ndedecke schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:48:
1) heeft iemand ervaring met de ABB JRA/S8.230.5.1 ? Deze heeft ook automatische travel time berekening.
2) zou deze automatische travel time wel nuttig zijn. Ik kan ook gewoon 1 keer met de stopwatch per rolgordijn alles meten en instellen in de parameters. ABB geeft bij hun uitleg dit aan:
Ik heb deze in gebruik (2 ervan) en die doen goed hun ding. Ik moet toegeven dat ik maar een kleine subset van de functionaliteit gebruik. (Open, dicht en de automatische settings die er in zitten voor zon, wind en manual overrride)
Ik heb in mijn geval 3 rolgordijnen naast elkaar en als ik ze bvb alle 3 op dezelfde hoogte 40% open wil is het misschien preciezer te berekenen?
Momenteel zijn vrijwel al mijn componenten van MDT en daarom keek ik ook naar die als eerste. Echter lijkt ABB voor dit soort zaken ook een goeie naam te hebben?
Bij ABB lijk je nog een extra component nodig te hebben als je de "automatic sun protection" wil doen. Bij
Ik heb de specs van de MDT niet nagelezen, maar ik zie niet in hoe je automatic sun protection kan hebben zonder component buiten die de zon "meet". (i.e. een soort van weerstation)
Tenzij het gebaseerd is op ergens een online weerbericht of iets dergelijks of vaste timers.
MDT lijkt dit standaard ingebouwd de zitten.
Ook dit is een feature die ik minder nodig zal hebben: de grote ramen zitten hier allemaal op het noorden.
Wat ik wel wil is voor de ramen met jaloeziën op zuid en west daar de slats automatisch laten steppen op basis van de zonnestand.
Indien het enkel op de zonnestand gebaseerd is kan je dit natuurlijk gewoon perfect bepalen op basis van het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar.
Bewolking speelt hier ook een rol in maar dat lijkt dan wel geregeld te kunnen worden als je een lux value van buiten hebt.
Persoonlijk heb ik ook een weerstation (eveneens ABB) waarmee ik de lux waarden kan meten in oost, zuid en west. Toevallig aligneert dit ook (op een paar graden na) heel mooi met ons huis waardoor het redelijk eenvoudig is om dit ook rechtstreeks te gebruiken is om de screens op de respectievelijke gevels aan te sturen.
Wat zit er bij ons dan in qua functionaliteit:
- Bij te harde wind: screens omhoog (is dan specifieke "alarm"-input op de actor die je kan gebruiken en die andere settings override zodat je daar geen rekening moet mee houden
- Bij regen: screens omhoog (analoog aan te harde wind
- Bij lux waarde boven een bepaalde grens sun-protection aan (i.e. screens naar beneden) en terug omhoog als het er onder gaat. Hiervoor zit een stukje logica in het weerstation
- manuele bediening van de screens: op dat moment kan je een "timer" aanzetten waarna het automatische programma het terug overneemt. Dus in dit geval: ik bedien een screen manueel, dan mag de eerstkomende 4uur de zon doen wat ze wil, screens bewegen niet behalve bij één van de alarm-ingangen te harde wind, regen, vorst die het dan toch overriden.
- en dan nog als extra; gekoppeld aan de detector van het alarm: als de screen omhoog is en het schuifraam open staat, dan mag deze niet naar beneden gaan. Dit om onszelf niet buiten te sluiten wanneer we via het schuifraam naar de tuin gaan.
Wat ik persoonlijk ook heel handig vind is dat ABB hun eigen i-bus software heeft waarmee je via een GUI-interface alle settings kan testen en proberen zonder dat je manueel dingen moet programmeren. Dus om te kijken wat die settings allemaal doen is dat wel superhandig. Meer fabrikanten zouden dat moeten aanbieden. (loopt gewoon over de knx-bus)
Wat ik zelf niet gebruik:
- screens op bepaald percentage gaan open zetten. Buitenscreens zijn bij ons open of dicht.
- ik heb maar eentje met lamellen waar ik de slat-control kan gebruiken, en ik heb het ooit getest, het werkt, maar eigenlijk doe ik daar nu niets mee. (is op het noorden van een berging/gang. Als die dicht moet is het om volledig dicht te zijn en geen "see-through".
Wat me al een keer "gered" heeft is dat als de screen geblokkeerd zat de motor dan ook snel gestopt is (travel detectie)