Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:32
Al geprobeerd opnieuw te installeren?

• johankamp
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17:29
kevin0101 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:34:
Ik krijg opeens deze melding.

En krijg hem niet meer aan de praat... Iemand een idee?
Lijkt of het te maken heeft met het framework.

[Afbeelding]
Deze melding kreeg ik ook, nieuwere versie geinstalleerd en toen werkte het bij mij weer, project moest wel geconverteerd worden.

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 03-04 09:44
Als rookmelder in mijn nieuwe woning overweeg ik de Gira Dual Q met 230V voet t.b.v schakelen met andere melders en Gira 234300 KNX module. Hierdoor zal via dezelfde centraaldoos zowel 230V moeten lopen als een KNX buskabel om aan te sluiten op de module. Mag dit ?

Als ik mij niet vergis dan moet er een gegarandeerde scheiding zijn tussen 230V en KNX/SELV dmv een schotje. Weet iemand toevallig of deze Gira setup hierin voorziet ?

• Sjoerd Mulder
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12:40
LinuX-TUX schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:54:
EIN-DE-LIJK woon en slaap ik in het nieuwe huis. Vriendin en kind een maandje naar de schoonfamilie, dus kan ik wat prutsen met ETS en KNX.

Tot op heden gaat alles straight forward en voor de wind. Glass Touch II met temperatuur sensor is wat ingewikkelder dan de rest, maar ook niet onmogelijk om uit te komen.

Wel zit ik met een uitdaging waar ik een beetje mee in mijn maag zit.

Vanuit de bouw was de (net als elektra overigens) CV boer verplicht om een functionerend systeem op te leveren. In combinatie met vloerverwarming overal, zit er dus al een flinke regel-unit van WTH in. Deze werkt met 1 bedrade aansturing en de rest draadloze thermostaten (elke kamer heeft er 1 op de badkamer na).

Is er een manier om in te breken op de draadloze aansturing op 868Mhz? Is dat makkelijk? Of kan ik daar beter WTH zelf even voor opbellen? (misschien is het wel een standaard protocol, maar draadloos thermostaten heb ik totaal geen kaas van gegeten. Anders had ik wel EnOcean/Zigbee gekozen bij wijze van :+ )

(Progressie) Pics komen als het een beetje functioneel is :Y) (nu staat alles nog op een testboard)

Ik heb de UMR Vario en uitbreiding voor als mensen mee willen denken/kijken
@LinuX-TUX beetje late reactie, maar ik heb een zelfde verwarming met ook RF die ik graag slimmer wil maken. Heb met een SDR beetje naar de 868Mhz band gekeken en verschillende berichten voorbij zien komen die te herleiden zijn aan de WTH installatie. Voor nu lijkt het alleen fire en forget te zijn vanuit de thermostaten dat alleen zegt AAN of UIT.

Wat nog interesanter is maar totaal niet werkt (helaas) is wth.wiki. Enige dat ik voor elkaar kreeg is volledige verwarmingsfunctie aan of uit zetten via USB. Ik heb hier WTH zelf over gebeld (al meer dan een jaar geleden), de helpdesk was verbaasd dat dit online stond en zou teruggebeld worden met meer informatie maar dit is nooit gebeurd. Ook zelf geen opvolging aan gegeven vanwege andere prioriteiten.

Denk dus graag met je mee!

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:28

Zoefff

❤ 

Fabian schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:57:
Als rookmelder in mijn nieuwe woning overweeg ik de Gira Dual Q met 230V voet t.b.v schakelen met andere melders en Gira 234300 KNX module. Hierdoor zal via dezelfde centraaldoos zowel 230V moeten lopen als een KNX buskabel om aan te sluiten op de module. Mag dit ?

Als ik mij niet vergis dan moet er een gegarandeerde scheiding zijn tussen 230V en KNX/SELV dmv een schotje. Weet iemand toevallig of deze Gira setup hierin voorziet ?
De Gira heb ik hier ooit gehad omdat ik dacht dat het een mooie oplossing was, maar de voet die je er onder draait is echt gigantisch. Er hangt dan een enorme paddestoel aan je plafond, dat was me te gortig. Die heb ik dus terug gestuurt en in plaats daarvan de Hager TG511A besteld. Die is een stuk subtieler. Onderling via KNX RF te koppelen. Ik heb ze nog niet in de rest van het KNX netwerk opgenomen, hoe dat precies moet is nog een uitzoektaakje.

Om je vraag te beantwoorden tough, als ik me goed herinner was de aansluiting in de Gira voet dusdanig dat laag- en hoogspanning prima gescheiden is. Die kan je dus zonder problemen in dezelfde centraaldoos laten uitkomen (de montage is in de voet zelf, er zitten dus geen lassen in de doos).

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 01-04 20:51
Fabian schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:57:
Als rookmelder in mijn nieuwe woning overweeg ik de Gira Dual Q met 230V voet t.b.v schakelen met andere melders en Gira 234300 KNX module.
Volgens mij is de Gira - zoals veel rookmelders - voorzien van een batterij die 10 jaar meegaat. Dat is ook direct de levensduur van de sensor. Daarna vervang je de complete unit. Ik plan ze daarom met batterij-voeding, via een kabel gekoppelt en één met KNX-module voor koppeling aan het netwerk.

Die voet is idd spuuglelijk ;(

[Voor 3% gewijzigd door Conrado op 09-02-2020 19:57]

• Fabian
Ik was al bang dat de Gira verder van het plafond af zou komen dan een Hager. Voordeel van de Gira zou zijn dat deze meer doet dan alleen rook melden. Ook hitte en daarnaast via de KNX ook wat andere metingen zoals luchtvochtigheid. De vraag is of het opweegt tegen het minder fraaie ontwerp.

Dat de Gira maar maximaal 10 jaar meegaat zie ik niet echt als een probleem. Het advies is sowieso om rookmelders na 10 jaar te vervangen.

• Fabian
Een andere uitdaging die ik nog heb is de keuze in somfy motoren voor screens en gordijnen. Ik wil geen draadloos (RTS), maar alles bedraad aansturen via KNX. Volgens mij heb ik dan een aantal opties

1) 12/24V DC motoren
- 1 Buis per motor nodig
- SELF bekabeling direct naar meterkast
- Meervoudige screenactor voor zwakstroom
Groot nadeel: Motoren minder sterk (nm) waardoor ze niet geschikt zijn voor grotere screens

2) 230V motoren
- 1 Buis per motor nodig
- 4 aderig 230V kabel. aarde/nul/up/down
- Meervoudige screenactor voor 230V
Motoren worden over het algemeen geleverd met kabel. Hierdoor zul je bij het (laten) plaatsen van de screens een zeer lange lengte flexibele kabel door de buis moeten trekken. Lijkt mij niet wenselijk en ook onpraktisch bij onderhoud aan de screen.

3) 230V motoren met RS485 of Dry Contact
- 2 Buizen per motor nodig
- 3 aderig 230V kabel naar dichtsbijzijnde spanningsbron (doorverbinden vanaf WCD binnen)
- lange selv kabel door buis naar meterkast
Over een kort stukje het dubbele aantal buizen

Ik denk dat 2) voor de gehele elektra installatie het meest praktische is, maar vind het wat lastig inschatten hoe het gaat zijn om over een lange lengte flexibele kabel te trekken. Ik denk dat de grooste afstand +/- 20 meter is

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:53
4G1,5 of 4G2,5 is niet zo heel erg flexibel hoor. :+

En het lijkt me niet dat er 20m kabel aan de motor zit. Als er al kabel aan zit zal het hooguit een paar meter zijn om naar een junctionbox te gaan.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Fabian
ik gok dat je nu doelt op YMvK. Dat zit er sowieso niet aan. Motoren worden geleverd met iets zoals H05VV-F - VMVL 4 x 0.75mm². Kabel is te vervangen zolang de motor nog niet bevestigd is.

• Conrado
Ik zou zelf niet zo'n lange kabel gaan trekken, maar 'ergens' een las leggen.

Alles is afhankelijk van de constructie. Als de screens boven de kozijnen geïntegreerd zijn, heb je daar plek om met een pijp uit te komen en de verbinding te maken. Als je een gordijnkoof oid maakt, kun je daarin de las maken. ik doe nu iets vergelijkbaars maar dan voor draden van contacten op de ramen en deuren.

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:45
Sjoerd Mulder schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:12:
[...]

@LinuX-TUX beetje late reactie, maar ik heb een zelfde verwarming met ook RF die ik graag slimmer wil maken. Heb met een SDR beetje naar de 868Mhz band gekeken en verschillende berichten voorbij zien komen die te herleiden zijn aan de WTH installatie. Voor nu lijkt het alleen fire en forget te zijn vanuit de thermostaten dat alleen zegt AAN of UIT.

Wat nog interesanter is maar totaal niet werkt (helaas) is wth.wiki. Enige dat ik voor elkaar kreeg is volledige verwarmingsfunctie aan of uit zetten via USB. Ik heb hier WTH zelf over gebeld (al meer dan een jaar geleden), de helpdesk was verbaasd dat dit online stond en zou teruggebeld worden met meer informatie maar dit is nooit gebeurd. Ook zelf geen opvolging aan gegeven vanwege andere prioriteiten.

Denk dus graag met je mee!
Thanks voor de update en het meedenken. Heb het inmiddels 'redelijk' onder controle met simpel aan/uit pwm principe. Misschien is een extra laag zoals de thermostaten werken wel beter ipv heel de tijd aan uit aan uit. (of gewoon de zooi vervangen door echte knx aansturing, maar, daar denk ik pas aan als het uit service garantie is over 5 jaar, wil niet hebben dat ze dadelijk mijn aansturing de schuld geven over een ketel/pompen issue)

Doomdenk scenario's leef ik inmiddels teveel, zo ook de kast. Heb vrolijk @MewBie en @rev hun advies opgevolgd en besloten toch voor DALI te gaan. Zelfde controller, kan ik er ook nog wat badkamer spotjes ed mee aansturen in de toekomst etc :+
Akkoord gegeven aan de leverancier ... krijg ik een mailtje terug: Alles bijna leverbaar, behalve de led spots zelf, die kunnen wat vertraging ondervinden ... schijnt iets met China aan de hand te zijn |:(
Dus ... status updates gaan volgen, na de vertraging door van alles en nog wat :+

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:30
Fabian schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:06:
Ik was al bang dat de Gira verder van het plafond af zou komen dan een Hager. Voordeel van de Gira zou zijn dat deze meer doet dan alleen rook melden. Ook hitte en daarnaast via de KNX ook wat andere metingen zoals luchtvochtigheid. De vraag is of het opweegt tegen het minder fraaie ontwerp.
Ik heb de batterij variant hier hangen, maar in ETS kan ik deze toch enkel maar de temperatuur laten meegeven. Luchtvochtigheid zit daar niet in ieder geval. (niet dat ik de temperatuur gebruik op dit moment)
Zonder de 230V voet vind ik ze qua design wel een van de mooiere (van die met KNX functionaliteit)

• vDR
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 31-03 15:36
Iemand ervaringen met Basalte Home?

• kevin0101
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18:41
Hoe doen jullie dit met raam en deur contacten?

Hoe ziet de setup eruit , en kwa inbouw?

• Conrado
vDR schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:09:
Iemand ervaringen met Basalte Home?
Ervaring niet, maar ik heb er naar gekeken. Het is mooie visualisering en draait op het Basalte Multiroom-Systeem. De visualisering zelf is enkel op iPad gericht, dus dat komt er ook bij. Dan staat de teller al richting de € 4000.

Als je persé Basalte wilt is het een mooie aanvulling, maar er zijn genoeg systemen die ook prachtig visualiseren maar daarnaast ook centrale logica kunnen afhandelen of met allerlei Smart IT-systemen kunnen communiceren tegen een veel lagere investering.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 03-04 12:27
kevin0101 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:17:

Ik gebruik in huis grotendeels bedrade inbouw magneetcontacten van mijn alarmsysteem en die koppel ik door naar KNX. Op enkele buitenkozijnen zitten draadloze magneetcontacten, ook via het alarmsysteem.

• rev
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:57
kevin0101 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:17:

Dennis schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:52:
[...]

Ik gebruik in huis grotendeels bedrade inbouw magneetcontacten van mijn alarmsysteem en die koppel ik door naar KNX. Op enkele buitenkozijnen zitten draadloze magneetcontacten, ook via het alarmsysteem.
Ik doe hetzelfde als @Dennis voor de buitenkozijnen via het alarmsysteem, en voor de binnendeuren gebruik ik deze deurcontacten aangesloten op de universele interface van MDT die ik in de wanddoos van de schakelaar naast de deur heb gestopt. Die universele interface gebruik ik dan ook om een standaard schakelaar aan te sluiten.

• vDR
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 31-03 15:36
Conrado schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:18:
[...]

Ervaring niet, maar ik heb er naar gekeken. Het is mooie visualisering en draait op het Basalte Multiroom-Systeem. De visualisering zelf is enkel op iPad gericht, dus dat komt er ook bij. Dan staat de teller al richting de € 4000.

Als je persé Basalte wilt is het een mooie aanvulling, maar er zijn genoeg systemen die ook prachtig visualiseren maar daarnaast ook centrale logica kunnen afhandelen of met allerlei Smart IT-systemen kunnen communiceren tegen een veel lagere investering.
Ik had begrepen dat dit ook op mobiele telefoons beschikbaar was. Maar inderdaad de multiroom + de mogelijkheid om verschillende belsystemen, camerasysteem mee te integreren vind ik wel een pluspunt. Ik ben er op dit moment nog niet uit welke bel ik ga nemen dus daar moet ik mij op dit moment niet druk over maken.

Het JUNG visualisatie systeem vind ik dan weer oudbollig ogen & de de doorontwikkeling lijkt ook niet echt op te schieten. GIRA oogt dan weer beter en dan bedoel ik specifiek de X1. De homeserver loopt op dit moment ook wat achter op ontwikkeling lijkt me. Dus daarom vond ik Basalte wel een goede fit.

• Conrado
vDR schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:54:
Ik had begrepen dat dit ook op mobiele telefoons beschikbaar was.
Ja dat klopt. Ik heb maar even in de App Store gekeken en daar is de Basalte App beschikbaar voor iPad en iPhone.
Gira heeft idd een handige oplossing met de X1 en de visualisatie ziet er mooi uit.

• twee_D
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 12-03 09:56
Allen,

Oke... ik denk dat ik ondertussen 60% van dit topic gelezen heb (en dus al veel geleerd heb ook)...Maar er resten mij nog wat vragen :)

Volgend jaar gaan we onze huidige woning volledig strippen en een stuk bijbouwen. Alles wordt dus opnieuw gedaan (sanitair, vloer, elektriciteit, ventilatie,...).

Ooit (18 jaar geleden) ben ik nog afgestudeerd als elektricien, maar nooit iets mee gedaan. Ik ben na deze studie verder gaan studeren voor IT'er... Dit samen met mijn "passie" voor gadgets dacht ik: domotica: dat doe ik zelf >:) Ik ben altijd overtuigd geweest van KNX, maar zit nog wel met enkele praktische vragen.

Om vele praktische vragen op te lossen dacht ik, ik koop mij enkele KNX modules (voeding, schakelactor, dimmer,...), een schakelaar, led lamp,... zodat ik wat kan oefenen met het "programmeren". De bedoeling is wel dat ik deze toestellen dan zal "hergebruiken" in het huis zelf zodat ik nu geen geld wegsmijt. Vandaar de nogal oversized keuze van sommige toestellen.
Tijdens het "oefenen" ga ik ook nog wat modules ga bijkopen (zoals voor rolluiken, sturing van verwarming, sturing van ventilatie, sonos,...) zodat ik tegen dat de bouw begint ik weet waar ik aan begin en een volledig zicht heb op wat kan en wat niet.

Om één of andere reden gaat mijn voorkeur uit naar Schneider / Merten wat de KNX modules betreft (of ga ik hier de mist in en betaal ik een veel te grote meerprijs in vergelijking tot bijvoorbeeld MDT) en Zennio voor de schakelaars. Ik dacht dan ook volgende te kopen om mee te beginnen:
  • 5 meter KNX buskabel
  • Schneider MTN683890 KNX voeding = 640mA --> 320mA is in principe genoeg dacht ik, maar voor 50 euro neem ik risico niet
  • Schneider MTN6500-0113 IP gateway ==> later ook gebruiken voor raspberryPI of Nuc8 op aan te sluiten met openHab
  • Schneider MTN648495 schakelaktor = 12x 16A
  • Zennio flat touch display ZVI-F55D-GW
Wat ik nu nog mis is een dimming actuator voor led strips en led lampen te dimmen (DALI???). En daar loop ik vast. Daar heb ik momenteel geen idee van wat ik juist zou moeten kopen. De bedoeling is dat we inbouwspots hebben en hier en daar led-strips. Wat raden jullie mij aan van kast tot lamp, desnoods met enkele specifieke voorbeelden van toestellen.
Ik denk dat we, realistisch, een 8 à 10 tal kringen dimbaar zullen moeten zijn op het eerste zicht --> 3 in de woonkamer, de 3 slaapkamers, de hal en de 2 toiletten.

Alvast bedankt!!!

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 03-04 13:57
Verlichting ben ik ook nog niet uit, ook benieuwd naar :)

Die Schneider MTN6500-0113 IP is een heel stuk meer dan een IP gateway. Dat is een complete visualisatieserver. Klinkt als overkill voor jouw project, zeker als je van plan bent om later iets als openHAB te gebruiken. Overigens staat er ook een op Marktplaats als je KNX InSideControl wil gaan gebruiken.

• teaser
twee_D schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:17:
Om één of andere reden gaat mijn voorkeur uit naar Schneider / Merten wat de KNX modules betreft (of ga ik hier de mist in en betaal ik een veel te grote meerprijs in vergelijking tot bijvoorbeeld MDT) en Zennio voor de schakelaars. Ik dacht dan ook volgende te kopen om mee te beginnen:
Ik heb Schneider 'budget'-drukknoppen voor in de gang/traphal en eenvoudige ruimtes zoals berging, toilet. Zelfs voor budget knoppen hebben ze wel héél weinig functionaliteit. Ik weet niet hoe het daarmee zit bij hun actoren, maar mijn ervaring voorspelt niet veel goeds. Bekijk dat zeker op voorhand zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan, zeker aangezien je al meteen voor een 12v gaat. Misschien toch beginnen met een 4v, die kan je later ook nog wel ergens kwijt, desnoods als reserve?
In ieder geval moet je fysiek niets van toestellen hebben om toch al een beetje te kunnen spelen. Importeer gewoon de applicatiesoftware in ETS en blader wat door de instellingen. Dat geeft al meteen een goed beeld.

Ik ben wel tevreden van de functionaliteit van mijn Zennio actoren.
• 5 meter KNX buskabel
Koop dan ineens een rolletje van 100m ;)
Wat ik nu nog mis is een dimming actuator voor led strips en led lampen te dimmen (DALI???). En daar loop ik vast. Daar heb ik momenteel geen idee van wat ik juist zou moeten kopen. De bedoeling is dat we inbouwspots hebben en hier en daar led-strips. Wat raden jullie mij aan van kast tot lamp, desnoods met enkele specifieke voorbeelden van toestellen.
Ik denk dat we, realistisch, een 8 à 10 tal kringen dimbaar zullen moeten zijn op het eerste zicht --> 3 in de woonkamer, de 3 slaapkamers, de hal en de 2 toiletten.
Dimmen is een gigantisch complex onderwerp. Persoonlijk vind ik Dali in veel gevallen overkill. Zelf heb ik ooit de berekening gemaakt, en met 8-10 kringen (ik zit ook daar ergens rond) is Dali op economisch vlak in ieder geval niet interessant. Voor led strips zijn er tegenwoordig wel een aantal KNX-dimmers te vinden. E27 retrofit lampen zijn doorgaans vrij goed dimbaar met een gewone 230V dimmer, zeker als je voor de wat bekendere merken (Philips, Osram) kiest. GU10 spots daarentegen zijn notoir moeilijk dimbaar. Het probleem is dat de lampvoet te klein is om een deftige driver in te verwerken. Ik zou hier dan ook opteren voor stroomgestuurde spots icm de vorig jaar geintroduceerde Meanwell LCM-40/60KN driver.

• Bose321
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:01
Kan ik hier als complete KNX-leek misschien wat opheldering vragen?

Ik heb reeds een nieuwbouw appartement gekocht en deze wordt ergens volgend jaar opgeleverd. Voor de bekabeling willen we een verlaagd plafond installeren en sleuven in de muur frezen om hier alles naar wens te maken qua aansluitingen en lichtpunten. Vervolgens gaan al deze buizen met de kabels naar de meterkast waar alles aangesloten wordt. Aangezien dit al een ingrijpend proces is, en we redelijk alles kunnen doen in dat proces leek dat mij de perfecte mogelijkheid om ook een bedraad domotica systeem te installeren.

Na een tip van iemand hier ben ik naar KNX gaan kijken en na een dag onderzoek te doen lijkt mij dit erg interessant. Wel is het een enorm rabbithole waar ik steeds dieper in verzuild raak en steeds meer opties zie waardoor het allemaal nog onduidelijker wordt voor mij. :+ De TS hielp gelukkig wel met betrekking tot de bekabeling.

Wat ik voor mij zie is dit: Een systeem wat 'altijd' werkt en een hogere WAF heeft. In principe moet je dus niet merken dat het domotica is als je een schakelaar overhaalt omdat het altijd werkt en geen (merkbare) vertraging oid. heeft. Wel wil ik dus wat dingen automatiseren. Denk aan bewegingssensoren met lichtmeter om bijvoorbeeld het licht van de WC en gang automatisch aan te doen als dit nodig is. Verder wil in in principe elke schakelaar met elk lichtpunt kunnen koppelen. Dus in theorie de schakelaar in de slaapkamer die doet het licht van de woonkamer aan.

Is dit haalbaar? En hoe uitgebreid is het te programmeren? Ik ben namelijk al jaren gebruiker en groot fan van Home Assistant en Node Red, en het inbouwen van logica is hier echt fantastisch in. Uiteindelijk wil ook ook wel Home Asisstant gebruiken voor de extra functies bovenop de basis. Dus het besturen en uitlezen via de apps en web interface, en wat cloud dingen koppelen bijvoorbeeld.

Maar de basis moet dus los staan hiervan. Als de stroom uitvalt, of het internet eruit ligt wil ik niet afhankelijk zijn van een server die moet booten waardoor in de tussentijd je hele huis niet bestuurbaar is.

Nu lees ik steeds of de term tasters, dat zijn dus die plaatjes met knoppen in de muur die de boel bedienen? Hoe flexibel is dit? Want ik zou bijvoorbeeld om de kosten te sparen eerst alles willen bekabelen en aanleggen, en gewone wipschakelaars gebruiken om gewoon simpel dingen aan/uit te zetten. Later zou ik dan op gewenste plekken misschien wat luxere knoppen willen die meer kunnen aansturen. Is dat mogelijk? Of moet je zelfs voor een simpele schakelaar al echt een KNX schakelaar hebben vanwege de aansluiting?

Ik zou wel over het algemeen de normale wipschakelaars willen, om gewoon snel het licht aan of uit te zetten ergens. Zou je bijvoorbeeld ook op plekken als de gang en WC het zo kunnen programmeren dat de ene positie van de schakelaar geforceerd het licht aan zet, en de andere positie het automatisch laat gaan door een sensor? Of een toggle schakelaar bijvoorbeeld. Dus dat je met het programmeren een soort boolean hebt die bepaalt hoe het licht aan gaat.

Ik wil dus in principe elke schakelaar en elk lichtpunt kunnen schakelen. Kan je ook hiermee Hue aansturen? Of kan je alleen dingen aan/uit zetten? Dit zou natuurlijk wel kunnen met de Home Assistant koppeling, als ik een druk op de knop kan uitlezen met Home Assistant.

Lang verhaal kort, hoe schaalbaar is KNX, hoeveel is er mogelijk qua logica programmering, en wat zou ik nodig hebben? Ik heb neem ik aan een voeding nodig voor de lichtpunten, en elke schakelaar moet die groene TP kabel krijgen als ik het goed begrijp? Waar moet ik verder aan denken? Is het mogelijk om een inschatting te maken wat voor kosten ik moet verwachten? Ik ga uit van ongeveer 8 lichtpunten (even heel grof geschat), en zo'n 10 punten waar een schakelaar komt denk ik.

Dus, waar begin ik, wat heb ik nodig voor een basisopstelling, wat zou het mij kosten, en wat is er mogelijk? Ik ben zelf programmeur van beroep dus verwacht niet al te veel moeilijkheden met het programmeren van een dergelijk systeem. Er zal natuurlijk wel even een (steile) leercurve zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Bose321 op 24-02-2020 12:16]

Fanaleds.com

• MewBie
Bose321 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:15:
Lang verhaal kort, hoe schaalbaar is KNX, hoeveel is er mogelijk qua logica programmering, en wat zou ik nodig hebben? Ik heb neem ik aan een voeding nodig voor de lichtpunten, en elke schakelaar moet die groene TP kabel krijgen als ik het goed begrijp? Waar moet ik verder aan denken? Is het mogelijk om een inschatting te maken wat voor kosten ik moet verwachten? Ik ga uit van ongeveer 8 lichtpunten (even heel grof geschat), en zo'n 10 punten waar een schakelaar komt denk ik.

Dus, waar begin ik, wat heb ik nodig voor een basisopstelling, wat zou het mij kosten, en wat is er mogelijk? Ik ben zelf programmeur van beroep dus verwacht niet al te veel moeilijkheden met het programmeren van een dergelijk systeem. Er zal natuurlijk wel even een (steile) leercurve zijn.
KNX is schaalbaar tot het punt dat je er complete kantoorpanden mee aan kunt sturen, inclusief de verlichting, audio/video apparatuur in vergaderruimtes en HVAC.
Als KNX modules uit zichzelf niet genoeg programmeer mogelijkheden heeft kun je er een PLC, logic module of automation server aan hangen.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar KNX en het ziet er naar uit dat je rekening moet houden met minimaal een 1000 euro voor een kleine setup met een aantal taster/knoppen en aktoren.

MDT heeft een prijslijst op hun website staan en hun prijzen zijn lager of vergelijkbaar met andere fabrikanten.

*beeeeep*

• Bose321
1000 euro voor een kleine setup valt wel te overzien. Ik ben dan alleen wel benieuwd naar de daadwerkelijke limieten van het programmeren. Ik heb toevallig een Siemens S7 300 liggen die ik ooit heb gekregen, maar het programmeren daarvan lijkt me wel weer een stuk ingewikkelder.

Fanaleds.com

• teaser
@Bose321 installeer eens een basisversie van ETS, dan kun je het 'programmeren' eerstehands ervaren. Volg de beginnerscursus (gratis en duurt niet lang) op KNX academy.
Ik zet 'programmeren' tussen aanhalingstekens omdat het weinig tot niets met echt programmeren(/scripten) te maken heeft. Je configureert eigenlijk gewoon je toestellen, en knoopt deze aan mekaar met groepadressen. Dat is de basis van heel het systeem. Heel simpel uitgelegd: definieer groepadres A voor lamp X. Koppel dit in ETS met schakelaar Y. Koppel dit ook met de uitgang van de schakelactor waar lamp X aan hangt. Voila, vanaf nu bedient schakelaar Y lamp X.

Je hebt het over tuimelschakelaars. Typisch zijn KNX-tasters drukknoppen of pulsdrukkers. Dus even indrukken, en deze komt vanzelf weer terug. Deze moet je op de KNX bus aansluiten, dus tijdelijk een domme mechanische schakelaar in de plaats zetten kan niet zomaar. Je hebt wel verschillende opties:
- leg zowel buskabel als gewone signaaldraad naar je schakelpunten. Met de signaaldraad verbindt je de domme schakelaar met binaire inputmodules in je schakelkast. Nadelen: dubbele bekabeling; de inputmodules worden nutteloos als je de schakelaars vervangt door KNX tasters
- zelfde principe als vorige, maar gebruik binaire inputmodules die je achter de schakelaars kunt inbouwen. Nadelen: de modules worden ook weer nutteloos (maar op sommige plaatsen ga je misschien nooit de schakelaars vervangen); inbouwen van die modules is niet altijd even eenvoudig wegens plaatsgebrek.
- begin met goedkope budget-tasters. Die kosten een stuk minder dan de fancy touch-sensoren of 4/8-voudige drukknoppen. Nadelen: kost je wat meer (alhoewel het beperkt is, een gewone schakelaar + input kost ook wel wat).

Over het algemeen geldt: het moeilijkste aan KNX is de keuze van de componenten. KNX modules (drukknoppen, actoren, sensoren, eender wat) hebben een bepaalde set van mogelijkheden die verschilt per fabrikant, type, serie, ... Een toestel dat je koopt bevat een ingebouwde firmware die bepaalt wat het kan. Met ETS kun je voor al je toestellen die firmware instellen met allerhande parameters. Het komt er dus op aan:
1. te bepalen wat je precies nodig hebt qua functionaliteit
2. uit te zoeken welke componenten je nodig hebt om dit te verwezenlijken

Wil je nauwelijks 'slimme' dingen doen in je KNX installatie omdat je de meeste logica in een bovenliggend systeem gaat implementeren, dan ben je vrij rap klaar.

In ieder geval, zie paragraaf 1: probeer het even zelf uit. Dan heb je een beter beeld van wat KNX precies is.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Bose321 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:15:
Kan ik hier als complete KNX-leek misschien wat opheldering vragen?

Ik heb reeds een nieuwbouw appartement gekocht en deze wordt ergens volgend jaar opgeleverd. Voor de bekabeling willen we een verlaagd plafond installeren en sleuven in de muur frezen om hier alles naar wens te maken qua aansluitingen en lichtpunten. Vervolgens gaan al deze buizen met de kabels naar de meterkast waar alles aangesloten wordt. Aangezien dit al een ingrijpend proces is, en we redelijk alles kunnen doen in dat proces leek dat mij de perfecte mogelijkheid om ook een bedraad domotica systeem te installeren.

Na een tip van iemand hier ben ik naar KNX gaan kijken en na een dag onderzoek te doen lijkt mij dit erg interessant. Wel is het een enorm rabbithole waar ik steeds dieper in verzuild raak en steeds meer opties zie waardoor het allemaal nog onduidelijker wordt voor mij. :+ De TS hielp gelukkig wel met betrekking tot de bekabeling.

Wat ik voor mij zie is dit: Een systeem wat 'altijd' werkt en een hogere WAF heeft. In principe moet je dus niet merken dat het domotica is als je een schakelaar overhaalt omdat het altijd werkt en geen (merkbare) vertraging oid. heeft. Wel wil ik dus wat dingen automatiseren. Denk aan bewegingssensoren met lichtmeter om bijvoorbeeld het licht van de WC en gang automatisch aan te doen als dit nodig is. Verder wil in in principe elke schakelaar met elk lichtpunt kunnen koppelen. Dus in theorie de schakelaar in de slaapkamer die doet het licht van de woonkamer aan.
In mijn ervaring is KNX echt extreem responsief. Ik merk nooit een vertraging, licht is instant aan en / of gedimd. Zelfs vanaf m'n telefoon, als het commando toch wel een aardige weg moet afleggen (iOS Homekit -> OpenHAB -> KNX) is het zonder vertraging.

Wat je beschrijft qua koppeling sensoren / knoppen is inderdaad precies waar KNX in voorziet. Schakelaars en sensoren zijn niet fysiek aan een lichtpunt verbonden dus je kan het gedrag achteraf helemaal programmeren; vooropgesteld dat de lichtpunten ook allemaal los naar de meterkast lopen. In theorie kan je dus de bewegingssensor in de WC dusdanig programmeren dat die al het licht in huis aan zet :P
Is dit haalbaar? En hoe uitgebreid is het te programmeren? Ik ben namelijk al jaren gebruiker en groot fan van Home Assistant en Node Red, en het inbouwen van logica is hier echt fantastisch in. Uiteindelijk wil ook ook wel Home Asisstant gebruiken voor de extra functies bovenop de basis. Dus het besturen en uitlezen via de apps en web interface, en wat cloud dingen koppelen bijvoorbeeld.

Maar de basis moet dus los staan hiervan. Als de stroom uitvalt, of het internet eruit ligt wil ik niet afhankelijk zijn van een server die moet booten waardoor in de tussentijd je hele huis niet bestuurbaar is.
Wat programmeerfunctionaliteit ben je afhankelijk van wat de fabrikant in de sensor / actor / etc. aanbied. Dat was voor mij even wennen, want daar zit nogal een verschil in. Eigenlijk is ieder onderdeeltje in het KNX netwerk een eigen micro-servertje dat je programmeert en dat onafhankelijk van de rest van het netwerk functioneert. Sommige actoren bieden een scala aan logica functies, terwijl sommige actoren alleen het minimum aanbieden. Iedere actor heeft natuurlijk wel een (al best uitgebreide) set aan basisfunctionaliteit, maar als je echt uitgebreidere logica wilt programmeren dan heb je daar misschien een KNX homeserver of eigen gebouwde server met b.v. OpenHAB voor nodig.

Je kan een (test)versie van ETS installeren en daarin actoren plaatsen die je wellicht wil gebruiken. Dan kan je meteen zien wat alle programmeeropties zijn, zonder dat je het fysieke apparaat in bezit hebt.

Bij mij staat de basis in ieder geval los van de RPi met OpenHAB. Bij stroomuitval hoef ik alleen te wachten totdat de KNX voeding is opgestart en dan functioneert alle basis weer. De RPi start tot nu toe overigens ook altijd gewoon netjes op, dus de uitgebreidere logica is eigenlijk ook direct weer beschikbaar.
Nu lees ik steeds of de term tasters, dat zijn dus die plaatjes met knoppen in de muur die de boel bedienen? Hoe flexibel is dit? Want ik zou bijvoorbeeld om de kosten te sparen eerst alles willen bekabelen en aanleggen, en gewone wipschakelaars gebruiken om gewoon simpel dingen aan/uit te zetten. Later zou ik dan op gewenste plekken misschien wat luxere knoppen willen die meer kunnen aansturen. Is dat mogelijk? Of moet je zelfs voor een simpele schakelaar al echt een KNX schakelaar hebben vanwege de aansluiting?

Ik zou wel over het algemeen de normale wipschakelaars willen, om gewoon snel het licht aan of uit te zetten ergens. Zou je bijvoorbeeld ook op plekken als de gang en WC het zo kunnen programmeren dat de ene positie van de schakelaar geforceerd het licht aan zet, en de andere positie het automatisch laat gaan door een sensor? Of een toggle schakelaar bijvoorbeeld. Dus dat je met het programmeren een soort boolean hebt die bepaalt hoe het licht aan gaat.
Ook met "gewone" wipschakelaars moet je wel schakelaars hebben die op de KNX bus aangesloten zijn. De meeste bekende merken hebben wel zoiets in het assortiment en dat kost je €50,- tot €70,- (exclusief wippen zelf, dus nog een tientje oid erbij).

Je kan misschien zelf wel iets fröbelen met normale schakelaars en een binary input o.i.d. maar dat lijkt me meer gedoe dan wat het oplevert. Bovendien denk ik dat je dan al snel tegen limitaties aanloopt in b.v. schakelingen die je vanaf meerdere plekken wilt doen (dan moet je al weer iets van pulsschakelaars hebben) etc. Ik zou er zelf niet op besparen.
Ik wil dus in principe elke schakelaar en elk lichtpunt kunnen schakelen. Kan je ook hiermee Hue aansturen? Of kan je alleen dingen aan/uit zetten? Dit zou natuurlijk wel kunnen met de Home Assistant koppeling, als ik een druk op de knop kan uitlezen met Home Assistant.
Er bestaan actoren waarmee je via KNX Hue kan aansturen. Anders kan je het ook doen met .b.v Home Assistant of OpenHAB.

Ik heb in het verleden (ook) eerst een testopstelling gemaakt voordat ik de knoop definitief heb doorgehakt en de rest heb besteld. Die factuur heb ik er even bijgezocht:

- 10 meter EIB-Y(St)Y 2x2x0,8 EIB-/ Instabusleitung €3,30
- MDT SCN-IP000.02 IP Interface 2TE, REG €161,79
- MDT AKD-0401.01 Dimmaktor 8TE, REG, 230VAC, 250W €261,03
- MDT STC-0640.01 Busspannungsversorgung mit Diagnosefunktion €190,36

Inclusief verzending en BTW ongeveer €650,- voor een startset dus. Exclusief een knop, dat heb ik voor de eerste tests maar even gesimuleerd.

Je kan voor jezelf eenvoudig een lijst maken van wat je wensen zijn qua licht / schakelpunten / sensoren, dan er bij verzinnen wat dat qua actoren betekent en dat dan bij elkaar klikken om tot een kosteninschatting te komen :)

• twee_D
teaser schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:26:
Ik heb Schneider 'budget'-drukknoppen voor in de gang/traphal en eenvoudige ruimtes zoals berging, toilet. Zelfs voor budget knoppen hebben ze wel héél weinig functionaliteit. Ik weet niet hoe het daarmee zit bij hun actoren, maar mijn ervaring voorspelt niet veel goeds. Bekijk dat zeker op voorhand zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan, zeker aangezien je al meteen voor een 12v gaat. Misschien toch beginnen met een 4v, die kan je later ook nog wel ergens kwijt, desnoods als reserve?
Zijn er dan andere actoren die je eerder zou aanraden uit ervaring? Voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit,... wil gewoon wat uniformiteit in mijn kast :)
Koop dan ineens een rolletje van 100m ;)
Goeie tip,... valt te overwegen. Al zou ik voor mijn installatie in mijn huis kabel kopen die reeds in preflex zit... vandaar de keuze nu voor maar 5meter.
Dimmen is een gigantisch complex onderwerp. Persoonlijk vind ik Dali in veel gevallen overkill. Zelf heb ik ooit de berekening gemaakt, en met 8-10 kringen (ik zit ook daar ergens rond) is Dali op economisch vlak in ieder geval niet interessant. Voor led strips zijn er tegenwoordig wel een aantal KNX-dimmers te vinden. E27 retrofit lampen zijn doorgaans vrij goed dimbaar met een gewone 230V dimmer, zeker als je voor de wat bekendere merken (Philips, Osram) kiest. GU10 spots daarentegen zijn notoir moeilijk dimbaar. Het probleem is dat de lampvoet te klein is om een deftige driver in te verwerken. Ik zou hier dan ook opteren voor stroomgestuurde spots icm de vorig jaar geintroduceerde Meanwell LCM-40/60KN driver.
Dus daar snap ik dan bijgvolg nog altijd niet veel van :-)

Laten we 2 situaties nemen:

Dimbare led-spots - mijn idee hoe dat gaat:
- Ik koop een Dimming Actuator --> bijvoorbeeld DIMMING ACTUATOR
- ik koop een normale inbouw spot armatuur + led spot (warm white) --> vermelding dimmable moet waarschijnlijk op de lamp staan?
- dit samen met de zennio touch

--> zennio thouch naar actuator (met buskabel)
--> actuator naar lamp (230V of 12V afhankelijk van de kring --> volgens de specificaties van bovenstaande actuator enkel 230V AC (of 110))?

Klopt dit?

Dimbare led-strip - mijn idee hoe dat gaat:
- ik koop een ledstrip (rgbw?) --> wat zijn kwalitatieve, want hier is veel "bucht" op de markt
- ik koop een knx dali gateway --> bijvoorbeeld DALI GATEWAY KNX

--> zennio thouch naar gateway (met buskabel)
--> gateway naar ledstrip (230V of 24V??) --> of moet ik hier eerst nog naar een DALI DRIVER gaan --> zoja welk type?

Klopt het wat ik hier boven zeg,... of sla ik de bal helemaal verkeerd? Want dimmen mag dan wel "complex" zijn, het is wel iets wat "iedereen" in zijn huis wil/heeft?

Thanks!

• MewBie
@twee_D bij de DALI setup moet er inderdaad nog een DALI dimmer bij. De gateway doet alleen de omzetting van het KNX protocol naar het DALI protocol.

*beeeeep*

• Bose321
@teaser thanks, dat klinkt al een stuk helderder. Met drukknoppen bedoel je dus wat eruit ziet als een tuimelschakelaar, maar wat dus alleen een enkele klik doet? Want zulke knoppen lijken mij wel het meest handig voor de bediening van een enkel lichtpunt. Zo een taster lijkt mij onwijs gaaf voor plekken waar je meerdere dingen wil besturen, maar een knop in de gang moet gewoon simpelweg het licht in de gang besturen en makkelijk aan/uit te rammen zijn.

Maar alles moet dus eigenlijk gewoon een KNX knop worden om makkelijk 1 type kabel te trekken? Over wat voor kosten praten we over de meest basic knoppen? Gewoon dus een drukknop die 1 steeds 1 signaal stuurt, en waarmee ik dan zelf een lichtpunt toggle in de code? Is dat significant minder dan een simpele taster met meerdere functies?

Het lijkt mij bijvoorbeeld wel gaaf om bij de voordeur en slaapkamer zo een taster te hebben dat je ALLE lampen kan uitschakelen met een druk op de knop. Blijf je altijd wel gewoon de TP kabel hebben, of je nou een simpele drukknop hebt met 1 functie, of een taster met bijvoorbeeld 6 knoppen? Want ik wil dus de basis goed hebben (bekabeling) en later uitbreiden indien nodig met fancy tasters om de kosten lager te houden in het begin.

@Zoefff Bedankt voor de informatie. Kan je dan bijvoorbeeld als je een lichtsensor hebt, en een begingssensor, die combineren en dat je zegt; zet lamp aan als het later dan 10 uur in de avond is, het donker is in de gang, en er beweging is? En anders niet een actie ondernemen? Of is dat te ingewikkeld voor ETS? Ik moet de cursus nog uitproberen.

Goed punt van die functionaliteiten! Dat moet ik goed onthouden dat alles zijn microserver is als het ware. Ik heb nu namelijk een soort Node Red beeld voor mij waar ik allerlei variabelen kan gebruiken met elke soort flow. Hass en Node Red in mijn geval zullen ook vast wel voor aanvullende functies gebruikt worden, maar ik wil zo veel mogelijk in KNX zelf regelen. Zo een homeserver had ik al gevonden van Gira, maar dat is wel érg duur op het eerste oog!

De prijs van die basis drukknoppen ziet er wel acceptabel uit! En die kan ik later alsnog uitbreiden met die fancy tasters dus?

Zo een basis testopstelling klinkt mij wel interessant. Is die dim actor om lampen te dimmen? Want mijn idee is om alle lampen (waar mogelijk) slim te maken met Hue/Ikea lampen via Zigbee. Dus ik vind aan/uit zetten via KNX voldoende, en dan dimmen/kleur/whatever vind ik wel prima via Home Assistant.

Ik zal zeker eens die software proberen met die cursus! Dan heb ik er een beter beeld bij. Kan je daar een bepaald apparaat inladen virtueel en testen wat die kan?

Fanaleds.com

• MewBie
@twee_D als je kijkt naar de kosten per input is tasters waarschijnlijk goedkoper.

Een MDT module met 4 digitale inputs kost 168 euro, laten we voor het gemak zeggen 40 euro per input.
Een dubbele schakelaar is een paar euro, en niet de moeite waard om te noemen omdat we deze prijs zo laag mogelijk willen hebben in de vergelijking.

Een MDT 2voudige KNX knop kost nog geen 80 euro.

Ga je kijken naar de flush mounted digitale inputs dan betaal je 47 euro voor 2 inputs, maar dan moeten je dozen wel diep genoeg zijn.

Dus afhankelijk van wat je wil kun je net zo goed meteen voor KNX knoppen gaan.

*beeeeep*

• twee_D
MewBie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:45:
@twee_D
Dus afhankelijk van wat je wil kun je net zo goed meteen voor KNX knoppen gaan.
De schakelaars die ik zal kopen zijn ook KNX schakelaars: ZENNIO TOUCH dus ik vermoed dat ik hier wel juist zit ;)

• teaser
twee_D schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:22:
Zijn er dan andere actoren die je eerder zou aanraden uit ervaring? Voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit,... wil gewoon wat uniformiteit in mijn kast :)
MDT is zowat de goedkoopste en is daarmee vrij populair. Ook hun actoren met stroommeting zijn interessant.
Ik heb ook een hoop Zennio spul, die zijn ook goed qua prijs maar beter qua functionaliteit vergeleken met MDT vind ik. Hun dimmers hebben ook 2 analoge/binaire ingangen. Kan voor vanalles van pas komen.

Voor het verhaal hieronder: wie de dimcommando's geeft is niet relevant. Dus alles ivm Zennio Touch mag je gewoon weglaten (maakt het wat simpeler).
Laten we 2 situaties nemen:

Dimbare led-spots - mijn idee hoe dat gaat:
- Ik koop een Dimming Actuator --> bijvoorbeeld DIMMING ACTUATOR
- ik koop een normale inbouw spot armatuur + led spot (warm white) --> vermelding dimmable moet waarschijnlijk op de lamp staan?

--> actuator naar lamp (230V of 12V afhankelijk van de kring --> volgens de specificaties van bovenstaande actuator enkel 230V AC (of 110))?
Zo'n universele dimmer is altijd 230V. Het 12V/24V verhaal is voor hieronder. (en 110V doen we niet aan in Europa)

Hier kun je nog 2 aparte gevallen hebben:
- de armatuur heeft vervangbare lampen met een standaard lampvoet (voor spots is dit doorgaans GU10). Het armatuur is hier niet meer dan wat metaal en contacten voor de lamp. Je moet dan zorgen dat de spotjes die je erbij koopt dimbaar zijn. Het probleem hier is dus dat de dimbare GU10 spots vaak 'niet goed' dimbaar zijn: flicker, uitgaan op halve lichtsterkte, dat soort toestanden. Zelf heb ik de beste ervaring met Philips Dimtone spots.
- de armatuur heeft ingebouwde ledmodules (meestal niet vervangbaar, soms wel) en een ingebouwde of bijgeleverde (dimbare) driver. Hier gaat dimmen vaak een stuk beter omdat de aparte driver niet in zo'n kleine lampvoet moet gepropt worden. In dit geval kan het ook zijn dat je meerdere opties hebt qua driver: fase aan- of afsnijding (oftwele ''230V dimmen"), Dali, of 0-10V.

Voor Dali heb je dan dus nog een KNX-Dali gateway nodig. Maar het Dali-verhaal is uitgebreider, en eigenlijk is het niet meer dan een protocol zoals KNX. Dus alles wat voor KNX geldt, geldt voor Dali ook, enkel heb je dus die gateway nodig om tussen de 2 de communiceren.

Voor 0-10V, wat eigenlijk soort een heel eenvoudig protocol is gebaseerd op niets meer dan een stuurspanning, heb je ook een aparte KNX module nodig, doorgaans bekend als 0-10V actoren.
Dimbare led-strip - mijn idee hoe dat gaat:
- ik koop een ledstrip (rgbw?) --> wat zijn kwalitatieve, want hier is veel "bucht" op de markt
- ik koop een knx dali gateway --> bijvoorbeeld DALI GATEWAY KNX

--> gateway naar ledstrip (230V of 24V??) --> of moet ik hier eerst nog naar een DALI DRIVER gaan --> zoja welk type?

Klopt het wat ik hier boven zeg,... of sla ik de bal helemaal verkeerd? Want dimmen mag dan wel "complex" zijn, het is wel iets wat "iedereen" in zijn huis wil/heeft?
Hier gooi je wat dingen door mekaar. Led strips zijn niet enkel met Dali dimbaar. Hetzelfde geldt eigenlijk als voor spots, het hangt er vanaf welke driver je erbij koopt.
Voor led strips heb je wel enkele native KNX oplossingen. Verschillende fabrikanten hebben namelijk 'led-actoren' waarmee je rechtstreeks 24V strips kunt dimmen.

Voor spots die op 12V/24V werken (typisch hebben deze een G4 lampvoet) moet je zorgen dat je een dimbare driver én dimbare spotjes hebt. Het verhaal is verder weer identiek aan de voorgaande. Naar mijn ervaring is dit niet de meest geschikte keuze omdat het dimmen ook weer moeilijk gaat (cfr het GU10 verhaal). Het probleem is voornamelijk dat die spotjes, met nog kleinere lampvoet, ook een ingebouwde driver hebben om de spanning om te zetten naar een geschikte stroom voor de led(s).

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Bose321 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:18:
@teaser thanks, dat klinkt al een stuk helderder. Met drukknoppen bedoel je dus wat eruit ziet als een tuimelschakelaar, maar wat dus alleen een enkele klik doet? Want zulke knoppen lijken mij wel het meest handig voor de bediening van een enkel lichtpunt. Zo een taster lijkt mij onwijs gaaf voor plekken waar je meerdere dingen wil besturen, maar een knop in de gang moet gewoon simpelweg het licht in de gang besturen en makkelijk aan/uit te rammen zijn.

Maar alles moet dus eigenlijk gewoon een KNX knop worden om makkelijk 1 type kabel te trekken? Over wat voor kosten praten we over de meest basic knoppen? Gewoon dus een drukknop die 1 steeds 1 signaal stuurt, en waarmee ik dan zelf een lichtpunt toggle in de code? Is dat significant minder dan een simpele taster met meerdere functies?

Het lijkt mij bijvoorbeeld wel gaaf om bij de voordeur en slaapkamer zo een taster te hebben dat je ALLE lampen kan uitschakelen met een druk op de knop. Blijf je altijd wel gewoon de TP kabel hebben, of je nou een simpele drukknop hebt met 1 functie, of een taster met bijvoorbeeld 6 knoppen? Want ik wil dus de basis goed hebben (bekabeling) en later uitbreiden indien nodig met fancy tasters om de kosten lager te houden in het begin.
Ja, de bekabeling blijft hetzelfde (4 aderig TP). Simpele devices gebruiken maar twee aders (zwart / rood). Hang je iets aan de muur met een enorm visualisatiescherm dan is daar soms extra stroom voor nodig, waar de andere twee aders (aangesloten op centrale 24V voeding) in kunnen voorzien.
@Zoefff Bedankt voor de informatie. Kan je dan bijvoorbeeld als je een lichtsensor hebt, en een begingssensor, die combineren en dat je zegt; zet lamp aan als het later dan 10 uur in de avond is, het donker is in de gang, en er beweging is? En anders niet een actie ondernemen? Of is dat te ingewikkeld voor ETS? Ik moet de cursus nog uitproberen.
Ja / nee :P

Dat hangt dus wel een beetje af van wat de verschillende devices (je bewegingssensor - meet vaak ook licht) ondersteunen. Ik heb bijvoorbeeld de BEG PD11 sensoren. Die accepteert een threshold LUX waarde waaronder hij niet schakelt als het niet donker is. Maar er zit standaard geen functie in om dit te combineren met "na 22:00". Dan zou je een ander apparaat in het KNX netwerk moeten hebben dat de tijd over de bus slingert, of bijvoorbeeld een dag / nacht switch telegram stuurt. En in de BEG PD11 kan je die data vervolgens weer in 1 van de logische functies of een block functie kunnen combineren om het licht wel of niet aan te zetten.

Hierin zit dus (voor mij) meteen de complexiteit en soms wat ondoorgrondelijkheid van KNX. Uiteindelijk kan alles, maar je moet soms wel uitvogelen wat de beste manier is.
Goed punt van die functionaliteiten! Dat moet ik goed onthouden dat alles zijn microserver is als het ware. Ik heb nu namelijk een soort Node Red beeld voor mij waar ik allerlei variabelen kan gebruiken met elke soort flow. Hass en Node Red in mijn geval zullen ook vast wel voor aanvullende functies gebruikt worden, maar ik wil zo veel mogelijk in KNX zelf regelen. Zo een homeserver had ik al gevonden van Gira, maar dat is wel érg duur op het eerste oog!

De prijs van die basis drukknoppen ziet er wel acceptabel uit! En die kan ik later alsnog uitbreiden met die fancy tasters dus?
Niet uitbreiden, maar wel vervangen door fancy tasters. De andere knoppen heb je dan over en kunnen op marktplaats (of ergens anders in huis gebruikt) ;)
Zo een basis testopstelling klinkt mij wel interessant. Is die dim actor om lampen te dimmen? Want mijn idee is om alle lampen (waar mogelijk) slim te maken met Hue/Ikea lampen via Zigbee. Dus ik vind aan/uit zetten via KNX voldoende, en dan dimmen/kleur/whatever vind ik wel prima via Home Assistant.
Dus je wil met KNX de lampen schakelen en dan met een ander protocol het dimmen / kleur veranderen? :o

Je moet het zelf weten, maar dat lijkt mij wat onzinnig / complex. Als je al veel Hue lampen hebt dan snap ik het ergens nog, maar dan zou ik wel voor zo'n Hue -> KNX module gaan zodat je uiteindelijk alle sturing via KNX kan doen. Als je apart nog met Hue dingen gaat doen denk ik dat je heel snel in situaties komt waarbij het KNX netwerk niet op de hoogte is van de status, met alle gevolgen van dien.

Als je nog geen spul hebt zou ik zéker niet gaan mixen en voor een KNX only oplossing gaan.
Ik zal zeker eens die software proberen met die cursus! Dan heb ik er een beter beeld bij. Kan je daar een bepaald apparaat inladen virtueel en testen wat die kan?
Je kan in ETS (lite) een project aan maken en daar gewoon de actoren in plaatsen die je wil gebruiken. Het "testen" gaat niet verder dan dat je alle opties / functies / parameters van het betreffende apparaat kan zien, maar dat geeft wel wat meer gevoel bij hoe de boel in elkaar zit. Zonder hardware wel vrij abstract, dus vergt wel wat inlevingsvermogen :)

• teaser
Bose321 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:18:
Gewoon dus een drukknop die 1 steeds 1 signaal stuurt, en waarmee ik dan zelf een lichtpunt toggle in de code? Is dat significant minder dan een simpele taster met meerdere functies?
De meest simpele drukknoppen ('taster' is gewoon een andere term die ook die lading dekt) kunnen ook al wat meer dan dat hoor.
Het lijkt mij bijvoorbeeld wel gaaf om bij de voordeur en slaapkamer zo een taster te hebben dat je ALLE lampen kan uitschakelen met een druk op de knop.
Zo'n 'alles uit' is vrij standaard. De functionaliteit daarrond zit doorgaans in de actoren. Gewoon een groepadres definieren voor die alles uit, koppelen met de knop, en koppelen met de actoren.
Blijf je altijd wel gewoon de TP kabel hebben, of je nou een simpele drukknop hebt met 1 functie, of een taster met bijvoorbeeld 6 knoppen? Want ik wil dus de basis goed hebben (bekabeling) en later uitbreiden indien nodig met fancy tasters om de kosten lager te houden in het begin.
Op 1 buskabel kun je alle soorten modules aansluiten.
Let wel op, sommige touch screens hebben wel een externe voeding nodig. Maar hiervoor kun je het 2de aderpaar van de buskabel gebruiken.
Kan je dan bijvoorbeeld als je een lichtsensor hebt, en een begingssensor, die combineren en dat je zegt; zet lamp aan als het later dan 10 uur in de avond is, het donker is in de gang, en er beweging is? En anders niet een actie ondernemen? Of is dat te ingewikkeld voor ETS? Ik moet de cursus nog uitproberen.
In ETS kun je geen logica steken. Vergeet niet dat dat enkel de programmatietool is. De complexiteit zit in de toestellen. Vind je een toestel dat dit kan, dan kun je dit met ETS configureren. Alleen, voor dat soort logica moet je al goed beginnen puzzelen, want het zit nooit in 1 toestel. Het is dan een samenwerking tussen de bewegingssensor (met ingebouwde lichtmeting), een tijdsklok, eventueel nog de actor.
Maar dit soort leuke dingen programmeer je best in een bovenliggend systeem.
Want mijn idee is om alle lampen (waar mogelijk) slim te maken met Hue/Ikea lampen via Zigbee. Dus ik vind aan/uit zetten via KNX voldoende, en dan dimmen/kleur/whatever vind ik wel prima via Home Assistant.
Vergeet niet dat die lampen verwachten dat ze altijd aan staan.
Je kan inderdaad de 'applicatiesoftware' van apparaten inladen en met de instellingen spelen. Echt testen kun je niet zonder effectief het toestel te hebben.

• Bose321
Zoefff schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:40:
[...]

Ja, de bekabeling blijft hetzelfde (4 aderig TP). Simpele devices gebruiken maar twee aders (zwart / rood). Hang je iets aan de muur met een enorm visualisatiescherm dan is daar soms extra stroom voor nodig, waar de andere twee aders (aangesloten op centrale 24V voeding) in kunnen voorzien.

[...]

Ja / nee :P

Dat hangt dus wel een beetje af van wat de verschillende devices (je bewegingssensor - meet vaak ook licht) ondersteunen. Ik heb bijvoorbeeld de BEG PD11 sensoren. Die accepteert een threshold LUX waarde waaronder hij niet schakelt als het niet donker is. Maar er zit standaard geen functie in om dit te combineren met "na 22:00". Dan zou je een ander apparaat in het KNX netwerk moeten hebben dat de tijd over de bus slingert, of bijvoorbeeld een dag / nacht switch telegram stuurt. En in de BEG PD11 kan je die data vervolgens weer in 1 van de logische functies of een block functie kunnen combineren om het licht wel of niet aan te zetten.

Hierin zit dus (voor mij) meteen de complexiteit en soms wat ondoorgrondelijkheid van KNX. Uiteindelijk kan alles, maar je moet soms wel uitvogelen wat de beste manier is.

[...]

Niet uitbreiden, maar wel vervangen door fancy tasters. De andere knoppen heb je dan over en kunnen op marktplaats (of ergens anders in huis gebruikt) ;)

[...]

Dus je wil met KNX de lampen schakelen en dan met een ander protocol het dimmen / kleur veranderen? :o

Je moet het zelf weten, maar dat lijkt mij wat onzinnig / complex. Als je al veel Hue lampen hebt dan snap ik het ergens nog, maar dan zou ik wel voor zo'n Hue -> KNX module gaan zodat je uiteindelijk alle sturing via KNX kan doen. Als je apart nog met Hue dingen gaat doen denk ik dat je heel snel in situaties komt waarbij het KNX netwerk niet op de hoogte is van de status, met alle gevolgen van dien.

Als je nog geen spul hebt zou ik zéker niet gaan mixen en voor een KNX only oplossing gaan.

[...]

Je kan in ETS (lite) een project aan maken en daar gewoon de actoren in plaatsen die je wil gebruiken. Het "testen" gaat niet verder dan dat je alle opties / functies / parameters van het betreffende apparaat kan zien, maar dat geeft wel wat meer gevoel bij hoe de boel in elkaar zit. Zonder hardware wel vrij abstract, dus vergt wel wat inlevingsvermogen :)
Oke duidelijk, dus de standaard 4-aderige TP kabel is voldoende.

De Hue -> KNX module klinkt wel interessant, maar dan heb ik toch wel het idee dat ik weer afhankelijk ben van de Hue bridge. En het is nog maar de vraag of ik dat blijf gebruiken, want ik zit ook al te kijken naar DeConz en de Conbee USB stick om zo mijn Xioami draadloze knoppen en Hue lampen allemaal via 1 onafhankelijk Zigbee netwerk te laten lopen. Ook het limiet van 25 devices klinkt niet als erg veel. Wat moet je doen bij meer lampen? Het klinkt verder wel als een mooie oplossing hoor, maar ik vraag mij alleen af of je dan qua betrouwbaarheid wel op het juiste pad bent? Want fysiek de stroom aan/uit schakelen betekend altijd dat je lamp aan/uit gaat (ook als je bridge het niet doet). Anderzijds heb ik met de bridge nog geen problemen gehad in de afgelopen jaren, op wat lampen na die soms onbereikbaar zijn |:( Tevens is de prijs van bijna 300 euro (als ik zo snel kijk) ook echt weer een grote kostenpost voor een relatief simpele koppeling tussen 2 systemen IMO.
teaser schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:50:
[...]

De meest simpele drukknoppen ('taster' is gewoon een andere term die ook die lading dekt) kunnen ook al wat meer dan dat hoor.

[...]

Zo'n 'alles uit' is vrij standaard. De functionaliteit daarrond zit doorgaans in de actoren. Gewoon een groepadres definieren voor die alles uit, koppelen met de knop, en koppelen met de actoren.

[...]

Op 1 buskabel kun je alle soorten modules aansluiten.
Let wel op, sommige touch screens hebben wel een externe voeding nodig. Maar hiervoor kun je het 2de aderpaar van de buskabel gebruiken.

[...]

In ETS kun je geen logica steken. Vergeet niet dat dat enkel de programmatietool is. De complexiteit zit in de toestellen. Vind je een toestel dat dit kan, dan kun je dit met ETS configureren. Alleen, voor dat soort logica moet je al goed beginnen puzzelen, want het zit nooit in 1 toestel. Het is dan een samenwerking tussen de bewegingssensor (met ingebouwde lichtmeting), een tijdsklok, eventueel nog de actor.
Maar dit soort leuke dingen programmeer je best in een bovenliggend systeem.

[...]

Vergeet niet dat die lampen verwachten dat ze altijd aan staan.

[...]

Je kan inderdaad de 'applicatiesoftware' van apparaten inladen en met de instellingen spelen. Echt testen kun je niet zonder effectief het toestel te hebben.
Ik begrijp wat je zegt, maar met een bovenliggend systeem voor zulke (in mijn ogen redelijk essentieel en basic) heb je weer het probleem dat al dat eruit ligt je opeens niet meer die fancy features hebt. Als ik het zo hoor bouw ik alles het liefste in Node Red qua logica, maar dan omzeil je natuurlijk het principe van KNX in mijn ogen. Maar je kan in ETS dus bijvoorbeeld wel meerdere dingen combineren? Ik neem aan dat een bewegingssensor een soort event of input triggered waar je een handeling op kan verrichten? Kan je dan ook zeggen dat als je die input binnenkrijgt, dat je dan de huidige staat van iets anders ophaalt en daarop de keuze maakt om iets te doen?

Ik weet dat de Hue lampen in principe aan horen te staan, maar dan ben je wel weer 'overgeleverd' aan de hub. Ik dacht als je het aan/uit schakelen met de knop doet, en dan extra dingen los doet, dat je dan iig altijd zeker weet dat je lampen aan of uit gaan.

Kan je nou bijvoorbeeld ook acties binden aan een enkele druk, of dubbele druk, of lange druk? Of is dat een van die dingen die aan het apparaat liggen?

Fanaleds.com

• rev
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:57
Ik ben voor de koppeling van het KNX systeem met Hue (en Sonos en later mogelijk Google Home) voor de Bab-tec Appmodule gegaan. Ik gebruik het apparaat tot nu toe alleen voor Hue aan/uit en dimmen door middel van KNX pulsknoppen maar dat werkt in ieder geval prima. Omdat het ook meteen je IP-router is is het volgens mij ook best een kosten-effectieve oplossing, zeker als je meerdere apps gebruikt.

• Rick2506
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 30-03 14:18
Dennis schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:52:
[...]

Ik ga eigenlijk precies hetzelfde doen, een KNX interface in de alarmcentrale en draaien maar

• Rick2506
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 30-03 14:18
Heren,

Ik ben bezig met het genereren van tekeningen voor ons nieuwe huis. Ik ben voornemens hier KNX in te installeren. Ik zou het fijn vinden als er iemand genegen is om met mij mee te kijken naar de tekeningen of er nog gekke dingen in zitten of dat ik belangrijke dingen ben vergeten. Ik hoor graag wie er genegen is om met mij mee te kijken.

• teaser
Bose321 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:06:
[...]

Oke duidelijk, dus de standaard 4-aderige TP kabel is voldoende.
Ik weet niet wat jij precies bedoelt met 'standaard 4-aderige TP (standaard TP is naar mijn weten 8-aderig) maar voor KNX gebruik je eib-kabel. Deze heeft een volle kern en de aders zijn dikker dan de meeste TP.
Ik neem aan dat een bewegingssensor een soort event of input triggered waar je een handeling op kan verrichten? Kan je dan ook zeggen dat als je die input binnenkrijgt, dat je dan de huidige staat van iets anders ophaalt en daarop de keuze maakt om iets te doen?
[...]
Kan je nou bijvoorbeeld ook acties binden aan een enkele druk, of dubbele druk, of lange druk? Of is dat een van die dingen die aan het apparaat liggen?
Probeer het gewoon eens uit in ETS, dan wordt je snel veel duidelijk.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

teaser schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:13:
Ik weet niet wat jij precies bedoelt met 'standaard 4-aderige TP (standaard TP is naar mijn weten 8-aderig) maar voor KNX gebruik je eib-kabel. Deze heeft een volle kern en de aders zijn dikker dan de meeste TP.
Oh misschien heb ik de verwarring gezaaid; ik dacht dat de standaard EIB kabel ook twisted pair was, maar misschien heb ik me dat verbeeld. Ik bedoelde inderdaad wel gewoon de "standaard groene" EIB kabel.
Bose321 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:06:
De Hue -> KNX module klinkt wel interessant, maar dan heb ik toch wel het idee dat ik weer afhankelijk ben van de Hue bridge. En het is nog maar de vraag of ik dat blijf gebruiken, want ik zit ook al te kijken naar DeConz en de Conbee USB stick om zo mijn Xioami draadloze knoppen en Hue lampen allemaal via 1 onafhankelijk Zigbee netwerk te laten lopen. Ook het limiet van 25 devices klinkt niet als erg veel. Wat moet je doen bij meer lampen? Het klinkt verder wel als een mooie oplossing hoor, maar ik vraag mij alleen af of je dan qua betrouwbaarheid wel op het juiste pad bent? Want fysiek de stroom aan/uit schakelen betekend altijd dat je lamp aan/uit gaat (ook als je bridge het niet doet). Anderzijds heb ik met de bridge nog geen problemen gehad in de afgelopen jaren, op wat lampen na die soms onbereikbaar zijn |:( Tevens is de prijs van bijna 300 euro (als ik zo snel kijk) ook echt weer een grote kostenpost voor een relatief simpele koppeling tussen 2 systemen IMO.
Toch snap ik nog niet helemaal wat je nou wil. Enerzijds wil je een betrouwbare oplossing maar anderzijds heb je het over oplossingen waarbij je allerlei protocollen wil gaan mixen (KNX, Hue, Zigbee, Xioami). Dat gaat er bij mij niet in als je het vervolgens betrouwbaar wil hebben :P

Ter illustratie; bij mij gaan alle lichtpunten, spots en stopcontacten direct naar de meterkast. Daar kies ik hoe ik wat wil schakelen. Staande lampen in het stopcontact zijn bijvoorbeeld gewoon geschakeld via een schakelactor (aan/uit) en lichtpunten in het plafond zijn dimbaar via een dimactor. Eventueel kan ik de staande lampen ook op de dimactor aansluiten, maar dat is niet zo nodig. Spots zijn via de LED drivers ook dimbaar. En alles is gewoon alleen KNX, zonder allerlei andere protocollen. Als je in een nieuw huis begint zou ik zo'n oplossing toch echt prefereren ten opzichte van het combineren van protocollen?
Ik begrijp wat je zegt, maar met een bovenliggend systeem voor zulke (in mijn ogen redelijk essentieel en basic) heb je weer het probleem dat al dat eruit ligt je opeens niet meer die fancy features hebt. Als ik het zo hoor bouw ik alles het liefste in Node Red qua logica, maar dan omzeil je natuurlijk het principe van KNX in mijn ogen. Maar je kan in ETS dus bijvoorbeeld wel meerdere dingen combineren? Ik neem aan dat een bewegingssensor een soort event of input triggered waar je een handeling op kan verrichten? Kan je dan ook zeggen dat als je die input binnenkrijgt, dat je dan de huidige staat van iets anders ophaalt en daarop de keuze maakt om iets te doen?
Het protocol werkt met telegrammen die verstuurd worden op basis wat je instelt; je kan dus niet iets pullen. In het geval van een bewegingssensor stuurt die bijvoorbeeld een boolean over het hele netwerk of er ergens wel of geen beweging is. En je lichtsensor stuurt een float met de LUX waarde. Vaak kan je daarbij kiezen of je dit wil doen als de waarde wijzigt (met een bepaalde threshold) of dat je dit cylisch wil doen (met een bepaalde interval).

In een actor / sensor die je iets wil laten doen op basis van een combinatie van deze dingen luister je dan naar beide telegrammen en voer je wat uit als het voldoet aan wat je wil.
Ik weet dat de Hue lampen in principe aan horen te staan, maar dan ben je wel weer 'overgeleverd' aan de hub. Ik dacht als je het aan/uit schakelen met de knop doet, en dan extra dingen los doet, dat je dan iig altijd zeker weet dat je lampen aan of uit gaan.

Dat zal aan de features van de knop liggen ja. De meeste knoppen / tasters maken in ieder geval onderscheid tussen een enkele druk en een lange druk (vaak gebruikt voor resp. aan/uit en dimwaarde aanpassen).

• Bose321
Zoefff schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Oh misschien heb ik de verwarring gezaaid; ik dacht dat de standaard EIB kabel ook twisted pair was, maar misschien heb ik me dat verbeeld. Ik bedoelde inderdaad wel gewoon de "standaard groene" EIB kabel.

[...]

Toch snap ik nog niet helemaal wat je nou wil. Enerzijds wil je een betrouwbare oplossing maar anderzijds heb je het over oplossingen waarbij je allerlei protocollen wil gaan mixen (KNX, Hue, Zigbee, Xioami). Dat gaat er bij mij niet in als je het vervolgens betrouwbaar wil hebben :P

Ter illustratie; bij mij gaan alle lichtpunten, spots en stopcontacten direct naar de meterkast. Daar kies ik hoe ik wat wil schakelen. Staande lampen in het stopcontact zijn bijvoorbeeld gewoon geschakeld via een schakelactor (aan/uit) en lichtpunten in het plafond zijn dimbaar via een dimactor. Eventueel kan ik de staande lampen ook op de dimactor aansluiten, maar dat is niet zo nodig. Spots zijn via de LED drivers ook dimbaar. En alles is gewoon alleen KNX, zonder allerlei andere protocollen. Als je in een nieuw huis begint zou ik zo'n oplossing toch echt prefereren ten opzichte van het combineren van protocollen?

[...]

Het protocol werkt met telegrammen die verstuurd worden op basis wat je instelt; je kan dus niet iets pullen. In het geval van een bewegingssensor stuurt die bijvoorbeeld een boolean over het hele netwerk of er ergens wel of geen beweging is. En je lichtsensor stuurt een float met de LUX waarde. Vaak kan je daarbij kiezen of je dit wil doen als de waarde wijzigt (met een bepaalde threshold) of dat je dit cylisch wil doen (met een bepaalde interval).

In een actor / sensor die je iets wil laten doen op basis van een combinatie van deze dingen luister je dan naar beide telegrammen en voer je wat uit als het voldoet aan wat je wil.

[...]

Dat zal aan de features van de knop liggen ja. De meeste knoppen / tasters maken in ieder geval onderscheid tussen een enkele druk en een lange druk (vaak gebruikt voor resp. aan/uit en dimwaarde aanpassen).
Thansk voor de toelichting. Mijn idee is dus om de knoppen aan de muur en alle lichtpunten te laten schakelen met KNX. Dus elke knop en elk lichtpunt naar de meterkast en aansluiten aan het KNX netwerk (als ik zo kan noemen).

Daarnaast heb ik mijn bestaande apparatuur (paar draadloze knoppen van Xiaomi, en een groot aantal Hue lampen (allemaal Zigbee). Die gaan in principe mee naar mijn nieuwe woning. Draadloze knoppen (om bijv. in 1x receiver en tv op de juiste settings/kanalen etc te zetten gebruik ik dus allemaal als fancy extra die ik wss niet in KNX kan en wil realiseren.

Omdat ik dus betrouwbaarheid als basis wil, is het plan om met de KNX schakelaars dus gewoon de lichtpunten aan/uit te schakelen. Dat is 9/10 keer gewoon wat je wil. Het dimmen en veranderen van kleuren is dus een van de meer fancy oplossingen.

Het programmeren van de logica van dingen vind ik nog wel een dingetje. Ik vind het nogal mager klinken wat voor logica je ergens aan kan hangen. De integratie van KNX met Home Assistant ziet er wel erg indrukwekkend uit. Daarmee kan je sensoren die bekend zijn in Home Assistant 'exposen' aan de KNX bus, en hij kan ook dingen uitlezen zodat ze bekend zijn in Home Assistant. Vervolgens kan je daar natuurlijk weer logica op los laten. Maar de vraag is hoe betrouwbaar dat is. Momenteel draai in Synology op een Vmware machine en daarop draait in Docker weer Home Assistant, dus dat vind ik echt veel schakels. Het draait wel echt 364 dagen prima hoor, maar toch weer even spannend met een reboot of alles het nog doet. :P

Nu is zo een homeserver van Gira interessant, maar echt belachelijk duur. Wat is nou een betaalbaar alternatief? Ik las dat zo een ding ook te virtualiseren is, is dat nog altijd zo? Loxone kom ik ook tegen, maar dat is ook duur, en de KNX integratie schijnt niet zoveel aandacht te krijgen? Is de Gira X1 nou ook iets waar je meer logica mee kan programmeren? Die is in ieder geval al een stuk beter te betalen (nog duur). Visualisatie boeien mij niet zo in KNX, dat vind ik een fancy feature die ik met Home Assistant afhandel.

Fanaleds.com

• Conrado
Bose321 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:58:
Daarnaast heb ik mijn bestaande apparatuur (paar draadloze knoppen van Xiaomi, en een groot aantal Hue lampen (allemaal Zigbee). Die gaan in principe mee naar mijn nieuwe woning. Draadloze knoppen (om bijv. in 1x receiver en tv op de juiste settings/kanalen etc te zetten gebruik ik dus allemaal als fancy extra die ik wss niet in KNX kan en wil realiseren.
Je zult versteld staan wat je met KNX allemaal kunt. Het biedt onder de streep de mogelijkheid om je huis volledig te automatiseren en dus (praktisch) ieder lichtknopje weg te laten. Het is wel een professionele omgeving en daardoor niet 1-2-3 eenvoudig te doorgronden.

De kracht van KNX is verder dat het decentraal werkt. Je kunt echt heel veel bereiken zonder een centrale aansturing zoals een Homeserver of X1 van Gira. Overigens kunnen beiden zowel visualiseren als logica programmeren. Gira zegt het niet zo, maar alles lijkt er op dat de Homeserver een zachte dood tegemoet gaat. Ze werken beiden eenvoudig en stabiel, maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van Gira welke nieuwe / externe koppelingen ze gaan ondersteunen.
Goede alternatieven – ook voor HomeAsstiant - zijn IObroker of OpenHab eventueel aangevuld met NodeRED. Vooral IObroker komt met een grote hoeveelheid interfaces.

Loxone is een eco-systeem op zich en eigenlijk meer een alternatief voor KNX. Sowieso zou ik proberen om het aantal verschillende netwerken te beperken: Ja, je kunt KNX, TCP/IP, ZigBee, DALI, DMX, Modbus, BACnet en nog veel meer met elkaar combineren. Maar iedere interface/gateway tussen netwerken brengt altijd een zekere beperking. Als je daarnaast binnen een netwerk een nieuwe functionaliteit wilt gebruiken, ben je afhankelijk òf zo’n interface/gateway dat ook gaat ondersteunen.

• kevin0101
Dit nu besteld:

GIRA X1 24VDC KNX'
GIRA MODULE TBV ROOKM DUAL KNX
GIRA BRANDMELD DUAL SOK 230V
JUNG KNX VOEDINGSEENHEID 640MA
JUNG VERWARMACTOR 6F 2336
JUNG SCHAKEL-JALOEZ AKTOR 16 v KNX
JUNG DIMACTOR UNIVE 4V DIN KNX
JUNG KNX TASTERMOD UNI 4V LS voor het schakelen en meten van tempraturen.

De vloerverwarming wordt geschakeld
En de radiatoren via een verdeler met stelventiel.

Verder komen er nog lekkage sensoren in, en wordt de buitenverlichting en beregening gestuurd.

Hebben jullie nog tips om erin te bouwen? Bedrading voor jalozien wordt ook direct getrokken.

En iemand enig idee hoe ik de rookmelders in mijn X1 krijg?

• LinuX-TUX
kevin0101 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:48:
Dit nu besteld:

GIRA X1 24VDC KNX'
GIRA MODULE TBV ROOKM DUAL KNX
GIRA BRANDMELD DUAL SOK 230V
JUNG KNX VOEDINGSEENHEID 640MA
JUNG VERWARMACTOR 6F 2336
JUNG SCHAKEL-JALOEZ AKTOR 16 v KNX
JUNG DIMACTOR UNIVE 4V DIN KNX
JUNG KNX TASTERMOD UNI 4V LS voor het schakelen en meten van tempraturen.

De vloerverwarming wordt geschakeld
En de radiatoren via een verdeler met stelventiel.

Verder komen er nog lekkage sensoren in, en wordt de buitenverlichting en beregening gestuurd.

Hebben jullie nog tips om erin te bouwen? Bedrading voor jalozien wordt ook direct getrokken.

Heb je ook een 24v voeding voor de GiraX1 ?

• Conrado
kevin0101 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:48:
Ja :)

Voor de brandmelder is een (prijzige) KNX-module beschikbaar, maar dat kan dus in de papieren lopen. Je kunt er ook voor kiezen slechts in één melder een KNX-module te plaatsen. Je krijgt dan wel de alarmstatus, maar niet de individuele diagnose / status van iedere brandmelder afzonderlijk.
Als budget-oplossing kun je ook één rookmelder van een relais voorzien en dat aan een binaire ingang van je KNX koppelen.

• kevin0101
Conrado schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Voor de brandmelder is een (prijzige) KNX-module beschikbaar, maar dat kan dus in de papieren lopen. Je kunt er ook voor kiezen slechts in één melder een KNX-module te plaatsen. Je krijgt dan wel de alarmstatus, maar niet de individuele diagnose / status van iedere brandmelder afzonderlijk.
Als budget-oplossing kun je ook één rookmelder van een relais voorzien en dat aan een binaire ingang van je KNX koppelen.
LinuX-TUX schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:36:
[...]
Ik wil wel afzonderlijk per ruimte kunnen zien wat er gebeurt. En de prijs vindt ik nogal meevallen (inkoop)

Heb je ook een 24v voeding voor de GiraX1 ?
Hier kan ik die andere 30v bus spanning voor gebruiken?
Of een simpele 24 voeding van een Siemens logo set bvb.?

Of elke andere din rail voeding

• LinuX-TUX
kevin0101 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:31:
[...]

[...]

zou theoretisch kunnen, maar in mijn begrip is het spelen met vuur in de zin van data communicatie en afname stroom.

simpele din rail voeding 24v staat sowieso aangeraden bij voltus als je de Gira X1 wilt aanschaffen. Zelf had ik de luxe om deze misser (ook) te maken, met een vriend die er toevallig nog 1 had liggen (din rail mountable nog wel).

Edit:
https://www.voltus.de/gir...er-mobile-endgeraete.html <> onderaan staan diverse “kopers kochten ook deze”, waaronder dit ding voor 10€: https://www.voltus.de/ele...iene-15-2w-24v-0-63a.html

Misschien dat ik hem ook nog ga nemen, de din rail mountable 24v adapter van die vriend van me is dusdanig massief dat ik de kap er niet overheen krijg :+

[Voor 27% gewijzigd door LinuX-TUX op 27-02-2020 00:24]

• teaser
kevin0101 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:31:

Er zijn 'dubbele voedingen' met naast de zwart-rode ook een geel-witte aansluiting. Hierop kun je het tweede aderpaar van de eib kabel op aansluiten om hiermee apparaten te voeden.

Gewoon de bus gebruiken als een apparaat een externe voeding nodig heeft is een slecht idee.

• kevin0101
Conrado schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Ja ik wil dit allemaal appart, dan bedoel ik ook meer welke parrameters ik waar aan gaan koppelen.

Heeft iemand een voorbeeld?

• Marq78
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 12-03 22:15
Roel Broersma schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Kijk eens naar een Viega Fonterra Smart verdeler...
Dit lijkt me een interessant apparaat, heb jij hem werkend met alleen knx temperatuur opnemers/thermostaten in de ruimtes? Ik wil graag een systeem waar je in de ruimtes de lichtknoppen gebruikt om de temperatuur op te nemen/regelen, dus niet de viega thermostaten gebruiken. Is dat mogelijk met de Fronterra?

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:30
kevin0101 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:20:
[...]
Ja ik wil dit allemaal appart, dan bedoel ik ook meer welke parrameters ik waar aan gaan koppelen.
Heel veel parameters kan je niet instellen bij die module. (Het makkelijkst is dat dat je ze even in ETS inlaadt en het bekijkt. In de basis komt het neer op het sturen van een alarm ja of nee (met onderscheid tussen rook, heat, test enz) en wat status-messages waar je kan kiezen of die op verandering of cyclisch uitgestuurd worden. Als temperatuurmeter zijn ze nutteloos, want dat kunnen ze maar 1 keer per dag uitsturen.
]
Heeft iemand een voorbeeld?
Wat bedoel je juist?
Bij mij is het de bedoeling dat ik bij alarm er wel voor zorg dat alle lichten aan gaan en alle screens ook omhoog gaan. (zodat wij makkelijk buiten kunnen). Dus eenvoudig bij alarm de alles aan scene.

• Fabian
DarkFire1985 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:17:
[...]
Goedkoopste tot nu toe is http://my-knx-shop.net/
Maar wellicht dat iemand anders nog betere opties heeft.
Heb jij uiteindelijk hier gekocht of nog een ander adres gevonden ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Marq78 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:21:
[...]
Ik wil graag een systeem waar je in de ruimtes de lichtknoppen gebruikt om de temperatuur op te nemen/regelen, dus niet de viega thermostaten gebruiken. Is dat mogelijk met de Fronterra?
Ja, dat kan met bijvoorbeeld de smart connect KNX Viega van ISE

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:14:
[...]

Ja, dat kan met bijvoorbeeld de smart connect KNX Viega van ISE
Ok, maar dan ben je ruim EUR800 lichter, en wat is de meerwaarde boven bijvoorbeeld 'gewoon' een MDT AKH?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:26
Fabian schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Heb jij uiteindelijk hier gekocht of nog een ander adres gevonden ?
De bouw heeft wat vertraging maar ik ga daar binnenkort aanschaffen. Ik heb geen andere met gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
bbbrumbrum schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:43:
Ok, maar dan ben je ruim EUR800 lichter, en wat is de meerwaarde boven bijvoorbeeld 'gewoon' een MDT AKH?
Mwah, lichter :)
Die gateway kost zo rond de € 350. Los daarvan de Viega Frontera is volgens mij de enige vloerverwarmingsbesturing met close-loop die waterzijdig regelt, zie ook bijdrage Roel Broersma.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:26
Gwaihir schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:47:
Hmm meetrelais (MDT AMI-1216.02) installeren gaat nog niet helemaal vloeiend. KNX bus komt nog, maar kennelijk heeft hij wel zelf voeding nodig om relais handmatig in te schakelen? En als die voeding er daarna weer af gaat, is dat dan geen probleem?
Even als terugkoppeling hoe dit afliep: na weer weghalen van de busvoeding blijft hij inderdaad staan zoals hij stond.

Maar, het bleek wel opletten met NC of NO - als keuze in de programmering. (Dacht dat 't NO geworden is, maar weet zo niet 100% zeker.) Kies je hier nl. de 'verkeerde' dan worden bij elke inschakeling van de busvoeding en elke KNX-programma update de relais even kort uitgeschakeld. Geloof me: dat is NIET wat je wilt als zo'n beetje je hele huis eraan hangt. Tevens ging wat NO heet en wat NC net tegen ons gevoel in. Afijn. Heb je ook dit probleem, dan die parameter aanpassen dus.

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-04 18:56

tomtommie

Alaaf!

Heeft iemand al eens een universele interface willen gebruiken om een simpel DC contact te sluiten?

Situatie: voor mijn deurbel dacht ik een MDT BE-04001.01 te gebruiken om:
1. het indrukken van de bel knop te kunnen herkennen
2. de LED output te gebruiken om een signaal te geven aan de bel om af te gaan
3. een andere LED output te gebruiken om de alarm sirene aan te zetten.
4. de resterende input/output mogelijk voor het herkennen van het openen van de meterkast deur

Om de bel en alarm te kunnen triggeren blijkt nu dat er een 12V contact gesloten moet worden. De 2V 1mA die de interface levert is dus niet genoeg. Zou het kunnen werken om een transistor te schakelen met de LED output? Misschien heeft iemand al eens voor een dergelijke situatie gestaan. Omdat het simpele DC stroompjes zijn zou dit misschien wel kunnen werken dacht ik zelf zo. Misschien maar eens graven naar een transistor en het maar eens proberen.

• teaser
@tomtommie met de juiste transistor moet dat lukken ja.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:37
Marq78 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:21:
[...]

Dit lijkt me een interessant apparaat, heb jij hem werkend met alleen knx temperatuur opnemers/thermostaten in de ruimtes? Ik wil graag een systeem waar je in de ruimtes de lichtknoppen gebruikt om de temperatuur op te nemen/regelen, dus niet de viega thermostaten gebruiken. Is dat mogelijk met de Fronterra?
He Marq78, ik heb er net een Blog over geschreven: https://www.roelbroersma....omeserver-building-block/ De bouwblokken zijn inmiddels beschikbaar en,.... gratis (dat blijven ze ook altijd, ik verdien geld met kennis, designs maken, troubleshooting, etc. Niet met licenties of product verkoop)

Ik ben naar Viega gereden in Attendorn, Duitsland. Daar hebben we een heel gesprek gehad over de bouwblokken die ik heb gemaakt en over het schrijven van de actual temperature (zie blog). Inmiddels kun je alles met de bouwblokken behalve de 'actual temperature' naar Viega Smart Control schrijven, daar komt binnenkort een update voor. Ik denk dat het dan (en ik denk nu al) zeker is wat je zoekt.
Ik ben geen enkel ander systeem tegengekomen dat A) continu zelf sturend (dynamisch) is en B ) geïntegreerd kan worden met KNX en daarnaast ook nog van hoge kwaliteit is. Ik zoek zelf altijd merken waarvan ik weet dat ze nog minstens 20 jaar bestaan en hun producten supporten. Dus geen chinese verdeler of rommel, maar bijv. Duitse merken als Viega of Gira. In Duitsland wordt Viega Fonterra Smart Control al 5 jaar geleverd.

...don't know what should be here...

• Fabian
Kan de Viega Fonterra ook ingericht en beheerd worden zonder tussenkomst van Internet en de 'Viega cloud" ? In een van de filmpjes wordt een account gemaakt bij Viega en de verdeler aangemeld bij Viega. Dat zijn enge dingen ;)

• Roel Broersma
Fabian schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:55:
Kan de Viega Fonterra ook ingericht en beheerd worden zonder tussenkomst van Internet en de 'Viega cloud" ? In een van de filmpjes wordt een account gemaakt bij Viega en de verdeler aangemeld bij Viega. Dat zijn enge dingen ;)
Ja. De cloud is alleen zodat je hem op afstand via je App kunt bedienen. (als je buiten de deur bent)
Als je de cloud niet wilt en je wilt hem wel vanaf afstand bedienen kan je natuurlijk zelf ook gaan port-forwarden of een VPN naar huis opzetten en hem zo bedienen.

De KNX koppeling (bouwblokken) werken lokaal. De Viega Fonterra Smart heeft WiFi maar ook een RJ45 aansluiting (voor als je geen bereik hebt in je kelder ;) )

• Conrado
Roel Broersma schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:50:
[...]
De Viega Fonterra Smart heeft WiFi maar ook een RJ45 aansluiting (voor als je geen bereik hebt in je kelder ;) )
Hé top! Viega is daar nogal summier over en noemt eigenlijk alleen WiFi.
Persoonlijk vind ik dat vaste zaken aan een kabel horen :+

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:26
Roel Broersma schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:36:
[...]
Ik ben geen enkel ander systeem tegengekomen dat A) continu zelf sturend (dynamisch) is
Ik ook nog niet! Ik ben blij dat er al wel eentje bestaat en als kwaliteit gezien wordt.

Ik sta op het punt dit onderdeel zelf te programmeren in onze Loxone setup. Zowel installateur als domoticus hebben grote moeite dat te bevatten en kijken me een beetje aan alsof ik ze wat zie vliegen en alleen maar dingen zal ontregelen.. Maar waarom zou ik niet dynamisch waterzijdig inregelen wanneer dat prima kan?

• Roel Broersma
Nog een tip: Je kunt een plattegrondje naar Viega Nederland mailen, dan krijg je van hun ene 'ultiem' legplan (groepen, bochten, slang meters,etc..) en onderdelenlijst terug. Zet op het plattegrondje wel even waar wat is (gang, toilet, raampartij..etc. daar wordt rekening mee gehouden)

• klaasopurk
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01-04 06:12
Eindelijk na een paar jaar wachten is het gelukt op ingeloot te worden voor een nieuwbouw huis. Domoticat (KNX) stond op het lijstje om te implementeren. In het huidige huis veel met zwave gedaan, maar werkt niet prettig omdat signaal niet altijd aankomt.

Wat is er voorbereid
  • Vanaf elk stopcontact gaat de voedende draad naar de meterkast om zodoende te kunnen schakelen. De randaarde en nuldraad worden samengebundeld in de centraaldozen. Dit scheelt zoveel in kosten en schakelen kan ik nog steeds.
  • elke deur wordt voorzien van een reedcontact
  • elke kamer heeft een bewegingsmelder
  • elke ruimte heeft een MDT taster met temperatuur sensor
Wat zijn de problemen
  • De MDT taster https://knxgroothandel.nl...emperatuursensor-wit.html heeft een temperatuur sensor. Deze kun je verbinden met een https://knxgroothandel.nl...oudig-24-230vac-6287.html Vanaf dit apparatuur kun je de regelmotoren aansturen van de vloerverwarming. Dus je verwarmt alleen de ruimte die warmte nodig heeft. Maar hoe werkt de koppeling richting de ketel? Ik lees hierboven over Viega. Is dit een beter oplossing?
  • 2e vraag gaat over Logicmachine 5. Dit lijkt mij zeer interessant voor geavanceerde regels en omdat het lijkt dat je diverse procollen aan elkaar kan verbinden. I.v.m. kosten wil ik voor de ramen een sensor op Enocean techniek gebruiken. Gebruikt vaak geen batterijen en bereik lijkt OK. Is het kopen van een LogicMachine voldoende, of moet er nog een controller naast bestaan?
  • 3 vraag gaat nog een keer over LogicMachine. Ik zie een aantal verschillende varianten. Nu zie ik voor KNX ook een paar varianten. Welke ik nodig heb weet ik niet, ik snap het verschil tussen die varianten nog niet goed. Toegeven ik moet nog een cursus voltooien bij KNX group. Misschien dat het dan duidelijk wordt. Probleem is dat aannemer haast heeft. Ik wil niet door de haast foutjes maken in een verkeerde bestelling maar zeker niet in een verkeerd bedacht KNX netwerk.

Klaas

• gjvdh
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 03-04 23:37
@klaasopurk YouTube: KNX ETS5 Tutorial - Heating Hell Hier legt iemand de twee modi uit van hvac besturing.

Je duikt ook gelijk in LogicMachine, ken het niet. Maar over het algemeen probeer je, zoals je wellicht al weet, de logica zoveel mogelijk door de knx componenen zelf te laten doen. Reden: onafhankelijk systeem, als er iets uit valt, valt alleen dat deel uit. Ik zou me als eerste focussen op een werkend knx systeem. Daar bovenop iets met sturing te gaan doen. Misschien doe je dat al, maar dat is mijn gedachte bij jouw vragen.

Kijk ook uit met nul draden naar centraaldozen. Je mag absoluut geen nuldraden van andere groepen mengen. Ik zou hier wel met een of andere codering / belettering orde in aan brengen. Ook voor je medemens die er later misschien wat van moet bakken.

Sorry als ik open deuren voor je intrap.

• gjvdh
Beste mede-knx-ers,

Toch nog een vraag over LED aansturing. Ik heb ongeveer 30 spots boven en 1 groep van 3 beneden. De spots zijn van Absinth en hebben modules van 350mA en een spanning van 17,8v en 6,2w. Met name die spanning loopt snel op bij serie schakeling.
Ik dacht het gevonden te hebben, een Meanwell LED driver met KNX sturing. Dat ding kan veel wat anderen niet kunnen: Hogere spanning zodat je meerdere LEDs in serie kan zetten, scheelt bekabeling. Het ding kan direct KNX aan, geen ander protocol erbij. Alles mooi dacht ik. Maaaar, het apparaat kan maar tot 6 % dimmen. Echt niet cool, daarvoor leg ik geen constant current LED systeem aan. Ik wil graag de mooie spreekwoordelijke 🕯 die uitgaan.

Dan nu, weer wat anders gevonden.

Het is de Lunatone 86458912-350GM. Daar moet dan weer een DALI gateway tussen. Voordeel is dat ik dan wegkom met de huidige bekabeling, omdat deze een gemeenschappelijke - of + pool hebben. Nog een voordeel is dat er maar 1 unit per ruimte kwijt ben, zodat ik geen nieuw bijgebouw voor de LED drivers erbij hoef :) Nadeel vind ik dat ze maar 1 stroomsterkte aan kunnen en dat ik geen idee over de kwaliteit heb.

Alternatief is een Eldoled driver, maar die heeft geen gemeenschappelijke min of plus, wat betekend dat ik nieuwe draden moet gaan trekken. Dat is nog mogelijk, want alles zit netjes in 19mm PVC buisjes. Misschien is deze kwalitatief beter?

Nog een alternatief is om toch voor DMX te gaan. Ik las ergens iets met DALI en het uitgeven van adressen na stroomuitval. De gateway moet dat ondersteunen.

Iemand ervaring met de Lunatone? Graag hoor ik jullie gedachtes over de alternatieven (of een ander alternatief). Brand los :)

• MewBie
gjvdh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:50:
Het is de Lunatone 86458912-350GM. Daar moet dan weer een DALI gateway tussen. Voordeel is dat ik dan wegkom met de huidige bekabeling, omdat deze een gemeenschappelijke - of + pool hebben. Nog een voordeel is dat er maar 1 unit per ruimte kwijt ben, zodat ik geen nieuw bijgebouw voor de LED drivers erbij hoef :) Nadeel vind ik dat ze maar 1 stroomsterkte aan kunnen en dat ik geen idee over de kwaliteit heb.

...

Iemand ervaring met de Lunatone? Graag hoor ik jullie gedachtes over de alternatieven (of een ander alternatief). Brand los :)
Op mijn werk is Lunatone onze standaard keuze voor alle DALI zaken, voor zover ik weet zijn er geen noemenswaardige issues met kwaliteit.

En wij installeren die dingen in een vrij veeleisende omgeving waar alles wat kwalitatief slecht is niet lang leeft. :X

*beeeeep*

• JBoesh
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 02-04 14:27
Ik zoek een manier om onze WTW 930 van Zehnder 'draadloos' aan te sturen via H.A. of Domoticz, heeft daar iemand ervaring mee?

• 1107972
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:58
Beste,

Begin deze maand hebben we de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis en de vorige bewoner heeft voor de elektrische installatie gekozen voor een combinatie van het KNX systeem van Hager (Tebis) voor de verlichting met op diverse kamers een kiss unit met stopcontacten in de plint.

Nu zijn we bezig met de badkamer aan het vernieuwen. Nu willen we het plafond verlagen en hier inbouw spotjes toepassen. Op dit moment wordt de lamp geschakeld met een Tebis TXA201A module. De besturing gebeurt door middel van de bus-ingang en een draadloze wandschakelaar.

Nu is mijn vraag, kan ik deze module zonder problemen loskoppelen en alle draden verlengen zodat we de module kunnen plaatsen bij één van de sparingen voor de spotjes. Tevens wil ik ook de spotjes dimbaar maken. Zouden jullie adviseren om de trafo/dimmer voor de module te plaatsen of juist erachter.

Ik begrijp dat de mooiste oplossing is om een nieuwe module te kopen die ook kan dimmen en deze in te leren in het KNX systeem. Echter op dit moment heb ik nog niet de kennis en spullen om dit te programmeren. Op het moment als we gesetteld zijn wil ik mij hier in gaan verdiepen.

Ter info, de spiegel worden geschakeld via dezelfde wandschakelaar en een RF module (Tebis TR201).

• barbuitenhuis
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:21
Net ETS5 Lite met 30% korting aangeschaft met kortingscode, zie website

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:22
Er wordt steeds meer over ets 6 gesproken, kan alleen zo nog geen echte datum vinden.

https://media.knx.org/feed/file/1174

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 03-04 13:57
Following the presentation of ETS6 Professional at Light + Building in March 2020, the BETA version will be tested in workshops over the course of the year ready for market launch in October 2020.

• MewBie
Hopelijk komt er nu ook een Linux variant aangezien ETS Inside ook op Linux kan draaien.

*beeeeep*

• klaasopurk
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01-04 06:12
gjvdh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:23:
@klaasopurk YouTube: KNX ETS5 Tutorial - Heating Hell Hier legt iemand de twee modi uit van hvac besturing.

Je duikt ook gelijk in LogicMachine, ken het niet. Maar over het algemeen probeer je, zoals je wellicht al weet, de logica zoveel mogelijk door de knx componenen zelf te laten doen. Reden: onafhankelijk systeem, als er iets uit valt, valt alleen dat deel uit. Ik zou me als eerste focussen op een werkend knx systeem. Daar bovenop iets met sturing te gaan doen. Misschien doe je dat al, maar dat is mijn gedachte bij jouw vragen.

Kijk ook uit met nul draden naar centraaldozen. Je mag absoluut geen nuldraden van andere groepen mengen. Ik zou hier wel met een of andere codering / belettering orde in aan brengen. Ook voor je medemens die er later misschien wat van moet bakken.

Sorry als ik open deuren voor je intrap.
Bedankt voor de tips.
Vooral je tip om eerst de boel simpel up en running te krijgen neem ik ter harte. Ik ga eerst een basis neerzetten. Daarna komt de uitbreiding wel.

Die van de groepen was wel een open deurtje ;) Toch bedankt.

Voor de verwarming ben ik iets wijzer. De installateur gaf aan dat er 4 aderige draad van de thermostaat naar een centrale unit loopt. Dat klinkt als KNX en dat was het ook (na contact met leverancier). Nu nog uitzoeken of ik daar zelf berichten naar toe kan sturen.

Klaas

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

tomtommie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:32:
Heeft iemand al eens een universele interface willen gebruiken om een simpel DC contact te sluiten?

Situatie: voor mijn deurbel dacht ik een MDT BE-04001.01 te gebruiken om:
1. het indrukken van de bel knop te kunnen herkennen
2. de LED output te gebruiken om een signaal te geven aan de bel om af te gaan
3. een andere LED output te gebruiken om de alarm sirene aan te zetten.
4. de resterende input/output mogelijk voor het herkennen van het openen van de meterkast deur

Om de bel en alarm te kunnen triggeren blijkt nu dat er een 12V contact gesloten moet worden. De 2V 1mA die de interface levert is dus niet genoeg. Zou het kunnen werken om een transistor te schakelen met de LED output? Misschien heeft iemand al eens voor een dergelijke situatie gestaan. Omdat het simpele DC stroompjes zijn zou dit misschien wel kunnen werken dacht ik zelf zo. Misschien maar eens graven naar een transistor en het maar eens proberen.
Om mezelf hier even te quoten zodat mensen die hier interesse in hebben het antwoord weten: Met een PhotoMOS bijvoorbeeld Panasonic AQY212EHA of AQY212S is dit prima te doen.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

klaasopurk schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:53:
[...]

De installateur gaf aan dat er 4 aderige draad van de thermostaat naar een centrale unit loopt. Dat klinkt als KNX en dat was het ook (na contact met leverancier). Nu nog uitzoeken of ik daar zelf berichten naar toe kan sturen.
Led op dat het wel een EIB kabel is, voor thermostaten wordt veelal een 4 aderige kabel gebruikt, maar dit is lang niet altijd een échte KNX kabel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

1107972 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:57:
Beste,

Begin deze maand hebben we de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis en de vorige bewoner heeft voor de elektrische installatie gekozen voor een combinatie van het KNX systeem van Hager (Tebis) voor de verlichting met op diverse kamers een kiss unit met stopcontacten in de plint.

Nu zijn we bezig met de badkamer aan het vernieuwen. Nu willen we het plafond verlagen en hier inbouw spotjes toepassen. Op dit moment wordt de lamp geschakeld met een Tebis TXA201A module. De besturing gebeurt door middel van de bus-ingang en een draadloze wandschakelaar.

Nu is mijn vraag, kan ik deze module zonder problemen loskoppelen en alle draden verlengen zodat we de module kunnen plaatsen bij één van de sparingen voor de spotjes. Tevens wil ik ook de spotjes dimbaar maken. Zouden jullie adviseren om de trafo/dimmer voor de module te plaatsen of juist erachter.

Ik begrijp dat de mooiste oplossing is om een nieuwe module te kopen die ook kan dimmen en deze in te leren in het KNX systeem. Echter op dit moment heb ik nog niet de kennis en spullen om dit te programmeren. Op het moment als we gesetteld zijn wil ik mij hier in gaan verdiepen.

Ter info, de spiegel worden geschakeld via dezelfde wandschakelaar en een RF module (Tebis TR201).
Zover ik iets over die unit kan vinden kan die alleen schakelen, je wandschakelaar schakelt de lamp dus aan of uit. Je zou die kunnen verleggen zodat deze op het plafond ligt, dimmen gaat je echter niet lukken. Daarvoor zou je die TXA201A moeten vervangen voor een andere die kan dimmen. Je zou weliswaar een 'klassieke' dimmer ervoor of er achter kunnen hangen, maar dat is dan puur om het geheel een keer in te stellen, of wil je die nog los in de muur gaan verwerken? Dat lijkt me bijzonder overdreven als je alles KNX hebt.

• 1107972
tomtommie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:55:
[...]

Zover ik iets over die unit kan vinden kan die alleen schakelen, je wandschakelaar schakelt de lamp dus aan of uit. Je zou die kunnen verleggen zodat deze op het plafond ligt, dimmen gaat je echter niet lukken. Daarvoor zou je die TXA201A moeten vervangen voor een andere die kan dimmen. Je zou weliswaar een 'klassieke' dimmer ervoor of er achter kunnen hangen, maar dat is dan puur om het geheel een keer in te stellen, of wil je die nog los in de muur gaan verwerken? Dat lijkt me bijzonder overdreven als je alles KNX hebt.
Wat ik wil gaan doen is de positie van de schakel unit verleggen en de bedrading, inclusief de bus kabel, ervoor verlengen zodat de schakelaar komt de liggen bij een van de gaten voor spotjes. Achter de schakelaar wil ik dan eigenlijk twee kaku dimmers (of iets anders) plaatsen waarmee ik twee groepen spotjes apart kan dimmen. Het schakelen doe ik gewoon met de reeds bestaande schakelaar.

Belangrijkste vraag is of ik niet alles opnieuw hoeft te programmeren als ik de knx schakelaar los koppel en de bedrading verlengt. En of ik daarachter een kaku dimmer kan plaatsen voor de fijnafstelling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

1107972 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:59:
[...]

Wat ik wil gaan doen is de positie van de schakel unit verleggen en de bedrading, inclusief de bus kabel, ervoor verlengen zodat de schakelaar komt de liggen bij een van de gaten voor spotjes. Achter de schakelaar wil ik dan eigenlijk twee kaku dimmers (of iets anders) plaatsen waarmee ik twee groepen spotjes apart kan dimmen. Het schakelen doe ik gewoon met de reeds bestaande schakelaar.

Belangrijkste vraag is of ik niet alles opnieuw hoeft te programmeren als ik de knx schakelaar los koppel en de bedrading verlengt. En of ik daarachter een kaku dimmer kan plaatsen voor de fijnafstelling.
Dit moet wel kunnen, de knx schakelaar zit gewoon op de bus, dus zal op exact dezelfde knop blijven reageren waar je hem ook inplugt op de bus.

Als je constant current LED spots installeert kun je een KNX LED driver gebruiken: https://www.meanwell-web....tant-current-cc-lcm--60kn
Ik weet niet of die wellicht 'gewoon' aan/uit gaat als je de bus niet aansluit bijvoorbeeld.

Je komt in ieder geval iets om te bouwen en in ETS te kruipen. Het is wel zonde als je alles KNX hebt en dan een KaKu dimmer gaat gebruiken, maar moet je zelf weten.

• 1107972
tomtommie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Dit moet wel kunnen, de knx schakelaar zit gewoon op de bus, dus zal op exact dezelfde knop blijven reageren waar je hem ook inplugt op de bus.

Als je constant current LED spots installeert kun je een KNX LED driver gebruiken: https://www.meanwell-web....tant-current-cc-lcm--60kn
Ik weet niet of die wellicht 'gewoon' aan/uit gaat als je de bus niet aansluit bijvoorbeeld.

Je komt in ieder geval iets om te bouwen en in ETS te kruipen. Het is wel zonde als je alles KNX hebt en dan een KaKu dimmer gaat gebruiken, maar moet je zelf weten.
Bedankt voor je reactie en snap wat je bedoeld met je laatste alinea. Echter voor ik in de ets ga kruipen moet ik eerst wat meer zelfstudie doen. En daar heb ik nu even geen tijd voor. De kaku is dus even een tijdelijke oplossing.

• gjvdh
Toch nog een vraagje over de Eldoled drivers. In een eerdere post twijfelde ik nog over een alternatief merk, maar die heeft toch niet de mooie features van EldoLed.

Ik ben van plan de EldoLed 100W powerdrives te gebruiken op netspanning, icm dali gateway van Gira. Ik wil de netspanning variant, omdat deze een veel hogere uitgangsspanning kan afgeven. De powerdrives kan 4 kanalen aansturen.

Als ik de spots in groepen van max 3 spotjes aansluit, past alles netjes binnen de specs kwa vermogen (heel ruim), voltage en stroom.

Ik de 4 kanalen toch gewoon verdelen over 2 ruimtes? En op 1 kanaal zeg 3, 1 kanaal 2 leds in serie aansluiten? Ik kon daar geen bezwaar tegen vinden, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Is die Gira gateway wat (i.c.m. EldoLed)?

• gjvdh
Ik ben voor de MDT gegaan met dat schermpie erop en die web interface. Ook 6 x EldoLed PowerDrice 106M en 1 x LINEARdrive DC 210D. Houd ik nog 3 kanalen over de laatste lamp in de woonkamer. Kijken hoe de EldoLeds in de kast passen, misschien plak ik er nog een kast aanvast.

Net voor alle ruimtes de nieuwe Tastsensor 4 van Gira bestelt bij voltus. Nog niet de beschreven variant, we gaan eerst ondervinden hoe we de knoppen indelen. Die Basalte is me te duur.

Waarschijnlijk ga ik dan ook voor de Gira verdeler actor met motoren van Gira. Dan moet het mooi aansluiten. Anders de Theben of MDT.

En dan wordt het tijd om de domotica verdeelkast in te delen, die staat bij mij boven in de technische ruimte. Alle ALS-en en automaten zitten in de groepenkast, beneden bij de voordeur.

Bij mij komen de buizen niet op volgorde van nummer de verdelerkast in. Ik denk dat ik een lijst ga maken en in de kast ga hangen met tekeningen erbij. Iemand hier nog mooie plaatjes van of tips?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

gjvdh schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:46:
Ik ben voor de MDT gegaan met dat schermpie erop en die web interface. Ook 6 x EldoLed PowerDrice 106M en 1 x LINEARdrive DC 210D. Houd ik nog 3 kanalen over de laatste lamp in de woonkamer. Kijken hoe de EldoLeds in de kast passen, misschien plak ik er nog een kast aanvast.
Interessant, heel benieuwd hoe het je bevalt! Ik heb zelf de MeanWell KNX Led drivers, maar zoals jij ook aangaf is het jammer dat die niet tot 1% kunnen dimmen. Daar kwam ik helaas achteraf pas achter (verder wel prima overigens).

Hoe werkt het precies met die PowerDrive qua aansluitingen? Gebruik je de RGBW kanalen gewoon als individuele kanalen voor niet gekleurde spots? Ik heb hier bijvoorbeeld 350mA 10W spots, zou ik daarvan 4 losse groepen op 1 PowerDrive kunnen aansluiten?

Lijkt er alleen wel op dat hij maximaal 25W per groep kan uitspugen. Met 3 spots in serie ga ik daar dan al overheen. Dan zou ik de bedrading opnieuw moeten trekken zodat ik ze als individuele groepen kan aansluiten.
Bij mij komen de buizen niet op volgorde van nummer de verdelerkast in. Ik denk dat ik een lijst ga maken en in de kast ga hangen met tekeningen erbij. Iemand hier nog mooie plaatjes van of tips?
Het komt hier ook willekeurig binnen. Bovenin de kast heb ik rijgklemmen die wél in een logische volgorde zijn (per groep gegroepeerd) en genummerd. Wat willekeurig binnenkomt wordt daar netjes gemonteerd en genummerd van 1 t/m 80. Vanuit daar gaat het weer verder de kast in.

Qua lijsten heb ik in de meterkast een Excel sheet met de kolommen:
  • Groep, dus op welke automaat
  • ALS (zodat ik snel weet welke groep op welke aardlek zit, al zie je dat ook wel meteen)
  • Rijgnummer
  • Buisnummer (op die manier weet ik de relatie tussen de rijgklem en de buis, en dus ook waar je in het huis uitkomt)
  • Fase (1 t/m 3)
  • Type (UTP / 230v / 400v / 230v licht / rook / bus)
  • Beschrijving
  • Actor (dus voor de geschakelde / gedimde contacten, op welke actor die zitten)
Dan krijg je dus zoiets:

https://tweakers.net/i/GxI2bJVHHdd9S5Q6tEVtLjLLY3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DqGZV07k84RTedbiHMswCMZl.png?f=fotoalbum_large

Het enige wat je er misschien niet direct vanaf kan zien is welke buis waar in het huis uit komt. De beschrijving geeft dat wel aan, maar een plattegrond o.i.d. zou daar nog wel extra bij kunnen helpen. Vooralsnog heb ik dat nooit nodig gehad, dus die houd ik lekker digitaal :P

• gjvdh
Zoefff schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:19:
[...]

Interessant, heel benieuwd hoe het je bevalt! Ik heb zelf de MeanWell KNX Led drivers, maar zoals jij ook aangaf is het jammer dat die niet tot 1% kunnen dimmen. Daar kwam ik helaas achteraf pas achter (verder wel prima overigens).

Hoe werkt het precies met die PowerDrive qua aansluitingen? Gebruik je de RGBW kanalen gewoon als individuele kanalen voor niet gekleurde spots? Ik heb hier bijvoorbeeld 350mA 10W spots, zou ik daarvan 4 losse groepen op 1 PowerDrive kunnen aansluiten?

Lijkt er alleen wel op dat hij maximaal 25W per groep kan uitspugen. Met 3 spots in serie ga ik daar dan al overheen. Dan zou ik de bedrading opnieuw moeten trekken zodat ik ze als individuele groepen kan aansluiten.
Die MeanWell is wel lekker flexibel en mooi direct KNX. Die PowerDrive kan wel laag dimmen inderdaad, maar, als een soort electronica natuurwet, kan dat ding dan weer niet heel veel vermogen opleveren.

In wat oude topics kwam ik Dennis tegen, die gebruikt de PowerDrive op dezelfde manier, inderdaad de RGBW kanalen. In mijn geval betekent het max 3 spots. Omdat de afstand tot de kast niet zo veel is, gebruik ik een 8 x 0.75mm2 signaaldraad. Wel een rode, zodat ik snel in de kast kan zien dat er een laagspanningverlichting gestuurd wordt. 1 slaapkamer gebruikt bv 3 kanalen van 1 PowerDrive, want er zitten 7 spotjes in. (wordt dan groepen van resp 2, 2 en 3 spotjes).

Of het allemaal werkt moet ik nog maar zien, ik heb de gok genomen. Dat uitzoeken komt me inmiddels de neus uit, dus hup.
Het komt hier ook willekeurig binnen. Bovenin de kast heb ik rijgklemmen die wél in een logische volgorde zijn (per groep gegroepeerd) en genummerd. Wat willekeurig binnenkomt wordt daar netjes gemonteerd en genummerd van 1 t/m 80. Vanuit daar gaat het weer verder de kast in.

Qua lijsten heb ik in de meterkast een Excel sheet met de kolommen:
  • Groep, dus op welke automaat
  • ALS (zodat ik snel weet welke groep op welke aardlek zit, al zie je dat ook wel meteen)
  • Rijgnummer
  • Buisnummer (op die manier weet ik de relatie tussen de rijgklem en de buis, en dus ook waar je in het huis uitkomt)
  • Fase (1 t/m 3)
  • Type (UTP / 230v / 400v / 230v licht / rook / bus)
  • Beschrijving
  • Actor (dus voor de geschakelde / gedimde contacten, op welke actor die zitten)
Dan krijg je dus zoiets:

[Afbeelding]

Het enige wat je er misschien niet direct vanaf kan zien is welke buis waar in het huis uit komt. De beschrijving geeft dat wel aan, maar een plattegrond o.i.d. zou daar nog wel extra bij kunnen helpen. Vooralsnog heb ik dat nooit nodig gehad, dus die houd ik lekker digitaal :P
Ja, ik heb iets vergelijkbaars. Maar die actors en die ook nummeren is ook een goede. Die kleurtjes van de fases is ook een mooie tip. Mooi detail, de NEN1010 (draad)kleuren.

Ik heb de aansluitingen ook op tekening gezet, zodat het draden trekken wat makkelijker is. Die tekening heb ik alleen digitaal. Tijdens het trekken aan mijn vriendin en schoonvader gegeven. Die waren lekker nummers naar elkaar aan het walkie talkieën 8) De buizen komen op klemmen de kast in, in de spreadsheet staat dat erbij. Klem A, rij zoveel 3e buisje van links, zo ongeveer. Ik heb die tabel dan nog een keer, maar dan op buisnummer gesorteerd ipv klem nummer. Het idee om überhaupt een spreadsheet te maken heb ik van jou overgenomen denk ik :)

Ja toch! Op de klemmen sorteren. Lijkt me netjes _/-\o_ .

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:10

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Heeft er iemand al eens een garagepoort op KNX gehangen? En dan bedoel ik zelfs nog niet de terugkoppeling via magneet contacten ofzo, maar gewoon een pulsdruk genereren?

Ik heb nog een MDT AIO module maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met mijn schakelaars (Ekinex) nog geen 0-1-0 signaal heb moeten genereren. Kan wel een aantal dingen bedenken met delays of een sequentie van de schakelaar uit te laten sturen, maar lijkt me dat je ook moet kunnen instellen dat "als knop ingedrukt is en blijft = 1 en bij loslaten = 0"?

Ik blijf hier nog wat worstelen met de inrichting van DMX en de koppeling naar KNX, werkt scene gestuurd prima, maar die afhandeling in de LogicMachine gaat naar mijn gevoel nog niet echt zo lekker.

Vandaag even niets

• teaser
HyperBart schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:36:
Heeft er iemand al eens een garagepoort op KNX gehangen? En dan bedoel ik zelfs nog niet de terugkoppeling via magneet contacten ofzo, maar gewoon een pulsdruk genereren?

Ik heb nog een MDT AIO module maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met mijn schakelaars (Ekinex) nog geen 0-1-0 signaal heb moeten genereren. Kan wel een aantal dingen bedenken met delays of een sequentie van de schakelaar uit te laten sturen, maar lijkt me dat je ook moet kunnen instellen dat "als knop ingedrukt is en blijft = 1 en bij loslaten = 0"?
Wat verwacht de sturing van de poort? Is het een enkeltoetsbediening (neer - stop - op) of aparte signalen voor op en neer?

In ieder geval, het is de verantwoordelijkheid van de actor om de puls te genereren. Met een MDT schakelactor kan dat ook, met een AIO weet ik niet.

Zelf heb ik nog geen sturing van de poort via KNX. Vooraleer ik dat doe wil ik wel 100% zekerheid dat mijn security op orde is. Mijn KNX hangt aan het netwerk, zoals bij de meesten vermoed ik. Dat zou allemaal wel veilig moeten zijn: hoogst mogelijke wifi security met lange passphrase, de modem van mijn provider heeft wifi af staan en zit op een apart subnet, afgeschermd door een router waarachter de rest van het netwerk hangt. Klinkt veilig maar ik ben geen expert op vlak van netwerken en security dus ik twijfel nog of ik niets over het hooft zie. Daarnaast gebruik ik nog openhab, waarbij ik de cloudverbinding ook gebruik. Dat is kwestie van vertrouwen of die organisatie zijn security op orde heeft.

• ivojansch
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:42
(Edit: weggehaald, zie dat ik dit beter als losse vraag had kunnen stellen maar vind geen verwijder knop)

[Voor 84% gewijzigd door ivojansch op 04-04-2020 21:42]

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True