hier mooie uitleg PMR en SMR: https://www.synology.com/.../PMR_SMR_hard_disk_drives
Ik gebruik al bijna een jaar 2.5" 2TB SMR schijven in een RAIDZ2 array, en die werken tot noch toe prima.
Even niets...
Nu de Fujitsu moederborden zo goed als nergens te krijgen zijn wat zijn dan de meest zuinige borden om nu te pakken?
@FireDrunk maar je ZFS tuning tot nog toe geheim gehouden
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Geen tuning. Alles default (op wat ata powersaving dingen na, maar dat komt door het Fujitsu bord, heeft niets met de disks te maken.)
Even niets...
Ik heb gezocht en er is in de community wel interesse in stroom besparende mogelijkheden, er zijn op de unraid fora diverse topics over en ik zag in sommige breakdowns ook al wat unraid systemen op pico voedingen draaien. Super zuinig zullen de meeste data hoarders het nooit kunnen krijgen vrees ik, maar dat is puur vanwege de grote hoeveel storage die er aan hangt.mrmrmr schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:49:
@IJzerboot
Dat is een 7200 rpm SAS disk, verbruik is 5W. Maximaal 10W en 6,3W bij lezen of schrijven. Er zijn zuinigere schijven (SATA, 3.5", 14TB), maar 3x 2.5" blijft flink zuiniger. Daarnaast kun je met 2.5" zuinige voedingen toepassen. Dus het mes snijdt aan twee kanten.
@Erasmo
Unraid is gebaseerd op Linux, op papier kan die relatief veel zuiniger zijn dan FreeNAS dat is gebaseerd op FreeBSD.
Als iemand het op zich wil nemen eens een vergelijkende test te doen tussen diverse opties, dat lijkt me nuttige informatie voor dit topic.
Ik wil straks best wel wat testjes draaien maar het gaat nog wel een paar maanden duren voor ik alle hardware bij elkaar geschraapt heb, helemaal nu er extra druk op de productie staat.
ik hoop dat ik dit weekend ook een kaal systeem heb draaien (moederbord komt morgen binnen). Ik wil ook Unraid ff installeren en testen en kijken hoe dat bevalt. Omdat ik geen ECC was ik niet van plan om freenas te proberen. Maar misschien als ik mij verveel dat ik ESXI nog even pak met het een of ander.
@haakjesluiten bij SiComputers hadden ze nog wel voorraad van de D3644-B.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Die vind ik wat stevig geprijsd voor wat ik nodig heb.Guldan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:28:
ik hoop dat ik dit weekend ook een kaal systeem heb draaien (moederbord komt morgen binnen). Ik wil ook Unraid ff installeren en testen en kijken hoe dat bevalt. Omdat ik geen ECC was ik niet van plan om freenas te proberen. Maar misschien als ik mij verveel dat ik ESXI nog even pak met het een of ander.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
De D3642-B (6x SATA, geen ECC) is verkrijgbaar.haakjesluiten schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:51:
Nu de Fujitsu moederborden zo goed als nergens te krijgen zijn wat zijn dan de meest zuinige borden om nu te pakken?
Wat gebruiken jullie eigenlijk om je OS drive te backuppen? Dus bijv een compressed image.
Mocht de OS SSD stukgaan, ben je aardig de sjaak.
Ik heb een poosje lopen zoeken (als beginner met Linux) en kom op de volgende 2 opties:
http://relax-and-recover.org/
of
https://clonezilla.org/clonezilla-live.php
rsync is namelijk niet geschikt om een backup te maken die je kan gebruiken mocht je drive kapot gaan. Ben erg benieuwd wat hier de standaard is.
Mocht de OS SSD stukgaan, ben je aardig de sjaak.
Ik heb een poosje lopen zoeken (als beginner met Linux) en kom op de volgende 2 opties:
http://relax-and-recover.org/
of
https://clonezilla.org/clonezilla-live.php
rsync is namelijk niet geschikt om een backup te maken die je kan gebruiken mocht je drive kapot gaan. Ben erg benieuwd wat hier de standaard is.
Waarom niet? Werkt prima hoor. Zolang je maar de juiste parameters meegeeft en apart met een DD je boot sectoren / partitie veilig stelt.Jazco2nd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:28:
Met rsync -aP heb ik al mijn VM's van ESXi naar mijn nieuwe Proxmox LXC containers verplaatst. Geen enkel probleem.
Ik heb alles op ZFS-on-Root waardoor het simpel een snapshot send/receive naar mijn backup locaties is.
Daarbij draait OS mijn op een ZFS RAID1 van SSD's met dagelijkse snapshots. Ik moet of hele domme dingen doen, anders gaat er weinig opeens aan kapot.
Waarom niet? In tijden van het BIOS moest je nog expliciet een bootloader naar de MBR schrijven, maar ook dat is met één commando geregeld.Jazco2nd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:28:
Met UEFI is je ESP gewoon bootable. De inhoud hiervan kun je backuppen, maar er staat als het goed is alleen een bootloader en kernel. Die kun je zelfs gemakkelijk herinstalleren vanaf een rescue environment mocht dat nodig zijn.
Thralas schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:50:
[...]
Waarom niet? In tijden van het BIOS moest je nog expliciet een bootloader naar de MBR schrijven, maar ook dat is met één commando geregeld.
Met UEFI is je ESP gewoon bootable. De inhoud hiervan kun je backuppen, maar er staat als het goed is alleen een bootloader en kernel. Die kun je zelfs gemakkelijk herinstalleren vanaf een rescue environment mocht dat nodig zijn.
Ha ok goed om te weten dat rsync dus prima is, ook om vanuit een rescue usb drive dan weer te herstellen.CurlyMo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:44:
[...]
Waarom niet? Werkt prima hoor. Zolang je maar de juiste parameters meegeeft en apart met een DD je boot sectoren / partitie veilig stelt.
Met rsync -aP heb ik al mijn VM's van ESXi naar mijn nieuwe Proxmox LXC containers verplaatst. Geen enkel probleem.
Ik heb alles op ZFS-on-Root waardoor het simpel een snapshot send/receive naar mijn backup locaties is.
Daarbij draait OS mijn op een ZFS RAID1 van SSD's met dagelijkse snapshots. Ik moet of hele domme dingen doen, anders gaat er weinig opeens aan kapot.
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee over het hoe en wat en de termen die jullie noemen. UEFI wel, maar de rest niet

Edit: ik neem aan dat jullie dit commando bedoelen. Erg eenvoudig eigenlijk. Met -S dan omdat ik ook docker images heb:
https://www.linuxsecrets....em_backup_with_rsync.html
[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 13-03-2020 23:29 ]
Het “probleem” met SMR is niet betrouwbaarheid, maar schrijfsnelheid. Als je niet specifiek hoge (random) schrijfsnelheden nodig hebt, dan merk je er vrij weinig van, zeker met bv media storage waar je doorgaans maar 1x naartoe schrijft, in grote sequentiele blokken (=grote video files). Bij actieve database servers waar je continu enorme hoeveelheden data leest en schrijft is het uiteraard anders gesteld.FireDrunk schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:46:
Ik gebruik al bijna een jaar 2.5" 2TB SMR schijven in een RAIDZ2 array, en die werken tot noch toe prima.
Nou het servertje is gebouwd en lijkt stabiel te draaien. Ik heb 2 maal 2.5 inch Seagate 4tb erin.
Ik had met de d3644-b wel problemen met het booten van USB bij unraid. Je moet uefi boot opgeven bij de image maker van unraid.
Ik ga morgen wel verbruik meten indien ik er aan toe kom.
Edit:
Ik had ook problemen met de displayport (soort van). Ik heb 2560 X 1440 in een 32 inch monitor en het leek erop dat hij soms het beeld dan niet helemaal pakt. Toen ik wisselde van monitor en kabel werkte het beter. Nu een dvi naar HDMI kabel en dat werkt helemaal goed.
Ik kwam ook automatisch uit in die diagnostics modus wat enigzins verwarrend is als je een 'could not boot' error verwacht.
Ik had met de d3644-b wel problemen met het booten van USB bij unraid. Je moet uefi boot opgeven bij de image maker van unraid.
Ik ga morgen wel verbruik meten indien ik er aan toe kom.
Edit:
Ik had ook problemen met de displayport (soort van). Ik heb 2560 X 1440 in een 32 inch monitor en het leek erop dat hij soms het beeld dan niet helemaal pakt. Toen ik wisselde van monitor en kabel werkte het beter. Nu een dvi naar HDMI kabel en dat werkt helemaal goed.
Ik kwam ook automatisch uit in die diagnostics modus wat enigzins verwarrend is als je een 'could not boot' error verwacht.
[ Voor 41% gewijzigd door Guldan op 14-03-2020 21:14 ]
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Dit is uiteindelijk hoe ik mijn backup heb gemaakt van de systeemschijf.
Voor de toekomst wil ik echter over op BTRFS ipv Ext4 voor de systeemschijf. Dan is bovenstaande nog altijd handig, voor het geval de SSD crasht, maar kan je in elk geval snapshots maken om te voorkomen dat ik als linux en docker noob zelf het systeem overhoop haal (wat ik inmiddels al 2x heb gedaan, erg leerzaam).
@renedis
Uit eerdere reacties begrijp ik dat jij net als ik MerferFS+SnapRaid gebruikt (voor je data schijven neem ik aan, niet voor de SSD waar je systeem op draait), maar je bent ook voor al je dataschijven over op BTRFS? Kan je toelichten waarom niet gewoon Ext4, snapshots heb je immers niet nodig voor deze schijven toch? En werkt dat verder OK met MergerFS+Snapraid of heb je daar iets speciaals voor moeten doen?
code:
1
2
3
4
5
| to backup rsync -aAXSH --info=progress2 --exclude={"/swapfile","/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found/*","/home/*/.thumbnails/*","/home/*/.cache/mozilla/*","/home/*/.cache/chromium/*","/home/*/.local/share/Trash/*","/home/*/.gvfs/*","/home/*/storage/*","/home/*/storage-safe/*","/home/*/Documents/*","/home/*/Downloads/*","/home/*/Pictures/*","/home/*/Music/*","/home/*/Desktop/*","/home/*/Templates/*","/home/*/Videos/*"} / /media/localbackup/20200314 to restore rsync -aAXSH --info=progress2 --exclude={"/swapfile","/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found/*","/home/*/.thumbnails/*","/home/*/.cache/mozilla/*","/home/*/.cache/chromium/*","/home/*/.local/share/Trash/*","/home/*/.gvfs/*","/home/*/storage/*","/home/*/storage-safe/*","/home/*/Documents/*","/home/*/Downloads/*","/home/*/Pictures/*","/home/*/Music/*","/home/*/Desktop/*","/home/*/Templates/*","/home/*/Videos/*"} /media/localbackup/20200314 / |
Voor de toekomst wil ik echter over op BTRFS ipv Ext4 voor de systeemschijf. Dan is bovenstaande nog altijd handig, voor het geval de SSD crasht, maar kan je in elk geval snapshots maken om te voorkomen dat ik als linux en docker noob zelf het systeem overhoop haal (wat ik inmiddels al 2x heb gedaan, erg leerzaam).
@renedis
Uit eerdere reacties begrijp ik dat jij net als ik MerferFS+SnapRaid gebruikt (voor je data schijven neem ik aan, niet voor de SSD waar je systeem op draait), maar je bent ook voor al je dataschijven over op BTRFS? Kan je toelichten waarom niet gewoon Ext4, snapshots heb je immers niet nodig voor deze schijven toch? En werkt dat verder OK met MergerFS+Snapraid of heb je daar iets speciaals voor moeten doen?
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 15-03-2020 18:29 ]
@Jazco2nd Waarom geen ZFS?
@CurlyMo ZFS heeft hogere systeemeisen (RAM) en om de voordelen die uit dit tabelletje blijken: https://www.snapraid.it/compare
Ben wel een fan van Snapraid, sorry
Ben wel een fan van Snapraid, sorry

@Jazco2nd Wat is het voordeel van BTRFS dan volgens jou t.o.v. ZFS? En die systeemvereisten, is dat van horen zeggen of ben je daar daadwerkelijk tegenaan gelopen?
Als voor alles eerst tegen iets aan moet lopen.. ben ik een leven lang bezig voordat ik mijn server kan gebruiken. Ik lees veel en volg dit topic al 2 jaar. ZFS is daarbij al vaak ter sprake gekomen.CurlyMo schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:33:
@Jazco2nd Wat is het voordeel van BTRFS dan volgens jou t.o.v. ZFS? En die systeemvereisten, is dat van horen zeggen of ben je daar daadwerkelijk tegenaan gelopen?
Ik zit nu op ext4. De enige discussie die ik voer gaat over mijn systeem schijf. Ik wil de mogelijkheid tot snapshots hebben. Dan is, na meerdere online naslagwerken te hebben geraadpleegd afgelopen week, btrfs de logische keuze. Ik gebruik Ubuntu Budgie en daar kan ik bij installatie simpelweg btrfs kiezen. Gemak dus.
Plus voor een zuinige lichte server is ZFS duidelijk niet de juiste keuze voor de systeemschijf. Daar heb ik inmiddels genoeg over gelezen.
Maar ik hoor natuurlijk graag je mening
En voor de dataschijven, daar heb ik nu 1 gerichte vraag over gesteld en die gaat niet over zfs versus btrfs.. die discussie kan je beter met een expert voeren, het raakt mijn usecase niet.
Mijn usecase: SnapRAID voor dataschijven. Dat is voor mijn doel ruim voldoende dus ga ik niet ZFS kiezen voor de dataschijven.
Heb ik al eerder gegeven
Ik heb overigens je eigen specificaties gemist voor een keuze voor data FS, dus advies geven is dan lastig.
[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 15-03-2020 21:16 ]
Bij deze meld ik mij ook in dit topic. Mijn homelab verbruikt momenteel behoorlijk veel stroom. Daarom ben ik nu aan het kijken voor alternatieve oplossingen. Ik heb de volgende berekening gemaakt.

Om te beginnen heb ik onlangs de Cisco switch vervangen door een nieuwer en zuiniger model. Als tweede stap heb ik een aantal diensten verhuisd naar de cloud waardoor het nu mogelijk is om de HP server te vervangen door een systeem wat vele malen zuiniger is.
Specificaties HP server:
CPU - 2x Intel Xeon E5-2630L v2 @ 2.40GHz
RAM - 384 GB (24x 16GB DDR3-1333)
RAID - Smart Array P420i 1GB cache
STOR - 4,8TB (8x Western Digital XE WD6001BKHG 600GB 10K SAS)
OS - VMware ESXi 6.7.0 Update 3 (Build 15160138)
Ik draai alleen Windows VMs. Geen *nix.
In eerste instantie heb ik mijn focus gelegd op Intel NUCs. Deze systemen zijn compact, energiezuinig en toch behoorlijk krachtig. Helaas zijn ze ook extreem duur en het is behoorlijk lastig om een geschikt model te vinden. Naar aanleiding van dit topic kom ik vervolgens uit op het volgende:
Moederbord
ECC ondersteuning niet noodzakelijk, dus dit lijkt me een prima bord.
RAM
Voor alles wat lokaal blijft heb ik, inclusief het OS (ESXi 6.7U3), 32GB aan RAM nodig. 64GB lijkt me dan voldoende. Geheugen matched de datasheet specificaties van het moederbord.
Storage
Voor alles wat lokaal blijft heb ik 730GB aan opslag nodig. 1TB (~930GiB) lijkt me dan ook voldoende.
---
Waar ik echter niet helemaal uit kom is de CPU en power supply keuze. Twee van de VMs zijn op sommige momenten best CPU intensief. Op die momenten vind ik zuinigheid niet direct het belangrijkste. Ik verwacht dan dat de VMs ook gewoon goed performen. De keuze voor low TDP processoren is wel heel erg beperkt + sommige modellen zijn relatief veel te duur.
Het liefst schaf ik gewoon een deftige ATX kast aan (b.v. Fractal) met een ATX voeding. Scheelt dit echt zo veel?
Het doel is max 40W idle.

Om te beginnen heb ik onlangs de Cisco switch vervangen door een nieuwer en zuiniger model. Als tweede stap heb ik een aantal diensten verhuisd naar de cloud waardoor het nu mogelijk is om de HP server te vervangen door een systeem wat vele malen zuiniger is.
Specificaties HP server:
CPU - 2x Intel Xeon E5-2630L v2 @ 2.40GHz
RAM - 384 GB (24x 16GB DDR3-1333)
RAID - Smart Array P420i 1GB cache
STOR - 4,8TB (8x Western Digital XE WD6001BKHG 600GB 10K SAS)
OS - VMware ESXi 6.7.0 Update 3 (Build 15160138)
Ik draai alleen Windows VMs. Geen *nix.
In eerste instantie heb ik mijn focus gelegd op Intel NUCs. Deze systemen zijn compact, energiezuinig en toch behoorlijk krachtig. Helaas zijn ze ook extreem duur en het is behoorlijk lastig om een geschikt model te vinden. Naar aanleiding van dit topic kom ik vervolgens uit op het volgende:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Moederborden | Fujitsu D3642-B | € 137,50 | € 137,50 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT4K16G4DFD8266 | € 248,- | € 248,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 167,90 | € 167,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 553,40 |
Moederbord
ECC ondersteuning niet noodzakelijk, dus dit lijkt me een prima bord.
RAM
Voor alles wat lokaal blijft heb ik, inclusief het OS (ESXi 6.7U3), 32GB aan RAM nodig. 64GB lijkt me dan voldoende. Geheugen matched de datasheet specificaties van het moederbord.
Storage
Voor alles wat lokaal blijft heb ik 730GB aan opslag nodig. 1TB (~930GiB) lijkt me dan ook voldoende.
---
Waar ik echter niet helemaal uit kom is de CPU en power supply keuze. Twee van de VMs zijn op sommige momenten best CPU intensief. Op die momenten vind ik zuinigheid niet direct het belangrijkste. Ik verwacht dan dat de VMs ook gewoon goed performen. De keuze voor low TDP processoren is wel heel erg beperkt + sommige modellen zijn relatief veel te duur.
Het liefst schaf ik gewoon een deftige ATX kast aan (b.v. Fractal) met een ATX voeding. Scheelt dit echt zo veel?
Het doel is max 40W idle.
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
@wjjkoevoets Realiseer je je dat overstappen naar proxmox met lxc container je geheugen verbruik aanzienlijk kan verlagen.
Het gaat uitsluitend om Windows machines.CurlyMo schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:30:
@wjjkoevoets Realiseer je je dat overstappen naar proxmox met lxc container je geheugen verbruik aanzienlijk kan verlagen.
EDIT: Heb mijn post hierop aangepast.
[ Voor 6% gewijzigd door wjjkoevoets op 15-03-2020 23:48 ]
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Snapshots heb ik idd niet nodig, maar wilde de optie open houden voor de toekomst.Jazco2nd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:25:
Dit is uiteindelijk hoe ik mijn backup heb gemaakt van de systeemschijf.
code:
1 2 3 4 5 to backup rsync -aAXSH --info=progress2 --exclude={"/swapfile","/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found/*","/home/*/.thumbnails/*","/home/*/.cache/mozilla/*","/home/*/.cache/chromium/*","/home/*/.local/share/Trash/*","/home/*/.gvfs/*","/home/*/storage/*","/home/*/storage-safe/*","/home/*/Documents/*","/home/*/Downloads/*","/home/*/Pictures/*","/home/*/Music/*","/home/*/Desktop/*","/home/*/Templates/*","/home/*/Videos/*"} / /media/localbackup/20200314 to restore rsync -aAXSH --info=progress2 --exclude={"/swapfile","/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found/*","/home/*/.thumbnails/*","/home/*/.cache/mozilla/*","/home/*/.cache/chromium/*","/home/*/.local/share/Trash/*","/home/*/.gvfs/*","/home/*/storage/*","/home/*/storage-safe/*","/home/*/Documents/*","/home/*/Downloads/*","/home/*/Pictures/*","/home/*/Music/*","/home/*/Desktop/*","/home/*/Templates/*","/home/*/Videos/*"} /media/localbackup/20200314 /
@renedis
Ook bitrot was een discussiepunt bij me waar in theorie BTRFS rekening mee houdt.
Als laatst heb je met BTRFS meer schijfruimte beschikbaar tov ext4. In mijn geval 180GB (8TB Disk) per schijf aan extra vrije ruimte. Met BTRFS heb ik 7.3TB effectief aan vrije ruimte, met ext4 7.12TB. Lijkt niet veel GB’s met zo’n grote schijf, maar het is “gratis” ruimte die je krijgt. En met 4x 8TB loopt het snel op.
M’n systeem SSD is inderdaad BTRFS.
ZFS heb ik tijden geleden al afscheid van genomen. Elke Disk in een aparte ZFS pool + MergerFS werkte wel, en redelijk snel... maar vrat ook onnodig geheugen en zorgde er voor dat schijven veel minder snel in spindown gingen.
Ik heb nu op elke Disk ook een SSD cache (bcache) gezet van 100GB. Dit zorgt er voor dat mijn schijven max 2x per dag op-spinnen. Na 20 min gaan ze weer in spindown. Dit werkt ook nog steeds met MergerFS prima.
@wjjkoevoets
Ik heb nog twee PCI-e NVME adapters in mijn server zitten, waarvan 1 in gebruik en nog 1 over.
Mijn bovenstaande server doet 20 a 25W afhankelijk van de load. Schijven gaan nooit in spindown. Server draait Hyper-V met aantal Windows VM's en een Debian VM met Docker.
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B |
1 | Behuizingen | Cooltek Coolcube Maxi |
2 | Netwerkadapters | LR-Link LREC9202CT |
6 | Externe harde schijven | Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin |
4 | Geheugen intern | Samsung M391A2K43BB1-CTD |
1 | Solid state drives | PNY XLR8 CS3030 1TB |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) |
Bekijk collectie Importeer producten |
Ik heb nog twee PCI-e NVME adapters in mijn server zitten, waarvan 1 in gebruik en nog 1 over.
Mijn bovenstaande server doet 20 a 25W afhankelijk van de load. Schijven gaan nooit in spindown. Server draait Hyper-V met aantal Windows VM's en een Debian VM met Docker.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het verbruik voor de externe WD kan niet meer zijn dan 5W, want dat is het praktische maximum van USB2 aangesloten apparaten.wjjkoevoets schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:25:
Bij deze meld ik mij ook in dit topic. Mijn homelab verbruikt momenteel behoorlijk veel stroom. Daarom ben ik nu aan het kijken voor alternatieve oplossingen. Ik heb de volgende berekening gemaakt.
Jammer dat je hem al hebt aangeschaft. Sommige switches die bedoeld zijn voor "professioneel" gebruikt zijn nogal slurpers. Het zuinigste zijn switches met het juiste aantal benodige poorten (tot 1 Gbps) en ondersteuning voor EEE (Energy Efficient Ethernet). Daarbij wordt de stroom beperkt naar gelang de lengte van de kabel. Ook geldt: hoe lager de snelheid, hoe minder energieverbruik. In de praktijk is 1 Gbps zo ongeveer de beste afweging tussen snelheid en verbruik, maar het is wel raadzaam bijvoorbeeld Internetverbindingen van minder 100 Mbps ook daardwerkelijk op 100Mbps af te stellen, want 100Mbps is energiezuiniger. Een ander voorbeeld is verkeer met je TV, die kan vaak niet hoger dan 100 Mbps, dus heeft het geen zin om een mediaserver op 1Gbps aan te sluiten.Om te beginnen heb ik onlangs de Cisco switch vervangen door een nieuwer en zuiniger model. Als tweede stap heb ik een aantal diensten verhuisd naar de cloud waardoor het nu mogelijk is om de HP server te vervangen door een systeem wat vele malen zuiniger is.
Cisco Catalyst lijkt me niet een goede keuze voor thuis. Andere merken zitten ruim onder 10W voor 8 of 16 poorten.
Ik zou bij een managed switch de ongebruikte poorten uitzetten, dat zou moeten helpen om het verbruik laag te houden.
