[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 74 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Conrado schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:07:
[...]

Er is geen goed/fout/beter/best-oplossing. Hoe bouw je een huis? Iedereen heeft dan z'n eigen voorkeur :)

Ik heb gekozen om alle verlichting in laagspannings-LED uit te voeren met decentraal groepen DALI-drivers. Persoonlijk ben ik geen voorstander van KNX-dimmers in de meterkast. Het genereert warme en je krijgt een berg pijpen extra. Met een vide en HEB300's (stalen balken) in het plafond moest ik sowieso opletten op het aantal pijpen.
Kan je uitleggen waar die berg extra pijpen (kabels veronderstel ik, in BE geen gangbaar woord) vandaan komt als je KNX-dimmers in je kast steekt? Je hoeft toch geen extra kabels te trekken buiten wat er sowieso al naar de lichtpunten loopt?

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 19-04-2024 16:45 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
Borromini schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:40:
Kan je uitleggen waar die berg extra pijpen (kabels veronderstel ik, in BE geen gangbaar woord) vandaan komt als je KNX-dimmers in je kast steekt? Je hoeft toch geen extra kabels te trekken buiten wat er sowieso al naar de lichtpunten loopt?
Boven jullie noordergrens mogen geen kabels gebruikt worden. Wij leggen alles in pijpen met losse draden. Ik zou wat graag de Belgische/Duitse methode volgen. Pijpen (∅ 19mm) nemen ook veel ruimte in beslag.

Dit is bijvoorbeeld de verlichtingsgroep op de etage tijdens de ruwbouw:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q7PykNX3/KVL37.jpg

Als je klassiek met lichtpunten werkt, is het verschil inderdaad beperk. Echter wij hebben een lichtplan laten maken met veel kleine spots (Wever&Ducre Match 2.0), die in het plafond verwerkt zijn, enzovoort. Als je die allemaal met pijpen naar de meterkast wil brengen wordt het heel erg vol.

[ Voor 7% gewijzigd door Conrado op 19-04-2024 22:43 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bij veel spots tikt dat inderdaad snel aan. Zoiets krijg ik nooit aan m'n vrouw verkocht :p.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 11:47
Conrado schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:07:
[...]

Er is geen goed/fout/beter/best-oplossing. Hoe bouw je een huis? Iedereen heeft dan z'n eigen voorkeur :)

Ik heb gekozen om alle verlichting in laagspannings-LED uit te voeren met decentraal groepen DALI-drivers.
...
Met DALI distribueer je eenvoudig, kun CV en CC aansturen en door ze lokaal te groeperen kan ik meerdere LED-groepen op één drive aansluiten om de kosten in de hand te houden.
Hoe ziet jouw decentrale oplossing/aanpak er precies uit? Heb je een veldverdeler per etage? Of drivers op verlaagd plafond in de ruimte waar ze gebruikt worden of nog iets anders? Misschien wat foto's? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Conrado schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:40:
[...]

Boven jullie noordergrens mogen geen kabels gebruikt worden. Wij leggen alles in pijpen met losse draden. Ik zou wat graag de Belgische/Duitse methode volgen. Pijpen (∅ 19mm) nemen ook veel ruimte in beslag.
Dat is tegenwoordig niet meer het geval. In mijn huis heb ik alles met xmvk/ymvk gedaan en aan paar mantelbuizen naar locaties waar ik eventueel nog wat anders naar toe zou willen trekken later. + buizen voor ethernet en audio.
Ymvk zodat ik meerdere kabels dicht tegen elkaar kan binden tot een bundel. En dat scheelt zeker ruimte maar het telt nog steeds behoorlijk op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
aaahaaap schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:52:
[...]

Hoe ziet jouw decentrale oplossing/aanpak er precies uit? Heb je een veldverdeler per etage? Of drivers op verlaagd plafond in de ruimte waar ze gebruikt worden of nog iets anders? Misschien wat foto's? Ben wel benieuwd :)
De foto hierboven van de ruwbouw is op zolder.

In de kelder maak ik gebruik van Hager verdelers. In de ruwbouw zitten de pijpen in klemmen van Hager zodat ze exact in de verdeler passen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x11VKc72/KVL16.jpg

Op ander plaatsen heb ik ruimte gereserveerd in het meubilair. Dit is bijvoorbeeld de bijkeuken. Alle verlichting van bijkeuken, keuken(meubilair) en toilet komen hier uit. Ëén pijp gaat naar de meterkast. Dit bovenkastje wordt voor de drivers gereserveerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jjb1KZkf/KVL78.jpg

Dit doe ik ook boven andere kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Borromini schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:21:
Bij veel spots tikt dat inderdaad snel aan. Zoiets krijg ik nooit aan m'n vrouw verkocht :p.
Ik verkoop het ook niet aan haar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben voornemens het een en ander in de plinten van kasten te gaan doen, op onze bovenverdieping. D.w.z. we hebben op verschillende kamers vaste kasten in de schuine kanten (die flink vernieuwd gaan worden). De nettere (stukken) daarvan hebben een plint en dan de onderplank van de kast zelf (in plaats van puur een aftimmering te zijn). Een deel van de anders toch ongebruikte ruimte daaronder, wil ik gebruiken voor apparatuur, toegankelijk door (delen van) de kastbodem uitneembaar te maken.

Het lijkt me wel een logische en praktische plaats en het blijft, als onderdeel van het huis, probleemloos achter, mocht jaren later zo'n kast toch weer afgebroken worden.

Ik wil het o.a. gebruiken voor (de aansturing van) geluid. D.w.z. de versterker voor ingebouwde luidsprekers. Maar ook ruimte voor (nu nog wilde) toekomstplannen met een voice assistant (en intercom). Vraag me af of het ook voor drivers werkt, of dat de warmteafvoer een te grote uitdaging wordt.

Iemand zoiets in gebruik (of in overweging)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 11:41
hjuk schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:03:
[...]

Een beetje een gok dus hoe je lampen het ermee doen. 15% visueel kan ik mee leven, 40% zou ik al jammer vinden. Misschien dat ik toch op safe speel en de drivers uit de armatuur haal en een DualDrive aankoop.
Bedankt voor de info!
Kan je zomaar bij elk armatuur je driver vervangen? Hoe ben je zeker dat je licht dan compatibel is met Eldoled?

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bn326160 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:03:
Kan je zomaar bij elk armatuur je driver vervangen? Hoe ben je zeker dat je licht dan compatibel is met Eldoled?
Nee, niet bij ieder armatuur.

Daar zijn geen stadaard regels voor. Soms staat er bij het product "driver kan door vakman verwisseld worden". Een ander goed teken is dat je bij een armatuur de driver kunt kiezen, vaak is het dan een los kastje. Verder kijk ik altijd naar de installatietekening of daar wat duidelijkheid te vinden is.

En soms heb je gewoon pech....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 15:42
Gwaihir schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:45:
Ik ben voornemens het een en ander in de plinten van kasten te gaan doen, op onze bovenverdieping. D.w.z. we hebben op verschillende kamers vaste kasten in de schuine kanten (die flink vernieuwd gaan worden). De nettere (stukken) daarvan hebben een plint en dan de onderplank van de kast zelf (in plaats van puur een aftimmering te zijn). Een deel van de anders toch ongebruikte ruimte daaronder, wil ik gebruiken voor apparatuur, toegankelijk door (delen van) de kastbodem uitneembaar te maken.

Het lijkt me wel een logische en praktische plaats en het blijft, als onderdeel van het huis, probleemloos achter, mocht jaren later zo'n kast toch weer afgebroken worden.

Ik wil het o.a. gebruiken voor (de aansturing van) geluid. D.w.z. de versterker voor ingebouwde luidsprekers. Maar ook ruimte voor (nu nog wilde) toekomstplannen met een voice assistant (en intercom). Vraag me af of het ook voor drivers werkt, of dat de warmteafvoer een te grote uitdaging wordt.

Ik denk dat het belangrijk is als je hier en daar een roostertje voor verluchting wegwerkt in je plinten, want het kan daar anders wel wat warm worden wat nefast is voor electronica... maar denk wel dat, indien er geen vloerverwarming is, de warmte nog wel zal meevallen als je geen 5 drivers op een vierkante meter propt,...

[ Voor 5% gewijzigd door Not Applicable op 22-04-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Conrado schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:43:
[...]

Nee, niet bij ieder armatuur.

Daar zijn geen stadaard regels voor. Soms staat er bij het product "driver kan door vakman verwisseld worden". Een ander goed teken is dat je bij een armatuur de driver kunt kiezen, vaak is het dan een los kastje. Verder kijk ik altijd naar de installatietekening of daar wat duidelijkheid te vinden is.

En soms heb je gewoon pech....
Ik heb hier sjieke G53/AR111 armaturen waar ik de oude 12V-voedingen bedoeld voor halogeen heb uitgehaald en vervangen door moderne equivalenten die ook LED kunnen sturen. Dat was echt kabels doorknippen en met een WAGO opnieuw verbinden. Dus ook in zo'n situatie kan het, maar ik zou het niet met armaturen onder garantie doen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Not Applicable schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:47:
Ik denk dat het belangrijk is als je hier en daar een roostertje voor verluchting wegwerkt in je plinten, want het kan daar anders wel wat warm worden wat nefast is voor electronica... maar denk wel dat, indien er geen vloerverwarming is, de warmte nog wel zal meevallen als je geen 5 drivers op een vierkante meter propt,...
Geen VVW inderdaad. En als ik er 'n driver in stop, zal ik ook naar wat luchtstroming kijken.

Onze inductiekookplaat kwam met specs daarvoor, voor hoeveel ruimte je moet laten om lucht eronderdoor te laten circuleren door natuurlijke convectie. En dat viel me eigenlijk ontzettend mee: gleuven van slechts 5 mm zijn voldoende (zo breed als de unit), direct onder het aanrechtblad en bovenzijde plint (circuleert dan achter de kast langs). Dat is in de praktijk onzichtbaar.

