Ik ben bezig met een zuinige server en wil graag feedback op wat ik nu heb bedacht.
Huidige server is een Celeron 2 GHz (E1400) met 2 GB RAM. Deze is oud, Passmark average/single thread 1048/695. Echter, geen enkel probleem met performance.
Deze server is voorzien van 3 conventionele SATA-schijven: Een schijf voor het OS (Ubuntu server), en twee 4TB NAS-schijven. Deze twee NAS-schijven zijn gemirrored dmv. standaard Linux software raid 1.
Reden van vervanging is niet zozeer de performance maar het verbruik. 60 Watt idle.
Daarnaast wil ik graag een server met virtuele machines, zodat ik veel meer mogelijkheden krijg.
De virtuele machines die ik wil maken (met Proxmox):
- Fileserver (ik dmv. pass-through een controller direct doorgeven, en dezelfde software raid blijven gebruiken)
- DHCP/DNS/PXEboot, Mail (een paar LXC containers)
- Test-servers voor webdevelopment (draaien niet allemaal gelijktijdig)
Twee wensen dus: besparing en vm's. En: Budget is beperkt.
Wat ik al heb is een behuizing en die twee NAS-schijven.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | ASRock J3455M | € 74,85 | € 74,85 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 24,47 | € 24,47 |
1 | Crucial CT102464BD160B | € 54,40 | € 54,40 |
1 | Conceptronic PCI Express Card SATA 600 | € 27,- | € 27,- |
1 | be quiet! Pure Power 11 400W CM | € 61,95 | € 61,95 |
1 | Samsung 860 EVO 500GB | € 81,14 | € 81,14 |
| Totaal | € 323,81 |
Moederbord
ASRock bordje met passief gekoelde Intel Celeron J3455 CPU.
Is dit een goede keuze? Ik lees vaker over virtualisatie met eenvoudige bordjes. Ik heb bewust gekozen voor een quad core. Passmark average/single thread 2145/777.
Ik heb voor dit moederbord gekozen omdat ik zeker weet dat VT-d in het BIOS werkt, en ik heb ook gelezen dat mensen er succesvol Proxmox of ESXi op draaien. Zijn er alternatieven? Er is ook een soortgelijk bordje met een snellere CPU. Ik kan echter geen ervaringen met dit bordje vinden, en met Linux vind ik het handig om wat oudere hardware te gebruiken om gedoe te voorkomen.
Geheugen: 8 GB DDR3L
Twee kwesties rond geheugen:
- De lijst ondersteund geheugen van Asrock voor het moederbord is kort. Weinig 8 GB modules. Volgens de website van Crucial is hun geheugen compatible met dit bord. Volgens de specs ook. Het geheugen is goed verkrijgbaar en goedkoop. Wordt echter niet vermeld door Asrock.
- Is 8GB genoeg, of zal ik 16GB nemen? Het scheelt nogal in de kosten. Maar ook in verbruik. Mijn overweging is dat ik denk dat ik aan 8GB genoeg heb: 2 GB (proxmox/diversen), 2 GB fileserver, 2x1 GB test vm's, 4x512 MB kleine vmmetjes. Ik kan nog wel meer willen dan dit maar de CPU is dan de bottleneck
SSD
Zuiniger dan harddisk, betrouwbaar en snel. Deze is voor proxmox en de vm's.
Geen twijfels bij deze keuze, al sta ik open voor suggesties voor alternatieven. 250GB zou ook volstaan denk ik, maar met 500 GB zit ik heel ruim. Gekozen voor de Samsung omdat deze wat langer meegaat dan Crucial. Betrouwbaarheid vind ik erg belangrijk (Maar 860 PRO vind ik iets te duur).
SATA-controller
Om door te geven aan de fileserver. Het moederbordje heeft slechts 2 SATA-aansluitingen. Over deze controller lees ik goede ervaringen, met Linux en met passthrough.
NIC
1 NIC waar alle traffic voor een aantal servers doorheen gaat wordt intensief gebruikt. Ik denk dat ik met een kwalitatief goede NIC (dus geen RealTek) een betere performance krijg. Server-grade Intel NICs zijn duur, maar ik denk dat dit best een goed alternatief is.
Voeding
PicoPSU of reguliere ATX-voeding? Ik heb gekozen voor een reguliere voeding. 400Watt is aan de hoge kant maar kleiner zijn ze niet te krijgen. Veel reviews met uitvoerige testen zijn verouderd. Ik heb gekeken naar voedingen die voldoen aan 80 Plus Gold en beter. De Be Quiet! Pure Power 11 CM serie schijnt erg efficient te zijn, ook bij laag verbruik.
Hierboven heb ik al de nodige vragen gesteld. Suggesties voor zuiniger of beter zijn welkom.