Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien een stomme vraag : Maar ik heb nu thuis een Nuc draaien met Proxmox en een Syno & Q-NAP nas en dat wil ik eigenlijk weer samenvoegen tot 1 machine. Het liefst kant en klaar, maar wel zuinig. Ik ken die HP MicroServers, maar die zijn volgens mij niet zo heel zuinig. Is er nou een makkelijk kant en klare kit/server die zuinig is maar ook wel krachtig genoeg is?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@GioStyle Hoe betrouwbaar zijn die Seagates? Zij zijn de enige fabrikant die meer dan 3 TB in 2,5" aanbiedt en de paar reviews hier op Tweakers over die lijn zijn niet zo positief...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
@Borromini

Of een hardeschijf betrouwbaar is weet je pas altijd achteraf. Ik durf geen uitspraken te doen over deze schijf.

Voorheen heb ik 10 stuks Western Digital WD30EZRX gehad voor een aantal jaren en daarvan is er uiteindelijk slechts 1 RMA gegaan.

Ik heb zelf op dit moment sinds een maand 4 keer de Seagate 5TB in gebruik en ik wil er nog 1 of 2 aanschaffen voor mijn back-ups. Tot nu toe bevallen ze mij goed.

Ik zou niet meer terug willen naar 3.5”. Ik heb nu 20TB in een 7L behuizing en als ik het moederbord vervang voor één met 6x sata, dan kan het 30TB worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:07
Als alles goed gaat kan ik eind van deze maand de server upgraden. Heb op dit moment 2x3TB Red 3,5 inch schijven en 1x 1,5TB 3,5 inch green. Daarnaast heb ik sinds gisteren een 4TB schijf liggen. Nadeel, moet kijken hoe ik die 1,5TB ga uit faseren omdat ik geen SATA sloten meer over heb. Maak gebruik op dit moment nog van WHS 2011 met Stablebit drivepool en scanner. Weet alleen niet of ik die green eruit kan halen. Aansluiten op mijn pc en dan clonen soort van naar de nieuwe of via zijn extern kastje de 4TB aansluiten op de server en dan die kant op. Dat moet ik nog even bekijken. Denk dat het het laatste wordt of wachten tot ik de server onderdelen binnen heb.

Na lang zoeken is er eigenlijk weinig veranderd binnen de server. Mijn huidige is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Point of View ION-MB330-1€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s WD15EARS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1WD RE 4, 250GB€ 0,-€ 0,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 191,-
1Lian Li PC-Q25B€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 79,98€ 79,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,98

Twijfel of ik de Seasonic moet vervangen. Heb hem al eventjes en wellicht is er een betere optie voor die voeding ondertussen. Kan straks max 6 SATA schijven aansluiten en wellicht gaat het die kant uiteindelijk nog wel op.

Mijn huidige keuze zou dit worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 202,99€ 202,99
1ASRock H370M-ITX/ac€ 110,36€ 110,36
1Noctua NH-L9x65€ 43,85€ 43,85
1Crucial CT8G4DFS824A€ 53,90€ 53,90
1Samsung 970 Evo 250GB€ 72,87€ 72,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,97

Reden van de keuzes:
Moederbord: 6 SATA aansluitingen voor uitbreiding en 2 NIC's voor de mogelijkheid om zo'n soortgelijk raspberry pi programma te draaien zodat internet verkeer gefilterd wordt op reclame en meuk (sorry, ben de naam even kwijt). Verder heb ik geen andere moederborden gevonden met dezelfde eisen.
CPU: Ik wil graag 4k materiaal middels Plex kunnen transcoden. Daarnaast wil ik Docker gaan draaien voor programma's waaronder torrent en NZB client, Sonarr, Radarr, Sidarr etc. Daarnaast nog een financieel programma met MSSQL in een docker container. Een programma om bij te houden wat we aan Dvd's, BD's, Cd's en spellen e.d. in bezit hebben. Noem maar op. Vrij uitgebreid en uiteraard moet hij als fileserver dienen.
Geheugen denk ik dat 8GB wel even genoeg is, twijfel alleen of ik niet beter voor 16GB kan gaan of 2x 4GB voor dual channel.
Koeler: voor goede koeling en om hem stiller te houden.
M.2 SSD: om zo SATA poorten te besparen. Bedenk me alleen net dat ik niet zeker weet of deze een van de andere poorten misbruikt of dat het echt een eigen aansluiting is. Qua geheugen moet 250GB wel genoeg zijn voor alles wat er op moet draaien. Daarnaast is er volgens mij voor M.2 geen goedkopere oplossing. Maar dat kan ik dan zo nog aanpassen.
Enige is dat ik wel even op moet letten qua koeling voor de SSD.
De behuizing komt van mijn vorige server af. Weet nog even niet hoe ik dat ga bewerkstellen, maar kan door het gebruik van Drivepool gewoon de schijven overzetten in een nieuwe pc en OS.
De HDD's op de green na gaan mee iig. Blijf toch voor de zekerheid en de kosten bij de reds.
Alleen de voeding is een twijfel geval eigenlijk.

Heeft iemand eigenlijk nog ideeën. Denk dat er weinig bekend is omtrent het verbruik met dit moederbord. Maar niet gebruikte onderdelen gaan iig in het bios/uefi uitgeschakeld worden zoals wifi.

Asrock heeft vier mITX borden met 6 SATA aansluitingen. Waarvan dit de enige H variant is. Ik kijk nog even wat het goedkoopste Z bord doet. Wellicht dat voor 19 euro dat wel een betere keuze is ivm wellicht koeling.
Dit zou de enige andere optie zijn ook qua prijs:
pricewatch: ASRock Z370M-ITX/ac
Eigenlijk hetzelfde, maar wellicht met koeling voor de M.2 SSD.

andere probleem is dat ik heel erg twijfel over Windows 10 als server OS, mede ook door de problemen met de grote upgrades 2x in het jaar. Zit ik eigenlijk ook niet op te wachten.
Kan op zich wel voor een redelijke prijs aan Server 2016 of 2018 Essentials volgens mij komen. Even daar gelaten of het grijs gebied is of niet. Denk dat dat beter is voor een server.
Linux is net een brug te ver. Niet dat ik het niet begrijp, maar moet alles uitzoeken op momenten dat er iets moet gebeuren. Dan liever vertrouwd. WHS 2011 hoe fijn ook, is end of life. Dus die moet er gewoon uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 04-01-2019 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@Arunia

Ik ben zelf ook aan het kijken naar die Asrock mITx bordjes.

Verschil tussen de H370 en Z370 is dat je met de Z370 kan overklokken. Daarnaast heeft de H370 meer snellere USB poorten. Voor de rest geen verschil geloof ik. Daarom is de Z370 voor mij geen kandidaat.

Ik heb nog weinig kennis van M.2 ssd’s. Maar volgens mij heb jij een NVME ssd uitgekozen, terwijl de gekozen borden M.2 sata ondersteunen. Volgens mij gaat dat niet werken. Never mind, zowel S600 als PCI-e x4 worden ondersteund.

[ Voor 6% gewijzigd door GioStyle op 04-01-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Rare vraag, maar waar hebben jullie de D3643-H gekocht? Ik zie hem alleen in NL bij MaxICT (of bij Allekabels), alleen word ik niet echt warm van de shopreviews van MaxICT :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:28
Arunia schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:43:
Denk dat er weinig bekend is omtrent het verbruik met dit moederbord. Maar niet gebruikte onderdelen gaan iig in het bios/uefi uitgeschakeld worden zoals wifi.
Ik heb dit mobo in gebruik (zie eerdere posts), het is helaas niet mogelijk om alleen de wifi/bluetooth uit te schakelen in de BIOS. Dan schakel je ook meteen beide NIC's uit. Echter met dit alles aan kom ik rond de 9/10 watt uit (Zie eerder bericht met uitgebreide specs).

Qua RAM zit je met 8 wel goed, tenzij je ZFS gaat gebruiken, hier moet je rekening houden met 1GB ram per TB opslag

Bij het MOBO valt 1 SATA poort weg als je een M.2. sata SSD inprikt, prik je een Nvme SSD in dan is dit (als het goed is) niet zo, dit heb ik echter niet getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Arunia schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:43:
M.2 SSD: om zo SATA poorten te besparen. Bedenk me alleen net dat ik niet zeker weet of deze een van de andere poorten misbruikt of dat het echt een eigen aansluiting is. Qua geheugen moet 250GB wel genoeg zijn voor alles wat er op moet draaien. Daarnaast is er volgens mij voor M.2 geen goedkopere oplossing. Maar dat kan ik dan zo nog aanpassen.
Ik weet niet of wat de M.2-aansluiting claimt afhankelijk is van het type SSD dat je kiest (bv. NVMe: PCIe-banen, S-ATA: S-ATA-poort die uitgeschakeld wordt). Dat moet je idd nakijken. Vaak is het zo dat bij een NVMe SSD er PCIe-lanes worden afgesnoept van het GPU-slot, niet echt een probleem in een zuinige server vermoed ik.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

iMars

Full time prutser

GioStyle schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:02:
Je zou voor zoiets kunnen gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Fujitsu D3644-B€ 147,50€ 147,50
1Silverstone CS01-HS€ 145,94€ 145,94
1HP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)€ 32,09€ 32,09
6Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 130,-€ 780,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.232,48

Voor voeding zou ik voor een PicoPSU 160XT met 120W Leicke adapter gaan.

En dan je sas controller en schijven verkopen om de aanschafprijs zoveel mogelijk te compenseren.
Een Intel "server-grade" netwerkkaart heb ik al, lijkend op deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.niccards.com.au/wp-content/uploads/2017/09/NIC-PCIE-2RJ45-V2-PLU-1.jpg

Dan heb ik dus de mobo en proc op mijn lijstje, case weet ik nog niet:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,45

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@GioStyle Daar twijfelde ik ook over. Maar dan is die H gewoon de betere keuze.
@wessel145 Ah, jij was dat inderdaad. Kon het niet terug vinden en of je het al in gebruik had.
Balen dat je wifi en BT niet los van elkaar uit kunt schakelen, maar als het gelijk aan of onder de huidige 40W gemiddeld komt, dan vind ik het allemaal wel prima. De Atom set is ook niet de zuinigste tegenwoordig.
ZFS heb ik nog over zitten twijfelen, maar heb ook Stablebit scanner draaien die van alles aan geeft over de schijven. Denk dat het wel nut heeft, maar dan zit ik weer met andere problemen waaronder niet standaard onder Windows. Denk dat ik mezelf dat niet aan moet doen en heb ook gewoon cloud backup die realtime upload met historie.

@Borromini en bovenstaande uiteraard, goed om te weten dat M.2 de PCIe af snoept ipv sata bij gebruik van een nvme SSD. Dan is dat de correcte gedachte en keuze geweest.
Denk dat de keuze van mijn hardware dan wel prima is ook met het oog op 4k transcoding. Tuurlijk, 2 streams gaat die niet doen, maar die kans acht ik ook erg klein eigenlijk voorlopig en anders een CPU upgrade naar een i7 of i9 ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57
wessel145 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:45:
[...]

Ik heb dit mobo in gebruik (zie eerdere posts), het is helaas niet mogelijk om alleen de wifi/bluetooth uit te schakelen in de BIOS. Dan schakel je ook meteen beide NIC's uit. Echter met dit alles aan kom ik rond de 9/10 watt uit (Zie eerder bericht met uitgebreide specs).

Qua RAM zit je met 8 wel goed, tenzij je ZFS gaat gebruiken, hier moet je rekening houden met 1GB ram per TB opslag

Bij het MOBO valt 1 SATA poort weg als je een M.2. sata SSD inprikt, prik je een Nvme SSD in dan is dit (als het goed is) niet zo, dit heb ik echter niet getest.
Is wifi/bt niet een los M2 kaartje op dit moederbord die je eruit kan trekken? Dat haalde ik uit de beschrijving..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Jazco2nd Ik twijfel. Ze hebben het over een m.2 module voor wifi en bt. Maar ik zie niet zo dat deze er af kan. Sterker nog op mijn huidige pc zit ook zo'n module op de rear I/O kant en die kan er voor zover ik weet ook niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Ik zie (op foto's) alleen een schroefje voor de shield bij de antenne module. Het is helaas niet hetzelfde systeem zoals bij laptops het geval is. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets op het moederbord zelf kan vinden, maar ga er niet vanuit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@wessel145 @Arunia @Jazco2nd Ik heb deze foto kunnen vinden:
Afbeeldingslocatie: https://file.hkepc.net/2018/07/320x240/30195032321678141735.jpg
Is dan wel van een ander merk mobo (Gigabyte) maar geeft toch weer hoop ;)

edit: nog meer :+
Afbeeldingslocatie: https://cdn0-techbang.pixfs.net/system/images/437396/original/f11bc8d8dd223b63e27c5059956beff5.jpg?1523990142

[ Voor 25% gewijzigd door iMars op 04-01-2019 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Polyphemus schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:30:
Rare vraag, maar waar hebben jullie de D3643-H gekocht? Ik zie hem alleen in NL bij MaxICT (of bij Allekabels), alleen word ik niet echt warm van de shopreviews van MaxICT :/ .
Bij de oosterburen denk ik?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
wessel145 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:38:
[...]

Zelf draai ik dus ubuntu server en heb ik mijn storage geregeld met MergerFS + Snapraid, dit werkt als een zonnetje en kost amper RAM en CPU gebruik, in het slechtste geval ben ik de data van de laatste 24 uur kwijt, maar daar kan ik prima mee leven en is een afweging die ik heb gemaakt. Het managen van mijn OS/Containers doe ik lekker via SSH en Portainer en de bestanden benader ik via SMB.

Het OS heb ik draaien op een SSD, hier worden ook mijn bestanden op gedownload en staan mijn scripts etc. Zodra een bestand gedownload en volledig geseed is, plaatst het systeem ze naar de HDD array, zo blijft de spin up time lekker laag. Ben nu een polling script aan het maken om te kijken hoeveel % van de tijd de HDD's nou daadwerkelijk draaien.
Heb even gelezen wat MergerFS precies doet..
Gebruik je dat nu ook voor het tweede wat je omschrijft, dat alles eerst naar de snelle SSD gaat en daarna pas (hele bestanden) naar de HDD array? Of heb je de temp download folder van je download programmas gewoon op je SSD staan?

En is dat niet juist funest voor een SSD schijf, heleboel kleine schrijfacties? Een SSD heeft toch juist een limiet?

En wat ik verwarrend vind: je moederbord ondersteund al RAID, waarom dan Snapraid gebruiken?

Ik overweeg alleen RAID1 of helemaal geen raid.. in plaats daarvan dat alles via een andere tool automisch naar de 2e schrijf wordt gebackupped. Ondanks dat dat op hetzelfde neer komt wilde ik gaan testen of dat minder resources kost dan de RAID1 feature van het moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 04-01-2019 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Jazco2nd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:25:

Gebruik je dat nu ook voor het tweede wat je omschrijft, dat alles eerst naar de snelle SSD gaat en daarna pas (hele bestanden) naar de HDD array? Of heb je de temp download folder van je download programmas gewoon op je SSD staan?
Het is best uitgebreid, maar simpel gezegd zit het zo:
- Zet ik een bestand vanuit mijn desktop op de server, gaat deze direct op de array, hier heeft de SSD niks mee te maken
- Wordt er een bestand gedownload (Deluge/NZBget), dan wordt deze inderdaad op de SSD gedownload. Zodra het bestand klaar is met downloaden wordt deze gekopieerd naar de array, zodra het seeden klaar is wordt deze van de SSD verwijderd. Dit zorgt ervoor dat er tijdens het seeden geen aanspraak wordt gemaakt op de array, waardoor de HDD's lekker in standby blijven (== minder energie, sommige torrents kunnen erg lang doen over seeden).
- Gooi ik iets handmatig in deluge/nzbget zal ik wel het bestand handmatig moeten verplaatsen naar de array, maar dat komt niet zo vaak voor, kan ik evt ook regelen met een scriptje.
En is dat niet juist funest voor een SSD schijf, heleboel kleine schrijfacties? Een SSD heeft toch juist een limiet?
Mwah, SSD wear komt alleen voor bij writes, reads zijn nagenoeg unlimited, de specs geven aan dat je ±40GB mag schrijven per dag dat de SSD aanstaat (MTBF / TBW). Hier kom ik lang niet aan.
En wat ik verwarrend vind: je moederbord ondersteund al RAID, waarom dan Snapraid gebruiken?
Mijn moederbord ondersteund inderdaad RAID-5, wat erg lijkt op mijn opstelling met MergerFS + Snapraid, er zijn toch een aantal afwegingen waarom ik voor mijn keus ben gegaan, Raid-5 zorgt ervoor dat de parity live berekend wordt. Als ik bestand X op Schijf A ga schrijven zal mijn parity altijd ook mee moeten gaan draaien om de parity live te berekenen (+ cpu kracht). In mijn opstelling gebeurt dit voor alle schijven elke nacht (+ het voordeel van nachttarief stroom). Ook zorgt het direct bijwerken van de parity voor een significant lagere transfer speed (3x langzamer)
Ik overweeg alleen RAID1 of helemaal geen raid.. in plaats daarvan dat alles via een andere tool automisch naar de 2e schrijf wordt gebackupped. Ondanks dat dat op hetzelfde neer komt wilde ik gaan testen of dat minder resources kost dan de RAID1 feature van het moederbord.
Dit is voor iedereen anders, er is geen "perfecte" opstelling in mijn optiek. Zelf vind ik het handig om 1 grote share te hebben en dat ik zelf niet hoef te kijken hoe vol elke disk zit. RAID is voor mij ook zeker geen backup maar een handigheidje (raid is sowieso geen backup!!!!, bij een gevalletje ransomware/brand ben je alsnog alles kwijt). De belangrijke bestanden back ik up via het 3-2-1 principe. Mocht een schijf nu falen kan ik m omprikken en met een paar commands is alles weer zoals het was. Het grote voordeel van mijn setup tegenover ZFS is dat ik ten alle tijden een schijf van willekeurig formaat (zolang deze kleiner is dan de parity) kan bij prikken.

Performance wise zal je JBOD iets zuiniger zijn dan RAID-1, dit omdat als er gekopieerd wordt, bijna de volledige snelheid gebruikt en daarna ook klaar bent, in plaats van 2 schijven draaiende houden voor steeds wat kleinere opdrachten, qua CPU/RAM zal het niet veel uitmaken.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 20:00
Raven schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Bij de oosterburen denk ik?
Ik heb de gok genomen en ‘m bij max-ict besteld. Is door fujitsu duitsland rechtstreeks naar mij verstuurd. En het belangrijkste bord werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
wessel145 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:08:
[...]

- Zet ik een bestand vanuit mijn desktop op de server, gaat deze direct op de array, hier heeft de SSD niks mee te maken
- Wordt er een bestand gedownload (Deluge/NZBget), dan wordt deze inderdaad op de SSD gedownload. Zodra het bestand klaar is met downloaden wordt deze gekopieerd naar de array, zodra het seeden klaar is wordt deze van de SSD verwijderd. Dit zorgt ervoor dat er tijdens het seeden geen aanspraak wordt gemaakt op de array, waardoor de HDD's lekker in standby blijven (== minder energie, sommige torrents kunnen erg lang doen over seeden).
- Gooi ik iets handmatig in deluge/nzbget zal ik wel het bestand handmatig moeten verplaatsen naar de array, maar dat komt niet zo vaak voor, kan ik evt ook regelen met een scriptje.

[...]

Mwah, SSD wear komt alleen voor bij writes, reads zijn nagenoeg unlimited, de specs geven aan dat je ±40GB mag schrijven per dag dat de SSD aanstaat (MTBF / TBW). Hier kom ik lang niet aan.

[...]

Mijn moederbord ondersteund inderdaad RAID-5, wat erg lijkt op mijn opstelling met MergerFS + Snapraid, er zijn toch een aantal afwegingen waarom ik voor mijn keus ben gegaan, Raid-5 zorgt ervoor dat de parity live berekend wordt. Als ik bestand X op Schijf A ga schrijven zal mijn parity altijd ook mee moeten gaan draaien om de parity live te berekenen (+ cpu kracht). In mijn opstelling gebeurt dit voor alle schijven elke nacht (+ het voordeel van nachttarief stroom). Ook zorgt het direct bijwerken van de parity voor een significant lagere transfer speed (3x langzamer)

[...]

Dit is voor iedereen anders, er is geen "perfecte" opstelling in mijn optiek. Zelf vind ik het handig om 1 grote share te hebben en dat ik zelf niet hoef te kijken hoe vol elke disk zit. RAID is voor mij ook zeker geen backup maar een handigheidje (raid is sowieso geen backup!!!!, bij een gevalletje ransomware/brand ben je alsnog alles kwijt). De belangrijke bestanden back ik up via het 3-2-1 principe. Mocht een schijf nu falen kan ik m omprikken en met een paar commands is alles weer zoals het was. Het grote voordeel van mijn setup tegenover ZFS is dat ik ten alle tijden een schijf van willekeurig formaat (zolang deze kleiner is dan de parity) kan bij prikken.

Performance wise zal je JBOD iets zuiniger zijn dan RAID-1, dit omdat als er gekopieerd wordt, bijna de volledige snelheid gebruikt en daarna ook klaar bent, in plaats van 2 schijven draaiende houden voor steeds wat kleinere opdrachten, qua CPU/RAM zal het niet veel uitmaken.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie :)
Heel duidelijk. Dit is eigenlijk vrijwel exact de situatie die ik wil en na de FAQ van Snapraid te hebben gelezen is het helemaal helder. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met een zuinige server en wil graag feedback op wat ik nu heb bedacht.

Huidige server is een Celeron 2 GHz (E1400) met 2 GB RAM. Deze is oud, Passmark average/single thread 1048/695. Echter, geen enkel probleem met performance.

Deze server is voorzien van 3 conventionele SATA-schijven: Een schijf voor het OS (Ubuntu server), en twee 4TB NAS-schijven. Deze twee NAS-schijven zijn gemirrored dmv. standaard Linux software raid 1.

Reden van vervanging is niet zozeer de performance maar het verbruik. 60 Watt idle.
Daarnaast wil ik graag een server met virtuele machines, zodat ik veel meer mogelijkheden krijg.

De virtuele machines die ik wil maken (met Proxmox):
- Fileserver (ik dmv. pass-through een controller direct doorgeven, en dezelfde software raid blijven gebruiken)
- DHCP/DNS/PXEboot, Mail (een paar LXC containers)
- Test-servers voor webdevelopment (draaien niet allemaal gelijktijdig)

Twee wensen dus: besparing en vm's. En: Budget is beperkt.

Wat ik al heb is een behuizing en die twee NAS-schijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455M€ 74,85€ 74,85
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,47€ 24,47
1Crucial CT102464BD160B€ 54,40€ 54,40
1Conceptronic PCI Express Card SATA 600€ 27,-€ 27,-
1be quiet! Pure Power 11 400W CM€ 61,95€ 61,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 81,14€ 81,14
Totaal€ 323,81

Moederbord
ASRock bordje met passief gekoelde Intel Celeron J3455 CPU.
Is dit een goede keuze? Ik lees vaker over virtualisatie met eenvoudige bordjes. Ik heb bewust gekozen voor een quad core. Passmark average/single thread 2145/777.
Ik heb voor dit moederbord gekozen omdat ik zeker weet dat VT-d in het BIOS werkt, en ik heb ook gelezen dat mensen er succesvol Proxmox of ESXi op draaien. Zijn er alternatieven? Er is ook een soortgelijk bordje met een snellere CPU. Ik kan echter geen ervaringen met dit bordje vinden, en met Linux vind ik het handig om wat oudere hardware te gebruiken om gedoe te voorkomen.

Geheugen: 8 GB DDR3L
Twee kwesties rond geheugen:
- De lijst ondersteund geheugen van Asrock voor het moederbord is kort. Weinig 8 GB modules. Volgens de website van Crucial is hun geheugen compatible met dit bord. Volgens de specs ook. Het geheugen is goed verkrijgbaar en goedkoop. Wordt echter niet vermeld door Asrock.
- Is 8GB genoeg, of zal ik 16GB nemen? Het scheelt nogal in de kosten. Maar ook in verbruik. Mijn overweging is dat ik denk dat ik aan 8GB genoeg heb: 2 GB (proxmox/diversen), 2 GB fileserver, 2x1 GB test vm's, 4x512 MB kleine vmmetjes. Ik kan nog wel meer willen dan dit maar de CPU is dan de bottleneck

SSD
Zuiniger dan harddisk, betrouwbaar en snel. Deze is voor proxmox en de vm's.
Geen twijfels bij deze keuze, al sta ik open voor suggesties voor alternatieven. 250GB zou ook volstaan denk ik, maar met 500 GB zit ik heel ruim. Gekozen voor de Samsung omdat deze wat langer meegaat dan Crucial. Betrouwbaarheid vind ik erg belangrijk (Maar 860 PRO vind ik iets te duur).

SATA-controller
Om door te geven aan de fileserver. Het moederbordje heeft slechts 2 SATA-aansluitingen. Over deze controller lees ik goede ervaringen, met Linux en met passthrough.

NIC
1 NIC waar alle traffic voor een aantal servers doorheen gaat wordt intensief gebruikt. Ik denk dat ik met een kwalitatief goede NIC (dus geen RealTek) een betere performance krijg. Server-grade Intel NICs zijn duur, maar ik denk dat dit best een goed alternatief is.

Voeding
PicoPSU of reguliere ATX-voeding? Ik heb gekozen voor een reguliere voeding. 400Watt is aan de hoge kant maar kleiner zijn ze niet te krijgen. Veel reviews met uitvoerige testen zijn verouderd. Ik heb gekeken naar voedingen die voldoen aan 80 Plus Gold en beter. De Be Quiet! Pure Power 11 CM serie schijnt erg efficient te zijn, ook bij laag verbruik.

Hierboven heb ik al de nodige vragen gesteld. Suggesties voor zuiniger of beter zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@SvMp pik 'gewoon' een HP of Dell quad port NIC van V&A op voor 3 - 4 tientjes: categorie: Netwerkadapters

Even goed Googlen of die op je moederbord wil werken, hier kunnen anderen ongetwijfeld meer informatie over geven dan ik, ik ben niet zo into hardware wat dat betreft.
Aan de andere kant kom je ook wel weer af van een 4 ports NIC op V&A mocht die toch echt niet werken.

Ik ben zelf wel fan van de PicoPSU qua stroomverbruik en efficiëntie met lagere wattage's (zeg ik dat goed?), je hebt de investering van de PicoPSU op kWh er binnen een jaar weer uit.

Tel eens op hoeveel Watt je nu echt op piek en op idle nodig zult hebben en wat dan de beste keuze is hierin.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SvMp , waarom de keuze voor VM’s icm LXC’s en niet simpelweg Docker?
Scheelt een berg resources en is veel eenvoudiger met deployment en upgrades van software.
De meeste apps zijn inmiddels wel als docker container beschikbaar en web based management met Portainer werkt als een speer...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LXC op Proxmox is qua resourcegebruik niet veel erger dan Docker.
Docker geeft je ook niet alle vrijheden, LXC wel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
@Mars Warrior en @FireDrunk Ik heb mij tot nu toe meer verdiept in Proxmox dan Docker. Docker is wel een optie, maar zal de hardware in deze situatie m.i. niet enorm veranderen. Die fileserver blijft, de test-server ook. Die wil ik als losse servers houden. De kleinere servertjes kunnen LXC-containers zijn, maar ook vervangen worden docker-containers zijn op één VM. Daar ga ik nog mee experimenteren. Maar de behoefte aan een vm host blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 05-01-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SvMp

Ik heb een soortgelijke vraag beantwoord hier: https://gathering.tweaker...message/57569078#57569078. In het kort: 2.5" HDD's, desktop moederbord, geen RAID/mirroring, wel externe backup.

In aanvulling daarop: gebruik de meest recente NIC chip die je kunt vinden, dat is meestal een Intel I210-AT of een Intel I211. Oudere netwerkkaarten verbruiken doorgaans meer. En kaarten met meerdere poorten enkele malen meer. Ik zou het dus beperkt houden tot het aantal netwerkaansluitingen dat je echt nodig hebt (1).

Een trage processor helpt op zich weinig in het terugdringen van het idle verbruik. Dat hangt meer af van het moederbord, een modern moederbord kan een stuk beter presteren dan een moederbord van 10 jaar geleden door de betere ondersteuning van power saving states. Desktop processoren zoals een Pentium Kaby Lake of Coffee Lake kunnen onder idle ook zuiniger zijn ondanks dat ze veel sneller zijn. Als je er ook nog eens extra insteekkaarten in doet kan het mogelijk meer gaan verbruiken dan een moederbord dat alles al aan boord heeft zoals een Fujitsu D3643-H met ondersteuning voor 4x SATA plus 1x NVMe SSD.

Meer over dit moederbord en voedingen staat hier.

Klik op de gepinde post icoon voor een overzicht van informatieve berichten in deze topic, met name met meetwaarden.
Polyphemus schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:30:
Azerty en SiComputers hadden hem voorheen, misschien daar eens navragen?

Andere opties zijn Duitse shops of amazon.de.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 05-01-2019 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:36
Hallo allemaal,

Lees hier nu al een tijdje mee, maar vind persoonlijk dat de servers toch wel redelijk aan de prijs zijn die hier aan bod komen. Hangt natuurlijk ook af van je doel en wat je ervoor over hebt.

Maar stel ik neem een "build" van een paar jaar geleden en ga daarbij - gebruikte - spullen zoeken. Zou dat een goede tactiek zijn?

Mijn eigen doen: kleine server voor mijn zoon (en mijzelf) voor testen van software zonder dat je steeds een VPS hoeft te kopen etc. 1 HDD is voldoende. Geheugen hoeft ook niet veel te zijn.

Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
zeeforelNL schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:29:

Maar stel ik neem een "build" van een paar jaar geleden en ga daarbij - gebruikte - spullen zoeken. Zou dat een goede tactiek zijn?
Lachen dat je ermee aan de slag gaat. Het belangrijkste om te bekijken is hoeveel het je gaat opleveren, als je voor 200 euro een build kan hebben die 24/7 30 watt trekt zullen de kosten hiervan per jaar ongeveer 57 euro aan stroom zijn. Kan je voor 300 euro een build maken die 10 watt trekt ben je ongeveer 20 euro aan stroom kwijt per jaar. Na 2,7 jaar heb je het verschil terugverdiend puur op stroomkosten.

Het is dus belangrijk dat je een goede inschatting maakt van de totale kosten en het geschatte wattage. En dan komt er natuurlijk ook nog bij dat een aantal Tweakers hier het m doen om een zo laag mogelijk verbruik te halen, waarbij aanschafkosten even weggemoffeld worden.

Check vooral even de verschillende builds in deze threat (meeste hebben verbruik erbij staan), en maak dan een rekensommetje voor jezelf. Als je denkt de server maar een jaar te gebruiken is het natuurlijk zonde om duurdere componenten te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@zeeforelNL

Moederborden worden tegenwoordig steeds prijziger bij iedere generatie (Skylake is doorgaans veel goedkoper dan Kaby Lake of Coffee Lake), de crisis is voorbij. En ik zie ook een aantal leveranciers prijzen op elkaar afstemmen, al dan niet illegaal. Intel zegt niet voldoende processoren te kunnen leveren door productieproblemen, dat zorgt voor fors hogere processorprijzen. Gelukkig dalen de prijzen van SSD's en geheugen wel wat.

Gebruikte spullen zijn er wel, maar het is niet makkelijk om daartussen het zuinige materiaal te vinden. ASRock en Gigabyte hebben de laatste Coffee Lake generatie wel flinke stappen gemaakt om hun moederborden zuinig te maken.
De bulk van het verbruik komt echter vaak voor rekening van ongunstige inrichting, bijvoorbeeld 3.5" hard disks i.p.v. 2.5" hard disks die als je slim inkoopt evenveel kosten (zie de topic start voor 2.5" Seagates), RAID, onzuinige voedingen, sneller dan 1xGb ethernet, allerlei insteekkaarten (controllers voor hard disks, netwerk). Ook VM's hebben een flinke overhead, want je stapelt besturingssystemen en de meeste hypervisors zijn niet goed in het gebruiken van low power states. Er zijn alternatieven in de vorm van containers, zie de laatste pagina's voor suggesties.

Een goedkope (en zuinige) SSD is bijvoorbeeld een WD Green V2. Die kun je gebruiken in een ASRock DeskMini. Dat is een barebones (kast, moederbord, voeding) die nog een processor, geheugen en opslag nodig heeft. Helaas past er geen dikke 2,5" HDD in. Ik zie hem hier als tweedehands aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
somejan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:07:
[...]

Da's zeker waar, maar ik vermoed dat dat ook meer stroom gebruikt dan twee poortjes on board.
Ik heb een 3644-B met een I210 netwerkkaart. Mijn setup doet oa dienst als pfSense router (verder 4x 2.5" HDDs, 1x SSD, 32GB RAM). Verbruik is ~10W. Heb geen exacte cijfers van de setup met 1 NIC en met 2, maar het verbruik is iig laag genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mdbraber @somejan

Een zuinige extra NIC doet minder dan 1W. Bij een zuinig OS (Windows 10) is de onaangesloten overhead van een I211 kaart ca. 0,2W, en 0,5W indien aangesloten. Dat valt alleszins mee, maar sommige andere Intel netwerkkaarten -vooral oudere en quad LAN kaarten met oude chips- verbruiken veel meer. Een aantal van die oude kaarten zijn ook na meer dan 10 jaar nog steeds op de markt. Server LAN kaarten hebben een trage innovatiecyclus.

Dat mdbraber's 10W (echt niet slecht natuurlijk!) doet ligt vermoedelijk hoofdzakelijk aan het besturingssysteem van pfSense (FreeBSD). Dat koste in een test tenminste 3W.

Edit: en dat werkt dus ook door bij insteekkaarten, als een besturingssysteem geen lage power states ondersteunt, dan zullen ze ook meer verbruiken. De onderdelen hebben de sturing van de BIOS en het besturingssysteem nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 07-01-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:59:
Dat mdbraber's 10W (echt niet slecht natuurlijk!) doet ligt vermoedelijk hoofdzakelijk aan het besturingssysteem van pfSense (FreeBSD). Dat koste in een test tenminste 3W.
Dat gok ik ook, met die 10W draaien er ook nog 12LXCs met oa Plex, CUPS, Unifi controller etc. Realistisch ben ik prima tevreden met die 10W, altijd leuk om nog eens verder te kijken als er nog meer tips zijn hoe het naar beneden te krijgen. Maar als ik soms zie dat mijn bureaulamp al 3.4W is, is het ook een trade-off tussen tijdsinvestering en opbrengst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik ben ook weer in de markt voor een thuis-server maar ik kan niet goed bepalen wat nou beter is : AMD of Intel. Het hoeft geen enorm beest te worden, zal gaan om 2-3 VM's en een stuk of 10 Docker containers. Draait een simpele file-server, download-server, Home-Assistant en wat andere kleine dingen. Liefst echt zuinig, maar als iets minder zuinig veel meer performance geeft is dat wel te overwegen. Heeft iemand wat goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@mdbraber Als je dan ziet dat mijn atom 40W doet. Dan doe je dat best lekker. Bij mij is de 80 euro per jaar ingecalculeerd. Dus daar maak ik me niet echt druk om.
Zuiniger mag altijd, maar gemak dient de mens ook wel weer. Dus de server draait 24/7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:17:
Ik ben ook weer in de markt voor een thuis-server maar ik kan niet goed bepalen wat nou beter is : AMD of Intel. Het hoeft geen enorm beest te worden, zal gaan om 2-3 VM's en een stuk of 10 Docker containers. Draait een simpele file-server, download-server, Home-Assistant en wat andere kleine dingen. Liefst echt zuinig, maar als iets minder zuinig veel meer performance geeft is dat wel te overwegen. Heeft iemand wat goede tips?
Elk modern systeem kan die aantallen wel aan, de vraag is vooral hoe zwaar al die containers/vm's belast worden. Als ze vooral idle zijn, kan je best toe met een embedded CPU zoals deze bordjes:
categorie: Moederborden

Wil je echt iets meer performance (je downloads moeten op volle snelheid doorlopen, je wil niets merken van downloads qua snelheid, je wil misschien transcoden, je Home-Assistant heeft het druk, etc, etc)
kan je beter kijken naar een AMD 200GE of Intel Celeron/Pentium G-series setupje. Een Ryzen heeft een iets betere GPU, maar verbruikt idle iets meer. De Intel is een fractie duurder, maar ook wat sneller.

Wil je echt 'zwaardere' VM's draaien (meerdere VM's die meerdere cores nodig hebben, meerdere docker containers die niet idle zijn, flinke netwerkbelasting, en flink wat downloads). Kan je beter naar een Ryzen3/5 of Intel i3 setup gaan.

Daar is de i3 in het voordeel van idle verbruik, maar wint de Ryzen het op (meestal) ruwe performance. Dus een AMD is alleen interresant als je de power ook daadwerkelijk nodig hebt. Als je systeem af en toe hoog belast wordt (en dus vaker idle is dan dat het moet preseteren) is een i3 in mijn ogen beter.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Arunia schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:37:
@mdbraber Als je dan ziet dat mijn atom 40W doet. Dan doe je dat best lekker. Bij mij is de 80 euro per jaar ingecalculeerd. Dus daar maak ik me niet echt druk om.
Zuiniger mag altijd, maar gemak dient de mens ook wel weer. Dus de server draait 24/7.
Een Atom die 40W doet? Zelfs de 10j oude voorganger van mijn onlangs geüpgrade router-pc kwam daar niet eens in de buurt :P , hooguit max de helft. De nieuwe(re) is iets krachtiger, maar zuiniger, een rondslingerend DN2800MT bordje met 2*2GB RAM, (losse) i210 NIC en GUI-loze Debian op een USB stick.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Met een aantal drives en een inefficiente voeding kan je met een Atom best op 40W zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Raven Haha, had mijn setup al eerder gepost. Probleem is ook dat je weinig in de bios in kan stellen. Is een POV. Dus het zal er wel op vooruit gaan.
Daarnaast zitten er een aantal 3,5 inch schijven in waarvan er twee uit gefaseerd worden. Daarvoor komt er 1 4TB schijf nog terug (zitten nu 2x 3TB schijven in, 1x 1,5TB (wordt uit gefaseerd) en 1x 320GB als boot schijf (wordt vervangen door een M.2 SSD).

En wat @Dreamvoid zegt. De voeding twijfel ik nog over. Het is een oudje (qua releasedatum), maar er zal beter spul zijn op het moment. Maar laat ik eerst de server maar eens upgraden. Dan zien we voor de voeding later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dreamvoid schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:09:
Met een aantal drives en een inefficiente voeding kan je met een Atom best op 40W zitten.
Ah ja, dan is het wat anders. Hier geen hdd's eraan, voorganger had een CF-kaartje voor opslag en zowel de voorganger (12V) als huidige (wide-input) hebben een onboard voeding, laptop-achtige adapter eraan en 't spul draait :)

Doordat de huidige router-pc een wide-input aansluiting heeft hangt die net als de download-pc (19V) aan mijn diy'd UPS die 19V levert, scheelt een stopcontact waarvan er hier veel te weinig zijn :P

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 07-01-2019 11:24 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Elk modern systeem kan die aantallen wel aan, de vraag is vooral hoe zwaar al die containers/vm's belast worden. Als ze vooral idle zijn, kan je best toe met een embedded CPU zoals deze bordjes:
categorie: Moederborden

Wil je echt iets meer performance (je downloads moeten op volle snelheid doorlopen, je wil niets merken van downloads qua snelheid, je wil misschien transcoden, je Home-Assistant heeft het druk, etc, etc)
kan je beter kijken naar een AMD 200GE of Intel Celeron/Pentium G-series setupje. Een Ryzen heeft een iets betere GPU, maar verbruikt idle iets meer. De Intel is een fractie duurder, maar ook wat sneller.

Wil je echt 'zwaardere' VM's draaien (meerdere VM's die meerdere cores nodig hebben, meerdere docker containers die niet idle zijn, flinke netwerkbelasting, en flink wat downloads). Kan je beter naar een Ryzen3/5 of Intel i3 setup gaan.

Daar is de i3 in het voordeel van idle verbruik, maar wint de Ryzen het op (meestal) ruwe performance. Dus een AMD is alleen interresant als je de power ook daadwerkelijk nodig hebt. Als je systeem af en toe hoog belast wordt (en dus vaker idle is dan dat het moet preseteren) is een i3 in mijn ogen beter.
Wauw, thanks voor je uitgebreide antwoord :) Heel fijn! Ik ga eens even kijken of ik iets interessants kan samenstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik zit nu aan het volgende te denken voor als ik mijn schijven niet verkocht krijg:
#ProductPrijsSubtotaal
10HP 4TB SAS--
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)--
48GB DDR4 ECC--
1LSI SAS 9207-8i--

Ik wil mergerFS icm snapRAID gaan gebruiken. Op deze manier kan ik makkelijk schijven die niet gebruikt worden een spindown geven, en hoef ik ook niet gelijk alle schijven in 1x te gebruiken, maar kan ik wanneer nodig een paar erbij prikken.

Wat nog niet op de lijst staat, is een SSD voor OS én als tijdelijk download en veel gebruikte containers. Daarmee hoeven de SAS schijven niet continu aan te staan.

Zou dat een zuinige optelling/oplossing zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@iMars

Welk besturingssysteem ga je gebruiken? Als ik het goed lees is het filesysteem en het backupprogramma op Debian te gebruiken.

Houd er rekening mee dat disks veel opstartvermogen vereisen. Je kunt maximaal 4 x 3.5" disks gebruiken met een PicoPSU 160-XT en Leicke 120W adapter combinatie. De HP's bevatten kennelijk Seagate ST4000NM0025's, helaas geeft de spec sheet niet aan wat het opstartverbruik daarvan is. Het idle verbruik is 6,52W en gemiddeld actief verbruik is 7,74W. De meeste 3.5" 7200 rpm SATA disks verbruiken maximaal ergens tussen 21 en 25W, als we 25W aanhouden kun je het systeem waarschijnlijk starten met 4 disks en de genoemde PicoPSU. Het nadeel van een andere (ATX) voeding is dat die bij laag verbruik niet zo zuinig zal zijn. 12V adapters van meer dan 120W zijn relatief duur.

Als je 10 disks tegelijkertijd zou willen starten heb je daarvoor alleen al 250W nodig op de 12V lijn. Naderhand zakt dat verbruik naar 65,2W met alle schijven draaiende. Bij staggered (na elkaar) opstarten is er veel minder maximaal vermogen nodig. Dat is in de praktijk niet helemaal lineair, maar dan zou de genoemde PicoPSU wel kunnen worden toegepast. Starten vanaf SSD is sowieso aan te raden, nadat het besturingssysteem volledig is opgestart kun je een voor een de disks opstarten, mits dat ondersteunt wordt door de software.

Als je systeem idle meer dan circa 40W gaat verbruiken is een PicoPSU niet meer nodig, dan zou je ook een zuinige ATX voeding kunnen gebruiken. Hoe lager het idle verbruik, hoe meer effect een PicoPSU heeft in energiebesparing. Een ATX voeding is meestal tamelijk inefficient onder 30 of 40W.

De nieuwwaarde van de ST4000NM0025 is € 166 incl. BTW, ofwel 60% meer dan de nieuwprijs van externe 2.5" HDD van Seagate/Maxtor.

Voor het verbruik is het verreweg het beste om 2.5" HDD's te gaan gebruiken en de SAS disks te verkopen of te herbestemmen naar backup disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:00:
@iMars

Welk besturingssysteem ga je gebruiken? Als ik het goed lees is het filesysteem en het backupprogramma op Debian te gebruiken.

Houd er rekening mee dat disks veel opstartvermogen vereisen. Je kunt maximaal 4 x 3.5" disks gebruiken met een PicoPSU 160-XT en Leicke 120W adapter combinatie. De HP's bevatten kennelijk Seagate ST4000NM0025's, helaas geeft de spec sheet niet aan wat het opstartverbruik daarvan is. Het idle verbruik is 6,52W en gemiddeld actief verbruik is 7,74W. De meeste 3.5" 7200 rpm SATA disks verbruiken maximaal ergens tussen 21 en 25W, als we 25W aanhouden kun je het systeem waarschijnlijk starten met 4 disks en de genoemde PicoPSU. Het nadeel van een andere (ATX) voeding is dat die bij laag verbruik niet zo zuinig zal zijn. 12V adapters van meer dan 120W zijn relatief duur.

Als je 10 disks tegelijkertijd zou willen starten heb je daarvoor alleen al 250W nodig op de 12V lijn. Naderhand zakt dat verbruik naar 65,2W met alle schijven draaiende. Bij staggered (na elkaar) opstarten is er veel minder maximaal vermogen nodig. Dat is in de praktijk niet helemaal lineair, maar dan zou de genoemde PicoPSU wel kunnen worden toegepast. Starten vanaf SSD is sowieso aan te raden, nadat het besturingssysteem volledig is opgestart kun je een voor een de disks opstarten, mits dat ondersteunt wordt door de software.

Als je systeem idle meer dan circa 40W gaat verbruiken is een PicoPSU niet meer nodig, dan zou je ook een zuinige ATX voeding kunnen gebruiken. Hoe lager het idle verbruik, hoe meer effect een PicoPSU heeft in energiebesparing. Een ATX voeding is meestal tamelijk inefficient onder 30 of 40W.

De nieuwwaarde van de ST4000NM0025 is € 166 incl. BTW, ofwel 60% meer dan de nieuwprijs van externe 2.5" HDD van Seagate/Maxtor.

Voor het verbruik is het verreweg het beste om 2.5" HDD's te gaan gebruiken en de SAS disks te verkopen of te herbestemmen naar backup disks.
OS zal Debian of Ubuntu worden. De disks zullen niet vaak lang aan staan (gok ik), omdat er ook een SSD bij komt om op te starten en 24/7 apps/containers te hosten. Na wat ik zo hoor, zou ik best mijn schijven willen verkopen (staan ook op vraag en aanbod) maar moet het wel verkocht worden ;) Daarnaast nemen de 2,5" disk ook veel minder ruimte in wat ook wel een mooie pluspunt is.

Maar waarom zijn externe schijven goedkoper dan interne schijven? 8)7
pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk vanwege het verschil in koperspubliek. De externe drives worden als massaproducten door consumenten gekocht en de interne drives door tweakers. Althans, dat zal het plan zijn.

Uit zo'n externe 2.5" Seagate/Maxtor kun je een SATA disk losmaken. Zie topic start voor meer info. Western Digital heeft geen SATA interface op de externe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
wessel145 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:08:
[...]
Ik ben nog ff in wat reacties van jou hier gedoken en zie dat je ongeveer dezelfde basisonderdelen hebt gekozen als ik. Ik ga pas over een maand of 2 de boel aanschaffen.

Zie dat je voor een wat grotere en vooral snellere SSD bent gegaan dan de WD Green, ik heb precies dezelfde geselecteerd (500GB Samsung Evo 860). Voornamelijk met het volgende idee:

Nieuwe bestanden die ik naar MergerFS /STORAGE verschuif, worden standaard eerst op de SSD opgeslagen (mits er genoeg ruimte is, SSD mag max 80% volzitten bijvoorbeeld). Ook als deze bestanden (diezelfde dag) worden geupdate, vinden alleen wijzigingen op de SSD plaats.
Elke nacht worden vervolgens nieuwe of de gewijzigde bestaande bestanden naar de HDD(s) geschreven en als de bestanden op de SSD X dagen niet zijn geupdate, worden ze van de SSD verwijderd.

Op deze manier denk ik 2 voordelen te hebben:
1) stukje lees/schrijf snelheid, dankzij SSD versus 2.5" HDDs. Al kan het verschil over 1Gb/s netwerk klein zijn.
2) zuinig, de HDDs worden in principe alleen nog maar 1x snachts opgespind en alleen als er nieuwe bestanden of gewijzigde bestanden op de SSD zijn geplaatst. Verder zijn ze altijd idle/uit.

Ik heb het idee dat dit goed en makkelijk in te regelen is via MergerFS en SnapRAID.
Mijn idee is om in de MergerFS pool de HDDs en een deel van de SSD te plaatsen, door bijvoorbeeld 1 map op de SSD toe te voegen aan de MergerFS pool. Is dat een mogelijkheid?

Zo wil ik bijvoorbeeld op een laptop dat de Windows mappen /desktop, /documents altijd continu ook op de NAS staan. Daarnaast wil ik dat /Camera en /Pictures op mijn Android phones altijd direct worden gebackupped naar de NAS. Dit zijn geen mappen van 100+ GB. Dit alles zou dus in eerste instantie naar de SSD worden geschreven.

Op dit moment worden deze mappen al gebackupped middels een simpele Vero4K mediaspeler met USB HDD door SyncThing op de apparaten te installeren (heeft ook wat versiebeheer maar dat staat even buiten beschouwing).

Eigenlijk borduurt dit voort op jouw downloads die eerst volledig naar de SSD worden gedownload voordat ze naar de HDDs gaan. Dat is wat makkelijker in te stellen natuurlijk door je temp downloads map in Deluge gewoon op de SSD te zetten, daar hoef je MergerFS niet voor in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Jazco2nd schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:31:
[...]
Eigenlijk borduurt dit voort op jouw downloads die eerst volledig naar de SSD worden gedownload voordat ze naar de HDDs gaan. Dat is wat makkelijker in te stellen natuurlijk door je temp downloads map in Deluge gewoon op de SSD te zetten, daar hoef je MergerFS niet voor in te zetten.
MergerFS heeft inderdaad chache mogelijkheden, maar hier heb ik mijzelf nog niet in verdiept. Hoe het precies bij mij werkt
  • Deluge temp folder staat op SSD
  • Deluge complete folder staat op SSD
  • Sonarr / Radarr folder staat op de MergerFS array
  • Zodra de download complete is maakt Sonarr / Radarr een kopie naar de array, maar de versie op de SSD blijft staan tot deze geseed is, met de "remove when seed ratio is met" wordt de versie van de SSD verwijderd
  • Handmatige downloads komen dus in een andere complete folder dan de geautomatiseerde, deze kan ik handmatig ergens dumpen
Het is niet mogelijk om 1 map aan de MergerFS array toe te voegen (voor zover ik weet), het is de hele disk of niet, en als ik me het goed herinner kan je OS ook niet op de array staan, omdat deze pas na het booten wordt gemount.

Wat jij beschrijft is eignelijk wat UnRaid doet, deze heeft wel een goede cache disk ondersteuning en elke dag of bij een x % wordt alles naar de array gemoved, dit heb ik eerst ook gedraaid en ik was eigenlijk best tevreden met de werking ervan. Een groot nadeel is, is dat het slackware is, met andere woorden, tooltjes zoals powertop kan je niet installeren :| Wat er bij mij voor zorgde dat ik idle 14 watt verbruikte, bijna 2x zoveel als wat ik nu doe. Ook moet je betalen voor een licentie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
wessel145 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:15:
[...]

MergerFS heeft inderdaad chache mogelijkheden, maar hier heb ik mijzelf nog niet in verdiept. Hoe het precies bij mij werkt
  • Deluge temp folder staat op SSD
  • Deluge complete folder staat op SSD
  • Sonarr / Radarr folder staat op de MergerFS array
  • Zodra de download complete is maakt Sonarr / Radarr een kopie naar de array, maar de versie op de SSD blijft staan tot deze geseed is, met de "remove when seed ratio is met" wordt de versie van de SSD verwijderd
  • Handmatige downloads komen dus in een andere complete folder dan de geautomatiseerde, deze kan ik handmatig ergens dumpen
Het is niet mogelijk om 1 map aan de MergerFS array toe te voegen (voor zover ik weet), het is de hele disk of niet, en als ik me het goed herinner kan je OS ook niet op de array staan, omdat deze pas na het booten wordt gemount.

Wat jij beschrijft is eignelijk wat UnRaid doet, deze heeft wel een goede cache disk ondersteuning en elke dag of bij een x % wordt alles naar de array gemoved, dit heb ik eerst ook gedraaid en ik was eigenlijk best tevreden met de werking ervan. Een groot nadeel is, is dat het slackware is, met andere woorden, tooltjes zoals powertop kan je niet installeren :| Wat er bij mij voor zorgde dat ik idle 14 watt verbruikte, bijna 2x zoveel als wat ik nu doe. Ook moet je betalen voor een licentie 8)7
Dank! Ik heb toch even volgehouden en verder gezocht.. het kan met MergerFS en zelfs heel goed voor mijn use case! Hier staat zelfs uitgelegd hoe je dat zou kunnen doen: https://github.com/trapexit/mergerfs#caching

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Jazco2nd schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:50:
[...]

Dank! Ik heb toch even volgehouden en verder gezocht.. het kan met MergerFS en zelfs heel goed voor mijn use case! Hier staat zelfs uitgelegd hoe je dat zou kunnen doen: https://github.com/trapexit/mergerfs#caching
Ik heb me nu ook wat verder ingelezen in je hebt inderdaad gelijk, misschien zelf toch ook maar eens wisselen naar zo een opstelling (ik kan in principe een extra pool toevoegen incl de SSD). Alleen ga ik nog even uitvogelen hoe het handig is met OS, ben jij van plan de parity te laten berekenen op op de pool waar ook de SSD bij zit of alleen de HDD's? Ook zal je het script wel aan moeten passen zodat niet je OS verplaatst wordt, ik denk dat dit het beste kan door het script wat op de pagina staat wat aan de passen zodat alleen de aangegeven folder gebruikt wordt.

Al met al, weer stof om me in te verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Na zo’n 8 jaar trouwe dienst heb ik wel weer eens zin om mijn thuisservertje te vervangen. Heel veel doet deze machine niet anders dan de download werkzaamheden en als centrale data opslag voor mijn media pc. De server zet zichzelf in hibernate na een periode inactief middels een tooltje SmartPower. Zodra de server nodig is voor bijvoorbeeld mijn media pc dan ontwaakt de server via WakeOnLAN. Het grootste deel van de dag staat deze machine daardoor uit.

Dit is was mijn hudige server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint M7 HM641JI , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 130€ 44,90€ 44,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 29,70€ 29,70
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
184 Watt Externe Adapter----
1picoPSU-90-XLP 90W----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,60

Daarmee kom ik op een idle van ongeveer 14 watt.

Ik sta op het punt om er dit van te maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 77,-€ 77,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,36

Door de kast ben ik aangewezen op een ITX bord. De USB 3.1 gen 2 aansluitingen geven ook genoeg mogelijkheden om in de toekomst snelle externe harddisk aan te sluiten. Tevens is dit een erg compleet bordje, misschien zelfs te compleet? Wat moet ik bijvoorbeeld met 2 netwerk aansluitingen en een WiFi adapter.

Kan ik hier vergelijkbaar of lagere verbruikscijfers verwachten tenopzichte van mijn vorige server?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
The_FrankO schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:45:
Na zo’n 8 jaar trouwe dienst heb ik wel weer eens zin om mijn thuisservertje te vervangen. Heel veel doet deze machine niet anders dan de download werkzaamheden en als centrale data opslag voor mijn media pc. De server zet zichzelf in hibernate na een periode inactief middels een tooltje SmartPower. Zodra de server nodig is voor bijvoorbeeld mijn media pc dan ontwaakt de server via WakeOnLAN. Het grootste deel van de dag staat deze machine daardoor uit.

Dit is was mijn hudige server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint M7 HM641JI , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 130€ 44,90€ 44,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 29,70€ 29,70
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
184 Watt Externe Adapter----
1picoPSU-90-XLP 90W----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,60

Daarmee kom ik op een idle van ongeveer 14 watt.

Ik sta op het punt om er dit van te maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 77,-€ 77,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,36

Door de kast ben ik aangewezen op een ITX bord. De USB 3.1 gen 2 aansluitingen geven ook genoeg mogelijkheden om in de toekomst snelle externe harddisk aan te sluiten. Tevens is dit een erg compleet bordje, misschien zelfs te compleet? Wat moet ik bijvoorbeeld met 2 netwerk aansluitingen en een WiFi adapter.

Kan ik hier vergelijkbaar of lagere verbruikscijfers verwachten tenopzichte van mijn vorige server?
Waarom vervangen? Die i3 is prima voor wat je doet en het zal mij verbazen dat die nieuwe onderdelen nog zuiniger zijn dan de huidige configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een nieuw ITX bordje en 14nm cpu zal een paar Watt zuiniger zijn maar heel veel lijkt me ook niet echt. Als de boel nog draait zou ik dit servertje lekker laten doortuffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealthgun
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 18:59
Ik ben ook bezig een energie zuinige server op te zetten om zelf owncloud op de draaien en andere websites. Maar ook als NAS voor bestanden (die nu nog op onedrive staan).

Ik voel aan dat als artikel 13 ooit een realiteit wordt ik mijn series van onedrive af moet halen.

Maar omdat ik dus niet een toren hoge energie rekening wil voor een server die 99% van de tijd idle zal staan, wil ik de server zo energie zuinig mogelijk uitvoeren.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J5005-ITX€ 108,95€ 108,95
1Seagate Mobile HDD, 2TB€ 79,90€ 79,90
1Chieftec IX-01B-OP€ 27,50€ 27,50
1Startech.com SATA Power Y Splitter€ 4,80€ 4,80
1Seasonic SSA-0601HE-12€ 21,95€ 21,95
1G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-8GRS€ 59,90€ 59,90
1Mini-box picoPSU 90€ 38,95€ 38,95
1Kingston A400 960GB€ 122,50€ 122,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,45

Dit is de configuratie die ik had bedacht, de SSD zijn voor de 2 VM's en wat lees/schrijf intensieve storage.
De HDD is bedoeld voor bulk storage.

Is wat ik heb gemaakt een beetje redelijk energie zuinig? Ik kom zelf op ongv 10W uit als ik alles bij elkaar een beetje uitreken.

Star Citizen Corp: United Exploration Cartel || United Exploration Cartel website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:30

Kek

3flix

Weet een van jullie een mooie kast waar 6 2.5" schijven in passen naast een mATX bord, liefst zo klein mogelijk van formaat...?

ik kon niet veel soeps vinden wat ook nog een beetje mooi is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Kek schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:03:
Weet een van jullie een mooie kast waar 6 2.5" schijven in passen naast een mATX bord, liefst zo klein mogelijk van formaat...?

ik kon niet veel soeps vinden wat ook nog een beetje mooi is...
Cooltek/Jonsbo C2 of Sharkoon CA-M. Je moet dan nog wel een rack voor je hdd’s ontwerpen en printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

GioStyle schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Cooltek/Jonsbo C2 of Sharkoon CA-M. Je moet dan nog wel een rack voor je hdd’s ontwerpen en printen.
Ah nice, die Sharkoon CA-M ziet er wel mooi clean uit, heb jij een voorbeeld van HDD rackje oid..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Kek schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Ah nice, die Sharkoon CA-M ziet er wel mooi clean uit, heb jij een voorbeeld van HDD rackje oid..?
Iemand op HardForun heeft zelf een rack gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://hardforum.com/data/attachment-files/2017/04/76490_uSFF_NAS.jpg

Daar hou ik persoonlijk niet van, maar het ziet er wel goed uit. Ik zag hier en daar wat ontwerpen om hdd’s te stapelen, maar ben nog niet echt iets tegengekomen waarvan ik dacht: dat is geniaal en bruikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 10-01-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

GioStyle schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:25:
[...]

Iemand op HardForun heeft zelf een rack gemaakt.

https://hardforum.com/dat...017/04/76490_uSFF_NAS.jpg

Daar hou ik niet van. Ik zag hier en daar wat ontwerpen om hdd’s te stapelen, maar ben nog niet echt iets tegengekomen waarvan ik dacht: dat is geniaal en bruikbaar.
ik ga zelf wel even aan de slag met de lasersnijder, van hout of acryl kan vast wel iets moois gemaakt worden..

Edit, ik vond ook iets als eht volgende, misschien is dat al voldoende voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://onlinekabelshop-nl.scdn2.secure.raxcdn.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/e/we-96124_hoofd.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Kek op 10-01-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Kek

Geen idee welke 2.5” schijfjes je gebruikt, maar ik ga er vanuit dat daar geen 15mm schijfjes in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

GioStyle schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:59:
@Kek

Geen idee welke 2.5” schijfjes je gebruikt, maar ik ga er vanuit dat daar geen 15mm schijfjes in past.
tot die conclusie was ik idd ook al gekomen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:58

Satom

Verzamel ervaringen

Kort geleden tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk alleen nog maar Linux apps (en Docker) gebruik. Daarom besloten om Ubuntu Server te installeren. Helaas kwam ik er vanochtend achter dat de WD RED schijven niet meer in standby/spindown gaan, terwijl dit op Windows geen enkel probleem was. Ik heb nog niet bekeken was op dit moment het verbruik is, maar het verklaard wel waarom ik gisteravond ver boven mijn gebruikelijke verbruik zat (+- 40 watt, normaal +- 20 watt in idle).

Ik heb een EVO 850 als boot en 2x een WD RED in RAID1 (software raid). Ik heb al gelezen dat de RED schijven geen hdparm ondersteunen, als alternatief zou de tool hd-idle moeten werken. Helaas heeft dat niet mogen baten (tenzij hdparm -C /dev/.. de status niet goed weergeeft).

Iemand enig idee? Ik heb nog stille hoop dat als ik zo thuis kom dat het huidige verbruik rond de 20 watt schommelt en dat hdparm geen juiste status heeft laten zien vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
stealthgun schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:51:

Dit is de configuratie die ik had bedacht, de SSD zijn voor de 2 VM's en wat lees/schrijf intensieve storage.
De HDD is bedoeld voor bulk storage.

Is wat ik heb gemaakt een beetje redelijk energie zuinig? Ik kom zelf op ongv 10W uit als ik alles bij elkaar een beetje uitreken.
Ik heb een setup op basis van dat bordje, met 2 ssd's en 5 3.5" disks erin (en dus ook een extra sata controller), idle verbruik ligt rond de 12W op de meter (ik heb een 90W pico PSU). Ik draai Debian, en heb met powertop en tlp powersettings getweaked. Verder heb ik een redelijk lompe spindown cronjob die de disks uitzet. Met alle disks aan, onder volle load tik ik wel de 60W aan denk ik.

Ondanks de relatief lichte voeding, en geen staggered spin-up, heb ik nog geen problemen gehad met opstarten en te weinig vermogen. Tot zover erg tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealthgun
borft schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:32:
[...]

Ik heb een setup op basis van dat bordje, met 2 ssd's en 5 3.5" disks erin (en dus ook een extra sata controller), idle verbruik ligt rond de 12W op de meter (ik heb een 90W pico PSU). Ik draai Debian, en heb met powertop en tlp powersettings getweaked. Verder heb ik een redelijk lompe spindown cronjob die de disks uitzet. Met alle disks aan, onder volle load tik ik wel de 60W aan denk ik.

Ondanks de relatief lichte voeding, en geen staggered spin-up, heb ik nog geen problemen gehad met opstarten en te weinig vermogen. Tot zover erg tevreden :)
Dat is goed nieuws :)
Heb jij ook de audio controller uitgezet in het bios (en misschien nog wat andere rand apparatuur)?

Ik wil er zelf ESXI op zetten als dat lukt met een Windows Server en een Cent OS VM
of anders direct windows server met een cent os hyper-v app.

maar 12w komt wel heel dicht bij wat ik wil.

Star Citizen Corp: United Exploration Cartel || United Exploration Cartel website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
stealthgun schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:13:
[...]

Dat is goed nieuws :)
Heb jij ook de audio controller uitgezet in het bios (en misschien nog wat andere rand apparatuur)?

Ik wil er zelf ESXI op zetten als dat lukt met een Windows Server en een Cent OS VM
of anders direct windows server met een cent os hyper-v app.

maar 12w komt wel heel dicht bij wat ik wil.
audiocontroller heb ik niet uitgezet. Ik heb ergens gelezen dat verbruik dan jusit omhoog kan gaan, omdat de energie besparende functies het dan niet doen. Ik denk dat zonder de extra controller en de draai schijfjes, het verbruik wel onder de 10W zou dalen. Overigens heb ik er geen scherm of keyboard aanhangen op het moment. Als je dat wel doet, dan kan het verbruik juist weer iets omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealthgun
borft schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:31:
[...]

audiocontroller heb ik niet uitgezet. Ik heb ergens gelezen dat verbruik dan jusit omhoog kan gaan, omdat de energie besparende functies het dan niet doen. Ik denk dat zonder de extra controller en de draai schijfjes, het verbruik wel onder de 10W zou dalen. Overigens heb ik er geen scherm of keyboard aanhangen op het moment. Als je dat wel doet, dan kan het verbruik juist weer iets omhoog gaan.
Oke gek, je zou zeggen dat het minder verbruikt. Ik ga ook geen extra controller er aan hangen en gewoon de "normale" SATA poorten gebruiken de schijven doen ook geen gekke dingen. Ik moet alleen wel zorgen dat ESXI zo zuinig mogelijk wordt (lees ik in een ander topic) omdat deze dus standaard nog best veel gebruikt.

Heeft iemand daar ervaring mee is het handiger (lees zuiniger) om gewoon Windows 2019 native te draaien ipv ESXI en dan maar hyper-v gebruiker voor de linux vm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
Beste tweakers,

Na enige tijd te hebben getwijfeld wil ik zelf een eigen energie "zuinige" server op zetten. Doel is om hier nextcloud, plex, pfsense en PiHole op te draaien.

De server zal in principe altijd aan staan, waarvan een groot gedeelte van de tijd idle of met beperkte load. Hierdoor ben ik op zoek naar een oplossing die niet te veel energie gebruikt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 124,90€ 124,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 74,75€ 74,75
1Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 122,05€ 122,05
1Kingston HyperX Predator HX426C13PB3/16€ 128,85€ 128,85
1Cooler Master V Series V550€ 79,90€ 79,90
1Samsung 860 EVO m.2 500GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,81

Heb gekozen voor de I3-8100, aangezien deze aan mijn huidige eisen voldoet en ook ruimte biedt voor aanvullende taken. Het moederbord vanwege de twee ethernet aansluitingen, zodat Pfsense er zonder problemen op kan draaien.

Ik twijfel over de voeding tussen een picopsu (erg efficient bij laag verbruik) of de Cooler Master V series V550. Persoonlijke voorkeur gaat nu uit voor de Cooler, aangezien bij een grote load deze voldoende power kan leveren en zuinig is ook onder laag verbruik wel iets minder zuinig dan pico volgens mij.

Mochten jullie tips hebben, dan hoor ik het graag.

[ Voor 10% gewijzigd door patviev op 14-01-2019 20:59 . Reden: DDR en HDD vervangen op basis van feedback ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
stealthgun schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:34:
[...]

Oke gek, je zou zeggen dat het minder verbruikt. Ik ga ook geen extra controller er aan hangen en gewoon de "normale" SATA poorten gebruiken de schijven doen ook geen gekke dingen. Ik moet alleen wel zorgen dat ESXI zo zuinig mogelijk wordt (lees ik in een ander topic) omdat deze dus standaard nog best veel gebruikt.
Ik heb het niet gemeten, dus het zou alsnog waar kunnen zijn. Wat sommige moederborden schijnen te doen is, dat als je bv geluid uitzet in de bios, het device wel aan blijft staan, maar alleen "verborgen" wordt voor het OS. Hierdoor worden er geen drivers geladen en kan er ook geen energiezuinige mode aangezet worden.

maar..... meten=weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Kek

Ik ben eigenlijk op zoek naar dit:

http://www.cooldrives.com/index.php/hadistfor23h.html

Maar dan geschikt voor 2.5” 15mm schijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

GioStyle schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:34:
@Kek

Ik ben eigenlijk op zoek naar dit:

http://www.cooldrives.com/index.php/hadistfor23h.html

Maar dan geschikt voor 2.5” 15mm schijfjes.
Oh, dat is mooi modulair, en prima te maken met een 3d printer zo te zien. met een beetje geluk kan het van materiaal gemaakt worden wat ook nog wat geluid dempt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Kek schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:36:
[...]

Oh, dat is mooi modulair, en prima te maken met een 3d printer zo te zien. met een beetje geluk kan het van materiaal gemaakt worden wat ook nog wat geluid dempt..
Binnenkort als ik tijd heb even kijken of zoiets zelf te ontwerpen is en dan in de buurt iemand zoeken met een 3D printer. Dat laatste zal wel lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

GioStyle schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Binnenkort als ik tijd heb even kijken of zoiets zelf te ontwerpen is en dan in de buurt iemand zoeken met een 3D printer. Dat laatste zal wel lastig worden.
Het bestaat dus al: https://www.thingiverse.com/thing:582781 alleen pootje iets langer maken voor 15MM en klaar :D

ik heb wel toegang tot 3d printers, zal binnenkort eens wat uitproberen, als het lukt meld ik het hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Kek op 11-01-2019 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kek schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Het bestaat dus al: https://www.thingiverse.com/thing:582781 alleen pootje iets langer maken voor 15MM en klaar :D

ik heb wel toegang tot 3d printers, zal binnenkort eens wat uitproberen, als het lukt meld ik het hier.
Die is er al hoor, als je bij de remixes kijkt: https://www.thingiverse.com/thing:582781/remixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealthgun
borft schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Ik heb het niet gemeten, dus het zou alsnog waar kunnen zijn. Wat sommige moederborden schijnen te doen is, dat als je bv geluid uitzet in de bios, het device wel aan blijft staan, maar alleen "verborgen" wordt voor het OS. Hierdoor worden er geen drivers geladen en kan er ook geen energiezuinige mode aangezet worden.

maar..... meten=weten :)
Ik ga het bekijken als ik de server heb, dacht zelf ook al dat ik het gewoon ga proberen, Het is niet lastig om het weer in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik begreep van mijn collega (ha @GreNade) dat er een 3e generatie Ryzen aan komt:
https://www.cnet.com/news...-ryzen-desktop-processor/

Dat klinkt veelbelovend. Helaas begreep ik ook dat de Ryzens met iGPU géén ECC geheugen ondersteunen en die zonder iGPU officieel niet maar in de praktijk wel.

Lastig, liefst heb ik iets dat fully supported is, ook op dat gebied, maar als het werkt werkt net. (ECC vind ik wel een must met ZFS als onderlaag. Zonder die eis word het een stuk makkelijker en goedkoper though.)

Op de eoa blijf ik AMD een leuk platform vinden en de opvolger van de pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed lijkt me tóch wel heel interessant. (Dan maar met een losse GFX kaart. Het is niet anders.)

Aan de andere kant, een systeem gebaseerd op de pricewatch: Intel Core i3-8300 Boxed is niet heel erg veel duurder. (Alleen wel maar 4 cores, geen 6 en geen HT. Dat voel toch een beetje lafjes.)

Lastig, lastig. :(

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Hi,

Is het waard om deze setup te vervangen, huidige verbruik is nu z'n 40watt idle en 80 watt onder load.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8H67-I€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:40
wetsteyn schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:23:
Hi,

Is het waard om deze setup te vervangen, huidige verbruik is nu z'n 40watt idle en 80 watt onder load.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8H67-I€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-
Tjah, wat is het jou waard.
40 Watt idle is natuurlijk vrij veel, maar je hebt ook wel een erg oude cpu.
Je zou er met nieuwe componenten vrij makkelijk 30 Watt af kunnen snoepen, wat je ongeveer 50 euro jaar scheelt als ik goed gerekend heb.

Je case en ssd zou je nog wel kunnen hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patviev schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:52:
Beste tweakers,

Na enige tijd te hebben getwijfeld wil ik zelf een eigen energie "zuinige" server op zetten. Doel is om hier nextcloud, plex, pfsense en PiHole op te draaien.

De server zal in principe altijd aan staan, waarvan een groot gedeelte van de tijd idle of met beperkte load. Hierdoor ben ik op zoek naar een oplossing die niet te veel energie gebruikt.

Heb gekozen voor de I3-8100, aangezien deze aan mijn huidige eisen voldoet en ook ruimte biedt voor aanvullende taken. Het moederbord vanwege de twee ethernet aansluitingen, zodat Pfsense er zonder problemen op kan draaien.

Ik twijfel over de voeding tussen een picopsu (erg efficient bij laag verbruik) of de Cooler Master V series V550. Persoonlijke voorkeur gaat nu uit voor de Cooler, aangezien bij een grote load deze voldoende power kan leveren en zuinig is ook onder laag verbruik wel iets minder zuinig dan pico volgens mij.

Voor jouw geval en configuratie is de V550 een optie bij een verbruik van 20W. Het is bij die belasting is niet zuiniger dan PicoPSU 160-XT met Leicke adapter (zie topic start voor beschrijving), die verkrijgbaar is bij amazon.de voor ongeveer dezelfde prijs. Je zult niet boven 120W uitkomen zonder hard disks. Je hebt een echt zware belasting nodig om 60W te halen.

Als je 3.5" hard disks gaat gebruiken kun je er 3 of 4 van inzetten bij deze PicoPSU en adapter. Maar dergelijke hard disks zijn niet zo zuinig. Veel beter is 2.5" HDD's (zie topic start voor aanschaftips), daar kun je alle SATA aansluitingen mee bezetten zonder problemen.

Je systeem is technisch in staat onder of rond de 10W te verbruiken, maar daarvoor zou je wel een paar dingen moeten laten: geen hypervisor/VM's, wel Linux+powertop of Windows, geen WiFi radio aan, geen draaiende hard disks. Praktisch is dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:04
patviev schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:52:
Beste tweakers,

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue 2,5" (2018), 2TB (128MB cache)€ 86,38€ 86,38
1Fractal Design Node 304 Wit€ 74,75€ 74,75
1Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4S26BFSDK€ 61,47€ 61,47
1Cooler Master V Series V550€ 79,90€ 79,90
1Samsung 860 EVO m.2 500GB€ 84,99€ 84,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,75

ik heb er laatst 1 gebouwd met hetzelfde mobo en cpu combo, maar dan met een seasonic platinum voeding. Dit omdat mijn vorige bord is afgefikt door een goedkope be quiet ;)
Ik zie mijn idle terugzakken naar 11 wat, dus zeer tevreden. Draai er ubuntu linux op.

misschien is een WD red 2.5" een beter idee? Die heb ik als boot drive en is gemaakt voor NAS/server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
mrmrmr schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 02:10:
[...]

Voor jouw geval en configuratie is de V550 een optie bij een verbruik van 20W. Het is bij die belasting is niet zuiniger dan PicoPSU 160-XT met Leicke adapter (zie topic start voor beschrijving), die verkrijgbaar is bij amazon.de voor ongeveer dezelfde prijs. Je zult niet boven 120W uitkomen zonder hard disks. Je hebt een echt zware belasting nodig om 60W te halen.

Als je 3.5" hard disks gaat gebruiken kun je er 3 of 4 van inzetten bij deze PicoPSU en adapter. Maar dergelijke hard disks zijn niet zo zuinig. Veel beter is 2.5" HDD's (zie topic start voor aanschaftips), daar kun je alle SATA aansluitingen mee bezetten zonder problemen.

Je systeem is technisch in staat onder of rond de 10W te verbruiken, maar daarvoor zou je wel een paar dingen moeten laten: geen hypervisor/VM's, wel Linux+powertop of Windows, geen WiFi radio aan, geen draaiende hard disks. Praktisch is dit dus niet.
Bedankt voor de feedback.
Ik ben zeker van plan om 2.5" HDD's te gebruiken. Had in de topicstart, diverse reacties en bij de verbruikgegevens van de HDD's gelezen dat er een wereld van verschil zit tussen het verbruik van 2.5"en 3.5" HDD's. De HDD in mijn lijstje heb ik vervangen door de Seagate Backup Plus Portable 2.5".

Blijft het nog wel een lastige keuze vinden qua voeding en de afweging om bepaalde zaken uit te schakelen. Zal wel gebruik willen maken van VM en kan nu nog niet inschatten hoe vaak de HDD's aangesproken gaan worden.
Vandaar dat ik denk ik ga voor de Cooler Master, waarbij ik de komende periode ga experimenteren om het verbruik te verlagen. Mocht ik het voor elkaar krijgen om mijn verbruik onder de 20W idle te krijgen, stap ik over op de PicoPSU.

@sharkzor ook bedankt! Goed om te horen dat de combi moederboard en cpu naar tevredenheid werkt en mooi laag verbruik ook 11W met Ubuntu.
Heb gekeken naar de 2.5" WD Red, maar deze heeft een beperkte capaciteit en kies daardoor liever voor de Seagate Backup Plus Portable 2.5". Voor boot wil ik de 860 EVO gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
yorroy schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Tjah, wat is het jou waard.
40 Watt idle is natuurlijk vrij veel, maar je hebt ook wel een erg oude cpu.
Je zou er met nieuwe componenten vrij makkelijk 30 Watt af kunnen snoepen, wat je ongeveer 50 euro jaar scheelt als ik goed gerekend heb.

Je case en ssd zou je nog wel kunnen hergebruiken.
Zie dat mijn andere lijstje niet mee is gekomen, ik dacht aan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 56,72€ 56,72
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,98

eventueel zou ik nog een G4400 of iets kunnen pakken scheelt toch weer 80 euro :)

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Meh. Fujitsu D3643 moederbord wil RAM in slot B2 niet herkennen. Losse modules werken beiden in slot A1; andere combinaties (Beiden in A, enkele in anders slot) booten helemaal niet. Iemand daar ervaring mee? Ik vermoed het mobo. BIOS laat de rest van de componenten keurig zien.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CHB2 werkt bij mij met 1 module.

De nummering is zo, vanaf de cpuzijde af:
CHA3
CHA1 getest, werkt
CHB4
CHB2 getest, boot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bj60MQICoPtb9Q1qtVLBUyxP/full.png

Heb je een pricewatch link naar de modules?

Heb je dezelfde modulen en gebruik je die zoals voorgeschreven in de manual?

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 13-01-2019 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@mrmrmr Ik gebruik dit van setje 2x16GB: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16.

Enkele module in CHA1 werkt, ongeacht de module. Enkele module in CHB2 werkt niet, ongeacht de module. Systeem gaat op spanning, maar er komt dan geen scherm/BIOS output.

Beide modules in CHA1 en CHB2 (conform handleiding) werkt, maar volgens de BIOS zit er dan maar 1 module van 16GB in.

Ik heb het ook geprobeerd met een setje 2x8GB pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16 uit mijn desktop PC. Dat laat hetzelfde beeld zien: enkele module doet het, de module in CHB2 wordt niet gezien. Het valt overigens op dat de BIOS hardnekkig is; zonder een reset blijft hij een 16GB module zien. Alle tests voor de zekerheid opnieuw gedaan met een BIOS reset.

Om het een beetje on-topic te houden: Dit setje doet in de BIOS (wegens issues hierboven :D) ongeveer 27W. Die 4 poorts NIC had ik nog liggen, moet even kijken wat ik uiteindelijk qua poorten nodig heb, mogelijk dat ik die nog vervang door een enkel i210 poortje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Tray€ 122,-€ 122,-
1Fujitsu D3643-H€ 91,50€ 91,50
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 79,95€ 79,95
1Intel Ethernet Server Adapter I350-T4€ 0,-€ 0,-
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
1be quiet! Shadow Rock TF 2€ 49,90€ 49,90
1be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 20,30
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16€ 210,-€ 210,-
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 129,70€ 129,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@ijdod

Leuke setup, wat voor os ga je draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@GioStyle ESXi. Eea begon met de wens mijn Edgerouter (en nog wat klein grut zoals een Pi) te vervangen door pfSense. Dat is uiteindelijk geescaleerd naar het vervangen van een Microserver met dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou willen dat een fabrikant eens een keer zoiets uit zou brengen als de HP Microserver Gen10, maar dan met fatsoenlijke (4-core of 6-core) CPU. Het lijkt er helaas écht niet te zijn. :(

De Gen10 is leuk, 32G is prima, maar die CPU is voor zover ik weet trager dan de CPU van de Gen8 wat 'm beperkt nuttig maakt voor thuis.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 18:08
Zoals velen in dit topic ben ook ik op zoek naar een lager verbruik voor mijn server die 24/7 draait.
Mijn OS of choice is Xpenology (Synology DSM) en draai ik al jaren naar volle tevredenheid. Voorheen op een Lenovo T130 (E3-1225v3) en nu op een HPE ML310e Gen8 v2 welke ik voor een mooi bedrag heb overgenomen vrij recent via Marktplaats.
De twee minpunten van bovengenoemde HPE server is dat o.a. de voeding niet helemaal standaard ATX is en niet super efficiënt (hoogstens 80+ brons). Daarnaast is ILO niet uit te schakelen en zorgt ervoor dat als de server uitstaat deze zelfs nog 5-7watt verbruikt. Tot slot dacht ik met de upgrade van een Haswell E3 incl. IGPU ook hardware decoding onder Xpenology beschikbaar te krijgen voor Plex, echter nu wil dat de BIOS van HPE deze niet doorgeeft omdat het bord al over een Matrox G200 beschikt voor o.a. ILO. Enkel externe graphics via PCI-E worden doorgegeven.

Huidige Server
  • HPE ML310e Gen8 v2
  • CPU: E3-1246v3 (upgrade vanaf E3-1220v3)
  • 16GB ECC RAM (4 DIMMs)
  • 4x 10TB WD100EMAZ (Whitelabel gelijk aan RED, shucked uit WD Elements Desktop)
  • Tapedrive ontkoppelt + DVD-rom drive ontkoppelt.
OS
  • Xpenology 6.2 (laatste DSM 6.2, gebaseerd op Linux kernel 4.4)
  • Jun's loader 1.04b 918+
Verbruik
  • 46 watt wanneer HDDs spinnen
  • 25 watt wanneer HDDs in Hibernate/sleep
  • 5-7 watt wanneer uitgeschakeld
Probleem is echter wel dat er geen powertop in DSM lijkt te zitten, CPU draait dus altijd op 3,5GHz. In het verleden waren hier wel custom scripts voor, echter werken deze niet meer voor DSM 6.2.
Daarnaast heb ik verschillende HP energie/power settings geprobeerd in het BIOS. Dit heeft weinig effect, HP Power Balance ipv OS controlled lijkt nog het meest voordelige omdat DSM dus weinig power control settings lijkt te hebben. Tot slot zijn bij de harddisks eigenlijk nooit in sleep/hibernate omdat ik Plex draai, hierdoor is dit niet mogelijk omdat er altijd logging plaatsvindt. Oplossing zou zijn om Plex wel te schudulen, zodat deze 's nachts uit wordt gezet en de disks wel in speel/hibernate kunnen gaan.

Hoeveel watt zou ik ongeveer kunnen besparen in idle als ik naar de vaak gebruikte setups uit dit topic zou migreren, gegeven dat ik wel de 4x 10TB disk wil behouden en 2x GB verbinding?
Als er daarnaast nog tips zijn om bijvoorbeeld powertop op Xpenology te installeren dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ijdod

Ik kies zoveel mogelijk normale modulen van met normale timings voor zuinige Fujitsu borden. Dan is de kans dat het goed werkt groter. Misschien kan Fujitsu helpen? Eventueel kun je een vraag posten op de heise.de forum, daar zit een behulpzame medewerker van Fujitsu. Zoek maar eens op bijdragen van @mdbraber in deze topic.

@tim_heijt

Kun je Powertop met ipkg installeren? Ik las ergens dat dat mogelijk was.

Redenered vanuit een ASRock 2 Gbe moederbord gok dat de besparing maximaal 10W zou kunnen zijn, maar dat is moeilijk voorspelbaar als diverse optimalisaties niet actief zijn. HP hardware is op zich niet onzuinig als je kijkt wat het doet, software (BIOS/OS) of configuratie is denk ik een belangrijke manier om het verbruik te laten dalen. Als er insteekkaarten in het systeem zitten zou je die kunnen verwijderen. Of een teveel aan ventilatoren loskoppelen.

Zoals je zelf al aangeeft: het is vaak niet zomaar mogelijk om bijvoorbeeld een voeding te hergebruiken omdat die andere aansluitingen hebben, bijvoorbeeld alleen 12V met een eigen stekker. Dat geldt misschien ook voor andere onderdelen zoals de kast. HP specifieke voedingen zijn vaak redelijk tot zeer zuinig. Soms zijn bronze voedingen bij lage belasting zuiniger dan gold. De ondergrens voor bronze en gold specificaties ligt bij 20% belasting.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 14-01-2019 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@mrmrmr Ik normaal voor dit soort systemen ook; ik had (los dat het duidelijk op de thuismarkt is gericht) niet het beeld dat dit heel speciaal geheugen is . Dat gezegd zijn de meer usual suspects qua moederborden vaak ingericht op SPD informatie te negeren; iets wat de Fujitsu natuurlijk niet per se hoef te doen. Ik ga even voor trial & error: 2e mobo en standaard setje Crucial geheugen zijn overweg. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PowerTOP gaat niets doen voor een te hoog geclockte CPU. Het tuned hooguit wat kernel parameters per device (ASPM, en wat power saving opties van USB en chipset devices).

Te hoge CPU clock komt door ofwel uitschakeling van C/P-States, of EIST in het BIOS. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat XPenology EIST geforceerd uit zet in software. (Technisch gezien kan het via een kernel parameter dacht ik).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 18:16
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8300 Boxed€ 161,-€ 161,-
6Seagate IronWolf IronWolf, 14TB€ 499,-€ 2.994,-
1Antec Three Hundred Two€ 79,05€ 79,05
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,45€ 5,45
1Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16€ 167,50€ 167,50
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Intel 760p 1,024TB€ 218,30€ 218,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.827,70

De bovenstaande configuratie zonder 6 harde schijven verbruikt 18 watt (gemeten met FIBARO wall plug). De software is FreeNas 11.2, geinstalleerd op een usbstick. Geen idee of iemand het wil weten, maar nu ligt ie toch open en kan ik snel een meting doen.
Het verbruik van de configuratie met harde schijven zal ik later posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

EnerQi schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:00:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8300 Boxed€ 161,-€ 161,-
6Seagate IronWolf IronWolf, 14TB€ 499,-€ 2.994,-
1Antec Three Hundred Two€ 79,05€ 79,05
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,45€ 5,45
1Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16€ 167,50€ 167,50
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Intel 760p 1,024TB€ 218,30€ 218,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.827,70

De bovenstaande configuratie zonder 6 harde schijven verbruikt 18 watt (gemeten met FIBARO wall plug). De software is FreeNas 11.2, geinstalleerd op een usbstick. Geen idee of iemand het wil weten, maar nu ligt ie toch open en kan ik snel een meting doen.
Het verbruik van de configuratie met harde schijven zal ik later posten.
Leuk, want ik ga precies dat bord en die CPU gebruiken. Echter wel met een 90watt PicoPSU en een nvme SSD dus verwacht nog lager uit te komen..

En er komt bij mij proxmox/debian op, dus dan kan ik met powertop nog later gaan, iets wat met Freenas volgens mij niet echt kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EnerQi Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet bijzonder weinig vindt. Kan je eens met een Fedora / Debian Testing (recente kernel) booten? Ben wel beniewd of dat veel scheelt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D
FireDrunk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:51:
@EnerQi Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet bijzonder weinig vindt. Kan je eens met een Fedora / Debian Testing (recente kernel) booten? Ben wel beniewd of dat veel scheelt.
Inderdaad. Als je weet dat met een PicoPSU een Watt of 4 haalbaar moet zijn, dan is 18W wel heel erg veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb op dit moment een i7 980 (6core) 24gb ram en intel mobo. Daarnaast heb ik een thecus nas met 4x 4tb WD red. het geheel draait al 7 jaar op 200w per dag -O-

Ik zit zelf aan een xenopology DIY nas te denken. (liever kocht ik een of the shelf nas met virtual machine manager) maar pff die hebben net niet de spec's die ik zoek. (dual nic, genoeg CPU en lots of ram)
hoewel mijn nieuwe setup ongeveer gelijkwaardig zou moeten (kunnen) zijn.

denk ik zelf als cpu bv:
- Intel® Core i7-7800X, 3,5 GHz (4,0 GHz Turbo Boost) socket 2066
- netwerk kaart liefst intel (ik vermoed dat xenoplogy die ook het liefst heeft
- m2 disk ? (caching disk oid)
- misschien dat ik nog een ssd van paar gb (512/1tb) erbij mik voor de VM's
- GPU is niet belangrijk (liefst niet wegens dsm remote benaderbaar, maar wel makkelijk voor recovery doeleinden)

Kunnen jullie me een beetje de goeie kant op schoppen betreft moederbord (dingen waar ik op moet letten?) overgens niks is in steen uitgehakt, maar ik heb wel wat performance nodig (soms) voor de virtual machines die rar bestanden uitpakken & downloaden .. en tja diensten ..

zelf schiet ik voor 50 watt (of minder) inclusief disks ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

vso schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:14:
Ik heb op dit moment een i7 980 (6core) 24gb ram en intel mobo. Daarnaast heb ik een thecus nas met 4x 4tb WD red. het geheel draait al 7 jaar op 200w per dag -O-

Ik zit zelf aan een xenopology DIY nas te denken. (liever kocht ik een of the shelf nas met virtual machine manager) maar pff die hebben net niet de spec's die ik zoek. (dual nic, genoeg CPU en lots of ram)
hoewel mijn nieuwe setup ongeveer gelijkwaardig zou moeten (kunnen) zijn.

denk ik zelf als cpu bv:
- Intel® Core i7-7800X, 3,5 GHz (4,0 GHz Turbo Boost) socket 2066
- netwerk kaart liefst intel (ik vermoed dat xenoplogy die ook het liefst heeft
- m2 disk ? (caching disk oid)
- misschien dat ik nog een ssd van paar gb (512/1tb) erbij mik voor de VM's
- GPU is niet belangrijk (liefst niet wegens dsm remote benaderbaar, maar wel makkelijk voor recovery doeleinden)

Kunnen jullie me een beetje de goeie kant op schoppen betreft moederbord (dingen waar ik op moet letten?) overgens niks is in steen uitgehakt, maar ik heb wel wat performance nodig (soms) voor de virtual machines die rar bestanden uitpakken & downloaden .. en tja diensten ..

zelf schiet ik voor 50 watt (of minder) inclusief disks ..
Zo voor die 7jaar a 200 watt had je een prima zuinig systeem kunnen kopen...

Waarom kies je nu voor een i7-7800X ? dat is niet echt een server CPU en zal niet de zuinigste zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EnerQi @FireDrunk @Mars Warrior

FreeNAS (FreeBSD!), ATX voeding, 2 Antec fans, cpu fan, USB.

FreeBSD doet al het dubbele met PicoPSU t.o.v. Windows of Debian, met een ATX voeding is er nog zo'n verdubbelingsfactor en dan zit je al snel zo rond 16W. Het klopt wel ongeveer denk ik.

Maar dat valt in het niet bij het verbruik van 6 x 3.5" 7200 rpm 14TB HDD's. Deze disks verbruiken 0,8W in slaapstand, 5,3W idle draaiend en 7,9W actief. Dat zou theoretisch een kleine 50W verbruik idle opleveren met draaiende disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kek schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Zo voor die 7jaar a 200 watt had je een prima zuinig systeem kunnen kopen...

Waarom kies je nu voor een i7-7800X ? dat is niet echt een server CPU en zal niet de zuinigste zijn...
Kan je iets specifieker zijn :? ik heb niet echt nog een voorkeur..

Voor mij is het belangrijker "6 cores" en 32 gb ram dan type cpu (wel intel btw) en min 4 of 6 sata poorten + m2 disks die door xenopology / DSM herkend worden.. Intel netwerk kaarten zijn ook de voorkeur wegens de hogere bandbreedte dan een realtek (in praktijk zal je het wellicht niet veel merken)

tja in die 7 jaar verhuizen soms mensen en verbouwen kost ook geld :) naast vakanties..gezin wil ook nog iets leuks doen. Ik heb nu weer wat gespaard

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 21:51
vso schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:59:
[...]

Kan je iets specifieker zijn :? ik heb niet echt nog een voorkeur..

Voor mij is het belangrijker "6 cores" en 32 gb ram dan type cpu (wel intel btw) en min 4 of 6 sata poorten + m2 disks die door xenopology / DSM herkend worden.. Intel netwerk kaarten zijn ook de voorkeur wegens de hogere bandbreedte dan een realtek (in praktijk zal je het wellicht niet veel merken)

tja in die 7 jaar verhuizen soms mensen en verbouwen kost ook geld :) naast vakanties..gezin wil ook nog iets leuks doen. Ik heb nu weer wat gespaard
Wat wil je er precies mee doen? Voor downloaden uit nieuwsgroepen en wat archieven unrarren heb je echt niet per se een 6 core processor nodig. Ook voor het draaien van VM's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
unezra schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:58:
Ik zou willen dat een fabrikant eens een keer zoiets uit zou brengen als de HP Microserver Gen10, maar dan met fatsoenlijke (4-core of 6-core) CPU. Het lijkt er helaas écht niet te zijn. :(

De Gen10 is leuk, 32G is prima, maar die CPU is voor zover ik weet trager dan de CPU van de Gen8 wat 'm beperkt nuttig maakt voor thuis.
Om hier even random op in te haken: ik heb met een Brennstuhl 25W idle gemeten op mijn Gen10 op FreeNAS 11.2, met een SSD als bootschijf en 2x draaiende WD Red. Ben daar niet ontevreden over :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Pagina: 1 ... 37 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.