Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zuinige server topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:52
quote:
Niels.68 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:01:
[...]

Heb je 2x4GB nodig (heb je er voordeel mee) of volstaat 1x 4GB ook?
1x 4GB gaat ook gemakkelijk. Ik had nog 2x 4GB modules liggen dus vandaar.
Zelfs Squid webcache e.d. lukt nog wel met 4GB.
quote:
Peetz0r schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:16:
Allo! Ik ben ook bezig met een thuisserver die natuurlijk zuinig moet zijn.

Behalve serverdingen moet het ook video kunnen afspelen. Dus hardware support voor h264 is een eis. h265 would be nice, maar geen eis. x86 is heel nadrukkelijk geen eis.

Een NUC is een voor de hand liggende keus. De goedkoopste NUC kost €127 en daar moet nog ram bovenop, dus je komt rond de €140 totaal uit. Een niet al te oude 2,5" harddisk heb ik nog rondslingeren.

Een Raspberry Pi 2 of 3 lijkt ook een redelijke keus. Stuk goedkoper en qua performance zou het goed genoeg moeten zijn. Maar een device waarvan het root filesystem op een sd-kaart staat vertrouw ik gewoon niet qua stabiliteit. Dus daarmee valt de RasPi af, en ook meteen alle kloons zoals de Orange/Banana/etc Pi, PINE64, de OLinuXIno bordjes, etc.

Ik zoek dus iets dat goedkoper is dan een NUC, maar robuuster dan een Raspberry Pi.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Asrock bordje in een zeer compacte mini-itx kast:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900B-ITX€ 62,-€ 62,-
1Chieftec IX-03B-OP€ 26,50€ 26,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 13,95€ 13,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 102,45

Alleen realiseer ik me nu dat die kast een versie heeft met en zonder voeding, en dat ik zeer waarschijnlijk de versie zonder besteld heb. Als ik nu nog een losse voeding (picopsu of vergelijkbaar) moet bestellen ben ik uiteindelijk net zo veel (of iets meer) kwijt dan de NUC.

Waarschijnlijk ga ik mijn bestelling annuleren. Maar heeft iemand suggesties wat ik dan het beste wel kan kiezen? Liefst rond/onder de €100. Als dat zinloos lijkt ga ik waarschijnlijk alsnog voor de pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH (met hetzelfde ram als bovenstaand).
Ga voor de NUC. Als ik je post zo een beetje proef (video transcoding een eis) is je doel dus primair een HTPC. Alle overige zaken zijn secundair.

renedis wijzigde deze reactie 03-05-2016 19:39 (83%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-09 10:47

Peetz0r

de enige echte!

quote:
renedis schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:34:

[...]

Ga voor de NUC. Als ik je post zo een beetje proef (video transcoding een eis) is je doel dus primair een HTPC. Alle overige zaken zijn secundair.
Andersom. ssh en vpn en irssi enzo zijn primair, video is secundair. Maar ik vind het erg zonde om er twee losse devices voor te hebben...

Maar ik heb niet de indruk dat dat heel veel scheelt voor mijn hardwarekeuze. Als er geen goed alternatief is voor de NUC, dan wordt het gewoon de NUC.

De goedkope NUC heeft een N3050. Vergeleken met J1900 heeft ie minder cores, maar lijkt hij wel per core sneller te zijn, en over het algemeen zuiniger.

Ik kan hier verder weinig mee, gezien beiden ongetwijfeld hardware support zullen hebben voor alle video die ik er tegenaan ga smijten, en beyond overkill is voor alle andere taken (VPN met op z'n hoogst 2 users, etc).

Ik zal morgen maar een mailtje sturen naar de winkel, die behalve mijn hudige bestelling ook de NUC kan leveren :)

Peetz0r wijzigde deze reactie 03-05-2016 22:23 (30%)

Lees snel verder! Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
k zou eigenlijk ook eens een meter moeten scoren.. kan ik eens kijken wat mijn beestje nou slurpt.

Specs:
ASRock C2750D4I
Intel Atom C2750
2x Crucial CT102472BD160B 8 GB DDR3 ECC
4x WD Green WD20EARX, 2TB
Seagate Momentus 7200.3 ST9250421AS, 250GB
Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
en dat alles in een Lian Li PC-Q01B gepropt :P
samen met 2 noname 80mm casefans :)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Peetz0r

Ik ken geen nog lager geprijsde & zuinige computer die doet wat je wilt. Deze NUC is wel een barebone systeem.

Een N3050 is niet snel maar heeft wel h264 en h265 8bit. 10bit en 4k wordt ondersteund door Kaby Lake.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-09 10:47

Peetz0r

de enige echte!

quote:
mrmrmr schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 01:11:
@Peetz0r

Ik ken geen nog lager geprijsde & zuinige computer die doet wat je wilt. Deze NUC is wel een barebone systeem.

Een N3050 is niet snel maar heeft wel h264 en h265 8bit. 10bit en 4k wordt ondersteund door Kaby Lake.
Jammer dat er zo'n groot gat zit tussen alle singleboard ARM dingetjes en de goedkoopste NUC's, maar ok.

Ik weet gelukkig vrij zeker dat ik de komende jaren geen behoefte heb aan 4k of 10bit, en voor alle non-video dingen is mijn oude D525 al genoeg. Dus die N3050 gaat het prima doen gok ik.

Lees snel verder! Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:27
quote:
Peetz0r schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 01:29:
[...]

Jammer dat er zo'n groot gat zit tussen alle singleboard ARM dingetjes en de goedkoopste NUC's, maar ok.

Ik weet gelukkig vrij zeker dat ik de komende jaren geen behoefte heb aan 4k of 10bit, en voor alle non-video dingen is mijn oude D525 al genoeg. Dus die N3050 gaat het prima doen gok ik.
ik heb de voorganger daarvan (2880) als server draaien en die doet het meer dan prima! Ook tijdje als media speler gehad en dat voldoet ook gewoon.
Hier zal je echt geen problemen mee hebben gok ik. Zuinig zijn ze ook!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12:14
quote:
renedis schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:34:
[...]

1x 4GB gaat ook gemakkelijk. Ik had nog 2x 4GB modules liggen dus vandaar.
Zelfs Squid webcache e.d. lukt nog wel met 4GB.

[...]

Altijd zonde om single module te draaien. Kost je 50% van je geheugen bandbreedte.

Zelf ga ik deze week mijn E-350 ga upgraden naar een G4300 of G3900. Bij passmark meer dan 4x sneller :). Volgens HWI doet een Celeron G3920 2538 Kbytes/sec in de Winrar encoding benchmark. Zelf haal ik nu 435 Kbytes/ sec. Dus dat is zeker de moeite.

Ik heb ondertussen een SSD vrijgemaakt (nieuwe 850 evo 500 GB gekocht en daarna mijn mx100 250 GB doorgeschoven naar een andere pc zodat er een 330 180 GB over bleef :P). Dus volgende week kan ik gaan bouwen. Voornaamste reden is dat ik wat meer cpu power wil om het downloaden met 19 MB/s vanaf SSL mogelijk te maken. Nu blijf ik steken op circa 8 MB/s. Sneller uitpakken en par2 wordt ook gewaardeerd. Ik heb in de logs weleens een repair van een uur gezien. Wat dat betreft heb ik ook geen zin meer in een Q1900 of iets vergelijkbaars.

Ik heb nog 2x 4 GB DDR3 in de kast liggen, dat in combinatie met de 5+ benodigde sata poorten laten de meeste Skylake bordjes afvallen. Verder zit alles in een medi tower dus full atx is geen probleem (momenteel is het m-atx).

Waarschijnlijk wordt het dit bordje:
pricewatch: ASRock H170 Pro4/D3.

sdk1985 wijzigde deze reactie 08-05-2016 17:32 (69%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18-09 13:33
quote:
SMSfreakie schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:50:
k zou eigenlijk ook eens een meter moeten scoren.. kan ik eens kijken wat mijn beestje nou slurpt.

Specs:
ASRock C2750D4I
Intel Atom C2750
2x Crucial CT102472BD160B 8 GB DDR3 ECC
4x WD Green WD20EARX, 2TB
Seagate Momentus 7200.3 ST9250421AS, 250GB
Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
en dat alles in een Lian Li PC-Q01B gepropt :P
samen met 2 noname 80mm casefans :)
Ongeveer 40-45w als je disks niet in spindown gaan. Ik trek 32w met 3 Greens in spindown en een 'gewone' voeding. Verder gelijkwaardig systeem.

• Satom
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22-09 22:43

Satom

Verzamel ervaringen

Aangezien ik afgelopen maand ben begonnen als zzp'er op het gebied van software ontwikkeling, om naast mijn studie een beetje bij te werken op het gebied wat ik erg leuk vind. Wil ik graag aan het einde van deze maand mijn NAS gaan doorschuiven als back-up systeem en daarvoor in de plaats komt een DIY zuinige server te staan. (En stiekem ben ik vanaf het begin van dit jaar al aan het kijken naar een DIY zuinige server :9)

Wat wil ik er mee gaan doen?
Het OS zal Windows Server 2012 R2 zijn met virtueel een paar Debian machines, namelijk:
  • Webserver(s), o.a. OwnCloud, MySQL
  • Downloaden, Usenet, Torrent ed.
  • GitLab
  • OpenVPN
Ik heb gekozen voor de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,-€ 115,-
1ASRock H170M Pro4S€ 81,95€ 81,95
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 51,54€ 51,54
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 109,51€ 219,02
1Fractal Design Define Mini€ 86,95€ 86,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 63,95€ 63,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,38€ 89,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,74

De 2x WD RED 3TB zal in RAID1 gedraaid worden en zal voornamelijk gebruikt gaan worden als opslag plaats voor het meest belangrijke data, ook zal hier een backup op komen te staan (incremental/versioning) van deze data samen met de data van de VM's (bijv. OwnCloud data). De Backup zal vervolgens naar de NAS geschreven worden.

De Hitachi Travelstar zal gebruikt worden als download schijf en de niet/minder belangrijke data om zo de RAID zo min mogelijk te belasten.

Op dit moment twijfel ik nog aan de CPU, qua kracht zal die zeker genoeg zijn voor mijn wensen. De server zal grotendeels uit zijn neus lopen te eten en ik twijfel dan ook of er nog winst valt te behalen door te switchen naar een G3900 of G4400. De i3 geeft mij wel ruimte om een beetje te experimenten, waar ik mij afvraag of de G3900/G4400 mij die ruimte ook geeft?

Het moederbord heb ik gekozen gebaseerd op 6x SATA en ik zie zo nu en dan voorbij komen in dit topic dat ASRock het wel goed voor elkaar heeft. Ik heb nog getwijfeld tussen dit bord en de ASRock H170M-ITX/DL. Het grote verschil is dat het laatst genoemde bord 1 NIC meer heeft en 2 RAM sloten minder. Ik zie zelf geen meerwaarde in een extra NIC (misschien zie ik dat verkeerd?) maar wel in 2 extra RAM sloten.

Ik heb gekozen voor 16GB geheugen, wat mij voldoende lijkt op dit moment, dankzij het gekozen moederbord is er nog ruimte voor nog eens 2x modules.

De case is lekker stil en biedt veel mogelijkheden :9 En de 850 EVO zal dienen als OS schijf samen met de VM's om de maximale snelheid eruit te halen.

Kijkend naar de voeding sta ik op dit moment voor de keuze om te kiezen voor de Seasonic G-series 360 watt of een Pico-PSU en dan wel de volgende opstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Adapter (Molex to 4 x SATA Power)€ 5,77€ 5,77
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 41,08€ 41,08
1Mini-box PCI Bracket€ 3,62€ 3,62
1Power Adapter DC 12 V, 120 W Level 5€ 42,29€ 42,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 92,76

Kijkend naar de componenten en de specificaties zou deze opstelling moeten werken (of zie ik iets over het hoofd, iemand die dit kan bevestigen dat het zo werkt?). Qua prijs is er wel een degelijk verschil tussen beide voedingsmogelijkheden, iets minder dan de helft en ik vraag mij af hoe groot het verschil in totaal zal zijn qua verbruik, volgens SilentPCRview zou de efficiency rond 90% zijn bij een verbruik van 20% (rond de 70w) en ik gok eigenlijk dat het gemiddelde verbruik veel lager zal liggen dan de 70w. Dus dan zal een PicoPSU zich op termijn vanzelf terug betalen (ik was tevens van plan om de PicoPSU via www.logicsupply.com aan te schaffen).

Al met al is eigenlijk de vraag of iemand mij kan helpen om de knoop door te hakken :)

Website: www.wisofton.nl

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:36
1 ) Ga je Windows Software RAID doen?
2 ) Waarom zou je 'de RAID' zo min mogelijk belasten? Wat is je voordeel? Dat ze in spindown gaan?
3 ) Ik zou de CPU inruilen voor een G4400. i3 is vooral leuk voor gaming, voor de rest een vrij dure CPU. De G4400 is in jouw use case praktisch net zo snel
4 ) Ik zou 1*16GB nemen, dan kan je later makkelijk upgraden. Dual channel helpt wel, maar als je 2*16GB te duur vind, zou ik toch voor maar 1 DIMM gaan. Later je geheugen weer inruilen is lastiger :)
5 ) Waarom een 850EVO Als je ook al een losse download schijf hebt? (Of andersom, waarom een losse download schijf als je al een EVO hebt?) Die SSD kan prima jaren lang downloads verwerken zonder dat het ding een krimp geeft hoor.
6 ) De G-360 is een prima voeding, maar ook wel weer wat jaartjes oud. Er zijn in Het Grote Voedingen topic wel wat modernere voedingen langsgekomen die misschien beter zijn. (Ik dat corsair recentelijk een paar mooie gold voedingen uitgebracht heeft, maar ik kan me vergissen.)
7 ) PicoPSU kan ook, maar de kwaliteit van een PicoPSU is niet te vergelijken met die van een Seasonic. Je vergelijkt dus wel een B-merk met een A-merk.
8 ) Ik zie zo niet iets wat niet zou werken. Misschien nog een aftermarkte CPU cooler er bij?
9 ) Dat ding gaat echt geen 70W verbruiken, eerder 30W. Dan is het terugverdienen van die PicoPSU een stuk lastiger :)

Even niets...

• Starck
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
quote:
Kijkend naar de componenten en de specificaties zou deze opstelling moeten werken (of zie ik iets over het hoofd, iemand die dit kan bevestigen dat het zo werkt?). Qua prijs is er wel een degelijk verschil tussen beide voedingsmogelijkheden, iets minder dan de helft en ik vraag mij af hoe groot het verschil in totaal zal zijn qua verbruik, volgens SilentPCRview zou de efficiency rond 90% zijn bij een verbruik van 20% (rond de 70w) en ik gok eigenlijk dat het gemiddelde verbruik veel lager zal liggen dan de 70w. Dus dan zal een PicoPSU zich op termijn vanzelf terug betalen (ik was tevens van plan om de PicoPSU via www.logicsupply.com aan te schaffen).

Al met al is eigenlijk de vraag of iemand mij kan helpen om de knoop door te hakken :)
Toevallig heb ik afgelopen weekend mijn G-360 en PicoPSU 160XT met Seasonic 12V 60W adapter getest met de Voltcraft 3000.

En daarbij kwam de PicoPSU er het zuinigste uit met zo'n 20W idle verbruik van de PC.
De G360 deed 3Watt extra.

Dus niet een heel groot verschil vind ik zelf :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Als je bijna 100 euro kwijt bent aan een picoPSU en accessoires dan kun je beter een Cooler Master V550 halen. Bij een beetje server met meerdere 3,5 inch hardeschijven is dat de beste oplossing. De Cooler Master V serie gemaakt door Enhance is namelijk met afstand de meest zuinige ATX voeding te koop, ook een stuk zuiniger als de Seasonic G series 360W. Vanaf zo'n 20/25W DC heeft die ook een hoger rendement als de gemiddelde picoPSU. Mooie is ook nog dat de voeding volledig modulair is en dat je ook nog losse modulaire sata kabels kunt kopen, zodat je heel veel HDD's kunt aansluiten zonder teveel stroom door één draad te trekken.

-The_Mask- wijzigde deze reactie 12-05-2016 10:13 (6%)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• FireDrunk
Kijk, en dat is nog eens goede info!

Even niets...

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

quote:
FireDrunk schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:49:
1 ) Ga je Windows Software RAID doen?
2 ) Waarom zou je 'de RAID' zo min mogelijk belasten? Wat is je voordeel? Dat ze in spindown gaan?
3 ) Ik zou de CPU inruilen voor een G4400. i3 is vooral leuk voor gaming, voor de rest een vrij dure CPU. De G4400 is in jouw use case praktisch net zo snel
4 ) Ik zou 1*16GB nemen, dan kan je later makkelijk upgraden. Dual channel helpt wel, maar als je 2*16GB te duur vind, zou ik toch voor maar 1 DIMM gaan. Later je geheugen weer inruilen is lastiger :)
5 ) Waarom een 850EVO Als je ook al een losse download schijf hebt? (Of andersom, waarom een losse download schijf als je al een EVO hebt?) Die SSD kan prima jaren lang downloads verwerken zonder dat het ding een krimp geeft hoor.
6 ) De G-360 is een prima voeding, maar ook wel weer wat jaartjes oud. Er zijn in Het Grote Voedingen topic wel wat modernere voedingen langsgekomen die misschien beter zijn. (Ik dat corsair recentelijk een paar mooie gold voedingen uitgebracht heeft, maar ik kan me vergissen.)
7 ) PicoPSU kan ook, maar de kwaliteit van een PicoPSU is niet te vergelijken met die van een Seasonic. Je vergelijkt dus wel een B-merk met een A-merk.
8 ) Ik zie zo niet iets wat niet zou werken. Misschien nog een aftermarkte CPU cooler er bij?
9 ) Dat ding gaat echt geen 70W verbruiken, eerder 30W. Dan is het terugverdienen van die PicoPSU een stuk lastiger :)
1. Om heel eerlijk te zijn heb ik mij hier niet goed in verdiept en heb ik zojuist nog even wat gezocht. Als ik het goed begrepen heb, is het beter om te kiezen voor software RAID (Storage Spaces) en dus eventueel een goedkoper moederbord te kiezen(?)
2. Dat is inderdaad wat ik in het achterhoofd had, de spindown, alleen bedenk ik mij net dat ik iets gelezen heb over dat het slecht voor de schijf kan zijn (uiteindelijk slijt alles wel).
3. Bedankt voor de bevestiging, de G4400 it is
4. De prijs van 1*16GB is zelfs € 0,50 lager dan die van 2*8GB, dus aangepast. Of ik gelijk nog een 2de 16GB erin prik ga ik nog even een nacht over slapen.
5. Met het idee dat de SSD het niet leuk zou vinden om ook als download schijf gebruikt te worden, heb ik er een extra schijf bij gekozen. Maar gezien jou antwoord lijkt mij de SSD voldoen :)
8. Misschien geen gek idee, voor een desktop PC zou ik gaan voor de grootste die ik kan vinden. Maar voor een server zal ik meer moeten kijken naar o.a. geluidsproductie?
Punten 6,7,9: hier heb ik gelijk even naar gekeken, zie mijn reactie hieronder op -The_Mask-
quote:
-The_Mask- schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:11:
Als je bijna 100 euro kwijt bent aan een picoPSU en accessoires dan kun je beter een Cooler Master V550 halen. Bij een beetje server met meerdere 3,5 inch hardeschijven is dat de beste oplossing. De Cooler Master V serie gemaakt door Enhance is namelijk met afstand de meest zuinige ATX voeding te koop, ook een stuk zuiniger als de Seasonic G series 360W. Vanaf zo'n 20/25W DC heeft die ook een hoger rendement als de gemiddelde picoPSU. Mooie is ook nog dat de voeding volledig modulair is en dat je ook nog losse modulaire sata kabels kunt kopen, zodat je heel veel HDD's kunt aansluiten zonder teveel stroom door één draad te trekken.
Kijk dit is inderdaad heel interessant, op deze manier beperk ik mij niet in de mogelijkheden om eventueel meer HDD's aan te sluiten + het is volledig modulair en de kabels die je niet gebruikt, zijn er niet. Ik heb het aangepast, enorm bedankt :)

Even een up-to-date lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1ASRock H170M Pro4S€ 81,95€ 81,95
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 109,51€ 219,02
1Fractal Design Define Mini€ 86,95€ 86,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/16€ 63,03€ 63,03
1Cooler Master V Series V550€ 92,-€ 92,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,38€ 89,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,28

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie hulp :D Nu nog even kijken naar een aftermarket cooler en eventueel een andere moederbord (als we toch voor software RAID gaan).

• sdk1985
quote:
-The_Mask- schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:11:
Ben je ook bereid te delen hoeveel zuiniger? Dan kunnen we rekenen aan besparing vs meerprijs. Modulair is natuurlijk ook wel wat waard maar 75 euro is een behoorlijk bedrag op sommige builds.
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:49:
stuk lastiger :)
Dat halveert je geheugenbandbreedte. Heb je zelf al eens je pc op 1 ram module getest? Kwam pas nog iemand tegen met 1 x8 GB in zijn i5. Vervolgens scoorde hij meteen in het 25e percentiel op userbenchmark.com met betrekking tot zijn cpu :+ . Nu gaat het nier niet over een game pc, maar met name acties als uitpakken/inpakken zijn juist nog veel gevoeliger voor geheugenbandbreete. WinRAR schaalt bijvoorbeeld lekker door tot de hoogste DDR frequenties (ook al heb je dan slechtere latencies). Bij gaming gaat het meer om de balans tussen latency en frequentie.

Zelf heb ik gisteren het volgende besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z170 Pro4€ 107,-€ 107,-
1be quiet! Silent Base 800 Zwart/Oranje€ 109,93€ 109,93
1Cooler Master TX3 i€ 18,95€ 18,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,78

Er gaat op die machine voortaan ook af en toe gegamed worden door vrienden. Dus vandaar de dure, maar stille kast. Het moederbord heb ik lang over getwijfeld.

Het moest in ieder geval een H worden zodat ik in geval van nood mijn eigen Intel Raid array in de nas kan uitlezen. Vervolgens heb je dan bij Asrock een stuk of 4 H170 bordjes en een stuk of 4 Z170 bordjes. De Z chipset kende wat voordelen in de vorm van een 16/4 PCI-E configuratie voor een NVME SSD en de mogelijkheid om ooit een i5/i7 K cpu te installeren. Met name dat laatste heeft de doorslag gegeven. De Pro4 was de meest complete variant met een volledige IO (hdmi, 7.1 audio)+ IO cover, heatsinks en dual bios. Wat mist is USB 3.1 Type-C. Zit wel een M2 slot op .

Of hij zuinig gaat worden valt nog te bezien. Mijn huidige E-350 is in ieder geval zo zwak dat die als hij aanstaat zelden echt idle is. Ik geloof dat hij niet onder de 21W kwam. Wel had ik die zo ingesteld dat hij in suspend-to-ram ging na 1 uur idle, waardoor hij effectief minstens 12 uur per dag uit staat. In dat geval verbruikt hij 1W en werd hij pas wakker wanneer er via Kodi of FTP een bestand werd opgevraagd.

Ik praat in de verleden tijd omdat hij de laatste tijd weer weigerde wakker te worden, nieuwe voeding werkte maar 2 weken. Herinstalleren Radeon drivers werkte 4 weken. In Debian werd hij elke 5 minuten via het netwerk wakker dus dat was ook niks. Dus nu ben ik er wel klaar mee :P .

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 13:29 (86%)

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

quote:
sdk1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:04:
[...]

Ben je ook bereid te delen hoeveel zuiniger? Dan kunnen we rekenen aan besparing vs meerprijs. Modulair is natuurlijk ook wel wat waard maar 75 euro is een behoorlijk bedrag op sommige builds.
Ik heb zelf uiteraard ook even wat informatie proberen te zoeken en ik kwam op deze volgende reviews uit:
V550
Corsair RM550x

Als ik beide reviews goed bekeken heb, zit je rond de 80% ~ 85% bij 50w, ik ben dan wel benieuwd wat het rendement is bij een lagere wattage.
quote:
[...]

Dat halveert je geheugenbandbreedte. Heb je zelf al eens je pc op 1 ram module getest? Kwam pas nog iemand tegen met 1 x8 GB in zijn i5. Vervolgens scoorde hij meteen in het 25e percentiel op userbenchmark.com met betrekking tot zijn cpu :+ . Nu gaat het nier niet over een game pc, maar met name acties als uitpakken/inpakken zijn juist nog veel gevoeliger voor geheugenbandbreete. WinRAR schaalt bijvoorbeeld lekker door tot de hoogste DDR frequenties (ook al heb je dan slechtere latencies). Bij gaming gaat het meer om de balans tussen latency en frequentie.
Dus als ik je verhaal goed begrijp, gewoon 2x 8GB gebruiken?

• FireDrunk
quote:
sdk1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:04:

[...]

Dat halveert je geheugenbandbreedte. Heb je zelf al eens je pc op 1 ram module getest? Kwam pas nog iemand tegen met 1 x8 GB in zijn i5. Vervolgens scoorde hij meteen in het 25e percentiel op userbenchmark.com met betrekking tot zijn cpu :+ .
Heb je al eens naar een benchmark gekeken van een SSD als het gaat om uitpakken? Die rent rondjes om een HDD. Maar toch gebruiken we ze... Omdat ze voor veel zaken snel genoeg zijn...

In hele specifieke benchmarks zul je vast 25% performance loss zien, without a doubt.
Maar kan je mij een benchmark laten zien, specifiek op verschillende uitpak formaten (vooral die met grote dictionary sizes :) ) waar 1 DIMM de aangewezen limiterende factor is?

Tot die tijd, zou ik me er niet zo druk over maken. Geheugen bandbreedte zit tegenwoordig in de orde van 10-tallen gigabytes per seconde. Voordat geheugenbandbreedte de limiterende factor is, moet je in veel gevallen, echt *heel* goed je best doen.

(Enige, bij mij bekende use case in dit geval, is het gebruik van AMD APU's, met shared memory. Die dingen zijn snel, maar komen zonder onboard geheugen. Daar wil het nog wel eens zo zijn dat dual channel je substantieel hogere framerates bezorgd. Maar een tweede use case moet ik nog zien.)

EDIT:

En toevallig vind ik een leuke benchmark waar ze het verschil testen:
http://www.tomshardware.c...alem,review-31404-13.html

Verschil tussen Dual en Triple channel is 0% bij Winrar, 0.9% bij WinZIP.
Verschil tussen Triple en Single Channel is 7.2% bij Winrar en 0% bij WinZIP.

Het ligt dus vooral aan het compressiealgoritme of het effect heeft, en als het al effect heeft is het verschil dus 7.2% (tussen Triple en Single Channel!).

In de praktijk dus waarschijnlijk minder dan 5% verschil.

EDIT2:
Dat wil niet zeggen dat Dual Channel een nutteloze feature is. Waar je het vooral merkt: Gaming. Als je pc gigantische hoeveelheden data van RAM naar bijvoorbeeld vRAM moet sturen, is Dual Channel en Triple Channel geheugen erg leuk. Bij dat soort acties kan je DMU asynchroon van meerdere bankjes tegelijkertijd data naar je vRAM sturen :)

FireDrunk wijzigde deze reactie 12-05-2016 14:21 (24%)

Even niets...

• sdk1985
Dat waren hele andere tijden (i7 920) Vroeger kon je blij zijn met 5% winst met je overclock module :P.

Kijk eens naar Haswell memory scaling (let op dit is dus DDR3 op een Haswell, geen DDR4 op een Skylake):

Zelf kwam ik een DDR4 2400 Mhz setje tegen dat even duur was als DDR4 2133 Mhz. Dus dat is mooi meegenomen. Bandbreedte halveren is beetje zonde van de cpu upgrade (daar doe ik het voor).
quote:
Satom schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:09:

Dus als ik je verhaal goed begrijp, gewoon 2x 8GB gebruiken?
Ja geheugen koop je normaal in kits (doosje met 2,3 of zelfs 4 modules). Dan zijn ze van dezelfde productie batch en weet je zeker dat het lekker samenwerkt. Voor die paar euro zou ik niet je bandbreedte gaan halveren.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 14:34 (64%)

• FireDrunk
Je moet wel even appels met appels vergelijken.. Een G4400 doet 2133Mhz geheugen. Alles daarboven is OC.

Dual Channel is *niet* hetzelfde als ruwe geheugen bandbreedte die je krijgt van een hogere kloksnelheid (of een lagere CAS latency, die je hier in de benchmarks duidelijk ziet.).

Dual Channel is de functionaliteit om 2 RAM DIMM's tegelijkertijd aan te spreken vanuit je CPU.

Uiteraard is 2400Mhz geheugen sneller dan 2133Mhz geheugen... Maar om het in perspectief te plaatsen:
Ik denk dat 1 DIMM op 2400Mhz sneller is dan 2 DIMM's op 2133Mhz...

FireDrunk wijzigde deze reactie 12-05-2016 14:36 (4%)

Even niets...

• sdk1985
Ik weet wat Dual Channel geheugen is. Daarom zeg ik ook dat het je geheugen bandbreedte halveert :> . Als je met cpu-z kijkt dan zie je dat een 2400 Mhz module niet op 2400 Mhz maar op 1200 Mhz draait. Die 2400Mhz komt pas tevoorschijn via het Dual Channel systeem. In mijn huidige DDR3 ga je dan van 21 Gb/s naar 10.5 Gb/s.

Het effect daarvan is natuurlijk veel dramatischer dan een "upgrade" van tientallen procenten met deminishing returns.

Maar ik weet het goed gemaakt. Als Megekko zijn levertijden nakomt dan heb ik hier vrijdag een G4400 met DDR4 2400Mhz geheugen. Als je build volgende week af is dan wil ik best even 1 module eruit trekken en kijken hoeveel het scheelt op een budget processor.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 14:48 (19%)

• FireDrunk
Whut? :? CPU-Z Zegt dat je geheugen langzamer draait in Mhz-en in Single Channel modus vs Dual Channel? Dat is lijkt mij heel sterk...

Je geheugen draait onafhankelijk van Dual of Single channel een bepaalde hoeveelheid Megahertzen. Waar jij het over hebt is het verschil tussen DDR en SDR (denk ik?). Geheugen draait niet *echt* op 2400Mhz, maar op (bijvoorbeeld) 800Mhz en dan iets geks als QDR (Quad Data Rate) waar per clock-pulse er 4 bitjes over de lijn gaan.

PS: ik bedoel dit echt niet snerend ofzo, maar ik vraag me af of we over hetzelfde praten, want wat jij nu zegt klinkt mij echt als expliciet foutieve info in de oren...

Ah, wat jij hierboven laat zien, heeft niets met Dual Channel te maken :) Dat is vaagheid die men Geheugen megahertzen noemt. Geheugen draait niet "echt" op 2.4Ghz. Het draait vrolijk op 800Mhz met Quad Data Rate :)

FireDrunk wijzigde deze reactie 12-05-2016 14:52 (16%)

Even niets...

• sdk1985
Ik zal het niet ingewikkelder maken dan nodig: Dual channel is een soort RAID 0 met een vrijwel perfecte scaling.

Dus als je praat over het nut van "sneller" geheugen dan is dat inderdaad beperkt. Immers DDR4 2400 Mhz is slechts 12% sneller dan DDR4 2133 Mhz. Maar tegelijkertijd neemt de memory latency met 9% toe. Dus daar verdampt een groot deel van je winst.

DDR4 2133 Mhz: 28 Gb/s
DDR4 2400 Mhz: 32 GB/s
DDR4 2666 Mhz: 35 Gb/s

Los van het latency probleem zijn die verschillen niet enorm groot. Echter als je geen sets van twee gebruikt dan daalt de effectieve bandbreedte op elke snelheid met 50% door het ontbreken van dual channel.

DDR4 2133 Mhz: 14 Gb/s
DDR4 2400 Mhz: 16 GB/s
DDR4 2666 Mhz: 17.5 Gb/s

Je gaat dus ruim onder de "normale" bandbreedte zitten. Te veel bandbreedte doet in veel situaties niets, maar te weinig bandbreedte kan snel desastreus worden. Dan moet de cpu wachten.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 15:09 (16%)

@Satom

Je systeem heeft een wat minder zuinig moederbord en meer dan 2 harde schijven. Daardoor zal het niet zo zuinig zijn.

PicoPSU is het meest geschikt voor echt zuinige systemen onder 20W. Boven 40W zijn er ook andere geschikte voedingen.

Het is niet aan te bevelen 95 euro voor een Cooler Master V Series V550 uit te geven voor een voeding als het verbruik rond 30W ligt.

Je kunt dan beter een voeding kiezen die niet zo duur is, een be quiet! System Power 7 300W voor € 41 of een zuinige PicoPSU 160-XT met Leicke 120W adapter (€ 30 Amazon.de) voor in totaal € 79 met accessoires. Met de 120W adapter kun je zonder problemen de gekozen schijven verdubbelen.

Als het een altijd aan systeem betreft is deze PicoPSU combinatie de beste optie. Dat is de enige voeding die ook bij laag verbruik (bijvoorbeeld als de schijven stilstaan) zeer zuinig is. Veel normale ATX voedingen worden zeer inefficient bij 25W en minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
quote:
sdk1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:03:
Ik zal het niet ingewikkelder maken dan nodig: Dual channel is een soort RAID 0 met een vrijwel perfecte scaling.

Dus als je praat over het nut van "sneller" geheugen dan is dat inderdaad beperkt. Immers DDR4 2400 Mhz is slechts 12% sneller dan DDR4 2133 Mhz. Maar tegelijkertijd neemt de memory latency met 9% toe. Dus daar verdampt een groot deel van je winst.

DDR4 2133 Mhz: 28 Gb/s
DDR4 2400 Mhz: 32 GB/s
DDR4 2666 Mhz: 35 Gb/s

Echter als je geen sets van twee gebruikt dan daalt de effectieve bandbreedte op elke snelheid met 50% door het ontbreken van dual channel.

DDR4 2133 Mhz: 14 Gb/s
DDR4 2400 Mhz: 16 GB/s
DDR4 2666 Mhz: 17.5 Gb/s
Ik weet echt nog steeds niet waar je dat verhaal met bandbreedte vandaan haalt. Dat het in theorie zo is, wil niet zeggen dat je die Gigabits per seconde ook daadwerkelijk haalt.

YouTube: RAM Benchmark: Dual-Channel vs. Single-Channel - Does it Matter?

Hier nog een benchmark waaruit blijkt dat het verschil verwaarloosbaar is. Ook al zal het (in theorie) gaan om een halvering, de praktische effecten er van, zie ik nog steeds niet :)

Het is een beetje als een auto met twee motoren. In theorie heb je twee keer zoveel PK's, maar dat wil niet zeggen dat je twee keer zoveel KM/h haalt :)

Even niets...

• sdk1985
Die bandbreedte kun je zelf meten, die haal je ook wel. Als je het heel kort en snel wil doen dan met http://www.userbenchmark.com/, maar beter met AIDA of iets vergelijkbaars.

Verder sla je de spijker op zijn kop met de auto analogie. Die imperfecte schaling werkt twee kanten op. Immers als sneller geheugen 25% prestatie kan opleveren, ondanks de wet van de remmende voorsprong, dan zal 50% trager geheugen ook gegarandeerd resulteren in lagere performance. Dat zal alleen niet 50% zijn, dat is logisch. Maar het effect is er.

Het verschil in aanschafprijs is nihil. Als je naar de goedkoopste Crucial set kijkt dan scheelt het €1.95. Al zou het verschil 1% zijn dan ga je dat toch nog steeds niet aanraden?

Het is jammer dat ik de userbenchmark.com van de persoon met 1 module zo 1,2,3 niet kan vinden in mijn browser geschiedenis, anders had ik een mooi concreet voorbeeld gehad in hoeverre het doorwerkt op zijn bandbreedte en prestaties. Daar was namelijk duidelijk te zien dat hij ruim onder het gemiddelde (50e percentiel) presteerde met zijn cpu.

Maar goed zoals gezegd heb ik als het goed is zelf een G4400 dit weekend. Dus dan is het geen theorie meer maar praktijk. Builden gaat alleen wat langer duren omdat het de bedoeling is alles te filmen.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 15:32 (8%)

• FireDrunk
Het verschil in aanschafprijs is mijn reden ook niet om het niet te doen. Ik zou alleen niet gelimiteerd willen worden in maximaal geheugen gebruik omdat je modules van 8GB koopt ipv 16GB :)

Je bent gewoon iets minder flexibel. Als je dat voor lief neemt, is inderdaad wat je zegt: Gewoon een dual channel kitje kopen, want voor het prijsverschil hoef je het zeker niet te laten inderdaad :)

Even niets...

• sdk1985
Oké. Maar hij ging voor een bord met 4 bankjes met een cap van 64 GB. Dus als hij naar 32 GB wil dan kan dat gewoon nog in de vorm van een 4 * 8 configuratie. Zet je er later 2* 16 bij dan wordt het 48 GB.

Wil hij ooit naar 64 GB dan verkoop je de 2 * 8 GB en pak je een 32 * 2 kit. Het heeft dan namelijk per definitie geen zin om 16 GB + 64 GB te draaien. Toch?

Je moet gewoon geen bord met maar 2 bankjes kopen, dan ben je inflexibel (lees mini-ITX :P ).

Maar goed, die resultaten van gamernexus verbazen mij ook. Met name de scores die hij neer zet bij MaxxMemm. Dat programma stamt echter uit 2009 dus wellicht is zijn methodologie gewoon niet goed.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 15:57 (35%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

quote:
mrmrmr schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:03:
@Satom

Je systeem heeft een wat minder zuinig moederbord en meer dan 2 harde schijven. Daardoor zal het niet zo zuinig zijn.

PicoPSU is het meest geschikt voor echt zuinige systemen onder 20W. Boven 40W zijn er ook andere geschikte voedingen.

Het is niet aan te bevelen 95 euro voor een Cooler Master V Series V550 uit te geven voor een voeding als het verbruik rond 30W ligt.

Je kunt dan beter een voeding kiezen die niet zo duur is, een be quiet! System Power 7 300W voor € 41 of een zuinige PicoPSU 160-XT met Leicke 120W adapter (€ 30 Amazon.de) voor in totaal € 79 met accessoires. Met de 120W adapter kun je zonder problemen de gekozen schijven verdubbelen.

Als het een altijd aan systeem betreft is deze PicoPSU combinatie de beste optie. Dat is de enige voeding die ook bij laag verbruik (bijvoorbeeld als de schijven stilstaan) zeer zuinig is. Veel normale ATX voedingen worden zeer inefficient bij 25W en minder.
Bedankt voor de informatie, ik wacht nog heel even een reactie af van -The_Mask-, het is immers ook nog geen einde van de maand :9

Hoe weet je btw dat het moederbord niet zo zuinig is? Ik heb nog even op de site van ASRock gekeken, maar daar kan ik niet echt iets vinden. Ik heb ook iets gelezen over blokjes tellen? :X
quote:
sdk1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:46:
Oké. Maar hij ging voor een bord met 4 bankjes met een cap van 64 GB. Dus als hij naar 32 GB wil dan kan dat gewoon nog in de vorm van een 4 * 8 configuratie. Zet je er later 2* 16 bij dan wordt het 48 GB.

Wil hij ooit naar 64 GB dan verkoop je de 2 * 8 GB en pak je een 32 * 2 kit. Het heeft dan namelijk per definitie geen zin om 16 GB + 64 GB te draaien. Toch?

Je moet gewoon geen bord met maar 2 bankjes kopen, dan ben je inflexibel (lees mini-ITX :P ).
Wat een bak met informatie :9 Klopt inderdaad, dat was mijn idee eigenlijk een beetje. 2*8GB en dan later eventueel nog eens upgraden.

• sdk1985
Hah ja het zijn lange lappen geworden :).

Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel even de G4400 + Asrock Z170 Pro 4 uitmeten volgende week voordat er een GPU in de Gaming ( 8)7 ) NAS gaat .

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 16:00 (7%)

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

quote:
sdk1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:00:

Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel even de G4400 + Asrock Z170 Pro 4 uitmeten volgende week voordat er een GPU in de Gaming ( 8)7 ) NAS gaat .
Haha altijd interessant om iets nieuws te leren :)

En dat zou helemaal super zijn O-) Trouwens, ik zie net een G4400 in de topic start staan, ook een zuinige variant. Alleen het moederbord heeft maar 2 RAM sloten, dus misschien een idee om die build even te bestuderen en te gebruiken als idee :9

• sdk1985
Om even terug te komen op de voeding. Op techpowerup staan getallen:

40W: 87.85% (=45.55W)
60W: 90.48%
80W: 91.75%
100w: 92.35%

Helaas hebben ze geen G-360 getest maar een G-550 (overkill):
40W: 78.57%. (=50.91W)

Scheelt dus 5.36W. Ik negeer dan even dat de 360W wellicht wat zuiniger is op lage loads. Dat komt neer op 46.9 Kwh per jaar met 24x7x365 gebruik. Ongeveer €10 euro per jaar.

Voor mij is het dan de 30 euro extra eigenlijk niet waard omdat ik 20 van de 24 uur de machine in 1W heb staan. Voor iemand die een webserver draait of de hele dag ermee bezig is loont het natuurlijk wel.

Let wel op dat TEchpowerup de VSM aanraad:
However, this clearly isn't the case, and the V550 will have a hard time competing not only against other offers by other companies, but Cooler Master's very own VSM550 with better performance at a much lower price. As such, you should get the VSM550 over the V550 if you don't mind the three native cables. Meanwhile, I expect Cooler Master to address all the issues I found, while lowering the V550's price to help it survive in its own category.
Een euro of 20 besparen voor 3 kabels en betere power efficiency? Lijkt me een goede middenweg. Alleen niet goed leverbaar voor die prijs: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular.

Overigens is het verschil tussen de G4400 en de G3900 ook niet bijster groot. Mijn originele plan (alleen een NAS) was dan ook een G3900 met een m-ATX Asrock H170 Pro4 bord.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 16:32 (44%)

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Nooit gedacht dat een keuze maken tussen voedingen zo lastig kan zijn. Als ik het goed begrijp is de CM V550 en verbeterde versie (en volledig modulair) van de VSM550?

Voor de prijs van 'vandaag besteld, morgen in huis' kan ik dus weer beter een V550 halen (nieuwer, zelfde prijs en goed leverbaar).

Heb ik het zo even goed samengevat? En ik moet zeggen dat de V550 mooie waarden laat zijn bij het verbruik onder lage load.

quote:
Satom schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:55:
Hoe weet je btw dat het moederbord niet zo zuinig is? Ik heb nog even op de site van ASRock gekeken, maar daar kan ik niet echt iets vinden. Ik heb ook iets gelezen over blokjes tellen? :X
Dit moederbord is niet gebouwd voor zuinigheid, integendeel. Het is juist bedoeld om veel vermogen te kunnen leveren voor overklokken of gaming met 2 grafische kaarten. Een moederbord met 10 fasen en een sloot aan features die extra verbruiken kan gewoonweg niet zuinig zijn. Kijk eens naar de grote koellichamen. Die zijn gebouwd voor het afvoeren van warmte. Warmte is feitelijk het verlies van energie.

Zie je een moederbord zonder koellichaam met een laag aantal fasen (te herkennen aan de blokjes), dan zou het een zuinig moederbord kunnen zijn, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, zoals de ondersteuning van energiebesparingsfuncties.

ASRock en andere leveranciers geven weinig informatie over verbruik (MSI is een uitzondering, die marketen een ECO moederborden als zuinig, maar dat is grotendeels voor de bühne, andere MSI moederborden verbruiken evenveel). Tests van moederborden door medetweakers en anderen zijn een hulpmiddel.

• sdk1985
quote:
Satom schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:44:
Nooit gedacht dat een keuze maken tussen voedingen zo lastig kan zijn. Als ik het goed begrijp is de CM V550 en verbeterde versie (en volledig modulair) van de VSM550?

Voor de prijs van 'vandaag besteld, morgen in huis' kan ik dus weer beter een V550 halen (nieuwer, zelfde prijs en goed leverbaar).

Heb ik het zo even goed samengevat? En ik moet zeggen dat de V550 mooie waarden laat zijn bij het verbruik onder lage load.
Nee, als we vertrouwen op Techpowerup dan is de goedkopere maar niet volledig modulaire voeding nog iets zuiniger dan de duurdere modulaire voeding. Zie hier de review: https://www.techpowerup.c...oolerMaster/V550S/11.html .

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 17:31 (108%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
De door sdk1984 aangehaalde test is een meting bij 45W. Je kunt zien in de test dat de efficientie een duik neemt onder 60W.

Bij 22W zal de PicoPSU veel beter scoren omdat die voeding niet zo'n steile duik neemt. Je kunt dan rekenen op 84% (nog beter met een Seasonic 60W Level VI adapter). De beste blokvoeding komt niet verder dan 78%. Er is geen competitie op dat niveau.

Overigens bepaalt de adapter voor een groot deel de kwaliteit van de voeding. De Seasonic 60W is de best presterende adapter voor zover bekend. Dat blijkt ook uit het resultaat van Starck's meting die 15% verschil haalt met een G360.

• sdk1985
quote:
mrmrmr schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:54:
[...]

Dit moederbord is niet gebouwd voor zuinigheid, integendeel. Het is juist bedoeld om veel vermogen te kunnen leveren voor overklokken of gaming met 2 grafische kaarten. Een moederbord met 10 fasen en een sloot aan features die extra verbruiken kan gewoonweg niet zuinig zijn. Kijk eens naar de grote koellichamen. Die zijn gebouwd voor het afvoeren van warmte. Warmte is feitelijk het verlies van energie.

Zie je een moederbord zonder koellichaam met een laag aantal fasen (te herkennen aan de blokjes), dan zou het een zuinig moederbord kunnen zijn, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, zoals de ondersteuning van energiebesparingsfuncties.
De vraag is even of niemand het wil/kan reviewen, of dat niemand het reviewed omdat blijk dat alles te dicht bij elkaar presteert. Dat is immers de aanleiding geweest tot het verdwijnen van de uitgebreide moederbord reviews. Al die dingen presteren binnen de variantie van je benchmark. Als je dan de moeite neemt om 2 dagen te besteden om 5 moederborden te reviewen en je grafiekjes laten steeds dezelfe scores zien dan stop je daar snel mee. Die moederborden onderscheiden zich ondertussen vooral op extra functies en looks.

Ik vraag me hierdoor af of dit voor stroomverbruik ook niet geldt. Wat dat betreft is er ook een simpelere Pro4s die dus niet de heatsinks heeft. Als je dan zoekt naar de verschillen:
quote:
Pro 4S is a non-fancy version to cut costs:
- The heatsinks are simpler.
- the chokes look simpler.
- no rear IO cover.
- normal CPU caps are used.
- the audio solution converts down to a half-jack.
Kan hierdoor net zo goed zijn dat het luxere bord met heatsinks zuiniger is omdat die andere componenten gebruiken, toch?

• FireDrunk
@sdk, dat was ook het enige punt wat ik wilde maken. Je bent minder flexibel ( je moet je geheugen tweedehands verkopen).

Als hij zeker weet dat hij nooit naar 64GB zal gaan, is het prima inderdaad om 2*8 te kopen :)

Even niets...

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Iedereen heel erg bedankt voor het meehelpen. Als ik een conclusie mag trekken, komen we uit op een PicoPSU als we kijken naar de voeding. Als we gaan kijken naar het moederbord zie ik ASRock H110M-HDV wel vaker naar voren komen + daarbij zie ik dit bord ook in de eerste post staan als een build van ca. 10 w. Als ik hier gelijk 2x 16GB in leg heb ik meer dan voldoende geheugen + Dual Channel (de hoeveelheid is belangrijker).

Mijn laatste vraag rest dan nog, kan de 60w adapter 2x WD RED + EVO 850 voeden? Ik zie in de topic start alleen maar een EVO 850 :X

@Satom

Ik denk dat dat wel lukt. Als je terugleest zul je zien dat er mensen met een soortgelijke configuratie je voor zijn gegaan. Het zuinigheidsaspect is duidelijk met de 60W adapter, die is vooralsnog onovertroffen. Het nadeel van 60W is natuurlijk dat je met toevoeging van nog eens 1 tot 2 harde schijven (hangt met name af van het verbruik tijdens booten) over moet stappen naar een grotere adapter. In zo'n geval zou je de genoemde Leicke 120W adapter kunnen kiezen. Die is betaalbaar en veel gebruikt.

Er zouden zuinigere ASRock moederborden kunnen zijn dan de H110M-HDV.

Er zijn vele moederborden die vergelijkbaar zouden moeten kunnen scoren. Ook van een ander merk, bijvoorbeeld MSI. Op het hardwareluxx.de forum is bijvoorbeeld een laag resultaat gemeld voor een MSI 170M Mortar en de MSI B150I Gaming Pro. Hardware.info zegt dat B150M Night Elf het zuinigste Skylake moederbord dat ze hebben getest. Maar het lijkt niet zo te zijn dat MSI als merk per definitie de zuinige socket 1151 moederborden maakt want er zijn ook tegenvallende resultaten gemeld (ook op dit forum).

Qua energieverbruik hangt veel af van de manier waarop je een systeem gaat gebruiken. Als bijvoorbeeld de harde schijven altijd zullen draaien, dan haal je niet het onderste uit de kan. Dat kost altijd minstens enkele Watts per 3.5" desktop schijf. Let ook op ventilatoren en aansluitingen van een kast op een voeding (meestal voor regulering van ventilator). Al dat soort verbruik telt op. Ventilatoren kunnen onderling vergeleken vele malen hoger verbruik hebben. Als je systeem in slaapstand kan gaan is dat verreweg het zuinigst.

De ASRock H110M-HDV systemen die ik heb gebouwd gaan in slaapstand, dat kan makkelijk omdat het workstations zijn. Als de server altijd aan staat en altijd de harde schijven gebruikt (bijvoorbeeld bij web of mail servers), kan de processor vaak niet of nauwelijks in een sterke stroombesparingstand komen waardoor het verbruik een flink stuk hoger is. Je kunt in de praktijk met 15W al best tevreden zijn denk ik.

• sdk1985
@Firedunk

Prima :). Ondertussen heeft mijn vriendelijke Amerikaanse vriend zijn benchmark opnieuw gedraaid voor mij: http://www.userbenchmark.com/UserRun/1103363

Hij scoort nu zelfs slechts 8% (dus 92% van de andere testers zijn sneller) omdat hij 1x 4 GB 1333 Mhz gebruikt in plaats van 2x modules op 1600 Mhz. Zijn i7 3770K scoort hiermee gelijk aan een G4400, ouch!!!

@mrmrmr
Is dat nou verstandig (brandgevaar, stabiliteitsproblemen?). Zo'n spinnende schijf lust toch wel 25W oid. Dus stel je cpu piekt tijdens Windows load, immers SSD, dan pak je maximaal 45W + 50W van je schijven. Dan zit je met 95W toch wel ruim over die 60W heen. Met ouderdom gaat er nog 10% capaciteit af op termijn. Voelt toch een beetje eng.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-05-2016 21:33 (0%)
Reden: Lastig hoor, rekenen :P.

@sdk1985

Je cijfers kloppen niet.

Edit:
En nog steeds niet. Ik heb ook een beetje last van deja vu. Kijk eens terug naar een eerder geval.

mrmrmr wijzigde deze reactie 12-05-2016 22:51 (62%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:19:
Kijk, en dat is nog eens goede info!
Nou het is toch echt niet de eerste keer dat ik dat vertel in dit topic. Toch al mooi wat keer vertelt met berekening en al erbij. :p
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:51:
Ah, wat jij hierboven laat zien, heeft niets met Dual Channel te maken :) Dat is vaagheid die men Geheugen megahertzen noemt. Geheugen draait niet "echt" op 2.4Ghz. Het draait vrolijk op 800Mhz met Quad Data Rate :)
Wow jij hebt niet bestaand DDR4,5, met triple data rate. _/-\o_ :+

DDR 1 t/m 4 is namelijk maar double data rate en verstuurd dus twee maal per kloktik data. Dus 2400MT/s DDR4 draait op 1200MHz en 1600MHz DDR3 draait dus op 800MHz
quote:
Satom schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:44:
Nooit gedacht dat een keuze maken tussen voedingen zo lastig kan zijn.
Voor de meeste mensen is dat het meest lastigste.
quote:
Als ik het goed begrijp is de CM V550 en verbeterde versie (en volledig modulair) van de VSM550?
De V550 is idd een geüpgradede versie van de semi-modulaire V550SM. Verschil is volledig modulair met zwarte kabels en een andere (betere) fan. De VSM serie is dan ook EOL gestuurd en zo goed als nergens meer verkrijgbaar.
quote:
Satom schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:55:
[...]
Bedankt voor de informatie, ik wacht nog heel even een reactie af van -The_Mask-, het is immers ook nog geen einde van de maand :9
Met twee HDD's moet een PicoPSU nog net kunnen, maar het beperkt sowieso je upgrade mogelijkheden. Daarnaast is de kwaliteit ook en prestaties van een PicoPSU ook veel minder wat de levensduur van de server kan beperken.

Een goede ATX voeding zoals de Cooler Master V550 heeft bijvoorbeeld een veel beter EMI filter voor het wegfilteren van storingen (spanningspieken etc) op het stroomnet. Kan spanningsdippen van het net beter opvangen door de veel grotere holdup condensator. En indirecte bliksem inslag moet de voeding ook kunnen overleven door de MOV. In adapters is nooit zoveel ruimte dus daar moet op veel dingen bespaart worden omdat daar geen ruimte voor is.

Daarnaast zal de spanningsregulatie en ripple onderdrukken alsmede de transient response van een goede ATX voeding gewoon veel beter dit zorgt voor minder stres op de andere componenten van de server waardoor je ook weer een langere levensduur hebt. Als de spanningsregulatie, ripple onderdrukken en/of transient response erg slecht is kan dit voor instabiliteit zorgen en mocht die extreem beroerd zijn kan dit voor snelle schade aan de componenten zorgen.

Maar dan hetgeen waar het jou omgaat het rendement en dus het totale verbruik van de server. Hoeveel de server idle gaat gebruiken zal sowieso ook aan het OS liggen en welke energiezuinige functies zijn ingeschakeld. Mocht het allemaal op zijn zuinigst werken dan moet je wel 20W DC halen maar dan moeten de HDD's wel in slaapstand staan. Als ze meestal actief zijn dan zou ik sowieso gaan voor de V550 aangezien het verbruik dan waarschijnlijk toch boven de 20W DC komt te liggen. Mocht je in de toekomst meerdere HDD's willen toevoegen neem dan ook de V550, want met de Pico PSU ben je dan direct al beperkt.

https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/6.html is trouwens de beste review van de voeding, dus sowieso even lezen. In die review zie je ook dat het rendement van de voeding bij 40W DC op bijna 88% zit waardoor je dus iets meer dan 45W uit het stopcontact trekt.

http://nl.hardware.info/r...ientie-bij-lage-belasting hardware.info heeft de V450SM getest en deze review kun je qua rendement cijfers ook gebruiken, de V450 en V550 Semi-Modulair en Full Modulair hebben namelijk dezelfde efficiëntie curve bij laag verbruik. Er kan een heel klein verschil in zitten maar dit is niet meer dan sample difference en kan je dus ook hebben bij twee dezelfde voedingen uit dezelfde batch.

In de review van HWI zie je dat zei een rendement meten van iets meer dan 81% bij 22,5W DC, bij ongeveer 20W zal dat dus zo'n 80% zijn en bij 25W zal dat zo'n 82% zijn. Bij 27,5W zo'n 83%, bij 30W zo'n 84%, etc. Dit is ongeveer wat je qua rendement kan verwachten al zit er dus een beetje variatie in door sample difference, maar het is ook een beetje afhankelijk hoeveel stroom je uit welke spanning trekt. Maar dit is dus een goede leidraad.

Zetten we dit dan tegenover de PicoPSU test van HWI: http://nl.hardware.info/r...nte-voedingen-efficientie
Dan zien we dat dat de drie meest efficiënte PicoPSU's bij zo'n 22,5W een rendement halen van gemiddeld zo'n 84,4% en dat de andere maar op 76,2% zit, dit is dus gewoon flut en zo'n ding moet je dus nooit kopen. ;)

Nou dan ter vergelijking, mocht je server 22,5W uit de voeding trekken dan heb je met één van de drie efficiënte PicoPSU's een AC verbruik van zo'n 26,66W (22,5W/0,844). Gebruik je echter de Cooler Master V550 zit je op zo'n 27,7W AC (22,5W/0,811). Het verschil tussen beide wat(t) je uit het stopcontact trekt is dus maar één luttele watt bij 22,5W. Dit komt overigens neer op 2 euro per jaar als je die 22,5W 24/7 verbruikt.

Verbruikt de PC dus zo'n 22,5W of meer dan zou ik sowieso gaan voor de Cooler Master V550, die 1W zal het verschil niet maken. Dan liever betere upgrademogelijkheden, betere kwaliteit en betere prestaties.

Als we dan ook nog even de vergelijking doen met andere ATX voedingen. De Seasonic G-series 450W heeft volgens HWI (zie linkje hierboven van de Cooler Master review) een rendement van maar 72,5% bij 22,5W. Dit komt dus neer op 31W AC. Daarmee is het verbruik dus 3,3W hoger als met de Cooler Master en dat is dus zo'n 6,5 euro per jaar 24/7 en na 5 jaar komt het uit op 32,5 euro. Als de Seasonic G-series 360W dus een vergelijkbaar rendement heeft als de 450W versie dan zou je dus na 5 jaar het prijsverschil tussen de Seasonic G-series 360W en Cooler Master V550 hebben terug verdient.

Kwaliteit van beide voedingen is overigens erg goed en beide zouden wel 10 jaar of langer mee moeten gaan, beide hebben dan ook 5 jaar garantie.

Nou ik hoop dat je weer wat hebt geleerd. Zoals je kunt zien gaat mijn voorkeur eerder uit naar een ATX voeding en door het hoge rendement van de Cooler Master V550 en daarnaast ook de goede kwaliteit en de volledig modulaire kabels is het naar mijn mening de ideale voeding voor een server met meerdere 3,5 inch hardeschijven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
quote:
-The_Mask- schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:17:
[...]

Wow jij hebt niet bestaand DDR4,5, met triple data rate. _/-\o_ :+

DDR 1 t/m 4 is namelijk maar double data rate en verstuurd dus twee maal per kloktik data. Dus 2400MT/s DDR4 draait op 1200MHz en 1600MHz DDR3 draait dus op 800MHz
Je hebt helemaal gelijk, mijn opmerking klonk in mijn hoofd veel sarcastischer. Het was pure speculatie om de illusie te laten zien dat geheugen niet op 2400Mhz draait. Die 800 Mhz kwam uit het screenshot. :)

EDIT: Na even de wikipagina gelezen te hebben valt mij wel iets grappigs op:
quote:
In addition, A12 is used to request burst chop: truncation of an 8-transfer burst after four transfers. Although the bank is still busy and unavailable for other commands until eight transfer times have elapsed, a different bank can be accessed.
Hoewel het officieel geen QDR ofzo heet, en het normaliter gewoon Double Data Rate is, zijn er dus wel functies die je voor de gek houden qua clock frequency vs data rate :P

FireDrunk wijzigde deze reactie 13-05-2016 07:15 (31%)

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 20:08

Xenophoben

Sjefkebakfiets jonguh!!

quote:
sdk1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:00:

wat ben je van plan dan met de gaming nas ?

Xbox Tag: Sjefkebakfiets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

quote:
-The_Mask- schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:17:
Met twee HDD's moet een PicoPSU nog net kunnen, maar het beperkt sowieso je upgrade mogelijkheden. Daarnaast is de kwaliteit ook en prestaties van een PicoPSU ook veel minder wat de levensduur van de server kan beperken.

Een goede ATX voeding zoals de Cooler Master V550 heeft bijvoorbeeld een veel beter EMI filter voor het wegfilteren van storingen (spanningspieken etc) op het stroomnet. Kan spanningsdippen van het net beter opvangen door de veel grotere holdup condensator. En indirecte bliksem inslag moet de voeding ook kunnen overleven door de MOV. In adapters is nooit zoveel ruimte dus daar moet op veel dingen bespaart worden omdat daar geen ruimte voor is.

Daarnaast zal de spanningsregulatie en ripple onderdrukken alsmede de transient response van een goede ATX voeding gewoon veel beter dit zorgt voor minder stres op de andere componenten van de server waardoor je ook weer een langere levensduur hebt. Als de spanningsregulatie, ripple onderdrukken en/of transient response erg slecht is kan dit voor instabiliteit zorgen en mocht die extreem beroerd zijn kan dit voor snelle schade aan de componenten zorgen.

Maar dan hetgeen waar het jou omgaat het rendement en dus het totale verbruik van de server. Hoeveel de server idle gaat gebruiken zal sowieso ook aan het OS liggen en welke energiezuinige functies zijn ingeschakeld. Mocht het allemaal op zijn zuinigst werken dan moet je wel 20W DC halen maar dan moeten de HDD's wel in slaapstand staan. Als ze meestal actief zijn dan zou ik sowieso gaan voor de V550 aangezien het verbruik dan waarschijnlijk toch boven de 20W DC komt te liggen. Mocht je in de toekomst meerdere HDD's willen toevoegen neem dan ook de V550, want met de Pico PSU ben je dan direct al beperkt.

https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/6.html is trouwens de beste review van de voeding, dus sowieso even lezen. In die review zie je ook dat het rendement van de voeding bij 40W DC op bijna 88% zit waardoor je dus iets meer dan 45W uit het stopcontact trekt.

http://nl.hardware.info/r...ientie-bij-lage-belasting hardware.info heeft de V450SM getest en deze review kun je qua rendement cijfers ook gebruiken, de V450 en V550 Semi-Modulair en Full Modulair hebben namelijk dezelfde efficiëntie curve bij laag verbruik. Er kan een heel klein verschil in zitten maar dit is niet meer dan sample difference en kan je dus ook hebben bij twee dezelfde voedingen uit dezelfde batch.

In de review van HWI zie je dat zei een rendement meten van iets meer dan 81% bij 22,5W DC, bij ongeveer 20W zal dat dus zo'n 80% zijn en bij 25W zal dat zo'n 82% zijn. Bij 27,5W zo'n 83%, bij 30W zo'n 84%, etc. Dit is ongeveer wat je qua rendement kan verwachten al zit er dus een beetje variatie in door sample difference, maar het is ook een beetje afhankelijk hoeveel stroom je uit welke spanning trekt. Maar dit is dus een goede leidraad.

Zetten we dit dan tegenover de PicoPSU test van HWI: http://nl.hardware.info/r...nte-voedingen-efficientie
Dan zien we dat dat de drie meest efficiënte PicoPSU's bij zo'n 22,5W een rendement halen van gemiddeld zo'n 84,4% en dat de andere maar op 76,2% zit, dit is dus gewoon flut en zo'n ding moet je dus nooit kopen. ;)

Nou dan ter vergelijking, mocht je server 22,5W uit de voeding trekken dan heb je met één van de drie efficiënte PicoPSU's een AC verbruik van zo'n 26,66W (22,5W/0,844). Gebruik je echter de Cooler Master V550 zit je op zo'n 27,7W AC (22,5W/0,811). Het verschil tussen beide wat(t) je uit het stopcontact trekt is dus maar één luttele watt bij 22,5W. Dit komt overigens neer op 2 euro per jaar als je die 22,5W 24/7 verbruikt.

Verbruikt de PC dus zo'n 22,5W of meer dan zou ik sowieso gaan voor de Cooler Master V550, die 1W zal het verschil niet maken. Dan liever betere upgrademogelijkheden, betere kwaliteit en betere prestaties.

Als we dan ook nog even de vergelijking doen met andere ATX voedingen. De Seasonic G-series 450W heeft volgens HWI (zie linkje hierboven van de Cooler Master review) een rendement van maar 72,5% bij 22,5W. Dit komt dus neer op 31W AC. Daarmee is het verbruik dus 3,3W hoger als met de Cooler Master en dat is dus zo'n 6,5 euro per jaar 24/7 en na 5 jaar komt het uit op 32,5 euro. Als de Seasonic G-series 360W dus een vergelijkbaar rendement heeft als de 450W versie dan zou je dus na 5 jaar het prijsverschil tussen de Seasonic G-series 360W en Cooler Master V550 hebben terug verdient.

Kwaliteit van beide voedingen is overigens erg goed en beide zouden wel 10 jaar of langer mee moeten gaan, beide hebben dan ook 5 jaar garantie.

Nou ik hoop dat je weer wat hebt geleerd. Zoals je kunt zien gaat mijn voorkeur eerder uit naar een ATX voeding en door het hoge rendement van de Cooler Master V550 en daarnaast ook de goede kwaliteit en de volledig modulaire kabels is het naar mijn mening de ideale voeding voor een server met meerdere 3,5 inch hardeschijven.
Hartstikke bedankt voor alle informatie, ik heb er zeker weer iets van geleerd! De server zal denk ik 20/24 uur stil staan, het zal voornamelijk gebruikt worden voor opslag, vpn, cloud en git (en zo nu en dan eens wat test VM's draaien). Geen web-/mailservices die continue gebruikt worden.

Ik ga de komende week nog eens even goed rondkijken, vooral ook even het Duitse forum en dan een beslissing maken.

Uiteraard zal ik het uiteindelijke systeem met (hopelijk) wat metingen gaan posten :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
quote:
Xenophoben schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:10:
[...]

wat ben je van plan dan met de gaming nas ?
Haha ja :P .

Het zit zo... Ik was via userbenchmarks.com aan het kijken tussen de Celeron, Pentium en i3 voor de NAS. Vervolgens zag ik bij de G4400 direct al getallen staan die veel hoger lagen dan mijn huidige gasten game pc. Dat is een pc die naast mijn werkplek staan en waar alle oude rommel in gaat. Eerst zat er een E6750 in, tegenwoordig een E8400. Op die pc worden potjes Civilization V en Borderlands 2 gespeeld.

Het blijkt dat ondanks de overclock van de E8400 (3.6 Ghz) de Skylake G4400 nog altijd 70% sneller is. Dus dan dacht ik goh, in plaats van dat ik straks 2x dezelfde Skylake ga kopen kan ik wellicht die machines combineren.

Dus toen ben ik gaan kijken of ik in theorie een machine kon bouwen die de twee functies combineerde. Dat vereist een systeem dat idle 100% stil is (immers normaal staat die pc uit, en de nas bij de aardappelen), groot genoeg voor een videokaart van 27cm en dan het liefst nog steeds zuinig.

Of dat allemaal gaat lukken weet ik niet. Ik heb het volgende besteld en dat wordt vanmiddag geleverd:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z170 Pro4€ 107,-€ 107,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,78

Componenten die ik ga hergebruiken zijn de schijven (o.a. een 8 TB Archive HDD), SSD (180 GB Intel 330), Voeding (Seasonig G-360W) en een videokaart (GTX 460 of GTS 250). Die laatste moet ik even kijken wat er gaat gebeuren met het stroomverbruik. Als het goed is gaat de NAS/Gamepc het grootste deel van de dag in 1W suspend-to-ram dus in dat geval maakt het niet uit. Als dat niet lukt moet ik iets anders verzinnen.

Wat ik ga overhouden zijn een Intel 520 120 GB, Thermaltake 750W voeding, twee kasten, E8400 met 4x 1 GB ram, E-350 met 2x 2 GB ram, CNPS-7000 koeler. Dus mocht het niet bevallen dan kan ik altijd nog terug naar de oude situatie. Dan heb ik alleen een extreem dure kast naast de aardappelen staan :+ .

sdk1985 wijzigde deze reactie 13-05-2016 14:51 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-09 22:52
Dag allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic. Wel het een en ander gelezen al, maar zit met een vraagje.
Ik heb twee systemen die in de toekomst samengevoegd gaan worden.

Heb nu een ITX systeem (Node304) met n3700 als HTPC/NAS met System Power 7 300w, lekker zuinig :)
En een ITX systeem (Node304) met een Asus h87i-plus en i5 4570 met Cooler Master V550 (de nieuwe).

De vraag gaat om het tweede systeem, als ik hier kijk:
https://docs.google.com/s...odvwZpQZKv_NCI/edit#gid=0
Dan zou minder dan 10watt idle mogelijk moeten zijn, toch krijg ik hem zonder dGPU niet lager dan 22watt.
De standaard zaken die in de openingspost staan heb ik allemaal gedaan wat betreft bios instellingen. Systeem bevat één Samsung 850 Evo SSD.

In de toekomst moeten deze systemen dus in één van de Node304's komen, maar dan wil ik hem vanwege always on dus wel rond de 10-15watt hebben. Wellicht dat AMD Zen daar mee kan helpen maar daar weten we nog helemaal niets over (de APU's met Polaris GPU).
Als de nieuwe GPUs van Nvidia/AMD in idle zeer weinig gebruiken zou ik de systemen al eerder samen kunnen voegen. Maar dan moet ik dus wel weten waarom het systeem in idle 2x zoveel verbruikt als in die tabel die ik hierboven post.

Wie o wie heeft er een idee? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18:33
Jij gebruikt een ATX voeding. Setup in die lijst gebruikt een PicoPSU met Leicke adapter. Daar zit denk ik het grootste verschil in.

Wat voor besturingssysteem gebruik je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-09 22:52
Dag,

Bedankt voor je reactie. Ik gebruik Windows 10.

De Cooler Master V550 heeft een efficiëntie van 82% bij 22w load. Meest efficiënte atx voeding volgens hardware.info Review en bijna gelijk aan de picoPSU.

Er zijn ook mensen die een System.Power 7 gebruiken en met zo een setup een lagere idle halen. Dus met een betere efficiëntere voeding zou dat dus ook moeten kunnen.

Ik heb dus het gevoel dat ik iets over het hoofd zie en ik denk niet dat dat de PSU is.

Speedway4 wijzigde deze reactie 17-05-2016 00:27 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11-09 00:47
Wissel maar 2 voedingen in je 2 systemen, dan heb je iets meer info denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
Toen ik van Be quiet 350W naar G-360W ging won ik iets van 2-3W op 23W.

Mijn hybrid build schiet nog niet zo op overigens. Had weinig tijd dit weekend. De pushpins van de Hyper Evo Txi waren niet goed, zit nu stock koeler op. Ook doet het geheugen lastig. Tegen beter weten in geheugen dat niet op de VQL stond gekocht (practice what your preach :P). De bios op het bord was stock oud (1.50, de oudste op de site is 2.2 uit 2015). Dus ik kreeg er eerst uberhaupt geen leven in. Ander probleem is de Intel netwerk chip die door de Windows setup niet wordt herkent. Eigenlijk ging niets vanzelf.

Morgen geheugen omruilen voor een Kingston setje dat wel officieel ondersteund wordt.

Stroomverbruik idle nog niet echt af kunnen lezen want Windows 10 was steeds wel iets aan het doen. Bi 96% cpu load was het in ieder geval 40W (G400, Z170 Pro4) en het laagste zat op 20W. Dat is 1 system fan, 2x RAM, 1x SSD en een G4400.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sdk1985
Ik werd vandaag gebeld door Asrock nav mijn email ticket dat het geheugen niet wilde, dat is nog eens service! Ik bleek ook nog een storende sata kabel te hebben 8)7 .

Ondertussen heb ik het systeem werkende en zoals beloofd de DDR4 bandbreedtes gemeten, want er was nogal wat twijfel over mijn theoretische voorspellingen. Daar komen ze:

DDR4 2400 2x 4 GB: 82.3% = 28.9 GB/s mc, 25.8 GB/s sc, 62.2ns
DDR4 2133 2x 4 GB: 74.2% = 25.9 GB/s mc, 23.4 GB/s sc, 63.9ns
DDR4 2400 1x 4 GB: 45.8% = 15.2 GB/s mc, 13.7 GB/s sc, 61ns
DDR4 2133 1x 4 GB: 42% = 13.7 GB/s mc, 13/3 GB/s sc, 64.1ns
  • percentage is de userbenchmark.com score tov de 100% referentie waarde( gemiddeld snelste product).
  • mc= multicore bandbreedte
  • sc=singlecore bandbreedte
  • ns=latency
Dit is dus precies zoals verwacht. Immers de helft van 28.9=14.45, en de helft van 25.9 is 12.95. Het gebruik van 2 moduels schaalt dus voor 95% in dual channel modus. Ook op een pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed. Daarmee kan ik dan ook meteen concluderen dat de aangehaalde meneer gamernexus zijn methodology niet goed op orde heeft. Want die had bij lange na geen 100% schaling

Nu resteert alleen nog de vraag wat dit dan gaat betekenen voor de WinRAR unpacking performance (natuurlijk veel minder). Daar moet ik nog even een test voor ontwerpen :).

Over de zuinigheid van de Z170 Pro4 durf ik nog steeds niet veel te zeggen. De meneer van Asrock kon bevestigen dat de Z series minder zuinig zijn omdat ze gericht zijn op overclocken en met hogere voltages draaien om alles stabiel te houden en niet op performance in te leveren. Verder bleek dat latere bios revisies vaak wel wat zuiniger worden.

edit:
Op basis WinRAR 5.1 Benchmark:

DDR4 2133 x1 module (worst case): 2449 Kbytes/sec
DDR4 2400 x2 module: 2758 Kbytes/sec

Dat scheelt dus effectief 12,27% in rekenkracht op een Pentium G4400. Op basis van dat resultaat verwacht overigens dat het verschil tussen 2 modules 2133 en 2400mhz nihil is. Maar voor een NAS maar 1 module gebruiken, lekker niet doen. In ieder geval niet als je iets met parren, rarren, etc doet. Benchmarks op 2133x2 en 2400x1 lopen nog.

sdk1985 wijzigde deze reactie 17-05-2016 23:39 (52%)

• FireDrunk
Tof dat je dit uitgebreid test! Dat is zeker een goede referentie waarde! Nu kunnen we mensen adviseren: Of de 12% performance pakken en in de toekomst dus (relatief makkelijk) naar de maximale geheugengrootte upgraden, of gewoon dual channel pakken!

Zou je voor de grap ook eens een 7-zip testje kunnen doen? Die werkt LZMA, dat werkt qua geheugen gebruik heel anders.

Even niets...

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
sdk1985 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:13:
Ik werd vandaag gebeld door Asrock nav mijn email ticket dat het geheugen niet wilde, dat is nog eens service! Ik bleek ook nog een storende sata kabel te hebben 8)7 .
Mooie service :). Dat zou mijn verwachtingen overtreffen.
quote:
Ondertussen heb ik het systeem werkende en zoals beloofd de DDR4 bandbreedtes gemeten, want er was nogal wat twijfel over mijn theoretische voorspellingen. Daar komen ze:
Kan je iets meer vertellen over de methodologie en het aantal herhalingen? Je hebt grondig gemeten. Met deze uitleg zijn de getallen veel meer waard.

• sdk1985
Ik ga de resultaten publiceren in een artikel voor http://www.pcinside.info/. Ik heb de WinRAR benchmark steeds 1x gedaan, en 1 dubbel ter verificatie. Na circa 1minuut is de benchmark waarde erg stabiel. Ik heb hem steeds precies 5 minuten laten lopen, dus 5x langer dan nodig. Ook heb ik gewacht met starten van de benchmark tot de cpu op 800mhz liep (idle).

Bij Kingston zie je dat Winrar mee schaalt met de extra bandbreedte zoals eerder gerapporteerd. Het bord heeft dus wel moeite met Crucial Ballistix Sport LT geheugen. Eén enkele Kingston module draait beter dan twee Crucial modules. De verklaring hiervan zit hem in de latency, die is bij Crucial 69ns terwijl Kingston met 62ns af komt.

Het duurt bij Crucial ook langer voor de BIOS verschijnt. Met de eerste bios (P1.50) was er bijna geen doorkomen aan (40 seconde). Pas met bios P3.1 en P3.5 was het Crucial geheugen stabiel op 2133 te draaien en waren de boot tijden van het bord acceptabel. Updaten is wel lastig als je bord pas na 40 seconde opstart en niet stabiel is :). Voordeel van dit AsRock bord; dual bios en een vervangbare bios chip dus je kunt naar hartelust de fout in gaan :+ .
quote:
FireDrunk schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 07:53:
Tof dat je dit uitgebreid test! Dat is zeker een goede referentie waarde! Nu kunnen we mensen adviseren: Of de 12% performance pakken en in de toekomst dus (relatief makkelijk) naar de maximale geheugengrootte upgraden, of gewoon dual channel pakken!

Zou je voor de grap ook eens een 7-zip testje kunnen doen? Die werkt LZMA, dat werkt qua geheugen gebruik heel anders.
Thanks! Heeft 7-Zip ook een ingebouwde benchmark of moet ik zelf iets inpakken?

sdk1985 wijzigde deze reactie 18-05-2016 17:41 (71%)

@Speedway4

Normale ATX voedingen zijn zeer onzuinig bij lage belasting. Je kunt beter geen Cooler Master V-series 550 gebruiken als je zo laag mogelijk onder 25W wilt uitkomen. Dan is het inefficient en veel duurder.

Voor de beste resultaten heb je een PicoPSU met zuinige adapter nodig (bv. Seasonic 60W level VI), geen ASUS moederbord maar een zuinige ASRock, goede drivers, goede power instellingen, goede BIOS instellingen zoals c-states, ASPM, haal stroomvoorziening van systeemfans en fancontroller af en geen insteekkaarten gebruiken. En natuurlijk geen harde schijven aansluiten. Alleen een zuinige SSD. Geen draadloze toetsenborden, muizen en andere draadloze verbindingen.

Windows 7 of 8 zou zuiniger kunnen zijn dan Windows 10. Schakel overbodige services en residente programma's (tray) uit. Installeer geen drivers met overbodige tierelantijnen. Drivers direct van chipproducenten zouden ook zuiniger kunnen zijn. Let speciaal op de Intel LAN driver. Voor zuinig ethernet is het verstandig een switch te gebruiken die 802.3az ondersteunt. Soms kun je drivers "kaal" installeren via de device manager in plaats van via een setup. Minimalisme is goed bij zuinige systemen, maar je hebt wel drivers nodig om besparingsfuncties te activeren of onderdelen uit te schakelen zodat ze geen stroom meer verbruiken.

• Gait
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:27
Op dit moment draai ik WHS 2011 op:

AMD Sempron LE-1250
Gigabyte GA-MA74GM-S2H
Corsair Value Select VS1GB667D2
Cooler Master Extreme Power 430W
2x WD Green 640GB
1x WD Green 1TB
1x WD Green 3TB (als back-upschijf)

Nu wil ik gaan upgraden naar Windows Server 2012 R2 Essentials met:
Intel Pentium G4400
ASRock B150M Pro4S
2x Crucial CT4G4DFS8213
128 GB SSD
En misschien de 640GB en 1TB schijven vervangen voor een 3TB. (liever niet)

Maar ik denk dat het ook beter is om mijn voeding te vervangen. Welke kan ik het beste nemen?

iRacing

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

quote:
Gait schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:23:
Op dit moment draai ik WHS 2011 op:

AMD Sempron LE-1250
Gigabyte GA-MA74GM-S2H
Corsair Value Select VS1GB667D2
Cooler Master Extreme Power 430W
2x WD Green 640GB
1x WD Green 1TB
1x WD Green 3TB (als back-upschijf)

Nu wil ik gaan upgraden naar Windows Server 2012 R2 Essentials met:
Intel Pentium G4400
ASRock B150M Pro4S
2x Crucial CT4G4DFS8213
128 GB SSD
En misschien de 640GB en 1TB schijven vervangen voor een 3TB. (liever niet)

Maar ik denk dat het ook beter is om mijn voeding te vervangen. Welke kan ik het beste nemen?
Heel toevallig staan er op de laatste pagina's (denk 2) veel informatie over welke voeding en daarnaast heb je geen zuinige moederbord gekozen.

Zie o.a.:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
sdk1985 in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
-The_Mask- in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Zelf ben ik namelijk ook aan het kijken voor een G4400 met Server 2012R2 :)

• Gait
Dankje, betreffende die voedingen had ik al wel wat van gelezen en zal ik nu nog wat dieper inlezen, maar geen zuinig moederbord? Deze staat in de TS. En in principe heb ik 4 HDD en 1 SSD dus ik heb de aansluitingen wel nodig.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet zo heel erg gefocust ben op extreem zuinig aangezien we voldoende stroom opwekken dmv zonnepanelen en terugleveren toch amper wat oplevert.

De HDD's zullen de grootste tijd in idle draaien.

Volgens HWI
Verbuik van mijn SSD:
Idle: 0,978 W
Actief: 2,1 W

WD green 1TB:
Idle: 3,165 W
Actief: 4,4 W

WD green 3TB:
Idle: 3,634 W
Actief: 6,8 W

De 640GB versie staat er niet tussen.

Gait wijzigde deze reactie 19-05-2016 08:58 (52%)

iRacing

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Mijn fout, ik heb twee borden door elkaar gehaald. Deze staat inderdaad in de TS :9

• Gait
Wat is trouwens het verschil tussen de B150M Pro4S en B150M Pro4S/D3? De D3 is een stukje goedkoper namelijk.

iRacing

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Exacte verschil weet ik niet, maar uit een snelle vergelijking (vergelijking) zie ik dat het ene bord DDR3 ondersteund en het andere DDR4, daarnaast zit er nog wat verschil in aansluitingen (voornamelijk USB).

• Gait
Dankje, ik zat net op de site van asrock te kijken daar staan de verschillen wel op, maar ik had DDR3 niet gezien. Dus gewoon de normale maar nemen dan.

iRacing

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:40

mux

99% efficient!

Topicstarter
quote:
Gait schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:41:
Volgens HWI
Verbuik van mijn SSD:
Idle: 0,978 W
Actief: 2,1 W

WD green 1TB:
Idle: 3,165 W
Actief: 4,4 W

WD green 3TB:
Idle: 3,634 W
Actief: 6,8 W

De 640GB versie staat er niet tussen.
Er is geen enkele SSD die zoveel idle verbruikt. Hardware.info gebruikt geen correcte idle-metingen. Je SSD zit vrijwel zeker onder de 0,1W idle.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Gait
Ow oké dat zou kunnen, het gaat om een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB die heb ik nog liggen.

Ik denk dat ik de be quiet! System Power 7 300W PSU er maar bij bestel.

Gait wijzigde deze reactie 19-05-2016 12:29 (7%)

iRacing

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
99% van reviewers meten idle/load-verbruik zonder DIPM, maar dit is een setting die ieder OS en iedere computer al meer dan 5 jaar ondersteunt. Daardoor zie je in heel veel reviews 0,6-1W idle-verbruik staan, terwijl in de datasheet de (correcte) waarde van <0,1W staat.

Je Crucial m4 verbruikt 80mW idle.

• Gait
Ik heb het besteld, nu heb ik ook een cresta stroommeter (geen idee hoe nauwkeurig dat ding is).
Zijn er nog dingen die jullie graag willen dat ik meet? Bijv. eerst zonder HDD en OS en daarna met bepaalde BIOS instellingen, of kale OS of wat dan ook.

iRacing

• audiojunk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:34
Eerst met OS(standaard bios) en daar pas in het bios tweaken is wel leuk, zeker met Asrock moederborden want die zijn uit de doos meestal niet zo zuinig maar na een beetje spelen met de instellingen win je de nodige watts.

Metallicgear Neo micro,Intel i7 8700K,Asrock Z390M ITX /AC, Crucial DDR4 2x8GB,PC3000, Crucial SSD MX500 500GB,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• sdk1985
quote:
Gait schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:28:
Ow oké dat zou kunnen, het gaat om een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB die heb ik nog liggen.

Ik denk dat ik de be quiet! System Power 7 300W PSU er maar bij bestel.
Die voeding is niet bijzonder zuinig, ik heb de 350W variant liggen om systemen te testen. Dan kun je net zo goed je huidige 430W voeding blijven gebruiken want ik denk niet dat je hem terug gaat verdienen. Uit een gold voeding komt natuurlijk een andere rekensom.
quote:
audiojunk schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:01:
Eerst met OS(standaard bios) en daar pas in het bios tweaken is wel leuk, zeker met Asrock moederborden want die zijn uit de doos meestal niet zo zuinig maar na een beetje spelen met de instellingen win je de nodige watts.
Ik kan weinig power instellingen vinden. Heb alleen de COM en PS/2 poort uitgezet. Waar zitten die?

sdk1985 wijzigde deze reactie 19-05-2016 15:06 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gait
Ik heb ook maar besloten de voeding te annuleren. Ik wil misschien toch voor een pico gaan. Wat kan ik het beste nemen bij mijn systeem?

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:13

Detmer

Professioneel prutser

Ik probeer ESXI op mijn nuc (Nuc5ppyh ) te krijgen, maar loop vast op de error "Relocating modules and starting up the kernel...".

Heb al vele tips van Google getest (de 1e 3 pagina's zo ongeveer :'( ), maar tot nog toe nog geen resultaat. Iemand hier die daar toevallig ervaring mee heef O-) ?

Detmer wijzigde deze reactie 23-05-2016 12:00 (6%)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Welke versie van ESXi heb je (exact) ?

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

quote:
FireDrunk schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:44:
Welke versie van ESXi heb je (exact) ?
VMWare ESXI 5.5.0 (VMKernel Release Build 1623387

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
Probeer 6.0U2 eens.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

quote:
Zojuist getest, maar helaas. Blijft hangen op hetzelfde :( . Ook als ik het commando "ignoreHeadless=TRUE" gebruik (een veel voorkomend iets op Google bij dit probleem).

Detmer wijzigde deze reactie 23-05-2016 20:43 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Het heeft volgens mij met BIOS/UEFI incompatibiliteit te maken.
Al gekeken of je de laatste BIOS/ UEFI versie hebt voor het bakje?

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

quote:
FireDrunk schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:03:
Het heeft volgens mij met BIOS/UEFI incompatibiliteit te maken.
Al gekeken of je de laatste BIOS/ UEFI versie hebt voor het bakje?
Zojuist nog maar even een update gedaan, van versie 0052 naar 0054. Helaas heeft ook dit niet geholpen. Meteen de bios maar even ingedoken om te kijken of er andere instellingen bij waren gekomen, maar helaas :'( .

Ik weet echt even niet waar ik het nog in moet zoeken. Geheugen al verwisseld (je weet maar nooit), heeft ook niet geholpen. En dat terwijl het op een oude Pentium 4 bak probleemloos installeert 8)7

Detmer wijzigde deze reactie 23-05-2016 22:22 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Gait schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:22:
Ik heb ook maar besloten de voeding te annuleren. Ik wil misschien toch voor een pico gaan. Wat kan ik het beste nemen bij mijn systeem?
Daarvoor moet je precies nagaan wat de harde schijven maximaal gebruiken tijdens opstarten. Merk en typecode zijn nodig om dat op te kunnen zoeken.

Het moederbord dat je hebt gekozen is gericht op het produceren van relatief veel vermogen en dat gaat ten koste van de zuinigheid (zie TS). Heb je 6 SATA aansluitingen nodig? Als 4 ook voldoende zijn heb je veel meer keuze in zuinige moederborden.

Zal het systeem altijd aanstaan? Zo ja: waarom? Waarvoor wil je de server gebruiken?

Ik heb ook zonnepanelen, overschotten gebruik ik voor verwarming. Zuinigere apparaten zijn dus wat mij betreft wel welkom ondanks dat ik meer stroom zou kunnen produceren dan verbruiken. Een EV voor de deur in de toekomst is ook een goede reden. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
quote:
Detmer schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:20:
[...]

Zojuist nog maar even een update gedaan, van versie 0052 naar 0054. Helaas heeft ook dit niet geholpen. Meteen de bios maar even ingedoken om te kijken of er andere instellingen bij waren gekomen, maar helaas :'( .

Ik weet echt even niet waar ik het nog in moet zoeken. Geheugen al verwisseld (je weet maar nooit), heeft ook niet geholpen. En dat terwijl het op een oude Pentium 4 bak probleemloos installeert 8)7
Probeer dit eens:
http://www.virtuallyghett...tel-nuc-skull-canyon.html

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

quote:
Niet alle instellingen zoals daar staan heb ik, maar degene die er wel waren heb ik veranderd naar zoals omschreven in de link. Helaas nog steeds hetzelfde resultaat :( . Heb inmiddels elke instelling in de bios die werd aangeraden al zo'n beetje wel geprobeerd geloof ik :'(

Detmer wijzigde deze reactie 24-05-2016 20:37 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, al eens naar debugging opties gekeken? Dat je wat meer verbose logging krijgt?

Even niets...

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

quote:
FireDrunk schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:59:
Hmm, al eens naar debugging opties gekeken? Dat je wat meer verbose logging krijgt?
Nee, nog niet. Moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk n00b ben op dat gebied. Als het werkt gaat het goed, bij problemen Google, maar als dat ook niet lukt >:) . Ik ga op onderzoek uit _/-\o_

Detmer wijzigde deze reactie 25-05-2016 09:49 (12%)

• Gait
Om het systeem zo zuinig mogelijk te maken heb ik zoals in de TS staat alles C-states op auto staan. Of moeten ze op enabled?

En over het ASPM deel, ik kan er 4 aan zetten:
PCIE ASPM
PCH PCIE ASPM
DMI ASPM
PCH DMI ASPM

Welke moet ik allemaal aan zetten?

VOlgens de TS:
quote:
Dit systeem op basis van het ASRock B150M Pro4S moederbord verbruikt idle zonder schijven, met audio, COM en LPT uitgeschakeld ca. 14W. Met twee draaiende Hitachi hard disks is het verbruik ca. 27W.
Nu heb ik 4GB extra geheugen en een ander voeding op dit moment met WS 2012 R2 essentials zit ik op 27W. Zonder HDD's

Gait wijzigde deze reactie 25-05-2016 21:02 (40%)

iRacing

• sdk1985
Ondertussen zit het systeem helemaal in elkaar, even snel met de telefoon:

De eigen foto's zijn verder nog even zoek, staan nog op de camera.

Verbruik valt wat hoger uit dan mijn E-350 (21-25W idle als ik me niet vergis). In de basis niet, toen was het nog 21-23W idle. Echter nu zitten er 6 schijven aangesloten en 3 casefans en dan loopt het idle verbruik toch op naar 31W. Met de casefans eraf gaat er nog iets van 2W af.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,95€ 59,95
1ASRock Z170 Pro4€ 106,95€ 106,95
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F4 EcoGreen HD155UI, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB€ 228,90€ 228,90
2Seagate Desktop HDD, 3TB€ 90,95€ 181,90
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 34,95€ 34,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 799,48

Uiteindelijk is de bedoeling dat hij 20 vd 24 uur per dag in standby staat, net als de E350, met wake-up op lan activiteit dus dan maakt het allemaal niet zo veel uit.

Maar het kriebelt wel een beetje om te gaan kijken of een H170 nu echt zuiniger is of niet. Net als dat ik het DDR4 geheugen gewoon even getest heb :). Misschien dat de meneer van Asrock bereid is mij aan een sample te helpen. Echter eerst moet hij voor mij een probleem met de fanspeeds oplossen. Twee fans draaien op max rpm :P .

sdk1985 wijzigde deze reactie 26-05-2016 00:48 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Gait

Zoals in de TS beschreven moeten C-state instellingen worden ingeschakeld, tenzij je zeker weet dat "auto" ingeschakeld betekent.

Relevante Power Options bij Windows Server 2012 R2 zijn:

Turn off hard disk after 10 minutes
PCI Express/Link State Power Management: Maximum power savings
Processor Power Management
minimum processor state 1%
system cooling policy: passive (als dat warmteproblemen geeft: active)
maximum processor state 100%
Turn off display after 10 minutes
Internet Explorer/Javascript Timer Frequency maximum power savings
USB selective suspend setting enabled

Afhankelijk van de hardware zouden er ook nog andere opties kunnen zijn die moeten worden aangepast voor een lager verbruik.

Schakel ongebruikte services uit of zet op manual services die je niet nodig hebt. Als het niet nodig is, schakel de Server service uit.

Schakel automatisch starten van applicaties uit. Dat kun je doen met ccleaner. Met Task Manager kun je zien welke processen er draaien en welke processortijd snoepen na verloop van tijd.

Gebruik de server niet of zo weinig mogelijk als desktop. Dat betekent: geen browsers gebruiken en virusscans beperken tot hoogst noodzakelijk.

Meet pas na 20 minuten idle.

Op de command line kun je draaien: PowerCfg /energy
Dat genereert een html bestand met gegevens over het energieverbruik van je systeem. Niet alle "errors" moet je opvatten als een probleem.

Voor hardware advies is meer informatie nodig. Welke hardware heb je precies? Welke kast? Heb je fans aan staan? Is er een fan controller?

• sdk1985
Ondertussen werkt mijn slaapstand na 1 uur en dan wake-up via file request over SMB. In standby (suspend-to-ram) doet het systeem 2W. Dat is 1W meer dan de E-350.

@mrmrmr
Wellicht nuttig om te melden dat het standaard balanced profiel werkt met
HDD off: 20m
minimum state: 5%
cooling: active
IE/Javascript: maximum (betwijfel of dat iets gaat doen als je geen browser gebruikt)
PCI Express/Link State Power Management: moderate
selective usb suspend: enabled (staat dus al standaard aan)

Ik heb nu jou settings in een no-gaming profiel gezet en ik kijk even wat het doet + graphics power of maximum battery life :). Maar goed de grootste besparing gaat altijd komen van suspspend-to-ram.

Immers ook al bouw je een nas de 14W doet en je laat die 24/7 draaien dan zit je op 122 Kwh per jaar. Terwijl mijn 32W (los van dat ik dat nog onder de 30W wil krijgen) voor 4 uur per dag + 20 uur 2W zit je op 75 Kwh.

Update: Met de bovengenoemde instellingen van 32W gedaald naar 29W :). Nieuwe schatting 56.94 Kwh per jaar.

Straks nog even deze proberen op het bord:
quote:
Multi Core Enhancement
Improve the system's performance by forcing the CPU to perform the highest
frequency on all CPU cores simultaneously. Disable to reduce power consumption .

SATA Aggressive Link Power Management
SATA Aggressive Link Power Management allows SATA devices to enter a low
power state during periods of inactivity to save power. It is only supported by AHCI
mode.

Dehumidifier Period
Configure the period of time until the computer powers on and enables
Dehumidifier after entering S4/S5 state

sdk1985 wijzigde deze reactie 26-05-2016 17:38 (54%)

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik zit te denken om de voeding van mijn server, een Seasonic G-360 te vervangen door een PicoPSU 160XT met 150w adapter.
Zou dit zoveel uitmaken voor een server (i5 Haswell/3 WD Red schijven en OS op SSD) qua verbruik? Heeft dit zin? Ik heb geen energiemeter meer, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

• sdk1985
quote:
koelkast schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:34:
Ik zit te denken om de voeding van mijn server, een Seasonic G-360 te vervangen door een PicoPSU 160XT met 150w adapter.
Zou dit zoveel uitmaken voor een server (i5 Haswell/3 WD Red schijven en OS op SSD) qua verbruik? Heeft dit zin? Ik heb geen energiemeter meer, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Maak eerst een rekensom van hoeveel je nu aan stroom verbruikt, dan weet je of het nut heeft iets te investeren.

Verbruik = idle * uur + load * uur + standby * uur
Kwh per jaar = Verbruik * 365 /1000
Kosten = Kwh per jaar * 0.23

Als daar 10 euro uit komt dan heeft het überhaupt geen nut :P .

Acties:
  • 0Henk 'm!
@koelkast

Eerst een energiemeter aanschaffen is denk ik het beste advies. Daarmee kun je uiteindelijk geld besparen op je energierekening, dus sowieso een goede investering. Meet alle apparaten in je huis door: koelkast, ijskast, verwarmingapparatuur, audio/video apparatuur, keukenapparatuur, computers en accessoires. Stelselmatig alles nalopen geeft een goed inzicht.

Met een energiemeter kun je zien hoeveel het verbruik werkelijk is. Als het meer is dan 40W (in het slechtste geval), dan heeft het niet veel nut, maar als het verbruik dicht bij 20W ligt wel en de server staat altijd aan, dan heeft het wel nut.

In de TS worden een aantal overwegingen genoemd bij de aanschaf van een energiemeter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gait
@mrmrmr

Met enkel de power savings ben ik inmiddels gedaald naar 25W thx!
De services ed zal ik me iets meer in moeten verdiepen.

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
De boven genoemde moederbord instellingen maken er 26W-29W, wat constant wisselt. Alleen toen ik thuis kwam stond de NAS al aan dus ik moet even kijken of dat toeval was (lees internet activiteit voor iets) of dat het standby verhindert.

edit: De Chrome plugin van SabNZBD trekt hem uit de slaapstand :P .

sdk1985 wijzigde deze reactie 27-05-2016 16:29 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mijn ervaring met speciale moederborden van Asus is slecht, zeer slecht zelfs, maar toch ben ik benieuwd wat de Asus H110T verbruikt. Dit is een thin mini-ITX moederbord met 2 NIC's, 2 x SATA en 2 x M.2.

Momenteel alleen nog vanuit het VK leverbaar. De prijs is niet hoog in vergelijking met andere moederborden met dezelfde specs, circa € 97 inclusief verzendkosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
hmmmm die is toch wel erg interessant voor mijn volgende computer. Thin mITX wordt steeds minder goed verkrijgbaar, dus ik ben altijd blij die bordjes te zien :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
mrmrmr schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:51:
Mijn ervaring met speciale moederborden van Asus is slecht, zeer slecht zelfs, maar toch ben ik benieuwd wat de Asus H110T verbruikt. Dit is een thin mini-ITX moederbord met 2 NIC's, 2 x SATA en 2 x M.2.

[afbeelding]

Momenteel alleen nog vanuit het VK leverbaar. De prijs is niet hoog in vergelijking met andere moederborden met dezelfde specs, circa € 97 inclusief verzendkosten.
.... liggen die M2-slots elkaar niet in de weg? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarschijnlijk verschillende hoogtes, ze zitten dus boven elkaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
Ik heb nu problemen met uit standby komen met de videokaart in de hybride nas/gamepc. Met de videokaart eruit lijkt het wel goed te gaan, morgen weet ik het zeker. Verder kan alleen fan header 1 de snelheid variabel regelen, 2 en 3 doen max toeren. De Delock sata kaart werkt ook niet. Toch niet echt lekkere UEFI van Asrock... De verklaring van ASrock is dat Asrock het beter doet en zich aan de standaard houdt en alle andere hardware niet. Moet er nog achteraan, ze waren waarschijnlijk bereid een beta bios te maken. Dan moest ik wel foto's maken etc. Nog geen tijd voor gehad. Met MSI heb ik dit nog nooit meegemaakt. Werkt alles gewoon... Positief dat ze meewerken, negatief dat het niet gewoon meteen werkt.

sdk1985 wijzigde deze reactie 31-05-2016 20:11 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
mux schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:56:
hmmmm die is toch wel erg interessant voor mijn volgende computer. Thin mITX wordt steeds minder goed verkrijgbaar, dus ik ben altijd blij die bordjes te zien :)
Fujitsu (zal ook wel niet zuinig zijn, naast duur) heeft meestal ook wel wat borden (momenteel bijvoorbeeld D-3433-S (Q170) en D3434-S (H110) met DC-stroomtoevoer (maar niet Thin mITX)) op het programma, vind het altijd wel interessante borden en heb er in een verder verleden goede ervaringen mee gehad, en in de EU altijd redelijk verkrijgbaar, maar niets recents meer gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
Oh waar ik wel heel tevreden over ben is de G4400:

De Pentium G4400
Size 885 MB
Status Completed
Download Downloaded in1 minute 6 secondss at an average of 13.2 MB/s
Unpacked 1 files/folders in 2 secondss
Repair Quick Check OK

De AMD E-350:
Size 867 MB
Status Completed
Download Downloaded in 2 minutes 9 seconds at an average of 6.7 MB/s
Unpacked 1 files/folders in 17 seconds
Repair Quick Check OK

Bijna 2x zo snel (197%) downloaden en 850% sneller uitpakken. Bovendien is het geen probleem om een repair te doen terwijl er gedownload wordt. Ik betaal overigens voor een 120 Mbit verbinding, mijn internet is 150 Mbit. Dus waarschijnlijk kan het nog flink harder.

Dit is dan eigenlijk nog een best-case scenario qua tijden. Bestanden zijn vaak richting de 6 GB. Downloaden daarvan duurde dan bijvoorbeeld 16 minuten met 2.5 minuut uitpakken.

sdk1985 wijzigde deze reactie 31-05-2016 21:07 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:33
quote:
mrmrmr schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:51:

[afbeelding]

In combinatie met deze beauty is het wel nice. Kan iemand iets zinnigs zeggen over de bijgeleverde PSU?
http://luna-design.org/en/

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het Asus H110T moederbord heeft geen PSU nodig, het moet direct op een 12V of 19V AC/DC adapter worden aangesloten, zie de DC jack aansluiting linksboven in het plaatje.

Aangezien er tegenwoordig tamelijk zuinige AC/DC adapters verkrijgbaar zijn (zoals een Seasonic 60W HE), kan dat best gunstig uitvallen. Met de nadruk op "kan" omdat nu nog niet bekend is hoe zuinig Asus een en ander heeft gemaakt.

mrmrmr wijzigde deze reactie 05-06-2016 08:37 (3%)

Pagina: 1 2 3 ... 52 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Android

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True