[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 50 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

@HyperBart: zo heb ik dat met het schakelcommando inderdaad weleens gedaan. Bij mij was er toen geen andere keus, doordat de installateur tijdens de bouw per abuis twee plafondspots in de hal had aangesloten op twee verschillende groepen. Herbedraden was niet mogelijk.

Voor de statusmelding verbond ik een van beide lampen met het groepsadres van de status, de ander liet ik leeg. Aangezien ze altijd samen aan/uit gaan, gaat dat altijd goed.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
Even checken voordat ik helemaal naar links ren terwijl ik naar rechts had moeten rennen :)
Heb een MDT SCN-DALI64.03 en een 15-tal EldoLED drivers welke met elkaar verbonden zijn. Om nu verder sturing aan de drivers te geven, moet ik daarvoor de DCA downloaden vanuit de KNX-store? Of is er een makkelijkere/betere route?
DCA for commissioning the MDT daliControl Gateway SCN-dali64.03.
This DCA can be used for commissioning and configuration of the dali devices. The dali devices can be assigned to the various groups and scenes and time controls can be implemented.
For more information: http://www.mdt.de
Volgens mij moet de boel inderdaad met deze DCA ingesteld worden. Kan er echt weinig documentatie over vinden niemand die de MDT Dali gateway al eens ingesteld heeft en kan delen hoe cq. info gevonden heeft hierover?

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 01-09-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00
Heeft iemand al ervaring met de Interra ITR524-16A ?
Dit is, in de grootste uitvoering, een 24-kanaals 16A actor voor slechts 290 euro. Te koop bij Voltus.de (en alleen daar).

Nog een vraagje ivm DALI sturing. Als een controller bijvoorbeeld 16 kanaals is. Wil dit dan zeggen dat hier maximaal 16 lampen afzonderlijk kunnen worden aangestuurd. Of moet ik dit zien als groepen van meerdere lampen waarvan elke lamp apart te sturen is?
Vindt dit DALI en led(driver) geheel vrij ingewikkeld en moeilijker om beginners info te vinden.
Iemand een site waar dit allemaal wat duidelijk staat verklaard?

[ Voor 54% gewijzigd door brogel op 01-09-2021 21:26 ]

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Niek_ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:15:
Volgens mij moet de boel inderdaad met deze DCA ingesteld worden. Kan er echt weinig documentatie over vinden niemand die de MDT Dali gateway al eens ingesteld heeft en kan delen hoe cq. info gevonden heeft hierover?
Ik zag hier ook tegenop. Het was wel even wennen, want heel logisch vond ik de UI niet, maar als je het eenmaal door hebt is het prima te doen. Ik heb wel wat aan de manual van MDT gehad maar het meeste met trial en error uitgevogeld. Dit was mijn eerste DALI ervaring dus daar kan het ook aan gelegen hebben.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:49
brogel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:21:
Nog een vraagje ivm DALI sturing. Als een controller bijvoorbeeld 16 kanaals is. Wil dit dan zeggen dat hier maximaal 16 lampen afzonderlijk kunnen worden aangestuurd. Of moet ik dit zien als groepen van meerdere lampen waarvan elke lamp apart te sturen is?
DALI is een bus, speciaal voor verlichting. Aan een DALI Bus mogen max 64 deelnemers, ook adressen genoemd, gekoppeld zijn. Een deelnemer kan één lampdriver zijn, maar kunnen ook gecombineerd zijn. Een DALI driver voor RGWB heeft 4 DALI deelnemers/adressen nodig, omdat ieder kleurkanaal apart aangestuurd wordt. In de toekomst gaat dat veranderen, omdat de nieuwe DALI-versie DT-8 ook kleuren kan mee sturen, en dan wordt zo'n RGBW-driver dus nog maar één DALI-adres.
DT-8 is er al even, maar werkt nu alleen voor tweekanaals drivers, zoals Tuable White. Een Tunable White driver DT-8 heeft dus maar één DALI-adres nodig. Helaas is voor kleuren-drivers (RGB of RGBW) de DT-8 standaard nog steeds niet bevroren,

Een KNX DALI controller is een gateway om DALi-eenheden vanuit KNX aan te sturen. Aan de meeste KNX/DALI-gateways kun je 64 eenheden/adressen koppelen. Echter, er is een belangrijke beperking: Niet alle gateways kunnen die eenheden ook individueel aansturen! De bekende MDT 16/32 DALI gateways kunnen geen individuele eenheden aansturen maar enkel 16 groepen. Als je aan iedere groep één driver toewijst, kun je dus maar max. 16 eenheden aansturen. Je kunt binnen zo'n groep wel weer 4 kleuren besturen, via voorgeprogrammeerde scenes.
Dat is geen beperking van DALI, maar van de KNX/DALI-gateway.

Naast drivers kun je aan een DALI-bus ook speciale schakelaars, bewegingsdetectoren of dimmers koppelen. De meeste KNX/DALI-gateways kunnen daar echter niet mee overweg.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 02-09-2021 13:13 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 11:45
Snelle vraag vanuit mijn kant, kan niet zo’n duidelijk antwoord vinden. Welke ader dikte gebruiken jullie tussen de automaten en rijg klemmen? (Flexibel).

Vanaf de rijgklemmen ga ik door met stugdraad 2.5mm2

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sebasmac schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:24:
Snelle vraag vanuit mijn kant, kan niet zo’n duidelijk antwoord vinden. Welke ader dikte gebruiken jullie tussen de automaten en rijg klemmen? (Flexibel).

Vanaf de rijgklemmen ga ik door met stugdraad 2.5mm2
In principe is 2,5mm flexibel voldoende.

Maar als je vanuit je automaten naar je rijgklemmen gaat, en vanuit daar naar je installatie, wat heb je dan precies aan domotica? 8)7

• sebasmac
bbbrumbrum schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:02:
[...]

In principe is 2,5mm flexibel voldoende.

Maar als je vanuit je automaten naar je rijgklemmen gaat, en vanuit daar naar je installatie, wat heb je dan precies aan domotica? 8)7
Thanks! Meer voor de groepen naar bijvoorbeeld de keuken, wil alles bovenin de kast binnen laten komen, en dan netjes afwerken in de kast. De rest van de kabels gaan eerst door de schakelaktoren :)

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00
Conrado schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:06:
[...]

De bekende MDT 16/32 DALI gateways kunnen geen individuele eenheden aansturen maar enkel 16 groepen. Als je aan iedere groep één driver toewijst, kun je dus maar max. 16 eenheden aansturen. Je kunt binnen zo'n groep wel weer 4 kleuren besturen, via voorgeprogrammeerde scenes.
Even kijken dat ik het begrijp:
Dus als ik bijvoorbeeld 20 kamers (met elk 1 of meerdere lampen) heb kan ik deze niet allemaal individueel aansturen (aan/uit,dimmen of kleur) op 1 MDT 16 kanaals module, omdat deze maar 16 drivers kan sturen.
Dus 16 kamers zou wel lukken? Of moet ik dit aantal nog delen door 4 (RBWB) ?

Iets algemener:
Als ik nu mijn lampen (of lampen groepen) individueel gewoon met 1.5mm² draad naar de verdeelkast breng heb ik toekomstig nog alle mogelijkheiden? De drivers komen dan eventueel in de technische ruimte te hangen.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
brogel schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:30:
Als ik nu mijn lampen (of lampen groepen) individueel gewoon met 1.5mm² draad naar de verdeelkast breng heb ik toekomstig nog alle mogelijkheiden?
En mogelijk in nog verdere toekomst een stukje verwarring, wanneer je met je voor 230V aangelegde draden naar drivers + laagspanning over bent gestapt. Vooral heftig als je ergens laagspanning verwacht en toch 230V op jezelf of een apparaat zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

sebasmac schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:30:
[...]

Thanks! Meer voor de groepen naar bijvoorbeeld de keuken, wil alles bovenin de kast binnen laten komen, en dan netjes afwerken in de kast. De rest van de kabels gaan eerst door de schakelaktoren :)
Als ik het goed begrijp, ga je vanaf de aardlekautomaat of installatieautomaat naar een ingang op de KNX schakelactor, vanaf de corresponderende uitgang op de actor naar de klemmenstrook en daarvandaan met massief draad verder naar een lichtpunt of ander schakelpunt.

Logischerwijs doe je dit allemaal tot aan de klemmenstrook met 2,5 mm2 soepel draad. Soepel omdat het werken met massieve draden in een kast totaal waardeloos is en 2,5 mm2 omdat dat de standaarddiameter is voor 16 A groepen en er weinig reden is om een maat dunner – 1,5 mm2 – te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasmac
Tomatoman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:21:
[...]

Als ik het goed begrijp, ga je vanaf de aardlekautomaat of installatieautomaat naar een ingang op de KNX schakelactor, vanaf de corresponderende uitgang op de actor naar de klemmenstrook en daarvandaan met massief draad verder naar een lichtpunt of ander schakelpunt.

Logischerwijs doe je dit allemaal tot aan de klemmenstrook met 2,5 mm2 soepel draad. Soepel omdat het werken met massieve draden in een kast totaal waardeloos is en 2,5 mm2 omdat dat de standaarddiameter is voor 16 A groepen en er weinig reden is om een maat dunner – 1,5 mm2 – te gebruiken.
Exact! Kabels besteld!

Een algemene update over de installatie komt later, ik zal ook wat foto’s delen voor de geïnteresseerde hier :)

• Conrado
brogel schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:30:
[...]
Als ik nu mijn lampen (of lampen groepen) individueel gewoon met 1.5mm² draad naar de verdeelkast breng heb ik toekomstig nog alle mogelijkheiden? De drivers komen dan eventueel in de technische ruimte te hangen.
Tot aan de drivers is DALI een bus, dus kun je fase, massa, aarde, en twee DALI-busdraden overal naartoe brengen waar je wilt, en dat mag ook in iedere gewenste structuur. Net zoals KNX.

Ik plan in mijn nieuwe huis enige plekken waar de drivers komen, zodat ik niet alles naar de MK hoef te brengen. Van daaruit laat ik DALI ook doorlopen naar plekken waar ik lokaal drivers kwijt kan, zoals in het kookeiland of de achterwand van het bed.

• Niek_
Aan/uit + dimmen via DALI nu ook werkend *O*
Blijft toch leuk om zo steeds een stapje verder te komen.
Nu eens gaan bedenken wat voor een scenes er handig zijn en een aantal zaken 'automatisch' laten gebeuren zoals screens naar beneden bij hogere binnentemperatuur.

Dit document heeft mij trouwens enorm geholpen hiermee: https://www.mdt.de/download/MDT_TM_DaliControllerIP_03.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Niek_ op 10-09-2021 10:25 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37
Niek_ schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:09:
Aan/uit + dimmen via DALI nu ook werkend *O*
Blijft toch leuk om zo steeds een stapje verder te komen.
Nu eens gaan bedenken wat voor een scenes er handig zijn en een aantal zaken 'automatisch' laten gebeuren zoals screens naar beneden bij hogere binnentemperatuur.
Dan ben je al te laat. Je kunt beter naar de weersvoorspelling kijken :P.

• Niek_
Dennis schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:01:
[...]

Drempelwaarde wat lager zetten? :P

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:33
Dennis schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:01:
[...]

Nou nee niet helemaal. Ik wil bijv. de screens laten zaken als het te warm wordt. Echter in voor en najaar wil ik prima de zon binnen hebben om het huis om te warmen. Gratis hè :)
Hoe? Daar ben ik zelf ook nog niet over uit.

Klaas

• Dennis
klaasopurk schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:59:
Nou nee niet helemaal. Ik wil bijv. de screens laten zaken als het te warm wordt. Echter in voor en najaar wil ik prima de zon binnen hebben om het huis om te warmen. Gratis hè :)
Hoe? Daar ben ik zelf ook nog niet over uit.
Op basis van de maand (getal) een waarde aan of uit zetten en die als conditionele block gebruiken. Maar wat als het half april 5 dagen op rij 27 graden wordt? Je zou de weersvoorspelling van de komende 5 dagen kunnen gebruiken... als die boven de 110 graden is, dan naar beneden met die dingen.

Je kunt ook nog kijken hoe warm het binnen is, actueel of elke ochtend om 7 uur de waarde. Maar dat hangt weer van je soort huis af. Mijne is niet optimaal geïsoleerd dus in de winter is het in de ochtenden relatief koud in huis.

• Niek_
Doe iets niet goed. Wil met 1 schakelaar 2 of meer lampen aan/uitschakelen. Maar als ik die schakelaar aan beide lampen hang pakt ‘ie alleen de laatst toegewezen lamp. Moet ik ze eerst groeperen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:39

bomberboy

BOEM!

Niek_ schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:24:
Doe iets niet goed. Wil met 1 schakelaar 2 of meer lampen aan/uitschakelen. Maar als ik die schakelaar aan beide lampen hang pakt ‘ie alleen de laatst toegewezen lamp.
Je sleept de schakelaar uitgang in meer dan één groep? Dat kan niet. Een uitgang kan maar op een groepsadres iets verzenden.

Je moet het omgekeerd doen, de ingang van de lamp(actor) bij de schakelaaruitgang slepen. Een ingang kan in meerdere groepen zitten en die accepteren.

Je groepsadressen zijn dus te definiëren volgens de uitgangen en niet volgens de ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Dennis schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:13:
[...]

Op basis van de maand (getal) een waarde aan of uit zetten en die als conditionele block gebruiken. Maar wat als het half april 5 dagen op rij 27 graden wordt? Je zou de weersvoorspelling van de komende 5 dagen kunnen gebruiken... als die boven de 110 graden is, dan naar beneden met die dingen.

Je kunt ook nog kijken hoe warm het binnen is, actueel of elke ochtend om 7 uur de waarde. Maar dat hangt weer van je soort huis af. Mijne is niet optimaal geïsoleerd dus in de winter is het in de ochtenden relatief koud in huis.
Dit zou een aardige methode kunnen zijn. Mijn huis is erg goed geïsoleerd.
Waar ik uiteindelijk naar toe wil is het volgende. Hiervoor moet je het volgende weten:
  • De warmtepomp kan ik aansturen via KNX (nog wel koppelbox te kopen, maar das een formaliteit)
  • In elke ruimte hangt een KNX thermometer
  • Buiten wil ik een UV(?) meter ophangen die 360 graden rond kan blijven meten
  • Een script berekent de baan van de zon op de bewuste dag of haalt deze ergens op
Vervolgens wil ik al deze gegevens mixen zodat ik per uur weet of ik een bepaalde kamer via de zon wil opwarmen of via kachel of juist rolluiken/zonwering dicht moet doen om de warmte te weren.
In dit schema zal de invloed van de tijd van het jaar dan een rol moeten spelen. Je kan niet verwachten dat in de winter de zon de opwarming voor elkaar krijgt.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Met een warmtepomp ga je toch niet per uur opwarmen? Die laat je zelfs aanstaan als je een weekendje weg gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

bomberboy schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:56:
[...]
Je sleept de schakelaar uitgang in meer dan één groep? Dat kan niet. Een uitgang kan maar op een groepsadres iets verzenden.
@Niek_: Alleen het groepsadres met de T-vlag (T = Transmit) wordt gebruikt om telegrammen te verzenden, en dat is maar één gekoppeld groepsadres.

Ik heb nooit begrepen waarom zowel de ETS-applicatie als ETS-plugins toestaan dat je meer dan 1 groepsadres koppelt aan een uitgang. Maar de software geeft niet eens waarschuwing dat je iets verkeerd doet. Weet iemand wat de logica daarvan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
klaasopurk schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:56:
[...]

Dit zou een aardige methode kunnen zijn. Mijn huis is erg goed geïsoleerd.
Waar ik uiteindelijk naar toe wil is het volgende. Hiervoor moet je het volgende weten:
  • De warmtepomp kan ik aansturen via KNX (nog wel koppelbox te kopen, maar das een formaliteit)
  • In elke ruimte hangt een KNX thermometer
  • Buiten wil ik een UV(?) meter ophangen die 360 graden rond kan blijven meten
  • Een script berekent de baan van de zon op de bewuste dag of haalt deze ergens op
Vervolgens wil ik al deze gegevens mixen zodat ik per uur weet of ik een bepaalde kamer via de zon wil opwarmen of via kachel of juist rolluiken/zonwering dicht moet doen om de warmte te weren.
In dit schema zal de invloed van de tijd van het jaar dan een rol moeten spelen. Je kan niet verwachten dat in de winter de zon de opwarming voor elkaar krijgt.
Loxone gaat flink ver in wat je beschrijft: zon meenemen, ventilatie en screens inzetten, etc. Je zou hun marketingmateriaal 'ns kunnen doorsnuffelen, dan heb je 'm mooie 'to do' lijst voor wat je te doen staat.
Buiten wil ik een UV(?) meter ophangen die 360 graden rond kan blijven meten
Klinkt fancy. Wat doet 't? Bedoel je een lichtsterktemeter met vrij zicht naar boven?
m_a_rnix schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:03:
Met een warmtepomp ga je toch niet per uur opwarmen? Die laat je zelfs aanstaan als je een weekendje weg gaat...
Hoe subtieler je beïnvloeding, hoe verder je vooruit moet kijken..

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 10-09-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Gwaihir schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:44:
[...]
Hoe subtieler je beïnvloeding, hoe verder je vooruit moet kijken..
Als je met feitelijke informatie te maken hebt is dat waar, maar @klaasopurk gaat een systeem dat heel langzaam werkt afstemmen op snel veranderende omstandigheden waar hij niet van weet of de voorspelling klopt... Dan moet je toch niet te ver vooruit kijken?

In mijn systeem bepaalt KNX of er water wordt rondgepompt, en de warmtepomp bepaalt het vermogen adhv ingaande en uitgaande temperatuur. Als je stopt met pompen is het niet zo dat er opeens koud water in de vloer zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@m_a_rnix Ik laat toch echt wel groepen open en dicht(er) zetten, ook n.a.v. 'snelle' signalen, met name het stoken van een haard. Dat, evenals hoe hard de zon een kamer in schijnt op enig moment, is toch feitelijke informatie?

Ik ken het systeem van @klaasopurk niet in detail, maar ik heb hier flinke buffers, dus vraag en aanbod kunnen ook wat asynchroon zijn. Gecombineerd met ietsje voorspelling, helpt dat het vermogen zoveel mogelijk in de ideale range te houden en wat te verplaatsen naar de uren met goedkope stroom.

Maar wat je m.i. vooral met voorspelling wilt doen: het werd hier vandaag 23 graden. Het was al meerdere dagen warm, dus het huis is 'n tikkie aan de warme kant (zit net in het koelbereik, volgens mijn instellingen). Gaat de koeling aan? Nee, want er komen drie koelere dagen (en daarna nog slechts een korte piek). Kwamen er hete dagen achteraan, dan had die koeling nu al lekker wat uurtjes mogen draaien. Soortgelijk voor wanneer de verwarming aan gaat (en de haard). Dat soort beslissingen neem ik nu met de hand, terwijl ik onderwijl probeer mijn beslissingscriteria voor mezelf expliciet te maken, zodat ze weldra aan het systeem geleerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
klaasopurk schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:56:
Dat raad ik je af. Zodra je ingrijpt op de warmtepompregeling maak je, je er ook verantwoordelijk voor. De warmtepompboer (m/v) zal bij problemen direct naar de KNX-aansturing wijzen. Het hoeft ook niet, want de WP kan dat perfect zelf regelen.

Het besturen van de regelkleppen van de vloerverwarming kun je wel oppakken. Of dat nut heeft, hangt af van je situatie. Soms heb je ruimtes die door de (winter)zon zo goed opwarmen dat de vloerverarming geknepen kan worden. Soms worden kamers alleen maar periodiek gebruikt. Alles kan, zolang het maar een 'traag' effect is. Belangrijk is dat je dan genoeg buffer in je WP-systeem hebt, ander gaat 'ie pendelen.

Blinds e.d. kun je het beste met een goed weerstation aan sturen, weersvoorspelling zijn daar te generiek voor. Hoewel mijn Wheater-App het aan het einde van de dag wel altijd juist heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:25:
Dat raad ik je af. Zodra je ingrijpt op de warmtepompregeling maak je, je er ook verantwoordelijk voor. [..] Het hoeft ook niet, want de WP kan dat perfect zelf regelen.
Als je 't over méér hebt dan verwarming / koeling vrijgeven, dan is de eigen sturing van de WP in heel veel (standaard) situaties inderdaad moeilijk te overtreffen. Dus tja, waarom zou je?
De warmtepompboer (m/v) zal bij problemen direct naar de KNX-aansturing wijzen.
Daar maak ik me eerlijk gezegd geen zorgen over. Zo'n vingerwijzing zal ofwel duidelijk terecht zijn (als je de temp niet optimaal afgeregeld krijgt, of erg inefficiënt blijkt te regelen), of even duidelijke onzin, als er met de hardware iets mis blijkt te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Tomatoman schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:41:
[...]
Ik heb nooit begrepen waarom zowel de ETS-applicatie als ETS-plugins toestaan dat je meer dan 1 groepsadres koppelt aan een uitgang. Maar de software geeft niet eens waarschuwing dat je iets verkeerd doet. Weet iemand wat de logica daarvan is?
Het zit ver, even uit het hoofd. Als ik het me goed herinner kan zo'n uitgang in sommige gevallen ook wel gebruikt worden om bepaalde status updates mee te nemen.

Bv twee schakelaars voor zelfde lamp in één groep. Aan bericht van schakelaar 1 kan dan gelezen worden door schakelaar 2 zodat die weet dat de lamp al aan staat. Dus bv indien er geen status objecten ofzo zijn.

Ken het niet meer exact uit het hoofd en heb geen idee of het iets historisch is ivm backwards compatibility of een doelbewuste feature is. (en iets te lui om het op mijn mobiel te proberen terugzoeken :+). Ik denk dat het zelfs eerder ook in dit topic al besproken geweest is paar jaar geleden.

• klaasopurk
m_a_rnix schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:35:
[...]

Als je met feitelijke informatie te maken hebt is dat waar, maar @klaasopurk gaat een systeem dat heel langzaam werkt afstemmen op snel veranderende omstandigheden waar hij niet van weet of de voorspelling klopt... Dan moet je toch niet te ver vooruit kijken?

In mijn systeem bepaalt KNX of er water wordt rondgepompt, en de warmtepomp bepaalt het vermogen adhv ingaande en uitgaande temperatuur. Als je stopt met pompen is het niet zo dat er opeens koud water in de vloer zit.
Jullie hebben wel gelijk. Op zich is de warmtepomp aansturen niet altijd heel zinvol omdat het een traag reagerend iets is. Tenminste in combinatie met vloerverwarming.
Echter ik constateer nu in het voor en najaar (en op koudere nachten in de zomer) het volgende:

De pomp staat aan en zorgt dat de hoofdleiding van warmwater wordt voorzien. De ventielen blijven echter dicht. Dit komt omdat de pomp aangaat op het moment dat het buiten kouder is dan 20 graden. Stom idee, maar zo werkt het.
Gwaihir schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:44:

Klinkt fancy. Wat doet 't? Bedoel je een lichtsterktemeter met vrij zicht naar boven?
Samen met de lichtsterktemeter of eigenlijk een lichtwarmtemeter wil ik bepalen hoeveel energie er via de zon binnenkomt. De ventielen laat ik dan dicht als blijkt dat dit genoeg is. En als alle ventielen dicht zijn dan wil ik dat de wamtepomp ook uit gaat.

Hopelijk is het voor iedereen nu wat duidelijker.

Klaas

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
klaasopurk schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:52:
[...]

Jullie hebben wel gelijk. Op zich is de warmtepomp aansturen niet altijd heel zinvol omdat het een traag reagerend iets is. Tenminste in combinatie met vloerverwarming.
Echter ik constateer nu in het voor en najaar (en op koudere nachten in de zomer) het volgende:

De pomp staat aan en zorgt dat de hoofdleiding van warmwater wordt voorzien. De ventielen blijven echter dicht. Dit komt omdat de pomp aangaat op het moment dat het buiten kouder is dan 20 graden. Stom idee, maar zo werkt het.

[...]

Samen met de lichtsterktemeter of eigenlijk een lichtwarmtemeter wil ik bepalen hoeveel energie er via de zon binnenkomt. De ventielen laat ik dan dicht als blijkt dat dit genoeg is. En als alle ventielen dicht zijn dan wil ik dat de wamtepomp ook uit gaat.

Hopelijk is het voor iedereen nu wat duidelijker.
Perfect duidelijk, wat je dan volgens mij doet is hetzelfde als het gebruik van een thermostaat om de WP uit te schakelen op het moment dat er geen warmtevraag is. Dat wordt ook beschreven in de TS van het Water/Lucht warmtepomp topic. Dit is een thema wat regelmatig (in verschillende gedaantes) terugkomt op dat topic.

Je draait dan nog steeds met WAR (Weers Afhankelijke Regeling) maar dan aangevuld met een thermostaat om de warmtepomp "in bedwang" de houden. Je gebruikt alleen niet een (aan-uit) thermostaat maar jouw eigen algoritme om te bepalen of de WP warmte moet leveren.

Mvg Batilan (uit Emmeloord ;))

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
@bartvb Hoe bevalt de Bab-tec AppModule ?

Ik overweeg 'm met een Russound app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Batilan schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:48:
wat je dan volgens mij doet is hetzelfde als het gebruik van een thermostaat om de WP uit te schakelen op het moment dat er geen warmtevraag is.
Ja, dat dus, @klaasopurk . Je gebruikt KNX dan als thermostaat, zodat een (zone)verwarming beter tot z'n recht komt.

Warmtepomp aansturen lijkt grofweg vier dingen te betekenen, afhankelijk van wie je 't hoort zeggen:
1) Verwarmingsbedrijf / koelbedrijf extern vrijgeven
2) + Extern sommige andere instellingen aanpassen, met name de stooklijn voor fine tuning van de weerafhankelijke regeling. Bijv. iets heter zetten bij gure wind dan bij diezelfde temperatuur windstil.
3) + D.m.v. domotica de kamerthermostaat vervangen = een vraagsignaal doorgeven.
4) + Ook de modulatie / vermogensregeling overnemen. (Geen WAR door de WP meer dus.)

Vanaf 'level 3' wil je flink zeker zijn van de bedrijfszekerheid van je domotica. 'Level 4', wat ik hier wel toepas, zou ik niet aanraden zonder specifieke reden. Niet zozeer omdat je ruzie zult maken met je WP-installateur, maar omdat de ingebouwde, flink geoptimaliseerde programmering van je WP niet eenvoudig te verslaan is (op efficiënt comfort leveren): je hebt niet zo maar iets te winnen! Ik doe het hier omdat de WP niet de hoofdbron van warmte is. Ik heb dan ook geen spijt, maar er gaat zeker meer moeite in zitten dan verwacht.

[Edit, nog even ter aanvulling] 1) Gaat gemakkelijk, in elk geval bij zo'n beetje elke W/W WP, d.m.v. een digitale ingang. Deze controle wordt ook als duidelijke meerwaarde ervaren.

3) Klinkt veelal veel belangrijker dan het is: zo lang je een woonkamer hebt die toch representatief is voor vraag / geen vraag, kun je ook daar de bij je WP behorende thermostaat hangen. Pas wanneer je niet duidelijk één hoofdzone in je systeem hebt wordt het van belang. Maar dan moet ook je leidingwerk daar goed rekening mee houden, want je WP mag niet (tevergeefs proberen te) draaien met alles dicht. Mijn WP heeft trouwens ook hiervoor een digitale ingang, dus ook 3) zul je soms / vaak (geen idee bij hoeveel WPs) kunnen realiseren zonder specifieke KNX-interface.

[ Voor 20% gewijzigd door Gwaihir op 12-09-2021 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Misschien nog een reden om je warmtepomp wél aan te sturen: buffervat opwarmen aan de hand van dynamische energieprijzen (en dus beschikbaarheid groene energie).

Uiteraard is het wel handig dat alles “nominaal” verder functioneert zonder externe aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DiLDoG Laat ik 't zo zeggen: ik zou er geen installatie voor aanschaffen. En als je dit doet, kijk dan niet zozeer of alleen naar je buffervat, maar vooral je huis zelf. Dat is veruit de grootste buffer die je tot je beschikking hebt, ook al 'speel' je met nog geen halve graad wisseling in ruimtetemperatuur.

Ja, ik probeer hier wel wat aan te doen, zoals ik onlangs schreef ( Gwaihir in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" ). Tweaker tenslotte, dus gewoon leuk het onderste uit de kan te proberen te halen, (gelukkig) uit een om andere redenen zo opgebouwde installatie.

Want:
- Hoeveel echt goedkope stroom verwacht je in het verwarmingsseizoen? De grote verschillen in een variabel contract zitten op de zonnige middagen in voorjaar & zomer, toch?
- Het rendement van een WP wordt vooral bepaald door hoe warm je 't water wilt hebben. Vooral niet te warm dus, want je levert zo tientallen procenten rendement in. Maar dan past er weinig warmte in een buffervat.
- Bij een L/W WP heb je meer aan het warmst van de dag dan het moment waarop de stroom 't goedkoopst is
- Het rendement van een (W/W) WP heeft een ideale range. Is (net als de koppelcurve van een verbrandingsmotor) flink afhankelijk van het toerental. Houdt dus niet van hollen en stilstaan.
- En al helemaal niet als je dat vrijwel letterlijk neemt: compressor levensduur lijdt onder al te korte runs

Grootste momenteel te behalen voordeel is m.i. laat in de middag / vroeg in de avond uit (of flink terug) schakelen en dan op nachtstroom voor de ochtend weer helemaal op temperatuur (incl. de buffer). Kun je misschien wel 10 -20 euro per jaar mee verdienen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Fabian schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:31:
@bartvb Hoe bevalt de Bab-tec AppModule ?

Ik overweeg 'm met een Russound app
Nog niet superveel gebruikt, het bouwen van een huis kost best veel tijd en levert een eindeloos lange TODO-lijst op lijkt het :) Op het moment vooral druk bezig met berging/veranda/tuin/bestrating en dat soort dingen. In de winter weer meer elektra/domotica is de planning.

Maar wat ik tot nu toe met de AppModule heb gedaan bevalt goed. Had wat gedoe met het activeren van de, via een winkel gekochte, code voor de Hue app. Dat is overigens ook de enige app die ik nu gebruik. Is prima opgelost door Bab-tec support.

Applicatie is niet enorm fancy, wel behoorlijk wat instelmogelijkheden en tot nu toe erg stabiel en snel.

Uiteindelijk is de AppModule niet heel veel meer dan een embedded PC met KNX interface. Je kan hetzelfde zelf knutselen met een RaspberryPi oid maar dan moet je je zelf druk maken over updates, upgrades en dependencies. Iets als verlichting heb ik graag stabiel en met weinig gedoe draaiend dus de AppModule is daar perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1B
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 19:55

W1B

Allereerst een "hallo" aan iedereen hier in dit topic. Ook ik ben via oriëntatie en omwegen uiteindelijk in dit topic beland. Volgend voorjaar gaan wij namelijk een nieuwbouw woning realiseren waar domotica onderdeel van uit gaan maken. Tevens wil ik alvast een dankwoord uitspreken voor degenen die al veel tijd hebben gestoken in het verzamelen en delen van allerhande informatie. Van de 190+ pagina's heb ik er slechts tientallen gehad, maar al erg veel kennis opgedaan, waarvoor dank!

Na een zoektocht had ik eerst de zinnen gezet op Niko Home Control II of Loxone, maar met name leveranciersonafhankelijkheid en single point of failure zijn argumenten die mij richting KNX hebben doen bewegen. De keuze is nog niet gemaakt, maar de zinnen zijn nu op KNX gezet.

Mijn eerste inhoudelijke reactie:
DiLDoG schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:13:
Misschien nog een reden om je warmtepomp wél aan te sturen: buffervat opwarmen aan de hand van dynamische energieprijzen (en dus beschikbaarheid groene energie).

Uiteraard is het wel handig dat alles “nominaal” verder functioneert zonder externe aansturing.
Voor onze woning tref ik middels domotica al een voorbereiding aan om in de nabije toekomst warmte of koude te kunnen bufferen middels een WKO (of STES zo je wil). Deze buffer zou dan min. 10.000L zijn. Iedere respectabele WP heeft tegenwoordig een input welke je met een potentiaalvrij relais aan kunt spreken. Met een extra klep kun je de boel vervolgens omtakken om je buffertank te verwarmen of koelen. Er zijn al grotere bouwprojecten die dit toepassen en zodoende enkele maanden warmte kunnen onttrekken gedurende de koude maanden. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik hiervoor samenwerk met een familielid welke zijn sporen in de klimaattechniek en specifiek warmtepompen reeds heeft verdient (>30j ervaring).

[ Voor 4% gewijzigd door W1B op 17-09-2021 14:53 ]

Woning in aanbouw, 11100wp JA Solar, SolarEdge SE16K, WKO (STES) 7500L, Daikin Altherma 14kW, Daikin Altherma WP Boiler 260L, Innova fan coils

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@W1B Tof project!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
@W1B dan ben je volgens mij redelijk "innovatief" bezig, bij mijn weten zijn er nog niet veel van dit soort buffers in gebruik in particuliere woningen? Ik ken wel de Solar Freezer, maar dat is toch net even wat anders. Hier in de buurt gebruiken ze wel een grote collectieve buffer voor HTV, maar dat is dus ook weer wat anders. Op de verschillende WP topics blijft het meestal wel bij de standaard configuraties.

Hoewel KNX hier waarschijnlijk een rol bij kan spelen verdient zo'n project wellicht een eigen topic? (ik zal het in ieder geval met veel belangstelling volgen, wellicht kan ik nog met je "meeliften" :)). Ben met name benieuwd naar hoe je je buffer gaat realiseren en inzetten (10 m3 zal geen seizoensbuffer zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1B

W1B

@Batilan Het is ook nog toekomstmuziek in deze fase, maar de voorbereiding tref ik al wel in de trant van leidingwerk, kleppen, elektra en ruimte in de kast.

Voordat ik verder ga wil ik eerst zien dat ofwel de salderingsregeling eraf gaat of dat teruglevering aan het net wegens infra argumenten wordt afgeknepen. Ik geloof (want nog niet berekend) niet dat de investering in een dergelijk systeem (ook al zit ik dicht bij het vuur) nu een gunstige terugverdientijd kent.

Qua oplossing zou dit grofweg het onderstaande betekenen. Wellicht wat kort door de bocht, maar het is een aanzet zonder verdere technische invulling;
  1. Omvormer PV output boven threshold X stuurt signaal
  2. KNX actuator of Load balancing module ontvangt signaal, interpreteert temperatuur sondes in de buffertank en stuurt al dan niet een signaal naar de WP en regelklep.
  3. KNX actuator of Load balancing module pollt de temperatuur sondes en stuurt wederom signaal naar WP en regelklep om de boel dicht te gooien.
Wil je een écht slim systeem, dan zou ik bij punt 1 ook nog het liefste naar de weersvoorspelling kijken, maar dat wordt in den beginnen nog een beetje te gek.

Woning in aanbouw, 11100wp JA Solar, SolarEdge SE16K, WKO (STES) 7500L, Daikin Altherma 14kW, Daikin Altherma WP Boiler 260L, Innova fan coils

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@W1B Onderzoek ook hoeveel grondwaterstroming je hebt. Op veel plaatsen is die gering. Dan heb je geen enorme tank nodig, maar kun je volstaan met een standaard verticale bron voor de WP. Warmte die je daarin gooit, krijg je nl. ook (zeer grotendeels) weer terug, tenzij je grondwater teveel stroomt.

• roland.beuker
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-01-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrjtN6dBgxvhH9m5ncHLfQQh3yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykcAbrF2Ts1gdERiRsQndLAx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben een 'keukenwand' aan het inbouwen in de muur (zodat deze helemaal wegvalt). Er zitten twee koelkasten en een oven in deze wand zodat er gekoeld moet worden. Hiervoor heb ik vier gaten in de muur geboord (twee onder twee boven) zodat de lucht aan de achterkant kan doorstromen. Het wordt echter toch behoorlijk warm zodat ik de doorstroom met knx wil gaan regelen/meehelpen met twee ventilatoren.

Hoe kan ik twee losse ventilatoren het beste regelen met KNX? Ik zie wel KNX fancoil actoren maar deze lijken vooral gemaakt voor de drie standen ventilatoren terwijl ik juist een mooie 0-100% regeling wil (ja ja ook een beetje voor de hobby). Is er een mooi knx module/ventilator setje voor deze 0-100% regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1B

W1B

@roland.beuker Hoewel ik nog een leek ben in de KNX wereld ben je denk ik op zoek naar een PWM module. Een beetje ventilator kan namelijk met 0-10V geregeld worden.

Voorbeeld van een PWM module, maar wellicht zijn er goedkopere alternatieven https://knxgroothandel.nl...-0-10v-handbediening.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Of gewoon een PWM temperatuur fancontroller? Met KNX word dit beetje duur. Zelf zou ik groter of meer gaten maken, altijd beter dan een actieve oplossing. Zeker als het een oplossing is voor een niet-bestaand probleem. Wat is aardig warm, en is dit wel een probleem?

• roland.beuker
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:32:
Of gewoon een PWM temperatuur fancontroller? Met KNX word dit beetje duur. Zelf zou ik groter of meer gaten maken, altijd beter dan een actieve oplossing. Zeker als het een oplossing is voor een niet-bestaand probleem. Wat is aardig warm, en is dit wel een probleem?
Tuurlijk, alles heeft zijn grens. De muur is nog niet helemaal afgesloten dus moet nog blijken of dit echt nodig is. Ik zag in de documentatie van de koelkasten/vriezer dat er voldoende koeling moet zijn. De temperatuur loopt nu op tot zo'n 24/25 graden, maar dat is nog zonder de oven in actie.

• roland.beuker
W1B schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:47:
@roland.beuker Hoewel ik nog een leek ben in de KNX wereld ben je denk ik op zoek naar een PWM module. Een beetje ventilator kan namelijk met 0-10V geregeld worden.

Voorbeeld van een PWM module, maar wellicht zijn er goedkopere alternatieven https://knxgroothandel.nl...-0-10v-handbediening.html
Inderdaad, daar kan ik mee sturen (heeft zelfs speciale ventilator uitgang). De prijs is inderdaad een dingetje, maar voor demo doeleinden kan dit heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:32:
Wat is aardig warm, en is dit wel een probleem?
@roland.beuker Waarvandaan / waarheen gaat die lucht dan? En waarom zijn de gaten niet groter?

Ik heb hier wat gedrukt op de voorgeschreven omvang van de roosters / sleuven voor natuurlijke ventilatie van vriezer en inductiekookplaat en lijk daarmee inderdaad alles wel op orde te hebben. (Een oven zorgt er doorgaans zelf voor z'n warmte naar voren te gooien.)

(Ook voor natuurlijke ventilatie (d.m.v. convectie) heb je boven én onder een rooster / sleuf.)

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 18-09-2021 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Een gebruikelijke manier om dit op te lossen is simpelweg louvres aanbrengen in het plaatmateriaal boven de koelkast en oven. Dat is normaliter voldoende voor passieve ventilatie. Achter de apparatuur is in de keukenkasten waarschijnlijk een nis aangebracht, doordat de zijpanelen van de kast wat verder doorlopen naar achteren dan de achterwand. Dat geeft een maat van pakweg 56 x 5 cm = 280 cm2 aan ventilatieruimte. Als de totale opening in de louvres vergelijkbaar groot is, heb je zeer waarschijnlijk geen actieve ventilatie nodig.

Dit heb ik boven mijn sauna aangebracht, precies voor datzelfde doeleinde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJpHi7n2Cya_nMeHcEKlQQLSuWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R7RwymCVpeLB9WJkiSHX9BhH.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tomatoman op 18-09-2021 16:00 ]

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

roland.beuker schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:41:
[...]
Tuurlijk, alles heeft zijn grens. De muur is nog niet helemaal afgesloten dus moet nog blijken of dit echt nodig is. Ik zag in de documentatie van de koelkasten/vriezer dat er voldoende koeling moet zijn. De temperatuur loopt nu op tot zo'n 24/25 graden, maar dat is nog zonder de oven in actie.
Dus dat is dan een verschil van max 3-5 graden met omgevingstemperatuur? Dan zou ik persoonlijk daar absoluut nog geen probleem mee hebben.

Een oven is ook behoorlijk goed geïsoleerd en die werkt ook geen 24/7 doorgaans. Zolang er maar een afvoerrooster is ergens (of gaten in de muur dus) denk ik dat het effectief een oplossing is voor een onbestaand probleem.

• bartvb
bartvb schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:09:
[...]
Nog niet superveel gebruik.
Maar hij draait al wel een aantal maanden.

Het toeval wil, @Fabian , dat de AppModule er op de 13e ineens mee ophield. Of ja, module deed het nog prima, maar hij deed niet meer wat hij moest doen. Licht ging niet meer aan/uit op basis van bewegingsmelder en lichtknopjes deden ineens niets meer :|

Ik ben ineens een heel stuk minder tevreden dus. Had dit product gekocht voor de stabiliteit, er zijn andere, nog veel flexibelere oplossingen te krijgen maar die moet je zelf in de lucht houden. Ik had verwacht/gehoop dat ik met de AppModule geen stabiliteitsissues zou hebben. Is nu tweede keer dat er problemen zijn, hij is sinds maart in gebruik.

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

Ik heb mijn Appmodule een keer terug moeten sturen omdat de webserver niet meer opstartte (HTTP ERROR: 503). Dan werkt support op afstand ook niet en moet het apparaat, bij gebrek aan factory reset knop denk ik, terug naar Duitsland. Daar hadden ze hem wel snel weer aan de praat, maar ik zat in de tussentijd wel zonder IP gateway.

Daarvoor (1 jaar) en daarna (nu een paar maanden) werkt(e) het apparaat overigens wel stabiel. Voor zover dat wat zegt want ik heb wel veel plannen met het apparaat (Sonos, Harmony, Weather, Google assistant) maar gebruik het alleen voor Hue tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@bartvb support ticket geopend bij de leverancier of fabrikant ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roland.beuker
Gwaihir schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:28:
[...]

@roland.beuker Waarvandaan / waarheen gaat die lucht dan? En waarom zijn de gaten niet groter?
De vier gaten komen uit in een technische ruimte achter de keuken (warmtepomp, ventilatie, wasmachine etc.). Ze zijn niet groter omdat de muur erg dik is en ik daar ook niet overal ruimte heb voor gaten (muur hangt daar ook behoorlijk vol).

En ja ik kan natuurlijk wel meer van deze gaten boren, maar ik hoopte eigenlijk ook een beetje op een technisch klusje. Maar zoals reeds genoemd voegt KNX niet veel toe aan dit verhaal behalve aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roland.beuker schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:14:
ik hoopte eigenlijk ook een beetje op een technisch klusje.
:D

In de gebruiksaanwijzing van je koelkast / vriezer staat een doorlaat (oppervlak, vierkante cm) voor de roosters boven en onder voorschreven, meestal zowel de doorlaat zelf, als wat voor roostermaat dat doorgaans betekent (een rooster is immers lang niet 100% open doorlaat). Voor 'n open gat pak je die eerste.

Zitten de omvang van je inlaat gaten onderaan samen boven één apparaat uit en evt. een beetje in de buurt van beide samen, dan ben je er echt wel. Idem voor je uitlaat gaten bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
Tomatoman schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:56:
Een gebruikelijke manier om dit op te lossen is simpelweg louvres aanbrengen in het plaatmateriaal boven de koelkast en oven.
[Afbeelding]
Inderdaad, maar wij willen de voorkant van de keuken 'wall' glad stucken zonder ventilatie gaten/roosters etc. Er zin idd nog behoorlijk wat ruimte achter de keuken apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1B

W1B

@roland.beuker Als die twee gaten uit komen in een technische ruimte krijg al haast het idee dat het ventilatie voorbereiding is. Wilde gok, maar kun je niet gewoon een slang aanprikken op de WTW (of anderzijds). Pak je daarmee nog mooi even warmte mee. Ik neem aan dat je al wel roosters onderin je keukenplint hebt.

Een oplossing via KNX zou ik sowieso niet doen. Te kostbaar en het voegt niets toe. Mocht je al willen knutselen zou ik eerder een goedkopere PWM controller en een paar ventilatoren op frame (of buis in die gaten) monteren die ergens van Ali komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:56
@roland.beuker
als ik je goed begrijp wil je ventilatie gaten maken voor het koel houden van je keuken apparatuur, wat in de muur zit en de achterzijde komt uit in je technische ruimte?
Ik vraag me eigenlijk sowieso wel af of ventilatie gaten wel echt nodig is, volgens mij kunnen deze apparaten hun warmte best wel kwijt in je technische ruimte, tenminste ze zitten al niet opgesloten wat ze wel zullen zijn als ze zijn ingebouwd in de standaard keukens.

Wat mogelijk wel is, is al je apparatuur wat je hebt zitten in je technische ruimte, dat hierdoor deze ruimte warmer zal zijn dan de rest van je huis, doordat al deze apparatuur warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Fabian schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:24:
@bartvb support ticket geopend bij de leverancier of fabrikant ?
Nee, er was niet veel te melden behalve 'hij doet het niet'. Ik had een snelle oplossing nodig en geen tijd voor debugging sessies. Zag wel dat er een (kleine) firmware upgrade is, die geinstalleerd. Nu vooral fingers crossed.

Support was tot nu toe (voor andere zaken) wel erg behulpzaam vanuit Bab Tech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@bartvb (en misschien is @Conrado ook al zover, Ik heb vandaag een aantal jalozieën gekregen met SMI motor. Het zijn Becker motoren geworden en als ik de ervaring van @bartvb zo lees dan denk ik dat ze even veel lawaai maken. Ik denk dat de Somfy motoren in de screens van mijn vorige woning even veel geluid produceerden, maar die hingen dan buiten.

Voor het open/dicht doen van de lamellen is het niet zo'n probleem. Het volledig naar boven trekken of beneden laten gaan van het hele pakket duurt wat langer dus meer geluid.

Ik ben nu wat aan het stoeien met de Becker SMI Actor en daar word ik nog niet echt gelukkig van. Er is een ETS DCA App en een Bluetooth APP. Voor zover ik nu heb kunnen ontdekken kan de bluetooth app niet meer dan het toevoegen van motoren en een eenvoudige op/neer geven. Misschien handig voor de initiële installatie, maar dan moet je wel bijna naast je meterkast staan om voldoende bluetooth bereik te hebben.

Becker heeft alleen een duitstalige softwarehandleiding wat voor mij weinig behulpzaam is :)

Zo heb ik een van de motoren voorzien van begin- en eind limieten en die krijg ik met geen mogelijkheid gereset. Worden die limieten in de motor geschreven of in de actor?
Ik heb een factory reset op de actor gedaan, maar bij het toevoegen van de motor verschijnt direct in het groen de melding dat de motor al voorzien is van limieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Instant update
Becker en Warema lijken dezelfde KNX actor, DCA APP en Bleutooth APP te gebruiken. Warema heeft wel een engelstalige handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Voor zover ik weet worden die limieten ingesteld in de motor, de actor stuurt (voor zover ik weet, maar ik ben geen expert) vooral een percentage door. Hier bestond de zonwering per raam uit een compleet pakket (Roma Modulo) waarbij de motor al helemaal was ingesteld op de hoogte van het raam. Heb ik zelf niets aan veranderd dus.

Ik dacht dat de limieten in kunnen worden gesteld met een simpele kortsluitschakelaar die je ook bij 'normale' motoren gebruikt. Ik gebruik een Wago 750-1630 en de bijbehorende software heeft geen mogelijkheid om limieten per motor in te stellen. Die Wago modules zijn fors goedkoper dan de KNX oplossingen die ik kon vinden, ze kunnen ook 16 motoren per module aansturen, veel KNX modules zijn softwarematig beperkt tot 4 of 8 motoren, beetje flauw.

Nu wel een beetje spijt van die keuze, had achteraf beter wat meer aan hardware kunnen betalen, het softwarematig integreren van het Wago spul is wat meer gedoe dan ik van te voren ingeschat... Enige manier die we hier nu al een paar maanden hebben om de zonwering te bedienen is via een VM op mijn Mac met de Windows applicatie van Wago waarbij je eerst naar de juiste PLC moet connecten, dan de bus moet scannen en daarna kan je (nou ja, in de praktijk ik dus) de motoren bedienen :+ Nog geen tijd gemaakt om te kijken hoe ik dat handiger kan doen, prioriteit ligt even bij een hoop andere dingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ah, dat klinkt als een oplossing die ik niet thuis hoef voor te stellen :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
in een duitse shop zie ik die Wago 750-1630 voor 250 euro en dan ben je er waarschijnlijk nog niet :)
De becker actor is 400 euro, kan 16 motorgroepen aansturen.

De handleiding van de motor beschrijft alleen een resetprocedure met een 'instelkabel'. Vermoed dat dit dezelfde kortsluitschakelaar is die jij noemt. Ik gok dat SMI- en SMI+ verbinden de prog knop is en SMI- of SMI+ met fase verbinden op/neer is, maar voordat ik draadjes aan elkaar ge drukken ga ik morgen eerst even bellen :)

Waarom nu twee van de vijf motoren limieten hebben gekregen is mij een raadsel. Of ze hebben dit automatisch geleerd door te hoge weerstand, of ik heb tijdens het spelen net de juiste knoppen geraakt om een inleerprocedure te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Die Becker was er niet toen ik op zoek was (of had ik niet gevonden), mooie optie idd :j

Wago modules van ebay.de voor een stuk minder, PLC was toch al aanwezig (veel goedkope input/output) dus leek geen rocket science. Is het ook niet, maar bij werken met de PLC moet je je toch wel weer even heel erg verplaatsen in hoe ICT in 1980 werkte :o Niks micro services en API calls. Seriële verbindingen die rechtstreeks bits aanpassen in het geheugen om een output aan te passen :o Mooi winterproject dus...

Kan je geen handleiding van de motoren vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@bartvb Handleiding van de motoren gevonden. Die beschrijft de magische instelkabel. Inmiddels ook telefonisch contact gehad met Becker Benelux en het vermoeden is dat ik net met de juiste knopvolgorde op een niet-ingestelde motor via de knx actor het inleerpoces heb uitgevoerd. Kan alleen ongedaan gemaakt worden met de instelkabel.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
Op advies van Becker contact gezocht met Heinsius Electrotechniek uit Herenveen omdat zij instelkabels hebben en redeijk in de buurt gevestigd zijn. Een paar uur later stond er een domotica expert op de stoep die de motoren voor de jalozieën heeft voorzien van de juiste begin- en eindlimieten _/-\o_

De eerste vijf jaloezieën werken naar tevredenheid!

Een instelkabel is duidelijk een vereiste voor het installeren van zonwering met SMI motoren. Dit was de eerste SMI installatie van mij zonweringleverancier en ik heb aangegeven dat zij alleen hoefden te leveren en te monteren. De configuratie dacht ik zelf wel te doen 8)7 omdat ik er vanuit gegaan ben dat ik met de SMI actor alles zou kunnen.

De zonweringleverancier krijgt nog een instelkabel, maar dat zal nog even duren door lange levertijd. Misschien wil ik er zelf tzt ook één.

Eerder schreef ik dat de Warema en Becker SMI Actoren hetzelfde zouden zijn. Inmiddels heb ik geleerd dat dat niet het geval is. De becker actor geeft status updates van de jaloeziestand. De Warema zou dit niet doen.

Nu nog 12 screens 8)

• klaasopurk
Ik geef het op. Ik probeer een MDT line coupler LK001.03 in gebruik te nemen. Echter bij het programmeren van het apparaat krijg ik de melding: writing to a memory block failed.
Na flink wat gegoogle allerlei opties geprobeerd zoals: ik heb de verkeerde versie in ets staan tot resetten en opnieuw beginnen.

Echter niks helpt.

Ik wil een line koppelaar om de buitenlijn te scheiden van de binnenlijn.
Hiervoor heb ik op de backbone line 2 lijnen aangemaakt. een 1.1. en een 1.2 lijn.

De lijnkoppelaar heeft het adres 1.1.0.
Alle apparaten in mijn huis hebben hogere adressen van 1.1.1 tot 1.1.55

Ik heb 1 apparaat buiten hangen. Dit worden er meer. Het adres is 1.2.1

Heeft iemand enig idee hoe je een lijnkoppelaar fatsoenlijk werkend kan krijgen?

Klaas

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
klaasopurk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:08:
Ik wil een line koppelaar om de buitenlijn te scheiden van de binnenlijn.
Hiervoor heb ik op de backbone line 2 lijnen aangemaakt. een 1.1. en een 1.2 lijn.

De lijnkoppelaar heeft het adres 1.1.0.
Alle apparaten in mijn huis hebben hogere adressen van 1.1.1 tot 1.1.55

Ik heb 1 apparaat buiten hangen. Dit worden er meer. Het adres is 1.2.1

Heeft iemand enig idee hoe je een lijnkoppelaar fatsoenlijk werkend kan krijgen?
@klaasopurk ongeveer dezelfde setup hier en ook de MDT LK001.03. Je moet de line coupler op de subline hangen en een adres geven. In jouw geval dus 1.2.0.

Hier een screenshot van mijn toplogie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhTTN1OaV0fe4du9xONMf8Ir6E4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LtA7lqeQPbudAaGdgODK2Uyi.png?f=user_large

Hopelijk werkt het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Ik heb het ETS project aangepast. Maar nog geen resultaat.
Even een paar vragen voor de zekerheid omtrent aansluiten.
  • De main line op de lijnkoppelaar is 1.1.x lijn. De sublijn is de 1.2.x lijn en dus de lijn die buiten ligt.
  • Bij het programmeren hoef je alleen de program key in te drukken. In de handleiding staat ook iets over 3 sec. indrukken van function key. Ook dit geprobeerd, maar het helpt niet. Klopt dat?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhoefnagels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:25
Conrado schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:02:
Ik test hier de Absinthe 38008-500 (9W versie) in 2700K en 3000K. deze zijn in serie gekoppeld aan een EldoLED DUALdrive.560/S Werkt perfect met mooie diepe dimming.

[Afbeelding]

Vraagje: deze DUALdrive had ik liggen, maar ik ben op zoek naar de versie met Tunable White. Wie weet waar je die kunt kopen? Heb de bekende (internationale) webshops al gecheckt, maar geen TW.
Deze led lampen van Absinthe zijn van zichzelf niet tunable white toch? Begrijp ik het goed dat het hier gewenste tunable white resultaat bereikt door het licht te mengen van 2 type spots met wit en warm wit licht? Ik ben op zoek naar een geïntegreerde tunable white spots dus als iemand goede ervaring heeft met modules houd ik me sterk aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Een van de laatste dingen die ik moet zien te fixen is de aansturing van de gashaard. Het betreffen contacten die, denk ik, even gemaakt moeten worden waarna ze weer kunnen vervallen. In sommige gevallen, vanaf waakvlam naar hoog vuur, zal de tijd tussen sluiten en openen van het contact afhankelijk zijn van hoe lang je een knop ingedrukt houd. Theoretisch kan ik een schakelactor gebruiken, maar er is vast een product dat ik over het hoofd zie wat deze aansturing 'beter' kan doen? Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RWJfh1sFwsJk1sJohExM0PMv.png
Als ik het geheel zo lees dan werkt het met een soort NO contacten die afhankelijk van de opdracht even gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Niek_ schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:29:
Een van de laatste dingen die ik moet zien te fixen is de aansturing van de gashaard. Het betreffen contacten die, denk ik, even gemaakt moeten worden waarna ze weer kunnen vervallen. In sommige gevallen, vanaf waakvlam naar hoog vuur, zal de tijd tussen sluiten en openen van het contact afhankelijk zijn van hoe lang je een knop ingedrukt houd. Theoretisch kan ik een schakelactor gebruiken, maar er is vast een product dat ik over het hoofd zie wat deze aansturing 'beter' kan doen? Iemand een idee?

[Afbeelding]
Als ik het geheel zo lees dan werkt het met een soort NO contacten die afhankelijk van de opdracht even gesloten worden.
Volgens mij kun je met https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKI.html instellen dat na een schakellaar op "aan" te hebben gezet dat deze automatisch na x seconden weer uit gaat.
Ik gebruik deze functie niet, maar heb deze wel gezien in ETS.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jhoefnagels schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:48:
[...]

Deze led lampen van Absinthe zijn van zichzelf niet tunable white toch? Ik ben op zoek naar een geïntegreerde tunable white spots dus als iemand goede ervaring heeft met modules houd ik me sterk aangeraden.
Die opstelling was een testje met spul dat ik had liggen. Voor TW bouw ik mijn eigen LED-modules, dat heb ik hier al eens gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:18:
[...]

Die opstelling was een testje met spul dat ik had liggen. Voor TW bouw ik mijn eigen LED-modules, dat heb ik hier al eens gepost
Zijn er inmiddels al meer goede COB chips met mooie CRI en meerdere kleuren dies aan boord? Weet dat destijds alleen Bridgelux zoiets had…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Hoe wijzig je de weergave taal van een product in ETS5?
Ik heb de BEG PD11-KNX-FLAT-DX-DE bewegingsmelder ingeladen, bij de parameterstab is alles in het Duits.
Net nog een keer ingeladen aangezien ik volgens mij als taal Engels gekozen had, nu zeker weten voor Engels gekozen, maar in het parametertabblad alles in het Duits.
Iemand een idee of en zo ja hoe ik dit in het Engels krijg?
Weergavetaal in instellingen van ETS staat op NLD.

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 28-09-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het ligt in ieder geval niet aan jou want ik heb exact hetzelfde probleem. So far is mijn oplossing Google translate geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb wat oude ETS-plug-ins van Berker, die ooit geschreven waren voor ETS 3. In die plug-ins zelf kan ik de taal instellen en de default-instelling (Duits) veranderen naar Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:02:
Ik heb de BEG PD11-KNX-FLAT-DX-DE bewegingsmelder ingeladen, bij de parameterstab is alles in het Duits.
Net nog een keer ingeladen aangezien ik volgens mij als taal Engels gekozen had, nu zeker weten voor Engels gekozen, maar in het parametertabblad alles in het Duits.
Duitsers doen niet aan vertalen toch? :+

Blij dat ik een beetje Duits wel kan volgen, op internet lijkt het meeste over KNX ook allemaal in het Duits.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_kgf6rG5K8tSDxYtZpYLuxdnc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwHsUbzNF9NHxgw63ulywC1S.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste fase KNX en DALI plannen en intekenen klaar, nu de route van groepen, bussen en pijpen gaan bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Leuk @Conrado! Blauwe stippeltjes LED verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Conrado schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:05:
[Afbeelding]
Eerste fase KNX en DALI plannen en intekenen klaar, nu de route van groepen, bussen en pijpen gaan bepalen ;)
Ziet er gaaf uit! Waarin heb je dit gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Yep, @Dennis, dat is LED.

Dit teken ik in een 'simpel' tekenprogramma. De constructie DWG geïmporteerd, onnodige maten e.d. weggehaald en dan maar plaatsen. Donker blauw = 230V, Licht blauw = Zwakstroom, Groen = KNX, Groen/Geel = DALI, Oranje = Alarm en Paars = IP.
Ik teken (en plot) in A0-formaat dan is er lekker veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Als ik nog een tip mag geven: voorzie ook je binnendeuren waar mogelijk van een magneetcontact. Misschien zie je er nu geen nut in, maar achteraf toepassen is heel lastig en een magneetcontact kost maar een tientje (oké, leiding er naartoe kost wel iets meer wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Dennis, goede opmerking. Op de ramen en buitendeuren al meegenomen, dus idd waarom niet op de binnendeuren. Kosten zijn nihil, in het grote geheel :wink:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

Zet je producttaal in ETS eens op Engels? Als die ook op Nederlands staat vallen ze waarschijnlijk terug op de "default" taal, wat in het geval van die BEG sensor dan Duits is, omdat een Nederlandse vertaling niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhoefnagels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:25
Conrado schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:18:
[...]

Die had ik gezien inderdaad, ik had de stiekeme hoop zonder tin en koelpasta weg te komen maar dat is misschien prijstechnisch toch ook wel weer interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 10:38

tomtommie

Alaaf!

Ik heb de PD11's gewoon in het engels. Heb ze vanuit de Catalog toegevoegd. Volgens mij kun je tijdens het toevoegen kiezen welke taal, dus misschien even checken of opnieuw toevoegen? Anders handmatig de .knxprod file downloaden? https://www.beg-luxomat.c...tectors/pd11-knx-flat-dx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Heeft iemand overigens ervaring met losse temperatuur voelers op de bus krijgen? Ik wil kijken dat ik wat voelers op warmwater leidingen en verwarming leidingen zet voor feedback en automatiseringen. MDT heeft oplossingen met PT100 sensoren natuurlijk. Best prijzig... misschien dat ik toch maar iets met 1-wire sensoren moet knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 23:39
tomtommie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:28:
Heeft iemand overigens ervaring met losse temperatuur voelers op de bus krijgen? Ik wil kijken dat ik wat voelers op warmwater leidingen en verwarming leidingen zet voor feedback en automatiseringen. MDT heeft oplossingen met PT100 sensoren natuurlijk. Best prijzig... misschien dat ik toch maar iets met 1-wire sensoren moet knutselen.
Waarschijnlijk wil je het verschil in temperatuur van aanvoer en retour meten op je verwarmingsleidingen? Als dat een relatief klein verschil is moet je rekening houden met de afwijking van sensoren.

Een PT1000 van de juiste klasse kan een afwijking van pakweg 0,05°C á 0,06°C hebben bij 30 á 40°C meettemperatuur.
DS18B20 is typisch 0,5°C (en die van ali kunnen van alles zijn blijkt; van beter tot slechter).

Dus afhankelijk van het type berekening kan een 1-wire DS18B20 goed genoeg zijn. Wil je energieafgifte berekenen d.m.v. Ta, Tr en debiet voor een ZLTV dan wordt de afwijking wel heel erg groot.

P.S. Er zijn ook 'high-precision' 1-wire sensoren. Dit zijn PT1000's met een 1-wire A/D chip.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Niek_ schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:29:
Theoretisch kan ik een schakelactor gebruiken, maar er is vast een product dat ik over het hoofd zie wat deze aansturing 'beter' kan doen? Iemand een idee?
Een schakelaktor is ook mijn eerste ingeving hoor. Gedeelde nul en dan 3 poorten om de individuele lijnen te schakelen. Volgens mij is er niet echt iets dat specifieker voor dit doel gemaakt is.
klaasopurk schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:37:
[...]

Volgens mij kun je met https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKI.html instellen dat na een schakellaar op "aan" te hebben gezet dat deze automatisch na x seconden weer uit gaat.
Ik gebruik deze functie niet, maar heb deze wel gezien in ETS.
De meeste MDT aktoren kunnen ook wel een (instelbare) impuls geven van vaak zo'n 300ms tot lang (30s). Sommigen hebben inderdaad ook functies om na x seconden weer van staat te veranderen of een follow-up telegram te geven, maar daar moet je wel een beetje mee oppassen. Tot nu toe heb ik die mogelijkheid alleen in seconden gezien; als je apparaat een kortere impuls verwacht dan werkt die oplossing dus niet.
tomtommie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:28:
Ik ben het huis ook vol aan het proppen met 1-wire sensoren. Ze liggen er al wel maar ik heb nog geen ervaring met het gebruik ervan. Mijn idee is in ieder geval om deze data met een RPi hat via openHAB (want dat draait toch al voor andere doeleinden) op de bus te zetten. De sensoren liggen overal al en de hat zit op de Pi, nu alleen nog (priori)tijd om de boel daadwerkelijk aan elkaar te knopen :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

rev schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:50:
[...]

Zet je producttaal in ETS eens op Engels? Als die ook op Nederlands staat vallen ze waarschijnlijk terug op de "default" taal, wat in het geval van die BEG sensor dan Duits is, omdat een Nederlandse vertaling niet beschikbaar is.
Top oplossing, die stond bij mij op Nederlands, omzetten naar Engels en dan zijn ze wel engelstalig. Google translate is leuk maar dit werkt net wat efficiënter, zeker met net wat ingewikkeldere dingen als aan/uit bij beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:27:
Ik ben het huis ook vol aan het proppen met 1-wire sensoren.
Hier ook flink wat 1-wire sensoren om e.e.a. betaalbaar te houden. Maar niet onverdeeld enthousiast over de stabiliteit. Soms besluiten er een aantal maar 'ns offline te zijn voor een tijdje. En hoe dat dan evt. te troubleshooten.. geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Gwaihir schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

Hier ook flink wat 1-wire sensoren om e.e.a. betaalbaar te houden. Maar niet onverdeeld enthousiast over de stabiliteit. Soms besluiten er een aantal maar 'ns offline te zijn voor een tijdje. En hoe dat dan evt. te troubleshooten.. geen idee eigenlijk.
Het zou kunnen helpen je 1-wire bus zoveel mogelijk op te delen in losse bussen. Alles wat iig los bij je pi aankomt zou ik proberen niet aan elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wat meten jullie zoal met 1-wire?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Conrado Ik meet zo'n 30 temperaturen, waarmee de (verwarmings)installatie wordt geregeld. O.a. 3 buffers boven, midden, onderin, aanvoer- en retour van warmtecollector en cv-haard, retour VVW (totaal en per groep) en retour radiatoren.

In combinatie met nog wat andere sensoren / inputs, stuur ik daarmee (o.a.) pomp en mengklep van de CV-haard, pomp en vatkeuze van de warmtecollector, warm water productie (incl. legionella run) van de WP, waterzijdige inregeling van de vloerverwarming (dynamisch).

Dus tja.. er gebeuren gekke dingen als er waarden ineens wegvallen. (Ik kan één default per waarde daarvoor instellen, maar daarop is 't slecht regelen.)

@DiLDoG Kun je op een pi dan gemakkelijk véél losse bussen hebben? Ik heb er twee (twee Loxone extensies). En hoewel de domotica installateur destijds vroeg om een indeling te maken, heeft hij aangesloten zoals het qua draden even makkelijk uit kwam |:(. De storingen treden vooral op op de vollere bus (16 sensoren, 25,5 uitvragingen / minuut). Daar ontbreekt soms een of meerdere sensoren (wisselend welke), tot enkele uren lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Gwaihir schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:10:
@DiLDoG Kun je op een pi dan gemakkelijk véél losse bussen hebben? Ik heb er twee (twee Loxone extensies).
Zelf niet geprobeerd, maar zou moeten kunnen.
https://blog.oddbit.com/p...iple-1-wire-buses-on-the/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ik heb wel goede ervaringen met de interface van controlbyweb. Weliswaar voor een andere toepassing om remote een bult temperaturen uit te lezen in een lab-opstelling maar dat draait echt behoorlijk stabiel en zonder veel waarden te missen. Ding is prima uit te lezen via JSON dus domotica-technisch prima. Wel duurder dan een rPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Ok dank voor de reacties mbt 1-wire sensoren. Ik was van plan ze aan een ESP32 te hangen en dan via MQTT de waardes naar Home Assistant te sturen. Home Assistant kan ze dan weer op de bus zetten, maar ik weet niet of ik zo ver hoef te gaan.
Zo kan ik er een bij de ketel plaatsen om te weten wanneer de douche aan staat onder andere (warmwaterleiding daar naartoe meten).
Mijn idee was ook zoals @The Lord al aangeeft om de vloerverwarming te meten... maar niet genoeg verdiept in de nauwkeurigheid van de sensoren. Misschien dan slim om het geheel soort van te ijken, alle sensoren bij elkaar leggen en dan kijken of ze allemaal gelijk teruggeven. Misschien is een halve graad dan nog wel prima.

@Gwaihir Welke sensoren gebruik jij? De nauwkeurigheid is bij jou geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@tomtommie Ik heb degenen die door de Loxone kwaliteitskeuring zijn gehaald. (Mijn indruk is dat de verschillen klein zijn.) En ik heb inderdaad (een flink aantal, een paar waren al geplaatst) 'ns naast elkaar gehangen en iets gecorrigeerd, bij wijze van kalibratie. Verder is 't goed om te weten dat er heel wat in dompelbuisjes zitten en (helaas) de overige aan de buitenzijde geklemd, onder de isolatie.

De uitdaging is niet de nauwkeurigheid van je sensor, maar hoe langzaam ze reageren op veranderingen. Je meet immers altijd buiten de vloeistof en m.b.v. erop klemmen ook nog aan de buitenzijde van stroming. Het aantal uitlezingen dat per minuut over een 1-wire bus kan is ook niet al te groot. Dus je kunt geen vele snelle metingen doen. (Loxone gaat uit van 20 parasitair gevoede sensoren op een bus en ca. 20 uitlezingen per minuut per bus als doorgaans ok.)

Voor de verwarmingsmengers, waar ik (vooral bij VVW) snelheid en nauwkeurigheid wil, gebruik ik daarom een sensor in de buis (Grundfoss vortexflow sensor = flow en temp). En dat doe ik ook bij het SWW. Die flowsensor ziet de douche meteen (lees ik elk 10s.), nog voor de temp noemenswaardig stijgt. Het zijn wel gevoelige dingen gebleken: flowmeting van beide verwarmingscircuits door waterslag kaput. Mag nieuwe plaatsen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
Ik heb een aantal MDT schakelactoren (AKS-1616.03 onder andere) waarvan ik de applicatiesofware graag zou updaten naar de laatste versie.

Ik heb de nieuwe knxprod file ingeladen en hij is dus beschikbaar in mijn catalog, maar als ik op de bestaande actor naar properties => info => application ga, blijft de optie "change application program" uitegegrijsd staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu7i6E88b1X7kgCHLF4E3pm1JgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HZ79Bc3t0AbLjsp0fL1SR3oa.jpg?f=user_large

Het enige wat ik kan doen is een nieuw device toevoegen, de config overzetten en dan het individueel adres wijzigen, maar dat is een pak werk.

wat doe ik verkeerd?

gr,
Nick
Pagina: 1 ... 50 ... 84 Laatste