@vanpeers zo ver ik weet kan home assistent overweg met knx over IP.
Home Assistant werkt prima, het is even een learning curve, maar ik ben er erg tevreden over! KNX ip interface toevoegen en dan kun je al je inputs en outputs toevoegen op basis van groepsadressen. https://www.home-assistant.io/integrations/knx/
Het is ook mijn bedoeling om de visualisatie en enkele automatisaties te gaan besturen met HomeAssistant.
Alleen was het de bedoeling om hier in het najaar eens aan te beginnen.
Volgens mijn wederhelft is verlichting ophangen etc prioritair aan "spelen met de domotica".
Daarom hoopte ik tijdelijk al enkele dingen eenvoudig te kunnen toevoegen en bedienen zoals bv met de Easy KNX app.
Alleen was het de bedoeling om hier in het najaar eens aan te beginnen.
Volgens mijn wederhelft is verlichting ophangen etc prioritair aan "spelen met de domotica".
Daarom hoopte ik tijdelijk al enkele dingen eenvoudig te kunnen toevoegen en bedienen zoals bv met de Easy KNX app.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
@vanpeers
Heb je al wel een basis in je knx systeem zitten, want anders kan je er wel leuk Home Assistent bij knopen maar zal er niks gaan gebeuren.
Heb je al wel een basis in je knx systeem zitten, want anders kan je er wel leuk Home Assistent bij knopen maar zal er niks gaan gebeuren.
Wat bedoel je precies?Clumsy Smurf schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:16:
@vanpeers
Onze volledige basis is in KNX geprogrammeerd, zodat dit betrouwbaar en functioneel werkt.
(door iemand anders, zelf heb ik hier geen ervaring mee)
Daarnaast zou ik graag enkele dingen toe willen voegen, zoals bv wat tijdgestuurde acties, onze rolluiken en screens automatiseren op basis van weer/ temp en wat zigbee apparatuur koppelen.
Al het essentiele zit dus in knx in, de rest zou ik graag koppelen en visualiseren via bv Home assistant.
Vorige week heb ik snel een Homey gekoppeld en getest maar de ondersteuning van KNX was toch minder als verwacht, dimmen werkt niet echt, sensoren werken er niet op,...
Een Loxone gen1 zou ook nog een (gemakkelijks)oplossing zijn omdat je dit ook eenvoudig als alarm kan gebruiken.
Maar we zitten op tweakers dus het tweak gehalte en openheid van Home Assistant spreekt me wel aan.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
@vanpeers je hebt het antwoord al gegeven, de basis is al geprogrammeerd in knx, maar voor je extra functies wil je HA gaan gebruiken
Weet niet in welke klasse je iets zoekt, maar kijk bijvoorbeeld eens naar een Gira G1. Die zijn enorm makkelijk te programmeren en voor de beperkte set functies die je hier zoekt goed toepasbaar. Ook niet onbelangrijk: de interface is dummy-proof.JPDeckers schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 06:53:
Bedieningspaneel upgraden naar 2021 is sowieso een todo waar ik een andere partij voor zal moeten inschakelen, wil daarvoor zoveel mogelijk zelf hebben gefixt/getest.
Eventueel kun je nog een Gira X1 aanschaffen zodat eenzelfde interface ook op mobiel beschikbaar is, maar ik denk in jouw geval dat dat de investering niet waard is (ook gelet op dat je er zelf niet woont).
Ja, die heb ik en da's ook leuk.vanpeers schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:04:
Al het essentiele zit dus in knx in, de rest zou ik graag koppelen en visualiseren via bv Home assistant.
Vorige week heb ik snel een Homey gekoppeld en getest maar de ondersteuning van KNX was toch minder als verwacht, dimmen werkt niet echt, sensoren werken er niet op,...
Een Loxone gen1 zou ook nog een (gemakkelijks)oplossing zijn omdat je dit ook eenvoudig als alarm kan gebruiken.
Maar, eerlijk gezegd, waarom zoveel moeite in wat je ziet als een tussenoplossing? Is HA zo'n ramp om mee op gang te komen?
Hier de MDT JAL-0810M.02 aan het installeren tbv de screens. Nu deed ik de aanname dat als ik hem correct op de bus en op 230v aangesloten had én ik een screen aangesloten had ik dit screen middels de knoppen op de JAL-0810M.02 kon bedienen totdat ik hem in ETS helemaal ingeregeld had. Ik hoor wel een relais oid klikken als ik op de knopjes omhoog of omlaag druk maar geen beweging in het screen.
Iemand ervaring mee?
@klaasopurk ben er achter wat ik verkeerd deed. Hij werkt out-of-the box gewoon met de knoppen, moet je het wel goed aansluiten
Ik had de technische tekening in de handleiding niet goed genoeg gelezen en daardoor een paar aannames gedaan... Lang verhaal kort, de 230v aansluiting op de JAL voedt niet de terminals van de screens, deze moet je apart van voeding voorzien. Daarnaast nog een denkfout voor wat betreft de locatie van de nul van de terminals.
Iemand ervaring mee?
@klaasopurk ben er achter wat ik verkeerd deed. Hij werkt out-of-the box gewoon met de knoppen, moet je het wel goed aansluiten
[ Voor 35% gewijzigd door Niek_ op 09-08-2021 15:35 ]
Hi, dit issue had ik ook met een MDT JAL. Zolang ik deze niet programmeerde via ETS deden de knopjes het ook niet. Dus enige oplossing voor mij was: MDT JAL programmeren via ETS.Niek_ schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:57:
Hier de MDT JAL-0810M.02 aan het installeren tbv de screens. Nu deed ik de aanname dat als ik hem correct op de bus en op 230v aangesloten had én ik een screen aangesloten had ik dit screen middels de knoppen op de JAL-0810M.02 kon bedienen totdat ik hem in ETS helemaal ingeregeld had. Ik hoor wel een relais oid klikken als ik op de knopjes omhoog of omlaag druk maar geen beweging in het screen.
Iemand ervaring mee?
Klaas
Wij hebben deze BAB-tec module in de kast hangen. gebruik deze voor ETS inside (de server draait op de module) en de client op een iPad, daarnaast ook als KNX IP interface. hebben deze met name gekocht voor ETS inside, zodat de documentatie van de installatie ook echt bij de installatie zit.... en om een plan-B te hebben voor integratie van de KNX installatie mocht Loxone in de toekomst hele rare dingen gaan doen...tuuut schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:43:
[...]
Ik had niet gezien dat je ze er apart bij moest kopen, dat maakt het inderdaad wel minder interessant.
Kortom is voor ons vooral voor ETS inside en voor je kan maar nooit weten.
Werkt op zich prima.
Hmm, dat is ook een interessante use-case. ETS inside wordt denk ik niet veel ingezet hier, maar kan me voorstellen dat voor sommige kleine aanpassingen dat wel een interessante toevoeging kan zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zojuist de Babtec module besteld. Lang aan het zoeken geweest om middels een KNX taster bijvoorbeeld een iRobot te starten. Thinka, 1Home etc doen dit allen niet. Bij de babtec dien je losse apps aan te schaffen. Ook schrijven ze, dat het een IP router is. In mijn geval kost de IFTTT app eenmalig €50,-Ethirty schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:10:
[...]
Er zijn wel meer van dit soort modules, zoals Thinka, 1Home en Pairot, in omloop. Als je de prijs van een IP interface eraf haalt is dit best een interessante koop.
Ben ook wel benieuwd of er mensen met ervaring zijn. De Babtec module lijkt in ieder geval geen Homekit support te hebben.
Ook is er voor homekit een gratis (beta) applicatie. In homekit is het niet gecertificeerd maar moet prima werken.
Vraagje, welke kleur draad gebruiken jullie in jullie centraal dozen met betrekking tot lichtpunten? Ik ben van plan kabels te gaan trekken van mij lichtpunten naar mijn schakel aktoren, ik dacht zelf aan Bruin, maar zwart lijkt meer voor de hand liggend?
In Nederland kies je voor zwart, het is immers een schakeldraad. Let op dat de betekenis van de draadkleuren is vastgelegd. Je kunt dus niet zomaar een kleur kiezen!
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ja dat was me duidelijk, maar zeker over langere afstanden leek bruin 2.5mm2 toch meer voor de hand liggend, zwart it is then!Tomatoman schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:21:
In Nederland kies je voor zwart, het is immers een schakeldraad. Let op dat de betekenis van de draadkleuren is vastgelegd. Je kunt dus niet zomaar een kleur kiezen!
Is dat zo? Hij word in principe niet geschakeld, de driver kan de stroom regelen (en uitzetten). Maar dat is toch wat anders dan een schakeldraad van een fysieke schakelaar naar een centraaldoos/lichtpunt.Tomatoman schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:21:
Heb zelf dit bedraad met kabel (Lapp Olflex), met dus zwarte genummerde aders. Mooiste zou zijn rood en zwart zodat je kunt zien dat het DC is en ook de polariteit.
Waarom bestel je dan niet 2,5 mm2 zwarte draad met massieve kern? Die vind je niet in de bouwmarkt, maar wel online en bij vakhandels. Mocht je grote lengtes nodig hebben om grote vermogens te schakelen, dan is dit de oplossing.sebasmac schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:46:
[...]
Ja dat was me duidelijk, maar zeker over langere afstanden leek bruin 2.5mm2 toch meer voor de hand liggend, zwart it is then!
Overigens zal je voor lampen nooit 2,5 mm2 nodig hebben, omdat ze zelfs als je er een paar combineert hooguit een paar honderd watt vragen.
De zwarte draad duidt aan dat de draad tijdelijk spanningsloos kan zijn, totdat hij weer wordt ingeschakeld. Hoe dat schakelen gebeurt - via een lichtschakelaar aan de muur, een schakelactor in een verdeelkast of anderszins - is daarbij niet van belang.bbbrumbrum schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
Is dat zo? Hij word in principe niet geschakeld, de driver kan de stroom regelen (en uitzetten). Maar dat is toch wat anders dan een schakeldraad van een fysieke schakelaar naar een centraaldoos/lichtpunt.
Een bruine draad staat permanent onder spanning.
Hmm.. ik heb mijn bruine draden niet (laten) vervangen toen ik in de meterkast zo'n beetje alle groepen op een schakelactor hing. Heeft installateur niets over gezegd. Maar 't lijkt me erg onoverzichtelijk om te doen voor dergelijk gebruik. (Veel te veel zwart bijeen op tal van plaatsen.)
Is dat een rare gedachte of volgt het de beoogde functie? Doorgaans onder spanning -> bruin. Schakelt licht -> zwart.
Is dat een rare gedachte of volgt het de beoogde functie? Doorgaans onder spanning -> bruin. Schakelt licht -> zwart.
Mijn installateur heeft voor alles wat door de domotica geschakeld wordt toch echt zwart gebruikt: verlichting, geschakelde stopcontacten, de pomp van de vloerverwarming, spiegelverwarming, de aansturing van de mechanische ventilatie en nog het een en ander wat ik nu vergeet.Gwaihir schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:47:
Hmm.. ik heb mijn bruine draden niet (laten) vervangen toen ik in de meterkast zo'n beetje alle groepen op een schakelactor hing. Heeft installateur niets over gezegd.
Of je nu 100 bruine of 100 zwarte draden hebt, zonder fatsoenlijke adercodering/kabelcodering blijft het onoverzichtelijk.Maar 't lijkt me erg onoverzichtelijk om te doen voor dergelijk gebruik. (Veel te veel zwart bijeen op tal van plaatsen.)
Nee, dat is niet correct. Don’t shoot the messenger, ik heb NEN 1010 niet zelf bedachtIs dat een rare gedachte of volgt het de beoogde functie? Doorgaans onder spanning -> bruin. Schakelt licht -> zwart.
@Tomatoman NEN 1010 is denk ik nog helemaal niet bedacht met dit soort domotica in ogenschouw. Dat maakt 't wel interessant discussiemateriaal.
Nieuw begonnen zal er vast wat meer bij stil gestaan zijn, dan toegevoegd in een bestaande situatie waar dan letterlijk alle bruine draad vervangen zou moeten worden. Maar, je beschrijft wel allerlei relatief kleine, individuele apparaten. Bij mij zijn het juiste (vrijwel) allemaal hele groepen. Dat ontmoet elkaar wanneer jij bijv. ook de (af)wasmachine schakelt of een ander dergelijk groep-voor-zichzelf apparaat. Indien het geval, welke kleur draad is daar dan bij jou gebruikt?
Ik bedoel overigens niet de '100' draden bijeen in de meterkast, maar de situatie in een doorsnee centraaldoos. Daar vind je vaak fase en één geschakeld lichtpunt. Die je m.i. het beste uit elkaar houdt door het qua kleur zo te laten, ook al kan die fase uit. Dus wat dat betreft hoop ik dat de NEN daar op in gaat haken.
En een fase kan uiteraard altijd al uit; elke groep moet immers uit kunnen. Jammer dat zo'n NEN 1010 in ons land niet openbaar is. Zou best 'ns willen snuffelen wanneer 't als 'normale schakelaar' zou moeten / mogen zien en wanneer als 'uitschakelen van een groep' (en of die dan inderdaad toch bruin blijft).
Nieuw begonnen zal er vast wat meer bij stil gestaan zijn, dan toegevoegd in een bestaande situatie waar dan letterlijk alle bruine draad vervangen zou moeten worden. Maar, je beschrijft wel allerlei relatief kleine, individuele apparaten. Bij mij zijn het juiste (vrijwel) allemaal hele groepen. Dat ontmoet elkaar wanneer jij bijv. ook de (af)wasmachine schakelt of een ander dergelijk groep-voor-zichzelf apparaat. Indien het geval, welke kleur draad is daar dan bij jou gebruikt?
Ik bedoel overigens niet de '100' draden bijeen in de meterkast, maar de situatie in een doorsnee centraaldoos. Daar vind je vaak fase en één geschakeld lichtpunt. Die je m.i. het beste uit elkaar houdt door het qua kleur zo te laten, ook al kan die fase uit. Dus wat dat betreft hoop ik dat de NEN daar op in gaat haken.
En een fase kan uiteraard altijd al uit; elke groep moet immers uit kunnen. Jammer dat zo'n NEN 1010 in ons land niet openbaar is. Zou best 'ns willen snuffelen wanneer 't als 'normale schakelaar' zou moeten / mogen zien en wanneer als 'uitschakelen van een groep' (en of die dan inderdaad toch bruin blijft).
Eigenlijk is NEN1010 hierin simpel: voor geschakelde belastingen mag je zwart 1,5 mm² gebruiken, tenzij contactdozen geschakeld worden, dan moet je 2,5mm² gebruiken.Tomatoman schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:04:
[...]
Overigens zal je voor lampen nooit 2,5 mm2 nodig hebben, omdat ze zelfs als je er een paar combineert hooguit een paar honderd watt vragen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Misschien even duidelijk vermelden wat de exacte situatie is, ik ging er vanuit dat we het hier hebben over de 'standaard' manier van verlichtingsaansturing in dit topic: dus drivers in MK rechtstreeks bedraad naar lichtpunten. Dus DC laagspanning. Niet perse SELV aangezien er ook COBs zijn met Vf >40V (tot paar honderd VDC, oeff....), maar dat is denk ik nog vrij uitzonderlijk.
@Tomatoman stelling over 2,5mm2 is dan ook afhankelijk van de spanning.
@Tomatoman stelling over 2,5mm2 is dan ook afhankelijk van de spanning.
Hallo allemaal,
Na een jaar geleden een electro/KNX installatie aangelegd te hebben ben ik nu bezig met de laatste stukken ervan. Ik heb nog een paar vragen over en hoop dat er iemand hier antwoord weet
Installatie
1. Wat zijn de regels precies voor 2 meterkasten in huis (beter gezegd, 1 meterkast en 1 verdeelkast). Ik wil tussen de meterkast en de verdeelkast meerdere groepen laten gaan, dit om in de verdeelkasten te kunnen schakelen binnen verschillende groepen. De verdeelkasten zijn ruim en hebben meerdere plastic compartimenten. Mag ik op 1 din rail met klemmen bijvoorbeeld meerdere groepen binnen laten komen (zoals ze er ook uit gaan in de meterkast). (Uiteraard gaan ze door aparte buizen). En hoe dan verder, ieder groep een compartiment?
2. Moet je montagedraad (litze) ook verplicht voorzien van adereindhulzen bij klemmen (ik las schroeven en daar is het logisch) maar ik heb bijvoorbeeld hager zekeringen met klem waar er niet zoveel plaats is, zelfde vraag voor Phoenix klemmen op een din rail bijvoorbeeld.
3. wat zijn de eisen voor 230 en slev te combineren in een kast? Als ik op een din rail een trafo zet hoe mag dat dan bij elkaar in de buurt zijn? Voorbeeld hier is dat ik een verdeelkast heb met aan de bovenkant slev rail en onderin 230v rail. Daartussen zitten een 3tal din rails. Moet ik dan compartimenten maken of is afstand alleen al genoeg?
KNX
4. Ik heb een backbone (1.0.x) met 3 areas (1.x.y). Deze zijn gekoppeld met 2x eenABB LS/S4.1 en 1x een MDT SCN-LK001.03. Eens in de zoveel tijd crashen sommige van couplers (beide fabrikanten) en breekt het systeem. Na een jaar debuggen heb ik nog steeds niet gevonden wat het is. Een reset van de couplers en alles loop weer verder. Heel irritant en uiteraard heel weinig te vinden over hoe dit aan te pakken. Als je een goed idee hebt dan houd ik me aanbevolen.
5. Ik gebruik home assistant en logic machine, deze zijn fysiek aangesloten op mijn backbone. Omdat ze beiden zowat alle info moeten zien heb ik mijn groups allemaal gemarkt als "Pass Through Line Coupler" ik zou dit graag verbeteren door een dummy device toe te voegen in mijn backbone zodat de filtering beter werkt; het liefst nog met een device wat automatisch geconfigureerd wordt door home assistant. Hoe doen jullie dat?
6. Als ik veel lampen tegelijk schakel dan lijken sommige berichten niet aan te komen. Dit is van de logicmachine naar een babtech duodmx gateway. Beiden zitten op de backbone. Ik heb het vermoeden dat dit wellicht iets te maken heeft met mijn andere routing problemen (wellicht een feedback vanaf de line coupler maar nog nooit iets geks gezien als ik ad-hoc ernaar kijk). Ik sluit niet uit dat mijn DMX gateway crappy is. Is er iemand anders die ook een DMX gateway gebruikt en daar wel goede ervaringen met heeft?
Na een jaar geleden een electro/KNX installatie aangelegd te hebben ben ik nu bezig met de laatste stukken ervan. Ik heb nog een paar vragen over en hoop dat er iemand hier antwoord weet
Installatie
1. Wat zijn de regels precies voor 2 meterkasten in huis (beter gezegd, 1 meterkast en 1 verdeelkast). Ik wil tussen de meterkast en de verdeelkast meerdere groepen laten gaan, dit om in de verdeelkasten te kunnen schakelen binnen verschillende groepen. De verdeelkasten zijn ruim en hebben meerdere plastic compartimenten. Mag ik op 1 din rail met klemmen bijvoorbeeld meerdere groepen binnen laten komen (zoals ze er ook uit gaan in de meterkast). (Uiteraard gaan ze door aparte buizen). En hoe dan verder, ieder groep een compartiment?
2. Moet je montagedraad (litze) ook verplicht voorzien van adereindhulzen bij klemmen (ik las schroeven en daar is het logisch) maar ik heb bijvoorbeeld hager zekeringen met klem waar er niet zoveel plaats is, zelfde vraag voor Phoenix klemmen op een din rail bijvoorbeeld.
3. wat zijn de eisen voor 230 en slev te combineren in een kast? Als ik op een din rail een trafo zet hoe mag dat dan bij elkaar in de buurt zijn? Voorbeeld hier is dat ik een verdeelkast heb met aan de bovenkant slev rail en onderin 230v rail. Daartussen zitten een 3tal din rails. Moet ik dan compartimenten maken of is afstand alleen al genoeg?
KNX
4. Ik heb een backbone (1.0.x) met 3 areas (1.x.y). Deze zijn gekoppeld met 2x eenABB LS/S4.1 en 1x een MDT SCN-LK001.03. Eens in de zoveel tijd crashen sommige van couplers (beide fabrikanten) en breekt het systeem. Na een jaar debuggen heb ik nog steeds niet gevonden wat het is. Een reset van de couplers en alles loop weer verder. Heel irritant en uiteraard heel weinig te vinden over hoe dit aan te pakken. Als je een goed idee hebt dan houd ik me aanbevolen.
5. Ik gebruik home assistant en logic machine, deze zijn fysiek aangesloten op mijn backbone. Omdat ze beiden zowat alle info moeten zien heb ik mijn groups allemaal gemarkt als "Pass Through Line Coupler" ik zou dit graag verbeteren door een dummy device toe te voegen in mijn backbone zodat de filtering beter werkt; het liefst nog met een device wat automatisch geconfigureerd wordt door home assistant. Hoe doen jullie dat?
6. Als ik veel lampen tegelijk schakel dan lijken sommige berichten niet aan te komen. Dit is van de logicmachine naar een babtech duodmx gateway. Beiden zitten op de backbone. Ik heb het vermoeden dat dit wellicht iets te maken heeft met mijn andere routing problemen (wellicht een feedback vanaf de line coupler maar nog nooit iets geks gezien als ik ad-hoc ernaar kijk). Ik sluit niet uit dat mijn DMX gateway crappy is. Is er iemand anders die ook een DMX gateway gebruikt en daar wel goede ervaringen met heeft?
[ Voor 10% gewijzigd door DennisF op 16-08-2021 10:28 . Reden: Nog punt toegevoegd, typo fix ]
Montagedraad (flexibel) en litze is niet hetzelfde. De fabrikanten geven op of er flexibel in de klemmen mag zonder adereindhuls.
Iemand een idee voor mijn elektrische haard welke ik middels KNX aan/uit wil zetten?
Het gaat om een Aflamo Royal Paris haard, waar ook een IR afstandsbediening bij zit. Iemand die daar ervaring mee heeft? Het apparaat heeft geen wifi oid.
Het gaat om een Aflamo Royal Paris haard, waar ook een IR afstandsbediening bij zit. Iemand die daar ervaring mee heeft? Het apparaat heeft geen wifi oid.
Geen mogelijkheid tot externe stuurcontacten? Er zijn KNX IR gateways, maar lijkt me vrij omslachtig.
Er bestaan ir blasters die je via knx kan aansturen. (vaak voor audio integratie of airco's en dergelijke). Zennio heeft er zo bijvoorbeeld eentje: https://www.zennio.com/products/interfaces/irsc-open Al zullen er vast nog wel zijn. (Zelf geen ervaring mee trouwens)
De grootste uitdaging bij dit soort integraties is dat je geen feedback krijgt. Het aanzetten dat eens niet lukt is niet zo'n drama, het niet uitzetten ervan is meestal vervelender :-s
Eventueel kan je het combineren met een actor die stroommeting kan doen zodat je ook kan zien of er nog verbruik is en er zo zeker van te zijn dat het toestel ook echt uit staat.
Maar het ontbreken van een feedbackloop blijft onhandig.
De grootste uitdaging bij dit soort integraties is dat je geen feedback krijgt. Het aanzetten dat eens niet lukt is niet zo'n drama, het niet uitzetten ervan is meestal vervelender :-s
Eventueel kan je het combineren met een actor die stroommeting kan doen zodat je ook kan zien of er nog verbruik is en er zo zeker van te zijn dat het toestel ook echt uit staat.
Maar het ontbreken van een feedbackloop blijft onhandig.
Hij had ook grijs mogen gebruiken. De NEN1010 zegt het volgende over fase aders. Deze moeten over de gehele lengte worden aangeduid in de kleur bruin, zwart of grijs. Daarnaast zegt het over schakeldraden dat deze over de gehele lengte moeten worden aangeduid in grijs of zwart. Bij schakeladers is dat zwart, bruin of grijs. Dus in een kabel mag je bruin wel als schakeldraad gebruiken.Tomatoman schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:15:
[...]
Mijn installateur heeft voor alles wat door de domotica geschakeld wordt toch echt zwart gebruikt: verlichting, geschakelde stopcontacten, de pomp van de vloerverwarming, spiegelverwarming, de aansturing van de mechanische ventilatie en nog het een en ander wat ik nu vergeet.
Ik heb het ook niet bedachtTomatoman schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:15:
Nee, dat is niet correct. Don’t shoot the messenger, ik heb NEN 1010 niet zelf bedacht
@GerjanT En de definitie van die beide? Op welk moment wordt 'n fase ader een schakelader?
(Zie mijn eerdere voorbeeld, dat ik nog altijd (helaas met één uitzondering) hele groepen schakel, net zoals de zekeringsautomaat doet.)
(Zie mijn eerdere voorbeeld, dat ik nog altijd (helaas met één uitzondering) hele groepen schakel, net zoals de zekeringsautomaat doet.)
@GerjanT: inderdaad, zo staat het in NEN 1010:2020 paragraaf 514.3.4 en 514.3.5. Er zijn nog meer uitzonderingen dan de gevallen die jij benoemt, zoals leidingen met meer dan 5 aders.
Als je de (enkeladerige) bruine draden in huis een andere functie geeft als schakeldraad, ga je dan alle draden opnieuw trekken, wetende hoeveel problemen dat kan opleveren? Of doe je het anders? Als het mijn eigen huis zou zijn, zou ik ze het liefst vervangen, maar als dat praktisch onmogelijk zou zijn, zou ik de bruine draad aan beide uiteinden met zwarte isolatietape omwikkelen. Het mag niet, maar als het écht niet anders kan vind ik het wel een acceptabele oplossing - niet voor niets is bruine schakeldraad bij meeraderige kabels wél toegestaan.
Een ander interessant geval is dat diverse bouwmarkten op hun website bij drie-aderige grondkabels een plaatje met bruin + zwart + blauw en een aardlitze laten zien, maar in werkelijkheid bruin + zwart + grijs en een aardlitze leveren. Zo'n drie-aderige grondkabel is nou typisch de kabel die je zou gebruiken voor buitenstopcontacten en geschakelde tuinverlichting. Volgens 514.3.4 mag de grijze ader niet als nulleider worden gebruikt. Wat doe je dan - toch maar de drie-aderige kabel retourneren, een vieraderige kabel met bruin/zwart/grijs/blauw/aardlitze bestellen en de grijze draad onbenut laten? Of de grijze ader aan de uiteinden met blauwe isolatietape markeren als een nuldraad? Het eerste is toegestaan, het tweede niet.
Een derde voorbeeld van afwijken van NEN 1010. Bij mijn schoonouders kwamen in een centraaldoos extreem veel draden bij elkaar, omdat er later een aanbouw aan het huis is bijgekomen en de elektra toen nogal onlogisch is uitgebreid. Gevolg: ik ben urenlang aan het meten geweest om te begrijpen hoe de installatie in elkaar zat. Toen ik daar nog wat schakeldraden moest toevoegen, heb ik welbewust afwijkende kleuren gebruikt: paars, oranje, roze - kleuren die je normaal nooit tegenkomt, ook niet bij gelijkspanningsbronnen. Hiermee kon ik weer wat orde in de chaos scheppen en was de kans op aansluitfouten flink verminderd. Mocht dat volgens NEN 1010? Nee, natuurlijk niet. En toch heb ik er welbewust voor gekozen en speciaal deze kleuren besteld, terwijl ik nog 100 meter zwarte draad had liggen. De gedachten achter NEN 1010 - een veilige installatie, ook als er over een paar jaar iemand langskomt die de opbouw van de installatie niet kent - vond ik belangrijker dan de (kleur)voorschriften tot de letter te volgen. Overigens heb ik toen ook grijze schakeldraden toegevoegd. Die mochten wel
Als je de (enkeladerige) bruine draden in huis een andere functie geeft als schakeldraad, ga je dan alle draden opnieuw trekken, wetende hoeveel problemen dat kan opleveren? Of doe je het anders? Als het mijn eigen huis zou zijn, zou ik ze het liefst vervangen, maar als dat praktisch onmogelijk zou zijn, zou ik de bruine draad aan beide uiteinden met zwarte isolatietape omwikkelen. Het mag niet, maar als het écht niet anders kan vind ik het wel een acceptabele oplossing - niet voor niets is bruine schakeldraad bij meeraderige kabels wél toegestaan.
Een ander interessant geval is dat diverse bouwmarkten op hun website bij drie-aderige grondkabels een plaatje met bruin + zwart + blauw en een aardlitze laten zien, maar in werkelijkheid bruin + zwart + grijs en een aardlitze leveren. Zo'n drie-aderige grondkabel is nou typisch de kabel die je zou gebruiken voor buitenstopcontacten en geschakelde tuinverlichting. Volgens 514.3.4 mag de grijze ader niet als nulleider worden gebruikt. Wat doe je dan - toch maar de drie-aderige kabel retourneren, een vieraderige kabel met bruin/zwart/grijs/blauw/aardlitze bestellen en de grijze draad onbenut laten? Of de grijze ader aan de uiteinden met blauwe isolatietape markeren als een nuldraad? Het eerste is toegestaan, het tweede niet.
Een derde voorbeeld van afwijken van NEN 1010. Bij mijn schoonouders kwamen in een centraaldoos extreem veel draden bij elkaar, omdat er later een aanbouw aan het huis is bijgekomen en de elektra toen nogal onlogisch is uitgebreid. Gevolg: ik ben urenlang aan het meten geweest om te begrijpen hoe de installatie in elkaar zat. Toen ik daar nog wat schakeldraden moest toevoegen, heb ik welbewust afwijkende kleuren gebruikt: paars, oranje, roze - kleuren die je normaal nooit tegenkomt, ook niet bij gelijkspanningsbronnen. Hiermee kon ik weer wat orde in de chaos scheppen en was de kans op aansluitfouten flink verminderd. Mocht dat volgens NEN 1010? Nee, natuurlijk niet. En toch heb ik er welbewust voor gekozen en speciaal deze kleuren besteld, terwijl ik nog 100 meter zwarte draad had liggen. De gedachten achter NEN 1010 - een veilige installatie, ook als er over een paar jaar iemand langskomt die de opbouw van de installatie niet kent - vond ik belangrijker dan de (kleur)voorschriften tot de letter te volgen. Overigens heb ik toen ook grijze schakeldraden toegevoegd. Die mochten wel
Op het moment dat je ermee gaat schakelen.Gwaihir schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:39:
@GerjanT En de definitie van die beide? Op welk moment wordt 'n fase ader een schakelader?
Mij hoef je niet te overtuigen. Ik heb je alleen maar willen aanvullen en vanuit de NEN1010 aan te geven welke “standaard” kleuren voor schakelen gebruikt worden.Tomatoman schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:53:
@GerjanT: inderdaad, zo staat het in NEN 1010:2020 paragraaf 514.3.4 en 514.3.5. Er zijn nog meer uitzonderingen dan de gevallen die jij benoemt, zoals leidingen met meer dan 5 aders.
Ik heb het in mijn huis beperkt tot schakelen met grijs en zwart. Op een uitzondering waar ik slechts een 3 aderige kabel kwijt kon en die heb ik ook nog eens goed aangemerkt op de kabel en gedocumenteerd in het schakelschema. Natuurlijk ben ik het ook eens met je aanpak als het echt niet anders kan, maar liever niet natuurlijk want het blijft levensgevaarlijk.Tomatoman schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:53:
Dag allemaal,
Eerst misschien wat achtergrond: We (ik en de vrouw) gaan begin volgend jaar beginnen met de bouw van ons eigen huis. Nu ben ik wat aan het kijken naar de mogelijkheden en wensen van de electra. Eerst was mijn idee om gewoon drukknoppen te plaatsen met teleruptors en dan nadien deze te koppelen met domotica.
Nu kwam ik natuurlijk ook voorbij Loxone en KNX.
Loxone zelf vertrouw ik niet echt omdat je toch een huis bouwt voor 30+ jaar, en wat gaat zo een 'klein' en relatief nieuw bedrijfje doen op die periode. Dit kan gaan van heel de standaard omgooien tot bankroet gaan. Daarom dat ik ze (voor nu) nog even opzij schuif.
Dan natuurlijk KNX, de moeder aller gebouwautomatisatie, mijn grootste vragen/onduidelijkheden/twijfels hier omtrent zijn de volgende:
De modules welke ik momenteel op het oog heb en waarmee ik dus ook (in gedachte) nu mijn huis wil bouwen. Op deze modules zijn dan ook mijn vragen gebaseerd. Hier moet enkel nog een 0-10v input module bij maar deze zoek ik nog.
Eerst misschien wat achtergrond: We (ik en de vrouw) gaan begin volgend jaar beginnen met de bouw van ons eigen huis. Nu ben ik wat aan het kijken naar de mogelijkheden en wensen van de electra. Eerst was mijn idee om gewoon drukknoppen te plaatsen met teleruptors en dan nadien deze te koppelen met domotica.
Nu kwam ik natuurlijk ook voorbij Loxone en KNX.
Loxone zelf vertrouw ik niet echt omdat je toch een huis bouwt voor 30+ jaar, en wat gaat zo een 'klein' en relatief nieuw bedrijfje doen op die periode. Dit kan gaan van heel de standaard omgooien tot bankroet gaan. Daarom dat ik ze (voor nu) nog even opzij schuif.
Dan natuurlijk KNX, de moeder aller gebouwautomatisatie, mijn grootste vragen/onduidelijkheden/twijfels hier omtrent zijn de volgende:
- Als ik wat rondkijk begrijp ik dat al de logica in de modules zelf zit.
Dus bijvoorbeeld een If-Then logica is moeilijk/onmogelijk zonder bijkomende modules? Wat met tijd gestuurde commandos? (voorbeeld: als het 19uur is en de rolluik is dicht moet het licht aan gaan). Kan de tijdserver in mijn IP-interface dit bijvoorbeeld gedeeltelijk oplossen? - Ik hoor vaak dat de drukknoppen duur zijn maar dat je er bij domotica toch minder moet installeren. Ik volg dit wel gedeeltelijk, maar je moet bij elke ingang toch een drukknop hebben? Alleen al in de slaapkamer moet je er 2 of 3 hebben. Sommige simpele ruimtes (wc, berging) zijn op te lossen door bewegingsmelders, maar hier kosten de enkele drukknoppen minder dan de melder dus dit helpt niet. Ik zit nu aan €1500 modules, maar mijn drukknoppen gaan daar vlotjes overgaan (als ik nu even snel tel kom ik uit bij een 15a20 schakelpunten).
- Zo als andere wil ik een home-assistant of openHAB koppelen aan dit systeem. Kan ik dan wel 'bijna' alles regelen en programmeren (if-then toestanden)? Of zitten daar nog verschillende beperkingen op?
Ook wil ik dit gebruiken om bijvoorbeeld Hue en Xiaomi toestellen te koppelen (gebruik nu bijvoorbeeld deze Xiaomi drukknoppen op het nachtkastje om Hue lampen te sturen, dit via domoticz - Nog een iets specifiekere vraag ivm rolluiken/screens. Met de module welke ik nu heb kan ik dan zien op welke positie de rolluik staat? of deze sturen naar 25%open bijvoorbeeld? (dit uiteraard met 'domme' rolluik motoren, geen Somfy IO motoren)
- In het algemeen heb ik een 'angst' dat ik er nu vanuit ga dat veel mogelijk is en uit 'of the box' kan terwijl dat in de praktijk gaat tegen vallen en dit systeem een soort van bodemloze put wordt waar telkens nog eens 500€ moet worden ingestoken om die bepaalde logica te kunnen.
Ik ben het nu misschien te goed / te goedkoop gewend met domoticz/hue/xiaomi. Bijvoorbeeld: het licht in toilet gaat momenteel automatische aan (bewegingsmelder), overdag 100%, 's nachts gedimd. Dit doen is KNX is niet direct mogelijk denk ik dan? - Dan hebben we het nog niet gehad over visualisatie op de gsm (en een scherm). Want ik moet nu de vrouw overtuigen voor €3000 extra te investeren in speelgoed voor mij. Maar als ze in bed ligt kan ze nog de lamp beneden niet uitdoen zonder naar onder te lopen.
(even de omweg van OpenHAB vergeten dan uiteraard)
De modules welke ik momenteel op het oog heb en waarmee ik dus ook (in gedachte) nu mijn huis wil bouwen. Op deze modules zijn dan ook mijn vragen gebaseerd. Hier moet enkel nog een 0-10v input module bij maar deze zoek ik nog.
- MEANWELL KNX-20E-640 voeding met geïntegreerde smoorspoel 30V / 640mA 20W
- MDT SCN-IP000.03 IP-interface 2TE REG met e-mail- en tijdserverfunctie
- MDT AKU-2416.03 Universele aandrijving 12TE REG 16A 230VAC 100µF 15EVG 24-voudig
- MDT AKU-2416.03 Universele aandrijving 12TE REG 16A 230VAC 100µF 15EVG 24-voudig
- MDT AMS-1216.02 Schakelactor 12TE REG 16A 230VAC C-Load standaard 140µF 12-voudig (met stroommeting)
- MDT JAL-0810.02 Jaloezieactor 8TE REG 10A 230VAC 8-voudig
- Lichten (aan-uit, later eventueel dimmen)
- Stopcontacten
- Rolluiken
- aansluiting naar slimme meter voor het optimaliseren van het eigen verbruik (bv boiler of warmte pomp schakelen)
- Later bijvoorbeeld ook waterpomp aansturen voor de tuin en regenwater reservoir (niveau meting via 0-10v input)

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
Grijs is er ook nog. Dat vind ik wel een goede. Als ik voor zoiets nieuw draad ga trekken, zal ik snel naar grijs gaan grijpen.GerjanT schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:06:
Op het moment dat je ermee gaat schakelen.Grijs en zwart kun je ook gebruiken als fase om bv een 3-fase warmte-element of een inductiekookplaat aan te sluiten.
En voor 't overige: kennelijk biedt de NEN inderdaad (nog) maar beperkt hulp / uitsluitsel?
Gaat schakelen vind ik nl. 'n interessant formulering (van jou of letterlijk NEN?). Dan is het niet zozeer van belang of die KNX-meetactor kan schakelen maar of dat ook bedoeld gebruik is. Vergelijk: alle groepen kan iedereen ook schakelen in de meterkast, maar in het algemeen staan ze gewoon aan. De meeste groepen meet ik alleen en schakel ik hooguit i.p.v. die knop in de meterkast.
Dan houd ik in mijn situatie slechts een paar echt geschakelde zaken over: quooker, close-in boiler (en t.z.t. nog iets meer). En daarvan strookt het ook met de intentie van de draadkleuren dat hier dus zwart of grijs van gemaakt zou moeten worden. (En teven komen zulke groepen ook niet samen met 'normale' schakeldraden van licht samen in een centraaldoos.)
Maar ik kan me niet voorstellen dat de NEN ooit zo situationeel interpretabel bedoeld is en vraag me ook af of dat in brede zin praktisch is. (Afijn.. er is dus in elk geval ook nog grijs. Grijze draad voor een grijs gebied
@brogel: volgens mij heb je al aardig wat inzicht in wat je gaat tegenkomen. Ik ga kriskras door jouw vragen en opmerkingen heen, zonder de bedoeling te hebben alles te beantwoorden of volledig te zijn.
- Waar je traditioneel in een keuken lichtschakelaars hebt bij twee deuren waarmee je de keuken binnenstapt, heb je ze met KNX nog steeds op die plekken. Het schootste verschil is dat je niet meer een hele rij lichtschakelaars naast/boven elkaar hebt, maar één meervoudige tastsensor, als je er in de keuken drie lichtgroepen mee wilt bedienen, kun je een drievoudige of viervoudige tastsensor overwegen: de eerste set tastsensoren met twee bedienvlakken gebruik je voor alles uit/aan of een lichtscene die een deel aan doet, de tweede set gebruik je voor lamp 1 uit/aan (en ingedrukt houden om lamp 1te dimmen), de derde set gebruik je voor lamp 2, enzovoort.
- Nu je dit weet, begrijp je dat je in een ruimte met meerdere toegangen ook kunt kiezen voor 1 bedienplek waar je alles kunt bedienen en 1 bedienplek waar je alleen alles kunt aan/uit doen.
- Als alternatief kun je kiezen voor aanwezigheidsdetectie. Vooral ideaal voor ruimten zonder daglicht zoals een wc, want daar doe je altijd het licht aan als je er moet wezen. De meningen over licht schakelen in andere ruimten op basis van aanwezigheid zijn verdeeld: in een kantooromgeving licht dit meer voor de hand dan een gezellig verlichte woonkamer. En in een slaapkamer wil je überhaupt niet dat het licht aan gaat als iemand ‘s nachts zijn bed uit stapt om te plassen en vrouwlief/manlief nog licht te slapen.
- Je kunt ook kiezen voor een combinatie van tastsensoren en een schemersensor of bewegingsdetector. Zo gaat in mijn vide (met grote glazen gevel) ‘s avonds als het donker wordt automatisch het licht aan en (tijdgeschakeld) om middernacht weer uit. Die zelfde lamp is ook met een tastsensor handmatig aan/uit te doen, omdat dat zo nu en dan handig is. En bovendien wilde ik ergens een tastsensor om die lamp te kunnen dimmen.
- Ik zie in jouw lijstje erg weinig schakelactoren. Met een twaalfvoudige schakelactor en 15-20 lichtpunten gaat er iets mis. Of komt dat omdat je er niet bij hebt geschreven dat je er twee gaat kopen?
- Mijn gevoel zegt dat je de kosten te optimistisch inschat. Je hebt nog een ETS-licentie nodig om straks te kunnen spelen, je zult een grote verdeelkast moeten kopen met verdeelklemmen om alle draden op aan te sluiten, ik begrijp dat je een module wilt voor visualisatie. En wellicht wil je later ook nog zoiets als een bridge naar spullen die je al hebt, zoals Hue-lampen.
- Je vrouw heeft gelijk dat dit allemaal extra geld kost. Het heeft ook geen zin om haar te overtuigen dat de kosten wel meevallen - je focust dan immers nog steeds op een van de nadelen. Je kunt haar beter ervan overtuigen dat domotica helpt om een comfortabeler en toekomstvaster huis te bouwen - dan heb je het namelijk over de voordelen. Mijn zwager vond het maar raar dat wij twaalf jaar geleden een KNX-installatie in ons huis lieten bouwen. Niemand kende dat toen. Nu laat hij zelf een nieuw huis bouwen en jawel: hij vertelde mij laatst dat daar een domotica-installatie in komt. Zijn vriend de aannemer had hem overtuigd van de voordelen, niet ik.
@Tomatoman : Bedankt om er al eens door heen te lopen.
Een grote onduidelijkheid voor mij is nog de simpele logica, type if-then, Ik kan dit moeilijk opmaken uit youtube voorbeelden die een lampje laten branden
Dus in verband met de schakelaars:
Is het correct om te zeggen dat jij ook vlotjes 20 schakelaars hebt (2 tot meer kanaals)? Dit is dus zeker 2000€ aan schakelaars (Dit is natuurlijk wel iets wat 'pijn' doet) Zijn hier tijdelijke goedkopere oplossingen voor?
Vraagje: wat is er bijvoorbeeld speciaal aan de rolluikmodule? dit zijn toch maar gewoon 2 contacten per rolluik. Er is toch geen feedback van de rolluik. Kan ik hiervoor ook gewone schakelactoren nemen?
Is het slim om bepaalde ruimtes geen KNX schakelaar te geven (berging of garage bijvoorbeeld) maar deze via een binaire model in te lezen.
Voor de speciale regelingen zou ik dan gsm/tablet gebruiken met openHAB/HA
Kan er iemand voorbeelden geven wat mogelijk is (en wat niet) met de modules welke ik nu heb. En wat bijvoorbeeld anders zou zijn met andere 'gelijkaardige' schakelactoren. Verschillen de functies echt tussen de verschillende merken?
Een grote onduidelijkheid voor mij is nog de simpele logica, type if-then, Ik kan dit moeilijk opmaken uit youtube voorbeelden die een lampje laten branden
Dus in verband met de schakelaars:
Is het correct om te zeggen dat jij ook vlotjes 20 schakelaars hebt (2 tot meer kanaals)? Dit is dus zeker 2000€ aan schakelaars (Dit is natuurlijk wel iets wat 'pijn' doet) Zijn hier tijdelijke goedkopere oplossingen voor?
De type MDT AKU-2416.03 zijn toch 24-kanaals schakelactoren (Of zijn deze niet de goede keuze?) , hier zou ik er dan 2 van nodig hebben. Verder heb ik nog een 12 kanaals met stroommeting (voor stopcontacten) en een 8-kanaals voor de rolluiken.Ik zie in jouw lijstje erg weinig schakelactoren.
Vraagje: wat is er bijvoorbeeld speciaal aan de rolluikmodule? dit zijn toch maar gewoon 2 contacten per rolluik. Er is toch geen feedback van de rolluik. Kan ik hiervoor ook gewone schakelactoren nemen?
Meer comfort ja. maar niet echt kosten besparend. Een melder kost ook al snel 100€. En dat is meestal ook nog in ruimtes waar slechts 1 ingang is, dus zou hier een simple 1 kanaals drukknop ook voldoende zijn.Als alternatief kun je kiezen voor aanwezigheidsdetectie
Is het slim om bepaalde ruimtes geen KNX schakelaar te geven (berging of garage bijvoorbeeld) maar deze via een binaire model in te lezen.
Voor de speciale dingen wil ik OpenHab/homeassistant gebruiken. Een echte KNX visualisatie is prachtig maar duur en om daar iets uit te kunnen kiezen begrijp ik toch nog te weinig van het geheel. ik zou nu niet weten wat ik zo kan en wat niet.ik begrijp dat je een module wilt voor visualisatie
Kan er iemand voorbeelden geven wat mogelijk is (en wat niet) met de modules welke ik nu heb. En wat bijvoorbeeld anders zou zijn met andere 'gelijkaardige' schakelactoren. Verschillen de functies echt tussen de verschillende merken?
Als vuistregel: logica heb je niet, tenzij..brogel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:20:
Voor zoverre een module logica ondersteund, zal je dat expliciet in de specs terugvinden.
Ik heb bijv. een schakelactor ergens in diezelfde familie en die ondersteunt zelfstandig een trappenhuisschakeling (dus meerdere inputs voor dezelfde output + 'n ingebouwde timer). That's it. Verder kun je uiteraard naar harte lust inputs aan outputs koppelen.
Dat is een wereld van verschil met 'vrij' programmeerbare computers. Binnen KNX zit je dan al snel aan een goede logic module.
Denk daarvoor goed na over wat in welk systeem / welke laag mag. Je noemt oplossingen die een prima, en ook zeer gebruikelijke, aanvulling kunnen zijn, maar wel een ander betrouwbaarheidsniveau hebben. Als zeg maar je elektronisch voordeur slot je niet meer binnen laat (of juist iedereen binnen laat) door een openHAB update, dan wordt je waarschijnlijk niet zo vrolijk. Of je verwarming uit blijkt te blijven, uiteraard tijdens je skivakantie. Etc.Voor de speciale dingen wil ik OpenHab/homeassistant gebruiken. Een echte KNX visualisatie is prachtig maar duur en om daar iets uit te kunnen kiezen begrijp ik toch nog te weinig van het geheel. ik zou nu niet weten wat ik zo kan en wat niet.
Voor dit specifieke voorbeeld zijn er heel wat componenten (schakelaars/detectors) die een nacht/schemer modus hebben. Dan heb je bv bij detectie van beweging lamp aan bij dagmodus en lamp aan op 50% bij nachtmodus.brogel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 01:00:
- Als ik wat rondkijk begrijp ik dat al de logica in de modules zelf zit.
Dus bijvoorbeeld een If-Then logica is moeilijk/onmogelijk zonder bijkomende modules? Wat met tijd gestuurde commandos? (voorbeeld: als het 19uur is en de rolluik is dicht moet het licht aan gaan). Kan de tijdserver in mijn IP-interface dit bijvoorbeeld gedeeltelijk oplossen?
Met de juiste module kan je ook op basis van tijd een aan/uit sturen (rolluik).
Daarnaast kan je ook een scene uitvoeren. (rolluik naar beneden en licht aan)
Gecentraliseerde if/then/else achtige zaken zijn zeker minder eenvoudig met KNX. maar ergens is dat ook net de opzet van een gedecentraliseerd systeem.
Bewegingsmelders hebben andere voordelen zoals je vergeet het licht niet uit te doen achteraf enz.
- Ik hoor vaak dat de drukknoppen duur zijn maar dat je er bij domotica toch minder moet installeren. Ik volg dit wel gedeeltelijk, maar je moet bij elke ingang toch een drukknop hebben? Alleen al in de slaapkamer moet je er 2 of 3 hebben. Sommige simpele ruimtes (wc, berging) zijn op te lossen door bewegingsmelders, maar hier kosten de enkele drukknoppen minder dan de melder dus dit helpt niet. Ik zit nu aan €1500 modules, maar mijn drukknoppen gaan daar vlotjes overgaan (als ik nu even snel tel kom ik uit bij een 15a20 schakelpunten).
Anderzijds zit je ook continu op die drukknoppen te kijken, op de modules in de kast niet
Doorgaans is dit gebaseerd op de tijd die een screen nodig heeft om omhoog/omlaag te gaan. Bij sommige modules moet je dit handmatig instellen, andere kunnen dit zelf meten. (op basis van stroommeting vermoed ik)
- Nog een iets specifiekere vraag ivm rolluiken/screens. Met de module welke ik nu heb kan ik dan zien op welke positie de rolluik staat? of deze sturen naar 25%open bijvoorbeeld? (dit uiteraard met 'domme' rolluik motoren, geen Somfy IO motoren)
Maar om op je vraag te antwoorden: ja afhankelijk van de module. Daar zitten dan soms ook dingen op als "slat control" om de positie van die draaibare latjes in te stellen enz. (bij horizontale lamellen)
Is bouwen/verbouwen dat niet altijd
- In het algemeen heb ik een 'angst' dat ik er nu vanuit ga dat veel mogelijk is en uit 'of the box' kan terwijl dat in de praktijk gaat tegen vallen en dit systeem een soort van bodemloze put wordt waar telkens nog eens 500€ moet worden ingestoken om die bepaalde logica te kunnen.
toch wel, zie eerdere punt. Mits juiste features in de nodige modules.Ik ben het nu misschien te goed / te goedkoop gewend met domoticz/hue/xiaomi. Bijvoorbeeld: het licht in toilet gaat momenteel automatische aan (bewegingsmelder), overdag 100%, 's nachts gedimd. Dit doen is KNX is niet direct mogelijk denk ik dan? [/li]
Dat kan ze ook niet zonder domotica systeem
- Dan hebben we het nog niet gehad over visualisatie op de gsm (en een scherm). Want ik moet nu de vrouw overtuigen voor €3000 extra te investeren in speelgoed voor mij. Maar als ze in bed ligt kan ze nog de lamp beneden niet uitdoen zonder naar onder te lopen.
(even de omweg van OpenHAB vergeten dan uiteraard)
Hou er rekening mee dat dimmen met een gewone actor niet zal gaan. Dan heb je ofwel dimactoren nodig, of je moet via een ander systeem (DALI of DMX zijn populair) gaan dimmen. En heb je KNX-DALI/DMX gateway nodig. Het zou jammer zijn om eerst alles op een gewone actor te zetten en dan achteraf te willen dimmen
- Lichten (aan-uit, later eventueel dimmen)
if/then/else logica heb je beperkt afhankelijk van de modules. Opnieuw, de basis van het systeem is dat het gedecentraliseerd werkt. Dus je hebt geen centrale view voor if/then/else. Wel heb je soms meerdere ingangen/uitgangen en afhankelijk van de combinaties van modules kan je gelijkaardige resultaten bekomen. Maar het is wel een andere manier van denken.brogel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:20:
@Tomatoman : Bedankt om er al eens door heen te lopen.
Ik heb net even geteld en ik heb er 17 in een vrij grote woning (maar veel open ruimtes) + 12 bewegingsmelders (berging, toilet, gang en ook buiten)Dus in verband met de schakelaars:
De kost daarvan was wel net iets meer dan €2000

Niet goedkoper mss, maar ook niet duurder, wel meer comfort. Dus....Meer comfort ja. maar niet echt kosten besparend. Een melder kost ook al snel 100€. En dat is meestal ook nog in ruimtes waar slechts 1 ingang is, dus zou hier een simple 1 kanaals drukknop ook voldoende zijn.
bovendien minder kapwerk in de muur voor het plaatsen van een schakelaar.
Ik heb bewust geen knx voor verlichting in de plaatsen waar de groepenkasten staan. simpele redenering, indien er iets mis is met de knx installatie wil ik het licht kunnen doen branden om er aan te werkenIs het slim om bepaalde ruimtes geen KNX schakelaar te geven (berging of garage bijvoorbeeld) maar deze via een binaire model in te lezen.
In de kelder zijn het gewone opbouw schakelaars die dan idd via een inputmodule gelezen worden.
Heb een vierdelige kabel nodig om enkele LED-drivers te verbinden met de rijgklemmen in de meterkast ernaast. 1,5mm2 past in de LED-drivers, dus die maat wil ik aanhouden. Per LED-driver zijn er 2 outputs die naar 2 rijgklemmen naast elkaar in de meterkast gaan. Nu kwam ik een stuurstroomkabel met 4g1,5 tegen. Is er iets op tegen om een stuurstroomkabel te gebruiken om de DC te overbrengen? Ik zie een rating van 300/500V op de kabel staan.
[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 24-08-2021 08:32 ]
@Niek_ Koper = Koper
en het zal SELV zijn. Kan prima
Ik gebruik de ÖLFLEX® CLASSIC 110 4G2,5 om ledspots in de tuin over 30 meter afstand binnen aan te sluiten op de driver.
Ik gebruik de ÖLFLEX® CLASSIC 110 4G2,5 om ledspots in de tuin over 30 meter afstand binnen aan te sluiten op de driver.
Dacht ook zoiets, maar twijfelde toch evenFabian schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:44:
@Niek_ Koper = Koperen het zal SELV zijn. Kan prima
[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 24-08-2021 09:22 ]
Hi @brogel, je had al wat antwoorden gekregen maar hierbij alsnog een paar punten vanuit mijn visie:
Hier kun je alle kanten mee op. Je hebt helderheid buiten en buitentemperatuur én de tijd op basis van GPS. Als je dit te duur vindt moet je kijken voor een logicamodule. Daar kom ik zo op.
Als je dit te complex vindt kun je het ook via logica regelen. Ik heb een dergelijke logica op mijn Gira X1 geïmplementeerd. Maar ik ben het eens met de anderen dat je dit zoveel mogelijk zou moeten willen vermijden.
Met de kennis van nu had ik de X1 misschien achterwege gelaten en volledig ingezet op OpenHAB. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik ervaring uit het verleden heb van OpenHAB die altijd na een tijdje stuk ging omdat de SD kaart meestal corrupt raakte. Sinds ik wat degelijker spul heb én OpenHabian gebruik heb ik daar geen last meer van.
Voordeel van OpenHAB is dat je interface veel flexibeler is dan een Gira X1. En alle logica is ook eenvoudiger te realiseren als je een beetje java begrijpt.
Hoop dat je hier iets aan hebt
.
Om heel eerlijk te zijn: tijd in KNX is echt lastig. Als je iets dergelijks wilt kun je hier eens naar kijken: https://www.elektrobode.n...ps-opbouw-2cdg120060r0011brogel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 01:00:
[list]
• Als ik wat rondkijk begrijp ik dat al de logica in de modules zelf zit.
Dus bijvoorbeeld een If-Then logica is moeilijk/onmogelijk zonder bijkomende modules? Wat met tijd gestuurde commandos? (voorbeeld: als het 19uur is en de rolluik is dicht moet het licht aan gaan). Kan de tijdserver in mijn IP-interface dit bijvoorbeeld gedeeltelijk oplossen?
Hier kun je alle kanten mee op. Je hebt helderheid buiten en buitentemperatuur én de tijd op basis van GPS. Als je dit te duur vindt moet je kijken voor een logicamodule. Daar kom ik zo op.
Simpele schakelaars zijn gelukkig flink goedkoper geworden de afgelopen jaren. Zie hier: https://www.voltus.de/hau...-1fach-rgb-w-neutral.html• Ik hoor vaak dat de drukknoppen duur zijn maar dat je er bij domotica toch minder moet installeren. Ik volg dit wel gedeeltelijk, maar je moet bij elke ingang toch een drukknop hebben? Alleen al in de slaapkamer moet je er 2 of 3 hebben. Sommige simpele ruimtes (wc, berging) zijn op te lossen door bewegingsmelders, maar hier kosten de enkele drukknoppen minder dan de melder dus dit helpt niet. Ik zit nu aan €1500 modules, maar mijn drukknoppen gaan daar vlotjes overgaan (als ik nu even snel tel kom ik uit bij een 15a20 schakelpunten).
Nee, daarmee kan vrijwel alles. Ik gebruik zelf OpenHAB (zie ook topic hier op GoT) en dat is volledig aan KNX te koppelen en daar kun je volledige interactie mee hebben.• Zo als andere wil ik een home-assistant of openHAB koppelen aan dit systeem. Kan ik dan wel 'bijna' alles regelen en programmeren (if-then toestanden)? Of zitten daar nog verschillende beperkingen op?
Ook wil ik dit gebruiken om bijvoorbeeld Hue en Xiaomi toestellen te koppelen (gebruik nu bijvoorbeeld deze Xiaomi drukknoppen op het nachtkastje om Hue lampen te sturen, dit via domoticz
Jawel, maar je moet even goed kijken wat je koopt. Sommige bewegingssensoren hebben een dag/nacht stand. Via een wisselend object kan je dan de helderheid bepalen. De Gira Mini presentiemelder die ik heb heeft het in ieder geval niet goed ingebouwd, dus die zou ik afraden.• In het algemeen heb ik een 'angst' dat ik er nu vanuit ga dat veel mogelijk is en uit 'of the box' kan terwijl dat in de praktijk gaat tegen vallen en dit systeem een soort van bodemloze put wordt waar telkens nog eens 500€ moet worden ingestoken om die bepaalde logica te kunnen.
Ik ben het nu misschien te goed / te goedkoop gewend met domoticz/hue/xiaomi. Bijvoorbeeld: het licht in toilet gaat momenteel automatische aan (bewegingsmelder), overdag 100%, 's nachts gedimd. Dit doen is KNX is niet direct mogelijk denk ik dan?
Als je dit te complex vindt kun je het ook via logica regelen. Ik heb een dergelijke logica op mijn Gira X1 geïmplementeerd. Maar ik ben het eens met de anderen dat je dit zoveel mogelijk zou moeten willen vermijden.
Ja, dat moet je je afvragen. Ik heb zoals gezegd een Gira X1 en ik heb ook een Gira G1 aan de muur. Die hebben dezelfde interface en ik heb daar destijds voor gekozen omdat ze ook voor mensen die hier op bezoek komen (zoals de oppas) eenvoudig te bedienen zijn.• Dan hebben we het nog niet gehad over visualisatie op de gsm (en een scherm). Want ik moet nu de vrouw overtuigen voor €3000 extra te investeren in speelgoed voor mij. Maar als ze in bed ligt kan ze nog de lamp beneden niet uitdoen zonder naar onder te lopen.(even de omweg van OpenHAB vergeten dan uiteraard)
[/list]
Met de kennis van nu had ik de X1 misschien achterwege gelaten en volledig ingezet op OpenHAB. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik ervaring uit het verleden heb van OpenHAB die altijd na een tijdje stuk ging omdat de SD kaart meestal corrupt raakte. Sinds ik wat degelijker spul heb én OpenHabian gebruik heb ik daar geen last meer van.
Voordeel van OpenHAB is dat je interface veel flexibeler is dan een Gira X1. En alle logica is ook eenvoudiger te realiseren als je een beetje java begrijpt.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Dat kan ik wel bevestigen. Al is het vaak ook niet de tijd die je nodig hebt maar wel of het donker/licht is buiten (en dus een licht sensor/weerstation.Dennis schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:41:
Om heel eerlijk te zijn: tijd in KNX is echt lastig. Als je iets dergelijks wilt kun je hier eens naar kijken: https://www.elektrobode.n...ps-opbouw-2cdg120060r0011
Ik heb deze combinatie (interne module & sensor:
- https://new.abb.com/products/nl/2CDG110184R0011/wz-s1-3-1-2
- https://new.abb.com/products/2CDG120046R0011/wes-a3-1
De meeste schakelingen zijn op helderheid (om dag/nacht modus te triggeren) of andere parameters.
bv licht op de gang in nacht modus wanneer het alarm aan gaat. (redenering: het alarm gaat aan als we gaan slapen, indien je dan op de gang komt is het om naar het toilet te gaan en wil je niet klaarwakker worden. Staat het alarm nog niet aan, dan zijn we nog wakker, staat het weer af, dan is het de bedoeling dat ik wakker ben
Het enige dat ik vandaag op tijd heb is tuinverlichting (pad naar de voordeur enz) waar dit via een logicmachine getriggered wordt. Heel simpele logica: Tussen 7u 's ochtends en 22u 's avonds staat die verlichting aan TENZIJ het voldoende helder is. (Dus in de zomer gaat het nooit aan, in de winter vrij lang) Dit bleek echter wel een uitdaging om dat in enkel en alleen knx componenten te realiseren en vandaar is dat in 5 regeltjes code in de logicmachine gestopt dat die op de juiste momenten de aan/uit stuurt.
Dit laatste is voor mij ook iets dat niet echt essentieel is en vond ik niet erg om in die logicmachine te stoppen.
Ik heb ook lang getwijfeld en uiteindelijk na experimenteren er voor gekozen geen openhab, home assistant, domoticz, iobroker of ander alternatief te gebruiken. De reden heel simpel: ik heb andere hobbies ;-) Nee, serieus, ik heb al genoeg andere zaken in het huis waar ik het "onderhoud" op doe en had geen zin om dat er nog bij te nemenMet de kennis van nu had ik de X1 misschien achterwege gelaten en volledig ingezet op OpenHAB. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik ervaring uit het verleden heb van OpenHAB die altijd na een tijdje stuk ging omdat de SD kaart meestal corrupt raakte. Sinds ik wat degelijker spul heb én OpenHabian gebruik heb ik daar geen last meer van.
Maar dat is vooral mijn motivatie geweest om zo veel mogelijk rechtstreeks in KNX te doen en zo weinig mogelijk via externe systemen zoals deze of een centrale logic module. De kans dat ik ooit nog een mooiere visualisatie er bij neem is reëel, maar deze zal niet essentieel zijn voor het gebruik.
ter aanvulling; bij voltus hebben ze ook een leuke blog over domotica, en daar staat een artikel op over de eenvoudigere schakelaars: https://www.voltus.de/blo...fuer-standardanwendungen/Dennis schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:41:
[...]
Simpele schakelaars zijn gelukkig flink goedkoper geworden de afgelopen jaren. Zie hier: https://www.voltus.de/hau...-1fach-rgb-w-neutral.html
[...]
Grappig, dit lijkt erg op onze overwegingen. Het huis moet "altijd werken" en verkoopbaar blijven. Daarom hebben wij gekozen voor Loxone als aanvulling op KNX. hiermee kunnen we de visualisatie doen, weer informatie (ophalen bij het KNMI), schemering schakelingen, logica (waar nodig), tijd op de bus zetten, inbraak alarmering etc.bomberboy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:24:
[...]
Dat kan ik wel bevestigen. Al is het vaak ook niet de tijd die je nodig hebt maar wel of het donker/licht is buiten (en dus een licht sensor/weerstation.
Ik heb deze combinatie (interne module & sensor:Deze heeft ook een gps (handig voor als je huis op stap gaat
- https://new.abb.com/products/nl/2CDG110184R0011/wz-s1-3-1-2
- https://new.abb.com/products/2CDG120046R0011/wes-a3-1
, maar kan dus de tijd via gps synchroniseren. Vandaag wordt die tijd wel op de bus gezet en wordt dat in praktijk enkel gebruikt om op een paar schakelaars met scherm (basalte deseo) het klokje juist te zetten.
De meeste schakelingen zijn op helderheid (om dag/nacht modus te triggeren) of andere parameters.
bv licht op de gang in nacht modus wanneer het alarm aan gaat. (redenering: het alarm gaat aan als we gaan slapen, indien je dan op de gang komt is het om naar het toilet te gaan en wil je niet klaarwakker worden. Staat het alarm nog niet aan, dan zijn we nog wakker, staat het weer af, dan is het de bedoeling dat ik wakker ben)
Het enige dat ik vandaag op tijd heb is tuinverlichting (pad naar de voordeur enz) waar dit via een logicmachine getriggered wordt. Heel simpele logica: Tussen 7u 's ochtends en 22u 's avonds staat die verlichting aan TENZIJ het voldoende helder is. (Dus in de zomer gaat het nooit aan, in de winter vrij lang) Dit bleek echter wel een uitdaging om dat in enkel en alleen knx componenten te realiseren en vandaar is dat in 5 regeltjes code in de logicmachine gestopt dat die op de juiste momenten de aan/uit stuurt.
Dit laatste is voor mij ook iets dat niet echt essentieel is en vond ik niet erg om in die logicmachine te stoppen.
[...]
Ik heb ook lang getwijfeld en uiteindelijk na experimenteren er voor gekozen geen openhab, home assistant, domoticz, iobroker of ander alternatief te gebruiken. De reden heel simpel: ik heb andere hobbies ;-) Nee, serieus, ik heb al genoeg andere zaken in het huis waar ik het "onderhoud" op doe en had geen zin om dat er nog bij te nemen
Maar dat is vooral mijn motivatie geweest om zo veel mogelijk rechtstreeks in KNX te doen en zo weinig mogelijk via externe systemen zoals deze of een centrale logic module. De kans dat ik ooit nog een mooiere visualisatie er bij neem is reëel, maar deze zal niet essentieel zijn voor het gebruik.
Het is een systeem wat door bedrijven ondersteunt kan worden, maar ook door de bewoner relatief eenvoudig is aan te passen. Alle melders/schakelaars/actoren zijn KNX bij ons en werken zoveel mogelijk stand-alone zonder complexere centrale logica. nu is loxone ook verre van "gratis" maar al de kosten van een beregeningscomputer, alarmcentrale, KNX weerstation e.d. meegenomen worden dan is de loxone oplossing goedkoper.
Vervang je een weerstation met KNMI data?HiBe schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:45:
[...]
Grappig, dit lijkt erg op onze overwegingen. Het huis moet "altijd werken" en verkoopbaar blijven. Daarom hebben wij gekozen voor Loxone als aanvulling op KNX. hiermee kunnen we de visualisatie doen, weer informatie (ophalen bij het KNMI), schemering schakelingen, logica (waar nodig), tijd op de bus zetten, inbraak alarmering etc.
Het is een systeem wat door bedrijven ondersteunt kan worden, maar ook door de bewoner relatief eenvoudig is aan te passen. Alle melders/schakelaars/actoren zijn KNX bij ons en werken zoveel mogelijk stand-alone zonder complexere centrale logica. nu is loxone ook verre van "gratis" maar al de kosten van een beregeningscomputer, alarmcentrale, KNX weerstation e.d. meegenomen worden dan is de loxone oplossing goedkoper.
Ik had verwacht dat je via de IP interface de tijd wel op de bus kon zetten met NTP, maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Vanzelfsprekend niet, maar bijvoorbeeld de IP-interface van MDT ondersteunt dat wel.
Loxone is een gesloten systeem, en daarom kies ik daar niet voor, maar ga voor KNX. Met de Gira X1 kun je ook centraal programmeren - indien dat nodig is - en visualiseren. Is tegelijkertijd mijn IP-interface. Tweaken is leuk, maar het moet wel 20 jaar werken.
En, natuurlijk ga ik wat met IO Broker en Node Red proberen
Loxone is een gesloten systeem, en daarom kies ik daar niet voor, maar ga voor KNX. Met de Gira X1 kun je ook centraal programmeren - indien dat nodig is - en visualiseren. Is tegelijkertijd mijn IP-interface. Tweaken is leuk, maar het moet wel 20 jaar werken.
En, natuurlijk ga ik wat met IO Broker en Node Red proberen
Dat kan wel inderdaad, maar je kunt er daarna niet zo heel veel mee (behalve weergeven). Er zijn weinig modules waar je logica in kunt stoppen ten aanzien van tijd. Wel uiteraard in een X1, LogicMachine etc. maar niet in bijvoorbeeld een schakelaktor.Ethirty schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:02:
Ik had verwacht dat je via de IP interface de tijd wel op de bus kon zetten met NTP, maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend?
Wel opletten, want de X1 is geen IP Router! Alleen interface inderdaad.Conrado schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:19:
Dat kan perfect. Maar de meeste actoren enz verwachten een aan/uit of dimwaarde of iets dergelijks en geen datum/uur.Ethirty schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:02:
Je hebt iets nodig dat het tijdsbericht omzet naar een waarde/actie waar de andere modules iets mee aan kunnen vangen. En dit is waar de logic modules, Openhab, Logicmachine en consoorten hun intrede maken.
Wat @Dennis zegt dus
[ Voor 2% gewijzigd door bomberboy op 24-08-2021 11:36 . Reden: te laat :) ]
Bedankt allemaal voor al de reacties.
Ik denk wel dat het ondertussen beslist is dat er KNX komt. Nu alleen nog uitzoeken welke modules.
Als je kijkt naar mijn lijstje op de vorige pagina is daar iets mis mee? Is er een module waar ik beter een andere voor koop. Ik neig naar MDT omdat ik vaak lees dat deze goed zijn en veel functies hebben voor de prijs.
Zijn er modules welke is zeker toch ga nodig hebben dat je nu al kan voorspellen. Zo iets wat iedereen momenteel in de kast heeft hangen.
Nog enkele vraagjes:
Ik denk wel dat het ondertussen beslist is dat er KNX komt. Nu alleen nog uitzoeken welke modules.
Als je kijkt naar mijn lijstje op de vorige pagina is daar iets mis mee? Is er een module waar ik beter een andere voor koop. Ik neig naar MDT omdat ik vaak lees dat deze goed zijn en veel functies hebben voor de prijs.
Zijn er modules welke is zeker toch ga nodig hebben dat je nu al kan voorspellen. Zo iets wat iedereen momenteel in de kast heeft hangen.
Nog enkele vraagjes:
- De Jalousieactor heeft geen 'Automatic travel time measurement ' wat wil dit betekenen? Moet ik dan de rolluik eenmaal manueel instellen eerst?en verder mis ik dan geen functionaliteit. Ik kan met deze modules wel gewoon de rolluik op bijvoorbeeld 25% open zetten?
- Waarom zou ik een jalousieactor gebruiken ipv een gewone schakelactor?
- Wat is het verschil/voordeel van een IP router tov een interface?
Loxone, als totaalsysteem, is een stuk geslotener dan KNX. Sure.Conrado schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:19:
Loxone is een gesloten systeem, en daarom kies ik daar niet voor, maar ga voor KNX. Met de Gira X1 kun je ook centraal programmeren - indien dat nodig is - en visualiseren.
Maar op niveau van een enkele logic module snap ik deze stelling niet zo. Is de Gira X1 niet net zo gesloten? D.w.z. die moet je toch ook programmeren op een manier uniek voor het merk / de module en dat moet je toch ook geheel opnieuw doen wanneer je ooit wat anders kiest (of je daartoe gedwongen voelt)?
Ook op prijs kan de Loxone miniserver mee komen met die logic modules. Dus m.i. is het één optie in een rijtje van beschikbare logic/visualisatieoplossingen. Elk met unieke voor en nadelen, maar weinig verschil qua geslotenheid.
MDT zijn inderdaad uitstekende modules qua prijskwaliteitverhouding. Heb je nog iets anders nodig? Poeh, geen idee. Ik denk dat een temperatuur- en lichtmeting buiten wel handig is. Ik heb het zelf ook. Lichtmeting heb je eigenlijk nodig per zijde waar je eventuele zonwering automatisch wil schakelen. Verschillende weerstations hebben sensoren die je in meerdere richtingen kunt gebruiken. Als je nog iets wil met tijd kun je goed kijken naar de module die ik hierboven heb genoemd.brogel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:01:
Bedankt allemaal voor al de reacties.
KloptNog enkele vraagjes:
[list]
• De Jalousieactor heeft geen 'Automatic travel time measurement ' wat wil dit betekenen? Moet ik dan de rolluik eenmaal manueel instellen eerst?en verder mis ik dan geen functionaliteit. Ik kan met deze modules wel gewoon de rolluik op bijvoorbeeld 25% open zetten?
Omdat ze vaak net iets uitgebreidere functies hebben, bijvoorbeeld om zonwering zodanig te draaien dat deze wel of geen lichtinstraling van de zon toestaat. Voor rolluiken etc. heeft het geen toegevoegde waarde. Let wel op dat als je 24V motoren hebt, dat je dan niet een universalaktor kunt gebruiken die ook 230V schakelt.• Waarom zou ik een jalousieactor gebruiken ipv een gewone schakelactor?
Die kan meerdere verbindingen opzetten en je kunt KNX over IP gebruiken. Sommige apparaten (zoals de Gira G1) gebruiken dat. Gira X1 niet overigens.• Wat is het verschil/voordeel van een IP router tov een interface?
[/list]
Ik zou voor een toekomstvaste IP-router gaan. Meerprijs is gering volgens mij. Verder de vraag of je jalousieaktor nodig hebt. Wat wil je meten qua stroom? Want voor sommige apparaten kun je beter een AZI gebruiken in plaats van een AMS, omdat die niet in alle situaties nauwkeurig kan meten.MEANWELL KNX-20E-640 voeding met geïntegreerde smoorspoel 30V / 640mA 20W
MDT SCN-IP000.03 IP-interface 2TE REG met e-mail- en tijdserverfunctie
MDT AKU-2416.03 Universele aandrijving 12TE REG 16A 230VAC 100µF 15EVG 24-voudig
MDT AKU-2416.03 Universele aandrijving 12TE REG 16A 230VAC 100µF 15EVG 24-voudig
MDT AMS-1216.02 Schakelactor 12TE REG 16A 230VAC C-Load standaard 140µF 12-voudig (met stroommeting)
MDT JAL-0810.02 Jaloezieactor 8TE REG 10A 230VAC 8-voudig
Ja klopt, de X1 is ook gesloten.Gwaihir schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:23:
[...]
Maar op niveau van een enkele logic module snap ik deze stelling niet zo. Is de Gira X1 niet net zo gesloten? D.w.z. die moet je toch ook programmeren op een manier uniek voor het merk / de module en dat moet je toch ook geheel opnieuw doen wanneer je ooit wat anders kiest (of je daartoe gedwongen voelt)?
Echter de X1 is slechts een klein deel van het geheel. In Loxone programeer je alles in de centrale server en daarmee ook een SPoF.
In KNX gebeurd alles decentraal, maar kun je met de X1 wat interessante centrale functies bouwen. Dat is beperkt en kun je dus eenvoudig in ene ander systeem omzetten als je wilt. Mocht de X1 uitvallen, dat blijft KNX gewoon werken.
Overigens ga ik de X1 vooral voor visualisatie gebruiken.
Die weermodule klinkt inderdaad wel handig maar ik denk dat ik voor dingen zoals deze wat ga vertrouwen op openHAB in het begin. Moest dit echt handig blijken en OpenHAB komt te kort (of valt geregeld uit) dan komt dat er later wel.Ik denk dat een temperatuur- en lichtmeting buiten wel handig is. .... Als je nog iets wil met tijd kun je goed kijken naar de module die ik hierboven heb genoemd.
Dit moet ik inderdaad nog eens bekijken, maar dat is wel een behoorlijke meerprijs. eerlijk gezegd is dit nu ook een beetje een 'speel' module.Hij gaat ingezet worden op bijvoorbeeld het ventilatie systeem, misschien ergens een verwarmingstoestel. Of om iets te onderzoeken moesten we bijvoorbeeld een hoog stroom verbruik hebben. Kan me voorstellen dat de stopcontacten welke hierop zitten wel eens omwisselen in begin.Wat wil je meten qua stroom? Want voor sommige apparaten kun je beter een AZI gebruiken in plaats van een AMS, omdat die niet in alle situaties nauwkeurig kan meten.
Is er ergens een goede gratis gids over KNX en programatie in ETS? Dan kan ik me al wat inlezen.
KNX is decentraal, waarbij de intelligentie (normaal gesproken) in de actuatoren zit. Daarom is het altijd belangrijk na te gaan wat voor mogelijkheden een bepaalde actuator heeft. Tussen de diverse merken zijn er behoorlijke verschillen wat bijvoorbeeld een dimmer of jaloeziebediening allemaal kunnen.
Op YouTube kom je wel wat series tegen om met KNX op te starten. Ik ben indertijd met deze begonnen, maar dat is wel in het Duits.
Op YouTube kom je wel wat series tegen om met KNX op te starten. Ik ben indertijd met deze begonnen, maar dat is wel in het Duits.
Ik maak vrij intensief gebruik van die module vooral voor bediening van screens.brogel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:21:
Die weermodule klinkt inderdaad wel handig maar ik denk dat ik voor dingen zoals deze wat ga vertrouwen op openHAB in het begin. Moest dit echt handig blijken en OpenHAB komt te kort (of valt geregeld uit) dan komt dat er later wel.
- open bij zon volgens effectieve zonneschijn (en enkel op de juiste windrichting). puur op weer-api zou dat niet lukken vrees ik. (of toch niet zo eenvoudig)
- bij regen buitenscreens onmiddellijk omhoog. dat is zowiezo lokaal. Het regent ook op zonnige dagen
- bij te veel wind, screens onmiddellijk omhoog
Ik heb eerder al eens paar dingen gepost die ik gebruikt heb:Is er ergens een goede gratis gids over KNX en programatie in ETS? Dan kan ik me al wat inlezen.
bomberboy in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
deels. ik gebruik daarnaast de data van een IP weerstation (Renkforce van Conrad). In loxone heb ik op deze manier zowel de lokale weerdata en de weersverwachting. Dan kan ik dus op basis van meer gegevens een beslissing nemen.bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:49:
[...]
Vervang je een weerstation met KNMI data?
bijv. beregening gaat alleen maar aan als er de laatste tijd niet genoeg regen gevallen is en ook voor de komende dagen een lage neerslagkans is.
uhm, ook loxone hoeft helemaal niet als SPOF ingezet te worden. Als loxone stopt bij ons thuis dan doen de core functies van het huis het gewoon nog op basis van decentraal KNX. Zonder visualisering, geen automatische beregening (kan ik nog wel handmatig op de actuator aanzetten), geen aanwezigheidssimulatie... allemaal niet echt een probleem voor ons.Conrado schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:09:
[...]
Ja klopt, de X1 is ook gesloten.
Echter de X1 is slechts een klein deel van het geheel. In Loxone programeer je alles in de centrale server en daarmee ook een SPoF.
In KNX gebeurd alles decentraal, maar kun je met de X1 wat interessante centrale functies bouwen. Dat is beperkt en kun je dus eenvoudig in ene ander systeem omzetten als je wilt. Mocht de X1 uitvallen, dat blijft KNX gewoon werken.
Overigens ga ik de X1 vooral voor visualisatie gebruiken.
Maar je hebt natuurlijk ook 2 dingen, je hebt Loxone als domotica systeem en je kunt de Loxone (versie 1) inzetten om aan je KNX installatie te kopellen.HiBe schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
uhm, ook loxone hoeft helemaal niet als SPOF ingezet te worden. Als loxone stopt bij ons thuis dan doen de core functies van het huis het gewoon nog op basis van decentraal KNX. Zonder visualisering, geen automatische beregening (kan ik nog wel handmatig op de actuator aanzetten), geen aanwezigheidssimulatie... allemaal niet echt een probleem voor ons.
Volgens mij bedoel jij het laatste maar heeft @Conrado het over Loxone gebruiken als domotica systeem, dus daar waar het hele huis op draait, als server dus.
Maar de Loxone versie 2 heeft bijvoorbeeld al geen KNX aansluiting meer, dus niet zo makkelijk meer te kopelen aan je KNX installatie voor bijvoorbeeld visualisatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Clumsy Smurf op 24-08-2021 17:23 ]
spot on, wij gebruiken loxone niet als core domotica systeem, maar meer voor de add-on en logic (maar alleen als ik het in KNX niet voor elkaar krijg). De loxone Gen2 server heeft inderdaad geen KNX interface, wel een KNX extensie... is allemaal ook wel duurder geworden dan de Gen1 miniserver.Clumsy Smurf schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:21:
[...]
Maar je hebt natuurlijk ook 2 dingen, je hebt Loxone als domotica systeem en je kunt de Loxone (versie 1) inzetten om aan je KNX installatie te kopellen.
Volgens mij bedoel jij het laatste maar heeft @Conrado het over Loxone gebruiken als domotica systeem, dus daar waar het hele huis op draait, als server dus.
Maar de Loxone versie 2 heeft bijvoorbeeld al geen KNX aansluiting meer, dus niet zo makkelijk meer te kopelen aan je KNX installatie voor bijvoorbeeld visualisatie.
Precies. De conversatie ging over het tweede - logic module en evt. visualisatie voor een KNX installatie.Clumsy Smurf schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:21:
Maar je hebt natuurlijk ook 2 dingen, je hebt Loxone als domotica systeem en je kunt de Loxone (versie 1) inzetten om aan je KNX installatie te kopellen.
En toch heeft @Conrado het over het eerste: een domotica installatie die voluit Loxone gaat en in elk geval de Loxone server als hart van de installatie opvat. Gaf mijn een gevoel van appels met peren vergelijken / vertroebeling van 't gesprek.
Ik zou voor dit specifieke doel inderdaad sterk overwegen bij Gen1 blijven, i.p.v. Gen2 + extensie. Het is mijn beeld dat je dan een krachtige logic module koopt voor een strakke prijs. Dit tenzij je echt flink voor de app wilt gaan, dan is de https toegang toch wel steeds meer een dingetje. Maar dan wordt je ook al snel richting "Loxone in de kern" gezogen, vermoed ik.Maar de Loxone versie 2 heeft bijvoorbeeld al geen KNX aansluiting meer, dus niet zo makkelijk meer te kopelen aan je KNX installatie voor bijvoorbeeld visualisatie.
Iemand wel eens naar de Arcus KNX-IP-GW2-2TE IP interface gekeken? Het product en de kwaliteit van de deze leverancier?
Ik ben mijn bestellijstje aan het samen stellen en zoek een IP-Router omdat ik ook een Gira G1 wil toepassen. In eerste instantie wel even gezocht om dit te combineren met andere functies en dan b.v. een logicmachine of een bab-tec appmodule, maar blijft toch lastig te combineren.
De log, VPN, Node-RED en MQTT Server zijn interessante toevoegingen die het wel interessant maken.
De specificaties zijn:
- 16 KNXnet / IP Tunnel
- KNXnet/IP Routing
- Busmonitor
- No ETS application required
- Configuration via web browser
- Group monitor in web browser
- Local Group Cache
- Extensive KNX telegram logger
- Logs all group addresses on the bus
- Graph view in web browser
- CSV export
- NTP-client and KNX timeserver function
- Up to 32 Events for scripts
- Events triggered by time of day or telegrams
- 256 timers configurable in groups
- Messenger client for notifications over XMPP ( Jabber )
- Email notifications
- Framework for HTTP-requests
- HTML-Visualization
- OpenVPN supported
- Node-RED preinstalled
- MQTT Server preinstalled
- 4 Kernels, 1GHz each
- 4 GByte internal memory for data storage
- 1 GByte RAM
- μ-SD-Card slot for memory extension ( exclusive SD-Card )
- USB-Ports for Configuration and extensions ( special drivers on request )
- Additional Power 9..32V needed
- KNX bus connection <=10mA
Security:
- SSH/SFTP ssl-encrypted
- Different passwords for different functions
- Security swich to deactivate different functions ( configurable )
Open system:
- Data transfer over sftp
- Console over ssl
- OpenVPN supported
- Node-RED preinstalled
Ik ben mijn bestellijstje aan het samen stellen en zoek een IP-Router omdat ik ook een Gira G1 wil toepassen. In eerste instantie wel even gezocht om dit te combineren met andere functies en dan b.v. een logicmachine of een bab-tec appmodule, maar blijft toch lastig te combineren.
De log, VPN, Node-RED en MQTT Server zijn interessante toevoegingen die het wel interessant maken.
De specificaties zijn:
- 16 KNXnet / IP Tunnel
- KNXnet/IP Routing
- Busmonitor
- No ETS application required
- Configuration via web browser
- Group monitor in web browser
- Local Group Cache
- Extensive KNX telegram logger
- Logs all group addresses on the bus
- Graph view in web browser
- CSV export
- NTP-client and KNX timeserver function
- Up to 32 Events for scripts
- Events triggered by time of day or telegrams
- 256 timers configurable in groups
- Messenger client for notifications over XMPP ( Jabber )
- Email notifications
- Framework for HTTP-requests
- HTML-Visualization
- OpenVPN supported
- Node-RED preinstalled
- 4 Kernels, 1GHz each
- 4 GByte internal memory for data storage
- 1 GByte RAM
- μ-SD-Card slot for memory extension ( exclusive SD-Card )
- USB-Ports for Configuration and extensions ( special drivers on request )
- Additional Power 9..32V needed
- KNX bus connection <=10mA
Security:
- SSH/SFTP ssl-encrypted
- Different passwords for different functions
- Security swich to deactivate different functions ( configurable )
Open system:
- Data transfer over sftp
- Console over ssl
- OpenVPN supported
- Node-RED preinstalled
Ferdi
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je niet helemaal volg. Want wat noem jij schakelen? Ik noem een groep in de meterkast uitschakelen niet schakelen. Jij blijkbaar wel. Daarnaast wat bedoel je met "normale" schakeldraden? Volgens mij maak je het te moeilijk.Gwaihir schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:52:
[...]
Grijs is er ook nog. Dat vind ik wel een goede. Als ik voor zoiets nieuw draad ga trekken, zal ik snel naar grijs gaan grijpen.
En voor 't overige: kennelijk biedt de NEN inderdaad (nog) maar beperkt hulp / uitsluitsel?
Gaat schakelen vind ik nl. 'n interessant formulering (van jou of letterlijk NEN?). Dan is het niet zozeer van belang of die KNX-meetactor kan schakelen maar of dat ook bedoeld gebruik is. Vergelijk: alle groepen kan iedereen ook schakelen in de meterkast, maar in het algemeen staan ze gewoon aan. De meeste groepen meet ik alleen en schakel ik hooguit i.p.v. die knop in de meterkast.
Dan houd ik in mijn situatie slechts een paar echt geschakelde zaken over: quooker, close-in boiler (en t.z.t. nog iets meer). En daarvan strookt het ook met de intentie van de draadkleuren dat hier dus zwart of grijs van gemaakt zou moeten worden. (En teven komen zulke groepen ook niet samen met 'normale' schakeldraden van licht samen in een centraaldoos.)
Maar ik kan me niet voorstellen dat de NEN ooit zo situationeel interpretabel bedoeld is en vraag me ook af of dat in brede zin praktisch is. (Afijn.. er is dus in elk geval ook nog grijs. Grijze draad voor een grijs gebied.)
Grijs is geen grijs gebied, het is een draadkleur om een schakeldraad aan te merken. In een 19mm buis mogen 5 2.5mm draden. Fase (bruin), nul (blauw), aarde (groen/geel) en twee schakeldraden (zwart en grijs).
In ieder blokje van WCD's komen bij mij die vijf draden samen en ben ik in staat twee verbruikers te schakelen. In iedere plafonddoos komen er bij mij ook vijf draden en lus ik door naar de volgende plafonddoos waardoor ik twee plafondlampen kan schakelen.
Ik ken het merk niet, maar hun SK10L-GPS-SC-L lijkt ook wel een interessante combi van functies.Ferdi schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:52:
Iemand wel eens naar de Arcus KNX-IP-GW2-2TE IP interface gekeken? Het product en de kwaliteit van de deze leverancier?
[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 24-08-2021 21:59 ]
#team_UTC+1
Hoi!brogel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 01:00:
Dag allemaal,

Mijn bericht is nu misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik was een paar dagen geleden begonnen aan een reactie en vervolgens afgeleid. Wellicht geeft het je toch nog een paar inzichten, dus ik plaats het gewoon
Klopt, de logica zit in de module zelf. Heb je bijvoorbeeld een bewegingssensor die licht aanzet bij beweging en bijvoorbeeld een bepaalde LUX waarde, dan configureer je dat allemaal in die module zelf. Het hangt echt heel erg af van de module wat voor soort logica er standaard al ingebouwd zit (de B.E.G. bewegingssensoren hebben bijvoorbeeld standaard al features om licht bij een bepaalde waarde te schakelen). Daarnaast zitten er in de meeste modules ook nog wel wat and/or gates waarmee je zelf nog iets complexere logica kan verzinnen.• Als ik wat rondkijk begrijp ik dat al de logica in de modules zelf zit.
Ook met tijdgestuurde meuk kan dat op verschillende manieren. De MDT AKD-0401.02 heeft hier bijvoorbeeld dingen voor ingebouwd waarmee je eenvoudig de dimwaarde kan aanpassen op basis van tijd:
/f/image/PCPLVSfiNDaVPy70MjIsc7DK.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij het groepsobject voor de tijd wel weer vanaf een andere module moet komen (bijvoorbeeld de IP interface zoals je al noemt).
Wat het er niet duidelijker op maakt is dat de oudere versie van deze dimmer (AKD-0401.01) dit níet ingebouwd heeft. Daar moet je dan zelf met de logic gates aan de slag om dezelfde functionaliteit te bereiken.
Je zou eens kunnen kijken of je een (test) versie van ETS kan installeren. Alle modules die je wenst te hebben kan je dan softwarematig vast inladen en een beetje snuffelen wat de mogelijkheden zijn en of dit afdoende is voor wat je wil, of dat je nog aparte logica modules moet aanschaffen.
De algemene consensus in dit topic is dat je zo weinig mogelijk knoppen zou moeten willen. In alle doorgangsruimtes (gang, hal, trappen) en toiletten / badkamers hebben we in principe geen knoppen en gebeurt dit op basis van beweging in combinatie met tijd voor een helderheid. Overige ruimtes hebben 1 schakelpunt, waar dan wel meerdere knoppen op zitten. Maar dat gebeurt ook niet op een 1:1 manier met de lampen, maar voornamelijk met scenes. In een slaapkamer bijvoorbeeld 2 varianten; een full-light die al het licht aan zet (e.v.t. nog gedimd op basis van licht / tijd) en een to-bed die dan een paar nachtlampjes aanzet, de kroonluchter zacht gedimd en de gordijnen dicht. Er zijn per slaapkamer zomaar 6 individueel schakelbare lichtbronnen, maar die zijn dus eigenlijk nooit 1 op 1 aan een specifieke knop gekoppeld.• Ik hoor vaak dat de drukknoppen duur zijn maar dat je er bij domotica toch minder moet installeren. Ik volg dit wel gedeeltelijk, maar je moet bij elke ingang toch een drukknop hebben? Alleen al in de slaapkamer moet je er 2 of 3 hebben. Sommige simpele ruimtes (wc, berging) zijn op te lossen door bewegingsmelders, maar hier kosten de enkele drukknoppen minder dan de melder dus dit helpt niet. Ik zit nu aan €1500 modules, maar mijn drukknoppen gaan daar vlotjes overgaan (als ik nu even snel tel kom ik uit bij een 15a20 schakelpunten).
Met HA of openHAB zijn de mogelijkheden behoorlijk eindeloos. Het is vooral je tijd die dan de limiterende factor is• Zo als andere wil ik een home-assistant of openHAB koppelen aan dit systeem. Kan ik dan wel 'bijna' alles regelen en programmeren (if-then toestanden)? Of zitten daar nog verschillende beperkingen op?
Ook wil ik dit gebruiken om bijvoorbeeld Hue en Xiaomi toestellen te koppelen (gebruik nu bijvoorbeeld deze Xiaomi drukknoppen op het nachtkastje om Hue lampen te sturen, dit via domoticz
Hier stoei ik zelf ook wat mee. We hebben dakramen, blindering en gordijnen die bediend kunnen worden, maar dat zijn allemaal relatief 'domme' systemen. Vaak gewoon met 2 contacten voor open / close. Verbind je die korte tijd (< 1000ms) dan gaan ze volledig naar de open of dicht positie. Verbind je ze langere tijd dan bewegen ze totdat je het contact weer verbreekt.• Nog een iets specifiekere vraag ivm rolluiken/screens. Met de module welke ik nu heb kan ik dan zien op welke positie de rolluik staat? of deze sturen naar 25%open bijvoorbeeld? (dit uiteraard met 'domme' rolluik motoren, geen Somfy IO motoren)
Als je sturing wilt hebben waarbij je iets bijvoorbeeld 25% opent, dan zal je eerst zelf met een stopwatch moeten timen en die timing configureren in de actor. Die kan daarna dan zelf bepalen hoe lang er stroom op moet staan om het raam voor 25% te openen.
Nadeel is wel dat je status nooit helemaal betrouwbaar is als er andere processen zijn die de motor ook kunnen laten bewegen. De gordijnen hebben bijvoorbeeld een bepaalde beveiliging; blijven ze hangen dan stopt 'ie. Of als je er zelf aan trekt dan detecteert de motor dit en gaan ze open / dicht. En de dakramen hebben een regensensor die de ramen automatisch doen sluiten. Maar in al die gevallen is daarvan geen terugkoppeling naar de actor, die dan dus gewoon nog denkt dat je raam voor 25% open staat

Liever heb je dus een systeem wat keurig zijn status ook weer terugkoppelt, maar dat ben ik voor deze producten nog niet tegengekomen.
Er kan out of the box (dus) heel veel, maar dat is wel heel afhankelijk van de modules die je gebruikt. Het 'droog' proberen van die modules lijkt me de beste manier om de angst zo veel mogelijk weg te nemen. Maar ik zal niet ontkennen dat het hier ook een glijdende schaal is waarbij er toch nog een moduletje dit en een moduletje dat bij komt om iets te kunnen.• In het algemeen heb ik een 'angst' dat ik er nu vanuit ga dat veel mogelijk is en uit 'of the box' kan terwijl dat in de praktijk gaat tegen vallen en dit systeem een soort van bodemloze put wordt waar telkens nog eens 500€ moet worden ingestoken om die bepaalde logica te kunnen.
Ik ben het nu misschien te goed / te goedkoop gewend met domoticz/hue/xiaomi. Bijvoorbeeld: het licht in toilet gaat momenteel automatische aan (bewegingsmelder), overdag 100%, 's nachts gedimd. Dit doen is KNX is niet direct mogelijk denk ik dan?
Bovenstaande voorbeeld van terugkoppeling van Velux raam status is bijvoorbeeld een mooie. De Velux KLF200 (die als brug tussen KNX en de dakramen werkt) kan namelijk stiekem wel terugkoppelen of de ramen in begin- of eindpositie staan. Dat geeft bij automatische regensluiting in ieder geval nog iets aan terugkoppeling. Maar dat signaal moet ik dan wel weer met een binary input oid ontvangen, zo weer €100,- verder. Of dat ik halverwege het project toch besloten heb om licht te dimmen met DALI in plaats van KNX dimmers omdat die toch wat minder lekker resultaat gaven. Kan je dat van tevoren voorkomen? Ja, in theorie wel. Maar in de praktijk mis je als beginner (of ik in ieder geval) toch echt wel de ervaring om sommige dingen van te voren te kunnen voorspellen.
Zie het als een stukje leergeld? Wellicht maakt dat het wat makkelijker te verantwoorden

Is denk ik al wel besproken hierboven. Heb je er eventueel aan gedacht om de native iOS HomeKit (of een Android variant, is die er?) te gebruiken? Dat werkt hier uitstekend. Het hele huis is KNX, openHAB zit er tussen voor een paar speciale dingen en grafieken, en openHAB ontsluit alles ook direct via HomeKit naar onze telefoons. Daarmee kan alles dus prima bediend worden zonder dat daar aparte dure visualisaties voor moeten komen.• Dan hebben we het nog niet gehad over visualisatie op de gsm (en een scherm). Want ik moet nu de vrouw overtuigen voor €3000 extra te investeren in speelgoed voor mij. Maar als ze in bed ligt kan ze nog de lamp beneden niet uitdoen zonder naar onder te lopen.(even de omweg van OpenHAB vergeten dan uiteraard)
Persoonlijk zou ik dan ook eerder voor een losse IP router kiezen en daarnaast een rPi 4 + SSD met software naar keuze. Die Arcus is tenslotte ook gewoon een SBC met KNX UART/SPI.Ferdi schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:52:
De kosten zijn nagenoeg gelijk, het opzetten van de software is iets meer moeite, maar de mogelijkheden zijn een stuk groter.
Ik kwam deze tegen: KNX Master (Slave) Curtain Control MotorZoefff schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:20:
Nadeel is wel dat je status nooit helemaal betrouwbaar is als er andere processen zijn die de motor ook kunnen laten bewegen. De gordijnen hebben bijvoorbeeld een bepaalde beveiliging; blijven ze hangen dan stopt 'ie. Of als je er zelf aan trekt dan detecteert de motor dit en gaan ze open / dicht. En de dakramen hebben een regensensor die de ramen automatisch doen sluiten. Maar in al die gevallen is daarvan geen terugkoppeling naar de actor, die dan dus gewoon nog denkt dat je raam voor 25% open staat![]()
Liever heb je dus een systeem wat keurig zijn status ook weer terugkoppelt, maar dat ben ik voor deze producten nog niet tegengekomen.
Wellicht een e-mail sturen (info@hdl-nederland.nl) om te kijken of je een review exemplaar kan lenen? Voor het geval je te weinig te doen hebt.
Klein vraagje,
Ik ben bezig met het verbouwen van ons jaren 50 huis, en zal de gehele elektrische installatie vernieuwen.
Ik heb al een aardige waslijst met componenten die ik nodig heb, alleen nu heeft vrouwlief bedacht dat er een 3-tal hanglampen komen. 1 boven het eiland in de keuken, 1 boven de eetkamertafel en 1 in de woonkamer.
Uiteraard gooit dit aan mijn kant wat roet in het eten, want ik kan zo snel geen goede oplossing bedenken om deze te gaan dimmen.
De verdeler zal worden gevuld met MDT materiaal, en de overige verlichting zal worden gedimd middels DALI.
Voor spotjes natuurlijk prima, maar de oplossing voor 'normale' E27 (ish) hanglampen lijkt niet zo voor de hand liggend.
Een zoektocht in dit topic levert niet helemaal op wat ik hoopte, dus is er iemand die mij kan vertellen hoe ik het dimmen van deze lampen het beste kan doen? (Buiten een dimmer op de muur
)
Ik ben bezig met het verbouwen van ons jaren 50 huis, en zal de gehele elektrische installatie vernieuwen.
Ik heb al een aardige waslijst met componenten die ik nodig heb, alleen nu heeft vrouwlief bedacht dat er een 3-tal hanglampen komen. 1 boven het eiland in de keuken, 1 boven de eetkamertafel en 1 in de woonkamer.
Uiteraard gooit dit aan mijn kant wat roet in het eten, want ik kan zo snel geen goede oplossing bedenken om deze te gaan dimmen.
De verdeler zal worden gevuld met MDT materiaal, en de overige verlichting zal worden gedimd middels DALI.
Voor spotjes natuurlijk prima, maar de oplossing voor 'normale' E27 (ish) hanglampen lijkt niet zo voor de hand liggend.
Een zoektocht in dit topic levert niet helemaal op wat ik hoopte, dus is er iemand die mij kan vertellen hoe ik het dimmen van deze lampen het beste kan doen? (Buiten een dimmer op de muur
MDT heeft toch gewoon dimmers. Heb je die gemist? Of het ideaal is moet de praktijk uitwijzen. Sommigen vinden het niet goed genoeg werken.
#team_UTC+1
Nee die heb ik zeker niet gemist, maar ik zit een beetje met het dim-bereik. DALI is natuurlijk in theorie perfect hier voor, maar misschien moet ik ook gewoon niet te zeikerig zijn.Ethirty schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:33:
MDT heeft toch gewoon dimmers. Heb je die gemist? Of het ideaal is moet de praktijk uitwijzen. Sommigen vinden het niet goed genoeg werken.
In de praktijk weet ik ook niet hoe relevant het dimbereik en mooi faden nou echt een rol speelt natuurlijk.

Ik ga er nog eens goed over na denken, maar ik denk inderdaad dat we die lampen lekker over KNX gaan dimmen.
Bedankt voor je reactie!
Er bestaan toch ook gewoon DALI dimmers voor 220V?Koekstra schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:48:
[...]
Nee die heb ik zeker niet gemist, maar ik zit een beetje met het dim-bereik. DALI is natuurlijk in theorie perfect hier voor, maar misschien moet ik ook gewoon niet te zeikerig zijn.
Dat kan uiteraard ook.In de praktijk weet ik ook niet hoe relevant het dimbereik en mooi faden nou echt een rol speelt natuurlijk.![]()
Ik ga er nog eens goed over na denken, maar ik denk inderdaad dat we die lampen lekker over KNX gaan dimmen.
Als je refereert naar E27 vermoed ik dat er dan een led-peertje in komt?
Het dim-probleem zit dan eerder in de dimbaarheid van het drivertje in dat peertje dan in de driver.
Is het specifieke model hanglamp al gekend? Er zijn ook veel led hanglampen immers
Ja ik ga niet meer aan gloeilampen beginnen.bomberboy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:14:
[...]
Er bestaan toch ook gewoon DALI dimmers voor 220V?
[...]
Dat kan uiteraard ook.
Als je refereert naar E27 vermoed ik dat er dan een led-peertje in komt?
Het dim-probleem zit dan eerder in de dimbaarheid van het drivertje in dat peertje dan in de driver.
Naar de specifieke drivers in de peertjes moet ik dus zoeken begrijp ik.
Nee nog niet bekend, dit komt in de afwerkfase pas aan bod. Maar ik vermoed dat er iets gaat komen met led filament peertjes. Al kan ik wellicht een beetje sturen naar iets met Leds.Is het specifieke model hanglamp al gekend? Er zijn ook veel led hanglampen immers
Ik heb overigens géén ervaring met het dimmen van led filament peertjes over KNX, maar van wat ik begrijp zou een juiste combinatie van lamp en KNX dimmer dus een goede oplossing kunnen bieden?
In mijn woning zitten nog veel PAR30 inbouwspots met halogeenlicht, waarvoor ik helaas nog geen goede dimbare vervangers in led-uitvoering heb gevonden. Ze worden via een KNX-actor van Berker gedimd. In een hanglamp die eveneens aan een van die KNX-dimmers hangt heb ik inmiddels GU10 led-lampjes zitten. Het dimmen van de lamp gaat nog steeds even goed als met halogeen, ook als ze heel ver worden teruggedimd. Bij een andere lamp merkte ik dat het dimresultaat vooral van de (E27) led-lamp afhangt: de ene lamp geeft veel mooiere resultaten dan de andere.
Bottom line: dimmen met KNX dimactors kan prima werken, ook met led. Het resultaat hangt niet alleen van de kwaliteit van de dimmer af, maar ook van de gebruikte lampen.
Bottom line: dimmen met KNX dimactors kan prima werken, ook met led. Het resultaat hangt niet alleen van de kwaliteit van de dimmer af, maar ook van de gebruikte lampen.
Aangezien het hier toch over tijd en dag/nacht gaat... Ik heb een aantal items die op basis van dag/nacht andere dingen doen, helderheidniveaus, dimniveaus etc. Ik heb wel de tijd op de bus maar daar kan ik niets mee, en voorlopig nog geen rPi draaien met iets slims. Is er toch een mogelijkheid om die dag/nacht variable aan te passen, al dan niet handmatig via bijvoorbeeld een schakelaar? Het lijkt niet te kunnen omdat het een ander datatype is dus mag ik die variable niet aan een toggle-actie van bijvoorbeeld een (MDT) schakelaar hangen. Is daar nog een workaround voor te verzinnen?
Ik heb sinds een dik jaar vrijwel elke groep in huis via een meetschakelactor lopen. Die zit in de meterkast direct na de groepszekeringen zelf. Lees ik @Tomatoman's stelling, dan is dat schakelen en zou ik dus met schakeldraden verder moeten. Dat zou een vervanging door het gehele huis zijn, waar niemand ook maar op gekomen is. Doe ik dat, dan heb ik dus (vrijwel) nergens bruin meer en in de diverse dozen meerdere schakeldraden bijeen: de (geschakelde) fase draad en de (dubbel) geschakelde draden van traditionele verlichting. (Verlichting heb ik nog niet aangepakt met domotica.) Die laatste duidde ik aan als de normale schakeldraden.GerjanT schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:54:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je niet helemaal volg. Want wat noem jij schakelen? Ik noem een groep in de meterkast uitschakelen niet schakelen. Jij blijkbaar wel. Daarnaast wat bedoel je met "normale" schakeldraden? Volgens mij maak je het te moeilijk.
Reden 't met alle groepen te doen is met name redelijk gedetailleerdere verbruiksmonitoring. Ik kan ze dus schakelen, maar heb niet die intentie. En als zodanig vind ik dat kunnen schakelen een modernere versie van groepen uit kunnen zetten. Groepen die een bruine draad horen te hebben. (Meen me te herinneren dit idee in dit topic opgepikt te hebben. Weet niet meer van wie en heb ook nooit gehoord welke kleur draad hij/zij gebruikt.)
Maar bij sommige groepen (of in één geval een halve groep) is schakelen wél het doel (en doe ik dat ook al). Met name grootverbruikers die op hun beurt kunnen wachten, wanneer andere grootverbruikers voor moeten gaan. Concreet: als veel stroom naar de keuken gaat (inductie, ovens), gaan close-in boiler en quooker uit. Dat zit heel dicht bij het soort schakelen dat @Tomatoman aangaf te doen en waarvoor hij dan netjes zwarte draad pakte (bij z'n nieuwe aanleg). Verder een beveiliging tegen onverwacht stroomverbruik in de tuin. (Uit is vijverpomp ook uit, dus dat kan niet zo maar. Maar plug jij ('s nachts?) ineens wat vreemds in, dan zet ik 'm toch maar wel uit
Dus tja.. ik vraag me af waar ligt dan de grens, praktisch en qua normen?
En zijn nieuwerwetse dingen tegenover eerder bedachte normen dan niet altijd moeilijk?
Dat was een verwijzing naar bovengenoemde onduidelijkheid, niet naar de NEN.Grijs is geen grijs gebied.
Wat een gedoe over de kleur van schakeldraden. Ik heb per ruimte één of meerdere 5G2,5's liggen en alle WCD's hierover verdeeld/doorgelust. Zo heb ik minimaal 3 geschakelde aders per ruimte om WCD's met de daarop aangesloten apparatuur te kunnen schakelen. Wil ik wat anders dan pas ik aan achter de WCD, op de rijgklemmen of op de schakelactor. Vervolgens de documentatie aanpassen. Gebruikte kleuren zoals gebruikelijk bij 5G2,5: bruin, zwart, grijs, blauw, geel/groen.
Als je aan een installatie werkt dan mag je op zwart/grijs/bruin een spanningsverschil van ~ 230V tov blauw en geel/groen verwachten. Trek je als elektricien -die niet bekend is met de installatie- de boel open en je komt drie kleuren tegen, dan sla je de documentatie er op na en meet je de boel. Wat boeit het dan in zo'n installatie of bruin geschakeld is ja/nee, of dat er misschien constant spanning staat op zwart omdat een schakelactor zo is ingesteld dat bij een powercyle van de bus de betreffende uitgang altijd aan staat..
Als je aan een installatie werkt dan mag je op zwart/grijs/bruin een spanningsverschil van ~ 230V tov blauw en geel/groen verwachten. Trek je als elektricien -die niet bekend is met de installatie- de boel open en je komt drie kleuren tegen, dan sla je de documentatie er op na en meet je de boel. Wat boeit het dan in zo'n installatie of bruin geschakeld is ja/nee, of dat er misschien constant spanning staat op zwart omdat een schakelactor zo is ingesteld dat bij een powercyle van de bus de betreffende uitgang altijd aan staat..
Ah helder! Dit verklaard al veel!Gwaihir schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:29:
[...]
Ik heb sinds een dik jaar vrijwel elke groep in huis via een meetschakelactor lopen. Die zit in de meterkast direct na de groepszekeringen zelf. Lees ik @Tomatoman's stelling, dan is dat schakelen en zou ik dus met schakeldraden verder moeten. Dat zou een vervanging door het gehele huis zijn, waar niemand ook maar op gekomen is. Doe ik dat, dan heb ik dus (vrijwel) nergens bruin meer en in de diverse dozen meerdere schakeldraden bijeen: de (geschakelde) fase draad en de (dubbel) geschakelde draden van traditionele verlichting. (Verlichting heb ik nog niet aangepakt met domotica.) Die laatste duidde ik aan als de normale schakeldraden.
Reden 't met alle groepen te doen is met name redelijk gedetailleerdere verbruiksmonitoring. Ik kan ze dus schakelen, maar heb niet die intentie. En als zodanig vind ik dat kunnen schakelen een modernere versie van groepen uit kunnen zetten. Groepen die een bruine draad horen te hebben. (Meen me te herinneren dit idee in dit topic opgepikt te hebben. Weet niet meer van wie en heb ook nooit gehoord welke kleur draad hij/zij gebruikt.)
Ik denk dat je zelf de afweging al maakt. Zaken als de quooker schakel je bewust en die zou je eigenlijk van een schakeldraad voorzien. De rest schakel je niet, je hebt de intentie niet en moet je die wel bruin laten. Daar staat altijd spanning op, terwijl je op de quooker niet hebt en dan wil je dat ook zien met zwart/grijs. De norm is helpend om te komen tot een juiste installatie maar er hoort ook GBV (Gezond Boeren Verstand) bij.Gwaihir schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:29:
Maar bij sommige groepen (of in één geval een halve groep) is schakelen wél het doel (en doe ik dat ook al). Met name grootverbruikers die op hun beurt kunnen wachten, wanneer andere grootverbruikers voor moeten gaan. Concreet: als veel stroom naar de keuken gaat (inductie, ovens), gaan close-in boiler en quooker uit. Dat zit heel dicht bij het soort schakelen dat @Tomatoman aangaf te doen en waarvoor hij dan netjes zwarte draad pakte (bij z'n nieuwe aanleg). Verder een beveiliging tegen onverwacht stroomverbruik in de tuin. (Uit is vijverpomp ook uit, dus dat kan niet zo maar. Maar plug jij ('s nachts?) ineens wat vreemds in, dan zet ik 'm toch maar wel uit.)
Dus tja.. ik vraag me af waar ligt dan de grens, praktisch en qua normen?
En zijn nieuwerwetse dingen tegenover eerder bedachte normen dan niet altijd moeilijk?
Ik probeerde zelf grappig te zijnGwaihir schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:29:
Dat was een verwijzing naar bovengenoemde onduidelijkheid, niet naar de NEN.

Iemand hier nog een tip om soepel draad in de EldoLED driver in-/uitgangen te krijgen? Heb 1,5mm2 kabel en bega bija een moord hier... Verschillende adertjes stropen op als ik het soepele draad erin probeer te krijgen. Adereindhuls geprobeerd, maar die lijkt niet vast genoeg te klemmen in de in-/uitgang. Moet gelukkig maar 15 drivers met 1 ingang en 2 uitgangen bedraden
Alle tips zijn welkom!

Alle tips zijn welkom!
Ik heb hier ongeïsoleerde busjes gekrompen. Zo doe ik dat met de Dualdrive's.
Heeft die driver schroefaansluitingen of steekaansluitingen met veer (snelklemaansluitingen)? Bij schroefaansluitingen: draai de schroef verder aan, dan vormt de draad met adereindhuls zich vanzelf naar de aansluiting. Bij steekaansluitingen kan het helpen om de adereindhuls met een tang met platte bek platter en breder te vormen, zodat er een groter contactoppervlak is.Niek_ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:01:
Iemand hier nog een tip om soepel draad in de EldoLED driver in-/uitgangen te krijgen? Heb 1,5mm2 kabel en bega bija een moord hier... Verschillende adertjes stropen op als ik het soepele draad erin probeer te krijgen. Adereindhuls geprobeerd, maar die lijkt niet vast genoeg te klemmen in de in-/uitgang. Moet gelukkig maar 15 drivers met 1 ingang en 2 uitgangen bedraden![]()
Alle tips zijn welkom!
Dit probleem komt trouwens wel vaker voor bij snelklemaansluitingen en daarom worden in de industrie vaak consequent serieklemmen met schroefaansluitingen gebruikt. Daarbij is het onmogelijk dat een draad na verloop van tijd lostrilt of slecht contact maakt. En je kunt direct na installatie controleren of de verbinding goed vastzit door aan de kabel te trekken. Een nadeel van schroefaansluitingen is dat het aansluiten meer tijd vergt.
Welke industrie is dat dan?Tomatoman schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:54:
[...]
Heeft die driver schroefaansluitingen of steekaansluitingen met veer (snelklemaansluitingen)? Bij schroefaansluitingen: draai de schroef verder aan, dan vormt de draad met adereindhuls zich vanzelf naar de aansluiting. Bij steekaansluitingen kan het helpen om de adereindhuls met een tang met platte bek platter en breder te vormen, zodat er een groter contactoppervlak is.
Dit probleem komt trouwens wel vaker voor bij snelklemaansluitingen en daarom worden in de industrie vaak consequent serieklemmen met schroefaansluitingen gebruikt. Daarbij is het onmogelijk dat een draad na verloop van tijd lostrilt of slecht contact maakt. En je kunt direct na installatie controleren of de verbinding goed vastzit door aan de kabel te trekken. Een nadeel van schroefaansluitingen is dat het aansluiten meer tijd vergt.
Als de draad/huls nog wat vervormd heb je met een veercontact iig blijvend “druk” op de verbinding, terwijl een geschroefde dan los komt.
Ik hou me ook aanbevolen. Ik heb een patch gemaakt waarin ik alle soepele draad afmonteer en vanaf daar met stugge draad overga naar de driver. Ik heb Powerdrives met een hoop naast elkaar en die dingen zijn belachelijk klein...Niek_ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:01:
Iemand hier nog een tip om soepel draad in de EldoLED driver in-/uitgangen te krijgen? Heb 1,5mm2 kabel en bega bija een moord hier... Verschillende adertjes stropen op als ik het soepele draad erin probeer te krijgen. Adereindhuls geprobeerd, maar die lijkt niet vast genoeg te klemmen in de in-/uitgang. Moet gelukkig maar 15 drivers met 1 ingang en 2 uitgangen bedraden![]()
Alle tips zijn welkom!
Zijn er adereindhulzen te koop voor om 1,5mm2 adereindhulzen?Niek_ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:01:
Iemand hier nog een tip om soepel draad in de EldoLED driver in-/uitgangen te krijgen? Heb 1,5mm2 kabel en bega bija een moord hier... Verschillende adertjes stropen op als ik het soepele draad erin probeer te krijgen. Adereindhuls geprobeerd, maar die lijkt niet vast genoeg te klemmen in de in-/uitgang.
Volgens mij is 1,5mm2 de dikste ader die een eldoled driver slikt (volgens de manual van de powerdrive die ik heb).
Ga je de aders twisten of voorzien van een adereindhuls dan wordt dit alleen maar dikker. De kunst is om de draad te strippen en zonder de aders aan te raken, in de eldoled te steken waarbij je zelf de klem ingedrukt houdt met een schroevendraaier.
daarna de klem los laten en voorzichtig de ader in en uit wiebelen zodat de klem omhoog schiet.
Op de rechter foto ziet het er bijna uit alsof de blanke aders elkaar gaan raken, maar dat valt mee
Ga je de aders twisten of voorzien van een adereindhuls dan wordt dit alleen maar dikker. De kunst is om de draad te strippen en zonder de aders aan te raken, in de eldoled te steken waarbij je zelf de klem ingedrukt houdt met een schroevendraaier.
daarna de klem los laten en voorzichtig de ader in en uit wiebelen zodat de klem omhoog schiet.
![]() | ![]() |
Op de rechter foto ziet het er bijna uit alsof de blanke aders elkaar gaan raken, maar dat valt mee
Interessant dat @Fabian dat overgaan op stug zo te zien niet nodig achtte, hoewel hij al z'n aansluitingen al via een nabije rijgklem heeft lopen!Dennis schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:36:
Ik heb een patch gemaakt waarin ik alle soepele draad afmonteer en vanaf daar met stugge draad overga naar de driver. Ik heb Powerdrives met een hoop naast elkaar en die dingen zijn belachelijk klein...
Ja, net zoals alles in de groepenkast heb ik ook hier massief uit de buisjes, en het laatste stukje met flexibel. Ik doe het dus net andersom vergeleken met @Dennis
Dank voor alle reacties! Mooiste tip die ik kreeg (met dank aan @tss68nl) zie ik er nog niet tussen staan: de hoek waarin je de draad erin probeert te steken. Dat was voor mij dé tip waardoor ik binnen een korte tijd alle drivers met soepel draad (zonder adereindhulzen) heb kunnen bedraden. De draden moeten er nog best wel schuin naar boven in.
Adereindhulzen in dat soort terminals die EldoLED gebruikt is niet aan te raden. De treksterkte is zeer laag (overleeft nooit de trektest die je bij iedere steek/klem-verbinding altijd hoort te doen), en het risico bestaat dat de huls achterblijft in de terminal. De terminals zitten vast op een PCB, en ze kunnen alleen vanaf de zijkant open gemaakt worden. Dus open maken om een achtergebleven huls te verwijderen is niet heel makkelijk als het een terminal betreft met directe buren.Conrado schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:47:
Ik heb hier ongeïsoleerde busjes gekrompen. Zo doe ik dat met de Dualdrive's.
Jazeker alle maten https://www.sandervunderi...reindhuls-geisoleerd.htmlGwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:03:
[...]
Zijn er adereindhulzen te koop voor om 1,5mm2 adereindhulzen?
[ Voor 21% gewijzigd door klaasopurk op 27-08-2021 08:21 ]
Klaas
Vind je oplossing erg mooi dus ik ga daar ook nog eens naar kijken. Maar jij gebruikt 1,5mm draad en ik heb 2,5mm flexibel draad lopen naar alle led spots in huis. Die gaat sowieso niet passen in die Eldoled.Fabian schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:17:
Ja, net zoals alles in de groepenkast heb ik ook hier massief uit de buisjes, en het laatste stukje met flexibel. Ik doe het dus net andersom vergeleken met @Dennis
Ik moet de boel toch binnenkort een keer loshalen omdat ik daar ergens een gaatje moet boren voor de verlichte huisnummers dus dat zou een mooi moment zijn
Dat vind ik dan weer juist een voordeel van de Arcus KNX-GW-II-IP-2TE. Mijn gevoel zegt dat dit dan stabieler werkt. Ik heb namelijk niet zo'n beste ervaring met raspberry Pi bordjes als het gaat om stabiliteit. Zal wellicht aan mij liggen, maar mijn SD kaartjes raken om de zoveel tijd corrupt.The Lord schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:17:
[...]
Persoonlijk zou ik dan ook eerder voor een losse IP router kiezen en daarnaast een rPi 4 + SSD met software naar keuze. Die Arcus is tenslotte ook gewoon een SBC met KNX UART/SPI.
De kosten zijn nagenoeg gelijk, het opzetten van de software is iets meer moeite, maar de mogelijkheden zijn een stuk groter.
Ook dat alles in zo'n kleine compacte behuizing zit is een voordeel lijkt me.
Ik merk wel op dat dit merk niet echt veel gebruikt wordt en zeker niet bekend is hier onder de tweakers, wat me dan toch weer doet twijfelen.
Zijn hier goede ervaringen om een RaspberryPi in een behuizing te plaatsen die in de meterkast past en die dan 24/7 gegarandeerd blijven draaien?
Ferdi
Let op dat je de DIN-kleurcodering voor geïsoleerde adereindhulzen gebruikt, die is in Nederland het meest gangbaar. Anders krijg je namelijk een ratjetoe aan kleuren, terwijl dit netjes genormeerd is. De verschillende kleurcoderingen vind je hier.klaasopurk schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:20:
[...]
Jazeker alle maten https://www.sandervunderi...reindhuls-geisoleerd.html
Bij DIN geldt:
• 1,0 mm2: rood
• 1,5 mm2: zwart
• 2,5 mm2: blauw
Verder zijn er keuzes voor de lengte van adereindhulzen. De standaardlengte voor kleinere diameters is 8 mm, maar soms is wat langer handiger. Bij 2,5 mm2 gebruik ik meestal 12 mm adereindhulzen. Die worden aangeduid als E2512: de eerste twee cijfers geven de adermaat weer, de laatste twee cijfers de lengte. Er bestaan ook twin-adereindhulzen. Die zijn heel handig als je 2 aders onder 1 klem wilt stoppen.
Mocht je geen haast hebben en maar een paar zakjes nodig hebben, dan kun je ze heel goedkoop bij AliExpress bestellen. Dan voorkom je dat je 7 euro verzendkosten moet betalen voor 2 euro aan adereindhulzen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 27-08-2021 09:44 ]
Spots zijn doorgaans aangesloten met star VD draad voor vaste installatie. De enige echte reden om flexibel te gebruiken is als je siliconen wil gebruiken vanwege de hitte, die kabel is meestal soepel ipv star. Maar LED spots wil je doorgaans toch koeler houden dan halogeen dmv een grote koeler.Gwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:08:
Interessant dat @Fabian dat overgaan op stug zo te zien niet nodig achtte, hoewel hij al z'n aansluitingen al via een nabije rijgklem heeft lopen!
De reden voor klemmen is niet de overgang van star naar flexibel of andersom, maar om je drivers en afgaande bedrading 'losgekoppeld' te hebben. Je kan op deze manier op de klemmen óf de volgorde van de ruimten voor de spots door het huis aanhouden op de klem, óf de volgorde van de afgemonteerde drivers/uitgangen.
Genummerde markeringen + registratielijst of een geprinte markering strook maken het vervolgens af: je weet exact wat op welke terminal aangesloten zit van beide kanten. Dat je vervolgens van star/soepel of diameter kan wisselen is mooi meegenomen. Ik bedraad persoonlijk zowel voor als na de klemmenstrook met vaak 1.5mm2 VD draad (dus star). Vind ik fijner werken met de terminals.
[ Voor 9% gewijzigd door tss68nl op 27-08-2021 10:28 ]
Sinds ik OpenHabian gebruik draait het volledig probleemloos. Belangrijk punt is dat je logfiles niet op je SD kaart moet laten schrijven, want dan is dat ding binnen no time corrupt. Ik heb een Pi in een DIN rail met daarop een PoE hat. Die krijgt voeding van mijn switch.Ferdi schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:32:
Zijn hier goede ervaringen om een RaspberryPi in een behuizing te plaatsen die in de meterkast past en die dan 24/7 gegarandeerd blijven draaien?
Zie het OpenHAB topic over mijn ervaringen hiermee.
Dat klopt, SD Cards zijn daar gevoelig voor. Echter met hulpmiddelen als Log2RAM kun je het aantal schrijfmomenten heel erg beperken. Zelf boot ik alle PI's van USB-sticks, die hebben er sowieso veel minder last van.Ferdi schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:32:
[...]
Dat vind ik dan weer juist een voordeel van de Arcus KNX-GW-II-IP-2TE. Mijn gevoel zegt dat dit dan stabieler werkt. Ik heb namelijk niet zo'n beste ervaring met raspberry Pi bordjes als het gaat om stabiliteit. Zal wellicht aan mij liggen, maar mijn SD kaartjes raken om de zoveel tijd corrupt.
Ik draai meerdere Pi's (IO Broker / Node Red, Asterisk / FreePBX, Pi-Hole / Unify en P! Monitor) zonder enig probleem en meer dan een jaar.
Als jullie 2 contactjes hebben op een schakelactor, die samen geschakeld dienen te worden.
Bv MDT AMI uitgang 1 en 2
Op uitgang 1 hangt een lampje in de tuin
Op uitgang 2 hangt een lampje aan het terras
En je wilt daar 1 logische lamp van maken, hangen jullie dan het één hetzelfde groepsadres op zowel Uitgang 1 en 2 en de statusmelding dan ook?
Kan ook de draden op de kast gaan verhangen, maar nu komt het even beter uit dat ik virtueel configureer ipv hardwire.
Ik zie er een probleem in dat statusmeldingen de soep in lopen als om de een of andere reden 1 kring aan is en de andere niet, maar dat kan je wegnemen door de assumptie altijd te maken dat ze samen aan en uitgaan en er dus van uitgaan dat dit probleem zich nooit zal stellen omdat je ze nooit apart schakelt omdat ze niet apart als objecten ergens gekend zijn.
Bv MDT AMI uitgang 1 en 2
Op uitgang 1 hangt een lampje in de tuin
Op uitgang 2 hangt een lampje aan het terras
En je wilt daar 1 logische lamp van maken, hangen jullie dan het één hetzelfde groepsadres op zowel Uitgang 1 en 2 en de statusmelding dan ook?
Kan ook de draden op de kast gaan verhangen, maar nu komt het even beter uit dat ik virtueel configureer ipv hardwire.
Ik zie er een probleem in dat statusmeldingen de soep in lopen als om de een of andere reden 1 kring aan is en de andere niet, maar dat kan je wegnemen door de assumptie altijd te maken dat ze samen aan en uitgaan en er dus van uitgaan dat dit probleem zich nooit zal stellen omdat je ze nooit apart schakelt omdat ze niet apart als objecten ergens gekend zijn.