Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 00:18:
[...]

De aanbieding van de 4TB "SEAGATE Expansion Portable Drive 4TB" is € 87,35 met gratis bezorging. Goede prijs, en het klopt dat het 20% korting is op hun oude prijs van € 109.
De 5TB was al uitverkocht, en van de 4TB mag je er maar online 3 bestellen, dus die gok heb ik maar genomen. Als ik er ééntje openmaak en die bevat een losse drive, dan zal de rest ook wel goed zijn. Anders kan ik de anderen gewoon weer terugsturen...

Op Amazon vond ik nog een adapter, zodat ik die 2.5" gewoon in een 3.5" backplane kan proppen van mijn Lian Li PC-Q25...

Als alles lukt en de 4x3.5" zijn vervangen door 3x2.5", dan kan ik een rondslingerende PicoPSU ook gebruiken. Zal toch wel bij een load onder de 20W een stuk(je) schelen tov de E9-400 ATX voeding _/-\o_

De huidige 3.5" schijven zijn uit 2012, net als het mobo en de CPU, en zo kan het geheel weer ff mee, want ik heb absoluut geen tekort aan CPU kracht en voorlopig is de 16GB RAM ook nog genoeg.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@daansan Dan kan een fysieke fan controller je misschien beter helpen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@daansan Ik heb inderdaad 4 pins fans. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het bord ook 3 pins zou ondersteunen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
@Mars Warrior Mooie adapter idd. Liep daar met mijn behuizing (heb dezelfde als jij) ook al tegenaan om even tijdelijk een 1TB 2,5 inch schijf er in te schuiven.
Misschien dat ik tzt ook wel langzaam richting 2,5inch schijven ga.
Er gaan er nu iig 2 uit waarvan 1 de OS drive was en de andere nog een oude 1,5TB green. Deze wordt dan weliswaar vervangen voor een 4TB 3,5inch variant, maar goed. Ben een beetje aan het hangen bij de red schijven van WD.

Ach, misschien over lange tijd richting SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:05:
@Mars Warrior Mooie adapter idd. Liep daar met mijn behuizing (heb dezelfde als jij) ook al tegenaan om even tijdelijk een 1TB 2,5 inch schijf er in te schuiven.
Misschien dat ik tzt ook wel langzaam richting 2,5inch schijven ga.
Er gaan er nu iig 2 uit waarvan 1 de OS drive was en de andere nog een oude 1,5TB green. Deze wordt dan weliswaar vervangen voor een 4TB 3,5inch variant, maar goed. Ben een beetje aan het hangen bij de red schijven van WD.
Mijn huidige 3.5" schijven zijn allemaal WD Greens van 2x1.5TB, 2TB en 3TB. Destijds tweedehands gekocht.
Eén ging er bij een duurtest al kapot, vervangen onder garantie door WD, en daarna nooit meer problemen gehad.

Ik hoop dat ik dat van die 2.5" Seagates ook over 7 jaar kan roepen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57
Arunia schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:16:
Poeh, ik twijfel of het nodig is om te transcoden met Plex op de server als ik de Clients hier op aanpas.
Echter, een iPad zou ik dan meer data nodig hebben als ik 4k films omzet naar 4 en 1080 voor beschikbaarheid op deze devices.

Blijft moeilijk. Als het energiegebruik niet of nauwelijks verschilt, dan zou ik eerder gaan voor de i5 oplossing. Zonde om nu een i3 te kopen en dan later een upgrade naar een i5 of i7 for that matter omdat het toch niet toereikend is. Er komt wel een mediapc beneden en wellicht in de tussentijd een nvidia shield om toch 4k te hebben (later vervangen door een mediapc met BD-speler voor 4k schijfjes waarbij de BD-speler en de Steam streamer weg kunnen).

Volgens deze test is het 34W voor de i3 en 36W voor de i5. Zou voor de i3 nog een zwaarder model kunnen pakken, maar dan kan ik net zo goed voor de i5 gaan.
http://minimalisticpc.com...tel-core-i3-8100-i5-8400/
Echter is dat waarschijnlijk zonder optimalisaties wbt energieverbruik.

Een dedicated GPU voor transcoden lijkt me ook weer het punt ver voorbij gaan. Zeker qua energieverbruik.
Ik heb de behoefte om te willen transcoden nooit begrepen. Binnenshuis is een beetje ok wifi verbinding al ruim voldoende om 4K blu-ray te streamen zonder transcoding (de blu-ray spec gaat immers tot 70mbit/s.
Je eigen collectie beschikbaar maken voor buitenshuis, ik heb in de praktijk nog nooit een situatie meegemaakt waarbij transcoding de oplossing was (hotelwifi vaak te slecht om iets te kunnen kijken, kan je beter USB stick meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Mars Warrior schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:56:
[...]

De 5TB was al uitverkocht, en van de 4TB mag je er maar online 3 bestellen, dus die gok heb ik maar genomen. Als ik er ééntje openmaak en die bevat een losse drive, dan zal de rest ook wel goed zijn. Anders kan ik de anderen gewoon weer terugsturen...
Verleden maand nog één gekocht bij MM voor 95€ en daar zat gewoon een ST4000LM024 in.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
audiojunk schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:49:
[...]
Verleden maand nog één gekocht bij MM voor 95€ en daar zat gewoon een ST4000LM024 in.
Dat is mooi dan! Dan zal alles wel goedkomen om ze eruit te prutsen, NADAT ik ze getest heb :9
Toen ook al korting dan? Want de huidige prijs was €109, en nu dus 20% eraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Mars Warrior schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:08:
[...]

Dat is mooi dan! Dan zal alles wel goedkomen om ze eruit te prutsen, NADAT ik ze getest heb :9
Toen ook al korting dan? Want de huidige prijs was €109, en nu dus 20% eraf...
Was toen ook in de aanbieding.
Je haalt ze makkelijk uit de behuizing zonder die te beschadigen, gebruik de behuizing nu voor een 500GB WD Blue schijfje.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Jazco2nd Voor een deel van de apparaten hoeft dat inderdaad niet, echter een iPad slikt niet alles. Vooral niet via de app om één of andere reden. Als je Chrome gebruikt zou dat beter moeten gaan, maar dat is ook niet echt een manier van werken.

Buiten de deur is gewoon een optie als het beschikbaar is. Daarnaast scheelt het als ik niet twee keer een schijfje op de server hoef hebben te staan omdat de server de rest wel regelt.
Maar goed, in de praktijk zal het wellicht allemaal wel meevallen daar we nu nog maar 2 UHD BD schijven hebben. Maar wil wel voorbereid zijn op eventuele toekomstige veranderingen. Mijn huidige server heeft ook best wel wat jaren gedraaid. Dat zou met deze ook prima moeten kunnen.
Maar dat is met de huidige staat van hardware.

Ik heb de behoefte om te willen transcoden nooit begrepen. Binnenshuis is een beetje ok wifi verbinding al ruim voldoende om 4K blu-ray te streamen zonder transcoding (de blu-ray spec gaat immers tot 70mbit/s.
Je eigen collectie beschikbaar maken voor buitenshuis, ik heb in de praktijk nog nooit een situatie meegemaakt waarbij transcoding de oplossing was (hotelwifi vaak te slecht om iets te kunnen kijken, kan je beter USB stick meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57
Arunia schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:13:
@Jazco2nd Voor een deel van de apparaten hoeft dat inderdaad niet, echter een iPad slikt niet alles. Vooral niet via de app om één of andere reden. Als je Chrome gebruikt zou dat beter moeten gaan, maar dat is ook niet echt een manier van werken.

Buiten de deur is gewoon een optie als het beschikbaar is. Daarnaast scheelt het als ik niet twee keer een schijfje op de server hoef hebben te staan omdat de server de rest wel regelt.
Maar goed, in de praktijk zal het wellicht allemaal wel meevallen daar we nu nog maar 2 UHD BD schijven hebben. Maar wil wel voorbereid zijn op eventuele toekomstige veranderingen. Mijn huidige server heeft ook best wel wat jaren gedraaid. Dat zou met deze ook prima moeten kunnen.
Maar dat is met de huidige staat van hardware.

Maar je kan uberhaupt geen Bluray ISO op de meeste apparaten afspelen, zeker niet op een iPad. dus je zal sowieso eerst je schijfjes om moeten zetten naar HEVC/x265 in een mkv of mp4 container. Met een goede rip is er geen zichtbaar kwaliteitsverlies en heb je een nog wat lagere bitrate. Nog minder reden om realtime te willen transcoden met Plex.

Wat je je dan kan afvragen: of het zuiniger is om je films te rippen naar x265 met een Pentium G5400 of juist zuiniger met een Core i3/i5. Die laatste twee verbruiken wel meer stroom maar zijn ook eerder klaar.
Voor de snelheid zou het mij niet boeien, server staat toch aan. Maar wel interessant om uit te zoeken hoeveel stroomverbruik 1 Bluray rip kost per CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daansan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:21:
@FireDrunk actieve besturing hoeft niet perse, kan ook gewoon andere exemplaren kopen die stiller zijn

@ijdod managed stand in de bios? ik neem aan dat je dan wel 4-pins fans hebt? Deze rackmount krijg ik wel stil , daar ben ik niet zo bang voor...

Iemand nog ervaringen met her verlengen van de DC-IN kabel van de PicoPSU 80?
Ik zou de DC kabel+connector van de adapter naar binnen halen. Het metalen deel moet wel goed worden getapet met isolatietape om contact te voorkomen. Minder aansluitpunten is beter. Je zou ook de adapter in de kast kunnen vastmaken, bv. in de ruimte voor de voeding.

Wat betreft de ventilatoren, misschien kunnen die op een lagere spanning draaien? Daar zijn kabels voor, zoals de Inline voltage adapter cable voor 5V of 7V. Eventueel kun je ze zelf maken als je genoeg materiaal hebt.

Fujitsu heeft monitoring en setup tools o.a. voor fans. Hier staan een aantal:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...ervices/Software%26Tools/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Jazco2nd Als ik rip, dan doe ik dat eigenlijk met zoveel mogelijk behoud van kwaliteit ofwel lossless waar het kan.
Dan zal voor een zelfde film dat dan op een iPad bijvoorbeeld wel om gezet moeten worden.
Maar inderdaad, dat is een discussie en zal wellicht voor de iPad minder van belang zijn omdat degene die daar eigenlijk op kijkt, mijn dochtertje is. Voor de rest qua mediaspeler moet ik die in de woonkamer toch gaan vervangen tzt. En dat geldt uiteindelijk voor andere kamers tegen die tijd ook. Dan zal transcoden minder van belang zijn. Moet nog eens kijken naar dingen zoals meenemen van bestanden onderweg etc. Maar daar heb ik ook nog wel een pi als PMS server voor, maar dan gaat het weer even buiten de strekking om van een zuinige server.

Het blijft een moeilijk iets. Denk dat een 6-core wel iets meer verbruikt dan een 4-core enzovoorts. Daar had ik iig al een test over gepost. Qua bedrag voor aanschaf is het nog geen 100 en zou ik dan eerder voor een iets duurdere i3 gaan die wat sneller is en dan is dat verschil nog kleiner.
Probleem is denk ik ook dat er hier heel veel mensen zijn die zo zuinig mogelijk gaan, maar die hebben dan weer net niet die "eisen" die ik er aan stel. Ik weet gewoon dat dat ding steeds meer te doen gaat krijgen. Ik zie het nog wel gebeuren dat er een game server nog op gaat draaien (vast niet, maar dat zou zomaar kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
PuijkeN schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:11:
De NUC doet het prima voor hetgeen hij nu gebruikt wordt. Echter zit daar een SSD in die nu langzaam (eigenlijk vrij snel) kapotgeschreven wordt. Dit door firewall logs, DSMR-logs, syslog, ...
Effiecientere write cache/ram gebruiken?
PrimoCache Example: Reduce Wear on Solid-State Drives by Defer-Write
Met continue log files schrijven gaat het erg hard is ook mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:13:
Je hoeft niet noodzakelijk te streamen naar zo'n hotelkamer, je kan ook eerst een sync op lagere kwaliteit doen naar je device. En daarvoor dus: transcoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Mars Warrior schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:17:
Zo te zien zijn alle 4TB en 5TB Seagate externe 2.5” schijven uitverkocht bij de Mediamarkt 😳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vQ5hbIeMoeJ6eNjj7m333kTv/medium.jpg

Sorry! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 02:04

iMars

Full time prutser

:( :( ;)

Loop net MediaMarkt Zoetermeer binnen en liggen nog genoeg 4TB’s... maar man die rij, dat is mij die korting niet waard. Helemaal tot achter in de winkel 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door iMars op 26-01-2019 15:56 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gelukkig was ik online nog op tijd _/-\o_

4TB Seagate Expansions

En kwam de postbode vanochtend al om ze te brengen *O*

Van 4x 3.5" 8TB naar 3x 2.5" 12TB. Heb dus wat ruimte meer met een verbruik dat minder is dan 1 oude 3.5" schijf in idle. Nu eerst wat testen met hddscan, en dan eens kijken als ik ze in de pool (DrivePool) hang en dan de 3.5" schijven één voor één uit de pool haal 8)

@iMars Haha. Toen ik van de week langs de Mediamarkt reed stonden er al mannen je door te verwijzen naar andere parkeerplaatsen. Ik heb daarom geen seconde getwijfeld of ik ze zou gaan halen daar. Gelukkig had ik er maar 3 nodig, dus kon zonder problemen online bestellen...

[ Voor 15% gewijzigd door Mars Warrior op 26-01-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Weet hier iemand of het Fujitsu D3643-H bord ook de BMC Teutates chip gebruikt voor System Management / Sensor Readings?

@mrmrmr de link naar de FTP server die je postte geeft inderdaad wel een Sensors HowTo, maar dit bord staat nog nergens beschreven in die documenten.

Zelf lukt het me in ieder geval wel om ftsteutates driver te compilen maar niet om hem te installeren, modprobe geeft aan dat hij geladen is. maar sensors-detect ziet hem niet..

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Mars Warrior schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:59:
[...]

@iMars Haha. Toen ik van de week langs de Mediamarkt reed stonden er al mannen je door te verwijzen naar andere parkeerplaatsen. Ik heb daarom geen seconde getwijfeld of ik ze zou gaan halen daar. Gelukkig had ik er maar 3 nodig, dus kon zonder problemen online bestellen...
Ik wilde er maar 1 voor "hot" storage, zodat ik niet iedere keer mijn grotere schijven moet opspinnen. Maar die korting vond ik het wachten in de rij niet waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draai nu ff een testje met de Seagate en mijn oude WD 3TB schijf. HDD Scan doet een volledige verify.

De snelheid valt me niet tegen. Had dit niet verwacht. Ga er wat dat betreft niet op achteruit :D

De bijna 7 jaar oude WD 3TB:
HDD Scan WD 3TB

En de nieuwe Seagate 2.5" 4TB die nog in zijn behuizing zit, dus over USB 3.0 is aangesloten:
HDD Scan Seagate 4TB

In de praktijk allemaal ruim voldoende voor mij. Ik zit iha gemiddeld rond de 60-80 MB/sec als ik bestanden van mijn server afhaal of erop zet.

Zijn er nog aanbevelingen voor SMART utlities? Ik zie dat HDD Scan warnings geeft op de WD 3TB schijf, maar dat dldiag (WD tool) dezelfde drive gewoon als 100% 'healthy' meldt. Ook de Crucial Storage Executive meldt dezelfde drive 100% 'healthy'.

Geen idee wat ik nu moet geloven 8)7

Mijn 512GB MX500 is 21% van zijn levensduur verloren in al die jaren, dus die kan ook nog wel ff mee _/-\o_ . Het Intel DH77 mobo en de Intel 3570K CPU zijn wat stoffig heb ik gezien, maar kunnen ook nog door.

Ik hoop dat ik met een PicoPSu ergens richting de 15W (ca €30 / jaar) kan uitkomen. De extra watts die ik nog kan besparen met een nieuw Asrock m-itx mobo, CPU en 16GB RAM (ca €330) wegen niet op tegen de zeg 8W (ca €16 / jaar) besparing die ik nog zou kunnen halen. Voor een ultra zuinig maar duurder Fujitsu uATX bord komt daar nog eens een nieuwe kast bij, dus dan is de investering nog hoger :X

Nu maar zien of mijn voorspelling een beetje gaat kloppen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 15:30

Kek

3flix

Ik heb nu dit draaiend met proxmox:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 124,90€ 124,90
1Fujitsu D3644-B€ 387,10€ 387,10
3Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 148,73€ 446,19
1Sharkoon CA-M Zilver€ 49,95€ 49,95
1Crucial CT16G4WFD8266€ 172,68€ 172,68
1Mini-box picoPSU 90€ 38,95€ 38,95
1WD Black NVMe SSD SN700 250GB€ 68,99€ 68,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,76

Samen met een leicke 90 watt voeding. De 2.5 inch schijven hangen er nog niet aan.

Met powertop ingeschekald in idle meet ik met een voltcraft 3000 russen de 6.5 en 7 watt. Dat is best wel lekker laag...

Er staan nu nog geen VM's op en dus nog geen schijven dus dit is echt "idle" idle.. maar toch al erg tevreden met deze waarden, ik zou waarhscijnlijk nog wat lager kunen gaan door in de bios dingen uit te zetten, ander fan te gebruiken.. etc.. iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:28
wessel145 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:54:
[...]

Een uitgebreid stukje is het niet, maar toch een korte samenvatting van mijn bevindingen van afgelopen weekend.

Na een aantal reinstalls heb ik de volgende resultaten voor jullie:

MetingUnraidOMVUbuntu Server (18.04)
Powertop (auto-tune)NVT98.6
Idle (Spin down, geen powertop)1413.813.7
Idle (Spin up, geen powertop)323032

Energieverbruik in watt, gemeten met een Brennenstuhl PM231, 1 monitor (HDMI) en usb toetsenbord aangesloten, ik merkte dat er na het loskoppelen van de HDMI monitor nog ongeveer 1,3 wat afgesnoept werd, maar voor de tests wou ik de opstelling gelijk hebben per OS

De metingen zijn gedaan na een install inclusief het doen van updates. HDD's in en uitgeschakeld met HDparm. De metingen zijn natuurlijk niet 100% accuraat maar geven een relatieve vergelijking waar jullie misschien wat aan hebben. Naast powertop heb ik nog geen verdere tweaks uitgevoerd op het OS en/of BIOS.
Ook dit weekend heb ik mijn 3 maanden oude server een upgrade gegeven (een goede maat van mij was van plan mijn "oude" onderdelen nieuw in de winkel te kopen dus dit was voor mij een mooie kans om mijn ASrock voor een Fujitsu te swappen)

Anyway, de setup zoals deze nu is:

#ProductPrijsSubtotaal
2HGST Ultrastar 7K4000, 3TB€ 252,89€ 505,78
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 81,15€ 81,15
1Fractal Design Node 304 Wit€ 71,99€ 71,99
1Fractal Design Node 804€ 94,50€ 94,50
1Arctic Freezer 33 CO€ 26,90€ 26,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 53,20€ 53,20
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 82,21€ 82,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.427,73

(de Arctic Freezer semi passieve heeft issues met dit moederbord, ik had beter naar @mdbraber moeten luisteren). Nu heb ik een casefan op de cpu heatsink geplempt, welke ik binnenkort nog ga vervangen met een noctua. Verder heb ik nog 2 casefans (intake) draaien, ik twijfel nog of ik deze ga houden of vervangen/weghalen, hiervoor is wat meer temp testing nodig.

Resultaatjes: met de bovengenoemde setup (HDD manual spindown, powertop) zit ik op de 11-13 watt (fluctueerd meer dan met vorige setup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uNKiV6ZJDQS1AjigBff9uSTS/medium.jpg
12u Mediamarkt open, 12u ikke voor de deur, lekker rustig. Ikke grootte blij :+
Er liggen nog zo'n 5x 4TB en 5x 5TB voor diegene die er nog een willen omgeving Zoetermeer.

Beetje bij beetje neemt mijn wensenlijst een vaste vorm:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart--
1Intel 320 160GB--
1LSI SAS 9207-8i--
10HP 4TB SAS--
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)--
48GB DDR4 ECC-,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,50

WTF is er met de prijs van de pricewatch: Fujitsu D3644-B gebeurd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Tn8Aib1B7z84MXpn79W8idG/full.png

Gewoon 2,5 keer zo duur geworden 8)7

[ Voor 75% gewijzigd door iMars op 27-01-2019 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daansan schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:00:
Weet hier iemand of het Fujitsu D3643-H bord ook de BMC Teutates chip gebruikt voor System Management / Sensor Readings?

@mrmrmr de link naar de FTP server die je postte geeft inderdaad wel een Sensors HowTo, maar dit bord staat nog nergens beschreven in die documenten.

Zelf lukt het me in ieder geval wel om ftsteutates driver te compilen maar niet om hem te installeren, modprobe geeft aan dat hij geladen is. maar sensors-detect ziet hem niet..
Ik ben er zelf nog niet ingedoken, maar ik weet dat je onder Windows de fan kan instellen. Die tool is niet bepaald een wonder van gebruiksvriendelijkheid, het is echt bedoeld om eenmaal te gebruiken (set & forget) door OEM's.

Als je technische vragen hebt kun je ze stellen op het Duitstalige Heise forum aan Juggernaut. Dat is een medewerker van Fujitsu die op eigen titel vragen beantwoordt.

@iMars

Misschien is bij een distributeur de voorraad op en moet die een nieuwe doos bestellen.

SiComputers en Azerty nemen denk ik wel gewoon orders aan voor de normale prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 27-01-2019 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@iMars Gefeliciteerd met je 5TB schijf :D

Ik snap inmiddels waarom tooltje x de drive als 'healthy' beschouwt, en de andere niet. Die kijkt ook naar de spec's van de schijf zelf.

Stablebit Scanner levert dit:

Smart waarden WD 2.5TB

Bijna 100% over de spec van WD heen. Maar omdat er nog een smart waarde staat van 3 (1.2%) die tussen de 0 en 255 mag zijn, melden dus de meeste tooltjes niks, nakkes, nada.

Weer wat geleerd.

Lang leve WD Green schijven *O*
Na een wild leven met head-bangen mogen ze nu lekker achter de geraniums plaats nemen :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:28
iMars schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding]

Net op tijd geweest dus (3 dagen geleden besteld bij SiComputers voor ±140€ ) :+. Investeren in moederborden is een stuk rendabeler dan crypto's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
wessel145 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Net op tijd geweest dus (3 dagen geleden besteld bij SiComputers voor ±140€ ) :+. Investeren in moederborden is een stuk rendabeler dan crypto's :+
Bij veel van onze Duitse vrienden staat 'Nicht mehr lieferbar'. Ben ik zeker net te laat :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
in aanloop naar een nieuw systeem kwam ik e.e.a. in de 'oude' doos tegen :

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J5005-ITX€ 108,95€ 108,95
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
2SK Hynix 8GB SODIMM 2400Mhz----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 108,95

Deze combi eens doorgemeten op een regenachtige zondag:

ASRock J5005

met een beetje rondbrowsen op de desktop, dan schommelt het verbruik tussen de 7 en 13W AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
iMars schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding]
12u Mediamarkt open, 12u ikke voor de deur, lekker rustig. Ikke grootte blij :+
Er liggen nog zo'n 5x 4TB en 5x 5TB voor diegene die er nog een willen omgeving Zoetermeer.

Beetje bij beetje neemt mijn wensenlijst een vaste vorm:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart--
1Intel 320 160GB--
1LSI SAS 9207-8i--
10HP 4TB SAS--
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)--
48GB DDR4 ECC-,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,50

[Afbeelding]

Ik heb ook snel maar even een 4TB gehaald in eindhoven, er lag nog genoeg. :P
Met deze 2,5" ga ik mijn oude 2x 1,5TB en 1x 1TB 3,5" vervangen.

Ik schrok ook al even van die prijsstijging van de Fujitsu :o

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

ik vraag me af of er een nieuwe fujitsu aan komt ofzo... heb net een 3644-B binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fujitsu maakt deze moederborden in lange termijnproductie en deze is minder dan een jaar geleden uitgebracht, en zal als het goed is volgens belofte nog jaren worden geproduceerd. Er is ook nog geen nieuwe chipset, dus ook geen nieuw moederbord.

Het gebeurt wel vaker dat er even een onderbreking zit in de aanlevering of productie die gericht is op levering op bestelling van OEM bouwers. Er is recent ineens wel veel vraag geweest, ook in Duitsland.

De Fujitsu D3642-B is een alternatief. Die heeft geen ECC, maar wel 6x SATA + M.2 NVMe en ongeveer dezelfde prijs: 150 euro. D3643-H is het goedkopere (~95 euro) 4x SATA + M.2 NVMe alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gszigethy
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

Klein vraagje tussendoor. Weten jullie of ik bij het installeren van een nieuwe boxed processor (Intel g5400) op moederbord ook koelpasta nodig heb? Of wordt dat standaard al aangebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 21:51
antipode schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:28:
Klein vraagje tussendoor. Weten jullie of ik bij het installeren van een nieuwe boxed processor (Intel g5400) op moederbord ook koelpasta nodig heb? Of wordt dat standaard al aangebracht?
Er zit koelpasta op Intel's stock cooler aangebracht, dus in principe niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Ik ga binnenkort ook een zuinige server inrichten, heb al veel gehad aan de info uit dit topic, waarvoor dank!

Nu kan ik via m'n werk voor weinig komen aan een wat ouder Fujitsu systeem, met een D3222 moederbord, icm een 4th Gen Intel CPU. Ik kan voor zo'n systeem heel weinig vinden met betrekking tot energieverbruik.

Nu zal een 4th Gen i3 of i5 onder load wel meer verbruiken dan een nieuwer systeem, maar ik vraag me vooral af wat het idle verbruik van zo'n systeem zal zijn. Iemand hier die daar iets zinnigs over kan zeggen?

edit: White paper over zo'n systeem gevonden. Idle een kleine 20W volgens Fujitsu.

[ Voor 14% gewijzigd door Algurgazan op 28-01-2019 12:29 ]

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede zakelijke desktops verbruiken vaak niet super veel idle. Ze zijn vaak voorzien van goede moederborden, prima voedingen (kwaliteit), simpele koeling, en geen overdreven energie-slurpende componenten.
Ze zijn niet perse voorzien van de meest zuinige componenten. Dus je moet je vooral afvragen, weegt kwaliteit en lage absolute aanschafprijs op tegen een iets hoger energieverbruik.

Als je echt voor een paar tientjes aan zo'n bakje kan komen, is het antwoord bijna altijd ja. Omdat de TCO veel lager ligt dan nieuwkoop.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Ik zie ook een wat nieuwer systeem voorbijkomen hier: D3403-U moederbord met 6th Gen Intel. Hiervan kan ik in ieder geval een white paper van Fujitsu vinden met een gerapporteerd idle verbruik van een kleine 20W. Door wat dingen uit te schakelen en 2,5" ipv 3,5" schijven te gebruiken zal dat in de praktijk nog wel wat lager uitkomen hoop ik. In ieder geval het overwegen waard om naar te kijken ipv nieuw. Moet nog even navragen wat zo'n systeempje moet kosten, dus weet niet hoeveel het prijsverschil is.

(edit: voor dat oudere systeem kwam ik nu ook zo'n white paper tegen, toegevoegd aan vorige post)

[ Voor 7% gewijzigd door Algurgazan op 28-01-2019 12:28 ]

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Algurgazan schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:18:
edit: White paper over zo'n systeem gevonden. Idle een kleine 20W volgens Fujitsu.
Fujitsu gebruikt E nummers om aan te duiden hoe zuinig de voeding is. E95 is bijvoorbeeld erg zuinig, E85 niet zo zeer.

Fujitsu gebruikt meestal speciaal ontworpen moederborden voor de kant-en-klaar desktop systemen, die hebben geen normale ATX voedingaansluiting en vereisen doorgaans een 12V voeding.

Fujitsu heeft zuinige desktops gemaakt die evenveel verbruiken als de D3417-B of D3644-H families. Vooral tweedehands kan vooral een E9x systeem interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even rekenen:

Een kleine 20W idle -> ~23W. Dat is ~50 euro per jaar aan stroomkosten bij 24/7 verbruik.
Aanschafkosten: 50-75 euro? Laten we van 75 euro uit gaan.

TCO van 3 jaar: 3*50 + 75 = 225 euro.
TCO van 5 jaar: 5*50 + 75 = 325 euro.

Een nieuwe server die 3 jaar mee gaat: ~200 euro (75 euro CPU, 75 euro moederbord, 50 euro geheugen)
Verbruikt ~10W, ongeveer 20 euro per jaar.

TCO van 3 jaar: 3*20 + 200 = 260 euro.
TCO van 5 jaar: 5*20 + 200 = 300 euro.

Je hebt het systeempje voor 75 euro dus gemiddeld ~4 jaar goedkoper dan een nieuwe bak.
Is het verbruik van het bakje nog lager (wat niet onmogelijk is) gaat hij dus nog veel langer mee.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
Nog eentje uit de oude doos en omdat er geen testresultaten van dit bordje in dit topic staat (?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 240,79€ 240,79
1ASRock H110TM-ITX€ 105,47€ 105,47
2Hynix 8GB SODIMM----
1Dell 90W CEC VI 19,5v adapter----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,26

H110TM

Heel eerlijk: ik vind deze wat tegenvallen qua verbruik. Van een thin itx had ik verwacht dat deze met gemak onder de 10W AC zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik blijf het frappant vinden dat een losse pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB vele malen duurder is dan een externe pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart

Beide een ST5000LM000... 8)7 Persoonlijk had ik liever de prijzen omgekeerd gezien ;)

Nu maar wachten totdat de Fujitsu mobo weer leverbaar is :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:18:
Ik blijf het frappant vinden dat een losse pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB vele malen duurder is dan een externe pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart

Beide een ST5000LM000... 8)7 Persoonlijk had ik liever de prijzen omgekeerd gezien ;)

Nu maar wachten totdat de Fujitsu mobo weer leverbaar is :Y)
Dat heet subsidie: de losse zijn duurder zodat er idioten zijn die ze uit de doosjes halen :z

Ik heb op mijn 3 4TB doosjes ff iometer losgelaten. En dan worden ze toch warm zeg, de 50 graden is zo aangetikt. Verder zie ik enorm veel seek en read errors, samen met ECC hardware corrections. En dat op ALLE 3 de schijven. SMART progjes vinden dit allemaal doodnormaal en de bestanden komen heel van de schijven af, dus geen idee wat dit nu voorstelt.

Hoop dat dit weg gaat als ze eenmaal uit hun doosje zijn 8)

E’en van mijn Oude WD schijven is overigens flink boos dat ze vervangen wordt. Zomaar vandaag meldde Stablebit Scanner 32 bad sectors. Zomaar 1 luisterboek kapot. Gelukkig een gedupliceerde share, dus niks aan de hand, maar het is een vreemd toeval natuurlijk...

Edit:
Na wat rondsnuffelen op internet blijkt het normaal te zijn voor Seagate schijven om dat soort error rates te laten zien om de doodeenvoudige reden dat het getal een combi is van error rates (hoogste 32 bits) en aantallen (laagste 32 bits). Seagate misbruikt SMART dus voor andere zaken da ze voor bedoeld zijn.

Maar eens aan Covecube vragen of ze de interpretatie kunnen aanpassen in het scanner overzicht...

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 28-01-2019 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verschillende markten - je ziet hetzelfde verschijnsel (maar iets minder extreem) bij 3.5" drives.

Losse drives worden vooral in bulk verkocht aan enterprise klanten in de rackserver markt waar men niet op een tientje meer of minder kijkt, en geen zin heeft om externe drives open te breken.

Externe drives worden massaal verkocht in de hyper-competitieve consumentenmarkt waar iedereen op prijsvergelijkings sites elkaar voor elke euro beconcurreert.

Hiertussenin vallen wij als home server gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Net de onderdelen voor de nieuwe server besteld. Ben benieuwd hoe het energieverbruik gaat zijn. Maar duurt nog wel een paar dagen. Ga iig de meter er aan koppelen.
OS wordt waarschijnlijk Server Essentials 2016 of hoger. Windows 10 vertrouw ik niet met alles wat er nu gebeurd zeg maar. Wil er geen gerotzooi mee hebben. Weet alleen niet of Stablebit drivepool en scanner er mee werken, maar denk dat ik eerst een gratis versie via MS er overheen gooi, volgens mij kan dat gewoon. Dan kan ik dat iig even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:01:
Net de onderdelen voor de nieuwe server besteld. Ben benieuwd hoe het energieverbruik gaat zijn. Maar duurt nog wel een paar dagen. Ga iig de meter er aan koppelen.
OS wordt waarschijnlijk Server Essentials 2016 of hoger. Windows 10 vertrouw ik niet met alles wat er nu gebeurd zeg maar. Wil er geen gerotzooi mee hebben. Weet alleen niet of Stablebit drivepool en scanner er mee werken, maar denk dat ik eerst een gratis versie via MS er overheen gooi, volgens mij kan dat gewoon. Dan kan ik dat iig even proberen.
Ik heb Windows 10 Pro op mijn server draaien. Updates worden een jaar ofzo vertraagd geinstalleerd. Is een setting. Weet alleen niet meer welke. Daardoor nog geen enkel probleem gehad met updates.

Stablebit spul heeft een trial van 30 dagen. Proberen kan dus altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
het verwijzen naar grijze en illegale keys staan wij niet toe.

[ Voor 85% gewijzigd door Intergalactic op 27-10-2021 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rayures
Nog eentje voor het archief en omdat dit bordje nog niet in dit topic staat.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 188,-€ 188,-
1ASRock B150M-ITX€ 107,31€ 107,31
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 314,-€ 314,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,31

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aHcFkFb8PKxDeBBld1tzCLtj/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tof dat je al die tests doet, maar zou je ook zonder monitor maar wel met alle andere dingen aangesloten kunnen lezen, want dat is waar de meesten hier denk ik hun server mee draaien ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:37:
@Mars Warrior Ik heb al heel lang een licentie voor Stablebit programma's. ;) Dus die gaan we gewoon meenemen.
Windows 10 pro is misschien net iets te duur. Kan wel aan de Edu versie komen welke hetzelfde is als de Enterprise versie.
Kan voor 30 dollar komen aan Server Essentials via Reddit. Daar zit ik heel hard aan te denken. In de winkel is dat een stuk duurder. Begrijp ook uiteraard dat dat niet perse legit is. Eerder grijs.
Windows 10 Pro koop ik elke keer gewoon online. Was laatst iets van €20 ofzo. Je krijgt de key meteen via de mail. Heb dat zelfs één keer gedaan tijdens een installatie toen ik erachter kwam dat de key die ik had een upgrade licentie was. 10 minuten later had ik een nieuwe key en kon ik verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Mars Warrior Denk dat dat zo'n beetje hetzelfde gebied is als waar die Server Essentials in zit. Denk dat ik dan toch stiekem voor een Server OS ga. Maar ga het nog wel even in gedachten houden.
Mijn Win 10 EDU licentie zou overigens ook maar 5 euro kosten, maar ben er nog niet achter of die echt gekoppeld is aan de mail van je werk. Dat risico ga ik dan ook niet nemen. Maar komt wel goed. Zonder licentie kun je alleen niet personaliseren bij MS, dus dat is ook de moeite niet. Scheelt weer 20 euro voor Windows 10 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Laatst online: 11-09 18:08
Arunia schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:07:
@Mars Warrior Denk dat dat zo'n beetje hetzelfde gebied is als waar die Server Essentials in zit. Denk dat ik dan toch stiekem voor een Server OS ga. Maar ga het nog wel even in gedachten houden.
Mijn Win 10 EDU licentie zou overigens ook maar 5 euro kosten, maar ben er nog niet achter of die echt gekoppeld is aan de mail van je werk. Dat risico ga ik dan ook niet nemen. Maar komt wel goed. Zonder licentie kun je alleen niet personaliseren bij MS, dus dat is ook de moeite niet. Scheelt weer 20 euro voor Windows 10 ;).
Een tip voor Windows (en andere) licenties is Ebay (wereldwijd zoeken). Vaak vind je voor €10-12 een licentie. Kwestie van 'Direct kopen', betalen via Paypal en binnen 5 minuten heb je je licentie key binnen per email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@tim_heijt bedankt voor de tip. Die van reddit geeft ook garantie wanneer het niet werkt. Eerst maar even de onderdelen binnen krijgen.
Spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

tim_heijt schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:03:
[...]
Een tip voor Windows (en andere) licenties is Ebay (wereldwijd zoeken). Vaak vind je voor €10-12 een licentie. Kwestie van 'Direct kopen', betalen via Paypal en binnen 5 minuten heb je je licentie key binnen per email.
Jammer maar helaas, maar die keys zijn voor zover ik weet altijd uit op zijn best discutabele bron.
De praktijk is dat je er vooral het salaris van een crimineel mee betaald.

Kortom, dan kun je het net zo goed gewoon van BT af trekken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:40:
[...]

Jammer maar helaas, maar die keys zijn voor zover ik weet altijd uit op zijn best discutabele bron.

denk dat ik toch liever een discutabele key gebruik dan een cracked versie..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

SMSfreakie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:44:
[...]
denk dat ik toch liever een discutabele key gebruik dan een cracked versie..
Het beste is gewoon géén illegale key te gebruiken whatsoever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik had dit topic niet eerder gezien. Ik zit hier nu uitgebreid mee te lezen. Mooie info! _/-\o_

Ik speel een beetje met het idee om zelf een NAS te bouwen met een ITX moederbordje. Ik heb een stokoude WD Mybook live van 2TB die inmiddels vol zit. Ik vindt synology systemen en dergelijke best aan de prijs, maar zou best wat meer willen kunnen dan met het WD ding.

Er zijn tegenwoordig allemaal mooie ITX bordjes op de markt met Celeron en Pentium CPU's. Voor 80,- heb hje bijvoorbeeld dit bordje met een zuinige J4005 CPU

Wat geheugen heb ik denk ik nog wel rondslingeren net zoals een paar oude 1 of 2 TB schijven. Een Pico PSU koop je al voor onder de 20,- en een oude laptop adapter valt ook nog wel ergens te vinden. Eventueel een 120GB SSDtje er bij, en de NAS is compleet.

Het leek mij leuk zelf een behuizing te ontwerpen die ik kan 3D printen. Mijn printer kan 300x300x400 dus ruimte zat voor een ITX bordje en 2 stuks 3,5" bays.

Mijn wensen zijn als volgt:
- Goedkoop. (max 100,- voor CPU en Mobo)
- Zo zuinig mogelijk
- compact
- Snel genoeg voor een vlotte NAS functionaliteit, downloaden, eventueel opslaan van camerabeelden.
- Over transcoderen van media met bijvoorbeeld plex twijfel ik nog.

Ik denk aan windows als OS. Misschien een beetje lomp, maar wel heel makkelijk met remote desktop. Ik heb ook een Rpi voor mijn domotica draaien, en wordt nooit echt heel blij van raspian en putty.

Wat zijn mijn beste optie? Momenteel denk ik aan een Celeron J4005 zoals de hierboven genoemde Asrock. Iemand tips?

[ Voor 6% gewijzigd door SuperKris op 29-01-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@SuperKris Waarom wil je remote desktop naar een server doen? Wat is je doel?
Wat wil je met je server gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
unezra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:12:
@SuperKris Waarom wil je remote desktop naar een server doen? Wat is je doel?
Wat wil je met je server gaan doen?
Naast het simpelweg decentraal opslaan wat prima met zo'n WD apparaat gaat, lijkt het mij mooi om simpele software zoals een bittorrent client te kunnne gebruiken.

Ik wil de NAS headless in de meterkast hangen dus. Gemakkelijke Windows programma's met een GUI die niet veel configuratie nodig hebben heb ik liever dan ingewikkelde linux installaties via putty ED.

Gewoon gemak dus. Daarnaast is windows tegenwoordig volgens mij aardig goed met zichzelf up-to-date houden en zichzelf beschermen tegen aanvallen.

Of is dit allemaal te simpel gedacht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SuperKris schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:20:
[...]
Naast het simpelweg decentraal opslaan wat prima met zo'n WD apparaat gaat, lijkt het mij mooi om simpele software zoals een bittorrent client te kunnne gebruiken.

Ik wil de NAS headless in de meterkast hangen dus. Gemakkelijke Windows programma's met een GUI die niet veel configuratie nodig hebben heb ik liever dan ingewikkelde linux installaties via putty ED.

Gewoon gemak dus. Daarnaast is windows tegenwoordig volgens mij aardig goed met zichzelf up-to-date houden en zichzelf beschermen tegen aanvallen.

Wil je een dedicated NAS, zou ik eerder voor FreeNAS oid gaan. Die heeft ook een GUI, maar die is web-based. Heb je geen RDP client voor nodig.

Wil je een server die je óók als NAS kunt inzetten, zou ik zelf kijken naar iets van een hypervisor (ik vind zelf Proxmox VE erg leuk), waarop je dan een aantal vm's installeert waarvan 1 toevallig je NAS is. (Die kun je dan wel weer voorzien van FreeNAS als je wil.)

Ik hoop dit jaar voor die laatste opzet te gaan. Heb nu nog een NAS en 2 hypervisors, wil naar één enkele doos die alles combineert. Het wachten is op de volgende generatie Ryzen die sneller en zuiniger is. Helaas zit je dan ook aan zelfbouw vast maar fin, dat is het compromis dat ik denk ik nog wel bereid ben te sluiten.

Windows lijkt me geen toegevoegde waarde hebben anders dan dat je er al bekend mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
unezra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:25:
[...]

Windows lijkt me geen toegevoegde waarde hebben anders dan dat je er al bekend mee bent.
Dat is anders best fijn als je geen allrount ICTer bent ;)

1 keer zoeken op Proxmox VE en het wordt mij al heel snel duidelijk dat het niets voor mij is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperKris schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:20:
Nee hoor, je hebt gelijk. Windows is uitstekend geschikt voor een zuinige server. Het is zuiniger dan veel Linux distributies en zeker veel zuiniger (soms wel 2 keer!) dan FreeBSD gebaseerde besturingssystemen. Een aantal populaire distributies zijn hierop gebaseerd, zoals die NAS en voor Firewalls (pfSense). Dat is dan weer jammer, want dat betekent een keuze tussen zuinigheid en functionaliteit.

Daarnaast is er veel software voor Windows beschikbaar. Een nadeel is wel de drang van Microsoft om je data te verzamelen, maar daar is (deels) iets aan te doen met speciale privacy tools.

Wat betreft tips: kies liever voor een 2.5" hard disk, want 3.5" hard disks zijn nadelig in twee opzichten: ze vragen veel energie tijdens opstarten en dat moet de voeding dan aankunnen, en ook tijdens idle verbruiken ze 3 keer meer. Oude disks kunnen tijdelijk extern worden aangesloten via USB met behulp van een Sharkoon Quickport of een externe 3.5" behuizing met adapter. Zo kunnen ze dienen voor backup doeleinden.

Zie de topic start voor alternatieve 2.5" hard disks en voor tips om die goedkoper aan te schaffen. Of lees de laatste paar pagina's van deze topic.

Chinese PicoPSU alternatieven zijn niet allemaal stabiel, ontstoord en betrouwbaar. Je hebt er ook nog een adapter bij nodig en diverse kabels. Een PicoPSU 80 + 60 kit (incl. 60W adapter) is betrouwbaar, zuiniger (Level VI) en heeft een gangbare prijs voor een voeding, zo rond 50 euro. In de topic start staat welke 4p kabel voor de processor je nodig hebt.

Onder de gepinde posts vind je veel informatie over het verbruik van specifieke systemen, zoals moederborden en voedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:40:
[...]
Nee hoor, je hebt gelijk. Windows is uitstekend geschikt voor een zuinige server. Het is zuiniger dan veel Linux distributies en zeker veel zuiniger (soms wel 2 keer!) dan FreeBSD gebaseerde besturingssystemen. Een aantal populaire distributies zijn hierop gebaseerd, zoals die NAS en voor Firewalls (pfSense). Dat is dan weer jammer, want dat betekent een keuze tussen zuinigheid en functionaliteit.
Plus, een deel van de financiële winst van je zuinigheid, verspeel je weer door licentiekosten. Windows 2010 Pro kost €120 en het duurt even voordat je dat terug verdient, Windows Server is nóg duurder. (Vanaf ~€350,- en dan moet je ook nog rekening houden met CAL's en andere ellende. Windows licenties zijn hogere wiskunde zo'n betje.)
Daarnaast is er veel software voor Windows beschikbaar. Een nadeel is wel de drang van Microsoft om je data te verzamelen, maar daar is (deels) iets aan te doen met speciale privacy tools.
Ook met Windows Server?

An-sich is Windows als server OS natuurlijk helemaal niet slecht. Zelfs Hyper-V schjnt helemaal OK te zijn, waarmee Windows ook een goed virtualisatieplatform is.

Wellicht is het mijn persoonlijke bias waardoor ik Windows (Server) thuis een minder logische keuze vind voor een server dan Linux, FreeBSD of een ander Open Source systeem. An-sich is het een prima serverplatform. (Op kantoor draait net iets meer dan de helft van alle servers Windows. De rest Linux. Ben daar helemaal tevreden mee en dankzij datacenter licenties speelt prijs geen rol in de keuze die we maken of een server Linux of Windows moet gaan draaien. Alles is overigens gevirtualiseerd en draait op een VMWare hypervisor.)
Wat betreft tips: kies liever voor een 2.5" hard disk, want 3.5" hard disks zijn nadelig in twee opzichten: ze vragen veel energie tijdens opstarten en dat moet de voeding dan aankunnen, en ook tijdens idle verbruiken ze 3 keer meer. Oude disks kunnen tijdelijk extern worden aangesloten via USB met behulp van een Sharkoon Quickport of een externe 3.5" behuizing met adapter. Zo kunnen ze dienen voor backup doeleinden.
Nadeel van 2,5" disks vind ik dat de prijs per T weer hoger ligt én dat de maximale capaciteit van een 2,5" disk veel lager ligt dan die van een 3,5" waardoor je een deel van de winst weer teniet kunt doen.

Voor het idee:

3,5" heeft een maximale capaciteit van 14T met daarbij een prijs van €0,036 per G.
2,5" heeft een maximale capacitieit van 5T met daarbij een prijs van €0,035 per G.

pricewatch: Seagate IronWolf IronWolf, 14TB
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB

Die prijs per G ontloopt elkaar niet zo veel, maar dan:

3,5" met de laagste prijs per G (capaciteit 2T) zit op €0,024 per G. (4T zit op €0,025 per G)
2,5" met de laagste prijs per G (capaciteit 4T) zit op €0,037 per G.

pricewatch: Toshiba P300 (Bulk), 3TB
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB

Opeens word de rekensom dan een stuk ingewikkelder. Stel je wil netto rond de 30T uitkomen, in een mirrored stripe (of RAID10, als je klassieke RAID levels aan houd).

Met 3,5" ben je dan met 4 disks klaar. Voor 2,5" heb je d'r 12 nodig. Kom je opeens akelig dicht in de buurt van die factor 3 die je aan geeft en dan moet je dat wel écht halen, anders is 3,5" alsnog voordeliger. Zowel qua aanschaf als qua stroomverbruik.

Het is dus niet zo makkelijk te zeggen dat 2,5" per definitie beter is voor je stroomverbruik dan 3,5" en ga je naar de disks waar de sweet-spot ligt qua prijs, is een 2,5" disk per T opeens bijna 1.5x zo duur als een 3,5" disk. Dat moet je weer meerekenen in de terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
De prijs voor een 2,5” HDD kan goedkoper uitkomen als in je rekenvoorbeeld. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld de Seagate Backup Plus Portable Drive en de schrijf daar uit te halen. Dan hou je een 2,5” HDD over met een prijs per GB van 0,025.

pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart

In dit geval is de prijs per GB van een 2,5” HDD even hoog/laag als de door jouw genoemde 3,5” HDD. Wel blijft de grote van de 2,5” HDD achter bij die van 3,5”, dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 06:55:

Plus, een deel van de financiële winst van je zuinigheid, verspeel je weer door licentiekosten. Windows 2010 Pro kost €120 en het duurt even voordat je dat terug verdient, Windows Server is nóg duurder. (Vanaf ~€350,- en dan moet je ook nog rekening houden met CAL's en andere ellende. Windows licenties zijn hogere wiskunde zo'n betje.)

......

Opeens word de rekensom dan een stuk ingewikkelder. Stel je wil netto rond de 30T uitkomen, in een mirrored stripe (of RAID10, als je klassieke RAID levels aan houd).
Ik heb vorige week nog een Win 10 pro licentie van Ebay gehaald voor ca. 3 euro. Werkt prima Ik denk dat speciale server edities misschien een beetje overkill zijn voor wat ik wil en deze het eerder moeilijker dan makkelijker maken.

Betreffende de capaciteit liggen mijn eisen denk ik ook wat lager... Met een TB of 4 tot 6 ben ik voorlopig best tevreden. Zelfs met 2 TB kan ik voorlig wel weer even werken. Ik denk dan aan 2 HD's in raid 0, of 3 in raid 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperKris schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:40:
[...]
Ik heb vorige week nog een Win 10 pro licentie van Ebay gehaald voor ca. 3 euro. Werkt prima Ik denk dat speciale server edities misschien een beetje overkill zijn voor wat ik wil en deze het eerder moeilijker dan makkelijker maken.
Precies. Normaal is W10 Pro €20, https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SuperKris schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:40:
[...]
Leuk, maar die licentie is zo goed als 100% zeker niet legaal.
Had je net zo goed een serial kunnen Googlen, nu heb je naar alle waarschijnlijkheid €3,- overgemaakt naar een crimineel.

Server edities zijn niet zozeer moeilijker, als wel redelijk overbodig voor thuisgebruik.
Met een std. Windows 10 Pro kom je ook al een heel eind en die is (100% legaal) maar iets van €130.
Betreffende de capaciteit liggen mijn eisen denk ik ook wat lager... Met een TB of 4 tot 6 ben ik voorlopig best tevreden. Zelfs met 2 TB kan ik voorlig wel weer even werken. Ik denk dan aan 2 HD's in raid 0, of 3 in raid 5.
Ja. Persoonlijk heb ik ook geen behoefte aan 28T netto, maar het is wel goed om over na te denken in je eindberekening. Ik streef zelf naar 4 disks in een machine, niet meer. (Hooguit nog 1 of 2 voor het OS, maar dat mogen kleine SSD's zijn.) Ook vanwege de form-factor. Ik heb op dit moment een Microserver, dát is de form-factor die ik zoek in een nieuwe server. (Al mag 'ie ook 2x zo hoog zijn, ik heb er 3.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:01:
[...]

Leuk, maar die licentie is zo goed als 100% zeker niet legaal.
Had je net zo goed een serial kunnen Googlen, nu heb je naar alle waarschijnlijkheid €3,- overgemaakt naar een crimineel.

Server edities zijn niet zozeer moeilijker, als wel redelijk overbodig voor thuisgebruik.
Met een std. Windows 10 Pro kom je ook al een heel eind en die is (100% legaal) maar iets van €130.

[...]

Ja. Persoonlijk heb ik ook geen behoefte aan 28T netto, maar het is wel goed om over na te denken in je eindberekening. Ik streef zelf naar 4 disks in een machine, niet meer. (Hooguit nog 1 of 2 voor het OS, maar dat mogen kleine SSD's zijn.) Ook vanwege de form-factor. Ik heb op dit moment een Microserver, dát is de form-factor die ik zoek in een nieuwe server. (Al mag 'ie ook 2x zo hoog zijn, ik heb er 3.)
Illegaal, Legaal, grijs gebied... Ik weet het niet. Deze discussie is vaak genoeg gevoerd. Ik doe het al een paar jaar zo, en het werkt tot nu toe prima. Voor elke computer weer 120,- gaan betalen voor een retail licentie vindt ik gewoon veel te duur.

Eerlijk? Netjes? Misschien niet, maar ik vindt het prima zo. Dan doneer ik liever af en toe eens aan een opensource projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SuperKris schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:12:
[...]
Illegaal, Legaal, grijs gebied... Ik weet het niet. Deze discussie is vaak genoeg gevoerd. Ik doe het al een paar jaar zo, en het werkt tot nu toe prima. Voor elke computer weer 120,- gaan betalen voor een retail licentie vindt ik gewoon veel te duur.

Eerlijk? Netjes? Misschien niet, maar ik vindt het prima zo. Dan doneer ik liever af en toe eens aan een opensource projectje.
Ze staan met reden niet in de pricewatch. :)
Persoonlijk heb ik er grote moeite mee. Domweg omdat ik het broodroof vind en mijn wereld zo niet werkt.

Ik ben niet roomser dan de paus, maar ik baal er zelfs van dat ik een OEM licentie heb gekocht die ik officieel ook niet mag gebruiken (dat dat retail moeten zijn). Ik wist het niet. Volgende keer koop ik gewoon retail. (OEM/System Builder blijk je niet te mogen gebruiken op een zelfbouw PC die voor jezelf bedoeld is.)

Overigens is die €120 per PC, maar de licentie is perpetual. Hij mag dus mee naar een nieuwe computer. Bij nieuwe systemen krijg je 'm er in de regel als OEM bij, maar *die* mag dus ook mee naar een nieuw systeem. Ofwel, het is in feite een soort van concurrent license. Gegeven licentie mag maar op 1 systeem tegelijkertijd geïnstalleerd en geactiveerd zijn. Vervang je iedere maand je PC, mag je 'm gewoon iedere maand overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@SuperKris Elke nieuwe pc? Mits je uiteraard de Retail licentie mee geeft bij je oude, maar volgens mij mag je die licentie gewoon naar nieuwe hardware meenemen (uiteraard als het een Retail licentie is en niet een OEM).

@unezra Je hebt uiteraard helemaal gelijk. En op de prijs van een server of computer enzovoorts valt het allemaal wel mee. Blijf het jammer vinden dat ze bij MS niet doorgegaan zijn met WHS. Vond dat echt een heel fijn OS. Simpel, maar je kon er toch meer mee. Daarnaast al die keuze uit CAL's e.d. kom daar iig niet uit. Alhoewel het volgens mij met Essentials dan weer niet uit maakt.
Windows 10 is gratis te gebruiken met wat beperkingen die voor een server volgens mij niet boeiend zijn. Maar is dat dan ook grijs gebied.
Linux kan altijd, maar Windows is toch zuiniger.

Maar goed, sorry voor het starten van de grijze discussie over Windows 10 en Server. Dat was niet de bedoeling verder. Het is en blijft illegaal. Of het nu zwart of grijs is. Of MS er wat tegen doet of gaat doen is weer een tweede, maar punt 1 blijft gewoon staan.

Ga wel bekijken wat ik ga doen. Hardware is iig nog niet binnen. Maar dat had ik al verwacht ivm 2-3 dagen levertijd op 2 onderdelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 30-01-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 06:55:
Windows 10 is zelfs zonder licentiekey ("gratis") te downloaden, te installeren en te gebruiken. Je slaat eenvoudig het invullen van de licentie over. Er zitten een paar nadelen aan: je kan bijvoorbeeld de achtergrond niet makkelijk aanpassen. Ik zeg "gratis" omdat je nog wel de gegevensverzameldrift van Microsoft moet beteugelen.

CAL's hebben niets te maken met een thuisserver waar je natuurlijk een gewone versie van Windows op draait. Het is niet nodig om daar een Windows Server versie voor te gebruiken. Al zou je dat wel doen, standaard komt Windows Server al met ruim voldoende client licenties dus CAL's zijn sowieso niet van toepassing.
Nadeel van 2,5" disks vind ik dat de prijs per T weer hoger ligt én dat de maximale capaciteit van een 2,5" disk veel lager ligt dan die van een 3,5" waardoor je een deel van de winst weer teniet kunt doen.
Het kan zelfs goedkoper zijn dan 3.5" hard disks. Zie de topic start.

De prijs van een 2.5" HDD 5TB per TB was afgelopen weekend €0,019 per MB (€ 95). Normaal gesproken is het €0,025. Dus veel lager dan jij denkt en goedkoper dan alle 3,5" 5TB hard disks in Pricewatch.
Met 3,5" ben je dan met 4 disks klaar. Voor 2,5" heb je d'r 12 nodig. Kom je opeens akelig dicht in de buurt van die factor 3 die je aan geeft en dan moet je dat wel écht halen, anders is 3,5" alsnog voordeliger.
Je kunt met minimale stroomkosten (1,1W x 6 = 6,6W in idle) gaan tot 30TB. Dat is nogal veel opslag voor thuis en met een bijzonder laag stroomverbruik. Ik zou niet weten waarom je meer dan 25 TB thuis direct beschikbaar zou willen hebben. Dan is het maken van externe backups of tijdelijk gebruik van externe drives een beter plan.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 30-01-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
mrmrmr schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:37:
[...]
Windows 10 is zelfs zonder licentiekey ("gratis") te downloaden, te installeren en te gebruiken. Je slaat eenvoudig het invullen van de licentie over. Er zitten een paar nadelen aan: je kan bijvoorbeeld de achtergrond niet makkelijk aanpassen. Ik zeg "gratis" omdat je nog wel de gegevensverzameldrift van Microsoft moet beteugelen.
Is dat niet voor een bepaalde periode? Ik dacht een maand en dan krijg je een watermerk op je bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:37:
[...]
Ja, toedeloe.

Hier op kantoor kan ik *ieder* Microsoft product downloaden en installeren. Mag dat?
Ja, in trial mode en niet in productie. Zodra het productie word of ik door mijn trial periode heen ben moet ik gewoon voor de licenties betalen.

Dat je de ISO gratis kunt downloaden, wil niet zeggen dat je 'm ook mag gebruiken.

In de door jou aangehaalde link staat het ook gewoon:
"Voordat je aan de slag kunt gaan, heb je eerst een licentie nodig voor het installeren van Windows 10."
Je raad het al, die licentie moet je kopen. Die is niet gratis en die kost ongeveer €130 retail.
CAL's hebben niets te maken met een thuisserver waar je natuurlijk een gewone versie van Windows op draait. Het is niet nodig om daar een Windows Server versie voor te gebruiken. Al zou je dat wel doen, standaard komt Windows Server al met ruim voldoende client licenties dus CAL's zijn sowieso niet van toepassing.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe veel je er redelijkerwijs nodig gaat hebben voor thuis in gegeven situaties dat ook je huisgenoten er gebruik van maken. Heb me daar nooit in verdiept. Het is dusdanig raar, dat het voor mij een van de redenen is thuis niet met Windows als server te draaien. (En áls ik het al zou doen, ik heb thuis 2 potentiële gebruikers. Mijn vrouw en ik.)
[...]
Het kan zelfs goedkoper zijn dan 3.5" hard disks. Zie de topic start.

De prijs van een 2.5" HDD 5TB per TB was afgelopen weekend €0,019 per MB (€ 95). Normaal gesproken is het €0,025. Dus veel lager dan jij denkt en goedkoper dan alle 3,5" 5TB hard disks in Pricewatch.
Ik heb de pricewatch gesorteerd op prijs per G en de bovenste gepakt.
Je zegt dat die informatie incorrect is?

Then again, als je voor grotere volumes (30T) gaat, heb je maar 4 disks nodig ipv 12. Voor kleinere volumes waarbij je met disks werkt die op de sweet-spot zitten qua prijs per G, kan ik me ook goed voorstellen dat 3,5" de eerste paar jaar netto voordeliger is dan 2,5". Stroomverbruik kan lager zijn, aanschafprijs telt ook mee in de TCO.
[...]
Je kunt met minimale stroomkosten (1,1W x 6 = 6,6W in idle) gaan tot 30TB. Dat is nogal veel opslag voor thuis en met een bijzonder laag stroomverbruik. Ik zou niet weten waarom je meer dan 25 TB thuis direct beschikbaar zou willen hebben. Dan is het maken van externe backups of tijdelijk gebruik van externe drives een beter plan.
Hoe veel zuiniger of onzuiniger is 12x2,5" vs 4x3,5"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
audiojunk schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:41:
Is adat niet voor een bepaalde periode? Ik dacht een maand en dan krijg je een watermerk op je bureaublad.
Er staat al direct in beeld dat niet geregistreerd is, maar feitelijk kun je hem wel gebruiken. Met die paar nags, zonder einddatum. Dat werkt al jaren zo. Het is natuurlijk wel zo dat Microsoft op elk moment bij een update kan besluiten dat ze dat niet meer willen doen. Dan moet je alsnog een licentiecode invullen.

Microsoft verdient aan de data die ze verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Denk dat ik gewoon de gok neem voor 5 euro de educatie versie aan te schaffen, dan is het een Enterprise versie eigenlijk. Alleen uitzoeken of je je werk- school email gekoppeld moet hebben of houden om hem geactiveerd te houden. Echter, dan wordt het weer een grijze licentie zodra je daar niet meer werkt of naar school gaat. :P
Maar goed. Problems for later zullen we maar zeggen.

Of anders Windows 8.1 voor 10,75 en dan upgraden naar 10 (wat nog steeds kan).
Maar, dat zijn allemaal upgrade licenties. Dus ook weer grijs. Enige legale manier is de volle mep betalen denk ik zo of over naar Linux (ben daar wel iets mee bekend middels de Pi, maar dan ga ik toch liever voor windows ondanks dat ik Docker wil gaan gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door Arunia op 30-01-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:48:
[...]
Er staat al direct in beeld dat niet geregistreerd is, maar feitelijk kun je hem wel gebruiken. Met die paar nags, zonder einddatum. Het is natuurlijk wel zo dat Microsoft op elk moment bij een update kan besluiten dat ze dat niet meer willen doen. Dan moet je alsnog een licentiecode invullen.

Microsoft verdient aan de data die ze verzamelen.
Again, kunnen gebruiken is niet hetzelfde als mogen gebruiken.

Vooralsnog ben je verplicht een OEM of Retail licentie te gebruiken voor alle Windows producten, ze zijn nog geen Google of Facebook die (zo goed als) 100% van hun inkomsten halen uit advertentieverkoop en het verhandelen van persoonlijke data.

Long story short: Het OS downloaden en gebruiken buiten de trial periode is illegaal.
Keys die voor een veel lagere prijs beschikbaar worden gesteld dan in de pricewatch staan, in de regel ook. (Of komen op zijn best uit discutabele bron.)

Maar goed, wellicht moeten we deze discussie stoppen. We raken erg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:46:

Hoe veel zuiniger of onzuiniger is 12x2,5" vs 4x3,5"?
12 x 1,1W = 13,2W
4 x 5W = 20W

Als je op slimme momenten inkoopt dan kan je een 2.5” 5TB voor €110 per stuk scoren.

12 x €110 = €1320
4 x €500 = €2000

Naja, die 5TB is op dit moment wel onverslaanbaar qua prijs, verbruik etc denk ik zo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
Om even de aandacht af te leiden :P, ik heb dit besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 187,91€ 187,91
1ASRock H370M-ITX/ac€ 109,90€ 109,90
1Noctua NH-L9x65€ 43,85€ 43,85
1Crucial CT8G4DFS824A€ 44,99€ 44,99
1Samsung 970 Evo 250GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,55

Daarbij heb ik nu dan nog 2x 3TB WD Red en 1x 4TB WD Red waarbij die laatste wel gekocht is, maar ik qua aansluitingen op mijn huidige moederbord niet uit kom en dus nog niet in gebruik is.
Ik hoop ooit eens over te gaan op SSD's qua opslag, maar dat zal nog wel een aardige tijd gaan duren ivm prijs.
Wellicht een tussenstap naar 2,5inch mocht ik een Red moeten vervangen, maar ook dat zien we later wel.
Met mijn vrouw gesproken over de i3 en i5 en die gaf aan dat het qua aanschaf (het is toch mijn eigen zakgeld :P) eigenlijk niet echt uit maakt en qua idle verbruik zal het ook elkaar niet zoveel ontlopen. Dus, toch voor de i5 gegaan. Daarnaast kan ik hem altijd nog downgraden naar de i3 mocht ik voor de HTPC gaan bouwen. Daar komt dezelfde CPU ook in, dus mocht ik echt overboekt zijn qua power, dan is dat nog een optie. Zal als hij helemaal draait en alles ingesteld is, eens kijken wat het verbruik is. Heb nog een energie meter (degene die aangeraden werd en niet te duur was, geen idee hoe die ook alweer heet), dus kan dat nog wel meten.
Moederbord gekozen ivm 6 SATA en losse M.2 (als het goed is staat die los van elkaar). Snap dat er wifi in zit en nog wat meuk, maar dat schakelen we voor zover wel uit waar mogelijk. Desnoods kijken of ik die module helemaal los kan halen, want het is toch niet nodig.
Daarnaast zitten er 2x ethernet in. Misschien dat ik dat ga gebruiken, moet ik me nog in verdiepen. Wil wel zoiets als pihole (Windows tegenhanger) gaan draaien. Dus wellicht dat dat wel een extra optie is. Anders gaat 1 van de 2 voorlopig wel uit.
8GB ram en het max wat de CPU aan kan qua snelheid omdat ik verwacht dat ik voorlopig wel genoeg heb aan 1 dimm 8GB.
SSD omdat het m.2 is en dan heb ik extra SATA sloten vrij. Mijn behuizing van mijn huidige server (wordt nog wat met over zetten trouwens omdat ik maar 1 behuizing heb, maar goed. De data schijven kan ik zo verplaatsen en dan met drivepool weer koppelen zonder gezeur. Alleen rechten moeten we nog even naar kijken, maar dat zien we wel.
Noctua cpu koeling. Tja, vind ze fijn, hij is laag genoeg en stil. Moet alleen de case fans nog aan gaan passen tzt en ik twijfel over de Seasonic 320 voeding die ik nu een aantal jaar gebruik. Misschien is het beter om een nieuwe aan te schaffen ivm zuiniger wellicht. Geen idee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Point of View ION-MB330-1€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s WD15EARS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1WD RE 4, 250GB€ 0,-€ 0,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 191,-
1Lian Li PC-Q25B€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 68,83€ 68,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,83

Don't worry, de kleine red hdd gaat er uit. Daarnaast de huidige Atom set. De voeding is dus een twijfel geval, maar voorlopig heb ik die nog en werkt gewoon goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 30-01-2019 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:18:
[...]

12 x 1,1W = 13,2W
4 x 5W = 20W

Als je op slimme momenten inkoopt dan kan je een 2.5” 5TB voor €110 per stuk scoren.

12 x €110 = €1320
4 x €500 = €2000

Naja, die 5TB is op dit moment wel onverslaanbaar qua prijs, verbruik etc denk ik zo..
Wat je hierbij nog vergeet mee te nemen is dat je met 2.5" schijven vaak kan overstappen op een PicoPSU die je nog een keer 5-10W bespaart. Tov de hierboven genoemde prijsverschillen niet echt veel, maar het scheelt wel weer. Heb je maar een beperkt aantal 2.5" schijven erin, dan is het aandeel stroombesparing weer groter natuurlijk.

En wat betreft de Windows 10 Pro licenties. In de pricewatch vanaf €85, en online vanaf €15 (https://www.ictofficecent...2GLwzIEAYYASABEgLAYfD_BwE).

Prijzen rond de €20-€30 vind je overal op het internet bij *.nl shops die gespecialiseerd zijn in het verkopen van online licenties. Ik neem aan dat als dit volledig illegaal was, al deze shops al wel zouden zijn aangepakt, want ze maken er niet echt een geheim van.

Ik gebruik dit soort licenties al jaren op server/desktop/laptop. Bij het wijzigen van de hardware aan mijn desktop heb ik één keer Microsoft moeten bellen om de licentie te activeren. Ook dat was geen probleem.

Twee van de drie Seagate 2.5" 4TB schijven van €87 hebben de torture test inmiddels doorstaan (derde moet nog getest worden). Vandaag krijg ik als het goed is ook de 2.5" -> 3.5" brackets van Amazon binnen, dus kan ik ook gaan starten met de ombouw _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Mars Warrior schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:12:
[...]

Twee van de drie Seagate 2.5" 4TB schijven van €87 hebben de torture test inmiddels doorstaan (derde moet nog getest worden). Vandaag krijg ik als het goed is ook de 2.5" -> 3.5" brackets van Amazon binnen, dus kan ik ook gaan starten met de ombouw _/-\o_
Die torture test, wat houd dat in? want ik wil mijn schijven ook wel even testen voordat ik ze in gebruik ga nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik h2testw. Dit is niet precies een torture test maar een test of een disk te beschrijven en terug te lezen is.

In mijn ervaring uit het verleden werkte dat beter dan bijvoorbeeld de HD Tune (free) test. Waarom weet ik niet, maar nu beschouw ik in ieder geval de HD Tune test als onvoldoende.

Er zijn denk ik twee dingen te testen: diverse koppenpositionering/bewegingen en het schrijven+lezen van moeilijke bitpatronen.

@unezra

Het is wel duidelijk uit de berichten van @GioStyle en @Mars Warrior en van mij dat 2.5" zowel in prijs als in zuinigheid beter zijn dan vergelijkbare 3.5" disks. Ik had je verwezen naar de topic start, daar wordt uitgelegd dat in sommige typen externe USB drives SATA disks zitten. Die zijn veel goedkoper dan de losse SATA drives. De garantie vervalt wel, maar je kunt de drives tevoren testen via USB. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon via USB gebruiken als je dat te risicovol vind.

Er zijn dit weekend veel van dergelijke drives gekocht tijdens de 20% kortingsactie van MediaMarkt (lees een paar pagina's terug). Online waren ze al voor 10 uur 's-ochtends uitverkocht.

[ Voor 41% gewijzigd door mrmrmr op 30-01-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
mrmrmr schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:04:
Ik gebruik h2testw. Dit is niet precies een torture test maar een test of een disk te beschrijven en terug te lezen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nVwt87C9TV9vJMyUvSmPkSgC/full.png
duurt even om een 5TB mediamarkt koopje te testen.... :P

Deze komt straks in de nieuwe server te hangen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 187,91€ 187,91
1Fujitsu D3643-H€ 99,39€ 99,39
1Intel Ethernet Server Adapter I350-T2V2€ 129,80€ 129,80
2Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 250,10
4Kingston 16GB DDR4 2666MHz€ 180,94€ 723,76
1Samsung SM863 960GB€ 379,-€ 379,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.769,96

Deels 2e hands, deels hergebruik, deels koopje. Deze moet de komende 5 jaar weer meegaan.

edit:

nieuw h2testw plaatje. blauwe kleurcodering van usb poorten betekent niet altijd usb3.....

[ Voor 77% gewijzigd door Rayures op 30-01-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die NIC had je hoop ik al? :+ Is overigens niet heel zuinig.
Speciale reden om de onboard niet te gebruiken? Of doe je aan bonding/pairing?

[ Voor 65% gewijzigd door FireDrunk op 30-01-2019 16:03 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kek schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:56:
[...]
Die torture test, wat houd dat in? want ik wil mijn schijven ook wel even testen voordat ik ze in gebruik ga nemen...
Ik gebruik de "all" mogelijkheid van iometer.
Dat gaf bij deze schijven problemen met de temperatuur die volgens Stablit Scanner max. 44 graden mag zijn. Dus ik heb herhaaldelijk moeten afbreken omdat iometer daar niks van begrijpt, en dus niet gaat throttlen...

Iometer moet geen fouten geven natuurlijk.

HDDScan kun je nog een butterfly test laten doen (random schrijven), maar ook die veroorzaakte in no time een temperatuur van boven de 50 graden...

Als laatste Stablebit Scanner een verify laten doen. Daar zijn de twee schijven zonder problemen doorheen gekomen. Voor mij voor nu voldoende. Oppervlakte is niet beschadigd, en de koppen hebben voldoende te doen gehad :D

De Sabrent Converters zijn ook binnen:
Sabrent Converters

En uit zijn doosje:
Sabrent Converter

Ze voelen degelijk aan. Geen plastic, maar aluminium :D

Het gebruik duurt nog ff. Eerst één van de Seagates aan de pool toevoegen, dan een bestaande disk uit de pool halen, dan de Seagate uit zijn doosje halen, en de bestaande WD vervangen door deze in de converter.
En dat daarna nog 2x doen voor de overige twee Seagates _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Mars Warrior op 30-01-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Laatst online: 11-09 18:08
unezra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:40:
[...]

Als deze keys illegaal zouden zijn dan zouden ze toch binnen de kortste tijd blacklisted worden door Microsoft. Tot op heden draaien er meer dan 10 systemen waarbij ik dergelijke keys van Ebay heb toegepast en geen enkele is blacklisted/inactief en/of non-genuine bevonden.
Wel weet ik dat het vaak VLK/OEM keys zijn en dus feitelijk niet gebruikt zouden mogen worden met zelfbouw systemen (volgens Microsoft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
FireDrunk schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:02:
Die NIC had je hoop ik al? :+ Is overigens niet heel zuinig.
Speciale reden om de onboard niet te gebruiken? Of doe je aan bonding/pairing?
NIC had ik al, ooit eens voor 2 tientjes op de kop getikt. En ja, zij is orgineel.

Verbruik van de NIC vind ik nog meevallen. Had laatst een testje gedaan tov een onboard Realtek RTL8111H.

Realtek RTL8111H :
connected : +0,3W DC.
1 gbit transfer : +2,0W DC tov connected.

i350 T2:
kaart ingeplugd: +0,7W DC
1 port connected: +1,4W DC
1 gbit transfer: +1,0W DC tov connected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stop met mijn zuinige server, reden: ik heb er geen tijd voor. Ik ben ergens rond de 10 watt idle achter gebleven.

Mijn nieuwe Synology DS218+ nas staat al klaar, de 10TB 3,5" schijf die erin gaat verwacht ik morgen te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

tim_heijt schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:57:
[...]
Als deze keys illegaal zouden zijn dan zouden ze toch binnen de kortste tijd blacklisted worden door Microsoft. Tot op heden draaien er meer dan 10 systemen waarbij ik dergelijke keys van Ebay heb toegepast en geen enkele is blacklisted/inactief en/of non-genuine bevonden.
Wel weet ik dat het vaak VLK/OEM keys zijn en dus feitelijk niet gebruikt zouden mogen worden met zelfbouw systemen (volgens Microsoft).
Wat ik begrijp en weet, werkt het niet zo eenvoudig. Ik wil voorkomen dat we te ver offtopic raken met deze discussie, maar het schijnt onder andere te gaan om licenties gekocht met gestolen credit card nummers, volume licences van bedrijven die failliet zijn (MAK keys), etc.

Blacklisten is niet zo eenvoudig en dat ze een servicedesk hebben zegt ook niets. Dat is juist het fnuikende van de buisiness van dit soort bedrijven.

Het is een beetje als het kopen van een fiets. Als je voor €5,- een prachtige, bijna nieuwe mountainbike kunt kopen op de hoek van de straat, weet je dat 'ie gejat is en dat je bezig bent met heling. (Grote kans dat het kopen van zo'n key, ook heling is.)

Verder denk ik dat we het daarbij moeten laten omdat we héél ver af raken van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig waarom er geen PicoPSU's (buiten de wat duurdere automotive PSU's) met wide-input én P4 kabel lijken te zijn?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
GioStyle schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:18:
[...]

12 x 1,1W = 13,2W
4 x 5W = 20W

12 x €110 = €1320
4 x €500 = €2000

Nu nog een mooie kast voor 12x 2,5inch 8)7

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

wetsteyn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Wilde Icy dock roepen, maar als iedereen die 4 en 5TB schijfjes neemt, die passen niet in die mooie standaard docks als deze:
Afbeeldingslocatie: https://www02.cp-static.com/objects/high_pic/0/0ba/1350138191_disk-arrays-icy-dock-mb516sp-b-mb516sp-b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Icy heeft ook docks voor 15mm hoge drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Dreamvoid schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:59:
Icy heeft ook docks voor 15mm hoge drives.
Worden ze dan niet te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

In deze kunnen 4x een 15mm 2,5" drive. Er zit op beide modellen koeling (of dat voldoende is weet ik niet)
https://www.icydock.com/goods.php?id=184
https://www.icydock.com/goods.php?id=114

@Dreamvoid had ff op de website moeten kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
https://azerty.nl/product...5w0jYUU3dZCkaAmjrEALw_wcB

prijs valt opzich mee, en die koeling ziet er goed uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
wetsteyn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:21:
[...]

GioStyle schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:25:
[...]

Iemand op HardForun heeft zelf een rack gemaakt.

[Afbeelding]

Daar hou ik persoonlijk niet van, maar het ziet er wel goed uit. Ik zag hier en daar wat ontwerpen om hdd’s te stapelen, maar ben nog niet echt iets tegengekomen waarvan ik dacht: dat is geniaal en bruikbaar.
Dat is 50TB in 7L behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Voor interne stacking van de dikke 2.5 inch schijfjes heb ik nu deze eerder genoemde 3D geprinte dingetjes:
https://www.thingiverse.com/thing:2720761/files

Als er animo is kan ik misschien een batch printen en tegen een bedragje opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@Kek

Heb je daar foto van?
Pagina: 1 ... 39 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.