[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 48 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Beetje stom, maar ik heb wat issues met het vinden van geschikte kabels voor wat laagspanning (24v) toepassingen zoals LED en sturing van gordijnen. Op basis van een aantal rekentools kom ik tot de conclusie dat draad van 0,75mm2 geschikt is; voornamelijk vanwege de afstand tot de meterkast.

Nou heb ik voor andere LED al signaalkabel gebruikt (werkt uitstekend) en was ik van plan dit nu ook te doen. Bijvoorbeeld https://www.elektrototaal...a-s2-signaalkabel-4175957 en https://www.sandervunderi...el-dca-2-en-4-aderig.html zijn volgens de productoverzichten kabels van 0,8mm2. Net zoals overigens de groene KNX buskabel. Maar wat valt nou op; in de product omschrijving staat vaak aangegeven dat de diameter 0,8mm is en de doorsnede 0,8mm2 is. Dat lijkt me onmogelijk. Maar wat is nu waar? Als ik de KNX kabel of een ander stuk signaalkabel hier meet dan is de diameter inderdaad iets van 0,8mm. Maar dat maakt dat de oppervlakte van de doorsnede maar iets van 0,5mm2 is. Zie ik nu iets over het hoofd, of presenteren "al" die webshops dit op een verkeerde manier?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
Zoefff schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:54:
Zie ik nu iets over het hoofd, of presenteren "al" die webshops dit op een verkeerde manier?
Webshops zijn vaak zeer slecht in het correct weergeven van de specificaties van kabels. :X

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
Zoefff schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:54:
Beetje stom, maar ik heb wat issues met het vinden van geschikte kabels voor wat laagspanning (24v) toepassingen zoals LED en sturing van gordijnen. Op basis van een aantal rekentools kom ik tot de conclusie dat draad van 0,75mm2 geschikt is; voornamelijk vanwege de afstand tot de meterkast.

Nou heb ik voor andere LED al signaalkabel gebruikt (werkt uitstekend) en was ik van plan dit nu ook te doen. Bijvoorbeeld https://www.elektrototaal...a-s2-signaalkabel-4175957 en https://www.sandervunderi...el-dca-2-en-4-aderig.html zijn volgens de productoverzichten kabels van 0,8mm2. Net zoals overigens de groene KNX buskabel. Maar wat valt nou op; in de product omschrijving staat vaak aangegeven dat de diameter 0,8mm is en de doorsnede 0,8mm2 is. Dat lijkt me onmogelijk. Maar wat is nu waar? Als ik de KNX kabel of een ander stuk signaalkabel hier meet dan is de diameter inderdaad iets van 0,8mm. Maar dat maakt dat de oppervlakte van de doorsnede maar iets van 0,5mm2 is. Zie ik nu iets over het hoofd, of presenteren "al" die webshops dit op een verkeerde manier?
Ik heb thuis in mijn plafond ook alleen maar DC voor LED verlichting zitten. Heb ook lang gezocht, voor de screens en luxaflex heb ik ook signaal kabels gebruikt, en voor de rest losse (stranded) draad gebruikt.

Ik liep tegen dezelfde problemen op dat veel websites erg onduidelijk zijn. Uiteindelijk heb ik alles bij Elektrbode besteld, waar ik voorheen ook goed geholpen was.

Maar wat ik wilde aangeven, kijk gewoon op de website van de fabrikant, die hebben mooie pdf-datasheets met de eigenschappen, ik heb daar altijd de juiste specs kunnen vinden van exact die kabel die een webshop aanbied. Een goede webshop vermeld namelijk ook het Fabrikantnummer en EAN code. Zonder dit bestel in niet eens, omdat je dan nooit weet wat je nu koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

@Zoefff: je trekt de juiste conclusie. Om de een of andere reden wordt uitsluitend bij 0,8 mm de kabeldiameter gebruikt, wat overeenkomt met een kabel van 0,5 mm2. Het zal wel een of ander relikwie uit het verleden zijn. De meeste websites rommelen maar wat aan en daarom zie je op sites als die van Conrad 0,8 mm, 0,8 mm2 en 0,5 mm2 staan. Je zult in de specsheet van de betreffende kabel moeten kijken wat je in werkelijkheid geleverd krijgt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 18:18
Iemand een idee als ik met een taster een signaal geef hoe ik deze bvb in een uur kan laten afvallen?

Ik heb tasters van Jung en visualisatie van Gira

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
@kevin0101 als ik het goed vertaal dan zoek je een soort trappenhuisschakeling. Met de taster aan zetten en na X tijd weer uit. De schakelactor is hiervoor de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat is inderdaad een trappenhuisschakeling, die normaliter in de schakelactor is ingebouwd. Ik gebruik hem voor de verlichting in de technische ruimte, om te voorkomen dat hij ongemerkt wekenlang blijft branden. Voordat hij definitief uitgaat knippert hij eerst een paar keer als waarschuwing. Bij de terrasheaters knippert hij juist niet (want de heaters kunnen erg slecht tegen snel in- en uitschakelen), maar gaan ze na 4 uur uit. Met 2 heaters van 2 kW kan zo’n beveiliging tegen per ongeluk blijven branden geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Tomatoman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:19:
@Zoefff: je trekt de juiste conclusie. Om de een of andere reden wordt uitsluitend bij 0,8 mm de kabeldiameter gebruikt, wat overeenkomt met een kabel van 0,5 mm2. Het zal wel een of ander relikwie uit het verleden zijn. De meeste websites rommelen maar wat aan en daarom zie je op sites als die van Conrad 0,8 mm, 0,8 mm2 en 0,5 mm2 staan. Je zult in de specsheet van de betreffende kabel moeten kijken wat je in werkelijkheid geleverd krijgt.
Thnx, ook @MewBie en @don spike. Daar was ik dus al bang voor. Jammer, want qua totale doorsnede is die signaalkabel juist wel fijn qua dikte. Maar qua aderdoorsnede durf ik de gok niet te nemen omdat de afstanden te groot zijn en het gevraagde LED vermogen ook best kan oplopen.

Een korte mail naar Sander Vunderink werd ook snel beantwoord dat de oppervlakte inderdaad niet die van het koper is en de suggestie om stuurstroomkabel te gebruiken. Daar kom ik weer een stap verder mee (ken al die terminologie niet) want dat zijn ook nog kabels die qua totale omvang relatief beperkt zijn maar wel in maten van 0,75 of 1mm2 beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Hier druk met 100 projecten en dingen, al een tijd niet bijgelezen :\

De zonwering zit iig tegen de gevels van onze woning, blij mee! Het zijn dus Geiger SMI motoren geworden, werkt goed meerkosten vielen mee, maar de meerwaarde is behoorlijk beperkt omdat ik alle bedrading sowieso in ster heb liggen waardoor ik weinig tot niets heb aan de SMI-bus.

Ook had ik meer verwacht van de intelligentie van de motoren maar het blijft een behoorlijk primitief systeem bij de buitenjaloezieen. De lamellen in een specifieke stand zetten kan idd door op te geven hoeveel graden je alles wil draaien maar x graden draaien betekent gewoon y omwentelingen van de motor. Een domme motor met een slimme jaloezieactor kan precies hetzelfde. Achteraf had ik liever dommere maar stillere motoren gehad. Tijdens het lopen hoor je de motoren niet heel erg, maar er is best een flink geluid bij het (bijzonder abrupt) starten en stoppen van de motoren. De zonwering 's nachts bewegen, b.v. omdat het gaat stormen, betekent dat iedereen rechtop in bed zit...

In ander nieuws; ik heb net een mail gekregen over de ETS6 Beta die ik kan downloaden. Flinke tijd terug een keer aangemeld voor die beta-test. Later deze week eens mee spelen, ik zag iig een flinke lijst met al bekende problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
@bartvb wat is de business case voor ETS6? Wat maakt het beter ten opzichte van ETS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 11:45
Vraagje over mechanische ventilatie, wat hebben jullie? Wil de unit graag met KNX kunnen koppelen. Hebben jullie een "Slimme" ventilatie unit of gebruiken jullie een simpele schakel aktor om op en terug te schakelen gebaseerd op de kamer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
sebasmac schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:25:
Vraagje over mechanische ventilatie, wat hebben jullie? Wil de unit graag met KNX kunnen koppelen. Hebben jullie een "Slimme" ventilatie unit of gebruiken jullie een simpele schakel aktor om op en terug te schakelen gebaseerd op de kamer temperatuur?
Ik heb een domme ventilatie, omdat in ieder geval in de gangbare ventilatie-units (Itho) al een meetunit ingebouwd zit en die KNX-spullen behoorlijk duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:51

bomberboy

BOEM!

Wij hebben een Zehnder comfoair Q600 en ik ben daar wel tevreden over. Deze kan met knx gekoppeld worden via een aparte module. Er is ook een "web" module beschikbaar zodat je deze via een app kan aansturen.

Aansturen via knx doe ik (nog) niet. En ik weet niet of het er nog gaat van komen na 3 jaar :+ (misschien ooit, als mijn projecte om zelf gemaakte co2 sensor in elkaar te knutselen er ooit van komt)
Aansturen doen we nu via de mobiele app indien nodig. Maar eigenlijk is dat nooit nodig. De belangrijkste functie er van is nu me verwittigen als de filters moeten vervangen worden.

De knx module gebruik ik wel voor het uitlezen van de statistiekjes over het debiet, luchtvochtigheid, luchttemperatuur enz. Niet dat ik er actief iets mee doe, maar ik hou van grafiekjes }:O

Voor de rest regelt de unit eigenlijk alles zelf. Wanneer het een plotse stijging in luchtvochtigheid waarneemt (douchen) gaat die vanzelf harder. Het openzetten van de bypass om 's nachts te koelen gebeurt volledig automatisch zonder menselijke tussenkomst.

Wat op de todo-lijst staat (maar er niet echt van komt):
* op basis van CO2 metingen tijdelijk boost aanzetten
* als we niet thuis zijn (alarm gaat aan) hem op "away" modus zetten om het debiet wat te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wij hebben precies dezelfde unit, bevalt redelijk goed, maakt alleen een wat vreemd geluid dat ook niet constant is. Vraag daarover staat nog open bij de installateur.

Ik heb er de LANConnect module bij, wordt nu nog niet gebruikt, heeeeel veel dingen die hoger op de prioriteitenlijst staan op het moment. Plan is wel:

- Statistieken uitlezen
- Bypass beter regelen (of uitzoeken hoe ik dat goed ingesteld krijg op de unit)
- Klep (buiten de unit) 's nachts bijna dichtsturen zodat vrijwel alleen de slaapverdieping wordt geventileerd, ventilator kan daardoor naar een lager toerental
- Debiet regelen op basis van aanwezigheid en CO2.

Jammere aan de KNX en LAN modules is dat je het debiet niet makkelijk traploos kan instellen. Je kan alleen kiezen tussen de ingestelde standen. Als je een 0-100% regeling wil hebben moet je de optieprint toevoegen (weer 200 euro ofzo) zodat je dit met een 0-10V signaal kan regelen. Erg jammer.

Achteraf had ik overigens toch de KNX module moeten doen, de LAN module heeft geen (officieel beschikbare) API :/ Staat gelukkig wel het eea op Github van een aantal enthousiastelingen die druk bezig zijn geweest met protocol analyzers, groot deel is dus wel via Python uit te lezen en aan te sturen. Maar via KNX is een directere route.

@Dennis; Geen idee, ETS6 is vooral new & shiny ;) Betere support voor KNX Secure, hippere UI, meer mogelijkheden voor integratie met IoT zaken en betere integratie van KNX Inside zijn z'n beetje de highights dacht ik. Maar heb me er nog niet echt in verdiept. Oh, en je hebt ook geen dongle meer nodig (jeej, dat ding ligt altijd precies op de verkeerde plek hier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Joepie, ik mocht vandaag weer lekker shoppen bij Voltus. Heb de nieuwe MDT DALI gateway besteld ter vervanging van mijn ABB exemplaar en een MDT compact schakelaar 4-voudig voor de aansturing van mijn sproei-installatie (24V).

Heb ook nog wat aanvullende spullen besteld om de LED-verlichting onder de keukenkastjes te maken én om de EldoLed drivers uit te individueel uit te kunnen schakelen. Ik zal mijn bevindingen voor wat betreft dit laatste te zijner tijd ook hier delen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

bartvb schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:16:
Wij hebben precies dezelfde unit, bevalt redelijk goed, maakt alleen een wat vreemd geluid dat ook niet constant is. Vraag daarover staat nog open bij de installateur.
Heb je die al lang? Bij ons was er op een bepaald moment ook een "geratel"en dat kwam en ging een beetje. Dat bleek uiteindelijk een lager te zijn in de motor. Ik dacht eerst dat het iets fundamenteler was dan dat en had al een nieuwe reservemotor besteld. (En die dingen zijn behoorlijk duur). Maar dan uiteindelijk gewoon die opengeschroefd, lagers eruit, nieuwe er in (goedkope skateboard lagers, minder dan 1EUR/stuk) en de originele motor zit er nu weer in en doet het toch al 6+ maand weer gewoon goed.

Note: installatie zelf gedaan, dus garantie op installatie zit ook bij mij :o
Jammere aan de KNX en LAN modules is dat je het debiet niet makkelijk traploos kan instellen. Je kan alleen kiezen tussen de ingestelde standen. Als je een 0-100% regeling wil hebben moet je de optieprint toevoegen (weer 200 euro ofzo) zodat je dit met een 0-10V signaal kan regelen. Erg jammer.
Ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem. Je hebt uiteindelijk 4 instelbare niveaus (away, laag, midden, hoog) en als hoog niet het maximum is nog boost.

In praktijk is het switchen tussen die niveaus voor mij wel ok.
Achteraf had ik overigens toch de KNX module moeten doen, de LAN module heeft geen (officieel beschikbare) API :/ Staat gelukkig wel het eea op Github van een aantal enthousiastelingen die druk bezig zijn geweest met protocol analyzers, groot deel is dus wel via Python uit te lezen en aan te sturen. Maar via KNX is een directere route.
En dat werkt dus best goed idd via de knx module. Anderzijds heb je via de knx module ook geen handige app waarvoor je de lan module alsnog nodig hebt. Al is dat zoals gezegd vooral nuttig om te kijken wanneer de filters vervangen moeten worden. En (maar dat is eenmalig), de UI van de app is voor de installatie en configuratie wel handiger dan het getokkel op het schermpje van de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Over shoppen gesproken, ik zit er aan te denken om straks toch maar wat verschillende room controllers te bestellen om ze een beetje te kunnen vergelijken. En dan heel asociaal de rest weer terug te sturen.

Het is niet alsof je dat soort producten ergens makkelijk kan vergelijken en ik verwacht er straks toch een stuk of 10 van in huis te moeten gaan hangen. Beetje dure hobby om 1 van de belangrijkste interfaces in huis op de gok in te gaan kopen. Objectieve ervaringen over de verschillende producten heb ik ook nog niet echt gevonden.

Hoe doen jullie dat?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Wat bedoel je juist met een room controller? een schakelaar met schermpje?

Geen :)
Nuja, er zijn twee Basalte deseo's hier in huis. Die worden zelden gebruikt. Gewone schakelaars die je kan gebruiken zonder naar te kijken zijn bijna altijd makkelijker. Enkel voor screens te bedienen wordt deze vandaag gebruikt.

Daarnaast hangen er ook twee ipads aan de muur, en eigenlijk net hetzelfde. wordt zelden gebruikt, af en toe om de muziek te bedienen, maar dat gebeurt in praktijk 9/10 keer via smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Iets als een glasstaster of een ander klein scherm. Voor de bediening van screens, licht scenes, muziek of als thermostaat inderdaad.

Lijkt me handiger dan veel knx tasters op de traditionele plek.

Die wil ik denk ik ook wel her en der, maar meer voor bezoekers van het huis op de traditionele plekken. Bijv pal naast de deur zit een drukker en dan gaat het licht aan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Iedere situatie is uiteraard anders maar hier mijn redenering/ervaring:
  • screens: worden bij ons volledig automatisch geregeld op basis van lichtsensor in het weerstation op het dak. Enkel voor de "manuele override" wordt die gebruikt. In praktijk betekent dit wanneer de ramen gepoetst worden :)
  • thermostaat: Alles loopt hier via lage temperatuur vloerverwarming, woning is zeer goed geïsoleerd en dat loopt volledig op zichzelf. Geen manuele aanpassing hier. (Er hangt een thermostaat rechtstreeks gekoppeld aan de warmtepomp). Er is geen aparte regeling per zone of wat dan ook.(gaat toch te traag en het huis is volledig bewoond/in gebruik) Ik interageer maar een paar keer per jaar met de verwarming: ze aan zetten voor de winter, uitzetten erna en het passief koelen expliciet aanzetten. (In theorie kan dit ook automatisch, maar dat doe ik liever manueel) + het is een goed moment om te kijken of de warmtepomp nog helemaal in orde is.
  • muziek: Uiteindelijk heb ik hier voor een oplossing op basis van Roon gekozen (overal ingebouwde speakers) en zelfbouw multizone versterker. Wordt aangestuurd via die Roon client app die dan op de smartphone draait of de ipads aan de muur. In praktijk wordt altijd de smartphone gebruikt. Uitzonderlijk die ipad, maar dan uit de muurhouder gehaald en in de handen van een bezoeker geduwd met die app geopend. Toen ik hier 5 tot 3 jaar geleden naar aan het kijken was (muziek-knx) integratie waren die oplossing zeer duur en/of zeer beperkt qua mogelijkheden. Initieel wou ik ook eerst het volume regelbaar maken via de schakelaars, maar in praktijk is het altijd makkelijker (in mijn persoonlijke geval) om mijn smartphone te nemen of een tablet op tafel dan op te staan en naar de muur te lopen om daar op te duwen.
  • Scenes: die schakelen wij net zoals je in een traditioneel huis: met een simpele knop, maar met één druk ipv door een menuutje te navigeren: terwijl je voorbij loopt duw je snel op de knop vs je gaat recht voor het schermpje staan dat toch altijd net iets trager reageert, je navigeert wat door menuutjes en kiest de juiste optie. In praktijk hebben wij nooit maar dan 3 scenes: scene 1, scene 2 en "alles aan" ook gekend als "poetsmodus" :). Het nadeel van dit soort schakelaars is dat deze op ooghoogte moeten staan. Dat betekent ook dat eventuele (kleinere) kinderen er niet aankunnen. Soms een voordeel, maar vaak ook een nadeel :) Dus wij hebben overal een taster met 4 drukpuntjes. In praktijk zijn dat 9 opties dacht ik: short press & long press (dus 4x2) en dan nog een extra als je meer dan één vakje tegelijk aanraakt (zijn basalte sentido schakelaars, capacitief)
Opnieuw, iedere situatie, woning is anders, ook andere persoonlijke voorkeuren enz. Ik geef je gewoon mijn persoonlijke ervaringen mee :) Ik dacht initieel ook veel meer via schakelaars en schermpjes te laten regelen, maar in praktijk is dat veel minder geworden.

Sommige mensen hier op het forum proberen het licht volledig te automatiseren via bewegings en presence sensors. Dat is het enige wat hier voor leefruimtes net totaal niet gebeurd is, behalve scenes aan/uit zetten via schakelaars. Net omdat het heel persoonlijk is (ik heb andere voorkeuren dan mijn gezinsleden bv. over op welk moment het licht aan gaat). Uiteraard wel in inkom, toilet, gang enz.

Maar je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt, ik deel gewoon (persoonlijke) ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Dennis schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:50:.lHeb de nieuwe MDT DALI gateway besteld ter vervanging van mijn ABB exemplaar….
Waarom? Ik heb hier een MDT met 2x DALI. Ik vind de aansturing via 16 groepen tè beperkt. De ABB leek me juist interessant omdat die 64 individuele apparaten kan aansturen en ook allerlei aanvullende functies heeft.
Kun je jouw keuze uitleggen?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-07 03:16
Is er iemand die mij kan helpen met een kitlist voor een Phoenix Contact rijgklem ? Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil ipv van kroonsteentjes, wago klemmetjes en bergen tin mijn bekabeling "op orde" brengen. Mijn doel is 6 modules op een DIN rail te vullen met Phoenix KNX rijgklemmen, maar ben onbekend met de systematiek van het verbinden van de onderlinge contacten.

Totaal Beschikbare ruimte rail: 6M x 17,5 = 105mm
Phoenix Afsluitplaat L+R: 2 x 2,2mm = 4,4mm
Phoenix Twee-Etageklem (stuk): 7mm

(105 - 4,4) : 7 = 14,4 (Kortom, ik kan 14 klemmen kwijt)

Ik wil simpelweg op een paar KNX bus en op een ander paar 24V DC aansluiten (INPUT). Vervolgens wil ik _alle_ andere klemmen kunnen gebruiken voor BUS e/o DC (OUTPUT).

Klopt het dan dat ik voor ieder rij op beide etages (2x BUS en 2x DC, dus 4 rijen) 13 stuks 2-polige steekbruggen nodig heb (= 4 x 13 = 52 totaal)

Kan ik de voorbedrukte codering er zo op klikken ? Of is daar nog iets extra's voor nodig ?

Mijn idee is dat ik het volgende moet bestellen, maar hoor graag of ik iets vergeet of dat er iets beter kan:

2x Afsluitplaat
14x Twee-etageklem
52x 2-polige draadbrug
1x Voorbedrukte codering

Twee-etageklem - PTTBS 1,5/S-KNX - 3214663

https://www.phoenixcontac...ab=1&selectedCategory=ALL

Afsluitplaat - D-PTTBS 1,5/S-KNX - 3214664

Steekbrug - FBS 2-3,5 - 3213014

Zackband - ZB 3,5,LGS:FORTL.ZAHLEN - 0801404

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Je bent goed op weg. Even voor de duidelijkheid wat betreft de klemmen; die worden verkocht in paren van 2 (of in ieder geval het artikel dat jij linkt). In een breedte van 7mm heb je dus 2x een twee etage klem, waarvan 1 met codering wit en geel en de ander zwart en rood.

De steekbruggen kan je daarom ook niet met 2-polige bruggen doen, omdat je steeds 1 klem moet overslaan. Overbruggen moet dus met minimaal een 3-polige brug waar je het middelste pootje uitbreekt.

Maar wat ik zou doen is een brug nemen die over de gehele breedte past en daar dan om en om een pootje uitbreken. Als je écht 14 paren wil plaatsen dan heb je dus een brug nodig die 27 (28 - 1) posities overbrugt. Dat zou je met een 20-polige en nog een 10-polige kunnen doen of anders een 50-polige joekel gebruiken.

Je krijgt dan zoiets zoals ik ook op een tussenetage heb (al gaat het dan om maar 6 paren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chZAxAsZuCOBlEFCGAK9DxSWTp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqEsquH9xcATVFky0zo9RAuS.jpg?f=fotoalbum_large

Van boven naar onder verbinden de bruggen dus de gele, zwarte, witte en rode aders door.

Omdat de smalle klemmen wat wiebelig zijn heb ik er links ook nog een eindsteun op zitten (deze volgens mij, niet helemaal zeker). En voor de afgeknipte bruggen (je ziet links een beetje koper) zijn ook nog eindkapjes om het geheel aanraakveilig te maken, maar die heb ik er hier niet op zitten. Kon me ook niet voldoende boeien omdat het maar ~30V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
Zoefff schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:39:
...

De steekbruggen kan je daarom ook niet met 2-polige bruggen doen, omdat je steeds 1 klem moet overslaan. Overbruggen moet dus met minimaal een 3-polige brug waar je het middelste pootje uitbreekt.

...
Super bedankt, je uitleg EN foto maken een hoop duidelijk, het gebruik van de 3-polige brug is redelijk cruciaal zie ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
@Zoefff Check - Check - Dubbel Check

Zie ik correct dat jij aan de rechterzijde _wel_ een "Afsluitplaat" (wit) gebruikt en links alleen de door jouw genoemde "Eindsteun" (grijs). Heb je links ooit een afsluitplaat gehad en die vervangen voor de steun ivm wiebelen of heeft er nooit iets aan de linkerkant gezeten?

Vragen, vragen, vragen ? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nee, die afsluitplaat is alleen rechts nodig. Kan ook alleen maar aan de rechter kant van een klem. De linker kant is altijd al dicht, maar de rechterkant open. Die dek je af met de linkerkant van de volgende klem of anders met zo’n eindplaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DoMoFo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:34:

Zie ik correct dat jij aan de rechterzijde _wel_ een "Afsluitplaat" (wit) gebruikt en links alleen de door jouw genoemde "Eindsteun" (grijs). Heb je links ooit een afsluitplaat gehad en die vervangen voor de steun ivm wiebelen of heeft er nooit iets aan de linkerkant gezeten?

Als je kijkt hoe een installatieklem is opgebouwd, zie je dat hij aan de ene zijkant dicht is en aan de andere zijkant open. Zo kun je ze veilig tegen elkaar aanschuiven en ben je niet onnodig veel ruimte kwijt aan telkens twee tussenwanden, terwijl één wand als volstaat om de klemmen van elkaar te isoleren. Het maakt niet uit welke kant van de klem je boven monteert - ondersteboven is geen probleem - zolang je er maar voor zorgt dat je niet twee open zijkanten tegen elkaar aan monteert.

Overigens hebben aardklemmen over het algemeen wél aan beide zijkanten een zijwand. Bovendien klemmen aardklemmen met hun metalen voetjes direct op de DIN-rail. Als je de kast - en daarmee de DIN-rails hebt geaard, heb je daarmee automatisch alle aardklemmen aangesloten op aarde. Door hun constructie met een metalen voet kun je aardklemmen prima dienst laten doen als eindklem, die de overige aansluitklemmen stevig op zijn plaats houdt. Op die manier spaar je met een aardklem als laatste installatieklem alvast de ruimte van een extra eindklem uit. Kijk maar eens naar deze foto, dan zie je wat ik bedoel: telkens zit links een eindklem met daarop een los schildje dat de naam van de klemmenstrook weergeeft (X2 etcetera) en rechts een aardklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
@Zoefff en @Tomatoman dat is een mooi lesje gebruik van aansluitklemmen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
Inderdaad!

Nogmaals dank voor heldere uitleg, denk dat ik het lek boven heb en "snap" hoe het in elkaar steekt ;-)

@Tomatoman: Toevallig een linkje naar de gele kabel labels ? Ik word daar blij van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:45:
Waarom? Ik heb hier een MDT met 2x DALI. Ik vind de aansturing via 16 groepen tè beperkt. De ABB leek me juist interessant omdat die 64 individuele apparaten kan aansturen en ook allerlei aanvullende functies heeft.
Had ik moeten weten, hadden we kunnen ruilen :+.

Mijn grootste probleem is gebrek aan synchronisatie tussen dim en schakel kanalen. Dwz: als een lamp uit staat op (schakel op uit, dimmen op 0%) en je schakelt de lamp aan met het schakel-kanaal gaat de lamp 100% branden maar blijft de dimwaarde op 0% staan. En andersom. Dat zorgt voor allerlei problemen, waaronder:

- In mijn mobiele app (Gira X1) moet je soms twee keer op aan/uit klikken omdat hij op de verkeerde stand staat, voor de lamp iets gaat doen
- Ik kan geen betrouwbare terugkoppeling genereren dus kan ook geen lampjes schakelen op daarvoor bedoelde schakelaars met actuele stand
- De Eldoled Powerdrives gaan waarschijnlijk niet in de standby modus omdat ze denken dat lampen nog aan staan (terwijl ze op 0% gedimd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DoMoFo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:39:

@Tomatoman: Toevallig een linkje naar de gele kabel labels ? Ik word daar blij van :)
Dat zijn PMH adercoderingshulzen van Phoenix Contact. Erg jammer dat je voor iedere letter, teken en cijfer afzonderlijk een setje van 100 stuks moet kopen :|. Je brengt ze trouwens aan over de ader vanaf een opsteeknaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
DoMoFo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:34:

Een eindplaat gebruik je om de contacten te beschermen. In dit geval dat er geen 220 tegenaan kan komen. 29 volt is voor jezelf op zich geen probleem.
Bij rijgklemmen voor 220 volt gebruik je ook eindplaten om te voorkomen dat je er met je handen aan kan komen en dat je nergens kortsluiting maakt.

De linker steun is om er voor te zorgen dat de rijgklemmen netjes op hun plek blijven zitten.
Links hoef je ook geen eindplaat te gebruiken. Deze is altijd al dicht.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
spuit elf.. miste even dat er al flink op een nieuwe bladzijde is gepost. Lijk daarin niet de enige trouwens ;).

[ Voor 130% gewijzigd door Gwaihir op 23-07-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
ja, der gaat iets niet helemaal lekker. Ik zag echt het bericht van DoMoFo als laatste. Blijkt er een hele riedel al achteraan te staan. Vreemd is dat.

Klaas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:45:
Ik heb mijn nieuwe DALI device gisteren in gebruik genomen en wat een verademing is dat zeg. Bij de ABB moet je nog met een los tooltje provisioning doen en het voelt allemaal ouderwets aan. Ook is de indeling in ETS gewoon ruk.

De nieuwe MDT is super qua software, heel flexibel met klikken en slepen te koppelen en het ziet er ook logisch en degelijk uit. Ik zou echt niemand aanraden de ABB te gaan gebruiken maar euhh trouwens... ik heb er nog één te koop :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Heeft iemand al overwogen de bediening van het toilet met KNX te regelen (automatisch of met een taster)?

De automatische bedieningsplaten zijn behoorlijk prijzig (500+€), maar de actuator zelf (“reserveonderdeel”) valt nog wel mee:

https://www.kranenspecial...lnummer-242-424-00-1.html

Ik verwacht dat dit een gewone servomotor is met een pwm stuur signaal, maar daar is wel iets op te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Ik heb mijn nieuwe DALI device gisteren in gebruik genomen en wat een verademing is dat zeg. Bij de ABB moet je nog met een los tooltje provisioning doen en het voelt allemaal ouderwets aan. Ook is de indeling in ETS gewoon ruk.
Thanks, welk type ABB gateway had je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:37:
Thanks, welk type ABB gateway had je precies?
ABB DG/S1.1 DALI-Gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
Dennis schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:50:
…en een MDT compact schakelaar 4-voudig voor de aansturing van mijn sproei-installatie (24V).
Goeie, daar had ik niet bij stilgestaan. Moet hier de
magneetkleppen ook nog aansturen. Waar haal je de 24V AC vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:49:
[...]

ABB DG/S1.1 DALI-Gateway
Thanks, ik kijk naar de DG/S 1.64, die schijnt anders in elkaar te zitten. Maar dat ga ik wel uitzoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@Niek_ Toevallig doe ik hetzelfde, maar dan met een 8 kanaals mdt schakelactor en als AC spanningsbron gebruik ik eentje van Schneider omdat die een ingebouwde zekeringshouder heeft

24V trafo aan de primaire kant ook geschakeld zodat deze niet onnodig aan staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Fabian op 25-07-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Fabian schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:09:
@Niek_ Toevallig doe ik hetzelfde, maar dan met een 8 kanaals mdt schakelactor en als AC spanningsbron gebruik ik eentje van Schneider omdat die een ingebouwde zekeringshouder heeft

24V trafo aan de primaire kant ook geschakeld zodat deze niet onnodig aan staat.
@Niek_ Ik gebruik deze van Conrad maar als ik naar het plaatje kijk is het precies dezelfde die Fabian gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Niek_ @Dennis Die Comatecs komen inderdaad ook met een zekering aan secundaire kant. Ik heb hier 't 75W model hangen. (Installateur schoot ietsje door toen ik om 2A vroeg.) Heb ik eveneens ook aan de primaire kant geschakeld.

Je moet weten hoeveel kleppen je tegelijk wil schakelen en aan wil hebben. Ik meen dat ze grofweg 1A per stuk trekken tijdens het inschakelen en 0,25A wanneer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Dag mensen, wat een geweldig informatief topic is dit. Ik ben bezig om knx te retrofitten op de begane grond (planningsfase). Gelukkig lopen veel schakeldraden (minus 1) al centraal via de meterkast en/of zijn er al (lege) buizen vanaf de stopcontacten naar de kruipruimte beschikbaar.

Even een quote vanaf de openingspost:
De belangrijkste spelregel in het ontwerp van je huisnetwerk is, dat de KNX kabel weliswaar samen met 230V in één buis mag liggen, maar dat de KNX mantel nooit verwijderd mag worden in de nabijheid van 230V bedrading. Je mag dus niet, 230V KNX naar een centraaldoos trekken, en daar de KNX kabel vertakken. Uitzondering daarop is, dat je de KNX kabels na het vertakken inpakt met deugdelijk isolatiemateriaal wat gegarandeerd minimaal 4 mm afstand maakt tussen 230V en KNX.
Hoe werkt dit dan met bijvoorbeeld een Theben Du1 (https://www.theben.de/en/du-1-knx-4942570)? Ik ben van plan om deze op de plek te plaatsen waar nu nog de lichtschakelaar zit (ervanuit gaande dat het past). Het kan bij dit apparaat niet anders dan dat de 230 en knx kabel dicht bij elkaar zullen komen.

De knx kabel komt overigens niet via de centraal doos binnen, maar onderlangs via de kruipruimte dezelfde doos binnen, maar het schakeldraad gaat wel omhoog naar de centraaldoos omdat daar nu eenmaal de lamp aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
skr schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:00:
Hoe werkt dit dan met bijvoorbeeld een Theben Du1 (https://www.theben.de/en/du-1-knx-4942570)? Ik ben van plan om deze op de plek te plaatsen waar nu nog de lichtschakelaar zit (ervanuit gaande dat het past). Het kan bij dit apparaat niet anders dan dat de 230 en knx kabel dicht bij elkaar zullen komen.

De knx kabel komt overigens niet via de centraal doos binnen, maar onderlangs via de kruipruimte dezelfde doos binnen, maar het schakeldraad gaat wel omhoog naar de centraaldoos omdat daar nu eenmaal de lamp aan hangt.
Hangt er maar net vanaf hoe je dozen zijn opgebouwd. Als je een aparte doos hebt met een blindplaat kun je daarin prima dit ding plaatsen.

Ikzelf heb dat dus zo op mijn eerste verdieping. Daar zijn overal drie inbouwdozen naast elkaar. Eén stopcontact, één schakelaar en één blinde voor de inbouw-aktor. Want even ter info: aan dit apparaat zitten dus 230V kabels en die leid je dus naar de inbouwdoos ernaast.

[edit]
Oh crap, je hebt gelijk. Kijk eens naar de Gira-variant. Daar zitten wél de 230V kabels aan het apparaat vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis op 26-07-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je de elektra netjes met lasklemmen (dus niet met kroonstenen) afwerkt in de inbouwdoos, zijn ze aanraakveilig. Vanuit die lasklemmen kun je ook veilig de draden doortrekken naar de KNX-actor die je in de inbouwdoos afmonteert. Zorg bij de KNX-kabel dat als je alleen de rode en zwarte ader op de KNX-actor aansluit, de gele en witte draad en een eventuele aardmantel van de kabel netjes zijn afgewerkt met isolatietape. De rode en zwarte KNX-draden houd je kort, zodat er hooguit een centimeter aan KNX-kabel is waarvan de aders niet dubbel zijn geïsoleerd. Nu zijn alle elektradraden en de KNX-kabel aanrakingsveilig afgewerkt en zitten de uiteinden van alle draden - die gestript zijn tot het koper - allemaal volledig in een aansluiting van ofwel de actor ofwel een lasklem. Daarmee is de onderlinge afstand van 4 mm tussen de mantelloze delen van de aders gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Oh crap, je hebt gelijk. Kijk eens naar de Gira-variant. Daar zitten wél de 230V kabels aan het apparaat vast.
Goede tip, Gira. Helaas wat duurder in aanschaf, maar die aangegoten kabels geven me meer vertrouwen.
Tomatoman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:38:
Als je de elektra netjes met lasklemmen (dus niet met kroonstenen) afwerkt in de inbouwdoos, zijn ze aanraakveilig.
[..]
Daarmee is de onderlinge afstand van 4 mm tussen de mantelloze delen van de aders gegarandeerd.
Bedank, dit geeft me genoeg zekerheid om verder te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Altijd fijn als Liander even je hele wijk moet uitschakelen vanwege een kabelbreuk... :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MdeCs_MKF4PXenewF3cSp5hl2k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mN0Xw7FdCmgRtG9zdduIFJbb.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand toevallig een knx voeding tijdelijk te leen? Handig dus om altijd een reserve te hebben...

Tips over welke componenten hier op de foto zijn doorgebrand zijn ook welkom. Anders ga ik MDT even e-mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Oei, da's niet best. Reserve voeding kan ik je helaas niet aan helpen. Ben wel benieuwd wat er precies is doorgefikt en vooral waarom dan. Waarom gebeurt dit als de stroom er even af gaat?

Ik heb er wel eens aan gedacht om m'n huidige voeding te vervangen door een redundant variant, maar als je die beide op het net hebt aangesloten zou dit ook zomaar gewoon bij beide units kunnen gebeuren. Een reserve voeding in de la klinkt dan als een beter (maar wel vrij lowtech) plan :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je kan er wel iets van een voorbeveiliging voor doen, maar of dat hier had geholpen?

Kabelbreuk en afschakelen klinken nou niet echt als zaken waar het van doorfikt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:23:
Altijd fijn als Liander even je hele wijk moet uitschakelen vanwege een kabelbreuk... :/
Iemand toevallig een knx voeding tijdelijk te leen? Handig dus om altijd een reserve te hebben...
Zo, dat is niet mis. Is er een spanningspiek opgetreden?

Voor cruciale voedingen raad ik ook aan er eentje achter de hand te houden. De grote condensatoren die daarin zitten verouderen helaas. Die dingen begeven het altijd als het niet uitkomt, op Kerstavond of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Zoefff het kan ook zijn gebeurd toen de stroom weer inschakelde maar alle lampen in huis gingen ook naar 1000% toen de stroom uitviel. Dus dat lijkt me het meest voor de hand liggend.

@Conrado inderdaad, nu valt het relatief mee. Meest vervelende dingen: geen deurbel, geen automatische verlichting (inclusief toilet en garage waar geen ramen zijn) een garagedeur kan ik ook niet openen. Verwarming is ook aangesloten maar die is nu gelukkig niet nodig.

Hebben jullie nog goede tips om hier een overspannings beveiliging voor te zetten? Zijn die een beetje betaalbaar en in Din rail verkrijgbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dennis schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:07:
@Zoefff het kan ook zijn gebeurd toen de stroom weer inschakelde maar alle lampen in huis gingen ook naar 1000% toen de stroom uitviel. Dus dat lijkt me het meest voor de hand liggend.

@Conrado inderdaad, nu valt het relatief mee. Meest vervelende dingen: geen deurbel, geen automatische verlichting (inclusief toilet en garage waar geen ramen zijn) een garagedeur kan ik ook niet openen. Verwarming is ook aangesloten maar die is nu gelukkig niet nodig.

Hebben jullie nog goede tips om hier een overspannings beveiliging voor te zetten? Zijn die een beetje betaalbaar en in Din rail verkrijgbaar?
Heb je zonder voeding überhaupt wel licht dan?
Doet me wel nadenken over mijn eigen design in ieder geval.

Ik weet dat er van die knx overspanningsbeveiging is van Dehn:
https://www.voltus.de/ele...ter-fuer-knx-eib-bus.html

Dehn heeft ook zaken voor de 230V kant, maar ABB/Hager/etc zullen die ook wel in het assortiment hebben.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoMoFo
Dennis schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:07:

Als je het doet, doe het dan gelijk op de hoofdaansluitig cq hele installatie. Ze zijn er van diverse merken en uiteraard in DIN. Ik overweeg zelf onderstaande (alles is ABB hier), maar ik heb op dit moment geen plek meer in mijn kast in de huidige situatie:

https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

Zou overigens wel een deskundig "mannetje" inschakelen, "echte" overspanningsbeveiliging gaat verder dan wat draadjes in de meterkast verbinden. Goed advies en weten waar je wel/niet tegen beschermd bent met de keuze van een bepaald type is belangrijk.

[ Voor 21% gewijzigd door DoMoFo op 30-07-2021 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ethirty schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:15:
Heb je zonder voeding überhaupt wel licht dan?
Doet me wel nadenken over mijn eigen design in ieder geval.
Nee, op veel plekken niet. Heb wel Philips Hue lampen in de huiskamer en die kan ik via de native Hue app of via OpenHAB bedienen. KNX werkt helemaal niet, dus ook niet aansturing van alle DALI lampen. Heb bij Conrad zo'n goedkope (maar kwalitatief ook prima) MeanWell voeding besteld. Hoop dat die morgen arriveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Dennis schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:23:

[Afbeelding]

Tips over welke componenten hier op de foto zijn doorgebrand zijn ook welkom. Anders ga ik MDT even e-mailen.
Ik neem aan dat je voeding is doorgebrand op het moment dat de spanning weer terug kwam?

Bij een stroomstoring door een defecte kabel is kort vooraf altijd juist een spanning daling wat deze schade niet veroorzaakt, maar wanneer de spanning terugkomt kun je een kortstondige (lokaal) spanningspiek hebben. Hier dien je zelf maatregelen voor te nemen.

Zelf heb ik een overspanning/spanningspiek beveiliging en een kleine UPS gebruikt om onze KNX installatie te beveiligen. Wat ook bij blikseminslag nabij je kan beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
don spike schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:41:
Zelf heb ik een overspanning/spanningspiek beveiliging en een kleine UPS gebruikt om onze KNX installatie te beveiligen. Wat ook bij blikseminslag nabij je kan beschermen.
Hoe heb je die UPS aangesloten? Want ik voel weinig voor 230V naar buiten de installatiekast en dan weer naar binnen. In ieder geval niet met stekkers. Ben benieuwd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Dennis schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:44:
[...]

Hoe heb je die UPS aangesloten? Want ik voel weinig voor 230V naar buiten de installatiekast en dan weer naar binnen. In ieder geval niet met stekkers. Ben benieuwd :).
Ik heb mijn KNX voeding, virtualisatie server, IP gateway's in een kleine aparte DIN-rail kast naast de installatie kast zitten. Hier kom ik gewoon uit met een netsnoer die direct een UPS in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DoMoFo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 04:45:
[...]

Als je het doet, doe het dan gelijk op de hoofdaansluitig cq hele installatie. Ze zijn er van diverse merken en uiteraard in DIN. Ik overweeg zelf onderstaande (alles is ABB hier), maar ik heb op dit moment geen plek meer in mijn kast in de huidige situatie:

https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

Zou overigens wel een deskundig "mannetje" inschakelen, "echte" overspanningsbeveiliging gaat verder dan wat draadjes in de meterkast verbinden. Goed advies en weten waar je wel/niet tegen beschermd bent met de keuze van een bepaald type is belangrijk.
Moet je niet óok nog een T3 vóor enkel de KNX voeding zetten? Of wat adviseerde je “mannetje”?

Dehn heeft daarnaast ook nog busoverspanningsbeveiligingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:00

tomtommie

Alaaf!

Dit zet je dan toch aan het denken... op dit moment is mijn KNX voeding direct op de fase aangesloten in de groepenkast. Misschien dat ik hem dan toch maar ga verplaatsen naar de schakelkast en deze volledige kast ga voeden met een UPS. Maar eens rekenen hoe groot de batterij moet zijn, dan kan in principe de kostbare schakelkast apparatuur en eventueel ook nog mn serverkast beschermd zijn tegen overspanning en tevens nog stroom krijgen op moment van uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
don spike schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:41:
Ik neem aan dat je voeding is doorgebrand op het moment dat de spanning weer terug kwam?

Bij een stroomstoring door een defecte kabel is kort vooraf altijd juist een spanning daling wat deze schade niet veroorzaakt, maar wanneer de spanning terugkomt kun je een kortstondige (lokaal) spanningspiek hebben. Hier dien je zelf maatregelen voor te nemen.

Ik begin maar 'ns met te bedenken welke groepen ik uit zet als de stroom ooit uit valt. (De meeste?) En dan één voor een weer in kan schakelen als e.e.a. weer stabiel lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Een UPS heeft op zichzelf niet zoveel zin. Het is leuk dat je dan ook bij uitval van de netspanning een lamp kunt bedienen, alleen heb je daar niets aan als de lamp spanningsloos is. Je kunt met een UPS wel voorkomen dat KNX-componenten bewaarde meetdata en zaken zoals opgeslagen telegrammen voor aanwezigheidssimulatie niet kwijtraken.

Wat mijns inziens veel noodzakelijker is, is goede overspanningsbeveiliging. Dat kan bij een spanningspiek niet alleen enorme schade aan de KNX-apparatuur voorkomen, maar ook dat je dagen- of wekenlang geen lamp in huis kunt bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een SmartUPS of iets van vergelijkbare aard heeft wel de toegevoegde waarde dat deze een gestabiliseerde spanning levert door AC-DC-AC conversie. Het hoeft maar een kleintje te zijn, want zonder 230V in de rest van je huis hoeft eea helemaal niet lang te draaien, hooguit lang genoeg om iets af te ronden en netjes af te sluiten.

Ik proef aan de reacties in ieder geval wel dat er maar weinig zijn die hebben nagedacht over het beveiligen van de apparatuur waar een groot deel van je huis van afhankelijk is. Als je dagenlang je licht of de verwarming niet kan aansturen, heb je wel een probleem. Of stel dat je rolluiken dicht zitten en niet meer open kunnen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heb overigens 0 verstand van de materie, maar zoiets van Hager kost een paar tientjes, zou dat de inkomende 230V kant van je KNX bus voldoende kunnen beschermen?

Afbeeldingslocatie: https://hager.com/nl/catalogus/media/catalog/product/1/7/172871_41.jpg

Dit samen met zo'n Dehn blokje ben je zeg €150-200 verder, lijkt me een klein bedrag op het totaal en geeft toch een stukje extra zekerheid.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ik heb zelf ook bliksem/overspanning beveilig toegepast in de groepenkast en dan nog een extra blokje van DEHN van knx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb bliksem- (type 1) en overspanningsbeveiliging type 2 (grofbeveiliging) voor de gehele elektrische installatie. De KNX-componenten heb ik daarnaast voorzien van overspanningsbeveiliging type 3 (fijnbeveiliging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tomatoman schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:48:
Ik heb bliksem- (type 1) en overspanningsbeveiliging type 2 (grofbeveiliging) voor de gehele elektrische installatie. De KNX-componenten heb ik daarnaast voorzien van overspanningsbeveiliging type 3 (fijnbeveiliging).
kevin0101 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:16:
Ik heb zelf ook bliksem/overspanning beveilig toegepast in de groepenkast en dan nog een extra blokje van DEHN van knx.
Hier hebben we nu eigenlijk net niets aan. Welke exacte types zijn toegepast, hoe aangesloten, wat is jullie aardingssysteem? Fotos en andere achtergrond zijn ook welkom, het is best lastige materie….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ik zou zeggen kijk is op de website van dehn, staan gewoon keuze tabbelen.

Maar ik denk dat het niet verstandig is dit zelf te doen als je er geen electra achtergrond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kevin0101 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:34:
Ik zou zeggen kijk is op de website van dehn, staan gewoon keuze tabbelen.

Maar ik denk dat het niet verstandig is dit zelf te doen als je er geen electra achtergrond hebt.
Want? Als wij dezelfde aardingssituatie hebben hoef ik toch niet het wiel opnieuw uit te vinden?

En met die instelling kunnen we dit topic wel sluiten. Dit topic gaat per definitie over mensen die geen electricien zijn en een groot deel van een electrische huis installatie aanleggen.

Nu moet ik wel toegeven dat ik alleen documentatie van ABB heb gezien, en dat was notoir zware kost, met name ook door de vele verschillende situaties die voor ons niet van toepassing zijn. Ik ga die van Dehn eens opzoeken, dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Kleine update (voor wie het boeit ;) ), alle gordijnrail bedrading is getrokken en de eerste rail zit op z'n plek en functioneert. Geniaal om de gordijnen automatisch open en dicht te zien gaan. Uiteindelijk de Lapp ölflex 110 stuurstroomkabel gebruikt (in 4x1mm2 variant). Erg prettig te verwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj5F9SHDrYJhppcFS0CnDDl4uNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r49JhC4RfnyhroRccIgXhw3n.jpg?f=fotoalbum_large

Op rijgklemmen (deze foto mist er nog een kabel) afgemonteerd scheelt dit toch ook weer een viertal aders door de kast heen.

Wel nog een stomme fout gemaakt; ik las het aansluitschema als zijnde 24v sturing voor open / close van de gordijnen en heb dus een JAL-0410D.02 in de kast hangen. Maar bij nader inzien moeten het gewoon potentiaalvrij geschakelde contacten zijn. Nu hangen er een paar setjes stiekem op een al aanwezige AKS (naast 230 schakelingen :X ) maar daar moet dus nog een JAL-0410(M).02 voor komen.

Ergens vind ik het wat onduidelijk hoe dit is aangegeven omdat de JAL-0410.02 zo expliciet voor 230V motoren is getypeerd. Maar als ik het aansluitschema in de documentatie bekijk lijken dit toch echt gewoon potentiaalvrije contacten en is de enige 230V aansluiting gewoon bedoeld als hulpstroom voor de aktor zelf. Of zie ik dan iets heel erg over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:10
Zoefff schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:11:
Geniaal om de gordijnen automatisch open en dicht te zien gaan.
Filmpje or it didn't happen. ;)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nice, jij doet precies de dingen die ik ook van plan ben :)

Ik denk alleen dat ik voor een AKU ga ipv een AKS en een JAL. Zeker die 24x versies zijn best uitgebreid.

Al ben ik er nog niet helemaal over uit of ik nu een paar grote of meer kleine devices wil. Als er iets stuk gaat ligt gelijk je halve huis plat. Zal een kostenoverweging worden als ik wat verder ben in het plannen van de installatie.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
bbbrumbrum schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:41:
[...]

Want? Als wij dezelfde aardingssituatie hebben hoef ik toch niet het wiel opnieuw uit te vinden?

En met die instelling kunnen we dit topic wel sluiten. Dit topic gaat per definitie over mensen die geen electricien zijn en een groot deel van een electrische huis installatie aanleggen.

Nu moet ik wel toegeven dat ik alleen documentatie van ABB heb gezien, en dat was notoir zware kost, met name ook door de vele verschillende situaties die voor ons niet van toepassing zijn. Ik ga die van Dehn eens opzoeken, dank voor de tip.
Dit zie ik niet helemaal zo, dit gaat puur om KNX en het programmeren/schakelen ervan.
Vanaf de KNX voeding heb je ook een veilige spanning.

Met overspanning begin je grofweg toch bij de binnenkomende voeding.
Waar je natuurlijk het meldcontact ook wil meenemen zodat je in knx kan melden als die is aangesproken.

Bedoel er alleen mee te zeggen kijk uit wat je doet.
Feitelijk zou je degene die jou adviseert van pak deze maar en gaat mis bij installatie nog aansprakelijk kunnen stelen.

Tevens is je coax/utp/glazvezel ook een binnen komende kabel als je het goed wil doen moet je deze ook mee pakken.

Stap 1 zou ik de aardpen is meten hier is vaak al iets mis, aangezien elke hans worst denkt ik sla een stuk in de aarde en dan is het goed. Dan heeft het allemaal geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kevin0101 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:18:
[...]

Dit zie ik niet helemaal zo, dit gaat puur om KNX en het programmeren/schakelen ervan.
Vanaf de KNX voeding heb je ook een veilige spanning.

Met overspanning begin je grofweg toch bij de binnenkomende voeding.
Waar je natuurlijk het meldcontact ook wil meenemen zodat je in knx kan melden als die is aangesproken.

Bedoel er alleen mee te zeggen kijk uit wat je doet.
Feitelijk zou je degene die jou adviseert van pak deze maar en gaat mis bij installatie nog aansprakelijk kunnen stelen.

Tevens is je coax/utp/glazvezel ook een binnen komende kabel als je het goed wil doen moet je deze ook mee pakken.

Stap 1 zou ik de aardpen is meten hier is vaak al iets mis, aangezien elke hans worst denkt ik sla een stuk in de aarde en dan is het goed. Dan heeft het allemaal geen zin.
Aardpen besteed ik dan ook uit, als hansworst zijnde kan ik idd wel iets in de grond jassen, maar heb geen apparatuur om het resultaat te meten.

Ben nog steeds benieuwd wat jij allemaal exact in je MK hebt hangen en waarom :)
Mag ook crosspost naar huiselectratopic zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

bbbrumbrum schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:30:
[...]

Hier hebben we nu eigenlijk net niets aan. Welke exacte types zijn toegepast, hoe aangesloten, wat is jullie aardingssysteem? Fotos en andere achtergrond zijn ook welkom, het is best lastige materie….
Kun jij mij dan even uitleggen hoe de Russische belastingwetgeving in elkaar zit? Hoe is de tariefstructuur opgebouwd, welke vrijstellingen zijn er, wat is jouw strategie om de aanslag zo laag mogelijk te houden? Voorbeeldaangiftes en andere achtergrond zijn ook welkom, het is best lastige materie….

Als je de concepten van aarding en overspanningsbeveiliging wilt leren, verdiep je er dan eerst zelf een paar uur in. Dit forum is niet bedoeld als een afhaalloket voor persoonlijke cursussen. Wellicht heb je daarna nog steeds KNX-gerelateerde vragen; voel je vrij om daarmee in dit topic terug te komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Tomatoman schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:28:
[...]Als je de concepten van aarding en overspanningsbeveiliging wilt leren, verdiep je er dan eerst zelf een paar uur in. Dit forum is niet bedoeld als een afhaalloket voor persoonlijke cursussen. Wellicht heb je daarna nog steeds KNX-gerelateerde vragen; voel je vrij om daarmee in dit topic terug te komen :)
Beetje vreemde reacties op iemand die al 3 jaar actief is in dit topic. Er wordt genoeg kennis gedeeld in de vorm van boodschappenlijstjes, foto's etc. Niet alleen KNX gerelateerd, maar ook voor de verdeelinrichting (rijgklemmen, automaten, verdeelkasten). Er wordt ook kennis gedeeld over onderwerpen waar anderen maanden lang (of jaren) over hebben zitten brainstormen en/of ervaring hebben opgedaan.

We leven niet in america. Risico op het verhalen van schade als gevolg van het opvolgen van tips uit een forum topic is nul.

Het is prima om er voor te kiezen om geen kennis te delen, maar reageer dan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Waar ik op reageerde was dat ik het raar vind om hier een complete uitleg te komen vragen over een uitgebreid topic dat absoluut niet is uit te leggen in een enkele reactie en dan ook nog eens anderen te bekritiseren dat hun reactie niet volstaat. Dat iemand al 3 jaar actief is in dit topic doet daar niet aan af. Toen ik mezelf ging verdiepen in overspanningsbeveiliging heb ik daar vele uren aan besteed met het lezen van uitleg over aardingsstelsels en de verschillende soorten overspannings- en bliksembeveiliging, keuzegidsen van fabrikanten, etcetera. Ik verwacht echt niet dat iedereen dat zo aanpakt, maar een zure reactie op twee anderen plaatsen en verder niets is niet wat GoT beoogt, zo weet ik na 21 jaar kennis delen in 16.000 reacties op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tomatoman Als ook geïnteresseerde / wat ongerust geraakte, ga ik zeker de tip van @kevin0101 opvolgen m.b.t. waar 'ns verder te lezen. Wat ik van jouw kant tot nu toe oppak is dat dat niet volstaat. Kan zijn, maar zo'n opmerking is helaas lang niet zo actionable voor mij.. :|

Nou wil ik graag respecteren dat de complete uitleg kennelijk veel te veel is voor een post. Maar kun je dan misschien wat hints geven die de kans dat mijn paar uur zelfstudie vruchtbaar gaan zijn flink verhogen? :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je overspanningsbeveiliging in een verdeelinstallatie gaat toepassen, moet je eerst weten hoe het aardingsnet in huis functioneert. Er zijn heel veel verschillende aardingsstelsels, maar in bijna alle gevallen heb je binnen een woning een TN-S-stelsel en buiten de woning tot aan de wijktransformator een TN-C-stelsel. Zie hier voor meer plaatjes over de verschillende aardingsstelsels. Er zijn veel artikelen over fabrieksinstallaties met andere stelsels, maar dit vond ik zelf vaak een beetje verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://slidetodoc.com/presentation_image/196a6e2a77e58228f859971540277f9d/image-5.jpg

Waarom dit belangrijk is, is omdat je moet weten waar de bedrijfsaarde daadwerkelijk in staat is om een spanningspiek via het aardnet te laten wegvloeien. Als dat honderden meters verderop is bij de aardpen van de netbeheerder, heb je weinig aan bliksembeveiliging. Die is namelijk dermate energierijk, dat die lange leiding tot de aardpen te veel weerstand biedt om de bliksem veilig af te leiden. Daarom heb ik onder mijn huis een extra aardpen laten slaan voor de bliksembeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOUhxW9jZ4c1KTiYU_0oPolDcpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rTb93q49KkttLjRz1YliqdFj.jpg?f=user_large

Is bliksembeveiliging nodig in een vrijstaande woning in een woonwijk? Zeer waarschijnlijk zal het nooit nodig blijken. Ik had die Siemens module tot mijn beschikking, dus heb ik hem gebruikt; die aardpen heb ik door de installateur laten slaan tijdens de bouw van het huis. Bij bijvoorbeeld een vrijstaand huis in een open veld (zoals een boerderij), zou ik bliksembeveiliging wel aanraden.

De bliksembeveiliging in mijn woning is gecombineerd met overspanningsbeveiliging. Overspanningsbeveiliging doet in feite hetzelfde als bliksembeveiliging, maar dan voor kleinere spanningspieken en kleinere vermogens. Je ziet op de foto mooi dat iedere fase in de Siemens DIN-module is beveiligd door twee insteekmodules: een voor bliksembeveiliging en een voor overspanningsbeveiliging. De nulleiding heeft zijn eigen beveiliging. De hele module is ingebouwd tussen de hoofdschakelaar en de groepen in de meterkast. Hij zit in serie, dus als de bliksem inslaat en een deel van de beveiliging doorbrandt, is alles achter de beveiliging (dus effectief de gehele installatie) spanningsloos. Geen probleem, in 12 jaar tijd is dit nog nooit gebeurd :).

Ernaast zie je 3 Phoenix Contact overspanningsmodules. Die beveiligen tegen overspanning vanuit de installatie in de tuin (de onveilige zijde is buiten, de veilige zijde is binnen). Mocht de bliksem inslaan in de buurt en voor een grote spanningspiek op de buitenverlichting zorgen, dan wordt die spanningspiek netjes afgevangen voordat hij de schakelactor in de verdeelkast bereikt. Je ziet 3 losse modules, want ik moest 3 draden beveiligen: de fasedraad, de (vanuit de KNX-installatie) geschakelde verlichtingsdraad en de nuldraad.

Je ziet dat bij de verschillende modules type 1 of 2 is aangegeven. Dat heeft te maken met de classificatie van de overspanning. Er zijn verschillende classificatiesystemen, maar het systeem dat gebruik maakt van type 1/2/3 is wijd verspreid.
  • Zoals gezegd is overspanning bij bliksem een overspanning type 1: zeer hoog energetisch met een zeer hoge spanning.
  • Type 2 is een flinke overspanning, die genoeg is om allerlei apparatuur in huis te vernietigen en delen van elektrische installaties zwart te blakeren.
Met overspanningsbeveiliging type 2 (grofbeveiliging) kun je de grootste schade in huis voorkomen.

Op onderstaande foto zie je dat de KNX-componenten in mijn installatie bovendien zijn beveiligd met fijnbeveiliging: overspanningsbeveiliging type 3. Deze is aangebracht tussen de aardlekautomaat van de groep en de voeding van de KNX-apparaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llsxPI761vA37rMAgZ4QCwtwLyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0HifJwiDSFfhFTGeFCzMJAZ1.jpg?f=user_large

De KNX-apparatuur (groep F4 in mijn woning) is dus als volgt beveiligd:

voeding vanuit netbeheerder --> hoofdschakelaar --> OVB type 1 + 2 --> aardlekautomaat groep F4 --> OVB type 3 --> KNX-voeding (28-32 VDC) --> KNX-componenten

Maar waarom zit er dan nog een type 3 overspanningsbeveiliging? Dat is omdat type 2 nog te grof is om kleinere spanningspieken weg te filteren - hij reageert zoals de naam al zegt alleen op grovere spanningspieken en laat alles wat kleiner is ongehinderd door. Dergelijke kleinere pieken kunnen echter wel degelijk schade aanbrengen aan gevoelige elektronische apparatuur. Daarom heb ik de KNX-installatie er volgens de regels der kunst mee beveiligd. Of het echt noodzakelijk is is vooraf niet te zeggen, maar ik ga het liever niet in de praktijk uitvinden :P

En waarom is zo'n simpele overspanningsbeveiliging zoals je hem in bijvoorbeeld een stekkerdoos aantreft zonder uitzondering type 2? Zou het niet logischer zijn om daar tevens type 3 beveiliging in te stoppen? Het antwoord is simpel: ja, dat zou logisch zijn. Maar ook duur. Het is een kwestie van kostenreductie: type 2 is zeer goedkoop te produceren en bovendien nuttig, terwijl het merendeel van de kopers het verschil tussen 2 en 3 überhaupt niet kent. Dan is de keuze voor de fabrikant snel gemaakt.

Valt er verder nog wat te beveiligen? Jazeker, de coax-kabel die mijn huis binnenkomt. Die is beveiligd met een Phoenix Contact Valvetrab beveiliging voor coax-kabels. De glasvezelkabel hoefde uiteraard niet beveiligd te worden. Sterker nog: vaak wordt glasvezel in buitentoepassingen verkozen boven koper, omdat daarmee bij voorbaat de beveiliging tegen overspanning is gegarandeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 01-08-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
bbbrumbrum schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:09:
[...]

Moet je niet óok nog een T3 vóor enkel de KNX voeding zetten? Of wat adviseerde je “mannetje”?

Dehn heeft daarnaast ook nog busoverspanningsbeveiligingen…
Mijn "mannetje" (cq vrouwtje) heeft nog niets geadviseerd, aangezien ik mij nog aan het orienteren ben ;-). Vooralsnog is mijn scope: "Wat moet ik in mijn meterkast gaan doen".

Denk dat Tomatoman inmiddels al eea heeft verduidelijkt. Aangezien iedere situatie (lees: huis) anders is en de materie complex (als je het "goed" wilt doen) was mijn advies dan ook om je ieg door een expert te laten adviseren. Een paar modules van Merk X en Type Y in je meterkast pleuren omdat het op "Tweakers" stond is wellicht niet het antwoord op de kernvraag: "Hoe beveilig ik mijn elektrische installatie tegen overspanning en andere narigheid" 8). Daarin tegen is het wel super interessant om te lezen wat iedereen al wel of niet gedaan heeft en waarom.

Buiten de meterkast zelf zijn er andere aandachtspunten zoals potentiaalvereffening, korte intro:

https://www.aardnet.nl/potentiaalvereffening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Mooie discussie is hier ontstaan n.a.v. mijn kortsluiting.

Ik kreeg gelukkig zaterdag mijn bij Conrad bestelde Meanwell voeding binnen dus eind van de middag had ik weer licht op de wc :+.

Btw, ik had mijn KNX-voeding trouwens niet geaard aangesloten. Dat zal vast niet geholpen hebben. Uiteraard is dit nu wel gebeurd, net als de DALI-gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
Dennis schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:17:

Btw, ik had mijn KNX-voeding trouwens niet geaard aangesloten. Dat zal vast niet geholpen hebben. Uiteraard is dit nu wel gebeurd, net als de DALI-gateway.
Dit wordt in de "wandelgangen" ook wel de "Poolse Methode" genoemd (No Offence ;-)). Aarde is voor bloemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:53
Eind 2008 hebben wij ons apartement verbouwd en een indertijd moderne domotica installatie op basis van KNX laten aanleggen, alles bediend dmv een ABB Busch-Jaeger 6136/100C controlepaneel.

Nu wonen we er niet meer, maar verhuren het wel, echter, inmiddels begint de installatie kuren te vertonen.
Bepaalde LED lampen gaan niet meer aan, anderen alleen maar in 1 stand etc. En de aansturing van de vloerverwarming/koeling hapert geregeld.

De partij die indertijd alles heeft aangelegd is er niet meer.

Ik heb verder geen ervaring met KNX, wat is aan te raden hierin. Kan ik het zelf op de een of andere manier gaan uitlezen, of is gewoon nieuw paneel nodig en een andere partij ook laten kijken naar de problemen, of sowieso alles moderniseren en alles wireless gaan draaien (wellicht in het hol van de leeuw hier)?

Nadeel is natuurlijk dat we zelf niet meer in het apartement wonen, en waar ik in ons huis de domotica op basis van zigbee en online services mbv Home Assistant aan elkaar kan hobbyen en kan kijken bij problemen, is dat met huurders toch lastiger.

Kan een andere partij dit allemaal uberhaupt uitlezen/aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een professional kan waarschijnlijk wel wat uitlezen, met de juiste tools kan je de bus monitoren.

Maar zonder de originele project-bestanden zal hij alles opnieuw moeten uitzoeken en heropbouwen. Daar zullen dan wel flink wat uurtjes in gaan zitten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuuut
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-09 21:40
Iemand ervaring met de babtec appmodule?
Momenteel in promotie bij knxgroothandel.

https://knxgroothandel.nl...dule-knx-tp-din-rail.html

Of iemand die ervaring heeft en een alternatief kan voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ethirty schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:18:
Nice, jij doet precies de dingen die ik ook van plan ben :)

Ik denk alleen dat ik voor een AKU ga ipv een AKS en een JAL. Zeker die 24x versies zijn best uitgebreid.

Al ben ik er nog niet helemaal over uit of ik nu een paar grote of meer kleine devices wil. Als er iets stuk gaat ligt gelijk je halve huis plat. Zal een kostenoverweging worden als ik wat verder ben in het plannen van de installatie.
Dat ik nu een AKS heb gebruikt is ook een noodgreep; daar had ik gelukkig nog wat vrije poorten op om het nu in ieder geval even aan te sluiten. Qua functionaliteit zijn de JAL en AKU inderdaad nagenoeg gelijk (hoewel dat in oudere AKU varianten volgens mij nog niet zo was met zon positie berekeningen etc.) maar de form factor van de AKU is wel groter.

In mijn geval zou je bij de AKU bijvoorbeeld 2 poorten voor 1 gordijn moeten gebruiken (up / down) terwijl die in de JAL gecombineerd zijn (1 common ground en dan een up / down aansluiting per kanaal). Bottom line scheelt dat de helft aan ruimte in de meterkast. Iets ter overweging :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevin0101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tuuut schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:20:
Iemand ervaring met de babtec appmodule?
Momenteel in promotie bij knxgroothandel.

https://knxgroothandel.nl...dule-knx-tp-din-rail.html

Of iemand die ervaring heeft en een alternatief kan voorstellen?
Er zijn wel meer van dit soort modules, zoals Thinka, 1Home en Pairot, in omloop. Als je de prijs van een IP interface eraf haalt is dit best een interessante koop.

Ben ook wel benieuwd of er mensen met ervaring zijn. De Babtec module lijkt in ieder geval geen Homekit support te hebben.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
JPDeckers schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:37:
Eind 2008 hebben wij ons apartement verbouwd en een indertijd moderne domotica installatie op basis van KNX laten aanleggen, alles bediend dmv een ABB Busch-Jaeger 6136/100C controlepaneel.

Nu wonen we er niet meer, maar verhuren het wel, echter, inmiddels begint de installatie kuren te vertonen.
Bepaalde LED lampen gaan niet meer aan, anderen alleen maar in 1 stand etc. En de aansturing van de vloerverwarming/koeling hapert geregeld.

De partij die indertijd alles heeft aangelegd is er niet meer.

Ik heb verder geen ervaring met KNX, wat is aan te raden hierin. Kan ik het zelf op de een of andere manier gaan uitlezen, of is gewoon nieuw paneel nodig en een andere partij ook laten kijken naar de problemen, of sowieso alles moderniseren en alles wireless gaan draaien (wellicht in het hol van de leeuw hier)?

Nadeel is natuurlijk dat we zelf niet meer in het apartement wonen, en waar ik in ons huis de domotica op basis van zigbee en online services mbv Home Assistant aan elkaar kan hobbyen en kan kijken bij problemen, is dat met huurders toch lastiger.

Kan een andere partij dit allemaal uberhaupt uitlezen/aanpassen ?
Wat is de omvang van je installatie? Hoeveel LED lampen? Vloerverwarming en koeling noem je. Airco ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@JPDeckers: heb je bij de oplevering van de woning iets aan digitale bestanden gekregen op USB-stick of cd? Wat op dit moment heel veel waard is voor jou is het (digitale) projectbestand van jouw KNX-installatie. Als je die op de een of andere manier boven water weet te krijgen scheelt dat enorm veel werk, ongeacht wie ermee aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tomatoman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:48:
@JPDeckers: heb je bij de oplevering van de woning iets aan digitale bestanden gekregen op USB-stick of cd? Wat op dit moment heel veel waard is voor jou is het (digitale) projectbestand van jou KNX-installatie. Als je die op de een of andere manier boven water weet te krijgen scheelt dat enorm veel werk, ongeacht wie ermee aan de slag gaat.
Ik heb dat helaas niet ontvangen, gelukkig slechts van een kleine stukje KNX en ben dus opnieuw begonnen. Maar geldt dat voor de professionals ook? Ik les destijds nl. dat er wel een betaalde tools bestaat die de verschillende componenten kan uitlezen. Is dat standaard arsenaal voor KNX-installateurs, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuuut
Ethirty schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Er zijn wel meer van dit soort modules, zoals Thinka, 1Home en Pairot, in omloop. Als je de prijs van een IP interface eraf haalt is dit best een interessante koop.

Ben ook wel benieuwd of er mensen met ervaring zijn. De Babtec module lijkt in ieder geval geen Homekit support te hebben.
Allemaal zowat het dubbel van de prijs van de babtec.
Lijken me nieuwe spelers, hopelijk heeft iemand er ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

tuuut schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Allemaal zowat het dubbel van de prijs van de babtec.
En is dat dan inclusief of exclusief alle "Apps" die je bij de babtec apart moet bijkopen. Want het lijkt er op dat dat best nog kan oplopen afhankelijk van wat je allemaal wil integreren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bomberboy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

En is dat dan inclusief of exclusief alle "Apps" die je bij de babtec apart moet bijkopen. Want het lijkt er op dat dat best nog kan oplopen afhankelijk van wat je allemaal wil integreren ...
Als ik het goed lees krijg je daarvoor dus alleen een Alexa app geïntegreerd. Dan moet je de rest er dus los bijkopen? Dat had ik vanmiddag niet eens door, dan kan het inderdaad wel hard gaan…

Hue en Sonos samen, om maar even 2 bekende namen te noemen, ben je al €100 verder.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
Dennis schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Wat is de omvang van je installatie? Hoeveel LED lampen? Vloerverwarming en koeling noem je. Airco ook?
Er worden 6 verschillende lampengroepen aangestuurd, soms 1, soms 12 lampen tegelijk. En de vloer, geen airco. Er zijn nu twee groepen die niet meer aan gaan, helaas begint het sneller donker te worden en dus begint dat vervelender te worden. Vooral lastig voor mij om te vinden wat mis gaat (welk component faalt nu), ga binnenkort op bezoek en eens kijken.
Tomatoman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:48:
@JPDeckers: heb je bij de oplevering van de woning iets aan digitale bestanden gekregen op USB-stick of cd? Wat op dit moment heel veel waard is voor jou is het (digitale) projectbestand van jouw KNX-installatie.
Heb nooit echt iets gekregen bij oplevering, maar bij terugkomen voor een probleem indertijd wel aan een .pid bestand, een .esf en een .phd bestand gekomen. En een .rcp voor het paneel.
Volgens mijn googlen zijn de .rcp en de .pid de "gecompileerde" versies, waar ik niet direct iets mee kan?

Hopelijk helpen de .pid en de .phd al enigszins, scheelt dat al werk voor een prof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuuut
bomberboy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Ik had niet gezien dat je ze er apart bij moest kopen, dat maakt het inderdaad wel minder interessant. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
JPDeckers schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:05:
Er worden 6 verschillende lampengroepen aangestuurd, soms 1, soms 12 lampen tegelijk. En de vloer, geen airco. Er zijn nu twee groepen die niet meer aan gaan, helaas begint het sneller donker te worden en dus begint dat vervelender te worden. Vooral lastig voor mij om te vinden wat mis gaat (welk component faalt nu), ga binnenkort op bezoek en eens kijken.
Dat klinkt als te overzien. En alles is handmatig bediend, via dat scherm waar je het over had? Je kunt vrij gemakkelijk zien waar het mis gaat, dat is mogelijk met ETS5 en daar hoef je waarschijnlijk zelfs geen licentie voor te hebben. De vraag is wel of je een Router/Gateway hebt zodat je de KNX-bus aan je computer kunt koppelen.

Met KNX kan het mis gaan dat jouw beeldscherm niet het commando verstuurt, of het kan mis gaan dat het component dat de lamp schakelt het commando niet uitvoert.

Als ik dit zo lees zal het ook wel te overzien zijn om dit te fixen, eventueel met nieuwe componenten. Kun je anders als je daar bent een foto delen van de KNX-componenten (meterkast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JPDeckers
Dennis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:39:
Met KNX kan het mis gaan dat jouw beeldscherm niet het commando verstuurt, of het kan mis gaan dat het component dat de lamp schakelt het commando niet uitvoert.
.. en dat kan ook aan de stroomvoorziening (KNX voeding) of communicatiekabel (bus) liggen, bijv. door een kabelbreuk. En vergeet ook niet dat waar 't helemaal niet meer werkt, KNX de oorzaak niet hoeft te zijn. Ook de voeding van de LEDs zelf zou bijvoorbeeld kapot kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
Dennis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:39:
Dat klinkt als te overzien. En alles is handmatig bediend, via dat scherm waar je het over had? Je kunt vrij gemakkelijk zien waar het mis gaat, dat is mogelijk met ETS5 en daar hoef je waarschijnlijk zelfs geen licentie voor te hebben. De vraag is wel of je een Router/Gateway hebt zodat je de KNX-bus aan je computer kunt koppelen.
Gwaihir schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:05:
.. en dat kan ook aan de stroomvoorziening (KNX voeding) of communicatiekabel (bus) liggen, bijv. door een kabelbreuk. En vergeet ook niet dat waar 't helemaal niet meer werkt, KNX de oorzaak niet hoeft te zijn. Ook de voeding van de LEDs zelf zou bijvoorbeeld kapot kunnen zijn.
Ik ga komende week daar heen om te debuggen. Even alles resetten, en kijken of ik dingen los/apart kan aanzetten. Hoop vooral niet op kabelbreuk, componenten vervangen is stukken makkelijker.

Eerst eens poolshoogte nemen, ben in zoverre gerust gesteld dat als "te overzien" wordt aangeduid, en een nieuwe LED voeding ertussen zetten om te testen of het daar aan ligt is zo gedaan.

Bedieningspaneel upgraden naar 2021 is sowieso een todo waar ik een andere partij voor zal moeten inschakelen, wil daarvoor zoveel mogelijk zelf hebben gefixt/getest.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:50
Ik heb een tijdje terug een Knx ip interface gekocht, als de rest van de woning wat af geraakt zou ik met HA aan de slag gaan maar voor nu zou ik enkele dingen al graag bedienen via een app.

Ik kwam Easy KNX tegen maar de gratis versie is nogal beperkt en €18/gsm voor iets tijdelijks heb ik er niet direct voor over.
https://play.google.com/s...iecor.easyknx&hl=en&gl=US
Ook House in hand kwam ik tegen maar dit lijkt niet meer beschikbaar voor nieuwe gebruikers?
https://houseinhand.com

Kennen jullie nog apps waarmee je componenten kunt bedienen?

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Pagina: 1 ... 48 ... 84 Laatste