Zoiets kan hierbij in 't plint ook prima. Dan alleen nog denken over waar die luchtstroom het meubel weer verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Gwaihir schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:15:
[...]

Zoiets kan hierbij in 't plint ook prima. Dan alleen nog denken over waar die luchtstroom het meubel weer verlaat.
De standaard oplossing zoals je die in keukens bij koelkasten ziet lijkt mij prima:
  • een rooster in de onderplint voor de aanvoer van koude lucht
  • De warme lucht stijgt vanzelf (warme lucht heeft een lagere dichtheid dan koude lucht). Het achterpaneel van keukenkasten zit tussen de zijwanden ingeklemd, een paar cm vanaf de achterkant vandaan. Zelfs als een keukenkast tegen de achtermuur aan staat blijft er daardoor nog een ventilatiesleuf open achter de kast. Veel leveranciers zorgen dat die net breed genoeg is om appaatstekkers door te voeren. Snoeren kunnen dan eveneens achter de kasten langs, zelfs na montage.
  • Mocht je een bovenplint hebben, dan plaats je daar een tweede roostertje in voor de afvoer van het lucht.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tomatoman schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:28:
De standaard oplossing zoals je die in keukens bij koelkasten ziet lijkt mij prima:
Dat gaat niet. Dit gaat over kasten / aftimmeringen onder het schuine dak. Omdat ze aansluiten op het dak, is er dus geen bovenzijde waar de uitstroomopening onzichtbaar hoog, op het plafond is gericht. Ze eindigen relatief laag, vol in het zicht. Dus, ach, dit mag nog even mee naar de tekentafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dan leg je toch gewoon een computervloer over de hele bovenverdieping? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 17:25
bn326160 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:03:
[...]

Bij definitie is iedere led stroomgestuurd, dus in theorie is iedere led stuurbaar met een Eldoled Driver.

Veiligste blijft natuurlijk om te kiezen voor armaturen waarbij staat dat er geen driver inzit.

Next best thing is armatuur waarbij de driver er aanhangt, bij spotjes is dit wel nog vaak het geval. Wat zoekwerk om zeker te zijn dat de secundaire stroom van die driver niet exotisch is (150mA al tegengekomen) en dan kan je gerust die driver verwijderen en aansturen met andere Eldoled driver.

Derde optie is hetgene ik waarschijnlijk ga doen. Armatuur is aan te sluiten op 230V dus er zit een interne driver. Met wat opzoekingswerk vind je soms dat deze vrij makkelijk te verwijderen is en bedraad aangesloten is. Met wat prutsen kan je dus aansturen met Eldoled. Maar zoals @Borromini aanhaalt, zal je wel geen garantie meer krijgen als er iets fout loopt...

Sommige armaturen zijn niet aan te passen natuurlijk. Door vaste driver waar je niet rond kunt bijvoorbeeld(vaak het geval bij 230V-spots).

Als je driver er uithaalt/vervang zal er normaal wel opstaan welke secundaire stroom deze geeft (350mA, 700mA,...). Nog eens bekijken of de Vf van de leds (±W/I per led) opgeteld niet te hoog is voor de driver. Idem met het vermogen. Heb je die 3 zaken goed, is het kwestie van de secundaire stroom in te stellen op je Eldoled-driver (of een gepaste andere driver te kopen) en alles in serie aan te schakelen.

Ik geef het voorbeeld dat ik nu voorhanden heb (Trace armatuur):
  • Driver goed te verwijderen, vond ik in de documentatie op de website
  • Er zitten 2x8W leds in, deze worden dus nu aangestuurd met de interne driver
  • Ik vind niet terug welke secundaire stroom deze driver geeft, dit zal ik zien op het moment dat ik de driver uithaal. Normaal staat dit op de driver gedrukt/geplakt. Hypothetisch gezien ga ik uit van 500mA.
  • 8W/0,5A =Vf=16V. Als ik de 2 leds in deze armatuur in serie achter elkaar schakel komt je aan 32V.
  • Dualdrive kan 57V per uitgang, 1 armatuur per uitgang is dus zeker ok. 10-20% overschot is aan te raden, las ik.
  • Stel dat ik in totaal 4 armaturen wil aanpassen kom ik aan 4x 16W => 64W. Zeker ok met een 100W driver, ook hier 10-20% overschot aan te raden.

[ Voor 34% gewijzigd door hjuk op 22-04-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Nu online
Ik kwam ook deze site tegen die 24V verlichting verkoopt met fittingen normaal bedoeld voor 230V. https://nuled.nl/?v=796834e7a283

Een andere verlichting gerelateerde vraag. Het grote voordeel van KNX is dat de componenten decentraal werken. Het grote nadeel is van KNX is dat de componenten decentraal werken. B)

Ik wil nu mijn verlichting conditioneel gaan aansturen maar zou als basis het decentrale aspect willen behouden. Hoe hebben jullie dit opgepakt?

Ik zat nu aan het volgende te denken.
  1. Lichtschakelaar word ingedrukt door gebruiker.
  2. Schakelaar stuurt KNX telegram op de bus.
  3. KNX - Dali bridge leest bus en ziet een relevant telegram + Logic machine leest bus en ziet ook het relevante telegram.
  4. KNX - Dali bridge stuurt bericht op de Dali bus naar de bijbehorende LED driver + Logic machine bekijkt wat er gedaan moet worden met dit bericht en zend een nieuw bericht op de KNX bus met de correcte waarde voor de verlichting.
  5. KNX - Dali bridge leest nieuwe telegram en stuurt een update naar de LED driver.
Voordeel van bovenstaande is dat als de logic machine faalt, verlichting nog steeds aan/uit gaat, en te dimmen is met de actuator. Nadeel is dat de verlichting dubbele berichten krijgt die er in potentie voor kunnen zorgen dat het aan/uit gaan van een lamp met een flikkering plaats vind. En andere gekke mogelijkheden doordat beide processen simultaan maar niet synchroon lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik pas bovenstaand principe toe met een gewone logische blok in 1 van mijn KNX actoren (en zonder Dali).
In de badkamer varieert de standaard lichtsterkte met het uur van de dag.
1. de aanwezigheidssensor stuurt een ON op de bus
2. de dimactor pikt deze op en stuurt de lampen met een vooringesteld percentage
3. de logische blok pikt deze op, bekijkt welke lichtsterkte gewenst is en stuurt een absolute dimwaarde op de bus
4. de dimactor pikt deze weer op en past de lichtsterkte aan

In praktijk gebeurt dat zo snel dat je geen flikkering ziet. Heel sporadisch zit er wel eens een vertraginkje op waardoor je bv 's nachts een fractie van een seconde fel ziet gaan en meteen weer gedimd worden. Maar dit is echt heel sporadisch, op de 8 jaar dat ik dit in gebruik heb, is het op 1 hand te tellen hoe vaak ik dit al heb zien gebeuren.
Nu weet ik wel niet of een LogicMachine ook zo snel is als een simpele logische blok in een KNX device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Nu online
Dank voor het delen van je ervaring want technologisch valt dit bijna niet te voorspellen denk ik hoe snel verlichting reageert etc. Nu heb ik dus nog wel de vertaalslag naar Dali ertussen zitten dus dat kan zowel positief als negatief werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:45:
Ik ben voornemens het een en ander in de plinten van kasten te gaan doen, op onze bovenverdieping. D.w.z. we hebben op verschillende kamers vaste kasten in de schuine kanten (die flink vernieuwd gaan worden).
.....
Doe ik op sommige plekken ook. De drivers komen onder de kast te liggen en dat sluit straks (nagenoeg) naadloos af. Afgestemd met de interieurbouwer.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qMYGVQ01/KVL79.jpg

Onder een kast is voldoende lucht voor koeling, daar hoef je je niet te druk over te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
hjuk schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:19:
Ik geef het voorbeeld dat ik nu voorhanden heb (Trace armatuur):
Ik gebruik ook veel Wever & Ducré, fijn spul om mee te werken. Dit kan wel eens de bekende uitzondering zijn want volgens mij is in deze lamp de driver een constructief deel, wat je dus moeilijk kunt missen.
Maar, bel ze gewoon even op in Kortrijk en vraag het, ze zijn heel behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:50

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:38:
[...]

Dat gaat niet. Dit gaat over kasten / aftimmeringen onder het schuine dak. Omdat ze aansluiten op het dak, is er dus geen bovenzijde waar de uitstroomopening onzichtbaar hoog, op het plafond is gericht. Ze eindigen relatief laag, vol in het zicht. Dus, ach, dit mag nog even mee naar de tekentafel.
Een paar mm speling tussen deur en dak is er altijd wel toch?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:34:
Een paar mm speling tussen deur en dak is er altijd wel toch?
Ja, wel snel (of tussen deurtje en z'n omlijsting). Ligt wel 'n beetje aan hoe die constructie wordt. Bij mijn ouders, in een net audiomeubel hebben ze dat bewust in de deurtjes gewerkt, anders was het wel erg weinig geworden. Maar dat lijkt me hier niet nodig.

Dan zou ik alleen nog een gleufje / roostertje je van onder de kast naar in de kast moeten maken. En ook dat voelt als een hooguit. En daarom fijn dat dat ook achteraf nog makkelijk kan, nadat ik het 'ns geprobeerd heb. Want ik denk nl. dat @Conrado wel gelijk heeft en dat er al snel voldoende volume is (en ook overige spleten zijn), zodat de warmte toch wel verspreidt. Het gaat nl. hooguit om wat voorzieningen voor die specifieke ruimte. Ik maak er geen 'centrale' kast van.

En de interieurbouwer zal er ook z'n zegje nog wel over doen, inderdaad.

Bedankt voor 't meedenken, allemaal :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Ik heb een huis overgenomen met een flink knx-systeem, wat er waarschijnlijk al een aantal jaartjes in zit. Alles werkt nog. Ik heb een Gira 2167 ip-router gevonden.

Naast knx zit er ook een "control 4" systeem in het huis met een aantal wall screens. Ik vermoed dat control 4 via die ip-router alles kan aansturen, maar omdat de internet-router weg is en dus niet alle systemen hun originele ip-adressen meer heeft werkt dat niet meer. Dat control 4-systeem lijkt helemaal dicht te zitten en via de cloud geconfigureerd te worden. Daar zou ik dus graag van af willen.

Zijn er kant en klare oplossing te vinden om het huis via internet (en apps) aan te sturen die niet zo gesloten zijn als dat control 4? En is dat plug en play? Alsin, vindt dat systeem zelf welke modules er allemaal zijn in het huis?

Makerij Hofman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:21
komkommer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:00:
Ik heb een huis overgenomen met een flink knx-systeem, wat er waarschijnlijk al een aantal jaartjes in zit. Alles werkt nog. Ik heb een Gira 2167 ip-router gevonden.

Naast knx zit er ook een "control 4" systeem in het huis met een aantal wall screens. Ik vermoed dat control 4 via die ip-router alles kan aansturen, maar omdat de internet-router weg is en dus niet alle systemen hun originele ip-adressen meer heeft werkt dat niet meer. Dat control 4-systeem lijkt helemaal dicht te zitten en via de cloud geconfigureerd te worden. Daar zou ik dus graag van af willen.

Zijn er kant en klare oplossing te vinden om het huis via internet (en apps) aan te sturen die niet zo gesloten zijn als dat control 4? En is dat plug en play? Alsin, vindt dat systeem zelf welke modules er allemaal zijn in het huis?
Ik zou eerst de niet technische weg bewandelen.
Die IP adressen en subnetting benodigd voor de werking moeten de oud eigenaren kunnen geven.
Evenals benodigde inlog gegevens en configuratie bestand van ETS.

Het is eigenlijk van de zotte dat er een incompleet systeem wordt achter gelaten. En dan blijkbaar ook nog zonder de meest noodzakelijke documentatie.

Tenzij van te voren aangegeven mag een makelaar daar lekker achteraan gaan zitten.

Als dat niet lukt dan op IP niveau gaan zoeken. Spullen aan de switch en 'sniffen'. Maar gezien je vraag gok ik dat je kennis hierover nu (heel) beperkt is. Dan is het nogal een steile leercurve om te sniffen en te interpreteren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
Wanneer KNX en Control4 een integraal onderdeel zijn van de elektrische installatie in een woning dan hoort daar ook een fatsoenlijke overdracht bij.

Wil je voor nu een snelle oplossing dan zou je Home Assistant kunnen overwegen. Deze met de KNX IP router laten verbinden en dan alle KNX berichten analyseren. Stuk voor stuk alle schakelaars bedienen en kijken welke groepsadressen voorbij komen en die toevoegen aan je HA configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

Het huis is overgenomen met de wetenschap dat deze overdracht niet plaats zal vinden. Ik was al bang dat het bestand van ETS nodig is om de topografie te zien.

Ik ga denk ik eerst op zoek of ik de installateur kan achterhalen, misschien kan ik het bestand daar halen. Een anders klinkt de oplossing van @Fabian ook wel goed. Idealiter gaat het me lukken om het systeem ook zelf te programmeren, er mist bijvoorbeeld een "alle lichten uit" knop bij de voordeur. Ik hou jullie op de hoogte.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Nu online
Ja wat dat betreft zou het mooi zijn als er een standaard methode komt waar een ets bestand te downloaden is van het lokale systeem. Zeker omdat dergelijke systemen (knx) bedoeld zijn om lang mee te gaan ga je vaker dit soort problemen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-06 19:40
komkommer schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:04:
Het huis is overgenomen met de wetenschap dat deze overdracht niet plaats zal vinden. Ik was al bang dat het bestand van ETS nodig is om de topografie te zien.

Ik ga denk ik eerst op zoek of ik de installateur kan achterhalen, misschien kan ik het bestand daar halen. Een anders klinkt de oplossing van @Fabian ook wel goed. Idealiter gaat het me lukken om het systeem ook zelf te programmeren, er mist bijvoorbeeld een "alle lichten uit" knop bij de voordeur. Ik hou jullie op de hoogte.
Mss dat deze handig is. Met de sofware van hun kun je de gebeurtenissen van u knx volgen en via ets kun je altijd op adressen scannen en zou je kunnen vinden hoe de installatie in elkaar zit.

https://www.satel.eu/nl/p...KNX-USB,KNX-USB-interface

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vraag me af hoeveel KNX-consumenten daadwerkelijk de broncode van hun huis van de installateur krijgen. Na 10 jaar is het best aannemelijk dat een deel van die bedrijven niet meer bestaat of zelf de broncode is verloren.

Maar een huis opgeleverd krijgen terwijl je weet dat het technisch incompleet is en dan op internet om hulp moeten vragen? Ik hoop dat dat in de prijs verrekend is. :o

Voor wat betreft je vraag. Plug and play bestaat niet, maar als je displays wil én remote toegang dan zou je Gira's X1/S1/G1 combi kunnen overwegen. Erg kostbaar en verre van feature-rich maar het meest lijkend op een soort industrie standaard van producten die bij elkaar horen.

Mag het wat meer geknutsel zijn - altijd leuk voor de toekomstige koper - dan een scherm naar keuze selecteren/programmeren per ruimte en een separate remote oplossing zoeken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Die incomplete - en meestal zelfs geheel afwezige - documentatie is in Nederland helaas wel de werkelijkheid. Vrijwel niemand in Nederland heeft nette tekeningen van zijn meterkast, omdat die simpelweg nooit zijn gemaakt. Wat dat betreft heeft de verplichte keuring in België een heel positief neveneffect: er was tenminste tijdens de keuring fatsoenlijke documentatie aanwezig.

Specifiek bij domotica mag wat mij betreft de lat nog wel wat hoger liggen. Ik zou het een uitstekend idee vinden als makelaars voortaan standaard gingen vermelden of er complete documentatie (en configuratiebestanden) aanwezig zijn, of incompleet, of afwezig. Dat maakt kopers er tenminste bewust van dat ze een potentieel probleem gaan hebben als de documentatie niet op orde is, iets wat ze zich nu meestal pas na de koop realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:16:
Die incomplete - en meestal zelfs geheel afwezige - documentatie is in Nederland helaas wel de werkelijkheid. Vrijwel niemand in Nederland heeft nette tekeningen van zijn meterkast, omdat die simpelweg nooit zijn gemaakt. Wat dat betreft heeft de verplichte keuring in België een heel positief neveneffect: er was tenminste tijdens de keuring fatsoenlijke documentatie aanwezig.

Specifiek bij domotica mag wat mij betreft de lat nog wel wat hoger liggen. Ik zou het een uitstekend idee vinden als makelaars voortaan standaard gingen vermelden of er complete documentatie (en configuratiebestanden) aanwezig zijn, of incompleet, of afwezig. Dat maakt kopers er tenminste bewust van dat ze een potentieel probleem gaan hebben als de documentatie niet op orde is, iets wat ze zich nu meestal pas na de koop realiseren.
Exact. Ik doe, net als de meesten hier, alles zelf en probeer heel goed te letten op documentatie.

Maar het maken van een configuratie backup om 10+ jaar te bewaren is heel wat anders. Zeker als je 3x per week nog zaken configureert of corrigeert en meer dan de helft nog aangelegd moet worden. :X

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Tomatoman schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:16:

Bij gewone domotica systemen zoals een loxone of niko home control of andere merken die met een controller werken kun je de programmatie eruit halen. Bij KNX word de programmatie gedaan in elk component waardoor je deze niet kunt terug halen en de programmatie fysiek moet krijgen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

Ethirty schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:29:
Maar een huis opgeleverd krijgen terwijl je weet dat het technisch incompleet is en dan op internet om hulp moeten vragen? Ik hoop dat dat in de prijs verrekend is. :o
Ja hoor, ik wist het toen het werd overgenomen. Ik kan het ook wel uitbesteden, maar ik vind het leuker om het te snappen zodat ik het zelf ook kan aanpassen.
Voor wat betreft je vraag. Plug and play bestaat niet, maar als je displays wil én remote toegang dan zou je Gira's X1/S1/G1 combi kunnen overwegen. Erg kostbaar en verre van feature-rich maar het meest lijkend op een soort industrie standaard van producten die bij elkaar horen.
Ik had eigenlijk bedacht om de schermen weg te halen. Door het hele huis zitten ook knoppen die de lichten bedienen. Verder zie ik wel meerwaarde om het via internet te kunnen benaderen (en dus overal via de telefoon) en wat dingen te kunnen automatiseren, dus de koppeling met home assistant klinkt sowieso wel als een goede optie, daar heb ik al best wat ervaring mee.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

Dyckie schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:36:
[...]

Bij gewone domotica systemen zoals een loxone of niko home control of andere merken die met een controller werken kun je de programmatie eruit halen. Bij KNX word de programmatie gedaan in elk component waardoor je deze niet kunt terug halen en de programmatie fysiek moet krijgen.
En je kan niet de huidige configuratie uit een component halen?

Makerij Hofman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
Jawel, is een ETS plug-in voor te downloaden a 500,-

https://it-gmbh.de/en/knx/ets-apps/reconstruction/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
komkommer schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:09:
[...]

Nee bij KNX kun je dit er niet uithalen. Enkel via een logger kun je volgen als je schakelaar X in drukt wat er dan schakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD3Y5fL_N2TbSCCXsH-SQqEQCao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjjHr9JBQbmV0zVCwNr31jPp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
komkommer schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:09:
Jawel, maar eigenlijk niet zelf:
Neem aan dat installateurs die regelmatig onderhoud / aanpassing van KNX installaties van anderen overnemen over die plug-in beschikken. Voor alleen je eigen installatie is het nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:35:
Voor alleen je eigen installatie is het nogal prijzig.
Betalen voor een software licentie of tool. levert altijd commentaar op.

Bij huizen gaat het om enorme bedragen. Zeker huizen met een KNX-installatie want die vallen in de regel in de hogere segmenten. In die verhouding is € 500 voor een tool om je KNX-installatie te re-engineren een schijntje. Zolang het werkt natuurlijk.
Dat vind ik overigens ook voor de KNX ET-licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Conrado Ja, waarom voelt het voor de basislicentie best normaal, maar nogmaals voor zo'n add on niet? Tenminste, zo was ik het wat aan het overpeinzen. Ik denk omdat het nogmaals hetzelfde bedrag is voor een betrekkelijk kleine add on en omdat het uitlezen zo eenmalig is. Die twee dingen doen het nogal uit verhouding voelen voor me.

Voor een grotere installatie waarop nog jaren direct voortgebouwd wordt, is het desondanks een no brainer, natuurlijk. Maar @komkommer lijkt er toch al flink in te gaan trekken.

Afijn, achtergelaten KNX installaties zijn onderhand wel 'n ding, nu KXN er al wat langer is. Misschien komt er nog 'ns iemand met een uitleesservice: voor 100 à 200 euro zo'n config her-samenstellen d.m.v. die plugin.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Neijwiert
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-06 11:26
Even een update sinds mijn laatste update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppwwFsLWA45FLySKs2YPCbkQCKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86ALQeZgjfAt7LbDL0yc1ga2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb toch de beslissing genomen om een grotere kast te nemen i.p.v. kleinere kasten ernaast. Dat bleek toch te onpractisch te zijn gezien de huidige plaats van de kast en de beschikbare ruimte ernaast. Tevens zat een richel in de weg van de fundering (dit is in mijn garage wat half ondergronds is). Ik kan jullie in ieder geval vertellen dat KNX geen goede hobby voor je portomonee is, maar je moet wat met je geld zullen we maar zeggen :P .

Mijn aardlekschakelaar gaat nog verplaatst worden naar de rechterkant (bungelt nu los erboven) en bijna alle KNX componenten/automaten zitten nu in de kast. Tevens is nu mijn (Belgische) Vaillant ketel aangesloten aan mijn KNX systeem en ik kan je vertellen dat dit prima werkt ontdanks dat Vaillant zegt dat dit met Belgische modellen niet kan. Onderaan is al een voeding geplaatst voor mijn voordeur wat een elektrisch slot heeft, echter moet ik nog de controller kopen die er naast komt. Al met al werkt alles al best goed en is mijn kast bijna gereed voor keuring. Het zou beter ingedeeld kunnen worden, maar alles is gebouwd/gemaakt terwijl ik al in de woning woon en alles nog aan het uitzoeken ben. Mijn 3 fase aansluiten moet nog gelegd worden, maar dat kan pas als de kast gekeurd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQv4k5HmriuoksnAG0ngBQDmfCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9PdvkU0FJfwN0jNkABpjTcI5.png?f=fotoalbum_large
Inmiddels ziet mijn hoofd-dashboard er zo uit. is nog niet final qua indeling en informatie die je ziet. Maar het begint al ergens op te lijken. Komen ook nog meerdere sensoren in de kelder enzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVRT-n2skC6B24RkEz4ytf2DNGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szoDtqtReK3mITFHapMBiLTC.png?f=fotoalbum_large
En de informatie die ik uitlees/aanstuur van mijn ketel. Negeer nog even de simulated office heating slider, dat is nog een WIP voor het aansluiten van de verwarming daar. Sowieso de hele weergave is nog WIP en enkel om even een snel overzicht te krijgen voor nu. H1 en Domestic Water zijn beide thermostat entities die gewoon nog niet goed weergegeven worden.

Mocht iemand vragen hebben dan probeer mij te taggen of te DM-en aangezien ik niet continue dit topic bezoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:08
Hallo!

De afgelopen paar weken ben ik me aan het oriënteren om misschien toch voor KNX te kiezen.
Huidige situatie is als volgt:
  • Alles centraal aangesloten in een ster schema naar de meterkast
  • Alle verlichting en schakelaars komen uit kast met 4x 12 rijen aan ruimte (bovenste ruimte in gebruik voor alle inkomende kabels)
  • Verlichting is nu gestuurd met Shelly dimmers, 2.5 en wat i3's voor overige schakelaars die niet direct aangesloten kunnen worden
  • Totaal dimmers: 13
  • Totaal relais: 3 (in gebruik, feitelijk heb ik er 4 nu)
  • Totaal schakelaars (reset/momentary): 24
  • Bovenstaande is voor 1 verdieping, ik heb ook nog 2 kasten op zolder hangen voor respectievelijk de 1e verdieping en zolder. Da's een probleem voor later.
Het idee is om dit om te gaan zetten naar een oplossing die wel stabiel is.
Ik dacht 2 jaar geleden het beter te weten en dus voor Shelly te kiezen vanwege de kosten en setup tijd.
Dat leek allemaal leuk, maar tot nu toe is het niet altijd even stabiel en heb inmiddels al een hele sloot aan devices die kapot zijn gegaan (uiteraard precies buiten de garantie).
Ook zorgde dit voor flinke instabiliteit op het WiFi netwerk (best logisch met zoveel apparaten op en kluitje).

Vooralsnog ben ik dus aan het kijken naar een KNX oplossing omdat dit het meest uitbreidbaar lijkt en ik geen zin heb ik vendor lockin (behalve dat dit met ETS ook niet helemaal waar is natuurlijk 8)7 ).

Omdat vrijwel alle lampen (met uitzondering voor wat sfeerverlichting hier en daar) dimbaar zijn heb ik nodig:
  • Minimaal 14 dimmer outputs
  • Minimaal 1 relais output
  • Minimaal 24 binaire inputs op 230v
  • Alles moet din rail mountable zijn ivm beperkte ruimte
  • integreerbaar met HomeAssistant
Momenteel zijn alle schakelaars (momentary/reset) aangesloten op 230v. Het leek mij het makkelijkste om dit ook zo te houden.
Alle verlichting zijn ledlampen op 230v die dus dimbaar zijn.
Ik was niet persee van plan om dit te gaan vervangen voor 12/24v exemplaren, ik verwacht dat dit een duur grapje gaat worden icm een hoop AR111 lampen :)

Ik kwam nu uit op de volgende onderdelen:
  • Dimmer: 2x Theben DM 8-2 T KNX (deze namen het minste plaatsen in beslag, wel 2 outputs teveel in principe), alternatief kwam ik uit op 4x MDT AKD-0401.02, omdat ik deze in dit topic ook wat vaker tegenkwam
  • Relais: 1x MDT AKK-0216.03 (is een dubbele output, maar kwa prijs kon ik op dit moment geen goedkoper exemplaar vinden)
  • IP Gatway: 1x MDT SCN-IP000.03. Hier ben ik niet helemaal zeker van, is dit voldoende? of beter een IP Router nemen?
  • bus voeding: 1x MEANWELL KNX-20E-640
  • Schakelaar inputs: 1x ABB UK/S32.2. Deze leek mij het beste omdat die 230v als input ondersteund en lekker compact is ivm beperkte ruimte
  • En natuurlijk benodigde KNX bekabeling tussen de elementen en mogelijk nog een ETS6 licentie (al blijf ik in theorie nu onder de test/demo licentie?)
Ben ik hier op de goede weg? Mis ik nog onderdelen?

En wat als ik op een later moment ook op de overige verdiepingen wil overstappen op KNX, kan ik dan simpelweg vanaf 1 van de KNX componenten gewoon een knx bus kabel trekken naar de kast op de andere verdieping? Of heb ik daar weer een nieuwe IP-Gateway voor nodig?

Ik heb sowieso wisselende verhalen gelezen wat betreft dimmen met KNX. Ik zou het ook prima vinden om een KNX naar DALI of DMX module er tussen te zetten om vervolgens met DALI/DMX dimmers te gaan werken. Maar alles wat ik tot nu toe kon vinden werd behoorlijk veel duurder als ik die route neem. Wellicht hebben jullie nog suggesties _/-\o_

Hopelijk kan iemand mij hier nog wat advies geven :)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het voordeel aan een bus is dat je inderdaad gewoon kan doorlussen. Wat die dimmers betreft: ik heb zelf uiteindelijk alles van MDT genomen (bieden ook net wat meer mogelijkheden voor de prijs dan Theben dacht ik). Voorzie je kast sowieso ruim genoeg, en verkijk je niet op die actoren met veel uitgangen: als er één actor uitklapt werkt ook alles wat daarachter zit niet meer. Dus beter kleinere modellen die een beperkt aantal gebruikers aansturen, dat kost dan wel kastruimte, maar bij uitval is de overlast beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Nu online
merijntjuh schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:49:

En wat als ik op een later moment ook op de overige verdiepingen wil overstappen op KNX, kan ik dan simpelweg vanaf 1 van de KNX componenten gewoon een knx bus kabel trekken naar de kast op de andere verdieping? Of heb ik daar weer een nieuwe IP-Gateway voor nodig?

Ik heb sowieso wisselende verhalen gelezen wat betreft dimmen met KNX. Ik zou het ook prima vinden om een KNX naar DALI of DMX module er tussen te zetten om vervolgens met DALI/DMX dimmers te gaan werken. Maar alles wat ik tot nu toe kon vinden werd behoorlijk veel duurder als ik die route neem. Wellicht hebben jullie nog suggesties _/-\o_

Alvast bedankt!
Bus kabel doortrekken is voldoende om je volgende kast aan te sluiten.

In jou geval zou ik eerst met de knx dimmers proberen of je het gewenste resultaat krijgt. Ik vermoed dat het effect vergelijkbaar is met de Shelly’s of al beter qua dimmer performance. De mdt was nieuwer dacht ik? Maar dat kan ik ook fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Nu online
Borromini schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:05:… en verkijk je niet op die actoren met veel uitgangen: als er één actor uitklapt werkt ook alles wat daarachter zit niet meer. Dus beter kleinere modellen die een beperkt aantal gebruikers aansturen, dat kost dan wel kastruimte, maar bij uitval is de overlast beperkter.
Dit klopt natuurlijk maar ik vind dit wel een lastige balans om te maken. De actoren met minder uitgangen zijn ook vaak (veel) duurder per uitgang en de extra ruimte maakt de afweging niet heel simpel. Ik heb de kans op het extra ongemak voor lief genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Vooralsnog ben ik dus aan het kijken naar een KNX oplossing omdat dit het meest uitbreidbaar lijkt en ik geen zin heb ik vendor lockin (behalve dat dit met ETS ook niet helemaal waar is natuurlijk 8)7 ).
[/quote]
ETS is inderdaad een must, maar vendor lock-in zou ik het niet echt noemen. ETS wordt dan wel specifiek door 1 organisatie ontwikkeld en verkocht, maar van die organisatie zijn vele bedrijven lid. ETS gebruikers kunnen niet in de problemen komen door een faillissement of strategiewijziging van 1 bedrijf. Het is trouwens ook gericht op professionele gebruikers en niet op consumenten. Dat maakt dat jarenlange ondersteuning essentieel is.
Omdat vrijwel alle lampen (met uitzondering voor wat sfeerverlichting hier en daar) dimbaar zijn heb ik nodig:
  • Minimaal 14 dimmer outputs
  • Minimaal 1 relais output
  • Minimaal 24 binaire inputs op 230v
  • Alles moet din rail mountable zijn ivm beperkte ruimte
  • integreerbaar met HomeAssistant
Momenteel zijn alle schakelaars (momentary/reset) aangesloten op 230v. Het leek mij het makkelijkste om dit ook zo te houden.
Ik zou toch overwegen om naar 24V te gaan. Dat is sowieso veiliger als stuurspanning, maar ik vermoed ook dat 24V binaire ingangen makkelijker te vinden zijn en goedkoper.
Alle verlichting zijn ledlampen op 230v die dus dimbaar zijn.
Ik was niet persee van plan om dit te gaan vervangen voor 12/24v exemplaren, ik verwacht dat dit een duur grapje gaat worden icm een hoop AR111 lampen :)
Ik heb ook veel ledverlichting op 230V. Met wisselende resultaten, vooral spots zijn moeilijk dimbaar zonder flikkeringen. Maar als je nu geen problemen daarmee hebt, zal het met KNX dimmers ook wel ok zijn. Zelf heb ik wel redelijk last van het CAB-signaal op bepaalde uren.

Wel zeer goede ervaring met Philips filamentlampen en de relatief nieuwe Meanwell KNX CC voedingen.
Ik kwam nu uit op de volgende onderdelen:
  • Dimmer: 2x Theben DM 8-2 T KNX (deze namen het minste plaatsen in beslag, wel 2 outputs teveel in principe), alternatief kwam ik uit op 4x MDT AKD-0401.02, omdat ik deze in dit topic ook wat vaker tegenkwam
  • Relais: 1x MDT AKK-0216.03 (is een dubbele output, maar kwa prijs kon ik op dit moment geen goedkoper exemplaar vinden)
  • IP Gatway: 1x MDT SCN-IP000.03. Hier ben ik niet helemaal zeker van, is dit voldoende? of beter een IP Router nemen?
  • bus voeding: 1x MEANWELL KNX-20E-640
  • Schakelaar inputs: 1x ABB UK/S32.2. Deze leek mij het beste omdat die 230v als input ondersteund en lekker compact is ivm beperkte ruimte
  • En natuurlijk benodigde KNX bekabeling tussen de elementen en mogelijk nog een ETS6 licentie (al blijf ik in theorie nu onder de test/demo licentie?)
Ben ik hier op de goede weg? Mis ik nog onderdelen?

Alvast bedankt!
Wat betreft die dimmers, dit is de eerste keer dat ik een 8-voudige dimmer tegenkom (ik ben er natuurlijk ook al jaren niet meer actief mee bezig). Ik heb mijn twijfels bij de warmtehuishouding van 8 kanalen op zo'n relatief klein volume. Doorgaans is het minstens 2 TE per kanaal, en dan nog wordt er aangeraden wat ruimte te houden tussen de verschillende modules. Maar misschien dat het met ledverlichting wel meevalt gezien het lage vermogen. Het scheelt natuurlijk wel, 500 EUR tegenover 2x350.

De Dali-weg zou ik niet opgaan als je al met 230V verlichting zit. Extra kosten, extra complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:05:
verkijk je niet op die actoren met veel uitgangen: als er één actor uitklapt werkt ook alles wat daarachter zit niet meer. Dus beter kleinere modellen die een beperkt aantal gebruikers aansturen, dat kost dan wel kastruimte, maar bij uitval is de overlast beperkter.
Hoor dit recent vaker, maar misschien vooral omdat jij 't al vaker zei, @Borromini?

Is die kans echt zo stevig? Wie heeft er wel 'ns defecte schakel actoren gehad en hoe kwam dat dan? Of gaat dit vooral over dimmers, die inherent met veel meer warmteontwikkeling te maken hebben?

Ik heb zonder hierover na te denken zo'n beetje m'n hele huis achter twee 12-kanaals meet-schakelactoren gehangen. (Vooral vanwege die meting.) Tot nu toe (al enkele jaren) probleemloos. Ook kortsluiting ging onlangs gewoon goed. (D.w.z. zowel de automaat als de aardlek lagen eruit, zoals dat hoort / mag. De actor trok de korte piek gewoon.)

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 21-05-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
De kans lijkt me eerder klein, maar ooit zal het toestel het begeven door slijtage. Je gaat echter eerder voor hebben (denk ik) dat individuele kanalen gaan falen ipv heel het toestel. Dan kun je de andere uitgangen wel nog gebruiken maar als je geen alternatief hebt voor dat ene kanaal te vervangen moet je wel het volledige toestel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik gok dat eerder 1 individueel relais stuk gaat dan de hele unit, maar het zou kunnen. In mijn geval ben ik dan ineens 24 relais kwijt :X

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Relais-contacten zijn veelal overgedimensioneerd, de spoelen zijn vaak de zwakke schakel.. Mijn eerste 'domotica' was verlichting op basis van Klöckner-Moeller - nu Eaton - Easy relais. Daar had ik naar een jaar of acht defecte relais.

Er is wel één groot verschil. Alle bekende KNX actuatoren (MDT, Gira, etc) maken gebruik van bi-stabiele relais. Er is dan dus enkel even stroom nodig om het relaiscontact aan of uit te zetten. De spoelen van de Easy relais stonden wel de hele tijd onder spanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:42

Jog

Ethirty schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:35:
Ik gok dat eerder 1 individueel relais stuk gaat dan de hele unit, maar het zou kunnen. In mijn geval ben ik dan ineens 24 relais kwijt :X
Zelfde hier, maar het is wel een component die ik eens extra in het schap wil hebben liggen, langs mijn backup voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gwaihir schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Hoor dit recent vaker, maar misschien vooral omdat jij 't al vaker zei, @Borromini?
Ik heb dat hier al eerder aangebracht ja. Zelf ook op een Duits KNX-forum als tip gelezen tijdje terug.
Is die kans echt zo stevig? Wie heeft er wel 'ns defecte schakel actoren gehad en hoe kwam dat dan? Of gaat dit vooral over dimmers, die inherent met veel meer warmteontwikkeling te maken hebben?
Ik kan er niet van meespreken, ik heb vooral bij Loxone meldingen over kapotte relais zien passeren, niet over complete actoren. Ik schat KNX wel wat hoger in dan Loxone qua betrouwbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 01:40
ik heb daarom juist losse Wago relais (788-304) op een Weinzierl multi IO 570 (deze dient ook als digital input). Een relais dat kapot gaat is dan goedkoop en eenvoudig te vervangen. En een extra Multi IO op de plank is ook niet het eind v/d wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:52:
Ik kan er niet van meespreken, ik heb vooral bij Loxone meldingen over kapotte relais zien passeren, niet over complete actoren. Ik schat KNX wel wat hoger in dan Loxone qua betrouwbaarheid.
Alle waar ook naar z'n spec. Ik heb ook Loxone hier en de 'basis' relais daarvan (in de miniserver zelf en de basis extension) zijn 5A, met een waarschuwing daadwerkelijk op te passen met aanloopstromen (van bijv. LED verlichting). Ik verwacht niet dat die een kortsluiting overleven (van een 230V 16A circuit). Maar ook dan hoor ik: slechts het relais gaat stuk (en is op zich nog wel te vervangen ook). Dus heb ik ze wel in gebruik, voor gepaste lasten (met name pompen en kleppen).

Die in m'n MDT actoren zijn 20A elk en zitten op groepen die, op z'n Nederlands, op 16A zijn gezekerd. Daarmee beschouw ik ze redelijkerwijs beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 13:23
Ik heb 2 4-voudige MDT DIM actoren (AKD-0401.02) waarbij er bij allebei 1 kanaal kapot is gegaan (waarschijnlijk iets te vaak kortsluiting in een hele mooie tafellamp die door de ontwerper zelf in elkaar gezet was...)

Maar alle andere kanalen werken nog prima dus als er 1 kanaal kapot gaat hoef je echt niet de actor weg te gooien. Zorg wel dat je 1 of 2 kanalen overhebt. Je weet nooit wanneer iets kapot gaat of dat je toch ineens een stopcontact wil dimmen ipv schakelen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Borromini Da's goed om te weten. Scheelt weer een device.
Is het dan wel zo dat het dus volstaat met en IP-Gateway ipv een IP-Router voor mijn doeleind? (prrogrammeren via ETS en integratie met HomeAssistant)

Ik ga misschien ook die MDT dimmers overwegen ondanks dat ze meer ruimte innemen. Wordt even passen en meten of ik er nog een extra kast onder of boven de huidige kan plaatsen zodat ik wat meer ruimte kan creeren.

@walletje-w De dimmer performance van de Shelly's is sowieso mwah tot ok. Ik heb in ieder geval de ervaring dat met de lampen met hoger wattage dat deze het beter doen. Al kan dat ook aan de kwaliteit van de lamp liggen natuurlijk,

Ik begrijp ook het punt wat betreft de input module, maar ik denk dat ik dat risico voor lief neem.

@teaser Ik neem aan dat je dan de bekabeling naar de schakelaars bedoeld?
Opzich is dit natuurlijk vrij makkelijk te realiseren. Alleen weet ik niet of het de schoonheidsprijs verdient als ik 24v over "normale" 230v draden laat lopen ivm kleurcodering.
Het viel me overigens wel op dat er wel af en toe wat flikkeringen in de lampen zitten. Vooral de IKEA spotjes die ik hier en daar heb. Niet altijd maar soms. Mogelijk hier ook het CAB signaal dan? Is daar uberhaupt iets tegen te doen?
Wat betreft warmteontwikkeling: ik weet niet of dat een heel groot probleem gaat zijn. Het is immers ledverlichting dus er staan geen enorme vermogens op. De grootste groep trekt in theorie maximaal 90 watt. Daar komt nu een dusdanige bak licht vanaf dat ik deze standaard gedimd heb op 50%.
Die Theben dimmer had ik nu alleen maar uitgekozen omdat die een relatief lage prijs per uitgang had. En natuurijk het voordeel dat deze iets kleiner is dan bijvoorbeeld die van MDT.

@HiBe Dat klinkt wel als een erg goed idee eigenlijk zo'n losse relais. Zeker omdat ik nu slechts 1 kanaal niet dimbaar nodig heb op deze verdieping. En die weinzierl multi io 570 lijkt daarmee ook erg interessant (en goedkper). Dan moet ik natuurlijk wel de stuurstroom op de schakelaars verlagen naar 24v.
Ook geeft die Weinzierl mogelijkheid tot uitbreiding (Geen idee nog wat, maar uitbreidingsmogelijkheid is altijd goed natuurlijk)
En dit doet me sowieso aan het denken zetten omdat ik inmiddels al een aantal stukke shelly relais heb gehad. Sommige deden helemaal niets en sommige die blijven "kleven" (aka lamp blijft aan ook als die zegt dat die uit staat).
Ik neem dan overigens aan dat ik wel een losse 24 voeding moet voorzien voor de schakelaars naar deze module?
Ik kwam ook deze nog tegen: Weinzierl KNX Multi IO 580 IP. Houd deze kort door de bocht in dat dit en een IP gateway is en een 48poorts io module? Zou toch weer 100 euro schelen ten opzichte van een losse IP gataway :o

Thanks voor de reacties to zover!

[ Voor 6% gewijzigd door merijntjuh op 21-05-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 01:40
merijntjuh schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:56:
@HiBe Dat klinkt wel als een erg goed idee eigenlijk zo'n losse relais. Zeker omdat ik nu slechts 1 kanaal niet dimbaar nodig heb op deze verdieping. En die weinzierl multi io 570 lijkt daarmee ook erg interessant (en goedkper). Dan moet ik natuurlijk wel de stuurstroom op de schakelaars verlagen naar 24v.
Ook geeft die Weinzierl mogelijkheid tot uitbreiding (Geen idee nog wat, maar uitbreidingsmogelijkheid is altijd goed natuurlijk)
En dit doet me sowieso aan het denken zetten omdat ik inmiddels al een aantal stukke shelly relais heb gehad. Sommige deden helemaal niets en sommige die blijven "kleven" (aka lamp blijft aan ook als die zegt dat die uit staat).
Ik neem dan overigens aan dat ik wel een losse 24 voeding moet voorzien voor de schakelaars naar deze module?
Ik kwam ook deze nog tegen: Weinzierl KNX Multi IO 580 IP. Houd deze kort door de bocht in dat dit en een IP gateway is en een 48poorts io module? Zou toch weer 100 euro schelen ten opzichte van een losse IP gataway :o

Thanks voor de reacties to zover!
je hebt inderdaad een losse 24V voeding nodig (bijv. een Mean Well HDR-30 of HDR-15). De multiIO 580 is een KNX-IP device, je kunt deze dus inderdaad ook rechtstreeks programmeren vanuit ETS over IP. Maar als je met andere KNX apparaten wil communiceren dan heb je wel een KNX IP router nodig (bijv. een Weinzierl 751 of 752).

ik zelf gebruik de inputs van de multi IO voor zaken als deurcontacten en inputs (potentiaal vrij) vanuit de warmtepomp. Als outputs gebruik ik deze voor beregeningskleppen (24V DC) en dus Wago relais voor lampen etc. Het prettige van de wago relais is ook dat je de N kan doorlussen, en dus alleen de fase hoeft te bekabelen op ieder relais (als ze allemaal achter dezelfde groep in de meterkast zitten).

[ Voor 12% gewijzigd door HiBe op 22-05-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@HiBe Ik neem wel aan dat een IP-Gateway volstaat in mijn situatie?
Ik hoop dat ik het goed begrijp: een IP-gateway is alleen om en de KNX bus over ethernet te krijgen en om je knx systeem te kunnen programmeren. Een IP-Router zou ik kunnen gebruiken mocht ik bijvoorbeeld in mijn schuur (moet nog gebouwd worden) ook knx willen toepassen dat ik dan daar een IP-Gateway hang, en in huis een IP-router om zo het KNX netwerk te vergroten. Dit omdat ik zeer waarschijnlijk geen ruimte meer heb om ook nog een KNX kabel te trekken naar de schuur (mogelijk wordt deze ook wat lang dan).

Ik zit nog wel behoorlijk in dubio: 4x een MDT AKD-0401.02 vs 2x een Theben DM 8-2 T KNX.
Kantekening zou zijn (als ik de licenties goed begrepen heb) dat ik vooralsnog toe zou kunnen met de ETS Demo omdat ik onder de 5 devices nog blijf (wordt een heel ander verhaal als ik alle verdiepingen ga doen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Borromini schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:52:
Ik schat KNX wel wat hoger in dan Loxone qua betrouwbaarheid.
Hangt ook wel van merk tot merk af. Ik heb enkele aktoren met softwarebugs (MDT, Zennio) en PIR sensoren van Esylux die het begeven na een aantal jaren.
merijntjuh schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:56:

@teaser Ik neem aan dat je dan de bekabeling naar de schakelaars bedoeld?
Opzich is dit natuurlijk vrij makkelijk te realiseren. Alleen weet ik niet of het de schoonheidsprijs verdient als ik 24v over "normale" 230v draden laat lopen ivm kleurcodering.
Wat betreft veiligheid bedoel ik vooral tijdens werken aan de installatie maar ook bv voor schakelaars in de badkamer. Als 230V niet nodig is kun je het best ook vermijden.
Het viel me overigens wel op dat er wel af en toe wat flikkeringen in de lampen zitten. Vooral de IKEA spotjes die ik hier en daar heb. Niet altijd maar soms. Mogelijk hier ook het CAB signaal dan? Is daar uberhaupt iets tegen te doen?
Als het maar soms is en dan vooral op het uur/halfuur dan is het vrijwel zeker CAB.
Er bestaan CAB filters maar de echte industriële die het volledige signaal wegfilteren zijn te duur om interessant te zijn. Er zijn er goedkopere maar die schijnen weinig te helpen. Het hangt er ook vanaf hoe sterk het signaal is bij jou. Zelf heb ik er nog geen uitgeprobeerd.
merijntjuh schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:23:
@HiBe Ik neem wel aan dat een IP-Gateway volstaat in mijn situatie?
Ik hoop dat ik het goed begrijp: een IP-gateway is alleen om en de KNX bus over ethernet te krijgen en om je knx systeem te kunnen programmeren. Een IP-Router zou ik kunnen gebruiken mocht ik bijvoorbeeld in mijn schuur (moet nog gebouwd worden) ook knx willen toepassen dat ik dan daar een IP-Gateway hang, en in huis een IP-router om zo het KNX netwerk te vergroten. Dit omdat ik zeer waarschijnlijk geen ruimte meer heb om ook nog een KNX kabel te trekken naar de schuur (mogelijk wordt deze ook wat lang dan).
Een IP gateway is in de meeste situaties voldoende. Moest je KNX naar je schuur wellen trekken over ethernet dan heb je aan beide kanten een IP router nodig. Moest het toch lukken om een eib-kabel bij te trekken dan volstaat een lijnkoppelaar, en een extra voeding voor de kant van de schuur.
Kantekening zou zijn (als ik de licenties goed begrepen heb) dat ik vooralsnog toe zou kunnen met de ETS Demo omdat ik onder de 5 devices nog blijf (wordt een heel ander verhaal als ik alle verdiepingen ga doen natuurlijk)
ETS Lite kost ook niet zoveel en dan kan je tot 20 devices toevoegen. Ik weet niet of het nog zo is, maar vroeger kon je een flinke korting op de Lite licentie krijgen als je gratis KNX course volgde. Deze duurt niet lang en is heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@teaser ik denk dat ik toch ga overwegen om een IP-router te installeren zodat ik later ook een router (of gateway? want ergens had ik gelezen dat dit ook zou werken) in de schuur kan plaatsen.
De ethernet kabel moet ik toch al trekken.
Wat ik ervan begrepen heb met de lijnkoppelaar is dat je zowel in de woning als in de schuur dit nodig zou hebben (correct me if i'm wrong). Maar dan is een ip-router aan beide kanten uiteindelijk goedkoper dan en een ip-gateway en 2x een lijnkoppelaar.
Ik zal ook nog eens kijken hoe het zit met een korting op de lite licentie, goed dat je dit nog even meld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

teaser schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:22:
[...]
Een IP gateway is in de meeste situaties voldoende. Moest je KNX naar je schuur wellen trekken over ethernet dan heb je aan beide kanten een IP router nodig. Moest het toch lukken om een eib-kabel bij te trekken dan volstaat een lijnkoppelaar, en een extra voeding voor de kant van de schuur.
Wat ik niet direct terugvind - zorgt de IP router ook voor een galvanische scheiding tussen de lijnen, zoals een aparte lijnkoppelaar doet? Ik vind wel terug dat een IP router ook de functionaliteit van een lijnkoppelaar heeft, maar niks over die galvanische scheiding. Ik vermoed van niet, maar dat hoeft ook niet bij een IP router veronderstel ik, want de IP router gebruikt de LAN-verbinding als extra 'lijn' blijkbaar.

Voor een buitenlijn met KNX is een lijnkoppelaar dan misschien toch interessanter, om die lijn ook 'fysiek' af te schermen van de rest van de KNX-installatie? Voor mijn weerstation heb ik in ieder geval een lijnkoppelaar aangeschaft. Dat gaat er natuurlijk wel vanuit dat je een EIB-kabel kan trekken.

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 24-05-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@merijntjuh 1 lijnkoppelaar is voldoende.

@Borromini goeie vraag, dat weet ik ook niet over die galvanische scheiding bij een IP router. Ik vermoed ook van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mijn installateur heeft de kabel voor het weerstation een beetje raar aangelegd en afgetakt van een schakelaar die al vrij ver op de lijn zit. Een lijnkoppelaar is dus niet mogelijk.

Hoe belangrijk is dat en moet ik een extra kabel naar buiten gaan plannen bij het tweede deel van onze verbouwing? Want ik neem aan dat je na die lijnkoppelaar dan ook nog een extra busvoeding nodig hebt?

En een heel andere vraag: ik heb een device met vrij veel settings wat een beetje een puinhoop is geworden. Eigenlijk wil ik een schaduw device helemaal opnieuw configureren en dan het groepadres wisselen. Snapt ETS zoiets?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Borromini schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:53:
Wat ik niet direct terugvind - zorgt de IP router ook voor een galvanische scheiding tussen de lijnen, zoals een aparte lijnkoppelaar doet?
Los van de vraag of galvanische scheiding noodzakelijk is voor dit soort toepassing, is iedere ethernet aansluiting sowieso ontkoppeld door trafootjes.
Voor mijn weerstation heb ik in ieder geval een lijnkoppelaar aangeschaft. Dat gaat er natuurlijk wel vanuit dat je een EIB-kabel kan trekken.
Je hebt ook nog een tweede KNX-voeding nodig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Ethirty schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:41:
Hoe belangrijk is dat en moet ik een extra kabel naar buiten gaan plannen bij het tweede deel van onze verbouwing?
Hangt er vanaf hoe belangrijk je het vindt om te voorkomen dat accidentele of moedwillige sabotage van de bus buiten invloed heeft op binnen.
Want ik neem aan dat je na die lijnkoppelaar dan ook nog een extra busvoeding nodig hebt?
Klopt.
En een heel andere vraag: ik heb een device met vrij veel settings wat een beetje een puinhoop is geworden. Eigenlijk wil ik een schaduw device helemaal opnieuw configureren en dan het groepadres wisselen. Snapt ETS zoiets?
Kan perfect. Tweede device toevoegen en configureren. Eerste device verwijderen. Fysiek adres van eerste device toewijzen aan het tweede, en programmeren maar. Het kan wel zijn dat je de programmeerknop op het toestel moet induwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk met name aan blikseminslag, wanneer ik dit stuk mee lees. Is dat ook waar het jullie om gaat, @Borromini, @Ethirty?

Kabels die door de grond liggen, naar bijvoorbeeld een tuinhuisje, kunnen daar naar ik hoor wat van mee krijgen bij een inslag in de buurt. In hoeverre dat ook gebeurt bij een kabel die net wat buiten je dak steekt, geen idee. Ik vermoed dat het nogal mee valt.

Bij directe blikseminslag op (het mini-mastje van) je weerstation gaat een lijnkoppelaar je niet redden, lijkt mij. Daartegen moet een hoger punt in de nabijheid je beschermen. (Heb je dat echt niet, dan moet je dat wellicht aanleggen in de vorm van een bliksemafleider.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Mogelijk ook zaken zoals kortsluiting van de bus door waterinsijpeling of een wild dier dat graag aan kabels knaagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:34:
Bij directe blikseminslag op (het mini-mastje van) je weerstation gaat een lijnkoppelaar je niet redden, lijkt mij.
Daar is een lijnkoppelaar ook niet voor bedoeld. De lijnkoppelaar voorkomt dat een fatale busfout buitenshuis - door bijvoorbeeld vandalisme, waterschade of ander onheil - niet direct je interne huisnetwerk plat legt. Daarnaast kan een buskopelaar berichten filteren zodat je congestie in bus segmenten kunt voorkomen. Maar dat is meer voor de echt grote KNX installaties.
Voor blikseminslag heeft o.a. ABB een koppelaar, de Surge Protective Device SPD/S1.1 (OVR KNX).

Het is in algemeen goed om je bus te beschermen tegen overspanning die het gevolg is van een inslag ergens in de buurt. Die kan is al weer een stukje groter. dat kan met 3-fase overspanningsbeveiliging van Dehn. Dat heb ik in mijn verdeler zitten.

Dehn heeft trouwens ook een beveiliging voor KNX, de BUStector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goVZ2U3zo5dDm6t1uQYJgOIL3Rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v5mU41CCixdXDzGAjoLbtyt5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
^^ dat helpt ook niet veel tegen directe blikseminslag, maar wel tegen overspanning als gevolg van een inslag in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Klopt. Om directe blikseminslag te trekken heb je een bliksemafleider nodig en al die andere dingen in je system; er is dan immers een inslag bes dicht in de buurt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een testopstelling gemaakt om mijn apperatuur te testen. Nu loop ik tegen een probleem aan dat mijn Gira-Dali gateway (2111 00) de dali lichten niet wil aansturen. Zowel de fysieke knoppen als de ETS plugin krijgen de lampen niet uit in broadcast modus. Ook vind het geen lampen als ik die zoek. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrtTJJXwroz1U8LmdSeC4KQc6Bk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VRwruFz0axoyoBH1ltsDKeWX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07rxRMithaco2blHR0Zi6aF52xA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PEF4OaJVjhSlmYbDN1Zq6ClD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
Als Dali broadcast niet werkt heb je de lampen niet aangesloten of ze staan op de verkeerde modus in de driver als dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
HUIPI3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:31:
Ook vind het geen lampen als ik die zoek. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
welke driver(s) heb je?

Gr,
Dennis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
HUIPI3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:31:
Zowel de fysieke knoppen als de ETS plugin krijgen de lampen niet uit in broadcast modus. Ook vind het geen lampen als ik die zoek. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Is alles goed aangesloten? Kun je controleren dat je weerstand tussen de Bus +/- meet, en dat er geen kortsluiting naar de overige aansluitingen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb 2 Eldoled drivers liggen, ik had telkens maar 1 aangesloten maar het probleem bleef...
Conrado schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:20:
[...]
Is alles goed aangesloten? Kun je controleren dat je weerstand tussen de Bus +/- meet, en dat er geen kortsluiting naar de overige aansluitingen zijn?
Ik heb het nagemeten en toen de documentatie er nog eens bij gepakt om uit te zoeken wat toegankelijk is, lees ik ineens dat de gateway ook zijn eigen dali power supply heeft. Ik had nog een externe DALIpowersupply aangekoppeld |:(

Nu ik enkel de power supply van de gateway gebruik gaat het prima :)

Bedankt voor het meedenken!

Ik had ook nog een losse DALI knop aangesloten met broadcast functie waar het licht wel op reageerde, ik snapte dus niet dat er iets mis kon zijn op de DALI bus. Ik vermoed dat de gateway zichzelf uitschakelde aan de DALI kant maar ik kreeg hiervan geen enkele foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@HiBe Heb jij toevallig ook een oplossing voor deze situatie icm de Weinzierl Multi IO 570 om een bewegingsmelder op een input aan te sluiten die alleen 230v geeft? Ik had wel zoiets al gevonden: Finder Koppelrelais 200049
Het gaat om een zigbee sensor met een schakelrelais zodat ik ook verlichting van het toilet direct in knx kan hangen.
Of er moet een andere mooie oplossing zijn natuurlijk om op een goede manier (zonder Home Assistant) zigbee aan KNX te hangen uiteraard. Dit geniet uiteraard de voorkeur, maar in de basis is het wel prettig dat de verlichting in het toilet nog werkt als ik home assitant aan het updaten ben zegmaar...

Andere vraag wat betreft die Multi IO module: Is het in ETS te doen om een input te gebruiken (momentary switch) om zowel een lamp te dimmen, en bijvoorbeeld een scene te activeren als je 3x achter elkaar op die zelfde knop drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@merijntjuh Ik mis wellicht iets van het plaatje? Als Zigbee een relais voor je schakelt, nabij die Multi IO, waarom zet je op dat relais dan geen 24V om te laten schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Gwaihir Ik weet niet of we hier hetzelfde bedoelen. De sensor heeft een interne relais die 230v schakelt. Het apparaat (24g zigbee human presence sensor inbouw) zelf is ook op 230v aangesloten zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@merijntjuh Het apparaat heeft een uitgang waar het 230V op kan zetten, zeg ik het dan goed?

Een relais schakelt voor mij een (min of meer vrij te kiezen) aangeboden spanning aan en uit. Maar hier kun je niet kiezen wat er geschakeld wordt? (Dat zou ik dan geen relais noemen, persoonlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Gwaihir dat klopt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:21
hjuk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:53:

De andere punten (zithoek, gang boven en 2x badkamer) zouden spots worden. Ik las dat vooral CC-leds goede resulaten geven, dus was ik ook in die richting aan het kijken. Ik zag enkele KNX-opties:
  • Meanwell LCM, deze zou niet diep dimmen (6%) dus deze had ik afgeschreven
  • MDT AKD-0260CC.02, max 52VDC/60W. Meeste spots die ik reeds tegenkwam werken op 350mA, ±7-8W. Dus met 8/0.35=22V per spot kan je max. 2 spots aan deze voeding schakelen, of zie ik iets over het hoofd? Zoek ik beter naar spots die hogere stroom nodig hebben om dat voltage lager te houden?
  • Zennio Lumento C4. Bij deze vind ik geen spanningsrange voor de output, geen idee dus of deze een goed idee is.
  • Weinzierl TP Blue IO 551 CC: Hoog vermogen 96W maar terug maar 48V max, zelfde probleem als de MDT-dimmer dus.
Iemand ervaring met 1 of meerdere van bovenstaande? Moet niet perse tot 0.1% kunnen maar door verschil zicht-werkelijk zou ik wel 1% willen benaderen.
Als er werkelijk maar 2 spots aan 1 dimactor kunnen, wordt het ook snel een dure grap, dan zou ik toch weer richting DALI moeten kijken.
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar kwam je post toevallig tegen en zag zo snel geen inhoudelijke reactie op de MDT.

In je voorbeeld kun je 4 spots aan de actor hangen:
  • Actor: MDT AKD-0260CC.02, max 52VDC/60W (1400mA) over 2 kanalen.
  • Jouw gevonden spots: 350mA, ±7-8W.
Met 8/0.35=22V per spot kun je dus inderdaad maximaal 2 spots gebruiken per kanaal (max 52V).
En dan ook 2 aan het 2e kanaal aangezien je onder de 1400mA totaal te leveren stroomlimiet van de actor blijft.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Als tip wil ik nog nog even de modules van Absinthe noemen, die 18 Volt spanningsval hebben. Dan kun je er 3 in serie toepassen met bijvoorbeeld CC drivers van ELDOled.
Ook bij voorbeeld de verlichting met geïntegreerde LED\'s van Wever & Ducré werken met die 18 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
The Lord schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar kwam je post toevallig tegen en zag zo snel geen inhoudelijke reactie op de MDT.

In je voorbeeld kun je 4 spots aan de actor hangen:
  • Actor: MDT AKD-0260CC.02, max 52VDC/60W (1400mA) over 2 kanalen.
  • Jouw gevonden spots: 350mA, ±7-8W.
Met 8/0.35=22V per spot kun je dus inderdaad maximaal 2 spots gebruiken per kanaal (max 52V).
En dan ook 2 aan het 2e kanaal aangezien je onder de 1400mA totaal te leveren stroomlimiet van de actor blijft.
Bedankt voor je reactie! Mijne frank ( :)B ) was ook gevallen ondertussen.
Desondanks toch gekozen om de sprong te nemen naar Dali-sturing met Eldoleds.
De Vf van 57V is toch net comfortabeler om 3 spots per kanaal te hangen + gebruik van Powerdrive met 4 kanalen vermindert het aantal drives aan de muur toch ook...
Dit in combinatie met de Absinthe spots die Conrado hierboven noemt, lijkt het me toch een vrij solide (niet goedkoopste met de dali-gateway maar kwaliteit mag ook wat kosten) oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Conrado schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:09:
Als tip wil ik nog nog even de modules van Absinthe noemen, die 18 Volt spanningsval hebben. Dan kun je er 3 in serie toepassen met bijvoorbeeld CC drivers van ELDOled.
Ook bij voorbeeld de verlichting met geïntegreerde LED\'s van Wever & Ducré werken met die 18 Volt.
3 is wel absoluut maximum, en dan moet je de stroom op de drivers al beperken naar 200mA ipv de standaard 350mA (als ik mij goed herinner),... zelf over een afstand van 5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:11:
[...]
3 is wel absoluut maximum, en dan moet je de stroom op de drivers al beperken naar 200mA ipv de standaard 350mA (als ik mij goed herinner),... zelf over een afstand van 5 meter.
Ik gebruik de o.a. ELDOled 560S, die kan 50W leveren. 3x Absinthe - de 500 mA variant - is dan 30 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Not Applicable schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:11:
[...]

In theorie zou 3 spots per kanaal op 350W moeten lukken, nee?
3x 18V = 54V. EldoLed geeft 55-57V afhankelijk van het type. Als je dan 3G2,5 legt ipv 3G1,5 dan zal spanningsval wel meevallen, 55V blijft krap, 57 lijkt me wel ruim genoeg?

Maar praktijk zal misschien anders liggen? Er zijn hier nog wat mensen die combinatie Eldoled-Absinthe spots hebben dacht ik, iemand die een licht kan schijnen of je 2 of 3 spots per kanaal kwijt kan aan 350mA.
Verlies je niet teveel lichtopbrengst bij het verlagen naar 200mA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
hjuk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:58:
[...]

In theorie zou 3 spots per kanaal op 350W moeten lukken, nee?
3x 18V = 54V. EldoLed geeft 55-57V afhankelijk van het type. Als je dan 3G2,5 legt ipv 3G1,5 dan zal spanningsval wel meevallen, 55V blijft krap, 57 lijkt me wel ruim genoeg?

Maar praktijk zal misschien anders liggen? Er zijn hier nog wat mensen die combinatie Eldoled-Absinthe spots hebben dacht ik, iemand die een licht kan schijnen of je 2 of 3 spots per kanaal kwijt kan aan 350mA.
Verlies je niet teveel lichtopbrengst bij het verlagen naar 200mA?
Ik heb alles van verlichting 1,5mm² genomen, maar 3 lampjes op een lengte van 5meter van de kast en de driver zei al: NO

Ter verduidelijking:
3 Absinth lampjes 350mA / 18V
1 Eldoled PowerDrive 1060/A

De stroom op 250mA ingesteld op de driver, en dan werkte ze voor het volledige huis (dus lengte speelde geen rol meer).

[ Voor 11% gewijzigd door Not Applicable op 14-06-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:16:
[Ik heb alles van verlichting 1,5mm² genomen, maar 3 lampjes op een lengte van 5meter van de kast en de driver zei al: NO

Ter verduidelijking:
3 Absinth lampjes 350mA / 18V
1 Eldoled PowerDrive 1060/A
Het is allemaal op de grens: Koperdraad van 1,5 mm² heeft een weerstand 1,01 Ω/m. 5 meter kabel is 10 meter koperdraad en dat heeft een totale weerstand van 10,1 Ω. Bij 350mA valt daar 3,55 Volt overheen.
Daarmee is de totale spanningsval dus 57,55 Volt.

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 15-06-2024 20:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Het is allemaal op de grens: Koperdraad van 1,5 mm² heeft een weerstand 1,01 Ω/m.
Dat is de weerstand voor 100 meter draad met een diameter van 1,5 mm.
10 meter 1,5 mm2 heeft een weerstand van 0,114 Ohm

[ Voor 10% gewijzigd door bouwfraude op 15-06-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Je hebt gelijk... :o

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Conrado
Al vaker heb ik uitgelegd dat ik op diverse plaatsen ruimte hebt gemaakt voor de LED-drivers, die ik via DALI aanstuur. Het grootse project is nu gereed, en dat is bij de meterkast.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zoals enkele hier destijds een BEG PD11 (art 93392) aangeschaft, na ongeveer 5 jaar dienst heeft deze de geest gegeven. Detecteert quasi constant en meet temperaturen tussen 80 en 132° C. De lx meting doet ook maar wat. Reset en opnieuw downloaden hielp niet, dus het zal een opvolger worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 18:27

tomtommie

Alaaf!

Rafael schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:58:
Zoals enkele hier destijds een BEG PD11 (art 93392) aangeschaft, na ongeveer 5 jaar dienst heeft deze de geest gegeven. Detecteert quasi constant en meet temperaturen tussen 80 en 132° C. De lx meting doet ook maar wat. Reset en opnieuw downloaden hielp niet, dus het zal een opvolger worden...
Helaas herkenbaar... ik heb er ook eentje gehad na 3 jaar met exact dezelfde problemen. Had gehoopt op iets betere kwaliteit voor de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
tomtommie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:34:
Helaas herkenbaar... ik heb er ook eentje gehad na 3 jaar met exact dezelfde problemen. Had gehoopt op iets betere kwaliteit voor de prijs.
De klantenservice geeft aan dat ze maar 0,1% uitval hebben binnen de garantieperiode van 3 jaar en dat ik bij de pechvogels hoor waar deze snel sneuvelt, ze geven aan dat 10-15j best moet kunnen. Ik heb de opvolger in bestelling, ik hoop dat die wat langer meegaat, anders moet ik op zoek naar een alternatief met dezelfde afmetingen - geklokt in een betonnen welfsel dus het gat even groter maken is geen optie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:44:
Al vaker heb ik uitgelegd dat ik op diverse plaatsen ruimte hebt gemaakt voor de LED-drivers, die ik via DALI aanstuur. Het grootse project is nu gereed, en dat is bij de meterkast.

***members only***
Aan de buizen te zien, zitten de drivers in de bovenvakken?
Maar wat zie ik onderin dan? Dat lijkt ook niet helemaal op 'standaard' laden / vakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:58:
[...]
Aan de buizen te zien, zitten de drivers in de bovenvakken?
Maar wat zie ik onderin dan? Dat lijkt ook niet helemaal op 'standaard' laden / vakken..
Onder is 'consumentenbereik' en dus doodnormale lades :)

De pijpen links tegen de muur zijn alle 230/400~V o.a. vanuit de kelder, het kookeiland en van buiten. De pijpen in het midden zijn KNX en DALI vanuit de kelder. De pijpen rechts onder én boven zijn alle LED-aansturingen. Er is dus geen traditionele verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Conrado schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:44:

***members only***
Ziet er netjes uit d:)b. Dus de drivers zitten bovenaan in die kastjes midden/rechts? Geen foto in open toestand? Blijft wel Tweakers :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Borromini schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:15:
[...]
Geen foto in open toestand? Blijft wel Tweakers :+
Ha, ha, top man 👍
Ik ben nog aan het bouwen. Nu de garderobe er staat kunnen we de drivers installeren.

Pagina: 1 ... 74 ... 83 Laatste