Ik moet mijn smaak dan nog ontwikkelen denk ik.

Maar zie reactie onderaan deze post.
[...]
AliExpress als bron gebruiken voor goede ideeën qua elektronica

Ze verkopen daar ook verwarmde douchekoppen: stuk draad met plastic isolatielaagje waar ze 230V door jagen waar water langs stroomt. Helemaal niet gevaarlijk. Je moet gewoon altijd eerst de stroom van de douchekop halen voordat je het water uit zet, anders smelt het plastic weg en heb je de volgende keer disco douche.

Hahaha, ik ken 'm als
suicide shower. Met vakantie weleens onder gestaan. Ik vond het er al niet echt veilig uit zien in dat hotel. Dat was dan een reparatieoplossing want de oorspronkelijk douche zat er ook nog. Het zat volgens mij gewoon met een kroonsteentje. Toen wist ik nog niet dat het best gevaarlijk zou kunnen zijn. De warmte geleidt via een plastic laagje....
Maar goed, je moet even uitkijken wat je uit China haalt inderdaad. Toch worden ze in het DMX-topic wel genoemd. Ik zal daar eens kijken naar de opties. Misschien kunnen ze me toch overhalen om een EldoLED te kopen.
[...]
KNX en DMX is echt appels met peren vergelijken.
Ja ok, DMX is bedoeld voor (LED-)verlichting. Maar voor KNX kun je ook LED-drivers kopen. Dus ik bedoelde meer dat ik daarvoor de voorkeur geef aan DMX. Goedkoper per kanaal en het systeem is opener. Het enige is dat je dan ook een voeding en een KNX-gateway en een IP-gateway moet aanschaffen. Dus de opstartkosten zijn niet gering.
[...]
Boven / onder is een prima idee. Zo worden veel kasten gedaan.
[...]
Hager Univers systeem.
Poeh, het valt niet mee om iets te kiezen en wijs te worden uit het productaanbod van bijvoorbeeld Hager:
https://hager.com/nl/cata...esystemen/verdeelsystemen. Veel van die kasten moet je geloof ik zelf in elkaar zetten (en ze hebben inderdaad van die separatiewanden). Verder zijn de onderdelen duur. Een kast van €2000 is mij iets te gortig.
Is er niet ergens een wat overzichtelijker lijstje met kasten?
Iemand ervaring met dit merk bijv. (F-tronic):
https://www.elektramat.nl...elbouw/lege-veldverdeler/ ?
Hoeveel diepte heb je nodig in een kast? Is 165 mm genoeg? Heb je dan genoeg ruimte voor bedradingskokers?
Of heeft iemand andere suggesties voor kasten voor veldverdelers?
[...]
Er zijn warmtecalculatieprogramma's voor kasten die alleen stroom doorgeven, en bedradingsroutes. Waarbij dus draadweerstand in een stuk 2.5mm2 al voldoende is om de temperatuur op te laten lopen in een verdeler. Vergeet niet: een verdeler moet absoluut dicht zijn: géén open uitbreekpoorten etc.... niets waar beestjes tussendoor kunnen kruipen en sluiting kunnen veroorzaken.
Oh dat wist ik ook niet.

Als alleen weerstand al teveel is.... wat dacht je dan dat honderden watts aan LED drivers gaat doen? Want alleen hele goede drivers halen 95% efficiëntie, en dan ook alleen nog maar als ze vol belast worden. Heb je een simpele driver dan kan je gemiddeld rustig 50% van het vermogen de kast in pompen. Reken maar eens uit hoeveel watts aan LED licht je in een gemiddeld huis installeert. 600W tot 1000W is echt niet ongebruikelijk. Dat is dus potentieel een 300W verwaming in een gesloten kast. Succes

Ja, en je moet dus berekenen op het geval dat alles aan staat. Geen idee hoeveel restwarmte een LED-driver geeft. Ik vermoed wel veel blijkbaar, want je hebt het over 300W verwarming bij 600-1000W verlichting?
Dat werkt dus niet, hoe zeer AliExpress je ook wil doen geloven dat dat prima kan.
Nogmaals: als je led drivers in een kast gaat plaatsen, pak er dan een aparte kast voor, en maak die kast geventileerd. Maar ik zie het nut niet van die kast: aan de muur kan je ze nog veel beter geventileerd ophangen.
Ja dat lijkt me ook. Het hangt er een beetje van af denk ik. Als thermisch kan en je hebt ruimte in de kast, en je voert SELV toch naar binnen aan een bepaalde kant, dan lijkt het me best handig. Vooropgesteld dat je centrale drivers handig vindt natuurlijk. Maar teveel hitte lijkt me al snel een probleem.
[...]
Antwoorden geven op actuele vragen hier af en toe kost al véél meer tijd dan ik eigenlijk heb. Als je echt tijd over hebt dan is een samenvatting van nuttige informatie welkom hoor

Dat snap ik. We doen dit hier allemaal ook maar omdat het kan, en niet omdat het moet (en min of meer voor de hobby.;)). Voor de gemiddelde consument is dit nog niet echt haalbaar. Voor de Tweaker is het al vaak een hele kluif, dus een beetje uitleg is welkom.
Het is dus best ingewikkeld allemaal, als je alles goed wilt doen, dus je kunt niet zomaar even beginnen. Ik dacht eerst dit wel even uit te vogelen in een avondje, maar het is wel wat meer uitzoekwerk. Je (snelle) reacties worden echter zeer gewaardeerd! Het zou mooi zijn om meer mensen aan KNX te krijgen. Een en ander samenvatten voor de startpost is een goed idee. Als ik wat verder ben en wat meer tijd daarvoor heb zal ik kijken of ik wat aan kan leveren.
[...]
Loxone is ook een mooi systeem. Ik vind het persoonlijk duur per bijvoorbeeld geschakeld contact, en de nadelen die je noemt als vendor-lockin en SPOF zijn er absoluut. Daar staat tegenover dat logische schakelingen programmeren weer veel makkelijker te realiseren is. Dus je huis echt slim maken is met Loxone makkelijker.
Geen idee hoe de Loxone-server precies werkt, maar zit daar dan een programmeeromgeving in, of een API waar je tegenaan kunt programmeren? Of bedoel je dat je uiteraard de schakelingen zelf met een losse PLC kunt aansturen?
Voor KNX moet je dan LogicMachines inzetten, Gira X1, of Home Assistant bijvoorbeeld.
Dus ik zie niet zo in waarom dat met Loxone makkelijk is. Met KNX kan dat inderdaad ook allemaal, en dan heb je bijv. OpenHAB/Home Assistant in plaats van de Loxone server. Dat maakt dan toch geen verschil?
Het werkt allemaal, en heeft allemaal z'n voor en nadelen. Ik vind het handig dat ik m'n huis kan verkopen en beheer van de elektra kan overdragen aan een installateur voor de nieuwe bewoners. Dat is met Z-Wave bijvoorbeeld al weer een stuk minder.
Mee eens, een van de redenen dat ik van Z-Wave af wil. Het is gepriegel met de pulsdrukkers. Er zitten dimmermodules helemaal klem achter een inbouwdoos. En je hebt de aansturing die je minder makkelijk kunt overdragen aan een nieuwe bewoner (in ieder geval niet met een Raspberry Pi zoals bij mij). Wel werkt veel, net als bij KNX (zij het met veel minder flexibiliteit) ook zonder centrale aansturingsnode. (Bijv. een Z-Wave dimmer module werkt altijd ook gewoon als "domme" dimmer.)
Qua licentie is Z-Wave ook wel wat geslotener dan KNX dacht ik. Meerdere fabrikanten die allemaal dezelfde chip gebruiken en elk product moet gecertificeerd worden.
Verder heeft KNX als voordeel de tasters die makkelijk te plaatsen zijn (maar twee draden die door te lussen zijn). En je kunt ze ook met schermpje/temperatuuraanduiding e.d. krijgen bijv. Dat is bij Z-Wave en Loxone allemaal niet echt mogelijk.