[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 75 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
Zijn hier mensen die wat weten van de koppeling tussen KNX en Home Assistant?
Ik heb een aantal weken geleden de boel opgehangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHn60TeU8YMAo6Mr5Z3dzPGLMBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEJSy3jSgCz37BXVrOj4a5vZ.jpg?f=fotoalbum_large
(dacht misschien vinden mensen het leuk om dit "kunstwerk" te zien :+ )

Maar als er via HA een lamp uitgeschakeld wordt zie ik raar gedrag bij de fysieke knoppen.
Wanneer ik namelijk de (pulsdrukker) aan klik, dan wordt er een "off" signaal naar 0/0/1 gestuurd. Terwijl de lamp al uit is. Resultaat is dat je dan 2x moet klikken voordat de lamp aan gaat, wat niet echt intuitief is.
Mij lijkt me dat er een fout zit in e synchronisatie tussen KNX en Home Assistant. Alleen kom ik er niet echt uit wat dat precies is.
De grap is ook dat de lamp in HA wel in de "off" state staat. Als ik hem dus via de app aan zet gaat de lamp wel gewoon direct aan.

HA config voor 1 lamp is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
  # Kitchen
  - name: "KNX - Kitchen - Wall Lights"
    address: "0/0/1" # ON/OFF
    state_address: "0/0/43" # State address for ON/OFF
    brightness_address: "0/0/3" # Absolute dimming level
    brightness_state_address: "0/0/44" # State address for absolute dimming

En zie hier diagnostics in ETS6 waarbij er de eerste keer op de knop geklikt is nadat de lamp geautomatiseerd uitgezet was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVQrS1FtaLGhUIavbClgHiBhQfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv0KPgH1kYN0ZxFfTcNFPycA.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee waar mijn fout zit? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 18:29
@merijntjuh Ik denk dat het in je KNX programmering zit.
De schakelaar weet namelijk niet dat de lamp uit gezet is, daarom is het verstandig om het terugmeldcontact van je lamp "0/0/43" ook aan je schakelaar butten mee te programmeren. zorg wel dat dit het 2e object is, dan wordt het alleen gelezen, het eerste object is het verstuur adres.
Dus als je een drukker hebt en deze drukker heb je aan adres "0/0/1" hangen, programmeer ik als 2e adres bij deze zelfde schakelaar het terugmeld contact van de lamp "0/0/43" zo weet de schakelaar dat de lamp uit geschakeld is geweest (door eventueel een ander) en weet hij dus dat hij een aan signaal moet gaan sturen, de bus op.

Dit zelfde zou je ook moeten hebben als je de lamp via een bijvoorbeeld een alles uit knop aanstuurd, waarbij alle lampen een uitsignaal sturen, dan weet ook de schakelaar niet dat de lamp door iemand is uitgezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us5atMww5tVb12XGEKnsfOBAi80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pU4YdwcrLoUpjMI2HDHfl6V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Clumsy Smurf op 10-07-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@merijntjuh Mag ik zeggen dat ik je keuze voor de bedrading van 230V een beetje vreemd vind?
Uiteraard heb ik geen idee waar het naar toe loopt, dus kan er geen goede oordeel over geven, maar een 2 draads snoer is niet iets wat we normaal gesproken gebruiken in een installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Clumsy Smurf Aha, laat ik dat eens proberen inderdaad, thanks!

Wat betreft de bedrading: die 230V dubbele ader loopt direct naar een 230V spot toe.
Ik gok dat je erop doelde dat dit eigenlijk een 3 aderige kabel had moeten zijn: L, N en Aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Clumsy Smurf
Ik heb het nu zo staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRaYCmM_rwpD2AIrK7wukkSlvTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ziNQ3aS7qzOtFvjkQTpxFMy.jpg?f=fotoalbum_large
Maar dit veranderd het gedrag helaas niet.
Deze state is dus gekoppeld aan input #15 op de on/off.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@merijntjuh Ik kan niet zien wat voor device je laat zien, maar is dat jouw schakelaar of is het je uitgangsmodule?
Je moet dit namelijk programmeren bij je schakelaar (in de wand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09

Zoefff

❤ 

En is het state object ook aan de actor gekoppeld? Dat is namelijk degene die vertelt wat de status is op het moment dat er geschakeld wordt. Zowel jouw knop als HA luisteren daar dan naar om te bepalen wat hun volgende actie wordt (aan als de lamp uit is en uit als de lamp aan is).

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Oh en @merijntjuh contoleer ook even of de juiste vlaggen bij de input aanstaan.
C-communicatie
W-schrijven
T-zendenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2gv4B1HWZSo0CNHYbkE2dX9nV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdxKR6A1pfKuDpjEZsmAEQYW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
merijntjuh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:20:
@Clumsy Smurf Aha, laat ik dat eens proberen inderdaad, thanks!

Wat betreft de bedrading: die 230V dubbele ader loopt direct naar een 230V spot toe.
Ik gok dat je erop doelde dat dit eigenlijk een 3 aderige kabel had moeten zijn: L, N en Aarde?
Ja dat ook en de bedrading is ook vrij dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Clumsy Smurf @Zoefff
Misschien dat dit een wat duidelijker beeld geeft met hoe het nu aan elkaar hangt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMo5UG1yiKi5RdxEme4LWyMZDBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBGOuEfxMdegrjDdmJLdY2v3.jpg?f=fotoalbum_large
De state van on/off van kanaal C van de dimmer hangt aan 0/0/43. En vervolgens hangt 0/0/43 ook aan de schakelaar van de Multi IO module.
Maar ongetwijfeld zie ik iets over het hoofd of begrijp ik niet helemaal hoe dit precies zit in ETS 8)7

@Clumsy Smurf Wat betreft bekabeling: Die "dunne" draden zijn 2x 1mm2. De leds die er op zijn aangesloten trekken maximaal iets van 150W als ze al volledig aan staan. Dan lijkt mij dit voldoende :)
In de kast is het meeste 1.5mm2 of ook 1mm2 voor de schakelaars (want groter paste niet met een adereindhuls)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
@Clumsy Smurf Ik gok dat je deze dan bedoeld?
Want "Write" staat inderdaad niet aangevinkt op alle inputs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77YnUJskKI011YmsUgK4bwtArww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bV5GbvyimkyfICZuYPblpMyp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merijntjuh
Dat was inderdaad het probleem, zojuist alle input on/off op ook write gezet en nu kan ik via HA netjes de lampen uitzetten en vervolgens weer met de fysieke schakelaar aan (en vice versa).
Nu alleen nog de lampen die reeds aan stonden even weer uit en aanzetten zodat het voor die schakelaars ook werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@merijntjuh mooi dat het nu opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
merijntjuh schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:00:
Dat was inderdaad het probleem, zojuist alle input on/off op ook write gezet en nu kan ik via HA netjes de lampen uitzetten en vervolgens weer met de fysieke schakelaar aan (en vice versa).
HA, Node Red, I/O Broker en alle andere externe systemen zijn geen onderdeel van KNX, of van ETS. Alles wat je met ze wilt communiceren moet dus handmatig ingesteld worden. Dat geldt ook voor het soort bericht.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mannen ik zie hier veel mensen met de nodige ervaring zitten. Afgelopen weken ben ik mijzelf meer gaan verdiepen in de KNX systeem en vooral de mogelijkheden.

Als alles doorgaat gaan we volgend jaar verhuizen naar een nieuw bedrijfspand en daar willen we graag een stuk automatisering toepassen. Nu is de kans vrij groot dat we de installatie uitbesteden maar ik zou geen tweaker zijn als ik minstens zelf de basis kennis zou willen hebben om goede beslissingen te kunnen maken.

Het gaat hier om een showroom met magazijn, de verlichting zal met dali gaan werken is de verwachting.

Ik loop nu echter vooral stuk op het feit hoe iemand nu een goede keuze kan maken op het gebied van welke "server" je nodig hebt en of dat we deze uberhaupt wel nodig zullen hebben. bediening met een app is leuk maar als bedrijfspand vaak helemaal niet zo wenselijk. Lokale bediening is dan veel wenselijker maar mij is niet duidelijk of je nou voor een touchscreen interface wel of geen server nodig hebt in het systeem?

Ik zie zelf de gira X1 veel voorbijkomen maar heb ook de indruk dat dit vooral op de consumenten markt gericht is. Anderzijds is het puur een interface om alles met een app te kunnen bedienen zo lijkt het?

Graag zou ik wat tips en tricks horen waar jullie zo al naar kijken en wat de "bekende" valkuilen zijn in een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Verwijderd Zelf ben ik ook meer voorstander van locale bediening, boven op bediening via touchpaneel.
Touchpaneel is zeker leuk en heeft ook wel een toegevoegde waarde.
Betreft of je wel of geen server nodig hebt, is niet direct te zeggen met de huidige info, maar je zou kunnen kijken naar Home Assistant, dit is een gratis software/domotica systeem (als je het zelf zou installaren op eigen hardware) en kan ook met KNX communiceren.

Ik hoor wel dat je waarschijnlijk de installatie en programmering via een installateur laat doen.
Ik zou dan wel vooraf aangeven bij de installateur, je wel de programmering na oplevering (of garantie) wilt hebben of op zijn minst de groepsadressen met je deelt, voor communicatie met home assistant.

Ik zou tegenwoordig (en ook nodig voor home assistant) een IP interface laten opnemen in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een ip interface is inderdaad nog wel wenselijk, maar de app bediening is leuk maar de risico's / misbruik zijn groter dan de voordelen naar mijn idee. Het idee is meer om bedieningen centraal te maken (touchscreen in kantoor en magazijn bijvoorbeeld) en koppelingen te maken met andere systemen zodat het aantal handelingen afneemt. We praten over een pand van 2800m2 als we daar elke dag de zonwering en verlichting met de hand moeten regelen worden we daar niet heel vrolijk van.

Gezien de omvang van het pand nijg ik ook naar het uitbesteden aan een installateur maar zelf kriebelt het ook altijd wel om dingen gewoon in eigen beheer te hebben. Als er problemen zijn is dat zoveel makkelijker op te lossen dan te moeten wachten tot externe partijen schakelen. Nog los van de hedendaagse gebrek aan support bij software issues waar wij als bedrijf afgelopen jaren mee worden geconfronteerd omdat partijen zonder mededeling ineens programmeertaken uitbesteden aan goedkope derde wereld landen en de kwaliteit van de software hard achteruitgaat.

Home assistant had ik niet bij stil gestaan dat die ook KNX ondersteunen, heb er in het verleden wel eens wat mee gedaan. Alleen altijd de term home doet mijn nekharen beetje overeind staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Verwijderd Ben het er mee eens, ik zou zelf Home Assistant ook niet gaan installeren bij een klant, heb het thuis wel draaien en werkt daar zeker goed.

Echter was ik er van uit gegaan dat je dat stukje dan ook zelf zou gaan beheren als tweaker, niet als eindgebruiker.

Heb dan ook bij een klant zelf de gehele KNX installatie geprogrameerd en achteraf heeft de klant zelf home assistant er bij geinstalleerd. niet dat de KNX installatie niet af was, maar meer als het kan waarom dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 00:02

bomberboy

BOEM!

Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:07:
Het idee is meer om bedieningen centraal te maken (touchscreen in kantoor en magazijn bijvoorbeeld) en koppelingen te maken met andere systemen zodat het aantal handelingen afneemt. We praten over een pand van 2800m2 als we daar elke dag de zonwering en verlichting met de hand moeten regelen worden we daar niet heel vrolijk van.
Om op je eerdere vraag te antwoorden. Een "server" heb je niet nodig. KNX is by design de-centraal opgevat en vereist dus geen centrale component voor aansturen. Dat heeft zijn voor en nadelen.

Denk vooral in welke functionaliteit en scenario's je wil ondersteunen. Een alles uit-knop. een weekend-modus-knop, ik zeg maar wat. Dat hoeft dan ook niet noodzakelijk een touchscreen te hebben. Kan perfect met een drukknop of wat dan ook.

Zonwering en verlichting kan je laten regelen via een weerstation zodat afhankelijk van de hoeveelheid zon screens wel of niet naar beneden gaan. Eventueel zelfs rekening houdend met temperatuur in de lokalen. Idem voor licht kan je een lichtsensor toevoegen zodat die een signaal geeft dat het licht aan of uit moet.
En opnieuw, daar is geen centrale component voor nodig.

ik heb zelf bv een weerstation dat screens bedient afhankelijk van zonlicht, gaat het regenen of vriest het dan staan die geblokkeerd zodat ze niet open kunnen gaan.
Gezien de omvang van het pand nijg ik ook naar het uitbesteden aan een installateur maar zelf kriebelt het ook altijd wel om dingen gewoon in eigen beheer te hebben. Als er problemen zijn is dat zoveel makkelijker op te lossen dan te moeten wachten tot externe partijen schakelen. Nog los van de hedendaagse gebrek aan support bij software issues waar wij als bedrijf afgelopen jaren mee worden geconfronteerd omdat partijen zonder mededeling ineens programmeertaken uitbesteden aan goedkope derde wereld landen en de kwaliteit van de software hard achteruitgaat.
Het belangrijkste is dat je van bij de start duidelijke afspraken maakt met de integrator dat je een kopie krijgt van het ETS project waar alle programmatie in zit. Ook als je uitbreidingen/aanpassing laat doen, zou ik eisen dat bij iedere aanpassing je een nieuwe kopie krijgt. Dan kan je altijd verder en als het moet ook zelf aanpassingen doen.
Home assistant had ik niet bij stil gestaan dat die ook KNX ondersteunen, heb er in het verleden wel eens wat mee gedaan. Alleen altijd de term home doet mijn nekharen beetje overeind staan...
ik zou iets dergelijks vandaag ook niet in een professionele context gebruiken. Niet dat ik geen vertrouwen heb in HA (of OpenHAB of iobroker of wat dan ook). Maar je gaat er geen externe partij voor vinden die het kan ondersteunen en dat wil je naar mijn gevoel in een professionele context wel. Je wil niet je weekend/avond invullen met dergelijk probleem te verhelpen. En er gaat altijd iets kapot op het moment dat het druk is, je er net niet bent of de avond voor je op vakantie vertrekt. Dan wil je gewoon iemand kunnen bellen die het voor je oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:07:
We praten over een pand van 2800m2 als we daar elke dag de zonwering en verlichting met de hand moeten regelen worden we daar niet heel vrolijk van.
KNX komt uit de gebouwen wereld, het wordt in hele grote projecten toegepast. Juist daarvoor zijn krachtige oplossingen voor bv zonwering, verlichting, airco of verwarming beschikbaar. Kom je wel bij andere leveranciers terecht dan Gira of MDT.
De kracht van goede gebouwen-automatisering is dat het vanzelf gaat, zonder dat je nog wat moet doen. Centrale toch-screens en zo zien er fantastisch uit, maar zou je eigenlijk niet nodig moeten hebben.

Ik raad je aan om een integrator te zoeken die een systeem ontwerp maakt, dan kun je van daaruit bepalen wie vervolgens wat doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnCobussen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-01 19:29
@Verwijderd Een Server is niet perse noodzakelijk. Wat ik in de praktijk veel toepas is dat er in een bedrijfspand 's morgen bij het uitzetten van het alarm de 'algemene' verlichting wordt aangeschakeld, kantoren kun je bij bezetting laten reageren op een aanwezigheidssensor. Hier en daar een knop voor verschillende scenes (vergaderzaaltjes), daar is verder geen server voor nodig. Zonwering koppel je aan een weerstation en dan wordt alles geregeld. Maarrrrr....

Met een server krijg je wel een hoop handige functies erbij. Vaak kan je op afstand inloggen, wat onderhoud en aanpassingen een stuk makkelijker en goedkoper maakt. Ook Is zonwering ook prima met algemene data vanaf het web te besturen waardoor je een weerstation al niet nodig hebt. Het maken en aanpassen van (licht)scenes gaat ook een stuk makkelijk met een servertje. Ik kan me voorstellen dat in een showroom regelmatig opstellingen en producten veranderd wordt, dan wil je ook het licht makkelijk kunnen aanpassen aan deze instelling (afhankelijk van de complexiteit van het lichtplan natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heeft iemand ervaring met GIRA TX_44 in combinatie met KNX-drukknoppen? Ik heb een paar buitenschakelaars/-stopcontacten nodig, en had daar graag TX_44 voor gebruikt. Dat is compatibel met System 55 - dus ik kan er bv. een Tastsensor 4 System 55 mee combineren, in theorie. Alleen heeft een Tastsensor 4 minimaal 2 'drukpunten', en de TX_44 afdekplaat lijkt er maar één te ondersteunen. Dus dat lijkt me niet te gaan werken?

Afbeeldingslocatie: https://partner.gira.com/produkte/abbildungen/zoom1/000154_1332425170.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 24-08-2024 09:46 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Borromini schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:37:
Heeft iemand ervaring met GIRA TX_44 in combinatie met KNX-drukknoppen? Ik heb een paar buitenschakelaars/-stopcontacten nodig, en had daar graag TX_44 voor gebruikt. Dat is compatibel met System 55 - dus ik kan er bv. een Tastsensor 4 System 55 mee combineren, in theorie. Alleen heeft een Tastsensor 4 minimaal 2 'drukpunten', en de TX_44 afdekplaat lijkt er maar één te ondersteunen. Dus dat lijkt me niet te gaan werken?

[Afbeelding]
Ik begrijp je niet helemaal denk ik

Of wil jij op een Tastsensor 4 een andere wipper gaan plaatsen dan wat er standaard bij hoort, want dat gaat dan inderdaad niet werken.
De tastsensor heeft zijn eigen afwerkmateriaal, daar kun je niet zomaar wat anders op gaan plaatsen.
Dan moet je misschien kijken of de 'GIRA TX_44' misschien een schakelaar heeft en dan die schakelaar inkoppelen op een ingangsmodule dus een domme (voorkeur puls) schakelaar gebruiken en die dan aansluiten op een ingangsmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpjot
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:55
Er zijn meerdere discussies geweest in o.a. dit topic over het al dan niet gebruiken van de din-rail voor het doorverbinden van de aarde in combinatie met 3-etage klemmen (PE/L/N) maar ben er toch nog niet helemaal uit. In mijn specifieke geval heb ik een Hager Vega kast waarbij de 4 stalen din rails onderling verbonden zijn door middel van stalen strips. Ik heb nog Phoenix Contact etageklemmen liggen die ik graag zou willen gebruiken. Mijn idee was om elke din rail doormiddel van een klem met de centrale aard rail te verbinden via 6mm2 draad. Mijn hoofdaansluiting is straks 3x25A en mijn kast ontwerp (zonder KNX deel) heb ik eerder hier (dpjot in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2") gepost. Ik zit nog met de volgende vragen;

1) er wordt enkele malen (o.a. hier Conrado in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica") specifiek gezegd dat het aarden van de din rail niet mag vanwege de klasse van de verdeler (en een paar posts erboven weer wel) maar ik begrijp niet goed hoe dit anders als je gebruik maakt van een andere manier om de aarde te verdelen. Zo zit in mijn huidige kast (Eaton S55) ook gewoon een blanke koper rail waar alle aarde op aangesloten zit. Weet iemand wat de laatste inzichten hierover zijn en hoe dit eventueel te relateren is aan wat de NEN1010 staat, specifiek voor mijn type kast (klasse II)?
2) voor welke capaciteit moet de din rail geschikt zijn om als aarde te dienen (er vanuit gaande dat bijna alle groepen op zelfde din rail zullen zitten)? De capaciteit van een standaard din rail is volgens wat ik online kan vinden (Hager heeft helaas geen info hierover) 47-63A, lijkt me dat dit voldoende moet zijn?
3) ik veronderstel dat ik verschillende groepen die achter verschillende aardlekschakelaars op dezelfde din-rail mag aarden. Ik las ooit op een ander forum dat dit niet de bedoeling was, maar kan niet me niet voorstellen waarom dat niet zou mogen, is dat correct?
4) is het een probleem dat alle rails met elkaar verbonden zijn door die stalen strip, en dus ook de rails waar de hoofdschakelaar, aardlek en automaten op gemonteerd zijn? Die hebben voor zover ik weet geen verbinding met de rail, maar in eerdere posts werd gesugereerd om enkel de din-rail met de etageklemmen te aarden en de rest vooral niet.

Ik zag in een post (aaahaaap in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica") van @aaahaaap dat hij dezelfde kast en klemmen heeft, dus hoop dat hij het al eens uitgezocht heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

Belangrijkste denk ik wat het onderscheid maakt is of de geaarde metalen rails rechtstreeks contact maakt met de metalen kast.

Ik heb er daarom voor gekozen om de geaarde rails te isoleren van de rest van de (Univers) kast. Dus alle andere rails zijn ongeaard.

Heb je een kunststof kast dan is dit sowieso een non-issue.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
dpjot schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:33:
1) er wordt enkele malen (o.a. hier Conrado in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica") specifiek gezegd dat het aarden van de din rail niet mag vanwege de klasse van de verdeler (en een paar posts erboven weer wel) maar ik begrijp niet goed hoe dit anders als je gebruik maakt van een andere manier om de aarde te verdelen. Zo zit in mijn huidige kast (Eaton S55) ook gewoon een blanke koper rail waar alle aarde op aangesloten zit. Weet iemand wat de laatste inzichten hierover zijn en hoe dit eventueel te relateren is aan wat de NEN1010 staat, specifiek voor mijn type kast (klasse II)?
Wat ik in de link schreef is nog steeds correct. Echter een Eaton S55 en de Hager Vega die je nu wilt gebruiken, zijn vast kunststof. dan is alles sowieso geïsoleerd.

Een Hager Univers is van plaatstaal pus een metalen subframe. Dat moet dus van aarde geïsoleerd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gkgyq4z0/KVL68.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oeh, welke gootjes zijn dat? Ik wordtel nogal met kabelmanagement in die van mij en het wordt met elke draad een beetje slechter :/

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Ethirty, dat gevoel ken ik, daarom ben ik deze keer op de gootjes overgestapt :)

Ze zijn van Hager, type UZ52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Clumsy Smurf schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:00:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal denk ik

Of wil jij op een Tastsensor 4 een andere wipper gaan plaatsen dan wat er standaard bij hoort, want dat gaat dan inderdaad niet werken.
De tastsensor heeft zijn eigen afwerkmateriaal, daar kun je niet zomaar wat anders op gaan plaatsen.
Dan moet je misschien kijken of de 'GIRA TX_44' misschien een schakelaar heeft en dan die schakelaar inkoppelen op een ingangsmodule dus een domme (voorkeur puls) schakelaar gebruiken en die dan aansluiten op een ingangsmodule.
Het lijkt erop alsof de TX_44-lijn alleen een drukknop heeft, maar dat lijkt een domme schakelaar die niet op KNX te zetten valt. Ik had graag op de buitenmuur een knop gehad om de zonwering te kunnen bedienen.

Binnen werk ik met Tastsensor 4, maar dat hoeft buiten natuurlijk niet zo te zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Borromini schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:56:
Het lijkt erop alsof de TX_44-lijn alleen een drukknop heeft, maar dat lijkt een domme schakelaar die niet op KNX te zetten valt. Ik had graag op de buitenmuur een knop gehad om de zonwering te kunnen bedienen.
Gira heeft ook spatwaterdichte KNX-drukknoppen: Gira KNX IP44.
Je kunt ook het alternatief van @Clumsy Smurf volgen en een 'domme' schakelaar aan een Binaire KNX-ingang koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt, de Gira 515130 lijkt voldoende :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-08 20:54
Ik heb even een klein vraagje. Ik heb sinds kort een aantal gira tastsensor 4 in bezit, waarvan de meeste voor system 55 zijn en eentje de grotere betreft (die met 4 wippen en comfort versie). Nou krijg ik alle tasters geprogrammeerd, alleen de grote niet. Deze blijft in de programmeer modus knipperen terwijl ik in ETS op download adres heb gedrukt. Moet ik met deze iets bijzonders doen of kan deze soms defect zijn? Graag jullie input. Alvast dank!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor de mensen op zoek naar een licentie of upgrade: KNX is jarig en geeft korting!

https://www.knx.org/knx-e...34-off-ETS6-in-September/

#team_UTC+1

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Is die Lite versie niet nog altijd gratis te verkrijgen na het doorlopen van de cursus?

Die is natuurlijk wel iets omslachtiger als je meer dan 20 devices hebt, dan moet je met meerdere projecten werken en een goede sheet bijhouden voor alle groepsadressen die je bij het aanpassen steeds in elk project moet importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ethirty schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:23:
Voor de mensen op zoek naar een licentie of upgrade: KNX is jarig en geeft korting!

Goeie tip. Ik wacht nog een jaartje voor 35% korting :+

Op een serieuzere noot; heeft iemand al echte voordelen gemerkt van ETS6 t.o.v. 5, of valt het allemaal wel mee? Voor het huis tuin en keukengebruik twijfel ik wel erg hoe nuttig het is om te upgraden, anders dan fomo dat er op een gegeven moment misschien minder ondersteuning voor 5 is.

[ Voor 29% gewijzigd door Zoefff op 05-09-2024 10:06 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tomtommie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:27:
Is die Lite versie niet nog altijd gratis te verkrijgen na het doorlopen van de cursus?

Die is natuurlijk wel iets omslachtiger als je meer dan 20 devices hebt, dan moet je met meerdere projecten werken en een goede sheet bijhouden voor alle groepsadressen die je bij het aanpassen steeds in elk project moet importeren.
Momenteel stellen ze wel weer dat Lite gratis is na de cursus, maar volgens mij was er eerder discussie hier dat niet iedereen die licentie kreeg.

Persoonlijk vind ik het nu al bloed irritant om met 2 projecten te werken dus ik ga upgraden naar Home, daar kom ik voorlopig wel mee weg.

#team_UTC+1

• Conrado
  • Nu online
Zoefff schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:02:
[...]
Op een serieuzere noot; heeft iemand al echte voordelen gemerkt van ETS6 t.o.v. 5, of valt het allemaal wel mee? Voor het huis tuin en keukengebruik twijfel ik wel erg hoe nuttig het is om te upgraden, anders dan fomo dat er op een gegeven moment misschien minder ondersteuning voor 5 is.
Ik heb ETS6 liggen, maar bouw gewoon met 5. KNX producenten kijken naar de installed base en ik denk dat dan 5 nog steeds het grootste volume is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 06:48
Zoefff schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:02:
[...]

Goeie tip. Ik wacht nog een jaartje voor 35% korting :+

KNX professional hier. Ik kan opmerken is dat je nu kan samenwerken met collega's (bij ons 3 man) en niet steeds files hoeft uit te wisselen, maar 1 gemeenschappelijk archief hebt. Prima oplossing.

Verder duren sommige downloads (dali-gateways/airco-gateways) langer met 6 dan met 5. Geen duidelijk aanwijsbare reden.

Verder is er weinig substantieel veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mijn grootste ergernis aan ETS6 is dat de instap versies geen dongle keuze meer hebben en je bij élke start van ETS internet connectie moet hebben om je licentie te valideren :X

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 04:23
Zijn er regelmatig kortingacties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vanto schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:13:
Zijn er regelmatig kortingacties?
Zo af en toe. Maar vooral voor de Pro versie.

Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken, dus ik grijp mijn kans nu :)

€99 voor Home ipv de geadverteerde €350. Zou fijn zijn als ze gewoon eerlijke prijzen gaan hanteren ipv dit soort kunstmatige ingrepen. Oh en een Home versie voor particulieren komt (uiteraard) nog wel BTW bij, want de prijs is ex 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 23:22
Er zijn toch wel jaarlijks kortingen rond november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gelijk maar even mijn projecten gemerged. Leuk dat je devices en instellingen kan kopiëren, jammer dat vervolgens al je groep adressen met de hand opnieuw mag assignen :X

Maar ik heb nu "professional" met een limiet van 64 devices :D

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 14:39
Ethirty schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:59:
Mijn grootste ergernis aan ETS6 is dat de instap versies geen dongle keuze meer hebben en je bij élke start van ETS internet connectie moet hebben om je licentie te valideren :X
Bij mij is het juist omgekeerd.
Voordien was je bijna verplicht om een fysieke Windows computer in huis te hebben terwijl je ETS nu makkelijk op een VM kunt draaien met je cloud licentie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
Ethirty schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:27:
[...]

Zo af en toe. Maar vooral voor de Pro versie.

Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken, dus ik grijp mijn kans nu :)

€99 voor Home ipv de geadverteerde €350. Zou fijn zijn als ze gewoon eerlijke prijzen gaan hanteren ipv dit soort kunstmatige ingrepen. Oh en een Home versie voor particulieren komt (uiteraard) nog wel BTW bij, want de prijs is ex 8)7
Hoe kom je aan €99?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lite krijg je gratis na de cursus. Dan is upgrade naar Home €150. Met korting is dat €99 (ex BTW).

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb 'demo' gratis gekregen na de cursus (vijf devices). Daarmee onderschrijf ik dus wat @Ethirty daar donderdag over zei: dat kan klaarblijkelijk verkeren (van jaar tot jaar / maand tot maand?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik wilde toch eens gaan kijken naar een KLF050 voor de Velux zonwering. Vind het maar gedoe elke dag met de hand open en dicht.

Nu kwam ik een video tegen over de KLF200 waarbij ze laten zien hoe een kortsluiting van 2 aders een op of neergaande beweging in gang zet. Ga er vanuit dat het met de KLF050 vergelijkbaar werkt.

Iemand ervaring of je met een MDT AKU een puls kan geven die snel genoeg is? Want ik gebruik maar 2 standen van de zonwering: open of dicht. Dus timen etc vind ik allemaal overbodig als het niet nodig is.

Ik weet dat @DennisF heel lang geleden uitlegde dat je er 2 relais tussen moet hebben, maar hoop eigenlijk dat het ook zonder kan.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 16:10
@Ethirty Ik stuur mijn KLF200 aan met een AKS. Hierbij kun je een kanaal als switching of als switch impulse instellen en met de impulse werkt het prima. Ik gebruik de MDT glastaster om links en rechts als open en dicht te schakelen en als je ze beide tegelijk activeert stopt de beweging dus kun je dakramen ook op een kiertje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Thanks. Ik zal eens kijken of een AKU ook een impulse optie heeft zoals jouw AKS. Want dan is het een no-brainer.

Edit: Een AKU heeft ook een impulse optie. Dus dat is mooi. Ik heb al een test setup opgezet :)

[ Voor 30% gewijzigd door Ethirty op 08-09-2024 20:51 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
Ethirty schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:41:
Lite krijg je gratis na de cursus. Dan is upgrade naar Home €150. Met korting is dat €99 (ex BTW).
Nadat ik de eCampus voltooid had, heb ik een ETS6 Lite eCampus voor 3 maanden ontvangen.
Als ik deze wil upgraden naar ETS6 Home betaal ik gewoon €300.
Of zie ik iets over het hoofd?
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat probeerde ik eerder uit te leggen. Afhankelijk van wanneer je de cursus deed krijg je of een volledige Lite of een beperkte variant.

Ik dacht gelezen te hebben dat ze inmiddels weer de volledige versie boden, maar kennelijk niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:12:
Nu kwam ik een video tegen over de KLF200 waarbij ze laten zien hoe een kortsluiting van 2 aders een op of neergaande beweging in gang zet. Ga er vanuit dat het met de KLF050 vergelijkbaar werkt.
Alternatieve oplossing: Ik wilde de KLF200 via een Gira X1 aansturen. Na een recente update van de X1 kan dat helaas niet meer. Daarom stuur ik 'm nu aan via Home Assistant die natuurlijk daartoe KNX-berichten ontvangt. Heeft niet mijn voorkeur, maar het werkt.
Ben nog niet helemaal tevreden, de response zou beter kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 08-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor de geïnteresseerden: je kan nu een ETS6-licentie aanschaffen met 34% korting. Geldig gedurende de hele maand september.

Zelf ook gedaan voor een upgrade van Lite naar Home.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

SteveH schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:57:
@Ethirty Ik stuur mijn KLF200 aan met een AKS. Hierbij kun je een kanaal als switching of als switch impulse instellen en met de impulse werkt het prima. Ik gebruik de MDT glastaster om links en rechts als open en dicht te schakelen en als je ze beide tegelijk activeert stopt de beweging dus kun je dakramen ook op een kiertje zetten.
@Ethirty afhankelijk van je tasters / knoppen kan je ook zelf de impuls "zijn". Ik gebruik een AKU (maar AKS net zo best) in combinatie met een drukknop (Ekinex) waarbij je in kan stellen welke 1 bit waarde er verstuurt moet worden als je de knop indrukt danwel los laat. Als je de knop indrukt wordt er een 'on' verstuurd, pas als je de knop los laat wordt hetzelfde adres als 'off' verstuurd.

Netto kan je dan dus zelf bepalen hoe lang de puls is. Druk je de knop kort in dan heb je snel een 'on' en 'off' achter elkaar waardoor de KLF feitelijk een impuls van minder dan 250ms (of iets in die richting, wat er voor staat) ontvangt en het interpreteert als helemaal open of helemaal dicht. Houd je de knop langer in, dan stuur je feitelijk alleen een 'on' signaal waarmee je de KLF de zonwering kan laten bewegen totdat het contact verbroken wordt; als je de knop loslaat en er dus een 'off' verstuurd wordt. Daarmee kan je de zonwering (of ramen zelf in mijn geval) op een precieze stand die je zelf bepaalt laten openen / sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:34:
[...]

Alternatieve oplossing: Ik wilde de KLF200 via een Gira X1 aansturen. Na een recente update van de X1 kan dat helaas niet meer. Daarom stuur ik 'm nu aan via Home Assistant die natuurlijk daartoe KNX-berichten ontvangt. Heeft niet mijn voorkeur, maar het werkt.
Ben nog niet helemaal tevreden, de response zou beter kunnen.
Ja, die X1 is echt geweldig. :/ Ondersteund de meest basic dingen niet of slecht en documentatie over hóe iets moet werken is ook uitermate summier.

Heb nu een sloot aan custom uitbreidingen voor de logica en dan wordt het ietsje beter, maar het blijft tijdrovend.

Gisterenavond nog zitten worstelen met het opnemen van een RTSP stream voor het weergeven van een camera. Het zou moeten werken, maar toch niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 11:08
Zoefff schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:40:
Netto kan je dan dus zelf bepalen hoe lang de puls is. Druk je de knop kort in dan heb je snel een 'on' en 'off' achter elkaar waardoor de KLF feitelijk een impuls van minder dan 250ms (of iets in die richting, wat er voor staat) ontvangt en het interpreteert als helemaal open of helemaal dicht. Houd je de knop langer in, dan stuur je feitelijk alleen een 'on' signaal waarmee je de KLF de zonwering kan laten bewegen totdat het contact verbroken wordt; als je de knop loslaat en er dus een 'off' verstuurd wordt. Daarmee kan je de zonwering (of ramen zelf in mijn geval) op een precieze stand die je zelf bepaalt laten openen / sluiten.
Hm wil dit zeggen dat ik hiermee bv. mijn Somfy IO screens kan aansturen via zo'n KLF200 en een AKS ?
Momenteel doe ik het met de HA integratie, maar zou het liever native op KNX draaien.

Werkt zo'n KLF200 mooi samen met een Tahoma Switch, of geeft dat conflicten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Of de Velux KLF200 samenwerkt met Somfy zou ik eerst uitzoeken. ;)

Maar indien ja, dan kan je een KLF200 combineren met een AKS.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Wat zijn de ervaringen met het MDT weerstation (SCN-WS3HW.01) en bijbehorende regensensor (SCN-RS1R.01)? Kom in dit topic een post van @DennisF tegen die aangeeft
Het weather station gebruik ik voornamelijk om te zien of de zon op is, wind en regen doe ik niet veel mee omdat de windmeting teveel gestoord wordt door bebouwing. De regensensor kan in theorie de zonwering intrekken maar in de praktijk komt dat nooit voor.
Ik zou dit product juist willen gebruiken om de screens omhoog te laten gaan bij harde wind en bij regen zodat er geen schade optreed. Naar beneden gaan van de screens regel ik momenteel via de temperatuursensoren van de tasters. Dennis wellicht de laatste 2,5 jaar nieuwe ervaringen opgedaan en/of personen die dit product of een ander product voor deze functionaliteit gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ethirty schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:17:
Heb nu een sloot aan custom uitbreidingen voor de logica en dan wordt het ietsje beter, maar het blijft tijdrovend.
Ja, ik heb ook al een serie (Duitse) uitbreidingen draaiend. Vooral de C# formule-interpreter gebruik ik heel veel.
Het is inderdaad tijdrovend; je kunt niets kopiëren of dupliceren en aanpassingen maken van je ontwerp veranderd alles plotsklap in één grote spaghetti wirwar. Echter; het is stabiel en daar ging 't me om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
speeskeek schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:43:
Als je op Home Assistant en KLF 200 gaat zoeken, kom je voldoende post tegen van mensen die Somfy-systemen er mee aansturen. Echter, ik heb die ervaring (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:42:
Wat zijn de ervaringen met het MDT weerstation (SCN-WS3HW.01) en bijbehorende regensensor (SCN-RS1R.01)? Kom in dit topic een post van @DennisF tegen die aangeeft
[...]

Ik zou dit product juist willen gebruiken om de screens omhoog te laten gaan bij harde wind en bij regen zodat er geen schade optreed. Naar beneden gaan van de screens regel ik momenteel via de temperatuursensoren van de tasters. Dennis wellicht de laatste 2,5 jaar nieuwe ervaringen opgedaan en/of personen die dit product of een ander product voor deze functionaliteit gebruiken?
Ik heb persoonlijk gekozen voor het Jung weerstation (zelfde als de Gira) vooral vanwege de looks eerlijk gezegd. Bijna alles was doorzichtig plastic.

Helaas ligt deze al maanden ongebruikt in de doos, wachtend op een montage moment :')
Maar goed, de screens moesten we budget technisch uitstellen dus had er sowieso geen haast mee.

Wil er de temperatuur regeling in huis mee gaan sturen, waarschijnlijk net als jij. Dus in het voor- en najaar niet dicht voor gratis warmte in huis en in de zomer wel - tenzij regen of storm.

Zag al wel in de software dat ik via een ingebouwde of-functie maar 1 alarm uitgang hoef te gebruiken voor de zonwering, dus dan blijft alle weer-logica in het weerstation.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ethirty schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:46:
[...]

Ik heb persoonlijk gekozen voor het Jung weerstation (zelfde als de Gira) vooral vanwege de looks eerlijk gezegd. Bijna alles was doorzichtig plastic.

Helaas ligt deze al maanden ongebruikt in de doos, wachtend op een montage moment :')
Maar goed, de screens moesten we budget technisch uitstellen dus had er sowieso geen haast mee.

Wil er de temperatuur regeling in huis mee gaan sturen, waarschijnlijk net als jij. Dus in het voor- en najaar niet dicht voor gratis warmte in huis en in de zomer wel - tenzij regen of storm.

Zag al wel in de software dat ik via een ingebouwde of-functie maar 1 alarm uitgang hoef te gebruiken voor de zonwering, dus dan blijft alle weer-logica in het weerstation.
Zo, dat lijkt een hele andere prijsklasse te zijn als ik het goed zie? Kom 2 varianten van de Jung tegen, eentje rond de €600 andere rond de €1100. MDT zit in z’n geheel rond de €400.

Hmz, bij nader inzien, die van Jung die ik kan vinden hebben een witte behuizing. Welke heb jij liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Niek_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:42:
Wat zijn de ervaringen met het MDT weerstation (SCN-WS3HW.01) en bijbehorende regensensor (SCN-RS1R.01)?
Als ik ergens nog mee worstel is het de keuze van een weerstation. Nou ja, de keuze van een video-intercom is ook haast ondoenlijk :)

Wat ik vooral begrijp is dat ze allemaal (uiteindelijk)kapot gaan door de weerselementen. Er zijn stations met solid-state oplossingen, maar die zijn zó duur dat ze bij voorbaat afvallen. Frank Völkel heeft een interessant overzicht gemaakt. Daar komt Theben goed uit. Is ook een video van, wel in het Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Conrado schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:25:
[...]

Als ik ergens nog mee worstel is het de keuze van een weerstation. Nou ja, de keuze van een video-intercom is ook haast ondoenlijk :)
Doorbird doet het wel aardig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:25:
Frank Völkel heeft een interessant overzicht gemaakt.
Oeps.. ik pik daar vooral uit dat ik niet zomaar de (CAT7) kabel daar bovenop het dak had moeten gebruiken. Had dat stukje waarschijnlijk in moeten tapen. Maar waarmee eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Niek_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:25:
Tja, op het duitse KNX Forum is dit topic actueel: Absolut unzufrieden mit Doorbird - Alternative?

Echter, die vind je daar letterlijk van alle merken: Doorbird, Gira 106, Siedle, Akuvox, 2N, Hikvision, Metzler en ga zo maar door. Praat je toch over apparaten van € 1200 of meer. Ik weet het simpelweg niet meer :?
Misschien start ik gewoon met zo'n videoding van Ubiquiti of zo, want voor de verhuizing moeten we toch wat hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

speeskeek schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:43:
[...]

Hm wil dit zeggen dat ik hiermee bv. mijn Somfy IO screens kan aansturen via zo'n KLF200 en een AKS ?
Momenteel doe ik het met de HA integratie, maar zou het liever native op KNX draaien.

Volgens de theorie zou dat inderdaad moeten kunnen omdat het allemaal IO-HomeControl praat. Maar houd me er niet voor verantwoordelijk, want ik heb hier geen ervaring mee.

Hoe de Tahoma Switch in dit plaatje past begrijp ik niet helemaal, want volgens mij is dat juist ook een hub waarmee je IO producten kan aansturen. Je stuurt ze dan dus of via de KLF of via de Tahoma aan; niet de Tahoma met de KLF (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:23:
[...]

Zo, dat lijkt een hele andere prijsklasse te zijn als ik het goed zie? Kom 2 varianten van de Jung tegen, eentje rond de €600 andere rond de €1100. MDT zit in z’n geheel rond de €400.

Hmz, bij nader inzien, die van Jung die ik kan vinden hebben een witte behuizing. Welke heb jij liggen?
https://www.voltus.de/jun...x-wetterstation-home.html

Deze. En bij Voltus redelijk "betaalbaar". Met geritste zonwering is de windsnelheid bij benadering genoeg voor een "omhoog" signaal.

Lees net dat deze niet heel goed aangeschreven staat voor levensduur :/
Conrado schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:08:
[...]

Tja, op het duitse KNX Forum is dit topic actueel: Absolut unzufrieden mit Doorbird - Alternative?

Echter, die vind je daar letterlijk van alle merken: Doorbird, Gira 106, Siedle, Akuvox, 2N, Hikvision, Metzler en ga zo maar door. Praat je toch over apparaten van € 1200 of meer. Ik weet het simpelweg niet meer :?
Misschien start ik gewoon met zo'n videoding van Ubiquiti of zo, want voor de verhuizing moeten we toch wat hebben...
Ik heb gekozen voor Reolink als deurbel en wil dat uitbreiden met diverse camera’s en een NVR. Alleen nog even RTSP op de X1 door krijgen zodat ik vanuit 1 app lokaal rond kan kijken.

Maar ik heb persoonlijk grenzen gesteld aan integratie, omdat sommige producten belachelijk duur zijn voor wat het is en de integratie is alsnog beperkt of gedoe.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
Niek_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:25:
[...]

Wij hebben de DS101 van doorbird nu zo'n 6 jaar, al een keer vervangen omdat deze toch niet zo goed tegen de zon kan... nu lijkt het weer zover te zijn. Is me toch iets te gortig. Daarnaast is de app ook niet heel snel.

Heb vrijdag de reolink POE versie besteld, de unifi G4 was ook een optie, maar toch niet gedaan omdat ik de beelden in de Synology wil krijgen.

De doorbird werkt nu nog (Al is deze regelmatig offline om onverklaarbare reden)... de komende weken ga ik eerst met de reolink spelen en dan tzt stappen we over als alles naar behoren werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
Ethirty schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:29:

[...]

Ik heb gekozen voor Reolink als deurbel en wil dat uitbreiden met diverse camera’s en een NVR. Alleen nog even RTSP op de X1 door krijgen zodat ik vanuit 1 app lokaal rond kan kijken.

Maar ik heb persoonlijk grenzen gesteld aan integratie, omdat sommige producten belachelijk duur zijn voor wat het is en de integratie is alsnog beperkt of gedoe.
Dit is ook mijn overweging. Uiteindelijk gebruiken wij de deurbel als deurbel en niet als een veredelde intercom. Dus blijven voor ons de camera (bewaking) en deurbel functie over... daar is niet heel veel integratie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
HiBe schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:56:
Heb vrijdag de reolink POE versie besteld, de unifi G4 was ook een optie, maar toch niet gedaan omdat ik de beelden in de Synology wil krijgen.
Hé, goede opmerkingen, daar had ik niet aan gedacht. Ik heb geen zin om vast te zitten aan het Ubiquiti eco-systeem. Goed, ik heb POE-switches en access-points van ze, dat werkt prima, maar dat zie ik niet zoals als een ecosysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
Conrado schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:18:
[...]

Hé, goede opmerkingen, daar had ik niet aan gedacht. Ik heb geen zin om vast te zitten aan het Ubiquiti eco-systeem. Goed, ik heb POE-switches en access-points van ze, dat werkt prima, maar dat zie ik niet zoals als een ecosysteem.
dat is hier ook het geval. Camera's van verschillende merken die dan op de synology samenkomen. Netwerk (Switches/wifi/router) van ubiquity, KNX voor alles sensoren, knoppen en actoren, vervolgens Loxone voor de centrale logica en app/UI. Dus de bel is een extra applicatie op het netwerk, moet wel met video integreren, vandaar de keuze voor reolink met POE.

[ Voor 9% gewijzigd door HiBe op 10-09-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Hier ook Ubiquity (PoE-) switches, maar achter een pfSense firewall.

Verder KNX (gebouw), DALI (alle verlichting), JA-bus (Alarm), SMI (buitenjaloezieën), FX-bus (gordijnen), CAN-bus (ventilatie), Modbus TCP (WP en Lader). Het is een hele toestand geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Haha, ik zie al dat ik niet de enige ben die worstelt met het integratie probleem. Tot zover "hang alles aan KNX" :D

Ik wil ooit nog wel eens kijken of ik Modbus RS485 en TCP kan koppelen aan KNX, maar het stukje energie management blijkt sowieso een stuk complexer dan ik oorspronkelijk voor ogen had. Mijn MDT energiemeter blijkt niet alleen onnauwkeurig gezien de afwijkende totaalstanden, ook de frequentie waarbij verbruik op de bus gegooid wordt is veel te laag en onvoorspelbaar. Ik lees de meterstanden nu via een API call op de X1 uit de P1 poort uit en gooi deze zelf op de bus.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teaser
HiBe schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:56:
[...]

Wij hebben de DS101 van doorbird nu zo'n 6 jaar, al een keer vervangen omdat deze toch niet zo goed tegen de zon kan... nu lijkt het weer zover te zijn. Is me toch iets te gortig. Daarnaast is de app ook niet heel snel.
Zelfde ervaring hier met de D101S. Ook vervangen doordat de lens vervorming had door de zon maar ondertussen is dat opnieuw een probleem.

Met de app heb ik vaak problemen dat er geen 2-weg audioverbinding is. Niet handig met ongeduldige leveranciers aan de deur dus ik heb het opgegeven om te proberen pakjes te ontvangen als ik niet thuis ben (icm met Nuki).

Wat betreft weerstations: ik vind ze nog steeds overbodig. Hoeveelheid lichtinval meet ik mbv de productie van de PV-panelen, maar dat kan ook met een goedkopere lux sensor.
Wind, regen ed voor sturing screens kan ook met een online weerservice. Niet volledig betrouwbaar maar wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ethirty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:45:
Haha, ik zie al dat ik niet de enige ben die worstelt met het integratie probleem. Tot zover "hang alles aan KNX"
KNX is ook hier de backbone: DALI loopt via twee KNX-gateways, en ook SMI loopt via een KNX gateway. het alarm heeft een KNX-interface. CAN-bus loopt via een PI-Pico en ik denk dat ik zoiets ook voor FX ga gebruiken.
Modbus TCP gaar naar Home Assistent. Daar zit bijvoorbeeld ook Enphase PV aan gekoppeld en HA wil ik als Energie Management gaan inzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Conrado op 10-09-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
teaser schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:32:
Wat betreft weerstations: ik vind ze nog steeds overbodig. Hoeveelheid lichtinval meet ik mbv de productie van de PV-panelen, maar dat kan ook met een goedkopere lux sensor.
Wind, regen ed voor sturing screens kan ook met een online weerservice. Niet volledig betrouwbaar maar wel voldoende.
Hé dat vind ik een goed idee. Er zijn twee zaken die ik tegen een weerstation; ze schijnen niet zolang mee te gaan èn ze moeten ergens op het dak. Dat is geen fijne combi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
Ethirty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:45:
Haha, ik zie al dat ik niet de enige ben die worstelt met het integratie probleem. Tot zover "hang alles aan KNX" :D

Ik wil ooit nog wel eens kijken of ik Modbus RS485 en TCP kan koppelen aan KNX, maar het stukje energie management blijkt sowieso een stuk complexer dan ik oorspronkelijk voor ogen had. Mijn MDT energiemeter blijkt niet alleen onnauwkeurig gezien de afwijkende totaalstanden, ook de frequentie waarbij verbruik op de bus gegooid wordt is veel te laag en onvoorspelbaar. Ik lees de meterstanden nu via een API call op de X1 uit de P1 poort uit en gooi deze zelf op de bus.
je bent zeker niet de enige met een integratie uitdaging en KNX.

In ons geval ben ik toch blij met de betrouwbaarheid van KNX end at het multi-vendor is, het is alleen niet erg flexibel... vandaar dat ik in KNX doe wat er native inzit en zonder moeilijke omwegen in ETS te doen is, verder doe ik logica in loxone (denk beregenings logica of alarm of aanwezigheidsimulatie) maar dan heb ik wel alle inputs/outputs in KNX zodat ik daar ook gebruik kan blijven maken als dit nodig is (bewegingsmelder bijv. is handig voor verlichting en werkt prima native met KNX actoren en schakelaars... maaris ook best handig voor alarm integratie in Loxone).... en ook "bijzondere integraties" doe ik in loxone (modbus TCP bijv.).

Na een paar jaar blijkt dit toch de handigste manier voor ons en is er een soort balans gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Conrado schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:26:
[...]

Hé dat vind ik een goed idee. Er zijn twee zaken die ik tegen een weerstation; ze schijnen niet zolang mee te gaan èn ze moeten ergens op het dak. Dat is geen fijne combi :)
Dat hoeft toch niet? Een muur die overdag in de zon staat en die geen slagschaduw vangt bv. werkt toch ook? Voor de regensensor is het wel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HiBe schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:33:
[...]

je bent zeker niet de enige met een integratie uitdaging en KNX.

In ons geval ben ik toch blij met de betrouwbaarheid van KNX end at het multi-vendor is, het is alleen niet erg flexibel... vandaar dat ik in KNX doe wat er native inzit en zonder moeilijke omwegen in ETS te doen is, verder doe ik logica in loxone (denk beregenings logica of alarm of aanwezigheidsimulatie) maar dan heb ik wel alle inputs/outputs in KNX zodat ik daar ook gebruik kan blijven maken als dit nodig is (bewegingsmelder bijv. is handig voor verlichting en werkt prima native met KNX actoren en schakelaars... maaris ook best handig voor alarm integratie in Loxone).... en ook "bijzondere integraties" doe ik in loxone (modbus TCP bijv.).

Na een paar jaar blijkt dit toch de handigste manier voor ons en is er een soort balans gevonden
Ik hoor vaker dat Loxone een goede keuze was voor de logica, maar volgens mij hebben ze dat lastiger of onmogelijk gemaakt voor nieuwe installaties. Vandaar dat ik bij de X1 uit kwam.

Soms denk ik wel eens dat een Siemens Logo icm KNX module beter werkt, aangezien daar 1000 logica voorbeelden voor te vinden zijn. :) Ik vrees de dag dat ik mijn beregening moet gaan aanleggen en programmeren in een X1 :')

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Ethirty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:41:
[...]

Ik hoor vaker dat Loxone een goede keuze was voor de logica, maar volgens mij hebben ze dat lastiger of onmogelijk gemaakt voor nieuwe installaties. Vandaar dat ik bij de X1 uit kwam.

Soms denk ik wel eens dat een Siemens Logo icm KNX module beter werkt, aangezien daar 1000 logica voorbeelden voor te vinden zijn. :) Ik vrees de dag dat ik mijn beregening moet gaan aanleggen en programmeren in een X1 :')
valt wel mee hoor met Loxone, je moet een KNX extension hebben en een miniserver. Ik heb zelf een miniserver compact omdat ik geen poorten op Loxone nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt gelijk, dacht dat het niet meer kon. Maar voor een vanaf prijs van ruim €800 ga ik toch nog maar even door worstelen met de X1.

Voor de geïnteresseerden: https://www.loxone.com/nlnl/landingpages/loxone-x-knx/

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 16:10
Ik gebruik ook de X1 maar heb ook een zuinige server draaien en voor complexe logica is node-red volgens mij ook een prima oplossing. X1 is stabiel en ziet er goed uit maar is niet mega flexibel (als in vrij te programmeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[...]

Er zijn zoveel KNX-servers; Alle bekende KNX-leverancier hebben wel iets, daarnaast natuurlijk de LogicMachine5, Timberwolf of PEAK Systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ik vrees de dag dat ik mijn beregening moet gaan aanleggen en programmeren in een X1 :')
Is ook al bedacht: Gartenbewässerung mit KNX - Gardena-Ventile ansteuern.
De logica werkt hij uit met NodeRED, maar dat ga ik in de X1 doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 16:31
Conrado schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:21:
[...]

KNX is ook hier de backbone: DALI loopt via twee KNX-gateways, en ook SMI loopt via een KNX gateway. het alarm heeft een KNX-interface. CAN-bus loopt via een PI-Pico en ik denk dat ik zoiets ook voor FX ga gebruiken.
Modbus TCP gaar naar Home Assistent. Daar zit bijvoorbeeld ook Enphase PV aan gekoppeld en HA wil ik als Energie Management gaan inzetten.
Welk alarmsysteem heb je hangen? En wat kun je met de interface? Signalen van de alarmsensoren uitlezen en zo ook gebruiken als bewegingssensor? Of kan je er meer mee aanvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ik heb Jablotron 100. Heb ik nu ook al een jaar of 10 en dat werkt prima.

Via KNX kan ik alle alarmsensoren uitlezen, maar ook het alarm activeren of de sirene laten afgaan. Wat ik bijvoorbeeld doe is bij het openen van een deur 's avonds een bepaalde scène oproepen. Via KNX breng ik alles in Home Assistent als dashboard welke ramen of deuren nog open staan.
De PIR-melders zou je inderdaad als beweging kunnen uitlezen, maar daarvoor heb ik al KNX PIR-melders.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 10-09-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:46
Conrado schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:58:
Hier ook Ubiquity (PoE-) switches, maar achter een pfSense firewall.

Verder KNX (gebouw), DALI (alle verlichting), JA-bus (Alarm), SMI (buitenjaloezieën), FX-bus (gordijnen), CAN-bus (ventilatie), Modbus TCP (WP en Lader). Het is een hele toestand geworden :)
Ik ben bezig met een nieuwbouw appartement waar weer KNX in komt (en Dali voor verlichting). Het ontwerp voor elektrische installatie is bijna klaar.

Heb je meer informatie over die FX-bus voor gordijnen?
Welke elektrische gordijnen? Welke besturing module, etc.
Dat zou namelijk een hoop buizen kunnen schelen…
En ik neem aan dat dit aan KNX is gekoppeld?

Kan zo snel niets vinden.

(Lig met koorts in bed, als mijn bericht iets te direct is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Beterschap @don spike!

FX-bus is van Forest, een Nederlandse gordijnrailboer. Het is op RS232 / RS485 gebaseerd. Met een RPI Pico wil ik dat vanuit KNX interfacen. Link naar PDF over FX-bus.

Via FX-bus weet je precieus de opening van de gordijnen en kun je ze ook exact positioneren. Als je dat allemaal te veel vindt, kun je ze ook met een relais-uitgang open en dicht laten gaan.

• Vanto
Dit is een vraag gericht aan de Belgen in dit topic.
Ik ben op zoek naar een voorbeeld van een eendraadschema waardat verschillende KNX modules gebruikt worden. Ik geraak er niet aan uit over hoe dit getekend moet worden.
Voor het tekenwerk gebruik ik Trikker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 16:17
enkele pagina's hiervoor staat mijn eendraadschema van mijn volledige elektrische installatie

Laagspanning moet niet op je eendraadschema, dus je moet enkel tot aan de KNX voeding tekenen.
Bij mij kan je deze zien op lijn 2

Als je KNX natuurlijk 240 schakelt, dan moet je dit wel weer aanduiden, dit kan je zien op lijn 4 en lijn 5 met de logo's voor een relais. Ik heb hier extra bij vermeld dat het om KNX gaat door onder het relais KNX te schrijven. Ik heb ook geschakelde contactdozen, op lijn 12 kan je hier een voorbeeld van zien. Dit is een in de vloer ingewerkte contactdoos voor de kerstboom :-)

Verder heb ik ook mijn voedingen voor mijn verlichting (DALI via KNX geschakeld) aangeduid omdat ook hier 240 toekomt (lijn 3 en lijn 5 (30mA kring). Je merkt 2 soorten: DALI drivers met ingebouwde transfo's zoals alles op lijn 3 en DALI drivers met externe voeding zoals sommigen op lijn 5

PS: ik heb visio gebruikt om dit te tekenen :)

[ Voor 111% gewijzigd door Not Applicable op 12-09-2024 16:44 ]

• Vanto
Not Applicable schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:38:
enkele pagina's hiervoor staat mijn eendraadschema van mijn volledige elektrische installatie

Laagspanning moet niet op je eendraadschema, dus je moet enkel tot aan de KNX voeding tekenen.
Bij mij kan je deze zien op lijn 2

Als je KNX natuurlijk 240 schakelt, dan moet je dit wel weer aanduiden, dit kan je zien op lijn 4 en lijn 5 met de logo's voor een relais. Ik heb hier extra bij vermeld dat het om KNX gaat door onder het relais KNX te schrijven. Ik heb ook geschakelde contactdozen, op lijn 12 kan je hier een voorbeeld van zien. Dit is een in de vloer ingewerkte contactdoos voor de kerstboom :-)

Verder heb ik ook mijn voedingen voor mijn verlichting (DALI via KNX geschakeld) aangeduid omdat ook hier 240 toekomt (lijn 3 en lijn 5 (30mA kring). Je merkt 2 soorten: DALI drivers met ingebouwde transfo's zoals alles op lijn 3 en DALI drivers met externe voeding zoals sommigen op lijn 5

PS: ik heb visio gebruikt om dit te tekenen :)
Ah very nice, met foto's en al. Daar ga ik mij eens in verdiepen. Thanks :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teaser
Zoals hierboven aangegeven: enkel je voeding en de actoren (relais, dimmers) moeten op het eendraadschema. Hieronder een voorbeeld uit mijn schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrqGE6Jot4CD6cBcoUo-zhl8Lxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LnmJhcgE1ExxwJN9JQoz3I3k.png?f=fotoalbum_large

Links zie je 2 KNX voedingen (ik heb er een extra voor de buitenlijn). Rechts bij kring Z een hoop gewone relais. Elk relais op het schema is 1 kanaal van een actor. Onderaan zie je (for my convenience) het busadres van de actor en het knaal. Bij kring W bovenaan een kanaal van een zonwering actor voor de elektrische gordijnen, eveneens voorgesteld als gewoon relais (alhoewel het er eigenlijk 2 zijn). Onderaan 4 kanalen van dimactoren. Yep, ik dim ook stopcontacten. Dat is voor de nachtlampjes; ik wilde geen vaste armaturen langs het bed.

Verder nog even de puntjes op de i:
Laagspanning moet niet op je eendraadschema
Eigenlijk zet je juist wel de laagspanning op het eendraadschema. Laagspanning is 230/400V. KNX valt onder ZL(V)S en moet er niet op het eendraadschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
Ah bedankt. Ik heb pas geleerd dat in 2023 er heel wat regels zijn veranderd in het AREI.
Dus, het is vandaag de dag nog altijd niet nodig om KNX knoppen en sensoren op het eendraadschema te zetten?

En wat is reden voor een automaat van 16A voor een stopcontactenkring (zoals U)?

[ Voor 17% gewijzigd door Vanto op 15-09-2024 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@teaser Ik had net begrepen dat het wel moest op recente schema's, voor het AREI.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 15-09-2024 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teaser
Het nieuwe AREI bevat meer richtlijnen voor de ZLVS, dat klopt. Er zijn ook symbolen toegevoegd specifiek voor domotica, maar voor zover ik terugvind is het niet verplicht om bv KNX drukknoppen op een eendraadschema weer te geven.
Hier een filmpje met uitleg over de nieuwe symbolen: YouTube: Elektrisch schema met het nieuw AREI 2023
Vanto schreef op zondag 15 september 2024 @ 06:29:
En wat is reden voor een automaat van 16A voor een stopcontactenkring (zoals U)?
Op enkele uitzonderingen na (kringen met zware verbruikers) heb ik alles op 16A afgezekerd. Met 16A/3.6kW kom je ruim toe op de meeste plaatsen. Het geeft je ook de vrijheid om tijdens de uitvoering of achteraf toch nog lichtpunten toe te voegen aan een kring met enkel contactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vanto , @teaser Hier in NL is het eigenlijk altijd 16A. Wat is in België gebruikelijk dan?
(Wordt je bijv. geacht het waar logisch mogelijk bij 10A te laten en / of is 20A ook een optie (zoals in Duitsland)?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Mooi hè. één Europa houdt letterlijk bij de grens op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
Gwaihir schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:09:
@Vanto , @teaser Hier in NL is het eigenlijk altijd 16A. Wat is in België gebruikelijk dan?
(Wordt je bijv. geacht het waar logisch mogelijk bij 10A te laten en / of is 20A ook een optie (zoals in Duitsland)?)
In principe zekert de automaat de kabel af. Met andere woorden, elke kabelsectie heeft een maximale stroom die door een automaat moet afgezekerd worden. Dus bv 1.5mm² mag maximaal door een 16A automaat afgezekerd worden en een 2.5mm² door een 20A automaat. Lager mag altijd natuurlijk
Pagina: 1 ... 75 ... 84 Laatste