mrmrmr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:03:
[...]
Elke Watt kost circa 2 euro per jaar aan energiekosten. Controllers verbruiken ook energie: deze vraagt 9,8W nominaal volgens de spec sheet. Als ik de goedkoopste SAS 3.5" disk kies (ST4000NM0085), dan blijkt dat die onder idle 5,45W verbruiken. Dus bij een controller en 4 disks zou dat op zichzelf 31,6W zijn exclusief de computer zelf. Terwijl je met 4 x 4TB 2.5" disks (4*1,1W=4,4W) een systeem kunt bouwen dat minder dan 10W totaal doet bij dezelfde opslagcapaciteit.
De SAS disks kun je benutten voor backup doeleinden via USB3. Zo staan ze alleen aan wanneer nodig.
[...]
Even een snelle rekensom: ik heb 10 schijven liggen waarvan ik er 8 wil gebruiken en 2 als reserve houden.
Laat ik 7 Watt per schijf nemen en 10 Watt voor de controler, dan is dat samen 8 x 7 + 10 =
66 Watt
8 nieuwe schijven (4TB 2,5") kost me 8 x 150 euro, is
1200 euro. Het vermogen daarvan is 8 x 1,1 Watt =
8,8 Watt. Het verschil tussen SAS en de zuinige schijven is 66 - 8,8 = 57,2 Watt. Dat verschil kost me op jaar basis
114,40 euro.
Dat verschil heb ik dus na 10 jaar pas terug verdiend... Dat krijg ik nooit goed gepraat bij vrouw-des-huizes
Ik heb gelezen dat je een ZFS array (en andere soorten opslag natuurlijk ook) een spindown kan geven als deze niet in gebruik zijn. Mijn daily-use-247 vms passen met gemak op een 256GB ssd welke ik al heb. Ik zit er aan te denken om dat op een goedkope (lees: energie zuinige disk) te zetten zodat de storage minder belast wordt.
wessel145 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:38:
[...]
Fujitsu zijn relatief energiezuinige bordjes, al vallen me de prestaties van mijn MSI (waar 2x NIC en wifi/bluetooth on board zit) ook niet tegen, Zie de gepinde posts in deze threat voor wat resultaten, zelf zit ik huidig (met 24 docker containers, op ubuntu server) op een watt of 9/10. Specifieke specs staat ook ergens hoger in deze draad. de 8100 heeft een idle wattage (getest door hardware.info) van ongeveer 1 watt, ik denk dat weinig processoren daar nog onder gaan zitten. Deze wattage hangt natuurlijk af van wat je draait en in hoeverre je systeem kan "slapen".
Hmmm, bluetooth en wifi shizzle heb ik allemaal niet nodig. Extra NIC kan handig zijn, maar op mijn huidige server en qnap heb ik dit ook en gebruik ik het eigenlijk niet. In de toekomst als ik dat nodig heb, zou ik een extra netwerkkaart erbij kunnen prikken. Dat hele docker/container gedeelte is nieuw voor mij, maar naar wat ik nu ermee gespeeld heb en gezien heb, ziet het er wel super interessant uit naar wat ik voor ogen heb.
Het idle vermogen van ~1 Watt van de 8100 maakt het ook interessant. Het mag van mij best wat vermogen trekken als het op dat moment nodig is, maar 80% van de tijd staat ie toch idle en daar wil ik zoveel mogelijk besparen.
Ik hoor veel mensen over proxmox en ZFS, in mijn optiek kan het een stuk makkelijker. Zelf draai ik dus ubuntu server en heb ik mijn storage geregeld met MergerFS + Snapraid, dit werkt als een zonnetje en kost amper RAM en CPU gebruik, in het slechtste geval ben ik de data van de laatste 24 uur kwijt, maar daar kan ik prima mee leven en is een afweging die ik heb gemaakt. Het managen van mijn OS/Containers doe ik lekker via SSH en Portainer en de bestanden benader ik via SMB.
Het OS heb ik draaien op een SSD, hier worden ook mijn bestanden op gedownload en staan mijn scripts etc. Zodra een bestand gedownload en volledig geseed is, plaatst het systeem ze naar de HDD array, zo blijft de spin up time lekker laag. Ben nu een polling script aan het maken om te kijken hoeveel % van de tijd de HDD's nou daadwerkelijk draaien.
Dit klinkt als iets wat ik graag wil. Ik ken dat MergerFS niet, heb het net ff gauw geGoogled, en ziet er naar uit dat het voor mij ook ideaal is voor disk gebruik. Ik had 8x 4TB voor ogen, terwijl ik momenteel iets van 5TB op mijn bestaande NAS heb. Is het mogelijk/verstandig om bijvoorbeeld 3x 4TB disk te gebruiken en pas bij een bepaalde hoeveelheid data een disk erbij te prikken? Of gelijk alle 8 erin (disks gaan toch spindown als de gevraagde data niet op die disk zit).