Iemand tips voor knx temperatuur sensor (voor grage)
En lichtsterkte sensor voor buiten.
Of hoe zit dat met de visualisatie van gira
Dat hoeft niet voor wat je beschrijft, maar dankzij je rechtstreekse leidingen heb je die optie wel. Dan kun je, naar behoefte, bus kabel trekken naar de dozen waar nu je drukkers zitten en daar van alles ophangen. Bijv. knoppen met meerdere functies, meting van temperatuur, luchtvochtigheid e.d. Misschien bewegingsdetectie; kom je op 't toilet vaak wel mee weg, maar gaat verder niet zo fijn vanaf de muur.Deleon78 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:31:
Mijn klassieke elektricien had het over vervangen van de 230v voor busverbindingen etc, dat vond ik wat vreemd.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:00 ]
Komt nog welDeleon78 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:54:
[...]
Ah zo, ik snap wat je bedoelt. Ik ben redelijk conservatief wat zulke besturing betreft (net als mn gf), dus dat blijven gewoon drukschakelaars. Geen sensors etc.
Misschien wel wat zoeken naar digitale ingangen die 230V slikken. Anders heb je een relais tussen elke ingang nodig, of toch wat met bekabeling te doen. (Zwakstroom op sommige 230V kabels zetten, maar niet op heel veel andere.. dat is vragen om gedonderd. Mag ook hopen dat je installateur dan na waarschuwing wegloopt.)Het kan idd goed door alle aanwezige pvc. De elektricien deed echter vermoeden dat de 230v er uit moest en bus er in, maar dat hoeft dus alleen als je de knx schakelaars met meerdere functies wil. Op zich weet hij dat we deze schakelaars willen houden, maar ik kan me voorstellen dat degene die hij om advies heeft gevraagd daar geen weet van had. Nou kan ik het iig plaatsen, dat is fijn!
Het is een van de manieren om compleiteit uit je kast weg te halen. Dan moet er inderdaad een buskabel (4 aderig) naar iedere taster (schakelaar).Deleon78 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:06:
[...]
Daar moet ik even naar googlen dan, want mijn gevoel zegt me dat ik dan idd 230v bedrading die er al in zit, moet vervangen door data?
Zo'n laatste rijtje staat m.i. los van voltageDeleon78 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:05:
Nu loop ik al vast. “Een digitale ingang die 230v slikt”. Die 2 zaken kan ik niet met elkaar matchen. Wordt dan bedoeld dat de input 230v aan/uit is, welke geinterpreteerd kan worden als shortpress/longpress/double press etc?
[ Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 14-04-2021 19:13 ]
Door je in te schrijven met BTW nummer, niet vanzelfsprekend dus.
Ik gebruik zelf deze van BEG Luxomat. Geven lichtniveau en temperatuur (en nog heel veel andere mogelijkheden)kevin0101 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:46:
Iemand tips voor knx temperatuur sensor (voor grage)
Heeft in NL elke PV bezitter..tuuut schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:29:
[...]
Door je in te schrijven met BTW nummer, niet vanzelfsprekend dus.
Is dit alleen relevant in geval van een combinatie groepen- en KNX/domotica kast?De nul wordt verdeeld door deze klemmenstrook, de aarde wordt doorverbonden door koper-dinrail (let op, vervang ze: geen staal!), en alleen de fasen worden verder door de kast gelegd.
Is idd als je in je kast actoren hebt die 230 schakelen.aaahaaap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:49:
Ik vroeg me af waarvoor men aarde gebruikt binnen een KNX systeem/kast?
Is dit alleen relevant in geval van een combinatie groepen- en KNX/domotica kast?
Voor zover ik weet heeft alleen de KNX PSU een aardaansluting, of zijn er nog andere KNX componenten die een aardaansluiting (nodig) hebben?
Begrijp ik het goed dat er hierbij vanaf je rijgklemmen aarde, neutraal en schakeldraad de kast uit gaan naar de te schakelen apparaten?JMS 450 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:07:
[...]
Is idd als je in je kast actoren hebt die 230 schakelen.
Op je rijgklemmen krijg je je voeding binnen en vertrekken de geschakelde aderparen. De fase loopt door naar je actoren en de nul verbind je met een "kam" door, net als de aarde.
Overigens heb ik in mijn KNX Bus wel een overspanningsbeveiliging zitten die de spanning "loost" naar de aarde. Puur om de duurste delen te beschermen als ergens in een van mijn 3 kasten iets fout gaat.
Klopt boven in de kast is het een wirwar van draden maar onder de rijg klemmen lopen enkel fase draden (en een enkele nul en aarde voor de voeding van KNX zelf en de klemmen die beneden zitten. (aansturing van pomp vv, wcd voor router, ed) anders loopt je kast snel vol.aaahaaap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:20:
[...]
Begrijp ik het goed er hierbij vanaf je rijgklemmen aarde, neutraal en schakeldraad de kast uit gaan naar de te schakelen apparaten?
En er binnen de kast zelf dus niks is wat op de aarde aangesloten is afgezien van de PSU en die overspanningsbeveiling?
Er zijn verschillende werkwijzes:aaahaaap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:20:
[...]
Begrijp ik het goed er hierbij vanaf je rijgklemmen aarde, neutraal en schakeldraad de kast uit gaan naar de te schakelen apparaten?
En er binnen de kast zelf dus niks is wat op de aarde aangesloten is afgezien van de PSU en die overspanningsbeveiling?
Klaas
JMS 450 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:43:
Klopt boven in de kast is het een wirwar van draden maar onder de rijg klemmen lopen enkel fase draden (en een enkele nul en aarde voor de voeding van KNX zelf en de klemmen die beneden zitten. (aansturing van pomp vv, wcd voor router, ed) anders loopt je kast snel vol.
Dank voor de aanvullende uitleg.klaasopurk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:56:
Er zijn verschillende werkwijzes:
1. Je gebruikt 3 etageklemmen. Afhankelijk van merk etage heb je op de onderste de nul, midden fase en bovenste de aarde. Op de aarde sluit je alle aarde draden aan die bij je stopcontacten of andere punten vandaan komen. Deze aarde moet je dus onderling doorlussen met kammen. Deze etage sluit je tenslotte aan op de aarde van je huis.
2. Je gebruikt 2 etageklemmen. Onderin de nul en bovenin de fase. De aarde heb je op andere klemmen gemonteerd. Dit is de werkwijze van mijn kast. Ik heb dus deze klemmen bovenin voor de aarde.
Vanaf deze klemmen ga je naar de actoren toe in je kast.
oh ja en je zet vanaf de groep stroom op je rijgklemmen.
Is het zo duidelijker?
[ Voor 3% gewijzigd door aaahaaap op 20-04-2021 15:54 ]
correct.aaahaaap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:34:
Denk dat ik in de kern twee vragen heb, eerste vraag:
Als je een losse KNX kast hebt (dus niet gecombineerd met groepenkast) dan is er eigenlijk niks om binnen de kast op de aarde aan te sluiten (afgezien van PSU en eventuele overspanningsbeveiling), toch?
Anders geformuleerd: Hoeveel meter flexibele aardedraad heb ik nodig binnen een kast die alleen maar KNX componenten bevat?
Neem als voorbeeld een WCD (stopcontact) die krijgt een fase, nul, en aarde via een buis, die buis loopt van af je KNX kast (direct in een lijn, zonder las dozen) dan moet je in je KNX kast die fase, nul, en aarde voor je WCD beschikbaar hebben om daar in het buisje te leiden.aaahaaap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:34:
Tweede vraag:
Als je een losse KNX kast heb sluit je dan de aarde, neutraal en fase van de rest van het huis daarop aan of laat je die zitten op de groepenkast? Ik zie zelf niet echt reden om dat vanuit de KNX kast te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door JMS 450 op 20-04-2021 16:01 ]
Ik heb deze units niet, maar mijn ervaringen met Voltus zijn positief. Ik heb wel een keer iets verkeerd geleverd gekregen. Werd totaal niet moeilijk over gedaan en ik kreeg het juiste snel na geleverd.DiLDoG schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:09:
hm na eeuwig wachten eindelijk mijn powerDRIVE en linearDRIVE ontvangen, maar de spring terminals van de powerDRIVE zijn al helemaal lam vers uit de verpakking :(((
Ik heb voltus al een mailtje gestuurd. Heb ik een refurbished unit ontvangen? Hebben meer mensen hier last van?
[Afbeelding]
Klaas
Muurbeugel / '-mast' voor een kleine schotelantenne?Fabian schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:04:
Gebruikt iemand de Jung 2225 WS U of Gira KNX weerstation Plus 207400 (volgens mij hetzelfde apparaat) ?
Ik zoek een weerstation om net boven de nok van het huis uit te laten komen, maar daarvoor zal wat meer bevestigingsmateriaal nodig zijn dan de beugel die meegeleverd wordt. Heeft iemand hier voorbeelden van ?
![]() | ![]() |
Dank, helemaal duidelijk nu!JMS 450 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:57:
dit is een foto van de kast op zolder in aanbouw, rijgklemmen zitten hier aan de onderkant.
Je kan de 3 groepen herkennen aan de blauwe kammen die de nul door verbinden. De 230v dimmers hebben een nul nodig voor het dimmen dus die lopen ook door naar de actor. Links boven zie je de split van verschillende fases voor ze naar de verschillende actoren gaan.
Toevoeging,
ik gebruik dus 3 etage klemmen en mijn aarde wordt gedeeld door de DINRail waarop de klemmen/actoren zitten.
[Afbeelding]
Als ik ze via de etageklemmen door lus heb ik meer klemmen nodig, immers een etageklem "verbind" binnen de kast met buiten. Plus als je dat doet heb een hoop punten voor nul en aarde over...aaahaaap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:45:
[...]
Wat is de reden dat je een los verdeelblok voor de fases gebruikt ipv die ook te verdelen via de etageklemmen?
Ja ik heb een overwegend neutraal mailtje gestuurd. Ik ben benieuwd. Wel erg jammer want ik had gehoopt eindelijk wat verder te kunnen pielen.klaasopurk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:34:
[...]
Ik heb deze units niet, maar mijn ervaringen met Voltus zijn positief. Ik heb wel een keer iets verkeerd geleverd gekregen. Werd totaal niet moeilijk over gedaan en ik kreeg het juiste snel na geleverd.
Ik zou het contact even afwachten. Wat ook helpt is een neutrale toon aanslaan in je mail richting voltus. Gelijk conclusies trekken kan verkeerd vallen.
Bij mijn pa liepen we tegen hetzelfde probleem aan, ik heb uiteindelijk deze beugel gemaakt... Mooi? smaken verschillen maar ik vind het er keurig uit zien en dat terwijl hij al 10 jaar buiten hangt.Fabian schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:14:
@Gwaihir Ik wil 'm aan de muur bevestigen, maar moet eerst een overstek overbruggen voordat ik omhoog kan. Twee beugels aan elkaar knutselen lijkt mij niet zo heel fraai. Het meest mooie zou zijn om een buis te hebben die exact het formaat heeft van de orginele beugel waarop het weerstation geklemd wordt.
Ik kwam deze post tegen. Hebben we dit Word-documentje nog ergens of is het eigenlijk niet meer zo actueel na meer dan drie jaar? Of was dat juist de informatie die al in de startpost zit?DennisF schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:56:
Na een aantal maanden mee te hebben gekeken in dit fantastische topic heb ik de eerste 50 pagina's samengevat in een word document omdat het toch een beetje veel was om in 1x te onthouden![]()
Het is uiteraard niet volledig, maar wellicht helpt het een aantal andere nieuwkomers in dit vrij informatie dichte topic heel wat uurtjes leeswerk te besparen. Credits uiteraard aan alle posters!![]()
@tss68nl, wellicht is hier iets van bruikbaar voor de update van van de start post?
Gaaf! Zo simpel. Welk materiaal is dat?seak1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:22:
Bij mijn pa liepen we tegen hetzelfde probleem aan, ik heb uiteindelijk deze beugel gemaakt... Mooi? smaken verschillen maar ik vind het er keurig uit zien en dat terwijl hij al 10 jaar buiten hangt.
Het originele weerstation was iets anders en had een andere regenmeter, het nieuwe station hebben we gewoon tegen de andere aangeklemd vandaar buis op buis.
[Afbeelding]
Levert Roma de jaloezieën met Geiger motoren of bestelt de dealer jaloezieën zonder motor en bouwt deze de Geigers in ?bartvb schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:08:
Buiten worden het jaloezieën van Roma met een Geiger SMI motor. Bij jaloezieën is het over het algemeen zo dat je maar 1 motor nodig hebt met 4 draden: aarde/nul/omhoog/omlaag. Verstellen van de jaloezieën doe je door de richting om te keren. Dus naar beneden, daarna klein stukje omhoog om de jaloezieën te kantelen.
[ Voor 44% gewijzigd door Fabian op 02-05-2021 11:09 ]
Ook ik plan SMI, met 10 motoren, maar ga het als bus gebruiken die van raam naar raam doorloopt, met een begin- en eindpijp naar de MK. De bedoeling is om de draden dan paarsgewijs in een Geiger contrastekker te krimpen, dan is het bij montage nog enkel de stekkers in elkaar drukken.bartvb schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:45:
En over dat monteren gesproken... Op dit moment lopen er 5 aderige kabels naar alle ramen toe, die hangen nu in een rolletje buiten te bungelen en komen allemaal uit in een schakelkast.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik zal mezelf even quoten
Omdat ik een persbericht heb gezien over de samenwerking tussen Roma en Geiger (niet geheel toevallig voor Loxone installaties) heb ik zelf Roma nederland gebeld. Installateur kan ook Roma leveren. Aan de telefoon werd gezegd dat ze geen Geiger (SMI) motoren toepassen....
Hij is best subtiel, viel mij allessinds mee iig. En hij is wel een beeeeetje duur om in meerdere verblijfsruimtes toe te passen.Fabian schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:25:
Een goede CO2 meter is een grote plus, maar wil je zo'n grote accesspoint aan het plafond in verblijfruimtes ?
zou je een keer wat foto's willen plaatsen> ben wel benieuwd hoe ze er in het echt uitzien...bbbrumbrum schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:40:
[...]
Hij is best subtiel, viel mij allessinds mee iig. En hij is wel een beeeeetje duur om in meerdere verblijfsruimtes toe te passen.
De reden dat ze altijd los zijn is omdat de ideale fysieke plaatsing voor beide anders is. Althans, dat vertelde mijn installateur. Dus CO2 meting zo dicht mogelijk bij de grond omdat CO2 zwaarder is dan zuurstof, en een pir met zo veel mogelijk zicht dus (vaak) hoog.bartvb schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:42:
Ze zijn idd niet goedkoop maar idd wat @Fabian zegt; een CO2 meter met losse PIR melder is duurder, zeker als je beide in KNX uitvoering doet.
Doen! Draadloos blijft nog altijd vooral voor wie niet (makkelijk genoeg) draden kan trekken.sebasmac schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:06:
nu ik de kans heb om het bedraad te doen, gaat mijn voorkeur daar naar uit.
Denk nog iets verder! Met die lijst van daarboven mag m.i. aanwezigheidsdetectie niet ontbreken. En dan heb je ook voor het bedienen van het licht niet veel 'schakelaars' meer nodig.De verlichting kan door KNX beheerd worden, een simpele tastsensor met een dim of schakel actor zou voldoende moeten zijn om een lamp aan of uit te zetten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja, daar zijn zeker argumenten voor. Liefst per kamer bepalen.Zoefff schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:23:
Waar ik echter lastig een vinger achter kan krijgen is of ik voor de zoneregeling NO of NC ventielen moet gebruiken. Op basis van welke parameters wordt zoiets bepaald? Gevoelsmatig zou ik voor NC kiezen met de gedachte dat er over het algemeen minder (tijd) verwarmd wordt dan dat er niet verwarmd wordt. Maar aan de andere kant, als er geen warmtevraag is staat de CV ook uit dus maakt het ook niet uit als er een NO ventiel in zit. Aan de andere kant is het ook wel weer stom dat het vaak een paar minuten duurt voordat een ventiel van staat is veranderd. Dus op het moment dat er uit een bepaalde zone warmtevraag is, komt er stiekem gedurende een paar minuten ook warmte in de zones die géén vraag hebben.
Concreet is mijn vraag; zijn er doorslaggevende argumenten om voor NO of NC te kiezen? Of zou je zoiets zelfs per ruimte moeten bepalen, dus b.v. badkamer NO (relatief veel warmtevraag) en slaapkamers NC (grote kans dat die geen vraag hebben)?
Een goede grap mag vrienden kosten.
In aanvulling hierop: verwijder eens systematisch alle lampen die moeilijk doen. Plaats één lamp terug en kijk of die naar behoren kan worden bediend. Zo ja, tweede lamp erbij en kijken of het dan nog steeds goed werkt. Zo kun je stap voor stap proberen het probleem te lokaliseren.Fabian schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:11:
@robertkraal een foto van de hele installatie zou enorm helpen. Het kan ook zijn dat een van de lampen stuk is en sluiting veroorzaakt waardoor de dimactor overbelast wordt en weer uit gaat ?
Check, goed om te lezen. Ik heb inderdaad 1W varianten op het oog, bijvoorbeeld deze, deze of deze. Waar het prijsverschil dan weer vandaan komt geen idee.Gwaihir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:51:
[...]
Ja, daar zijn zeker argumenten voor. Liefst per kamer bepalen.
Want de voordelige motoren zijn allemaal thermische. Die gebruiken in hun actieve stand 1 tot 3W. (1W het jaar rond kost ongeveer twee euro.) Let er dus allereerst op of je ze 1W kunt kopen en zeker geen 3W. Vervolgens kies je ze inderdaad naar hun 'default' positie per kamer. (En daarbij doet 't er inderdaad niet toe dat een NO open staat terwijl er toch geen flow is. Dat maakt alleen het opstarten maar makkelijker.) Dus voor woonkamer doorgaans NO en voor slaapkamer NC. Badkamer is een twijfelgeval indien er ook koeling in het spel is, want dan is hij 's winters doorgaans open en 's zomers doorgaans dicht.
Ah, de PWM opties ben ik inderdaad tegen gekomen. Voelt wel een beetje als gokwerk omdat de meeste thermische motoren alleen maar een range (b.v. tussen 3 tot 5 minuten) definieren voor de looptijd.Daarnaast heb je de trage reactietijd van die dingen, inderdaad. En je kunt ze wel 'PWM' openen en sluiten om te moduleren, maar dan moet je inderdaad wel borgen dat er altijd voldoende open staat voor je CV-ketel (pomp en brander) en de pomp van je VVW.
Echte servomotoren is wel een ultieme oplossing ja. Maar €100,- in plaats van €20,- per motor gaat wel aardig in de papieren lopen. Zeker omdat er in totaal zo'n 25 groepen (verdeeld over verdiepingen) zijn. Ik denk dat het dan een combi van NO en NC gaat worden.Ik wilde dat allemaal niet (en dus ook trapsgewijs regelen). Dus ik betaalde dan maar voor servomotoren (in mijn geval van Loxone). Je zou trouwens ook dat per kamer / groep kunnen kiezen: NO danwel NC voor degenen die nauwelijks dicht of nauwelijks open gaan, en servomotor voor de meest actief te regelen groepen.
Toch vind ik het erg leuk om je antwoord te lezen. Het is altijd erg prettig om ervaringen en keuzes van anderen te kennen. Temeer omdat ik vaak het gevoel heb dat er 100 wegen naar Rome zijn maar nergens echt eenduidig staat beschreven wat de beste is[Lol.. ik onderschrijf geloof ik heel erg wat je inderdaad allemaal al half en half ontdekt had.]
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:45 ]
Super cool!, ik ben met iets vergelijkbaars bezig. Welke COB's heb je precies? Ik gebruik de BXRV-TR-2750S-10A0-B-23 (bji Farnell besteld).Conrado schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:47:
Druk bezig om hiervoor Tunable White CC LED's op te bouwen. Het eerste protype - met Bridgelux 9W TW COB - werkt op de voeding. Van de week een EldoLED DUAKdrive bestellen.
[Afbeelding]
Gokwerk valt wel mee. Het is vooral een hele langzame PWM. (Moest er aan wennen dat 't ook zo heet.) Bijv: half open = 10 minuten open, 10 minuten dicht, etc.Zoefff schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:50:
Ah, de PWM opties ben ik inderdaad tegen gekomen. Voelt wel een beetje als gokwerk omdat de meeste thermische motoren alleen maar een range (b.v. tussen 3 tot 5 minuten) definieren voor de looptijd.
Hier 22 stuks en toch geen spijt. Ik gebruik dit tevens om (dynamisch) waterzijdig in te regelen. Goede waterzijdige inregeling is altijd een pre maar helemaal met een warmtecollector en warmtepomp: bij beide zakt het rendement rap in op een (nodeloos) hoge retourtemperatuur.Echte servomotoren is wel een ultieme oplossing ja. Maar €100,- in plaats van €20,- per motor gaat wel aardig in de papieren lopen. Zeker omdat er in totaal zo'n 25 groepen (verdeeld over verdiepingen) zijn. Ik denk dat het dan een combi van NO en NC gaat worden.
Fijn dat je er wat aan hebt en dat hoopte ik ook al. Ik las m'n (vorige) post nog snel door en spotte wel een keer of tien inderdaad. Daar doelde ik opToch vind ik het erg leuk om je antwoord te lezen. Het is altijd erg prettig om ervaringen en keuzes van anderen te kennen.
Voel de kriebel wel met je, geloof ik, maar het is niet bijster relevant: je regelaar zet 'm immers altijd op basis van de vraag wat verder open of dicht; het exacte percentage waarop hij op enig moment staat doet er niet zoveel toe. En het is de vraag of wat je stelt waar is, want gaat hij door traagheid in feite later open, dan gaat hij ook door diezelfde traagheid ook weer later dicht. Zo lang je maar een draaggolflengte aanhoudt (van bijv. 20 minuten) die duidelijk boven je schakeltijd zit, maakt het dus niet echt uit. (D.w.z. je schakelt per 20 minuten (maximaal) 1x in en 1x uit. Voor VVW is dat prima.)Zoefff schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:16:
Wat ik met PWM onzekerheid bedoel is dat als een ventiel er 3 tot 5 minuten over doet om open te gaan en je wil hem op 50% hebben, wat doe je dan? Je kan hem dan wel 2,5 minuten aan zetten, maar dan weet je alsnog niet of het ventiel op 50% of minder (of meer) staat.
Ja, zoiets*. En die "kneep" houdt ik dan vast wanneer de gevraagde opening onder de 100% zakt. (Anders zou ik immers de dalende vraag per ongeluk compenseren.)Je knijpt dan de ventielen op basis van de retourtemperatuur wanneer het verschil met de aanvoer te klein is?
Ik gebruik de BXRV-TR-2765G-10A0-A-23, die heeft een werkspanning van 18V zodat je er dus meer in serie kunt zettenDiLDoG schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:09:
[...]
Super cool!, ik ben met iets vergelijkbaars bezig. Welke COB's heb je precies? Ik gebruik de BXRV-TR-2750S-10A0-B-23 (bji Farnell besteld).
Ahhhh dat is wel een goeie.... Ik had niet door dat ze er ook in 18V zijn! Met de eldoLED drivers zou je er dan inderdaad net 3 in serie kunnen zetten (55V Max), met de Lunatone 2 (48V max). Bedankt voor de tip!Conrado schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:51:
[...]
Ik gebruik de BXRV-TR-2765G-10A0-A-23, die heeft een werkspanning van 18V zodat je er dus meer in serie kunt zetten
Ik had ook een (nieuwe) powedrive die dit had. Even flink pielen en ze schoten bij mij weer op zijn plek. Daarna meerdere keren los gehad, maar het probleem heeft zich niet meer voor gedaanDiLDoG schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:09:
hm na eeuwig wachten eindelijk mijn powerDRIVE en linearDRIVE ontvangen, maar de spring terminals van de powerDRIVE zijn al helemaal lam vers uit de verpakking :(((
Ik heb voltus al een mailtje gestuurd. Heb ik een refurbished unit ontvangen? Hebben meer mensen hier last van?
[Afbeelding]
Hij raad mij sowieso aan om de LED's op een lagere stroom te laten werken zoals je hierboven leest, hij is wel gemist in de stroom van mijn LED's (is maar 350mA ipv 700). Dus de drivers voor mijn LED lampen (absinth) van 350mA zou ik moeten instellen op een stroom van +/- 325mA en 18V = 5,85WIk had uw vraag i.v.m. De POWERdrive al doorgespeeld aan eldoLED en ik heb reeds antwoord ontvangen.
Uw vraag :
Op een POWERdrive de uitgangen verdelen over meerdere groepen/ruimtes ?
Antwoord :
Het is op de driver wel instelbaar door de instelling van de "LED Groups"
Daar zijn een paar mogelijkheden.
Er zijn evenwel een aantal beperkingen. Je kan :
Alle uitgangen hetzelfde laten doen (1 group)
2 + 2 uitgangen hetzelfde laten doen (Tunable white instelling)
En nog een paar andere.
Het is wel zo dat de DALI adres commissioning wel mogelijk moet zijn om dat op een fysieke knop of sensor te linken. Hier kan het schoentje dan wel wringen.
Hetzelfde geldt voor de LINEARdrive voor LEDstrips.
-----
Om praktische redenen vind ik dat het beter is om met SOLOdrive te werken.
Uw spots 18V – 700mA = 12,6W
Beter op 650mA werken : 18V – 650mA = 11,70W
SOLOdrive 50 Watt met 2 uitgangen in dezelfde groep : SOLOdrive 560A
2x 2 spots in serie
SOLOdrive 30 Watt met 1 uitgang : SOLOdrive 360A
2 spots in serie
SOLOdrive 20 Watt met 1 uitgang : SOLOdrive 240A
1 spot
-----
Voor de LEDstrips adviseer ik de LIN720D.
Door programmatie bruikbaar voor single color, Tunable white, RGB en RGBW.
Voor de RGBW toespassing adviseer ik met een RGB LEDstrip + een single color LEDstrip te werken naast elkaar.
Ok, dit is mij al duidelijk dat dit inderdaad kan, maar waarom voor powerdrive kiezen en niet voor solodriver zoals de importeur aanraad en wat ook nog eens 30% goedkoper is. Wat zijn de voordelen van die powerdrive dan tov de solodrive?Fabian schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:09:
Ik begrijp het probleem met het aantal uitgangen niet helemaal. Wanneer je de driver instelt als 4-4L dan krijg je gewoon 4 lose dali adressen die wel weer te groeperen zijn tijdens het comissionen, maar ook als 4 afzonderlijke knx adressen kunt gebruiken.
Op een eerste gezicht zijn de grootste verschillen dat de solodrive 2 kanaals is en de powerdrive 4 kanaals. Daarnaast heb je voor de solodrive een aparte programmer nodig. De powerdrive is te programmeren via het led (7segment) display.Not Applicable schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:18:
[...]
Ok, dit is mij al duidelijk dat dit inderdaad kan, maar waarom voor powerdrive kiezen en niet voor solodriver zoals de importeur aanraad en wat ook nog eens 30% goedkoper is. Wat zijn de voordelen van die powerdrive dan tov de solodrive?
Conrado schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:11:
@DiLDoG waar heb jij je reflector en koeler vandaan?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 15% gewijzigd door DiLDoG op 11-05-2021 22:17 ]
maar die tool is gratis en zoals ik zei kost de powerdrive 30% meer (50euro) dus dat weegt wel door. Zijn er nog voordelen voor de powerdrive tov solodrive behalve het programmeren?Fabian schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:37:
[...]
Op een eerste gezicht zijn de grootste verschillen dat de solodrive 2 kanaals is en de powerdrive 4 kanaals. Daarnaast heb je voor de solodrive een aparte programmer nodig. De powerdrive is te programmeren via het led (7segment) display.
Waar knelt 't?deWit schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:32:
Heb de hoeveelheid buis toch wel een beetje onderschat... Vrees dat er maar een derde kast bij moet gaan komen.
Lunatone | eldoLED |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
Dank, dit was de oplossing. Ik kan niet echt een reset knop vinden op de ABB dim-unit. In eerste instantie heb ik de betreffende groep uitgezet, dit werkte niet, blijkbaar onthoudt het systeem/de andere groepen nog steeds de dimrange als je deze groep weer aan zet. Uiteindelijk heb ik de hoofdschakelaar uitgezet (dus alles in huis uit) en na 30 seconden weer aangezet. Hierna werkte de dimunit weer als vanouds.Deleon78 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:09:
[...]
Bij mijn dimmers (niet knx trouwens) kan het voorkomen dat je de dimmer moet resetten. Je kan eens kijken of dat bij jou een optie is. Dan reset ie zn dimrange. Geloof alles uit en resetknop indrukken.
[ Voor 58% gewijzigd door DiLDoG op 25-05-2021 10:12 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq