Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:58:
Transcoden is vermoedelijk de zwaarste toepassing, daar is de G4400 geschikt voor. Als je 2 streams tegelijk wilt transcoden, dan kun je misschien beter kijken naar een quad core cpu. De G4520 zou theoretisch ook kunnen volgens Plex support's PassMark vergelijking. De G4400 is verreweg het meest gunstig geprijsd.

Met de gekozen disks die bij starten weinig verbruiken (12W per stuk) en de cpu kun je kiezen voor een zuinige PicoPSU. Bij dit systeem levert dat voordeel op, ook als het altijd aan staat met draaiende schijven.
Ik gebruik zelf ook Plex maar kom nu een interessant dinget tegen:

Emby (ook een media server) ondersteunt quick sync (hardware support) bij het transcoden. Als je die oplossing kan gebruiken dan heb je niet meer zo'n zware CPU nodig. Daarnaast is het open source.

Ik ga dat binnenkort proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik wil met windows storage spaces gaan spelen. in combo met hyperv.
Echter ik wil ook vmware of xen kunnen draaien ..

De hardware eis is wel redelijk intressant, lees vmware HCL compliant en vd-t support (passthrough hardware)

kwa hd is 2x tot 4x HDD (storage) en 1x ssd (OS) en 32 tot 64 gb ram intressant.
remote KVM is een pre ..

Weten jullie een goedkoop zuinig bordje die hieraan voldoet ? tot nu toe is zuinig + vd-t lastig tevinden geweest.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
vso schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:34:
kwa hd is 2x tot 4x HDD (storage) en 1x ssd (OS) en 32 tot 64 gb ram intressant.
remote KVM is een pre ..

Weten jullie een goedkoop zuinig bordje die hieraan voldoet ? tot nu toe is zuinig + vd-t lastig tevinden geweest.
Misschien zo'n ASRock ITX moederbord? De haswell variant was zuinige. Van dit nieuwere type heb ik geen metingen gezien.
  • + KVM
  • - maar 2 dimms
  • - prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ANdrode schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:58:
[...]

Misschien zo'n ASRock ITX moederbord? De haswell variant was zuinige. Van dit nieuwere type heb ik geen metingen gezien.
  • + KVM
  • - maar 2 dimms
  • - prijs
de 2 dimms zijn killend voor mij, seriele KVM hmm nee

Zou https://www.asus.com/Moth...WS-IPMI-O/specifications/ ook zuinig kunnen zijn .. ?

FYI mijn huidige setup
I7-980 (6core) met intel mobo is ongeveer trekt ongeer continue 200Watt, onder de 100Watt (load) is doel, i3 wordt een no-go quad core (2 tot 3 virtuele machines "actief"

ip-kvm is een must gezien ik de "server" uit het zicht wil bouwen en liever niet met kvm zooi sleep.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
ANdrode schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:38:
[...]

Ik gebruik zelf ook Plex maar kom nu een interessant dinget tegen:

Emby (ook een media server) ondersteunt quick sync (hardware support) bij het transcoden. Als je die oplossing kan gebruiken dan heb je niet meer zo'n zware CPU nodig. Daarnaast is het open source.

Ik ga dat binnenkort proberen :)
Ik heb met beide liggen spelen een tijd terug. Plex speelt geen iso's en VIDEO_TS af. Emby doet dit wel.
Emby draait ook beter op lichtere hardware.
Ik vond Emby wel nog niet "af" en rommelig.
Op dit moment zou plex voor mij ideaal zijn mocht het ook iso's en VIDEO_TS afspelen.
Ik ben bij emby gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
vso schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:15:
[...]

de 2 dimms zijn killend voor mij, seriele KVM hmm nee
Verkeerde link... Serie nummers lijken erg op elkaar. Voor wat jij wilt zou je ook kunnen kijken wat ze op het freenas forum kiezen. Daar kiezen ze vaak supermicro

E3c-236d2i. Daarvan was de voorganger dus erg zuinig, onder de 15w uit stopcontact gemeten wanneer idle

Wel maar 2 dimms en dus 32Gb...

Ik weet ff niet of asrock een niet itx variant met meer dimms heeft.
Durf ik niets over te zeggen. Hier zit wel de hardware voor hdmi uit en geluidskaart op. Voelt minder als een server bordje dan supermicro/die asrock bordjes
FYI mijn huidige setup
I7-980 (6core) met intel mobo is ongeveer trekt ongeer continue 200Watt, onder de 100Watt (load) is doel, i3 wordt een no-go quad core (2 tot 3 virtuele machines "actief"

ip-kvm is een must gezien ik de "server" uit het zicht wil bouwen en liever niet met kvm zooi sleep.
200w avg is hoog, zelfs voor Nehalem. Zit dat voor een groot deel in de CPU? Of zijn daar ook cores van idle/op lage frequentie. Ik weet niet hoe ver die power states toen al waren...

Op ebay zag ik ook ooit veel aanbod van een low voltage xeon. Zelf nooit gedaan toen ik een Nehalem machine als nas gebruikte
http://ark.intel.com/m/pr...I#@product/specifications

(de terugverdientijd van nieuwe hardware was kort genoeg...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ANdrode schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:55:
[...]

Verkeerde link... Serie nummers lijken erg op elkaar. Voor wat jij wilt zou je ook kunnen kijken wat ze op het freenas forum kiezen. Daar kiezen ze vaak supermicro

E3c-236d2i. Daarvan was de voorganger dus erg zuinig, onder de 15w uit stopcontact gemeten wanneer idle

Wel maar 2 dimms en dus 32Gb...

Ik weet ff niet of asrock een niet itx variant met meer dimms heeft.

[...]

Durf ik niets over te zeggen. Hier zit wel de hardware voor hdmi uit en geluidskaart op. Voelt minder als een server bordje dan supermicro/die asrock bordjes

[...]

200w avg is hoog, zelfs voor Nehalem. Zit dat voor een groot deel in de CPU? Of zijn daar ook cores van idle/op lage frequentie. Ik weet niet hoe ver die power states toen al waren...

Op ebay zag ik ook ooit veel aanbod van een low voltage xeon. Zelf nooit gedaan toen ik een Nehalem machine als nas gebruikte
http://ark.intel.com/m/pr...I#@product/specifications

(de terugverdientijd van nieuwe hardware was kort genoeg...)
ach voor mij heeft tie zich al terug verdient :) .. vandaar de volgende terug verdien project ...

Wanneer idle 15w .. tja dat gaat hij minder zijn dan "load" .. als het even kan wil ik vermijden hardware mods te doen.. maar als het moet dan doe ik het wel :)
Wat ik eigenlijk zoek is kan ik het eerder genoemde mobo van mij bv zuinig krijgen of zijn er juist zaken die power hungry zijn ??

TPD vertaalt voor mijn onder "load" verbruikt tie 65wattjes.. maar ja dat zegt niks .. hoe kom ik bv erachter wat een mobo "verbruikt" is dat op een site te vinden ???
het host OS en VM's die erop draaien zullen bepalen of ik de max load continue of niet behaal ..vermoed ik .

Eerlijk gezegd is het mobo toast (lees bios niet wijzigbaar) .. en na 4 a 5 jaar is de server toch aan vervanging toe dus mooie tijd voor mij om uit te vinden waar ik juist op moet letten bij een "zuinigere" server..

En het is niet dat ik de mobo's van je negeer maar die 32gb is net te weinig .. optie tot 64 is wel erg prettig..

en zoals je zei min of meer .. terug verdien tijd over 5 jaar :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 22:25
De reden dat je nauwelijks moederbord reviews ziet is dat er tegenwoordig nauwelijks verschillen zijn. Natuurlijk kost elke extra feature die op een bord zit in theorie wel wat meer stroom. Maar ik zou geen wonderen verwachten persoonlijk.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vso

Met 4 HDD's en een SSD heb je een 6 SATA moederbord nodig, dat kost wat aan verbruik (denk aan zo'n 4W extra). 4 hard disks zijn vaak de grootste stroomverbruikers, zowel tijdens opstarten als tijdens gebruik. Meestal zijn snelle (7200 rpm) schijven grotere verbruikers dan schijven met minder platters en een lagere rpm. Er zijn hard disks die wel 30W verbruiken tijdens starten. Met 4 van dergelijke schijven zit je al aan 120W maximaal verbruik zonder de rest van het systeem.

De voeding moet dat hoge piekverbruik aan kunnen. Je komt daardoor uit bij een standaard ATX voeding (in de TS staan er een aantal). Recent heeft hardware.info de Be quiet! Pure Power 9 CM 400W getest op 76,2% efficiëntie bij 22,5W.

Maar met 2 tot 3 redelijk zuinige 3.5" HDD's en een SSD kun je een PicoPSU met 120W adapter gebruiken en dat bespaart heel wat energie, vooral als de schijven worden uitgeschakeld als ze niet worden gebruikt. Je systeem zit dan echt in de zuinige klasse. Een voorbeeld schijf is de 3.5" WD Blue WD30EZRZ die maximaal 20,76W nodig heeft tijdens starten.

Er zijn ook zeer zuinige hard disks. De 2.5" 3TB WD Blue WD30NPRZ bijvoorbeeld verbruikt slechts 5W tijdens opstarten. Die kun je makkelijk toepassen met en PicoPSU 160W en 60W/80W/120W adapter. Snel zijn zulke hard disks natuurlijk niet.

Het is dus een kwestie van keuzes maken en meten en passen.

Skylake cpu's hebben allemaal vt-d en vt-x, er zijn wel meldingen dat sommige moederborden het niet goed ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vso schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 00:39:
Wat ik eigenlijk zoek is kan ik het eerder genoemde mobo van mij bv zuinig krijgen of zijn er juist zaken die power hungry zijn ??
Hoe meer functies op het bord, hoe minder zuinig (typisch). Er zijn zuinige en onzuinige borden en fabrikanten. Als je het aantal blokjes (cq. fasen) telt heb je idee waarvoor een moederbord is gemaakt. Veel fasen betekent doorgaans een hoger verbruik. Evenzo met de afmeting van een heatsink. Geen heatsink zou kunnen betekenen dat die niet nodig werd geacht. Minder warmte is direct gerelateerd aan verbruik. Een grote heatsink kan groot verbruik betekenen, ook al worden ze soms oversized gemaakt om er stoer uit te zien in gaming boards. Een gaming board is doorgaans niet zuinig, omdat die een stroomvretende grafische kaart moeten ondersteunen. Uitzondering daargelaten zoals de MSI B150M Night Elf.
TPD vertaalt voor mijn onder "load" verbruikt tie 65wattjes.. maar ja dat zegt niks .. hoe kom ik bv erachter wat een mobo "verbruikt" is dat op een site te vinden ???
Kijk eens in de lijst systemen in de TS. Onderaan staat een link naar een site van onze oosterburen die zo nu en dan hun resultaten vermelden.

hardware.info heeft veel moederbord tests gedaan. Ze halen door de configuratie niet het onderste uit de kan, met name ASRock kan bij de eenvoudige moederborden beter presteren. Bijvoorbeeld in plaats van 21W wordt het 10W idle. MSI heeft vaak niet zo'n groot verschil. Het geeft dus een grove indicatie.
het host OS en VM's die erop draaien zullen bepalen of ik de max load continue of niet behaal ..vermoed ik .
Zuinigheid is ook afhankelijk van drivers en de standaard last. Bij niet bijzonder gesofisticeerde virtual machine software heb je vaak wel een belasting van de cpu waardoor die niet veel in een spaarstand komt. Zie ook dit bericht.
Eerlijk gezegd is het mobo toast (lees bios niet wijzigbaar) .. en na 4 a 5 jaar is de server toch aan vervanging toe dus mooie tijd voor mij om uit te vinden waar ik juist op moet letten bij een "zuinigere" server..
Systemen tot een jaar of 5 geleden verschillen vaak niet zo veel van nieuwe systemen. In de periode Ivy Bridge/Haswell zijn er al veel verbeteringen doorgevoerd. Maar dat is in jouw situatie niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kage Musha
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 07:51
Hallo heren en dames,

Heb dit al in ESXi zuinige server topic gepost, maar kreeg geen antwoord op aantal vragen die ik had.

