[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 29 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:26
Zoefff schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:57:
Grr! Rookmelders zie ik maar als een noodzakelijk kwaad. Qua vormgeving ben ik nog best tevreden met deze melders, al had ik het natuurlijk liever subtieler gezien. Dat er ook melders zijn die je verdiept kan inbouwen heb ik me niet gerealiseerd. Ik zie er inderdaad een aantal op de markt, maar of dat nou de schoonheidsprijs verdient? En ze zijn niet met KNX te koppelen. Dat kan met deze melders wel als het goed is (maar ik moet nog uitvogelen hoe ik de RF communicatie precies moet gaan doen :X ).
Ik heb een separaat alarmsysteem die native met KNX verbonden is (Satel Integra). Aan het alarmsysteem heb ik Bosch FCP 500 rookmelders hangen (3 stuks). Die zijn verzonken in het plafond, maar steken nog ietsje uit. Wel duur trouwens, bijna € 200,- per stuk. Daar kun je bij de GAMMA 12 rookmelders voor kopen.

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-06 12:43
Met jullie hulp hele mooie spotjes van Absinthe gevonden. Precies wat ik zocht. Daar kunnen dan mooi constant current leds in. Vervangbaar ook.

Alleen toen begon ik pas te rekenen. Met 6,3 watt en 350mA gaat elke spot een spanning van ruim 17 volt nodig hebben. Boven heb ik 6 groepen spots, 3 daarvan bestaan uit 6 spots. Oei, dat past niet. Zou ik moeten splitsen. Net al 75 meter 2 aderige kabel met 2,5mm2 besteld en getrokken, al is dat op zich op te lossen. Trekken van draden is een fluitje van een cent. Daarbij komt dat het aantal drivers weer op begint te lopen. Kwa kosten niet echt slim en de kast komt weer voller te hangen. Bovendien moet vrijdag het plafond erin :)

Dankzij de tip dat er ook constant voltage spots bestaan, is mij oog op deze modules gevallen. Die passen weer in een losse armatuur. Aan Voltus.de gevraagd of deze passen. Die komen aardig in de richting wat ik zocht kwa uiterlijk. Ik denk dat de armatuur van Absinthe ook past, maar dat weet ik niet zeker. Voordeel van de cv spot modules: lekker parallel aan elkaar knopen, simpel. Zowel met aansluiten als driver uitzoeken.

Eldoled verkoopt ook constant voltage drivers.
Deze duitse langdradige YouTuber, laat ze zien Hij gebruikt gewoon een PWM MDT dimmer. Ziet er voor mij goed genoeg uit. Ik vind het ook wel lekker dat die dimmer gewoon op de din rail past.
Ook nog een video gezien waarin ze de combinatie van die Voltus modules met Eldoled combineren. Ledje gaat langzaam als een kaarsje uit O-)

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-06 16:25
@gjvdh 6W blijft 6W, of je nu CC of CV gebruikt. Je driver moet dat vermogen aankunnen.
Is wel vervelend ja dat die Meanwell LCM-40KN net niet genoeg vermogen levert op 350mA, maar dat betekent niet dat je direct naar CV moet overstappen.

Vergeet niet, met PWM flikkeren je leds heel snel. Met het blote oog zie je dat niet meteen maar sommige mensen kunnen er wel last van ondervinden. Het hele voordeel van dimbare CC drivers is dat je gewoon kunt dimmen door de stroom te verlagen ipv PWM te moeten gebruiken.

• gjvdh
@teaser bedankt voor jouw reactie. Ja, precies, die Meanwell 40 watt haalt een hogere spanning en 350mA, maar net niet niet genoeg, ook kwa vermogen erg krapjes. De 60 watt variant haalt de 350mA weer niet. Dus bij constant current moet je naar èn spanning èn stroom èn vermogen kijken. Bij constant voltage is alles 1 voltage, iets eenvoudiger en daardoor flexibeler in aanleg. Nou, je hebt me overgehaald & geholpen. Ik heb gewoon een nieuwe kabel besteld en ik splits de spotjes in groepen van maximaal 3 spots, dan werkt die Meanwell gewoon. De Eldoled laat ik varen. Die Meanwell kan gewoon direct op KNX, vind ik ook wel mooi.

Spot armatuur wordt toch deze van Brumberg. Die werkt tenminste met normale veertjes ipv bladveertjes. Daar klik ik die 350mA spots van Absinthe in.

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Avond!

Ik was gister bij een installateur en nu ben ik in de war....

Hij stuurde mij een beetje richting free@home waar ik dan zelf ook alles kan knutselen en dat zou dan een ETS pro licentie schelen. Hij gooide het deels op garantie en leveringsgemak als ik alles in Nederland aanschaf.

Als ik het puur bekijk kwa prijzen dan is free@home wel een stuk goedkoper, mits ik dit ook bij Eibmarkt bestel. Als ik KNX (uit DE) vergelijk met free@home via NL, dan is KNX weer goedkoper...

Wat zijn jullie ervaringen met Eibmarkt, zowel met aanschaf en garrantieafhandelingen?

En van free@home is trouwens bar weinig hier te vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Free@home is van Busch-Jaeger. Ik dacht dat er wat componenten van ABB zijn.

free@home is geen onderdeel van knx, daarom vind je er hier weinig over.

Al eens bij voltus.de gekeken? Prijzen weet ik verder niet zo. Behalve dan dat je zeker weten een bak geld kwijt bent.

Ik meen ergens gehoord ge hebben dat de fabrikant moeite doet het protocol ook door anderen te laten ondersteunen. Dat gaat pas lukken als zij een groot marktaandeel hebben.

KNX is een protocol waaraan je moet voldoen. Dus er zijn meerdere fabrikanten van die KNX ondersteunen. Prijstechnisch ook van belang. Ook kwa keuze is het beter.

Ik heb er een paar seconden naar gekeken en afgeserveerd.

Ja, ets kost geld. Het draait alleen onder Windows. Het heeft een dongle (usb) met de licentie erop. Die ouderwtsche filmpjes :) Alles geeft me een back to the 90’s gevoel. Het is schandalig veel geld voor een tool die eigenlijk alleen voor de configuratie van de componenten dient. En dan kun je het nog in ruimtes inderdelen. Woohoo. Zou gewoon gratis ter beschikking gesteld moeten worden en op meerdere platformen. Beetje van deze eeuw zeg maar.

Ik heb ETS met een flinke korting gekocht, de zijn er soms. En hup, Parallels (Windows virtualisatie onder mac) erbij. Voor het eerst nodig gehad sinds 13 jaar Mac gebruik. Als je alleen al kijkt naar de meters kabel en PVC buis, kan dit er ook nog wel bij.

Loxone al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@gjvdh ik had zelf pas naar die Meanwell drivers gekeken omdat ik zelf nog wat spots wil vervangen. Ik heb hier 12V spotjes maar die dimmen dus niet goed. Dus ik wil toch mettertijd de armaturen vervangen en CC gestuurde spots steken. Maar het zijn dus 5 stuks en de spots die ik op het oog had zijn tegen de 8W aan 350mA, wat dus ook net niet lukt met die LCM-40.
Je moet inderdaad de datasheet erbij halen en naar de spanning kijken, want het opgegeven vermogen wordt niet bij elke stroomsterkte gehaald. Complexer dus wat betreft planning, maar dat moet je slechts 1 keer doen, achteraf heb je er dan tientallen jaren plezier van :)

Wat betreft ETS licenties; ik denk niet dat er hier iemand is die de volle pot (1000EUR + BTW + verzending dongle) heeft betaald. Veel mensen komen toe met de Lite licentie (max 20 apparaten, heb je er meer dan kun je die verdelen over 2 projecten) die je al met een leuke korting kunt krijgen als je de gratis introcursus volgt op knx,org.
En dan zijn er natuurlijk de groepsaankopen, eventueel gecombineerd met een korting. Het is nu weer de periode van de kortingen trouwens, meestal is er een actie in november dat je iets van een 25-30% korting krijgt op een pro licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-11-2020
gjvdh schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:31:

Ja, ets kost geld. Het draait alleen onder Windows. Het heeft een dongle (usb) met de licentie erop. Die ouderwtsche filmpjes :) Alles geeft me een back to the 90’s gevoel. Het is schandalig veel geld voor een tool die eigenlijk alleen voor de configuratie van de componenten dient. En dan kun je het nog in ruimtes inderdelen. Woohoo. Zou gewoon gratis ter beschikking gesteld moeten worden en op meerdere platformen. Beetje van deze eeuw zeg maar.
ETS kost geld inderdaad, maar er je kan natuurlijk ook met een aantal geïnteresseerden een licentie aanschaffen (1x ETS pro en een aantal keer supplementary) waardoor de kosten flink zakken.
Ik heb op een ander forum verschillende keren gezien dat dan een ETS5 licentie ergens rond de 400 euro kost.

Dat scheelt al een flink eind in de kosten maar ondanks dat het natuurlijk eigenlijk niet mag kan je ook gewoon de software even zoeken online, de afgelopen jaren zijn eigenlijk alle versies wel online te vinden geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:09:
...

Nu dus de vraag voor mezelf wat de volgende stap wordt:
- Laat ik het idee van bekabelde domotica (grotendeels) schieten?
- Wellicht valt er nog wat te doen met wat dikkere of extra buizen vanaf de centraaldozen naar de meterkast? En dan bekabeling is een boom-topologie.
- Wat extra loze leidingen naar elke ruimte en naar iets draadloos zoeken (met een bedrade backbone)?
- KNX over powerline overwegen (al lijkt daar niet heel veel voor beschikbaar...)
- <insert ander goed idee>
Intussen 2 weken verder en nog 10 dagen te gaan om de tekeningen voor de elektra door te geven aan de aannemer.

Mijn huidige plan:
- Vanaf elke centraaldoos in het huis een loze leiding naar zolder laten trekken. Dat zijn 14 leidingen in totaal, dus valt mee.
- Vanaf de meterkast een X aantal leidingen naar zolder door laten trekken voor zowel 230V als knx en wat utp. Aangezien ze 'gewoon' 180 euro per leiding blijven vragen wil ik niet zomaar uit de losse pols een handvol extra leidingen laten trekken zonder nut.
- Naar elke ruimte (afhankelijk van de grootte 1 of meer loze leidingen tbv KNX. Waar nodig kunnen we zelf in de kamers schakelaars en WDC's verbinden met een KNX-kabel door nog wat buizen te frezen tussen alle punten.
- Naast de thermostaat in de woonkamer 1 loze leiding tbv een bedieningscherm dat bedraad en gevoed aangesloten kan worden.
- Op zolder wordt naast de opstelplaatsen voor wasmachine, wasdroger, MV en omvormer zonnepanelen ruimte gereserveerd voor KNX-regelkast.
- Hopelijk kan ik ook nog een deel van de KNX-actoren in de meterkast kwijt en alles dus over 2 kasten verdelen.

De totale voorbereidingskosten komen daarmee qua leidingwerk zo tussen de 4000 en 5000 euro.

Grootste gevaar zit hem er nog in dat de aannemer me vertelde dat ze me niet kunnen en willen garanderen dat de buizen t.b.v. wcd's, lichtpunten en schakelpunten zonder flexibele buis gelegd wordt.
Dus als ik daar later nog andere kabels door zou willen trekken om bv WCD's schakelbaar te maken kan dat wel eens een moeilijke of zelfs onmogelijke missie worden...

Volgens mij moet ik zo aardig voorbereid zijn op een KNX-installatie in huis toch? Of zie ik nog dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
Farmerwood schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:22:
[...]

Intussen 2 weken verder en nog 10 dagen te gaan om de tekeningen voor de elektra door te geven aan de aannemer.

Mijn huidige plan:
- Vanaf elke centraaldoos in het huis een loze leiding naar zolder laten trekken. Dat zijn 14 leidingen in totaal, dus valt mee.
- Vanaf de meterkast een X aantal leidingen naar zolder door laten trekken voor zowel 230V als knx en wat utp. Aangezien ze 'gewoon' 180 euro per leiding blijven vragen wil ik niet zomaar uit de losse pols een handvol extra leidingen laten trekken zonder nut.
- Naar elke ruimte (afhankelijk van de grootte 1 of meer loze leidingen tbv KNX. Waar nodig kunnen we zelf in de kamers schakelaars en WDC's verbinden met een KNX-kabel door nog wat buizen te frezen tussen alle punten.
- Naast de thermostaat in de woonkamer 1 loze leiding tbv een bedieningscherm dat bedraad en gevoed aangesloten kan worden.
- Op zolder wordt naast de opstelplaatsen voor wasmachine, wasdroger, MV en omvormer zonnepanelen ruimte gereserveerd voor KNX-regelkast.
- Hopelijk kan ik ook nog een deel van de KNX-actoren in de meterkast kwijt en alles dus over 2 kasten verdelen.

De totale voorbereidingskosten komen daarmee qua leidingwerk zo tussen de 4000 en 5000 euro.

Grootste gevaar zit hem er nog in dat de aannemer me vertelde dat ze me niet kunnen en willen garanderen dat de buizen t.b.v. wcd's, lichtpunten en schakelpunten zonder flexibele buis gelegd wordt.
Dus als ik daar later nog andere kabels door zou willen trekken om bv WCD's schakelbaar te maken kan dat wel eens een moeilijke of zelfs onmogelijke missie worden...

Volgens mij moet ik zo aardig voorbereid zijn op een KNX-installatie in huis toch? Of zie ik nog dingen over het hoofd?
Hangt er een beetje af van wat je wil met dat scherm.

Er zijn schermen welke gevoed kunnen over 1 kabel (PoE of via de hulpvoeding in de KNX kabel) maar er zijn ook zat schermen die bijvoorbeeld ook nog een voedingsaansluiting nodig hebben dus dan heb je aan 1 leiding niet genoeg.

Ik heb mijn touchpanel zelf gemaakt van een 10" touchscreen monitor en een mini pc (foxconn nettop) en daarop draait de clientsoftware van de Gira Homeserver. Deze heeft dus ook maar een fractie gekost van een "origineel" touchpanel.

Ook is het misschien handig om tijdens de bouw al de uitsparing voor te bereiden op een eventueel scherm.
Maak een frame van hout in de muur en zorg dat de leidingen in de uitsparing uitkomen, vervolgens dek je dat af met een gipsplaat en laat je de hele boel wegsmeren door de stukadoor.

Tegen de tijd dat je zeker weet of je een scherm wil plaatsen en wat de inbouwmaten zijn voor het scherm kan je met een schrobzaagje de uitsparing uitzagen en het scherm inbouwen zonder dat er daarna weer vanalles hersteld hoeft te worden aan de muur 8)

EDIT: Kan je voor de schakelaars en WCD's niet naderhand nog een sleuf naar de kruipruimte maken voordat de stukadoor komt? Ik heb in onze (bestaande) woning dit ook gedaan zodat ik in de toekomst altijd nog via de kruipruimte erbij kon komen (Ik heb in de kruipruimte helemaal rondom een kabelgoot opgehangen waar alle kabels netjes in liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joep1984 op 16-11-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-06 20:53
Hallo,

Ben me erg op licht aan het oriënteren.
Normale verlichting en spots.
Wel en niet dimbaar.

Wat gebruiken jullie nu zoal? En met welke actors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
@gjvdh Ik snap dat er in dit topic geen Free@Home naar voren komt, mijn opmerking was meer gericht op "Hier bij Tweakers" ;) Voltus.de kende ik overigens nog niet, bij hun is de Gira X1 al 50 euro goedkoper dan bij https://www.eibmarkt.com. Thanks! Ik moet zeggen dat KNX ook nog steeds de voorkeur heeft vanwegen de lijst fabrikanten en de informatie die overal erover te vinden is. Je mening over Free@Home is in iedergeval duidelijk :P

@Joep1984 Thanks voor de tip, hier heb ik inmiddels wat over gevonden. Wat ik wel lees is dat de projecten dan niet meer te importeren zijn bij een ETS versie met een geldige licentie. Geen idee of dit een groot issue is, maar las dat een gebruiker daardoor zijn project opnieuw moest maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Paul_dH schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:38:
@gjvdh
@Joep1984 Thanks voor de tip, hier heb ik inmiddels wat over gevonden. Wat ik wel lees is dat de projecten dan niet meer te importeren zijn bij een ETS versie met een geldige licentie. Geen idee of dit een groot issue is, maar las dat een gebruiker daardoor zijn project opnieuw moest maken.
Mijn ervaring hiermee is anders. Nadat ik vorig jaar mijn ETS licentie had ontvangen (voor een kleine 275 euro!) heb ik mijn project uit ETS 'Ruski' geëxporteerd en vervolgens proberen importeren in de officiële. Wel, dit lukte dus gewoon. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de officiële ETS toen op een VM had geïnstalleerd, misschien was dat de truc.

In ieder geval, onofficiële versies gaan we hier niet promoten. +- 300 euro vind ik een prima prijs, zeker als je vergelijkt met de kostprijs van de rest van de installatie. En als je niet meteen een voordelige groepsaankoop vindt kun je wel even verder met een Lite versie.
kevin0101 schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:02:
Hallo,

Ben me erg op licht aan het oriënteren.
Normale verlichting en spots.
Wel en niet dimbaar.

Wat gebruiken jullie nu zoal? En met welke actors?
Wat betreft niet dimbaar maakt het weinig uit, een schakelactor moet gewoon schakelen.
Dimmen is wel een stukje moeilijker in combinatie met LED.
Ik zou aanraden om hier wat in het topic te graven, verlichting komt erg veel aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik las hier van verschillende mensen dat ze ruim gebruikmaken van meet-/schakelactuatoren van MDT, zoals de AMI-1216.02. Iemand zei meen ik al voor het hele huis. Is dat letterlijk het hele huis, alle 230V groepen, of zijn er uitzonderingen nodig? Ik ben dat nu nl. ook van plan, want ik wil er toch al een groot deel op hebben.

Maar, ik wordt toch een beetje schichtig van de specificatie max 200uF capacitieve belasting - een grens die aardlek en zekering niet kennen. Ik heb nl. geen idee hoeveel dat in de praktijk is. Is dat plenty, m.u.v. héél veel halogeen- of andere elektronische trafo's, of is dat soms een probleem, bijvoorbeeld met wasmachine (die ik juist wel graag zou meten), of een compressor, of..?

En heeft iemand enig idee wat er gebeurt er als ik 'm overschrijdt? Gaat er dan één relais kapot, of stopt de hele unit ermee? En stopt dan (mogelijk) de hele unit met meten en schakelen, of ligt ook gelijk de stroom voor het halve huis (want ik neem er twee) er uit?

Bij voorbaat dank voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Gwaihir schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:28:
Ik las hier van verschillende mensen dat ze ruim gebruikmaken van meet-/schakelactuatoren van MDT, zoals de AMI-1216.02. Iemand zei meen ik al voor het hele huis. Is dat letterlijk het hele huis, alle 230V groepen, of zijn er uitzonderingen nodig? Ik ben dat nu nl. ook van plan, want ik wil er toch al een groot deel op hebben.
Wat ik niet meet:
- verlichting
- de meeste stopcontacten zonder 'vaste functie'; bv die langs deuren en allerlei andere stopcontacten door heen het huis die niet voor een specifiek toestel zoals tv, wasmachine, oven, ... zijn voorzien.
De reden hiervoor is dat de belangrijkste reden voor het meten van het vermogen is om er functies aan te koppelen (wasmachine is klaar, koelkast verbruikt verdacht veel, ...) en niet zozeer het weten van het verbruik op zich. Dit kun je toch niet exact meten met de AMS/AMI (wel met de duurdere AZI).

Ik meet wel het totale vermogen van de installatie net na het hoofddifferentieel met een Zennio KES Plus - dus met een stroomspoel.
Maar, ik wordt toch een beetje schichtig van de specificatie max 200uF capacitieve belasting - een grens die aardlek en zekering niet kennen. Ik heb nl. geen idee hoeveel dat in de praktijk is. Is dat plenty, m.u.v. héél veel halogeen- of andere elektronische trafo's, of is dat soms een probleem, bijvoorbeeld met wasmachine (die ik juist wel graag zou meten), of een compressor, of..?
Die ratings zijn vooral van belang als je gaat schakelen onder belasting. Het is niet de bedoeling dat je een wasmachine die draait gaat uitschakelen uiteraard.

Waar je ook rekening mee moet houden zijn toestellen met een hoge inschakelstroom: stofzuiger, cirkelzaag, compressor e.d. Dit kan wel voor problemen zorgen. Stopcontacten die je vaak gebruikt voor dergelijke toestellen kun je misschien beter niet via een actor voeden.

Voor de zekerheid kun je technische data achteraan in de handleiding van de MDT's raadplegen. Hier staan bv max inschakelstromen vermeld, max belasting bij verschillende types verlichting, max aantal electronische transfo's. Hou er ook rekening mee dat de AMI wel een rating heeft van 20A per uitgang, maar 2 fysisch naast mekaar gelegen uitgangen samen max 32A mogen trekken.
En heeft iemand enig idee wat er gebeurt er als ik 'm overschrijdt? Gaat er dan één relais kapot, of stopt de hele unit ermee? En stopt dan (mogelijk) de hele unit met meten en schakelen, of ligt ook gelijk de stroom voor het halve huis (want ik neem er twee) er uit?

Bij voorbaat dank voor de inzichten!
Ik heb problemen gehad met 1 relais dat uitschakelde en niet meer aan kon (ik vermoed iets te vaak de cirkelzaag eraan gehangen) maar dat was telkens opgelost met enkele seconden de busvoeding van de actor halen. Als het echt mis gaat zal het doorgaans 1 relais zijn dat de geest geeft. Dus dan heb je 1 uitgang minder op je actor. Om de volledige actor om zeep te helpen moet je al heel erg je best doen denk ik, er zit wel wat beveiliging op. Desnoods kun je zelf nog een snelle zekering aan de uitgang voorzien als je het niet helemaal vertrouwt, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de verbruiker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tx!

Mijn lijstje van te meten en / of schakelen dingen liep duidelijk door de 12 (zat al op ca. 15). Vandaar het idee dan maar 2x zo'n ding en alle groepen er doorheen halen. (De kosten van een kleiner exemplaar verschillen niet zo gek veel en het aansluitwerk - wat ik merendeels laat doen - tikt vooral aan per keer 'nog even dit'.)

Maar dan pak ik inderdaad ook de cirkelzaag, compressor, etc. mee. Want even een stopcontact op een andere groep doe je niet zo makkelijk in een bestaand huis. Onder belasting schakelen verwacht ik alleen bij verwarmers te gaan doen (doorstroomverwarmer, close-in boiler). Dat lijken mij uiterst lineaire belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:38

HSL

Buizen voor de overloop zitten allemaal op hun plek, deels door de isolatie en deels over de isolatie. Heb vanaf iedere schakelaar een leiding naar de KNX kast lopen en een leiding naar de centraaldoos, mocht ik het ooit weer "ouderwets" willen schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a3S4Mwb.jpg
Maandag gaat het gips erop :)

Dit (rechts) wordt de KNX + netwerk kast
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AKUXqtT.jpg
De muren worden helemaal bekleed met underlayment om alle buizen op te monteren, en achterin komt of een kast op de muur voor de KNX componenten of misschien schroef ik gewoon een aantal DIN rails op de muur.

Het maximum producten dat bij ETS lite genoemd wordt, gaat dat alleen om de actoren? Of worden de sensoren ook meegeteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
HSL schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:24:
De muren worden helemaal bekleed met underlayment om alle buizen op te monteren, en achterin komt of een kast op de muur voor de KNX componenten of misschien schroef ik gewoon een aantal DIN rails op de muur.
Ik zou toch altijd een kast gebruiken. Al is het maar omdat je spullen dan veiliger opgeborgen zitten en het metaal van de kast ook meteen bescherming biedt tegen allerlei invloeden van buitenaf op je elektronica.

Hoop werk zo te zien wat je erin stopt, maar dat is het straks achteraf meer dan waard natuurlijk als alles eenmaal werkt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Het maximum producten dat bij ETS lite genoemd wordt, gaat dat alleen om de actoren? Of worden de sensoren ook meegeteld?
Het maximum slaat op het aantal busdeelnemers; dus elk toestel dat je aan de bus hangt. Sensoren en drukknoppen vallen daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ga de temperatuur per ruimte regelen.

Ik wil dit doen met de f50 van Jung.
Maar dit is niet in elke ruimte nodig.
Omdat hier overige functies ook bij zitten.

Wat zouden jullie doen? Meten en instellen wil ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

Zoefff

❤ 

Buizen voor de overloop zitten allemaal op hun plek, deels door de isolatie en deels over de isolatie. Heb vanaf iedere schakelaar een leiding naar de KNX kast lopen en een leiding naar de centraaldoos, mocht ik het ooit weer "ouderwets" willen schakelen.
[Afbeelding]
Maandag gaat het gips erop :)

Dit (rechts) wordt de KNX + netwerk kast
[Afbeelding]

Lekker bezig!

Componenten zou ik ook zeker in een kast doen, en niet zomaar los op de muur. Kasten zijn niet alleen mooi, maar ook stof- en beestjesdicht. De electronica wordt lekker warm wat een mooi plekje voor ongedierte is, met eventuele gevolgen van dien. Daarnaast is de kast ook nog een eerste buffer bij eventuele brand. Dan kan je rookmelder het al oppikken voordat de underlayment staat te vlammen :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

teaser schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:38:
Het maximum slaat op het aantal busdeelnemers; dus elk toestel dat je aan de bus hangt. Sensoren en drukknoppen vallen daar ook onder.
Mhmm,.. dan denk ik dat ik het niet niet ga redden met wat ik nu allemaal op lijstje heb staan. Hoe doen jullie dat? Gelijk naar de Pro? Of het in verschillende projecten indelen? Is dat laatste geen gedoe?
Zoefff schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:04:
De electronica wordt lekker warm wat een mooi plekje voor ongedierte is
Ja, ik ga een mooie kast uitzoeken en proberen iets minder ongeduldig te zijn ;) Met een kast is 't ook iets makkelijker om alle leidingen mooi weg te werken. Wat voor merk heb jij?

Voor beestjes ben ik trouwens niet zo heel bang. Alles zit lekker dicht. In de plafonds en in de verdiepingsvloer zit cellulose om het geluid te dempen en op de buitenkant van het dak zit ook nog een dikke laag pir. Toen het dak en de overstekken nog niet gedaan waren heb ik een paar keer een vleermuis op bezoek gehad, maar die kan nu nergens meer naar binnen.

Moet alleen nog iets verzinnen voor de koeling, in de zomer is 't zo onder het dak goed warm.

[ Voor 21% gewijzigd door HSL op 25-11-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HSL schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:31:
[...]
Mhmm,.. dan denk ik dat ik het niet niet ga redden met wat ik nu allemaal op lijstje heb staan. Hoe doen jullie dat? Gelijk naar de Pro? Of het in verschillende projecten indelen? Is dat laatste geen gedoe?
Aan hoeveel busdeelnemers zit je? 2 projecten is te doen. Ik zit nu net onder of boven de 60 dus dat zouden 3-4 zijn, niet zo praktisch.
Voor beestjes ben ik trouwens niet zo heel bang. Alles zit lekker dicht. In de plafonds en in de verdiepingsvloer zit cellulose om het geluid te dempen en op de buitenkant van het dak zit ook nog een dikke laag pir. Toen het dak en de overstekken nog niet gedaan waren heb ik een paar keer een vleermuis op bezoek gehad, maar die kan nu nergens meer naar binnen.

Moet alleen nog iets verzinnen voor de koeling, in de zomer is 't zo onder het dak goed warm.
Vleermuizen zijn geen 'beestjes' meer. Veel kleinere beestjes kunnen ook door veel kleinere spleetjes kruipen. Ik vraag me altijd af hoe die gigantische spinnen die ik sporadisch tegenkom binnen zijn geraakt, maar op de een of andere manier lukt het ze toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

teaser schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:14:
Aan hoeveel busdeelnemers zit je? 2 projecten is te doen. Ik zit nu net onder of boven de 60 dus dat zouden 3-4 zijn, niet zo praktisch.
Even vlug geteld zit ik op ongeveer rond de 40, maar dan heb ik de lichtpunten en te schakelen stopcontacten apart gerekend, een 8-voudige actor wordt neem ik aan als 1 deelnemer gezien?
teaser schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:14:
Vleermuizen zijn geen 'beestjes' meer. Veel kleinere beestjes kunnen ook door veel kleinere spleetjes kruipen. Ik vraag me altijd af hoe die gigantische spinnen die ik sporadisch tegenkom binnen zijn geraakt, maar op de een of andere manier lukt het ze toch.
Je zal verbaasd staan wat voor kleine gaatjes een vleermuis genoeg aan heeft ;) De vorige bewoner heeft wel eens een eekhoorn als huisgenoot gehad, die kwam door een gat in 't overstek binnen en daar wordt je niet heel blij van. Spinnen worden gelukkig meestal door de katten opgegeten voordat ze gigantisch worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HSL schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:18:
een 8-voudige actor wordt neem ik aan als 1 deelnemer gezien?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

Kijk dat scheelt, dan redt ik het voorlopig wel met lite gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Heeft iemand ervaring met OpenTherm i.c.m. een Remeha Tzerra CV ketel? Ik wil een nieuwe CV ketel gaan aanschaffen, de installateur heeft sterke voorkeur voor dit type. De bedoeling is dat hij gaat communiceren met een Theben OTBox. Kan dat? Weet iemand het verschil tussen een Tzerra Ace en Tzerra Plus?

Op https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html
staat het volgende, ik weet echter niet wat de beste keuze is:

Tzerra/Tzerra Plus: Aan/Uit: Ja - On/off-OT Opentherm Ja -On/off-OT
Tzerra Ace: Aan/Uit: Ja -R-Bus Opentherm Ja- R-Bus

[ Voor 21% gewijzigd door Girrekes op 27-11-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

Geen ervaring met OTBox, maar Ik had een Tzerra Plus en die deed het niet helemaal lekker op Opentherm, ik had het gevoel dat de ketel steeds net zo hard ging branden als met aan/uit. Ik ben voor een Atag Q42 gegaan en die doet het veel beter op opentherm.

Wat doet die OTBox precies? Kan je daar meerdere zones op aansluiten en kan hij dan nog steeds opentherm communiceren naar de ketel?

[ Voor 20% gewijzigd door HSL op 27-11-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langehd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 11:22
OT-box heeft twee kanalen (met elk tien zones). Communiceert via OT (opentherm), in ons geval ook met een Nefit Ecomline (Irt naar EMS naar Opentherm via converters).
Of een regeling goed werkt (otbox met bepaalde ketel) hangt verder ook nog af van de temperatuurregelaar ('kamerthermostaat'): aan/uit, pi-regeling enz. enz. MDT 'Glas Raumtemperaturregler' hebben wij goede ervaringen mee, in combinatie met bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Girrekes schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:18:
Heeft iemand ervaring met OpenTherm i.c.m. een Remeha Tzerra CV ketel? Ik wil een nieuwe CV ketel gaan aanschaffen, de installateur heeft sterke voorkeur voor dit type. De bedoeling is dat hij gaat communiceren met een Theben OTBox. Kan dat? Weet iemand het verschil tussen een Tzerra Ace en Tzerra Plus?

Op https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html
staat het volgende, ik weet echter niet wat de beste keuze is:

Tzerra/Tzerra Plus: Aan/Uit: Ja - On/off-OT Opentherm Ja -On/off-OT
Tzerra Ace: Aan/Uit: Ja -R-Bus Opentherm Ja- R-Bus
Ik heb een Tzerra en een Theben OT Box-S. Werkt perfect samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pfh7ggMNDNKEAowCtyQaOmdl/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3mh3dwaY1eUrdc0dYpNooGKX/medium.jpg

Temperatuur tapwater wordt niet ondersteund, die moet ik er nog een keer uitslopen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hallo!

Enig tijd volg ik al dit topic, maar wil er nu ook even actief inspringen. Specifiek met een adviesvraag.

We zitten op dit moment in het traject van een nieuwbouwwoning (zie dit draadje). Natuurlijk is zo'n nieuwbouwwoning meteen een mooie gelegenheid om volledig de domotica-nerd uit te gaan hangen. Aanstaande vrijdag hebben we een gesprek bij de kopersbegeleider om over wensen te spreken. Vandaar dat ik hier even post, wellicht hebben mensen nog goed advies om mee te nemen in dit gesprek.

Domotica systeem
Als eerste, ik ben er nog niet uit welk systeem we zouden willen installieren. Op dit moment (in onze huurwoning) gebruiken we Z-Wave+ (veel inbouw-fibaro modules en een aantal gordijnen besturings modules (opbouw))met Domoticz op een Raspberry Pi, en wat los spul (Google Home, Harmony, Robot stofzuiger). Dit werkt op zich prima, maar met verwarming (Nest) en een aantal andere zaken is het toch wat lastig en soms wat onbetrouwbaar.

Voor het nieuwe systeem zit ik daarom te denken aan bedraad systeem. Bijvoorbeeld KNX, of zelfbouw met PLC. Ik zou er graag de volgende dingen (op den duur) mee willen kunnen aansturen:
  • Verlichting. Wellicht wil ik met LED verlichting (DMX) gaan werken maar ik heb dit nog niet eerer gedaan (nu schakelt het gewoon op de schakeldraden 220v)
  • Verwarming. Op dit moment gebruik ik 1 nest thermostaat maar ik zou dit graag per kamer willen regelen. Op de begane grond komt vloerverwarming, de andere radiatoren. Wellicht nog airco in de toekomst.
  • Gordijnen. Op dit moment met een rail+motor uit china, aangestuurd door fibaro module, dit steekt op dit moment in het stopcontact, maar is wellicht mooier om dit via een loze leiding in het plafond te laten lopen.
  • Bewatering/verlichting in de tuin. Op dit moment wat simpele aquirium pompjes op een fibaro relais module. Dat kan wellicht beter ;) Ook om de WAF te verhogen ;)
  • Hier en daar een stopcontact om te schakelen (sta-lamp, speakerstetje, etc)
Woning
De woning zelf is 3 verdiepingen (begane grond + 2 verdiepingen). De meterkast op de begane ground (naast de voordeur) is redelijk ondiep (een standaard meterkast in de gang). Wel is er op de bovenste etage een grotere technische ruimte.

De muren aan de 'zijkant' van de woning zijn blind. De ramen bevinden zich dus enkel op de kopse kant van de woning. (georiënteerd oost-west). De onderste verdieping steek wat uit tov van de andere etages (uitbouw, zie gelinkt topic). Verder is de begane grond een grote open ruimte.
De eerste verdieping is badkamer en twee slaapkamers (open trap). De tweede verdieping wordt een grotere kantoorruimte (met balkon) een dus de technische ruimte.

Vragen
Aangezien we nog veel keuzes moeten maken en nog niet zeker weten wat we precies willen qua inrichting ben ik vooral op zoek naar iets dat opties openhoudt in de toekomst. Ik ben niet vies van zelf wat klussen, maar het natuurlijk zonde meteen te gaan slopen/breken in een nieuwbouwwoning.
  1. We hebben de optie om inbouw spotjes te laten plaatsen. Hoewel ik zelf meer gewend ben aan centraaldozen en daarbij een reeks van spotjes. Ik ben altijd bang dat dit inbouwdingen net verkeerd zitten als je wat anders gaat inrichten?
  2. Ik denk -nog los van het specifieke systeem- het dus van belang is veel loze leidingen te laten liggen. Maar ik ben dat het er veel worden, als dat voor iedere schakelaar en lichtpuntje moet gebeuren. Zijn er ook bundelingen mogelijk? Ik geloof dat een ster-systeem lastig is, maar is er ook iets anders mogelijk dan echt overal een leiding heen leggen?
  3. Daarnaast ben ik ook benieuwd of het niet teveel 'gaten-kaas' wordt als er overal loze leidingen worden gelegd, en door muren heen moeten worden gelegd. Ik weet niet of dit ook een overweging is om mee te nemen?
Als er nog andere zaken te overwegen zijn die mensen over de tijd heen hebben ervaren dan nemen we die gaag mee. Ik heb een aantal zaken uit dit topic gevonden. Als het helpt kan ik ook de plattegronden wel delen?

Ik zal ook na het gesprek van vrijdag hier even een update posten voor mensen die (later) in hetzelfde schuitje zitten.

• gjvdh
Dennis schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:53:
[...]

Ik heb een Tzerra en een Theben OT Box-S. Werkt perfect samen.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Temperatuur tapwater wordt niet ondersteund, die moet ik er nog een keer uitslopen :+.
Nice :)

Dat is na 2 converters zeker geen slechte score. Tapwatertemp, leuk, maar kan er wel af ja :) Service status vind ik ook geweldig. Dit is toch het grote voordeel van een KNX installatie, alles bij elkaar. Mooiste is dat de temperatuur gewoon werkt. Leuk dat dat op de Gira dinges komt te staan. Vind het scherm ook wel lekker clean moet ik zeggen, lekkere strakke lijntjes. Dat vind ik mooi en gebruiksvriendelijk.

@Girrekes Ja, ik herken het wel. Installateur gebeld, ja die komt, mooi. En dan, hoe sluit ik die ketel aan.

Als verwarming heb ik een Panasonic, die heb ik ook laten installeren. (Moet daar nog steeds om lachen, want die radio'tjes van Panasonic van vroeger waren echt flumpsy). De installateur zei de Panasonic KNX ondersteunt, maar volgens mij haalt ie wat door elkaar. Is in eerste instantie niet zo erg, kan toch met naregeling de vloerverwarming regelen, want de warmtepomp regelt alleen op temperatuurverschil van het water. Toen de installateur dat zei viel bij pas het kwartje. Ik snapte niet waarom er zo weinig temperatuur regelingen waren met ketelsturing, zoals EvoHome dat doet. Hoeft dus niet als ik het goed begrepen heb. In jouw geval anders.

Ik dacht dat die Theben ook nog naregeling kon doen, beetje als EvoHome. Maar dat kon ik uit de documentatie niet goed opmaken. Moet je natuurlijk wel de radiator / vloerverwarming aansluitingen op een verdeler hebben zitten. Misschien handig om te weten of je deze optie met de Theben hebt. Je hebt ook nog iets van ISE, die maken nog wel een directe ondersteuning (https://www.ise.de).

Ik heb in mijn nieuwe huis een Zehner als WTW unit geïnstalleerd. Die was een stuk duurder dan een Brink, maar die had tenminste zo direct mogelijk KNX ondersteuning. Of het echt lekker werkt moet je maar weer gewoon uitproberen, maar dat gaf me een veiliger gevoel. De KNX installatie hoeft de unit alleen maar in de stand te kunnen zetten. Dat had ook wel met van gefabriek met relaitjes gekund, maar dit vond ik netter. Ik heb ook een hier weer een centraal systeem aangelegd, dat wil zeggen de buizen naar de ventielen zijn ook weer en ster netwerk. Misschien kan ik hier ooit nog wat mee. Ventilatie in de keuken uitzetten wanneer de afzuigkap aanstaat heb ik volgens mij wel eens gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
drjake schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:30:
Vragen
Aangezien we nog veel keuzes moeten maken en nog niet zeker weten wat we precies willen qua inrichting ben ik vooral op zoek naar iets dat opties openhoudt in de toekomst. Ik ben niet vies van zelf wat klussen, maar het natuurlijk zonde meteen te gaan slopen/breken in een nieuwbouwwoning.
  1. We hebben de optie om inbouw spotjes te laten plaatsen. Hoewel ik zelf meer gewend ben aan centraaldozen en daarbij een reeks van spotjes. Ik ben altijd bang dat dit inbouwdingen net verkeerd zitten als je wat anders gaat inrichten?
  2. Ik denk -nog los van het specifieke systeem- het dus van belang is veel loze leidingen te laten liggen. Maar ik ben dat het er veel worden, als dat voor iedere schakelaar en lichtpuntje moet gebeuren. Zijn er ook bundelingen mogelijk? Ik geloof dat een ster-systeem lastig is, maar is er ook iets anders mogelijk dan echt overal een leiding heen leggen?
  3. Daarnaast ben ik ook benieuwd of het niet teveel 'gaten-kaas' wordt als er overal loze leidingen worden gelegd, en door muren heen moeten worden gelegd. Ik weet niet of dit ook een overweging is om mee te nemen?
Als er nog andere zaken te overwegen zijn die mensen over de tijd heen hebben ervaren dan nemen we die gaag mee. Ik heb een aantal zaken uit dit topic gevonden. Als het helpt kan ik ook de plattegronden wel delen?

Ik zal ook na het gesprek van vrijdag hier even een update posten voor mensen die (later) in hetzelfde schuitje zitten.
Wellicht heb je mijn posts van de afgelopen weken ook gezien. Ik zit momenteel precies in hetzelfde schuitje. Nieuwbouwwoning en wil graag met bedraad domotica aan de slag.

Ook ik heb straks een vrij kleine meterkast en daarom op zolder naast de aansluitingen voor wasmachine etc ook ruimte voor een electrakast gereserveerd.
Het meest ideaal zou natuurlijk zijn om van elk WDC, lichtpunt en schakelpunt een loze leiding naar die kast op zolder te hebben. Die gaan mij echter 185 euro per loze leiding kosten en een snelle inschatting in het begin leverde toch al een 100 van die leidingen op...
Conclusie was dan ook dat het met projectnieuwbouw een kostbare zaak wordt om zoiets voor elkaar te krijgen. Daarbij zijn ze verplicht een werkende installatie op te leveren en waren ze er niet zo happig op om e.e.a via bv rijgklemmen werkend te maken. (Want is dan buiten de 'standaard' en kan niet snel en makkelijk mee met de rest)

Als tussenoplossing laat ik nu vanaf elke centraaldoos een loze leiding naar zolder leggen (17 stuks) en heb ik naar elke kamer minimaal 1 loze leiding (25 mm) gelegd. Wat grotere ruimtes hebben er meerdere. En ook 5 loze leidingen van de meterkast naar zolder. Tot slot komt er een loze leiding naar elk raam in het kozijn.

Qua bekabeling laat ik naar alle WCD's en schakelpunten ook schakeldraden danwel de nul-draad doortrekken. Dit vooral omdat de aannemer aangaf flexibele electrabuizen te gebruiken waar de bedrading al in zit. Liever iets eruit moeten trekken dan proberen er nog iets bij te krijgen. De loze leidingen leggen ze uiteraard niet met flexibele buizen.

Daarmee komen de kosten voor het leidingwerk nu alsnog uit op een dikke 5000 euro. Dat kan ik er bij vrouwlief nog net doorheen krijgen. :P

Ik kan nu dus in ieder geval via de boom-structuur van het centraaldozensysteem overal bij komen en de KNX-kabel leg ik (denk ik) via de loze leidingen naar elke kamer. Wordt dan wel per kamer nog wat sleuven frezen, maar daarvoor hoef ik niet door muren heen en is dus goed zelf te doen.

Maar ben ook nog in de brainstormfase..
Tekeningen voor leidingwerk moesten officieel afgelopen maandag binnen zijn, maar ik heb wat marge omdat ik pas een paar weken geleden mijn krabbel gezet heb voor het huis.

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:43:
[...]

Wellicht heb je mijn posts van de afgelopen weken ook gezien. Ik zit momenteel precies in hetzelfde schuitje. Nieuwbouwwoning en wil graag met bedraad domotica aan de slag.
Ik heb het inderdaad gezien , en al veel aangehad! Fijn om iemand te vinden die in hetzelfde schuitje zit. Hopelijk kunnen we gaandeweg nog wat dingen uitwisselen!
[...]

Ook ik heb straks een vrij kleine meterkast en daarom op zolder naast de aansluitingen voor wasmachine etc ook ruimte voor een electrakast gereserveerd.
Het meest ideaal zou natuurlijk zijn om van elk WDC, lichtpunt en schakelpunt een loze leiding naar die kast op zolder te hebben. Die gaan mij echter 185 euro per loze leiding kosten en een snelle inschatting in het begin leverde toch al een 100 van die leidingen op...
Conclusie was dan ook dat het met projectnieuwbouw een kostbare zaak wordt om zoiets voor elkaar te krijgen. Daarbij zijn ze verplicht een werkende installatie op te leveren en waren ze er niet zo happig op om e.e.a via bv rijgklemmen werkend te maken. (Want is dan buiten de 'standaard' en kan niet snel en makkelijk mee met de rest)

Als tussenoplossing laat ik nu vanaf elke centraaldoos een loze leiding naar zolder leggen (17 stuks) en heb ik naar elke kamer minimaal 1 loze leiding (25 mm) gelegd. Wat grotere ruimtes hebben er meerdere. En ook 5 loze leidingen van de meterkast naar zolder. Tot slot komt er een loze leiding naar elk raam in het kozijn.
Dit is een goede oplossing. Ik denk dat ik zoveel mogelijk het liefste naar de zolder verplaats. Daarmee heb je ook meteen een fijne ruimte om in te werken ipv dat je in de gang staat te prutsen en het allemaal proppen wordt.

Via de centraaldozen leggen is dan inderdaad handig. Maar worden er dan straks niet teveel draden gebundeld? Als je bijvoorbeeld meerdere lichtpunten apart wilt aansturen (waarvan er maar 1 rechtstreeks op de centraal doos zit?) Dat lijkt me zeker voor inbouwspotjes iets lastig? Of gebruik je daar die loze leiding voor? (in het plafond?) Of wil je dat later doen met freezen dan?

De raamkozijnen wil ik inderdaad ook meenemen. Ik heb nu plakgootjes etc, maar ik voorzie inderdaad een directe aansluiting bij de ramen. Zeker omdat het er in onze woning toch niet zoveel zijn.
[...]
Qua bekabeling laat ik naar alle WCD's en schakelpunten ook schakeldraden danwel de nul-draad doortrekken. Dit vooral omdat de aannemer aangaf flexibele electrabuizen te gebruiken waar de bedrading al in zit. Liever iets eruit moeten trekken dan proberen er nog iets bij te krijgen. De loze leidingen leggen ze uiteraard niet met flexibele buizen.
Dat is zeker een goed punt om mee te nemen in de bespreking! Dat dit ook mee speelde had ik me nog niet gerealiseerd!
[...]
Daarmee komen de kosten voor het leidingwerk nu alsnog uit op een dikke 5000 euro. Dat kan ik er bij vrouwlief nog net doorheen krijgen. :P
Ja het is prijzig, zelfs voor wat extra pijp neerleggen in een woning die vanaf scratch gebouwd wordt. Dat valt me inderdaad tegen. Ik ben benieuwd welke prijzen er bij ons uitkomt (en wat de vrouw acceptabel vindt :))
[...]
Maar ben ook nog in de brainstormfase..
Tekeningen voor leidingwerk moesten officieel afgelopen maandag binnen zijn, maar ik heb wat marge omdat ik pas een paar weken geleden mijn krabbel gezet heb voor het huis.
Ik denk dat er bij ons ook nog wel denk tijd is (volgens mij in Jan de deadline). Maar ik zal even laten weten wat er uit het eerste gesprek bij de kopersbegeleider komt!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Hallo,

Ik wil mijn woning gaan regelen met KNX
Nu ben ik er met schakel actoren wel uit en bekabeling etc,
Echter de keuze voor aansturing en regelen van verwarming. Het schakelen door middel van een taster is niet zo spannend.

Maar nu komt ook een stukje kosten met zich mee.
Ik wil 6 ruimtes regelen en wellicht nog grage.

Woonkamer (vloerverwarming) dmv KNX RUIMTECONTROLLER van jung f40 of f50
Masterbed room KNX RUIMTECONTROLLER F 40 of F50 waarmee ook licht en roluiken.
Badkamer KNX RUIMTECONTROLLER F 40 of F50

Dan heb ik nog 3 slaapkamers + een zolder waar ik het wat minder belangrijk vindt. Maar wel me temperatuur wil regelen. Nu heb je de Theben RAMSES voor zon 130 euro. Maar dit vindt ik eigenlijk nog aanzienlijk veel. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

Voor de liefhebbers,.. ETS is in de aanbieding de komende paar dagen:
https://www.knx.org/knx-e...er-Monday-Sale-30-off-ETS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HSL schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:29:
It's that time of the year again. Vergeet ook de jaarlijkse Advent calendar game niet.

@kevin0101 is het wel nodig dat je per ruimte de temperatuur kan regelen? In een modern geïsoleerd huis moet je streven naar een uniforme temperatuur doorheen het huis. Heb je vloerverwarming dan is regelen vaak al helemaal overbodig (en sowieso niet mogelijk met een dergelijke roomcontroller wegens de traagheid van een vvw systeem). En als je huis niet degelijk geïsoleerd is kun je beter investeren in isolatie dan in een batch roomcontrollers.
Allemaal goed en wel zo'n roomcontroller maar het is vaak een oplossing voor een probleem dat er helemaal niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs-96
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:41
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de dimmers van Weinzierl?
Ik heb 2x een Weinzierl IO 530 en 1x een Weinzierl IO 532 dimmer.
de IO 532 dimmer werkt perfect, alleen de IO 530 dimmers kan ik geen adres toewijzen. de dimmers zijn niet zichtbaar in ETS, en ik krijg de melding: druk programmeerknop in.

De ledjes van de programmeerknop gaan wel aan, maar de dimmers zijn dan nog steeds niet zichtbaar in ETS.
Het volgende heb ik al geprobeerd:
* nieuwe bekabeling
* ander IP interface

Aangezien beide dimmers niet zichtbaar zijn lijkt het erop dat ik zelf iets verkeerd doe, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
teaser schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:19:
[...]

It's that time of the year again. Vergeet ook de jaarlijkse Advent calendar game niet.

@kevin0101 is het wel nodig dat je per ruimte de temperatuur kan regelen? In een modern geïsoleerd huis moet je streven naar een uniforme temperatuur doorheen het huis. Heb je vloerverwarming dan is regelen vaak al helemaal overbodig (en sowieso niet mogelijk met een dergelijke roomcontroller wegens de traagheid van een vvw systeem). En als je huis niet degelijk geïsoleerd is kun je beter investeren in isolatie dan in een batch roomcontrollers.
Allemaal goed en wel zo'n roomcontroller maar het is vaak een oplossing voor een probleem dat er helemaal niet is.
Ik zou voor woonkamer 22 Graden kiezen
slaapkamer 18 (dus zal zelden aan moeten)
Badkamer 23 zo

Hoe wil je dat anders doen?
Dat Honeywell systeem werkt wel maar is op baterij.
De verschillemnde zones zouden toch moeten openen en sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@kevin0101 Dé grote vraag is of je het hebt over een nieuwbouw, grondige renovatie, of gewoon hier en daar wat opknappen... In het laatste geval kan je nog fel in zones denken, in het tweede geval minder, in het eerste geval naar mijn mening helemaal niet meer. Ventilatie type D bijvoorbeeld zorgt al voor een grote afvlakking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
kevin0101 schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:27:
[...]
Ik zou voor woonkamer 22 Graden kiezen
slaapkamer 18 (dus zal zelden aan moeten)
Badkamer 23 zo

Hoe wil je dat anders doen?
Dat Honeywell systeem werkt wel maar is op baterij.
De verschillemnde zones zouden toch moeten openen en sluiten
En wil je ook variëren in die temperaturen? Een constante 18° bereik je ook met een simpele thermostaatknop op de radiator. Als je in de badkamer een hogere temperatuur wil dan kun je dit eventueel wel met een roomcontroller doen zodat je enkel op bepaalde momenten van de dag de temperatuur opdrijft. Voor ruimtes met een constante temperatuur zie ik het nut van een roomcontroller niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
teaser schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:45:
[...]

En wil je ook variëren in die temperaturen? Een constante 18° bereik je ook met een simpele thermostaatknop op de radiator. Als je in de badkamer een hogere temperatuur wil dan kun je dit eventueel wel met een roomcontroller doen zodat je enkel op bepaalde momenten van de dag de temperatuur opdrijft. Voor ruimtes met een constante temperatuur zie ik het nut van een roomcontroller niet.
Ja ik wil ook gaan variëren... Zijn misschien maanden dat ik daar niet kom, en dan zit ik niet te wachten steeds radiator knoppen dicht te zetten.

Kan deze anders ook volledig openzetten dmv schakel contact op de verdeler? Normaal zijn die ventielen nc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:26
HSL schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:29:
Aaarghh. Wilde net nog bestellen; lijkt hun klok net even voor te lopen...

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 22:51

tomtommie

Alaaf!

Ik ben mijn verwarming systeem ook voorzichtig aan het optimaliseren. Elke ruimte (boven) heeft een elektronisch stalventiel voor de radiator. Op dit moment gebruik ik even de 'block' functie van de verwarmingsaktor om de klep open te kunnen zetten met een knop. Nu is dit niet de meest ideale manier van regelen, ik zou graag standby of comfort HVAC mode kunnen instellen met de knoppen aan de muur (ekinex). Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Ik heb al eens geprobeerd om de knop in te stellen zodat deze een 1-Byte "1" waarde stuurt, maar dat lijkt niet te werken. Iemand ervaring of tips?

De hardware combinatie voor dit geheel:
- Ekinex schakelaar
- MDT AKH-0800.02
- Möhlenhoff Alpha 5 230V NC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseub
  • Laatst online: 07-06-2021
Hallo allemaal,
Ik ben mezelf momenteel een beetje aan het verdiepen in KNX. En ik heb een vraag.
Heeft er iemand een (voorbeeld)tekening van een knx-installatie in een grote woning/villa? Ik ben benieuwd hoe andere mensen knx-installaties tekenen icm een tekening van een e-installatie. Zodat de leidingen naar de goede plek lopen en dit bij een nieuwbouw bij het dek leggen al goed wordt gedaan. Of teken je juist een aparte knx-tekening? Ik ken de gebruikelijke knx-symbolen wel, die je ook op google kunt vinden. Maar vind deze zelf nogal onoverzichtelijk als je ze combineert met een e-installatietekening. Wil graag weten hoe andere mensen werken met knx en hier mee omgaan :).

• kevin0101
Hoe het er nu uitziet laat ik alle knx leidingen op een schakelkast uit komen. En ook dus de schakeldraden.

Aangezien ik nogal veel moet bedragen ga ik gebruik maken van flexibel voorbedraden buis.

Nu zoek ik nog de juiste wartel voor in schakelkast en lasdozen etc.

Hoe doen jullie dit?

Voor Led heb ik nu dit.
led unit BM100-2700K 8w wit 14
0225 DIV led driver BM100-CP 8w

En nog een houder.
Kom ik op 90 euro per spot.

Hoe doen jullie dit?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KNX DALI gateway en de spots in serie per groep samenvoegen op 1 Meanwell DALI driver. Het is onzin om elke spot apart te kunnen dimmen.
Vooral omdat je dan ook elke spot terug naar MK moet voeren.
Meanwell heeft tegenwoordig ook KNX drivers....

• vDR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 15:23

vDR

bbbrumbrum schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:36:
KNX DALI gateway en de spots in serie per groep samenvoegen op 1 Meanwell DALI driver. Het is onzin om elke spot apart te kunnen dimmen.
Vooral omdat je dan ook elke spot terug naar MK moet voeren.
Meanwell heeft tegenwoordig ook KNX drivers....
Dit is niet geheel correct. Dali is een bus systeem. Dit wil zeggen dat je gerust 1 lus kan trekken naar al je lampen. Wel dien je dan tussen elke lamp een DALI Driver te plaatsen. Zo heb ik het allesinds thuis.

Onder 1 DALI BUS lus. & boven ook een.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vDR schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:13:
[...]

Dit is niet geheel correct. Dali is een bus systeem. Dit wil zeggen dat je gerust 1 lus kan trekken naar al je lampen. Wel dien je dan tussen elke lamp een DALI Driver te plaatsen. Zo heb ik het allesinds thuis.

Onder 1 DALI BUS lus. & boven ook een.
Uh ja? Ik reageer op de vraag vam @kevin0101
Ging me meer om de situatie die hji voorstelde, waarin elke lamp (dus ook een groep van 6 boven de zithoek bijvoorbeeld) elk hun eigen driver heeft en dus separaat teruggevoerd moet worden naar MK.

Dat kan beter in serie, en met een DALI of KNX driver, en of je die dan decentraal bij de lampen plaatst of centraal in MK is om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
bbbrumbrum schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:49:
[...]

Uh ja? Ik reageer op de vraag vam @kevin0101
Ging me meer om de situatie die hji voorstelde, waarin elke lamp (dus ook een groep van 6 boven de zithoek bijvoorbeeld) elk hun eigen driver heeft en dus separaat teruggevoerd moet worden naar MK.

Dat kan beter in serie, en met een DALI of KNX driver, en of je die dan decentraal bij de lampen plaatst of centraal in MK is om het even.
is verlichting van Berla,

Volgens mij heeft iedere lamp ze eigen driver nodig?
https://berla.nl/product/bm100-cp-8w/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
kevin0101 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 06:17:
[...]

is verlichting van Berla,

Volgens mij heeft iedere lamp ze eigen driver nodig?
https://berla.nl/product/bm100-cp-8w/
Klopt, want de 8W van de driver volstaat niet voor meerdere lampen. In dit geval kun je alle lampen die je samen wilt schakelen/dimmen groeperen; dwz parallel met mekaar verbinden en dan 1 schakeldraad per groep naar de verdeelkast.
Edit: ik zou precies wel de drivers nooit 100% aansturen. Volgens de specs die ik vond geeft de driver 200mA en is de led module 180mA. Heeft iemand je deze driver aangeraden voor die modules?

Maar er zijn vele mogelijke pistes. Zoals vDR aanhaalt kun je met Dali drivers werken, maar dat drijft de prijs op en het is waarschijnlijk niet nodig. Of je gebruikt zwaardere driver waarmee je meerdere spots kan aansturen (in serie). Dat kan ook weer een Dali driver zijn of 230V gestuurd. Of je gebruikt KNX drivers, maar voor jouw led modules gaat dat niet werken omdat die met slechts 180mA gestuurd worden en die MW drivers starten pas vanaf 350mA.

Zoals je ziet, vele mogelijkheden om hetzelfde te bereiken, wat het er niet eenvoudig op maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door teaser op 13-12-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Voor bedrading had ik het volgende bedacht.
De schakelkast + lasdozen komen in de grage. Zodat je er altijd nog bij kan er eraf kan stappen.

Foto:
https://www.imgdumper.nl/...5df609f759141-KNXIdee.png

[ Voor 10% gewijzigd door kevin0101 op 15-12-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
Even een ander vraagje tussendoor. Veel mensen hebben hier de tasters van Ekinex lees ik zo. Hebben jullie dan ook de bijbehorende WCD's van Ekinex? Of een ander merk/serie die er goed bij past?

Zelf heb ik de voorkeur voor Tasters Ekinex FF NF ICE WHITE en WCD's van Jung, Gira, Busch Jaeger of iets dergelijks, in ieder geval een standaard serie. Echter vind ik het ontzettend lastig om een WCD te vinden die er goed bij matcht. De afdekkingen van Ekinex hebben net een andere tint wit als de andere merken, dit vind ik toch wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1307532

Beste Joep,

Hoe heb je onderstaande met de HomeServer 4 geprogrammeerd in expert?

-buitenverlichting gaat automatisch aan/uit bij schemering, op basis van gps locatie dus nooit gedoe met tijden bijstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@Girrekes dat probleem speelt niet alleen bij Ekinex tasters uiteraard. In België zijn Niko WCD's standaard, en ik gebruik ze ook graag ivm hun kwaliteit. Uiteraard zijn die ook niet matchend te vinden met de Jung tasters die ik heb. Geen probleem eigenlijk: ik probeer ze gewoon niet te matchen. WCD's zijn allen grijs, tasters spierwit. Dit vloekt niet, dus het kan perfect. WCD's hangen doorgaans ook laag tegen de vloer, tasters dichter bij ooghoogte. Daardoor valt het ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

Girrekes schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:11:
Even een ander vraagje tussendoor. Veel mensen hebben hier de tasters van Ekinex lees ik zo. Hebben jullie dan ook de bijbehorende WCD's van Ekinex? Of een ander merk/serie die er goed bij past?

Zelf heb ik de voorkeur voor Tasters Ekinex FF NF ICE WHITE en WCD's van Jung, Gira, Busch Jaeger of iets dergelijks, in ieder geval een standaard serie. Echter vind ik het ontzettend lastig om een WCD te vinden die er goed bij matcht. De afdekkingen van Ekinex hebben net een andere tint wit als de andere merken, dit vind ik toch wel storend.
Zelf heb ik ze gewoon beide door elkaar. JUNG tasters met Niko stopcontacten. In de keuken heb ik ook enkele JUNG stopcontacten en opzich stoort het helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 17:23
is er hier iemand die ervaring heeft met producten van Tantron?

http://www.tantron.com.cn...dard55touchscreen_90.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Girrekes schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:11:

Ik heb me daar ook enorm aan gestoord in de uitzoek fase, zelfs overwogen om de Ekinex knoppen te spuiten. Uiteindelijk gewoon opgehangen in combinatie met de mat witte Gira E2 serie. Je ziet het wel, maar het stoort totaal niet. Tasters hangen bij mij ook niet direct naast een stopcontact, dus met lichtval ogen ze allemaal weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

Dat ziet er wel heel mooi uit,.. zou je die ook zo kunnen programmeren zodat hij 's avonds wat anders in het display heeft staan dan overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-06 08:02
Ik heb geen idee waar het te posten dus kom ik het hier even vragen
In mijn huis heb ik een installatie met teleruptoren van Eltaco gemaakt, dus elke lichtschakelaar heeft een SVV bekabeling liggen
Nu wil ik smart bulbs installeren maar als ik deze wil laten werken, moet ik dan altijd eerst de lampen "aanzetten" met mijn lichtschakelaren? dus die zouden dan eigenlijk non stop zogezegd aanstaan?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik ook een "allesuit" knop heb op verschillende punten in mijn huis, dat zou dus erg vervelend zijn als ik daarop duw als ik wegga/slapen ga om dan tot de conclusie te komen dat ik al mijn lichtschakelaars terug moet inschakelen eens ik terug thuisben voor mijn smart bulbs te kunnen gebruiken?
Of zijn er hier andere oplossingen voor?
Smart lichtschakelaars misschicen maar ik vind precies geen enkele die werken op laagspanning hiervoor ;s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 15:45
predmat schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:32:
Ik heb geen idee waar het te posten dus kom ik het hier even vragen
In mijn huis heb ik een installatie met teleruptoren van Eltaco gemaakt, dus elke lichtschakelaar heeft een SVV bekabeling liggen
Nu wil ik smart bulbs installeren maar als ik deze wil laten werken, moet ik dan altijd eerst de lampen "aanzetten" met mijn lichtschakelaren? dus die zouden dan eigenlijk non stop zogezegd aanstaan?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik ook een "allesuit" knop heb op verschillende punten in mijn huis, dat zou dus erg vervelend zijn als ik daarop duw als ik wegga/slapen ga om dan tot de conclusie te komen dat ik al mijn lichtschakelaars terug moet inschakelen eens ik terug thuisben voor mijn smart bulbs te kunnen gebruiken?
Of zijn er hier andere oplossingen voor?
Smart lichtschakelaars misschicen maar ik vind precies geen enkele die werken op laagspanning hiervoor ;s
Ik vrees dat je hiervoor een beetje vast gaat zitten als je beide functies wil gebruiken, die smart schakelaars worden meestal in het bestaande circuit geplaatst of werken met RF. Kan je eventueel met groepen werken met je teleruptoren? Zodanig dat je alle "smart" verlichting in 1 groep plaatst en deze groep kan aan/uit togglen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@predmat een installatie met teleruptoren is eigenlijk al een goede aanzet om te gaan automatiseren. Echter, 'smart' lighting zoals Hue,Tradfri en clonen zijn eerder geschikt met een klassiek bedraad systeem zonder teleruptoren toch dingen te gaan automatiseren.
In jouw geval zou ik in eerste instantie eerder naar iets zoals Loxone gaan kijken. Dat is zeer geschikt om een installatie met teleruptoren te vervangen omdat je eigenlijk aan je bekabeling en je drukknoppen niets hoeft aan te passen.
Je kan eventueel beginnen met enkele lichtkringen via Loxone te sturen, en gradueel andere kringen toe te voegen. Wil je extra sensoren toevoegen (beweging, temperatuur) dan kan dat eventueel zonder kabels bij te trekken met de Air extensie van Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
Anoniem: 1307532 schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:29:
Beste Joep,

Hoe heb je onderstaande met de HomeServer 4 geprogrammeerd in expert?

-buitenverlichting gaat automatisch aan/uit bij schemering, op basis van gps locatie dus nooit gedoe met tijden bijstellen
Ik heb net al geantwoord in het persoonlijke bericht maar zal het hier ook nog even delen, wellicht heeft iemand anders er ook iets aan :*)

Ik heb in de homeserver in de "Graphic logic editor" een pagina aangemaakt voor de sturing van de buitenverlichting en gebruik daar de logische bouwstenen "Sunrise" en "Sunset" voor (te vinden in de map "Time functions")

In de bouwstenen vul je de lengte en breedtegraad van jouw locatie in en met de uitgang van de logische bouwsteen kan je dan de gewenste acties laten uitvoeren.

Je kan eventueel ook nog bij ingang E4 ("Offset") een waarde invoeren, hiermee kan je bijvoorbeeld de tijd van de uitgang van de logische bouwsteen vertragen of vervroegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Ik kwam gisteren deze tegen:
https://www.voltus.de/?cl...733&artikelnummer=1691547

Even snel gekeken, maar ziet er wel interessant uit. Er kunnen 10 stelmotoren voor de vloerverwarming-verdeelunits worden aangesloten. Helaas niet elk standaard merk, maar alleen de eigen (vanwege een sensor die ingebouwd zit - als ik het goed begrijp).

Ook even de KNX database in ETS5 geïmporteerd en daaruit blijkt een veelvoud aan functies. In ieder geval 10 ruimte-temperatuurregelaars. Ook de hoeveelheid zoninstraling (KNX 9.022 - ik had er nog nooit van gehoord - iemand enig idee hoe je die kunt meten?) kun je opgeven. Per ruimte-temperatuurregelaar ook weer een veelheid aan parameters, zoals vensterstatus, meerdere aanwezigheidsobjecten, HVAC-mode, etc.

Misschien wel een interessant iets: ik zat al een tijdje te kijken om de aansturing van de temperatuur in mijn Gira X1 te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marq78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 21:57
KNX kabel:

KNX op de rode en zwarte aders en DALI op de 2 overgebleven aders, kan dat en mag dat?

Zo ja, mag je ze dan vertakken in dezelfde centraaldoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:29
DALI is niet SELV. moet behandeld worden als netspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Mag ik nu vanaf de klemmenstrook in de schakel kast naar de actors met zachte draad? Of moet dit ook VD draad zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
kevin0101 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:39:
Mag ik nu vanaf de klemmenstrook in de schakel kast naar de actors met zachte draad? Of moet dit ook VD draad zijn?
Dat mag met flexibele draad inderdaad. Dat is zelfs de beste oplossing anders krijg je nooit alles in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

Die ziet er inderdaad zeer netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
Dat display van Tantron ziet er erg goed uit ja, zou hier ook wel passen. Iemand misschien meer info over prijs en distributeurs in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marq78
Fabian schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:57:
DALI is niet SELV. moet behandeld worden als netspanning
Bedankt, mag ik deze dan ook vanuit de centraaldoos verdelen waar ook 220v zit, of dat dan weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34
Marq78 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:24:
[...]

Bedankt, mag ik deze dan ook vanuit de centraaldoos verdelen waar ook 220v zit, of dat dan weer niet?
De DALI bekabeling wordt gewoon met de voedingskabel voor de dimmer meegetrokken, DALI connectoren zijn dan ook 5 pins en er worden vaak 5 aderige kabels gebruikt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Bij ons is de verbouwing inmiddels in volle gang en we zijn bij het frees / elektra deel beland. Nu heb ik samen met de installateur een systeem verzonnen wat ik wilde delen en ik was benieuwd naar jullie meningen.
  • Een meterkast op de BG met rijgklemmen en naast de meterkast een losse verdeelkast voor alle KNX spullen.
  • Het "oude" centraaldoossysteem haal ik leeg en herbruik ik voor de verlichting (veelal zwart/blauw).
  • De dalende pijpen vanaf de centraaldozen naar de stopcontacten probeer ik bij 1 punt boven aan uit te bikken. Dit om te kijken of de pijp benaderbaar is om door te zagen en om hier dan een knietje op te zetten zodat hij uit steekt van de muur af (als dit door prefab te diep of niet handig is dan smeer ik deze dozen dicht).
  • De dalende pijpen naar de schakelaars in de kamers wil ik wel perse oppikken en met een knietje uit laten steken zodat deze toegankelijk is voor de groene bus kabel.
  • Als ik nu bijvoorbeeld een inbouwdoos wil hebben dan maak ik vanaf het plafond tot de juiste hoogte een sleuf en gat voor de inbouwdoos. Eenmaal alles er uit gehakt en de doos/pijp geïnstalleerd buig ik de bovenkant van de pijp ongeveer 70 graden. Zodat deze schuin naar het plafond steekt. Als de stucadoor is geweest zaag ik al die uitstekende stukjes pijp netjes vlak tegen de muur en loop ik ze langs met een schuurpapiertje. Je krijgt dan dus een dalende pijp met een gat bij het plaffond voor de aanvoer.
  • Op de BG maken we langs de muren koofjes van ongeveer 10cm hoog en 25cm diep (binnenmaat). In deze koofjes zal dmv YMVK kabel (5x2.5mm2) alle bekabeling komen die nodig is om alle punten van stroom te voorzien. Deze bekabeling komt dicht tegen de muur aan en voorin in het koofje komt een bundeltje UTP te liggen en de groene BUS kabel. Dit koofje zal worden afgewerkt met een soort J vormig profiel waarin onderin een ledstrip komt te liggen. Hierdoor blijft het mogelijk om toegang te krijgen tot alle kabels en infra die er loopt.
  • Om dus de bovenstaande inbouwdoos te voorzien van kabels kan ik een kabel door de koof vanaf de meterkast trekken naar het punt waar het afgezaagde pijpje in de muur zit. Dan kan ik vanaf dat punt de YMVK kabel 2,2m strippen en de losgekomen draden hieruit door de pijp trekken. Hierna is de boel af te monteren en is het mogelijk om dus 3 geschakelde stopcontacten naast elkaar te maken met 1 kabel (5 aders).
Nu rest er waarschijnlijk de vraag, hoe kom je bij de overige verdiepingen....

Ik heb van de BG naar de eerste verdieping een gat laten boren van 15cm ongeveer 20cm verwijderd vanaf onze openhaardpijp. Dit valt allemaal weg in de bovengenoemde koofjes. Een soortgelijk gat is ook gemaakt tussen de eerste verdieping en de 2e verdieping. Het is dus goed mogelijk om steeds toegang te krijgen tot de verschillende bekabelingspunten. Op de eerste verdieping zit het nieuwe gat samen met het gat van de openhaard op een gunstige hoek, dit kan ik dan ook netjes aftimmeren. Op de 2e verdieping heb ik langs de hele lengte van het huis een kast gebouwd met aan de achterkant een hoek uit elke plank. Zo kan ik van links en rechts bekabeling doorvoeren.

Overigens ga ik morgen de installatie pas intekenen met mijn vader, deze was "vroeger" elektraman en het plan moet hierna nog langs de installateur. Deze gaat ook voorzien in het plaatsen van de nieuwe meterkast, ik regel alle koofjes met bekabeling en dozen in de muur met leidingen.

Al met al behoorlijk anders dan de doorsnee oplossingen, maar ben benieuwd naar resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Is er iemand al aan de slag gegaan met Tasmota? Dit is open source firmware voor ESP8266-gebaseerde devices (Sonoff, Shelly, NodeMCU, Wemos...).
Voor zover ik begrijp heb je een KNX router nodig, ofwel moet je ergens een knxd hebben draaien. Met die laatste heb ik zelf ook 0 ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:18

bomberboy

BOEM!

teaser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:14:
Is er iemand al aan de slag gegaan met Tasmota? Dit is open source firmware voor ESP8266-gebaseerde devices (Sonoff, Shelly, NodeMCU, Wemos...).
Voor zover ik begrijp heb je een KNX router nodig, ofwel moet je ergens een knxd hebben draaien. Met die laatste heb ik zelf ook 0 ervaring.
Nog niet, maar lijkt me wel leuk. Ik heb nu een paar vochtigheids en CO2 sensoren liggen die ik via een ESP bordje ging gebruiken om de ventilatie te sturen. Het plan was om dat via MQTT te laten lopen. Echter als het rechtstreeks via KNX kan is dat weer een schakel die er tussenuit kan.
(ik gebruik een LogicMachine voor IP-toegang tot de KNX-bus). Zeker iets om de komende weken eens te testen. Bedankt om te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 17:23
Girrekes schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:59:
Dat display van Tantron ziet er erg goed uit ja, zou hier ook wel passen. Iemand misschien meer info over prijs en distributeurs in NL?
Volgende kwam ik tegen op een knx forum in ons buurland:

Die Nebenkosten sind relativ happig. Ich hatte drei bestellt, zu je 69US$ plus Versandkosten 43US$, macht 250US$.
Banküberweisung nach Hongkong 227 Euro plus 30 Euro Gebühren.
Dazu (an DHL) 93 Euro für Zoll (30 Euro), Einfuhrumsatzsteuern (48 Euro) und sonstiges.
Insofern wäre eine Sammelbestellung durchaus sinnvoll.

Qua prijs voor dit product is het voordelig alleen met de bijkomende kosten loopt het mooi op.
In Nederlands zijn nog geen distributeurs. in Duitsland kwam ik wel een website tegen:
https://shop.architronics...2-6-touchdisplay-tantron/

De producten zijn ook rechtstreeks bij tantron te bestellen.
HSL schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:47:
[...]

Dat ziet er wel heel mooi uit,.. zou je die ook zo kunnen programmeren zodat hij 's avonds wat anders in het display heeft staan dan overdag?
Ik heb contact gehad met ze en heb inmiddels een ets demoprojectbestand gekregen met de tantron 2.6 touch panel file en bijbehorende manuals, ik heb hier nog niet mee gestoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

@Paul_dH Lijkt me dat het zo moet kunnen, je krijgt dan dus een koof waar al je kabels in liggen. Smaken verschillen, maar heb je geen verlaagd plafond waar je alles in weg kunt werken? Als je toch met buis aan de gang gaat kun je ook deze naar een kast toe brengen.
2.2m strippen zou misschien niet hoeven, als je 19mm buis gebruikt moet de kabel er gewoon doorheen passen, maar het is wat je wil, strippen van die lengte is echt heel vervelend.
Tevens zou je WCD's ook door kunnen verbinden, naar elk punt een kabel trekken worden erg veel kabels namelijk. Lassen van kabels in je koof zou je dan eigenlijk ook weer netjes in een doosje moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Kreeg gisteren na bijna 2 maanden eindelijk bericht van de aannemer over mijn plannen voor de elektra. Alles kan, behalve mijn verzoek om vanaf elke centraaldoos een loze leiding naar zolder te trekken. Terwijl ze eerder zeiden dat dit geen probleem is...
Ze gooien het op 'projectbouw' en dat dit teveel buiten de standaard valt.

Nu dus op zoek naar een alternatieve mogelijkheid of het hele plan van bedraad domotica laten vallen en toch alles draadloos gaan doen.En daarmee ook KNX waarschijnlijk laten vallen.

Vanmiddag gesprek bij de aannemer, dus als iemand nog tips heeft.

Wellicht dat het mogelijk is om naast de leiding van centraaldoos naar meterkast een extra loze leiding te laten trekken, maar dan krijg ik een enorme hoeveelheid leidingen naar de meterkast en is het nog maar de vraag of alles daar gaat passen qua onderdelen. (Juist om die reden had ik de leidingen naar zolder gepland en vanaf de MK nog enkele leidingen naar zolder.

Enige andere optie is nog om in elke kamer door de reeds geplande loze leidingen buskabel te leggen (naast utp) en dan in elke kamer sleuven frezen vanaf die loze leiding naar de schakelpunten en wcd's.

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 15-01-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Kun je zelf niet in de avonduren enkele extra buisjes leggen?

Een extra leiding naar de centraaldoos is inderdaad een goede optie zodat je buskabel hier doorheen kan. In theorie kan die ook naast de elektra kabel, maar ik zou wel 5 2,5mm2 kabels naar elke centraaldoos brengen en dan gaat de buskabel niet meer passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vanmiddag met de aannemer gesproken en die zei dat de installateur aangegeven had dat de centraaldozen al te vol zitten om aan dit verzoek te kunnen voldoen...
Aangezien ik me niet voor kan stellen dat ze allemaal vol zitten heb ik de vraag nog terug gelegd welke wel en niet zouden kunnen.
tomtommie schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:43:
Kun je zelf niet in de avonduren enkele extra buisjes leggen?

Een extra leiding naar de centraaldoos is inderdaad een goede optie zodat je buskabel hier doorheen kan. In theorie kan die ook naast de elektra kabel, maar ik zou wel 5 2,5mm2 kabels naar elke centraaldoos brengen en dan gaat de buskabel niet meer passen.
Het is projectbouw, dus eigenlijk mag ik het huis niet eens in tijdens de bouw op enkele kijkmomenten na. Dus zelf wat gaan klussen gaat hem helaas niet worden. Kan een hoop zelf doen achteraf, maar nieuwe leidingen leggen dwars door het hele huis zie ik niet zo zitten. Als het al kan als die centraaldozen idd al helemaal vol zitten...
Die dingen worden blijkbaar op voorhand al in de plafondplaten gezet en zo geleverd. Dus andere/grotere centraaldozen gebruiken kan niet.

edit:
Werd net gebeld door de aannemer dat ze nogmaals contact gehad hebben met de installateur en met een beetje andere route van wat leidingen lijkt het toch nog te gaan lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 16-01-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 02:54
Dennis schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:05:
Ik kwam gisteren deze tegen:
https://www.voltus.de/?cl...733&artikelnummer=1691547

Even snel gekeken, maar ziet er wel interessant uit. Er kunnen 10 stelmotoren voor de vloerverwarming-verdeelunits worden aangesloten. Helaas niet elk standaard merk, maar alleen de eigen (vanwege een sensor die ingebouwd zit - als ik het goed begrijp).

Ook even de KNX database in ETS5 geïmporteerd en daaruit blijkt een veelvoud aan functies. In ieder geval 10 ruimte-temperatuurregelaars. Ook de hoeveelheid zoninstraling (KNX 9.022 - ik had er nog nooit van gehoord - iemand enig idee hoe je die kunt meten?) kun je opgeven. Per ruimte-temperatuurregelaar ook weer een veelheid aan parameters, zoals vensterstatus, meerdere aanwezigheidsobjecten, HVAC-mode, etc.

Misschien wel een interessant iets: ik zat al een tijdje te kijken om de aansturing van de temperatuur in mijn Gira X1 te vervangen.
Kijk eens naar een Viega Fonterra Smart verdeler. Op die verdeler zitten vanaf 2 tot 14 aansluitingen. 2 tot 14 stelmotoren, die worden aangedreven door de Smart controller. Per leiding/groep wordt de retour temperatuur gemeten. Feitelijk wordt er dus 24x7 continu waterzijdig ingeregeld. Als de vrouw een nieuw vloerkleed neerlegt, je de bank verplaatst of er veel zon-inval is in de serre, dan wordt die groep automatisch bijgesteld. Het geheel kun je aan KNX koppelen, ik heb daar zelf een paar Logische bouwstenen voor geschreven voor de Gira Homeserver en over 1 a 2 maanden komen ze ook uit voor de Gira X1 (gratis overigens!). Je kunt ook de ISE Viega KNX module kopen om ze aan KNX te koppelen. Het scheelt enorm veel werk t.o.v. alles zelf proberen te programmeren en waterzijdig inregelen. Je zet in feite alleen de setpoint temperatuur met KNX of leest de actuele temperatuur uit.

Mijn advies: niet zelf kloten met verdeler X, stelmotoren van merk Y en een Heizungsactor van merk Z en vervolgens alle parameters zelf gaan configureren en 2 jaar erover doen om het een beetje goed af te kunnen stellen... Maar neem een oplossing van bijv. Viega Fonterra Smart: Verdeler, sensoren, retour temperatuur, leidingen, stelmotoren, alles van 1 merk en maak dan een koppeling naar KNX.
TIP: Neem er een Theben Opentherm KNX unit bij, dan stuur je gelijk je ketel of warmtepomp aan.

...don't know what should be here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marq78
MewBie schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:33:
[...]

De DALI bekabeling wordt gewoon met de voedingskabel voor de dimmer meegetrokken, DALI connectoren zijn dan ook 5 pins en er worden vaak 5 aderige kabels gebruikt.
Duidelijk, maar mag ik ook 5 aders naar 1 centraaldoos trekken en vanaf die centraal doos stroom + dali verdelen naar bv 4 dali dimmers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Marq78 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:56:
[...]

Duidelijk, maar mag ik ook 5 aders naar 1 centraaldoos trekken en vanaf die centraal doos stroom + dali verdelen naar bv 4 dali dimmers?
Naar mijn weten wel, een lijn topologie waarbij je van de ene lamp/dimmer naar de volgende gaat (of bij elke lamp/dimmer een T-connector waar de lijn afgetakt wordt naar een lamp/dimmer) met waar nodig een aftakking naar een nieuwe lijn, is alleen gebruikelijker in kantoor/industrie omgevingen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Roel Broersma schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:52:
Mijn advies: niet zelf kloten met verdeler X, stelmotoren van merk Y en een Heizungsactor van merk Z en vervolgens alle parameters zelf gaan configureren en 2 jaar erover doen om het een beetje goed af te kunnen stellen... Maar neem een oplossing van bijv. Viega Fonterra Smart: Verdeler, sensoren, retour temperatuur, leidingen, stelmotoren, alles van 1 merk en maak dan een koppeling naar KNX.
TIP: Neem er een Theben Opentherm KNX unit bij, dan stuur je gelijk je ketel of warmtepomp aan.
Geen slecht advies, ik ga er eens naar kijken. Theben OT-Box S heb ik al :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 02:54
Dennis schreef op zondag 19 januari 2020 @ 08:21:
[...]

Geen slecht advies, ik ga er eens naar kijken. Theben OT-Box S heb ik al :).
Mocht je het willen zien, ik woon in een heel KNX huis, Kortenhoef. Ik heb twee verdelers draaien.

...don't know what should be here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Mensen hier ervaring met home assistant en de koppeling met KNX? Eigenlijk lukt me alles wel qua switches en thermostaten, maar de koppeling naar homekit wil niet helemaal lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17
Roel Broersma schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Kijk eens naar een Viega Fonterra Smart verdeler. Op die verdeler zitten vanaf 2 tot 14 aansluitingen. 2 tot 14 stelmotoren, die worden aangedreven door de Smart controller. Per leiding/groep wordt de retour temperatuur gemeten. Feitelijk wordt er dus 24x7 continu waterzijdig ingeregeld. Als de vrouw een nieuw vloerkleed neerlegt, je de bank verplaatst of er veel zon-inval is in de serre, dan wordt die groep automatisch bijgesteld. Het geheel kun je aan KNX koppelen, ik heb daar zelf een paar Logische bouwstenen voor geschreven voor de Gira Homeserver en over 1 a 2 maanden komen ze ook uit voor de Gira X1 (gratis overigens!). Je kunt ook de ISE Viega KNX module kopen om ze aan KNX te koppelen. Het scheelt enorm veel werk t.o.v. alles zelf proberen te programmeren en waterzijdig inregelen. Je zet in feite alleen de setpoint temperatuur met KNX of leest de actuele temperatuur uit.

Kan dat ook werken met radiatoren? Hier nl geen vloerverwarming, maar wil de verwarming wel in mijn KNX gekoppeld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm meetrelais (MDT AMI-1216.02) installeren gaat nog niet helemaal vloeiend. KNX bus komt nog, maar kennelijk heeft hij wel zelf voeding nodig om relais handmatig in te schakelen? En als die voeding er daarna weer af gaat, is dat dan geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Je hebt voeding nodig om te schakelen ja. "Handmatig" schakelen is een knopje dat het interne relais schakelt; het is dus niet fysiek handmatig. Als je de bus daarna weer afkoppelt blijft het relais staan in de huidige stand. Althans, dat is bij de AKS zo. Kan me niet voorstellen dat dit bij de AMI anders werkt :)

Edit: voor zover ik kan zien (kan alleen de handleiding van een ouder model vinden?) zit er in de AMI ook een bistable relais. Die bijft bij stroomverlies netjes staan in de staat waar 'ie in stond. Moet je hoogstens even kijken wat de softwarematige instelling bij power-up is (je kan kiezen of alles dan uit, aan of huidige staat moet zijn) maar dat is standaard volgens mij ook gewoon de huidige staat.

[ Voor 39% gewijzigd door Zoefff op 27-01-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Zoefff Tx. Maakt me iets geruster dat het straks op z'n geplande plek in de installatie zetten van die voeding geen problemen geeft (noch later onderhoud, waarbij de kast met die voeding spanningsloos gaat).

Inderdaad niet fysiek handmatig. Moest ook nog een paar seconden 'booten' afwachten nadat de busvoeding erop ging.

De handleiding had het over 'mains volstaat'. Voor mij is dat toch echt de 230V. Maar kennelijk bedoelen ze toch spanning op de bus (maar nog geen KNX communicatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 11:56
Kleine stat update van mijn zijde (jaja, life happens while building, zowel prive als professioneel ook lekker druk, dus laat ik het hier af en toe afweten lijkt het, maar ik zal als er 1 vloer af is gaan beginnen met posten van foto's en wat er staat).

Verwarming inmiddels functioneel. Simpele PWM MDT er tussen gezet en de logica op X1 draaien. Moet nog wat spelen met scenes definiëren en iets van een logger naar een database er tegenaan gooien om omgevingstemperatuur/wind/lux tov afkoeling van het huis in kaart te gaan brengen. (ik weet het, ambitieus, maar alle kleine beetjes helpen en datamining is leuk :+ ... NAS staat toch anders uit z'n neus te peuteren voor niets )

Maar met dat in mijn achterhoofd ben ik gevallen voor een verlichting voor mijn wandkast, maar deze werkt met DALI. Totaal geen kaas van gegeten en ik krijg even een spoed beslissing onder m'n neus geschoven, want kastenbouwer had de dag al staan en ik met mijn stomme kop dacht een paar dim actoren zijn prima, totdat spotjes keuze niet redelijk bleek te zijn (WAF telt ook mee en zij keurde wat we konden kiezen bijna allemaal af ... tot je bij het perfecte lichtje komt, maar armatuur niet in die kleur is die we willen |:( ... in mijn ooghoek zag ik dus een spotje met driver, welke armatuur en licht wel tot voldoening bracht, DALI driver/trafo)

Dit was allemaal afgelopen zondag, volgende week maandag gaan de bouwers beginnen. Kwamen nog wat andere prive dingen tussendoor, dus zit ik dinsdagavond me helemaal in te lezen op DALI en zie ik dit soort plaatjes voorbij komen:
Afbeeldingslocatie: https://www.gira.com/abbildungen/DALI_Gateway_Plus_NL_8746_1412250284.jpg

Ik snap dat de bus van DALI ook voeding nodig heeft, komt dat vanuit zo'n simpele tronic trafo of moet ik nog een DALI controller gaan kopen? Of is dit te overdacht en is het een simpele controller van 16 kanalen kopen voor KNX en uitgang sequentieel door 15 trafo's loopen en proggen maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
LinuX-TUX schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:01:
Dit was allemaal afgelopen zondag, volgende week maandag gaan de bouwers beginnen. Kwamen nog wat andere prive dingen tussendoor, dus zit ik dinsdagavond me helemaal in te lezen op DALI en zie ik dit soort plaatjes voorbij komen:
[Afbeelding]

Ik snap dat de bus van DALI ook voeding nodig heeft, komt dat vanuit zo'n simpele tronic trafo of moet ik nog een DALI controller gaan kopen? Of is dit te overdacht en is het een simpele controller van 16 kanalen kopen voor KNX en uitgang sequentieel door 15 trafo's loopen en proggen maar?
DALI dimmers/ballasts hebben voor zo ver ik gezien heb nooit een voeding voor de DALI bus ingebouwd.
De MDT DALI gateway die je linkt heeft een 250mA voeding voor de DALI bus geïntegreerd zitten.

In de Technical Manual staat omschreven hoe je de DALI bus configureert vanuit ETS5. Maar in principe is het zo te zien een kwestie van alles installeren, App laden in ETS en dan kun je alles via de KNX verbinding configureren.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 07:17

rev

LinuX-TUX schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:01:
(...)
Ik heb onlangs deze van MDT/IPAS in gebruik genomen en zat daarvoor met dezelfde vragen. Aansluiten was uiteindelijk verrassend simpel en precies zoals je hierboven in de laatste zin beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Hallo,

Ik ben even mijn leiding schema alvast aan maken voor in de kast en heb nog vraagje over de klemmen strook.

Ik had dit zo bedacht. :
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5e33f31f6130b/5e33f31f5b630-knxkabel.png

En de klemmen dan doorverbinden, tot een x aantal per groep uiteraard.
Mag dit zo? Of hoe moet ik dat anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Het mag denk ik wel, maar het lijkt me een beetje overbodig om je faseverdeling vanuit de automaat ook via een klemmenstrook te doen?
  • Bovenin je kast heb je een berg draad die "uit het huis" komt. Daar is het handig om een klemmenstrook te hebben om alle inkomende draden af te monteren. Daar kan je dan vervolgens ook direct dingen groeperen, dus de nul per groep, eventueel (ongeschakelde) fases en aarde (via de klem op de DIN rail).
  • Vanaf de automaat trek je de fase direct naar de schakelactor en de nul naar de klemmenstrook bovenin. Op de schakelactor kan je de fase doorlussen als je meerdere dingen op dezelfde groep wil aansluiten. Sommige actoren voorzien er al in door twee L klemmen per schakeling aan te bieden, anders kan je dit met dubbele aderhulzen oplossen. Either way lijkt een aparte klemmenstrook om dit te verdelen wat overkill.
  • Heb je vaste en geschakelde draden op 1 groep dan voorziet de automaat vaak ook al in meerdere aansluitingen (b.v. de Hager VKS04). Daarmee kan je 1 draad direct naar de klemmenstrook voeren voor de vaste zaken en de ander naar de actor.
  • De schakeldraden gaan vanuit de actor naar de klemmenstrook bovenin. En daarmee is het plaatje compleet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:52
Hallo,

Momenteel is mijn knx setup nog heel basis: schakelen en dimmen. Nu wil ik starten met het loggen en visualiseren van data. Daarnaast heb ik ook nood aan een klokfunctie, logica en visualisering.

Ik heb een KNX IP router, maar gebruik die voorlopig enkel voor de IP busverbinding.
Graag wil ik nu temperatuur, licht- en energiewaarden naar een externe server (influxdb/grafana of iets dergelijke) maar weet ik niet goed waar ik best naar kijk om een stabiele verbinding met de bus te maken en deze te loggen.
Waar kan ik anno 2020 best mee aan de slag? OpenHAB zie ik wel vaak passeren maar op github lijken er ook veel losse libraries te staan. Het IT stukje schrikt me niet af maar ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken.

Naast het pure loggen wil ik natuurlijk ook aan de slag met wat logica die ik met de huidige componenten niet kan realiseren en wil ik ook kijken naar visualisatie.
Het hoeft niet persé 1 systeem te zijn: als ik maar een stabiele setup kan opzetten ben ik tevreden.

Wat zouden jullie anno 2020 bekijken?

Een paar zaken die ik al tegenkwam + mijn bedenkingen:

Logicmachine: hun laatste firmware dateert al van 2017. Op het forum is er wel wat activiteit maar ook niet overdreven. Weet niet of het wel verstandig is hierin te investeren?

GIRA lijkt in te zetten op de X1/L1 toestanden en geen ontwikkeling meer voor de klassiek homeserver. zo'n X1 ziet er wel goed uit, al vrees ik dat het toch een te gesloten systeem is en ik snel tegen problemen ga aanlopen. Bvb het werken met een doorbird ipv een gira videofoon.

IP-symcon lijkt ook wat vanalles aan te kunnen, maar trekt het op iets?

Node-RED lijkt me nog handig voor logica rules op te bouwen. Maar als ik het goed voorheb kan je Node-RED ook met OpenHAB integreren als rule-engine?

OpenHAB Is de v2.5.1 wat stabiel en aan te raden om daar mee aan de slag te gaan? Vroeger lijken er nogal wat problemen met KNX bindings geweest te zijn.

Ik heb met geen enkel ding ervaring en hoor dus graag van jullie wat er zoal gebruikt wordt?

Bedankt.

Gr,
Nick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:54
kevin0101 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:31:
En de klemmen dan doorverbinden, tot een x aantal per groep uiteraard.
Mag dit zo? Of hoe moet ik dat anders doen?
Ja, dat mag zolang je, je natuurlijk aan de juiste toepassing houdt, zoals de de juiste kabels (en diameters) en voorzien van aderhulsen.

Fabrikanten als Phoenix Contact bieden een groot programma klemmen aan. Zo zijn er klemmen die de aarde en nul al voor je verdelen, en ook de phase kunnen doorkoppelen naar meerdere verbruikers. Ook zijn er speciale klemmen om KNX (bus en voeding) te verdelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.phoenixcontact.com/assets/images_ed/global/web_content/pic_con_a_0056630_int.jpg

Deze klemmen zijn weer handig om bijvoorbeeld lokaal de voedingen naar de relais van meervoudige actuatoren te verdelen

Afbeeldingslocatie: https://www.phoenixcontact.com/assets/images_ed/local_us/web_stage_home/pic_stage_home_us_0018971_en.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 01-02-2020 10:17 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

ndedecke schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:43:
OpenHAB Is de v2.5.1 wat stabiel en aan te raden om daar mee aan de slag te gaan? Vroeger lijken er nogal wat problemen met KNX bindings geweest te zijn.
Zelf heb ik alleen ervaring met OpenHAB en die is positief. OpenHAB (versie 2.4 weliswaar) draait inmiddels al 1,5 jaar zonder problemen op een RaspberryPi die in de meterkast hangt. Zoals ik het ervaar is het een bijzonder stabiele omgeving waar je qua automatisering echt op kan vertrouwen. De enige downtime is bij een stroomstoring geweest, maar daarna komt de boel zonder handmatige ingrepen ook weer netjes up als de stroom aan gaat.

Binding met KNX lijkt ook heel stabiel. Nooit last van missende connecties oid, het werkt altijd. De enige koppeling die soms kuren heeft is de Homekit integratie. Om onverklaarbare reden kan Homekit soms niet bij m'n devices, terwijl dit via OpenHAB zelf dan wel gewoon lukt. Ik weet nog niet goed of ik dat bij OpenHAB, de binding of Apple moet zoeken. Maar voor automatisering is dit triviaal, omdat je alle regels e.d. gewooni n OpenHAB maakt.

Wat nog niet in jouw lijstje staat maar waar ik wel goede verhalen over hoor is Home Assistant. Schijnt qua development wat sneller te gaan dan OpenHAB, maar daarmee ook wel iets minder stabiel. Desondanks wellicht ook de moeite waard om in de keuze mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:52
Zoefff schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:44:
[...]
Wat nog niet in jouw lijstje staat maar waar ik wel goede verhalen over hoor is Home Assistant. Schijnt qua development wat sneller te gaan dan OpenHAB, maar daarmee ook wel iets minder stabiel. Desondanks wellicht ook de moeite waard om in de keuze mee te nemen :)
Die was ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen, ga ik zeker ook verder bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ik krijg opeens deze melding.

En krijg hem niet meer aan de praat... Iemand een idee?
Lijkt of het te maken heeft met het framework.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5e3d82b33ac6a/5e3d82b332198-ets5melding.jpg
Pagina: 1 ... 29 ... 83 Laatste