[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:53
tiempie85 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:22:
Heb je voor een eenmalig bedrag de rest van je leven de software en wordt deze automatisch geupdate?
Ja, maar wel binnen de hoofdversie. We hebben nu ETS-6, zodra dat ETS-7 wordt, dien je voor een upgrade bij te betalen. Dat heb je echter niet nodig. Ik heb zowel ETS-5 als 6, maar draai nog gewoon op 5.
@Ethirty Wat is de reden dat je dit links zou laten liggen? Wanneer je ETS gebruikt kun je juist van verschillende fabrikanten componenten gebruiken, dus heb je qua uitbreiding meer keuze.
Wat hij bedoeld is dat je GiraOne of free@home links laat liggen omdat het fabrikantgebonden oplossing zijn.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

tiempie85 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:22:

@Ethirty Wat is de reden dat je dit links zou laten liggen? Wanneer je ETS gebruikt kun je juist van verschillende fabrikanten componenten gebruiken, dus heb je qua uitbreiding meer keuze.
Oplossingen als free@home bedoelde ik, zo zijn er velen. Allemaal gebaseerd op KNX, maar het is geen KNX en het mist de vrijheid van KNX. Andere schakelaar: nope. Koppeling met je airco: vergeet het maar. Daarom volwaardig KNX of anders niet. Dat is mijn mening.

Je koopt ETS in de versie die nú op de markt is. Dus versie 6 met updates maar zonder upgrades. Dus ETS 7 of 8 zal je tzt wellicht moeten kopen als jouw situatie daarom vraagt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ethirty schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:48:
En in de praktijk kunnen velen van ons ook uit met een Home licentie van rond de €350.
En er zijn regelmatig promo's, dus als je wat kan wachten dan is het goedkoper (hier nog een oude Lite versie die nog onbeperkt geldig was kunnen upgraden voor 100 € ipv 150 €).
Maar als je toekomstbestendig en uitbreiding belangrijk vindt, zou ik de eigen varianten op KNX links laten liggen.
Kan ik het alleen maar volmondig mee eens zijn :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
tiempie85 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:02:
omdat die met een ander KNX protocol werken.
Zo lust ik er nog wel eentje. Dan is mijn Loxone systeem ook 'n KNX systeem zeker? (Er hangt ook echt wat KNX aan..)

Dat ze het hun strot uit krijgen!

En dat KNX er niet tegen optreedt. Ik moest op die free@home website ook flink doorlezen en tussen de KNX logo's doorkijken, om te zien dat het niet echt om KNX gaat, maar om iets met 'een gedeeltelijke compatibiliteit met'.
Klopt het ook dat Busch-Jaeger free@home in combinatie met KNX makkelijker zelf aan te passen/configureren is dan Gira? Is er iemand die mij advies kan geven mbt het gedeelteijk of geheel updaten van alle KNX schakelaars/actoren enz... tov het updaten van componenten.
Dat kan goed zijn. ETS, de software voor KNX, is tamelijk omslachtig / bewerkelijk. Op dat punt streven veel alternatieven KNX voorbij.

Maar om daar nu een goed werkende installatie voor weg te gooien...

• Conrado
De servicemonteur gaf aan dat ik alle schakelaars moet vervangen voor Busch-Jaeger, omdat die met een ander KNX protocol werken.
Ehhh..... nee, er is maar één KNX protocol :)

Het is de software van Bush-Jaeger die deze beperking oplegt, niet KNX.....

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:41

tomtommie

Alaaf!

Borromini schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:26:
@tomtommie Heb jij die Legrand/CP Eletronics sensor via de online catalogus kunnen toevoegen in ETS6? Ik heb het installatiebestand uiteindelijk van de website van Legrand moeten plukken. Om te (her)programmeren moet ik ook elke keer de fysieke knop indrukken, ik veronderstel dat dat een beperking van ETS4/5 was, want met moderner spul kan je dat ineens via serienr vanuit ETS6. Eén keer die sensor weggemoffeld zit in je plafond is dat dus niet zo praktisch.
Even geprobeerd, maar ik kan ze gewoon opnieuw programmeren zonder de knop in te moeten drukken (ETS6). Heb ook moeten zoeken naar de software, ik kan nog een "cpelectronics.knxprod" vinden, ik heb een 0.3 versie gebruikt, volgens mij gewoon die van jouw link.

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:41

tomtommie

Alaaf!

