Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Hallo allemaal,

Ik wil ook graag een nieuw NAS systeem bestellen.

Wat zoek ik:
- Het zal dienstdoen als downloadbak
- Ik wil wat spelen met VM's / Docker
- Camerasysteem vervangen dat nu op mijn Synology DS212 draait.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,-€ 79,-
1Fujitsu D3643-H€ 90,-€ 90,-
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 38,-€ 38,-
1Team Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01€ 104,50€ 104,50
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,50€ 48,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 73,90€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,90

Ik heb nog een 3,5 inch schijf die ik er bij wil doen.
Heb ik ook de hierboven genoemde adapterkabel nodig?
Missen jullie verder nog iets aan mijn systeem of hebben jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feelthepower schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:52:
Ik heb nog een 3,5 inch schijf die ik er bij wil doen.
Heb ik ook de hierboven genoemde adapterkabel nodig?
Missen jullie verder nog iets aan mijn systeem of hebben jullie suggesties?
Ik zou een normale DDR4 module kiezen op 2400 MHz. Dat werkt doorgaans beter dan opgevoerde schema's.
Je hebt een 4pin cpu kabel nodig, molex naar 4pin cpu is geschikt.

Als je het laagste verbruik uit je systeem wilt halen kun je de volgende doen: 3.5" HDD t.z.t. offline herbestemmen voor backup en in plaats daarvan een zuinige 2.5" HDD toepassen, zuinig en geoptimaliseerd besturingssysteem, geen of zuinige virtualisatie. Wat hardware betreft: passieve koeling op de cpu, 1 traag draaiende 12cm ventilator in de kast tegenover de cpu koeler met vinnen loodrecht erop, zodat het de lucht kan aanzuigen langs de vinnen.

De Q300 kast vind ik niet zo goed van kwaliteit, maar hij is wel klein, licht en goedkoop en niet al te lelijk. Misschien dat je daar nog eens naar wilt kijken, er zijn diverse reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57
Ik overwoog dit NAS systeem te gaan bouwen, de prijs vind ik alleen nog te hoog:

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X11SAA€ 233,57€ 233,57
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 191,-
1Kingston HyperX Impact HX318LS11IB/8€ 61,98€ 61,98
1Intel 545s M.2 256GB€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,54

Plus nog een Toshiba 2.5" 3TB dit zal de backup zijn voor de RAID1 WD Red. Het OS wordt dan OpenMediaVault op de Intel M.2 SSD.

Doel van de hardware:
1. Zo energiezuinig mogelijk (vooral om te kijken wat de absoluut zuinigste oplossing is). Dit mobo met de Pentium N4200 ingebouwd heeft een TDP van slechts 6W.
2. Zo klein mogelijk. Al heb ik nog geen behuizing gevonden die echt heel klein is en waar officieel 2x 3.5" + 1x 2.5" in past en dan ook nog wat airflow heeft.

Doel van het systeem:
1. Downloadbak middels Flexget (zeer lichtgewicht).
2. SyncThing backup voor alles op smartphones en laptops (gebruik geen andere cloud oplossingen).
3. Nextcloud voor file browsen en file picking (aanvulling op SyncThing).
4. VPN server om van buitenaf het netwerk te bereiken.
6. Unifi Controller (ivm 2 Unifi Wifi APs).
7. Printer server. Een Brother laser all in one zal via USB worden aangesloten. De printer heeft een netwerkpoort maar staat in dezelfde kamer als waar deze NAS is gepland en er is maar 1 netwerk aansluiting daar.

Maar in dit topic kwam ik dit tegen:
random bits: Nieuwe zuinige productie server

Een systeem dat onder de 6 watt blijft ondanks dat het mobo en zeker de CPU een veel hogere TDP heeft. Hoe kan dat? Wil dat zeggen dat het moederbord dat ik kies nog veel zuiniger zal zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 18-12-2018 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TDP zegt niets over idle verbruik. Het zegt iets over de koelcapaciteit die nodig is. Het zegt dus eerder iets over het maximale verbruik.

Jouw moederbord zal waarschijnlijk juist minder zuinig zijn. Die Fujitsu's die mrmrmr gebruikt zijn juist pareltjes op dat gebied. Zeer zeldzaam.

Met de VM's die jij wil draaien, ga je ook echt niet die 6W halen. De tests van mrmrmr zijn vooral theoretisch en laten zien wat kan bij uitzonderlijke situaties (bijna 100% idle). Zodra je ook maar iets gaat doen, gaat het verbruik natuurlijk altijd iets stijgen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:10:
Ik overwoog dit NAS systeem te gaan bouwen, de prijs vind ik alleen nog te hoog:
Waarom 3.5" schijven van 3 TB? Met die grootte kan je veel beter 2.5" drives nemen, zuiniger, stiller, kleiner, net zo duur.

Aangezien een NAS vrijwel de hele tijd idle staat, heeft het vergelijken van TDP (max verbruik met GPU en CPU op vol vermogen) weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dreamvoid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:43:
[...]

Waarom 3.5" schijven van 3 TB? Met die grootte kan je veel beter 2.5" drives nemen, zuiniger, stiller, kleiner, net zo duur.

Aangezien een NAS vrijwel de hele tijd idle staat, heeft het vergelijken van TDP (max verbruik met GPU en CPU op vol vermogen) weinig zin.
Ja eens, liefste doe ik dat ook, maar de enige 3 of 4 TB schijven in dat formaat zijn de Seagate Barracuda Compute. Daarvan zijn er bij mij in 2 jaar tijd al 2 stuk gegaan. Ze zaten in een Delock USB 3.1 behuizing, via USB aangesloten op mijn mediaspeler. De eerste ging vorig jaar eind zomer stuk en heb ik vervangen, die ging helaas paar weken geleden stuk.

Ik ben nooit fan geweest van deze HDDs die nieuwe tech gebruiken (namelijk SMR) om zoveel data op single platters kwijt te kunnen. Het feit dat er geen alternatieven zijn (op die ene Toshiba na die ik als backup wil, die is overigens 2x zo dik en kan ik geen enkele review over vinden) betekent ook dat er geen concurrentie is en naar mijn mening weinig druk om hoge kwaliteit of betrouwbaarheid te leveren.

Volgens mij zijn de WD Red 4TB gewoon véél betrouwbaarder dan de Seagate 2.5" SMR platters. Seagate biedt ook minder garantie erop. Wat een duidelijk signaal is.

Ik vind het idioot om zoveel geld uit te geven. Heb nog wat klassieke 400MB schijven die nog prima werken als ik ze ooit zo willen aansluiten. Gek genoeg zijn alle schijven van 750 GB en groter die ik ooit heb gehad allemaal stuk gegaan ik korte tijd.

Dus: goedkoper, betrouwbaarder, gaan hopelijk 3x zo lang mee. Daarmee is er geen enkele reden om voor 2.5" te gaan. Totdat er betere schijven zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 18-12-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33
De reden om 2.5" schijven snap ik helemaal, maar zelf kies ik voor WD red en deze zijn er volgens mij niet in 3TB of schreeuwend duur. Heb me overigens zelf nog te weinig verdiept in andere schijven die goed zijn en wellicht goedkoper. De garantie van die reds zijn wel fijn. De greens zijn ook al eens voor garantie opgestuurd geweest en kon middels creditcard eerst een vervangende krijgen en daarna na backup de oude opsturen. Erg fijn.
Heb zelf bijvoorbeeld nu 2x 3TB Red en 1x 1,5TB green (welke al meer dan een miljoen keer koppen geparkeerd heeft en ondertussen ook wel problemen geeft en dus ook vervangen gaat worden voor het eind van het jaar).

Hoop richting het einde van het jaar eens de server te gaan vervangen. Heb hem al eens gepost en er is ondertussen eigenlijk weinig veranderd. Blijf hangen op de i5-8400 met 8GB ram, mITX met 6xSATA en M.2 slot.
Wil er 4k materiaal mee kunnen transcoden als het nodig is en dat gaat met de andere modellen die mensen hier posten niet echt. Streamen wel, maar een eventuele transcode werkt dan weer niet.
Vraag me alleen af of het wel zuinig gaat zijn uiteindelijk. Maar, alles onder of gelijk aan de 40W van mijn huidige Atom setje is al een verbetering.

Twijfel alleen nog qua besturingssysteem. Windows kan ik dromen. Had Windows 10 in gedachten, maar met al die update politiek en de problemen vraag ik me af of dat wel een juiste keuze gaat zijn. Kan goedkoper aan Server 2016 Essentials of hoger komen, maar uiteraard zal dat erg grijs gebied zijn.
Daarnaast heb ik een licentie voor Stablebit scanner en drivepool wat gewoon prima werkt.
Aan de andere kant zou Linux nog een optie kunnen zijn, maar dat zal me meer tijd en werk kosten.
De website om bestanden heen en weer te sturen van WHS 2011 heb ik ondertussen wel afgeschreven. Daar vinden we wel een andere oplossing voor.
Docker ga ik proberen te draaien ivm een kopie maken, die updaten en testen en dan uitrollen tegenover gewoon zoals ik het nu doe. Blind updaten. :+

Blijf het moeilijk vinden. Er zijn zat keuzes en opties, daarnaast blijft het een bak geld en dan is het fijn om het gewoon goed te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 18-12-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3 x 2.5" HDD's verbruiken onder idle evenveel als1 WD Red. Slechts 1,1W per stuk voor 2.5". Je kunt dus meer TB's aansluiten tegen een laag stroomverbruik.

Daarnaast kun je ze als externe USB drive aanschaffen (zie topic start voor merk en typenummers), de SATA disk eruit halen en vervolgens als SATA disk gebruiken. De prijs is dan vergelijkbaar.

Het is denk ik niet zo dat 3.5" disks langer meegaan dan 2.5" drives, dit schreef ik er eerder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@mrmrmr Echter usb drive openen is garantie weg. Dat is al wel een nadeel. Zuinigheid is denk ik de grootste reden om wel 2.5" schijven te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:19:
@mrmrmr Echter usb drive openen is garantie weg. Dat is al wel een nadeel.
Ja, de garantie is weg na openbreken. Daar maak ik me niet druk om, ik heb nog nooit een drive teruggestuurd onder garantie (er zijn wel veel 3.5" drives kapot gegaan na de garantieperiode). Ik test ze uitgebreid met real life belasting voordat ik ze ga gebruiken.

Er is nog geen 2.5" disk stuk gegaan in de laatste paar jaar dat ik ze overal ben gaan gebruiken. Hoe dan ook, met geen enkel type drive ontkom je aan het maken van backups. Het blijven mechanische dingen die stuk kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@mrmrmr Ga er toch eens over nadenken. Zuiniger vind ik wel fijner. Die reds blijven een soort van must, maar goed. We zien het wel. Heb nog niets gekocht verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:17:
3 x 2.5" HDD's verbruiken onder idle evenveel als1 WD Red. Slechts 1,1W per stuk voor 2.5". Je kunt dus meer TB's aansluiten tegen een laag stroomverbruik.

Daarnaast kun je ze als externe USB drive aanschaffen (zie topic start voor merk en typenummers), de SATA disk eruit halen en vervolgens als SATA disk gebruiken. De prijs is dan vergelijkbaar.

Het is denk ik niet zo dat 3.5" disks langer meegaan dan 2.5" drives, dit schreef ik er eerder over.
mrmrmr schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:29:
[...]

Ja, de garantie is weg na openbreken. Daar maak ik me niet druk om, ik heb nog nooit een drive teruggestuurd onder garantie (er zijn wel veel 3.5" drives kapot gegaan na de garantieperiode). Ik test ze uitgebreid met real life belasting voordat ik ze ga gebruiken.

Er is nog geen 2.5" disk stuk gegaan in de laatste paar jaar dat ik ze overal ben gaan gebruiken. Hoe dan ook, met geen enkel type drive ontkom je aan het maken van backups. Het blijven mechanische dingen die stuk kunnen gaan.
Je schrijft nu het meest interessante en nuttige (incl je eerdere post waar je naar linkt) dat ik heb gelezen, na dagen en uren verschillende lange artikelen te hebben gelezen..

Maar is je ervaring dan ook specifiek met de SMR schijven van Seagate? Dus de Barracuda Compute 2 tot 5TB 2.5" schijven? Ik zie wel dat ook daarvan de gegevens in de topicstart staan.

Interessant dat de externe schijven juist voordeliger zijn dan de interne, meer materiaal, toch goedkoper 8)7

Nog meer bizar wat je schrijft over RAID(1). Dat leek mij ideaal puur en alleen om een HDD te kunnen vervangen als 1 stuk gaat, wetende dat als je exact hetzelfde doet met 2 identieke HDDs, de kans heel groot is dat ze bijna tegelijk stuk gaan. Maar het idee is dat je nog net ff hebt om een vervanger te bestellen en erin te doen.
Jij zegt juist het omgekeerde. Ik zou dan dus ook niet 2x HDDs voor RAID + 1x voor een backup daarvan nodig hebben. Maar gewoon 2 HDDs, de 1 een backup van de ander. Zonder Raid.. Dat scheelt weer in kosten (en minder grote kast nodig..).

Maar juist voor een thuis NAS leek RAID1 me betrouwbaarder. Kan me voorstellen dat dit op grote schaal dan niet het geval is.

Toch jammer dat je overal juist hetzelfde leest: RAID1. Ook op Synology en Qnap fora.

Ik twijfel nu alleen nog over 2x 3TB Toshiba of 2x 4TB Seagate 2.5". Of juist een mix.
De Toshiba is iets stiller (25 dB) en zuiniger (0,7 idle) volgens fabrieksopgave.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 18-12-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:54:
Maar is je ervaring dan ook specifiek met de SMR schijven van Seagate? Dus de Barracuda Compute 2 tot 5TB 2.5" schijven?
Ja, het zijn allemaal dezelfde 4TB schijven: Barracuda ST4000LM0024 SATA uit externe 2.5" USB drives gehaald. Ik heb alle 3.5" disks ermee vervangen. Een tweaker heeft een howto gepost.

Er zijn ook zuinige server bouwers die de 5TB variant kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:17:
[...]

Ja, het zijn allemaal dezelfde 4TB schijven: Barracuda ST4000LM0024 SATA uit externe 2.5" USB drives gehaald. Ik heb alle 3.5" disks ermee vervangen. Een tweaker heeft een howto gepost.

Er zijn ook zuinige server bouwers die de 5TB variant kiezen.
Ik heb 1.8TB aan data, dat varieert een beetje, maar voor het prijsverschil kan je beste voor de 5TB gaan op dit moment, de externe versie is maar €118, de externe 4TB €101. De Toshiba 3TB is dan alleen intern verkrijgbaar voor €109. Dan ben je dief van je eigen portemonnee, maar puur gevoel: de Toshiba lijkt me heel betrouwbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Op basis van alle informatie, met name de first post heb ik mijn wenslijst compleet omgegooid.
Het is niet logisch dit moederbord voor €230 te kopen met Pentium N4200 on-board, al is dit extreem zuinig. Voor ongeveer zelfde heb je een veel snellere "echte" Pentium.

Budget: €450-470.

Het enige waar ik mee zit is de keuze voor moederbord. In dit lijstje de duurste optie, die alles heeft wat ik zou willen. Daaronder de alternatieven op een rijtje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 77,04€ 77,04
1Supermicro X11SSV-Q (Retail pack)€ 194,43€ 194,43
1Logic Supply MC500€ 0,-€ 0,-
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 4,26€ 4,26
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,45€ 5,45
2Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 118,-€ 236,-
1Team Group Elite TED48G2400C16-S01€ 47,50€ 47,50
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,50€ 48,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,17

Ik kan geld besparen door nu maar 1 HDD te kiezen en bijv 4TB (de externe kopen en hdd eruit halen) ipv 5TB.

Dit zijn mijn mobo opties omdat ik bij voorkeur dual LAN wil (en liever geen Realtek):
pricewatch: Supermicro X11SSV-Q (+ dual Lan, Intel NICs, 4x SATA, M.2 & mSATA, 1x PCI-E slot).
pricewatch: Fujitsu D3474-B (geen dual Lan, Realtek NIC, 2x SATA, alleen kleine M.2, geen PCI-E slot).
pricewatch: Gigabyte GA-H110TN (+ dual Lan, Intel NICs, 2x SATA, geen M.2, wel mSATA, 2x PCI-E slot).

Maar het prijsverschil tussen de Fujitsu en de Supermicro is enorm! Ik weet niet of dat het waard is..

Ik wil heel graag 2 LAN poorten niet (nu) voor 2Gb lan maar als switch om een ander apparaat van bekabeld netwerkverbinding te voorzien. Geen idee hoe dat moet in Debian maar zal vast kunnen. En in de verre toekomst kan ik dit systeem makkelijk van 2Gb LAN voorzien, een SSD cache erin voor opslag en daarvan profiteren bij grote kopieer acties.

Maar of dat de €90 extra waard is... dan is de Gigabyte misschien een goed compromis, €25 extra voor dual lan en 1x PCI-E. En Intel ipv Realtek NIC.

Is er nog een reden om specifiek Thin mITX te kiezen (Gigabyte en Fujitsu) ipv mITX (Supermicro)? Het maakt toch niet uit hoe hoog het mobo is, de hoogte wordt toch bepaald door het koelblok op de CPU?

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 18-12-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De grote reden om voor Thin-mITX te gaan is dat die bordjes een 19V aansluiting hebben, oftewel daar prik je een standaard laptop voeding in (die veel mensen nog wel ergens hebben liggen). Dat scheelt een paar tientjes tov een Pico-PSU of AC-voeding hoeven kopen.

De pricewatch: Asus H110T/CSM en pricewatch: Asus H110T (Thin mITX) hebben overigens dual-LAN.

Ik zou anno 2018/19 overigens geen bord met mSATA meer kopen, daar komt al een tijdje niks meer voor uit. M.2 is prima, ook als het maar een 2260 (60mm) slot is - je mist dan wel de optie voor 80mm, er is een ruime keus aan 42mm SSD's die daar wel gewoon in passen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 18-12-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dreamvoid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:22:
De grote reden om voor Thin-mITX te gaan is dat die bordjes een 19V aansluiting hebben, oftewel daar prik je een standaard laptop voeding in (die veel mensen nog wel ergens hebben liggen). Dat scheelt een paar tientjes tov een Pico-PSU of AC-voeding hoeven kopen.

De pricewatch: Asus H110T/CSM en pricewatch: Asus H110T (Thin mITX) hebben overigens dual-LAN.
Dank!
Ik heb inderdaad nog een universele laptop adapter liggen, heel duur ding ooit via werk moeten kopen. Krijgt dat ding eindelijk weer een functie!
Dreamvoid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:22:
Ik zou anno 2018/19 overigens geen bord met mSATA meer kopen, daar komt al een tijdje niks meer voor uit. M.2 is prima, ook als het maar een 2260 (60mm) slot is - je mist dan wel de optie voor 80mm, er is een ruime keus aan 42mm SSD's die daar wel gewoon in passen.
OK maar bijvoorbeeld deze mSATA drive (wel €15 duurder dan de M.2 die ik in mijn wenslijst heb) is 2W zuiniger (tijdens lezen en schrijven) dan een M.2 en even snel. Als ik ooit een andere wil, de Gigabyte Thin mITX zonder m.2 heeft wel:
mini-PCIe 2.0 x1
mini-PCIe 2.0 x1
PCI-e 3.0 x4

Ik zie echter, als je daar een SSD in wil prikken is dat duur plus neemt weer ruimte in de hoogte in beslag.
Ik begrijp wat je zegt vraag me alleen af in hoeverre ik een M.2 slot daadwerkelijk ga missen in de toekomst.

EDIT: ik heb besloten voor M.2 te kiezen, kost me wel weer 2watt. Maar is wat betaalbaarder. Met dit mobo heb ik ook de mogelijkheid een Wifi AP ervan te maken en evt schijven toe te voegen en kan USB3.0 op het frontpanel krijgen (Asus en Gigabyte hadden alleen 2.0 interne connectoren).
Mocht ik toch nog willen experimenteren met RAID1 kan dat ook nog. Enige keuzepunt is nog de behuizing, de LogicSupply MC500 is €44.71, komt met een 50mm MagLev ventilator, kan 4x 2.5" schijven in maar past Artic Alpine 11 niet op. De Streacom is ongeveer even groot, iets hoger, veel mooier en bijna 2x zo duur, daar past de Artic Alpine misschien net op.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,95€ 79,95
1Asus Q170T€ 163,35€ 163,35
1Logic Supply MC500€ 0,-€ 0,-
1Streacom F1CWS Evo Zilver€ 86,64€ 86,64
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 101,49€ 101,49
1Arctic Alpine 11 Passive€ 11,95€ 11,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,87

Ik wacht ff tot begin januari met bestellen. Hopelijk zijn de prijzen dan wat gedaald.

[ Voor 80% gewijzigd door Jazco2nd op 19-12-2018 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zult wel iets hebben gelezen dat ik heb geschreven. Het verhaal is dat Asus inderdaad in het algemeen geen goede energiebespaarder is, dat kun je zelf zien in de idle verbruik meetresultaten van hardware.info. Het is wel zo dat de keuze bij mini-ITX beperkt is, en dat Asus een van de weinige merken is die daar wat doet.

Bij beperkte mini-ITX borden heeft Asus effect op totaalverbruik vermoedelijk omdat er functies (lees:hardwareondedelen) worden weggelaten. Zoals geen PCIE sloten, weinig SATA aansluitingen, gebruik van SO-DIMM, beperkte ondersteuning voor cpu TDP (resulteert doorgaans in minder "phases", minder vermogensregulering op het moederbord, wat een teken kan zijn van besparing. Maar bij Asus komen die verwachtingen niet precies uit, het zou zuiniger kunnen zijn naar mijn mening.

Het vreemde is dat mATX het beter doet dan veel mITX qua haalbare besparing en zeker qua prestaties die op desktop niveau liggen.

Een paar jaar geleden werden mini-ITX borden voor gamestoepassing populair en dat leidt doorgaans niet tot zuinige ontwerpen.

De Fujitsu D3474-B (of zijn opvolger D3674-B) is een industriebordje met speciale voeding aan boord voor een monitor. Helaas voor ons, want dat betekent dat het niet zo zuinig is als het zou kunnen zijn. Voor de D3674-B kun je kijken of navragen bij Azerty en SiComputers of bij Duitse shops.

Er worden nog maar weinig DC mini-ITX gemaakt voor consumenten. Alleen door Asus, Gigabyte en door Fujitsu zie ik bij heise.de.
Coffee Lake: https://www.heise.de/prei...-ITX%7E4400_Thin+Mini-ITX
Skylake/Kaby Lake: https://www.heise.de/prei...-ITX%7E4400_Thin+Mini-ITX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsalden
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 20:38
Nadat ik in de zomer mijn oude kleine server vervangen heb met een nieuwer en iets krachtiger exemplaar (Meer info). Had ik de oude bij mijn ouders gezet als fileserver, vpn-server (en ook als offsite backup van mijn server).

Nu heeft de oude server Point of View ION-CS330-1 (Sydney) afgelopen weekend jammer genoeg de geest gegeven. Dus weer opzoek naar hardware om een nieuwe samen te stellen die de taak van fileserver, vpn-server en databaseserver (MySql) kan overnemen.
Server wordt ook gebruikt om de slimme energiemeter via P1 poort uit te lezen vandaar de MySql Db en ook de keuze voor een echte pc en geen NAS.

Dit is waar ik tot nu momenteel toe gekomen ben (budget +/- €400):
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H310M-ITX/ac€ 89,50€ 89,50
1Arctic Alpine 11 Passive€ 9,99€ 9,99
1Noctua NF-R8 redux-1200, 80mm€ 10,89€ 10,89
1Crucial CT8G4DFS824A€ 55,56€ 55,56
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 61,50€ 61,50
1Samsung 970 Evo 250GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,29

Gekozen voor de Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit omdat er (voorlopig) nog een 3,5" HD ingehangen zal worden om de kosten te drukken. Of zou de picoPSU 80 + 60W ook voldoende zijn voor systeem + 1 x 3,5" HD (volgens specs: Spin Up Current (Max): 2.0A, Read/Write: 5.6W, Idle: 4.4W)?

Verder zou ik de case van de oude server behouden, de CPU passief koelen en dan case fan erin mocht het nodig zijn voor de temperatuur omlaag te krijgen.

Graag jullie feedback zodat ik een van de volgende dagen de onderdelen kan bestellen, kan ik hem volgende week tussen de feestdagen door in elkaar zetten :)

A computer is almost human - except that it doesn't blame its mistakes on another computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:03:
Je zult wel iets hebben gelezen dat ik heb geschreven. Het verhaal is dat Asus inderdaad in het algemeen geen goede energiebespaarder is, dat kun je zelf zien in de idle verbruik meetresultaten van hardware.info. Het is wel zo dat de keuze bij mini-ITX beperkt is, en dat Asus een van de weinige merken is die daar wat doet.
(..)

De Fujitsu D3474-B (of zijn opvolger D3674-B) is een industriebordje met speciale voeding aan boord voor een monitor. Helaas voor ons, want dat betekent dat het niet zo zuinig is als het zou kunnen zijn. Voor de D3674-B kun je kijken of navragen bij Azerty en SiComputers of bij Duitse shops.
(..)
Dank voor deze info. Dit is een leerzame zoektocht. Ik vind het jammer dat MSI niks te bieden heeft, die stonden vroeger bekend als de zuinigste bordjes.

Als ik al weet dat de Asus niet de zuinigste is, en ik heb thuis al een goede adapter, kan ik net zo goed voor normale mITX gaan icm een goedkoper bord zoals de Fujitsu D3474-B.

Na weer flink vergelijken en in de data sheets duiken, vind ik een Asrock die hetzelfde biedt als de Fujitsu maar dan met dual lan en zonder de extra PCI-E slots en zonder die speciale voeding voor monitor :)

Icm PicoPSU 80, zonder adapter, kom ik dan zelfs goedkoper uit dan mijn wens lijst obv de Asus Thin mITX! En zuiniger hopelijk.
En er is ondersteuning voor gen8 en USB3gen2. Handig voor de toekomst. Hoop alleen dat ik WiFi echt helemaal kan uitschakelen voor een heel laag idle verbruik.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H370M-ITX/ac€ 110,36€ 110,36
1Streacom F1CWS Evo Zilver€ 86,64€ 86,64
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 4,26€ 4,26
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 101,49€ 101,49
1Arctic Alpine 11 Passive€ 11,95€ 11,95
1Mini-box picoPSU 80€ 29,-€ 29,-
1Intenso Top M.2 256GB€ 38,54€ 38,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,69

Rest de vraag: wat is de zuinigste 240-256GB SSD voor dit bord? Zowel Intenso als Transcend geven geen info over verbruik en na uren zoeken vind ik alleen reviews van andere oudere modellen.. ik wil wel graag enigszins hoge IOPS.
De Intel 545 verbruikt idle 4.4W terwijl de Intel 530 (uit 2014, nog steeds te koop!) maar 40 mW verbruikt! De verschillen kunnen dus enorm zijn.

De Samsung Evo 850 die hier vaker is aangeraden kost inmiddels 3x zoveel.
@dsalden

PicoPSU 80/60 kit is voldoende voor 1 x 3.5" hard disk met deze hardware.

Deze voeding heeft een molex naar 4pin cpu kabeltje nodig.

@Jazco2nd

Er is inderdaad meer aanbod in mini-ITX met 20/24 pins ATX aansluiting, zoals deze ASRock. Is je adapter 12V en heeft die de juiste 5.5/2.5mm stekker? Dat heeft deze PicoPSU nodig.

De snelste SSD's zijn vaak minder zuinig. De laatste modellen zijn minder op zuinigheid en meer op prestaties gericht. Dat komt misschien door de M.2 PCIe interface die de SATA bottleneck wegneemt. Voor thuisservertjes is die extra snelheid (lees:bandbreedte) meestal van weinig nut omdat er niet genoeg requests zijn.

WD heeft WD Green SSD's (M.2 SATA) die niet de snelste zijn, maar wel zuinig.

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:02:
@dsalden
Er is inderdaad meer aanbod in mini-ITX met 20/24 pins ATX aansluiting, zoals deze ASRock. Is je adapter 12V en heeft die de juiste 5.5/2.5mm stekker? Dat heeft deze PicoPSU nodig.
Deze Asrock heeft daarnaast ook een 12 Volt, 8 pins aansluiting. Kan ik dan niet gewoon de Mini-box PCI bracket aansluiten en daarop mijn adapter aansluiten? Moet ik alleen nog uitzoeken hoe de 2.5" HDDs stroom krijgen.

Edit: de adapter die ik nog heb is een ultraplatte universele en gestabiliseerde switching adapter van Velleman (PSSE24) met heleboel verwisselbare aansluitingen, ook 5.5/2.5mm.
Helaas is de output 15v/16v/18v/18.5v/19v/19.5v/20v en max 90W. Het heeft een digitale indicator van het voltage. Maar 12v staat er helaas niet bij :( dus moet toch een adapter aanschaffen.

[ Voor 25% gewijzigd door Jazco2nd op 20-12-2018 09:18 ]

• Arunia
@dsalden Hey, grappig. Ik heb hetzelfde draaien (Die Atom) als server op het moment, kwam toen uit een complete behuizing, maar is dezelfde.
Die van mij werkt nog naar behoren, maar loop tegen beperkingen aan van de hardware (virtualisatie) en is de reden voor mij om binnenkort (hopelijk te vervangen).

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Inmiddels werkt mijn nieuwe zuinige server naar volle tevredenheid en verkoop ik e.e.a aan oude spullen, waaronder mijn zuinige Mac Mini server (en nog een hele hoop andere Apple / tech gear). geen link naar MP advertenties

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 28-12-2018 00:29 ]

@Jazco2nd

De 8 pin ATX connector is voor de cpu vermoed ik. Er is wel eens een aparte aansluiting voor 12V of 19V voeding, maar niet bij dit moederbord. Althans, ik zie daarover niets in de beschrijving.

De PicoPSU-80 kit is goedkoop, maar je hebt meestal wel een SATA splitterkabel en molex naar 4pin cpu kabel nodig. Die laatste past op de 8pin cpu connector en je kunt die vinden op de sites van Azerty en SiComputers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:00
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 63,-€ 63,-
1MSI H110M ECO€ 54,95€ 54,95
1Chieftec CI-01B-OP€ 47,95€ 47,95
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 0,-€ 0,-
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,45€ 5,45
2Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 118,-€ 236,-
1Arctic Alpine 11 Passive€ 12,95€ 12,95
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 56,75€ 56,75
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 66,-€ 66,-
1Kingston A400 240GB€ 34,99€ 34,99
1Mini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,04

Ik kom uiteindelijk bij deze setup uit. Ik ga de eerste onderdelen in januari bestellen. Maar ik ben nog niet zeker over het geheugen, iemand die iets beters weet? Of is het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dimmak

Je kunt met evenveel SATA aansluitingen een Fujitsu D3643-H (ca. € 90) moederbord met Pentium G5400 (ca. € 80) nemen. Die combo is weliswaar ca. € 48 duurder op dit moment, maar ook up to date en met M.2 (PCIe only) aansluitingen en 50% zuiniger. Leveranciers zijn Azerty of SiComputers, ook als ze niet in Pricewatch staan. Helaas zetten een aantal shops niet alle artikelen in Pricewatch.

De WD Green SSD V2 240GB SATA is zuiniger dan de Kingston in idle volgens hardware.info. De prijs maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08 11:22
Ik lees dat sommigen van jullie en DYI UPS gebruiken. Dat deed mij denken dat ik de 12Volt uit een (lood) accu zou kunnen gebruiken om de apparatuur rechtstreeks met 12Volt te voeden. Ik denk hebAls UPS dacht ik aan een DCDC-USB, maar vroeg me af of die UPS mode met Linux (fedora) aan de praat te krijgen is? De bijgeleverde software lijkt alleen voor Windows beschikbaar te zijn.
Wat voor accu moet je dan gebruiken? Met welke lader?

Alvast heel veel dank voor jullie input en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

smartbit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:26:
maar vroeg me af of die UPS mode met Linux (fedora) aan de praat te krijgen is? De bijgeleverde software lijkt alleen voor Windows beschikbaar te zijn.
Wat betreft Windows only: https://github.com/mini-box/dcdc-usb O-)

Het ding kan (als ik het goed heb) een puls naar de power-switch header van het moederbord sturen, Fedora moet je dan instellen om daarop te reageren, als ie dat al niet standaard doet.

Hoe lang moet de accu het uithouden? De lader hangt van het type accu af.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Top tip, had de link niet gezien. Dank.
Raven schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:52:
Hoe lang moet de accu het uithouden? De lader hangt van het type accu af.
Maakt me niet zoveel uit. Ik was zojuist bij accu winkel om de hoek en die had van alles 12V: 7Ah, 12Ah, 20Ah & 60Ah op voorraad. Lader en UPS materiaal voor computers kan de beste man niet leveren.

Ik heb nog geen beeld hoe het 1 en ander aan te sluiten. Zijn deze Y-PWR nodig? Waar kan ik plaatjes en aansluitschema's vinden? Welke lader heb ik nodig? Ik wil er geen master thesis project van maken, dan koop ik gewoon een UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

smartbit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:00:
[...]

Maakt me niet zoveel uit. Ik was zojuist bij accu winkel om de hoek en die had van alles 12V: 7Ah, 12Ah, 20Ah & 60Ah op voorraad. Lader en UPS materiaal voor computers kan de beste man niet leveren.
Snuffel eens op de site van Conrad, daar kun je dat soort spul wel vinden :)
smartbit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:00:
Ik heb nog geen beeld hoe het 1 en ander aan te sluiten. Zijn deze Y-PWR nodig? Waar kan ik plaatjes en aansluitschema's vinden? Welke lader heb ik nodig? Ik wil er geen master thesis project van maken, dan koop ik gewoon een UPS.
In mijn opstelling zit de accu op de DCDC-converter aangesloten, de DCDC-converter op de 2e input van de Y-PWR, op de 1e input van de Y-PWR zit een 19V adapter aangesloten. De DCDC-converter is zo geprogrammeerd dat ie net iets minder spanning levert dan de adapter, zodat de load niet verdeeld wordt maar dat alleen de adapter gebruikt wordt. Valt de adapter weg, dan schakelt de Y-PWR zo snel over op de accu met DCDC-converter dat de aangesloten pc niks merkt.

In de pdfjes op de productpagina's kun je het een en ander aan aansluit-info vinden ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@FireDrunk

Hoe is het afgelopen met je Odroid H2? Heb je daar al verbruikscijfers van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas niet. Wilde vandaag Proxmox installeren, maar de UEFI boot implementatie is een beetje ruk. Hij wilde wel een ArchLinux iso booten maar weigert de proxmox iso.
Morgen even verder kloten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Aha, nu begin ik het te begrijpen. Thanks @Raven
Raven schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:20:
In de pdfjes op de productpagina's kun je het een en ander aan aansluit-info vinden ;)
Ik had die pdfjes bekeken, maar jouw opzet haalde ik er echt niet uit. Ik ben meer van de tekeningen (draw.io) maar zie nu de tekst onder Y-PWR:
- The Y-PWR board can be used to perform smooth transition in between AC/DC wall adapter and battery solution. AC/DC input source has to be always higher than battery voltage. NOTE: No battery charging solution is provided.
Bij Conrad kleine selectie gemaakt van laders, is dat de goede richting? Wat voor criteria kijk jij naar? Hier trouwens aardig overzicht van diverse UPS technieken, voordiegenen die het Duits machtig zijn.

Kan ik dan alles (PicoPSU, modem, FW, switch, etc) op de 12V output van de Y-PWR aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:28:
@FireDrunk

Hoe is het afgelopen met je Odroid H2? Heb je daar al verbruikscijfers van?
Eerste resultaten:

Met een Antergos (ArchLinux) installatie op Kernel 4.19, met een sloot aan bios wijzigingen (vooral ASPM), komt het ding op 3.3W idle met 8GB MMC als boot disk. Stop ik daar mijn Toshiba XG3 NVMe SSD bij stijgt het naar 4W.

Al met al best tevreden! Die Toshiba stond er om bekend niet zo zuinig te zijn, dus dat is niet zo heel erg.
Nu nog even proberen Windows te installeren, maar het BIOS van dat ding is een beetje brak met booten.
Er zit geen CSM in, waardoor alleen pure UEFI implementaties werken, maar ik gebruik ook nog eens een Zalman VE-300 om van te booten, en dat vind hij blijkbaar niet zo leuk.

On we go...

PS: overigens zit er 32GB DDR4 2400 Mhz geheugen in :+ Nog niet gekeken of het verbruik daalt met maar 1 DIMM.

Edit: Net windows aan de praat gekregen. Maar kom niet lager dan ~7W. Updates lopen nog, misschien dat dat helpt.

Edit2: Na veel updates en wat reboots doet het ding ~6.5W idle in Windows.

[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 22-12-2018 14:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

smartbit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:13:
Ik had die pdfjes bekeken, maar jouw opzet haalde ik er echt niet uit. Ik ben meer van de tekeningen (draw.io) maar zie nu de tekst onder Y-PWR:
Zo uit mijn hoofd moet er minimaal 200 millivolt tussen de 2 zitten, mijn adapter levert net iets meer dan 19V, de DCDC-adapter staat ingesteld op net iets minder dan 19V. Aangezien het aangesloten thinITX systeem een tolerantie van +/- 10% heeft (oftewel tot 10% onder en boven de 19V), wil dat dus prima :)
Bij Conrad kleine selectie gemaakt van laders, is dat de goede richting? Wat voor criteria kijk jij naar? Hier trouwens aardig overzicht van diverse UPS technieken, voordiegenen die het Duits machtig zijn.
Ik gebruik deze lader: https://www.conrad.nl/p/d...2000-12-v-15-a-5-a-855978
De accu is een Sunlight SP12-26 (26Ah) loodaccu, al weet ik zo gauw niet meer waar ik die weg heb.

Je moet in ieder geval eerst de accu kiezen, dan pas de lader. Er zijn namelijk nogal wat verschillende varianten en de lader moet daar wel voor geschikt zijn: https://www.acculaders.nl...ke-soorten-accus-zijn-er/
Kan ik dan alles (PicoPSU, modem, FW, switch, etc) op de 12V output van de Y-PWR aansluiten?
Als al die apparaten 12V met een paar honderd millivolt eronder/boven accepteren en het stroomverbruik niet boven de maximale grens van de Y-PWR en DCDC-converter komt, dan ja.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Dank voor de verduidelijking
Raven schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:19:
[...]
Zo uit mijn hoofd moet er minimaal 200 millivolt tussen de 2 zitten, mijn adapter levert net iets meer dan 19V, de DCDC-adapter staat ingesteld op net iets minder dan 19V. Aangezien het aangesloten thinITX systeem een tolerantie van +/- 10% heeft (oftewel tot 10% onder en boven de 19V), wil dat dus prima :)
Heb jij een thinITX moederboard dat 19V input gebruikt zoals bv ASRock Rack J1900D2Y?
Ik heb een plaatje gemaakt in draw.io en de xml data embedded (mbv. Export As PNG). In trickel-stand staat er zo'n 14.4V op de accu, dus ook op de ingang van de dcdc-usb. Als de stroom is uitgevallen dan levert de accu 12V aan de dcdc-usb..
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/15fn8ys.png
@Raven Zou dit overeenkomen met wat jij hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
FireDrunk schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:32:
[...]

Eerste resultaten:

Met een Antergos (ArchLinux) installatie op Kernel 4.19, met een sloot aan bios wijzigingen (vooral ASPM), komt het ding op 3.3W idle met 8GB MMC als boot disk. Stop ik daar mijn Toshiba XG3 NVMe SSD bij stijgt het naar 4W.

Al met al best tevreden! Die Toshiba stond er om bekend niet zo zuinig te zijn, dus dat is niet zo heel erg.
Nu nog even proberen Windows te installeren, maar het BIOS van dat ding is een beetje brak met booten.
Er zit geen CSM in, waardoor alleen pure UEFI implementaties werken, maar ik gebruik ook nog eens een Zalman VE-300 om van te booten, en dat vind hij blijkbaar niet zo leuk.

On we go...

PS: overigens zit er 32GB DDR4 2400 Mhz geheugen in :+ Nog niet gekeken of het verbruik daalt met maar 1 DIMM.

Edit: Net windows aan de praat gekregen. Maar kom niet lager dan ~7W. Updates lopen nog, misschien dat dat helpt.

Edit2: Na veel updates en wat reboots doet het ding ~6.5W idle in Windows.
Leuke resultaten. Wat vind je van het bord? Heeft niet echt veel power, maar wel voldoende?

Ik wil eigenlijk zoiets gaan gebruiken met Windows Server puur om back-ups weg te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

smartbit schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:47:
Dank voor de verduidelijking

[...]

Heb jij een thinITX moederboard dat 19V input gebruikt zoals bv ASRock Rack J1900D2Y?
Ik heb een plaatje gemaakt in draw.io en de xml data embedded (mbv. Export As PNG). In trickel-stand staat er zo'n 14.4V op de accu, dus ook op de ingang van de dcdc-usb. Als de stroom is uitgevallen dan levert de accu 12V aan de dcdc-usb..
[Afbeelding]
@Raven Zou dit overeenkomen met wat jij hebt gemaakt?
DQ77KB in mijn geval.

Dat plaatje komt overeen, al stop je op het plaatje 19V in de Y-PWR terwijl er 12V uit komt ;) . Maar je hebt de opstelling goed begrepen :)

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GioStyle
Werkt prima, met een NVMe ssd ook prima responsive.
Nog geen Proxmox op werkend gekregen, dus kan je niet echt absolute cijfers geven.

Eindelijk proxmox aan de praat gekregen. Getallen daar zijn ook prima. Met een USB stick ipv onboard MMC doet het ding ~4W idle, ook weer keurige getallen dus! Als ik ipv die USB stick dit op de onboard MMC krijg, zal het verbruik ook nog wel iets dalen vanwege minder USB belasting.

[ Voor 53% gewijzigd door FireDrunk op 23-12-2018 10:59 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Dank je voor het delen! Ik zie dat het spul van Odroid iets betaalbaarder is geworden. Ik keek eerder naar de HC1 en HC2. Maar deze H2 is ook een leuke kandidaat. :9

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Na dit topic flink te hebben doorgespit (dank voor de kennis/tips van eenieder!) ben ik op het volgende lijstje gekomen. Ik heb nu een Raspberry Pi 3B+ met PiVPN, PiHole en Homeassistant draaien. Ik wil hier graag een fileserver (:w OneDrive) aan toevoegen en tevens de Pi ontlasten door de VPN over te hevelen naar de nieuwe server. Wellicht wil ik later ook aan de slag met Plex of iets soortgelijks en pfSense.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Fujitsu D3643-H€ 90,-€ 90,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,90€ 119,90
1Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 5TB Zwart€ 109,-€ 109,-
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 56,75€ 56,75
1Mini-box picoPSU 120€ 0,-€ 0,-
1Intel 545s M.2 128GB€ 31,99€ 31,99
1Mini-box PCI Bracket€ 5,47€ 5,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,06

Ik ben nog niet zeker over de processor en voeding. Er komt geregeld een Pentium voorbij echter ik heb geen goede inschatting kunnen maken wat elke functionaliteit voor belasting zal opleveren. Ik zat aan de i3-8100 te denken omdat deze vier fysieke kernen heeft en daarmee iets meer futureproof is, al neigt dit wel naar overkill. Qua idle stroomverbruik zou dit niet onder moeten doen voor een dualcore Pentium. Echter wel onder belasting waardoor de voeding wat meer in huis moet hebben. Dan nu mijn vraag: toch voor een Pentium gaan (met eventuele toekomstige functie-uitbreidingen in het achterhoofd) en de voeding daarop afstemmen of voet bij stuk houden en het laten voor wat het is?

Overigens sta ik open voor suggesties al heb ik al de HDD, 5TB back-up unit en SSD tegen een (relatief) zacht prijsje tijdens Cyber Monday aangeschaft (€210 in totaal, voor de geïnteresseerden). Geld is in principe ondergeschikt aan bijv. verbruik of functionaliteit maar (helaasch) niet oneindig :+

En ja, ik besef dat alles nog in een case moet. Suggesties? Uiteraard liefst zo compact mogelijk. Bij voorbaat dank voor het meedenken! :)

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• LigeTRy
  • Laatst online: 17:28
Bojan023 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:53:
Toch voor een Pentium gaan (met eventuele toekomstige functie-uitbreidingen in het achterhoofd) en de voeding daarop afstemmen of voet bij stuk houden en het laten voor wat het is?
Voor een simpele fileserver is een pentium ruim voldoende, zelf ben ik voor de 8100 gegaan omdat deze inderdaad toch een stuk meer rekenkracht heeft. Mocht je met plex willen gaan werken (en helemaal met x265 of 4k) heb je een 8100 zeker nodig. Zelf heb ik deze testresultaten ook mee laten wegen in mijn build. de pentium verbruikt 0,7 watt meer in idle, wat neer zou komen op ± €1.3 per jaar (uitgaande van een hoge idle time natuurlijk), voor de energiekosten hoef je dus niet te doen, maar de extra rekenkracht is wel fijn

Mocht je met plex aan de gang willen gaan dan is de vuistregel dat je 2000 passmark score per 1080p stream nodig hebt. de pentium zou dus op ruim 2 streams uitkomen, de i3 kan er 4 aan.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt :)

Qua kast heb ik zelf nu mijn oog op de pricewatch: Silverstone Sugo SST-SG11B. Deze is relatief klein, kunnen veel (2.5") hdd's in en met een picopsu kan er ook een semi passieve (pricewatch: Arctic Freezer 33) koeler op. Alleen heeft de kast geen stoffilters of geluidsdemping, dus als je hier behoefte aan hebt zul je zelf even moeten knutselen.
Mocht je echt een kleine kast willen kan je misschien beter kijken naar een product: Fractal Design Node 304 . hier passen 6 3.5" hdd's in, echter zul je dan wel voor een mini-ITX moederbord moeten gaan (deze fout heb ik laatst zelf gemaakt 8)7 ) welke misschien minder zuinig is dan een Fujitsu.

[ Voor 9% gewijzigd door LigeTRy op 27-12-2018 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bojan023
Ik ben nog niet zeker over de processor en voeding. Er komt geregeld een Pentium voorbij echter ik heb geen goede inschatting kunnen maken wat elke functionaliteit voor belasting zal opleveren. Ik zat aan de i3-8100 te denken omdat deze vier fysieke kernen heeft en daarmee iets meer futureproof is, al neigt dit wel naar overkill. Qua idle stroomverbruik zou dit niet onder moeten doen voor een dualcore Pentium. Echter wel onder belasting waardoor de voeding wat meer in huis moet hebben. Dan nu mijn vraag: toch voor een Pentium gaan (met eventuele toekomstige functie-uitbreidingen in het achterhoofd) en de voeding daarop afstemmen of voet bij stuk houden en het laten voor wat het is?

Overigens sta ik open voor suggesties al heb ik al de HDD, 5TB back-up unit en SSD tegen een (relatief) zacht prijsje tijdens Cyber Monday aangeschaft (€210 in totaal, voor de geïnteresseerden). Geld is in principe ondergeschikt aan bijv. verbruik of functionaliteit maar (helaasch) niet oneindig :+
Met een 2.5" HDD kun je meer opslag realiseren bij flink minder stroomverbruik. Met een PicoPSU 80/60 kit kun je 1 zuinige 3.5" HDD ondersteunen. Die verbruiken veel tijdens opstarten en daar hebben 2.5" HDD's veel minder last van (max. 6W i.p.v. 24W). De energiebesparing is twee derde bij zowel opstarten en in idle. 3.5" HDD's gebruik ik voor externe USB3 backup.

Ik zou me weinig zorgen maken over het transcoden. De G5400 zou voldoende moeten zijn voor 4k via hardware, veel beperktere en oudere processoren kunnen dat ook al. De G5400 heeft 4 threads en 2 cores.

Met een PicoPSU 160-XT heb je nog voldoende ruimte voor uitbreiding. Die kun je combineren met een Leicke 120W 12V adapter. Beide zijn verkrijgbaar via amazon.de zonder verzendkosten. Testresultaten van diverse ATX voedingen, PicoPSU's en 12V adapters heb je misschien hier al gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:40
Voor de geïnteresseerden die in de markt zijn voor een 300-serie moederbord en niet al te veel wil uitgeven heeft Hardware.info een test gedaan met de budget moederborden:
https://nl.hardware.info/...den-getest-testresultaten

Toevallig heb ik vorige maand de Gigabyte H310M A in combinatie met een i3-8100 gekocht en blijkt deze ook het zuinigst te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door yorroy op 28-12-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas test hardware.info alleen met standaardinstellingen en niet na optimalisaties zodat je niet met zekerheid kunt zeggen welk moederbord nu werkelijk het zuinigste is. Het ene moederbord kan standaard met betere BIOS instellingen worden geleverd dan de ander.

Voor Coffee Lake voor bodemprijs is de H-serie een optie, hoewel er in de B-serie de zuinigere Fujitsu B3643-H er is voor 10-30 euro meer. Die is eerder door c't getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
De molex -- p4 adapter voor Pico PSU lijkt bij de standard shops uitverkocht.

Ik neem aan dat er eigenlijk niks Pico specifiek aan die kabel is, dus dat ik mijn zoek opdracht kan uitbreiden naar "molex to p4" zonder toevoeging van Pico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Rgerr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:01:
[...]

Die dient wel of niet aan te staan?

[...]

Heb hem er bij gezet in crontab, zal even laten weten of het gepiel in de bios nog winst oplevert. Dank! :)
Zo, ondertussen met een pico psu 80/60 kit en wat soldeerwerk (psu kwam zonder 4p voor CPU) het verbruik van ~19 watt naar ~10,5 watt gekregen. *O*

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ta5tg0.png

Dat is toch bijna de helft in verbruik, en met de gestegen energieprijs van volgend jaar: €20 per jaar in plaats van €37 aan stroomkosten voor de server. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
feelthepower schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:44:

Ik neem aan dat er eigenlijk niks Pico specifiek aan die kabel is, dus dat ik mijn zoek opdracht kan uitbreiden naar "molex to p4" zonder toevoeging van Pico?
Heb hem hier zelf gesoldeerd dmv een p4 voetje en 2 kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Rgerr schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:32:
[...]

Zo, ondertussen met een pico psu 80/60 kit en wat soldeerwerk (psu kwam zonder 4p voor CPU) het verbruik van ~19 watt naar ~10,5 watt gekregen. *O*

[Afbeelding]

Dat is toch bijna de helft in verbruik, en met de gestegen energieprijs van volgend jaar: €20 per jaar in plaats van €37 aan stroomkosten voor de server. :)
Via welk tool genereer je deze verbruiksgrafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mdbraber schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:04:
[...]

Via welk tool genereer je deze verbruiksgrafiek?
Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feelthepower schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:44:

Ja, klopt. Controleer of de lengte voldoende is.

Ik zie ze hier en daar bij kabelshops.

Desnoods zelf een kabel maken kan door kabels van een oude voeding te gebruiken. Het gaat alleen om +12V (geel) en de zwarte kabels. Daarvan kun je de kabel in het midden doorknippen, krimpkousjes erop schuiven, de kabels aan elkaar draaien, solderen en dan de kous krimpen met een aansteker of heteluchtblazer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 07:05
Hallo allemaal, na een aantal maanden overwegen en in deze thread te lurken heb ik toch besloten om ook een eigen home server aan te schaffen. Hoofddoel voor de server is het vervangen van mijn raspberry pi's die nu een (mini) NAS draaien maar daar te zwak voor zijn. Verder komt er waarschijnlijk een Factorio en Teamspeak 3 server op te draaien, en wie weet wat nog allemaal in de toekomst.

Het lijstje ziet momenteel er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 55,40€ 55,40
1ASRock A320M-HDV R3.0€ 49,-€ 49,-
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 38,10€ 38,10
1Crucial CT8G4DFS8266€ 53,40€ 53,40
1Cooler Master V Series V550€ 79,90€ 79,90
1WD Green SSD M.2 V2 120GB€ 23,99€ 23,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,79

Nu heb ik twee vragen/stellingen waar ik graag jullie mening over hoor:
  • Ik ben voor AMD gegaan in plaats van Intel vanwege de prijsstijging van Intel. Het energieverbruik van Intel's processoren is inderdaad minder dan van AMD, echter lijkt dit volgens Hardware.info bij idle gebruik een verschil te zijn van ongeveer 2.2W Uitgaande van een prijs van 0,23 euro per kWh is dat een prijsverschil van ongeveer 4.5 euro op jaarbasis. Een Athlon 200GE is ongeveer 55 euro tegenover de 80 euro voor een Pentium 5400, het duurt dus enkele jaren voor dit verschil er uit is (hoewel het bij een Pentium G4560 van 60 euro natuurlijk wel wat sneller gaat). Ik zie weinig mensen in deze thread de AMD kant op gaan, dus ik vroeg me af of ik nog dingen over het hoofd zie?
  • Het tweede vraagstuk wat ik had is over de voeding. De meesten mensen nemen een picoPSU, gezien de hoge efficiency bij lage belasting. Echter als ik me niet vergis haalt deze Cooler Master voeding een bijna even hoge efficiency als de picoPSUs. Het is alleen lastig om benchmarks te vinden over de extreem lage belastingen (~10W), dus het is misschien een beetje een gok hoe de CM voeding daar presteert. Nu vroeg ik me af of mensen hier wellicht ervaringen hadden met het efficiencyverschil van dit soort ATX voedingen vs de picoPSUs bij de extreem lage belastingen, of het verschil daar ineens een stuk significanter wordt.
Graag hoor ik jullie meningen hierover, en algemene feedback/advies is ook altijd van harte welkom natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gevoelsmatig zou ik de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt aanraden maar als die lijst van HardwareInfo klopt dan is die Cooler Master inderdaad efficiënter, ook bij 20W...

De SSD zou ik wel ruimer nemen, houd er rekening mee dat je 10% van je schijf sowieso al kwijt bent om de prestaties van je schijf intact te houden naarmate die voller raakt (120 GB geformatteerd houd je sowieso geen 120 GB van over; daar dien je dan nog es 10% ongepartitioneerd van te laten).

Is het een bewuste keuze om een S-ATA M.2-model te nemen ipv NVMe?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 07:05
Een bootdrive nemen van 256GB ipv 128GB is inderdaad wel een goed idee. De reden voor een SATA M.2 model ipv een NVMe is omdat het moederbord dit niet aan kan. Ik ga nog even kijken of er moederborden zijn die dit wel aan kunnen tegen een kleine meerprijs, en anders laat ik het denk ik bij een SATA M.2 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

* J.S. Bach meld zich ook
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1ASRock B250M Pro4€ 68,-€ 68,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,90€ 119,90
1Cooler Master Silencio 352€ 58,-€ 58,-
1Crucial 4GB€ 40,79€ 40,79
1be quiet! Pure Power 11 350W€ 48,95€ 48,95
1Samsung 860 EVO m.2 500GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,54

Gisteren nog maar even geprutst aan de instellingen en nu is ie zo stil, dat ik alleen kan zien aan de blauwe led dat ie aanstaat.....
Draait met Windows 10 pro en plex media software erg lekker en stabiel

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Zoals altijd wil je iets vervangen in je huisinfra, en escaleert dat, en moet je soms even uitzoomen om tot de conclusie te komen dat het onder de streep een stuk praktischer is om alles op een virtual server te laten draaien. Huidige VMware server (HP Microserver-Gen8/E3-1220/16G) doet 10W uit, ca 35W idle. Daarnaast nog twee raspberries en een firewall (bij elkaar 24W), en ik denk dat ik efficienter een leuk nieuw servertje kan neerzetten. Ik loop met de Microserver tegen zowel CPU als Mem beperkingen aan voor sommige experimenten, dat is de voornaamste reden verder te kijken. Grootste deel van de load is basisservices (pfSense, DNS, Pihole, dat soort spul), dus een net verbruik is wenselijk,

Eigenlijk ben ik over de hele specs (i3-8100, 32GB, PicoPSU) er wel uit, alleen zit ik te twijfelen over het moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H370M-ITX/ac€ 110,36€ 110,36
1Fujitsu D3644-B€ 147,50€ 147,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,86

Fujitsu:
+ zuinig
+ 4xRAM, max 64G
o C246 chipset
- 1x GbE

Edit:]Fujitsu D3643:
+ zuinig
+ 4xRAM, max 64G
+ goedkoper
o B360 chipset
- 1x GbE

ASRock:
+ vrij zuinig (bronnen conflicteren)
+ 2x GbE
+ goedkoper
o H370 chipset
o/- onboard wifi (verbruik?)
- 2xRAM, max 32G

Ik heb minstens 2 NICs nodig; ik heb nog een 'oude' HP 360T dualpoort NIC liggen, die doet een kleine 5W. Daarmee is vermoedelijk het grootste verschil in verbruik tussen de Fujitsu en de ASRock al wel verdwenen. De verdere fysieke poorten voldoen beiden. Heeft er iemand nog inzichten die ik wellicht gemist heb?

Edit: de D3643 als optie volledig gemist :/ . Die tikt eigenlijk ook alle boxes. Voornaamste zakelijke features van de D3644 (Vpro) ondersteunt de gekozen i3 toch niet. Iets minder SATA poorten, en geen on-board USB poort.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 02-01-2019 11:58 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Laatst online: 19-09 02:45
smartbit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:26:
Ik lees dat sommigen van jullie en DYI UPS gebruiken. Dat deed mij denken dat ik de 12Volt uit een (lood) accu zou kunnen gebruiken om de apparatuur rechtstreeks met 12Volt te voeden. Ik denk heb
(...)
Als UPS dacht ik aan een DCDC-USB, maar vroeg me af of die UPS mode met Linux (fedora) aan de praat te krijgen is? De bijgeleverde software lijkt alleen voor Windows beschikbaar te zijn.
Zelf gebruik ik een 12 Ah 12V accu (Yuasa NP12-12), met een PicuUPS-100, een PicuPSU-120-WI-25, en een TDK Lambda LS-100-15 die ingesteld is op 16V. Heb een tijdje nog de Mean Well LRS-75-15 geprobeerd, maar die kan niet de startcurrent van ~6A aan.

Setup draait nu al een 7 jaar, erg tevreden, enkel uit voorzorg de accu na 5 jaar vervangen, mits je dit goed voorbereid, kan dit zonder uitval.

Voor de zekerheid wel alles van zekeringen voorzien in de 16V: 10A op de voeding, 15A op de accu, 10A op de uitgaande kant van de PicoUPS (richting de PicoPSU dus). Voor het loshalen van de accu trek ik altijd eerst de zekering.

Schema (klikken voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://www.andrieslouw.nl/circuit-dexo-small.png

Setup is nu een i5-3470 met 32GB DDR3, 1x SATA SSD en 2x SATA disks. Huidige verbruik is 1.8A idle bij 16V, en 5A bij 16V piek. Efficiency naar 230V is redelijk, ik meet 36W idle, 110W piek.

Ga dit aanpassen naar een i5-8400T op de beroemde Fujitsu D3643-H met 32GB DDR4 om zo meer hardware opties te hebben op de CPU. Levertijd op de i5 8th-gen T-series (low TDP) is wel even afwachten, niemand kan me nog een schatting geven..

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Nieuw jaar, nieuwe gedachten.

Eigenlijk wil ik de HP Microserver Gen10, maar ik vind de CPU te licht.
Is er een goede, off-the-shelf machine met 4x 3,5" SATA, 1 of 2 m.2 of 2,5" interne SATA bays en een CPU met iets meer cores en *oomph* dan de Microserver Gen10?

Zelfbouw wil ik eigenlijk nog steeds niet en 4 drivebays zijn zat voor wat ik er mee wil.

Doel:
3x HP Microserver Gen8 (2x Proxmox VE, 1x FreeNAS) vervangen door één machine, met als doel grofweg 100W van mijn energieverbruik in rust af te krijgen. (Microservers, router, switch, etc, vreten nu samen rond de 160W, dat wil ik terugbrengen naar 60 inclusief switches, router, firewall, etc.)

Op die ene machine wil ik Proxmox VE gaan draaien met 4x3,5" in een ZFS mirrored stripe. Ik denk vooralsnog aan 32G geheugen genoeg te hebben, 32G max is dus goed genoeg, 64G max is wel fijner. (Maar ik zou dan starten met 32G, dat is voor nu voldoende.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is een goede NAS behuizing waar een ITX bord in kan niet een optie?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je die CPU niet vervangen of is ie gesoldeerd?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de Gen10 is de CPU onboard inderdaad.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik ben nu bezig om een nieuwe server op te gaan zetten want mijn Microserver G8 met een I5-3470T en 8 GB met 4 x WD 3 TB Red en 1 x Crucial SSD verbruikt nu zo'n 50/55 watt en hoop de kwart tot de helft van dit verbruik te halen met de nieuwe setup bestaande uit een Xeon-D 1528, 32 GB, 4 x 1 TB SSD met een 400 watt voeding 80+ Gold van Be Quiet!.
Dan moet ik alleen nog een oplossing hebben voor mijn opslag (niet heel veel opslag nodig maar liefst 2 of 4 x 8 TB harde schijven) maar dat gaat niet passen in die serverbehuizing. Dus misschien dat ik dan nog wel even blijf doordraaien met mijn Qnap oplossing want dat vraagt zo'n 20-30 watt met 2 x 4 TB harde schijven.
Ik hoop nog ergens een klein voordeel uit te halen en misschien wel de Qnap eruit te halen maar zoals ik lees zou dat niet heel veel verschil moeten uitmaken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Laatst online: 19-09 02:45
Voor een betere CPU, zonder eigenbouw, zul je bij HP(E) moeten kijken naar de ML110, of een Dell workstation. Lenovo heeft ook mooie lichte (lees: zuinige) workstations met bijv. een Intel i3-8100(T), maar hier is minder ruimte voor opslag: categorie: PC's

Heb hier even gekeken naar de UHD Graphics 630: de chip die in de courante Intel 8th Gen zit, zodat je geen losse videokaart hebt. Meeste van die workstations ondersteunen tot 32GB RAM, maar houd er rekening mee dat de aanwezige 4GB/8GB daarvoor het veld moet ruimen.

