[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:38
mjkl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:57:
Als ik het goed begrepen heb, moeten de SMI motoren eerst ingeleerd worden qua eindstopen. Hiervoor is deze kabel nodig. Ik gok dat normaal gesproken de leverancier dit doet, echter zal dit bij mij waarschijnlijk niet het geval zijn.
Beetje laat, maar de programmeer kabel is niet "nodig". Ik heb er kortstondig één mogen vasthouden en zag al snel dat de knoppen er gewoon voor zorgen dat een aantal aders met elkaar werden verbonden. Vervolgens de verschillende functies geëmuleerd met een knx schakelaktor.

Omdat alle motoren bij mij in de meterkast uitkomen als kabel met Gst18i5 stekker, heb ik een Gst18i5 stopcontact waar ik een motor op kan aansluiten die ik wil "programmeren". Daarna met de mobiele telefoon naar de betreffende motor lopen en met home assistant en een simpel dashbordje de eindposities programmeren.

Zelf even teruggezocht ;)
code:
1
2
3
L met Grijs verbinden = UP
L met Zwart verbinden = DOWN
L met Grijs + Zwart verbinden = PRG

[ Voor 6% gewijzigd door Fabian op 06-03-2026 23:01 ]

• Fabian
Conrado schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:27:
[...]
..Hiermee kun je makkelijk nieuwe motoren herkennen en eenvoudige taken als omhoog/omlaag en kantelen doorvoeren.
Zou het kantelen een feature van de motor kunnen zijn? Ik heb binnen een paar 50mm jaloezieën, maar tot op heden kan ik weinig met Tilt (kantelen).

Kan nu alleen kantelen door te timen omdat bij iedere omhoog/omlaag actie er een korte periode is waarin de shutters kantelen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58

Ethirty

Who...me?

Rommelzolder schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Zowel het touch-panel als de MDT glastaster ondersteunen 3-byte telegrammen tbv overdracht van Tijd of Datum.
Het groepsadres dat aan beide is gekoppeld heeft als eigenschap DPT 10.001, met een vinkje bij "centraal" en "niet filteren" niet aangevinkt.
Qua functionaliteit zou dat dus geen probleem moeten zijn.

De glastaster ondersteunt daarnaast ook 8-byte telegrammen voor Tijd + Datum (DPT 19.001)
Weet je zeker dat het scherm ze stuurt? Ik zou juist verwachten dat er alleen een ontvangen in zit om de tijd op het scherm goed te kunnen zetten. Want waar haalt het scherm zelf de tijd vandaan?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 17:24
Rommelzolder schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Is hier chocola van te maken?

[Afbeelding]

Het 6136/100C panel lijkt een response te geven, maar geen reactie te zien op de verschillende glastasters die de tijd zouden moeten weergeven
Zoals ik het zie is de waardie die hij stuurt
00 00 00 , geen dag
00:00:00
met andere woorden het touchpaneel stuurt wel een waarde over de bus, maar de waarde die verstuurd wordt is 0 of onjuiste type.

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:15
Ethirty schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Weet je zeker dat het scherm ze stuurt? Ik zou juist verwachten dat er alleen een ontvangen in zit om de tijd op het scherm goed te kunnen zetten. Want waar haalt het scherm zelf de tijd vandaan?
Het scherm kan zowel de tijd en datum naar de bus sturen, of daarvan ontvangen. In te stellen onder algemene instellingen. Volgens het manual wordt er gebruik gemaakt van de interne klok of synchronisatie dmv de 50 Hz frequentie.
Bij nader inzien heb ik de keuzemogelijkheid daartussen nog niet in het instellingen menu terug gevonden.
De zoektocht gaat verder....

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:15
Clumsy Smurf schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Zoals ik het zie is de waardie die hij stuurt
00 00 00 , geen dag
00:00:00
met andere woorden het touchpaneel stuurt wel een waarde over de bus, maar de waarde die verstuurd wordt is 0 of onjuiste type.
Dan vermoed ik nul., want in het overzicht staat het groepsadres dat de tijd presenteert als 3-byte parameter ingesteld.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-03 13:28
Fabian schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:59:
[...]

Beetje laat, maar de programmeer kabel is niet "nodig". Ik heb er kortstondig één mogen vasthouden en zag al snel dat de knoppen er gewoon voor zorgen dat een aantal aders met elkaar werden verbonden. Vervolgens de verschillende functies geëmuleerd met een knx schakelaktor.

Omdat alle motoren bij mij in de meterkast uitkomen als kabel met Gst18i5 stekker, heb ik een Gst18i5 stopcontact waar ik een motor op kan aansluiten die ik wil "programmeren". Daarna met de mobiele telefoon naar de betreffende motor lopen en met home assistant en een simpel dashbordje de eindposities programmeren.

Zelf even teruggezocht ;)
code:
1
2
3
L met Grijs verbinden = UP
L met Zwart verbinden = DOWN
L met Grijs + Zwart verbinden = PRG
Ooh fantastisch! De leverancier is even op vakantie dus ik ben er nog niet aan toegekomen. Maar dit is heel makkelijk.

Grappig want nu je het zo uitspelt. Ik ben deze aansluiting al ooit eens tegengekomen in 1 of ander aansluitschema. Nooit bij stil gestaan. Ik was toen van plan dit toe te passen als lokale bediening. Zodat ik bij het zonnescherm een simpele manuele schakelaar kan toepassen.

Weet je of dit nog steeds zo werkt na het programmeren? Na de eerste keer ben ik dat diagram nooit meer tegengekomen, dus ik ben er van uit gegaan dat ik verkeerd gelezen had.

• Fabian
mjkl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Weet je of dit nog steeds zo werkt na het programmeren? Na de eerste keer ben ik dat diagram nooit meer tegengekomen, dus ik ben er van uit gegaan dat ik verkeerd gelezen had.
Ja je kunt op ieder moment de "smi draden" gebruiken voor analoge aansturing, maar dan bedien je wei in één keer alle motoren op dezelfde bus omdat je bedrading parallel geschakeld staat. Je zou dan eerst de SMI draden moeten ontkoppelen van je bus en dan manueel/analoog bedienen. Lijkt mij beter om voor lokale bediening een knx taster op te hangen.
Pagina: 1 ... 86 87 Laatste