Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-03 19:07
Gezien er hier en daar nog wat mensen geholpen is het niet erg als deze post na een paar daagjes pas aandacht krijgt, maar ik hoop toch dat hij uiteindelijk wel wat aandacht krijgt.
Er zit een TL;DR in omdat het een erg grote lap tekst is.

Beste Zuinige server tweakers,

Ik had hier een tijdje een Ubuntu 14.04 AMD combi server draaien, maar deze pakte niet al te zuinig uit (o.a. door drivers) en draaide op 100W.
Dit viel toch aardig pijnlijk op de stroomrekening gezien de server nauwelijks belast werd.
Daarom heb ik er Windows Server 2012 R2 opgegooid, en het stroomverbruik zakte gelijk naar 66W. (mooie 33% zuiniger)

Recent (vrijdag) heb ik wat nieuwe onderdelen besteld in de hoop de server nog een stuk zuiniger te maken.
Hiervoor heb ik de volgende onderdelen:
- AMD A8-3870K
- Asus F1A55-M
- 2x4GB Kingston value RAM 1333MHZ (DDR3)

Vervangen met:
- Intel Pentium G4400T
- ASrock H110M-DVP
- 1x Crucial 8GB 2133MHZ (DDR4)

maar naar mijn verwachting is het stroomverbruik niet erg veel afgenomen. Het is nu 40W.
(vergeleken eerst natuurlijk al erg mooi, maar het moet lager kunnen)
Daarom heb ik besloten wat zware fans weg te laten (stock AMD CPU op de achterkant geplakt en een onbekende Molex fan) hiermee kreeg ik het stroomverbruik omlaag tot 33W. (natuurlijk nooit laag genoeg)

Om het nog wat lager te krijgen ging ik er maar voor, en heb ik de CPU fan losgekoppeld. (dit heb ik vervolgens streng gemonitored door er een multi-threaded while(true) op te draaien voor een 100% CPU belasting, hij is gelukkig niet hoger gekomen dan 50C en daarnaast staat thermal throttling aan dus dat zit wel goed). Deze fan loskoppelen scheelde weer 3W, voor een totaal van 30W.

Ik heb alle power-saving opties en C-states in de BIOS aan gezet, en verder bijna alles uitgezet.

Begin TL;DR
Hier volgende de specs:
- Intel Pentium G4400T
- ASrock H110M-DVP
- Crucial 8GB 2133MHZ
- Transcend SSD320 256GB
- Scythe Big Shuriken Rev. B zonder fan
- LC-Power Super Silent LC6550 V2.0 (550W voeding)
- Basetech energy monitor 2000

Dit mobo omdat ik mogelijk in de toekomst uit wil breiden naar meer dan 4 schijven (d.m.v. 8 port SATA kaart) en een i5/i7.

Mijn vraag dus:
zou een pico PSU van 90/120w genoeg zijn voor 12 schijven (met SATA kaart) en mogelijk een i5 en heeft een pico uberhaubt support voor 4 molex aansluitingen (2 voor 4-bay hotswap en 2 voor 1molex -> 4 sata)?
Zo ja, zou ik er met mijn huidige gebruik (30w) veel mee opschieten om een 90/120w voeding te nemen qua terugverdien tijd?
Want ik vermoed dat ik er max. 10w af kan krijgen met een 120w pico, terwijl deze met adapter toch zo'n 60-80 euro kost.

Is er een voeding die hier aangeraden wordt om deze 30w nog wat verder omlaag te krijgen met een beetje te doen terugverdien tijd? (misschien een 360w met gold/platinum?)

Alvast hartelijk bedankt voor het lezen van deze Chinese muur aan tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verbruik van 30W is vermoedelijk voor een groot deel verklaarbaar door de voeding. Die is bij laag verbruik niet efficient volgens Tom's Hardware. Wanneer het verbruik 66W is met de LC6550 voeding, dan verbruikt een Be Quiet Pure Power L7 300W slechts 53W. De LC6550 verbruikt bijna 25% meer, een fors verschil. ATX voedingen worden over het algemeen veel minder efficient bij lage belasting.

Met een Mini-Box picoPSU 160-XT en Seasonic HE 60W adapter (samen € 65) verwacht ik een verbruik van rond 15W of beter in combinatie met Windows Server 2012 R2. Zie de opmerking in TS over harde schijven en de adapterkeuze.

Met behulp van instellingen in het besturingssysteem kunnen zuingheidsfuncties worden aangezet.

Als je in de toekomst wilt uitbreiden naar 12 schijven en als ze allemaal tegelijk beschikbaar moeten zijn, heb je een andere voeding nodig. Een 80plus gold voeding van 350W zou geschikt zijn als de harde schijven niet teveel verbruiken, met name tijdens booten (opspinnen). 80plus stelt alleen eisen aan het verbruik bij 20% belasting (en hoger), bij een 350W voeding komt dat overeen met een verbruik van 70W. Met 12 x 3.5" draaiende schijven zit je daar waarschijnlijk wel overheen. SATA uitbreidingskaarten zijn meestal ook niet zuinig.

Als je alle schijven laat draaien verbruiken ze veel. Als je ze in een slaapstand houdt totdat je ze nodig hebt, dan is het verbruik veel lager. Je kunt ook kiezen de server uit te schakelen als je hem niet gebruikt. Sleep mode bijvoorbeeld. De computer is uit de slaapstand te halen via de muis, toetsenbord of wake-on-LAN.

Minder schijven betekent meestal een lager verbruik. Tegenwoordig kun je 8 TB schijven aanschaffen met een gunstige prijs/GB verhouding. Als je maar 3 zuinige schijven van 8 TB aanschaft bijvoorbeeld verbruik je veel minder en kun je een zuinigere picoPSU blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
15W klinkt inderdaad ERG rendabel!
Dat scheelt -/+ 25-30 euro per jaar!
Dan zou de Pico dezelfde terug verdien tijd hebben als de andere onderdelen. Ongeveer 2.5 jaar.
Daarnaast ga ik nog wel even het stroomverbruik bij 100% CPU meten, voor het geval dat.

De extra schijven enzo zijn denk ik pas zodra deze onderdelen zichzelf terug hebben verdiend dus dan koop ik de 360 gold dan wel ;)

Verder ga ik nog even kijken naar de Pico voeding en deze waarschijnlijk vanavond bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 27 juni 2016 @ 02:59:
Het verbruik van 30W is vermoedelijk voor een groot deel verklaarbaar door de voeding. Die is bij laag verbruik niet efficient volgens Tom's Hardware. Wanneer het verbruik 66W is met de LC6550 voeding, dan verbruikt een Be Quiet Pure Power L7 300W slechts 53W. De LC6550 verbruikt bijna 25% meer, een fors verschil. ATX voedingen worden over het algemeen veel minder efficient bij lage belasting.
Dat is niet zijn voeding, in die review zie je V2.2 en V2.3 en niet V2.0.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26
Als je weet dat je over een paar jaar toch een Gold voeding wilt zou ik er gelijk één nemen, mijn ervaring is dat heb maar ongeveer 3 Watt scheelt (idle, load kan wel eens in het voordeel van de Gold zijn). En 12 schijven op een Pico PSU ga je niet redden.
Zet ook eens je C-states op Auto dat scheelt waarschijnlijk ook nog een paar Watt, alleen CPU C States Support op Enabled zetten.
Draaide je fans wel op bv silent instelling dus weinig toeren bij lage belasting en hogere toeren wanneer dit nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door audiojunk op 27-06-2016 10:00 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Naar mijn verwachting denk ik dat de 12 schijven een ideaal zijn gezien ik er nu 1 SSD en 1 HDD in heb zitten. Ik denk dus niet dat ik ooit aan de 5 ga komen eerlijk gezegd.

De fans draaiden vermoedelijk allemaal 100%. Dit kwam omdat de AMD aan de achterkant 4-pin was maar niet leek te luisteren naar instellingen, ik een CM 3-pin voor de CPU gebruikte, en de molex niet aanpasbaar was.

Dan nog over de C-states, is deze op auto zetten mogelijk zuiniger dan deze op enabled zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
ShadeHarpy schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:04:
Dan nog over de C-states, is deze op auto zetten mogelijk zuiniger dan deze op enabled zetten?
Bij mij en andere wel.
Ik denk toch dat de PSU de grootste boosdoener is of je energiemeter :?

Ik heb zelf een Asrock Z170M Pro4S met een i5 6600K, 2x4GB, SSD en een 2,5" HD en zit idle op zo'n 15W met een bequiet 350W Gold voeding. CPU fan op silent en geen casefans.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Ik had zelfs ondervonden met een 300W HP voeding uur c.a. 2004 dat deze zelfs op 38W draaide. Die moet dan wel heel inefficiënt zijn als hij wordt verslagen door een goedkope 550W.

Daarom dat ik onder het mom van 14 dagen retourrecht lekker een 60W adapter en Pico ga kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door ShadeHarpy op 27-06-2016 15:42 . Reden: Extra over kopen van pico ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:47:
[...]

Het is dezelfde voeding, maar een latere versie. Het maakt waarschijnlijk weinig of geen positief verschil in efficientie.
Het zijn allemaal totaal andere voedingen, soms is zelfs de fabrikant anders, maar het platform is ook altijd verschillend afhankelijk van de versie. Ander versienummer staat bij LC-Power niet voor een iets andere revisie, maar een volledig andere voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ShadeHarpy schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:04:
Naar mijn verwachting denk ik dat de 12 schijven een ideaal zijn gezien ik er nu 1 SSD en 1 HDD in heb zitten. Ik denk dus niet dat ik ooit aan de 5 ga komen eerlijk gezegd.
Ik zag geen vermelding van een hard disk in de onderdelenlijst, welke heb je? 3.5" hard disks voegen doorgaans >3W aan verbruik toe. Exact hoeveel hangt af van precies welk type het is.

Regelen van de snelheid via 4-pin werkt niet altijd, maar dat is wel het eerste wat ik zou proberen. Fans kun je op een lager toerental laten draaien door de spanning aan te passen, bijvoorbeeld 7V in plaats van 12V. Daarvoor bestaan verloopstekkers. Fans kunnen ook worden vervangen door zuinige exemplaren. Fan controllers verbruiken stroom en die kun je het beste niet aansluiten.

