Overkill is een groot woord, maar die twee moederborden die je noemt kunnen dit ook makkelijk aan. Streamen, back-uppen en Plex zijn geen CPU-intensieve taken, en die nieuwsgroepdownloads kunnen prima afgehandeld worden door de J3455/4205.Fjeze schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:44:
Hebben jullie ook tips qua overige hardware?
Twijfel tussen bijv. de J3455/J4105 moederborden, of een los moederbord met bijv. de Intel G5400.
Dit dan ivm met 2 (en later misschien 4) 2,5” 5tb schijven.
Ik weet alleen niet of dat zware overkill is voor mijn doeleinden?
- Backup foto’s
- Plex media server
- sabnzbd
- downloaden/repareren/uitpakken
- streamen van UHD HDR bestanden van zo’n 50GB
Ik heb gisteravond 3x 5TB besteld. Ik wil nog ergens één regelen.
In mijn Hyper-V server zitten nu 2x 500GB en 2x 1TB. Deze schijven worden vervangen door 4x 5TB.
Daarnaast schaf ik later nog een 10TB schijf aan en deze schijf gaat in een Odroid HC2 en gaat dienen voor back-up. Of ik schaf meerdere 2.5” 5TB schijfjes en stop ze in HC1’s.
Mijn 10 disks nas van 30TB gaat waarschijnlijk de verkoop in. Ik ben nog steeds zeer tevreden, maar het stroomverbruik bevalt me niet. Als ik hem niet gebruik zet ik hem uit, maar als ie aanstaat dan verbruikt ie 75W. Als ie uit staat verbruikt ie 4,5W voor IPMI.
In mijn nieuwe setup stijgt het verbruik amper, maar ik hou dan wel 4x5TB en 10TB in de lucht. Ik gok dat een Odroid ongeveer 6 á 7W doet idle.
In mijn Hyper-V server zitten nu 2x 500GB en 2x 1TB. Deze schijven worden vervangen door 4x 5TB.
Daarnaast schaf ik later nog een 10TB schijf aan en deze schijf gaat in een Odroid HC2 en gaat dienen voor back-up. Of ik schaf meerdere 2.5” 5TB schijfjes en stop ze in HC1’s.
Mijn 10 disks nas van 30TB gaat waarschijnlijk de verkoop in. Ik ben nog steeds zeer tevreden, maar het stroomverbruik bevalt me niet. Als ik hem niet gebruik zet ik hem uit, maar als ie aanstaat dan verbruikt ie 75W. Als ie uit staat verbruikt ie 4,5W voor IPMI.
In mijn nieuwe setup stijgt het verbruik amper, maar ik hou dan wel 4x5TB en 10TB in de lucht. Ik gok dat een Odroid ongeveer 6 á 7W doet idle.
pricewatch: Noctua NH-L12S ? 16,8dB is nagenoeg fluisterstil. Heb in m'n normale pc een koeler zitten met 14,5dB en die hoor ik al niet als ik ernaast zit.Raven schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:20:
[...]
Bijv. pricewatch: Chieftec CI-01B-OP , max 150mm hoog (dacht dat het lager was), geen idee hoe het met de breedte zit i.v.m. over/tegen de RAM-modules hangen. Ehm, geluidsniveau... niet hoorbaar bij (redelijk) lage belasting?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Wat zou de toegevoegde waarde zijn van bijvoorbeeld de G5400?Raydo88 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:14:
[...]
Overkill is een groot woord, maar die twee moederborden die je noemt kunnen dit ook makkelijk aan. Streamen, back-uppen en Plex zijn geen CPU-intensieve taken, en die nieuwsgroepdownloads kunnen prima afgehandeld worden door de J3455/4205.
Naar mijn idee is een J3455 oplossing een stuk goedkoper, en vraag ik mij inderdaad af of ik het verschil ga merken.
Of is bijvoorbeeld het repareren/uitpakken een stuk sneller op de G5400?
Fly or Die
Voor het gebruik dat je nu beschrijft zie ik de toegevoegde waarde inderdaad niet. Het uitpakken/repareren zal misschien wat sneller gaan, maar dan spreek je misschien over enkele à tientallen seconden die je wint bij bestanden tot een GB of 5. Aangezien het servertje toch al staat te snorren ga je daar niets van merken. Ik heb zelf een Synology NAS met Pentium N3710 (heeft iets slechtere benchmarkscores dan de J3455) en die doet het uitstekend op dit vlak.Fjeze schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:28:
[...]
Wat zou de toegevoegde waarde zijn van bijvoorbeeld de G5400?
Naar mijn idee is een J3455 oplossing een stuk goedkoper, en vraag ik mij inderdaad af of ik het verschil ga merken.
Of is bijvoorbeeld het repareren/uitpakken een stuk sneller op de G5400?
Persoonlijk zou ik van een deel van het geld dat je uitspaart eerder een goedkope SSD aanschaffen, puur om de downloads op binnen te laten komen. (Ik weet niet of deze mening breed gedeeld wordt, maar ik houd mijn downloadverkeer liever gescheiden van mijn opslag.)
Heeft een (kleine) SSD voor puur downloaden enzo nog voordelen tov een gewone HDD? In heb nog een 2TB HDD liggen.Raydo88 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:11:
[...]
Voor het gebruik dat je nu beschrijft zie ik de toegevoegde waarde inderdaad niet. Het uitpakken/repareren zal misschien wat sneller gaan, maar dan spreek je misschien over enkele à tientallen seconden die je wint bij bestanden tot een GB of 5. Aangezien het servertje toch al staat te snorren ga je daar niets van merken. Ik heb zelf een Synology NAS met Pentium N3710 (heeft iets slechtere benchmarkscores dan de J3455) en die doet het uitstekend op dit vlak.
Persoonlijk zou ik van een deel van het geld dat je uitspaart eerder een goedkope SSD aanschaffen, puur om de downloads op binnen te laten komen. (Ik weet niet of deze mening breed gedeeld wordt, maar ik houd mijn downloadverkeer liever gescheiden van mijn opslag.)
Fly or Die
Ik heb vandaag wat wijzigingen gemaakt aan mijn netwerk- en serversetup, voornamelijk het configureren van verschillende VLANs voor mijn netwerkconfig. Daarnaast heb ik een Noctua PWM fan toegevoegd. Nou is het opvallende dat na het opstarten mijn idle verbruik opeens van 6-8W naar ongeveer 14W is gegaan. Dat lijkt me wat veel voor alleen een extra PWM fan
Mijn setup is een Fujitsu 3644-B / 32GB ECC / i3-8100.
Veranderd / gewijzigd:
- Noctua PWM fan aangesloten
- apt dist-upgrade / upgrade gedraaid (naar Debian 9.6)
- DVI->HDMI dongle aangesloten met HDMI monitor (was eerst Displayport, maar werkte niet goed)
- Ethernet aansluitingen omgewisseld (interne LAN op interne switch, PCIe LAN voor de WAN kant)
- USB 2.4GHz toetsenbord eruit gehaald
Daarna heb ik uiteraard geprobeerd meerdere keerdere te booten, powertop --auto-tune (alles staat op Good) gedraaid, HDMI monitor kabel uit de DVI dongel gehaald, etc. maar het verbruik is dus 6-8W hoger dan hiervoor. Ik heb een vermoeden dat er toch iets niet helemaal klopt met de powermanagement features, maar ik weet niet goed wat ik nog meer zou kunnen checken...
Ik had na het aanpassen van mijn VLANs aan de Linux/Debian kant wel last van een (te?) aggressieve power management zodat er om de 20-30 secondes een Link Change detected was door de e1000e driver en de interface even kort down ging en weer up. Ik weet niet precies wat er gewijzigd is, maar na één van de reboots is dat probleem niet meer teruggekomen.
Ik ben benieuwd wat ik nog kan checken om te kijken waar het plotselinge extra verbruik vandaan komt. Hebben jullie suggesties?

Veranderd / gewijzigd:
- Noctua PWM fan aangesloten
- apt dist-upgrade / upgrade gedraaid (naar Debian 9.6)
- DVI->HDMI dongle aangesloten met HDMI monitor (was eerst Displayport, maar werkte niet goed)
- Ethernet aansluitingen omgewisseld (interne LAN op interne switch, PCIe LAN voor de WAN kant)
- USB 2.4GHz toetsenbord eruit gehaald
Daarna heb ik uiteraard geprobeerd meerdere keerdere te booten, powertop --auto-tune (alles staat op Good) gedraaid, HDMI monitor kabel uit de DVI dongel gehaald, etc. maar het verbruik is dus 6-8W hoger dan hiervoor. Ik heb een vermoeden dat er toch iets niet helemaal klopt met de powermanagement features, maar ik weet niet goed wat ik nog meer zou kunnen checken...
Ik had na het aanpassen van mijn VLANs aan de Linux/Debian kant wel last van een (te?) aggressieve power management zodat er om de 20-30 secondes een Link Change detected was door de e1000e driver en de interface even kort down ging en weer up. Ik weet niet precies wat er gewijzigd is, maar na één van de reboots is dat probleem niet meer teruggekomen.
Ik ben benieuwd wat ik nog kan checken om te kijken waar het plotselinge extra verbruik vandaan komt. Hebben jullie suggesties?
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Wat zegt top over verbruik van processen?
Wat is het verbruik zonder de PWM fan aangesloten? Welke LAN kaart heb je toegepast?
dist-upgrade kan dingen verwijderen. Ik gebruik gewoon apt-get update / apt-get upgrade.
Ik draai momenteel Debian 9.5 + 4.18 bpo (backports) kernel om te testen.
Wat is het verbruik zonder de PWM fan aangesloten? Welke LAN kaart heb je toegepast?
dist-upgrade kan dingen verwijderen. Ik gebruik gewoon apt-get update / apt-get upgrade.
Ik draai momenteel Debian 9.5 + 4.18 bpo (backports) kernel om te testen.
FYI: Bij Amazon van de week 3x 2.5" 5TB schijven besteld. Er zat een limiet van 3 stuks op. Na levering kan je weer bestellen, dus heb nog eentje besteld.
Grappig dat de 5TB nu €4 goedkoper is dan de 4TB versieGioStyle schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:13:
FYI: Bij Amazon van de week 3x 2.5" 5" schijven besteld. Er zat een limiet van 3 stuks op. Na levering kan je weer bestellen, dus heb nog eentje besteld.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
En mijn eerste indruk qua snelheid is meer dan prima. Ik ben nu data aan het overzetten en nu een schijf halfvol is schrijft ie nog steeds met 112MB/s weg. Bottleneck is dus het netwerk (gbit lan).Mars Warrior schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:21:
[...]
Grappig dat de 5TB nu €4 goedkoper is dan de 4TB versie
Ben toch wel benieuwd of je hier al beslissingen in hebt genomen. Zit ongeveer in een vergelijkbare situatie. Wil graag ECC (ivm ZFS), maar ga met een i3-8100 onvoldoende rekenkracht hebben. Gezien de prijs/reken kracht verhouding bij de huidige AMD modellen neig ik toch naar AMD. Ik ben dan wel bereid om die 10W idle extra te slikken voor meer rekenkracht en ook ECC.unezra schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:43:
[...]
...
Waarom AMD? Veel cores voor relatief weinig geld en ik vind het goed dat Intel eindelijk weer een beetje tegengas krijgt. Daarbij ben ik érg tevreden over mijn Ryzen 1800X machine. Kortom, Intel kan, maar vooralsnog neig ik naar een AMD systeem. (En fin, dan is zelfbouw misschien wel de enige optie.)
Meer mensen met dilemma?
Ik ga die beslissing hoe dan ook pas ergens Q1, Q2 volgend jaar nemen. Op zijn vroegst.kooimens schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:53:
[...]
Ben toch wel benieuwd of je hier al beslissingen in hebt genomen. Zit ongeveer in een vergelijkbare situatie. Wil graag ECC (ivm ZFS), maar ga met een i3-8100 onvoldoende rekenkracht hebben. Gezien de prijs/reken kracht verhouding bij de huidige AMD modellen neig ik toch naar AMD. Ik ben dan wel bereid om die 10W idle extra te slikken voor meer rekenkracht en ook ECC.
Meer mensen met dilemma?
We komen net uit een flinke verbouwing én ik heb dit jaar me redelijk uitgeleefd bij Bax-shop en Thomann, dus mijn spaargeld is op dit moment onder een voor mij comfortabele grens.
Het is wel iets dat ik graag wil, maar het kost heel rap €600 exclusief disks en da's een bedrag dat ik er op dit moment niet voor over heb. 160W is veel, maar de extra kosten staan nog niet in verhouding met de investering die ik moet doen. (160W is wat ik nu doe met al mijn server- en netwerk gerelateerde apparatuur.)
Inderdaad, 10W extra is niet zo'n ramp als het gaat om extra rekenkracht en ECC. Ik hou voorstellen en overweingen hier in ieder geval goed in de gaten zodat ik alvast een beeld kan vormen en dat later alleen hoef te tunen als ik er budget voor vrij wil maken.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Goed, gezien mijn Asrockrack C2740D4i overleden is wordt het tijd voor een vervanger..
gezien deze bordjes toch vroeg of laat dood gaan (en de garantie toch al verstreken is)
maar wat ?
huidige config:
C2750D4i
2x 8GB DDR3 (ECC)
2x WD Red 6TB
1x Seagate 250GB 2.5 inch
150 watt PicoPSU
wat ik sowieso her gebruik zijn de harde schijven.. en de case..
de picopsu zou ik het liefst ook her gebruiken maar das zeker geen must!
verder draait er Plex op dus een beetje power om (indien nodig) te kunnen transcoden is wel fijn
gezien deze bordjes toch vroeg of laat dood gaan (en de garantie toch al verstreken is)
maar wat ?
huidige config:
C2750D4i
2x 8GB DDR3 (ECC)
2x WD Red 6TB
1x Seagate 250GB 2.5 inch
150 watt PicoPSU
wat ik sowieso her gebruik zijn de harde schijven.. en de case..
de picopsu zou ik het liefst ook her gebruiken maar das zeker geen must!
verder draait er Plex op dus een beetje power om (indien nodig) te kunnen transcoden is wel fijn
[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 22-11-2018 15:46 ]
404 Signature not found
Heb je evenveel CPU power nodig?
Ik zou die 2.5" disk (ik gok dat die voor je OS is) vervangen met een SSDtje. Voor 3-4 tientjes heb je een simpele vervanger.
Zou een J4005 ITX bordje met 16GB DDR4 te zwak zijn? Anders zijn dat wel leuke plankjes als alternatief misschien.
Ik zou die 2.5" disk (ik gok dat die voor je OS is) vervangen met een SSDtje. Voor 3-4 tientjes heb je een simpele vervanger.
Zou een J4005 ITX bordje met 16GB DDR4 te zwak zijn? Anders zijn dat wel leuke plankjes als alternatief misschien.
Even niets...
denk dat een 4005 iets te zwak is icm plex transcoding (nog even toegevoegd net)
verder draait er weinig spannends.. een spotweb installatie die elk uur zich zelf update..
en de 2,5 inch HDD kan ik als ik wil zo vervangen voor een SSD.. das geen enkel probleem
verder draait er weinig spannends.. een spotweb installatie die elk uur zich zelf update..
en de 2,5 inch HDD kan ik als ik wil zo vervangen voor een SSD.. das geen enkel probleem
[ Voor 21% gewijzigd door SMSfreakie op 22-11-2018 15:51 ]
404 Signature not found
Ik wil jullie graag een vraagje stellen over iets stoms/kleins. Ik heb een configuratie gekocht met de DeskMini 310 en een Intel M2 SSD, ik heb alleen geen schroefje voor de M2 SSD gekregen, zowel niet bij de behuizing als bij de Intel SSD zelf. Klopt dit? Ik heb 2 hele kleine zwarte schroefjes over bij de Deskmini, maar die passen niet.. Ik vraag me namelijk vooral af of ik nog ergens zulke kleine schroefjes heb liggen..
EDIT: 2e en laatste vraag, sorry dat ik hem hier plaats, maar hier zijn verreweg de meeste users met een DeskMini, een apart topic is ook zoiets.. Ik heb op dit moment geen optie voor een bekabelde verbinding, daarom wil ik eerst Wi-Fi gebruiken, er past een Intel 2230 kaartje in volgens mij, maar werkt dat ook zonder de antennekabel die een laptop bijvoorbeeld wel heeft?
EDIT: 2e en laatste vraag, sorry dat ik hem hier plaats, maar hier zijn verreweg de meeste users met een DeskMini, een apart topic is ook zoiets.. Ik heb op dit moment geen optie voor een bekabelde verbinding, daarom wil ik eerst Wi-Fi gebruiken, er past een Intel 2230 kaartje in volgens mij, maar werkt dat ook zonder de antennekabel die een laptop bijvoorbeeld wel heeft?
[ Voor 44% gewijzigd door rscheper op 22-11-2018 16:01 ]
Zit er meestal wel bij, echter als je er los een nodig hebt:rscheper schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:54:
Ik wil jullie graag een vraagje stellen over iets stoms/kleins. Ik heb een configuratie gekocht met de DeskMini 310 en een Intel M2 SSD, ik heb alleen geen schroefje voor de M2 SSD gekregen, zowel niet bij de behuizing als bij de Intel SSD zelf. Klopt dit? Ik heb 2 hele kleine zwarte schroefjes over bij de Deskmini, maar die passen niet.. Ik vraag me namelijk vooral af of ik nog ergens zulke kleine schroefjes heb liggen..
M.2 schroefje:
The correct screw size is 2.0 x 3mm (CM2x3-3.3).
M2 schroef dus 3mm hoog..
Bij mij zaten er 10 schroefjes bij de 310 als ik me niet vergis, 8 voor de schijven en 2 voor de M.2 modules. Deze pasten allemaal. Ik heb ook een Intel M.2 SSD en daar zaten geen schroefjes bij.rscheper schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:54:
Je zou naar een AMD 200GE kunnen kijken, anders zit je denk ik aan een Pentium G5400 ofzo.SMSfreakie schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:47:
denk dat een 4005 iets te zwak is icm plex transcoding (nog even toegevoegd net)
Bijpassend bordje is op zich niet heel moeilijk te vinden. Gigabyte, MSI, ASRock doen het op dit gebied eigenlijk allemaal vaak wel prima. En anders zijn er wel wat reviews online te vinden qua verbruik.
Even niets...
Je hebt gelijk.. Ik zou bijna zweren dat ze niet zouden passen, moest toch iets meer kracht zetten.. Jaartje of 10 geleden dat ik de laatste keer iets in elkaar heb gezet.. ;-)Nazario schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:11:
[...]
Bij mij zaten er 10 schroefjes bij de 310 als ik me niet vergis, 8 voor de schijven en 2 voor de M.2 modules. Deze pasten allemaal. Ik heb ook een Intel M.2 SSD en daar zaten geen schroefjes bij.
mja moet er maar eens even induiken... want tis al even geleden dat ik een nieuwe cpu / bord kocht 
(sowieso toch even bij asrock een ticket ingeschoten want imo zou een bordje (met SoC) na 3,5 jaar nog niet dood mogen zijn
al is die in IT land al antiek
)
(sowieso toch even bij asrock een ticket ingeschoten want imo zou een bordje (met SoC) na 3,5 jaar nog niet dood mogen zijn
404 Signature not found
Die goedkope Gemini Lake chips lijken als eerste geslachtofferd te worden in Intel's zoektocht naar zo hoog mogelijk revenue per schaarse 14nm wafer, dus wees er snel bijFireDrunk schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:44:
Heb je evenveel CPU power nodig?
nieuws: Hardkernel: Intel heeft problemen met levering Gemini Lake-processors
J4005 is een prima server chip, tov de Celerons/Pentiums heb je feitelijk 2x zoveel cores, maar 0.5x performance per core, met als grote winst het lagere piekvermogen.
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2018 17:10 ]
Heb zelf net een Odroid-H2 besteld. Hoop dat ie wel geleverd wordt...
Even niets...
Voor een bepaald doel of om er mee te spelen?FireDrunk schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:07:
Ik zit nog te twijfelen..
Testen of die dingen wel stabiel Docker, Kubernetes en Ceph kunnen draaien. Heb nu Rock64's (ARM) maar die crashes bij de combi van die drie tools.
Als het werkt wil ik er 3 in een clustertje.
Als het werkt wil ik er 3 in een clustertje.
Even niets...
Zojuist de Kernel geüpdatet naar 4.19, maar dat blijkt voor het verbruik niet uit te maken.Nazario schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:18:
Onderstaande headless setup schommelt tussen de 5 en 6W met de HDD in spindown, gemeten met een helaas niet heel nauwkeurige TechnoLine Cost Control. De DeskMini draait Ubuntu MATE 18.04 en verbruik is gemeten na runnen van powertop --auto-tune. Hiervoor zijn er geen instellingen in de BIOS aangepast.
Vervolgens alle C state supports geënabled in de BIOS (dit bleek default niet zo te zijn). Daarnaast heb ik ook PCI express native control en ALPM ingeschakeld. Het verbruik met de HDD in spindown is nu 2W. Enige probleem is dat ik het nog niet voor elkaar heb gekregen om de HDD automatisch uit te schakelen na inactiviteit, dus dat heb ik nu handmatig gedaan.

Powertop geeft onderstaand overzicht. Iemand een idee waarom het systeem niet lager gaat dan package state C7?

geinig dinkie iigFireDrunk schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:07:
404 Signature not found
@Nazario Package C8 t/m 10 zijn voor laptops dacht ik.
Even niets...
Ah, dan zal ik er dus ook weinig aan kunnen doen.FireDrunk schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:52:
@Nazario Package C8 t/m 10 zijn voor laptops dacht ik.
Overigens, voor de geïnteresseerden... Bij de DeskMini 310 levert ASRock niet meer de zuinige adapter van Delta Electronics die bij de 110 werd geleverd, maar een adapter van AcBel (Efficiency Level: VI). Die blijkt dus ook behoorlijk zuinig!
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ter vergelijking powertop idle timings op de D3643-H12 (Coffee Lake, mATX, 4 x SATA):

Zo te zien doet C10 (package, 2 core en alle cpu's) het wel op dit bord. Dit is gemeten bij 4,2W verbruik (2 x LAN actief).
Debian Stretch met 4.18 bpo kernel.
uname -a
4.18.0-0.bpo.1-amd64 #1 SMP Debian 4.18.6-1~bpo9+1 (2018-09-13) x86_64 GNU/Linux
cat /etc/debian_version
9.6

Zo te zien doet C10 (package, 2 core en alle cpu's) het wel op dit bord. Dit is gemeten bij 4,2W verbruik (2 x LAN actief).
Debian Stretch met 4.18 bpo kernel.
uname -a
4.18.0-0.bpo.1-amd64 #1 SMP Debian 4.18.6-1~bpo9+1 (2018-09-13) x86_64 GNU/Linux
cat /etc/debian_version
9.6
zo.. voorlopig even een "denk ik" niet zo zuinige server :-P
goede nieuws... geen data kwijt
gelukkig is FreeBSD niet kieskeurig op welke hardware je hem gooit 
nu op een i5 4670K met 32GB.. wel even de GTX 760 er uit gehaald want dat is nogal useless
nog meer goed nieuws.. ik mag mn C2750D4I iig richting asrock sturen.. en dan eens kijken wat er retour gaat komen
goede nieuws... geen data kwijt

nu op een i5 4670K met 32GB.. wel even de GTX 760 er uit gehaald want dat is nogal useless
nog meer goed nieuws.. ik mag mn C2750D4I iig richting asrock sturen.. en dan eens kijken wat er retour gaat komen

404 Signature not found
Ik weet niet of dit per se een zuinig bord is, maar voor < €200 is er een Asus WS C246M PRO moederbord op te pikken van Amazon Warehouse. Conditie: als nieuw, dus een koopje.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Raydo88
De Fujitsu D3644-B heeft een ook de C246 chipset en kost maar € 146. De Fujitsu D3643-B uit dezelfde serie is buitengewoon zuinig.
Overige verschillen zijn: de Asus verbruikt naar verwachting aanzienlijk meer onder idle, heeft wel 8x SATA i.p.v. 6x + 1x NVMe SSD, en 2x LAN i.p.v. 1x.
De Fujitsu D3644-B heeft een ook de C246 chipset en kost maar € 146. De Fujitsu D3643-B uit dezelfde serie is buitengewoon zuinig.
Overige verschillen zijn: de Asus verbruikt naar verwachting aanzienlijk meer onder idle, heeft wel 8x SATA i.p.v. 6x + 1x NVMe SSD, en 2x LAN i.p.v. 1x.
Vandaag de Seagate 5TB schijf voor maar €99 bij Amazon.de. Laatste schijf maar geannuleerd en opnieuw besteld. Snel verdiend.
Jammer dat die niet in de aanbieding zijn met Black Friday, had gehoopt dat mijn wenslijstje wat goedkoper werdmrmrmr schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:17:
@Raydo88
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik ben met deze mooie black friday ook van plan om maar zelf een klein zuinig servertje te halen.
Zal vooral worden gebruikt voor opslag voor plex en eventueel een klleine mysql hobby database
Heeft er iemand nog opmerkingen over deze setup?
Zal vooral worden gebruikt voor opslag voor plex en eventueel een klleine mysql hobby database
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-8100 Boxed | € 139,90 | € 139,90 |
1 | ASRock DeskMini 310 | € 144,50 | € 144,50 |
1 | Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart | € 99,99 | € 99,99 |
1 | Crucial CT16G4SFD824A | € 116,50 | € 116,50 |
1 | Samsung 970 Evo 250GB | € 62,99 | € 62,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 563,88 |
[ Voor 75% gewijzigd door michelleri op 23-11-2018 11:47 ]
Volgens mij kan er, zonder wat aan te passen, geen schijf hoger dan 9,5mm in de DeskMini 310. ik gok dat de 5TB wel iets hoger is.michelleri schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:35:
Ik ben met deze mooie black friday ook van plan om maar zelf een klein zuinig servertje te halen.
EDIT: Ik zag het net anders staan, als je van plan bent om die 5TB schijf via USB aan te sluiten is er natuurlijk niets aan de hand.
Ik wilde hem eigenlijk inbouwen en dacht dat de 2.5' modellen 7mm hoog waren. Ik zal even verder zoeken of dit wel echt waar is! Thanks voor de feedback!rscheper schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:48:
[...]
Volgens mij kan er, zonder wat aan te passen, geen schijf hoger dan 9,5mm in de DeskMini 310. ik gok dat de 5TB wel iets hoger is.
EDIT: Ik zag het net anders staan, als je van plan bent om die 5TB schijf via USB aan te sluiten is er natuurlijk niets aan de hand.
EDIT: Je hebt gelijk.. 15mm zie ik
[ Voor 3% gewijzigd door michelleri op 23-11-2018 11:59 ]
Die 5TB gaat inderdaad niet passen.michelleri schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:35:
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat je er echt geen dikkere schijf in krijgt. Ik heb zelf de bovenkant van de kast eraf gezaagd destijds bij de Deskmini 110.
Volgens mij is 2TB het max wat je daar in krijgt. Je kunt wel overwegen om de SSD in M2 erin te doen en dan 2x 2,5” 2TB erin te zetten
Wat is jullie ervaring/gedachte over de volgende set up?
Ik wil er Xpenology op gaan draaien.
Ik kan deze beide moederborden incl. processor voor een leuke prijs aankomen.
Is dit een goede setup, of zijn er deze moederborden niet geschikt voor Xpenology?
Ik wil er Xpenology op gaan draaien.
1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 76,55 | € 76,55 |
1 | Asus H110M-K | € 54,89 | € 54,89 |
1 | MSI B250M PRO-VD | € 47,99 | € 47,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 179,43 |
Ik kan deze beide moederborden incl. processor voor een leuke prijs aankomen.
Is dit een goede setup, of zijn er deze moederborden niet geschikt voor Xpenology?
Fly or Die
Thanks. Zal er inderdaad een firecuda(of baracuda) in doen van 2tb. Kan ik er later eventueel een tweede bij doen.yorroy schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:32:
[...]
Die 5TB gaat inderdaad niet passen.
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat je er echt geen dikkere schijf in krijgt. Ik heb zelf de bovenkant van de kast eraf gezaagd destijds bij de Deskmini 110.
Volgens mij is 2TB het max wat je daar in krijgt. Je kunt wel overwegen om de SSD in M2 erin te doen en dan 2x 2,5” 2TB erin te zetten
Een Firecuda SSHD is een mooie snelle schijf (heb 'm zelf ook), maar maakt wel relatief veel geluid in een Deskmini 110.
Mijn advies: ga voor een wat grotere SSD (SATA 3 of m2 nvme ) in combinatie met een gewone 2.5" HDD.
Mijn advies: ga voor een wat grotere SSD (SATA 3 of m2 nvme ) in combinatie met een gewone 2.5" HDD.
Of neem een andere behuizing waar wel een 15mm hoge schijf in past? Deze bv: http://www.minicase.net/product_E-H65S.html
[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 23-11-2018 15:54 ]
Nog iemand met een DeskMini sata kabel (of 2) over? Heb mijn 2e net gesloopt.. Ik verwacht ook dat ze andersom op het moederbord geklikt kunnen worden dan ze nu vastgezet worden, maar goed. Ik oefende iets te veel kracht uit op de connector aan de schijf kant en kapot.. Nu heb ik dus helemaal niets meer aan deze behuizing in verhouding tot wat ik er graag mee wilde. Kan ook nergens losse kabels vinden.
Voor degenen die nog een 2,5 3,5 inch 5 TB schijf zoeken.
Naar mijn weten is de interne schijf gewoon een seagate die normaal ook in de maxtor zit. Hij staat voor 109 euro te koop, maar na het aanvinken van de coupon is het nog mar 91 euro.
Naar mijn weten is de interne schijf gewoon een seagate die normaal ook in de maxtor zit. Hij staat voor 109 euro te koop, maar na het aanvinken van de coupon is het nog mar 91 euro.
[ Voor 34% gewijzigd door 455451n op 24-11-2018 11:05 . Reden: Links toegevoegd voor bevestiging van de inhoud van de external drive ]
Dat is een 3.5 inch schijf..455451n schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:47:
Voor degenen die nog een 2,5 inch 5 TB schijf zoeken.
Zou onderstaande setup kunnen inclusief 4x 3,5" hardeschijven en een SSD waar het OS opstaat.
De SSD zou ik willen aansluiten met een PCIe x1 kaart naar SATA. Verder wordt het een headless server.
Ik vraag me af of de voeding genoeg is voor het opstarten van de schijven..
De SSD zou ik willen aansluiten met een PCIe x1 kaart naar SATA. Verder wordt het een headless server.
Ik vraag me af of de voeding genoeg is voor het opstarten van de schijven..
1 | ASRock J4105-ITX | € 93,85 | € 93,85 |
1 | Crucial CT8G4SFS824A | € 56,99 | € 56,99 |
1 | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 48,50 | € 48,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 199,34 |
Ligt een beetje aan welke 3.5" schijven je aansluit. Op zich kan zo'n 80W picoPSU wel wat startup current hebben, maar de 60W Laptop adapter misschien niet. Hoe minder startup current in dat geval hoe beter.
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Sacul
In jouw geval zou ik een PicoPSU 160-XT met Leicke 120W 12V adapter kiezen. Verkrijgbaar bij Amazon.de.
3.5" HDD's verbruiken doorgaans maximaal tussen de 19W en 24W DC (gelijkstroom) tijdens opstarten volgens informatie op de spect sheets van fabrikanten. Het aantal 3.5" hard disks dat je veilig kunt toepassen met een PicoPSU 80/60 kit is dus maar 1. Misschien lukt 2 ook wel, maar daar is geen garantie voor.
Als je nog hard disks wilt kopen zou ik kijken naar 2.5" HDD's, daarvan kun je er 6 aansluiten met een PicoPSU 80/60 kit. Dergelijke disks verbruiken maximaal 6W tijdens opstarten. Ze zijn veel zuiniger in gebruik. In plaats van tussen 3 en 9W bij 3.5" HDD's is het verbruik van 2.5" HDD's tijdens draaien slechts 1,1W. Vooral als je veel hard disks wilt toepassen is de energiebesparing groot.
Denk aan het bijbestellen van SATA splitters. Zie topic start voor details hierover en over 2.5" hard disks en hoe ze goedkoop te bestellen zijn.
In jouw geval zou ik een PicoPSU 160-XT met Leicke 120W 12V adapter kiezen. Verkrijgbaar bij Amazon.de.
3.5" HDD's verbruiken doorgaans maximaal tussen de 19W en 24W DC (gelijkstroom) tijdens opstarten volgens informatie op de spect sheets van fabrikanten. Het aantal 3.5" hard disks dat je veilig kunt toepassen met een PicoPSU 80/60 kit is dus maar 1. Misschien lukt 2 ook wel, maar daar is geen garantie voor.
Als je nog hard disks wilt kopen zou ik kijken naar 2.5" HDD's, daarvan kun je er 6 aansluiten met een PicoPSU 80/60 kit. Dergelijke disks verbruiken maximaal 6W tijdens opstarten. Ze zijn veel zuiniger in gebruik. In plaats van tussen 3 en 9W bij 3.5" HDD's is het verbruik van 2.5" HDD's tijdens draaien slechts 1,1W. Vooral als je veel hard disks wilt toepassen is de energiebesparing groot.
Denk aan het bijbestellen van SATA splitters. Zie topic start voor details hierover en over 2.5" hard disks en hoe ze goedkoop te bestellen zijn.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Heeft er nog iemand anders een ASRock DeskMini 310 in gebruik en bereid deze te meten in een standaard hardwareconfiguratie?
De vorige Deskmini 110 had nog een verbruik van circa 5W. @Nazario heeft na BIOS optimalisatie 2W gemeten voor de Deskmini 310 en het zou mooi zijn als een tweede meting meer licht schijnt.
De standaard serverconfiguratie is: SSD, USB toetsenbord/muis, monitor in slaapstand en aangesloten LAN. Een meetwaarde van die configuratie maakt het onderling beter vergelijkbaar. Liefst natuurlijk gemeten met een redelijk betrouwbare meter.
Als OS is Windows 10 met laatste Intel drivers is aanbevolen als meetinstrument vanwege de stabiliteit, die is te downloaden van de site van Microsoft. Die zou je misschien op een andere SSD kunnen installeren of je huidige installatie eerst veilig stellen.
Andere besturingssystemen zijn meer een "moving target", zoals Debian testing. Maar als je niets anders hebt, dan is dat natuurlijk ook prima.
De vorige Deskmini 110 had nog een verbruik van circa 5W. @Nazario heeft na BIOS optimalisatie 2W gemeten voor de Deskmini 310 en het zou mooi zijn als een tweede meting meer licht schijnt.
De standaard serverconfiguratie is: SSD, USB toetsenbord/muis, monitor in slaapstand en aangesloten LAN. Een meetwaarde van die configuratie maakt het onderling beter vergelijkbaar. Liefst natuurlijk gemeten met een redelijk betrouwbare meter.
Als OS is Windows 10 met laatste Intel drivers is aanbevolen als meetinstrument vanwege de stabiliteit, die is te downloaden van de site van Microsoft. Die zou je misschien op een andere SSD kunnen installeren of je huidige installatie eerst veilig stellen.
Andere besturingssystemen zijn meer een "moving target", zoals Debian testing. Maar als je niets anders hebt, dan is dat natuurlijk ook prima.
Dinsdag krijg ik m'n spulletjes binnen. Moet nog een meetinstrument aanschaffen. Heb je tips? Dan zal ik het ergens volgende week even meten.mrmrmr schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:15:
Heeft er nog iemand anders een ASRock DeskMini 310 in gebruik en bereid deze te meten in een standaard hardwareconfiguratie?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ha, mooi! In de topic start staan een aantal energiemeters vermeld.michelleri schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:20:
Dinsdag krijg ik m'n spulletjes binnen. Moet nog een meetinstrument aanschaffen. Heb je tips? Dan zal ik het ergens volgende week even meten.
@mrmrmr
Thx voor je response. Ik ben op de hoogte van de zuinige 2,5" schijven. Hier heb ik er ook 2 van in gebruik in een andere server (ASRock J3160DC-ITX, 2x Maxtor M3 4TB 2.5")
Ik wil nu m'n oude 3,5" schijven ook online hebben. Deze zitten al in een 2U behuizing en qua voeding past hier een ATX voeding in. Echter dan wel met de ventilator aan de achterkant. Ik kwam uit op bijvoorbeeld deze
pricewatch: Antec Earthwatts EA-380D Green
Of dus een PicoPSU. In hoeverre zou het een verschil maken? Aangezien het niet het meest zuinig zal worden met het aantal schijven.
Thx voor je response. Ik ben op de hoogte van de zuinige 2,5" schijven. Hier heb ik er ook 2 van in gebruik in een andere server (ASRock J3160DC-ITX, 2x Maxtor M3 4TB 2.5")
Ik wil nu m'n oude 3,5" schijven ook online hebben. Deze zitten al in een 2U behuizing en qua voeding past hier een ATX voeding in. Echter dan wel met de ventilator aan de achterkant. Ik kwam uit op bijvoorbeeld deze
pricewatch: Antec Earthwatts EA-380D Green
Of dus een PicoPSU. In hoeverre zou het een verschil maken? Aangezien het niet het meest zuinig zal worden met het aantal schijven.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Welke 3.5" HDD's heb je precies? Daarvan hangt af wat het idle verbruik het grootste deel van de tijd zal zijn als je ze tenminste constant laat draaien en niet downspint.
Een 160-XT met 120 adapter is wel duurder in aanschaf, maar je kunt het later gebruiken met zuinige hard disks, waardoor het verbruik van je systeem alsnog tamelijk laag kan zijn.
Als je nog een voeding hebt liggen (die EarthWatts is een oudje), dan zou je die kunnen gebruiken. Als je iets nieuws koopt zou ik een wat zuiniger model voeding kiezen. De topic start heeft er eentje: de Be quiet! Pure Power 10 300W. Die heeft onder de gewone ATX voedingen een niet superslecht verbruik bij 16W aan de stekker, voor ongeveer dezelfde prijs met 63% rendement.
De 80plus classificatie voor toepasselijke voedingen geldt pas bij 20% belasting. Bij een 300W voeding is dat al 60W. Het kan dus theoretisch zo zijn dat een Bronze het beter doet dan een Gold voeding bij lager verbruik.
Een 160-XT met 120 adapter is wel duurder in aanschaf, maar je kunt het later gebruiken met zuinige hard disks, waardoor het verbruik van je systeem alsnog tamelijk laag kan zijn.
Als je nog een voeding hebt liggen (die EarthWatts is een oudje), dan zou je die kunnen gebruiken. Als je iets nieuws koopt zou ik een wat zuiniger model voeding kiezen. De topic start heeft er eentje: de Be quiet! Pure Power 10 300W. Die heeft onder de gewone ATX voedingen een niet superslecht verbruik bij 16W aan de stekker, voor ongeveer dezelfde prijs met 63% rendement.
De 80plus classificatie voor toepasselijke voedingen geldt pas bij 20% belasting. Bij een 300W voeding is dat al 60W. Het kan dus theoretisch zo zijn dat een Bronze het beter doet dan een Gold voeding bij lager verbruik.
De hardeschijven zijn:
Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB
Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
Western Digital WD40EZRX-22SPEB0, 4TB
Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB
De voeding van Be quiet! zou ik wel willen gebruiken. Alleen zit hier de ventilator aan de bovenkant. Dan zit het strak tegen de behuizing aan waardoor het geen airflow heeft. Vandaar dat ik opzoek ging naar een voeding met een ventilator aan de achterkant (80mm).
Zo'n PicoPSU is natuurlijk wel mooi voor de toekomst, als ik schijven vervang worden dat 2,5".
Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB
Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
Western Digital WD40EZRX-22SPEB0, 4TB
Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB
De voeding van Be quiet! zou ik wel willen gebruiken. Alleen zit hier de ventilator aan de bovenkant. Dan zit het strak tegen de behuizing aan waardoor het geen airflow heeft. Vandaar dat ik opzoek ging naar een voeding met een ventilator aan de achterkant (80mm).
Zo'n PicoPSU is natuurlijk wel mooi voor de toekomst, als ik schijven vervang worden dat 2,5".
[ Voor 10% gewijzigd door Sacul op 25-11-2018 11:16 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ok, ik had over de locatie van de ventilator heen gelezen.
Je zou kunnen kijken bij hardware.info of er iets bij zit dat het goed doet bij 22,5W belasting en een ventilator aan de achterkant heeft. Een andere optie is een tweedehands voeding. Sommige specialistische voedingen die grote merken zoals Dell en HP gebruiken zijn zuinig, maar ze hebben niet altijd alle benodigde spanningniveau's (3,3V, 5V en 12V) of de juiste stekkers.
Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB: max 24W, 4,4W idle
Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB: max 24W, 5,1W idle
Western Digital WD40EZRX-22SPEB0, 4TB: max 21 W, 3,3W idle
Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB: 24W, 5,4W idle
Er is in het ongunstigste geval 93W (DC) nodig bij opstarten als de pieken precies samenvallen en 18,2W als de schijven idle draaien.
Een PicoPSU 160-XT en 120W 12V Leicke adapter zou passend zijn.
Oude schijven kun je ook benutten voor bijvoorbeeld een wekelijkse offline backup via een apparaat zoals een Sharkoon SATA Quickport via USB. Harde schijven moeten wel voorzichtig worden behandeld, zeker als ze nog draaien.
Je zou kunnen kijken bij hardware.info of er iets bij zit dat het goed doet bij 22,5W belasting en een ventilator aan de achterkant heeft. Een andere optie is een tweedehands voeding. Sommige specialistische voedingen die grote merken zoals Dell en HP gebruiken zijn zuinig, maar ze hebben niet altijd alle benodigde spanningniveau's (3,3V, 5V en 12V) of de juiste stekkers.
Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB: max 24W, 4,4W idle
Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB: max 24W, 5,1W idle
Western Digital WD40EZRX-22SPEB0, 4TB: max 21 W, 3,3W idle
Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB: 24W, 5,4W idle
Er is in het ongunstigste geval 93W (DC) nodig bij opstarten als de pieken precies samenvallen en 18,2W als de schijven idle draaien.
Een PicoPSU 160-XT en 120W 12V Leicke adapter zou passend zijn.
Oude schijven kun je ook benutten voor bijvoorbeeld een wekelijkse offline backup via een apparaat zoals een Sharkoon SATA Quickport via USB. Harde schijven moeten wel voorzichtig worden behandeld, zeker als ze nog draaien.
[ Voor 45% gewijzigd door mrmrmr op 25-11-2018 19:27 ]
@GioStyle
Beste <knip>,
Uw DHL Express zending met waybill nummer <knip> van HARDKERNEL is onderweg. Een handtekening is vereist op het moment van aflevering.

Even niets...
Dit is precies hoe ik mijn drives gebruik - 2x 4 TB 2.5" drives in de 24/7 fileserver, de eerste-lijn backup in de cloud (OneDrive), en 1x in de 3 maanden incrementele backup van het grote spul naar twee externe 3.5" drives die off-site in een kast liggen.mrmrmr schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:47:
Kak...Beste <knip>
Uw DHL EXPRESS zending met waybill nummer <knip> van HARDKERNEL komt aan in het land. Voor deze zending dient nog Invoerrechten en BTW te worden betaald. Het bedrag is EUR 49.68.
@sloth Odroid H2 idd.
Ze zeggen zelf dat het ding 4W idle doet, maar dat is met 2 Realtek NIC's en ik verwacht niet dat die lui de Realtek drivers hebben geinstalleerd. Dat kan nog wel eens wat schelen.
Ik hoop stiekem dat het ding nog zuiniger wordt dan dat
[ Voor 32% gewijzigd door FireDrunk op 27-11-2018 13:38 ]
Even niets...
Heeft iemand ervaring met een niet-werkende DeskMini 310? Wil uiteraard ook een eigen topic aanmaken.
Heb vandaag de G3930 van Intel binnengekregen, keurig op het moederbord van de 310 geplaatst, 4GB geheugen er bij, een Intel 600p aangesloten.. Zodra ik de voedingsadapter aansluit en op het aan/uit knopje druk draait de ventilator nog geen halve seconde, verder is er niets te zien. Als ik de onderdelen stuk voor stuk test, dus het geheugen er uit, SSD er uit en alleen de CPU er in doet 'ie hetzelfde..
Heb vandaag de G3930 van Intel binnengekregen, keurig op het moederbord van de 310 geplaatst, 4GB geheugen er bij, een Intel 600p aangesloten.. Zodra ik de voedingsadapter aansluit en op het aan/uit knopje druk draait de ventilator nog geen halve seconde, verder is er niets te zien. Als ik de onderdelen stuk voor stuk test, dus het geheugen er uit, SSD er uit en alleen de CPU er in doet 'ie hetzelfde..
@rscheper
Uhm, volgens: https://www.asrock.com/ne...10%20Series/index.asp#CPU is die CPU helemaal niet supported?
G3930 is Kaby Lake, en DeskMini H310 is Coffee Lake als ik het goed begrijp.
Wikipedia: Intel Core
Uhm, volgens: https://www.asrock.com/ne...10%20Series/index.asp#CPU is die CPU helemaal niet supported?
G3930 is Kaby Lake, en DeskMini H310 is Coffee Lake als ik het goed begrijp.
Wikipedia: Intel Core
[ Voor 43% gewijzigd door FireDrunk op 27-11-2018 15:11 ]
Even niets...
Dat had ik nog niet eens gezien.. Maar los daar van, ook zonder CPU moet 'ie in ieder geval iets doen toch?
Niet perse. Sommige BIOS/UEFI implementaties zetten gewoon het ding uit als er geen compatible CPU gevonden wordt. Meestal gaat het ding piepen, maar niet altijd. Al helemaal niet als de verkeerde generatie CPU er in zit.
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 27-11-2018 15:12 ]
Even niets...
Ik heb een 310 met G5400 en 760p, dus vrijwel hetzelfde alleen dan nieuwere versies. Werkte na aansluiten meteen, dus ik verwacht inderdaad dat het moederbord niet compatibel is met de oudere generatie CPU.rscheper schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:02:
Heeft iemand ervaring met een niet-werkende DeskMini 310? Wil uiteraard ook een eigen topic aanmaken.
Verdorie, had ik de hoop op een goedkope CPU.. Ik heb net ook een G5400 besteld, bedankt voor de feedback! Twijfelde eerste tussen de 110 en 310, vandaar dat ik nooit heb nagedacht over een nieuwere generatie.. Ik laat het (morgen hopelijk) weten, bedankt!
De G4920 voldoet ongetwijfeld ook. Te bestellen bij cdromland, waar ik toevallig ook de laatste G5400 van onder de 70 euro weg heb gekaapt. Al heb je voor twee tientjes meer toch behoorlijk wat extra performance.
Klopt. De indeling van pins in sockets van 7e en 8e generatie verschilt, waardoor het moederbord überhaupt geen CPU detecteert. Is natuurlijk een schande dat Intel geen andere naam aan het socket gegeven heeft (1151-2, 1151 v2) voor de achtste generatie. Dat had veel verwarring kunnen voorkomen.FireDrunk schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:11:
Niet perse. Sommige BIOS/UEFI implementaties zetten gewoon het ding uit als er geen compatible CPU gevonden wordt. Meestal gaat het ding piepen, maar niet altijd. Al helemaal niet als de verkeerde generatie CPU er in zit.
Bedankt voor de duidelijkheid, ik ben inderdaad ook alleen op zoek geweest naar een 1151 socket, dom genoeg.. Nu is het mij duidelijk dat het misgaat met de CPU dus.Raydo88 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:14:
[...]
Klopt. De indeling van pins in sockets van 7e en 8e generatie verschilt, waardoor het moederbord überhaupt geen CPU detecteert. Is natuurlijk een schande dat Intel geen andere naam aan het socket gegeven heeft (1151-2, 1151 v2) voor de achtste generatie. Dat had veel verwarring kunnen voorkomen.
Sinds een paar dagen draai ik een Ubuntu servertje op een pricewatch: Acer Aspire X1430 SFF (DT.SJ5EH.005) draaien met Homebridge. Op termijn wil ik mijn raspberry pi projecten (niet veel bijzonders hoor) daar ook op gaan laten draaien. Heb nu 3 pi's en wil eigenlijk alles op 1 systeem hebben. Misschien dat ik ook nog mijn NAS er uit doe en hier op ga zetten. Maar dat is dus nu niet aan de orde.
500GB schijf er uit gehaald en vervangen voor een 120gb SSD;
Front usb e.d. losgekoppeld;
DVD station eruit gehaald;
PCI(e) kaarten uitgehaald.
Nu draait die prima op ~18,5w idle.
Valt dit systeempje nóg zuiniger te maken?
500GB schijf er uit gehaald en vervangen voor een 120gb SSD;
Front usb e.d. losgekoppeld;
DVD station eruit gehaald;
PCI(e) kaarten uitgehaald.
Nu draait die prima op ~18,5w idle.

- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
In de BIOS kijken? Voor PCIe, SATA en cpu zijn vaak zuinigheidsinstellingen te vinden, met name low power standen. Zie topic start voor suggesties.
raspberry pi draait op ARM als ik het me goed herinner. Dat zou een probleem kunnen zijn als er van een bepaalde applicatie geen x86 port is.
raspberry pi draait op ARM als ik het me goed herinner. Dat zou een probleem kunnen zijn als er van een bepaalde applicatie geen x86 port is.
Ga ik naar kijken, niet aan gedacht!mrmrmr schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:38:
In de BIOS kijken? Voor PCIe, SATA en cpu zijn vaak zuinigheidsinstellingen te vinden, met name low power standen. Zie topic start voor suggesties.
Tot nu toe draaien de projecten op node en python en dat heb ik nu ook al draaien op Ubuntu, lijkt me geen probleem eigenlijk. Maar zal het t.z.t. proberen.
Ik vermoed dat er niet heel veel meer in zit - een Pico-PSU schaaft er vast wel een paar Watt af, maar dat is ook weer een investering. Van wat ik over die Fusion dingen heb gezien de afgelopen jaren (en ik heb ook een E-350 laptop gehad) krijg je ze moeilijk onder de 18W idle.Rgerr schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:32:
Nu draait die prima op ~18,5w idle.![]()
Uiteraard kan je met de wat er nu op de markt is een server maken die de helft verbruikt in idle en 4x sneller is, maar er van uit gaande dat je doorgaat met de hardware die je hebt en niet extra wil investeren, zal het het consolideren van je Pi's en je NAS naar die PC idd de meeste winst opleveren.
Op zich wil ik er wel iets in investeren, maar dan in de zin van een snellere cpu. Zit nu op 1.3GHz dual core, maar iets van 2GHz dual/quad core zou wel handig zijn als ik er meer op ga draaien. Welke cpu zou ik dan naar kunnen kijken? Heb al even de topic start doorgenomen, maar kon ik geen directe suggesties vinden.Dreamvoid schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:28:
[...]
Ik vermoed dat er niet heel veel meer in zit - een Pico-PSU schaaft er vast wel een paar Watt af, maar dat is ook weer een investering. Van wat ik over die Fusion dingen heb gezien de afgelopen jaren (en ik heb ook een E-350 laptop gehad) krijg je ze moeilijk onder de 18W idle.
Uiteraard kan je met de wat er nu op de markt is een server maken die de helft verbruikt in idle en 4x sneller is, maar er van uit gaande dat je doorgaat met de hardware die je hebt en niet extra wil investeren, zal het het consolideren van je Pi's en je NAS naar die PC idd de meeste winst opleveren.
@Rgerr
rscheper schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:02:
Dan heb je niet heel goed gekekenNazario schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:39:
De G4920 voldoet ongetwijfeld ook. Te bestellen bij cdromland, waar ik toevallig ook de laatste G5400 van onder de 70 euro weg heb gekaapt. Al heb je voor twee tientjes meer toch behoorlijk wat extra performance.
[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 28-11-2018 12:07 ]
Even niets...
Ah, maar dat stond dus niet in de topic start.FireDrunk schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:06:
@Rgerr
[...]
[...]
Dan heb je niet heel goed gekeken
Nee, absoluut niet. Jouw systeem moet je niet meer upgraden denk ik. Veel te oud voor.
Even niets...
Jouw systeem heeft een AMD FT1 socket. Daarvoor bestaan er helaas geen APU's die significant beter zijn dan de E-300. Zoals FireDrunk al zegt is het inderdaad niet meer de moeite waard om jouw systeem te upgraden.
FireDrunk schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:17:
Nee, absoluut niet. Jouw systeem moet je niet meer upgraden denk ik. Veel te oud voor.
Ik dacht al, dat is toch echt een andere socket.Nazario schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:21:
Jouw systeem heeft een AMD FT1 socket. Daarvoor bestaan er helaas geen APU's die significant beter zijn dan de E-300. Zoals FireDrunk al zegt is het inderdaad niet meer de moeite waard om jouw systeem te upgraden.
Je hebt een vaste E-300 cpu op een mobo met DDR3 geheugen, zoals gezegd valt daar niet echt zinnig meer aan te upgraden, dat is wat het is.Rgerr schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:48:
Op zich wil ik er wel iets in investeren, maar dan in de zin van een snellere cpu. Zit nu op 1.3GHz dual core, maar iets van 2GHz dual/quad core zou wel handig zijn als ik er meer op ga draaien. Welke cpu zou ik dan naar kunnen kijken? Heb al even de topic start doorgenomen, maar kon ik geen directe suggesties vinden.
Als ik me niet heel erg vergis is die Aspire een mATX behuizing dus daar kan je wel wat mee.
Ga je naar een Celeron G3930 (2.9 GHz dualcore, 37 euro) op een mATX H110 bord (43 euro) met 4 GB DDR4 (29 euro) dan ben je vrij snel klaar en heb je 3x de snelheid van die E-300, al is dat niet per se de zuinigste manier om het te doen omdat je nog altijd een vrij overbemeten 220W voeding hebt die enkele watts teveel opsnoept.
Ga je een stap verder en sloop je ook die interne voeding eruit, dan kan je twee kanten uit voor min of meer hetzelfde geld:
Optie 1: een Pico-PSU setje (49 euro)
Optie 2: geen mATX, maar een Thin-mITX H110 bord met on-board 19V aansluiting (83 euro voor een Asus, 101 euro voor een Fujitsu), met diezelfde Celeron G3930 (37 euro), 4 GB laptopgeheugen (29 euro). Aannemende dat je nog wel ergens een standaard Dell/HP/etc laptopvoeding hebt liggen.
Dan eindig je ergens onder de 10W.
Zit er over te dubben om mijn huidige 'server' (i5, 16GB SSD actief gekoeld) te vervangen voor een zuinige variant. Stoor mij vooral aan het feit dat de server hoorbaar is, deze staat in de woonkamer naast de tv, wil hem graag vervangen voor een passief gekoelde server.
Nu zie ik veel Intel Celeron J bordjes voorbij komen.
Bijvoorbeeld de volgende: pricewatch: Gigabyte GA-J3455N-D3H
Kan je op deze bordjes esx draaien icm een firewall, pihole en unifi controller? (gemiddelde cpu belasting ligt momenteel tussen de 200 en 400MHz.)
Nu zie ik veel Intel Celeron J bordjes voorbij komen.
Bijvoorbeeld de volgende: pricewatch: Gigabyte GA-J3455N-D3H
Kan je op deze bordjes esx draaien icm een firewall, pihole en unifi controller? (gemiddelde cpu belasting ligt momenteel tussen de 200 en 400MHz.)
Whatever.
J4005/4105 (Gemini Lake) is wat moderner. ESXi weet ik niet maar hier zijn wat reacties van mensen die zoiets met docker containers draaiend hebben: https://www.reddit.com/r/..._a_couple_of_lightweight/
Maar je zal toch wel iets van een ventilator nodig hebben, ook al is er geen cpu fan, een casefan moet er in. Wil je compleet passief, dan kan je naar de Akasa Euler & Galileo behuizingen kijken.
Je kan ook een kabel trekken naar de bezemkast en de server daarin zetten natuurlijk, hij hoeft niet onder je TV te staan
Maar je zal toch wel iets van een ventilator nodig hebben, ook al is er geen cpu fan, een casefan moet er in. Wil je compleet passief, dan kan je naar de Akasa Euler & Galileo behuizingen kijken.
Je kan ook een kabel trekken naar de bezemkast en de server daarin zetten natuurlijk, hij hoeft niet onder je TV te staan
[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 28-11-2018 15:16 ]
@Dreamvoid Was het maar zo makkelijk, Coax komt in de woonkamer binnen.
Zal eens kijken naar dat Reddit topic.
Momenteel staat mijn Streacom kastje verticaal, warme lucht wordt netjes naar boven geblaast.
Zal eens kijken naar dat Reddit topic.
Momenteel staat mijn Streacom kastje verticaal, warme lucht wordt netjes naar boven geblaast.
Whatever.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Harmen
De processor heeft weinig invloed op het idle verbruik van een server. Je kan ook een zuinig desktop moederbord kiezen met Intel desktop processor. Vooral bepalend zijn: moederbord, HDD's, VM's en voeding.
VM's zorgen voor een flinke belasting. Als het kan is het integreren van alle taken onder 1 besturingssysteem het beste voor het verbruik.
Die 200 tot 400 MHz die je noemt, bij welke i5 processor horen die en wat is je huidige verbruik?
De processor heeft weinig invloed op het idle verbruik van een server. Je kan ook een zuinig desktop moederbord kiezen met Intel desktop processor. Vooral bepalend zijn: moederbord, HDD's, VM's en voeding.
VM's zorgen voor een flinke belasting. Als het kan is het integreren van alle taken onder 1 besturingssysteem het beste voor het verbruik.
Die 200 tot 400 MHz die je noemt, bij welke i5 processor horen die en wat is je huidige verbruik?
@mrmrmr Heb het een tijdje geleden gemeten, het verbruik schommelde zo rond de 27/28Watt idle. Heb een i5-3570 cpu icm een intel desktop mini-itx bordje.
Whatever.
Hey guys,
Tijdje niks van mij laten horen en heb mijn unRaid setup (uit deze post) een maandje op de proef gesteld. Met een idle verbruik van 15/16 watt, was ik niet ontevreden. Echter zit er een bug in de software die aangeeft dat de HDD's spun down zijn, terwijl ze in werkelijkheid nog draaien. Vaak zit mijn idle verbruik daardoor op 22 watt, iets waar ik dan weer erg ontevreden mee ben.
Ook optimalisaties zoals powertop zijn niet beschikbaar omdat het systeem op slackware draait.
Gisteravond heb ik iets gesloopt in mijn GUI
, waardoor ik de knoop heb doorgehakt om te gaan kijken naar andere alternatieven. (De data had ik nog op een externe HDD staan, dus niks kwijt
)
Omdat ik mijn server over tijd wil uit gaan breiden is het ZFS (Raidz1) idee niet perfect geschikt voor mij. Verschillende topics praten over een mergerfs + snapraid oplossing. Dit lijkt het meest op het parity systeem wat unRaid ook gebruikte (waardoor uitbreiding makkelijk is), enige nadeel wat er aan hangt is dat de parity niet live is, dus deze synct op een bepaald moment en niet direct bij het wijzigen van bestanden. In het slechtste geval ben je dus de data kwijt vanaf de laatste sync.
Anyway, nu zit ik in de klem over welk OS ik hierbij ga gebruiken. Verschillende fora adviseren Debian. Nu ben ik zelf meer een Arch persoon (btw, i use arch), maar ook Proxmox komt veelvuldig voorbij. Ik ga alleen wat containers draaien en back-uppen. Ik zie het voordeel van de extra laag proxmox nog niet.
Welk OS gebruiken jullie i.c.m. snapraid/mergerfs, en hoe bevalt dit?
Tijdje niks van mij laten horen en heb mijn unRaid setup (uit deze post) een maandje op de proef gesteld. Met een idle verbruik van 15/16 watt, was ik niet ontevreden. Echter zit er een bug in de software die aangeeft dat de HDD's spun down zijn, terwijl ze in werkelijkheid nog draaien. Vaak zit mijn idle verbruik daardoor op 22 watt, iets waar ik dan weer erg ontevreden mee ben.
Ook optimalisaties zoals powertop zijn niet beschikbaar omdat het systeem op slackware draait.
Gisteravond heb ik iets gesloopt in mijn GUI

Omdat ik mijn server over tijd wil uit gaan breiden is het ZFS (Raidz1) idee niet perfect geschikt voor mij. Verschillende topics praten over een mergerfs + snapraid oplossing. Dit lijkt het meest op het parity systeem wat unRaid ook gebruikte (waardoor uitbreiding makkelijk is), enige nadeel wat er aan hangt is dat de parity niet live is, dus deze synct op een bepaald moment en niet direct bij het wijzigen van bestanden. In het slechtste geval ben je dus de data kwijt vanaf de laatste sync.
Anyway, nu zit ik in de klem over welk OS ik hierbij ga gebruiken. Verschillende fora adviseren Debian. Nu ben ik zelf meer een Arch persoon (btw, i use arch), maar ook Proxmox komt veelvuldig voorbij. Ik ga alleen wat containers draaien en back-uppen. Ik zie het voordeel van de extra laag proxmox nog niet.
Ik heb nog niet het hele artikel gelezen, maar voor wie (Free)BSD draait en geinteresseerd is in power management is dit een interessante read: https://vermaden.wordpres...freebsd-power-management/
Zou Openmediavault niks voor jou zijn?wessel145 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:40:
Hey guys,
Gisteravond heb ik iets gesloopt in mijn GUI, waardoor ik de knoop heb doorgehakt om te gaan kijken naar andere alternatieven. (De data had ik nog op een externe HDD staan, dus niks kwijt
)
I hide at work because good employees are hard to find.
Goeie, er was een reden waarom ik hier toendertijd niet voor gekozen heb, weet niet precies meer wat dat was. Volgens mij omdat de vorm van RAID5 alle disks aanspreekt en upspint bij het lezen/schrijven van 1 bestand. Ik ga deze optie ook nog eens ovewegen. Waarschijnlijk ga ik een aantal verschillende OS'en proberen nu ik de mogelijkheid heb. OMV komt ook in het lijstje.Incolumis schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:21:
[...]
Zou Openmediavault niks voor jou zijn?
Ik zal wel een uitgebreid stukje schrijven met mijn bevindingen en energieresultaten zodra ik dit heb gedaan.
Ik gebruik unraid. Tot op heden nog nooit echt naar zuinigheid gekeken. (in welk opzicht dan ook. idle zit ik dan ook aan 60-65w)wessel145 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:40:
Gisteravond heb ik iets gesloopt in mijn GUI, waardoor ik de knoop heb doorgehakt om te gaan kijken naar andere alternatieven. (De data had ik nog op een externe HDD staan, dus niks kwijt
)

Maar los daarvan, de data ben je zoiezo niet kwijt. Ook niet als je de GUI gesloopt hebt. Alle data staat nog steeds (leesbaar) op de datadisk. Alleen de parity drive is altijd onleesbaar.
