Allereerst onwijs chill dat er uitgebreid forum loopt met vrij letterlijk te veel info. (super chill dat er halverwege en keer een samenvatting is gemaakt) Even kort mijn achtergrond, ik werk in de scheepsbouw en hou mij vooral bezig met de ontwikkeling van het schip als platform en hoe met hiermee werkt. Dus de intergratie van verschillende systemen en het specificeren van de overkoepelende automatisering.
Eigenlijk zit ik een beetje in het zelfde schuitje als @
NovapaX, ouder huis (jaren 50 grotendeels origineel). We gaan min of meer het hele huis strippen en dan is de extra effort kleiner.
Wat betreft installaties begon het met we vervangen wat nodig is en willen vloerverwarming, dit is geëscaleerd tot een geheel herontwerp van de verwarming en het verleggen van min of meer elke leiding in het huis omdat ook de badkamer niet mooi uitkwam.
Dus een nieuwe centrale "pijpentunnel" gaat elke verdieping verbinden wat mooi ruimte bied voor wat extra elektra buis.
Hier komt dan ook meteen een ding om de hoek kijken. Omdat we alles open trekken en veranderen hebben we de kans om een scala aan sensoren te plaatsen. Deze kunnen de temperatuur in verschillende buffer/boiler vaten en wtw units meten en als het even kan wil ik er een paar instorten in de vloer om de prestaties van de vloerverwarming te kunnen meten.
Het mooiste zou zijn om dit met een 1-wire oplossing te doen. Heeft iemand ervaring met 1-wire binnen een KNX omgeving? Ik heb met een beetje google werk
deze Arduino oplossing gevonden en verder de logicmachine en losse integraties in openHAB en andere software oplossingen.
Wat is jullie ervaring hier mee?
Dan het KNX deel. Aanvankelijk begon dit als 3 losse projecten die vrij op zich zelf staand geautomatiseerd moesten worden. Te weten het stukje energie huishouding, zonwering, en verlichting. Deze groeide in het uitschrijven van de vereiste functionaliteit steeds verder naar elkaar en zodoende kwam KNX ook inbeeld als de oplossingsrichting.
blijft wel bovenstaand 1-wire probleem...
Wat betreft virtualisatie ben ik nog in dubio. iridium, xxter, logicmachine zien er leuk uit en je hebt een gedegen basis om op voort te bouwen. Wat betreft openHAB, HomeAut, ed, weet ik niet hoe "productie waardig" een Pi-software oplossing is? Zeker omdat ik verwacht dat deze verbouwing en installatie het langer overleeft dan dat wij in het huis wonen.
Heb met de verkoop van mijn huidige huis gemerkt dat men niet warm loopt voor een huis waar je zelf te veel aan heb lopen klussen. Het houtje touwtje gehalte moet beperkt blijven of later makkelijk vervangbaar zijn.
Ik nijg op het moment naar de xxter ook omdat ze met de pairot een mooie oplossing hebben voor homekit.
Ik heb wat terug kunnen vinden over de pairot maar anders dan een enkel ik ben blij met xxter heb ik niet gevonden...
Op dit moment een eerste paar onderdelen bij Voltus besteld, ETS dongel is onderweg, en ligt alleen de keuze voor de interface nog open. Alternatief is via marktplaats een IP of USB interface op de kop tikken voor de tussen tijd en dan wat rommelen met ETS om alles goed onder de knie te hebben voor het grote werk begint.