Ik ga mijn systeem maar eerst helemaal fine tunen voordat ik ga door posten. Anders wordt het heel veel onnutige informatie.mrmrmr schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 06:10:
@iinnc.
Mooi te zien hoe je met een zuinige adapter nog wat verder komt!
[...]
Het is een nieuw model adapter, zuiniger dan de vorige generatie (HE=High Efficiency?). In de topic start onder "Zuinige complete systemen" staan links naar een leverancier die niet Pricewatch voorkomt.
In dit bericht staan meetgegevens van een soortgelijk systeem, met een wat minder zuinige, grotere adapter.
Anoniem: 197658
Oke maar ik hoor het graag van je als je gefinetuned hebt (verbruik, welke instellingen etc)
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Kontron D3674-B
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Seagate heeft sinds kort nieuwe 2.5" schijven van 3 en 4 TB met een laag verbruik en een grote cache. Start 1,2W, schrijven 2,1W, lezen 1,9W en idle 0,85W. De prijzen zijn niet veel hoger dan normaal.Anoniem: 197658 schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:51:
Ik denk er aan om dit setje aan te schaffen icm twee 2,5''- 2Tb schijven.
Je kunt dus tegenwoordig ook een laag verbruik systeem met veel opslagruimte bouwen. Goed nieuws!
Snel zal het natuurlijk niet zijn. Ik vermoed dat de grote cache van 128MB enige vertraging moet verbeteren.
Heeft iemand nog een leuke suggestie voor een budget SSD voor mijn nieuwe build? Momenteel gebruik ik een Intel van 30 GB. Die wordt me wat te krapjes en ik ben van plan deze te vervangen tegelijk met mijn skylake upgrade (dan moet ik toch een clean install doen).
Er zijn er echt verschrikkelijk veel momenteel. Zo zie ik bijvoorbeeld de Intel 535, Intel 540s, Sandisk SSD plus, en OCZ Trion waar ik alle 4 nog nooit van gehoord had
. Gros heeft helaas geen reviews.
Er zijn er echt verschrikkelijk veel momenteel. Zo zie ik bijvoorbeeld de Intel 535, Intel 540s, Sandisk SSD plus, en OCZ Trion waar ik alle 4 nog nooit van gehoord had
[ Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 13-04-2016 15:10 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Op basis van veel lezen heb ik het volgende samengesteld :
Ik heb nog 2 TB schijven en een kast.
De bedoeling is dat het een fileserver wordt gebaseerd op Freenas, waarbij er naast een Linux distro op komt, die als Camera recorder dienst gaat doen. Daarnaast wil ik voor een enkele applicatie gebruik gaan maken van een Win 2012 server omgeving.(geen pre)
Transcoding en dergelijke is niet aan de orde. Hij is alleen opslag en streamen naar een htpc.
E.e.a. zal virtueel moeten gebeuren waarbij ik de 2 Hdd's spiegel.
Voor de back-up heb ik een Sharkoon bay met een losse Hdd.
Vragen.
Heb ik geen te grote voeding ?
Ssd viind ik vrij veel, kan / mag dat minder.
Kan het systeempje dit aan, op basis van performance.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G3900 Boxed | € 45,50 | € 45,50 |
1 | ASRock H110M-DGS | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Scythe Grand Flex 120 - 120MM - 800RPM, 120mm | € 3,90 | € 3,90 |
2 | Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8 | € 29,95 | € 59,90 |
1 | Mini-box picoPSU PICOPSU-150-XT | € 56,95 | € 56,95 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 86,33 | € 86,33 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 307,57 |
Ik heb nog 2 TB schijven en een kast.
De bedoeling is dat het een fileserver wordt gebaseerd op Freenas, waarbij er naast een Linux distro op komt, die als Camera recorder dienst gaat doen. Daarnaast wil ik voor een enkele applicatie gebruik gaan maken van een Win 2012 server omgeving.(geen pre)
Transcoding en dergelijke is niet aan de orde. Hij is alleen opslag en streamen naar een htpc.
E.e.a. zal virtueel moeten gebeuren waarbij ik de 2 Hdd's spiegel.
Voor de back-up heb ik een Sharkoon bay met een losse Hdd.
Vragen.
Heb ik geen te grote voeding ?
Ssd viind ik vrij veel, kan / mag dat minder.
Kan het systeempje dit aan, op basis van performance.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De Mini-Box picoPSU's van diverse capaciteit ontlopen elkaar niet veel qua zuinigheid, al is de 160-XT volgens gegevens van de fabrikant zuiniger dan de rest.
Naast deze DC-DC voeding heb je een 12V AC/DC adapter nodig.
Wat voor merk en typenummer schijven heb je precies? Die informatie is nodig om te weten hoeveel verbruik er zal zijn tijdens starten. Daarop kan het vermogen van de adapter worden afgestemd.
Naast deze DC-DC voeding heb je een 12V AC/DC adapter nodig.
Wat voor merk en typenummer schijven heb je precies? Die informatie is nodig om te weten hoeveel verbruik er zal zijn tijdens starten. Daarop kan het vermogen van de adapter worden afgestemd.
De hdd zijn Samsung Eco green F4 HD204ui
De hdd zijn Samsung Eco green F4 HD204ui en 1 schijf verbruikt 6,3 W.
[ Voor 6% gewijzigd door Wotnix op 13-04-2016 19:19 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Die 6,3W is lezen/schrijven. Ik vermoed dat hij wel wat meer verbruikt tijdens booten, maar niet zoveel dat het hele systeem boven 60W uitkomt. Daardoor kun je de Seasonic SSA-0601HE 12V 60W voeding, level VI kiezen. Goed merk, zeer zuinig, goedkoop en past goed bij een picoPSU.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 13-04-2016 19:44 ]
Is 60W niet een beetje link aangezien de cpu officieel 51W is? Voor de G4400 lijkt het mij te krap:

- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De TDP van de cpu is een ontwerpadvies bedoeld voor koelen, het is niet het daadwerkelijk maximaal verbruik van de cpu. Het gekozen systeem verbruikt zo'n 10W plus de twee schijven plus de cpu onder last, die worden niet tegelijk belast, behalve bij booten want dan worden de schijven gestart en de cpu wordt niet beperkt. Het systeem in de grafiek is geen zuinig systeem, daar moet nog 21W vanaf.
Geen probleem dus.
Geen probleem dus.
[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 13-04-2016 22:05 ]
Zojuist de topic start doorgelezen (erg mooi gedaan
)
Maar om meteen even een quote in te gooien van scrappy.doo
scrappy.doo in "Het grote zuinige server topic"
Heb ik een vraag. Het basis systeem zonder disken draait op 14Watt, met 2 Hitachi disken draait hij 27 watt idle (dus de disken vreten ongeveer 6,5 watt per disk?) Dit is toch extreem veel?
Ik heb zelf 4 WDreds 4TB liggen en als ik de topic start mag geloven zal ik dan idle op ongeveer 27,6 uitkomen.
Ik ga denk ik een soortgelijk systeem bouwen als hem. Ik wil hier ESX op een usb installeren. Een NAS/ZFS achtige VM bouwen als storage met de sata controller gepassthrougt. Hierin wil ik een ZFS pool maken voor data met reguliere disken, en een ZFS pool voor een SSD die dan als VM datastore fungeert. In theorie werkt dit maar ik heb iemand nodig die dit 100% zeker kan bevestigen. Het is en blijft toch een investering.
Ik ben nog behoorlijk aan het twijfelen over de te kiezen hardware en of dit allemaal gaat werken binnen VMware, deze vragen stel ik nog in het zuinige vmware topic
Maar om meteen even een quote in te gooien van scrappy.doo
scrappy.doo in "Het grote zuinige server topic"
Heb ik een vraag. Het basis systeem zonder disken draait op 14Watt, met 2 Hitachi disken draait hij 27 watt idle (dus de disken vreten ongeveer 6,5 watt per disk?) Dit is toch extreem veel?
Ik heb zelf 4 WDreds 4TB liggen en als ik de topic start mag geloven zal ik dan idle op ongeveer 27,6 uitkomen.
Ik ga denk ik een soortgelijk systeem bouwen als hem. Ik wil hier ESX op een usb installeren. Een NAS/ZFS achtige VM bouwen als storage met de sata controller gepassthrougt. Hierin wil ik een ZFS pool maken voor data met reguliere disken, en een ZFS pool voor een SSD die dan als VM datastore fungeert. In theorie werkt dit maar ik heb iemand nodig die dit 100% zeker kan bevestigen. Het is en blijft toch een investering.

Ik ben nog behoorlijk aan het twijfelen over de te kiezen hardware en of dit allemaal gaat werken binnen VMware, deze vragen stel ik nog in het zuinige vmware topic

[ Voor 11% gewijzigd door prekz op 14-04-2016 13:59 ]
Mijn thuisserver (Athlon BE-2400, 6GB ECC, 4x 3TB 3.5", Debian) is toe aan vervanging. Gebruikt nu idle 70W, heeft vooral een extra disk nodig en het moederbord heeft maar 4 SATA aansluitingen.
Machine wordt vooral gebruikt als router, firewall, fileserver en backuplocatie. Ik doe er ook wat test- en ontwikkelwerk op. Ook draait er een MySQL slave op met een DB van 180GB. Allemaal niet heel erg spannend dus.
Maar als ik nu ga vervangen doe ik het liever meteen goed. Daarom vooral aan het kijken naar Skylake opties, ik kom er alleen niet echt wijs uit wat nou een zuinig LGA1151 moederbord is? In de topicstart staat een optie genoemd maar deze heeft maar 4 SATA poorten.
Als ik deze review moet geloven:
http://www.tomshardware.c...e-motherboard,4254-5.html
lijken er ook geen enorme verschillen te zitten tussen de verschillende moederborden? Is natuurlijk wel een heel beperkte vergelijking en niet geoptimaliseerd. Geen idee of er in de praktijk borden zijn die hier flink onder duiken.
Heeft er iemand suggesties voor een efficient bordje met:
- LGA1151
- 4 DIMM slots (belangrijkste dat je in de toekomst wil uitbreiden)
- Minimaal 6 SATA poorten
- Bij voorkeur ook een M.2 poort (leuk voor later).
Waarschijnlijk gaat hier een Pentium G4400 op, betaalbare processor, ruim voldoende krachtig, ondersteunt virtualisatie. Dit samen met 8GB ECC geheugen. Ook hier sta ik zeker open voor andere/betere opties.
Ik kwam zelf uit op:
pricewatch: Gigabyte GA-B150M-DS3P
vooral op basis van het aantal blokjes naast de CPU (zoals genoemd in de topicstart). Geen idee of zich dat uiteindelijk ook vertaalt in een laag verbruik. Zag ook deze:
pricewatch: Gigabyte GA-X150M-PRO ECC
Met maar 3 'blokjes', maar daar zitten er vast nog een paar verstopt onder de 'Ultra durable' heatsink.
Dit lijkt ook een goede optie:
pricewatch: Asus P10S-I
Maar 4 'blokjes'
Heeft ook meteen twee ingebouwde network interfaces, een server/Xeon chipset (C232), geen audio en andere frutsels, mogelijkheid voor IPMI. 6x SATA, M.2 en SAS voor de liefhebber. Wel maar 2 DIMM slots (dus maar beginnen met 1x 16GB. 2x16B is max). Asus begint zelf in hun marketingmateriaal ook over power efficiency, geen idee wat dat waard is.
Ik zag ook:
pricewatch: MSI H170M ECO
Maar die heeft maar 2 DIMM slots en geen M.2. Op zich allemaal te overleven, M.2 kan ook via zoiets.
Ik heb alleen zo'n vermoeden dat het ECO verhaal vooral bestaat uit marketing en een Windows tooltje.
Suggesties/ervaringen zijn bijzonder welkom!
@prekz; 6,5W idle is vrij normaal voor een 7200RPM schijf, zie b.v.:
http://www.tomshardware.c...-wd30efrx-nas,3248-8.html
Machine wordt vooral gebruikt als router, firewall, fileserver en backuplocatie. Ik doe er ook wat test- en ontwikkelwerk op. Ook draait er een MySQL slave op met een DB van 180GB. Allemaal niet heel erg spannend dus.
Maar als ik nu ga vervangen doe ik het liever meteen goed. Daarom vooral aan het kijken naar Skylake opties, ik kom er alleen niet echt wijs uit wat nou een zuinig LGA1151 moederbord is? In de topicstart staat een optie genoemd maar deze heeft maar 4 SATA poorten.
Als ik deze review moet geloven:
http://www.tomshardware.c...e-motherboard,4254-5.html
lijken er ook geen enorme verschillen te zitten tussen de verschillende moederborden? Is natuurlijk wel een heel beperkte vergelijking en niet geoptimaliseerd. Geen idee of er in de praktijk borden zijn die hier flink onder duiken.
Heeft er iemand suggesties voor een efficient bordje met:
- LGA1151
- 4 DIMM slots (belangrijkste dat je in de toekomst wil uitbreiden)
- Minimaal 6 SATA poorten
- Bij voorkeur ook een M.2 poort (leuk voor later).
Waarschijnlijk gaat hier een Pentium G4400 op, betaalbare processor, ruim voldoende krachtig, ondersteunt virtualisatie. Dit samen met 8GB ECC geheugen. Ook hier sta ik zeker open voor andere/betere opties.
Ik kwam zelf uit op:
pricewatch: Gigabyte GA-B150M-DS3P
vooral op basis van het aantal blokjes naast de CPU (zoals genoemd in de topicstart). Geen idee of zich dat uiteindelijk ook vertaalt in een laag verbruik. Zag ook deze:
pricewatch: Gigabyte GA-X150M-PRO ECC
Met maar 3 'blokjes', maar daar zitten er vast nog een paar verstopt onder de 'Ultra durable' heatsink.
Dit lijkt ook een goede optie:
pricewatch: Asus P10S-I
Maar 4 'blokjes'
Ik zag ook:
pricewatch: MSI H170M ECO
Maar die heeft maar 2 DIMM slots en geen M.2. Op zich allemaal te overleven, M.2 kan ook via zoiets.
Ik heb alleen zo'n vermoeden dat het ECO verhaal vooral bestaat uit marketing en een Windows tooltje.
Suggesties/ervaringen zijn bijzonder welkom!
@prekz; 6,5W idle is vrij normaal voor een 7200RPM schijf, zie b.v.:
[ Voor 19% gewijzigd door bartvb op 14-04-2016 15:39 ]
Mijn G1820-based systeem verbruikt absoluut piek, inclusief HDD (5W) en wat ander spul, 47W. De CPU zelf doet dan iets van 38W. De G4400 is een ietsiepietsie zuiniger nog dan dat. Moet dus idd makkelijk kunnen.mrmrmr schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:59:
De TDP van de cpu is een ontwerpadvies bedoeld voor koelen, het is niet het daadwerkelijk maximaal verbruik van de cpu. Het gekozen systeem verbruikt zo'n 10W plus de twee schijven plus de cpu onder last, die worden niet tegelijk belast, behalve bij booten want dan worden de schijven gestart en de cpu wordt niet beperkt. Het systeem in de grafiek is geen zuinig systeem, daar moet nog 21W vanaf.
Geen probleem dus.
Aantal blokjes is van belang aleen als je gaat overclocken of echt zware belasting op CPU gooien.bartvb schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:04:
Met maar 3 'blokjes'
....
6,5W idle is vrij normaal voor een 7200RPM schijf, zie b.v.:
6 watt idle voor een HDD was vrij normaal in de jaren 2000, toen electriciteit was goedkop, en een systeem die minder dan 600W verbruikte was lame
Ik ben ook benieuwd over de geconsolideerd systeem, ek heb zo'n 10+ losse power adapters in de meterkast voor modem, router, etc. Zeker niet de zuinigste exemplaren.mux schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:57:
Gateway, router, NAS, backuptarget (buddy backup), server voor een paar random dingen en hobbyproject
Ik ga er zeker eens wat over vertellen, maar dat zal op z'n vroegst april worden.
Ik zou wel even oppassen met die redenatie. Immers zijn er ook moderne schijven die nog steeds 5W idle doen, waaronder de Seagate Archive HDD 8 TB. Hangt er maar net vanaf wat je gebruikt.andru123 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:03:
[...]
Aantal blokjes is van belang aleen als je gaat overclocken of echt zware belasting op CPU gooien.
6 watt idle voor een HDD was vrij normaal in de jaren 2000, toen electriciteit was goedkop, en een systeem die minder dan 600W verbruikte was lame. Tegenwoordig zijn er disks die verbruiken veel minder.
Verder moet je ook oppassen met het piek vermogen tijdens het spinnen. Met mijn 6 schijven + ssd in combinatie met een 16W tdp AMD E-350 heb ik een piek gemeten van 116W (=alle disks spinnen). Dat komt neer op circa 15W per disk.
De celeron ondersteunt ook virtualisatie. Gisteren toevallig de wijziging bij de pricwatch doorgegeven. Zit zelf nog te twijfelen tussen de Celeron en de Pentiumbartvb schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:04:
Waarschijnlijk gaat hier een Pentium G4400 op, betaalbare processor, ruim voldoende krachtig, ondersteunt virtualisatie.
Componenten zagen er toch aardig normaal uit.mrmrmr schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:59:
Het systeem in de grafiek is geen zuinig systeem, daar moet nog 21W vanaf.
Geen probleem dus.
Processor Intel Pentium G4400
Memory Kingston 16GB DDR4 2666MHz
CPU Cooler Corsair H105
Hard Drive Intel Pro 2500 180GB SSD
Hard Drive 2 Sandisk Ultra II 480GB SSD
Power Supply Corsair CX750M
Video Card eVGA GTX 970 SC
Operating System Windows 10 Pro 64-bit
De voeding is natuurlijk overkill maar uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat dit hoogstens 3-4W verschil kan verklaren.
Heb je een review waarbij 21W lager idle verbruik is gemeten?
[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 14-04-2016 16:37 ]
@sdk1985; heeft het kiezen van een Celeron grote voordelen mbt idle power usage? De Pentium is niet heel veel duurder en heeft toch net wat meer oomph, vooral voor DB-server activiteiten.
@andru123; klopt, maar in dat geval wil je veel chokes voor een stabiele stroomtoevoer als je die wat op gaat schroeven. In dit geval gaat het over een zo laag mogelijk gebruik, bij een efficient ontwerp zijn minder chokes nodig (is wat ik een beetje afleid uit de topicstart). Als dit inderdaad klopt dat zou de Asus P10S-I de beste optie zijn voor een 1151 systeem.
@andru123; klopt, maar in dat geval wil je veel chokes voor een stabiele stroomtoevoer als je die wat op gaat schroeven. In dit geval gaat het over een zo laag mogelijk gebruik, bij een efficient ontwerp zijn minder chokes nodig (is wat ik een beetje afleid uit de topicstart). Als dit inderdaad klopt dat zou de Asus P10S-I de beste optie zijn voor een 1151 systeem.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De blokjes tellen methode werkt vaak als ruwe indicator voor een zuinig systeem. Dat komt omdat veel blokjes (het zijn onderhuids doorgaans spoeltjes) nodig zijn voor ondersteuning van zware taken. Die zijn meestal niet zuinig, integendeel. Als er minder fasen zijn is de kans groter dan het een zuinig bord is.
Er is (test-)informatie nodig om het zeker te weten. Van de Asus P10S-I is al bekend dat het zuinig bord is. De MSI ECO serie is ook zuinig, maar een van de borden in die serie ondersteunde VT-d niet (MSI H110M ECO).
@sdk1985
We hebben zelf 8,7W idle gemeten met een G4400 en het bord in kwestie zit op of onder 10W. De idle van meer dan 31W in de test die je aanhaalt is veel te hoog. Daardoor komt het totaalverbruik ook veel te hoog uit. Waar die hoge idle aan ligt? Voeding, video kaart, slechte drivers/instellingen?
Harde schijven kunnen in een piek tot wel 30W verbruiken tijdens booten, bijvoorbeeld sommige HGST's. Daar moet je zeker mee oppassen. Het beste is de (OEM) documentatie van de schijven opzoeken als je voeding gelimiteerd is. Er wordt meestal aangegeven hoeveel Ampere er wordt verbruikt bij 5V en 12V. Het is een kwestie van uitrekenen. Het is dan wel meestal een specificatiecijfer, dus het kan in werkelijkheid meevallen. Ook valt het piekverbruik doorgaans niet samen waardoor het piekverbruik toch lager uitvalt.
Er is (test-)informatie nodig om het zeker te weten. Van de Asus P10S-I is al bekend dat het zuinig bord is. De MSI ECO serie is ook zuinig, maar een van de borden in die serie ondersteunde VT-d niet (MSI H110M ECO).
@sdk1985
We hebben zelf 8,7W idle gemeten met een G4400 en het bord in kwestie zit op of onder 10W. De idle van meer dan 31W in de test die je aanhaalt is veel te hoog. Daardoor komt het totaalverbruik ook veel te hoog uit. Waar die hoge idle aan ligt? Voeding, video kaart, slechte drivers/instellingen?
Harde schijven kunnen in een piek tot wel 30W verbruiken tijdens booten, bijvoorbeeld sommige HGST's. Daar moet je zeker mee oppassen. Het beste is de (OEM) documentatie van de schijven opzoeken als je voeding gelimiteerd is. Er wordt meestal aangegeven hoeveel Ampere er wordt verbruikt bij 5V en 12V. Het is een kwestie van uitrekenen. Het is dan wel meestal een specificatiecijfer, dus het kan in werkelijkheid meevallen. Ook valt het piekverbruik doorgaans niet samen waardoor het piekverbruik toch lager uitvalt.
[ Voor 40% gewijzigd door mrmrmr op 15-04-2016 10:44 ]
Ah, super! Precies de twee borden waar ik nu naar aan het kijken ben.
Weinig verschil tussen die twee borden lijkt het. Beide 2xDIMM, 6xSATA. Asus heeft 2xLAN, M.2 en IPMI mogelijkheid maar is ook 100 euro duurder.
Wel vreemd is dat alle LGA1151 chipsets VT-d ondersteunen, ondanks dat geeft renedis aan dat dit niet werkt op zijn MSI H110M ECO. Op de MSI site is helemaal niets te vinden over VT-d ondersteuning. Dan wordt de keus vrij makkelijk dus.
Overigens jammer dat dit bord nergens te koop is:
https://www.asus.com/Comm...s-Workstations/P10S-M-DC/
Meer DIMM sloten, twee M.2 slots, extra PCI-e slot. Maar geen idee wat hij zou moeten kosten en sowieso nergens te krijgen.
Weinig verschil tussen die twee borden lijkt het. Beide 2xDIMM, 6xSATA. Asus heeft 2xLAN, M.2 en IPMI mogelijkheid maar is ook 100 euro duurder.
Wel vreemd is dat alle LGA1151 chipsets VT-d ondersteunen, ondanks dat geeft renedis aan dat dit niet werkt op zijn MSI H110M ECO. Op de MSI site is helemaal niets te vinden over VT-d ondersteuning. Dan wordt de keus vrij makkelijk dus.
Overigens jammer dat dit bord nergens te koop is:
Meer DIMM sloten, twee M.2 slots, extra PCI-e slot. Maar geen idee wat hij zou moeten kosten en sowieso nergens te krijgen.
Ik heb zelf dit bord op het oog: pricewatch: ASRock H170 Pro4/D3
Een H170 Skylake ATX plank. Ivm 6 schijven gebruik ik een ATX kast, dus alhoewel ik nu een m-atx bord gebruik heeft dat verder geen toegevoegde waarde voor mij.
De H chipset is net wat uitgebreider (firmware raid, small business advantage, 16 PCI-E lanes). Mocht NVME verder doorbreken dan is dat laatste wel handig. Ik zie die pro dingen nu al 2500 MB/s halen.
DDR3 geheugen heb ik nog liggen; 2x2 GB DDR3 1333 en 2x4GB DDR3 1600.Het is wat dat betreft jammer dat de H170 combo niet leverbaar is. Die ondersteunt zowel DDR3 als DDR4. Deze is er wel: pricewatch: ASRock B150M Combo-G.
Of de Asrock H170 Pro4/D3 zuinig is weet ik niet.
@mrmrmr
Mijn gaming pc heeft 6 "super" phases voor de cpu en 1 voor het geheugen. Via LEDs kun je zien hoeveel er worden bijgeschakeld en zelfs op 4.4 GHz heb ik ze nog nooit allemaal aangezien. Heb ook een GTX 460 Hawk gebruikt met hetzelfde systeem. Die laatste kreeg ik alle phases alleen vol als ik ging overvolten en 960 Mhz coreclock gebruikte (stock 675 Mhz
). Ding werd vervolgens onkoelbaar in de zomer. Dus zo ver ik weet is het meer "handig om te hebben" dan dat het een indicator is dat er sluipverbruik is. Als je ze niet nodig hebt dan gebruik je ze ook niet. Voor een zuinige server natuurlijk volledig nutteloos, dat wel!
@bart
Ik denk niet dat een celeron flink zuiniger gaat zijn. Het verschil van 500 Mhz zal wellicht met een iets lager voltage kunnen maar ik verwacht geen gekke veschillen. Aangezien het voltage dynamisch wordt vastgesteld ahv de kwaliteit van de chip en het zo dicht bij elkaar zit zou je in theorie met geluk een zuinigere G4400 kunnen krijgen
.
Een H170 Skylake ATX plank. Ivm 6 schijven gebruik ik een ATX kast, dus alhoewel ik nu een m-atx bord gebruik heeft dat verder geen toegevoegde waarde voor mij.
De H chipset is net wat uitgebreider (firmware raid, small business advantage, 16 PCI-E lanes). Mocht NVME verder doorbreken dan is dat laatste wel handig. Ik zie die pro dingen nu al 2500 MB/s halen.
DDR3 geheugen heb ik nog liggen; 2x2 GB DDR3 1333 en 2x4GB DDR3 1600.Het is wat dat betreft jammer dat de H170 combo niet leverbaar is. Die ondersteunt zowel DDR3 als DDR4. Deze is er wel: pricewatch: ASRock B150M Combo-G.
Of de Asrock H170 Pro4/D3 zuinig is weet ik niet.
@mrmrmr
Mijn gaming pc heeft 6 "super" phases voor de cpu en 1 voor het geheugen. Via LEDs kun je zien hoeveel er worden bijgeschakeld en zelfs op 4.4 GHz heb ik ze nog nooit allemaal aangezien. Heb ook een GTX 460 Hawk gebruikt met hetzelfde systeem. Die laatste kreeg ik alle phases alleen vol als ik ging overvolten en 960 Mhz coreclock gebruikte (stock 675 Mhz
@bart
Ik denk niet dat een celeron flink zuiniger gaat zijn. Het verschil van 500 Mhz zal wellicht met een iets lager voltage kunnen maar ik verwacht geen gekke veschillen. Aangezien het voltage dynamisch wordt vastgesteld ahv de kwaliteit van de chip en het zo dicht bij elkaar zit zou je in theorie met geluk een zuinigere G4400 kunnen krijgen
De kans dat de celeron zuiniger is bij belasting, is natuurlijk wel een stuk groter.7.1.8.3Voltage Identification (VID)
The reference voltage or the VID setting is set using the SVID communication bus
between the processor and the voltage regulator controller chip. The VID settings are
the nominal voltages to be delivered to the processor VCC, VSA, VCCD lands. Table 7-3
specifies the reference voltage level corresponding to the VID value transmitted over
serial VID. The VID codes will change due to temperature and/or current load changes
to minimize the power and to maximize the performance of the part. The specifications
are set so that a voltage regulator can operate with all supported frequencies.
Individual processor VID values may be calibrated during manufacturing such that two
processor units with the same core frequency may have different default VID settings.
[ Voor 55% gewijzigd door sdk1985 op 15-04-2016 15:26 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@sdk1985
Mijn uitspraak over de blokjes houdt niet à priori een causaal verband in. Een relationeel verband is voldoende.
Van belang voor de validiteit (ik ga nu even op z'n wetenschap's verder zagen
) van de stelling is dat deze ondersteund wordt met empirische waarnemingen. Die zijn er redelijk wat, toegegeven met n<100 is het nog niet statistisch significant. Ik heb nog geen resultaten gezien die het tegendeel aannemelijk maken.
Mijn uitspraak over de blokjes houdt niet à priori een causaal verband in. Een relationeel verband is voldoende.
Van belang voor de validiteit (ik ga nu even op z'n wetenschap's verder zagen
Wow, dat is leuk! Hoe is het uberhaupt mogelijk? Dat zou ik graag willen zien, switching power supply in action!Mijn gaming pc heeft 6 "super" phases voor de cpu en 1 voor het geheugen. Via LEDs kun je zien hoeveel er worden bijgeschakeld
P10s-C/4L is wel verkrijgbar bijna hetzelfde specs.Overigens jammer dat dit bord nergens te koop is:
[ Voor 53% gewijzigd door andru123 op 16-04-2016 02:43 ]
Wat zouden ze met die leds laten zien?sdk1985 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:03:
@mrmrmr
Mijn gaming pc heeft 6 "super" phases voor de cpu en 1 voor het geheugen. Via LEDs kun je zien hoeveel er worden bijgeschakeld en zelfs op 4.4 GHz heb ik ze nog nooit allemaal aangezien. Heb ook een GTX 460 Hawk gebruikt met hetzelfde systeem. Die laatste kreeg ik alle phases alleen vol als ik ging overvolten en 960 Mhz coreclock gebruikte (stock 675 Mhz). Ding werd vervolgens onkoelbaar in de zomer. Dus zo ver ik weet is het meer "handig om te hebben" dan dat het een indicator is dat er sluipverbruik is. Als je ze niet nodig hebt dan gebruik je ze ook niet. Voor een zuinige server natuurlijk volledig nutteloos, dat wel!
Hoe zwaar de phases belast worden (duty cycle)? Of echt het in/uitschakelen van de phases?
Als je een infrarood camera hebt kan je zien of ze energie verbruiken. Meten is weten
MSI noemt het Active Phase Switching, aps.

Volgens de marketing afdeling bespaar je met die techniek 27% op idle
.
Je kunt het eventueel ook zelf managen. Zo ver ik weet wel een MSI exclusive. Zit ook op sommige extreme videokaarten zoals Hawk en Lightning edities. Als er v-check punten opzitten (voor uitlezen voltages direct op de chipset met een multimeter), dan zit APS er meestal ook wel op. Valt onder de 3-in-1 Drmos chips.

Volgens de marketing afdeling bespaar je met die techniek 27% op idle
Je kunt het eventueel ook zelf managen. Zo ver ik weet wel een MSI exclusive. Zit ook op sommige extreme videokaarten zoals Hawk en Lightning edities. Als er v-check punten opzitten (voor uitlezen voltages direct op de chipset met een multimeter), dan zit APS er meestal ook wel op. Valt onder de 3-in-1 Drmos chips.
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 16-04-2016 18:19 ]
Uitschakelen van fases is vrij normaal voor moederborden, is niet iets wat MSI alleen doet.
Mijn vorige moederbord had het ook, een Biostar T-Power I55, had ook Leds om aan te geven welke VRM's in- en uitgeschakeld zijn.
Mijn vorige moederbord had het ook, een Biostar T-Power I55, had ook Leds om aan te geven welke VRM's in- en uitgeschakeld zijn.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Uitschakelen van phases? Hoe kan je dat doen, ik dacht die allemaal samen werken, en dan energie besparen? Klinkt een beetje als marketing truc.
Als het zo makkelijk was, waarum deze techniek niet in voedingen gebruikt is?
Ik ben eigenlijk sinds... core 2 nog nooit een moederbord tegengekomen zonder deze 'feature'. Zelfs 3-fase CPU VRMs doen het tegenwoordig.
Als je veel stroom moet leveren aan de CPU is het noodzakelijk om alle fasen aan te hebben, gezien je per fase doorgaans maar 30-60A kunt leveren en een CPU makkelijk 120-150 nodig heeft onder belasting. Maar als de cpu bijna niks doet, staan die extra fasen onnodig aan en energie te verbruiken (want iedere fase heeft z'n eigen statische verliezen). Dus kun je ze net zo goed uitzetten. Bijkomend voordeel is dat een fase efficiënter werkt als hij wat meer wordt belast, dus je kunt beter één fase op 30% belasting hebben dan 3 fasen op 10%.
Als je veel stroom moet leveren aan de CPU is het noodzakelijk om alle fasen aan te hebben, gezien je per fase doorgaans maar 30-60A kunt leveren en een CPU makkelijk 120-150 nodig heeft onder belasting. Maar als de cpu bijna niks doet, staan die extra fasen onnodig aan en energie te verbruiken (want iedere fase heeft z'n eigen statische verliezen). Dus kun je ze net zo goed uitzetten. Bijkomend voordeel is dat een fase efficiënter werkt als hij wat meer wordt belast, dus je kunt beter één fase op 30% belasting hebben dan 3 fasen op 10%.
Een voeding heeft niet verschillende fases, een voeding werkt ook heel anders, dat is niet alleen DC naar DC conversie, maar AC naar DC conversie (met veel verschillende tussenstappen).andru123 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:37:
AMD Nieuwsdiscussie
Hoi
Momenteel gebruik ik een oude laptop als Plex server, maar deze trekt het transcoden van media niet geweldig en bufferen is dan ook aan de orde van de dag.
Ik ben daarom van plan een server samen te stellen die vooral gebruikt zal worden als Plex server. Daarnaast zal de server zich bezig houden met media downloaden met nzbget/deluge/couchpotato/sonarr, hij zal worden gebruikt als privé-webservertje, en een owncloud draaien. Voor Plex verwacht ik dat er niet meer dan 2 à 3 streams tegelijk zullen worden bekeken, en zelfs dat zal zelden voorkomen.
Het volgende systeem heb ik samengesteld na het lezen van dit topic en de eerste post in het bijzonder.
Enige afwegingen die ik hierbij heb gemaakt / nog moet maken:
Indien jullie nog verbeterpunten opmerken dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Momenteel gebruik ik een oude laptop als Plex server, maar deze trekt het transcoden van media niet geweldig en bufferen is dan ook aan de orde van de dag.
Ik ben daarom van plan een server samen te stellen die vooral gebruikt zal worden als Plex server. Daarnaast zal de server zich bezig houden met media downloaden met nzbget/deluge/couchpotato/sonarr, hij zal worden gebruikt als privé-webservertje, en een owncloud draaien. Voor Plex verwacht ik dat er niet meer dan 2 à 3 streams tegelijk zullen worden bekeken, en zelfs dat zal zelden voorkomen.
Het volgende systeem heb ik samengesteld na het lezen van dit topic en de eerste post in het bijzonder.
1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 198,80 | € 198,80 |
1 | ASRock H170M-ITX/DL | € 95,- | € 95,- |
2 | WD Red WD40EFRX, 4TB | € 153,95 | € 307,90 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 71,95 | € 71,95 |
1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 52,01 | € 52,01 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 57,95 | € 57,95 |
1 | Crucial BX200 240GB | € 59,95 | € 59,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 843,56 |
Enige afwegingen die ik hierbij heb gemaakt / nog moet maken:
- De processor moet in staat zijn om meerdere streams tegelijkertijd te transcoden. Deze heeft een passmark score van 7044, wat betekent dat hij in staat zal zijn om 3 1080p of 4 720p streams tegelijkertijd kan transcoden, en dit is ruim voldoende voor wat ik ermee wil.
- 16GB is mogelijk overkill, maar RAM is goedkoop en eet weinig energie (toch?) dus dan zijn we meteen future-proof.
- De voeding die ik heb gekozen wordt geprezen om een relatief hoge efficiëntie bij laag (idle) verbruik. Een alternatief is een PicoPSU met een adapter, maar daarvan weet ik niet of deze genoeg vermogen levert. Zal een PicoPSU sterk genoeg zijn om dit systeem te dragen, ook als er eventueel later nog 1 of 2 extra WD Red schijven worden toegevoegd? Zo ja, is het de moeite waard om voor een PicoPSU te gaan?
Indien jullie nog verbeterpunten opmerken dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dit is de spec sheet van de WD red serie.
Deze disk verbruikt volgens specificatie maximaal 21W tijdens booten (1.75A * 12V = 21W ± 10%). Als disks achter elkaar booten valt het totaal mee, maar als ze tegelijk booten, dan telt het bij elkaar op, al is het wel een maximum of piekwaarde. De kans is dat de pieken niet precies samenvallen, het maximum verbruik valt dan wat lager uit.
Stel dat het moederbord met cpu tijdens booten 40W verbruikt, plus 42W voor disks, dan kom je op 82W.
Idle zou het verbruik misschien rond 14W zonder disks kunnen zijn. Dat is het verbruik van een soortgelijk moederbord. Een disk verbruikt 3,3W idle en 0,4W spinned down. Het totaalverbruik idle telt op tot ergens tussen 20W en 30W. Let ook op de kast (fans, fan speedcontrollers), het beste zou zijn slechts 1 fan en geen fan controller. Sommige standaard meegeleverde fans verbruiken flink wat meer dan echt zuinige fans.
Gezien de cpu intensieve taken kun je kiezen tussen een zuinige ATX voeding of een zeer zuinige PicoPSU 160-XT met een 120W Leicke NT03015. De PicoPSU/Leicke combinatie zou ik kiezen. Het laat ruimte voor het toevoegen van nog 2 disks. De voeding kost ongeveer € 72 (€ 42 + € 30).
Deze disk verbruikt volgens specificatie maximaal 21W tijdens booten (1.75A * 12V = 21W ± 10%). Als disks achter elkaar booten valt het totaal mee, maar als ze tegelijk booten, dan telt het bij elkaar op, al is het wel een maximum of piekwaarde. De kans is dat de pieken niet precies samenvallen, het maximum verbruik valt dan wat lager uit.
Stel dat het moederbord met cpu tijdens booten 40W verbruikt, plus 42W voor disks, dan kom je op 82W.
Idle zou het verbruik misschien rond 14W zonder disks kunnen zijn. Dat is het verbruik van een soortgelijk moederbord. Een disk verbruikt 3,3W idle en 0,4W spinned down. Het totaalverbruik idle telt op tot ergens tussen 20W en 30W. Let ook op de kast (fans, fan speedcontrollers), het beste zou zijn slechts 1 fan en geen fan controller. Sommige standaard meegeleverde fans verbruiken flink wat meer dan echt zuinige fans.
