Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Nazario schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:16:
[...]

Ik heb een 310 met G5400 en 760p, dus vrijwel hetzelfde alleen dan nieuwere versies. Werkte na aansluiten meteen, dus ik verwacht inderdaad dat het moederbord niet compatibel is met de oudere generatie CPU.
Heb je niet toevallig een DeskMini sata kabeltje over? 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nazario schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:31:
Hoe hoger de belasting, hoe minder groot het verschil zal zijn. Dus bij een belasting van rond de 30W zal het voordeel van een PicoPSU relatief veel kleiner zijn dan bij een belasting van <10W.
Dat klopt, een PicoPSU komt het best tot zijn recht bij lage belasting. Hoe lager de belasting, hoe meer het percentuele voordeel. Bij 40W is er misschien niet zo veel verschil meer tussen een zuinige ATX voeding en een PicoPSU met zuinige adapter, maar daaronder wel. Dus bij 30W kun je al voordeel verwachten in vergelijking met een gemiddelde ATX voeding. Ik zou dat ook kunnen testen, maar daarvoor heb ik geen stabiele lasten beschikbaar. Ik zal kijken of ik daar iets voor kan verzinnen.
FireDrunk schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:07:
Nice! Goed bezig! Misschien wel beter om absolute percentages te gebruiken ipv relatieve, maar op zich klopt je tabel wel natuurlijk.
Bedankt, daar dacht ik ook al aan, ik heb de absolute getallen er nu ook bij gezet. De efficiëntiecijfers geven ook een goed inzicht , >50% verlies is best veel. Dat kan duidelijk beter en ik hoop dat de voedingenindustrie wakker wordt en geschiktere voedingen gaat produceren voor de huidige markt waarbij kantoor desktop systemen c.q. servertjes met SSD standaard nog maar 10WDC verbruiken, momenteel is dat 16W aan de stekker met een zuinige ATX voeding (met een relatief zuinige be quiet! 300W, test van c't).

Van de EPA in de VS hoeven we niet veel te verwachten, maar de CEC (Californië) en Europa kunnen een belangrijke rol spelen. Jammer dat er weer allerlei lobbyisten zijn die het anker uitgooien. De techniek is er.

Intel was/is de belangrijkste voortrekker van energiebesparende maatregelen in de PC markt, maar zij richten zich ook op standaarden die worden gesteld door de EPA en de EU. Die moeten beter want ze zijn nog gebaseerd op techniek van >10 jaar geleden.

[ Voor 42% gewijzigd door mrmrmr op 02-12-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 03:30:
Ik heb diverse PicoPSU en adapter combo's vergeleken, voor wie het naadje van de kous wil weten. Ik zou de resultaten niet precies zo hebben voorspeld.
d:)b , ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe pricewatch: Mini-box M4-ATX-HV Widerange PSU 6-34V 250W het doet, dan kan ik mijn geDIY'de UPS zonder aanpassingen aan de toekomstige ESXi-server hangen, de downloadbak hangt nu aan 19V DC (router-pc hangt er niet aan) terwijl de meeste PicoPSU's 12V verwachten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
GioStyle schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:25:
Interessante post.

Mijn Asrock E3C224D4I-14S plus G3220, 16GB geheugen, ssd en stock koeler doet ongeveer 32W onder Windows icm een Seasonic G450.
Waarom zo'n duur moederbord?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
audiojunk schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:47:
[...]

Waarom zo'n duur moederbord?
mITX, 4 geheugensloten, 14x sata, ipmi, 3x LAN. Ik heb/had een 10 disks nas in een ITX behuizing. Alles gaat de deur uit, staat ook hier op V&A te koop. Ik streef naar minder apparaten en meer zuinigheid.

[ Voor 17% gewijzigd door GioStyle op 01-12-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
GioStyle schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:42:
[...]

mITX, 4 geheugensloten, 14x sata, ipmi, 3x LAN. Ik heb/had een 10 disks nas in een ITX behuizing. Alles gaat de deur uit, staat ook hier op V&A te koop. Ik streef naar minder apparaten en meer zuinigheid.
Oke duidelijk, die 14 x Sata had ik niet gezien, zag er maar 2 maar inderdaad bij de productpagina
SATA Controller - Intel® C224 : 4 x SATA3 6.0 Gb/s (from mini SAS connector), 2 x SATA2 3.0 Gb/s, Support RAID 0, 1, 5, 10 and Intel® Rapid Storage
SAS Controller - LSI 2308: 8 x SAS2 6Gbps ( from 2x mini SAS 8087 connector).

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35
Hoi allemaal,

Mijn AMD Athlon X2 250 systeem is wel een keer aan vervanging toe. Systeempje is van juni 2011 en draait 24x7. In de laatste 7 jaar is alleen de voeding een keer defect geraakt. Deze is vervangen en draait nu nog steeds probleemloos. Huidige idle energievebruik: 40 Watt.

Huidige specs:

- AMD Athlon X2 250
- Gigabyte GA-M68MT-D3P (nVidia chipset)
- 2 GB RAM
- 120 GB SSD (Bootdisk)
- 2 TB WD Green (Data disk)

Ik ben op zoek naar iets wat energie zuiniger is :9
Wat draait erop:

- Windows Server 2012R2
- Fileserver
- SoftEther VPN Server
- FileZilla FTP server
- NetCam Studio server (tbv camera opnames)

Heeft hier iemand al ervaring met de Athlon 200GE processor? Of kan ik beter voor de intel variant gaan?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
Ik denk erover om voor FreeNAS met licht gebruik zelf iets te bouwen. Ik denk daarbij aan de volgende borden:

pricewatch: Fujitsu D3417-B2 en pricewatch: Fujitsu D3644-B . Ik heb het eerste bord hier in het topic zien staan icm ECC-geheugen en een Pentium-processor. Voor het tweede bord staat vermeld dat je voor ECC-support een 8th gen i3 of Xeon nodig hebt. In de datasheet van de D3644-B staat echter "ECC support for XEON processors only". Voor de D3417-B2 staat in de datasheet "ECC (appropriate processor required)".

Dit verwart me enigszins:
  1. Waarom meldt Tweakers dat je met een i3 op de D3644-B ECC kunt gebruiken terwijl dat niet in de datasheet staat?
  2. Blijkbaar heeft een 6th gen Pentium ECC-support en werkt dat op het oudere bord. Waarom zou dat ineens niet meer op het nieuwere werken? Voor mijn workload zou ene processor van die klasse namelijk krachtig genoeg zijn.
  3. Mag ik van het nieuwere bord hetzelfde lage verbruik verwachten als van zijn voorganger?
Ik zou me het liefste op het nieuwere bord richten zodat ik de tijd kan nemen en het niet ineens uit de handel wordt gehaald. Ik hoop dus dat iemand hier wat licht op kan werpen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 21:51
@Bananenplant anders eens dit topic doorlezen? Wat je nu vraagt is uitgebreid aan bod gekomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:28
wessel145 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:41:
[...]

Ik zal wel een uitgebreid stukje schrijven met mijn bevindingen en energieresultaten zodra ik dit heb gedaan.
Een uitgebreid stukje is het niet, maar toch een korte samenvatting van mijn bevindingen van afgelopen weekend.

Testsetup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 139,75€ 139,75
1ASRock H370M-ITX/ac€ 110,36€ 110,36
2HGST Ultrastar 7K4000, 3TB€ 255,31€ 510,62
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 79,85€ 79,85
1Fractal Design Node 304 Wit€ 74,90€ 74,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 60,50€ 60,50
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.056,26

+ 1 intel stock cpu koeler + 1 casefan

Na een aantal reinstalls heb ik de volgende resultaten voor jullie:

MetingUnraidOMVUbuntu Server (18.04)
Powertop (auto-tune)NVT98.6
Idle (Spin down, geen powertop)1413.813.7
Idle (Spin up, geen powertop)323032

Energieverbruik in watt, gemeten met een Brennenstuhl PM231, 1 monitor (HDMI) en usb toetsenbord aangesloten, ik merkte dat er na het loskoppelen van de HDMI monitor nog ongeveer 1,3 wat afgesnoept werd, maar voor de tests wou ik de opstelling gelijk hebben per OS

De metingen zijn gedaan na een install inclusief het doen van updates. HDD's in en uitgeschakeld met HDparm. De metingen zijn natuurlijk niet 100% accuraat maar geven een relatieve vergelijking waar jullie misschien wat aan hebben. Naast powertop heb ik nog geen verdere tweaks uitgevoerd op het OS en/of BIOS.

