[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 32 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
braek schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:00:
@Dennis OK! Die voeding is wel een pak goedkoper dan de voedingen die ik al ben tegengekomen (meestal 200 euro en meer). Is er een verklaring voor dat prijsverschil?

Ook de KNX IP interface is best prijzig (160 euro is goedkoopste wat ik al vond).
Ik weet geen reden voor een eventueel prijsverschil. Er zijn hier mensen die de Meanwell voeding hebben en die zijn er positief over. Ik heb hem zelf niet, destijds was die nog niet te koop.

KNX IP interface is inderdaad niet goedkoop. Bedenk eerst goed wat je allemaal wilt. Ga je bijvoorbeeld een Gira G1 gebruiken dan heb je een IP router nodig. Dat is net iets anders dan een IP interface. Heb je uiteindelijk alleen een interface nodig, dan moet je kijken welke componenten je nog meer verwacht: sommige slimme apparaten hebben al een IP interface aan boord waardoor je deze niet los hoeft te kopen. Denk aan een LogicMachine of de Bab-Tec KNX AppModule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 10:53
Er zijn wel behoorlijk wat prijsverschillen tussen gelijkaardige toestellen in de KNX wereld. Sommige gevestigde merken houden vast aan een hoge prijszetting, gewoon omdat ze de typische go-to merken zijn van de meeste installateurs. Die switchen niet zo rap van merk omdat ze dan weer hun standaardprogrammatie moeten aanpassen etc etc. Dus blijven de prijzen hoog.

En dan heb je plots fabrikanten die goedkopere toestellen op de markt zetten, en DIY'ers die die toestellen graag zien komen. Of de bouwkwaliteit ook minder is kun je pas over 5-10j zeggen. Mijn eigen installatie is pas sinds 2016 in gebruik. Ik heb wel al 1 falend toestel, een Zennio KCI 4 S0 (is al maanden in reparatie :( ). Verder nog veel Zennio en MDT actoren die het zonder problemen doen. Drukknoppen voornamelijk van Busch-Jaeger en aanwezigheidssensoren van Esylux (ook een 'budgetmerk').

Wat ik wel al ben tegengekomen zijn bugs in de applicatiesoftware. Zeker bij die Esylux'en, daar heb ik allerlei vage problemen mee. Ook bij MDT ben ik al een bug tegengekomen, MDT support is wel responsief en ze stelden een swap voor (maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan).
Maargoed, ik weet niet of zo'n zaken ook voorkomen bij Gira, ABB etc aangezien ik bijna uitsluitend MDT en Zennio in mijn kasten heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 02:07
Ja, op een immobeurs heeft een verkoper mij ooit GIRA aangeraden, maar dat is inderdaad niet het goedkoopste merk. Nu, in het geval van de voeding lijkt het mij nog niet zo erg moest die kapot gaan, want is relatief eenvoudig om te vervangen.

Ik heb trouwens ook de indruk dat in Nederland KNX een pak populairder is dan bij ons in België? In België zie ik (afgaande op forums/blogs) veel mensen gaan voor Loxone of Niko Home Control. Ik vind persoonlijk KNX toch het meest universele systeem, maar er zullen ook wel nadelen zijn die ik zal ondervinden als ik er mee aan de slag ga.

Is het trouwens ook echt verplicht om ETS5 Professional aan te schaffen? Iemand heeft me gezegd dat als je je hele huis opdeelt in aparte ETS5-projectjes, dat je normaal gezien aan de ETS5 Demo voldoende hebt. Maar dat is uiteraard minder praktisch om de programmatie zo op te splitsen, maar het zou wel kunnen?

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
braek schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:47:
Ja, op een immobeurs heeft een verkoper mij ooit GIRA aangeraden, maar dat is inderdaad niet het goedkoopste merk. Nu, in het geval van de voeding lijkt het mij nog niet zo erg moest die kapot gaan, want is relatief eenvoudig om te vervangen.

Ik heb trouwens ook de indruk dat in Nederland KNX een pak populairder is dan bij ons in België? In België zie ik (afgaande op forums/blogs) veel mensen gaan voor Loxone of Niko Home Control. Ik vind persoonlijk KNX toch het meest universele systeem, maar er zullen ook wel nadelen zijn die ik zal ondervinden als ik er mee aan de slag ga.

Is het trouwens ook echt verplicht om ETS5 Professional aan te schaffen? Iemand heeft me gezegd dat als je je hele huis opdeelt in aparte ETS5-projectjes, dat je normaal gezien aan de ETS5 Demo voldoende hebt. Maar dat is uiteraard minder praktisch om de programmatie zo op te splitsen, maar het zou wel kunnen?
Er zijn 3 versies van ETS. Pro, Lite en Inside. Details en vergelijking kun je op de KNX website vinden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
Als het gaat om bedrade domotica dan loopt nederland ver achter op buurlanden belgie en duitsland. Met de laagdrempelige draadloze prutsdomotica groeit de interesse in NL wel, maar de groep particulieren die tijdens de bouw van een huis rekening houdt met het aansturen vanuit de meterkast middels actoren is erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Het is onzin om 1 merk aan te raden als het over KNX gaat. Er zijn zoveel fabrikanten, kijk naar de functionaliteit en negeer dat merk.
NL weet ik niet. In DE is KNX zeker populairder (maar Loxone des te meer), en in andere grote Europese landen ook wel denk ik.
In BE zit je inderdaad met Niko als belangrijke speler. Al tientallen jaren vind je praktisch overal hun stopcontacten en schakelaars terug, en van die merkbekendheid profiteert hun Home Control ook mee natuurlijk.Naar ik hoor is NHC ook vrij open qua interfacemogelijkheden, maar je bent natuurlijk gebonden aan 1 fabrikant.
Het kan in principe met de demo versie, maar dat is nogal onpraktisch. Met de Lite kom je voor de niet al te uitgebreide projecten ook al heel ver, desnoods met 2 projecten naast mekaar. Lite is vrij goedkoop, je krijgt er ook korting op als je de gratis online cursus op de KNX academy volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Volg nu al een tijdje dit topic.
Over twee maanden gaan we verhuizen naar een (oud) huis wat ik in de loop der tijd helemaal onder handen wil nemen. (ruimte genoeg, dus we gaan het gefaseerd doen)
Ben er nog niet uit wat voor domotica oplossing ik wil nemen.

Ik neig wel naar KNX vanwege de hoeveelheid (dedicated) producten. Maar ben eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van de 'intelligentie' die de oplossingen bieden. (dat wordt hierboven ook al eens aangehaald, waar een zogenaamde logicmachine eigenlijk niet zo fancy is als je zou willen)

Ik heb nu het volgende plan:
- (Waarschijnlijk) twee elektrakast , een op begane grond (meterkast, groepenkast en domotica) en een op tweede verdieping (domotica, inclusief Rack voor IT/audio etcetera)
- stopcontacten met 5-aderig naar elektrakast
- lichtpunten 3-aderig naar elektrakast
- lichtknoppen met signaalkabel of vd-draad naar elektrokast.

Afhankelijk van de budgetten zal ik in eerste instantie twee opties hebben:
1. de elektrakasten zijn veredelde centraaldozen: d.w.z. vd-draad vanuit lichtknopjes direct verbinden met de lichtpunten. Ik moet dan wel verplicht met het lichtknopje in dezelfde kast uitkomen als het lichtpunt.
2. Ik gebruik KNX knoppen en actoren voor de lichtpunten. De stopcontacten zullen in eerste instantie nog wel even dom blijven.

bij optie 2 ben ik alvast wel een stuk flexibeler. Dan kan het lichtpunt van een kamer naar de kast boven, en het lichtknopje naar de kast beneden, of wat dan ook makkelijk uitkomt.

Of het echt KNX wordt weet ik nog niet. Het decentrale karakter is leuk, maar alles bij elkaar is het niet goedkoop en ook niet echt eenvoudig in te stellen.
Het voordeel is wel dat zo'n beetje elke deftige installateur ermee overweg kan, en je dus voor de basis functionaliteit (schakelen/verlichting) geen 'propreitary' oplossing gebruikt.
Alle logging en smart-functies en fancy dashboards kunnen dan wel op een 'hobby-oplossing' zoals home-assistant, als dat uitvalt werkt het nog gewoon met het knopje.

Tenzij ik ervoor kies helemaal geen vaste lichtknopjes meer aan te leggen.
En alles oplos met bewegingssensoren, automatisering/scripts en een paar draadloze afstandsbedieningen.
Iemand ervaring met dat laatste?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
NovapaX schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:38:
Tenzij ik ervoor kies helemaal geen vaste lichtknopjes meer aan te leggen.
En alles oplos met bewegingssensoren, automatisering/scripts en een paar draadloze afstandsbedieningen.
Iemand ervaring met dat laatste?
Ja, ik heb beneden geen enkele lichtschakelaar meer. Zoek maar even in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Heeft iemand hands-on ervaring met de MDT AKD-0401.02 ? Ik kan 'm op 8 meter afstand van de meterkast nog horen zoemen/brommen. Dit was bij de MDT AKD-0401.01 niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Fabian nee, maar ben benieuwd want sta op het punt de UP-versie hiervan te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Hij ligt hier klaar maar is nog niet gemonteerd. Zal er op letten zodra ‘ie hangt.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Een UP variant van een Dimmer aktor? Als ik het juist heb dan is UP flush mounted. Ik zie geen flush mounted dimmer actor.

Heb een 2e AKD-0401.02 uitgepakt en ook geinstalleerd. Maakt hetzelfde geluid. Met de groepenkast en meterkast dit is het niet meer te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Fabian schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:54:
Een UP variant van een Dimmer aktor? Als ik het juist heb dan is UP flush mounted. Ik zie geen flush mounted dimmer actor.

Heb een 2e AKD-0401.02 uitgepakt en ook geinstalleerd. Maakt hetzelfde geluid. Met de groepenkast en meterkast dit is het niet meer te horen.
Oeps, ik bedoelde gewoon de niet-din-rail versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

Fabian schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:41:
Heeft iemand hands-on ervaring met de MDT AKD-0401.02 ? Ik kan 'm op 8 meter afstand van de meterkast nog horen zoemen/brommen. Dit was bij de MDT AKD-0401.01 niet zo
Ik heb een aantal van deze dimmers in gebruik (ook de 0201.02) en ze zijn niet noemenswaardig luidruchtig. Het is me althans nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Mijn Voltus bestelling is de deur uit. Voor het eerst sinds de initiële KNX-installatie bijna drie jaar geleden ga ik een beetje uitbreiden:
  • Elsner KNX buitentemperatuursensor
  • MDT AZI 6-voudig voor betrouwbare stroommeting
  • Nieuwe Gira presentiemelder voor de wc (heb daar nu sensor op de deur via alarmsysteem en dan 7,5 minuut timer :P)
  • MDT systeem 55 4-voudige schakelaar
  • MDT led-controller voor de boekenkast die ik in de keuken ga maken
  • Meanwell LCM-60KN cc voeding om te checken of dit minder energie verbruikt dan de EldoLED
Nu al zin in dat er een pakketje komt oOo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
Dennis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:44:
Mijn Voltus bestelling is de deur uit. Voor het eerst sinds de initiële KNX-installatie bijna drie jaar geleden ga ik een beetje uitbreiden:
  • Nieuwe Gira presentiemelder voor de wc (heb daar nu sensor op de deur via alarmsysteem en dan 7,5 minuut timer :P)
  • Meanwell LCM-60KN cc voeding om te checken of dit minder energie verbruikt dan de EldoLED
Leuke uitbreiding.
Hopelijk komt jou pakketje wel snel. Mijn bestelling van 9 mei is nog niet binnen. Leveringsproblemen ivm COVID-19.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Nog een klein weekje wachten! ;)

De doorlooptijd van mijn laatste voltus bestellingen:
Besteld: 31-03-2020
Verzonden: 01-04-2020
Aangekomen: 07-04-2020

Besteld: 20-04-2020
Verzonden: 23-04-2020
Aangekomen: 28-04-2020

Besteld: 04-05-2020
Verzonden: 06-05-2020
Aangekomen: 13-05-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
klaasopurk schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:08:
Leuke uitbreiding.
Hopelijk komt jou pakketje wel snel. Mijn bestelling van 9 mei is nog niet binnen. Leveringsproblemen ivm COVID-19.
OK. Ja alleen de MDT schakelaar is niet op voorraad. Heb nog zitten twijfelen om die niet mee te bestellen maar dat is misschien wel het belangrijkste item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Deze week heb ik wat gespeeld met MDT KNX-RF+ modules en een MDT KNX-RF+ lijnkoppelaar. Het lijkt allemaal prima te werken en als ik het goed begrijp dan vertelt ETS de lijnkoppelaar of een RF device moet kunnen praten met TP. Is dit het geval dan worden de relevante groepsadressen aan het filter in de koppelaar toegevoegd zodat deze berichten door de koppelaar heen mogen. Communicatie tussen RF tasters en aktoren komen dus niet over de bedrade bus.

Ik gebruik Homeseer om wat dingen te automatiseren. De izKNX plugin praat met de IP router en kan zo berichten versturen en ontvangen

Wanneer ik nu vanhuit Homeseer een bericht wil sturen naar een RF+ module, dan gaat dit niet door de koppelaar als er geen TP device hoeft te praten met een RF+ module. Handmatig het filter aanpassen ijkt niet te kunnen en het filter helemaal uit zetten lijkt mij ook niet wenselijk.

Als workaround heb ik een 6 kanaals binary interface gepakt en die gekoppeld met een aantal adressen zodat er verkeer mogelijk is tussen TP en RF. Is hier een mooiere oplossing voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 17:26
9 mei was een zaterdag, dan pakken ze nog niet in. Tijdens covid 2 pakketjes laten bezorgen, die duurden inderdaad wel even. Blijven op zo’n depot in Duitsland hangen, de laatste voordat het nl ingaat. De tweede ging wel sneller, maar niet zo vlot als voor de lockdown.

@Dennis Heb je al een doel voor die buitensensor? Van dat merk heb ik een binnensensor, dat ding is super klein en kan echt veel. Zelfs logic blokken aanmaken (and or), dat is wel leuk gedaan van ze.

Die aantal min op de wc is ook wel mooi, wapper je niet met je handen omdat het licht op de wc uitgaat ha ha.

Leuke bestelling wel :)

Edit: ow. Opgezocht. Het duurde 7 dagen en 3 dagen vanaf het mailtje dat ze verzonden waren. Viel wel mee eigenlijk. Versturen bij Voltus is ook ietsje trager dan de 2 pakketjes voor de covid.

[ Voor 13% gewijzigd door gjvdh op 22-05-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
gjvdh schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:57:
@Dennis Heb je al een doel voor die buitensensor? Van dat merk heb ik een binnensensor, dat ding is super klein en kan echt veel. Zelfs logic blokken aanmaken (and or), dat is wel leuk gedaan van ze.
Ja, hij komt aan de buitengevel om de buitentemperatuur te meten t.b.v. de cv-ketel. Verder niet zo heel spannend.
Die aantal min op de wc is ook wel mooi, wapper je niet met je handen omdat het licht op de wc uitgaat ha ha.
Nou nu triggert hij dus op deur open (via het alarmsysteem die hem naar een KNX-adres doorstuurt). Dus als je er langer dan 7 minuten over doet moet je de deur even openen en weer dichtdoen. Ik verwacht binnenkort de stukadoor om het plafond af te maken en daarna kan de bewegingssensor erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Allereerst onwijs chill dat er uitgebreid forum loopt met vrij letterlijk te veel info. (super chill dat er halverwege en keer een samenvatting is gemaakt) Even kort mijn achtergrond, ik werk in de scheepsbouw en hou mij vooral bezig met de ontwikkeling van het schip als platform en hoe met hiermee werkt. Dus de intergratie van verschillende systemen en het specificeren van de overkoepelende automatisering.

Eigenlijk zit ik een beetje in het zelfde schuitje als @NovapaX, ouder huis (jaren 50 grotendeels origineel). We gaan min of meer het hele huis strippen en dan is de extra effort kleiner.

Wat betreft installaties begon het met we vervangen wat nodig is en willen vloerverwarming, dit is geëscaleerd tot een geheel herontwerp van de verwarming en het verleggen van min of meer elke leiding in het huis omdat ook de badkamer niet mooi uitkwam.
Dus een nieuwe centrale "pijpentunnel" gaat elke verdieping verbinden wat mooi ruimte bied voor wat extra elektra buis.

Hier komt dan ook meteen een ding om de hoek kijken. Omdat we alles open trekken en veranderen hebben we de kans om een scala aan sensoren te plaatsen. Deze kunnen de temperatuur in verschillende buffer/boiler vaten en wtw units meten en als het even kan wil ik er een paar instorten in de vloer om de prestaties van de vloerverwarming te kunnen meten.

Het mooiste zou zijn om dit met een 1-wire oplossing te doen. Heeft iemand ervaring met 1-wire binnen een KNX omgeving? Ik heb met een beetje google werk deze Arduino oplossing gevonden en verder de logicmachine en losse integraties in openHAB en andere software oplossingen.
Wat is jullie ervaring hier mee?

Dan het KNX deel. Aanvankelijk begon dit als 3 losse projecten die vrij op zich zelf staand geautomatiseerd moesten worden. Te weten het stukje energie huishouding, zonwering, en verlichting. Deze groeide in het uitschrijven van de vereiste functionaliteit steeds verder naar elkaar en zodoende kwam KNX ook inbeeld als de oplossingsrichting.
blijft wel bovenstaand 1-wire probleem...

Wat betreft virtualisatie ben ik nog in dubio. iridium, xxter, logicmachine zien er leuk uit en je hebt een gedegen basis om op voort te bouwen. Wat betreft openHAB, HomeAut, ed, weet ik niet hoe "productie waardig" een Pi-software oplossing is? Zeker omdat ik verwacht dat deze verbouwing en installatie het langer overleeft dan dat wij in het huis wonen.

Heb met de verkoop van mijn huidige huis gemerkt dat men niet warm loopt voor een huis waar je zelf te veel aan heb lopen klussen. Het houtje touwtje gehalte moet beperkt blijven of later makkelijk vervangbaar zijn.
Ik nijg op het moment naar de xxter ook omdat ze met de pairot een mooie oplossing hebben voor homekit.
Ik heb wat terug kunnen vinden over de pairot maar anders dan een enkel ik ben blij met xxter heb ik niet gevonden...

Op dit moment een eerste paar onderdelen bij Voltus besteld, ETS dongel is onderweg, en ligt alleen de keuze voor de interface nog open. Alternatief is via marktplaats een IP of USB interface op de kop tikken voor de tussen tijd en dan wat rommelen met ETS om alles goed onder de knie te hebben voor het grote werk begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@LinuX-TUX, ik heb net je topic [Nieuwbouwhuis] Elektra voorbereiding domotica zitten lezen.

Als ik het een beetje goed begrepen heb dan is er uiteindelijk een centraaldoossysteem gelegd waarbij er vanuit elke centraaldoos 2 loze leidingen naar een centraal punt gaan. En heb je inmiddels KNX ook aardig werkend.
Ben erg benieuwd of je hier wat praktische ervaringen over kunt delen. B.v. over hoe je de bekabeling gelegd hebt in die opstelling.

Ik zit zelf namelijk in een vergelijkbare voorbereidende fase nu met als belangrijkste verschil dat er bij mijn huis vanuit elke centraaldoos slechts één 19 mm loze leiding naar de meterkast (begane grond) of zolder (1ste en 2de verdieping) getrokken. Tussen MK en zolder komen acht 25mm loze leidingen (grotere maten kon niet...)
Daarnaast komt er in elke kamer minimaal één loze leiding van 25mm uit.

Puzzel waar ik nu mee zit is wat ik aan bekabeling via de centraaldoos ga laten lopen en wat via de loze leiding (waar ook UTP doorheen zal moeten). Daaruit volgt dan ook dat er wellicht nog e.e.a. aan sleuven gefreesd moet gaan worden straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Farmerwood Heb je echt een loze loze leiding tussen iedere centraaldoos en de MK/Zolder of moeten de voedende draden ook door die leiding?

Wanneer ze echt loos zijn dan zou je -er vanuit gaande dat je wil kunnen schakelen en dimmen- per centraaldoos drie wcd's (of hanglampen) kunnen schakelen. Door vanuit de centraaldoos, via de loze leiding, een nul, fase en 3 schakeldraden (totaal 5, max door 19mm) kunnen trekken naar je regelkast.
Door nul en fase weer terug te trekken naar de regelkast, in plaats van ergens in de meterkast een aftakking te maken vanaf de juiste groep naar de regelkast, voorkom je fouten zoals het voeden van een schakeldraad vanaf een verkeerde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Fabian: Elke centraaldoos heeft zijn normale verbinding met de MK voor de voedende draden.

Aangezien de MK relatief klein wordt (er zit ook nog stadswarmte bij in) heb ik op zolder voorzien voor een ruimte waar alle KNX samen komt die niet in de MK past. Daarom heb ik de extra leidingen direct naar zolder laten leggen. Netto heeft elke centraaldoos dus 2 leidingen naar een centrale plek.

Ben mede daarom ook wel benieuwd waarom @LinuX-TUX het in zijn topic over 2 loze leidingen heeft per centraaldoos. Mocht ik iets compleet over het hoofd gezien hebben dan kan ik hopelijk nog e.e.a recht zetten.

De bouw van mijn huis is afgelopen maand begonnen en de fundering ligt er inmiddels in.

Mijn theorie bij de huidige leidingen is dat elke centraaldoos en lichtschakelaar nu via leidingen bereikbaar zijn. Dat is het minimum wat ik wil kunnen schakelen via KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Farmerwood schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:56:
Mijn theorie bij de huidige leidingen is dat elke centraaldoos en lichtschakelaar nu via leidingen bereikbaar zijn. Dat is het minimum wat ik wil kunnen schakelen via KNX.
Als je KNX tasters wil gaan gebruiken dan moet er dus een buskabel vanaf de schakelpunt via de centraaldoos naar de MK/Zolder?

Indien ja, volgens mij mag de buskabel, indien _niet_ onderbroken/gestript wel samen met 230V door een lasdoos (controleer dit zeker), maar dan past er niet veel meer naast de buskabel aan schakeldraaden door je loze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Fabian schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Als je KNX tasters wil gaan gebruiken dan moet er dus een buskabel vanaf de schakelpunt via de centraaldoos naar de MK/Zolder?

Indien ja, volgens mij mag de buskabel, indien _niet_ onderbroken/gestript wel samen met 230V door een lasdoos (controleer dit zeker), maar dan past er niet veel meer naast de buskabel aan schakeldraaden door je loze leiding.
In de geval zou ik dan 3 opties hebben:
- Geen KNX tasters gebruiken, maar met I/O modules werken die de input status van de standaard knop uitlezen. Minder mogelijkheden in de schakelaar dus en zal ook bedrading moeten veranderen.
- KNX-kabel via een andere loze leiding naar de kamer(s) brengen (waar ook UTP doorheen zal gaan) en vanaf daar sleuven freezen naar de lichtpunten en evt WCD's. Meer werk, maar levert ook een scheiding op van KNX en 230V
- Kijken of het nog mogelijk is om toch al die loze leidingen vanuit de centraaldozen dubbel uit te voeren. 1x KNX-buskabel en 1x voor voeding. Dat wordt dan 17x 180 euro extra aan loze leidingen en de aannemer gaf bij de huidige leidingen al aan dat het krap aan werd met de ruimte op de centraaldozen...

edit:
Optie 4 zou dan zijn om vrijwel alle bekabeling uit de (flexibele) electra buizen te halen en daar dan fase, nul en 3 schakeldraden doorheen trekken. Daar moet dan 1 lamp en onbekend aantal WCD's mee geschakeld worden...

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 26-05-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Ik zit nu nog in een projectmatige "nieuwbouwwoning" van plegt-vos waar ze 10 jaar geleden op mijn verzoek vanaf een aantal schakelpunten een loze leiding naar de MK hebben gelegd en eveneens een loze leiding vanaf iedere centraaldoos naar de MK. Eigenlijk een vergelijkbare setup dus.

Tot mijn verbazing vonden ze het destijds geen probleem om loze leidingen vanaf de inbouwdozen bedoeld voor schakelaars naar de MK te leggen. Dit was naast de prefab buis richting centraaldoos mocht een volgende bewoner weer terug willen naar een standaard installatie.

Ondanks dat ik er van te voren even over heb kunnen nadenken ben ik achteraf toch wat buizen tekort gekomen wat op sommige plekken is opgelost met KNX-RF inbouwmodules, maar dan ben je beperkt tot 2 inputs.

Het gebruik van volwaardige KNX tasters maakt 't leven wel een heel stuk prettiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Hm, dat zou nog een optie kunnen zijn ja. Vanuit elke schakelaar een loze leiding naar een centraal punt. Zou wel weer 18 extra leidingen zijn naar elk (groepje van) schakelaars... Wel weer dik 3000 euro.

Dan misschien veel goedkoper om via de 'standaard' loze leiding in elke ruimte zelf de kabel door te trekken naar de lichtschakelaars.

Edit:
Fabian schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:17:
Ondanks dat ik er van te voren even over heb kunnen nadenken ben ik achteraf toch wat buizen tekort gekomen wat op sommige plekken is opgelost met KNX-RF inbouwmodules, maar dan ben je beperkt tot 2 inputs.

Het gebruik van volwaardige KNX tasters maakt 't leven wel een heel stuk prettiger
Zo'n beetje de eerste hits op Google voor 'KNX-RF taster 230V':

https://knxgroothandel.nl...elactor-glanzend-wit.html
Afbeeldingslocatie: https://knxgroothandel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/f/rf-ta55a801.png

https://knxgroothandel.nl...schakelactor-rtm-wit.html
Afbeeldingslocatie: https://knxgroothandel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/f/rf-gtt8w01.png

Back-up zou dus altijd nog iets zoals dit kunnen zijn. Alle schakelaars krijgen ook een nul-draad, dus vaste voeding is voorzien voor elk schakelpunt.
En dan via de loze leiding voor UTP op enkele strategische plekken een lijnkoppelaar ala https://knxgroothandel.nl...f-lijn-medikoppelaar.html

[ Voor 70% gewijzigd door Farmerwood op 26-05-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En? Al gearriveerd?

Die GIRA dat is deze ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
bbbrumbrum schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:22:
En? Al gearriveerd?

Die GIRA dat is deze ofniet?
Komt vandaag. En inderdaad dat is 'm, maar dan de niet-comfort variant. Ik hoef geen afstandsbediening erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
Dennis schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:37:
[...]

Komt vandaag. En inderdaad dat is 'm, maar dan de niet-comfort variant. Ik hoef geen afstandsbediening erbij te hebben.
Ik ben ook erg geïnteresseerd in je bevindingen, met name in je ervaring met de Meanwell LCM-60KN cc. Ik sta op het punt om dimmers te bestellen. De EldoLeds staan in het mandje, maar ik wacht nog even met bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Hoge verwachtingen allemaal :+.

Ik heb gisteravond eerst de MDT AZI geïnstalleerd maar moet de bekabeling in de verdeelkast nog op orde brengen. Heb ook een probleem met het werkend krijgen van de programmering maar inmiddels de veroorzaker gevonden (Satel alarmsysteem staat in programmeermodus).

Ik verwacht pas in de week van 8 juni met die Meanwell aan de slag te gaan eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Inmiddels heb ik hier zowel de MeanWell (40W variant) als EldoLed PowerDrive hangen. Ik heb het verbruik niet gemeten (geloof dat @Dennis dat graag wil weten) maar kan het gedrag wel vergelijken. De PowerDrive heeft per kanaal minder vermogen (max. 25W) maar het dimbereik is wel veel beter dan dit van de MeanWell drivers. En dan, zoals eerder genoemd, dus vooral in het lagere bereik, waar de MW niet lager dan 6% gaat en de PowerDrive gewoon tot 0% dimt. Zeker 's avonds en 's nachts is dit een wereld van verschil. Daar waar de MW gedimde spots echt nog extreem fel zijn op 6% (en dus irritant als je uit bed komt om naar de WC te gaan) kan de PowerDrive tot een comfortabel niveau dimmen waarbij je desnoods hooguit de contouren van de pot hebt verlicht :P

Dus kort samengevat:

MeanWell:

Pro's:
  • Relatief goedkoop
  • Stand-alone, dus geen DALI o.i.d. sturing nodig
  • Groot vermogen (maar let wel op dat hij dat niet maximaal kan leveren bij spots van 350mA)
Cons:
  • Dimbereik niet lager dan 6%, en dat is héél merkbaar t.o.v. dimbereik tot 0%
  • Maar 1 kanaal, dus veel van nodig als je groepen apart wilt aansturen, wat het prijsvoordeel teniet kan doen
EldoLed Powerdrive:

Pro's:
  • Dimt soepel tot 0%
  • 4 kanalen om spots apart te sturen
  • Groot vermogen, maar wel verdeeld over de kanalen
Cons:
  • Max. 25W per kanaal
  • Moet je nog extern aansturen, dus in mijn geval met DALI ook een aparte KNX DALI interface nodig
  • Vereist mogelijk iets meer bedrading omdat je minder spots in serie kan zetten, maar dat is zeker als je daar van tevoren rekening mee houdt niet echt een groot probleem
Ik gebruik nu beide oplossingen door elkaar. De PowerDrive waar het fijn is om tot laag te dimmen en spots apart te sturen, en een aantal MW drivers waar meer spots in serie staan en op een plek waar geen DALI bus ligt, en het dus fijn is om standalone aan te kunnen sturen. Voor beide drivers valt dus wat te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:00

tomtommie

Alaaf!

Hier draaien ook 4 Eldoled powerdrives om alle spots in huis aan te sturen. Mocht ik de slaapkamers of zolder ook nog voorzien van cc spots dan kan er eventueel een 5e bij of ik ga met Eldoled drivers in het verlaagd plafond werken. Supertevreden over het geheel, als ik het zo zie qua prijs gelijkwaardig (ca. 50 euro per kanaal) in vergelijking met de Meanwells. Weliswaar heb je een Dali interface nodig wat dan weer 300-350 euro extra is. Hier krijg je wel heel mooi dimbare spots voor in de plaats. Ik zou zelfs durven zeggen dat het ook nog gunstiger is in verbruik, maar dat zal binnenkort hier wel bevestigd worden ;)
Als je de keuze hebt zou ik altijd hiervoor opteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:00

tomtommie

Alaaf!

JMS 450 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:12:
Het mooiste zou zijn om dit met een 1-wire oplossing te doen. Heeft iemand ervaring met 1-wire binnen een KNX omgeving? Ik heb met een beetje google werk deze Arduino oplossing gevonden en verder de logicmachine en losse integraties in openHAB en andere software oplossingen.
Wat is jullie ervaring hier mee?

Dan het KNX deel. Aanvankelijk begon dit als 3 losse projecten die vrij op zich zelf staand geautomatiseerd moesten worden. Te weten het stukje energie huishouding, zonwering, en verlichting. Deze groeide in het uitschrijven van de vereiste functionaliteit steeds verder naar elkaar en zodoende kwam KNX ook inbeeld als de oplossingsrichting.
blijft wel bovenstaand 1-wire probleem...

Wat betreft virtualisatie ben ik nog in dubio. iridium, xxter, logicmachine zien er leuk uit en je hebt een gedegen basis om op voort te bouwen. Wat betreft openHAB, HomeAut, ed, weet ik niet hoe "productie waardig" een Pi-software oplossing is? Zeker omdat ik verwacht dat deze verbouwing en installatie het langer overleeft dan dat wij in het huis wonen.
Kijk eens naar Loxone daar heb je een goede visualisatie mee te pakken waarmee je ook logica kunt bouwen. Tevens bestaat er een 1-wire module voor om dat te kunnen koppelen.

Zelf heb ik ook wat 1-wire sensoren binnen gekregen, die wil ik op de waterleidingen maken zodat ik kan herkennen als de douche aan staat en ooit nog een keer de ventielen van de vloerverwarming gaan regelen op aanvoer en retour temperatuur. Maar dat zal een meerjarig plan worden. In eerste instantie wil ik daar gewoon een Raspberry voor gebruiken die het dus via IP op de bus zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-06-2023
Gebruiken jullie de eldoLED powerdrive met een aparte DC voeding? Laten jullie deze DC voeding altijd aangeschakeld / in standby ? (of is er manier om de DC voeding aan te schakelen zodra nodig is, want de powerdrives hebben voeding nodig om DALI commando's te ontvangen?)

(zal hier wellicht ook voor eldoled kiezen: 5stuks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Kris_77 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:46:
Gebruiken jullie de eldoLED powerdrive met een aparte DC voeding? Laten jullie deze DC voeding altijd aangeschakeld / in standby ? (of is er manier om de DC voeding aan te schakelen zodra nodig is, want de powerdrives hebben voeding nodig om DALI commando's te ontvangen?)

De EldoLED drivers hebben een ingebouwde voeding. Je hebt wel een Dali voeding nodig, maar de meeste Dali KNX drivers hebben tegenwoordig ook voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nog even een vraag:

Heeft één van jullie hier DALI verlichting met KNX en lukt het daarbij om de actuele status van de lampintensiteit terug te koppelen op de bus?

Ik heb de ABB DALI interface maar daar zitten wat nadelen aan:
- Schakelen en status zitten op één parameter;
- Als ik inschakel met schakelen gaat de dimwaarde niet naar 100%;
- Andersom als ik bijvoorbeeld aan zet op 60% blijft de aan/uit-waarde op uit;
- Er is wel een optie voor terugsturen van actuele waarde op de bus maar daar zit een vertraging in. Stel ik dim op 60% dan gaat de curve van 0 naar 60. Dan pakt hij een willekeurige waarde door de delay van laten we zeggen 43% en die stuurt hij uit. Omdat status en schakelen hetzelfde zijn wordt de lamp naar 43% gezet en zo herhaalt dit feestje zich (gevolg: disco).

Is het iemand wel gelukt om dit succesvol in te stellen? Ik heb bijvoorbeeld een ISE HUE bridge en daar werkt dit allemaal feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Voor zover ik kan zien stuurt de MDT Dali interface vrijwel direct telegrammen met schakel- en dimstatus uit. Als ik een dimwaarde stuur op 12:03:50,292 krijg ik op 12:03:50,488 de dimwaarde en 12:03:50,516 het schakelstatus object. Wat gek dat daar in de ABB interface een vertraging in zit.

Kan je het groepsobject dat je gebruikt om de dimwaarde in te stellen niet ook gebruiken op de plek waar je de huidige status wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
En welke heb jij dan @Zoefff? Die nieuwe of het oude model?

Dat laatste kan natuurlijk, maar werkt niet optimaal vanwege hoe de Gira X1 nou eenmaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:51

bomberboy

BOEM!

Dennis schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:48:
Heeft één van jullie hier DALI verlichting met KNX en lukt het daarbij om de actuele status van de lampintensiteit terug te koppelen op de bus?
Ik denk dat het hier werkt. Ik heb de ABB DG/S2.64.1.1 Dali gateway maar herken je problemen niet.
Ik heb de ABB DALI interface maar daar zitten wat nadelen aan:
- Schakelen en status zitten op één parameter;
Ik zie volgende outputs per ballast, en schakelen en status zitten dus niet op één parameter
  • Status byte: gebruik ik niet
  • Switching: 1 of 0 voor aan en uit
  • Status Switch: status geeft aan of de lamp aan is of uit is
  • Relative dimming: gebruik ik zelf niet
  • Brightness value: stel bepaalde brightness in
  • Status brightness value: status van ingestelde brightness
Dus als ik switch; dan gaat de status van de brightness op 100% (of 255)
Als ik de brightness rechtstreeks instel op bv 50%, dan geeft het status brightness object dat ook zo terug en de status switch gaat ook op 1

Bij het tabblad "DALI configuration" heb ik wel "Enable DALI ballasts (individual control) op Yes staan. De andere op No
- Als ik inschakel met schakelen gaat de dimwaarde niet naar 100%;
- Andersom als ik bijvoorbeeld aan zet op 60% blijft de aan/uit-waarde op uit;
- Er is wel een optie voor terugsturen van actuele waarde op de bus maar daar zit een vertraging in. Stel ik dim op 60% dan gaat de curve van 0 naar 60. Dan pakt hij een willekeurige waarde door de delay van laten we zeggen 43% en die stuurt hij uit. Omdat status en schakelen hetzelfde zijn wordt de lamp naar 43% gezet en zo herhaalt dit feestje zich (gevolg: disco).

Is het iemand wel gelukt om dit succesvol in te stellen? Ik heb bijvoorbeeld een ISE HUE bridge en daar werkt dit allemaal feilloos.
Bij mij lijkt dit te werken en als ik iets aanpas, via schakelaar of web-interface (logicmachine) of iobroker dan passen die allemaal mooi de waarde aan naar wat ingesteld is. (En ik zie ook via de group monitor dat het echt het status object is die de waarde teruggeeft en niet de input die gemonitord wordt.) En de DALI-devices zijn dan Eldoled (die jij dacht ik ook had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Kris_77 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:46:

Afhankelijk van het type dat je kiest zijn ze aan te sluiten op netspaning of DC. Zelf heb ik er van beiden. Deze voor de ledstripts zitten op de DC voeding, de spots zitten op netspanning.
In dit geval zitten daar 8xLIN720D3 en 2x LIN220D1.
Daar zit ongeveer 1400W aan voeding voor (4xMeanwell 240W en 1x EREA 480W telkens 24V). Als ik het verbruik meet met een amperetang (ze zitten allemaal samen kom ik op 0,1-0,2A wanneer alle lichten uit zijn. (De tang heeft een display tot 1 tiende nauwkeurig en het switcht tussen 0,1 en 0,2.) Met andere woorden tussen 25 en 45Watt. Dus ruwweg 1kWh per dag.

Als ik daarvoor een aantal extra actoren moet voorzien om die voedingen te schakelen, de vertraging dat dit ongetwijfeld met zich meebrengt bij het aan/uit schakelen van verlichting, en de extra complexiteit van het programmeren. Dan is dit het voor mij niet waard (en komt het vermoedelijk op een terugverdientijd van 10 jaar)

Ik weet dat er behoorlijk wat afrondingen in bovenstaande berekening zitten, maar ik denk niet dat het de moeite (en het mogelijke ongemak) waard is om die voedingen ook apart te gaan schakelen. Bovenstaande metingen zijn gebeurd voor de voeding, dus zowel inefficientie van de voeding als de drivers zijn meegenomen en ook mijn logicmachine zit op een van die voedingen. Al denk ik niet dat die heel veel verbruikt :)

Zelf zou ik gewoon een degelijke (en efficiënte) voeding adviseren in plaats van extra complexiteit toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ETS5 Demo?

Heb, zoals elders in dit topic al opgemerkt, een Loxone installatie met een (heel) klein hoekje KNX, in opbouw. Ik dacht.. laat mij me die KNX nu ook eens eigen gaan maken en ben op zoek naar ETS5 Demo. Maar de links erheen lopen dood.. op een shop pagina op knx.org waar de "Demo" versie niet op staat.

Begrijp ik goed uit dit topic - het is een beetje tussen de regels doorlezen - dat ik een andere ETS, zeg "Lite" moet downloaden en installeren en dat deze vanzelf "Demo" is zo lang ik nog geen (duurdere) licentie heb gekocht & geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

ETS5 en ETS5 Lite zijn eigenlijk twee keer hetzelfde software-pakket maar de licentie (op de USB-dongle) laat gewoon meer mogelijkheden toe.

Je kan dus gewoon één van die twee downloaden en als je het opstart zonder geldige licentie gedraagt deze zicht automatisch als de Demo versie waar je maximum 5 devices kan inladen.

Dus gewoon een van deze downloaden (https://my.knx.org/en/shop/software) en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ok, dank. Ik heb alle drie mijn devices er inmiddels in zitten. (En dat blijkt nog overdreven: de voeding heeft helemaal niets instelbaars ;).) Nu maar 'ns inlezen in Inladen / Download / Overschrijf / Unload, want wat nu welke richting uit gaat (uit device inlezen respectievelijk, naar device toeschrijven), maak ik uit die termen nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Eind juli krijgen wij de sleutel van ons huis (bouwjaar 1953) en ik heb besloten om met KNX aan de slag te gaan. In onze huidige nieuwbouwwoning heb ik een combinatie van Zigbee, Hue en heel veel andere domotica door elkaar heen aan elkaar geknoopt. Het werkte prima, maar aangezien we het nieuwe huis grondig gaan renoveren en ik iets wil toepassen wat stabiel, betrouwbaar, schaalbaar en innovatief is heb ik voor KNX gekozen. Bijzonder innovatief vind ik KNX niet, maar een separate server kan dit makkelijk compenseren.

Om mee te starten heb ik de volgende zaken besteld:
- MDT AKD-0401.02 Dimmaktor
- MDT STC-0960.01 960mA
- MDT SCN-IP100.03 IP Router
- Hager KNX Buskabel Y(ST)Y 2x2x0,8mm² lengte 100m

Als sensor ga ik waarschijnlijk 1x Ekinex KNX Touch (link) bestellen om mee te spelen. Idee is om in de meeste ruimtes een simpele versie op te hangen welke wel Co2 en temperatuur kan meten. In woonkamer, keuken en overloop komen waarschijnlijk een Gira touch scherm te hangen ivm poort en voordeur.

Voor de virtualisatie denk ik een Xxter Pairot te bestellen, aangezien ik wel content ben met HomeKit.

Nu ben ik nog opzoek naar een grote groepenkast om de huidige groepenkast te vervangen en tevens voldoende ruimte te hebben voor alle domotica. Zelf zit ik aan een Schneider Electric Pragma (link) te denken, maar misschien heeft iemand een beter idee. Ik heb nog geen idee hoeveel ruimte ik nodig heb, maar het gaat om een redelijk groot huis (~400m2). Waarschijnlijk komt deze groepenkast in de kelder en plaats ik een kleine versie op de 1ste etage. Voor nu begin ik waarschijnlijk het testen met een kleine variant (link).

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit hoort hier dubbel niet thuis: geen knx en geen aanbod op het forum

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 06-06-2020 10:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Heeft iemand hier ervaring met het koppelen van een KNX-systeem via TCP/IP met OpenHAB (geïnstalleerd op bijvoorbeeld een Raspberry Pi)? Vraag me af of je daar een "KNX IP interface" of "KNX IP router" voor nodig hebt? Want dat is mij vaak niet geheel duidelijk als ik posts op het internet zo lees.

De router dient meer als "backbone" tussen verschillende KNX-bussen, terwijl de interface eigenlijk bedoeld is als "data link" tussen KNX-bus en een computer.

Echter zie ik vaak dat een "KNX IP interface" ook ondersteuning heeft voor bijvoorbeeld DHCP: moest je de interface dan schakelen in een LAN met router als DHCP-server die IP's spuwt, dan zou de KNX IP interface zich toch gewoon gedragen als gewone client binnen die LAN in plaats van louter een "data link" naar computer?

[ Voor 3% gewijzigd door braek op 06-06-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
braek schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:01:
Heeft iemand hier ervaring met het koppelen van een KNX-systeem via TCP/IP met OpenHAB (geïnstalleerd op bijvoorbeeld een Raspberry Pi)? Vraag me af of je daar een "KNX IP interface" of "KNX IP router" voor nodig hebt? Want dat is mij vaak niet geheel duidelijk als ik posts op het internet zo lees.

De router dient meer als "backbone" tussen verschillende KNX-bussen, terwijl de interface eigenlijk bedoeld is als "data link" tussen KNX-bus en een computer.

Echter zie ik vaak dat een "KNX IP interface" ook ondersteuning heeft voor bijvoorbeeld DHCP: moest je de interface dan schakelen in een LAN met router als DHCP-server die IP's spuwt, dan zou de KNX IP interface zich toch gewoon gedragen als gewone client binnen die LAN in plaats van louter een "data link" naar computer?
Volgens mij: KNX IP router = KNX IP interface + mogelijkheid meerdere KNX bussen te laten communicaren via IP.

Zo te lezen in de openHAB documentatie ondersteunt het een verbinding via een interface, maar als je het op safe wilt spelen gebruik je een router (een router schijnt in sommige gevallen ook een stabielere verbinding te geven).

Heb er zelf geen ervaring mee, maar het staat op het internet dus zal wel waar zijn. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Een IP router is niet nodig. Interface is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

^ dat. Ik heb precies de setup die jij noemt (RPi met openHAB) draaien met een MDT SCN-IP000.02 (wordt nu als 000.03 verkocht, nieuwe revisie) IP interface en dat werkt super stabiel. Het apparaat is inderdaad gewoon 1 van de deelnemers in het netwerk en als zodanig benaderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
OK, thanks for confirming!

En wat zijn - buiten aantal uitgangen - eigenlijk goeie criteria om een "dimming actuator" te kiezen?

In mijn zoektocht naar een dimming actuator kom ik precies 2 categorieën tegen:
  • dimming actuators waarop je een lamp kan aansluiten op 230V-uitgang op de dimming actuator zelf;
  • dimming actuators waar een signaal uitkomt van 0 tot 10V die je vervolgens moet doorgeven aan een "LED driver" (die op zijn beurt is aangesloten op 230V).
Maar is die eerste beter dan de tweede? Of hangt het er eerder van af wat je ermee wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb wel een IP router en dat werkt ook prima.

Wat betreft de lampen: wat voor lampen heb je? En hoe zijn ze aangesloten? Retrofit (dus 230v) is per definitie minder goed aan te sturen dan directe aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Wij dachten om gewone GU10 LED spotjes (op 230V AC?) te gebruiken en hier en daar een LED-strip te gebruiken als indirecte verlichting.

In mijn huidige appartement (van 2007) zijn de LED-spotjes althans aangesloten op 230V AC. Maar misschien is dat niet de beste optie? Bij onze nieuwbouw beginnen we immers van nul en kunnen we nog een andere piste kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
Ik adviseer je dit topic door te nemen. Staat volgens mij al in de openingspost wat over geschreven. 230 led dim je met een fasesnijding. Voordeel: werkt wat meer zoals bestaande oplossingen.

Zoek eens op constant current of cc, dali. Wat niet echt in dit topic staat is dat cc drivers en leds aansluiten nogal ja, ongebruikelijk is. Met name met lampen kopen is dit een feest.

Ik zou graag CC led drivers willen die op een dinrail kunnen, handiger formaat hebben, fatsoenlijk voltage/ wattage en tot nul kunnen dimmen en een externe voeding aan kunnen. Ok, dali kan nog, maar eigenlijk ook al raar. En dan nog een design lampen winkel die cc ondersteund. Ik koop nu alles bij dmlights waar mA bij staat en ruk vervolgens de driver eruit. Werkt wel, maar mijn installatie is nu nogal custom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
drled schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:14:
[...]

Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. Ik vernietig meteen die afstandsbediening :*)

Ik heb Velux ook gecontacteerd voor meer info hieromtrent, mocht ik hierop reactie krijgen laat ik het weten.
Ondertussen zijn de veluxen gemonteerd.
Heb even getest en beide rolluiken doen het gewoon met een 24V voeding.

De eerste maal doen ze een soort van calibratie (gaan op en-neer). Daarna gaat de rolluik afhankelijk van de polariteit op of neer.

Echter 1 probleem.. De rolluiken sluiten niet volledig(tot ongeveer 1cm van het einde) waardoor er een kleine kier overblijft. :?

Moet nog controleren of het aan de montage ligt of niet.
Is de calibratie opnieuw uit te voeren zonder gebruik te maken van de afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik heb de Velux elektrische buitenzonweringen nu een week of twee probleemloos in bedrijf op KNX, werkt prima. Bedoeling was om nog even een verslagje te maken, is er nog niet van gekomen.

Hetgeen wat je beschrijft over de calibratie heb ik niet gehad. Ze gingen de eerste keer helemaal naar beneden en bleven daar staan. Bij een wisseling van de aders gingen ze omhoog en bleven ook daar staan. Geen problemen verder ondervonden met eindstanden.

Ik heb trouwens alle 5 de zonweringen op één Meanwell HDR-100-24N aangesloten met 2x MDT JAL-0410D.02. Een condensator van 1 microFahrad 63V direct achter de motor aangesloten over de aders om de IO Homecontrol signalen eruit te filteren. (let op, geen elco i.v.m. de wisselende polariteit). Als je dit niet doet kun je geen meerdere motoren tegelijk bedienen, ze sturen tijdens bewegen continu een blokkeer commando bovenop de 24 volt om andere motoren te laten weten dat ze niet mogen bewegen. Als je vervolgens een tweede motor tegelijk wil laat bewegen stoppen beide motoren direct.

Ik kan nu met de aanvullende condensatoren alle 5 de zonweringen tegelijk laten bewegen. Ziet wel fancy uit, maar heeft verder niet zo veel toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-09 20:52
Iemand ervaring met het volgende product?

Mean Well KNX KAA-4R4V-10 Dimactor 4-kanaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb even een snelle zoektocht gedaan zowel hier in het topic als elders, maar ik ben ik zoek naar een fraaie kast als veldverdeler welke 3 rijden heeft voor componenten EN een rij waar een klemmenstrook bij kan. Soit, ik kan een 4 rijen kast nemen maar een complete rail is eigenlijk te groot, en m'n doel is om de kast klein te houden voor alleen een twee slaapkamers, badkamer en overloop e.d.

In de meterkast heb ik voor het 230V deel een Hager Vega van 4 rijen, en een tweede ernaast voor alle KNX-componenten/klemmenstrook (hieronder in opbouw nog, inmiddels hangt de linker verder gevuld al aan de muur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewNb5jPS3Uu2iJDFuyNeFM_s4Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPEJYtQWwbCgg118oae81gF8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan natuurlijk een kast als deze, maar dan 3 rijen hoog, boven als onderverdeler ophangen en daar alles van boven (WCD's, wat geschakeld licht, 2 screens, evt een aantal dimmers voor retrofit LED en een KNX Meanwell LED driver) in stoppen om zo de kabels van boven naar beneden te minimaliseren. Sowieso wil ik in de slaapkamer minimaal aan WCD's schakelen maar ik bedraad alles wel los (in kringen, met 5x 2.5mm2 en dus per kring 2 posities schakelbaar)

Maar ergens is het een beetje een lompe kast daarvoor op 't zoldertje, dus ik sta open voor alternatieve kasten die ruimte bieden voor een klemmenstrook en 2 rijen componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-06-2023
ik ben op zoek voor een bediening met display (touch / enkele buttons ) om aan de voor en achterdeur op KNX te hangen.

idee is dat er op display status meldingen moeten kunnen gezet worden bijvoorbeeld bij een storing, of dat er een raam openstaat, etc.

Wie heeft hier voor suggestie? mag iets eenvoudigs zijn met beperkte functionaliteit, belangrijkste is het gebruik als status display en enkele buttons voor buitenlicht, poort open, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

Kris_77 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:34:
ik ben op zoek voor een bediening met display (touch / enkele buttons ) om aan de voor en achterdeur op KNX te hangen.

idee is dat er op display status meldingen moeten kunnen gezet worden bijvoorbeeld bij een storing, of dat er een raam openstaat, etc.

Wie heeft hier voor suggestie? mag iets eenvoudigs zijn met beperkte functionaliteit, belangrijkste is het gebruik als status display en enkele buttons voor buitenlicht, poort open, etc
Twee suggesties die ik zelf ken:

- Zennio Z41 serie
- Jung 4093 KRM TS D

Maar die kunnen veel meer dan alleen meldingen weergeven dus zijn wellicht overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33
Farmerwood schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:56:
@Fabian
[...]
Ben mede daarom ook wel benieuwd waarom @LinuX-TUX het in zijn topic over 2 loze leidingen heeft per centraaldoos. Mocht ik iets compleet over het hoofd gezien hebben dan kan ik hopelijk nog e.e.a recht zetten.

[...]
De reden was vrij simpel, ik wil hoog en laagspanning als nodig zoveel mogelijk gescheiden kunnen houden (voor zover kan) en tegelijkertijd wil je soms wat kunnen doorlussen door de ene centraal doos heen naar de andere om bij een schakelaar te komen, omdat het bijvoorbeeld een kortere route is. Dit leest misschien vreemd weg, maar dat zijn zomaar twee redenen waarom ik dingen redundant heb uitgevoerd, tesamen met berichten die ik las over loze leidingen in nieuwbouw waarin puin zat of een knik in zat waardoor ze er (haast) niet doorheen kwamen ... soort van 'extra' failsafe / better safe then sorry.

Combo breaker qua indekken en opties dus.

Lichte stat update hier. Langzaam maar gestaag begane vloer richting af. Even wachten op de behanger voordat ik de rest van de schakelaars doe. (moet een muur afgewerkt worden, maar daarvoor is een dimbare lamp op KNX in gedachten. Als ik die nu zou ophangen, heb je haast geen ruimte meer om te kunnen behangen ... insert covid-19 en iemand die afbelt ... zit je dus nog steeds met een bouwlampje op normale schakelaar boven de eettafel. Gelukkig heb ik met de kast er omheen een soort van semi oplossing kunnen maken, maar die wacht dus ook nog steeds op DALI drivers en COB's uit China :+ )

Als dat af is ... dan de LED strips (QuinLED ben ik nu al mee aan het experimenteren -> OpenHAB toekomst integratie of zelfs verder met serieel custom build en dan is de begane vloer even klaar. Gaan we verder naar boven werken.

Farmerwood schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:20:
@LinuX-TUX, ik heb net je topic [Nieuwbouwhuis] Elektra voorbereiding domotica zitten lezen.

Als ik het een beetje goed begrepen heb dan is er uiteindelijk een centraaldoossysteem gelegd waarbij er vanuit elke centraaldoos 2 loze leidingen naar een centraal punt gaan. En heb je inmiddels KNX ook aardig werkend.
Ben erg benieuwd of je hier wat praktische ervaringen over kunt delen. B.v. over hoe je de bekabeling gelegd hebt in die opstelling.

Ik zit zelf namelijk in een vergelijkbare voorbereidende fase nu met als belangrijkste verschil dat er bij mijn huis vanuit elke centraaldoos slechts één 19 mm loze leiding naar de meterkast (begane grond) of zolder (1ste en 2de verdieping) getrokken. Tussen MK en zolder komen acht 25mm loze leidingen (grotere maten kon niet...)
Daarnaast komt er in elke kamer minimaal één loze leiding van 25mm uit.

Puzzel waar ik nu mee zit is wat ik aan bekabeling via de centraaldoos ga laten lopen en wat via de loze leiding (waar ook UTP doorheen zal moeten). Daaruit volgt dan ook dat er wellicht nog e.e.a. aan sleuven gefreesd moet gaan worden straks.
Sorry, had ik helemaal gemist. 28MM is ZEER netjes als ze dat gewoon bieden. Hopelijk wel normale pijp en geen flex/ribbel (liefst nog gecoat ... dingen die ik nu weet en wou dat ik toen wist). Gecoat in de zin van soor kaarsvet randje aan de binnenkant die alles beter geleid bij het trekken. (overigens lijkt het me stug dat dat het maximale is wat ze kunnen bieden. Ze konden mij 50mm naar boven bieden en 75mm naar de garage. Zijn een soort van kleine afvoerleidingen dan. Alleen de prijs was dusdanig bizar, dat ik in wilde zien hoe ze de leidingen naar zolder deden dan, zie hieronder dat ik het af heb gewezen en wat het gevolg is)

Reden waarom ik dingen redundant deed, zie hierboven (voor de lijnen).

Ik heb bijvoorbeeld nu al 1 enkele leiding op zolder, 19mm normaal (dus niet ribbel/flex) waardoor ik maar 1 UTP naar de meterkast kon trekken. Halverwege trok ik ze (2 stuks) muur en muurvast (CAT6) en moest ik er 1 van terug trekken en laten gaan. Is nu 1 CAT6 10Gb uplink geworden helaas. En af en toe crapt hij terug naar 1Gbit op de switch, dus moet ik nog wat voor verzinnen. Maar aan de oude terug getrokken kabel te zien (gerafeld en koper her en der zichtbaar), vermoed ik dat ik 1 enkele nieuwe kabel moet trekken en dan is alles weer goed.

PS @Farmerwood : nog 2 tips. Bij mij hadden ze gewoon tijdens de bouw maar gewoon opgenomen "Hele huis 19mm", zou dat als tip meenemen bij jouw aannemer. Leuk 28mm van a naar b, maar doe ook maar alle andere leidingen zo. (Is handig als je in opbouw bent dat je dingen parallel nog niet aangesloten hebt, maar dat je tegelijkertijd ook niet op je kop krijgt van de partner 's avonds dat het licht het nog niet doet). Tweede, waar ik wel zo handig in was om te vragen vooraf, leg in ALLE, maar dan ook ALLE loze leidingen een trekdraad (zwart schakeldraad effectief voor die jongens), liefst gemarkeerd. Soms heb je niet eens meer nodig dan dat, andere keren is het een prima trekdraad en scheelt het weer met een trekveer spelen.

[ Voor 48% gewijzigd door LinuX-TUX op 12-06-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-10-2022
Ik heb een MDT SCN-DALI32.03 KNX Dali gateway en probeer die goed werkend te krijgen met een Gira X1. Aangezien het m'n eerste ETS5 'programmeer' ervaring is kom ik er simpel weg niet uit.

Als ik de DALI handmatig bedien dan gaat het controlelampje van de betreffende groep branden en zie ik verkeer op de bus met de feedback aan/uit en het %. Aangezien het handmatig schakelen is op de device zelf is het AAN/100% en UIT/0%. Er is geen vertrekkende boodschap naar het groepsadres voor het schakelen, maar dat lijkt me logisch omdat ik die handmatig indruk.
Wanneer ik de schakeling via de visualisatieserver doe, dan zie ik alleen een opdracht aan/uit dim up/dim down vanuit het adres van de X1 met als doeladres het groepsadres waaraan het object aan/uit of dimmen aan is gekoppeld.
Echter, ik krijg niet de feedback te zien op de bus, die bij handmatig schakelen wel naar voren kwam en er gaat ook geen lampje op de device branden om te laten zien dat het heeft gewerkt.

Het lijkt dus dat wat ik verzend vanaf de visual server niet echt aankomt omdat er ook geen feedback wordt getriggered, maar andersom wel.

Iemand enig idee?

1/0/1 = switching object van de groep
1/0/17 = dimming object van de groep
1/6/1 = switching feedback
1/6/17 = dimming feedback

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GVoC83oj26HDoD28CsioRV1uxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Zi1PkDIYKLfxD4aKlx3Eo78.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJA0XkbjXVdk02N92ALUFVEZlrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubhPKt5rGTCiNTTTUOpBRMFU.png?f=fotoalbum_large

Het lukt me wel om een schakelactor goed weer te geven in de visualisatiesoftware, en of ik de actor handmatig bedien of via de Gira app, de status en werking zijn zoals bedoeld. Conceptueel begrijp ik het dus wel, maar er gaat toch iets mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRU-kuQVxuBxh6GZv5rJs79zFgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abRMmQsp14PtCHlMArHM3lRK.jpg?f=fotoalbum_large

De testopstelling draait inmiddels. Begin ook langzaam de eerste stapjes te maken met ETS. Redelijk goed te doen zolang ik de vele opties negeer.

De Pairot is nog niet operationeel. Wat voor voeding kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ga dit vandaag natuurlijk zelf uitzoeken, maar tips zijn welkom.

Kwa verdeler wordt het waarschijnlijk de Hager FWQ63P.

Afbeeldingslocatie: https://www.hager.nl/ecatimages/pdf/FWQ63P.jpg

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zware Unit schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:33:
[Afbeelding]

De testopstelling draait inmiddels. Begin ook langzaam de eerste stapjes te maken met ETS. Redelijk goed te doen zolang ik de vele opties negeer.

De Pairot is nog niet operationeel. Wat voor voeding kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ga dit vandaag natuurlijk zelf uitzoeken, maar tips zijn welkom.

[Afbeelding]
Waarom geen F-Tronic kast? De Hager is rond de 2x zo duur en bied zover ik kan zien weinig meerwaarde.
Heb iig de VS3-6 besteld en komt komende week binnen.
Kan veel spullen bij groothandel inkopen, maar viel nog steil achterover wat zo voor die Hager kast moesten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kris_77 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:34:

Zag net dit: https://www.u-lux.com/ (o.a. leverbaar in KNX versie).

Volgens de marketing voldoet 't perfect aan je vraag. Is ook alles wat ik ervan weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
[Afbeelding]

[Afbeelding]
We zijn geloof ik redelijk in hetzelfde stadium, ik heb precies zo'n Hager kast gekocht. Mijne blijft ook operationeel na installatie, omdat deze mooi op de nieuwe meterkast kan worden aangesloten. Daarnaast heb ik nog 2 andere punten in huis op het oog waar ook een verdeelkastje komt te hangen (technische ruimte en vliering). Daarmee voorkom ik denk ik een hoop trekken van draden.

Voor de Gira X1 heb ik een goedkope MeanWell voeding gekocht (35EUR bij KNXgroothandel). Die is instelbaar van 21-29,xV. Daar wilde ik niet ook nog eens extra geld op stukslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kw1eKYemsoZyxpTHqFowPcEklw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/re7skkZSoxau1d9HxTlp3G9x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-08 08:59
Bij deze even een update van mijn kant

Onderstaand de kast waar de jaloezie actor nog ontbreekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewY1_W1gm56qhYbi-LXdYLP5cmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5g6aBolHF0pPbnZuW9Fn1vL.jpg?f=fotoalbum_large

En de installatie in de woning waar ik donderdag mee ben begonnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xae4zrPJD26w8cUx0SCwqh1ypCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1EtFQgJ8KEhZYdtMqUFCm8e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9U-znMdNbcWVrl1Tmg63UFraOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Wi8SodzGFMwThDDfOkDuwkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E7_pNltZtDhjE_K6cJmH-mV5wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QZMz9m25AG0CCT304MdiVCt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
TotoroTM schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:27:
Voor de Gira X1 heb ik een goedkope MeanWell voeding gekocht (35EUR bij KNXgroothandel). Die is instelbaar van 21-29,xV. Daar wilde ik niet ook nog eens extra geld op stukslaan.
Je had ook gewoon de U2 uitgang van de MDT voeding kunnen gebruiken (met geel/witte draden). Zo heb ik het hier ook gedaan en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
[Afbeelding]

Hager heeft ook mooie kasten met bovenin 2 rijen geblindeerd waar je je klemmen achter kunt zetten

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Dennis schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Je had ook gewoon de U2 uitgang van de MDT voeding kunnen gebruiken (met geel/witte draden). Zo heb ik het hier ook gedaan en werkt prima.
Top! Kan ik weer lekker verder :)

Is de U2 aansluiting hier ook voor bedoeld? Kan namelijk weinig vinden over wat het doel is van de U2 aansluiting of waarvoor de U2 aanwezig is?

[ Voor 46% gewijzigd door Zware Unit op 14-06-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zware Unit schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:32:
Is de U2 aansluiting hier ook voor bedoeld? Kan namelijk weinig vinden over wat het doel is van de U2 aansluiting of waarvoor de U2 aanwezig is?
Ja, die is daar voor bedoeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Rick2506 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:45:

[Afbeelding]

En de installatie in de woning waar ik donderdag mee ben begonnen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig hoor, ziet er goed uit! Links onderin een overspanningsbeveiliging? Tegen blikseminslag of voor andere doeleinden?

En de kroonsteentjes zijn tijdelijk neem ik aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
Dennis schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook omdat het vermogen meer dan genoeg moest zijn en de Gira X1 24-30V DC aankan. Helaas werkte dit niet en de X1 wilde simpelweg niet opstarten. Toen ik wat ben gaan zoeken kwam ik op Duitse sites tegen dat het inderdaad niet lukte als het van dezelfde voeding als de bus kwam. Daarmee werd mijn ervaring bevestigd.

Wel interessant dat het bij jou wél is gelukt. Raar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Never mind...

[ Voor 94% gewijzigd door Dennis op 14-06-2020 17:07 . Reden: Denk dat ik verkeerd zat :). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
Rick2506 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:45:

[Afbeelding]
Heel erg vet en ziet er (op de kroonsteentjes na) echt netjes uit _/-\o_

Wellicht een domme vraag, maar waar dienen de rijgklemmen toe voor wat betreft de schakeldraden? Is het puur om de kast netjes te kunnen houden of zitten er meerdere schakeldraden op dezelfde dimaktor hiermee?

Ik vraag het omdat ik voor m'n eigen installatie had bedacht om de inkomende fase+schakeldraad rechstreeks door te trekken naar de schakelactor. Maar ben nu in twijfel gebracht of mijn theorie goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

In de goeie ouwe tijd dat ik nog mod was had ik nog kunnen lezen wat je oorspronkelijke bericht was om m'n nieuwsgierigheid te bevredigen, maar het zal nu voor eeuwig een mysterie blijven wat je eerst schreef... ;)
TotoroTM schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:06:
[...]
Wellicht een domme vraag, maar waar dienen de rijgklemmen toe voor wat betreft de schakeldraden? Is het puur om de kast netjes te kunnen houden of zitten er meerdere schakeldraden op dezelfde dimaktor hiermee?

Ik vraag het omdat ik voor m'n eigen installatie had bedacht om de inkomende fase+schakeldraad rechstreeks door te trekken naar de schakelactor. Maar ben nu in twijfel gebracht of mijn theorie goed is.
Het is vooral erg praktisch om alle binnenkomende draad boven af te monteren en vanaf daar weer verder te gaan naar de actoren. Je kan dan flexibele ipv stugge draad gebruiken (1 stugge draad is prima, maar na 80 wordt je het wel behoorlijk beu) en je kan de hele kast voorbereiden op een andere plek, of in ieder geval zonder dat je de 'huisaansluitingen' er al in hebt hangen. Bovendien; je hebt ook al een nul en aarde die je zo te lezen wél bovenin op een rijgklem hebt. Dan is het wel zo overzichtelijk om de fase en schakeldraad daar ook op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
Zoefff schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:18:
Het is vooral erg praktisch om alle binnenkomende draad boven af te monteren en vanaf daar weer verder te gaan naar de actoren. Je kan dan flexibele ipv stugge draad gebruiken (1 stugge draad is prima, maar na 80 wordt je het wel behoorlijk beu) en je kan de hele kast voorbereiden op een andere plek, of in ieder geval zonder dat je de 'huisaansluitingen' er al in hebt hangen. Bovendien; je hebt ook al een nul en aarde die je zo te lezen wél bovenin op een rijgklem hebt. Dan is het wel zo overzichtelijk om de fase en schakeldraad daar ook op te hangen.
Thanks voor de uitleg, dat bevestigt mijn gedachte en helpt me ook weer goed op weg. Mijn domotica aansluitingen blijven overzichtelijker en kleiner opgezet, met name omdat de verlichting nagenoeg geheel met DALI wordt geschakeld, en alles dus decentraal ligt, op de gateway na.

Daarnaast komt er nog een klein kastje bij de technische ruimte en eentje op een opbergzolder (aansturing warmtepomp, ventilatie en verdelers en jaloezieën). Daarmee verwacht ik flink wat leidingwerk te voorkomen.

Nu nog goed nadenken over de gordijnen/shutters en de leidingen die ik daarvoor moet laten leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
[Rick2506] Lekker bezig. Mooie buisverloop. Leuk die foto's en herkenbaar. Is je huis door SelektHuis gebouwd toevallig? Heb je in de slaapkamer een kast met achterin een schakelkast?

Kroonsteentjes heeft met die missende aktor te maken lijkt me. Om de boel veilig en toch bij elkaar dte houden. Ziet er netjes uit man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
[b]TotoroTM in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"TotoroTM

Nu nog goed nadenken over de gordijnen/shutters en de leidingen die ik daarvoor moet laten leggen :)
Ik heb alles met buizen lopen, ik ben fan van bedraad. Maar met de gordijnen heb ik dat niet gedaan. Om de draad netjes weg te werken moet je toch al wel een duidelijk idee hebben welke type gordijnen je waar wilt hebben.

Screens buiten wel, daar hadden we al type screens uitgezocht en nagevraagd waar de draad in de kast binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
gjvdh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:08:
[...]
Screens buiten wel, daar hadden we al type screens uitgezocht en nagevraagd waar de draad in de kast binnenkomt.
Welke motor heb je gekozen en hoe ga je die aansturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
TotoroTM schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook omdat het vermogen meer dan genoeg moest zijn en de Gira X1 24-30V DC aankan. Helaas werkte dit niet en de X1 wilde simpelweg niet opstarten. Toen ik wat ben gaan zoeken kwam ik op Duitse sites tegen dat het inderdaad niet lukte als het van dezelfde voeding als de bus kwam. Daarmee werd mijn ervaring bevestigd.

Wel interessant dat het bij jou wél is gelukt. Raar :?
Shame on me... voor de grap nog een keer getest en nu werkt het wel :o Ik gok dat de aansluiting net niet goed vast heeft gezeten in m'n testopstelling. Nouja, die 24V MeanWell voeding komt vast nog van pas in een andere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Fabian schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Welke motor heb je gekozen en hoe ga je die aansturen ?
Zij leveren de screens met een Somfy LT50. Die wil ik aansturen met een MDT Jaloezie-aktor 4TE. Tussen de Somfy / screen en de rijklemmen in de schakelkast zitten 4 aderige kabels.
Misschien neem ik

De precieze aktor wordt de MDT JAL-0410.02 MDT of de MDT JAL-0410M.02. Ik heb 3 kanalen nodig. De ene aktor heeft wel de andere geen meting wanneer die moet stoppen. Moet ik nog induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@gjvdh Die motor kwam ik ook tegen, maar volgens een instructiefilmpje van rolluikshop heeft deze motor 2 palletjes heeft om in te drukken zodat je de hoogste en laagste positie kunt vastleggen. Bij een rolluik heb je genoeg mogelijkheden om de kap er af te halen en bij de palletjes te kopen, maar volgens mij worden alle screens in een afgesloten casette geleverd en compleet op het kozijn of de muur gemonteerd. Wil je de casette openen dan moet ie van de muur af. Dat lijkt mij voor het afstellen niet optimaal.

Uiteraard kan de hoogste/laagste positie ook wel met goede timing in een actor gedaan worden, maar als de uitersten worden bepaald door de motor dan maakt dit 't wel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
Zoefff schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Lekker bezig hoor, ziet er goed uit! Links onderin een overspanningsbeveiliging? Tegen blikseminslag of voor andere doeleinden?

En de kroonsteentjes zijn tijdelijk neem ik aan? ;)
De overspanningsbeveiliging is inderdaad bedoeld tegen blikseminslag. Om de bus te beveiligen ga ik ook nog een klasse 3 osb plaatsen op de bus.

Op de plek van de kroonsteentjes moet inderdaad nog een actor komen maar deze stond op nalevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
TotoroTM schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Heel erg vet en ziet er (op de kroonsteentjes na) echt netjes uit _/-\o_

Dank je, de kroonsteentjes zijn van tijdelijke aard. Ik wil geen draden rechtstreeks op mijn actoren hebben omdat het daar vaak een rommel van wordt.
Daarnaast is draad wat je door je buis trekt vaak niet geschikt voor de temperaturen in je kast terwijl je daar draad gebruikt wat bestand is tegen 70 of 90 graden. Ik zou het netjes op klemmen afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
gjvdh schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:34:
[Rick2506] Lekker bezig. Mooie buisverloop. Leuk die foto's en herkenbaar. Is je huis door SelektHuis gebouwd toevallig? Heb je in de slaapkamer een kast met achterin een schakelkast?

Kroonsteentjes heeft met die missende aktor te maken lijkt me. Om de boel veilig en toch bij elkaar dte houden. Ziet er netjes uit man.
Klopt het is een huis wat casco is gebouwd door selekthuis. Ik plaats 1 centrale kast in de meterkast waar je ook de buizen heen ziet lopen. Kroonsteentjes zijn inderdaad daarvoor bedoeld, zo kon ik de kast toch al bedraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
Onderstaand de meterkast van bovenaf gezien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNJFZXsgT4hLff6YCOV9OogBgh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14GujnHegIAUs3G6tBAemPiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
Hallo,

Ik woon nu bijna een jaar in de nieuwbouw en moet nog steeds rookmelders hangen. Op de plaatsen waar ze moeten komen heb ik overal KNX buskabel en een bijkomende 4x0,8 kabel (250 Volt rated) voorzien met de idee om een vaste voeding te hebben en het op de KNX bus te installeren.

De vereisten die ik heb:
- De rookmelders moeten gelinkt zijn zodat ze samen afgaan bij brand (in totaal 5 melders)
- Ik wens een terugkoppeling op de KNX bus zodat ik daar eigen acties kan aan koppelen/terugmeldingen kan inregelen voor als ik niet thuis ben.
- liefst ook met vaste voeding: nu las ik dat die dingen na 10 jaar toch sowieso best vervangen worden, dus is dit minder belangrijk geworden.

Ik bekijk nu volgende opties:

1) GIRA Dual Q:
- koppelbaar via draad
- optionele KNX module (bedraad) waarmee je ook de status en temp kan uitlezen
- optionele sokkel voor 230v => maar is veel te hoog/lelijk => gaan we niet doen :-)

2) Hager TG511A
- koppelbaar onderling via kabel of RF
- KNX-RF, echter wel een Hager RF media coupler nodig. Zou niet werken met bvb. mijn MDT RF coupler.
- uitlopend model: wordt niet meer gemaakt
- enkel rook, geen hitte

3) De nieuwe serie Hager: TG550A / TG551A
- zowel in enkel rook of rook/hitte combi verkrijgbaar
- enkel batterij 10 jaar niet-vervangbaar
- optionele relaissokkel voor potentiaalvrij contact (RXA05X) => lijkt iets minder hoog dan de GIRA.

Idee zou dan zijn om ze met elkaar te koppelen en 1 van de melders een sokkel te geven (waar het visueel minst stoort).

Zo'n melder kost direct ~100 euro x 5 die je mag weggooien om de 10 jaar. beetje zonde en duur.
Zelfde met de nest protect.

Iemand raad/tips? Wat hebben jullie van rookmelders?

Gr,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouT007007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 12:55
Ik had begrepen dat je rookmelders sowieso na 10 jaar niet meer mag gebruiken en vervangen moet worden.
De reden is dat de sensoren niet meer goed zouden kunnen gaan werken, ondermeer door stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
WouT007007 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:56:
Ik had begrepen dat je rookmelders sowieso na 10 jaar niet meer mag gebruiken en vervangen moet worden.
De reden is dat de sensoren niet meer goed zouden kunnen gaan werken, ondermeer door stof.
ja het lijkt inderdaad wel zo. Ook die google nest protects zijn zo. De meerwaarde van 230v vervalt dan ook grotendeels.

De GIRA Dual Q kost iets van 35 euro incl btw en kan ik standaard bedraad schakelen. In 1 van de melders bouw ik een optionele KNX module in en daarmee krijg ik de alarmen binnen (ook van de gekoppelde niet-knx melders).

35 euro voor 10 jaar valt goed mee. Die van Hager zijn een stukje duurder zo te zien en kan ik minder mee.

Zal dus maar best voor de GIRA's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Rick2506 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:22:
[...]

Klopt het is een huis wat casco is gebouwd door selekthuis. Ik plaats 1 centrale kast in de meterkast waar je ook de buizen heen ziet lopen. Kroonsteentjes zijn inderdaad daarvoor bedoeld, zo kon ik de kast toch al bedraden.
ah, herkenbare beelden. Ik heb ook een Selekthuis casco laten bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
ndedecke schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:39:
Hallo,

Ik woon nu bijna een jaar in de nieuwbouw en moet nog steeds rookmelders hangen. Op de plaatsen waar ze moeten komen heb ik overal KNX buskabel en een bijkomende 4x0,8 kabel (250 Volt rated) voorzien met de idee om een vaste voeding te hebben en het op de KNX bus te installeren.

De vereisten die ik heb:
- De rookmelders moeten gelinkt zijn zodat ze samen afgaan bij brand (in totaal 5 melders)
- Ik wens een terugkoppeling op de KNX bus zodat ik daar eigen acties kan aan koppelen/terugmeldingen kan inregelen voor als ik niet thuis ben.
- liefst ook met vaste voeding: nu las ik dat die dingen na 10 jaar toch sowieso best vervangen worden, dus is dit minder belangrijk geworden.

Ik bekijk nu volgende opties:

1) GIRA Dual Q:
- koppelbaar via draad
- optionele KNX module (bedraad) waarmee je ook de status en temp kan uitlezen
- optionele sokkel voor 230v => maar is veel te hoog/lelijk => gaan we niet doen :-)

2) Hager TG511A
- koppelbaar onderling via kabel of RF
- KNX-RF, echter wel een Hager RF media coupler nodig. Zou niet werken met bvb. mijn MDT RF coupler.
- uitlopend model: wordt niet meer gemaakt
- enkel rook, geen hitte

3) De nieuwe serie Hager: TG550A / TG551A
- zowel in enkel rook of rook/hitte combi verkrijgbaar
- enkel batterij 10 jaar niet-vervangbaar
- optionele relaissokkel voor potentiaalvrij contact (RXA05X) => lijkt iets minder hoog dan de GIRA.

Idee zou dan zijn om ze met elkaar te koppelen en 1 van de melders een sokkel te geven (waar het visueel minst stoort).

Zo'n melder kost direct ~100 euro x 5 die je mag weggooien om de 10 jaar. beetje zonde en duur.
Zelfde met de nest protect.

Iemand raad/tips? Wat hebben jullie van rookmelders?

Gr,
Nick
Leuk hè? Ik ben ook aan het zoeken geweest. Die van Gira kun je ook zonder die oerlelijke sokkel voeden, op 12 V. Dan moet je de derde aansluiting gebruiken. Dit had ik gelezen op het duitse knx forum. Hager maakt geen bedrade spullen meer, allemaal RF en Merten maakt ze ook niet meer.

https://knx-user-forum.de...r-knx-oder-relais-gesucht
https://knx-user-forum.de...r-dual-q-vernetzung/page4

De Gira ook een hittemelder en rookmelder gecombineerd. Klinkt veiliger, verder nergens op gestaafd :)

De batterij van de Gira zit vast ingebouwd en zou 10 jaar mee moeten gaan, net zolang als de houdbaarheid van de rookmelder zelf volgens Gira.

Ik ga of die Gira met KNX op 12V ophangen ( meanwel 12V din rail module in de kast) of een doodgewone 230V zonder ook maar iets. Bij een bbrandalarm zet ik dan de WTW unit (mechanische ventialtie) via KNX uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
gjvdh schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:40:
[...]Bij een bbrandalarm zet ik dan de WTW unit (mechanische ventialtie) via KNX uit.
En alle verlichting aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Fabian schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:52:
[...]

En alle verlichting aan :+
En alle screens omhoog zodat je via het raam buiten kan zonder mes ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
bomberboy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:31:
[...]
En alle screens omhoog zodat je via het raam buiten kan zonder mes ;-)
Alicia Keys - Girl on Fire over de multiroom audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
gjvdh schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:40:
[...]
Bij een bbrandalarm zet ik dan de WTW unit (mechanische ventialtie) via KNX uit.
Ook als je nog in huis bent? De meeste doden bij brand vallen door verstikking in de rook (niet doordat het vuur evt. een fractie harder aangewakkerd werd). Misschien 'm juist op max zetten (tenzij je afwezig bent)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Ha ha. Maakt wat los:) Ik dacht dat het juist om die verstikking ging, omdat dan de mechanische ventilatie die rook rond blaast. Beetje vanwege het gele "MV" stickertje in de meterkast. Het idee is dat de brandweer die uit zou kunnen zetten of zoiets. Lekker nuttig stickertje als je een hoofdschakelaar hebt, maar goed.
Pagina: 1 ... 32 ... 84 Laatste