Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:18:
@BertusB404 @mrmrmr 75W is echt niet heel gek hoor.

Basic CPU + Mem + Geheugen doet al 35W idle
1 * 7200RPM disks a 8W
2 * 5900RPM disks a 5W (Seagate's zijn niet de zuinigste schijven)

Subtotaal: 35 + 8 + 10 = 53W, doe daar een slechte voeding bij. (~70% efficientie)

53 / 70 * 100 = 75W

(I know, ik ben geen wiskunde wonder, maar you get the point.)
Precies, dit was exact wat ik dacht. Mijn vorige server was een Core i3 Sandy Bridge 4x HDD systeem met een behoorlijk efficiente 80+ 300W voeding, en die kwam niet onder de 45W. Neem een slechtere voeding een een oud AMD bord, dan is dit niet zo heel raar.
JustSys schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:12:
is het verschil van bijna 200€ het waard om voor de 1528 (Supermicro X10SDV-6C+-TLN4F) te gaan ipv van de 1518 (Supermicro X10SDV-4C+-TLN4F )

Intel Xeon D-1518 vs D-1528
Die Xeon-D's 15xx serie is inmiddels al weer behoorlijk oud, voor die prijs kan je 4x een moderner 'non-server-grade' mITX bordje inclusief dualcore Skylake/Kaby Lake chip kopen, en 2x eentje met quadcore Coffee Lake.

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 07-03-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JustSys Ligt er aan wat je ermee wil doen... En wat Dreamvoid al zegt, het is niet de nieuwste serie...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
@Dreamvoid @FireDrunk

Ik ben een server aan het samenstellen voor een vriend en ging op de 5028D( die ik heb) ivm van een 8C wou voor 4C om de prijs toch laag te houden.

Hij gaat vooral zich bezig houden met certificeren op gebied van security/netwerken. Dus dr zullen een aantal VM's draaien die toch wel genoeg RAM nodig zullen hebben, en de NIC's zijn ook meer als welkom. bordje moet wel min. 64GB aankunnen. Ik dacht eerst aan de nieuwe NUC8... oh ja en ook IPMI :9

[ Voor 2% gewijzigd door JustSys op 07-03-2018 11:49 . Reden: IPMI ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hangt er een beetje van af wat het budget is, maar met de huidige RAM prijzen kan je ook kijken naar een refurbished HP Z620 workstation of iets dergelijks, die koop je voor (relatief) een appel en een ei met heel veel cores en RAM. Ik zag laatst een dual-socket 10-core Xeon E5v2 met 96 GB RAM voor iets van 1200 euro. Videokaart eruit en een 10Gbit Ethernet kaart erin, en gaan met die banaan. Niet heel zuinig natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valt mee hoor, mijn E5-2630v4 met 160GB ram doet 50W idle. Maar 1 cpu though.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:18:
@BertusB404 @mrmrmr 75W is echt niet heel gek hoor.

Basic CPU + Mem + Geheugen doet al 35W idle
1 * 7200RPM disks a 8W
2 * 5900RPM disks a 5W (Seagate's zijn niet de zuinigste schijven)

Subtotaal: 35 + 8 + 10 = 53W, doe daar een slechte voeding bij. (~70% efficientie)

53 / 70 * 100 = 75W

(I know, ik ben geen wiskunde wonder, maar you get the point.)
Je kunt niet nog een keer een willekeurige correctiefactor toepassen op waarden die al over wisselstroom gaan.

75W idle is teveel voor een systeem dat 35W-40W zou moeten doen. Immers, poster zegt dat de harde schijven niet draaien. Dat is dus nog de vraag, wat de voeding is ook, en ook open staat of er iets staat te draaien. Als er iets 100% cpu/gpu staat te gebruiken is 75W niet vreemd.

Speculeren over de oorzaak heeft niet zoveel zin. Je moet de oorzaak weten en pas dan weet je wat je er aan kan doen. Troubleshooting 101.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen flauw idee wat je met je eerste zin bedoeld, maar je zal vast gelijk hebben, ik roep al dat ik geen wiskundige ben, en de 'willekeurige' correctiefactor is de vrij standaard efficientie (70%) van een slechte voeding...

Maar voor de rest heb je uiteraard gelijk, meten is weten. Wat @BertusB404 nog eens kan proberen is een ander OS.

Misschien is Kodi wel helemaal niet zo zuinig. Dat kan je vrij simpel testen door eens een Live CD te booten van bijvoorbeeld Debian Testing of Fedora (moderne kernel + drivers etc). Dan zie je al vrij snel of dat veel verschil zou uitmaken.

Daarna zoveel mogelijk apparaten loskoppen (alle disks, ssd's etc) en alleen booten van de livecd (dmv usb stickje ofzo), en je ziet vrij snel wat je cpu+mem+geheugen combo verbruikt.

Daarna kunnen we meer conclusies trekken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
FireDrunk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:31:
@JustSys Ligt er aan wat je ermee wil doen... En wat Dreamvoid al zegt, het is niet de nieuwste serie...
welke zou je ons aanraden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je veel test VM's gaat draaien, heb je inderdaad vaak een slootje RAM nodig, maar is CPU power veel minder belangrijk. Als je met 64GB ram toe kan, kan je bijvoorbeeld ook kijken naar een i3-8100 op een Z370 plankje, met 64GB DDR4 geheugen. Scheelt aanzienlijk in de prijs (geen ECC nodig, geen servermoederbord nodig) en is waarschijnlijk ook nog eens een stuk zuiniger.
Een i3-8100 is een erg zuinige quad core, die ook nog eens rete snel is, en veel bang-voor-buck geeft.

Combineer het met bijvoorbeeld een ITX Z370 plankje waar dual Intel NIC's op zitten, en je kan naar hartelust spelen met VM's.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Bij zal moeten wachten op de X11SDV f anders een atom bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Hij zal moeten wachten op de X11SDV of anders een atom bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Dubbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Er is een "Wijzig" knopje om je post te editen :)

Waarom? Is hij verplicht om een SuperMicro te nemen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
FireDrunk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:40:
offtopic:
Er is een "Wijzig" knopje om je post te editen :)

Had ik ook gedaan maar registreerde dubbel raar maar waar
Waarom? Is hij verplicht om een SuperMicro te nemen?
Omdat ik een SuperMicro en het zijn leuke beestjes. Ben nu effe aan bekijken prossesor er in de buurt komt van de d1518/1528. De nieuwe X11 zijn dr nog niet en de atmos c3000 zijn volgens mij in krachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:52
Ik kwam de volgende tegen: https://www.zotac.com/us/product/mini_pcs/mi640-nano is volgens mij wel interessant. In pricewatch staat hij nog niet maar via Amazon al wel te bestellen voor $449,99. Volgens de huidige koers zou dat €363,34 zijn.

Komen denk ik nog invoer/doane kosten bij vermoed ik, niet heel veel ervaring mee.

Wat zouden jullie zeggen, wachten tot hij in Nederland beschikbaar is of is dit vermoedelijk een stuk goedkoper al?

https://www.amazon.com/ZO...s-Barebones/dp/B079H24SWY

Enige, tot op heden nog geen info kunnen vinden over gebruikte chipsets voor LAN. Hier moet ik nog even induiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 08-03-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
363,34 euro ex verzendkosten, ex btw, ex invoerkosten/douane, uiteindelijk ben je daardoor veel duurder uit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:52
-The_Mask- schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:50:
363,34 euro ex verzendkosten, ex btw, ex invoerkosten/douane, uiteindelijk ben je daardoor veel duurder uit.
Volgens mij zijn de verzendkosten €0,-, maar prijzen hier zijn nog niet bekend, tenzij je wellicht al iets meer weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Prijzen van hardware hier zijn altijd redelijk vergelijkbaar met de VS, alleen daar worden prijzen altijd zonder btw vermeld en hier met.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:56
mrmrmr schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:38:
[...]

Je kunt niet nog een keer een willekeurige correctiefactor toepassen op waarden die al over wisselstroom gaan.

75W idle is teveel voor een systeem dat 35W-40W zou moeten doen. Immers, poster zegt dat de harde schijven niet draaien. Dat is dus nog de vraag, wat de voeding is ook, en ook open staat of er iets staat te draaien. Als er iets 100% cpu/gpu staat te gebruiken is 75W niet vreemd.

Speculeren over de oorzaak heeft niet zoveel zin. Je moet de oorzaak weten en pas dan weet je wat je er aan kan doen. Troubleshooting 101.
Ik heb eens goed gekeken naar wat het systeem doet terwijl ik het verbruik check.
Momenteel doet het systeem echt niets behalve het volgende:
Windows 7 Home Premium
Kodi 17
Sonarr
Couchpotato
SaNZBd

Alles is daadwerkelijk idle, en staat dus niet te scannen of iets dergelijks.
Schijven zijn in spindown.

De stroommeter van de bouwmarkt schommelt tussen de 34-55 Watt
Dit lijkt me al een stuk redelijker, maar eerlijk gezegd kan ik niet zo gauw aanwijzen wat het verschil nou is geweest, toch draaiende schijven wellicht?

En dan de volgende vraag: Is dit nog verder omlaag te krijgen? Het bordje bied geen undervolt mogelijkheden voor zo ver ik kan vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door BertusB404 op 08-03-2018 17:05 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan nog wat winnen met een andere voeding, maar dat is hooguit 10-15%. Als het ding toch al aan vervanging toe was, kan je het doen, maar anders is het het geld niet waard.

Als het ding functioneel nog zijn werk doet, en aan al je wensen voldoet, gewoon blijven gebruiken.
55W op jaarbasis continu verbruik is ~110 Euro. Als je met een nieuw systeem op ~20W komt te zitten (inclusief schijven) zou je dat ~40 euro per jaar aan stroom kosten. Verschil: 70 euro op jaarbasis.

Een nieuw systeem kost je al gauw 200+ euro, en dus duurt het drie jaar voordat je het terugverdiend hebt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BertusB404 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:58:
[...]

Ik heb eens goed gekeken naar wat het systeem doet terwijl ik het verbruik check.
Momenteel doet het systeem echt niets behalve het volgende:
Windows 7 Home Premium
Kodi 17
Sonarr
Couchpotato
SaNZBd

Alles is daadwerkelijk idle, en staat dus niet te scannen of iets dergelijks.
Schijven zijn in spindown.

De stroommeter van de bouwmarkt schommelt tussen de 34-55 Watt
Dit lijkt me al een stuk redelijker, maar eerlijk gezegd kan ik niet zo gauw aanwijzen wat het verschil nou is geweest, toch draaiende schijven wellicht?

En dan de volgende vraag: Is dit nog verder omlaag te krijgen? Het bordje bied geen undervolt mogelijkheden voor zo ver ik kan vinden.
35W-40W idle is te verwachten. HDD's of software kan de oorzaak zijn voor meer verbruik. Ook als je bijvoorbeeld een browser open hebt staan. Tegenwoordig draaien er allerlei scripts (javascripts) in de browser en het gebeurt regelmatig dat daarmee cryptomunten worden gedolven. Dus iets simpels als een browser niet open laten staan kan al fors schelen.

Windows 7 heeft wel opties om het verbruik wat lager te krijgen (zie topic start), vooral het installeren van de juiste drivers is van belang.

Als je andere hardware aanschaft (exclusief HDD's), dan zou je ongeveer 10W winst kunnen verwachten op basis van een zuinig moederbord en Intel processor. Als je de HDD's vervangt door zuinige 2.5" HDD's dan is het makkelijker om ze te laten downspinnen en ze verbruiken tijdens gebruik ook weinig (ca. 1,1W ). Zie het lijstje in de topic start (Maxtor 4TB M3 externe HDD met intern een SATA HDD). 2.5 HDD's zijn niet snel in access, maar wel voldoende voor doorvoer. Als je meerdere films tegelijkertijd wil afspelen, dan zou je misschien beter af zijn met het vooraf kopieren naar SSD of een snellere HDD.

Een kant en klaar systeem dat aan te bevelen is, is de Fujitsu Esprimo Q957. Die heeft een langdurig idle verbruik van minder dan 3W. De prijs is wel flink hoger dan de instap HP's.

De Q957 heeft een Q270 chipset en een Fujitsu D3513 moederbord. Dat moederbord en de voeding bepalen in principe het basisverbruik. Voor zelfbouw zijn er goedkopere alternatieven met Fujitsu moederbord en PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenny_dv
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05-2021
Ik ben aan het rondkijken om zelf ook een server in elkaar te steken.
Deze zal gebruikt worden om te downloaden, streamen, opslag van documenten en foto's. eventueel ook een kleine mail server + VM.

Onderstaande heb ik al uitgezocht.

Ik twijfel enkel tussen de 2 moederborden? Welke zou het beste zijn voor mijn doeleinden?
Iemand ervaringen met de behuizingen?
Is het geheugen voldoende?
Is de voeding zuinig? Of kan ik toch beter voor een picoPU gaan? Rekeninghoudend met eventuele uitbreiding van max 6 hardeschijven?
Het bestuuringsyteem komt op de SSD, ik twijfel tussen Freenas en Unraid.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,-€ 50,-
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Gigabyte GA-B250M-DS3H€ 65,85€ 65,85
1Fractal Design Define Mini€ 84,-€ 84,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,-€ 76,-
3Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 106,44€ 319,32
1Seagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 111,75€ 111,75
1Crucial CT8G4DFD8213€ 80,95€ 80,95
1be quiet! TFX Power 2 300W Gold€ 62,04€ 62,04
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 114,88€ 114,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.178,79

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een van de opties is te gaan voor maximale zuinigheid en relatieve betaalbaarheid.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3401-B2€ 105,85€ 105,85
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,00€ 50,00
1Arctic Alpine 11 Passive€ 8,01€ 8,01
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,92€ 3,92
1Mini-box PCI Bracket€ 3,76€ 3,76
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 47,00€ 47,00
2Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,01€ 10,02
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,00€ 88,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 716,83

Zonder harde schijven en kast, maar wel met SSD komt het basissysteem op € 397,51.

Verwachte idle verbruik: 5 tot 10W (zonder: monitor, USB muis, USB toetsenbord; met: SSD, actieve LAN) en een zuinig besturingsysteem, geen VM's, minder dan 1% cpu belasting door applicaties.

Verklaring keuzes:

Moederbord:
De Fujitsu D3401-B2 (ook bekend als D3401-B21 of S26361-F5010-V136) komt uit dezelfde moederbordserie als de D3417-B2. De D3417-B2 heeft als belangrijkste extra's +1 SATA en ECC ondersteuning. De prijs is van de D3401-B2 is 50 euro lager. Dit moederbord verbruikt minder volgens een test uitgevoerd door een poster op hardwareluxx.de.

Dit moederbord heb ik vandaag opgegeven voor Pricewatch. De vorige versie, Fujitsu D3401-B (ook bekend als D3401-B1, D3401-B11 of S26361-F5010-V121) wordt nog weinig aangeboden. Die versie heeft een Skylake processor nodig.

Edit:
Inmiddels staat het moederbord in Pricewatch. De link in de lijst hierboven gaat naar Azerty. Ik zie dat er geen koppeling is met Azerty, dat is me al eens eerder opgevallen. Het loont de moeite om als je bij Azerty wilt kopen handmatig te zoeken op hun site.

Voeding:
Omdat het een normale file/mail server betreft met zuinige HDD's is zo'n systeem bij uitstek geschikt voor een laag verbruik voeding. De 60W adapter lijkt krap met 3 HDD's, maar het is haalbaar met deze configuratie, zelfs 5 x 2.5" drives is mogelijk. De adapter in de kit, de Seasonic SSA-0601HE-12 is van goede kwaliteit en kan pieken bij het opstarten verdragen.

SSD:
De Samsung 850 is bewezen zuinig, de Samsung 960 voegt weinig toe voor gebruik als OS disk en is een stuk duurder.

Kabels:
Er zijn twee SATA kabels bijgevoegd, die leveren gezamelijk 7 aansluitingen. De PicoPSU heeft een SATA aansluiting en 1 Molex. Er is aparte een 4 pin voeding kabel naar Molex opgenomen in de lijst. Die kan worden gebruikt voor de 4 pin cpu aansluiting. Er is een ook een slotafdekplaatje (Mini-box PCI Bracket) met DC doorvoer opgenomen. Daar kan de AC/DC adapter op worden aangesloten. Controleer of je een Molex splitter nodig hebt en of een fanverlengkabel nodig is.

Kast en koeling:
De kast heb ik niet opgenomen in de lijst. Ik zou kiezen voor een kast waarbij de systeemfan recht tegenover de cpukoeler staat. De systeemfan kun je op de cpufan aansluiting steken wanneer het warm is. Het voordeel hiervan is dat warme lucht uit de kast wordt gehaald en je niet twee fans voor de kast en processor nodig hebt. De gekozen koeler is de Arctic Alpine 11 Passive, dat is een effectieve koeler zonder bewegende delen, dus volkomen stil. Bij omgevingstemperaturen van 20 graden is in deze situatie geen altijd-aan actieve koeling nodig. Alleen op warme zomerdagen zou actieve koeling nodig kunnen zijn. De fan hoeft het grootste deel van het jaar niet te worden aangesloten. Voor natuurlijke ventilatie moet de luchtuitlaat hoog in de kast zitten. Fans die standaard bij kasten worden geleverd zijn doorgaan niet het zuinigst. Als je de fan echt gaat gebruiken kun je besluiten die te vervangen. Hardware.info heeft gedtailleerde informatie over het verbruik van fans. Een normale fan verbruikt ca. 1W, een zuinige fan kan worden getweaked naar 0,1-0,3W door bijvoorbeeld de spanning of rpm te verlagen.

Ik ben er nog niet achtergekomen of het moederbord via de BIOS bestuurbaar is m.b.t. de fan. Fujitsu heeft daar applicatiesoftware voor, maar dit moederbord wordt mogelijk niet ondersteund.

De meeste kasten hebben voorziening voor ATX voedingen. Vroeger vulde ik die meestal op met een oude voeding, die verder niet wordt aangesloten, maar tegenwoordig laat ik het gewoon open, simpelweg omdat er geen noodzaak is om het dicht te maken. Modders zouden een plaatje kunnen maken. Ze zijn ook los te koop, maar er wordt vaak teveel voor gevraagd.

Sluit geen fan controllers aan in de kast omdat die te veel verbruiken. Gewone LED's voor power en HDD zijn doorgaans voldoende zuinig om wel aan te sluiten.

De keuze van het besturingssysteem zou ik wijzigen naar een zuinige Linuxversie, bijvoorbeeld Debian. De reden hiervoor is dat FreeNAS (op basis van FreeBSD) niet zo goed en zuinig is met drivers en Unraid (op basis van Slackware) niet bekend is als zuinig. Ik heb kort geleden voor een D3417-B2 server een test gedaan met diverse besturingssystemen.

Edit 2018-11-03: correctie typenummers van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Heeft dat bord geen M.2 slot voor de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:51:
Heeft dat bord geen M.2 slot voor de SSD?
Ja, voor PCIe (NVMe) of SATA. NVMe is een optie als je echt 6 opslagapparaten aan wilt aansluiten.

Het kost mogelijk wel verbruik: ongeveer 0,35W volgens Fujitsu's eigen test bij een ander moederbord. En het is wat duurder. Het voordeel is dat je een SATA aansluiting vrijmaakt, dus 5 x 4TB (20TB) i.p.v. 4 x 4TB (16TB) als M3 Maxtor's worden toegepast. Voor de max doorvoersnelheidswinst van NVMe zou ik het niet doen, dat heeft in de praktijk weinig voordeel als het voor een besturingssysteem wordt gebruikt.

De D3417-B2 is een andere mogelijkheid om 1xSATA extra te hebben, maar dat kost € 50 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57

FutureCow

(C) FutureCow

Ik kon nergens vinden of het m.2 slot een van de 5 sata porten gebruikt als je er een sata ssd in stopt. Waar kan ik dat vinden?

Zal er binnen een paar maanden een Coffee Lake(Q360/C242) moederbord komen van Fujitsu, of kan dat nog wel even duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik houd altijd wel van een M.2 ssd, minder kabels. Je trekt ook nooit per ongeluk de bootschijf eruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FutureCow schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:55:
Ik kon nergens vinden of het m.2 slot een van de 5 sata porten gebruikt als je er een sata ssd in stopt. Waar kan ik dat vinden?
Ik vermoed op basis van de spec sheet dat je in totaal 6 SATA apparaten kunt hebben (5 x SATA connectoren en 1 x M.2 SATA):

5 x Serial ATA III 600 Interface (up to 6GBit/s, NCQ, AHCI)
1 x M.2 Socket (2260/2280) for PCIe (2 lanes) or SATA based M.2 modules,
AHCI / NVME Boot support

De Q150 chipset ondersteunt 6 x SATA, dus daar zit geen beperking.

Dit is ook een verschil met de D3417-B2, die ondersteunt geen M.2 SATA (wel 6 x SATA connectoren en 1 x M.2 NVMe).
Zal er binnen een paar maanden een Coffee Lake(Q360/C242) moederbord komen van Fujitsu, of kan dat nog wel even duren?
Zou kunnen denk ik, maar Fujitsu staat zelden vooraan in het uitbrengen van moederborden gebaseerd op nieuwe chipsets. Het is meer gericht op bedrijfszekerheid. Ze worden ontwikkeld en gemaakt in Duitsland.

De huidige moederborden zijn vorig jaar net hardwarematig geupdate voor Kaby Lake, het is mogelijk dat ze daarmee ook de life cycle hebben verlengd.

Als de life cycle niet is verlengd door de Kaby Lake versies, zouden nu wel ongeveer nieuwe series kunnen verschijnen. 'nu' moet je ruim opvatten als ergens dit jaar.

Intel heeft de release van nieuwe chipsets uitgesteld, dus er zou voldoende tijd geweest moeten zijn voor ontwikkeling.

Dit zijn speculatieve overwegingen, ik heb geen inside information.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenny_dv
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05-2021
mrmrmr, bedankt voor de setup aan te passen.
Ik had het er mss beter direct bij vermeld, maar de SSD heb ik al liggen, ik heb deze kunnen overkopen van een kennis.
Dus zou ik het liefst wel een board gebruiken waar ik deze kan bij gebruiken. Blijft de gigabyte dan de beste oplossing? of kijk ik beter naar AS rock?
zou de picoPSU het ook trekken bij een ander board? Of wordt het dan een beetje te krap?

Passieve koeling zal wel moeten lukken. Server komt op een koele plaats te staan.

Als ik het duurdere board neem van Fujits, dan komt het prijsverschil met het gigabyte board uit op +- 90 euro. Denk dat dit toch al een groot prijsverschil is om te compenseren met het verbruik.
mrmrmr schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:42:
Een van de opties is te gaan voor maximale zuinigheid en relatieve betaalbaarheid.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3401-B2€ 105,85€ 105,85
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,00€ 50,00
1Arctic Alpine 11 Passive€ 8,01€ 8,01
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,92€ 3,92
1Mini-box PCI Bracket€ 3,76€ 3,76
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 47,00€ 47,00
2Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,01€ 10,02
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,00€ 88,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 716,83

Zonder harde schijven en kast, maar wel met SSD komt het basissysteem op € 397,51.

Verwachte idle verbruik: 5 tot 10W (zonder: monitor, USB muis, USB toetsenbord; met: SSD, actieve LAN) en een zuinig besturingsysteem, geen VM's, minder dan 1% cpu belasting door applicaties.

Verklaring keuzes:

Moederbord:
De Fujitsu D3401-B2 (ook bekend als D3401-B21 of S26361-F5010-V136) komt uit dezelfde moederbordserie als de D3417-B2. De D3417-B2 heeft als belangrijkste extra's +1 SATA en ECC ondersteuning. De prijs is van de D3401-B2 is 50 euro lager. Dit moederbord verbruikt minder volgens een test uitgevoerd door een poster op hardwareluxx.de.

Dit moederbord heb ik vandaag opgegeven voor Pricewatch. De vorige versie, Fujitsu D3401-B (ook bekend als D3401-B1, D3401-B11 of S26361-F5010-V121) wordt nog weinig aangeboden. Die versie heeft een Skylake processor nodig.

Edit:
Inmiddels staat het moederbord in Pricewatch. De link in de lijst hierboven gaat naar Azerty. Ik zie dat er geen koppeling is met Azerty, dat is me al eens eerder opgevallen. Het loont de moeite om als je bij Azerty wilt kopen handmatig te zoeken op hun site.

Voeding:
Omdat het een normale file/mail server betreft met zuinige HDD's is zo'n systeem bij uitstek geschikt voor een laag verbruik voeding. De 60W adapter lijkt krap met 3 HDD's, maar het is haalbaar met deze configuratie, zelfs 5 x 2.5" drives is mogelijk. De adapter in de kit, de Seasonic SSA-0601HE-12 is van goede kwaliteit en kan pieken bij het opstarten verdragen.

SSD:
De Samsung 850 is bewezen zuinig, de Samsung 960 voegt weinig toe voor gebruik als OS disk en is een stuk duurder.

Kabels:
Er zijn twee SATA kabels bijgevoegd, die leveren gezamelijk 7 aansluitingen. De PicoPSU heeft een SATA aansluiting en 1 Molex. Er is aparte een 4 pin voeding kabel naar Molex opgenomen in de lijst. Die kan worden gebruikt voor de 4 pin cpu aansluiting. Er is een ook een slotafdekplaatje (Mini-box PCI Bracket) met DC doorvoer opgenomen. Daar kan de AC/DC adapter op worden aangesloten. Controleer of je een Molex splitter nodig hebt en of een fanverlengkabel nodig is.

Kast en koeling:
De kast heb ik niet opgenomen in de lijst. Ik zou kiezen voor een kast waarbij de systeemfan recht tegenover de cpukoeler staat. De systeemfan kun je op de cpufan aansluiting steken wanneer het warm is. Het voordeel hiervan is dat warme lucht uit de kast wordt gehaald en je niet twee fans voor de kast en processor nodig hebt. De gekozen koeler is de Arctic Alpine 11 Passive, dat is een effectieve koeler zonder bewegende delen, dus volkomen stil. Bij omgevingstemperaturen van 20 graden is in deze situatie geen altijd-aan actieve koeling nodig. Alleen op warme zomerdagen zou actieve koeling nodig kunnen zijn. De fan hoeft het grootste deel van het jaar niet te worden aangesloten. Voor natuurlijke ventilatie moet de luchtuitlaat hoog in de kast zitten. Fans die standaard bij kasten worden geleverd zijn doorgaan niet het zuinigst. Als je de fan echt gaat gebruiken kun je besluiten die te vervangen. Hardware.info heeft gedtailleerde informatie over het verbruik van fans. Een normale fan verbruikt ca. 1W, een zuinige fan kan worden getweaked naar 0,1-0,3W door bijvoorbeeld de spanning of rpm te verlagen.

Ik ben er nog niet achtergekomen of het moederbord via de BIOS bestuurbaar is m.b.t. de fan. Fujitsu heeft daar applicatiesoftware voor, maar dit moederbord wordt mogelijk niet ondersteund.

De meeste kasten hebben voorziening voor ATX voedingen. Vroeger vulde ik die meestal op met een oude voeding, die verder niet wordt aangesloten, maar tegenwoordig laat ik het gewoon open, simpelweg omdat er geen noodzaak is om het dicht te maken. Modders zouden een plaatje kunnen maken. Ze zijn ook los te koop, maar er wordt vaak teveel voor gevraagd.

Sluit geen fan controllers aan in de kast omdat die te veel verbruiken. Gewone LED's voor power en HDD zijn doorgaans voldoende zuinig om wel aan te sluiten.

De keuze van het besturingssysteem zou ik wijzigen naar een zuinige Linuxversie, bijvoorbeeld Debian. De reden hiervoor is dat FreeNAS (op basis van FreeBSD) niet zo goed en zuinig is met drivers en Unraid (op basis van Slackware) niet bekend is als zuinig. Ik heb kort geleden voor een D3417-B2 server een test gedaan met diverse besturingssystemen.

Edit 2018-11-03: correctie typenummers van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
kenny_dv schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:27:
Als ik het duurdere board neem van Fujits, dan komt het prijsverschil met het gigabyte board uit op +- 90 euro. Denk dat dit toch al een groot prijsverschil is om te compenseren met het verbruik.
[...]
EUR 90 ~= 360 kWh ~= 4 jaar 10w continu verbruik

Wat betreft total cost of ownership zijn de Fujitsu borden (of: vervangen van 3.5" HDD door 2.5" HDD als spindown werkt) dus geen goede investering. Er zijn natuurlijk andere reden om verbruik te minimaliseren maar dan moet je de productie in mijn ogen ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kenny_dv
Fujitsu is wel kieskeurig qua M.2 support, maar ik kan me niet voorstellen dat deze veel voorkomende SSD niet zal werken.

Het prijsverschil tussen de Fujitsu D3401-B2 en de Gigabyte GA-B250M-DS3H is 40 euro.

Je hebt dan 5 x 4 TB = 20TB SATA opslagruimte als je 4 TB SATA drives gebruikt.

Het nadeel van andere moederborden is dat ze niet in de buurt komen bij het verbruik van de Fujitsu. Dat scheelt 5W of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe Z370 borden van Gigabyte komen volgens mij aardig in de buurt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
mrmrmr schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:53:
@kenny_dv

Het nadeel van andere moederborden is dat ze niet in de buurt komen bij het verbruik van de Fujitsu. Dat scheelt 5W of meer.
Daarom ook wel benieuwd naar de nieuwe D3543-S3 van Fujitsu. De on-board J5005 schijnt qua prestatie aardig dicht bij een G3930 in de buurt te komen, alleen dan voor een veel lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrmrmr Ik dacht er hier in dit topic een paar gezien te hebben, in ieder geval 1 met 11W idle, en 1 met 8W.

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 12-03-2018 17:17 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nazario

Ik vermoed dat hij niet zo zuinig is als zou kunnen. De Intel 210 LAN chip is niet zo goed als een modernere Intel 219LM. Veel industriele borden zijn helaas niet erg gericht op zuinigheid. Ik dacht zelf aan D3434-S, ook een industriebord, maar daarvan verwacht ik dat die ondanks de 219LM niet superzuinig zal zijn. Ik heb daar ook geen metingen van gevonden.

@FireDrunk

11W van de Gigabyte Z370N-WIFI is ruim 2 keer zoveel als de 4,3W van de Fujitsu D3401-B2. Van de D3401-B2 weten we dat die ruim onder de 5W kan komen in server configuratie. Ik verwacht op zijn laagst minder dan 3W zoals bij de D3417-B2 die ik heb getest (zonder aangesloten randapparatuur). De D3401-B2 is ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo.... de boel draait weer.. :)
nu alleen nog 2TB data terug zetten maar dat red zich wel de komende paar uur :)

4 WD Greens met pensioen naar +- 5 Jaar zonder enig probleem *O*
hoop dat de huidige WD Reds dat ook vol gaan houden ;) al zijn die maar met zn 2en...

besparing volgens de energiemeter ( idle @ bios screen ) 9 watt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Die X11 xeon d2000 bordjes van SuperMicro laten we lang op zich wachten, iemand ergens een relase date

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:03
Is een HP Proliant gen10 microserver aangeraden als ik een cheapo, zuinige server wil voor 4 disks met kleine SSD?

Gaat debian draaien met docker, plex, download, homebridge, ...

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De cpu's in die dingen (Opteron X3000-serie) zijn wel erg verouderd en magertjes qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Nindustries schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:19:
Is een HP Proliant gen10 microserver aangeraden als ik een cheapo, zuinige server wil voor 4 disks met kleine SSD?

Gaat debian draaien met docker, plex, download, homebridge, ...
vergelijk eens de GEN8 met de GEN10, velen zeggen dat de GEN8 toch beter is dan de 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Moet wel eens kijken wanneer de gen8 out of support gaat en of die dingen nog aan normale prijs verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn afbeeldingen gelekt van x3xx chipset moederborden van ASRock. Een aantal hebben H310 en B360 chipsets, die kandidaten zouden kunnen zijn als ze daadwerkelijk zuinig blijken. Ze hebben typisch 5 phases (de spoeltjes/blokjes naast de cpu) en minder phases is vaak een voorspeller van minder verbruik.

Van Gigabyte komen ook nieuwe moederborden. Hopelijk worden die minstens net zo zuinig als sommige van de huidige. De Gigabyte H370N WIFI (2xLAN), en H370M D3H en H310M 2SH (alle 5 phases) zien er interessant uit.

Vooral als je 3.5" 7200 rpm HDD's kiest en dus niet een superzuinige server bouwt, of met een tamelijk beperkt budget, lijkt het me interessant hier naar te kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 15-03-2018 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nog geen Thin-mITX bordjes met 19V helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zit een zuinig, licht homeservertje te overwegen in de vorm van een Intel NUC. Ik zie dat die wel meer langs komen in het topic. Ik ben benieuwd naar de wat langere termijn gebruikerservaringen van mensen die er een hebben. Houden ze zich een beetje goed bij 24/7 gebruik? De bijgeleverde voeding ook?

Deze heb ik op het oog, met eerst maar 4GB RAM en een SSD die ik nog/al nieuw heb liggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC 6CAYH€ 112,55€ 112,55
1Crucial CT51264BF160BJ€ 34,80€ 34,80
1Crucial BX300 met 9,5mm adapter 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 147,35

Eventuele specifieke ervaringen met dit model zijn dus ook welkom.

Het enige 'nadeel' is dat dit model officieel geen W7 meer ondersteunt en daar geen specifieke drivers voor zijn. Alleen W10 drivers. Ik zal dus aan de W10 moeten, :/ maar ik lees dat je een verse installatie daarvan nog prima kunt activeren met een W7 (Pro) key, en daar heb ik er nog enkele van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
W10 is sowieso vanuit security/toekomst oogpunt wel sterk aan te raden, het is langzaamaan wel over met W7. Op legacy hardware kan je het nog wel draaiend houden, maar een nieuw systeem ermee uitrusten zou ik anno 2018 niet meer aan beginnen.

Die NUC is op zich prima en lekker goedkoop, maar niet erg snel, een bescheiden Kaby Lake chip als de Pentium G4560 is bijvoorbeeld al 2.5x rapper, maar goed zo'n ding in een mITX systeem zal al snel zo'n 50 euro duurder uitvallen, en is natuurlijk niet zo mooi compact. Ik neem aan dat je er geen grote NAS/storage server van gaat maken? Want met die 2.5" SSD erin, is-ie vol :)

De NUC's hebben een externe 19V voeding met 2.5/5.5mm stekker, ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken over de betrouwbaarheid daarvan, en mocht-ie op een gegeven moment overlijden dan koop je voor 15 euro een nieuwe, of je pikt ergens in een kringloopwinkel een oude laptopadapter op, van die dingen zijn er miljoenen verkocht.

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 15-03-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dreamvoid schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:16:

Die NUC is op zich prima en lekker goedkoop, maar niet erg snel, een bescheiden Kaby Lake chip als de Pentium G4560 is bijvoorbeeld al 2.5x rapper, maar goed zo'n ding in een mITX systeem zal al snel zo'n 50 euro duurder uitvallen, en is natuurlijk niet zo mooi compact. Ik neem aan dat je er geen grote NAS/storage server van gaat maken? Want met die 2.5" SSD erin, is-ie vol :)
Neuh... dat zei ik, 'licht'. Ik vraag me wel af of ik dat ding evt. ook de taak van Pi-hole zou kunnen laten verrichten met equivalente Windows software, of misschien zelfs Pi-hole in een virtuele omgeving? Daar heeft het ding vrij redelijke ondersteuning voor begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik ben aan het kijken naar een tweede server die gaat fungeren als speeltuin, als ik dan een fuckup maak dan is de impact beperkt *O*
Naar aanleiding van mijn goede ervaring met het Fujitsu D3417-B1 mobo ben ik voornemens om een D3417-B2 mobo aan te schaffen. Nou zat ik te kijken naar de i3-8100 als CPU ipv de i3-6300 die ik nu icm de B1 gebruik. In de pricewatch staat de i3-8100 als een socket 1151-v2. Ik kan in de specs van het Fujitsu D3417-B2 niet vinden of deze nu de socket 1151-v2 ondersteunt?! :?

edit, ik lees nu in de d3417-B specs dat het mobo tot 7th gen processors ondersteunt. Wanneer ik via ark.intel.com kijk naar de specs van de i3-8100 zie ik dat het een 8th gen processor is. Zijn beiden dan in-compatible met elkaar?

[ Voor 39% gewijzigd door WeaZuL op 15-03-2018 13:36 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gszigethy
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-07-2023
CaptJackSparrow schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:21:
Ik zit een zuinig, licht homeservertje te overwegen in de vorm van een Intel NUC. Ik zie dat die wel meer langs komen in het topic. Ik ben benieuwd naar de wat langere termijn gebruikerservaringen van mensen die er een hebben. Houden ze zich een beetje goed bij 24/7 gebruik? De bijgeleverde voeding ook?

Deze heb ik op het oog, met eerst maar 4GB RAM en een SSD die ik nog/al nieuw heb liggen.
I have this box in 24/7 running as a lightweight server with VMware ESXi hosting my pfsense firewall and other lightweight linux/windows VMs.
  • Average idle: 6.5W with ESXi (which is not too good in power savings) using 2x8GB SODIMM and a Samsung PM871 SSD plus the USB drive for ESXi boot. Network connected, no keyboard and screen.
  • Unofficially supports 16 GB RAM, potentially module dependent.
  • Can't boot from SD reader.
  • Rock solid, my uptime is 100 days, running since the purchase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
WeaZuL schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:28:
Ik ben aan het kijken naar een tweede server die gaat fungeren als speeltuin, als ik dan een fuckup maak dan is de impact beperkt *O*
Naar aanleiding van mijn goede ervaring met het Fujitsu D3417-B1 mobo ben ik voornemens om een D3417-B2 mobo aan te schaffen. Nou zat ik te kijken naar de i3-8100 als CPU ipv de i3-6300 die ik nu icm de B1 gebruik. In de pricewatch staat de i3-8100 als een socket 1151-v2. Ik kan in de specs van het Fujitsu D3417-B2 niet vinden of deze nu de socket 1151-v2 ondersteunt?! :?

edit, ik lees nu in de [url=vhttps://forum.pfsense.org/index.php?PHPSESSID=jh8103v75b3radnt4oin8madp4&topic=120015.15]d3417-B specs[/url] dat het mobo tot 7th gen processors ondersteunt. Wanneer ik via ark.intel.com kijk naar de specs van de i3-8100 zie ik dat het een 8th gen processor is. Zijn beiden dan in-compatible met elkaar?
Da's een foutje dan, het is geen Socket 1152-v2 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

gszigethy schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:34:
[...]

I have this box in 24/7 running as a lightweight server with VMware ESXi hosting my pfsense firewall and other lightweight linux/windows VMs.
  • Average idle: 6.5W with ESXi (which is not too good in power savings) using 2x8GB SODIMM and a Samsung PM871 SSD plus the USB drive for ESXi boot. Network connected, no keyboard and screen.
  • Unofficially supports 16 GB RAM, potentially module dependent.
  • Can't boot from SD reader.
  • Rock solid, my uptime is 100 days, running since the purchase.
When I read 2x8GB I thought it must be another model, but then I read the 'unofficial' remark. How many VMs are you running? How much RAM would I need for 1x W10 with light duties and 1x ad-blocker/firewall?

I was wondering about booting from SD-card. But yes... confirmed.
https://www.intel.com/con...i-pcs/intel-nuc-kits.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Hallo,

ik zou graag een nieuwe thuisserver maken gebaseerd op het voorstel van mrmrmr (random bits: Nieuwe zuinige productie server. Maar heb er een paar vragen bij.
Op mijn huidige server draai ik ubuntu 16.04 en heb ik 3 harde schijven (software raid, mdadm, RAID5).

Op mij nieuwe server had ik graag Ubuntu gedraaid op een kleine SSD en 3 of 4 nieuwe harde schijven in dienst genomen voor de data. Alle hardware van mijn oude server is 6+ jaar oud en is dus aan vervanging toe. De oude harde schijven zou ik in de nieuwe server als backup willen gebruiken. Maw in mijn nieuwe server zouden er 7 a 8 harde schijven zitten, vandaar mijn vraag:

1) het bord heeft maar 6 aansluitingen, welke SATA controller neem ik best om uit te breiden (Ubuntu compatible). Ik vind weinig info over PCIe SATA controllers en Linux.
2) welke voeding neem ik, ik vermoed dat een pico PSU niet voldoende gaat leveren voor al de harde schijven.
3) welke nieuwe harde schijven neem ik best (3 a 4TB elk). Ik dacht WD Red, maar die blijken niet echt zuinig te zijn.

Dank bij voorbaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CaptJackSparrow schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:21:
Het enige 'nadeel' is dat dit model officieel geen W7 meer ondersteunt en daar geen specifieke drivers voor zijn. Alleen W10 drivers. Ik zal dus aan de W10 moeten, :/ maar ik lees dat je een verse installatie daarvan nog prima kunt activeren met een W7 (Pro) key, en daar heb ik er nog enkele van.
offtopic:
Windows 7 is vaak wel te gebruiken (tot 14 januari 2020 met updates), tenzij er echt drivers ontbreken (misschien voor de nieuwste processoren, Kaby Lake kan werken). De problemen zitten meestal in de graphics driver en Microsofts update check. De laatste werkende graphics driver (154519.4678) kun je zelf aanpassen door de ontbrekende regels in de inf file te plaatsen.

Door zelf de Windows update dll te patchen kun je de check op de processor uitschakelen. Daar is ook een tool voor.

Daarnaast moet je vaak een nieuwe USB driver hebben om te kunnen installeren. Dat is een bekend probleem bij diverse Windows versies en nieuwere hardware en oplosbaar.

Windows 10 kun je zonder key installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lseg schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:15:
1) het bord heeft maar 6 aansluitingen, welke SATA controller neem ik best om uit te breiden (Ubuntu compatible). Ik vind weinig info over PCIe SATA controllers en Linux.
2) welke voeding neem ik, ik vermoed dat een pico PSU niet voldoende gaat leveren voor al de harde schijven.
3) welke nieuwe harde schijven neem ik best (3 a 4TB elk). Ik dacht WD Red, maar die blijken niet echt zuinig te zijn.
1) PCIe SATA insteekkaarten kosten helaas energie. Ik zou zonder verdere informatie rekenen op iets tussen 3W en 15W. Dus het antwoord is eigenlijk: geen, maar er is wel een alternatief.
2) Als je 2.5" HDD's kiest, is PicoPSU prima te doen. Bij 72000 rpm 3.5" HDD's, afhankelijk van het type hard disk, heb je een maximum aantal toe te passen schijven. Bijvoorbeeld sommige HGST's gebruiken 8W(!) in idle en potentieel tot 30W(!) tijdens opstarten. Dat is zo'n beetje worst case bij SATA disks tot 4 TB.
3) Maxtor M3 4TB 2.5" schijven zijn populair omdat ze goedkoop en zuinig zijn. Ze zijn niet snel met access time, lineaire doorvoer is meestal redelijk. Het zijn externe drives waarbij je de schijf uit de behuizing kunt breken (daarna geen garantie meer) en inzetten als de 2.5" SATA HDD. Ik heb op diverse momenten deze drive gekocht en er zat altijd een Seagate ST4000LM024 in. Deze drives hebben per stuk een verbruik van ca. 1,1W, en tot bijna 3W tijdens schrijven. Ze zijn ook zeer zuinig bij het opstarten: 6W. Dat betekent effectief dat je er (veel) meer dan 6 van zou kunnen toepassen zonder je zorgen te maken over de voeding.

Ik zou geen RAID toepassen (zeker niet met 2.5" HDD's), dat kost energie omdat meerdere HDD"s moeten draaien. Bij wijze van backup kun je belangrijke data periodiek op verschillende schijven plaatsen. De oude schijven inzetten als backup kan je doen via bijvoorbeeld een Sharkoon SATA Quickport XT of in los verkrijgbare externe 3.5" behuizingen met USB 3 aansluiting. Permanent aansluiten van de oude schijven zal energie kosten, ze moeten in ieder geval wel in spindown kunnen.

Als je het aantal drives wilt optimaliseren kun je het beste booten vanaf een M.2 PCIe NVMe SSD, dan heb je 6 x SATA over. Als je die vult met 4TB disks, dan heb je 24TB aan opslagruimte.

De Fujitsu D3401-B2 is een alternatief voor de D3417-B2, verschil is o.a. dat de eerste maximaal 5 SATA aansluitingen heeft en 1 SSD (PCIe of SATA) en geen ECC, de prijs is 50 euro lager. Verkrijgbaar bij SiComputers en Azerty en Reichelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:54:
[...]

Da's een foutje dan, het is geen Socket 1152-v2 bord.
7th gen 1151 en 8th gen 1151v2, klopt toch?

Coffee Lake heeft inderdaad nieuwe hardware met 1151v2 socket nodig. Dat is dus een apart type moederbord. Binnenkort verschijnen nieuwe x3xx chipsets. We zullen zien of er dan ook nieuwe Fujitsu moederborden verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
WeaZuL schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:28:
Fujitsu meldt CPU support meestal niet in de specs van een moederbord, maar geeft een overzicht van alle moederborden/processors in dit document. Geen support voor de 8e generatie dus en volgens mij heeft Fujitsu nog geen borden met 1151v2 ondersteuning.

De datasheet van de nieuwe D3674-B (Thin Mini-ITX) is helaas nog niet toegankelijk. Wellicht het eerste bord met ondersteuning voor 1151v2?

[ Voor 14% gewijzigd door Nazario op 16-03-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gszigethy
CaptJackSparrow schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:49:
[...]

When I read 2x8GB I thought it must be another model, but then I read the 'unofficial' remark. How many VMs are you running? How much RAM would I need for 1x W10 with light duties and 1x ad-blocker/firewall?

I was wondering about booting from SD-card. But yes... confirmed.
https://www.intel.com/con...i-pcs/intel-nuc-kits.html
I run 4 VMs, 1 W10, 1 pfSense and 2 linux. W10 is configured with 4GB, pfSense has 512MB. If you run ESXi, it needs RAM on its own, and it won't even boot with less then 4GB so 8GB is recommended.

The box is somewhat slow with the W10 VM on RDP but that's fine as long as you use it a download box or something similar and not as a desktop replacement. As a firewall it serves surprisingly well, I can easily push ~350 MBit on my fiber connection (I have 500/500 and never seen higher with a different box either) and can push >100 MBit over openVPN using AES-256-CBC encryption. AES-NI helps a lot here.

Again, idles at 6.5W and pushing the CPU it may go up to 15W. Haven't seen higher than that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

gszigethy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:41:
[...]

I run 4 VMs, 1 W10, 1 pfSense and 2 linux. W10 is configured with 4GB, pfSense has 512MB. If you run ESXi, it needs RAM on its own, and it won't even boot with less then 4GB so 8GB is recommended.
What 8GB memory modules are you using, since 16GB support is 'unofficial' and apparently doesn't work with all modules? Buying 8GB in a single module instead of two would allow for an easier later upgrade to 16GB. Is there an 'unofficial list' of suitable memory modules somewhere?

Since it's unlikely I would run more than two 'machines' I'm inclined to go for a type 2 hypervisor with W10 running not virtualised, which would improve its performance I'd expect allowing better 'desktop use', and only the second machine virtualised through VirtualBox or VMware Workstation or... instead of both virtualised in a type 1 hypervisor environment like ESXi. I'm not sure which variant would have the lowest RAM requirement and whether the type 2 option could more easily do with 4GB of RAM.

Any thoughts on that?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gszigethy
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:45:
[...]

What 8GB memory modules are you using, since 16GB support is 'unofficial' and apparently doesn't work with all modules? Buying 8GB in a single module instead of two would allow for an easier later upgrade to 16GB. Is there an 'unofficial list' of suitable memory modules somewhere?
I was digging in various forums but the primary use case for this box is a HTPC so 16GB RAM was unusual and not widely discussed. I was quite lucky because I had two spare modules that I tested and luckily it just worked. Part number: HMT41GS6BFR8A-PB.

This is the raw output of smbiosDump under ESXi console if it helps to find something comparable:

Memory Device: #47
Bank: "BANK 0"
Manufacturer: "Hynix Se"
Serial: "0273B6DE"
Asset Tag: "9876543210"
Part Number: "HMT41GS6BFR8A-PB"
Memory Array: #46
Form Factor: 0x0d (SODIMM)
Type: 0x18 (DDR3)
Type Detail: 0x0080 (Synchronous)
Data Width: 64 bits
Size: 8 GB
Speed: 1600 MHz
Memory Device: #48
Bank: "BANK 1"
Manufacturer: "Hynix Se"
Serial: "0283B6DC"
Asset Tag: "9876543210"
Part Number: "HMT41GS6BFR8A-PB"
Memory Array: #46
Form Factor: 0x0d (SODIMM)
Type: 0x18 (DDR3)
Type Detail: 0x0080 (Synchronous)
Data Width: 64 bits
Size: 8 GB
Speed: 1600 MHz

Maybe you may rely on your right to return items to a webshop and give it a try? I know it's trial&error but that's the drawback of exploiting an unsupported feature ;)
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:45:
Since it's unlikely I would run more than two 'machines' I'm inclined to go for a type 2 hypervisor with W10 running not virtualised, which would improve its performance I'd expect allowing better 'desktop use', and only the second machine virtualised through VirtualBox or VMware Workstation or... instead of both virtualised in a type 1 hypervisor environment like ESXi. I'm not sure which variant would have the lowest RAM requirement and whether the type 2 option could more easily do with 4GB of RAM.

Any thoughts on that?.
Just for the sake of curiosity I installed W10 when I got the box for testing purposes, it went flawlessly, however I'm not a Hyper-V or Virtulbox type of guy. I'm familiar with ESXi, and especially since it hosts my router and firewall as well, I need the virtual networking features of ESXi, like virtual interfaces, VLANs, etc. W10 might work if you just need a VM for basic needs, even RAM should be sufficient, but I wouldn't do advanced networking on a W10 type 2 host :) But again, different use cases determine your exact requirements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had nog een BananaPi liggen en wil die als NAS gebruiken. Is vooral om me schoolwerk te syncen naar me laptop en PC en movies te streamen. Zal dus geen RAID nodig hebben en dat komt goed uit met een zuinige Pi dan. Alleen met hardeschrijf zit ik mee. Ik vind 2.5 inch een leuke optie vanwege zuinigheid maar 3.5 ook vanwege echte "NAS" schrijven. TLER maakt niet uit want ik ga geen RAID gebruiken maar ik lees wel verhalen dat NAS schrijven hiervoor beter gemaakt zijn?

Mijn vraag is of het mogelijk is om 2.5 schrijven als NAS schijf te gebruiken? Kunnen ze 24/7 werk aan? Geluid is ook redelijk belangrijk want hij komt in de woonkamer te staan (meterkast geen optie helaas want de aansluiting zit in de woonkamer) en welke schijf zou ik het beste kunnen kiezen? Ik heb een 3.5 inch Seagate Barracuda in me PC en die is hardstikke stil zelfs onder load daarom neig ik naar de 2.5 inch versie alleen lijkt me een beetje overkill.
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NAS schijven hebben vaak een iets betere garantie, en soms TLER, maar verplicht is het niet. 24/7 aan staan is mits goed gekoeld nooit een probleem, 24/7 belasten kan een ander verhaal zijn.

(laptop) 2.5" Schijfjes hoor je in de regel niet. (SAS 2.5" daarentegen is een heel ander verhaal).
2.5" is in principe iets duurder dan 3.5" dus als je het niet om het absolute verbruik doet, of om de ruimte, is 3.5" vaak een goedkopere keuze.

Binnen het 3.5" segment scheelt het verbruik heir en daar wel een beetje. Kijk naar 5400 of 5900RPM schijven, en laat 7200RPM voor wat het is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat valt nogal mee, de laagste prijs per GB krijg je zelfs met 2.5":

pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart
(4 TB, 0.027 eur/GB)
pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
(4 TB, 0.029 eur/GB)

Edit: oh wacht, als je externe 3.5" schijven koopt dan wordt t nog lager:
pricewatch: Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 4TB Zwart
(4 TB, 0.024 eur/GB)
pricewatch: Seagate Backup Plus Hub 6TB Zwart
(6 TB, 0.022 eur/GB)

[ Voor 37% gewijzigd door Dreamvoid op 16-03-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij portable schijven heb je het risico dat je garantie verliest als je hem uit elkaar sloopt. Dus ik tel die eigenlijk nooit mee... Mits je het ding via zijn USB interface wil gebruiken, maar persoonlijk zou ik dat niet doen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor zulke goedkope items als harde schijven vind ik persoonlijk garantie nooit zo'n issue (met het huidige prijsverschil kan je drie portable 6TB schijven kopen voor de prijs van twee losse exemplaren) maar idd dat is een nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je 3-4 schijven hebt, praten we toch over > 400 euro waar je zo even de garantie van laat varen. Niet een klein bedrag ofzo voor de meesten :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:48
In 2013 een Synology DS712+ aangeschaft met als doel bestandsopslag en media aan Plex serveren. Dit dit hij al jaren prima echter zijn er het laatste jaar veel Docker containers bijgekomen en wil ik meer gaan virtualiseren. Een krachtigere server waar ik vrijer ben dan in DSM is dus wel fijn.

Qua stroom verbruikt de nas nu 18 watt idle en 21 watt onder load. Mijn doel is om met de nieuwe server onder de 10 watt uit te komen. Daarnaast wil ik de router (Linksys e4200) ook de deur uit doen en gaan virtualiseren in pfSense. Daarom ben ik op zoek naar een moederbord met tweede nic.

Heb nu 2 configuraties op het oog.

Thin Mini-ITX
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 78,95€ 78,95
1Chieftec IX-01B-OP€ 24,50€ 24,50
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 106,44€ 106,44
1Crucial MX300 2,5" 525GB--
1Crucial CT8G4SFS824A€ 78,05€ 78,05
1SCYTHE S950M€ 11,55€ 11,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,49

Mini-STX
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110S2€ 74,78€ 74,78
1Silverstone Vital VT02€ 34,90€ 34,90
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 106,44€ 106,44
1Crucial MX300 2,5" 525GB--
1Crucial CT8G4SFS824A€ 78,05€ 78,05
1SCYTHE S950M€ 11,55€ 11,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,72

Iemand nog tips qua componenten?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Voor de tweede NIC een M.2 of mini-PCI-e netwerkkaart gebruiken. Daarvan heb ik ervaringen gelezen met een NUC of Optiplex 7040 micro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jvanderkroon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:33:
In 2013 een Synology DS712+ aangeschaft met als doel bestandsopslag en media aan Plex serveren. Dit dit hij al jaren prima echter zijn er het laatste jaar veel Docker containers bijgekomen en wil ik meer gaan virtualiseren. Een krachtigere server waar ik vrijer ben dan in DSM is dus wel fijn.

Qua stroom verbruikt de nas nu 18 watt idle en 21 watt onder load. Mijn doel is om met de nieuwe server onder de 10 watt uit te komen. Daarnaast wil ik de router (Linksys e4200) ook de deur uit doen en gaan virtualiseren in pfSense. Daarom ben ik op zoek naar een moederbord met tweede nic.

Heb nu 2 configuraties op het oog.

Iemand nog tips qua componenten?
18W is helemaal niet slecht als er processorbelasting is. Wat is het percentage processorbelasting?

De Asus moederborden zijn het eerste gezicht best interessant, maar Asus staat niet bekend als zuinige moederbordenmaker. De H110T verbruikt ca 15W. Dat is niet geweldig, want een gewoon H110 mATX moederbord verbruikt 10-11W en bijvoorbeeld de ASRock DeskMini 110 (1xGbe LAN) op Mini-STX formaat verbruikt 5W. Het is voordelig als het moederbord een voeding aan boord heeft, want dat spaart een wat duurdere kast en ATX voeding uit.

Dual LAN alternatieven met krachtige processoren zijn er wel, maar reken op >10W verbruik, bijvoorbeeld de Gigabyte Z370N WIFI met 2xGbe LAN. Sowieso ligt het verbruik van meerdere actieve LAN aansluitingen hoger.

Je zou kunnen overwegen een Fujitsu D3474-B (thin Mini-ITX), Fujitsu D3401-B2 (mATX) of D3417-B2 (mATX) te kiezen met losse I210-T1 insteekkaart. Tip: zoek met Google met site:.nl als Pricewatch niet veel shops aangeeft.

Een PCIe kaart insteken kan meer verbruik veroorzaken, dat heeft meerdere redenen. o.a.: de PCIe slot ondersteuning kost op zichzelf energie, de kaart zelf verbruikt energie en veel LAN kaarten gebruiken chips die al 10 jaar of ouder zijn. Een uitzondering is Intel Ethernet Server Adapter I210-T1 (goedkopere HP variant: HP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)). De Intel kaart verbruikt ~1W exclusief PCIe overhead. Ik heb nog geen insteekkaarten gezien die bijvoorbeeld de Intel I219LM Gbe chip gebruiken, dat zou theoretisch iets gunstiger zijn. In mijn tests met op moederbord geïntegreerde I219LM ging het om ca. 0,6-0,8WAC meerverbruik wanneer actief.

Binnenkort worden moederborden met goedkopere x3xx Coffee Lake chipsets verwacht. Of Fujitsu daar ook aan mee doet is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:03:
NAS schijven hebben vaak een iets betere garantie, en soms TLER, maar verplicht is het niet. 24/7 aan staan is mits goed gekoeld nooit een probleem, 24/7 belasten kan een ander verhaal zijn.

(laptop) 2.5" Schijfjes hoor je in de regel niet. (SAS 2.5" daarentegen is een heel ander verhaal).
2.5" is in principe iets duurder dan 3.5" dus als je het niet om het absolute verbruik doet, of om de ruimte, is 3.5" vaak een goedkopere keuze.

Binnen het 3.5" segment scheelt het verbruik heir en daar wel een beetje. Kijk naar 5400 of 5900RPM schijven, en laat 7200RPM voor wat het is.
Ik zoek een 2TB schijf dus het prijsverschil valt mee gelukkig. Ik doe het meer om het verbruik en geluid. Zijn 2.5" schijven luider dan hun een 3.5"? Als een WD RED nauwelijks meer verbruikt dan bijvoorbeeld een Seagate compute is de keuze al een stuk makkelijker maar of die ook stiller of luider is dan een compute?

Zijn er mensen hier die 2.5" HDD schijven in hun server hebben? Hoe zijn de ervaring er in het algemeen mee? Is het aan/af te raden? En zo wel aan te raden welke 2.5" HDD? of maakt het niet uit? Ik hoor gemixte verhalen over Seagate en ook weer gemixte verhalen over WD Blue in pricewatch reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Ik zoek een 2TB schijf dus het prijsverschil valt mee gelukkig. Ik doe het meer om het verbruik en geluid. Zijn 2.5" schijven luider dan hun een 3.5"? Als een WD RED nauwelijks meer verbruikt dan bijvoorbeeld een Seagate compute is de keuze al een stuk makkelijker maar of die ook stiller of luider is dan een compute?

Zijn er mensen hier die 2.5" HDD schijven in hun server hebben? Hoe zijn de ervaring er in het algemeen mee? Is het aan/af te raden? En zo wel aan te raden welke 2.5" HDD? of maakt het niet uit? Ik hoor gemixte verhalen over Seagate en ook weer gemixte verhalen over WD Blue in pricewatch reviews.
Heb hier 2x 3TB Seagate Compute's in me server. Werkt perfect en doodstil. Ik merk weinig dat ze veel trager zouden zijn dan normale schijven dat vaak geclaimd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:36

Samueldw

ISO 516

Ik ben nog aan het kijken naar een klein kastje voor mijn Fujitsu D3417-B2 zodat ik hem in de meterkast kwijt kan. Al wel een paar op het oog:

pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L
pricewatch: Sharkoon CA-M Zwart
pricewatch: Chieftec CI-01B-OP

Iemand toevallig nog aanbevelingen? Er zit een gewone psu bij en 2x een 2.5" disk. De stoffilters van de Q300L zijn wel mooi, alhoewel ik hier ook nog filter heb liggen wat ik kan gebruiken. In de Chieftec is juist weer meer ruimte voor hdd's.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennoo
  • Laatst online: 15-09 21:49
De (externe) schijf in het Stx systeem past volgens mij niet in de behuizing. Deze is te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@mennoo even nagekeken en die behuizing heeft inderdaad plaats voor "2.5" x 2 (thickness≦9.5mm)" terwijl de disk waarschijnlijk 15mm is. Scherp :)

@mrmrmr bedankt voor de tips. De deskmini is een mooie optie waar ik al naar gekeken heb. Alleen door het ontbreken van de tweede nic en zover ik kan zien niet uit te breiden.

Daarnaast vergat ik te zeggen dat ik al een goede laptop voeding heb gekocht en daarom op zoek ben naar een moederbord met directe dc aansluiting. Ik wacht nog even af of er leuke x3xx chipset bordjes uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 20:56
jvanderkroon schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:30:

@mrmrmr bedankt voor de tips. De deskmini is een mooie optie waar ik al naar gekeken heb. Alleen door het ontbreken van de tweede nic en zover ik kan zien niet uit te breiden.
Je zou er nog een wifi kaartje kunnen instoppen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
audiojunk schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:46:
[...]

Je zou er nog een wifi kaartje kunnen instoppen.
Hij moet onder andere gaan draaien als pfSense bak. Mijn Glasvezel verbinding komt dus direct binnen op deze computer. Heb daarom graag 2 x Gigabit ethernet.

Met mij wens voor direct een DC aansluiting kom je in het mini ITX / STX segment terecht en daar heb je zover ik kan zien geen PCIe sloten waardoor je geen extra ethernet kaart kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Laatst online: 15-09 21:49
jvanderkroon schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:30:
@mennoo even nagekeken en die behuizing heeft inderdaad plaats voor "2.5" x 2 (thickness≦9.5mm)" terwijl de disk waarschijnlijk 15mm is. Scherp :)
Ik heb vorige maand een stx servertje samen gesteld. Helaas Is het aanbod behuizingen nogal beperkt, ik heb er geen een kunnen vinden waar dikke 2,5” schijven in passen. Ik heb zelf maar wat in elkaar getimmerd :P en gebruik nu nog mijn oude 3,5” schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ANdrode schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Voor de tweede NIC een M.2 of mini-PCI-e netwerkkaart gebruiken. Daarvan heb ik ervaringen gelezen met een NUC of Optiplex 7040 micro
Die Asus H110T heeft al 2x Ethernet.

Ik draai met 1x SSD (Integral M.2, let op: 60 mm lang!) en 2x Seagate 2.5" HDD's (een platte 1.5TB van 9.5mm, een dikke 4TB van 15mm). Ben zeer tevreden, de schijven zijn lekker stil, compact en snel genoeg. Verder Core i3-6100 en 1x8 GB DDR4 SODIMM.

Hiermee haal ik 14W verbruik in 'semi-idle' (geen zware taken maar wel met actieve monitor aan een DP-to-HDMI converter) onder macOS Sierra, met Windows 10 en uitgeschakelde monitor zal het ws een beetje lager zijn.

53 W max verbruik, tijdens een H.264 encode (CPU maxed) plus een 3D screensaver (GPU hard aan het werk)

[ Voor 74% gewijzigd door Dreamvoid op 20-03-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:19:
[...]
Die Asus H110T heeft al 2x Ethernet.
Ik had het bord niet opgezocht. Wat ik intrigerend vind: het bord ondersteunt zowel 12V als 19V DC in en in de manual staat niet dat je hiervoor een jumper of schakelaar moet omzetten.

Daardoor moet er óf een fysieke schakelcomponent zijn zonder spanningsval (relais, niet zichtbaar) óf gaat de 12V lijn ook altijd door halfgeleiders. Dan is 19V voor borden met deze architectuur de betere keuze. Het verlies (door RDSon) is immers groter bij de hogere stroom die er met 12V loopt.
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:19:
[...]
Hiermee haal ik 14W verbruik in 'semi-idle' (geen zware taken maar wel met actieve monitor) onder macOS Sierra, met Windows 10 en uitgeschakelde monitor zal het ws een beetje lager zijn.
Draaien de harde schijven bij dat verbruik? Zo ja: Dan vind ik dat een goed verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nee die zijn in spindown. Ik zal t volgende week eens testen met Windows 10 trouwens (ik heb dual boot Mac/Windows), al draait dat OS in mijn systeem vanaf een HDD ipv SSD dus dat telt weer wat op.

Dat 12V/19V zal ws doelen op die vierkante 12V ATX input op het mobo zelf (naast de cpu socket) waarmee je een interne voeding kan aansluiten, het ronde gat op de backplate is volgens mij enkel voor 'standaard' 19V externe laptopadapters.

Het is een leuke zuinige stille server, draait nu een jaartje naar tevredenheid. Ik heb als behuizing overigens deze blikvanger: pricewatch: Lian Li PC-Y6W Als je dan toch een servertje bouwt, dan kan je 'm op zijn minst er leuk uit laten zien :+

[ Voor 63% gewijzigd door Dreamvoid op 20-03-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Dreamvoid schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:06:
Nee die zijn in spindown. Ik zal t volgende week eens testen met Windows 10 trouwens (ik heb dual boot Mac/Windows), al draait dat OS in mijn systeem vanaf een HDD ipv SSD dus dat telt weer wat op.

Dat 12V/19V zal ws doelen op die vierkante 12V ATX input op het mobo zelf (naast de cpu socket) waarmee je een interne voeding kan aansluiten, het ronde gat op de backplate is volgens mij enkel voor 'standaard' 19V externe laptopadapters.

Het is een leuke zuinige stille server, draait nu een jaartje naar tevredenheid. Ik heb als behuizing overigens deze blikvanger: pricewatch: Lian Li PC-Y6W Als je dan toch een servertje bouwt, dan kan je 'm op zijn minst er leuk uit laten zien :+
_O- _/-\o_

Toch wel drijvend in een aquarium toch ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:06:
Ik heb toen ik dat schreef door de handleiding zitten scrollen (ik was verbaasd) en volgens mij kan zowel 12V of 19V via die connector. Anders is de handleiding misleidend (p.g. 1-6):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YLXVV1rkkDqoAI4wcdjnSAeC/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah OK. Maar zijn er wel 12V adapters met die grote ronde 5/7.4mm stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:05:
Er zijn afbeeldingen gelekt van x3xx chipset moederborden van ASRock. Een aantal hebben H310 en B360 chipsets, die kandidaten zouden kunnen zijn als ze daadwerkelijk zuinig blijken. Ze hebben typisch 5 phases (de spoeltjes/blokjes naast de cpu) en minder phases is vaak een voorspeller van minder verbruik.

Van Gigabyte komen ook nieuwe moederborden. Hopelijk worden die minstens net zo zuinig als sommige van de huidige. De Gigabyte H370N WIFI (2xLAN), en H370M D3H en H310M 2SH (alle 5 phases) zien er interessant uit.

Vooral als je 3.5" 7200 rpm HDD's kiest en dus niet een superzuinige server bouwt, of met een tamelijk beperkt budget, lijkt het me interessant hier naar te kijken.
Videocardz heeft weer wat plaatjes online gezet. Deze keer kun je de dual Intel LAN Gigabyte B360N WIFI zien. Wat daar opvalt is dat de heatsink over de VRM chips verdwenen is. Verschillen met de Z370N WIFI zijn visueel minimaal, er is kennelijk gekozen voor een 4-pin 12 aansluiting in plaats van 8-pin en de VRM en spoelen zijn verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Ben aan het twijfelen voor ofwel een Proliant Microserver gen10 te kopen of DIY te gaan.
Doel: 4 disk data storage + SSD, Plex, downloaders, docker images voor home automatisatie.
Max verbruik zou volgens calculator 174W mogen zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 45,83€ 45,83
1MSI H110I Pro€ 66,01€ 66,01
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 73,52€ 73,52
1Patriot Memory Signature Line DDR4 16GB 2133MHz€ 45,-€ 45,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 20:51
Ik hoop dat wanneer de nieuwe goedkopere borden uit komen deze ook zelfde features krijgen zoals 2 netwerk aansluitingen en meerdere sata poorten en dat de prijzen ook echt interessant zijn.
Kom nu uit op iets onder de 500 euro met mijn huidige keuze en een Z chipset.

Heb nu al enige tijd dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 166,95€ 166,95
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 133,-€ 133,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 74,94€ 74,94
1Samsung 960 EVO 250GB€ 116,83€ 116,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,72

Ja, die i5 blijft. Heeft te maken met transcoding als het nodig is van 4k materiaal door Plex.
Twijfel nog over de hoeveelheid geheugen. Misschien dat ik ga voor een enkele dimm om zo te kunnen upgraden later.
Daarnaast denk ik dat ik Windows 10 ga draaien als OS. Moet onderzoeken hoe en wat. Maar WHS2011 begint toch verouderd te raken. Dan moet ik nog op zoek naar een oplossing als die er is naar de WHS2011 website waarbij je bestanden kunt downloaden, maar misschien is dat wel gewoon een SharePoint variant oid.

Ben gewend aan WHS op dit moment, dus een Linux of Freenas oid zit nog niet in de opties.
Daarnaast met Docker om van alles te draaien of via ESXI, maar dat wordt wellicht een beetje moeilijk om zo de nieuwere moederborden te kunnen gebruiken.

[ Voor 82% gewijzigd door Arunia op 23-03-2018 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nindustries schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:34:
Ben aan het twijfelen voor ofwel een Proliant Microserver gen10 te kopen of DIY te gaan.
Doel: 4 disk data storage + SSD, Plex, downloaders, docker images voor home automatisatie.
Die Gen10 zou ik direct laten afvallen, de cpu daarvan is de helft van zelfs maar een G4400, daar ga je met Plex niet vrolijk van worden. Voor enkel licht fileserver werk is het wel te doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een server draaien, hier zitten de volgende componenten in:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel DH77DF€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 132,70€ 265,40
2WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 117,05€ 234,10
1Fractal Design Node 304 Wit€ 72,50€ 72,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
2Hynix HMT351U6CFR8C-PB€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 72,-€ 72,-
1Samsung 840 EVO mSATA 120GB€ 0,-€ 0,-

De server wordt vooral gebruikt voor data opslag en plex, hij draait op windows 10, de opslag wordt gezien als 1 schijf door gebruik van stablebit drivepool, werkt top, mooi systeem. Meteen de belangrijke data gedupliceerd op meerdere schijven. (wellicht in de toekomst iets nieuws met FreeNAS en ZSF maar deze dus nog niet).

De server staat in het tv meubel (netjes achter een deurtje) en is via HDMI aan de 5.1 versterker gekoppeld.
Ook gekoppeld via ethernet aan 1gbit netwerk. Verder zit er een Asus BT dongle in voor besturing via de Harmony hub en een logitech unify receiver voor een draadloos tobo voor als ik het met de Harmony companion niet op kan lossen. Verder geen randapparatuur.

Ik heb twee user accounts ingesteld. 1 voor remote desktop. Hier draait Sonar, SabNZB en plex server op. De andere user account gebruik ik voornamelijk voor het afspelen van content via open plex home theatre.

Nu heb ik een paar vragen...
In windows heb ik power management op power saving staan met alle adviezen uit de openingspost.
Het verbruik is idle rond de 35W, dit lijkt mij relatief hoog. toch?
In de openingspost staat onder andere dat het uitschakelen van windows services soms wat kan helpen. Zijn er bepaalde services die ik sowieso uit kan doen? Hoe weet ik wat ik wel en niet uit kan zetten? De helft kan ik qua naamgeving niet echt plaatsen.
Howel de spin down tijd van de HDD's op 10 min staat hoor ik ze toch vrij regelmatig weer op toeren terwijl ik helemaal niets doe met de server. Hoe kom je er achter wat activiteit veroorzaakt en hoe voorkom ik dat de schijven weer gaan draaien terwijl er niets gevraagd wordt?
Tips welkom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@HielkeJ Ik zag dat je een lijstje had waar ASRock Z370M-ITX/ac in voor komt. Heb je deze ook ondertussen in bezit en zou je toevallig het verbruik gemeten hebben met dit bord?
Ikzelf zit voor een I5 server te kijken naar dit bord ivm minimaal 6 SATA en 2 NIC's.

Ik twijfel alleen nog om Windows 10 te gaan gebruiken als server software vanwege de prijs daar WHS 2011 nu echt wel verouderd is. Of, dat ik toch eens ga kijken naar een Linux variant of Windows Server 2016 Essentials en daar maar extra geld voor uit geef (alhoewel de hoeveelheid licenties and what not ik echt geen idee van heb, maar goed.).
Kan iig tegen die tijd nog wel rustig testen, maar ik ben zo verwend met de website van WHS 2011 dat je van buitenaf bij je bestanden kunt via https. Maar wellicht zoek ik gewoon verkeerd en is het heel simpel te doen.

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 28-03-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wabs
35W voor een i3 op een Z77 plank met 2*3.5" en 2x2.5" is niet heel gek hoor. Die voeding die je hebt is kwalitatief uitstekend, maar op laag verbruik niet de meest allerzuinigste.

Services uitschakelen helpt in sommige gevallen in wakeups en een klein beetje met de load op je CPU, mar als je al bijna 0% cpu usage ziet, en het verbruik is nog steeds hetzelfde, gaat dat vrij weinig helpen. Je kan de VMWare OS Optimization Tool gebruiken om een hoop overbodige dingen uit te zetten. (Let wel op: Daar kan je ook een hoop mee stuk maken, goed lezen!)

Je laatste vraag durf ik niet zomaar antwoord op te geven. Ik ken geen applicaties die dat voor je uitvogelen (die zijn er wel onder Linux :+) Je kan alle services en alle aplicaties stoppen, en kijken of het dan nog voorkomt. Zo niet, is er dus een aplicatie die probeert de disks uit te lezen. Start 1 voor 1 je applicaties, en wacht rustig een kwartiertje om te kijken of die applicatie de boosdoener is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wabs schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:35:
In windows heb ik power management op power saving staan met alle adviezen uit de openingspost.
Meet eens met alleen de SSD aangesloten, dan kun je beter vergelijken. Hard disks kunnen aardig wat verbruiken. Heb je alle laatste drivers geinstalleerd van Intel? Die zijn beter dan de standaard Windows drivers. Drivers kunnen de hardware opdracht geven in een energiespaarstand te gaan. Zonder driver werkt dat niet.
In de openingspost staat onder andere dat het uitschakelen van windows services soms wat kan helpen. Zijn er bepaalde services die ik sowieso uit kan doen? Hoe weet ik wat ik wel en niet uit kan zetten? De helft kan ik qua naamgeving niet echt plaatsen.
Bij Windows 10 heeft dat iets minder zin omdat die wat beter geoptimaliseerd lijken, maar bijvoorbeeld Windows Search is een service die voor schijftoegang zorgt. Kijk verder naar services die veel cpu verbruiken. Via google kun je uitvogelen of je ze veilig uit kunt zetten (laat de automatische gegenereerde sites beter links liggen). Als je applicaties hebt geinstalleerd dan is het vaak een goed idee om de overbodige tray items niet te laden als ze niet nodig zijn.
Howel de spin down tijd van de HDD's op 10 min staat hoor ik ze toch vrij regelmatig weer op toeren terwijl ik helemaal niets doe met de server. Hoe kom je er achter wat activiteit veroorzaakt en hoe voorkom ik dat de schijven weer gaan draaien terwijl er niets gevraagd wordt?
Windows Search zou dat kunnen veroorzaken, maar er zijn ook andere oorzaken. Met Task Manager/Taakbeheer kun je zien welke applicaties bestanden openhouden. Bij een Engelstalige versie:Task Manager/Performance/Open Resource Monitor/Disk. De kolommen zijn sorteerbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 28-03-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Arunia schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:51:
@HielkeJ Ik zag dat je een lijstje had waar ASRock Z370M-ITX/ac in voor komt. Heb je deze ook ondertussen in bezit en zou je toevallig het verbruik gemeten hebben met dit bord?
Ikzelf zit voor een I5 server te kijken naar dit bord ivm minimaal 6 SATA en 2 NIC's.
Nee, dit is in mijn geval de ASRock Z270M-ITX/ac geworden. Dit in verband met ondersteuning voor de CPU. Het verbruik van het hele systeem heb ik terug kunnen brengen naar ongeveer 7 watt met Ubuntu 16.04. Daarna heb ik er een aantal diensten op gezet en hem aangezet en verder heb ik er nog niet naar gekeken. Hij draait zonder problemen 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@HielkeJ Ok, duidelijk. Denk dat er niet zo heel veel verschil tussen die twee zal zitten. Zal toch uitschakelen wat er niet gebruikt wordt.
7W is best lekker. Ben zelf nog heel erg aan het twijfelen wat ik ga doen qua OS. Denk dat het Windows 10 gaat worden met Docker voor de verschillende programma's. Dat of ESXI oid en dan Windows met Linux. Maar heb nog tijd om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor de feedback.
Ik zal de drivers nogmaals checken al had ik die volgens mij allemaal al bijgewerkt. Een dubbel check kan natuurlijk geen kwaad.

Windows search is wel een goede, ook virus scan zal ik even bekijken of die niet veel te vaak een check doet.
De resource monitor ken ik, echter heb je dan een aantal kolommen waar enorm variërende getallen in staan. De termen en afkortingen boven de kolommen zeggen mij over het algemeen niet veel. Welke kolom geeft het beste een indicatie van daadwerkelijk disk gebruik?

Enig idee of windows search ook schijfactiviteit eist op netwerkschijven (ik heb namelijk de drivepool schijf gemapped op andere pc's in mijn netwerk als drive Z: en kan er zo via de verkenner makkelijk bij).

[ Voor 16% gewijzigd door Wabs op 28-03-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wabs schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:28:
Windows search is wel een goede, ook virus scan zal ik even bekijken of die niet veel te vaak een check doet.
De resource monitor ken ik, echter heb je dan een aantal kolommen waar enorm variërende getallen in staan. De termen en afkortingen boven de kolommen zeggen mij over het algemeen niet veel. Welke kolom geeft het beste een indicatie van daadwerkelijk disk gebruik?
Het gaat vooral om het ontdekken welke applicatie op een bepaalde hard disk schrijft die daarvoor moet opspinnen.

Resource Monitor geeft gegevens in realtime, laat het een tijdje draaien. Zodra je merkt dat er een hard disk opspint kun je kijken waar schijftoegang plaatsvond. De kolommen kun je sorteren, dus je kunt zien waar geschreven wordt en welk programma of systeemonderdeel dat doet. Kolom File sorteert de locatie, ook de disk die je wilt zien. Als het te snel gaat kun je het updaten van de monitor even stopzetten.

Windows Search zoekt normaal gesproken niet op netwerk drives tenzij je daar instellingen voor aanpast.

Antivirus software scant doorgaans op twee manieren, een ingeplande (scheduled) scan en een scan net voordat een bestand wordt geopend door een programma. De ingeplande scan is degene die schijven kan laten opspinnen. Een dagelijkse scan is prima want het is voor een goed doel, dus niet echt een probleem.

Meten van het basis energieverbruik zodat je kan vergelijken kun je doen zoals de methode hier gebruikt. Daarmee elimineer je belasting van randapparaten en opslag, waardoor het verbruikt vergelijkbaar wordt. Dat schept duidelijkheid. Daarnaast kun je meten hoeveel elk randapparaat toevoegt of meerdere apparaten samen. Behalve hard disks, denk ook aan USB zendertjes voor toetsenbord, muis, cpu/case ventilatoren, fan controllers en andere energieverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wabs schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:35:
Ik heb zelf datzelfde moederbord met een 3570K en een E9 400W voeding en zit met 1 SSD en 5 schijven in standby onder de 25W. Zonder schijven gaat daar ruim 5W vanaf.

Initieel zat ik rond de 16W idle onder W10 met SSD en nog zonder Hyper-V VM's.

Zie deze review: productreview: be quiet! Straight Power E9 400W review door Mars Warrior

Dus met mijn ervaring is die 35W wel erg veel ja...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor de input, ik heb nog wat zoekwerk te verzetten.... Dit paasweekend hoop ik er wat meer tijd voor te hebben. Ik kom er op terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:58
Hallo,

Ik ben nu al 4 jaar een happy server user met onderstaande (bescheiden op verbruik getunede) hardware.
Deze setup had ik trouwens niet zonder de eerste versie van dit topic kunnen maken, hulde aan alle tips die hier te vinden zijn!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
2Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 0,-€ 0,-
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 93,95€ 187,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 69,75€ 69,75
1be quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,65

OS is Ubuntu 14.04, server draait als mailserver, fileserver, Plex, SAB en aanverwanten.

Middels snapraid en spindown weinig activiteit wanneer server geen activiteit heeft, schijven gaan aan wanneer nodig en na 20 minuten idle gaan ze uit.

Met een Brennenstuhl Primera Line PM 231 E heb ik gedurende het eerste jaar het verbruik gevolgd, dat lag idle rond de 13-14 watt, zover de meter dit correct weer kan geven.

Ik twijfel nu of ik de hardware door ga schuiven naar een htpc en te kijken of ik het rendement kan verbeteren, maar loop een beetje vast. De Be Quiet wordt niet meer gemaakt, meeste voedingen zijn van een hoger wattage, met ook een lager rendement dus als je slechts om en nabij de 10 watt in normaal gebruik nodig hebt, wordt dit lastig een voeding te vinden die dit soepel aan gaat bieden.

Met 3 tot 4 schijven heb ik te veel piekspanning om een Pico oplossing te gaan hanteren, ik kom op rond de 150 watt minimaal, als ik het zo probeer uit te rekenen. Ofwel ik blijf aan een conventionele voeding vast zitten, met waarschijnlijk een winst van 1 a 2 watt als ik geluk heb.

Dan wordt de investering dus een beetje scheef.

Ofwel heeft het zin om hier een andere setup tegenover te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3-4 schijven qua piekspanning kan volgens mij best op een PicoPSU, die kan expliciet een iets hoger amperate hebben qua piek. Ik zou dat nog even dubbelchecken.

Je wint er sowieso bijna niks op. 13-14W is echt al heel lag. Ook al zou je met een hypermodern systeem op <5W uitkomen, win je dus 8W, en dus maximaal 16 euro *per jaar*... Yay...

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FutureCow
  • Laatst online: 19:57

FutureCow

(C) FutureCow

Na wat speurwerk al wat details van nieuwe Fujitsu moederborden gevonden, ze zitten al in de nieuwste desktops van Fujitsu:

D3602:

Chipset: Intel Q370
Supported capacity RAM (max.): 64 GB
Memory slots: 4 DIMM (DDR4)
Memory frequency: 2,666 MHz
LAN 10/100/1,000 MBit/s Intel® I219LM Integrated
WLAN 1 (optional with Bluetooth together)
BIOS version AMI Aptio V UEFI Specification 2.6 BIOS features BIOS Flash EPROM update by software Recovery BIOS Unified Extensible Firmware Interface (UEFI)
Audio type On board Audio codec Realtek ALC671
Audio features Internal speaker supports audio playback (optional), High Definition audio, 5.1 surround sound

I/O controller on board
Serial ATA total 5
thereof SATA III 5
thereof eSATA 2 Controller functions Serial ATA III (6 Gbit) NCQ AHCI RAID 0/1/5/10
Interfaces Audio: line-in 1 Audio: line-out 1 Front audio: microphone 1 Front audio: headphone 1 USB 2.0 total 5 USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) total 3 USB 3.1 Gen2 total 4

Link naar desktop

D3632:

Zo goed als dezelfde specs:

Link naar desktop

D3601:
Ook vergelijkbaar

Link naar desktop

D3613:

Mindere specs:
- Q370
- 2 DIMM slots
- 2 SATA
- Wat minder USB aansluitingen

Link naar desktop

Ben benieuwd wanneer we de mainboards gaan zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:58
Firedrunk, dank voor je terugkoppeling.

Als ik weer op 14 watt zit, klopt je antwoord en geruststelling.
Ik heb gisteren de stroommeter er weer aan gehangen en idle zit ie nu op 24 watt (?!?!).
Er is dus iets veranderd wat het ding stroom doet verbruiken, misschien de WD RED's, die zijn later gekomen, al staan ze wel allemaal keurig in spindown bij idle gebruik.
Powertop geeft wel wat missende instellingen weer, maar die aanzetten vanuit de interface, scheelde maar maximaal een paar Watt, nu bodemt ie op 21 watt.

Dus voor mij nog een puzzeltje om het ding weer tot rust te krijgen (kan ook een bios update gehad hebben, met niet correct terugzetten van settings), ik weet in ieder geval waar mijn uitdaging ligt (hij was zuinig, gaat dat ook weer worden).

Dank dus zover!
Pagina: 1 ... 22 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.