Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Dreamvoid Dacht je echt dat ik het geloofde... ca 27W is het bij mij met bijna een vergelijke setting (en ik moet het nog een paar keer checken, 1 meting is geen meting...)....
Ik hoopte dat er reactie op kwam, reageer je negatief.. .dan valt het meestal verkeerd....
@mrmrmr
Als je dit als uitgangspunt beschouwd obv wat de buren gebruiken.
De oosterburen op het forum hardwareluxx.de hebben uitgevonden dat het beste is te meten met USB toetsenbord, USB muis, SSD, actief netwerk (want server!)
Waarom maak je dan deze opmerking:
Pas nadat alle USB apparaten zijn losgekoppeld wordt de maximale besparing bereikt bij sommige besturingssystemen.
Dat maakt met alle respect voor alle getallen, hoe goed bedoeld, een beetje verwarrend.

Eigenlijk had je dus die tabellen kunnen samenvatten met iets als.
7.7W voor OpenBSD
7,5 W voor Gentoo
4,2W voor Debian test kernel 4.13 amd64 powertop v2.8 --auto-tune
6,9 W voor Fedora 27 kernel 14.3.9 x64
4,8 W voor Fedora 27 kernel 14.3.9 x64 powertop 2.9 --auto-tune
etc....
4,6W voor Windows 10

Draaien bij deze metingen nu zoveel mogelijk alle vergelijkbare services?
Dus als ik altijd een Webdav service wil draaien moet ik die op alle systemen incl Apache installeren en moeten actief zijn.

Dus de functionaliteiten bij het testen moeten zoveel als mogelijk gelijk zijn om eea goed te kunnen vergelijken.
Dat is bij dit artikel niet helemaal duidelijk.
Dat bepaalde systemen niet stabiel zijn bij het uitschakelen van alle systemen is weliswaar jammer, maar wie draait dat nu en hoe betrouwbaar zijn de metingen aan zulke metingen nu?

Wellicht handig om zulke zaken in dit verhaal, waar vel voor gedaan is 8) , netjes uit elkaar te houden.
Ik ga niet zo ver dat less is more is maar met een wat andere reorganisatie van de data zou het verhaal wel een stuk beter begrijpelijk worden.

Wel thumbs up voor al de moeite die je genomen hebt om het te publiceren. Ik probeer alleen aan te geven hoe je jouw verhaal beter uit de verf kunt laten komen, juist omdat je zelf eigenlijk aangeeft de genoemde protocollen te willen volgen en dat komt er vervolgens minder duidelijk uit dan wellicht de bedoeling was.

Still: Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
route99 schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:08:
@Dreamvoid Dacht je echt dat ik het geloofde... ca 27W is het bij mij met bijna een vergelijke setting (en ik moet het nog een paar keer checken, 1 meting is geen meting...)....
Ik hoopte dat er reactie op kwam, reageer je negatief.. .dan valt het meestal verkeerd....
Sorry het was niet bedoeld om iemand aan te vallen ofzo - enkel dat dit een rare meetwaarde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 4 november 2018 @ 04:16:
Er komen geen schijven in, het wordt een router. Ik heb de tweede netwerkkaart nog niet ingebouwd.
Ik heb nog wat netwerkkaart tests gedaan met de Fujitsu D3643-H en mijn bericht aangevuld.

Interessant is dat de extra netwerkkaart met Intel I211AT LAN chip slechts ~0,2W overhead heeft ten opzichte van de Intel LM219 op het moederbord. Best goed en beter dan LAN chipsets van oudere generaties.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 05-11-2018 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
@mrmrmr
Vooral die pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L is gaaf, zag hem toevallig vorige week bij cdromland staan :P.

Gaat die server zo weinig doen dat je zo'n kleine heatsink aan durft?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Cooler Master Q300L kast ziet er voor het grootste deel uiterlijk prima uit, maar ik ben er toch niet zo tevreden over de kwaliteit van de constructie (review). Ik denk dat de side USB aansluiting nu al stuk is (plaatje waar die op bevestigd zit buigt door, dat is waarschijnlijk de oorzaak). Het rookglas plastic is niet zo mooi, je ziet vetvlekken en het kwam geleverd met krassen. Maar ja, daar betaal je ook voor, het kost weinig. Ik hoef er niet tegenaan te kijken, en ik zocht iets kleins en betaalbaars.

Ik denk dat de koeler prima voldoet, het is goed voor een koelcapaciteit tot 47W TDP. In de praktijk is het bits schuiven van de ene naar de andere netwerkkaart en wat services aanbieden, dus dat is denk ik geen probleem.

Dezelfde koeler gebruik ik op mijn 4.2 GHz dual core werkstation die regelmatig compileert met forse belasting, en daar heb ik nog een ventilator op laag toerental (7V) in draaien die nauwelijks hoorbaar is. Dat is eigenlijk nogal weinig koeling maar ik vind rust belangrijker dan een lange levensduur van de cpu. Dat raad ik overigens niemand aan, ik neem daarmee doelbewust een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 4 november 2018 @ 02:22:
Ik heb een Fujitsu D3643-H12 moederbord getest met B360 chipset en een Pentium Gold G5400 met Windows 10 Pro 1704
Geen vertrouwen in Windows 10 1809?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dreamvoid schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:57:
[...]

Geen vertrouwen in Windows 10 1809?
Die is nog steeds teruggetrokken ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

NAME                                                STATE     READ WRITE CKSUM
        storage                                             DEGRADED     0     0     0
          raidz1-0                                          DEGRADED     0     0     0
            gptid/0f5080b1-dec9-11e8-9d52-4c52621b1afd.eli  ONLINE       0     0     0
            gptid/11a89651-dec9-11e8-9d52-4c52621b1afd.eli  ONLINE       0     0     0
            gptid/142157db-dec9-11e8-9d52-4c52621b1afd.eli  ONLINE       0     0     0
            gptid/1686cce5-dec9-11e8-9d52-4c52621b1afd.eli  ONLINE       0     0     0
            9679094074214696389                             UNAVAIL      0     0     0  was /dev/gptid/18cdd744-dec9-11e8-9d52-4c52621b1afd.eli
            gptid/1b1c1e34-dec9-11e8-9d52-4c52621b1afd.eli  ONLINE       0     0     0

Begint lekker, 2 dagen online :{

/Update 6-11 12:15: ik denk dat ik met een brakke sata kabel te maken heb, nog nooit meegemaakt... Resilvering met dezelfde disk as we speak.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolk op 06-11-2018 12:16 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van de 2.5" harddisks t.o.v. hun 3.5" broertjes? Het is niet echt een juiste steekproef, maar uit eigen ervaring en uit de omgeving heb ik 'vroeger' gemerkt dat die 2.5" dingen sneller kapot gingen. Is dat nog steeds zo? Kan iemand bevestigen dat dit vroeger echt het geval was?

In dit document van Western Digital worden voor 2.5" en 3.5" disks dezelfde getallen gegeven. Maar dat zijn laboratoriumomstandigheden, die heb je niet in je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@necessaryevil

Dat is al eerder ter sprake geweest. Uit de WD spec sheet blijkt in ieder geval dat 2.5" veel schokbestendiger is dan 3.5". Dat is logisch, want het is kleiner en de krachten zijn aanzienlijk kleiner.

Voorheen gebruikte ik HGST 3.5" HDD's, en die zijn nu vervangen door 2.5" Seagate HDD's die ik gebruik voor storage. Ik gebruik geen RAID omdat ik daar geen voordeel in zie, je hebt er vaak meer last van dan profijt. Ik heb veel meer servers down zien gaan juist door RAID die wel hadden kunnen blijven draaien zonder RAID. RAID is sowieso voor heel weinig problemen een oplossing, je moet het niet gebruiken als backup en niet als snelheidverhoger, daarvoor heb je tegenwoordig betere oplossingen voor zoals offline backup disks en SSD.

Alle 2.5" SMART waarden in mijn disks zijn ok (geen relocated sectors, geen UltraDMA CRC error count). De eerste ST4000LM024 staat 13.000 uur aan. Alle disks gaan in spindown. Ik heb ook een Toshiba 2.5" disk die al ruim 13 jaar aan staat (114.000 uur). Die gaat vervangen worden door SSD in de nieuwe D3643-H computer.

Uit de vele tests van Backblaze blijkt dat de kwaliteit van hard disks niet zozeer afhankelijk is van het merk maar van individuele modellen. Je weet pas wat goed werkt als disks niet meer verkrijgbaar zijn en het in de praktijk is gebleken hoe goed ze functioneren na 5 jaar. Uit anekdotische informatie uit het verleden ten tijde van de overstromingen bleek dat bepaalde productiecentra (lees: fabrieken) het minder goed deden.

Uit de Backblaze informatie blijkt ook dat alle modellen hard disks falen in een bepaald percentage, en het is moeilijk voorspelbaar wanneer of hoeveel. Belangrijke data heeft altijd een backup nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Kijk, daar kan ik wat mee.Gewoon 2.5" disks gebruiken lijkt me dan... Lees ik tussen de lijnen dat je de problemen met Seagate disks die de data van Google suggereerde mag vergeten of doelde je daar niet op?

Schokbestendigheid lijkt me trouwens niet zo relevant in een NAS, in een laptop is het wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:52:
Uit de Backblaze informatie blijkt ook dat alle modellen hard disks falen in een bepaald percentage, en het is moeilijk voorspelbaar wanneer of hoeveel. Belangrijke data heeft altijd een backup nodig.
Ik heb in 2012 om risico's te spreiden 3.5" schijven van verschillende groottes gebruikt. WD gaf toen nog 5 jaar garantie op zijn schijven, dus redelijk risicoloos als je je data maar goed verspreid over verschillende schijven.

Van de hele serie WD schijven is er eentje in de eerste week overleden, en gratis vervangen door WD.

Ik gebruik overigens W10 icm de software van StableBit voor zowel Pooling, als uitbreidingen met storage van cloud leveranciers als het in de gaten houden van mijn drives en bestanden.

Als ik enkel CloudDrive zou gebruiken, dan zou ik alleen een drive als cache nodig hebben voor veelgebruikte bestanden en verder geen lokale opslag. CloudDrive gaat tot 1PB aan opslag, en JA, je kunt gewoon een film streamen vanuit je cloud aanbieder alsof de film op een lokale schijf staat _/-\o_

Aangezien je met DrivePool een pool kan maken van een mix van zowel lokale schijven als (encrypted) cloud storage heb ik zelfs zonder backup al een off-site versie van mijn belangrijkste data :z

Ik heb met deze moderne mogelijkheden dus ook 'niks' met een RAID of ZFS oplossing. Behalve dat het niet echt zuinig is, zou ik de flexibiliteit ook erg missen: ik kan nu heel eenvoudig lokale opslag aan mijn pool toevoegen, maar ook de cloudopslag is simpelweg live te verkleinen en te vergroten.

Omdat al deze dingen enkel beveiligen tegen dingen die kapot gaan of in de fik vliegen, en niet tegen het per ongeluk verwijderen van bestanden, heb ik nog een backup draaien met Crashplan Small Business en Duplicati met een gratis 1TB Stack account.

Mijn data staat dus ongeveer tig keer verspreid over de verschillende continenten. Toch wel fijn zo'n 200/200 glasvezel verbinding :X

Wie weet wordt mijn volgende server een extreem zuinige met 1xSSD voor OS, 1xSSD als data cache en voor de rest tot 1PB cloud aanbieders. Het zal wat kosten, maar je moet wat overhebben voor een server met 1PB aan opslag en een verbruik van nog geen 4W :D

[ Voor 5% gewijzigd door Mars Warrior op 06-11-2018 13:56 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ja, met SSD's wordt dat mogelijk. Uit de geschiedenis is gebleken dat je opslag, hoeveel dan ook, toch wel vol blijkt te krijgen - op dat vlak verwacht ik geen problemen ;)

In een ander licht, ik heb m'n Dell voedingen binnen. Ik zal eens gaan testen.
Heeft trouwens iemand welleens Synology PSU's geprobeerd?

//edit:
Het eerste compliment voor Dell: het zijn kleine voedingen, maar er zit toch nog een 80 mm voeding in!

[ Voor 12% gewijzigd door necessaryevil op 06-11-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:24
Ik denk dat dit op een non-Synology apparaat niet werkt. Hoe wil je de sata schijven van stroom voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Ik heb even gekeken, het is een vervangende voeding voor een oud model rackmount pizzadoos NAS Synology RS212. Het ding is open frame dus je zult er zelf nog netjes iets omheen moeten bouwen zodat het aanraakveilig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Het was even wachten op mijn nieuwe 16gb ram van V&A, maar heb nu eindelijk alles binnen.

Vooralsnog deze combinatie in elkaar gezet net:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 149,90€ 149,90
1Gigabyte H310M A€ 61,90€ 61,90
1HGST 7K1000, 1TB€ 49,50€ 49,50
1Cooler Master MasterBox E300L (Zilver)€ 34,50€ 34,50
2Crucial CT8G4DFS824A€ 59,90€ 119,80
1be quiet! System Power B9 300W€ 32,50€ 32,50
1Gigabyte M.2 PCIe SSD 256GB€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,-

Die 2,5” 1TB schijf is een oudje, die komt nog uit een iMac 2013 die ik ooit gehad heb.
Er komt nog een 2,5” 3TB bij die nu nog in mijn oude server zit.
Daarnaast twijfel ik nog om een bestaande 2TB 3,5” schijf toe te voegen, even afwachten of het nodig is.

Net een verse install van Windows 10 education gedaan, bij het booten kom ik op 38 Watt en in idle op 16,5 Watt met bovenstaande componenten + Bluetooth stick voor het tobo en muis. Ik heb nog geen instellingen in de bios en Windows veranderd dus ben benieuwd hoeveel ik er nog aan kan tweaken.

Verder twijfel ik nog of ik Windows 10 hou of toch Mac OS installeer (even spannend of het moederbord dit trekt).

[ Voor 4% gewijzigd door yorroy op 06-11-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
FrankHe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:54:
[...]

Ik heb even gekeken, het is een vervangende voeding voor een oud model rackmount pizzadoos NAS Synology RS212. Het ding is open frame dus je zult er zelf nog netjes iets omheen moeten bouwen zodat het aanraakveilig wordt.
Dat het ding open frame is dat had ik gezien, lijkt me prima te doen om dat af te schermen. Maar bij nader inzicht ga ik het niet proberen, voor dat geld kan je ook een PicoPSU met een goed brick scoren. Ook dat het dign al wat langer op de markt is geeft me wat minder vertrouwen in het rendement (bij lage belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Er zijn inderdaad andere oplossingen verkrijgbaar. Wat betreft rendement weet ik niet hoe die presteert, maar dat hangt volgens mij meer af van de kwaliteit van het ontwerp dan de leeftijd van het product. PicoPSU maakt mooie dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Mars Warrior schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:53:
[...]

Ik heb in 2012 om risico's te spreiden 3.5" schijven van verschillende groottes gebruikt. WD gaf toen nog 5 jaar garantie op zijn schijven, dus redelijk risicoloos als je je data maar goed verspreid over verschillende schijven.

Van de hele serie WD schijven is er eentje in de eerste week overleden, en gratis vervangen door WD.

Ik gebruik overigens W10 icm de software van StableBit voor zowel Pooling, als uitbreidingen met storage van cloud leveranciers als het in de gaten houden van mijn drives en bestanden.

Als ik enkel CloudDrive zou gebruiken, dan zou ik alleen een drive als cache nodig hebben voor veelgebruikte bestanden en verder geen lokale opslag. CloudDrive gaat tot 1PB aan opslag, en JA, je kunt gewoon een film streamen vanuit je cloud aanbieder alsof de film op een lokale schijf staat _/-\o_

Aangezien je met DrivePool een pool kan maken van een mix van zowel lokale schijven als (encrypted) cloud storage heb ik zelfs zonder backup al een off-site versie van mijn belangrijkste data :z

Ik heb met deze moderne mogelijkheden dus ook 'niks' met een RAID of ZFS oplossing. Behalve dat het niet echt zuinig is, zou ik de flexibiliteit ook erg missen: ik kan nu heel eenvoudig lokale opslag aan mijn pool toevoegen, maar ook de cloudopslag is simpelweg live te verkleinen en te vergroten.

Omdat al deze dingen enkel beveiligen tegen dingen die kapot gaan of in de fik vliegen, en niet tegen het per ongeluk verwijderen van bestanden, heb ik nog een backup draaien met Crashplan Small Business en Duplicati met een gratis 1TB Stack account.

Mijn data staat dus ongeveer tig keer verspreid over de verschillende continenten. Toch wel fijn zo'n 200/200 glasvezel verbinding :X

Wie weet wordt mijn volgende server een extreem zuinige met 1xSSD voor OS, 1xSSD als data cache en voor de rest tot 1PB cloud aanbieders. Het zal wat kosten, maar je moet wat overhebben voor een server met 1PB aan opslag en een verbruik van nog geen 4W :D
Welke CloudProvider gebruik jij met CloudDrive? Ik gebruik zelf dezelfde combi maar CloudDrive (met OneDrive 1TB) is puur als backup van mijn software plus licenties en de fotos, local storage inmiddels 30TB :X

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
yorroy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:36:
Verder twijfel ik nog of ik Windows 10 hou of toch Mac OS installeer (even spannend of het moederbord dit trekt).
Dat moet toch wel lukken met dat bord? Gigabyte is doorgaans niet zo tricky.

Tegenwoordig gaat de audio/video patching bij Hackintosh allemaal via de lilu/whatevergreen plugin, mijn huidige Sierra install is nog met ouderwetse injecties via Clover, maar met lilu lijkt het allemaal weer een stapje simpeler/generieker te worden. Binnenkort maar eens een verse Mojave install doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomba schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:06:
[...]

Welke CloudProvider gebruik jij met CloudDrive? Ik gebruik zelf dezelfde combi maar CloudDrive (met OneDrive 1TB) is puur als backup van mijn software plus licenties en de fotos, local storage inmiddels 30TB :X
Ik heb een Office365 abbo, dus 'recht' op 5x1TB OneDrive storage 8)
OneDrive is dan ook het meest gebruikt, naast GoogleDrive en wat experimenten met S3 compatible storage op basis van Minio.
CloudDrive gebruik ik ook als vervanging van de niet meer bestaande "friend" backup van Crashplan.
Dat je CloudDrive ook kunt gebruiken om encrypted lokale schijven te maken vind ik een fijne bonus.

Die Minio/S3 combi is ook perfect te gebruiken als off-site backup. Met een tweedehands NUCje en 4TB externe 2.5" schijf zit je qua investering aan €200-€250. Goedkoper dan de meeste cloudaanbieders na ca 2 jaar. Je hebt dan geen backup van je backup. Geen probleem voor mij voor de meeste data. Kritische data gaat met Crashplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het nadeel van die NUC's is dat er geen 15mm hoge 2.5" HDD in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:56:
Ik weet het. Beetje irritant dat dit niet past. Vandaar een externe USB3 schijf. Wat rubber tussen de NUC en de schijfbehuizing, tie-wrap er omheen, en je hebt nog steeds een compact systeempje :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
Mars Warrior schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:47:
[...]

Ik weet het. Beetje irritant dat dit niet past. Vandaar een externe USB3 schijf. Wat rubber tussen de NUC en de schijfbehuizing, tie-wrap er omheen, en je hebt nog steeds een compact systeempje :X
Een echte tweakert zaagt gewoon de bovenste 6mm van de schijf af om hem passend te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dreamvoid schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:56:
Er zijn legio alternatieven als compacte oplossing, het hoeft niet altijd een NUC te zijn als het om klein en compact gaat.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Of 3D print een tussenstukje in de bodem van de NUC, waardoor-ie wel past.
hardware-lover schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:28:
Er zijn legio alternatieven als compacte oplossing, het hoeft niet altijd een NUC te zijn als het om klein en compact gaat.
Klopt maar er zijn er wel een heleboel van in omloop voor de tweedehandsmarkt. Mac Mini's zijn ook al zo'n gemiste kans, daar passen ze ook net niet in.

[ Voor 73% gewijzigd door Dreamvoid op 09-11-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik zat net eens te kijken naar non-ECC RAM voor de 3644-B, maar de QVL die ik vond laat welgeteld 3 modules zien :S Hoe kieskeurig is dat plankje eigenlijk?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geheugen QVL's moet je met een korrel zout nemen. CPU's maken verbinding met je geheugen, niet moederborden. In principe is een CPU compatible met een bepaald soort geheugen.

Enige uitzondering daarop, is dat je BIOS de timings regelt. Als je BIOS niet goed is voorgeconfigureerd om het geheugen goed uit te lezen qua timings, kan je BIOS (of UEFI) verkeerde timings instellen en werkt het niet.

Ik heb in de afgelopen _10_ jaar nog geen incompatible geheugen gehad op welk systeem dan ook, *mits* ik me aan de specs hield.

Voorbeeld: Een Intel NUC slikt geen 1.5v geheugen, daar moet dan weer low-voltage geheugen in, omdat de voeding van het geheugen gewoon niet hoger gaat. Dat zijn voor mij geen 'incompatible' modules, maar dat gaat technisch gewoon niet.

PS: Ik heb nog geen AMD Ryzen gehad, daar is de QVL wel weer van belang, omdat de geheugen module timing direct aan de InfinityFabric van de CPU zelf geknoopt zit, waardoor die timings extreem belangrijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 11-11-2018 11:30 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Raven schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:40:
Ik zat net eens te kijken naar non-ECC RAM voor de 3644-B, maar de QVL die ik vond laat welgeteld 3 modules zien :S Hoe kieskeurig is dat plankje eigenlijk?
Ik heb geen idee hoe kieskeurig het moederbord precies is, maar ik heb een andere dan de "approved" module en dat levert geen problemen op (gewoon even goed kijken naar de snelheden en wat ondersteund is). Het "approved" memory is gewoon uitgebreider getest onder meer omstandigheden. Dit schreef 'juggernaut' op het heise.de forum (https://www.heise.de/foru.../posting-33350319/show/):
Falls noch jemand Deiner Tweakers-Kollegen über das Board nachdenken sollte, würde ich passendes RAM von der "Approved Memory"-Liste empfehlen. Diese Module wurden nicht nur "geht/geht nicht" auf Stabilität getestet, sondern auch mit speziellen Methoden (margin testing) sichergestellt, dass genug Abstand da ist zum "geht nicht". Damit hat man die beste Gewissheit, dass auch mit allen Schwankungen in der Serie (CPU, Mainboard, RAM) alles stabil laufen sollte: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...umentation/Specification/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit nogal in dubio. ik heb nu deze setup in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G4920€ 56,90€ 56,90
1Fujitsu D3644-B€ 149,-€ 149,-
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 190,90€ 190,90
1Cooler Master MasterBox MB500€ 62,75€ 62,75
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 124,50€ 124,50
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,50€ 48,50
1Intel 760p 256GB€ 66,99€ 66,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,54

Idle verwacht ik dat deze combinatie rond de 6W gaat doen. Echter als ik het Fujitsu bord vervang voor een veel goedkoper Asrock bord dan bespaar ik om en nabij de 100 euro terwijl het energieverbruik in idle maar met een paar Watt omhoog gaat.

De elektriciteitsbesparings "TvT" tussen beide borden wordt dan langer dan de levensduur van de hele server. Dit geldt indirect ook voor de keuze tussen 2.5" en 3.5" harddisks. Het prijsverschil bij een 5TB Seagate schijf is dit ruim 70 euro. Uitgaande van 4W verschil tussen beide schijven scheelt dat 7 euro stroom per jaar. Met 70 euro verschil is ook hier een "TvT" 10 jaar.

Zijn er meer mensen die met deze overweging zitten?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
mkleinman schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:02:
Ja zeker, dat was ook de reden dat ik 2 weken geleden een Gigabyte bordje van 50 euro heb gekocht in plaats van de Fujitsu. Het verschil in geld haal ik er de komende jaren echt niet uit.
Daarbij gebruik ik ook echt geen bijzondere functies van een moederbord dus was het goedkoopste bordje eigenlijk al voldoende.

Mede hierdoor ook de afweging gemaakt om toch voor een Be Quiet voeding van 30 euro te gaan ipv een Pico PSU waar ook nog eens een aantal verloopjes nodig zijn.

Anderzijds is het natuurlijk ook wel een uitdaging om het geheel zo zuinig mogelijk te krijgen.
Dus ik snap velen hier in het topic wel om bijvoorbeeld voor een thin mini-itx bordje, sdram en pico psu te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door yorroy op 12-11-2018 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:02:
Ik zit nogal in dubio. ik heb nu deze setup in gedachten:

Idle verwacht ik dat deze combinatie rond de 6W gaat doen. Echter als ik het Fujitsu bord vervang voor een veel goedkoper Asrock bord dan bespaar ik om en nabij de 100 euro terwijl het energieverbruik in idle maar met een paar Watt omhoog gaat.

De elektriciteitsbesparings "TvT" tussen beide borden wordt dan langer dan de levensduur van de hele server. Dit geldt indirect ook voor de keuze tussen 2.5" en 3.5" harddisks. Het prijsverschil bij een 5TB Seagate schijf is dit ruim 70 euro. Uitgaande van 4W verschil tussen beide schijven scheelt dat 7 euro stroom per jaar. Met 70 euro verschil is ook hier een "TvT" 10 jaar.

Uiteraard. Paar puntjes om die TvT nog wat sneller te maken:
- koop niet die losse Seagate 5 TB schijf voor 190 euro, maar deze 4 TB schijf voor 100 euro: pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart (zelfde drive, in een extern doosje)
- koop ipv die Fujitsu + PicoPSU (197 euro samen) een pricewatch: Asus Prime H310T (89 euro, met 19V aansluiting) en prik daar een standaard 65W HP/Dell laptop adapter in die je nog wel ergens in de la hebt liggen (ofwel bij de kringloop).

(noot: daar gaan wel SODIMM modules in, maar die zijn vrijwel even duur als normale)

Dan kan je behuizing ook een stuk kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 20:00
Let dan wel op met kleine (thin) mini itx behuizingen. Er zijn genoeg cases waar geen schijven van 15mm in passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mkleinman
Als ik jou was zou ik een Fujitsu D3643-H kiezen, die heeft wel "slechts" 5 storage aansluitingen (1 NVMe, 4 SATA) , maar dat is voor jou denk ik ruim voldoende en dat scheelt 60 euro. In de topic start staat een tip over de externe 2.5" hard disks van Seagate/Maxtor waarin een SATA Seagate zit, die is veel goedkoper.

Het verschil tussen een zuinige ASRock en een zuinige Fujitsu is ongeveer de helft, dus reken op circa 4-7W verschil.

Een belangrijke voorwaarde om het laagste verbruik mogelijk te maken is het gebruik van een zuinig besturingssysteem en geen hypervisor. Dat betekent een zuinige Linux distributie, Windows of (als dat lukt) MacOS.

Een D3644-B heeft ECC en is een van de goedkoopste ECC Coffee Lake moederborden. Als je ECC niet absoluut nodig hebt, zou ik niet specifiek naar ECC borden zoeken, maar selecteren op de overige systeemeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:53
Ik heb moeite met het kiezen van mijn SSD. Is een NVME SSD nu zuiniger of minder zuinig dan een SATA SSD? Let op dat ik een Fujitsu D3644-B heb besteld, dus een SATA SSD in M2 formaat kan niet.
Volgens een vergelijking in het tweakers blad is een Western Digital Black SSD zuiniger dan een Samsung 970 Evo SSD. Helaas zijn er geen idle metingen, dus zou dit verschil merkbaar zijn? Of kan ik beter voor een SATA SSD gaan op 1 van de SATA poorten voor de zuinigheid?
In de praktijk zal de SSD >95% van de tijd idle zijn (er vanuit gaande dat het OS geen hoge I/O veroorzaakt met zijn logs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt een beetje aan of het ding in deep sleep komt. Doorgaans winnen sata ssds het nog bij lichte belasting, bij 0 belasting scheelt het bijna niks meer. De sata controller verbruikt dan meer dan de PCIe bus van een NVMe drive.

Belangrijkste is: het is mierenneuken in de marge. Je praat over milliwatts...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19
mrmrmr schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:13:
@mkleinman
Een belangrijke voorwaarde om het laagste verbruik mogelijk te maken is het gebruik van een zuinig besturingssysteem en geen hypervisor.
Daar jij al veel hebt gemeten, heb je misschien hier ook getallen voor? Hoeveel minder zuiniger is bv proxmox + pfsense tov bare-metal pfsense? En wat definieert een zuinige Linux distro?

Het idee achter het gebruik van een hypervisor is over het algemeen dat je meerdere os'en op 1 fysieke pc kan draaien. Dus alhoewel bovenstaande vergelijking interessant is, zou je wellicht ook kunnen kijken naar 1 fysieke server met 2 guests t.o.v. 2 fysieke servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41
Ik gebruik hier zelf altijd Hyper-V en zodra er enkele vm’s draaien dan schiet het verbruik met enkele watts omhoog. Is niet erg, want bij mij is het nog altijd zuiniger dan 5 fysieke servers draaien.

Mijn server doet kaal 7-10W en met 5 vm’s ongeveer 15-18W.

Het verbruik schiet omhoog, omdat volgens mij de cpu niet meer in een bepaalde c state kan draaien door de ‘base load’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een zuinige Linux distributie in mijn optiek zou bijvoorbeeld zijn Debian Stretch met 4.18 bpo (backport) kernel en powertop. Die verbruikt weliswaar meer (ca. +0,4W) dan Windows 10 build 1703 (dual LAN), maar het is wel redelijk stabiel.

Het verbruikprobleem met VM's is tweeledig: de hypervisor heeft vaak geen of weinig energiebesparingsfuncties en iedere VM heeft een overhead door de stapeling van besturingssystemen.

De vergelijking pfsense en Proxmox op bijvoorbeeld een zuinige Linux is een goede vraag. pfsense draait op FreeBSD en daarmee is het lang niet zo zuinig als een zuinige Linux. Als je dus wel een zuinig basisbesturingssysteem (host) gebruikt en een VM, wat is dan het netto meer- of minderverbruik ten opzichte van een directe pfsense installatie?

Ik ben niet van plan zulke tests uit te voeren, maar jouw case lijkt me zeker wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19
Kent Windows ook zoiets als lxc containers? Zou best interessant zijn om daar ook een vergelijking mee te hebben, bare-metal vs vm vs lxc container vs docker.

Pfsense was overigens een voorbeeld omdat ik dacht dat @mrmrmr dit gebruikte daar hij een router aan het bouwen was, maar had over Windows 10 heen gelezen. Ben zelf nog aan het inventariseren wat nu precies het handigst is om te doen, dus heb geen recent zuinig systeem nog. Zat bv nog te twijfelen of het handig zou zijn om een storage host (met ecc) en compute host (zonder ecc) te hebben en dan ipv 1x een i3 8100 dan 2x een G5400 te pakken. Ben sowieso meer geinteresseerd in laag verbruik dan tvt, maar denk dat 1x i3 toch zinvoller is (iig om mee te beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een veel dringender probleem op dit moment; De SSD van mijn servertje is bijna volledig vol gelopen. De winsxs map is dik 35gb groot en krijg deze niet kleiner met alle genoemde mogelijkheden op het internet.

Ik baal er nu als een stekker van dat ik op die SSD heb bezuinigd toen ik het servertje kocht. Er zit een 120gb SSD in, achteraf had ik meteen voor een 250gb variant moeten gaan.

Morgen eerst maar eens een kloon proberen te maken op een andere SSD en dan verder kijken.
@mrmrmr bedankt voor de tip voor een iets ander Fujitsu bord! en @Dreamvoid voor de vermelding van het Asus bordje.

Dat scheelt al een aardige slok op de borrel in de aanschafprijs.

Die 4TB externe schijfjes zijn leuk, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar een 5tb variant :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mkleinman schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:18:
Ik heb een veel dringender probleem op dit moment; De SSD van mijn servertje is bijna volledig vol gelopen. De winsxs map is dik 35gb groot en krijg deze niet kleiner met alle genoemde mogelijkheden op het internet.
Daar is voor zover ik weet geen oplossing voor :/ , * Raven is blij met 500GB hdd in huidige downloadbakje. Windows probeert daar nu de grootte van die map te bepalen, duurt wel even zo te zien :X
edit: Hmm, 12GB, dacht dat die véél groter was.
mrmrmr schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:13:
@mkleinman
Als ik jou was zou ik een Fujitsu D3643-H kiezen,

Een D3644-B heeft ECC en is een van de goedkoopste ECC Coffee Lake moederborden. Als je ECC niet absoluut nodig hebt, zou ik niet specifiek naar ECC borden zoeken, maar selecteren op de overige systeemeisen.
Verschillen die 2 nog veel in verbruik?

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 13-11-2018 20:57 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fujitsu heeft een paar dagen geleden documentatie van de het D3654-B Mini-STX 19V moederbord voor 8th gen processors geupload. Ik weet niet precies hoe zuinig die is, de technotes vermelden ~10W als basic load met 35W TDP processor en 20W met USB belasting.

@pimlie

Momenteel test ik Debian Stretch 9.5 met 4.18 bpo kernel. Daarbij heb ik die +0,4W gemeten. Van mij mag de nieuwe major release (Buster 10) wel komen, maar dat duurt nog wel tot na zomer 2019.

Windows 10 gebruik ik vooral als benchmark voor energiezuinigheid- en vergelijkingstests. Mijn mening over Windows 10 in productie is dat het mij niet de mate van controle biedt over wat het systeem doet.

Persoonlijk vind ik pf functioneel fraai aanvoelen, heel wat beter dan iptables c.s. Jammer dat FreeBSD niet goed is in laag verbruik, dus daarom kijk ik eerst naar Linux.

@Raven
Niemand met een D3644-B heeft een standaard server test* met Windows 10 gepost...

* USB toetsenbord, USB muis, SSD, monitor in slaapstand.

[ Voor 18% gewijzigd door mrmrmr op 13-11-2018 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Backup maken van alle documenten en settings, en dan een verse Win10 installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dreamvoid schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:44:
[...]

Backup maken van alle documenten en settings, en dan een verse Win10 installatie?
Ik ga eerst een kloon proberen naar een grotere SSD die ik al heb liggen. Win 7 draait nu stabiel met alle loggers wat me veel tijd heeft gekost, ik vrees dat ik dat met WIndows 10 weer ga krijgen.

Een van de pakketten die ik gebruik is in het WIndows 95 tijdperk geschreven :)

Update:

Kloon is mislukt. Daarom maar wat zaken verschoven naar een externe schijf en met Windirstat gekeken waar ik veel ruimte verloor. Winsxs directory is wel groot (12gb ongeveer ) maar is niet het grootste probleem.

roteren van logfiles van mijn apache webserver werkte niet, die had alle logfiles sinds 2015 bijgehouden. Mijn Oracle XE database die ik heb draaien had ook een joekel van een logfile en een hele bak aan trace files gemaakt.

Grootste klapper was de windows/temp directory met 16.5 gigabyte aan troep.

Intussen weer 40gb vrij op het 120gb SSDtje.

Update2:

Intussen nog meer troep gevonden.. bijna 50gb vrij. w00t. 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 14-11-2018 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Altijd mooi, caches en logs slibben over tijd de hele boel dicht.

Ik zou anno 2018 toch wel overwegen om naar Win10 over te gaan, overigens. De Extended Support van Windows 7 stopt al over 13 maanden, daarna geen security updates meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Kleine update van deze kant. Inmiddels onderstaand systeem draaien op W10 met Sonarr, Radarr, NZBGet en Plex Media Server. Zonder ook nog überhaupt iets ingesteld/services uitgeschakeld te hebben, een idle verbruik van 12.1 W. Dat is in ieder geval al een verbetering met de 20 W van de Mac Mini :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Tray€ 132,31€ 132,31
1Asus Prime H310T€ 89,75€ 89,75
1Silverstone PT13€ 52,90€ 52,90
1Silverstone NT07 (SST-NT07-115X)€ 21,90€ 21,90
1Crucial CT8G4SFS824A€ 59,90€ 59,90
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 81,51€ 81,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,27

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GermanPivo zou je eens een Linux bootcd willen proberen? En dan alleen powertop --autotune draaien. Ben heel benieuwd naar het idle verbruik van dat bordje.

Als je geen zin hebt ook prima natuurlijk :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
FireDrunk schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:04:
@GermanPivo zou je eens een Linux bootcd willen proberen? En dan alleen powertop --autotune draaien. Ben heel benieuwd naar het idle verbruik van dat bordje.

Als je geen zin hebt ook prima natuurlijk :)
Heb een bootusb gemaakt. Als ik het goed heb gedaan en de foutmeldingen dat er niet genoeg historische data is mag negeren, dan lijkt het idle verbruik nu (met een actieve usb poort + logitech usb) 6.8W te zijn.

Heb in de bios iets van een 'power saving' aangezet en onder W10 is het idle verbruik 10W nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
6.9! Not bad, not bad at all...
Thanks voor het checken!

Wat voor adapter gebruik je trouwens?

[ Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 14-11-2018 15:54 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dreamvoid schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:09:
Altijd mooi, caches en logs slibben over tijd de hele boel dicht.

Ik zou anno 2018 toch wel overwegen om naar Win10 over te gaan, overigens. De Extended Support van Windows 7 stopt al over 13 maanden, daarna geen security updates meer.
Dat is een van de redenen om binnenkort nieuw servertje te gaan bouwen. Die komt wel meteen op win10 te draaien.

Om nu dit kleine servertje in te richten met Win10 en dan alles terug te plaatsen zie ik ook niet zitten, mede omdat ik meer CPU kracht nodig heb dan het proppenschietertje wat er nu in zit ( AMD E1-2500 ). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mkleinman schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:03:
[...]

Dat is een van de redenen om binnenkort nieuw servertje te gaan bouwen. Die komt wel meteen op win10 te draaien.

Om nu dit kleine servertje in te richten met Win10 en dan alles terug te plaatsen zie ik ook niet zitten, mede omdat ik meer CPU kracht nodig heb dan het proppenschietertje wat er nu in zit ( AMD E1-2500 ). 8)
Met Windows10 kun je het moederbord vervangen zonder herinstallatie dus eigenlijk kun je per direct er al mee beginnen. Daarna gewoon je SSD overzetten.

Windows 10 is bij mij wel iets groter, Win7 had ik ooit werkend op een 32GB SSDtje. De Winsxs map waar je eerder op doelt is de repository. Elke keer als jij een driver update wordt die groter.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 14-11-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sdk1985 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:07:
[...]

Met Windows10 kun je het moederbord vervangen zonder herinstallatie dus eigenlijk kun je per direct er al mee beginnen. Daarna gewoon je SSD overzetten.
Moederbord vervangen in mijn servertje is praktisch onmogelijk, als in.... Mijn huidige server is een laptopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mkleinman schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:08:
[...]

Moederbord vervangen in mijn servertje is praktisch onmogelijk, als in.... Mijn huidige server is een laptopje :)
Hah, heb nog nooit een SSD uit een laptop in een desktop gezet dus of dat lekker gaat kan ik je niet vertellen. Maar dan zit je ook met totaal andere uitgangspunten (wifi, bluetooth drivers, enz) dus dan is een clean install inderdaad het meest logische pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
GermanPivo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:13:
Kleine update van deze kant. Inmiddels onderstaand systeem draaien op W10 met Sonarr, Radarr, NZBGet en Plex Media Server. Zonder ook nog überhaupt iets ingesteld/services uitgeschakeld te hebben, een idle verbruik van 12.1 W. Dat is in ieder geval al een verbetering met de 20 W van de Mac Mini :+
Mooi man. En je hebt ook nog eens ruim 2x de cpu performance van die Mini. Maakt die fan eigenlijk nog veel geluid? Ik vraag me dat altijd af met die extra-lage fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Dreamvoid schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:49:
[...]

Mooi man. En je hebt ook nog eens ruim 2x de cpu performance van die Mini. Maakt die fan eigenlijk nog veel geluid? Ik vraag me dat altijd af met die extra-lage fans.
Je kan hem wel horen als hij écht aan de slag moet en het verder doodstil is, maar bij normaal gebruik onhoorbaar. Moet echt met m'n oor naast het meubel gaan hangen wil ik het bij normaal gebruik kunnen horen. Overigens was de keuze niet reuze en de review van @Foritain heeft me overtuigd.
FireDrunk schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:53:
6.9! Not bad, not bad at all...
Thanks voor het checken!

Wat voor adapter gebruik je trouwens?
Zie net je edit pas, maar gebruik deze: pricewatch: HP Smart AC Adapter 65W (ED494AA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is vandaag een ESXi testresultaat op het heise.de forum gepost voor de Fujitsu D3644-B: 20W, gemeten met extra SATA controller en ATX voeding.

@mkleinman

Je kan de hard disk uit de laptop halen en aansluiten op het nieuwe systeem en vervolgens kopieren naar de nieuwe SSD. Als je op Windows 7 met een Skylake of latere processor komt Windows met een waarschuwing (nag) dat de processor te nieuw is. Dat kun je corrigeren met een patch van een bestand en daarna kun je ook de video driver package hacken. En zodoende bij Windows 7 blijven.

Het is te doen. Ik heb het zelf gedaan met een Kaby Lake processor en het werkt nu feilloos.

Met Coffee Lake is er wel een probleem met het vinden van een nog nieuwere video driver, dus dan heb je waarschijnlijk geen andere optie dan Windows 10.

Maar het is in principe wel mogelijk om met Windows 7 te beginnen, de disk partitites kopieren op de nieuwe SSD, vervolgens Windows 10 en drivers installeren. Dan behoudt je de oude programma installaties en user directory/instellingen.

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 17:47
Hoi iedereen,
In het verleden gebruikte ik een odroid xu4 met een 1tb laptop sata schijf en een 4tb seagate wolf schijf. De odroid is echter bestwel dood atm en ik ben ook een beetje klaar met het aantikken van de voedings max waarna ik vanalles moet herconfigureren omdat de usb poorten geen goede power management hebben.

Dus, ik zoek iets nieuws. Ik zoek iets voor torrenting, ik speel via mijn mediaplayer via sftp vanaf de server mijn mediabackups af. Dat is voornamelijk waarvoor ik de server zal gebruiken. Hooguit wil ik nog een nodejs servertje draaien en de server als nas gebruiken.
Ik heb thuis een 400mb/s verbinding en ik merkte dat bij full speed de odroid over de zeik ging, dus ik heb de download moeten throttelen.

Zijn er recommendations voor mijn use case? Is een pico-psu geschikt, eventueel komt er ooit nog een multiple tb schijf bij.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
...
Ik neem aan dat je dan ook dism Clean Up the WinSxS Folder gebruikt hebt? Veel meer opruimen als dat gaat inderdaat niet lukken vrees ik.

Hier ook interessante info over de inhoud: https://superuser.com/que...insxs-folder-in-windows-7, veel hardlinks, dus grootte klopt niet en verplaatsen kan ook niet zomaar :(

• Dreamvoid
  • Niet online
ment0 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:50:
Zijn er recommendations voor mijn use case? Is een pico-psu geschikt, eventueel komt er ooit nog een multiple tb schijf bij.
Zo'n use case is best veel voorkomend - je kan dit vrij goedkoop doen met iets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 37,05€ 37,05
1Asus H110T€ 86,75€ 86,75
1Kolink Satellite€ 31,-€ 31,-
1Crucial CT4G4SFS824A€ 29,99€ 29,99
1Transcend MTS420S 120GB€ 28,-€ 28,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,79

Hoef je enkel nog een willekeurige laptop adapter aan te hangen, en (maximaal 2) HDDs.

Voor een paar tientjes meer heb je een Coffee Lake setup met een:
pricewatch: Intel Celeron G4900
pricewatch: Asus Prime H310T

Dit zijn mobo's met geintegreerde 19V aansluiting, 2x SATA en SODIMM geheugen. Een 'normaal' mATX or ITX board icm Pico-PSU, 4-6x SATA en normaal geheugen kan net zo goed, dan heb je meer keuze qua bordjes al zal dat weer ietsje duurder uitpakken. Als je geen hoge eisen hebt qua cpu power, veel geheugen of grote SSD's, dan kan het allemaal erg goedkoop, daar kan een doorsnee Synology NAS niet tegenop. Al hoef je daar natuurlijk niet zelf een OS op te installeren.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

base_ schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:13:
[...]

Ik neem aan dat je dan ook dism Clean Up the WinSxS Folder gebruikt hebt? Veel meer opruimen als dat gaat inderdaat niet lukken vrees ik.

Hier ook interessante info over de inhoud: https://superuser.com/que...insxs-folder-in-windows-7, veel hardlinks, dus grootte klopt niet en verplaatsen kan ook niet zomaar :(
Klopt, disk cleanup, DISM met diverse opties, alles gebruikt om maar te proberen om die map kleiner te krijgen.

Gelukkig nu met windirstat andere mogelijkheden gevonden ( zie eerder ) om hoop op te schonen. Mental note is wel om voor de volgende server een veel grotere bootSSD te nemen om dit te voorkomen. Ik had een 250gb variant in mijn wenslijst staan, dat gaat minimaal 512 worden. better safe than sorry.

@ment0

In deze post staat een recente build van een systeem dat 4 SATA en 1 NVMe SSD ondersteund. Een van de zuinigst bekende systemen met volwaardige desktop processor.

