Interessant idee. Ik had wel bij de 3,5" externe HDD's gekeken, maar niet 2,5"Dreamvoid schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:53:
Waarom dan niet een Celeron/Pentium met 19V Thin mITX of STX bordje? Dan is je cpu weliswaar actief gekoeld maar je voeding passief, ipv andersom. Bovendien scheelt een externe voeding weer wat ruimte/airflow en warmte in de kast. Een M.2 SSD trouwens ook.
Verder ben ik voorstander van 2.5" schijven (ook weer, zuiniger/stiller/kleiner), en niet heel veel duurder per GB. Pak bv 2x 4 TB, en dan die overgebleven 3.5" 3 TB schijf als externe backup/cold storage. Dit bijvoorbeeld kost exact evenveel, en is veel compacter in je behuizing, minder warmte, betere airflow, je casefans kan je dan helemaal uitzetten zelfs (scheelt ook weer geluid).
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G3930 Boxed € 31,46 € 31,46 1 ASRock H110M-STX € 72,- € 72,- 2 Maxtor M3 Portable 4TB Zwart € 105,- € 210,- 1 Crucial CT16G4SFD824A € 155,47 € 155,47 1 WD Green SSD M.2 (G2G0B) 240GB € 55,- € 55,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 523,93

Het door mij aangedragen moederbord zou dan wel met PicoPSU kunnen. Wat ik er zelf fijn aan vindt is dat het ook direct HDMI 2.0 heeft, zodat ik het systeem ook weer de HTPC functie zou kunnen geven, wat de ~5W van een android tv box uit china kan besparen.
Let wel, absolute stilte hoeft wmb niet en ik hecht waarde aan uitbreidbaarheid. De huidige server hoor ik ook al amper en draai eigenlijk altijd muziek. Topic naar huidige server, al heeft ie wel wat upgrades gehad: Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo
Heb je daar onderbouwing voor? Of is het slechts onderbuik? Zoals gezegd, deze chip is sneller dan een normale Kaby-lake / Coffee Lake Celeron. Overigens, dit bordje zou, dan met een PicoPSU, c.a. 9W doen idle (waarschijnlijk met video output). Ik vind het een best interessant bordje met nieuwere technologie. Daarnaast ben ik wel bereid om "one for the team" te nemen om eens te testen of dit wat ismrmrmr schreef op donderdag 26 april 2018 @ 23:57:
[...]
Ik zou geen Jxxx processor kiezen, wel een Kaby Lake of Coffee Lake.
Dankje, daar twijfelde ik zelf nog aan.Verder geen 6 TB 3.5" schijf, maar relatief goedkope 2 x 4 TB Maxtor M3's 2.5" externe drives (er zit een Seagate ST4000LM024 in), PicoPSU 90/60 kit als voeding. Dat is voldoende voor uitbreiding tot 24 TB (6 HDD's).
Ik heb, met reviews online, nog mixed feelings tbh over deze schijven. Ik neig toch naar wat extra zekerheid. Al hebben de WD Blue's ook wel wat uitval op bv Amazon. Maar minder imho.Met Arctic Alpine 11 Passive als passieve cpu cooler. Er draait dan behalve de stille HDD's helemaal niets, als geheel is het zeer stil. Als je langdurig processorwerk doet (meer dan 10 minuten), dan zou ik wel een uitgaande 12cm fan laten draaien op laag rpm niveau of een stille cpu koeler met semi-passieve fan kiezen. De cpu is het dan nog enige element dat koeling nodig heeft en alleen als het warm wordt. Dus het is alleen een beetje hoorbaar als er zwaar werk wordt verricht.
Het mes snijdt dus aan twee kanten: weinig verbruik betekent weinig koeling wat weer weinig verbruik door ventilatoren betekent.
Ik heb mijn HGST's (een hele stapel) inmiddels vervangen door 2.5" drives. Werkt prima en het bespaart veel energie. Ik heb intussen weer vertrouwen in Seagates gekregen.
Ik draai dagelijks een backup op de interne schijf. Ik heb geen zin om constant alles er in te pluggen / uit te halen. Als ik een schijf via USB aangesloten hout, dan vermoed ik dat ik hetzelfde probleem heb. Daarom heb ik ook nog een externe HDD waarmee ik wekelijks een backup draai van de documenten zelf via USB (intern heb ik ook een backup van o.a. films). Misschien moet ik mijn strategie heroverwegen. Ik kan ook een HDD aansluiten op mijn router bijvoorbeeld. Maar ik twijfel of dat betrouwbaarder is...SATA hard disks die je over hebt kun je op USB 3 aansluiten via de connectoren uit de M3's of via een Sharkoon Quickport voor backup. Geïntegreerde backup opslagapparaten lopen risico op schade (malware of electrisch), externe niet.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 27-04-2018 10:06 ]