Dit is voor mij de reden geweest dat ik voor unraid heb gekozen. Maakt niet uit hoeveel schijven kapot gaan, de data op de nog steeds werkende schijven kan je altijd nog uitlezen ongeacht wat er verder gebeurt.
Klopt. Had toevallig met unbalance alles naar 1 schijf geknald voor ik ging klooien, deze kan ik misschien wel zo 1.2.3. in OMV / iets anders mounten (xfs bestandssysteem)
Volgens mij werkt clusterfs hetzelfde, deze zet het hele bestand op 1 disk, en splitst hem niet zoals RAID5/6 over de verschillende disks, wat er ook voor zorgt dat bij unraid alleen de disk wordt aangesproken waar de data op staatdemonic schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:24:
[...]
[small]Dit is voor mij de reden geweest dat ik voor unraid heb gekozen. Maakt niet uit hoeveel schijven kapot gaan, de data op de nog steeds werkende schijven kan je altijd nog uitlezen ongeacht wat er verder gebeurt.
Bedankt allemaal voor de reacties! De Pentium G5400 werkt prima in de DeskMini 310, de Celeron G3930 was dus inderdaad de oorzaak.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat valt wel mee voor een 1155 moederbord met die processor, ik heb er ook nog een staan die niet vaak aan staat, maar wel flink wat meer verbruikt met 2 x 3.5" Seagate hard disks en een Antec EarthWatts Green 380W voeding.Harmen schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:12:
@mrmrmr Heb het een tijdje geleden gemeten, het verbruik schommelde zo rond de 27/28Watt idle. Heb een i5-3570 cpu icm een intel desktop mini-itx bordje.
BTW, ik ben van plan eens een test doen van de Fujtisu D3643-H met verschillende ATX voedingen bij 4,2W met PicoPSU en extra I211AT NIC om de impact van de voeding te bepalen.
Mooi! Fijn dat het opgelost is!rscheper schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:41:
Bedankt allemaal voor de reacties! De Pentium G5400 werkt prima in de DeskMini 310, de Celeron G3930 was dus inderdaad de oorzaak.
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb vier oudere ATX voedingen vergeleken met de PicoPSU 80/60. Alle ATX formaat voedingen hebben 80plus certificatie en waren destijds (6-10 jaar geleden) betaalbare voedingen met goede efficiëntie.
Details over de hardware en configuratie staan hier.
De voedingen zijn:
Antec EarthWatts EA-380 (80plus)
Antec EarthWatts EA-380 Green (80plus bronze)
be quiet! StraightPower BQT E9-400W (80plus gold)
Jumper 300G (80plus gold)
Mini-Box PicoPSU 80 met Seasonic 0601HE-12 adapter (PicoPSU 80/60 kit)
De tests zijn uitgevoerd met Debian Stretch 9.6 x64 met 4.18.0 bpo kernel als besturingssysteem. Beide netwerkaansluitingen zijn actief.
Het verbruik in Watts weergegeven in een grafiek:
Hieruit blijkt duidelijk dat de aanduiding 80plus Gold versus Bronze niet indicatief is voor zuinigheid bij lage belasting. De 80plus Bronze gecertificeerde Antec EarthWatts EA-380 Green doet het beter dan de Gold gecertificeerde Jumper 300G of be quiet! StraightPower E9-400 voeding bij circa 7W belasting.
Verder blijkt dat alle geteste ATX formaat voedingen waarschijnlijk onder 50% efficiëntie scoren bij de laagste belasting. Om dat eens wat beter te bekijken is de volgende tabel gemaakt, waarbij de PicoPSU de norm is (100%). In werkelijkheid is de PicoPSU zeker niet 100% efficient. Het betekent dat bijvoorbeeld een score van 50% op een werkelijke efficiëntie zou kunnen duiden van misschien zo rond 42%, gerekend met -15%.
Bovenstaande tabel laat de absolute verschillen zien. Een positief getal is het meerverbruik ten opzichte van de geteste PicoPSU en een negatief getal minderverbruik. De besparing op energieverbruik beweegt zich tussen 3,6 en 6,9W bij de geteste voedingen, dat levert een besparing in electriciteitskosten op van € 7,20 tot € 13,80 per jaar (€ 2 per Watt per jaar). De terugverdientijd varieert van 3,6 tot 6,7 jaar.
Details over de hardware en configuratie staan hier.
De voedingen zijn:
Antec EarthWatts EA-380 (80plus)
Antec EarthWatts EA-380 Green (80plus bronze)
be quiet! StraightPower BQT E9-400W (80plus gold)
Jumper 300G (80plus gold)
Mini-Box PicoPSU 80 met Seasonic 0601HE-12 adapter (PicoPSU 80/60 kit)
De tests zijn uitgevoerd met Debian Stretch 9.6 x64 met 4.18.0 bpo kernel als besturingssysteem. Beide netwerkaansluitingen zijn actief.
Het verbruik in Watts weergegeven in een grafiek:

verbruik van voedingen in Watts | ||||||
status | stand | EA-380 | E9-400W | 300G | EA-380 Green | PicoPSU |
geen last | uitgeschakeld | 0.1 | 0.0 | 0.1 | 0.0 | 0.4 |
geen last | aan | 1.4 | 0.2 | 0.4 | 0.3 | 0.4 |
computer | aan | 14.7 | 13.0 | 13.8 | 12.5 | 8.1 |
powertop | monitor aan | 12.0 | 10.2 | 10.3 | 8.9 | 5.1 |
powertop | monitor uit | 11.1 | 9.3 | 8.7 | 7.8 | 4.2 |
Hieruit blijkt duidelijk dat de aanduiding 80plus Gold versus Bronze niet indicatief is voor zuinigheid bij lage belasting. De 80plus Bronze gecertificeerde Antec EarthWatts EA-380 Green doet het beter dan de Gold gecertificeerde Jumper 300G of be quiet! StraightPower E9-400 voeding bij circa 7W belasting.
Verder blijkt dat alle geteste ATX formaat voedingen waarschijnlijk onder 50% efficiëntie scoren bij de laagste belasting. Om dat eens wat beter te bekijken is de volgende tabel gemaakt, waarbij de PicoPSU de norm is (100%). In werkelijkheid is de PicoPSU zeker niet 100% efficient. Het betekent dat bijvoorbeeld een score van 50% op een werkelijke efficiëntie zou kunnen duiden van misschien zo rond 42%, gerekend met -15%.
efficiëntie vergeleken met referentie PicoPSU (=100%) | |||||
EA-380 | E9-400W | 300G | EA-380 Green | PicoPSU | PicoPSU (W) |
400.0 | ∞ | 400.0 | ∞ | 100.0 | 0.4 |
28.6 | 200.0 | 100.0 | 133.3 | 100.0 | 0.4 |
55.1 | 62.3 | 58.7 | 64.8 | 100.0 | 8.1 |
42.5 | 50.0 | 49.5 | 57.3 | 100.0 | 5.1 |
37.8 | 45.2 | 48.3 | 53.8 | 100.0 | 4.2 |
efficiëntie vergeleken met referentie PicoPSU (in Watts) | ||||
EA-380 | E9-400W | 300G | EA-380 Green | PicoPSU |
-0.3 | -0.4 | -0.3 | -0.4 | 0.0 |
1.0 | -0.2 | 0.0 | -0.1 | 0.0 |
6.6 | 4.9 | 5.7 | 4.4 | 0.0 |
6.9 | 5.1 | 5.2 | 3.8 | 0.0 |
6.9 | 5.1 | 4.5 | 3.6 | 0.0 |
Bovenstaande tabel laat de absolute verschillen zien. Een positief getal is het meerverbruik ten opzichte van de geteste PicoPSU en een negatief getal minderverbruik. De besparing op energieverbruik beweegt zich tussen 3,6 en 6,9W bij de geteste voedingen, dat levert een besparing in electriciteitskosten op van € 7,20 tot € 13,80 per jaar (€ 2 per Watt per jaar). De terugverdientijd varieert van 3,6 tot 6,7 jaar.
[ Voor 16% gewijzigd door mrmrmr op 01-12-2018 03:07 ]
Nice! Goed bezig! Misschien wel beter om absolute percentages te gebruiken ipv relatieve, maar op zich klopt je tabel wel natuurlijk.
Even niets...
Interessante post.
Mijn Asrock E3C224D4I-14S plus G3220, 16GB geheugen, ssd en stock koeler doet ongeveer 32W onder Windows icm een Seasonic G450.
Met een PicoPSU zou het dus misschien wel richting de 25W kunnen. Interessant om te weten.
Mijn Asrock E3C224D4I-14S plus G3220, 16GB geheugen, ssd en stock koeler doet ongeveer 32W onder Windows icm een Seasonic G450.
Met een PicoPSU zou het dus misschien wel richting de 25W kunnen. Interessant om te weten.
Hoe hoger de belasting, hoe minder groot het verschil zal zijn. Dus bij een belasting van rond de 30W zal het voordeel van een PicoPSU relatief veel kleiner zijn dan bij een belasting van <10W.
Dit topic is gesloten.