Ik wil graag een nieuwe zuinige server bouwen met ESXi of Proxmox als hypervisor met daarop de volgende VMs:
- NAS gebaseerd op Freenas, OMV of Rockstor (wanneer ik voor BRTFS kies ipv ZFS).
- Webserver
- VPN server
- Dropbox-achtig oplossing als NextCloud of pydio (zou ook op de NAS kunnen draaien, maar hou het liever gescheiden)
- domotica
- pruts VM

Onboard SATA VT-d passthrough naar de NAS VM voor mass storage.
PCIe->SATA kaartje voor SSD met daarop hypervisor/vm datastore

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Tray€ 193,-€ 193,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,50€ 83,50
4Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 83,75€ 335,-
1be quiet! Pure Rock€ 29,50€ 29,50
1Crucial CT2K16G4DFD824A€ 125,50€ 125,50
1Delock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s€ 19,51€ 19,51
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 71,14€ 71,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,10

Dit gaat in een Antec 300 met 4 case fans die ik al heb (2 staan op low power en 2 andere zullen via system_fan geregeld worden).

Voeding
Is de PSU voldoende of moet ik toch voor iets anders gaan.
Denk dat er uiteindelijk max 6-8 HDD op aangesloten zullen zijn, iets sterker zou de Be-Quiet kunnen zijn. Maar volgens mij zou 360W voldoende moeten zijn (denk dat bij boot meest vermogen gevraagd zal worden).
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

SSD
SSD zal ik als boot device/datastore VMs gebruiken.
Ik heb nu voor een SATA interface SSD gekozen met een Delock PCIe->SATA, zal een NVME SSD veel uitmaken kwa verbruik?

Zijn er betere alternatieven voor de gekozen componenten (wel in zelfde prijsklasse aub, dus niet 100 EUR meer voor 1-2 watt minder).
Heb ik iets over het hoofd gezien waardoor het niet gaat werken of zal gaan ontploffen :*)

[ Voor 0% gewijzigd door Kage Musha op 09-08-2016 16:02 . Reden: typo ]

o.o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas vergeet Toshiba het maximum verbruik te melden op hun spec sheet. Als het lijkt op die van HGST kan het zo rond de 30W liggen. Met 4 disks is het 120W, ruim binnen de marge van de Seasonic G360 voeding. De Seasonic doet het prima bij een verbruik van 45-60W.

Gigabyte staat niet bekend als maker van zuinige moederborden. Ik kan wel zien waarom je hem hebt gekozen. Het is niet bedoeld als hoog verbruik moederbord, dus de kans is aanwezig dat het verbruik mee zal vallen. Het bord is getest door hardware.info. Helaas test hardware.info moederborden niet in de zuinigste configuratie, maar in dit geval is het voordeel omdat jouw configuratie niet het zuinigste zal zijn. Vanuit dat oogpunt is het redelijk zuinig.

Ik zou SSD direct aansluiten op het moederbord. Dat voorkomt eventuele vertraging door de PCIe insteekkaart. SSD's hebben doorgaans een zeer laag verbruik, bijvoorbeeld 50mW in idle en maximaal 3,5W tijdens gebruik bij een Samsung 850 EVO.

NVMe via het M.2 slot is niet zuiniger. Het zal eerder wat meer verbruiken.

SATA insteekkaarten zijn vaak onzuinig. Het beperkte Delock kaartje verbruikt volgens de specificaties 498mA. Mogelijk is dat bij 3.3V, wat dan neerkomt op 1,64W. Als het bij 12V is, is het verbruik 6W.

In de praktijk kun je de meeste winst bereiken door het systeem te laten slapen of ten minste de hard disks te laten downspinnen. Lees ook waarom VM's meer verbruiken in deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Aangezien mijn RPI gecrashed is wil ik nu naar een fatsoenlijke server. Gezien alles eerst prima werkte op een RPI zijn mijn eisen voor de server nagenoeg nul.

Het enige dat ik echt heel erg belangrijk vind is stroomgebruik. Vandaar dat ik twijfel tussen een NUC en een server op basis van de gegevens in de OP (van juni 2016).

Wat ga ik ermee doen?
1 linux VM voor InfluxDB en Grafana
1 linux VM voor Domotica (Domoticz of alternatief)
Ik gebruik 2 seriele poorten voor het uitlezen van P1 poort en self-made sensor. Dit kan via een USB serial adapter of een onboard serial.

zijn er op basis van mijn afwezigheid van echte eisen, maar alleen stroomverbruik nog aanpassingen te doen op de algemene server?

# Product Prijs Subtotaal
1 Intel Pentium G4400 Boxed € 59,80 € 59,80
1 ASRock H110M-ITX € 67,58 € 67,58
1 Cooler Master Elite 110 € 35,95 € 35,95
1 Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) € 3,78 € 3,78
1 Crucial CT8G4DFD8213 € 26,95 € 26,95
1 Mini-box picoPSU 80 € 30,95 € 30,95
1 Crucial BX200 240GB € 59,95 € 59,95
1 Power Adapter DC 12 V, 5A, 60 W Level 6 (EU Power Cord Included) € 20,51 € 20,51

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 01:17:
Helaas vergeet Toshiba het maximum verbruik te melden op hun spec sheet. Als het lijkt op die van HGST kan het zo rond de 30W liggen. Met 4 disks is het 120W, ruim binnen de marge van de Seasonic G360 voeding. De Seasonic doet het prima bij een verbruik van 45-60W.
Bij sommige moederborden heb je bij onboard sata staggered spin-up (bijvoorbeeld die ASRock E3C's). Dan beperk je ook het piekvermogen nog een beetje :). Daardoor kan je misschien met een kleinere voeding af

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:52:
Bij sommige moederborden heb je bij onboard sata staggered spin-up (bijvoorbeeld die ASRock E3C's). Dan beperk je ook het piekvermogen nog een beetje :). Daardoor kan je misschien met een kleinere voeding af
Klopt. Helaas zit die functie meestal niet op gewone moederborden. Wel op sommige dure server borden.

Als het er wel op zit en goed werkt kun je het misschien wel af met een PicoPSU XT-160 met 120W/150W adapter, maar in dit geval denk ik dat het operationeel idle verbruik meer dan 40W zal zijn en op dat punt heeft de PicoPSU niet veel voordelen meer ten opzichte van de Seasonic.

De schijven verbruiken ieder 5,2W idle volgens de specificatie, in totaal dus al 20,8W. In combinatie met VM gebruik van 22W of meer kom je boven de 40W.

Het is fascinerend een heel data center te horen opstarten na een stroomstoring (nog uit de tijd van het grootverbruik). Alsof er een vliegtuig opstijgt. Het geheel spint op, gaat massaal weer down (trekt teveel amps), spint weer op, etc. Dat effect alleen al is voldoende om ervoor te zorgen dat de UPS naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:53:
[...]
Als het er wel op zit en goed werkt kun je het misschien wel af met een PicoPSU XT-160 met 120W/150W adapter, maar in dit geval denk ik dat het operationeel idle verbruik meer dan 40W zal zijn en op dat punt heeft de PicoPSU niet veel voordelen meer ten opzichte van de Seasonic.
Weet jij toevallig of er al niet-lab onderzoeken zijn gedaan naar het verbruik van de erg recente Sea Sonic PSU's? In de certificatie lijst staat nu een 300W gold voeding die 83% haalt op 10% belasting met 230V net.

Als dat een nieuwer platform dan zijn dat misschien wel leuke PSU's :)

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 10-08-2016 16:20 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

prein2 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:33:
Aangezien mijn RPI gecrashed is wil ik nu naar een fatsoenlijke server. Gezien alles eerst prima werkte op een RPI zijn mijn eisen voor de server nagenoeg nul.

Het enige dat ik echt heel erg belangrijk vind is stroomgebruik. Vandaar dat ik twijfel tussen een NUC en een server op basis van de gegevens in de OP (van juni 2016).

Wat ga ik ermee doen?
1 linux VM voor InfluxDB en Grafana
1 linux VM voor Domotica (Domoticz of alternatief)
Ik gebruik 2 seriele poorten voor het uitlezen van P1 poort en self-made sensor. Dit kan via een USB serial adapter of een onboard serial.

zijn er op basis van mijn afwezigheid van echte eisen, maar alleen stroomverbruik nog aanpassingen te doen op de algemene server?

# Product Prijs Subtotaal
1 Intel Pentium G4400 Boxed € 59,80 € 59,80
1 ASRock H110M-ITX € 67,58 € 67,58
1 Cooler Master Elite 110 € 35,95 € 35,95
1 Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) € 3,78 € 3,78
1 Crucial CT8G4DFD8213 € 26,95 € 26,95
1 Mini-box picoPSU 80 € 30,95 € 30,95
1 Crucial BX200 240GB € 59,95 € 59,95
1 Power Adapter DC 12 V, 5A, 60 W Level 6 (EU Power Cord Included) € 20,51 € 20,51
Voor wat je doet is dit echt overkill .. je verbruik ga je vermenig vuldingen met factor 10 (2w naar 20w ofzo)

Nuc zou ik afraden (overkill)... en de specs hierboven ook, let wel dat usb passthroug niet echt ideaal is ..
een PiZero die usb (serieel) uitlees en 1x per minuut data op sd knalt .. die je weer uitleest via netwerk is wat robuster.

pricewatch: ASRock Q1900M (60 euro inc cpu 10w )
let wel niet elke virtualisatie kan er misschien mee overweg .. maar vermoed dat xen/kvm/virtualbox dit perfect handelen.. overgens CPU is niet je limiet in virtualisatie ram is de beperkende factor..
maar als je 1gb per vm uitdeelt ;) of zelfs gek doen en 2gb houd je een nette 28 tot 14 hosts over :)

Ter info .. een nas heeft vaak 20w of minder ik zou rond of beter onder dat verbruik richten ..
je kan ook dual host denken .. en dual vm, betekend wel 2x updaten ofzo . maar robuster als je het clusterd. maar goed dat is brainvoer :)

Tja vanalles

• sdk1985
Misschien docker overwegen: https://github.com/tutumcloud/influxdb Dan heb je 1 kernel voor al je " apps" en ben je platform onafhankelijk.

• prein2

prein2

Wellicht kan ik af met een pc-on-a-stick! Alleen jammer dat ik dan geen vast netwerk heb..

Edit: laat maar.. ik zie alleen maar problemen met die dingen..
Er moet toch iets zijn dat volledig linux draait en voor de rest geen kracht heeft en minder dan 10 watt verbruikt..

[ Voor 50% gewijzigd door prein2 op 11-08-2016 13:15 ]

PVoutput

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

prein2 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:09:
Er moet toch iets zijn dat volledig linux draait en voor de rest geen kracht heeft en minder dan 10 watt verbruikt..
Zoiets: http://up-shop.org? De voeding is standaard 3A/5V, maar dat is voor als je hem helemaal volpropt met USB apparaten. Ik heb er thuis een liggen, maar kan niet makkelijk het lage verbruik meten.

[ Voor 55% gewijzigd door Milmoor op 11-08-2016 13:24 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ahoy! Ik zou graag fileserver met 4x 3.5" data schijven en 1/2 SSDs voor OS/jails willen draaien in een zo compact mogelijk formaat. Skylake doordat dit moederbord het goedkoopst was met mITX, 2x Ethernet, ECC. OS zou FreeBSD met natuurlijk ZFS zijn. Jails zouden Plex, CouchPotato/Sonarr draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,49€ 56,49
1Asus P10S-I€ 175,57€ 175,57
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,50€ 77,50
1Samsung M391A2K43BB1€ 76,50€ 76,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,01

~ beware of misinformation.

@prein2

10W is mogelijk met jouw configuratie maar dan zonder VM's. Kunnen alle programma's naast elkaar draaien? Dat is denk ik het beste voor zuinigheid.

USB (COM emulatie) voegt mogelijk ook nog enkele Watts toe. Het moederbord heeft geen COM poorten.

Raspberry PI bordjes zijn zuiniger, zelfs nog als je er twee neemt. Met bijvoorbeeld een (met opzet trage) USB stick als storage. Snelle USB storage is meestal niet erg zuinig. Dat merk je meteen, want die sticks worden vaak nogal warm. De jeffgeerling.com link vermeld het niet expliciet, maar dit is een DC meting, dus de overhead van de voeding moet er nog bij worden opgeteld. 50% efficientie is niet abnormaal op dergelijk lage niveaus met een 13 in een dozijn adapter.

Er is een tamelijk zuinige NUC vermeld in de topic start. Volgens legitreviews verbruikt hij idle 4,6W. Daarbij komt dan nog het USB verbruik.

Economisch is alleen de Raspberry PI zinvol. Die is ook zuinig, maar de stabilitieit is niet altijd goed. Crashproblemen worden wel eens toegeschreven aan problemen in de stroomvoorziening. Dips in de voltage, te dunne USB kabels. Misschien is het de moeite waard het stabiliteitprobleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:20:
Weet jij toevallig of er al niet-lab onderzoeken zijn gedaan naar het verbruik van de erg recente Sea Sonic PSU's? In de certificatie lijst staat nu een 300W gold voeding die 83% haalt op 10% belasting met 230V net.

Als dat een nieuwer platform dan zijn dat misschien wel leuke PSU's :)
Nee, niet gezien.

30W is niet goed vergelijkbaar met de 22,5W uit de hardware.info tests, omdat bij 30W veel ATX voedingen het een stuk beter doen dan bij 22,5W. Niettemin, als je systeem op 30W draait zijn is 83% prima, mits de voeding niet duurder is dan een PicoPSU met adapter en accessoires, waarbij 120W toereikend zou zijn.

Let op dat de voeding uit de 80plus lijst voldoet aan de standaarden. Een aantal van de voedingen in de 80plus lijst zijn niet standaard (afwijkend formaat, afwijkende stekkers, geen 5V/3.3V, etc). Sommige zuinige voedingen worden wel ATX12V genoemd, maar zijn niet volledig ATX compliant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 01:11:
[...]
Nee, niet gezien.

30W is niet goed vergelijkbaar met de 22,5W uit de hardware.info tests, omdat bij 30W veel ATX voedingen het een stuk beter doen dan bij 22,5W. Niettemin, als je systeem op 30W draait zijn is 83% prima, mits de voeding niet duurder is dan een PicoPSU met adapter en accessoires, waarbij 120W toereikend zou zijn.
Ik had de hardware.info test eigenlijk nooit goed bekeken. Maar nu ik er naar kijk lijkt het methodologisch een boven gemiddelde voedingstest. Geen Johnyguru, maar iig een methodologie die voor meerdere PSU's precies gelijk is.

Ik ga mijn Ziggo modem en Access Point er ook op aansluiten. Daardoor komt het verbruik sowieso over de 22,5W en waarschijnlijk 30W heen (dat Ziggo modem neemt >10W voor zijn rekening, AP minder) en daardoor is ATX voor mij de goede optie :)
Let op dat de voeding uit de 80plus lijst voldoet aan de standaarden. Een aantal van de voedingen in de 80plus lijst zijn niet standaard (afwijkend formaat, afwijkende stekkers, geen 5V/3.3V, etc). Sommige zuinige voedingen worden wel ATX12V genoemd, maar zijn niet volledig ATX compliant.
Scherp dat je dat even noemt. Ik ben mij er van bewust (de recente Sea Sonic PSU's zijn SFX/TFX) maar je zou er maar achter komen wanneer het pakketje aankomt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik heb ondertussen een Toshiba X300 6 TB binnen. Iemand enig idee hoe je daar, zonder hem te slopen, de stroomafname van kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sdk1985 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 13:52:
Ik heb ondertussen een Toshiba X300 6 TB binnen. Iemand enig idee hoe je daar, zonder hem te slopen, de stroomafname van kunt meten?
Op de diy-manier: Neem een sata-power verlengkabel, plaats shuntweerstanden op de plaats van de zwarte draden en meet de spanning over de weerstanden en je kan aan het rekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 14-08-2016 14:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Raven schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Op de diy-manier: Neem een sata-power verlengkabel, plaats shuntweerstanden op de plaats van de zwarte draden en meet de spanning over de weerstanden en je kan aan het rekenen.
Zouden er in dat geval geen kant en klare kabeltjes te vinden zijn met een uitlees punt voor een multimeter? Nogal duur grapje als ik iets verkeerd doe als semi leek :X .

Performance benchmarks heb ik ondertussen af:
  • filecopy
  • Crystaldisk 3.x 1GB
  • Anvil 1GB
  • Atto32
  • Pcmark 7 Storage suite
Ziet er zo ver ik kan zien allemaal goed uit (in lijn met een Seagate Desktop HDD). Geluidsproductie van de X300 is wel echt bizar in vergelijking met de Seagate Archive/Desktop hdd's. Hij zit nu bovenop de kast, ik kijk even wat er gebeurd als ik hem inbouw.

edit: Voor wie de X300 in zijn zuinige build overweegt, let erop dat hij zonder airflow (bovenop kast in dock) 46 graden aantikt tijdens benchmarken. Idle een graad of 42... Normaal ingebouwd met de 1000rpm fan ervoor is het wel 30-31 graden. Wel iets om rekening mee te houden. Heb nog nooit zo'n warme schijf op mijn dock gehad :+ .

[ Voor 32% gewijzigd door sdk1985 op 14-08-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sdk1985 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:22:
[...]

Zouden er in dat geval geen kant en klare kabeltjes te vinden zijn met een uitlees punt voor een multimeter? Nogal duur grapje als ik iets verkeerd doe als semi leek :X .
Niet dat ik weet, ik heb iig nog nooit zoiets gezien.

Zolang de shuntweerstand maar een lage waarde heeft (denk aan rond de 1 milliohm) en genoeg ampère aankan is er niks aan de hand. Zwarte draden doorknippen, 1 weerstand per draad ertussen, that's it.

Blijft de meter over, die moet (voor nauwkeurigheid) tot minstens tienden (liefst honderdsten) van millivolt kunnen meten, dan kom je al gauw bij iets a la de Adafruit ADS1115 uit. Daar de eerste 2 inputs van parallel over de 1e weerstand en de andere 2 inputs parallel over de andere weerstand en meten maar.

Wel opletten dat sommige adc's er niet van houden als er iets op de inputs staat terwijl de adc zelf geen power krijgt, zo heb ik 2 ADS1115's gefrituurd :|

Een andere oplossing: Ik heb een USB->SATA adapter gehad waarbij een aparte voeding werd meegeleverd. Een adapter die 5v en 12v levert via een molex connector, waar je een molex->satapower verloop aan kan hangen. Dan aan het stopcontact meten, maar zit je wel met inefficiëntie van de voeding ipv rechtstreeks op DC te meten.
edit: Zoiets dus: https://www.startech.com/...-SATA-Adapter~USB2SATAIDE

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 15-08-2016 14:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Mijn probleem met de PI is nu al 2x de SD kaart geweest. Stroomproblemen heb ik niet. Ik heb 2 PIs draaien en inmiddels dus van beide kaarten al een keer de SD kaart corrupt.

Mijn conclusie: een database draaien op een pi wil ik niet meer doen. vandaar dat ik verder kijk.

mijn keuzes waren/zijn:
- NUC --> duur (€250), maar out of the box oplossing. een kleine NUC, zoals degene die jij linkt gebruikt weinig stroom.
-zelfbouw server --> leuk! zelfbouw! net zo duur als bovenstaande NUC, maar wel krachtiger. onzekerheid over stroomgebruik.
- PI met harde schijf --> gebruikt samen met de harde schijf net zoveel stroom als een NUC en dan heb ik nog steeds 'last' van ARM. al valt dat in de praktijk mee
- Odroid C2 met Emmc kaart (€100) --> eigenlijk hele mooie oplossing, maar dan heb ik nog steeds 'last' van ARM en al de helft van het geld van een NUC uitgegeven.

kortom ik ben er nog niet uit.
mrmrmr schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:55:
@prein2

10W is mogelijk met jouw configuratie maar dan zonder VM's. Kunnen alle programma's naast elkaar draaien? Dat is denk ik het beste voor zuinigheid.

USB (COM emulatie) voegt mogelijk ook nog enkele Watts toe. Het moederbord heeft geen COM poorten.

Raspberry PI bordjes zijn zuiniger, zelfs nog als je er twee neemt. Met bijvoorbeeld een (met opzet trage) USB stick als storage. Snelle USB storage is meestal niet erg zuinig. Dat merk je meteen, want die sticks worden vaak nogal warm. De jeffgeerling.com link vermeld het niet expliciet, maar dit is een DC meting, dus de overhead van de voeding moet er nog bij worden opgeteld. 50% efficientie is niet abnormaal op dergelijk lage niveaus met een 13 in een dozijn adapter.

Er is een tamelijk zuinige NUC vermeld in de topic start. Volgens legitreviews verbruikt hij idle 4,6W. Daarbij komt dan nog het USB verbruik.

Economisch is alleen de Raspberry PI zinvol. Die is ook zuinig, maar de stabilitieit is niet altijd goed. Crashproblemen worden wel eens toegeschreven aan problemen in de stroomvoorziening. Dips in de voltage, te dunne USB kabels. Misschien is het de moeite waard het stabiliteitprobleem op te lossen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Heb je al naar up-shop.org gekeken? Atom processor, tot 4GB geheugen. Ik draai er Windows 10 op. Groot nadeel: alleen USB3, geen SATA.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prein2 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:32:
Mijn probleem met de PI is nu al 2x de SD kaart geweest. Stroomproblemen heb ik niet. Ik heb 2 PIs draaien en inmiddels dus van beide kaarten al een keer de SD kaart corrupt.
Ik heb voor mijn zonnepanelen een DIN-rail computertje (een paar Watt verbruik AC) met een industriële CompactFlash geheugenkaart. Die draait al 3 jaar prima. Ik maak wel backups.

Er zijn voor videobewaking speciale SD kaartjes die meer schrijfacties aankunnen, o.a. SanDisk High Endurance en Panasonic FX. Voor als het echt een hardware probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:30
prein2 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:32:

Mijn conclusie: een database draaien op een pi wil ik niet meer doen. vandaar dat ik verder kijk.
je kan tegenwoordig ook booten vanaf een USB stick ...
https://www.raspberrypi.o...t-i-usb-mass-storage-boot

dat werkt ook op een RPi2 of RPi1 als je een SD kaartje maakt met FAT met daarop alleen maar een bootcode.bin daarop:
https://github.com/raspbe...aw/next/boot/bootcode.bin

en volgens gordon blijkt de meeste gevallen van corrupte SD kaarten toch te liggen aan de uitschakelen van de RPi terwijl er nog geschreven wordt naar de SD kaart.
https://www.raspberrypi.o...age-boot/#comment-1261796

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

duvekot schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:33:
[...]

en volgens gordon blijkt de meeste gevallen van corrupte SD kaarten toch te liggen aan de uitschakelen van de RPi terwijl er nog geschreven wordt naar de SD kaart.
https://www.raspberrypi.o...age-boot/#comment-1261796
tijdens 1 van mijn crashes weet ik zeker dat dit het geval is. (sudo reboot en daarna kaart corrupt). Dat is ook precies mijn punt: Een database draaien op een pi zorgt ervoor dat er writes naar je SD kaart gaan 'zonder dat je het door hebt'. Vanaf dat moment elke keer eerst domoticz service en sql service eerst gestopt en die gaat sindsdien goed.

Voor nu ga ik wat functies uit elkaar trekken. Dat betekent een 3e pi in huis, met enkel de database..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
prein2 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:19:
[...]

tijdens 1 van mijn crashes weet ik zeker dat dit het geval is. (sudo reboot en daarna kaart corrupt). Dat is ook precies mijn punt: Een database draaien op een pi zorgt ervoor dat er writes naar je SD kaart gaan 'zonder dat je het door hebt'. Vanaf dat moment elke keer eerst domoticz service en sql service eerst gestopt en die gaat sindsdien goed.

Voor nu ga ik wat functies uit elkaar trekken. Dat betekent een 3e pi in huis, met enkel de database..
Klinkt een beetje als een XY probleemoplossing. Het probleem met de Pi en SD kaarten is bekend, daarom is OpenELEC read-only voor het grootste deel.

Echter de meest voor de hand liggende optie is een usbstick aan te sluiten (die heb je in vele GB's tegenwoordig) en die te mounten. Vervolgens kun je daar toch je app met database op draaien? Een Sandisk Ultrafit schrijft met iets van 19 MB/s als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
Zo doe ik het ook alleen dan als NFS server voor mijn ESXI machines. Een NFS export op de USB stick waar dan 1 NAS/SAN VM op staat zodat de ESXI hosts hun SATA/HBA controller kunnen doorgeven aan de NAS/SAN VM via VT-d.

Ik was ook bang voor SD kaart corruptie en ben dan ook voor de USB stick manier gegaan. Tot nu toe draait het allemaal als een zonnetje zonder corruptie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan tegenwoordig (ESXi6) ook een USB Datastore maken. Dan heb je geen afhankelijkheid met je Pi meer.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 18:39
Op dit moment zit ik te kijken om mn huidige server te vervangen (kan de huidige hardware voor iets anders gebruiken). Is momenteel een i3-2120 met 8GB RAM, 2x2TB WD Green en 1x4TB WD Black.
Disken zijn op zich nog prima, behalve dat de 2TBs wat op leeftijd zijn, maar deze staan in RAID en belangrijker, van de belangrijke data is een backup. Stroomverbruik is (mede door crappy PSU) best wel hoog van +/-70 Watt.

Draai op dit moment Debian incl. VirtualBox, met een VM voor Domotica, Algemeen Linux VM en een Windows 10 machine waar ik op remote inlog. Daarnaast dient ie als NAS en usenet downloader.

Ik zit nog heel erg te twijfelen wat ik qua CPU doe... of een i3 6100, of een i5 6400, of toch een G4400... :)
In principe is de huidige i3 voor wat ik nu doe voldoende, alleen soms heeft VirtualBox wat veel overhead (zit nog te twijfelen om ooit naar KVM of Hyper-V te gaan)...

Iemand nog suggesties? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,95€ 117,95
1ASRock H110M-HDV€ 59,01€ 59,01
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/16€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,91

[ Voor 9% gewijzigd door KennieNL op 16-08-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
KennieNL schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 18:51:
Ik zit nog heel erg te twijfelen wat ik qua CPU doe... of een i3 6100, of een i5 6400, of toch een G4400... :)
In principe is de huidige i3 voor wat ik nu doe voldoende, alleen soms heeft VirtualBox wat veel overhead (zit nog te twijfelen om ooit naar KVM of Hyper-V te gaan)...

Iemand nog suggesties? :)
Het moederbord heeft een Realtek NIC. Mijn voorkeur gaat uit naar Intel.

Verder:
  • Dat zijn goede alternatieven voor virtualbox. Ben zelf erg tevreden over KVM (maar leercurve)
  • Al die CPU's voldoen en verbruiken idle ongeveer even veel. De snelste wint natuurlijk de race-naar-idle
  • Met VM's is spindown lastig. Voor het deel van de data dat permanent beschikbaar moet zijn kan je kijken naar een SSD/2.5 HDD
Ik waag mij niet aan voorspellingen over de besparing :X

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 16-08-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 18:39
Probleem wat ik met KVM heb gehad is timesync in Windows, dat was paar jaar terug één bak ellende...
Hyper-V heb ik zakelijk veel ervaring mee en bevalt me eigenlijk prima. Zit daarom te overwegen om er een Win10 machine van te maken incl Drivepool voor wat belangrijke data.

Besparing zal denk ik in alle gevallen een hele boel zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
KennieNL schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:53:
Probleem wat ik met KVM heb gehad is timesync in Windows, dat was paar jaar terug één bak ellende...
Hyper-V heb ik zakelijk veel ervaring mee en bevalt me eigenlijk prima. Zit daarom te overwegen om er een Win10 machine van te maken incl Drivepool voor wat belangrijke data.
Toen ik begon met KVM gebruikte ik een AMD CPU (bulldozer). Dat was één en al ellende met de interne CPU clock/timers. Hier merkte ik het meeste van bij een windows VM.

Achteraf lag dit zowel aan de CPU (architectuur) als aan het moederbord (brak bios/PCI interrupts wanneer cpu idle was).

Op mijn haswell hardware geeft mijn windows vm (die ik enkel voor testen gebruik) geeft in ieder geval geen problemen met timers. Als je Hyper-V beter kent dan zou ik daar gewoon voor gaan. De leercurve van KVM (zeker met virsh) is erg steil.

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
FireDrunk schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:07:
Je kan tegenwoordig (ESXi6) ook een USB Datastore maken. Dan heb je geen afhankelijkheid met je Pi meer.
Goede reden om mijn hosts maar eens te upgraden van 5.5 naar 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Op dit moment heb ik een Raspberry Pi 2 draaien als Download server. Dit werkt in principe prima, echter merk ik toch dat ik wat meer snelheid en meer stabiliteit wil.

Ik heb thuis een Samsung SSD 840 pro liggen en 2 x 2 GB DDR3 geheugen nog die ik uit mijn oude laptop heb gehaald.

In principe zou ik deze dus kunnen gaan gebruiken.

De server zal eigenlijk alleen gebruikt worden om te downloaden en uitpakken.

Wat zouden jullie doen? Zelfbouw of toch voor een NUC (Met Celeron of Pentium processor gaan?)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
Ik gebruik een nuc als download server. Gewoon oud celeron model met 4GB ram en een gewone HD van 750GB.
Transmission draait via webclient op centos7.
Heb ook nog een samba share gemount aan mijn kodi op mijn htpc voor mijn TV. Plex draait ook dus ik kan beide gebruiken.
Kijk anders is of je niet zo'n nuc 2dehands kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwzelf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01 21:52
Ik heb de "Zuinige server II (1-4 disks) juni 2016" set besteld. Met Linux erop 12W verbruik. Stukken sneller dan de NAS toen ik die als download machine gebruikte. De HDMI gaat de TV in om films af te spelen.
Behalve dat heb ik mijn 4 bay NAS nu in slaap staan, disk's uit, en dat scheelt, van 42W naar 22W.
Een andere doorn in het oog was het sluipverbruik van de receiver alhier.
Gewoon een beetje radio doet al vlot 30W. Dat ding is nu ook het zwijgen opgelegd.
Hiervoor in de plaats is een Dual Radio Station IR 3A gekomen. Dit is alleen maar een ontvanger (DAB+, FM, Spotify Connect, Internet Radio) en daarachter, voor de herrie een Class-D 2x20W Maxim versterkermodule.
Nu verbruik ik nog maar 5W voor een beetje radio op de achtergrond. En 2x20W gaat nog bijzonder hard. Natuurlijk hangt alles aan dezelfde Seasonic 60W voeding met alleen nog een extra DC/DC convertertje voor de Dual Ontvanger (die wil 6V DC). Ik heb mijn receiver dus weer terug. Het gaat nog een sport worden dat lage stroomverbruik...

