijn dat die Gyoza van de AH? Is het wat? Ik vind de AH vrij duur met dit soort spullen, haal dit doorgaans liever bij de Aziatische super.
Gyoza van de toko is wat mij betreft lekker genoeg om niet te experimenteren met AH producten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Bibigo is "gewoon" een (Koreaanse) big-brand die je in de toko vindt. Tegenwoordig ligt er in de AH ook hier en daar een beperkte selectie van het "echte" toko spul, zolang het maar populair genoeg is.
Als ik ff snel Amazing Oriental vergelijk met AH ligt de prijs ook niet echt ver uit elkaar.

De varkens/groenten vind ik prima te doen maar ik ben geen connaisseur van de Japanse keuken. Thuis gebakken is er, voor mij, niet heel veel verschil (if any) met een fatsoenlijk Japans restaurant waar ik graag kom.

En om het vegetarisch geweld een beetje te compenseren:
Gisteren een selectie salumi binnen gekregen, vanavond carbonara!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QupaPxtYykV_zhXDMckwP-KG7rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njZ7NH5B0FQRaSqIiip9WiTo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Italiaans is beperkt (tot belabberde uitspraak van wat gerechten) en bestel elke paar maanden een paar guanciale. Normaal krijg ik voor de "dolce" een peperkorrel huid, nu een compleet naturel zoals op de foto dus ben erg nieuwsgierig.
Hun Engels is simpel gesteld beperkt tot Italiaans, dus het verhaal erachter vragen zal moeizaam gaan (mail is er wel uit). Iemand een vermoeden? :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
1nsane schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Klopt, zag ze liggen bij mijn plaatselijke AH. Heb het binnen gehouden en gisteren hebben we de rest van de zak opgegeten. Zou ik ze nog een keer kopen? Dat niet, niet bijzonder genoeg.

Verwacht dat ze bij de toko beter zullen zijn. Ik woon in een dorp waar geen toko is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
Mijn moeder heeft diabetes en was een tijdje geleden tegen een vriendin aan het klagen dat ze ijs zo mist. Want de lokale ijsboeren hebben hun suikervrij ijs allemaal uit de verkoop gehaald omdat't blijkbaar niet verkocht.
Geen probleem, * Wormaap to the rescue!
Volgens dit recept 170ml slagroom, 400ml melk, 4 eidooiers, 125gr suiker vervangen door xylitol, 30gr melkpoeder en een vanillestokje omgetoverd in een bak vanilleroomijs met wat lagere glykemische index echt, met een 'k'? Volgens Wikipedia wel...

Smaak en structuur goed *O* Maar... mams vindt het te zoet. Ze eet bijna geen zoetigheid meer dus het mag wel wat minder. Probleem: ik weet nét genoeg van ijs draaien om te weten dat het vet en de suiker belangrijk zijn voor de structuur en ik dus niet zomaar een deel van de suiker weg kan laten, maar níet genoeg om met enige zekerheid te verzinnen waarmee ik die suiker dan zou moeten vervangen.
Een eidooiertje meer en wat suiker eruit? Een deel van de suiker vervangen door melkpoeder? Maar dan ben ik het vetpercentage aan het verhogen en ik weet niet wat dat precies met m'n ijsje gaat doen. Of is er iets dat de rol van suiker over kan nemen zonder zoet te zijn? Zoeken voor suikervervangers levert legio zoetstoffen op, maar ik wil juist het tegenovergestelde :+

Edit: even terugzoekend lees ik dat dextrose minder zoet is dan normale suiker, dus eens kijken wat er gebeurt als ik daarmee experimenteer :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 14-07-2024 20:25 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wormaap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:19:

Edit: even terugzoekend lees ik dat dextrose minder zoet is dan normale suiker, dus eens kijken wat er gebeurt als ik daarmee experimenteer :)
Eh? Dextrose IS suiker...