Gezien de cpu intensieve taken kun je kiezen tussen een zuinige ATX voeding of een zeer zuinige PicoPSU 160-XT met een 120W Leicke NT03015. De PicoPSU/Leicke combinatie zou ik kiezen. Het laat ruimte voor het toevoegen van nog 2 disks. De voeding kost ongeveer € 72 (€ 42 + € 30).
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Wat de voeding betreft, ik denk dat ik inderdaad voor de PicoPSU zal gaan. Iets wat wel meegenomen zou moeten worden in de prijs hiervan is een splitter waarmee meerdere SATA schijven gevoed kunnen worden. Ik heb nog even rondgekeken of ik iets goedkopers kon vinden maar ik kon (buiten China) niks vinden. Al met al zal ik dus twee tientjes meer kwijt zijn voor de PicoPSU.
Goed punt wat betreft die casefans. Ik heb hier nog een oude Cooler Master Elite 310 staan. Deze heeft maar 1 casefan van 120mm. Aangezien de server in eerste instantie in de meterkast gaat staan en niet in de woonkamer kan ik ook gewoon deze oude kast gebruiken. Mocht de server later richting woonkamer gaan, dan kan ik dan nog voor een handzamere kast gaan kijken. Ik kan ook eens experimenteren met wat fans die nu in m'n gamebak hangen, die zullen misschien zuiniger zijn dan de casefan in de CM.
Zijn er zuinige casefans (bijvoorbeeld met PWM) die echt de moeite waard zijn om te bekijken?
Wat de voeding betreft, ik denk dat ik inderdaad voor de PicoPSU zal gaan. Iets wat wel meegenomen zou moeten worden in de prijs hiervan is een splitter waarmee meerdere SATA schijven gevoed kunnen worden. Ik heb nog even rondgekeken of ik iets goedkopers kon vinden maar ik kon (buiten China) niks vinden. Al met al zal ik dus twee tientjes meer kwijt zijn voor de PicoPSU.
Goed punt wat betreft die casefans. Ik heb hier nog een oude Cooler Master Elite 310 staan. Deze heeft maar 1 casefan van 120mm. Aangezien de server in eerste instantie in de meterkast gaat staan en niet in de woonkamer kan ik ook gewoon deze oude kast gebruiken. Mocht de server later richting woonkamer gaan, dan kan ik dan nog voor een handzamere kast gaan kijken. Ik kan ook eens experimenteren met wat fans die nu in m'n gamebak hangen, die zullen misschien zuiniger zijn dan de casefan in de CM.
Zijn er zuinige casefans (bijvoorbeeld met PWM) die echt de moeite waard zijn om te bekijken?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De topic start heeft een complete lijst onderdelen onder "Zuinige server I".
Hardware.info heeft een berg fans getest.
Het hangt er vanaf hoeveel koeling je nodig hebt, het is mogelijk om een goede ventilator op een lager voltage te laten draaien, bijvoorbeeld op 5V of 7V. Dat kan met een speciale connector. Daarmee draait die trager en de lagere spanning zorgt voor enige stroombesparing. Wel oppassen dat hij nog start bij 5V. Dat niveau van besparing gaat misschien te ver voor deze server.
PWM kan ook. Dat vereist een 4 pins aansluiting en een PWM fan.
Heeft de meterkast zelf voldoende ventilatie? Anders verplaatst de fan warme lucht. In mijn meterkast zou ik geen server meer durven zetten, die heeft al een subtropisch microklimaat.
Hardware.info heeft een berg fans getest.
Het hangt er vanaf hoeveel koeling je nodig hebt, het is mogelijk om een goede ventilator op een lager voltage te laten draaien, bijvoorbeeld op 5V of 7V. Dat kan met een speciale connector. Daarmee draait die trager en de lagere spanning zorgt voor enige stroombesparing. Wel oppassen dat hij nog start bij 5V. Dat niveau van besparing gaat misschien te ver voor deze server.
PWM kan ook. Dat vereist een 4 pins aansluiting en een PWM fan.
Heeft de meterkast zelf voldoende ventilatie? Anders verplaatst de fan warme lucht. In mijn meterkast zou ik geen server meer durven zetten, die heeft al een subtropisch microklimaat.
Anoniem: 59888
Ik zou anno 2016 niet meer gaan klooien met lagere voltages. Koop gewoon pwm fans, sluit die op je moederbord aan en stel je bios (uefi) goed in. Als je niet genoeg pwm fan aansluitingen op je moederbord hebt zijn daar splitter kabels voor. Twee fans op een poort kan prima, worden het er meer dan kun je beter een speciaal splitter kabeltje gebruiken die de stroom direct van de voeding betrekt zoals pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter (Akasa heeft er ook een aantal met SATA power aansluiting). Enig nadeel is dat je bij een splitter altijd de snelheid van maar één van de aangesloten fans kan monitoren.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Uit de testresultaten van hardware.info blijkt dat aansluiten op 7V een sterk besparend effect heeft, een fan kan daardoor bijvoorbeeld van 2,4W op 12V naar 0,8W op 7V zakken.
PWM is sowieso beter als je de server zwaar laat werken. Of als de server in een ruimte staat waar het in de zomer heet kan worden.
Bij de selectie van een kast zou ik kijken naar een type die met 1 fan al een goede koeling kan bereiken. In veel van mijn computers staat de kastfan niet aan. Alleen als het erg heet is in de zomer dan gaan ze wel aan.
PWM is sowieso beter als je de server zwaar laat werken. Of als de server in een ruimte staat waar het in de zomer heet kan worden.
Bij de selectie van een kast zou ik kijken naar een type die met 1 fan al een goede koeling kan bereiken. In veel van mijn computers staat de kastfan niet aan. Alleen als het erg heet is in de zomer dan gaan ze wel aan.
De meterkast heeft geen plafond, (wat erboven/erachter is weet ik niet, huurwoning) en hij is altijd vrij koel, zelfs in de zomer, dus ik denk dat het met de ventilatie wel goed moet komen. Zo niet, dan zal ik hem ergens anders in huis moeten plaatsen. Ik zal de temperaturen goed in de gaten houden.
Ik denk dat ik in eerste instantie m'n oude kast ga gebruiken. De casefan die daar in zit vervang ik door de Cooler Master Silencio FP 120 PWM. Die combineert volgens de Hardware.info een laag verbruik en weinig geluid. PWM zorgt ervoor dat de fan wat harder kan werken als het systeem wat zwaarder werk moet leveren en de rest van de tijd rustig aan kan doen. Als de resultaten niet bevallen dan kan ik natuurlijk altijd nog voor een betere kast gaan kijken.
Ik twijfel nog een beetje of ik voor een aftermarket CPU koeler wil gaan. Die zijn natuurlijk wat duurder dan simpele case fans en dus duurt het waarschijnlijk veel langer om het extra geld terug te verdienen op de energierekening. Daarnaast gaat de kast eerst in de meterkast staan, dus stilte is in eerste instantie nog geen vereiste. Als ik de server ergens anders (bijvoorbeeld in de woonkamer) neerzet en een kleinere kast aanschaf dan kan ik daarbij voor een stillere CPU koeler gaan kijken. Ik denk dus dat ik het voorlopig even bij de stock koeler laat.
Ik denk dat ik in eerste instantie m'n oude kast ga gebruiken. De casefan die daar in zit vervang ik door de Cooler Master Silencio FP 120 PWM. Die combineert volgens de Hardware.info een laag verbruik en weinig geluid. PWM zorgt ervoor dat de fan wat harder kan werken als het systeem wat zwaarder werk moet leveren en de rest van de tijd rustig aan kan doen. Als de resultaten niet bevallen dan kan ik natuurlijk altijd nog voor een betere kast gaan kijken.
Ik twijfel nog een beetje of ik voor een aftermarket CPU koeler wil gaan. Die zijn natuurlijk wat duurder dan simpele case fans en dus duurt het waarschijnlijk veel langer om het extra geld terug te verdienen op de energierekening. Daarnaast gaat de kast eerst in de meterkast staan, dus stilte is in eerste instantie nog geen vereiste. Als ik de server ergens anders (bijvoorbeeld in de woonkamer) neerzet en een kleinere kast aanschaf dan kan ik daarbij voor een stillere CPU koeler gaan kijken. Ik denk dus dat ik het voorlopig even bij de stock koeler laat.
Ik zit momenteel na te denken om een thuisservertje op te zetten, echter is het inmiddels alweer jaren geleden dat ik aan pc's heb gesleuteld en ben ik niet meer helemaal up to date wat hardware betreft.
De thuisserver zal in het volgende moeten voorzien:
- sandbox / dev omgevingen, sowieso minimaal 1 oracle Sampleapp virtualbox altijd up
- storage/nas?
- windows host
- stil/itx format indien mogelijk
De thuisserver zal voornamelijk via de RDP benanderd worden en zal ergens weggestopt worden. Het idee is om er een 256/512GB SSD in te stoppen als boot/os en vervolgens een grote lompe HD ernaast voor storage.
Na avondje googlen, zijn het voornamelijk de intel C2750 mobo/cpu combis die opvallen echter zie ik hier ook paar configuraties langskomen gebaseerd op intel nuc of zelfbouw op basis van intel cpu (pentium tot i5).
Aangezien een degelijke setup niet goedkoop is, ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen mbt deze setups voor storage/virtualisatie. Dit voornamelijk omdat ik niet helemaal up to date meer ben qua hardware en ik geen zin om een overpriced miskoop te doen
De thuisserver zal in het volgende moeten voorzien:
- sandbox / dev omgevingen, sowieso minimaal 1 oracle Sampleapp virtualbox altijd up
- storage/nas?
- windows host
- stil/itx format indien mogelijk
De thuisserver zal voornamelijk via de RDP benanderd worden en zal ergens weggestopt worden. Het idee is om er een 256/512GB SSD in te stoppen als boot/os en vervolgens een grote lompe HD ernaast voor storage.
Na avondje googlen, zijn het voornamelijk de intel C2750 mobo/cpu combis die opvallen echter zie ik hier ook paar configuraties langskomen gebaseerd op intel nuc of zelfbouw op basis van intel cpu (pentium tot i5).
Aangezien een degelijke setup niet goedkoop is, ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen mbt deze setups voor storage/virtualisatie. Dit voornamelijk omdat ik niet helemaal up to date meer ben qua hardware en ik geen zin om een overpriced miskoop te doen
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Je hoeft niet voor een Atom te gaan om een zuinig systeem te hebben. De normale desktop processoren zijn ook redelijk zuinig in idle. Dat komt doordat die niet op de maximale frequentie draaien, maar veel minder. Gezien de eisen zou dat een best goede keuze zijn.
Sinds Skylake is de hardware duurder geworden. Onbegrijpelijk dat dit niet wordt gecorrigeerd nu de verkopen tegenvallen, maar misschien komt dat nog, hoewel dat misschien wishful thinking is. Skylake ITX is vaak duurder ten opzichte van micro ATX.
Een Pentium G4400 bijvoorbeeld is nog wel redelijk betaalbaar en dat zou voldoende zijn voor 2 VM's. Als je snel wilt compileren heb je meer gigaherzen nodig. Een cpu uit de vorige serie (Haswell) zou in dat geval een geschikte keuze kunnen zijn qua prijs/prestatie.
Zie de topic start voor meer info, die is up to date.
Sinds Skylake is de hardware duurder geworden. Onbegrijpelijk dat dit niet wordt gecorrigeerd nu de verkopen tegenvallen, maar misschien komt dat nog, hoewel dat misschien wishful thinking is. Skylake ITX is vaak duurder ten opzichte van micro ATX.
Een Pentium G4400 bijvoorbeeld is nog wel redelijk betaalbaar en dat zou voldoende zijn voor 2 VM's. Als je snel wilt compileren heb je meer gigaherzen nodig. Een cpu uit de vorige serie (Haswell) zou in dat geval een geschikte keuze kunnen zijn qua prijs/prestatie.
Hoe zit dat met de aansturing van PWM tegenwoordig? Op mijn e350 kan ik de PWM alleen aansturen op basis van de cpu temperatuur. Aangezien dat ding nogal passief wordt gekoelt en nogal snel 100% wordt belast bleek dit een waardeloze maatstaf. Ik heb een poging gedaan met speedfan en regels maar dat werkte helaas niet met het Asus bord. De Asus software suite zelf bleek ook redelijk waardeloos.
Dat maakt het idd goedkoper hoewel de prijs van een c2750 ook geen dealbreaker is. Ik verwacht niet dat de c2750 een snelheidsmonster is (integendeel) maar dat de extra cores ivm pentium/celeron wel nuttig kunnen zijn zeker icm de zwaardere Oracle vm's.mrmrmr schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:04:
Je hoeft niet voor een Atom te gaan om een zuinig systeem te hebben. De normale desktop processoren zijn ook redelijk zuinig in idle. Dat komt doordat die niet op de maximale frequentie draaien, maar veel minder. Gezien de eisen zou dat een best goede keuze zijn.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@sdk1985
Asrock doet dat vanuit de BIOS. Je kunt het zelf instellen.
cpu temperatuur lijkt me geen waardeloze maatstaf. Als er koeling nodig is, is het nodig, toch?
cpu temperatuur lijkt me geen waardeloze maatstaf. Als er koeling nodig is, is het nodig, toch?
Instellen op basis van welke temperatuur? De cpu? Want dat kan de Asus ook, daar had ik alleen niets aan. Ik wil het graag instellen op basis van de lucht temperatuur in de kast (moederbord, hdd, oid).mrmrmr schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:55:
@sdk1985
Probleem is dat de Asus E35M1-M nu net geen koeling nodig heeft. Door zijn TDP van 16W is hij volledig passief koelbaar. Dus ook zonder casefan. Hij heeft dan ook minstens een jaar zonder enige fan gedraaid. Warmer dan 60-70 graden wordt de cpu niet.cpu temperatuur lijkt me geen waardeloze maatstaf. Als er koeling nodig is, is het nodig, toch?
Ding is echter verselijk traag (minstens 4x trager dan een moderne Pentium). Hierdoor is er snel veel load. Als je daar de casefan op gaat baseren, wat ik geprobeerd heb, dan gaat die vrij snel loeien.
Mijn pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm hangt voor de hard disk cage. Die werden namelijk wel te warm in de zomer. Op max rpm is dat standje tornado
[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 20-04-2016 22:53 ]
Anoniem: 59888
PWM is over het algemeen bedoeld voor de CPU fan dus dan is het niet zo gek dat die bij 60-70 graden flink harder gaat draaien. Met 3rd party tools moet het wel lukken om de snelheid in plaats daarvan af te laten hangen van de HDD temperatuur. PWM in Speedfan is wel vrij ingewikkeld, en de ondersteuning van moederborden werkt ook niet altijd even lekker. Ik weet eigenlijk niet of er vandaag de dag geen betere tools zijn dan Speedfan. 
Ik heb dat een tijdje geleden eens geprobeerd, uiteindelijk was ik vrij lang bezig om het met Speedfan aan de praat te krijgen, maar onder Linux op de commandline was het dankzij een goed tooltje zo gepiept.
Ik heb dat een tijdje geleden eens geprobeerd, uiteindelijk was ik vrij lang bezig om het met Speedfan aan de praat te krijgen, maar onder Linux op de commandline was het dankzij een goed tooltje zo gepiept.

Je kan altijd een (zuinige/goedkope) fan controller van mux voor een tientje kopen https://www.tindie.com/pr...grammable-fan-controller/
En dan hem zo instellen dat de fan op de lagere PWM gaat niet draaien, en start op aleen als een hogere PWM commando van de moederbord komt.
En dan hem zo instellen dat de fan op de lagere PWM gaat niet draaien, en start op aleen als een hogere PWM commando van de moederbord komt.
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een vervanging van mijn lenovo nas.
En als ik hem dan wil gaan vervangen heb ik graag iets met minimaal 4bays.
Nu ben ik aan het kijken geweest naar een synology maar ook naar de hp micro server met ECC geheugen voor een zfs based nas op basis van freenas.
Nu heb ik al een tijdje zitten kijken naar echt een zelfbouw systeem maar met ECC kom je dan toch al snel in een veel hogere prijsklasse. Wat denken jullie van onderstaande gaat dit genoeg zijn voor freenas z2 ( ik voeg nog 2x 2tb toe die ik reeds heb) en sickrage/couchpotato en een beetje downloaden?
Of heeft iemand wellicht nog tips voor een zelfbouw systeem rond de zelfde prijsklasse?
En als ik hem dan wil gaan vervangen heb ik graag iets met minimaal 4bays.
Nu ben ik aan het kijken geweest naar een synology maar ook naar de hp micro server met ECC geheugen voor een zfs based nas op basis van freenas.
Nu heb ik al een tijdje zitten kijken naar echt een zelfbouw systeem maar met ECC kom je dan toch al snel in een veel hogere prijsklasse. Wat denken jullie van onderstaande gaat dit genoeg zijn voor freenas z2 ( ik voeg nog 2x 2tb toe die ik reeds heb) en sickrage/couchpotato en een beetje downloaden?
2 | WD Red WD20EFRX, 2TB | € 87,83 | € 175,66 |
1 | Transcend TS1GLK72V3H | € 51,50 | € 51,50 |
1 | HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T | € 193,54 | € 193,54 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 420,70 |
Of heeft iemand wellicht nog tips voor een zelfbouw systeem rond de zelfde prijsklasse?
629110
Sinds kort heb ik mijn energiezuinige zelf bouw server ingericht, deze draait Windows 10.
Hierin heb ik VirtualBox geinstalleerd waar weer Mac OS X El Capitan draait met OS X Server.
De boot image van OS X staat op mijn SSD. Ik heb een tweede schijf gemaakt van zo een 400GB en deze staat op mijn hardeschijf.
Ik heb OS X Server zo ingericht dat mijn MacBook de virtuele computer ziet als Time Machine server en zo maakt de MacBook elk uur een back-up op mijn OS X server.
In Mac OS X El Capitan heb ik Stack ingericht van TransIP. Dit is een gratis dienst met 1TB opslag (Dropbox style). Deze synchroniseert mijn back-up folder met Stack. De MacBook maakt automatisch gecodeerde back-ups.
De eerste back-up is rond de 200GB en dit is dan een map met allemaal bestanden van 8MB per stuk. Elk volgend back-up is het daadwerkelijke aantal MB's die je hebt aangepast. Omdat deze elk uur wordt gemaakt is dit meestal een paar honderd MB.
Voordeel:
Bij elk volgende back-up maar een klein deel aantal files moeten opnieuw worden geupload.
Nadeel:
Mijn back-up folder met zo een 15.000 files
Omdat mijn upload zo een 3MBit is de eerste upload van de complete back-up nog bezig. Hij geeft nog steeds zo een 5 dagen resterend aan.
Mijn grote probleem is dat ik eigenlijk niet mijn back-up kan testen door alles binnen te halen van Stack en vervolgens op een kale machine te installeren om zo te zien dat de back-up ook echt werkt.
Ander probleem is stel dat al mijn computers en back-ups 'verdwijnen'. Dan heb ik wel een kopie op Stack maar hoeveel uren/dagen gaat het duren om alles van Stack af te halen ? Dit moet dan wel op een nieuwe server. Vervolgens kan een nieuwe MacBook hersteld worden vanaf deze server.
Ook heb ik geen idee meer hoe energie zuinig het geheel is geworden, ik heb eigenlijk voor deze oplossing gekozen omdat ik bang ben als ik Windows 10 niet gebruik dat de stroom verbruik niet zakt.
Ook weet ik nog niet of mijn hardeschijf wel bij geen activiteit gaat stoppen met draaien. Omdat Virtualbox een hardeschijf image hierop heeft staan die constant staat gemount in de virtuele computer.
Hierin heb ik VirtualBox geinstalleerd waar weer Mac OS X El Capitan draait met OS X Server.
De boot image van OS X staat op mijn SSD. Ik heb een tweede schijf gemaakt van zo een 400GB en deze staat op mijn hardeschijf.
Ik heb OS X Server zo ingericht dat mijn MacBook de virtuele computer ziet als Time Machine server en zo maakt de MacBook elk uur een back-up op mijn OS X server.
In Mac OS X El Capitan heb ik Stack ingericht van TransIP. Dit is een gratis dienst met 1TB opslag (Dropbox style). Deze synchroniseert mijn back-up folder met Stack. De MacBook maakt automatisch gecodeerde back-ups.
De eerste back-up is rond de 200GB en dit is dan een map met allemaal bestanden van 8MB per stuk. Elk volgend back-up is het daadwerkelijke aantal MB's die je hebt aangepast. Omdat deze elk uur wordt gemaakt is dit meestal een paar honderd MB.
Voordeel:
Bij elk volgende back-up maar een klein deel aantal files moeten opnieuw worden geupload.
Nadeel:
Mijn back-up folder met zo een 15.000 files
Omdat mijn upload zo een 3MBit is de eerste upload van de complete back-up nog bezig. Hij geeft nog steeds zo een 5 dagen resterend aan.
Mijn grote probleem is dat ik eigenlijk niet mijn back-up kan testen door alles binnen te halen van Stack en vervolgens op een kale machine te installeren om zo te zien dat de back-up ook echt werkt.
Ander probleem is stel dat al mijn computers en back-ups 'verdwijnen'. Dan heb ik wel een kopie op Stack maar hoeveel uren/dagen gaat het duren om alles van Stack af te halen ? Dit moet dan wel op een nieuwe server. Vervolgens kan een nieuwe MacBook hersteld worden vanaf deze server.
Ook heb ik geen idee meer hoe energie zuinig het geheel is geworden, ik heb eigenlijk voor deze oplossing gekozen omdat ik bang ben als ik Windows 10 niet gebruik dat de stroom verbruik niet zakt.
Ook weet ik nog niet of mijn hardeschijf wel bij geen activiteit gaat stoppen met draaien. Omdat Virtualbox een hardeschijf image hierop heeft staan die constant staat gemount in de virtuele computer.
Kan je de time machine backup met specifieke tools openen? Want dan zou je bij TransIP voor een maand een VPS kunnen huren, de backup daar 'mounten', met de tool openen en eventueel streamen naar je 'nieuwe' mac thuis.
Zo'n TransIP VPS zou rete snel bij die backup moeten kunnen (lees > 100MB/s).
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 25-04-2016 09:45 ]
Even niets...
Zo'n TM backup heeft niet eens een speciale tool nodig om gemount te worden in MacOSX.FireDrunk schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:45:
Kan je de time machine backup met specifieke tools openen? Want dan zou je bij TransIP voor een maand een VPS kunnen huren, de backup daar 'mounten', met de tool openen en eventueel streamen naar je 'nieuwe' mac thuis.
Het is niet anders dan een sparse image, welke gewoon gemount kan worden en waar je dan dingen vanaf kan halen.
Je zal weleerste het hele image moeten downloaden voordat je deze kan terug zetten, maar moet prima mogelijk zijn..
Er is toch een Time Machine "Client" achtig ding op Mac waarmee je naar een Time Machine "server" kan connecten? of mis ik iets?
Even niets...
Nee, Er is niet zoiets als een server en client.FireDrunk schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:57:
Er is toch een Time Machine "Client" achtig ding op Mac waarmee je naar een Time Machine "server" kan connecten? of mis ik iets?
TimeMachine kan elke USB disk als storage gebruiken, en via netwerken elke AFP share met de juiste flags.
Wat er dan op die AFP share wordt gezet is dus die sparse image, dit is gewoon 1 bestand, die je later ook kan verplaatsen, als je die ergens anders op een andere afp share zet, kan time machine het daar later ook van af halen.
Dan is het inderdaad super simpel. Nieuwe mac kopen, STACK mounten via WebDAV, en backup restoren?
Even niets...
Je zal die stack wel op een andere computer (kan virtaal zijn) moeten mounten en braaf serveren als AFP share.FireDrunk schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:11:
Dan is het inderdaad super simpel. Nieuwe mac kopen, STACK mounten via WebDAV, en backup restoren?
De manier van backups terug zetten gaat ook niet via het gewone os, je zal in recovery moeten booten om alles terug te zetten, Maar een simpele debian bak met genoeg ruimte om de sparse image neer te zetten, kan als als AFP share dienen..
Ahzo, je mag dus geen Time Machine backup terugzetten van een gemounte directory.
Dat maakt het wel lastiger voor mensen die geen extra machine hebt.
Of kan je in recovery een VPN tunnel maken naar een VPS misschien?
Even niets...
Dan zou in theorie kunnen (mits mdns werkt via die vpn, de VPS meot dan idnerdaad de afp share serveren met de sparse daar op. wel is het zo dat als je internet niet zo snel is en je image wat groter dit letterlijk weken kan duren (en als er disconnects zijn je mogelijk overnieuw moet beginnen.)FireDrunk schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:56:
Ahzo, je mag dus geen Time Machine backup terugzetten van een gemounte directory.
Kan je in recovery mode zelf een AFP share maken? Dan zou je STACK kunnen mounten, en localhost kunnen resharen?
Even niets...
629110
Ik ben zelf geen AFP share expert, maar dit is de enige methode die gelukt is. Ik zou eigenlijk heel graag in Windows 10 zelfs een share willen maken met de sparseimage.
In theorie is het wel leuk en aardig allemaal maar in de praktijk is de verbinding traag waardoor je geen files kunt overhalen naar je werkende systeem. Er treden time-out's op en vervolgens stopt het kopiëren. Of je sparseimage raakt corrupt.
In theorie is het wel leuk en aardig allemaal maar in de praktijk is de verbinding traag waardoor je geen files kunt overhalen naar je werkende systeem. Er treden time-out's op en vervolgens stopt het kopiëren. Of je sparseimage raakt corrupt.
Klopt die bestaat wel, vervolgens kan je lokaal bladeren in een soort file browser. Daarna kan je terug in de tijd om de vorige versies te zien die dan in je back-up zitten.FireDrunk schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:57:
Werkt dat met de laatste versies van Mac OS X nog ? Dat je Debian als AFP server kan inrichten en vervolgens time machine back-ups maakt daarop ? Dit is mij nog nooit gelukt.Kek schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:29:
[...]
Je zal die stack wel op een andere computer (kan virtaal zijn) moeten mounten en braaf serveren als AFP share.
De manier van backups terug zetten gaat ook niet via het gewone os, je zal in recovery moeten booten om alles terug te zetten, Maar een simpele debian bak met genoeg ruimte om de sparse image neer te zetten, kan als als AFP share dienen..
[ Voor 60% gewijzigd door 629110 op 25-04-2016 15:20 ]
Netatalk werkt sinds versie 3 erg goed.629110 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:16:
Werkt dat met de laatste versies van Mac OS X nog ? Dat je Debian als AFP server kan inrichten en vervolgens time machine back-ups maakt daarop ? Dit is mij nog nooit gelukt.
Bij mijn omgeving maakt hij niet meer zonder verklaarbare reden een nieuwe backup (deed versie 2 wel). Alleen als de harde schijf 'te vol' was (|data| + |diff| > |disk|) moet je een nieuwe backup maken.
[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 25-04-2016 16:04 ]
JE kan op je mac een sparsebundle aanmaken. Deze naar een normale Samba/CIFS/NFS of what ever share kopiëren.629110 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:16:
Ik ben zelf geen AFP share expert, maar dit is de enige methode die gelukt is. Ik zou eigenlijk heel graag in Windows 10 zelfs een share willen maken met de sparseimage.
[...]
Klopt die bestaat wel, vervolgens kan je lokaal bladeren in een soort file browser. Daarna kan je terug in de tijd om de vorige versies te zien die dan in je back-up zitten.
[...]
Werkt dat met de laatste versies van Mac OS X nog ? Dat je Debian als AFP server kan inrichten en vervolgens time machine back-ups maakt daarop ? Dit is mij nog nooit gelukt.
Deze sparse bundle kan je dan weer mounten op je mac en daar een backup van maken.
Heb je heel AFP niet meer nodig. Nadeel is alleen dat als je volledig moet restoren dat je eerst een default kale installatie moet terug zetten dan kan je pas de sparsebundle mouten en vanuit daar je bestanden restoren.
voorbeeld:
http://www.makeuseof.com/...hare-time-machine-backup/
ja netatalk werkt op zich goed, heb het ook een tijd gehad op debian.ANdrode schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:03:
[...]
Netatalk werkt sinds versie 3 erg goed.
Bij mijn omgeving maakt hij niet meer zonder verklaarbare reden een nieuwe backup (deed versie 2 wel). Alleen als de harde schijf 'te vol' was (|data| + |diff| > |disk|) moet je een nieuwe backup maken.
Maar werkte niet helemaal lekker qua rechten op de folders en bestanden etc. (misschien dan SGID en SUID een oplossing konden bieden, maar die kende ik toen dertijd nog niet)
Zeker als je met meerdere mensen in de zelfde folder aan het werk was.
Daarom terug gegaan naar bovenstaande optie(Werkte ook beter over VPN!).
Geeft dat geen problemen wanneer de sparsebundle niet netjes ge-unmount wordt? Bijvoorbeeld als een laptop hibernate? Dan ben ik namelijk "opeens" mijn VPN even kwijt.The Fatal schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:55:
[...]
JE kan op je mac een sparsebundle aanmaken. Deze naar een normale Samba/CIFS/NFS of what ever share kopiëren.
Deze sparse bundle kan je dan weer mounten op je mac en daar een backup van maken.
… [red] …
Daarom terug gegaan naar bovenstaande optie(Werkte ook beter over VPN!).
Heeft nog geen problemen gegeven. Draait nu al zon 6 a 7 maandenANdrode schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:12:
[...]
Geeft dat geen problemen wanneer de sparsebundle niet netjes ge-unmount wordt? Bijvoorbeeld als een laptop hibernate? Dan ben ik namelijk "opeens" mijn VPN even kwijt.
Zijn er nog mensen hier die recentelijk een Dual LAN ITX systeem hebben gebouwd?
Ik bezit nu een MikroTik router, maar vind het maar een kriem om te beheren.
Graag zou ik een pfSense doosje maken, maar er is weinig te koop met de volgende eisen:
- (semi-) passief, in ieder geval onhoorbaar.
- (relatief) laag verbruik.
- klein (DC voeding helpt hier erg bij.)
- Dual LAN onboard zou fijn zijn, maar via een mPCIe uitbreiding kan ook, maar dat is vaak erg duur.
Iemand een idee? Internet verbinding is nu 200Mbit Ziggo, maar als 300Mbit uit komt, wil ik dat waarschijnlijk wel gaan nemen. De goedkoopste Atom lijkt mij in dat geval niet zo slim
Graag zou ik een pfSense doosje maken, maar er is weinig te koop met de volgende eisen:
- Dual LAN onboard zou fijn zijn, maar via een mPCIe uitbreiding kan ook, maar dat is vaak erg duur.
Iemand een idee? Internet verbinding is nu 200Mbit Ziggo, maar als 300Mbit uit komt, wil ik dat waarschijnlijk wel gaan nemen. De goedkoopste Atom lijkt mij in dat geval niet zo slim
Even niets...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Not bad, not bad at all... Wel prijzig, maar niet onbetaalbaar.
Nu nog een goede behuizing
Hm, power consumption report zegt 16W idle... Niet echt super...
Nu nog een goede behuizing
Hm, power consumption report zegt 16W idle... Niet echt super...
[ Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 26-04-2016 14:29 ]
Even niets...
Zelf heb ik een machientje gemaakt met de volgende onderdelen:FireDrunk schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:11:
Zijn er nog mensen hier die recentelijk een Dual LAN ITX systeem hebben gebouwd?
Alles via V&A gekocht, behalve de PicoPSU en adapter. Die heb ik bij logicsupply gekocht.
Simpel ITX kastje met low profile PCI-E
Asrock B85M-ITX
Intel Pentium G3220
8GB DDR3L
Intel PCI-E Gigabit adapter low profile
Intel 320 80GB SSD
2x Crucial BX100 250GB
PICO-PSU 150W met Seasonic (60W 91% eff.) adapter
Ik draai hier Windows 10 op met Hyper-V. En met een Xpenology VM en Pfsense(2.3) VM.
Gebruik de onboard LAN voor de Pfsense WAN. En de insteek kaart doet de LAN voor alle VM's.
Qua gebruik zit ik op 11 Watt idle. Zonder de extra netwerkkaart haal ik zelfs 4.5 Watt omdat hij dan c-state C6 haalt. Met kaart blijft hij op C3.
Verder vind ik hem erg stil met de stock intel fan (staat in de meterkast).
4.5W, dat is wel erg netjes voor een Hyper-V doosje 
aargh, keuzes
aargh, keuzes
Even niets...
Je kan ook een PC Engines APU nemen. Dit verbruikt even veel als een Haswell Asrock bordje.
http://www.pcengines.ch/apu2c2.htm
De prijzen staan hier:
http://www.pcengines.ch/newshop.php?c=2
http://www.pcengines.ch/apu2c2.htm
De prijzen staan hier:
http://www.pcengines.ch/newshop.php?c=2
[ Voor 21% gewijzigd door Starck op 26-04-2016 14:34 ]
En anders is er nog iets a la http://www.bcmcom.com/bcm_product_MX110HD.htm , met 19V DC input.
[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 26-04-2016 14:34 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Starck, die PC Engines doet ook 6-12W DC, beter dan de Jetway, maar voor de performance die je er voor terug krijgt best hoog. Bovendien vraag ik me af of dat ding 300Mbit aan kan.
Die BCM ziet er ook erg tof uit, maar kan zo geen prijs (en/of leverancier) vinden.
Dit is misschien ook wel een idee:
pricewatch: Zotac ZBOX nano CI323
Verbruikt misschien niet heel weinig, maar prijs/kwaliteit/prestatie is wel mooi in balans denk ik.
Die BCM ziet er ook erg tof uit, maar kan zo geen prijs (en/of leverancier) vinden.
Dit is misschien ook wel een idee:
pricewatch: Zotac ZBOX nano CI323
Verbruikt misschien niet heel weinig, maar prijs/kwaliteit/prestatie is wel mooi in balans denk ik.
[ Voor 31% gewijzigd door FireDrunk op 26-04-2016 15:45 ]
Even niets...
De PC Engines heeft geloof ik ook AES-NI ondersteuning. Dus als je een IPsec VPN gaat gebruiken dan haal je daar veel extra performance uit.
De ZBOX is inderdaad een leuk machientje, daar haal je wel 300Mbit routing mee.
Alleen jammer dat er Realtek NICs in zitten. Toch net iets minder stabiel onder stevige load dan Intel.
Is een Edgerouter lite ook geen alternatief? Het is geen PfSense, maar de interface is best aardig vind ik zelf.
De ZBOX is inderdaad een leuk machientje, daar haal je wel 300Mbit routing mee.
Alleen jammer dat er Realtek NICs in zitten. Toch net iets minder stabiel onder stevige load dan Intel.
Is een Edgerouter lite ook geen alternatief? Het is geen PfSense, maar de interface is best aardig vind ik zelf.
Ik heb reviews gelezen over Ubiquity, maar lees eigenlijk een beetje dezelfde verhalen als over MikroTik.
Een moeilijk begrijpbare haast spartaanse interface.
Daarom zat ik toch aan pfSense te denken. Die interface staat mij gewoon heel erg aan.
Al helemaal sinds pfSense 2.3 uit is met de nieuwe Bootstrap interface
Daarom zat ik toch aan pfSense te denken. Die interface staat mij gewoon heel erg aan.
Al helemaal sinds pfSense 2.3 uit is met de nieuwe Bootstrap interface
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 26-04-2016 17:19 ]
Even niets...
Ik kan je Sophos UTM Home wat dat aangaat van harte aanbevelen. Draait vlot, duidelijke web interface en voor thuisgebruik gratis. En dan krijg je dus dezelfde router als in hun Enterprise spullen zit.FireDrunk schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:18:
Ik heb reviews gelezen over Ubiquity, maar lees eigenlijk een beetje dezelfde verhalen als over MikroTik.
Al helemaal sinds pfSense 2.3 uit is met de nieuwe Bootstrap interface![]()
Een topic hierover, wordt af en toe nog in gepost:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1622491
TS is voor een kant en klaar product gegaan volgens mij.
TS is voor een kant en klaar product gegaan volgens mij.
Waarmee heb je die meting gedaan? Lijkt me te laag voor wat er in zit.Starck schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:29:
[...]
Zelf heb ik een machientje gemaakt met de volgende onderdelen:
Alles via V&A gekocht, behalve de PicoPSU en adapter. Die heb ik bij logicsupply gekocht.
Simpel ITX kastje met low profile PCI-E
Asrock B85M-ITX
Intel Pentium G3220
8GB DDR3L
Intel PCI-E Gigabit adapter low profile
Intel 320 80GB SSD
2x Crucial BX100 250GB
PICO-PSU 150W met Seasonic (60W 91% eff.) adapter
Ik draai hier Windows 10 op met Hyper-V. En met een Xpenology VM en Pfsense(2.3) VM.
Gebruik de onboard LAN voor de Pfsense WAN. En de insteek kaart doet de LAN voor alle VM's.
Qua gebruik zit ik op 11 Watt idle. Zonder de extra netwerkkaart haal ik zelfs 4.5 Watt omdat hij dan c-state C6 haalt. Met kaart blijft hij op C3.
Verder vind ik hem erg stil met de stock intel fan (staat in de meterkast).
Met de Voltcraft energy check 3000. Die is vrij accuraat.Sinned123 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:19:
[...]
Waarmee heb je die meting gedaan? Lijkt me te laag voor wat er in zit.
En op het hardwareluxx forum zijn meer mensen die deze waarden halen.
De Asrock itx bordjes zijn gewoon erg zuinig.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De Voltcraft Energy Check 3000 kan bij laag verbruik wel eens te laag zitten. Voltcraft is een eigen merk van Conrad, de typen verschillen onderling van kwaliteit.
Het moederbord is inderdaad een zuinigheidsklassieker. Dat - samen met de zuinige DC-DC voeding en zeer zuinige adapter (de zuinigste verkrijgbare voor zover mij bekend) - kan een lage score neerzetten.
Het moederbord is inderdaad een zuinigheidsklassieker. Dat - samen met de zuinige DC-DC voeding en zeer zuinige adapter (de zuinigste verkrijgbare voor zover mij bekend) - kan een lage score neerzetten.
Een paar pagina's terug hebben jullie mij geholpen met het samenstellen van een zuinige Plex server. Nogmaals bedankt. Uiteindelijk heb ik het volgende systeem in elkaar gebouwd:
De Cooler Master Elite 310 en Samsung Evo 840 had ik nog over van een oud systeem.
Inmiddels heb ik Ubuntu Server 16.04 geïnstalleerd, en in het BIOS en met PowerTOP een aantal energiebesparende tweaks gedaan. Ik kom nu uit op 17,2W idle, gemeten met de Brennenstuhl meter uit de eerste post. Het systeem is lekker stil, en zelfs als ik hem aan een stresstest onderwerp maakt hij niet veel geluid. Al met al ben ik tevreden.
Daarbij is het zo dat de WD Red nooit in spindown gaat, en dus zou daar nog wat van het verbruik af te schaven zijn. In PowerTOP zie ik wel dat de Package C-state niet verder komt dan C3. Ik zal eens kijken of ik hem wat dieper in slaap kan krijgen en op die manier nog wat minder kan laten verbruiken.
1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 198,80 | € 198,80 |
1 | ASRock H170M-ITX/DL | € 95,- | € 95,- |
1 | WD Red WD40EFRX, 4TB | € 152,95 | € 152,95 |
1 | Cooler Master Elite 310 | € 29,95 | € 29,95 |
1 | BitFenix Adapter (Molex to 4 x SATA Power) | € 5,77 | € 5,77 |
1 | Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C | € 4,21 | € 4,21 |
1 | Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM | € 9,95 | € 9,95 |
1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 53,95 | € 53,95 |
1 | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 45,95 | € 45,95 |
1 | Leicke adapter 120W | € 29,99 | € 29,99 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 57,56 | € 57,56 |
1 | Mini-box PCI Bracket | € 3,62 | € 3,62 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 687,70 |
De Cooler Master Elite 310 en Samsung Evo 840 had ik nog over van een oud systeem.
Inmiddels heb ik Ubuntu Server 16.04 geïnstalleerd, en in het BIOS en met PowerTOP een aantal energiebesparende tweaks gedaan. Ik kom nu uit op 17,2W idle, gemeten met de Brennenstuhl meter uit de eerste post. Het systeem is lekker stil, en zelfs als ik hem aan een stresstest onderwerp maakt hij niet veel geluid. Al met al ben ik tevreden.
Daarbij is het zo dat de WD Red nooit in spindown gaat, en dus zou daar nog wat van het verbruik af te schaven zijn. In PowerTOP zie ik wel dat de Package C-state niet verder komt dan C3. Ik zal eens kijken of ik hem wat dieper in slaap kan krijgen en op die manier nog wat minder kan laten verbruiken.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Mooi resultaat. Ik denk dat de meting vrij precies klopt met wat je mag verwachten met dit moederbord met 2 NIC's (ca. 13-14W) en een draaiende harde schijf (3,3W idle). Staan er nog meer fans aan dan de Silencio?
Inderdaad mooi resultaat met de Red schijf er bij. Heb je ook getest zonder Red?
Ik had eerst ook veel moeite om in een betere C-State te komen dan C3. Pas na het installeren van de Intel Rapid Storage Technology driver kwam ik op C6 terecht met mijn pentium (en C7 met i5). Dit is op Windows 10.
Geen idee of Ubuntu een vergelijkbare driver nodig heeft.
Ik had eerst ook veel moeite om in een betere C-State te komen dan C3. Pas na het installeren van de Intel Rapid Storage Technology driver kwam ik op C6 terecht met mijn pentium (en C7 met i5). Dit is op Windows 10.
Geen idee of Ubuntu een vergelijkbare driver nodig heeft.
Dat heeft denk ik met die probleem te maken. Reducing power consumption on Haswell and Broadwell systems en One more attempt at SATA power managementStefanvdL schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:18:
Ik heb op ubuntu 14.04.4 gewoon hdparm -S 180 /dev/sdx gezet voor al mijn disks in /etc/rc.local
Werkt als een jekko.
Werkt als een jekko.
Dat is standby van de harde schijven. Niet het sata link power management. Bedoel je misschien:sphere schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:47:
Ik heb op ubuntu 14.04.4 gewoon hdparm -S 180 /dev/sdx gezet voor al mijn disks in /etc/rc.local
code:
1
| echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy |
De Silencio is de enige casefan. Ik heb geprobeerd om hem in de UEFI instellingen helemaal stil te zetten als de idle temperatuur dat toelaat, maar dat kreeg ik niet voor elkaar, hij leek een minimum snelheid te hebben. Mogelijk kan dit in Ubuntu wel voor elkaar krijgen. Helaas kan ik dit momenteel niet proberen, want één van de RAM sticks was bij aankomst defect, en dus moest ik ze allebei als kit weer terugsturen.mrmrmr schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:04:
Mooi resultaat. Ik denk dat de meting vrij precies klopt met wat je mag verwachten met dit moederbord met 2 NIC's (ca. 13-14W) en een draaiende harde schijf (3,3W idle). Staan er nog meer fans aan dan de Silencio?
Ja, maar dat was zonder verdere tweaks, toen kreeg ik ook rond de 17W. Ik zal hem volgende week, als de RAM sticks terug zijn, eens proberen mét tweaks, en zonder Red.Starck schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:41:
Inderdaad mooi resultaat met de Red schijf er bij. Heb je ook getest zonder Red?
Deze tweak heb ik inderdaad toegepast op host0 t/m host5 (en in /etc/rc.local gezet), PowerTOP stelde hem voor. Scheelde ongeveer 2W.ANdrode schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:11:
[...]
Dat is standby van de harde schijven. Niet het sata link power management. Bedoel je misschien:
code:
1 echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy
Bedankt voor de links. Zal ze eens bekijken als ik weer met m'n systeem kan werken.vDorst schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:04:
[...]
Dat heeft denk ik met die probleem te maken. Reducing power consumption on Haswell and Broadwell systems en One more attempt at SATA power management
Dit laat m'n systeem ongenadig hard hangen. Ik behoud m'n ssh-verbinding dan wel, maar alle andere dingen behalve shell built-ins gaan stuk. Beetje jammer want ik vermoed dat het best wel kan schelenANdrode schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:11:
[...]
Dat is standby van de harde schijven. Niet het sata link power management. Bedoel je misschien:
code:
1 echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy
Ik ben wat aan het omgooien geslagen ik had eerst onderstaande build draaien op xpenology, maar de schijven wilden niet hibernaten door de packages.
Als de schijven draaiden zat ik op 47.2w.
Nu heb ik het moederbord en geheugen vervangen, moest zelfs xpenology downgraden, maar haal nu een nette 15,5w als de schijven hibernaten. Als de schijven draaien zit ik op 39.8w.
Deze bak draait puur als droge data.
En ik heb nu voor de packages (en onsite backup) onderstaand systeem draaien.
Gebruik is echter nog wat hoger dan ik had gehoopt 17.2w.
Ik gebruik een ebay pico psu knock-off 150w en een 120w leicke adapter (amazon.de)
Kom ik veel lager te zitten met een orignele 80/90w pico en een seasonic 60w adapter?
Als de schijven draaiden zat ik op 47.2w.
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,76 | € 33,76 |
1 | ASRock H87M-ITX | € 0,- | € 0,- |
4 | HGST Deskstar 7K4000, 4TB | € 133,- | € 532,- |
1 | Fractal Design Define R4 Arctic White - Window | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 | € 31,02 | € 31,02 |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 79,95 | € 79,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 811,63 |
Nu heb ik het moederbord en geheugen vervangen, moest zelfs xpenology downgraden, maar haal nu een nette 15,5w als de schijven hibernaten. Als de schijven draaien zit ik op 39.8w.
Deze bak draait puur als droge data.
1 | ASRock N3150-ITX | € 81,95 | € 81,95 |
4 | HGST Deskstar 7K4000, 4TB | € 133,- | € 532,- |
1 | Fractal Design Define R4 Arctic White - Window | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Crucial CT51264BF160BJ | € 13,95 | € 13,95 |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 79,95 | € 79,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 842,75 |
En ik heb nu voor de packages (en onsite backup) onderstaand systeem draaien.
Ik gebruik een ebay pico psu knock-off 150w en een 120w leicke adapter (amazon.de)
Kom ik veel lager te zitten met een orignele 80/90w pico en een seasonic 60w adapter?
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,76 | € 33,76 |
1 | ASRock H87M-ITX | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Spinpoint M9T, 2TB | € 97,- | € 97,- |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 | € 31,02 | € 31,02 |
1 | Mini-box picoPSU-150-XT | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 252,72 |
Vanaf zo'n 20W DC zit de Cooler Master V450(S/M)/V550(S/M) boven een rendement van 80% en daarmee is die al vergelijkbaar met de gemiddelde picoPSU met adapter. Boven de 20W DC wordt het alleen maar beter voor de CM. Alleen een erg efficiënte adapter zal er voor zorgen dat een PicoPSU een hoger rendement heeft bij 20W DC, maar je zal maar zo'n 1,5W erop vooruit gaan.
Dus in het geval van het laatste systeem dan moet een betere picoPSU wel iets winst kunnen geven, de CM PSU waarschijnlijk ook.
Dus in het geval van het laatste systeem dan moet een betere picoPSU wel iets winst kunnen geven, de CM PSU waarschijnlijk ook.
AMD Nieuwsdiscussie
De powertop tweaks kan je mooi in rc.local of udev regels kwijtStefanvdL schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:06:
[...]
Deze tweak heb ik inderdaad toegepast op host0 t/m host5 (en in /etc/rc.local gezet), PowerTOP stelde hem voor. Scheelde ongeveer 2W.
Welke chipset heeft het moederbord?Zsub schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:17:
[...]
Dit laat m'n systeem ongenadig hard hangen. Ik behoud m'n ssh-verbinding dan wel, maar alle andere dingen behalve shell built-ins gaan stuk. Beetje jammer want ik vermoed dat het best wel kan schelen
Het scheelt bij SSD's tot 800 milliwatt per SSD. Meestal minder.
Het is een leuke tweak waar ik zonder powertop niet aan gedacht had
Dit is wel een normaal wattage voor deze config. Als je echt lager wil gaan dan zal je met c-states bezig moeten. Als je C6 weet te halen dan moet <10 watt te doen zijn op dat moederbord.En ik heb nu voor de packages (en onsite backup) onderstaand systeem draaien.
Het is een ASRock C2750D4i, een Avoton 2750. Ik kan op de specs pagina geen losse chipset vinden. Ik denk dat de SSD waar / op staat ook niet eindeloos boeiend is, maar de array die erin zit potentieel welANdrode schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:59:
[...]
Welke chipset heeft het moederbord?
Het scheelt bij SSD's tot 800 milliwatt per SSD. Meestal minder.
Het is een leuke tweak waar ik zonder powertop niet aan gedacht had.
Hij trekt nu een ~4232W (gemeten met zo'n Fibaro ZWave meter) maar dat moet minder kunnen denk ik. De schijven gaan nu netjes in spindown via `hdparm -S 2 /dev/sdc`.
[ Voor 12% gewijzigd door Zsub op 29-04-2016 17:56 ]
Ik hoor hier met mijn server niet helemaal thuis, met een verbruik van 50W tot 100W
Een overkill Unraid 6.1.9 bak met een I5 4460 8GB ram en 9 hdd waarvan 2 disk 24/7 aan staan.
Moederbord is nou ook niet echt een eco ding (MSI - B85M-E45 (MS-7817)) maar ach
Ok, toegegeven, deze energie waardes heb ik uit Domoticz...
Wel ga ik dit topic blijven volgen voor een project waar ik ooit mee ga beginnen: Pfsense bak. Heb nog een Pov-ion 330 liggen (met onboard Atom 330 cpu) ding draait 30W met een ATX voeding
Een overkill Unraid 6.1.9 bak met een I5 4460 8GB ram en 9 hdd waarvan 2 disk 24/7 aan staan.
Moederbord is nou ook niet echt een eco ding (MSI - B85M-E45 (MS-7817)) maar ach

Ok, toegegeven, deze energie waardes heb ik uit Domoticz...
Wel ga ik dit topic blijven volgen voor een project waar ik ooit mee ga beginnen: Pfsense bak. Heb nog een Pov-ion 330 liggen (met onboard Atom 330 cpu) ding draait 30W met een ATX voeding
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Sinned123
De Leicke 120W adapter is een betaalbare keuze bij systemen die tijdens booten meer dan 60W verbruiken. Als je tevoren al zeker weet dat je daar niet boven komt, dan is de Seasonic aan te bevelen. De PicoPSU's onderling hebben niet veel verschillen, al is de 160W variant zuiniger volgens de metingen van fabrikant Mini-Box. Als je een compleet nieuw laag verbruik systeem samenstelt zou ik die kiezen, naast de zuinigheid geeft het wat ruimte voor latere uitbouw van het systeem.
LogicSupply levert originele PicoPSU producten in NL, waaronder de Seasonic adapter, voor een scherpe prijs.
Ik zou wel eerst kijken naar de rest van het systeem, daar is mogelijk meer te halen.
Probeer het eens met een ander besturingssysteem, bijvoorbeeld Windows met recente drivers, om te zien of dat iets oplevert. Distributies met een bepaald doel zijn soms niet het beste in zuinig verbruik. Als iemand er wel lage verbruiksresultaten mee haalt, dan is het misschien een kwestie van tweaken van de settings en minder services draaien. Soms installeren distributies nogal wat onnodige services mee.
In de topic start staan een aantal tips voor het configureren van de BIOS. Sommige bespaarfuncties moeten daar worden aangezet.
Als je een kloon hebt van een PicoPSU: die zijn in de regel niet zo zuinig als het origineel. Een kloon zou ik met name vervangen omdat ze niet zo betrouwbaar zijn en kwalitatief onder de maat (bv. de spanning kan buiten de specs lopen of er kan een onstabiele spanning worden geleverd).Kom ik veel lager te zitten met een orignele 80/90w pico en een seasonic 60w adapter?
De Leicke 120W adapter is een betaalbare keuze bij systemen die tijdens booten meer dan 60W verbruiken. Als je tevoren al zeker weet dat je daar niet boven komt, dan is de Seasonic aan te bevelen. De PicoPSU's onderling hebben niet veel verschillen, al is de 160W variant zuiniger volgens de metingen van fabrikant Mini-Box. Als je een compleet nieuw laag verbruik systeem samenstelt zou ik die kiezen, naast de zuinigheid geeft het wat ruimte voor latere uitbouw van het systeem.
LogicSupply levert originele PicoPSU producten in NL, waaronder de Seasonic adapter, voor een scherpe prijs.
Ik zou wel eerst kijken naar de rest van het systeem, daar is mogelijk meer te halen.
Probeer het eens met een ander besturingssysteem, bijvoorbeeld Windows met recente drivers, om te zien of dat iets oplevert. Distributies met een bepaald doel zijn soms niet het beste in zuinig verbruik. Als iemand er wel lage verbruiksresultaten mee haalt, dan is het misschien een kwestie van tweaken van de settings en minder services draaien. Soms installeren distributies nogal wat onnodige services mee.
In de topic start staan een aantal tips voor het configureren van de BIOS. Sommige bespaarfuncties moeten daar worden aangezet.
allen bedankt voor de antwoorden.
ik zal een kijkje nemen naar de bios settings enzo.
OS staat in principe vast, ik heb nog een scriptje gevonden wat stroombesparing zou moeten opleveren op xpenelogy.me.
Verder weet ik dat de schijven niet gaan hibernaten door de gebruikte packages, maar het meer verbruik zou minimaal moeten zijn omdat ik een ssd en 2,5" schijf gebruik.
Ik zal nog een keer de CM V450 aansluiten om te bekijken of het drastisch omlaag gaat en eventueel vervolgens een orginele pico bestellen + 60w seasonic adapter.
ik zal een kijkje nemen naar de bios settings enzo.
OS staat in principe vast, ik heb nog een scriptje gevonden wat stroombesparing zou moeten opleveren op xpenelogy.me.
Verder weet ik dat de schijven niet gaan hibernaten door de gebruikte packages, maar het meer verbruik zou minimaal moeten zijn omdat ik een ssd en 2,5" schijf gebruik.
Ik zal nog een keer de CM V450 aansluiten om te bekijken of het drastisch omlaag gaat en eventueel vervolgens een orginele pico bestellen + 60w seasonic adapter.
Ik ben op zoek naar een NAS waarmee ik ook Plex files kan transcoden.
Deze zijn kant en klaar vrij duur waardoor ik besloten heb er zelf één te bouwen. Het OS wordt FreeNAS en ik zal het vooral gebruiken als Storage, (Apple) timemachine en soms als Plex server.
Momenteel heb ik het volgende lijstje:
Hierbij missen nog de voeding en harde schijven.
De CPU is een goedkope processor die plex aankan, de kast is een goedkope ITX kast en het moederbord is ITX en kan 4 harde schijven hebben. Het geheugen is een van de goedkopere opties.
USB is voor FreeNAS en de Intel Gigabit kaart is vanwege problemen met Realtek met FreeNAS.
Is dit het goedkoopste systeem (aanschaf + gebruik over meer dan 4 jaar), wat wel plex kan streamen? En zijn er verder nog suggesties?
Deze zijn kant en klaar vrij duur waardoor ik besloten heb er zelf één te bouwen. Het OS wordt FreeNAS en ik zal het vooral gebruiken als Storage, (Apple) timemachine en soms als Plex server.
Momenteel heb ik het volgende lijstje:
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 33,- | € 33,- |
1 | MSI H81I | € 65,50 | € 65,50 |
1 | Cooler Master Elite 130 | € 40,95 | € 40,95 |
1 | Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zilver | € 6,97 | € 6,97 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 23,96 | € 23,96 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 29,99 | € 29,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 200,37 |
Hierbij missen nog de voeding en harde schijven.
De CPU is een goedkope processor die plex aankan, de kast is een goedkope ITX kast en het moederbord is ITX en kan 4 harde schijven hebben. Het geheugen is een van de goedkopere opties.
USB is voor FreeNAS en de Intel Gigabit kaart is vanwege problemen met Realtek met FreeNAS.
Is dit het goedkoopste systeem (aanschaf + gebruik over meer dan 4 jaar), wat wel plex kan streamen? En zijn er verder nog suggesties?
Wat voor schijven wil je er in stoppen.
Ik kan uit ervaring vertellen dat er geen 4 3,5" schijven in passen. 3x3,5 + 2,5" moet wel lukken
Ik kan uit ervaring vertellen dat er geen 4 3,5" schijven in passen. 3x3,5 + 2,5" moet wel lukken
Ik begin met 2 schijven in RAID 1. En de 4 poorten is vooral voor mogelijke uitbreiding wanneer 3Tb te krap word (wat helaas vrij snel zo kan zijn).Sinned123 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:17:
Wat voor schijven wil je er in stoppen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Gaat je vraag over een zuinig of alleen goedkoop systeem? Voor de laatste optie kun je beter in een ander topic terecht.Is dit het goedkoopste systeem (aanschaf + gebruik over meer dan 4 jaar), wat wel plex kan streamen? En zijn er verder nog suggesties?
FreeBSD's drivers zijn niet heel erg betrouwbaar. (gezien de houding van FreeBSD ontwikkelaars zal dat ook niet snel veranderen schat ik in.)
Voor zuinigheid kun je beter een Asrock moederbord kiezen, zoals een Asrock B85M-ITX. In de topicstart staat onderaan een link naar een spreadsheet op Google docs met meetresultaten.
Een Intel insteekkaart voor netwerkaansluiting is niet goed voor het verbruik. Als het enigszins kan kun je beter de NIC op het moederbord gebruiken. Niet alle Realtek's zijn hetzelfde. Misschien kun je zelf een nieuwere driver transplanteren. De Asrock B85M-ITX heeft overigens een Atheros NIC.
2 of 3 normale desktop hard disks en RAID zijn niet goed voor het verbruik. Voor zuinigheid is het nodig dat de hard disks stoppen met draaien (idle/sleep) totdat ze nodig zijn. Bij mirroring of RAID blijven doorgaans alle daarin aanwezige schijven draaien.
Wegens het totaalverbruik en "goedkoopst" budget kom je terecht bij een goedkope ATX voeding, bijvoorbeeld een Be Quiet System Power 7 300W.
Het wordt met deze onderdelen geen laag verbruik wonder, maar het is wel redelijk geoptimaliseerd onder "goedkoopst" budget.
Voor jouw/ieders informatie (zoals ook per DMFireDrunk schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:18:
Al helemaal sinds pfSense 2.3 uit is met de nieuwe Bootstrap interface![]()
Ik gebruik PfSense 2.3 op:
- pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
- 2x 4GB
- Intel NIC PCI-E (voor tweede interface)
- 64GB SSD (had ik nog liggen)
Draait erg netjes en ondersteund ook AES-NI. 100% passief gekoeld, idle op 36 graden bij mij in een 1U behuizing. De (65W) poweradapter zit er standaard bij, die hoef je niet meer te kopen.
Desgewenst kan je voor een dual/quad Intel NIC gaan als de onboard Realtek je niet aanstaat.
Idle zonder extra NIC: 10W
Idle met extra NIC: 12W
Full load zonder extra NIC: 14W
Full load met extra NIC: 16W
PfSense 2.3 is echt een gigantische verbetering ten op zichtte van de vorige versies.
Sophos heb ik ook mee gewerkt, helaas viel die niet zo in de smaak bij mij. Te traag en te lastig in te stellen (op één of andere manier zit voor mij PfSense logischer in elkaar).
Heb je 2x4GB nodig (heb je er voordeel mee) of volstaat 1x 4GB ook?renedis schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:00:
[...]
Ik gebruik PfSense 2.3 op:
- pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
- 2x 4GB
- Intel NIC PCI-E (voor tweede interface)
- 64GB SSD (had ik nog liggen)
Allo! Ik ben ook bezig met een thuisserver die natuurlijk zuinig moet zijn.
Behalve serverdingen moet het ook video kunnen afspelen. Dus hardware support voor h264 is een eis. h265 would be nice, maar geen eis. x86 is heel nadrukkelijk geen eis.
Een NUC is een voor de hand liggende keus. De goedkoopste NUC kost €127 en daar moet nog ram bovenop, dus je komt rond de €140 totaal uit. Een niet al te oude 2,5" harddisk heb ik nog rondslingeren.
Een Raspberry Pi 2 of 3 lijkt ook een redelijke keus. Stuk goedkoper en qua performance zou het goed genoeg moeten zijn. Maar een device waarvan het root filesystem op een sd-kaart staat vertrouw ik gewoon niet qua stabiliteit. Dus daarmee valt de RasPi af, en ook meteen alle kloons zoals de Orange/Banana/etc Pi, PINE64, de OLinuXIno bordjes, etc.
Ik zoek dus iets dat goedkoper is dan een NUC, maar robuuster dan een Raspberry Pi.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Asrock bordje in een zeer compacte mini-itx kast:
Alleen realiseer ik me nu dat die kast een versie heeft met en zonder voeding, en dat ik zeer waarschijnlijk de versie zonder besteld heb. Als ik nu nog een losse voeding (picopsu of vergelijkbaar) moet bestellen ben ik uiteindelijk net zo veel (of iets meer) kwijt dan de NUC.
Waarschijnlijk ga ik mijn bestelling annuleren. Maar heeft iemand suggesties wat ik dan het beste wel kan kiezen? Liefst rond/onder de €100. Als dat zinloos lijkt ga ik waarschijnlijk alsnog voor de pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH (met hetzelfde ram als bovenstaand).
Behalve serverdingen moet het ook video kunnen afspelen. Dus hardware support voor h264 is een eis. h265 would be nice, maar geen eis. x86 is heel nadrukkelijk geen eis.
Een NUC is een voor de hand liggende keus. De goedkoopste NUC kost €127 en daar moet nog ram bovenop, dus je komt rond de €140 totaal uit. Een niet al te oude 2,5" harddisk heb ik nog rondslingeren.
Een Raspberry Pi 2 of 3 lijkt ook een redelijke keus. Stuk goedkoper en qua performance zou het goed genoeg moeten zijn. Maar een device waarvan het root filesystem op een sd-kaart staat vertrouw ik gewoon niet qua stabiliteit. Dus daarmee valt de RasPi af, en ook meteen alle kloons zoals de Orange/Banana/etc Pi, PINE64, de OLinuXIno bordjes, etc.
Ik zoek dus iets dat goedkoper is dan een NUC, maar robuuster dan een Raspberry Pi.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Asrock bordje in een zeer compacte mini-itx kast:
1 | ASRock Q1900B-ITX | € 62,- | € 62,- |
1 | Chieftec IX-03B-OP | € 26,50 | € 26,50 |
1 | Crucial CT51264BF160BJ | € 13,95 | € 13,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 102,45 |
Alleen realiseer ik me nu dat die kast een versie heeft met en zonder voeding, en dat ik zeer waarschijnlijk de versie zonder besteld heb. Als ik nu nog een losse voeding (picopsu of vergelijkbaar) moet bestellen ben ik uiteindelijk net zo veel (of iets meer) kwijt dan de NUC.
Waarschijnlijk ga ik mijn bestelling annuleren. Maar heeft iemand suggesties wat ik dan het beste wel kan kiezen? Liefst rond/onder de €100. Als dat zinloos lijkt ga ik waarschijnlijk alsnog voor de pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH (met hetzelfde ram als bovenstaand).
Dit topic is gesloten.