Ja, dat dus, @
klaasopurk . Je gebruikt KNX dan als thermostaat, zodat een (zone)verwarming beter tot z'n recht komt.
Warmtepomp aansturen lijkt grofweg vier dingen te betekenen, afhankelijk van wie je 't hoort zeggen:
1) Verwarmingsbedrijf / koelbedrijf extern vrijgeven
2) + Extern sommige andere instellingen aanpassen, met name de stooklijn voor fine tuning van de weerafhankelijke regeling. Bijv. iets heter zetten bij gure wind dan bij diezelfde temperatuur windstil.
3) + D.m.v. domotica de kamerthermostaat vervangen = een vraagsignaal doorgeven.
4) + Ook de modulatie / vermogensregeling overnemen. (Geen WAR door de WP meer dus.)
Vanaf 'level 3' wil je flink zeker zijn van de bedrijfszekerheid van je domotica. 'Level 4', wat ik hier wel toepas, zou ik niet aanraden zonder specifieke reden. Niet zozeer omdat je ruzie zult maken met je WP-installateur, maar omdat de ingebouwde, flink geoptimaliseerde programmering van je WP niet eenvoudig te verslaan is (op efficiënt comfort leveren): je hebt niet zo maar iets te winnen! Ik doe het hier omdat de WP niet de hoofdbron van warmte is. Ik heb dan ook geen spijt, maar er gaat zeker meer moeite in zitten dan verwacht.
[Edit, nog even ter aanvulling] 1) Gaat gemakkelijk, in elk geval bij zo'n beetje elke W/W WP, d.m.v. een digitale ingang. Deze controle wordt ook als duidelijke meerwaarde ervaren.
3) Klinkt veelal veel belangrijker dan het is: zo lang je een woonkamer hebt die toch representatief is voor vraag / geen vraag, kun je ook daar de bij je WP behorende thermostaat hangen. Pas wanneer je niet duidelijk één hoofdzone in je systeem hebt wordt het van belang. Maar dan moet ook je leidingwerk daar goed rekening mee houden, want je WP mag niet (tevergeefs proberen te) draaien met alles dicht. Mijn WP heeft trouwens ook hiervoor een digitale ingang, dus ook 3) zul je soms / vaak (geen idee bij hoeveel WPs) kunnen realiseren zonder specifieke KNX-interface.
[
Voor 20% gewijzigd door
Gwaihir op 12-09-2021 10:25
]