Een van de opties is te gaan voor maximale zuinigheid en relatieve betaalbaarheid.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Fujitsu D3401-B2 | € 105,85 | € 105,85 |
1 | Crucial CT8G4DFD8213 | € 80,95 | € 80,95 |
1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 50,00 | € 50,00 |
1 | Arctic Alpine 11 Passive | € 8,01 | € 8,01 |
1 | Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) | € 3,92 | € 3,92 |
1 | Mini-box PCI Bracket | € 3,76 | € 3,76 |
1 | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 47,00 | € 47,00 |
2 | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) | € 5,01 | € 10,02 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 88,00 | € 88,00 |
3 | Maxtor M3 Portable 4TB Zwart | € 106,44 | € 319,32 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 716,83 |
Zonder harde schijven en kast, maar wel met SSD komt het basissysteem op € 397,51.
Verwachte idle verbruik: 5 tot 10W (zonder: monitor, USB muis, USB toetsenbord; met: SSD, actieve LAN) en een zuinig besturingsysteem, geen VM's, minder dan 1% cpu belasting door applicaties.
Verklaring keuzes:
Moederbord:
De
Fujitsu D3401-B2 (ook bekend als D3401-B21 of S26361-F5010-V136) komt uit dezelfde moederbordserie als de D3417-B2. De D3417-B2 heeft als belangrijkste extra's +1 SATA en ECC ondersteuning. De prijs is van de D3401-B2 is 50 euro lager. Dit moederbord verbruikt minder volgens een test uitgevoerd door een poster op
hardwareluxx.de.
Dit moederbord heb ik vandaag opgegeven voor Pricewatch. De vorige versie, Fujitsu D3401-B (ook bekend als D3401-B1, D3401-B11 of S26361-F5010-V121) wordt nog weinig aangeboden. Die versie heeft een Skylake processor nodig.
Edit:
Inmiddels staat het moederbord in Pricewatch. De link in de lijst hierboven gaat naar Azerty. Ik zie dat er geen koppeling is met Azerty, dat is me al eens eerder opgevallen. Het loont de moeite om als je bij Azerty wilt kopen handmatig te zoeken op hun site.
Voeding:
Omdat het een normale file/mail server betreft met zuinige HDD's is zo'n systeem bij uitstek geschikt voor een laag verbruik voeding. De 60W adapter lijkt krap met 3 HDD's, maar het is haalbaar met deze configuratie, zelfs 5 x 2.5" drives is mogelijk. De adapter in de kit, de
Seasonic SSA-0601HE-12 is van goede kwaliteit en kan pieken bij het opstarten verdragen.
SSD:
De Samsung 850 is bewezen zuinig, de Samsung 960 voegt weinig toe voor gebruik als OS disk en is een stuk duurder.
Kabels:
Er zijn twee SATA kabels bijgevoegd, die leveren gezamelijk 7 aansluitingen. De PicoPSU heeft een SATA aansluiting en 1 Molex. Er is aparte een 4 pin voeding kabel naar Molex opgenomen in de lijst. Die kan worden gebruikt voor de 4 pin cpu aansluiting. Er is een ook een slotafdekplaatje (Mini-box PCI Bracket) met DC doorvoer opgenomen. Daar kan de AC/DC adapter op worden aangesloten. Controleer of je een Molex splitter nodig hebt en of een fanverlengkabel nodig is.
Kast en koeling:
De kast heb ik niet opgenomen in de lijst. Ik zou kiezen voor een kast waarbij de systeemfan recht tegenover de cpukoeler staat. De systeemfan kun je op de cpufan aansluiting steken wanneer het warm is. Het voordeel hiervan is dat warme lucht uit de kast wordt gehaald en je niet twee fans voor de kast en processor nodig hebt. De gekozen koeler is de Arctic Alpine 11 Passive, dat is een effectieve koeler zonder bewegende delen, dus volkomen stil. Bij omgevingstemperaturen van 20 graden is in deze situatie geen altijd-aan actieve koeling nodig. Alleen op warme zomerdagen zou actieve koeling nodig kunnen zijn. De fan hoeft het grootste deel van het jaar niet te worden aangesloten. Voor natuurlijke ventilatie moet de luchtuitlaat hoog in de kast zitten. Fans die standaard bij kasten worden geleverd zijn doorgaan niet het zuinigst. Als je de fan echt gaat gebruiken kun je besluiten die te vervangen. Hardware.info heeft gedtailleerde informatie over het verbruik van fans. Een normale fan verbruikt ca. 1W, een zuinige fan kan worden getweaked naar 0,1-0,3W door bijvoorbeeld de spanning of rpm te verlagen.
Ik ben er nog niet achtergekomen of het moederbord via de BIOS bestuurbaar is m.b.t. de fan. Fujitsu heeft daar applicatiesoftware voor, maar dit moederbord wordt mogelijk niet ondersteund.
De meeste kasten hebben voorziening voor ATX voedingen. Vroeger vulde ik die meestal op met een oude voeding, die verder niet wordt aangesloten, maar tegenwoordig laat ik het gewoon open, simpelweg omdat er geen noodzaak is om het dicht te maken. Modders zouden een plaatje kunnen maken. Ze zijn ook los te koop, maar er wordt vaak teveel voor gevraagd.
Sluit geen fan controllers aan in de kast omdat die te veel verbruiken. Gewone LED's voor power en HDD zijn doorgaans voldoende zuinig om wel aan te sluiten.
De keuze van het besturingssysteem zou ik wijzigen naar een zuinige Linuxversie, bijvoorbeeld Debian. De reden hiervoor is dat FreeNAS (op basis van FreeBSD) niet zo goed en zuinig is met drivers en Unraid (op basis van Slackware) niet bekend is als zuinig. Ik heb kort geleden voor een D3417-B2 server een
test gedaan met diverse besturingssystemen.
Edit 2018-11-03: correctie typenummers van het moederbord.