Je zou met dit systeem 1 x 3.5" HDD kunnen gebruiken. Maar zulke hard disks verbruiken tijdens opstarten veel vermogen (ca. 19-24W). Een PicoPSU 80/60 kit zou je dan nog kunnen toepassen. Bij uitbreiding of vevanging kun je beter overstappen op 2.5" HDD's, die verbruiken maximaal 6W tijdens opstarten en daarvan kun je er dus ~3 keer meer toepassen. Zie de topic start over de tip om SATA drives uit externe drives te halen, dat is veel goedkoper dan losse interne drives.

• ment0
@Dreamvoid@mrmrmr Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind de linux installatie etc allemaal leuk om te doen, daarom is een synology, naast de prijs, niet interessant voor mij.
Er gaat altijd wel iets niet soepel, maar daar leer ik elke keer van ;).

Ik wist nog helemaal niet dat er boards bestaan met ingebouwde 19v ingang.
Een normaal board waar ik een pico psu op kan aansluiten vind ik wel interessanter, voor het geval dat ik harde schijven ga uitbreiden en de pico het niet meer trekt, dan zou ik een normale psu kunnen inbouwen.

Maar ik begrijp dat een Pentium G cpu aangeraden wordt boven een i3, i5 etc., ik neem aan ivm overbodige functies en de daarbij behorende verbruik?

Ik zie ook dat veel mensen windows draaien op deze machines, bij mij gaat het linux worden. Is daar sowieso al een verlaging in verbruik en heeft het zin om de interne gpu uit te schakelen (voor zover dat mogelijk is bij integrated cpu's en linux, geen idee eigenlijk)?

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is afhankelijk wat je cpu eisen zijn, maar voor een NAS-achtige toepassing is het quadcore geweld van een Core i3-8100 ofzo nogal onnodig, een dualcore Celeron/Pentium bespaart je direct een enorm bedrag (op een setup van net boven de 200 euro scheelt het nogal behoorlijk of je een 37-50 euro Celeron kiest of een 141 euro Core i3). Die i3 heeft een snellere GPU maar daar heb je natuurlijk helemaal niks aan. Qua zuinigheid zit er weinig tussen, in idle is het allemaal erg laag.

Interne gpu uitschakelen doet de chip zelf al, daar hoef je niks voor te doen.

Nog eentje met 19V trouwens, verbazend goedkoop nu: pricewatch: Asus Q170T

Wat @mrmrmr zegt idd, 2.5" HDD's gebruiken is in het algemeen wel een goed idee, qua verbruik, ruimte en lawaai. Ik heb nu 2x 4 TB van deze dingen pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart in mijn servertje zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 15-11-2018 13:48 ]

• Nazario
ment0 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:09:
Ik wist nog helemaal niet dat er boards bestaan met ingebouwde 19v ingang.
Een normaal board waar ik een pico psu op kan aansluiten vind ik wel interessanter, voor het geval dat ik harde schijven ga uitbreiden en de pico het niet meer trekt, dan zou ik een normale psu kunnen inbouwen.
Ik heb zelf een ASRock H310M-STX, waarop je inderdaad geen normale psu aan kunt sluiten. Maar bij de meeste borden met 19V ingang, zoals een H310M-ITX, heb je gewoon de keuze of je een adapter of een normale PSU wil gebruiken en zou je dus nog altijd over kunnen stappen.

• Nazario
Dreamvoid schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:27:
Het viel me al bij meerdere producten in de PW op dat MyCom veel goedkoper is dan de rest sinds vandaag/gisteren. Recente reviews wijzen echter uit dat veel producten niet (op tijd) geleverd worden en dat geld terugkrijgen ook niet heel eenvoudig is. Dit zou voor mij in ieder geval een reden zijn om verder te zoeken naar een ander bordje.

• Dreamvoid
  • Niet online
Je zou ze kunnen ophalen/bestellen in een fysieke winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazario
mrmrmr schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:23:
@Dreamvoid

ASRock geeft voor de 310 een verbruik aan van bijna 13W, terwijl de 110 gemeten is onder 5W. Deze cijfers zijn niet direct vergelijkbaar. Om 5W te bereiken moet WiFi uitgeschakeld zijn, zonder muis/toetsenbord/monitor en alleen een zuinige SSD zijn aangesloten, en er moeten ook de juiste BIOS instellingen worden gedaan. We weten het pas als iemand het op een vergelijkbare manier test.
Onderstaande headless setup schommelt tussen de 5 en 6W met de HDD in spindown, gemeten met een helaas niet heel nauwkeurige TechnoLine Cost Control. De DeskMini draait Ubuntu MATE 18.04 en verbruik is gemeten na runnen van powertop --auto-tune. Hiervoor zijn er geen instellingen in de BIOS aangepast.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock DeskMini 310€ 149,95€ 149,95
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 69,95€ 69,95
1G.Skill Ripjaws F4-2400C16S-4GRS€ 43,95€ 43,95
1Intel 760p 128GB€ 60,95€ 60,95
1WD Black WD5000BPKT, 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricVdb500
  • Laatst online: 16-09 10:20
Eerste post hier.

Momenteel heb ik

#ProductPrijsSubtotaal
2ASRock C2750D4I€ 0,-€ 0,-
2Cooler Master Elite 110€ 36,17€ 72,34
4Kingston KVR16N11K2/16€ 115,-€ 230,-
2Corsair CX430M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,34

Elke server heeft 32GB geheugen en draait ESXi 6.7.0. Ondanks dat dit werkt wil ik graag overstappen naar Proxmox. Echter krijg ik proxmox niet geinstalleerd op dit moederbord. Heeft hier iemand ervaring mee. (Verbruik zit idle op +/- 24Watt, onder belasting niet meer dan 40Watt)

Indien proxmox echt niet op het C2750D4I te draaien is, brengt dit mij tot de volgende vraag: Welk mini-ITX moederbord zou ik het best nemen icm een I3-8100 of I5-8400? Laag verbruik is prioritair hier met de steeds duurder wordende energie.

Mvg,
Eric

[ Voor 64% gewijzigd door EricVdb500 op 17-11-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 12:13
Inmiddels heeft mijn ESXi server uit 2014 toch wat moeite om alle VM's / containers te draaien. De bedoeling is om in de toekomst Ubuntu baremetal te gaan draaien en hierin alles virtualiseren dmv LXC. Wat ik nu dus ook al doe en Ubuntu is de enige VM die ik heb draaien in ESXi. dus vandaar dat ESXi eruit gaat.

Qua load: geheugen zit altijd helemaal vol, en de CPU zit tussen de 30% en 70% (gemiddeld 46%). Van het network wordt de volle 1gbit benut.

Financieel komt het nu echter nog niet uit om een hele nieuwe server neer te zetten (AMD EPYC, ARM of Power9 lijkt me weleens leuk om mee te spelen), dus ik zit te bekijken wat mijn opties zijn om aan deze nog wat te upgraden. Het geheugen zit al aan zijn max (32 GB ECC).

Ik zit er aan te denken om een Intel 10gbe X520-DA2 in deze server en mijn FreeNAS server te steken om de throughput wat op te krikken.

En verder wil ik de CPU vervangen door een Intel Xeon E3-1241 v3 Boxed, aangezien deze multithreading ondersteund en mijn huidige CPU niet. Dus dan ga ik van 4 naar 8 threads. Ik vraag mij alleen af of ik dat in de praktijk wel ga merken? Als ik naar m'n load kijk heb ik vooral een tekort aan geheugen en netwerk throughput.

Het is wel de bedoeling om deze server na aanschaf van een nieuwe server te blijven gebruiken. Ik denk een dedicated database server, aangezien die het het moeilijkst heeft in z'n container.

Wat vinden jullie?

#ProductPrijsSubtotaal
1APC Back-UPS ES 700VA DIN€ 91,50€ 91,50
1ASRock E3C224D4I-14S€ 346,71€ 346,71
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 252,89€ 252,89
1Inter-Tech IPC-2098€ 0,-€ 0,-
4Kingston D1G72KL110€ 182,31€ 729,24
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.569,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit je in de goede topic? Het gaat hier over zuinige servers. ;)

Het klinkt alsof je de machine wilt verzwaren en dat zal niet leiden tot een lager verbruik. Misschien kun je eens kijken waar al die belasting vandaan komt. Dat lijkt mij abnormaal veel. Optimaliseren van zowel het besturingssysteem, de VM keuze en inrichting als de configuratie van software.

Daarna zou controleren of de ethernet adapters in full duplex staan. Dat wil zeggen dat je beide kanten op 1 Gbps hebt. Je kunt de twee adapters teamen. Dan heb je 2 Gbps in elke richting.

10 Gbps adapters verbruiken veel meer energie, hoewel dat bij dit verbruiksgeweld in verhouding niet zoveel zal lijken.

Heb je hard een bepaalde hoeveelheid geheugen toegewezen per VM of is dat flexibel? Als je programa's hebt draaien die pakken wat er is, is de hoeveelheid verklaarbaar en niet noodzakelijk een tekort aan geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 09:21
Na een hoop lezen en twijfelen heb ik de stap maar gewaagd om mijn 8 jaar oude Readynas en I5 Laptop te vervangen die voor allerlei nieuwsgroep en backup toepassingen werden ingezet.

Belangrijke bestanden en muziek gaan natuurlijk ook extern op schijf, films en series dat overleef ik nog wel mocht dat fout gaan.

Wil ook gaan proberen om een VM met XP erop te laten draaien voor een p2000 ontvanger draait helaas nergens anders onder.

De server moest zuinig, krachtig genoeg en stil zijn, stil is die zeker vergeleken met de Readynas.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 141,-€ 141,-
1ASRock B360M-HDV€ 69,92€ 69,92
1Antec NSK4100€ 41,90€ 41,90
4Seagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 89,99€ 359,96
4Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C€ 4,98€ 19,92
2Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8€ 68,29€ 136,58
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 970 Evo 250GB€ 71,50€ 71,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,78

Op een goedkope metertje zit deze rond de 18,5 watt, 66.5 maximaal met 4 schijven en standaard voeding die ik nog had liggen vind ik dat zeker iet tegenvallen.
.
Draait op dit moment Openmediavault op met wat dockers en zonder tweaks.

Wat is jullie opzet qua schijven? ik heb nu 3 schijven in een NFS pool staan om mee te spelen, heb het vermoeden dat het best een impact heeft qua performance. de 4e schijf dient nog even als backup van de pool... of andersom ;)

Voor mensen die Debian willen installeren op het gebruikte moederbord raad ik een externe netwerk adapter aan om een netwerk te kunnen vinden, daar is een probleem mee met dit bord, met Ubuntu heb je hiermee geen last.
Na updaten was het probleem voor mij verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Debian kun je via een bpo (backports) bron een 4.18 kernel installeren. Dat lost misschien het probleem met de ethernet driver op. Dit werkte althans voor mijn Fujitsu D3643-H met Intel i219-LM netwerkchip.

Voor een ATX voeding is het verbruik redelijk. Je hebt ongeveer 4,4W (1,1W x 4) aan schijven. Je kunt nog verder besparen met een PicoPSU 80/60 kit, ik zou inschatten 3 tot 5W. Het verbruik per schijf met deze voeding is dan mogelijk 3,2W (0,8 x 4).
Ik denk dat je systeem zonder hard disks rond 14W verbruikt (~10W bij PicoPSU).

Zou je -als je daarvoor gelegenheid hebt- eens kunnen meten met SSD, USB toetsenbord, USB muis, aangesloten netwerk, monitor in slaapstand met de 4.18 kernel en na draaien van powertop --auto-tune?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 09:21
Net powertop --auto -tune gedraaid met keyboard en muis en ss erop en met scherm uit is de laagste waarde 15 watt wat ik voorbij zag komen, voor nu zeer tevreden.

Je zit er niet ver naast in ieder geval, als ik deze meter mag geloven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 12:13
mrmrmr schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:49:
[...]
Zit je in de goede topic? Het gaat hier over zuinige servers. ;)
Grappig dat je dat zegt, ik moest er zelf ook aan denken. Waarom ik in dit topic uitgekomen ben? Nou in 2014 was dit een zuinige server. Samengesteld in het 1e deel van dit topic. Er is veel veranderd in 4 jaar tijd :D
Het klinkt alsof je de machine wilt verzwaren en dat zal niet leiden tot een lager verbruik. Misschien kun je eens kijken waar al die belasting vandaan komt. Dat lijkt mij abnormaal veel. Optimaliseren van zowel het besturingssysteem, de VM keuze en inrichting als de configuratie van software.
Er draait ook veel op. Oa. :

Ubuntu Landscape
Nextcloud
MariaDB
Medusa / Couchpotato / Deluge
Apache
Buildserver
x2go
BTC node
Tor relay
Wat domotica support software (MQTT ed.)
Daarna zou controleren of de ethernet adapters in full duplex staan. Dat wil zeggen dat je beide kanten op 1 Gbps hebt. Je kunt de twee adapters teamen. Dan heb je 2 Gbps in elke richting.
Check, staan ze. M'n huidige switch ondersteunt geen teaming, ik hoop met Black Friday wat leuks tegen te komen. Ik zit te denken aan de MikroTik CRS328-24P-4S+RM.
10 Gbps adapters verbruiken veel meer energie, hoewel dat bij dit verbruiksgeweld in verhouding niet zoveel zal lijken.

Heb je hard een bepaalde hoeveelheid geheugen toegewezen per VM of is dat flexibel? Als je programa's hebt draaien die pakken wat er is, is de hoeveelheid verklaarbaar en niet noodzakelijk een tekort aan geheugen.
Dat is een goede tip, thnx! Ik heb inmiddels alle LXC containers een memory limit gegeven en het geheugengebruik is gehalveerd. Nu ff monitoren wat het me de algehele load doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
Even een korte update.
Na wat rond te kijken op marktplaats, ebay-kleinanzeigen en de pricewatch, heb ik de Fujitsu D3402-B2 voor 50 euro via ebay-kleinanzeigen gekocht. De rest van het systeem zal ik daar omheen bouwen.

Ik ben van plan het volgende te kopen:
  • 4GB ddr4, wrs nieuw, omdat de nieuw/2e hands prijzen vrijwel gelijk zijn bij 4 gb ddr4.
  • Intel® 760p 128 GB, Solid State Drive m2, theoretisch in combinatie met een 7e generatie intel een redelijk laag verbruik, ik wil de m2 in gebruik nemen via de 4x pci-e lanes ipv sata, maakt dit een negatief verschil?
  • Mini-Box picoPSU-90 + 80 Watt adapter
  • Een skylake of kaby lake cpu, whatever ik goedkoop tegenkom.
  • ARCTIC Alpine 11 Passive koeler
  • De cheapste kast die ik kan vinden die micro atx en 3,5inch bays heeft.
Zoals ik eerder al noemde, hier wil ik nog mijn 4tb ironwolf (3,5inch) en een 1tb (2,5inch) op aansluiten.
Mogelijk via staggered spin up, afhankelijk of de power draw van het totale systeem tijdens boot.
Enige tips, op of aanmerkingen?

Mvg,
ment0.

[ Voor 3% gewijzigd door ment0 op 19-11-2018 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:16

Fjeze

AllesPerfect!

Dreamvoid schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:27:
Dit is afhankelijk wat je cpu eisen zijn, maar voor een NAS-achtige toepassing is het quadcore geweld van een Core i3-8100 ofzo nogal onnodig, een dualcore Celeron/Pentium bespaart je direct een enorm bedrag (op een setup van net boven de 200 euro scheelt het nogal behoorlijk of je een 37-50 euro Celeron kiest of een 141 euro Core i3). Die i3 heeft een snellere GPU maar daar heb je natuurlijk helemaal niks aan. Qua zuinigheid zit er weinig tussen, in idle is het allemaal erg laag.

Interne gpu uitschakelen doet de chip zelf al, daar hoef je niks voor te doen.

Wat @mrmrmr zegt idd, 2.5" HDD's gebruiken is in het algemeen wel een goed idee, qua verbruik, ruimte en lawaai. Ik heb nu 2x 4 TB van deze dingen pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart in mijn servertje zitten.
Heeft het gebruiken van dergelijke 2,5"HDD nog een nadeel t.o.v. bijvoorbeeld de veel toegepaste WD RED schijven? Ik zie deze namelijk bijna altijd terugkomen als iemand een NAS wilt bouwen, in tegenstelling tot deze prijs technisch zeer interessante 2,5"HDD's.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die WD RED's gaan tot 10 TB, deze 2.5" HDDs gaan maar tot 5 TB (in de externe versie), en je moet ze voor die lage prijs uit een externe doos kraken, wat je je garantie kost. Dat zijn de grote nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Nadeel is de snelheid, maar in mijn geval is een gbit aansluiting dichttrekken al snel genoeg.

Ik wacht nog even black friday af, maar de beroemde Seagate 5TB kost nu €120 bij Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Fjeze schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:23:
[...]
Heeft het gebruiken van dergelijke 2,5"HDD nog een nadeel t.o.v. bijvoorbeeld de veel toegepaste WD RED schijven? Ik zie deze namelijk bijna altijd terugkomen als iemand een NAS wilt bouwen, in tegenstelling tot deze prijs technisch zeer interessante 2,5"HDD's.
De 2.5" HDDs gebruiken SMR (Shingled Magnetic Recording) waardoor ze geschikter zijn voor long-term storage dan veel random reads/writes. In de praktijk voor mijn "thuis NAS" merk ik daar helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Sterker nog, dat is de ideale technologie voor NAS/storage, het wordt gebruikt voor Seagate's "Archive" drives. Het OS staat toch in de regel op een SSD/Flash geheugen, niet op de data HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

GioStyle schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:27:
Nadeel is de snelheid, maar in mijn geval is een gbit aansluiting dichttrekken al snel genoeg.

Ik wacht nog even black friday af, maar de beroemde Seagate 5TB kost nu €120 bij Coolblue.
Ik heb thuis ook een gbit netwerk liggen, in dat geval is de snelheids van de disks geen beperkende factor begrijp ik dus?

Ik ga de NAS vooral ook als mediaserver gebruiken, dus Plex, downloaden/repareren/uitpakken, en wil dan eigenlijk ook tegelijk nog kunnen streamen naar mijn Apple TV 4K. (+/- 50GB UHD HDR films).

Zoals ik hier lees kan ik daar prima deze 2,5"HDD's voor gebruiken? Ik ga sowieso max 2x4/5TB schijven gebruiken dat is al ruimschoots voldoende voor mijn gebruik. Wellicht dat ik er nog 1 extra schijf inzet voor backup van foto's en bestanden (los van de download/media schijf)

[ Voor 21% gewijzigd door Fjeze op 20-11-2018 07:43 ]

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Fjeze schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:52:
[...]

Ik heb thuis ook een gbit netwerk liggen, in dat geval is de snelheids van de disks geen beperkende factor begrijp ik dus?

Ik ga de NAS vooral ook als mediaserver gebruiken, dus Plex, downloaden/repareren/uitpakken, en wil dan eigenlijk ook tegelijk nog kunnen streamen naar mijn Apple TV 4K. (+/- 50GB UHD HDR films).

Zoals ik hier lees kan ik daar prima deze 2,5"HDD's voor gebruiken? Ik ga sowieso max 2x4/5TB schijven gebruiken dat is al ruimschoots voldoende voor mijn gebruik. Wellicht dat ik er nog 1 extra schijf inzet voor backup van foto's en bestanden (los van de download/media schijven)

P.S. hebben jullie ook tips qua overige hardware?
Twijfel tussen bijv. de J3455/J4105 moederborden, of een los moederbord met bijv. de Intel G5400.

Ik weet alleen niet of dat zware overkill is voor mijn doeleinden?
Die Seagate 5TB 2.5” schijf doet 140MB/s lezen en 100MB/s schrijven.

Echter downloaden/repareren/uitpakken en op hetzelfde moment streamen kan net teveel zijn. Maar dat geldt ook voor een 3.5”.

Hier heb ik dat apart. Een schijf om te downloaden en een schijf om te streamen. Ik ga echter wel weer naar 1 schijf opstelling, omdat ik dat toch nauwelijks tegelijkertijd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

GioStyle schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:12:
[...]

Die Seagate 5TB 2.5” schijf doet 140MB/s lezen en 100MB/s schrijven.

Echter downloaden/repareren/uitpakken en op hetzelfde moment streamen kan net teveel zijn. Maar dat geldt ook voor een 3.5”.

Hier heb ik dat apart. Een schijf om te downloaden en een schijf om te streamen. Ik ga echter wel weer naar 1 schijf opstelling, omdat ik dat toch nauwelijks tegelijkertijd doe.
Dat kan natuurlijk ook, heb nog een 2TB HDD liggen, die kan ik eventueel gebruiken als download schijf, en dan na het repareren en uitpakken laten verplaatsen naar de Media schijf.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
GioStyle schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:27:

Geen idee wat de verzendkosten bij Amazon.de zijn, maar dezelfde schijf kost daar nu €111. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:50:
[...]
Geen idee wat de verzendkosten bij Amazon.de zijn, maar dezelfde schijf kost daar nu €111. O+
De 4TB was daar ook al zo goedkoop. Ben benieuwd of dit blijft doorzetten en dat we over een half jaar €80 voor 5TB kwijt zijn. Wie weet als de 6TB versies verkrijgbaar zijn...

Wordt leuk zo om een zuinige en comoacte server in elkaar te zetten met dit soort schijven en capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ment0 schreef op maandag 19 november 2018 @ 00:19:
Zoals ik eerder al noemde, hier wil ik nog mijn 4tb ironwolf (3,5inch) en een 1tb (2,5inch) op aansluiten.
Mogelijk via staggered spin up, afhankelijk of de power draw van het totale systeem tijdens boot.
Enige tips, op of aanmerkingen?
Met deze twee disks heb je geen staggered spinup nodig. Een ST4000VN008 verbruikt maximaal 21,6W tijdens opstarten. Je geeft niet aan welke 2.5" het is, stel dat die 6W vraagt, dan is het samen 27,6W. Een moederbord met Skylake/Kaby Lake Pentium processor vraagt tot ongeveer 30W, dus dat is geen probleem voor een PicoPSU 80/60 kit.

Stel dat je van plan bent de 3.5" disk later als offline backup disk te gebruiken en verder alleen nog 2.5" in de toekomst gaat aanschaffen, dan is de 80/60 kit voldoende. Wil je per se de 3.5" disk blijven gebruiken en ook nog eens 3 x 2.5" aansluiten, dan wordt het wel teveel.

Het moederbord moet een BIOS hebben dat Kaby Lake ondersteunt als je een Kaby Lake cpu wilt gebruiken. Er worden Skylake Celerons voor dat doel uitgewisseld zodat de BIOS kan worden geupdate, sommige ships bieden dit ook aan tegen vergoeding. Vergelijkbare Kaby Lake processoren zijn iets sneller dan Skylakes en ze hebben mogelijk een iets lager energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

Kek

3flix

Heren (en dames, apachehelicopters, etc..),

Ik Zit er aan te denken om mijn HP MS gen8 de deur uit te doen en over te stappen op een zelfbouw systeem met onderstaande specs. een aantal onderdelen werken met elkaar (want zijn al vaker langs gekomen)
De voeding (samen met een leicke 90W 12v) en HDD(intern, geshuckt) heb ik echter al, en vroeg mij af of dit voldoende is.. Mogelijk komt er nog een tweede 4/5TB 2.5" bij..

Graag jullie ideeën en input.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Tray€ 132,-€ 132,-
1Fujitsu D3644-B€ 147,50€ 147,50
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 96,36€ 96,36
1Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16€ 180,45€ 180,45
1Mini-box picoPSU 90€ 34,95€ 34,95
1Intel 760p 256GB€ 66,99€ 66,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Op zich niks mis mee, al betaal je op het moment wel behoorlijk veel extra voor quadcore Coffee Lake (cpu & bord) versus een dual core (Pentium) Kaby Lake systeem dus als je die vier cores niet per se nodig hebt, dan kan je zomaar 200 euro besparen.

O ja, en een Tray cpu betekent geen cpu koeler, die moet je er nog bij halen dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 19-11-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kek schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:10:
Heren (en dames, apachehelicopters, etc..),

Ik Zit er aan te denken om mijn HP MS gen8 de deur uit te doen en over te stappen op een zelfbouw systeem met onderstaande specs. een aantal onderdelen werken met elkaar (want zijn al vaker langs gekomen)
De voeding (samen met een leicke 90W 12v) en HDD(intern, geshuckt) heb ik echter al, en vroeg mij af of dit voldoende is.. Mogelijk komt er nog een tweede 4/5TB 2.5" bij..
Geen probleem, zal heel ruim voldoende zijn. Denk aan extra materiaal zoals SATA kabeltje, PCI bracket voor de voedingskabelaansluiting.

Voor meelezers: het werkt ook nog met minstens 4 van de 2.5" HDD's en een PicoPSU 80/60 kit met een Pentium processor. 4 x 6W= 24W, mb+cpu ~30W, dus minder dan 60W totaal. Als je een vergelijkbare 4 core desktop cpu neemt, dan vergt die wat meer vermogen tijdens opstarten, maar dan werkt het waarschijnlijk ook omdat het geheel onder de 60W zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dreamvoid schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:21:

O ja, en een Tray cpu betekent geen cpu koeler, die moet je er nog bij halen dan.
Daarover gesproken, bestaan er een beetje goede compacte koelers voor de 8100 waarbij de nadruk op het (gebrek aan) geluidsniveau ligt?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compact is erg relatief, kwantificeer het eens? In welke kast moet het passen, en welk geluidsniveau is acceptabel?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FireDrunk schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:36:
Compact is erg relatief, kwantificeer het eens? In welke kast moet het passen, en welk geluidsniveau is acceptabel?
Bijv. pricewatch: Chieftec CI-01B-OP , max 150mm hoog (dacht dat het lager was), geen idee hoe het met de breedte zit i.v.m. over/tegen de RAM-modules hangen. Ehm, geluidsniveau... niet hoorbaar bij (redelijk) lage belasting?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Weet iemand waarom de Seagate 5TB bij Amazon maar 3 stuks per klant te bestellen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:25:
Weet iemand waarom de Seagate 5TB bij Amazon maar 3 stuks per klant te bestellen zijn?
Geen idee, maar ik heb een willekeurige Seagate external HDD geprobeerd en daar kon je ook maar 3 exemplaren van afnemen. Ik heb net nog een aantal externe hd's geprobeerd maar daar kon je gewoon 20 stuks van afnemen.
Een alternatief voor die seagate zou deze kunnen zijn. Als het goed is zit hier ook een seagate hd in.

[ Voor 5% gewijzigd door 455451n op 20-11-2018 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:25:
Ik vermoed dat Seagate geen zin heeft dat datacenters massaal goedkope externe drives inkopen, en op die manier dus bulk-kopers naar de duurdere (maar identieke) interne drives duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Hebben jullie ook tips qua overige hardware?
Twijfel tussen bijv. de J3455/J4105 moederborden, of een los moederbord met bijv. de Intel G5400.

Dit dan ivm met 2 (en later misschien 4) 2,5” 5tb schijven.

Ik weet alleen niet of dat zware overkill is voor mijn doeleinden?

- Backup foto’s
- Plex media server
- sabnzbd
- downloaden/repareren/uitpakken
- streamen van UHD HDR bestanden van zo’n 50GB

[ Voor 20% gewijzigd door Fjeze op 20-11-2018 07:46 ]

Fly or Die

Pagina: 1 ... 33 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.