Wat betreft de C-States: testen is de beste optie. BIOSsen zijn niet altijd even betrouwbaar.

@-The_Mask-
Het zijn inderdaad verschillende voedingen, maar ik verwacht geen verbetering in v2.0 ten opzichte van v2.2, eerder een verslechtering. v2.0 is geen 80plus, v2.2 wel. Die laatste is ondanks de 80plus specificatie een onzuinige voeding bij laag verbruik, dus vervangen zal zeker profijt opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Uhm... over de hard drive, een 3TB WD green uit... 2013

Fans zijn er allemaal uit gesloopt. Hij staat sinds gister avond 9 uur aan, als hij om 19:00 nog niet uit is gevallen lijkt het mij wel stabiel genoeg qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Zou er wat te slopen en snijden zijn aan de PicoPSU zodat deze 2 molex aansluitingen heeft?
Dan zou ik hem nml. in combinatie met mijn drive-bay kunnen gebruiken.

Lijkt mij dat de SATA (mits ik een Molex uiteinde heb liggen) wel omgetoverd kan tot molex.

Daarnaast viel mij op dat de 120W variant géén 4-pin CPU power heeft, dus ik zou dan voor de 150-160 moeten gaan, wat het stroomverbruik dan nog weer wat lager onder de 25% gooit.

[ Voor 26% gewijzigd door ShadeHarpy op 27-06-2016 19:37 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
ShadeHarpy schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:26:
Zou er wat te slopen en snijden zijn aan de PicoPSU zodat deze 2 molex aansluitingen heeft?
Dan zou ik hem nml. in combinatie met mijn drive-bay kunnen gebruiken.

Lijkt mij dat de SATA (mits ik een Molex uiteinde heb liggen) wel omgetoverd kan tot molex.
Huh? Slopen, snijden, omtoveren?!?

Wat is er mis met een simpele Molex-splitter?
pricewatch: Gembird internal power splitter cable with ATX connector
...bijvoorbeeld. Zijn vast nog tien vergelijkbare alternatieven te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Dat is natuurlijk een stuk betere oplossing, ik was even helemaal vergeten dat zulk soort kabels bestaan.

Ik heb besloten om de 160W variant te nemen, want het kostte maar een eurotjes of 2-5 duurder.
Wat dus wel wat goedkoper is dan een splitter kabel.
Zodra deze binnen is ga ik een 1x Molex -> 4x SATA-power gebruiken samen met de geleverde SATA-power om indien nodig 5 schijven aan te sluiten.
één van de mooiste voordelen wordt, hij is fanloos dus geluidloos.
Dat scheelt als je er elke nacht 1-2 meter vandaan ligt.
Ideaal.

[ Voor 6% gewijzigd door ShadeHarpy op 27-06-2016 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Het is misschien niet zo'n veilig advies. Op de behuizing
Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1rFqsLXXXXXaFXXXXq6xXFXXXU/domotica-interruptor-interrupteur-EU-Plug-Monitor-Analyzer-Power-Energy-Meter-Wattage-Voltage-Current-Frequency-Power-LCD.jpg
ontbreekt het CE logo, dat is al het eerste signaal dat het mogelijk een onveilig exemplaar betreft. Het apparaat draag geen merknaam, dat maakt het ook wel weer iets gevaarlijker.

Als je deze tabel van geteste netvoedingsadapters doorleest, en ziet dat nagenoeg* alle zelf-geïmporteerde Chinese exemplaren onveilig zijn , weergegeven middels 1 of 2 doodshoofden. De doodshoofden betekenen dat er (hoorbare) vlambogen bij 2500 en 5000 volt zijn. Nu wordt het enthousiasme voor deze Aliexpress energiemeter aankoop mogelijk wat minder.

*) De uitleg wat ik met nagenoeg bedoel:
De tabel heeft 82 adapters.

22 Adapters van deze merken: Skross, Goobay (5 stuks), HTC, LG, Enerpower (3 stuks), Apple, Xtar, Lindy, Mean Well, Trust, Voltcraft, Ikea, Power cube, Hoco, Ravpower (2 stuks) tellen niet mee omdat ze niet zelf geïmporteerd worden, maar door een in Europa gevestigde firma die als leverancier optreed.

Dan blijven nog over: 60 adapters.

Uitsluitend de 24 netadapters van Ioncell, Nilkin, Eachine, #29/6 port 4A, BlitzWolf (4 stuks), Anker (2 stuks), Linoya (3 stuks), 5V 1.2A Microsoft Japan 1621, Orico (2 stuks), Xiaomi, #55/40W 5V/8A 5-Port Family-Sized Wall Charger, Tmashi, Tronsmart, Aukey (2 stuks), Nohon (2 stuks) worden als mogelijk veilig gewaardeerd.

36 uit 60 stuks is zeker onveilig == 60%

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01
cj1 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:19:
[...]

Het is misschien niet zo'n veilig advies.

...

36 uit 60 stuks is zeker onveilig == 60%
Holy crap. Daar gaat mijn gemoedstoestand. Bedankt voor het waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
ShadeHarpy schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:42:
één van de mooiste voordelen wordt, hij is fanloos dus geluidloos.
Nadeel kan zijn de levensduur van je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
audiojunk schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:31:
[...]

Nadeel kan zijn de levensduur van je hardware.
Ik wil daar wel op reageren dat het opzich niet uitmaakt, maar dat doet het dus wel :S
Telt dit in alle gevallen, of alléén boven een bepaalde temp?
Het valt mij nml. op dat het heetste die ene chip met eigen heatsink op het mobo is. (zover ik mij herriner de Super IO?)
Zelfs op 100% load (met passieve koeling) komt de CPU niet boven de 50C, en stel dat zou hij om slechte omstandigheden doen, heb ik altijd nog thermal throthling en overheat protection.

De componenten worden niet warmer dan de gemiddelde huis/tuin/keuken HTPC, dus ik zou hiermee veilig moeten zitten qua levensduur. (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt een 'T' versie van de cpu, en dat betekent dat hij nooit hard zal lopen. De TDP is beperkt.

1 ventilator in de kast zou ik wel gebruiken, een 12cm ventilator die met lage snelheid lucht naar buiten verplaatst is voldoende als de G4400T een passieve ventilator heeft en de air flow in de kast goed is. Een goede (zuinige) fan op 7V is nauwelijks hoorbaar in een stille kast.

Wat betreft de harde schijf: een typenummer is nodig om uit te zoeken wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Qua fan zou ik er de Sythe big Shuriken rev. B zijn fan in kunnen gooien. Die lijkt in alle gevallen lekker stil. Deze gewoon lekker aan de voorkant van de kast. Het is nml. Een lompe 4u server case met weinig openingen. (Ik ga hem zodra de Pico binnen is denk ik in een itx case bouwen)

De serie van de drive is: wd30ezrx (3TB btw) deze gaat uit naar 30 min idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verbruik van de schijf is maximaal 21W ± 10% (op 12V) tijdens booten, een 60W adapter kan dat leveren (edit: kennelijk niet). Omdat het een 'T' cpu is kun je misschien nog een hard disk aansluiten, maar bij meer dan 2 disks is een grotere adapter aan te raden.

Het verbruik tijdens lezen of schrijven is 4,1W, in idle 3,0W en in slaaptoestand 0,4W.

Spec sheet

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 30-06-2016 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Als iemand stroom verspilling tegen gaat is het de Tweakers community wel. Dat zal de buitenwereld waarschijnlijk nooit weten, zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadeHarpy
Gezien niet alle 60W over de 12V rail gaat, lijkt hij de 21W van de schijf opstarten niet te kunnen hebben.
(edit: het was een heel erg stomme fout aan mijn kant, na de adapter wat rond te verplaatsen om "redenen" schoot de aansluiting naar de pico uit de adapter (oops, server uit) hierdoor ging bij mij gelijk aan een belletje rinkellen. Ik deed de adapter (goed) in de plug en ging direct testen of de schijf het bij boot deed, heus waar hij deed het. Reden: de adapter zat er niet helemaal in dus kon hij de 60W niet leveren.)
Verder draait hij op idle zo'n 15W, dus weer een mooie vooruitgang!
Ik denk dat ik de 60W terug ga sturen en kijken wat ik zo dicht mogelijk bij de 120W voor een adapter kan ruilen.
Ik heb online namelijk gelezen dat de DC-DC adapters (PicoPSU) onder de 20% load nog steeds net zo efficiënt blijven. (zou iemand dit kunnen bevestigen?)

[ Voor 32% gewijzigd door ShadeHarpy op 01-07-2016 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 60W gaat over de 12V lijn van de AC/DC adapter, de picoPSU geeft het door. Het kan zijn dat de cpu en de rest van het systeem toch teveel afsnoepen. De energiebesparingsfuncties zijn tijdens het starten nog niet actief, vandaar dat de computer tijdens starten aardig wat kan verbruiken.

Het vermogen van voedingen is niet statisch. Er zitten condensatoren in de voeding die bij een plotselinge vraag leveren. Ook al is de piekvraag 21W, het zal niet lang op dit niveau liggen.

De Leicke 12V 120W AC/DC adapter is de meest gebruikte gunstig geprijsde adapter in zuinige systemen bij onze oosterburen. Verkrijgbaar via amazon.de. Hij is niet zo zuinig als de Seasonic 60W op de diverse vermogensniveau's.

Mini-Box heeft cijfers gegeven die inderdaad erop wijzen dat de efficientie bij lager vermogen niet veel afwijkt. Het loopt niet af als bij gewoon formaat ATX voedingen. Uit de cijfers blijkt dat je sowieso de 160W picoPSU kunt kiezen in plaats van een 60W/80W/90W. Dat laat ruimte voor latere upgrades en de performance is vooral bij veel vraag beter.

Ik vermoed dat je de 15W nog verder kunt verbeteren met instellingen/configuratie en optimalisatie. Er kunnen meestal nog wel een aantal Watts af als dat nog niet is gebeurt.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 30-06-2016 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cripplin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-03-2024
Hoi allemaal,

Ik wil graag een zuinige NAS gaan bouwen voor in mijn appartement. Ik heb al geruime tijd ervaring opgedaan met een zelfbouw NAS gemaakt van tweedehands/oude onderdelen gebaseerd op FreeNAS, deze laat ik bij mijn ouders staan.

Wat ik er mee zou willen doen:
- Gebruik als fileserver voor het delen van opslag en het maken back-ups
- Plex mediaserver jail voor transcoden naar bijv. Raspberry Pi 2 met KODI.
- OpenVPN jail voor op afstand toegang tot bestanden, WOL computers, etc.
- SABnzbd jail voor downloaden
- Transmission jail voor downloaden
- OwnCloud jail voor delen van bestanden met familie, vrienden, etc.

Ik heb zelf natuurlijk al rondgekeken en ik ben op twee setups uitgekomen waarvan ik denk dat ze zullen voldoen. Beiden setups maken gebruik van 3x WD Red 4TB + 1x WD Re4 4TB (die ik nog heb liggen) schijven die in 2 paren van een RAID 1 komen te staan.

#ProductPrijsSubtotaal
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 150,95€ 452,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,85

Mijn doel met deze setups was dus om een zuinig maar toch uitgebreid NAS systeem te bouwen excl. opslag onder de 350 euro.

Setup 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4520 Boxed€ 69,95€ 69,95
1ASRock B150M Pro4S€ 72,50€ 72,50
1Cooler Master N300 (Closed)€ 38,95€ 38,95
2Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zwart€ 6,97€ 13,94
2Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14€ 36,-€ 72,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,29

Setup 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 80,95€ 80,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,-€ 77,-
2Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zwart€ 6,97€ 13,94
2Corsair Value Select CMSO8GX3M1C1600C11€ 32,73€ 65,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,30

Setup 1 heeft een proc met 47W TDP, deze is meer als krachtig genoeg voor transcoden met plex.
Setup 2 heeft een proc met 6W TDP, maar is deze proc krachtig genoeg voor full HD streamen met plex?

Wat ik graag wil weten is:
- Is 16GB RAM genoeg voor de functionaliteiten die ik ga gebruiken?
- Zijn de processors krachtig genoeg voor de functionaliteiten die ik ga gebruiken?
- Zal er een groot verschil zijn met energieverbruik tussen deze 2 setups in de praktijk, zowel idle als full? TDP zegt natuurlijk niet alles, en dit is dan ook alleen de proc zonder mb.. Als het idle energieverbruik in de praktijk maar een enkel wattage verschilt ga ik natuurlijk liever voor het krachtigere systeem i.v.m. transcoden met plex.

Als jullie nog aanvullingen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.Bij voorbaat dank!

[ Voor 1% gewijzigd door cripplin op 04-07-2016 00:06 . Reden: TDP van procs stonden verkeerd om ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Processoren zakken af naar een lagere frequentie als er geen gebruik van wordt gemaakt. Dat gebeurt met snelle en trage processoren. Zelfs een snelle processor verbruikt daardoor veel minder onder idle. Dus voor het idle verbruik hoef je een snellere processor niet te laten.

De harde schijven verbruiken het meest als ze altijd draaien. Dat is het grootste verbruik als de cpu niets doet. De WD40EFRX verbruikt 21W tijdens booten, 3,3W tijdens draaien en 0,4W als ze stilstaan. Welk typenummer heeft de Re4 schijf? Dat is waarschijnlijk een stroomvreter.

De Seasonic G360 is prima als alle schijven altijd aanstaan, dan is het verbruik hoger dan 40W. Als je de schijven wilt stilzetten dan kun je misschien beter een Cooler Master V550 (zie TS) overwegen, die kan op 25W ook nog redelijk presteren. Een be quiet! 350W is bij 25W ook beter dan een G360, maar lang niet zo goed als de V550.

Als je systeem vooral in slaapstand verkeert, dan is de besparing niet zo belangrijk voor het totaalverbruik per jaar (in kWh). In de slaapstand zetten is de meest voor de hand liggende besparing voor een systeem dat je niet 24x7 nodig hebt.

Als 4 schijven voldoende zijn, kun je een zuiniger moederbord kiezen, er staan een paar 10W systemen in de TS.

USB sticks kunnen soms aardig heet worden, een teken van (inefficiënt) stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Laatst online: 21:07
cripplin schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:28:

Wat ik graag wil weten is:
- Is 16GB RAM genoeg voor de functionaliteiten die ik ga gebruiken?
- Zijn de processors krachtig genoeg voor de functionaliteiten die ik ga gebruiken?
- Zal er een groot verschil zijn met energieverbruik tussen deze 2 setups in de praktijk, zowel idle als full? TDP zegt natuurlijk niet alles, en dit is dan ook alleen de proc zonder mb.. Als het idle energieverbruik in de praktijk maar een enkel wattage verschilt ga ik natuurlijk liever voor het krachtigere systeem i.v.m. transcoden met plex.

Als jullie nog aanvullingen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.Bij voorbaat dank!
De N3150 haalt een passmark score van zo'n 1694 punten.. Plex adviseert om per Full HD stream (transcoding) een score van 2000 aan te houden.. Wellicht kan het, maar als de bitrate iets te hoog ligt zal deze cpu het heel zwaar krijgen.. De Pentium heeft een score van bijna 4300, die kan sowieso het transcoding gedeelte met gemak aan. Ik persoonlijk zou de gok van de Celeron niet nemen. Idle gezien zijn veel huidige cpu's erg zuinig. En de meeste tijd staat de cpu toch idle te zijn.

Qua geheugen, ik heb op dit moment ook 16GB er in zitten, als Plex echter voluit draait gebruikt de hele pc maximaal 3GB op Windows 10. Ik gebruik hem echter niet voor andere functies behalve opslag en Plex. Gezien het geheugen niet al te duur meer is heb ik gewoon gekozen voor 16GB. Indien je zelf denkt, ik wil die 36 euro graag besparen, dan zou je het ook met 8GB moeten kunnen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door rscheper op 01-07-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 13:21
Naast mijn twee zuinige 'servertjes' heb ik een nieuw kastje geplaatst.

De twee zuinige servertjes zijn Intel NUC NUC5i3RYH met 16GB en 500GB 2.5" Crucial MX200 SSD's. Verbruik idle +/- 10 watt per NUC.
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel NUC NUC5i3RYH€ 265,80€ 531,60
4Kingston ValueRAM KVR16LS11/8€ 30,95€ 123,80
2Crucial MX200 2,5" 500GB€ 137,26€ 274,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,92

Het nieuwe systeempje bestaat uit de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 108,-€ 108,-
1Asus B85M-G R2.0€ 0,-€ 0,-
1Intel Pro/1000 PT Dual Port€ 139,23€ 139,23
2Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 60,95€ 121,90
1Corsair RM450€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 0,-€ 0,-
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 137,26€ 137,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,39

Verbruik idle schommelt tussen de 28 en 30 watt.

SSD <3

[ Voor 94% gewijzigd door crypt0rr op 01-07-2016 09:29 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SSD's zijn koel :D Hoe meer hoe beter :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 13:21
FireDrunk schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:49:
SSD's zijn koel :D Hoe meer hoe beter :)
En lekker zuinig! Ik wil nog een keer over op NVMe maar dat is me nu te prijzig en ik maak toch geen gebruik van de extra performance.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Setup 1 heeft een proc met 51W (red) TDP, maar is deze proc krachtig genoeg voor full HD streamen met plex?
Setup 2 heeft een proc met 47W TDP, deze is meer als krachtig genoeg voor transcoden met plex.

De nieuwere CPU (Skylake) heeft waarschijnlijk ook beter energie management. Ik zou zelf blind voor setup 1 gaat :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024

Setup 1 heeft een proc met 6W TDP, maar is deze proc krachtig genoeg voor full HD streamen met plex?
Setup 2 heeft een proc met 47W TDP, deze is meer als krachtig genoeg voor transcoden met plex.
Is volgens mij net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
Even een update mbt de Asus Z170 Pro4:

De A-Tuning software doet weldegelijk iets. In Power savings modus schaalt de cpu heel traag op naar hogere clocksnelheden. In Standaard modus doet hij wat je normaal verwacht. In performance modus blijft hij op 3.27 GHz draaien.

Voorbeeldje met teamviewer (9% cpu):
Performance mode: constant 3.27 GHz, 0.384-0.424v, veel wisselend
Standaard mode: 800 Mhz - 1900 Mhz (1 GHz Win 10): 0.384v - 0.416v, met name het laagste voltage
Power savings mode: 800 Mhz(0.79 in Win10): 0.384v, komt niet hoger

Het systeem is natuurlijk wel een stuk minder responsief in power savings mode. Als je een prime95 aan knalt dan duurt het zeker 5 seconde voor de volledige 3.27 GHz is bereikt.

Verder heb ik vandaag geupgrade naar de V 550: pricewatch: Cooler Master V Series V550

Mocht iemand zich afvragen hoe de performance van zo'n G4400 gebaseerde gaming nas is: http://www.userbenchmark.com/UserRun/1311029 (de videokaart trek ik er na het weekend weer uit :+ ).

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 01-07-2016 23:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cripplin
Niels.68 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:13:
[...]

Is volgens mij net andersom.
Dat klopt inderdaad, ik heb de twee setups per ongeluk verwisseld! 8)7
Ik heb het aangepast in het originele bericht.Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cripplin
mrmrmr schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:20:
Processoren zakken af naar een lagere frequentie als er geen gebruik van wordt gemaakt. Dat gebeurt met snelle en trage processoren. Zelfs een snelle processor verbruikt daardoor veel minder onder idle. Dus voor het idle verbruik hoef je een snellere processor niet te laten.

De harde schijven verbruiken het meest als ze altijd draaien. Dat is het grootste verbruik als de cpu niets doet. De WD40EFRX verbruikt 21W tijdens booten, 3,3W tijdens draaien en 0,4W als ze stilstaan. Welk typenummer heeft de Re4 schijf? Dat is waarschijnlijk een stroomvreter.

De Seasonic G360 is prima als alle schijven altijd aanstaan, dan is het verbruik hoger dan 40W. Als je de schijven wilt stilzetten dan kun je misschien beter een Cooler Master V550 (zie TS) overwegen, die kan op 25W ook nog redelijk presteren. Een be quiet! 350W is bij 25W ook beter dan een G360, maar lang niet zo goed als de V550.

Als je systeem vooral in slaapstand verkeert, dan is de besparing niet zo belangrijk voor het totaalverbruik per jaar (in kWh). In de slaapstand zetten is de meest voor de hand liggende besparing voor een systeem dat je niet 24x7 nodig hebt.

Als 4 schijven voldoende zijn, kun je een zuiniger moederbord kiezen, er staan een paar 10W systemen in de TS.

USB sticks kunnen soms aardig heet worden, een teken van (inefficiënt) stroomverbruik.
De WD Re 4 schijf heeft het typenummer WD4000FYYZ, dat is deze dus: pricewatch: WD Re 4, 4TB

Verder wil ik graag de optie voor een eventuele uitbreiding met SSD's openhouden, dat is de reden voor het moederbord met 6 sata aansluitingen.

Bedankt voor je tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WD4000FYYZ spec sheet zegt:
read/write 10.2/9.7 W
random read/write 10.9 W
idle 8.6W

Slaapstand verbruik wordt niet opgegeven en maximum verbruik ook niet. Het ligt met deze nogal hoge verbruikscijfers wel voor de hand dat het veel meer is dan WD40EFRX's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestaat er een evident verschil tussen de H110 en de B150-chipset in verbruik? (Welke verbruikt meer?)

Zou graag een systeem bouwen met een core i3-6300, Asus B150-C mobo, 16GB ram etc.

Doel is server/VMware/NAS/SDR etc. Zat er aan te denken, om mobo+cpu op een PicoPSU te zetten, maar een separate PSU los voor de ca. 10HDD's, waarbij een RPi dan met een Python script en een relais ofzo, de groene+zwarte pin aantikt, waardoor de grote psu+HDD's opspinnen en daardoor benaderbaar worden op het LAN. Bij sleepstate van de HDD's, gaat dan de grote PSU via de RPi ook weer uit. De RPi wordt weer aangestuurd via het LinuxOS (Ubuntu/Debian) op zijn nic of op de sensor GPIO (dat moet ik allemaal nog uitwerken!) Of wellicht een Ti430 of Arduino aangestuurd via usb2.0 bijv.- Een RPi is wellicht iets overkill voor 1 taak.

Iemand een soortgelijks al reeds gebouwd? Maximale zunigheid voor de CPU+Mobo+SSD en wanneer de NAS-functie wordt aangeroepen, gaat de machine pas accelereren, als het ware (waar het om Watt's gaat.)

DisplayPort 1.2 om de interne 2K/4K van de Skylake te kunnen benutten, is een must- daardoor blijven weinig mobo's over, de Asus B150-C staat dan als cheapste in de PW bovenaan.

Edit: en zit nog te tobben over de massa/aarding, mobo op een PicoPSU en dan de HDD's via sata-kabels op het mobo+losse PCIe-kaart verbonden voor data, maar met een andere massa- afkomstig uit de grote PSU. De Pico creeërt zijn eigen massa aan de min (-) als een kunstmatige aarde, dacht ik; levert dit geen conflict op (lees: kapotte hardware)? Je haalt dan een massa van buitenaf, terwijl het mobo+cpu al een massa hebben, die eigenlijk naar 230V~ gaan dmv een laptop-adaptor.

Is het noodzakelijk om de massa van grote PSU door te verbinden aan het mobo ook (zelf een lus maken), al dan niet met een hoog-Ohmige weerstand ertussen (1M Ohm bijv.)?

Iemand ervaring met het gebruiken van een PicoPSU (op losse adaptor) en een normale ATX-voeding tegelijkertijd in hetzelfde systeem?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
H110 en B150 (en alle andere 1xx-based chipsets, inclusief server PCHs) zijn absoluut identiek silicium. Enige verschil is dat de server-chipsets QPI aan hebben staan, en de desktops alleen DMI gebruiken.

Er zit dus 0 verschil tussen alle desktopchipsets, maar wel verschil tussen desktop- en serverchipsets.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@johncheese002

Ik denk dat een PCI Express insteekkaart om in totaal 10 hard disks te ondersteunen (zonder de disks zelf) meestal zodanig veel verbruiken dat de keuze van PicoPSU niet zo duidelijk meer is. De insteekkaart moet dan minstens 5 SATA aansluitingen hebben (1 SSD, 10 SATA) bij een 6 SATA moederbord.

Je komt waarschijnlijk uit op een 8 SATA insteekkaart omdat kaarten met 6 aansluitingen niet in Pricewatch voorkomen (als we aannemen dat die representatief is voor de markt).

Ik zou ASRock H170M Pro4 kiezen als je 6 SATA en DisplayPort 1.2 nodig hebt, die verbruikt circa 15W. Die schat ik zuiniger in dan het Asus moederbord (puur een schatting, niet gebaseerd op enige test van de Asus, wel van de ASRock).

De uitvoering van het dual PSU plan kan misschien worden vereenvoudigd door de SATA disks direct op de ATX voeding aan te sluiten. Als de SATA schijven als hot pluggable zijn aan te spreken kun je het misschien af met de aan/uitschakelaar van de ATX voeding.

Het alternatief is het gebruik van een ATX voeding die zowel bij redelijk laag SSD-only verbruik als NAS gebruik redelijk zuinig is, zoals de Cooler Master V550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een nieuw ASRock moederbord met 6 SATA connectoren en DDR4 toegevoegd aan Pricewatch.

ASRock B150M-DVS R2
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2001149377.jpeg

Het is een "lichter" moederbord dan de ASRock B150M Pro4S, en verbruikt mogelijk daarom iets minder. Het heeft 5 spoeltjes en VRM's zonder heat sink, ondanks de opgegeven 91W TDP cpu ondersteuning. De ASRock B150M Pro4S heeft 7 spoeltjes en VRM's met heat sink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ondertussen heb ik van Cooler Master de toezegging voor een extra SATA power streng voor op de V 550 (met dank aan een tip van The Mask). Dus dan kun je totaal 9 devices aansluiten O-) . Leuk voor een Unraid server met SSD caching.

Verder heb ik nu een beta bios voor de Z170 Pro4 die mogelijk het probleem met insteekkaarten oplost. Ik heb ook nog eens gevraagd hoe dat volgens hun nu zit met het verwachte stroomverbruik van het bord. Volgens Asrock maakt het aantal spoeltjes niet zo veel uit en hangt het vooral af van hoeveel extra chips er op het bord zitten. De m-atx konden ook weleens wat zuiniger uitpakken, aldus Asrock.

Mogelijk regel ik later dit jaar eens samples om het te meten maar dan heb ik een nauwkeurigere voltmeter en tijd nodig :P. De cresta meet het per watt en ik vermoed dat die metingen te grof zijn omdat het dicht bij elkaar zal liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 08-07-2016 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
mrmrmr schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:54:

Het is een "lichter" moederbord dan de ASRock B150M Pro4S, en verbruikt mogelijk daarom iets minder. Het heeft 5 spoeltjes en VRM's zonder heat sink, ondanks de opgegeven 91W TDP cpu ondersteuning. De ASRock B150M Pro4S heeft 7 spoeltjes en VRM's met heat sink.
De ASRock B150M Pro4S kan ook 4x DDR4 geheugen hebben, heeft 2 PCI-e 3.0 x16 slots, en een Intel I219V netwerkcontroller. Je levert wel veel in m.i..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:27:
[...]
Ik voeg zelf nog een DVD speler en SSD toe vanuit de huidige server. De harde schijf hoop ik ergens in de kast te improviseren qua bevestiging.
1Chieftec IX-03B-OP€ 26,50€ 26,50
1Chieftec MK-35DV Accessory set€ 13,18€ 13,18
 [...]  
Ter info: er past standaard één 3,5" hdd in, en niet meer dan dat. Hiervoor heb je de extra ruimte van de MK-35DV nodig en wat ruimte in de kast zelf. De kast is te ondiep om twee 3,5" hdd's naast elkaar te zetten. Je kan een tweede MK-35DV monteren aan de kant van het moederbord, voor bijv. een dvd speler. In theorie kan je daar een extra hdd kwijt, maar dan zonder bevestigingsframe. Hij zit dan wel heel dicht op het moederbord.

Zuinig? Geen idee, ik zit nog in de lego fase ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 09-07-2016 20:15 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ervaringsupdate Asrock Z170 Pro4:

Eindelijk het Delock sata kaartje werkende, in bios 3.5 zit de mogelijkheid om per slot PCIE terug te zetten naar Gen2 of Gen1. In dit geval lost het selecteren van Gen1 op PCIE-1 het probleem op.

Mbt de fan speeds heb ik nu ook een verklaring:
Chassis fan 1: Kan automatisch detecteren of een 3-pin of 4-pin fan is aangesloten. Een 4-pin fan wordt gecontroleerd via een PWM signaal. Een 3-pin fan door het voltage omlaag te brengen.
Chassis fan 2: Kan alleen de snelheid van 4-pin fans controleren. Alleen via een PWM signaal. 3-pin fans zullen op volle snelheid draaien (behalve bij de 10% grens).
Chassis fan 3: Deze kan helemaal geen snelheid controleren.
Mocht ik aan een review van het bord toekomen dan zal ik dat er bij vermelden...

Van Coolermaster heb ik zaterdag nieuwe SATA strengen voor de V550 ontvangen :o . Dus mijn nieuwe zuinige server build (voor zover mogelijk met het aantal schijven dat ik gebruik) is onderhand afgerond :).

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 12-07-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
:'( ik geloof dat mijn Asrock C2750D4i bordje de geest gegeven heeft, en ik geen idee heb of die RMA mag (kan de bon nergens vinden, en weet ook niet meer waar ik hem vandaan heb..)

morgen maar even een "nood" setup in elkaar flanzen op een oude laptop.. om iig zn primaire taken weer in de lucht te hebben..

alleen nou eens oriënteren op iets vervangends.. maar wat... :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 11:53
SMSfreakie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 23:57:
:'( ik geloof dat mijn Asrock C2750D4i bordje de geest gegeven heeft, en ik geen idee heb of die RMA mag (kan de bon nergens vinden, en weet ook niet meer waar ik hem vandaan heb..)

morgen maar even een "nood" setup in elkaar flanzen op een oude laptop.. om iig zn primaire taken weer in de lucht te hebben..

alleen nou eens oriënteren op iets vervangends.. maar wat... :?
Helaas is de opvolger voorlopig nog niet uit en is de stap daarboven (Intel Xeon D-152x/D-154x) een stuk duurder (maar wel mogelijk om met 10Gbit Tbase te nemen, wat leuk kan zijn in de toekomst..).

Wat is er mis met je C2750D4I? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mmore schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 00:01:
[...]

Helaas is de opvolger voorlopig nog niet uit en is de stap daarboven (Intel Xeon D-152x/D-154x) een stuk duurder (maar wel mogelijk om met 10Gbit Tbase te nemen, wat leuk kan zijn in de toekomst..).

Wat is er mis met je C2750D4I? ;(
hij post niet meer.. ook in de IPMI zijn de 3.3 / 5 / 12V lijnen unknown, tempsensors doen ook niks meer :/ en er komt dus ook geen POST meer uit :(

andere voeding (ipv de PICO psu die er aan zat ) geprobeerd uit mn I5 Desktop.. maar helaas nog steeds de zelfde problemen..

ook zo kaal mogelijk en met 1 stik memory, (ook nog even een 8GB module uit mn desktop getest) etc geen leven meer :(

Fans draaien, disks willen wel spinnen, IPMI komt wel tot leven maar dan kan je ook verder niks mee gezien er gewoon niet gePOST wordt :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Bah, klinkt echt als dood inderdaad. Balen zeg.. ;( Met een beetje geluk nog onder garantie? Die mobo's werden precies zown jaar of twee geleden leverbaar hier in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
k heb inmiddels al een request bij asrock gedumpt.. en hopelijk doen ze een beetje opschieten ;)
en anders haal ik denk ik deze als tijdelijke plank.. (kan die later in mn htpc ;))

en dan hopen dat freeBSD ook vanaf een usb media (clone hem dan wel) kan starten.. ivm ik 4 sata poortjes nodig heb voor mn ZFS array ( en het PCI-E slot voor de 2de nic :) )

Edit: intussen de schijven maar over gehangen aan mn desktop.... en alles loopt weer als een tierelier inmiddels... gaan we nu wachten op een reactie van Asrock(rack) mbt garantie :z

Edit2: mogelijk gevonden waar ik het bord vandaan heb :Y) en april / mei 2015... dus dat is iig nog geen 24maanden :D

Edit3: Zo morgen gaat die retour en hoop ik voor het beste :)
hoop dat er voor mn vakantie nog een vervangende is anders zal de i5 het nog iets langer moeten volhouden

[ Voor 35% gewijzigd door SMSfreakie op 13-07-2016 22:19 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:58

KrazyJay

Ik heb al een paar jaar een servertje thuis, in een Antec ISK 110 Vesa. Deze staat gewoon rechtop, met daarin een ASRock H170M-ITX/DL met i3-6100T.

Ik ben er wel tevreden over, maar ik zou graag een wat grotere kast willen hebben zodat mijn airflow beter is, en ik in totaal 4 2.5"-schijven/SSDs kan aansluiten in plaats van de 2 op het moment. Het probleem waar ik dan tegenaan loop, is dat alle kasten die ik tegenkom (zoals de CM elite 110), een groot gat hebben zitten voor een ATX-voeding. Maar, met een simpele server zoals ik heb, is een voeding van 350W of meer toch een overkill? Bij de Antec ISK 110 zit een powerbrick van 90W, met intern in de behuizing een pico-PSU voor de lagere voltages, maar dan heb ik een flink gat zitten achter in mijn kast. Ik zit nu met het dilemma waarin ik een server altijd aan heb staan, dus het moet lang meegaan, veilig zijn, maar aan de andere kant ook zuinig zijn. Ik denk dat mijn huidig verbruik normaal rond de 20 Watt zit, dus een voeding van 350 Watt of meer zou in theorie een slecht rendement moeten geven. Hoe wordt dit normaal gesproken ingevuld?

Zijn er dan ook behuizingen waarin mijn moederbord verticaal kan plaatsen, maar waarbij de kast nog ruimte biedt voor minstens een 120mm fan (bij voorkeur 140mm), en niet veel groter is dan een CM Elite 110? (Dit is even mijn uitgangspunt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ter info voor de anderen, mijn huidige 'to-go' mITX Skylake servertje. Enige nadeel is max. 2x 3.5" schijven of 4x 2.5" schijven. Meestal hou ik ten allen tijde een wenslijst bij met de beste keuze van het moment :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,95€ 56,95
1Asus P10S-I€ 175,57€ 175,57
1Supermicro SuperChassis SC505-203B€ 121,-€ 121,-
1Samsung M391A2K43BB1€ 90,23€ 90,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,75

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:57
Vandaag is dit bordje beschikbaar gekomen:
pricewatch: ASRock H110TM-ITX

Onboard DC connector, Intel LAN, DDR4 SO-DIMM, erg nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

pBook schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:32:

Mm, leuk voor een 'iene-mini' two disk servertje. Ik zou zeggen iets vergelijkbaars qua zuinigheid en de featureset net iets beter met 6 x SATA onboard (6 disks RAIDZ2) voor de datadisks en 1x mSATA/NVME voor een OS SSDtje. (4 x SATA onboard en 1x mini PCIe kan evt. ook, geeft 6x SATA met een mPCIe to SATA verloopje, OS dan vanaf USB).
Bijv. dit Asus bordje, enige nadeel dat ik meteen zie is geen VGA/DVI enkel HDMI/DP. Hetzelfde geldt voor de GigaByte alternatieven die aangedragen worden door de pw bij t Asrock bordje.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
*O**O* maandag mn server weer op eigen hardware in elkaar zetten :D
Asrock bord was inderdaad defect.. en een nieuwe is onderweg *O**O*

gelukkig ook nog sneller dan verwacht.. :) nou hoeft de i5 niet nog 4 weken in te vallen voor de Atom :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Dat is snel gefixt! Mooi :) Garantie via ASRock zelf of via de verkoper? Kon ik niet opmaken uit je vorige post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Pantagruel schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:35:
[...]
Bijv. dit Asus bordje, enige nadeel dat ik meteen zie is geen VGA/DVI enkel HDMI/DP. Hetzelfde geldt voor de GigaByte alternatieven die aangedragen worden door de pw bij t Asrock bordje.
Als je een ruim budget hebt: ASRock E3C236D2I?

Dat is meer een 'server' bordje en heeft de 6x sata meteen onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mmore schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 12:15:
Dat is snel gefixt! Mooi :) Garantie via ASRock zelf of via de verkoper? Kon ik niet opmaken uit je vorige post ;)
gelukt via de webshop waar die weg gekomen is :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

ANdrode schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 12:17:
[...]

Als je een ruim budget hebt: ASRock E3C236D2I?

Dat is meer een 'server' bordje en heeft de 6x sata meteen onboard.
Dat is inderdaad 't betere werk en eerder iets als je aan de combi van servetje en virtualisatie zit te denken. Wat dat betreft kan 't bordje mijn goedkeuring krijgen maar je hebt toch wel over een andere klasse dan t eerder genoemde bordje.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:58

KrazyJay

Ik heb na wat zoek- en leeswerk de Coolermaster Core v1 icm een Corsair SF450 besteld (en een sfx-atx-bracket). Geen idee of er nog nadelen aanzitten of dat ik beter voor iets anders had kunnen gaan, maar dat merk ik nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zo. de i5 desktop mag weer lekker genieten van zn rust ;) nu geen zin / tijd meer om die weer correct in elkaar te lepelen.. vond t wel genoeg om de Atom C2750 weer in elkaar te draaien. :)

heerlijke rust meteen weer :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pBook schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:32:

Er is ook een Asus H110S1 mini-STX moederbord met DisplayPort 1.2 (4k @ 60Hz). Het interessante is het beperktere aantal fases (3?, max 65W cpu), geen pcie slots. Het zou daardoor zuinig kunnen zijn, hoewel Asus doorgaans niet vergelijkbaar is met ASRock. Opvallend is ook het volledig ontbreken van heatsinks, o.a. op de H110 chipset. Dat kan te maken hebben met het mini-STX formaat waarbij de kast de koelaccessoires bepaald.

Verder komt het met M.2 M key 2280 slot, M.2 E key 2230 slot, Intel LAN, SODIMM en een 12V/19V voltage selector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een PC samen te stellen met pricewatch: Intel Pentium G4400T Tray of pricewatch: Intel Core i3-6100T Boxed als processor en iets als pricewatch: Asus H110I-PLUS als moederbord. Zou een PicoPSU in principe gebruikt kunnen worden in deze opstelling in combinatie met 1 SSD en 3 hardeschijven, of zou je dan toch een voeding met meer vermogen adviseren?

Weet iemand ook of er echt veel verschil zit in het verbruik tussen moederborden van ASRock, Asus en MSI, aangezien pricewatch: ASRock H110M-ITX , pricewatch: Asus H110I-PLUS en pricewatch: MSI H110I Pro qua specificaties verder vrij identiek zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met 3 harde schijven heb je een zwaardere adapter nodig. Als we rekenen met een zuinige 25W per schijf is er tijdens het opstarten 75W nodig, dan blijft er 45W over voor de rest van het systeem (die dan nog niet in een stand staat waarbij verbruik wordt beperkt). Een 4400T heeft een TDP van 35W. Dan kan het misschien net wel of net niet met een 120W adapter, veiliger is een 150W adapter.

Deze berekening is slechts een voorbeeld. Je moet weten wat het verbruik is van de door jou gekozen harde schijven tijdens opstarten om een precieze go/no-go berekening te kunnen maken. Dat is terug te vinden in de spec sheets van de schijven.

De keuze voor de voeding hangt wat betreft zuinigheid met name af van het verbruik onder idle. Als je de harde schijven stopzet en alleen de SSD gebruikt voor het grootste deel van de tijd, dan heeft een PicoPSU echt zin. Die doet namelijk z'n werk het best in het bereik onder 40W. Boven 30W tot 40W idle verbruik kun je beter kiezen voor een 80plus Gold ATX voeding die het op dat niveau redelijk doet.

In het algemeen is ASRock vaak beter in zuinigheid dan MSI en MSI is een stuk beter dan Asus, maar dat is zeker niet altijd zo. Het is afhankelijk van ieder individueel moederbord.

Inhoudelijk zit er een verschil tussen diverse moederborden omdat de ene fabrikant er beter in slaagt het verbruik te beperken dan de andere.
Het verschil komt ook door het type moederbord: hoe meer toeters en bellen, hoe hoger het verbruik kan uitvallen. Met name 6 SATA aansluitingen hebben typisch een nadelig effect.

Misschien is een micro-ATX moederbord een betere keuze met zoveel harde schijven. Je hebt sowieso een grotere behuizing nodig om goed te kunnen koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand enig idee hoe je er voor zorgt dat de harde schijf bij wakker worden van de server in eerste instantie gewoon blijft slapen? Die heb ik lang niet altijd nodig, de SSD bevat de belangrijkste programma's en data. Google werkt niet mee, de meeste mensen klagen dat hun harde schijf niet meer beschikbaar is. Behalve de slijtage is ook het extra stroomverbruik van het starten zonde, met vijf minuten gaat hij wel alsnog uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 27-07-2016 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is een hdparm optie om dit hard te programmeren in de harddisk. Dit heet "Power on in standby".
Dit is een potentieel gevaarlijke optie, omdat niet elk BIOS een disk accepteert die niet opgespint is, en je soms dus een harddisk niet meer kan aanspreken.

Ik dacht dat hdparm er wel iets over geschreven heeft in de manpages.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

FireDrunk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:18:
Er is een hdparm optie om dit hard te programmeren in de harddisk. Dit heet "Power on in standby".
Dit is een potentieel gevaarlijke optie, omdat niet elk BIOS een disk accepteert die niet opgespint is, en je soms dus een harddisk niet meer kan aanspreken.

Ik dacht dat hdparm er wel iets over geschreven heeft in de manpages.
Ga ik nakijken, bedankt. Het betreft Windows, dat had ik er even bij moeten zetten. Maar ik zie dat er ook daarvoor een HDparm te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan het met een linux live cd zetten, waarna het persistent is onder Windows voor zover ik weet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
  • Laatst online: 04-09 11:02
Beste tweakers,

Ik wil mijn kleine server een upgrade geven en wil graag weten of de volgende hardware niet over-de-top is.
Het moet een zo zuinig mogelijke server worden die 2x Debian in vm's tegelijk kunnen draaien.
Ze zullen niet veel doen, hooguit wat files op zijn tijd serveren en synchen. 2GB per vm zou voldoende moeten zijn lijkt me.

Mijn huidige server heeft een Intel Atom D-525 proc op het mobo vast gesoldeerd.
Heeft 2 Gb geheugen die tegen de 75% aan loopt.
Fabrikant is Gigabyte. Idle loopt het rond de 28 watt. Onder load 36 watt.

Doel:

- Netwerk shares
! 2 aparte virtual machines, elk Linux Debian (vmware).
- webserver
- downloaden
- ftp server

Ik wil de kast, mobo, mem en cpu vervangen. Ik heb een relatief nieuwe voeding. De Cooler Master V550 heb ik al en schijnt, ook volgens de TS, een zuinige voeding te zijn.

Verder wat ik al heb:

- 2x WD Green disks a 2Tb per stuk.
- Samsung evo 120 Gb SSD
- Monitor
- TB en muis

Het volgende heb ik op het oog / waarom?:

- Intel Core i5-4440S / Lage TDP en snel.
- Asrock B85M-HDS / als 1 van de weinige 4x SATA 600. ASRock schijnt redelijk zuinig te zijn. Ook daarom deze micro ATX FF.
- Kingston Valueram DDR3L 2X 4 GB / low voltage, alle kleine beetjes verlagingen helpen :) Verder niks speciaals.
- Cooler Master N200 Window / Had als enige in die prijsklasse 3x 3.5 inch bay drive intern. Met het oog op de toekomst ;)

Is deze configuratie zodanig dat ik er een laag wattage uit kan halen?
Ik hoef niet het onderste uit de kan als de prijs explosief gaat stijgen bij andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wat moet de nieuwe configuratie beter doen dan de oude? CPU, geheugen, zuinigheid, meer bling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 13:03

sphere

Debian abuser

mrmrmr schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 05:25:
Er is ook een Asus H110S1 mini-STX moederbord met DisplayPort 1.2 (4k @ 60Hz). Het interessante is het beperktere aantal fases (3?, max 65W cpu), geen pcie slots. Het zou daardoor zuinig kunnen zijn, hoewel Asus doorgaans niet vergelijkbaar is met ASRock. Opvallend is ook het volledig ontbreken van heatsinks, o.a. op de H110 chipset. Dat kan te maken hebben met het mini-STX formaat waarbij de kast de koelaccessoires bepaald.

Verder komt het met M.2 M key 2280 slot, M.2 E key 2230 slot, Intel LAN, SODIMM en een 12V/19V voltage selector.
Dit is wel mooi ja, met die display port kan je daisy chainen en anders twee hdmi monitoren aansluiten. Nu nog kastjes.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Milmoor schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 07:39:
Wat moet de nieuwe configuratie beter doen dan de oude? CPU, geheugen, zuinigheid, meer bling?
- Wil geen bling bling. Hoofddoel is om wattage liefst onder de 28 watt idle te brengen, maar wel zodat ik mijn zaken normaal kan draaien.
- Meer geheugen om de 2 vm's te runnen. Met 2gb niet mogelijk.
- Daarvoor meer power, en de VT-x in de core i5 voor vm performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Al Capino

VM software doet het idle verbruik toenemen omdat de cpu minder in een hoge spaarstand zal kunnen komen.

Een Skylake processor heeft standaard Vt-d, daarom is een Skylake systeem waarschijnlijk beter en uiteindelijk ook goedkoper omdat je fors bespaart op de cpu. De TS beschrijft er een aantal.

Je hebt gezien de doelstellingen niet een bijzonder snelle cpu nodig, een dual core G4400 cpu is al vele malen sneller dan de Atom D525.

Als je de harde schijven stil zet zal het verbruik flink dalen. Het systeem kan het beste draaien op een SSD. Als het past kun je de 120 GB gebruiken, of anders overwegen een nieuwe aanschaffen. Ze zijn in prijs gedaald.

Om het onderste uit de kan te halen (met stilstaande schijven) heb je een PicoPSU met 90W adapter nodig. Maar ik zou het eerst proberen met de voor ATX begrippen uitstekende voeding die je al hebt en zien of je <20W uitkomt. Dat levert niet het allerbeste resultaat, maar mogelijk wel een resultaat waarmee je tevreden kunt zijn.

Overigens kun je met instellingen in BIOS en OS in je bestaande systeem vaak al veel besparen. Het stilzetten van de harde schijven is met name belangrijk, naast C states in de BIOS. En denk ook aan gebruik van minder en zuinige fans. Jouw kast heeft 2 standaard fans. Standaard fans zijn vaak niet zuinig. Kijk eens of er daar 1 van kan worden uitgezet. Of misschien zelfs allebei als de fan op de cpu koeler ook al de goede richting kan blazen. Ik heb zelf een systeem met 4 harde schijven en alleen fans op de cpukoeler en voeding.

Er valt meestal niet veel te winnen door over te stappen op een nieuwere generatie moederborden/cpu's vanaf een Atom D525.

Voor het vergelijken met de systemen in de topic start meet dan idle zonder aangesloten harde schijven, na alle optimalisaties. Dat is belangrijk om te weten of er wel wat te verbeteren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mrmrmr, wat je zegt over dat de CPU niet zo zuinig is in Virtualisatie modus is tegenwoordig veel minder erg.

De laatste generatie Intel CPU's kan zelfs als hij meerdere VM's draait met een tickless (variabele tick lengte) kernel, de VM's zo schedulen dat ze dynamisch tegelijk wakker worden, zodat de CPU maar 1 keer in de zoveel tijd een tick hoeft te schedulen om wakker te worden uit C-States, terwijl VM's eigenlijk zouden willen dat de Host CPU vaker wakker wordt. (Dus je CPU kan nog steeds zelf ook Tickless zijn, en de laagste PC6 en C7 states halen met VM's actief)

Klinkt ingewikkeld, maar Intel is gewoon goed :+ Ze zorgen er voor dat de CPU zo min mogelijk wakeups heeft.

Nadeel is vaak wel, dat deze features alleen werken in de laatste Linux kernels, omdat daar de laatste updates van Intel zelf in zitten. ESXi hobbelt daar een beetje achteraan, en Hyper-V helemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 28-07-2016 15:09 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
En, heel erg belangrijk: ontzettend veel drivers ondersteunen het niet goed. Hyper-V kan (standaard) niet overweg met PC3+ en alle realtek NICs, bijvoorbeeld. Zelfs sommige intel peripherals kunnen ervoor zorgen dat je cpu alsnog in C2 blijft zitten (bijv. alle QPI peripherals).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Al Capino schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 03:27:
- Kingston Valueram DDR3L 2X 4 GB / low voltage, alle kleine beetjes verlagingen helpen :) Verder niks speciaals.

Ik hoef niet het onderste uit de kan als de prijs explosief gaat stijgen bij andere onderdelen.
DDR4 schijnt net wat zuiniger te zijn dan DDR3 (persbericht over serversituatie; door een stakeholder). En als het niet om de absolute prestaties gaat kan je ook 1x 8GB gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Een Skylake processor heeft standaard Vt-d, daarom is een Skylake systeem waarschijnlijk beter en uiteindelijk ook goedkoper omdat je fors bespaart op de cpu. De TS beschrijft er een aantal.

* Bedankt voor je uitgebreide input :)
De CPU die ik had geselecteerd heeft ook VT-d en VT-x.
Of is de Skylake architectuur zo zuinig tov Hashwell dat je beter Skylake kan nemen?

Je hebt gezien de doelstellingen niet een bijzonder snelle cpu nodig, een dual core G4400 cpu is al vele malen sneller dan de Atom D525.

*De Atom is al enkele jaren oud. Wel aan vernieuwing toe ;)
Ik ben niet zo gecharmeerd van een Pentium klasse. Meer van de Core series.
Is die Pentium dan zo goed dat ie ook met VM's om kan gaan?

Om het onderste uit de kan te halen (met stilstaande schijven) heb je een PicoPSU met 90W adapter nodig. Maar ik zou het eerst proberen met de voor ATX begrippen uitstekende voeding die je al hebt en zien of je <20W uitkomt. Dat levert niet het allerbeste resultaat, maar mogelijk wel een resultaat waarmee je tevreden kunt zijn.

* Om kosten te besparen wil ik eerst de eigen voeding gebruiken. Heb in het verleden wel een Pico PSU gehad maar die was overleden op den duur. Ook op deze server.

Overigens kun je met instellingen in BIOS en OS in je bestaande systeem vaak al veel besparen. Het stilzetten van de harde schijven is met name belangrijk, naast C states in de BIOS. En denk ook aan gebruik van minder en zuinige fans. Jouw kast heeft 2 standaard fans. Standaard fans zijn vaak niet zuinig. Kijk eens of er daar 1 van kan worden uitgezet. Of misschien zelfs allebei als de fan op de cpu koeler ook al de goede richting kan blazen. Ik heb zelf een systeem met 4 harde schijven en alleen fans op de cpukoeler en voeding.

* Is het in de kast van niet een beetje warm?
Ik zou 1 van de 2 fans nog wel kunnen opofferen. Aan de andere kant zal het systeem meer idle staan.

Er valt meestal niet veel te winnen door over te stappen op een nieuwere generatie moederborden/cpu's vanaf een Atom D525.

* De Atom CPU is vast op het moederbord. Zal ook een nieuw mobo erbij moeten nemen.

Voor het vergelijken met de systemen in de topic start meet dan idle zonder aangesloten harde schijven, na alle optimalisaties. Dat is belangrijk om te weten of er wel wat te verbeteren valt.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kast is niet warm zonder kast fans. Het is een server die elke seconde aan het werk is, 7x24. Fans zijn nodig als er veel warmtebronnen zijn zoals oude cpu's, grafische kaarten, gaming en harde schijven met veel platters en hoge rpm en ook als de kast geen goede airflow heeft.

Omdat je een cpu met Vt-d en Vt-x had geselecteerd nam ik aan dat je dat wilde. Vandaar het Skylake advies, die cpu's met Vt-d zijn veel goedkoper. Skylake is theoretisch iets zuiniger dan Haswell, maar andere factoren spelen een belangrijkere rol.

De G4400 is een prima cpu. Voelt snel aan bij desktopgebruik, niets mis mee. Dat Intel er de naam Pentium aan geeft, is meer marketing dan dat het aangeeft dat het een minderwaardige cpu is, integendeel, het is een normale dual core met veel gigaherzen en L1/L2 cache.

Ik durf te wedden dat je het verschil tijdens normaal desktop gebruik niet merkt. Het prijsvoordeel van 3x merk je wel. :)

Er is totaal geen vergelijk met een Atom cpu, die zit onderaan de trap, de G4400 is een middenklasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Omdat je een cpu met Vt-d en Vt-x had geselecteerd nam ik aan dat je dat wilde.

* Goed gezien, daar heb ik op geselecteerd ;-)

Vandaar het Skylake advies, die cpu's met Vt-d zijn veel goedkoper. Skylake is theoretisch iets zuiniger dan Haswell, maar andere factoren spelen een belangrijkere rol.

* Ik heb even een Skylake setup bij elkaar gesprokkeld en het is inderaad goedkoper dan de Haswell!
Bedankt voor je tip :-)

De G4400 is een prima cpu. Voelt snel aan bij desktopgebruik, niets mis mee. Dat Intel er de naam Pentium aan geeft, is meer marketing dan dat het aangeeft dat het een minderwaardige cpu is, integendeel, het is een normale dual core met veel gigaherzen en L1/L2 cache.

* Wil wel wat extra slagkracht achter de hand hebben. Is voor lichte thuis server.

Ik durf te wedden dat je het verschil tijdens normaal desktop gebruik niet merkt. Het prijsvoordeel van 3x merk je wel. :)

* haha dat geloof ik wel ja ;-)

Dit is mijn nieuwe setup / waarom?:
- silverstone-precision-ps08-black case / 2x usb 3.0, 1x 2.5 inch bay en 4x 3.5 inch bay.
- Intel core i5 6400 boxed / Skylake en VT-x, VT-d en rap. Tevens goedkoper dan Haswell.
- Kingston Valueram 2x 4 Gb DDR4 / snel geheugen, goedkoper dan DDR3.
- MSI H110M PRO-VH / MSI heeft vaak zuinige borden. Heb helaas geen bewijs voor dit type. Zoek verder niets bijzonders behalve usb 3.0 voor.

Hopelijk kan iemand me vertellen of dit een zuinige setup is of niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:00
Beste, momenteel overweeg ik mijn toch wel zuinige server (24 Watt in rust), draait drie jaar, van een nieuw motherboard te voorzien. Momenteel een AMD E350.
Ik denk dan aan een J1900 processor welke 2,5 keer sneller lijkt dan wat ik nu heb. Die is beter dan de 3150 en ook nog iets zuiniger met 10 Watt.
Iemand ervaring mee?
Veel dank, Cees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zit te kijken naar TDP, TDP is geen garantie voor het idle stroomverbruik. Ik denk dat als de performance van een E-350 voor jou voldoende is, dat het niet loont om het moederbord te vervangen.

Je gaat al snel 50 euro of meer spenderen voor een besparing van een paar euro op jaarbasis.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Deze onderdelen heb ik nu aangeschaft / waarom?:

- silverstone-precision-ps08-black case / 2x usb 3.0, 1x 2.5 inch bay en 4x 3.5 inch bay.
- Intel Pentium G4400 boxed / Skylake en VT-x, VT-d en rap. Tevens goedkoper dan Haswell. Lijkt erop dat een dual core genoeg is voor mijn gebruik. Ook kan het goed omgaan met VM's.
- Kingston Valueram 2x 4 Gb DDR4 / snel geheugen, goedkoper dan DDR3.
- ASRock H110M-HDV / Door een review van mrmrmr voor dit mobo gekozen :) . Zou zuinig tot zeer zuinig zijn. Zoek verder niets bijzonders behalve usb 3.0 voor.

Zodra ik alles thuis heb en up and running is zal ik mijn bevinden posten.
Daarin zal ik voornamelijk de wattages gaan vermelden met deze setup.

To be contined.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Kan iemand mij vertellen of deze PicoPSU genoeg power heeft om het onderstaande te draaien?
Ik heb het verbruik opgezocht :
de WD Greens verbruiken 4.1 W,
de RED 5.3 W
en mn moederbord (compleet met SSD) ca. 15 W
totaal kom ik op ~28.5 W wat natuurlijk geen probleem is,
maar het enige waar ik me zorgen over maak is de opstart spanning..

thanks

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 77,-€ 77,-
2WD Green HDD, 3TB€ 97,01€ 194.02
1WD Red WD60EFRX, 6TB€ 248,-€ 248,-
1Mini-box picoPSU 120 + 80W Adapter Power Kit€ 71,90€ 71,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,91

Proffesioneel Platzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Laatst online: 20:03
Met een 60 Watt adapter voor een ASRock Q1900dc-ITX moederbordje en
- 1x SSD
- 1x 1TB 2.5" HDD
- 1x 2TB 3.5" HDD
- 1x 3TB 3.5" HDD
werkt het opstarten prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

MariosCube schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:51:
Met een 60 Watt adapter voor een ASRock Q1900dc-ITX moederbordje en
- 1x SSD
- 1x 1TB 2.5" HDD
- 1x 2TB 3.5" HDD
- 1x 3TB 3.5" HDD
werkt het opstarten prima.
top, thanks!

Proffesioneel Platzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uit de oude spec sheets:
Green WD30EZRX: 1.78A * 12V * 2 = 21.36 * 2 = 42.72 W
Red WD60EFRX: 1.75A * 12V = 21 W
Subtotaal: 63.72 W

Daarbij komt het volle verbruik van de cpu (zonder de energiebesparende functies actief) en moederbord: circa 10W + 5W (pure gok) = 15W

Totaal: 78.72 W

Het zou misschien wel kunnen met een 80W adapter, maar misschien ook niet. Ik kan het ook helemaal mis hebben over de 5W van het moederbord.

Als je aan de veilige kant wil zitten kun je deze combi kiezen:Mini-Box picoPSU-160-XT plus een 120W adapter.

De berekening hierboven gaat ervan uit dat het piekverbruik precies op hetzelfde moment is. In werkelijkheid is dat misschien niet zo. Een andere overweging is dat de ene adapter de andere niet is, sommige adapters kunnen een kortdurende piek beter verwerken dan een andere, ook boven de gespecificeerde waarde.

Je kunt het geluk hebben dat bijvoorbeeld de erg zuinige Seasonic SSA-0601HE-12 60W 12V Level VI het ook nog redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
CeesBak schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:52:
Beste, momenteel overweeg ik mijn toch wel zuinige server (24 Watt in rust), draait drie jaar, van een nieuw motherboard te voorzien. Momenteel een AMD E350.
Ik denk dan aan een J1900 processor welke 2,5 keer sneller lijkt dan wat ik nu heb. Die is beter dan de 3150 en ook nog iets zuiniger met 10 Watt.
Iemand ervaring mee?
Veel dank, Cees.
Ik ben overgestapt van een E-350 naar een G4400. Bij benadering hetzelfde idle verbruik. Wel ongelofelijk veel krachtiger.
mrmrmr schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:05:

Er is totaal geen vergelijk met een Atom cpu, die zit onderaan de trap, de G4400 is een middenklasser.
Ik kan dit bevestigen. In combinatie met een SSD voelt de G4400 even snel als mijn 2500K @ 4.4 GHz en mijn i7 2600. Hij draait zelfs games als Planetside 2 probleemloos. Zit aardig wat kracht in...

[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 02-08-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:00
sdk1985 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:31:
[...]
Ik ben overgestapt van een E-350 naar een G4400. Bij benadering hetzelfde idle verbruik. Wel ongelofelijk veel krachtiger.
Tja, snelheid zal zeker in orde zijn. Maar de 56 Watt van de G4400 is best (heel) veel. Ik zoek een zo laag mogelijk energieverbruik. De 10 Watt van de J1900 spreekt me zeer aan.

Uiteindelijk gaat het inderdaad over het idle gebruik. Dat kan ik van veel processoren niet vinden.

Dank voor je reactie, groeten, Cees

[ Voor 13% gewijzigd door CeesBak op 03-08-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een G4400 verbruikt bij lange na geen 56W. De mijne meet net geen 19W full load. Bovendien is TDP geen maat voor daadwerkelijk energieverbruik; je CPU staat het grootste deel van de tijd idle, en dan verbruiken de J1900 en G4400 vrijwel exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
CeesBak schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:17:
[...]

Tja, snelheid zal zeker in orde zijn. Maar de 56 Watt van de G4400 is best (heel) veel. Ik zoek een zo laag mogelijk energieverbruik. De 10 Watt van de J1900 spreekt me zeer aan.

Uiteindelijk gaat het inderdaad over het idle gebruik. Dat kan ik van veel processoren niet vinden.

Dank voor je reactie, groeten, Cees
Je hebt even gemist dat ik in beide gevallen circa 23W idle verbruik? Het verbruik onder load is wat hoger maar daar staat tegenover dat de processor ook sneller klaar is. Omdat de performance/watt van de Skylake (veel) beter is zal dit eerder stroom besparen dan kosten.

Ter indicatie:
sdk1985 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:52:
Oh waar ik wel heel tevreden over ben is de G4400:

De Pentium G4400
Size 885 MB
Status Completed
Download Downloaded in1 minute 6 secondss at an average of 13.2 MB/s
Unpacked 1 files/folders in 2 secondss
Repair Quick Check OK

De AMD E-350:
Size 867 MB
Status Completed
Download Downloaded in 2 minutes 9 seconds at an average of 6.7 MB/s
Unpacked 1 files/folders in 17 seconds
Repair Quick Check OK

Bijna 2x zo snel (197%) downloaden en 850% sneller uitpakken. Bovendien is het geen probleem om een repair te doen terwijl er gedownload wordt. Ik betaal overigens voor een 120 Mbit verbinding, mijn internet is 150 Mbit. Dus waarschijnlijk kan het nog flink harder.

Dit is dan eigenlijk nog een best-case scenario qua tijden. Bestanden zijn vaak richting de 6 GB. Downloaden daarvan duurde dan bijvoorbeeld 16 minuten met 2.5 minuut uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36
sdk1985 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:31:
[...]

[...]

Ik kan dit bevestigen. In combinatie met een SSD voelt de G4400 even snel als mijn 2500K @ 4.4 GHz en mijn i7 2600. Hij draait zelfs games als Planetside 2 probleemloos. Zit aardig wat kracht in...
de E-350 was bij zijn introductie 6 jaar geleden al geen snelheidsmonster. Een flinke snelheidswinst verbaast me dan ook niets. Ik heb mijn am1 5150 systeem op xpenology geupgrade naar een i3-6100 op windows.

Ik zie net als jij winst in rarren/parren maar vooral in het downloaden via SSL. De am1 deed dit met 8 MB/s terwijl ik nu mijn 150Mbit verbinding volledig benut en de boel encrypted binnenkomt met 18 MB/s.

Het verbruik is vrijwel gelijk en idle iets zuiniger; 20 Watt dat onder load piekt naar 45 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
Ik heb de Intel Celeron G1840 in mijn NAS vervangen door een Intel i5-4440 om meer gelijktijdige Plex transcodes aan te kunnen (4 i.p.v. 2).

Zou het idle verbruik hiermee ook zijn gestegen? Was rond de 52 watt met de G1840 i.c.m. FreeNAS 9.3.

Dit is de totale setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 179,-€ 179,-
1ASRock Rack E3C224D2I€ 223,47€ 223,47
6Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 110,50€ 663,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 79,80€ 79,80
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 17,28€ 17,28
2Crucial CT102472BD160B€ 43,50€ 87,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.309,50

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien 0.5-1W ja.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Lumics schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:52:
[...]

de E-350 was bij zijn introductie 6 jaar geleden al geen snelheidsmonster. Een flinke snelheidswinst verbaast me dan ook niets. Ik heb mijn am1 5150 systeem op xpenology geupgrade naar een i3-6100 op windows.

Ik zie net als jij winst in rarren/parren maar vooral in het downloaden via SSL. De am1 deed dit met 8 MB/s terwijl ik nu mijn 150Mbit verbinding volledig benut en de boel encrypted binnenkomt met 18 MB/s.

Het verbruik is vrijwel gelijk en idle iets zuiniger; 20 Watt dat onder load piekt naar 45 Watt.
Had niet verwacht dat de 5150 ook cpu limited op SSL downloads zou zijn. Die 8 MB haalde ik bijna met de E-350. De 5150 heb ik overigens ook overwogen, maar 3 maanden na de release was er nog altijd geen custom koeler te vinden. Ik wens een systeem dat idle geen geluid maakt (of in ieder geval vrijwel onhoorbaar is). Dus die vlieger ging niet op.

Wat nu echt het maximum van de G4400 is weet ik overigens niet, mijn internet is tegenwoordig 300Mbit maar zo snel is mijn usenet provider niet :). Vermoed dat de 30 MB/s geen probleem zal zijn gezien de huidige cpu loads.
nMad schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:04:
Ik heb de Intel Celeron G1840 in mijn NAS vervangen door een Intel i5-4440 om meer gelijktijdige Plex transcodes aan te kunnen (4 i.p.v. 2).
Is het niet handiger (en zuiniger) om over te stappen op Kodi en thin clients? Voor een euro of 50 heb je al een x265 4K capable decoder boxje.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 03-08-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
Of je neemt een Nvidia shield die meerdere 4k streams tegelijk kan transcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
In verband met een verhuizing ben ik op zoek naar een nieuw servertje. Ik had altijd een i3-3220 met Ubuntu Server draaien maar die moet vervangen worden voor iets nieuws. Aan de hand van dit topic en de reacties ben ik tot onderstaande winkelmand gekomen. Het OS komt op de SSD en de twee Seagates gaan in RAID 0 voor data opslag. Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is de CPU, moet ik misschien niet voor de iets duurdere G4500 of G4520 gaan?

Wat ga ik er mee doen:
  • Gitlab
  • Crashplan / Time Machine
  • Plex Media Server
  • SABnzbd
  • OpenVPN Server
  • Samba File Server
  • BitTorrent Sync
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,49€ 56,49
1ASRock H110M-ITX€ 67,87€ 67,87
2Seagate Spinpoint M9T, 1,5TB€ 58,45€ 116,90
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 29,95€ 29,95
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 39,92€ 39,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Transcoden is vermoedelijk de zwaarste toepassing, daar is de G4400 geschikt voor. Als je 2 streams tegelijk wilt transcoden, dan kun je misschien beter kijken naar een quad core cpu. De G4520 zou theoretisch ook kunnen volgens Plex support's PassMark vergelijking. De G4400 is verreweg het meest gunstig geprijsd.

Met de gekozen disks die bij starten weinig verbruiken (12W per stuk) en de cpu kun je kiezen voor een zuinige PicoPSU. Bij dit systeem levert dat voordeel op, ook als het altijd aan staat met draaiende schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
pBook schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:45:
In verband met een verhuizing ben ik op zoek naar een nieuw servertje. Ik had altijd een i3-3220 met Ubuntu Server draaien maar die moet vervangen worden voor iets nieuws. Aan de hand van dit topic en de reacties ben ik tot onderstaande winkelmand gekomen. Het OS komt op de SSD en de twee Seagates gaan in RAID 0 voor data opslag. Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is de CPU, moet ik misschien niet voor de iets duurdere G4500 of G4520 gaan?

Wat ga ik er mee doen:
  • Gitlab
  • Crashplan / Time Machine
  • Plex Media Server
  • SABnzbd
  • OpenVPN Server
  • Samba File Server
  • BitTorrent Sync
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,49€ 56,49
1ASRock H110M-ITX€ 67,87€ 67,87
2Seagate Spinpoint M9T, 1,5TB€ 58,45€ 116,90
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 29,95€ 29,95
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 39,92€ 39,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,03
Raid 0 lijkt me niet nuttig aangezien een single disk al beperkt wordt door Gigabit lan. Of is het een typfout en bedoelde je Raid 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
mrmrmr schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:58:
Met de gekozen disks die bij starten weinig verbruiken (12W per stuk) en de cpu kun je kiezen voor een zuinige PicoPSU. Bij dit systeem levert dat voordeel op, ook als het altijd aan staat met draaiende schijven.
Ik was voor een ATX voeding gegaan omdat ik dacht dat een PicoPSU teveel geklooi zou worden met drie schrijven. Als ik dat wel zou doen met b.v. een molex naar 2x SATA splitter, zou ik dan wegkomen met deze kit? pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit
sdk1985 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:21:
Raid 0 lijkt me niet nuttig aangezien een single disk al beperkt wordt door Gigabit lan. Of is het een typfout en bedoelde je Raid 1?
Ahh klopt inderdaad, dat moet natuurlijk RAID 1 zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pBook schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:13:
Ik was voor een ATX voeding gegaan omdat ik dacht dat een PicoPSU teveel geklooi zou worden met drie schrijven. Als ik dat wel zou doen met b.v. een molex naar 2x SATA splitter, zou ik dan wegkomen met deze kit? pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit
Ja, dat moet werken. Ik tel 2 zuinige hard disks in je lijstje en 1 SSD. De SSD is verwaarloosbaar qua verbruik tijdens starten.
Pagina: 1 ... 5 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.