Ze zijn inderdaad duur voor wat ze leveren. Ongeveer het enige voordeel is dat ze klein zijn en achter een monitor kunnen hangen.In eerste instantie heb ik mijn focus gelegd op Intel NUCs. Deze systemen zijn compact, energiezuinig en toch behoorlijk krachtig. Helaas zijn ze ook extreem duur en het is behoorlijk lastig om een geschikt model te vinden.
Kijk of je een zuinigere hypervisor kunt toepassen. Een zuinige server is een combinatie van de juiste hardware en de juiste energieefficiënte software.Voor alles wat lokaal blijft heb ik, inclusief het OS (ESXi 6.7U3), 32GB aan RAM nodig. 64GB lijkt me dan voldoende. Geheugen matched de datasheet specificaties van het moederbord.
Ik heb in het verleden een vergelijkende test gedaan met metingen van diverse besturingssystemen.
Ik zou een Intel 660p NVMe kiezen. De nieuwere Samsungs verbruiken meer dan de oude. De extra snelheid komt alleen tot zijn recht als je veel simultane clients hebt voor een database of iets dergelijks.Voor alles wat lokaal blijft heb ik 730GB aan opslag nodig. 1TB (~930GiB) lijkt me dan ook voldoende.
Je hoeft niet te kijken naar 'T' processoren, dat zijn dure geknepen processoren zonder een realistisch voordeel. Als het echt nodig zou blijken, is een beter alternatief de cTDP in de BIOS te gebruiken samen met gewone desktop processoren zoals een i3-8100 of i3-9100 (rond 65W TDP). Dat zijn normale desktop modellen met een hoge topsnelheid. Waarschijnlijk zuiniger dan dure 6 cores met variabele hoge snelheden.Waar ik echter niet helemaal uit kom is de CPU en power supply keuze. Twee van de VMs zijn op sommige momenten best CPU intensief. Op die momenten vind ik zuinigheid niet direct het belangrijkste. Ik verwacht dan dat de VMs ook gewoon goed performen. De keuze voor low TDP processoren is wel heel erg beperkt + sommige modellen zijn relatief veel te duur.
Ja, het percentuele verschil tussen ATX en PicoPSU is groot bij laag verbruik. Zie deze test. Een PicoPSU-90 met 120W adapter is een goede keuze in combinatie met een ongelimiteerde i3-8100/i3-9100.Het liefst schaf ik gewoon een deftige ATX kast aan (b.v. Fractal) met een ATX voeding. Scheelt dit echt zo veel?
Dat is te hoog voor idle gebruik. De server kan onder de 10W verbruiken en meer als je alle VM's altijd actief houdt met processen, maar dan nog is 40W hoog.Het doel is max 40W idle.
Als deze nieuwe server altijd aan staat, is het verstandig om de Synology af te zetten. Pas dan bij voorkeur 2.5" drives toe in deze nieuwe server. 10k rpm SAS is dorstig maar ook 3.5" WD SATA drives zijn bij lange na niet zo zuinig als 2.5" drives.
Consolidatie is een belangrijke besparingsmethode.
Mijn WD Elements draaien (no pun intendedmrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
[...]
Het verbruik voor de externe WD kan niet meer zijn dan 5W, want dat is het praktische maximum van USB2 aangesloten apparaten.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ja, dat klopt voor 3.5" disks, het zou niet op USB kunnen draaien omdat ze ~20W nodig hebben om op te starten. Maar het zal wel minder dan 15W zijn als het eenmaal draait.RobertMe schreef op maandag 16 maart 2020 @ 06:52:
[...]
Mijn WD Elements draaien (no pun intended) anders op een 12V adapter
Goed bij deze de eerste meet resultaten en de specs:
Deze draait nu met Unraid, hij gaat voornamelijk gebruikt voor file sharing en een docker voor torrents en eventueel ubiquiti controller. Ik zit nog redelijk in de spielerei modus ermee. Maar ik probeer mij nu eerst wat meer thuis te laten worden in Unraid. Ik heb met deze specs de volgende meetwaarden:
Ik heb dit gemeten met een brennenstuhl meter. Ik zit nog te denken om de docker images in een zogenaamde cache disk te plaatsen. Deze heeft 2 voordelen:
1.Schrijven naar de array gaat sneller, niet echt relevant voor mij... ik haal nu ook gigabit snelheden in de explorer
2.Als de docker images op een ssd staan kunnen de mechanische disks in 'spin down' staan wat het verbruik verminderd
De power instellingen in Unraid zijn helaas wat summier, je kan dus geen powertop oid doen. Echter is de UI best aardig en prima werkbaar met mijn kennis van het geheel.
Voor mij is het een zuinig systeem helemaal in vergelijking met een zijn voorganger die 55w gebruikt in idle. Nu vroeg ik mij af zou het nog verschil maken om die 60w seasonic te gebruiken?
Als er mensen met bios tweaks zijn voor dit moederboard dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb zelf audio uitgeschakeld, en loop met het idee te spelen om inschakeltijden te gebruiken met een schedule oplossing die bij inactiviteit uitschakeld (of op vaste tijden zelfs). Stel dat je dat van 02:00 tot 08:00 doet dan scheelt dat ongeveer 4 euro op jaarbasis. Ik reken voor het gemak even met 10W, dus (10*24*365) * 0.18 = 15,76 tegenover (10*18*365) * 0.18 = 11.82.
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Pentium Gold 5400 Boxed |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B |
1 | Behuizingen | Antec performance One p280 |
2 | Externe harde schijven | Maxtor M3 4TB Zwart |
1 | Processorkoeling | Standaar Boxed color (verbruikt ongeveer 0.2 watt in idle) |
4 | Geheugen intern | 8GB Crucial Ballistix Sport LT |
1 | Voeding | Mini Box Pico PSU 90w |
1 | Adapter | Leicke Ull voeding 12 V 120w |
Deze draait nu met Unraid, hij gaat voornamelijk gebruikt voor file sharing en een docker voor torrents en eventueel ubiquiti controller. Ik zit nog redelijk in de spielerei modus ermee. Maar ik probeer mij nu eerst wat meer thuis te laten worden in Unraid. Ik heb met deze specs de volgende meetwaarden:
Verbruik: | Omschrijving: |
8.9w/9.1W | Idle niet opgespinde disks |
9,9W/10.1W | Idle met draaiende disks |
9,9W/10W | Idle met draaiende disks en docker voor torrents |
Ik heb dit gemeten met een brennenstuhl meter. Ik zit nog te denken om de docker images in een zogenaamde cache disk te plaatsen. Deze heeft 2 voordelen:
1.Schrijven naar de array gaat sneller, niet echt relevant voor mij... ik haal nu ook gigabit snelheden in de explorer
2.Als de docker images op een ssd staan kunnen de mechanische disks in 'spin down' staan wat het verbruik verminderd
De power instellingen in Unraid zijn helaas wat summier, je kan dus geen powertop oid doen. Echter is de UI best aardig en prima werkbaar met mijn kennis van het geheel.
Voor mij is het een zuinig systeem helemaal in vergelijking met een zijn voorganger die 55w gebruikt in idle. Nu vroeg ik mij af zou het nog verschil maken om die 60w seasonic te gebruiken?
Als er mensen met bios tweaks zijn voor dit moederboard dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb zelf audio uitgeschakeld, en loop met het idee te spelen om inschakeltijden te gebruiken met een schedule oplossing die bij inactiviteit uitschakeld (of op vaste tijden zelfs). Stel dat je dat van 02:00 tot 08:00 doet dan scheelt dat ongeveer 4 euro op jaarbasis. Ik reken voor het gemak even met 10W, dus (10*24*365) * 0.18 = 15,76 tegenover (10*18*365) * 0.18 = 11.82.
Voor Tweakers die graag een SSD gebruiken, in plaats van een HDD: Amazon.nl heeft nu een 2TB Samsung 860QVO SSD in de aanbieding voor 150eu ipv 310eu (even zoeken op Amazon.nl)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Guldan
Bedankt dat je je meetwaarden deelt, handig voor iedereen die zo'n systeem zou willen.
De BIOS is bij dit moederbord standaard al optimaal wat betreft zuinigheid. Normaal gesproken hoef je er niets aan te veranderen. Maar jouw besturingssysteem is gebaseerd op FreeBSD. Ik zou daarom beginnen met de optimalisaties in dat besturingssysteem. De volgende stap is kijken of er overbodige processen draaien die voortdurend processortijd eisen. BIOS aanpassen zou ik pas als laatste doen, om twee redenen: de kans dat het iets verbeterd is klein (het kan ook juist meer verbruik opleveren) en het is beter eerst zaken te regelen via het besturingssysteem. Daarom zou ik beginnen met een standaard BIOS.
Windows en Debian zijn de zuinigste besturingssystemen, FreeBSD is niet zo zuinig. Je kunt in FreeBSD wel experimenteren met power saving settings. Gelukkig zijn die tips de laatste jaren up to date gehouden.
De schijven verbruiken volgens Seagate 0,85W actief en 0,18W in spindown. Ik zou de schijven simpel als enkelvoudige disk benutten. Dan heb je waarschijnlijk minder spinups en spindowns en kan de spindown toestand ononderbroken lang voortduren.
De hele computer in sleep mode plaatsen is het zuinigste. Via de netwerkverbinding kan een computer uit de slaapstand worden gehaald.
De 120W Leicke adapter van de vorige generatie (van voor de huidige certificering) die ik heb, heb ik vergeleken met een Seasonic 60W adapter en daaruit bleek dat de Leicke zuiniger was. Ik denk daarom dat de kans dat de Seasonic 60W HE voeding significant zuiniger is, niet erg groot is.
Waarschijnlijk heb je geen actieve fan nodig met deze kast, een passieve koeler zou genoeg zijn tenzij je langdurig de cpu en gpu volledig belast.
Bedankt dat je je meetwaarden deelt, handig voor iedereen die zo'n systeem zou willen.
De BIOS is bij dit moederbord standaard al optimaal wat betreft zuinigheid. Normaal gesproken hoef je er niets aan te veranderen. Maar jouw besturingssysteem is gebaseerd op FreeBSD. Ik zou daarom beginnen met de optimalisaties in dat besturingssysteem. De volgende stap is kijken of er overbodige processen draaien die voortdurend processortijd eisen. BIOS aanpassen zou ik pas als laatste doen, om twee redenen: de kans dat het iets verbeterd is klein (het kan ook juist meer verbruik opleveren) en het is beter eerst zaken te regelen via het besturingssysteem. Daarom zou ik beginnen met een standaard BIOS.
Windows en Debian zijn de zuinigste besturingssystemen, FreeBSD is niet zo zuinig. Je kunt in FreeBSD wel experimenteren met power saving settings. Gelukkig zijn die tips de laatste jaren up to date gehouden.
De schijven verbruiken volgens Seagate 0,85W actief en 0,18W in spindown. Ik zou de schijven simpel als enkelvoudige disk benutten. Dan heb je waarschijnlijk minder spinups en spindowns en kan de spindown toestand ononderbroken lang voortduren.
De hele computer in sleep mode plaatsen is het zuinigste. Via de netwerkverbinding kan een computer uit de slaapstand worden gehaald.
De 120W Leicke adapter van de vorige generatie (van voor de huidige certificering) die ik heb, heb ik vergeleken met een Seasonic 60W adapter en daaruit bleek dat de Leicke zuiniger was. Ik denk daarom dat de kans dat de Seasonic 60W HE voeding significant zuiniger is, niet erg groot is.
Waarschijnlijk heb je geen actieve fan nodig met deze kast, een passieve koeler zou genoeg zijn tenzij je langdurig de cpu en gpu volledig belast.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan (linkje plaatsen)?mdbraber schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:54:
Voor Tweakers die graag een SSD gebruiken, in plaats van een HDD: Amazon.nl heeft nu een 2TB Samsung 860QVO SSD in de aanbieding voor 150eu ipv 310eu (even zoeken op Amazon.nl)
https://www.amazon.nl/dp/B07KSJF3MD/ dan dusCurlyMo schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:59:
[...]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan (linkje plaatsen)?
en ja er staat zowel 1TB als 2TB vermeld.. dus wat het exact is ?
[ Voor 13% gewijzigd door SMSfreakie op 16-03-2020 18:29 ]
404 Signature not found
Dat lijkt me bijzonder sterk. Ben je op de hoogte van het feit dat mkfs.ext(4) standaard 5% reserveert voor de root user? Dat is nogal veel op grote schijven.renedis schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:51:
Als laatst heb je met BTRFS meer schijfruimte beschikbaar tov ext4. In mijn geval 180GB (8TB Disk) per schijf aan extra vrije ruimte.
Kun je met tune2fs -m aanpassen.
Ik heb persoonlijk overigens teveel kernel backtraces en beroerde performance van btrfs gezien om 't nog aan te raden. Aan ZFS als rootfs kleven ook nog steeds aanzienlijke nadelen (beroerd filesystem voor docker, niet in-kernel) als je 't mij vraagt, dus pick your poison.
'Sold by Amazon', dus je kunt er gewoon vanuit gaan dat het een fout is in de (generieke) producttitel - als je op '2 TB' klikt komt het wel goed.en ja er staat zowel 1TB als 2TB vermeld.. dus wat het exact is ?
offtopic:
Excuus voor de offtopic-inhoud
Excuus voor de offtopic-inhoud
[ Voor 35% gewijzigd door Thralas op 16-03-2020 18:37 ]
Weet niet helemaal wat de policy is met linken naar dit soort dingen. Wilde niet de indruk wekken dat ik affiliate links oid aan het spammen was.CurlyMo schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:59:
[...]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan (linkje plaatsen)?
Ik heb zelf professionele ervaring met deze switch en ASA. Het zijn doelbewuste keuzes geweest om deze modellen aan te schaffen. Misschien had ik ook duidelijker aan moeten geven dat mijn doel niet zo zeer het minimaliseren van het stroomvebruik is, maar wel het drastisch terugdringen ervan. Voor mij is een idle verbruik van <40W al een flinke winst t.o.v. een idle verbruik van <100W.mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Jammer dat je hem al hebt aangeschaft. Sommige switches die bedoeld zijn voor "professioneel" gebruikt zijn nogal slurpers. Het zuinigste zijn switches met het juiste aantal benodige poorten (tot 1 Gbps) en ondersteuning voor EEE (Energy Efficient Ethernet). Daarbij wordt de stroom beperkt naar gelang de lengte van de kabel. Ook geldt: hoe lager de snelheid, hoe minder energieverbruik. In de praktijk is 1 Gbps zo ongeveer de beste afweging tussen snelheid en verbruik, maar het is wel raadzaam bijvoorbeeld Internetverbindingen van minder 100 Mbps ook daardwerkelijk op 100Mbps af te stellen, want 100Mbps is energiezuiniger. Een ander voorbeeld is verkeer met je TV, die kan vaak niet hoger dan 100 Mbps, dus heeft het geen zin om een mediaserver op 1Gbps aan te sluiten.
Cisco Catalyst lijkt me niet een goede keuze voor thuis. Andere merken zitten ruim onder 10W voor 8 of 16 poorten.
Ik zou bij een managed switch de ongebruikte poorten uitzetten, dat zou moeten helpen om het verbruik laag te houden.
Wauw! Goed bezig. Je hebt je duidelijk verdiept in de materie. Ik deel je ervaring dat de power saving setting in ESXi niets (lijkt) te doen aan het verbruik (Dell/HPE servers). Ik heb alleen ervaring met Hyper-V en ESXi (werk is 100% VMware), dus misschien inderdaad de moeite om eens verder te kijken.mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Kijk of je een zuinigere hypervisor kunt toepassen. Een zuinige server is een combinatie van de juiste hardware en de juiste energieefficiënte software.
Ik heb in het verleden een vergelijkende test gedaan met metingen van diverse besturingssystemen.
Duidelijk. Voor mijn doeleinde is een Intel 660p ook meer dan snel genoeg. Ik vervang de Samsung voor de Intel in het lijstje.mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Ik zou een Intel 660p NVMe kiezen. De nieuwere Samsungs verbruiken meer dan de oude. De extra snelheid komt alleen tot zijn recht als je veel simultane clients hebt voor een database of iets dergelijks.
Je raakt meteen de kern van het probleem aan. Ik gebruik de pricewatch voor mijn zoektocht en daar verschijnen dus ook alle T modellen met lage TDP (en vaak belachelijke prijzen en beschikbaarheid). Ik wist niet dat cTDP ook zomaar gebruikt kon worden op de normale modellen. Dat maakt het ineens een stuk makkelijker zoeken. De door jou genoemde modellen had ik al wel eerder voorbij zien komen in dit topic, maar ik wilde toch zelf nog even verder kijken.mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Je hoeft niet te kijken naar 'T' processoren, dat zijn dure geknepen processoren zonder een realistisch voordeel. Als het echt nodig zou blijken, is een beter alternatief de cTDP in de BIOS te gebruiken samen met gewone desktop processoren zoals een i3-8100 of i3-9100 (rond 65W TDP). Dat zijn normale desktop modellen met een hoge topsnelheid. Waarschijnlijk zuiniger dan dure 6 cores met variabele hoge snelheden.
Hoe doen jullie dit dan qua plaatsing in de kast? Ik blijf liever niet zitten met een gat aan de achterzijde van de kast waar een kabel doorheen loopt. Ik had verwacht dat deze PSUs gewoon boxen waren met een eigen form factor.mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Ja, het percentuele verschil tussen ATX en PicoPSU is groot bij laag verbruik. Zie deze test. Een PicoPSU-90 met 120W adapter is een goede keuze in combinatie met een ongelimiteerde i3-8100/i3-9100.
Nee, 24/7 365 dagen per jaar 144W idle is te hoogmrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Dat is te hoog voor idle gebruik. De server kan onder de 10W verbruiken en meer als je alle VM's altijd actief houdt met processen, maar dan nog is 40W hoog.
Ik verwacht daarnaast ook bij piekbelasting veel betere cijfers dan mijn huidige server:

De Synology draait momenteel 24/7 zonder disk hibernation. Een aantal VMs draaien helemaal of gedeeltelijk vanaf de Synology. In de nieuwe situatie zou de Synology niks meer zijn dan een backup target.mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Als deze nieuwe server altijd aan staat, is het verstandig om de Synology af te zetten. Pas dan bij voorkeur 2.5" drives toe in deze nieuwe server. 10k rpm SAS is dorstig maar ook 3.5" WD SATA drives zijn bij lange na niet zo zuinig als 2.5" drives.
Consolidatie is een belangrijke besparingsmethode.
Ik zou dus de disks kunnen hibernaten (hoeven immers alleen op te spinnen als de lokale backup gemaakt wordt) of de Synology automatisch af kunnen sluiten/op kunnen starten. Het standby gebruik zal vast niet hoger zijn dan 1.5W.
RobertMe schreef op maandag 16 maart 2020 @ 06:52:
[...]
Mijn WD Elements draaien (no pun intended) anders op een 12V adapter, en ik heb eigenlijk geen reden om te denken dat dat bij de WD MyBooks anders zou zijn. Interne schijven zouden ook gewone 3,5" WD Red drives zijn, alleen hebben ze intussen een wit label erop gedaan i.p.v. de echte WD Red labels.
Het betreft een 3.5" disk met losse power supply inderdaad. Een zeer korte zoektocht op Google leverde het volgende op:mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:07:
[...]
Ja, dat klopt voor 3.5" disks, het zou niet op USB kunnen draaien omdat ze ~20W nodig hebben om op te starten. Maar het zal wel minder dan 15W zijn als het eenmaal draait.
Dit leek mij al erg sterk, maar ik ben in mijn berekening uitgegaan van 15W. Doel is om deze schijf helemaal te laten vervallen.Dear …
thank you for contacting Western Digital with your question.
The power the device uses when active is 12 Volts - 1.5 Amps - 18 Watts.
It always uses this power even if the drive is spinning down.
It is a constant.
Sincerely,
[Deleted - Privacy]
Western Digital Service and Support
Ref#: [Deleted - Privacy]
http://support.wdc.com 4
Dus vanuit mijn perspectief haal je dan uitstekende waardes. Als ik zoiets ook voor elkaar kan krijgen ben ik meer dan tevreden!GioStyle schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:32:
@wjjkoevoets
# Category Product 1 Processors Intel Core i3-8100 Boxed 1 Moederborden Fujitsu D3644-B 1 Behuizingen Cooltek Coolcube Maxi 2 Netwerkadapters LR-Link LREC9202CT 6 Externe harde schijven Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart 1 Processorkoeling Noctua NH-L9i Bruin 4 Geheugen intern Samsung M391A2K43BB1-CTD 1 Solid state drives PNY XLR8 CS3030 1TB 1 Solid state drives WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) Bekijk collectie
Importeer producten
EDIT: Welke voeding gebruik je als ik vragen mag?
[ Voor 16% gewijzigd door wjjkoevoets op 16-03-2020 19:18 ]
Ik heb er 2 gekocht te vervanging van mijn HDD die nu oa gebruikt wordt voor TimeMachine en Seafile / file sync. Zal wat gegevens proberen te verzamelen over de power consumption. AnandTech heeft ze al eens getestt (1TB en 4TB versie): https://www.anandtech.com...sung-860-qvo-ssd-review/9. De "Active Idle Power Consumption" lijkt daar heel hoog (2W) omdat de disk langzamer is met het verwerken van schrijfacties en eigenlijk dus nog niet in de idle stand staat op het moment van meten.mdbraber schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:54:
Ik weet niet of jullie deze al kenden?
YouTube: This is a TINY SSD
TL;DW heule kleine SSD. Als ik deze site mag geloven, max verbruik 3,4W en in idle state 5mW.
YouTube: This is a TINY SSD
TL;DW heule kleine SSD. Als ik deze site mag geloven, max verbruik 3,4W en in idle state 5mW.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Erasmo Dit is een test door Anandtech: https://www.anandtech.com...oxia-bg4-1tb-ssd-review/9 . Wat opvalt is dat het verbruik met LPM op een desktop niet zo laag is. Ongeveer een factor 10 verschil met de Intel 660p. Omdat het over milliwatts gaat is dat niet van heel groot belang. Het model wordt verkocht aan laptopfabrikanten. Wordt waarschijnlijk niet breed aangeboden aan eindgebruikers.
@mdbraber De review van de Samung QVO laat een vreemd resultaat zien voor de 1TB versie zonder power management, versus de 4TB versie: https://www.anandtech.com...sung-860-qvo-ssd-review/9 .
Met name als je een besturingssysteem gebruikt dat geen of beperkt power management heeft is het verstandig om te kijken naar een model die zonder power aansturing laag verbruikt.
Het actief verbruik test Anandtech ook. De meeste SSD's zullen waarschijnlijk 99% van de tijd niets doen. Het gaat er ook om hoe snel geschakeld wordt tussen low power en actief en vice versa. Dat moet niet te snel gaan en niet te langzaam voor de beste balans.
@mdbraber De review van de Samung QVO laat een vreemd resultaat zien voor de 1TB versie zonder power management, versus de 4TB versie: https://www.anandtech.com...sung-860-qvo-ssd-review/9 .
Met name als je een besturingssysteem gebruikt dat geen of beperkt power management heeft is het verstandig om te kijken naar een model die zonder power aansturing laag verbruikt.
Het actief verbruik test Anandtech ook. De meeste SSD's zullen waarschijnlijk 99% van de tijd niets doen. Het gaat er ook om hoe snel geschakeld wordt tussen low power en actief en vice versa. Dat moet niet te snel gaan en niet te langzaam voor de beste balans.
Had een beetje gezocht maar kon de test van Anandtech niet vinden. Het klopt inderdaad dat het een oem dingetje is, maar ook dat zal later hopelijk doordruppelen naar de grote markt. Alles zit op 1 enkele chip, dat is wel een goed ding qua stroomverbruik. Hopelijk slaat deze formfactor wat beter aan en kan er nog wat vanaf geschaafd worden in de toekomst.
Deze week stond ik op het punt om een nieuwe m-sata ssd te kopen voor mijn NUC. Probleem was dat ik continu last had van deze sequentie in mijn dmesg:
Daarnaast continue last van read en write errors op mijn ZFS pools voor specifiek deze schijf. SMART gaf echter geen problemen en ook de self-test gaf geen alarm.
Deze problemen begonnen bij de overstap van ESXi (passthrough naar FreeBSD VM) naar Proxmox. Kan natuurlijk, maar ik vond het ook wel heel toevallig.
Zoeken zoeken en nog eens zoeken. Vervolgens deze kernel parameters geprobeerd om de sata link speed te forceren op 1.5G (SATA1). Gevonden dat dat een oplossing kon zijn. Werkte niet.
Later vond ik dat het te maken kon hebben met een gebrek aan stroomtoevoer naar de msata schijf bij grote schrijf of lees acties. Het bleek dat mijn link_power_management_policy standaard op min_power stond of werd gezet. Mogelijk gebeurd dat door powertop Hoe dan ook.. Powertop is hier de schuldige**! Let daar op als het de tool gebruikt! Ik heb de link_power_management_policy weer terug gezet op max_performance en nu geen problemen meer gezien.
Dus:
Doe je voordeel ermee en bespaar je een nieuwe msata ssd
**Zie mijn powertop html report:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| [ 5910.378601] ata4: EH complete [25282.062323] ata4.00: exception Emask 0x10 SAct 0x800080 SErr 0x40c0000 action 0xe frozen [25282.062337] ata4.00: irq_stat 0x00000040, connection status changed [25282.062342] ata4: SError: { CommWake 10B8B DevExch } [25282.062348] ata4.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [25282.062357] ata4.00: cmd 61/28:38:18:f2:fc/00:00:13:00:00/40 tag 7 ncq dma 20480 out res 40/00:3c:18:f2:fc/00:00:13:00:00/40 Emask 0x10 (ATA bus error) [25282.062365] ata4.00: status: { DRDY } [25282.062369] ata4.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [25282.062377] ata4.00: cmd 61/08:b8:00:ea:9c/00:00:10:00:00/40 tag 23 ncq dma 4096 out res 40/00:3c:18:f2:fc/00:00:13:00:00/40 Emask 0x10 (ATA bus error) [25282.062385] ata4.00: status: { DRDY } [25282.062391] ata4: hard resetting link [25282.778404] ata4: SATA link up 1.5 Gbps (SStatus 113 SControl 310) [25282.781558] ata4.00: configured for UDMA/133 [25282.781576] ahci 0000:00:1f.2: port does not support device sleep [25282.781645] sd 4:0:0:0: [sdc] tag#7 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_SENSE [25282.781654] sd 4:0:0:0: [sdc] tag#7 Sense Key : Illegal Request [current] [25282.781662] sd 4:0:0:0: [sdc] tag#7 Add. Sense: Unaligned write command [25282.781670] sd 4:0:0:0: [sdc] tag#7 CDB: Write(10) 2a 00 13 fc f2 18 00 00 28 00 [25282.781679] blk_update_request: I/O error, dev sdc, sector 335344152 op 0x1:(WRITE) flags 0x700 phys_seg 1 prio class 0 [25282.781693] zio pool=data vdev=/dev/disk/by-id/wwn-0x5002303100145bfc-part4 error=5 type=2 offset=152367804416 size=20480 flags=180880 |
Daarnaast continue last van read en write errors op mijn ZFS pools voor specifiek deze schijf. SMART gaf echter geen problemen en ook de self-test gaf geen alarm.
Deze problemen begonnen bij de overstap van ESXi (passthrough naar FreeBSD VM) naar Proxmox. Kan natuurlijk, maar ik vond het ook wel heel toevallig.
Zoeken zoeken en nog eens zoeken. Vervolgens deze kernel parameters geprobeerd om de sata link speed te forceren op 1.5G (SATA1). Gevonden dat dat een oplossing kon zijn. Werkte niet.
Later vond ik dat het te maken kon hebben met een gebrek aan stroomtoevoer naar de msata schijf bij grote schrijf of lees acties. Het bleek dat mijn link_power_management_policy standaard op min_power stond of werd gezet. Mogelijk gebeurd dat door powertop Hoe dan ook.. Powertop is hier de schuldige**! Let daar op als het de tool gebruikt! Ik heb de link_power_management_policy weer terug gezet op max_performance en nu geen problemen meer gezien.
Dus:
code:
1
| @reboot echo "max_performance" | tee /sys/class/scsi_host/host*/link_power_management_policy |
**Zie mijn powertop html report:
code:
1
2
3
4
5
6
| Software Settings in Need of Tuning Description Script Enable SATA link power management for host2 echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host2/link_power_management_policy'; Enable SATA link power management for host3 echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host3/link_power_management_policy'; Enable SATA link power management for host0 echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy'; Enable SATA link power management for host1 echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy'; |
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 19-03-2020 21:11 ]
Interessant - ik heb het ook even gechecked en bij al mijn schijven (Samsung 970 Evo SSD en Seagate 2.5" HDD) staat deze inderdaad op min_power_policy (ook Proxmox en powertop) Tot dusver echter geen problemen.CurlyMo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:01:
Later vond ik dat het te maken kon hebben met een gebrek aan stroomtoevoer naar de msata schijf bij grote schrijf of lees acties. Het bleek dat mijn link_power_management_policy standaard op min_power stond of werd gezet. Mogelijk gebeurd dat door powertop. Hoe dan ook, deze heb ik weer terug gezet op max_performance en nu geen problemen meer gezien.
Dus:
code:
1 @reboot echo "max_performance" | tee /sys/class/scsi_host/host*/link_power_management_policy
Hier ging het mis met een Plextor PX-256M5mdbraber schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:08:
[...]
Interessant - ik heb het ook even gechecked en bij al mijn schijven (Samsung 970 Evo SSD en Seagate 2.5" HDD) staat deze inderdaad op min_power_policy (ook Proxmox en powertop) Tot dusver echter geen problemen.
Tip: net geprobeerd een passief gekoelde i3-8100 setup te maken. Dat red je niet alleen met een passieve koeling (Arctic) als je ook iets met 100% CPU voor 1-2h draait (in mijn geval nzbget). Dan heeft die 700-900RPM fan toch echt wel zin. Zonder fan liep de temp op tot ongeveer 70C waarna de watchdog z'n werk ging doen.
Dus voor diegenen die meer dan een idle-only / low-load server maken is het investeren in een low-RPM fan het waard (in mijn geval Noctua)
Dus voor diegenen die meer dan een idle-only / low-load server maken is het investeren in een low-RPM fan het waard (in mijn geval Noctua)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@CurlyMo Misschien een kabelprobleem. Een betere kabel zou het probleem kunnen verhelpen.
@mdbraber 70 graden vind ik (persoonlijk) geen probleem. Dat is nog 30 graden verwijderd van het maximum van 100 graden. Ik vraag me wel af waarom zoiets als nzbget zoveel processortijd nodig zou hebben. Dat klinkt als slecht programmeerwerk, bijvoorbeeld loops zonder waits of routines die niets nuttigs doen.
@mdbraber 70 graden vind ik (persoonlijk) geen probleem. Dat is nog 30 graden verwijderd van het maximum van 100 graden. Ik vraag me wel af waarom zoiets als nzbget zoveel processortijd nodig zou hebben. Dat klinkt als slecht programmeerwerk, bijvoorbeeld loops zonder waits of routines die niets nuttigs doen.
Had je gelezen dat het een m-sata ssd betrof?mrmrmr schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:28:
@CurlyMo Misschien een kabelprobleem. Een betere kabel zou het probleem kunnen verhelpen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik zie het nu.CurlyMo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:30:
[...]
Had je gelezen dat het een m-sata ssd betrof?
Dan zou ik de connectoren goed bekijken, schoonmaken (schoonblazen) en opnieuw insteken of een andere drive proberen. Dit lijkt niet afhankelijk van een besturingssysteem.
Ik zal het een paar dagen aankijken, want voorheen had ik dagelijkse problemen. Ik heb nu de hele dag geen problemen meer gezien.mrmrmr schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:39:
[...]
Dan zou ik de connectoren goed bekijken, schoonmaken (schoonblazen) en opnieuw insteken of een andere drive proberen.
Ik zou hier dus niet zo zeker van zijn.Dit lijkt niet afhankelijk van een besturingssysteem.
@FireDrunk rapporteerde eerder ook al HDD issues die met wat kernel parameters opgelost werden.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
ESXi deed mogelijk niet aan SATA powermanagement, waardoor het probleem niet eerder naar boven is gekomen.
Er zijn meerdere meldingen van mensen die het met een andere kabel verhelpen. Bij m-SATA kan dat natuurlijk niet, maar de grondoorzaak kan wel hetzelfde zijn: een slechte fysieke connectie. Vandaar dat het controleren van de verbindingsstroken en socket zou kunnen helpen bij het vinden van de oorzaak. Het kan ook liggen aan een beschadiging of defect in de PCB of de controller. Als je een hoge resolutie camera hebt met de mogelijkheid van dichtbij scherp te fotograferen, kan het helpen foto's te bestuderen door die vergroot weer te geven. Dan zie je meer dan met het blote oog.
Er zijn meerdere meldingen van mensen die het met een andere kabel verhelpen. Bij m-SATA kan dat natuurlijk niet, maar de grondoorzaak kan wel hetzelfde zijn: een slechte fysieke connectie. Vandaar dat het controleren van de verbindingsstroken en socket zou kunnen helpen bij het vinden van de oorzaak. Het kan ook liggen aan een beschadiging of defect in de PCB of de controller. Als je een hoge resolutie camera hebt met de mogelijkheid van dichtbij scherp te fotograferen, kan het helpen foto's te bestuderen door die vergroot weer te geven. Dan zie je meer dan met het blote oog.
Vandaag maar eens wat onderdelen bestellen. Vraagje over welke 2,5” schrijven ik moet hebben.
Deze: https://www.amazon.nl/Sea...5tb&qid=1584682811&sr=8-1
Of deze: https://www.amazon.nl/Sea...0C17C48490C57C018602A8B91
Volgens mij is er maar 1 type 2,5" interne 5TB schijf, dus zit er in beide apparaten dezelfde schijf. Ik ben in ieder geval voor de goedkoopst mogelijke optie gegaan.haakjesluiten schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 06:42:
Vandaag maar eens wat onderdelen bestellen. Vraagje over welke 2,5” schrijven ik moet hebben.
Die 2,5" SeaGate Barracuda dingen?rscheper schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:00:
[...]
Volgens mij is er maar 1 interne 5TB schijf, dus zit er in beide apparaten dezelfde schijf. Ik ben in ieder geval voor de goedkoopst mogelijke optie gegaan.
Ik heb in 2,5 jaar 7/8 schijven uit een server stuk gehad en in een andere server 3 tegelijk (die ligt nu weer in het magazijn).
Terwijl we normaal 3,5" WD's hebben en relatief nooit problemen.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb wat resultaten gepost hier van mijn prodesk 600 G2 met T processorhaakjesluiten schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:15:
Ik zie redelijk betaalbare prodesk en optiPlex desktops te koop staan met soms ook de T variant processors. In hoeverre zijn deze zuinig?
Niet superzuinig maar het valt me absoluut niet tegen
Je kan er alleen weinig aan tweaken. Een pico PSU b.v. is geen optie door de rare connectors op het mobo
[ Voor 14% gewijzigd door Woodski op 20-03-2020 08:45 ]
Wat voor werk deed de watchdog dan? Normaliter moet ie toch je machine rebooten als ie gecrasht is?mdbraber schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:50:
Tip: net geprobeerd een passief gekoelde i3-8100 setup te maken. Dat red je niet alleen met een passieve koeling (Arctic) als je ook iets met 100% CPU voor 1-2h draait (in mijn geval nzbget). Dan heeft die 700-900RPM fan toch echt wel zin. Zonder fan liep de temp op tot ongeveer 70C waarna de watchdog z'n werk ging doen.
Kan inderdaad, maar ben je ook bereid te accepteren dat sommige m-sata ssd's nu eenmaal deze rariteit hebben en dit dus de oplossing wasmrmrmr schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 00:10:
maar de grondoorzaak kan wel hetzelfde zijn: een slechte fysieke connectie.
Zie ook:
https://www.spinics.net/lists/linux-ide/msg55520.html
https://lore.kernel.org/patchwork/patch/830838/
Ik heb hem nu op medium_power_with_dipm gezet. Kijken of dat verschil maakt.The min_power policy saves significantly more power, but there are some
reports of some disks / SSDs not liking min_power leading to system
crashes and in some cases even data corruption has been reported.
[...]
On my T440s test laptop I get the following power savings when idle:
medium_power 0.9W
med_power_with_dipm 1.2W
min_power 1.2W
[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 20-03-2020 11:31 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Oudere SSD's hebben soms moeite om power states te gebruiken. Anandtech schrijft daarover. Misschien is jouw SSD een daarvan. Ik had het daar nog over in dit bericht.
Goed dat je onderkent dat dit ook echt aan de SSD zelf kan liggen. Misschien iets voor in de TS. Als je powertop gebruikt en SSD problemen krijgt, het daar aan kan liggen.mrmrmr schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:39:
Oudere SSD's hebben soms moeite om power states te gebruiken. Anandtech schrijft daarover. Misschien is jouw SSD een daarvan. Ik had het daar nog over in dit bericht.
Zie ook Thralas in "Het grote zuinige server topic - deel 2"CurlyMo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:43:
[...]
Goed dat je onderkent dat dit ook echt aan de SSD zelf kan liggen. Misschien iets voor in de TS. Als je powertop gebruikt en SSD problemen krijgt, het daar aan kan liggen.
Verschil is dat mijn drive een quirk entry heeft in libata waardoor min_power belet wordt.
Zou even checken of er niet toevallig een firmware update voor die drive is - zoniet, is de netste oplossing waarschijnlijk om een quirk toe te voegen voor jouw drive zodat het tenminste ook nog werkt als iemand ooit besluit LPM standaard aan te zetten (laptops?) - 'tis niet per definitie een powertop-ding.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@CurlyMo
Ik vermoed dat verzoeken voor een powerstate die de SSD niet ondersteunt eenvoudig niet daadwerkelijk uitgevoerd worden. Dus zonder dit soort foutmeldingen waarin exceptions voorkomen. Als er deze foutmeldingen zijn denk ik dat de kans dat er iets mis met de electrische verbinding flink wat groter is. Ik heb natuurlijk geen bewijs hiervoor, dit is mijn inschatting.
Het probleem met die dmesg meldingen is dat een groot deel van de communicatie ontbreekt, dus je kunt zo niet zien wat er daadwerkelijk gebeurt. Misschien is er een log modus die alles logt? Dat zorgt wel voor veel data en de plaats van opslag zou dan niet op de drive in kwestie moeten zijn.
Ik vermoed dat verzoeken voor een powerstate die de SSD niet ondersteunt eenvoudig niet daadwerkelijk uitgevoerd worden. Dus zonder dit soort foutmeldingen waarin exceptions voorkomen. Als er deze foutmeldingen zijn denk ik dat de kans dat er iets mis met de electrische verbinding flink wat groter is. Ik heb natuurlijk geen bewijs hiervoor, dit is mijn inschatting.
Het probleem met die dmesg meldingen is dat een groot deel van de communicatie ontbreekt, dus je kunt zo niet zien wat er daadwerkelijk gebeurt. Misschien is er een log modus die alles logt? Dat zorgt wel voor veel data en de plaats van opslag zou dan niet op de drive in kwestie moeten zijn.
Ik gebruik nu een optiplex 3070 i3 als server voor een stuk of 8 docker containers. Ssd is een Intel 660p 512 GB.
Verbruik idle, gemeten met fibaro smart device, is 6,5W en hele zware load rond de 45W.
Bv transcode jellyfin.
Al bij al laag te noemen vind ik zelf. Komt nog een 2.5 schijf in later.
Verbruik idle, gemeten met fibaro smart device, is 6,5W en hele zware load rond de 45W.
Bv transcode jellyfin.
Ik heb bijna hetzelfde systeem en ook nog eens dezelfde stroommeterGuldan schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:52:
Verbruik: Omschrijving: 8.9w/9.1W Idle niet opgespinde disks 9,9W/10.1W Idle met draaiende disks 9,9W/10W Idle met draaiende disks en docker voor torrents
Ik heb dit gemeten met een Brennenstuhl meter.
Ben nieuwsgierig/geïnteresseerd in Unraid.
Ik begin met het vervelendste onderdeel dan heb ik dat alvast gehad.
Wat mij tegenstaat is dat Unraid het verplicht om continu gebruik te maken van een USB stick;De Flash boot met daarin de registratie file.
Wat ik lees is dat een USB stick makkelijk een paar honderd mA tot zelf een paar W verbruikt.
Altijd jammer, extra, onnodig verbruik.
Welke USB stick gebruik je voor dit doel en wat verbruik je aan extra stroom?
Ik kwam een artikel tegen van een metgezel met ongeveer dezelfde server als ons beide.
Het is een behoorlijk compleet systeem inclusief 1x SSD, 4x 7200RPM en OS-level virtualization.
Deze heeft ongeveer 50% extra stroom besparing gerealiseerd door Unraid te optimaliseren.
Het verbruik ging van 13W naar ongeveer 7W, o.a door gebruik te maken van Powertop.
Kijk nu begint het interessant te worden.
Heb jij Unraid reeds geoptimaliseerd? Ik ben erg nieuwsgierig.
[ Voor 5% gewijzigd door kelly.hipolito op 22-03-2020 08:02 ]
Dat lees je niet goed. Hij heeft Ubuntu Server draaien:
I also tried OMV and Arch, but I decided to go with Ubuntu Server.
Die Optiplex dozen kunnen heerlijk laag in verbruik zijn (zelfs met een i7).Yarisken schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:44:
Ik gebruik nu een optiplex 3070 i3 als server voor een stuk of 8 docker containers. Ssd is een Intel 660p 512 GB.
Bv transcode jellyfin.
Ik heb er alleen een I350-T4 (4x 1 Gbit), X520-DA2 (2x 10Gbit SFP+), 1x NVME en 3x SATA SSD in zitten wat het idle verbruik naar de 31 Watt tilt en zodra er maar iets van activiteit is 50 - 70 watt geen vreemde waarde is.
Straks voeding fixen voor mijn Supermirco boardje, eens kijken of die wat efficienter is.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Uberprutser je zult er vast wel naar gekeken hebben, maar kan de voeding deze belasting aan?
De SSD's zullen niet veel idle verbruik toevoegen, maar die 10Gbit en quad 1 Gbit wel. In het algemeen geldt: hoe sneller het transportkanaal, hoe meer verbruik. Dat geldt voor netwerk en voor USB. Daarnaast zijn oudere (d.w.z. oude chip) en quad netwerkkaarten minder efficiënt dan recentere I210, I211 of I219LM chips.
@Yarisken @Uberprutser Weten jullie wat is het optimale verbruik is met bijvoorbeeld Debian+powertop --auto-tune of Windows 10+Intel drivers in een standaard configuratie? Standaard configuratie: 1x SSD, geen HDD, USB toetsenbord/muis (bedraad), monitor in slaapstand. Met een standaard configuratie kunnen we goed vergelijken.
Graag gemeten met een betrouwbare meter (zie topic start). Sommige meters zijn in het laag bereik niet exact en bepaalde oude meters vergeten rekening te houden met de power factor.
De SSD's zullen niet veel idle verbruik toevoegen, maar die 10Gbit en quad 1 Gbit wel. In het algemeen geldt: hoe sneller het transportkanaal, hoe meer verbruik. Dat geldt voor netwerk en voor USB. Daarnaast zijn oudere (d.w.z. oude chip) en quad netwerkkaarten minder efficiënt dan recentere I210, I211 of I219LM chips.
@Yarisken @Uberprutser Weten jullie wat is het optimale verbruik is met bijvoorbeeld Debian+powertop --auto-tune of Windows 10+Intel drivers in een standaard configuratie? Standaard configuratie: 1x SSD, geen HDD, USB toetsenbord/muis (bedraad), monitor in slaapstand. Met een standaard configuratie kunnen we goed vergelijken.
Graag gemeten met een betrouwbare meter (zie topic start). Sommige meters zijn in het laag bereik niet exact en bepaalde oude meters vergeten rekening te houden met de power factor.
Die is rated op 180 Watt. Bij mij zijn het puur die netwerkkaarten die het verbruik omhoog duwen; zonder kom ik op 12 idle.mrmrmr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:38:
@Uberprutser je zult er vast wel naar gekeken hebben, maar kan de voeding deze belasting aan?
Ik draai overigens ESXi 6.7U3.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Zoals hierboven ook al aangegeven werd, de link die je in je post had genoemd had helaas geen unraid meer draaien. Ik heb een "SanDisk Ultra Fit 16 GB" gebruikt. Die is lekker klein en voor mijn zaken degelijk genoeg. Ik kan echter niet meten hoeveel stroom de stick gebruikt, nu klinkt een paar wat mij als relatief veel in de oren. Maar volgens wikipedia kan dat inderdaad dus ergens tussen 2,5 en 4,5w gebruiken (P=U * I)kelly.hipolito schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:58:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde systeem en ook nog eens dezelfde stroommeter![]()
Ben nieuwsgierig/geïnteresseerd in Unraid.
Ik begin met het vervelendste onderdeel dan heb ik dat alvast gehad.
Wat mij tegenstaat is dat Unraid het verplicht om continu gebruik te maken van een USB stick;De Flash boot met daarin de registratie file.
Wat ik lees is dat een USB stick makkelijk een paar honderd mA tot zelf een paar W verbruikt.
Altijd jammer, extra, onnodig verbruik.
Welke USB stick gebruik je voor dit doel en wat verbruik je aan extra stroom?
Ik kwam een artikel tegen van een metgezel met ongeveer dezelfde server als ons beide.
Het is een behoorlijk compleet systeem inclusief 1x SSD, 4x 7200RPM en OS-level virtualization.
Deze heeft ongeveer 50% extra stroom besparing gerealiseerd door Unraid te optimaliseren.
Het verbruik ging van 13W naar ongeveer 7W, o.a door gebruik te maken van Powertop.
Kijk nu begint het interessant te worden.
Heb jij Unraid reeds geoptimaliseerd? Ik ben erg nieuwsgierig.
Het optimaliseren van unraid is daardoor wat lastig om te doen. Ik mis ook een eventuele powertop/TLP functie in het OS. Ik vind het verbruik wel 'hoog' in vergelijking met de rest, maar dit is natuurlijk niets als je een 4bay synology hebt draaien, dus dat zet het verbruik weer in perspectief.
Sorry man, enige wat ik heb is zon fibaro wall plug en ubuntu server 18.04.mrmrmr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:38:
bolkmans schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:09:
[...]
Dat lees je niet goed. Hij heeft Ubuntu Server draaien:
I also tried OMV and Arch, but I decided to go with Ubuntu Server.
Ik denk dat je gelijk hebt.Guldan schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:10:
[...]
Zoals hierboven ook al aangegeven werd, de link die je in je post had genoemd had helaas geen unraid meer draaien.
Mocht het USB stickje inderdaad tussen de ... - 4.5W verbruiken. Dat betekend meer verbruik voor één enkele stick dan mijn gehele server.bolkmans schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:09:
Ik heb een "SanDisk Ultra Fit 16 GB" gebruikt. Die is lekker klein en voor mijn zaken degelijk genoeg. Ik kan echter niet meten hoeveel stroom de stick gebruikt, nu klinkt een paar wat mij als relatief veel in de oren. Maar volgens wikipedia kan dat inderdaad dus ergens tussen 2,5 en 4,5w gebruiken (P=U * I)
Het optimaliseren van unraid is daardoor wat lastig om te doen. Ik mis ook een eventuele powertop/TLP functie in het OS. Ik vind het verbruik wel 'hoog' in vergelijking met de rest, maar dit is natuurlijk niets als je een 4bay synology hebt draaien, dus dat zet het verbruik weer in perspectief.
Unraid komt uit de US.
Stroom is in diverse staten 50% of meer goedkoper per kWh dan hier in Nederland.
Dan lijkt het mij logisch dat de focus minder gericht is op energie besparing.
Ik baal er ergens wel van dat de stroomprijs in Nederland dusdanig hoog ligt.
Zonde om zoveel goed functionerende apparatuur weg te gooien omdat primair de stroomprijs het 'spreekwoordelijk' de nek om draait.
Ik kijk vaak watertandend naar die Amerikaanse NAS fora waar ze de meest mooie creaties maken van tweedehands 'few bucks' onderdelen. Blijft eeuwig zonde, een tweede leven voor hardware maar wat wil je. De gemiddelde NAS aldaar op het forum (de Supermicro server bordjes met Xeon CPU zijn erg populair) tikt met gemak de 200W aan.
Daar koop je in Nederland, met wat geduld en Marktplaats, Tweakers Amazon enz, een zuinige Fujitsu server voor.
Niet de stroomprijs, maar de bijbehorende CO2 is het probleem. Daarin is VS ook 'anders' dan Nederland.kelly.hipolito schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:58:
Zonde om zoveel goed functionerende apparatuur weg te gooien omdat primair de stroomprijs het 'spreekwoordelijk' de nek om draait.
Zet je NAS op IJsland of in Noorwegen waar vrijwel alle stroom uit duurzame bronnen. In IJsland is de stroomprijs ook 3x zo laag als hier. Probleem opgelost
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 23-03-2020 08:42 ]
In Amsterdam wonen 2x zoveel mensen als in heel IjslandCurlyMo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:42:
[...]
Niet de stroomprijs, maar de bijbehorende CO2 is het probleem. Daarin is VS ook 'anders' dan Nederland.
Zet je NAS op IJsland of in Noorwegen waar vrijwel alle stroom uit duurzame bronnen. In IJsland is de stroomprijs ook 3x zo laag als hier. Probleem opgelost
Zeker. Ik zou USA alleen niet als voorbeeld nemen om jaloers op te zijn gezien hun stroomprijzen. Daar zijn betere landen voor, waaronder IJslandPageFault schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:47:
[...]
In Amsterdam wonen 2x zoveel mensen als in heel Ijsland
Ik zou voor deze gaan: https://www.mediamarkt.nl...portable-5tb-1631710.htmlhaakjesluiten schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 06:42:
Nu 99 euro voor 5TB
Bedankt voor de tip! ga er gelijk 1 bestellen.iMars schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:13:
[...]
Ik zou voor deze gaan: https://www.mediamarkt.nl...portable-5tb-1631710.html
Nu 99 euro voor 5TB
wat is het verschil eigenlijk tussen deze schrijf en de BACKUP PLUS versie
[ Voor 11% gewijzigd door haakjesluiten op 23-03-2020 11:19 ]
geen verschil, intern allemaal dezelfde schijf..haakjesluiten schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:16:
[...]
Bedankt voor de tip! ga er gelijk 1 bestellen.
wat is het verschil eigenlijk tussen deze schrijf en de BACKUP PLUS versie
Zijn er hier mensen die TimeMachine (AFP / netatalk) op hun zuinige server draaien?
Ik draai het (in Docker) en het werkt prima, probleem is echter dat de gebruikte disk niet meer blijvend in standby wil. De TimeMachine disk is nu dus constant active/idle, ook als er geen backup wordt gemaakt. Ik heb geprobeerd te kijken met inotifywait te zien welke fileaccess er is, maar dat leverde niets op (wellicht moet met ik het *in* de TimeMachine docker proberen?). Tips wat ik verder nog kan proberen?
Ik draai het (in Docker) en het werkt prima, probleem is echter dat de gebruikte disk niet meer blijvend in standby wil. De TimeMachine disk is nu dus constant active/idle, ook als er geen backup wordt gemaakt. Ik heb geprobeerd te kijken met inotifywait te zien welke fileaccess er is, maar dat leverde niets op (wellicht moet met ik het *in* de TimeMachine docker proberen?). Tips wat ik verder nog kan proberen?
Ik dacht dat Seagate niet echt een eer hoog had te houden in dat segment wat betreft betrouwbaarheid....iMars schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:13:
[...]
Ik zou voor deze gaan: https://www.mediamarkt.nl...portable-5tb-1631710.html
Nu 99 euro voor 5TB
Ik gebruik dit, verder niet direct antwoord op je vraag, maar voor mij werkt dat perfect.mdbraber schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:16:
Zijn er hier mensen die TimeMachine (AFP / netatalk) op hun zuinige server draaien?
Aangezien er van AFP afgestapt gaat worden is het aan te raden om over te gaan op SMB voor timemachine.
[ Voor 6% gewijzigd door Kek op 23-03-2020 13:08 ]
Om hier nog even op terug te komen; de Catalyst switch die ik heb ondersteund EEE en het is standaard ingeschakeld. De meeste poorten rapporteren het ook als zijnde operationeel. Dit wist ik ook niet totdat ik naar aanleiding van jouw post ben gaan zoeken.mrmrmr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:41:
Jammer dat je hem al hebt aangeschaft. Sommige switches die bedoeld zijn voor "professioneel" gebruikt zijn nogal slurpers. Het zuinigste zijn switches met het juiste aantal benodige poorten (tot 1 Gbps) en ondersteuning voor EEE (Energy Efficient Ethernet). Daarbij wordt de stroom beperkt naar gelang de lengte van de kabel. Ook geldt: hoe lager de snelheid, hoe minder energieverbruik.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
| <snip>#show eee status interface Gi1/0/7 Gi1/0/7 is up EEE(efficient-ethernet): Operational Rx LPI Status : None Tx LPI Status : Received Wake Error Count : 0 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip>#show eee status interface Gi1/0/8 Gi1/0/8 is up EEE(efficient-ethernet): Operational Rx LPI Status : Received Tx LPI Status : Received Wake Error Count : 0 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip>#show eee status interface Gi1/0/9 Gi1/0/9 is up EEE(efficient-ethernet): Operational Rx LPI Status : Received Tx LPI Status : Received Wake Error Count : 1 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip>#show eee status interface Gi1/0/10 Gi1/0/10 is up EEE(efficient-ethernet): Operational Rx LPI Status : Received Tx LPI Status : Received Wake Error Count : 0 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip>#show eee status interface Gi1/0/11 Gi1/0/11 is up EEE(efficient-ethernet): Disagreed Rx LPI Status : None Tx LPI Status : None Wake Error Count : 0 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip>#show eee status interface Gi1/0/12 Gi1/0/12 is up EEE(efficient-ethernet): Operational Rx LPI Status : Received Tx LPI Status : Received Wake Error Count : 0 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip>#show eee status interface Gi1/0/13 Gi1/0/13 is up EEE(efficient-ethernet): Operational Rx LPI Status : Received Tx LPI Status : Received Wake Error Count : 0 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip>#show eee status interface Gi1/0/14 Gi1/0/14 is up EEE(efficient-ethernet): Operational Rx LPI Status : None Tx LPI Status : Received Wake Error Count : 0 EEE Enabled (ASIC) : yes Tx LPI Active (ASIC) : yes Rx LPI Detected (ASIC) : yes <snip># |
Neemt niet weg dat het natuurlijk niet de zuinigste switch is
@kelly.hipolito ik heb via het volge de commandalo het max verbruik van de Sandisk kunnen halen:
Die gaf aan 924 mw (oid, ik weet de precieze waarde niet meer). Dat viel mij soort van mee.
Daarnaast heb ik via de dynamix S3 sleep plugin uitschakel tijden ingesteld. Tussen 02:00 en 07:00 staat hij uit waarbij hij via het bios (als het goed is
) weer zou moeten starten. Via die plugin zou hem ook kunnen laten sleepen maar dat is voor nu voor mij minder van nut.
code:
1
| $ lsusb -v|egrep "^Bus|MaxPower" |
Die gaf aan 924 mw (oid, ik weet de precieze waarde niet meer). Dat viel mij soort van mee.
Daarnaast heb ik via de dynamix S3 sleep plugin uitschakel tijden ingesteld. Tussen 02:00 en 07:00 staat hij uit waarbij hij via het bios (als het goed is

- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 08:26
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik heb er twee al een behoorlijke tijd zonder problemen draaien. Zojuist weer twee besteld en ga gelijk de server upgradenPageFault schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:05:
[...]
Ik dacht dat Seagate niet echt een eer hoog had te houden in dat segment wat betreft betrouwbaarheid....
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 127,26 | € 127,26 |
1 | Moederborden | ASRock H370M-ITX/ac | € 103,99 | € 103,99 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 34,02 | € 34,02 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin | € 37,90 | € 37,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D30BESB | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 68,90 | € 68,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 434,97 |
Icm met pico psu een mooie upgrade. ITX ivm hot swap case die ik al heb
@We Are Borg
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, ik heb nagenoeg dezelfde configuratie in gedachte. Kan je ons updaten als je een indicatie van het verbruik hebt?
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, ik heb nagenoeg dezelfde configuratie in gedachte. Kan je ons updaten als je een indicatie van het verbruik hebt?
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
Nog een terugkoppeling over de falende SSD met een te strikt zuinigheidsprofiel. Uiteindelijk is medium_power het minimale wat werkt.
Ik heb overigens wel alleen de controller waarop deze SSD zit in een iets onzuinigere modus gezet. De rest van de SSD's en controllers zijn wel op maximale zuinigheid ingesteld:
De plextor zit op host 3, waardoor ik dus ook alleen host 3 op medium_power heb gezet:
PS. Host 4 is een USB schijf die de betreffende instelling niet heeft.
Ik heb overigens wel alleen de controller waarop deze SSD zit in een iets onzuinigere modus gezet. De rest van de SSD's en controllers zijn wel op maximale zuinigheid ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # cat /proc/scsi/scsi Attached devices: Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00 Vendor: ATA Model: M4-CT256M4SSD2 Rev: 0309 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 05 Host: scsi3 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00 Vendor: ATA Model: PLEXTOR PX-256M5 Rev: 1.05 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 05 Host: scsi4 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00 Vendor: asmedia Model: ASMT1053 Rev: 0 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 06 |
De plextor zit op host 3, waardoor ik dus ook alleen host 3 op medium_power heb gezet:
code:
1
2
3
4
5
| # cat /sys/class/scsi_host/host*/link_power_management_policy min_power min_power min_power medium_power |
PS. Host 4 is een USB schijf die de betreffende instelling niet heeft.
Ben ook heel erg benieuwd of je op de 10w gaat uitkomen.We Are Borg schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:56:
[...]
Ik heb er twee al een behoorlijke tijd zonder problemen draaien. Zojuist weer twee besteld en ga gelijk de server upgraden
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 127,26 € 127,26 1 Moederborden ASRock H370M-ITX/ac € 103,99 € 103,99 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 34,02 € 34,02 1 Processorkoeling Noctua NH-L9i Bruin € 37,90 € 37,90 1 Geheugen intern Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D30BESB € 62,90 € 62,90 1 Solid state drives Intel 660p 512GB € 68,90 € 68,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 434,97
Icm met pico psu een mooie upgrade. ITX ivm hot swap case die ik al heb. Zal wifi module eruit halen en hoop dan met 4 HDs op idle op max 10W uit e komen.
Is er hier nog iemand met een pricewatch: Fujitsu D3644-B die even voor mij kan kijken op Linux of hij de fans die op de PWM headers van het moederbord zelf zitten ziet of niet ziet?
Ik kan namelijk de fans niet uitlezen, het moederbord biedt 3 opties aan (full, auto, enhanced) waarbij ik nu gewisseld ben naar enhanced (stond voorheen op auto) maar ze blijven onzichtbaar.
Mijn disks worden namelijk nogal warm naar mijn zin (45 à 49°C) en de fans draaien maar rond de 750RPM (Noctua) aan de voorzijde en die koelen mijn drive cages (6+4) in een pricewatch: Fractal Design Define XL (Zwart)
Ik kan namelijk de fans niet uitlezen, het moederbord biedt 3 opties aan (full, auto, enhanced) waarbij ik nu gewisseld ben naar enhanced (stond voorheen op auto) maar ze blijven onzichtbaar.
Mijn disks worden namelijk nogal warm naar mijn zin (45 à 49°C) en de fans draaien maar rond de 750RPM (Noctua) aan de voorzijde en die koelen mijn drive cages (6+4) in een pricewatch: Fractal Design Define XL (Zwart)
Niet helemaal zeker wat je bedoelt. Ik heb een Fujitsu 3644-B en heb 1 (PWM) fan draaien op mijn CPU, ook een Noctua en lees dit uit met sensors:HyperBart schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:44:
Is er hier nog iemand met een pricewatch: Fujitsu D3644-B die even voor mij kan kijken op Linux of hij de fans die op de PWM headers van het moederbord zelf zitten ziet of niet ziet?
mdbraber@zark:~$ sensors pch_cannonlake-virtual-0 Adapter: Virtual device temp1: +31.0°C jc42-i2c-0-19 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 temp1: +24.2°C (low = +0.0°C) ALARM (HIGH, CRIT) (high = +0.0°C, hyst = +0.0°C) (crit = +0.0°C, hyst = +0.0°C) coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Package id 0: +29.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 0: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 1: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 2: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 3: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) ftsteutates-i2c-0-73 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 VCC 3.3V: +3.30 V 3.3V AUX: +3.26 V V_IN (12V): +12.22 V VBAT 3.0V: +2.69 V Fan 1: 720 RPM CPU: +29.0°C Ambient: +22.0°C Core: +24.0°C Graphics: +22.0°C Memory: +22.0°C PCH: +32.0°C jc42-i2c-0-18 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 temp1: +23.8°C (low = +0.0°C) ALARM (HIGH, CRIT) (high = +0.0°C, hyst = +0.0°C) (crit = +0.0°C, hyst = +0.0°C)
Vraagje, heb jij die ftsteutates driver zelf gecompileerd?mdbraber schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:20:
[...]
mdbraber@zark:~$ sensors ftsteutates-i2c-0-73 [.......]
Die driver zou tegenwoordig in het Linux kernel moeten zitten, maar op mijn D3643-H met Proxmox lijkt hij niet te werken. Ik kan hem inladen via modprobe, maar vervolgens gebeurt er eigenlijk niks. Niet eens een logje in dmesg oid
Ik heb 2 PWM fans voor mijn case (die dus mijn disks voornamelijk koelen) en 1 PWM fan die voor de CPU dient.mdbraber schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:20:
[...]
Niet helemaal zeker wat je bedoelt. Ik heb een Fujitsu 3644-B en heb 1 (PWM) fan draaien op mijn CPU, ook een Noctua en lees dit uit met sensors:
Alle 3 zijn aangesloten op mijn moederbord.
In tegenstelling tot jouw output, zie ik alleen het volgende:mdbraber@zark:~$ sensors pch_cannonlake-virtual-0 Adapter: Virtual device temp1: +31.0°C jc42-i2c-0-19 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 temp1: +24.2°C (low = +0.0°C) ALARM (HIGH, CRIT) (high = +0.0°C, hyst = +0.0°C) (crit = +0.0°C, hyst = +0.0°C) coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Package id 0: +29.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 0: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 1: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 2: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 3: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) ftsteutates-i2c-0-73 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 VCC 3.3V: +3.30 V 3.3V AUX: +3.26 V V_IN (12V): +12.22 V VBAT 3.0V: +2.69 V Fan 1: 720 RPM CPU: +29.0°C Ambient: +22.0°C Core: +24.0°C Graphics: +22.0°C Memory: +22.0°C PCH: +32.0°C jc42-i2c-0-18 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 temp1: +23.8°C (low = +0.0°C) ALARM (HIGH, CRIT) (high = +0.0°C, hyst = +0.0°C) (crit = +0.0°C, hyst = +0.0°C)
root@nas:~# sensors coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Package id 0: +33.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 0: +32.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 1: +32.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 2: +33.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 3: +33.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) pch_cannonlake-virtual-0 Adapter: Virtual device temp1: +50.0°C
Jij ziet dus duidelijk meer. @FireDrunk , dat wat @skinpatch aanhaalt, die ftsteutates, dat was die module waar ik het over had die jij ooit genoemd had tijdens een gesprek en dat je die nodig hebt om alles uit te kunnen lezen.
Ik hou me dus ook aanbevolen hoe ik die op mijn Ubuntu 18.04 kan krijgen
@HyperBart @skinpatch ik heb dat hier een keer beschreven hoe dat werkt: mdbraber in "Het grote zuinige server topic - deel 2"skinpatch schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:55:
[...]
Vraagje, heb jij die ftsteutates driver zelf gecompileerd?
Die driver zou tegenwoordig in het Linux kernel moeten zitten, maar op mijn D3643-H met Proxmox lijkt hij niet te werken. Ik kan hem inladen via modprobe, maar vervolgens gebeurt er eigenlijk niks. Niet eens een logje in dmesg oid.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De nieuwe download locatie voor ftsteutates drivers is:
ftp://ftp.kontron.com/Ser...Monitoring_Watchdog_GPIO/
ftp://ftp.kontron.com/Ser...Monitoring_Watchdog_GPIO/
Zie filename hieronder, moet dat niet ftsteutates zijn ipv ftseutatesmdbraber schreef op donderdag 1 november 2018 @ 01:51:
- Maak een file aan in /etc/modprobe.d zodat de module ook na een reboot geladen wordt met de volgende inhoud:
Hier hetzelfde, moet dat niet ftsteutates ipv zonder de "t" zijn?code: ftseutates.conf
1 modprobe ftseutates
- Maak een conf file aan voor de sensors in /etc/sensors.d. Zie de directory assets in de zip file voor voorbeelden. Voor mijn 3644-B met 1 fan aangesloten heb ik het volgende gemaakt:
Ik heb het alvast *niet* werkend gekregen helaas:code: ftseutates.conf
1
1191 mkdir ftsteutate 1192 cd mkdir ftsteutate 1193 cd ftsteutate/ 1194 ls 1195 wget ftp://ftp.kontron.com/Services/Software_Tools/Linux_SystemMonitoring_Watchdog_GPIO/ftsteutates-module_20190927.zip 1196 ls 1197 apt-get install unzip 1198 unzip ftsteutates-module_20190927.zip 1199 ls 1200 uname -r 1201 apt search linux-headers-$(uname -r) 1202 ls -l /usr/src/linux-headers-$(uname -r) 1203 ls -lah 1204 cd teutates-master/ 1205 ls -lah 1206 make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules 1207 make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules_install 1208 modprobe ftsteutates 1209 vi /etc/modprobe.d/ftsteutates.conf 1210 vi /etc/sensors.d/ftsteutates.conf 1211 sensors 1212 modprobe ftsteutates
Ik heb ftsteutates overal gebruikt, maar als ik nu modprobe ftsteutates doe dan krijg ik (ik heb dit soort dingen nooit eerder gedaan, ik volg echt blind een howto nu):
root@nas:~/ftsteutate/teutates-master# modprobe ftsteutates libkmod: ERROR ../libkmod/libkmod-config.c:656 kmod_config_parse: /etc/modprobe.d/ftsteutates.conf line 1: ignoring bad line starting with 'modprobe'
Raar want dan zou dit fout zijn?
root@nas:~/ftsteutate/teutates-master# cat /etc/modprobe.d/ftsteutates.conf modprobe ftsteutates
[ Voor 50% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2020 20:58 ]
Je moet modprobe ervoor weghalen. Alleen de modulenaam. En per regel één module, dus niet meerdere modules per regel.
[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 24-03-2020 21:31 ]
In het geval van Debian (10) zit de module al in de kernel.
Ik moest nog wel de /etc/sensors.d/SCH5627.conf file aanmaken voordat alles zag.
oot@nas:~/ftsteutates/teutates-master# modinfo ftsteutates filename: /lib/modules/4.19.0-8-amd64/kernel/drivers/hwmon/ftsteutates.ko license: GPL description: FTS Teutates driver author: Thilo Cestonaro <thilo.cestonaro@ts.fujitsu.com> alias: i2c:ftsteutates depends: retpoline: Y intree: Y name: ftsteutates vermagic: 4.19.0-8-amd64 SMP mod_unload modversions sig_id: PKCS#7 signer: Debian Secure Boot CA sig_key: A7:46:8D:EF sig_hashalgo: sha256
Ik moest nog wel de /etc/sensors.d/SCH5627.conf file aanmaken voordat
sensors
root@nas:~/ftsteutates/teutates-master# sensors pch_cannonlake-virtual-0 Adapter: Virtual device temp1: +32.0°C coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Package id 0: +38.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 0: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 1: +38.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 2: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 3: +30.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) ftsteutates-i2c-0-73 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 VCC 3.3V: +3.35 V 3.3V AUX: +3.29 V V_IN (12V): +12.22 V VBAT 3.0V: +2.69 V Fan 1: 540 RPM CPU: +30.0°C Ambient: +24.0°C Core: +22.0°C Graphics: +21.0°C Memory: +22.0°C PCH: +33.0°C
[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 24-03-2020 21:37 ]
Even niets...
Bij mij ziet dat er wat anders uit:FireDrunk schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:37:
In het geval van Debian (10) zit de module al in de kernel.
oot@nas:~/ftsteutates/teutates-master# modinfo ftsteutates filename: /lib/modules/4.19.0-8-amd64/kernel/drivers/hwmon/ftsteutates.ko license: GPL description: FTS Teutates driver author: Thilo Cestonaro <thilo.cestonaro@ts.fujitsu.com> alias: i2c:ftsteutates depends: retpoline: Y intree: Y name: ftsteutates vermagic: 4.19.0-8-amd64 SMP mod_unload modversions sig_id: PKCS#7 signer: Debian Secure Boot CA sig_key: A7:46:8D:EF sig_hashalgo: sha256
Ik moest nog wel de /etc/sensors.d/SCH5627.conf file aanmaken voordatalles zag.sensors
root@nas:~/ftsteutates/teutates-master# sensors pch_cannonlake-virtual-0 Adapter: Virtual device temp1: +32.0°C coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Package id 0: +38.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 0: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 1: +38.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 2: +28.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) Core 3: +30.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C) ftsteutates-i2c-0-73 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 VCC 3.3V: +3.35 V 3.3V AUX: +3.29 V V_IN (12V): +12.22 V VBAT 3.0V: +2.69 V Fan 1: 540 RPM CPU: +30.0°C Ambient: +24.0°C Core: +22.0°C Graphics: +21.0°C Memory: +22.0°C PCH: +33.0°C
root@nas:~/ftsteutate/teutates-master# modinfo ftsteutates filename: /lib/modules/4.15.0-91-generic/kernel/drivers/hwmon/ftsteutates.ko license: GPL description: FTS Teutates driver author: Thilo Cestonaro <thilo.cestonaro@ts.fujitsu.com> srcversion: 1C64D166C715D0F21470FD9 alias: i2c:ftsteutates depends: retpoline: Y intree: Y name: ftsteutates vermagic: 4.15.0-91-generic SMP mod_unload signat: PKCS#7 signer: sig_key: sig_hashalgo: md4
Ik had die file al staan van toen we de server geïnstalleerd hadden maar die module zal er toen nog niet gestaan hebben, dit is nu de module van Fujitsu want die naam Thilo Cestonaro ben ik ergens al tegengekomen.
Bedankt voor je hulp, maar er lijkt nog steeds iets mis te gaan.CurlyMo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:28:
Je moet modprobe ervoor weghalen. Alleen de modulenaam. En per regel één module, dus niet meerdere modules per regel.
root@nas:~/ftsteutate/teutates-master# cat /etc/modprobe.d/ftsteutates.conf ftsteutates
root@nas:~/ftsteutate/teutates-master# modprobe ftsteutates libkmod: ERROR ../libkmod/libkmod-config.c:656 kmod_config_parse: /etc/modprobe.d/ftsteutates.conf line 1: ignoring bad line starting with 'ftsteutates'
[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2020 21:44 ]
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2020 21:44 ]
@HyperBart Hier op Proxmox 5:
Als je die module toevoegt aan /etc/modules?
root@pve:/# modinfo ftsteutates filename: /lib/modules/5.3.10-1-pve/kernel/drivers/hwmon/ftsteutates.ko license: GPL description: FTS Teutates driver author: Thilo Cestonaro <thilo.cestonaro@ts.fujitsu.com> srcversion: 5BD2F2CF5C3324AB32F3EDE alias: i2c:ftsteutates depends: retpoline: Y intree: Y name: ftsteutates vermagic: 5.3.10-1-pve SMP mod_unload modversions
Als je die module toevoegt aan /etc/modules?
Dit topic is gesloten.