Het wordt dan een beetje twijfel of je, met vervangen van opslag en RAM, niet beter toch eigenbouw kunt doen.

[ Voor 35% gewijzigd door AndriesLouw op 02-01-2019 11:22 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:25:
Is een goede NAS behuizing waar een ITX bord in kan niet een optie?
Kan, maar heeft niet specifiek mijn voorkeur. Ik vind hardware leuk, maar in dit geval wil ik liefst iets dat gewoon werkt én niet al te duur is. Een eenvoudige server in de vorm van een Microserver dus liefst. (Al kan 19" misschien ook wel. Dan zou ik een ondiepe machine moeten hebben of een die ik verticaal kan hangen.)
Borromini schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:42:
Kan je die CPU niet vervangen of is ie gesoldeerd?
Helaas, op de Gen10 zit 'ie vastgesoldeerd. :( De Gen 8 niet, maar die kan tot max 16G geheugen en da's te weinig als ik ga consolideren.
AndriesLouw schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:09:
Voor een betere CPU, zonder eigenbouw, zul je bij HP(E) moeten kijken naar de ML110, of een Dell workstation. Lenovo heeft ook mooie lichte (lees: zuinige) workstations met bijv. een Intel i3-8100(T), maar hier is minder ruimte voor opslag: categorie: PC's

Heb hier even gekeken naar de UHD Graphics 630: de chip die in de courante Intel 8th Gen zit, zodat je geen losse videokaart hebt. Meeste van die workstations ondersteunen tot 32GB RAM, maar houd er rekening mee dat de aanwezige 4GB/8GB daarvoor het veld moet ruimen.

Het wordt dan een beetje twijfel of je, met vervangen van opslag en RAM, niet beter toch eigenbouw kunt doen.
Hmm. De ML's zijn aardig aan de prijs. Weet ook niet hoe het zit met stroomverbruik, DL Gen8's en hoger zuipen nogal. Onder de 60W word een serieuze uitdaging met dat soort beestjes.

Maar idd misschien een workstation ipv een server.

[ Voor 42% gewijzigd door unezra op 02-01-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Nivida_intel schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:22:
* Kecin meld zich ook

Gisteren nog maar even geprutst aan de instellingen en nu is ie zo stil, dat ik alleen kan zien aan de blauwe led dat ie aanstaat.....
Draait met Windows 10 pro en plex media software erg lekker en stabiel
Je draait daar Xpenology op toch?
Vraag me af of iemand deze vraag kan beantwoorden; stel ik haal dezelfde componenten maar gebruik mijn 3x Seagate 6TB schijven zou de voeding dat dan nog trekken?
En heb je er Plex opstaan wn hoe gaat transcoden van 4K?

Heb momenteel een HP N54L met 3x6TB, 1x480GB SSD voor cache, 8GB DDR-3 en een 32GB USB stick voor Xpenology. Die wil ik een keer gaan vervangen :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 01:38

iMars

Full time prutser

Hmmm, ik ben eigenlijk ook al een jaar aan het kijken voor een andere server. Wat ik nu heb is:

NAS/Server (Intel(R) Atom(TM) CPU D525 @ 1.80GHz, 4GB RAM (MAX), SSD + 4x 2TB RAID5)
  • Storage
  • Download server
  • Spotweb
Main server ESXi (Mini PC, Intel(R) Core(TM) i5-4590T CPU @ 2.00GHz, 16GB RAM (MAX), 256GB SSD):
  • Home Assistant: 24/7 aan
  • Terminal server: 24/7 aan
  • Grafana, Influx en Telegraf: 24/7 aan
  • Ivideon: 24/7 aan, maar mogelijk in de toekomst vervangen voor een andere video systeem
  • Unifi: 24/7 aan
  • Windows, staat uit, alleen aan wanneer nodig
  • IOL Lab, staat uit, alleen aan wanneer nodig
Omdat mijn main server te beperkend was en ik nog een mini pc op de plank had staan, is deze gedoopt tot
Test server (Intel(R) Core(TM) i5-4590T CPU @ 2.00GHz, 8GB RAM, 1TB HDD):
  • Linux met docker om te spelen/experimenteren met containers
Eigenlijk kan alles (op Windows en IOL Lab na) op Linux en dockers draaien.

Dit alles is behoorlijk inefficient natuurlijk, het liefst heb ik iets als een HPE Microserver formaat, of iets groter. Ook ben ik aan het kijken of ik een ESXi server wil, of gewoon met docker/containers ga werken (en eventueel Windows en IOL op een aparte esx bak zetten welke ik remote aan/uit kan zetten). Al moet ik zeggen dat snapshots van ESXi al een paar keer mijn kont geredt heeft :+ :+

Ik zoek dus eigenlijk een NAS, maar met meer power en vrijheid. Wat ik op de plank heb liggen zijn 10x 4TB SAS schijven en een SmartArray RAID controller. Nu is 10x 4TB een overkill en zat ik te denken om voor minder te gaan (met de mogelijkheid om in de toekomst wel storage te kunnen uitbreiden). Wat ik 24/7 beschikbaar wil hebben, kan allemaal in een docker container draaien:
  • Storage
  • Download server
  • Spotweb
  • Home Assistant
  • Terminal server
  • Grafana, Influx en Telegraf
  • Unifi
Iets wat rond de 32GB ram heeft, wat pit heeft, maar tijdens idle weer lekker zuinig is. Iets waar minimaal 4 schijven in kunnen (hotswap) en een ssd of M2 OS/boot disk in kan.

Terwijl ik dit voor mezelf opnoem, heb ik het idee dat een HPE Microserver wel past in het plaatje, tenzij jullie betere suggesties hebben voor mij?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SAS schijven, RAID, ESXi, veel VM's: dat zijn de energieslurpers.

Oplossing: 2.5" HDD's geen RAID, geen ESXi, apps consolideren in zo weinig mogelijk operating systems en offline backup.

T processoren bieden alleen een klein voordeel in specifieke situaties, ik zou in deze setup afraden.

Voorbeeld: Fujitsu D3643-H, Pentium Gold G5400, WD Green V2 SSD voor OS, 4 x 2.5" 5 TB HDD's (zie topic start voor tips), PicoPSU 160-XT met Leicke adapter, Debian als besturingssysteem met weinig VM overhead, uitschakelbare externe SAS HDD behuizing voor offline backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik realiseer me dat ik natuurlijk helemaal geen disks hoef aan te schaffen. Ik héb nog 4x5T liggen en dat heeft wel 3 jaar non-stop gedraait, maar als mijn data daar op staat, kan ik mijn oude disks (die zijn identiek) als reserve op de plank leggen.

Daarbij kan ik als ik wil, 2 van de 3 Microservers verkopen.

Opeens word een server van €500-€600 dan wél interessant. Als ik 100W steady weet te besparen zou me dat bijna €200 per jaar aan kosten moeten schelen en dan is zo'n server er met 3 jaar uit. Helemaal leuk, dan zou ik met mijn zonnepanelen mijn jaarverbruik moeten kunnen halen en dus qua stroom 100% energieneutraal moeten zijn.

Suf. Ik zit iedere keer aan te hikken tegen "ik heb dan ook nog disks" nodig. Maar dat is niet zo.
root@vroom:~ # zfs list datapool00
NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT
datapool00 5.10T 3.68T 104K /mnt/datapool00
root@vroom:~ # zfs get compressratio datapool00
NAME PROPERTY VALUE SOURCE
datapool00 compressratio 2.37x -
root@vroom:~ #
Kortom, ik heb nog best wat ruimte over op mijn NAS en hoef dus nu zeker geen nieuwe disks aan te schaffen. Dát scheelt een paar slokken op een borrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 03:16
iMars schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:14:
Hmmm, ik ben eigenlijk ook al een jaar aan het kijken voor een andere server. Wat ik nu heb is:

NAS/Server (Intel(R) Atom(TM) CPU D525 @ 1.80GHz, 4GB RAM (MAX), SSD + 4x 2TB RAID5)
  • Storage
  • Download server
  • Spotweb
Main server ESXi (Mini PC, Intel(R) Core(TM) i5-4590T CPU @ 2.00GHz, 16GB RAM (MAX), 256GB SSD):
  • Home Assistant: 24/7 aan
  • Terminal server: 24/7 aan
  • Grafana, Influx en Telegraf: 24/7 aan
  • Ivideon: 24/7 aan, maar mogelijk in de toekomst vervangen voor een andere video systeem
  • Unifi: 24/7 aan
  • Windows, staat uit, alleen aan wanneer nodig
  • IOL Lab, staat uit, alleen aan wanneer nodig
Omdat mijn main server te beperkend was en ik nog een mini pc op de plank had staan, is deze gedoopt tot
Test server (Intel(R) Core(TM) i5-4590T CPU @ 2.00GHz, 8GB RAM, 1TB HDD):
  • Linux met docker om te spelen/experimenteren met containers
Eigenlijk kan alles (op Windows en IOL Lab na) op Linux en dockers draaien.

Dit alles is behoorlijk inefficient natuurlijk, het liefst heb ik iets als een HPE Microserver formaat, of iets groter. Ook ben ik aan het kijken of ik een ESXi server wil, of gewoon met docker/containers ga werken (en eventueel Windows en IOL op een aparte esx bak zetten welke ik remote aan/uit kan zetten). Al moet ik zeggen dat snapshots van ESXi al een paar keer mijn kont geredt heeft :+ :+

Ik zoek dus eigenlijk een NAS, maar met meer power en vrijheid. Wat ik op de plank heb liggen zijn 10x 4TB SAS schijven en een SmartArray RAID controller. Nu is 10x 4TB een overkill en zat ik te denken om voor minder te gaan (met de mogelijkheid om in de toekomst wel storage te kunnen uitbreiden). Wat ik 24/7 beschikbaar wil hebben, kan allemaal in een docker container draaien:
  • Storage
  • Download server
  • Spotweb
  • Home Assistant
  • Terminal server
  • Grafana, Influx en Telegraf
  • Unifi
Iets wat rond de 32GB ram heeft, wat pit heeft, maar tijdens idle weer lekker zuinig is. Iets waar minimaal 4 schijven in kunnen (hotswap) en een ssd of M2 OS/boot disk in kan.

Terwijl ik dit voor mezelf opnoem, heb ik het idee dat een HPE Microserver wel past in het plaatje, tenzij jullie betere suggesties hebben voor mij?
Kijk is naar proxmox. Draai dat nu op een nuc en is ideaal. Snapshots werken super en je maakt hier ook on the fly containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:48:

Oplossing: 2.5" HDD's geen RAID, geen ESXi, apps consolideren in zo weinig mogelijk operating systems en offline backup.

T processoren bieden alleen een klein voordeel in specifieke situaties, ik zou in deze setup afraden.

Voorbeeld: Fujitsu D3643-H, Pentium Gold G5400, WD Green V2 SSD voor OS, 4 x 2.5" 5 TB HDD's (zie topic start voor tips), PicoPSU 160-XT met Leicke adapter, Debian als besturingssysteem met weinig VM overhead, uitschakelbare externe SAS HDD behuizing voor offline backup.
Maar de SAS schijven heb ik liggen, alle andere schijven moet ik weer aanschaffen :/
Yarisken schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Kijk is naar proxmox. Draai dat nu op een nuc en is ideaal. Snapshots werken super en je maakt hier ook on the fly containers.
Een NUC is voor mij te klein, ik wil er meerdere schijven in kwijt. Maar proxmox ga ik eens naar kijken. Sowieso kan eigenlijk alles wat 24/7 aan staat bij mij in containers/docker...

[ Voor 19% gewijzigd door iMars op 02-01-2019 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yarisken schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:01:
[...]
PVE is *gaaf*. Werkt vind ik echt super goed.
Onder water is het "gewoon" KVM en LXC, maar dan met fatsoenlijke GUI. Ideaal voor kleinere setups en met features waar je bij VMWare grof geld voor neer moet tellen.

Oh ja, het is gratis én er is een PVE topic:
Het grote Proxmox VE topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WD Elements 4tb schijf gekocht vandaag. Eerst willen testen via USB.. Ding is DOA :( . Schijf spint op, heb hem 1x gezien in schijfbeheer en sindsdien wordt hij niet herkend en blokkeert hij groot deel van mijn laptop. Zelfde met mijn Synology, ook via USB. Machine hangt .:(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:21:
WD Elements 4tb schijf gekocht vandaag. Eerst willen testen via USB.. Ding is DOA :( . Schijf spint op, heb hem 1x gezien in schijfbeheer en sindsdien wordt hij niet herkend en blokkeert hij groot deel van mijn laptop. Zelfde met mijn Synology, ook via USB. Machine hangt .:(
Misschien heb je een USB driver update nodig.

