[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 43 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-01-2023
[Of, eigenlijk is dit de verstandige: je neemt zo'n op drukverschil openende kortsluitklep op in je installatie. Die zijn ervoor bedoeld om te garanderen dat er altijd flow mogelijk is. (Kan even niet op de 'nette' naam komen.)
Ja, deze overdruk ventiel is reeds aanwezig. De sturing waar ik hier over praat is tijdens normale operatie. In combinatie met het overdruk ventiel zou de tijdvertraging ook al voldoende zijn (sterker nog, alleen de overdruk ventiel zal hier ook al werken met de modulerende warmtepomp), maar ik wil deze situatie ook even 'clean' en met KNX oplossen (het is tenslotte ook een beetje hobby).

Ik heb inmiddels een 24V thermische aandrijving gevonden die én zuinig én beide NC/NP varianten én de hulpschakelaar heeft;

Belparts elektro-thermische aandrijvingen serie BA4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Zie dat jullie netjes omgaan met de complexe materie. * LinuX-TUX zat zich te verheugen op de CV monteur die een onderhoudsbeurt op de ketel zou uitvoeren (want had nog wel wat vraagjes om het aan te sluiten op KNX).

Beste man heeft zo'n 2/3 van de hele installatie configuratie (hoe ver ventielen open gaan etc) opnieuw moeten instellen en nu werkt de ketel en vloerverwarming BETER en EFFICIENTER (gasverbruik is ietjes minder terwijl de vloeren nu overal warm zijn).

Maar ik zat ook nog met een prangende vraag, zo zag ik namelijk dat er WEL een badkamer lus lag, maar dat de badkamer niet tot nauwelijks warm wordt (EN er zat geen ventiel op deze lus). Dus toen ik daar expliciet naar vroeg bij de beste man reageerde die met o god, die ook nog. De beste man kon me uitleggen dat de badkamer groep eigenlijk een uitloopgroep is en deze altijd mee gaat als 1 van de andere 5 andere zones aanspringt. Ik hoef hier dus geen ventiel voor te kopen, maar kennelijk is het wel HEEL belangrijk dat alles goed afgesteld wordt.

TL/DR; Mocht je een zone hebben die altijd wel mee verwarmd zou moeten worden, gooi deze dan een beetje open en voorkom een moeilijke configuratie :Y). ( wel fijn dat de badkamer nu altijd wel warm is, zo'n tegelvloer is toch aangenamer en het water is sneller verdampt. 1,5 jaar met een crappie afstelling hier gezeten :+ )

In hoeverre deze configuratie efficient is weet ik niet, comfortabel is het wel. En de beste man begon er toen ook gelijk over, dat ik best een ventiel erop kan zetten, maar dat je dan alles heel precies in moet stellen omdat je anders je pomp kapot kan draaien. Dus de hybride oplossing met KNX als thermostaat functie en WTH UMR systeem voor de vloerverwarming blijft nog even zoals deze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@LinuX-TUX Zo'n ventiel wat aanvoer aan retour koppelt boven een zekere druk zorgt ervoor dat je nimmer je pomp kapot zult draaien. (Da's precies waar het uitgevonden is.)

Groepen die altijd vol open staan - zoals wellicht de badkamer - hoeven op zich geen ventiel te hebben, of kunnen een NO krijgen. Kantekeningen bij de badkamer: het is vaak een heel korte lus. Om toch een goede delta-T erover te krijgen moet je 'm vaak juist half dicht doen. Veelal is dat geregeld met een ventiel aan de retourzijde. En ga je ooit koelen over dat systeem in de zomer, dan wil je de badkamer ook sluiten. Die koel je (doorgaans) niet mee; niet fijn aan de voeten en een teveel aan condensatie = natte zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 18:18
Ik zou dan een normaly open klep nemen. En deze dichtsturen als warmtepomp uitgaat? Fail safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-09 20:25
Gwaihir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:09:
@LinuX-TUX Zo'n ventiel wat aanvoer aan retour koppelt boven een zekere druk zorgt ervoor dat je nimmer je pomp kapot zult draaien. (Da's precies waar het uitgevonden is.)

Groepen die altijd vol open staan - zoals wellicht de badkamer - hoeven op zich geen ventiel te hebben, of kunnen een NO krijgen. Kantekeningen bij de badkamer: het is vaak een heel korte lus. Om toch een goede delta-T erover te krijgen moet je 'm vaak juist half dicht doen. Veelal is dat geregeld met een ventiel aan de retourzijde. En ga je ooit koelen over dat systeem in de zomer, dan wil je de badkamer ook sluiten. Die koel je (doorgaans) niet mee; niet fijn aan de voeten en een teveel aan condensatie = natte zooi.
Andere optie: naast de lus in de vloer een (design) radiator met thermostaat knop, al dan niet draadloos aangestuurd. Meestal is de lus in de badkamervloer nét onvoldoende om het behaaglijk warm te krijgen.
Met radiator geen probleem, en tegelijk kunnen je handdoeken goed drogen.
Bij koelen ‘s zomers de thermostaatknop dicht om condens te voorkomen bij hoge luchtvochtigheid.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
Ik ga verschillende apparaten op de KNX bus aansluiten (warmtepomp, ventilatie etc.) en zat te denken dat het misschien mooi is om deze met een connector aan te sluiten (in plaats van een kabel uit de muur).
Is er een standaard connector ('stekker') voor de KNX bus vergelijkbaar met netwerk kabels etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 07:17
roland.beuker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:14:
Ik ga verschillende apparaten op de KNX bus aansluiten (warmtepomp, ventilatie etc.) en zat te denken dat het misschien mooi is om deze met een connector aan te sluiten (in plaats van een kabel uit de muur).
Is er een standaard connector ('stekker') voor de KNX bus vergelijkbaar met netwerk kabels etc?
Ik heb voor RJ45 gekozen voor die apparaten. Heb nog geen standaard gezien. Alleen schroefcontacten en steekcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
LinuX-TUX schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:29:
Maar ik zat ook nog met een prangende vraag, zo zag ik namelijk dat er WEL een badkamer lus lag, maar dat de badkamer niet tot nauwelijks warm wordt (EN er zat geen ventiel op deze lus).
Ik heb drie vloerverdelers, één per verdieping. Van alle lussen is bij mij juist alleen de lus voor de badkamer voorzien van een elektrische klep op de retour. Hier zag ik het nut niet zo van, dus even nagevraagd. Wat blijkt, bij LTV waarbij je ook kunt koelen, gaat in de zomer juist de badkamer lus dicht. De rest blijft altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Misschien in de hoek van R/C, automotive of marine iets zoeken? Of, heel gek, een vreemd stopcontact uit een ver werelddeel?

Misschien niet helemaal volgende de regels, maar als het maar afwijkend genoeg is misschien wel iets wat binnen je wensen past?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:01
Kun je deze apparaten dan rechtstreeks met de bus verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rommelzolder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:49:
Andere optie: naast de lus in de vloer een (design) radiator met thermostaat knop, al dan niet draadloos aangestuurd. Meestal is de lus in de badkamervloer nét onvoldoende om het behaaglijk warm te krijgen.
Heel gebruikelijk, ja. Maar meer een aanvullende optie (indien 't bij @LinuX-TUX qua verwarmingen zelf nog niet voor elkaar is).
Bij koelen ‘s zomers de thermostaatknop dicht om condens te voorkomen bij hoge luchtvochtigheid.
Eh.. die VVW-groep moet sowieso toch ook dicht. En of je radiator mee probeert te doen aan koeling is maar de vraag. Dat is niet zo gebruikelijk. (Doet niet zoveel, tenzij speciale radiatoren met ventilatoren erop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Gwaihir schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Heel gebruikelijk, ja. Maar meer een aanvullende optie (indien 't bij @LinuX-TUX qua verwarmingen zelf nog niet voor elkaar is).
[...]

Eh.. die VVW-groep moet sowieso toch ook dicht. En of je radiator mee probeert te doen aan koeling is maar de vraag. Dat is niet zo gebruikelijk. (Doet niet zoveel, tenzij speciale radiatoren met ventilatoren erop.)
Er hangt ook een "design" radiator in de badkamer. En het klopt wat je eerder schreef, deze 'uitlooplus' is heel nauwkeurig afgesteld en staat niet zo ver open.

Over koeling niet nagedacht, ondanks ik in 'nieuw-bouw' woon, is dit geloof ik het laatste project in deze regio van Zuid-Holland waar alles met gas is opgeleverd. Destijds getracht te sturen naar een warmtepomp, maar geen momentum kunnen vinden met medekopers om het er doorheen te drukken. Bestemmingsplan was kennelijk goedgekeurd en zo zou de wijk oplevering dus ook geschiedden.

Over een paar jaar nog een keer evalueren om over te stappen op een warmtepomp :Y)

Hebben ook geen balans ventilatie, maar mechanische afzuiging ... allemaal dingen waar ik op voorhand helemaal geen verstand van had, omdat ik die luxe vanuit mijn appartement al gewend was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
teaser schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:15:
[...]

Kun je deze apparaten dan rechtstreeks met de bus verbinden?
Ja, zowel de Ecoforest ecoGEO Basic warmtepomp als de Zehnder ComfoAir Q450 ventilatie unit hebben beide een KNX extensie module;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
Fabian schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Ik heb voor RJ45 gekozen voor die apparaten. Heb nog geen standaard gezien. Alleen schroefcontacten en steekcontacten.
Inderdaad RJ45 klinkt als een nette oplossing;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boP2K7K2AMN_suSrp5NvmM2X-hI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QP9uw5ZffINeO9bgrhRd3Dm1.jpg?f=user_large

Wel vreemd dat hier geen standaard voor is, een bus zonder connector ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wago heeft het Winsta stekkerprogramma. Daarin hebben ze ook een KNX lijn:
https://www.wago.com/glob...7725%3AWINSTA%C2%AE%20KNX

Is dit een optie voor je? Is zelfs mooi groen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1W7VxJundCaW0s9lgET1QrBeKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DZiHStZoUiJsFbIIMHRiwLvC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn6wmvsDihhWFUEFrj64brCq6qI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eo0YljVcZFsqoxYUeRdBCqub.jpg?f=user_large

Als ik me niet vergis kan je die ook in de muur bevestigen, maar kan dat zo snel niet vinden. Je kan even kijken in de Winsta catalogus.

[ Voor 24% gewijzigd door bartvb op 27-01-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is precies waarom ik op Tweakers kom _O_

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
dat is wel mooi spul! zelfs met inbouwjack.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Oh, nice! Ik betrap me er op dat ik nu een situatie in huis probeer te bedenken waarin ik dit ook kan gebruiken. Gewoon omdat het kan :X

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Zoefff schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:00:
Oh, nice! Ik betrap me er op dat ik nu een situatie in huis probeer te bedenken waarin ik dit ook kan gebruiken. Gewoon omdat het kan :X
Gelukkig maar. Anders was je een neptweaker geweest :P

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09-2022
Rommelzolder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:49:
[...]

Soms zit deze raditor op apart circuit met pomp (is het geval bij onze warmtepomp) Als je dan radiator gewoon volledig open zet kan je de pomp aansturen met je KNX. Zo wil ik het hier alleszins gaan doen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
N0izz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:57:
Soms zit deze raditor op apart circuit met pomp (is het geval bij onze warmtepomp) Als je dan radiator gewoon volledig open zet kan je de pomp aansturen met je KNX. Zo wil ik het hier alleszins gaan doen in de toekomst.
Ik doe 't net andersom: die pomp stuurt zichzelf aan; houdt een bepaald drukverschil in stand (nou ja.. ik zet wel z'n stroom uit als hij werkloos is). De radiatoren stuur ik vervolgens aan via de domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09-2022
Gwaihir schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Ik doe 't net andersom: die pomp stuurt zichzelf aan; houdt een bepaald drukverschil in stand (nou ja.. ik wel z'n stroom uit als hij werkloos is). De radiatoren stuur ik vervolgens aan via de domotica.
Ja ik was een kabel vergeten trekken om ventiel aan te sturen en lag nog kabel naar de wp dus in mijn geval was pomp aansturen het eenvoudigste. maar vaak zie je dat je zelfde oplossing op meerdere manieren kan bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
Gwaihir schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:36:
[...]

[...]

Voor alle duidelijkheid: die radiator staat bij mij in serie met de lus in de vloer.
‘ s winters regelt de thermostaatknop van de radiator de temperatuur.
‘ s zomers staat die dicht, dus geen risico op condens dan, niet van vloer en niet van radiator.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rommelzolder schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:55:
Voor alle duidelijkheid: die radiator staat bij mij in serie met de lus in de vloer.
En de radiator komt eerst? Origineel!

Ben hier ook net aan het experimenteren met VVW-temperaturen van de warmtepomp op de radiatoren. Dat is vandaag tussen de 28 en 29 graden erin. Ze lijken dan nauwelijks warmte af te nemen - 2,5 à 3 graden - maar toch heb ik de indruk dat het wel bijdraagt; de aanhouder wint :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

teaser schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Een aparte logische module zou ik me nooit aanschaffen. Er zijn genoeg fabrikanten die in hun toestellen ook logische blokken aanbieden.

Maar die logische blokken maken het zoals @bomberboy schrijft veel minder overzichtelijk. Daarom zou ik echt de meest kritische zaken in KNX houden en de complexere maar minder belangrijke zaken in een centrale server oid oplossen.
Beetje late reactie, maar hier (geavanceerde logica) worstel ik ook wel een beetje mee. Veel van m'n MDT actoren hebben inderdaad logische blokken waar je e.e.a. mee kan, maar vaak is dat toch wel erg beperkt. Veel meer dan simpele logic gates zijn het niet, en dan mis ik al snel dingen als waarde conversie, iets uitgebreidere vergelijkingen, tijdsfuncties, etc. Dat kan ik dan wel in OpenHAB oplossen, maar dat is in het geheel toch een minder betrouwbare factor* zie voetnoot.

Ik denk er daarom sterk aan om SCN-LOG1.02 aan te schaffen om daar wat geavanceerdere logica in onder te brengen. Wat me dáár dan weer aan stoort is dat je er "maar" 25 functies in kwijt kan. Misschien verkijk ik me totaal op hoe industriële elektronica werkt, maar met het eerste beste chipje dat je kan vinden zou je toch vrijwel oneindig veel functies moeten kunnen programmeren?

Misschien is een meer geavanceerde logic module iets voor mij. Dat moet dan alleen weer zo veel kosten dat de lol er ook snel van af is. Goed; allemaal first world problems natuurlijk 8)7 ;)

* OpenHAB draait hier op een RaspberryPi waar o.a. ook PiHole op draait. Configuratie files worden automatisch bijgehouden door etckeeper en in een git repository gesynced. Doordat de PiHole zijn deny/allowlists ook ergens in /etc opslaat was dat een gigantische repository geworden met als gevolg dat het SD kaartje vol zat, er veel gek lees / schrijf gedrag was en uiteindelijk dat kaartje gewoon om zeep is geholpen. Eigen stomme schuld natuurlijk, maar het geeft wel aan dat zelf gebouwde oplossingen toch iets minder bedrijfszeker zijn dan native KNX componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoefff schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Ik denk er daarom sterk aan om SCN-LOG1.02 aan te schaffen om daar wat geavanceerdere logica in onder te brengen. Wat me dáár dan weer aan stoort is dat je er "maar" 25 functies in kwijt kan. Misschien verkijk ik me totaal op hoe industriële elektronica werkt, maar met het eerste beste chipje dat je kan vinden zou je toch vrijwel oneindig veel functies moeten kunnen programmeren?
Snap dat soms ook niet, ik had voor ik naar KNX keek een Siemens Logo PLC op het oog, die heeft ook KNX module, maar ook die is enorm beperkt tov de PLC.

Misschien dat de hardware voor in een KNX module gewoon erg beperkt is om de dure KNX servers te "beschermen"?

Maar wellicht valt het mee en kan je die 25 functies achter elkaar plakken? Anders zou het met een paar en/of's wel heel snel klaar zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
@Zoefff (of anderen natuurlijk), hoe is jullie ervaring met de push-in-aansluitingen van de Hager VKS04COMBI en de PHOENIX 3213950? Hebben jullie daar 4 of 2,5mm2 soepel voor gebruikt? Ergens staat me iets bij dat soepel alleen in automaten mag indien er een adereindhuls omheen zit, maar ik kan de juiste info even niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
[...]

Beetje late reactie, maar hier (geavanceerde logica) worstel ik ook wel een beetje mee. Veel van m'n MDT actoren hebben inderdaad logische blokken waar je e.e.a. mee kan, maar vaak is dat toch wel erg beperkt. Veel meer dan simpele logic gates zijn het niet, en dan mis ik al snel dingen als waarde conversie, iets uitgebreidere vergelijkingen, tijdsfuncties, etc.
Ik heb hier al wel een paar keer vermeldt dat ik gebruik maak van de functieblokken in mijn Zennio actoren. Die vind ik best wel uitgebreid eigenlijk en ik ben er nog niet tegen muren gebotst. Hier de documentatie van de functieblokken.
OpenHAB draait hier op een RaspberryPi waar o.a. ook PiHole op draait. Configuratie files worden automatisch bijgehouden door etckeeper en in een git repository gesynced. Doordat de PiHole zijn deny/allowlists ook ergens in /etc opslaat was dat een gigantische repository geworden met als gevolg dat het SD kaartje vol zat, er veel gek lees / schrijf gedrag was en uiteindelijk dat kaartje gewoon om zeep is geholpen. Eigen stomme schuld natuurlijk, maar het geeft wel aan dat zelf gebouwde oplossingen toch iets minder bedrijfszeker zijn dan native KNX componenten.
Los van of je die 2 op dezelfde Pi draait of niet (wat ik overigens niet zou doen), zowel PiHole als OpenHAB schrijven veel logs weg, dus je loopt sowieso tegen een sd corruptie vroeg of laat. Mijn Pi met OH op heeft een SSD schijf, op de kaart staat enkel nog /boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Niek_ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:38:
@Zoefff (of anderen natuurlijk), hoe is jullie ervaring met de push-in-aansluitingen van de Hager VKS04COMBI en de PHOENIX 3213950? Hebben jullie daar 4 of 2,5mm2 soepel voor gebruikt? Ergens staat me iets bij dat soepel alleen in automaten mag indien er een adereindhuls omheen zit, maar ik kan de juiste info even niet terugvinden.
De push-in aansluitingen kan je juist wel direct gebruiken met soepele draad, zonder adereindhuls (en let op dat je de draden na het strippen niet even in elkaar draait, maar juist gewoon laat zoals ze zijn). Voor alle uitgaande draad vanuit de automaten heb ik daar 2,5mm2 gebruikt. De aanvoer naar de ALS is bij mij 4mm2 soepel, maar dat is geen push-in aansluiting en daar zit dus wel een adereindhuls omheen.
teaser schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:28:

Ik heb hier al wel een paar keer vermeldt dat ik gebruik maak van de functieblokken in mijn Zennio actoren. Die vind ik best wel uitgebreid eigenlijk en ik ben er nog niet tegen muren gebotst. Hier de documentatie van de functieblokken.
Dat ziet er wel uitgebreider uit dan de meeste logica in m'n MDT actoren. Zal er eens naar loeren, want moet ook nog verwarmingsactoren aanschaffen en dat kan mogelijk de keuze beïnvloeden.

Het mooie van logicablokken in dergelijke actoren (ook de MDT's) is wel dat ze geparameteriseerd kunnen worden vanuit ETS en niet op het apparaat zelf zoals een uitgebreidere logica server dat vaak doet. Gaat de hardware kapot dan is het dus echt een kwestie van hardware vervangen, opnieuw programmeren en weer verder.

Nadeel is weer dat het vaak meer klikwerk kost en wat minder overzichtelijk is dan logica die met een iets mooiere UI in elkaar geschoven kan worden. Maar dat is wel te overwinnen, zeker omdat het niet iets is om dagelijks aan te pielen.
Los van of je die 2 op dezelfde Pi draait of niet (wat ik overigens niet zou doen), zowel PiHole als OpenHAB schrijven veel logs weg, dus je loopt sowieso tegen een sd corruptie vroeg of laat. Mijn Pi met OH op heeft een SSD schijf, op de kaart staat enkel nog /boot.
Klopt. Er hangt inmiddels ook een SSD aan en draai de Pi 4 nu helemaal zonder SD omdat de 4 ook van USB kan booten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:57
[...]

Beetje late reactie, maar hier (geavanceerde logica) worstel ik ook wel een beetje mee. Veel van m'n MDT actoren hebben inderdaad logische blokken waar je e.e.a. mee kan, maar vaak is dat toch wel erg beperkt. Veel meer dan simpele logic gates zijn het niet, en dan mis ik al snel dingen als waarde conversie, iets uitgebreidere vergelijkingen, tijdsfuncties, etc. Dat kan ik dan wel in OpenHAB oplossen, maar dat is in het geheel toch een minder betrouwbare factor* zie voetnoot.

I
Ook even "my 2 cents" ik heb een Gira X1 bij al mijn MDT spul geplaatst om alle overige logica te bouwen. Ik heb wat met OH lopen spelen op een RPI, maar nadat 2x gecrashed was, toch geinvesteerd in een KNX component. Ook omdat ik een G1 gebruik als hoofdvisualisatie.
Idee is om alles dat op de MDT componenten kan, daar te doen en de overige logica dan in de X1. Moet wel zeggen dat ik het niet het meest soepel vind programmeren. Heb de afgelopen dagen met Node-Red gespeeld om een influxdb te vullen zodat ik beter kan zien wat de vloerverwarming precies doet en dat bevalt me qua programmeer/controle omgeving veel beter. Kan denk ik bijna alles wat OH (en misschien HA) kan maar overzichtelijker en eenvoudiger. Uiteindelijk had ik misschien wel zonder die X1 gekund maar ik vermoed dat die minder vaak crashed/uit gaat vallen dan mijn eigen gebouwde zuinige server met Node-Red ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Iemand een tip voor een 2/4 voudige schakelactor?
Hoeft niks spannends aan te zitten. Gewoon zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

kevin0101 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:12:
Dat klinkt een beetje als ‘heeft iemand nog een tip voor een zo goedkoop mogelijke Ferrari’? Als je zo goedkoop mogelijk wilt, moet je geen KNX kiezen maar zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ-NM2dd6zZ2Q3k0QfeEQSKkAno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zagQsYRtrccldxgm9IqVA3bo.jpg?f=user_large

KNX is nu eenmaal inherent behoorlijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Tomatoman schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Dat klinkt een beetje als ‘heeft iemand nog een tip voor een zo goedkoop mogelijke Ferrari’? Als je zo goedkoop mogelijk wilt, moet je geen KNX kiezen maar zoiets als dit:
[Afbeelding]

KNX is nu eenmaal inherent behoorlijk prijzig.
Als je niet weet waar je het over hebt, kan je beter zwijgen. Ik vraag niet om een schakelaar (taster)
Maar om een schakel actor.

Voor een simpele aansturing zonder enkele functionaliteit.
Zou niet weten waarom ik ergens 400 voor moet betalen als het ook voor 100 zou kunnen?

Verder zit er voor 20/25.000 aan electronica in huis hoor dus ik neem gewoon knx als je dat goed vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

kevin0101 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Als je niet weet waar je het over hebt, kan je beter zwijgen. Ik vraag niet om een schakelaar (taster)
Maar om een schakel actor.
Dat weet ik :z
Voor een simpele aansturing zonder enkele functionaliteit.
Zou niet weten waarom ik ergens 400 voor moet betalen als het ook voor 100 zou kunnen?
Omdat het ook voor € 2,50 zou kunnen als je goedkoop zo belangrijk vindt? Mijn punt was dat als je zo goedkoop mogelijk wilt, je beter überhaupt geen KNX kunt kiezen. Je had er namelijk geen context bij gegeven over wat jij onder goedkoop verstond. En nog belangrijker: ook niet dat je al een serieuze installatie hebt en bepaald geen nieuweling bent zonder besef van KNX-prijzen :)

Een goedkope 3-voudige schakelactor krijg je voor ruim € 93 plus verzendkosten vanuit Duitsland. Dat is mijns inziens behoorlijk goedkoop :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomatoman op 29-01-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Industriele sensoren hebben vaak M8 of M12 connectoren, deze zijn er met 4 polen in zowel (contra)stekkers als in/opbouw connectors. Deze passen ook maar op één manier. Of een m12 profinet connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
kevin0101 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:12:
https://www.voltus.de/hau...g-230-vac-2-fach-10a.html

Goedkoper gaan we niet vinden denk ik. Is wel voor inbouw, niet voor din-rail montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin0101
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwaCSb1P5KqyIqJ_lXE-YjX24fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZC8kT4YAYiReiytryrlLvoG.jpg?f=fotoalbum_large

Ook morgen dit er maar eens inprutsen om knx installatie te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

In onze badkamer heb ik een lichtpunt voorzien dat met normaal 230 gedimd kan worden via een MDT AKD. Nu heb ik in al mijn wijsheid besloten er een spiegel met 24v LED strip op te hangen en zoek ik een manier hoe ik die dan alsnog kan dimmen. Ja, ik had er natuurlijk gewoon een aparte draad naartoe moeten trekken, maar dat is nu geen optie meer. Ik heb er dus alleen maar 230 L+N (en de N is gedeeld met stopcontacten elders, dus kan ik ook niet stiekem misbruiken).

Het is me nu niet helemaal duidelijk waar ik naar moet gaan zoeken. De MDT doet trailing- of leading edge dimmen. Trailing edge is wat ik volgens mij voor LED moet gebruiken. Maar wat zijn nu de termen of karakteristieken waar ik naar moet zoeken in een voeding die ik op deze manier kan dimmen? Bij MeanWell vind ik bijvoorbeeld de PCD serie die met trailing- of leading edge TRIAC dimmers werkt (maar is de MDT dat wel?) alleen dat is een CC voeding terwijl ik CV nodig heb. Door alle terminologie zie ik door de bomen het bos niet meer. Of kan wat ik wil uberhaupt niet?

Iets als dit lijkt te kunnen wat ik wil, maar het is me onduidelijk of ik die ook met de MDT kan aansturen.

TL;DR: zijn er 24v CV LED voedingen (liefst van gerenommeerd merk) die ik met een MDT ADK kan dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Zoefff schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:02:
Iets als dit lijkt te kunnen wat ik wil, maar het is me onduidelijk of ik die ook met de MDT kan aansturen.

TL;DR: zijn er 24v CV LED voedingen (liefst van gerenommeerd merk) die ik met een MDT ADK kan dimmen?
Die voeding van je link is inderdaad wat je zoekt. Of deze goed samenwerkt met de MDT, of of deze goed werkt tout court kan niemand op voorhand zeggen.

Wat je ook kan doen is een 24V KNX dimmer in je kast hangen, zodat je rechtstreeks 24V hebt aan je lichtpunt. Wel opletten dat de afstand niet te lang is wegens spanningsval. Daar bestaan calculators voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

teaser schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:11:
[...]

Die voeding van je link is inderdaad wat je zoekt. Of deze goed samenwerkt met de MDT, of of deze goed werkt tout court kan niemand op voorhand zeggen.
Thnx voor de bevestiging, dan ga ik in die hoek zoeken naar iets duns en een gok wagen of het werkt of niet.
Wat je ook kan doen is een 24V KNX dimmer in je kast hangen, zodat je rechtstreeks 24V hebt aan je lichtpunt. Wel opletten dat de afstand niet te lang is wegens spanningsval. Daar bestaan calculators voor.
Ja, het liefst had ik hem gewoon op het DALI netwerk aangesloten. Maar de bedrading is al getrokken en deelt een N met een stopcontact, dus ik heb helaas niet voldoende aders om er direct 24V op te zetten. Bijna overal goed van tevoren over nagedacht, maar dit punt heb ik me toch even vergist. En opnieuw trekken is niet echt een optie. Of daar heb ik echt geen zin in :X

[ Voor 4% gewijzigd door Zoefff op 01-02-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Zoefff schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:24:

[...]

Ja, het liefst had ik hem gewoon op het DALI netwerk aangesloten. Maar de bedrading is al getrokken en deelt een N met een stopcontact, dus ik heb helaas niet voldoende aders om er direct 24V op te zetten. Bijna overal goed van tevoren over nagedacht, maar dit punt heb ik me toch even vergist. En opnieuw trekken is niet echt een optie. Of daar heb ik echt geen zin in :X
Je hebt daar slechts 3 draden liggen? Want dan wordt het lastig om het bedraad op te lossen natuurlijk.

Zelf heb ik een soortgelijke situatie, maar naar het badkamer meubel 5 draden getrokken, hier zitten stopcontacten + spiegel verwarming + spiegel verlichting op. Momenteel nog op een schakelaktor, maar ik heb de onderdelen liggen om hier DALI van te maken door middel van een 230V-24V LED DALI driver en DALI relais (Lunatone spul).

Misschien is zoiets nog een oplossing? Om het toch met DALI te kunnen maken als het niet bedraad kan? https://www.lunatone.com/...ransmitter-receiver-ps20/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nee, er ligt gelukkig wel iets meer. Er gaan vanuit de meterkast 4 stuks naartoe; PN / N / L en T (schakeldraad). De laatste was bedoeld voor het schakelen van de spiegelverlichting, maar daar heb ik nu dus besloten dit met een LED strip op te lossen die ik ook nog eens dimbaar wil hebben. Niet dimbaar was natuurlijk simpeler geweest, maarja 8)7

Die Lunatone DALI transmitter / receiver heb ik gezien ja, thnx. Maar dat had ik al enigszins afgechoten omdat ik dan op die plek ook nog een dimmer en voeding nodig heb. Dat loopt iets meer in de papieren dan ik aan mezelf kan verantwoorden. Anderzijds is het waarschijnlijk wel de mooiste oplossing qua dimbeeld. Keuzes, keuzes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Tja die wireless DALI bridge is wel aan de prijs inderdaad 110 euro transmitter + 134 euro receiver. Een LED voeding + dimmer is 49 euro, dat valt dan weer mee.

Als je eenmaal gewend bent aan dimbare lampen en een mooie fade in en fade uit hebt dan valt een aan/uit lamp toch weer tegen ja, ik herken het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
bartvb schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Wago heeft het Winsta stekkerprogramma. Daarin hebben ze ook een KNX lijn:
https://www.wago.com/glob...7725%3AWINSTA%C2%AE%20KNX

Is dit een optie voor je? Is zelfs mooi groen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik me niet vergis kan je die ook in de muur bevestigen, maar kan dat zo snel niet vinden. Je kan even kijken in de Winsta catalogus.
Inderdaad zeg, thanks!
Super handig dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roland.beuker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5iRLZJDOmLWKp7susPbHUuo99w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwQhaJj9xEM2GwewvYq1UWvC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN1hox0_Ca5phWoyhCmx4ZDRA4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmQ2xvmBdFUNS5WJPFc1R7as.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErI4q3eh-VCUDmqLGDtLedKOXe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG1sfMxFTbqJrtzbUqlrUddq.jpg?f=fotoalbum_large

Handig die Univers verdelers van Hager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
kevin0101 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:57:
[Afbeelding]

Ook morgen dit er maar eens inprutsen om knx installatie te beveiligen.
Heb je ook beveiliging op de IP interface (rechtsonder) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roland.beuker
[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlegJne3aTUirKaSTxAXmMOdflI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N00CansU9a7fP3AzD0q1PRnU.jpg?f=user_large

WAGO laat inderdaad iets voor in de muur zien, maar dat is helaas geen connector.

Met de KNX Serie WAGO 893-2002 Netstekker connectoren zal ik iets van een blind plaatje moeten proberen waar ik dan een vierkantje uit zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
roland.beuker schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Inderdaad zeg, thanks!
Super handig dit forum.
Ja heb ik er ook tussen gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
roland.beuker schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:45:

Handig die Univers verdelers van Hager
Top (y)
Als je zo’n kap bovenop de verdeler gebruikt, moeten dan de draden toch via de pijp ingevoerd worden, zoals jij doet, of mag het ook ‘los’ via de neusjes-invoer?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heeft er iemand hier ervaring met MDT PIR sensoren, specifiek de MR16?

Ik probeer het ding dag en nacht te laten snappen. Ik heb een dag/nacht groepsadres en de MR16 heeft een lux meting, ik was dus in de veronderstelling dat ik hem zelf kan laten bedenken of het licht/donker is en daarmee dag/nacht kan schakelen en op de bus kan laten gooien. Ik kan echter alleen maar een duitstalige technische handleiding vinden en daarmee kom ik niet helemaal verder... Hij lijkt het niet te kunnen volgens de parameter die ik kan vinden, maar de parameter is wel 'write' gedefinieerd in de handleiding dus dat zou vermoeden dat hij het wel kan bedenken en kan schrijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRk_RmREZVw6qiwyUxVs2ub53RA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4rLqJIO9bHRTajQTUTUYUaQ2.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqlF66JiFGECLGONGcvWeA6oa6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KwEFeSj9DxhddeaC7uhzyk9D.png?f=user_large

Als ik handmatig/via homeassistant dag/nacht wissel doet hij op zich wel wat ie moet doen (licht aan met verschillende dimwaares...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@deWit als je even naar de andere objecten kijkt zie je dat de ingangen allemaal de write-flag hebben. Vanuit het standpunt van het device kunnen deze groepadressen geschreven worden. De output objecten hebben de read-flag en kunnen dus gelezen worden door andere devices.

Als het device zelf dag/nacht zou kunnen beslissen dan zou je hier wel een duidelijke threshold parameter voor terugvinden.
Maar eigenlijk zijn deze devices niet geschikt om dag/nacht te detecteren. De lichtmeting is niet precies genoeg, en binnen is het vaak ook donkerder dan buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58
deWit schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:51:

Ik probeer het ding dag en nacht te laten snappen. Ik heb een dag/nacht groepsadres en de MR16 heeft een lux meting, ik was dus in de veronderstelling dat ik hem zelf kan laten bedenken of het licht/donker is en daarmee dag/nacht kan schakelen en op de bus kan laten gooien. Ik kan echter alleen maar een duitstalige technische handleiding vinden en daarmee kom ik niet helemaal verder... Hij lijkt het niet te kunnen volgens de parameter die ik kan vinden, maar de parameter is wel 'write' gedefinieerd in de handleiding dus dat zou vermoeden dat hij het wel kan bedenken en kan schrijven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als ik handmatig/via homeassistant dag/nacht wissel doet hij op zich wel wat ie moet doen (licht aan met verschillende dimwaares...)
Ik heb m'n hele huis vol hanger met de grote broer van dit apparaat. Dag en Nacht detecteert de bewegingsmelder zelf niet. Ik heb daar een knop voor naast m'n bed.
Het is ook logisch dat de bewegingsmelder het niet zelf kan. Deze hangen in huis en daar heb je regelmatig geen goed licht. Bijv. bij mij in trappenhuis. Daar is het pikkedonker als boven alle deuren dicht zitten. Het is dan geen nacht, maar gewoon dag. Dat zou de bewegingsmelder nooit snappen. Bij dag gaat bij mij de lamp in de trap vol aan en in de nacht op 5%. M'n ogen vinden in de nacht die 100% niet zo fijn.
Wat je wel kan doen is een schemer sensor buiten hangen. Bij een bepaalde threshold laat je die een signaal versturen voor nacht of dag.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:27
deWit schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:51:
heb je hier misschien foto's van als ze in het plafond zitten? en gebruik je ook de nachtlicht functie van deze PIR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

teaser schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:46:
@deWit als je even naar de andere objecten kijkt zie je dat de ingangen allemaal de write-flag hebben. Vanuit het standpunt van het device kunnen deze groepadressen geschreven worden. De output objecten hebben de read-flag en kunnen dus gelezen worden door andere devices.
Doh, duidelijk. Cirkelredenering in m'n hoofd denk ik...
klaasopurk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:55:
[...]

Ik heb m'n hele huis vol hanger met de grote broer van dit apparaat. Dag en Nacht detecteert de bewegingsmelder zelf niet. Ik heb daar een knop voor naast m'n bed.
Het is ook logisch dat de bewegingsmelder het niet zelf kan. Deze hangen in huis en daar heb je regelmatig geen goed licht. Bijv. bij mij in trappenhuis. Daar is het pikkedonker als boven alle deuren dicht zitten. Het is dan geen nacht, maar gewoon dag. Dat zou de bewegingsmelder nooit snappen. Bij dag gaat bij mij de lamp in de trap vol aan en in de nacht op 5%. M'n ogen vinden in de nacht die 100% niet zo fijn.
Wat je wel kan doen is een schemer sensor buiten hangen. Bij een bepaalde threshold laat je die een signaal versturen voor nacht of dag.
Duidelijk verhaal, dat is ook hoe ik de functie wil gebruiken. In plaats van een buitensensor laat ik nu Home Assistant de dag/nacht variable schakelen op basis van zonsondergang, met een handmatige override.
HiBe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:52:
[...]

heb je hier misschien foto's van als ze in het plafond zitten? en gebruik je ook de nachtlicht functie van deze PIR?
Ja, en nee. Hij hangt aan het plafond maar nog zonder gipsplaat. Voordeel dat ik nu even kan spelen met de positie zodat ik goed het trap oplopen detecteer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfEchHflXRhQei2mEuoLKpdDBvI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m89lXH0lICWWSWxtPPLPNjW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttxlMO-y6Gc-DPs8W6NH2EcaR5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIfihO2WKKL36gmypF94n3kb.jpg?f=fotoalbum_tile

Eigenlijk gelijk aan de spotjes. De nachtlicht functie is qua lichtopbrengst wat beperkt maar zeker prima als orentatielicht, waarbij beweging dan bij nacht het licht zachtjes aanzet. Dat heb ik hier nog niet helemaal in orde, want m'n meanwell dimmers dimmen niet ver genoeg...

Omdat m'n dimmers niet ver genoeg dimmen denk ik toch dat ik die moet vervangen voor een alternatief, echter moet ik dan met Dali werken. Van wat ik zo op kan maken is dat galvanisch gescheiden en mag ik dus m'n dali bus koppelen aan dimmers die op verschillende groepen zitten. Mag evt ook bij 230V in de buis, maar dan neem ik aan dat de dali interface ook op die groep moet zitten, anders krijg je twee groepen in 1 buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Afgelopen dagen geprobeerd om af te studeren op het MDT productgamma, maar helaas zonder succes. Toch jullie hulp maar even inroepen.
SCN-IP000.03 IP-interface
STC-0640.01 Busvoeding
JAL-0810M.02 jaloezieactor tbv screens met Somfy Oximo WT motoren (kan hier dan 8 screens mee op en neer laten gaan toch?)

Dan waar het 'mis' gaat, de schakelactoren. Ik krijg niet helemaal duidelijk wat nu de verschillen zijn tussen onderstaande actoren.
AKK-2416.03 (335 euro)
AKS-2416.03 (390 euro)
Iemand die dit voor mij kan verduidelijken?

Oh, en nog een vraagje. Zoek me suf naar een verkooppunt voor de Ekinex FF serie. Zie in het topic wel een aantal mensen die ze hebben. Mag ik vragen waar jullie ze vandaan gehaald hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 10-02-2021 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:57
@Niek_ Hier staat (zeer compact en op zijn duits) de verschillen: https://www.mdt.de/MDT_FAQ_AKI_AKS_AKK_AKU.html
En hier nog iets meer uitleg: https://www.mdt.de/MDT_FAQ_Aktorauswahl.html

[ Voor 25% gewijzigd door SteveH op 10-02-2021 21:45 ]

• HiBe
deWit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:02:
Omdat m'n dimmers niet ver genoeg dimmen denk ik toch dat ik die moet vervangen voor een alternatief, echter moet ik dan met Dali werken. Van wat ik zo op kan maken is dat galvanisch gescheiden en mag ik dus m'n dali bus koppelen aan dimmers die op verschillende groepen zitten. Mag evt ook bij 230V in de buis, maar dan neem ik aan dat de dali interface ook op die groep moet zitten, anders krijg je twee groepen in 1 buis?
welke dimmers gebruik je? ik heb zelf de theben dimmers (Theben DM 8-2T KNX) en die bevallen mij heel erg goed. Minimale wattage aan belasting is nodig dus 1Watt LEDs is een probleem... verder bevalt het heel goed. hoe ver zou je willen terug dimmen? welke lampen heb je dan gedimt (en hoeveel per kanaal)?

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58
deWit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:02:

Ja, en nee. Hij hangt aan het plafond maar nog zonder gipsplaat. Voordeel dat ik nu even kan spelen met de positie zodat ik goed het trap oplopen detecteer.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb bewegingsmelder juist niet aan het dak gehangen. Ik heb deze een klein stukje onder de trapleuning gezet aan de hoogste kan. Ik heb wel een bocht in de trap waardoor de bewegingsmelder de hele trap naar beneden kijkt. Dit werkt perfect. Zowel van boven de trap opstappen als van beneden, ik word snel gedetecteerd en de lamp gaat aan.

[qoute]
[/quote]

2 groepen in 1 buis mag niet. DC zou ik niet willen mengen met AC. Of dit mag... geen idee.
Heb je ook al eens een andere lamp geprobeerd? Bij mij is de ene of de andere lamp met dezelfde specs toch anders op bijv. 30%. De ene brand dan nog niet en de andere al best aardig.

Klaas

• deWit

deWit

Ik heb CC-Ledspots op een Meanwell LCM-40 KN, dus een led driver/dimmer. In jouw geval zijn het denk ik 230V Ledlampen.

Is overigens een bekend 'probleem' van de dimmers dat ze niet zo ver terug dimmen. Volgens mij ging het recent daar nog over in het topic door o.a. @Zoefff

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

klaasopurk schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:40:
[...]
2 groepen in 1 buis mag niet. DC zou ik niet willen mengen met AC. Of dit mag... geen idee.

Feit: regels voor combineren van leidingen in dezelfde buis
Twee groepen mogen inderdaad niet in dezelfde buis. Je mag wel aanrakingsveilige extra lage spanning (ELV) - zoals een KNX-kabel of ethernetkabel - in dezelfde buis stoppen als laagspanning, mits de ELV-kabel dubbel geïsoleerd is (dus iedere ader afzonderlijk en bovendien een tweede isolatiemantel om alle aders tezamen, zoals bij bijvoorbeeld een KNX-kabel).

Feit: gedachte achter de regels
De gedachte achter het verbod om twee groepen in dezelfde buis te stoppen is dat je, als je een groep spanningsloos hebt gemaakt, onterecht in de veronderstelling kunt zijn dat alle afzonderlijke aders in de buis spanningsloos zijn. En dat is gevaarlijk. Hieruit volgt ook waarom je wél een ELV-kabel in diezelfde buis mag stoppen: als daar per ongeluk toch nog spanning op staat, zul je niet het loodje leggen als je onder (zwak)stroom komt te staan.

Mijn interpretatie: AC en DC mengen
Volgens deze logica kun je beredeneren dat 230 V AC en DC (> 100 V, want anders is het ELV) alleen in dezelfde buis mogen als ze via dezelfde groepenautomaat worden uitgeschakeld. Als je dus in een buis de aders van groep X hebt lopen, mag je daar - duidelijk gemarkeerd - aders aan toevoegen van een DC trafo die door diezelfde groep X gevoed wordt.

Mijn interpretatie: DC wel of niet dubbel isoleren
Maar hoe zit het dan met de isolatie van de DC draden? Een ELV-kabel moet dubbel geïsoleerd zijn, maar is dat ook het geval bij bijvoorbeeld 120 V DC? Die dubbele isolatie heeft de volgende achtergrond. De 230 V koperkabels in een buis zijn meestal massief, omdat je daar tijdens het draden trekken enorme kracht op kunt uitoefenen zonder dat de ader beschadigt of breekt. Vaak heeft een ELV-kabel soepele aders, die in tegenstelling tot massieve aders relatief snel beschadigen als je hard aan de kabel trekt. Dan breekt ongemerkt een deel van de vele kopervezels, wat ter plaatse van de breuk resulteert in een veel hogere weerstand. De dubbele afscherming verkleint de kans dat aders bloot komen te liggen tijdens het trekken van de kabel, zelfs als massieve aders en een soepele kabel flink in elkaar snijden als je ze door een scherpe bocht in de buis trekt. Ik ben hier nooit duidelijke regels over tegengekomen, maar in lijn met deze redenatie zou ik het volgende adviseren:
• Als de maximale DC-stroom klein is en dunne aders dus toereikend zijn, neem je een dubbel geïsoleerde DC-kabel met daarin een plus- en een min-ader.
• Als de stroom groter is, neem je twee massieve draden in afwijkende kleuren, bijvoorbeeld rood (+) en paars (-). Aan de kleuren zie je onmiddellijk dat er iets bijzonders aan de hand is en verwarring met de standaard kleuren voor AC leidingen is onmogelijk. Massieve draden in afwijkende kleuren kun je bijvoorbeeld bij Conrad kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 11-02-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Dat verhaal is wel duidelijk, maar het gaat me dus even om de DALI bus. DALI is welliswaar lage spanning, maar wordt niet beschoud als SELV.
Although the DALI control cable operates at ELV potential, it is not classified as SELV (Safety Extra Low Voltage) and must be treated as if it has only basic insulation from mains
Als ik die redenatie aan houd dan beschouw ik hem dus als een normale 230V aansluiting en dan mag hij alleen de buis delen als de DALI interface op dezelfde 230V voeding zit. Immers, groep uit betekend de hele buis spanningsloos. Zit hij op een andere groep dan moet de DALI bus dus in een eigen buis, das duidelijk.

Maar hoe zit het dan op het moment dat ik een DALI-dimmer wil aansluiten die zijn voeding krijgt vanaf een andere groep? Dat apparataat vereist dan het uitschakelen van twee groepen om volledig spanningsloos te zijn, mag dat?

In mijn geval gaan er twee 230V groepen naar een onderverdeelkast, daar moet dus een aansluiting op de DALI bus heen. T mooiste is als ik die kan combineren met de twee 230V buizen die er liggen, anders moet ik iets anders gaan verzinnen. In theorie is het mogelijk om de DALI interface z'n voeding op 1 van die groepen te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 21:41
Ik zit met een probleempje met toggles; met volgende is de situatie:
  • Een Gira schakelaar die geen los status group-object heeft, die ik wil laten toggelen
  • Een MDT schakelactor
  • Het schakelaar switching groep-object is gekoppeld aan groepadres 1/1/79 (lokaal aan/uit) en 1/1/80 (lokaal status)
  • Het schakelaktor switching groep-object is gekoppeld aan dat groepadres 1/1/79 (lokaal aan/uit)
  • Het schakelactor status groep-object is gekoppeld aan groepadres 1/1/80 (lokaal status)
  • Het schakelactor switching groep-object is ook gekoppeld aan groepadres 1/1/78 (globaal aan/uit)
De enkele lamp toggelen werkt prima. Als ik echter de lampen globaal uitschakel dan zie ik netjes:
  • Telegram naar 1/1/78 (globaal aan/uit): uit
  • Telegram naar 1/1/80 (lokaal status): uit
Nu had ik dus verwacht dat de schakelaar de status zou updaten en bij de volgende druk een aan-telegram zou sturen. Maar dat doet ie dus niet, hij stuurt nog een keer een uit-telegram en bij de volgende druk pas een aan-telegram.

Tips om dit te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

deWit schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Dat verhaal is wel duidelijk, maar het gaat me dus even om de DALI bus. DALI is welliswaar lage spanning, maar wordt niet beschoud als SELV.
Onder normale condities is er geen verschil tussen ELV en SELV - beide leveren ze een veilige spanning. Het verschil is dat ELV geen garantie biedt dat tijdens een foutconditie (zoals kortsluiting) kortstondig tot een onveilige waarde kan oplopen en SELV dat wél doet.

Het DALI-signaal heeft een typische spanning van 16 V DC en maximaal 22,5 V DC. ELV dus. Dat lijkt me niet zo’n probleem met een dubbel geïsoleerde kabel in dezelfde buis als de laagspanning van een andere groep. Het wordt pas gevaarlijk als je gelijktijdig aan het klussen bent aan de laagspanning en vergeten hebt de DALI-bus spanningsloos te maken (= fout 1) en tegelijkertijd kortsluiting maakt tussen 230 volt en de DALI-bus (= fout 2). Dat gaat nooit gebeuren.

In mijn perceptie is het dus veilig om een dubbel geïsoleerde DALI-datakabel te combineren met 230 V in dezelfde buis, ongeacht hoe de DALI-datakabel gevoed wordt. Let wel: de geldende richtlijnen zijn hier voor zover ik weet niet duidelijk over. Er staat nergens dat het niet mag, maar ook nergens expliciet dat het wél mag. Daarom heb ik vooral gefocust op de vraag of het veilig is – dat is immers de basis voor de meeste elektrische richtlijnen.
In mijn geval gaan er twee 230V groepen naar een onderverdeelkast, daar moet dus een aansluiting op de DALI bus heen. T mooiste is als ik die kan combineren met de twee 230V buizen die er liggen, anders moet ik iets anders gaan verzinnen. In theorie is het mogelijk om de DALI interface z'n voeding op 1 van die groepen te krijgen...
Dat zou mijns inziens dus geen probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@0fbe welke Gira is dit?
Hoe koppel jij een output object met 2 groepsadressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

teaser schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:49:
@0fbe welke Gira is dit?
Diverse plug-ins laten toe dat je meerdere groepsadressen koppelt aan een uitgangsobject, maar negeren daarna doodleuk alle groepsadressen behalve het eerste. Bij Berker heb ik dit ook meegemaakt.

Wat een oplossing kan zijn is dat je een nieuw groepsadres aanmaakt, dat je - als enige - koppelt aan het uitgangsobject van het Gira apparaat en - aanvullend - aan het ingangsadres van de beide andere apparaten die je erop wilt laten reageren. Die andere apparaten reageren dan dus op meerdere groepsadressen. Anders dan een uitgangsobject is dat bij een ingangsobject geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
deWit schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:40:
Ik heb CC-Ledspots op een Meanwell LCM-40 KN, dus een led driver/dimmer. In jouw geval zijn het denk ik 230V Ledlampen.

Is overigens een bekend 'probleem' van de dimmers dat ze niet zo ver terug dimmen. Volgens mij ging het recent daar nog over in het topic door o.a. @Zoefff
Ja ugh.... dit is toch wel heel erg jammer, is hier nou een goede technische reden voor? De montage (op DIN rail) is ook verre van ideaal. Waarom zijn er zo weinig CC drivers voor KNX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
@teaser en anderen natuurlijk.
Topic doorgenomen over het dimmen van GU10 LED lampen. Zie vooral terugkomen dat het een lastig onderwerp kan zijn, maar ook dat er goede ervaringen zijn met de Philips Dimtone serie.
Zijn hier nog ontwikkelingen in geweest? Heb het idee dat ik een paar denkfouten maak, daar kunnen jullie mij vast op wijzen :)

Gaan deze wandlampen ophangen, steeds setjes van 2 naast elkaar met een cm of 30 ertussen. Zo'n set van 2 lampen wordt met 1 kabel gevoed (2,5mm2). Per set dus 4 x GU10 LED lamp. Wil daar de Philips LEDspot MV Value GU10 3.7W 927 36D variant voor gaan gebruiken. Grootste afstand tussen lamp en meterkast is ongeveer 18m.

Woonkamer 2 sets (8 x GU10 totaal)
Keuken 3 sets (12 x GU10 totaal)
Speelkamer 2 sets (8 x GU10 totaal)
Kantoor 1 set (4 x GU10 totaal)
Toilet 1 set (4 x GU10 totaal)
Badkamer 1 set (4 x GU10 totaal)

Lees ook dat je niet eindeloos die lampen in serie kan zetten. Stel dat ik de MDT AKD-0401.02 wil gaan gebruiken, zie dat deze 4 kanalen heeft met een maximum totaal van 250W. Heb in principe 6 kanalen nodig, dus dan nog een 2 of 4-voudige erbij. Kom nooit aan die 250W, totaal is 40 x GU10 van 3.7W = ongeveer 150W.
Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Er gaat nog steeds niets boven het dimmen van led aan de DC kant. Bij mijn vorige woning heb ik Philips Masterled Dimetone GU10 spots gebruikt in een carport.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6l1VTFY81w7jqtORau4PeeW9X4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EYBRdlETJwsmk4yybdtRNim.jpg?f=fotoalbum_tile

Die waren nog het beste te dimmen, maar ook die hebben een ondergrens waardoor je niet het volledige bereik hebt tot 0. Op een gegeven moment heeft de ingebouwde driver gewoon niet genoeg prik om de leds nog te laten branden.

230V Gu10 spots zet je niet in serie. Je kunt er wel veel parallel zetten zolang je de maximum belasting van de acktor niet overschrijd. Retrofit led lampen zijn geen resistive load, dus ga niet uit 250W per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
0fbe schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:23:
Ik zit met een probleempje met toggles; met volgende is de situatie:
  • Een Gira schakelaar die geen los status group-object heeft, die ik wil laten toggelen
  • Een MDT schakelactor
  • Het schakelaar switching groep-object is gekoppeld aan groepadres 1/1/79 (lokaal aan/uit) en 1/1/80 (lokaal status)
  • Het schakelaktor switching groep-object is gekoppeld aan dat groepadres 1/1/79 (lokaal aan/uit)
  • Het schakelactor status groep-object is gekoppeld aan groepadres 1/1/80 (lokaal status)
  • Het schakelactor switching groep-object is ook gekoppeld aan groepadres 1/1/78 (globaal aan/uit)
De enkele lamp toggelen werkt prima. Als ik echter de lampen globaal uitschakel dan zie ik netjes:
  • Telegram naar 1/1/78 (globaal aan/uit): uit
  • Telegram naar 1/1/80 (lokaal status): uit
Nu had ik dus verwacht dat de schakelaar de status zou updaten en bij de volgende druk een aan-telegram zou sturen. Maar dat doet ie dus niet, hij stuurt nog een keer een uit-telegram en bij de volgende druk pas een aan-telegram.

Tips om dit te fixen?
Volgens mij werkt updaten alleen als je meerdere busdeelnemers aan hetzelfde groepsadres bindt, en van alle busdeelnemers die aan dat ene groepsadres zijn verbonden de U (update) vlag aanvinkt onder “eigenschappen” van de busdeelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 21:41
teaser schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:49:
@0fbe welke Gira is dit?
Nou zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTaxFsyJXAHWR0G_5bkyBIEbLpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fF6XlRbS4C3vLEpzu4wBjIkE.png?f=fotoalbum_large

Dit is een Gira 5151 30.
Tomatoman schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Diverse plug-ins laten toe dat je meerdere groepsadressen koppelt aan een uitgangsobject, maar negeren daarna doodleuk alle groepsadressen behalve het eerste. Bij Berker heb ik dit ook meegemaakt.

Wat een oplossing kan zijn is dat je een nieuw groepsadres aanmaakt, dat je - als enige - koppelt aan het uitgangsobject van het Gira apparaat en - aanvullend - aan het ingangsadres van de beide andere apparaten die je erop wilt laten reageren. Die andere apparaten reageren dan dus op meerdere groepsadressen. Anders dan een uitgangsobject is dat bij een ingangsobject geen probleem.
Dit gaat volgens mij, in mijn situatie niet werken, ik heb dus 2 apparaten (deze schakelaar en een andere schakelaar) die alle twee dezelfde schakelaktor aansturen: De een doet een toggle, de ander doet alles uit.

Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat ik de MDT schakelaktor de status laat terug sturen op het aanstuur-groep-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
Ik heb een kleine testopstelling gemaakt oa met een LCM-40KN, maar zoals andere mensen al hebben aangegeven is de minimale dim level van 6% wel erg betreurenswaardig. Snapt iemand waar deze limitatie vandaan komt?

Ik heb eldoLED al als alternatief voorbij zien komen. Zijn er nog andere CC oplossingen (liefst DIN rail en uiteraard direct op KNX) die ik nog kan overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
0fbe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:29:
[...]

Nou zo dus:
[Afbeelding]

Dit is een Gira 5151 30.

[...]

Dit gaat volgens mij, in mijn situatie niet werken, ik heb dus 2 apparaten (deze schakelaar en een andere schakelaar) die alle twee dezelfde schakelaktor aansturen: De een doet een toggle, de ander doet alles uit.

Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat ik de MDT schakelaktor de status laat terug sturen op het aanstuur-groep-adres.
Eerlijk, geen idee eigenlijk hoe je dit juist kan krijgen. Misschien eens gericht zoeken op https://knx-user-forum.de/ ?
DiLDoG schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:40:
Ik heb een kleine testopstelling gemaakt oa met een LCM-40KN, maar zoals andere mensen al hebben aangegeven is de minimale dim level van 6% wel erg betreurenswaardig. Snapt iemand waar deze limitatie vandaan komt?
Daar hebben we het raden naar. Waarschijnlijk technische keuzes van Meanwell, afweging tussen engineering kosten en kwaliteit.
Ik heb eldoLED al als alternatief voorbij zien komen. Zijn er nog andere CC oplossingen (liefst DIN rail en uiteraard direct op KNX) die ik nog kan overwegen?
De Zennio Lumento C3 of C4, maar ik heb geen idee van de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramv101
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 14:04
Dag mede tweakers,

Ik zit momenteel in de phase om een volledige nieuwbouw aan te pakken, echter ik twijfel tussen
  • KNX + HA/Openhab
  • Loxone
  • Philips Hue op enkele plekken (de rest dan KNX/Loxone - dezelfde kwaliteit van dimmen en color changes heb ik eigenlijk nog niet gezien in KNX of Loxone opstellingen
Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik heb reeds meerdere forum posts doorlopen, maar een 2021 summary heb ik nog niet kunnen vormen voor mezelf.

Mijn primaire vereiste is een stabiel systeem met hoge WAF

PS: vorige huis was een Siemens Logo gekoppeld met Home Assistant, maar dit was net iets teveel knustselwerk en te lage WAF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Lastig aan te geven wat wijsheid is, dat hangt nogal sterk af van je kennis, beschikbare tijd, beschikbare budget, je wensen en je medebewoners.

Hier heb ik in eerste instantie (jaren terug) gekeken naar een PLC oplossing, daarna Loxone en nu het nieuwe huis er staat is het vooral KNX geworden. Grote veranderingen in die tijd zijn dat Loxone steeds meer gesloten is geworden en steeds onvriendelijker wordt voor DIY. Belangrijker nog is dat de hoeveelheid tijd die ik beschikbaar heb fors is afgenomen, het budget is groter geworden.

Met KNX kan je snel een mooi en betrouwbare basis in elkaar zetten. Voor verlichting heb ik overal kabels voorzien met 6 aders waar ik kleur wil hebben, maar in de praktijk werkt Philips Hue een heel stuk praktischer. Zeker op plaatsen waar een standaard armatuur komt. 80% van de verlichting is hier met Philips Hue in combinatie met KNX. Dat spul is nu gekoppeld met een Domovea server maar dat ding gaat terug en wordt vervangen door een Babtech Appmodule.

Ik heb ook nog een Loxone Miniserver hangen die een paar kleine dingen doet. Loxone Config vind ik erg prettig werken, alleen is de miniserver nogal beperkt als je af wilt wijken van wat er standaard wordt aangeboden. Zodra je meer wil dan de standaard componenten krijgt het erg snel een nogal hoog knutselgehalte allemaal. Nu aan het kijken naar Node Red als aanvulling op de KNX basis voor de meer geavanceerde logica. Ben daar nog niet heel ver mee ivm beschikbare tijd ;)

Bovenstaande mijn afwegingen. Wat in jouw geval goed werkt is dus sterk afhankelijk van je eigen voorkeuren, wensen en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
  • Laatst online: 08-09 19:18
Nu aan het kijken naar Node Red als aanvulling op de KNX basis voor de meer geavanceerde logica. Ben daar nog niet heel ver mee ivm beschikbare tijd
Wellicht is het handiger om alleen Home Assistant toe te voegen, dan heb je geen node-red meer nodig, de goedkoopste Intel NUC met Home Assistant OS, en het beheer is zeer licht, OS en HA updates met 1 klik. Heb je extra behoefte, installeer je een add-on.
Ik heb nu deze draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQJIz21Yrkt8boi9j3y0T0S_DtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvVr01GVe3nctKbLeyG9wVkd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:58:
Hier heb ik in eerste instantie (jaren terug) gekeken naar een PLC oplossing, daarna Loxone en nu het nieuwe huis er staat is het vooral KNX geworden. Grote veranderingen in die tijd zijn dat Loxone steeds meer gesloten is geworden en steeds onvriendelijker wordt voor DIY. Belangrijker nog is dat de hoeveelheid tijd die ik beschikbaar heb fors is afgenomen, het budget is groter geworden.
Loxone geslotener, onvriendelijker geworden voor DIY. Eens, maar toch.. ze kruipen langzaam naar een model waar je hulp maar bij een partner moet aanschaffen. Maar was dat voor KNX niet altijd al zo, dat je hulp zelf moet inkopen? Onder de streep heb ik geloof ik wel begrip voor 't resultaat, ben ik er zelfs wel blij mee dat geen oneindig handje vasthouden uit de prijs van de componenten betaald wordt. Alleen niet zo te spreken over de onduidelijke, tweeslachtige manier waarop het gebeurt.
Ik heb ook nog een Loxone Miniserver hangen die een paar kleine dingen doet. Loxone Config vind ik erg prettig werken, alleen is de miniserver nogal beperkt als je af wilt wijken van wat er standaard wordt aangeboden. Zodra je meer wil dan de standaard componenten krijgt het erg snel een nogal hoog knutselgehalte allemaal.
Ik ben zeer tevreden over wat er allemaal kan. Héél uitgebreid en flexibel. Maar al die kleine k##-blokjes die het oplevert.. |:( Het knutselgehalte zit 'm m.i. in de (on)overzichtelijkheid, het gebrek aan mogelijkheden om je werk (in grotere blokken) te organiseren.

[ Voor 23% gewijzigd door Gwaihir op 24-02-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramv101
Home Assistant samen met Nodered is een aanrader, ik gebruikte dit in de vorige woning.

ref op men nieuwbouw kom ik tot volgende conclusie:
  • KNX als backbone (loxone is idd geevolueerd naar een te gesloten systeem)
  • philips hue heeft zeker een meerwaarde, en die kan ik integreren via home assistant - echter ih begin hou ik gewoon een knx actor voor die domme groep - het geeft me de vrihijd om later te tweaken
  • Loxone is idd te gesloten
Wel nog open vragen:
Wat doen jullie met intercom systemen, geintegreerd in knx of lost zoals bv doorbird en dan integratie via HA?
wat met beweginsmelders, rookmelders, open raam/deur - wat zijn hier de meer elegantere oplossingen die toch bedraad zijn? Loxone heeft bv bedieningselement die tegelijk ook temp/vochtigheid meten, bestaan die ook in KNX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Heel veel hangt af van hoeveel geld je bereid bent neer te tellen of hoeveel tijd je bereid bent te spenderen.

Je kunt in KNX veel native integreren. Fabrikanten van allerhande technische toestellen (HVAC etc) maken modules om die toestellen rechtreeks aan de bus te hangen. Daar tel je dan wel elke keer minstens een paar honderd euro voor neer. Een weerstation begint vanaf 400 euro dacht ik. Er bestaat ook een Hue interface, 300 euro. Visualisatie server, dan spreken we al over een 1000 euro. Je kunt er dus veel geld naar smijten om een native werkende oplossing te krijgen.

Of je gooit het over een andere en goedkopere boeg, installeert een OH of HA, steekt veel tijd om die systemen draaiende te krijgen en te houden. Maar het kost je geen 100 euro aan hardware en de flexibiliteit is nagenoeg ongelimiteerd.
bramv101 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:57:
Home Assistant samen met Nodered is een aanrader, ik gebruikte dit in de vorige woning.

Wat doen jullie met intercom systemen, geintegreerd in knx of lost zoals bv doorbird en dan integratie via HA?
Ik heb een Doorbird (niet onverdeeld tevreden van maar dit terzijde). Ik heb momenteel weinig use cases voor integratie dus ik heb hier nog niets mee gedaan. Maar het is mogelijk zolang er een API is, en voor Doorbird is die er, voor Ring ook dacht ik.
wat met beweginsmelders
KNX bewegings/aanwezigheidsmelders uiteraard. Die dingen doen veel meer dan enkel aan/uit sturen als er beweging is. Lichtmeting, allerlei gebruiksscenario's. Het is wel niet altijd evident om die applicaties naar je wensen te configureren, juist omdat ze geprogrameerd zijn om de volledige lichtsturing op zich te nemen (en dan nog meestal volgens de noden van een typisch kantoorgebouw oid).
rookmelders
Kun je eventueel koppelen via een binaire inputmodule. Gira heeft ook rookmelders met een KNX module.
open raam/deur
Koppelen via een binaire inputmodule.
Loxone heeft bv bedieningselement die tegelijk ook temp/vochtigheid meten, bestaan die ook in KNX?
Uiteraard, maar vaak ingebouwd in een ander device zoals drukknoppen en soms in bewegingsmelders (maar dat is minder aan te raden voor temperatuur aangezien het aan het plafond altijd warmer is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
hier ooit begonnen met Loxone en DMX voor dimmen. DMX dimmers vielen tegen, dus toen overgestapt op Theben KNX dimmers, toen ik meer Relais poorten nodig had heb ik ook maar alle relais poorten naar KNX overgezet (wienzierl 570 voor 24V, theben voor 230V, loxone voor potentiaal vrij gehouden). Ik heb vorige week een BAB-TEC App module besteld, KNX inside, GIRA KNX schakelaars (ipv loxone touch) en KNX bewegingsmelders. kortom... bijna alles is nu KNX.

Waar initieel het idee was om zoveel mogelijk met loxone te doen heb ik de strategie de afgelopen jaren gewijzigd. volgende redenen.

1) ik wil dat alles zoveel mogelijk onafhankelijk kan werken. Bij uitval van de miniserver zou de verwarming, ventilatie en verlichting gewoon moeten werken. Daarom dus KNX actoren en sensoren.

2) de toegevoegde waarde van 1 centraal component is in ons geval vrij beperkt. De regeling van de (NIBE) warmtepomp is prima en werkt stand alone beter dan dat ik loxone dit laat doen. Hetzelfde is zo voor onze Zehnder ComfoAir Q WTW. En door de trage vloerverwarming icm WTW is het per kamer en per tijdseenheid sturen van temperatuur vrij zinloos....

3) de loxone miniserver icm de config tool blijft in ons geval voor alarm (hoeft voor ons geen gecertificeerd systeem met meldkamer etc.) en centrale logica (bijv. tuin beregening, aanwezigheidssimulatie).

4) vanwege de veranderende houding en onvoorspelbaarheid van loxone wil ik daar niet meer afhankelijk van zijn, dus de BAB-tec app module is voor mij een mogelijkheid om (indien nodig) nog meer logica uit loxone te migreren.

5) we dachten dat 1 app heel belangrijk was. we blijken in de praktijk heel weinig gebruik te maken van de app. We zijn vooral blij met bewegingsmelders (Doen het meeste werk voor ons) icm de knoppen per ruimte. Ultiem zou zijn als we zonder app gewoon gebruik konden maken van Apple homekit o.i.d. dus misschien dat we dit gaan doen via de bab-tec app server of anders via een 1-home gateway.

6) omdat we meer met KNX willen doen... maar toch geen hele moeilijke zaken doen, is ETS inside een goede oplossing... om dit op een DIN rail component te draaien is de bab-tec app module een goede oplossing, en het geeft meteen ook een "plan B" optie voor het geval loxone nog vreemder gaat doen.

met het EOS gaan van loxone miniserver gen1 ben ik nog wel bezig om te kijken of ik misschien loxone kan integreren via de IP interfaces en dus in principe de miniserver ook door een gen2 kan vervangen als dat ooit nodig mocht zijn...

kortom ooit loxone, nu vooral KNX met wat toevoegingen. ik ben vooral blij met de keuzevrijheid met KNX. En het is nu al veeeel betaalbaarder dan dat KNX 5 jaar geleden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
teaser schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:58:
Je kunt in KNX veel native integreren. Fabrikanten van allerhande technische toestellen (HVAC etc) maken modules om die toestellen rechtreeks aan de bus te hangen. Daar tel je dan wel elke keer minstens een paar honderd euro voor neer. Een weerstation begint vanaf 400 euro dacht ik. Er bestaat ook een Hue interface, 300 euro. Visualisatie server, dan spreken we al over een 1000 euro. Je kunt er dus veel geld naar smijten om een native werkende oplossing te krijgen.

Of je gooit het over een andere en goedkopere boeg, installeert een OH of HA, steekt veel tijd om die systemen draaiende te krijgen en te houden. Maar het kost je geen 100 euro aan hardware en de flexibiliteit is nagenoeg ongelimiteerd.
klopt ongeveer wel... maar je kunt ook nog een tussenweg zoeken. Wat volgens mij toch ook wel belangrijk is, is dat je een huis ooit ook weer wilt kunnen verkopen. vandaar dat ik het "knutselwerk" vooral gebruik voor zaken die niet hoogst noodzakelijk zijn voor het alledaags functioneren van het huis (bijv. tuin beregening)
Ik heb een Doorbird (niet onverdeeld tevreden van maar dit terzijde). Ik heb momenteel weinig use cases voor integratie dus ik heb hier nog niets mee gedaan. Maar het is mogelijk zolang er een API is, en voor Doorbird is die er, voor Ring ook dacht ik.
wij hebben ook een Doorbird. ook niet onverdeeld gelukkig (moeten we het eens over hebben). wel blij dat ik er lokaal een gong aan heb gehangen en dat in theorie integratie mogelijk is... maar dat hebben wij niet gedaan. Wel hebben we de Doorbird aan de synology surveillance gehangen (samen met een handvol andere camera's)... werkt prima. Maar ook dit is verder niet geïntegreerd... we kijken de beelden wel terug als we dat nodig vinden, maar dat is te weinig om in meer integratie te investeren.
KNX bewegings/aanwezigheidsmelders uiteraard. Die dingen doen veel meer dan enkel aan/uit sturen als er beweging is. Lichtmeting, allerlei gebruiksscenario's. Het is wel niet altijd evident om die applicaties naar je wensen te configureren, juist omdat ze geprogrammeerd zijn om de volledige lichtsturing op zich te nemen (en dan nog meestal volgens de noden van een typisch kantoorgebouw o.i.d.).
dit is het meest geweldige onderdeel van KNX (vinden wij), de bewegings/aanwezigheidsmelders. Nu we die goed hebben ingeregeld gebruiken we de app en de knoppen nog maar heel weinig.
Kun je eventueel koppelen via een binaire inputmodule. Gira heeft ook rookmelders met een KNX module.
klopt, wij hebben deze rookmelders, maar zonder de KNX module (is optioneel). wel hebben wij een potentiaal vrij contact op onze miniserver (loxone) gebruikt om de rookmelders af te laten gaan als sirene voor het inbraak alarm. de andere kant op (rookmelders gaan af omdat er rook is) hebben we dan weer niet gedaan... want als ze afgaan dan moeten we of, heeel snel het huis uit... of we moeten de knop indrukken (iemand een stukje vlees te lang staan bakken oid). het nut van een melding krijgen op mijn telefoon omdat de rookmelder afgaat is mij nog steeds onduidelijk.
Uiteraard, maar vaak ingebouwd in een ander device zoals drukknoppen en soms in bewegingsmelders (maar dat is minder aan te raden voor temperatuur aangezien het aan het plafond altijd warmer is).
vocht/temp kan ook in de KNX drukknoppen tegenwoordig. Wij komen van loxone touch, het enige wat nuttig was is de temperatuur meting.... maar dat is tegenwoordig ook mogelijk in een KNX knop van tussen de 45-80 euro. Oh, en deze knoppen passen dan meteen ook beter in het Gira/Jung/etc. raampje...

Vochtmeting is leuk, maar wat wil je daarmee doen? wij dachten dat het handig kon zijn voor het aansturen van de WTW, maar dat bleek zinloos. de WTW (zehnder Comfoair Q) heeft hele goede interne vocht sensoren, dus als de douche aangaat dan gaat dat ding harder werken... en de ingebouwde enthalpie wisselaar verzorgt een stabiele/prettig luchtvochtigheidsniveau in het hele huis. aangevuld met een Vento airwasser met hygrometer per verdieping voegt een vochtsensor in de lichtschakelaar ook niks mer toe.

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

bramv101 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:57:

Wel nog open vragen:
De KNX native Zennio oplossing, de Z41 com, icm de GetFaceIP intercom, is een optie. De intercom heeft veel mogelijkheden en de basisfunctionaliteit (camera, bel, deuropener) werkt iig probleemloos. Het Z41 schermpje zorgt er ook voor dat ik me (nog) niet heb hoeven te verdiepen in HA-achtige systemen, omdat het wat basisfunctionaliteit (visualisatie, app) in beperkte en stabiele vorm reeds standaard aanbiedt.

Voor deur- raamcontacten aan de buitenzijde kun je een KNX compatibel alarmsysteem overwegen. Satel heeft die bijvoorbeeld.

• bramv101
@HiBe @teaser

Doorbird stond eigenlijk hoog op mijn lijstje - wat aspect is er dan niet goed aan? Mijn idee was om die op de NAS te laten wegschrijven en in Home assistant te trekken voor integratie ih geheel, op die manier cover je volgens mij alle gebreken?
En bij verhuis kan je nog altijd terug vallen op de basis functionaliteit

de gira smoke detectors lijken mij idd een leuke oplossing als alarm, die ga ik is bekijken.

Tast knoppen: welke gebruiken jullie en in welke ruimtes, want als ik basalte bekijk dan zit ik rond de 400 per knop...Mijn idee was om bergingen, WC's, en badkamers met bewegingsdetectoren te doen, goed idee?

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:08:
@HiBe @teaser

Tast knoppen: welke gebruiken jullie en in welke ruimtes, want als ik basalte bekijk dan zit ik rond de 400 per knop...Mijn idee was om bergingen, WC's, en badkamers met bewegingsdetectoren te doen, goed idee?
Bij mij Berker/Hager B.IQ tasters in combinatie met Berker/Hager S.1 polarwit mat schakelmateriaal. Die twee zijn qua ontwerp perfect op elkaar afgestemd. Dat is wel erg prettig, omdat je ze vaak in de buurt van elkaar tegenkomt. Hier een voorbeeldje uit de badkamer, waar hoog geplaatste WCD’s bij het wastafelmeubel zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOhfEq4wKwHasQiqVHRPx9oe3Xg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p393XVb8dWxNQFqLV8ZFSmRX.jpg?f=user_large

Wat je ook kiest als tasters, het is mijns inziens wel belangrijk dat het goed past bij het schakelmateriaal. Anders geef je heel veel geld uit aan tasters en ziet het er toch niet geweldig uit.

• Gwaihir
  • Niet online
HiBe schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:18:
1) ik wil dat alles zoveel mogelijk onafhankelijk kan werken. Bij uitval van de miniserver zou de verwarming, ventilatie en verlichting gewoon moeten werken. Daarom dus KNX actoren en sensoren.

2) de toegevoegde waarde van 1 centraal component is in ons geval vrij beperkt. De regeling van de (NIBE) warmtepomp is prima en werkt stand alone beter dan dat ik loxone dit laat doen. Hetzelfde is zo voor onze Zehnder ComfoAir Q WTW. En door de trage vloerverwarming icm WTW is het per kamer en per tijdseenheid sturen van temperatuur vrij zinloos....
Ik pak dit stukje er graag nog even uit. Is m.i. een belangrijke overweging: wil je primair onafhankelijkheid, of juist intense samenwerking tussen apparaten? En waarom precies? (Je KNX voeding blijft bijv. ook een single point of failure?)

Ik denk dat 't uiteindelijk gaat over de toegevoegde waarde die je verwacht én wat je daarvoor bereid bent aan tijd te investeren. Hier viel, door een bijzonder verwarmingssysteem, de keuze wél doorslaggevend op één centraal brein. En ik moet zeggen: je gaat 't toch al snel gebruiken op manieren die je echt niet tevoren voorzien zou hebben.

Klein voorbeeldje: stooklijn voor de warmtepomp neemt nu net zo makkelijk ook windchill mee. Daar staat wel tegenover dat je héél specifiek voor jezelf en jouw huis in de weer bent en het dus echt zelf uit moet werken. Zo'n warmtepomp draait bijv. inderdaad zelf gewoon goed. Echt niet perse beter, m.i., dan via Loxone (of een KNX logic module?) verder geïntegreerd in je huis, dat niet. Maar je kunt het ook slechter maken dan stand alone, dat zeker.

Je ziet wel dat echt stand alone installaties niet meer vanzelfsprekend zijn. Zehnder adverteert in Duitsland juist al als voorstander van integratie met KNX / Loxone / etc., waar het om zonegestuurde ventilatie gaat, wat nu in opkomst is. Dat gaat dan niet zozeer over centrale of decentrale sturing, maar om niet alle sensoren voor elk doel opnieuw aan te leggen, denk ik.
HiBe schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:36:
Wat volgens mij toch ook wel belangrijk is, is dat je een huis ooit ook weer wilt kunnen verkopen. vandaar dat ik het "knutselwerk" vooral gebruik voor zaken die niet hoogst noodzakelijk zijn voor het alledaags functioneren van het huis (bijv. tuin beregening)
Oh.. tuin beregening niet hoogst noodzakelijk, ..eh ok.. Betere en makkelijker sturing daarvan was hier juist 't nummer twee selectiecriterium! Hebben we vast behoorlijk verschillende tuinen ;). En ook daar weer volop profiteren van het gemakkelijk bijeen trekken van inputs (weervoorspelling bijv.) in een algoritme. Gevoelsmatig juist door het gecentraliseerde idee, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe gemakkelijk en goed de verschillende logic modules voor KNX op dit vlak zijn..

• HiBe
Gwaihir schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:37:
Ik pak dit stukje er graag nog even uit. Is m.i. een belangrijke overweging: wil je primair onafhankelijkheid, of juist intense samenwerking tussen apparaten? En waarom precies? (Je KNX voeding blijft bijv. ook een single point of failure?)
klopt zeker, maar daar kan ik goedkoop een extra voeding van in de meterkast leggen als reserve. miniserver als reserve op de plank leggen is alweer een ander verhaal, zeker als het niet duidelijk is of deze versie van de miniserver die dan extra op de plank ligt ook nog support heeft op het moment dat ik moet vervangen...
Ik denk dat 't uiteindelijk gaat over de toegevoegde waarde die je verwacht én wat je daarvoor bereid bent aan tijd te investeren. Hier viel, door een bijzonder verwarmingssysteem, de keuze wél doorslaggevend op één centraal brein. En ik moet zeggen: je gaat 't toch al snel gebruiken op manieren die je echt niet tevoren voorzien zou hebben.

Klein voorbeeldje: stooklijn voor de warmtepomp neemt nu net zo makkelijk ook windchill mee. Daar staat wel tegenover dat je héél specifiek voor jezelf en jouw huis in de weer bent en het dus echt zelf uit moet werken. Zo'n warmtepomp draait bijv. inderdaad zelf gewoon goed. Echt niet perse beter, m.i., dan via Loxone (of een KNX logic module?) verder geïntegreerd in je huis, dat niet. Maar je kunt het ook slechter maken dan stand alone, dat zeker.

Je ziet wel dat echt stand alone installaties niet meer vanzelfsprekend zijn. Zehnder adverteert in Duitsland juist al als voorstander van integratie met KNX / Loxone / etc., waar het om zonegestuurde ventilatie gaat, wat nu in opkomst is. Dat gaat dan niet zozeer over centrale of decentrale sturing, maar om niet alle sensoren voor elk doel opnieuw aan te leggen, denk ik.
ieder huis is anders, maar de gemiddelde installateur/elektricien, werkt alleen met het stukje waar hij voor opgeleid is. Dus als je al een installatuer voor jouw merk warmtepomp kan vinden dan is de kans heel klein dat deze ook iets van domotica snapt en het geheel kan ondersteunen... lijkt me lastig verkopen zo'n huis.

verder heeft ons huis een centrale WTW en een centrale warmtepomp (met ventielen per ruimte), dan voegt het per ruimte sturen van de WTW en de warmtepomp niet echt veel toe... zeker als er ook warme lucht circuleert door alle ruimtes (Want centrale WTW).
Oh.. tuin beregening niet hoogst noodzakelijk, ..eh ok.. Betere en makkelijker sturing daarvan was hier juist 't nummer twee selectiecriterium! Hebben we vast behoorlijk verschillende tuinen ;). En ook daar weer volop profiteren van het gemakkelijk bijeen trekken van inputs (weervoorspelling bijv.) in een algoritme. Gevoelsmatig juist door het gecentraliseerde idee, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe gemakkelijk en goed de verschillende logic modules voor KNX op dit vlak zijn..
wij hebben dit ook in Loxone, en dat werkt heel prettig. Mijn opmerking was dat we best een paar weken hier kunnen overleven zonder een optimale tuinberegening (zeker in herfst/winter). kost dan wel een paar uur per week om met slangen te slepen e.d. maar niet onmogelijk. voor verlichting, verwarming en ventilatie is een paar weken de haard stoken en ramen open/dicht doen toch echt niet grappig meer....

Ik zou zeker meer in loxone doen als ik wist dat ik loxone kon vertrouwen op de lange termijn en dat de integratie met KNX ook onderhouden wordt/blijft. Mijn probleem met loxone is dat het bedrijf te wispelturig is...

• HiBe
@HiBe @teaser

Doorbird stond eigenlijk hoog op mijn lijstje - wat aspect is er dan niet goed aan? Mijn idee was om die op de NAS te laten wegschrijven en in Home assistant te trekken voor integratie ih geheel, op die manier cover je volgens mij alle gebreken?
En bij verhuis kan je nog altijd terug vallen op de basis functionaliteit

de gira smoke detectors lijken mij idd een leuke oplossing als alarm, die ga ik is bekijken.

Zaken mbt Doorbird (in ons geval):
  • Doorbird app is niet heel betrouwbaar voor de meldingen als er op de bel gedrukt wordt, meestal werkt het... maar soms helemaal niet of enorm vertraagd.
  • Aangezien de doorbird vol in de zon op het zuiden hangt merken we dat we na 2 jaar een paars beeld kregen ivm verkleuring/overbelichting. wel een nieuwe gekregen maar toch niet helemaal iets wat we na 2 jaar al verwacht hadden
  • beeldkwaliteit is niet heel geweldig
Wat betreft schakelmateriaal. Wij hebben het hele huis volhangen met Gira E2. en gaan nu naar de standaard Gira tast knoppen (https://www.voltus.de/hau...stsensoren/gira/system55/). omdat we alles in matt wit hebben waren er niet heel veel opties. als ik het weer over moet doen dan zou ik de knoppen los houden van de WCDs en de WCDs/raampjes in glanzend wit doen. Dan kun je nl. ook makkelijk MDT oid gebruiken, zie: https://www.voltus.de/blo...fuer-standardanwendungen/

• bramv101
@HiBe
dan zou ik de knoppen los houden van de WCDs
Hoe bedoel je los van de wandcontact doos? alle tasters via RF draadloos?
Of is dit even een verwarring Belgie vs Nederland (in Belgie beschouw ik WCD als het stuk dat in de muur zit gepleisterd)

[ Voor 28% gewijzigd door bramv101 op 25-02-2021 12:25 ]

• HiBe
bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:16:
@HiBe

[...]

Of is dit even een verwarring Belgie vs Nederland (in Belgie beschouw ik WCD als het stuk dat in de muur zit gepleisterd)
Uh oh, ik dacht dat dit vrij universeel was... maar blijkbaar niet. Een WCD is een wand contact doos, kun je een stekker insteken. Deze kan opbouw zijn of inbouw... in nieuwbouw is het meestal inbouw (dus in de muur gepleisterd.

een taster/knop is een bedieningselement, al dan niet met touch, klik geluid, wipfunctie etc. Ook deze kan opbouw zijn of inbouw... in NL. de huizen van de laatste 50 jaar meestal inbouw.

Je kunt deze twee functies ook in een enkel frame (van meestal 55mmx55m per functie) stoppen... dan krijg je dus het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD8knsb0CDa6nbzHwIgj3_qPg8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gphDo4GMPpeb6SkZmUekhxC1.jpg?f=user_large

• teaser
Ja daar noem je ook meteen een van de duurste merken. Je kunt ook opteren voor goedkopere basistasters in ruimtes zoals toilet, berging, traphal etc. Enkel met aanwezigheidsmelders kan ook, maar dan moet je rekening houden dat in ruimtes waar je wel eens langdurig stil kan zitten PIR melders mogelijk niet volstaan. Hele lange timeouts gebruiken is dan ook niet ideaal. Ik heb overal tastschakelaars zitten, maar op bepaalde plaatsen gebruiken we die nagenoeg nooit.
HiBe schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Zaken mbt Doorbird (in ons geval):
  • Doorbird app is niet heel betrouwbaar voor de meldingen als er op de bel gedrukt wordt, meestal werkt het... maar soms helemaal niet of enorm vertraagd.
  • Aangezien de doorbird vol in de zon op het zuiden hangt merken we dat we na 2 jaar een paars beeld kregen ivm verkleuring/overbelichting. wel een nieuwe gekregen maar toch niet helemaal iets wat we na 2 jaar al verwacht hadden
  • beeldkwaliteit is niet heel geweldig
Qua meldingen hebben we hier weinig problemen, meestal ligt dat ook aan de mobiel zelf (batterij besparingsmodus bv). Hier vooral problemen om betrouwbaar te communiceren met degene die aan de deur staat.
Punt 2, exact hetzelfde hier. Camera hangt wel op het oosten, maar daar kan de zon ook hard schijnen in de zomer. En ja, over het algemeen is die beeldkwaliteit al niet geweldig, maar voldoende om te zien wie er voor de deur staat.
bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:16:
WCD beschouw ik hier in BE ook gewoon als wandcontactdoos hoor ;)

• bramv101
Allright, nu ben ik mee met het begrip WCD los van tasters.
Dit zou ik uit principe altijd los van elkaar doen. Ik kom het eigenlijk weinig tegen in Belgie dat deze in 1 frame zitten...
Mij stoort het ook niet dat een taster een uniek design heeft tov de WCD

Doorbird problemen lijken me toch niet klein
  • Communiceren met persoon ad deur werkt niet vlot
  • Beeldkwaliteit niet al te goed
  • Soms trage notifications

• Gwaihir
  • Niet online
HiBe schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:16:
ieder huis is anders, maar de gemiddelde installateur/elektricien, werkt alleen met het stukje waar hij voor opgeleid is. Dus als je al een installatuer voor jouw merk warmtepomp kan vinden dan is de kans heel klein dat deze ook iets van domotica snapt en het geheel kan ondersteunen... lijkt me lastig verkopen zo'n huis.
Tja, en geen van beide houdt het schilderwerk of de vijver op orde ;). Zo heb je altijd meerdere partijen nodig om een huis te onderhouden / ondersteunen. Dat is op zich niet zo erg. Denk dat hiervoor vooral telt of de oplossing van jaar tot jaar gewoon robuust werkt.

Het is makkelijk daar wat laks in te zijn, maar ik houd het wel in de gaten. Paar avondjes kwaad maken op losse eindjes en het lijkt me wel overdraagbaar :).

Inderdaad ondersteunt de installateur de WP en de Loxone partner de domotica. Gaat een van beide kapot, dan kan die hardware probleemloos vervangen worden, ook voor een nieuwe eigenaar en zonder dat installateur of domoticus exact hoeft te doorgronden welke optimalisaties in zo'n config zijn gemaakt. Dat is weliswaar een argument voor geheel onafhankelijke systemen, maar zal niet anders zijn voor een huis wat op logica verspreid over KNX leunt.
Mijn opmerking was dat we best een paar weken hier kunnen overleven zonder een optimale tuinberegening (zeker in herfst/winter). kost dan wel een paar uur per week om met slangen te slepen e.d. maar niet onmogelijk.
Dat dacht ik al. Ligt hier anders: ik heb 't per ongeluk een week of zes in het droge warme voorjaar zonder moeten doen vorig jaar, toen we van oud naar nieuw gingen. Moest het met lede ogen aanzien, maar kon er niet zoveel mee; zou met de tuinslang letterlijk een dagtaak zijn en ook zonde van zoveel leidingwater.
Ik zou zeker meer in loxone doen als ik wist dat ik loxone kon vertrouwen op de lange termijn en dat de integratie met KNX ook onderhouden wordt/blijft. Mijn probleem met loxone is dat het bedrijf te wispelturig is...
Ik herken het probleem, maar zie niet zo goed waarom op voorhand al overstappen naar KNX logica, zeker in een losse logic controller beter is. Misschien wil ik ooit over, maar ook hoe die dingen werken is volstrekt een dingetje van de fabrikant. Daar is niets via KNX aan gestandaardiseerd, toch? Ga je over op een andere, dan mag je hele programmering opnieuw, in een andere toolset? Klinkt niet groter als de stap die dat net wat te wispelturige bedrijf me boven het hoofd hangt. En eerlijk gezegd ben ik wel banger voor bedrijven die gewoon rechtdoor koersen tot faillissement of andere vorm van einde oefening voor het betreffende product, dan voor degenen die onhandigheden in hun business model gaandeweg (wat onhandig) fixen.

Goh.. ik wil juist geen losse units soms inbouw, soms opbouw. Dus niet wat @Tomatoman vandaag liet zien, maar juist jouw huidige insteek. Levert nog wat hoofdbrekens op. Overweeg zelf frontjes te laten 3-d printen.

• bramv101
Qua tasters even op volgende beslist (ik begrijp dat sommigen het anders zien, echter in een nieuwbouw lijken mij deze het makkelijkste)

op verdiepen MDT BE-TAL55T4.01 button Light 55 4-fold RGBW neutral

op gelijkvloers Ekinex KNX 4 voudige taster

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gwaihir schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Goh.. ik wil juist geen losse units soms inbouw, soms opbouw. Dus niet wat @Tomatoman vandaag liet zien, maar juist jouw huidige insteek. Levert nog wat hoofdbrekens op. Overweeg zelf frontjes te laten 3-d printen.
Wat ik liet zien is allemaal inbouw. Bedoel je dat je voor tasters uitsluitend iets wilt wat in binnen specifieke inbouwramen past? Realiseer je dan wel dat die qua afmetingen geenszins gestandaardiseerd zijn; 55x55 mm is nog het meest voorkomend, maar heel veel fabrikanten hanteren andere maten, waardoor hun spullen niet te combineren zijn met spullen van andere fabrikanten. Als je een Gira inbouwraam pakt, daar Somfy zonneschermbediening en een Busch Jaeger wandcontactdoos in wil plaatsen, wens ik je veel succes. Niet alleen gaat het fysiek niet passen, ook zul je zien dat alle materialen net een andere kleur en oppervlakteafwerking (mat/glanzend) hebben.

Maar bovenal kan ik vrijwel geen enkele situatie bedenken waarin je graag lichtschakelaars/tasters in een draadraam zou willen combineren met stopcontacten. Wandcontactdozen plaats je in moderne woningen bijna altijd 25-30 cm boven de vloer, terwijl je op tasters op deurklinkhoogte wilt, of - als ze voorzien zijn van een schermpje - op ongeveer 130 cm hoogte. De enige praktische uitzondering die ik kan bedenken is als je ze boven een aanrechtblad wilt combineren. Maar ook daar geldt dat de plekken die logisch zijn voor WCD’s vaak niet de beste locaties zijn voor tasters.

De reden dat je in woningbouw vaak toch de combinatie van WCD + lichtschakelaar tegenkomt, is dat dat wat goedkoper is dan als ze los worden geplaatst. Het scheelt nauwelijks in materiaalkosten, maar het scheelt wel weer een stukje freeswerk en draden trekken. Maar als je met KNX aan de slag gaat, ben je a priori niet op zoek naar dergelijke besparingen. Mocht je een mooie oplossing in een inbouwraam tegenkomen: helemaal prima :). Maar staar je er niet blind op.

• bramv101
@Tomatoman

Yes, akkoord met jou dat hoeveelheid kabel trekken en frezen geen limiterende factor mag zijn om WCD en aster op de meest logische positie te zetten

Echter ik vermoed dat de discussies hier vaak beinvloed worden door nieuwbouw vs renovatie.
Bij renovatie heb je vaak niet de vrijheid om zulke keuzes te maken.

• HiBe
ik heb zelf alle leidingen gefreesd en de elektra aangelegd in huis, dus de kosten voor in 1 raam of los was niet zo heel relevant (wisselgeld of klein bier zullen we maar zeggen)... maar we WAF wilde toch echt overal hetzelfde schakel en WCD materiaal hebben... dus op limiterende schakel was de paar plekken waar we een WCD+taster hebben, en daarmee dus in het hele huis 55x55 materiaal.

• Gwaihir
  • Niet online
Tomatoman schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:01:
Wat ik liet zien is allemaal inbouw.
Oh, ok. Foto is natuurlijk erg recht van voren. Meende dat die tasters flink uitstaken.
Bedoel je dat je voor tasters uitsluitend iets wilt wat in binnen specifieke inbouwramen past?
Ik bedoel denk ik vooral dat ik rust op m'n muren wil houden. Dus niet snel zo'n 2x WCD vlakbij een taster en toch op verschillende hoogte en verschillende look - ik zie dat goed afgestemd zijn eerlijk gezegd alleen in de kleur(afwerking) terug.

(En qua domotica geloof ik ook wel in oplossingen die het gebruik en dus de noodzaak van knoppen / tasters verminderen.)

Hier wel een bestaande setting. Dus al snel een niet meer spul op de muren gevoel. En de serie waaruit de WCDs en schakelaar komen is niet eens consistent over het hele huis. Dus ach.. kan evt. daar ook nog wat gaan winnen. WCD + Schakelaar / taster bijeen komt hier wel veel voor. Gebruik je de WCD inderdaad meestal alleen voor de stofzuiger (en een nachtlampje voor de kids). Maar .. ze zitten er dus al wel .. bij elkaar, dus daar dezelfde begrenzing als @HiBe net noemt.

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:02

bomberboy

BOEM!

bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:07:
Doorbird problemen lijken me toch niet klein
  • Communiceren met persoon ad deur werkt niet vlot
  • Beeldkwaliteit niet al te goed
  • Soms trage notifications
Hier ook een Doorbird gebruiker. Ook hier eigenlijk niet geïntegreerd met KNX (want waarom?). Hier is die wel op het noorden geörienteerd en dus nooit echt last van inschijnende zon.

Ik heb ook de indoor gong van doorbird zelf erbij en dat werkt eigenlijk wel ok. Als je enkel op de app vertrouwt dan is het niet perfect. Eens de communicatie opgezet is valt het mij wel mee, maar meestal ben je gewoon te laat daarvoor. Zeker bij een pakketleverancier, deze drukken op de knop en lopen zo snel mogelijk weer weg. Dus even vragen om het aan de achterdeur te zetten is er doorgaans niet bij, maar ik vrees dat dat tegenwoordig een algemeen probleem is }:O

Ook hier wordt het beeld via een QNAP nas continu bewaard zodat terugkijken kan. (Gebruiken we denk ik 3 keer per jaar ofzo, dus opnieuw geen reden voor verdere integratie)

Waarom heb ik er voor gekozen? (merk op dat dit 3 jaar geleden was, de vergelijking slaat dan op toen)
  • Looks & stevigheid (en niet zo'n plastiek ding dat op de muur geplakt lijkt)
  • bedraad aan te sluiten met PoE.
  • Toen (op papier) een goede beeldkwaliteit. Was één van de weinige oplossingen met HD resolutie camera
  • Geen (verplicht) abonnement nodig.
  • In het lokale netwerk kan die ook werken zonder internet connectie (gebruik ik bijvoorbeeld voor de wallmounted ipad)
Is deze perfect, zeker niet, maar op basis van mijn persoonlijke checklist heb ik voorlopig nog steeds geen beter alternatief (maar ik ben ook niet op zoek natuurlijk :+ ). Het hangt vooral af van je persoonlijke voorkeuren.

• bramv101
Nog even een wat stoutere vraag: waar halen jullie je ETS professional?
De Jolly Rogers vlag hijsen?

• HiBe
ik ben voor ETS inside gegaan (leap of faith) in combinatie met een BAB TEC app module. De app module is voor mij een betaalbare DIN server (draait linux ETS inside op)... en het geeft ook meteen de mogelijkheid om andere zaken te integreren.

bij elkaar kost het ongeveer de helft van een ETS pro licentie... daarnaast kan ik het vanaf een tablet configureren en blijft de configuratie onderdeel van de installatie.

[ Voor 26% gewijzigd door HiBe op 25-02-2021 15:22 ]

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:02

bomberboy

BOEM!

bramv101 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:00:
Nog even een wat stoutere vraag: waar halen jullie je ETS professional?
De Jolly Rogers vlag hijsen?
Gewoon gekocht.
  • Ik werk zelf ook in een bedrijf dat software maakt en verkoopt. Dus ik apprecieer het wel dat klanten ook effectief betalen.
  • De prijs van de ETS licentie tov het totale budget van de installatie & kost van het huis was niet de grote besparing...
  • Ik wil gewoon er mee kunnen werken en vlot dingen kunnen aanpassen en niet plots vast komen te zitten door niet geheel correcte versie.
En nee, ik ben zeker niet heiliger dan de paus en heb er ook wel al eens de kantjes af gelopen, maar in dit geval was het me gewoon niet waard.

En tot slot ook beetje goed timen en aankopen rond feestdagen, jaarlijkse verjaardag van KNX enz en je kan wel een deal hebben met 25% korting.
Pagina: 1 ... 43 ... 84 Laatste