[ Voor 11% gewijzigd door LigeTRy op 02-12-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Raydo88 schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:27:
@Bananenplant anders eens dit topic doorlezen? Wat je nu vraagt is uitgebreid aan bod gekomen.
Op mijn vraag waarom vermeld wordt dat een i3 met ECC werkt kan ik niet echt antwoord vinden. Ik heb intussen gezien dat Coffee Lake Pentiums ook ECC-support hebben, wel jammer (vooral: suf) dat dat blijkbaar op dat bord niet kan. Over zuinigheid zie ik dat het op BSD tussen generaties 6 en 8 niet echt uitmaakt en dat het geen uitgemaakte zaak is dat het nieuwe bord ook zuinig is.

Beetje vervelend, ik had liever gehad dat het nieuwe bord ECC met een Pentium gedaan had; het was nagenoeg even duur geweest en ik voel me nu toch wat gerusht om het oudere spul te kopen nu het nog kan :/ .

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 02-12-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bananenplant schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:51:
Ik denk erover om voor FreeNAS met licht gebruik zelf iets te bouwen. Ik denk daarbij aan de volgende borden:

pricewatch: Fujitsu D3417-B2 en pricewatch: Fujitsu D3644-B . Ik heb het eerste bord hier in het topic zien staan icm ECC-geheugen en een Pentium-processor. Voor het tweede bord staat vermeld dat je voor ECC-support een 8th gen i3 of Xeon nodig hebt. In de datasheet van de D3644-B staat echter "ECC support for XEON processors only". Voor de D3417-B2 staat in de datasheet "ECC (appropriate processor required)".

Dit verwart me enigszins:
  1. Waarom meldt Tweakers dat je met een i3 op de D3644-B ECC kunt gebruiken terwijl dat niet in de datasheet staat?
  2. Blijkbaar heeft een 6th gen Pentium ECC-support en werkt dat op het oudere bord. Waarom zou dat ineens niet meer op het nieuwere werken? Voor mijn workload zou ene processor van die klasse namelijk krachtig genoeg zijn.
  3. Mag ik van het nieuwere bord hetzelfde lage verbruik verwachten als van zijn voorganger?
Ik zou me het liefste op het nieuwere bord richten zodat ik de tijd kan nemen en het niet ineens uit de handel wordt gehaald. Ik hoop dus dat iemand hier wat licht op kan werpen :) .
1. Ik vermoed omdat een medewerker van Fujitsu (juggernaut op c't forum) dat nagekeken heeft en iemand het in de productbeschrijving heeft gezet.
2. @mdbraber heeft een D3644-B met ECC, misschien kan hij je helpen.
3. Exact hetzelfde denk ik niet, het hangt voor een flink deel ook af van andere andere hardware en software. Dingen die verbruiken zijn: extra SATA insteekkaart, quad NIC insteekkaarten, 10Gbe, 3.5" HDD's, VM's, *BSD varianten, Linux varianten met oude kernels, hypervisors, UPS. De beperktere variant met minder SATA aansluitingen, de D3643-H (test) komt in de buurt van de D3417-B2.

Er is nog niemand geweest die een vergelijkbare standaard servertest* met Windows 10 heeft uitgevoerd op de D3644-B.

* USB toetsenbord, USB muis, actief LAN, SSD, monitor in slaapstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wessel145 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:54:
[...]

Een uitgebreid stukje is het niet, maar toch een korte samenvatting van mijn bevindingen van afgelopen weekend.

Testsetup:

+ 1 intel stock cpu koeler + 1 casefan

Na een aantal reinstalls heb ik de volgende resultaten voor jullie:

Energieverbruik in watt, gemeten met een Brennenstuhl PM231, 1 monitor (HDMI) en usb toetsenbord aangesloten, ik merkte dat er na het loskoppelen van de HDMI monitor nog ongeveer 1,3 wat afgesnoept werd, maar voor de tests wou ik de opstelling gelijk hebben per OS

De metingen zijn gedaan na een install inclusief het doen van updates. HDD's in en uitgeschakeld met HDparm. De metingen zijn natuurlijk niet 100% accuraat maar geven een relatieve vergelijking waar jullie misschien wat aan hebben. Naast powertop heb ik nog geen verdere tweaks uitgevoerd op het OS en/of BIOS.
Is de eerste meting met of zonder disks fysiek aangesloten?

ASRock heeft in de BIOS nog een aantal instellingen nodig voor maximale optimalisatie. Met powertop (zonder parameters, tab door het menu) kun je zien of C10 en andere spaarstanden worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@mrmrmr dank :) . Even wat relevante stukjes van het C't-forum:
juggernaut

Laut D3644-Datenblatt ist ECC nur mit XEON unterstützt.

Aber ich vermute dass es trotzdem funktionieren sollte, da Chipsatz, Mainboard und i3-8100 ECC unterstützen. Ich frage Montag mal nach und melde mich wieder.
juggernaut

Erste Antwort ist: Es ist nicht getestet, aber das Board sperrt nichts was Intel vorsieht. Es müsste also gehen. Eventuell ist die Beschreibung im Datenblatt zu restriktiv, ich schaue mal ob das jemand testen und im Datenblatt ändern kann.
juggernaut

So, die Kollegen haben das mal angetestet: Ja, mit i3-8100 ist ECC aktiv. Man benötigt also nicht unbedingt XEONs, es sollte auch mit den folgenden Nicht-XEON-CPUs gehen (laut Intel's "ARK"-Webseite):

Core™ i3-8350K (Unterstützt, aber keine Overclocking-features)
Core™ i3-8300
Core™ i3-8300T
Core™ i3-8100
Core™ i3-8100H (habe ich nicht in der Unterstützungs-Liste gefunden)
Core™ i3-8100T
Pentium® Gold G5600
Pentium® Gold G5500T
Pentium® Gold G5500
Pentium® Gold G5400T
Pentium® Gold G5400 (habe ich nicht in der Unterstützungs-Liste gefunden)
Celeron® G4920
Celeron® G4900T
Celeron® G4900

Ich hoffe, das wird demnächst im Datenblatt korrigiert. Vielen Dank für diesen Hinweis in Form von Deiner Frage!

Gegentest mit i5-8400 war auch wie erwartet, also ECC nicht aktiv.
Blijkbaar perkt Fujitsu niks in dat Intel ondersteunt, dat ziet er dus hoopvol uit :) !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 3 december 2018 @ 07:42:
Blijkbaar perkt Fujitsu niks in dat Intel ondersteunt, dat ziet er dus hoopvol uit :) !
Klopt inderdaad - ik kan inderdaad bevestigen dat een i3 en ECC met de 3644-B prima werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
mrmrmr schreef op zondag 2 december 2018 @ 23:33:
[...]

Is de eerste meting met of zonder disks fysiek aangesloten?
Is met alle 4 de HDD's aangesloten. Fysiek losgekoppeld heb ik niet getest omdat ik net alle kabels mooi/strak heb weggewerkt en het een heel gepiel is om deze voor een testje los/vast te koppelen. Misschien ga ik dat later doen als ik mijn laatste HDD erbij prik.
mrmrmr schreef op zondag 2 december 2018 @ 23:33:
[...]
ASRock heeft in de BIOS nog een aantal instellingen nodig voor maximale optimalisatie. Met powertop (zonder parameters, tab door het menu) kun je zien of C10 en andere spaarstanden worden gehaald.
Op dit moment is dit mijn powertop resultaat, ik zie dat de cores zelf wel in C10 komen, package zelf blijft veelal in C8 hangen, hier ga ik me vanavond eens wat verder op inlezen. Na een aantal keer op de energiemeter te kijken hang ik nu steady op 8.5 watt, inmiddels al wel een boel docker containers draaiende, maar nog niet verder geconfigureerd dus ze doen nog wat weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:11
Bananenplant schreef op maandag 3 december 2018 @ 07:42:
@mrmrmr dank :) . Even wat relevante stukjes van het C't-forum:
<...>
Dat is toch allemaal gelinkt in mdbraber's post, of kun je aangeven wat er nu afwijkt, ik ben wat in verwarring, het lijkt er erg op?
Heb trouwens net zelf even gezocht op 3644 i3 ecc en vond het in 1 keer, mss een hik in het forumsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wessel145 schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:49:
Is met alle 4 de HDD's aangesloten. Fysiek losgekoppeld heb ik niet getest omdat ik net alle kabels mooi/strak heb weggewerkt en het een heel gepiel is om deze voor een testje los/vast te koppelen. Misschien ga ik dat later doen als ik mijn laatste HDD erbij prik.

Op dit moment is dit mijn powertop resultaat, ik zie dat de cores zelf wel in C10 komen, package zelf blijft veelal in C8 hangen, hier ga ik me vanavond eens wat verder op inlezen. Na een aantal keer op de energiemeter te kijken hang ik nu steady op 8.5 watt, inmiddels al wel een boel docker containers draaiende, maar nog niet verder geconfigureerd dus ze doen nog wat weinig
De states zijn vergelijkbaar met de DeskMini 310 van @Nazario in dit bericht.

8.5W is weinig voor een systeem dat 4 x 3.5" disks heeft. Dat kan eigenlijk niet als ze nog draaien, dus ik neem aan dat ze in spindown zijn. Ook als ze in spindown zijn is het weinig. 8.5W met docker containers actief is ook zeer zuinig.

Het hardwareluxxx.de forum heeft een draadje met tips over ASRock configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
mrmrmr schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:29:
[...]

De states zijn vergelijkbaar met de DeskMini 310 van @Nazario in dit bericht.
Ook als ze in spindown zijn is het weinig. 8.5W met docker containers actief is ook zeer zuinig.

Het hardwareluxxx.de forum heeft een draadje met tips over ASRock configuratie.
Yep ze zijn spindown (zoals vermeld). Ik ben nu alle dockers aan het instellen maar ik merk nog weinig verschil in het verbruik op een aantal lichte spikes naar 12 als de cpu iets aan het koekeloeren is. en als de HDD's aan gaan natuurlijk nog meer (temp folders heb ik lekker op de SSD, zodat de HDD's zoveel mogelijk uit kunnen blijven).

Thanks voor de link, ik ga m'n duits maar weer even oefenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
Flappie schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:18:
Hoi allemaal,

Mijn AMD Athlon X2 250 systeem is wel een keer aan vervanging toe. Systeempje is van juni 2011 en draait 24x7. In de laatste 7 jaar is alleen de voeding een keer defect geraakt. Deze is vervangen en draait nu nog steeds probleemloos. Huidige idle energievebruik: 40 Watt.

Huidige specs:

- AMD Athlon X2 250
- Gigabyte GA-M68MT-D3P (nVidia chipset)
- 2 GB RAM
- 120 GB SSD (Bootdisk)
- 2 TB WD Green (Data disk)

Ik ben op zoek naar iets wat energie zuiniger is :9
Wat draait erop:

- Windows Server 2012R2
- Fileserver
- SoftEther VPN Server
- FileZilla FTP server
- NetCam Studio server (tbv camera opnames)

Heeft hier iemand al ervaring met de Athlon 200GE processor? Of kan ik beter voor de intel variant gaan?

Thx
Kijk hier eens.

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08 11:22
wessel145 schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:49:
...hang ik nu steady op 8.5 watt, inmiddels al wel een boel docker containers draaiende, maar nog niet verder geconfigureerd dus ze doen nog wat weinig
Ik neem aan dat een systeem met VM's (qemu/kvm) meer stroom verbruikt dan dezelfde services in containers. Heeft iemand hier onderzoek naar gedaan voor een bepaalde setup? Zou interessant zijn de verschillen te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
smartbit schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:01:
[...]

Ik neem aan dat een systeem met VM's (qemu/kvm) meer stroom verbruikt dan dezelfde services in containers. Heeft iemand hier onderzoek naar gedaan voor een bepaalde setup? Zou interessant zijn de verschillen te zien.
Geen onderzoek, maar ik draai nu 10 LXC (containers) en 1 VM (pfSense / BSD) en ik zit op ongeveer 10-11W idle met 4x 2.5" HDDs in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flappie schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:18:
AMD is meestal behoorlijk wat onzuiniger dan Intel, met name bij desktop processoren. Er zijn wel wat onduidelijke verbruikvergelijkingen gedaan waar dat meeviel voor deze 200GE processor, maar die vergelijkingen zijn veel te vaag om op te varen. De snelheid is vergelijkbaar met die van een Pentium G5400. Wel jammer dat de prijzen van Intel processoren momenteel zo geïnflateerd zijn.

Voor zover ik weet is Intel is de zekerste keuze voor laag verbruik. Als je de juiste onderdelen, OS (Windows 2012R2 is ok qua verbruik) en inrichting kiest kun je een server onder 10W draaien. In plaats van een 3.5" disk kun je beter een 2.5" gebruiken, die zijn veel zuiniger onder idle en qua prijs vergelijkbaar. Seagate/Maxtor (zie topic start) hebben externe 2.5" drives waaruit een SATA drive kan worden losgehaald.

Met een Fujitsu D3643-H moederbord (voorbeeld systeem), kun je het verbruik ver omlaag brengen ten opzichte van je systeem nu. Je bespaart 2 euro per Watt per jaar als de server altijd aan staat. Als je dan van 40W naar 10W gaat kom je op een besparing van € 60 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
mdbraber schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:44:
[...]
ik draai nu 10 LXC (containers) en 1 VM (pfSense / BSD) en ik zit op ongeveer 10-11W idle met 4x 2.5" HDDs in idle.
Dat zijn mooie getallen. De firewall in een VM draaien, en dan ook nog op BSD, is een mooie oplossing. Smart!

Wat gebruik jij voor authenticatie? Gewoon Samba? Ik ben op zoek naar een eenvoudig (Leuk voor Thuis) IAM oplossing met Two Factor Authentication. Tips?
Geen onderzoek
Iemand anders die power verschillen tussen Docker en VMs heeft onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smartbit schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:48:
[...]
Iemand anders die power verschillen tussen Docker en VMs heeft onderzocht?
Ik heb eerder wel eens 1-2W verschil gemeten in idle. Niet heel schokkend voor een gemiddelde server, maar als die idle 4W doet is het procentueel toch wel een flink verschil.

Nu scheelt het ook wel OS je in een VM draait. Ubuntu Server 18.04 is een stuk groter dan DietPi. In die laatste draaien maar een paar processen en zorgt dus voor een stuk minder CPU activiteiten.

DietPi gebruik ik binnen VM's als basis voor Docker containers. Mijn host OS is nl. Windows 10.
Voor Docker is het OS niet relevant, dus dan neem je een lekker kleine distributie.

Per Docker container maakt het dan wederom uit welke base-image (OS) is genomen om de container te maken. Alpine is dan het kleinst, maar ik kom soms ook containers tegen met een enkele NodeJS applicatie die ff een volledige Ubuntu distro als base-image nemen...

Oftewel: je kunt niet zo zwart-wit iets roepen over verbruik als je niet kijkt naar de base-images en het gebruikte OS binnen de VM!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
*O* vervangende C2750D4I binnen gekregen *O*

nou nog even weer in elkaar draaien.. en denk ook maar meteen een mooie nieuwe frisse install op een SSD doen :)

krijg het niet voor elkaar om de huidige FreeBSD install over te poten naar een SSD...
huidige disk is 250GB met +- 32GB aan "static" data..
en dat moet eigenlijk naar een 128GB SSD
hem clonen naar een disk met WEL voldoende ruimte is geen enkel probleem.. (blijft er gewoon unallocated ruimte over) maar naar iets kleiners krijg ik niet voor elkaar :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35
Na jullie advies toch maar besloten om voor Intel te gaan ipv een Athlon 200GE van AMD.
Ik heb nu het volgende lijstje. SSD (OS disk) en HDD (Data disk) neem ik over uit de huidige machine.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,95€ 79,95
1Asus Prime H310I-Plus€ 75,-€ 75,-
1Cooler Master Elite 110€ 36,17€ 36,17
1Crucial CT8G4DFS824A€ 48,60€ 48,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,72

Zit alleen nog even met de voeding, ik zat te denken aan een PicoPSU 80 Watt.

- Ik neem aan dat de 80 Watt variant voldoende is?
- Hoe zit het aansluiten? Dit asus mainboard heeft een 24pin + 4 pin aansluting op het mainboard?
- Als ik geen ATX voeding plaats heb ik een groot gat achter in de case. Hoe sluiten jullie deze af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Flappie schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:11:

- Als ik geen ATX voeding plaats heb ik een groot gat achter in de case. Hoe sluiten jullie deze af?
hier hangt er gewoon een afgeflexte achterkant van een ATX voeding in de case.. meteen een mooie fanmount :-)

beetje creatief zijn..
en dicht tapen met ducttape oid is waardeloos iig

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 04-12-2018 21:40 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na jullie advies toch maar besloten om voor Intel te gaan ipv een Athlon 200GE van AMD.
Ik heb nu het volgende lijstje. SSD (OS disk) en HDD (Data disk) neem ik over uit de huidige machine.
Als je toch maar twee drives eraan hangt, waarom dan geen pricewatch: Asus Prime H310T ? Daar zit al een 19V aansluiting op.

[ Voor 72% gewijzigd door Dreamvoid op 04-12-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit alleen nog even met de voeding, ik zat te denken aan een PicoPSU 80 Watt.

- Ik neem aan dat de 80 Watt variant voldoende is?
- Hoe zit het aansluiten? Dit asus mainboard heeft een 24pin + 4 pin aansluting op het mainboard?
Een PicoPSU-80/60 is passend als je maar 1 x 3.5" HDD hebt. De meeste moederborden werken ook met 20pins. Er zijn ook adapterkabels, maar dat is waarschijnlijk niet nodig. Je hebt wel een 4pin kabel nodig voor de processor.
Ik sluit geen ATX gat meer af, want ik zie ze toch niet en de koeling is grotendeels passief. Als het je stoort kun je een defecte of oude PSU gebruiken om het te sluiten of je kunt een afdekplaatje bestellen of zelf maken (meer).

In plaats van een Asus zou ik aanbevelen om een zuinig bord van een ander merk te kiezen, bijvoorbeeld ASRock, Gigabyte of Fujitsu. Bijzonder zuinig (<4W) is een Fujitsu D3643-H mATX voor 90 euro, voorbeeld systeem.

Een ASRock H310M-STX (19V) zou ook een goede optie zijn als je niet veel opslag nodig hebt, maar helaas is dit bord niet los te koop. Er is een review van de Nederlandstalige c't (4 Watt verbruik na optimalisatie). Het bord zit in de DeskMini 310, dat is een barebones met kast en 19V voedingsadapter. Helaas heeft die kast geen ruimte voor dikke 2.5" drives of 3.5" drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Dreamvoid schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:16:
[...]

Je hebt een vaste E-300 cpu op een mobo met DDR3 geheugen, zoals gezegd valt daar niet echt zinnig meer aan te upgraden, dat is wat het is.

Als ik me niet heel erg vergis is die Aspire een mATX behuizing dus daar kan je wel wat mee.

Ga je naar een Celeron G3930 (2.9 GHz dualcore, 37 euro) op een mATX H110 bord (43 euro) met 4 GB DDR4 (29 euro) dan ben je vrij snel klaar en heb je 3x de snelheid van die E-300, al is dat niet per se de zuinigste manier om het te doen omdat je nog altijd een vrij overbemeten 220W voeding hebt die enkele watts teveel opsnoept.

Ga je een stap verder en sloop je ook die interne voeding eruit, dan kan je twee kanten uit voor min of meer hetzelfde geld:
Optie 1: een Pico-PSU setje (49 euro)

Optie 2: geen mATX, maar een Thin-mITX H110 bord met on-board 19V aansluiting (83 euro voor een Asus, 101 euro voor een Fujitsu), met diezelfde Celeron G3930 (37 euro), 4 GB laptopgeheugen (29 euro). Aannemende dat je nog wel ergens een standaard Dell/HP/etc laptopvoeding hebt liggen.

Dan eindig je ergens onder de 10W.
Heb je advies opgevolgd en je genoemde CPU, moederbord en geheugen gekocht. Nu wil ik eigenlijk een vrij kleine ssd er bij in zetten, 16/32gb voor OS en dergelijke. Zodat ik hier een image van kan draaien en terug zetten wanneer nodig. Partitie maken leek mij hierin niet handig.

Nu kan ik alleen zulke ssds niet echt makkelijk vinden. :+ Maar er zullen vast andere (betere) oplossingen zijn voor zoiets, zal vast niet de eerste zijn die dit bedenkt. Kan iemand mij hier wat in aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Rgerr schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:38:
[...]

Heb je advies opgevolgd en je genoemde CPU, moederbord en geheugen gekocht. Nu wil ik eigenlijk een vrij kleine ssd er bij in zetten, 16/32gb voor OS en dergelijke. Zodat ik hier een image van kan draaien en terug zetten wanneer nodig. Partitie maken leek mij hierin niet handig.

Nu kan ik alleen zulke ssds niet echt makkelijk vinden. :+ Maar er zullen vast andere (betere) oplossingen zijn voor zoiets, zal vast niet de eerste zijn die dit bedenkt. Kan iemand mij hier wat in aanbevelen?
Wat voor bordje heb je uiteindelijk gekocht? Als die een M.2 slot heeft dan kan je iets als deze doen, pricewatch: Transcend MTS420S 120GB , 26 euro voor een piepkleine 120 GB SSD. Je kan voor een 16/32 GB versie gaan, maar daar bespaar je maar een paar euro mee. Deze kan ook pricewatch: Transcend 110S 128GB , 34 euro maar een stuk sneller (wel een 80mm M.2 dus even checken of het past).

2.5" SSD's zijn er in alle soorten en maten voor min of meer vergelijkbare prijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 05-12-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dreamvoid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:18:
[...]

Wat voor bordje heb je uiteindelijk gekocht? Als die een M.2 slot heeft dan kan je iets als deze doen, pricewatch: Transcend MTS420S 120GB , 26 euro voor een piepkleine 120 GB SSD. Je kan voor een 16/32 GB versie gaan, maar daar bespaar je maar een paar euro mee. Deze kan ook pricewatch: Transcend 110S 128GB , 34 euro maar een stuk sneller (wel een 80mm M.2 dus even checken of het past).

2.5" SSD's zijn er in alle soorten en maten voor min of meer vergelijkbare prijzen.
pricewatch: MSI H110M PRO-D Was vanmorgen nog €30 bij MyCom, maar zie dat hij nu al weer flink omhoog is gegaan. Ben alleen bang dat deze geen M.2 slot heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen probleem, je hebt 4x SATA, gewoon een (min of meer willekeurige) 2.5" SATA SSD van ~25 euro erin prikken en dan ben je wel klaar. Performance van die SSD boeit toch niet zo.

M.2 is vooral praktisch als je maar 2x SATA hebt of alle 4 aansluitingen voor HDD's wilt gebruiken.

SSD prijzen zijn behoorlijk aan het zakken de laatste maanden dus als koper zit je goed :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 05-12-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
mrmrmr schreef op zondag 2 december 2018 @ 23:28:
3. Exact hetzelfde denk ik niet, het hangt voor een flink deel ook af van andere andere hardware en software. Dingen die verbruiken zijn: [....] 10Gbe
Voor €250 heb je al een switch met 4x 10GbE. Heeft er iemand de power consumption van 1GB Switches vergeleken met 10GB Switches?

En de NIC power consumption van 10GbE vergeleken met 1GbE?

Wederom dank voor jullie feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@smartbit qua nic moet je aan tussen de 3-8W rekenen afhankelijk van merk en features. Qua switches zijn de verschillen nog groter. Echt zuinige switches doen onbelast tientallen watts. Full L3 capable dozen met hoge mpps doen honderden watts soms.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dreamvoid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:01:
Geen probleem, je hebt 4x SATA, gewoon een (min of meer willekeurige) 2.5" SATA SSD van ~25 euro erin prikken en dan ben je wel klaar. Performance van die SSD boeit toch niet zo.

M.2 is vooral praktisch als je maar 2x SATA hebt of alle 4 aansluitingen voor HDD's wilt gebruiken.

SSD prijzen zijn behoorlijk aan het zakken de laatste maanden dus als koper zit je goed :)
Ah, top. Dan is het nog even wachten tot alles binnen in. :) Gaat deze setup onder mijn huidige verbruik van 18,5 watt zitten, verwacht je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Is dat met die huidige 220W voeding? Dat verwacht ik wel ja. Draai ook maar een performance benchmark op je huidige vs de nieuwe, daar word je ws ook wel blij van :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 05-12-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dreamvoid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:45:
Is dat met die huidige 220W voeding? Dat verwacht ik wel ja. Draai ook maar een performance benchmark op je huidige vs de nieuwe, daar word je ws ook wel blij van :)
Zal ik eens doen, de onderdelen zullen in de loop van de week wel binnen komen druppelen. Beloofd in elk geval veel goeds zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
smartbit schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:50:
[...]

Voor €250 heb je al een switch met 4x 10GbE. Heeft er iemand de power consumption van 1GB Switches vergeleken met 10GB Switches?

En de NIC power consumption van 10GbE vergeleken met 1GbE?

Wederom dank voor jullie feedback!
Ik heb er wel eens naar gekeken.
Het is moeilijk te vergelijken.
Zeker omdat deze switches meestal geavanceerde switches worden/simpelere routers.

We kunnen wel naar consumptie per poort kijken.
Ik denk bij de volgende upgrade een switch wil hebben die 2 of meer 10gbit SFP+ porten heeft.
Zo dat ik 10gbit glasvezel kan gebruiken .
Het is iets duurder. Maar met de fiberstore prijzen valt dat ook wel mee.
Tevens zou glas zuiniger en lagere latency hebben dan koper.
10GBASE-T Copper vs 10G SFP+ Fiber Comparison
For 10GBASE-T copper vs 10G SFP+ fiber, which one would you prefer to?

Power Consumption and Latency

As grid company restricts the power supply to data centers, data center managers yearn for the lowest power consumption possibilities. 10GBASE-T components today require anywhere from 1.5 to 4 watts per port depending on the distance of the cable. While SFP+ interface that has been widely applied for 10 Gigabit ToR switches requires approximately 1 watt per port regardless of the distance. In addition, 10G SFP+ offers better latency with typically about 0.3 microseconds per link. 10GBASE-T latency is about 2.6 microseconds per link due to more complex encoding schemes within the equipment. When comparing 10GBASE-T technology with the alternative SFP+ technology, it is obvious that SFP+ is the more appropriate technology to ensure optimal performance with lowest power consumption and latency in data center.

Bron: http://www.fiberopticshar...copper-optical-fiber.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Wat gebruik jij voor authenticatie? Gewoon Samba? Ik ben op zoek naar een eenvoudig (Leuk voor Thuis) IAM oplossing met Two Factor Authentication. Tips?
Authenticatie van wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartbit
@FireDrunk & @vDorst Ik heb het even nagemeten:

Netgear XS708E 10GBit 8port: ~35Watt
TP-Link TL-SG3216 16x 1GB + 2x SFP+: ~7Watt
Groot verschil, heb de 10GBit toch maar even uitgezet.

@mdbraber Google gaat eigen hardwaresleutels verkopen op basis van FIDO-standaard:
De hardwaresleutels worden al langer dan een jaar intern getest bij Google. Alle ruim 85.000 medewerkers moeten verplicht gebruikmaken van de sleutel. Volgens het bedrijf zijn er daardoor sinds begin 2017 geen gevallen van inbraak op accounts geweest via phishing.
Ik zou graag dat gebruikers zich niet alleen met een wachtwoord authenticeren (voor mail, fileservices, ssh, etc), google heeft laten zien dat dat echt veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
[...]

Radius? LDAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Radius? LDAP?
Heb je een verwijzing naar user authenticatie implementaties met een hardware key (of hardware enclave als de Apple CEP) zoals ze dat succesvol bij Google doen? Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
@smartbit Heb je ook een delta verbruik?
Wat is het verschil tussen 1 en 10gbit poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartbit
@vDorst 37/8 ~ 5Watt per 10Gbit poort. En 7/16 ~ 0,5 Watt per 1Gbit poort.
Factor 10 verschil, toevallig. Is dat wat je wilde weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
@smartbit yup, bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartbit
@mdbraber & @borft Mijn vriendje Pieter kwam gisteren met het antwoord: de pam modules van FreeIPA:Kwam deze vergelijking van Open Source Nitrokey vs closed source Yubikey tegen, interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 11:10
Ik draai een debian variant op een Banana Pi, met mdadm.
Kan ik deze folder zonder problemen verwijderen?
root@bananapi ~/linux-bananapi (git)-[bananapi-3.4]

Het lijkt mij de originele folder voor install files. Just wanna make sure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Gebruikt iemand een ASRock H110M-ITX in combinatie met ESXi? De onboard Realek nic rtl8111h zou werkend te krijgen zijn via een custom driver in 6.7.

Dus wellicht allemaal geen probleem maar zou mooi zijn als iemand echt zelf ervaring hier mee heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:00
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,95€ 79,95
1MSI H110M ECO€ 48,-€ 48,-
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,90€ 239,80
1Crucial CT8G4DFD8213€ 79,-€ 79,-
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 51,-€ 51,-
1Kingston A400 240GB€ 36,55€ 36,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,47

Na wat research in dit topic en andere kanalen ben ik bij de volgende lijst gekomen die als een thuisservertje dienst moet doen. De schijven wil ik graag in een raid 1 opstelling zetten en als OS wil ik graag Debian gebruiken. Kan ik mijn configuratie nog beter/goedkoper/zuiniger? De voeding is bijv. overkill, kan dat nog beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dimmak

Een Coffee Lake cpu past niet bij een moederbord met H110 chipset. Je kunt wel een Skylake of Kaby Lake processor gebruiken.
Bepaalde Coffee Lake borden zijn zuiniger, maar ze zijn ook iets duurder.

De term ECO in de naam van het moederbord heeft weinig betekenis, het is meer marketing dan inhoud.

Heb je de disks al? 2.5" 4TB disks van Seagate/Maxtor (SATA in externe behuizing) zijn zuiniger en goedkoper. Zie de topic start voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@dimmak

Ja, sowieso geen raid gebruiken. Zeggen dat je een zuinige server wil bouwen en vervolgens dat je raid1 gaat gebruiken is vloeken in de kerk.

Wat wil je precies met raid1 bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
@mrmrmr Duidelijk, ik heb mijn configuratie wat aangepast. Had een ander bordje, maar ben zonder verder te checken overgeschakeld naar deze mobo omdat de netwerk chipset van Intel is. Ik las ergens dat Realtek problemen kan geven i.c.m. Linux.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,95€ 59,95
2Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 128,50€ 257,-
1be quiet! Pure Power 11 300W€ 45,-€ 45,-
1Kingston A400 240GB€ 36,55€ 36,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,67

@GioStyle Ik wilde mijn gegevens wat beschermen tegen kapotte schijven. Is daar een betere oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
dimmak schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:06:
@mrmrmr Duidelijk, ik heb mijn configuratie wat aangepast. Had een ander bordje, maar ben zonder verder te checken overgeschakeld naar deze mobo omdat de netwerk chipset van Intel is. Ik las ergens dat Realtek problemen kan geven i.c.m. Linux.

@GioStyle Ik wilde mijn gegevens wat beschermen. Is daar een betere oplossing voor?
Back-ups maken. Raid1 beschermt je alleen tegen falen van een schijf en verhoogt dus alleen de uptime van je data. Ik zou gewoon 1 schijf in je server plaatsen en 1 externe schijf die je regelmatig aansluit om de back-ups te maken.

Twee schijven die continu draaien verbruiken meer dan één schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
GioStyle schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:12:
[...]

Back-ups maken. Raid1 beschermt je alleen tegen falen van een schijf en verhoogt dus alleen de uptime van je data. Ik zou gewoon 1 schijf in je server plaatsen en 1 externe schijf die je regelmatig aansluit om de back-ups te maken.

Duidelijk. Ga ik daarmee aan de slag tegen die tijd. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:12:

Dit dus. Je backups bewaar je niet in de PC zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Neem de 400W versie, kost bijna niks meer maar is wel een stuk beter. De 300W is nog een oud double forward design met groep regulatie, hetzelfde FSP EPN design wat be quiet! al jaren en generaties achter elkaar gebruikt. Terwijl de 400W versie een veel efficiënter en beter presterend active clamp reset forward design met DC-DC gebruikt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:44
Beste medetweakers.

Na veel gelezen te hebben in het topic ben ik eens gaan kijken naar mijn server en het verbruik.
Na een aantal metingen kom ik op een idle verbuik van 75 watt. Dit wil ik graag terug gaan brengen, alleen weet ik niet waar het meeste te halen valt op dit moment. Ik hoop dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen en de goede richting in kan sturen:)

Ik draai de volgende hardware:

MB: asrock H270m Pro4
CPU: Intel G4560
Geheugen: 16gb
SSD: Kingston M2 120gb SSD
PSU: Corsair R850
HDD: 4x 2TB WD Green, 2x HGST Ultrastar 4TB
Overig: LSI Raid controller in IT-mode, 4 12cm fans

Op de server draait ESXI 6.5 met 2 vm's
VM1: Ubuntu (domoticz en nog wat andere smart home onderdelen)
VM2: Xpenology

Er zijn nog geen aanpassingen gedaan in de bios qua voltage verlaging of C state

[ Voor 21% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 11-12-2018 12:17 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
-The_Mask- schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:12:
[...]

Neem de 400W versie, kost bijna niks meer maar is wel een stuk beter. De 300W is nog een oud double forward design met groep regulatie, hetzelfde FSP EPN design wat be quiet! al jaren en generaties achter elkaar gebruikt. Terwijl de 400W versie een veel efficiënter en beter presterend active clamp reset forward design met DC-DC gebruikt.
Noted, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SHIFTER [NL] schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:14:
Beste medetweakers.

Na veel gelezen te hebben in het topic ben ik eens gaan kijken naar mijn server en het verbruik.
Na een aantal metingen kom ik op een idle verbuik van 75 watt. Dit wil ik graag terug gaan brengen, alleen weet ik niet waar het meeste te halen valt op dit moment. Ik hoop dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen en de goede richting in kan sturen:)
Hardeschijven naar standby als ze niet gebruikt worden, zuinigere voeding en UEFI tweaks. Hoeft in principe allemaal geen geld te kosten alleen tijd. Voeding kun je wel verkopen en een zuinigere voor terug kopen zonder dat er geld bij hoeft.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 11-12-2018 12:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SHIFTER [NL]

Hard disks
ESXi, VM's
Raid controller
Voeding

Hard disks down laten spinnen. Minder hard disks is vaak beter, en 2.5" is 3 x beter dan 3.5" in idle en het stelt lagere vermogenseis voor opstarten. Dus ik zou de oude disks gebruiken voor off-line backup (via externe behuizing of via een Sharkoon SATA Quickport) en nieuwe 2.5" disks gebruiken voor actieve opslag.

ESXi is niet zo zuinig als een normaal OS zoals Debian met een recente kernel. Op Linux kun je powertop --auto-tune draaien. Consolideren van alle taken op 1 OS bespaart ook, want elke VM legt de overhead van een heel OS op het systeem en dat voegt verbruik toe.

Ik zou bij Debian eerst de optimalisaties doen (BIOS, powertop --auto-tune) en dan kijken wat dat oplevert. Het heeft weinig zin te optimaliseren in een VM. De VM heeft meestal geen directe invloed op de bespaarstanden van hardware.

Als het verbruik voldoende is gedaald (<40W), dan zal het vervangen van de voeding effectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die zes schijven zijn de bulk van je verbruik. Heb je die storage allemaal on-demand nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

@GioStyle Ik wilde mijn gegevens wat beschermen tegen kapotte schijven. Is daar een betere oplossing voor?
Zo te zien probeer je een Micro-ATX moederbord in een kast te proppen die alleen Mini-ITX ondersteund. Dat gaat niet passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
Basz0r schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:46:
[...]

Zo te zien probeer je een Micro-ATX moederbord in een kast te proppen die alleen Mini-ITX ondersteund. Dat gaat niet passen :)
Scherp. Heb het één en ander vervangen. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 72,04€ 72,04
1Chieftec CI-01B-OP€ 43,33€ 43,33
2Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 128,50€ 257,-
1Arctic Alpine 11 Passive€ 12,02€ 12,02
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 51,-€ 51,-
1Kingston A400 240GB€ 36,56€ 36,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dimmak

De voeding kan zuiniger nu je zuinige hard disks gaat gebruiken. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een PicoPSU 80/60 kit (voor een ad hoc vergelijking en info zie deze test onder edit 3 en 4). Let op de accessoires. Een PCI bracket is alleen toepasbaar in een kleine kast in verband met de lengte van de DC kabel, bij ITX pas het meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zo.. nu er eindelijk weer schot in de zaak zit..
kunnen we hopelijk morgen eens meten wat mn build nou daadwerkelijk van het net drinkt :)

toch altijd wel een rot werk om je OS + packages vanaf 0 weer te moeten installeren / instellen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Hey all, back again.

Inmiddels mijn server met een containertje of 15 lopen en nog steeds is deze lekker zuinig. Enige issue waar ik tegenaan loop is wat waarschijnlijk een van mijn containers vaak mijn data aanspreekt terwijl er niks gebeurt. Nu ben ik dus op zoek naar een beetje gebruiksvriendelijke manier om mijn disk I/O per container te meten. Een Prometheus/Grafana stack met alles wat er bij komt kijken lijkt mij wat omslachtig. Hoe houden jullie je containers in de gaten? ik heb zelf wel portainer draaien voor het managen, maar echt gebruiksvriendelijke stats heeft deze niet.

Al met al dus nog erg tevreden met mijn setup. Ik wil ook dockstarter wel aanbevelen bij jullie, hele buts aan containers installeren en instellen met een overzichtelijk scriptje. Handig als je verschillende OS'en wilt gaan proberen zonder alles handmatig te moeten fixen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
wessel145 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:14:
Hey all, back again.

Inmiddels mijn server met een containertje of 15 lopen en nog steeds is deze lekker zuinig. Enige issue waar ik tegenaan loop is wat waarschijnlijk een van mijn containers vaak mijn data aanspreekt terwijl er niks gebeurt. Nu ben ik dus op zoek naar een beetje gebruiksvriendelijke manier om mijn disk I/O per container te meten. Een Prometheus/Grafana stack met alles wat er bij komt kijken lijkt mij wat omslachtig. Hoe houden jullie je containers in de gaten? ik heb zelf wel portainer draaien voor het managen, maar echt gebruiksvriendelijke stats heeft deze niet.

Al met al dus nog erg tevreden met mijn setup. Ik wil ook dockstarter wel aanbevelen bij jullie, hele buts aan containers installeren en instellen met een overzichtelijk scriptje. Handig als je verschillende OS'en wilt gaan proberen zonder alles handmatig te moeten fixen :)
Via Docker kun je Netdata draaien, misschien is dat iets voor jou?

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wessel145 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:14:
Hey all, back again.

Waarom is het omslachtig? Je hebt kant en klare stacks, inclusief dashboards voor prometheus en grafana. Simpele deploy met portainer en up en running in een paar minuten...

Ik gebruik grafana ook voor home assistant, dus voor mij is het al helemaal logisch om grafana te gebruiken voor monitoring. Eén tool waar ik alles kan zien!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Mars Warrior schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:44:
[...]

Waarom is het omslachtig? Je hebt kant en klare stacks, inclusief dashboards voor prometheus en grafana. Simpele deploy met portainer en up en running in een paar minuten...

Ik gebruik grafana ook voor home assistant, dus voor mij is het al helemaal logisch om grafana te gebruiken voor monitoring. Eén tool waar ik alles kan zien!
Welke kant en klare stack gebruik jij. Omdat ik dockStarter gebruik moet ik handmatig een extra docker compose file aanmaken welke wordt gemerged met het originele compose bestand, hier heb ik een tijdje mee gekloot maar kwam er nog nietecht uit. Uiteraard lijkt me grafana wel de mooiste oplossing, uiteindelijk ook een aantal energiemeters in mijn huis plaatsen waardoor ik bijvoorbeeld een mooie grafiek krijg van de power usage van mijn server.
Incolumis schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:22:
[...]
Via Docker kun je Netdata draaien, misschien is dat iets voor jou?
Netdata is inderdaad een optie, ik wist alleen niet dat deze ook ondersteuning biedt voor statistieken per docker. Blijkbaar kan dit dus wel, nog maar eens naar kijken dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy_87
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 11:13
Beste Tweakers,

Ik wil al een tijdje een eigen server bouwen. Ik heb nu een Synology thuis staan maar die begint langzaam aan zijn eind te komen.
  • Wil de server gebruiken voor video (plex server) en dataopslag/backup (werk en prive)
  • Kast mag maximaal 18cm breedt zijn ivm plek waar die komt te staan
  • Wil liefste Raid 1 opstelling zodat de data veilig staat
  • Wil in de toekomst de processor kunnen upgrade (als ik ook met 4k films aan de slag ga)
Ik ben nu op de volgende opstelling uitgekomen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed79.9579.95
1ASRock B360M-HDV 69.9269.92
1Crucial CT8G4DFD8213 79.0079.0
1Cooler Master MasterBox E300L 34.5034.50
1Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart 128.50128.50
1Kingston A400 240GB 36.5036.50
1 be quiet! Pure Power 11 300W 45.0045.00

Ik heb op dit moment nog 2x 3.5" van samen 5 tb. Ik wil de nieuwe schijf dus puur gebruiken om alles op te back-uppen. In de toekomst kan ik dan altijd nog de andere schijven vervangen om opslag uit te breiden. Maar 5 tb is voor nu genoeg.

Hebben jullie nog opmerking? Of ziet dit er wel beetje prima uit? :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt prima! Ik denk zelfs dat als de CPU verder niet te druk is, dat 1 4K stream transcoden met die Pentium ook wel lukt.

EDIT: Ik zie nu wel dat je vrij duur geheugen hebt gekozen? Dat kan goedkoper.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

Je kan overigens makkelijker een componenten lijstje maken, door al die componenten in een wenslijstje van tweakers te gooien, en op het knopje "Genereer RML" te klikken, die kan je dan weer hier posten

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 12-12-2018 13:14 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Timmy_87 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:29:

Hebben jullie nog opmerking? Of ziet dit er wel beetje prima uit? :P 8)
Zie een paar posts terug.
-The_Mask- schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:12:
[...]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Timmy_87
Ja, dat kan prima zo. Het zal niet het allerzuinigste systeem worden met de 3.5" HDD's, maar verder is het binnen dat gegeven een goede configuratie.

Verbeterpunt is: afstappen van actieve 3.5" HDD's. Als je de 2.5" HDD als werkdisk gebruikt en de 3.5" als backup via USB kun je een zuinige PicoPSU 80/60 kit voeding kiezen en dat scheelt ongeveer de helft van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dreamvoid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:45:
Heb alle onderdelen (MSI H110, Celeron G3930, 4GB DDR4, mATX kast) binnen en in elkaar gesleuteld. Ongekend hoe snel in vergelijking met de AMD e-300. :)

Heb er een 120GB SSD in zitten voor OS, Ubuntu server 18.04.

Voeding is nog wel de 220w.

Verbruik ligt echter nu tussen de 19-20 watt. :-( Had gehoopt een stuk lager uit te komen. Heb al wel het een en ander uit gezet in de bios, zoals audio. Overbodige USB poorten e.d. losgekoppeld, maar mag niet baten jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:40:
Heb je powertop --auto-tune al gedraaid?
Net even gedaan, schaaft er 0,6 watt idle af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je na powertop --auto-tune USB apparaten loskoppelt zou het verbruik moeten dalen. Je kunt ook een nieuwere Ubuntu kernel installeren.

Welke andere optimalisaties in de BIOS heb je gedaan?

Kun je een schermprintje maken van de c-states? Die zijn zichtbaar met powertop.

Heb je nog andere onderdelen aangesloten? CD spelers, insteekkaarten, hard disks, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:57:
Als je na powertop --auto-tune USB apparaten loskoppelt zou het verbruik moeten dalen. Je kunt ook een nieuwere Ubuntu kernel installeren.

Welke andere optimalisaties in de BIOS heb je gedaan?

Kun je een schermprintje maken van de c-states? Die zijn zichtbaar met powertop.

Heb je nog andere onderdelen aangesloten? CD spelers, insteekkaarten, hard disks, etc?
Niet veel bijzonders, zaken zoals audio uitgeschakeld. Hij staat momenteel in de meterkast zonder monitor, zal het in het weekend even nakijken in de bios.

Heb alleen twee usb apparaten aan achterzijde er in zitten: p1 kabel en z-wave stick. Verder zit er een ethernet kabel in. Geen insteekkaarten/cd spelers, enkel een ssd drive van 120GB.

C-states zijn zichtbaar door enkel sudo powertop uit te voeren?

Edit: Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28cddsg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:06:
Niet veel bijzonders, zaken zoals audio uitgeschakeld. Hij staat momenteel in de meterkast zonder monitor, zal het in het weekend even nakijken in de bios.

Heb alleen twee usb apparaten aan achterzijde er in zitten: p1 kabel en z-wave stick. Verder zit er een ethernet kabel in. Geen insteekkaarten/cd spelers, enkel een ssd drive van 120GB.

C-states zijn zichtbaar door enkel sudo powertop uit te voeren?
Ja, je kunt met tab door het menu bewegen tot je bij het c-states overzicht komt.

De voeding zou goed moeten zijn voor 82% efficientie bij 44W, maar jij gebruikt minder dan de helft, dus dat kan theoretisch flink wat minder efficient zijn. De efficiency curve loopt af bij lager verbruik.

De z-wave Gen5 verbruikt 0,5W volgens de specs. Dat valt dus wel mee.

Die p1 kabel kan maximaal 6W volgens de USB specificatie verbruiken, maar het zal wel minder zijn. Werkt die met een light sensitive diode of zoiets?

Soms zorgt het uitschakelen van onderdelen in de BIOS juist voor meerverbruik omdat die apparaten dan niet in een low power state komen maar voluit blijven draaien. Dus probeer het ook eens met die onderdelen aan. Het gaat met name over specifieke power settings. Zie de tweede post in deze topic.

En dan eens verbruik meten in een vergelijkbare configuratie: d.w.z. als server geconfigureerd met LAN, maar zonder extra's.

Je hebt kans dat de Acer die je had een MSI moederbord bevatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:20:
[...]

Ja, je kunt met tab door het menu bewegen tot je bij het c-states overzicht komt.

De voeding zou goed moeten zijn voor 82% efficientie bij 44W, maar jij gebruikt minder dan de helft, dus dat kan theoretisch flink wat minder efficient zijn. De efficiency curve loopt af bij lager verbruik.

De z-wave Gen5 verbruikt 0,5W volgens de specs. Dat valt dus wel mee.

Die p1 kabel kan maximaal 6W volgens de USB specificatie verbruiken, maar het zal wel minder zijn. Werkt die met een light sensitive diode of zoiets?

Soms zorgt het uitschakelen van onderdelen in de BIOS juist voor meerverbruik omdat die apparaten dan niet in een low power state komen maar voluit blijven draaien. Dus probeer het ook eens met die onderdelen aan. Het gaat met name over specifieke power settings. Zie de tweede post in deze topic.

En dan eens verbruik meten in een vergelijkbare configuratie: d.w.z. als server geconfigureerd met LAN, maar zonder extra's.

Je hebt kans dat de Acer die je had een MSI moederbord bevatte.
Zal er ook eens mee gaan spelen, kijken wat een lager verbruik heeft. Valt er nog iets op aan mijn c-states uit mijn vorige post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, ziet er prima uit. Check nog even of ASPM geforceerd aan staat in zowel je BIOS als in je kernel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:28:
Zal er ook eens mee gaan spelen, kijken wat een lager verbruik heeft. Valt er nog iets op aan mijn c-states uit mijn vorige post?
Ik zie geen package c-state, dat zou je wel zien bij een geschikte combinatie van hardware+BIOS+kernel.

De C8 voor de processoren is prima.

Meestal zijn de power saving settings voor PCIe, SATA e.d. in de BIOS te vinden.

Na iedere herstart moet je powertop --auto-tune opnieuw draaien, de instellingen blijven niet automatisch bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
FireDrunk schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:34:
Nope, ziet er prima uit. Check nog even of ASPM geforceerd aan staat in zowel je BIOS als in je kernel.
Die dient wel of niet aan te staan?
mrmrmr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:41:
[...]

Ik zie geen package c-state, dat zou je wel zien bij een geschikte combinatie van hardware+BIOS+kernel.

De C8 voor de processoren is prima.

Meestal zijn de power saving settings voor PCIe, SATA e.d. in de BIOS te vinden.

Na iedere herstart moet je powertop --auto-tune opnieuw draaien, de instellingen blijven niet automatisch bewaard.
Heb hem er bij gezet in crontab, zal even laten weten of het gepiel in de bios nog winst oplevert. Dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, all the way. L0L1 & L0S1 heet het uit mijn hoofd.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een eigen server. Dit wordt mijn eerste server. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan in verschillende fora's om tot de volgende samenstelling te komen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,-€ 79,-
1Fujitsu D3644-B€ 149,-€ 149,-
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 36,-€ 36,-
1Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 118,-€ 118,-
1Arctic Alpine 11 Passive€ 11,95€ 11,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 59,90€ 59,90
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 61,50€ 61,50
1Transcend 110S 128GB€ 33,50€ 33,50
1Mini-box PCI Bracket€ 1,95€ 1,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,80

Ik ben van plan FreeNAS te gebruiken met daarop een cloud(nextcloud) en een streaming service(emby/jellyfin). De cloud zal zo'n 1x per dag syncen met mijn apparaten. Er zullen maximaal 2 stream connecties tegelijk plaatsvinden en daarvan wil ik er idealiter 1 in 4K. Met 1 connectie moet hij sowieso in 4K kunnen streamen. Ook zullen er wat kleine scripts op draaien (denk aan webcrawlers etc).

Denken jullie dat er nog verbeteringen in mijn setup gemaakt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:02:
Hi allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een eigen server. Dit wordt mijn eerste server. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan in verschillende fora's om tot de volgende samenstelling te komen:

Ik ben van plan FreeNAS te gebruiken met daarop een cloud(nextcloud) en een streaming service(emby/jellyfin). De cloud zal zo'n 1x per dag syncen met mijn apparaten. Er zullen maximaal 2 stream connecties tegelijk plaatsvinden en daarvan wil ik er idealiter 1 in 4K. Met 1 connectie moet hij sowieso in 4K kunnen streamen. Ook zullen er wat kleine scripts op draaien (denk aan webcrawlers etc).

Denken jullie dat er nog verbeteringen in mijn setup gemaakt kunnen worden?
Je zou dual-channel geheugen kunnen nemen voor wat meer performance, kost hetzelfde. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS824A

Als je RAID verder achterwege wilt laten dan is het voor mijn gevoel best ok zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Verwijderd waarom neem je geen ECC-geheugen? Het bord + CPU zouden dat moeten ondersteunen en icm FreeNAS is het handig om te hebben.

Ik overweeg overigens ook zo'n soort build, even afhankelijk van hoe het mijn huidige NAS vergaat :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd

Dat is qua hardware een bijzonder zuinig systeem.

Ga je hard disks toevoegen? Als dat zo is, dan zijn 2.5" HDD's aan te raden. Als je 3.5" hard disks gaat gebruiken is een voeding nodig die meer ruimte heeft om bij het opstarten voldoende vermogen te kunnen leveren om de disks aan te slingeren, bijvoorbeeld een PicoPSU 160-XT met 120W Leicke voeding.

Als je niet van plan bent SATA hard disks toe te voegen of het beperkt tot 4, dan is de D3643-H een goedkoper en zuinig alternatief. Die is uit dezelfde serie met B360 chipset, met 2 minder SATA.

De PicoPSU 80 heeft een korte DC voedingskabel, te kort om aan te sluiten op de PCI bracket. Met isolatietape kun je het metaal van de DC connector afschermen.
Je hebt een 4pin kabel nodig voor de voeding van de processor. De 160-XT heeft die 4p kabel al standaard en die kan wel op een PCI bracket worden aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 16-12-2018 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankHe schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:18:
[...]

Je zou dual-channel geheugen kunnen nemen voor wat meer performance, kost hetzelfde. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS824A

Als je RAID verder achterwege wilt laten dan is het voor mijn gevoel best ok zo.
Ah thanks, ik heb het aangepast! :)
Bananenplant schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:51:
@Verwijderd waarom neem je geen ECC-geheugen? Het bord + CPU zouden dat moeten ondersteunen en icm FreeNAS is het handig om te hebben.

Ik overweeg overigens ook zo'n soort build, even afhankelijk van hoe het mijn huidige NAS vergaat :Y) .
Goed punt, dit heb ik over het hoofd gezien. Al stap ik waarschijnlijk toch af van FreeNAS en daarmee ECC..
mrmrmr schreef op zondag 16 december 2018 @ 07:00:
@Verwijderd

Dat is qua hardware een bijzonder zuinig systeem.

Ga je hard disks toevoegen? Als dat zo is, dan zijn 2.5" HDD's aan te raden. Als je 3.5" hard disks gaat gebruiken is een voeding nodig die meer ruimte heeft om bij het opstarten voldoende vermogen te kunnen leveren om de disks aan te slingeren, bijvoorbeeld een PicoPSU 160-XT met 120W Leicke voeding.

Als je niet van plan bent SATA hard disks toe te voegen of het beperkt tot 4, dan is de D3643-H een goedkoper en zuinig alternatief. Die is uit dezelfde serie met B360 chipset, met 2 minder SATA.

De PicoPSU 80 heeft een korte DC voedingskabel, te kort om aan te sluiten op de PCI bracket. Met isolatietape kun je het metaal van de DC connector afschermen.
Je hebt een 4pin kabel nodig voor de voeding van de processor. De 160-XT heeft die 4p kabel al standaard en die kan wel op een PCI bracket worden aangesloten.
Ik hou het voorlopig bij de 5TB HDD. Misschien dat ik na een jaar of 2 nog 1 HDD toevoeg. Ik vroeg me wel af of ik nog een kabel voor de HDD nodig heb nadat ik hem uit de behuizing heb gehaald, of zit die bij het moederbord?

De D3643-H had ik inderdaad eerst op het oog, maar doordat ik FreeNAS erg aantrekklijk vond wou ik ECC ondersteunen. Nu ik meer onderzoek heb gedaan naar de limitaties van FreeNAS neig ik toch weer naar lightweight debian, waar ik alle vrijheid heb om te doen wat ik wil. Ik ga daarom toch de D3643-H maar weer aan mijn lijstje toevoegen :)

Hmm ik had de PicoPSU-90 in mijn lijstje, of bedoelde je die ook? Deze heeft wel een CPU power connector net als de PicoPSU 160-XT. Verder lijken de DC connectors op foto's ongeveer even lang? Kan ik ergens de lengtes vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is 1 SATA aansluiting op de PicoPSU 80/90/160-XT, ik bestel daarom een extra kabel om de voeding te regelen. Je hebt ook SATA signaalkabels nodig, die komen niet bij het moederbord. Het is een OEM verpakking.

Met maximaal 4 x 2.5" disks heb je voldoende aan PicoPSU 80. Met een PicoPSU 90 heb je inderdaad geen extra 4pin kabel nodig (die zit er al bij), maar die is volgens Mini-Box zelf iets minder zuinig.

Het besturingssysteem en consolidatie (geen VM's) zijn van belang bij het beperkt houden van het verbruik (vergelijking van verbruik van besturingsystemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 4 pin -> 8pin kabel is eigenlijk nooit nodig, want die dingen zijn intern doorgelust. Het is vooral voor het verdelen van de load op de voeding.

Als je de 4pin aansluit op de eerste 4 pins aansluit moet het gewoon werken.

Hij is wel balangrijk als je er echt hoge vermogens door gaat sturen overigens.

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 16-12-2018 13:08 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super, bedankt allemaal voor de info! Denk dat mijn lijstje compleet is zo. Morgen maar bestellen en hopen dat het voor de kerstdrukte binnen is :)

Voor de geinteresseerden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,-€ 79,-
1Fujitsu D3643-H€ 90,-€ 90,-
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 36,-€ 36,-
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 4,26€ 4,26
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,45€ 5,45
1Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 118,-€ 118,-
1Arctic Alpine 11 Passive€ 11,95€ 11,95
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 56,75€ 56,75
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,50€ 48,50
1Transcend 110S 128GB€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 17:47
Goede morgen,
Ik ben een heel stuk gevorderd in mijn build en heb gisteren de hardware getest zonder harde schijven.
(Ik ben op mobiel, dus even geen fancy tabel).
Fujitsu d3402b2, 4gb ram, 128gn nvme m2 en picopsu 90/80 met seasonic power brick. Hdd's nog niet aangesloten.

Gaat allemaal prima aan, bios toont alle hardware. Enige vraagtekens heb ik bij de powerbrick, als ik hem insteek in de stroom hoor ik een constante hoge frequentie.. Ik weet niet of er iets kapot is, of dat het 'coil whine' is? Met andere woorden, is dat normaal?

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrmrmr @Verwijderd Het kan aan mij liggen, maar het plaatje van pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) is toch echt een P4->P8 kabel, en niet een Molex/Sata -> P4 kabel.

Of het plaatje klopt niet, of het linkje is verkeerd :)

Wat @mrmrmr zegt klopt uiteraard wel, je hebt een Molex of Sata -> P4 nodig op die PicoPSU.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:19:
@mrmrmr @Verwijderd Het kan aan mij liggen, maar het plaatje van pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) is toch echt een P4->P8 kabel, en niet een Molex/Sata -> P4 kabel.

Of het plaatje klopt niet, of het linkje is verkeerd :)

Wat @mrmrmr zegt klopt uiteraard wel, je hebt een Molex of Sata -> P4 nodig op die PicoPSU.
Ja klopt, plaatje is verkeerd. Het is een 4pin cpu kabel geschikt voor PicoPSU-80.
Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.