[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

Jog

Dennis schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:50:
Zijn er hier mensen die recent een nieuwe airco hebben aangeschaft en die rechtstreeks hebben gekoppeld aan KNX? Sommige fabrikanten pushen vooral hun eigen wifi controllers die via de cloud moeten (en die zijn dan wel te koppelen via bijvoorbeeld Home Assistant), maar daar heb ik vanzelfsprekend geen trek in.
MDT heeft onlangs paar gateways geïntroduceerd.

https://www.mdt.de/produkte/produktdetail/knx-klimageraete-gateway.html

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:02
Dennis schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:13:
Ik neem aan dat die apparaten in de toekomst ook (ooit) Matter/Thread gaan ondersteunen, maar misschien duurt dat langer dan dat ik tijd heb... :).
Daar zou ik niet vanuit gaan. Intesis richt zich op de professionele markt en Matter/Thread speelt daar niet....

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:42
Wauw, dat komt als geroepen. Voor Daikin is het me duidelijk, maar ik moet dan nog even uitvogelen welke Mitsubishi apparaten precies ondersteund worden (geen Heavy?).
Conrado schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:02:
Daar zou ik niet vanuit gaan. Intesis richt zich op de professionele markt en Matter/Thread speelt daar niet....
Ik bedoelde rechtstreekse ondersteuning vanuit Daikin/Mitsubishi :).

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:44
Dennis schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:50:
Zijn er hier mensen die recent een nieuwe airco hebben aangeschaft en die rechtstreeks hebben gekoppeld aan KNX? Sommige fabrikanten pushen vooral hun eigen wifi controllers die via de cloud moeten (en die zijn dan wel te koppelen via bijvoorbeeld Home Assistant), maar daar heb ik vanzelfsprekend geen trek in.
Ja, onlangs Daikin FTXM35A en FTXM25A laten plaatsen met KLIC-DDV3 van Zennio. Daikin heeft een communicatiepoort genaamd S21. Om beide op elkaar aan te sluiten moet er een dakin Daikin EKRS21 kabeltje tussen. Het aantal pinnetjes verschilt tussen de airco en de module. Blijkbaar heeft een van beide een pin die niet nodig is.

Heb er helaas nog niet veel tijd in kunnen stekken, maar alles wat door de KLIC-DDV3 gepresenteerd wordt lijkt te werken. Je zou dus even in ETS de KLIC-DDV3 kunnen toevoegen om te kijken wat het allemaal kan.

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:38
ebk71 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:11:
[...]

Dat betekent 12-15K voor alleen leidingen? Of krijg je dan nog korting? Ik ben ook bezig met dit idee maar schrok van de prijs voor alleen leidingen.
Klopt zij zijn ongeveer 10k kwijt voor deze leidingen, een hobby mag gelukkig geld kosten.

Gelukkig was dit mogelijk in het budget.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:19

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heeft iemand hier ervaring met tuin beregening op de KNX bus? Ik heb nu een losse bronpomp geschakeld met een Shelly met stroommeting zodat ik deels kan zien of de pomp zn normale stroom trekt of droog loopt (dan is het opgenomen vermogen fors minder).

Er ligt een voedingskabel naar de pomp, (nog) geen knx bus kabel; ik zou dus een schakelactor kunnen nemen die de inschakelpiek aan kan met stroommeting en daarmee gaan werken, maar het liefste zou ik ook de flow meten met een simpele flowmeter met puls uitgang en die ook op de bus beschikbaar hebben. Dat pleit voor een extra kabel trekken naar de schuur om de flow te meten... Maar ik heb liever de KNX bus niet naar buiten liggen, de 'schuur' is geen probleem.

Natuurlijk is dit een first world problem...

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 09-08-2026 11:11 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:42
@deWit ik heb een Gardena systeem met van die AC ventielen. Ik gebruik een knx actor om die al dan niet in te schakelen. De transformator wordt pas ingeschakeld als één of meerdere ventielen aan staan.

Op zich werkt het technisch, maar ik ben niet zo gelukkig met die ventielen omdat ik ze niet goed lekvrij kan krijgen. Maar de elektrische werking doet het op zich.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:26:
@deWit ik heb een Gardena systeem met van die AC ventielen. Ik gebruik een knx actor om die al dan niet in te schakelen. De transformator wordt pas ingeschakeld als één of meerdere ventielen aan staan.

Op zich werkt het technisch, maar ik ben niet zo gelukkig met die ventielen omdat ik ze niet goed lekvrij kan krijgen. Maar de elektrische werking doet het op zich.
De standaard 24 VAC ventielen? Die heb ik hier in een mix van merken (want ze hebben niet 't eeuwige leven). En ook hier staat de trafo uit als er niets voor ze te doen is.

Maar dat lekken herken ik niet. Waarheen? D.w.z. sluiten ze niet goed, of lekken ze op de koppelingen?

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik heb toevallig net een paar nieuwe 24VAC ventielen gekocht. Ik had ze aangesloten met 24DC. Dat blijkt niet te werken. :+
(Ik had niet goed naar de specificaties gekeken en ging er vanuit dat het wel DC zou zijn.) Nu een 24VAC din voeding gekocht en die maar gebruiken. Maar wel interessant om die voeding ook in en uit te schakelen, dat scheelt weer wat sluipverbruik.

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, het is toch typisch zo'n installatie die het grootste deel van de tijd uit staat.

Nog een andere tip voor (de keuze van) die voeding: als je meerdere ventielen tegelijk opent, doe dat dan niet exact gelijktijdig. Ze verbruiken nl. véél meer stroom bij het inschakelen dan bij het open zijn. (Uit m'n hoofd: 1A vs. 0,1 A.)

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:44
Ik heb deze kant-en-klare put met kleppen: https://www.tuinenwater.shop/automatische-verdelerset-in-put-voor-waterleiding-7-groepen.html

AC voeding: https://www.se.com/nl/nl/product/MTN663529/knx-voeding-reg-ac-24-v-1-a-lichtgrijs/

MDT AKK-0816.03 https://www.mdt-group.com/products/product-detail/actuators/switch-actuators/switch-actuators-akk-compact.html

Vanaf de MDT gaat er een meervoudige kabel naar de put. AC Voeding hangt aan een schakelactor zodat deze uit staat wanneer de AKK-0816.03 geen ingeschakelde kanalen heeft.

• Gwaihir
  • Niet online
deWit schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:09:
het liefste zou ik ook de flow meten met een simpele flowmeter met puls uitgang en die ook op de bus beschikbaar hebben.
Valt er zoveel te meten dan?

Ik bekeek afgelopen jaar het flow profiel van mijn pomp en dat is echt super saai: bij alle gangbare drukken is de flow gelijk.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:02
deWit schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:09:
Heeft iemand hier ervaring met tuin beregening op de KNX bus?
Ja, hier is een professionele beregening aangelegd met vijf 24 V~ ventielen. Die stuur ik via separate relais aan vanuit een MDT relais unit. Op de MDT zit ook 230 V~ verlichting en je dat niet mag combineren met laagspanning.
De software heb ik in een Gira X1 ontwikkeld. Werkt perfect. We kunnen iedere groep een gewenste sproeitijd geven, en ze worden sequentieel opgeroepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 09-08-2026 18:21 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste