Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 24-06 20:36
Top, die maat komt me bekend voor.
Ik heb hier drie originele Bender+Wirth connectoren liggen, ooit via-via gekregen. B+W levert ze enkel per 100. Ik ga je lijstje bestuderen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uvrt
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-06 11:08
Is het mogelijk om met KNX rgb+cct strips aan te sturen?

Met Dali en DMX is het mogelijk. Echter met de respectievelijke KNX gateways die momenteel op de markt zijn lijkt dit momenteel niet het gevalIn de respectievelijke KNX objecten wordt maar 4 byte data maximaal voorzien voor rgbw.

Zijn er die rgb+cct via knx sturen?
Ik denk dan voornamelijk aan dat ik de bekabeling nu uitbreidbaar voorzie.
Technisch lijkt het mij nu enkel 2 DALI of DMX controllers (CW/WW + rgb) te kunnen.

• rev
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:30
LinuX-TUX schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:29:

In hoeverre deze configuratie efficient is weet ik niet, comfortabel is het wel. En de beste man begon er toen ook gelijk over, dat ik best een ventiel erop kan zetten, maar dat je dan alles heel precies in moet stellen omdat je anders je pomp kapot kan draaien. Dus de hybride oplossing met KNX als thermostaat functie en WTH UMR systeem voor de vloerverwarming blijft nog even zoals deze is.
Bij ons wordt de vloerverwarming - één WTH verdeler op de bg, en een andere op de tweede - nog geschakeld door de stekker er soms (in de winter) of bijna altijd (in de zomer) uit te halen. De ventielen staan altijd in dezelfde stand. Dat wilde ik automatiseren met een schakelactor en/of een pompschakelaar maar zag in deze Theben actuator - die ook de pomp kan schakelen - icm thermische motoren eigenlijk een interessantere oplossing. Te meer omdat in de meeste ruimtes de temperatuur al gemeten wordt.

Is dit een werkbare oplossing of is de hybride oplossing - met UMR - beter om wat voor reden dan ook?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-06 19:01
Ik ben er wel blij mee. Nu nog iets bedenken om ze in het plafond te monteren, en de LED holder in de peertjes proberen.

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:13

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je die bankschroef verwijdert, past hij al een stuk gemakkelijker in het plafond B). Google eens op veerklem led paneel. Als je een aluminium beugel fabriceert om twee veerklemmen aan het armatuur te bevestigen, kun je de lamp netjes in het holle plafond bevestigen en indien noodzakelijk ook nog verwijderen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mocht je het geen probleem vinden om de lamp met een frame uit te voeren, dan zou je op zoek kunnen gaan naar een kant en klaar inbouwframe. Voor GU10 formaat lampen kwam ik deze tegen:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Sommige reflectoren van LEDil zijn vergelijkbaar met MR16/GU10:

@DiLDoG Zijn deze reflectoren van BJB ook voor MR16/GU10 bedoeld? Ik neem verder aan dat jij de koellichamen van MechaTronix gebruikt. Die heb ik ook, maar lastig aan te komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DiLDoG
Dit is het koellichaam: PINLED-4850

Ik had nog niet aan GU10 gedacht... Thanks.

Wordt dit trouwens nog een beetje gewaardeerd hier, of is het inmiddels tijd voor een "De quest naar de ultieme DIY led lamp" topic?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
rev schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:18:
Is dit een werkbare oplossing of is de hybride oplossing - met UMR - beter om wat voor reden dan ook?
Voldoende meerwaarde van zo'n uitgebreidere zoneverwarming voor de meerkosten?

Veiligheid van de installatie? Zoals de quote ook aangeeft: er moet wel altijd flow mogelijk zijn wanneer er pompen / warmtebron(nen) aan staan. Kennelijk zit dat al goed, want er gaat klaarblijkelijk niets kapot bij integraal uitschakelen? Dus lijkt me dat ook in de nieuwe situatie geen probleem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rev
Gwaihir schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Voldoende meerwaarde van zo'n uitgebreidere zoneverwarming voor de meerkosten?
De verhoogde controle, comfort en het aantal jaren verwacht gebruik (10+) leveren die meerwaarde voor mij wel op.
Veiligheid van de installatie? Zoals de quote ook aangeeft: er moet wel altijd flow mogelijk zijn wanneer er pompen / warmtebron(nen) aan staan. Kennelijk zit dat al goed, want er gaat klaarblijkelijk niets kapot bij integraal uitschakelen? Dus lijkt me dat ook in de nieuwe situatie geen probleem?
Voor zover ik het systeem tot nu toe heb doorgrond (het werkt op "vuil" water van de stadsverwarming): de enige pompen in het circuit zijn die van de verdelers. Dus als de stekkers eruit zijn wordt er niets rondgepompt. Er moet wellicht wel altijd een circuit openstaan als de stekkers er wel in zitten maar dat lijkt me beter te garanderen met automatische controle dan handmatige. Nu ik daar over nadenk zou ik het debiet per groep ook wel willen kunnen uitlezen met knx. Een snelle search leverde daarvoor dit apparaatje van Zennio op maar dat lijkt alleen geschikt voor grotere hoeveelheden water per tijdseenheid.

Dank voor het meedenken iig. Ik ga het er op wagen.

[Voor 2% gewijzigd door rev op 28-05-2021 20:32. Reden: Aanvulling op de Zennio flow control specs]

• aaahaaap
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-06 12:40
Ik vraag me af of ik iets verkeerd begrijp, maar alle sensoren die als presence sensor worden aangeboden (zoals PD11-M-1C-FLAT, planospot, mini presence sensor) zijn toch gewoon simpele (PIR) motion sensoren, of niet? Is dit simpelweg onzin van de marketingafdelingen van alle bedrijven? Bij sommige zie je zelfs verschillende productcategorien voor motion en presence sensoren. Of zit er nog iets in dat ze daadwerkelijk als presence sensors laat werken?

De enige echte KNX presence sensor die ik tot nu toe ben tegengekomen is de Steinel true presence (zoals de naam al zegt :P). Heeft iemand van hier daar ervaring mee?

[Voor 22% gewijzigd door aaahaaap op 29-05-2021 13:25]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Over het algemeen is een bewegingssensor een passief infraroodsensor, die in het infraroodspectrum een flinke hotspot zoekt die duidelijk warmer is dan de omgeving. Die hotspot is waarschijnlijk een mens. Dit is aanwezigheidsdetectie.

Een bewegingsdetector gebruikt ultrasone (akoestische) signalen om op basis van het dopplerprincipe beweging te detecteren. Hij ziet wel of er iets naar hem toe of van hem af beweegt, maar nauwelijks of iets op gelijkblijvende afstand van de detector zich door de ruimte verplaatst. Dit is bewegingsdetectie.

De betere alarmmelders - niet KNX-gebonden - zijn combimelders: ze combineren passief infrarood met ultrasone detectie. Reden: betrouwbaardere detectie met minder valse alarmmeldingen.

• Gwaihir
  • Niet online
aaahaaap schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:19:
Ik vraag me af of ik iets verkeerd begrijp, maar alle sensoren die als presence sensor worden aangeboden (zoals PD11-M-1C-FLAT, planospot, mini presence sensor) zijn toch gewoon simpele (PIR) motion sensoren, of niet? Is dit simpelweg onzin van de marketingafdelingen van alle bedrijven? Bij sommige zie je zelfs verschillende productcategorien voor motion en presence sensoren. Of zit er nog iets in dat ze daadwerkelijk als presence sensors laat werken?
Een bewegingssensor, voor een buitenlamp of alarm, is veel minder gevoelig dan een aanwezigheidssensor; die laatste moet immers ook een persoon detecteren die rustig stil zit, terwijl je bij die eerste vooral niet te veel loos alarm wilt. Het verschil is dus op z'n minst een stuk afstelling (die je zelf voor zover mij bekend niet aan kunt passen).

En dan kun je op beide een keur aan technieken los laten. Zo meen ik dat ook die PIR sensor wel degelijk graag beweging ziet - om bijv. niet door een verwarmingsradiator of invallende zon getriggerd te worden - maar dan gaat het om beweging door het detectievlak heen (dus op min of meer gelijke afstand van de detector), niet recht op de detector af / recht van de detector af. Maar ja... stilstaande radiator vs. stilstaand persoon?

• Conrado
aaahaaap schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:19:
Of zit er nog iets in dat ze daadwerkelijk als presence sensors laat werken?

De enige echte KNX presence sensor die ik tot nu toe ben tegengekomen is de Steinel true presence .... Heeft iemand van hier daar ervaring mee?
Zoals hierboven al beschreven zijn presence sensoren gevoeliger dan motion. Het bereik is echter beperkt, De PD11-M-1C-FLAT kan tot Ø9m (1) motion detecteren, maar presence (= stil zitten) enkel Ø3m (3). Da's krap. Daar komt bij of dan stil zitten echt herkend wordt, dat blijft arbitrair. Sommigen zitten muisstil aan tafel, andere bewegen meer dan regelmatig bijvoorbeeld.

Echt stilzitten (passief TV kijken bijvoorbeeld) wordt enkel door Steinel's True Presence. Die heeft een bereik van Ø9m - of Ø15m vergelijkbaar met wat de PD11-M-1C-FLAT kan - dus voldoende voor een ruim vertrek. Uit de Duitsa Fora begrijp ii dat 'ie nu goed werkt, Steinel is er een tijd mee bezig geweest zogezegd.
Helaas kent de TP geen zones.

Ik heb beide besteld, en ga er gewoon mee testen.

[Voor 9% gewijzigd door Conrado op 29-05-2021 16:26]

• aaahaaap
Conrado schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Zoals hierboven al beschreven zijn presence sensoren gevoeliger dan motion. Het bereik is echter beperkt, De PD11-M-1C-FLAT kan tot Ø9m (1) motion detecteren, maar presence (= stil zitten) enkel Ø3m (3). Da's krap. Daar komt bij of dan stil zitten echt herkend wordt, dat blijft arbitrair. Sommigen zitten muisstil aan tafel, andere bewegen meer dan regelmatig bijvoorbeeld.

[Afbeelding]

Echt stilzitten (passief TV kijken bijvoorbeeld) wordt enkel door Steinel's True Presence. Die heeft een bereik van Ø9m - of Ø15m vergelijkbaar met wat de PD11-M-1C-FLAT kan - dus voldoende voor een ruim vertrek. Uit de Duitsa Fora begrijp ii dat 'ie nu goed werkt, Steinel is er een tijd mee bezig geweest zogezegd.
Helaas kent de TP geen zones.

Ik heb beide besteld, en ga er gewoon mee testen.
OK, ben erg benieuwd wat je ervaringen gaan zijn. Ik heb precies die twee ook in de planning staan, de simpele PIR sensoren voor de ruimtes die je alleen passeert (hal), de presence voor de kamers waar je verblijft.

Ik verwacht dat al die PIR dingen gewoon uitschakelen als je ze bijvoorbeeld in het toilet hangt met een nalooptijd van 30s en rustig je boodschap zit te doen. M.a.w. niks presence sensor, maar gewoon een bewegingssensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rev
aaahaaap schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:36:
[...]
Ik verwacht dat al die PIR dingen gewoon uitschakelen als je ze bijvoorbeeld in het toilet hangt met een nalooptijd van 30s en rustig je boodschap zit te doen. M.a.w. niks presence sensor, maar gewoon een bewegingssensor.
Dat klopt (in ieder geval voor de PD11) maar zo'n True Presence oplossing in het toilet lijkt dan weer wat overkill. Wellicht dat het voor die specifieke use-case op te lossen is met wat logica icm een deursensor, dus dat als de deur nog niet open is geweest na de laatste bewegingsdetectie het licht ook niet uit gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-06 09:59
rev schreef op zondag 30 mei 2021 @ 07:20:
[...]

Dat klopt (in ieder geval voor de PD11) maar zo'n True Presence oplossing in het toilet lijkt dan weer wat overkill. Wellicht dat het voor die specifieke use-case op te lossen is met wat logica icm een deursensor, dus dat als de deur nog niet open is geweest na de laatste bewegingsdetectie het licht ook niet uit gaat.
Ik denk dat dit best wel een lastig iets gaat worden, niet iedereen doet de deur van het toilet dicht, waardoor het misschien niet altijd juist werkt, of als er detectie is geweest en de persoon doet na een toilet bezoek de deur dicht, waardoor het verloop misschien juist verkeerd begint te lopen.
Ja het is best mogelijk, maar denk dat de fout marge hierbij best groot is.

Ik zou dan zelf denk eerder een wat langere tijd instellen.

Ik heb een conventionele sensor (niet op KNX) en heb eigenlijk nooit problemen gehad, en mijn tijd staat echt niet zo lang, denk een minuut of 3.

[Voor 7% gewijzigd door Clumsy Smurf op 30-05-2021 09:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
@Clumsy Smurf we hebben hier op toilet een wandsensor van Gira en mijn ervaring is hetzelfde; je zit (bijna) nooit in ‘t donker.

Een TP is inderdaad overkill. Als je Dali gebruikt, kun je de verlichting langzaam uitfaden. Dan heeft de bezoeker genoeg tijd te reageren 😊
Ook ideaal voor gedimd licht ‘s nachts....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 24-06 18:48
rev schreef op zondag 30 mei 2021 @ 07:20:
[...]

Ik heb zelf op het toilet een simple ‘aanwezigheidsmelder’ maar eigenlijk is het gewoon een bewegingsmelder. Geen schakelaars of knoppen.

De bewegingsmelder heeft een kortte doorlooptijd, en de uitschakel vertraging op de uitgang is groot.

Hierdoor is de kans groot dat de bewegingsmelder weer een ‘aan’ signaal geeft, en dus de uitschakel vertragingstijd op de uitgang reset, en dat je dus (bijna) nooit in het donder zit. Daarbij als de uitschakel vertragingstijd is verlopen gaat deze heel rustig naar 0% dimmen, en word het dus niet meteen donker. Als je dan een heel klein beetje beweegd gaat het licht direct weer naar normaal.

Daarnaast zit er een tijdschema in voor de hoeveelheid (%) verlichting. En als we naar bed gaan gaat het huis op ‘slapen’ en gaat maar één van de twee lampen op het toilet op de minimale 4% aan.
De slaapmodes word met een tijdklok in de ochtend automatisch uitgezet.

Deze slaapmodes zet tevens alle lampen in huis uit, gordijnen dicht, et cetera, en beperkt de hoeveelheid licht als je toch nog een lamp in huis handmatig aanzet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aaahaaap
Clumsy Smurf schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Ik denk dat dit best wel een lastig iets gaat worden, niet iedereen doet de deur van het toilet dicht, waardoor het misschien niet altijd juist werkt, of als er detectie is geweest en de persoon doet na een toilet bezoek de deur dicht, waardoor het verloop misschien juist verkeerd begint te lopen.
Ja het is best mogelijk, maar denk dat de fout marge hierbij best groot is.

Ik zou dan zelf denk eerder een wat langere tijd instellen.

Ik heb een conventionele sensor (niet op KNX) en heb eigenlijk nooit problemen gehad, en mijn tijd staat echt niet zo lang, denk een minuut of 3.
Ik heb inderdaad niet altijd de deur dicht ;)
Wel grappig, 3minuten vind ik echt veel te lang. Ik heb nu 30s en zou het liever nog korter willen. Zie ook zelf weinig reden om een motion sensor te nemen, ik gok dat iedereen die kiest omdat die goedkoper zijn? Maar ook zo'n simpele motion sensor via KNX is al 100 euro, die True Presence 200, m.a.w. allebei duur :P
Dan kies ik liever voor degenen die echte presence geeft zodat je geen workarounds hoeft te bedenken die toch nooit alle cases afdekken en je geen verdere werkzaamheden aan de ruimte/deurpost nodig hebt plus je kan de nalooptijd lekker kort zetten :)
don spike schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:01:
[...]Daarnaast zit er een tijdschema in voor de hoeveelheid (%) verlichting. En als we naar bed gaan gaat het huis op ‘slapen’ en gaat maar één van de twee lampen op het toilet op de minimale 4% aan.
De slaapmodes word met een tijdklok in de ochtend automatisch uitgezet.

Deze slaapmodes zet tevens alle lampen in huis uit, gordijnen dicht, et cetera, en beperkt de hoeveelheid licht als je toch nog een lamp in huis handmatig aanzet.
Hoe/waarmee regel je het percentage van de verlichting op basis van de tijd?
Is dit puur een 0/1 (normaal en laag) optie of varieert dit geleidelijk over de gehele dag (ala https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting en https://community.home-as...ng-custom-component/61246)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 24-06 18:48
aaahaaap schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:42:
Hoe/waarmee regel je het percentage van de verlichting op basis van de tijd?
Is dit puur een 0/1 (normaal en laag) optie of varieert dit geleidelijk over de gehele dag (ala https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting en https://community.home-as...ng-custom-component/61246)?
We hebben twee Nimbus Q9 led verlichting in het toilet en deze worden aangestuurd door een LED controller (CV) van MDT uit de AKD .02 serie. Die AKD LED controllers hebben een tijdschema die je kan instellen. Dacht iets in 8 stappen of zo.

We hebben zo’n 8 van deze LED controllers. Voor de overige CC-LED verlichting gebruik ik nu nog 0-10V sturingen vanuit KNX.

We gebruiken geen DALI, dat heb ik wel overwogen maar dat geeft na mijn mening veel beperkingen of je hebt heel veel dure gateways nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:00
aaahaaap schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:36:
[...]

OK, ben erg benieuwd wat je ervaringen gaan zijn. Ik heb precies die twee ook in de planning staan, de simpele PIR sensoren voor de ruimtes die je alleen passeert (hal), de presence voor de kamers waar je verblijft.

Klopt, de PD-11's hier registreren bar weinig als je stil op de pot zit. Het voelt wel een beetje als overengineering om op die plek dan met deursensoren of echte presence sensors te gaan werken. Dat het licht uit gaat overkomt je 1 keer en daarna pas je de nalooptijd gewoon even aan. Bovendien is de kans groot dat je toch op je telefoon zit te kijken en die doet het zonder licht ook wel :Y)

Iets anders; ik ben aan het zoeken naar up/down lights voor zowel binnen als buiten, maar het is best lastig om hier gericht naar te zoeken. Ik wil graag CC of CV spots (voorkeur CC) zonder voeding zodat ik ze centraal kan aansturen. Maar het overgrote deel van wat ik vind zijn allemaal kant-en-klaar producten met geintegreerde voeding. Ik zie hier wel eens foto's langskomen van dergelijke verlichting, hebben jullie dat dan zelf van behuizng + ledjes geknutseld, of zoek ik naar de compleet verkeerde termen? Het enige wat ik zo snel kan vinden dat een beetje in de richting komt is zoiets op Amazon, maar dat zou ik dan ook liever in een CC variant hebben. En het ontwerp is voor buiten prima, maar voor binnen wel wat lomp.

Wat zijn voor jullie de goede shops hiervoor?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:40
@Zoefff Misschien Deltalight? die heeft wel armaturen zonder voeding of zo geonstueerd dat je de voeding weg kan laten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rev
Zoefff schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:00:
[...]

Klopt, de PD-11's hier registreren bar weinig als je stil op de pot zit. Het voelt wel een beetje als overengineering om op die plek dan met deursensoren of echte presence sensors te gaan werken. Dat het licht uit gaat overkomt je 1 keer en daarna pas je de nalooptijd gewoon even aan. Bovendien is de kans groot dat je toch op je telefoon zit te kijken en die doet het zonder licht ook wel :Y)
Haha in het geval van de deursensor ging ik er er wel van uit dat die er al al zit inderdaad. Voor mij hoeft het ook niet in alle gevallen perfect te werken maar als de PD-11 beweging detecteert nadat de deur gesloten is kan je zeker zijn van "presence" en vang je al weer flink wat cases af. Eigenlijk best eenvoudig denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 24-06 23:55
Iets anders; ik ben aan het zoeken naar up/down lights voor zowel binnen als buiten, maar het is best lastig om hier gericht naar te zoeken. Ik wil graag CC of CV spots (voorkeur CC) zonder voeding zodat ik ze centraal kan aansturen. Maar het overgrote deel van wat ik vind zijn allemaal kant-en-klaar producten met geintegreerde voeding. Ik zie hier wel eens foto's langskomen van dergelijke verlichting, hebben jullie dat dan zelf van behuizng + ledjes geknutseld, of zoek ik naar de compleet verkeerde termen? Het enige wat ik zo snel kan vinden dat een beetje in de richting komt is zoiets op Amazon, maar dat zou ik dan ook liever in een CC variant hebben. En het ontwerp is voor buiten prima, maar voor binnen wel wat lomp.

Wat zijn voor jullie de goede shops hiervoor?
Google fu:
https://www.downlightsdir...n-outdoor-wall-light.html
https://www.lighting-dire...win-wall-light-black.html
https://www.lyco.co.uk/ed...-light-antique-brown.html

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoefff
Fabian schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:19:
@Zoefff Misschien Deltalight? die heeft wel armaturen zonder voeding of zo geonstueerd dat je de voeding weg kan laten.
Check, goeie! Andere spots zijn zelfs van DeltLight maar somehow ben ik vergeten daar te kijken.
Thnx. Die, of varianten ervan, ben ik ook al wel tegen gekomen, maar vaak zijn dat gewoon 230v spots waar dan GU10 of MR16 lampjes in zitten. De laatste is idd wel een 12v variant, maar dan ook wel weer met GU10 spots.

Eigenlijk wil ik gewoon een lamp waar álleen een COB LED in zit, zoals bijvoorbeeld deze spots. Die dan sturen met een CC driver en gaan. Op de plek van de lamp heb je dan zo weinig mogelijk elektronica die warm kan worden en stuk kan gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rev
aaahaaap schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:42:
Zie ook zelf weinig reden om een motion sensor te nemen, ik gok dat iedereen die kiest omdat die goedkoper zijn?
Omdat ze, in het geval van de PD-11/Basalte etc, onopvallender zijn vooral.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
Zoefff schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:29:
Thnx. Die, of varianten ervan, ben ik ook al wel tegen gekomen, maar vaak zijn dat gewoon 230v spots waar dan GU10 of MR16 lampjes in zitten. De laatste is idd wel een 12v variant, maar dan ook wel weer met GU10 spots.
https://www.amazon.de/-/e...mic-Halogen/dp/B01I10I53Y (o.i.d.) er in met MR16 GU5.3 CC LED?

Deze wist je vast al, maar voor de beginnende medelezers:
  • MR16 -> Multi Faceted Reflector 50mm - de behuizing van het lampje
  • GU5.3 -> 5.33mm pitch - de steekconnector van het lampje voor 6/12/24V Constant Voltage of Constant Current AC/DC voeding
  • GU10 -> 10mm pitch - de bajonetconnector van het lampje voor 230V AC voeding
Eigenlijk wil ik gewoon een lamp waar álleen een COB LED in zit, zoals bijvoorbeeld deze spots. Die dan sturen met een CC driver en gaan. Op de plek van de lamp heb je dan zo weinig mogelijk elektronica die warm kan worden en stuk kan gaan.
Ja, zeg, stiekem de wensen en eisen aanpassen. tssskkk....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoefff
The Lord schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:59:

[...]
Ja, zeg, stiekem de wensen en eisen aanpassen. tssskkk....
Hehe. Stiekem was dat eigenlijk al wel m'n wens maar misschien niet goed verwoord. Maar met nog wat verder Googlen kom ik nu ook MR16 spotjes tegen die daadwerkelijk CC zijn. Wat me doet vermoeden dat daar alleen een LED in zit en verder geen andere electronica qua voeding e.d.? Dat is namelijk wat ik graag wil. Zie b.v. https://lumenate.co.nz/co...ts/soraa-mr16-cc-led-lamp . Jammer alleen van de prijs, nog even doorzoeken :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22-06 16:45
[...]
Klopt, de PD-11's hier registreren bar weinig als je stil op de pot zit. Het voelt wel een beetje als overengineering om op die plek dan met deursensoren of echte presence sensors te gaan werken.
Is idd over-engineering naar mijn gevoel. Wat is het ergste dat kan gebeuren. Dat je even zwaait of heen en weer wiebelt en het licht schiet weer aan. (Ik heb wel Basalte Auro's ipv de pd11, maar verwacht geen groot verschil in praktijk)

Gewoon zorgen dat er geen timeout zit tussen licht uit en detecteren van nieuwe beweging.

En als je 3min te lang vind moet je maar eens uitrekenen hoeveel het je kost aan elektriciteit dat het lampje in het toilet brandt per minuut :p Je spreekt hier over duizendsten van een euro. Dat is dat beetje comfort van niet alle 30s te moeten zwaaien wel waard. Laat staan de meerprijs van een complexere setup terug te verdienen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
Zoefff schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Hehe. Stiekem was dat eigenlijk al wel m'n wens maar misschien niet goed verwoord. Maar met nog wat verder Googlen kom ik nu ook MR16 spotjes tegen die daadwerkelijk CC zijn. Wat me doet vermoeden dat daar alleen een LED in zit en verder geen andere electronica qua voeding e.d.? Dat is namelijk wat ik graag wil. Zie b.v. https://lumenate.co.nz/co...ts/soraa-mr16-cc-led-lamp . Jammer alleen van de prijs, nog even doorzoeken :X
Megaman MM09918
Megaman MM03243
Absinthe AB 38007-350-HW
En er was nog een (Duits) merk wat ik zo snel niet meer terug kan vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:40
@Zoefff blijf vooral je vondsten delen want ik zoek ook nog CC inbouwspots voor buiten (carport/veranda) :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

bomberboy schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Is idd over-engineering naar mijn gevoel. Wat is het ergste dat kan gebeuren. Dat je even zwaait of heen en weer wiebelt en het licht schiet weer aan. (Ik heb wel Basalte Auro's ipv de pd11, maar verwacht geen groot verschil in praktijk)

Gewoon zorgen dat er geen timeout zit tussen licht uit en detecteren van nieuwe beweging.

En als je 3min te lang vind moet je maar eens uitrekenen hoeveel het je kost aan elektriciteit dat het lampje in het toilet brandt per minuut :p Je spreekt hier over duizendsten van een euro. Dat is dat beetje comfort van niet alle 30s te moeten zwaaien wel waard. Laat staan de meerprijs van een complexere setup terug te verdienen :+
Volledig mee eens. De grootste besparing in een wc is helemaal geen KNX bewegingssensor en KNX-gestuurde lamp plaatsen, maar gewoon een traditionele lichtschakelaar. Er zijn echter redenen dat we daar niet voor kiezen - iets met comfort en zo. Als je dan gaat proberen met behulp van nog meer componenten de tijd dat het licht blijft branden van 3 minuten naar 30 seconden terug te brengen, ben je het verkeerde probleem aan het oplossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Tomatoman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Volledig mee eens. De grootste besparing in een wc is helemaal geen KNX bewegingssensor en KNX-gestuurde lamp plaatsen, maar gewoon een traditionele lichtschakelaar. Er zijn echter redenen dat we daar niet voor kiezen - iets met comfort en zo. Als je dan gaat proberen met behulp van nog meer componenten de tijd dat het licht blijft branden van 3 minuten naar 30 seconden terug te brengen, ben je het verkeerde probleem aan het oplossen.
Ik kan me geen instantie voor de geest halen waar ik comfortabel op de wc zat met een sensor. Altijd gezeik met of ie wel aanblijft, of als je weg gaat dat je zoekt naar de uit knop.
Maar goed, je eigen wc is misschien wat anders na een tijdje. Voor gasten tho…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aaahaaap
Tomatoman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:15:
[...]
Als je dan gaat proberen met behulp van nog meer componenten de tijd dat het licht blijft branden van 3 minuten naar 30 seconden terug te brengen, ben je het verkeerde probleem aan het oplossen.
Waarom ben je dan het verkeerde probleem aan het oplossen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rev
bomberboy schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Het is natuurlijk ook gewoon leuk om te kijken of hier wel een goede en toch eenvoudige oplossing voor te vinden is. :) Die timeout tip ga ik meteen checken.

Behalve dat zijn hygiëne, interieurontwerp en comfort nog wel als argument er bij te verzinnen als er iemand reageert met "waar hep dat nou allemaal voor nodig?" :+ Met besparing kom je dan vaak niet weg idd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22-06 16:45
rev schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:41:
[...]
Het is natuurlijk ook gewoon leuk om te kijken of hier wel een goede en toch eenvoudige oplossing voor te vinden is. :)
Uiteraard, anders zat er niemand in dit topic ;)

Beeldherkenning met een camera is misschien wat onhandig op toilet O-)
Een andere optie is een "laserdetector" (of meerdere) die alle mogelijke posities die je inneemt op het toilet bestrijkt. (Die dingen die je bij de ingang van een winkel vaak hebt om het belletje te laten rinkelen)

Maar dan vind ik een simpele bewegingsmelder toch nog altijd net iets handiger en eenvoudiger :)
aaahaaap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:32:
Welk probleem probeer jij dan nog op te lossen eigenlijk? (behalve het licht laten branden en uitgaan?)
Deleon78 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:33:
Ik kan me geen instantie voor de geest halen waar ik comfortabel op de wc zat met een sensor. Altijd gezeik met of ie wel aanblijft, of als je weg gaat dat je zoekt naar de uit knop.
Maar goed, je eigen wc is misschien wat anders na een tijdje. Voor gasten tho…
Gezeik op het toilet heb je wel vaker natuurlijk :+ (sorry, kon het niet laten)

Gewenning en gewoontes denk ik. Bijna alle recente (<10jaar oud) woningen & gebouwen waar ik kom, zowel privé als zakelijk hebben bijna altijd bewegingsmelders. Er is ook niets dat je tegen houdt om zowel een melder als een schakelaar te hebben natuurlijk. Kan iedereen ook het licht onmiddellijk uit doen als ze vertrekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

aaahaaap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:32:
[...]

Als je probeert het licht in de wc zo snel mogelijk uit te doen, doe je dat waarschijnlijk om energie of energiekosten te besparen. En om dat voor elkaar te krijgen, ga je dan heleboel extra geld uitgeven aan betere detectie wanneer het licht uit kan. Per saldo kost die extra uitgave veel meer dan wat je er mee kunt besparen. Dat is een prachtig voorbeeld van suboptimalisatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aaahaaap
Tomatoman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Als je probeert het licht in de wc zo snel mogelijk uit te doen, doe je dat waarschijnlijk om energie of energiekosten te besparen. En om dat voor elkaar te krijgen, ga je dan heleboel extra geld uitgeven aan betere detectie wanneer het licht uit kan. Per saldo kost die extra uitgave veel meer dan wat je er mee kunt besparen. Dat is een prachtig voorbeeld van suboptimalisatie.
bomberboy schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:39:
[...]
Welk probleem probeer jij dan nog op te lossen eigenlijk? (behalve het licht laten branden en uitgaan?)
[...]
Geen energie of kostenbesparing in ieder geval, je zou wel gek zijn als je het daarvoor doet :D
En als het puur om kosten ging was ik natuurlijk nooit aan dit hele KNX gebeuren of home-automation in het algemeen begonnen, een simpel knopje kost stukken minder :)

Wel mooi ook de aanname dat het ivm de kosten is ipv te vragen waarom iemand iets wil, classic mistake :P
Zeker als zelfs zo'n simpele PIR sensor al 100 euro kost en dus wss al geen realistische terugverdientijd heeft.

Anyway, ik doe het voor het gemak, comfort, de lol om te pielen en ook omdat echte presence detection voor thuisgebruik tot nu toe nog steeds lastig is. Er zijn allerlei workarounds bedacht en geimplementeerd (PIR + deursensor uit dit topic, maar ook op basis van telefoon, of een tag, etc) maar echte presence meten was eigenlijk voor thuisgebruik geen optie en al helemaal niet met snelle reactietijden (je kunt presence en ook aantallen mensen redelijk precies bepalen met CO2 sensoren, maar die reageren een stuk trager).

Voor de context:
Op dit moment gebruik ik home assistant met zowel sensoren als actoren via zigbee/MQTT, werkt redelijk ok, betrouwbaarheid van het draadloze deel is niet wat ik ervan verwacht. Dat was ook niet het doel, het doel was functionaliteit te testen zodat ik kan bepalen wat wel/geen meerwaarde voor mij heeft voordat ik tijdens m'n verbouwing veel tijd en geld steek in alles (bedraad) via KNX te regelen. Hierbij merkte ik dat ik het persoonlijk mooier/prettiger vind aanvoelen als de verlichting relatief snel reageert met uitschakelen. Dit is dus 100% subjectief. Ik zit nu op 30s nalooptijd en dat bevalt redelijk goed, ik zou eigenlijk voor m'n gevoel nog iets korter willen. Alleen omdat dit op dit moment ook maar een simpele PIR sensor is moet je af en toe zwaaien en dat voelt eerlijk gezegd redelijk ghetto :P Nog erger als je dat aan je bezoek moet gaan vertellen :x

Daarnaast zou ik het mooi vinden om helemaal geen schakelaars te hebben in alle of in ieder geval de meeste vertrekken, dan moet de detectie natuurlijk wel zo dicht mogelijk tegen de 100% betrouwbaar zijn, zeker als je geen lange nalooptijd wilt. Voor degenen die op het geld letten, het niet plaatsen van schakelaars covert dan ook gelijk +- de meerkosten van de betere sensor.

Ik snap overigens best dat iedereen op dit vlak andere wensen en/of meningen heeft, sommigen doen het misschien wel puur voor de kosten en andere vinden het weer best om af en toe even te zwaaien :)
Gewenning en gewoontes denk ik. Bijna alle recente (<10jaar oud) woningen & gebouwen waar ik kom, zowel privé als zakelijk hebben bijna altijd bewegingsmelders. Er is ook niets dat je tegen houdt om zowel een melder als een schakelaar te hebben natuurlijk. Kan iedereen ook het licht onmiddellijk uit doen als ze vertrekken.
Dit kan ik wel onderschrijven, het verbaasde me hoe snel ik eraan gewend was dat het licht automatisch aan en uitgaat en hoe prettig dat is. Ook mooi als je bij anderen komt je soms bijvoorbeeld de toilet in loopt en vergeet dat je een knopje in moet drukken :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoefff
Dat exact. Mijn oudste dochter (4,5) loopt bij anderen het toilet binnen en begint dan met d'r handen te wapperen waarom het licht niet aan gaat. Het is maar puur wat je aangeleerd wordt wat je als standaard ziet. Voor haar is het licht aanzetten met een knopje dus eigenlijk afwijkend van wat normaal is :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

aaahaaap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:32:
[...]

[...]

Geen energie of kostenbesparing in ieder geval, je zou wel gek zijn als je het daarvoor doet :D
[…]

Anyway, ik doe het voor het gemak, comfort, de lol om te pielen en ook [technische redenen]
Kijk, nu komen we bij de redenen die op een forum voor tweakers hout snijden d:)b. De reden ‘omdat het kan’ vind ik een stuk leuker dan dat Calvinistische Nederlandse gezanik dat het allemaal wel wat zuiniger kan. Dat maakt dit topic bij voorbaat al leuk, omdat het streven naar de allergoedkoopste oplossing voor KNX-gebruikers a priori geen topprioriteit is. De kosten zijn (terecht) een van de keuzecriteria, maar niet het enige.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 16:50
[...]

Iets anders; ik ben aan het zoeken naar up/down lights voor zowel binnen als buiten, maar het is best lastig om hier gericht naar te zoeken. Ik wil graag CC of CV spots (voorkeur CC) zonder voeding zodat ik ze centraal kan aansturen.
In die standaard armaturen op 230V. zit vaak een mini CC driver. Deze eruit slopen en een mooie driver monteren op een centrale plek. Even uitrekenen hoeveel je er in serie kunt zetten.

Deze hangen hier als buitenverlichting, kwalitatief kan hier niets bovenop voor die prijs, maar het is een kwestie van smaak:
HOFTRONIC™ - LED wandlamp Kansas 6 Watt 3000K Up & Down light IP65 zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-06 11:28
Een update vanuit mij:

Inmiddels heb ik mijn KNX 'speelpakket' binnen :), Ik heb een schakel actor met voeding en IP interface besteld en deze gekoppeld aan openHAB, dit werkt erg goed!

Inmiddels zijn de sloop werkzaamheden bijna afgerond en kan er dus begonnen worden aan de opbouw. In de afgelopen dagen heb ik de elektra buizen in de woonkamer gemonteerd, deze zijn voor: Elektra, COAX, netwerk, speakers (5.1), Jaloezieën en de KNX sturing kabel. (Zal binnenkort wel even wat foto's plaatsen mochten jullie het interessant vinden).

Vanuit de woonkamer loopt een pijp of 15 a 20 richting de meterkast, vanuit de rest van de kamers zal minder pijp richting de meterkast gaan, maar ik verwacht uiteindelijk dat er tussen de 50 en 60 pijpen in de meterkast zullen uitkomen.

Hebben jullie advies voor een DIN kast? Ik wil graag aan rijgklemmen aan de bovenkant van de kast en die vervolgens door laten lopen naar de schakel / dim actoren. De maximale grote van de kast kan 70 cm x 100 cm zijn.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Girrekes schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:10:
Deze hangen hier als buitenverlichting, kwalitatief kan hier niets bovenop voor die prijs, maar het is een kwestie van smaak:
HOFTRONIC™ - LED wandlamp Kansas 6 Watt 3000K Up & Down light IP65 zwart
Heb je hierin de LED-driver gehaald en vervangen door een eigen COB en driver?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 24-06 11:29
Om ook even in te haken op het presence/movement-detectie onderwerp.
Ik ben zelf groot voorstander van zoveel mogelijk automatisatie, dus detectie en sensoren allerhande, maar ik heb toch overal nog tasters voorzien om manueel te kunnen overriden. Ik woon in een oud heren/burgerhuis met veel trappen en aparte kamers, wat zich doorgaans goed leent tot ruimtegebaseerde detectie omdat alles netjes afgebakend is. Even een overzicht per type ruimte.

Doorgangsruimtes zoals inkom, traphal, bergruimte: zeer geschikt voor basale bewegingsdetectie met een 30s timeout. Je beweegt nagenoeg altijd in deze ruimtes dus komt nagenoeg nooit in het donker te zitten/staan.
In de traphal, die uit 4 verdiepingen bestaat, heb ik wel wat complexiteit omdat ik toch manuele override heb voorzien - die ik in de praktijk bijna nooit gebruik. Verder heb ik ook aparte trapverlichting geïnstalleerd die 's nachts (tussen bepaalde uren) aan gaat bij beweging in plaats van de gewone verlichting. Dit heeft me ook al wat hoofdbrekens gekost om feilloos te laten werken. Helaas bevatten mijn bewegingsmelders zelf ook een bug bij de specifieke instellingen die ik moet gebruiken om dit geheel werkende te krijgen. Op random momenten blijkt de nalooptijd van 30s opeens veel langer te zijn :( Esylux, geen aanrader.

Toilet: dit had ik willen implementeren met deurcontact om niet in het donker te vallen bij langere 'sessies', maar ik ben stomweg vergeten dat deurcontact te voorzien |:( Dus nu heb ik gewoon een langere nalooptijd ingesteld. Er is toch een taster voorzien, en ik heb de gewoonte (ook aan mijn kinderen aangeleerd) om het licht gewoon uit te doen bij het verlaten van het kleine kamertje.

Badkamer: de truc met de deursensor werkt niet goed bij ruimtes die door meerdere personen betreden kunnen worden, hier dus ook gewoon een langere nalooptijd. Ook hier staat een toilet, dus dat is nodig.

Keuken: dit is 1 grote ruimte, met 2 redelijk afgescheiden zones: eettafel en kookgedeelte. Ik vind echter geen melders die een gebied met beperkte doorsnede (3m) kunnen dekken. Alle melders die ik gevonden heb zijn voorzien voor grote (kantoor)ruimtes. Hiervoor ben ik dus nog steeds zoekende naar een goede oplossing.

Living: nog geen aanwezigheidsdetectie voorzien, vooral omdat ik dit samen met de keuken plande te installeren. Ik dacht hiervoor aan de Steinel True Presence.

Slaapkamers: door omstandigheden zijn hier nergens melders gepland of voorzien. Echter zou dit wel interessant kunnen zijn voor bepaalde ruimtes, bv voor automatische sturing van zonnewering e.d. Dit plan ik op te lossen met zelfgemaakte IoT devices die ik via MQTT koppel met OpenHAB. De kinderkamer is wel reeds voorzien van een nachtlampje waarin ik verschillende sensoren heb ingebouwd. De aanwezigheidsmelder schakelt hier momenteel enkel dit lampje zelf :) (rechtstreeks zonder tussenkomst van OH of KNX)

Na bijna 5 jaar ben ik gewend geraakt aan het feit dat het licht op de meeste plaatsen automatisch aan gaat. Dit mis ik dus enkel nog in living en keuken. Bij het verlaten van een kamer heb ik het automatisme om even op de knop te duwen zodat het licht uit gaat. Dit gaat makkelijk omdat de taster gewoon voor je langs de deur zit, itt bij het binnenkomen van een ruimte waar de taster achter je staat.

Bijkomend voordeel van het licht manueel uit te doen: je kunt ineens de melder van de volgende ruimte al laten triggeren zodat het licht alvast aan gaat en je niet in een donker gat stapt. Kleine maar handige feature.

[Voor 9% gewijzigd door teaser op 02-06-2021 16:18]

• Gwaihir
  • Niet online
teaser schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:09:
Ik vind echter geen melders die een gebied met beperkte doorsnede (3m) kunnen dekken. Alle melders die ik gevonden heb zijn voorzien voor grote (kantoor)ruimtes. Hiervoor ben ik dus nog steeds zoekende naar een goede oplossing.
De lens van (PIR) sensoren laat zich toch eenvoudig deels afplakken?

• klaasopurk
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:45
@teaser zie MDT daar is een sensor SCN-P360D1.01 die 6 meter breed pakt. Misschien een oplossing met of zonder afplakken?

Klaas

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 09:26
zelf geen ervaring mee, maar ik zie dat Theben ook weer een nieuwe KNX sensor heeft waarmee ook het aantal personen in de ruimte bepaald worden: https://www.theben-nederl...xa-p360-knx-up-wh-2269200 misschien ook het overwegen waard voor zit/TV kamers....

• Gwaihir
  • Niet online
Die Theben geeft aan dat je het detectiebereik zelf in losse zones mag knippen, @teaser .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
Gwaihir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:26:
[...]

De lens van (PIR) sensoren laat zich toch eenvoudig deels afplakken?
Een PIR met een bolvormige lens, inderdaad, maar bij de platte types - het oog wil ook wat in een leefruimte, die MDT vind ik bv afschuwelijk - is dat toch zo simpel niet. Ik heb geen weet van zulke afplak-accessoires. Net even gekeken op de sites van BEG en Theben voor de PD11 flat en Planospot 360 resp., maar niets gevonden.
HiBe schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:13:
zelf geen ervaring mee, maar ik zie dat Theben ook weer een nieuwe KNX sensor heeft waarmee ook het aantal personen in de ruimte bepaald worden: https://www.theben-nederl...xa-p360-knx-up-wh-2269200 misschien ook het overwegen waard voor zit/TV kamers....
Mijn eerste gedacht was 'aha, iets leuk en vernieuwend'. Maar er zit een adder onder het gras: dat ding heeft 230V voeding nodig. De enige 230V die er in mijn plafonds zit is voor de verlichting die dit ding zal moeten sturen. Hopen dat ze een 24V versie uitbrengen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
teaser schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Een PIR met een bolvormige lens, inderdaad, maar bij de platte types - het oog wil ook wat in een leefruimte, die MDT vind ik bv afschuwelijk - is dat toch zo simpel niet. Ik heb geen weet van zulke afplak-accessoires. Net even gekeken op de sites van BEG en Theben voor de PD11 flat en Planospot 360 resp., maar niets gevonden.
Goed punt. Dat wordt waarschijnlijk een maansikkeltje. Niet echt lekker op de juiste maat te knippen.

Maar 't zou op zich wel moeten kunnen, toch? En je hebt sensoren om mee te experimenteren?

Of begrijp ik die 'accessoires' dan verkeerd? Ik dacht dat bij PIR een simpel stickertje volstaat..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
Gwaihir schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Goed punt. Dat wordt waarschijnlijk een maansikkeltje. Niet echt lekker op de juiste maat te knippen.

Maar 't zou op zich wel moeten kunnen, toch? En je hebt sensoren om mee te experimenteren?

Of begrijp ik die 'accessoires' dan verkeerd? Ik dacht dat bij PIR een simpel stickertje volstaat..
Mijn Esylux'en werden geleverd met een transparant overzetkapje waar je stukjes uit kan breken. Dat soort accessoires bedoel ik dus, iets dat mooi integreert met het toestel met weinig gedoe.
Een sticker zal inderdaad werken, maar inderdaad hoe knip je dat exact op maat... Zal veel trial&error worden. Maar dan liefst ook een transparant stickertje zodat het niet opvalt..

Ik heb geen extra sensoren op voorraad. Blijft toch duur speelgoed om te experimenteren. Bijkomend praktisch probleem: die dingen hebben niet allemaal dezelfde diameter. Als ik een gat boor in het vals plafond om er eentje uit te proberen en die voldoet niet, dan wordt het vervelend. Een gat groter krijgen lukt nog wel met moeite, kleiner gaat niet meer.

Ik weet het, het zijn allemaal geen onoverkomelijke problemen maar alles opgeteld maakt dat het een vervelend vraagstuk is, daarom ook dat het blijft aanslepen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@teaser Ik bedoelde dat je in een van je kamers het conceptueel voldoende kunt uit proberen om er (al dan niet) vertrouwen in te krijgen dat die trial & error tot goed resultaat gaat leiden met de betreffende sensor. Tijdens die experimenten heb je dan inderdaad tijdelijk verlies van functionaliteit in die kamer.

Maar ik kan me ook goed voorstellen dat zo'n gedoe onderaan de ToDo lijst blijft bungelen.

• gjvdh
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14:54
The Lord schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Megaman MM09918
Megaman MM03243
Absinthe AB 38007-350-HW
En er was nog een (Duits) merk wat ik zo snel niet meer terug kan vinden.
@Zoefff zeg skoelewoepsie van me, wat bevalt je niet aan die Absinthe dingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Ik test hier de Absinthe 38008-500 (9W versie) in 2700K en 3000K. deze zijn in serie gekoppeld aan een EldoLED DUALdrive.560/S Werkt perfect met mooie diepe dimming.

Vraagje: deze DUALdrive had ik liggen, maar ik ben op zoek naar de versie met Tunable White. Wie weet waar je die kunt kopen? Heb de bekende (internationale) webshops al gecheckt, maar geen TW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiLDoG
DiLDoG schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:33:
Ik heb van Voltus een prijzen ontvangen (ex btw.):
- ELDOLED DL0262U DUALdrive 20W DALI DT8 constant current: 49,02
- ELDOLED DL0562/U2 DUALdrive 50W DALI DT8 constant current: 50,22
- ELDOLED LN200D-D2Z2C LINEARdrive 8A LED Driver 224 W 12-24V: 59,66

Wel weer een beetje jammer/vreemd dat er geen LINEARdrive met DT8 op AC is.
:Y

Ik heb er een besteld, maar het zal nog wel even duren. Ik bedenk me nu ik je foto zie dat ik waarschijnlijk ook een TOOLbox pro nodig heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Bedankt voor de info (y)

Ja de TOOLbox is echt handig. daarmee kun je de max. stroom instellen en bij TW de min/max kleurtemperaturen.

• gjvdh
Gisteren een lamp toegevoegd in de garage, ik dacht appeltje eitje. Alles klaar, kabelgoot aan de wand, kabeltje erin leggen en hop. Maar, nee.

Het is een led lamp van 100 watt, lekker veel licht. Die heeft een aansluiting voor 0-10 volt om te kunnen dimmen. In de garage hangt een veldverdeler, met daarin 2 knx componten. Waaronder een MDT 0-10 volt aktor (een MDT AIO-0410V.01 om precies te zijn). Nu is het gekke dat als ik zonder de lamp meet dat er netjes 0-10 volt uitkomt, maar met lamp aan komt die boven de 10 volt uit. Ik heb een weerstandje parallel gekoppeld, ongeveer 6K, dan dimt ie ok. Voltage is dan niet helemaal laag te krijgen (gaat van 1,5 - 10 volt ongeveer). Alleen nu gaat het nog niet ok, want af en toe gaat de lamp ongeveer 2 seconden op voluit en dan weer op de gedimde waarde. Voltage gaat weer vrolijk mee omhoog gedurende die 2 seconden.

Ik heb ook een simpele 9V batterij met een pot meter aan de lamp gehad, dan dimt ie prima. Ook heel laag gaat dan goed.

Ik kwam wel 0-10 volt isolators tegen, waaronder eentje op AliExpress, om nog een beetje normale prijs te betalen, maar ik heb geen idee of dit gaat helpen. De specs van de MDT zegt ook dat ie volledig geïsoleerd is.

Ik zat nog aan een spanningsvolger met een opamp te denken, maar ik vroeg me of jullie nog ervaringen of ideeën hebben

• Clumsy Smurf
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-06 09:59
Heb je een 0-10v of een 1-10 volt?

Ik heb het idee dat je nu van beide zeiden spanning krijgt, van uit het armatuur en van uit de dim module,klopt dat?

Zo ver ik weet komt normaal de spanning uit het armatuur.

• gjvdh
Clumsy Smurf schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:26:
Heb je een 0-10v of een 1-10 volt?

Ik heb het idee dat je nu van beide zeiden spanning krijgt, van uit het armatuur en van uit de dim module,klopt dat?

Zo ver ik weet komt normaal de spanning uit het armatuur.
De LED lamp heeft een ingang voor 0-10 volt. als je heel dicht tegen de 0 volt aan zit gaat ie uit.

Er verwacht geen spanning uit de lamp, want het is een sturing voor de lamp. Net zoals sommige losse led drivers dat kunnen. De lamp is een Philips high bay UFO lamp. Ik heb een bak licht nodig op de werkbank zo af en toe. Misschien is het gedrag van de lamp. Daar is echt 0,0 documentatie van.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:40

Ethirty

Who...me?

Op de pagina van je linkje staat letterlijk 1-10V dimbaar, dus weet niet hoe je bij 0-10V komt?

Maakt in de praktijk wellicht niet zo super veel uit, maar ik zou in ieder geval even dubbelchecken of je nog meer over het hoofd ziet.

[Voor 42% gewijzigd door Ethirty op 16-06-2021 12:02]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• gjvdh
Ethirty schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:01:
Op de pagina van je linkje staat letterlijk 1-10V dimbaar, dus weet niet hoe je bij 0-10V komt?

Maakt in de praktijk wellicht niet zo super veel uit, maar ik zou in ieder geval even dubbelchecken of je nog meer over het hoofd ziet.
Potmeter met 9 volt batterij is gaat ook naar 0, vond de lamp niet erg. Maar ik zal het aanpassen in de actor. Misschien raakt de combi aktor en lamp over de pis van die 0 volt. Thanks.

• Conrado
gjvdh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:27:
Nu is het gekke dat als ik zonder de lamp meet dat er netjes 0-10 volt uitkomt, maar met lamp aan komt die boven de 10 volt uit.
Ten opzicht van wàt meet je? Hoe zijn de massa's van beiden gekoppeld?

• DoMoFo
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 24-06 05:01
Zo, dat koste een dag of vijf om dit topic vanaf het begin tot het eind tot me te nemen, maar het was het waard ;-).

Maar ook voor mij wordt het nu tijd om serieus met KNX aan de slag te gaan, dus ik dacht laten we beginnen met een simpel instapprojectje, de volledige HVAC aansturing van mijn huis (Kortom, steile learning curve :o 8) ). Ik ben enigzinds jaloers geworden op een aantal full-stack KNX projecten die in dit topic voorbij zijn gekomen. Door een starre aannemer tijdens de (project)bouw van mijn huis en soms naieve of botweg domme keuzes mijnerzijds wordt het tijd voor een complete domotica rebuild.

Aangezien ik al een aantal mensen heb gespot die ook bezig zijn met de aansturing van de VVW ventielen ben ik benieuwd hoe anderen dit oplossen:

- Op dit moment heb ik twee verdelers (Begane Grond & Zolder) van WTH, de verdeler op BG heeft een "centraal" ventiel voor alle kringen (3x Woonkamer, keuken, hal, wc) de verdeler op Zolder heeft een apart ventiel voor alle kamers (Slaap 1, Slaap 2, Badkamer, Zolder 1, Zolder 2). Alle ruimtes hebben eigen Thermostaat (BG alleen woonkamer) die verbonden zijn met een WTH UMR Basis unit bij iedere verdeler. Heb verder nog weinig kunnen vinden over de interne werking van die UMR, maar die gaat er inclusief thermostaten sowieso uit. Het enige belangrijke wat die UMR ieg nu doet, is samen met de retour temperatuur van verdeler de ketel een aan/uit signaal geven bij warmtevraag. En dat aan/uit signaal is waar ik nog even mee aan het stoeien ben, ik weet op dit moment nog niet hoe ik dit goed kan/ga oplossen, dus als iemand mij hier inspiratie kan geven wordt dat gewaardeerd ;-).

Beetje context:

De aansturing van de ventielen kom ik wel uit, ik heb bij beide verdelers een ABB VAA/S6.230.2.1 ventiel actor die beide WTH UMR's gaat vervangen, de thermostaten worden vervangen door Elzner Calo Touch Room Controllers icm Elzner Intra Sewi Presence sensors. Beide doen Temp/Humidity/Dew Point calculaties die ik kan middelen (dus muur/plafond 50%). Voor de ruimtes op BG die nu geen thermostaat hebben komt er alleen een Elzner Intra Sewi, zodat er ipv van 1 "centrale" ventiel op de BG verdeler iedere kring zijn eigen ventiel krijgt, de woonkamer wordt met 3 kringen uiteraard 1 groep.

Met deze configuratie kan ik de ventielen dus perfect per ruimte regelen, maar als de ketel niet aan gaat heeft dat geen zin 8) . Ik heb een Theben OT box gezien die via KNX de ketel via OpenTherm kan aansturen, maar voor mij is een simpel aan/uit in principe voldoende. De ketel kan prima zelf moduleren op basis van retour temp, dus OpenTherm laag ertussen is voor mij vooralsnog overhead.

• gjvdh
DoMoFo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 02:50:
Met deze configuratie kan ik de ventielen dus perfect per ruimte regelen, maar als de ketel niet aan gaat heeft dat geen zin 8) . Ik heb een Theben OT box gezien die via KNX de ketel via OpenTherm kan aansturen, maar voor mij is een simpel aan/uit in principe voldoende. De ketel kan prima zelf moduleren op basis van retour temp, dus OpenTherm laag ertussen is voor mij vooralsnog overhead.
Ik dacht dat sommige aktors een ketelvraag uitgang hadden, als uitgangobject (weet de term ff niet meer) in ETS. Dus met een aktor ertussen ben je er dan ook. Die Theben werkt dacht ik alleen samen met een andere Theben module. Je kunt ze koppelen als ik het goed heb.

Als de ketel kan moduleren op retourtemperatuur, kan de ketel dan niet aan/uit schakelen op basis van het verschil tussen aan- en afvoertemperatuur? Zo werkt het bij mij. Dat is in samenspraak met mijn installateur van de warmtepomp tot stand gekomen. Dus hij wist dat ik ging naregelen voor de installatie. Er zit ook een buffervat, zodat de warmtepomp niet continu aan/uit zou gaan. Dat vind de buitenunit vd warmtepomp niet leuk. Dat buffervat heb ik dus niet zelf verzonnen, maar mijn installateur.

Wel stuur ik de warmtepomp met een knx module aan, maar op hoog / grof niveau. Als in helemaal geen ruimte verwarming, ga nu koelen. De verwarmingsactor wordt ook gestuurd om in de koelen / verwarmen modus te gaan vanuit de knx interface van de warmtepomp. Op deze manier maakt het niet uit of de warmtepomp via zijn eigen gui interface of via de knx kant in een stand wordt gezet. Of als je de warmtepomp op automatisch koelen/ verwarmen zet.
Ik snap dat je alleen verwarmt (nu ff niet…), maar het geeft misschien een idee.

• gjvdh
Conrado schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Ten opzicht van wàt meet je? Hoe zijn de massa's van beiden gekoppeld?
Ja, dat was lekker duidelijk van mij…

Ik meet direct op de analoge io aktor. Gewoon tussen gnd en de juiste uitgang. De massa is gewoon een draad. Van de schroefklem op de aktor naar de lamp met een wago klemmetje. Er zit een rubberen mantel/kabel met twee aders aan de lamp. En dan nog een losse voor de 230 volt incl aarde. Die stuur ik met een schakelactor. De aktor heeft een overload/short circuit uitgang in ETS, Die rapporteert niks.

Ik krijg die lamp ook niet zo ver gedimd als met de simpele potmeter (in het gebruik niet belangrijk ). Die potmeter was puur om de lamp uit te proberen. Ik had een paar dagen terug alleen een veldverdeler met twee tijdelijke wcd’s op de dinrail. Stone age zeg maar.

Ik heb het gisteren niet meer gehad, dat is zo lekker onvoorspelbaar. Alleen als ie er eenmaal mee begint, dat 2 sec even fel, doet is dat wel met een vast interval heb ik het idee.

Wel had ik een foutje in de configuratie van de HomeKit koppeling, die zat naar een verkeerde niet (meer) bestaande GA te luisteren. Allemaal time-outs in de log. Zou niet uit moeten maken zou ik zeggen.

Ik heb nog zo’n lamp, kan eens omwisselen. Moet ook nog eens zoeken op internet of ik toch iets kan vinden.

• HiBe
voor verwarming gebruik ik de MDT AKH actuatoren om de motoren aan te sturen, deze hebben ook een thermostaat per kanaal (ik stuur de temperatuur per ruimte van de sensor naar de actuator)

per AKH is een object of er verwarmd of gekoeld moet worden, en of er ventielen open staan.

Ik heb per verdieping een AKH, en gebruik nu nog de logic in loxone om de simpele AND/OR operaties te doen om zodoende een (potentiaal vrij) relais te schakelen waardoor de warmtepomp weet dat hij moet verwarmen of koelen. De warmtepomp stuurt de temperatuur en de flow (pomp) op basis van de retour temperatuur en de buitentemperatuur (WAR). Werkt vooralsnog prima.

Ik wil nog wel proberen om de AND/OR logica te verminderen/verwijderen uit loxone, zodat alles blijft werken als loxone uitvalt. Maar dat is een projectje voor de komende winter...

• gjvdh
HiBe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:22:
Ik wil nog wel proberen om de AND/OR logica te verminderen/verwijderen uit loxone, zodat alles blijft werken als loxone uitvalt. Maar dat is een projectje voor de komende winter...
Zoiets wil ook nog. Ik ben van plan van die simpele MDT logic units te gebruiken. Die zijn niet zo gek duur, dan is het nog wel interessant om per functioneel blok een unit in te zetten waar nodig. Zo’n centrale logic unit die alles doet wil ik niet. Haalt het knx voordeel onderuit in mijn ogen. Ik ken geen andere fabrikant die zulke logic units maakt als MDT. Mooi spul wel

• HiBe
gjvdh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:01:
[...]

Zoiets wil ook nog. Ik ben van plan van die simpele MDT logic units te gebruiken. Die zijn niet zo gek duur, dan is het nog wel interessant om per functioneel blok een unit in te zetten waar nodig. Zo’n centrale logic unit die alles doet wil ik niet. Haalt het knx voordeel onderuit in mijn ogen. Ik ken geen andere fabrikant die zulke logic units maakt als MDT. Mooi spul wel
Alles heeft z'n voor- en nadelen; het liefst zou ik een KNX relais module hebben waarin in ook wat eenvoudige OR/AND/XOR/etc. logica kan bouwen. dan kan ik in 1 module de warmtepomp aansturen en de logica maken... en alles in KNX houden. probleem met een extra logikmodule (MDT is zeker niet de enige, gira, ABB, Weinzierl etc. hebben ook allemaal een logicamodule) is dat dit een extra ding is wat kapot kan.. Dus de kans dat er ook iets kapot gaat en de hele chain niet meer werkt, wordt daarmee ook groter. Minder componenten heeft dan echt voordelen.

De enige reden dat ik deze logica in KNX wil hebben is dat ik de basis voorziening van het huis beschikbaar wil houden. dat is voor ons de verlichting, verwarming en ventilatie. De rest kunnen we best een paar dagen/weken zonder.

Loxone is best fijn om mee te werken als logica editor (veel bouwblokken) en als User interface (prima app). Het grote nadeel is dat het een extra (24VDC) voeding nodig heeft, dat KNX een bijzaak lijkt te zijn.... en dat het in principe denkt dat de wereld om 1 component draait (de miniserver).

ik heb op het punt gestaan om alles wat in loxone zit in een ander component onder te brengen, maar dat lost weinig op.... dan zit de logica in een ander doosje van een andere leverancier en kunnen we misschien de 24VDC voeding weghalen. Waarschijnlijk komt er dan wel weer een ander probleem om de hoek kijken.

ik heb tot op heden ook niet echt een redelijke vervanger gevonden die hetzelfde kan, voor een redelijke prijs. Dus voor nu blijf ik de loxone miniserver erbij houden. Mocht deze ermee ophouden, of loxone iets doen wat mijn setup sloopt, dan is het vroeg genoeg om een vervanger in te zetten.

• gjvdh
@HiBe A ja, hoeft toch niet in één keer. Zeker als het fijn in gebruik is. Ik heb ook schakelactoren van MDT, die ondersteunen ook wat simpele logic. Misschien kan dat nog een idee zijn of geven.

Ik bedoelde met die Logic module ban MDT vs concurrenten de combi prijs en net genoeg logic.

• DoMoFo
gjvdh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:15:
[...]

Ik dacht dat sommige aktors een ketelvraag uitgang hadden, als uitgangobject (weet de term ff niet meer) in ETS. Dus met een aktor ertussen ben je er dan ook. Die Theben werkt dacht ik alleen samen met een andere Theben module. Je kunt ze koppelen als ik het goed heb.

Als de ketel kan moduleren op retourtemperatuur, kan de ketel dan niet aan/uit schakelen op basis van het verschil tussen aan- en afvoertemperatuur?
Als ik het goed heb begrepen (Intergas HREco) is dat aan/uit signaal idd expliciet nodig, maar ik snap je suggestie dus ieg stof tot nadenken. Wellicht heb ik de "domme" ABB ventiel aktor iets te snel in mijn mandje gedropt ;-). De keuze voor een losse actor voor alleen aan/uit is op dit moment nog een beetje grijs gebied (als in welke). Linksom of rechtsom, zodra een ventiel opengaat is er warmtevraag, dus binnen KNX moet ik dit altijd kunnen signaleren en sturen, ongeacht de ventiel aktor.
Ik snap dat je alleen verwarmt (nu ff niet…), maar het geeft misschien een idee.
Stap voor stap, eerst de verwarming ;-). Volgende projectje is de koeling, heb alleen geen warmtepomp zoals jij, dus ik koel met traditionele airco units (Mitshubishi). Voorlopig voldoet de bijgeleverde IR controller, maar zodra het verwarmingsproject is afgerond staat de integratie van de airco met Intesis KNX modules op de planning.

Tnx!

• gjvdh
@DoMoFo Ik denk dat het wel lukt hoor inderdaad, met die ABB actor. Wel even uitkijken dat de ketel zijn warmte kwijt kan als toevallig slechts één klein circuit open staat. Soms is daar een voorziening nodig in het leidingwerk, ben de term ff kwijt. Ik denk dat een WAR ook beter is in dit geval, maar ik ben geen CV specialist. In de installatiehandleiding van de Intergas hebben ze het bij WAR ook over een contact. Staat inderdaad niks over afvoer- en retourtemperatuur verschil regeling. Het gaat allemaal niet in één keer, komt wel goed. Verwarming sturen is wel het meeste gepiel, omdat de installateur mee moet (kunnen) denken. Of je moet het zelf opsnorren, navragen etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zoefff
gjvdh schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:26:
Soms is daar een voorziening nodig in het leidingwerk, ben de term ff kwijt.
Een bypass. Vaak zit daar een drukventiel in dat open gaat als de CV (en pomp) aan gaat terwijl er geen enkel ventiel in het systeem (of maar een heel klein) open staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
gjvdh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Potmeter met 9 volt batterij is gaat ook naar 0, vond de lamp niet erg. Maar ik zal het aanpassen in de actor. Misschien raakt de combi aktor en lamp over de pis van die 0 volt. Thanks.
1-10v/ 0-10v heeft altijd en source en een sink nodig om te werken. Wiki linkje

Nu wil het dat zowel de controler als de driver source kan zijn. Ik heb zelf een MDT AKD-0410V.02 en ik kan deze niet als current sink instellen. Als naar je IO kijk op de site van MDT zie ik dat de input wel schakelbaar is als source/sink maar niet bij de output.
Input operation 0-10V/2-10V or 0-20mA/4-20mA (switchable)
- Conversation of measuring unit and DPT can be parameterized
- Min/max function, wire breakage detection
- Threshold and traffic light function
Output functions 0-10V:
- Control by 1Byte, 2Byte float or 1Bit objects
- Day/night function to limit control value
- Emergency mode if given value fails

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gjvdh
@JMS 450 Ja! Dat is het. Er komt spanning UIT de lamp (wat anderen al vroegen...). 14,9 volt. Weerstandje tussen de twee draden en hop, de lamp dimt. Weerstandje is even Rc uit de wiki pagina. Dat verwachte ik dus totaal niet.

Na een zoektocht op internet nog niets over die lamp gevonden, maar dat is nu wel duidelijk.

De MDT kan inderdaad alleen stroom meten als ingang. Ik zag dat bij een Gira aktor je wel kunt kiezen tussen voltage en stroom.

Misschien maak ik er een simpele schakeling achter, een voltage controlled resistor, misschien is er een omvormer. Je hebt me enorm geholpen, nu kan ik gericht zoeken en snap ik het probleem. Thanks😎

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DoMoFo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 02:50:
Het enige belangrijke wat die UMR ieg nu doet, is samen met de retour temperatuur van verdeler de ketel een aan/uit signaal geven bij warmtevraag. En dat aan/uit signaal is waar ik nog even mee aan het stoeien ben, ik weet op dit moment nog niet hoe ik dit goed kan/ga oplossen, dus als iemand mij hier inspiratie kan geven wordt dat gewaardeerd ;-).
Zo lang er geen water rondgepompt wordt, zal de warmtevraag volledig door de thermostaten vastgesteld moeten worden. Pomp je eenmaal water rond (doen die verdelers dat, of de ketel?) dan kun je ook iets beslissen op basis van de retourtemperatuur die je meet.

Dit is - voor zover mij bekend - hoe de meeste (/W) warmtepompen worden geregeld: (tenminste) één voeler ergens (meestal woonkamer) stelt vast dat er wellicht iets te doen is. De WP pompt dan water rond. Op basis van de retourtemperatuur die dan bij 'm aan komt, beslist hij of de compressor aan moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoMoFo
Gwaihir schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Zo lang er geen water rondgepompt wordt, zal de warmtevraag volledig door de thermostaten vastgesteld moeten worden. Pomp je eenmaal water rond (doen die verdelers dat, of de ketel?) dan kun je ook iets beslissen op basis van de retourtemperatuur die je meet.
Het verschil met de bestaande situatie en de "nieuwe" KNX situatie is dat de thermostaten geen directe (elektrische) verbinding met de ketel hebben. De huidige WTH UMR regelt zowel de ventielen als aan/uit naar ketel op basis van de thermostaten. Mijn nieuwe situatie wordt een KNX RoomController (=thermostaat) die een ventiel actor aanstuurt, mijn probleem is dat er dan nog steeds geen aan/uit naar de ketel wordt gestuurd.

Zodra ik een van de ventielen open zet, weet ik dat er warmte vraag is, mijn ventiel actor (ABB) doet alleen ventielen, verder niets. Dus ik zal met een voor mij nog onbekende actor het aan/uit signaal moeten gaan sturen, als het wat kouder is moet ik maar eens een de multimeter op een bestaande thermostaat zetten ;-), ik vermoed dat dit 24V is. Ik heb geen externe pomp, de volledige flow wordt door ketel afgehandeld, dus als ik hem aan krijg gaat ie zelf pompen, eventuele nalooptijd van de pomp kan ik op de ketel instellen.

• HiBe
DoMoFo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:16:
[...]

Mijn nieuwe situatie wordt een KNX RoomController (=thermostaat) die een ventiel actor aanstuurt, mijn probleem is dat er dan nog steeds geen aan/uit naar de ketel wordt gestuurd.

Zodra ik een van de ventielen open zet, weet ik dat er warmte vraag is, mijn ventiel actor (ABB) doet alleen ventielen, verder niets. Dus ik zal met een voor mij nog onbekende actor het aan/uit signaal moeten gaan sturen, als het wat kouder is moet ik maar eens een de multimeter op een bestaande thermostaat zetten ;-), ik vermoed dat dit 24V is. Ik heb geen externe pomp, de volledige flow wordt door ketel afgehandeld, dus als ik hem aan krijg gaat ie zelf pompen, eventuele nalooptijd van de pomp kan ik op de ketel instellen.
grappig, ik ben hier het afgelopen weekend druk mee geweest. Onze situatie is vergelijkbaar, kamers sturen temperatuur naar de MDT AKH actuatoren, welke de thermostaat functie vervullen en op basis van de warmte/koude vraag per ruimte de ventielen openen/sluiten. de AKH stuurt een "aan" signaal op de KNX bus als er minimaal 1 ventiel open is.

Wat ik nu nog moet hebben is een redelijk eenvoudige actuator die dit signaal kan oppakken en met minimale logica (is het warmte of koude vraag...en is er vraag boven en/of beneden) het signaal kan sturen naar de warmtepomp. op basis van de documentatie lijkt dit mogelijk te zijn met de MDT AKS... ik wil dit nog proberen in ETS te configureren. Als dat lukt dan denk ik dat we daar maar mee doorgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DoMoFo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:16:
Mijn nieuwe situatie wordt een KNX RoomController (=thermostaat) die een ventiel actor aanstuurt, mijn probleem is dat er dan nog steeds geen aan/uit naar de ketel wordt gestuurd.

Zodra ik een van de ventielen open zet, weet ik dat er warmte vraag is, mijn ventiel actor (ABB) doet alleen ventielen, verder niets. Dus ik zal met een voor mij nog onbekende actor het aan/uit signaal moeten gaan sturen,
Ja, dat klopt.

Is toch wel een dingetje van KNX, is mijn beeld: je hebt altijd wel ergens wat logica te programmeren. Maar de componenten waarmee je dat kunt doen zijn veelal duur (en niet altijd gebruiksvriendelijk), en pak je teveel bijeen in zo'n apparaat, dan ben je de decentrale aard van je installatie aan het ondermijnen.
als het wat kouder is moet ik maar eens een de multimeter op een bestaande thermostaat zetten ;-), ik vermoed dat dit 24V is.
Waarschijnlijk. Maar je thermostaat sluit een contact en zo raad ik je aan het ook met KNX te doen. Het exacte voltage doet er dan niet zo toe.
Ik heb geen externe pomp, de volledige flow wordt door ketel afgehandeld, dus als ik hem aan krijg gaat ie zelf pompen, eventuele nalooptijd van de pomp kan ik op de ketel instellen.
Geef je zelf echt 'n op verschildruk openende bypass (of een paar (woonkamer) groepen die altijd open staan). Voor je er erg in hebt, vraag je toch een keer warmte (of tenminste pompen) terwijl alles dicht zit. Daar wil je geen schade van ondervinden.
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True