Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:52

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Thomas schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Ik snap de opmerking niet zo goed. Er zijn heel veel vleesvervangers die vlees helemaal niet proberen te imiteren, maar een 'nieuw produkt' is natuurlijk niet zomaar bedacht. Echt puur uit interesse; is een oesterzwamkroket, "biefstuk" van biet, schnitzel van paddenstoel, stoofje van jackfruit of burger van bonen "namaakvlees" in jouw ogen? Of gaat het puur om de producten die met o.a. soja dichtbij de structuur en smaak van echt vlees proberen te komen?
Het gaat mij vooral om de marketing en het actief na proberen te bootsen door zelf steeds te hinten op "net zo lekker", waarbij "lekker" natuurlijk een totaalpakket is van verschillende aspecten zoals smaak en structuur. Ik ben overigens niet boos of teleurgesteld hoor, ik mag graag vega eten en in mijn omgeving zijn genoeg mensen die dat ook goed kunnen. Ik zou graag meer mensen aan de vega willen hebben, en ik denk dat men te lang leunt op een verkeerde premisse.

Aanpalend: vroeger sprak ik hier met een collega over, een vegetarian. Hij sprak uit dat hij smaak noch structuur wenste in zijn vega eten, dat deze "holy grail" überhaupt niet voor hem speelde. Hij grapte "leave my tofu alone plz" en zo had ik het toen nog nooit bekeken :D
Thomas schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Ik ben zelf ook niet per se enorme fan van veel imitatievlees, maar ach, het is best te eten. En laten we eerlijk zijn; de gemiddelde kipschnitzel van de appie is net zo smakeloos als die van de vegtarische slager :+.
Oh, absoluut. Ik beperk mij ook tot kip van bot en spiervlees, biologisch. En dan maar (flink) minder per week.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expanse
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-06-2024
Nasi met mager vlees groente, eieren en eigen kruiden mengsel. Best lastig om genoeg calorieën te eten en onder de 6 gram zout per dag uit te komen dus maak ik mij eigen smaakmakers en beleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Acz_FNDfc81Gmu1BL7HtBQJOmmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNmvACOhnD4MFgTOKnUYV9dY.jpg?f=fotoalbum_large

мы идем к победе

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Ik wil graag een vraag stellen zonder belerend of denigrerend over te komen: hoe gaat jullie huishouden om met de eiwittransitie?

Wat zijn jullie favoriete manieren om meer plantaardige eiwitten te eten? Hebben jullie tips, recepten of handige trucs die jullie willen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Niet. Wij hebben geen bewuste transitie. We eten gewoon gevarieerd en dat is soms met vlees en soms niet. Bij voorkeur gewoon goede recepten en natuurlijke verse ingrediënten, en weinig geforceerde overbewerkte fabrieksproducten. (geldt dus ook voor producten die vlees zouden moeten vervangen)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:52

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:58:
Niet. Wij hebben geen bewuste transitie. We eten gewoon gevarieerd en dat is soms met vlees en soms niet. Bij voorkeur gewoon goede recepten en natuurlijke verse ingrediënten, en weinig geforceerde overbewerkte fabrieksproducten. (geldt dus ook voor producten die vlees zouden moeten vervangen)
Idem hier. Veel "echt vlees" hoeft van mij sowieso niet per se omdat ik het niet goed genoeg vind, en wil ook zo min mogelijk bewerkt eten. Verse producten met goede kruiden, c'est tout.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 14:53
@Expanse Ziet er goed uit! Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe het lastig is om onder de 6gr zout per dag te blijven, als ik optel wat ik/ wij eten per dag kom ik amper op/ over de 3 gram... geen voor gemixte kruiden, weinig bewerkt vlees, dus hele stukken zoals kipfilet/ dij enz amper brood en beleg is de laag zout variant... Alleen kaas zit wel wat zout in maar voordat ik daar 100gr van eet per dag....

@walterworld Doen wij niet aan. Daarmee zeg ik niet dat we perse vlees eten elke dag, soep/ shakshuka eten wij bijvoorbeeld regelmatig en is vega erg lekker. Hoewel eieren natuurlijk geen plantaardige eiwitten zijn. Als ik naar de enorme lijst ingrediënten kijk van de vleesvervangers hou ik het graag bij een stukje vlees eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik eet heel vaak vega i.v.m. partner die vegetariër is. Wij eten soms vleesvervangers maar vaker gewoon gerechten waar überhaupt geen vlees in zit. Vooral de Italiaanse en Aziatische keuken lenen zich daar goed voor. Pasta, lasagne of pizza zonder vlees heb ik altijd al lekkerder gevonden. Qua “vleesvervangers” gebruik ik vooral paddenstoelen, tempeh, tofu en soms beyond meat.

Verder ook wel leuk om eens in wat creatievere vegetarische kookboeken te duiken. Ik ben groot fan van het Indonesische restaurant Blauw (in Utrecht en A’dam) en die hebben, als je een keer wil uitpakken, een uitstekend vegetarisch en niet-vegetarisch kookboek. Sateh van champignons, een stoof van aubergine of jackfruit, veel gebruik van tofu en tempeh. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dit dus inderdaad. Gisteren heb ik ook weer staan vijzelen voor het vaderland om enkele mixen weer aan te vullen. Zout doe ik daar niet in. Meestal is het niet eens echt nodig en zo wel kan ik het altijd toevoegen, maar het hoeft echt niet de standaard te zijn om daar weer een paar eetlepels zout doorheen te kieperen.
En sinds ik dat doe is het gezin de kant en klare mixen zelfs minder lekker gaan vinden, puur omdat je went aan échte smaak in plaats van een eenzijdige harde smaak met veel zout.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
Wij zijn er niet bewust mee bezig.

Waar wij (met name ik) wél heel bewust mee bezig ben is het zo min mogelijk weggooien, of dat nou vanwege over datum is of restjes.

Ik eet graag vlees, vaak wel kip. Steak vind ik heerlijk maar beperk ik bewust tot eens in de 4 weken ofzo.

Varken eet ik nauwelijks, komt ook omdat ik m'n spullen doorgaans bij de Turkse slager haal.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]

Dit dus inderdaad. Gisteren heb ik ook weer staan vijzelen voor het vaderland om enkele mixen weer aan te vullen. Zout doe ik daar niet in. Meestal is het niet eens echt nodig en zo wel kan ik het altijd toevoegen, maar het hoeft echt niet de standaard te zijn om daar weer een paar eetlepels zout doorheen te kieperen.
En sinds ik dat doe is het gezin de kant en klare mixen zelfs minder lekker gaan vinden, puur omdat je went aan échte smaak in plaats van een eenzijdige harde smaak met veel zout.
Ja dit.

Al die standaard mixen van Verstegen laat ik ook lekker voor wat ze zijn. Verstegen had voorheen een natriumarme lijn maar die kan ik nergens meer vinden, zal wel niet genoeg marge op zitten :+

Precies wat je zegt, als je nauwelijks zout gebruikt in je eigen mengsels, mis je het eigenlijk ook niet en je herkent makkelijker als je per ongeluk iets waar veel zout in zit in je mond steekt haha.

Overigens, de kipkruiden mix van AH eigen merk, is "slechts" 50% zout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Niet mee bezig.
Eten eigenlijk gewoon dagelijks vlees.

Gooien nooit eten weg. Dat wel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
Weggooien/verspilling vind ik ook veel belangrijker dan een eiwittransitie.

Zo nu en dan staat er hier iets vegetarisch op tafel, niet omdat het moet maar omdat het ook lekker kan zijn.
Ei, paddestoelen en peulvruchten (kikkererwten of pindasaus bijv.) zijn dan de eiwitleveranciers.
De meelwormen, bloemkoolkorrels en sojabrokken is mij een stap te ver.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 14:53
Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]

Precies. Hoewel ik de mixen zelf maak met voorgemalen kruiden en niet zelf de vijzel pak haha. Ik voeg vaak wel iets aan zout toe maar dan heb je het over 5-10% van het geheel. met een paar eetlepels voor een maaltijd voor de familie schep je dan een halve gram zou door je eten.

En je went juist aan de variëteit van smaken door minder zout te gebruiken, ik krijg vaak de opmerking of het dan niet flauw is... dan gebruik je te weinig andere kruiden :P

Oja: eten weggooien is in huis een nogo, als het genoeg is voor lunch gaat het met mij mee de volgende dag naar werk, is het minder als tussendoortje (heerlijk, pasta/ curry/ soep om 10:30 :P ) of als het meer is de vriezer in voor als we een keer een losse maaltijd nodig hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door douwe.nl op 07-06-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 22-09 16:03

fub

De familie van mijn partner komt uit Beverwijk. Haar oma vertelde eens hoe ze in de hongerwinter van 1944 op de fiets naar Zwolle was gegaan om eten te vinden, maar trad verder niet in details. Er werd weinig over gepraat. Maar eten weggooien is in die familie 'not done'.
Wij hebben die 'familie-bubbel' overgenomen, en als onze maaltijd-planning in de war loopt en we moeten toch iets weggooien, dan voelt dat alsof we hebben gefaald. Komt gelukkig weinig voor.

Als er een vegetarisch alternatief is, dan heb ik de neiging om dat te gebruiken. De vegetarische kipstukjes zijn net zo goed in de curry als kippedij, dus dan gebruik ik die (en het is ook minder gedoe met snijden ook nog!). Als er in een recept staat dat er kippe- of groente-bouillon door moet, dan gebruik ik dus groente-bouillon. Als er ergens gelatine door moet, dan probeer ik het met agar. Als er ergens gehakt rul gebakken door moet, dan gebruik ik de vegetarische variant, maakt toch weinig uit in de mapo tofu.
Oh, en over tofu gesproken: dat vind ik dus echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
fub schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:02:
De familie van mijn partner komt uit Beverwijk. Haar oma vertelde eens hoe ze in de hongerwinter van 1944 op de fiets naar Zwolle was gegaan om eten te vinden, maar trad verder niet in details. Er werd weinig over gepraat. Maar eten weggooien is in die familie 'not done'.
Wij hebben die 'familie-bubbel' overgenomen, en als onze maaltijd-planning in de war loopt en we moeten toch iets weggooien, dan voelt dat alsof we hebben gefaald. Komt gelukkig weinig voor.

Als er een vegetarisch alternatief is, dan heb ik de neiging om dat te gebruiken. De vegetarische kipstukjes zijn net zo goed in de curry als kippedij, dus dan gebruik ik die (en het is ook minder gedoe met snijden ook nog!). Als er in een recept staat dat er kippe- of groente-bouillon door moet, dan gebruik ik dus groente-bouillon. Als er ergens gelatine door moet, dan probeer ik het met agar. Als er ergens gehakt rul gebakken door moet, dan gebruik ik de vegetarische variant, maakt toch weinig uit in de mapo tofu.
Oh, en over tofu gesproken: dat vind ik dus echt lekker.
Ieder z'n ding wat dat betreft. Ik eet denk ik 2 dagen in de week vleesloos, maar soms ook weken elke dag vlees. Ik heb van meerdere gerechten de vegetarische variant geprobeerd waar ik toch een gevoel van teleurstelling had qua smaak en structuur.

Ik hou gewoon van vlees en daar schaam ik me ook niet voor. Zoals gezegd, weggooien vind ik een 100x grotere zonde dan vlees eten. Er bewust mee omgaan is natuurlijk top maar uiteindelijk zijn mensen gewoon omnivoren en hoewel het best mogelijk is om gezond te eten zonder vlees tegenwoordig, ik ben wat ouderwets wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Bij het standaard avg'tje de G weglaten of vervangen door een vleesvervanger, dan geniet je in mijn beleving niet van alle opties die een meer plantaardig eetpatroon te bieden heeft. Er zijn zoveel gerechten waar vlees in de eerste plaats niet nodig is.
bijv. https://plantyou.com/shee...with-green-goddess-sauce/
of
https://plantbasedjess.com/easy-vegan-lentil-curry/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@walterworld Ja mja... Van de week een mooi stuk picanha gedeeld met m'n vriendin en dat was ook heel lekker, a&g weggelaten en de volgende dag het restant eenzaam opgemaakt (wederom zonder a&g, wat een straf was dat).

Een kikkererwten & spinazie curry is ook wel lekker. Maar een lams of eend curry is imho dan toch weer lekkerder.
Redelijk vlees is ook veel makkelijker te vinden en meer betaalbaar dan fatsoenlijke groenten, dat helpt ook niet mee.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

douwe.nl schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:16:
Precies. Hoewel ik de mixen zelf maak met voorgemalen kruiden en niet zelf de vijzel pak haha. Ik voeg vaak wel iets aan zout toe maar dan heb je het over 5-10% van het geheel. met een paar eetlepels voor een maaltijd voor de familie schep je dan een halve gram zou door je eten.
Ik heb ik genoeg gedroogde kruiden en specerijen in potjes hoor, dat haal ik dan ook gewoon bij de tropische supermarkt.
Dingen als komijnzaad, peperkorrels, korianderzaad of gedroogde kruiden als oregano, peterselie, tijm, etc. trek ik voor gebruik wel even flink door de vijzel. Maar lang niet voor alles.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:17
1nsane schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Ieder z'n ding wat dat betreft. Ik eet denk ik 2 dagen in de week vleesloos, maar soms ook weken elke dag vlees. Ik heb van meerdere gerechten de vegetarische variant geprobeerd waar ik toch een gevoel van teleurstelling had qua smaak en structuur.

Ik hou gewoon van vlees en daar schaam ik me ook niet voor. Zoals gezegd, weggooien vind ik een 100x grotere zonde dan vlees eten. Er bewust mee omgaan is natuurlijk top maar uiteindelijk zijn mensen gewoon omnivoren en hoewel het best mogelijk is om gezond te eten zonder vlees tegenwoordig, ik ben wat ouderwets wat dat betreft.
Ik snap uit biologisch oogpunt best dat je het 100x erger vindt, als mensen hebben we een neiging om voedsel waardevol te vinden, immers soms had je als jager en verzamelaar een tijd niks te eten, dus bewust met voedsel omgaan was belangrijk. In 2024 is er genoeg voedsel op de wereld en als ik iets weggooi, veranderd er helemaal niks in de wereld.

Daarentegen zullen de meeste mensen tegen dierenmishandeling zijn en daar wringt de schoen, dit is toch ergens een tegenstelling. Immers, ook biologisch vlees is het product van dierenmishandeling.

Dat mensen vlees lekker vinden, lijkt me ook niet raar, dat vind ik zelf ook. Verder zijn mensen ook gewoontedieren, het is veel makkelijker om gerechten die je al je hele leven eet na te maken, daar zit natuurlijk ook een beetje emotie in. Net als in deze discussie die juist in een kookclub tot heftige discussies kan leiden. Daarom probeer ik veel mensen te overtuigen door lekker eten te maken en te laten zien dat er ook zonder dierlijke producten te gebruiken heel lekker gekookt kan worden. Dit zorgt niet alleen dat er minder dieren gefokt worden, maar het is vaak ook gezonder en duurzamer.

Daarom vind ik de volgende kanalen ook zo goed:

https://youtube.com/@theeburgerdude?si=9Gc1yVmm4gzm84pH

https://youtube.com/@saucestache?si=e1fYGzViik5ywaSD

Het water loopt me in de mond, bij deze kanalen en ik heb er veel van geleerd om hoe heel veel lekkere plantaardige gerechten te maken.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik ervaar zelf lekker vegetarisch en veganistisch koken als een mooie uitdaging in de keuken en probeer daarmee de eiwittransitie voor mezelf vorm te geven. Ik vind koken met vlees/vis vaak een beetje saai nu, het is veel interessanter als de focus van de maaltijd ergens anders op gaat liggen. Ik eet verder nog wel af en toe vlees, maar zelden/nooit als ik zelf kook.
Die twee youtube kanalen hierboven vind ik overigens juist niet de weg, je gaat dan toch weer vlees centraal stellen, alleen is het nu een vervanger.
Ik hou daarom meer van recepten waarbij de rol van vlees gewoon vermeden wordt en de eetbeleving met andere smaken en technieken wordt ondersteund. Bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/@RainbowPlantLife
https://www.youtube.com/@thenarddogcooks

Momenteel komt de inspiratie vooral uit kookboeken van OttoLenghi en Hugh Fearnley-Whittingstall.
Deze van Ottolenghi bijvoorbeeld: https://www.everopensauce...nd-cardamom-sauce-flavor/
Echt een van de lekkerste dingen die ik ooit gemaakt heb

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik blijf het rare begrippen vinden "vega... koken". :?
Je doet toch ook niet aan "carni koken"?

Ik maak gewoon lekker, verantwoord, uitgebalanceerd eten klaar.
En idd, de laatste jaren zit daar steeds minder 'hardcore' vlees tussen. Hooguit 1 x per week.
Nog vaker vis dan vlees.

Dikke bloederige vleeslappen heb ik nooit lekker gevonden. Dus ook 40 jaar geleden kwam dat eigenlijk niet op tafel. Een goede wildzwijngoulash, of supermals draadjesvlees. Een geroosterde kip/fazant/kalkoen. Hertenstoof of een mouflon bout daarentegen. Prima, maar dan als bijzonderheid, als iets speciaals. Met de nodige aandacht bereid en opgesmikkelt.

Zakkies en pakkies hebben wij tientallen jaren geleden al verbannen. En al doende verkrijg je steeds meer warenkennis en word je steeds handiger en praktischer in allerlei bereidingswijzen.
Met als uiteindelijk resultaat dat, één van de belangrijkste dingen die je doet in het 't leven, eten, steeds lekkerder wordt. Met als bijkomend voordeel; een betere gezondheid.

Daarnaast kom je er dan ook achter dat het niet eens duurder is, dan al dat supermarkt/kant&klaar/unilever vreten. Uiteindelijk zelfs goedkoper. En verspilling? Dacht 't niet!
Toegegeven, het kost wel wat moeite & aandacht; maar dat is het dubbel & dwars waard!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ecological schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:33:
[...]

In 2024 is er genoeg voedsel op de wereld en als ik iets weggooi, veranderd er helemaal niks in de wereld.
Sorry hoor, maar dat vind ik een beetje (te) makkelijke redenering.
Net zoiets als "ik verspil energie, want als ik wat minder verspil, verandert er helemaal niks in de wereld".
Idd, of één individu iets wel doet of nalaat, maakt op grote schaal geen verschil. Maar zo kun je alles wel wegredeneren. :|

Beroepsmatig kom ik regelmatig bij de lokale boeren in de Flevopolder (via de leerlingen van onze school). En het is soms in en in triest als ik zie hoe men b.v. 12 ton (!) prima biologische broccoli onderploegt. Omdat de grootgrutter en de gecontracteerde verpakker weigert zich aan te passen aan het net iets sneller groeien van bijvoorbeeld die plant.
Of de zoete aardappel waarmee men moet gaan leuren om ze kwijt te kunnen (vormpje/model is zogenaamd niet oké). Tig ton wortels die de supers niet blieven, appels met onregelmatige vormen die 'afgekeurd' worden. Het is van de zotte! 8)7 :(
Tientallen kuubskratten met bio-Hokkaido's die wegrotten omdat ze niet aan het schoonheidsideaal voldoen. Enzovoorts, enzovoorts. :-(
Daarentegen zullen de meeste mensen tegen dierenmishandeling zijn en daar wringt de schoen, dit is toch ergens een tegenstelling. Immers, ook biologisch vlees is het product van dierenmishandeling.
Ook daar mis ik de nuancering.
Als ik vlees eet, en dan voornamelijk geschoten wild (wildbeheer dus). Hoezo is dat dierenmishandeling?
Ja, het is idd een dood beest. Maar als die niet geschoten worden, dan is de uiteindelijke schade nog veel groter.
Daarom probeer ik veel mensen te overtuigen door lekker eten te maken en te laten zien dat er ook zonder dierlijke producten te gebruiken heel lekker gekookt kan worden.
Uiteraard is dat heel goed mogelijk. Wij doen al tientallen jaren niet anders. Maar helemaal zonder dierlijke producten (en dan bedoel ik zonder ze op te eten), gaat onze maatschappij niet meer functioneren.
Dat is gewoonweg niet reëel.

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 08-06-2024 12:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:53:

Redelijk vlees is ook veel makkelijker te vinden en meer betaalbaar dan fatsoenlijke groenten, dat helpt ook niet mee.
Excuse me?
Hoezo is fatsoenlijke groenten niet te vinden of niet betaalbaar?

Of neem je dan de AH als referentie? O-) :+

Vandaag ook weer een leuk & lekker feitje.
Ik nam vanochtend o.a. twee bakjes (à 400 gram) aardbeien mee bij onze vaste groentenman op de markt. Die geurden en smaakten zo heerlijk. Gewoon verbouwd in de Flevopolder.
Maar die specifieke soort wordt dus niet uitgeleverd en verkocht aan supermarkten. Want het traject tussen teler en verkooppunt is te lang en te schadegevoelig. Zodat die aardbeien nooit in goede staat de supermarkt graaier/knijper zullen bereiken.

en voor die twee bakjes moest ik in totaal 5 euro afrekenen :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Excuse me?
Hoezo is fatsoenlijke groenten niet te vinden of niet betaalbaar?

Of neem je dan de AH als referentie? O-) :+
Tjah, ik heb zelfs issues om een goede komkommer te vinden voor een tzatziki of raita. Een echte tomaat is ook een hele opgave terwijl dat, volgens mij, nu wel zou moeten lukken.
Als je referentiekader de AH komkommer is dan is het inderdaad niet zo lastig. ;)

Ik kom wel op meer plekken, ook de boerenwinkels. De 'wilde' spinazie was vorige week 11 euro voor een kilo (en dat is goedkoop), dat was die dag een paar euro duurder dan de kalkoendij.
Dan kan je stellen dat ik "gewoon" bladspinazie kan pakken maar die smaakt veel minder, slinkt meer en tegenwoordig koop je halve boomstammen (zonder de geconcentreerde smaak van 'wilde') en niet enkel jonge sappige blaadjes (ook bij de boer). Wil ik écht fatsoenlijke dan stijgt het zo naar de 15-20 euro voor een kilo (moet ik het Westland in rijden) en had ik net zo goed de wilde kunnen pakken.
Een kilo (AA, dikke) asperges kost ook 15-20 euro, daar kan ik ook een kilo kalfsentrecote of lamszadel voor krijgen en die hoef ik niet eens te schillen.
En paddenstoelen zijn ook knetterduur tegenwoordig, 15-30 euro per kilo zit je zo aan, en loopt uit tot 50/kg (als het weer mee zit) voor bijvoorbeeld goed verse eekhoorntjesbrood.
Dan zijn er nog de dingen zoals mung taugé, redelijk goed verkrijgbaar maar voor soja taugé mag ik 30-40 minuten rijden én is een stuk duurder.

Als er water bij de wijn moet dan kan ik best koken met die stamspinazie, witte champignons en andere groenten die wel goedkoop zijn maar de smaak nog in de bodem zit ofzo. Mja, dan zijn er ook doosjes (10kg) kippenpoten te koop voor pakweg 25 euro. Een selectie gedroogde peulvruchten kan ik ook prima op overleven, maar daar word ik niet echt blij van.
De markt (in en rondom R'dam) is de afgelopen 3 jaar ook vaak echt niet goedkoper (fruit is natuurlijk een ander verhaal), helemaal niet als ik derving (en parkeerkosten :')) meereken.

Ik heb geen moeite om wat meer te betalen voor smaakvolle (fatsoenlijke) groenten, ik vind het meestal ook zeker waard. Maar makkelijk te vinden is het (hier) niet, en goedkoop ook zeker niet.
In praktijk loop ik mee met het seizoen en koop ik wat goedkoop en goed/smaakvol genoeg is, het liefst van Nederlandse bodem (want vliegbonen en soortgelijk snap ik niet). Maar groenten zijn hier bijna nooit het kernpunt van het gerecht.

Het grootste probleem zit 'm in het puntje dat ik met 80-200 gram vlees en een beetje groenten als hoofdmaaltijd helemaal happy ben, maar ik wel 400-600 gram groenten (of +/-250 gram paddenstoelen) wil hebben als er vleesloos gekookt wordt (en niet cheat met kazen en noten).

Ik scoor ook wel eens goedkope groenten, maar dat geldt ook voor vlees

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bijzonder verhaal @Raymond P !

Ik dacht nog wel dat wij in een dorp woonden, met beperkte inkoopmogelijkheden. ;)

Ga twee keer per week langs bij 'onze' groentenman. Die staat op donderdagmiddag en zaterdagochtend op een lokaal marktje. Aan het einde v.d. donderdag is dat op loopafstand van ons huis.
Terwijl de dichtsbijzijnde supermarkt zowat 5km verderop is.
En op zaterdag een grotere markt in het stadscentrum. Daar doe ik dan ook gelijk andere boodschappen zoals bij de markt-kaasboer en markt-poelier. Daar bevinden zich ook gewone supermarkten, turkse slager, etc.
bij ons is parkeren aldaar gewoon gratis
Soms, op de terugweg van werk naar huis, ga ik langs bij een boerderij waar ook de nodige keuze is.
https://hoevevredeveld.nl/winkel/

M.a.w. ik hoef nergens voor om te rijden en/of speciaal op pad.

Idd, de prijzen van spinazie zijn de laatste tijd nogal gestegen. Maar dat is een bekend fenomeen wat af en toe optreedt bij dit soort seizoensproducten.
Afgelopen zaterdag zag ik dat de wilde spinazie trouwens 6 euro/kg was. Valt op zich nog wel mee, toch?
En ja, die snotblaadjes in een plastic zak van de supermarkt blief ik ook niet.
'Onze' groentenman heeft gewoon netjes die bossen wilde spinazie, per bundel, in een kist liggen.
https://www.agf.nl/articl...liteit-spinazie-moeilijk/

En wat betreft zaken als tomaten? Die zijn juist nu weer een stuk goedkoper geworden. (NL) trostomaten waren maar 2 euro/kg. En vaak voor nog minder, neem ik dan een paar kg mee. Die zijn dan wat beschadigd, maar perfect voor b.v. sauzen of om te drogen.
Mooie stevige, smaakvolle San Marzano tomaten gebruik ik meestal voor als het er ook nog 'mooi' moet uitzien.

Kastanjechampignons zijn toch niet zo duur? Heb ze gisteren meegenomen voor 5,50/kg.
En ook hier weer; geen slappe hap vanonder de plastic folie, maar gewoon los in het krat.
Goede kwaliteit (NL) oesterzwammen zijn ook betaalbaar.
Maar idd, b.v. eekhoorntjesbrood is altijd vrij prijzig. Aan de andere kant, daar heb je ook geen kilo's van nodig.

Ik lees hier vaak mee:
https://www.agf.nl/
dan kun je aardig inschatten wat de komende tijd bepaalde prijzen gaan doen en waar e.e.a. vandaan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 09-06-2024 08:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Als je die tomaten lekker vind dan is het natuurlijk prima. Een blikje san marzano waar wel smaak aan zit kost ook al genoeg. ;)
Kastanjechampignons zijn ook niet zo heel prijzig, maar elke keer maar weer hetzelfde smaakje is vervelend. En het zijn imho ook niet de lekkerste.

Mijn stad (>70k) is een drama, tot +/-4 jaar geleden kon ik in de gehele stad geen fatsoenlijke kaas kopen. Zelfs niet in de AH en Jumbo. Dat geeft wel een beetje aan hoe diep de interesse in voedsel hier gaat.
Er is één groentenboer die wel ok spul heeft maar die rekent veel te veel.

Agf.nl volg ik ook (een beetje) en komt inderdaad overeen met wat ik als "goed genoeg" bij de Turk weg kan trekken.
De markt hier is een wassen neus.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Raymond P dat is wel heel erg dan, geen enkele serieuze kaasboer te vinden? Ook geen markt?

Je opmerking over zelfs niet in de AH of jumbo kan ik niet plaatsen. Supermarkten staan niet bekend om goede kaas (zo snel mogelijk verkopen dus altijd te jong) en de Jumbo staat überhaupt niet bekend om kwaliteit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Er was gewoon niet één kaasboer meer, enkel een delicatessen-ish winkeltje die een selectie kaas had. Na wat gelobby lag er een prima wiel parmezaan (dop, rauwmelkse) bij de Jumbo, en toen is het balletje gaan rollen omdat die toch wel erg snel verdween. Inmiddels hebben we weer 1 kaasboer.

Mja, m'n Goudse kaas (en boter) haal ik dus bij m'n melkboer. En dat 15 minuten heen met de auto. :+

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb je wel eens overwogen naar een regio te verhuizen waar ze nog wel smaak hebben? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:33:

Kastanjechampignons zijn ook niet zo heel prijzig, maar elke keer maar weer hetzelfde smaakje is vervelend. En het zijn imho ook niet de lekkerste.
Een specifieke tip op dat gebied dan:

Paar weken geleden had ik een heel kratje met kastanjechampignons, voor een paar euro, van onze groentenman meegekregen.
Want de steeltjes waren al wat aan het krimpen onder het hoedje vandaan.
en dan willen de mensen ze niet meer... is vast niet goed. O-)

Niks mis mee. Er zit dan gewoon beduidend minder vocht in.
Wat heb ik er mee gedaan?

Alle steeltje er uitgetrokken en ze met de holle kant naar boven in de oven gelegd (bakplaat met bakpapier).
Heel lichtjes ff met de zout- en pepermolen er over heen.
En toen de oven op hete lucht, net boven de 100 graden gezet. En zo laten indrogen. Dat werkte wonderwel goed. Ze krompen redelijk, maar de smaak intensiveerde enorm.
was toch op een moment dat ons dynamisch stroomtarief <0 was ;)

En de volgende dag heb ik ze, op het laatste moment, in een pastasaus gedaan. Was heerlijk! :9

BTW: zelfs als snack, zo uit het vuistje, waren ze prima te kanen. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 09-06-2024 21:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heeft iemand eigenlijk wel eens een winkel gevonden waar je wél lekkere pesto kunt kopen?
Ik maak het meestal zelf omdat ik de potjes uit de supermarkt niet te vreten vind (vast oorzaak en gevolg) maar dat is toch wel een klein beetje bewerkelijk. Heb vanavond alvast staan roosteren en vijzelen omdat ik morgen even snel een pasta salade met pesto wil maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:24:
Heeft iemand eigenlijk wel eens een winkel gevonden waar je wél lekkere pesto kunt kopen?
Ik maak het meestal zelf omdat ik de potjes uit de supermarkt niet te vreten vind (vast oorzaak en gevolg) maar dat is toch wel een klein beetje bewerkelijk. Heb vanavond alvast staan roosteren en vijzelen omdat ik morgen even snel een pasta salade met pesto wil maken. :P
Boerderijwinkel hier maakt het soms vers en heeft het dan een paar dagen in het assortiment.

Maar eerlijk? Het is een goed kwartier werk om te maken. Is zo gebeurd. Ik doe het altijd zelf. Maak dan een grotere rol. Rol het in plastic folie.
In de vriezer voor 20min.

Mooie plakken afsnijden en die vacuüm trekken. En dan heb je ~10-20 porties of zoveel je wilt vacuüm in de vriezer waar het 100% kwaliteit houdt. En het is zo ontdooid.
Blijft makkelijk een jaar lekker en goed op kleur.
Ik doe het meestal tegen het eind van het zomerseizoen als ik alle basilicum toch moet oogsten omdat het niet winterhard is.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 09-06-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Invriezen doet de smaak niet teveel teniet? Dan is dat wel een overweging waard.

Maar een kwartier? Nee, alles bij elkaar eerder een uur. Oven voorverwarmen, blaadjes plukken, pijnboompitten roosteren, knoflook pellen en vijzelen, basilicum met beetje zout door de vijzel, dan pecorino raspen en dat erdoor met beetje olie, daarna nog veel meer parmezaan raspen en erdoor en dan blijven draaien en zout en olie toevoegen tot ik tevreden ben qua smaak en consistentie. Lekker vaak proeven. :9
En daarna de hele zooi weer schoonmaken en opruimen. Dat red ik niet in een kwartiertje hoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je kunt als je een potje al overweegt ook overwegen om wat te cheaten natuurlijk.
Oven voorverwarmen --> pijnboompitten erin. En door naar de rest
Blaadjes plukken. Kleine takjes kunnen gewoon mee
Eventueel kinderen gebruiken voor dit deel als je die hebt. Kunnen ze prima.

Dan pak je een keukenmachine. Rasp erin. En 30 seconden later is de kaas geraspt.
Vervolgens kan je je overige ingrediënten gaan toevoegen in jouw volgorde. Pitten zullen een heel eind klaar zijn en kunnen ook mee.

Of je alles vijzelt of elektrisch doet.. ach, je overweegt een potje. Dan is wat elektrisch week ook best prima.

Maar nee, ik vind pesto vriezen echt heel goed te doen en je levert echt geen smaak in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Maar waarom de pijnboompitten roosteren in de oven, dat kan toch ook gewoon in een koekenpan die veel sneller op temperatuur is?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik heb dik rvs, dat duurt bijna net zo lang als de oven. :+
Maar het is kan beiden inderdaad, alleen vergt de pan meer aandacht.

@Dennis1812 wie heeft het over een potje? Ik wil echt lekkere pesto kopen, een fabrieks potje voldoet daar over het algemeen juist niet aan. Dat is de hele aanleiding voor mijn vraag. :P

Keukenmachine kost meer tijd, en schoonmaakwerk. Met de rasp is het sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 09-06-2024 23:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:16:
Ik heb dik rvs, dat duurt bijna net zo lang als de oven. :+
Maar het is kan beiden inderdaad, alleen vergt de pan meer aandacht.

@Dennis1812 wie heeft het over een potje? Ik wil echt lekkere pesto kopen, een fabrieks potje voldoet daar over het algemeen juist niet aan. Dat is de hele aanleiding voor mijn vraag. :P

Keukenmachine kost meer tijd, en schoonmaakwerk. Met de rasp is het sneller.
Je kaas wellicht. Al durf ik dat ook wel aan in een wedstrijd.
Maar pijnboompitten vijzel jij nooit sneller dan een keukenmachine ze fijn maalt.
Met pulse functie kan je nog invloed uitoefenen op hoe fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Al blijft dan denk ik de beste optie om eens in te vriezen
Twijfel je er aan? Probeer het eens met 1 of 2 porties goed in folie gewikkeld. Vergelijkbaar met vacuüm en minder werk.

Als het bevalt kan je altijd meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:04:
Maar waarom de pijnboompitten roosteren in de oven, dat kan toch ook gewoon in een koekenpan die veel sneller op temperatuur is?
De oven is stabieler en meer fool proof naar mijn gevoel.
En heeft een gelijkmatiger resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:25:
Je kaas wellicht. Al durf ik dat ook wel aan in een wedstrijd.
Maar pijnboompitten vijzel jij nooit sneller dan een keukenmachine ze fijn maalt.
Met pulse functie kan je nog invloed uitoefenen op hoe fijn.
Die verlies je sowieso. Geroosterde pitten zijn in drie rondjes weg. ;)

Jij maakt het wel in bulk zei je, dan is een keukenmachine wel te overwegen omdat er meer in kan. Met normale hoeveelheden is zo'n ding vaak zelfs te leeg om lekker te werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 02:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het hangt inderdaad wel van de hoeveelheid die je wil maken af wat het meest praktisch is. Ik eet vrijwel nooit pesto en ben maar alleen, dus grote porties zal ik nooit maken.

Dan is roosteren in een Debuyer koekenpan (die is sneller heet dan mijn oven) en verder met de hand vijzelen wel zo eenvoudig. Voor een hele batch pesto zou ik ook een foodprocessor kiezen inderdaad en maakt het ook niet zoveel meer uit dat je even op die oven moet wachten.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zelf ben ik fan van de vijzel omdat kneuzen en wrijven gewoon iets heel anders is dan simpelweg hakken. Ook kruidenpasta doe ik daarom graag met de hand. En als het niet past dan maar meerdere lichtingen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:41:
Zelf ben ik fan van de vijzel omdat kneuzen en wrijven gewoon iets heel anders is dan simpelweg hakken. Ook kruidenpasta doe ik daarom graag met de hand. En als het niet past dan maar meerdere lichtingen. ;)
100% eens voor kruidenpasta e.d ja

Heerlijk met de vijzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:25:
Heb je wel eens overwogen naar een regio te verhuizen waar ze nog wel smaak hebben? :+
Ja, emigreren kan altijd nog. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 22-09 12:25
@Raymond P @ehtweak
https://www.omroepbrabant...e-oogsten-door-natte-weer

De hoge prijzen voor spinazie hebben dus wel een reden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dirtbiter schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:37:

De hoge prijzen voor spinazie hebben dus wel een reden..
Zekers.
Maar dat stond toch ook al in dit bericht:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
met de link naar dat AGF artikel? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Salade caprese gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO3F-fg7kEIYaZn3MkudM5AT3LU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttoGoZNB9sG8Db9WTEby5wr6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmmHcXqIH53VBIRH0nmIJ7WZbE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/earokVuW02ZeOOyJJCOPXxWo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymNZV2enWJn0_Bcdg2Z4xhEXwAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTrl2YDL01dYPtYNRbNKpPr6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14D7KXT2fWg4sKBIIZ935fMynG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W90WGYVU6kQodwlm03YnnwG6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door walterworld op 13-06-2024 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zie daar een verpakking met nep-kaas.
Hoe smaakt dat nou van die falsa mozzarella?

Is dat nog een beetje te pruimen, als je echte gewend bent?

Want als ik dit zo lees:
Ingrediënten & Voedingswaarde

Ingredienten: Water, 13% amandelmeel*, kokosvet*, koolzaadolie*, 0,5% gefermenteerd havermeel* glutenvrij, zout, zuurteregelaar: melkzuur, verdikkingsmiddel: Xanthaangom E415, johannesbroodpitmeel gom* E410, Natriumalginaat E401. *= Biologisch

Dan denk ik, laat maar. :-(

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 13-06-2024 08:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:00

orf

Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:39:
Invriezen doet de smaak niet teveel teniet? Dan is dat wel een overweging waard.

Maar een kwartier? Nee, alles bij elkaar eerder een uur. Oven voorverwarmen, blaadjes plukken, pijnboompitten roosteren, knoflook pellen en vijzelen, basilicum met beetje zout door de vijzel, dan pecorino raspen en dat erdoor met beetje olie, daarna nog veel meer parmezaan raspen en erdoor en dan blijven draaien en zout en olie toevoegen tot ik tevreden ben qua smaak en consistentie. Lekker vaak proeven. :9
En daarna de hele zooi weer schoonmaken en opruimen. Dat red ik niet in een kwartiertje hoor.
Heb je wel eens geprobeerd om pijnboompitten niet te roosteren? Ik red het ook wel in een kwartiertje met de staafmixer met hakmolen eronder. Ik bewaar het dan in het bakje van de hakmolen. Dan heb ik zo goed als geen afwas. Kaas rasp ik met de hand snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom zou ik dat willen? Alleen de geur al. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
ehtweak schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Want als ik dit zo lees:

Ingredienten: Water, 13% amandelmeel*, kokosvet*, koolzaadolie*, 0,5% gefermenteerd havermeel* glutenvrij, zout, zuurteregelaar: melkzuur, verdikkingsmiddel: Xanthaangom E415, johannesbroodpitmeel gom* E410, Natriumalginaat E401. *= Biologisch

Was 2 weken geleden bij Ekoplaza geweest, heb onder andere wat plantaardige kazen meegenomen.
Er is maar één manier om daar achter te komen. ;) smaken kunnen namelijk verschillen

Nee, in vergelijking met de "echte" (wat ik er mij nog van herinner van vroeger) vind ik deze minder. Gelukkig eet ik niet elke week kaas, er zit geen ADH op kaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddBaQtpEUVciVI8FRuioimFqSRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvSjgo0FO8E2Q91mwpMiWRTq.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.ekoplaza.nl/n.../mozzarella-45-0001096847

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKXSUYCoxf4kpdBou66NbxqOJvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPtPdKX6ecaIa8uyGII7ZdZH.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.ekoplaza.nl/n...uct/mozzavella-0001193200
Het is maar met welke voedingswaarde je het vergelijkt. Nu vergelijken we enkel op voedingswaarde, We hebben nu niet het dierenleed en de ecologische schade meegenomen.

AH heeft sinds vorige week ook een plantaardige mozzarella.

[ Voor 3% gewijzigd door walterworld op 13-06-2024 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Want als ik dit zo lees:

Dat is ook wat me ervan weerhoudt vaak om plantaardige alternatieven te kiezen los van het feit dat ik van dierlijke producten hou zoals ze bedoeld zijn.

Ik haal niet vaak eten af maar het valt me sowieso op dat plantaardige alternatieven je zo ongeveer in je strot geduwd worden.

Eens in de zoveel maanden haal ik wel eens Mac (onderweg naar huis van een uitje ofzo met de vrouw en kind) en dan ga ik doorgaans voor een McWrap. Laat ik afgelopen jaar 6 a 7 keer zo'n ding gegeten hebben.

daarvan kreeg ik hem minimaal 4 keer in de verpakking van een Veggie McWrap, waardoor ik toch gelijk alert ben in de zin van hé, is het wel écht de kipvariant of niet? Meestal is dat zo maar ik heb dus wél eens gehad dat ik een hap nam en dacht nee, dit is écht geen kip maar de veggie variant.

Daar trek ik wel de grens.

Maargoed, inhoudelijk, vrijwel alles wat plantaardig is en gemaakt is om een dierlijke variant na te bootsen, kan best lekker zijn maar komt doorgaans niet in de buurt van de smaak van het origineel en plakt/hangt vaak aan elkaar van allerlei ingrediënten waarvan ik denk, laat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 22-09 16:03

fub

1nsane schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:09:
[...]Ik haal niet vaak eten af maar het valt me sowieso op dat plantaardige alternatieven je zo ongeveer in je strot geduwd worden.
Stel je niet zo aan zeg. Dat er een vegetarische (of veganistische) variant van iets is, is alleen maar fijn voor mensen die vegetarisch of veganistisch willen eten, niet dat jij gedwongen wordt om dat ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
fub schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Stel je niet zo aan zeg. Dat er een vegetarische (of veganistische) variant van iets is, is alleen maar fijn voor mensen die vegetarisch of veganistisch willen eten, niet dat jij gedwongen wordt om dat ook te doen.
Waar stel ik me aan? Ik vind het goed dat het beschikbaar is voor mensen die er behoefte aan hebben. Volgens mij heb je m'n voorbeeld niet gelezen. Daar geef ik duidelijk aan dat ik, als ik vlees bestel, het vreemd vind dat ik het in een Veggie verpakking krijg maar vooral dat ik het dus meemaak dat ik een kipvariant bestel en een plantaardige versie krijg. Ik ben daar toen ook mee teruggegaan en het was een foutje. Prima, maar ik vind wel dat ik daar wat van mag vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je bestelt een wrap. Niet perse vlees toch?

Wat ze in Blijdorp deden vond ik veel erger.
Je koopt een normale kroket en nergens tekenen van vega. Maar stiekem zijn ze allemaal vega geworden.

Dat riekt naar oplichting voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 12:47
Dennis1812 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:40:

Je koopt een normale kroket en nergens tekenen van vega. Maar stiekem zijn ze allemaal vega geworden.

Want er stond vleeskroket? Of stond er gewoon kroket, niet perse vlees toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.rtl.nl/editie...h-veganistisch-geen-vlees

Er stond kroket. Dan verwacht ik persoonlijk vlees.

En bij een kipburger verwacht ik kip. En geen vega burger.
De kipburger vind ik misschien nog wel triester dan de kroket.

De afgelopen 20 jaar wist je zeker dat je gewoon een rundvlees kroket kreeg bij het bestellen van een kroketje. Sinds enkele jaren is dat ineens opletten geblazen. Zelfde dat als je kip besteld je iets totaal anders kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:40:

MacD verkoopt een McWrap, met HoningMosterd of Chilisaus, je kunt kiezen voor normaal (dus kip) of Vega (dus geen kip).

Ik bestel dus daadwerkelijk een niet vega variant. Het is dus, even platgeslagen, opt-in, niet opt-out.

Dus wat dat betreft niet anders dan wat Blijdorp doet.

[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 14-06-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik dacht dat het bij de wrap gewoon was:
Het is een wrap. En je kan kiezen voor kip of vega of iets wat erop lijkt.

En de keuze wordt gemaakt in het vervolg scherm op de kassa.

Blijkt maar weer dat ik nooit een wrap heb besteld.

Dank voor de toelichting!

Gelukkig heeft mcd het netjes omgeruild bij jou

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1812 op 14-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op zich is het niet zo gek toch dat wanneer er meerdere varianten van een product ontstaan je wat specifieker moet aangeven welke variant je wilt? Vroeger had je wellicht alleen een vleeskroket, maar later kon je ook kiezen tussen gewoon en Van Dobben, of Kwekkeboom, of saté, of kaas, of groente, of garnalenmeuk, of whatever. En dan ga je dus over van hopen dat je een 'normale' krijgt naar specifiek vragen wat je wilt.

En bij McD is het toch allemaal ondefinieerbare meuk, redelijk uitwisselbaar wat mij betreft. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:59:
Op zich is het niet zo gek toch dat wanneer er meerdere varianten van een product ontstaan je wat specifieker moet aangeven welke variant je wilt? Vroeger had je wellicht alleen een vleeskroket, maar later kon je ook kiezen tussen gewoon en Van Dobben, of Kwekkeboom, of saté, of kaas, of groente, of garnalenmeuk, of whatever. En dan ga je dus over van hopen dat je een 'normale' krijgt naar specifiek vragen wat je wilt.

En bij McD is het toch allemaal ondefinieerbare meuk, redelijk uitwisselbaar wat mij betreft. :P
Hoevaak heb jij een sate of garnalen kroket gekregen als je een "kroket" bestelde?

Als je een cappuccino besteld verwacht je toch ook gewoon volle melk? En geen haver/soja/erwten/Himalaya melk?
Of moet je dat ook gaan definiëren?

Soms denk ik wel "vroeger was alles beter". Toen een kroket nog gewoon een kroket was.
Ja. Ik ben een oude zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
[b]Dennis1812 in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Er stond kroket. Dan verwacht ik persoonlijk vlees.
Wikipedia: Kroket

Een kroket hoeft niet perse vlees te bevatten. Dat jij dat verwacht zegt iets over jouw eigen referentiekader (en dat bedoel ik beslist niet negatief). Niet dat van anderen.

Als er rundvleeskroket staat, mag je zeker vlees verwachten. Maar kroket is generiek genoeg om geen specifieke verwachtingen aan te hebben. Geen oplichterij dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Wikipedia: Kroket

Een kroket hoeft niet perse vlees te bevatten. Dat jij dat verwacht zegt iets over jouw eigen referentiekader (en dat bedoel ik beslist niet negatief). Niet dat van anderen.

Als er rundvleeskroket staat, mag je zeker vlees verwachten. Maar kroket is generiek genoeg om geen specifieke verwachtingen aan te hebben. Geen oplichterij dus.
Kipburger hoeft ook geen kip te bevatten?
Wordt in hetzelfde nieuwsbericht aangehaald.

Maargoed. Ik ga er maar aan wennen dat ik voortaan specifiek bij bestellingen verwacht een dood verwerkt dier te ontvangen. Want de naam van een vleesproduct noemen blijkt ook niet afdoende te zijn.

Gelukkig denkt wikipedia er hetzelfde over in jouw link overigens:
Nederland
bewerken
In Nederland wordt met een kroket meestal een vleeskroket bedoeld, doorgaans van rund- of kalfsvlees.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis1812 op 14-06-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Dennis1812 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Kipburger hoeft ook geen kip te bevatten?
Wordt in hetzelfde nieuwsbericht aangehaald.

Maargoed. Ik ga er maar aan wennen dat ik voortaan specifiek bij bestellingen verwacht een dood verwerkt dier te ontvangen. Want de naam van een vleesproduct noemen blijkt ook niet afdoende te zijn.

Gelukkig denkt wikipedia er hetzelfde over in jouw link overigens:

[...]
Bij een kipburger verwacht je normaliter wel kip inderdaad. Tenzij er een groen vinkje bij staat, waarvan is uitgelegd dat het een Vega variant is.

In die wikipedia pagina staat het woordje meestal. Dus niet dat het de absolute regel is. Ook in Blijdorp stond er blijkbaar bij de kroket ook het eerder genoemde groene vinkje, ter indicatie dat het een Vega variant was.

Tijden veranderen. Niet iedereen kan dat bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:01:
Hoevaak heb jij een sate of garnalen kroket gekregen als je een "kroket" bestelde?

Als je een cappuccino besteld verwacht je toch ook gewoon volle melk? En geen haver/soja/erwten/Himalaya melk?
Of moet je dat ook gaan definiëren?

Soms denk ik wel "vroeger was alles beter". Toen een kroket nog gewoon een kroket was.
Ja. Ik ben een oude zak.
De wijze waarop je het ridiculiseert is wel tekenend moet ik zeggen. Je ziet vaak genoeg bij een restaurant twee gerechten staan: vleeskroketten met brood, groentekroketten met brood (of de kaasvariant, heb je ook wel eens). Als je dan gewoon 'kroketten met brood' zegt dan wordt meestal gevraagd wat je wilt.
Daar kan je heel principieel over gaan doen, maar een kroket is gewoonweg niet meer standaard vlees. Een bitterbal kan je nog over discussiëren.

Het kipburgervoorbeeld vind ik wel van de zotte, daar moet gewoon kip op zitten (voor zover je dat separatorspul nog kip kunt noemen) en anders noem je het maar gewoon blije burger of zo.
Ik snap heel goed dat je als dierentuin liever geen vlees serveert, moeten ze vooral doen, maar wel transparant.
Artis doet het ook al jaren, vind ik prima. Het enige wat mij daar stoort is dat het allemaal van dat hipstervoer is en je flink moet zoeken naar gewoon een broodje o.i.d.

Iets meer on-topic: ik vind het wel storend hoeveel er tegenwoordig aan producten op de markt gebracht wordt met misleidende naamgeving. Je ziet dat enerzijds bij veel plantaardige dingen, maar ook de hoeveelheid gouden windeieren die tegenwoordig uit te delen zijn stuit mij nogal tegen de borst. Wat mij betreft mag de industrie daar wel een stuk harder op aangepakt worden want je moet tegenwoordig gewoon enorm opletten of je geen aangelengde rommel koopt.
Niet voor niet smaken we graag heel veel zelf in dit topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 14-06-2024 12:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:13:
[...]

De wijze waarop je het ridiculiseert is wel tekenend moet ik zeggen. Je ziet vaak genoeg bij een restaurant twee gerechten staan: vleeskroketten met brood, groentekroketten met brood (of de kaasvariant, heb je ook wel eens). Als je dan gewoon 'kroketten met brood' zegt dan wordt meestal gevraagd wat je wilt.
Daar kan je heel principieel over gaan doen, maar een kroket is gewoonweg niet meer standaard vlees. Een bitterbal kan je nog over discussiëren.

Het kipburgervoorbeeld vind ik wel van de zotte, daar moet gewoon kip op zitten (voor zover je dat separatorspul nog kip kunt noemen) en anders noem je het maar gewoon blije burger of zo.
Ik snap heel goed dat je als dierentuin liever geen vlees serveert, moeten ze vooral doen, maar wel transparant.
Artis doet het ook al jaren, vind ik prima. Het enige wat mij daar stoort is dat het allemaal van dat hipstervoer is en je flink moet zoeken naar gewoon een broodje o.i.d.
Dat

Geef het een blije naam waar duidelijk uit blijkt wat voor product het is.
Kip hoort kip te zijn. Niet soja. Of wat ze er dan ook voor gebruiken.
Ik begrijp niet waarom de vega varianten ook kip bijvoorbeeld moeten heten.
Maargoed it is so

Blijdorp neem ik toch meestal zelf een zak worstenbroodjes mee naartoe. De kwaliteit ligt toch niet heel hoog daar.
En de cappuccino kwam laatste keer nog uit een pak Campina volle melk. Tenzij ze enkel die pakken gebruiken en er iets anders in doen. Maar dat wordt wel heel veel moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zou halfvolle melk wel mogen? ;)

De naam is natuurlijk gewoon omdat de consument daar bepaalde associaties bij heeft. Wanneer je kipburger zegt weet iedereen dat hij een broodje droge puck met saus krijgt, en die wil men blijkbaar. Noem je het blije burger of je kroket een gepaneerde groentestaaf dan verkoopt dat waarschijnlijk toch minder.

Net zoals roombeter geen boter is maar een soort margarineblokje, kipstuckjes geen sojablokjes heten, guacamoledip geen ingedikt water met avocadopoeder heet, pesto geen basilicumolie met pitjes heet, etc.
Er is al wetgeving gekomen dat je brood pas een naam mag geven als het ook echt bijna alles van die graansoort is want dat sloeg ook nergens op, boerenkaas is nu ook beschermd dus noemt AH het gauw 'kaas van de boerderij' wat dus geen boerenkaas is.
Één grote oplichtersbende die hele industrie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelfp
Dennis1812 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:16:
[...]

En de cappuccino kwam laatste keer nog uit een pak Campina volle melk. Tenzij ze enkel die pakken gebruiken en er iets anders in doen. Maar dat wordt wel heel veel moeite.
Volle melk uit een pak, hahaha. Ik ben opgegroeid op een boerderij. Daar hadden we volle melk. Zo zie je maar, referentiekader is bepalend voor wat je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Volle melk uit een pak, hahaha. Ik ben opgegroeid op een boerderij. Daar hadden we volle melk. Zo zie je maar, referentiekader is bepalend voor wat je verwacht.
Zo, dat is inderdaad andere koek. Ik kom ook wel eens bij een melkveehouder, en die melk is bijna slagroom qua kleur en smaak.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Boudewijn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Zo, dat is inderdaad andere koek. Ik kom ook wel eens bij een melkveehouder, en die melk is bijna slagroom qua kleur en smaak.
I know! Mijn moeder haalde een paar liter melk uit de tank, zette dat een nacht in de koelkast en schepte vervolgens de dikke laag room eraf om slagroom mee te maken. Ook dat is heel anders dan de slagroom zoals je in de supermarkt haalt. De melk die overbleef, was enigszins vergelijkbaar met datgene dat Campina als volle melk verkoopt. Waarbij het voordeel niet voor Campina is. Daar werd dan yoghurt van gemaakt. Ook die was nog altijd lekkerder dan de volle yoghurt die je in de winkel koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Dennis1812 Blijdorp-kroket is wel een dingetje ja, het staat wel aangegeven maar dusdanig onduidelijk dat ik het ook ff moest vragen en geskipt heb (niet bij elke kroket/combi staat de *)

Ikea (Delft) koffiemachines staat ook op (naast) welke koemelk en welke haverdrank tappen maareh als je niet goed oplet dan zie je dat echt niet. (Niet dat ik melk drink).

Het grootste nadeel van die vegameuk/snacks vind ik dat het niet duidelijk is wat het wel is als het wel staat aangegeven.
Als er vleeskroket staat dan wil ik toch ook écht wel weten wat voor vlees.
Een groentenkoket kan prima zijn, een want-to-be kalfs soja kroket pas ik principieel voor.

Twee weken geleden bij een voor mij onbekende boer verse rauwe melk gehaald, die leek wel aangelengd zo weinig vet zat erin. Dat kan dus ook. (z'n roomboter was wel enorm goed.)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:54:
[...]

I know! Mijn moeder haalde een paar liter melk uit de tank, zette dat een nacht in de koelkast en schepte vervolgens de dikke laag room eraf om slagroom mee te maken. Ook dat is heel anders dan de slagroom zoals je in de supermarkt haalt. De melk die overbleef, was enigszins vergelijkbaar met datgene dat Campina als volle melk verkoopt. Waarbij het voordeel niet voor Campina is. Daar werd dan yoghurt van gemaakt. Ook die was nog altijd lekkerder dan de volle yoghurt die je in de winkel koopt.
De melk is vergelijkbaar. Maar toch is het een hahaha referentiekader opmerking waard.
En 2 posts later geef je aan dat het vergelijkbaar is met elkaar?

Als ik hier bij de boerderij verse melk haal is die niet heel anders dan de Campina melk. Hooguit iets sterker van smaak en verser gevoel.
Voor een cappuccino is het mij te weinig verschil eerlijk gezegd.
Als je melk ook drinkt als een glas melk of ijs maakt o.i.d zou ik zeker voor boerderij melk gaan.
Roomboter komt sowieso van de boer.
Slagroom gebruiken we eigenlijk niet vaak.

Pur Natur Bio yoghurt #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi419859
Die yoghurt is erg lekker. Goed dik en lobbig.
Bij de boerderij winkels hier nog geen eigen yoghurt gezien. Daar staan meestal vergelijkbare merken als deze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Fabrieksmelk is inderdaad een heel ander product dan wat er uit een koe komt. Het wordt uitelkaar gehaald en weer geassembleerd tot wat er in een pak komt. De nuttige ingrediënten (eiwit, vet) worden dan apart verkocht en de gemiddelde consument drinkt halfvolle melk.
Wij maken wel eens vla van rauwe koe-melk, dat is echt een compleet anders iets dan wat er in een pak zit. Maar zo ook boerderij kaas versus fabriekskaas, onvergelijkbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Dennis1812 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:02:
[...]

De melk is vergelijkbaar. Maar toch is het een hahaha referentiekader opmerking waard.
En 2 posts later geef je aan dat het vergelijkbaar is met elkaar?
Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen. De volle melk uit de winkel is pas (bijna) vergelijkbaar met volle melk rechtstreeks van de boer, als je die laatste eerst ontdaan hebt van een flinke laag room!

Als je volle melk van de boer hebt, en daar verder niets mee doet, dan kun je, wat mij betreft, pas echt spreken van volle melk.

Maar goed, dit gaat wel een beetje van het padje zo. Ik gaf het als illustratie dat referentiekader bepalend is voor wat je verwacht. Jij verwacht een vleeskroket als je een kroket koopt. Dat hoeft dus niet voor iedereen te gelden. En die verwachtingen die kunnen verschuiven in de loop van de tijd en verschillen van mens tot mens. Helemaal prima.

[ Voor 22% gewijzigd door roelfp op 14-06-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zoals ik je post lees drinken jullie niet dat eerste product. Maar zette moeders het een nachtje in de koeling en ging daarna het product verwerken. En uiteindelijk krijg jij dus vergelijkbare melk.

En tuurlijk is een verser product lekkerder/beter. Alleen in veel gevallen niet verkrijgbaar of de extra moeite ook niet waard. Dat is per situatie in te schatten per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:05:
Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen. De volle melk uit de winkel is pas (bijna) vergelijkbaar met volle melk rechtstreeks van de boer, als je die laatste eerst ontdaan hebt van een flinke laag room!

Als je volle melk van de boer hebt, en daar verder niets mee doet, dan kun je, wat mij betreft, pas echt spreken van volle melk.
Mja, maar dat is het gewoon niet. De magere/halfvolle/volle melk zijn enigszins gestandaardiseerd en daar voldoet Campina gewoon aan.
Dat verse, rauwe, totaal niet afgeroomde, melk nog meer smaak bevat is zeker waar, maar dat is feitelijk wel gewoon een ander product.
Te meer omdat fabrikanten de melk gewoon volledig afromen en dan later wel weer toevoegen wat nodig is om aan de definities te voldoen. In die zin heeft fabrieksmelk gewoonweg niet veel meer te maken met hoe de melk begon. Zeker niet als ze ook nog allemaal toevoegingen gaan verzinnen om het beter te verkopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Dennis1812 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:11:
Zoals ik je post lees drinken jullie niet dat eerste product. Maar zette moeders het een nachtje in de koeling en ging daarna het product verwerken. En uiteindelijk krijg jij dus vergelijkbare melk.

En tuurlijk is een verser product lekkerder/beter. Alleen in veel gevallen niet verkrijgbaar of de extra moeite ook niet waard. Dat is per situatie in te schatten per persoon.
Moeders zette het een nachtje in de koeling om er room en yoghurt van te maken (zoals ik al schreef). Dagelijks kwam er ook een litertje ofzo uit de tank om te drinken. Dus het rauwe product, zonder bewerkingen. Naja, tenzij je koelen ook als bewerking ziet
Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Mja, maar dat is het gewoon niet. De magere/halfvolle/volle melk zijn enigszins gestandaardiseerd en daar voldoet Campina gewoon aan.
Dat verse, rauwe, totaal niet afgeroomde, melk nog meer smaak bevat is zeker waar, maar dat is feitelijk wel gewoon een ander product.
Te meer omdat fabrikanten de melk gewoon volledig afromen en dan later wel weer toevoegen wat nodig is om aan de definities te voldoen. In die zin heeft fabrieksmelk gewoonweg niet veel meer te maken met hoe de melk begon. Zeker niet als ze ook nog allemaal toevoegingen gaan verzinnen om het beter te verkopen.
Dat is dus precies wat je noemt referentiekader. "We" hebben met elkaar een "standaard" afgesproken over "volle" melk. Maar dat is geen absolute waarheid. Ook de mijne niet overigens. Maar het was een illustratie dat een bepaalde verwachting af kan hangen van de persoon of de tijdgeest.

[ Voor 39% gewijzigd door roelfp op 14-06-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Rauwe melk zonder koelen, denk dat je dan wel wat extra kaklint mag gaan halen. :D
roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:02:
Dat is dus precies wat je noemt referentiekader. "We" hebben met elkaar een "standaard" afgesproken over "volle" melk. Maar dat is geen absolute waarheid. Ook de mijne niet overigens. Maar het was een illustratie dat een bepaalde verwachting af kan hangen van de persoon of de tijdgeest.
Dat is het dus wel. Ik loop af te geven op producten die anders zijn dan de term doet vermoeden, en dan is er een product waar wél een term voor is en ga jij daar zelf andere definities voor verzinnen. Dat is juist precies het probleem. Rauwe/verse melk is gewoon wat anders dan volle melk, dat heeft niets met referentiekader te maken, dat is een kwestie van bestaande definities.

[ Voor 82% gewijzigd door Gonadan op 14-06-2024 14:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:04:
Rauwe melk zonder koelen, denk dat je dan wel wat extra kaklint mag gaan halen. :D

[...]

Dat is het dus wel. Ik loop af te geven op producten die anders zijn dan de term doet vermoeden, en dan is er een product waar wél een term voor is en ga jij daar zelf andere definities voor verzinnen. Dat is juist precies het probleem. Rauwe/verse melk is gewoon wat anders dan volle melk, dat heeft niets met referentiekader te maken, dat is een kwestie van bestaande definities.
Dat is het misschien in het Nederland van na 1940 (toen kwam die melkstandaardisatie). Maar dat maakt het nog geen absolute waarheid. Het is een afspraak. Voor veel mensen is dat het referentiekader. Sorry dat ik dat nog niet wist toen ik als kleine jongen de lekkerste melk van mijn leven dronk. Mijn referentiekader voor melk is daardoor beïnvloed.

Nog een kleine quote uit het Wikipedia artikel over volle melk:
'Volle melk' in een supermarkt is daardoor niet als 'echt' vol te beschouwen aangezien er een vetstandaardisering op is uitgevoerd.
Er is dus blijkbaar vol en 'echt' vol. Lastig allemaal.

Hoe kwamen we hier ook weer op? Oh ja, de kroket. Een gefrituurde snack, bestaande uit vulling in paneermeel. Niet echt een sluitende definitie.

[ Voor 5% gewijzigd door roelfp op 14-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lang geleden was er overigens wel boerenlandmelk te koop, die zou niet afgeroomd zijn en wisselde in vetpercentage gedurende het jaar daardoor. Was dacht ik ook een van de eerste biologische melksoorten uit een pak.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelfp
franssie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:23:
Lang geleden was er overigens wel boerenlandmelk te koop, die zou niet afgeroomd zijn en wisselde in vetpercentage gedurende het jaar daardoor. Was dacht ik ook een van de eerste biologische melksoorten uit een pak.
Maar wel gepasteuriseerd. Dat doet ook echt wel iets met de smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:18:
[...]

Dat is het misschien in het Nederland van na 1940 (toen kwam die melkstandaardisatie). Maar dat maakt het nog geen absolute waarheid. Het is een afspraak. Voor veel mensen is dat het referentiekader. Sorry dat ik dat nog niet wist toen ik als kleine jongen de lekkerste melk van mijn leven dronk. Mijn referentiekader voor melk is daardoor beïnvloed.

Nog een kleine quote uit het Wikipedia artikel over volle melk:

[...]

Er is dus blijkbaar vol en 'echt' vol. Lastig allemaal.

Hoe kwamen we hier ook weer op? Oh ja, de kroket. Een gefrituurde snack, bestaande uit vulling in paneermeel. Niet echt een sluitende definitie.
Je kunt er flauw over doen, maar de standaardisatie is dus juist wel wat ik nastreef en waar ik mee begon. Het feit dat bijvoorbeeld roomboter gewoon 82% melkvet betekent en geen plantaardig geleuter maakt dat de consument weet waar hij aan toe is. En dát is waar het om draait.

Jij hangt er nu een stuk jeugdsentiment en de perceptie van smaak aan, maar dat is heel iets anders. Je doet nu net alsof volle melk een definitie van de lekkerste melk moet zijn, maar dat heeft niemand gezegd.
Het gaat om een eerlijke term voor een product, zodat je krijgt wat je hoort te krijgen.

Ik bedoel, dit is toch je reinste oplichting: https://winkels.zuivelhoeve.nl/boeren-volle-melk/

Begrijp me niet verkeerd, ik onderschrijf helemaal jouw smaakervaring en snap dat je daarom wat meewarig naar de bestaande definities kijkt, maar ze brengen tenminste wel duidelijkheid. Die zin op Wikipedia behoeft ook wat meer nuance, want feitelijk is die zin sinds de standaardisatie gewoon niet meer waar. (nog los van dat Wikipedia überhaupt geen absolute waarheid bevat)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Je kunt er flauw over doen, maar de standaardisatie is dus juist wel wat ik nastreef en waar ik mee begon. Het feit dat bijvoorbeeld roomboter gewoon 82% melkvet betekent en geen plantaardig geleuter maakt dat de consument weet waar hij aan toe is. En dát is waar het om draait.

Jij hangt er nu een stuk jeugdsentiment en de perceptie van smaak aan, maar dat is heel iets anders. Je doet nu net alsof volle melk een definitie van de lekkerste melk moet zijn, maar dat heeft niemand gezegd.
Het gaat om een eerlijke term voor een product, zodat je krijgt wat je hoort te krijgen.

Ik bedoel, dit is toch je reinste oplichting: https://winkels.zuivelhoeve.nl/boeren-volle-melk/

Begrijp me niet verkeerd, ik onderschrijf helemaal jouw smaakervaring en snap dat je daarom wat meewarig naar de bestaande definities kijkt, maar ze brengen tenminste wel duidelijkheid. Die zin op Wikipedia behoeft ook wat meer nuance, want feitelijk is die zin sinds de standaardisatie gewoon niet meer waar. (nog los van dat Wikipedia überhaupt geen absolute waarheid bevat)
Sterker nog, roomboter is gewoon "voedsel- en warenwet" . Dat is een vrij harde regeling ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Ik ben het ook met je eens hoor. Maar het gaat erom dat je blijkbaar afspraken kunt maken hoeveel je ergens uit mag halen en het nog vol mag noemen. En dat dat in de loop der tijd kan veranderen. Zolang je het er maar met zn allen (wie zijn dat eigenlijk) over eens bent.

Het begon met een kroket. Waarvan in niets (behalve verwachting en ervaringen uit het verleden) blijkt dat er vlees in zit. Een vleeskroket is een ander verhaal. Daar moet vlees in zitten. Hoeveelheid is onderhandelbaar.
(Net als tegenwoordig in vruchtensap vaak een halve ml zuivel zit, zodat een zuiveldrank wordt en het niet onder de suikertaks op frisdrank valt.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Vind het persoonlijk wel makkelijk dat een plantaardige kip-burger iets in de naam heeft van kip bv de Bofkipburger van de VS, als er duidelijk op de verpakking staat dat het plantaardig is. Als je het sojaburger met kip achtige smaak noemt verkoopt het waarschijnlijk een stuk minder.
Een kwart van de hoofdmaaltijden is dan ook vega.

Maar heb het gevoel dat er bij een grote bevolkingsgroep het "pak mijn stukje vlees niet af" principe is.
De dierlijke lobby staak meteen op hun achterste poten om iets te laten wijzigen. Zo heeft Mr. Kitchen de naam van hun "boter" aangepast omdat ze bang zijn voor de zuivellobby en hun advocaten afdeling terwijl de RCC oordeelt dat het duidelijk is aangegeven dat het geen zuivelboter is.
https://www.nu.nl/economi...-naam-toch-overboord.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

walterworld schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:25:
Vind het persoonlijk wel makkelijk dat een plantaardige kip-burger iets in de naam heeft van kip bv de Bofkipburger van de VS, als er duidelijk op de verpakking staat dat het plantaardig is. Als je het sojaburger met kip achtige smaak noemt verkoopt het waarschijnlijk een stuk minder.

Maar heb het gevoel dat er bij een grote bevolkingsgroep het "pak mijn stukje vlees niet af" principe is.
De dierlijke lobby staak meteen op hun achterste poten om iets te laten wijzigen. Zo heeft Mr. Kitchen de naam van hun "boter" aangepast omdat ze bang zijn voor de zuivellobby en hun advocaten afdeling terwijl de RCC oordeelt dat het duidelijk is aangegeven dat het geen zuivelboter is.
En als je het kipburger* noemt mag het blijkbaar volledig tofu/soja zijn zonder enig spoor van kip.
Maar als je dat omgekeerd doet en soja* verkoopt terwijl het kipfilet is zal de wereld te klein zijn.
Best bijzonder.

Noem een product gewoon wat het is. Of een blij koosnaampje met daaronder uitleg van de ingrediënten.

Plantaardige variant op kipburger is gewoon eerlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

walterworld schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:25:

En terecht. De enige reden om de naam met kleine wijziging te willen gebruiken (droomboter, roombeter) is puur en alleen om mee te liften op het succes van het originele product. En dat noemen we dan simpelweg misleidend want iedereen weet dat ook al zet je het er in kleine lettertjes bij, velen pakken het toch op basis van de titel.

Net zoals ik zou gaan steigeren wanneer blijkt dat een saucijzenbroodje geen saucijs bevat, of zuurdesembrood geen desem, of guacamole geen avocado, of een macadamiamix amper macadamia's, etc.
Dat heeft werkelijk waar niets met een 'pak mijn vlees niet af' insteek te maken, het gaat om transparantie en eerlijkheid.
roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:54:
Ik ben het ook met je eens hoor. Maar het gaat erom dat je blijkbaar afspraken kunt maken hoeveel je ergens uit mag halen en het nog vol mag noemen. En dat dat in de loop der tijd kan veranderen. Zolang je het er maar met zn allen (wie zijn dat eigenlijk) over eens bent.

Het begon met een kroket. Waarvan in niets (behalve verwachting en ervaringen uit het verleden) blijkt dat er vlees in zit. Een vleeskroket is een ander verhaal. Daar moet vlees in zitten. Hoeveelheid is onderhandelbaar.
(Net als tegenwoordig in vruchtensap vaak een halve ml zuivel zit, zodat een zuiveldrank wordt en het niet onder de suikertaks op frisdrank valt.)
Ja dat klopt en dat was voor mij ook de aanleiding om te beginnen over die standaarden, want juist het ontbreken ervan wordt door veel fabrikanten aangegrepen om ruimte voor zichzelf te creëren. En dat is over het algemeen in het voordeel van de fabrikant en niet zozeer de consument.

Een kroket vind ik dan zo'n voorbeeld waarin je inderdaad niet zonder meer kunt verwachten dat er vlees in zit, zeker niet in de huidige tijdsgeest. Toch zou het de verkoper en/of fabrikant wel sieren om daar transparant in te zijn want iedereen weet ook wel wat de verwachting van de gemiddelde consument is.

Een 'haha ze hadden het niet door' klinkt leuk vanuit het oogpunt van een fanatiek veganist, maar als ik zie dat diezelfde houding gebruikt wordt om ingrediënten in voedingsmiddelen te vervangen door goedkopere, vaak inferieure, ingrediënten dan ben ik daar niet zonder meer voorstander van.
Zie ook de eerdere discussie over pesto maken alwaar pijnboompitten vervangen zijn door cashews of niets, kaas afgebouwd of vervangen, etc. De fabrikant roept 'haha ze hadden het niet door' maar dat is omdat het heel sneaky in kleine stapjes doen tot je de producten naast elkaar zet, en dan blijkt er in de loop der jaren een immens verschil ontstaan te zijn.
Doe mij dan maar gewoon vaste definities die we afspreken, dan is er tenminste íets duidelijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:17:
[...]

En terecht. De enige reden om de naam met kleine wijziging te willen gebruiken (droomboter, roombeter) is puur en alleen om mee te liften op het succes van het originele product. En dat noemen we dan simpelweg misleidend want iedereen weet dat ook al zet je het er in kleine lettertjes bij, velen pakken het toch op basis van de titel.

Net zoals ik zou gaan steigeren wanneer blijkt dat een saucijzenbroodje geen saucijs bevat, of zuurdesembrood geen desem, of guacamole geen avocado, of een macadamiamix amper macadamia's, etc.
Dat heeft werkelijk waar niets met een 'pak mijn vlees niet af' insteek te maken, het gaat om transparantie en eerlijkheid.

[...]

Ja dat klopt en dat was voor mij ook de aanleiding om te beginnen over die standaarden, want juist het ontbreken ervan wordt door veel fabrikanten aangegrepen om ruimte voor zichzelf te creëren. En dat is over het algemeen in het voordeel van de fabrikant en niet zozeer de consument.

Een kroket vind ik dan zo'n voorbeeld waarin je inderdaad niet zonder meer kunt verwachten dat er vlees in zit, zeker niet in de huidige tijdsgeest. Toch zou het de verkoper en/of fabrikant wel sieren om daar transparant in te zijn want iedereen weet ook wel wat de verwachting van de gemiddelde consument is.

Een 'haha ze hadden het niet door' klinkt leuk vanuit het oogpunt van een fanatiek veganist, maar als ik zie dat diezelfde houding gebruikt wordt om ingrediënten in voedingsmiddelen te vervangen door goedkopere, vaak inferieure, ingrediënten dan ben ik daar niet zonder meer voorstander van.
Zie ook de eerdere discussie over pesto maken alwaar pijnboompitten vervangen zijn door cashews of niets, kaas afgebouwd of vervangen, etc. De fabrikant roept 'haha ze hadden het niet door' maar dat is omdat het heel sneaky in kleine stapjes doen tot je de producten naast elkaar zet, en dan blijkt er in de loop der jaren een immens verschil ontstaan te zijn.
Doe mij dan maar gewoon vaste definities die we afspreken, dan is er tenminste íets duidelijk. :)
Leuk voorbeeld van saucijzenbroodjes..
https://www.looopings.nl/...volledig-vegetarisch.html

Ook die wordt doorgevoerd zonder kennisgeving en zonder informatie bij het product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is niet meeliften op het succes van het originele product, het is een eenvoudige manier om aan de consument te duiden hoe het product gebruikt kan worden. Vegetarische kipstukjes weet iedereen dat je dat kunt gebruiken in plaats van gehakte dode kip. Als je het "brokjes erwtenproteine" noemt, is dat voor de consument niet duidelijk. Zolang je duidelijk maakt dat het geen echt vlees is, maar dat het een Vega variant is, mag het van mij helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
[...]

Zouden er mensen zijn die ondanks dat er "Zonder zuivel" en "100% Plant Based" opstaat denken dat het om dierlijke boter gaat?
Afbeeldingslocatie: https://images.fd.nl/292211-292410.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

walterworld schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Zouden er mensen zijn die ondanks dat er "Zonder zuivel" en "100% Plant Based" opstaat denken dat het om dierlijke boter gaat?
[Afbeelding]
Ja, 12% van alle nederlanders is laaggeletterd.

Met dit soort misleiding tref je die ook. En vaak zijn die producten ook helemaal niet hetzelfde te gebruiken als het origineel. Nep kip verbrand waar je even niet oplet, margarine (want dat is het) bakt echt anders, als het er al voor geschikt is.

edit: ik ben overigens niet tegen plantaardig, op de afgelopen horecava serieus goede hamburgers gegeten op basis van zwam (daar zit sowieso geen ham in :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 14-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

roelfp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:28:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is niet meeliften op het succes van het originele product, het is een eenvoudige manier om aan de consument te duiden hoe het product gebruikt kan worden. Vegetarische kipstukjes weet iedereen dat je dat kunt gebruiken in plaats van gehakte dode kip. Als je het "brokjes erwtenproteine" noemt, is dat voor de consument niet duidelijk. Zolang je duidelijk maakt dat het geen echt vlees is, maar dat het een Vega variant is, mag het van mij helemaal prima.
Als dat net zo goed, of beter, zou verkopen hadden ze het allang gedaan. Van sojablokjes is ook algemeen bekend dat je ze kunt gebruiken in gerechten, en anders kan je dat er voor de zekerheid bij zetten of er een mooie foto op zetten. Het herkenbaarheidsexcuus is vaker aangevoerd door fabrikanten, maar blijft een zwak verweer.

Ze maken er vaak een mooi verhaal van, maar voedingsproducten zijn meesters in het beïnvloeden van de consument en alles draait maar om één ding: verkopen. Ze noemen het kip omdat ze weten dat er gezocht wordt naar kip, en dat dan een soja dus minder snel gekozen zou worden. En in de app kom je nu bij kip wel in beeld en anders niet. Ik kan dat niet anders zien dan meeliften op de bestaande term.
walterworld schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:29:
[...]

[Afbeelding]
Ja, want mensen kijken vluchtig en lezen niet alles. En dat is precies waarop ingespeeld wordt.

Overigens vind ik deze persoonlijk een stuk minder misleidend dan de Roombeter waarbij de e vermomd is als rolletje boter, die is echt een stuk erger nog. Maar in de basis is het natuurlijk gewoon de randjes blijven opzoeken.

Maar misschien moeten we het onderhand weer eens over koken gaan hebben. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelfp
Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Als dat net zo goed, of beter, zou verkopen hadden ze het allang gedaan. Van sojablokjes is ook algemeen bekend dat je ze kunt gebruiken in gerechten, en anders kan je dat er voor de zekerheid bij zetten of er een mooie foto op zetten. Het herkenbaarheidsexcuus is vaker aangevoerd door fabrikanten, maar blijft een zwak verweer.
Ik denk dat je daarmee het kookvermogen van de gemiddelde Nederlander overschat. Die komt niet verder dan doordeweeks een avg-tje en in het weekend een Knorr (is het van Knorr?) wereldmix (want we moeten wel af en toe iets over de grens eten). Sojablokjes zijn volgens mij niet zo algemeen bekend als je hier stelt.
De fabrikanten zetten er dan ook vaak wel een mooie foto op en schrijven het erbij. Maar als je zoekt op kip en je vindt ook! een vegetarisch alternatief (dat duidelijk is aangemerkt als vegetarisch) vind ik dat prima acceptabel om een beetje minder dierenleed te veroorzaken.

Maar inderdaad. Weer terug naar koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Da's wel lastig. Vanavond laat ik wat bezorgen, morgen wat nieuws proberen maar dat is meer voor het barbecue topic (Livar spareribs), en zonder gewoon een Mexicaanse schotel. Niet echt culinair hoogstaand allemaal.
Hebben jullie uitdagender plannen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH9GaPQ4S9ruigzuWHe1W5nJ1iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvNVRROcmN702ZzHvjOXFbw7.jpg?f=fotoalbum_large

Valt tegen. Dit zijn mijn opties.
Voorlopig wordt er voor mij gekookt.

Er ligt thuis een Picanha te wachten die ik voor opname eruit had gehaald.

Ik neig er naar mijn vrouw die sous vide te laten bereiden en dan zeer dun te snijden dat ik die op brood kan doen.
Iemand betere ideeën wellicht? Is een stuk van ~660gram. Is uit de vriezer. Dus rauw opnieuw invriezen niet handig wellicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Maar wat vinden jullie van de naamstelling van de volgende pruducten?
-kokosmelk (zit geen melk in)
-stroopwafel (meestal op basis van honing)
-hotdog (meestal geen hondenvlees)
-Lange vingers (zitten geen vingers in)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hetzelfde als Koninginnesoep.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 11:03
(jarig!)
Weet niet of dit het juiste topic hiervoor is, maar heeft iemand anders ook (i.c.m. inductie) dat als er iets van ei of spek gebakken is, die inductieplaat echt een hele muffe geur afgeeft, nadat deze schoongemaakt is (water met een beetje dreft)?

Voornamelijk met ei(witten): afspoelen in de gootsteen = stinkende gootsteen.
In de vaatwasser zetten = daarna hangt er een vreemd luchtje aan alles wat in die vaatwasser heeft gezeten.

Als dit bekend is bij iemand; wat voor truukjes heb je om dit minder te laten zijn? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ei is een klassieker voor een meurende vaatwasser inderdaad. Extra heet wil nog wel eens helpen maar ik spoel het servies waar ei op zit vooraf gewoon heel goed af. Dat scheelt al heel erg veel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@shinoken__ Voorspoelen (koud water) met een paar druppels chloor. :)
Of naspoelen, dat werkt ook. Of een beetje mee in de vaatwasser.
Azijn werkt ook redelijk, maar dat moet je niet in de vaatwasser mikken.

Niet iedereen herkent/ruikt dat trouwens. ;)

@Dennis1812 Dat vind ik afgekoeld niet het meest fantastische stuk, maar het kan.
Wellicht kan ze 'm pekelen om de houdbaarheid te rekken als je niet al te lang weg bent?
Na sous vide ultrasnel terugkoelen en opnieuw invriezen voor gebruik op een later moment kan ook natuurlijk.

- knip -

Pagina: 1 ... 100 ... 113 Laatste