[ Voor 26% gewijzigd door janwzelf op 02-09-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment gebruik ik:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900M€ 58,50€ 58,50
2WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 97,90
1Cooler Master N200 Closed€ 45,50€ 45,50
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 70,49€ 70,49
1Antec VPF Series 550W€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,39

Tussen de 28 en 35 watt verbruik.
Idle met disks uit zal het rond de 20 zijn, 35 met prime95 aan.

Mocht iemand er iets aan hebben :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 20:06 ]

• Arunia
  • Laatst online: 09:55
Op dit moment omdat ik een nieuwe pc ga bouwen ben ik aan het denken om mijn huidige i7 3770k op een itx bord te prikken en deze dan als server setup te gebruiken. Ik kan alleen niet vinden middels Google en uiteraard in de topics hier wat het minimum aan verbruik is van deze cpu. Kom wel waarden van 75W tegen, maar dat geloof ik niet.
Het gaat er om of ik beter mijn huidige pc kan verkopen en ooit een i5 setup aan kan schaffen. Of dat het wellicht interessant is de server op te bouwen vanuit deze processor omdat ik die toch al heb. Op dit moment heb ik een 1.6Ghz atom Dual core Welke gemiddeld 40W doet. Maar wellicht later iets gaan doen met virtualizeren oid en als we op meerdere plekken tegelijk gaan streamen e.d.. Maar dat is iets voor later.

Een kleiner moederbord moet ik dan nog aan gaan schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Minimale verbruik? Een paar Watt. Maar dan reken je zonder veliezen van moederbord, voeding, software, en devices in de machine. Dus niet echt nuttig.

Mux heeft een systeem (gehad?) met een i5-3570k op < 6W idle. Die CPU is erg vergelijkbaar met de i7-3770k alleen heeft de i7 iets meer cache (en dat kost een fractie meer stroom in idle).

Even niets...

• Arunia
FireDrunk schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:18:
Minimale verbruik? Een paar Watt. Maar dan reken je zonder veliezen van moederbord, voeding, software, en devices in de machine. Dus niet echt nuttig.

Mux heeft een systeem (gehad?) met een i5-3570k op < 6W idle. Die CPU is erg vergelijkbaar met de i7-3770k alleen heeft de i7 iets meer cache (en dat kost een fractie meer stroom in idle).
Uiteraard begrijp ik dat alleen de processor niet de het hele verbruik is.
Waar het mij om gaat, is dat ik nu bijvoorbeeld gemiddeld op 40W gebruik zit. soms een dip naar 38W en soms omhoog naar 42W met een Intel Atom setje. Nu kun je met dat moederbord e.d. nauwelijks iets instellen.
Maar als ik met die cpu e.d. onder het verbruik van die Atom kan komen, dan is het het wellicht waard om de i7 niet te verkopen en er dan tzt een itx bordje voor aan te schaffen en de server over te zetten naar deze. Wellicht kan die 360W voeding van de TS ook die zuinige states aan, maar dat zal nog wel enigszins beperkt zijn vanwege de leeftijd en dus dat het er toen niet was.
De i7 3770k is een Ivy Bridge processor, die heeft al een aantal belangrijke zuinigheidsfuncties, dus het is best mogelijk daarmee een redelijk zuinig systeem te bouwen. Het zal wel tijdens starten wat meer verbruiken, dat beperkt de voedingkeuze.

De vraag is natuurlijk of je server wel zo'n processor nodig heeft en of je niet beter een nieuwe goedkope processor/moederbord kunt kiezen met zeer laag start- en idle verbruik en een zuinige voeding. Dat hangt weer af van hoe je de server wilt gebruiken en het aantal hard disks.

Wat betreft de Atom: 40W is een tamelijk hoog verbruik. Welke componenten zijn aanwezig in dat systeem en welke software draait er op? Vooral draaiende hard disks voegen veel verbruik toe.

Je kunt over oudere systemen nog veel terugvinden in deel 1 van de topic, de link staat in de TS.

Bijna alle ATX voedingen van de laatste 5 jaar kunnen lage verbruiken aan, ik zou me daar geen zorgen over maken.

• Arunia
Ok, dat is goed om te horen. Had in deeltje 1 en dit deel gezocht naar 3770 etc, maar kwam vrij weinig over verbruik tegen.

Het ging er meer om dat het de bedoeling is mijn huidige pc te upgraden/vervangen voor een nieuw kleiner systeem en dit dan over zou blijven. Ik kan het verkopen, maar ook gebruiken als server.
Ik heb wel een beginnend lijstje voor het geval dat ik mijn server zou moeten vervangen en dan kom ik uiteraard ook uit op een Skylake i5 6500 oid. Maar als het over is en onder die 40W kan zitten, dan uiteraard graag.

Mijn huidige server bevat dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Point of View ION-MB330-1€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s WD15EARS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1WD RE 4, 250GB€ 0,-€ 0,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 108,-€ 216,-
1Lian Li PC-Q25B€ 126,51€ 126,51
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,46

Het moederbord komt uit een POV cs-330 oid. Aan het moederbord zelf kan weinig echt veranderd worden. Er is voor zover ik weet ook weinig aan bios updates te vinden of gemodificeerde biossen.
De server draait op WHS-2011. Denk dat ik de schijven wel standaard aan heb staan, maar kan me herinneren dat er weinig verschil zat. Of ik vergis me gigantisch. Wat uiteraard een grotere kans is.
4 draaiende hard disks zorgen zeker voor een hoger verbruik en daarmee is 40W iets beter te verklaren. Ik ben niet bekend met het moederbord, het is wel een belangrijk onderdeel om energiebesparingsfuncties aan te zetten (BIOS).

De kast heeft een sub-optimale air flow en 2 fans. Ik zou desondanks eens kijken of je de fans kan uitschakelen. Je hebt al een fan in de voeding die trekt uit de kast.

De Windows power settings zijn van grote invloed, het is van belang die goed in te stellen. Hiermee zet je besparingsfuncties aan en hard disks kunnen automatisch worden gestopt als ze niet worden gebruikt.

Als je voor een nieuw systeem gaat: je hebt waarschijnlijk geen i5 nodig, een Pentium G4400 processor is in de meeste gevallen al ruim voldoende, zie de TS. Skylake processoren met 4 cores hebben een tamelijk slechte prijs/prestatieverhouding, de G4400 heeft wel de kloksnelheid maar minder cores en dat is voor veel toepassingen prima.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Arunia schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:40:

Het moederbord komt uit een POV cs-330 oid.
Als je door de reviews van het moederbordje gaat dan kom je en idle verbruik van rondom de 29 Watt tegen, hang er wat disks bij aan en die 40W klinkt idd niet zo gek.

Met een Braswell bordje, een bijpassende CPU (i3) en 8 GB RAM zou je idle toch wel rondom de 10W moeten kunnen komen (struin tweakers alhier of hardwareluxx.de eens af, pas op Duitse taalvaardigheid vereist ;) )

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Het idee met Sandy Bridge, Ivy Bridge en latere desktop processoren is dat er onderling weinig verschil is in het verbruik bij idle, ongeacht het aantal cores of frequentie. Het verschil is er alleen onder belasting, en dan met name een flinke belasting. Tijdens het opstarten verbruiken systemen veel omdat de bespaarfuncties nog niet actief zijn.

Dat betekent dat je niet hoeft te investeren in speciale (dure) zuinige processoren, een gewone processor voldoet. Het is doorgaans niet zinnig te betalen voor processoren die gekortwiekt zijn, behalve in zeer specifieke gevallen.

Naast de tips die ik al gaf, die ik eerst zou proberen voordat je begint met geld uitgeven, zou ik de 2 oude schijven met pensioen sturen. Mocht dat nog niet genoeg opleveren, dan kun je een van de 10W systemen genoemd in de TS uitkiezen en daarmee zo rond 16W uitkomen. Dat is inclusief alle besparingsmaatregelen. Het is een samenstel van onderdelen, software en instellingen.

Tegenwoordig verschijnen steeds meer 2TB 2.5" disks op de markt die bestemd zijn voor laptops. Deze schijven verbruiken meestal ook weinig, een aantal zijn genoemd in de TS. Dat helpt.

@Pantagruel
Maar 10W gaat niet lukken met deze 4 disks.

• Arunia
Ik heb iig al even je linkje door gelopen. Binnenkort eens kijken of dit iets gedaan heeft. Qua instellingen in het bios is er geen voordeel te halen voor zover ik heb kunnen vinden. Die is erg karig namelijk.

Als mijn gamepc geupgrade gaat worden, dan zou deze hardware vrij komen. Ofwel, die i7, geheugen etc.
De schijven (zie nu dat die 1,5TB idd nog uit de machine moet) kunnen er op 1 na uit. Die 320GB variant is waar WHS-2011 op geinstalleerd staat. Dit is eigenlijk expres gedaan toen. Hier moet ik tzt idd nog even naar kijken of er niet een handiger optie is. Wellicht dat ik nog wat dingen wil gaan splitsen zoals WHS-2011 voor een aantal taken en virtueel nog wat anders, maar dan moet ik me er eens wat beter in gaan verdiepen. Uiteindelijk moet het gehele gezin er gebruik van kunnen maken. Dus tegelijk films en series streamen mocht dat "nodig" zijn. Muziek luisteren en ook als data opslag.
Daarnaast ook nog Domotica welke via de server zal gaan lopen. Wellicht ook een onderdeel wat dan in een eigen instance draait.

Het is met bepaalde keuzen zoals die i5 eerder zo dat ik wellicht verwacht dat het nodig zal zijn ooit en dat het uit een ander budget komt. De aanschaf is dan niet zo heel interessant als de uitkomst qua zuinigheid hetzelfde zal zijn.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

mrmrmr schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:44:
Het idee met Sandy Bridge, Ivy Bridge en latere desktop processoren is dat er onderling weinig verschil is in het verbruik bij idle, ongeacht het aantal cores of frequentie. Het verschil is er alleen onder belasting, en dan met name een flinke belasting. Tijdens het opstarten verbruiken systemen veel omdat de bespaarfuncties nog niet actief zijn.

Dat betekent dat je niet hoeft te investeren in speciale (dure) zuinige processoren, een gewone processor voldoet. Het is doorgaans niet zinnig te betalen voor processoren die gekortwiekt zijn, behalve in zeer specifieke gevallen.

Naast de tips die ik al gaf, die ik eerst zou proberen voordat je begint met geld uitgeven, zou ik de 2 oude schijven met pensioen sturen. Mocht dat nog niet genoeg opleveren, dan kun je een van de 10W systemen genoemd in de TS uitkiezen en daarmee zo rond 16W uitkomen. Dat is inclusief alle besparingsmaatregelen. Het is een samenstel van onderdelen, software en instellingen.

Tegenwoordig verschijnen steeds meer 2TB 2.5" disks op de markt die bestemd zijn voor laptops. Deze schijven verbruiken meestal ook weinig, een aantal zijn genoemd in de TS. Dat helpt.

@Pantagruel
Maar 10W gaat niet lukken met deze 4 disks.
Ik gok dat tussen de 10 en de 15W te doen moet zijn, disks in spindown scheelt een slok op een borrel.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• crazyguy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:24
Na al even meegelezen te hebben in dit topic. Heb ik ook een build gemaakt voor mijzelf.
Ik wil hem graag gaan gebruiken als plex server voor 1 tot 2 streams.
Ook wil ik hem via hdmi direct aan mijn tv gaan hangen.
Daarnaast heb ik thuis ook nog een shitload aan blu-rays liggen die ik na de verkoop van mijn ps4 niet meer kan afspelen. Dit wil ik ook via deze gaan doen. Iemand een idee hoe erg dit op het idle verbruik drukt?
Is de voeding juist gekozen of is het in dit geval beter om een ATX voeding aan te schaffen?
Ik heb vanuit mijn Oude pc nog 2 harde schijven liggen die hierin gaan. Dit zijn wat oudere schijven van Samsung en ik ben van plan deze op termijn te gaan vervangen voor zuinigere schijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,-€ 56,-
1ASRock H110M-ITX€ 67,49€ 67,49
1Antec ISK600€ 51,95€ 51,95
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,78€ 3,78
1Crucial CT8G4DFD8213€ 34,50€ 34,50
1Samsung SN-506AB Zwart€ 54,95€ 54,95
1Mini-box picoPSU 80€ 36,50€ 36,50
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 62,-€ 62,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,17

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Blue Ray is een USB 2.0 brander, ik heb er geen technische spec sheet van kunnen vinden. Er wordt wel melding gemaakt van "low power consumption" omdat het geschikt is voor laptops.

De voeding heeft ook nog een adapter nodig. Er is een kit te koop (van distributeur JPF Computing, EAN 4719331193136) die bestaan uit de DC-DC voeding en een redelijk zuinige 12V AC/DC adapter. Je kunt ook zelf componenten kiezen, maar dat is vooral interessant als je piekverbruik bij opstarten niet tussen 60W en 80W ligt. In dit geval is deze kit waarschijnlijk een passende keuze als de schijven niet teveel verbruiken.

Harde schijven verbruiken tijdens het starten het meest omdat de schijven op gang gebracht moeten worden. Tijdens starten zijn ook de zuinigheidsfuncties van de cpu/moederbord nog niet actief. Ik denk dat het maximale piekverbruik tijdens starten onder de 80W blijft, maar of dat zo is hangt af van de harde schijven. Zonder harde schijven is 60W max een veilige aanname.

In de spec sheet van de Samsung HDD's kun je (hopelijk) terugvinden wat het piekverbruik is bij bepaalde spanningen, dat wordt meestal uitgedrukt in Ampères, en een rekensommetje is nodig om het totaal te berekenen. Simpel uitgedrukt: volt maal ampere is vermogen in Watts (V x I = P). Je hebt het totaal vermogen nodig van alle spanningen (meestal 12V en/of 5V) voor iedere disk. Het verbruik van de SSD mag je verwaarlozen.

Je hebt ook nog extra voedingaansluitingsplitters nodig voor je hard disks. Deze Mini-Box heeft maar 1 SATA en 1 Molex. Met stevige tie-wraps of klittenband kun je de adapter in de Antec kast bevestigen. Een PCI bracket DC connector en ATX cover zijn niet nodig in deze kast.

Na het starten zijn de energiebesparingsfuncties actief. Het verbruik van de brander is dan geen probleem meer. Ook kun je eventueel andere USB apparaten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Kage Musha schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:01:
Hallo heren en dames,

Heb dit al in ESXi zuinige server topic gepost, maar kreeg geen antwoord op aantal vragen die ik had.

Ik wil graag een nieuwe zuinige server bouwen met ESXi of Proxmox als hypervisor met daarop de volgende VMs:
- NAS gebaseerd op Freenas, OMV of Rockstor (wanneer ik voor BRTFS kies ipv ZFS).
- Webserver
- VPN server
- Dropbox-achtig oplossing als NextCloud of pydio (zou ook op de NAS kunnen draaien, maar hou het liever gescheiden)
- domotica
- pruts VM

Onboard SATA VT-d passthrough naar de NAS VM voor mass storage.
PCIe->SATA kaartje voor SSD met daarop hypervisor/vm datastore

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Tray€ 193,-€ 193,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,50€ 83,50
4Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 83,75€ 335,-
1be quiet! Pure Rock€ 29,50€ 29,50
1Crucial CT2K16G4DFD824A€ 125,50€ 125,50
1Delock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s€ 19,51€ 19,51
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 71,14€ 71,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,10

Dit gaat in een Antec 300 met 4 case fans die ik al heb (2 staan op low power en 2 andere zullen via system_fan geregeld worden).

Voeding
Is de PSU voldoende of moet ik toch voor iets anders gaan.
Denk dat er uiteindelijk max 6-8 HDD op aangesloten zullen zijn, iets sterker zou de Be-Quiet kunnen zijn. Maar volgens mij zou 360W voldoende moeten zijn (denk dat bij boot meest vermogen gevraagd zal worden).
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

SSD
SSD zal ik als boot device/datastore VMs gebruiken.
Ik heb nu voor een SATA interface SSD gekozen met een Delock PCIe->SATA, zal een NVME SSD veel uitmaken kwa verbruik?

Zijn er betere alternatieven voor de gekozen componenten (wel in zelfde prijsklasse aub, dus niet 100 EUR meer voor 1-2 watt minder).
Heb ik iets over het hoofd gezien waardoor het niet gaat werken of zal gaan ontploffen :*)
heb jij toevallig dit moederbord al aangeschaft, mooi specs voor die prijs.
Ben alleen benieuwd naar het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 14:42
Het is zo ver, de voeding uit mijn NAS/Thuis-server is aan het overlijden (of is inmiddels al overleden). Hij produceerde een zwaar tikkend en piepend geluid, storend ik heb het gevoel dat ik m niet meer kan vertrouwen. De voeding is inmiddels al op leeftijd, een van de restjes van een oude zelfbouw machine, en zal dus vervangen moeten worden. Op het moment draait alles nog wel op een cheap-ass medion voeding van 5 jaar oud, waarschijnlijk geen zuinigheidswonder en bovendien lawaaierig, maar voor nu even nodig omdat ik niks anders heb liggen. Omdat ik geen andere middelen heb is het verbruik gemeten via Toon, en ik kom idle op een verbruik van rond de 40-45 watt, lijkt me opzich een aannemelijke waarde.

Aan onderstaande setup zal in ieder geval de komende tijd niet veel veranderen, ik heb voldoende schijfruimte en qua snelheid doet t ding wat ie moet doen. Wel wil ik de optie open houden om *ooit* nog een 4e schijf bij te plaatsen, maar dit heeft niet echt prioriteit, een van de schijven vervangen door een groter model zou ook een optie zijn tegen die tijd. Als OS gebruik ik XPenology, daar is volgens mij niet veel aan te tweaken, dus ik zal t van de hardware moeten hebben. Nu is absoluut het onderste uit de kan halen niet nodig, maar alles wat er minder verbruikt wordt is mooi meegenomen.

Zouden jullie aanraden om voor een picoPSU te gaan? En zo ja welke versie (ivm eventuele uitbreiding)? Of is een normale efficiënte PSU de verstandigste keuze hier?

Geluidsproductie is niet echt meer een issue, ding komt in de meterkast te staan. Bij onderstaande setup draaien er ook nog 3 standaard case-fans van de Node 304 behuizing mee, de CPU is passief gekoeld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 39,53€ 39,53
1ASRock AM1B-ITX€ 31,50€ 31,50
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 152,-€ 456,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,-€ 77,-
1Arctic Cooling Alpine M1-Passive€ 7,35€ 7,35
1Crucial CT51264BA160BJ€ 20,-€ 20,-
1Enermax Liberty DXX 400W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,38

Alvast bedankt voor het meedenken }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

Ik zou voor een atx voeding gaan. Een picoPSU is interessant bij 2 schijven Bij meer schijven trekt hij de startup niet. Ik zou dan de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cobo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:47:
Ik zou voor een atx voeding gaan. Een picoPSU is interessant bij 2 schijven Bij meer schijven trekt hij de startup niet. Ik zou dan de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt aanbevelen.
Staggered spinup? Anders een 2e PicoPSU plaatsen en de groene draad doorlussen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

Raven schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:05:
[...]

Staggered spinup? Anders een 2e PicoPSU plaatsen en de groene draad doorlussen?
Dit gaat over de 12 volt lijn. De adapter kan niet genoeg leveren en die schakelt uit. Je kan wel met 2 adapters gaan werken in combinatie met enkel picoPSU. Dit gaat de efficiëntie niet tegoeden komen want, je heb de verliezen van 2 voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cobo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:29:
[...]

Dit gaat over de 12 volt lijn. De adapter kan niet genoeg leveren en die schakelt uit. Je kan wel met 2 adapters gaan werken in combinatie met enkel picoPSU. Dit gaat de efficiëntie niet tegoeden komen want, je heb de verliezen van 2 voedingen.
Kan ie de piekstroom bij het inschakelen niet leveren of de hoeveelheid stroom waarbij de hdd's ge-upspinned zijn?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

Raven schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:35:
[...]

Kan ie de piekstroom bij het inschakelen niet leveren of de hoeveelheid stroom waarbij de hdd's ge-upspinned zijn?
De picoPSU kan de piekstroom niet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
cobo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:09:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze kort meer kunnen leveren om korte pieken op te vangen?

Omdat ik toch de optie voor een 4e schijf open wil houden ga ik gewoon braaf voor een atx variant denk ik, is goedkoper en doet prima wat ik wil. Hoeveel watt moet ik idle kunnen halen met deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

cobo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:09:
[...]

PicoPSU doet mijn setup met 4xTB WD red disken + 2 SSD's + 3 casefans e wat usb aanverwanten prima starten.

Kwam van een seasonic 360W af die het helaas heeft begeven. Daarom staat er nu een gloednieuwe Seasonic G-series 450 in V&A :)

Verschil tussen de seasonic 360 en PicoPSU is 5W minder in idle.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
En welke versie van de picoPSU icm welke adapter gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

stuffer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:22:
[...]

PicoPSU doet mijn setup met 4xTB WD red disken + 2 SSD's + 3 casefans e wat usb aanverwanten prima starten.

Kwam van een seasonic 360W af die het helaas heeft begeven. Daarom staat er nu een gloednieuwe Seasonic G-series 450 in V&A :)

Verschil tussen de seasonic 360 en PicoPSU is 5W minder in idle.
Bij deed hij het niet met de 2x Seagate Desktop HDD 4TB schijven en 3 2,5 inch hdd. op een 60 watt adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

cobo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:43:
[...]

Bij deed hij het niet met de 2x Seagate Desktop HDD 4TB schijven en 3 2,5 inch hdd. op een 60 watt adapter.
Ik had een PicoPSU-150-XT met een LEICKE 120 Watt. Laatste voor de test vervangen voor de 60W voeding met de 150-XT voor de test. Dit beviel eigenlijk wel en nooit meer terug veranderd.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

stuffer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:55:
[...]

Ik had een PicoPSU-150-XT met een LEICKE 120 Watt. Laatste voor de test vervangen voor de 60W voeding met de 150-XT voor de test. Dit beviel eigenlijk wel en nooit meer terug veranderd.
Dat is voor mij niet meer mogelijk. In mijn server heb ik nu 4 x Seagate Desktop HDD 4TB, 1 x Seagate Archive HDD 5TB, 1 x 2.5 hdd en een ssd. Ik zit nu op 75 watt in rust met de 4 x Seagate Desktop HDD 4TB spinnend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ah ok, ik zit idle in spin down op 25/30W. Maar tijdens backup window op 60W. Als de schijven opspinnen tikt ie even volgens mij de 100/110W aan.
Setup gelijk even aangepast vanwege andere PSU.

gallery: stuffer

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
vraagje,
heb hier een kliekjes server waarvan de systeem schijf aan het overlijden is. (bad blocks)
daarom op zoek naar wat nieuws.
verschillende systemen naast elkaar draaien spreekt me erg aan.
hoofdzaak is een debian installatie en installatie voor Plex.
daar naast zullen er nog 1 of 2 proef/test installaties komen te draaien.

naast de OS'en heb ik nog een 3TB dataschijf met media (niet belangrijk behoefd geen raid/redunancy/backup)

belangrijkste voor mij is dat de OS'en door blijven draaien, ook bij falende systeem schijf.
nu heb ik drie oplossingen bedacht:

1. freenas op usb installeren
2 x 2.5 inch schijfjes die een mirror pool maken waarop (via virtual box) verschillende OS'en worden geïnstalleerd.
geloof dat freenas zelfs een jail heeft voor plex, dus daar geen extra OS voor nodig.

2. ESXI op usb installeren
een SSD waarop ESXI de verschillende OS'en installeert
nu weet ik alleen niet hoe failure proof een ssd is

3. ESXI op usb.
OpenIndiana op usb, 2 x 2.5 inch schijfjes waar van OpenIndiana een mirror pool maakt die ESXI weer gebruikt als DataStore waarop de schillende OS'en worden geïnstalleerd.
voor mijn gevoel beetje teveel afhankelijk van elkaar oplossing.

welke oplossing zou jullie voorkeur hebben en waarom.

Wat hardware betreft zit ik aan 1 van de onderstaande systemen te denken.
beschik nog over een een PicoPSU 150xt (geloof met 80watt adapter)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
2WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 58,50€ 117,-
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 35,50€ 35,50
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 86,76€ 86,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,65

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B150M Pro4S€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,16

• cobo

cobo

GoVegan schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:27:
vraagje,
heb hier een kliekjes server waarvan de systeem schijf aan het overlijden is. (bad blocks)
daarom op zoek naar wat nieuws.
verschillende systemen naast elkaar draaien spreekt me erg aan.
hoofdzaak is een debian installatie en installatie voor Plex.
daar naast zullen er nog 1 of 2 proef/test installaties komen te draaien.

naast de OS'en heb ik nog een 3TB dataschijf met media (niet belangrijk behoefd geen raid/redunancy/backup)

belangrijkste voor mij is dat de OS'en door blijven draaien, ook bij falende systeem schijf.
nu heb ik drie oplossingen bedacht:

1. freenas op usb installeren
2 x 2.5 inch schijfjes die een mirror pool maken waarop (via virtual box) verschillende OS'en worden geïnstalleerd.
geloof dat freenas zelfs een jail heeft voor plex, dus daar geen extra OS voor nodig.

2. ESXI op usb installeren
een SSD waarop ESXI de verschillende OS'en installeert
nu weet ik alleen niet hoe failure proof een ssd is

3. ESXI op usb.
OpenIndiana op usb, 2 x 2.5 inch schijfjes waar van OpenIndiana een mirror pool maakt die ESXI weer gebruikt als DataStore waarop de schillende OS'en worden geïnstalleerd.
voor mijn gevoel beetje teveel afhankelijk van elkaar oplossing.

welke oplossing zou jullie voorkeur hebben en waarom.

Wat hardware betreft zit ik aan 1 van de onderstaande systemen te denken.
beschik nog over een een PicoPSU 150xt (geloof met 80watt adapter)
#ProductPrijsSubtotaal
2WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 58,50€ 117,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,65

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B150M Pro4S€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,16
Ik zal dan voor systeem 2 gaan. Je heb dan 6 x sata beschikking in plaats van 4 x. En aan je schijven te zien ga je zowiezo al 4 in gebruik nemen.

• GoVegan
cobo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:48:
[...]

Ik zal dan voor systeem 2 gaan. Je heb dan 6 x sata beschikking in plaats van 4 x. En aan je schijven te zien ga je zowiezo al 4 in gebruik nemen.
nou, naar alle waarschijnlijkheid 2 x 2.5 inch systeemschijven
en 1 x 3TB data schijf
is bij elkaar 3 stuks, dus kan met beide moederborden wel uit de voeten.

• cobo

cobo

GoVegan schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:25:
[...]

nou, naar alle waarschijnlijkheid 2 x 2.5 inch systeemschijven
en 1 x 3TB data schijf
is bij elkaar 3 stuks, dus kan met beide moederborden wel uit de voeten.
Qua verbruik ontlopen beide systemen niet veel. Misschien in het itx systeem in zijn voordeel. :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Is er al meer informatie over de Intel Atom C3000 'denverton' processor en bordjes? Lijkt me wel een leuk ding voor nieuwe zuinige server.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
hi,

ik ben opzoek naar een krachtige zuinige server om een pak VM's/labs te draaien (systemcener, virl, exchange, sql, esxi, hyper)..na een aantal reviews/video's kwam ik uit op volgende

1.Intel Nuc i5/i7
2.Super Micro sys-E200-8D
3.Supermicro SYS-5028D-TN4T

In begin was ik bij de nuc terecht gekomen daar deze compact/zuinig zijn, naarmate mijn zoektocht kwam ik de SuperMicro's tegen en die hebben mijn aandacht wel getrokken.

De nuc is ondertussen al uitgevallen nu blijven de supermicro's, maar daar hangt hangt wel een stevige prijs kaartje (server+memory). welke van de 2 server zal toch een jaar of 5 mee gaan :)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-08 17:15
Ik ben een systeem aan het bouwen om mijn oude 11Watt atom N2800 server te vervangen.
De oude atom werkt nog prima maar is aan de trage kant. Deze is geheel fanloos en dus 0dB geluid want er zitten alleen SSD's in, geen harddisk.

Het doel is dus krachtiger, zo stil mogelijk en redelijk zuinig.

Ik heb een Supermicro moederbord (Supermicro X10SDV-4C-TLN4F) met Xeon D-1518 gekocht passief gekoeld. Omdat ik hem graag stil wil hebben is de voeding een Seasonic X400 fanless geworden. 32GB ECC DDR4 ram erbij en het geheel in een Fractal Design Core 500 kastje (met 1x 14cm 1000RPM fan).

Nu blijkt dus dat deze koeling absoluut niet voldoende is :( De CPU temp schiet naar de 100 graden. Dus ik heb er 2x 14cm Noctua NF-14A PWM ingezet (die passen bovenin de Core 500 kast). Maar zelfs die fans moeten behoorlijk (1500RPM) draaien om de CPU in toom te houden. Als ik de fan boven de CPU lager hang krijg ik de idle temp naar 38 graden. Met de fans bovenin zit het op 50 graden. En op 1000RPM zelfs 55 graden. Ik wil de constructie nog iets aanpassen zodat de fan boven de CPU nog een paar cm lager komt te hangen.

Al met al is de PC dus niet meer stil. Hij is wel redelijk zuinig met 33Watt idle, maar ik had gehoopt richting de 25Watt te komen. Er moeten nog 3 of 4 SSD's bij dus dat zal ook nog iets oplopen.

Enigszins teleurstellend vind ik zelf.

Ik heb er een 10Gbe switch van HPE (HP 1950 24 poorts 1Gbe, 2x 10Gbe RJ45 en 2x 10Gbe SFP+) bij gekocht, dus met het gebruik van de 10Gbe RJ45 interface van het moederbord zal het verbruik ook nog oplopen. Deze switch is wel zeer stil.

plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://etmriwi.home.xs4all.nl/forum/core500_xeon_1_s.jpg
Afbeeldingslocatie: https://etmriwi.home.xs4all.nl/forum/core500_xeon_2_s.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door riwi op 02-10-2016 12:05 ]

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
riwi schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:50:
Ik heb een Supermicro moederbord (Supermicro X10SDV-4C-TLN4F) met Xeon D-1518 gekocht passief gekoeld. Omdat ik hem graag stil wil hebben is de voeding een Seasonic X400 fanless geworden. 32GB ECC DDR4 ram erbij en het geheel in een Fractal Design Core 500 kastje (met 1x 14cm 1000RPM fan).
Op de foto's lijkt het alsof er een 1U koeler op zit. Kan je deze wisselen voor een exemplaar met meer oppervlak? Of zit deze vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
Volgens mij zit de koeler vast. Al zitten er wel schroeven op elke hoek. Ik weet niet of ie is vast geplakt.

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
riwi schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:50:

Enigszins teleurstellend vind ik zelf.
Logisch eerder met zo'n klein koelblok. Maar sowieso is fanless nogal overdreven als je een stille PC wil. Er zijn genoeg onhoorbaar stille voedingen waarmee je ook nog eens een hoger rendement kunt halen doordat er meer keuze is en die dingen zijn ook nog eens goedkoper. Kun je dat geld voor een groot koelblok gebruiken met stille fan en het is een onhoorbaar stille machine met ook nog eens een hoger rendement.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
-The_Mask- schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:52:
Maar sowieso is fanless nogal overdreven als je een stille PC wil. Er zijn genoeg onhoorbaar stille voedingen waarmee je ook nog eens een hoger rendement kunt halen doordat er meer keuze is en die dingen zijn ook nog eens goedkoper.
Ik vind niet dat "fanloos" overdreven is voor een 100% stille PC. Het is zelfs de enige optie. De XeonD serie is alleen met onboard CPU en koeling te koop. Die CPU behoeft dus een behoorlijke luchtstroom voor de koeling.
Ik heb wel gezocht naar voedingen die bij laag vermogen (< 30Watt) het beste rendement hebben. Een PicoPSU of de Seasonic G360 zag ik als alternatieve (zuinigere) opties. Het Supermicro bord heeft ook een 12V input. Dus je kan er ook rechtstreeks een 12V powerbrick aan hangen als je het juiste verloop kabeltje van female DC jack naar 4-Pens 12V power kan vinden. De voeding weg laten zou dus het stilste zijn en goedkoopst. Maargoed de Seasonic fanless voeding is het probleem niet, die blijft mooi koel.

Ik heb nu 12cm schroeven geplaatst en de fan nog 5cm extra laten zakken. Nu zit de CPU temp op 38 graden.

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26
-The_Mask- schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:52:
[...]
Er zijn genoeg onhoorbaar stille voedingen waarmee je ook nog eens een hoger rendement kunt halen doordat er meer keuze is en die dingen zijn ook nog eens goedkoper.
Goedkoper gaat zeker lukken maar die X400 is volgens mij super efficiënt.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 14:14
ik ben van plan om een server te bouwen om te dienen als NAS, media server, voor mijn backups, owncloud/nextclouc/seafile hosten en mogelijk nog wat andere dingen.

Ik heb wat gelezen en ik zit te denken aan de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P10S-I€ 171,95€ 171,95
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 152,-€ 456,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,-€ 77,-
1Supermicro MiniSAS HD / 4 SATA 0.75 m€ 14,04€ 14,04
1Samsung M393A2G40DB0-CPB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 920,89

Nu vraag ik mij af wat deze setup ongeveer zal gebruiken, kan iemand mij een schatting geven? ik ga waarschijnlijk freenas gebruiken als OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:34
30/40W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 14:14
Hmmn, dat is iets meer dan waarop ik hoopte. Is het mogelijk om het verbruik omlaag te krijgen zonder dat de prijs omhoog schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:34
- Overstappen naar ander OS. Persoonlijke voorkeur gaat uit naar Windows Server.
- Bord van MSI kiezen. Asus verbruikt over het algemeen iets meer dan de concurrenten, alhoewel dit wel bord afhankelijk is.
- Voeding vervangen. Ergens in dit topic wordt een voeding genoemd die bij lage (<30W) belasting efficiënter is dan de Seasonic G360.

Om maar even wat op te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:42:
Om maar even wat op te noemen...
Los van de zuinigheid, waarom eigenlijk zo'n duur moederbord?

Ik kom met een Intel DH77 mobo, 3570K CPU, BeQuiet E9 400W voeding en SSD zonder verdere schijven rond de 15W idle uit. Met schijven in idle/standby komt daar ca 1W per schijf bij en kom ik net onder de 20W uit. Met alle schijven 'aan' zit ik nog steeds onder de 40W...

Dat is dus met een systeem van al wat jaren oud. Daar moet je tegenwoordig toch makkelijk onder kunnen komen?

Overigens draai ik hier Windows 10 Pro AU op.

Het verbruik gaat wel met een paar watt omhoog als je Hyper-V gaat gebruiken, en dat heb jij nodig als je OwnCloud of NextCloud wil gaan draaien: die worden enkel nog onder Linux ondersteund...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:42:
- Bord van MSI kiezen. Asus verbruikt over het algemeen iets meer dan de concurrenten, alhoewel dit wel bord afhankelijk is.
- Voeding vervangen. Ergens in dit topic wordt een voeding genoemd die bij lage (<30W) belasting efficiënter is dan de Seasonic G360.
Dit moederbord is een server moederbord (C232). Je zou naar de ASRock Rack tegenhanger kunnen kijken (E3C236D2I en familie); deze waren bij de vorige generatie (C22x) zuinig.

Voor de voeding: Je moet de blogs van Mux nalezen om te kijken of je het verschil tussen de Cooler Master V550 en G360 terugverdient qua TCO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
iemand hier de msi eco borden al geprobeerd?
ik dacht dat msi ook altijd toch wel zuinige borden maakt?
en helemaal met het eco stempel er op :P
nieuws: MSI introduceert drie ECO-moederborden voor Skylake-chips

1MSI B150M ECO€ 71,60€ 71,60
1MSI H110M ECO€ 50,99€ 50,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
Mars Warrior schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:22:
Een stikker zegt niks natuurlijk.

Anand heeft deze bordjes ooit bekeken: http://www.anandtech.com/...view-aiming-green-at-73/9

Geeft misschien wat info.
en hier nog een duitse vergelijking met een asus bord.
http://www.technikaffe.de...t_das_mainboard_wirklich_

niet extreem veel zuiniger.
maar toch, het gaat me er vooral om omdat dit bord niet iets minder diep is dan standaard micro atx en daarom net in deze kast past (dan dan weer net in de meterkast past ;-)
pricewatch: Inter-Tech E-M5 Black

[ Voor 21% gewijzigd door GoVegan op 03-10-2016 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 10:48
Na lang meelezen ben ik voornemens het volgende aan te schaffen om in gebruik te nemen voor een NAS.
Deze NAS gaat gebruikt worden voor Backups, Plex, ip camera video opname en wellicht nog 1 VM.
Ik twijfel nog of ik XPEnology of iets van nas4free er op ga zetten.
Deze NAS komt in vakantie huisje te staan en wordt zodoende weinig gebruikt, veel idle (Behalve de Camera opname bij beweging). Echter, als er wel mensen zijn moet hij wel gewoon performen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 113,75€ 113,75
1ASRock H110M-ITX€ 68,95€ 68,95
1Gelid Solutions Silent 8PWM, 80mm€ 7,16€ 7,16
1Crucial CT8G4DFD8213€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,80

Hierin komen de volgende HDD;s
3x WD Green WD20EARX
1x SSD (Weet niet welk merk).

Nu twijfel ik over 2 dingen;
1) CPU. Core i3 6100 of de G4400.
Het kan voorkomen dat 2-3 mensen iets willen kijken. Nu zal 1 gewoon rechtstreeks via Kodi gaan.
Maar 2 zullen wellicht via een tablet gaan en iets van transcoding moeten doen. Trekt een G4400 dat of kan ik inderdaad beter voor de I3 gaan?
2) PSU. Pico PSU? 160 Watt-XT ? Of kan ik met minder af? Welke adapter kan ik hier het beste voor nemen? Ik vind meestal de 120 Watt adapters. Is dat dan wel genoeg?
Wat doe ik met het gigantische gat wat overblijft achter in de kast? Kan ik wellicht beter gewoon een seasonic of be quiet er in zetten?

Wie heeft raad?

[ Voor 3% gewijzigd door DrDoo op 06-10-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
andru123 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 05:17:
[...]

Bij 3000 rpm gaat de kast opstijgen :*)
Bouw je een pc or drone ;)
Hij lijkt wel een beetje op een drone zo ja :)
Ik heb de achterste fan nu weg gelaten en de voorste op 1200rpm dmv 12cm schroeven nog wat laten zakken zodat de cpu temp op 47 graden zit met de kast dicht. Maar kwa fan geluid blijft ie duidelijk hoorbaar helaas. Ik weet nog niet wat ik ermee doe, het doel dat ik had (een stille krachtige always on PC/server) heb ik niet gehaald. Ik denk dat ik als 24/7 server een ander moederbord moet kopen en deze Supermicro voor een
andere taak ga inzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door riwi op 08-10-2016 18:29 ]

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DrDoo

1) Voor een NAS heb je niet veel nodig, een G4400 is ruim voldoende. Transcoden is een ander verhaal, dat kost wel processorkracht. Met een quad core zit je veiliger bij 2 of 3 clients.

2) In verband met de HDD storage functie van een NAS heb je een grote stroomvraag tijdens starten van de computer. De originele spec sheet is niet meer online bij WD, maar ik zag ergens een vermelding van 1.75A bij 12V, dus 21W. De startvraag voor de disks is dan maximaal 63W. Het systeem zelf heeft waarschijnlijk minder nodig dan 57W met een G4400 cpu.

Dus zou je het kunnen redden met een Mini-Box 160-XT Pico PSU met 120W adapter. Er is geen garantie te geven, het hangt af van de exacte onderdelen in het systeem.

Als je kosten wilt besparen kun je een gewone ATX voeding kiezen. In de TS staan er een paar, en ook een aantal links naar tests. Een normale ATX voeding is ook aan te raden als je zware cpu kiest of als je later nog wilt uitbreiden.

Ik zou het systeem uitzetten als je hem niet meer gebruikt. Misschien kun je dat automatiseren?

Disks kun je laten downspinnen, check of het OS dat kan doen. Dan kom je mogelijk uit onder de 15W idle. Een en ander hangt af van het besturingssysteem en zuinigheidsinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 10:48
Hoi mrmrmr,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben toch gegaan voor een I3 in verband met transcoding.
Ik kwam er ineens achter dat ik nog een voeding had liggen (be quiet pure power L7).
Wellicht niet de meest zuinige, maar ik ga even kijken wat ie doet. Ik kan altijd nog een andere voeding aanschaffen.

Mijn bedoeling is XPEnology te gaan draaien en de disken inderdaad te laten downspinnen.

Bedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
nog niemand een E200 of 5028D in gebruik :)
JustSys schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:53:
hi,

ik ben opzoek naar een krachtige zuinige server om een pak VM's/labs te draaien (systemcener, virl, exchange, sql, esxi, hyper)..na een aantal reviews/video's kwam ik uit op volgende

1.Intel Nuc i5/i7
2.Super Micro sys-E200-8D
3.Supermicro SYS-5028D-TN4T

In begin was ik bij de nuc terecht gekomen daar deze compact/zuinig zijn, naarmate mijn zoektocht kwam ik de SuperMicro's tegen en die hebben mijn aandacht wel getrokken.

De nuc is ondertussen al uitgevallen nu blijven de supermicro's, maar daar hangt hangt wel een stevige prijs kaartje (server+memory). welke van de 2 server zal toch een jaar of 5 mee gaan :)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
GoVegan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:03:
iemand hier de msi eco borden al geprobeerd?
ik dacht dat msi ook altijd toch wel zuinige borden maakt?
en helemaal met het eco stempel er op :P
nieuws: MSI introduceert drie ECO-moederborden voor Skylake-chips

1MSI B150M ECO€ 71,60€ 71,60
1MSI H110M ECO€ 50,99€ 50,99
Links laten liggen als je ESXi gaat draaien. Is net zo zuinig als de rest (zie beginpost). Ondersteund geen vt-d overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:18
Ik heb momenteel in gebruik een G3420 op een Asus H87I-Plus met 2 x 4GB (corsair XMS3).

Dit alles zit in een een voormalige Acer Easystore H340, een kaste waar ik gezien afmeting en 4xhotswap nog altijd van gecharmeerd ben. Ben voornemens huidige WHS2011 te vervangen door Xpenology.

Volgens mij zit het met energieverbruik componenten wel snor echter lees steeds meer over invloed voeding op verbruik. Heeft iemand tips voor mij of moet ik kijken of ik een energiemeter kan lenen.

Momenteel zit fabrieksvoeding er nog altijd in.

https://www.aliexpress.co...392669472-09855-NbAAaiqz3
Pagina: 1 ... 6 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.