Zoals @TotoroTM al schreef, die functie dient om een aparte lichtkring te sturen. Je kunt een lux offset instellen en onder die offset wordt niet je hoofdverlichting maar die andere kring aangestuurd.Fabian schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:06:
Heeft iemand ervaring met de nachtverlichting of orientatieverlichting van de B.E.G. PD11-KNX-FLAT-DX?
Het is mogelijk om de nachtverlichting functie actief te maken waarna er een extra (switch) groepsadres wordt weergegeven. Ik verwacht nu dat er iets van een ldje in zit waarmee er licht uit de PD11 kan komen na het sturen van een 1, maar ik zie weinig gebeuren.
@Niek_: ik heb ooit Phoenix Contact UK5 klemmen (met schroefaansluiting) gekozen, omdat dat de klemmen waren die ik overal in industriële omgevingen tegenkwam. Ze leken 10-15 jaar geleden de de facto standaard te zijn. Dat is niet alleen handig als je materiaal wilt bijbestellen, maar ook als je aanvullende onderdelen nodig hebt, zoals klemmencoderingen, verbindingsbruggen of bijpassende klemmen met dubbele aansluiting. Bovendien waren meeretageklemmen te hoog om in mijn kasten te passen (bij die Hager kast is dat geen probleem).
Inmiddels heb ik ontdekt dat er op AliExpress goedkope UK5 klonen zijn, zij het met zeer weinig keus: grijze klemmen, aardklemmen, klemmenstrookcoderingen - dat is het wel zo’n beetje. Maar ze zijn van dezelfde kwaliteit als het Phoenix Contact origineel, dat in Turkije wordt geproduceerd.
Als particulier kun je trouwens flink wat besparen in Duitse webshops. Daar is dergelijk materiaal vaak veel goedkoper dan in Nederland en vaak ook in kleinere hoeveelheden bestelbaar (per stuk in plaats van per doos).
Inmiddels heb ik ontdekt dat er op AliExpress goedkope UK5 klonen zijn, zij het met zeer weinig keus: grijze klemmen, aardklemmen, klemmenstrookcoderingen - dat is het wel zo’n beetje. Maar ze zijn van dezelfde kwaliteit als het Phoenix Contact origineel, dat in Turkije wordt geproduceerd.
Als particulier kun je trouwens flink wat besparen in Duitse webshops. Daar is dergelijk materiaal vaak veel goedkoper dan in Nederland en vaak ook in kleinere hoeveelheden bestelbaar (per stuk in plaats van per doos).
[ Voor 13% gewijzigd door Tomatoman op 08-12-2020 10:34 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Zelf vergeleken met zakelijke prijzen kun je nog wel aardig besparen.
Ik heb toevallig toegang tot inkoopprijzen van een (vrij groot) installatiebedrijf. En rijgklemmen bij Voltus zijn nog eens bijna 20% goedkoper dan de groothandel prijs.
Ik heb toevallig toegang tot inkoopprijzen van een (vrij groot) installatiebedrijf. En rijgklemmen bij Voltus zijn nog eens bijna 20% goedkoper dan de groothandel prijs.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
@Niek_ Ik heb zelf klemmen van Phoenix gebruikt. Waarom? Nou bij deze klemmen past een 2.5 mm2 kabel met een geïsoleerde aderhuls nog in. Daarbij zijn er 2 rijen voor rijgklemmen. Verwijderen van een kabel gaat eenvoudig door palletje in te drukken en je trekt kabel eruit. Er zijn genoeg spullen te krijgen om installatie af te maken zoals: nummering, rijgklemmen, rijgklemdraden (mag minder vermogen doorheen), eindkappen, scheidingskappen voor groepen etc.
Ik heb deze gebruikt Phoenix 3209604
Bij Voltus voor een schappelijke prijs te krijgen.
Aarde draden heb ik bovenin de kast om een klemmenstrook gezet. Dat is voordeliger dan een 3-laags rijgklem te gebruiken en overzichtelijker. Zie foto's van mijn kast een paar posts terug.
Ik heb deze gebruikt Phoenix 3209604
Bij Voltus voor een schappelijke prijs te krijgen.
Aarde draden heb ik bovenin de kast om een klemmenstrook gezet. Dat is voordeliger dan een 3-laags rijgklem te gebruiken en overzichtelijker. Zie foto's van mijn kast een paar posts terug.
Klaas
Ik heb ook ontzettend veel schakelmateriaal en KNX dingen bij Voltus besteld. Wat een grote verschillen, ongelofelijk haast. En service is ook altijd goed.NovapaX schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:15:
Zelf vergeleken met zakelijke prijzen kun je nog wel aardig besparen.
Condensator voor Velux: AST electronica (Moerstraten), artikelnr: KWB1UF/63V of KMB1UF/63Vklaasopurk schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:38:
[...]
Bedankt voor je bevestiging. Nu even een bestelling uitvoeren. Kabel naar al naar het dakraam. Destijds 4 aderig gelegd. Blijkt nu dat je er maar 2 nodig hebt.
Condensatoren heb ik weinig verstand van. Gebruik ze ook weinig. Ben altijd bang de verkeerde te hebben. Heb je mogelijk een linkje voor mij?
Ik heb ook net voor een paar duizend eu aan spullen besteld in Duitsland, dat scheelde behoorlijk.... Idealo.de is een goede vergelijking siteTotoroTM schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:34:
[...]
Ik heb ook ontzettend veel schakelmateriaal en KNX dingen bij Voltus besteld. Wat een grote verschillen, ongelofelijk haast. En service is ook altijd goed.
Bouwaanvraag voor verbouwing (lees volledig strippen van huis) wordt eindelijk deze maand ingediend... *eindelijk*
De keuze voor KNX heb ik vele jaren geleden reeds gemaakt, en nu kan ik er eindelijk aan "beginnen".
Ik had het idee om eerst een "test opstelling" te maken zodat ik mij wat meer kan verdiepen in ETS configuratie. Ik zou dus al enkele zaken kopen die ik later natuurlijk kan gebruiken in de effectieve kast.
De zaken waar ik aan dacht om te beginnen zijn:
Mijn probleem begint ergens waar KNX eindigt en DALI begint. Omdat ik vrij veel led-spots en enkele strips zal hebben verkies ik toch licht sturing via DALI. Vandaar de Gateway. Hier gaat mijn voorkeur dan weer uit naar CC omwille van afstanden. Ik had graag alles wat elektriciteit is wat gegroepeerd, en ben geen voorstander van ingebouwde drivers of overal in het plafond te pas en te onpas een driver te steken.
De drivers vind ik wel (bijvoorbeeld de LCM-60DA) maar ik geraak geen wijs uit de led lampen. Welke lampen hang je hier aan?
Ik begrijp de berekening wel: Stel bijvoorbeeld 12V - 400mA ledlamp
Als ik dan kijk naar datasheet van de driver:
400 * 3 = 1200mA
12V *3 = 36V
Dan is het kwestie van dipswitches in te stellen op 1050mA want stroom is lager 1200mA en spanning tussen de 2 en 57V.
Maar het probleem is, ik vind geen zo'n Led lampen (enkel retro fittings). Of is dit dan sowieso met retrofittings? Of hoe wordt dit normaal gezien gedaan? Want zo zet ik dus mijn volledige lichtschakeling om 12V (wat ik niet erg vindt), maar als je maar 3 ledlampen per driver van +/- 80 euro kan hangen wordt dit ook wel wat "duur" als je een 80 tal ledlampen hangt (50/50 dimbaar).
En dan mijn volgende vraag: wat met RGBW ledstrips (ik zou er 3 hangen), kan je die ook aansturen via DALI en met welke driver? Want ik zit hier al vast voor zelf de keuze van driver.
Gewone (witte) dimbare ledstrips vind ik wel in CC vorm die je vermoedelijk gewoon aan een CC driver kan hangen zolang stroom / spanning range kloppen met wat de driver kan leveren. Klopt dit?
Gr,
Dennis
De keuze voor KNX heb ik vele jaren geleden reeds gemaakt, en nu kan ik er eindelijk aan "beginnen".
Ik had het idee om eerst een "test opstelling" te maken zodat ik mij wat meer kan verdiepen in ETS configuratie. Ik zou dus al enkele zaken kopen die ik later natuurlijk kan gebruiken in de effectieve kast.
De zaken waar ik aan dacht om te beginnen zijn:
- 5 meter EIB Bus cable
- MDT STR-0640.01 KNX Voeding
- MDT AKS-1216.03 Switching Actuator 8TE REG 16 - 12 fold
- MDT SCN-IP100.03 IP Router
- MDT SCN-DALI64.03 DaliControl IP
Mijn probleem begint ergens waar KNX eindigt en DALI begint. Omdat ik vrij veel led-spots en enkele strips zal hebben verkies ik toch licht sturing via DALI. Vandaar de Gateway. Hier gaat mijn voorkeur dan weer uit naar CC omwille van afstanden. Ik had graag alles wat elektriciteit is wat gegroepeerd, en ben geen voorstander van ingebouwde drivers of overal in het plafond te pas en te onpas een driver te steken.
De drivers vind ik wel (bijvoorbeeld de LCM-60DA) maar ik geraak geen wijs uit de led lampen. Welke lampen hang je hier aan?
Ik begrijp de berekening wel: Stel bijvoorbeeld 12V - 400mA ledlamp
Als ik dan kijk naar datasheet van de driver:
- 500mA - 2-90V
- 600mA - 2-90V
- 700mA - 2-86V
- 900mA - 2-67V
- 1050mA - 2-57V
- 1400mA - 2-42V
400 * 3 = 1200mA
12V *3 = 36V
Dan is het kwestie van dipswitches in te stellen op 1050mA want stroom is lager 1200mA en spanning tussen de 2 en 57V.
Maar het probleem is, ik vind geen zo'n Led lampen (enkel retro fittings). Of is dit dan sowieso met retrofittings? Of hoe wordt dit normaal gezien gedaan? Want zo zet ik dus mijn volledige lichtschakeling om 12V (wat ik niet erg vindt), maar als je maar 3 ledlampen per driver van +/- 80 euro kan hangen wordt dit ook wel wat "duur" als je een 80 tal ledlampen hangt (50/50 dimbaar).
En dan mijn volgende vraag: wat met RGBW ledstrips (ik zou er 3 hangen), kan je die ook aansturen via DALI en met welke driver? Want ik zit hier al vast voor zelf de keuze van driver.
Gewone (witte) dimbare ledstrips vind ik wel in CC vorm die je vermoedelijk gewoon aan een CC driver kan hangen zolang stroom / spanning range kloppen met wat de driver kan leveren. Klopt dit?
Gr,
Dennis
@Not Applicable vergeet retrofit lampen als je met CC gaat werken. Je moet specifiek op zoek naar constant current lampen/modules. Hierbij staat dan de benodigde stroomsterkte aangegeven ipv een voltage.
Bijvoorbeeld: deze modules werken op 350mA. Hiervoor heb je dus een driver nodig die je op 350mA kunt instellen. Vervolgens kijk je naar het vermogen, 6W in dit geval. Vermogen deel je door de stroom om de spanningsval te weten te komen (P=U*I). Dus 6W/0.35A = 17,1V. Wil je er 3 in serie hangen, dan krijg je: 3*17,1= een goeie 51V. Dus je moet een driver hebben die bij 350mA 51V kan leveren. De LCM-25D levert 6 ~ 54V bij 350mA, dus die gaat nog. Wil je iets meer marge dan kun je voor de LCM-40D gaan want deze geeft 2 ~ 100V bij 350mA.
Er zijn ook modules die werken met 2 gestandaardiseerde stroomsterktes, bv 350/500mA. Afhankelijk van welke stroom je ze geeft geven ze meer of minder licht, en het opgenomen vermogen varieert evenredig.
Dus samengevat: spanningsval berekenen over 1 lamp. Deze vermenigvuldigen met het aantal lampen in serie. De verkregen spanning moet in de range zitten van wat de driver kan leveren bij de gevraagde stroom.
Bijvoorbeeld: deze modules werken op 350mA. Hiervoor heb je dus een driver nodig die je op 350mA kunt instellen. Vervolgens kijk je naar het vermogen, 6W in dit geval. Vermogen deel je door de stroom om de spanningsval te weten te komen (P=U*I). Dus 6W/0.35A = 17,1V. Wil je er 3 in serie hangen, dan krijg je: 3*17,1= een goeie 51V. Dus je moet een driver hebben die bij 350mA 51V kan leveren. De LCM-25D levert 6 ~ 54V bij 350mA, dus die gaat nog. Wil je iets meer marge dan kun je voor de LCM-40D gaan want deze geeft 2 ~ 100V bij 350mA.
Er zijn ook modules die werken met 2 gestandaardiseerde stroomsterktes, bv 350/500mA. Afhankelijk van welke stroom je ze geeft geven ze meer of minder licht, en het opgenomen vermogen varieert evenredig.
Dus samengevat: spanningsval berekenen over 1 lamp. Deze vermenigvuldigen met het aantal lampen in serie. De verkregen spanning moet in de range zitten van wat de driver kan leveren bij de gevraagde stroom.
Dat lees ik vaker, en er zijn hier al foto's voorbij gekomen van hele series drivers die bij de meterkast gemonteerd zijn. Echter waarom zou je dat doen?Not Applicable schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:27:
Hier gaat mijn voorkeur dan weer uit naar CC omwille van afstanden. Ik had graag alles wat elektriciteit is wat gegroepeerd, en ben geen voorstander van ingebouwde drivers of overal in het plafond te pas en te onpas een driver te steken.
Het eerste wat me opvalt is dat je dan 'iets' moet bedenken voor de montage want ze zijn er in de regel niet voor bedoeld om zomaar op een DIN-rail geplaatst te worden. In de professionele wereld worden de drivers ook in de armaturen of plafond verwerkt toch? 230~ en DALI mag je ook combineren, zover ik weet.
Ik heb nu mijn drives - conventioneel gestuurd - in speciale holtes bij de verlichting in het betondek zitten, en dat bevalt me prima.
Waarom ze dan toch ergens anders plaatsen?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Armaturen met ingebouwde driver hebben inderdaad de voorkeur bij kantoren en industriele applicaties.Conrado schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:27:
[...]
Dat lees ik vaker, en er zijn hier al foto's voorbij gekomen van hele series drivers die bij de meterkast gemonteerd zijn. Echter waarom zou je dat doen?
Het eerste wat me opvalt is dat je dan 'iets' moet bedenken voor de montage want ze zijn er in de regel niet voor bedoeld om zomaar op een DIN-rail geplaatst te worden. In de professionele wereld worden de drivers ook in de armaturen of plafond verwerkt toch? 230~ en DALI mag je ook combineren, zover ik weet.
Ik heb nu mijn drives - conventioneel gestuurd - in speciale holtes bij de verlichting in het betondek zitten, en dat bevalt me prima.
Op mijn werk gebruiken we echter ook losse drivers, hoofdzakelijk voor led strips. Die worden dan inderdaad in de "meterkast" (een vergelijkbare lokatie) geplaatst en niet los bovenop het plafond ofzo.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Drivers kunnen geluid maken waar je je aan zou kunnen storen.
Drivers worden warm en de kans op brand door een driver is groter dan de post zelf.
Sommige drivers zijn instelbaar en de kans dat een driver kapot gaat is groter dan de led cob. Ik zou dan niet iedere keer de spot uit het plafond willen trekken met iedere keer weer een regen van gipstroep.
Voor mij redenen om ze mooi in de meterkast te hangen.
Drivers worden warm en de kans op brand door een driver is groter dan de post zelf.
Sommige drivers zijn instelbaar en de kans dat een driver kapot gaat is groter dan de led cob. Ik zou dan niet iedere keer de spot uit het plafond willen trekken met iedere keer weer een regen van gipstroep.
Voor mij redenen om ze mooi in de meterkast te hangen.
![]() |
[ Voor 34% gewijzigd door Fabian op 09-12-2020 21:33 ]
Zoals @Fabian al aangeeft. Als ik verwacht dat er iets kapot gaat, dan zijn het de drivers en niet de led zelf. Die heb ik dan liever op een plaats waar ik er zonder werk aan kan.Conrado schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:27:
Ook qua bedrading is het dan wel eenvoudig. Gewoon twee draadjes ernaartoe. Dus onafhankelijk van het systeem dat je wil gebruiken om ze aan te sturen. Zijnde rechtstreeks een knx module, Dali, DMX, iets anders. Verandert niets aan die bekabeling. Enkel in de kast zelf waar het geen probleem is.
Om esthetische redenen (af en toe moet je ook eens een toegeving doen in een huwelijk

Voor in onze installatie heb ik wat Phoenix Twee-etageklem - PTTBS 1,5/S-KNX - 3214663 mee besteld...
Daar hebben ze op de eigen Phoenix pagina de volgende afbeelding staan:
/f/image/LNP6fjjEnUhrBZRzDL7Gd6wK.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand deze doorverbinders? Die om en om en pootje heeft, ik heb een mail gestuurd naar Phoenix en kreeg daar het advies om gewone doorverbinders te bestellen met een tang om er steeds en tussen uit te knippen en een stift om de zwarte lijntjes te tekenen bovenop de doorverbinder 😵
/f/image/LNP6fjjEnUhrBZRzDL7Gd6wK.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand deze doorverbinders? Die om en om en pootje heeft, ik heb een mail gestuurd naar Phoenix en kreeg daar het advies om gewone doorverbinders te bestellen met een tang om er steeds en tussen uit te knippen en een stift om de zwarte lijntjes te tekenen bovenop de doorverbinder 😵
Dat is inderdaad min of meer de standaard manier om dat te doen ja.seak1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:12:
Voor in onze installatie heb ik wat Phoenix Twee-etageklem - PTTBS 1,5/S-KNX - 3214663 mee besteld...
[Afbeelding]
It ain't pretty but it works.
*beeeeep*
Geezzz, en ik maar denken dat die gast mij in de zeik zat te nemen 🤔 eigenlijk wel slecht dat ze zoiets nog niet gemaakt hebben...MewBie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:15:
[...]
Dat is inderdaad min of meer de standaard manier om dat te doen ja.
It ain't pretty but it works.
Als je met industriele producten werkt moet je ook industrieel denken.seak1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:27:
[...]
Geezzz, en ik maar denken dat die gast mij in de zeik zat te nemen 🤔 eigenlijk wel slecht dat ze zoiets nog niet gemaakt hebben...
Een onderdeel produceren dat met een simpele aanpassing, die ook in het veld door een monteur gedaan kan worden, voor iedere situatie gebruikt kan worden.
Het werkt ook zo met die kammen voor zekeringsautomaten. Die worden in vaste lengtes gemaakt, heb je een kortere nodig zaag je ze gewoon af.
*beeeeep*
Ja, deze heb ik ook. Precies zo gedaan als jou verteld is door Phoenix. Werkt prima. Met een stift markeren welke pootjes eraan zitten is een goede oplossing. Ik had ook liever gehad dat de kam daar iets anders voor had. Op zich druk je ze er één keer in en kom je er niet meer aan. Dus zo problematisch is het niet. Voor de 220volt kammen vind ik het meer een probleem.seak1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:12:
[Afbeelding]
Klaas
Met wat basiszaken in orde (geschakelde WCD, led strips via DALI aansturen, ventilatie) werd het gisteren tijd de eerste scene aan te maken: "nacht".
Doel:
- WCD televisie uitschakelen (via AMS-1216.02)
- WCD staanlampen uitschakelen (via AMS-1216.02)
- Plafondverlichting boven en beneden uitschakelen (via AMS-1216.02)
- Ledstrips in de gang en op het toilet naar 2% dimmen (via SCN-DALI64.03)
- Ventilatie standje hoger zetten (via Zehnder ComfoConnect KNX C)
Werkwijze:
- Drukknop op MDT Glastaster op "scene" gezet met scenenummer 1
- Scene functionaliteit voor de betreffende uitgangen van de AMS-1216.02 aangezet en scene 1 geselecteerd
- In de DCA app van de Dali gateway een scene gemaakt met de dimniveaus van de ledstrips en aan KNX scene 1 toegekend
- GA voor de scene aangemaakt
- GA gelinkt aan de schakelaktor en Dali gateway.
Tot zover werkt alles. Ik kan helaas niet vinden hoe ik de ventilatieunit aan deze scene kan toevoegen, deze lijkt geen scenes te ondersteunen. Wie heeft de oplossing?
Doel:
Werkwijze:
- Scene functionaliteit voor de betreffende uitgangen van de AMS-1216.02 aangezet en scene 1 geselecteerd
- In de DCA app van de Dali gateway een scene gemaakt met de dimniveaus van de ledstrips en aan KNX scene 1 toegekend
Tot zover werkt alles. Ik kan helaas niet vinden hoe ik de ventilatieunit aan deze scene kan toevoegen, deze lijkt geen scenes te ondersteunen. Wie heeft de oplossing?
Voor de mensen met CC LED en centrale drivers, hoe doen jullie het met groepen en aansturen over een meeraderige kabel? Ik kan wel een, zeg, 8 voudige kabel trekken langs alle spot posities om zo het max aantal spots per groep te reguleren, maar dan moet je dus per spot positie al die draden doorverbinden van de groepen die je niet wil gebruiken? Dat is dan toch een zooitje bij elke doos die bij de spot zit? Uiteraard in het plafond, en ik wil de boel wel bereikbaar houden...
De spots zijn per groep in serie, dus je hebt 1 + en - draad nodig.
Volgensmij ben je het in je hoofd moeilijker aan het maken dan het is.
Volgensmij ben je het in je hoofd moeilijker aan het maken dan het is.
Als ik per spot-groep een + en - nog heb, dus twee draden, kan ik op een 8-voudige kabel vanaf de eerste spot naar de schakelkast 4 spotgroepen aansluiten. Zeg dat er twee spots per groep zitten, dan moet ik de niet-gebruikte aderparen daar toch doorlussen ergens? Ik moet toch ergens aftakken dan naar de andere groepen? Misschien denk ik te moeilijk?
Ik kan niet een kabel strippen en de aderparen die ik voor die positie niet nodig heb intact laten?
Ik kan niet een kabel strippen en de aderparen die ik voor die positie niet nodig heb intact laten?
Gewoon een buis naar elke groep,met de kabels die je daar nodig hebt.
Met een meeraderige kabel introduceer je alleen maar extra kabelverlies.
Met een meeraderige kabel introduceer je alleen maar extra kabelverlies.
Das de makkelijkste oplossing maar niet perse haalbaar want bestaande bouw etc. In de TS staat expliciet de optie van meeraderige kabels en de sheet van @tss68nl houd daar ook rekening mee , ik vraag me alleen af hoe je dat dan praktisch gezien aansluit bij de spots.
Een verdeeldoos maken lijkt me. (zoals een centraaldoos in het plafond)
In die doos de meeraderige kabel aansluiten aan de 'groepslussen'
Technisch gezien kun je ook t.p.v. de spot de mantel verwijderen en alleen de juiste ader doorknippen en daar de LED tussen zetten, bij de laatste led in de groep pak je dan de 'retour' ader erbij.
In de rest van de lijn zitten die aders dan 'voor spek en bonen' in de mantel.
Of dat op die manier ook mag weet ik niet.
De kans op fouten/verwarring neemt ook wel wat toe natuurlijk, maar dat hoeft niet erg te zijn.
In die doos de meeraderige kabel aansluiten aan de 'groepslussen'
Technisch gezien kun je ook t.p.v. de spot de mantel verwijderen en alleen de juiste ader doorknippen en daar de LED tussen zetten, bij de laatste led in de groep pak je dan de 'retour' ader erbij.
In de rest van de lijn zitten die aders dan 'voor spek en bonen' in de mantel.
Of dat op die manier ook mag weet ik niet.
De kans op fouten/verwarring neemt ook wel wat toe natuurlijk, maar dat hoeft niet erg te zijn.
Sparql TV wiki
Ik heb een Gira X1 draaien, en op zich werkt dat helemaal prima en krijg ik de basiszaken prima voor elkaar. Echter, en wellicht is dat ook meer ETS5, ik krijg het niet voor elkaar dat de visualisatie zich altijd goed update nadat ik het systeem opnieuw in bedrijf neem (bijvoorbeeld na wat wijzigingen in m'n Gira projectplanner).
Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er licht aan staat (DALI gateway) maar dat ik dat niet terugzie op de virtuele schakelaar in m'n Gira app. Als ik vervolgens het licht schakel dan komt de status wél goed te staan, simpelweg omdat er dan een trigger is om opnieuw de status te verzenden.
Is dat te verhelpen met een flag? Het is mij namelijk niet duidelijk hoe ik kan zorgen dat die visualisatie app vraagt om de status van alles wat hij aanstuurt, en met de uitleg over flags kom ik ook weinig verder.
Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er licht aan staat (DALI gateway) maar dat ik dat niet terugzie op de virtuele schakelaar in m'n Gira app. Als ik vervolgens het licht schakel dan komt de status wél goed te staan, simpelweg omdat er dan een trigger is om opnieuw de status te verzenden.
Is dat te verhelpen met een flag? Het is mij namelijk niet duidelijk hoe ik kan zorgen dat die visualisatie app vraagt om de status van alles wat hij aanstuurt, en met de uitleg over flags kom ik ook weinig verder.
Maar hoe regel je dat als de betreffende app-plug-in geen initial value ondersteunt? Dat is precies het probleem waar ik met mijn stokoude Berker Master Control tegenaan loop.SteveH schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:34:
@TotoroTM Volgens mij kun met de initial value bij je datapunten beter voor elkaar krijgen:
[Afbeelding]
Het werkt in ieder geval wel bij de dingen die ik het belangrijkste vindt, de rest update zichzelf wel als het een update verstuurt over de bus (temperatuur setpoint bijv.), daar kan ik mee levenTomatoman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:53:
[...]
Maar hoe regel je dat als de betreffende app-plug-in geen initial value ondersteunt? Dat is precies het probleem waar ik met mijn stokoude Berker Master Control tegenaan loop.
Dankjewel SteveH, dit submenuutje voor de read on init had ik even gemist
Het begint er mee dat je moet weten hoeveel spots je per kanaal in serie aan kan sluiten op je driver. Vaak is dit maar 2 of 3 bij een beetje goede lichtopbrengst.deWit schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:06:
Das de makkelijkste oplossing maar niet perse haalbaar want bestaande bouw etc. In de TS staat expliciet de optie van meeraderige kabels en de sheet van @tss68nl houd daar ook rekening mee , ik vraag me alleen af hoe je dat dan praktisch gezien aansluit bij de spots.
Als je dus 8 spots wil aansluiten, dan heb je waarschijnlijk 8 draden nodig.
Als je met inbouwdozen werkt, en de ruimte is heel beperkt, dan kan je eventueel één set draden reeds van de ene doos naar de andere trekken, daar de tweede set bijvoegen aan het pakket, en dan de hele zooi doortrekken naar de meterkast/ drivers.
Wat je ook kan doen is alle draden langs alle locaties trekken. Je reserveert dan per doos wat extra ruimte voor het aderpaar wat je daar wil gebruiken door deze aan het eind van het trekken, per doos, nog even wat extra ruimte te geven (je maakt per inbouwdoos een lus). Hiervan knip je later de draden door die je gebruikt op die locatie, de andere draden vouw je met een draaiende beweging terug in de onderkant van de doos.
Hoe je spots in serie aansluit is niet zo moeilijk. Stel we nemen een zwart/oranje aderpaar langs 3 locaties:
code:
1
2
3
| Driver Zwart ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Driver | Driver Oranje ~~~~~ +X- ~~~~~~~~~~~~ +X- ~~~~~~~~~~~ +X- ~~~ |
Kortom, je trekt de draden van punt naar punt, en je onderbreekt voor de hele keten maar één kleur. Bij het laatste punt kan je niet onderbreken, dus sluit je de andere kleur aan. Enige waar je op moet letten is dat je de polariteit van alle lampen in dezelfde richting hebt staan. LED's vinden dat doorgaans niet zo tof om alles tegen te moeten houden
Meeraderige kabel is .... lastig. Omdat vaak de mantel in de weg zit en veel ruimte in neemt. Vaak is gewone VD 1.5mm2 draad veel makkelijker.
Let er overigens ook op dat je door één buis van 19mm maar 5 draden mag trekken officieel. Natuurlijk past er wel 6x 1.5mm2 doorheen, en voor LED valt dat allemaal wel mee. Maar toch.
Als je wil voldoen aan de regels, en toch meer aders door een buis wil trekken, dan ben je waarschijnlijk het beste af met signaalkabel of brandkabel (een specifieke soort signaalkabel met rode mantel). Deze kan je in relatief dunne diameters krijgen met 4x0.8mm2, 4x1mm2, 2x1mm2, 2x1.5mm2 etc. Van deze kabels mag en kan je er ook rustig 4 door één buis leggen.
Ik gebruik zelf doorgaans 4x0.8mm2. Lekker compact, en in verschillende kleuren te krijgen. Per spotgroep ander kleurtje, en doorgaans trek ik ze door halverwege een extra kabel aan de bundel toe te voegen zoals eerder beschreven. Zo ligt er geen loze kabel op de eindpunten.
Ja, steekbruggen hebben altijd gewoon afbreekbare pootjes. Ze komen altijd met alle pootjes eraan....seak1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:12:
[Afbeelding]
Je moet de eerste en laatste poot *altijd* laten zitten anders hebben ze geen grip in de etageklemmen. Met een markeerpen (stift is vaak te dik) markeer je inderdaad welke poten je hebt laten zitten.
Anders zouden ze 85.000 verschillende varianten moeten maken
Overigens is een tang handig, maar zijn de ingesneden lijnen diep genoeg om de pootjes ook met de hand te kunnen afbreken hoor. Iedere tang voldoet. En een fineline marker ook ongeveer iedere variant, zolang ze maar permanent zijn. Je schrijft immers op plastic
Pas op: waar standaard de aderdoorsnede als een oppervlaktemaat wordt aangeduid (0,5 mm2; 1,0 mm2; 1,5 mm2; 2,5 mm2), wordt bij 0,8 mm de aderdiameter gebruikt. Een ader met een diameter van 0,8 mm heeft een doorsnede van 0,50 mm2. Veel webshops gaan hiermee de fout in.tss68nl schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:36:
[...]
Deze kan je in relatief dunne diameters krijgen met 4x0.8mm2, 4x1mm2, 2x1mm2, 2x1.5mm2 etc. Van deze kabels mag en kan je er ook rustig 4 door één buis leggen.
Ik gebruik zelf doorgaans 4x0.8mm2. Lekker compact, en in verschillende kleuren te krijgen. Per spotgroep ander kleurtje, en doorgaans trek ik ze door halverwege een extra kabel aan de bundel toe te voegen zoals eerder beschreven. Zo ligt er geen loze kabel op de eindpunten.
Zeg je nou dat bij 0.8mm2 altijd de aderdiameter wordt bedoeld?Tomatoman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:16:
[...]
Pas op: waar standaard de aderdoorsnede als een oppervlaktemaat wordt aangeduid (0,5 mm2; 1,0 mm2; 1,5 mm2; 2,5 mm2), wordt bij 0,8 mm de aderdiameter gebruikt. Een ader met een diameter van 0,8 mm heeft een doorsnede van 0,50 mm2. Veel webshops gaan hiermee de fout in.
Dat heb ik nog nooit gehoord. 0.8mm2 is een hele normale maat signaalkabel. Stuurstroomkabel is het 0.75mm2, maar dan hebben we het over soepele draad ipv vaste kern.
Maar goed, webshops zijn sowieso vaak onbetrouwbaar met specificaties. Al zijn er enkele in Nederland die hun specificaties rechtstreeks van de groothandel overnemen, en dan kloppen ze vaak wél. Ik koop zelf rechtstreeks van de groothandel en heb namelijk nog nooit meegemaakt dat 0.8mm2 geen 0.8mm2 is. Je kan desnoods de website van de fabrikant raadplegen, én, het staat altijd op de zijkant van de kabel. En dat staat altijd in mm2, niet mm.
Maar goed, typenummer opzoeken bij de fabrikant, dan heb je de volledige specsheet, dat kan niet missen
Nee, ik zeg dat het vaak een 0,8 mm kabel is, dus niet 0,8 mm2.tss68nl schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:50:
[...]
Zeg je nou dat bij 0.8mm2 altijd de aderdiameter wordt bedoeld?
Komt die ervaring van VD draad, omdat de standaard maten die je noemt (0.5,1.0,1.5 en 2.5) allemaal standaard VD maten zijn?Tomatoman schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:58:
Nee, ik zeg dat het vaak een 0,8 mm kabel is, dus niet 0,8 mm2.
Hmm, in mijn ervaring is 0.8mm2 altijd de oppervlakte, niet de diameter. Het zal best dat sommige shops daar een potje van maken, maar als je bij een groothandel of bijvoorbeeld elektrototaalmarkt koopt dan kloppen de specificaties altijd wel in mijn ervaring.
Voor shops die je niet vertrouwt gewoon de specificaties bij de fabrikant zelf opzoeken. Die maken dat soort onhandige fouten niet
Logische blok gebruiken en die op het GA van de scene laten reageren. Bij een bepaald scene nummer dan een waarde sturen op een GA waarmee je ventilatie actor overweg kan.tehfnz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:51:
Met wat basiszaken in orde (geschakelde WCD, led strips via DALI aansturen, ventilatie) werd het gisteren tijd de eerste scene aan te maken: "nacht".
Doel:
Werkwijze:
Mooie spots, maar wat een bizarre prijzen durven ze voor zoiets te vragen...bomberboy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:42:
[...]
Om esthetische redenen (af en toe moet je ook eens een toegeving doen in een huwelijk) zitten er hier zelfs twee lampjes in het vals plafond die gewoon ingegipst zitten. (https://www.deltalight.co...rimless-82720-415-332-822) (En eigenlijk wist ik dat niet tot ik ze in mijn handen had om ze te installeren). Als die kapot gaan is het dan plafond open breken. Als de driver het nu begeeft is het gewoon wat in de kast rommelen.
Delta light is wel goede kwaliteit. Het is ook een Belgisch merk en als Belg geef ik daar dan wel de voorkeur aan tov een buitenlands merk. Prijzen hangen ook wel wat af van waar en wanneer je ze koopt. Zelf kon ik ze via mijn vader (electricien) ook aan zijn prijzen kopen waardoor het allemaal wel goed doenbaar was.deWit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:01:
[...]
Mooie spots, maar wat een bizarre prijzen durven ze voor zoiets te vragen...
Maar goede verlichting is in mijn ervaring zelden goedkoop jammer genoeg.
Weet iemand of je bij de Eldoled Powerdrive kunt instellen dat bij inschakelen NIET alle lampen automatisch aan gaan op 100%?
Ik weet niet of het kan, maar waarom wil je je dat op de powerdrive zelf doen? Ik zou verwachten dat je dat op het niveau van de Dali/DMX gateway doet?Dennis schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:17:
Weet iemand of je bij de Eldoled Powerdrive kunt instellen dat bij inschakelen NIET alle lampen automatisch aan gaan op 100%?
Ik zal daar eens bij de instellingen kijken. Belangrijkste reden is dat ik eigenlijk dagelijks de Powerdrives uit wil schakelen. Maar ze moeten automatisch worden ingeschakeld en het is vervelend als dan alle lampen in huis aan gaan.bomberboy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:19:
Ik weet niet of het kan, maar waarom wil je je dat op de powerdrive zelf doen? Ik zou verwachten dat je dat op het niveau van de Dali/DMX gateway doet?
Deze zijn wel heel erg duur inderdaad. Dacht ik dat ik dure spots had ... het kan ergerdeWit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:01:
[...]
Mooie spots, maar wat een bizarre prijzen durven ze voor zoiets te vragen...
Ik kamp met exact hetzelfde probleem. Ik moet echt een nieuwe waarde zetten of off switch sturen wil ik de lampen weer uit hebben.Dennis schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:27:
[...]
Ik zal daar eens bij de instellingen kijken. Belangrijkste reden is dat ik eigenlijk dagelijks de Powerdrives uit wil schakelen. Maar ze moeten automatisch worden ingeschakeld en het is vervelend als dan alle lampen in huis aan gaan.
Dacht ik het logica stukje (wat ik nu maar uitgefaseerd heb naar de X1) onder controlle te hebben, was het toch even een verrassing bij het inschakelen van 1 groepje lampen. Alles gaat bij mij ook tegelijk aan (lees; alle drivers die weer voeding krijgen knallen gelijk de lampen op 100%).
@tehfnz , wil het niet van @Dennis kapen, maar ikzelf heb MDT Dali 64 en zit me kleurenblind te zoeken naar de juiste opties onder ETS / DCA app van ze. (on dali/power/ecg recovery) maar tot op heden niets kunnen vinden.
Bij mij gaan de strips (lineardrive) en spots (powerdrive) naar de waarde die ze hadden voor de stroom er af ging (MDT SCN-DALI64.03). Lampen die uit stonden gaan dus ook niet aan, ...
Had gisteren op Duits knx forum overigens gelezen dat je met de SCN-DALI64.03 je de drivers kunt afschakelen via schakelaktor wanneer er op een driver een bepaalde tijd geen lamp meer brandt.
Had gisteren op Duits knx forum overigens gelezen dat je met de SCN-DALI64.03 je de drivers kunt afschakelen via schakelaktor wanneer er op een driver een bepaalde tijd geen lamp meer brandt.
Ha, het ligt dus aan de gateway. Goed te horen dat die nieuwe MDT dat goed doet.tehfnz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:36:
Bij mij gaan de strips (lineardrive) en spots (powerdrive) naar de waarde die ze hadden voor de stroom er af ging (MDT SCN-DALI64.03). Lampen die uit stonden gaan dus ook niet aan, ...
https://www.mdt.de/EN_Dali_Gateway.htmlEnergy saving function for switching off the ECGs in the 16 DALI groups (via additional KNX switch actuator)
Ik heb ook de een ABB Dali gateway en denk dat die dat ook kan. Ik bekijk het vanavond of morgen even voor je. Al moet ik zeggen dat ik de drivers niet afschakel, dus ik ik weet niet helemaal zeker of die vanzelf aan/uit gaan.Dennis schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:48:
Ha, het ligt dus aan de gateway. Goed te horen dat die nieuwe MDT dat goed doet.
Maar bij een stroompanne ofzo gaan in ieder geval de lichten niet allemaal aan ofzo.
Net ook hier even de spanning van alle dali drivers gehaald en na een paar minuten weer aan gezet. Alleen de kanalen die aan stonden zijn weer aan gegaan. Gateway: Hager TYA670D
Het zit er ook in:Dennis schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:20:
Ik heb de ABB DG/S1.1 DALI-Gateway.
/f/image/rG48d0OFPbYW1wgBL44GI91U.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb de DGS2.64.1.1 maar ik zou verwachten dat die gelijk lopen. (denk ik) Ik zie wel dat er blijkbaar verschillen zijn tussen de DGSx.64.1.1 en de DGSx.1.1 versies, al is het me niet exact in een oogopslag duidelijk wat die zijn.
Er zitten flinke verschillen in en wat jij ziet in ETS lijkt in de verste verte niet op mijn parameter-instellingen. Helaas. Maar wel goed om te weten dat andere apparaten het wel goed kunnen want overwoog zelfs wel eens dat hele DALI eruit te gooien.bomberboy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:11:
Ik heb de DGS2.64.1.1 maar ik zou verwachten dat die gelijk lopen. (denk ik) Ik zie wel dat er blijkbaar verschillen zijn tussen de DGSx.64.1.1 en de DGSx.1.1 versies, al is het me niet exact in een oogopslag duidelijk wat die zijn.
Volgend jaar met vakantiegeld maar eens die DALI meuk vervangen want dit is gewoon irritant. En de primaire reden is dus dat die Powerdrives stroom slurpen als een malle, ook als er geen enkele lamp aan staat. Dus ik gooi mijn toilet straks op de Meanwell en de rest kan uit. Als de DALI-gateway zelf kan aangeven wanneer ze aan of uit kunnen is dat het mooist en anders doe ik het op een lux waarde.
@Dennis @bomberboy @Fabian @LinuX-TUX
EldoLED Dali drivers hoor je de spanning op te laten staan omdat ze in de opstartroutine alle lampen op 100% zetten (klinkt bekend?) om het maximale vermogen te bepalen en daarmee de interne voeding te kalibreren.
De drivers schakelen in gebruik zelf de voeding af en gebruiken nog maar 0.3W in standby mode.... als alle lampen op die driver al even uit zijn.
Ik zou dan ook niet weten waarom je steeds de spanning eraf wil halen? Dan moeten je drivers iedere keer weer helemaal kalibreren. Iedere gateway die dit "goed" doet, zorgt voor niet-gekalibreerde drivers: dan draaien ze inefficiënt waardoor je de 0.3W die je uitgespaard had alsnog kwijt raakt...
Het beste kalibreer je handmatig je drivers door deze per driver tegelijk op 100% te zetten als je gateway dit niet voor je doet. En daarna vooral de spanning er op laten staan
Als je toch je drivers iedere keer uit wil zetten:
Het kan een verschil maken of je Dali gateway in learning mode staat of niet. In de learning mode probeert hij een Dali handshake te doen met iedere driver die nieuw op de buslijn komt. Het zou kunnen zijn dat dit het verschil veroorzaakt.
EldoLED Dali drivers hoor je de spanning op te laten staan omdat ze in de opstartroutine alle lampen op 100% zetten (klinkt bekend?) om het maximale vermogen te bepalen en daarmee de interne voeding te kalibreren.
De drivers schakelen in gebruik zelf de voeding af en gebruiken nog maar 0.3W in standby mode.... als alle lampen op die driver al even uit zijn.
Ik zou dan ook niet weten waarom je steeds de spanning eraf wil halen? Dan moeten je drivers iedere keer weer helemaal kalibreren. Iedere gateway die dit "goed" doet, zorgt voor niet-gekalibreerde drivers: dan draaien ze inefficiënt waardoor je de 0.3W die je uitgespaard had alsnog kwijt raakt...
Het beste kalibreer je handmatig je drivers door deze per driver tegelijk op 100% te zetten als je gateway dit niet voor je doet. En daarna vooral de spanning er op laten staan
Als je toch je drivers iedere keer uit wil zetten:
Het kan een verschil maken of je Dali gateway in learning mode staat of niet. In de learning mode probeert hij een Dali handshake te doen met iedere driver die nieuw op de buslijn komt. Het zou kunnen zijn dat dit het verschil veroorzaakt.
Ik heb helaas nog nooit gezien dat die drivers zo weinig verbruiken @tss68nl. Dit jaar heb ik zelfs die dure MDT AZI gekocht om betrouwbaar te kunnen meten. Mijn conclusie is dat ze continu dezelfde hoeveelheid energie verbruiken, lampen aan of uit.
Dan gaat er iets niet helemaal goed inderdaad. Ik heb systemen gezien met wel 50 EldoLED drivers die maar een fractie gebruiken van wat ze onder belasting doen.Dennis schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:26:
Ik heb helaas nog nooit gezien dat die drivers zo weinig verbruiken @tss68nl. Dit jaar heb ik zelfs die dure MDT AZI gekocht om betrouwbaar te kunnen meten. Mijn conclusie is dat ze continu dezelfde hoeveelheid energie verbruiken, lampen aan of uit.
Was het niet zo dat jouw ABB géén aan/uit commando's verstuurt als je >0% / 0% waarden voor lampen doorgeeft? Misschien heeft de EldoLED het Dali aan/uit commando nodig.
En mijn clustertje prowerdrives schakelt ook netjes af naar laag vermogensverbruik (achter een AZI). Misschien toch iets in de gateway instellingen? Ik gebruik óók een ABB Dali gateway, en ik verstuur met een LogicMachine de aan/uit commando's zelf over de bus zodra er een 0% of >0% langs vliegt op één van de kanalen. Dit zou het verschil kunnen verklaren tussen onze situaties?
[ Voor 17% gewijzigd door tss68nl op 12-12-2020 21:45 ]
Wat leuk een KNX forum om informatie op te doen en ideeën uit te wisselen, want soms voelt het een beetje eenzaam in KNX land.
Ik heb een aardig KNX project met met een casco huis die ik heb laten bouwen met allerlei energie transitie zaken (zonnedakpannen, SolarEdge omvormer, Ecoforest warmtepomp en Zehnder ventilatie). Alles gaat natuurlijk verboden worden via KNX. Wanneer gewenst kan ik hier over posten.
:strip_exif()/f/image/VyeSYGkwP80WiexqD2WaNq8Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik KNX componenten van Basalte in de kamers (Sentido schakelaars, Deseo thermostaat, Auro sensor en Core mini) en in de backend componenten van Hager (TYM646R Verwarmingsactor, TXA608B schakel-/jaloezie-actor, Voedingsmodules, TYA670W DALI/KNX-gateway).
Ik wil een KNX kast plaatsen op de begane grond en op de zolder voor eerste etage en zolder. Ik zit te denken aan een opbouwverdeler van Hager (VB318P) voor deze KNX kasten.
De meest basis kennis is er denk ik al wel, maar links en rechts zijn er nog wel onduidelijkheden. Is er bijvoorbeeld een elegante of standaard manier om binnenkomende KNX kabels te verbinden in de kast?
Ik heb een aardig KNX project met met een casco huis die ik heb laten bouwen met allerlei energie transitie zaken (zonnedakpannen, SolarEdge omvormer, Ecoforest warmtepomp en Zehnder ventilatie). Alles gaat natuurlijk verboden worden via KNX. Wanneer gewenst kan ik hier over posten.
:strip_exif()/f/image/VyeSYGkwP80WiexqD2WaNq8Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik KNX componenten van Basalte in de kamers (Sentido schakelaars, Deseo thermostaat, Auro sensor en Core mini) en in de backend componenten van Hager (TYM646R Verwarmingsactor, TXA608B schakel-/jaloezie-actor, Voedingsmodules, TYA670W DALI/KNX-gateway).
Ik wil een KNX kast plaatsen op de begane grond en op de zolder voor eerste etage en zolder. Ik zit te denken aan een opbouwverdeler van Hager (VB318P) voor deze KNX kasten.
De meest basis kennis is er denk ik al wel, maar links en rechts zijn er nog wel onduidelijkheden. Is er bijvoorbeeld een elegante of standaard manier om binnenkomende KNX kabels te verbinden in de kast?
[ Voor 0% gewijzigd door roland.beuker op 12-12-2020 23:07 . Reden: typo ]
Nog enkele vraagjes, en dan hoop ik vandaag mijn "test opstelling" te kunnen bestellen:
- 320 of 640 mA uitgangsstroom op de busvoeding? Voor een gewone huisschakeling vermoed ik dat 320 voldoende is?
- Witte led strips via DALI, gaat dit even gemakkelijk als Ledlampen? Ik koop CC ledstrip en hang die volgens de waardes aan de juiste driver.
- Wat met RGBW ledstrips via DALI? ik zou 3 tal RGBW ledstrips willen installeren en dan via de app (voorlopig openhab) het kleur aansturen; Welke ledstrips en drivers werken via DALI of dit best via een RGBW dimmer KNX --> zonde dat dit niet via DALI dan gaat natuurlijk
- Oorspronkelijk ging ik voor Merten (Schneider), maar enkele posts hierboven stond dat je beter geen actuatoren van het type "ABB" neemt omwille van het lawaai. De kast bevindt zich naast de woonkamer en onder de slaapkamer, vandaar liefst stille actuatoren. Nu twijfel ik tussen MDT en Hager. Hager geniet mijn voorkeur omdat dan mijn volledige kast (zekeringen en dif.'s) ook van hager zijn en dit uniformiteit in mijn kast brengt :-). Kan iemand bevestigen dat die van Hager niet veel lawaai maken.
- Bij hager heb je capacitieve en niet capacitieve actuatoren (bijvoorbeeld de TYA608C (niet) vs de TYA608D (wel)). Wat is verschil juist?
Ik zou de buskabel ook gewoon laten binnenkomen op Wago Rijgklemmen en daar dan met elkaar doorverbinden en naar de busvoeding gaan?roland.beuker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:40:
Dit is allemaal al vele malen voorbij gekomen.
320mA is voldoende.
RGWB ledstrip (=CV!) kan idd gewoon via CV Dali drivers. Als je al DALI hebt zou ik alle verlichting via DALI laten lopen.
Hager kan als je geld over hebt (geldt ook voor de normale MK artikelen). MDT is prijs/kwaliteit ongeslagen.
Phoenix heeft speciale KNX klemmen, zijn ook al heel vaak voorbij gekomen.
320mA is voldoende.
RGWB ledstrip (=CV!) kan idd gewoon via CV Dali drivers. Als je al DALI hebt zou ik alle verlichting via DALI laten lopen.
Hager kan als je geld over hebt (geldt ook voor de normale MK artikelen). MDT is prijs/kwaliteit ongeslagen.
Eerst en vooral, nu al bedankt voor alle tips die ik hier heb gevonden en gekregen... Wat een hulp!
Hierbij mijn winkelmandje om een testopstelling te maken (en nadien alles te hergebruiken in de definitieve installatie). Normaal in het najaar van 2021 zit de bouw in de fase voor de elektriciteit... dus tegen dan moet ik alle kennis verhaard hebben
Ik zal tussen nu en dan nog enkele andere zaken bijkomen zoals RasberryPi voor openHab, Sonos Bridge, Ledstrip in wit en RGBW met bijpassende drivers, bewegingssensor,... enfin... we beginnen bij het begin:
voltus.de:
Hierbij mijn winkelmandje om een testopstelling te maken (en nadien alles te hergebruiken in de definitieve installatie). Normaal in het najaar van 2021 zit de bouw in de fase voor de elektriciteit... dus tegen dan moet ik alle kennis verhaard hebben
Ik zal tussen nu en dan nog enkele andere zaken bijkomen zoals RasberryPi voor openHab, Sonos Bridge, Ledstrip in wit en RGBW met bijpassende drivers, bewegingssensor,... enfin... we beginnen bij het begin:
voltus.de:
- 100m KNX EIB Buskabel Art.Nr. 1010625
- 1x Meanwell LCM-40DA Led driver Art.Nr. 1429883
- 1x MDT STR-0640.01 KNX Voeding Art.Nr. 1624563
- 1x MDT AKS-1216.03 Schakelactor Art.Nr. 1646996
- 1x MDT SCN-IP100.03 IP Router Art.Nr. 1684429
- 1x MDT SCN-DALI64.03 DaliControl IP Art.Nr. 1684436
- 20 x Phoenix 3214663 PTTBS 1,5/S-KNX Art.Nr. 1634623
- 4 x Phoenix 3214699 Afsluitplaat Art.Nr. 1634623
- 10 x Phoenix 3030161 Steekbrug Art.Nr. 1234961
- 1 x Phoenix DinRail Art.Nr. 1196248
- 20 x Phoenix 3213946 PTI 2,5-PE/L/NT Art.Nr. 1282584
- 2 x Phoenix 3213974 AB-PTI/3 Steun Art.Nr. 1291421
- 1 x Phoenix 0402174 NLS-CU Art.Nr. 1007552
- 2 x Phoenix 3213975 D-PTI/3 Art.Nr. 1291422
- 1x Zennio Flat 55 x4 capacitieve druknop 4-voudig zwart Art.Nr ZVI-F55X4-A
- 3x Absinth Led Lamp 350mA 6W 650lm dim - Art.Nr. AB 38007-350-HW
- 3x Absinth Led Lamp 350mA 6W 720lm dim - Art.Nr. AB 38007-350-WW

Vanwaar die dure redundante MDT voeding en geen goedkope Meanwell? En vanwaar de dure DALI gateway? Heb je meer dan 32 groepen in de eindsituatie?
En die 6 LEDs van +/- 18V op 1 driver gaat niet werken.
[ Voor 8% gewijzigd door 0fbe op 13-12-2020 19:29 ]
Dag 0fbe, bedankt voor je reactie.0fbe schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:24:
Vanwaar die dure redundante MDT voeding en geen goedkope Meanwell? En vanwaar de dure DALI gateway? Heb je meer dan 32 groepen in de eindsituatie?
De voeding is inderdaad misschien wat raar gekozen, maar voor 40 euro meer neem ik de zekerheid als de ene kant van de voeding kapot gaat de ik gewoon moet "switchen" zodat ik niet direct een nieuwe voeding moet bestellen en enkele dagen zonder licht zit :-)
De DALI gateway,... bewuste keuze om voor DALI Te gaan. Ik zit met een 20 tal groepen misschien iets meer. 32 zal ik er niet hebben, maar ik zie wel het nut in van DALI. Bedoeling is mijn volledig lichtnet in CC 12V te zetten (op enkele lichtpunten na zoals enkele design lampen). Dit lijkt mij het "gemakkelijkst" met DALI omdat dit er ook echt voor gemaakt is.
Gr,
Dennis
Er is ook een goedkopere MDT DALI gateway, dat bedoeld @0fbe , maar met 20groepen lijkt ie keuze iig bewust.Not Applicable schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:25:
[...]
Dag 0fbe, bedankt voor je reactie.
De voeding is inderdaad misschien wat raar gekozen, maar voor 40 euro meer neem ik de zekerheid als de ene kant van de voeding kapot gaat de ik gewoon moet "switchen" zodat ik niet direct een nieuwe voeding moet bestellen en enkele dagen zonder licht zit :-)
De DALI gateway,... bewuste keuze om voor DALI Te gaan. Ik zit met een 20 tal groepen misschien iets meer. 32 zal ik er niet hebben, maar ik zie wel het nut in van DALI. Bedoeling is mijn volledig lichtnet in CC 12V te zetten (op enkele lichtpunten na zoals enkele design lampen). Dit lijkt mij het "gemakkelijkst" met DALI omdat dit er ook echt voor gemaakt is.
Gr,
Dennis
40 euro meer? MDT STR-0640.01 kost 239 euro, Meanwell KNX-20E-640 66 euro. En volgens mij heeft die MDT geen dubbel voeding, alleen dubbele voeding van de voeding (snappen we het nogNot Applicable schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:25:
[...]
Dag 0fbe, bedankt voor je reactie.
Gr,
Dennis
Volgens de datasheet heeft de MDT STR-0640.01 2 complete voedingen ingebouwd.0fbe schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:51:
[...]
40 euro meer? MDT STR-0640.01 kost 239 euro, Meanwell KNX-20E-640 66 euro. En volgens mij heeft die MDT geen dubbel voeding, alleen dubbele voeding van de voeding (snappen we het nog)
Dus je kan hem voeden vanaf 2 bronnen, en elke bron heeft zijn eigen KNX bus voeding.
*beeeeep*
40 euro meer dan een gewone 640 mA voeding van MDT... Ik kies gewoon MDT omdat al de rest ook van MDT is, en dat brengt "rust" in mijn kast en bijgevolg ook in mijn hoofdje0fbe schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:51:
[...]
40 euro meer? MDT STR-0640.01 kost 239 euro, Meanwell KNX-20E-640 66 euro. En volgens mij heeft die MDT geen dubbel voeding, alleen dubbele voeding van de voeding (snappen we het nog)

Euh... voor zover ik weet is dit niet volledig juist en heeft deze enkel een dubbele "ingang"...MewBie schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:28:
[...]
Volgens de datasheet heeft de MDT STR-0640.01 2 complete voedingen ingebouwd.
Dus je kan hem voeden vanaf 2 bronnen, en elke bron heeft zijn eigen KNX bus voeding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qhUC5VuUwxd3BOQa3dTBNru4.jpg?f=user_large)
Mogelijk een RTFM vraag, maar twijfel nu toch.
Aantal lampen/armaturen willen we middels DALI gaan aansturen waarbij we gebruik maken van voorbedrade flex. Wat is de makkelijkste manier om deze lampen/armaturen te bedraden? Ik zie zelf 3 mogelijkheden, maar volgens mij zijn hier kenner aanwezig
1) 3g2,5 + 2g1,5 gecombineerd zoals deze?
2) 3g2,5 gebruiken en daar een knx/dali kabel bij intrekken met 2x0,8mm2? (denk niet dat het gaat passen)
3) 3g2,5 en apart een knx/dali kabel er naar toe, dus 2x flex naar een lamp?
Aantal lampen/armaturen willen we middels DALI gaan aansturen waarbij we gebruik maken van voorbedrade flex. Wat is de makkelijkste manier om deze lampen/armaturen te bedraden? Ik zie zelf 3 mogelijkheden, maar volgens mij zijn hier kenner aanwezig
1) 3g2,5 + 2g1,5 gecombineerd zoals deze?
2) 3g2,5 gebruiken en daar een knx/dali kabel bij intrekken met 2x0,8mm2? (denk niet dat het gaat passen)
3) 3g2,5 en apart een knx/dali kabel er naar toe, dus 2x flex naar een lamp?
Jongens, ik ben bezig met een basiscursus KNX.
Er is 1 ding wat ik erg vaag vindt.
Men stelt dat een knx netwerk een Zeer lage veiligheidsspanningssnet (ZLVS) of in het engels een SELV (Safety Extra Low Voltage), is en daarom niet geaard mag worden.
Maar verderop wordt er verteld dat voor bliksem/overspanning het net toch met de aardingsrail verbonden moet worden. Weet een van jullie hier misschien iets meer over
?
Men stelt dat een knx netwerk een Zeer lage veiligheidsspanningssnet (ZLVS) of in het engels een SELV (Safety Extra Low Voltage), is en daarom niet geaard mag worden.
Maar verderop wordt er verteld dat voor bliksem/overspanning het net toch met de aardingsrail verbonden moet worden. Weet een van jullie hier misschien iets meer over
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Iemand ervaring met de MDT AKU-2416.02 ?
Ik heb wat WCD's die ik wil schakelen en 5 screens, dus dit leek me wel een gunstige optie want 24 kanalen, minus 10 voor de screens blijven er nog 14 over. Maar is dat een beetje te doen nog met bedraden van 24 kanalen op maar 12 eenheden?
Ik heb wat WCD's die ik wil schakelen en 5 screens, dus dit leek me wel een gunstige optie want 24 kanalen, minus 10 voor de screens blijven er nog 14 over. Maar is dat een beetje te doen nog met bedraden van 24 kanalen op maar 12 eenheden?
Bestel wat meer klemmen, bruggen etc dan nodig. Die heb je straks toch nodig in grote hoeveelheden en dan heb je 1) reserve als je het anders doet dan bedacht, 2) staffelkortingNot Applicable schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:51:
- 100m KNX EIB Buskabel Art.Nr. 1010625
- 1x Meanwell LCM-40DA Led driver Art.Nr. 1429883
- 1x MDT STR-0640.01 KNX Voeding Art.Nr. 1624563
- 1x MDT AKS-1216.03 Schakelactor Art.Nr. 1646996
- 1x MDT SCN-IP100.03 IP Router Art.Nr. 1684429
- 1x MDT SCN-DALI64.03 DaliControl IP Art.Nr. 1684436
- 20 x Phoenix 3214663 PTTBS 1,5/S-KNX Art.Nr. 1634623
- 4 x Phoenix 3214699 Afsluitplaat Art.Nr. 1634623
- 10 x Phoenix 3030161 Steekbrug Art.Nr. 1234961
- 1 x Phoenix DinRail Art.Nr. 1196248
- 20 x Phoenix 3213946 PTI 2,5-PE/L/NT Art.Nr. 1282584
- 2 x Phoenix 3213974 AB-PTI/3 Steun Art.Nr. 1291421
- 1 x Phoenix 0402174 NLS-CU Art.Nr. 1007552
- 2 x Phoenix 3213975 D-PTI/3 Art.Nr. 1291422
Prima spots, gunstige prijs, ok lichtbeeld. Let wel op dat ze niet in elk armatuur passen wat voor GU10 bedoeld is (zelfde maat) omdat de heatsink net iets breder is dan de lampkop en dat dus niet altijd past.dmlights.be:
- 3x Absinth Led Lamp 350mA 6W 650lm dim - Art.Nr. AB 38007-350-HW
- 3x Absinth Led Lamp 350mA 6W 720lm dim - Art.Nr. AB 38007-350-WW
Kijk eens naar de Gira 503000 of 504000, ook 24x maar die zijn wat breder van opzet.deWit schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:15:
Klein vraagje... iemand ervaring met goeie KNX bewegingssensoren die niet lijken op een volledige voetbal die aan je plafond of muur hangen en die aanvaardbaar zijn van prijs?
Ik heb momenteel de GIRA 222000 KNX Präsenzmelder op het oog... maar die kost 120 euro (votlus) wat nog juist binnen het "aanvaardbare" is maar toch al aan de duurdere kant.
Ik heb momenteel de GIRA 222000 KNX Präsenzmelder op het oog... maar die kost 120 euro (votlus) wat nog juist binnen het "aanvaardbare" is maar toch al aan de duurdere kant.
En specifiek dan de pd11-reeks van B.E.G. Al zijn die ook niet super goedkoop en in dezelfde range als deze van Gira die je aanhaalt.
De mooiste vind ik persoonlijk de basalter auro (die hebben niet zo'n "insectenooglens"). Maar dan zit je aan het dubbele qua budget. Voor de rest zijn er niet zo veel alternatieven vrees ik.
Weet wel dat de catalogusprijzen van die dingen (BEG, Gira) ook 200EUR zijn ofzo. Maar hoeveel de verschillende shops onder die prijs kunnen gaan zitten is heel verschillend (bij Basalte is dat praktisch niets).
De mooiste vind ik persoonlijk de basalter auro (die hebben niet zo'n "insectenooglens"). Maar dan zit je aan het dubbele qua budget. Voor de rest zijn er niet zo veel alternatieven vrees ik.
Weet wel dat de catalogusprijzen van die dingen (BEG, Gira) ook 200EUR zijn ofzo. Maar hoeveel de verschillende shops onder die prijs kunnen gaan zitten is heel verschillend (bij Basalte is dat praktisch niets).
Moet zeggen dat de mdt pir sensor die in gelijke armatuur als de led spotjes zit op de overloop best subtiel is.
Not Applicable schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:52:
[...]
Euh... voor zover ik weet is dit niet volledig juist en heeft deze enkel een dubbele "ingang"...
[Afbeelding]
The redundant Bus Power Supply has two integrated power supplies to increase operation reliability. If one mains voltage or one of the internal power supplies fails, the KNX bus voltage keeps stable by the second power supply.
Two integrated power supplies for redundancy.
*beeeeep*
Ik ga hier eens mee experimenteren! Dank.tss68nl schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:43:
Was het niet zo dat jouw ABB géén aan/uit commando's verstuurt als je >0% / 0% waarden voor lampen doorgeeft? Misschien heeft de EldoLED het Dali aan/uit commando nodig.
Voor iedereen die een X1 heeft (of vergelijkbaar) en wil realiseren dat verlichting automatisch aan gaat op basis van deur of PIR-sensor maar tegelijkertijd handmatige bediening wil, dat heb ik gisteren in elkaar gezet
/f/image/G8E5KzCxc1m7eoonRcq4hGJS.png?f=fotoalbum_medium)
Daarbij is de ingang helemaal linksonderin de bediening via knopjes. Het gebruiken van een knopje zorgt ervoor dat de automatische verlichting tijdelijk onderdrukt wordt (15 seconden). De automatische verlichting werkt in principe maximaal 3 minuten maar blijft aan zolang een deur geopend is.
Hoop dat ik hier iemand blij mee maakt, het heeft wat denkwerk gekost
Speeddragon schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:09:
Jongens, ik ben bezig met een basiscursus KNX.
Maar verderop wordt er verteld dat voor bliksem/overspanning het net toch met de aardingsrail verbonden moet worden. Weet een van jullie hier misschien iets meer over?
/f/image/XYHhoYwvqFCDzfPrunDLqv5L.png?f=fotoalbum_large)
KNX is dubbel geïsoleerd ('zwevend') en mag volgens mij daarom niet met de aarde worden verbonden. De bliksem/overspanning beveiliging slaat dan op de primaire kant van het voedingsgedeelte.
Bliksem/overspannings beveiliging is er ook voor de KNX kabel. En die moet aan aarde verbonden worden ja.roland.beuker schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:58:
[...]
[Afbeelding]
KNX is dubbel geïsoleerd ('zwevend') en mag volgens mij daarom niet met de aarde worden verbonden. De bliksem/overspanning beveiliging slaat dan op de primaire kant van het voedingsgedeelte.
*beeeeep*
Dat is het lastige met zo'n lange thread, ik had nog niet alle 160(!) pagina's bekeken.bbbrumbrum schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:13:
Dit is allemaal al vele malen voorbij gekomen.
Mijn installatie wordt ook gebruikt voor demonstratie zaken op energie transitie gebied. Met dit zakelijke karakter zijn Hager en Basalte een mooie optie, maar voor persoonlijke varianten zijn goedkopere alternatieven zeker interessant.
Zo is het
. Bij de 230 volt aansluiting in huis is de nuldraad aan de zijde van de netbeheerder verbonden met de aarde. In het schema hieronder is de linkerkant van het schema de installatie van de netbeheerder en de rechterzijde het gedeelte in jouw huis. Dit is een zogeheten TN-S-systeem, met in de gehele installatie een gescheiden beveiligingsgeleider (aarde). Maar aan de figuur kun je heel eenvoudig zien dat de nulleider altijd een potentiaal heeft van (vrijwel) nul volt ten opzichte van de aarde. De nulleider heeft dus altijd een vaste potentiaal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O4M64bF8Z5gycroNYR5Rw7ne.jpg?f=user_large)
Bij een SELV-systeem is dat heel anders. Daarbij zijn aan de secundaire zijde van de transformator een plus- en een min-geleider aanwezig. Maar anders dan bij het vorige schema is de secundaire zijde nergens verbonden met de rest van de installatie. Dit is een zogeheten zwevend net. Als je het potentiaalverschil tussen de plus-geleider van het SELV-net en de nulgeleider meet, zou je bij een 24 volt SELV-net wellicht een potentiaalverschil van 24 volt verwachten. Maar aangezien het een zwevend net is, zou je net zo goed 15 of 30 volt kunnen meten. Het enige wat je zeker weet, is dat het potentiaalverschil tussen de plus en min precies 24 volt is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HFOLdK5NMKMc72dh4oPjfNrY.jpg?f=user_large)
Geef dat wat verduidelijking?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O4M64bF8Z5gycroNYR5Rw7ne.jpg?f=user_large)
Bij een SELV-systeem is dat heel anders. Daarbij zijn aan de secundaire zijde van de transformator een plus- en een min-geleider aanwezig. Maar anders dan bij het vorige schema is de secundaire zijde nergens verbonden met de rest van de installatie. Dit is een zogeheten zwevend net. Als je het potentiaalverschil tussen de plus-geleider van het SELV-net en de nulgeleider meet, zou je bij een 24 volt SELV-net wellicht een potentiaalverschil van 24 volt verwachten. Maar aangezien het een zwevend net is, zou je net zo goed 15 of 30 volt kunnen meten. Het enige wat je zeker weet, is dat het potentiaalverschil tussen de plus en min precies 24 volt is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HFOLdK5NMKMc72dh4oPjfNrY.jpg?f=user_large)
Geef dat wat verduidelijking?
2 ingangen dus maar 1 BUS uitgang... er zijn KNX voedingen met een volledige 2de voeding in... maar MDT heeft geen zo'n voeding...
Volgens mij mis je het punt van een redundante voeding.Not Applicable schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:57:
[...]
2 ingangen dus maar 1 BUS uitgang... er zijn KNX voedingen met een volledige 2de voeding in... maar MDT heeft geen zo'n voeding...
Wat probeer je te bereiken met het gebruik van de MDT STR-0640.01?
Hoe denk je dat de STR-0640.01 voldoet aan wat je wilt bereiken?
De STR-0640.01 heeft 2 voedings ingangen, elke ingang is verbonden met zijn eigen voeding. De uitgangen van beide voedingen zijn met elkaar verbonden via wat diodes en geven 1 gecombineerde uitgang (educated guess, zo werkt zo'n beetje elke redundante voeding setup).
[ Voor 39% gewijzigd door MewBie op 15-12-2020 10:33 ]
*beeeeep*
En sluit je die beide ingangen dan continu aan op netspanning?
Dat lijkt met dan weer niet slim, bij een ongelukkige spanningspiek op het net (blikseminslag oid) blaas je alsnog de twee voedingen tegelijkertijd op.
Lijkt me dan nuttiger om een afzonderlijke reservevoeding in de kast te hebben liggen/hangen.
Ook goedkoper: als een voeding eruit gaat hoef je maar de 'helft' te vervangen.
Voor continuïteit kun je nog beter een (kleine) online UPS voor je voeding zetten. (batterij backup én overspanningsbeveiliging/zuivere sinus)
Edit: ik zie net dat er zelfs DIN-rail UPS modules zijn en kleine DIN-rail li-ion batterijen.... zo schattig...
Of natuurlij een KNX voeding met batterij optie.... maar dan ga je qua prijs wel gelijk x4 ofzo.
Voordeel van een reguliere 230v UPS is dat je de overige 'infrastructuur' er ook eenvoudig aan kunt hangen. (netwerk/wifi/internet, gateways)
Of werkt deze ook als gewone voeding, met accu optie? https://www.voltus.de/hau...1-notstromversorgung.html
edit: Niet dus....daar moet weer de bijbehorende voedingsmodule voor. Nooit geacht dat er zoveel verschillende methodes waren om je KNX bus redundant of met noodvoorzieningen te voeden...
Dat lijkt met dan weer niet slim, bij een ongelukkige spanningspiek op het net (blikseminslag oid) blaas je alsnog de twee voedingen tegelijkertijd op.
Lijkt me dan nuttiger om een afzonderlijke reservevoeding in de kast te hebben liggen/hangen.
Voor continuïteit kun je nog beter een (kleine) online UPS voor je voeding zetten. (batterij backup én overspanningsbeveiliging/zuivere sinus)
Edit: ik zie net dat er zelfs DIN-rail UPS modules zijn en kleine DIN-rail li-ion batterijen.... zo schattig...

Of natuurlij een KNX voeding met batterij optie.... maar dan ga je qua prijs wel gelijk x4 ofzo.
Voordeel van een reguliere 230v UPS is dat je de overige 'infrastructuur' er ook eenvoudig aan kunt hangen. (netwerk/wifi/internet, gateways)
Of werkt deze ook als gewone voeding, met accu optie? https://www.voltus.de/hau...1-notstromversorgung.html
edit: Niet dus....daar moet weer de bijbehorende voedingsmodule voor. Nooit geacht dat er zoveel verschillende methodes waren om je KNX bus redundant of met noodvoorzieningen te voeden...
[ Voor 40% gewijzigd door NovapaX op 15-12-2020 11:13 ]
Sparql TV wiki
Heb uiteindelijk voor deze gekozen: MDT STC-0640.01... zal ook wel doen wat hij moet doen :-)MewBie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:24:
[...]
Wat probeer je te bereiken met het gebruik van de MDT STR-0640.01?
Hoe denk je dat de STR-0640.01 voldoet aan wat je wilt bereiken?
@roland.beuker
Zou ik mogen vragen hoe je aan deze versie van de basic course pdf komt. Ik doe een E-cursus, en moet nu elke keer screenshots maken-> bijsnijden-> omzetten naar PDF. En dan kan ik er dus niet binnen zoeken. De pdf die ik gevonden heb is echt kei oud..
@MewBie precies, dat maakt het onduidelijk voor me
@Tomatoman Als je het potentiaalverschil tussen de plus-geleider van het SELV-net en de nulgeleider meet, zou je bij een 24 volt SELV-net wellicht een potentiaalverschil van 24 volt verwachten. Maar aangezien het een zwevend net is, zou je net zo goed 15 of 30 volt kunnen meten. Het enige wat je zeker weet, is dat het potentiaalverschil tussen de plus en min precies 24 volt is.
Je bedoelt dus dat het Verschil tussen plus en min bij een SELV net dus 24 volt is, maar dit kan ook inhouden dat dit de - 4 volt en +20 volt is (dat is een verschil van 24 volt) (de sinus van de wisselspanning zit tussen de -4 en de+20).
Maar ten opzichte van wat zou je dan die -4 of die +20 meten (of in jouw geval de 15 of 30) als er tussen de twee een potentiaal verschil is van 24 volt. Want je kan niet t.o.v de aarde meeten:).
Ik denk dat die beschermers voor direct op de KNX kabel pas verbinden bij een overspanning, en dus niet constant aan de aarde ' hangen'.
Zou ik mogen vragen hoe je aan deze versie van de basic course pdf komt. Ik doe een E-cursus, en moet nu elke keer screenshots maken-> bijsnijden-> omzetten naar PDF. En dan kan ik er dus niet binnen zoeken. De pdf die ik gevonden heb is echt kei oud..
@MewBie precies, dat maakt het onduidelijk voor me
@Tomatoman Als je het potentiaalverschil tussen de plus-geleider van het SELV-net en de nulgeleider meet, zou je bij een 24 volt SELV-net wellicht een potentiaalverschil van 24 volt verwachten. Maar aangezien het een zwevend net is, zou je net zo goed 15 of 30 volt kunnen meten. Het enige wat je zeker weet, is dat het potentiaalverschil tussen de plus en min precies 24 volt is.
Je bedoelt dus dat het Verschil tussen plus en min bij een SELV net dus 24 volt is, maar dit kan ook inhouden dat dit de - 4 volt en +20 volt is (dat is een verschil van 24 volt) (de sinus van de wisselspanning zit tussen de -4 en de+20).
Maar ten opzichte van wat zou je dan die -4 of die +20 meten (of in jouw geval de 15 of 30) als er tussen de twee een potentiaal verschil is van 24 volt. Want je kan niet t.o.v de aarde meeten:).
Ik denk dat die beschermers voor direct op de KNX kabel pas verbinden bij een overspanning, en dus niet constant aan de aarde ' hangen'.
Hoe beide voedingen normaal aangesloten worden hangt een beetje af van hoe de verdeling is ingericht en wat de eisen zijn.NovapaX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:43:
En sluit je die beide ingangen dan continu aan op netspanning?
Een paar voorbeelden:
- Verdeelinrichting A en verdeelinrichting B
- Verdeelinrichting A sectie 1 en verdeelinrichting A sectie 2
- Verdeelinrichting en een UPS
Voor thuis gebruik zou je kunnen kiezen voor 1 voeding direct van de automaat/zekering en de 2e van een UPS welke op een andere fase/aardlek is aangesloten.
*beeeeep*
Je kan altijd t.o.v. de aarde meten, zo lang er maar iets in de buurt is dat met lage impedantie met de aarde verbonden is. Bv de aardpin van een wandcontactdoos.Speeddragon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:27:
Spanning/potentiaalverschil is altijd relatief. Bij het lichtnet is die 230V altijd tussen L en N. Mogelijk ook tussen L en PE, maar dat hangt van het net af. Hier ligt er een 3x230V net zonder N, ik heb dus 230V tussen 2 fasen, de zogezegde N die ik binnen krijg is geen N maar heeft ook een potentiaalverschil t.o.v. de aarde.
Klopt.Ik denk dat die beschermers voor direct op de KNX kabel pas verbinden bij een overspanning, en dus niet constant aan de aarde ' hangen'.
Maar het 'aarden' van een installatie - in de context van je huis - betekent ook niet dat je effectief een N of L rechtstreeks met de grond zou verbinden. Er is een aparte aardingsgeleider, die in een geaard toestel met het chassis van het toestel wordt verbonden. In geval van een defect in het toestel waarbij er contact zou zijn tussen het chassis en een spanningsdragende geleider (dus met een potentiaalverschil t.o.v. de grond) zal de stroom afgeleid worden naar de grond via de aardgeleider zodat je niet geelectrocuteerd wordt als je met je poten aan dat chassis komt. En uiteraard zal de ALS dan ook afspringen.
Zelf geen ervaring mee, maar heb voor men screens shutter actoren van MDT. Je moet een beetje kijken welke functies je wil gebruiken en welke de units aanbieden.deWit schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:15:
Iemand ervaring met de MDT AKU-2416.02 ?
Persoonlijk heb ik wat spijt dat ik niet de shutter actors met travel control heb genomen.
Ben nu alles in huis wat aan het programmeren en merk dat als je ze even stop hebt gezet en verder naar beneden wilt laten gaan dat de standaard actors nog eens de hele periode activeren waarin de screen van bovenste positie naar onderste positie gaat.
Hoe erg is dat? Ik voorzie eigenlijk zelden een scenario waarin zoiets een probleem zou zijn. In mijn geval gaat het om screens en ik ga eigenlijk uit van open of dicht dmv automatiseren, eventueel handmatig half-open positioneren is dan nog een optie natuurlijk.N0izz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:16:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar heb voor men screens shutter actoren van MDT. Je moet een beetje kijken welke functies je wil gebruiken en welke de units aanbieden.
Persoonlijk heb ik wat spijt dat ik niet de shutter actors met travel control heb genomen.
Ben nu alles in huis wat aan het programmeren en merk dat als je ze even stop hebt gezet en verder naar beneden wilt laten gaan dat de standaard actors nog eens de hele periode activeren waarin de screen van bovenste positie naar onderste positie gaat.
Maakt het eigenlijk uit waar je deze plaatst?teaser schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:12:
Klopt.
Maar het 'aarden' van een installatie - in de context van je huis - betekent ook niet dat je effectief een N of L rechtstreeks met de grond zou verbinden. Er is een aparte aardingsgeleider, die in een geaard toestel met het chassis van het toestel wordt verbonden. In geval van een defect in het toestel waarbij er contact zou zijn tussen het chassis en een spanningsdragende geleider (dus met een potentiaalverschil t.o.v. de grond) zal de stroom afgeleid worden naar de grond via de aardgeleider zodat je niet geelectrocuteerd wordt als je met je poten aan dat chassis komt. En uiteraard zal de ALS dan ook afspringen.
Alleszins aan een uiteinde van een van je takken aangezien je geen extra steekklemmen hebt in het blokje.
Moet die van mij nog plaatsen, wou die bij de voeding plaatsen, maar bij die Meanwell voedingen past het blokje alleszins niet.
Erg is dit niet, eigenlijk vooral vervelend bij het uitproberen van je instellingen. Je gaat hier inderdaad niet zoveel last van hebben. een ander voordeel is da bij die andere actors ze de stroom meten, als je screens na een tijd wat langer of minder lang nodig hebben moet je ze niet handmatig bijstellen, maar ook geen idee of dit vaak zal voorvallen. Dat zal de toekomst moeten uitwijzendeWit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:28:
[...]
Hoe erg is dat? Ik voorzie eigenlijk zelden een scenario waarin zoiets een probleem zou zijn. In mijn geval gaat het om screens en ik ga eigenlijk uit van open of dicht dmv automatiseren, eventueel handmatig half-open positioneren is dan nog een optie natuurlijk.
Ik heb de 24voudige MDT universele aktor maar besteld. In alle gevallen de meeste bang-for-buck en per geschakeld kanaal is ie echt wel goedkoop. Waarschijnlijk ga ik er onwijs op schelden om die 48 draden in 12 eenheden breed aan te sluiten maar het is wel lekker compact in de kast. Mocht het toch niet lekker willen met de screens kan ik er altijd nog een jaloezie-aktor bij hangen...N0izz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:34:
[...]
Erg is dit niet, eigenlijk vooral vervelend bij het uitproberen van je instellingen. Je gaat hier inderdaad niet zoveel last van hebben. een ander voordeel is da bij die andere actors ze de stroom meten, als je screens na een tijd wat langer of minder lang nodig hebben moet je ze niet handmatig bijstellen, maar ook geen idee of dit vaak zal voorvallen. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen
Heb er ook maar even twee extra MDT tasters bij besteld, ik vind ze niet onwijs lelijk en voor een manual override in de kinderslaapkamer voor screens/verlichting zijn ze best prima. Heb ook een MDT Taster Smart besteld, eens kijken hoe plastic-fantastic die is, of het scherm ok zichtbaar is en of ik hem acceptabel vind voor de slaapkamers. Anders kan ik hem altijd nog in de schuur of technische ruimte hangen ;-)
Waar je vooral even op moet letten is hoe je de adereindhulzen perst. Voor de fase gebruik ik dubbele aderheindhulzen om ze door te lussen en mijn tang knijpt ze vierkant. Het resultaat past dus maar op 4 manieren in de klem en als het plastic deel van de huls onder en andere hoek staat dan het geperste deel dan komt dat dus scheef in de klem te zitten:
:strip_exif()/f/image/9BH1pSI6xIkqcmlFv3N76ES8.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet de dubbele hulzen soms haaks op de aktor (fijn) en soms een beetje scheef. In mijn geval geen punt, maar als er meer aansluitingen per blok zijn (dit is de 20 voudige actor) dan gaat dat misschien net krap worden. Qua draad is het allemaal wel te doen, als je 't groepeert in bosjes dan ben je er zo van af en loopt het vrij overzichtelijk vind ik zelf
:strip_exif()/f/image/9BH1pSI6xIkqcmlFv3N76ES8.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet de dubbele hulzen soms haaks op de aktor (fijn) en soms een beetje scheef. In mijn geval geen punt, maar als er meer aansluitingen per blok zijn (dit is de 20 voudige actor) dan gaat dat misschien net krap worden. Qua draad is het allemaal wel te doen, als je 't groepeert in bosjes dan ben je er zo van af en loopt het vrij overzichtelijk vind ik zelf
Proper gedaan!
Inderdaad connecties bij een jalloezie actors zijn deze een stuk smaller dan die van de schakelactor.
Inderdaad connecties bij een jalloezie actors zijn deze een stuk smaller dan die van de schakelactor.
Heeft Iemand ervaring met MDT IP router en Openhab?
Ik zit watte sukkelen met een goede verbinding op te zetten. Ik had de indruk dat de Secure stand al uit moest staan dat deze niet echt wordt ondersteund.
Initieel had ik hem ingesteld als Routerverbinding, dan had hij signaal (online), maar dit viel dan weer weg.
Even kon ik dan een licht schakelen, maar nadat hij connectie fout gaf viel de verbinding uit.
Ondertussen ook Tunnel geprobeerd, daar had ik hetzelfde probleem. Als ik de KNX IP router even op manueel zette had ik wel een goede connectie. Toen hij terug omschakelde viel die terug weg.
Ondertussen (door de router/tunnel opnieuw in te stellen met zelfde settings) blijft hij online, maar zijn men actoren (Things) offline en reageren niet meer... Snap er eerlijk gezegd weinig van, maar moet toegeven dat ik van netwerken weinig kaas heb gegeten.
Ik zit watte sukkelen met een goede verbinding op te zetten. Ik had de indruk dat de Secure stand al uit moest staan dat deze niet echt wordt ondersteund.
Initieel had ik hem ingesteld als Routerverbinding, dan had hij signaal (online), maar dit viel dan weer weg.
Even kon ik dan een licht schakelen, maar nadat hij connectie fout gaf viel de verbinding uit.
Ondertussen ook Tunnel geprobeerd, daar had ik hetzelfde probleem. Als ik de KNX IP router even op manueel zette had ik wel een goede connectie. Toen hij terug omschakelde viel die terug weg.
Ondertussen (door de router/tunnel opnieuw in te stellen met zelfde settings) blijft hij online, maar zijn men actoren (Things) offline en reageren niet meer... Snap er eerlijk gezegd weinig van, maar moet toegeven dat ik van netwerken weinig kaas heb gegeten.
Er is iets in de basiscursus wat ik nogal tegenstrijdig vindt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oM56ghJUzQviqih7EYmLQpZR.jpg?f=user_large)
Dit impliceert dat je dus paramaters/ software kan downloaden naar KNX TP devices die gekoppeld worden via een IP bus koppelaar (wat me ook wel logisch leek)
Maar verderop staat dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hHzt8aQJjQOXYJwrXX2Wnwth.jpg?f=user_large)
wat implicieert dat dat dus niet kan?..
Iemand van jullie die wat duidelijkheid kan geven over hoe het tweede stuk bedoelt is?
@teaser ,bedankt voor je toelichting!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oM56ghJUzQviqih7EYmLQpZR.jpg?f=user_large)
Dit impliceert dat je dus paramaters/ software kan downloaden naar KNX TP devices die gekoppeld worden via een IP bus koppelaar (wat me ook wel logisch leek)
Maar verderop staat dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hHzt8aQJjQOXYJwrXX2Wnwth.jpg?f=user_large)
wat implicieert dat dat dus niet kan?..
Iemand van jullie die wat duidelijkheid kan geven over hoe het tweede stuk bedoelt is?
@teaser ,bedankt voor je toelichting!
Het zijn twee verschillende protocollen:
1 = Bedoeld om ETS - bij voorbeeld op je PC - over TCP/IP met een KNX-netwerk te laten communiceren
2 = Routing van KNX-berichten over TCP/IP naar KNX-IP deelnemers.
1 = Bedoeld om ETS - bij voorbeeld op je PC - over TCP/IP met een KNX-netwerk te laten communiceren
2 = Routing van KNX-berichten over TCP/IP naar KNX-IP deelnemers.
[ Voor 22% gewijzigd door Conrado op 17-12-2020 17:45 ]
Wat zegt openhab.log?N0izz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:10:
Heeft Iemand ervaring met MDT IP router en Openhab?
Met een IP router heb ik geen ervaring. Eventueel op het Openhab forum eens zoeken.