Zoals @bomberboy aangeeft inderdaad kopen met een kortingsactie, of in ieder geval de korting die je krijgt als je een basiscursus doorloopt. En daarnaast heb ik 'm samen met iemand anders aangeschaft (dus Pro + Supplemental) wat de kosten zo ongeveer halveertbramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:00:
Nog even een wat stoutere vraag: waar halen jullie je ETS professional?
De Jolly Rogers vlag hijsen?
Daar heb je absoluut gelijk in. Bij bestaande bouw wil je gewoon de bestaande inbouwdozen hergebruiken. Tenzij de stukadoor toch al in actie moet komen, zit je dan vast aan de oude locaties van de oorspronkelijke lichtschakelaars.bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:22:
@Tomatoman
Yes, akkoord met jou dat hoeveelheid kabel trekken en frezen geen limiterende factor mag zijn om WCD en aster op de meest logische positie te zetten
Echter ik vermoed dat de discussies hier vaak beinvloed worden door nieuwbouw vs renovatie.
Bij renovatie heb je vaak niet de vrijheid om zulke keuzes te maken.
Naar aanleiding van je vraag heb ik het uit nieuwsgierigheid even opgemeten: hij steekt maximaal 17 mm uit.Gwaihir schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:44:
[...]
Oh, ok. Foto is natuurlijk erg recht van voren. Meende dat die tasters flink uitstaken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CzPXHTRXxFhfklBqzSi0rImG.jpg?f=user_large)
Hij moet ook wel een klein beetje uitsteken, anders kunnen de status-leds niet opzij schijnen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MBPuuojdkGXdH3RI33XwB1Xy.jpg?f=user_large)
Een goede grap mag vrienden kosten.
Hier in 'groepsaankoop' met enkele leden van het forum, gecombineerd met een korting. 'Groepsaankoop' houdt in dat 1 iemand de pro-versie aankoopt, samen met 2 supplementary licenties. Die kosten slechts 150 per stuk, dus in totaal 1300 ex BTW voor 3 licenties. Ben je al een stuk goedkoper uit. Daar kwam dan nog een korting van 40% bovenop, ik weet niet meer voor welke gelegenheid dat was. In ieder geval, jaarlijks in november valt er wel iets van een 20-25% korting te scoren. Maar voor ons kwam het in totaal op een kleine 300 incl BTW en verzending per persoon, wat ik een schappelijk bedrag vind voor persoonlijk gebruik.bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:00:
Mocht er na de verschijning van ETS 6 Professional – waarschijnlijk ergens in de loop van dit jaar – weer een mooi aankoopmoment voorbijkomen, bijvoorbeeld met zo’n aanpak als @teaser benoemt, dan zou ik daar ook wel aan willen deelnemen
. Ik zal zelf ook in de gaten houden of er interessante aanbiedingen komen.
Ik: niet. Ik gebruik de free versie.bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:00:
Voor mij volstaat dat (vooralsnog), want ik heb slechts weinig KNX componenten in gebruik. En ik heb momenteel de Loxone Miniserver als spil in het web. Dat betekent heel non-KNX dat componenten vooral geen zaken onderling moeten regelen. Een tweede los projectje zal dus ook wel te doen zijn.
Daar zal 't ook wel ophouden, denk ik: mocht ik uiteindelijk verder los gaan op KNX, dan wil ik me ook niet in bochten wringen. Dan zijn die licentiekosten, na een beetje Nederlands korting jagen, echt geen breekpunt.
@Tomatoman laat maar weten als je voor ETS6 gaat, dan koop ik wel mee
Wat betreft de licentie, je kunt ETS5 Lite ook relatief goedkoop aanschaffen na het doorlopen van de cursus. Vervolgens je apparaten logisch opdelen in verschillende projecten (in Lite kun je max 20 devices gebruiken per project). Zo heb ik een project voor de tasters, sensoren en hoofdcomponenten. Een uniform sheetje van groepsadressen die je kunt exporteren en importeren is dan wel noodzakelijk. Het dwingt je op die manier wel om alles goed bij te houden, soms frustrerend en zou een pro vele malen makkelijker zijn, maargoed het is niet dat je er dagdagelijks uren mee werkt (als het voor je eigen woning is).
Home Assistant heb ik een jaar of twee geleden wat mee geëxperimenteerd en toen was ik alles behalve enthousiast. Vervelendste was dat alles van tig YAML configuratiefiles aan elkaar hangt (hing?), veel zoekwerk in de documentatie, heel lastig overzicht houden. Het is/was ook erg moeilijk om zaken aan elkaar te hangen. Een simpele 'doe lamp aan als er beweging is' lukt prima, maar 'doe licht aan als er beweging is EN er weinig daglicht is' was al een flinke onderneming.bramv101 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:57:
Home Assistant samen met Nodered is een aanrader, ik gebruikte dit in de vorige woning.
Daarnaast ging HA compleet stuk na een simpele softwareupdate, op dat moment heb ik het opgegeven
Onderliggende nadeel blijft echter; het programmeren is (voor zover ik heb kunnen vinden) nog steeds beperkt en vooral bijzonder onoverzichtelijk. Met een Node Red/Loxone visuele stijl van programmeren is het heel veel makkelijker om te zien hoe b.v. een lamp of deurgong wordt aangestuurd. Makkelijker debuggen, makkelijker wijzigen, makkelijker bouwen.
HA + Node Red is iets dat ik vaker voorbij zie komen. Enige voordeel dat die constructie lijkt te hebben is dat HA al wat ouder/volwassener is en hierdoor meer integraties heeft met apparatuur en diensten. Een setup met alleen Node Red zou echter mijn voorkeur hebben, ik gebruik naast KNX, Philips Hue en Modbus (nog?) niet zo heel veel. B.v. integratie met de Zehnder Q600 WTW unit is er waarschijnlijk niet maar het lijkt geen rocket science om dat te maken in Node Red. Ook weer een mooie manier om Node Red verder te helpen.
Of zijn er andere voordelen aan het combineren van Node Red en Home Assistant?
@bartvb
Visualisatie is voor mij de hoofdreden waarom ik HA en NodeRed combineer
Visualisatie is voor mij de hoofdreden waarom ik HA en NodeRed combineer
Hi all,
Heeft er iemand goede ervaringen met horizontale gemotoriseerde jaloezieën? Hoeft van mij niet geen Luxaflex te zijn maar iig iets wat goed KNX aan te sturen is.
En dan nog het punt omhoog/omlaag en kantelen
Heeft er iemand goede ervaringen met horizontale gemotoriseerde jaloezieën? Hoeft van mij niet geen Luxaflex te zijn maar iig iets wat goed KNX aan te sturen is.
En dan nog het punt omhoog/omlaag en kantelen
In Maart loopt er weer een kortingsactie:
In maart biedt KNX Association een speciale lentekorting van 30% op alle ETS5 producten aan (Professional, Lite, Supplementary) en dit zowel voor nieuwe licenties als voor updates.
In maart biedt KNX Association een speciale lentekorting van 30% op alle ETS5 producten aan (Professional, Lite, Supplementary) en dit zowel voor nieuwe licenties als voor updates.
In de tweede helft van 2020 heeft KNX Association aangekondigd dat ETS 6 eraan komt. In dit artikel kom ik voor het eerst een voorlopige introductiedatum tegen: medio 2021. Daar wil ik met bestellen van een licentie graag nog even op wachten, omdat ik anders over minder dan een halfjaar alweer met een verouderde versie zit.
We zijn momenteel bezig met een nieuwbouw en ben ook met de Lite licentie aan het prullen (meerdere projecten maken) om alles aan de praat te krijgen.
Dit ook omdat ik eigenlijk op de ETS 6 aan het wachten ben, alleen vrees ik dat ze met de 6 niet snel acties gaan doen?
Dit ook omdat ik eigenlijk op de ETS 6 aan het wachten ben, alleen vrees ik dat ze met de 6 niet snel acties gaan doen?
@seak1 Nu bezig met raambekleding en buitenzonwering. Eerste worden top down/bottom up duettes maar onze leverancier vindt dat nogal lastig incombinatie met elektrisch...
Buiten worden het jaloezieën van Roma met een Geiger SMI motor. Bij jaloezieën is het over het algemeen zo dat je maar 1 motor nodig hebt met 4 draden: aarde/nul/omhoog/omlaag. Verstellen van de jaloezieën doe je door de richting om te keren. Dus naar beneden, daarna klein stukje omhoog om de jaloezieën te kantelen.
Voor zover ik weet werkt dat binnen en buiten hetzelfde, voor KNX zijn er legio jaloezie actoren te krijgen, je moet alleen opletten dat voor buiten meestal 230V wordt gebruikt, binnen 12V of 24V.
Andere oplossing is een draadloos systeem van b.v. Somfy. Dan hoef je alleen stroom te verzorgen en heb je een soort hub van Somfy die je via een API (of direct via KNX?) aan kan sturen. Als je de bedrading kan regelen of al hebt liggen zou ik voor de volledig bedrade variant gaan.
Wat ETS betreft; ik heb wel ETS5 gekocht, ETS6 is al een aantal keer uitgesteld en ik heb het nu nodig. Hoop wel op een (erg) interessante upgrade actie. Overigens lijkt ETS6 (na even snel kijken) voor mij geen enorme interessante features te bevatten. Het IoT verhaal is potentieel interessant maar waarschijnlijk komt dat te laat om hier echt nuttig te zijn bij het opzetten van de domotica in huis.
Buiten worden het jaloezieën van Roma met een Geiger SMI motor. Bij jaloezieën is het over het algemeen zo dat je maar 1 motor nodig hebt met 4 draden: aarde/nul/omhoog/omlaag. Verstellen van de jaloezieën doe je door de richting om te keren. Dus naar beneden, daarna klein stukje omhoog om de jaloezieën te kantelen.
Voor zover ik weet werkt dat binnen en buiten hetzelfde, voor KNX zijn er legio jaloezie actoren te krijgen, je moet alleen opletten dat voor buiten meestal 230V wordt gebruikt, binnen 12V of 24V.
Andere oplossing is een draadloos systeem van b.v. Somfy. Dan hoef je alleen stroom te verzorgen en heb je een soort hub van Somfy die je via een API (of direct via KNX?) aan kan sturen. Als je de bedrading kan regelen of al hebt liggen zou ik voor de volledig bedrade variant gaan.
Wat ETS betreft; ik heb wel ETS5 gekocht, ETS6 is al een aantal keer uitgesteld en ik heb het nu nodig. Hoop wel op een (erg) interessante upgrade actie. Overigens lijkt ETS6 (na even snel kijken) voor mij geen enorme interessante features te bevatten. Het IoT verhaal is potentieel interessant maar waarschijnlijk komt dat te laat om hier echt nuttig te zijn bij het opzetten van de domotica in huis.
Voor zover ik weet is de meerwaarde van de 6 (zoals ze het nu aankondigen) voornamelijk op IoT. Dus enkel als je veel met IoT toestellen gaat combineren denk ik dat het niet zo'n meerwaarde zal zijn.siskos schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:48:
We zijn momenteel bezig met een nieuwbouw en ben ook met de Lite licentie aan het prullen (meerdere projecten maken) om alles aan de praat te krijgen.
[ Voor 79% gewijzigd door Not Applicable op 22-03-2021 12:05 ]
Mocht iemand een ETS5 Pro supplementary willen dan kun je ff een DM sturen. Ik heb gewoon de volledige versie gekocht. Dus ik kan nog 2 stuks erbij kopen.
Klaas
Ok, dit neem ik terug. Ik word helemaal gestoord van die licentie dongle uit 1992. Dat ding ligt altijd precies aan de verkeerde kant van het huis of is helemaal kwijt.bartvb schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:08:
Overigens lijkt ETS6 (na even snel kijken) voor mij geen enorme interessante features te bevatten.
Had overigens een Domovea server besteld, o.a. voor de Hue integratie maar daar kon ik niets mee. Hue lampen (geen groepen) kan je vrij eenvoudig aan/uitschakelen maar dan heb je het ook wel ongeveer gehad wat mogelijkheden betreft. Kleur of kleurtemperatuur wijzigen kan niet via KNX, dat werkt alleen via de Domovea app.
Die server gaat terug en is nu vervangen door een Bab-tec APPMODULE. Hopen dat dat beter werkt.
Voor een volledig bedrade variant zou ik sowieso gaan.... Maar vraag me wel af of dat lekker werkt.... Tikkie omhoog om te kantelen.. tikkie omlaag om de andere kant op te kantelen... Zou het mooiste zijn als er ik units zijn met twee motoren er in... Een voor kantelen en een omhoog/omlaag, maar geen idee of zoiets bestaat.bartvb schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:08:
@seak1
PS, voor een ETS6 inkoopactie zou ik ook in zijn.
Heb je al ervaring met SMI motoren?bartvb schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:08:
Ik overweeg om ze te gebruiken icm screens buiten.
Hoe ga je de bedrading doen? Heb je ruimte ovor een koppeling (hirschmann), Of motor met kabel meteen door buis naar binnen?
@seak1 Voor zover ik weet zijn er geen motoren/systemen die een losse motor voor omhoog/omlaag en kantelen hebben. Dat werkt allemaal met een mechaniek tussen motor en de ophaalkoorden.
@Fabian Nog geen eigen ervaring. Begrijp op de Duitse sites dat het verschil tussen SMI en normaal ook niet heel erg groot is in de praktijk. Het prijsverschil is in mijn geval erg beperkt (iets duurdere motoren, veel goedkopere aansturing) en mooie van SMI is dat de motoren het eea kunnen terugkoppelen.
De bedrading heb ik zo open mogelijk gehouden. Op dit moment bungelen er 5 aderige kabels uit de gevels, die gaan allemaal naar een schakelkast. Die ga ik nog met elkaar verbinden en dan aan de SMI actor hangen.
In de bovenbakken van de jaloezieen is ruim voldoende ruimte voor een Hirschmann koppeling, maar die stekkers zitten er nu nog niet aan. Was tot begin deze week nog niet duidelijk of het idd SMI of 'old skool' ging worden.
Bij screens is het voordeel van SMI nog wat beperkter lijkt me? Daar heb je alleen omhoog/omlaag.
Zit nu overigens vol in de raambekleding... We willen motorbediende top down/bottom up duettes voor 2 ramen maar dat is nogal bijzonder lastig te vinden. Eigenlijk alleen Luxaflex biedt dat aan en dan alleen met Powerview = draadloos met een hub. Als iemand alternatieven heeft; heel erg welkom.
@Fabian Nog geen eigen ervaring. Begrijp op de Duitse sites dat het verschil tussen SMI en normaal ook niet heel erg groot is in de praktijk. Het prijsverschil is in mijn geval erg beperkt (iets duurdere motoren, veel goedkopere aansturing) en mooie van SMI is dat de motoren het eea kunnen terugkoppelen.
De bedrading heb ik zo open mogelijk gehouden. Op dit moment bungelen er 5 aderige kabels uit de gevels, die gaan allemaal naar een schakelkast. Die ga ik nog met elkaar verbinden en dan aan de SMI actor hangen.
In de bovenbakken van de jaloezieen is ruim voldoende ruimte voor een Hirschmann koppeling, maar die stekkers zitten er nu nog niet aan. Was tot begin deze week nog niet duidelijk of het idd SMI of 'old skool' ging worden.
Bij screens is het voordeel van SMI nog wat beperkter lijkt me? Daar heb je alleen omhoog/omlaag.
Zit nu overigens vol in de raambekleding... We willen motorbediende top down/bottom up duettes voor 2 ramen maar dat is nogal bijzonder lastig te vinden. Eigenlijk alleen Luxaflex biedt dat aan en dan alleen met Powerview = draadloos met een hub. Als iemand alternatieven heeft; heel erg welkom.
Klopt, maar wel een betere positiebepaling dan timing met een knx actor. Ook fijn om dezelfde techniek te gebruiken voor binnen en buiten.bartvb schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:12:
Bedrade oplossingen voor duettes en rolgordijnen etc lijken lastig omdat fabrikanten alleen denken aan de eenvoudige battrij/zonnepaneel/draadloze want dat verkoopt in aantallen makkelijker.
Sinds enige tijd heb ik m'n KNX systeem met veel plezier in gebruik, terwijl de laatste dingen aan de renovatie worden uitgevoerd. Voor het systeem heb ik de Gira X1 als visualisatie en logische module. Dat laatste lukt tot op zekere hoogte, maar bij iets complexere stukken loop ik vat en biedt ook de 'help' (die doorgaans goed is) en Google geen uitkomst.
Als ik 's avonds wakker wordt en door m'n huis loop, dan wil ik niet dat de lampen net zo fel aangaan als overdag (bijvoorbeeld indien geschakeld met bewegingsmelder). Echter, ik zie niet welk bouwblokje ik moet gebruiken om bijvoorbeeld te zeggen dat er gedrag tijdsafhankelijk (niet tijdsduur, maar bijv. 23:30) ander gedrag aangeleerd kan worden.
Heeft iemand enige tips en hints of screenshotje van een dergelijke instelling?
Hetzelfde wil ik bijvoorbeeld ook toepassen voor de ventilatie, zodat die 's nachts niet in standje 3 kan gaan staan.
Als ik 's avonds wakker wordt en door m'n huis loop, dan wil ik niet dat de lampen net zo fel aangaan als overdag (bijvoorbeeld indien geschakeld met bewegingsmelder). Echter, ik zie niet welk bouwblokje ik moet gebruiken om bijvoorbeeld te zeggen dat er gedrag tijdsafhankelijk (niet tijdsduur, maar bijv. 23:30) ander gedrag aangeleerd kan worden.
Heeft iemand enige tips en hints of screenshotje van een dergelijke instelling?
Hetzelfde wil ik bijvoorbeeld ook toepassen voor de ventilatie, zodat die 's nachts niet in standje 3 kan gaan staan.
@Fabian wat gebruik je nu voor binnen dan? Ook iets met SMI?
Voor de raambekleding heb ik helemaal bedraad al laten vallen als eis. Hoogst haalbare lijkt stroom via een draadje te zijn bij top down/bottom up. Simpel omhoog/omlaag is bedraad wel redelijk goed te doen, dat is vaak een kwestie van een H-brug en twee draadjes.
@TotoroTM Hoe je dat soort dingen het beste kunt aanvliegen is ook nogal afhankelijk van de manier waarop de verlichting of ventilatie wordt aangestuurd. Vaak is hebben deze aktoren een optie/groepadres voor dag/nacht stand of een groepadres voor de maximale helderheid b.v.
Voor de raambekleding heb ik helemaal bedraad al laten vallen als eis. Hoogst haalbare lijkt stroom via een draadje te zijn bij top down/bottom up. Simpel omhoog/omlaag is bedraad wel redelijk goed te doen, dat is vaak een kwestie van een H-brug en twee draadjes.
@TotoroTM Hoe je dat soort dingen het beste kunt aanvliegen is ook nogal afhankelijk van de manier waarop de verlichting of ventilatie wordt aangestuurd. Vaak is hebben deze aktoren een optie/groepadres voor dag/nacht stand of een groepadres voor de maximale helderheid b.v.
Ik heb nu nog niets, maar SMI lijkt mij voor binnen ook ideaal omdat ik in een erker maar 1 buisje heb voorzien naar de meterkast terwijl er drie jaloezieën moeten komenbartvb schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:45:
@Fabian wat gebruik je nu voor binnen dan? Ook iets met SMI?
Op een andere plek komen gordijnen met een somfy glydea rails, bedraad.
[ Voor 5% gewijzigd door Fabian op 07-03-2021 10:09 ]
Ventilatie via KNX Comfoconnect (Zehnder) en verlichting is allemaal via een Dali Gateway (MDT).bartvb schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:45:
Maar onafhankelijk daarvan gaat het mij met name om dat de Gira X1 in de logische module bijvoorbeeld een sterkte waarde (absoluut dimmen) zou moeten kunnen sturen afhankelijk van de tijd van de dag? Als ik weet hoe ik tijd als factor kan integreren in de logische module van de visualisatie server, dan kom ik er denk ik verder wel uit.
Allen, sinds vandaag zijn de stukken toe gekomen en alles loopt vlot.
Ik volg deze leuke tutorial
Echter IP interface is me niet zo duidelijk.
Ik gebruik MDT SCN-IP000.03 en ik kan prima een full download doen naar de andere componenten.
Wel wil ik nou even beter begrijpen hoe die interface correct moet geconfigureerd worden?
The download targets the individual address of the bus interface. Do you want to perform the download on the local device?
Ik volg deze leuke tutorial
Ik gebruik MDT SCN-IP000.03 en ik kan prima een full download doen naar de andere componenten.
Wel wil ik nou even beter begrijpen hoe die interface correct moet geconfigureerd worden?
The download targets the individual address of the bus interface. Do you want to perform the download on the local device?
Hoe bedoel je "correct" geconfigureerd worden? Wat doet je vermoeden dat dit nu niet zo is? Hoe heb je deze nu geconfigureerd?bramv101 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:03:
Bij mij werkt dit perfect. Ik heb mijn internet modem (Telenet België) aan een Router gehangen (Ubiquiti) en vervolgens aan een Switch (ook Ubiquiti) en dan mijn Router van MDT een vast IP adres gegeven; Sindsdien werkt alles perfect.
Hier ook Ubiquiti, echter zie ik de interface niet opduiken in men clients list
Maar ik kan vanuit ETS wel prima een download doen?
nevermind, ondertussen werkt alles naar behoren -behalve als ik een download wil doen vd interface zelf
Maar ik kan vanuit ETS wel prima een download doen?
nevermind, ondertussen werkt alles naar behoren -behalve als ik een download wil doen vd interface zelf
[ Voor 48% gewijzigd door bramv101 op 08-03-2021 14:41 ]
Ik sta op het punt mijn testopstelling uit te breiden met een ELDOLED POWERdrive PWR106M en LINEARdrive LIN100M. In het algemeen heb ik goede ervaring met MDT maar twijfel nog tussen de SCN-DALI16.03 (Control of up to 16 channels / light groups) en SCN-DALI64.03 (Individual control of up to 64 ECG/16 DALI groups).
Ik wil de drivers met name voor witte spotjes en strips gaan gebruiken. Betekent dit dat ik 16 eldoled modules kan aansturen (64 outputs?) of 16 individuele outputs?
Ik was van plan alle drivers centraal in/bij de meterkast te plaatsen, maar maak me een beetje zorgen over PWM met lange bedrading. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Ik wil de drivers met name voor witte spotjes en strips gaan gebruiken. Betekent dit dat ik 16 eldoled modules kan aansturen (64 outputs?) of 16 individuele outputs?
Ik was van plan alle drivers centraal in/bij de meterkast te plaatsen, maar maak me een beetje zorgen over PWM met lange bedrading. Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 13% gewijzigd door DiLDoG op 10-03-2021 08:34 ]
Ik heb zelf gekozen voor de 64. Je kan met de 64.03 64 kanalen aansturen. Als een driver 4 kanalen heeft dan ben je er volgens mij direct 4 kwijt.DiLDoG schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:51:
Ik sta op het punt mijn testopstelling uit te breiden met een ELDOLED POWERdrive PWR106M en LINEARdrive LIN100M. In het algemeen heb ik goede ervaring met MDT maar twijfel nog tussen de SCN-DALI16.03 (Control of up to 16 channels / light groups) en SCN-DALI64.03 (Individual control of up to 64 ECG/16 DALI groups).
Zelf kies ik voor zoveel mogelijk CC zodat het probleem van afstand niet ontstaat (dus al mijn spotjes zijn 18V CC).
Voor CV (zoals ledstrips) kan je best de spanningsval berekenen: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Groetjes,
D
Volgens mij is het niet zo dat je met de 64 meer lampen kan aansturen dan met de 32. De 32 stuurt "up to 128 ECG in 32 channels/light groups" en de 64 "up to 64 ECG with single control". Dat suggereert dus dat je met de 32 meer individuele lampen kan aansturen. Deze man doet een uitgebreid verslag van de verschillen tussen de twee:
Soms wel een beetje erg langdradig though. Goed voor je Duits zal ik maar zeggen
Soms wel een beetje erg langdradig though. Goed voor je Duits zal ik maar zeggen
Ah thanks voor de video, ik ga hem kijken.
Misschien nog een heel raar idee, maar ik dacht er aan om "custom" e27 lampen te maken met bijv. een Yuji High CRI COB en een losse housing, en deze dan direct met een eldoled CC driver aan te sturen. Uiteraard wel zorgen dat er geen normale schuko stekkers meer aan zitten.
Misschien nog een heel raar idee, maar ik dacht er aan om "custom" e27 lampen te maken met bijv. een Yuji High CRI COB en een losse housing, en deze dan direct met een eldoled CC driver aan te sturen. Uiteraard wel zorgen dat er geen normale schuko stekkers meer aan zitten.
Enige tijd geleden heb ik hier wat vragen gesteld, en inmiddels ben ik eraan toe om ook KNX/DALI/DMX te gaan opzetten in huis. Ik ben nog niet zo bekend met alles, dus als jullie even kunnen meedenken zou dat fijn zijn.
Mijn plan is om eerst alle vaste (hoofd)verlichting via KNX, DALI of DMX aan te leggen. Wat het precies wordt ben ik nog niet zo uit, maar dat maakt voor de bedrading niet zoveel uit volgens mij (er komen sowieso KNX-tasters en dan centrale dimaktors). Her en der wil ik ook enkele stopcontacten schakelbaar maken, voor het bedienen van staande lampen e.d.
Wat betreft de vaste plafondlampen/hoofdverlichting worden deze dus "omgezet":
- Woonkamer (2 lampen)
- Keuken (1 lamp)
- Studeerkamer (1 lamp)
- WC (lamp, bewegingssensor)
- Badkamer (2 lampen)
- Slaapkamers (3 lampen)
Dit zijn gewone 230V-lampen, meestal met een LED-lamp erin die dimbaar is. Ik moet dus overal tasters hebben en dan kies ik denk ik voor een centrale 230V dimactor. Ik zou best overal meerkanaals RGB / tunable white willen, of een combinatie daarvan middels LED-verlichting met LED-drivers, maar dat is wat te hooggegrepen denk ik? Dan moet je namelijk overal speciale lampen daarvoor hebben in 24V bijvoorbeeld, met meerkanaals bekabeling naar de plafonds, of speciale DALI-armaturen bijv. (met DALI-kabel naar de lamp). Mogelijk dat ik daarvoor later eens een beetje met DMX of DALI ga spelen voor wat extra sfeerverlichting en enkele wand- en plafondspots.
Vanwege een verbouwing kan ik met niet al teveel moeite vanaf alle lichtschakelaars een buis trekken naar een centraal meterkastje met voldoende DIN-rails. Dan kan ik ook de schakeldraad vanaf elke schakelaar verlengen naar dat punt en de DALI- of KNX-bus/draad er ook doorheen trekken. Voor eventueel extra schakelaars (voor de genoemde DALI/DMX-spots bijv.) kan ik dan gewoon meer KNX-tasters ernaast zetten.
Ik denk dat ik met bovenstaande buizenwerk en bedrading maar eens moet beginnen. Aangezien alles centraal wordt aangesloten kan ik dan volgens mij later nog beslissen of ik voor alleen KNX ga of toch i.c.m. DALI of DMX512.
Alvorens ik begin nog wel een paar vraagjes over dit plan:
Mijn plan is om eerst alle vaste (hoofd)verlichting via KNX, DALI of DMX aan te leggen. Wat het precies wordt ben ik nog niet zo uit, maar dat maakt voor de bedrading niet zoveel uit volgens mij (er komen sowieso KNX-tasters en dan centrale dimaktors). Her en der wil ik ook enkele stopcontacten schakelbaar maken, voor het bedienen van staande lampen e.d.
Wat betreft de vaste plafondlampen/hoofdverlichting worden deze dus "omgezet":
- Woonkamer (2 lampen)
- Keuken (1 lamp)
- Studeerkamer (1 lamp)
- WC (lamp, bewegingssensor)
- Badkamer (2 lampen)
- Slaapkamers (3 lampen)
Dit zijn gewone 230V-lampen, meestal met een LED-lamp erin die dimbaar is. Ik moet dus overal tasters hebben en dan kies ik denk ik voor een centrale 230V dimactor. Ik zou best overal meerkanaals RGB / tunable white willen, of een combinatie daarvan middels LED-verlichting met LED-drivers, maar dat is wat te hooggegrepen denk ik? Dan moet je namelijk overal speciale lampen daarvoor hebben in 24V bijvoorbeeld, met meerkanaals bekabeling naar de plafonds, of speciale DALI-armaturen bijv. (met DALI-kabel naar de lamp). Mogelijk dat ik daarvoor later eens een beetje met DMX of DALI ga spelen voor wat extra sfeerverlichting en enkele wand- en plafondspots.
Vanwege een verbouwing kan ik met niet al teveel moeite vanaf alle lichtschakelaars een buis trekken naar een centraal meterkastje met voldoende DIN-rails. Dan kan ik ook de schakeldraad vanaf elke schakelaar verlengen naar dat punt en de DALI- of KNX-bus/draad er ook doorheen trekken. Voor eventueel extra schakelaars (voor de genoemde DALI/DMX-spots bijv.) kan ik dan gewoon meer KNX-tasters ernaast zetten.
Ik denk dat ik met bovenstaande buizenwerk en bedrading maar eens moet beginnen. Aangezien alles centraal wordt aangesloten kan ik dan volgens mij later nog beslissen of ik voor alleen KNX ga of toch i.c.m. DALI of DMX512.
Alvorens ik begin nog wel een paar vraagjes over dit plan:
- Moet ik de fasedraad ook door de buis trekken of mag ik die van een andere groep pakken die voorhanden is (mits deze op dezelfde aardlekschakelaar zit dan)?
- Is 19mm flexibele buis voldoende voor de KNX-draad en schakeldraad + evt. fasedraad? (Met soms stukjes recht als het kan).
- Moet ik rekening houden met nog meer bedrading?
- Ik denk dat ik in plaats van de huidige schakelaars deze neem: https://www.mdt.de/EN_Push_Button_Lite_55_Basic.html Niet duur en passen als het goed is in een Jung AS500 inbouwraam. Heeft iemand dit misschien ook en ziet dat er een beetje "normaal" uit?
- Ik zie eigenlijk nergens DALI 220V-240V meervoudige dimmeractors voor DIN-rail zoals je van KNX wel hebt. Ik zie wel sporadisch een paar enkelvoudige, maar verder zie ik voornamelijk DALI LED-drivers. Kijk ik niet goed of is hier een reden voor? Wordt DALI meestal niet centraal vanuit de meterkast aangesloten of zo?
- Is het handig om de hoofdverlichting zo te houden in 230V? Het gaat om gewone lampen die op de centraaldoos aangesloten zijn. Ik voorzie niet overal inbouwspots of LED strips (ook omdat ik dat niet altijd mooi vind). Of kan iemand mij overtuigen van mooie lampen of mogelijkheden om alles (ook in het plafond) meteen te vervangen voor laagvoltage LED-drivers met RGBW e.d., aangestuurd met DALI/DMX met nieuwe draden trekken naar plafonds e.d.? Of weet iemand interessante hobbyprojectjes om armaturen te maken met laag voltage LED bijv.? Ik moet namelijk voor verschillende kamers toch nieuwe lampen kopen aangezien daar nu alleen maar peertjes hangen.
Begrijp de achterliggende gedachte voor deze vraag niet helemaal, maar je mag nooit fase (geschakeld of niet), aarde of nul uit verschillende groepen mixen.TimoDimo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:23:
Moet ik de fasedraad ook door de buis trekken of mag ik die van een andere groep pakken die voorhanden is (mits deze op dezelfde aardlekschakelaar zit dan)?
KNX kabel is SELV. Deze gaat niet samen met 230V bedrading in een buis.Is 19mm flexibele buis voldoende voor de KNX-draad en schakeldraad + evt. fasedraad? (Met soms stukjes recht als het kan).
Voor maximale flexibiliteit kun je een buis per lichtbron direct naar de meterkast leggen. Dit kan ook voor alle tasters, maar als je zeker bent en blijft van het toepassen van KNX dan kun je wat besparen door alle tasters door de verschillende ruimtes in serie aan te leggen waarbij je het begin en einde van de KNX lus in de meterkast laat uitkomen. Hier sluit je maar één van aan op je bus, maar dan heb je een reserve route voor het geval de knx lus ergens doorbroken wordt.Moet ik rekening houden met nog meer bedrading?
"Past op 55 mm-systemen / reeksen: - GIRA Standard 55, E2, E22, Event, Esprit. - BERKER S1, B3, B7. - JUNG A500, Aplus, Acreation, AS500. - MERTEN 1M, M-Smart, M-Plan, M-Pure." Als je de afdekramen in white gloss neemt dan zal het wel goed komenIk denk dat ik in plaats van de huidige schakelaars deze neem: https://www.mdt.de/EN_Push_Button_Lite_55_Basic.html Niet duur en passen als het goed is in een Jung AS500 inbouwraam. Heeft iemand dit misschien ook en ziet dat er een beetje "normaal" uit?
Wel zonde om voor KNX te kiezen en dan de tasters zo standaard mogelijk waarbij geen visuele feedback hebt, geen temp sensoren etc.
Ik denk dat dit vooral is omdat DALI niet veel toevoegt als je 230V verlichting centraal wil gaan sturen. DALI is sterk door de decentrale mogelijkheid met kleine drivers in lamphouders, boven valse plafonds of in rails. Je kunt dan net zo goed 230V kno dimactoren gebruiken.Ik zie eigenlijk nergens DALI 220V-240V meervoudige dimmeractors voor DIN-rail zoals je van KNX wel hebt. Ik zie wel sporadisch een paar enkelvoudige, maar verder zie ik voornamelijk DALI LED-drivers. Kijk ik niet goed of is hier een reden voor? Wordt DALI meestal niet centraal vanuit de meterkast aangesloten of zo?
Als je met een centraaldozen systeem gaat werken en deze plant op de plek waar je een lamp gaat ophangen dan moet je zorgen voor minimaal een schakeldraad per centraaldoos die direct naar de groepenkast gaat en die je aansluit op een 230V schakelactor of dimmactor. Je moet dan wel op diezelfde actor ook de fase en indien nodig de null pakt van dezelfde groep.Is het handig om de hoofdverlichting zo te houden in 230V? Het gaat om gewone lampen die op de centraaldoos aangesloten zijn. Ik voorzie niet overal inbouwspots of LED strips (ook omdat ik dat niet altijd mooi vind). Of kan iemand mij overtuigen van mooie lampen of mogelijkheden om alles (ook in het plafond) meteen te vervangen voor laagvoltage LED-drivers met RGBW e.d., aangestuurd met DALI/DMX met nieuwe draden trekken naar plafonds e.d.? Of weet iemand interessante hobbyprojectjes om armaturen te maken met laag voltage LED bijv.? Ik moet namelijk voor verschillende kamers toch nieuwe lampen kopen aangezien daar nu alleen maar peertjes hangen.
DALI mixt totaal niet met een centraaldozen systeem en 230V verlichting.
@TimoDimo Ik zit te kijken naar je omzetting van dom huis naar slim huis en zit mij te verbazen. Ik denk dat jij je nog even goed moet gaan afvragen waarom jij je verlichting wilt aanpassen naar KNX. Als je nog steeds dezelfde type bediening blijft houden dan heb je geen meerwaarde bovenop wat je nu al hebt.
Ik gebruik bijv. tasters met 6-12 knoppen. Elke knop laat de ruimte zich aanpassen naar de actie die ik nodig heb. Bijv. TV kijken, slapen, ontbijten, koken etc. Als jij nog steeds 1 knop hanteert dat kun je niets meer dan licht aan en licht uit. Ik neem aan dat je meer wilt dan alleen dat. Pas als je dat voor jezelf op een rijtje hebt gezet, dan kun je het juiste schakelmateriaal (lees KNX taster) zoeken.
Denk ook aan bewegingsmelders voor verlichting aan te sturen, CO2 / vochtigheid meters voor bijv. wtw aansturing of andere meetinstrumenten.
Ik gebruik bijv. tasters met 6-12 knoppen. Elke knop laat de ruimte zich aanpassen naar de actie die ik nodig heb. Bijv. TV kijken, slapen, ontbijten, koken etc. Als jij nog steeds 1 knop hanteert dat kun je niets meer dan licht aan en licht uit. Ik neem aan dat je meer wilt dan alleen dat. Pas als je dat voor jezelf op een rijtje hebt gezet, dan kun je het juiste schakelmateriaal (lees KNX taster) zoeken.
Denk ook aan bewegingsmelders voor verlichting aan te sturen, CO2 / vochtigheid meters voor bijv. wtw aansturing of andere meetinstrumenten.
Klaas
All,
Ik ga mijn testopstelling uitbreiden met volgende zaken:
Dan krijg ik de volgende vraag: kan ik deze terug "samen" voegen via DALI zodat hij dit wel als 1 LED strip aanziet. Want als ik deze aanstuur via openHab bijvoorbeeld moet dit wel door 1 control gebeuren lijkt mij?
Of is het gewoon zelf niet mogelijk om een CCT aan te sturen via DALI?
Of gaat dit gewoon niet en moet ik voor een RGBW gaan ipv een RGBCCT?
Gr,
D
Ik ga mijn testopstelling uitbreiden met volgende zaken:
- EldoLed LINEARdrive 100/S
- RGBCCT LED Strip
- Nog wat andere zaken die niet relevant zijn voor mijn vraag
Dan krijg ik de volgende vraag: kan ik deze terug "samen" voegen via DALI zodat hij dit wel als 1 LED strip aanziet. Want als ik deze aanstuur via openHab bijvoorbeeld moet dit wel door 1 control gebeuren lijkt mij?
Gr,
D
[ Voor 7% gewijzigd door Not Applicable op 22-03-2021 12:17 ]
@Not Applicable Ik ben nog geen DALI expert, heb alleen een paar meerkanaals eldoled drivers om simpele (1 kleurtint) spots mee te voeden, maar RGBCCT lijk 6 aders te hebben. Dan gok ik op 3 kleuren, 2 wit tinten (alle 5 nul) en een plus. Je zal een driver moeten hebben waarbij de plussen tussen de drivers gedeeld mag worden want ik die bij eldoled maximaal 4 kanalen. geen 6.
Misschien kan @tss68nl hier wat slimmers over zeggen
Misschien kan @tss68nl hier wat slimmers over zeggen
Dubbel en tripple klikken? Of zijn daar geen actoren voor?klaasopurk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:00:
Ik gebruik bijv. tasters met 6-12 knoppen. Elke knop laat de ruimte zich aanpassen naar de actie die ik nodig heb. Bijv. TV kijken, slapen, ontbijten, koken etc. Als jij nog steeds 1 knop hanteert dat kun je niets meer dan licht aan en licht uit.
Knoppen overbodig maken: fijn. Zoveel meer knoppen: ga ik niet doen. Neem ik de Loxone manier wel voor:
- 1x Aan / Next scene
- 2x Uit (die ruimte)
- 3x Weg / welterusten (?)
@TimoDimo
Je hebt me al enorm geholpen. Bedankt!
Enkele reacties op je reacties:
Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo handig volgens mij. Ik kan beter alle benodigde fasedraden direct doortrekken naar de domoticameterkast, als ware het één meterkast. Mag ik daarvoor wel één buis vanuit de gewone meterkast met fasedraden van meerdere groepen naar de domoticameterkast trekken? Of moet je dan per groep een buis hebben?
Ik dacht overigens eerst dat je maar één nuldraad nodig hebt, voor de KNX-voeding, maar nu zie ik dat je eigenlijk ook voor veel verlichtingszaken alle bijbehorende nuldraden nodig hebt. Bijvoorbeeld voor deze: https://www.aliexpress.com/item/4000831173626.html en ook voor deze: https://www.mdt.de/download/MDT_AOI_Dimming_Actuator_02.pdf
Trouwens ik vind het vreemd als je die twee vergelijkt, dat de DMX TRIAC dimmer de nul direct vanaf de dimmer laat lopen naar de lamp, maar bij de KNX TRIAC dimmer hoeft dat niet. Dat is bij meer DMX-dimmers zo: bijvoorbeeld https://www.sunricher.com...oduct_tabs_specifications
Weet iemand waarom dat is?
In ieder geval is mijn eerdere vraag niet meer zo relevant aangezien ik toch overal ook de bijbehorende nul moet hebben, dus dan kan alles beter per groep in aparte buizen.
Een buis naar elke KNX-module lijkt me wat overdreven. Je moet hoe dan ook gaan troubleshooten als er iets los gaat. Misschien juist handiger als precies vanaf een bepaald punt alles uitvalt. Dan weet je waar de breuk zit.
De meterkast met domoticaspullen komt ergens anders dan de gewone meterkast, vanwege ruimtegebrek (komt precies daarboven op dezelfde plek op de eerste verdieping). Omdat ik nu een centraaldozensysteem heb dacht ik dat het misschien soms handig is om vanuit de schakelaar of WCD eerst met een fasedraad terug te gaan naar de "domoticameterkast" en dan weer terug naar de schakelaar met een schakeldraad.Fabian schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:48:
[...]
Begrijp de achterliggende gedachte voor deze vraag niet helemaal, maar je mag nooit fase (geschakeld of niet), aarde of nul uit verschillende groepen mixen.
Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo handig volgens mij. Ik kan beter alle benodigde fasedraden direct doortrekken naar de domoticameterkast, als ware het één meterkast. Mag ik daarvoor wel één buis vanuit de gewone meterkast met fasedraden van meerdere groepen naar de domoticameterkast trekken? Of moet je dan per groep een buis hebben?
Ik dacht overigens eerst dat je maar één nuldraad nodig hebt, voor de KNX-voeding, maar nu zie ik dat je eigenlijk ook voor veel verlichtingszaken alle bijbehorende nuldraden nodig hebt. Bijvoorbeeld voor deze: https://www.aliexpress.com/item/4000831173626.html en ook voor deze: https://www.mdt.de/download/MDT_AOI_Dimming_Actuator_02.pdf
Trouwens ik vind het vreemd als je die twee vergelijkt, dat de DMX TRIAC dimmer de nul direct vanaf de dimmer laat lopen naar de lamp, maar bij de KNX TRIAC dimmer hoeft dat niet. Dat is bij meer DMX-dimmers zo: bijvoorbeeld https://www.sunricher.com...oduct_tabs_specifications
In ieder geval is mijn eerdere vraag niet meer zo relevant aangezien ik toch overal ook de bijbehorende nul moet hebben, dus dan kan alles beter per groep in aparte buizen.
Ah daar was ik al bang voor. Dus dat betekent dat ik voor elke schakelaar minimaal twee buizen moet trekken. Schakeldraad in de ene buis en KNX of DMX of DALI in de andere.[...]
KNX kabel is SELV. Deze gaat niet samen met 230V bedrading in een buis.
Ja ik denk dat ik wel KNX in serie leg om wat buizen te besparen. Het hoeft toch niet echt een lus te zijn (die aan één kant vast zit); ik kan ook gewoon met zo min mogelijk buis overal naartoe gaan via-via?[...]
Voor maximale flexibiliteit kun je een buis per lichtbron direct naar de meterkast leggen. Dit kan ook voor alle tasters, maar als je zeker bent en blijft van het toepassen van KNX dan kun je wat besparen door alle tasters door de verschillende ruimtes in serie aan te leggen waarbij je het begin en einde van de KNX lus in de meterkast laat uitkomen. Hier sluit je maar één van aan op je bus, maar dan heb je een reserve route voor het geval de knx lus ergens doorbroken wordt.
Een buis naar elke KNX-module lijkt me wat overdreven. Je moet hoe dan ook gaan troubleshooten als er iets los gaat. Misschien juist handiger als precies vanaf een bepaald punt alles uitvalt. Dan weet je waar de breuk zit.
KNX heeft mooie oplossingen inderdaad. Misschien dat ik wel voor de varianten kies met feedbacklampje erin. Verder plan ik ook thermostaatknoppen in een paar kamers. KNX lijkt me eigenlijk vooral interessant voor de flexibiliteit en betrouwbaarheid. Zie ook mijn reactie onder.[...]
"Past op 55 mm-systemen / reeksen: - GIRA Standard 55, E2, E22, Event, Esprit. - BERKER S1, B3, B7. - JUNG A500, Aplus, Acreation, AS500. - MERTEN 1M, M-Smart, M-Plan, M-Pure." Als je de afdekramen in white gloss neemt dan zal het wel goed komen![]()
Wel zonde om voor KNX te kiezen en dan de tasters zo standaard mogelijk waarbij geen visuele feedback hebt, geen temp sensoren etc.
Oké dat is dus duidelijk. Dus mijn plan is buizen trekken naar de bestaande schakelaar (makkelijker dan naar het plafond) en vanaf daar de schakeldraad verlengen naar de meterkast.[...]
Ik denk dat dit vooral is omdat DALI niet veel toevoegt als je 230V verlichting centraal wil gaan sturen. DALI is sterk door de decentrale mogelijkheid met kleine drivers in lamphouders, boven valse plafonds of in rails. Je kunt dan net zo goed 230V kno dimactoren gebruiken.
[...]
Als je met een centraaldozen systeem gaat werken en deze plant op de plek waar je een lamp gaat ophangen dan moet je zorgen voor minimaal een schakeldraad per centraaldoos die direct naar de groepenkast gaat en die je aansluit op een 230V schakelactor of dimmactor. Je moet dan wel op diezelfde actor ook de fase en indien nodig de null pakt van dezelfde groep.
DALI mixt totaal niet met een centraaldozen systeem en 230V verlichting.
Domotica is méér dan alleen veel mooie knoppen en voor alles een scène. Het gaat wat mij betreft meer om automatisering en flexibiliteit (wat je zegt: een "slim huis"). In de toekomst moet mijn huis zelf weten wanneer ik sfeerverlichting nodig heb en wat voor soort precies (maar wel zonder alziende ogen van Googles of Amazons graag).klaasopurk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:00:
@TimoDimo Ik zit te kijken naar je omzetting van dom huis naar slim huis en zit mij te verbazen. Ik denk dat jij je nog even goed moet gaan afvragen waarom jij je verlichting wilt aanpassen naar KNX. Als je nog steeds dezelfde type bediening blijft houden dan heb je geen meerwaarde bovenop wat je nu al hebt.
Daarnaast dus flexibiliteit om alles overal te kunnen bedienen zonder dat je afhankelijk bent van fysieke knopjes. Dat kan via een afstandsbediening/telefoon, maar dat zijn nog steeds "knoppen". In plaats daarvan kunnen bewegingssensoren, maar ook spraakbesturing bijvoorbeeld een optie zijn. Dat kan nu al.
Voor nu zijn we inderdaad in veel gevallen nog afhankelijk van knoppen en het handmatig definiëren van scènes. Maar mijn mening is (misschien wat voorbarig) hoe minder knoppen je daarbij nodig hebt hoe beter. Alle tasters e.d. zijn wat mij betreft meer een noodzakelijk kwaad, meer een gimmick om overal knopjes te hebben met bepaalde uitgevogelde scènes.
Ik heb nu bij de meeste schakelaars Z-Wave-modules om te dimmen. De schakelaars zien eruit als gewone schakelaars alleen kun je aan de bovenkant drukken voor feller en de onderkant voor dimmen. Ondanks deze simpele bediening heb ik wel de mogelijkheid om alle lampen uit te zetten in een keer. En ook te bedienen vanaf de bank. En andere zaken die je kunt automatiseren in combinatie met OpenHAB e.d., in de trant van "je kunt het zo gek maken als je wilt". En ja ik kan ook wat scènes instellen.
Dat kan dus ook allemaal met KNX, om het wat serieuzer aan te pakken. KNX lijkt me daarbij betrouwbaarder en een goede standaard voor domotica huisinstallaties. Ik begrijp niet waarom dit alles dan "niet voldoende meerwaarde heeft"? Alleen maar omdat KNX zulke mooie tasters heeft met zoveel knoppen?
Dat gezegd hebbende, nee dit is niet het enige wat er komt. Ik kijk naar de mogelijkheid voor uitbreiding, zoals bewegingssensors inderdaad, het regelen van de verwarming met temperatuursensoren en actuators, schakelbare stopcontacten en sfeer-LED-verlichting. In m'n volgende post zal ik de nieuwe versie van mijn plan verder toelichten.
Nee dat mag niet. 1 buis per groep.TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
Je hebt me al enorm geholpen. Bedankt!Enkele reacties op je reacties:
[...]
De meterkast met domoticaspullen komt ergens anders dan de gewone meterkast, vanwege ruimtegebrek (komt precies daarboven op dezelfde plek op de eerste verdieping). Omdat ik nu een centraaldozensysteem heb dacht ik dat het misschien soms handig is om vanuit de schakelaar of WCD eerst met een fasedraad terug te gaan naar de "domoticameterkast" en dan weer terug naar de schakelaar met een schakeldraad.
Omdat het gewoon een dimmer is die fase en 0 nodig heeft gok ik. Alleen ipv een draaiknop heb je nu een KNX signaal voor het dim niveau.Ik dacht overigens eerst dat je maar één nuldraad nodig hebt, voor de KNX-voeding, maar nu zie ik dat je eigenlijk ook voor veel verlichtingszaken alle bijbehorende nuldraden nodig hebt. Bijvoorbeeld voor deze: https://www.aliexpress.com/item/4000831173626.html en ook voor deze: https://www.mdt.de/download/MDT_AOI_Dimming_Actuator_02.pdf
Wil je KNX optimaal doen dan moet je af van de centraal dozen en 1 leiding per schakelaar en/of lichtpunt aanleggen naar je kast. Alle andere varianten lijken mij nodeloos complex of beter op te lossen met andere smarthome producten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja, de KNX-dimmer heeft een nul nodig per kanaal, maar naar de lamp loopt alleen maar een schakeldraad. Bij de DMX loopt zowel een schakeldraad als een nul direct van de dimmer naar de lamp toe. Dat laatste is onhandiger volgens mij dus ik vroeg me af waarom dat is.Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:47:
[...]
Nee dat mag niet. 1 buis per groep.
[...]
Omdat het gewoon een dimmer is die fase en 0 nodig heeft gok ik. Alleen ipv een draaiknop heb je nu een KNX signaal voor het dim niveau.
Twee leidingen toch per schakelaar/lichtpunt? Je mag SELV en 230V niet samen door één buis trekken zoals Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" zegt.Wil je KNX optimaal doen dan moet je af van de centraal dozen en 1 leiding per schakelaar en/of lichtpunt aanleggen naar je kast. Alle andere varianten lijken mij nodeloos complex of beter op te lossen met andere smarthome producten.
Echter ik lees hier dat dat met DALI wel mag: tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica". Weet iemand waarom dat is of kan er meer over vertellen? Want dan wordt DALI juist wel weer interessanter.
En al snel heb je ook de nul nodig van de groep en probeer het dan nog maar 'ns te matchen?TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
Met kabels (dubbel geïsoleerd) mag 't (hopelijk) wel. Heb je 'n flink dikke buis nodig, maar blijft het wel overzichtelijk. Zo is 't hier gedaan tussen meterkast en technische ruimte: per groep een drie of vijfaderige kabel (er zit ook krachtstroom tussen). Netwerk en stuursignalen (< 230V) los in een tweede buis.
Al vraag ik me af of 't in jouw situatie handig is. Recht naar boven door één vloer -> waarom niet een setje buisjes?
Het punt is dat je óf voor een KNX schakelaar gaat, of voor een traditionele schakelaar met een KNX input module. Als je alles langs je centraaldoos wil dan heb je sowieso een probleem want dat mag niet. Dan moet je inderdaad dubbele leidingen gaan trekken.TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:17:
[...]
Twee leidingen toch per schakelaar/lichtpunt? Je mag SELV en 230V niet samen door één buis trekken zoals Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" zegt.
Echter ik lees hier dat dat met DALI wel mag: tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica". Weet iemand waarom dat is of kan er meer over vertellen? Want dan wordt DALI juist wel weer interessanter.
Naar mijn idee moet je je plan een beetje omdraaien. Eerst bepalen wat je wil bedienen en van waar. Daarna pas ga je een leiding-plan maken op basis van wat je daarvoor nodig hebt.
Een lamp heeft geen KNX bus nodig en een schakelaar geen 230V, dus dan hoef je maar 1 leiding per stuk aan te leggen. Wil je een stopcontact naast je KNX schakelaar - dan heb je 2 leidingen nodig.
Wat wil je nu extra dat je met je huidige (draadloze) oplossing niet voor elkaar krijgt?
KNX bekabeling an sich is namelijk best flexibel in te passen in je woning:

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je gaat inderdaad met een EIB kabel van je taster naar de domoticakast of een andere KNX module (ster/lus, mix) en er gaat een buis naar je lichtpunt.TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
Je hebt me al enorm geholpen. Bedankt!Enkele reacties op je reacties:
Ah daar was ik al bang voor. Dus dat betekent dat ik voor elke schakelaar minimaal twee buizen moet trekken. Schakeldraad in de ene buis en KNX of DMX of DALI in de andere.
Hopelijk bedoelde je niet te zeggen dat je twee buizen naar je "schakelaar" legt.
RGBCCT is vrij onpraktisch op de meeste drivers, en Dali heeft sowieso niet echt goede controls voor RGB.Not Applicable schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:05:
All,
Ik ga mijn testopstelling uitbreiden met volgende zaken:Mijn vraag is: kan ik met deze EldoLed die RGBCCT strip aansturen? Voor zover ik weet zal ik er minimum 2 moeten hebben omdat deze maar 4 ingangen heeft en ik er 5 nodig heb --> RGB = 3 + warm wit = 1 + koud wit = 1?
- EldoLed LINEARdrive 100/S
- RGBCCT LED Strip
- Nog wat andere zaken die niet relevant zijn voor mijn vraag
Gr,
D
Ik zou één driver voor RGB pakken, en één driver waarop je 2xCCT configureert. Als je de drivers een beetje voor dezelfde ruimte houdt dan scheelt dat ook niet zoveel in verbruik. Het 4e kanaal op de RGB driver kan je dan ook voor een single witte strip inzetten.
Overigens zie ik het voordeel van LinearDrives eigenlijk nooit zo. Powerdrives leveren hetzelfde vermogen per kanaal, en je kan je strips underpowered aansluiten waardoor je meer strip kwijt kan per kanaal. (zij het met minder vermogen). LinearDrive is alleen nuttig als je onder de 200mA nominale stroom (dus zonder dimmen) wil gaan op een kanaal.
Merk overigens op dat Dali via de meeste gateways niet lekker signalen tegelijk doorgeeft. Een kleurverloop op een RGB strip goed aansturen via Dali is vrij lastig. Te meer ook omdat de meeste Dali gateways maar één vaste dimsnelheid per kanaal toestaan. Die wordt gebruikt voor aan/uit én voor kleurverloop.
Als je serieus met RGB aan de slag wil, dan is vaak DMX toch wel de oplossing. Oók, omdat er DC drivers (24V gevoed) zijn met DMX die vele malen goedkoper per unit zijn. RGB via AC drivers (dus 230V) loopt heel snel in de papieren. Qua kosten, maar ook qua kanalen. Eén Dali bus heeft 64 adressen, één DMX bus heeft 512 adressen. Daarnaast wordt DMX 40x per seconde geupdate, waardoor je veel beter kleurverloop en synchronisatie kan verzorgen.
Dali is net als de KNX bus: timing van de commando's is van ondergeschikt belang. Een Hager gateway waarmee je 10 lampen tegelijk aan zet....die gaan in volgorde aan, een ABB gateway doet dit wél nagenoeg synchroon. De ABB heeft echter weer een groot nadeel: deze verstuurt geen On of Off status als een lamp via het dimpercentage op >0% of 0% terecht komt. Dat moet je dus weer met een logische schakeling bij programmeren voor iedere adres.
Niet belangrijk zou je denken....totdat je twee keer moet drukken steeds om een lamp aan te krijgen omdat je knop geen signaal 'Off' heeft gehad
Nou eigenlijk wel.Fabian schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:44:
[...]
Je gaat inderdaad met een EIB kabel van je taster naar de domoticakast of een andere KNX module (ster/lus, mix) en er gaat een buis naar je lichtpunt.
Hopelijk bedoelde je niet te zeggen dat je twee buizen naar je "schakelaar" legt.
Je mag op zich wel KNX door je centraaldoos leggen. KNX kabel mag ook samen met 230V door één buis. Je mag alleen KNX niet afmonteren (dus strippen) in een doos waar ook 230V in zit.Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:34:
[...]
Het punt is dat je óf voor een KNX schakelaar gaat, of voor een traditionele schakelaar met een KNX input module. Als je alles langs je centraaldoos wil dan heb je sowieso een probleem want dat mag niet. Dan moet je inderdaad dubbele leidingen gaan trekken.
Naar mijn idee moet je je plan een beetje omdraaien. Eerst bepalen wat je wil bedienen en van waar. Daarna pas ga je een leiding-plan maken op basis van wat je daarvoor nodig hebt.
Een lamp heeft geen KNX bus nodig en een schakelaar geen 230V, dus dan hoef je maar 1 leiding per stuk aan te leggen. Wil je een stopcontact naast je KNX schakelaar - dan heb je 2 leidingen nodig.
Wat wil je nu extra dat je met je huidige (draadloze) oplossing niet voor elkaar krijgt?
[Afbeelding]
Er bestaan scheidingspanelen voor centraaldozen, maar dat is hopeloos onpraktisch. Daarnaast is 230V + KNX heel erg krap in één buis.
Grootste issue is: de centraaldoos voedt doorgaans meerdere stopcontact-groepen aan de muren, en je mag maximaal 5 230V draden door één 19mm buis trekken. Je kan dus nooit genoeg draden in je centraaldoos krijgen om voldoende stopcontacten geschakeld te maken, of om gericht stroommeting op je apparaten te doen.
Het is beter om directe leidingen naar je stopcontacten te trekken. En in sommige situaties hoef je helemaal geen 230V meer door je centraaldozen te leggen. Dit kan je dan gebruiken om je KNX bus in tree-topologie te leggen.
Ik heb het zelf zo aangepakt:
- Ik heb alle stopcontacten in groepen van 3 doorverbonden, en een buis naar de meterkast
- Alle bedienpunten rechtstreeks naar de meterkast gelegd
- Alle buizen vanuit de centraaldozen naar stopcontacten en bedienpunten wél aangesloten, met een loze buis, maar ik gebruik deze niet: die zijn er om het huis te kunnen converteren naar een conventioneel systeem.
- Wel gebruik ik de verbindingen vanaf de meterkast naar de centraaldozen voor 24V led bedrading: er zit toch geen 230V in.
Maar goed, de regels zijn er niet voor niets: allemaal om te zorgen dat je jezelf niet makkelijk kan vergissen. 230V vastpakken als je dacht dat het 24V was is niet zo prettig namelijk.
Ja mee eens, maar ik probeer eerst even de praktische zaken en veiligheidsnormen te snappen zodat ik een realistisch plan kan maken. Het echte plan volgt nog.Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:34:
[...]
Het punt is dat je óf voor een KNX schakelaar gaat, of voor een traditionele schakelaar met een KNX input module. Als je alles langs je centraaldoos wil dan heb je sowieso een probleem want dat mag niet. Dan moet je inderdaad dubbele leidingen gaan trekken.
Het ging trouwens niet om alles langs de centraaldoos te leggen, maar alles langs de schakelaarinbouwdoos.
Ja, uiteraard maar ik begrijp dat je SELV en 230V niet mag afmonteren in dezelfde doos. En daar zit een beetje de moeilijkheid volgens mij.Een lamp heeft geen KNX bus nodig en een schakelaar geen 230V, dus dan hoef je maar 1 leiding per stuk aan te leggen. Wil je een stopcontact naast je KNX schakelaar - dan heb je 2 leidingen nodig.
Best heel veel eigenlijk, zie mijn vorige posts, plus dat KNX en DALI en DMX betrouwbare en bedrade systemen zijn die de tand des tijds beter doorstaan volgens mij, als onderdeel van je vast installatie.Wat wil je nu extra dat je met je huidige (draadloze) oplossing niet voor elkaar krijgt?
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 22-03-2021 17:19 ]
Laten we het vooral niet ingewikkelder maken voor TimoDimo met allerlei uitzonderingen die net wel of net niet mogen 
Denk dat Fabian het passend omschrijft dat wat hij wil gaan doen precies niet is hoe je KNX wil gaan retrofitten. Kijk dan naar KNX-rf of blijf bij de andere draadloze standaarden.
Vervolgens bepaal je in je kast welke modules het beste passen. Misschien kom je online een hele vette lamp tegen voor boven de tafel die wel met fase afsnijding werkt, maar niet met DALI. Ik noem maar wat.
Denk dat Fabian het passend omschrijft dat wat hij wil gaan doen precies niet is hoe je KNX wil gaan retrofitten. Kijk dan naar KNX-rf of blijf bij de andere draadloze standaarden.
Daarvoor kan je wellicht beter eerst een beetje in het elektra topic neuzen.TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:18:
[...]
Ja mee eens, maar ik probeer eerst even de praktische zaken en veiligheidsnormen te snappen zodat ik een realistisch plan kan maken. Het echte plan volgt nog.
Niet moeilijk, daar wil je eigenlijk gewoon niet eens over nadenken.Ja, uiteraard maar ik begrijp dat je SELV en 230V niet mag afmonteren in dezelfde doos. En daar zit een beetje de moeilijkheid volgens mij.
Ik zie persoonlijk die keuze later wel. Eerst ga ik bedenken waar ik lampen wil, hoe ik ze wil bedienen en van waar. Daarvoor leg je leidingen.Best heel veel eigenlijk, zie mijn vorige posts, plus dat KNX en DALI en DMX betrouwbare en bedrade systemen zijn die de tand des tijds beter doorstaan volgens mij, als onderdeel van je vast installatie.
Vervolgens bepaal je in je kast welke modules het beste passen. Misschien kom je online een hele vette lamp tegen voor boven de tafel die wel met fase afsnijding werkt, maar niet met DALI. Ik noem maar wat.
[ Voor 66% gewijzigd door Ethirty op 22-03-2021 17:22 ]
#team_UTC+1
KNX en DMX zijn SELV systemen. Dat wil zeggen dat alle producten en installaties zo zijn ontworpen, dat er absoluut geen gevaarlijke spanning op het systeem kan komen te staan.TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:17:
Dali is ontworpen om als digitaal lichtsysteem makkelijk in bestaande installaties te kunnen worden opgenomen zonder grote fysieke aanpassingen aan leidingwerk etc. Daarom hebben ze de Dali bus zelf zodanig ontworpen, dat deze behandeld moet worden als een 230V systeem. Daardoor mag Dali gewoon over losse draden met andere 230V draden door een buis, en daardoor mag een Dali voeding ook gewoon in een inbouwdoos zitten met 4 schroefklemmen op een rij: 230V plus/min & Dali plus/min.
Ook bij LED drivers (van fabrikanten die snappen waar ze mee bezig zijn) zal je altijd de 230V + Dali aansluitingen aan één kant van de driver hebben, en de 24V SELV LED output aan de andere kant.
Overigens zal je opvallen dat DMX altijd aan de secundaire kant zit bij de LED draden. Overigens zijn er uitzonderingen, waarbij de twee groepen wel naast elkaar zitten: vaak hebben ze dan verplichtte afzonderlijke afdekkappen op de driver zitten.
Anyway, Dali is vrij makkelijk: je trekt 5 draden door je hele plafond. Aarde, Nul, Fase + Dali Plus, Dali Min. Je kan het in ster of tree leggen, en je dumpt overal gewoon drivers in het plafond waar je LED verlichting nodig hebt.
Waarom je schakeldraad wil doorverbinden naar je meterkast is mij onduidelijk
Ja ik begrijp dus dat ik geen SELV (EIB/DMX/DALI) mag afmonteren in dezelfde doos. Maar als ik dat oplos zeg ik toch geen rare dingen volgens mij?Fabian schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:05:
@TimoDimo Ik zeg dit niet om vervelend te doen, maar ik denk dat je een mooie beschrijving maakt van hoe je KNX niet moet implementeren. Dit topic staat vol met voorbeelden van hoe het wel moet.
Behalve dat we denk ik nog niet begrijpen waarom je dat überhaupt overweegt.TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:21:
[...]
Ja ik begrijp dus dat ik geen SELV (EIB/DMX/DALI) mag afmonteren in dezelfde doos. Maar als ik dat oplos zeg ik toch geen rare dingen volgens mij?
#team_UTC+1
Oké het blijkt wel dat ik iets te makkelijk dacht over het retrofitten van een centraaldozensysteem naar KNX.Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:18:
Laten we het vooral niet ingewikkelder maken voor TimoDimo met allerlei uitzonderingen die net wel of net niet mogen
[...]
Daarvoor kan je wellicht beter eerst een beetje in het elektra topic neuzen.
[...]
Niet moeilijk, daar wil je eigenlijk gewoon niet eens over nadenken.
[...]
Ik zie persoonlijk die keuze later wel. Eerst ga ik bedenken waar ik lampen wil, hoe ik ze wil bedienen en van waar. Daarvoor leg je leidingen.
Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde met meterkast de domoticakast, niet de groepenkast (beetje verkeerde benaming want domoticaspullen zijn niet echt meters, maar er zitten ook DIN-rails intss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:20:
Waarom je schakeldraad wil doorverbinden naar je meterkast is mij onduidelijk
Mijn plan voor de vaste (plafond)verlichting is gewoon om deze dimbaar te maken met een centrale 230V TRIAC KNX-actor. Daarvoor moet ik de schakeldraden natuurlijk in de domoticakast zien te krijgen. Dat is meestal makkelijker door te trekken vanaf de schakelaar. Echter, op de plek van de schakelaar komt natuurlijk een KNX-schakelaar, dus dit mag helemaal niet, want je mag dus niet 230V lassen als je al SELV/KNX hebt in dezelfde inbouwdoos.
Maar goed, als ik het goed begrijp is de juiste manier om een centraaldozensysteem te retrofitten dus als volgt:
Optie KNX 1: laten zitten van alle 230V VD-bedrading, en dan moet je aparte inbouwdozen maken voor je KNX tasters met buizen er naartoe, want die zijn dan als enige SELV. Hoe je de schakeldraad vervolgens van het plafond naar de meterkast krijgt maakt dan niet zo uit, als het maar niet in een KNX-doos afgemonteerd/gestript wordt. Dit is mogelijk problematisch want je oude schakelaarinbouwdozen kun je dan niet gebruiken voor je KNX-tasters.
Optie KNX 2: schakel- en fasedraden van de schakelaarinbouwdoos naar de centraaldoos eruit trekken. Dan een nieuwe buis van het plafond naar de meterkast voor de schakeldraad. En een nieuwe buis van de schakelaar naar de meterkast voor KNX. Of als dat echt makkelijker is: de schakeldraad vervangen door een langere en van de centraaldoos naar de oude schakelaarinbouwdoos laten lopen (niet lassen daar want er komt KNX in!) en dan door een buis naar de domoticakast. Dit kan dan evt. wel dezelfde buis zijn als de EIB-kabel die vanuit dezelfde doos naar de kast loopt.
Optie DALI: geen KNX tasters maar DALI-tasters en dan mag je wel de bestaande inbouwdozen van de schakelaar gebruiken. En dus ook de schakeldraad doorlassen naar de meterkast.
Dit klopt toch wel zo'n beetje? (Hoop ik.
Als je met KNX een signaal naar je KNX dimmer stuurt in je "domoticakast" en je hebt een fase en 0 van daaruit naar je lamp lopen, waarom zou je dan ook nog een schakeldraad heen en weer leggen?
#team_UTC+1
Je hebt toch je (zwarte) schakeldraad nodig die naar de dimmeractor gaat (niet heen en weer, snap niet wat je daarmee bedoelt)? Voor de duidelijkheid: de domoticakast komt op een andere plek dan de groepenkast en ik kan de schakeldraad meestal niet via de groepenkast op de begane grond door een bestaande buis trekken (tenminste dat denk ik -- oude buizen, zit allemaal een beetje vast).Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:11:
Als je met KNX een signaal naar je KNX dimmer stuurt in je "domoticakast" en je hebt een fase en 0 van daaruit naar je lamp lopen, waarom zou je dan ook nog een schakeldraad heen en weer leggen?
Vanaf de schakelaar is het meestal een stukje dichterbij de domoticakast. In veel gevallen is het makkelijker de schakeldraad van de lamp naar de domoticakast te krijgen door deze te verlengen via de schakelaarinbouwdoos. Anders moet er in het plafond gefreesd worden bijvoorbeeld. En extra voordeel is dat zowel in mijn "Optie KNX 1" en "Optie KNX 2" je dezelfde buis kunt gebruiken om EIB+schakeldraad naar de domoticakast te brengen.
[ Voor 34% gewijzigd door TimoDimo op 22-03-2021 18:26 ]
Hoe zit dat dan met de inbouw actoren voor bijvoorbeeld rolluiken? Daarvoor moet je KNX en 230V in dezelfde doos hebben.tss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:08:
[...]
Je mag op zich wel KNX door je centraaldoos leggen. KNX kabel mag ook samen met 230V door één buis. Je mag alleen KNX niet afmonteren (dus strippen) in een doos waar ook 230V in zit.
Er bestaan scheidingspanelen voor centraaldozen, maar dat is hopeloos onpraktisch. Daarnaast is 230V + KNX heel erg krap in één buis.
Grootste issue is: de centraaldoos voedt doorgaans meerdere stopcontact-groepen aan de muren, en je mag maximaal 5 230V draden door één 19mm buis trekken. Je kan dus nooit genoeg draden in je centraaldoos krijgen om voldoende stopcontacten geschakeld te maken, of om gericht stroommeting op je apparaten te doen.
Het is beter om directe leidingen naar je stopcontacten te trekken. En in sommige situaties hoef je helemaal geen 230V meer door je centraaldozen te leggen. Dit kan je dan gebruiken om je KNX bus in tree-topologie te leggen.
Ik heb het zelf zo aangepakt:Ook dat systeem voldoet eigenlijk niet aan de eisen: er mag officieel geen enkele open verbinding zijn tussen 230V en SELV (dus KNX en LED bedrading). Een poort uitbreken tussen naastgelegen dozen mag niet, en ook een loze leiding mag niet. Maar goed, als je dat tot op de letter moet naleven, dan voldoet geen enkel huis.
- Ik heb alle stopcontacten in groepen van 3 doorverbonden, en een buis naar de meterkast
- Alle bedienpunten rechtstreeks naar de meterkast gelegd
- Alle buizen vanuit de centraaldozen naar stopcontacten en bedienpunten wél aangesloten, met een loze buis, maar ik gebruik deze niet: die zijn er om het huis te kunnen converteren naar een conventioneel systeem.
- Wel gebruik ik de verbindingen vanaf de meterkast naar de centraaldozen voor 24V led bedrading: er zit toch geen 230V in.
Maar goed, de regels zijn er niet voor niets: allemaal om te zorgen dat je jezelf niet makkelijk kan vergissen. 230V vastpakken als je dacht dat het 24V was is niet zo prettig namelijk.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Officieel heet zoiets een veldverdeler. Maar in dit geval maakt het niet uit: het zijn beide kasten met 230V. En een schakeldraad wordt per definitie vanuit de centraaldoos gevoed (door een bruine draad) en voert terug naar de centraaldoos.TimoDimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:01:
Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde met meterkast de domoticakast, niet de groepenkast (beetje verkeerde benaming want domoticaspullen zijn niet echt meters, maar er zitten ook DIN-rails in). Hoe noem je zoiets dan? Domoticakast, of technische ruimte zoals @Gwaihir het noemt.
Deze vanuit het schakelpunt naar de meterkast brengen is vragen om vergissingen.
Andersom: je mag de groene KNX mantel niet strippen als er 230V in dezelfde doos aanwezig is. Of de draad dus ononderbroken door de doos loopt of niet.... het mag niet aangezien je een KNX apparaat in die doos hebt zitten waar je de groene mantel voor moet strippen.Mijn plan voor de vaste (plafond)verlichting is gewoon om deze dimbaar te maken met een centrale 230V TRIAC KNX-actor. Daarvoor moet ik de schakeldraden natuurlijk in de domoticakast zien te krijgen. Dat is meestal makkelijker door te trekken vanaf de schakelaar. Echter, op de plek van de schakelaar komt natuurlijk een KNX-schakelaar, dus dit mag helemaal niet, want je mag dus niet 230V lassen als je al SELV/KNX hebt in dezelfde inbouwdoos.
Sommige KNX tasters hebben echter een beschermhuls die apart te verkrijgen is, waarin je de KNX kabel invoert en pas binnenin stript en aansluit aan de muurunit. In een dergelijk geval mag het wél.
Ik snap nu wat je wil doen, maar dat gaat op geen enkele hierboven beschreven methode werken zonder risico op serieuze problemen of letsel. Ik zal je uitleggen waarom:Maar goed, als ik het goed begrijp is de juiste manier om een centraaldozensysteem te retrofitten dus als volgt:
Voor een gedimd 230V armatuur heb je altijd minimaal een blauwe en een zwarte draad nodig hebt. En die draad mag niet van een andere groep of fase afkomstig zijn. Door je zwarte/blauwe draden via muurdozen naar het plafond te brengen, heb je potentieel een andere groep of erger nog andere fase in je plafond.
Simpelweg: er ligt al een bepaalde groep uit je 230V systeem naar de centraaldoos. Leg je via een andere route óók 230V naar die zelfde centraaldoos, dan kan je die dus op een andere groep aansluiten, en die groep kan potentieel ook nog op een andere fase zitten. Het maakt geen klap uit of je goed oplet.... neem maar van mij aan: dat gaat geheid verkeerd.
Dat kan je dus absoluut niet doen. In essentie maak je dan krachtstroom in je plafond (400V) en dat geeft allerlei hele vervelende problemen zoals 180V spanning op je nuldraad etc. Daarnaast springt 400V veel makkelijker over, dus de situatie in een centraaldoos is daar absoluut niet voor geschikt met serieus brandgevaar tot gevolg.
Dat is dus echt no-go.
Als je dit wil realiseren zou ik je het volgende aanraden:
- Haal alle bedrading naar je nieuwe KNX bedienpunten helemaal weg.
- Leg losse buis naar dat bedienpunt met KNX
- Trek 3x2.5mm2 + 2x1.5mm2 door je centraaldozensysteem (vanuit de meterkast!) Voor de duidelijkheid: bruin/blauw/groengeel/zwart/grijs voor fase/nul/aarde/Dali+/Dali-
- Sluit een Dali gateway aan in de meterkast
- Voorzie de lampen van Dali drivers.
Ik gok óf 2 aparte dozen óf je actor netjes in de schakelkast. Aangezien iets anders niet mag.MewBie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:35:
[...]
Hoe zit dat dan met de inbouw actoren voor bijvoorbeeld rolluiken? Daarvoor moet je KNX en 230V in dezelfde doos hebben.
#team_UTC+1
Vaak gebruik je losse domme motoren in de luiken, en de actor in de meterkast / veldverdeler. Op die laatste locaties worden beide netjes gescheiden.MewBie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:35:
[...]
Hoe zit dat dan met de inbouw actoren voor bijvoorbeeld rolluiken? Daarvoor moet je KNX en 230V in dezelfde doos hebben.
Ook kan het zijn dat de aansluitposities op de betreffende actor dusdanig zijn dat men de isolatie-afstand kan garanderen. Bijvoorbeeld met aparte compartimenten voor de KNX kabel en de 230V bedrading. De draden mogen dan dus wél samen door één buis...maar de KNX kabel voert inclusief mantel tot in de beschermde omgeving. Dáár is hij gestript en wordt deze aangesloten. De 230V op veilige afstand in een apart compartiment, zodat een losgeschoten draad nooit 230V kan zetten op je KNX systeem.
tss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:41:
[...]
Vaak gebruik je losse domme motoren in de luiken, en de actor in de meterkast / veldverdeler. Op die laatste locaties worden beide netjes gescheiden.
Ook kan het zijn dat de aansluitposities op de betreffende actor dusdanig zijn dat men de isolatie-afstand kan garanderen. Bijvoorbeeld met aparte compartimenten voor de KNX kabel en de 230V bedrading. De draden mogen dan dus wél samen door één buis...maar de KNX kabel voert inclusief mantel tot in de beschermde omgeving. Dáár is hij gestript en wordt deze aangesloten. De 230V op veilige afstand in een apart compartiment, zodat een losgeschoten draad nooit 230V kan zetten op je KNX systeem.

Gewoon ontworpen voor een enkele inbouwdoos.
Is het misschien een NL limitatie en mag het in andere landen wel?
*beeeeep*
Dat zou op zich ook nog kunnen gezien de grote verschillen tussen NL, BE en DE alleen al.MewBie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:45:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon ontworpen voor een enkele inbouwdoos.![]()
#team_UTC+1
De handleiding spreekt duidelijk over dat je als installateur verplicht bent om 5.5mm isolatie te voorzien tussen de KNX aansluiting en alle spanningsvoerende delen in de doos.MewBie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:45:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon ontworpen voor een enkele inbouwdoos.![]()
https://docs.google.com/v...Bedieningshandleiding.PDF
Hoe je dat doet, moet je natuurlijk zelf weten. Er zijn siliconen hoezen te koop geweest voor dit soort producten, maar dit in een inbouwdoos proppen zonder extra isolatie waarbij dus de KNX langs een 230V ader kan komen te liggen dat is dus not done.
En 5.5mm is dus niet even wat PVC tape er omheen
De meeste particulieren vinden de handleiding lezen niet zo nodig, en zijn niet op de hoogte van de basisregels. Als je die namelijk kent, pak je bij een dergelijk product meteen de handleiding erbij om uit te vinden hoe ze in hemelsnaam hadden bedacht een dergelijk product veilig te installeren.
En dan blijkt dat dit dus best wel hoofdpijndossiers zijn. Professionele installateurs zal je dan ook weinig met dit soort modellen aan zien komen. Die trekken liever wat draad extra naar een centrale controller waar alles netjes af te monteren is.
Ah, plaatje had ik gewoon van Google gehaald, die 5.5mm staat dan weer niet in de handleiding van bijvoorbeeld MDT. Die zeggen alleen dat het geinstalleerd moet worden volgens alle geldende regelgeving en standaarden, wat het voor de DHZer niet makkelijker maakt.tss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:26:
[...]
De handleiding spreekt duidelijk over dat je als installateur verplicht bent om 5.5mm isolatie te voorzien tussen de KNX aansluiting en alle spanningsvoerende delen in de doos.
https://docs.google.com/v...Bedieningshandleiding.PDF
Hoe je dat doet, moet je natuurlijk zelf weten. Er zijn siliconen hoezen te koop geweest voor dit soort producten, maar dit in een inbouwdoos proppen zonder extra isolatie waarbij dus de KNX langs een 230V ader kan komen te liggen dat is dus not done.
En 5.5mm is dus niet even wat PVC tape er omheen![]()
De meeste particulieren vinden de handleiding lezen niet zo nodig, en zijn niet op de hoogte van de basisregels. Als je die namelijk kent, pak je bij een dergelijk product meteen de handleiding erbij om uit te vinden hoe ze in hemelsnaam hadden bedacht een dergelijk product veilig te installeren.
En dan blijkt dat dit dus best wel hoofdpijndossiers zijn. Professionele installateurs zal je dan ook weinig met dit soort modellen aan zien komen. Die trekken liever wat draad extra naar een centrale controller waar alles netjes af te monteren is.
*beeeeep*
Als ik iets heb geleerd hier en in het elektra topic is dat fabrikanten soms verre van duidelijk zijn en de gemiddelde dhz'er a) niet bestaat en b) geen verstand heeft van de regels
#team_UTC+1
Daarom hebben we zoveel moeite gedaan om de basisregels goed te verwoorden op Tweakers. Zodat de DHZ-er het opvalt als hij een dergelijk product ziet en denkt: "hoe ga ik dit veilig en volgens de regels maken?"MewBie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:57:
[...]
Ah, plaatje had ik gewoon van Google gehaald, die 5.5mm staat dan weer niet in de handleiding van bijvoorbeeld MDT. Die zeggen alleen dat het geinstalleerd moet worden volgens alle geldende regelgeving en standaarden, wat het voor de DHZer niet makkelijker maakt.
Maar goed, er zijn talloze dingen die verkeerd kunnen gaan met je 230V aanleggen. Er zijn zoveel dingen onveilig waar de meeste DHZ-ers geen flauw benul van hebben. Als je dit zelf wil doen, dan moet je er jezelf écht wel serieus in verdiepen.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de tegenwoordig veel gebruikte insteekklemmen op stopcontacten. Hartstikke handig, maar echt bloedlink. De meeste mensen lezen niet goed wat de exacte afstriplengte is, en doen maar wat. Maar 11mm ipv 15mm is het verschil tussen de volgende keer ineens een paar kale draden in je handen of kortsluiting....en een veilig systeem.
Ik snap het nu geloof ik.tss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:36:
[...]
Officieel heet zoiets een veldverdeler. Maar in dit geval maakt het niet uit: het zijn beide kasten met 230V. En een schakeldraad wordt per definitie vanuit de centraaldoos gevoed (door een bruine draad) en voert terug naar de centraaldoos.
Deze vanuit het schakelpunt naar de meterkast brengen is vragen om vergissingen.
[...]
Andersom: je mag de groene KNX mantel niet strippen als er 230V in dezelfde doos aanwezig is. Of de draad dus ononderbroken door de doos loopt of niet.... het mag niet aangezien je een KNX apparaat in die doos hebt zitten waar je de groene mantel voor moet strippen.
Sommige KNX tasters hebben echter een beschermhuls die apart te verkrijgen is, waarin je de KNX kabel invoert en pas binnenin stript en aansluit aan de muurunit. In een dergelijk geval mag het wél.
[...]
Ik snap nu wat je wil doen, maar dat gaat op geen enkele hierboven beschreven methode werken zonder risico op serieuze problemen of letsel. Ik zal je uitleggen waarom:
Voor een gedimd 230V armatuur heb je altijd minimaal een blauwe en een zwarte draad nodig hebt. En die draad mag niet van een andere groep of fase afkomstig zijn. Door je zwarte/blauwe draden via muurdozen naar het plafond te brengen, heb je potentieel een andere groep of erger nog andere fase in je plafond.
Simpelweg: er ligt al een bepaalde groep uit je 230V systeem naar de centraaldoos. Leg je via een andere route óók 230V naar die zelfde centraaldoos, dan kan je die dus op een andere groep aansluiten, en die groep kan potentieel ook nog op een andere fase zitten. Het maakt geen klap uit of je goed oplet.... neem maar van mij aan: dat gaat geheid verkeerd.
Dat kan je dus absoluut niet doen. In essentie maak je dan krachtstroom in je plafond (400V) en dat geeft allerlei hele vervelende problemen zoals 180V spanning op je nuldraad etc. Daarnaast springt 400V veel makkelijker over, dus de situatie in een centraaldoos is daar absoluut niet voor geschikt met serieus brandgevaar tot gevolg.
Dat is dus echt no-go.
Als je dit wil realiseren zou ik je het volgende aanraden:
- Haal alle bedrading naar je nieuwe KNX bedienpunten helemaal weg.
- Leg losse buis naar dat bedienpunt met KNX
- Trek 3x2.5mm2 + 2x1.5mm2 door je centraaldozensysteem (vanuit de meterkast!) Voor de duidelijkheid: bruin/blauw/groengeel/zwart/grijs voor fase/nul/aarde/Dali+/Dali-
- Sluit een Dali gateway aan in de meterkast
- Voorzie de lampen van Dali drivers.
Dus groepen altijd netjes bij elkaar houden zodat je je niet kunt vergissen. Een schakeldraad gebruiken betekent dan altijd dat er minimaal een bruine draad uit dezelfde buis komt die erbij hoort. En een blauwe draad ergens gaat altijd samen met een bruine draad, anders "mag" je er eigenlijk niks mee doen. Het komt er eigenlijk op neer dat je geen lussen mag maken en de "voeding" van verschillende kanten laat komen.
DALI is dus makkelijker, maar stel dat ik centraal 230V wil dimmen met KNX met bijv. de MDT AKD-0401.02. Ik neem even een plaatje uit de handleiding:
/f/image/szKWZdtzpJ68N3E01V6a7DUx.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 1.
Dat plaatje is eigenlijk getekend min of meer volgens het centraaldozensysteem. Al is dat natuurlijk alleen maar vanwege de overzichtelijkheid van het diagram. De "topologie" moet natuurlijk altijd hetzelfde blijven, maar het gaat hier even om waar de lijntjes samenkomen (in de meterkast of daarbuiten):
/f/image/dDAFai7KU2th3Ap36Cx24fAs.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 2.
Als je maar één centrale meterkast hebt met ook de domoticaspullen erin, dan is het wel een beetje raar, want je gaat dan eerst naar de centraaldoos en dan weer terug naar de meterkast. Maar als ik het goed begrijp is dat wel gewoon toegestaan (ik teken even niet meer de buizen en de centraaldozen voor de overzichtelijkheid):
/f/image/FOdzDHQ1JSQjDH0VmGHyrp9G.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 3.
Dan is dit wat logischer, eerst aansluiten van de groep op de dimmeractor en van daaruit naar de centraaldoos. Je hebt dan maar één buis vanuit je meterkast lopen:
/f/image/Y1AZNMnywrzQjram2VOW20jf.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 4.
Dan is het volgende wel weer toegestaan om van de ene centraaldoos naar de centraaldoos door te lussen van een andere kamer. Maar wel weer raar dat de buizen dan weer terugkomen van die kamer en ook vrij onoverzichtelijk en niet consequent. Dit is niet hoe KNX "normaal en netjes" wordt aangelegd neem ik aan?
/f/image/9ybsMJelzJEA28ti5eUPjxTl.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 5.
De volgende zou dan weer wel consequent zijn, maar mag natuurlijk niet want je hebt dan twee keer een voeding naar je plafond lopen:
/f/image/RWzWvgR0UA3qlVVneK3F19SG.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 6.
Dus dan kun je zoiets doen. Twee aparte buizen met eigen voeding vanaf je meterkast naar alle centraaldozen. Dit lijkt me hoe je het aan "hoort" te leggen, niet?
/f/image/bbPL223vDRYWeqPWuzEAkH48.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 7.
En in mijn geval, met twee technische ruimtes, moet het als volgt, voor elke groep. (Ik neem aan dat ik wel de fase naar het plafond mag brengen voor stopcontacten e.d.)
/f/image/GDcER53oOpUDjQUXeVNPSm8E.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 8.
En dat betekent dat ik alle directe bedrading vanaf de groepenkast naar de centraaldoos moet weghalen, want anders krijg je dit en dat mag natuurlijk niet:
/f/image/RXGE3Q7K5eOJytEZV1VAyFBX.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 9.
En zelfs als je de voeding maar van één kant laat komen moet je dus fase en nul en schakel wel bij elkaar houden, anders krijg je een soortgelijk iets wat ik eerst wilde doen en dat mag dus ook niet:
/f/image/6PQiSzdA6R48BhtZSPLOFrhK.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 10.
/f/image/42NERhywtypqUxTO7eG8f4a5.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 11.
En naast dat je geen groepen in lussen mag leggen (dus voeden vanaf verschillende punten) mag je neem ik aan ook niet bewust ergens verschillende groepen heen leggen. In m'n tekeningetjes moet je dus zorgen dat de centraaldozen verder helemaal leeg zijn. Er mag geen groep doorheen lopen die er al zat bijvoorbeeld. (Al mag je wel meerdere lampen en stopcontacten e.d. aansluiten op die centraaldoos dan neem ik aan, want dat valt dan onder dezelfde groep?)
Precies hetzelfde geldt dus voor schakelbare stopcontacten, alleen dan heb je geen dimmeractor, maar een KNX-relais nodig. (Of mag dat trouwens ook, een stopcontact dimmen voor een staande lamp o.i.d.? Nou ja zal wel niet denk ik om te voorkomen dat je apparaten of je dimmer stuk maakt?
Nou, ik moet even nadenken of dit alles haalbaar is bij mijn renovatie. De DALI-optie is dan veel makkelijker te doen inderdaad volgens jouw omschrijving, maar dan moet je dus wel óf DALI lampen hebben óf DALI-drivers in je plafond of lamp verwerken, in de vorm van 230V dimmers of laag-voltage LED-spots/strips/armaturen.
Aan de andere kant, het voordeel van KNX is dat je gewoon overal "ouderwetse" 230V lampen zonder aanpassing kunt gebruiken, dus minder "gepruts" met drivers. En ik neem aan dat het goedkoper is als je één centrale dimactor hebt.
Nog 'n vraagje: niet al mijn centraaldozen hebben aarding (groengeel) in ruimtes waar nog geen aarding is. 230V dimmeractors hebben ook geen aarding. Als ik dat zo wil laten in een ruimte, dan hoef ik toch ook geen aardedraden mee te trekken voor DALI om aan de regels te voldoen?
[ Voor 100% gewijzigd door TimoDimo op 23-03-2021 14:04 ]
Ik laat het grootste deel even over aan de experts voor ik iets zeg dat niet waar is
Let er op dat als je grootschalig aan je elektra gaat sleutelen, dat je ook aan de huidige normen moet voldoen en wellicht veel meer moet doen dan je nu overziet. Volgens mij is overal aarden al een tijd verplicht onder de normen.[...]
Nog 'n vraagje: niet al mijn centraaldozen hebben aarding (groengeel) in ruimtes waar nog geen aarding is. 230V dimmeractors hebben ook geen aarding. Als ik dat zo wil laten in een ruimte, dan hoef ik toch ook geen aardedraden mee te trekken voor DALI om aan de regels te voldoen?
Maar dat gaat verder dan dit topic en dan verwijs ik je beter naar:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
#team_UTC+1
Als je een grotere wijziging uitvoert aan het elektrasysteem ben je verplicht om het gehele systeem te updaten naar de huidig geldende standaarden. Dat wil dus zeggen alle punten van aarding voorzien, en de meterkast ontdoen van stoppenkasten, en voorzien van 30 mA aardlekschakelaars, en maximaal 4 groepen per aardlek.TimoDimo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:02:
[...]
Overigens is dat diagram een elektrische weergave maar niet makkelijk te vatten in wat waar precies zit in de keten.
- In principe sluit de de fase (L) gewoon aan in de veldverdeler.
- Ook de nul (N) sluit je aan in de veldverdeler.
- De uitgangen waar het lamp-icoon op staat is je afgaande fase de veldverdeler uit. Die fase, leg je samen met de nul én de aarde, naar het betreffende lichtpunt.
Een uitzondering daarop zijn 230V dimmers. Die vereisen nul door je kast, en dus zal je ook iets moeten verzinnen om die uit elkaar te houden. Maar dat is altijd nog beter om alleen in de kast iets te hoeven verzinnen, dan van je hele huis een puzzel te maken.
Stelregel is: Fase / Nul + Aarde gaan gezamenlijk de kast uit, door de buis, naar het lichtpunt.
Maar goed, je hebt volgens mij een aantal problemen met 230V dimmers in je meterkast:
- Als je de fase naar een centraaldoos gaat dimmen, dim je ook de stopcontacten. Niet handig.
- Om dat te omzeilen moet je nieuwe draden trekken. Dan kan je dus per centraaldoos maximaal twee extra fasen aanleggen die dimmen óf schakelen (je zou er een stopcontact en dus staande lamp mee kunnen schakelen).
- Met diezelfde 5 draden kan je ook Dali aanleggen. Dan kan je Dali armaturen gebruiken in/op het plafond, en kan je méér lampen dimmen. Je kan dan alleen niets meer schakelen: immers de draden zijn op.
^ Dat dus.
Dus de hele korte samenvatting van deze hele lange discussie:
Wil je KNX retrofitten, begin dan eigenlijk gewoon helemaal opnieuw met je complete elektrische installatie, anders maak je het onnodig ingewikkeld en gevaarlijk.
Wil je KNX retrofitten, begin dan eigenlijk gewoon helemaal opnieuw met je complete elektrische installatie, anders maak je het onnodig ingewikkeld en gevaarlijk.
#team_UTC+1
Nou ben ik hier niet zo bekend mee als leek, maar we hebben het dan over de NEN, toch? Als gecertificeerd installateursbedrijf begrijp ik dat je daar wel aan wilt voldoen. Maar als je zelf dingen doet dan is er toch geen wetgeving die dat voorschrijft? Het is natuurlijk beter om het wel helemaal te volgen, maar het is niet zo dat je juridisch gebonden bent om bijv. overal aarding te voorzien. En er is ook geen keuringsinstantie die je dan op de vingers tikt. Alleen het burgerlijk wetboek refereert voor zover ik weet wel sporadisch aan de NEN.tss68nl schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:00:
[...]
Als je een grotere wijziging uitvoert aan het elektrasysteem ben je verplicht om het gehele systeem te updaten naar de huidig geldende standaarden. Dat wil dus zeggen alle punten van aarding voorzien, en de meterkast ontdoen van stoppenkasten, en voorzien van 30 mA aardlekschakelaars, en maximaal 4 groepen per aardlek.
Ja die schema's waren ook meer voor mezelf zodat ik snap wat er allemaal (niet) mogelijk is.Overigens is dat diagram een elektrische weergave maar niet makkelijk te vatten in wat waar precies zit in de keten.
- In principe sluit de de fase (L) gewoon aan in de veldverdeler.
- Ook de nul (N) sluit je aan in de veldverdeler.
- De uitgangen waar het lamp-icoon op staat is je afgaande fase de veldverdeler uit. Die fase, leg je samen met de nul én de aarde, naar het betreffende lichtpunt.
Jouw omschrijving correspondeert met Afbeelding 4, 7 of 8. Of je dan de fase erbij moet leggen of niet, dat ligt dan toch eraan of je via de centraaldoos waar je naartoe gaat ook nog stopcontacten op dezelfde groep wilt of niet?
Dat snap ik even niet. Er zijn toch maximaal drie fasen? Je noemt vijf kleuren. Of bedoel je dat je dan wel meerdere groepen hebt in dezelfde kleur? Of bijv. fase 1-groepen zwart fase 2-groepen grijs en bruin, fase -3 groepen oranje en groen?In de veldverdeler kan je namelijk gemakkelijk alle aansluitingen ordenen en uit elkaar houden. Ik gebruik zelf altijd zwart, grijs, bruin, oranje en groen in de meterkast. Iedere kleur is de fase van een andere groep.
Je zei hier al tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" dat ik het over een veldverdeler moest hebben, maar ik was nog niet helemaal zeker van de definitie daarvoor. Een veldverdeler is dus een technische kast die wel 230V mag hebben, maar alle componenten erin hebben in ieder geval SELV, zoiets?Nul is wel een probleem: de meeste schakelingen hebben géén nul nodig, dus loopt er doorgaans geen nuldraad door je veldverdeler. Die komen tot aan de rijgklemmen en worden daar per blok aangesloten en doorverbonden.
Maar de nul is toch nodig voor je KNX/DALI-voeding? En voor voedingen van LED-drivers? Of horen die ook niet in je veldverdeler thuis? En een nul is ook nodig voor LED-drivers met ingebouwde voeding. Eigenlijk voor heel veel dingen met SELV wel toch? Of begrijp ik je nu gewoon verkeerd?
Het doet me denken aan wat je eerder zei:
Maar dat van die DMX snap ik niet zo. Wat is de secundaire kant? Een DMX driver is toch gewoon allemaal SELV (DMX-draden, LED-draden, SELV-voeding). Of heb je het hier over een LED-voeding of een DMX-driver met geïntegreerde voeding?tss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:20:
Ook bij LED drivers (van fabrikanten die snappen waar ze mee bezig zijn) zal je altijd de 230V + Dali aansluitingen aan één kant van de driver hebben, en de 24V SELV LED output aan de andere kant.
Overigens zal je opvallen dat DMX altijd aan de secundaire kant zit bij de LED draden. Overigens zijn er uitzonderingen, waarbij de twee groepen wel naast elkaar zitten: vaak hebben ze dan verplichtte afzonderlijke afdekkappen op de driver zitten.
Maar moet je geen schakeldraad hebben dan? En de fasedraad kan er dan ook bij voor als je er nog iets anders mee wilt doen zoals stopcontacten.Een uitzondering daarop zijn 230V dimmers. Die vereisen nul door je kast, en dus zal je ook iets moeten verzinnen om die uit elkaar te houden. Maar dat is altijd nog beter om alleen in de kast iets te hoeven verzinnen, dan van je hele huis een puzzel te maken.
Stelregel is: Fase / Nul + Aarde gaan gezamenlijk de kast uit, door de buis, naar het lichtpunt.
Maar, wat ik net zeg, is het dan niet beter een speciale fasedraad te dimmen, namelijk een zwarte schakeldraad? Het lijkt me gek om de bruine fasedraad te dimmen; op bruine draden blijft toch gewoon altijd spanning staan?Maar goed, je hebt volgens mij een aantal problemen met 230V dimmers in je meterkast:
• Als je de fase naar een centraaldoos gaat dimmen, dim je ook de stopcontacten. Niet handig.
Ah, ja dat is wat ik bedoelde eigenlijk. Dus gewoon meerdere zwarte schakeldraden en de bruine fasedraad voor niet-geschakelde stopcontacten. Maximaal twee komt dus doordat er maar zoveel door een buis kunnen of is dat een beperking van de centraaldoos?• Om dat te omzeilen moet je nieuwe draden trekken. Dan kan je dus per centraaldoos maximaal twee extra fasen aanleggen die dimmen óf schakelen (je zou er een stopcontact en dus staande lamp mee kunnen schakelen).
Ja da's duidelijk.• Met diezelfde 5 draden kan je ook Dali aanleggen. Dan kan je Dali armaturen gebruiken in/op het plafond, en kan je méér lampen dimmen. Je kan dan alleen niets meer schakelen: immers de draden zijn op.
Maar je zou wel gewoon dikkere buizen kunnen leggen dan 19mm niet-flexibel? Of meerdere buizen?
Mijn ervaring is best ok. Ik heb nu drie dimmers van Qubino (Z-wave) en het werkt eigenlijk wel goed. Ik kan(dimbare) 230V LED-lampen terugdimmen tot ik bijna niets meer zie. Het zijn MOSFET (trailing edge) dimmers.Mijn ervaring met 230V dimmers is dat het voor geen meter dimt met de meeste led-vervangers. Maar misschien ben ik gewoon verwend
Ja dat begin ik ook door te krijgen nu.Ethirty schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:06:
^ Dat dus.
En hoe ga je met meerdere zwarte draden in 1 buis dan bepalen welke wat is? Dus door 1 buis gewoon de standaard kleuren zwart, bruin en grijs, blauw en geel-groen. Dat geeft je 3 "functies" per buis/kabel.TimoDimo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:50:
[...]
Ah, ja dat is wat ik bedoelde eigenlijk. Dus gewoon meerdere zwarte schakeldraden en de bruine fasedraad voor niet-geschakelde stopcontacten. Maximaal twee komt dus doordat er maar zoveel door een buis kunnen of is dat een beperking van de centraaldoos?
In je veldverdeler bepaal je misschien dat ader a of b geschakeld of gedimd wordt, maar aan het uiteinde van de buis moet je nog steeds weten of er nou wel of geen 230V door je lijf knalt als je een foutje maakt.
Dat je in een veldverdeler met extra kleuren werkt om verschil te zien tussen fase 1,2,3, permanent, schakel, dim of iets anders is vooral voor het overzicht. In zo'n kast lopen 10-tallen kabels vlak bij elkaar. Maar zodra je de kast uit gaat hou je je verder aan standaard kleuren.
Anyway, dat is hoe ik het nu allemaal zie, maar ben verre van een electricien.
Maar nogmaals, dit heeft weinig meer met KNX te maken, maar met basis elektra en het veilig aanleggen daarvan.
#team_UTC+1
De meterkast heet naar de meter(s) die erin zitten (van de netbeheerders). Begin je nog meer van dat soort kasten in huis, maar zonder meter, dan heten ze dus geen meterkast.TimoDimo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:50:
Je zei hier al tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" dat ik het over een veldverdeler moest hebben, maar ik was nog niet helemaal zeker van de definitie daarvoor. Een veldverdeler is dus een technische kast die wel 230V mag hebben, maar alle componenten erin hebben in ieder geval SELV, zoiets?
Een veldverdeler ken ik als een aanvulling op de groepenkast. Daar wordt dus 'n flinke stroomaanvoer vanuit de meterkast verder verdeeld in een aantal groepen. Komen er geen groepen (installatieautomaten) in voor, dan vraag ik me af of de term veldverdeler nog juist is.
Da's in ons huis 't geval, dus ik noem 'm domoticakast. Vind ik een prima aanduiding
Niets is verplicht inderdaad. Maar de regels/normen zijn er niet voor niets. Van de huidige corona regels is ook vrij weinig verplicht (zoals het advies op groepsgrootte), maar dat wil niet zeggen dat het niet beter is om je er enigszins aan te houden.TimoDimo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:50:
Nou ben ik hier niet zo bekend mee als leek, maar we hebben het dan over de NEN, toch? Als gecertificeerd installateursbedrijf begrijp ik dat je daar wel aan wilt voldoen. Maar als je zelf dingen doet dan is er toch geen wetgeving die dat voorschrijft? Het is natuurlijk beter om het wel helemaal te volgen, maar het is niet zo dat je juridisch gebonden bent om bijv. overal aarding te voorzien. En er is ook geen keuringsinstantie die je dan op de vingers tikt. Alleen het burgerlijk wetboek refereert voor zover ik weet wel sporadisch aan de NEN.
Als je het mij vraagt is het in Nederland te slap geregeld. Enige manier wanneer je in problemen komt met deze normen is als je een keuring moet laten doen. Dat kan bij oplevering van een nieuw installatie nodig zijn, bij een vrij fors verbouwde/uitgebreide installatie, of bij het aanvragen / bestendigen of uitkeren van een verzekering.
En dat laatste ligt heel erg aan je verzekeraar. Als er brand ontstaat en er wordt bij de inspectie vastgesteld dat de brand is ontstaan in een buis met 6 draden, dan is dat een prima reden voor sommige verzekeringen om niet uit te keren, ook al vragen ze niet om een keuring vooraf. Als duidelijk is dat de meterkast is vervangen, maar er worden nog groene/rode draden gevonden in het gedeelte waar de brand is ontstaan... zelfde verhaal.
Het is een risico wat je zelf neemt. Kan meevallen, kan tegenvallen.
Maar als je mij vraagt hoe je iets moet aanpakken, dan geef ik aan hoe het zou moeten en hoe ik het zelf zou doen. Niet waar ik denk dat je wel mee weg zal komen, want dat is niet mijn beslissing/inschatting om te maken.
De meeste centraaldozen zit makkelijk een set van 4 x 2 stopcontacten op, en vaker wel dan niet worden centraaldozen onderling verbonden waardoor één afgaande draad rustig een half huis aan stopcontacten kan voorzien. In oudere huizen is dat vaak zo in ieder geval.Jouw omschrijving correspondeert met Afbeelding 4, 7 of 8. Of je dan de fase erbij moet leggen of niet, dat ligt dan toch eraan of je via de centraaldoos waar je naartoe gaat ook nog stopcontacten op dezelfde groep wilt of niet?
In een verdeler gebruik je kleurcodering vaak niet om fasen uit elkaar te houden, maar groepen. Als je een groot KNX systeem hebt met veel geschakelde apparaten en stopcontacten, kan het makkelijk zijn dat je 3 tot 5 volledige groepen daarvoor nodig hebt. Die groepen wil je absoluut niet door elkaar halen omdat een groep op een andere fase kan zitten, en omdat je natuurlijk een heel raar verhaal als je de stroom via de fase van de ene groep verstuurt, maar via de andere groep zijn nul weer terug krijgt. Als je dan je kookplaat aan zet op 3200W, worden er twéé groepen belast met 3200WDat snap ik even niet. Er zijn toch maximaal drie fasen? Je noemt vijf kleuren. Of bedoel je dat je dan wel meerdere groepen hebt in dezelfde kleur? Of bijv. fase 1-groepen zwart fase 2-groepen grijs en bruin, fase -3 groepen oranje en groen?

Vergeet dit stuk maar. Het is alléén aan de orde als je een KNX kast bouwt die vooral schakelt en meet, ipv 230V dimmers.
Je zei hier al tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" dat ik het over een veldverdeler moest hebben, maar ik was nog niet helemaal zeker van de definitie daarvoor. Een veldverdeler is dus een technische kast die wel 230V mag hebben, maar alle componenten erin hebben in ieder geval SELV, zoiets?
Maar de nul is toch nodig voor je KNX/DALI-voeding? En voor voedingen van LED-drivers? Of horen die ook niet in je veldverdeler thuis? En een nul is ook nodig voor LED-drivers met ingebouwde voeding. Eigenlijk voor heel veel dingen met SELV wel toch? Of begrijp ik je nu gewoon verkeerd?
- Een meterkast is een kast, waarin de stroommeter is geplaatst, gasmeter en watermeter.
- Officieel wat wij vervolgens de 'meterkast' noemen in de volksmond, heet de verdeler. En deze (hoofd)verdeler bevat de hoofdschakelaar, aardlek + (groep)automaten.
- Een veldverdeler, is een verdeler, die verderop in het systeem is geplaatst. In het 'veld'.
Mijn voorkeur heeft alle 230V door de koker overigens, omdat het lekker opgeruimd is als je alles hebt afgemonteerd.
LED drivers zet je niet in een verdeler. Tenzij je plek over hebt voor een aparte verdeler voor alléén drivers, dan kan het.
Zoals de meeste Dali drivers op 230V werken, werken ook DMX drivers vaak op 230V. Primaire kant is je 230V voeding, secundaire kant is je LED output (vaak rond de 24V, en vaak een SELV systeem).Maar dat van die DMX snap ik niet zo. Wat is de secundaire kant? Een DMX driver is toch gewoon allemaal SELV (DMX-draden, LED-draden, SELV-voeding). Of heb je het hier over een LED-voeding of een DMX-driver met geïntegreerde voeding?
Er zijn ook DMX drivers die je met 24V voedt en waar ook weer 24V uit komt. Dan spreken we nog steeds van een primaire en secundaire kant, maar in dat geval zijn beide SELV. (Wat overigens Safe Extra Low Voltage betekent)
Door een 19mm non-flex mag je maximaal 5 x 2.5mm 230V draden trekken. Heeft te maken met warmteontwikkeling.Ah, ja dat is wat ik bedoelde eigenlijk. Dus gewoon meerdere zwarte schakeldraden en de bruine fasedraad voor niet-geschakelde stopcontacten. Maximaal twee komt dus doordat er maar zoveel door een buis kunnen of is dat een beperking van de centraaldoos?
Door een 19mm flex mogen maximaal 4 draden.
Door een 16mm non-flex mogen maximaal 4 draden.
Door een 16mm flex mogen maximaal 3 draden.
In de 16mm varianten mag je één extra draad stoppen als je ze allemaal 1.5mm2 maakt. Maar als er een stopcontact aan zit dan ben je verplicht 2.5mm2 x 3 al te nemen voor fase/nul/aarde.
Meerdere buizen kan, maar dan zit je weer met je meerdere routes: wie bewaakt dat die nooit op een andere fase worden aangesloten? Dat ze fysiek naast elkaar lopen is niet belangrijk, dat zie je aan de uiteinden niet.Ja da's duidelijk.
Maar je zou wel gewoon dikkere buizen kunnen leggen dan 19mm niet-flexibel? Of meerdere buizen?
Grotere diameter buis geeft je de mogelijkheid om grotere diameters draad te leggen, bijvoorbeeld 4, 6 of 10mm2. Dit wordt gebruikt voor de 3-fase voeding naar veldverdelers in industriële systemen (of in mijn geval mijn garage...maar dat classificeert ook als industriële omgeving
Da's mooiMijn ervaring is best ok. Ik heb nu drie dimmers van Qubino (Z-wave) en het werkt eigenlijk wel goed. Ik kan(dimbare) 230V LED-lampen terugdimmen tot ik bijna niets meer zie. Het zijn MOSFET (trailing edge) dimmers.
Wat betreft de regels: we zijn allemaal leken, en in eerste instantie lijken de regels restrictief, vergezocht en overtrokken. Maar ze zijn er niet om installateurs of eindgebruikers te pesten, maar om de veiligheid te waarborgen. Door een flink aantal decennia heen hebben we enorm veel geleerd over elektriciteit en hoe we dit veilig kunnen maken. En door de meest kleine fouten of omissies kan je een héél gevaarlijke situatie creëren.
Ik heb me er vrij ver in verdiept en ben er gaandeweg achter gekomen dat die regels allemaal heel logisch zijn, en niet voor niets. Je hebt eigenlijk twee keuzes:
- Je er net als mij volledig in inlezen en alles proberen te begrijpen hoe het werkt, en wat er verkeerd kan gaan. Je komt dan vanzelf op een werkwijze vergelijkbaar met de NEN normen.
- Of je neemt gewoon de regels in acht, zonder helemaal te begrijpen waarom.
Allemaal met dank aan de mensen die de moeite hebben genomen om de NEN te maken tot wat hij nu is.
Dat lijkt me ook het enige juist advies dat je mensen online kunt geven. In andere landen is het volgens mij vaak wel verplicht om je huis te laten keuren op allerlei installatiegebied. Dan zul je vast een boete kunnen krijgen als je dat niet gedaan hebt. In Nederland komt geloof ik alleen de netbeheerder kijken als je een nieuwe aansluiting hebt.tss68nl schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:07:
[...]
Niets is verplicht inderdaad. Maar de regels/normen zijn er niet voor niets. Van de huidige corona regels is ook vrij weinig verplicht (zoals het advies op groepsgrootte), maar dat wil niet zeggen dat het niet beter is om je er enigszins aan te houden.
Als je het mij vraagt is het in Nederland te slap geregeld. Enige manier wanneer je in problemen komt met deze normen is als je een keuring moet laten doen. Dat kan bij oplevering van een nieuw installatie nodig zijn, bij een vrij fors verbouwde/uitgebreide installatie, of bij het aanvragen / bestendigen of uitkeren van een verzekering.
En dat laatste ligt heel erg aan je verzekeraar. Als er brand ontstaat en er wordt bij de inspectie vastgesteld dat de brand is ontstaan in een buis met 6 draden, dan is dat een prima reden voor sommige verzekeringen om niet uit te keren, ook al vragen ze niet om een keuring vooraf. Als duidelijk is dat de meterkast is vervangen, maar er worden nog groene/rode draden gevonden in het gedeelte waar de brand is ontstaan... zelfde verhaal.
Het is een risico wat je zelf neemt. Kan meevallen, kan tegenvallen.![]()
Maar als je mij vraagt hoe je iets moet aanpakken, dan geef ik aan hoe het zou moeten en hoe ik het zelf zou doen. Niet waar ik denk dat je wel mee weg zal komen, want dat is niet mijn beslissing/inschatting om te maken.
Ja dat klinkt bekend.[...]
De meeste centraaldozen zit makkelijk een set van 4 x 2 stopcontacten op, en vaker wel dan niet worden centraaldozen onderling verbonden waardoor één afgaande draad rustig een half huis aan stopcontacten kan voorzien. In oudere huizen is dat vaak zo in ieder geval.
Alles is bij mij overal maar doorgetrokken, vanaf de bouw nog met metalen buizen, en in de loop der tijd uitgebreid op de meest vreemde manieren. Her en der ook meerdere groepen in één centraaldoos, voeding vanaf de meterkast via een schakelaar-inbouwdoos naar de centraaldoos, dat soort zaken. Het zou misschien niet gek zijn om opnieuw te beginnen.
Maar als die stroom via de nul teruggaat van een andere groep die op een andere aardlekschakelaar zit, dan zal die afslaan toch? En als dat zelfs een andere fase is dan zal die zeker op een andere ALS zitten, dus voor die fout ben je dan enigszins "beschermd", toch?[...]
In een verdeler gebruik je kleurcodering vaak niet om fasen uit elkaar te houden, maar groepen. Als je een groot KNX systeem hebt met veel geschakelde apparaten en stopcontacten, kan het makkelijk zijn dat je 3 tot 5 volledige groepen daarvoor nodig hebt. Die groepen wil je absoluut niet door elkaar halen omdat een groep op een andere fase kan zitten, en omdat je natuurlijk een heel raar verhaal als je de stroom via de fase van de ene groep verstuurt, maar via de andere groep zijn nul weer terug krijgt. Als je dan je kookplaat aan zet op 3200W, worden er twéé groepen belast met 3200W
Bijvoorbeeld als je echt tientallen stopcontacten wilt schakelen, verdeeld over verschillende groepen, naast alle 230V bekabeling voor alle lichtpunten en overige componenten. Ja dan snap ik dat je niet alles bruin/blauw wilt hebben. Maar dat is alleen in de veldverdeler neem ik aan. En misschien ook in de groepenkast/hoofdverdeler? Alle eindpunten (die naar de lichtpunten en de stopcontacten gaan) wil je denk ik wel gewoon bruin/blauw hebben?Vergeet dit stuk maar. Het is alléén aan de orde als je een KNX kast bouwt die vooral schakelt en meet, ipv 230V dimmers.
Ok, dus een veldverdeler kan dus ook onderdeel zijn van je meterkast, waar ook de hoofdverdeler in zit (doorgaans groepenkast genoemd, of eigenlijk heet het dan hoofdgroepenkast). Maar in mijn geval komt de veldverdeler dus een verdieping erboven.[...]Een (hoofd)verdeler en een (veld)verdeler zijn dus eigenlijk dezelfde soort beestjes. Ze bevatten eigenlijk alléén 230V componenten, maar in een KNX systeem heb je óók te dealen met een KNX bus. Deze moet dan ook volgens strikte voorschriften worden gemonteerd als je het goed wil doen. Eigenlijk maak je altijd gebruik van kasten met een grotere onderlinge railafstand én meer inbouwdiepte, zodat je 50x50 tot 50x80 bedradingskoker kwijt kan tussen alle componenten. Je voert dan óf de KNX kabels door die koker, óf alle 230V. Op die manier blijft alles netjes gescheiden.
- Een meterkast is een kast, waarin de stroommeter is geplaatst, gasmeter en watermeter.
- Officieel wat wij vervolgens de 'meterkast' noemen in de volksmond, heet de verdeler. En deze (hoofd)verdeler bevat de hoofdschakelaar, aardlek + (groep)automaten.
- Een veldverdeler, is een verdeler, die verderop in het systeem is geplaatst. In het 'veld'.
Mijn voorkeur heeft alle 230V door de koker overigens, omdat het lekker opgeruimd is als je alles hebt afgemonteerd.
LED drivers zet je niet in een verdeler. Tenzij je plek over hebt voor een aparte verdeler voor alléén drivers, dan kan het.
De veldverdeler kan dus in ieder geval bevatten:
- Installatieautomaten
- 230V dimmeraktors voor dimbare 230V lichtpunten
- 230V schakelaaraktors voor schakelbare stopcontacten
- ander 230V spul dat naar punten in je huis gaat, zoals jaloezieën.
- Ik neem aan voedingen voor DALI en KNX (die worden op 230V aangesloten)?
Het ontgaat me alleen een beetje waarom LED-drivers daar ook niet bij kunnen. Je moet toch vaak ook een 230V-voeding voor de driver hebben die er SELV van maakt? Of soms zit die voeding zelfs in de driver. Het enige verschil is dat er geen 230V naar je lichtpunt toe gaat, maar SELV. Als je dat in DIN-railformaat hebt, mag je dat dat niet in je veldverdeler stoppen?
En hoe zit dat dan met zaken als je KNX-gateway? Daar zit ook alleen maar SELV in (ethernet en KNX). En bijvoorbeeld verwarmingsactoren voor 24V AC stelaandrijvingen? Moet dat dan ook allemaal apart? Bij je netwerkspullen misschien in je patchkast?
Mag ik niet gewoon een DIN-kast plaatsen en daar alle domoticaspullen in stoppen? Dan noem ik het gewoon weer "domoticakast" zoals Gwaihir in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
Klinkt allemaal logisch.[...]
Zoals de meeste Dali drivers op 230V werken, werken ook DMX drivers vaak op 230V. Primaire kant is je 230V voeding, secundaire kant is je LED output (vaak rond de 24V, en vaak een SELV systeem).
Er zijn ook DMX drivers die je met 24V voedt en waar ook weer 24V uit komt. Dan spreken we nog steeds van een primaire en secundaire kant, maar in dat geval zijn beide SELV. (Wat overigens Safe Extra Low Voltage betekent)
[...]
Door een 19mm non-flex mag je maximaal 5 x 2.5mm 230V draden trekken. Heeft te maken met warmteontwikkeling.
Door een 19mm flex mogen maximaal 4 draden.
Door een 16mm non-flex mogen maximaal 4 draden.
Door een 16mm flex mogen maximaal 3 draden.
In de 16mm varianten mag je één extra draad stoppen als je ze allemaal 1.5mm2 maakt. Maar als er een stopcontact aan zit dan ben je verplicht 2.5mm2 x 3 al te nemen voor fase/nul/aarde.
[...]
Meerdere buizen kan, maar dan zit je weer met je meerdere routes: wie bewaakt dat die nooit op een andere fase worden aangesloten? Dat ze fysiek naast elkaar lopen is niet belangrijk, dat zie je aan de uiteinden niet.
Grotere diameter buis geeft je de mogelijkheid om grotere diameters draad te leggen, bijvoorbeeld 4, 6 of 10mm2. Dit wordt gebruikt voor de 3-fase voeding naar veldverdelers in industriële systemen (of in mijn geval mijn garage...maar dat classificeert ook als industriële omgeving), of naar bijgebouwen/aanleunwoningen. Een grotere diameter geeft je volgens de NEN 1010 geen ruimte voor extra aantallen draden boven de 5.
Ik snap natuurlijk waar je op doelt. Professionele installateurs volgen ook gewoon de regels. Omdat ze dat waarschijnlijk min of meer verplicht zijn, of omdat ze het gewoon begrijpen, maar volgens mij meestal omdat de gemiddelde installateur ook niet de achterliggende theorie kent. Op een forum als dit is zulke kennis er meestal wel trouwens.[...]
Da's mooi![]()
Wat betreft de regels: we zijn allemaal leken, en in eerste instantie lijken de regels restrictief, vergezocht en overtrokken. Maar ze zijn er niet om installateurs of eindgebruikers te pesten, maar om de veiligheid te waarborgen. Door een flink aantal decennia heen hebben we enorm veel geleerd over elektriciteit en hoe we dit veilig kunnen maken. En door de meest kleine fouten of omissies kan je een héél gevaarlijke situatie creëren.
Ik heb me er vrij ver in verdiept en ben er gaandeweg achter gekomen dat die regels allemaal heel logisch zijn, en niet voor niets. Je hebt eigenlijk twee keuzes:Juist als leek zou ik blindelings de normen volgen.... want je kan geen inschatting maken van de risico's als je er van afwijkt. Het scheelt je ontzettend veel tijd dat je je er niet helemaal in hoeft te verdiepen, maar tóch een mooi en veilig systeem kunt aanleggen.
- Je er net als mij volledig in inlezen en alles proberen te begrijpen hoe het werkt, en wat er verkeerd kan gaan. Je komt dan vanzelf op een werkwijze vergelijkbaar met de NEN normen.
- Of je neemt gewoon de regels in acht, zonder helemaal te begrijpen waarom.
Allemaal met dank aan de mensen die de moeite hebben genomen om de NEN te maken tot wat hij nu is.
En de doe-het-zelver/Tweaker wil ook gewoon graag weten hoe het zit.
Volgens mij heb ik nu wel aardig voldoende kennis om een plan te schetsen. Als ik dat heb zal ik het hier even voorleggen.
Nog even hierover: zo eenvoudig is het nou ook niet volgens mij als je aan het retrofitten gaat. Als er overal in je plafond al verschillende groepen zitten, dan moet je wel zorgen dat je dat gescheiden houdt. Dus je moet zorgen dat er twee DALI draden (zwart en grijs) bijgetrokken worden naar de eerste centraaldoos van een groep, zodat je daarmee de voeding vervangt vanuit de groepenkast. Vervolgens moet je dat dan doortrekken naar de centraaldozen die ermee in verbinding staan.tss68nl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:20:
Anyway, Dali is vrij makkelijk: je trekt 5 draden door je hele plafond. Aarde, Nul, Fase + Dali Plus, Dali Min. Je kan het in ster of tree leggen, en je dumpt overal gewoon drivers in het plafond waar je LED verlichting nodig hebt.
In dat geval is bijtrekken van twee draden niet zo te adviseren geloof ik, temeer daar het in mijn geval naar de veldverdeler moet en niet naar de hoofdverdeler. En met elkaar verbonden centraaldozen opnieuw verbinden maar dan met 5 draden is ook niet echt handig. Dus realistisch gezien kan ik dan net zo goed een nieuwe buis naar elke centraaldoos aanleggen met de nieuwe 5-draadse voeding voor die groep (en de verbinding tussen de centraaldozen weghalen).
Extra voordeel van dat laatste is dan nog dat je ook evt. 230V dimmeractors i.p.v. DALI kunt inzetten voor de plafondverlichting als dat beter uitkomt (aangezien elke centraaldoos dan zijn eigen 5 aders heeft; met 5 draden kun je maar twee centraaldozen schakelen, dus als je drie verbonden centraaldozen hebt dan zou dat niet kunnen).
[ Voor 13% gewijzigd door TimoDimo op 24-03-2021 16:27 ]
Iemand enig idee of sites gelijk eibmarkt of eibabo betrouwbaar zijn? Ik zoek een webshop waar ik mijn materiaal kan aankopen.
eibmarkt hoor ik vaak positief van, zelf koop ik via voltus en nog geen problemen gehadXanthine schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:08:
Iemand enig idee of sites gelijk eibmarkt of eibabo betrouwbaar zijn? Ik zoek een webshop waar ik mijn materiaal kan aankopen.
Eibmarkt is prima volgens mij. Voltus.de bestellen vrij veel mensen en is ook goed en goedkoop.Xanthine schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:08:
ok super dankjewel beide. Voltus ziet er mij iets betrouwbaarder uit dus ga ook via weg.
Beide zijn in mijn ervaring betrouwbaar hoor, bij beide meerdere bestellingen zonder problemen gedaan. Eibmarkt is wel een wat spartaanse webshop, maar als je daar doorheen kan worstelen is het best. Stiekem zijn de 3d-previews die ze daar van veel producten hebben best handig
Twee keer probleemloos wat gekocht. Wel curieus het twee sites zijn met wat verschillen tussen de een en de ander in prijs, in elk geval incl. verzendkosten. Is me niet helemaal duidelijk wat voor gedachte ze daarbij hebben.Xanthine schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:08:
Als die groep op een andere aardlek zit wel ja. Maar als die groep op dezelfde aardlek zit krijg je hele rare dingen zonder dat je gewaarschuwd wordt.TimoDimo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:26:
Maar als die stroom via de nul teruggaat van een andere groep die op een andere aardlekschakelaar zit, dan zal die afslaan toch? En als dat zelfs een andere fase is dan zal die zeker op een andere ALS zitten, dus voor die fout ben je dan enigszins "beschermd", toch?
Ja, afgaande bedrading moet altijd netjes bruin/blauw/groengeel zijn. En zwart en grijs voor 3-fasen...of zwart met een wit streepje om wat dingen uit elkaar te kunnen houden. Maar soms wordt ook zwart + grijs gebruikt voor twee schakeldraden.Bijvoorbeeld als je echt tientallen stopcontacten wilt schakelen, verdeeld over verschillende groepen, naast alle 230V bekabeling voor alle lichtpunten en overige componenten. Ja dan snap ik dat je niet alles bruin/blauw wilt hebben. Maar dat is alleen in de veldverdeler neem ik aan. En misschien ook in de groepenkast/hoofdverdeler? Alle eindpunten (die naar de lichtpunten en de stopcontacten gaan) wil je denk ik wel gewoon bruin/blauw hebben?
Omdat de LED uitgang SELV is, en zich niet mag bevinden in een 230V compartiment. Stel je voor dat er een 230V draad onverhoopt los schiet en contact maakt met een LED schroefterminal? Jij denkt: "goh wat vreemd dat die lamp niets doet" ... je trekt de led spot uit het plafond, en je hebt 230V in handen. Verrassing!Het ontgaat me alleen een beetje waarom LED-drivers daar ook niet bij kunnen. Je moet toch vaak ook een 230V-voeding voor de driver hebben die er SELV van maakt? Of soms zit die voeding zelfs in de driver. Het enige verschil is dat er geen 230V naar je lichtpunt toe gaat, maar SELV. Als je dat in DIN-railformaat hebt, mag je dat dat niet in je veldverdeler stoppen?
Als de voeding in de driver zit, dan heb je 230V aan de ene kant, en 24V LED aan de andere kant van de driver. In alle gevallen zijn die drivers voorzien van trekontlasting én beschermende kappen waarmee je voor zowel de 230V terminals als de SELV terminals een gesloten omgeving mee maakt.
Maar goed, de meeste LED drivers zijn plastic of metalen behuizingen met aanraakbeveiliging, die dus doorgaans gewoon op een plank of aan een muur van een meterkast worden bevestigd. 230V gaat er heen zoals naar alle elektrische apparaten: met een netjes afgemonteerde aansluitsnoer.
Er zijn kastsystemen waarbij je separate compartimenten kan maken voor dit soort zaken. Je plaatst dan alle SELV apparatuur samen in één compartiment.En hoe zit dat dan met zaken als je KNX-gateway? Daar zit ook alleen maar SELV in (ethernet en KNX). En bijvoorbeeld verwarmingsactoren voor 24V AC stelaandrijvingen? Moet dat dan ook allemaal apart? Bij je netwerkspullen misschien in je patchkast?
Een Dali gateway, is zowel voor 230V als Dali output géén SELV, dus die plaats je elders.
Een DMX gateway werkt vaak op KNX spanning.
Andere units hebben vaak een losse voeding en hoofdunit.
Dan blijft het probleem van "de voedingen". Daarvoor wordt meestal een apart compartiment van 12 units gemaakt, waar je via bijvoorbeeld de onderkant alle 230V aansluit, en via de bovenkant alle 12V, 24V etc afvoert. Eén van de twee en het liefst beiden worden in een bedradingskoker vanaf de unit naar de zijkant gevoerd. En de kolommen in deze kasten zijn meestal rechts =230V, links = SELV of vice versa.
Het gaat niet om de naam. Het gaat om het feit dat je geen 230V en SELV in hetzelfde compartiment mag (wil) stoppen. En als dat wél gebeurd, dan moet je behoorlijk wat isolatiemaatregelen nemen, waarbij bedradingskoker het meest makkelijk is.Mag ik niet gewoon een DIN-kast plaatsen en daar alle domoticaspullen in stoppen? Dan noem ik het gewoon weer "domoticakast" zoals Gwaihir in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
En DIN rail drivers, komt niet zoveel voor, omdat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen. Onderschat niet hoe snel een thermisch issue uit de hand kan lopen. Ik gebruik daar een calculatie programma voor van Hager, en dan kom je er achter dat je alles wat je niet in de kast *hoeft* te stoppen, je beter ook niet kan doen.
En dat hoort bij een losse voeding ook zo te zijn neem ik aan. Maar aangezien er SELV in zit moet het dus alsnog in een ander compartiment dan de 230V-verdeler.tss68nl schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:46:
[...]
Als die groep op een andere aardlek zit wel ja. Maar als die groep op dezelfde aardlek zit krijg je hele rare dingen zonder dat je gewaarschuwd wordt.
[...]
Ja, afgaande bedrading moet altijd netjes bruin/blauw/groengeel zijn. En zwart en grijs voor 3-fasen...of zwart met een wit streepje om wat dingen uit elkaar te kunnen houden. Maar soms wordt ook zwart + grijs gebruikt voor twee schakeldraden.
[...]
Omdat de LED uitgang SELV is, en zich niet mag bevinden in een 230V compartiment. Stel je voor dat er een 230V draad onverhoopt los schiet en contact maakt met een LED schroefterminal? Jij denkt: "goh wat vreemd dat die lamp niets doet" ... je trekt de led spot uit het plafond, en je hebt 230V in handen. Verrassing!![]()
Als de voeding in de driver zit, dan heb je 230V aan de ene kant, en 24V LED aan de andere kant van de driver. In alle gevallen zijn die drivers voorzien van trekontlasting én beschermende kappen waarmee je voor zowel de 230V terminals als de SELV terminals een gesloten omgeving mee maakt.
"Op een plank of aan een muur", ja maar als het in je kast past is dat wel zo handig toch? Er zijn geloof ik ook voorschriften dat je dan wat ruimte eromheen vrij moet laten voor de warmte. Neem bijvoorbeeld deze:Maar goed, de meeste LED drivers zijn plastic of metalen behuizingen met aanraakbeveiliging, die dus doorgaans gewoon op een plank of aan een muur van een meterkast worden bevestigd. 230V gaat er heen zoals naar alle elektrische apparaten: met een netjes afgemonteerde aansluitsnoer.
https://www.aliexpress.com/item/32837953011.html. Die is in DIN-railformaat.
Ik ben overigens wel gecharmeerd van het open karakter van DMX512. Opener dan KNX, want er is helemaal geen licentie nodig als fabrikant van DMX-apparatuur, meen ik. Vandaar dus die goedkope Chinese opties?
Aan de andere kant, 24 DMX-kanalen voor 44 euro... is dat betrouwbaar?
Ik zat het topic verder door te spitten en kwam jouw post tegen, waar je een voorbeeldje geeft: tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" Maar daar zeg je "Voedingen zitten in 230V gedeelte, en voeren het 24V gedeelte door naar het laagspanning compartiment." Maar dat is dan eigenlijk wel een afzonderlijk gedeelte toch (mogelijk wel in het 230V-gedeeltje, of in die "kolom"), waarbij je goed de 230V en SELV van elkaar gescheiden houdt?[...]
Er zijn kastsystemen waarbij je separate compartimenten kan maken voor dit soort zaken. Je plaatst dan alle SELV apparatuur samen in één compartiment.
Een Dali gateway, is zowel voor 230V als Dali output géén SELV, dus die plaats je elders.
Een DMX gateway werkt vaak op KNX spanning.
Andere units hebben vaak een losse voeding en hoofdunit.
Dan blijft het probleem van "de voedingen". Daarvoor wordt meestal een apart compartiment van 12 units gemaakt, waar je via bijvoorbeeld de onderkant alle 230V aansluit, en via de bovenkant alle 12V, 24V etc afvoert. Eén van de twee en het liefst beiden worden in een bedradingskoker vanaf de unit naar de zijkant gevoerd. En de kolommen in deze kasten zijn meestal rechts =230V, links = SELV of vice versa.
Ok, dus begrijp ik het nou goed dat je eigenlijk drie compartimenten nodig hebt?
- (Veld)verdeler: 230V-compartiment met: aardlekschakelaars en installatieautomaten (en andere groepenkastonderdelen) en 230V componenten waar geen SELV in zit, zoals 230V dimmeraktors, schakelrelais en alle centrale DALI-modules. Wel is het zo dat voor de 230V KNX-onderdelen die EIB-kabel overal tussendoor moet lopen, maar dat is dan ok?
- SELV-compartiment: alleen SELV-apparatuur waar geen 230V op zit, zoals DMX/KNX-gateways, verwarmingsactors (mits deze bijv. 24AC zijn--bij deze kun je kiezen om ook 230V te laten aandrijven) en centrale LED-drivers zonder voeding (mits deze erin passen in DIN-railformaat, anders ergens anders plaatsen).
- Gemengd 230V/SELV-compartiment: voornamelijk dus voedingen, maar ook LED-drivers met ingebouwde voeding. Hierbij is het belangrijk om minimaal óf SELV- óf 230V-bedrading of beide met bedradingskokers weg te voeren naar de zijkant van dit gedeelte (en dan achterlangs naar het 230V-compartiment of het SELV-compartiment).
En doe je dan ergens tussenin het gemengde compartiment? En samen noemen we het dan de domoticakast. Als dit tenminste allemaal klopt.
Heb je trouwens een voorbeeldje van een kast die gescheiden compartimenten heeft? Of bedoel je daarmee gewoon een andere kolom in een kast (dus met een aparte DIN-rail van bijv. 12 modules). Dat zou horizontale scheiding zijn dus; moet je voor verticale scheiding ook nog iets speciaals doen?
Zie de link hierboven. Aliexpress staat vol met DMX DIN-raildrivers.[...]
Het gaat niet om de naam. Het gaat om het feit dat je geen 230V en SELV in hetzelfde compartiment mag (wil) stoppen. En als dat wél gebeurd, dan moet je behoorlijk wat isolatiemaatregelen nemen, waarbij bedradingskoker het meest makkelijk is.
En DIN rail drivers, komt niet zoveel voor, omdat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen. Onderschat niet hoe snel een thermisch issue uit de hand kan lopen. Ik gebruik daar een calculatie programma voor van Hager, en dan kom je er achter dat je alles wat je niet in de kast *hoeft* te stoppen, je beter ook niet kan doen.
Het kan misschien ook in een kast zonder deur, of in ieder geval daar waar de LED-drivers zitten. Maar KNX-dimmeractors geven ook warmte. Als je zo voorzichtig moet zijn dan kun je niks meer in een kast stoppen.
Ik ben intussen dit topic verder aan het lezen. Er is echt veel informatie die in de (nog niet afgemaakte
Ik zie ook een hele discussie van een paar jaar terug over Loxone. Wat mij betreft is dat het net niet: je zit met traditionele pulsdrukkers (wat ik nu met Z-wave ook een heel gepruts vind). En je centrale Loxone miniserver is SPOF, maar nog belangrijker: hij is best heel duur en wat dat gedeelte betreft en nog een heel aantal andere Loxone-componenten is het hartstikke vendor lock-in want je koopt dan bij Loxone. Bij KNX kun je het "risico" spreiden door bij verschillende fabrikanten te kopen. Stopt er eentje dan is bijvoorbeeld alleen maar voor je jaloezieactor geen ondersteuning meer krijgen. En alsnog blijft het natuurlijk gewoon werken als je de juiste "ETS-modulesoftware" nog maar hebt. Gaat Loxone failliet dan heb je volgens mij een groter probleem (al werkt het buiten de server wel met standaardzaken zoals pulsdrukkers).
Ik vind drivers in een kast vrij onhandig. Maar smaken verschillen.TimoDimo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:11:
"Op een plank of aan een muur", ja maar als het in je kast past is dat wel zo handig toch? Er zijn geloof ik ook voorschriften dat je dan wat ruimte eromheen vrij moet laten voor de warmte.
AliExpress als bron gebruiken voor goede ideeën qua elektronicaNeem bijvoorbeeld deze:
https://www.aliexpress.com/item/32837953011.html. Die is in DIN-railformaat.

KNX en DMX is echt appels met peren vergelijken.Ik ben overigens wel gecharmeerd van het open karakter van DMX512. Opener dan KNX, want er is helemaal geen licentie nodig als fabrikant van DMX-apparatuur, meen ik. Vandaar dus die goedkope Chinese opties?
Boven / onder is een prima idee. Zo worden veel kasten gedaan.Ik moet dus óf een speciale kast hebben met gescheiden compartimenten. Of eentje die groot genoeg is en waar je gewoon links=230V, rechts=SELV of omgekeerd kunt doen. In dat geval is links dus de veldverdeler en rechts het SELV-compartiment. Of wat in mijn geval denk ik makkelijker is: onder 230V (waar alle buizen binnenkomen) en boven SELV. En dan tussenin de gemengde. Of is onder-boven niet handig?
Hager Univers systeem.Heb je trouwens een voorbeeldje van een kast die gescheiden compartimenten heeft? Of bedoel je daarmee gewoon een andere kolom in een kast (dus met een aparte DIN-rail van bijv. 12 modules). Dat zou horizontale scheiding zijn dus; moet je voor verticale scheiding ook nog iets speciaals doen?
Er zijn warmtecalculatieprogramma's voor kasten die alleen stroom doorgeven, en bedradingsroutes. Waarbij dus draadweerstand in een stuk 2.5mm2 al voldoende is om de temperatuur op te laten lopen in een verdeler. Vergeet niet: een verdeler moet absoluut dicht zijn: géén open uitbreekpoorten etc.... niets waar beestjes tussendoor kunnen kruipen en sluiting kunnen veroorzaken.[...]
Zie de link hierboven. Aliexpress staat vol met DMX DIN-raildrivers.
Het kan misschien ook in een kast zonder deur, of in ieder geval daar waar de LED-drivers zitten. Maar KNX-dimmeractors geven ook warmte. Als je zo voorzichtig moet zijn dan kun je niks meer in een kast stoppen.Maar ja, als je een programma hebt ervoor dan is dat natuurlijk helemaal mooi.
Als alleen weerstand al teveel is.... wat dacht je dan dat honderden watts aan LED drivers gaat doen? Want alleen hele goede drivers halen 95% efficiëntie, en dan ook alleen nog maar als ze vol belast worden. Heb je een simpele driver dan kan je gemiddeld rustig 50% van het vermogen de kast in pompen. Reken maar eens uit hoeveel watts aan LED licht je in een gemiddeld huis installeert. 600W tot 1000W is echt niet ongebruikelijk. Dat is dus potentieel een 300W verwaming in een gesloten kast. Succes
Dat werkt dus niet, hoe zeer AliExpress je ook wil doen geloven dat dat prima kan.
Nogmaals: als je led drivers in een kast gaat plaatsen, pak er dan een aparte kast voor, en maak die kast geventileerd. Maar ik zie het nut niet van die kast: aan de muur kan je ze nog veel beter geventileerd ophangen.
Antwoorden geven op actuele vragen hier af en toe kost al véél meer tijd dan ik eigenlijk heb. Als je echt tijd over hebt dan is een samenvatting van nuttige informatie welkom hoorIk ben intussen dit topic verder aan het lezen. Er is echt veel informatie die in de (nog niet afgemaakte) startpost mist. Momenteel probeer ik het werkingsprincipe van verschillende soorten rijgklemmen te snappen en hoe je het toepast.
Loxone is ook een mooi systeem. Ik vind het persoonlijk duur per bijvoorbeeld geschakeld contact, en de nadelen die je noemt als vendor-lockin en SPOF zijn er absoluut. Daar staat tegenover dat logische schakelingen programmeren weer veel makkelijker te realiseren is. Dus je huis echt slim maken is met Loxone makkelijker.Ik zie ook een hele discussie van een paar jaar terug over Loxone. ....
Voor KNX moet je dan LogicMachines inzetten, Gira X1, of Home Assistant bijvoorbeeld.
Het werkt allemaal, en heeft allemaal z'n voor en nadelen. Ik vind het handig dat ik m'n huis kan verkopen en beheer van de elektra kan overdragen aan een installateur voor de nieuwe bewoners. Dat is met Z-Wave bijvoorbeeld al weer een stuk minder.
Er is ook heel veel informatie. Je "schaart” alleen alles onder KNX, terwijl een groot deel algemene elektra, normen, veilig werken en kastenbouw is.TimoDimo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:11:
[...]
Ik ben intussen dit topic verder aan het lezen. Er is echt veel informatie die in de (nog niet afgemaakte) startpost mist. Momenteel probeer ik het werkingsprincipe van verschillende soorten rijgklemmen te snappen en hoe je het toepast.
Als je op die individuele onderwerpen een beetje op YT kijkt dan leer je zoveel meer dan lange teksten lezen.
Ik weet niet hoe je Duits is, maar Allroundbastler maakt veel filmpjes over de aanleg van Loxone kasten. Heb je gelijk elektra, rijgklemmen, kastenbouw en veilig werken (al zijn Duitse normen ietsje anders).
Vervolgens kan je dat Loxone spul door elk soort centraal geplaatste smarthome hardware vervangen.
Hij doet ook veel ruwbouw, dus kabels trekken, buitenverlichting aanleggen of een slimme douche vanaf 0 maken.
Of begin eens met de info, blog en video van @Femme. Zijn huis is de eerste aanzet tot het zelf maken van een smart home.
[ Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 25-03-2021 21:34 ]
#team_UTC+1
Met dat verschil dat het systeem van Femme helemaal niets met KNX te maken heeft, en door het gebruik van PLC's er compleet andere design keuzes gemaakt moeten worden.Ethirty schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:33:
[...]
Of begin eens met de info, blog en video van @Femme. Zijn huis is de eerste aanzet tot het zelf maken van een smart home.
Als iemand met KNX wil werken, dan is het kijken naar Loxone en PLC installateurs ongeveer het slechtste advies wat je iemand kan geven. Loxone kasten bestrijken doorgaans een volledige muur van een ruimte omdat je net als bij PLC's allemaal losse connector componenten moet plaatsen voor iedere 2 of 4 aansluitingen. En ze bevatten veel SELV wat middels een UTP kabel door het huis wordt getrokken: je hebt voor iedere kabel een UTP shield nodig wat 2U in beslag neemt.
Die kasten zien er dus doorgaans hetzelfde uit als een kast met PLC's : eindeloze bedradingskokers op een achterwand om de honderden / duizenden aansluitingen overzichtelijk af te monteren.
Dat is een hele andere ontwerpstrategie, en past totaal niet bij KNX. KNX is er op gestoeld dat ieder component zijn eigen logica heeft en zelfvoorzienend is. Ook zijn de elektrische eisen compleet anders, met als gevolg dat een goed ontworpen KNX verdeler er compleet anders uit ziet dan een Loxone of PLC muur.
Ik denk dat als iemand moeite heeft om te begrijpen hoe je het beste KNX kan installeren (en zaken als 230V hoort daar nou eenmaal bij)... dat het juist voor die mensen vrij onmogelijk is om de verschillen in aanpak tussen Loxone / PLC en KNX te herkennen en er uit te filteren. Dat maakt het alleen maar nóg moeilijker.
Daarom gaf ik al aan dat hij op veel non-KNX vragen antwoord lijkt te zoeken. Zoals de aanleg van 230V, klemmen etc. Helaas zijn er weinig goede video's die het installatie aspect laten zien.tss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:22:
[...]
Met dat verschil dat het systeem van Femme helemaal niets met KNX te maken heeft, en door het gebruik van PLC's er compleet andere design keuzes gemaakt moeten worden.
Als iemand met KNX wil werken, dan is het kijken naar Loxone en PLC installateurs ongeveer het slechtste advies wat je iemand kan geven. Loxone kasten bestrijken doorgaans een volledige muur van een ruimte omdat je net als bij PLC's allemaal losse connector componenten moet plaatsen voor iedere 2 of 4 aansluitingen. En ze bevatten veel SELV wat middels een UTP kabel door het huis wordt getrokken: je hebt voor iedere kabel een UTP shield nodig wat 2U in beslag neemt.
Die kasten zien er dus doorgaans hetzelfde uit als een kast met PLC's : eindeloze bedradingskokers op een achterwand om de honderden / duizenden aansluitingen overzichtelijk af te monteren.
Dat is een hele andere ontwerpstrategie, en past totaal niet bij KNX. KNX is er op gestoeld dat ieder component zijn eigen logica heeft en zelfvoorzienend is. Ook zijn de elektrische eisen compleet anders, met als gevolg dat een goed ontworpen KNX verdeler er compleet anders uit ziet dan een Loxone of PLC muur.
Ik denk dat als iemand moeite heeft om te begrijpen hoe je het beste KNX kan installeren (en zaken als 230V hoort daar nou eenmaal bij)... dat het juist voor die mensen vrij onmogelijk is om de verschillen in aanpak tussen Loxone / PLC en KNX te herkennen en er uit te filteren. Dat maakt het alleen maar nóg moeilijker.
Mij heeft het in ieder geval geholpen met visualiseren wat er allemaal komt kijken bij het concept van centraliseren.
Dat je KNX schakelaars, displays en sensoren allemaal kunt doorlussen zodat je maar 1 of 2 aansluitingen in je kast hebt, neemt niet weg dat je nog steeds een hoop afgaande 230V leidingen hebt voor verlichting, schakelbare stopcontacten of andere apparatuur die je via een centrale actor bedient.
Is de kast kleiner en overzichtelijker met KNX: jazeker.
Heb je nog steeds een enorme lading aan klemmen nodig: ja, al ligt dat meer aan de grote van het huis dan aan het KNX systeem.

(even de hoeveelheid automaten wegdenken die ze bij de oosterburen gebruiken)
#team_UTC+1
Dat herken ik niet. De logica zit centraal, in de miniserver, dat klopt. En dat betekent mogelijk heel wat voor je logisch ontwerp. Maar sensoren en actoren kun je bij beide systemen zowel centraal als decentraal hebben. Bij Loxone dus bijv. een 'domme' drukknop naar een digitale ingang in de centrale kast, of een slimmere schakelaar aan de Tree (of KNX) bus. Idem aan de andere zijde. Een Loxone Air gestuurd relais zie ik me bijv. makkelijk achter een stopcontact verwerken. (Over KNX oplossing daarvoor simpelweg nog niet gestruikeld. Is er vast ook.)tss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:22:
Loxone kasten bestrijken doorgaans een volledige muur van een ruimte omdat je net als bij PLC's allemaal losse connector componenten moet plaatsen voor iedere 2 of 4 aansluitingen.
Een wat en waarvoor? Hier inderdaad veel CAT7 gebruikt voor de bedrading, maar op eentje door de grond na zijn de mantels niet geaard. (Net zoals de KNX bus kabel dat bij mijn weten ook niet is.)En ze bevatten veel SELV wat middels een UTP kabel door het huis wordt getrokken: je hebt voor iedere kabel een UTP shield nodig wat 2U in beslag neemt.
KNX drukknoppen op Loxone is een klein drama, omdat de statusterugmelding niet goed te verwerken is in veel Loxone logica blokken. Waardoor je in de problemen komt als meerdere verbruikers in één groep aan meerdere bedienpunten hangen. Ik weet dat KNX in een beperkt aantal situaties nog goed te gebruiken is hoor, maar veel functionaliteit die ik ontwierp ging er niet mee helaas, en wel met 'echt' KNX. 'Dom 'of Tree zijn dus de levensvatbare opties voor complexere systemen in mijn ogen.Gwaihir schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:06:
[...]
Dat herken ik niet. De logica zit centraal, in de miniserver, dat klopt. En dat betekent mogelijk heel wat voor je logisch ontwerp. Maar sensoren en actoren kun je bij beide systemen zowel centraal als decentraal hebben. Bij Loxone dus bijv. een 'domme' drukknop naar een digitale ingang in de centrale kast, of een slimmere schakelaar aan de Tree (of KNX) bus. Idem aan de andere zijde. Een Loxone Air gestuurd relais zie ik me bijv. makkelijk achter een stopcontact verwerken. (Over KNX oplossing daarvoor simpelweg nog niet gestruikeld. Is er vast ook.)
Loxone wordt daarom heel veel aangelegd met 'domme' drukknoppen aangezien de smart (Tree) drukknoppen een heel specifiek uiterlijk hebben wat in je interieur moet passen. Vervolgens ga je je bedienen van bijvoorbeeld Niko pulsdrukkers. Je wil vaak óók status terugmelding per toets (ledjes), dus vaak gaan er 2 tot 3 CAT kabels naar één bedienpunt voor respectievelijk 4 of 6 toetsen.
Ja hoe moet je het anders noemen: het is een CAT7 punchdown rij op een print, met 8 schroefterminals (in 2x4 opstelling) aan de andere kant van de print. Hier monteer je alle CAT7 kabel af, en vervolgens bedraad je de terminals weer naar de Loxone componenten elders op de Loxone-muur.[...]
Een wat en waarvoor? Hier inderdaad veel CAT7 gebruikt voor de bedrading, maar op eentje door de grond na zijn de mantels niet geaard. (Net zoals de KNX bus kabel dat bij mijn weten ook niet is.)
:strip_exif()/f/image/GiRL8uy48OKvYPfk76mtbUAg.jpg?f=fotoalbum_large)
Kost vrij veel ruimte, maar is de enige manier om domme knoppen met status leds netjes af te monteren.
Er zijn ook DIN prints waar een RJ45 in gestoken kan worden, maar dan is een LSH-punchdown wel makkelijker denk ik.
Het is namelijk niet echt te doen om je CAT kabel aders rechtstreeks op de meterkast componenten te schroeven: dat wordt een warboel als je én pulsdetectie én led terugkoppeling relais wil aansluiten.
Bij PLC's is dat wat makkelijker: er zijn smalle componenten te koop die aan elkaar klikken en je wisselt dan per kabel het soort PLC output van potentiaalvrij-contact naar mini-relais. Maar dat neemt uiteindelijk ook vrij veel plek in.
Je zit gewoon met al die aders voor je drukknoppen en status leds die je bij KNX niet hebt. En dat kost heel veel ruimte om af te monteren. Mag ook absoluut niet in een 230V compartiment. Het is echt een heel ander beestje dan KNX. Ik heb 21 schakelpunten in huis, met 8 toetsen per stuk, en 16 leds, lichtmeting en temperatuurmeting en stroomvoorziening
Dat is 9 draden voor toetsen, minimaal 17 draden voor leds, 2 voor licht, 2 voor temperatuur, en 2 voor 24V spanning om de sensoren op te laten werken. Dat is 32 draden ofwel 4 x CAT voor één schakelpunt. Ofwel 84 CAT kabels in totaal, goed voor 168U in de meterkast voor alleen al het afmonteren. Dat is dus 14 volle rijen van 12 units als je het netjes zou willen doen.
Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk. Ik zeg ook niet dat Loxone onmogelijk is in een 5x3 velds veldverdeler. Maar het is in ieder geval niet hoe ik het zou aanleggen en al zeker niet wat ik zou adviseren om te doen.
Mijn ervaring is dat een KNX veldverdeler heel anders en met andere componenten in elkaar wordt gezet tov een Loxone / PLC kast.
Dus kijken naar dat soort systemen om inspiratie op te doen voor je KNX systeem, lijkt mij een slecht idee.
Ik vind 230V aanleg een onlosmakelijk onderdeel van KNX. Immers zijn er specifieke problemen met 230V en SELV die getackled moeten worden, en de mensen in het reguliere 230V topic gaan je daar niet bij helpen omdat het helemaal niet aan de orde is in het reguliere centraaldozen systeem.Ethirty schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:51:
Daarom gaf ik al aan dat hij op veel non-KNX vragen antwoord lijkt te zoeken. Zoals de aanleg van 230V, klemmen etc. Helaas zijn er weinig goede video's die het installatie aspect laten zien.
Neem alleen al het topic rijgklemmen: totaal overkill voor normaal 230V en 95% van de mensen weet niet eens wat het is, laat staan hoe ze te gebruiken. En dan al helemaal niet voor een KNX systeem.
Dat klopt, de 230V bedrading heb je in alle systemen omdat je het liefst alles (semi) centraal schakelt.Dat je KNX schakelaars, displays en sensoren allemaal kunt doorlussen zodat je maar 1 of 2 aansluitingen in je kast hebt, neemt niet weg dat je nog steeds een hoop afgaande 230V leidingen hebt voor verlichting, schakelbare stopcontacten of andere apparatuur die je via een centrale actor bedient.
Ik doel dan ook op het SELV gedeelte wat bij Loxone/PLC al snel een factor 2 tot 3 groter is dan de ruimte die je nodig hebt voor het voorgenoemde 230V gedeelte. Een leek daar naar laten kijken kan hem onterecht doen denken dat iets dergelijks óók voor KNX noodzakelijk is.
Neem alleen al de materialen die ze gebruiken voor dergelijke kasten: kamerhoge industriële kasten met metalen gatenachterwand, losse din-rail verbouting en 80x120 bedradingskoker voor de veldverdeling, en dan een grote glazen schuifdeur of draaideur er voor. Omdat een Hager Univers systeem dergelijke afmetingen simpelweg ook niet meer lekker werkt.
Ik vind het wel indrukwekkend hoor, en netjes afgewerkt, maar voor een KNX kast zou ook een dergelijk systeem totale overkill zijn
Dit is dan ook wel gelijk een systeem dat ondersteuning biedt voor KNX, Tree, 1-wire, digitaal en analoog en gewoon 24V in 1 printje.tss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Ja hoe moet je het anders noemen: het is een CAT7 punchdown rij op een print, met 8 schroefterminals (in 2x4 opstelling) aan de andere kant van de print. Hier monteer je alle CAT7 kabel af, en vervolgens bedraad je de terminals weer naar de Loxone componenten elders op de Loxone-muur.
[Afbeelding]
Kost vrij veel ruimte, maar is de enige manier om domme knoppen met status leds netjes af te monteren.
Er zijn ook DIN prints waar een RJ45 in gestoken kan worden, maar dan is een LSH-punchdown wel makkelijker denk ik.
Nou bouwt zo'n kerel ook dikke villa's af waar steevast veel meer in zit dan in een gemiddeld huis, maar ik zie ook giga KNX kasten. Ga je dan gelijk voor een Hager *74 kast, dan heb je ook al een flinke unit en ik heb ook al gezien dat ze 2 van die dingen naast elkaar hangen.tss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:41:
[...]
Neem alleen al de materialen die ze gebruiken voor dergelijke kasten: kamerhoge industriële kasten met metalen gatenachterwand, losse din-rail verbouting en 80x120 bedradingskoker voor de veldverdeling, en dan een grote glazen schuifdeur of draaideur er voor. Omdat een Hager Univers systeem dergelijke afmetingen simpelweg ook niet meer lekker werkt.
Ik vind het wel indrukwekkend hoor, en netjes afgewerkt, maar voor een KNX kast zou ook een dergelijk systeem totale overkill zijn
Dus nogmaals, de grote van de kast wordt mi vooral bepaald door de maat van het huis. Daarnaast hebben ze in Duitsland ook gerust nog eens 30+ automaten waar wij vaak al met een stuk of 12-15 klaar zijn.
#team_UTC+1
Goed om te weten. Bedoelde vooral dat er ook Tree is, als je niet alle componenten centraal wilt.tss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:12:
KNX drukknoppen op Loxone is een klein drama, omdat de statusterugmelding niet goed te verwerken is in veel Loxone logica blokken. Waardoor je in de problemen komt als meerdere verbruikers in één groep aan meerdere bedienpunten hangen. Ik weet dat KNX in een beperkt aantal situaties nog goed te gebruiken is hoor, maar veel functionaliteit die ik ontwierp ging er niet mee helaas, en wel met 'echt' KNX.
Die overweging loopt hier ook. Aan de andere kant lijkt de kabel (hier, retrofit) spannender dan de knop. Voor de knop lijkt 't vandaag de dag niet al te ver gezocht een passende boven plastic te laten 3-d printen.Loxone wordt daarom heel veel aangelegd met 'domme' drukknoppen aangezien de smart (Tree) drukknoppen een heel specifiek uiterlijk hebben wat in je interieur moet passen.
Tja. Een (ingewikkelde) rijgklem, wellicht? Afijn, zoiets hier inderdaad ook aanwezig. (Dat je 't 'shield' noemde wist ik niet te doorgronden.)Ja hoe moet je het anders noemen: het is een CAT7 punchdown rij op een print, met 8 schroefterminals (in 2x4 opstelling) aan de andere kant van de print.
Had dit nog niet als ding ervaren of vergeleken met alternatieven. Van een goed gebruikte CAT kabel benut je zo wel 6-8 aders. Dat zou ook op een andere manier best wat rijgklem-ruimte zijn, lijkt me. Dus het komt zo gek nog niet op me over.Kost vrij veel ruimte, maar is de enige manier om domme knoppen met status leds netjes af te monteren. Er zijn ook DIN prints waar een RJ45 in gestoken kan worden, maar dan is een LSH-punchdown wel makkelijker denk ik.
Het is namelijk niet echt te doen om je CAT kabel aders rechtstreeks op de meterkast componenten te schroeven: dat wordt een warboel als je én pulsdetectie én led terugkoppeling relais wil aansluiten.
Da's terug bij de kern van je eerdere betoog. Ik blijf dat toch anders zien. Je hebt 't hier over 'bus' + slimme componenten door je huis vs. 'domme' componenten door je huis. Dat 't eerste al snel handiger is bestrijd ik niet. En Loxone m.i. ook niet: ze trekken er steeds meer naar toe (met dus bijv. de Tree).Je zit gewoon met al die aders voor je drukknoppen en status leds die je bij KNX niet hebt. En dat kost heel veel ruimte om af te monteren. [..]
Mijn ervaring is dat een KNX veldverdeler heel anders en met andere componenten in elkaar wordt gezet tov een Loxone / PLC kast.
Dus kijken naar dat soort systemen om inspiratie op te doen voor je KNX systeem, lijkt mij een slecht idee.
En misschien zit daar 't verschil? Ik val er relatief kort geleden in en zie Loxone ook als een systeem met bus. Jij keek X jaren eerder en toen speelde 'dom' een (nog) grotere rol?
En de les van vandaag is dan (denk ik): zit je filmpjes met véél kabels te bekijken vraag je dan af of 't niet via een bus-systeem handiger kan. En dan zijn we best mooi rond, want DALI is immers ook 'n bus systeem met als doel je een massa bekabeling naar één centraal punt uit te sparen
Ja, een vergelijkbare print gebruik je dus óók voor het afmonteren van CAT kabel naar je domme Niko schakelaars. Ik wilde je een idee geven van wat voor print ik het over had.Ethirty schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:02:
Dit is dan ook wel gelijk een systeem dat ondersteuning biedt voor KNX, Tree, 1-wire, digitaal en analoog en gewoon 24V in 1 printje.
Misschien is dit een beter voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YZRUXUWdSnuSwDYrQ6J8X9uq.jpg?f=user_large)
Ja Tree is heel erg mooi... zolang je heel graag de Tree knoppen in je huis wil.Gwaihir schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:46:
Goed om te weten. Bedoelde vooral dat er ook Tree is, als je niet alle componenten centraal wilt.
...
En misschien zit daar 't verschil? Ik val er relatief kort geleden in en zie Loxone ook als een systeem met bus. Jij keek X jaren eerder en toen speelde 'dom' een (nog) grotere rol?
- Men vindt het design niet mooi.
- Gebrek aan visuele terugmelding/status.
- Muren zijn niet wit, dus géén witte knoppen, en zwart is te hoog contrast.
Het is wel goed dat ze met Tree zijn gekomen, want daarvoor had je een paar jaar waarin KNX niet meer volledig ondersteund werd, maar ze óók geen eigen bus hadden. Toen had je weinig keuze
Dat gevoel heb ik bij KNX knoppen helaas ooktss68nl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:28:
Ja Tree is heel erg mooi... zolang je heel graag de Tree knoppen in je huis wil.
(Vandaar dat ik 't a) voor me uit schuif en b) 3-d printen overweeg.)
Gelukkig heb je bij KNX in ieder geval wel meer keuze dan alleen wit of zwart
[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 26-03-2021 17:07 ]
#team_UTC+1