vso schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:19:
[...]
hmmm oke .. als ik een zuinige server bouw, (lees mijn nieuwe nas) en laten we die stellen op 20W, hoeveel extra Watt zou dan een vm kosten
Dus ik koop wat die coffee lake 6 core (ofzo) met fujitsu board. mik de 4tb wd's erin en wat ssd(s) .. ssd moet je dan denken aan m2 voor disk caching en een btfrs volume.
Ik weet niet of een draaiende vm meer of minder heel veel doet voor je verbruik.
Wat ik draai & en aan storage gebruik is de huidige opzet meer dan ruim voldoende, een 8tb disk zou ik als USB backup unit gebruiken (offline storage bij fam/vrienden oid) Raid 10 draait hier ook alleen om bij defecte disk(s) op te vangen en snelheid voor lezen van data.
Maar ik draai al tijden geen NFS/Iscsi meer gezien SSD's tegenwoordig snel zat zijn.
Ik draai thuis NFS omdat dat nu eenmaal handig is in mijn huidige setup. Maar, dat betekend ook een grotere en zwaardere switch er tussen die bonding (LACP) snapt én een quad ethernet kaart in al mijn Microservers terwijl ik met één machine een kleinere switch nodig heb en waarschijnlijk genoeg heb aan 2xGBit gebond.
Igpu heb ik nu (desktop) 99% werkt goed genoeg ook games, alleen je hebt in sommige games wel wat vervelende artifacts.
Hangt van je games af en je resolutie. Ik heb met reden een GTX1080 in mijn PC zitten.

Ecc/zfs nah ik zie de voordelen niet eerder nadelen. mdadm raid kon ik van debian --> thecus --> synology --> elke HW bak duwen en overal de volume benaderen.. ZFS heeft iets meer uitdaging erin (hoeft niet kan..) overgens terug op GPU .. ik zou het al voldoende vinden voor een 2mb video kaart. onboard of insteek ..
Op een server wil ik liefst een iGPU, maar meer dan 640x480 hoeft 'ie niet te doen en dat vooral omdat ik serieel écht onhandig vind.
Qua ZFS, nee, dat is redelijk fire & forget. 1x goed inrichten en klaar. Verder heb ik geen nadelen kunnen ontdekken in mijn situatie, enkel voordelen zoals bitrot protection, compression (ik haal boven de 2.2x), snelheid en het gemak van datasets.
Persoonlijk wil ik nooit meer terug naar oldskool LVM of vergelijkbare ellende, behalve binnen mijn vm's. Daar is LVM prima, op mijn hypervisor wil ik ZFS en liefst dus ook ECC.
Ik heb teveel "overlast" gehad met DIY bouw, hierom hecht ik meer waarde aan kwaliteit dan kwantiteit en waar we het ook over eens zijn dan is off the shelf ook prettiger. hierom kies ik ook voor een DSM autostart setup
Maar 8 jaar later, is de techniek ook enorm veranderd, en wil ik toch opnieuw wagen aan het eerdere project wat ik in 2011 (zie eerdere link) gestart ben .. maar dan zonder vdi. (is overgens een kleine stap erbij imho)
De ellende is, de echt leuke CPU's zijn er niet in off-the-shelf.

Ja, servers, maar dan heb je het meteen over €1000 en meer voor de machine alleen. ECC is ook een uitdaging. Hoewel ik misschien toch eens ga kijken als die nieuwe Ryzen uit is, of er toch niet iets off-the-shelfs te krijgen is. Dan maar een gewone PC.
Maar ik denk waar jullie zitten van "waarom :?" en "onhandig" het kan veel minder dan 50 wat als je x.y.z doet. vergeet aub niet dat ik 1/4
de van mijn huidige verbruik als enorme winst beschouw.
Ik probeer alleen de voor/nadelen te vinden van een extra host (kosten vs verbruik) .. let wel dat ik de tijdelijke meuk even buiten beschouwing laat zeg 3 vm's die 24x7 draaien ..laten we de noodzaak van de 3 vm's ook buiten beschouwing.
Ik vind zelf een dedicated NAS heel fijn. Aan de andere kant zie je ook in professionele omgevingen bewegingen de andere kant op. Storage op de doos, die gedeeld word over het netwerk. Geen aparte NAS/SAN omgeving meer. Dus waarom dan niet thuis? Het scheelt een extra doos (of dozen) voor enkel storage.
O nog een voorbeeld, vm's draaien op een windows host = de gedwongen reboot van MS

mijn hw is zo gaar dat het een half uur kost voordat het systeem weer up is .. (leuk ... not)
Ik ben niet blind en idee/advies passeert zeker de reveu (case en point to advies van mrmrmr ter harte genomen) alleen ik zie je hele punt nog niet voor 2 machines .. aangezien beide dan 24x7 zouden draaien .. zoals eerder gezegd dat is "productie en dus niet offline"
Maar als ik het goed begrijp wil je een doos met 128G+ geheugen en veel storage, omdat je ook test vm's wilt draaien? Dus je huidige 200W doos, of zie ik iets over het hoofd en wil je naar een setup als die ik heb of heen wil, met 1 doos voor 24/7 "productie" en een labdoos ergens die je af en toe aan zet die dan 200W vreet?
Ná Scaoll. - Don’t Panic.