:?

https://hyposucrasia.nl/suikervervangers/
Wikipedia: Glucose

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 14-07-2024 20:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dextrose is natuurlijk een suiker, maar voor zover ik weet bestaat 'gewone standaard kristalsuiker' voornamelijk uit sacharose en daarmee uit glucose- en fructose-eenheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 14-07-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Gok dat @ehtweak bedoelt dat dextrose wel een (significant) effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Geen idee of dat wenselijk is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Raymond P schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:09:
Gok dat @ehtweak bedoelt dat dextrose wel een (significant) effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Geen idee of dat wenselijk is.
Ahja, da's natuurlijk wel een goed punt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Raymond P schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:09:
2 theelepels azijn bij de maaltijd zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@walterworld Afaik gaat dat op bij consumptie van complexe koolhydraten doordat vertering vertraagd wordt.
Of dat helpt bij simpele suikers zoals een monodinges dextrose (geen enzymatische afbraak nodig) weet ik niet.
Diabetes of opstapeling van glucose in het bloed zal er ook maar beperkt baat bij hebben, zeker als het ijsje als tussendoortje gegeten wordt.

Ontopic: Yes please, een lepel mosterd of mayo is altijd lekker. :+ (maar niet bij een ijsje)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Cacio e pepe "al forno ;) "

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBGKo6d0v2h1Jzhl0DY1OmD4IgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8V5gqCpucZ82ADOLOFfZlEWb.jpg?f=fotoalbum_large

Experimentje :)

Niet voor herhaling vatbaar ;) Helemaal prima qua smaken, maar de temperatuur wordt uiteindelijk veel te hoog, waardoor de saus uiteenvalt in stugge 'kaasballen'... Ik moet op z'n minst gaan oefenen qua timing :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wormaap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:19:
Mijn moeder heeft diabetes en was een tijdje geleden tegen een vriendin aan het klagen dat ze ijs zo mist. Want de lokale ijsboeren hebben hun suikervrij ijs allemaal uit de verkoop gehaald omdat't blijkbaar niet verkocht.
Geen probleem, * Wormaap to the rescue!
Volgens dit recept 170ml slagroom, 400ml melk, 4 eidooiers, 125gr suiker vervangen door xylitol, 30gr melkpoeder en een vanillestokje omgetoverd in een bak vanilleroomijs met wat lagere glykemische index echt, met een 'k'? Volgens Wikipedia wel...

Smaak en structuur goed *O* Maar... mams vindt het te zoet. Ze eet bijna geen zoetigheid meer dus het mag wel wat minder. Probleem: ik weet nét genoeg van ijs draaien om te weten dat het vet en de suiker belangrijk zijn voor de structuur en ik dus niet zomaar een deel van de suiker weg kan laten, maar níet genoeg om met enige zekerheid te verzinnen waarmee ik die suiker dan zou moeten vervangen.
Een eidooiertje meer en wat suiker eruit? Een deel van de suiker vervangen door melkpoeder? Maar dan ben ik het vetpercentage aan het verhogen en ik weet niet wat dat precies met m'n ijsje gaat doen. Of is er iets dat de rol van suiker over kan nemen zonder zoet te zijn? Zoeken voor suikervervangers levert legio zoetstoffen op, maar ik wil juist het tegenovergestelde :+

Ik zou gewoon eens experimenteren met minder xylitol, dat spul maakt het natuurlijk gewoon kneiterzoet. De structuur van ijs wordt met name bepaald door het draaien, zo heeft sorbetijs überhaupt geen melkproducten of vet en dat is ook lekker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Ik zou gewoon eens experimenteren met minder xylitol, dat spul maakt het natuurlijk gewoon kneiterzoet. De structuur van ijs wordt met name bepaald door het draaien, zo heeft sorbetijs überhaupt geen melkproducten of vet en dat is ook lekker.
Xylitol is per gram minder zoet dan suiker. Dus dan moet het toch wel erg veel zijn. Ik zou het gewoon eens minderen en dan kijken hoe de consistentie zich verandert. Heel snel zal het niet veranderen.

Of je probeert het minder zoet te maken door er wat zuur bij te doen, zoals citroen of limoen, waardoor de zoete smaak wat minder in de voorgrond staat.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Wok
Het toevoegen van de kaas en het kookwater (mantecare) doe je toch wel onverhit?
Voor een al forno zou je een saus moeten toevoegen die wat meer koolhydraten bevat dan peperwater, dan kan je 'm bakken. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@Raymond P Misschien had ik beter een :+ achter "al forno" kunnen zetten, want die kreet was natuurlijk niet helemaal serieus (meer een flauwe verwijzing naar de BBQ) ;)
Het toevoegen van de kaas en het kookwater (mantecare) doe je toch wel onverhit?
Daar ging het dus fout ;) Kwestie van slechte timing en slechte voorbereiding van de 'werkplek'. Volgende keer gewoon weer in de keuken op de gasplaat :P

(ik vond het zonde om de Q alleen op te stoken voor een stukje kip voor in mijn soep, dus ik dacht 'laat ik eens proberen om cacio e pepe voledig op de Q te maken' :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ah lol, dat beantwoord een hoop vragen die ik niet wilde stellen. :+

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zit met gekneusde ribben thuis en ben nu goed genoeg om weer wat te kunnen koken.
Gisteren ff ad hoc wat s nelle pizz'as gemaakt. Disclaimer: deegbol van Hanos, prima gelukt al zeg ik het zelf.
Vanmiddag een procureur de kamado op. Gerubt in witte peper, zout, paprikapoeder (50% zoet, 50% bitter) komijn en pasilla's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLsLudFNnzcT-DQtyHBfkw-0bPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T057If8SU8VyGMZixWlNIm5T.jpg?f=fotoalbum_large
Simpel pizza'tje ,maar prima te kauwen. Buffelmozarella (met DOP status), rauwe ham, paprika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Het zal misschien aan mij liggen maar laatste tijd wordt ik doodgegooid met online reclame voor vis/zeedier conserven.

Op zich best aardig uitgezocht door het algoritme maar als ik de prijzen van die zut zie.. niet te doen, ook voor spul waarvan je denkt: kan toch nooit zo duur wezen? Of ik zit er naast, of daar zijn mensen stinkend rijk mee aan het worden.

Bijvoorbeeld Canahoy, 10,50 voor een blikje van 90gr gerookte zalm in olie.. of 120gr octopus in olie voor 18,95.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Komt ook wel door die hipsterzaakjes in de horeca waar je een opengemaakt Portugees/Spaans blikje vis krijgt met wat brood. Was een jaar geleden echt een hype.

Lekker spul maar die prijzen zijn natuurlijk een grap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:05:

Lekker spul maar die prijzen zijn natuurlijk een grap.
De horecaprijzen vind ik steeds meer een grote slechte grap geworden...

Recentelijk nog met een aantal collega's wezen eten. (niet mijn idee)
Een goed aangeprezen gerecht, zogenaamd 'originele' Fish & Chips met salade voor slechts 20 euro. :-(

Welnu, dat waren twee vet gefrituurde stukken (duidelijk diepvries)vis op een bord met chips.
En 'Chips' in de UK zijn geen chips in Nederland. Dat zijn 'Crisps'. Sukkels. ;w
Bovenop op een bord met, in dressing verzopen slablaadjes.
En omdat, het omgekeerde zakje, chips, op het bord gelijk zacht werden door het vocht, waren de chips ook niet crisp meer. :+
Nog een poging gedaan om uit te leggen wat het verschil was tussen 'chips' en 'crisps'. Maar dat was vergeefse moeite.

Laat maar... :|

BTW: niet eens in de hipstergrachtengordel, maar gewoon in een boerendorp in de Flevopolder. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 21-07-2024 11:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:20:
Het zal misschien aan mij liggen maar laatste tijd wordt ik doodgegooid met online reclame voor vis/zeedier conserven.
Ben bang van wel, dat het aan jou ligt... :)

Vrijwel nooit last van gepersonaliseerde reclame. Zal wel komen om dat ik allerhande blockers/non-tracing s/w gebruik i.c.m. de browsers.

Hooguit van die aanbiedingen van Amazon, of ik interesse hebt in product [X], terwijl ik product [X] net bij ze gekocht heb. Sukkels. 8)7 Dus zo goed zijn die algoritmes nou ook weer niet. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:22:
[...]

De horecaprijzen vind ik steeds meer een grote slechte grap geworden...

Recentelijk nog met een aantal collega's wezen eten. (niet mijn idee)
Een goed aangeprezen gerecht, zogenaamd 'originele' Fish & Chips met salade voor slechts 20 euro. :-(

Welnu, dat waren twee vet gefrituurde stukken (duidelijk diepvries)vis op een bord met chips.
En 'Chips' in de UK zijn geen chips in Nederland. Dat zijn 'Crisps'. Sukkels. ;w
Bovenop op een bord met, in dressing verzopen slablaadjes.
En omdat, het omgekeerde zakje, chips, op het bord gelijk zacht werden door het vocht, waren de chips ook niet crisp meer. :+
Nog een poging gedaan om uit te leggen wat het verschil was tussen 'chips' en 'crisps'. Maar dat was vergeefse moeite.

Laat maar... :|

BTW: niet eens in de hipstergrachtengordel, maar gewoon in een boerendorp in de Flevopolder. ;)
ik die eigenlijk niet meer aan horeca. Extreem goedkoop is soms okayish (je verwacht weinig) net als de sterrenzaken. Alles ertussen draait vaak uit op deceptie. Wel de prijs vragen om wat moois te moeten maken en het dan niet waarmaken.

Ik zit in een appje met wat mensen van Tweakers en daar ging het over pannenkoeken. Echt lekker maar ik kom zelden in pannenkoekenspeciaalzaken. Die dingen kosten tegenwoordig dus 20€. Halve liter weissbier op het strand hier (nee niet Scheveningen) 8.50 a 9.50€. en dan wacht je 20 mins op een lauwe halfdoodgeslagen unit.
De lol is er echt af bij mij.

En breek me de bek niet open over "brood met smeersels" omdat ze te zuunig zijn om boter te kopen :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Yep, <15 Gault&Millau hoedjes is tegenwoordig imho vrijwel altijd geldklopperij.
En is het eten fatsoenlijk dan heb je nog de kans op een avondje verstoorde rust door intrusive bediening, zelfs als je >80/couv mag aftikken.

Soms wil ik gewoon een door de hete boter geslingerde jodenhaas of kogel met een snee wit vloerbrood zonder vogelvoerkorst en aangezette peterselie ipv een bloemenkrans. Maar dat is er niet meer bij, zeker niet sporadisch en in de buurt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:02:
[]
Soms wil ik gewoon een door de hete boter geslingerde jodenhaas of kogel met een snee wit vloerbrood zonder vogelvoerkorst en aangezette peterselie ipv een bloemenkrans. Maar dat is er niet meer bij, zeker niet sporadisch en in de buurt.
d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het probleem voor mij is, dat als je een beetje kan koken, ik steeds denk - dat kan ik beter.
Zit hier een prima tenje zonder teveel pretentie met leuke, jonge maar goed opgeleide (!) bediening waar we wel eens gaan eten als we geen zin hebben om te koken. Stoofvlees, dat soort Hollandse kost en zelfgemaakt.
Of inderdaad echt de betere zaken met een inspirerende keuken, leer je nog eens wat nieuwe smaakcombinaties en wijnen kennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Soms begrijp ik niet hoe je het voor elkaar krijgt de meest simpele gerechten die juist vaak op de kaart staan omdat je er weinig fout aan kunt doen toch het niveau 'prima' niet weten te halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:38:
[...]
ik die eigenlijk niet meer aan horeca. Extreem goedkoop is soms okayish (je verwacht weinig) net als de sterrenzaken. Alles ertussen draait vaak uit op deceptie. Wel de prijs vragen om wat moois te moeten maken en het dan niet waarmaken.

Ik zit in een appje met wat mensen van Tweakers en daar ging het over pannenkoeken. Echt lekker maar ik kom zelden in pannenkoekenspeciaalzaken. Die dingen kosten tegenwoordig dus 20€. Halve liter weissbier op het strand hier (nee niet Scheveningen) 8.50 a 9.50€. en dan wacht je 20 mins op een lauwe halfdoodgeslagen unit.
De lol is er echt af bij mij.

En breek me de bek niet open over "brood met smeersels" omdat ze te zuunig zijn om boter te kopen :F
Ja dat, al zijn er écht nog wel zaken waar je leuk kunt eten qua prijs/kwaliteit. De Dagvisser in Scheveningen is lekker en betaalbaar lunchen, ontbijtje bij de Haagse beek ook.

Ik zie echter helaas ook veel restaurants die de inflatie aangegrepen hebben om nog even extra hard winst te maken, mag natuurlijk als mensen gek genoeg zijn te betalen. Want ja, 1 G-wagen is wat karig voor de deur bij de eigenaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:19:
Soms begrijp ik niet hoe je het voor elkaar krijgt de meest simpele gerechten die juist vaak op de kaart staan omdat je er weinig fout aan kunt doen toch het niveau 'prima' niet weten te halen.
Ik zie vooral tenten hier in de buurt achteruit gaan, simpel mootje zalm op de huid gebakken, geen korstje maar wel allemaal witte drab eruit met een paar stukjes te harde of juist derrie “seizoensgroenten”.

Spareribs die net zo taai zijn als de schoen van m’n van liertjes, spul waar een halve pot zout overheen geknikkerd is.