Nog een ander vraagje, officieel zou een Home licentie maar één project ondersteunen. Ik heb zelf nog een Lite variant, ooit gekocht voor ETS5, later gratis gekregen voor ETS6 via de cursus.
Nooit de moeite genomen om te updaten, maar 3 projecten is toch soms omslachtig, alhoewel ik me er prima mee kan redden.
Nu moet ik iemand helpen met het opzetten van een nieuw project, dus vroeg me af of het waard gaat zijn met black friday te updaten naar Home en dus een project voor mezelf te hebben en voor iemand anders... maar dat lijkt dus niet te kunnen?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@tomtommie De laatste programmatie deed hij het gewoon, waarom ik daarvoor elke keer de vraag kreeg om die knop in te drukken is me niet duidelijk, maar goed. 't Was vooral het feit dat die configuratie nog opgesnord diende, dat was me nog nie overkomen. Ding hangt ondertussen en is ingesteld.

In ETS6 Home kan je meerdere projecten hebben. Ik heb mijn testproject er nooit uitgegooid, dus ik heb er nu twee, ETS6 heeft daar nooit over geklaagd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:38
Ik heb thuis een KNX installatie van Gira welke 15 jaar oud is. De schakelaars zijn tastsensor 2 van verschillende varianten (vlakopbouw met temperatuur dubbelvoudig en zonder temperatuur voor de woonkamer/keuken/hal) In de slaapkamers en overloop zijn in totaal 10 tastsensor 2 normale opbouw 6voudig aanwezig.

Het bedrijf welke de electra heeft aangelegd en ook de warmtepomp onderhoudt is een ander bedrijf dan die de KNX installatie heeft gedaan. Het bedrijf die de KNX installatie heeft gedaan, richt zich meer op de zakelijke markt, ook hebben zij een admin/password op de Gira homeserver. Graag zou ik alles bij 1 bedrijf in onderhoud willen hebben en ook zelf dingen willen configureren, want ik wil in de toekomst ook eea wijzigen. De installateur geeft aan dat zij ook KNX doen, maar dat ze alles van Busch en Jaeger hebben met free@home. De onderhoudsmonteur gaf aan dat ik dan wel alle Gira componenten moet vervangen voor Busch-Jaeger en ABB. Binnenkort maken ze een afspraak voor een gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Ik heb me wat meer verdiept in de mogelijkheden van Busch-Jaeger en ben wel gecharmeerd van de roomtouch 5 in de woonmaker en eventueel roomtouch 4 in de keuken. Bij Gira hebben ze de G1 en ik geef toch de voorkeur aan de wat kleinere roomtouch 5. Ook zou ik voor de overige schakelaars met temperatuur wel willen overstappen naar de Busch-Jaeger Tenton met temperatuurbediening.

De servicemonteur gaf aan dat ik alle schakelaars moet vervangen voor Busch-Jaeger, omdat die met een ander KNX protocol werken. Ik lees op internet dat het wel mogelijk is dat een Gira tastsensor werkt met KNX schakel actoren (dimactoren, jaloezieactoren, schakelactoren) van ABB. Of is hier maatwerk voor nodig om dit aan de praat te krijgen?

Ik vind het zonde om 10 schakelaar van de bijruimten te vervangen voor schakelaars die toch richting de 200 per stuk gaan, terwijl de huidige schakelaars nog goed zijn. Ook zijn de huidige Gira schakelaars 6 voudig. De Busch-Jaeger hebben alleen 6 voudige schakelaars met temperatuur anders ga je gelijk naar 8 voudig zonder temperatuur. Dat is ook niet nodig. Ook heb ik nog 6 bewegingssensoren van Gira, zou ik die ook moeten vervangen voor Busch-Jaeger?

Klopt het ook dat Busch-Jaeger free@home in combinatie met KNX makkelijker zelf aan te passen/configureren is dan Gira? Is er iemand die mij advies kan geven mbt het gedeelteijk of geheel updaten van alle KNX schakelaars/actoren enz... tov het updaten van componenten.
Ik zou hier niet in mee gaan, dat is na mijn idee een downgrade van je installatie.
Het is inderdaad gebouwd op het KNX proocol, maar daar is alles mee gezegd.
Je kunt dan alleen nog maar met free@home componenten overweg en niet meer met je KNX schakelaars en actoren in huis.

Eerlijk gezegd, zou ik of bij je huidige KNX installateur blijven of zelf investeren in het leren en de aanschaf van de software.
Ik weet niet wat je Gira Homeserver allemaal voor jou doet, dat zal misschien het lastigste worden als je het zelf wilt gaan onderhouden.
KNX zelf is niet zo heel moeilijk.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tomtommie schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:21:
Nog een ander vraagje, officieel zou een Home licentie maar één project ondersteunen. Ik heb zelf nog een Lite variant, ooit gekocht voor ETS5, later gratis gekregen voor ETS6 via de cursus.
Nooit de moeite genomen om te updaten, maar 3 projecten is toch soms omslachtig, alhoewel ik me er prima mee kan redden.
Nu moet ik iemand helpen met het opzetten van een nieuw project, dus vroeg me af of het waard gaat zijn met black friday te updaten naar Home en dus een project voor mezelf te hebben en voor iemand anders... maar dat lijkt dus niet te kunnen?
Ik heb 1 project voor mijn huis en 4 freubel projecten. Nog nooit 1 melding gezien.

Het is 1x even je best doen om ze samen te voegen en daarna nooit meer dat gedoe :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• tiempie85
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-12 11:30
Clumsy Smurf schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:50:
[...]

Ik zou hier niet in mee gaan, dat is na mijn idee een downgrade van je installatie.
Het is inderdaad gebouwd op het KNX proocol, maar daar is alles mee gezegd.
Je kunt dan alleen nog maar met free@home componenten overweg en niet meer met je KNX schakelaars en actoren in huis.

Eerlijk gezegd, zou ik of bij je huidige KNX installateur blijven of zelf investeren in het leren en de aanschaf van de software.
Ik weet niet wat je Gira Homeserver allemaal voor jou doet, dat zal misschien het lastigste worden als je het zelf wilt gaan onderhouden.
KNX zelf is niet zo heel moeilijk.
Er was een gira proface aanwezig in een muur die we hebben weggehaald. De proface was oud en traag en gebruiken we niet meer. Er werd een plattengrond van het huis op getoond waar je ook alle lampen, scenes, jaloezieen en klimaatbeheersing op kon bedienen. Deze plattegrond kun je ook via de webbrowser benaderen en ik heb zelf een app gemaakt met een webframe waarmee we ook alles kunnen bedienen op een android tablet. Deze visualisatie draait op de homeserver. Ik heb zelf eens lopen spelen met Gira Expert, maar de huidige visualisatie zit achter een admin password en wil niet de huidige configuratie overschrijven.

Ik merk dat je deze plattegronden niet meer zoveel ziet, maar vooral apps met een menustructuur. Eventueel kan ik zelf zo'n app bouwen en eventueel de visualisatie in de app stoppen. Dan heb je daarvoor de homeserver niet meer nodig. Er zit een Gira IP router in de meterkast, deze zou ik dan kunnen gebruiken om berichten vanaf het netwerk op de KNX bus te krijgen. Dan moet ik er alleen nog achter komen hoe je die aanstuurt.

Het vervelende is dat bepaalde functionaliteiten (warmtepomp omschakelen van verwarmen naar koelen, bepaalde schakelingen buiten zoals beregening en tuinhuis) alleen via deze visualisatie te bedienen zijn. Er zijn nog wat schakelaars aanwezig met loze tast knoppen, dus met ETS software zou ik deze schakelaars kunnen koppelen, voordat ik de homeserver eventueel de deur uit doe. Ik zou niet weten waarvoor ik die dan nog nodig heb. In de tussentijd kan alles ook gewoon naast elkaar blijven draaien, totdat ik de homeserver heb uitgefaseerd.

Ik zou zo niet weten wat er nog meer op die homeserver draait. Er zit wel een gira S1 in de meterkast, waarmee de huidige installateur updates in de homeserver kan doen, maar die zou dan ook niet meer nodig zijn.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Ethirty schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:37:
Hier is het geloof ik 45s en - geloof me - ik heb het zelf uitgebreid getest: zolang kan ik niet bewegingsloos stilzitten :+

In de praktijk blijft de deur hier nog wel eens openstaan op een kiertje, dus dan zou een deursensor al niet meer (goed) werken om je aanwezigheid te signaleren.
Gisteren een Zennio EyeZen IN en magneetcontact op de Zennio maxinbox 0-10V FAN gehangen en als testsetup in het toilet geplaatst, en nu staat inderdaad de wc al de hele dag als 'occupied' omdat de kids de deur opengelaten hebben vanochtend :+.

Ik ga nog even pielen met de settings vanavond, alles staat nog op standaard. Wordt vervolgd.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

P5ycho schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:56:
[...]

Gisteren een Zennio EyeZen IN en magneetcontact op de Zennio maxinbox 0-10V FAN gehangen en als testsetup in het toilet geplaatst, en nu staat inderdaad de wc al de hele dag als 'occupied' omdat de kids de deur opengelaten hebben vanochtend :+.

Ik ga nog even pielen met de settings vanavond, alles staat nog op standaard. Wordt vervolgd.
Het enige dat je niet kan automatiseren is menselijk gedrag. Je kan kinderen proberen aan te sturen, maar dan heb je een keer bezoek in huis en dan doen die wel iets onverwachts :+

#team_UTC+1

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:45
Deze week 50% korting op alle ETS-apps

https://www.knx.org/knx-e...k-week-sales-action-2025/

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
Iemand hier toevallig ervaring met het koppelen van Gira Dual Q via KNX? Parameter 5 is om via KNX een alarm te genereren en dat werkt ook en in de documentatie staat ook dat die parameter daarvoor bedoeld is. Als ik vanuit ETS de waarde 'activeren' schrijf, gaan de rookmelders af, ook degene die bedraad gekopppeld zijn.

Maar om dit automatisch te laten doen, dat wil niet. En dat lijkt te komen omdat parameter 1 ('alarm') datatype 1.002 heeft en de hiervoor genoemde parameter 5 datatype 1.003 heeft. Dus ik doe ongetwijfeld iets verkeerd of denk te moeilijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 15:03
StevenK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:08:
Iemand hier toevallig ervaring met het koppelen van Gira Dual Q via KNX? Parameter 5 is om via KNX een alarm te genereren en dat werkt ook en in de documentatie staat ook dat die parameter daarvoor bedoeld is. Als ik vanuit ETS de waarde 'activeren' schrijf, gaan de rookmelders af, ook degene die bedraad gekopppeld zijn.

Maar om dit automatisch te laten doen, dat wil niet. En dat lijkt te komen omdat parameter 1 ('alarm') datatype 1.002 heeft en de hiervoor genoemde parameter 5 datatype 1.003 heeft. Dus ik doe ongetwijfeld iets verkeerd of denk te moeilijk.
Op welke manier probeer je het 'automatisch' te doen? Vanwaar komt de trigger?
Gooi je niet de termen 'parameter' en 'object' door mekaar? Parameters geef je een waarde in ETS, objecten kun je linken met een groepsadres.

Op zich kun je objecten met een verschillend data type wel met hetzelfde groepsadres koppelen. Als beide bv boolean zijn, zal dat gewoon zonder problemen werken.

[ Voor 8% gewijzigd door teaser op 25-11-2025 16:54 ]

• StevenK
teaser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:52:
[...]

Op welke manier probeer je het 'automatisch' te doen? Vanwaar komt de trigger?
Ik bedoelde objecten waar ik parameter schreef. Ik koppel dus object 1 en object 5 aan een groepsadres, dat groepsadres krijgt dan als datatype 1.003. Maar dan zie ik, ook in de busmonitor, dat 'ie geen alarm naar de bus schrijft. Koppel ik object 1 aan een ander nieuw groepsadres dan krijgt dat groepsadres datatype 1.002 en zie ik het alarm wel in de busmonitor.

Voor de goede orde: ik trigger een 'echt' alarm door de signaaldraad aan N te hangen

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:40
StevenK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:12:
[...]

Ik bedoelde objecten waar ik parameter schreef. Ik koppel dus object 1 en object 5 aan een groepsadres, dat groepsadres krijgt dan als datatype 1.003. Maar dan zie ik, ook in de busmonitor, dat 'ie geen alarm naar de bus schrijft. Koppel ik object 1 aan een ander nieuw groepsadres dan krijgt dat groepsadres datatype 1.002 en zie ik het alarm wel in de busmonitor.

Voor de goede orde: ik trigger een 'echt' alarm door de signaaldraad aan N te hangen
Ik heb ook de Gira DualQ met KNX modules en ook gekoppelde rookmelders via de koppeldraad. Als de brandmelder af gaat, gaan deze gewoon af welke met elkaar verbonden zijn via de koppelkabel.

Via een taster kan ik kan het akoestisch alarm uitzetten. Je kunt verschillende rookmelders welke niet via de koppelkabel verbonden ook een akoestisch alarm triggeren als een andere set rookmelders met KNX module een brandmelding geeft.

Maar ik kan niet helemaal volgen wat jij nu wilt bereiken, of wat je nu aan het proberen bent.

En welk signaal draad wil je aan N hangen? Wilt je zelf een extern alarm triggeren via de koppelkabel?
Want dat zou ik zelf ook via een input doen en dan het alarm triggeren via een een groepsadres.

Je kunt ook een test alarm triggeren, maar ik zou dit alleen gebruiken voor functionele test van het akoestisch alarm, werking. Niet voor andere zaken.

Ook komen bij ons ook alle status en storingsmeldingen binnen, ieder met een eigen groepsaddres.

• teaser
Ik begrijp ook niet goed wat je probeert te doen. Die 2 objecten zijn niet bedoeld om met mekaar gekoppeld te worden. Object 1 schrijft als ik het goed heb (momenteel de docs niet bij de hand) een '1' als er een alarm is. Object 5 dient om een test alarm te triggeren door er een '1' naar te schrijven. Dus als je een groepsadres toewijst aan object 5, en vervolgens dat groepsadres ook toewijst aan de uitgang van bv een drukknop, dan kun je met die drukknop het alarm testen.

• StevenK
teaser schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:36:
Ik begrijp ook niet goed wat je probeert te doen. Die 2 objecten zijn niet bedoeld om met mekaar gekoppeld te worden. Object 1 schrijft als ik het goed heb (momenteel de docs niet bij de hand) een '1' als er een alarm is. Object 5 dient om een test alarm te triggeren door er een '1' naar te schrijven. Dus als je een groepsadres toewijst aan object 5, en vervolgens dat groepsadres ook toewijst aan de uitgang van bv een drukknop, dan kun je met die drukknop het alarm testen.
Ik wil bereiken dat rookmelders die niet via een draad met elkaar verbonden zijn, afgaan wanneer er één alarm geeft. En o.a. hier https://knx-user-forum.de...e-mit-knx-modul-vernetzen vind ik ook de uitleg dat object 5 juist bedoeld is om te koppelen met andere alarmen op de bus.
De eerste keer was ik begonnen met een groepsadres waar een object 5 aan gelinkt was en dus had groepsadres datatype 1.003 en dan werkt het niet.
En ik heb het nu werkend en dat datatype speelt er een rol in. Als het groepsadres datatype 1.003 heeft (wat het datatype van object 5 is) dan kunnen objecten die datatype 1.002 hebben er kennelijk niet naartoe schrijven.
Ik heb dus nu twee groepsadressen, met datatype 1.002 gemaakt en die heb ik gelinkt met object 0 van de éne melder met een KNX module en met object 5 van de andere melder met KNX module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfWfXQgWpP8rpjLFSj0ldo6b2iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWGndhfg3FtY0Qs7j0YpkLPO.png?f=fotoalbum_large
Als ik nu een alarm creëer (door de schakeldraad met N te verbinden bij de groep melders waar de KNX module 1.1.9 in zit), wordt het signaal wel op de bus gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blWpR-bS1tJ4W95MmZECMtdQnRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1dksfaXs3QZJ7FfaA028wxlT.png?f=fotoalbum_large
En je ziet ook dat het signaal opgepakt is door de melders waar de KNX module 1.1.8 bij zit, omdat 1.1.8 het 'einde alarm' op de bus meldt.

[ Voor 5% gewijzigd door StevenK op 26-11-2025 18:06 ]

• teaser
StevenK schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:05:
Ik wil bereiken dat rookmelders die niet via een draad met elkaar verbonden zijn, afgaan wanneer er één alarm geeft.
Ok, daar had ik niet aan gedacht. Je sprak ook over melders die met een kabel verbonden zijn, een situatie die ik thuis ook heb maar met slechts 1 KNX module.
De eerste keer was ik begonnen met een groepsadres waar een object 5 aan gelinkt was en dus had groepsadres datatype 1.003 en dan werkt het niet.
En ik heb het nu werkend en dat datatype speelt er een rol in. Als het groepsadres datatype 1.003 heeft (wat het datatype van object 5 is) dan kunnen objecten die datatype 1.002 hebben er kennelijk niet naartoe schrijven.
Ik heb dus nu twee groepsadressen, met datatype 1.002 gemaakt en die heb ik gelinkt met object 0 van de éne melder met een KNX module en met object 5 van de andere melder met KNX module.
Je kan eender welke objecten met boolean data types gewoon koppelen hoor. Het data type dat je toewijst aan een groepsadres wordt enkel gebruikt om weer te geven in de group monitor en om bij incompatibele koppelingen een waarschuwing te kunnen geven in ETS.

Kan het zijn dat je voordien de parameter 'combine local alarm and wired alarm' af had staan? In dat geval triggert object 0 niet als je de kabel kortsluit om een alarm te triggeren, want dat is geen local alarm.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-12 11:04
Ik vind het rookmelder-landschap maar karig, er is een gebrek aan goede slimme en gebruiksvriendelijke rookmelders (zoals de Nest Protect was), met een duidelijk vooralarm/waarschuwing, echt lekkere koppeling met KNX vaak ook niet mogelijk, en estethisch is het al helemaal huilen.
Daarbij komt dat ik in elke slaapkamer een rookmelder wil, en in de teschnische ruimtes, en in de bijkeuken, en in de verkeersruimtes. (in bijna alle ruimtes dus)

Daarom wil ik waarschijnlijk een ASD systeem door het huis aan te leggen. (Aspiration Smoke Detection)
Dit is een 25mm buizensysteem met in elke (te detecteren ruimte) een detectiepunt (gaatje van 2-6mm in het plafond, zeer goed weg te werken) waardoor lucht aangezogen door naar een centrale detector.
Deze aspiratie-units zijn in 1-, 2- en meer zones te verkrijgen.
Ze zijn instelbaar qua gevoeligheid, en hebben (vrijwel altijd) een alarmering in twee fasen. (waarschuwing/vooralarm en echt alarm) via relais-uitgangen.

De kosten zijn natuurlijk wel hoger. Een unit (2-zones) als de FAAST-flex (unit met basis functies, prima voor thuis) kun je vinden voor zo'n €1800,- incl. BTW.
Daar komt het buizensysteem met 15 detectiepunten nog bij. (ben je ook zo 700,- verder) en 3 signaalgevers voor het alarm (150,-)
Bij elkaar dus zo'n 2500,- tot 3000,-
Maargoed, 15x gira dualQ (230v) plus 2 KNX modules kosten ook €1400,-, en daarbij moet je dan ook de nodige buizen en bekabeling leggen.

Als je enkel rookmelders in de verkeersruimtes wil dan is het financiele plaatje natuurlijk heel anders....
En als je dit achteraf moet aanleggen is dat natuurlijk niet netjes te doen, dat lukt eigenlijk alleen bij nieuwbouw of grote renovaties.

Het heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen natuurlijk. Maar aangezien mijn werk in de brandveiligheid is (advies) vindt ik dit wel een leuke exercitie, waarbij ik dan ook makkelijk door de documentatie kom door mijn achtergrond.
Bij het aanleggen van een dergelijk ASD systeem moet je natuurlijk ook weten wat je doet (met name het ontwerp van het buizensysteem is wat ingewikkelder als je van de standaard-topologien afwijkt).
Het hoeft allemaal niet gecertificeerd te worden, en je kunt de werking en gevoeligheid natuurlijk eenvoudig zelf testen.

Links:
ASD-unit: https://www.acornfiresecu...V-M1DevMpSeXHG9C1I9cKI5YW
Aanzuigpunt (miniatuur voorbeeld, er zijn ook punten met een klein kapje): https://www.hertek.nl/saf...zuigpunt_miniatuur_25_mm_

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39
Keyboardplayer schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:11:
[...]

Dank, dat ziet er inderdaad wel gelikt uit. Ik denk alleen dat het prijskaartje ons minder bevalt ;)

[...]

Dank voor je tips, om daar wat vervolgvragen over te stellen (...en dan ga ik toch naar een 'de juiste manier' vraag), dit is wat ik in mijn voorbereiding een beetje in gedachten had:

[SCREENS] Alle screens worden aangestuurd door de 3 Jalousieactoren in de verdeelkast

FunctieLocatieKoppeling (Aangestuurde Apparatuur)Bediening (Veld)
Primaire HandbedieningKantoor, KantineIndividuele KNX Drukknop(pen)Dedicated knoppen OP/NEER/Stop.
Centrale HandbedieningReceptie (Paneel)Receptie, Loop BG/Wachtkamer, Loop 1e etageCentraal paneel, OP/NEER/Stop per groep of zone.
AutomatiseringPandbreedAlle JalousieactorenWeerstation automatische zonwering en windbeveiliging.
SluitingsscèneHoofd in-/uitgangenAlle Jalousieactoren'Alles Uit' knop: Programmeert alle screens naar 100% Neer.

[VERLICHTING] Groepering & Logica - met/zonder DALI?

A. Dimbaar & Schakelbaar (Manuele Controle)
Ruimte(s)Bediening Veld (KNX)Functie
ReceptieCentraal PaneelDimbaar (incl. Schakelen)
Loop BG & WachtkamerCentraal PaneelDimbaar (incl. Schakelen)
Kantoor (1e etage)Individuele DrukknopDimbaar (incl. Schakelen)
Boardroom (1e etage)Individuele DrukknopDimbaar (incl. Schakelen)
Kantine (1e etage)Individuele DrukknopDimbaar (incl. Schakelen)

B. Enkel Schakelbaar (Manuele Controle)
5x Behandelkamers5x Individuele DrukknopSchakelbaar (Aan/Uit)
Loopruimte PersoneelCentraal PaneelSchakelbaar (Aan/Uit)
SterieCentraal PaneelSchakelbaar (Aan/Uit)
BackofficeCentraal PaneelSchakelbaar (Aan/Uit)
Loopruimte Bezoeker (1e etage)Centraal PaneelSchakelbaar (Aan/Uit)

C. Sensor-gestuurd (Automatisch)
Deze groepen KNX Aanwezigheidssensoren (9x totaal).
9x Technisch/Sanitair/Kleedruimte9x KNX AanwezigheidssensorSchakelbaar (Aan/Uit via Sensor)

Met daaraan nog gekoppeld de koppeling aan het alarmsysteem. Ik kan ook alle (LG) klimaatsystemen laten koppelen, maar dat kost naast de gateway (~500 euro) volgens mij ook nog behoorlijk wat extra leidingwerk. De vraag is dan of dat volgens jullie echt meerwaarde heeft, want ja, dan lopen we er steeds verder op leeg :X

Ten aanzien van het intellectuele eigendom, ik heb geen flauw idee hoe de programmeur daar mee omgaat. Ik zal daar specifiek naar vragen. Ik ben wel iemand die alles zelf wil (kunnen) beheren.

Hopelijk geeft bovenstaande wat meer inzicht voor het verkrijgen van verdere tips.
Ondertussen even een update t.a.v. mijn laatste post. Dank voor de reacties die erop volgde.

Ik heb komende vrijdag gesprek met de installateur en programmeur voor de KNX-installatie. Een beetje in lijn met wat ik eerder heb aangegeven en had bedacht gaan we alle ruimtes individueel schakelen via KNX (zonder DALI). We houden het in principe bij screens, verlichting en een koppeling met de BM- en Alarmcentrale. Afhankelijk van hoe eenvoudig de LG Vi HVAC installatie gekoppeld kan worden (1 koppeling of individueel per airco) wil ik dit wel of niet overwegen.

Gezien al het andere schakelmateriaal van JUNG is, was het voorstel van de programmeur en installateur om dan alles (incl. bedieningsscherm en weerstation) in JUNG uit te voeren. Verdere details hoop ik later deze week te horen. Heeft iemand in deze thread al ervaring met KNX-spullen van JUNG? Wederom bij voorbaat dank voor de reacties!

• Conrado
Keyboardplayer schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:28:
Afhankelijk van hoe eenvoudig de LG Vi HVAC installatie gekoppeld kan worden (1 koppeling of individueel per airco) wil ik dit wel of niet overwegen.
Laat ze eens naar het aanbod van Intesis kijken, die hebben veel op dat gebied.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Keyboardplayer Ik dacht dat GIRA en Jung uit dezelfde stal kwamen, met de laatste iets vriendelijker geprijsd.

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:56
Keyboardplayer schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:28:
[...]

Gezien al het andere schakelmateriaal van JUNG is, was het voorstel van de programmeur en installateur om dan alles (incl. bedieningsscherm en weerstation) in JUNG uit te voeren. Verdere details hoop ik later deze week te horen. Heeft iemand in deze thread al ervaring met KNX-spullen van JUNG? Wederom bij voorbaat dank voor de reacties!
Ik heb vorig jaar in mijn gerenoveerde huis alleen maar JUNG schakelmateriaal geïnstalleerd. Een combinatie van de LS52941ST (variant met 6 en 8 knoppen) en LSCD10721ST (simpeler met pulse knoppen voor aan/uit en dimmen). Erg blij mee, simpel te installeren, goed ondersteund in ETS en tot nu toe geen enkele uitval of andere rare dingen.

Ook de voeding en de KNX/Dali bridge zijn van JUNG, bevalt allemaal goed. Om kosten te besparen kan je voor de LS529X1ST extensies kopen, die je dan doorlust naar deze unit. Dat moet natuurlijk wel lukken met het bekabelen, maar als dat lukt dan kan je daar nog aanzienlijk besparen. Als je nog meer specifieke vragen hebt, laat me maar weten.

• Neijwiert
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-12 11:01
Ik heb hier ook meerdere Gira Dual Q 230V hangen. In elke heb ik een KNX module gestopt zodat ik ze kan uitlezen en aansturen. In de handleiding stond wel dat je de 230V en signaalkabel in "serie" moet verbinden, omdat het anders niet goed kan werken. Bij mij lijkt in die situatie alles perfect te werken. Mooie bijkomst van die Dual Q's is dat je een localizatiegeluid kunt afspelen (en natuurlijk ook gewoon vol alarm) via KNX en dat kun je gebruiken bij een geïmproviseerd alarmsysteem. De eerste om middels geluid te tonen dat het alarm je gezien heeft en het 2e dat het is afgegaan. Localizatiegeluid is tevens niet oorverdovend. Daarbij gebruik ik m'n PIR sensors van MDT rode localizatielampje ook voor het "alarm heeft je gezien" status.

Edit: ben er ook inmiddels achtergekomen als je ze niet verbind met 230V/KNX én je ze geruime tijd laat hangen (maar blijkbaar wel aan via de accu) ze vanzelf uiteindelijk af gaan na een paar weken. Uiteraard midden in de nacht naast m'n bed :z

[ Voor 13% gewijzigd door Neijwiert op 01-12-2025 11:01 ]

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:38
NovapaX schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:08:
Ik vind het rookmelder-landschap maar karig, er is een gebrek aan goede slimme en gebruiksvriendelijke rookmelders (zoals de Nest Protect was), met een duidelijk vooralarm/waarschuwing, echt lekkere koppeling met KNX vaak ook niet mogelijk, en estethisch is het al helemaal huilen.
Daarbij komt dat ik in elke slaapkamer een rookmelder wil, en in de teschnische ruimtes, en in de bijkeuken, en in de verkeersruimtes. (in bijna alle ruimtes dus)

Daarom wil ik waarschijnlijk een ASD systeem door het huis aan te leggen. (Aspiration Smoke Detection)
Dit is een 25mm buizensysteem met in elke (te detecteren ruimte) een detectiepunt (gaatje van 2-6mm in het plafond, zeer goed weg te werken) waardoor lucht aangezogen door naar een centrale detector.
Deze aspiratie-units zijn in 1-, 2- en meer zones te verkrijgen.
Ze zijn instelbaar qua gevoeligheid, en hebben (vrijwel altijd) een alarmering in twee fasen. (waarschuwing/vooralarm en echt alarm) via relais-uitgangen.

De kosten zijn natuurlijk wel hoger. Een unit (2-zones) als de FAAST-flex (unit met basis functies, prima voor thuis) kun je vinden voor zo'n €1800,- incl. BTW.
Daar komt het buizensysteem met 15 detectiepunten nog bij. (ben je ook zo 700,- verder) en 3 signaalgevers voor het alarm (150,-)
Bij elkaar dus zo'n 2500,- tot 3000,-
Maargoed, 15x gira dualQ (230v) plus 2 KNX modules kosten ook €1400,-, en daarbij moet je dan ook de nodige buizen en bekabeling leggen.

Als je enkel rookmelders in de verkeersruimtes wil dan is het financiele plaatje natuurlijk heel anders....
En als je dit achteraf moet aanleggen is dat natuurlijk niet netjes te doen, dat lukt eigenlijk alleen bij nieuwbouw of grote renovaties.

Het heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen natuurlijk. Maar aangezien mijn werk in de brandveiligheid is (advies) vindt ik dit wel een leuke exercitie, waarbij ik dan ook makkelijk door de documentatie kom door mijn achtergrond.
Bij het aanleggen van een dergelijk ASD systeem moet je natuurlijk ook weten wat je doet (met name het ontwerp van het buizensysteem is wat ingewikkelder als je van de standaard-topologien afwijkt).
Het hoeft allemaal niet gecertificeerd te worden, en je kunt de werking en gevoeligheid natuurlijk eenvoudig zelf testen.

Links:
ASD-unit: https://www.acornfiresecu...V-M1DevMpSeXHG9C1I9cKI5YW
Aanzuigpunt (miniatuur voorbeeld, er zijn ook punten met een klein kapje): https://www.hertek.nl/saf...zuigpunt_miniatuur_25_mm_
Misschien is een andere optie, kijken naar rookmelders voor inbraaksystemen.
Of een inbraaksysteem toepassen eventueel alleen voor de rookmelders of ook voor beiden (inbraak en brand).
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste