Ik vind het rookmelder-landschap maar karig, er is een gebrek aan goede slimme en gebruiksvriendelijke rookmelders (zoals de Nest Protect was), met een duidelijk vooralarm/waarschuwing, echt lekkere koppeling met KNX vaak ook niet mogelijk, en estethisch is het al helemaal huilen.
Daarbij komt dat ik in elke slaapkamer een rookmelder wil, en in de teschnische ruimtes, en in de bijkeuken, en in de verkeersruimtes. (in bijna alle ruimtes dus)
Daarom wil ik waarschijnlijk een ASD systeem door het huis aan te leggen. (Aspiration Smoke Detection)
Dit is een 25mm buizensysteem met in elke (te detecteren ruimte) een detectiepunt (gaatje van 2-6mm in het plafond, zeer goed weg te werken) waardoor lucht aangezogen door naar een centrale detector.
Deze aspiratie-units zijn in 1-, 2- en meer zones te verkrijgen.
Ze zijn instelbaar qua gevoeligheid, en hebben (vrijwel altijd) een alarmering in twee fasen. (waarschuwing/vooralarm en echt alarm) via relais-uitgangen.
De kosten zijn natuurlijk wel hoger. Een unit (2-zones) als de FAAST-flex (unit met basis functies, prima voor thuis) kun je vinden voor zo'n €1800,- incl. BTW.
Daar komt het buizensysteem met 15 detectiepunten nog bij. (ben je ook zo 700,- verder) en 3 signaalgevers voor het alarm (150,-)
Bij elkaar dus zo'n 2500,- tot 3000,-
Maargoed, 15x gira dualQ (230v) plus 2 KNX modules kosten ook €1400,-, en daarbij moet je dan ook de nodige buizen en bekabeling leggen.
Als je enkel rookmelders in de verkeersruimtes wil dan is het financiele plaatje natuurlijk heel anders....
En als je dit achteraf moet aanleggen is dat natuurlijk niet netjes te doen, dat lukt eigenlijk alleen bij nieuwbouw of grote renovaties.
Het heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen natuurlijk. Maar aangezien mijn werk in de brandveiligheid is (advies) vindt ik dit wel een leuke exercitie, waarbij ik dan ook makkelijk door de documentatie kom door mijn achtergrond.
Bij het aanleggen van een dergelijk ASD systeem moet je natuurlijk ook weten wat je doet (met name het ontwerp van het buizensysteem is wat ingewikkelder als je van de standaard-topologien afwijkt).
Het hoeft allemaal niet gecertificeerd te worden, en je kunt de werking en gevoeligheid natuurlijk eenvoudig zelf testen.
Links:
ASD-unit:
https://www.acornfiresecu...V-M1DevMpSeXHG9C1I9cKI5YW
Aanzuigpunt (miniatuur voorbeeld, er zijn ook punten met een klein kapje):
https://www.hertek.nl/saf...zuigpunt_miniatuur_25_mm_