Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
Dreamvoid schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:53:
Waarom dan niet een Celeron/Pentium met 19V Thin mITX of STX bordje? Dan is je cpu weliswaar actief gekoeld maar je voeding passief, ipv andersom. Bovendien scheelt een externe voeding weer wat ruimte/airflow en warmte in de kast. Een M.2 SSD trouwens ook.

Verder ben ik voorstander van 2.5" schijven (ook weer, zuiniger/stiller/kleiner), en niet heel veel duurder per GB. Pak bv 2x 4 TB, en dan die overgebleven 3.5" 3 TB schijf als externe backup/cold storage. Dit bijvoorbeeld kost exact evenveel, en is veel compacter in je behuizing, minder warmte, betere airflow, je casefans kan je dan helemaal uitzetten zelfs (scheelt ook weer geluid).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 31,46€ 31,46
1ASRock H110M-STX€ 72,-€ 72,-
2Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 105,-€ 210,-
1Crucial CT16G4SFD824A€ 155,47€ 155,47
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 240GB€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,93
Interessant idee. Ik had wel bij de 3,5" externe HDD's gekeken, maar niet 2,5" 8)7 . Wel is het moederbord dat jij aandraagt voor mij niet echt geschikt. Ik heb al minstens 2 USB poorten nodig (en wellicht later meer) voor alle dongles die bij een domoticasysteem horen. Die intern stoppen lijkt me, vanwege al het metaal, geen goed idee. Daarnaast is voor mij 4 SATA poorten toch wel het minimum om ook in de toekomst uit te kunnen breiden.

Het door mij aangedragen moederbord zou dan wel met PicoPSU kunnen. Wat ik er zelf fijn aan vindt is dat het ook direct HDMI 2.0 heeft, zodat ik het systeem ook weer de HTPC functie zou kunnen geven, wat de ~5W van een android tv box uit china kan besparen.

Let wel, absolute stilte hoeft wmb niet en ik hecht waarde aan uitbreidbaarheid. De huidige server hoor ik ook al amper en draai eigenlijk altijd muziek. Topic naar huidige server, al heeft ie wel wat upgrades gehad: Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo
mrmrmr schreef op donderdag 26 april 2018 @ 23:57:
[...]

Ik zou geen Jxxx processor kiezen, wel een Kaby Lake of Coffee Lake.
Heb je daar onderbouwing voor? Of is het slechts onderbuik? Zoals gezegd, deze chip is sneller dan een normale Kaby-lake / Coffee Lake Celeron. Overigens, dit bordje zou, dan met een PicoPSU, c.a. 9W doen idle (waarschijnlijk met video output). Ik vind het een best interessant bordje met nieuwere technologie. Daarnaast ben ik wel bereid om "one for the team" te nemen om eens te testen of dit wat is :+
Verder geen 6 TB 3.5" schijf, maar relatief goedkope 2 x 4 TB Maxtor M3's 2.5" externe drives (er zit een Seagate ST4000LM024 in), PicoPSU 90/60 kit als voeding. Dat is voldoende voor uitbreiding tot 24 TB (6 HDD's).
Dankje, daar twijfelde ik zelf nog aan.
Met Arctic Alpine 11 Passive als passieve cpu cooler. Er draait dan behalve de stille HDD's helemaal niets, als geheel is het zeer stil. Als je langdurig processorwerk doet (meer dan 10 minuten), dan zou ik wel een uitgaande 12cm fan laten draaien op laag rpm niveau of een stille cpu koeler met semi-passieve fan kiezen. De cpu is het dan nog enige element dat koeling nodig heeft en alleen als het warm wordt. Dus het is alleen een beetje hoorbaar als er zwaar werk wordt verricht.

Het mes snijdt dus aan twee kanten: weinig verbruik betekent weinig koeling wat weer weinig verbruik door ventilatoren betekent.

Ik heb mijn HGST's (een hele stapel) inmiddels vervangen door 2.5" drives. Werkt prima en het bespaart veel energie. Ik heb intussen weer vertrouwen in Seagates gekregen.
Ik heb, met reviews online, nog mixed feelings tbh over deze schijven. Ik neig toch naar wat extra zekerheid. Al hebben de WD Blue's ook wel wat uitval op bv Amazon. Maar minder imho.
SATA hard disks die je over hebt kun je op USB 3 aansluiten via de connectoren uit de M3's of via een Sharkoon Quickport voor backup. Geïntegreerde backup opslagapparaten lopen risico op schade (malware of electrisch), externe niet.
Ik draai dagelijks een backup op de interne schijf. Ik heb geen zin om constant alles er in te pluggen / uit te halen. Als ik een schijf via USB aangesloten hout, dan vermoed ik dat ik hetzelfde probleem heb. Daarom heb ik ook nog een externe HDD waarmee ik wekelijks een backup draai van de documenten zelf via USB (intern heb ik ook een backup van o.a. films). Misschien moet ik mijn strategie heroverwegen. Ik kan ook een HDD aansluiten op mijn router bijvoorbeeld. Maar ik twijfel of dat betrouwbaarder is...

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 27-04-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je daar onderbouwing voor? Of is het slechts onderbuik? Zoals gezegd, deze chip is sneller dan een normale Kaby-lake / Coffee Lake Celeron.
Een Pentium G4560 is al sneller (zie cpu-cpu vergelijkingssites). Logisch, want die heeft een veel hogere frequentie.

Beide cpu's schakelen de frequentie fors omlaag als er weinig belasting is. De J4105 is gemaximeerd op 1,5 GHz (2,5 GHz turbo). Dat merk je bij forse belasting. Verder zal het omlaag schalen bij langdurige belasting om binnen de TDP te blijven. Nuttig voor bepaalde toepassingen, maar of dat bij jou ook zo is?
Overigens, dit bordje zou, dan met een PicoPSU, c.a. 9W doen idle (waarschijnlijk met video output). Ik vind het een best interessant bordje met nieuwere technologie. Daarnaast ben ik wel bereid om "one for the team" te nemen om eens te testen of dit wat is :+
Altijd te waarderen. :)
Ik heb, met reviews online, nog mixed feelings tbh over deze schijven. Ik neig toch naar wat extra zekerheid. Al hebben de WD Blue's ook wel wat uitval op bv Amazon. Maar minder imho.
Ik stel hoge prijs op betrouwbaarheid, daarom stap ik niet zomaar over. Het probleem met de praktijktests is dat je pas na het einde van de leeftijd kan zien welk type nu goed was en welke niet. Dan is het dus te laat, want dan is de schijf al weer vervangen door een andere. Het is tegenwoordig niet meer zo dat een bepaald merk slecht is, na de consolidaties.

Wat betreft de Amazon HDD reviews: soms is zichtbaar dat het specifieke fabrieken zijn die rommel produceren gedurende een bepaalde periode, maar dat wordt doorgaans na verloop van tijd verholpen.
Ik draai dagelijks een backup op de interne schijf. Ik heb geen zin om constant alles er in te pluggen / uit te halen. Als ik een schijf via USB aangesloten hout, dan vermoed ik dat ik hetzelfde probleem heb. Daarom heb ik ook nog een externe HDD waarmee ik wekelijks een backup draai van de documenten zelf via USB (intern heb ik ook een backup van o.a. films). Misschien moet ik mijn strategie heroverwegen. Ik kan ook een HDD aansluiten op mijn router bijvoorbeeld. Maar ik twijfel of dat betrouwbaarder is...
Een differential op een andere computer kan het probleem opvangen. De routeraansluiting is een bescherming tegen malware en gebruikersfouten, maar niet tegen lekken richting internet en niet specifiek tegen incidenten zoals blikseminslag en overspanning of calamiteiten zoals een EM gebeurtenis. Dat lijkt vergezocht en dat is het misschien ook wel, maar als je volgens het boekje werkt, is opslag in een kooi van Faraday (aka kluis) het beste. Ook off-site opslag als de data echt belangrijk of het risico hoog is. USB keys zijn ook een oplossing voor bepaalde soorten data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik begrijp je keus voor die quadcore Gemini Lake Celeron wel, zijn singlethreaded maar half zo snel als de Kaby Lake/Skylake chips en dat merk je qua responsiveness wel, maar als headless server boeit dat wellicht niet zo, en HDMI 2.0 is zeker een pluspunt.

Pico-PSU, 2.5” schijven en een M.2 SSD (als je bord M.2 heeft) zou ik wel allemaal doen. Met een beetje mazzel verbruikt dit zo weinig dat je de casefans helemaal uit kan zetten.

Een mITX Coffee Lake (H310) systeem kan ook, dan heb je HDMI2.0, maar de keuze qua bordjes is nog niet enorm.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 27-04-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:25
Bedankt @mrmrmr voor het eerdere advies ik heb de volgende setup nu besteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,84€ 50,84
1Fujitsu D3474-B€ 104,-€ 104,-
1Kolink Satellite€ 31,-€ 31,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB--
2Gembird CC-SATAM-DATA€ 1,22€ 2,44
1Akasa SATA power splitter € 3,32€ 3,32
1Crucial CT8G4SFS824A€ 78,40€ 78,40
1Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram)€ 5,58€ 5,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,58

Uiteindelijk niet meer voor een dual lan setup gegaan. Wel een nieuwe router (Ubiquiti EdgeRouter X) gekocht. Hoop deze op dezelfde power inserter te kunnen plaatsen als mijn Ubiquiti UniFi AP-AC LITE om op die manier wat stroom te besparen i.p.v. 2 voedingen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Thanks voor alle feedback, ik kom nu op dit uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4105-ITX€ 87,30€ 87,30
1Cooler Master Elite 110€ 39,03€ 39,03
1Delock Cable Power Molex 4 pin plug > 4 x SATA 15 pin receptacle 40 cm (60142)€ 3,99€ 3,99
3Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 105,-€ 315,-
1Crucial CT16G4SFD824A€ 155,47€ 155,47
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 47,-€ 47,-
1Samsung 860 EVO 250GB€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,79

Ik heb daarbij besloten om mijn huidige server, inc. 3TB WD Red, te verkopen. Daarmee zal ik weer rond mijn budget uit moeten komen.

Vooralsnog gaat 1 M3 als externe backup disk gebruikt worden, maar ik vermoed dat deze op termijn ook in de server gaat. Ik had te weinig trek in teveel kabels / open HDD dock voor backups ;) . Ik denk dat ik 1 schijf toch intern voor de backup ga houden. Het is een eerste backup (2e is extern, 3e offsite) die dagelijks zonder gedonder draait. En waar ik dus ook geen omkijken heb. Echt een backup tegen falen van de andere HDD zelf. Ook direct een andere kast (ik denk dat deze wel past) waarin ik mijn Scythe Slipstream (die erg stil is) meeneem voor het geval ik wel actieve koeling nodig heb.

Daarnaast de SSD vervangen. De WD Green SSD is wel erg traag volgens HWI. De Evo 860 is veel rapper en verbruikt niet veel meer onder last. Dat heb ik er wel voor over. Helaas is het M.2 slot enkel voor Wifi, een gemiste kans van Asrock...

Ik blijf dus ook bij het Asrock J4105 ITX bordje. Alles is wat behelpen, maar ik vond dezelfde drawbacks bij andere bordjes. De CPU is snel zat, de i3 die ik nu heb staat op 1,6GHz gecapped en komt daar dus never nooit boven :) . En die is nog erg rap, zelfs bij het oplepelen van veel data uit de database. Verder heeft Intel met Gemini Lake echt enorm grote winsten geboekt, dus ik verwacht dat deze meer dan snel genoeg is. De Duitsers hebben zelfs na uren vollast nog 2,2GHz gerappoteerd, dus met de Turbo zit het wel goed. Ook hier helpt headless draaien vast mee.

Nogmaals bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@GENETX dat moederbord ondersteund max 8GB ram.
- Max. capacity of system memory: 8GB**
https://www.asrock.com/mb...ndex.nl.asp#Specification

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
Ja, dat wil Intel ons graag doen geloven...
https://www.speicher.de/a...speicher-asrock-j4105-itx
Maw, zelfs 32GB lijkt gewoon te werken. Ik heb meerdere posts gezien waar men 16GB werkend heeft.

Deze kit staats zelfs op de qvl van asrock :+

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 28-04-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het kopen van een 2e hands nasje tot de conclussie gekomen dat dit het toch niet is voor automatisch downloaden.

Ben dus ook op zoek naar iets laag in energieverbruik om te gebruiken als usenet download box.

Tips zijn altijd welkom ;-) De box moet gewoon Emby, Sonarr, Sabnznd draaien. De data downloaden,uitpakken en naar de NAS zenden. Daarnaast gewoon Emby back-end draaien.

Moet niet kunnen transcoderen, mijn nvidia shield is perfect instaat dit zelf te doen.

Budget ligt rond de 300 euro! De setups hier boven kwam wat duurder uit precies.

Bedankt alvast :D

Ik was al aan het denken aan een intel NUC, is dat wat? :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Waarom naar de NAS? Je kan dan ook gewoon de server als NAS gebruiken. Scheelt je gelijk weer stroomkosten ;) . De goedkoopste setups kunnen prima wat je wil overigens. Maar de meeeste NASjes ook wel....

Welke NAS heb je nu gehaald? Verder, waarom Emby en niet direct de NAS/server disk met SMB/NFS mounten? Draai je Kodi?

Maar een NUC, al dan niet tweedehands, is prima voor wat je nu beschrijft. Kijk wel of alles er in zit voor 300 euro. Goedkope zelfbouw idem. Of uiteraard een tweedehands servertje.

Edit: als ik zo rondkijk is een nuc niet veel goedkoper, RAM en SSD/HDD heb je nog nodig en vaak tragere CPU in de goedkope NUCs. Je kan ook eens kijken naar mijn config hierboven bijv. Dan kom je met. 8GB ipv 16GB en zonder HDDs ook op ~300 uit. Dan heb je wel de ruimte om in de toekomst je NAS te vervangen met plaats voor 3 2,5" harddisks. Maar dat is wel direct het enige verschil tov een NUC. Met 100 euro extra steek je er dus een 4TB schijf in momenteel, en kan de NAS weer de deur uit.

[ Voor 55% gewijzigd door GENETX op 29-04-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welja, waaorm een NAS.

Ik zat vroeger gewoon met alle schijven in mijn pc die 24/7 op stond waar alles op draaide.
Verder heb ik thuis 2x Nvidia Shield met kodi (en kodi for emby). Ik formatteer nogal graag 2 keer per jaar mijn pc en dan moet ik altijd alles opnieuw instellen qua download en servers en dat was ik wat beu.

Zag toevallig ergens een 4-bay NAS staan, Qnap TS-420 en dacht mmm eens proberen, dan heb ik terwijl wat beveiliging van RAID5 en kan ik misschien alle downloads en server side gedoe laten gebeuren door de NAS.

Geen idee eigenlijk waarom Emby, heb het altijd zo gedaan ;-)

Maar een klein servertje met dan allemaal 2,5" hdd's is ook niet zo'n mega optie natuurlijk, want dan moet ik allemaal nieuwe hdd's kopen en ik zit momenteel met 4x 4TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:44:
Na het kopen van een 2e hands nasje tot de conclussie gekomen dat dit het toch niet is voor automatisch downloaden.

Ben dus ook op zoek naar iets laag in energieverbruik om te gebruiken als usenet download box.

Tips zijn altijd welkom ;-) De box moet gewoon Emby, Sonarr, Sabnznd draaien. De data downloaden,uitpakken en naar de NAS zenden. Daarnaast gewoon Emby back-end draaien.

Moet niet kunnen transcoderen, mijn nvidia shield is perfect instaat dit zelf te doen.

Budget ligt rond de 300 euro! De setups hier boven kwam wat duurder uit precies.
Zoiets als dit, inclusief 32 GB SSD voor het OS, maar exclusief HDD's.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 78,95€ 78,95
1Kolink Satellite€ 31,-€ 31,-
1Crucial CT4G4SFS824A€ 41,35€ 41,35
1Transcend MTS600 32GB€ 36,-€ 36,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,14
Ik was al aan het denken aan een intel NUC, is dat wat? :D
NUC's zijn hele leuke dingen maar niet als storage server, er past maar 1 HDD in, en dan alleen nog van die platte (9mm hoog), terwijl alle zinnige >2 TB 2.5" schijven 15mm hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, ik kijk er eens naar :-)

Maar ik zou wel toch de NAS behouden als storage server denk ik aangezien ik deze nu toch heb. Dus het servertje zou eigenlijk enkel zijn om de data te downloaden/uitpakken, verplaatsen naar de NAS en door te sturen naar mijn media player als ik het opvraag :-)

Want zo'n box zoals je post heeft in principe ook maar plaats voor 3x 3.5" wat momenteel nog iets te weinig is. Ofwel een case zoeken met 4 bays? :)

Maar voor die prijs (240 euro) zal het wel alles doen wat ik wil veronderstel ik, moet er daarvoor geen schijven in steken :p

edit: Zoiets bijvoorbeeld?
pricewatch: Silverstone Legacy LC13B-E (Zwart)

of

product: Fractal Design Node 304

edit2:
Denk toch dat ik de nas ga behouden en een light weight servertje er zal naast plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@Dreamvoid die kolink case kun je beter laten, die is niet echt leverbaar.

@Verwijderd Ja, met een grotere case kun je gewoon je 4 disks kwijt natuurlijk. Evt os booten vanaf usb. Ik vind het persoonlijk wel zonde om zoveel geld enkel voor het automatiseren van downloads uit te geven, exclusief de ca 25 euro per jaar aan energie... Als het je puur om de downloads is, en je echt je NAS en Shield wilt houden (libreelec heeft docker, dus je htpc kan dan ook als downloadbak dienen bijv), dan zou ik een goedkope tweedehands nuc op de kop tikken imho.

ook een optie, wat werkt volgens mij, is docker op je shield zetten (evt via libreelec) en daar sonarr en nzbget op draaien. De ARM containers bestaan wel. Is potentieel wel traag tho.

Of je moet je NAS weer uit de deur doen en zoiets halen: pricewatch: Asustor AS6104T
Als ik het goed heb draait daar docker op en anders kun je na een memory upgrade virtual machines draaien. Maar prijs/prestatie is dat aanbod erg karig tov zelfbouw iig. Dan is dit beter imho
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)

Hoe dan ook, als laatste tip: Evalueer goed wat je wil, nu en in de toekomst. Kijk vooral ook over je huidige hardware heen. Door functies samen te voegen krijg je over het algemeen meer voor je geld. Daarnaast, gezien je situatie, bespaar je op de lange termijn zo'n 100 euro aan stroomkosten. Omdat je iets al hebt klinkt mij als slechte reden. Die NAS zet je zo weer op marktplaats. Al met al kost je een nieuwe server/NAS met verkoop ongeveer net zoveel, maar heb je wel:
- lagere stroomkosten
- garantie
- nieuw spul, da ook (beveiligings-) updates krijgt
- meer snelheid

[ Voor 59% gewijzigd door GENETX op 29-04-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi

Bedankt voor het advies!

Misschien dan toch de NAS terug de deur uit doen en een server'ke bouwen... Heb net een week data gekopieerd van mijn PC naar de NAS en alles in RAID5 gezet.

Ik zal alvast beginnen met alles terug op tijdelijke schijven te kopieren hahahaha...

Dus even samenvatten...
Ik doe de NAS de deur uit

En dan bouw ik gewoon best een eigen "server" in een case waar voldoende schijven in kunnen?

Welk OS draai je daar dan op? Gewoon Windows of iets zoals unraid? Windows 10 gewoon heeft natuurlijk wel het minste issues met het installeren van apps en dergelijke :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:03:
Hoi

Bedankt voor het advies!

Misschien dan toch de NAS terug de deur uit doen en een server'ke bouwen... Heb net een week data gekopieerd van mijn PC naar de NAS en alles in RAID5 gezet.

Ik zal alvast beginnen met alles terug op tijdelijke schijven te kopieren hahahaha...

Dus even samenvatten...
Ik doe de NAS de deur uit

En dan bouw ik gewoon best een eigen "server" in een case waar voldoende schijven in kunnen?

Welk OS draai je daar dan op? Gewoon Windows of iets zoals unraid? Windows 10 gewoon heeft natuurlijk wel het minste issues met het installeren van apps en dergelijke :p
FreeNAS, een Linux server editie, Windows server. Net wat je wil. FreeNAS is meest gebruikte meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
FreeNAS of OpenMediaVault bijvoorbeeld inderdaad. Verder, check Docker! Dat zijn kant en klare containers (mini virtual machines) die je kan inladen met een bepaald programma (eigenlijk net apps). Store.docker.com staat er vol mee. Zo heb je in no time alle applicaties draaien, ook al heb je geen verstand van linux.

Zelf draai ik openSuse, een normaal linux OS met enkel de terminal. Maar dat komt door mijn eigen ervaringen en omdat ik het ook op de desktop zelf draai. Maar daarbinnen gaat bij mij praktisch alles met docker containers.

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 29-04-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay boys.

Bedankt!

Ben alvast de data terug aan het kopieren naar tijdelijke schijven voor de komende paar dagen :D

De NAS op 2e hands geplaatst en hopelijk verkoopt deze terug.

Nu op zoek naar de ideale FreeNAS build! Als de NAS hopelijk verkocht geraakt, dan mag die build wel 4-500 euro kosten als het moet.

Een RAID kaart aan te raden om de data in RAID5 te runnen? Is maar voor media, maar zou toch jammer zijn om alles te verliezen.

EDIT:
Na nog wat na denken en deregelijke... Alles werkende krijgen op een Freenas build lijkt me ook niet mega eenvoudig?

Een Synology DS418play of DS918+ moet toch perfect kunnen doen wat ik wil?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Draai anders eens freenas in een vm op je pc. Dan kun je ervaren hoe het werkt ;) of je neemt dit: https://xpenology.org/

Die NAS linux versies bieden gewoon een soortgelijke NAS web interface, zoals je die ook op een synology zou vinden. Die eerste synology zou ook kunnen, maar vergelijk maar eens de specs... Eigen hardware ka je makkelijker upgraden of an een nieuwe versie voorzien. Synlogy stopt gewoon de ondersteuning om je te forceren een nieuwe te kopen..

Dus, probeer ens greens in en virtual mchine, dan kun je zelf een beslissing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
GENETX schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:19:
FreeNAS of OpenMediaVault bijvoorbeeld inderdaad. Verder, check Docker! Dat zijn kant en klare containers (mini virtual machines) die je kan inladen met een bepaald programma (eigenlijk net apps). Store.docker.com staat er vol mee. Zo heb je in no time alle applicaties draaien, ook al heb je geen verstand van linux.

Zelf draai ik openSuse, een normaal linux OS met enkel de terminal. Maar dat komt door mijn eigen ervaringen en omdat ik het ook op de desktop zelf draai. Maar daarbinnen gaat bij mij praktisch alles met docker containers.
Idd heb nog niet zolang geleden ook docker ontdekt. Dacht eerst mijn server met esxi te draaien en zo aparte virtuele machines .... docker is zoveel eenvoudiger en schaalbaar, zeker voor thuisgebruik.
Draai nu graylog en zabbix native en de rest in docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yarisken schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:23:
[...]

Idd heb nog niet zolang geleden ook docker ontdekt. Dacht eerst mijn server met esxi te draaien en zo aparte virtuele machines .... docker is zoveel eenvoudiger en schaalbaar, zeker voor thuisgebruik.
Draai nu graylog en zabbix native en de rest in docker.
Docker draait dan op FreeNAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Zojuist mijn Ubuntu 17.10 een update gegeven naar Ubuntu 18.04, verbruik is behoorlijk lager geworden.

Actief met 6 lxc containers richting 3 - 4 watt minder (19 - 22 watt), idle vergeten te meten.

1x Gigabyte GA-B85N Phoenix
1x Intel Core i5-4460 Boxed
1x Crucial MX300 2,5" 750GB
2x 2.5" harddisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:04:
[...]

Docker draait dan op FreeNAS?
Nee centos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, docker draait ook op freeNAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: f*ck it, Ik ga toch voor de zelfbouw!

Als iemand nog eens een goede set-up kan posten low energy met plaats voor minstens 4x 3.5" hdd. Zou nice zijn :-)

Hoeft niet super klein te zijn, mag ook in een midi tower

Xpenology ziet er mij wel interessant uit voor wat ik er mee wil doen... Wordt dit aangeraden?

edit: Kan ik er eigenlijk niet gewoon Windows op draaien dan voor het minste problemen? :p

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mwoah, XPEnology wordt niet echt veel gebruikt. Volgens mij is FreeNAS het meest populair. Windows 10 kan ook in principe, maar dan mis je een mooie web interface. Daarnaast is Linux doorgaans veiliger.

Mijn tip, installeer eens in een virtual machine, bv virtualbox, freeNAS op je desktop PC. Dan kun je eens testen, spelen en pielen om een goede keuze te maken. FreeNAS klinkt nu misschien eng, maar is niet wezenlijk anders dan dat wat je op een andere overpriced kant en klare NAS krijgt meegeleverd. Ik durf wel te wedden dat jehet snel oppakt en het straks met me eens bent dat FreeNAS makkelijker is dan Windows 10, ondanks dat je het niet kent.

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 29-04-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja idd.

Zal morgen eens een vm runnen.

Dan nog juist op zoek naar een goede hardware set up voor minstens 4x 3,5” hdd en mss een ssd!

Misschien best een midi tower setup?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat te spelen in VM ziet het er wel goed uit, zal dan voor FreeNAS gaan!

Nu nog een gepaste set-up vinden tussen de 3-400 euro. Er is zoveel keus dat ik het bos door de bomen niet meer zie... Dus minstens 4x 3.5" hdd is nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:46:
Na wat te spelen in VM ziet het er wel goed uit, zal dan voor FreeNAS gaan!

Nu nog een gepaste set-up vinden tussen de 3-400 euro. Er is zoveel keus dat ik het bos door de bomen niet meer zie... Dus minstens 4x 3.5" hdd is nodig.
Om goed advies te kunnen geven is meer informatie nodig.

Wat is het typenummer van de HDD's? Hoeveel is/wordt de processorbelasting?

Wil je VM's draaien of consoldieer je alle functies in een OS? Dat laatste is zuiniger wegens minder overhead.

Hoeveel 3.5" HDD's wil je maximaal kunnen draaien? 4 is beter dan 6 voor een zuinig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, dit is exact wat het moet kunnen

4x 4TB : 3x WD RED en 1x Seagate
1x ssd voor OS?

Verder moet het systeem enkel dienen als usenet download en feed voor media players.
- Sabnzbd draaien
- Sonarr draaien
- Emby server back-end draaien

Deze zijn standaard plugins in FreeNAS veronderstel ik, dus geen VM's? of is het beter met Dockers ? Daar ken ik nog niet genoeg van...

Mijn mediaplayers kunnen direct stream aan dus het systeem moet in principe niet transcoden, maar voor toekomstgewijs misschien toch handig als hij zou kunnen 1 a 2 streams transcoden?

Dat is eigenlijk alles wat ik er mee wil doen...

Formaat maakt op zich niet uit, maar ATX is wel groot. Misschien best MicroATX?

Budget liefst dus 3-400 euro, maar als het vb voor 450-500 euro merkwaardig beter kan is het ook goed ;-)
Maar mijn systeem heeft volgens mij niet zo veel nodig...

Thanks

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:26:
Oké, dit is exact wat het moet kunnen

4x 4TB : 3x WD RED en 1x Seagate
1x ssd voor OS?
Weet je welke typenummers het precies zijn? Een merk of serie is meestal niet voldoende om te bepalen hoeveel ze gebruiken tijdens opstarten en tijdens idle.

De huidige WD Red serie bevat enkele van de zuinigste 3.5" HDD's, maar 2.5" verbruikt minder dan een derde in idle en haalt het verbruik tijdens opstarten enorm omlaag.

Ga je RAID gebruiken? Of wil je drives stil kunnen zetten als ze niet worden gebruikt?

Een vergelijking in energieverbruik van besturingssystemen kun je hier vinden.

FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, en dat besturingssysteem verbruikt 50% meer dan Windows 10 in de test die ik net noemde. Jammer, want eigenlijk is het wel een mooi OS.

Alle soorten virtual machines voegen extra verbruik toe, dat is logisch want het is een stapeling van besturingssystemen. Helaas voor het doel van zuinige servers is het gebruikelijker om complete OS distributies te verspreiden voor maar 1 bepaalde taak. De download applicaties die je noemt kun je ook los installeren. Vooral onder Windows. Windows 10 is gratis te downloaden en te gebruiken. Het is zuiniger dan de meeste Linux distributies. Sommige Linux distributies zijn wel stabiel zuinig, zoals de huidige Debian test versie, maar die is voorlopig nog niet uit het beta stadium.

Linux wordt binnenkort nog veel zuiniger met kernel 4.17 en dan kan het waarschijnlijk Windows inhalen, maar voordat dit doorsijpelt naar singletaskdistributies en linuxhypervisors kan nog wel even duren.

Wat betreft gemak en functiescheiding zijn VM's wel een goede keuze natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De types zou ik eens moeten opzoeken, is het belangrijk voor de build of niet? Het zijn zeker geen recente schijven, maar ze zitten momenteel in de NAS terwijl ik data overkopieer op tijdelijke schijven dus kan ze niet uithalen...

Volgens wat ik kan lezen raad je gewoon windows 10 aan? Dit zou perfect mogelijk zijn voor wat ik wil natuurlijk... Is het eenvoudigste om op te zetten :p

Ofwel esxi runnen ofzo met 1 VM voor storage en 1 windows VM voor de applicaties en streaming?

Ik zou waarschijnlijk werken met RAID5 om toch iets van bescherming te hebben, maar bescherming is niet het belangrijkste voor media... Als ik alle schijven kon poolen tot 1 groot volume zonder dat ik alles verlies bij 1 kapotte schijf zou ik dat gewoon zo doen eigenlijk. Maar volgens wat ik kan zien als je alles gewoon in 1 volume steekt ben je alles kwijt als een schijf stuk gaat?

Ik sta nog steeds open voor alle tips, ben een beetje clueless en overrompeld door alle opties momenteel

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:36:
De types zou ik eens moeten opzoeken, is het belangrijk voor de build of niet?
Ja, het verbruik is de optelsom van de onderdelen. Bij een bepaald verbruik tijdens opstarten of draaien heb je een andere voeding nodig.
Het zijn zeker geen recente schijven, maar ze zitten momenteel in de NAS terwijl ik data overkopieer op tijdelijke schijven dus kan ze niet uithalen...
Hoeft niet altijd, misschien kun je het zien in de BIOS, met een SATA informatie tool, of vanaf de opdrachtregel.
Als ik alle schijven kon poolen tot 1 groot volume zonder dat ik alles verlies bij 1 kapotte schijf zou ik dat gewoon zo doen eigenlijk. Maar volgens wat ik kan zien als je alles gewoon in 1 volume steekt ben je alles kwijt als een schijf stuk gaat?
Ja, dan is alles in principe ontoegankelijk. RAID betekent doorgaans dat alle schijven altijd draaien en dat voegt relatief veel verbruik toe bij 3.5" HDD's. Je kunt ze ook per stuk gebruiken en stil zetten als ze niet in gebruik zijn. Dat spaart energie.

Het beste voor veiligheid is een backup en opslag buiten het systeem. Dataverlies veroorzaakt door een crash van het OS of programma of door menselijk handelen wordt niet gedekt door RAID. Het beschermt alleen bij falen van 1 disk. Soms faalt RAID zonder dat de schijven zelf echt stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier de modelnrs van mijn schijven, hopelijk kan je daar mee aan de slag.
link: https://imgur.com/mbmlKqT
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mbmlKqT.png

edit: om nog eens over het OS te gaan, wat met unRAID? Lijkt me het meest eenvoudige om later nog te gaan uitbreiden qua data storage?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De schijven verbruiken volgens de spec sheets van de fabrikanten 14W tijdens draaien terwijl ze anders niets nuttigs doen. Tijdens opstarten, als ze allemaal precies op hetzelfde moment zouden opstarten is het verbruik maximaal 63W (WD) + 24W (Seagate), samen 87W. Afhankelijk van de processor moet je daar ~30W bijtellen. Dus minstens 117W.

(als je bedenkt dat voor 2.5" HDD's dezelfde cijfers 4,4W en 24W zijn zie je snel de voordelen.)

Dan kun je een PicoPSU 160-XT met 120W voeding gebruiken samen met een 2 core Kaby Lake/Coffee Lake processor. 117W zit aan de veilige kant van 120W, dat zal geen probleem opleveren.

Ik zal een samenstelling voor je maken zodra ik wat meer tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja idd, als je met 4 TB drives gaat werken dan is 2.5" zinnig. Als je 6+ TB per drive nodig hebt, dan zit je idd aan 3.5" vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om allemaal andere schijven te kopen heb ik niet onmiddellijk budget :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt het voor de build veel uit wat OS ik er ga op zetten?

Gewoon Windows 10 met iets als Drivepool lijkt mij misschien wel ideaal en eenvoudig voor wat ik er mee wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:47:
Maakt het voor de build veel uit wat OS ik er ga op zetten?

Gewoon Windows 10 met iets als Drivepool lijkt mij misschien wel ideaal en eenvoudig voor wat ik er mee wil doen?
Windows maakt iets uit omdat het ~3,1W toevoegt als je bijvoorbeeld FreeBSD kiest in plaats van het zuinigere Windows. Dat lijkt weinig, maar het verschil is in verhouding groot, van bijvoorbeeld 4,6W naar 7,7W, dat is een toename van 67%. Best groot voor een softwarekeuze.

Ik heb geen idee hoeveel overhead Drivepool heeft. Het lijkt door de wijze van opslag de impact van hard disk defect te beperken, hoewel je nog steeds een kwart van de data kwijt zult zijn als er geen backup is.

Daarom adviseer ik altijd (externe) backups te maken, RAID of geen RAID, in ieder geval van data die je niet wilt missen. Als het gaat over films e.d. (geen persoonlijke data) dan zou je kunnen overwegen online backups te maken. Backblaze bijvoorbeeld zegt op hun site dat ze ongelimiteerde backup aanbieden voor $5 per maand.

Persoonlijke data is niet zo geschikt voor online backups, die zou ik op een andere computer backuppen en tevens zo nu en dan op stick zetten en op een andere lokatie bewaren.

Als je backup goed hebt geregeld kun je overgaan tot het combineren van fysieke disks tot een volume, die optie is standaard in Windows aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich maakt het niet uit als de data weg is, het zijn enkel films en series, die kan je gewoon terug opnieuw downloaden indien nodig hé.

Persoonlijke of belangrijke data staat op mijn persoonlijke pc en de dingen die ik niet kwijt wil heb ik wel backups van en staan bv ook in dropbox.

Dus voor wat ik wil is het misschien het eenvoudigste om gewoon windows te draaien?

Wat ik ook wel belangrijk vind aan dat systeem is dat je over tijd eenvoudig disks kan toevoegen, wat in een RAID setup niet evident is.

edit:
Er is gewoon te veel keuze :p Zit nu te kijken naar open media vault
In mijn systeem kan ik misschien ook gewoon aan de slag met snapraid, dat zorgt ook voor eenvoudige uitbreidbaarheid later.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De opzet die ik eerder beloofde:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G5400 Boxed€ 63,09€ 63,09
1Gigabyte B360M HD3€ 70,64€ 70,64
2Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,12€ 10,24
1Crucial CT4G4DFS824A€ 41,47€ 41,47
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT45,-45,-
1Leicke ULL Power Supply 120 W29,9929,99
1Mini-box PCI Bracket€ 2,97€ 2,97
1Samsung PM961 256GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,40

De Z370 variant van dit moederbord is zuinig gebleken bij een hardware.info test: 15W bij standaard instellingen en 6-core K processor. Het is beetje contra-intuïtief, want het is een SLI uitvoering, en dat betekent meestal dat het meer vermogen moet opbrengen, wat in theorie nadelig is voor het verbruik.

De Pentium 5400 is een 3,7 GHz processor met 2 cores en 4 threads. Voor 2 gelijktijdige 4k transcoding processen zou je kunnen kiezen voor een Intel Core i3-8100 Boxed. Die heeft 4 cores en 3,6 GHz en kost € 43 meer. Let wel op dat deze processor meer energie kost tijdens opstarten dan de G5400.

Het geheugen is beperkt tot 4 GB, later kun je het nog uitbreiden.

Het moederbord ondersteunt 6 SATA disks en M.2 PCIe (NVMe). NVMe SSD's zijn tamelijk duur en niet zo zuinig als SATA SSD's, maar in dit geval levert het een uitbreidingsmogelijhkheid op tot 6 SATA disks. Als je maximaal 5 x SATA disks voldoende vind, vervang hem dan door een Samsung 850 EVO 256, die is € 30 goedkoper en zuiniger.

De voeding is een DC-DC type met 160W rating gekoppeld aan een 120W Leicke adapter. Die zijn verkrijgbaar bij Amazon zonder verzendkosten. Links staan onder de bedragen in de lijst.

Als je nog niet zeker weet dat je in de toekomst met nog 2 maal 3.5" disks wilt uitbreiden, zou ik die kiezen. Als je wel zeker weet dat je gaat uitbreiden, kun je kiezen voor de Leicke 156W adapter.

Het basisverbruik bij idle komt op ~13W + 15W = 28W (Windows 10). Daarbij komt het verbruik van van alles wat je constant laat draaien op het besturingssysteem. Als dat optelt tot boven 40W, dan kun je in plaats van een DC-DC voeding+adapter ook kiezen voor de Cooler Master V-Series V550, dat kost niet veel meer.

De PicoPSU komt het meest tot z'n recht onder 40W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus voor wat ik wil is het misschien het eenvoudigste om gewoon windows te draaien?
Windows 10 is het zuinigst en voor velen wat makkelijker dan Linux (onder de motorkap). Ik zou wel een privacytooltje draaien.
Wat ik ook wel belangrijk vind aan dat systeem is dat je over tijd eenvoudig disks kan toevoegen, wat in een RAID setup niet evident is.
Ja, dat kan met Windows Disk Management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi nog eens!!

Enkele uren zoeken later ben ik er op uit dat dit het eenvoudigste zal zijn voor mij:
Windows 10 box in combinatie met DrivePool!

Drivepool zorgt er voor dat ik 1 grote pool heb, daarnaast als 1 schijf kapot gaat verlies je enkel de data van die schijf, wat voor mij niet erg is. En het is eenvoudig extra schijven toe te voegen hier aan!

Als bonus zal het volgens mij eenvoudig zijn om hier een hardware build voor te maken aangezien we geen ECC RAM en dergelijke nodig hebben ;-)

Als je zin hebt kan je eens een voorstel doen voor build? (Minstens 4x 3,5" (meer mag) en 1x 2.5" voor een SSD voor windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh daar had ik volledig over gekeken!

Thanks ik bekijk hem eens ;-)

edit: had nog niet alles goed gelezen :D

Dan nog enkel een goede case zoeken waar alles in past :D

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het basisverbruik bij idle komt op ~13W + 15W = 28W (Windows 10). Daarbij komt het verbruik van van alles wat je constant laat draaien op het besturingssysteem. Als dat optelt tot boven 40W, dan kun je in plaats van een DC-DC voeding+adapter ook kiezen voor de Cooler Master V-Series V550, dat kost niet veel meer.

De PicoPSU komt het meest tot z'n recht onder 40W idle.
Is er een manier om te weten hoe dit zal lopen? Tijdens transcoden en/of downloaden bijvoorbeeld?
Misschien voor de veiligheid toch maar gewoon die Coolermaster psu er bij nemen?

Het is niet dat ik de ultieme low power build wil, gewoon iets dat niet dag en nacht staat te sleuren als een game pc :D

Okay,
Dit zal ik morgen waarschijnlijk bestellen als ik er een gepaste coole case bij kan vinden die niet te groot is :D Zijn hier nog tips voor?

Alvast super bedankt voor alle advies en tips!! Apprecieer het zeker en vast!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 102,95€ 102,95
1Gigabyte B360M HD3€ 70,64€ 70,64
1Cooler Master V Series V550€ 85,50€ 85,50
1Samsung 860 EVO 250GB€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,56

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 01:42:
Is er een manier om te weten hoe dit zal lopen? Tijdens transcoden en/of downloaden bijvoorbeeld?
Misschien voor de veiligheid toch maar gewoon die Coolermaster psu er bij nemen?

Het is niet dat ik de ultieme low power build wil, gewoon iets dat niet dag en nacht staat te sleuren als een game pc :D
Het gaat hier over het idle verbruik. Dat is wanneer de computer niets nuttigs lijkt te doen. Thuisservers doen dat 90-99% van de tijd. Als een programma als het niets nuttigs doet toch processortijd verbruikt, dan zal het idle verbruik hoger liggen dan die berekende ~28W. Hoeveel dat precies zal zijn weet ik niet.

Als je wilt uitbreiden met meer dan 4 stuks 3.5" HDD's, dan is kiezen voor de V550 qua aanschaf financieel iets gunstiger (€ 8 ) omdat je dan geen 156W adapter nodig hebt. Nadeel van de V550 is dat als het idle verbruik lager uitkomt er iets meer inefficiëntie is. De meeste ATX voedingen hebben een lage efficiëntie bij lagere belasting. V550 doet het veel beter dan veel andere ATX voedingen, en de prijs is niet extreem hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Kan die 160W Pico voeding mijn 4x hdd trekken + een Sata SSD?

Daarnaast, wat als ik later 1x 4TB vervang door bijvoorbeeld een 8 TB, kan deze dat ook allemaal aan dan?
Wil mezelf gewoon nog niet te snel bottlenecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 01:16:
Hoi nog eens!!

Enkele uren zoeken later ben ik er op uit dat dit het eenvoudigste zal zijn voor mij:
Windows 10 box in combinatie met DrivePool!

Drivepool zorgt er voor dat ik 1 grote pool heb, daarnaast als 1 schijf kapot gaat verlies je enkel de data van die schijf, wat voor mij niet erg is. En het is eenvoudig extra schijven toe te voegen hier aan!
Ik gebruik W10 icm DrivePool al een jaar of 6 geloof ik. Werkt perfect.

Je kunt per map duplicatie over tig-schijven aanzetten: dan verlies je dus geen data als een schijf kapot gaat. En mocht DrivePool via SMART herkennen dat een drive aan het kapot gaan is, dan zal deze actief de data van die schijf gaan halen en op de andere schijven zetten (moet er natuurlijk wel ruimte zijn).

Kortom: ik wil nooit meer wat anders _/-\o_

Met een uitbreiding (kost weer een paar tientjes) kun je ook bijv. OneDrive als encrypted drive toevoegen aan de pool. Werkt ook als een tierelier.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je van plan bent grotere schijven te gaan gebruiken in plaats van kleinere (zuinige 2.5" HDD's), dan zou ik voor de V550 gaan. Dat is dan zinvoller.

De PicoPSU is zuinig op 3.3V en 5V, waar de meeste ATX voedingen niet zo zuinig zijn. Jouw schijven gebruiken echter alleen 12V. Dat betekent dat het voordeel van PicoPSU niet zo groot is bijvoorbeeld bij servers zonder 3.5" HDD's.

Maar de adapter, die 12V levert, doet dat doorgaans wel zuiniger dan een ATX voeding bij lage belasting, in dit geval maakt het niet zoveel uit, want de V550 doet het redelijk t.o.v. PicoPSU+goede adapter. Bij 22,5W is het verschil enkele procenten (PicoPSU is daar beter) volgens tests van hardware.info. Dat verschil slaat langzaam om in een voordeel voor V550 bij hogere belasting.

Jouw vraag was of de PicoPSU 4 x HDD aankan: en het antwoord is ja. Ook met 1 van 8 TB toegevoegd als dat geen grootverbruiker is. De WD100EFAX van 10 TB is overigens zuiniger (2,8W) dan de 8 TB WD80EFZX (5,2W) versie. Je zit niet klem met een 156W adapter.

Maar omdat je boven 120W komt, heb je een duurdere 156W adapter nodig, waardoor de totaalprijs van PicoPSU+adapter+accesoires € 8 hoger wordt dan de V550.

Conclusie: met jouw plannen is V550 het handigste.

Als het wat gecompliceerd overkomt, dan komt dat omdat het complex is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Complex is het zeer zeker.

Ik zit al 3 dagen te googlen over de verschillende besturingssystemen ook en dan kan je je wel voorstellen dat je na een tijdje gewoon een beetje het noorden kwijt raakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 18:42
Ik heb 2 weken terug ook een i8300 gebouwd met een gigabyte h370 d3h met raid support. Ik heb op smarthomebeginner.com de mediaserver guide gevolgd. Ik heb alleen Ubuntu mate geïnstalleerd ipv Ubuntu server. Was zo geregeld.

Binnenkort wat nieuwe schijven aanschaffen en behuizing. Dan wil ik het opnieuw installeren met Debian via ssh, zodat de installatie zo minimaal mogelijk is.
ZFS sla ik maar over, ik maak kopieën van belangrijke dingen op een strato server en mijn desktop. De media die ik verlies bij een eventueel kapotte harddisk download ik dan wel opnieuw. Mocht ik toch een mirror willen maken gebruik ik de onboard raid.

[ Voor 48% gewijzigd door KaptKeefmenneke op 01-05-2018 14:32 ]

PSN: c_caveman1982

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je toevallig het verbruik gemeten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 18:42
Nog niet, zitten nog 2 oude 3,5" schijven in en een oudere voeding.

PSN: c_caveman1982

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onderstaand een bouwvoorstel voor een zeer zuinige en toch krachtige server. Fujitsu Duitsland maakt 'Green' moederborden die zeer zuinig zijn. De D3417-B2 staat bekend als zuinig (4W), en onderstaand moederbord is een iets minder uitgebreidere variant, die nòg iets zuiniger is. Misschien wel de beste die op dit moment bekend is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3402-B€ 134,50€ 134,50
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 48,78€ 48,78
1Arctic Alpine 11 Passive€ 8,01€ 8,01
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,27€ 3,27
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,12€ 5,12
1Samsung 850 EVO 250GB€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,11

Pricewatch klopt niet. Het moederbord is wel verkrijgbaar bij SiComputers, Azerty en Reichelt.

Verwacht idle verbruik als server met Windows 10: ongeveer 4 WAC. Zonder monitor, toetsenbord en muis kan het nog lager uitvallen.

Uitbreidbaar tot 5 x SATA 2.5" 4 TB HDD's. Dit voegt ca. 1,1WDC per schijf toe.

AC is wisselstroom (alternating current)
DC is gelijkstroom (direct current)

Verder heb je nog een behuizing nodig. Let daarbij op een goede warmeluchtafvoer, d.w.z. een ventilatoropening bovenin. Als je geen zware belasting hebt, is een ventilator niet nodig, dat bespaart weer energie. Zonder HDD's is het systeem volledig stil.

Heb je een langdurige zware processorbelasting of 5 actieve 2.5" HDD's dan kun je met slechts 1 ventilator op laag toerental warme lucht bovenaan uitblazen. Een ventilator verbruikt 0,3-1,2W. De ventilator kan worden aangesloten op de cpu fan connector.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 02-05-2018 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
mrmrmr schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 01:29:
Onderstaand een bouwvoorstel voor een zeer zuinige en toch krachtige server. Fujitsu Duitsland maakt 'Green' moederborden die zeer zuinig zijn. De D3417-B2 staat bekend als zuinig (4W), en onderstaand moederbord is een iets minder uitgebreidere variant, die nòg iets zuiniger is. Misschien wel de beste die op dit moment bekend is.
Of nog twee maandjes wachten op de nieuwe serie... In juli komt Fujitsu met vier nieuwe uATX borden: D3643-H (B360), D3642-B (Q370), D3644-B en D3641-S (beide C246).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn daar al meer specs van bekend? Of zijn alleen de typenummers aangekondigd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
De preliminary specs zijn al bekend en deze zijn niet heel anders dan die van de D3402-B. Belangrijkste verschillen zijn het toevoegen van USB 3.1 poorten en het verhogen van de TDP naar 95W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We weten nog niet genoeg om te weten dat het net zo goed zal zijn als de D3402-B/D3417-B, daarvoor moeten ze eerst worden getest. Ik hoop wel dat het zo zal zijn.

Hoe dan ook, de bestaande zuinige moederborden serie wordt nog een paar jaar geleverd volgens documentatie van Fujitsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waar ik eerder uitstekende tips heb gekregen en zat te denken aan: True in "Het grote zuinige server topic - deel 2" knaagt een ander idee wel een beetje.

Dit is namelijk de server inzetten als router, waar ik pfSense op bouw en mijn netwerk routeer. Dit kan zowel als fysieke machine als VM, waar ik zelf ervaring heb als VM zowel in professionele zin als in mijn eigen labomgeving. Stel ik wil pfSense juist fysiek hebben draaien op de server lijkt het mij verstandig om minimaal twee ethernet aansluitingen te hebben één voor WAN en de andere om te verbinden met een (eventueel managed) switch.

Mijn eerdere opzet voldoet hieraan niet, het lijkt me een prima opzet, waar ik ESXi op de SSD draai, eventueel een nieuwer type SSD voor meer stroombesparing, maar de mogelijkheid om het moederbord in deze case uit te bereiden mist.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock DeskMini 110€ 124,95€ 124,95
1Asus ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 9,70€ 9,70
1Crucial CT8G4SFS824A€ 78,50€ 78,50
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,99

Nu heb ik mij meer verdiept in dit topic en wat andere bronnen en kom tot de conclusie dat een andere case met een Mini-ITX bord en een pico wellicht ook een goeie keuze is, ik lees ook het één en ander over passieve koeling. Mijn vraag hierin of dit wel voldoende zal zijn voor mijn CPU doel met ESXi, wordt de CPU niet te warm en zodoende teruggeklokt? Qua passieve koeling is er niet veel keuze in de pricewatch, behalve als ik direct 60€ wil uitgeven.

Als ik kijk naar mogelijke bordjes ga ik waarschijnlijk voor de pricewatch: ASRock H370M-ITX/ac dit lijkt mij de beste keuze.

Ik denk dat de https://www.amazon.de/dp/B005TWE6B8 voldoet als PSU maar hier weet ik eigenlijk nog steeds te weinig van, wellicht dat ik net een ander type moet hebben voor mijn vermogen en verbruik, kan iemand daar licht op schijnen?

Als laatste de case, het mooie aan de pricewatch: ASRock DeskMini 110 vond ik o.a. de VESA mount, hierdoor kan ik die gemakkelijk onder mijn bureau of aan de wand in de meterkast monteren. De keuze voor een case blijft dan ook lastig.

Ik kom nu uit op deze lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H370M-ITX/ac€ 113,83€ 113,83
1Seasonic SSA-0601HE-12€ 19,10€ 19,10
1Crucial CT8G4SFS824A€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,19

Hierbij komt nog de case, waar ik me nog verder in moet verdiepen en de juiste PSU, mogelijk dus de Mini-Box picoPSU-160-XT High Power 24 Pin Mini-ITX Power Supply voor 45€.

Graag op en aanmerking, met name de PSU ben ik benieuwd naar, daar weet ik weinig van af.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deskmini komt met een DC-DC voeding en 19V adapter. De DC-DC voeding is geïntegreerd op het moederbord.

PicoPSU is ook een voeding in twee delen: DC-DC en AC/DC. Een 12V AC/DC adapter zet wisselstroom om in gelijkstroom en verzorgt de 12V voorziening. De PicoPSU DC-DC voeding doet niet veel anders dan hier 3,3V en 5V bijmaken.

Bij de dual LAN configuratie kun je in plaats van de PicoPSU 160-XT met AC/DC adapter de PicoPSU 80/60W kit (inclusief adapter) kiezen (met P4 kabeltje).

Warme lucht stijgt; op een bureau is beter dan onder een bureau. In een meterkast is soms weinig ventilatie en vaak staan er al warmteproducerende apparaten zoals modems.

Er zijn ook koelers speciaal voor mini-ITX kastjes. Soms werkt de kast zelf als koeler met koelribben. Daar zou ik eerst naar kijken. Check in ieder geval of de koeler in het kastje past.

Als je de server op een plek zet waar de ventilatie beperkt is, dan is misschien de standaard boxed ventilator of een semi-passieve ventilator beter. Semi-passief is een ventilator die normaal stilstaat en alleen draait boven een bepaalde temperatuur. De BIOS moet dat dan wel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dan kom ik uit op zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H370M-ITX/ac€ 113,83€ 113,83
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,27€ 3,27
1Crucial CT8G4DFS824A€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,81

Voor die paar euro neem ik de passieve koeler wel mee al is het alleen om die een keer te kunnen testen voor de gein.

De case blijft ook pittig lastig, zo klein mogelijk, moet er nog wel een beetje uitzien, maar moet met name functioneel zijn. De meeste cases hebben dan ook een functioneel gat voor de PSU, waar ik dit dus niet nodig heb. Is hier een gemakkelijke oplossing voor?

Bijvoorbeeld deze voedingen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec VSK2000-U3€ 40,99€ 40,99
1Cooltek C2 Zwart€ 46,50€ 46,50
1Fractal Design Focus G Mini€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,49

Ik heb een enkele voeding gevonden welke een andere oplossing hebben met een ingebouwd verlengsnoer. Dit is met een picoPSU wellicht wat praktischer.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 202€ 74,95€ 74,95
1MS-Tech CA-01€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 110,90

Hoewel de standaard PSU cables niet overeenkomt met de kabel benodigd voor de picoPSU met adapter zoals deze ik heb dan alsnog de pricewatch: Mini-box PCI Bracket nodig, hoewel de verlengkabel wellicht ook los te schroeven is:
Afbeeldingslocatie: https://nl.mouser.com/images/qualtek/lrg/36401201.jpg

Een case van 40€ wil ik nog wel molesteren door hier zelf wat schroeven door te boren en 'm zodoende te kunnen monteren aan een muur. Als er zelf geen mogelijkheid al voor is. Met een case van 2 à 3 kilo moet dat prima lukken.

Als laatste nog even over de SSD: ik heb nu de evo 830 nog liggen. Ik begrijp dat er wat verschil zin in power usage en dat de evo 840 of 850 beduidend weinig stroom verbruikt.
Is de 'slumber power' hier: https://www.anandtech.com...ung-ssd-850-evo-review/10 te vergelijken met 'idle' bij deze: https://www.anandtech.com...-samsung-ssd-830-review/7 of is dit is dit wat anders, of is dit 'idle' onder de evo 850?

edit: 2e link toegevoegd bij SSD, m.b.t. 830 power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De case blijft ook pittig lastig, zo klein mogelijk, moet er nog wel een beetje uitzien, maar moet met name functioneel zijn. De meeste cases hebben dan ook een functioneel gat voor de PSU, waar ik dit dus niet nodig heb. Is hier een gemakkelijke oplossing voor?
Nanum verkoopt ATX covers. Te duur vind ik. Voorheen gebruikte ik oude voedingen als opvulling, tegenwoordig laat ik ze open in een ATX kast. Goed voor de ventilatie en ik zie het toch niet, want de achterkant staat naar de muur gericht.

Wat betreft de 12V aansluiting, de PicoPSU heeft een metalen ronde DC connector met moertje. Als de kast al ergens een geschikt gaatje heeft, dan kun je via die weg de adapter aansluiten. Of anders via de PCI bracket. De 230V aansluiting en kabel komt aan de adapter, buiten de kast. Zo gaat het normaal.

Tenzij je de 12V adapter in de kast wil plaatsen met bijvoorbeeld stevig klitteband of tie wraps. Dan kun je een 230V aansluiting op de kast benutten. 12V voedingen hebben doorgaans een C13 connector aan de 230V zijde.
Als laatste nog even over de SSD: ik heb nu de evo 830 nog liggen. Ik begrijp dat er wat verschil zin in power usage en dat de evo 840 of 850 beduidend weinig stroom verbruikt.
Is de 'slumber power' hier: https://www.anandtech.com...ung-ssd-850-evo-review/10 te vergelijken met 'idle' bij deze of is dit is dit wat anders, of is dit 'idle' onder de evo 850?
Anandtech is een van de weinige sites die nauwkeurig meten hoeveel het verbruik is in bepaalde standen. HIPM+DIPM is ingebouwd in de Intel driver (voor Windows). Ik weet niet of dat in de 830 (test Anandtech) ondersteund wordt. De gemeten idle waarde in de test is 1,22W. Dat is hoog vergeleken voor een SSD, die normaal gesproken bijna niets verbruikt: minder dan 0,060W is normaal.

Een probleem in dit verband is dat Intel's drivers voor Windows lange tijd een bug hadden waardoor deze stand nooit werd bereikt. Drivers van het laatste jaar hebben dat probleem niet. De vraag is of de 830 met een goede driver is getest of niet. Dat weet ik niet.

De specs van de 830 geven 0,15W aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:36
Ik gebruik naar redelijke tevredenheid http://www.snapraid.it/ . Daarmee kun je al je data beveiligen. Werkt via een snapshot systeem wat zowel voor als nadelen heeft. Even kort door de bocht is het voordeel dat per ongeluk deleten ongedaan kan worden gemaakt tot aan het volgende snapshot. Verder zit er ook bitrot check op en heb je maar 1 parity disk per 4-5 disks nodig en is het onafhankelijk van je filesystem. Dus ook disks met data erop kun je toevoegen. Nadeel is dat tussentijdse data dus niet beschermd is en dat je daardoor eigenlijk elke dag wel wil syncen.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 04-05-2018 00:17 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Weer een stapje verder, nu loop ik alleen tegen een ander probleem aan, de PSU lijkt niet compatibel met het moederbord.

Het moederbord heeft een 24 pins en een 8-pins EPS nodig. Dit heeft de picoPSU niet. Het zoeken van het juiste moederbord is dan ook nog wel een lastig punt. De Pricewatch heeft niet de mogelijkheid te filteren op voedingbenodigdheden van het moederbord, hierdoor moet ik ze één voor één na lopen.

Concreet mijn vraag, zie ik iets over het hoofd waardoor ik wel:
pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)

Kan combineren voor een 24 + 8 moederbord? Het lijkt mij dat deze combinatie nodig is om enkel en alleen al een 24 pins moederbord (zonder aparte CPU voeding te te gebruiken). Ik geloof niet dat dit gaat werken met mijn keuze voor moederbord pricewatch: ASRock H370M-ITX/ac welke 24 pins + 8 pins heeft voor de CPU.

De Mini-Box picoPSU-90 heeft dan wel weer + 4 maar dit maakt volgens mij alleen een 24 pins aansluiting of een 20 pins + 4. Wat in wezen hetzelfde is als de hierboven genoemde combinatie.

De Mini-box picoPSU-150-XT heeft dan een 24 pins + een 4 pins, wat nog steeds niet voldoende gaat worden voor een 8-pins EPS.
Maar zou dan de combinatie met wel weer voldoende zijn of zijn die 8-pin EPS weer compleet anders dan 2x4?
pricewatch: Mini-box picoPSU-150-XT

Wat ik lees over de 8-pins EPS is dat het eigenlijk 2x4 is, klopt dit?
http://www.playtool.com/p...tors/connectors.html#eps8

Dan zou dit moeten kunnen:
pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit

In combinatie met een molex verdeelkabeltje. 8)7 8)7 Maar mij lijkt me niet helemaal het juiste idee, ik denk dat de één van onze PSU helden op het forum -The_Mask- hier ook nachtmerries van krijgt.

Nu heb ik nog een andere optie:
Zoeken naar een moederbord met 2x ethernet zonder de 8-pins EPS of met 20+4 of 24+0 of 24+4 en hierop gebaseerd de juiste picoPSU nemen eventueel met verloopstekkertje.
Alleen zijn de moederbords wat gelimiteerd: categorie: Moederborden

Waarbij dezen allemaal 24 mobo + 8 EPS hebben:
pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI
pricewatch: ASRock Z370M-ITX/ac
pricewatch: ASRock H370M-ITX/ac
pricewatch: ASRock H270M-ITX/ac
pricewatch: Asus ROG STRIX H270I GAMING
pricewatch: Asus H170I-PRO
pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac

Deze hebben 24 mobo + 4 CPU:
pricewatch: Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)
pricewatch: Gigabyte GA-Z270N-WIFI
pricewatch: Gigabyte GA-H270N-Wifi

En deze heeft als enige 20 mobo + 4 CPU:
pricewatch: ASRock Z170M-ITX/ac

Wat ook kan ik mijn 2 ethernet port requirement laten vallen en dit met een PCI netwerkkaart oplossen, alleen is dit iets wat ik minder graag doe omdat dit wellicht meer issues, stroomverbruik en driverproblemen kan veroorzaken.

An sich past binnen de nu gekozen kast: pricewatch: MS-Tech CA-01 ook een Micro-ATX bord, als ik de 2 ethernet port requirement houd en dan daar op zoek kom ik ook weer een aantal bordjes tegen, direct ook tegen een behoorlijk lagere prijs: categorie: Moederborden alleen is dit eigenlijk waardeloos, gezien de mobo's verkeerd in de Pricewatch staan met 'Ethernet 1Gbps, Ethernet 100Mbps' wat gezien wordt als 2x een ethernet aansluiting :X .

Wel één extra keuze: pricewatch: Asus Q170M2 maar ook deze heeft 24+8.

Is een high-end bordje überhaupt wel redelijkerwijs mogelijk met een picoPSU?

Excuses voor de extreem lange post :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
True schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:28:
Dit is namelijk de server inzetten als router, waar ik pfSense op bouw en mijn netwerk routeer. Dit kan zowel als fysieke machine als VM, waar ik zelf ervaring heb als VM zowel in professionele zin als in mijn eigen labomgeving. Stel ik wil pfSense juist fysiek hebben draaien op de server lijkt het mij verstandig om minimaal twee ethernet aansluitingen te hebben één voor WAN en de andere om te verbinden met een (eventueel managed) switch.
De goedkoopste manier om dit passief te doen is:
mobo: Asus H110T (2x ethernet, 19V aansluiting dus geen picoPSU nodig)
behuizing: Akasa Euler of Galileo (passieve behuizing)
cpu: je gaat t waarschijnlijk wel redden met een normale Skylake/Kaby Lake Pentium, of je speelt op zeker met een T-variant

Grootste nadeel: die Akasa cases hebben wel ruimte voor 1x/2x 2.5", maar geen 15mm hoge schijven, dus als storage server is het niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@True

De PicoPSU 80 heeft een 20 pin moederbordaansluiting en geen cpu voedingsaansluiting. De 20 pins aansluiting werkt meestal ook op 24 pins moederborden. Als dat niet zo zou zijn, is het mogelijk een adapter te bestellen, maar dat lijkt overbodig.

Wat betreft de cpu aansluiting: daarvoor kun je een P4 kabeltje voor PicoPSU bijbestellen. Dat heeft aan het ene einde een kleine stekker voor 4 pins op een rij (geen Molex) en aan het andere einde een P4 stekker.

Weet je zeker dat het moederbord eist dat een 8 pins stekker wordt gebruikt? Als dat zo is zou je een P4 naar EPS adapterkabel kunnen gebruiken.

Andere aanbieders: allekabels.nl, onlinekabelshop.nl

De reden voor de EPS stekkers zijn processoren met hoog verbruik, maar dat is voor een zuinige server meestal niet van toepassing. Als zulke zware belastingen wel worden gebruikt en er grote stromen (veel ampères) gaan lopen, moet ofwel de kabel dik zijn, of er moeten meerdere verbindingen zijn. Dat is de reden voor aparte connectoren bij dikke processoren en videokaarten. Een molex naar EPS zou in zo'n geval geen goed idee zijn, omdat die verbindingen vaak niet zo best zijn. Maar goed, dat is allemaal niet van toepassing.

[ Voor 38% gewijzigd door mrmrmr op 05-05-2018 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Dreamvoid dat zou inderdaad een mooie oplossing kunnen zijn, waar het niet dat ik al een DDR4 bankje en een SATA3 SSD heb liggen. De pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter lijkt me niet wat en in de pricewatch: Akasa Galileo incl. 120W Power Adapter (OEM) past waarschijnlijk geen aparte SSD, ook heb ik dan niets aan mijn geheugenbankje.
Als laatste vind ik deze keuze wat minder toekomst bestendig dan een 'gewone' maar kleinere kast waar je wat meer mogelijkheden behoud voor de langere termijn, mocht ik wel storage willen toevoegen of dergelijk.

@mrmrmr Ik zag al wel dat 2x 4 CPU niet fysiek gelijk is als 8 pins EPS, zo'n pricewatch: 4-Pin ATX/P4 Female To 8-Pin EPS Male Adapter Cable zou dan inderdaad een uitkomst kunnen zijn.
mrmrmr schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:26:
De PicoPSU 80 heeft een 20 pin moederbordaansluiting en geen cpu voedingsaansluiting. De 20 pins aansluiting werkt meestal ook op 24 pins moederborden. Als dat niet zo zou zijn, is het mogelijk een adapter te bestellen, maar dat lijkt overbodig.
Bedoel je hier dat een mobo met 24 pins ook fatsoenlijk werkt met alleen 20 pin kabel, of bedoel je dat je dit kunt oplossen door te kiezen voor een 20 pins kabel + 4 pins kabel (adapter: pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)
Wat betreft de cpu aansluiting: daarvoor kun je een P4 kabeltje voor PicoPSU bijbestellen. Dat heeft aan het ene einde een kleine stekker voor 4 pins op een rij en aan het andere einde een P4 stekker.
Dit is toch molex (waarvan er al één los bij de picoPSU zit en dus beschikbaar is) naar P4 voor de CPU en/of P4 naar plek 21-24 voor een 24 pin mobo aansluiting?
Weet je zeker dat het moederbord eist dat een 8 pins stekker wordt gebruikt? Als dat zo is zou je een P4 naar EPS adapterkabel kunnen gebruiken.
Dan zou ik toch het beste de pricewatch: Mini-box picoPSU 90 kunnen nemen, dit is immers de picoPSU met het laagste vermogen welke naast de 20 mobo ook een P4 biedt, in combinatie met een pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) en pricewatch: 4-Pin ATX/P4 Female To 8-Pin EPS Male Adapter Cable heb ik dan 20 mobo, P4 > EPS, molex > P4.
Of zou ik dit kunnen doen met:
pricewatch: Mini-box picoPSU 80
Molex splitter zoals hier bijvoorbeeld: pricewatch: Nanoxia Molex
pricewatch: 4-Pin ATX/P4 Female To 8-Pin EPS Male Adapter Cable
Het grote nadeel van deze opzet is dat ik mij meen te herinneren dat goedkope molex adaptertjes nog wel eens brand willen veroorzaken, dat is natuurlijk iets wat ik met een 24/7 server absoluut niet moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
True schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:03:

In combinatie met een molex verdeelkabeltje. 8)7 8)7 Maar mij lijkt me niet helemaal het juiste idee, ik denk dat de één van onze PSU helden op het forum -The_Mask- hier ook nachtmerries van krijgt.
Je doet nu idd heel erg moeilijk en betaald zo best wel veel voor iets wat kwalitatief helemaal niet te vergelijken is met bijvoorbeeld een Cooler Master V550, o.a. door al die verloopjes. Al die moeite om enkele watts in idle te winnen, die je dan onder gebruik weer verliest, omdat de V550 dan efficiënter is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel je hier dat een mobo met 24 pins ook fatsoenlijk werkt met alleen 20 pin kabel, of bedoel je dat je dit kunt oplossen door te kiezen voor een 20 pins kabel + 4 pins kabel (adapter:
Nee, er is hoogst waarschijnlijk geen 20->24 adapter nodig. Een 20 pins plug werkt doorgaans ook bij 24 pin ATX moederborden. Hoef je geen zorgen over te maken.
Dit is toch molex (waarvan er al één los bij de picoPSU zit en dus beschikbaar is) naar P4 voor de CPU en/of P4 naar plek 21-24 voor een 24 pin mobo aansluiting?
Nee, het is een andere, kleinere stekker met 4 pinnen op een rij (lijkt op een fan connector). Er is geen molex nodig.
Dan zou ik toch het beste de pricewatch: Mini-box picoPSU 90 kunnen nemen, dit is immers de picoPSU met het laagste vermogen welke naast de 20 mobo ook een P4 biedt, in combinatie met een
Het klopt dat het P4 kabeltje er standaard bij zit. maar de PicoPSU 90 is minder zuinig bij lage belasting dan de PicoPSU 80, daarom raad ik het niet aan.

Edit:

De handleiding van de ASRock H370M/ac heeft het over een 4-pin ATX12V1 voor de 8 pin cpu aansluiting, mogelijk werkt het met een 4pin aansluiting. Dan is de P4 PicoPSU kabel voldoende.

Resumerend: de kans is groot dat je alleen de 4P PicoPSU kabel nodig hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 04-05-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie dat mini-box zelf ook http://www.mini-box.com/4-Pin-P4-Mini-Power-Cable een P4 toevoeging biedt op haar picoPSU 80, waardoor deze ook de P4 aansluiting krijgt, dit zou de picoPSU 80 voor menig Tweaker wat interessanter maken, jammer dat die niet goed beschikbaar is in Nederland.

@-The_Mask- dat is zeker een optie, maar grote nadelen zijn dat deze zelf een fan heeft en dus geluid kan maken en ook bij gebruik de warmte binnen de kast kwijt moet. Dit heeft de picoPSU niet. Maar je hebt absoluut gelijk, meer adapters is gewoon onhandiger en gevaarlijker, wellicht minder airflow wat de externe adapter mogelijk ook teniet doet. Helaas is de V550 wel een stukje duurder (€ 89,- t.o.v. € 56,95 + ~€ 10,- voor adapters) en gebruik ik bij idle nog niet eens 1/20ste van het vermogen en bij 'load' waarschijnlijk ook amper 1/8ste waarschijnlijk nog geen tiende. Ook vind ik de efficientie van de V550 niet een bijster sterk punt bij (relatief erg) lage belasting:@mrmrmr als de 24 pins niet nodig is en een 20 pins zal voldoen, zou ik uit de voeten kunnen met een picoPSU 80 met de pata > pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) > pricewatch: 4-Pin ATX/P4 Female To 8-Pin EPS Male Adapter Cable.

Verder geef je aan dat de 90 minder zuinig is op lage belasting maar dit zie ik eigenlijk niet terug in tests: https://nl.hardware.info/...nte-voedingen-efficientie in deze post geef je wat anders aan: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic" maar die is ouder dan de TS hier: Het grote zuinige server topic - deel 2 welke ook weer verwijst naar het HW.info artikel.

Ik wil echt voor de beste keuze gaan zowel als initiële investering als op langere termijn rendement (kuch), maar des te meer ik zoek des te waziger het wordt.
De handleiding van de ASRock H370M/ac heeft het over een 4-pin ATX12V1 voor de 8 pin cpu aansluiting, mogelijk werkt het met een 4pin aansluiting. Dan is de P4 PicoPSU kabel voldoende.

Resumerend: de kans is groot dat je alleen de 4P PicoPSU kabel nodig hebt.
Ik ga ook maar even wat handleidingen in duiken, goeie!

[ Voor 6% gewijzigd door True op 04-05-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
True schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:03:
@Dreamvoid dat zou inderdaad een mooie oplossing kunnen zijn, waar het niet dat ik al een DDR4 bankje en een SATA3 SSD heb liggen. De pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter lijkt me niet wat en in de pricewatch: Akasa Galileo incl. 120W Power Adapter (OEM) past waarschijnlijk geen aparte SSD, ook heb ik dan niets aan mijn geheugenbankje.
Als laatste vind ik deze keuze wat minder toekomst bestendig dan een 'gewone' maar kleinere kast waar je wat meer mogelijkheden behoud voor de langere termijn, mocht ik wel storage willen toevoegen of dergelijk.
Deze variant heeft ruimte voor twee 2.5" drives:
http://www.akasa.com.tw/u...i%20ITX&model=A-ITX23-A1B
Maar idd, dit is wel heel erg minimalistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het overzicht van de efficientie van PicoPSU's kun je hier vinden.

Daar zie je dat de 80 versie het beter doet dan de 90 bij lage lasten.

Prestaties bij hogere lasten zijn vaak niet indicatief voor prestaties bij lagere lasten (alleen dat het waarschijnlijk lager zal zijn), en dat is ook bij PicoPSU's zo.

Hardware.info test bij 22,5W, dat is ongeveer 2x te hoog verbruik bij de huidige zuinige dual LAN servers (met alleen SSD). Als je server met allerlei extra's wel rond 22,5W verbruikt, dan zijn de metingen wel redelijk voorspellend.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 04-05-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen zit mijn serverke in elkaar, maar heb er nog niets deftig op draaien,

Wou debian installeren met openmediavault. Maar debian vond geen drivers voor de ethernet poort en krijg het niet opgelost...

Tips voor linux/debian drivers voor gigabyte b360m d3h??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebruik je Openvaultmedia 4.0 (Arrakis)? Die draait blijkbaar Debian 9.2 (Stretch).

Weet je welke netwerkchip er op je moederbord zit? Dat is soms moeilijk te zien, maar als je een foto op hoge resolutie maakt dan kun je het vaak zo aflezen. Daarop kun je vervolgens zoeken naar een driver.

Of installeer Debian 9 rechtstreeks vanaf een USB stick. Als het daarmee werkt ligt het probleem kennelijk bij Openmediavault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Debian 9 al kunnen installeren er op, moest ik nu de netwerk chip in orde krijgen, dan kan ik daar boven OVM installeren en is het ok.

Om 1 of andere reden kan ik een USB met OVM ISO niet booten op dat systeem... Op mijn andere pc perfect, maar op deze niet...

Lan chip staat in de manual zo: Intel® GbE LAN chip (10/100/1000 Mbit)

edit: Het is gelukt :-) In de bios zaten nog verborgen settings voor Legacy! En ivm de netwerkadapter ben ik naar de winkel een USB ethernet adapter gaan halen. Toen ik alles geinstalleerd had ermee had hij automatisch de ethernet adapter van het moederbord geinstalleerd blijkbaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het goed is zijn er Linux drivers voor Intel 219-LM en 219-V onder de naam e1000e(*).

Legacy betekent soms dat energiebesparingsfuncties niet worden ondersteunt, het is beter niet dergelijke aanpassingen te doen in de BIOS voor netwerkchips. Default BIOS settings zouden het moeten doen, tenzij die alleen voor Windows werken.

Kijk eens wat dmesg zegt bij default BIOS instellingen. Commandline: dmesg | grep e1000e. Daarna de eventuele foutmelding googelen.

Als het eenmaal werkt kun je de BIOS en besturingssysteem gaan optimaliseren. Zie de topicstart voor suggesties.

(*) Intel heeft de desnoods ook in broncode vorm, als de aanwezige e1000e driver te oud is. Sourceforge heeft een up to date readme. Een how-to van Intel staat hier. De voorkeur is voor drivers van Debian zelf, compileren is niet makkelijk omdat je kernel headers moet installeren en de Makefile handmatig moet aanpassen:
ifeq ($(ARCH),x86_64)
EXTRA_CFLAGS += -mcmodel=kernel -mno-red-zone -fno-pie
endif

Vooraf kernel headers installeren:
apt install linux-headers-$(uname -r) build-essential
Daarna een backup maken van de aanwezige e1000e.ko file in /lib/modules/4.9.0-5-amd64/kernel/drivers/net/ethernet/intel (4.9.0-5 is de kernelversie van mijn systeem, uname -r geeft de versie). De rest gaat hopelijk volgens de Intel handleiding. Ik heb niet getest of de driver werkt.

[ Voor 64% gewijzigd door mrmrmr op 10-05-2018 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smika
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05-2024
Op dit moment heb ik een nuc draaien met een i5 processor en 16gb geheugen. Deze NUC wil ik gaan inzetten voor windows met domoticz en mt4 (beetje overkill). Op dit moment draait dit op Linux, maar vind het vervelend dat wanneer ik mijn nuc wil herstarten ook mijn domotica er uit ligt. Hierdoor wil ik een nieuwe server gaan aanschaffen, die alleen maar linux zaken al afhandelen, hieronder een opsomming:

Basic Ubuntu 18.04 met KVM,

1ste VM voor IPA/DNS, VPN, Monitoring, Ansible tower
2de VM pfSense
3de VM sonarr, radarr, sabnzbd, autosub, transmission, Plex (met 4k streaming)
4de VM Xpenoloy of freenas oid, Nextcloud
5de VM temp om te spelen (kan ook windows zijn)
6de VM temp om te spelen (kan ook windows zijn)

Ik zat te denken aan de volgende hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 169,-€ 169,-
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 131,95€ 131,95
2Seagate Mobile HDD, 1TB€ 43,50€ 87,00
1Antec ISK110 VESA-U3€ 85,-€ 85,-
1Crucial CT16G4DFD8213€ 148,-€ 148,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 103,90€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 724,55

Is het hiermee te doen? Of kan ik beter een i7 kopen? Is deze kast wel handig? (wil zo min mogelijk ruimte kwijt, maar ventilatie is belangrijk) :-). Ik begin met 16GB en wil later uitbreiden naar 32. Hopelijk is deze setup nog een beetje zuinig.

Alvast bedankt voor t meedenken.

Smika

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De NUC die je nu hebt heeft vermoedelijk een beperkte U processor. Die is niet zo snel als een desktop processor.

De i5 processor die je gekozen hebt is een 6-core tot 2,8-4 GHz. 6 cores zijn een goede keuze als je meerdere zwaardere multithreaded processen tegelijkertijd wilt laten lopen. Als dat niet nodig is, dan is 4 core een betere optie. Langdurige zware processortaken stellen eisen aan de behuizing en de koeling. Een kleine kast ligt dan minder voor de hand. De vraag is dus: hoe lang zal de processor op 100% zitten? En hoe krijg je die warmte weg? Vooral in een kleine ruimte zoals een meterkast is dat van belang.

De behuizing heeft op het eerste gezicht goede specificaties, het heeft een 90W adapter met 92% efficiëntie. Daarmee bedoelt Antec vermoedelijk alleen de 90W AC/DC adapter en niet de combinatie met de ingebouwde DC-DC voeding. 90W is voldoende voor een zuinige 4 core met een zuinig moederbord en zuinige schijven.

Ik zou een Samsung 850 EVO 250GB kiezen, die is zuiniger, heeft een snellere idle wakeup latency en is goedkoper.

Het moederbord is na uitschakelen van de WIFI module en na andere optimalisaties redelijk zuinig voor een dual LAN moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smika
Bedankt voor de reactie. Ik heb het een en ander aangepast. (De disk en de kast). De kast is niet wat groter, maar daardoor betere luchtcirculatie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Mobile HDD, 1TB€ 43,50€ 43,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,95

Ik twijfel alleen nog aan de i7 processor ipv de i5. Vraag me een beetje af of ik voor de extra 200 echt veel plezier aan ga beleven.

Smika
mrmrmr schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:09:
De NUC die je nu hebt heeft vermoedelijk een beperkte U processor. Die is niet zo snel als een desktop processor.

De i5 processor die je gekozen hebt is een 6-core tot 2,8-4 GHz. 6 cores zijn een goede keuze als je meerdere zwaardere multithreaded processen tegelijkertijd wilt laten lopen. Als dat niet nodig is, dan is 4 core een betere optie. Langdurige zware processortaken stellen eisen aan de behuizing en de koeling. Een kleine kast ligt dan minder voor de hand. De vraag is dus: hoe lang zal de processor op 100% zitten? En hoe krijg je die warmte weg? Vooral in een kleine ruimte zoals een meterkast is dat van belang.

De behuizing heeft op het eerste gezicht goede specificaties, het heeft een 90W adapter met 92% efficiëntie. Daarmee bedoelt Antec vermoedelijk alleen de 90W AC/DC adapter en niet de combinatie met de ingebouwde DC-DC voeding. 90W is voldoende voor een zuinige 4 core met een zuinig moederbord en zuinige schijven.

Ik zou een Samsung 850 EVO 250GB kiezen, die is zuiniger, heeft een snellere idle wakeup latency en is goedkoper.

Het moederbord is na uitschakelen van de WIFI module en na andere optimalisaties redelijk zuinig voor een dual LAN moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat is het idee achter 2x 1 TB, kan je dan niet beter 1x 4 TB kopen zoals deze: pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smika
Dreamvoid schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:17:
[...]

Wat is het idee achter 2x 1 TB, kan je dan niet beter 1x 4 TB kopen zoals deze: pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart ?
De reden is dat ik d 2x 1TB als raid1 wil opzetten. Ik heb altijd maar 300GB aan data, maar met alle VM's, kom ik misschien max aan 500GB, ik ben nogal van 't opruimen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smika
Oeps... voeding vergeten... Deze er nu bij gedaan, denk dat het zo moet kloppen, of heeft iemand nog een puntje?

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Mobile HDD, 1TB€ 43,50€ 43,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
1Corsair SF450€ 87,85€ 87,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,80

Bedankt,

Smika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Weet iemand wat voor verloop ik ik nodig heb om een Dell adapter op een Fujitsu D3474-B aan te sluiten? Eindelijk alle spullen in huis past de adapter niet 8)7

beiden aansluitingen zijn 7,4mm dik alleen heeft de del adapter een dun pinnetje in het midden en het moederbord een dikke pin in het midden.

[ Voor 23% gewijzigd door jvanderkroon op 11-05-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jvanderkroon
Het is een mini-ITX moederbord, die heeft normaliter een DC plug 7,4mm outer diameter/5,1mm inner diameter en een dunne holle middenconnector van 0,8mm doorsnee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KD0cfOrRa93eaGUD14srGkzX/full.png
Bron: Intel Thin Mini-ITX Based PC System Design Guide v1.2.

De middenpin wordt niet gebruikt, de buitenrand is aarde, de binnenrand is 19V. Als het goed is, gaat de pin van de plug in de middenpin van de connector.

Met een schuifmaat kun je de plug en de connector meten.

Een duidelijke foto van het label van de adapter, plug en connector van het moederbord is het makkelijkste voor identificatie. De afmetingen en foto's kunnen helpen een oplossing te vinden.

@Smika
Als je voor een ATX voeding gaat, dan is Cooler Master V Series V550 een goede keuze voor een zuinige server. Nog zuiniger is een PicoPSU 160-XT met Leicke 120W 12V AC/DC adapter met accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@mrmrmr mijn adapter heeft een 7.4x5.0mm plug wat dus schijnbaar de standaard voor itx moederborden is. Echter heeft het Fujitsu bord een aansluiting van 5.5x2.1mm of 5.5 x 2.5mm denk ik. Met mijn schuifmaat krijg ik wel de 5.5 mm gemeten echter de binnenste pin is lastig te meten aangezien die wat dieper ligt.

Op pagina 5 staat wel een duidelijke foto van de connector https://sp.ts.fujitsu.com...ons/public/DS-D3474-B.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvanderkroon schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:14:
@mrmrmr mijn adapter heeft een 7.4x5.0mm plug wat dus schijnbaar de standaard voor itx moederborden is. Echter heeft het Fujitsu bord een aansluiting van 5.5x2.1mm of 5.5 x 2.5mm denk ik. Met mijn schuifmaat krijg ik wel de 5.5 mm gemeten echter de binnenste pin is lastig te meten aangezien die wat dieper ligt.

Op pagina 5 staat wel een duidelijke foto van de connector https://sp.ts.fujitsu.com...ons/public/DS-D3474-B.pdf
Deze foto is niet duidelijk genoeg om te zien wat het is. Als je bij goed licht een scherpe macro foto neemt met een lineaal erlangs, kun je door pixels te tellen de afstand meten.

De makkelijkste optie is een 5,5 mm stekker met een groen terminal block.

Voor 5,5 / 2,5 mm.
Voor 5,5 / 2,1 mm.

De bestaande 7,4 / 5,0 mm stekker knip je eraf, dan voorzichtig een klein stukje kabel strippen (geen aders afknippen), en vervolgens vastschroeven op de terminal block. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de verbinding in orde is: geen uitstekende aders, goed aandraaien voor een goed contact. De draden moeten op de juiste pool worden aangesloten. Dat kun je testen met een multimeter.

5,5 mm bij 2,5 mm is de normale stekker voor een 12V adapter. De externe aansluiting vereist 19V-24V. De interne aansluiting kan op 12V worden aangesloten met een 4 pin ATX connector. 19V kan intern ook worden aangesloten op een 2 pin connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Voor het gemak maar 2 verloop stekkertjes gekocht
5.5x2.1mm naar 7.4x5.0mm en 5.5 x 2.5mm naar 7.4 x5.0mm.

Nu kom er achter dat het moederbord een SATA power connector heeft die niet op mijn splitter past.

Moederboard heeft een male aansluiting waar ik een female zou verwachten :F
Nu dus op zoek naar een female <-> female connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 05:24
Nog een bijzondere reden om voor het Z370 moederbord te gaan ipv de H370? Scheelt je wellicht weer een paar euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jvanderkroon

Heb je een linkje naar die DC verloopstekkers? Handig voor anderen met hetzelfde probleem.

Een norrmale SATA power splitter met 3 aansluitingen heeft Male->Female, Female, Female. Je kunt ook zo'n kabel gebruiken en een van de female pluggen gebruiken om aan te sluiten op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@mrmrmr heb de kabel die je noemde besteld.

Daarnaast op Aliexpress dit verloopje besteld.
5.5 x 2.5mm Male To 7.4 x5.0mm Female Charger Adapter Connector

Net op marktplaats een Toshiba adapter gekocht voor €6. Precies de juiste maat (5.5 x 2.5) maar wel IV efficiency. Voor tijdelijk gebruik prima. Wanneer de Ali verloopjes binnen zijn vervang ik hem denk ik weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Ik ben momenteel aan het kijken voor een thuisserver, ik heb hier verschillende doeleinden voor zoals :

Gitlab server,
Openvpn server,
Verschillende VM's,
Docker host,
Database server,
Verschillende andere applicaties die 24/7 moeten draaien.

Ik heb momenteel een 500gb Samsung Evo 850 die ik als OS disk en in eerste instantie ook als data disk wil gebruiken. later eventueel twee HDD's in raid voor de data.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 105,50€ 105,50
1ASRock H310M-HDV€ 59,-€ 59,-
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 38,60€ 38,60
1Crucial CT8G4DFD8213€ 80,95€ 80,95
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,55

De setup will ik graag zo zuinig maar ook stil mogelijk houden. Als de CPU koeling nodig heeft investeer ik graag in passieve koeling.

Verder twijfel ik aan de CPU, is de i3-8100 overkill? Ik weet niet zo goed hoe ik moet kijken naar een CPU die sterk genoeg is, daarom heb ik voor een quad core Intel processor gekozen omdat ik hier ervaring mee heb en met een quad core verwacht lang vooruit te kunnen.

De CPU heeft een TDP van 65W, de ssd heeft 3.5W. Dit verbruiken ze alleen niet constant en de HDD's die er eventueel bijkomen kan ik afstemmen op wat ik nog over heb aan power van de PSU. daarom verwacht ik met 80W psu genoeg te hebben. Is dat een correcte gedachte?

Zo te zien in benchmarks gebruikt de i3-8100 bij full load 100-120 Watt en in idle 57. Welke psu's zijn aan te raden? Of is het slimmer om een andere cpu te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

kevintjeb schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:34:
De CPU heeft een TDP van 65W, de ssd heeft 3.5W. Dit verbruiken ze alleen niet constant en de HDD's die er eventueel bijkomen kan ik afstemmen op wat ik nog over heb aan power van de PSU. daarom verwacht ik met 80W psu genoeg te hebben. Is dat een correcte gedachte?
Niet vergeten dat TDP niet staat voor verbruik in Watt van de CPU, maar om warmtegeneratie. Het fijne weet ik er ook niet van, maar er zit wel beduidend verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
True schreef op zondag 13 mei 2018 @ 15:46:
[...]
Niet vergeten dat TDP niet staat voor verbruik in Watt van de CPU, maar om warmtegeneratie. Het fijne weet ik er ook niet van, maar er zit wel beduidend verschil in.
Ah, shit dat klopt inderdaad! Was ik vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Na talloze tips en feedback heb ik dit systeem gekozen en ook inmiddels heb ik het draaiend, de moeilijkste afweging was eigenlijk het moederbord, ik wilde meer NIC's gezien ik er pfSense op wil kunnen draaien met een WAN en ethernet poort, minimaal twee poorten dus. Gezien ik ook niet een fatsoenlijk betaalbare case kon vinden voor mini-ITX kon ik ook prima een micro-ITX nemen en besparen op kosten met meer opties (op Wi-Fi na). https://tweakers.net/pricewatch/compare/1162377;1164401/

True's SilentESXi
Intel Pentium G5400 Boxed
ASRock B360M Pro4
MS-Tech CA-01
HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter
Arctic Alpine 11 Passive
Crucial CT8G4DFS824A
Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
Samsung 830 series SSD 128GB
Arctic MX-2 Thermal Compound (4g)
Bekijk collectie
Importeer producten

Volgens pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E verbruikt die idle 21,4 Watt, wat ik acceptabel vind. Het is een oudere SSD en een extra PCI-E quad NIC. Ook heb ik er nu nog een standaard boxed koeler in, welke ik wil vervangen voor de passieve Artic Alpine 11. De pricewatch: MS-Tech CA-01 is ook wel een aanrader als low-profile kast. Kost geen drol en is extra smal. De PSU die daar inzit kan er natuurlijk uit en hebt een 20cm verlengkabel voor C13 mocht je je adapter van een Seasonic bijvoorbeeld in de kast kwijt willen (wel meer warmte in de kast). Of je schroeft deze er uit en je kunt je stroomfilter (volgens mij is dit zo'n ferrietkraal, correct me if I'm wrong) van de Seasonic adapter er door krijgen, de pricewatch: Mini-box PCI Bracket past namelijk niet gezien dit een high-profile bracket is en er in deze kast alleen low-profile past ;w . Ook vind ik de kabel van de picoPSU te kort om überhaupt de pricewatch: Mini-box PCI Bracket te gebruiken, hij reikt niet ver genoeg om 'm aan te sluiten.

Ik moet nog wat bios-instellingen (uefi) tweaken voor meer besparing minder stroomverbruik. Ook zal de fan wel iets doen, ik lees dat het verschilt tussen de 0,5 Watt en 5 Watt voor een fan, iemand een idee wat het echt zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
True schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:12:
Na talloze tips en feedback heb ik dit systeem gekozen en ook inmiddels heb ik het draaiend.
Waar gebruik je dit systeem voor, naast Pfsense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

kevintjeb schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:02:
[...]

Waar gebruik je dit systeem voor, naast Pfsense?
Windows AD, PRTG (monitoring), DHCP, DNS, Radius, OpenVPN. In principe is dit één Windows machine en één of meerder GNU/Linux machines, voorkeur voor CentOS en Ubuntu. Vooralsnog draai ik nu Windows Server 2012 R2 en CentOS 7 (headless natuurlijk). Dit trekt die met gemak. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Wat vinden jullie overigens van unRAID? Dit maakt het managen van alles denk ik super simpel?

Ik ben verder niet vies van Ubuntu draaien en dan KVM voor VM's + mijn applicaties dockeren en dus alles zelf managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

kevintjeb schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:17:
Wat vinden jullie overigens van unRAID? Dit maakt het managen van alles denk ik super simpel?

Ik ben verder niet vies van Ubuntu draaien en dan KVM voor VM's + mijn applicaties dockeren en dus alles zelf managen.
Ik heb er eens naar gekeken, maar persoonlijk staat het me niet zo aan.
Het is één bedrijfje dat er achter zit en voor mij zou het geen voordelen hebben. Doe mij maar ZFS. Dat is meer en meer breed gedragen, kent ontzettend leuke featuresets en is voor een NAS een van de betere oplossingen. (Oh, en het is gratis.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:31
kevintjeb schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:17:

Ik gebruik het op mijn nas, samen met een VM met windows op. Mogelijks kan je ook docker gebruiken. Alles werkt goed en makkelijk. Als je niet zeker bent, kan je altijd 30 dagen gratis alles uitproberen en zien wat je er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@True
De ASRock B360M Pro4 heeft maar liefst 10 fasen (tel de blokjes), en dat wijst op een bouw voor zware processoren, daarom zijn dergelijke moederborden doorgaans niet zo zuinig. Minder fasen betekent doorgaans een zuiniger moederbord, veel zuinige moederborden hebben er minder dan 6.

De passieve koeler is al voorzien van koelpasta.

De meeste slot brackets zijn van normale hoogte, in een korte kun je geen normale insteekkaarten kwijt als die geen aangepaste plaat heeft. Ik heb met mijn 160-XT PicoPSU systemen geen probleem met de afstand naar de "Mini-Box PCI bracket", die is lang genoeg.

PicoPSU-160-XT
PicoPSU 160-XT op mATX moederbord (Fujitsu D3417-B21) met PCI bracket

12cm fans in computers verbruiken doorgaans ergens tussen 0,1W tot 1,5W. 0,1W haal je alleen bij zeer zuinige fans met een beperkt toerental. In het algemeen geldt: hoe sneller de fan draait, hoe hoger het verbruik. Hardware.info heeft een aantal keren een test uitgevoerd van een groot aantal fans. Daar kun je zien wat het verbruik is bij 7V en 12V of bij een bepaalde geluidsdruk. Er is aardig wat verschil in de efficiëntie van diverse fans.

Over de HP NC364T NIC heb ik al eens iets geschreven in het ESXi forum: een nieuwere Intel 350-AM4 (I350-T4) chip is zuiniger.
Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.