M’n schoonouders vierden onlangs hun 50 jarig huwelijk met een groot feest, voor de catering was de keuze of heel goed en heel duur, of simpelweg niet weten wat je krijgt.

Daarop hadden ze mij gevraagd het te regelen, lijst samengesteld van makkelijk schaalbaar spul, aangezien ze regelmatig hier eten was de keuze simpel.

Dus voor 60 man eten staan fixxen, viel allemaal prima in de smaak en zeer betaalbaar. Wel lang uiteindelijk in de keuken gestaan uiteraard maar dat is niet erg.

Taart heb ik niet gemaakt ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmbq_ls2M45_TlIk_V6sj6g_2qI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWSPDPSFSy6JQt4nO7qwHKbq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6Uq2MW8WECl2Uxu15EmYeJ5lm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng0BwZukAsRZpTBrfDAhcLlq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Duurde even (mij te lang) maar toch

de ambtenaren zijn er uitgekomen dat wat iedereeen wist en kon lezen in de wet ook echt de wet is :+
https://www.nu.nl/economi...n-met-naam-roombeter.html
De rechtbank in Utrecht heeft dinsdag bepaald dat Blue Band zijn plantaardige boter geen Roombeter mag noemen. Het woord 'room' is alleen toegestaan voor zuivelproducten, oordeelt de rechter. Blue Band moet binnen drie maanden stoppen met de verkoop.
Een wet lezen bleek voor de rechters zelf ook lastig ... bizar dat het zo lang kon duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het meest trieste aan dit hele verhaal vind ik eigenlijk weer hoe de grote multinationals steeds meer misleidende en ultra-processed foods op de markt brengen.
Alles om de consument een poot uit te draaien en ten faveure van de aandeelhouders. Gatver. :r

Begrijp me goed, het is niet verkeerd om winst te willen maken. Maar niet op zo'n manier. :|

Nog even ter verduidelijking, de ingrediënten van roomslechter:
plantaardige oliën (kokos, zonnebloem, raapzaad in wisselende verhoudingen), water, tuinboon, emulgator (zonnebloemlecithine), natuurlijk aroma, kleurstof (caroteen), glucose.
;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 12:25
Sinds ik döner kebab op heb in Duitsland (eerst het stadje Coburg in dit geval, maar later ook op andere plekken in Duitsland) valt het me op dat die zoveel verschilt met wat we in Nederland naar binnen werken.
De Duitse variant vind ik veel lekkerder, en ook veel minder zwaar.

Ik heb geprobeerd om de vinger erop te leggen wat het grote verschil is, en kan dit bedenken:
- de kebab zelf is meestal 'Puten' kebab (=kalkoen), en niet van die geperste kalfsgehakt
- de saus is op basis van kruiden/knoflook yoghurt, en geen vettige mayo saus
- als groente wordt er meer gebruik gemaakt van witte en rode kool, dan van ijsbergsla en wortel
- soms wordt er (als toevoeging) kaas bij gedaan, wat een pittige feta-spread is, die eerst in het broodje gesmeerd wordt

Thuis probeer ik dan de Duitse variant na te maken, met wisselend succes.

- Wie herkent dit?
- Mis ik nog dingen die Duitse kebab zo kenmerkend anders (en beter!) maken dan Nederlandse
- Wie kan mij wijzen naar recepten/producten waarmee ik die Duitse kebab thuis goed na kan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Dirtbiter schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:02:
Sinds ik döner kebab op heb in Duitsland (eerst het stadje Coburg in dit geval, maar later ook op andere plekken in Duitsland) valt het me op dat die zoveel verschilt met wat we in Nederland naar binnen werken.

Ik heb geprobeerd om de vinger erop te leggen wat het grote verschil is, en kan dit bedenken:
- de kebab zelf is meestal 'Puten' kebab (=kalkoen), en niet van die geperste kalfsgehakt
- als groente wordt er meer gebruik gemaakt van witte en rode kool, dan van ijsbergsla en wortel
- soms wordt er (als toevoeging) kaas bij gedaan, wat een pittige feta-spread is, die eerst in het broodje gesmeerd wordt

- Wie herkent dit?
- Mis ik nog dingen die Duitse kebab zo kenmerkend anders (en beter!) maken dan Nederlandse
- Wie kan mij wijzen naar recepten/producten waarmee ik die Duitse kebab thuis goed na kan maken?
Qua vleessoorten, denk ik juist dat het andersom is. De KvW heeft er een aflevering over gemaakt en van de 10 broodjes döner, bleken de meesten geen 100% lam te zijn maar een kakofonie aan verschillende vleessoorten zoals lam, rund, kalkoen, kip en zelfs varken..,

Lam is nu eenmaal de duurste van die soorten.

Misschien doen ze in Duitsland vooral lam voor de smaak en kalkoen of puur lam?

Het broodje döner wat wij kennen, heeft z’n oorsprong in Duitsland.

Dat van Yoghurt zou goed kunnen. Immers gooien wij er vaak vette met suiker gevoerde knoflooksaus op waar het vanuit Turkije traditioneel gegeten wordt met yoghurtdrank dus geen rare gedachte dat hun saus meer yoghurt gebaseerd is, ik vind tzatziki ook lichter op dergelijk vlees dan knoflooksaus.

Gekke gedachte wellicht maar, bel gewoon een goed aangeschreven Duitse kebabtent aan, liefst in Berlijn en vraag hoe ze het maken :) misschien krijg je een nee, misschien bij de volgende tent die je belt ook maar misschien krijg je wél een keurige uitleg als je je dilemma uitlegt en ze je niet als concurrent zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Dirtbiter schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:02:

- Wie herkent dit?
+1
Vond de kebab die ik in Kreuzberg gegeten heb ook echt de allerlekkerste ooit, moest dat wel bijna met m'n leven bekopen toen ik die trotse Turk om knoflooksaus vroeg bij het bestellen...
"Dat heeft mijn Durum niet nodig" was het sjacherijnige antwoord maar als ik onteveden was met het resultaat van zijn gegrill dan moest ik dat maar laten weten na afloop.
Ben na dat overheerlijke broodje nog ff naar binnen gegaan om hem gelijk te geven en te melden dat dit idd de beste kebab was die ik ooit gegeten heb, maar dat wist hij natuurlijk al lang. ;)

Vergeet ijsbergsla en wortel idd, mik er maar bladselderij door en evt wat rucola, dat smaakt veel beter en zorg voor fatsoenlijk vlees (lam, kalf of kip, geen waterige supermarkt kipfilet of gehakt), niet die stukken geschaafde frikandel die ze hier om 0300 uur op een stapavond verkopen.
De kool in Duitsland kan ook nog wel eens een zuurtje hebben waarrdoor het geheel ook veel frisser blijft dan de traditionele Hollandse warme opvulsla en zoetige wortel... :X
Vermoedelijk gebruiken ze in D ook geen Hollandse "Wasserbomben" maar tomaten met smaak wat ook al flink scheelt in de eetervaring.

Wbt eventuele saus zou je dille en een beetje verse munt door je knoflook + Turkse yoghurt (Lidl heeft lekkere emmers van dat spul) mengsel kunnen doen, dat maakt het nog net wat frisser maar zoals hierboven beschreven is echt goede en fijn gekruide kebab ook zonder sausbad prima te haggelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De lekkerste heb ik in Tsjechië op. Kostte geen drol ook.
Heerlijk zacht. T brood was ook echt geweldig. Krokant, zacht, vol van smaak, vooral erg vers.
Vlees was zacht. Beetje roze kool erin en nog iets wat ik niet geheel kon thuisbrengen.
Die yoghurt knoflook saus. lekker dun. Maar dan spicy. Dus niet ook nog sambal. Maar 2 in 1.

Geen idee of dit enigzins lijkt op Duitse wijze. In Duitsland nog nooit 1 op namelijk. Maar het was goddelijk.
Was de eerste in jaren voor mij ook. Na die ook al heel lang weer geen op.

Ik heb ooit op Dutch Valley gewerkt en ruim 3500 broodjes gevuld met döner. Daarna heb je er echt geen zin meer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Haha, ik maak net een Zweedse puzzel en zie hier :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjMiIOqZmN6HNxioq7A_NddbnHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2WO3cPAmcpi8dX0XRAU41Cn.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het er ook niet mee te maken hebben dat alles op vakantie/in het buitenland beter smaakt omdat je er vaak een positieve nevenassociatie bij hebt.

Zo smaakt dezelfde fles wijn bij thuiskomst toch minder lekker dan toen we hem dronken op vakantie...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Matis schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:50:

Zo smaakt dezelfde fles wijn bij thuiskomst toch minder lekker dan toen we hem dronken op vakantie...
Zekers! :+

(ik drink zelf geen alcohol, maar mijn vrouw wel)
Jaren geleden. We kwamen regelmatig bij een uitstekend pension in Oostenrijk (Hinterglemm).
Die schenken hun eigen wijn (geproduceerd door hun familie uit NÖ). En we kregen wel eens een fles van die wijn mee, terug naar Nederland.
En thuis opengemaakt riep mijn vrouw getverderrie, niet lekker meer.
Jaar later, we waren weer bij datzelfde pension. Aangegeven dat verhaal over die 'vieze' wijn. En dat we ons afvroegen, hoe kan dat nou?

Bleek dat we een fles hadden meegekregen, zonder conserveermiddel (sulfiet) erin. En dat gaat dus niet goed, :N tijdens die lange klotsende rit in de auto, met allerlei temperatuurverschillen, van A --> NL.
We kregen toen een fles mee, met de gebruikelijke sulfiet erin, en die smaakte thuis wel goed. :Y

Ook zoiets; de fysieke locatie.
Niet voor niks dat vliegtuigmaaltijden heel anders gekruid worden, dan die hier op vaste bodem.
Iets met druk- en andere verschillen... ;)

Zo smaakt die espresso op een terrasje, hoog in de bergen in Italië, nou eenmaal anders dan hier in de polder, beneden zeeniveau (nog afgezien van de bereidingswijze). :)
Dit soort terrasjes dus:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52327323589_51ff53e2f0_c.jpg
Partschins10 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Matis schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:50:
Kan het er ook niet mee te maken hebben dat alles op vakantie/in het buitenland beter smaakt omdat je er vaak een positieve nevenassociatie bij hebt.
Ik geloof in dat fenomeen, maar döner in Duitsland bestaat echt uit andere ingrediënten, die een (voor mij) lekkerdere combinatie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dirtbiter schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:55:
[...]

Ik geloof in dat fenomeen, maar döner in Duitsland bestaat echt uit andere ingrediënten, die een (voor mij) lekkerdere combinatie maken.
Bel gewoon de tent op waar je het gegeten hebt zoals ik al zei :) , vul de eigenaar aan de telefoon met complimenten over z'n doner kebab en vraag hem wat voor vlees enz hij gebruikt omdat je het in NL niet te karren vindt.

Met wat mazzel, vertelt hij je erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
1nsane schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:08:
[...]

Bel gewoon de tent op waar je het gegeten hebt zoals ik al zei :) , vul de eigenaar aan de telefoon met complimenten over z'n doner kebab en vraag hem wat voor vlees enz hij gebruikt omdat je het in NL niet te karren vindt.

Met wat mazzel, vertelt hij je erover.
Deze onthoud ik voor een volgende keer dat ik er een tegenkom.

Mijn Duits is ook weer niet zó goed dat ik random een kebab-boer op kan bellen en kan uitleggen wat ik wil en waarom.

Plus de legendarische tent in Coburg waar ik er zoveel verorberd heb, kan ik niet meer vinden (bestaat misschien wel niet meer). Overigens was er afgelopen winter in Bremen ook prima kebab hoor.

Ik waardeer het idee, thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, dat was leuk:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Het had zo mooi kunnen zijn. En dat was het ook, helaas slechts heel kort.
Maar nu niet meer. :-(

Na slechts een paar maanden gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lyz-1c9DB8GSHsoOXq_xo0W4lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afPIRFvQZGa9hA3efDm8rhQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjOQIrJn5F_xOE76Grup2SBbkDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDiyZKdnAVjpBYlVMaBAO8yq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhVXTqGKu-Z4IDVwdl-y9gW-l3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KT4MVzb0LFLBGKBoR3HFIRAL.jpg?f=fotoalbum_large

Trekt krom, delen laten los. En de plank lekt zelfs door. :(

Contact opgenomen met de verkoper (Amazon in dit geval).
En ik krijg het hele bedrag terug.

Het schijnt trouwens een veel voorkomend probleem te zijn. Met dit soort samengestelde blokken. Als ze intensief gebruikt worden wil er nog wel eens van alles misgaan bij de verlijming c.q. het krom- en scheeftrekken.
M.a.w. optisch heel leuk, maar kwalitatief gewoon niet oké. :N

En nee, ze gaan echt niet in de vaatwasser. Gewoon met de hand, warm water en schoonspoelen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vaak genoeg olieën wil soms nog wat helpen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis1812 Dat deed ik regelmatig. Maar het begon al gelijk in de eerste weken. :-(

Maar al zoekende op interpret, vind je veel meer van dit soort horror. Blijkbaar is het vooral een show-item. Terwijl ik het gekocht had als werk-item.

Afijn. Nu op zoek naar iets anders.
Maar weer ff terug naar m'n vorige plank die ik nog had. Zo'n onverwoestbaar bamboe blok. Alleen die is veels te hard voor m'n Globals. Worden heel snel bot.

En ja, gewoon een kunststof plankie is eigenlijk het meest verstandige. Maar dat vind ik zelf niet lekker snijden.
Waarschijnlijk zal het iets van Amerikaans walnotenhout worden. Goede compromis tussen hardheid, hygiëne, looks en degelijkheid.
Vond al wat massief houten planken die kruislings (net als hoge kwaliteits meubelpanelen) op elkaar gezet worden. Teneinde het kromtrekken/loslaten te voorkomen.
Ik zie wat kleine Duitse fabriekjes die zoiets zelf maken 'Made in Germany'.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb een dusdanige houten plank inmiddels 8 jaar.
Lijkt wel wat dikker. Maar gaat gelukkig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis1812 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:33:
Ik heb een dusdanige houten plank inmiddels 8 jaar.
Zelfde houtsoort? Of iets anders?
Wellicht is de verlijming beter...
Lijkt wel wat dikker. Maar gaat gelukkig goed.
Houden zo!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Tsja olijfhout vermoed ik zo, en waarschijnlijk snel gegroeid en niet 100% zuiver gelijmd. Ziet er leuk uit maar nu total loss. Zonde maar het is niet anders.
offtopic:
ik verbaas me overigens over de lage prijzen die sommige leveranciers vragen voor die planken

Dikker is niet per se nodig, deze staat bij een maatje van me:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ31jtBRwzvASc6WGCcb_vYCHu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQLYMp2sarXDtSu4SrYlZEKH.jpg?f=fotoalbum_large
Die is niet heel dik en houdt het nu ook ao half jaar uit. Wel goed verzadigd met paraffineolie.

Ik maak dat soort planken zelf , en bij mij is er soms ook wel een scheurtje te vinden. Die zaag ik uit en verlijm de boel opnieuw. Heb 1 plank die vervelend is maar dat komt vermoedelijk door een wat wild stuk beuken.

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 28-07-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Stond er gewoon bij... olijf idd. ;)

Ook tekenend is het feit dat de originele makers ineens van de aardbodem verdwenen zijn.
Nog wel wat juich verhalen op o.a. LinkedIn hoe succesvol ze wel niet waren met dit soort spullen.

En nu... alleen nog restverkoop van wat er her en der nog op voorraad ligt.

Ben ik blij dat ik het via Amazon gekocht heb. Die deden niet moeilijk en boden gelijk volledige vergoeding van het aankoopbedrag aan. d:)b
Dikker is niet per se nodig
Is ook niet noodzakelijk, maar ik vind het persoonlijk wel prettig werken. Dat als je eens een keer iets wilt pletten en/of klap op geven, dat je plank lekker massief blijft liggen. :)
Ik maak dat soort planken zelf
Dan heb je zeker ook de juiste gereedschappen er voor? Cool. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dikker werkt zeker fijner als je uitgebreid gaat hakken/snijden. Ik werkt op een hard maple/noten plank van 6-7(?) cm dik schat ik zo. Mijn dame vindt hem te zwaar ;)

Ik heb eea aan gereedschap ja, dat scheelt.

Mijn eerste plank, zonder veel gereedschap gemaakt doet nu een jaar of 4. Heb twee keer een restauratie actie moeten doen, omdat ik eea niet goed haaks had gekregen. Heb toen twee planken gemaakt, de andere is als afscheidscadeau met een emigrerende vriend meegegaan. We bbq'den en klusten veel samen. Dat moest dus allemaal onder tijdsdruk.

[ Voor 44% gewijzigd door Boudewijn op 28-07-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Meh, voor grof werk gebruik ik gewoon kunststof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUp_rC6YuhVnswSQYyLx0DETf2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0djm77bXDJ91zss0TGqzjaS.jpg?f=fotoalbum_large

Soto ajam vandaag :)

M'n dikke rubberwood kopshouten plank die ik periodiek behandel met een drogende olie gaat al dik 15 jaar mee.

- knip -

Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste