Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:36
Ik ben van plan om een server te gaan maken.
ik had een proliant server maar deze is mij te luid en ik zoek een stil systeem :)

ik heb geen hoge verwachtingen van het systeem hij gaat enkel gebruikt worden om wat bestanden te delen in het huis ( media en foto's ) en ik wil er een download station van maken.

ik heb geen idee wat ik ongeveer nodig heb maar heb er wel iets samen gesteld en wilde hier de meningen horen over dit systeem. ( als dit een overkill is dan hoor ik dat ook graag, ook als iemand wat heeft voor mij ;) )

ik heb gekozen voor AMD vanwege de kosten. om stroom maak ik me niet druk en het hoeft geen super zuinig systeem te zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8300 Boxed€ 83,50€ 83,50
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 60,50€ 60,50
1BitFenix NOVA Zwart€ 29,-€ 29,-
2HP 500203-061€ 21,78€ 43,56
1Corsair VS450 (2018)€ 37,45€ 37,45
1Kingston A400 120GB€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,01

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik zie hier nog niet veel praktijk gegevens van systemen met de Ryzen 5 2400G processor. Met onderstaand systeem verbruik ik idle tussen de 22 en 23 Watt, gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000. Het verbruik valt mij erg mee en is in ieder geval een stuk lager dan mijn voorgaande Phenom II X4 810 op een Asus M4A78T-E, terwijl de prestaties een grote stap vooruit zijn.

Ik heb hiervoor m'n aanvullende HDD en systeemfan even losgekoppeld. Ik probeerde ook nog te meten als de video-output wordt uitgeschakeld, maar blijkbaar gaat Windows dan automatisch indexeren ofzo, want het verbruik schiet dan juist omhoog.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 151,85€ 151,85
1ASRock AB350M Pro4€ 68,95€ 68,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 77,35€ 77,35
1Logitech RX1000 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1Seasonic S12II 380W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 616,82

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 05:24
marcel19 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:03:
Ik ben van plan om een server te gaan maken.
ik had een proliant server maar deze is mij te luid en ik zoek een stil systeem :)

ik heb geen hoge verwachtingen van het systeem hij gaat enkel gebruikt worden om wat bestanden te delen in het huis ( media en foto's ) en ik wil er een download station van maken.

ik heb geen idee wat ik ongeveer nodig heb maar heb er wel iets samen gesteld en wilde hier de meningen horen over dit systeem. ( als dit een overkill is dan hoor ik dat ook graag, ook als iemand wat heeft voor mij ;) )

ik heb gekozen voor AMD vanwege de kosten. om stroom maak ik me niet druk en het hoeft geen super zuinig systeem te zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8300 Boxed€ 83,50€ 83,50
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 60,50€ 60,50
1BitFenix NOVA Zwart€ 29,-€ 29,-
2HP 500203-061€ 21,78€ 43,56
1Corsair VS450 (2018)€ 37,45€ 37,45
1Kingston A400 120GB€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,01
Joh, je zit hier in het zuinige server topic, met bovenstaande config zit je hier niet juist ;). Daarnaast denk ik dat je inmiddels iets beters voor je geld kunt kopen dan een moederbord met een ontwerp uit 2012/2013 en een cpu uit 2015?!

Check de topicstart eens voor verschillende configuraties, daar staan echt dingen tussen die wat mij betreft prima aansluiten op je wensen voor zover je ze vermeld hebt, die vele malen nieuwer/moderner/zuiniger zijn en die echt niet veel meer hoeven te kosten dan hetgeen je hier neergezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:36
Duskwither schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:39:
[...]

Joh, je zit hier in het zuinige server topic, met bovenstaande config zit je hier niet juist ;). Daarnaast denk ik dat je inmiddels iets beters voor je geld kunt kopen dan een moederbord met een ontwerp uit 2012/2013 en een cpu uit 2015?!

Check de topicstart eens voor verschillende configuraties, daar staan echt dingen tussen die wat mij betreft prima aansluiten op je wensen voor zover je ze vermeld hebt, die vele malen nieuwer/moderner/zuiniger zijn en die echt niet veel meer hoeven te kosten dan hetgeen je hier neergezet hebt.
Ik weet niet precies waar ik moet beginnen met het bouwen van een server.
Zoals ik al eerder aangaf in mijn post moet het systeem enkel wat download taken uitvoeren smb delen in het huishouden. ik ben niet van plan om virtualmachines te gaan draaien (dat doe ik op mijn eigen systeem wel)

De bedoeling is om of ubuntu server te gaan draaien, of een Windows systeem. ( dat laatste zal ik kiezen op het moment dat ik er met linux niet uit kom.)

Maar ik weet niet zo goed wat redelijke goeie componenten zijn voor een thuisserver. vandaar mijn lijst.
Ik begrijp uit jouw bericht dat mijn onderdelen teveel verschillen en eigenlijk een overkill zijn voor het gene wat ik wil.

In de begin post zie ik het volgende systeem dat gebouwd is met een intel pentium G4400 processor.
is die processor niet te zwak voor het gene wat ik ermee wil doen?

Ik wil later nog wel de mogelijkheid hebben om het systeem uit te breiden met wat andere software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duskwither
Alles hangt af van wat je met de server gaat doen en welke snelheids eisen je er aan stelt. Ik denk overigens niet dat je geselecteerde systeem overkill is, ik denk dat het niet het juiste systeem voor je doel is (buiten dat bijvoorbeeld het geheugen vermoedelijk niet eens gaat werken). Als je gaat zoeken naar benchmarks zul je zien dat een 4400 voor single-threaded taken niet onder doet voor een FX-8300. Zou je veel multi threaded taken uitvoeren (wat je zo te zien niet gaat doen) dan heb je meer aan een FX-8300, maar dan nog zijn er betere opties.

Processoren waar ik naar zou kijken in jouw situatie zijn de Pentium G4560 en Core i3-8100. Ik schat met je huidige verhaal in dat de pentium meer dan voldoende is voor de taken die je beschrijft. In ieder geval zijn het beide recente CPU's, die idle (wat jouw server het merendeel van de tijd gaat zijn) tientallen watts zuiniger zijn dan de AMD cpu en single threaded beiden rondjes lopen om de AMD, de I3 zal ook multi threaded vaak winnen.

Lang verhaal kort, lees dit volledige topic eens door en bedenk wat je met de server gaat doen. Er staat enorm veel goed advies in dit topic, maak er vooral gebruik van!

[ Voor 17% gewijzigd door Duskwither op 08-04-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met bijna 100 pagina's is het wel een behoorlijk stuk leeswerk, maar idd alleen al in de afgelopen 5 pagina's staan al een aantal leuke configs.

Overigens heb ik afgelopen weekend even gemeten aan mijn Asus H110 + Core i3-6100 servertje onder Windows 10: 14W in 'semi-idle' (een 'lege' desktop met scherm aan, en wat Windows Update downloads op de achtergrond) met beide HDD's opgespind, 1x bedraad netwerk, en een actieve DP-HDMI converter. Ik moet nog eens testen hoeveel zo'n converter eigenlijk verbruikt tov direct DP-DP of HDMI-HDMI.

Dit is een verwaarloosbare 1W lager dan onder macOS Sierra wat deze server normaal draait.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 09-04-2018 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
marcel19 schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:21:
In de begin post zie ik het volgende systeem dat gebouwd is met een intel pentium G4400 processor.
is die processor niet te zwak voor het gene wat ik ermee wil doen?
Het is sterk, helemaal niet te zwak. Het is een processor die ook al prima is voor een desktop met Office, internetten e.d., voor een file server/NAS heb je aan veel minder genoeg. Je krijgt met een volwaardige Pentium cpu veel meer performance voor je geld dan een ARM processor of een Atom zoals in een kant-en-klaar NAS.
Ik wil later nog wel de mogelijkheid hebben om het systeem uit te breiden met wat andere software.
Dat kan. Hier een voorbeeld met de nieuwste Coffee Lake cpu (Pentium Gold op 3,7 GHz) en moederbord. Momenteel heeft deze processor een tamelijk goede prijs/prestatie verhouding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G5400 Boxed€ 65,75€ 65,75
1Gigabyte H310M DS2€ 59,-€ 59,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4G4D26BFSB€ 44,50€ 44,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,25

De onderdelen zijn uitgezocht met een balans tussen betaalbaarheid en zuinigheid, zonder investering in beperkte verouderde techniek. Moederbord en processor zijn goedkoper, de rest is duurder wegens het dure geheugen (het geheugen dat je hebt gekozen is Registered, die kunnen ze aan de straatstenen niet meer kwijt omdat het ooit bedoeld was voor dure servers, daarom zijn ze nu zo goedkoop) en de grotere SSD. Dit systeem is snel, uitbreidbaar en het heeft 2 keer meer SSD opslag en is zuiniger.

De voeding die je hebt uitgezocht verbruikt waarschijnlijk >10% meer dan een zuinige Mini-box PicoPSU 90 met 60W adapter zijn. Daar kun je ruim voldoende opslagcapaciteit in de vorm van zuinige 2,5" HDD's aan toevoegen. Voor benodigde PicoPSU accessoires en Maxtor M3 4 TB HDD, zie de topic start.

Echt zuinige ATX formaat voedingen voor zuinige computers zijn er nog altijd niet, althans ze zijn niet makkelijk verkrijgbaar. Aan 80plus certificaten heb je bij zoeken niet veel steun omdat die pas gelden vanaf 20% belasting of 10% belasting. Bij een 450W voeding is dat al 45 of 90W, en dat zal nooit het idle verbruik worden in een zuinige server.

Als je nog een oude kast hebt, zou ik die gebruiken, dat scheelt weer wat. Of een oude voeding die je later inruilt voor een zuinige voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
SirNobax schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:50:
[...]

Vandaag de kast opgehaald en de componenten ingebouwd in de behuizing weten te proppen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 113,-€ 113,-
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 155,35€ 155,35
1Antec ISK110 VESA-U3€ 86,90€ 86,90
1Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSB€ 169,50€ 169,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,75
Zijn er nog meer mITX cases met ingebouwde DC-DC voeding en 8-pins CPU connector, zoals in bovenstaande build? Hiervoor bevat de pricewatch helaas geen filteropties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Ik zie net dat de nieuwe H moederborden beschikbaar zijn of iig in de PW staan. De H tegenhanger van de het Asrock Z moederbord is er iig wel al. 6xSATA en 2xNIC. Maar, scheelt uiteindelijk nauwelijks iets qua prijs.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 166,95€ 166,95
1ASRock H370M-ITX/ac€ 109,51€ 109,51
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 132,50€ 132,50
1Crucial CT8G4DFS824A€ 74,56€ 74,56
1Samsung 960 EVO 250GB€ 109,71€ 109,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,23

Als ik de lijst in de PW moet geloven, zou deze ook zelfs geen M.2 aansluiting hebben waarbij het Z-moederbord deze wel heeft en ook PCIe ondersteund ipv Sata. Heb nog wel even om me er in te verdiepen, maar op tientjes werk schiet het iig weinig op. Kan de rest wat ik niet gebruik in het bios toch uitschakelen om het bord zuiniger te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Nazario schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:20:
Zijn er nog meer mITX cases met ingebouwde DC-DC voeding en 8-pins CPU connector, zoals in bovenstaande build? Hiervoor bevat de pricewatch helaas geen filteropties.
Je kan zoeken op mITX met een externe voeding, alleen zijn de productgegevens niet bij alle kasten volledig/correct ingevuld dus missen een aantal. Je kan waarschijnlijk beter gewoon op vermogen sorteren.
mrmrmr schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:05:
Er staat dat C6/C7 niet zou worden ondersteund door de Antek ISK110. Misschien tegenwoordig wel?
Ze zullen geen zin hebben gehad om het te certificeren/testen, want werkt hier prima :) .
Coffee Lake, dus gaat nog een paar stappen verder dan C7:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zmc7DTQ.png

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arunia
Er is ook een ASRock H310M-ITX/ac. Ik vind M.2 SATA ruim voldoende voor een thuisserver, en het verbruik is meestal ook iets lager dan PCIe. In dit geval ondersteunen de H310/H370/Z370 alle M.2 PCIe. Pricewatch zou idealiter een optie moeten hebben om aan te geven dat zowel SATA als PCIe worden ondersteund en ook welke formaten en PCIe specs.

De Wifi/Bluetooth module kun je hopelijk naast uitschakelen in BIOS ook fysiek verwijderen. Dat zorgt zeker voor een flinke besparing van het verbruik. Ik zie op de foto een schroefje aan de zijkant, misschien komt het metalen kapje daarmee los.

Van de nieuwe Coffee Lake moederborden met 2 NIC's zijn de Gigabyte H370N WIFI en de ASRock H310M-ITX/ac (of H370) interessant. Voor performance firewalls/routers en dergelijke toepassingen.

Als het niet nodig is, kun je beter volstaan met 1 NIC. Dat scheelt soms een of meer Watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@mrmrmr Hartelijk dank. Op zich maakt het niet zo heel veel uit. De server krijgt wel wat taken te verduren zullen we maar zeggen. Op dit moment (al vaker aangehaald ;) ) is het een Intel Atom dual core 1.6GHz N330 geloof ik met 4GB aan ram.
Daar draait alles al op, maar moet uiteindelijk ook 4k Plex kunnen transcoden om te serveren. Of meerder HD streams tzt.
2 NIC's kan handig zijn. Wellicht inderdaad als firewall of pihole achtig iets. Maar ik weet gewoon van mezelf als er niets meer te doen is als alles draait, ik dan toch weer nieuwe dingen ga implementeren.

Taken zijn:
Files serveren (bewerk foto's rechtstreeks vanaf de server via 1Gbit verbinding).
muziek streamen middels rechtstreeks bestanden, maar ook via Plex Media Server.
Video streamen rechtstreeks, maar merendeels via PMS.
Foto's "streamen" naar apparaten toe.
Via internet wellicht muziek streamen ook via PMS, maar dat zal allemaal hetzelfde zijn.
Backup richting de cloud, maar dat draait ondertussen gewoon via Crashplan meteen als er iets wijzigt.
Middels docker:
Domoticz
Sonarr
Radarr
elk ander programma wat daar bij hoort.
Wellicht nog veel meer. Vandaar ook de i5.
6 SATA is iig voor mij wel een must ivm uitbreidingen. Dan kom ik idd op de H370 uit.
De M.2 PCIe is meer omdat het kan, niet omdat het moet. Draai in mijn pc een 1TB SATA SSD en is daar ook prima. Maar wellicht dat de server met veel taken er wel baat bij gaat hebben.
Wat niet nodig is, schakel ik wel in het BIOS/UEFI uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomMatheussen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-10-2024
Hallo allemaal,

ik ben van plan om mijn huidige home server die ik heb draaien, vervangen door een energiezuinige server (met het oog op verhuis naar nieuwbouw volgend jaar). De grootste motivatie op dit moment is het feit dat mijn huidig moederbord na een aantal dagen telkens dezelfde SATA schijf markeert als faulty en zo dus mijn raid array in een degraded state komt (heb al andere kabels geprobeerd, schijven van plaats wisselen etc, maar het is telkens een schrijf op dezelfde connector). Enige oplossing is reboot en dan terug partition table op drive zetten en raids restoren...

Mijn huidige config is de volgende:
#Product
1MSI 2A9C
1Intel Core i3 550 Boxed
4Seagate Pipeline HD ST31000322CS, 1TB
12GB ram DDR3 1333Mhz (Samsung M378B5673FH0-CH9)[/url]

Deze draait via een oude PSU die ik nog in de kast had liggen (weet niet meteen de exacte type), en runt ubuntu server 16.04.03

Aangezien ik dezelfde case kan gebruiken, zou het handig zijn dat ik een micro-ATX board kan gebruiken.
Met het gedacht dat ik ook dezelfde drives kan gebruiken, had ik deze opstelling in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 51,-€ 51,-
1Fujitsu D3401-B2€ 103,-€ 103,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,90

Hierbij vraag ik me vooral af of dit zou lukken via een pipoPSU, of ik eerder naar een zuinige volwaardige PSU moet zoeken. Zou eventueel de drives nog willen uitbreiden om effectief de 6 SATA connecties te gebruiken (momenteel nog geen plaatsgebrek, maar komt in de buurt)

Ik twijfel ook nog voor 4GB of 8GB ram, momenteel is van 2GB constant half in gebruik, half cache, swap (4GB) is +- 1GB van in gebruik constant. In dit opzicht zou 4GB volstaan, maar als ik mijn raid array uitbreid, zou hier wel meer in gebruik van komen, kan natuurlijk ook later de RAM upgraden.

Wat draait hier vooral op:
Plex, momenteel geen transcoding, alles direct play op windows 10 PMP, maar met het oog op later zal er transcoding wel gebeuren vermoed ik.
Flexget (downloader tool)
Transmission
Home Assistant (hiervoor zou ik op termijn eventueel een aparte NUC oid nemen, voor gebruik in samenwerking met pihole of similar.
Tautili (plexpy)
Nginx om enkele kleine webpages beschikbaar te maken
Later eventueel Organizr (kan ook op de aparte NUC komen, nog te bekijken)

Weet ook niet hoeveel mijn server momenteel verbruikt, ben van plan deze week een monitor te kopen om dit te testen in idle en normal load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
TomMatheussen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:55:
4x Seagate Pipeline HD ST31000322CS [..] Zou eventueel de drives nog willen uitbreiden om effectief de 6 SATA connecties te gebruiken [..] zou dit lukken via een pipoPSU, of moet ik eerder naar een zuinige volwaardige PSU zoeken.
Dan moet je een behoorlijke Pico en brick pakken, zeker als je er nog schijven bij wil zetten (tenzij je een mobo of controller vind die staggered die disks kan starten) De schijven die je al heb zijn (door Seagate) rated voor "2.0A@12v typical" bij spinup, dus net geen 100 watt bij vier disks.

Totaal idle verbruik zal nu tegen de 30W+5W/disk liggen.

Persoonlijk vind ik 230 euro een beetje veel voor een hardware fix, 20W lager verbruik, en een cpu die net 50% sneller is. Dan is het rendabeler om het faulty array verhaal op te lossen met een SATA controller van 3 tientjes (kan je de rest in die NUC steken ofzo).
Voor een daadwerkelijke upgrade en voor eventuele toekomst plannen qua transcoding zou ik er een paar tientjes bijleggen voor een i3-8100 met 2x zoveel pk's.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TomMatheussen

Is je server 6 of 7 jaar oud? Dan zou ik hem vervangen. Mechanische harde schijven zijn verbruiksartikelen, ze verslechteren met de jaren. In jouw geval zou ik de schijven vervangen door betaalbare Maxtor M3 4TB als interne SATA HDD's met een M.2 PCIe SSD. Dan heb je 1 SSD en maximaal 5 HDD's.

PicoPSU 160-XT is verkrijgbaar bij Logicsupply en Amazon.de. Via de laatste kun je ook een Leicke 120W AC/DC adapter verkrijgen. Daarmee heb je meer dan ruim voldoende vermogen voor 5 x 4 = 20 TB opslag, zonder RAID. De oude schijven kun je gebruiken voor backup. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een externe Sharkoon Quickport (HDD docker) toepassen.

Het nadeel van standaard RAID is dat disks allemaal moeten draaien. In jouw geval komt dat neer op 7,2W x 4 = 30,8W in idle. Bij aanspreken is dat per schijf 12,8W (51,2W), en bij opstarten maximaal 14W (56W).
Ter vergelijking, bij zuinigere 2.5" disks zoals de ST4000LM024 is dat flink lager: 1,1W idle, 2,1W bij schrijven, 6W bij opstarten.

Bij het berekenen hoeveel vermogen er nodig is, gebruik je 6W per schijf tijdens opstarten, dat betekent dat je virtueel meer dan 10 disks zou kunnen toevoegen bij een 160W/120W PicoPSU/Leicke voeding. Een 90W/60W PicoPSU met Seasonic HE 60W adapter zou ook al voldoende zijn voor 5 disks, zelfs met rekenintensieve taken op de G4560, zonder gelijktijdig down/upspinnen. Dat komt vooral door de kwaliteit van de Seasonic adapter, die tijdelijk hoog vermogen kan leveren, met name bij opstarten.

Wil je eerst verder met de huidige schijven, dan kan dat met de 160W/120W PicoPSU/Leicke.

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 11-04-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomMatheussen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-10-2024
MIjn server zelf is nog niet zo oud, draait nu ongeveer anderhalf jaar, het moederbord komt wel uit een oude desktop PC die 5 jaar in dienst is geweest als bedrijfs PC.
De harde schijven komen uit een andere server. De totale power_on_hours gerapporteerd door smartclt zijn 10800, 14000, 23000 en 26000. Aangezien er eigenlijk nog geen problemen zijn met de drives zelf, zou ik deze nog wel willen verder gebruiken zolang het kan (tot SMART een failure of predictive failure geeft).
Als replacement zou ik dan wel zuinigere drives nemen.

Ik zal deze week eens wat berekeningen maken om te kijken wat ik momenteel ongeveer uitkom. Ik heb ook een power monitor besteld om eens te kunnen kijken wat mijn huidig verbruik is. Als het niet veel verschil geeft tov een nieuwe build, moet ik nog even bekijken of het wel acceptabel genoeg is voor mij om hier geld aan te spenderen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dat geval zijn de onderdelen op je lijstje prima als vervanging wegens defect oud moederbord. Als je normaal verbruik meer dan 40W is (grotendeels door de niet-zuinige, altijd active HDD's), dan is het nog niet nodig voor een PicoPSU te kiezen. Mag wel natuurlijk, maar het levert nog weinig voordeel ten opzichte van een goede ATX voeding, maar het is ook niet slechter. Een gewone redelijke goede ATX voeding haalt bij ca. 10WDC ongeveer 51-64% rendement. Aan de stekker is dat dus 16-20WAC. Bij 40WAC, doen goede ATX voedingen het beter met ruwweg 70-80% rendement.

Alleen in een zuinig systeem heb je een zuinige laag-verbruik voeding nodig. Als de onzuinige onderdelen eruit gaan, is een zuinige voeding zoals de PicoPSU nodig om het lage verbruik te verzilveren.

Als je nu een niet-zuinige voeding hebt, schat ik het geheel in op meer dan 65W idle verbruik met alle disks draaiende, gebaseerd op de beschikbare Seagate gegevens. Dat zou ongeveer 130 euro per jaar aan elektriciteit kosten (23ct/kWh).

Haalbaar met zuinige componenten is ca .12-15W (SSD, 1 of 2 x 2.5" disks), dit kost ongeveer 30 euro per jaar aan elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zit te denken aan:

* 32gb ram
* nvmme disk 256gb of 512gb
* Intel Core i7-8700 Boxed
* asrock-z370m-itx-ac

Voeding ? hangt af of ik een losse synology nas erbij neerzet of de disks van huidige nas (thecus n4200 pro) in het systeem.

Waar ik benieuwd naar ben, kunnen jullie iets roepen over het verwachte energie verbruik ?
het word een hypervisor ben alleen nog niet uit welke variant het word iets wat power bewust kan zijn heeft wel de voorkeur.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nog geen Coffee Lake Thin-mITX bordjes bekend helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vso

Het hangt o.a. van het OS af hoeveel je verbruik zal zijn. Als je meerdere besturingssystemen draait neemt vanzelfsprekend de processorbelasting en het energieverbruik toe. Minder VM's is beter voor het totaalverbruik van de server, consolideren loont. Hypervisors lopen vaak wat achter in drivers die voor zuinigheid kunnen zorgen ten opzichte van normale besturingssystemen. ESXi doet het overigens best goed in vergelijkende tests met andere (voornamelijk OSS) hypervisors.

Daarnaast bepalen harde schijven voor een groot deel het verbruik. Tegenwoordig zijn 2.5" HDD's betaalbaar en zuiniger, bijvoorbeeld de 2.5" SATA HDD in Maxtor M3 4TB 2.5" externe drives.
Welke schijven heb je precies (typenummers)? En welk aantal?

Met SSD, zonder schijven, zonder Wifi, zuinige voeding en met een zuinig OS zou ik het verbruik schatten omstreeks 15W. Dat komt voornamelijk doordat het een feature- en performancegericht bord is en door de tweede LAN aansluiting.

Met meerdere actieve VM's komt daar al snel 8W en veelvouden bij. Dan is er nog het idle verbruik van actieve harde schijven, dat varieert van 24W tot 1W per schijf.

Met 32 GB geheugen en 6 cores vermoed ik dat je veel VM's wilt draaien. Dan kom je ruimschoots op het terrein van ATX voedingen. Een van de overall zuinigste ATX voedingen is de Seasonic Prime Titanium 650. Die blijft zuinig bij lager idle verbruik (circa 25W) en bij hoger idle verbruik (50-100W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario

Er staat dat C6/C7 niet zou worden ondersteund door de Antek ISK110. Misschien tegenwoordig wel?
Volgende mij is de nieuwe versie van deze case pas iets meer dan een jaar oud. Lijkt me vreemd als C6/C7 dan nog steeds niet ondersteund worden, toch? Helaas is hier in het algemeen vrij weinig informatie over te vinden. Ook voor veel tmITX bordjes is dit bijvoorbeeld nergens duidelijk beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nazario schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:03:
Volgende mij is de nieuwe versie van deze case pas iets meer dan een jaar oud. Lijkt me vreemd als C6/C7 dan nog steeds niet ondersteund worden, toch?
Dat is precies mijn punt. Dit kastje is van oorsprong uit of voor de Haswell tijd. Destijds bleken bepaalde voedingen niet om te kunnen gaan met de lage belasting van power saving states. SirNobax gaf inmiddels al aan dat het goed werkt voor hem, dus ik denk dat we gerust mogen aannemen dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrmrmr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:07:
@vso

Het hangt o.a. van het OS af hoeveel je verbruik zal zijn. Als je meerdere besturingssystemen draait neemt vanzelfsprekend de processorbelasting en het energieverbruik toe. Minder VM's is beter voor het totaalverbruik van de server, consolideren loont. Hypervisors lopen vaak wat achter in drivers die voor zuinigheid kunnen zorgen ten opzichte van normale besturingssystemen. ESXi doet het overigens best goed in vergelijkende tests met andere (voornamelijk OSS) hypervisors.

Daarnaast bepalen harde schijven voor een groot deel het verbruik. Tegenwoordig zijn 2.5" HDD's betaalbaar en zuiniger, bijvoorbeeld de 2.5" SATA HDD in Maxtor M3 4TB 2.5" externe drives.
Welke schijven heb je precies (typenummers)? En welk aantal?

Met SSD, zonder schijven, zonder Wifi, zuinige voeding en met een zuinig OS zou ik het verbruik schatten omstreeks 15W. Dat komt voornamelijk doordat het een feature- en performancegericht bord is en door de tweede LAN aansluiting.

Met meerdere actieve VM's komt daar al snel 8W en veelvouden bij. Dan is er nog het idle verbruik van actieve harde schijven, dat varieert van 24W tot 1W per schijf.

Met 32 GB geheugen en 6 cores vermoed ik dat je veel VM's wilt draaien. Dan kom je ruimschoots op het terrein van ATX voedingen. Een van de overall zuinigste ATX voedingen is de Seasonic Prime Titanium 650. Die blijft zuinig bij lager idle verbruik (circa 25W) en bij hoger idle verbruik (50-100W).
De disks zijn wd red 3tb variant,

Mijn huidige hypervisor verbruikt veel te veel Watt dus elke verlaging is beter (200 continue) maar is dan ook 1ste gen i7 6 core. ik gebruik nu 24gb ram ..

RAM en disk I/O zijn belangrijk voor VM's CPU veel minder. Wegens ISCSI heb ik de voorkeur voor 2 netwerkkaarten waarvan er 1 extreem snel moet zijn (intel) de andere netwerkkaart is erg prettig als die snel is maar dat is incidenteel.

Een 15 tot 40 watt is in iedergeval prettig vooruitzicht

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vso schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:26:
Een 15 tot 40 watt is in iedergeval prettig vooruitzicht
Ja, dat is de basis, daar komt nog het een en ander bij, met name als de processor voortdurend belast wordt door draaiende taken en door veel draaiende 3.5" hard disks. Ik denk dat je potentieel een energiebesparing van meer dan 50% zou kunnen realiseren t.o.v. je 200W server, vooral met zo'n ubercoole state-of-the-art voeding en Coffee Lake processor met goede performance/Watt.

WD30EFRX (WD Red 3 TB) verbruikt 21W tijdens opstarten, en 2,7W in idle, 0,4W in stilstand. Het zijn zuinige 3.5" 3 TB HDD's, maar het kan eventueel -als de tijd komt voor vervanging- voor hetzelfde geld nog zuiniger worden gemaakt met 2.5" 4 TB HDD's die 1,1W verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrmrmr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:04:
[...]
Ja, dat is de basis, daar komt nog het een en ander bij, met name als de processor voortdurend belast wordt door draaiende taken en door veel draaiende 3.5" hard disks. Ik denk dat je potentieel een energiebesparing van meer dan 50% zou kunnen realiseren t.o.v. je 200W server, vooral met zo'n ubercoole state-of-the-art voeding en Coffee Lake processor met goede performance/Watt.
Als in de praktijk dit zijn die power reductie doet dan "verdient" het systeem zichzelf terug en ben ik happy.
WD30EFRX (WD Red 3 TB) verbruikt 21W tijdens opstarten, en 2,7W in idle, 0,4W in stilstand. Het zijn zuinige 3.5" 3 TB HDD's, maar het kan eventueel -als de tijd komt voor vervanging- voor hetzelfde geld nog zuiniger worden gemaakt met 2.5" 4 TB HDD's die 1,1W verbruiken.
De NAS is puur wegens snelheid en ruimte .. verus de kosten van SSD. Dit is zodanig veranderd dat de NAS wellicht gedegradeerd kan worden tot "fileserver" en dus veel sneller in idle mag zit ik me net te realiseren.

Hoeveel zin heeft het overgens in een OS "tuning" te stoppen ? Zijn er veel winsten te behalen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voeding ? hangt af of ik een losse synology nas erbij neerzet of de disks van huidige nas (thecus n4200 pro) in het systeem.
Een losse NAS lijkt me niet echt zinvol? Die dingen verbruiken op zichzelf al meer dan een zuinige x86 server in idle, een 4-bay Synology doet makkelijk >15W in idle, zonder schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vso

Ik zou vooral kijken naar de taken (zoals services) en andere processen die op de achtergrond draaien die onnodig processortijd verbruiken in de VM's. Dat levert misschien de grootste besparing op. Hypervisors hebben meestal beperkte mogelijkheden i.t.t. normale besturingssystemen zoals Linux (Powertop) en Windows (Power settings). Maar het kan wel en het is meestal niet meer dan een paar configuratieinstellingen.

Bij diverse BSD varianten en sommige ouderwetse Linux distributies is optimaliseren moeilijker.

Simpele maatregelen zoals een browser afsluiten levert soms een flinke besparing op, moderne browsers zijn voortdurend bezig met scripts. Een adblocker helpt ook erg goed.

Als je ESXi gebruikt, daar is een apart topic voor.

@Dreamvoid
Mee eens, consolideren in 1 machine levert waarschijnlijk prestatie- en energieverbruikwinst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb dat sommetje inderdaad een jaar of zes geleden al gemaakt, het consolideren van NAS/fileserver en desktop viel bij mij een stuk gunstiger uit - vooral doordat ik geen behoefte had/heb aan een snelle gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Dreamvoid & @mrmrmr Het was vroeger zinvoller omdat de moederborden simpelweg niet de aantal sata aansluiting aanbood en de performance die het nu kan bieden ..
Het huidige mobo (uit 2010/2011?) heeft bv 4x sata van intel en 2x van Marvel die zelf nog gesplitst zijn over "fast" en 'IDE' en dus je gewoon zoiezo inlevert op performance.

Daarnaast levert (lees leverde) het vaak met bv ESXi de nodig uitdaging(en) op om de schijfvolume zichtbaar te maken voor gebruik dit inverband met HCL. Waardoor je verplicht bent eigenlijk uit te wijken naar andere hypervisor of een NAS omdat ISCSI dan je enige alternatief is.

NAS tegenwoording kan ook in slaapstand met M2 cache en de 2.5 zuinige disks zijn ook daarin te plaatsen. en zodra ik geen noodzaak heb voor ISCSI disks kan dat ook geactiveerd worden.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FutureCow schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:04:
Na wat speurwerk al wat details van nieuwe Fujitsu moederborden gevonden, ze zitten al in de nieuwste desktops van Fujitsu:

D3602:

Chipset: Intel Q370
Supported capacity RAM (max.): 64 GB
Memory slots: 4 DIMM (DDR4)
Memory frequency: 2,666 MHz
LAN 10/100/1,000 MBit/s Intel® I219LM Integrated
WLAN 1 (optional with Bluetooth together)
BIOS version AMI Aptio V UEFI Specification 2.6 BIOS features BIOS Flash EPROM update by software Recovery BIOS Unified Extensible Firmware Interface (UEFI)
Audio type On board Audio codec Realtek ALC671
Audio features Internal speaker supports audio playback (optional), High Definition audio, 5.1 surround sound

I/O controller on board
Serial ATA total 5
thereof SATA III 5
thereof eSATA 2 Controller functions Serial ATA III (6 Gbit) NCQ AHCI RAID 0/1/5/10
Interfaces Audio: line-in 1 Audio: line-out 1 Front audio: microphone 1 Front audio: headphone 1 USB 2.0 total 5 USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) total 3 USB 3.1 Gen2 total 4

Link naar desktop

D3632:

Zo goed als dezelfde specs:

Link naar desktop

D3601:
Ook vergelijkbaar

Link naar desktop

D3613:

Mindere specs:
- Q370
- 2 DIMM slots
- 2 SATA
- Wat minder USB aansluitingen

Link naar desktop

Ben benieuwd wanneer we de mainboards gaan zien!
Bedankt voor de info, FutureCow! +1

Deze desktops hebben in bepaalde modellen een 280W voeding met een 94% rating. Bij 10% last (28W) zou het 87% efficient zijn. Dat is enkele procenten beter dan PicoPSU's op 22,5W, niet 1:1 vergelijkbaar. Helaas zit er wel een addertje onder het gras: die voedingen (DC-DC bv.) zijn mogelijk geintegreerd op het bord of van een niet-standaard formaat en niet zomaar te koppelen met een standaard moederbord. Het kan ook een niet-standaard kast vereisen.

Fujitsu's moederborden PDF toont 4 H310/Q370 chipset moederborden:

EXTENDED LIFECYCLE (LONG LIFE CYCLE) SERIES
D3642-BµATXQ370
D3674-BThin ITXH310
INDUSTRIAL SERIES (EXTENDED LIFETIME + DESIGNED for INDUSTRIAL APPLICATIONS)
D3633-SMini-ITXQ370
D3634-SMini-ITXH310

Ik heb nog geen verdere informatie gevonden. De datum van de PDF is 12 april 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazario
mrmrmr schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:19:
[...]

Ik heb nog geen verdere informatie gevonden. De datum van de PDF is 12 april 2018.
Hoewel bescheiden, staat in de datasheet van de ESPRIMO K558/24 desktop nog wel iets meer informatie over het mainboard, de D3674.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Mischien zitten er hier een paar bij: Heise Preisvergleich

Die voeding heeft het altijd ondersteund. Alle PicoPSU of vergelijkbare voedingen van een ander merk doen dat.
SirNobax schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:35:
[...]

Ze zullen geen zin hebben gehad om het te certificeren/testen, want werkt hier prima :) .
Coffee Lake, dus gaat nog een paar stappen verder dan C7:
Dat het in één geval werkt betekent niet dat het altijd werkt. Is nu dat wel zo, maar je stelling klopt iig niet.
mrmrmr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:07:
@vso
Een van de overall zuinigste ATX voedingen is de Seasonic Prime Titanium 650. Die blijft zuinig bij lager idle verbruik (circa 25W) en bij hoger idle verbruik (50-100W).
Totaal niet interessant die voeding, Cooler Master V550 is veel interessanter.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52

FutureCow

(C) FutureCow

mrmrmr schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:19:
[...]

Bedankt voor de info, FutureCow! +1

Deze desktops hebben in bepaalde modellen een 280W voeding met een 94% rating. Bij 10% last (28W) zou het 87% efficient zijn. Dat is enkele procenten beter dan PicoPSU's op 22,5W, niet 1:1 vergelijkbaar. Helaas zit er wel een addertje onder het gras: die voedingen (DC-DC bv.) zijn mogelijk geintegreerd op het bord of van een niet-standaard formaat en niet zomaar te koppelen met een standaard moederbord. Het kan ook een niet-standaard kast vereisen.

Fujitsu's moederborden PDF toont 4 H310/Q370 chipset moederborden:

EXTENDED LIFECYCLE (LONG LIFE CYCLE) SERIES
D3642-BµATXQ370
D3674-BThin ITXH310
INDUSTRIAL SERIES (EXTENDED LIFETIME + DESIGNED for INDUSTRIAL APPLICATIONS)
D3633-SMini-ITXQ370
D3634-SMini-ITXH310

Behalve de D3642-B met een Q370 komt er dus ook een D3644-B met de server chipset C246. Dit lijkt meer de opvolger van de bekende D3417-B2. De datasheet zit helaas nog achter een password...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie een overeenkomst tussen de benaming van D3433-S vs. D3633-S en D3434-S vs. D3634-S. Dat zijn beide borden met 2x Intel LAN. Helaas zijn het industriële borden, ze hebben misschien geen nadruk op zuinigheid.

Als het klopt, zou je uit deze naamopvolging ook enige overeenkomst tussen D3402-B2 en D3642-B kunnen afleiden.

De huidige D3402-B2 Q170 is € 50 goedkoper dan C236 chipset D3417-B2, en is nog iets zuiniger volgens hardwareluxx.de forumposter Onotop.

Voor systeembouwers die zoeken naar een zuinig moederbord zonder kastformaateisen, zou de mATX D3642-B interessant kunnen zijn als dat inderdaad de zuinige opvolger is van de D3402-B.

Voor degenen die zoeken naar mini-ITX of thin ITX moederbord zou de D3674-B interessant kunnen zijn.

Zelf ben ik nog op zoek naar een zuinig dual LAN moederbord. Ik weet niet precies wat ik qua zuinigheid van zowel de huidige D3433/D3434 als de nieuwe D3633/D3634 mag verwachten.

Edit 16-06-2018: inmiddels weet het wel. Deze moederborden hebben een verbruik van circa 15-20 Watt. Ze zijn dus niet zuinig.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 16-06-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kan je die Asus H110T niet wat zuiniger maken met wat creatief soldeerwerk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb liever dat het bord het zelf regelt, beter voor stabiliteit en waarschijnlijk haal je er dan ook meer uit.

Asus is altijd meer van de performance geweest dan zuinigheid. Ik koop het merk al jaren niet meer, de support die ik lang geleden kreeg op een moederbord waarvan alleen het eerste SODIMM slot werkte (designfout) was abominabel en uiteindelijk heb ik het weggedaan.

Als ze er meer R&D in zouden steken, zouden ze hun moederborden makkelijk zuiniger kunnen maken. Ik heb het idee dat ze teveel werken met copy/paste bij het ontwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazario
mrmrmr schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 15:18:

Voor degenen die zoeken naar mini-ITX of thin ITX moederbord zou de D3674-B interessant kunnen zijn.
Ten opzichte van de D3474-B heeft de D3674-B boot support voor M.2 2280 SSD (PCIe x4-based M.2, NVME), waar de D3474-B alleen SATA-based M.2 2242/2260 SSD ondersteunde. Verder krijgt het bord 2 x USB 2.0 en 2 x USB 3.1 Gen1 en krijgt het geheugen de verwachtte upgrade naar DDR4 - 2666 (CL19). Behalve gebrek aan ondersteuning voor oudere versies dan Windows 10 zijn de overige specs gelijk aan die van de D3474-B.

De verwachte launch is overigens eind mei.

[ Voor 8% gewijzigd door Nazario op 17-04-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
2280 M.2 SSD support is inderdaad mooi, de keus in 2240/60mm is zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sinds kort beschik ik over een prachtige R620, nu wil dit beestje zo'n 181 watt verbruiken. Ik gebruik deze dan ook alleen voor mijn labomgeving, ik wil deze in en uit kunnen schakelen door middel van beheer via de idrac. Enfin dit kan ik allemaal al via mijn Raspberry Pi, maar deze is wat instabiel en onbetrouwbaar bij tijd en wijlen. Ik zoek hiervoor een alternatief, ook wil ik een aantal services uit mijn lab 24/7 beschikbaar maken voor thuis zonder dat ik voor een half datacenter aan het verbruiken ben.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een systeem waar ik twee VM's op kan draaien, één Windows Server voor o.a. AD en Windows beheer, hiernaast wil ik een Linux VM draaien (waarschijnlijk CentOS 7) voor Linux beheer. Ik wil een zuinig systeem dat mijn stroomkosten van mijn lab bespaard door de investering te rechtvaardigen gebaseerd op de besparing van stroomkosten van het 24/7 draaien van mijn labserver.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik een ESXi server wil gaan draaien welke Windows Server 2016 en CentOS 7 draait, deze moet 24/7 aanstaan. Nadat ik 'm ingesteld heb zal die ook met alleen UTP en 220v verbonden zijn. Voor de Windows Server zal ik RDP'en voor CentOS ssh'en. Indien mogelijk draai ik het liefst ESXi van een SD-kaart of USB stick en gebruik één SSD als datastore.

Ik twijfel eigenlijk over twee opties:
De eerste optie is iets soortgelijks als dit, hoewel ik niet verwacht dat de CPU problemen heeft met deze twee VM's twijfel ik nog wel. De barebone maakt het allemaal wat gemakkelijker en is ook eventueel ergens vast te plaatsen met een VESA mount. Ik verwacht dat 8 GB ook meer dan voldoende zal zijn. Wat ik er van gelezen heb ik is dit een prima en zuinig systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,84€ 50,84
1ASRock DeskMini 110€ 124,95€ 124,95
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8 (retail)€ 81,95€ 81,95
1Intel 600p 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,69

Een tweede optie is wachten op de Coffee Lake 'Intel Pentium Gold G5600 Processor', hier een klein moederbord bij selecteren (weinig keuze) en dit in een HTPC case bouwen samen met een zuinige voeding. Ik vraag me af of ik hier uiteindelijk een betere keuze mee maak en of nieuwere G5600 met betere performance de meerprijs (waarschijnlijk) t.o.v. de G4560 ook waard maakt. Ook is het nadeel dat er (nog) geen barebone beschikbaar is en de kosten hoger zullen liggen.

Concreet mijn vraag, is voor mijn toepassingen het aan te raden om te kiezen voor een G5600 of een G4560 zeker met het in achterhoofd de hogere prijs. En zijn er voor mijn toepassingen nog cruciale verschillen tussen respectievelijk de Kaby Lake en de Coffee Lake welke ik over het hoofd zie?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zou inderdaad lekker die G4560 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Deskmini 110 (de normale variant, zonder grafische kaart) is een prima keus. Je hoeft er niet apart een voeding voor aan te schaffen.

De G5600 is weliswaar sneller (+0,4 Ghz, +1MB cache), maar voor jouw gebruik waarschijnlijk niet merkbaar.

RDP en SSH hebben op zich weinig extra belasting. RDP alleen als het openstaande scherm veel wijzigingen heeft. Denk aan een browser met bewegende advertenties.

De hypervisor kun je het beste draaien vanaf de SSD. USB verbruikt veel en voorkomt dat USB in de low powerstand kan gaan. VM's hebben natuurlijk een overhead en dat drukt op het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Dreamvoid thnx.

@mrmrmr Verbruikt zo'n usb-stick met ESXi nog steeds echt stroom als die eenmaal ingeladen is in het geheugen, of is het meer dat die actief blijft en niet uitgeschakeld wordt? En hoe zit het met stroomverbruik van een SD-kaartje?

Ik denk dat de voordelen voor het gebruik van een SD-kaartje, welke bij een rackserver zeker wel aanwezig zijn, in dit geval in veel mindere mate relevant zijn.

Kom nu uit op deze lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock DeskMini 110€ 124,95€ 124,95
1Asus ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 9,70€ 9,70
1Crucial CT8G4SFS824A€ 78,50€ 78,50
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,99

Ik heb de 830 nog liggen en ik denk dat ik het geheugen nog ergens tweedehands op de kop ga tikken, scheelt ook weer een paar tientjes. Uiteindelijk een leuk servertje waarvan de investering er alleen al uit is aan besparing van stroomkosten van mijn labomgeving.

Het enige waar ik nog aan twijfel is het geluid wat die produceert, gezien die toch 24/7 blijft lopen wil ik er eigenlijk geen last van hebben, is het raadzaam de standaard koeler te vervangen of maakt die weinig geluid als die idle draait?

[ Voor 4% gewijzigd door True op 17-04-2018 16:37 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
De USB stick zelf verbruikt amper stroom, maar het is de USB controller die stroom nodig gaat hebben. Die kan dan niet in ‘slaapstand’. Dat kan zeker enkele watts schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duskwither
Er staat op vraag en aanbod nog een deskmini te koop, volgens mij al een tijdje. Wellicht kun je nog een leuke deal sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verbruikt zo'n usb-stick met ESXi nog steeds echt stroom als die eenmaal ingeladen is in het geheugen, of is het meer dat die actief blijft en niet uitgeschakeld wordt?
Ja en nee respectievelijk.

ESXi is net als de meeste andere veel gebruikte hypervisors (behalve misschien die van Microsoft) niet ver geoptimaliseerd op energieverbruik, het is gebaseerd op oudere kernels en oudere drivers. Niettemin is ESXi van de unix/linuxoiden vaak als zuinigste getest.

Het hangt grotendeels van het OS af of USB energiebesparing mogelijk is, soms zie je dat de meeste besparing worden bereikt als alle USB apparatuur losgekoppeld is (muis, toetsenbord, stick), soms werkt het al deels bij 1 losgekoppeld apparaat. USB sticks hebben ook een eigenverbruik. USB 3 sticks verbruiken typisch flink wat meer dan USB 2. USB apparaten "claimen" als het ware een bepaald vermogen. Het is aan het OS en hardware om daar optimaal mee om te gaan. Er zijn flinke verschillen in de praktijk.
Windows 10 is een voorbeeld van een OS dat bij helemaal geen USB apparaten de grootste besparing bereikt.

Hoe wil je een SD card aansluiten? Ik dacht niet dat daarvoor ondersteuning aanwezig is in een Deskmini. Het kan via een extern USB gekoppeld apparaat, maar dat geeft nog meer overhead en verbruik. Met SD cards is het ook zo dat snellere kaarten meer verbruiken.

SSD is veel energiezuiniger, vooral de Samsung 840/850 EVO kunnen in een diepe slaapstand waar ze nog nauwelijks iets verbruiken. Andere merken/typen kunnen een hoger verbruik hebben. Soms een beetje meer, soms veel meer. Kijk maar eens naar de SSD tests van Anandtech.
Het enige waar ik nog aan twijfel is het geluid wat die produceert, gezien die toch 24/7 blijft lopen wil ik er eigenlijk geen last van hebben, is het raadzaam de standaard koeler te vervangen of maakt die weinig geluid als die idle draait?
Er zijn hier tweakers die ze hebben staan en die moeten daar een goed antwoord op kunnen geven.

Een standaard Intel koeler past in het kleine STX kastje van de ASRock DeskMini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoe zuinig zal dit boardje zijn https://www.supermicro.co...eon/D/X11SDV-4C-TLN2F.cfm ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:56
Die Dual 10Gbit NIC op dat bordje is niet echt zuinig iig:
X557-AT2 Device Total Power (W)
10 GbE Max Functional Active 8.4 W
10 GbE Max Recommended Active 7.7 W
10 GbE Max 30 m Reach 6.44 W
1 GbE Active 3.94 W
100 Mb/s Active 2.8 W
Low Power Mode (no WoL) 2.6 W

Als je dat echter nodig hebt zal het geen probleem zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

base_ schreef op donderdag 19 april 2018 @ 00:22:
[...]

Die Dual 10Gbit NIC op dat bordje is niet echt zuinig iig:
X557-AT2 Device Total Power (W)
10 GbE Max Functional Active 8.4 W
10 GbE Max Recommended Active 7.7 W
10 GbE Max 30 m Reach 6.44 W
1 GbE Active 3.94 W
100 Mb/s Active 2.8 W
Low Power Mode (no WoL) 2.6 W

Als je dat echter nodig hebt zal het geen probleem zijn ;)
Nah ik zou 10gbe reduceren naar 1gbe, het is leuk toekomst gericht echter .. ik vond het echter een leuk boardje .. gezien de functionaliteit .. als ik minder als 100w (50watt zou beter zijn) dan ben ik al blij.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:56
Reduceren van NIC speed of niet: het hangt o.a. ook af van de host OS ondersteuning van diverse energieoptimalisaties. Met een CPU met max tdp 60W gok ik dat je bij lage load op 30W komt en bij hoge load rond de 80W, exclusief. storage en afhankelijk van de efficientie van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:00

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:36
In het Xpenology topic heb ik mijn server al eens gepost maar nu heb ik ook wat energie metingen gedaan dus lijkt mij dit een betere plek. Deze hardware heb ik ongeveer twee weken geleden gekocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 105,50€ 105,50
1ASRock H370M-ITX/ac€ 109,51€ 109,51
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 116,-€ 116,-
1Cooler Master Elite 110€ 39,34€ 39,34
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 161,-€ 161,-
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
1Samsung 960 EVO 250GB€ 112,90€ 112,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 704,75

Ik draai momenteel ESXI 6.5 met daarop twee VM's. 1 Xpenology en 1 CoreOS (voor docker containers)
Idle verbruik gemeten aan de stekker is ~ 17 watt. Dit is met een spinning disk. Tijdens intensief downloaden stijgt het verbruik naar ~34 watt.

Mij ging het vooral om een laag idle verbruik maar wel met een CPU die de komende jaren nog vooruit kan en dat is best goed gelukt! :D Zeker omdat het moederbord 2 NICs heeft kon het al niet de meest zuinigste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tomcool
Je bent de eerste hier met een meting van H370 en ook nog met 2 NICs. :)

ESXi verbruikt omstreeks 3W meer dan Windows 10 of Debian (4.13 kernel testversie).

Dan kom je al op 14W, wat aardig laag is voor een systeem met een draaiende harde schijf en VM's actief.

Als je de HDD loskoppelt, zonder VM's actief, 1 NIC aangesloten, SSD, USB toestenbord, USB muis, monitor, wat is dan het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@tomcool Thanks! Dat biedt hoop. Ben zelf ook naar dit bord aan het kijken. Zal dan zuiniger zijn dan mijn huidige Atom N330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:36
Ik denk dat de picoPSU voeding vooral zorgt dat het een heel efficient systeem blijft. Zeker bij dit soort wattages is een picoPSU erg efficient. Enige vervelende is dat het een gat laat in de behuizing maar dat heb ik gefixed met ducttape ;)

Ik zal ook nog gaan spelen met wat settings in de BIOS om te kijken of het effect heeft. Ik heb al wel de energie besparings settings voor de NVME SSD aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Als ik hem tzt gekocht heb, kan ik ook wel gaan meten. Heb zelf de Seasonic 360W (diegene die vaak genoemd wordt). Wellicht dat het weinig verschil maakt, maar wellicht wel aardig wat. Zal het wel zien tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hardware.info heeft een nieuwe topper in hun 22,5W verbruikstest: 86,7% voor de Seasonic Prime Titanium 600W fanless. Prijskaartje: € 210.

Alternatieven zijn:
84,6% onder 80W: PicoPSU 80/60 kit € 51 met accessoires*.
(~85%) onder 120W: PicoPSU 160-XT met 12V adapter € 76 en accessoires*
82,4% ~40W tot 550W: Cooler Master V-Series 550W € 90

* PCI bracket met DC aansluiting, P4 kabel voor de '80', en eventueel extra SATA aansluitingen. Efficientie 160-XT is geschat, mogelijk iets beter dan 80W versie op basis van belastingtestresultaten van fabrikant Mini-Box.
De PicoPSU 80 heeft een korte DC voedingskabel, in een gewone kast in de PCI bracket met DC aansluiting niet bereikbaar zonder de kabel zelf te verlengen.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 18-11-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Kan iemand mij vertellen of deze https://www.logicsupply.com/nl-nl/pw-12v5a-l6-eu/ past op een standaard thin-mini-ITX of mini-STX?

Zover ik kan vinden hebben bijna alle Thin-mini-ITX moederboarden een aansluiting van:

7.5 mm buitenzijde
5 mm binnenzijde
pricewatch: Asus H110T

Of zou een mini-STX boardje eerder passen op bovengenoemde voeding:
pricewatch: Asus H110S2/CSM

Ik heb zeer veel moeite om deze gegevens te achterhalen, misschien dat iemand anders dit wel kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 24-04-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:06:
hardware.info heeft een nieuwe topper in hun 22,5W verbruikstest: 86,7% voor de Seasonic Prime Titanium 600W fanless. Prijskaartje: € 210.

Alternatieven zijn:
84,6% onder 90W: PicoPSU 90/60 kit € 47 met accessoires*.
(~85%) onder 120W: PicoPSU 160-XT met 12V adapter € 76 en accessoires*
82,4% tot 550W: Cooler Master V-Series 550W € 90
HWI heeft nu niet echte high-end meetapparatuur, een afwijking van 1W heb je zo maar te pakken en dat maakt in procenten nogal veel uit bij zulke lage vermogens.

Als je hier bijvoorbeeld ziet wat de Seasonic Titanium Fanless 600W doet dan zie je toch een iets lager rendement. En dit is gemeten met veel betere apparatuur.

https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=OpI

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uit ervaring met andere testrapporten weet ik dat bijvoorbeeld de testtemperatuur wel wat uitmaakt, ook als ze in dezelfde ruimte worden gedaan enkele uren na elkaar. Als je meerdere keren dezelfde reeks metingen uitvoert met dezelfde meetapparatuur in een redelijk stabiel lab zijn onderlinge verschillen van een procent mogelijk. Cybernetics test bij 30 tot 34 graden Celsius in plaats van bij kamertemperatuur.

Tomshardware heeft een soortgelijke test uitgevoerd als Cybernetics, met dezelfde type belastingen, maar dan bij 115V. De uitkomst is vergelijkbaar. Wellicht is die test door Cybernetics uitgevoerd.

De metingen van Cybernetics en tomshardware zijn niet vergelijkbaar met die van hardware.info qua vermogens omdat die van Cybernetics bij een lagere belasting zijn uitgevoerd (19,372W DC) in plaats van 22,5W DC. En de verdeling van de lasten over 12V, 5V, 3.3V en 5VSB is ook totaal anders. Hardware.info heeft de verdeling gemodelleerd met behulp van een Haswell systeem in 2009. Daarbij zijn de belastingen op 5V en 3.3V (veel) hoger en op 12V lager. 5 VSB wordt niet meegenomen. Uit de metingen van zowel Cybernetics als hardware.info wordt niet duidelijk welke lijnen beter of slechter presteren. De verdeling van de belasting die hardware.info hanteert is in principe realistisch omdat het over een idle meting gaat. Dan verbruikt een cpu weinig, tegenwoordig met Skylake/Coffee Lake nog minder dan destijds een Haswell. De belastingverdeling van Cybernetics neemt 5VSB mee, gaat mogelijk over gaming systemen en is mogelijk niet van toepassing tijdens idle. Bij 59W totaalbelasting meet men 25W op 5VSB. De Cybernetics methodologiebeschrijving en test PDF geven geen verklaring over de lastverdeling.

Ik ben (serieus) benieuwd hoe hardware.info reageerde toen je ze vertelde dat je denkt dat hun apparatuur 1W afwijkt.

Als er intrinsieke fouten worden gemaakt zijn die doorgaans consistent. Dat wil zeggen dat "all else being equal" er wel onderlinge vergelijkbaarheid zal zijn als metingen een aantal keren worden herhaald. Dat hangt dan uiteraard af van de gelijkwaardigheid van de testmateriaal, -configuratie en -omstandigheden. Dat is moeilijk volledig realiseerbaar over een langere tijdperiode, zelfs in een controlled lab. De consistentie lijkt er wel te zijn, want diverse Seasonic voedingen presteren in dezelfde categorie.

Samenvattend: Cybernetics en hardware.info gebruiken twee sterk verschillende belastingpatronen met sterk verschillende uitkomsten. Het belastingpatroon van hardware.info is waarschijnlijk realistischer voor zuinige servers dan het patroon van Cybernetics. De rol van apparatuur en eventuele meetfouten is niet evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@renedis-eu

Er zit een 5,5/2,5 mm stekker aan de Seasonic SSA-0601HE-12, dat is de voeding waar je naar linkt. Zie de foto van het label. Dus dat past niet bij een 7,5 / 5mm jack.

Er zijn verschillende oplossingen mogelijk: nieuwe stekker 7,5/5 mm stekker aanzetten, een female 5,5 / 2,5 mm naar male 7,5 / 5 mm verloopadapter, het vervangen van de 7,5 / 5 mm connector op het bord (lossolderen...), of gebruik maken van een eventueel aanwezige 2 of 4 pin aansluiting door een 4p naar 5,5/2,5 mm kabel (PowerLogic) te gebruiken. Dat laatste is denk ik het makkelijkste en veiligste. Adapters zijn moeilijk te vinden en misschien niet perfect op maat. DC stekkers moeten goed en stevig aansluiten, een verloopstekker doet dat misschien niet.

De Seasonic SSA-0601HE-12 AC/DC adapter is een opvallende met max. 93% efficiency. Voor zover ik weet zijn er geen adapters makkelijk te vinden en verkrijgbaar met zo'n hoge rating. Helaas wordt zelden volledige efficiëntieinformatie gegeven bij adapters. Dat is van belang omdat bijvoorbeeld Level VI certificatie weliswaar een goede indicatie is van zuinigheid, maar dat bij zeer lage belasting het vermogensverlies sterk uiteen kan lopen.

Als je bijvoorbeeld de prestaties van Mean Well EPP-100-12 (max. 91,1%) vergelijkt met HDR-60-12 (max. 88,2%) dan valt op dat je bij 4,9W beter de HDR-60-12 kunt gebruiken dan de EPP-100-12, dat scheelt 11,4% aan efficientie. Bij 2,5W is het verschil nog sterker met 17,4% in het voordeel van HDR. Maar vanaf ~9,6W is de EPP weer beter. HEP-100-12 heeft 92% typical als efficiëntiecijfer, maar er is geen informatie over het efficiëntieverloop in de spec sheet.

Al een aantal jaren is GaN (Gallium Nitride) in opmars, met soms spectaculaire resultaten, maar toepassingen in PC voedingen blijven nog een beetje verborgen. Corsair past het bijvoorbeeld toe in hun AX1600i ATX voeding met GaN onderdelen van Transphorm, die voor vrijwel iedereen een belachelijk hoog vermogen van 1600W heeft, met ruimte voor nog een paar honderd Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tLYFRcXIUrEposzuNBYwG6XM/full.png
eGan van EPC

Dit zou men ook bij adapters met normaal vermogen kunnen gaan toepassen. Daardoor zouden prestaties kunnen toenemen. Niet zo fors als bij grotere voedingen, maar toch behoorlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PAJqxGUOGIa7dqRjb7YRcd9d/full.png
Transphorm TDPS250E2D2, geïntroduceerd in 2014, versus een iMac voeding. Het is een nu alweer verouderde demo van een 225W AC/DC voeding, nog verkrijgbaar als evaluatiekit NCP1397GANGEVB bij ON Semiconductor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8O4mDdog1QhL9yLav0gU4qIm/full.png
Transphorm TDPS250E2D2

Helaas geeft men voorrang aan toepassingen waarbij de effecten maximaal zijn, zoals bij voedingen met enorm vermogen. GaN maakt switching supplies kleiner, sneller (freq.) en efficiënter. Je krijgt gratis vermogen erbij omdat de temperatuur niet meer de beperkende factor is. Ik denk wel dat het een weg gaat vinden in laptop adapters, als die lichter en kleiner worden is dat competitief voordelig voor fabrikanten.

offtopic:
GaN wordt ook bij EV's gebruikt in ingebouwde laders, draadloze laders e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 25 april 2018 @ 02:31:
Uit ervaring met andere testrapporten weet ik dat bijvoorbeeld de testtemperatuur wel wat uitmaakt, ook als ze in dezelfde ruimte worden gedaan enkele uren na elkaar.
Ja temperatuur maakt verschil, maar dan vooral bij hoge temperaturen. Dus een warme omgeving en de voeding vol belast zodat de voeding zelf ook intern warm wordt. Bij zulke lage vermogens wordt de voeding zelf totaal niet warm en is de invloed van warmte ook heel klein, waarschijnlijk niet eens goed meetbaar.
Tomshardware heeft een soortgelijke test uitgevoerd als Cybernetics, met dezelfde type belastingen, maar dan bij 115V. De uitkomst is vergelijkbaar. Wellicht is die test door Cybernetics uitgevoerd.
De persoon achter Cybernetics is ook degene die de review's schrijft voor TechPowerUp en Tomshardware.
De metingen van Cybernetics en tomshardware zijn niet vergelijkbaar met die van hardware.info qua vermogens omdat die van Cybernetics bij een lagere belasting zijn uitgevoerd (19,372W DC) in plaats van 22,5W DC. En de verdeling van de lasten over 12V, 5V, 3.3V en 5VSB is ook totaal anders. Hardware.info heeft de verdeling gemodelleerd met behulp van een Haswell systeem in 2009. Daarbij zijn de belastingen op 5V en 3.3V (veel) hoger en op 12V lager. 5 VSB wordt niet meegenomen. Uit de metingen van zowel Cybernetics als hardware.info wordt niet duidelijk welke lijnen beter of slechter presteren. De verdeling van de belasting die hardware.info hanteert is in principe realistisch omdat het over een idle meting gaat. Dan verbruikt een cpu weinig, tegenwoordig met Skylake/Coffee Lake nog minder dan destijds een Haswell. De belastingverdeling van Cybernetics neemt 5VSB mee, gaat mogelijk over gaming systemen en is mogelijk niet van toepassing tijdens idle. Bij 59W totaalbelasting meet men 25W op 5VSB. De Cybernetics methodologiebeschrijving en test PDF geven geen verklaring over de lastverdeling.
Hoe meer je de 3,3V en 5V hoe lager het rendement zal worden bij de genoemde voeding. Immers de 3,3V en 5V worden gegeneerd met DC-DC converters vanaf de 12V. Hoe minder belasting je dus op deze twee spanningen zet hoe hoger het rendement zal zijn. De lichte belasting op de 5Vsb kan het ook niet verklaren, want zoals je in de test daarboven kunt zien zorgt 0,222W belasting hierop, maar voor een verlies van 0,145W. Ga er dus maar vanuit dat zulke metingen niet heel precies zijn.
Ik ben (serieus) benieuwd hoe hardware.info reageerde toen je ze vertelde dat je denkt dat hun apparatuur 1W afwijkt.
Dat zei ik niet. Ik zei dat je een verschil van 1W zo maar te pakken hebt bij zulke lage vermogens. De afwijking van hun apparatuur zal bij hoge vermogens ongetwijfeld stukken hoger zijn dan 1W.
Als er intrinsieke fouten worden gemaakt zijn die doorgaans consistent. Dat wil zeggen dat "all else being equal" er wel onderlinge vergelijkbaarheid zal zijn als metingen een aantal keren worden herhaald. Dat hangt dan uiteraard af van de gelijkwaardigheid van de testmateriaal, -configuratie en -omstandigheden. Dat is moeilijk volledig realiseerbaar over een langere tijdperiode, zelfs in een controlled lab. De consistentie lijkt er wel te zijn, want diverse Seasonic voedingen presteren in dezelfde categorie.
Verschillende voedingen kunnen verschillende afwijkingen in meetapparatuur generen. Zo hebben ze bij jonnyGURU.com ooit last gehad van een SuperFlower voeding (meerdere getest) die er voor zorgde dat de AC meter vreemde waardes liet zien. Maar ook zonder dat gaan hun altijd al uit van een afwijking van 1% van de apparatuur.
Samenvattend: Cybernetics en hardware.info gebruiken twee sterk verschillende belastingpatronen met sterk verschillende uitkomsten. Het belastingpatroon van hardware.info is waarschijnlijk realistischer voor zuinige servers dan het patroon van Cybernetics. De rol van apparatuur en eventuele meetfouten is niet evident.
Een betere conclusie is dat je beter niet te veel waarde aan de reviews van HWI moet hangen. Zelfs al zit hun apparatuur volledig verkeerd aangesloten en krijgen ze een halve volt spanningsval in de kabel dan nog kunnen ze dit jaren niet door hebben. Ja dat is gebeurt en ja dat is ook funest voor efficiëntiemetingen. Vandaar dat je zelfs nu, jaren later, nog steeds in de reviews alleen 12V2 ziet staan en niet een 12V of 12V1 spanningsmeting.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:19
Ik ben bezig met het samenstellen van een energiezuinig servertje met HTPC als doeleind.
Verder gaat deze als fileserver dienen en draait er een pihole in een VM op.

Bordje dat ik nieuw heb liggen is de Asrock j5005-itx met 2x4gb ddr4 sodimm van crucial.

Vraag: wat is nu een efficiente atx voeding voor een systeem dat idle rond de 15w zit?

Ik heb dit topic uiteraard al voor een groot deel gelezen omdat het leuk volgen is, zee van info hier.

Echter de meeste voedingen die worden aangeraden zijn niet meer te koop inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor zo'n klein dingetje zou ik eerder een Pico-PSU nemen met een externe voeding, scheelt ook qua ruimte/warmte in de behuizing.

Met 12V voeding:
pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
Als je nog een 19V laptop adapter ergens hebt liggen, dan heb je de Wide-Input versie nodig (12-24V):
pricewatch: Mini-box picoPSU 80-WI-32V

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 25-04-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Dreamvoid schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:57:
Voor zo'n klein dingetje zou ik eerder een Pico-PSU nemen met een externe voeding, scheelt ook qua ruimte/warmte in de behuizing.

Met 12V voeding:
pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
Als je nog een 19V laptop adapter ergens hebt liggen, dan heb je de Wide-Input versie nodig (12-24V):
pricewatch: Mini-box picoPSU 80-WI-32V
Dank maar ik wil echt een ATX voeding. voor in deze mini server kast:
juweeltje in mijn ogen :>

http://www.silentpcreview.com/Chenbro_SR30169

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
roT- schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:04:
[...]

Voor als je de vier plaatsen voor HDD's wil gaan vullen is een 80W picoPSU waarschijnlijk ook te krap.

In die behuizing past zo te zien ook alleen maar een ATX voeding van max 14cm, wat de CM V550 trouwens ook is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
@-The_Mask-

Waar haal je dat vandaan? pas gewoon een fullsized atx voeding in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het standaard ATX PS/2 formaat is 14cm en als ik het zo zie is dat gelijk ook het max, terwijl veel voedingen langer zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zit al een 237W ATX voeding bij de variant in dat artikel. Het is ongebruikelijk om een ATX formaat voeding in een mini-ITX kast te stoppen.

Het best passend voor jouw moederbord is een DC-DC voeding van ten minste 120W (bij 3.5" HDD's) of 80W (bij 2.5" HDD's) met een AC/DC adapter. Mini-Box PicoPSU met zuinige adapter is de beste optie bij een kast zonder voeding.

De volgende optie is een kleinere voeding zoals SFX en TFX met 200 of 300W vermogen. Daarvoor heb je een andere kast nodig, of een bracket. De vraag is of het past.

Een ATX voeding heeft vaak een tamelijk slechte prestatie bij lage belasting, dus dat is echt de allerlaatste optie. Een ATX voeding kan slechts een efficientie van 50% hebben bij 10 WDC. Dan is het verbruik 20W aan de stekker. Helaas zijn de laatste tijd steeds meer kleinere voedingen niet meer verkrijgbaar. Dat maakt het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Ik heb deze toevallig en zou m je afraden. De airflow is van binnen echt bedroevend en hij is ook behoorlijk luidruchtig. Wellicht is dit een alternatief;
pricewatch: Silverstone DS380
(Als die case er was geweest toen ik de Chenbro kocht had ik de Silverstone verkozen)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
@mrmrmr Helaas zit er standaard geen extra voeding bij, ooit was dat wel het geval maar nu niet meer. Een pico-psu heb ik lang over nagedacht maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een ATX voeding. mede omdat ik er misschien ooit een intel i3 of i5 in wil zetten. en niet een externe stroom adapter wil hebben. Maar ook vanwege het feit dat de voeding onderdeel is van de airflow zoals Chenbro het bedoeld heeft.

@Tomba Airflow valt wel te regelen toch met een beetje creativiteit? Lijkt me wel iets voor te verzinnen. Overigens ben ik me bewust van het feit dat de 12cm fan onder de hd bracket omlaag blaast en warme lucht juist opstijgt en dus misschien bij de hds blijft hangen.
En luidruchtig, in de zin van fans? die kunnen vervangen worden. Ik heb nu de chenbro es34169 en ben altijd zeer tevreden geweest. Maakt ook geen lawaai, geen fans en 2 stille wd greens.

edit deze dus: V&A aangeboden: HTPC / Mini server kast Chenbro ES34169

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
Ongeveer het hele topic doorgelezen, maar zie nog steeds door de bomen het bos niet. Dat komt ook omdat ik niet precies weet wat voor minimale specificaties ik nodig heb.

Wat ik nu heb draaien voor een aantal taken:
  • Complete i7-7700k, Geforce 1080, 32 GB geheugen etc
  • Raspberry Pi 3B
  • Synology 4 bay nas (oude 416j)
Wat ik met deze dingen doe:
  • De i7 draait Plex Server, NZBGet, Sonarr, Radarr en Unifi Controller
  • De Raspberry Pi draait Home Assistant
  • Synology is met 4 schijven uitgerust, dient als opslag voor vooral media files
Ik wil van de afhankelijkheid van mijn i7 systeem af, aangezien die enorm energie slurpt. De Plex server draait daar op omdat anders het streamen van 4k content niet goed gaat. Dat is wel belangrijk dat dat blijft werken. Ik gebruik een Nvidia Shield om dat te kijken op mijn TV.

Wat ik het liefst zou doen is een mini PC samen stellen die dus een aantal dingen kan doen, on a budget:
  • Dockers draaien, voor bijvoorbeeld Home Assistant en Unifi Controller
  • Plex Server draaien
  • NZBGet, etc moet aardig uit de voeten kunnen. Het hoeft niet op het niet niveau van mijn I7 te zijn.
  • Optioneel: Mijn schijven uit mijn NAS er aan hangen zodat het als NAS kan fungeren, Optioneel omdat ik zie dat veel van die kleine bordjes niet zoveel SATA aansluitingen hebben namelijk.
Ik vraag me af of ik niet te hoge eisen stel aan een mini servertje, en of dit voor een leuk budget te doen is. Wat ik tot nu toe heb is dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110TN-M€ 130,99€ 130,99
1BLU AC Adapter 90W€ 16,99€ 16,99
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4G4S240FSD€ 46,75€ 46,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,57

Daar moet nog een kastje omheen en een SSD schijf. Maar is dit voldoende voor wat ik er mee wil doen? 4 GB geheugen is nou niet echt om over naar huis te schrijven.

Alle hints en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

roT- schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:54:
[...]

@Tomba Airflow valt wel te regelen toch met een beetje creativiteit? Lijkt me wel iets voor te verzinnen. Overigens ben ik me bewust van het feit dat de 12cm fan onder de hd bracket omlaag blaast en warme lucht juist opstijgt en dus misschien bij de hds blijft hangen.
En luidruchtig, in de zin van fans? die kunnen vervangen worden. Ik heb nu de chenbro es34169 en ben altijd zeer tevreden geweest. Maakt ook geen lawaai, geen fans en 2 stille wd greens.

Erg luidruchtig in de zin dat de fans al snel maximaal draaien omdat de hitte niet weg komt uit de kast. Nu gaat het hier ook in absolute zin ook niet bepaald om een zuinige server ;)

#Product
1Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed
1Asus P10S-I
1HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 4Kn ISE + Power Disable Pin), 10TB
2Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB
1WD Gold, 12TB
1Chenbro Compact Server Chassis SR30169
1LSI 0.5m SATA HDD
1Microsoft Windows Server 2016 Standard
1Noctua NH-L9x65
1Noctua NF-S12A FLX, 120mm
2Samsung M391A2K43BB1
1Seasonic G-series 360 watt
1Samsung 850 Pro 512GB
1Samsung 960 EVO 250GB
1Samsung SM843T 480GB
1Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)
1Asus ASMB8-iKVM

(In Idle doet ie samen met een HP 1800-8G en een Zyxel 8 poorts PoE switch met daarop 2 Hikvision cams en een Ubiquiti AC Pro zo'n 70 Watt volgens mijn UPS, max load inclusief defrag op alle schijven zorgt voor een max load van rond de 125)

Deze kast heeft gewoon letterlijk geen airflow; of je blaast je warme CPU lucht je disks in (maar er is geen intake dus dat zorgt voor warmte/herrie) of je blaast de warme harddisk lucht over je moederbord/CPU waardoor de CPU cooler weer harder gaat draaien. De enige outtake is een smal stukje waar de fan van je PSU zijn warme lucht doorheen moet zien te persen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas zit er standaard geen extra voeding bij, ooit was dat wel het geval maar nu niet meer. Een pico-psu heb ik lang over nagedacht maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een ATX voeding. mede omdat ik er misschien ooit een intel i3 of i5 in wil zetten. en niet een externe stroom adapter wil hebben. Maar ook vanwege het feit dat de voeding onderdeel is van de airflow zoals Chenbro het bedoeld heeft.
Een duo of quad core i3/i5 cpu is geen enkel probleem voor PicoPSU 90 of 160-XT. Dat was min of meer het idee van deze topic sinds deel 1 van @mux: je kunt veel power krijgen maar toch een laag idle verbruik houden. Ik heb ze in mijn belangrijkste systemen draaien in grote kasten met mATX moederborden met passieve cpu koeling en geen of een traag draaiende ventilator. Het is oorverdovend stil. :)

Tegen de tijd dat je het systeem gaat ombouwen heeft de voeding zich vermoedelijk al terugverdient. Voor airflow kun je een naar buiten gerichte 12 cm fan gebruiken bovenin de kast. Dat is nodig voor harde schijven, met name 3.5". Natuurlijke (convectie-)ventilatie zal ook wel werken schat ik in, als je alleen SSD's gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
@mrmrmr dank! Ik begin weer te twijfelen nu. :)
Zal morgen nog eens de pico-psu onder de loep nemen. Als ik tomba zo hoor dan is de kast die ik wil kopen wellicht toch beter af zonder atx voeding, en kan ik op de plaats waar de atx voeding zou komen een mooi gat dremelen voor 12cm fan. Hmm

Overigens is een fan niet persee noodzakelijk bij 3,5” hds als ze 5400rpm zijn.
Mijn wd greens 4tb blijven beide netjes 41graden. Mijn huidig systeem is compleet fanless maar heeft ook een externe stroom adapter.

[ Voor 8% gewijzigd door roT- op 25-04-2018 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultrapreventive
@mrmrmr Helaas zit er standaard geen extra voeding bij, ooit was dat wel het geval maar nu niet meer. Een pico-psu heb ik lang over nagedacht maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een ATX voeding. mede omdat ik er misschien ooit een intel i3 of i5 in wil zetten. en niet een externe stroom adapter wil hebben. Maar ook vanwege het feit dat de voeding onderdeel is van de airflow zoals Chenbro het bedoeld heeft.

Deze ooit overwogen? pricewatch: Supermicro CSE-721TQ-250B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sorted.bits schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:41:
Ongeveer het hele topic doorgelezen, maar zie nog steeds door de bomen het bos niet. Dat komt ook omdat ik niet precies weet wat voor minimale specificaties ik nodig heb.
Hieronder een aantal vragen om een beter beeld te krijgen.
Wat ik nu heb draaien voor een aantal taken:
  • Complete i7-7700k, Geforce 1080, 32 GB geheugen etc
  • Raspberry Pi 3B
  • Synology 4 bay nas (oude 416j)
Welke harde schijven heb je precies (merk en typenummer)? Hoe oud zijn ze?

Wat is het verbruik van je i7 systeem? En wat is het verbruik als je alle extra's uitschakelt (geen software, VM's)? Welke OS/hypervisor gebruik je nu en welke wil je gaan gebruiken?
Wat ik met deze dingen doe:
  • De i7 draait Plex Server, NZBGet, Sonarr, Radarr en Unifi Controller
  • De Raspberry Pi draait Home Assistant
  • Synology is met 4 schijven uitgerust, dient als opslag voor vooral media files
Ik wil van de afhankelijkheid van mijn i7 systeem af, aangezien die enorm energie slurpt.
Het is bekend dat sommige applicaties voor een zwaar processorverbruik zorgen door bugs of slecht programmeerwerk, zoals loops zonder waits en domweg te vaak verversen van output.

Hardware kan ook voor groot verbruik zorgen. Zware moederborden, slechte voedingen, videokaarten, netwerkkaarten, disk controllers, harde schijven, etc.

Als je eenmaal weet waar het verbruik in zit, dan is het ook makkelijker keuzes maken.
De Plex server draait daar op omdat anders het streamen van 4k content niet goed gaat. Dat is wel belangrijk dat dat blijft werken. Ik gebruik een Nvidia Shield om dat te kijken op mijn TV.
Het zal wel een domme vraag zijn, maar: waarom heb je Nvidia Shield nodig? Kan het niet met de server zelf?
Wat ik het liefst zou doen is een mini PC samen stellen die dus een aantal dingen kan doen, on a budget:
Waarom een mini PC? Omdat hij in de woonkamer komt te staan?

Moet hij stil zijn? Is een midi-tower ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Oei, een boel vragen. Ik zal mijn best doen overal goed antwoord op te geven.
mrmrmr schreef op donderdag 26 april 2018 @ 01:14:
Welke harde schijven heb je precies (merk en typenummer)? Hoe oud zijn ze?
Mijn NAS bevat 4 Western Digital RED schijven van 3TB. Type WD30EFRX-68EUZN0. Deze schijven bevallen me goed en tot nu toe weinig last van utival. Ze zijn nu 2 jaar oud.
Wat is het verbruik van je i7 systeem? En wat is het verbruik als je alle extra's uitschakelt (geen software, VM's)? Welke OS/hypervisor gebruik je nu en welke wil je gaan gebruiken?
Het I7 systeem wat ik nu gebruik is eigenlijk mijn game PC die tijdens de verhuizing in een hoek is geschoven en daarna nog weinig is gebruikt. Toen ik een 4K TV kocht bleek dat mijn toenmalige Plex Server moeite had om 4K content te streamen, dus heb ik de Plex Server naar mijn PC verhuist.

Oftewel, deze PC zou ik het liefst van zoveel mogelijk taken ontdoen en weer dedicated game PC maken (die ook daadwerkelijk weer uit mag). De PC draait windows 10.

De exacte specificaties van die PC zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime Z270-P€ 105,-€ 105,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 180,95€ 180,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 686,-€ 686,-
1Razer Ornata Chroma (Qwerty)€ 96,35€ 96,35
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
2Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM550x€ 84,95€ 84,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 81,-€ 81,-
1Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart€ 84,90€ 84,90
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 296,50€ 296,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.685,55

Heb er eerst naar gekeken of mijn PC niet anders ingericht kon worden, zodat je bijvoorbeeld een Linux basis kon gebruiken, waarbij ik via een gevirtualiseerde omgeving kon gamen, maar hier zaten na heel wat gegoogle, nog best wat nadelen aan, waarbij performance verlies vaak werd genoemd.
Het is bekend dat sommige applicaties voor een zwaar processorverbruik zorgen door bugs of slecht programmeerwerk, zoals loops zonder waits en domweg te vaak verversen van output.

Hardware kan ook voor groot verbruik zorgen. Zware moederborden, slechte voedingen, videokaarten, netwerkkaarten, disk controllers, harde schijven, etc.

Als je eenmaal weet waar het verbruik in zit, dan is het ook makkelijker keuzes maken.

Het zal wel een domme vraag zijn, maar: waarom heb je Nvidia Shield nodig? Kan het niet met de server zelf?
Ik wil de Mini PC budget houden. Hij hoeft geen Media Player te zijn, liever niet zelfs en mag ergens in een hoekje van de garage komen te staan
Waarom een mini PC? Omdat hij in de woonkamer komt te staan?

Moet hij stil zijn? Is een midi-tower ook goed?
Stil zijn is dus niet echt een voorwaarde, verbruik is wel belangrijk. Waar ik nu 2 of meer apparaten voor gebruik, mag wat mij betreft wel terug naar iets zuinigs. Een mini-tower mag dus ook wel, aangezien hij nergens in het zicht komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
@ultrapreventive scherp! Deze ga ik ook eens bestuderen. Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Heb jij hier zelf ervaring mee?

Op Amazon lees ik
Verified Purchase
This case only supports Supermicro Motherboards, the front panel connection does not fit in other itx motherboards.

I needed a lower power itx motherboard for storage server but supermicro's quad core celeron does not support ecc memory, highly recommended by freenas. Would not recommend this case unless you plan to use one of supermicro's motherboard, [..]

[ Voor 41% gewijzigd door Tomba op 26-04-2018 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sorted.bits

De vragen lijken willekeurig, maar de antwoorden zijn nuttig. :) Het is van belang om te weten wat de idle belasting door software zal zijn, omdat daar veel van het systeem van afhangt. Daar kom je achter door het verschil in verbruik te meten als het systeem draait en met alle programma's uit.

Heb je een idee van de idle processorbelasting van de programma's die wil gebruiken?
Dat kun je zien met Task Manager (taskmgr), View, Select columns, CPU en CPU time. De kolom kun je sorteren op verbruik. Eerst herstarten en dan een aantal uren laten draaien zonder de computer te gebruiken.

De harde schijven zijn van een zuinig 3.5" type, maar bij het opstarten verbruiken ze toch nog maximaal 21,2W. Als je er vier wilt aansluiten, dan zit het in het slechtste geval op bijna 85W (+/- 10%). Daarbij komt het theoretisch maximaal totaalverbruik op ca. 125W. Tijdens opstarten zijn energiebesparingsfuncties nog niet actief. Na het opstarten zakt het verbruik behoorlijk, maar je voeding moet deze piek aankunnen.

Dat kan nog wel met een DC-DC voeding (in een moederbord geïntegreerd of als PicoPSU).

Een thin Mini-ITX bord met 4 x SATA is niet zo verstandig, daar zijn er maar 3 van op de markt volgens Heise preisvergleich, en volgens Pricewatch nul. De meeste borden gaan niet verder dan 65W TDP. Het is waarschijnlijk beter om uit te gaan van een normaal moederbord. Dat maakt niet zoveel verschil onder de streep omdat thin mini-ITX moederborden duurder zijn.

Het bord dat je hebt uitgezocht is een industrial bordtype met 2 x SATA. Industrial betekent in dit verband dat het is bedoeld voor inbouw van computers. Er zitten vaak extra's op zoals 2 NIC's (wat extra vermogen kost), LVDS, GPIO, stroomvoorziening voor een monitor(!) en de processorondersteuning is vaak beperkt tot 65W TDP.

Of een DC-DC voeding uiteindelijk verstandig is, zal moeten blijken uit de idle belasting van je programma's, plus het basisverbruik van het moederbord (meestal ongeveer 10W) en 11W idleverbruik van de harde schijven. De grens ligt rond 40W. Daarboven is een ATX formaat voeding verstandig, eronder een DC-DC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
Tomba schreef op donderdag 26 april 2018 @ 07:57:
[...]

Heb jij hier zelf ervaring mee?

Op Amazon lees ik

[...]
Hij staat op mijn lijstje om eventueel te combineren met een Supermicro Denverton bordje.

Het is bekend dat voor gebruik met niet-Supermicro moederborden je een kabeltje erbij moet kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door ultrapreventive op 26-04-2018 15:39 . Reden: link naar juiste onderdeel in comment verwerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

mrmrmr schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:08:
@sorted.bits

[..]
Een thin Mini-ITX bord met 4 x SATA is niet zo verstandig, daar zijn er maar 3 van op de markt volgens Heise preisvergleich, en volgens Pricewatch nul. De meeste borden gaan niet verder dan 65W TDP. Het is waarschijnlijk beter om uit te gaan van een normaal moederbord. Dat maakt niet zoveel verschil onder de streep omdat thin mini-ITX moederborden duurder zijn.
De door mij gebruikte Asus P10S-I heeft zelfs 6 SATA poorten en een NVMe slot :)

Ow wacht je hebt het specifiek over ThinITX, dan wordt het idd een ander verhaal.
ultrapreventive schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:50:
[...]

Hij staat op mijn lijstje om eventueel te combineren met een Supermicro Denverton bordje.

Het is bekend dat voor gebruik met niet-Supermicro moederborden je een kabeltje erbij moet kopen.
Helder, maar toch ook wel zeer belangrijke info natuurlijk ;)

[ Voor 105% gewijzigd door Tomba op 26-04-2018 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultrapreventive
Tomba schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:51:
[...]

Het staat notabene bij een van commentaren op amazon...:
" Supermicro Cable (CBL-0084L) is required to connect to non-supermicro motherboard"
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ultrapreventive schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:53:
[...]

Het staat bij een van commentaren op amazon:
" Supermicro Cable (CBL-0084L) is required to connect to non-supermicro motherboard"
;)
Maar dus niet in dit topic waar iemand deze case geadviseerd wordt, toch lullig als je die besteld en hem dan niet (direct) kunt gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 26-04-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
Tomba schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:54:
[...]

Maar dus niet in dit topic waar iemand deze case geadviseerd wordt, toch lullig als je die besteld en hem dan niet (direct) kunt gebruiken.
Welnee doe niet zo dramatisch. Je ziet dat hij zijn huiswerk doet -hij gaat hem bestuderen- en jij leidt hem nog wel naar Amazon! Kan niet fout!
Adviseer trouwens niks, vraag alleen of ie die ook heeft overwogen, was benieuwd op welke gronden de case dan zou zijn verworpen (ivm eigen interesse)

[ Voor 20% gewijzigd door ultrapreventive op 26-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
We gaan wellicht wat offtopic nu, maar die super micro gaat hem denk ik niet worden.
Als ik zo naar die voeding kijk heeft die een 4cm fan.
Dat ga je wel horen als ie in de woonkamer staat :p

Voor de rest een mooie kast. Lijkt me ook een zeer degelijke kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
roT- schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:03:
We gaan wellicht wat offtopic nu, maar die super micro gaat hem denk ik niet worden.
Als ik zo naar die voeding kijk heeft die een 4cm fan.
Dat ga je wel horen als ie in de woonkamer staat :p

Voor de rest een mooie kast. Lijkt me ook een zeer degelijke kast.
Je zou best een punt kunnen hebben hoor, maar in de review https://www.servethehome....view-small-box-big-power/ en de latere verbeteringen https://www.servethehome....uieter-microlab-platform/ kom ik geen echte klachten tegen over een luidruchtige voeding. Of bedoel je een van de andere fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Bedoel inderdaad de fan in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
sorted.bits schreef op donderdag 26 april 2018 @ 05:57:
Oei, een boel vragen. Ik zal mijn best doen overal goed antwoord op te geven.

[...]

Mijn NAS bevat 4 Western Digital RED schijven van 3TB. Type WD30EFRX-68EUZN0. Deze schijven bevallen me goed en tot nu toe weinig last van utival. Ze zijn nu 2 jaar oud.

[...]

Het I7 systeem wat ik nu gebruik is eigenlijk mijn game PC die tijdens de verhuizing in een hoek is geschoven en daarna nog weinig is gebruikt. Toen ik een 4K TV kocht bleek dat mijn toenmalige Plex Server moeite had om 4K content te streamen, dus heb ik de Plex Server naar mijn PC verhuist.

Oftewel, deze PC zou ik het liefst van zoveel mogelijk taken ontdoen en weer dedicated game PC maken (die ook daadwerkelijk weer uit mag). De PC draait windows 10.

[...]

Heb er eerst naar gekeken of mijn PC niet anders ingericht kon worden, zodat je bijvoorbeeld een Linux basis kon gebruiken, waarbij ik via een gevirtualiseerde omgeving kon gamen, maar hier zaten na heel wat gegoogle, nog best wat nadelen aan, waarbij performance verlies vaak werd genoemd.

[...]

Ik wil de Mini PC budget houden. Hij hoeft geen Media Player te zijn, liever niet zelfs en mag ergens in een hoekje van de garage komen te staan

[...]

Stil zijn is dus niet echt een voorwaarde, verbruik is wel belangrijk. Waar ik nu 2 of meer apparaten voor gebruik, mag wat mij betreft wel terug naar iets zuinigs. Een mini-tower mag dus ook wel, aangezien hij nergens in het zicht komt te staan.
Ik denk dat het jou ook interessant kan zijn om je 416j te vervangen met een 918+.
Je kan al je servertaken in docker draaien en 4k streamen is ook geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Kan je in een Fujitsu D3474-B eigenlijk ook een Skylake cpu (G4560) prikken? De documentatie spreekt van 6th gen. & 7th gen maar wellicht dat dit al oude info is en met een bios update wel werkt?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Tomba schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:51:
[...]

De door mij gebruikte Asus P10S-I heeft zelfs 6 SATA poorten en een NVMe slot :)

Ow wacht je hebt het specifiek over ThinITX, dan wordt het idd een ander verhaal.

[...]

Wacht, ik sta volledig open voor elk advies. Formaat is niet direct belangrijk. Zoals ik zei: hij komt ergens in de garage te staan :). Vraag is natuurlijk wel, is het handig om NAS en Dockers te combineren op een zelf-bouw machine.
Philip J. Dijkstra schreef op donderdag 26 april 2018 @ 19:43:
[...]
Ik denk dat het jou ook interessant kan zijn om je 416j te vervangen met een 918+.
Je kan al je servertaken in docker draaien en 4k streamen is ook geen issue.
Inderdaad, dat zou een optie kunnen zijn, maar hoopte toch wel onder de 350 euro te blijven. Ik zal dit eens overwegen en misschien dat ik zelfs de oude meuk kan vermarktplaatsen om het budget iets op te schroeven. Maar eigenlijk wilde ik eerst een tijdje alles naast elkaar draaien, zodat de 'druk er af' is.
mrmrmr schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:08:
@sorted.bits

De vragen lijken willekeurig, maar de antwoorden zijn nuttig. :) Het is van belang om te weten wat de idle belasting door software zal zijn, omdat daar veel van het systeem van afhangt. Daar kom je achter door het verschil in verbruik te meten als het systeem draait en met alle programma's uit.

Heb je een idee van de idle processorbelasting van de programma's die wil gebruiken?
Dat kun je zien met Task Manager (taskmgr), View, Select columns, CPU en CPU time. De kolom kun je sorteren op verbruik. Eerst herstarten en dan een aantal uren laten draaien zonder de computer te gebruiken.

De harde schijven zijn van een zuinig 3.5" type, maar bij het opstarten verbruiken ze toch nog maximaal 21,2W. Als je er vier wilt aansluiten, dan zit het in het slechtste geval op bijna 85W (+/- 10%). Daarbij komt het theoretisch maximaal totaalverbruik op ca. 125W. Tijdens opstarten zijn energiebesparingsfuncties nog niet actief. Na het opstarten zakt het verbruik behoorlijk, maar je voeding moet deze piek aankunnen.

Dat kan nog wel met een DC-DC voeding (in een moederbord geïntegreerd of als PicoPSU).

Het bord dat je hebt uitgezocht is een industrial bordtype met 2 x SATA. Industrial betekent in dit verband dat het is bedoeld voor inbouw van computers. Er zitten vaak extra's op zoals 2 NIC's (wat extra vermogen kost), LVDS, GPIO, stroomvoorziening voor een monitor(!) en de processorondersteuning is vaak beperkt tot 65W TDP.

Of een DC-DC voeding uiteindelijk verstandig is, zal moeten blijken uit de idle belasting van je programma's, plus het basisverbruik van het moederbord (meestal ongeveer 10W) en 11W idleverbruik van de harde schijven. De grens ligt rond 40W. Daarboven is een ATX formaat voeding verstandig, eronder een DC-DC voeding.
Hmm, misschien moet ik mijn NAS gewoon even laten voor wat hij is, als ik naar een mini server wil. Wat ik wel zou willen weten is of (zonder NAS) de rest wel toerijkend is. CPU usage van Plex Media Server is behoorlijk wisselend, afhankelijk van de stream die er gestart wordt. Wanneer een 4K film getranscode moet worden, dan kan hij zelfs op mijn I7 nog behoorlijk wat CPU usage pakken.

Unifi Controller en Home Assistant zijn beide tools die op 'simpele' hardware kunnen draaien. Denk hierbij aan de Raspberry Pi. De reden waarom ik het daar af wil hebben is omdat ik denk dat een mini server net wat meer power heeft dan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Mijn servertje raait al bijna 5 jaar, en het is dus de hoogste tijd om de boel te vervangen ;) . Mijn backupschijf is aan het falen, e primaire HDD zit vol, de SSD is al 8 jaar oud en 8GB geheugen is ook niet voldoende meer...

Voor ik begin met het nieuwe systeem wil ik eerst even schetsen wat ik heb:
Een downclocked Core i3 3240 op 1,6GHz met 8GB aan ram. Een oude 128GB Kingston SSD, een WD Red 3GB (Data) en een oude Samsung Spinpoint F4 2TB als backup (falende dus).

Voor een nieuwe server heb ik ~500 euro over en ben van plan de kast en de 3TB disk mee te nemen. Die laatste wordt gedegradeerd tot interne backup disk. Ik heb ook nog een externe backup disk.

Wat moet het servertje zoal doen? Een hele rits aan (docker) services
Fileserver (SMB+NFS), Nextcloud, Transmission, NZBGet, Spotweb, Sonarr, Raar, Ampache, Gitlab/Gitea, MQTT, Home Assistant + Appdaemon, webserver, pihole, Grafana, InfluxDB, MySQL. Mogelijk dat ik straks ook weer Kodi vanaf de server wil draaien, aangezien deze in het TV meubel staat.

Ik ben er wel achter dat het geheugen het grootste probleem is. De huidige CPU is nog snel genoeg (ik heb wel geduld met uitpakken) en staat vaak uit zijn neus te eten. Wel een belangrijke eis, naast zuinig zijn uiteraard, is dat het systeem stil moet zijn aangezien het in de kamer staat.

Dit is waar ik op uit ben gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4105-ITX€ 88,75€ 88,75
1WD Blue WD60EZRZ, 6TB€ 166,-€ 166,-
1Crucial CT16G4SFD824A€ 155,47€ 155,47
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 42,29€ 42,29
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,64

Dat alles komt in een Cooler Master Elite 130 met een extra stille fan die ik beiden al heb.
pricewatch: Cooler Master Elite 130

De (Atom) Celeron J4105 is lekker passief gekoel en met zijn 4 cores, in cinebench, sneller dan de "grote" Kaby-lake Celerons. Ik zie weinig reden om dus naar een H110 mobo met normale Celeron en actieve koeling te stappen. Waarden lijken ook prima qua verbruik en meer dan 8GB kan itt de specs WEL:
https://www.elefacts.de/t...ern_gemini_lake_prozessor
https://www.speicher.de/a...speicher-asrock-j4105-itx

De WD Red 6TB lijkt niet zo goed te zijn volgens de stats van backblaze, al is N laag. Toch is de WD Blue 6TB 15 euro goedkoper, sneller en stiller. Het verbruikt iets meer volgens de buren. Andere optie is om 2x een 3TB WD Red die ik nu al heb er bij te doen. Maar dat is nog duurder. Ik heb ook gekeken naar de Seagte Archive 6TB, die samen met een externe case slechts 135 euro kost. Maar die is zo onbetrouwbaar als de pest. De HGST Deskstar 6TB NAS is dan weer te luidruchtig aldus reviews op T.net.
nieuws: Backblaze: HGST-schijven zijn opmerkelijk betrouwbaar
https://nl.hardware.info/...-round-up-opslag-verdiend

Verder 16GB RAM (moet nog even support list beter checken, it leek eerst wel goed geheugen). De voeding is niet te duur, maar wel stil (ben erg tevreden met de huidige BeQuiet) en 80+ Bronze certificering. Maar daar heb ik verder niet teveel naar gekeken. Verder een 256GB SSD om wat database data op kwijt te kunnen.

Mijn vraag aan jullie: Zien jullie nog verbeterpunten? Jullie mogen op alles schieten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waarom dan niet een Celeron/Pentium met 19V Thin mITX of STX bordje? Dan is je cpu weliswaar actief gekoeld maar je voeding passief, ipv andersom. Bovendien scheelt een externe voeding weer wat ruimte/airflow en warmte in de kast. Een M.2 SSD trouwens ook.

Verder ben ik voorstander van 2.5" schijven (ook weer, zuiniger/stiller/kleiner), en niet heel veel duurder per GB. Pak bv 2x 4 TB, en dan die overgebleven 3.5" 3 TB schijf als externe backup/cold storage. Dit bijvoorbeeld kost exact evenveel, en is veel compacter in je behuizing, minder warmte, betere airflow, je casefans kan je dan helemaal uitzetten zelfs (scheelt ook weer geluid).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 31,46€ 31,46
1ASRock H110M-STX€ 72,-€ 72,-
2Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 105,-€ 210,-
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 240GB€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,93

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:37:
Mijn servertje raait al bijna 5 jaar, en het is dus de hoogste tijd om de boel te vervangen ;) . Mijn backupschijf is aan het falen, e primaire HDD zit vol, de SSD is al 8 jaar oud en 8GB geheugen is ook niet voldoende meer...

Voor ik begin met het nieuwe systeem wil ik eerst even schetsen wat ik heb:
Een downclocked Core i3 3240 op 1,6GHz met 8GB aan ram. Een oude 128GB Kingston SSD, een WD Red 3GB (Data) en een oude Samsung Spinpoint F4 2TB als backup (falende dus).

Voor een nieuwe server heb ik ~500 euro over en ben van plan de kast en de 3TB disk mee te nemen. Die laatste wordt gedegradeerd tot interne backup disk. Ik heb ook nog een externe backup disk.

Wat moet het servertje zoal doen? Een hele rits aan (docker) services
Fileserver (SMB+NFS), Nextcloud, Transmission, NZBGet, Spotweb, Sonarr, Raar, Ampache, Gitlab/Gitea, MQTT, Home Assistant + Appdaemon, webserver, pihole, Grafana, InfluxDB, MySQL. Mogelijk dat ik straks ook weer Kodi vanaf de server wil draaien, aangezien deze in het TV meubel staat.

Ik ben er wel achter dat het geheugen het grootste probleem is. De huidige CPU is nog snel genoeg (ik heb wel geduld met uitpakken) en staat vaak uit zijn neus te eten. Wel een belangrijke eis, naast zuinig zijn uiteraard, is dat het systeem stil moet zijn aangezien het in de kamer staat.

Dit is waar ik op uit ben gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4105-ITX€ 88,75€ 88,75
1WD Blue WD60EZRZ, 6TB€ 166,-€ 166,-
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 42,29€ 42,29
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,64

Dat alles komt in een Cooler Master Elite 130 met een extra stille fan die ik beiden al heb.
pricewatch: Cooler Master Elite 130

De (Atom) Celeron J4105 is lekker passief gekoel en met zijn 4 cores, in cinebench, sneller dan de "grote" Kaby-lake Celerons. Ik zie weinig reden om dus naar een H110 mobo met normale Celeron en actieve koeling te stappen. Waarden lijken ook prima qua verbruik en meer dan 8GB kan itt de specs WEL:
https://www.elefacts.de/t...ern_gemini_lake_prozessor
https://www.speicher.de/a...speicher-asrock-j4105-itx

De WD Red 6TB lijkt niet zo goed te zijn volgens de stats van backblaze, al is N laag. Toch is de WD Blue 6TB 15 euro goedkoper, sneller en stiller. Het verbruikt iets meer volgens de buren. Andere optie is om 2x een 3TB WD Red die ik nu al heb er bij te doen. Maar dat is nog duurder. Ik heb ook gekeken naar de Seagte Archive 6TB, die samen met een externe case slechts 135 euro kost. Maar die is zo onbetrouwbaar als de pest. De HGST Deskstar 6TB NAS is dan weer te luidruchtig aldus reviews op T.net.
nieuws: Backblaze: HGST-schijven zijn opmerkelijk betrouwbaar
https://nl.hardware.info/...-round-up-opslag-verdiend

Verder 16GB RAM (moet nog even support list beter checken, it leek eerst wel goed geheugen). De voeding is niet te duur, maar wel stil (ben erg tevreden met de huidige BeQuiet) en 80+ Bronze certificering. Maar daar heb ik verder niet teveel naar gekeken. Verder een 256GB SSD om wat database data op kwijt te kunnen.

Mijn vraag aan jullie: Zien jullie nog verbeterpunten? Jullie mogen op alles schieten ;)
Ik zou geen Jxxx processor kiezen, wel een Kaby Lake of Coffee Lake. Verder geen 6 TB 3.5" schijf, maar relatief goedkope 2 x 4 TB Maxtor M3's 2.5" externe drives (er zit een Seagate ST4000LM024 in), PicoPSU 90/60 kit als voeding. Dat is voldoende voor uitbreiding tot 24 TB (6 HDD's). Met Arctic Alpine 11 Passive als passieve cpu cooler. Er draait dan behalve de stille HDD's helemaal niets, als geheel is het zeer stil. Als je langdurig processorwerk doet (meer dan 10 minuten), dan zou ik wel een uitgaande 12cm fan laten draaien op laag rpm niveau of een stille cpu koeler met semi-passieve fan kiezen. De cpu is het dan nog enige element dat koeling nodig heeft en alleen als het warm wordt. Dus het is alleen een beetje hoorbaar als er zwaar werk wordt verricht.

Het mes snijdt dus aan twee kanten: weinig verbruik betekent weinig koeling wat weer weinig verbruik door ventilatoren betekent.

Ik heb mijn HGST's (een hele stapel) inmiddels vervangen door 2.5" drives. Werkt prima en het bespaart veel energie. Ik heb intussen weer vertrouwen in Seagates gekregen.

SATA hard disks die je over hebt kun je op USB 3 aansluiten via de connectoren uit de M3's of via een Sharkoon Quickport voor backup. Geïntegreerde backup opslagapparaten lopen risico op schade (malware of electrisch), externe niet.

Edit: herstel, voor 3.5" drives is meer vermogen nodig dan USB 3 kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die M3-connectoren leveren toch niet genoeg stroom voor een 3.5" schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvanderkroon schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:08:
Kan je in een Fujitsu D3474-B eigenlijk ook een Skylake cpu (G4560) prikken? De documentatie spreekt van 6th gen. & 7th gen maar wellicht dat dit al oude info is en met een bios update wel werkt?
Skylake is 6th generation, Kaby Lake is 7th generation. G4560 is een Kaby Lake.

Het werkt vanaf BIOS R1.1.0 uitgegeven in juni 2017 en niet met R1.0.0. Het hangt dus van de productiedatum af. Als er via grotere distributeurs wordt gekocht, dan is het waarschijnlijk een nieuwer bord.

Hier op tweakers worden soms ouder processoren doorgegeven voor BIOS updates. Sommige leveranciers bieden aan een update uit te voeren.
Pagina: 1 ... 23 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.