Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tss68nl
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-06 13:34
Gwaihir schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:00:
[...]

Dat gevoel heb ik bij KNX knoppen helaas ook :|.

(Vandaar dat ik 't a) voor me uit schuif en b) 3-d printen overweeg.)
Haha, ja ieder z'n smaak natuurlijk. Er is wel vrij veel keuze toch? Kan je dan echt betere kwaliteit bereiken met 3D printen?

Klinkt wel als een leuk projectje ;)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
tss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:33:
Haha, ja ieder z'n smaak natuurlijk. Er is wel vrij veel keuze toch? Kan je dan echt betere kwaliteit bereiken met 3D printen?

Klinkt wel als een leuk projectje ;)
Beter als in beter passend in de setting. En dan met voldoende product kwaliteit. Op basis van eerste indrukken acht ik dat haalbaar. Inderdaad het opvolgen als leuk projectje waard.

Setting is retrofit. Passend bij bestaand is 'n groot goed. En dan is dit bijv. een van de meest in het oog springende schakelaars:

Heeft een kleur waarvan ik me in de catalogi wel 'ns afgevraagd heb wie 't in hemelsnaam koopt. (Toen mijn ouders bouwden.) Maar op deze stenen klopt 't gewoon..

Kan nooit meer volledig weg, want je kunt zo'n muur niet herstellen. Dus hoe zeer we ook voor ingetogen gaan, dit blijft een plek voor een bedieningselement en / of klimaatsensor. (Die laatste staat vooralsnog los op een tafeltje.)

Qua bedrading ook nog geen idee. Vermoeden dat 't draadloos zal moeten. Wat jij aangaf over KNX kabel door buis met 230V vind ik wel erg interessant. (Kan zolang je 'm niet opent nabij 230V.) De inbouwdoos van zo'n schakelaar valt wellicht vaak 230V vrij te maken..

Gaat dat dan om de dubbel geïsoleerde kabel? D.w.z. datzelfde geldt evt. ook voor een Loxone tree kabel of daarvoor gebruikte CAT kabel? En waarschijnlijk moet de inbouwdoos waarin je 'm aansluit echt 230V vrij zijn? (Dus hopen dat 't stopcontact niet via de doos van de schakelaar gevoed wordt? Of preciezer: het lijkt erop dat er een lange serie door een groot deel van het huis loopt. Dus geen centraaldozen maar stopcontact naar stopcontact naar stopcontact, met hier en daar een aftakking naar een lamp.)

• tss68nl
Gwaihir schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Dus hopen dat 't stopcontact niet via de doos van de schakelaar gevoed wordt? Of preciezer: het lijkt erop dat er een lange serie door een groot deel van het huis loopt. Dus geen centraaldozen maar stopcontact naar stopcontact naar stopcontact, met hier en daar een aftakking naar een lamp.)
Dan ruil je toch het stopcontact en de schakelaar om van positie? :)

KNX + 230V is wel heel krap hoor. Dat wordt doorgaans niet veel gedaan, en door een 16mm buis of een flexbuis kan je dat vergeten. Meer dan 2 bochten dan adviseer ik je een pot vaseline te kopen want het is écht heel krap.

Vrij ongebruikelijke setup met doorgeluste stopcontacten die de lampen voeden ipv andersom.

Je kan er misschien óók voor kiezen om helemaal geen stopcontacten naast schakelaars te doen?

Anyway, Ekinex heeft de 71 serie, en die past in een (Ekinex) frame met 3rd party stopcontact units van 55mm. Zijn best wat kleuren te krijgen. Ik vind de 71 serie alleen wel vrij kleine knoppen hebben, die je hard moet indrukken..... maar het is het enige systeem wat lekker combineert met 230V.

• Gwaihir
  • Niet online
tss68nl schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:14:
Vrij ongebruikelijke setup met doorgeluste stopcontacten die de lampen voeden ipv andersom.

Je kan er misschien óók voor kiezen om helemaal geen stopcontacten naast schakelaars te doen?
Tja, er is hier één groep die als een lint door het huis lijkt te gaan en daarbij ook veel in de schoonmetselwerk muren is terug te vinden. De installatie is ca. 2007 vrijwel geheel vernieuwd, maar daar zat kennelijk iets waar die installateur ook niet om heen kwam. Wat de gedachte eind jaren 70 daarbij was zullen we niet meer achterhalen.

Er zitten wel een aantal praktische stopcontacten in dat lint. (En ook daar geldt dat ik ze sowieso niet echt onzichtbaar weg kan halen.) Zou het wellicht nog wel door kunnen knippen en voor een deel ervan een alternatieve route naar de meterkast vinden.

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11:35

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met plafond-geintegreerde beweingsmelders? Ik wil eigenlijk beweging/aanwezigheid in keuken detecteren, waarbij onze keuken ook de verkeersruimte is tussen woonkamer en de rest van t huis, Inc toilet.

Ik heb boven ervaring met een MR16 van mdt, qua functionaliteit is dat prima maar qua looks maar mhow (je stopt hem in een armatuur van een inbouwspot)

Plafonds zijn hol/stucplaat en worden gestuukt. Alles ligt nog open dus vrijheid is maximaal. het mooiste zoek ik iets wat mee in te stuccen is zoals ook met de inbouwspots, maar iets kleins en subtiels zou ook kunnen. Nu vind ik looks nogal lastig beoordelen vanaf een plaatje, dus zoek ik foto's van zulke sensoren in t echt. Heeft iemand iets hangen waarvan je een foto kunt delen?

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21-06 20:15
@deWit De aanwezigheidsmelder die in dit topic regelmatig voorbij komt is de B.E.G. PD11-KNX-FLAT-DX-DE of vergelijkbaar. "heb hem zelf ook

• deWit

deWit

Ik had de kandidaten ook even moeten posten, maar deze staat inderdaad op de lijst. Maar op basis van een plaatje vind ik moeilijk inschatten hoe (on)subtiel het is als hij in t plafond zit. Dus als iemand een plaatje wil schieten zou dat fijn zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tss68nl
deWit schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:00:
Ik had de kandidaten ook even moeten posten, maar deze staat inderdaad op de lijst. Maar op basis van een plaatje vind ik moeilijk inschatten hoe (on)subtiel het is als hij in t plafond zit. Dus als iemand een plaatje wil schieten zou dat fijn zijn.
De PD11 is volledig plat in een hol plafond. Buiten de Basalte Auro zijn er géén andere modellen die volledig plat zijn. Beter dan deze twee wordt het dus niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:39
tss68nl schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:04:
[...]

De PD11 is volledig plat in een hol plafond. Buiten de Basalte Auro zijn er géén andere modellen die volledig plat zijn. Beter dan deze twee wordt het dus niet.
Toch wel hoor, de Theben Planospot 360 is ook volledig plat. Valt in mijn badkamer niet op tussen de andere spotjes, buiten dat hij iets kleiner is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 08:48
Ik heb hier een gira mini presence sensor, die is ook aardig plat, maar de PD11 en Theben Planospot zien er ook goed uit. Misschien wel de moeite om ze side by side te testen...

Ik heb het idee dat er hier wel meer mensen zijn die wat dingen uitproberen in een testopstelling. Is het een idee een algemene plug voor tweakers vraag en aanbod te doen? Is het ok om het hier te melden als je wat over hebt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bomberboy
  • Laatst online: 11:03
Ik heb zowel de pd11 (buiten in oversteek) en de basalte auro (binnen).
Heb er net even een fotootje van genomen voor de liefhebbers.

Persoonlijk vind ik de auro's mooier. (geen honingraat zichtbaar in het plasticplaatje), mooi lampje bij detectie (kan uit) en net iets witter. Het lampje van de pd11 is een klein rood ledje en de pd11 is een klein beetje geler qua plastic. Maar al bij al niet zo'n groot verschil.

Basalte auro, telkens met lampje aan/uit. Ik heb geprobeerd er iets van de omgeving/andere spot op de foto te laten staan zodat de schaal duidelijk is.

pd11:

edit:
Beiden hebben trouwens dezelfde afmetingen (zichtbare deel 52mm)
De vermelde planospot is wat groter (76mm)

• twee_D
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 07-06 15:30
tss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:53:
[...]
RGBCCT is vrij onpraktisch op de meeste drivers, en Dali heeft sowieso niet echt goede controls voor RGB.

Ik zou één driver voor RGB pakken, en één driver waarop je 2xCCT configureert. Als je de drivers een beetje voor dezelfde ruimte houdt dan scheelt dat ook niet zoveel in verbruik. Het 4e kanaal op de RGB driver kan je dan ook voor een single witte strip inzetten.

Overigens zie ik het voordeel van LinearDrives eigenlijk nooit zo. Powerdrives leveren hetzelfde vermogen per kanaal, en je kan je strips underpowered aansluiten waardoor je meer strip kwijt kan per kanaal. (zij het met minder vermogen). LinearDrive is alleen nuttig als je onder de 200mA nominale stroom (dus zonder dimmen) wil gaan op een kanaal.
Als ik het goed heb gebruik je dus powerdrives voor jou ledstrips ook? Ik dacht dat powerdrivers enkel geschikt waar voor CC en Lineardrives voor CV. En omdat ledstrips altijd (?) CV je dus lineardrives nodig hebt.

Als dit klopt dat je toch ook powerdrives kan gebruiken voor ledstrips dan scheelt mij dit wel wat "keuzes" omdat ik dan allemaal de zelfde drives kan kopen voor de volledige installatie.

Als ik dan 2 powerdrives neem en zoals jij zegt de RGB kant op PD1 aansluit en de CCT op PD2 dan lijkt het mij dat ik nog 1 kanaal over heb voor een "setje" ledlampen op PD1 en ik vermoed nog 2 kanalen op PD2? Zo kom ik voor de meeste kamers (hal, slaapkamers,...) toe met 2 powerdrivers per kamer
[...]
Als je serieus met RGB aan de slag wil, dan is vaak DMX toch wel de oplossing. Oók, omdat er DC drivers (24V gevoed) zijn met DMX die vele malen goedkoper per unit zijn. RGB via AC drivers (dus 230V) loopt heel snel in de papieren. Qua kosten, maar ook qua kanalen. Eén Dali bus heeft 64 adressen, één DMX bus heeft 512 adressen. Daarnaast wordt DMX 40x per seconde geupdate, waardoor je veel beter kleurverloop en synchronisatie kan verzorgen.

Dali is net als de KNX bus: timing van de commando's is van ondergeschikt belang. Een Hager gateway waarmee je 10 lampen tegelijk aan zet....die gaan in volgorde aan, een ABB gateway doet dit wél nagenoeg synchroon. De ABB heeft echter weer een groot nadeel: deze verstuurt geen On of Off status als een lamp via het dimpercentage op >0% of 0% terecht komt. Dat moet je dus weer met een logische schakeling bij programmeren voor iedere adres.

Niet belangrijk zou je denken....totdat je twee keer moet drukken steeds om een lamp aan te krijgen omdat je knop geen signaal 'Off' heeft gehad :+
Serieus met RGB aan de slag is niet de bedoeling. Gewoon hier en daar een LED strip en in de kinderkamers eentje met kleur :-) Maar ik wil er geen disco van maken. Ik heb nu reeds een DALI gateway gekocht (MDT), een DMX gateway kopen lijkt mij nu wat weggesmeten geld voor wat ik er "maar" wil mee doen. Ook heb je, als ik het zo wat opzoek, niet genoeg met enkel een DMX gateway maar heb je ook nog spliters en dergelijke nodig. Dan lijkt het mij wat duur te worden in vergelijking met DALI.
[...]
Niet belangrijk zou je denken....totdat je twee keer moet drukken steeds om een lamp aan te krijgen omdat je knop geen signaal 'Off' heeft gehad :+
Hoe ik het nu doe is: dimmen kan tot minimum 5% (je ziet ze dus nog branden) door te blijven drukken. Uitzetten doe je door kort te drukken.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:43
Dali is net als de KNX bus: timing van de commando's is van ondergeschikt belang. Een Hager gateway waarmee je 10 lampen tegelijk aan zet....die gaan in volgorde aan, een ABB gateway doet dit wél nagenoeg synchroon. De ABB heeft echter weer een groot nadeel: deze verstuurt geen On of Off status als een lamp via het dimpercentage op >0% of 0% terecht komt. Dat moet je dus weer met een logische schakeling bij programmeren voor iedere adres.

Ja, dat is voor mij dé reden om de ABB eruit te gooien deze zomer...

• tss68nl
twee_D schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Als ik het goed heb gebruik je dus powerdrives voor jou ledstrips ook? Ik dacht dat powerdrivers enkel geschikt waar voor CC en Lineardrives voor CV. En omdat ledstrips altijd (?) CV je dus lineardrives nodig hebt.
Ik heb echt van alles voor mijn spots en led strips. Je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het merk wel ergens in de kast hangen om mee te testen.

De belangrijkste verlichting draait allemaal op EldoLED powerdrives via Dali, en via DMX. Lange stukken led strip die echt veel vermogen vereisen is namelijk vrij zonde om met PowerDrives te doen: die hebben gewoon een dedicated 240W voeding en wat DC drivers er aan.

Maar inderdaad, je hebt wel een DMX gateway nodig. Maar die heb ik toch 5 :+

Anyway, voor de systemen die ik ontwerp of adviseer, gaat er doorgaans alleen maar CC in. Alléén voor projecten waar heel veel led strip in gaat, zoals bijvoorbeeld RGB of lange lengtes/hoog vermogen wit, daar gaat aanvullend nog DMX in.

Splitter is niet echt nodig. LED drivers kunnen een hik veroorzaken om de DMX bus als ze aan/uit gaan. De oplossing is gewoon om de hele zone op één voeding te doen en al die drivers tegelijk aan te doen. Heeft ook nog een voordeel dat je de drivers in daluren gewoon uit kan zetten door de voeding uit te schakelen.
Als dit klopt dat je toch ook powerdrives kan gebruiken voor ledstrips dan scheelt mij dit wel wat "keuzes" omdat ik dan allemaal de zelfde drives kan kopen voor de volledige installatie.
Ja dat kan dus prima.

Je moet alleen er voor zorgen dat je de stroom goed afstelt op de lengte led-strip. Want je kan dus vrij gemakkelijk led strip overbelasten door er teveel stroom doorheen te jagen. Slechte connectie waardoor even de helft niet meer mee doet = 2x te hoge stroom op de rest van de strip.
Als ik dan 2 powerdrives neem en zoals jij zegt de RGB kant op PD1 aansluit en de CCT op PD2 dan lijkt het mij dat ik nog 1 kanaal over heb voor een "setje" ledlampen op PD1 en ik vermoed nog 2 kanalen op PD2? Zo kom ik voor de meeste kamers (hal, slaapkamers,...) toe met 2 powerdrivers per kamer
Zolang je netjes onder 100W gelijktijdig vermogen blijft wel :)
Hoe ik het nu doe is: dimmen kan tot minimum 5% (je ziet ze dus nog branden) door te blijven drukken. Uitzetten doe je door kort te drukken.
Ja ik denk dat je niet helemaal door hebt waar ik heen wil. De ABB Dali gateway heeft echt een fout (of omissie minimaal) er in zitten. Het is echt vrij irritant. De enige oplossing is iets als een LogicMachine pakken om de missende berichten aan te vullen op de bus. Het gaat écht fout als je meerdere apparaten hebt die dezelfde lamp schakelen: bijvoorbeeld een PIR en een bedienpunt....of twee bedienpunten.

• tss68nl
Dennis schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Ja, dat is voor mij dé reden om de ABB eruit te gooien deze zomer...
Zonde wat dat ding werkt als een trein verder. De Dali gateway van Hager doet het echt veel slechter met gelijktijdig lampen aanzetten/dimmen en is dus weer vrij nutteloos als je een knop wil maken waarmee je dimlevel kan instellen van meerdere lampen.

Is het geen oplossing om een logische schakeling te bouwen? Jij gebruikt de Gira X1 / G1 nu toch? Daar zit je waarschijnlijk met een limiet aan groepadressen, én moet je ze allemaal 1 voor 1 programmeren?

Daar is een LogicMachine dan weer handig in. Je geeft daar gewoon een 'tag' mee aan een GA dat het een lamp is, en je kan het verder af met één stukje code.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:49
bomberboy schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:47:
Ik heb zowel de pd11 (buiten in oversteek) en de basalte auro (binnen).
Heb er net even een fotootje van genomen voor de liefhebbers.

Persoonlijk vind ik de auro's mooier. (geen honingraat zichtbaar in het plasticplaatje), mooi lampje bij detectie (kan uit) en net iets witter. Het lampje van de pd11 is een klein rood ledje en de pd11 is een klein beetje geler qua plastic. Maar al bij al niet zo'n groot verschil.

Basalte auro, telkens met lampje aan/uit. Ik heb geprobeerd er iets van de omgeving/andere spot op de foto te laten staan zodat de schaal duidelijk is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

pd11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

edit:
Beiden hebben trouwens dezelfde afmetingen (zichtbare deel 52mm)
De vermelde planospot is wat groter (76mm)
De Auro is inderdaad erg mooi en valt denk ik iets meer weg in het plafond dan de PD11. Prijsverschil is echter ook flink, scheelt bijna €130,- per sensor. Dat was voor mij doorslaggevend; er hangen nu 9 van die dingen in huis en op de begane grond moeten er later ook nog komen. Reken maar uit :P

Contrast met de spots is niet helemaal eerlijk als de spots aan staan, maar je snapt het idee.

Verder zijn ze wat mij betreft zeker subtiel genoeg. Super plat, dus vallen zo goed als vlak met het plafond. Het rode lampje kan overigens softwarematig uitgeschakeld worden :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• twee_D
tss68nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:37:
[...]

Anyway, voor de systemen die ik ontwerp of adviseer, gaat er doorgaans alleen maar CC in. Alléén voor projecten waar heel veel led strip in gaat, zoals bijvoorbeeld RGB of lange lengtes/hoog vermogen wit, daar gaat aanvullend nog DMX in.

Splitter is niet echt nodig. LED drivers kunnen een hik veroorzaken om de DMX bus als ze aan/uit gaan. De oplossing is gewoon om de hele zone op één voeding te doen en al die drivers tegelijk aan te doen. Heeft ook nog een voordeel dat je de drivers in daluren gewoon uit kan zetten door de voeding uit te schakelen.
Thanks voor de uitgebreide feedback... hier kan ik zeker al verder mee!!! _/-\o_
Eventueel nog tips voor een "goeie" DMX gateway (en voeding)?

Gr,
Dennis

• bomberboy
tss68nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:37:
Ja ik denk dat je niet helemaal door hebt waar ik heen wil. De ABB Dali gateway heeft echt een fout (of omissie minimaal) er in zitten. Het is echt vrij irritant. De enige oplossing is iets als een LogicMachine pakken om de missende berichten aan te vullen op de bus. Het gaat écht fout als je meerdere apparaten hebt die dezelfde lamp schakelen: bijvoorbeeld een PIR en een bedienpunt....of twee bedienpunten.
Misschien snap ik niet helemaal wat jullie bedoelen, maar mijn KNX gateway heeft gewoon een aantal opties om ook het aan/uit zetten via brightness & dimmen mogelijk te maken

(Dat is deze Dali GW trouwens: ABB DG/S2.64.1.1
@tss68nl Jij hebt me deze trouwens nog geleverd 3 jaar geleden samen met al het eldoled materiaal :) (tijd vliegt!)

[Voor 5% gewijzigd door bomberboy op 29-03-2021 15:59]

• bomberboy
Zoefff schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:43:
[...]
Verder zijn ze wat mij betreft zeker subtiel genoeg. Super plat, dus vallen zo goed als vlak met het plafond. Het rode lampje kan overigens softwarematig uitgeschakeld worden :)
Moest ik het nu opnieuw moeten doen zou ik (omwille van het toch wel significante prijsverschil) waarschijnlijk ook overal voor de pd11 variant gaan. Als je ze niet naast elkaar ziet gaan de meeste mensen het verschil nooit opmerken.

• tss68nl
bomberboy schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:54:
Misschien snap ik niet helemaal wat jullie bedoelen, maar mijn KNX gateway heeft gewoon een aantal opties om ook het aan/uit zetten via brightness & dimmen mogelijk te maken
Yep, die opties inderdaad, en exact dezelfde gateway. Wat deze setting doet is dat als de lamp uit staat, en je stuurt 50%..... dan zet hij hem aan, én hij gaat naar 50%. Houdt je deze setting uit, dan kan je de lamp instellen op 50%, maar de lamp gaat niet aan, totdat je het 'aan' commando geeft.

Dat is bijvoorbeeld handig met continue-verlichting waarbij je daglicht aanvult met kunstlicht op een bepaalde sterkte gedurende de dag. Je kan dan de updates voor de benodigde lichtsterkte door blijven sturen, zonder dat de lamp aan gaat.

Het probleem komt echter pas als deze setting aan staat. Als je namelijk 50% stuurt, dan gaat de lamp netjes aan, maar de gateway 'vergeet' om een status 'on' bericht te versturen voor dat kanaal. Zodoende zijn de andere units niet op de hoogte dat de gateway heeft besloten dat de lamp daadwerkelijk aan staat.

Er zijn verschillende manieren om dit te omzeilen:
  • Je zorgt dat je vanuit je knoppen altijd een 'on' of 'off' meestuurt.
  • Je gebruikt alleen maar on/off.
  • Je laat lampen altijd op 'on' staan en gebruikt het percentage alleen maar.
  • Je hebt maar één positie/unit die een lamp bedient.
  • Je gebruikt een logicmachine of vergelijkbaar om iedere keer als je een percentage hoger dan 0% langs ziet vliegen, een bijbehorend status 'on' de bus op te slingeren.
Dus grote kans dat je nooit tegen dat probleem aan loopt. Maar sommige mensen dus wel :)

Ik gebruik zelf de ABB én de Hager in 'productie' thuis. Ik vind de ABB heel prettig werken, en ook de prijs is zeer scherp voor 2x64 kanalen.

• bomberboy
Ok, dat is duidelijk :)

Inderdaad nog niet (bewust) tegen aan gelopen. Lijkt me iets wat dan vaak problematisch is bij een "toggle" functie, welke ik inderdaad bijna nergens gebruik.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:15

Ethirty

Who...me?

Hoe selecteren jullie eigenlijk je KNX hardware als je eenmaal aan de slag gaat? De basics kom ik nog wel uit, maar de keuze in sensoren en schakelaars is zo enorm (zie de vraag over bewegingsmelder hiervoor).

Een standaard installateur die KNX in zijn pakket heeft zal waarschijnlijk maar een heel kleine selectie voeren. Maar die gaan je ook niet helpen of je beter een DALI gateway van ABB, Hager of MDT kan kopen op basis van hoe jij je huis wil aansturen en al helemaal niet of je beter een Glasstaster II of Basalte schakelaars moet kopen.

Normaal zou je een showroom bezoeken met allemaal verschillende keuzes, maar zoiets is er waarschijnlijk helemaal niet voor KNX producten (zeker niet nu met Covid).

Dan maar van alles en nog wat bestellen voor heel veel geld en dan hopen dat je het mooi vind en het allemaal werkt? Lijkt me nogal een dure hobby. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• tss68nl
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:08:
Hoe selecteren jullie eigenlijk je KNX hardware als je eenmaal aan de slag gaat? De basics kom ik nog wel uit, maar de keuze in sensoren en schakelaars is zo enorm (zie de vraag over bewegingsmelder hiervoor).
Er is heel veel troep, en een paar goede merken/modellen. Die worden allemaal genoemd hier op Tweakers, en daar kies je dan uit :)

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 10:15

Normaal zou je een showroom bezoeken met allemaal verschillende keuzes, maar zoiets is er waarschijnlijk helemaal niet voor KNX producten (zeker niet nu met Covid).
misschien wil Gira wel meewerken aan een optie om de tweakers community op afspraak een kans te geven om het Gira Experience center te bezoeken: https://partner.gira.com/...len/experiencecenter.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tss68nl
twee_D schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:54:
Thanks voor de uitgebreide feedback... hier kan ik zeker al verder mee!!! _/-\o_
Eventueel nog tips voor een "goeie" DMX gateway (en voeding)?
DMX is enkel een signaalleiding, geen spanning, dus geen voeding benodigd.

LogicMachine heeft vaak een DMX poort, en anders de DMX gateway van Ingenium/BES. Dat waren echt draken van gateways, maar ik heb ze net zo lang feedback gegeven totdat de software een beetje fatsoenlijk was. (Vandaar dat ik er ook 5 heb liggen).

Ze hebben later nog een versie 2 uitgebracht, en ik hoop dat ze daar mijn feedback hebben meegenomen over de configuratie van het ding. Ik heb dat toen niet meer getest eerlijk gezegd.

Alle andere zoals de BABtec / ABB gateways, zijn vanwege de software alleen te gebruiken in restaurants etc. Ze veronderstellen dat *alle* 512 kanalen allemaal in dezelfde scene zitten. Je kan de lampen dus niet los aansturen....je moet een scene aanmaken voor alle mogelijke combinaties van lampen aan/uit/dimpercentage die je wil gebruiken. Kortom: trap er niet in....het werkt echt niet voor een woonhuis.

• tss68nl
HiBe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:29:
[...]

misschien wil Gira wel meewerken aan een optie om de tweakers community op afspraak een kans te geven om het Gira Experience center te bezoeken: https://partner.gira.com/...len/experiencecenter.html
Van Gira.... zijn eigenlijk alleen de X1 / G1 / L1 goed, en bijbehorende deurcommunicatiesysteem (wat overigens een uitermate geschikte methode is om je bankrekening te laten verdampen) :+ Oh...en de KNX/IP gateway is goed...maar dat is hetzelfde OEM apparaat als de Siemens KNX/IP gateway.

Het grootste probleem van Gira is de prijs. Er zit een niet nader te noemen partij in Nederland tussen die vrij hoge prijzen hanteert omdat ze het alleenrecht hebben op import/handel in Gira in Nederland. Je kan het natuurlijk wel bij de Oosterburen bestellen... maar om dan het experience center in Nederland voor te gebruiken als je ze toch gaat overslaan is...... nou ja, ik zou het niet doen omdat ik het niet zo netjes vindt.

Ik haal m'n informatie bij degene waar ik het uiteindelijk ook daadwerkelijk koop :)

• bomberboy
Hoe selecteren jullie eigenlijk je KNX hardware als je eenmaal aan de slag gaat?
Enerzijds afhankelijk van leverancier en waar deze mee vertrouwd is. (In de veronderstelling dat je niet alles zelf doet en/of besteld bij een persoon die je vertrouwt (bv als je afspreekt met je electra-installateur dat je programmatie zelf doet ofzo)

In mijn persoonlijk geval was dat mijn vader ;) Dus was vooral gebaseerd op prijs en korting die hij kon krijgen. Met als gevolg dat er voor alles wat in de kast zit er redelijk wat van ABB in zit.

Voor alle visuele componenten heb ik er wel voor gezorgd dat we het hebben kunnen bekijken en betasten. Dus een paar bouwbeurzen (in België Batibouw heeft een knx hoek). Dit jaar inderdaad ook virtueel ipv fysiek.
Tot vorig jaar had je in Nederland ook ISE waar er ook steeds een KNX hoek was (en de laatste zaterdag ook open voor publiek)

En ook heel veel uit dit forumtopic gehaald. Alles voor aansturen verlichting heb ik zelfs bij een van de forumleden hier besteld. (Dat was bij @tss68nl dus voor als je het niet door had)

Al bij al is dit wel goed gelukt. Uiteindelijk zijn er hier niet zo heel veel verschillende merken gebruikt geweest. Heel veel ABB in de kast. Veel basalte voor schakelaars, bewegingsmelders enz. En dan een paar specialistische componentjes die niet ieder merkt heeft of waar één merk net een specifiek voordeel blijkt te hebben. Zoals die pd11 bewegingsmelders wat de kleinste platte zijn (naast de basalte auro) en de gira rookmelders met knx module. (Waarschijnlijk overkill, enige functie die ik er nu van gebruik: bij brand alle screens omhoog zodat je zeker buiten kan) Om dan in praktijk nog het muggenraam uit het raam te moeten friemelen :p
En als laatste Logicmachine voor wat andere dingetjes, al heb ik wel mixed feelings over dat toestel. Qua visualisatie valt me dat enorm tegen, maar kan met minimaal programmeerwerk wel gebruikt worden voor andere leuke dingen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Er is heel veel troep, en een paar goede merken/modellen. Die worden allemaal genoemd hier op Tweakers, en daar kies je dan uit :)
Ja dat had ik al door. Behalve dit topic is er niet superveel online te vinden in het Nederlands :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:12:
En als laatste Logicmachine voor wat andere dingetjes, al heb ik wel mixed feelings over dat toestel. Qua visualisatie valt me dat enorm tegen, maar kan met minimaal programmeerwerk wel gebruikt worden voor andere leuke dingen.
Ja dat klopt qua visualisatie. Maar je kan er wel de halve wereld mee aan elkaar programmeren. Zo programmeer je daar je eigen DMX gateway mee (en/of Dali), je kan allerlei API's gebruiken (Netatmo, Ubiquiti Unifi, Sony, Denon, Weatherchannel, Zehnder WTW/Ventilatie, Philips Hue etc etc). En het is zeer krachtig om functionaliteit zoals ABB gateway fix te bouwen.

Het is alleen wel een spartaanse omgeving, en alle klik & mik verbeteringen die ze beloofd hebben zijn uiteindelijk wel gemaakt, maar slaan de plank volledig mis. Ook de app is een regelrechte aanfluiting, en de Apple Homekit certificatie is mislukt.

Dat waren allemaal hele mooie beloftes 5 jaar geleden, maar weinig van waargemaakt helaas.

Maar goed, ik kijk er maar zo naar: het is een Dali gateway, DMX gateway én een KNX/IP Router in één. Als ik dan de prijs vergelijk t.o.v. de losse componenten is het nog niet eens zo gek. Je moet er alleen wel serieus tijd in investeren om die gateways goed werkend te krijgen, daar staat tegenover dat je nog veel meer kan integreren.

Inmiddels zijn ze wel een beetje ingehaald overigens. Je kan een Thinka kopen voor HomeKit/Alexa/Google integratie, en je kan Home Assistant gebruiken om veel integraties voor elkaar te krijgen. Grafisch is HA vrij sterk, en qua standaard integraties ook wel. Nadeel is wel weer dat je vast zit aan wat er voorgemaakt is door de community, en dat bijvoorbeeld KNX integratie een drama is om aan de praat te krijgen en te houden.

Alternatief is Gira G1/X1 visualisatie. Dat blijft mooi maar vrij prijzig en relatief beperkt te gebruiken via je telefoon.

• tss68nl
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:32:
Ja dat had ik al door. Behalve dit topic is er niet superveel online te vinden in het Nederlands :)
Nee vandaar dat we er hier ook het werk in hebben gestoken om informatie te verzamelen :+ Er zijn sowieso weinig mensen die zelf KNX bouwen, en de installateurs zijn doorgaans niet zo scheutig met informatie.

• DiLDoG
twee_D schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Een belangrijk verschil is dat bij de power drive elke string een dedicated ground heeft die je niet aan elkaar mag knopen. De linear drive heeft gewoon een common ground voor de 4 kanalen.

Een constante voltage strip/led aansturen kan ook met een cv driver mits er geen active sturing in de strip/led zit (en dus gewoon met een weerstand wordt begrensd).

Ik wacht nog steeds op mijn power- en linear drive van voltus om uit te proberen...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:38:
[...]

Nee vandaar dat we er hier ook het werk in hebben gestoken om informatie te verzamelen :+ Er zijn sowieso weinig mensen die zelf KNX bouwen, en de installateurs zijn doorgaans niet zo scheutig met informatie.
Weet ik, waarvoor veel dank O+

Volg het topic al een tijd en heb het meeste ook wel gelezen ondertussen (en al weer meer vergeten).
Nu nog iemand overtuigen dat ons nieuwe huis straks echt niet compleet is zonder KNX. :+

#team_UTC+1

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 10:15
tss68nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:38:
[...]

heb ook sterk de indruk dat de installateurs over het algemeen ook alleen de basis snappen en ver weg blijven van de wat complexere zaken. (op een paar dure jongens na dan).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tss68nl
HiBe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:40:
heb ook sterk de indruk dat de installateurs over het algemeen ook alleen de basis snappen en ver weg blijven van de wat complexere zaken. (op een paar dure jongens na dan).
Installateurs nemen vaak een system integrator in de hand die het hele project uitwerkt en levert. De installateur doet alleen maar waar hij voor opgeleid is: leidingwerk installeren, draad trekken, en afmonteren in de kast.

Je krijgt waar je voor betaalt. Ga maar eens na hoeveel tijd er gaat zitten in componenten uitzoeken (functionaliteit, kleur, prijs, vorm/uitvoering, etc), gewenste functionaliteit achterhalen, besluiten nemen, positionering bepalen, tekeningen maken, werktekeningen, bestellen materialen. Allemaal voordat je ook maar één draad kan aanleggen of één component kan programmeren.

Dan moet het ook allemaal nog eens aangelegd, geprogrammeerd en opgeleverd worden.

System integrators zijn per uur ook niet goedkoop. Maar dat komt ook omdat het geen simpel werk is. Ze moeten technisch goed zijn, klantwensen kunnen vertalen, goede programmeurs in dienst hebben etc etc.

De meeste mensen doen hier al dat werk zelf, en dat bespaart enorm veel geld. Stel je voor dat al dat werk door iemand anders moet worden gedaan die €100 per uur kost? En dan moet je alle materialen én de installateur nog betalen :)

• twee_D
DiLDoG schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Ik wacht nog steeds op mijn power- en linear drive van voltus om uit te proberen...
ik ga ze daar ook bestellen... wacht je al lang? Want er staat 1,5 tot 3 weken... :s

• DiLDoG
twee_D schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:05:
[...]

ik ga ze daar ook bestellen... wacht je al lang? Want er staat 1,5 tot 3 weken... :s
Ik heb 11-3 besteld :(

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:49
tss68nl schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Ik vind drivers in een kast vrij onhandig. Maar smaken verschillen. :+
Ik moet mijn smaak dan nog ontwikkelen denk ik. :D
Maar zie reactie onderaan deze post.
[...]

AliExpress als bron gebruiken voor goede ideeën qua elektronica 8)7 Ze verkopen daar ook verwarmde douchekoppen: stuk draad met plastic isolatielaagje waar ze 230V door jagen waar water langs stroomt. Helemaal niet gevaarlijk. Je moet gewoon altijd eerst de stroom van de douchekop halen voordat je het water uit zet, anders smelt het plastic weg en heb je de volgende keer disco douche. 8)
Hahaha, ik ken 'm als suicide shower. Met vakantie weleens onder gestaan. Ik vond het er al niet echt veilig uit zien in dat hotel. Dat was dan een reparatieoplossing want de oorspronkelijk douche zat er ook nog. Het zat volgens mij gewoon met een kroonsteentje. Toen wist ik nog niet dat het best gevaarlijk zou kunnen zijn. De warmte geleidt via een plastic laagje.... :|

Maar goed, je moet even uitkijken wat je uit China haalt inderdaad. Toch worden ze in het DMX-topic wel genoemd. Ik zal daar eens kijken naar de opties. Misschien kunnen ze me toch overhalen om een EldoLED te kopen.
[...]

KNX en DMX is echt appels met peren vergelijken.
Ja ok, DMX is bedoeld voor (LED-)verlichting. Maar voor KNX kun je ook LED-drivers kopen. Dus ik bedoelde meer dat ik daarvoor de voorkeur geef aan DMX. Goedkoper per kanaal en het systeem is opener. Het enige is dat je dan ook een voeding en een KNX-gateway en een IP-gateway moet aanschaffen. Dus de opstartkosten zijn niet gering.
[...]

Boven / onder is een prima idee. Zo worden veel kasten gedaan.

[...]

Hager Univers systeem.
Poeh, het valt niet mee om iets te kiezen en wijs te worden uit het productaanbod van bijvoorbeeld Hager: https://hager.com/nl/cata...esystemen/verdeelsystemen. Veel van die kasten moet je geloof ik zelf in elkaar zetten (en ze hebben inderdaad van die separatiewanden). Verder zijn de onderdelen duur. Een kast van €2000 is mij iets te gortig.

Is er niet ergens een wat overzichtelijker lijstje met kasten?

Iemand ervaring met dit merk bijv. (F-tronic): https://www.elektramat.nl...elbouw/lege-veldverdeler/ ?

Hoeveel diepte heb je nodig in een kast? Is 165 mm genoeg? Heb je dan genoeg ruimte voor bedradingskokers?

Of heeft iemand andere suggesties voor kasten voor veldverdelers?
[...]

Er zijn warmtecalculatieprogramma's voor kasten die alleen stroom doorgeven, en bedradingsroutes. Waarbij dus draadweerstand in een stuk 2.5mm2 al voldoende is om de temperatuur op te laten lopen in een verdeler. Vergeet niet: een verdeler moet absoluut dicht zijn: géén open uitbreekpoorten etc.... niets waar beestjes tussendoor kunnen kruipen en sluiting kunnen veroorzaken.
Oh dat wist ik ook niet. :P
Als alleen weerstand al teveel is.... wat dacht je dan dat honderden watts aan LED drivers gaat doen? Want alleen hele goede drivers halen 95% efficiëntie, en dan ook alleen nog maar als ze vol belast worden. Heb je een simpele driver dan kan je gemiddeld rustig 50% van het vermogen de kast in pompen. Reken maar eens uit hoeveel watts aan LED licht je in een gemiddeld huis installeert. 600W tot 1000W is echt niet ongebruikelijk. Dat is dus potentieel een 300W verwaming in een gesloten kast. Succes :)
Ja, en je moet dus berekenen op het geval dat alles aan staat. Geen idee hoeveel restwarmte een LED-driver geeft. Ik vermoed wel veel blijkbaar, want je hebt het over 300W verwarming bij 600-1000W verlichting?
Dat werkt dus niet, hoe zeer AliExpress je ook wil doen geloven dat dat prima kan.

Nogmaals: als je led drivers in een kast gaat plaatsen, pak er dan een aparte kast voor, en maak die kast geventileerd. Maar ik zie het nut niet van die kast: aan de muur kan je ze nog veel beter geventileerd ophangen.
Ja dat lijkt me ook. Het hangt er een beetje van af denk ik. Als thermisch kan en je hebt ruimte in de kast, en je voert SELV toch naar binnen aan een bepaalde kant, dan lijkt het me best handig. Vooropgesteld dat je centrale drivers handig vindt natuurlijk. Maar teveel hitte lijkt me al snel een probleem.
[...]

Antwoorden geven op actuele vragen hier af en toe kost al véél meer tijd dan ik eigenlijk heb. Als je echt tijd over hebt dan is een samenvatting van nuttige informatie welkom hoor ;)
Dat snap ik. We doen dit hier allemaal ook maar omdat het kan, en niet omdat het moet (en min of meer voor de hobby.;)). Voor de gemiddelde consument is dit nog niet echt haalbaar. Voor de Tweaker is het al vaak een hele kluif, dus een beetje uitleg is welkom.

Het is dus best ingewikkeld allemaal, als je alles goed wilt doen, dus je kunt niet zomaar even beginnen. Ik dacht eerst dit wel even uit te vogelen in een avondje, maar het is wel wat meer uitzoekwerk. Je (snelle) reacties worden echter zeer gewaardeerd! Het zou mooi zijn om meer mensen aan KNX te krijgen. Een en ander samenvatten voor de startpost is een goed idee. Als ik wat verder ben en wat meer tijd daarvoor heb zal ik kijken of ik wat aan kan leveren.
[...]

Loxone is ook een mooi systeem. Ik vind het persoonlijk duur per bijvoorbeeld geschakeld contact, en de nadelen die je noemt als vendor-lockin en SPOF zijn er absoluut. Daar staat tegenover dat logische schakelingen programmeren weer veel makkelijker te realiseren is. Dus je huis echt slim maken is met Loxone makkelijker.
Geen idee hoe de Loxone-server precies werkt, maar zit daar dan een programmeeromgeving in, of een API waar je tegenaan kunt programmeren? Of bedoel je dat je uiteraard de schakelingen zelf met een losse PLC kunt aansturen?
Voor KNX moet je dan LogicMachines inzetten, Gira X1, of Home Assistant bijvoorbeeld.
Dus ik zie niet zo in waarom dat met Loxone makkelijk is. Met KNX kan dat inderdaad ook allemaal, en dan heb je bijv. OpenHAB/Home Assistant in plaats van de Loxone server. Dat maakt dan toch geen verschil?
Het werkt allemaal, en heeft allemaal z'n voor en nadelen. Ik vind het handig dat ik m'n huis kan verkopen en beheer van de elektra kan overdragen aan een installateur voor de nieuwe bewoners. Dat is met Z-Wave bijvoorbeeld al weer een stuk minder.
Mee eens, een van de redenen dat ik van Z-Wave af wil. Het is gepriegel met de pulsdrukkers. Er zitten dimmermodules helemaal klem achter een inbouwdoos. En je hebt de aansturing die je minder makkelijk kunt overdragen aan een nieuwe bewoner (in ieder geval niet met een Raspberry Pi zoals bij mij). Wel werkt veel, net als bij KNX (zij het met veel minder flexibiliteit) ook zonder centrale aansturingsnode. (Bijv. een Z-Wave dimmer module werkt altijd ook gewoon als "domme" dimmer.)

Qua licentie is Z-Wave ook wel wat geslotener dan KNX dacht ik. Meerdere fabrikanten die allemaal dezelfde chip gebruiken en elk product moet gecertificeerd worden.

Verder heeft KNX als voordeel de tasters die makkelijk te plaatsen zijn (maar twee draden die door te lussen zijn). En je kunt ze ook met schermpje/temperatuuraanduiding e.d. krijgen bijv. Dat is bij Z-Wave en Loxone allemaal niet echt mogelijk.

• Visca
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21-06 21:01
Praktisch vraagje:
Hoe werken jullie een domotica schakelaar (zoals shelly) weg als je het niet in een opbouw of inbouwdoos bij de schakelaar/dimmer kan wegwerken? Ik heb een opbouwschakelaar voor screens, daar zit een shelly 2 aan zodat ik de screens kan bedienen via mijn telefoon of computer, maar de shelly hangt nu los aan de draadjes want hij past niet bij in het kleine opbouwdoosje waar de schakelaar in zit.

Zijn hier goede doosjes voor? Ik kan of niet goed googlen of ik mis de juiste term of zo maar ik niet echt iets tegen wat bruikbaar lijkt.

• tss68nl
twee_D schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:05:
Dan koop je ze toch gewoon in Nederland 8)7

EldoLED is een Nederlands bedrijf. Dan laat je ze eerst vanuit hier naar Duitsland sturen, en dan haal je ze weer terug? Als ze in Duitsland op voorraad liggen, dan is de 19% BTW leuk meegenomen, maar als ze niet op voorraad zijn is het echt een gebed zonder eind momenteel.

• TimoDimo
tss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Met dat verschil dat het systeem van Femme helemaal niets met KNX te maken heeft, en door het gebruik van PLC's er compleet andere design keuzes gemaakt moeten worden.

Als iemand met KNX wil werken, dan is het kijken naar Loxone en PLC installateurs ongeveer het slechtste advies wat je iemand kan geven. Loxone kasten bestrijken doorgaans een volledige muur van een ruimte omdat je net als bij PLC's allemaal losse connector componenten moet plaatsen voor iedere 2 of 4 aansluitingen. En ze bevatten veel SELV wat middels een UTP kabel door het huis wordt getrokken: je hebt voor iedere kabel een UTP shield nodig wat 2U in beslag neemt.

Die kasten zien er dus doorgaans hetzelfde uit als een kast met PLC's : eindeloze bedradingskokers op een achterwand om de honderden / duizenden aansluitingen overzichtelijk af te monteren.

Dat is een hele andere ontwerpstrategie, en past totaal niet bij KNX. KNX is er op gestoeld dat ieder component zijn eigen logica heeft en zelfvoorzienend is. Ook zijn de elektrische eisen compleet anders, met als gevolg dat een goed ontworpen KNX verdeler er compleet anders uit ziet dan een Loxone of PLC muur.

Ik denk dat als iemand moeite heeft om te begrijpen hoe je het beste KNX kan installeren (en zaken als 230V hoort daar nou eenmaal bij)... dat het juist voor die mensen vrij onmogelijk is om de verschillen in aanpak tussen Loxone / PLC en KNX te herkennen en er uit te filteren. Dat maakt het alleen maar nóg moeilijker.
Ah, dit verhaal bevestigt wel een beetje wat ik eerder zei. Samengevat:

Nadelen Loxone t.o.v. KNX:
- Centrale Loxone-server (met altijd SPOF, niks doet het meer als die uitvalt).
- Vendor lock-in (alleen de Loxone-server).
- Enorm veel schakeldraden door je huis en in je SELV-kast.
- Geen gecompliceerde tasters mogelijk met displays bijv. Of je moet een KNX-koppeling maken maar dat werkt niet zo goed begrijp ik.

Het enige nadeel van KNX is dan wat mij betreft dat het geen installatie is met hardware voor algemeen gebruik (zoals Loxone met allemaal simpele schakelingen). Dus platform/standaard lock-in (bus-specifiek protocol), alhoewel KNX wel een open en licentievrije standaard is. Maar dit is eigenlijk de enige mogelijkheid als je een bus wilt toepassen. Een licentievrije open standaard is dan het beste wat je kunt wensen.

Eerlijk gezegd vind ik dat je je anno 2021 toch wel erg veel werk op de hals haalt door nog alles zonder bus aan te leggen. Voor de echte knutselaar wel leuk denk ik, maar in de digitale wereld is het toch veel logischer om zaken met een bus aan te leggen?

• klaasopurk
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:04
TimoDimo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:41:
Poeh, het valt niet mee om iets te kiezen en wijs te worden uit het productaanbod van bijvoorbeeld Hager: https://hager.com/nl/cata...esystemen/verdeelsystemen. Veel van die kasten moet je geloof ik zelf in elkaar zetten (en ze hebben inderdaad van die separatiewanden). Verder zijn de onderdelen duur. Een kast van €2000 is mij iets te gortig.

Is er niet ergens een wat overzichtelijker lijstje met kasten?

Iemand ervaring met dit merk bijv. (F-tronic): https://www.elektramat.nl...elbouw/lege-veldverdeler/ ?

Hoeveel diepte heb je nodig in een kast? Is 165 mm genoeg? Heb je dan genoeg ruimte voor bedradingskokers?

Of heeft iemand andere suggesties voor kasten voor veldverdelers?
Ik heb de F-tronic kasten. Deze heb ik zelf uit Duitsland gehaald. Waren ze stukken goedkoper. Maar ja ik had er ook 3 nodig. 1 beneden in meterkast en op zolder en een kleintje in de schuur (staat vol met machines daarom aparte aansturing daar nodig).
Ik heb zelf de 21-22 cm diepe versie gekozen. Dan heb je lekker de ruimte. Al moet je daarmee oppassen. Die ruimte gaat niet helemaal aan de achterkant. Er zitten standaard geen kokers in. Als je dit wil, dan zul je die zelf moeten maken. Ik heb het opgelost door alle 220 aan de achterkant te doen en de eib-kabel aan voorkant van de modules te laten lopen.

Zie een van mijn posts met foto van de kast. Daar kun je ook linkjes vinden naar welk type dat is.

Klaas

• TimoDimo
Visca schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:13:
Praktisch vraagje:
Hoe werken jullie een domotica schakelaar (zoals shelly) weg als je het niet in een opbouw of inbouwdoos bij de schakelaar/dimmer kan wegwerken? Ik heb een opbouwschakelaar voor screens, daar zit een shelly 2 aan zodat ik de screens kan bedienen via mijn telefoon of computer, maar de shelly hangt nu los aan de draadjes want hij past niet bij in het kleine opbouwdoosje waar de schakelaar in zit.

Zijn hier goede doosjes voor? Ik kan of niet goed googlen of ik mis de juiste term of zo maar ik niet echt iets tegen wat bruikbaar lijkt.
Het is altijd gepruts die modules wegwerken achter je schakelaar. Je zou er misschien een diepere inbouw of opbouwdoos voor in de plaats kunnen zetten (ik weet niet of het standaard dozen zijn). Anders misschien de Shelly-module ergens anders plaatsen waar je ruimte hebt voor een extra doosje?

Of gewoon KNX aanleggen. ;)

• tss68nl
Het zat volgens mij gewoon met een kroonsteentje.
Een kroonsteentje in de douche. En dat is voor jou geen reden om direct weg te lopen? :)
Dus ik bedoelde meer dat ik daarvoor de voorkeur geef aan DMX.
Ik zie niet in hoe jij DMX kan aanleggen in je huis? DMX mag niet bij 230V, en je led drivers centraal en dan 24V SELV draad naar je lampen gaat toch ook niet?
Inderdaad is dat systeem modulair. En €2000 maak je het wel heel erg gortig en groot :)
Ja die heb ik zelf gehad (een 5 x 2 velds) als veldverdeler. Veel te weinig inbouwdiepte dus geen ruimte voor kabelgoot. Ook te weinig verticale bedradingsruimte, dus alles moet achter de units door. Zelfs als je ervaren bent in KNX kasten bouwen maak je er met een F-Tronic al snel een puinhoop van.

Er zitten wel wat kappen bij die compartimenten maken van je kast, en het is echt een voordelige optie. Nette stalen deur ook. Maar kost echt serieus veel tijd om er iets fatsoenlijks mee te maken.
Geen idee hoe de Loxone-server precies werkt, maar zit daar dan een programmeeromgeving in, of een API waar je tegenaan kunt programmeren? Of bedoel je dat je uiteraard de schakelingen zelf met een losse PLC kunt aansturen?
Loxone heeft dedicated software waarmee je logica in de miniserver kan programmeren. Werkt vrij gemakkelijk om alles een elkaar te slepen. Je kan de software overigens gebruiken/testen zonder dat je Loxone hardware hebt. Dat geeft een mooi beeld als je er serieus naar wil kijken.
Dus ik zie niet zo in waarom dat met Loxone makkelijk is. Met KNX kan dat inderdaad ook allemaal, en dan heb je bijv. OpenHAB/Home Assistant in plaats van de Loxone server. Dat maakt dan toch geen verschil?
Moet je wel Home Assistant in de lucht houden. Je moet opletten dat je licht thuis laten werken geen dagtaak wordt. (gechargeerd verwoord, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik :) )
Verder heeft KNX als voordeel de tasters die makkelijk te plaatsen zijn (maar twee draden die door te lussen zijn). En je kunt ze ook met schermpje/temperatuuraanduiding e.d. krijgen bijv. Dat is bij Z-Wave en Loxone allemaal niet echt mogelijk.
Yep, bij KNX zijn kleine zelfvoorzienende computertjes die je aan de muur hangt. Vandaar ook de vrij forse vanaf prijs voor een KNX schakelaar. (Overigens maakt MDT hele goedkope....maar die vallen echt uit elkaar van ellende. Believe you me, I tried :*) )

• TimoDimo
Ethirty schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Daarom gaf ik al aan dat hij op veel non-KNX vragen antwoord lijkt te zoeken. Zoals de aanleg van 230V, klemmen etc. Helaas zijn er weinig goede video's die het installatie aspect laten zien.
230V is toch de basis en dat moet je goed hebben zodat het veilig is. Dus logisch dat ik daar eerst even over struikelde. ;)
Mij heeft het in ieder geval geholpen met visualiseren wat er allemaal komt kijken bij het concept van centraliseren.
Bedoel je die video waar hij zijn hele smart home laat zien? Ik denk dat ik dat bekeken heb; het ging volgens mij niet echt om veel technische details. Ik zag vooral meters aan PLC's/drivers/wat dan ook.

Ik ben zelf niet zo van de video's kijken. Gewoon de theorie in beknopte vorm lezen (met goede gedetailleerde hoge resolutie afbeeldingen, niet die je onderaan je post laat zien ;)) werkt voor mij sneller.
Dat je KNX schakelaars, displays en sensoren allemaal kunt doorlussen zodat je maar 1 of 2 aansluitingen in je kast hebt, neemt niet weg dat je nog steeds een hoop afgaande 230V leidingen hebt voor verlichting, schakelbare stopcontacten of andere apparatuur die je via een centrale actor bedient.

Is de kast kleiner en overzichtelijker met KNX: jazeker.
Heb je nog steeds een enorme lading aan klemmen nodig: ja, al ligt dat meer aan de grote van het huis dan aan het KNX systeem.
Ja dat hoort er nu eenmaal bij, welk systeem je ook kiest.
[Afbeelding]
(even de hoeveelheid automaten wegdenken die ze bij de oosterburen gebruiken)

• Visca
TimoDimo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Het is altijd gepruts die modules wegwerken achter je schakelaar. Je zou er misschien een diepere inbouw of opbouwdoos voor in de plaats kunnen zetten (ik weet niet of het standaard dozen zijn). Anders misschien de Shelly-module ergens anders plaatsen waar je ruimte hebt voor een extra doosje?

Of gewoon KNX aanleggen. ;)
Ik heb tot nu toe geen geschikte opbouwmodule kunnen vinden waar het bij in past. Het gaat uiteindelijk naar een stopcontact dus ergens zal ik het in een doosje moeten zien te stoppen. Of dat nou bij het stopcontact in de buurt is of bij de schakelaar maakt mij niet veel uit. Maar zijn er überhaupt opbouwdoosjes die je alleen daarvoor zou kunnen gebruiken? Alles wat ik nu tegenkom zijn doosjes waar je dan weer een plaatje op maakt met een schakelaar erin of iets dergelijks, dat wil ik allemaal niet.

Gewoon een blanco gesloten doosje waar met 2 gaten voor de kabel in en uit en daarin de shelly proppen en aan de muur bevestigen.

Maar die zijn er blijkbaar niet :'(

Oh, zit ik trouwens helemaal in het verkeerde topic te posten? 8)7

[Voor 3% gewijzigd door Visca op 30-03-2021 17:01]

• TimoDimo
Visca schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Ik heb tot nu toe geen geschikte opbouwmodule kunnen vinden waar het bij in past. Het gaat uiteindelijk naar een stopcontact dus ergens zal ik het in een doosje moeten zien te stoppen. Of dat nou bij het stopcontact in de buurt is of bij de schakelaar maakt mij niet veel uit. Maar zijn er überhaupt opbouwdoosjes die je alleen daarvoor zou kunnen gebruiken? Alles wat ik nu tegenkom zijn doosjes waar je dan weer een plaatje op maakt met een schakelaar erin of iets dergelijks, dat wil ik allemaal niet.

Gewoon een blanco gesloten doosje waar met 2 gaten voor de kabel in en uit en daarin de shelly proppen en aan de muur bevestigen.

Maar die zijn er blijkbaar niet :'(
Gewoon een lasdoos dan toch??

• Visca
TimoDimo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Gewoon een lasdoos dan toch??
Ja ik hoopte op een wat mooier/minder groot alternatief. Lasdoos is wel de term die ik voorheen veel heb gebruikt om een geschikt doosje te vinden.

Ik hoopte eigenlijk gewoon dat er 'iets' op de markt zou zijn wat ik gewoon compleet gemist had :)

• TimoDimo
Visca schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Ja ik hoopte op een wat mooier/minder groot alternatief. Lasdoos is wel de term die ik voorheen veel heb gebruikt om een geschikt doosje te vinden.

Ik hoopte eigenlijk gewoon dat er 'iets' op de markt zou zijn wat ik gewoon compleet gemist had :)
Opbouw is sowieso niet mooi. Dan zou ik gewoon een diepe inbouwdoos maken waar het allemaal in past.

Je hebt dacht ik wel opbouwdozen voor gewoon inbouwschakelmateriaal. Daar kun je dan ook een blindplaat op bevestigen.

• twee_D
tss68nl schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Dan koop je ze toch gewoon in Nederland 8)7

EldoLED is een Nederlands bedrijf. Dan laat je ze eerst vanuit hier naar Duitsland sturen, en dan haal je ze weer terug? Als ze in Duitsland op voorraad liggen, dan is de 19% BTW leuk meegenomen, maar als ze niet op voorraad zijn is het echt een gebed zonder eind momenteel.
Geef mij dan eens een webshop in BE of NL waar ze goedkoper staan dan op Voltus? Die 2% btw die ik bespaar maakt niet het verschil, want voor 2% bestel ik liever in BE of NL. Maar ik heb ze nog niet echt gevonden voor 176,26 euro (de powerdrive 106S)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tss68nl
twee_D schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:22:
Geef mij dan eens een webshop in BE of NL waar ze goedkoper staan dan op Voltus? Die 2% btw die ik bespaar maakt niet het verschil, want voor 2% bestel ik liever in BE of NL. Maar ik heb ze nog niet echt gevonden voor 176,26 euro (de powerdrive 106S)
Goedkoper dan Voltus ga je niet vinden. Wel betere levertijden, en meer kennis over de producten.

Want: hebben ze bij Voltus gevraagd in welke situatie die driver geïnstalleerd gaat worden?
Deze drivers moeten namelijk in een CE goedgekeurde behuizing, wat meestal meer gedoe is dan meteen de goede drivers kopen.

Doorgaans gebruik je de 1060. Die heeft nette afscherming voor de contacten en SELV/230V separatie. Wel wat duurder (en ook niet op voorraad bij Voltus helaas).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Visca schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:13:
Praktisch vraagje:

* Ethirty kijkt naar topic titel :?

Oh wacht, ik zie nu dat je dat inmiddels ook door had :P
TimoDimo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:54:
[...]

230V is toch de basis en dat moet je goed hebben zodat het veilig is. Dus logisch dat ik daar eerst even over struikelde. ;)

[...]

Bedoel je die video waar hij zijn hele smart home laat zien? Ik denk dat ik dat bekeken heb; het ging volgens mij niet echt om veel technische details. Ik zag vooral meters aan PLC's/drivers/wat dan ook.

Ik ben zelf niet zo van de video's kijken. Gewoon de theorie in beknopte vorm lezen (met goede gedetailleerde hoge resolutie afbeeldingen, niet die je onderaan je post laat zien ;)) werkt voor mij sneller.

[...]

Ja dat hoort er nu eenmaal bij, welk systeem je ook kiest.
Ik probeerde je wat tips mee te geven aangezien ik ook begonnen ben waar jij nu zit en alles duidelijk heb gekregen door hier lezen en wat video's kijken. Maar ik heb heel duidelijk de onderwerpen gesplitst. Elektra, bus-systemen, centraaldozen vs centraliseren, schakelkasten, etc. Kan je veel gedetailleerder en gestructureerder info zoeken en daarna alle kennis bij elkaar optellen. Maar goed, ieder leert weer anders.
tss68nl schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Yep, bij KNX zijn kleine zelfvoorzienende computertjes die je aan de muur hangt. Vandaar ook de vrij forse vanaf prijs voor een KNX schakelaar. (Overigens maakt MDT hele goedkope....maar die vallen echt uit elkaar van ellende. Believe you me, I tried :*) )
Dan bedoel je denk ik de simpelste schakelaars die ze bieden, of alle schakelaars?

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Niet online
Geen idee hoe de Loxone-server precies werkt, maar zit daar dan een programmeeromgeving in, of een API waar je tegenaan kunt programmeren?
Ja, beide. Waarbij de programmeeromgeving denk ik 't gebruikelijkste vehicel is. (Niet in trouwens, maar als losse software, 'gratis', wat natuurlijk neerkomt op bij de prijs inbegrepen.)

Evt. hier verder praten: Loxone bedrade en draadloze smarthomes

• Gwaihir
  • Niet online
TimoDimo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:41:
Eerlijk gezegd vind ik dat je je anno 2021 toch wel erg veel werk op de hals haalt door nog alles zonder bus aan te leggen. Voor de echte knutselaar wel leuk denk ik, maar in de digitale wereld is het toch veel logischer om zaken met een bus aan te leggen?
Ook nog even de tussenliggende pagina's doorlezen ;) ; die bus(sen) heeft nl. ook Loxone en dat veel 230V of SELV schakelen kan net zo goed met KNX.

• Gwaihir
  • Niet online
Je kan de software overigens gebruiken/testen zonder dat je Loxone hardware hebt. Dat geeft een mooi beeld als je er serieus naar wil kijken.
Hmm.. deels kan dat ja. Dat zou van mij echt wel beter mogen ;). (D.w.z. hoe goed ik kan testen buiten de live omgeving om.)

[Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 30-03-2021 20:28]

• Gwaihir
  • Niet online
Met Z-Wave zou dat toch ook zo zijn? Twee draden voor stroom, verder draadloos?

Tja.. Loxone en schermpjes. Op zich helemaal eens met hun gepropageerde visie dat je 't huis zelf slim wilt maken, en niet vol knoppen en schermpjes die jouw telkens weer nodig hebben om 't huis dingen te laten doen. Vind dit echt een strak uitgangspunt om na te streven. Van daaruit niet zo'n behoefte aan schermpjes.

En vervolgens tal van voorbeelden op hun site hoe je de gekste dingen tot uitdrukking brengt met een scherm van één pixel: een RGB led strip. Het kleurenspectrum is volgens Loxone alles wat je nodig hebt om de weervoorspelling weer te geven 8)7.

Afijn, @TimoDimo, ik krijg de indruk dat je nog wat voor en tegens van allerlei aanpakken af te wegen hebt. Zeker niet om je van KNX weg te houden, maar er gaan m.i. nogal wat appels en peren over tafel zonder dat de onderscheidende kenmerken / onderliggende verschillende filosofieën e.d. lang komen. Ga je vooral nog enige tijd breed informeren!

[Voor 19% gewijzigd door Gwaihir op 30-03-2021 20:54]

• TimoDimo
Ethirty schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:18:
[...]

* Ethirty kijkt naar topic titel :?

Oh wacht, ik zie nu dat je dat inmiddels ook door had :P

[...]

Ik probeerde je wat tips mee te geven aangezien ik ook begonnen ben waar jij nu zit en alles duidelijk heb gekregen door hier lezen en wat video's kijken. Maar ik heb heel duidelijk de onderwerpen gesplitst. Elektra, bus-systemen, centraaldozen vs centraliseren, schakelkasten, etc. Kan je veel gedetailleerder en gestructureerder info zoeken en daarna alle kennis bij elkaar optellen. Maar goed, ieder leert weer anders.
Een videootje kan inderdaad ook best handig zijn hoor. Voor algemene klustips is
Home RenoVision DIY wel een aardige bron voor veel soorten klusjes. Wel Amerikaans/Canadees, maar voor specifieke zaken wel handig om te kijken.

Dat Duitse Youtubekanaal met tientallen video's is niet zo aan mij besteed (toegegeven, voornamelijk vanwege het Duits ;)). Als er een bepaalde video is die het waard is om te kijken dan houd ik me aanbevolen natuurlijk. Maar ik zie voornamelijk Loxone staan in dat kanaal, dus ik vermoed dat ik daar niets aan zal hebben.
[...]

Dan bedoel je denk ik de simpelste schakelaars die ze bieden, of alle schakelaars?
Ben ik ook wel benieuwd naar, want vanwege de prijs wilde ik die ook aanschaffen. Je hebt van die simpele schakelaartjes die gewoon in een afdekraam van Jung/Gira/Berker/enz. passen. Dat is gewoon een stukje plastic; kan toch niet heel veel mis mee zijn? De varianten met een schermpje erin zouden best eens minder kunnen zijn...

• TimoDimo
Gwaihir schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Met Z-Wave zou dat toch ook zo zijn? Twee draden voor stroom, verder draadloos?
Ja klopt. Ik doelde op het principe waarbij je een dimmodule hebt die je achter je schakelaar plaatst en die dan met draden aan pulsdrukkers verbindt. Die laatste draden zijn dus "niet draadloos" en ook geen bussysteem, al zit het gewoon in dezelfde inbouwdoos.
Tja.. Loxone en schermpjes. Op zich helemaal eens met hun gepropageerde visie dat je 't huis zelf slim wilt maken, en niet vol knoppen en schermpjes die jouw telkens weer nodig hebben om 't huis dingen te laten doen. Vind dit echt een strak uitgangspunt om na te streven. Van daaruit niet zo'n behoefte aan schermpjes.
Nee ik eigenlijk ook niet. Alleen een temperatuuraanduiding met thermostaatfunctionaliteit erachter zou wel handig zijn. Dan hoef je voor een specifieke temperatuurkeuze naar je scherm te grijpen. Die complete "visualisaties" zoals dat bij KNX geloof ik heet is wat mij betreft ook maar een beetje een gimmick "omdat het kan".

EDIT: dan heb ik het over de complete soort van tablet die je aan de muur kunt hangen (ik dacht dat dat het idee van een visualisatie is). Op je telefoon of gewone "niet toegewijde" tablet is een visualisatie wel handig vind ik. (Heb ik nu ook met OpenHAB.) Het kan eigenlijk ook niet zonder, wil je de verschillende lampen e.d. bedienen via tablet/telefoon.
En vervolgens tal van voorbeelden op hun site hoe je de gekste dingen tot uitdrukking brengt met een scherm van één pixel: een RGB led strip. Het kleurenspectrum is volgens Loxone alles wat je nodig hebt om de weervoorspelling weer te geven 8)7.
Haha, ja dat zal best. Die ideologie kun je heel ver doordrijven. Ik denk dat je gewoon een beetje een balans moet zien te vinden. Ik vind het wel belangrijk dat je niet het huis hoeft te "leren besturen", zoals bij die Loxoneschakelaars waarbij elke hoek en het midden van zo'n schakelaar weer een andere betekenis heeft.

Sinds er elektriciteit in huizen aanwezig is gebruiken we al schakelaars waarbij er iets omhoog en omlaag gaat voor aan en uit. Dus dat is ook het meest intuïtief denk ik. Dus "in het midden aanraken" voor aan of "twee keer drukken" voor uit is dan niet erg handig. Zeker niet als je ook nog klassieke schakelaars hebt hangen, want dan is het totaal niet consequent. Dat schakelaars van glas zijn en dus geen fysieke knop hebben die op en neer gaat is evt. nog wel te behappen, vind ik.
Afijn, @TimoDimo, ik krijg de indruk dat je nog wat voor en tegens van allerlei aanpakken af te wegen hebt. Zeker niet om je van KNX weg te houden, maar er gaan m.i. nogal wat appels en peren over tafel zonder dat de onderscheidende kenmerken / onderliggende verschillende filosofieën e.d. lang komen. Ga je vooral nog enige tijd breed informeren!
Ja dat is ongetwijfeld zo. :) Ik denk wel dat ik er zo'n beetje uit ben dat ik KNX wil, en geen Loxone. Verder heb ik volgens mij wel een aardig idee over de installatie-kant en hoe dat veilig kan en "hoort". Er zijn nog wel veel details waar ik me in moet verdiepen.

[Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 31-03-2021 01:43]

• tss68nl
Gwaihir schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:50:
Tja, die hele filosofie faalt als je zaken als TV/versterker/mediaplayers aan je domotica gaat hangen.

Want een computer kan niet voor jou bepalen wat je wil horen, niet wáár je dat allemaal wil horen, en al helemaal niet hoe hard. Of wanneer een goed moment is om de beregening aan te zetten. Immers wil het niet zeggen dat als ik al 20 min niet in de tuin gesignaleerd ben, dat ik er niet over 5 min met bezoek wil zitten zonder dat alles zeiknat is :+

Een goed ontworpen KNX systeem heeft niet veel knoppen aan de muur hangen, maar wel op de meest gangbare posities zodat je zelf makkelijk kan ingrijpen en ook bezoek nog snapt hoe ze het licht moeten bedienen.

En een visualisatie... ik vind het handig. Zelfs als ik in de tuin zit, kan ik ff de app erbij pakken, en daar niet alleen het volume van de buitenspeakers regelen, ik kan de versterker binnen aan zetten, dezelfde bron geven als de buitenspeakers, de TV uitzetten, of effe wat lampen aan gedimd aan doen in de keuken en woonkamer voor wat sfeer.

Ook is het handig om in één overzicht de binnentemperaturen te zien, huidige zonnepaneelopbrengst én huidig verbruik van het huis om bijvoorbeeld de airco's het surplus aan vermogen te laten gebruiken voor koeling. Vaak laat ik dan de WTW ook maar een tandje zachter draaien omdat je dan minder gekoelde lucht direct weer uit het huis spoelt, wel afhankelijk of de CO2 ok is. Soms wil ik juist dat de airco's dat vermogen niet gebruiken, omdat ik 's avonds nog een hoop werk in de garage moet doen. Dan stop ik het liever in de accu.

Een goede visualisatie helpt je om al deze informatie bij elkaar te brengen, zodat je snel weloverwogen keuzes kunt maken, en deze makkelijk kan uitvoeren. Een bonus is vervolgens dat je een algoritme maakt wat de correcte keuzes automatisch voor je maakt of voorstelt. Maar dan nog steeds wil je alle informatie krijgen, én een mogelijkheid tot ingrijpen: ik ben het namelijk niet altijd eens met mijn logica :)

Om dat hele proces weg te stoppen achter een kleurtje...... leuke filosofie, maar werkt vooral goed voor licht sturing en HVAC aangezien dat grotendeels op basis van aanwezigheid kan.

• tss68nl
Ethirty schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:18:
TimoDimo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:20:
Ben ik ook wel benieuwd naar, want vanwege de prijs wilde ik die ook aanschaffen. Je hebt van die simpele schakelaartjes die gewoon in een afdekraam van Jung/Gira/Berker/enz. passen. Dat is gewoon een stukje plastic; kan toch niet heel veel mis mee zijn? De varianten met een schermpje erin zouden best eens minder kunnen zijn...
Ik heb vooral ervaring met de simpele '55' schakelaars. Ik had ze zelf in de garage gepland en een aantal projecten bij anderen ook het zelfde verhaal. Eigenlijk iedereen is er van terug gekomen, en hebben uiteindelijk de Jung / Ekinex etc schakelaars die ze ook in het woonhuis hebben geïnstalleerd.

Ik vond in eerste instantie het prijsverschil de grootste doorslaggevende factor om voor de MDT's te gaan... maar die hield het nog geen 3 maanden vol. Nu hangt er al 6 jaar een Ekinex, en ondanks dat hij vrij vies is door het vele hout een staal-werk wat er gedaan wordt.... werkt ie nog steeds 8)

MDT is iig een geweldige goede prijs/kwaliteit verhouding voor componenten in de meterkast. Dat vond ik bij de tasters wat tegenvallen.

Overigens over schermpjes gesproken: de Ekinex units met scherm zijn eigenlijk vrij slecht. De digit-LCD's vallen nog wel mee, maar de volledige-LCD schermen zijn echt hun geld niet waard. Op dat vlak heb ik vooralsnog alleen de Gira G1 goed zien scoren.

• TimoDimo
[...]

Een kroonsteentje in de douche. En dat is voor jou geen reden om direct weg te lopen? :)
Nu wel, toen wilde ik gewoon graag douchen. :)
[...]

Ik zie niet in hoe jij DMX kan aanleggen in je huis? DMX mag niet bij 230V, en je led drivers centraal en dan 24V SELV draad naar je lampen gaat toch ook niet?
Ik zal denk ik m'n plan later nog even wat uitgebreider voorleggen, maar op alle vaste punten komt 230V, mogelijk met DALI. En als extra sfeerverlichting leg ik mogelijk op enkele plekken DMX aan, met aparte bedrading/buizen uiteraard. Denk aan de spotjes of LED-strips in de badkamer, de keuken, de hal en misschien de woonkamer.

Een beetje zoals jij dus volgens mij, met een combinatie van KNX met DALI en DMX? Alleen heb jij volgens mij de DMX/SELV in je centraaldozen, terwijl ik die voor 230V wil houden.
[...]

Inderdaad is dat systeem modulair. En €2000 maak je het wel heel erg gortig en groot :)

[...]

Ja die heb ik zelf gehad (een 5 x 2 velds) als veldverdeler. Veel te weinig inbouwdiepte dus geen ruimte voor kabelgoot. Ook te weinig verticale bedradingsruimte, dus alles moet achter de units door. Zelfs als je ervaren bent in KNX kasten bouwen maak je er met een F-Tronic al snel een puinhoop van.

Er zitten wel wat kappen bij die compartimenten maken van je kast, en het is echt een voordelige optie. Nette stalen deur ook. Maar kost echt serieus veel tijd om er iets fatsoenlijks mee te maken.
Een goede kast die een hoop ongemak en tijd bespaart mag best wat kosten, wat mij betreft (maar geen €2000 8)7 ). Ik denk nu dat het wel moet kunnen onder de €400? En verder:
  • Onderin 230V invoer, bovenin wat SELV-uitgangen en tussenin de voedingen waarbij de 230V netjes naar het 230V-deel onderin gevoerd wordt met een bedradingskoker.
  • In de hoogte heb ik de hele muur qua ruimte; in de breedte iets van een meter maximaal. Hij komt wel in een soort smalle technische ruimte, dus liefst een niet al te diepe kast. 25 cm zou wel mooi zijn, dan heb je een stuk meer dan die 16,5 cm, is dat genoeg? Dus ongeveer zoals klaasopurk in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica", die daar wel mee uit de voeten kan.
  • Het gaat om een woning met in totaal zo'n 12 vaste lichtpunten. Mogelijk dat er daar nog een paar bij komen (bedlampjes). En dan dus overal KNX-schakelaars met de mogelijkheid voor DALI in elke kamer en nog wat extra DMX hier en daar. WCD's schakelen zie ik denk ik toch maar van af. Ik dacht dat jij ze per groep van drie geschakeld hebt, maar ik zie daar het nut niet zo van in, want dan kun je nog steeds niet per lamp bijv. schakelen.
Dus wat zou een geschikte kast zijn dan? Hager Univers: ik zie hier de 205 mm kasten in "Quickset"-variant, dus volledig geassembleerd geloof ik. Bijv. 800x500x205 mm: https://hager.com/nl/cata...rdqs-lip44-pe-800x500x205. Deze is misschien wat te klein zegt mijn gevoel, maar wel onder de €400,- al zal de straatprijs wel wat lager liggen. Het is moeilijk te zeggen of ik bijv. hieraan genoeg heb, want ik zie geen DIN-rails daarin, en ik zie ook nergens DIN-rails die je als onderdeel erop kunt bevestigen. Mis ik iets?
[...]

Loxone heeft dedicated software waarmee je logica in de miniserver kan programmeren. Werkt vrij gemakkelijk om alles een elkaar te slepen. Je kan de software overigens gebruiken/testen zonder dat je Loxone hardware hebt. Dat geeft een mooi beeld als je er serieus naar wil kijken.
Ik heb een paar screenshots gezien; het ziet er allemaal best overzichtelijk uit. Maar goed, ik ben er inmiddels achter dat ik niet zo enthousiast over Loxone ben. ;)
[...]

Moet je wel Home Assistant in de lucht houden. Je moet opletten dat je licht thuis laten werken geen dagtaak wordt. (gechargeerd verwoord, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik :) )
Dan moet je het misschien allemaal zo programmeren dat het slimme gedeelte optioneel is. Als de centrale server dan wegvalt, dan blijft alle basisfunctionaliteit via KNX gewoon in werking.
[...]

€50 voor een schakelaar is best ok inderdaad. Misschien dat ik er gewoon eentje moet kopen om te zien of het wat is.

• Gwaihir
  • Niet online
tss68nl schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 01:19:
Want een computer kan niet voor jou bepalen wat je wil horen, niet wáár je dat allemaal wil horen, en al helemaal niet hoe hard. Of wanneer een goed moment is om de beregening aan te zetten.
Dat beslist de domotica hier dan weer wel - maar doet hij dan ook 's nachts.
En een visualisatie... ik vind het handig. Zelfs als ik in de tuin zit, kan ik ff de app erbij pakken
[..]
Om dat hele proces weg te stoppen achter een kleurtje......
Ja, tuurlijk. Die gebruik ik ook. Ik doelde puur op (tal van) schermpjes aan de muur. (Ook @TimoDimo)

En dat weergeven met een kleurtje vind ik dus juist al snel overtrokken: kies dan gewoon wel 'n schermpje (zoals een tablet aan de muur) als je serieus iets wilt weergeven. (En dat kan ook gewoon.) Daarom steek ik een beetje de draak met het aantal voorbeelden van zo'n kleurweergave wat ze (waarschijnlijk toevallig, door de jaren heen) verzameld hebben.
TimoDimo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:44:
Alleen een temperatuuraanduiding met thermostaatfunctionaliteit erachter zou wel handig zijn. Dan hoef je voor een specifieke temperatuurkeuze naar je scherm te grijpen.
Tja, ach.. ik koos toch al nooit. Ding werkt vanzelf, ook de klokthermostaat al wel. Zat ik daaraan, dan probeerde ik iets te compenseren wat de zoneverwarming nu automagisch doet.
Die ideologie kun je heel ver doordrijven. Ik denk dat je gewoon een beetje een balans moet zien te vinden. Ik vind het wel belangrijk dat je niet het huis hoeft te "leren besturen", zoals bij die Loxoneschakelaars waarbij elke hoek en het midden van zo'n schakelaar weer een andere betekenis heeft.

Sinds er elektriciteit in huizen aanwezig is gebruiken we al schakelaars waarbij er iets omhoog en omlaag gaat voor aan en uit. Dus dat is ook het meest intuïtief denk ik. Dus "in het midden aanraken" voor aan of "twee keer drukken" voor uit is dan niet erg handig. Zeker niet als je ook nog klassieke schakelaars hebt hangen, want dan is het totaal niet consequent.
Interessant! Ik heb die knoppen (nog) niet. Maar de gedachte is begrijp ik juist te voorkomen dat je per kamer verschillend werkende taster(sets) hebt, in rechtstreekse kritiek hoe zij KNX (destijds) gebruikt zagen worden. Vandaar begrijp ik de vaste set van vijf tast-punten, waarbij de middelste dan inderdaad 2x drukken voor uit.

Persoonlijk zie ik me 'midden is 't licht' nog wel aan een oppas vertellen, makkelijker dan één van 4 of 6 gelijke knopjes aanwijzen. Dus ik ben geneigd 't te geloven, maar het is lastig door marketing en gewenning heen te prikken. Misschien hebben hier mensen ervaringen met beide (gehoord), @tss68nl?
Ja dat is ongetwijfeld zo. :) Ik denk wel dat ik er zo'n beetje uit ben dat ik KNX wil, en geen Loxone. Verder heb ik volgens mij wel een aardig idee over de installatie-kant en hoe dat veilig kan en "hoort". Er zijn nog wel veel details waar ik me in moet verdiepen.
Ik drukte me geloof ik niet zo duidelijk uit. Ik merk dat ik er zelf veel aan gehad heb om van verschillende systemen te doorgronden wat hun kerngedachtes zijn en waar ze echt goed / slecht in zijn. Uiteindelijk trekt van alles naar elkaar toe en kan elk systeem klusje X wel zo'n beetje. Maar de systemen waar 't echt bij past, doen 't toch het makkelijkst en best.

Zo zitten hier bij KNX o.a. de mensen die echt het decentrale belangrijk vinden. En heeft mij dat juist KNX tot een ondergeschikt deel van doen maken: ik wil in één 'logica machine' alles aan elkaar knopen en m'n huis slim maken. Daar Loxone daar zo sterk in is, neem ik de vendor lock-in maar voor lief. Wel neem ik het single point of failure vervolgens best serieus, en daarop vielen dan veel net wat hobbymatiger opties af.

En ik hang nog veel in dit KNX topic rond, niet alleen voor 't stukje KNX in m'n installatie, maar juist omdat hier die conceptuele aspecten serieus genomen worden. Wat doe je in welke techniek en waarom lijkt hier veel meer besproken te worden dan elders. Heel veel hydride installaties ook, dus velen hier kunnen ook per aanpassing makkelijk kiezen uit twee of drie opties.

• twee_D
tss68nl schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:50:

Er zijn warmtecalculatieprogramma's voor kasten die alleen stroom doorgeven, en bedradingsroutes. Waarbij dus draadweerstand in een stuk 2.5mm2 al voldoende is om de temperatuur op te laten lopen in een verdeler. Vergeet niet: een verdeler moet absoluut dicht zijn: géén open uitbreekpoorten etc.... niets waar beestjes tussendoor kunnen kruipen en sluiting kunnen veroorzaken.

Als alleen weerstand al teveel is.... wat dacht je dan dat honderden watts aan LED drivers gaat doen? Want alleen hele goede drivers halen 95% efficiëntie, en dan ook alleen nog maar als ze vol belast worden. Heb je een simpele driver dan kan je gemiddeld rustig 50% van het vermogen de kast in pompen. Reken maar eens uit hoeveel watts aan LED licht je in een gemiddeld huis installeert. 600W tot 1000W is echt niet ongebruikelijk. Dat is dus potentieel een 300W verwaming in een gesloten kast. Succes :)
Ik ben aan het overwegen om hiervoor 2 kasten te hangen. 1 met verdeelbord + alle knx en 1 met alle drivers in. Deze met de drivers steek ik aan de onderkant enkele ventilatoren (toevoer) en aan de bovenkant (afvoer) en dit met een temperatuursensor (arduino of zo). En daarnaast nog een netwerkkast... 8)7

• DiLDoG
twee_D schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:21:
[...] en dit met een temperatuursensor (arduino of zo).
Waarom niet gewoon direct op KNX ? :)

Maar inderdaad een losse kast met een ventilatortje lijkt me ook een mooie oplossing. Ik zat overigens wil nog een beetje met PWM aansturing nodig over lange afstanden, ik denk dat shielded kabels geen overbodige luxe zijn:

“ It is, in general, best to keep the remote mounting distance as short as possible. Depending on the site and application requirements in terms of EMI/RFI emissions and susceptibility, one may consider running remote wiring in conduit or using shielded cables. It is the responsibility of the fixture OEM to validate the design and performance of the fixture system in the application, including remote-mounted LED driver solutions.”

“ Cable length for supply of current-controlled LEDs, dimmable PWM The maximum cable length to the last luminaire of a group must be no more than 13 m. The cable cross-section must be > 0.25 mm2. For cable lengths greater than 1.5 m, shielded cable must be used.”

(Bron heb ik even niet bij de hand :X )

• tss68nl
DiLDoG schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:17:
“ It is, in general, best to keep the remote mounting distance as short as possible. Depending on the site and application requirements in terms of EMI/RFI emissions and susceptibility, one may consider running remote wiring in conduit or using shielded cables. It is the responsibility of the fixture OEM to validate the design and performance of the fixture system in the application, including remote-mounted LED driver solutions.”

“ Cable length for supply of current-controlled LEDs, dimmable PWM The maximum cable length to the last luminaire of a group must be no more than 13 m. The cable cross-section must be > 0.25 mm2. For cable lengths greater than 1.5 m, shielded cable must be used.”

(Bron heb ik even niet bij de hand :X )
Wat een vreemd verhaal. Dus 50Hz 230V draad, en 100 - 2000 Hz UTP kabel leggen we gewoon unshielded door een buis. Maar 50 tot 1000Hz LED draad moet ineens shielded zijn? (Of 19 kHz voor goede LED drivers)

En wat is het 'gevaar' wat ze proberen te voorkomen?
  • RF storing van buitenaf naar de LED lijn?
  • De LED lijn die andere apparaten gaat storen?
  • Gezondheidsrisico's van EM straling?
Storing van buitenaf oppakken is met hogere spanningen vrij verwaarloosbaar omdat interferentie zelden tot grote spanningspieken zal leiden tenzij je de kabel oprolt als een spoel. En wat zie je er van terug op de LED zelf? Iets minder nauwkeurige blokgolf?

En of een dergelijke lijn nou zoveel storing op andere apparaten kan veroorzaken? De meeste apparaten die er gevoelig voor zijn, hebben zelf shielding.

Dan blijft het gezondheidsrisico over? We pompen de hele dag door 50Hz, GSM(900 MHz - 25 GHz), WiFi (2.4 , 5 GHz, 6 GHz), Bluetooth (2.45 GHz) en andere frequenties aan EM/RF straling door ons lichaam. Maar 1000 Hz zou ineens schadelijker zijn dan die andere frequenties? Is mij niets van bekend:

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat er reactief vermogen ontstaat door de inherente weerstand van de draad waardoor je een heel klein beetje na-ijl effect hebt. Dat krijg je alleen bij hele dunne draaddiameters (hogere weerstand).... maar dat slaat in de context van dit stuk ook helemaal nergens op aangezien je dat niet oplost door shielding. Het moet gaan om één van de 3 eerder genoemde opties.

• DiLDoG
Ik neem aan dat het zou gaan om het veroorzaken van storing. Er zit wel een degelijk verschil tussen 50Hz en 1000Hz, daarnaast is 50Hz een mooie sinus, en de 1000Hz een (afgeronde) blok golf met een veel hogere frequentie inhoud.

Voor 50m golflengte is de frequentie 6Mhz, lijkt me niet heel onrealistisch dat dat een mooie antenne wordt met een blok golf van 1khz (afhankelijk van de filtering).

• tss68nl
DiLDoG schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:43:
Ik neem aan dat het zou gaan om het veroorzaken van storing. Er zit wel een degelijk verschil tussen 50Hz en 1000Hz, daarnaast is 50Hz een mooie sinus, en de 1000Hz een (afgeronde) blok golf met een veel hogere frequentie inhoud.

Voor 50m golflengte is de frequentie 6Mhz, lijkt me niet heel onrealistisch dat dat een mooie antenne wordt met een blok golf van 1khz (afhankelijk van de filtering).
UTP heeft toch ook 1000Hz (CAT6 of CAT7 uit m'n hoofd?), met een blokgolf? Ik zie het verschil niet zo? Al wordt dat wel vaak F/UTP, U/FTP of F/FTP uitgevoerd om interferentie náár de TP kabel buiten te houden, ik heb er nog nooit van gehoord dat een UTP kabel interferentie kan veroorzaken?

Ik ben het nog nooit tegen gekomen, en heb toch al heel wat projecten gezien met afstanden van rustig 20 tot 30m tot de verste verlichting. Duur geintje overigens van die anti-EM buizen. Nog prijziger dan de oude stalen buizen (die niet meer gebruikt mogen worden). En shielded draad is lastig te vinden in voldoende aderdiameter. Meeste gaat maar tot 0.8mm2 a 1mm2 en dat is vrij dun over langere afstanden.

Maar goed, je kan extra voorzorgsmaatregelen nemen als je dat fijn vindt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:29:
[...]

UTP heeft toch ook 1000Hz (CAT6 of CAT7 uit m'n hoofd?), met een blokgolf? Ik zie het verschil niet zo? Al wordt dat wel vaak F/UTP, U/FTP of F/FTP uitgevoerd om interferentie náár de TP kabel buiten te houden, ik heb er nog nooit van gehoord dat een UTP kabel interferentie kan veroorzaken?
Nou ja, data door een kabel jagen is uiteraard wel wat fout gevoeliger dan een dim signaal voor een lamp :P

Heb je grote bundels bij elkaar zoals in server ruimtes of grote kabelgoten, kan ik me best voorstellen dat die last kunnen krijgen van externe verstoring.

#team_UTC+1

• tss68nl
Ethirty schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:52:
[...]

Nou ja, data door een kabel jagen is uiteraard wel wat fout gevoeliger dan een dim signaal voor een lamp :P

Heb je grote bundels bij elkaar zoals in server ruimtes of grote kabelgoten, kan ik me best voorstellen dat die last kunnen krijgen van externe verstoring.
Dat is precies mijn punt.

Ik snap wel dat je shielding wil voor UTP. Maar ik snap niet waarom je shielding wil voor LED bedrading.... als het zélfs voor UTP vaak niet eens noodzakelijk is.

• DNAxtreme
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10-06 13:50
Hoi,

Ik ben me momenteel aan het orienteren om een Gira X1 aan te schaffen. Dit ivm zijn ondersteuning voor IFTTT. In huis zijn momenteel Tastsensoren 3 van Gira aanwezig. Mijn vraag, kan ik middels een knop op mijn tastsensor een trigger naar IFTTT doen? Dus bijvoorbeeld een Nuki lock vergrendelen of een irobot aanzwengelen? Ik kan dit niet duidelijk terug vinden.

Groet Robin

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Eindelijk software tussen Lite en Pro in, wel weer gelimiteerd op 64 devices.
https://www.knx.org/knx-n...tart-ik/ets-home-edition/

#team_UTC+1

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:39
64 zal voor de meesten voldoende zijn. Op het randje in mijn geval.
Toch stevig nog qua prijs, 350 ex btw. Ze hadden beter de Lite vervangen door Home, aan dezelfde prijs.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Met de bekende korting die je bij Lite ook kreeg is het wellicht voor sommigen toch interessanter dan de Pro versie. Je zou ook goedkoper kunnen updaten via Lite, maar dat kan ik niet terug vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:00
teaser schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:17:
64 zal voor de meesten voldoende zijn. Op het randje in mijn geval.
Ik zit daar ook al tegenaan, en doe de verlichting over DALI, dus geen KNX dimmers.

Ik kocht de Pro - beursaanbieding - trouwens voor € 450 ex. Los daarvan vind ik de prijsopbouw heel raar. De Pro - eigenlijk bedoeld voor bedrijven - kost normaal € 1000 ex, voor oneindig gebruik. Een bedrijf heeft de kosten er dus na 10 projecten wel uit. Voor particulieren is dik € 1200 een hoop geld voor één project ;(

• siskos
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-06 12:19
Ik heb momenteel de lite en krijg nu de optie om te upgraden naar de home voor €150 excl.
Ik ga nog even kijken of er nog eens een korting voorbijkomt om dan te upgraden.

64 devices kom ik normaal wel mee toe voor thuis. Momenteel heb ik 2 projecten waar alles inzit maar dat is toch telkens oppassen met de groepsadressen :)

4.680kW

• deWit

deWit

Eindelijk maar eens de knoop doorgehakt over dimmers, methodes etc. Er komt een MDT Dali interface en Eldoled Powerdrive deze kant op, weer een klein rib uit t lijf maar je moet iets over hebben voor gedimde lampjes ;-)

Verder op basis van de input hier de BEG PD bewegingssensoren besteld. Benieuwd hoe ze eruit zien naast de al gebruikte MDT MR16 beweingsmelders.

• RDNZL
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01-06 11:06
Iemand ervaring met de Theben OT-Box en Remeha ketel met radiatoren?
Bezit een Theben OT-Box

Heb nu tijdelijk een Merten 6214 display RTR keypad, er is een tweedehands Theben Varia 826 onderweg.

Wil allereerst mijn Toon vervangen (Thuis/Weg/Comfort en tijdklok) later per radiator/ruimte aandrijfventielen en temp per ruimte. (of in ieder geval bij raam open ventiel dicht)
Heb ook een KNX weerstation dus de buiten temperatuur kan ook naar de ketel, maar er zijn zoveel opties en parameters...

Welke opties zijn nuttig om in te schakelen, welke slimme regelingen zijn mogelijk of is er nog meer nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uvrt
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-06 11:08
Ik ben aan het kijken om WW/CW led strips te gaan sturen en enkele RGB strips. Ik was hiervoor aan het kijken om een knx -> dali gateway aan te schaffen. Op basis van dit forum gaat de voorkeur momenteel uit naar de MDT SCN-DALI64.03.
Echter als ik de documentatie lees en inlaad in ETS, lijkt het dat ik enkel voor de 16 groepen de lichtkleurtemperatuur kan sturen en dat dit voor de 64 ECG dit niet kan.
Pagina 8
Control of colour values for DALI groups via KNX communication objects (no colour communication objects for individual ECGs)
Is mijn begrip juist als hiermee dan slecht 16 groepen van ledcontrollers onafhankelijk van kleur kunnen veranderen?

Dien ik dan als ik meer lichtpunten onafhankelijk wil aansturen een bijkomende Dali gateway te kopen? (lijkt me redelijk duur) of
  • Is een andere KNX ->Dali gateway interessanter?
  • zou het beter zijn om voor DMX te kiezen waar meer dan 16 lichtpunten onafhankelijk aangestuurd kunnen worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Ja, dat klopt. de MDT stuur je aan per lichtgroep en dat zijn er dus maar 16. De DALI32 van MDT heeft twee DALI-uitgangen en kan dus in totaal 32 groepen aansturen. Als je met RGB aan de gang gaat, zorg wel dat je DT-8 gebruikt, want bij DT-6 heb je 3 DALI-kanalen nodig, en dus ook 3 lichtgroepen in de MDT om ze te sturen. Zoals bij alles (actuatoren, melders, bedienpanelen) heeft ieder merk z'n typische voor en nadelen. .
DMX is een principekeuze: DMX is initieel bedoeld voor theaterverlichting, en kan bijvoorbeeld veel sneller reageren. DALI richt zich op gebouwverlichting en is daarvoor geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 07:42
siskos schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:49:
Ik heb momenteel de lite en krijg nu de optie om te upgraden naar de home voor €150 excl.
Ik ga nog even kijken of er nog eens een korting voorbijkomt om dan te upgraden.

64 devices kom ik normaal wel mee toe voor thuis. Momenteel heb ik 2 projecten waar alles inzit maar dat is toch telkens oppassen met de groepsadressen :)
Bedankt voor de tip. Ik wist niet van de versie ETS Home af, deze zie je kennelijk alleen onder Upgrades, maar staat dus niet in het algemene overzicht, want daar staat alleen ETS Inside, ETS Lite en ETS Professional.

Met 64 devices moet ik wel makkelijk mee uitkomen, dat is de 150 ex btw wel waard.
Heb nu nog ETS Lite, en ons Appartement over meerdere projecten verdeeld.

Enigste nadeel van een Upgrade is dat je de projecten niet kunt samenvoegen tot een Project, want ook dit is weer een betaalde optie :( :? waardoor ik ons Appartement nog steeds onnodig verdeeld heb zitten over 6 projecten in plaats van twee of drie projecten. Je kunt wel makkelijk al je groep adressen exporteren en importeren, en heb daardoor deze over alle projecten gelijk kunnen houden tot heden. Maar fijn is anders.

Zie dus wel een beetje op om het samen te voegen van projecten, omdat je dan alle serienummers kwijt bent, en dus bij een volgende wijziging de schakelaars etc open moet maken voor de prog knop. Het zou erg fijn zijn dat je gewoon 'gratis' projecten samen kunt voegen, al is dat beperkt tot een aantal keer, als je upgrade.

Nu met die Home versie, wil ik dat samenvoegen best doen, omdat ik weet dat het dan klaar is. Met de huidige Lite blijf ik toch altijd verdeeld over meerdere projecten, en weet ik dat het niet definitief klaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Van de KNX website:

Wat is ETS Home Edition?

ETS Home Edition is een aangepaste versie van ETS voor particuliere klanten die niet zomaar een slimme woning willen, maar het summum van een smart home.

Met deze speciale editie configureert u één project met maximaal 64 apparaten.
Die beperking van één project vind ik wel bijzonder. Als je een keer een testprojectje zou willen starten of een project laden van een bekende om er samen een blik op te werpen, zou dat niet eens kunnen. Of begrijp ik die beperking van één project met maximaal 64 apparaten niet goed en bedoelen ze dat je voor ieder project maximaal 64 apparaten mag toevoegen? Verwarrende woordkeuze :S

Niettemin: goed dat er eindelijk een versie gericht op particulieren komt. Nu nog even wachten tot ETS 6 verschijnt, anders zit ik over minder dan een half jaar weer aan een upgrade vast.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

don spike schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:27:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik wist niet van de versie ETS Home af, deze zie je kennelijk alleen onder Upgrades, maar staat dus niet in het algemene overzicht, want daar staat alleen ETS Inside, ETS Lite en ETS Professional.
Is ook pas beschikbaar sinds 1 april ;)

Nog weinig over bekend en de website lijkt ook nog niet helemaal bijgewerkt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Tomatoman schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:05:
[...]

Die beperking van één project vind ik wel bijzonder. Als je een keer een testprojectje zou willen starten of een project laden van een bekende om er samen een blik op te werpen, zou dat niet eens kunnen. Of begrijp ik die beperking van één project met maximaal 64 apparaten niet goed en bedoelen ze dat je voor ieder project maximaal 64 apparaten mag toevoegen?
Ik begreep dat je maar één project kunt aanmaken. Een beetje Tweaker draait ETS in een virtuele omgeving en pakt voor ieder project vervolgens een nieuwe instance :)

• Xanthine
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
Als je met 3 bent is 433 euro voor een Pro licentie wel een koopje (1x ets pro + 2x ets supplementary).

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Xanthine schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:08:
Als je met 3 bent is 433 euro voor een Pro licentie wel een koopje (1x ets pro + 2x ets supplementary).
Plus 21% BTW.

Toch nog maar even wachten op ETS 6. Ongetwijfeld komt er dan ook wel weer een aanbieding voorbij. Dan wil ik wel een van die drie Pro licenties (1x Pro, 2x Supplementary) aanschaffen, zoals hier eerder al besproken.

Een voordeel van ETS 6: geen dongel meer *O*

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Conrado
Wees voorzichtig met op ETS6 wachten, tenzij er natuurlijk is in zit wat je absoluut nodig hebt. Maar dat is niet zo snel, tenzij je perse de licentie in de cloud wilt bijvoorbeeld. Kan nu trouwens ook als je dongle via VPN beschikbaar maakt.
Alle KNX-leveranciers blijven voorlopig ETS5 gewoon ondersteunen want daar zit 't volume. Echter, toen ETS5 uitkwam was het nogal buggy, en niets is zo erg als een KNX-opstelling die niet doet wat je wilt, en je geen idee hebt of jij iets verkeerd doet of een bug...

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19-06 11:39

tomtommie

Alaaf!

RDNZL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:07:
Iemand ervaring met de Theben OT-Box en Remeha ketel met radiatoren?
Bezit een Theben OT-Box

Heb nu tijdelijk een Merten 6214 display RTR keypad, er is een tweedehands Theben Varia 826 onderweg.

Wil allereerst mijn Toon vervangen (Thuis/Weg/Comfort en tijdklok) later per radiator/ruimte aandrijfventielen en temp per ruimte. (of in ieder geval bij raam open ventiel dicht)
Heb ook een KNX weerstation dus de buiten temperatuur kan ook naar de ketel, maar er zijn zoveel opties en parameters...

Welke opties zijn nuttig om in te schakelen, welke slimme regelingen zijn mogelijk of is er nog meer nodig?
Naast mij volgens mij nog een aantal personen hier. Eigenlijk hoef je niet veel in te stellen, hij regelt veel vanzelf.
De basis:
- adres 2 en 14 moeten een 1 krijgen om de verwarming aan te zetten. Volgens mij zijn deze standaard al aan overigens.
- Koppel de buitentemperatuur aan een adres en hij kan dan weersafhankelijk regelen.
- Je hebt 10 adressen om verschillende warmtevragen naartoe te sturen 0-100%, dit is dan dus de regeling van de ketel. Zelf gebruik ik hier de maximale stelgrootte van een MDT warmteactor voor.

Eigenlijk heel simpel dus, wat interessant is, dat je ook allemaal status details van de ketel krijgt, leuk om te monitoren en zo de werking te controleren.
Overigens kun je nog veel meer tweaken, zoals watertemperatuur en verhoudingen van verschillende warmtevragen, maar om te beginnen zou ik het simpel houden. Zelf stoei ik nog een beetje met de warmtevraag van radiatoren vs vloerverwarming, dit zal wel iets voor volgende winter worden om te kijken of hier nog energie te besparen valt.
Eigenlijk is het bij mij een redelijk autonoom systeem, knoppen in elke ruimte zetten die specifieke ruimte in comfort stand, wat er dus voor zorgt dat de radiator in die ruimte aan gaat. Vloerverwarming in de badkamer loopt altijd mee en de begane grond is geheel vloerverwarming en staat het hele jaar door op continu, de Theben schakelt de ketel uit als het buiten warm genoeg is en de pomp schakelt uit als er geen warmtevraag is.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:10
Beste Tweakers,

Ik wil mijn verdeelkast organiseren en wat (beperkte) opties toevoegen aan mijn installatie. Elektra snap ik echter erg weinig van. Ik heb ook gekeken in bv het PLC-topic, maar dat wordt te complex voor mijn omgeving. Mijn elektricien is een (goede) klassieker, maar niet bezig met KNX.

Context:
- 3-fase aansluiting
- Vrijwel alle aansluitpunten, schakelaars, etc (zie punt hieronder) komen naar 1 centraal punt in een technische ruimte
- Er is nog 1 verdeelkastje op zolder (er paste niet meer PVC bij in de technische ruimte). Wat mij betreft mag deze in eerste instantie buiten beschouwing gelaten worden, want daar zit op dit moment niks spannends.
- Schakelaars zijn Jung pulsschakelaars of standaard aan/uit Jungschakelaars
- Dimmers zitten ook (centraal) in de verdeelkast
- Bekabeling is allemaal 230V
- Naar het losse verdeelkastje liggen ook UTP7 kabels

Ik heb de situatie sterk vereenvoudigd in figuur hieronder geprobeerd weer te gegeven. Ik hoop dat dit klopt.

WCD = always on
DWCD = schakelbaar WCD / dimbaar lichtpunt
PULS = puls schakelaar
DIM = dimmer

Uiteraard zijn er meer fases, meer groepen, dimmers, wcd's en nog enkele sensoren).

Nu loop ik tegen twee beperkingen aan waar ik van af wil:
1) De verdeelkast is te complex kwa aan elkaar geknoopte aansluitingen.
2) Ik kan verlichting niet over meerdere groepen heen schakelen.
- Daarnaast zou ik liefst zelf de schakelaars en de diverse lichtpunten kunnen koppelen in software

Zijn dat de enige redenen waarom ik bv KNX wil inzetten? Ja, op dit moment is dit het.
Dat ik later nog kan uitbreiden en kan spelen met meer functionaliteit is mooi, maar voor nu niet relevant en als er een oplossing is die alleen deze punten oplost en geen additionele mogelijkheden biedt, zou dat ook prima zijn.

Ik heb geprobeerd dit schematisch weer te geven in het diagram hieronder:

- De always-on wcd's kunnen evt ook buiten een module om, maar wellicht creert dat weer optische complexiteit in de verdeelkast. Maar het kostenaspect kan meespelen. Liefst heb ik echter alles via een module
- De dimmer kan misschien in een module geintegreerd zijn, maar als dit een losse dimmer moet zijn is dat ook prima (die heb ik tenslotte al hangen).
- Puls vanaf PULS1.2 kan bv DWCD1.3 en DWCD 2.3 schakelen.

Begrijpen jullie het een beetje? :X Lastig omschrijven, maar ik moet ergens beginnen. Hopelijk komen we samen verder O+

Zou KNX hierbij kunnen helpen?

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 11:44
TimoDimo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 01:38:
Dus wat zou een geschikte kast zijn dan? Hager Univers: ik zie hier de 205 mm kasten in "Quickset"-variant, dus volledig geassembleerd geloof ik. Bijv. 800x500x205 mm: https://hager.com/nl/cata...rdqs-lip44-pe-800x500x205. Deze is misschien wat te klein zegt mijn gevoel, maar wel onder de €400,- al zal de straatprijs wel wat lager liggen. Het is moeilijk te zeggen of ik bijv. hieraan genoeg heb, want ik zie geen DIN-rails daarin, en ik zie ook nergens DIN-rails die je als onderdeel erop kunt bevestigen. Mis ik iets?
Je mist de DIN-rails en de afdekkappen :+
Welkom in het oerwoud dat verdeelkasten heet. Ik ben ook op zoek naar 3 van die dingen maar dat is even meer dan een uurtje Googlen zeg.

Die Univers kasten lijken slim in elkaar te zitten, net even uit zitten zoeken maar ik komt uit op:

Hager FP53QS
800x800x205 (leeg, met deur) 550,-
3x UD41B1 pakket draagsteun + DIN rails + afdekkap 600x250mm 3x90,- = 270,-
1x UD13A1 pakket draagstuen + DIN rails + afdekkap 150x750mm tbv rijgklemmen 70,-

Totaal: 890,- voor 1 kast. Ai. En dan ben ik vast nog wat dingen vergeten. 3000,- heb ik niet in de begroting staan alleen voor de kasten 8)7

Ik zoek nog even verder. LeGrand heeft ook mooie kasten maar die zijn vrij ondiep (135mm in de XL3 160 serie). De 630 serie is dieper maar die is niet kleiner te krijgen dan 800 en ik heb maar 720mm tussen onderkant kozijndeur (van de meterkast) en bovenkant van het spul van Liander. Bijzonder irritant dat de meter echt midden in de kast hangt en niet te verplaatsen is.

Suggesties voor een betaalbare kast met:
800 breed
720 hoog (of iig de deurhoogte vanaf de onderkant gemeten)
Relatief diep
Afdekkaploos heeft de voorkeur ivm Wago 750-889 KNX PLC
Betaalbare zichtdeur is een pré
Kunststof of staal maakt me inmiddels niet meer zoveel uit

Ben al 3 jaar (een beetje) bezig met het zoeken van een goede kast maar daar is echt heel weinig informatie over te vinden, aktoren en alles aan elkaar knopen is nu eenmaal interessanter. Ook de informatie van de fabrikanten is niet bepaald overzichtelijk over het algemeen. Inmiddels al wel een hele hoop geleerd over installaties tot 630A ;)

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:49
For what it's worth heeft de FWQ63N volgens mij precies wat je beschrijft maar dan als 1 pakket in plaats van de losse onderdelen. Komt uit op €747,- wat misschien net iets scheelt. Maargoed, een goedkope hobby is KNX toch niet. En als je uitrekent wat het je per dag dat je er plezier van hebt kost dan valt het wel mee toch? ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• tuuut
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21-06 11:03
bartvb schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:31:
[...]
Hager FP53QS
800x800x205 (leeg, met deur) 550,-
Die moet je mits wat zoeken toch goedkoper kunnen vinden, ik kan hem als pro namelijk aanschaffen voor €261,78.

• qball666
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13-04 21:38
Het schakelen van verlichting begane grond via KNX geeft me kopzorgen over wat ik het beste toe kan passen.

-Woonkamer, centraaldoos met een leiding naar 5st gu10 dimbare led spots.

Hieraan kan ik niks veranderen!

De ruimtes hieronder kan ik nog alle kanten op. Hiervoor is ook nog niks aangeschaft.

-Keuken, railspots t.b.v. kastenwand en 2 st RGBW ledstrips in 2st koven.
-Eetkamer, 2 RGBW ledstrips in 2st koven en 1 hanglamp met meerdere led bulbs.
-Lounge, 3 wandspots en 5 spots in verlaagd plafond.

Graag zou ik dit willen bedienen met een bedieningspaneel of tast sensoren op 1 centrale plek

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken en met welke modules

KNX schakel / dimactors ?en hoe zouden de led strips het beste geschakeld kunnen worden?
Installatie is te klein om met Dali te regelen en bij de koven heb ik ook geen ruimte om drivers te plaatsen en alles zou dan naar de meterkast bekabeld moeten worden max 15m meter.

Graag advies over hoe ik dit het beste kan aanvliegen.

• Conrado
tuuut schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:51:
Die moet je mits wat zoeken toch goedkoper kunnen vinden, ik kan hem als pro namelijk aanschaffen voor €261,78.
Hoe ben/word je dan pro...?

• Rommelzolder
  • Laatst online: 08:01
Gevraagd: tip voor het volgende probleem:

In mijn 14 jaar oude KNX installatie heb ik een Busch-Jaeger paneel, type 6136/100C met applicatie programma Raumpanel TP/1, programmaversie 1.
Prima in ETS3 te programmeren. Uiteraard niet meer state-of-the art qua visualisatie, maar nog prima in orde en goed bruikbaar

Ondertussen zijn er enkele MDT glasstasters bijgeplaatst die alleen in ETS4/ETS 5 zijn te parametreren.

Een wijziging in het Busch-Jaeger paneel doe ik in ETS 3, vervolgens het project vanuit ETS 3 exporteren en dan importeren in ETS 5.
Dat geeft een foutmelding mbt het paneel, maar aangemaakte nieuwe GA's en linken naar bijvoorbeeld een logische functie in het paneel komen wel over.
Gevolg is wel, dat dan alle glasttasters opnieuw moeten worden toegevoegd en ingesteld.

Vragen:
1. iemand een suggestie waar een knxprod-file voor het paneel te vinden is voor ETS4/5? Ik heb het niet kunnen vinden.
2. andere oplossing om het paneel vanuit ETS 5 te kunnen aanpassen?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• aaahaaap
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-06 12:40
Heeft iemand hier toevallig nog wat Wago KNX rijgklemmen (2000-2201/352, zie https://www.wago.com/nl/2-etageklem/p/2000-2201_352-000) over?
Ze zijn alleen in verpakkingen van 50 te krijgen en zo veel heb ik er bij lange na niet nodig :P

• Deleon78
Deleon78 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:51:
Beste Tweakers,

Ik wil mijn verdeelkast organiseren en wat (beperkte) opties toevoegen aan mijn installatie. Elektra snap ik echter erg weinig van. Ik heb ook gekeken in bv het PLC-topic, maar dat wordt te complex voor mijn omgeving. Mijn elektricien is een (goede) klassieker, maar niet bezig met KNX.

Context:
- 3-fase aansluiting
- Vrijwel alle aansluitpunten, schakelaars, etc (zie punt hieronder) komen naar 1 centraal punt in een technische ruimte
- Er is nog 1 verdeelkastje op zolder (er paste niet meer PVC bij in de technische ruimte). Wat mij betreft mag deze in eerste instantie buiten beschouwing gelaten worden, want daar zit op dit moment niks spannends.
- Schakelaars zijn Jung pulsschakelaars of standaard aan/uit Jungschakelaars
- Dimmers zitten ook (centraal) in de verdeelkast
- Bekabeling is allemaal 230V
- Naar het losse verdeelkastje liggen ook UTP7 kabels

Ik heb de situatie sterk vereenvoudigd in figuur hieronder geprobeerd weer te gegeven. Ik hoop dat dit klopt.
[Afbeelding]

WCD = always on
DWCD = schakelbaar WCD / dimbaar lichtpunt
PULS = puls schakelaar
DIM = dimmer

Uiteraard zijn er meer fases, meer groepen, dimmers, wcd's en nog enkele sensoren).

Nu loop ik tegen twee beperkingen aan waar ik van af wil:
1) De verdeelkast is te complex kwa aan elkaar geknoopte aansluitingen.
2) Ik kan verlichting niet over meerdere groepen heen schakelen.
- Daarnaast zou ik liefst zelf de schakelaars en de diverse lichtpunten

Zijn dat de enige redenen waarom ik bv KNX wil inzetten? Ja, op dit moment is dit het.
Dat ik later nog kan uitbreiden en kan spelen met meer functionaliteit is mooi, maar voor nu niet relevant en als er een oplossing is die alleen deze punten oplost en geen additionele mogelijkheden biedt, zou dat ook prima zijn.

Ik heb geprobeerd dit schematisch weer te geven in het diagram hieronder:
[Afbeelding]

- De always-on wcd's kunnen evt ook buiten een module om, maar wellicht creert dat weer optische complexiteit in de verdeelkast. Maar het kostenaspect kan meespelen. Liefst heb ik echter alles via een module
- De dimmer kan misschien in een module geintegreerd zijn, maar als dit een losse dimmer moet zijn is dat ook prima (die heb ik tenslotte al hangen).
- Puls vanaf PULS1.2 kan bv DWCD1.3 en DWCD 2.3 schakelen.

Begrijpen jullie het een beetje? :X Lastig omschrijven, maar ik moet ergens beginnen. Hopelijk komen we samen verder O+

Is er iets wat ik kan doen om “aandacht” te krijgen? Is de vraag te basaal en moet ik me eerst meer van knx eigen maken en gerichtere vragen stellen? Ontbreekt er info die cruciaal is?
De intentie van de vraag is een eenvoudige toets of het überhaupt zin heeft. Het is ontzettend lastig om in lekentaal info te vinden over knx modules en wat ik zou kunnen gebruiken.
Een eerlijk antwoord wordt gewaardeerd, ik ben niet breekbaar.

• Gwaihir
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:51:

[..]

Ja, dat geeft je heel veel opties, waaronder KNX. Dat wordt dan wel vaak gekozen voor z'n decentrale karakter, terwijl jij alles juist heel centraal hebt.

Combinaties maken kan al snel met domotica in de mix. Je kast wordt niet minder complex, dus ordenen moet je nog wel.

Qua missende info: je gezochte verbeterpunt 3 houdt middenin de zin op?

[Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 14-04-2021 15:22]

• Deleon78
Gwaihir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:20:
[...]

Ja, dat geeft je heel veel opties, waaronder KNX. Dat wordt dan wel vaak gekozen voor z'n decentrale karakter, terwijl jij alles juist heel centraal hebt.

Combinaties maken kan al snel met domotica in de mix. Je kast wordt niet minder complex, dus ordenen moet je nog wel.

Laatste punt is DOH! Aangepast. Had al een reply getypt, maar verloor even mn verbinding en ben alle tekst kwijt. Even meeting en dan vul ik opnieuw aan.

• Fabian
Complexiteit in je regelkast ga je niet veminderen met knx. Pulsdrukkers willen gebruiken die met een utp kabel naar je regelkast zijn ook niet echt de knx-gedachte.

• Deleon78
Gwaihir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:20:
[...]

Zo, daar ben ik weer ;)
Fijn om te horen dat knx zou kunnen helpen met deze functionaliteit. Dan ga ik zoeken naar 230v modules. Mijn klassieke elektricien had het over vervangen van de 230v voor busverbindingen etc, dat vond ik wat vreemd.

Wat betreft de complexiteit: dit is mijn huidige hoofdverdeelkast:

Mijn hoop is dat de huidige wirwar aan verbindingen vervangen kunnen worden door modules die de verbindingen op basis van softwaresturing verzorgen. Dit zou het een heel stuk rustiger en overzichtelijker moeten maken.

Eerst even zoeken naar geschikte modules en achterhalen wat die dan kunnen.

@Fabian ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen. Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd omschreven. Alles wat er nu ligt is 230v bekabeling naar de centrale verdeelkast.

• Fabian
@Deleon78 die kast kan voor 2/3 leeg gemaakt worden door gebruik van de juiste klemmen, buizen niet zover te kast in te laten komen en kabels te strippen tot net onder het invoerpunt.

Goede rijgklemmen zullen hier zorgen voor een minder complexe kast waarna het plaatsen en aansluiten van een knx acotor , loxone module of ieder ander systeem en eitje wordt.
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True