Doorgaans 6 tot 8 weken, maar dan is de bedenktijd al voorbij. Dan kun je alleen nog ontbinden op basis van het voorbehoud.
Ik zie zo'n langere wettelijke bedenktijd als uitruil. Je zegt zelf ook twee weken kwijt te zijn met de huidige bedenktijd en de neiging van kopers om tactisch te rekken. In de praktijk verandert er niet veel.
Uitruil met wat? Had in mijn geval zowel met koop als verkoop niets te maken met tactisch rekken. Notarissen hebben het te druk.
Ik zie het als volgt voor me:
- 1 oktober bod geaccepteerd, vanaf dit moment loopt de bedenktijd, overeenkomsten opgesteld en gedeeld
- 5 oktober tekenen, met vermelding datum mondeling akkoord. Start 7 dagen voor een bezoek van de taxateur en eventueel bouwkundige
- 12 oktober - taxatie plaatsgevonden, nog 9 dagen financiering regelen,
- 21 oktober - verkoop definitief of ontbinding danwel verlenging onder financieringsvoorbehoud.
- 1 oktober MONDELINGE overeenkomst is geen overeenkomst, mailtje met blabla ook niet
- 5 oktober voorlopige koopovereenkomst tekenen. Dat valt mee met de overvolle agenda's van notarissen.
Met vermelding datum mondeling akkoord??? Nutteloos, maar heb ik geen last van, je doet maar.
- Start 7 dagen voor een bezoek van de taxateur en eventueel bouwkundige???
Ofwel bied je onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Als de biedingen niet teveel verschillen gun ik het een ander.
ZONDER bouwtechnische keuring = GEEN bouwtechnische keuring voor het einde van de bedenktijd!
Taxatie???? Pas na de bedenktijd is het (onder voorbehoud) verkocht. Als er niks verkocht is, valt er ook niets te taxeren. Die taxateur komt er niet in!
Wat overigens ook een verbetering zou kunnen zijn, verkopers die in de verkooptekst meteen duidelijk maken geen bouwkundige keuringen te accepteren of deze te zien als onderhandelingspunt
Dit is ALTIJD een onderhandelingspunt. Gunning geschiedt op basis van bod + voorwaarden + datum overdracht + gunfactor + whatever! Ik ben nergens principieel tegen. Van mij mag je 6 bouwtechnische keuringen laten uitvoeren als je bod significant hoger is dan dat van een ander