Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Belangrijker: het is een stuk goedkoper dan een picopsu+adapter, en je hoeft niet een miljard kubieke meter aan kast te hebben voor een ATX-voeding.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
sdk1985 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:31:
Ondertussen werkt mijn slaapstand na 1 uur en dan wake-up via file request over SMB. In standby (suspend-to-ram) doet het systeem 2W. Dat is 1W meer dan de E-350.
Mag ik vragen waar en hoe je dit inregelt ?
Ik draai nu een atom servertje, waarbij ik het stroom verbruik onder handen wil gaan nemen.
Ik was op zoek naar mogelijkheden om de server uit slaap te halen bij benadering van fileserver, en bij het afspelen van films. Hier kwam ik uiteindelijk uit op "lights-out" , welke ik nog kende van WHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
NoReseth schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:03:
[...]

Mag ik vragen waar en hoe je dit inregelt ?
Ik draai nu een atom servertje, waarbij ik het stroom verbruik onder handen wil gaan nemen.
Ik was op zoek naar mogelijkheden om de server uit slaap te halen bij benadering van fileserver, en bij het afspelen van films. Hier kwam ik uiteindelijk uit op "lights-out" , welke ik nog kende van WHS.
Gebruik maken van Wake-on-lan op basis van internet activiteit, in plaats van magic packet.

Op debian kan het met UG flags: https://wiki.debian.org/WakeOnLan. Echter het werkt het beste op Windows. Mijn hybrid nas draait ondertussen dan ook op Windows 10 en dat gaat prima. Hij staat nu naast mij te knipperen :). Als ik de url van sabnzbd intyp dan wordt hij wakker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
goodfella schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:00:
[...]

In combinatie met deze beauty is het wel nice. Kan iemand iets zinnigs zeggen over de bijgeleverde PSU?
http://luna-design.org/en/

[afbeelding]
mrmrmr schreef op zondag 05 juni 2016 @ 08:36:
Het Asus H110T moederbord heeft geen PSU nodig, het moet direct op een 12V of 19V AC/DC adapter worden aangesloten, zie de DC jack aansluiting linksboven in het plaatje.

Aangezien er tegenwoordig tamelijk zuinige AC/DC adapters verkrijgbaar zijn (zoals een Seasonic 60W HE), kan dat best gunstig uitvallen. Met de nadruk op "kan" omdat nu nog niet bekend is hoe zuinig Asus een en ander heeft gemaakt.
De voeding is compatible:

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/n4g68kllb/ASUS_H81_T_IN_CASE.jpg

Hoe zuinig die is in de praktijk vergeleken met bijvoorbeeld een Seasonic 60W HE, geen idee.

Edit:

Enige wat ik kon vinden was 40W verbruik icm een ASUS Q87T, intel i5 4570T (35W), Crucial mSATA 500Go, Seagate SSHD 1To, 16Go DDR3 Crucial SODIMM.

http://www.tonymacx86.com...80647/page-6#post-1195929

[ Voor 28% gewijzigd door renedis op 06-06-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een 2 polige aansluiting "ATX19V" waar je waarschijnlijk een ATX voedingstekker aan kan schuiven (als het uitkomt qua ruimte).

Maar dat zou voor het doel van een zuinige server onverstandig zijn, want dan gaat er energie verloren aan de productie van de andere voltages (3.3V, 5V, ±, etc.) van de ATX voeding.
Hoe zuinig die is in de praktijk vergeleken met bijvoorbeeld een Seasonic 60W HE, geen idee.
Ik zou uit de losse pols zeggen: niet zuinig. De HE wint hands down van een ATX. De aansluiting is immers een 12V lijn afkomstig van een ATX voeding.

Als je toevallig in de buurt al een ATX voeding of een adapter aan hebt staan, en die gebruikt om de 12V te leveren, dan zou het wel zuiniger kunnen zijn. Mux heeft een voedingcombineermethode toegepast met diverse apparatuur (zie begin van deze topic).

De foto die je toont is een kast met een ingebouwde voeding. De beschrijving staat hier. Dat is een Asus H81T moederbord.

Het is niet makkelijk te zien, maar het gaat waarschijnlijk om een klein formaat (C7, 240V) stekker naar een ingebouwde AC/DC adapter. Een aantal van dergelijke voedingen zijn in het verleden getest, maar ze waren niet vaak zo goed (zuinig en een mooi signaal gevend) als een goede externe adapter. Ik zou daarom aanraden een zuinige externe adapter te gebruiken zoals de Seasonic SSA-0601HE-12.

[ Voor 66% gewijzigd door mrmrmr op 06-06-2016 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 13:03

sphere

Debian abuser

Die voeding past niet. Zonder gedoe met adapters zou ik kiezen voor deze: http://www.logicsupply.com/nl-nl/pw-19v4a74-eu/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed punt. Het bord ondersteunt 12V en 19V, deze moederborden hebben een afwijkende DC jack, dat is niet handig.

De manual vermeld niet wat voor soort DC jack het is, maar de H81T had een "Intel" 7,4 mm outer diameter (OD) / 5,1 mm inner diameter (ID) jack.

De interne 2 pin header is vermoedelijk een Molex 5566-­2, dat werd ook door Intel gebruikt. Die heeft een passende Molex 5557­-02R plug die van de voeding komt.

Ik zou toch de 12V HE adapter kiezen vanwege de zuinigheid en de benodigde aanpassingen voor lief nemen. De 19V die je noemt is een ouder en in ieder geval een stuk minder zuinig type. (De leverancier heeft de gewoonte geen typenummers te vermelden, wat lastig is voor identificatie.)

Van een oude ATX voedingsstekker of een wel goed verkrijbare ATX 20-24 pin verloopstekker kun je met een passende connector maken. Met een kroonsteentje kun je zonder solderen de draden verbinden. Het is even knutselen, maar dat is geen probleem voor een echte Tweaker. ;)

De 2 pin MiniFit Jr 5566-2 connector komt overeen met de rechter (of linker) 2 pins van een ATX connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01
Bedankt voor de toelichting betreft die case en bijbehorende voeding.

Gigabyte komt binnenkort met 2 interessante DC powered Thin ITX mobo's. De H110TN en H170TN.

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/ez3xc04xb/Screen_Shot_2016_06_08_at_13_42_47.png

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/xne5tyvvz/Screen_Shot_2016_06_08_at_13_42_02.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

2 M2 sloten vlak boven elkaar.... is daar wel over nagedacht? Aangezien (sommige) M2 drives behoorlijk warm kunnen worden. En die slots gebruiken voor wifi-kaartjes (als die er inmiddels al voor M2 zijn) wordt hiermee ook lastig gemaakt omdat je dan het andere slot blokkeert.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:32
Ik vind een enkele NIC dan weer jammer. Verder leuke borden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:57
Duskwither schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:47:
Ik vind een enkele NIC dan weer jammer. Verder leuke borden!
Volgens de Gigabyte website heeft de H110TN er twee: http://www.gigabyte.com/p...page.aspx?pid=5880&dl=#ov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:21:
2 M2 sloten vlak boven elkaar.... is daar wel over nagedacht? Aangezien (sommige) M2 drives behoorlijk warm kunnen worden. En die slots gebruiken voor wifi-kaartjes (als die er inmiddels al voor M2 zijn) wordt hiermee ook lastig gemaakt omdat je dan het andere slot blokkeert.
Met een stock koeler wordt er wel gewoon lucht overheen geblazen. Waarom zou een WiFi kaartje trouwens iets moeten blokkeren?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Let er dan wel even op welke revisie je koopt, GigaByte staat er tegenwoordig bekend om dat ze later (na de reviews) een refresh uitbrengen met hele andere (lees goedkopere) componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

-The_Mask- schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:11:
[...]

Met een stock koeler wordt er wel gewoon lucht overheen geblazen. Waarom zou een WiFi kaartje trouwens iets moeten blokkeren?
De antenneconnectors ;) Die kleine u.fl dingen zullen niks blokkeren, maar er zijn ook andere (hogere) connectors in gebruik.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:21:
Let er dan wel even op welke revisie je koopt, GigaByte staat er tegenwoordig bekend om dat ze later (na de reviews) een refresh uitbrengen met hele andere (lees goedkopere) componenten.
Eigenlijk elke fabrikant heeft meerdere revisies van hetzelfde moederbord en in meer dan 9 van de 10 gevallen is er eigenlijk niks zichtbaar/merkbaar anders.
Raven schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:17:
[...]

De antenneconnectors ;) Die kleine u.fl dingen zullen niks blokkeren, maar er zijn ook andere (hogere) connectors in gebruik.
Volgens mij zijn die kleine dingen vrij standaard toch?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:49:
[...]

Eigenlijk elke fabrikant heeft meerdere revisies van hetzelfde moederbord en in meer dan 9 van de 10 gevallen is er eigenlijk niks zichtbaar/merkbaar anders.
Gaat wel wat verder dan dat:
Newer revisions of Gigabyte motherboards are missing features and have lower specs. They have the same product code as the older revisions, so you will have no idea which revision you're getting until you open the box.

On the two motherboards they compared (B85M-HD3 and B85M-D2V), some differences include:
•Lower number of mosfets per phase of the CPU power supply
•Fewer gate drivers per phase
•Removed Dual BIOS
•Removed extra ASMedia chip near the HDMI port
•Fewer SMD components surrounding the audio codec chip
•Fewer SMD components around the chipset
•Default turbo settings less aggressive

Rev 2.0 of the board that they benchmarked (B85M-HD3) runs hotter (and thus throttles sooner) than Rev 1.0.
Ik vindt dat behoorlijk heftig en volstrekt onacceptabel. Bij mij zou hij direct terug gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, en het bord is anders dan de Chinese afbeelding (die ook een ander typenummer vermeld). Dit is de H110TN:

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/5880/20160601093532_big.png

Dit bord gebruikt 4 ferrite chokes die zuiniger zouden zijn.

2 x Intel LAN. Ik kan de slogan "no lag, just frag" niet plaatsen. Fragmentatie wil je echt niet hebben ten gunste van fracties van milliseconden. Sowieso heeft zo'n LAN poort geen verkeerde latency. Ook niet voor games.

Asus en Gigabyte zijn beide niet bekend als zuinige moederborden fabrikanten. Een site geeft 15,5W idle op voor de Gigabyte H110TN. Niet bijzonder zuinig dus, maar de vraag is hoe en met welke onderdelen en netwerkconfiguratie er getest is, dat is cruciaal bij een beoordeling.

Niettemin, als je zoekt naar een dual Intel LAN bord, is dit bord het overwegen waard, ook met een onzeker zuinigheidsniveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frag is de Gamers term om iemand af te knallen :)
old-skool :)

ASUS en Gigabyte zijn qua zuinigheid ernstig goed aan de weg aan het timmeren, er zijn al meerdere mensen die prachtige resultaten neer gezet hebben met de nieuwe Asus P10I-S.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 01:44:
[...]

Ik vindt dat behoorlijk heftig en volstrekt onacceptabel. Bij mij zou hij direct terug gaan.
Je zou het niet eens door hebben, maar los daarvan dan nog zal geen van die dingen echt verschil maken voor een zuinige server.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

-The_Mask- schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:49:
[...]

Volgens mij zijn die kleine dingen vrij standaard toch?
Afbeeldingslocatie: http://yves.maguer.free.fr/WiFi/connect_proxim_mcx_mmcx_mc-card_u.fl.jpg
Bij de kaartjes die ik hier heb zit er mmcx op. Alleen de wat oudere modellen hebben nog u.fl volgens mij. Er zit iig wel hoogteverschil tussen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ah juist, beter afgeschermd zie ik, zal wel vooral voor AC spul gebruikt worden, zit zelf nog met N.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:34:
[...]

Je zou het niet eens door hebben, maar los daarvan dan nog zal geen van die dingen echt verschil maken voor een zuinige server.
Heb je die lijst wel gelezen? Als het al niet zou opvallen dat het product niet overen zou komen met de foto dan gaan de alarm bellen wel rinkelen als de dual bios ontbreekt. Dat is toch een beetje het eerste wat ik ga doen met een nieuwe "plank", bios update. Nog voor het OS erop staat. Bovendien ben ik dan zo'n vervelende user die mijn systeem meteen zodra het kan door userbenchmark.com gooit om te kijken of hij wel minstens in het midden zit ;). De turbo zal dan ook wel aan het licht komen.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee want dat is mij al jaren bekend. Maar als jij het zo'n probleem vindt, weet je dan ook de verschillen tussen de revisies bij de moederborden welke jij bezit? Denk het niet en dat is dus precies mijn punt.

Daarnaast bestaat er maar één revisie van het genoemde moederbord, een andere krijgen is dus hier niet van toepassing.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 09-06-2016 13:43 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:41:
Nee want dat is mij al jaren bekend. Maar als jij het zo'n probleem vindt, weet je dan ook de verschillen tussen de revisies bij de moederborden welke jij bezit? Denk het niet en dat is dus precies mijn punt.

Daarnaast bestaat er maar één revisie van het genoemde moederbord, een andere krijgen is dus hier niet van toepassing.
Ik zou het dan toch maar eens doen...

Als jij een bord besteld waarbij in de features staat dat hij dual bios heeft, je besteld het ding en er is maar één bios dan is dat volstrekt onacceptabel. Gigabyte heeft momenteel de reputatie dat het een kwestie van tijd is voor ze deze grapjes uithalen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Los daarvan wil je juist in een zuinige server niet dat ze ineens goedkope caps gaan gebruiken. Dat zou zonde zijn. Kijk dus goed naar jou bord vs het plaatje.

Ik ben meestal een early adaptor. Ik weet dat mijn nieuwste bord, vorige maand aangeschaft, uit september 2015 stamt en met P1.50 kwam. Ik heb over dit bord vervolgens een uur gebeld met het hoofd van de media samples voor Europa. Maar ik ben zeker geen maatstaf voor de markt, dus ook al is het antwoord eigenlijk ja dan is dat alsnog irrelevant. De hele stelling is irrelevant omdat het ontbreken van een feature iets anders is dan het veranderen van een paar goedkopere caps.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 07:14:
Frag is de Gamers term om iemand af te knallen :)
old-skool :)
Ah, new school voor mij, Ik ben met gaming gestopt bij Doom.
ASUS en Gigabyte zijn qua zuinigheid ernstig goed aan de weg aan het timmeren, er zijn al meerdere mensen die prachtige resultaten neer gezet hebben met de nieuwe Asus P10I-S.
Renedis heeft de Asus P10 met goede waarden getest, maar het is een uitzonderlijk server bord. Asus en Gigabyte richtten zich voorheen nauwelijks op zuinigheid in het algemeen, maar hopelijk wordt het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sdk1985

Gigabyte doet al heel lang aan dergelijke revisies, maar die worden vaak toch als een nieuw bord in de markt gezet, met een nieuw bestelnummer/EAN. Niet iedere distributeur/verkoper beseft dat er een verschil kan zijn. Dat maakt het niet makkelijk het juiste bord te krijgen en daar ben ik het eens met sdk1985. Goed dat hardware.info het probleem heeft aangekaart in 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:42:
[...]

Ik zou het dan toch maar eens doen...
Waarom? Ik zei al dat ik het wel weet, omdat ze het al jaren doen. Echt niks nieuws. Andere fabrikanten veranderen ook dingen aan moederborden. Heb je daarvan ook uitgezocht wat de veranderingen zijn? No you didn't.

Daarnaast heb ik geen Gigabyte moederbord, aangezien die niet goed overklokken met hexacore socket 1366 CPU's, dat was voor mij de reden om geen Gigabyte te nemen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:38:
[...]
Waarom? Ik zei al dat ik het wel weet, omdat ze het al jaren doen. Echt niks nieuws. Andere fabrikanten veranderen ook dingen aan moederborden. Heb je daarvan ook uitgezocht wat de veranderingen zijn? No you didn't.

Daarnaast heb ik geen Gigabyte moederbord, aangezien die niet goed overklokken met hexacore socket 1366 CPU's, dat was voor mij de reden om geen Gigabyte te nemen.

Dual bios verdwenen onder zelfde ean nummer, zie eerste quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Waarom blijf je het probleem bagatelliseren? Je blijft steeds impliceren dat ik niet weet wat er anders is (op de man spelen). Over het feit dat volledige features, waaronder een dualbios, verdwijnen heb je niets te melden.

Gigabyte bespaart gewoon geld door geen nieuwe EAN code aan te vragen (dat gaat over tienduizenden euro's). Dat zijn schimmige praktijken waar best gewaarschuwd voor mag worden. Allerlei extra non-discussies zijn echt niet nodig.

Het is helemaal niet relevant wie hier het meeste van moederborden weet. Waar het om gaat is dat Gigabyte dit gewoon niet moet doen. Ze mogen best een prijsvechter worden en het is prima dat ze daarom grote delen van hun support afstoten. Sjoemelen met EAN codes is gewoon niet oké.

Als jij een goed argument hebt waarom jij het acceptabel vindt dat geadverteerde features uit je product worden gesloopt dan zie ik die graag tegemoet. Spreek je een keer uit in plaats van te discussiëren om het discussiëren.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ufl was nooit bedoeld om echt als productie socket gebruikt te worden maar eerder voor 50-100 entries/removals voor testing in de fabriek. Wikipedia artikel was (iirc) ridicuul interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Dilemma: ik ben verliefd op dit kastje en elke ochtend word ik wakker met het idee dat ik mijn workstation/server wil vervangen. Maar mijn huidige workstation is niet mijn ex, die was zo te vervangen. ik slaap slecht en zie door de bomen het bos niet meer. Help. ;(

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/emgxxut1r/Screen_Shot_2016_06_09_at_15_57_03.png

Na lang wikken en afwegen heb ik aantal knopen doorgehakt. Geen dedicated aparte zuinige server, de investering haal ik er simpelweg niet uit. Rest nog 2 vragen:
  1. Welke PSU moet ik nemen, PicoPSU 1** watt? Met welke adapter?
  2. en is het in economisch opzicht uberhaupt wel verstandig om te upgraden? Verbruikswijs, inversteringswijs?
Beperkte componenten-keuze:
  1. Mijn monitor ondersteunt alleen 3440x1440/60hz via displayport.
  2. Hackintosh compatible
  3. Dota playable met integrated GPU i.c.m DDR4 16gb @3000mhz. waarmee ik net haalbare FPS haal
Hiermee kom ik op de Asrock Fatal1ty Gaming AC/ITX uit. Ja een gaming mobo. Ook niet echt zuinig.

Beoogde 'miniMac' Workstation/Server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 299,-€ 299,-
1ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac€ 181,95€ 181,95
1Streacom F1CWS Evo Zilver€ 85,72€ 85,72
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 78,95€ 78,95
1Crucial MX100 512GB€ 269,-€ 269,-
1Samsung 950 Pro 256GB€ 178,95€ 178,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.093,57

Welke PSU raden jullie mij aan, PicoPSU met hoeveel 1** watt? Met welke adapter? Seasonic of Streacom Nano Adapter, of PicoPSU adapter? De mobo heeft zelf een Wifi/Bluetooth kaartje waar ik gebruik van zal maken.

Mijn huidig workstation/server:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4770K Boxed€ 364,37€ 364,37
1MSI Z87M-G43€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 63,95€ 63,95
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,19€ 32,19
2Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1609DS1S00CEU€ 30,14€ 60,28
1Corsair CS550M€ 83,95€ 83,95
1Crucial MX100 512GB€ 269,-€ 269,-
1Samsung 950 Pro 256GB€ 178,95€ 178,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,69

Mijn huidig workstation staat niet in de weg en staat er netjes bij. Helaas heb ik geen energiemeter dus ik zou niet weten hoeveel ik per jaar kan besparen met de beoogde Skylake upgrade. Maar wellicht dat iemand uit ervaring wat (in)schattingen kan maken. :) Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik zou gebaseerd op mijn ervaringen met een Asrock Z170 gaming bord bij MSI blijven.

Let bij de MX100 op performance degredation.Heb zelf de 256 GB variant en die had na 12 maanden -43% op writes. In mijn primaire pc gebruik ik nu dan ook een 850 Evo 500GB. ! Met Crystaldisk kun je kijken hoe erg hij er aan toe is, ik zat op -43% na 12 maanden. Dus doe in ieder geval een secure erase als je toch bezig bent

Mbt de voeding laat ik aan de experts over.

Mbt het verbruik denk ik dat je iets van 10W-15W kunt besparen op idle. Beste blijft suspend-to-ram of uitzetten. Los daarvan al eens aan een cryptolocker virus gedacht? Een aparte NAS is niet altijd een gek idee...

[ Voor 59% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 17:44 . Reden: Je had de ssd's al ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
goodfella schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:10:
Ik kan er zelfs niet goed door slapen. :?
Dat is ernstig. ;)
Welke PSU moet ik nemen, PicoPSU 1** watt? Met welke adapter?
Als je een klein formaat voeding wenst, dan zou ik gaan voor de PicoPSU 160XT en een 120W of 150W Leicke AC/DC adapter. De adapter moet een maximaal cpu vermogen aan kunnen en je cpu is een flinke verbruiker wanneer maximaal belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:17:
Ik zou gebaseerd op mijn ervaringen met een Asrock Z170 gaming bord bij MSI blijven.
Kan je dat nader toelichten ajb?
De MX100 is ook geen aanrader. Heb zelf de 256 GB variant en die heeft toch wel last van performance degredation. De storage executive software is ook niet echt optimaal. Ik heb in mijn primaire pc (ik heb er 5 :X ) nu een 850 Evo 500 GB en die bevalt prima. Maar goed die SSD heb je al. Dus doe in ieder geval een secure erase als je toch bezig bent!
Deze heb ik 1.5 jaar geleden gekocht. Gemakshalve heb ik het erbij gezet voor het totale verbruik. Dit geldt eveneens voor de toekomstige SSD NVME, daar twijfel ik namelijk zelf ook over. De Streacom F1C case heeft namelijk beperkt ruimte voor 2.5" SSD's, 3 in totaal.
Mbt het verbruik denk ik dat je iets van 10W-15W kunt besparen op idle. Beste blijft suspend-to-ram of uitzetten. Los daarvan al eens aan een cryptolocker virus gedacht? Een aparte NAS is niet altijd een gek idee...
Daar heb je een punt. Echter heb ik in nog nooit (kwalijke) virussen binnengekregen. Knocking wood. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
mrmrmr schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:39:
[...]

Dat is ernstig. ;)

[...]

Als je een klein formaat voeding wenst, dan zou ik gaan voor de PicoPSU 160XT en een 120W of 150W Leicke AC/DC adapter. De adapter moet een maximaal cpu vermogen aan kunnen en je cpu is een flinke verbruiker wanneer maximaal belast.
Het systeem kan max 3 x 2.5" SSD's en een SSD NVMe. Zou de 120W voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
goodfella schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:42:
[...]

Kan je dat nader toelichten ajb?

[...]

Deze heb ik 1.5 jaar geleden gekocht. Gemakshalve heb ik het erbij gezet voor het totale verbruik. Dit geldt eveneens voor de toekomstige SSD NVME, daar twijfel ik namelijk zelf ook over. De Streacom F1C case heeft namelijk beperkt ruimte voor 2.5" SSD's, 3 in totaal.

[...]

Daar heb je een punt. Echter heb ik in nog nooit (kwalijke) virussen binnengekregen. Knocking wood. O-)
Totaal heb ik de volgende problemen
-Crucial geheugen: Startte met 2 modules niet op. Met 1 module was het stabiel genoeg om de bios te updaten. Bovendien duurde een bord boot 30 seconde (voor je überhaupt een logo zag). Handmatig op 2133 lukte het ook met 2x 4 GB te booten. Maar één Kingston module presteerde beter dan dual channel Crucial.
-Fan bios profielen worden niet goed toegepast op de fans. Alleen fanheader1 luistert, die andere 2 draaien max. Ik heb een gigantische kast dus die fans moeten gewoon uit of op 30%.
-Delock sata kaart werkt niet
-GTX 460 veroorzaakt problemen rondom standby

Ik kan nog niet heel zwaar negatief oordelen omdat ik zelf te druk ben geweest. Asrock heeft mij namelijk telefonisch aangeboden een custom bios te laten maken mits ik alle informatie netjes gedocumenteerd aanlever. Daar ben ik nog niet aan toegekomen, dat is mijn fout.

Maar waar ik een beetje voor vrees is de mentaliteit. Volgens Asrock houden zei zich perfect aan de PCI-E standaard, en alle andere bedrijven niet. Inclusief videokaarten. Ik heb dus een Delock SATA insteekkaart die überhaupt niet herkent wordt. Bovendien heeft de pc problemen uit standby te komen als ik er een GTX 460 in hang. Dus ja dan kan het zijn dat die kaarten niet netjes met de PCI-E standaard omgaan, dan nog heb ik liever een bios die daar omheen "hacked" en het niet mijn probleem maakt. Voor mij telt de boerenlogica dat ik gewoon wil dat het werkt.

Voorlopig zit ik dus met een losse videokaart op mijn bureau (die heb ik eruit getrokken) en twee fans op 100%.

Mbt de Crypto locker. Mijn neeft heeft een bedrijf dat bestickering doet en bij hem waren al zijn ontwerp bestanden versleuteld. Hij gebruikte Amazon cloud maar ook daar waren ze versleuteld heen gepushed. uiteindelijk heeft hij 95% kunnen terug sleutelen maar dit ging niet makkelijk. Ook al heeft Asrock technisch gelijk.

Ik had overigens mijn tekst nog even aangepast, ik had eerst even niet door dat je de SSD al in bezit had :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
goodfella schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:46:
Het systeem kan max 3 x 2.5" SSD's en een SSD NVMe. Zou de 120W voldoende zijn?
Ja, heel ruim, maar het probleem hier is niet de SSD's, het is de cpu onder hoge last. Daarom is er een relatief groot adaptervermogen nodig. Als je de cpu nooit zo zwaar belast, dan is 120W voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Als The Mask is afgekoeld dan gaat hij je waarschijnlijk deze zuinige voeding aanraden: https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/. Kost wel wat, maar wel lekker zuinig en ook geschikt voor de hogere gameloads.

Ik heb ook nog een zuinige pricewatch: Seasonic G-series 360 watt waar ik vanaf wil. Ik heb namelijk een tweede PCI-E 6-pins nodig. Mocht je geintereseerd zijn :P . Drie maanden oud ofzo.

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mrmrmr schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:00:
[...]

Past dat in zo'n klein kastje? :)
Oh ja shit 8)7.

Door gaming vergat ik dat even. Zelf zou ik niet hele hoge loads gaan draaien in een heel klein kastje. Dan krijg je of hitte problemen of een 2000 rpm fan. Met een grote kast kun je zelfs renderen op 400rpm. Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Het was ware liefde? Of is deze ook leuk :+ :

Afbeeldingslocatie: https://www.bitfenix.com/img/products_images/1048_thumb.png?1379499200
Afbeeldingslocatie: https://www.bitfenix.com/img/products_images/1042_thumb.png?1379499106

[ Voor 102% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:42:
[...]

Gigabyte heeft momenteel de reputatie dat het een kwestie van tijd is voor ze deze grapjes uithalen.
Je oorspronkelijke bron is dit artikel uit 2014, wat over twee moederborden gaat. We zijn inmiddels anderhalf jaar verder, zijn er sindsdien nog meer gevallen bekend waar ze dat gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-08 17:15
Sommige bordjes zijn in 2 versies te koop : met DC input en met gewone ATX voedingsaansluiting.
Wat is dan te verkiezen? Een ATX versie en een losse picoPSU erbij. Of de versie met onboard DC?

bv een ASRock N3150-ITX van 83 euro of de ASRock N3150DC-ITX van 137 euro
Ik denk met een picoPSU van +-50 euro komt het kwa prijs dicht bij elkaar.

Voordeel van de pico PSU is dat je hem ook op een ander bordje zou kunnen gebruiken.
Zijn er nog andere voordelen aan de onboard DC?

Het moet een oud servertje op basis van Atom N2800 met DC input (11 Watt verbruik totaal) vervangen.

Er lijkt wel wat meer keuze te zijn in bordjes met ATX ipv DC input.

[ Voor 20% gewijzigd door riwi op 09-06-2016 21:19 ]

PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:53:
[...]

Totaal heb ik de volgende problemen
-Crucial geheugen: Startte met 2 modules niet op. Met 1 module was het stabiel genoeg om de bios te updaten. Bovendien duurde een bord boot 30 seconde (voor je überhaupt een logo zag). Handmatig op 2133 lukte het ook met 2x 4 GB te booten. Maar één Kingston module presteerde beter dan dual channel Crucial.
-Fan bios profielen worden niet goed toegepast op de fans. Alleen fanheader1 luistert, die andere 2 draaien max. Ik heb een gigantische kast dus die fans moeten gewoon uit of op 30%.
-Delock sata kaart werkt niet
-GTX 460 veroorzaakt problemen rondom standby
Dat klinkt als een nare Asrock ervaring en hopelijk is het een zeldzaam geval. Ik heb namelijk geen andere Z170 ITX keus. Er is nog wel een Asus Z170i maar daarbij moet ik 50 euro extra neertellen voor de wifi/bluetooth m.2 kaart, de bijgeleverde is namelijk hackintosh incompatible. Jouw ervaring is i.c.m. verschillende componenten. Ik zal de Asrock Mobo kaal gebruiken. In ieder geval bedankt voor het delen van jouw ervaring.
mrmrmr schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:39:
[...]
Dat is ernstig. ;)

De 120W is 30 euro en de 150W is 40 euro. Voor dat tientje verschil kan ik toch beter aan de veilige kant zitten? Of kan de 120W PSU mij meer geld opleveren dan 10 euro qua besparing in 3 jaar tijd?
mrmrmr schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:56:
[...]
Ja, heel ruim, maar het probleem hier is niet de SSD's, het is de cpu onder hoge last. Daarom is er een relatief groot adaptervermogen nodig. Als je de cpu nooit zo zwaar belast, dan is 120W voldoende.
Bingo, ik heb wat gevonden: Idle, stress and average power consumption van de i7-6700 (niet de K versie).

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/xe2yrmznz/Screen_Shot_2016_06_09_at_21_57_31.png

Bron: silentpcreview

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/qdy9kkpan/Screen_Shot_2016_06_09_at_21_59_10.png
Bron

Dus full load met Prime95 102 watt. Wellicht is een 120W Leicke adapter toch voldoende? Een adapter word toch ook inefficienter met de jaren? Is derhalve mijn systeem-samenstelling een borderliner 120/150W gevalletje?
sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:00:
[...]
Het was ware liefde? Of is deze ook leuk :+ :
Afbeeldingslocatie: https://www.bitfenix.com/img/products_images/1048_thumb.png?1379499200
Maar ik ben echt verliefd jongens. Ik slaap slecht, ik eet slecht. Ik word wakker met het idee dat ik mijn huidig schatje (toevallig ook de Bitfenix Phenom :+ ) dump voor de Streacom beauty.

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/dc8hnw4y7/IMG_7435.jpg

Ik kan gewoon niet monogaam zijn. En wellicht dat ik in Q4 al vreemd ga met deze beauty.

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/5nxbxtxjj/Screen_Shot_2016_06_09_at_22_24_26.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
goodfella schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:25:
Dus full load met Prime95 102 watt. Wellicht is een 120W Leicke adapter toch voldoende? Is derhalve mijn systeem-samenstelling een borderliner 120/150W gevalletje?
Ja, het is een grensgeval. De grenzen zijn bij voedingen overigens niet in steen gebeiteld. Het voordeel van de 120W is dat het een populaire adapter is. Dan weet je dat je goed zit want de massa heeft hem al getest. Mocht je plannen hebben om uit te breiden, bijvoorbeeld als je de mogelijkheid wilt hebben een grafische kaart te gebruiken, dan geeft de 150W meer lucht. Maar die adapter is minder toegepast en er is minder bekend over het verbruik.
Een adapter word toch ook inefficienter met de jaren?
Ik denk niet dat een adapter substantieel minder efficient wordt gedurende de economische levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
riwi schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:11:
Sommige bordjes zijn in 2 versies te koop : met DC input en met gewone ATX voedingsaansluiting.
Wat is dan te verkiezen? Een ATX versie en een losse picoPSU erbij. Of de versie met onboard DC?

bv een ASRock N3150-ITX van 83 euro of de ASRock N3150DC-ITX van 137 euro
Ik denk met een picoPSU van +-50 euro komt het kwa prijs dicht bij elkaar.

Voordeel van de pico PSU is dat je hem ook op een ander bordje zou kunnen gebruiken.
Zijn er nog andere voordelen aan de onboard DC?

Het moet een oud servertje op basis van Atom N2800 met DC input (11 Watt verbruik totaal) vervangen.

Er lijkt wel wat meer keuze te zijn in bordjes met ATX ipv DC input.
Ik ben erg tevreden over de DC versie.

De ASRock N3150DC-ITX heeft nu native (FreeBSD 10) PfSense 2.2.6 (inmiddels) PfSense 2.3.1_1 draaien met 4GB geheugen op een 8GB USB stick. Booten duurt wat lang vergeleken met een VM maar eenmaal draaiende gaat het perfect. Een adapter er bij kopen hoefde niet, er zit standaard al een 65W versie bij.
Wel heeft de N3150DC maar 1 NIC. een tweede NIC via PCI-E x1 was gewenst. Deze had ik ook nog liggen en verbruikt 2W.

Asrock N3150DC:
Idle met extra NIC: 12W
Full load met extra NIC: 16W

Als je dus geen extra NIC nodig hebt is die een hele 1W zuiniger dan je huidige setup onder Linux :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-08 17:15
renedis schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:02:
[...]
Ik ben erg tevreden over de DC versie.

... de N3150DC maar 1 NIC. een tweede NIC via PCI-E x1 was gewenst. Deze had ik ook nog liggen en verbruikt 2W.

Asrock N3150DC:
Idle met extra NIC: 12W
Full load met extra NIC: 16W

Als je dus geen extra NIC nodig hebt is die een hele 1W zuiniger dan je huidige setup onder Linux :P
Bedankt voor je reply. Leuke blog heb je. Zo'n Dlink switch kijk ik ook naar om 2 Cisco SLM2008's te vervangen. De switchpoorten raken op als je alles met dual NIC aansluit. Maar ik overweeg ook evt die 10Gbe versie met 20 poorten.
Ik heb nu ook maar 1 NIC die ik met vlans splits. Maar een 2de NIC is wel handig, evt ge-bond en met vlans gesplitst.
Voor mij gaat het niet om de laatste watt of de goedkoopste setup. Ik wil iets meer performance, een fanloos systeem en < 20 Watt is wel OK. De nieuwe Xeon 1520D zijn erg mooi (10Gbe ook) maar idle 25+ Watt dus niet super zuinig en ook prijzig (€500).

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
riwi schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:44:
[...]

Bedankt voor je reply. Leuke blog heb je. Zo'n Dlink switch kijk ik ook naar om 2 Cisco SLM2008's te vervangen. De switchpoorten raken op als je alles met dual NIC aansluit. Maar ik overweeg ook evt die 10Gbe versie met 20 poorten.
Ik heb nu ook maar 1 NIC die ik met vlans splits. Maar een 2de NIC is wel handig, evt ge-bond en met vlans gesplitst.
Voor mij gaat het niet om de laatste watt of de goedkoopste setup. Ik wil iets meer performance, een fanloos systeem en < 20 Watt is wel OK. De nieuwe Xeon 1520D zijn erg mooi (10Gbe ook) maar idle 25+ Watt dus niet super zuinig en ook prijzig (€500).
Dank u :) Die Dlink is ook erg fijn vergeleken met de oude HP 2530. De webinterface is niet verkeerd maar heeft 1 nadeel, het saven van de config is wat omslachtig. Echter als je dat eenmaal weet is er niets aan de hand. 10Gbe heb ik ook over zitten denken alleen de voordelen op dit moment VS de prijs was het mij niet waard.

Ook ik vind de Xeon 1520D erg mooi. Maar ook hier geld weer voor mij, het zijn de voordelen niet waard VS de prijs.

Over de performance van de N3150 ben ik erg tevreden. Er zijn ook mensen die zelfs ESXi draaien op zulke processors.

Ik draai het zoals eerder gezegd met PfSense. Ik heb er nog 8GB in gehad maar dat was echt niet nodig voor mijn doeleinden. PfSense doet dienst als antivirus scanner, mail servertje, web servertje (reverse proxy), web filter en firewall/router.

Met 2 vingers in zijn neus (alhoewel ie de laatste 2 dagen ook vrij weinig te doen had):

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/bv9rssta7/pfsense.png

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 10-06-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:30

Satom

Verzamel ervaringen

Na ietwat langer wachten dat gehoopt heb ik eindelijk de nieuwe server in elkaar kunnen zetten. Het systeem was afgelopen maandag al geleverd, maar vanwege stage/werk pas zaterdag het pakket kunnen openen en in elkaar zetten.

Het totaal plaatje, met Windows Server 2012R2, is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,80€ 59,80
1ASRock B150M Pro4S€ 72,50€ 72,50
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 106,95€ 213,90
1Cooler Master Silencio 352€ 57,95€ 57,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master V Series V550€ 84,-€ 84,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,05

Het installeren van de Intel I219-V LAN drivers was nog even spannend, maar uiteindelijk ook gelukt. Idle draait het systeem nu 23W en ik moet zeggen dat er niets te klagen valt. Ik schrok wel toen de Brennenstuhl 50W aangaf toen ik in de bios zat (zowel idle als instellingen veranderen en dat was excl. schijven).

Verder zal het systeem zich in slaapstand bevinden als er lange tijd geen activiteit is, dan zal het systeem (veel) minder dan 10W gebruiken (heb het exacte wattage even niet bij de hand, geloof iets van 5,6W) en d.m.v. internet activiteit kan het systeem gestart worden.

Iedereen bedankt voor de hulp! Ik ben erg blij met het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 13-09 21:37
Detmer schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:48:
[...]

Nee, nog niet. Moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk n00b ben op dat gebied. Als het werkt gaat het goed, bij problemen Google, maar als dat ook niet lukt >:) . Ik ga op onderzoek uit _/-\o_
Ben je er al uit? Het verlossende antwoord: hij doet het wel maar de console is niet te gebruiken in combinatie met een n3700. Als je van tevoren een IP adres instelt op de installatie (script, usb stick opstarten op een andere machine) of achterhaalt welk IP adres hij heeft (DHCP lease), kun je inloggen en de unit gewoon gebruiken als esxi servertje. Ik heb precies hetzelfde met een Asrock N3700 moederbord. Draait hier al bijna een half jaar lekker stabiel zonder problemen. Op de console na...

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:02

Detmer

Professioneel prutser

hans_lenze schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:00:
[...]

Ben je er al uit? Het verlossende antwoord: hij doet het wel maar de console is niet te gebruiken in combinatie met een n3700. Als je van tevoren een IP adres instelt op de installatie (script, usb stick opstarten op een andere machine) of achterhaalt welk IP adres hij heeft (DHCP lease), kun je inloggen en de unit gewoon gebruiken als esxi servertje. Ik heb precies hetzelfde met een Asrock N3700 moederbord. Draait hier al bijna een half jaar lekker stabiel zonder problemen. Op de console na...
Heb 'm maar verkocht :X . Kwam er niet meer uit

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Laatst online: 22:53

Melkaz

Melkazar

Satom schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:15:

Het installeren van de Intel I219-V LAN drivers was nog even spannend, maar uiteindelijk ook gelukt. Idle draait het systeem nu 23W
Herkenbaar! Ik heb toevallig dit weekend ook mijn server opnieuw opgezet met de G4400 en
ASRock B150M Pro4S en het was even kloten met de 1219-V lan drivers(ik neem aan dat jij ook signature enforcement heb moeten uitzetten?) maar verder draait het als een zonnetje.

Zou je jouw tweaks kunnen delen? Ik zit nu namelijk met 5 schijven(1 x SSD, 3 x 3 TB en 1 x 4 TB) volgens Domoticz meter op zo'n 40 Watt.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
is toch een net verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt mij volgens verwachting. De Pro4S is niet het zuinigste moederbord (zie TS) en 4 draaiende harde schijven en ongetwijfeld nog meer verbruik van fans, controllers en dergelijke dan kom je snel op 40W.

Nog een oproepje aan iedereen die verbruikscijfers heeft (systeem met SSD, zonder harde schijven in idle), post ze s.v.p. hier. Dat helpt anderen enorm. Een minder goed resultaat is ook een resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

mrmrmr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:50:
Het lijkt mij volgens verwachting. De Pro4S is niet het zuinigste moederbord (zie TS) en 4 draaiende harde schijven en ongetwijfeld nog meer verbruik van fans, controllers en dergelijke dan kom je snel op 40W.
Ik ben al wel tevreden hoor, ik kwam van een AMD E-450 af die 50+ trok. Overigens was 40W nog ruim genomen als ik nu naar de stats kijk:

2016-06-13 14:50:00,33.5W
2016-06-13 14:55:00,35.7W
2016-06-13 15:00:00,35.7W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 22:00
Ik zit met een Asrock Z170M Pro4S / i5 6600K / Crucial 2x4GB / Crucial M4 128GB / WD Blue 2,5" 500GB /
bequiet 350W gold op 15W idle.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
Wel netjes die 15w! Welk os ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Gewoon Windows10 Pro x64. Wel wat tweaken in het bios want standaard uit de doos was het 22-23W.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

mrmrmr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:50:
Nog een oproepje aan iedereen die verbruikscijfers heeft (systeem met SSD, zonder harde schijven in idle), post ze s.v.p. hier. Dat helpt anderen enorm. Een minder goed resultaat is ook een resultaat!
Ga mijn best doen om dat van het weekend even te realiseren :)
audiojunk schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:43:
Gewoon Windows10 Pro x64. Wel wat tweaken in het bios want standaard uit de doos was het 22-23W.
Netjes, zou jij jou (specifieke) tweaks willen delen? :)
Melkaz schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:37:
[...]

Herkenbaar! Ik heb toevallig dit weekend ook mijn server opnieuw opgezet met de G4400 en
ASRock B150M Pro4S en het was even kloten met de 1219-V lan drivers(ik neem aan dat jij ook signature enforcement heb moeten uitzetten?) maar verder draait het als een zonnetje.

Zou je jouw tweaks kunnen delen? Ik zit nu namelijk met 5 schijven(1 x SSD, 3 x 3 TB en 1 x 4 TB) volgens Domoticz meter op zo'n 40 Watt.
Ik heb via "PC Instellingen -> Opnieuw opstarten geval -> Tijdelijk driver verificatie uitzetten" de driver kunnen installeren.

Voor de exacte tweaks pm mij aankomend weekend even (of pm mij met screenshots, exacte benaming weet ik niet, maar kan wel aanwijzen wat ik heb). Ben niet eerder dan vrijdagavond thuis, het systeem draait nu idle 21,3W (dit is trouwens incl. 2x 3TB WD RED, 1x 850 EVO 250GB en 2 fans) en in standby 2,7W.

Ik zit er nog over na te denken om de fans te gaan vervangen. Ik heb nog niet goed gekeken of het door de case fans komt of de CPU fan, maar het is wat gehorig en ik heb nog een Noctua NF-F12 liggen (+ kijken of het nog iets zuiniger kan).

Zo uit het hoofd heb ik
Alle C-States op enabled i.p.v. auto,
printer/serial, PS2, (HD-)Audio uit
Fan tuning geval op silent

[ Voor 0% gewijzigd door Satom op 13-06-2016 16:19 . Reden: Optie fan-tuning toegevoegd + standby wattage ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Satom schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:56:
[...]
Ik ga vanavond ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

[...]
Ga mijn best doen om dat van het weekend even te realiseren :)

[...]

[...]

Ik zit er nog over na te denken om de fans te gaan vervangen. Ik heb nog niet goed gekeken of het door de case fans komt of de CPU fan, maar het is wat gehorig en ik heb nog een Noctua NF-F12 liggen (+ kijken of het nog iets zuiniger kan).
Ik zal vanavond eerst jouw voorgestelde settings even activeren, mocht het dan nog veel hoger blijven dan stuur ik wel een PM!

Overigens denk ik dat het de CPU fan is. Mijn server ging van gezellig brommen na irritant brommen terwijl ik alleen de CPU+stock cooler heb vervangen qua bewegende onderdelen. Overigens heb ik zelf al NF-F12's fans geinstalleerd, weinig herrie met instellingen op silent.

Dit weekend maar even kijken of ik er een andere CPU cooler op ga zetten, het is geen grote noodzaak aangezien de server in een aparte kamer staat. Nu staat hij toevallig in de woonkamer ivm configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Melkaz schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:30:
[...]

Ik zal vanavond eerst jouw voorgestelde settings even activeren, mocht het dan nog veel hoger blijven dan stuur ik wel een PM!

Overigens denk ik dat het de CPU fan is. Mijn server ging van gezellig brommen na irritant brommen terwijl ik alleen de CPU+stock cooler heb vervangen qua bewegende onderdelen. Overigens heb ik zelf al NF-F12's fans geinstalleerd, weinig herrie met instellingen op silent.

Dit weekend maar even kijken of ik er een andere CPU cooler op ga zetten, het is geen grote noodzaak aangezien de server in een aparte kamer staat. Nu staat hij toevallig in de woonkamer ivm configureren.
Hmm dat wordt dan ook maar een andere CPU cooler bestellen. Die van mij staat wel op mijn kamer, nou zal hij 's nachts wel op standby staan (zolang er geen activiteit is)..

Zelf wil ik ook nog kijken of het effect heeft om in 'apparaatbeheer' de video/gpu uit te schakelen, aangezien ik toch alleen maar remote benader.
audiojunk schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:22:
[...]

Ik ga vanavond ff kijken.
Super :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:18
Mischien lees ik er overheen , het is mij in ieder geval niet helemaal duidelijk. In de topic start wordt aangegeven dat systemen met een Asrock H110M-HDV moederbord zondermeer een A systeem gebouwd kan worden.
Is dit het geval voor systemen met picopsu? Of moet dat ook het geval zijn met een 360 gold plus voeding?

Ik heb een systeem met onderstaande hardware OS win10, maar ik kom niet onder 20/21W .

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-HDV€ 57,11€ 57,11
1Sharkoon CA-M Zwart€ 44,95€ 44,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 131,42€ 131,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,23

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

pjeterinfo schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:54:
Mischien lees ik er overheen , het is mij in ieder geval niet helemaal duidelijk. In de topic start wordt aangegeven dat systemen met een Asrock H110M-HDV moederbord zondermeer een A systeem gebouwd kan worden.
Is dit het geval voor systemen met picopsu? Of moet dat ook het geval zijn met een 360 gold plus voeding?

Ik heb een systeem met onderstaande hardware OS win10, maar ik kom niet onder 20/21W .

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,23
Heb je al ge-tweaked in de bios? Als ik mij niet vergis zijn die waarden die jij noemt (A-label) in ideale omstandigheid. Zelf zag ik bij mijn setup pas verandering toen ik ging tweaken in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Satom schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:09:
[...]
Heb je al ge-tweaked in de bios? Als ik mij niet vergis zijn die waarden die jij noemt (A-label) in ideale omstandigheid. Zelf zag ik bij mijn setup pas verandering toen ik ging tweaken in de bios.
ASPM stond al enabled, nu C-states op enabled gezet ipv auto. Kom nu op 18W idle.
Verder denk ik dat er niet veel te tweaken valt.

[ Voor 5% gewijzigd door pjeterinfo op 13-06-2016 19:54 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Melkaz schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:05:
[...]

Ik ben al wel tevreden hoor, ik kwam van een AMD E-450 af die 50+ trok. Overigens was 40W nog ruim genomen als ik nu naar de stats kijk:

2016-06-13 14:50:00,33.5W
2016-06-13 14:55:00,35.7W
2016-06-13 15:00:00,35.7W
Op de E-350 had ik iets van 21-25W. Waarschijnlijk gebruik je Linux en ben je vergeten je hdd's te laten downspinnen met hdparm? Qua cpu verbruik hoef je niet veel te verwachten van de G4400, ik haalde immers vergelijkbare resultaten (21W idle zonder hdd's) eerder deze maand. Performance is wel geweldig.

Wat was er verder spannend aan de drivers? Gewoon van de cd kopiëren (of van de website) en gaan? De windows setup was wel irritant, die bleef hangen met de lan kabel erin. Software was overigens meer dan 100MB, leek wel bloatware. Wat dat betreft kun je beter een realtek hebben. Werkt out of the box op Win en Linux.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 13-06-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

sdk1985 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:15:
[...]

Op de E-350 had ik iets van 21-25W. Waarschijnlijk gebruik je Linux en ben je vergeten je hdd's te laten downspinnen met hdparm? Qua cpu verbruik hoef je niet veel te verwachten van de G4400, ik haalde immers vergelijkbare resultaten (21W idle zonder hdd's) eerder deze maand. Performance is wel geweldig.

Wat was er verder spannend aan de drivers? Gewoon van de cd kopiëren (of van de website) en gaan? De windows setup was wel irritant, die bleef hangen met de lan kabel erin. Software was overigens meer dan 100MB, leek wel bloatware. Wat dat betreft kun je beter een realtek hebben. Werkt out of the box op Win en Linux.
Voor Windows Server 2012R2 werkt de LAN driver niet, tenminste ik kreeg het niet aan de praat via de drivers van de website. Kreeg de melding dat er geen Intel(r) LAN adapter gevonden kon worden. Na wat zoekwerk blijkt dat de I219-V niet officieel ondersteund wordt door Windows Server (als ik het goed begrepen heb).

Van de performance sta ik gewoon versteld van, wat een snelheid :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik heb ff in het bios gekeken naar mijn settings van de Asrock Z170M Pro4S.

VCCSA voltage 1.05
DRAM Voltage 1.20

Serial Port disabled
PS/2 Simulator disabled

CPU Fan1 Silent Mode

CPU C States Support Enabled
overige States op Auto ( net nog ff geprobeerd om deze op enabled te zetten maar ik heb dan een hoger verbruik :? )

Alleen bios versie ben ik vergeten maar ook dat kan soms aardig schelen.
Helaas kan ik geen negatieve Vcore ingeven wat ik wel jammer vind want daar zou onder load misschien ook nog wel wat te winnen vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door audiojunk op 13-06-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Je vergeet nog wat opties. Er was iets met aggressive link state management, zie paar pagina's terug. Verder is er ook een ASrock Tune tool die een eco modus heeft. Ik heb hem zelf nog niet geprobeerd op de G4400 maar op mijn P45DE verlaagde die de vcore significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjeterinfo schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:54:

Klik de "10W" link in de TS voor details. Het systeem in de TS is getest met een PicoPSU en Windows 7. Ik verwacht 2-5 Watts meer met een G-Series 360 Watt, afhankelijk van de hoogte van het systeemverbruik.

Heb je getest nadat het systeem een tijdje aan heeft gestaan?

Heb je onnodige services uitgezet? Heb je ervoor gezorgd dat onnodige programma's niet meer geladen worden? Met CCleaner kun je zien welke programma's automatisch worden gestart. Normaliter hoeft er helemaal niets geladen te worden.

Zijn er programma's geladen? Meet zonder programma's te openen. Zeker geen browsers openen, dat zijn stroomvreters, ook als die wel open staan maar "niets doen". Dat komt met name door web sites die bijvoorbeeld scripting gebruiken of regelmatig data laden op de achtergrond.

Heb je uitgebreide drivers geinstalleerd? Soms installeren die uitgebreide maar nodeloze tools die meer stroom trekken. Allemaal via Windows Task Manager afsluiten voor je test.

Check of het cpu gebruik op 0 ligt in idle met Task Manager (uitgezonderd Task Manager zelf, sluit die bij het testen).

Heb je de instellingen van de TS aanstaan. AHCI? ASPM? Welke C-State instellingen?

Staat er een fan aan? Daarvan kun je tijdens het meten de stekker eruit trekken om te zien hoeveel dat scheelt. Eventueel hetzelfde voor de cpu fan (niet te lang!).

Wordt het warm in de kast? Dat draait de fan harder en dat kost meer stroom. Voor zo'n kleine kast een PicoPSU aan te raden, die produceert weinig warmte, blokkeert geen air flow en voegt geen fan toe.
Hoe warm wordt de cpu? Dat kun je zien CPUID HWMonitor.

Heeft de kast een stroomaansluiting? Een fan controller?

Gebruik geen draadloze muizen en toetsenbord. Simpel PS/2 is ok, USB is uittrekbaar Probeer eens te testen door tijdens het meten de (USB) stekkers eruit te trekken. Daarmee kun je zien hoeveel muis/toetsenbord verbruiken.

Welke Windows Power Management instellingen gebruik je?

Als dat allemaal niet voldoende helpt, probeer dan eens Windows 7/8/8.1.

Kijk voor meer info hier en hier.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 14-06-2016 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Satom schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:44:
[...]
Voor Windows Server 2012R2 werkt de LAN driver niet, tenminste ik kreeg het niet aan de praat via de drivers van de website. Kreeg de melding dat er geen Intel(r) LAN adapter gevonden kon worden. Na wat zoekwerk blijkt dat de I219-V niet officieel ondersteund wordt door Windows Server (als ik het goed begrepen heb).

Van de performance sta ik gewoon versteld van, wat een snelheid :9
Voor de geïnteresseerde, ik heb het uiteindelijk opgelost door de volgende stappen te volgen. Gooi de site wel even in Google Translate van Italiaans naar Engels.

http://www.nexthardware.c...-2012r2-9.html#post929149

Korte samenvatting:
  • Deactiveer driver signature enforcement in Advanced Boot options
  • Download de drivers van de Dropbox link
  • Pak bestand uit
  • In Device Manager, rechter muis klik de netwerk controller en browse naar de Win64 folder van bovenstaande folder
  • Ignore de warning gedurende de installatie en voila je hebt internet
sdk1985 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 01:33:
Verder is er ook een ASrock Tune tool die een eco modus heeft.
Welke tool is dit precies? Ik zie op de site alleen een ASRock A-Tuning utility maar die geeft op WS2012R2 de volgende melding "This utility is not for this platform!".

[ Voor 12% gewijzigd door Melkaz op 14-06-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Melkaz schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:37:
Ik heb via "PC Instellingen -> Opnieuw opstarten geval -> Tijdelijk driver verificatie uitzetten" de driver kunnen installeren.
Dat is precies de 'handleiding' die ik ook heb gevolgd. Alles werkt perfect, zelf WoL
audiojunk schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:38:
Ik heb ff in het bios gekeken naar mijn settings van de Asrock Z170M Pro4S.

VCCSA voltage 1.05
DRAM Voltage 1.20

Serial Port disabled
PS/2 Simulator disabled

CPU Fan1 Silent Mode

CPU C States Support Enabled
overige States op Auto ( net nog ff geprobeerd om deze op enabled te zetten maar ik heb dan een hoger verbruik :? )

Alleen bios versie ben ik vergeten maar ook dat kan soms aardig schelen.
Helaas kan ik geen negatieve Vcore ingeven wat ik wel jammer vind want daar zou onder load misschien ook nog wel wat te winnen vallen.
Hmm ik heb de overige C-States op enabled gezet, zal van het weekend en kijken of het bij mij ook verschil maakt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Win10 , zoveel mogelijk services gedisabled.Geen muis, toetsenbord, scherm en netwerk.
ASPM en C- states enabled, case fan losgehaald, tik ik nu 15W aan. Een picopsu80 heb ik hier nog liggen, ik ga denk ik toch maar opzoek naar een 12V atx stekker dan ga ik daar ook eens mee testen.

Voorlopig ben ik tevreden.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,23

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Volgens mij scheelde O&O ShutUp10 ook de nodige watts( ik heb dan ook alles gedisabled behalve Defender).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Melkaz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:15:
[...]

Voor de geïnteresseerde, ik heb het uiteindelijk opgelost door de volgende stappen te volgen. Gooi de site wel even in Google Translate van Italiaans naar Engels.

Korte samenvatting:
  • Pak bestand uit
  • In Device Manager, rechter muis klik de netwerk controller en browse naar de Win64 folder van bovenstaande folder
[...]
Ik durf niet te garanderen dat dit voor de 219v ook werkt, maar de 217v en 218v kreeg ik onder 2012 r2 werkend met de 217lm en 218lm driver. Dan heb je een signed driver.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Melkaz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:15:
[...]

Korte samenvatting:
  • Pak bestand uit
[...]

Welke tool is dit precies? Ik zie op de site alleen een ASRock A-Tuning utility maar die geeft op WS2012R2 de volgende melding "This utility is not for this platform!".
A-Tuning inderdaad, start wel op bij Win10. Ben er alleen niet aan toegekomen het effect te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pjeterinfo

Welke energiemeter heb je? Energiemeters hebben soms moeite om nauwkeurig het verbruik van computers te meten. Ook laag vermogen meten is soms onnauwkeurig. Je kunt eventueel een 25W ouderwetse gloeilamp meten, dat gebruiken als controle, daarna inclusief de computer meten, daarna berekenen hoeveel de computer heeft toegevoegd.

Het zou met USB draadmuis, USB draadtoetsenbord, beeldscherm en netwerk op <15W moeten uitkomen (met een zuinige voeding uiteraard).

De O&O ShutUp10 tip hierboven is ook een goede. Die zorgt ervoor dat Microsoft's calling home zoveel mogelijk wordt uitgeschakeld. Activiteiten op de achtergrond zorgen ervoor de cpu uit een hogere C-state kan worden gehaald, waardoor het verbruik toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Ai..Gisteren de server nog eens open gemaakt om de kabels netter weg te werken en kwam erachter dat ik geen be quiet! System Power 7 300Watt heb maar een be quiet! Pure Power L7 300Watt..Dacht dat ik die inmiddels al had vervangen maar dat was blijkbaar voor de HTPC 8)7

Kortom..zou dit misschien mijn relatief hoog verbruik verklaren van de Pro4S + G4400? Volgens mij was die Pure Power niet zo'n goede voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Melkaz op 14-06-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
  • Laatst online: 21:48
De volgende configuratie werkend:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-ITX€ 67,58€ 67,58
1WD Red WD50EFRX, 5TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,78€ 3,78
1Crucial CT8G4DFD8213€ 26,95€ 26,95
1Mini-box picoPSU 80€ 30,95€ 30,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
1Power Adapter DC 12 V, 5A, 60 W Level 6 (EU Power Cord Included)€ 20,51€ 20,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,47

Met Ubuntu Server 16.04, zonder de hardeschijf, doet 'ie +/- 9.71 watt idle, dit is met alleen een ethernetkabel aangesloten (geen scherm / USB-devices). Na wat tweaken met Powertop krijg ik 'm tot +/- 8,45 watt. ESXI doet idle 11.10 watt, wederom alleen met netwerkverbinding.

Een CPU stresstest met het commando "stress -c 2" levert een wattage op van ongeveer 28 watt. Dit is dus bij 100% CPU.

Ubuntu Desktop 16.04, zonder de HDD, inclusief HDMI-monitor, ethernetkabel en USB toetsenbord / muis aangesloten -> 10.01 watt.

De WD Red 5TB gooit er ongeveer 5 watt bij op. Totaal draait dus idle rond de 16 watt met ESXI!

Alles gemeten met Voltcraft Energy Monitor 4500 4000 Pro.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Melkaz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:11:
Ai..Gisteren de server nog eens open gemaakt om de kabels netter weg te werken en kwam erachter dat ik geen be quiet! System Power 7 300Watt heb maar een be quiet! Pure Power L7 300Watt..Dacht dat ik die inmiddels al had vervangen maar dat was blijkbaar voor de HTPC 8)7

Kortom..zou dit misschien mijn relatief hoog verbruik verklaren van de Pro4S + G4400? Volgens mij was die Pure Power niet zo'n goede voeding.
Het enige interne verschil tussen beide zijn de condensators, die van de System Power 7 300W zijn iets beter.

De Pure Power L7 300W heeft CapXon en Teapo en de System Power 7 heeft Taicon en Teapo.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Cybot12999 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:56:
De volgende configuratie werkend:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-ITX€ 67,58€ 67,58
1WD Red WD50EFRX, 5TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,78€ 3,78
1Crucial CT8G4DFD8213€ 26,95€ 26,95
1Mini-box picoPSU 80€ 30,95€ 30,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
1Power Adapter DC 12 V, 5A, 60 W Level 6 (EU Power Cord Included)€ 20,51€ 20,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,47

Met Ubuntu Server 16.04, zonder de hardeschijf, doet 'ie +/- 9.71 watt idle, dit is met alleen een ethernetkabel aangesloten (geen scherm / USB-devices). Na wat tweaken met Powertop krijg ik 'm tot +/- 8,45 watt. ESXI doet idle 11.10 watt, wederom alleen met netwerkverbinding.

Een CPU stresstest met het commando "stress -c 2" levert een wattage op van ongeveer 28 watt. Dit is dus bij 100% CPU.

De WD Red 5TB gooit er ongeveer 5 watt bij op. Totaal draait dus idle rond de 16 watt met ESXI!

Alles gemeten met Voltcraft Energy Logger 4500.
:)
De VoltCraft 3000 had een afwijking van bijna 25%, nav die test heb ik toen de Cresta gekocht. Dus wat dat betreft is het even de vraag hoe betrouwbaar die 4500 is. Van 10W idle naar 28W load klinkt als weinig, maar zoals gezegd ben ik druk geweest dus ik moet het nog eens rustig bekijken. Ik heb toen foto's gemaakt en die moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Voltcraft 3000" is geen type. Niet alle Voltcrafts zijn nauwkeurig. De Voltcraft Energy Check 3000 is voor ons doel niet geschikt, want die geeft te lage waarden aan bij lage belasting. De Voltcraft Energy Monitor 3000 is een ander model en die doet het beter. Voltcraft is het eigen merk van Conrad.

Hier een onderlinge vergelijking.

Hoe de Voltcraft Energy Logger 4500 het doet weet ik niet. Ik zal eens kijken of ik een test kan vinden.
Edit:
Niets gevonden, bestaat dit type wel? Conrad verkoopt momenteel "Voltcraft 4500 Pro" en "Voltcraft 4500 Advanced". Voorheen was er ook nog een "Voltcraft Energy Logger 4000", die komt redelijk uit een test van ComputerBase.

Energiemeters die goed uit diverse tests komen zijn genoemd in de TS.

[ Voor 29% gewijzigd door mrmrmr op 15-06-2016 05:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Alleen als je betrouwbare metingen wil hebben, heb je een power analyser nodig en dan is 1000 euro niks.

Deze dingen zijn alleen geschikt voor een redelijke schatting.

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 14-06-2016 22:14 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
  • Laatst online: 21:48
mrmrmr schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:41:
"Voltcraft 3000" is geen type. Niet alle Voltcrafts zijn nauwkeurig. De Voltcraft Energy Check 3000 is voor ons doel niet geschikt, want die geeft te lage waarden aan bij lage belasting. De Voltcraft Energy Monitor 3000 is een ander model en die doet het beter. Voltcraft is het eigen merk van Conrad.

Hier een onderlinge vergelijking.

Hoe de Voltcraft Energy Logger 4500 het doet weet ik niet. Ik zal eens kijken of ik een test kan vinden.
Edit:
Niets gevonden, bestaat dit type wel? Conrad verkoopt momenteel "Voltcraft 4500 Pro" en "Voltcraft 4500 Advanced". Voorheen was er ook nog een "Voltcraft Energy Logger 4000", die komt redelijk uit een test van ComputerBase.

Energiemeters die goed uit diverse tests komen zijn genoemd in de TS.
Foutje.... :X Het betreft een Voltcraft Energy Monitor 4000 Pro. Deze lijkt redelijk nauwkeurig, een 2.1 watt LED lamp wordt weergegeven als 2.2 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:52
In het kader van betrouwbaar meten, ik een Fibaro Wall Plug waarmee je via Zwave het verbruik uit kan lezen. Die lijkt altijd wel aardig in de buurt te zitten, maar zijn er hier ervaringen mee die het tegenovergestelde laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als het echt betrouwbaar moet, shuntweerstand aan de DC-kant, spanning erover meten, wet van ohm en U*I=P erbij pakken en uitrekenen maar :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Satom schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:41:
[...]
Hmm dat wordt dan ook maar een andere CPU cooler bestellen. Die van mij staat wel op mijn kamer, nou zal hij 's nachts wel op standby staan (zolang er geen activiteit is)..
Toch even een rectificatie van mijn kant, de twee voorste coolers zaten op een fan Y split cable die niet helemaal lekker werkte. In speedfan tikte deze 2 fans namelijk toch nog 1300RMP aan op Passive mode. Gisteren de kast nogmaals open gemaakt, andere kabel gepakt en tevens gezien dat de cpu cooler kabeltje té dicht bij de fans zat. Nu draait het systeem muis stil. Misschien kan je de CPU cooler toch skippen.

Overigens tijdens de down time gelijk de C states van Enabled op AUTO gezet en ik maak hetzelfde mee als vele andere hier:

2016-06-16 08:35:00,19.4 Watt
2016-06-16 08:40:00,19.9 Watt
2016-06-16 08:45:00,19.9 Watt
2016-06-16 08:50:00,20.2 Watt
2016-06-16 08:55:00,18.8 Watt
2016-06-16 09:00:00,19.3 Watt

Hiervoor was het dik boven de 30 Watt 8)

gemeten met een Fibaro wall plug via Domoticz..dus hoe accuraat dit is? De wall plug is eigenlijk bedoeld voor de werkplek remote te kunnen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ondertussen redelijk wat tests van energiemeters gezien, maar nog geen van de Fibaro wall plug.

Energiemeters kunnen behoorlijk wat afwijken van een referentiemeter, het is moeilijk te voorspellen hoe accuraat een meter is. De prijs zegt ook niet alles, maar nauwkeurige meters beginnen rond de 30 euro (zie TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
mrmrmr schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:34:
Ik heb ondertussen redelijk wat tests van energiemeters gezien, maar nog geen van de Fibaro wall plug.

Energiemeters kunnen behoorlijk wat afwijken van een referentiemeter, het is moeilijk te voorspellen hoe accuraat een meter is. De prijs zegt ook niet alles, maar nauwkeurige meters beginnen rond de 30 euro (zie TS).
Voor een hobbyist wellicht een koopje. Maar voor een Vlugge Japie, zoals ik, best prijzig. Ik hoef maar een keer mijn verbruik te meten. Zijn er toevallig mensen in de buurt van Rdam die zo'n ding uitlenen tegen een kleine vergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
goodfella schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:58:
[...]

Voor een hobbyist wellicht een koopje. Maar voor een Vlugge Japie, zoals ik, best prijzig. Ik hoef maar een keer mijn verbruik te meten. Zijn er toevallig mensen in de buurt van Rdam die zo'n ding uitlenen tegen een kleine vergoeding?
Als je dan toch wilt meten koop dan een goedkope AliExpress versie.
Daar ben ik ook mee begonnen voor een indicatie en geloof me, je gaat toch meer checken dan je denkt omdat je nieuwsgierig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een energiemeter verdient zichzelf terug aan besparingen op verbruik (sluipverbruik, apparaten die niet zuinig zijn vervangen).

Boven 20-30W is het voor veel huishoudelijke toepassingen niet meer heel belangrijk of je een x aantal Watts te hoog zit. Als je voor de sport zo laag mogelijk wilt kunnen meten is nauwkeurig meten wel belangrijk.

Heeft iemand toevallig de Duitse c't uit 2013? Daar staat een test in van energiemeters. Misschien staat daar een redelijk goede goedkope meter tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Afwachten tot Conrad weer met een actie komt is geen optie? Ik heb mijn Energy Logger 4000 destijds voor 25 euro gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Ik meet met een Plugwise plug. Nu mijn ATX 12v stekker binnen is , met picopsu80 meet ik 11W.
Jammer dat ik toch de Seasonic360 gekocht hebt.. :-(

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjeterinfo schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:11:
Ik meet met een Plugwise plug. Nu mijn ATX 12v stekker binnen is , met picopsu80 meet ik 11W.
Jammer dat ik toch de Seasonic360 gekocht hebt.. :-(
4W besparing (15W naar 11W, toch zo'n 27%) is een mooi resultaat voor de PicoPSU.

De G360 kun je gebruiken voor een desktop systeem met veel disks bijvoorbeeld. Het is op zich geen slechte voeding, maar het is niet optimaal voor systemen met laag verbruik (<40W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
renedis schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:57:
[...]

Als je dan toch wilt meten koop dan een goedkope AliExpress versie.
Daar ben ik ook mee begonnen voor een indicatie en geloof me, je gaat toch meer checken dan je denkt omdat je nieuwsgierig bent.
Bedankt voor de tip! Heb hem voor een kleine 10 euro besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Aan de hand van de tips in dit topic heb ik de volgende configuratie samengesteld. Hij moet in use en idle zuiniger zijn dan ons huidige servertje. Ik voeg zelf nog een DVD speler en SSD toe vanuit de huidige server. De harde schijf hoop ik ergens in de kast te improviseren qua bevestiging. Er zitten verder toch geen losse onderdelen in. Hij is bedoeld voor het afspelen van muziek, foto opslag, Stepmania, af en toe een film en vooral als CrashPlan server. Daarnaast draait er wat eigen software (in Java), belasting nihil. Hij staat 24/7 aan. Zie ik nog wat over het hoofd?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150DC-ITX€ 136,99€ 136,99
1Seagate NAS HDD, 4TB€ 142,95€ 142,95
1Chieftec IX-03B-OP€ 26,50€ 26,50
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 33,14€ 33,14
1Chieftec MK-35DV Accessory set€ 13,18€ 13,18
1Mushkin 977038A€ 47,50€ 47,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,26

Er zit teveel geheugen in, ik installeer waarschijnlijk in eerste instantie maar een bankje. Het kost zo ongeveer niets en als ik dan ooit wil met een VM wil kan dat. Het moederbord haal ik in Duitsland, daar is hij een stuk goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 22-06-2016 11:33 . Reden: Kleine aanpassingen ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heraz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-08 13:19
Volgens mij zie je niets over het hoofd. Ik tel 3 SATA apparaten en die kun je met de bijgeleverde voedingkabels aansluiten. Qua verbruik denk ik dat je rond de 10W idle gaat uitkomen (geen toetsenbord/muis/monitor aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

mrmrmr schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 05:17:
Zit er een voeding in die Chieftec kast? Een zuinige voeding bij redelijk laag verbruik is belangrijk.
Bij het DC bord wordt een eigen 19 V 65 W voeding meegeleverd. Ik heb nog een 120 W 12 V pico PSU liggen, maar vond dit wel een mooie schone oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 24-06-2016 08:57 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1 ... 4 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.