Wilde je de WD uit de behuizing halen? Ik dacht dat dat niet kon bij WD omdat ze geen SATA interface hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mrmrmr schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:27:
[...]

Misschien heb je een USB driver update nodig.

Wilde je de WD uit de behuizing halen? Ik dacht dat dat niet kon bij WD omdat ze geen SATA interface hebben.
Werd in eerste instantie wel herkend. Heb er nog wat data heen kunnen kopieren. Ineens werd kopie trager ( 170kb/s ). Na een reboot was het einde oefening. Intussen 3 machines getest ( Win 10/ WIn 7 / Linux ).

Intussen nog andere kabel geprobeerd maar helaas.

Schijf is helaas kapot.

Wilde de schijf er niet perse uit halen. Heb storage tekort bij mijn NAS en dit was goedkoopste en simpelste oplossing.

Ben blij dat dit niet is gebeurd met een nieuwe schijf terwijl ik mijn RAID array aan het rebuilden was :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 23:40
Ik zie dat die Fujitsu Dxxx bordjes populair zijn voor zuinige servers. Maar weet iemand of die er ook zijn in een uitvoering met twee ethernet poorten? In de pricewatch kan ik zoiets niet vinden. Of vergelijkbare zuinige borden met 2x ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nieuwe schijf is binnen. Deze doet het iets beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

somejan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:14:
Ik zie dat die Fujitsu Dxxx bordjes populair zijn voor zuinige servers. Maar weet iemand of die er ook zijn in een uitvoering met twee ethernet poorten? In de pricewatch kan ik zoiets niet vinden. Of vergelijkbare zuinige borden met 2x ethernet?
Ik denk dat het makkelijker is om een bordje met 1 NIC te nemen en dan een pricewatch: HP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA) erbij.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Raven schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:03:
[...]

Ik denk dat het makkelijker is om een bordje met 1 NIC te nemen en dan een pricewatch: HP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA) erbij.
Da's zeker waar, maar ik vermoed dat dat ook meer stroom gebruikt dan twee poortjes on board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

somejan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:07:
[...]

Da's zeker waar, maar ik vermoed dat dat ook meer stroom gebruikt dan twee poortjes on board.
In de PW lijkt er i.i.g. geen Fujitsu plankje te staan met 2 onboard Intel NIC's, een paar andere merken hebben er wel de nodige: categorie: Moederborden De lijst wordt echter flink wat korter als je het prijskaartje naar beneden gooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 03-01-2019 18:20 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Raven schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:15:
[...]

In de PW lijkt er i.i.g. geen Fujitsu plankje te staan met 2 onboard Intel NIC's, een paar andere merken hebben er wel de nodige: categorie: Moederborden De lijst wordt echter flink wat korter als je het prijskaartje naar beneden gooit.
Inderdaad, maar de pricewatch heeft geen filter voor idle stroomgebruik, dus vandaar mijn vraag hier. Of heb je die link al beperkt tot zuinige borden? (zo ja, waar heb je die lijst vandaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdM
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 23:27
Helaas is mijn +/- 10 jaar oude virtualisatie-server stuk gegaan, en ik zoek hier een vervanger voor.

Ik had een AMD 3-core, 16GB geheugen en 400GB disk. Het moederbord is overleden en ik vermoed dat de disk ook zijn beste tijd heeft gehad, die komt volgens mij uit 2005. _/-\o_ Het was niet de snelste setup, maar het is/was voldoende voor mij, tot de dag van vandaag.

Ik virtualiseer over het algemeen Linux servers, dit werd wel eens krap qua geheugen, maar was voor de rest prima. Tegenwoordig werk ik veel met Docker en kan ik het geheugengebruik goed onder controle houden.
Meestal zet ik hier gewoon wat test-setups op, welke later dan ook daadwerkelijk een productie-server krijgen.

Nu zit ik naar de volgende hardware te kijken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400T Tray€ 68,50€ 68,50
1MSI B360M Pro-VDH€ 63,04€ 63,04
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 3TB€ 81,04€ 81,04
1Aerocool SI 5101€ 27,-€ 27,-
1Crucial CT16G4DFD824A€ 112,90€ 112,90
1be quiet! Pure Power 11 300W€ 46,10€ 46,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,58

Onderdelen zijn geselecteerd bij mijn "hofleverancier", die levert helaas niet alle merken. Ik vond hierbij de prijs het belangrijkst, maar ook dat ik nog enkele HDD's erbij kon plaatsen en 3 extra geheugenbankjes in de toekomst. Qua CPU heb ik geselecteerd op een lage TDP, qua voeding vooral op lage wattage en geluid.

Heeft men hier nog eventuele suggesties op, als er ook wat meer gekeken wordt naar het stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

somejan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:30:
[...]

Inderdaad, maar de pricewatch heeft geen filter voor idle stroomgebruik, dus vandaar mijn vraag hier. Of heb je die link al beperkt tot zuinige borden? (zo ja, waar heb je die lijst vandaan?)
Nee, de enige actieve filters zijn die waarbij zowel de eerste als 2e onboard NIC van Intel zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Mijn zuinige servertje zit al jaren in een Cooltek Coolcube Mini.

Voor mijn back-upserver (hoogstwaarschijnlijk weer mITX) zoek ik eigenlijk dezelfde kast, maar deze is na jaren niet meer verkrijgbaar.

Weet iemand een leuke suggestie?

Enige eis is eigenlijk zo klein mogelijk met ruimte voor enkele 2.5” schijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
pricewatch: Lian Li PC-Q08 Zwart?

Plaats voor 6 x 3.5", goede koeling en bouwkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:02
Ik ben voor een SilverStone SST-CS01S-HS gegaan. Geen goedkope oplossing, maar wel ruimte voor 6x 2,5" 15mm drives en 2x 2,5" 12,5 mm.

[ Voor 14% gewijzigd door Duskwither op 03-01-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Dat is wel een leuke oplossing. Wel aan de grote kant, maar zou kunnen. Alleen jammer dat de schijven verticaal hangen, daar heb ik geen goed gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Ook maar weer aan het plannen, Ik ga m'n pricewatch: Fractal Design Node 304 Wit vervangen door een pricewatch: Fractal Design Node 804. Helaas heeft deze bak geen plaats voor 2,5" schijfjes, ik zal dus met brackets gaan werken, heeft iemand ervaring met dual 2,5" to 3.5" brackets? Al kom ik met enkele single disk brackets ook wel goed uit de voeten natuurlijk (8 schijven is al meer dan zat, ook qua energieverbruik), ik wil toch de optie open houden.

Ook vervang ik mijn pricewatch: ASRock H370M-ITX/ac met een pricewatch: Fujitsu D3644-B, hiermee hoop ik nog een watt of 2/3 te besparen. Dit gaat de investering nog niet zo snel terugverdienen (3 watt is ongeveer 6 euro op jaarbasis) maar je moet toch wat over hebben voor de cijfertjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@wessel145

Hoe zuinig heb je de boel gekregen met die Asrock H370M-ITX/ac? Ik vind het namelijk wel een leuk bordje door de dual lan.

Ik heb even teruggebladerd, ik zie het al: <10W.

Als je dat bord van de hand doet, dm me even wat je vraagt (ik heb eventueel interesse als het bord compleet met doos en accessoires komt).

[ Voor 46% gewijzigd door GioStyle op 03-01-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:48:

Mijn wens is om de SAS schijven te gebruiken. Zal dan wel niet zo zuinig zijn, maar de vervang kosten voor nieuwe zuinigere schijven zal ik niet 1-2-3 terug verdienen. Ik zie af van de RAID en ESX. Daarvoor inplaats zit ik ze kijken naar ZFS en Proxmox (misschien voldoet 1 linux systeem met docker ook wel, maar daar ben ik nog niet uit). Ik heb een LSI SAS 9207-8i gekocht welke ik als HBA wil gaan gebruiken. Daarnaast zit ik te denken aan een SSD voor boot/os disk.

Maar wat is nou een zuinige processor en moederbord (idle)? Ik zie veel over de Fujitsu borden die zuinig zijn, maar met welke processor? En hoe zit het met de G4400T processor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
iMars schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:09:
[...]

Maar wat is nou een zuinige processor en moederbord (idle)? Ik zie veel over de Fujitsu borden die zuinig zijn, maar met welke processor? En hoe zit het met de G4400T processor?
Fujitsu zijn relatief energiezuinige bordjes, al vallen me de prestaties van mijn MSI (waar 2x NIC en wifi/bluetooth on board zit) ook niet tegen, Zie de gepinde posts in deze threat voor wat resultaten, zelf zit ik huidig (met 24 docker containers, op ubuntu server) op een watt of 9/10. Specifieke specs staat ook ergens hoger in deze draad. de 8100 heeft een idle wattage (getest door hardware.info) van ongeveer 1 watt, ik denk dat weinig processoren daar nog onder gaan zitten. Deze wattage hangt natuurlijk af van wat je draait en in hoeverre je systeem kan "slapen".
[...]
Mijn wens is om de SAS schijven te gebruiken. Zal dan wel niet zo zuinig zijn, maar de vervang kosten voor nieuwe zuinigere schijven zal ik niet 1-2-3 terug verdienen. Ik zie af van de RAID en ESX. Daarvoor in plaats zit ik ze kijken naar ZFS en Proxmox (misschien voldoet 1 linux systeem met docker ook wel, maar daar ben ik nog niet uit). Ik heb een LSI SAS 9207-8i gekocht welke ik als HBA wil gaan gebruiken. Daarnaast zit ik te denken aan een SSD voor boot/os disk.
Ik hoor veel mensen over proxmox en ZFS, in mijn optiek kan het een stuk makkelijker. Zelf draai ik dus ubuntu server en heb ik mijn storage geregeld met MergerFS + Snapraid, dit werkt als een zonnetje en kost amper RAM en CPU gebruik, in het slechtste geval ben ik de data van de laatste 24 uur kwijt, maar daar kan ik prima mee leven en is een afweging die ik heb gemaakt. Het managen van mijn OS/Containers doe ik lekker via SSH en Portainer en de bestanden benader ik via SMB.

Het OS heb ik draaien op een SSD, hier worden ook mijn bestanden op gedownload en staan mijn scripts etc. Zodra een bestand gedownload en volledig geseed is, plaatst het systeem ze naar de HDD array, zo blijft de spin up time lekker laag. Ben nu een polling script aan het maken om te kijken hoeveel % van de tijd de HDD's nou daadwerkelijk draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn wens is om de SAS schijven te gebruiken. Zal dan wel niet zo zuinig zijn, maar de vervang kosten voor nieuwe zuinigere schijven zal ik niet 1-2-3 terug verdienen. Ik zie af van de RAID en ESX. Daarvoor inplaats zit ik ze kijken naar ZFS en Proxmox (misschien voldoet 1 linux systeem met docker ook wel, maar daar ben ik nog niet uit). Ik heb een LSI SAS 9207-8i gekocht welke ik als HBA wil gaan gebruiken. Daarnaast zit ik te denken aan een SSD voor boot/os disk.

Elke Watt kost circa 2 euro per jaar aan energiekosten. Controllers verbruiken ook energie: deze vraagt 9,8W nominaal volgens de spec sheet. Als ik de goedkoopste SAS 3.5" disk kies (ST4000NM0085), dan blijkt dat die onder idle 5,45W verbruiken. Dus bij een controller en 4 disks zou dat op zichzelf 31,6W zijn exclusief de computer zelf. Terwijl je met 4 x 4TB 2.5" disks (4*1,1W=4,4W) een systeem kunt bouwen dat minder dan 10W totaal doet bij dezelfde opslagcapaciteit.
De SAS disks kun je benutten voor backup doeleinden via USB3. Zo staan ze alleen aan wanneer nodig.

Een T processor werkt doorgaans zo dat als ze teveel energie gaan verbruiken de frequentie terug wordt geschaald. Voor die functie betaalde je in het verleden behoorlijk wat extra terwijl het vaak niet nodig is (nu is een misschien omgekeerd door de tekorten bij Intel). Het zou handig kunnen zijn als een systeem passief wordt gekoeld met onvoldoende TDP koelcapaciteit. Bijvoorbeeld een systeem in een gesloten meterkast zonder voldoende frisse lucht. Het aantal gevallen waarin het praktisch is, is tamelijk beperkt. Ik gebruik zelf passieve koeling op volwaardige desktops cpu met hoogstens een traag draaiende systeemfan in een werkkamer. Normale desktop processoren beperken al hun frequentie en het verbruik naarmate de vraag kleiner is. Met andere woorden: bij normaal gebruik leveren T processoren geen of nauwelijks energiebesparing op.

Bij veel thuisservertoepassingen is een Pentium Gold G5400 (2 cores/4 threads) ruim voldoende. Als je bijvoorbeeld meerdere transcodings tegelijk hebt zou ik kijken naar meer dan 2 hardware cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
wessel145 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:26:
Ook maar weer aan het plannen, Ik ga m'n pricewatch: Fractal Design Node 304 Wit vervangen door een pricewatch: Fractal Design Node 804. Helaas heeft deze bak geen plaats voor 2,5" schijfjes, ik zal dus met brackets gaan werken, heeft iemand ervaring met dual 2,5" to 3.5" brackets? Al kom ik met enkele single disk brackets ook wel goed uit de voeten natuurlijk (8 schijven is al meer dan zat, ook qua energieverbruik), ik wil toch de optie open houden.

Ook vervang ik mijn pricewatch: ASRock H370M-ITX/ac met een pricewatch: Fujitsu D3644-B, hiermee hoop ik nog een watt of 2/3 te besparen. Dit gaat de investering nog niet zo snel terugverdienen (3 watt is ongeveer 6 euro op jaarbasis) maar je moet toch wat over hebben voor de cijfertjes :+
Uit interesse: waarom ga je dit systeem nu alweer vervangen? Of was dit nog een oude configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:03:
[...]

Elke Watt kost circa 2 euro per jaar aan energiekosten. Controllers verbruiken ook energie: deze vraagt 9,8W nominaal volgens de spec sheet. Als ik de goedkoopste SAS 3.5" disk kies (ST4000NM0085), dan blijkt dat die onder idle 5,45W verbruiken. Dus bij een controller en 4 disks zou dat op zichzelf 31,6W zijn exclusief de computer zelf. Terwijl je met 4 x 4TB 2.5" disks (4*1,1W=4,4W) een systeem kunt bouwen dat minder dan 10W totaal doet bij dezelfde opslagcapaciteit.
De SAS disks kun je benutten voor backup doeleinden via USB3. Zo staan ze alleen aan wanneer nodig.

[...]
Even een snelle rekensom: ik heb 10 schijven liggen waarvan ik er 8 wil gebruiken en 2 als reserve houden.
Laat ik 7 Watt per schijf nemen en 10 Watt voor de controler, dan is dat samen 8 x 7 + 10 = 66 Watt
8 nieuwe schijven (4TB 2,5") kost me 8 x 150 euro, is 1200 euro. Het vermogen daarvan is 8 x 1,1 Watt = 8,8 Watt. Het verschil tussen SAS en de zuinige schijven is 66 - 8,8 = 57,2 Watt. Dat verschil kost me op jaar basis 114,40 euro.

Dat verschil heb ik dus na 10 jaar pas terug verdiend... Dat krijg ik nooit goed gepraat bij vrouw-des-huizes ;)

Ik heb gelezen dat je een ZFS array (en andere soorten opslag natuurlijk ook) een spindown kan geven als deze niet in gebruik zijn. Mijn daily-use-247 vms passen met gemak op een 256GB ssd welke ik al heb. Ik zit er aan te denken om dat op een goedkope (lees: energie zuinige disk) te zetten zodat de storage minder belast wordt.
wessel145 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:38:
[...]

Fujitsu zijn relatief energiezuinige bordjes, al vallen me de prestaties van mijn MSI (waar 2x NIC en wifi/bluetooth on board zit) ook niet tegen, Zie de gepinde posts in deze threat voor wat resultaten, zelf zit ik huidig (met 24 docker containers, op ubuntu server) op een watt of 9/10. Specifieke specs staat ook ergens hoger in deze draad. de 8100 heeft een idle wattage (getest door hardware.info) van ongeveer 1 watt, ik denk dat weinig processoren daar nog onder gaan zitten. Deze wattage hangt natuurlijk af van wat je draait en in hoeverre je systeem kan "slapen".
Hmmm, bluetooth en wifi shizzle heb ik allemaal niet nodig. Extra NIC kan handig zijn, maar op mijn huidige server en qnap heb ik dit ook en gebruik ik het eigenlijk niet. In de toekomst als ik dat nodig heb, zou ik een extra netwerkkaart erbij kunnen prikken. Dat hele docker/container gedeelte is nieuw voor mij, maar naar wat ik nu ermee gespeeld heb en gezien heb, ziet het er wel super interessant uit naar wat ik voor ogen heb.

Het idle vermogen van ~1 Watt van de 8100 maakt het ook interessant. Het mag van mij best wat vermogen trekken als het op dat moment nodig is, maar 80% van de tijd staat ie toch idle en daar wil ik zoveel mogelijk besparen.
Ik hoor veel mensen over proxmox en ZFS, in mijn optiek kan het een stuk makkelijker. Zelf draai ik dus ubuntu server en heb ik mijn storage geregeld met MergerFS + Snapraid, dit werkt als een zonnetje en kost amper RAM en CPU gebruik, in het slechtste geval ben ik de data van de laatste 24 uur kwijt, maar daar kan ik prima mee leven en is een afweging die ik heb gemaakt. Het managen van mijn OS/Containers doe ik lekker via SSH en Portainer en de bestanden benader ik via SMB.

Het OS heb ik draaien op een SSD, hier worden ook mijn bestanden op gedownload en staan mijn scripts etc. Zodra een bestand gedownload en volledig geseed is, plaatst het systeem ze naar de HDD array, zo blijft de spin up time lekker laag. Ben nu een polling script aan het maken om te kijken hoeveel % van de tijd de HDD's nou daadwerkelijk draaien.
Dit klinkt als iets wat ik graag wil. Ik ken dat MergerFS niet, heb het net ff gauw geGoogled, en ziet er naar uit dat het voor mij ook ideaal is voor disk gebruik. Ik had 8x 4TB voor ogen, terwijl ik momenteel iets van 5TB op mijn bestaande NAS heb. Is het mogelijk/verstandig om bijvoorbeeld 3x 4TB disk te gebruiken en pas bij een bepaalde hoeveelheid data een disk erbij te prikken? Of gelijk alle 8 erin (disks gaan toch spindown als de gevraagde data niet op die disk zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

LoCuTuS2000

Resistance is futile

DannyvdM schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:42:
Helaas is mijn +/- 10 jaar oude virtualisatie-server stuk gegaan, en ik zoek hier een vervanger voor.

Ik had een AMD 3-core, 16GB geheugen en 400GB disk. Het moederbord is overleden en ik vermoed dat de disk ook zijn beste tijd heeft gehad, die komt volgens mij uit 2005. _/-\o_ Het was niet de snelste setup, maar het is/was voldoende voor mij, tot de dag van vandaag.

Ik virtualiseer over het algemeen Linux servers, dit werd wel eens krap qua geheugen, maar was voor de rest prima. Tegenwoordig werk ik veel met Docker en kan ik het geheugengebruik goed onder controle houden.
Meestal zet ik hier gewoon wat test-setups op, welke later dan ook daadwerkelijk een productie-server krijgen.

Nu zit ik naar de volgende hardware te kijken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400T Tray€ 68,50€ 68,50
1MSI B360M Pro-VDH€ 63,04€ 63,04
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 3TB€ 81,04€ 81,04
1Aerocool SI 5101€ 27,-€ 27,-
1Crucial CT16G4DFD824A€ 112,90€ 112,90
1be quiet! Pure Power 11 300W€ 46,10€ 46,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,58

Onderdelen zijn geselecteerd bij mijn "hofleverancier", die levert helaas niet alle merken. Ik vond hierbij de prijs het belangrijkst, maar ook dat ik nog enkele HDD's erbij kon plaatsen en 3 extra geheugenbankjes in de toekomst. Qua CPU heb ik geselecteerd op een lage TDP, qua voeding vooral op lage wattage en geluid.

Heeft men hier nog eventuele suggesties op, als er ook wat meer gekeken wordt naar het stroomverbruik?
Die CPU werkt niet met de 360 chipset, wel een G5400T, ook 35w TDP. Zie ook https://www.msi.com/Mothe...B360M-PRO-VDH#support-cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
iMars schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Even een snelle rekensom: ik heb 10 schijven liggen waarvan ik er 8 wil gebruiken en 2 als reserve houden.
Laat ik 7 Watt per schijf nemen en 10 Watt voor de controler, dan is dat samen 8 x 7 + 10 = 66 Watt
8 nieuwe schijven (4TB 2,5") kost me 8 x 150 euro, is 1200 euro. Het vermogen daarvan is 8 x 1,1 Watt = 8,8 Watt. Het verschil tussen SAS en de zuinige schijven is 66 - 8,8 = 57,2 Watt. Dat verschil kost me op jaar basis 114,40 euro.
Je berekening kan beter.

Een Seagate Backup Plus Portable Drive 5TB kost op dit moment €130. Als je daar 10 stuks koopt, kom je uit op €1300.

Je huidige SAS kun je misschien voor €100 per stuk van de hand doen? Stel, je krijgt er €80 per stuk voor. 10x €80 = €800.

€1300 - €1000 = €300
€1300 - €800 = €500

Puur kijkende naar het verschil in verbruik van de schijven kom ik uit op 47,2W. Dat kost op jaarbasis ongeveer €90.

Bij verkoop van €100 per stuk is de terugverdientijd: €300 / €90 = 3,33 jaar.

Bij verkoop van €80 per stuk is de terugverdientijd: €500 / €90 = 5,5 jaar.

Bovendien heb je als bonus ook even 10TB extra opslag. Misschien kan je het dan af met minder schijven, waardoor de terugverdientijd misschien wel tot 0 jaar kan worden gereduceerd.

Sterker nog: met minder schijven heb je misschien niet eens een controller nodig. Dan kan je de controller ook verkopen, waardoor je dan zelfs geld gaat overhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

GioStyle schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Je berekening kan beter.

Een Seagate Backup Plus Portable Drive 5TB kost op dit moment €130. Als je daar 10 stuks koopt, kom je uit op €1300.

Je huidige SAS kun je misschien voor €100 per stuk van de hand doen? Stel, je krijgt er €80 per stuk voor. 10x €80 = €800.

€1300 - €1000 = €300
€1300 - €800 = €500

Puur kijkende naar het verschil in verbruik van de schijven kom ik uit op 47,2W. Dat kost op jaarbasis ongeveer €90.

Bij verkoop van €100 per stuk is de terugverdientijd: €300 / €90 = 3,33 jaar.

Bij verkoop van €80 per stuk is de terugverdientijd: €500 / €90 = 5,5 jaar.

Bovendien heb je als bonus ook even 10TB extra opslag. Misschien kan je het dan af met minder schijven, waardoor de terugverdientijd misschien wel tot 0 jaar kan worden gereduceerd.

Sterker nog: met minder schijven heb je misschien niet eens een controller nodig. Dan kan je de controller ook verkopen, waardoor je dan zelfs geld gaat overhouden...
Dat is opzich wel weer interessant, stel ik krijg 800 voor mijn schijven en koop daarvoor 6x 5T (780) ga ik van bruto 32TB naar bruto 30TB... en energie zuiniger, en ik heb geen 30TB nodig nu (maar wil wel kunnen groeien).

Maar dan moet ik wel weer een moederbord hebben met minimaal 6x SATA en M2 voor OS (of 8x SATA).

Dan voldoet deze:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,45

En voldoet deze niet meer (tenzij ik de LSI SAS behoud en daarop de schijven aansluit, maar is weer extra Watt):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 78,33€ 78,33
1Fujitsu D3643-H€ 99,39€ 99,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,72

Nog andere suggesties?

Ik wil sowieso voor moederbord gaan voor:
  • 6~8 SATA onboard
  • M2 als het kan
  • 4x DDR4 (heb 2x 8GB liggen, is voor mij makkelijker en goedkoper uit te breiden)
  • Core 8ste/9de gen. compatible voor als er nu een G5400 (o.i.d.) op komt
  • Wifi/audio/video allemaal NIET belangrijk
  • 2x NIC is een should have, maar geen must have (heb eventueel en intel dual nic liggen)
  • Zo zuinig mogelijk idle, tijdens gebruik vind ik de Wattage minder belangrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Je zou voor zoiets kunnen gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone CS01-HS€ 145,94€ 145,94
1HP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)€ 32,09€ 32,09
6Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 130,-€ 780,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.232,48

Voor voeding zou ik voor een PicoPSU 160XT met 120W Leicke adapter gaan.

En dan je sas controller en schijven verkopen om de aanschafprijs zoveel mogelijk te compenseren.
Pagina: 1 ... 36 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.