[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 34 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 18:56
klaasopurk schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:01:
PS: wel net ff geleerd om ook een lasklem voor rood/zwart te gebruiken. Dan kun je het apparaat afkoppelen zonder dat je bus onderbroken wordt.
Een apparaat afkoppelen doe je door het blokje uit het apparaat te halen. De blokjes zijn niet bedoeld om de draden er uit te halen en opnieuw er in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:45

bomberboy

BOEM!

klaasopurk schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:01:
PS: wel net ff geleerd om ook een lasklem voor rood/zwart te gebruiken. Dan kun je het apparaat afkoppelen zonder dat je bus onderbroken wordt.
Bij elk KNX device dat ik me kan herinneren is dat rood-zwarte lasklemmetje ook gewoon verwijderbaar. Je kan dat altijd uit het toestel uitklikken (soms moeilijk, maar het gaat doorgaans gewoon. Dus je kan zo ook het toestel losmaken zonder dat de connecties tussen de kabels verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-06 16:14
bartvb schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:09:
[...]

Super tof zeg!

Je loopt wat voor op mij en lijkt wat opzet betreft behoorlijk op hetzelfde uit te komen als ik van plan ben. Of ja, door onze indeling kon onze meterkast niet breder worden dan 90cm, anders ging het ten koste van de woonkamer. Er komt op de verdieping beneden de meterkast en op zolder wel een extra schakelkast, maar de meterkast is relatief krap. Vooral ook crap hoe de NUTS bedrijven hebben bedacht dat een meterkast eruit moet komen zien. We krijgen geen gasaansluiting maar toch wordt de elektriciteitsmeter/aansluiting super hoog afgemonteerd. Erg jammer.

Huidige plan is om daarboven een brede kast te maken en aan weerszijden van de meter b.v. de LED drivers en voedingen. In de andere schakelkasten is meer ruimte.

@Rick2506 In het kader van 'beter goed gejat dan slecht bedacht'; zou je je planning willen delen? Hoe heb je de verschillende punten/buizen gemarkeerd op tekening, hoe heb je je kast(en) gepland? En welke kast is dit eigenlijk en hoe bevalt deze?

Dank voor het plaatsen van de plaatjes en de updates! Wat is je achtergrond eigenlijk, doe je in het dagelijks leven iets met elektro?
Ik ben het met je eens dat die NUTS bedrijven een monopoly positie hebben maar goed daar heb je je maar aan te conformeren. Ik heb zelf inderdaad mijn elektrotechnische tekeningen gemaakt, deze wil ik wel delen hoor geen probleem. Ik heb van de desbetreffende leverancier de dwg bestanden gedownload en deze in autocad in de kast getekend met wat reserve ruimte kun je zo de minimale ruimte bepalen. Dit is een hager kast (https://www.hager.nl/prod...asse-ii/fwq73n1/31724.htm)
Ik heb daarnaast van iedere actor een aansluitschema gemaakt en zo de klemmen bepaald.

Kun je hier wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-06 16:14
De kast hang inmiddels en nu even geduld tot dat ik draad kan trekken en af kan monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8QXlPVjXtDRAyF4Q2ywnfeOrCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqSqaSPGU7PpQvHwDDP8vihN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09-2022
Proper bordje Rick2506!

Ik kan niet wachten om er ook aan te beginnen :)

Momenteel nog op zoek naar Dali gateway. Kent iemand er een met logische bouwstenen?
Zou graag kunnen afhankelijk van dag of nacht modus een andere dim waarde zenden. En zou het eerlijk gezegd graag doen zonder extra logica module. Bij schakel actoren en dimactoren vind je ze bijna altijd geïntegreerd, maar bij Dali gateway heb ik deze nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MDT of Zennio hebben over t algemeen de meeste functionaliteit ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
bbbrumbrum schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:40:
MDT of Zennio hebben over t algemeen de meeste functionaliteit ingebouwd.
Inderdaad, dacht ik ook, dat waren dan ook de eerste die ik had bekeken, maar zelfs hier kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:28
Je kan ook de logische blokken van een andere actor gebruiken.
Wel goed documenteren wat waar steekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

N0izz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:36:
Momenteel nog op zoek naar Dali gateway. Kent iemand er een met logische bouwstenen?
Zou graag kunnen afhankelijk van dag of nacht modus een andere dim waarde zenden. En zou het eerlijk gezegd graag doen zonder extra logica module. Bij schakel actoren en dimactoren vind je ze bijna altijd geïntegreerd, maar bij Dali gateway heb ik deze nog niet gevonden.
Ik heb ook even gekeken bij de ABB DALI gateway die ik gebruik maar ik zie het er niet in zitten. Persoonlijk had ik er ook niet aan gedacht om het daar te stoppen maar zou ik het in de schakelaars en beweginsmelders enz opgenomen hebben. Als je het in de DALI gateway stopt, dan is het eigenlijk altijd "actief" (dag/nacht).

Door het in de schakelaars en beweginsmelders te stoppen kan je het doen als volgt: beweginsmelder: maak gebruik van dag/nacht modus (op de gang tussen slaapkamer & toilet). Maar met de schakelaar kan je het nog altijd overriden. Voor die keer dat je toch even als het al donker is wil stofzuigen :) Heel veel schakelaars en beweginsmelders hebben dit ook ingebouwd.

edit:DALI gateway waarvan sprake: https://new.abb.com/produ...gateway-basic-2-fold-mdrc

[ Voor 5% gewijzigd door bomberboy op 14-07-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-06 06:53
Hallo,

Alles is tot nu toe gelukt.
Enkel geen kaas gegeten van verwarming.

In de kamers hangen universeele tasters die de ruimte temperatuur meten van jung .

Een verwarming actor met regelaar van jung zou dan de ventielen moeten aansturen en de schakelactor de cv ketel.

De visualisatie is via de gira x1 waar je dus de temperaturen instelt...

Zouden jullie dit iets kunnen uitleggen hoe aan te pakken? Krijg dit niet werkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
bomberboy schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb ook even gekeken bij de ABB DALI gateway die ik gebruik maar ik zie het er niet in zitten. Persoonlijk had ik er ook niet aan gedacht om het daar te stoppen maar zou ik het in de schakelaars en beweginsmelders enz opgenomen hebben. Als je het in de DALI gateway stopt, dan is het eigenlijk altijd "actief" (dag/nacht).

Door het in de schakelaars en beweginsmelders te stoppen kan je het doen als volgt: beweginsmelder: maak gebruik van dag/nacht modus (op de gang tussen slaapkamer & toilet). Maar met de schakelaar kan je het nog altijd overriden. Voor die keer dat je toch even als het al donker is wil stofzuigen :) Heel veel schakelaars en beweginsmelders hebben dit ook ingebouwd.

edit:DALI gateway waarvan sprake: https://new.abb.com/produ...gateway-basic-2-fold-mdrc
Is inderdaad een mooie oplossing. Helaas hebben men schakelaars geen logische modules.
Zal het toch maar voor die paar kamers met logica blok doen van een andere component :)
Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Goedendag mannen!
Alweer een tijdje meegelezen, maar nu dan toch een vraag.

Wij hebben thuis een KNX-installatie draaien met LED-verlichting. Geprogrammeerd in ETS.
Sommige lampen met ingebouwde DALI dimmer en een paar LED lampgroepen via Osram DALI-dimmers. In de kast zorgt een GIRA DALI KNX-interface voor de aansturing. KNX is de backbone, visualisatie ed loopt oa. via home assistant.

Het rare is nu, dat de DOXIS-lampen met de ingebouwde DALI-dimmers weliswaar iets beter dimmen, maar de vooral de lampen die over de Osram gaan, dimmen totaal niet lekker. In het dimmen loopt dus iets niet goed.

Ik kan via de app (homeassistant/google home/apple woningapp) bijv dimmen van 1 - 255.
De stap van 1-25 geeft dan al bijna 50% lichtopbrengst.
Vanaf ca 140 brandt de lamp al zowat volle bak. Dus doorschuiven naar 255 heeft nagenoeg geen effect meer. Resultaat is dat de lampen hier over het algemeen max. tussen de 1% en 10% staan, wat lastig bedienbaar is.

Kortom, de lichtopbrengst vanaf begin gaat procentueel veels te hard omhoog, waarmee dimmen bij alle lampen niet gelijkmatig, dus echt lekker werkt. Zowel bij Doxis, als Osram niet.

Ben benieuwd of een van jullie mij kan helpen waar ik de oplossing voor “dit probleem” moet gaan zoeken.
Alvast dank voor jullie hulp!

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:31:
Goedendag mannen!
Alweer een tijdje meegelezen, maar nu dan toch een vraag.

Wij hebben thuis een KNX-installatie draaien met LED-verlichting. Geprogrammeerd in ETS.
Sommige lampen met ingebouwde DALI dimmer en een paar LED lampgroepen via Osram DALI-dimmers. In de kast zorgt een GIRA DALI KNX-interface voor de aansturing. KNX is de backbone, visualisatie ed loopt oa. via home assistant.

Het rare is nu, dat de DOXIS-lampen met de ingebouwde DALI-dimmers weliswaar iets beter dimmen, maar de vooral de lampen die over de Osram gaan, dimmen totaal niet lekker. In het dimmen loopt dus iets niet goed.

Ik kan via de app (homeassistant/google home/apple woningapp) bijv dimmen van 1 - 255.
Vanaf ca 140 brandt de lamp al zowat volle bak. Dus doorschuiven naar 255 heeft nagenoeg geen effect meer. Resultaat is dat de lampen hier over het algemeen max. tussen de 1% en 10% staan, wat lastig bedienbaar is.

Kortom, de lichtopbrengst vanaf begin gaat procentueel veels te hard omhoog, waarmee dimmen bij alle lampen niet gelijkmatig, dus echt lekker werkt. Zowel bij Doxis, als Osram niet.

Ben benieuwd of een van jullie mij kan helpen waar ik de oplossing voor “dit probleem” moet gaan zoeken.
Alvast dank voor jullie hulp!
Is er ergens een checkbox voor logaritmisch schalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Ga ik nakijken @bbbrumbrum !
Dank voor de suggestie.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
@bbbrumbrum hmm, volgens mij niet. Geen checkbox voor logaritmisch schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-06 14:54
Ik heb een MDT dali gateway met EldoLed drivers. Bij mij werkte het pas lekker wanneer ik de EldoLeds zelf op de lineair curve zette. Aan de MDT dali gateway zelf kan ik niks instellen.

Edit, toevoeging: oh. ehum. Ik kan per ECG of groep "logarithmic" of "semi logarithmic" instellen. Omdat de dali gateway in die modus staat, is het geen goed idee de led driver ook in die modus te zetten blijkbaar.

Edit2: Gira module in test project gezet, kan de curve onder dimming instellen. Kan het alleen bij een groep, omdat ik de commisioning natuurlijk niet kan starten zonder module.

[ Voor 55% gewijzigd door gjvdh op 19-07-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

_Marcel_1973 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:31:
...
Naast de andere suggesties:
ook zeker dat er niet ergens een conversie zit tussen 0-255 en 0-100%?

Sommige devices kan je ook procentueel gaan instellen (dus met waarde tussen 0 en 100) En als je dan via een andere interface van 0-255 zit dan zit je al heel snel op 100%. Waarbij sommige visualisaties dan nog eens een waarde tussen 0-255 gaan omzetten naar iets tussen 0 en 100%. Idem voor de status van de dimming, kan soms ook een waarde tussen 0-255 rapporteren of een procentuele waarde tussen 0-100% . Met wat rare combinaties zo en een niet lineaire dimming curve kan je dan ook wel vreemde resultaten bekomen.

Dus misschien via ETS de messages in de group eens monitoren en zien wat er daadwerkelijk op de bus verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Thnx @bomberboy, het heeft er inderdaad alle schijn van dat daar de oorzaak zit. In de “omzetting” van 255 naar 100%.
Zal komende week eens monitoren, zaterdag maar eens goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
Vraagje, plaatsen jullie alle inkomende kabels op rijgklemmen?

Vandaag ook eens aan men kastjes begonnen, wel gemerkt dat ik per ongeluk verkeerde grote rijgklemmen had besteld |:( , gelukkig niet al te veel.

Ook tot grote ergenis gezien dat alle MDTs naast elkaar net niet in de sleuf van de afdekkap passen. :X
Ochja, gelukkig wat extra plaats in de kast, maar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDWpjMy7aRgWkgNWFzncAiNPNdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bi1WlDsKCyrzI1rqfJ9MhgTk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zuEIuFhpEbGCeF2MhjG2GRgmME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JFQmXSKgIpKDr8c9y2ip7Iet.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wow, wat ga je met die >40 automaten doen? Krijg elk licht/schakelpunt zijn eigen automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GargamelDeGrote
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Hallo,

Ik wil deze thread niet hijacken, maar toch even gebruik maken van de populariteit. Gelieve enkel via PM te reageren.

Ik ben van plan een ETS5 Pro-licentie aan te kopen. Iemand interesse in een supplementaire licentie? Komt neer op 403€ ipv 1210€ en je kan precies hetzelfde als met de Pro. PM me.

Groeten,
Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Vanwaar zoveel automaten?

Binnen komend heb ik ze op een rijgklem waar ik oa de nul doorverbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
N0izz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:48:
Vraagje, plaatsen jullie alle inkomende kabels op rijgklemmen?

Vandaag ook eens aan men kastjes begonnen, wel gemerkt dat ik per ongeluk verkeerde grote rijgklemmen had besteld |:( , gelukkig niet al te veel.

Ook tot grote ergenis gezien dat alle MDTs naast elkaar net niet in de sleuf van de afdekkap passen. :X
Ochja, gelukkig wat extra plaats in de kast, maar toch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel of niet klemmen gebruiken zijn de meningen over verdeeld.

Op mijn werk doen we het over het algemeen niet vanwege de ruimte die er voor nodig is en er om zo'n beetje elke cm beschikbare ruimte gevochten wordt. :P
Bij een automatiserings-I/O kast kun je "makkelijk" 200+ I/O's in een 800x600 kast krijgen zonder klemmen te gebruiken, als je klemmen gebruikt kom je dacht ik rond de 100 I/O's uit.

Maar als je de ruimte hebt zou ik het wel doen, het maakt het geheel een stuk netter en makkelijker te onderhouden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:06:
Wow, wat ga je met die >40 automaten doen? Krijg elk licht/schakelpunt zijn eigen automaat?
Hehe, kon inderdaad misschien met wat minder automaten gelukt zijn ook,
Heb er al redelijk wat door enkel de verschillende ruimtes (wat overdreven met stopcontacten en soms een extra automaat voor uitbreidingen in valse wanden die nog dienen geplaatst te worden nadien)
Dan opdeling van oa lichtcircuit per verdiep en onderverdeling binnen/buiten op andere 30mA diff, maakt dat je er inderdaad heel wat hebt, misschien een stuk meer dan nodig, maar vond het proper op deze manier.
Ik gebruik wel nog breder automaten van 2dins.

Mss domme vraag: Heeft er iemand ervaring met de MDT jaloezieactor en 3 fasig circuit. Ik zag in handleiding dat de voeding van de unit apart afgezekerd was en precies op dezelfde lijn staat als de eerste screens. Dient dit ook zo te zijn naar ergens een interne synchronisatie? Ik dacht eerlijk gezegd de unit en alle kringen op 1 zelfde fase 10A te plaatsen en voeding van de unit door te lussen schakel lijnen van de motor. Lijkt me zelfde als je zou doen bij monofasig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny79ENerW26APf8wLAJrLYX4wCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gxf4uO2WXm1oxEg5XpiNFvWY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
N0izz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:15:
[...]

Hehe, kon inderdaad misschien met wat minder automaten gelukt zijn ook,
Heb er al redelijk wat door enkel de verschillende ruimtes (wat overdreven met stopcontacten en soms een extra automaat voor uitbreidingen in valse wanden die nog dienen geplaatst te worden nadien)
Dan opdeling van oa lichtcircuit per verdiep en onderverdeling binnen/buiten op andere 30mA diff, maakt dat je er inderdaad heel wat hebt, misschien een stuk meer dan nodig, maar vond het proper op deze manier.
Ik gebruik wel nog breder automaten van 2dins.

Mss domme vraag: Heeft er iemand ervaring met de MDT jaloezieactor en 3 fasig circuit. Ik zag in handleiding dat de voeding van de unit apart afgezekerd was en precies op dezelfde lijn staat als de eerste screens. Dient dit ook zo te zijn naar ergens een interne synchronisatie? Ik dacht eerlijk gezegd de unit en alle kringen op 1 zelfde fase 10A te plaatsen en voeding van de unit door te lussen schakel lijnen van de motor. Lijkt me zelfde als je zou doen bij monofasig.

[Afbeelding]
De schema's in de handleidingen zijn slechts ter indicatie, je bent niet verplicht het aan te sluiten zoals het in de handleiding staat. ;)
Je kan gerust alles op 1 fase plaatsen, met de ingangen van de MDT module doorgelust als het vermogen van de screens laag genoeg is.
De module op dezelfde automaat als de screens is meer een kwestie van of je de KNX module uit wilt schakelen als je de automaat van de screens afschakelt voor onderhoud. Ik zou alle KNX module voedingen gescheiden houden van de voedingen van wat er geschakeld wordt.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Ik heb alle knx componenten die een netspanning nodig hebben op 1 groep gezet. Ze hebben een eigen installatieautomaat. Gewoon op 16A b-kar, geen 10A. Maar ik heb dan ook een groepen indeling die wat meer conform nl standaard is.

Ik had met een paar MDT units precies hetzelfde, past niet in de sleuf. De Gira componenten wel. Best irritant ja.

Houdt er rekening mee dat met zoveel losse groepen je in de de kast veel fase en nul moet gaat leggen. Ook naar de schakelaktoren krijg je veel fase aansluitingen. Rijklemmen hebben als voordeel dat je de nul en de fase met bruggen kan leggen. Als alles een eigen groep heeft gaat dat niet. Ook het overzichtelijk houden van de juiste fase en nul wordt lastiger. Rijklemmen van dezelfde groep bij elkaar zetten wordt daarin tegen een eitje. Met rijklemmen heb je nog steeds netjes de aardedraad op 1 plek. Ook LED aansluitingen (selv) zitten bij mij op rijklemmen, vanwege het overzicht in de kast. Dit ook omdat de EldoLeds die ik gebruik geen 2,5mm2 aankunnen. De draden van de EldoLeds naar de rijklemmen hebben de rgbw kleuren voor het overzicht. Niet dat ik kleurleds heb, maar alleen om dingen op te kunnen sporen als dat zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
Velen in dit topic gebruiken Dali of DMX als sturing.
Voor inbouwspots kan je vaak makkelijk kiezen welke spot je er instopt (GU10-> 230V wat niet geadviseerd wordt voor dimmen, of een CC of CV spot waar CC mij het meest aangewezen lijkt).

Hoe zit dit bij opbouwspots? aangezien wij in huis ook wat opbouw verlichting hebben had ik hier graag hetzelfde gedaan echter zijn de meeste opbouw units ofwel een armatuur/lamp met ingebouwde met driver (al dan niet Dali) ofwel met GU10 fitting. is hiervoor een makkelijke uitweg om alles op dali met s-centrale drivers te zetten, of kan je dan beter werken met Standaard dim actors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

N0izz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:57:
...
Hoe zit dit bij opbouwspots?
Op zich is dat net hetzelfde. Het zijn dezelfde spotjes maar dan in een "kastje". Dus (technisch) maakt dit eigenlijk geen verschil.
aangezien wij in huis ook wat opbouw verlichting hebben had ik hier graag hetzelfde gedaan echter zijn de meeste opbouw units ofwel een armatuur/lamp met ingebouwde met driver (al dan niet Dali) ofwel met GU10 fitting. is hiervoor een makkelijke uitweg om alles op dali met s-centrale drivers te zetten, of kan je dan beter werken met Standaard dim actors?
Onze verlichting (spots) zowel opbouw als inbouw komt van DeltaLight en de opbouwspots zijn in deze stijl:
https://www.deltalight.co...-11-ed8-+-202-790-811-922

Ik ben niet helemaal zeker of het exact die versie is, maar lijkt er heel erg op. (exacte naam die ik terugvind is "DeltaLight Minigrid On 1 Box B + Snap In Reo 92733 B, maar dat vind ik niet meer terug op de site). Die konden toen besteld worden met verschillende types drivers (die in de armatuur passen). Het eigenlijke spotje is denk ik deze die dan in de armatuur klikt: https://www.deltalight.co...o-92733-s1-202-26-811-922.

Wij hebben deze gewoon besteld zonder voeding/driver en die dan op Eldoled drivers aangesloten. Maar we hebben wel een beetje moeten aandringen om ze te kunnen bestellen zonder de drivers. Maar werkt perfect. (bijna 3 jaar ondertussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
Ah, wist niet dat je de armaturen kon krijgen zonder driver ook.
Dan is het probleem inderdaad van de baan, Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Deltalight heeft ook opbouwspots waarbij het aantal mA aangegeven staat. Daar heb ik er aantal van. Driver eruit en aan de EldoLed. Werkt goed. Ik heb ook een hanglamp waarbij je zelf een driver moest bestellen. Stond ook netjes mA en dat min voltage bij ( ben de term ff kwijt). Superloop heet ie. Werkt mooi.

Die lage amperages /dimming waardes vd Eldoled zijn echt geweldig.

Edit: dmlights ipv deltalight (beetje zelfde, maar goed)

[ Voor 7% gewijzigd door gjvdh op 26-07-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zit ineens super veel over licht mee te lezen! Mag ik daar dan ook een vraagje over stellen: houden jullie je ook bezig met de natuurgetrouwe kleurweergave van de spots en andere lampen? Hoe goed is deze bij de hier genoemde spots?

Stapte bij een lichtadviseur binnen en dat was het eerste waar deze op hamerde: hoe slecht sommige / goedkopere leds het kleurenspectrum afdekken zeker ook bij dimmen of veranderen van kleurtemperatuur. Kon het laten zien ook. Maar ja.. hij verkoopt vervolgens knetterdure oplossingen die zich niet via domotica laten regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Wie werkt hier met Rookmelders van Gira,
En waar koppelen jullie deze zoal mee?

Iemand een voorbeeld waar je deze meldingen mee koppelt, zoals met de s1? bvb..
Verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Gwaihir schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:18:
Zit ineens super veel over licht mee te lezen! Mag ik daar dan ook een vraagje over stellen: houden jullie je ook bezig met de natuurgetrouwe kleurweergave van de spots en andere lampen? Hoe goed is deze bij de hier genoemde spots?

Stapte bij een lichtadviseur binnen en dat was het eerste waar deze op hamerde: hoe slecht sommige / goedkopere leds het kleurenspectrum afdekken zeker ook bij dimmen of veranderen van kleurtemperatuur. Kon het laten zien ook. Maar ja.. hij verkoopt vervolgens knetterdure oplossingen die zich niet via domotica laten regelen..
LEDs dekken per definitie het kleurenspectrum amper. :P

Wat je zoekt zijn lampen met instelbare witbalans (Tunable White), deze lampen hebben witte LEDs met verschillende temperaturen, meestal iets van 2700K/3000K en 5000K/6500K. Door de balans tussen die 2 aan te passen kun je de kleur temperatuur aanpassen.

Om bij KNX te blijven, bijvoorbeeld de MDT LED controllers kunnen Tunable White LED lampen aan.
Door de HCL functie kun je de temperatuur van de verlichting automatisch aan laten passen om te compenseren voor het tijdstip ('s avonds wordt het licht een warmer wit).
Veel meerkanaals DALI dimmers ondersteunen deze functie ook.

Ga je voor 1 kanaals wit kies dan voor Warm White, of in de buurt van 3000K, aangezien je het licht meestal aan hebt als het donker is en Cold White nogal blauwig/hard aanvoelt.

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 18:27

tomtommie

Alaaf!

Gwaihir schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:18:

Je moet letten op de CRI van de spots. Dat is dus de index waarmee ze de weergave van kleuren aangeven. Is al meer over geschreven in dit topic. Een CRI van 80 zit in de iets goedkopere spots, ik heb zelf nooit het verschil mogen ervaren, toen ik de keuze had ben ik voor spots met een CRI van 90+ gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
kevin0101 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:23:
Wie werkt hier met Rookmelders van Gira,
En waar koppelen jullie deze zoal mee?
Ik ben deze nu ook aan het onderzoeken. Wat ik tot dusver heb gevonden is dat elke melder (zonder extra's) een open/closed lus heeft. Geeft de melder alarm dan sluit hij de twee contacten en "meten" de overige melders dat de lus gesloten is en gaan dan ook alarm geven. Daarnaast heb je nog verschillende modules waaronder KNX.

De KNX module kan de status uitlezen van alleen die ene melder, en of (één van) de andere melders een alarm geeft. Maar je weet dan niet welke enkel dat het niet die met je KNX module is.

zie ook Linkje Gira

Als je zoekt op Dual Q in dit draadje vind je ook een idee om de lus contacten elk individueel te misbruiken door hun status (wel/geen alarm) uit te lezen. In de installatie instructies staat best veel info.

Wat betreft mijn eigen KNX avontuur zal ik binnen kort het een en ander samenvatten/introduceren. Vanavond de eerste van 2 kasten klaar. Nu nog vrij simpel, enkel verlichting en stopcontacten maar ruimte voor uitbreiding als we een warmtepomp krijgen en de zonwering gaan vervangen.
Gira rook melders met de melder in de keuken gekoppeld aan KNX. Dan heb ik min of meer de splitsing brand beneden of boven en kan ik daarop verschillende reageren. (nu nog enkel lichten richting de deur aan en alle overige elektra afschakelen)

Zolder kastje voor het schakelen van de eerste verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXE7DKzZZrt4NisCKzQq2kIvNok=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mdAdkv2Hkeu6RvdA6H6bgeC.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door JMS 450 op 26-07-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
bomberboy schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:32:
[...]

Naast de andere suggesties:
ook zeker dat er niet ergens een conversie zit tussen 0-255 en 0-100%?

Sommige devices kan je ook procentueel gaan instellen (dus met waarde tussen 0 en 100) En als je dan via een andere interface van 0-255 zit dan zit je al heel snel op 100%. Waarbij sommige visualisaties dan nog eens een waarde tussen 0-255 gaan omzetten naar iets tussen 0 en 100%. Idem voor de status van de dimming, kan soms ook een waarde tussen 0-255 rapporteren of een procentuele waarde tussen 0-100% . Met wat rare combinaties zo en een niet lineaire dimming curve kan je dan ook wel vreemde resultaten bekomen.

Dus misschien via ETS de messages in de group eens monitoren en zien wat er daadwerkelijk op de bus verschijnt.
Ok, ik heb dus geen checkbox. Die valt af.
De Gira KNX DALI-gateway plus is in ETS niet verder te configureren.

Het dimmen gebeurt in elk geval in de DALI gateway en niet in de led-lampen of led-drivers. Het zou dus toch ergens in de DALI interface moet zitten toch? Althans lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
gjvdh schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:34:
Ik heb een MDT dali gateway met EldoLed drivers. Bij mij werkte het pas lekker wanneer ik de EldoLeds zelf op de lineair curve zette. Aan de MDT dali gateway zelf kan ik niks instellen.

Edit, toevoeging: oh. ehum. Ik kan per ECG of groep "logarithmic" of "semi logarithmic" instellen. Omdat de dali gateway in die modus staat, is het geen goed idee de led driver ook in die modus te zetten blijkbaar.

Edit2: Gira module in test project gezet, kan de curve onder dimming instellen. Kan het alleen bij een groep, omdat ik de commisioning natuurlijk niet kan starten zonder module.
Kun je dan wel instellingen wijzigen in de GIRA KNX DALI-gateway plus?

De LED-drivers apart instellen gaat hier vlgs mij ook niet werken. Naast de eerder genoemde lampen, heb ik nog een paar Osram Halotronic HTi DALI dimmer modules hangen, maar die laten zich ook niet instellen voor zo ver ik kan nagaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basalte Support
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-08-2020
ndedecke schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:55:
[...]

neen neen absoluut niet met elkaar verbonden. Ik heb ook alles zelf gelegd en heb nog foto's van alles.

Ondertussen even een paar zaken gecheckt:
- met de Schüco 24vdc voeding: aan het verste raam nog 23.3V over (kan ik zien in de automations manager)
- bij sluiten raam: 0.5A. bij openen 0.3A voor 1 raam (zelf gemeten). De voeding is 2.4A.
- rookmelder issue: steeds reproduceerbaar: bij openen: niets / bij sluiten: steeds net op het einde => trigger rookmelder. Die tiptronic ramen hebben ook een bussysteem waar ze hun status mee rapporteren
- schakelaar issue: niet altijd reproduceerbaar: af en toe wel, af en toe niet. Al eens getest met nog een andere sentido die hier nog lag: same result.

MAAR:
- nu de 28VDC voeding aangesloten ipv de 24VDC, dan krijg ik 27.3V aan de ramen
- voorlopig geen enkel issue meer.
Nog even blijven opvolgen dus.

Rest er nog 1 probleem: de vrouw overtuigen dat die elektrisch bediende ramen die ik wou effectief wel meerwaarde hebben ipv ze manueel te bedienen.
(het ergste is dat ze vrijwel een jaar niet open konden want geen stroom er op = niet te bedienen 8) )

Dit was dus toch iets bizars :-)
Beste ndedecke,

We hebben uw bericht tegengekomen om Tweakers, vervelend dat u problemen ervaart.
Kan ik vragen een mailtje te doen naar onze helpdesk op support@basalte.be?
We helpen je graag verder om na te gaan waar het probleem vandaan komt.

Met vriendelijke groeten

Basalte Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
_Marcel_1973 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Kun je dan wel instellingen wijzigen in de GIRA KNX DALI-gateway plus?

De LED-drivers apart instellen gaat hier vlgs mij ook niet werken. Naast de eerder genoemde lampen, heb ik nog een paar Osram Halotronic HTi DALI dimmer modules hangen, maar die laten zich ook niet instellen voor zo ver ik kan nagaan.
Ik kan niet alle instellingen bekijken, omdat ik geen Gira gateway in de kast heb zitten. Om de instellingen te kunnen zien moet je namelijk eerst de provisioning uitgevoerd hebben en dat gaat zonder fysiek systeem niet. Maar als ik het component in een test project sleep, kan ik wel van 1 groep de instellingen bekijken, onder dimming.
Ik neem aan dat dit voor een losse ECG ook te doen is.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50158610921_04ed87eb18_n.jpg

Ik weet niet zeker of dit precies jouw KNX kastje is die ik in het testproject gesleept heb, maar kan elkaar niet veel ontlopen.

Ik zag ook dat de Gira netjes 0.1% dimwaarde ondersteunt, ook wel netjes. Mijn MDT Dali gateway gaat tot 0.5%. Dus ik haal kwa laag dimmen niet het onderste uit de kan. Maar ach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
MewBie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:27:
[...]

LEDs dekken per definitie het kleurenspectrum amper. :P

Wat je zoekt zijn lampen met instelbare witbalans (Tunable White), deze lampen hebben witte LEDs met verschillende temperaturen, meestal iets van 2700K/3000K en 5000K/6500K. Door de balans tussen die 2 aan te passen kun je de kleur temperatuur aanpassen.

Om bij KNX te blijven, bijvoorbeeld de MDT LED controllers kunnen Tunable White LED lampen aan.
Door de HCL functie kun je de temperatuur van de verlichting automatisch aan laten passen om te compenseren voor het tijdstip ('s avonds wordt het licht een warmer wit).
Veel meerkanaals DALI dimmers ondersteunen deze functie ook.

Ga je voor 1 kanaals wit kies dan voor Warm White, of in de buurt van 3000K, aangezien je het licht meestal aan hebt als het donker is en Cold White nogal blauwig/hard aanvoelt.
Alle kleuren van de regenboog hoeft van mij niet, maar tunable white heb ik wel eens gezien. Lekker warm licht kan dat geven. Ik heb inderdaad ook alleen naar warm wit gekeken en CRI een beetje redelijk. Toch geven alle verschillende lampen ander licht. Ben wel erg tevreden, maar eigenlijk moet je het gewoon ervaren ben ik bang.

Ik bedoel met name die CRI en kleur waarden. Het geeft een indicatie, maar elke fabrikant kan zijn eigen manier van testen uitvoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door gjvdh op 27-07-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
gjvdh schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Ik kan niet alle instellingen bekijken, omdat ik geen Gira gateway in de kast heb zitten. Om de instellingen te kunnen zien moet je namelijk eerst de provisioning uitgevoerd hebben en dat gaat zonder fysiek systeem niet. Maar als ik het component in een test project sleep, kan ik wel van 1 groep de instellingen bekijken, onder dimming.
Ik neem aan dat dit voor een losse ECG ook te doen is.
[Afbeelding]

Ik weet niet zeker of dit precies jouw KNX kastje is die ik in het testproject gesleept heb, maar kan elkaar niet veel ontlopen.

Ik zag ook dat de Gira netjes 0.1% dimwaarde ondersteunt, ook wel netjes. Mijn MDT Dali gateway gaat tot 0.5%. Dus ik haal kwa laag dimmen niet het onderste uit de kan. Maar ach.
Je hebt vlgs mij de versie waar nog tuneable achterstaat, ik heb de “gewone” DALI-gateway Plus.
Staat hier overigens allemaal wel gelijk ingesteld als Data Type: percentage (0..100%), als 8-bit unsigned value.
Maar “characteristic curve” nog niet gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKwr_hkpORmUNIqM2dfe-jau4r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKUY1eMbxHodSUEYTIaz8hQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Staat er gewoonweg niet tussen @gjvdh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_Marcel_1973 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:47:
[...]

Je hebt vlgs mij de versie waar nog tuneable achterstaat, ik heb de “gewone” DALI-gateway Plus.
Staat hier overigens allemaal wel gelijk ingesteld als Data Type: percentage (0..100%), als 8-bit unsigned value.
Maar “characteristic curve” nog niet gevonden...
Als de curve aangepast kan worden op je drivers en het kan niet via gateway, dan moet je een DALI USB interface gebruiken en software van de driver fabrikant.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Inderdaad, helaas. Ik keek onder addressing->groups->[1] group->Dimming in de linker tree en dan kreeg ik rechts die curve, omdat het per groep in te stellen is. En het was de tunable white variant die ik geprobeerd had.

Als ik Gira nummer 2180 00 probeer staat ie er inderdaad niet bij. Ik denk dat je die tenminste bedoeld. Als je de technische documentatie van de 2180 00 pakt, wordt er wel wat gezegd over dat de gateway standaard uitgaat van logaritmische curve. Niet precies gelezen, als je zoekt op curve of linear vind je er wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
MewBie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Als de curve aangepast kan worden op je drivers en het kan niet via gateway, dan moet je een DALI USB interface gebruiken en software van de driver fabrikant.
Daar ga ik ff over nadenken, begrijp nl nog niet helemaal wat je bedoeld. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
gjvdh schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Inderdaad, helaas. Ik keek onder addressing->groups->[1] group->Dimming in de linker tree en dan kreeg ik rechts die curve, omdat het per groep in te stellen is. En het was de tunable white variant die ik geprobeerd had.

Als ik Gira nummer 2180 00 probeer staat ie er inderdaad niet bij. Ik denk dat je die tenminste bedoeld. Als je de technische documentatie van de 2180 00 pakt, wordt er wel wat gezegd over dat de gateway standaard uitgaat van logaritmische curve. Niet precies gelezen, als je zoekt op curve of linear vind je er wat over.
Klopt, zag overigens gisteravond ineens nog dat alle spots op “percentage (0..100%)” staan, behalve de spots in de woonkamer. Die staan op “percentage (0..255%)”. Allemaal wel als 8-bit unsigned value.
Misschien dat dat de oorzaak is, maar was al later dus nog maar niet aangepast. Kon ook niet meer bedenken waarom dit zo ingesteld is.

Met een “standaard gira instelling” klinkt het me wel logisch dat er dan een conflict ontstaat als er verschillende waardes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
_Marcel_1973 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:58:
[...]

Daar ga ik ff over nadenken, begrijp nl nog niet helemaal wat je bedoeld. 😬
Sommige dali led drivers kunnen via software op de computer fijner ingesteld worden. Om van je computer bij die driver te kunnen heb je iets nodig wat er tussen zit. Net zoals je niet direct op de knx bus kan, daar zit ook een gateway tussen.
Hoe dit werkt moet je opzoeken in de documentatie van de drivers. En _of_ je überhaupt die curve kan aanpassen. Anders heb je het kastje voor niks gekocht.

Maar eerst die instellingen van die types goed bekijken lijkt me. Ik maak vaak een testprojectje aan, om te zien wat de standaard instellingen waren, zonder het normale project om zeep te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ik heb de meldingen van de rookmelder etc redelijk op de plek waar ik ze wil etc.

Nu wil ik nog eigenlijk nog dat als er een rookmelder afgaat de verlichting aangaat.
Maar dit is een ander datapunt type.
Of hoe ga ik dit met elkaar linken? En moet deze dan alleen lezen of ook schijven?

https://www.imgdumper.nl/...db8-SharedScreenshot2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:02
kevin0101 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:54:
Ik heb de meldingen van de rookmelder etc redelijk op de plek waar ik ze wil etc.

Nu wil ik nog eigenlijk nog dat als er een rookmelder afgaat de verlichting aangaat.
Maar dit is een ander datapunt type.
Of hoe ga ik dit met elkaar linken? En moet deze dan alleen lezen of ook schijven?

https://www.imgdumper.nl/...db8-SharedScreenshot2.jpg
Je kunt in ieder geval zonder tussenkomst een aan signaal sturen naar de dimmers en vaak zit er ook een soort van scene in de dimactors waarbij je met een boolen aan/uit signaal een lamp op een percentage aan kunt zetten, maar die extra's staan vaak standaard nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
  • Laatst online: 23-06-2023
gjvdh schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:16:
Deltalight heeft ook opbouwspots waarbij het aantal mA aangegeven staat. Daar heb ik er aantal van. Driver eruit en aan de EldoLed. Werkt goed. Ik heb ook een hanglamp waarbij je zelf een driver moest bestellen. Stond ook netjes mA en dat min voltage bij ( ben de term ff kwijt). Superloop heet ie. Werkt mooi.

Die lage amperages /dimming waardes vd Eldoled zijn echt geweldig.

Edit: dmlights ipv deltalight (beetje zelfde, maar goed)
ik overweeg ook eldoled drivers te gebruiken, maar heb heel veel spot kringen. Ik zag dat je bij powerdrive 4 output groups hebt op zo'n eldoled driver. Kan je die individueel apart aansturen via dali?
Kun je ook x groups in 1 DALI group combineren zodat ze samen werken ?

Of wat is de manier als je KNX/dali gateway hebt en via 1 KNX groepsadress een aantal eldoled output groups gelijktijdig wil sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Kris_77 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

ik overweeg ook eldoled drivers te gebruiken, maar heb heel veel spot kringen. Ik zag dat je bij powerdrive 4 output groups hebt op zo'n eldoled driver. Kan je die individueel apart aansturen via dali?
Kun je ook x groups in 1 DALI group combineren zodat ze samen werken ?

Of wat is de manier als je KNX/dali gateway hebt en via 1 KNX groepsadress een aantal eldoled output groups gelijktijdig wil sturen?
Die kun je inderdaad lis aansturen. De Eldoled configureer je dan als 4 kanalen. Bij mijn dali gateway komen ze dan los als ECG in de dali commissioning. Binnen de dali gateway kun je ze dan groeperen.

Er is nog een reden dat ik voor deze eldoleds ben gegaan en dat is dat ze ook DMX aansluiting hebben. Ik vertrouw dat dali voor geen meter. Ik weet nog niet wat er gebeurd als de stroom eraf is geweest. Ook een keer een backup van de gateway terug gezet, alle lampen verkeerd. Niet echt lekker.

Ik heb ook iets gelezen dat je wel moet uitkijken welke gateway je gebruikt. Ik heb bv de MDT. Ik las dat de simpelere variant alleen groepen aankon. Met 16 groepen is het dan snel klaar.

Mijn EldoLeds worden best warm. Ook als de leds uitstaan. Vind ik ook nog een zorgpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

gjvdh schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:26:
[...]
Die kun je inderdaad lis aansturen. De Eldoled configureer je dan als 4 kanalen. Bij mijn dali gateway komen ze dan los als ECG in de dali commissioning. Binnen de dali gateway kun je ze dan groeperen.
Hier een gelijkaardige setup, maar dan met een DALI gateway van ABB. Ik heb ze allemaal apart. Gebruik eigenlijk geen DALI groepen en doe dat alles op KNX niveau.
Er is nog een reden dat ik voor deze eldoleds ben gegaan en dat is dat ze ook DMX aansluiting hebben. Ik vertrouw dat dali voor geen meter. Ik weet nog niet wat er gebeurd als de stroom eraf is geweest. Ook een keer een backup van de gateway terug gezet, alle lampen verkeerd. Niet echt lekker.
Hier nu iets meer dan 2 jaar verder en nog nooit problemen gehad. Ook niet na (on)vrijwillige stroomuitval alles blijven werken zoals het hoort.
Mijn EldoLeds worden best warm. Ook als de leds uitstaan. Vind ik ook nog een zorgpunt.
Hier heb ik eigenlijk nog niet echt aandacht aan geschonken. Al moet ik wel zeggen dat de 24V versies (voor led-strips) wel op een heatsink geplakt zijn zodat ze hun warmte vlot kunnen afgeven. Ik zou bij gelegenheid eens moeten gaan voelen of ze warm worden of niet wanneer ze uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
@bomberboy ik was niet helemaal duidelijk over het warm worden. Ik vind het een zorgpunt omdat warmte gelijk staat aan vermogensverlies (dissipatie). Niet echt energie zuinige LED verlichting zo. Maar viel me gewoon op. Verder niet echt heel uitgebreid getest. Ook geen meting verricht op het verbruik van die EldoLeds.

Mooi dat met die ABB gateway het ik ieder geval mooi lukt. Mocht de MDT problemen opleveren is dat in ieder geval een mooi alternatief. Er staan slechte ervaringen van anderen in dit topic. Misschien is het inmiddels beter . Of zijn de EldoLeds kwalitatief iets beter in Dali verbindingen. Ik wil er ook niet teveel aan zitten, als het mis loopt moet ik weer door het hele huis kijken waar een lamp aan gaat haha. Het herkennen van de EldoLed bij het provisioning verliep zonder problemen, de MDT gateway detecteerde alle EldoLed kanalen.

Verder werkt het mooi hoor. Als ik de gateway op logaritmische curve zet, dimt ie heel netjes onderin. Ik vind het ook zo chill dat wanneer een waarde ingesteld wordt dat ie zo mooi geleidelijk gaat. Niks voor ingesteld. Vooral bij verlichting op bewegingssensoren vind ik dat zo chique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
  • Laatst online: 23-06-2023
ik heb reeds de ABB knx/dali gateway DG/S 2.64.1.1 in mijn bezit. Ga er spoedig eens mee experimenteren met eldoled en meanwell drivers.

Goed om lezen dat wat ik er wil mee doen, wellicht wel zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

gjvdh schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:10:
@bomberboy ik was niet helemaal duidelijk over het warm worden. Ik vind het een zorgpunt omdat warmte gelijk staat aan vermogensverlies (dissipatie). Niet echt energie zuinige LED verlichting zo. Maar viel me gewoon op. Verder niet echt heel uitgebreid getest. Ook geen meting verricht op het verbruik van die EldoLeds.
Ok, snap nu wat je bedoelt :)
Daarnet even "gevoeld", zou een met een infraroodthermometer moeten kijken, maar alles was aanraakbaar. Een aantal wel wat warm, maar het is avond, dus zowiezo wel verlichting aan. De powerdrives voor de ledstrips waren allemaal koel (lagen ook niet aan). Het verbruik heb ik niet gemeten en ik weet niet of ik er makkelijk met een ampere tang rond ga kunnen. Dat probeer ik later misschien nog wel eens.

Anderzijds is een "gewone" transfo voor een spotje typisch ook gewoon heet. De lamp zelf wordt in ieder geval minder warm. Voor mij persoonlijk is de "kwaliteit" van het licht wel belangrijker dan de zuinigheid ervan. Uiteraard dat we geen gloeilampen willen, maar als de trade off goed licht vs zuinigheid is, dan kies ik toch voor het goed licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
Even een technisch vraagje, misschien niet echt on topic,
Ik zag dat veel hier voor led strips een meanwell transfo HLG 240 gebruiken voor voeding van hun ledstrips.
Nu zie ik dat deze maar een kabel heeft van 3G1, wat zou betekenen dat je deze niet achter de 16A automaat kan hangen van verlichting en je nog een aparte van 10A nodig hebt. Klopt dit volgens het Belgisch AREI?
Of hoe sluiten jullie deze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

Zoefff

❤ 

Wut? Het kan zijn dat ik je compleet verkeerd begrijp, maar met automaten beveilig je (o.a.) tegen overbelasting van de kabel. Als je een 3G1 kabel hebt waar aan het uiteinde die HLG 240 vast zit lijkt me dat geen probleem omdat de fabrikant de kabel zal hebben afgestemd op het maximale vermogen van het apparaat. Je zal dat deel van de kabel dan nooit overbelasten omdat de voeding simpelweg niet meer vermogen kan vragen.

Het wordt wel een probleem als je na de 3G1 nog andere dingen gaat aansluiten waardoor je niet weet wat het uiteindelijke maximale vermogen wordt of dat dit de capaciteit van de 3G1 overstijgt. Maar aangezien die kabel aan de voeding vast zit zal je dat niet doen.

Anders gezien; je stemt je automaten ook niet af op het feit dat er ergens een lampje met huishoudsnoer (van misschien maar 2G0.5) aangesloten zit ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenos
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 09:11
kevin0101 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:59:
Hallo,

Alles is tot nu toe gelukt.
Enkel geen kaas gegeten van verwarming.

In de kamers hangen universeele tasters die de ruimte temperatuur meten van jung .

Een verwarming actor met regelaar van jung zou dan de ventielen moeten aansturen en de schakelactor de cv ketel.

De visualisatie is via de gira x1 waar je dus de temperaturen instelt...

Zouden jullie dit iets kunnen uitleggen hoe aan te pakken? Krijg dit niet werkend
Heb een vergelijkbare situatie zal binnenkort een printscreen van mijn groepsadressen posten. Deze configuratie is nog niet live maar al wel door twee paar ogen gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Coenos schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Heb een vergelijkbare situatie zal binnenkort een printscreen van mijn groepsadressen posten. Deze configuratie is nog niet live maar al wel door twee paar ogen gecontroleerd
Hoe regel je de interactie met de ketel? Of kan je uit een vat warmwater cv water trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0izz
Zoefff schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:39:
Wut? Het kan zijn dat ik je compleet verkeerd begrijp, maar met automaten beveilig je (o.a.) tegen overbelasting van de kabel. Als je een 3G1 kabel hebt waar aan het uiteinde die HLG 240 vast zit lijkt me dat geen probleem omdat de fabrikant de kabel zal hebben afgestemd op het maximale vermogen van het apparaat. Je zal dat deel van de kabel dan nooit overbelasten omdat de voeding simpelweg niet meer vermogen kan vragen.

Het wordt wel een probleem als je na de 3G1 nog andere dingen gaat aansluiten waardoor je niet weet wat het uiteindelijke maximale vermogen wordt of dat dit de capaciteit van de 3G1 overstijgt. Maar aangezien die kabel aan de voeding vast zit zal je dat niet doen.

Anders gezien; je stemt je automaten ook niet af op het feit dat er ergens een lampje met huishoudsnoer (van misschien maar 2G0.5) aangesloten zit ;)
Ja dat is inderdaad ook waar. Niet goed genoeg nagedacht en wat te vermoeid denk ik. 8)7
Zat met het idee gemengde kring moet alles voor de gebruiker 2,5mm² zijn, maar inderdaad de kabel aan de transo is al een deel van de verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 09:18
gjvdh schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Ik heb ook iets gelezen dat je wel moet uitkijken welke gateway je gebruikt. Ik heb bv de MDT. Ik las dat de simpelere variant alleen groepen aankon. Met 16 groepen is het dan snel klaar.
Veel van die gateways met 64 groepen zijn hetzelfde. Alleen een ander merkje. Ben destijds ook voor power drives gegaan vanwege het dimmen en de kwaliteit. Herken niet het instabiel zijn van de dali.
Dat probleem van de warmte heb ik ook. Ben er door wat meten achtergekomen dat er stroomverbruik is naar de Powerdrive ondanks dat de lampen uitstaan. Ik heb het opgelost door de transformator af te schakelen als de lampen niet gebruikt worden. In mijn geval stuurt mijn Schneider Electric MTN 6725 een object “ Switching power supply via object “ aan op het moment dat de ECG/lamp uitstaat. Daar heb ik wat logica omheen gezet en die schakelt de aktor aan van de trafo. Geen problemen met de configuratie door het afschakelen van de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenos
JMS 450 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:35:
[...]

Hoe regel je de interactie met de ketel? Of kan je uit een vat warmwater cv water trekken?
Uitgangscontact van de actor (aan/uit dus). Volgens de cv-man zijn de ketels tegenwoordig zo verfijnt / zuinig en omdat we in zones gaan verwarmen is een modulerende aansturing niet interessanter maar wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 07:52
GerjanT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:07:
Geen problemen met de configuratie door het afschakelen van de stroom.
Cool!

Maar heb je ook niet dat alle lampen volledig aan gaan op het moment dat je de PowerDrive weer inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Dennis schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:19:
[...]

Cool!

Maar heb je ook niet dat alle lampen volledig aan gaan op het moment dat je de PowerDrive weer inschakelt?
Nee. Behalve de lamp die ik zelf inschakel. Op dat moment schakelt de Dali gw de trafo aan en 300ms later worden de dali commando’s verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
GerjanT schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 06:06:
[...]

Nee. Behalve de lamp die ik zelf inschakel. Op dat moment schakelt de Dali gw de trafo aan en 300ms later worden de dali commando’s verstuurd.
Hey, ik had zoiets gezien in de gateway, maar ik had eigenlijk problemen verwacht met inschakelen en herkennen. Dat zou een mooie uitbreiding op de installatie zijn. Heb je ook de PowerDrives die direct op 230V werken of heb je een losse voeding die je uitschakelt?

En heeft die logica iets te maken met dat alle 4 de kanalen van de EldoLed uit moeten zijn om uit te schakelen en als 1 van de 4 een aan moet gaan dat ie dan weer aangaat?

Mooi dat je het gemeten hebt trouwens O-)

Moest laatst de stroom van de KNX / Dali groep eraf halen, werkte daarna prima inderdaad. Nog een keer geprobeerd, omdat ik ergens mee aan het stoeien was, en hop. Werkt gewoon. Alle lampen zaten nog goed en werkt vrijwel direct. Ik herken niet de problemen die eerder in dit topic genoemd zijn. Maar dat is ook van een aantal jaar terug inmiddels.

@Dennis
In de MDT Dali gateway staat standaard ingesteld dat de lampen op 100% staan na uitschakelen. Dat is hopelijk bij mij de reden dat de lampen aanstaan bij inschakelen. Ik heb het idee dat de MDT echt een eigen fabrikaat is, dus misschien zit dat bij jou anders, maar kan geen kwaad in die instellingen te neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
gjvdh schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:07:
@Dennis
In de MDT Dali gateway staat standaard ingesteld dat de lampen op 100% staan na uitschakelen. Dat is hopelijk bij mij de reden dat de lampen aanstaan bij inschakelen. Ik heb het idee dat de MDT echt een eigen fabrikaat is, dus misschien zit dat bij jou anders, maar kan geen kwaad in die instellingen te neuzen.
Ik heb een ABB Dali gateway, maar heb het gevoel dat de Powerdrives zelfstandig beslissen dat alle lampen aan moeten op het moment dat ze hun spanning terugkrijgen. Maar ik zal het eens testen (nu even druk bezig met project tuin-domotica) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Dennis schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Ik heb een ABB Dali gateway, maar heb het gevoel dat de Powerdrives zelfstandig beslissen dat alle lampen aan moeten op het moment dat ze hun spanning terugkrijgen. Maar ik zal het eens testen (nu even druk bezig met project tuin-domotica) :).
Ha ha. Lekker weer voor de tuin. Ik hoop dat je niets aan hoeft te leggen en lekker in de koelte met je computer zit😎
Er is ook nog een losse interface te koop van EldoLed. Daarmee zou je de EldoLed moeten kunnen instellen via de computer. Maar ik kreeg het idee dat je er alleen het ampérage met stappen van 10mA kon instellen als extra (ipv 50mA via het menu). Als ik weer een bestelling doe bij Voltus koop ik er eentje. Niet al te duur dacht ik. Heel misschien kun je daar net iets meer mee. Meer uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
gjvdh schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:40:
Ha ha. Lekker weer voor de tuin. Ik hoop dat je niets aan hoeft te leggen en lekker in de koelte met je computer zit😎
Er is ook nog een losse interface te koop van EldoLed. Daarmee zou je de EldoLed moeten kunnen instellen via de computer. Maar ik kreeg het idee dat je er alleen het ampérage met stappen van 10mA kon instellen als extra (ipv 50mA via het menu). Als ik weer een bestelling doe bij Voltus koop ik er eentje. Niet al te duur dacht ik. Heel misschien kun je daar net iets meer mee. Meer uit nieuwsgierigheid.
Het aanleggen hebben we laten doen maar ik ben nu de bekabeling aan het aansluiten in een kastje die aan de gevel hangt. Alle grondkabel komt daarin uit en ik heb vanaf daar een 7-aderige kabel naar de meterkast aangelegd en daar afgemonteerd.

Kastje: https://www.sandervunderink.nl/obo-t350-kabeldoos.html
DIN-rail die daar precies in past: https://www.conrad.nl/p/f...aal-225-mm-1-stuks-533290

En heb Phoenix PTFix gekocht maar die moeten nog binnenkomen. Dan kan ik het afronden.

Oja, daarnaast nog een Gardena ventielbox geplaatst maar ik zag dat de aangesloten slangen helaas lekkage hebben. Als de tuinman nog een keer komt vraag ik hem even 2 tegels weg te halen zodat ik hem watervast kan aansluiten. Vanaf de ventielbox loopt een 4-aderige kabel naar de meterkast (1,5mm2) en daar zit een 24VAC trafo.

Ik moet bij Voltus nog een MDT Kompakt schakelaar kopen om die 24VAC te kunnen schakelen en ben blij met je tip over de Toolbox Pro van EldoLED: ik kende hem niet maar lijkt me handig :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
gjvdh schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Hey, ik had zoiets gezien in de gateway, maar ik had eigenlijk problemen verwacht met inschakelen en herkennen. Dat zou een mooie uitbreiding op de installatie zijn. Heb je ook de PowerDrives die direct op 230V werken of heb je een losse voeding die je uitschakelt?

En heeft die logica iets te maken met dat alle 4 de kanalen van de EldoLed uit moeten zijn om uit te schakelen en als 1 van de 4 een aan moet gaan dat ie dan weer aangaat?
Ik heb één voeding voor de twee Powerdrives 45D. Daarop zitten een aantal ECG’s. Vandaar dat ik wat logica er om heen heb dat alle ECG’s uit moeten wezen voordat de voeding uitgaat. Volgende keer per powerdrive een voeding, maar dat is alleen zinvol als de voeding defect raakt.
Dennis schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Zijn het powerdrives met een eigen voeding? Misschien dat het gedrag anders is, dat zou je aan Eldoled kunnen voorleggen. Prima support leveren ze is mijn ervaring.

[ Voor 24% gewijzigd door GerjanT op 12-08-2020 13:14 . Reden: Extra quote toegevoegd + reactie ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:22

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:52:
Ik heb even een snelle zoektocht gedaan zowel hier in het topic als elders, maar ik ben ik zoek naar een fraaie kast als veldverdeler welke 3 rijden heeft voor componenten EN een rij waar een klemmenstrook bij kan. Soit, ik kan een 4 rijen kast nemen maar een complete rail is eigenlijk te groot, en m'n doel is om de kast klein te houden voor alleen een twee slaapkamers, badkamer en overloop e.d.

In de meterkast heb ik voor het 230V deel een Hager Vega van 4 rijen, en een tweede ernaast voor alle KNX-componenten/klemmenstrook (hieronder in opbouw nog, inmiddels hangt de linker verder gevuld al aan de muur)
[Afbeelding]

Ik kan natuurlijk een kast als deze, maar dan 3 rijen hoog, boven als onderverdeler ophangen en daar alles van boven (WCD's, wat geschakeld licht, 2 screens, evt een aantal dimmers voor retrofit LED en een KNX Meanwell LED driver) in stoppen om zo de kabels van boven naar beneden te minimaliseren. Sowieso wil ik in de slaapkamer minimaal aan WCD's schakelen maar ik bedraad alles wel los (in kringen, met 5x 2.5mm2 en dus per kring 2 posities schakelbaar)

Maar ergens is het een beetje een lompe kast daarvoor op 't zoldertje, dus ik sta open voor alternatieve kasten die ruimte bieden voor een klemmenstrook en 2 rijen componenten.
Nog een update over dit idee, kast besteld en ook begin ik ETS langzaamaan te snappen en werkt de eerste schakeling op papier ook al.

Uiteindelijk toch een Hager Vega met twee rijen als onderverdeelkast gekozen. Ik had eerst mooi goedkoop een Hager Volta maar die heeft geen optie op buisinvoer dus dat gaat hem niet worden. Inmiddels begonnen met bekabelen en kan nog wel wat advies en tips gebruiken.

Het doel van deze kast is het voeden van twee slaapkamers, de overloop, het toilet boven en de gang. Verder ook nog twee screens aan te sturen. Ik renoveer in bestaande bouw en dit scheelt een hoop gedoe met kabels naar de meterkast brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK7UoAVP1gtXhH8XcyHR1OgLfE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hSkt2IayzXLL4gNydSm0OdT.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is om met twee verschillende groepen naar de kast te gaan zodat je nooit in het donker zit.
  • Bruin en grijs als fase kabel om ze uit elkaar te houden, zwart en oranje voor geschakelde fase 1 en fase 2
  • Ik lus nu potentiaal door op een tweevoudige adereindhuls op de MDT, maar echt lekker past dat niet in de klem; harder duwen lijkt te werken en dan zit het ok vast? Geen 6kant persing gebruiken?
  • wat is handig voor potentiaalverdeling, ik heb nu 2x een drievoudige klem voor de inkomende voeding rechts onderin, maar vanuit 1 klem de MDT en klemmenstroken (Sowieso 2, voor elke fase 1, maar mogelijk zet ik de screens los van de WCD's voor t overzicht) voeden geeft een chaos. klem ernaast en jumpers? Een verdeelblok? Ook voor de nul, hoe verdeel ik die?
  • Ik heb meerdere WCD's die ik van vaste spanning wil voorzien. Er ligt 5x2.5mm2 naar groepjes WCD met als idee dat links altijd continue spanning heeft en rechts evt te schakelen is. Hoe sluit ik dit handig aan op de klemmenstrook? Ik kan de fase/nul mooi verdelen met een om/en/om jumper, maar hoe is dat handig te doen voor de twee extra draden per buis? Idee is dat in eerste instantie alles gewoon spanning heeft en dat er daarna makkelijk een stopcontact schakelbaar is te maken.
Andere tips en best practices zijn ook welkom uiteraard. Uiteindelijk moet er op deze kast een buis of 15 aangesloten worden met 5x2.5mm2 en wat verlichting (CC leds wss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 17:23
Ik heb in huis 3x een Gira dual Q rookmelder hangen, nu draadloos gekoppeld middels de GIRA 234100/234700 radio-Module.
In dit topic lees ik dat het mogelijk is in 1 van de rookmelders een knx module te plaatsen en de overige rookmelders hiermee te koppelen, ik ben benieuwd hoe dit te realiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-10-2022
Heeft iemand een idee over een methode om bepaalde KNX sensordata (temperatuur, beweging) op te slaan in een log zodat ik grafieken kan maken van de ontwikkeling van bijv. temperatuur gedurende de dag.

In ETS5 zit natuurlijk wel een mogelijkheid om de bus te monitoren, maar zijn er ook meer dedicated applicaties voor? Ik heb het proberen te vinden via Google, maar wellicht zijn mijn zoektermen niet helemaal juist want ik kom niets bruikbaars tegen.

Ik gebruik een X1 als portal, dus er is constante verbinding met m'n netwerk voor data. Wellicht helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Er zijn legio mogelijkheden, maar de mogelijkheden die ik ken vereisen wel wat zelfbouw. Ik heb zelf een RaspberryPi met OpenHAB draaien. Daarmee doe ik grofweg 3 dingen:
  • Het KNX netwerk ontsluiten naar andere apparaten zoals iOS devices via HomeKit voor besturing van het huis vanaf telefoons / tablets / computers.
  • Extra logica toevoegen die niet (eenvoudig) in de aanwezige KNX apparatuur geprogrammeerd kan worden.
  • Data vanaf de bus loggen naar een database.
Dat laatste is waar jij ook naar op zoek bent. Ik gebruik hiervoor de InfluxDB binding in OpenHAB om data in op te slaan, en Grafana om deze data vervolgens te visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
Zoefff schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:11:
Er zijn legio mogelijkheden, maar de mogelijkheden die ik ken vereisen wel wat zelfbouw. Ik heb zelf een RaspberryPi met OpenHAB draaien. Daarmee doe ik grofweg 3 dingen:
  • Het KNX netwerk ontsluiten naar andere apparaten zoals iOS devices via HomeKit voor besturing van het huis vanaf telefoons / tablets / computers.
  • Extra logica toevoegen die niet (eenvoudig) in de aanwezige KNX apparatuur geprogrammeerd kan worden.
  • Data vanaf de bus loggen naar een database.
Dat laatste is waar jij ook naar op zoek bent. Ik gebruik hiervoor de InfluxDB binding in OpenHAB om data in op te slaan, en Grafana om deze data vervolgens te visualiseren.
En ik maar denken dat ik klaar was met de leercurve voor KNX :P

Dankjewel in ieder geval voor de tips. Ik vermoed dat ik deze op m'n to-do lijst moet gaan zetten, zodat ik eerst nog de ETS programmering helemaal rond kan maken (in ieder geval de verwarming, ventilatie, verlichting via DALI gateway).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TotoroTM schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:25:
[...]

En ik maar denken dat ik klaar was met de leercurve voor KNX :P

Dankjewel in ieder geval voor de tips. Ik vermoed dat ik deze op m'n to-do lijst moet gaan zetten, zodat ik eerst nog de ETS programmering helemaal rond kan maken (in ieder geval de verwarming, ventilatie, verlichting via DALI gateway).
Wat ga je aan verwarming in ETS programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuuut
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 15:25
Even een snelle vraag in verband met dimmen omdat ik veel tegenstrijdige antwoorden vind.

Als ik simpelweg per lichtkring, wil dimmen (allemaal led lampen op 240V, sommigen met één enkele lamp, sommigen meerdere lampen), volstaat het dan om deze simpelweg op dimactoren aan te sluiten?
(ABB KNX LED Dimmer 6 voudig 210 W/VA UD/S6.210.2.11 bijvoorbeeld?)
Of moet er sowieso met DALI en drivers werken?

Ik lees vaak dat dimmen een gecompliceerde materie is, maar die informatie is vaak gedateerd gezien ze van toepassing is op verouderde technieken en gegeven dat de kwaliteit van LED lampen er in het algemeen ook wel op vooruit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@tuuut Ja, retrofit LED is te dimmen met een dimactor, maar verwacht er niet hetzelfde van als het dimmen van een gloeilamp, halogeenlamp of LED gevoed met een driver die dimt. Je dimbereik is kleiner dus je zal de eerste 20% ofzo kwijt zijn. Je gaat dus van uit naar 20% en dan langzaam omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

bomberboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:48:
[...]
Daarnet even "gevoeld", zou een met een infraroodthermometer moeten kijken, maar alles was aanraakbaar. Een aantal wel wat warm, maar het is avond, dus zowiezo wel verlichting aan. De powerdrives voor de ledstrips waren allemaal koel (lagen ook niet aan). Het verbruik heb ik niet gemeten en ik weet niet of ik er makkelijk met een ampere tang rond ga kunnen. Dat probeer ik later misschien nog wel eens.
Net even snel gecontroleerd, maar eigenlijk niet zo heel relevante resultaten. Alle lichten waren uit gedurende de dag, dus op zich geen opwarming door de brandende lampen.
  • De powerdrives voor de ledstrips zaten op omgevingstemperatuur (in de kast)
  • De dualdrives op 220 waren aan de ene kant 4-6°C warmer (40°C vs 34°C; gemeten met IR-thermometer)
  • Het verbruik met de amperetang leverde niet zo veel op. Zonder iets te meten sprong die heen en weer tussen 0,01A en 0,00A. Met iets meten rond een driver kwam dat dan stabiel op 0,1A zonder dat de lampen branden. Dus stel 0,005A echt, dan is dat ongeveer 1W standby verbruik
Ik zou er meerdere tegelijk moeten kunnen nemen, of effectief de kabel door de meter routeren, maar ik kon dat niet eenvoudig omklemmen met de Amperetang en het ontbrak me wat aan motivatie om daar veel moeite voor te doen op dit moment O-)
Het standby-verbruik zal dus in dezelfde grote-orde liggen als bij de 24V voeding die gebruikt wordt door de powerdrives. (wat te verwachten is) Het verschil met die 24V voeding is dat deze redelijk "open" is waardoor die weinig opwarmt t.o.v. de omgeving, daar waar die dualdrives wel een "metalen kastje" zijn zonder verluchtingsgaatjes. Dus logisch dat die ook warmer aanvoelen.

Dus voorlopig maak ik me er nog steeds geen zorgen in :+

EDIT: scratch this; er stond 00,0 - 00,1 en niet 0,01 zoals ik hierboven schreef. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
bbbrumbrum in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:27[/. message]:
[...]

Wat ga je aan verwarming in ETS programmeren?
Niets bijzonders, maar met de heat actuator zorgen dat de vloerverwarming goed werkt, de warmtepomp niet te kort achter elkaar wordt aangezet en dat het omschakelen van de warmtepomp naar koelen gebeurt. In de toekomst nog kijken of ik de boiler kan laten opwarmen tijdens de uren waarop we zonen-energie opwekken. Dat is met name nodig vanaf het moment dat we geen saldering mogen doen.

Programmeren als in ETS instellingen, geen coding:)

[ Voor 11% gewijzigd door TotoroTM op 14-08-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuuut
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 15:25
Fabian schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:27:
@tuuut Ja, retrofit LED is te dimmen met een dimactor, maar verwacht er niet hetzelfde van als het dimmen van een gloeilamp, halogeenlamp of LED gevoed met een driver die dimt. Je dimbereik is kleiner dus je zal de eerste 20% ofzo kwijt zijn. Je gaat dus van uit naar 20% en dan langzaam omhoog.
Ok, top, bedankt voor het antwoord.
Ik kan an sich nog zo beginnen en indien het me niet aanstaat met drivers gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

tuuut schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Ok, top, bedankt voor het antwoord.
Ik kan an sich nog zo beginnen en indien het me niet aanstaat met drivers gaan werken?
Nouja, het zijn wel twee totaal verschillende oplossingen die je niet zomaar 1 op 1 kan verwisselen.

Kijk, in feite is alle LED hetzelfde. Het zijn lichtgevende diodes die met lage spanning gevoed worden. Zolang we over LED op 230 praten zit daar dus *altijd* een driver bij. En daar zit hem de crux, dat kan je op heel veel manieren uitvoeren.

Zo heb je de "retrofit" E27 (en andere fittingen) peertjes. Daarbij zit een miniscule driver in het peertje zelf. Dergelijke peertjes kan je op de eerder genoemde MDT aansluiten, mits ze geschikt zijn om te dimmen.

De andere veelgebruikte smaak zijn de losse LED spots (of andere vormen) waarbij LED en driver echt gescheiden zijn. Hierbij heb je dan vaak een kleine losse driver vlak bij de spots (die je dan in het inbouwplafond mikt en niet meer naar omkijkt) of op een centrale plek zodat je er meerdere LED's mee kan aansturen.

Als je nu kiest om een armatuur op te hangen waar je retrofit peertjes in schroeft dan kan je daar niet zomaar een aparte driver achter hangen. Immers, de driver zit al in de peertjes, dus dat gaat niet goed. Wil je het dan met een aparte driver aan gaan sturen dan moet je de peertjes vervangen door iets waar nog geen driver in zit (weet niet of dat in de E27 vorm bestaat), of een ander armatuur zoeken waar dan echt alleen LED's in zitten zonder driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Er zijn retrofit lampen die best goed te dimmen zijn. Het hangt heel veel af van de kwaliteit van de lamp. E27 lampen dimmen doorgaans ook beter dan GU10, puur omdat er meer ruimte is in de lampvoet voor de driver.

Ik heb hier bv 5 Philips DimTone lampen op 1 kanaal en die dimmen nagenoeg tot 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
TotoroTM schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:41:
Heeft iemand een idee over een methode om bepaalde KNX sensordata (temperatuur, beweging) op te slaan in een log zodat ik grafieken kan maken van de ontwikkeling van bijv. temperatuur gedurende de dag.

In ETS5 zit natuurlijk wel een mogelijkheid om de bus te monitoren, maar zijn er ook meer dedicated applicaties voor? Ik heb het proberen te vinden via Google, maar wellicht zijn mijn zoektermen niet helemaal juist want ik kom niets bruikbaars tegen.

Ik gebruik een X1 als portal, dus er is constante verbinding met m'n netwerk voor data. Wellicht helpt dat.
OpenHAB met InfluxDB en Grafana is een beetje de doe-het-zelf standaard maar je moet wel een minimum uit de voeten kunnen met Linux en het vereist wel wat onderhoud.
Als ik wat google (zoektermen: KNX data logging) komen er wel wat mogelijke interessante oplossingen tevoorschijn. Bv http://www.knxmonitor.com/ ziet er wel interessant uit, maar je data zit wel in the cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenos
kevin0101 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:59:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnX2LbJdrT_SOfnY_6uks4wS6fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93jZrGRUBrfL2aBhVm27QdBx.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
bomberboy schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Net even snel gecontroleerd, maar eigenlijk niet zo heel relevante resultaten. Alle lichten waren uit gedurende de dag, dus op zich geen opwarming door de brandende lampen.
  • De dualdrives op 220 waren aan de ene kant 4-6°C warmer (40°C vs 34°C; gemeten met IR-thermometer)
  • Het verbruik met de amperetang leverde niet zo veel op. Zonder iets te meten sprong die heen en weer tussen 0,01A en 0,00A. Met iets meten rond een driver kwam dat dan stabiel op 0,1A zonder dat de lampen branden. Dus stel 0,005A echt, dan is dat ongeveer 1W standby verbruik
Ik zou er meerdere tegelijk moeten kunnen nemen, of effectief de kabel door de meter routeren, maar ik kon dat niet eenvoudig omklemmen met de Amperetang en het ontbrak me wat aan motivatie om daar veel moeite voor te doen op dit moment O-)
Het standby-verbruik zal dus in dezelfde grote-orde liggen als bij de 24V voeding die gebruikt wordt door de powerdrives. (wat te verwachten is) Het verschil met die 24V voeding is dat deze redelijk "open" is waardoor die weinig opwarmt t.o.v. de omgeving, daar waar die dualdrives wel een "metalen kastje" zijn zonder verluchtingsgaatjes. Dus logisch dat die ook warmer aanvoelen.

O top. Fijn dat je dit gedaan hebt en gedeeld hebt. Je zit aan de grens te meten wat zo’n ding zou moeten kunnen (zo laag), maar zeker goed genoeg. Gaat erom dat er geen 10 watt of iets dergelijks staat te verstoken. De techsheet van EldoLed zegt 0,5w stand by voor de powerdrive incl voeding. Komt toch in de buurt van wat jij gemeten hebt. Nice.

Ja, het warmt gewoon lekker op. Weinig koeling aan die metalen dingen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ik ben nog steeds zoekende in de wereld van LED/Dimmen/Dali etc.

Om kanalen te besparen, zou het concept waarbij 1 aansluiting van een dimmer meerdere spots heeft die vervolgens weer geschakeld worden? Constant current, waarbij de totale hoeveelheid spots binnen de perken blijft?

Use case is bijvoorbeeld het toilet of gang, daar heb ik maar 1 spot nodig maar een compleet dimkanaal heeft de mogelijkheid om meerdere spots te draaien. Ik kan bijvoorbeeld prima de hal en overloop samen pakken en de beide toiletten?

Bedenk ik nu iets heel raars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
deWit schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:14:

Om kanalen te besparen, zou het concept waarbij 1 aansluiting van een dimmer meerdere spots heeft die vervolgens weer geschakeld worden? Constant current, waarbij de totale hoeveelheid spots binnen de perken blijft?

Use case is bijvoorbeeld het toilet of gang, daar heb ik maar 1 spot nodig maar een compleet dimkanaal heeft de mogelijkheid om meerdere spots te draaien. Ik kan bijvoorbeeld prima de hal en overloop samen pakken en de beide toiletten?

Ja en nee.

Je moet kijken hoe je je verlichting gebruikt.
Na de driver schakelen zou ik persoonlijk niet doen

Als je het mij vraagt:
- verlichting schakelen doe je over de Dali bus.
- lampen in dezelfde ruimte die altijd hetzelfde moeten dimmen kunnen op dezelfde driver aansluiting aangesloten worden indien technisch mogelijk.
- lampen in dezelfde ruimte die hetzelfde moeten dimmen maar op een andere driver zitten aan dezelfde groep koppelen.
- wil je verlichting naar voorgeprogrammeerde settings zetten gebruik je een scene.

Ik zou 2 toiletten dus niet op hetzelfde kanaal/dimmer aansluiten omdat het andere ruimtes zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 17-08-2020 13:42 ]

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Spring er even onbevangen in, dus misschien zit ik er volkomen naast, maar: hoezo is je current constant als je (zeg) de helft van je spots onder z'n vingers afschakelt?

Edit: begrijp dat ze in serie staan. Wordt de schakeling alleen maar spannender van lijkt me, want dan wissel je dus de serie-lengte = het benodigde voltage steeds?

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 17-08-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ok, idee is niet helemaal duidelijk lijkt het. OF heel raar, dat kan ook ;-)

Voorbeeld van toilet; De use case van het dimmen daar is eigenlijk vrij overzichtlijk, alleen in de nacht uren wil ik minder licht dan overdag. Als ik 1 dimkanaal/dimmer neem en daar vervolgens met een twee kanalen op een schakelactor het licht aan/uit zet kan ik beide toiletten onafhankelijk schakelen, alleen de optie waarbij ik het ene toilet wil dimmen en het andere toilet niet raak ik dan kwijt. Maar e.e.a. kan dan wel met 1 dimmer.

Zelfde voor overloop. 1 dimmer, vervolgens met een schakelactor de ene helft, andere helft of hele overloop aan.

Constant current is volgens mij zo dat de stroom door de hele, in serie geschakelde set LED's gelijk blijft, of er nu 1, 2 of 3 spots in serie hangen? OF maak ik ergens een denkfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 09:26
deWit schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:08:

Voorbeeld van toilet; De use case van het dimmen daar is eigenlijk vrij overzichtlijk, alleen in de nacht uren wil ik minder licht dan overdag. Als ik 1 dimkanaal/dimmer neem en daar vervolgens met een twee kanalen op een schakelactor het licht aan/uit zet kan ik beide toiletten onafhankelijk schakelen, alleen de optie waarbij ik het ene toilet wil dimmen en het andere toilet niet raak ik dan kwijt. Maar e.e.a. kan dan wel met 1 dimmer.

Zelfde voor overloop. 1 dimmer, vervolgens met een schakelactor de ene helft, andere helft of hele overloop aan.

Constant current is volgens mij zo dat de stroom door de hele, in serie geschakelde set LED's gelijk blijft, of er nu 1, 2 of 3 spots in serie hangen? OF maak ik ergens een denkfout.
De benodigde stroom varieert op basis van het aantal lampen dat wordt gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door Niek.NET op 17-08-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Niek.NET schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

De benodigde stroom varieert op basis van het aantal lampen dat wordt gebruikt.
Nee staan in serie. LEDs hebben per definitie constante stroom nodig.

@deWit ik snap niet veel van je idee. Waarom niet gewoon een kleine Meanwell driver per ruimte/WC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Laat het ons houden op "anders" :+
De vraag is eigenlijk vooral wat je hier wil mee bereiken?

Denk je dat het eenvoudiger is? => volgens mij niet, integendeel
Denk je dat het goedkoper is? => volgens mij niet

Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 09:26
bbbrumbrum schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Nee staan in serie. LEDs hebben per definitie constante stroom nodig.

@deWit ik snap niet veel van je idee. Waarom niet gewoon een kleine Meanwell driver per ruimte/WC?
Hmm ja, je hebt gelijk. Op een of andere manier had ik in mijn hoofd dat je bij in serie geschakelde LEDs je de stroom moest optellen 8)7 Bedankt voor de correctie.

Mocht je dus die LEDs schakelen na de driver dan compenseert een CC driver dit door het voltage aan te passen. Om ze echter te schakelen na de driver heb je een relais nodig en het zal denk ik lastig worden om dit goedkoper te vinden dan gewoon een driver met een lagere capaciteit te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
bomberboy schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Dat is mooi. Toch bijzonder dat ik daadwerkelijk verbruik heb. Toch eens verder in duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

GerjanT schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Dat is mooi. Toch bijzonder dat ik daadwerkelijk verbruik heb. Toch eens verder in duiken
Hah,

blijkbaar had ik heel veel prut in mijn ogen. De op de ampere-tang stond 00,1 ipv 0,01. Subtiel verschil...

Enfin, daarnet even geprobeerd om er echt de multimeter tussen te steken en nauwkeuriger te meten, (me te vergissen en de verkeerde zekering af te leggen, gelukkig zonder erg, behalve mijn trots die gekrenkt is).
Maar geen spectaculair verbruik te meten om me vervolgens te herinneren dat ik een tijd geleden het zekeringetje in mijn multimeter al had laten doorsmelten 8)7 en dat nog moest vervangen.

Zal eens een nieuw bestellen en dan opnieuw proberen te meten. Dus negeer mijn conclusies nog maar even. Heb kleine update bij de originele post gezet om toekomstige lezers te "beschermen" tegen mijn stommigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
@bomberboy
Oh shit, dat vind ik wel een beetje vervelend voor je. Je schreef al 0,1, maar dacht dat dat een komma typo was. Nou ja anyways, je bent niks verplicht. Maar ik proef dat je het zelf nu ook wel wilt weten :)

Multimeter ertussen heb ik wel aan gedacht, maar ik heb de router aan dezelfde groep als mijn knx hangen. Het idee is dat als er iets In huis uitknalt de knx, dali en netwerk doorhobbelt. Aangezien mijn vriendin thuiswerkt is dat een beetje lastig nu. Moet ook ons oude huis met schuur leegruimen, die gaat plat... Maar ik wil dat nog wel gaan doen, misschien heb ik andere resultaten. Door een andere dali gateway bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh

Ze staan in serie. Het is cc of terwijl een ouderwetsche stroombron. M.a.w. De voeding probeert een bepaalde stroom te laten lopen en past dan de andere variabele, de spanning, aan.

Als je twee leds op 1 kanaal zou willen, stel zuiver hypothetisch, moeten de lampen op beide toiletten in serie staan. Zo zouden ze, tegelijk aan kunnen. Best fijn in zo’n donker hok.

Om een gedeelte uit te schakelen zou je een gedeelte moeten kortsluiten met een schakelactor, bv toilet boven. Keer in de actor in ets de waarden om en hop aan/uit. Dan het volgende: als ze beide uit staan moet het hele circuit los gekoppeld worden anders krijg je immers kortsluiting. Dus je hebt ook nog logica nodig om dit op te lossen. Of 1 aanzetten en met de dali gateway weer uit.

Veel gedoe in je bedrading, in ETS. In ets: logica om zowel je dali als die aktor te kunnen regelen. In plaats van sensor ziet beweging: lamp aan. Simpel.

Als bij mij een lamp uitgaat, gaat dat met chique dimmen. Niet klaf uit. Dat verlies je hiermee. Of soms diet ie dat wel soms niet, vanwege de schakelactors die er tussen zitten en afhankelijk van waar het licht aan/uit gaat.

Dan dit je nog de driver, geen idee hoe leuk een cc driver dit grapje gaat vinden.

Verder moet je dit documenteren met redenen waarom je dit gedaan hebt.

Dat is het wat langere antwoord op ja dit vind ik raar.

Geen voordeel in tijd, geen voordeel in overzichtelijkheid ( zacht uitgedrukt), geen voordeel in geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

bomberboy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:56:
[...]
Laat het ons houden op "anders" :+
[...]

De vraag is eigenlijk vooral wat je hier wil mee bereiken?

Denk je dat het eenvoudiger is? => volgens mij niet, integendeel
Denk je dat het goedkoper is? => volgens mij niet

Iets anders?
Het idee was dat ik weinig ruimte heb voor dimmers en wel een bak aan schakelkanalen over heb op een 16V MDT universele aktor.
gjvdh schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:25:
[...]
Om een gedeelte uit te schakelen zou je een gedeelte moeten kortsluiten met een schakelactor, bv toilet boven. Keer in de actor in ets de waarden om en hop aan/uit. Dan het volgende: als ze beide uit staan moet het hele circuit los gekoppeld worden anders krijg je immers kortsluiting. Dus je hebt ook nog logica nodig om dit op te lossen. Of 1 aanzetten en met de dali gateway weer uit.

Veel gedoe in je bedrading, in ETS. In ets: logica om zowel je dali als die aktor te kunnen regelen. In plaats van sensor ziet beweging: lamp aan. Simpel.
Goed punt, met name de bekabeling had ik niet ver genoeg over nagedacht dat in serie staande LED's de ene of de andere schakelen wel wat complexe consequenties heeft. Dat maakt schakeltechnisch/ETS het ook een stuk complexer.

In m'n hoofd was het een optie, maar inderdaad niet handig. Dan maar kijken of we een extra dimmer kwijt kunnen. De context is dat ik in bestaande bouw bezig ben en door de opbouw van het huis een aantal kamers niet alles naar de meterkast toegebracht kan krijgen zonder hele lange routes of door houten draagbalken te moeten. Die zijn al krap bemeten, dus dat is een optie die ik liever niet heb. Vandaag ook een tweede verdeelkast om dit deel te voorzien, maar die komt in de nok van de zolder boven twee slaapkamers te hangen. Daar ook nog meerdere dimmers bij hangen is een uitdaging, maar dat moet dan maar...

Eerst maar eens een keuze maken voor de spot, komend weekend moeten die draden erin. Ik neig naar gewoon per groep van 4 maar 2x 1.5 mm2 VD draad in een afwijkende kleur (oranje/zwart ofzo) naar de kast halen en met een krul ter hoogte van de spot in het plafond leggen. Ik kan er altijd van boven nog bij om e.e.a. aan te sluiten als de spots erin gaan en ik duidelijk heb hoe e.e.a. aan elkaar gaat.
Pagina: 1 ... 34 ... 83 Laatste