[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb mijn gehele elektrische installatie direct achter de hoofdschakelaar beveiligd met een bliksem- en overspanningsbeveiliging type 1 + type 2 (grofbeveiliging), met een aardpen direct onder de meterkast. De kabel van de buitenverlichting is van buiten naar binnen beveiligd met type 2. Daarmee is het uitgesloten dat mijn complete elektrische installatie wordt geroosterd, zelfs als de bliksem vlakbij in het elektriciteitsnet inslaat.

Daarnaast heb ik een paar groepen beveiligd met overspanningsbeveiliging type 3 (fijnbeveiliging), waaronder de groep waarmee alle KNX-componenten worden gevoed. Hierdoor is een type 2 beveiliging van de KNX buskabel overbodig geworden, want hij is al beter beveiligd dan zo'n KXN bus terminal overspanningsbeveiliging van Dehn überhaupt kan bieden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:01
Voor rechtstreekse of zeer nabije inslagen maak ik me weinig zorgen, op 200m van ons huis staat een kerktoren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-01-2024
teaser schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:33:
Voor rechtstreekse of zeer nabije inslagen maak ik me weinig zorgen, op 200m van ons huis staat een kerktoren 8)
Dat is inderdaad een goeie, bij ons nieuwe huis staat de kerk ook aan de andere kant van de straat.

Maar daarnaast, een BT-24 is maar een kleine investering, en toch iets meer zekerheid, dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Gwaihir schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:03:
Heb toch de mantel van de CAT-7 signaalkabel die onder het erf door loopt maar aan aarde laten leggen.
Het is sowieso aan te raden om al je netwerkbekabeling met een shield aan de aarde te leggen, normaliter gebeurd dit centraal via je patchpaneel.

Ik heb er zelf voor gekozen om alle netwerkverbindingen buitenshuis via glasvezel te laten verlopen. Heb geen coax, en internet ook via glas. Op de hoofdaansluiting zit een type 2 overspanningsbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
Iemand een goed adres (webshop) voor kwalitatieve LEDstrips aan een goeie prijs? Je kan natuurlijk naar de grote merken gaan, maar deze zijn niet altijd prijs-kwaliteit beter heb ik gehoord...

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van LEDstrips? En het moeten natuurlijk gewoon de strips zijn, de controllers, adapters, afstandsbedieningen heb ik natuurlijk niet nodig :-)

Wat is bijvoorbeeld aangeraden?
  • aantal Leds per meter (ik vermoed minimum 60... maar hoe meer natuurlijk hoe meer het kleur 1 geheel wordt).
  • rgbw leds (dus 4 in 1 LED) of 4 verschillende leds
  • 12V of 24V (24 lijkt mij hier logischer omdat je dan lager in stroom gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@Not Applicable met die vraag ga je beter geholpen worden in het topic ervaringen met led verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:37
Not Applicable schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:06:
Iemand een goed adres (webshop) voor kwalitatieve LEDstrips aan een goeie prijs? Je kan natuurlijk naar de grote merken gaan, maar deze zijn niet altijd prijs-kwaliteit beter heb ik gehoord...

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van LEDstrips? En het moeten natuurlijk gewoon de strips zijn, de controllers, adapters, afstandsbedieningen heb ik natuurlijk niet nodig :-)

Wat is bijvoorbeeld aangeraden?
  • aantal Leds per meter (ik vermoed minimum 60... maar hoe meer natuurlijk hoe meer het kleur 1 geheel wordt).
  • rgbw leds (dus 4 in 1 LED) of 4 verschillende leds
  • 12V of 24V (24 lijkt mij hier logischer omdat je dan lager in stroom gaat)
Vergeet ook niet te kijken naar de Watt per meter waarde.
En of het mogelijk is de LED strips in een houder met diffuser te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 09-01-2021 12:31 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DeV0uReR schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:06:
Het is sowieso aan te raden om al je netwerkbekabeling met een shield aan de aarde te leggen, normaliter gebeurd dit centraal via je patchpaneel.
Klopt. Mijn patchpanels en switch zijn ook alle drie geaard en ook hier komt internet via glas.

Maar de genoemde kabel is dus niet in gebruik als TCP/IP netwerkkabel. Hij vervult een soortgelijke functie als de KNX-buskabel, maar dan voor een niet-KNX deel van mijn installatie. Net zoals de KNX buskabel standaard niet zo'n shield aan aarde kent is dat daar ook daar niet de standaard werkwijze. Maar het is wel wat het document waar @teaser naar linkte aanraadt voor een verbinding tussen twee gebouwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCTycooner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 20:16
Hey,

M'n nieuwbouw is net opgeleverd, heb hier alle (dimbare) lichten in een KNX schakeling laten zetten, en ben me nu aan het verdiepen in hoe ik hier verder op kan tweaken.

Ik zoek een interface om het systeem te kunnen programmeren (met ETS5) en te kunnen uitlezen én sturen via een eigen server (waarschijnlijk ga ik zelf iets schrijven in .NET dat op een lokale server zal draaien).

Kom ik hiervoor toe met zowat eender welke IP interface of heb ik een toestel nodig met een webserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@RCTycooner eender welke interface voldoet, maar liefst eentje die meer dan 1 tunnel ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCTycooner
teaser schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:24:
@RCTycooner eender welke interface voldoet, maar liefst eentje die meer dan 1 tunnel ondersteunt.
Super, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 18:18
Ethirty schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]

Simpel dingetje voor het geld. Maar als het je een kapot device kan besparen.
Moet deze direct aan je voeding en dan verder?
Of kan je hem daar ook gewoon aanhangen? Zolder dat die verder loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Oke, ik ben dus ergens de fout in gegaan en ben op zoek naar een weg terug.

De fout, niet goed genoeg verdiept in de aansturing van LED's via dimmers.
Ik heb 16 24v AR111 LED lampen welke worden per 4 worden gevoed door één ELG-75-24B-3Y.
Deze wordt weer aangestuurd door een MDT AKD-0410V.02.

Het probleem, je raad het al, dimmer werkt maar lang niet diep genoeg.

De oplossing het laatste stukje via PWM. maar de vraag is hoe? En hier over wil ik jullie gedachte eens plukken.

Mijn initiële idee is blijf zoveel mogelijk bij wat ik heb. Eventueel een driver zoals de brumberg
Nadeel weer extra spullen en toch een gok. Voordeel veel hergebruik en relatief weinig extra kosten.

Echter deze "weinig kosten" insteek heeft mij wel dit pad op geleid...

De andere oplossing is mijn verlies nemen en over stappen naar Dali. Niet voor niets is dit min of meer de basis voor veel van de hier besproken licht zijde van de installaties. Probleem dit is een nieuwe wereld waar ik mij nog niet in heb verdiept en waarschijnlijk toch best wel de kosten. Even snel was de goedkoopste gateway 230 euro, nog los van de keuze aan drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
Goedenavond!

Ben me aan het orienteren op een KNX setup en vroeg me af wat de normale manier van werken is m.b.t. het gebruik van electra groepen icm een KNX systeem. "groep" is in de KNX context niet echt lekker zoeken :x dus vandaar m'n vraag.

Stel je wilt alleen verlichting kunnen schakelen in het hele huis, zou je dan één (of meerdere?) losse groepen specifiek hiervoor gebruiken? Of zou je gebruik maken van de groepen van de ruimte waar het licht zich bevindt?
En als je ipv alleen verlichting daarnaast nog meer wilt bedienen? Zeg ook een aantal stopcontacten, gordijnen, ventilatie, etc? De stopcontacten zitten normaal al op een groep natuurlijk. Is dan gebruik maken van de bestaande groepen logischer?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
aaahaaap schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:37:
Goedenavond!

Ben me aan het orienteren op een KNX setup en vroeg me af wat de normale manier van werken is m.b.t. het gebruik van electra groepen icm een KNX systeem. "groep" is in de KNX context niet echt lekker zoeken :x dus vandaar m'n vraag.

Stel je wilt alleen verlichting kunnen schakelen in het hele huis, zou je dan één (of meerdere?) losse groepen specifiek hiervoor gebruiken? Of zou je gebruik maken van de groepen van de ruimte waar het licht zich bevindt?
En als je ipv alleen verlichting daarnaast nog meer wilt bedienen? Zeg ook een aantal stopcontacten, gordijnen, ventilatie, etc? De stopcontacten zitten normaal al op een groep natuurlijk. Is dan gebruik maken van de bestaande groepen logischer?

Alvast bedankt voor de hulp!
Hier is geen eenvoudig antwoord op te geven, alles hangt af van wat er nu voor installatie in zit, waar alle buizen lopen en hoeveel je bereid ben te verbouwen aan de installatie.

Ik ben van mening dat je idealiter 1 of meerdere groepen per ruimte hebt puur voor verlichting, aparte groepen voor stopcontacten per ruimte en aparte groepen voor zaken als blinderingen, ventilatie, etc.

Mocht je dan een groep uit moeten schakelen i.v.m. onderhoud of wat dan ook valt niet ineens van alles en nog wat uit over het hele huis verspreid. :P

Mocht dat niet mogelijk zijn heeft alles per ruimte (verlichting, stopcontacten, etc) op dezelfde groep de voorkeur boven alle verlichting in het hele huis op 1 groep, zoals een standaard elektrische installatie vaak al is aangelegd dus.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

aaahaaap schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:37:
Zoals @MewBie ook al zegt is het totaal afhankelijk van de huidige setup. Als je al een bestaande setup hebt lijkt het me logisch om die ook te blijven volgen. Dus stopcontacten schakelbaar maken gewoon binnen de groep waar ze nu ook al op zitten, idem voor de verlichting. Bij een gemiddelde KNX installatie heb je alle actors toch al (dicht)bij de groepen zitten; het is dan eenvoudig om de juiste groep aan de juiste actor te knopen. En daarbij kan je dus ook een meervoudige schakelaktor hebben die door meerdere groepen gevoed wordt.

Qua verdeling ben ik thuis voor een redelijk traditionele opzet gegaan. Er zijn iets meer groepen dan normaal maar de groepen voeden (m.u.v. de echt grote ruimtes) vaak een of meerdere ruimtes en daarin zowel de stopcontacten als verlichting. Voordeel hiervan is dat je vrij snel door hebt dat er een automaat of ALS getript is omdat het licht dan ook niet meer werkt. Tweede voordeel is dat je de verlichting "vanzelf" verdeeld hebt over meerdere groepen (en let op, ook over verschillende ALS'en) zodat bij een fout niet al je verlichting direct uit valt. Ik meen dat dit zelfs een eis of sterke aanbeveling in de NEN is.

Uitzondering op de traditionele opzet is m'n LED verlichting (strips en spots). Die hangt op een aantal aparte groepen omdat alle LED vanaf een andere plek centraal wordt aangestuurd. Tevens ook weer een voordeel; als in een ruimte de kroonluchters uitvallen blijven de spots gewoon nog functioneren :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Ik had ook al bedacht verlichting en stopcontacten in een locatie te verdelen over 2 groepen. Zo valt een hele ruimte of etage nooit in 1x helemaal in het donker.

Het voordeel van een centrale kast is dat je juist die flexibiliteit hebt om het naar wens in te delen of te veranderen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:29:
Ik had ook al bedacht verlichting en stopcontacten in een locatie te verdelen over 2 groepen. Zo valt een hele ruimte of etage nooit in 1x helemaal in het donker.
Yep! Dat is meen ik zelfs verplicht (in NL en om die reden).

Edit: per verdieping. Per ruimte lijkt me niet altijd handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 12-01-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Let op dat je de afzonderlijke groepen dan ook zodanig over de aardlekschakelaars verdeelt dat bij uitschakeling van de aardlekschakelaar niet alsnog de gehele ruimte (of zelfs de gehele verdieping) in het donker komt te zitten. Mocht je geen aardlekschakelaars gebruiken die meerdere groepen beveiligen maar installatieautomaten, dan is dit nooit een issue.

Tweede punt om rekening mee te houden: als je alle WCD's en lichtpunten kriskras over verschillende groepen verspreidt, wordt het voor de eindgebruiker behoorlijk lastig om te begrijpen welke WCD/lamp op welke groep is aangesloten. Daarom wil je in kleinere ruimten vaak liever niet meerdere groepen toepassen.

Voor een KNX-installatie is verlichting op meer dan 1 groep vaak ook een verspilling van schakelactoren. Voorbeeld: in mijn hal heeft de installateur per abuis twee spots die altijd tegelijk aan of uit zijn op twee verschillende groepen aangesloten. Gevolg: ik heb voor elk van beide spots een afzonderlijke uitgang op een schakelactor nodig. Als ze op dezelfde groep hadden gezeten, had ik ze op dezelfde uitgang kunnen aansluiten.

Voor grotere ruimten wil je juist wel een verdeling over meerdere groepen, onder meer om te voorkomen dat een complete woonkamer in het donker komt bij uitschakeling van één groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

2 tegelijk brandende spots in dezelfde ruimte is natuurlijk niet echt logisch, maar ik kan me wel voorstellen dat je (open) keuken en woonkamer over 2 groepen verspreid, of de slaapkamers en gang verdeeld over 2 groepen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 07:17
Tot op heden heb ik uitsluitend LED verlichting, centraal gevoed. Kan maximaal twee spots of X lengte aan ledstrip op een dali kanaal hebben en zo heb ik de lichtbronnen strategish verdeeld over de verschillende drivers en die drivers worden weer gevoed vanuit twee alamats op twee verschillende fases.

Met uitzondering van de toiletten hebben alle ruimtes meer dan twee spots waardoor uitval van een fase, alamat of actor een ruimte nooit volledig in het donker zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Dank voor de antwoorden allemaal! Hier kan ik zeker wat mee :)
Tomatoman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:55:
Let op dat je de afzonderlijke groepen dan ook zodanig over de aardlekschakelaars verdeelt dat bij uitschakeling van de aardlekschakelaar niet alsnog de gehele ruimte (of zelfs de gehele verdieping) in het donker komt te zitten. Mocht je geen aardlekschakelaars gebruiken die meerdere groepen beveiligen maar installatieautomaten, dan is dit nooit een issue.
Voor de zekerheid: Bedoel je met installatieautomaten aardlekautomaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

aaahaaap schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:14:
Dank voor de antwoorden allemaal! Hier kan ik zeker wat mee :)

[...]

Voor de zekerheid: Bedoel je met installatieautomaten aardlekautomaten?
Je hebt helemaal gelijk, dank voor de opmerkzaamheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Enkele vragen voor inrichting van de verdeelkasten

- ik zie op internet diverse foto’s van verdeelkasten waarin naast de verdeelkast naast de normale kast met de schakelautomaten wordt geplaatst. In de verdeelkast worden dan vervolgens, in ieder geval zo lijkt het, voor elke inkomende lijn, lichtpunt, wcd etc nog een extra automaat in plaats van een rijgklem? Heeft dit nog enige toegevoegde waarde?

- is het toegestaan om de fase door te lussen over verschillende fase ingangen van bijvoorbeeld een schakelactor of dimactor, uiteraard wanneer deze op dezelfde groep aangesloten dienen te zijn? Of dient de fase van de inkomende groep eerst verdeeld te worden over een 2e set rijgklemmen om zo voor elke fase aansluiting een aparte kabel naar de actor te kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:24:
Enkele vragen voor inrichting van de verdeelkasten

- ik zie op internet diverse foto’s van verdeelkasten waarin naast de verdeelkast naast de normale kast met de schakelautomaten wordt geplaatst. In de verdeelkast worden dan vervolgens, in ieder geval zo lijkt het, voor elke inkomende lijn, lichtpunt, wcd etc nog een extra automaat in plaats van een rijgklem? Heeft dit nog enige toegevoegde waarde?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar dat klinkt als het Amerikaanse systeem. In Nederland: niet doen. Het heeft geen enkele meerwaarde en levert verschillende problemen op, waaronder het probleem dat selectiviteit niet meer gewaarborgd is (niet wenselijk en niet toegestaan). Zeer kort samengevat: als er teveel vermogen wordt gevraagd, weet je niet welke automaat eerder afslaat: de automaat vóór de schakelactor of de tweede automaat die achter de actor zit.
- is het toegestaan om de fase door te lussen over verschillende fase ingangen van bijvoorbeeld een schakelactor of dimactor, uiteraard wanneer deze op dezelfde groep aangesloten dienen te zijn? Of dient de fase van de inkomende groep eerst verdeeld te worden over een 2e set rijgklemmen om zo voor elke fase aansluiting een aparte kabel naar de actor te kunnen plaatsen?
Dat doorlussen scheelt een hoop bedrading en is juist een prima idee :). Klik maar eens op onderstaande foto, dan zie je hoe ik het heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_QDGNMjWI3uPKUZ1njuA-TKzvg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aD7Fw7pq1sVm7P6sWKs81CJ5.jpg?f=fotoalbum_medium

Vooral bij de actor met de sticker D3 zie je dat er tussen de ingangen telkens een gele adermarkering met wisselstroomsymbool is aangebracht. Dat is de inkomende draad die van ingang naar ingang is doorgelust. Dat doe je netjes door de draad telkens met twin-adereindhulzen af te werken, zodat in iedere ingang maar één adereindhuls zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Tomatoman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Vooral bij de actor met de sticker D3 zie je dat er tussen de ingangen telkens een gele adermarkering met wisselstroomsymbool is aangebracht. Dat is de inkomende draad die van ingang naar ingang is doorgelust. Dat doe je netjes door de draad telkens met twin-adereindhulzen af te werken, zodat in iedere ingang maar één adereindhuls zit.
Mag je de fase ook doorlussen van bijvoorbeeld voeding naar schakelactor naar dimmer? Uiteraard weer met inachtneming van de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:13:
[...]
Mag je de fase ook doorlussen van bijvoorbeeld voeding naar schakelactor naar dimmer? Uiteraard weer met inachtneming van de groep.
Uiteraard mag dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Dat zou dan betekenen dat er boven de rijklemmen alleen schakeldraden, 1 fase per groep en eventueel een nul wanneer nodig voor een specifieke actor?

Dan omtrent LED verlichting. Doel is uiteraard overal led verlichting toe te passen, waarvan een aantal kringen gedimd moet kunnen worden.
Er zijn meerdere dim actoren die overweg zouden kunnen met “retro-fit” led lampen. Maar ik lees op het forum dat dat zeker niet overal goed werkt.
Zijn er dan specifieke actoren die wel fatsoenlijk 230v led spots kunnen dimmen?
Of wanneer dat eigenlijk überhaupt geen goede optie is? Wat zou dan beter werken?
We willen graag met spots werken in de gedimde kringen, geen rgb of iets dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Dat zou dan betekenen dat er boven de rijklemmen alleen schakeldraden, 1 fase per groep en eventueel een nul wanneer nodig voor een specifieke actor?

Dan omtrent LED verlichting. Doel is uiteraard overal led verlichting toe te passen, waarvan een aantal kringen gedimd moet kunnen worden.
Er zijn meerdere dim actoren die overweg zouden kunnen met “retro-fit” led lampen. Maar ik lees op het forum dat dat zeker niet overal goed werkt.
Zijn er dan specifieke actoren die wel fatsoenlijk 230v led spots kunnen dimmen?
Of wanneer dat eigenlijk überhaupt geen goede optie is? Wat zou dan beter werken?
We willen graag met spots werken in de gedimde kringen, geen rgb of iets dergelijk.
Mijn Berker KNX dimactoren van 12 jaar oud kunnen prima overweg met dimbare led-lampen met E27 fitting. Je ziet dat het dimverloop een beetje anders is dan dat van traditionele filamentlampen en halogeenlampen, maar zelfs tot het minimum gedimd werkt het allemaal prima, zonder geknipper.

In dit armatuur kon ik mooi de verschillen naast elkaar zien:
Hala lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Tomatoman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar dat klinkt als het Amerikaanse systeem. In Nederland: niet doen. Het heeft geen enkele meerwaarde en levert verschillende problemen op, waaronder het probleem dat selectiviteit niet meer gewaarborgd is (niet wenselijk en niet toegestaan). Zeer kort samengevat: als er teveel vermogen wordt gevraagd, weet je niet welke automaat eerder afslaat: de automaat vóór de schakelactor of de tweede automaat die achter de actor zit.
Selectiviteit is een kwestie van de juiste automaten gebruiken.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:40:
Ik zou veel nullen verwachten; bij (zo'n beetje?) elke schakeldraad ook een nul. En soms 2 fase per groep. Doorlussen van fase tussen twee verschillende din-rails lijkt mij bijv. niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

MewBie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Selectiviteit is een kwestie van de juiste automaten gebruiken.
Dat weet ik :). Maar van iemand die nog nooit van selectiviteit heeft gehoord kun je niet verwachten dat hij weet hoe je daarmee moet omgaan. De meeste mensen weten niet eens wat het verschil is tussen een B- en C-karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Gwaihir schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Ik zou veel nullen verwachten; bij (zo'n beetje?) elke schakeldraad ook een nul. En soms 2 fase per groep. Doorlussen van fase tussen twee verschillende din-rails lijkt mij bijv. niet zo.
Ik had in mijn hoofd zitten om in ieder geval groepen niet over meerdere din rails te verdelen, dus dat zou dan goed komen.

Wat betreft de nul draaden.
Stel ik heb een MDT AKK-0816-03. Dat gaat er toch alleen een fase en schakeldraad naar de aktor per licht/wandcontactdoos? De nul zou ik dan op de rijgklemmen kunnen verbinden met een brug voor de gehele groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Tomatoman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:36:
[...]

Dat weet ik :). Maar van iemand die nog nooit van selectiviteit heeft gehoord kun je niet verwachten dat hij weet hoe je daarmee moet omgaan. De meeste mensen weten niet eens wat het verschil is tussen een B- en C-karakteristiek.
Selectiviteit is inderdaad een relatief nieuw begrip. Maar het er toch als voorbeeld ook mee te maken dat je, wanneer je toch automaten in je verdeelkasten zou gebruiken, je geen 25A automaten moet gebruiken in je verdeelkast als er boven elektra meter op 16A wordt afgezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Selectiviteit is inderdaad een relatief nieuw begrip. Maar het er toch als voorbeeld ook mee te maken dat je, wanneer je toch automaten in je verdeelkasten zou gebruiken, je geen 25A automaten moet gebruiken in je verdeelkast als er boven elektra meter op 16A wordt afgezekerd?
Dat valt niet op voorhand te zeggen, maar hangt af van de automaatkarakteristieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Tomatoman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Dat valt niet op voorhand te zeggen, maar hangt af van de automaatkarakteristieken.
Ok

Dan heb ik dat stuk nog niet helemaal begrepen.
Maarrrr, als ik de automaten laat voor wat het is, en in de verdeelkast allen binnen laat komen op rijgklemmen, heb ik dan iets van doen met selectiviteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Ok

Dan heb ik dat stuk nog niet helemaal begrepen.
Maarrrr, als ik de automaten laat voor wat het is, en in de verdeelkast allen binnen laat komen op rijgklemmen, heb ik dan iets van doen met selectiviteit?
Selectiviteit is alleen van toepassing als je meerdere automaten in serie hebt.
Bijvoorbeeld:
Je groepen, je hoofdautomaat, de automaat in de wijkverdeler, etc.
Bij een kortsluiting in je groep, moet de automaat voor je groep eerst afschakelen.
Bij een kortsluiting tussen je groepen en je hoofdautomaat moet je hoofdautomaat als eerste afschakelen.
Etc.

Als je geen automaten in je knx kast hebt zitten hoef je je geen zorgen te maken om selectiviteit.
Omdat je waarschijnlijk wel meerdere groepen in je kast hebt zitten moet je wel zorgen dat alle verschillende groepen van elkaar gescheiden blijven.
Verschillende groepen op verschillende fases met elkaar verbinden zorgt voor instant vuurwerk, verschillende groepen op dezelfde fase zorgt brandgevaar omdat het mogelijk is dat je automaten niet afschakelen bij kortsluiting met brand als gevolg.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:38:
Wat betreft de nul draaden.
Stel ik heb een MDT AKK-0816-03. Dat gaat er toch alleen een fase en schakeldraad naar de aktor per licht/wandcontactdoos? De nul zou ik dan op de rijgklemmen kunnen verbinden met een brug voor de gehele groep?
Ja, je had 't toch ook over de rijgklemmen? Of bedoelde je alleen wat vanaf daar verder je kast in komt? En je hebt natuurlijk ook rijgklemmen waar al meerdere draden door verbonden worden. Dat hoeft niet (alleen) met bruggen, maar pas als zo'n klem een keertje onvoldoende plek biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
MewBie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Als je geen automaten in je knx kast hebt zitten hoef je je geen zorgen te maken om selectiviteit.
Omdat je waarschijnlijk wel meerdere groepen in je kast hebt zitten moet je wel zorgen dat alle verschillende groepen van elkaar gescheiden blijven.
Verschillende groepen op verschillende fases met elkaar verbinden zorgt voor instant vuurwerk, verschillende groepen op dezelfde fase zorgt brandgevaar omdat het mogelijk is dat je automaten niet afschakelen bij kortsluiting met brand als gevolg.
Dat is duidelijk,
Het idee is om op de onderste rail elke keer 1 groep met daarlangs de bijbehorende wcd’s, lichtlichtschakelingen etc te plaatsen.
Dan elke keer een kleine tussenruimte naar de volgende groep. Deze ook vooraf in de kast plaatsen, de kast vooraf bedraden per groep, om zo min mogelijk risico te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Dat is duidelijk,
Het idee is om op de onderste rail elke keer 1 groep met daarlangs de bijbehorende wcd’s, lichtlichtschakelingen etc te plaatsen.
Dan elke keer een kleine tussenruimte naar de volgende groep. Deze ook vooraf in de kast plaatsen, de kast vooraf bedraden per groep, om zo min mogelijk risico te lopen.
Ik kan je niet helemaal volgen :o. Ik vermoed dat je geen WCD’s op de DIN-rail in je kast wil plaatsen, maar dat is wel wat je schrijft. Wat is nou precies wat je wilt weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Tomatoman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:26:
[...]

Ik kan je niet helemaal volgen :o. Ik vermoed dat je geen WCD’s op de DIN-rail in je kast wil plaatsen, maar dat is wel wat je schrijft. Wat is nou precies wat je wilt weten?
Nee, dat bedoel ik inderdaad niet.

Onderste rail is bedoelt voor rijgklemmen. Hierop komen setjes met rijgklemmen. Op de meest linkse rijgklem komt dan de groep binnen vanaf de schakelautomaat. Op de rijgklemmen daarnaast komen dan de kabels van de wcd’s, lichtpunten etc binnen.
Met het gebruik van de juiste Phoenix rijgklemmen zit de aarde dan direct op de rail. Daar hoef ik dan geen brug voor te plaatsen. Voor de nul kan ik dan een brug over de gehele groep plaatsen. Voor de schakeldraad kan ik voor elk wcd of lichtpunt apart een kabel naar de aktor leggen. Of bijvoorbeeld een brug van 3 waardoor wcd’s per groep van 3 geschakeld worden.

En dat zou ik dan kunnen herhalen voor de andere groepen die in de verdeelkast binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Onderste rail is bedoelt voor rijgklemmen. Hierop komen setjes met rijgklemmen. Op de meest linkse rijgklem komt dan de groep binnen vanaf de schakelautomaat. Op de rijgklemmen daarnaast komen dan de kabels van de wcd’s, lichtpunten etc binnen.
Met het gebruik van de juiste Phoenix rijgklemmen zit de aarde dan direct op de rail. Daar hoef ik dan geen brug voor te plaatsen. Voor de nul kan ik dan een brug over de gehele groep plaatsen. Voor de schakeldraad kan ik voor elk wcd of lichtpunt apart een kabel naar de aktor leggen. Of bijvoorbeeld een brug van 3 waardoor wcd’s per groep van 3 geschakeld worden.

En dat zou ik dan kunnen herhalen voor de andere groepen die in de verdeelkast binnen komen.
:) Dat klinkt als een prima plan. Dat is duidelijk en beperkt de benodigde ruimte en het benodigde materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Petertje1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:41:
[...]

En als je bruggen niet passen met wat je wil schakelen (er passen er 2 boven elkaar) kan je dus ook nog met een dubbele huls doorlussen. Zolang je maar binnen dezelfde groep blijft!

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
quote: Uit de handleiding van de MDT SCN-DALI64.03 (Dali gateway)
Whilst it is, of course, possible to control the different colour channels individually, each via a separate DALI control device for LEDs (Device Type-6), this solution has the disadvantage, that each of these devices is assigned a separate DALI short address. This means that two (tunable white), three (RGB) or even four short addresses are required to control a module.
With a maximum number of 64 available short addresses per DALI segment, the number of lights that can be used would begreatly reduced.
With a DT-8 device, however, only one short address is required for all colour channels and the maximum possible range of 64 lights can be controlled.
Als ik dus voor een bepaalde ruimte een RGBWW ledstrip zou nodig hebben, dan zou ik de RGBW van die ledstrip via 1 DALI adres kunnen aansturen en de andere W van die ledstrip (koud of warm) via een ander DALI adres?

En wat met RGBCCT?

Gr,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
Hallo allemaal, ik heb dit topic redelijk doorgespit maar het valt me op dat ik bijna geen aansluit schema's kan vinden. Ik heb zelf een elektronica achtergrond en ben gewend eerst schema's uit te werken voor ik aan de slag ga.

Ik heb Trikker voorbij zien komen en zelf Proficad gevonden.

Wat gebruiken jullie voor de planning en documentatie? Of is een excel sheet voldoende? Is er iemand die een aansluitschema van zijn kast kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
DiLDoG schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:34:
Hallo allemaal, ik heb dit topic redelijk doorgespit maar het valt me op dat ik bijna geen aansluit schema's kan vinden. Ik heb zelf een elektronica achtergrond en ben gewend eerst schema's uit te werken voor ik aan de slag ga.

Wat gebruiken jullie voor de planning en documentatie? Of is een excel sheet voldoende? Is er iemand die een aansluitschema van zijn kast kan delen?

-Joris
QElectroTech ziet er wel goed uit om schema's te maken en is FOSS.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Not Applicable schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Als ik dus voor een bepaalde ruimte een RGBWW ledstrip zou nodig hebben, dan zou ik de RGBW van die ledstrip via 1 DALI adres kunnen aansturen en de andere W van die ledstrip (koud of warm) via een ander DALI adres?

En wat met RGBCCT?

Gr,
Dennis
Ik weet niet hoe dat bij Dali zit, maar bij KNX dimmen is inderdaad de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser

Ik gebruik Trikker maar enkel voor de vereiste schema's voor de keuring.
Ik onderhoud een spreadsheet om bij te houden welke actor/kanaal welke kring aanstuurt. Die kringen zijn gecodeerd en die code is terug te vinden op de aansluitklemmen bovenaan in de kast. Een aansluitschema zou al snel onoverzichtelijk worden en is veel moeilijker te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable

Ik gebruik MS Visio voor de verplichte schema's... ben er zelf nog niet aan uit of ik de rest zelf zal uittekenen of zoals teaser zal doen... ik vermoed ook gewoon een excel welk kanaal welke actor... lijkt mij het gemakkelijkste en meest overzichtelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Not Applicable schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Ik gebruik MS Visio voor de verplichte schema's... ben er zelf nog niet aan uit of ik de rest zelf zal uittekenen of zoals teaser zal doen... ik vermoed ook gewoon een excel welk kanaal welke actor... lijkt mij het gemakkelijkste en meest overzichtelijke.
Is het verplicht om een tekening te hebben van de elektrische installatie van een woning?

Ik heb deze nog nooit eerder gezien in ieder geval? Hooguit een kleine schema waarin is weergegeven welke ruimte of apparaat op welke groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:52
In België is een schema (en keuring) volgens mij verplicht. Alhoewel ik het er fijne niet vanaf weet.

[ Voor 70% gewijzigd door 0fbe op 17-01-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Petertje1982 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Is het verplicht om een tekening te hebben van de elektrische installatie van een woning?

Ik heb deze nog nooit eerder gezien in ieder geval? Hooguit een kleine schema waarin is weergegeven welke ruimte of apparaat op welke groep zit.
Hoe het in NL is weet ik niet, maar in BE is eendraadschema en situatieschema verplicht voor alles wat op laagspanning werkt. Alles wat op zeer lage spanning werkt (0 - 24V???) moet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Not Applicable schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Hoe het in NL is weet ik niet, maar in BE is eendraadschema en situatieschema verplicht voor alles wat op laagspanning werkt. Alles wat op zeer lage spanning werkt (0 - 24V???) moet niet.
Ik ben vooral geïnteresseerd in NL gezien mijn locatie.
Keuring is vooral van belang voor verzekering in geval van brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
2 vraagjes:

Hoe kan ik de datum en tijd instellen in mijn KNX toestellen of moet dit sowieso via een timer module?
Ik blijf dit raar vinden dat een IP rourter (SCN-IP100.03 van MDT) of DALI gateway (SCN-DALI64.03 van MDT), die met het net verbonden zijn in veel gevallen, niet de mogelijkheid hebben ingebouwd om datum en tijd op te vragen.

Ook zit ik wat verveeld met het volgende. Mijn Zennio Flat 55 heeft een 1byte scene functie voor het oproepen van een scene. Maar een scene in mijn Dali is dan weeral 4bit waardoor ik met mijn Zennio mijn Dali scene niet kan oproepen... of mis ik hier ergens iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Het is behoorlijk bizar in Nederland. We hebben talloze regels, maar voor woningen hoeft er helemaal niets gedocumenteerd te worden van de elektrische installatie. Wat dat betreft heeft België het beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Tomatoman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:52:
[...]

Het is behoorlijk bizar in Nederland. We hebben talloze regels, maar voor woningen hoeft er helemaal niets gedocumenteerd te worden van de elektrische installatie. Wat dat betreft heeft België het beter voor elkaar.
Heb je het wel voor een keuring nodig?
Of is dat maar net welke inspecteur je treft?
Maar je zou daar vooraf natuurlijk naar kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:57
@Not Applicable Die MDT kan in ieder geval de tijd op de bus zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z54WJR7q2TWf36BRWwy68-2fOn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zBOeKm3WhEQDbo70hZlNvwfF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Petertje1982 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Heb je het wel voor een keuring nodig?
Of is dat maar net welke inspecteur je treft?
Maar je zou daar vooraf natuurlijk naar kunnen vragen.
Welke keuring? Welke inspecteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
bbbrumbrum schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:27:
[...]

Welke keuring? Welke inspecteur?
Is het niet zo dat je elektronische installatie in ieder gekeurd moet worden bij oplevering? Of doen we dat ook niet in NL?

Of geldt dat alleen voor bedrijven/machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Petertje1982 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:17:
[...]

Is het niet zo dat je elektronische installatie in ieder gekeurd moet worden bij oplevering? Of doen we dat ook niet in NL?

Of geldt dat alleen voor bedrijven/machines?
Zie Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Not Applicable schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:51:
Ook zit ik wat verveeld met het volgende. Mijn Zennio Flat 55 heeft een 1byte scene functie voor het oproepen van een scene. Maar een scene in mijn Dali is dan weeral 4bit waardoor ik met mijn Zennio mijn Dali scene niet kan oproepen... of mis ik hier ergens iets?
Volgens mij kun je die gewoon koppelen, alleen kun je geen scene nummers boven 128 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
SteveH schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:17:
@Not Applicable Die MDT kan in ieder geval de tijd op de bus zetten:
[Afbeelding]
*oooops*

ik ben begonnen met alle handleidingen te lezen... maar ben begonnen met deze van de DALI... en toen daar in kwam dat het belangrijk is dat er een juiste tijd en datum nodig is en ik vond deze niet in de paramaters van de dali zei ik "ch*t" 8)7 maar de router instellingen gebeuren ook via web interface waarvoor dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Kijk, dat is nou supernuttig, en nog leesbaar ook :)

Kortom, Het betreft een nieuwbouw huis.
Dat moet dus voldoen aan de meest recente NEN 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, in België, Duitsland dacht ik ook. In die landen moet je installatie gekeurd worden.

In Nederland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
MewBie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:41:
[...]

QElectroTech ziet er wel goed uit om schema's te maken en is FOSS.
Dank voor de tip. Ik ga een poging wagen, maar zoals een aantal anderen al aangaven kom ik er misschien snel achter dat het meer werk oplevert dan het bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCTycooner
...

Heb Proficad een paar jaar geleden gebruikt om een eletrisch schema te maken van m'n appartement voor de keuring. Maar m'n ervaring ermee is dat het meer bedoeld is voor industriële installaties dan voor huishoudelijke zaken. Je kan het er in principe wel voor gebruiken, maar hier en daar stoot je toch op een beperking (bv bepaalde symbolen die je niet terug kan vinden e.d.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Siemens biedt al jaren gratis ontwerpsoftware aan voor zijn Siemens Alpha verdeelkasten. De Duitstalige pagina is gelijk aan de Nederlandstalige, alleen vind je er ook nog een download van de de Duitse adviesprijzen.

Hoewel deze software specifiek is ontwikkeld voor het Siemens leveringsgamma (vrijwel alles wat Siemens verkoopt voor DIN verdeelinrichtingen zit erin), kun je er ook andere kasten mee projecteren en zelf componenten van andere fabrikanten toevoegen. Kies een kastmaat die ongeveer overeenkomt met je eigen verdeelkast, zet installatieautomaten en dergelijke op de DIN-rails en je bent al een heel eind op weg naar kant en klare kastindelingstekeningen, stuklijsten en eendraadsschema's.

Mocht je zo'n Siemens verdeelkast overwegen, dan kan ik je twee dingen meegeven:
  1. Prima kwaliteit. Ik heb hem zelf ook :+
  2. De 160 ampere kasten waren toen ik hem kocht te ondiep om zonder aanpassingen meeretageklemmen in te monteren. De 400 ampere kasten zijn dieper, maar ik weet niet uit ervaring of de DIN-rails in diepte te verstellen zijn.
Voor de documentatie van alle verbindingen op klemmenstroken en KNX-actoren heb ik gewoon zitten nerden in Excel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hocJ9L4reiDCw17TnxISzVyGEh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ech8vtbK3OzUdxPyHSDJaDD5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFx-Nxoq7Y4IyIBxD_PFcSBcm6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AfL43KKz3U8Vda1lNQfeIh5d.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik blijf maar sukkelen met mijn datum en tijd.
Ik heb mijn MDT SCN-IP 100.03 volledig ingesteld in ETS5
Ik heb een werkende NTP server gekoppeld eraan maar hij blijft een foute datum (zoals je hieronder kan zien) weergeven. (gestest via https://servertest.online/ntp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pTCf5OeiqFFZURRE0-rOyBgPXo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AObLp8ZIMxPsRNJ4oVWXJeag.jpg?f=user_large

Het gevolg is dat de diagnostics natuurlijk ook fout zijn (als ik een foute datum ophaal kan ik er geen juiste uithalen). Ik heb een group address gemaakt waar ik enerzijds Send Time en Send date heb in gestoken (object van de router) en anderzijds Date en Time van de DALI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvXYa4Eq7nlQfahbSFMVySBo7BE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6XtdqHYpmaJiXP5BajinPgF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFWzwrNtFIzpBoUgy78PVkEzvwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqcRJRm0Qsxp4RNT7L8nooAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kan je IP router DNS resolven? Kan die vrij naar buiten communiceren om zijn tijd te syncen?
Nieuwste firmware geïnstalleerd?

1.1.1970 00:00 is wel een erg standaard default tijd. Soms helpt het om de tijd eerst handmatig ongeveer goed te zetten als de software gevoelig is voor té grote verschillen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:22:
Kan je IP router DNS resolven? Kan die vrij naar buiten communiceren om zijn tijd te syncen?

1.1.1970 00:00 is wel een erg standaard default tijd. Soms helpt het om de tijd eerst handmatig ongeveer goed te zetten als de software gevoelig is voor té grote verschillen.
Dat moment komt exact overeen met de hexadecimale waarde $00000000. Kortom: de tijd is überhaupt nog niet ingesteld op een waarde. Het zou goed kunnen dat Ethirty’s opmerking de oplossing biedt. Veel tijdsynchronisatiemechanismen zien aan een erg groot tijdverschil tussen de oorspronkelijk ingestelde tijd en de huidige tijd dat er kennelijk iets behoorlijk mis is met ofwel de ingestelde ofwel de nieuw ontvangen tijd en besluiten dan veiligheidshalve om de nieuw ontvangen tijd (die wellicht onjuist is) niet over te nemen. Als de tijd een paar minuten uit de pas loopt werkt de tijdsynchronisatie weer naar behoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 19-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Begin van het Unix Epoch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ethirty schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:22:

Het probleem is dat de tijd niet manueel ingesteld kan worden in die router... dus bij benadering manueel is niet mogeljik.

Nieuwste firmware staat er op... dus zou ok moeten zijn.

en wat DNS betreft...dit is ook ok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zie dat MDT ook niet heel scheutig is met de documentatie van die functie. Misschien toch eens aan hun support vragen dan? Neem aan dat je al diverse verschillende NTP adressen hebt getest.

Als het niet aan je eigen netwerk ligt, dan ligt het aan de functie in je IP router. Misschien zit er wel een bug in de firmware, het is een vrij nieuw model.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:57
@Not Applicable Ik heb ook even op het duitse forum gekeken en daar is in ieder geval iemand met hetzelfde probleem https://knx-user-forum.de...-uhrzeit-ist-falsch/page3
Maar er worden geen antwoorden gegeven. In de rest van het topic wel een paar dingen die je zou kunnen proberen. Ik denk even kijken of je de laatste firmware hebt? Misschien ook eens op de webinterface kijken van het ding, router opnieuw opstarten, vast ip adres geven zomaar een aantal dingen die genoemd zijn. Misschien kun je er iets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
@SteveH @Ethirty Bedankt voor de hulp... maar niet verder mee geraakt jammer genoeg. Heb een mail gestuurd naar MDT zelf in de hoop dat zij mij kunnen helpen. Ik post het antwoord van zodra ik het ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Oplossing was wat @Ethirty al aanhaalde... maar ik moest nog horen bij een collega wat ik dan wel moest zetten, en dit is het DNS adres: ik heb dit nu in ETS5 onder de router --> parameters --> general gezet op 8.8.8.8 (publieke dns van google blijkbaar)... en het werkt :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SsLBRX7UUJn1yBO7-1FF5OLl0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vVjYDxz6dCZE4dCY4QQ6R6e4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Tomatoman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:21:
[...]Veel tijdsynchronisatiemechanismen zien aan een erg groot tijdverschil tussen de oorspronkelijk ingestelde tijd en de huidige tijd dat er kennelijk iets behoorlijk mis is met ofwel de ingestelde ofwel de nieuw ontvangen tijd en besluiten dan veiligheidshalve om de nieuw ontvangen tijd (die wellicht onjuist is) niet over te nemen. Als de tijd een paar minuten uit de pas loopt werkt de tijdsynchronisatie weer naar behoren.
Als programmeur denk ik dan: steek er toch gewoon ook een check bij of de lokale timestamp 0 is, zoja accepteer altijd de ontvangen timestamp :(
Slim proberen zijn op een domme manier noem ik dit.

[ Voor 3% gewijzigd door teaser op 21-01-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
teaser schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:05:
Als programmeur denk ik dan: steek er toch gewoon ook een check bij of de lokale timestamp 0 is, zoja accepteer altijd de ontvangen timestamp :(
Slim proberen zijn op een domme manier noem ik dit.
0 helpt niet, want de tijd loopt ook lokaal al wel door. Dus hoe ver van 0 dan?

Ik zou eerder naar een is nog nooit gelijk gezet bitje neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ter info: ik heb MDT gisteren ook nog terug gemaild met de oplossing, en hun verwezen naar het andere forum en dat ik niet enigste ben met dit probleem. Ze zullen bekijken om in de volgende uitgave van de manual dit mee op te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Not Applicable schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:46:
Ter info: ik heb MDT gisteren ook nog terug gemaild met de oplossing, en hun verwezen naar het andere forum en dat ik niet enigste ben met dit probleem. Ze zullen bekijken om in de volgende uitgave van de manual dit mee op te nemen...
Gebruik je DHCP voor je IP interface/router? If so, dan zou die daarmee automatisch het adres van de DNS server zoals geconfigureerd in je (netwerk) router moeten krijgen. Als dat niet zo is is het een bug van de MDT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Gwaihir schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:36:
[...]

0 helpt niet, want de tijd loopt ook lokaal al wel door. Dus hoe ver van 0 dan?

Ik zou eerder naar een is nog nooit gelijk gezet bitje neigen.
Foutje van mij, het moet dus de last updated timestamp zijn die je moet controleren op 0. Die staat effectief op 0 in de screenshot hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
Vraagje over de aansturing van screens.
Leverancier biedt 2 type Somfy motoren aan:
Maestria IO (draadloze bediening)
Oximo WT (bedrade bediening (aarde, nul, op, neer)
Denk dat ik dan beter voor de Oximo kan gaan zodat ik met een jaloezieactor de aansturing kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@Niek_ inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Niek_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 06:53:
Vraagje over de aansturing van screens.
Leverancier biedt 2 type Somfy motoren aan:
Maestria IO (draadloze bediening)
Oximo WT (bedrade bediening (aarde, nul, op, neer)
Denk dat ik dan beter voor de Oximo kan gaan zodat ik met een jaloezieactor de aansturing kan doen?
Hier ook gedaan, geen moment spijt van. Nergens knoppen rondom het raamkozijn en draadjes allemaal netjes weggewerkt. En als bonus de overige vrije actoren van de MDT (AKU-1616.02) gebruikt om de verwarming aan te sturen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:35
Wel opletten,

Mijn raamleverancier vertelde een verhaal van iemand die zelf domotica had gekoppeld aan een screen motor, en "te korte pulsen" (aldus ramenman) had gebruikt.

De sturing geraakte in de war waardoor de motor continu bleef draaien... De screen geraakte dan opgerold in de foute richting en is uiteindelijk doorgescheurd. Dat was geen pretje om eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
All,

Ondertussen al een maandje bezig met mijn testopstelling en mij in te lezen in de handleidingen van de toestellen die ik heb
  • MDT Voeding: STC-0640-1
  • MDT Dali gateway: SCN-DALI64.03
  • MDT Actuator: AKS-1216.03
  • MDT IP Router: SCN-IP100.03
  • Schakelaars: Zennio Flat 55 x4
  • Bewegingssensor: BEG PD11
  • LED driver: Meanwell LCM-40DA
  • 3 LED spots ABSINTHE 38007-350ma
  • 3 gewone ledlampen aan mijn actuator
Mede dankzij jullie (in te lezen in het volledige forum hier (diagonaal want er staat wel heeeeel veel) en de feedback op mijn vragen lukt het mij al vrij aardig waarvoor dank!! _/-\o_

Nu tot nu toe ben ik vooral tegen beperkingen gelopen van KNX die ik toch ergens als "standaard" had verwacht. Ofwel mis ik iets ofwel moet dit dan opgelost worden met openHab (wat ik dan weeral jammer vind). Een voorbeeld hiervan is:
quote: Fictief voorbeeld1:
Ik zou willen als de lichten aan gaan in het toilet "overdag" de lichten 100% aangaan en "'s nachts" maar voor 10%. Dit bijvoorbeeld "aangestuurd" door mijn bewegingsmelder in de hal die een lichtsensor heeft en het licht in LUX meet.
quote: Fictief voorbeeld2:
Stel dat ik 3 groepen lichten aanstuur via een schakelaar naar mijn DALI. Maar ik zou willen indien ik schakel tussen 8u en 19u dat alle 3 de groepen aangaan en tussen 19u en 8u bijvoorbeeld maar 1 groep. Is zoiets mogelijk?
Beide voorbeelden lijken mij situaties die wel in elk huis/opstelling (kunnen) voorkomen, maar die niet mogelijk zijn zonder het gebruik van een "gecentraliseerd" systeem er aan te koppelen zoals bijvoorbeeld openHab? Klopt dit of mis ik nog ergens iets? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heb je dan niet al snel iets van een SCN-LOG1.02 Logic module nodig?

Voor zover ik me heb ingelezen (strict theoretisch dus) zijn er niet veel voorwaarden die je zonder server kan stellen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:02

bomberboy

BOEM!

Mogelijke oplossingen voor je toilet licht voorbeeld:
Sommige toestellen (en bewegingssensor meestal wel) hebben vaak een soort dag/nacht modus. Dus dan kan je ze programmeren indien "dag" stuur deze waarde, indien "nacht" stuur andere waarde.
Het is dan een kwestie van een "bron" (in mijn geval een lichtsensor op mijn dak) die zegt, vanaf nu is het nacht. De bewegingssensor daar dan laten naar luisteren.

Dus 2 dingen nodig:
  • een device dat kan zeggen wanneer het dag/nacht is.
  • een device dat afhankelijk van dag/nacht een andere waarde kan doorsturen.
Voor het tweede voorbeeld:
Eigenlijk hetzelfde principe, maar in plaats van een lichtwaarde uit te sturen, stuur je dan een scene-nr uit en creëer je een scene die in het ene geval de 3 groepen aan zet en in het andere geval maar 1.

Als je het op een bepaald uur wil doen (ipv lux waarde) heb je dan een device nodig dat een event kan uitsturen op dat uur.

Bij KNX installaties komt het naar mijn gevoel heel vaak neer op het kiezen van de "juiste" componenten op basis van dergelijke functionaliteiten zodat je je gewenste use cases kan implementeren. Een centrale component kan dat natuurlijk ook oplossen.
Sommige niet-kritische zaken los ik ook gewoon zo op met een centrale component (in mijn geval een logicmachine). Bijv de tuinsierverlichting: Deze brandt tussen 7u 's ochtends en 22u 's avonds enkel indien de lux-waarde < schermerniveau is. Die logische and en timing zit daar dan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ethirty schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:17:
Daar kan je inderdaad wat meer mee. Maar persoonlijk vind ik de meerwaarde tov iets als een logicmachine (of gira homeserver, openhab of wat dan ook) heel beperkt.
Het belangrijkste voordeel is dat je dan alles via ETS kan regelen, maar dat is ook net het grootste nadeel. Het overzicht van de logica dan behouden en het aanpassen is dan iets minder transparant. En inhoudelijk qua mogelijkheden ook beperkter.

Ik zie wel een meerwaarde voor heel specifieke cases of hele grote projecten, maar voor een woonhuis vind ik dit minder relevant.

Waarschijnlijk heb je er op termijn wel minder onderhoud aan en kan je er ergens van uit gaan dat zoiets 15+ jaar mee gaat zonder veel problemen waarbij ik er van uit ga dat iets als een logic machine na 5 jaar misschien "kapot" is. Ook iets als een Openhab gaat meer onderhoud vereisen.
Voor zover ik me heb ingelezen (strict theoretisch dus) zijn er niet veel voorwaarden die je zonder server kan stellen.
Sommige devices bevatten ook wel een logische AND/Or/XOR enz (mijn abb weerstation heeft zo wat opties) maar het wordt heel snel omslachtig. En het decentrale aspect gaat dan even goed verloren. Dus waarom het jezelf dan nog moeilijk maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Niet moeilijk maken, maar ik kan me voorstellen dat je bij storm je zonnescherm ook omhoog wil hebben als je server logica eruit ligt.

Zoals je zegt, wellicht alleen voor specifieke use-cases. Of wellicht als kosten meespelen voor alleen beperkte logica wensen. Die module is net iets meer dan €100.

Maar daarom ook mijn disclaimer dat ik nog geen praktijk ervaring met KNX heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 22-01-2021 17:36 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 07:17
florizla schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:17:
Wel opletten,

Mijn raamleverancier vertelde een verhaal van iemand die zelf domotica had gekoppeld aan een screen motor, en "te korte pulsen" (aldus ramenman) had gebruikt.

De sturing geraakte in de war waardoor de motor continu bleef draaien... De screen geraakte dan opgerold in de foute richting en is uiteindelijk doorgescheurd. Dat was geen pretje om eruit te krijgen.
Dat verhaal heb ik ook gehoord, maar ook in combinatie met 'meerdere motoren parallel sturen met 1 actor output'. Een actor emuleert gewoon een meerstandenschakelaar, dus dat verhaal over de pulsen heb ik niet begrepen, maar het niet parallel schakelen van motoren lijkt mij een prima tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ethirty schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:36:
Niet moeilijk maken, maar ik kan me voorstellen dat je bij storm je zonnescherm ook omhoog wil hebben als je server logica eruit ligt.
Uiteraard. En die doen dat ook via het ABB KNX weerstation dat ik heb :)
Bij te veel wind en regen geeft die gewoon dat signaaltje door.

En de jaloezieactor (ook ABB) in mijn geval heeft een ingang voor dat soort alarmen die alle andere settings overriden. De jaloezieactor schakelt altijd met een vertraging (bij een wolk voor de zon wil je niet dat alles omhoog gaat). Maar bij een "noodevent" zoals te veel wind, regen enz houdt die geen rekening met de timer.

Maar zoals gezegd: dat is voor mij een kritisch iets, dus die gaan bewust ook niet via mijn logicmachine.
Maar ook, in dit geval wil jet aantal logische componenten beperken en vandaar dus dat die logica in het weerstation en jaloezieactor zitten. Heb je hiervoor nog een aparte logic component nodig dan zijn het er al 3 ipv 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ethirty schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:17:

Een aparte logische module zou ik me nooit aanschaffen. Er zijn genoeg fabrikanten die in hun toestellen ook logische blokken aanbieden.

Maar die logische blokken maken het zoals @bomberboy schrijft veel minder overzichtelijk. Daarom zou ik echt de meest kritische zaken in KNX houden en de complexere maar minder belangrijke zaken in een centrale server oid oplossen.
Fabian schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Dat verhaal heb ik ook gehoord, maar ook in combinatie met 'meerdere motoren parallel sturen met 1 actor output'. Een actor emuleert gewoon een meerstandenschakelaar, dus dat verhaal over de pulsen heb ik niet begrepen, maar het niet parallel schakelen van motoren lijkt mij een prima tip :)
Er zijn motoren die er niet tegen kunnen als je ze parallel schakelt. Iets met dat beide motoren nooit exact op hetzelfde moment afschakelen, waardoor er kortstondig stroom in de verkeerde richting door de andere motor gaat lopen, en iets met inductie en hoge spanningen. Anyway, moderne motoren zijn hiertegen beschermd. Best navragen dus of dit veilig kan met je motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Is er iemand welke ook C0 meet met KNX ? Ik kan niet echt een goede melder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
En heeft er iemand ervaring met bewegingsmelders?
Ik had een beg luxomat pd4 gekocht om te testen.
Maar deze is ook nog eens in het duits ik kom er verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
kevin0101 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:43:
Is er iemand welke ook C0 meet met KNX ? Ik kan niet echt een goede melder vinden.
Enige die ik vind is de Müller GS 80.22 knx maar die is blijkbaar nergens meer te krijgen. En naar goede gewoonte pokkeduur.
kevin0101 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:02:
En heeft er iemand ervaring met bewegingsmelders?
Ik had een beg luxomat pd4 gekocht om te testen.
Maar deze is ook nog eens in het duits ik kom er verder niet uit.
BEG heeft ook gewoon documentatie in andere talen.
Die melder, en andere PD-varianten, zijn in ieder geval populair hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-01-2023
Heeft iemand ervaring met het aansturen van vloerverwarming kleppen?
Ik wil de Hager TXM646T Verwarmingsactor gaan gebruiken met bijvoorbeeld een Hager EK724 of een OVENTROP Aktor T 2P thermische motor.

Punt is dat ik de warmtepomp pas in mag schakelen als de klep geheel geopend is. Veel installateurs lossen dit op met een tijdvertraging maar dat vind ik een te lompe oplossing. Dit gaat bijvoorbeeld mis als de klep blijft hangen. Ik wil dus een terug melding wanneer de klep open is zodat ik deze logisch kan verwerken.

Er zijn thermische servomotoren te vinden met eindcontacten (bijvoorbeeld een Heimeier EMO T) maar ik vroeg mij af of ik de status mogelijk ook al niet gewoon bij de Hager TYM646T uit kan lezen ... De actor weet toch wanneer hij moet stoppen met sturen zodat hij dan ook de status van de klep weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@roland.beuker Een thermische motor stopt nooit met sturen. De stroom blijft erop zo lang hij in de non-default stand staat. Dat verbruik van vaak 2 W per stuk (slechts 1 als je goed zoekt en kennelijk 3 bij die Heimeier) is dan ook meteen het nadeel van die dingen en de reden om per groep te kiezen voor een NO (normally open) of NC (normally closed) model.

Een hangende klep ga je zelfs met een eindcontact niet ontdekken. Tenminste, niet eentje die dicht blijft zitten. Ze openen nl. 'vanzelf' (een veer? de waterdruk?) en zo'n motor drukt ze uitsluitend dicht. Oftewel: de motor beweegt tussen dichtdrukken en uit de weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-01-2023
Gwaihir schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:47:
@roland.beuker Een thermische motor stopt nooit met sturen. De stroom blijft erop zo lang hij in de non-default stand staat. Dat verbruik van vaak 2 W per stuk (slechts 1 als je goed zoekt en kennelijk 3 bij die Heimeier) is dan ook meteen het nadeel van die dingen en de reden om per groep te kiezen voor een NO (normally open) of NC (normally closed) model.
Inderdaad, de sturing blijft natuurlijk gewoon staan. Zeker een goed punt om goed naar een NO of NC variant te kijken én een variant te kiezen met laag verbruik. De OVENTROP lijkt het hierbij goed te doen met 1W maar de Hager verbruikt ook 3W.
Een hangende klep ga je zelfs met een eindcontact niet ontdekken. Tenminste, niet eentje die dicht blijft zitten. Ze openen nl. 'vanzelf' (een veer? de waterdruk?) en zo'n motor drukt ze uitsluitend dicht. Oftewel: de motor beweegt tussen dichtdrukken en uit de weg gaan.
Dit klopt, maar de warmtepomp zal hier wel pas inschakelen als het eindcontact aangeeft dat de klep geheel open staat. Als iemand een thermische motor met laag verbruik en eindcontact weet dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roland.beuker schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:21:
Dit klopt, maar de warmtepomp zal hier wel pas inschakelen als het eindcontact aangeeft dat de klep geheel open staat. Als iemand een thermische motor met laag verbruik en eindcontact weet dan hou ik me aanbevolen.
klep motor geheel open staat

= je weet nog niet veel, qua storingen.

Betere beveiliging is wellicht dat je altijd tenminste twee groepen open wilt hebben? Dan is er nog iets over indien er eentje vastloopt.

Of, eigenlijk is dit de verstandige: je neemt zo'n op drukverschil openende kortsluitklep op in je installatie. Die zijn ervoor bedoeld om te garanderen dat er altijd flow mogelijk is. (Kan even niet op de 'nette' naam komen.)
Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste