klaasopurk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:32:
Ik ben bezig om voor een nog te bouwen woning de elektra op papier aan te leggen. Dit is mij nogal een klus zeg. Ik heb veel vragen en hopelijk hebben jullie de antwoorden.
• Ik heb de basis online eCampus KNX cursus gedaan. Ik krijg in ETS het één en ander werkend lijkt het. Ik ben gewend om in scenes te denken, maar ik kan nergens scenes aanmaken in ETS. Ik heb bijv. 2 MDT Smart tasters geplaatst in de woonkamer. Op beide tasters komt de scene TV kijken. Moet ik deze volledig op beiden programmeren of kun je de acties achter TV kijken centraal neerzetten en deze aanroepen?
Die vraag laat ik open voor iemand anders. Heb zelf (shame on me) nog geen enkele scene gemaakt, alles functioneert nu vooral individueel. Staat wel op de lijst, maar nog geen prioriteit voor gemaakt. Geen idee dus ook hoe het werkt

• Is er nog een (gratis) cursus beschikbaar voor meer de diepte in met ETS? Ik heb nog heel erg het gevoel dat ik nog bitter weinig weet.
Dit topic heeft me erg geholpen met het inrichten van de setup. Verder is ETS niet extreem ingewikkeld. Je zou wat basiscomponenten kunnen bestellen om daar vast mee te experimenteren, dan leert het snel genoeg?
• Er komen 2 meterkasten. 1 beneden en 1 boven. Voor beneden komt er waarschijnlijk deze:
https://www.elektramat.nl...6-modules-800x950x165-mm/ Ik vraag mij alleen af hoe ik de laagspanning en hoogspanning van elkaar kan scheiden. De hoogspanning wil ik achterlangs leggen maar de laagspanning het liefst via gootjes. Helaas heb ik de gootjes nog niet los kunnen vinden. Deze lijken wel in LeGrand kasten te zitten. Helaas past een LeGrand kast niet. Ik heb meer breedte nodig dan hoogte en LeGrand heeft de betaalbare kasten alleen heel veel rijen in de hoogte.
Ik heb wat gootjes uit de
Hager Tehalit serie, die zijn in allerlei maten verkrijgbaar. In eerste instantie ook met het idee om dit in de kast te vewerken en hoog- en laagspanning zo te scheiden, maar dat idee is al snel gesneuveld omdat het toch wel een hoop ruimte in neemt. Uiteindelijk heb ik een grove scheiding gemaakt door in het linkerdeel van de kast alle hoogspanning te groeperen en in het rechter deel alle KNX. Maar daar loopt hoog- en laagspanning natuurlijk wel een beetje door elkaar omdat de aansluitingen 230 zijn en de bus er een beetje tussendoor loopt. Gelukkig is die kabel ook dubbel geïsoleerd, dus al met al is het aardig gescheiden.
De gootjes gebruik ik nu op andere plekken in de technische ruimte, waar b.v. de bedrading van alle LED voedingen en drivers loopt.
• Ik wil de kast visueel voor mij zien. Nu zag ik in het forum deze afbeelding. Nu hoeft het niet zo top eruit te zien, maar een tool om een kast in elkaar te klikken, hebben jullie deze ergens gevonden? Ik meen mij van tijd geleden te herinneren dat deze is langs gekomen in het forum, maar ik kan die niet meer terug vinden.
[[URL="https://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/jz6JlH.jpg"]Afbeelding[/URL]]
Dat lijkt gewoon Photoshop werk met de productcatalogus? Hager heeft een
tool om kasten bij elkaar te klikken, maar dat vond ik wel erg spartaans werken. Uiteindelijk heb ik zelf gewoon spreadsheets gemaakt met wat ik nodig heb, daar het benodigd aantal groepen, aardlekschakelaars, actoren etc. bij bedacht en op basis daarvan plekken geteld om tot een totaal benodigde ruimte te komen.
• Voor nu is het plan: Alle schakeldraden van WCD's naar meterkast. Daar waar nodig heb ik de groepen al gescheiden. i.v.m. aanlegkosten wordt de nuldraad niet naar meterkast aangelegd. Overal waar een KNX bus nodig is wordt deze aangelegd in een bus door het huis. Er komt op elke verdieping een bus en buiten een aparte. Van alle lampen gaat de schakeldraad naar de meterkast. Elke deur heeft een reedcontact + buitendeur nachtschoot signalering. In de meterkast wordt gebruik gemaakt van de Phoenix rijgklemmen. Daarna gebruik ik flex draad van juiste soort om door te lussen naar de actors. Deze draden voorzie ik van geïsoleerde aderhulzen.
Waarom wil je geen nuldraad van te schakelen contact / lamp naar de meterkast leggen? Als je toch al draad trekt, scheelt het dan echt zo veel in de kosten om nog een ader extra mee te trekken? Het lijkt me vanuit overzichtelijkheid erg onverstandig om de nul niet met de schakeldraad mee te trekken. Zeker met meerdere ruimtes en verdiepingen ga je meerdere groepen gebruiken en je moet niet hebben dat je per ongeluk een schakeldraad van de ene groep combineert met de nul van een andere groep.
• De Phoenix rijgklemmen kun je doorlussen met draad of met speciale klem. Nu wil ik draden gebruiken. Nu kun je deze kopen kant en klaar, maar ja zelf maken lijkt mij handiger i.v.m. juiste lengte. Nu zijn die kant en klaar kabels voorzien van een speciale huls, is dit noodzakelijk? zo ja, kun je die ergens los kopen?
Wat bedoel je precies met doorlussen? Gebruik je daar niet gewoon de
kammen voor?
• De 5 KNX bus lijnen wil ik aan elkaar koppelen. Nu kan dat op 2 manieren: in de meterkast doorlussen en voor buitendraad wel een lijnkoppelaar gebruiken of elke lijn op een lijnkoppelaar. Helaas zijn de lijnkoppelaars zodanig dat je altijd maar 1 lijn kan koppelen. Ze lijken niet 3/4/5/6 voudig te bestaan. Wat adviseren jullie?
Binnen- en buitenlijn kan je inderdaad met een lijnkoppelaar gescheiden houden. Maar binnen zou ik de boel gewoon in de meterkast doorlussen. Zolang je binnen de maximale lengtes blijft zie ik geen reden om meerdere lijnen in huis te creëren. En volgens mij zijn die lengtes extreem; een individuele lijn mag maximaal 1000m zijn, en de maximale afstand van een afnemer tot de voeding is 350m.
Doorlussen kan eenvoudig door de bus in de meterkast op een
rijgklem te monteren, en die dan weer met een bijbehorende
kam aan elkaar te knopen.