HiBe schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:16:
ieder huis is anders, maar de gemiddelde installateur/elektricien, werkt alleen met het stukje waar hij voor opgeleid is. Dus als je al een installatuer voor jouw merk warmtepomp kan vinden dan is de kans heel klein dat deze ook iets van domotica snapt en het geheel kan ondersteunen... lijkt me lastig verkopen zo'n huis.
Tja, en geen van beide houdt het schilderwerk of de vijver op orde

. Zo heb je altijd meerdere partijen nodig om een huis te onderhouden / ondersteunen. Dat is op zich niet zo erg. Denk dat hiervoor vooral telt of de oplossing van jaar tot jaar gewoon robuust werkt.
Het is makkelijk daar wat laks in te zijn, maar ik houd het wel in de gaten. Paar avondjes kwaad maken op losse eindjes en het lijkt me wel overdraagbaar

.
Inderdaad ondersteunt de installateur de WP en de Loxone partner de domotica. Gaat een van beide kapot, dan kan die hardware probleemloos vervangen worden, ook voor een nieuwe eigenaar en zonder dat installateur of domoticus exact hoeft te doorgronden welke optimalisaties in zo'n config zijn gemaakt. Dat is weliswaar een argument voor geheel onafhankelijke systemen, maar zal niet anders zijn voor een huis wat op logica verspreid over KNX leunt.
Mijn opmerking was dat we best een paar weken hier kunnen overleven zonder een optimale tuinberegening (zeker in herfst/winter). kost dan wel een paar uur per week om met slangen te slepen e.d. maar niet onmogelijk.
Dat dacht ik al. Ligt hier anders: ik heb 't per ongeluk een week of zes in het droge warme voorjaar zonder moeten doen vorig jaar, toen we van oud naar nieuw gingen. Moest het met lede ogen aanzien, maar kon er niet zoveel mee; zou met de tuinslang letterlijk een dagtaak zijn en ook zonde van zoveel leidingwater.
Ik zou zeker meer in loxone doen als ik wist dat ik loxone kon vertrouwen op de lange termijn en dat de integratie met KNX ook onderhouden wordt/blijft. Mijn probleem met loxone is dat het bedrijf te wispelturig is...
Ik herken het probleem, maar zie niet zo goed waarom op voorhand al overstappen naar KNX logica, zeker in een losse logic controller beter is. Misschien wil ik ooit over, maar ook hoe die dingen werken is volstrekt een dingetje van de fabrikant. Daar is niets via KNX aan gestandaardiseerd, toch? Ga je over op een andere, dan mag je hele programmering opnieuw, in een andere toolset? Klinkt niet groter als de stap die dat net wat te wispelturige bedrijf me boven het hoofd hangt. En eerlijk gezegd ben ik wel banger voor bedrijven die gewoon rechtdoor koersen tot faillissement of andere vorm van einde oefening voor het betreffende product, dan voor degenen die onhandigheden in hun business model gaandeweg (wat onhandig) fixen.
Goh.. ik wil juist geen losse units soms inbouw, soms opbouw. Dus
niet wat @
Tomatoman vandaag liet zien, maar juist jouw huidige insteek. Levert nog wat hoofdbrekens op. Overweeg zelf frontjes te laten 3-d printen.