[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 28 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Ik heb zelf gekozen voor de garage waardoor ik misschien iets te bevooroordeeld ben om dit nu ook de adviseren ;)

Ruime boven je huidige meterkast betekent half in de toilet/badkamer. Hierdoor offer je de praktische indeling van de badkamer op waarbij je een gescheiden ingang voor de badkamer en het toilet hebt. Zonde om dat te veranderen.

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik de gehele meterkast naar de garage verplaatsen en de ruimte in de entree omtoveren tot kapstok. De standaard groepenkast en je KNX installatie verdelen over verschillende ruimtes lijkt mij onhandig omdat je verbruikers wil sturen die over verschillende groepen verdeeld zijn waardoor je al weer meerdere verbindingen moet maken tussen je groepenkast en de KNX kast.

In mijn huidige projectmatige nieuwbouwwoning heb ik de aannemer gevraagd om vanaf iedere centraaldoos 1 buis naar de meterkast te leggen. Hierdoor was het achteraf mogelijk om alle stopcontacten van een schakeldraad te voorzien en zo met een minimaal aantal buisjes alles te kunnen schakelen vanuit de meterkast. Dit is alleen een handige optie wanneer je met zo weinig mogelijk buisjes wil werken want het beperkt je wel een beetje.

Voor de tasters kun je kiezen om per schakelpunt een buis naar de meterkast te doen of door te lussen van schakelpunt naar schakelpunt. Wanneer je deze buizen laat leggen naast de standaard schakelaar - centraaldoos buis dan kun je altijd nog weer terug. Mogelijk is dit ook een vereiste vanuit de bouw omdat zij een installatie conform nen1010 moeten opleveren en dat is inclusief een aantal standaard schakelbare lichtpunten.

Na het leggen van de eib/knx kabel tussen de tasters trek je de fasedraad tussen de oude schakelaar en centraaldoos er uit en dop je de schakeldraad af (handige trekdraad in de toekomsti).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Goede morgen! Om voor het voor mijzelf overzichtelijk te houden had ik een los topic gestart met wat KNX vragen, deze sterft echter een langzame dood denk ik. Zal ik mijn post anders hierheen verhuizen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1949548

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Fabian schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 08:13:
Ruime boven je huidige meterkast betekent half in de toilet/badkamer. Hierdoor offer je de praktische indeling van de badkamer op waarbij je een gescheiden ingang voor de badkamer en het toilet hebt. Zonde om dat te veranderen.
Dat losse toilet in de badkamer op de plattegrond is een extra optie die we eigenlijk niet willen doen. Een wc in de badkamer vinden we fijner omdat het anders wel een erg klein hok wordt. Dus ik zie deze optie zeker niet als iets waarbij ik een andere optie verlies.
Deze plek leek mij wel een goede optie omdat het boven de meterkast is, goed bereikbaar en de badkamer groot genoeg is om die ruimte te missen.
Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik de gehele meterkast naar de garage verplaatsen en de ruimte in de entree omtoveren tot kapstok. De standaard groepenkast en je KNX installatie verdelen over verschillende ruimtes lijkt mij onhandig omdat je verbruikers wil sturen die over verschillende groepen verdeeld zijn waardoor je al weer meerdere verbindingen moet maken tussen je groepenkast en de KNX kast.
Nadeel van de garage vind ik toch wel dat dan echt alle bekabeling die kant op moet en het niet centraal ligt. Ik hou dat dus een beetje als backup denk ik. Vanmiddag sprak ik een kennis die elektromonteur is en die vertelde me dat het wettelijk verplicht is om je meterkast binnen 5 m van je voordeur te plaatsen (via de voordeur binnendoor). Dus de hele MK verplaatsen is dan geen optie.
In mijn huidige projectmatige nieuwbouwwoning heb ik de aannemer gevraagd om vanaf iedere centraaldoos 1 buis naar de meterkast te leggen. Hierdoor was het achteraf mogelijk om alle stopcontacten van een schakeldraad te voorzien en zo met een minimaal aantal buisjes alles te kunnen schakelen vanuit de meterkast. Dit is alleen een handige optie wanneer je met zo weinig mogelijk buisjes wil werken want het beperkt je wel een beetje.
Klinkt als een goede backup oplossing als een complete steroplossing te duur mocht worden.
Voor de tasters kun je kiezen om per schakelpunt een buis naar de meterkast te doen of door te lussen van schakelpunt naar schakelpunt. Wanneer je deze buizen laat leggen naast de standaard schakelaar - centraaldoos buis dan kun je altijd nog weer terug. Mogelijk is dit ook een vereiste vanuit de bouw omdat zij een installatie conform nen1010 moeten opleveren en dat is inclusief een aantal standaard schakelbare lichtpunten.
Ik ken de details van die nen1010 norm (nog) niet, maar als ik vraag om de installatie zo op te leveren dat alles in 1 ruimte samen komt op rijgklemmen waarbij alles als een patchpanel gekoppeld wordt, dan kan de aannemer een werkende installatie opleveren en heb ik alle vrijheid er mijn eigen systeem op te bouwen. Is mijn gedachte in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Farmerwood schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:38:Vanmiddag sprak ik een kennis die elektromonteur is en die vertelde me dat het wettelijk verplicht is om je meterkast binnen 5 m van je voordeur te plaatsen (via de voordeur binnendoor). Dus de hele MK verplaatsen is dan geen optie.
Moet 5 meter vanaf een toegangsdeur. Dit mag een garagedeur zijn.
Ik ken de details van die nen1010 norm (nog) niet, maar als ik vraag om de installatie zo op te leveren dat alles in 1 ruimte samen komt op rijgklemmen waarbij alles als een patchpanel gekoppeld wordt, dan kan de aannemer een werkende installatie opleveren en heb ik alle vrijheid er mijn eigen systeem op te bouwen. Is mijn gedachte in ieder geval...
Ik ken 'm ook niet volledig, maar er zijn wat spelregels voor een X aantal (werkende) stopcontacten en lichtpunten die geschakeld kunnen worden. Als de aannemer zonder al te gekke meerkosten dat via rijgklemmen in de MK wil doen dan zou dat mooi zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Fabian op 19-10-2019 22:42 . Reden: quotefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 08:59
@Farmerwood ik zou zeker niets van je badkamer opofferen, die is al niet gek groot.
In de plaats zou ik een stukje keuken innemen. Verplaats het geheel toilet/meterkast een 50-100cm naar boven. Daarmee krijg je al iets meer ademruimte in de entree, en heb je de mogelijkheid een kleine technische ruimte te maken waar meterkast en schakelkast samen in kunnen.
Paul_dH schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:43:
Goede morgen! Om voor het voor mijzelf overzichtelijk te houden had ik een los topic gestart met wat KNX vragen, deze sterft echter een langzame dood denk ik. Zal ik mijn post anders hierheen verhuizen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1949548
Ik heb hier de gewoonte altijd 'mijn topics' te bezoeken ipv de verschillende subfora. Maar zo mis ik natuurlijk de nieuwe topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
teaser schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:59:
@Farmerwood ik zou zeker niets van je badkamer opofferen, die is al niet gek groot.
In de plaats zou ik een stukje keuken innemen. Verplaats het geheel toilet/meterkast een 50-100cm naar boven. Daarmee krijg je al iets meer ademruimte in de entree, en heb je de mogelijkheid een kleine technische ruimte te maken waar meterkast en schakelkast samen in kunnen.
Hm die optie had ik nog niet bedacht. Op zich geen gek idee, want de ruimte voor de (woon)keuken is erg groot en de hal is vrij klein opgezet nu.

Vraag is wel even of ik genoeg ruimte ga krijgen op deze manier. Het stukje badkamer dat ik nu wilde opofferen levert me een kast op van +/- 120 breed en +/- 240 hoog. Voor mijn gevoel nu zeer ruim. Maar weet nog niet wat ik nodig ga hebben...
Dat haal ik beneden in ieder geval niet zonder echt een flink stuk keuken op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 06:32

bomberboy

BOEM!

Farmerwood schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:08:
Het meest flexibel ben ik waarschijnlijk als ik alle aansluitingen voor lichtpunten, bediening en wdc's naar een centraal punt leidt. Dat levert echter een enorm aantal buizen op en er is eigenlijk nergens in huis een centrale plek waar dat kan zijn. De meterkast is niet heel breed en er is geen uitbreidingsmogelijkheid.
Zoals je zelf aangeet zijn er verschillende opties. Zelf heb ik niet alle stopcontacten schakelbaar gemaakt omdat het gewoon niet altijd relevant is. (Een stopcontact dat voorzien is voor een bed electrisch te bedienen, of voornamelijk bedoeld om af en toe een stofzuiger ofzo in te pluggen heeft weinig meerwaarde. Deze waar een lamp ofzo mogelijks geplaatst worden (kerstboom, vloerstopcontacten enz) dan wer wel.

Wij hebben er voor gekozen om op elke verdieping een kast te hebben.
Zoals te zien heb ik nu het idee om op de eerste verdieping boven de meterkast een stukje badkamer op te offeren. Achterliggende gedachte is dat het centraal ligt en dicht bij de meterkast.
Andere alternatieven die ik zo kan bedenken:
- In de garage
- Op zolder
- Op elke verdieping een kleinere plek die onderling weer verbonden zijn.
Het laatste is eigenlijk de oplossing die wij gekozen hebben.
  • In de garage waar de meter staat, deze kast is heel beperkt qua invulling
  • In de kelder een aparte kast, iets groter
  • Op het eerste verdiep (geen zolder) de grootste kast waar ook alles van verlichting op gelijkvloers en verdiep zit en het meeste domotica materiaal
  • In het buigebouw ook nog een voor technieken buiten
Eigenlijk zit die altij in de ruimte waar ook andere technieken zitten (kelder warmtepompt enz, berging 1ste verdiep waar ook inverters voor de zonnepanelen hangen, ventilatiegroep en alles ivm internet en netwerken.

Persoonlijk zou ik in jouw geval dus ook de grootste kast op zolder voorzien waar een aantal andere technieken ook al lijken te zitten. Achter het toilet heb je typisch zowiezo al een stuk valse wand en daar kan je denk ik perfect omhoog van het gelijkvloers naar boven zonder veel functionele ruimte te voorzien.

Op zolder is ook praktisch aangezien alle lichtpunten van 1ste verdiep zowiezo al over de vloer lopen van de zolderverdieping. De lichtpunten van het gelijkvloers kan je perfect dan in de garage laten toekomen. (dan staan voedingen/drivers voor je verlichting onmiddellijk ook wat koeler :))

Een andere reden om een stuk van de domotica kast op zolder of garage te voorzien: sommige actoren maken een behoorlijk geluid (luide tik bij schakelen). Indien je dit dan voorziet op de 1ste verdieping in de gang kan dit heel duidelijk hoorbaar zijn in de slaapkamers. Plus je zit dan met een (verborgen) deur naar die kast in je gang wat visueel minder mooi zal zijn. (persoonlijke smaak).

Eventueel aandachtspunt, indien je voor de sturing van de verlichting iets anders dan KNX gebruikt (ik gebruik bv Dali) dan is het nuttig ook daarvoor een aderpaar te voorzien tussen die kasten waar verlichting gestuurd wordt. Dan spaar je een KNX-DALI gateway uit (al snel 400-500EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Ik heb hier de gewoonte altijd 'mijn topics' te bezoeken ipv de verschillende subfora. Maar zo mis ik natuurlijk de nieuwe topics.
Haha is wat voor te zeggen, thanks voor je antwoord! Ik denk dat ik het wel los houd en in dit grotere topic gewoon wat losse vragen stel, dan voeg ik dit later aan mijn topic toe. Dan wordt het vanzelf een leuk naslagwerk.
Zoefff schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:48:
Update tijd, de kast is inmiddels deels gevuld. Omdat mijn tweede dochter in de tussentijd is geboren heeft het even wat langer geduurd, maar dat mag de pret niet drukken. Alleen maar extra pret! :)

[Afbeelding]

Ik heb veel plezier gehad en veel geleerd van projecten die anderen hier gedeeld hebben, dus door mijn opzet te delen probeer ik daar mijn steentje aan bij te dragen. Het is niet zo netjes als sommige kasten die ik langs zie komen, maar voor een eerste kast ooit ben ik tot nu toe aardig tevreden.

Van boven naar beneden:
  • Bovenin komt alle stugge VD draad uit het huis binnen en is die afgemonteerd op Phoenix PTI rijgklemmen. Alle WCD's in huis zijn links vast en rechts schakelbaar, dus per buis komen zowel een bruine fase als zwarte schakeldraad (beide 2,5mm2) binnen. Per stuk zijn die afgemonteerd op 2 klemmen; 1 klem met PE/L/N en 1 klem met L (en soms L/L).
  • Met kammen worden de vaste fase en nul vanuit de kast over de klemmen verdeeld zodat er zo weinig mogelijk draad door de kast gaat.
  • De rijgklemmen zijn per groep gescheiden door een tussenplaatje. Ik weet niet of dat heel noodzakelijk is, maar het geeft mij een goede visuele cue waar de volgende groep begint zodat de nul niet per ongeluk gedeeld wordt en ik ook een extra controle heb dat de (schakel)draden goed gemonteerd worden.
  • Hieronder hangen de automaten, gekozen voor de Hager VKS04COMBI. Die worden als kant-en-klaar pakketje met ALS + 4 eindgroepen en kam geleverd, werkt snel en prettig. De 3 fases heb ik er om en om over verdeeld. Enigszins onconventioneel heb ik de eindgroepen ook "om en om" het huis in gebracht. Op de rijgklemmen geteld is bijvoorbeeld klemblok 1 gemonteerd op eindgroep 1 (op L1). Het blok daarna is groep 5 (op L2), blok 3 is groep 9 (L3) en blok 4 is groep 2 (weer L1). Gedachte hierachter is dat de belasting (en dan met name die van de 2 keukens) gelijkmatig verdeeld wordt over alle fases.
  • Rechts hiervan hangt het KNX gedeelte. Nu nog beperkt tot 1 4-voudige dimactor en 1 20-voudige schakelactor. Op de lege plekken moeten nog een 20-voudige schakelactor, jalouzie sturing en wat ander spul komen.
  • Helemaal rechts onderin hangt een RaspberryPi met OpenHab om als brug tussen iPhone en KNX te werken.
  • Wat niet zichtbaar is maar wel in het netwerk komt zijn de verwarmingsactoren en zaken om kleppen te regelen. Die komen in het huis bij de vloerverwarming verdelers zelf zodat er geen kilometers draad extra voor nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de (OpenTherm) koppeling met CV ketel, Velux dakramen en balansventilatie, dat komt allemaal bij die apparaten zelf.
  • De dikke grijze kabel is tijdelijke voeding van de onderste verdieping, die moet nog op de klemmen bovenin afgemonteerd worden. Net zoals de netwerkswitch rechts bovenin, die is tijdelijk ;)
En dan nog het OpenHab2 project. Het was mijn idee om dit later op te zetten om wat meer logica toe te voegen en e.e.a. ook via telefoons te kunnen besturen. Niet als primaire besturing, maar als spielerei. Dat is iets anders gelopen. Omdat we nog geen knoppen hebben ( :X ) ben ik er vast mee aan de slag gegaan. We kunnen het licht nu dus netjes via onze iPhones bedienen.

Op de RaspberryPi draait dus OpenHab2 met KNX en HomeKit bindings. Het had even wat voeten in de aarde maar lijkt nu aardig stabiel te draaien. Paar punten van aandacht waar ik zelf tegenaan liep:
  • De MDT SCN-IP000.02 IP interface moet als TUNNEL geconfigureerd worden. Dat staat natuurlijk netjes gedocumenteerd, maar ik had hem eerst als ROUTER in de .things configuratie en dan werkt het niet. Dom ;)
  • Die zelfde configuratie vraag ook een localSourceAddr (individual address) voor de interface. Die had ik eerst op 1 van de beschikbare adressen gezet (1.1.241) maar dat gaf op termijn ineens communicatie problemen. Ik vermoed dat dit komt omdat het adres dan op een andere manier in gebruik is oid, maar dat weet ik niet zeker. Door nu als localSourceAddr 0.0.0 op te geven lijkt het in ieder geval opgelost, en kiest de interface zelf een beschikbaar adres.
  • Let er op dat je apparaten (RaspberryPi en KNX IP inteface) een vast IP adres geeft. Danwel door een statisch adres te configureren in het apparaat, of anders de router op basis van MAC adres vaste adressen uit te laten delen.
  • Met OpenHab2 kan je in de PaperUI veel configuratie doen, maar niet alles. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de bindings te installeren (niet configureren) via de PaperUI en de items / things configuratie gewoon op de commandline te doen. Dat geeft mij een stuk meer overzicht.
  • Je kan maar één iPhone koppelen aan de HomeKit bridge die OpenHab beschikbaar stelt. Via iCloud kan je het "huis" weer verder delen met andere apparaten en / of accounts. Zo kunnen we alles van meerder iPhones en iPads bedienen. De configuratie van de "master" iPhone wordt automatisch gedeeld met de rest.
Inmiddels draait alles nu al een week stabiel dus heb ik goede hoop dat dit een solide setup is. Neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon knoppen moeten komen :D

Tot zover dus de status van dit project. Er moeten nog wat uren in gestoken worden, maar de basis staat. Opmerkingen en vragen altijd welkom!
Hoi @Zoefff, ik ben nog een volledige beginner hoor, maar ik heb aardig wat kunnen opsteken van jou foto. Thanks! Ik zit nu uiteraard wel met nog meer vragen haha.
  • Klopt het dat jou aarde enkel al die stalen rails voorziet van aarde? Meer is er niet nodig?? Dus dat betekend dat het stopcontact in het midden de aarde van de rails pakt..?
  • Wat zijn die zwarte soort spacers her en der in de kast?
  • Kan je mischien een wat betere foto van links onderin maken? Ik ben nog een beetje opzoek naar hoe de core aangesloten moet worden. Vanaf de fases naar de groepen zegmaar.
Last but no least, gefeliciteerd als nog met je dochter. Hier was het 3 maanden geleden ook feest met de 2e geboorte ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

Zoefff

❤ 

Paul_dH schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:54:
[...]

Hoi @Zoefff, ik ben nog een volledige beginner hoor, maar ik heb aardig wat kunnen opsteken van jou foto. Thanks! Ik zit nu uiteraard wel met nog meer vragen haha.
  • Klopt het dat jou aarde enkel al die stalen rails voorziet van aarde? Meer is er niet nodig?? Dus dat betekend dat het stopcontact in het midden de aarde van de rails pakt..?
  • Wat zijn die zwarte soort spacers her en der in de kast?
Ja dat klopt. De aardklemmen (Phoenix 3212147) klemmen op de rails en maken daarbij contact (kan je op het productplaatje goed zien) zodat de rails zelf ook geaard is. Enerzijds is daarmee de kast zelf geaard (niet onbelangrijk) en anderzijds voorziet dit ook de aarding van alle stopcontacten. Alles wat uit het huis komt is bovenin namelijk afgemonteerd op klemmen als de Phoenix 3213950 die de aarde ook weer van de rails pakt.

De bovenste twee DIN rails zijn (vanuit de fabriek) geïsoleerd gemonteerd met de zwarte spacers. Ik weet niet precies wat de toepassing daarvan zou kunnen zijn. In mijn geval is het in ieder geval niet nodig, vandaar dat ik die rails met de aardklemmen weer heb aangesloten op de rest.
  • Kan je mischien een wat betere foto van links onderin maken? Ik ben nog een beetje opzoek naar hoe de core aangesloten moet worden. Vanaf de fases naar de groepen zegmaar.
In m'n archief kan ik zo snel dit vinden, is dat verhelderend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3JXPvVZWSyxjb1UPkOcxhbsg/full.jpg

Vanuit de meter (blauwe plastic onder de kast) komen L1,2,3 en N binnen en gaan ze naar de hoofdschakelaar (geen automaat / zekering, puur bedoeld om in 1 beweging de hele kast stroomloos te maken). Vanuit daar gaan ze door naar een verdeelklem, de Hager KJ01B of iets soortgelijks met meer / minder aansluitingen. Vanaf de verdeelklem gaat er vervolgens weer een N + L naar de verschillende aardlekschakelaars.

Wat ook wel gebeurt is dat je de draden in de aardlekschakelaars doorlust, bijvoorbeeld met dubbele adereindhulzen. Maar ik vind dit een prettiger en overzichtelijke manier om te werken.
Last but no least, gefeliciteerd als nog met je dochter. Hier was het 3 maanden geleden ook feest met de 2e geboorte ;)
Dank, jij ook gefeliciteerd! :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul_dH
Dank, jij ook gefeliciteerd! :)
De foto is top, ik ga denk ik eens een klein schema maken voor mijzelf, met wat zoeken op Google en de foto heb ik redelijk wat componenten kunnen vinden. Hier moet ik wel een redelijk compleet beeld van kunnen maken. Ik ben momenteel ook aan het zoeken naar een installateur die overweg kan met KNX, die kan hier dan vast wel wat mee :)

Het afkaderen van de groepen met de grijze spacers ga ik denk ik ook doen, dat is wel slim verzonnen.

Bedoel je met L1, 2, 3 en N op de hoofdschakelaar poort 1, 3, 5 en N? Ik zie hier namelijk geen draden in gaan, buiten degene aan de bovenkant. Of komen de kabels binnen op de 4 automaten naast de aardklem? Dat ze vanaf daar naar de hoofdschakelaar gaan? Ik zie hier ook een dikte verschil bij de kabels.

PS: Zo'n blok met 4 automaten / aardlek is inderdaad een mooie oplossing. En dat het met een kam is aangesloten bedoel je denk ik een soort pin aan de onderkant van de 4 apparaten. Hier staat die Hager tekst op lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Paul_dH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:12:
Ik ben momenteel ook aan het zoeken naar een installateur die overweg kan met KNX, die kan hier dan vast wel wat mee :)
Als iemand een goede installateur kan aanraden in regio Nijmegen, dan hou ik me aanbevolen. Zou graag even sparren met zo iemand over opties.
Kwam zelf deze lijst tegen: https://www.knx.org/nl/members/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Kwam zelf deze lijst tegen: https://www.knx.org/nl/members/index.php
Nice, hier kende ik er twee van in de regio. Ik heb ze gelijk gemaild, thanks voor de link! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Paul_dH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:12:

[...]

Bedoel je met L1, 2, 3 en N op de hoofdschakelaar poort 1, 3, 5 en N? Ik zie hier namelijk geen draden in gaan, buiten degene aan de bovenkant. Of komen de kabels binnen op de 4 automaten naast de aardklem? Dat ze vanaf daar naar de hoofdschakelaar gaan? Ik zie hier ook een dikte verschil bij de kabels.
Nee. Daar rechts van de verticale staander is een 3-fase aardlekschakelaar met daarnaast nog 2 (deels uit beeld) 3-fase automaten. De ALS wordt van boven gevoed (inderdaad in 1, 3, 5 en N) en onderin met een busbar verbonden met de automaten.

Maar; het ging jou om de hoofdschakelaar. Dat is de unit met de groene nulletjes (indien uitgeschakeld) er in, links naast de aardklem. Onderin wordt die gevoed vanuit de meter met 6mm2 draad. Bovenin ga ik daar met 6mm2 draad door naar de verdeelklem. Vanuit de verdeelklem ga ik overal met 4mm2 draad door naar de ALS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik kreeg net een artikel uit het vakblad 'Elektropraktijk' toegestuurd waarin wordt gezegd dat er eigenlijk veel te weinig kennis van KNX is in de markt. Er wordt ook verwezen naar een 'Adviseurs Handboek voor KNX' dat is uitgebracht door de KNX Nederland.
Het is gratis te downloaden via https://smartinside.nl/documentation/overview (gratis account vereist).

Ik heb de 66 pagina's intussen allemaal gelezen en het is vooral een leuke inleiding + overzicht van de mogelijkheden.

Members only: Download link
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 26% gewijzigd door Farmerwood op 23-10-2019 13:55 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:33
Link doet hier niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nou, inmiddels is de kast en een groot deel van de inhoud binnen dus ik deel graag een work-in-progress plaatje. Gekozen voor twee Hager Vega (VB418P) kasten met transparante deur omdat ik straks in de technische ruimte geen deur meer voor de meterkast heb zitten.

In de open ruimte op de tweede rails moeten nog twee 3-fasen groepen maar die bestel ik pas als ik weet wat exact de aansluitwaarde van de warmtepomp en zonnepanelen worden. De onderste rail heeft ook nog twee aardlekautomaten; 1 voor de schuur en 1 voor de KNX-voeding en IT-pruttel in de technische ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GPEJYtQWwbCgg118oae81gF8/medium.jpg

Inmiddels druk aan het vullen met inhoud en bekabeling; waar ik nog even over twijfel is of ik elke 230V groep over de AMS laat lopen of dat ik sommige groepen er toch buitenom haal, zoal bijvoorbeeld de dedicated groep van de rookmelders en de groepen die de voeding zijn voor de overige KNX-geschakelde spullen.. Uiteindelijk moet de rechterkast ook vol komen, maar vanwege budget gebruik ik die nu alleen maar om af te monteren. Wel gaat alle bekabeling in ster-vorm naar de kast. De bedoeling is op termijn alle verlichting, bijna alle WCD's minstens 1 schakelbaar, zonnewering, beweingsmelders en deursensoren. Verlichting grotendeels LED, of 230V LED waar we niet dimmen (wat eigenlijk heel weinig is, alleen wat kasten)

Waar ik nog een beetje over twijfel is hoe ik de deur en raamcontacten bekabel, alles naar de kast of toch met een lokale input (bij voorkeur geïntegreerd met een roomcontroller die ook nog een het licht kan schakelen). Ekinex schijnt wel een beetje het goto merk te zijn wbt prijs/kwaliteit als ik her en der zo lees.

Van de week ook een KNX-light licentie besteld met een October kortingscode van 29%. Scheelt toch weer. Als ik binnenkort tijd heb eens met ETS aan de gang en in gaan lezen over groepsadressen.

[ Voor 12% gewijzigd door deWit op 23-10-2019 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Heb het bestand zelf even online gezet. Zie de link in mijn post. En anders gewoon zelf even inloggen op de documentatie pagina.
deWit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:12:
Wel gaat alle bekabeling in ster-vorm naar de kast. De bedoeling is op termijn alle verlichting, bijna alle WCD's minstens 1 schakelbaar, zonnewering, beweingsmelders en deursensoren. Verlichting grotendeels LED, of 230V LED waar we niet dimmen (wat eigenlijk heel weinig is, alleen wat kasten)
Ik probeer voor mezelf momenteel een beeld te krijgen over hoeveel buizen het zou gaan in mijn toekomstige huis. Ben erg benieuwd hoeveel buizen jij hebt liggen. Heb je die allemaal zelf getrokken?

Zit ook nog met de vraag of het misschien zinvol is om meer een soort boom-topologie aan te houden via de reeds geplande centraaldozen in elke kamer.

[ Voor 15% gewijzigd door Farmerwood op 23-10-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Op dit moment ligt er 1 buis naar de nieuwe meterkast, de noodvoeding naar de oude kast ;-)

Ik ga uit van veel, er is in ieder geval plek om behoorlijk wat buis in te voeren, maar ik sluit niet uit dat ik er in het verbouwproces alsnog voor kies om een tweede verdeelkast/schakelstation ergens te maken uit gemakzucht. Ik heb nu eigenlijk niets; dus ook niet echt een centraaldozensysteem waar ik gebruik van kan maken en wat er ligt is oude kleuren en niets doorheen te trekken. Het is vloeken in de kerk, maar nieuw bedraden met voorbedrade flex-buis scheelt hier significant tijd.

Een snelle telling kwam hier op 3 buizen per slaapkamer (12), een stuk of 10 voor de woonkamer,15 voor de keuken. 10 eetkamer. 10 overig . Maakt zeg 50 stuks. Das alleen 230V, UTP en specifiek LED niet meegerekend. Bedraden met 5x2.5mm2 scheelt wel buizen maar kan niet altijd.

[ Voor 18% gewijzigd door deWit op 23-10-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Ik kom met een voorlopige telling op 60 buisjes excl zonwering (12 screens), excl deur/raam sensoren. Twijfel wel aan het nut van deur- of raamsensoren als er ook aanwezigheidsmelders zijn. Een deursensor zal wat sneller zijn, maar het is wel heel veel meer werk en kosten om dit bij alle deuren en ramen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:31
Fabian schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:11:
Ik kom met een voorlopige telling op 60 buisjes excl zonwering (12 screens), excl deur/raam sensoren. Twijfel wel aan het nut van deur- of raamsensoren als er ook aanwezigheidsmelders zijn. Een deursensor zal wat sneller zijn, maar het is wel heel veel meer werk en kosten om dit bij alle deuren en ramen te doen.
Ik vind het met mijn alarmsysteem vooral handig dat ik weet wanneer er nog een raam of deur open staat. In dat opzicht is een schootdetectie ook handig. Dan kun je detecteren of je achterdeur op slot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-05 11:38
Heeft er nog iemand de MDT Glass Push Button II Smart (BE-GT2xx) in gebruik?
Ik heb er hier 4 gemonteerd in huis en allen hebben zelfde probleem bij montage, ze zijn wat "wankel". Als ik maw de slap functie gebruik, dan voel je ze wat bewegen. Je ziet ook een kleine spleet tussen muur en taster.
Ik heb hiernaast ook nog een half dozijn MDT Glass Push Button Plus 4-fold (BE-GT04xx) en deze vertonen dit gedrag niet. Allemaal op dezelfde manier gemonteerd, het plaaster is mooi egaal, en de ring sluit mooi aan met de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door depette op 24-10-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:33
Farmerwood schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:20:
Heb het bestand zelf even online gezet. Zie de link in mijn post. En anders gewoon zelf even inloggen op de documentatie pagina.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:37
depette schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:03:
Heeft er nog iemand de MDT Glass Push Button II Smart (BE-GT2xx) in gebruik?
Ik heb er hier 4 gemonteerd in huis en allen hebben zelfde probleem bij montage, ze zijn wat "wankel". Als ik maw de slap functie gebruik, dan voel je ze wat bewegen. Je ziet ook een kleine spleet tussen muur en taster.
Ik heb hiernaast ook nog een half dozijn MDT Glass Push Button Plus 4-fold (BE-GT04xx) en deze vertonen dit gedrag niet. Allemaal op dezelfde manier gemonteerd, het plaaster is mooi egaal, en de ring sluit mooi aan met de muur.
Ja tientallen, zitten allemaal strak op de muur. Is de plastic montage plaat nog recht, niet krom? Er zit een voor- en achterkant aan. Zit die goed om? Genoeg ruimte in de doos voor de KNX-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
0fbe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:33:
[...]

Ja tientallen, zitten allemaal strak op de muur. Is de plastic montage plaat nog recht, niet krom? Er zit een voor- en achterkant aan. Zit die goed om? Genoeg ruimte in de doos voor de KNX-kabel?
Plaat is recht, volgens mij is de voor en achterkant juist (de uitstekende stukken zitten in het potje), ook genoeg kabelruimte, dus weet echt niet aan wat het kan liggen.
Enigste wat ik kan bedenken is de schroeven die niet goed zijn. Het zijn schroeven die bij het potje bijzaten (bolle kop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:37
depette schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Plaat is recht, volgens mij is de voor en achterkant juist (de uitstekende stukken zitten in het potje), ook genoeg kabelruimte, dus weet echt niet aan wat het kan liggen.
Enigste wat ik kan bedenken is de schroeven die niet goed zijn. Het zijn schroeven die bij het potje bijzaten (bolle kop).
Normaliter zitten er bij een inbouwdoos schroeven met een platte kop. Er mag niets uitsteken buiten het plaatje, dus ik gok dat die schroeven je probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Heeft iemand een idee hoe een electrisch deurslot te openen is via KNX, of moet dit met een PLC? Zo te zien gaat het slot open als er stroom op staat en dicht als het stroomloos is. Hij functioneert met stroom tussen de 10-24v. Voorbeeldje: https://www.elektrobode.n...ktrisch-deurslot-10049037 Hier is namelijk niet echt veel over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Dit soort sloten heb je met en zonder vergrendeling in ruststand. Een willekeurig knx relais en een stuurspanning (12v/24v) is voldoende om het slot te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Hmm, hier kan ik dus gewoon "schakel" uitgang voor gebruiken. Enkel schakelt hij dan 12v ipv 230v als ik het goed begrijp. Is zo iets eigenlijk wel veilig genoeg voor bij een voordeur van een woonhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
ik denk dat je beter kunt kijken naar een (skg ***) elektrisch bedienbare meerpuntssluiting en dan regelen op de dagschoot/nachtschoot in plaats van de slotplaat

[ Voor 3% gewijzigd door Fabian op 27-10-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Zo'n slot gebruik je inderdaad niet als enige beveiliging van je voordeur. Dat is bedoeld voor de inkom van appartementsblokken en dergelijke.
Het is natuurlijk wel te combineren met een elektrisch bedienbare nachtschoot, maar dan ben je denk ik goedkoper af met een Nuki oid. Als je dagschoot met de sleutel te bedienen is kan je op die manier je kuisvrouw of de postbode binnen laten, maar toch veilig afsluiten.

Maar dan nog is veiligheid een punt. Als er iemand in slaagt op je netwerk te raken of op de KNX bus, kan die alsnog binnen. De kans is uiteraard klein dat je zo'n technisch onderlegde inbreker over de vloer krijgt, maar als connected elektrische deursloten populair worden dan is het een niche die wel eens populair zou kunnen worden.

Ik heb zo bijvoorbeeld ook mijn garagepoort niet aan mijn KNX installatie gekoppeld, terwijl het maar kwestie is van er een schakelactor aan te hangen. Iemand die wel toegangscontrole heeft gekoppeld aan KNX, en hoe heb je dan het beveiligingsaspect aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-06-2023
hoi allemaal, ook hier terechtgekomen van uit sterke KNX interesse en feit dat ik nu mijn kast aan het samenstellen ben na heel wat jaren reeds in de woning te draaien met een werfkastje :-)

binnenkort zal ik wat meer details delen maar ben naar volgende opzoek, misschien kan iemand suggesties doen hiervoor:

- energie meter 3fasig, buskoppeling rechtstreeks of via koppeling naar KNX, bij voorkeur met uitlezing van spanning, stroom, vermogen, energie en frequentie per fase.
=> Wat zou hiervoor beste keuze zijn? (heb 3fase 400V - 50Ampere input)

- spanningsdetectie van een voltage rail. Ik zou willen detecteren als een fase uitvalt, detectie achter een 30mA diff. Wat soort componenten bestaan hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
@teaser Het lijkt mij inderdaad ook niet een best plan om dit voor de voordeur te gebruiken. Ik heb gekeken naar de meerpuntsluitingen waar @Fabian het over had en dit ziet er een stuk beter uit. Wel lekker aan de prijs overigens, maargoed... Beter iets te duur dan niet te koop.

De KNX installatie wil ik op een eigen VLAN hebben waar enkel een losse tablet heen kan voor de visualisatie en mijn pc voor de config "Unifi linkje".

Overigens nu magneetcontacten aan het uitpluizen, iemand ervaring met de Gira magneetcontacten en de ABB Binaire Inputs per toeval? Hiermee wil ik de BG gaan uitrusten om zo de donkere kanten van het huis een beetje te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Paul_dH schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:07:
De KNX installatie wil ik op een eigen VLAN hebben waar enkel een losse tablet heen kan voor de visualisatie en mijn pc voor de config "Unifi linkje".
Is dat niet overkill/onpraktisch? Ik heb een goed beveiligde wifi, zou dat niet voldoende zijn?
Overigens nu magneetcontacten aan het uitpluizen, iemand ervaring met de Gira magneetcontacten en de ABB Binaire Inputs per toeval? Hiermee wil ik de BG gaan uitrusten om zo de donkere kanten van het huis een beetje te beveiligen.
Dat is best een prijzig reedcontact. Ik zou toch naar iets merkloos op zoek gaan, het is niet dat die dingen complexe stukjes techniek zijn...
Voor binaire inputs best kijken welke functionaliteit je nodig hebt. Ik ken die van ABB niet maar uit de (weinige) ervaring die ik met ABB heb, hebben die KNX devices bedroevend slechte functionaliteit. Begin eens met naar MDT te zien bv.
Kris_77 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:15:
- energie meter 3fasig, buskoppeling rechtstreeks of via koppeling naar KNX, bij voorkeur met uitlezing van spanning, stroom, vermogen, energie en frequentie per fase.
=> Wat zou hiervoor beste keuze zijn? (heb 3fase 400V - 50Ampere input)
Bv de Zennio KES plus.
Hager had iets gelijkaardigs dacht ik.
- spanningsdetectie van een voltage rail. Ik zou willen detecteren als een fase uitvalt, detectie achter een 30mA diff. Wat soort componenten bestaan hiervoor?
Die functie zit niet meteen in de Zennio die ik voorstelde, maar kan makkelijk bereikt worden met de logicablokken die er ook in zitten. Koppel een logica input met voltage outputobject -> trigger hierop -> indien kleiner dan bv 200V, zet uitgang hoog -> koppel uitgang met alarm groepadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
@teaser met welke ABB componenten al ervaring? Ik dacht rolluik en output actors van ABB te nemen doordat dit grote fabrikant is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb ooit een ABB schakelactor gekocht bij mijn eerste batch KNX testmateriaal. Terwijl andere merken een drukknop voorzien om de kanalen manueel te kunnen schakelen is dit bij ABB een mechanische schakelaar die in automatische modus een enorme herrie maakt bij het schakelen. En de functionaliteit is niet meer dan de absolute standaard (traphalautomaat etc). Een enorm verschil met de MDT en Zennio actoren, die stiller, goedkoper, en uitgebreider qua functionaliteit zijn.

Daarnaast had ik een ABB ip interface. Deze laat slechts 1 tunnelconnectie toe. Nutteloos dus als je een visualisatie wil, maar ook nog wil kunnen programmeren via ETS. Ik heb nu een MDT ip interface die 4 tunnelconnecties heeft.

De voeding die ik heb van ABB is niets op aan te merken, behalve ook weer dat hij duurder is dan bv een MDT. Dit is het enige toestel van ABB dat ik 'in productie' gebruik.

Bij de grote merken betaal je vooral voor het merk is me opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
@teaser Ik zou eerlijk gezegt altijd willen voorkomen dat de KNX installatie via de wifi benaderbaar is voor alle devices. Ik maak denk ik een management WLAN met toegang voor bepaalde mac adressen. Er kan redelijk eenvoudig toch iemand op jou netwerk komen en na een scan heb je zo de KNX interface gevonden.

Maar misschien ben ik dan heel voorzichtig haha :P

Voor de contactjes ga ik nog even even doorzoeken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
MAC adressen zijn heel eenvoudig te spoofen, dus dat levert toch ook nauwelijks extra beveiliging?
Paul_dH schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:49:
@teaser Er kan redelijk eenvoudig toch iemand op jou netwerk komen
Heb je het dan over KRACK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
teaser schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:07:
Ik heb ooit een ABB schakelactor gekocht bij mijn eerste batch KNX testmateriaal. Terwijl andere merken een drukknop voorzien om de kanalen manueel te kunnen schakelen is dit bij ABB een mechanische schakelaar die in automatische modus een enorme herrie maakt bij het schakelen. En de functionaliteit is niet meer dan de absolute standaard (traphalautomaat etc). Een enorm verschil met de MDT en Zennio actoren, die stiller, goedkoper, en uitgebreider qua functionaliteit zijn.
Zit er dan zoveel verschil in functionaliteit? ooit dit in detail vergeleken of is dit ergens terug te vinden?

Ik had echt mijn zinnen op ABB modules gezet, maar misschien toch nog even dieper uitspitten of evalueren voor ik er een bunch van bestel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

@Kris_77 je kan altijd devices toevoegen aan een ETS project zonder dat je het fysieke apparaat in het netwerk hebt hangen. Dan kan je precies zien welke configuratieopties er allemaal beschikbaar zijn en zie je ook goed het verschil in opties tussen verschillende merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Heb je het dan over KRACK?
Ik moet zeggen dat ik met dat soort tools heeel lang al niets mee gedaan heb (Kali linux oid), maar er zijn ongetwijfeld manieren. Ik doelde meer op RPI's of telefoons die dan direct bij je KNX spullen kunnen. Er zijn namelijk Android apps welke ook gelijk als file / netwerkservertje diennen. Dit soort dingen wil ik wel echt afschermen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kris_77 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Zit er dan zoveel verschil in functionaliteit? ooit dit in detail vergeleken of is dit ergens terug te vinden?

Ik had echt mijn zinnen op ABB modules gezet, maar misschien toch nog even dieper uitspitten of evalueren voor ik er een bunch van bestel...
Waarom ABB?

Zoals Teaser aangeeft is de functionaliteit niet echt fantastisch, zet ze idd in ETS maar eens langs vergelijkbare modules van MDT. Ook voor de portemonnee een heel stuk leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Je kunt ook even de handleiding downloaden van de modules die je op het oog hebt, daarin staat de functionaliteit en de objecten ook beschreven.
Paul_dH schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:43:
[...]
Ik doelde meer op RPI's of telefoons die dan direct bij je KNX spullen kunnen. Er zijn namelijk Android apps welke ook gelijk als file / netwerkservertje diennen. Dit soort dingen wil ik wel echt afschermen :)
Bedoel je dan malicious apps die naar een servertje in Rusland bellen en daar rapporteren wat ze op je netwerk zien? Dat klinkt wel als een aannemelijke reden om bepaalde mobiele toestellen op een aparte VLAN te steken.
Servertjes waar je van buitenaf aan kunt heb ik niet draaien. Mijn router laat geen inkomende connecties toe. Buiten OpenVPN dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
Welke KNX rolluik modules zijn aan te raden? Heb 20rolluikmotoren op 230VAC.

Zou graag ermee ook positie sturing doen. Eventueel looptijbepaling met stroomherkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:42:
[...]

Waarom ABB?

Zoals Teaser aangeeft is de functionaliteit niet echt fantastisch, zet ze idd in ETS maar eens langs vergelijkbare modules van MDT. Ook voor de portemonnee een heel stuk leuker.
Wel initieel had ik bij fabrikant ABB gevoel iets professioneler materiaal te krijgen. Modules beter getest? Lange lifetime... worden toch voor grote gebouwsturingen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
Iemand ervaring met de weinzierl modules?
Zou de 570 willen gebruiken met 48 i/o om standaard drukknoppen en leds mee op knx te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Kris_77 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:34:
Welke KNX rolluik modules zijn aan te raden? Heb 20rolluikmotoren op 230VAC.

Zou graag ermee ook positie sturing doen. Eventueel looptijbepaling met stroomherkenning.
Ik heb de ABB JRA/S en tevreden van. Doet aan automatische looptijdbepaling, maar dit werkt niet altijd even goed bij alle motoren, die op mijn zonweringen werken prima, die op sommige rolluiken werken wel maar geeft toch melding dat hij onbekende eindtijd heeft, en moest ik dus manueel nog overriden.

---------

Hoe connecteren jullie electrische gordijnen met KNX? Veel van die gordijnrails hebben de optie bij een trek aan de stof het gordijn de beweging over te nemen. Dit zie ik niet hoe ik dit makkelijk in KNX kan oplossen.

Een andere oplossing zou Somfy glydea zijn met een Tahoma hub gekoppeld in Openhab en terug te laten koppelen in KNX, maar dit is nogal omslachtig en duur (rails kosten €400 en meer, en dan de hub nog niet meergerekend)

[ Voor 27% gewijzigd door depette op 31-10-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Na bijna 1,5 week had de aannemer eindelijk een keer tijd om mijn vragen te beantwoorden... "We spreken in principe pas uitgebreid met kopers die al getekend hebben, want met elke geinteresseerde praten kost teveel tijd"
Ga me bijna afvragen of we wel met deze aannemer in zee willen gaan (al kan ik het ergens ook wel begrijpen) Maar als de klant die nog moet betalen al geen koning is...

Kort gezegd kwam het erop neer dat ze aan projectbouw doen, groot inkopen en ze er niet op ingericht zijn om enorme aanpassingen te doen op het standaard ontwerp.
De slaapkamer muren op de eerste verdieping anders kan voor een nog best schappelijk bedrag (gezien de overige opties en hun kosten), maar de badkamer iets kleiner voor een kleine technische ruimte willen ze niet doen.
Alle buizen naar 1 punt leggen gaan ze sowieso niet doen, verdiepte inbouwdozen willen ze ook niet aan (standaard van hen is 50 mm diep). Extra draden trekken door elektrabuizen kan voor 25 euro per aansluiting (zelf doen is goedkoper..), maar kreeg er al de opmerking bij dat de centraaldozen dan al zo vol zitten dat er eigenlijk niks meer bij kan. Nog KNX-bekabeling erbij wordt dus lastig

Kreeg aan het eind van de mail het advies om nog eens goed te bedenken of ik niet beter gewoon voor een setje Hue lampen kan gaan... Geeft toch wel een beetje weer waar de gemiddelde aannemer aan denkt bij het woord domotica...

Nu dus de vraag voor mezelf wat de volgende stap wordt:
- Laat ik het idee van bekabelde domotica (grotendeels) schieten?
- Wellicht valt er nog wat te doen met wat dikkere of extra buizen vanaf de centraaldozen naar de meterkast? En dan bekabeling is een boom-topologie.
- Wat extra loze leidingen naar elke ruimte en naar iets draadloos zoeken (met een bedrade backbone)?
- KNX over powerline overwegen (al lijkt daar niet heel veel voor beschikbaar...)
- <insert ander goed idee>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-05 10:20
Farmerwood schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:09:
Na bijna 1,5 week had de aannemer eindelijk een keer tijd om mijn vragen te beantwoorden... "We spreken in principe pas uitgebreid met kopers die al getekend hebben, want met elke geinteresseerde praten kost teveel tijd"
Ga me bijna afvragen of we wel met deze aannemer in zee willen gaan (al kan ik het ergens ook wel begrijpen) Maar als de klant die nog moet betalen al geen koning is...

Kort gezegd kwam het erop neer dat ze aan projectbouw doen, groot inkopen en ze er niet op ingericht zijn om enorme aanpassingen te doen op het standaard ontwerp.
De slaapkamer muren op de eerste verdieping anders kan voor een nog best schappelijk bedrag (gezien de overige opties en hun kosten), maar de badkamer iets kleiner voor een kleine technische ruimte willen ze niet doen.
Alle buizen naar 1 punt leggen gaan ze sowieso niet doen, verdiepte inbouwdozen willen ze ook niet aan (standaard van hen is 50 mm diep). Extra draden trekken door elektrabuizen kan voor 25 euro per aansluiting (zelf doen is goedkoper..), maar kreeg er al de opmerking bij dat de centraaldozen dan al zo vol zitten dat er eigenlijk niks meer bij kan. Nog KNX-bekabeling erbij wordt dus lastig

Kreeg aan het eind van de mail het advies om nog eens goed te bedenken of ik niet beter gewoon voor een setje Hue lampen kan gaan... Geeft toch wel een beetje weer waar de gemiddelde aannemer aan denkt bij het woord domotica...

Nu dus de vraag voor mezelf wat de volgende stap wordt:
- Laat ik het idee van bekabelde domotica (grotendeels) schieten?
- Wellicht valt er nog wat te doen met wat dikkere of extra buizen vanaf de centraaldozen naar de meterkast? En dan bekabeling is een boom-topologie.
- Wat extra loze leidingen naar elke ruimte en naar iets draadloos zoeken (met een bedrade backbone)?
- KNX over powerline overwegen (al lijkt daar niet heel veel voor beschikbaar...)
- <insert ander goed idee>
Dan zou ik toch in zee gaan met een andere aannemer?
Een bekabelde opstelling is veel betrouwbaarder of een draadloze opstelling. Dus in jou geval als het voor een totale nieuwbouw of renovatie gaat toch een bekabelde opstelling kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Zoals eerder genoemd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
bomberboy schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:31:
[...]

Daarnaast kan je die ook gebruiken als DMX of DALI gateway indien je dat zou gebruiken om je verlichting aan te sturen. Uiteindelijk heb ik voor de DALI gateway toch voor een ABB module gekozen omdat ik toch niet zo naïef ben om te geloven dat de LogicMachine 30 jaar mee zal gaan en geloof ik dat in het geval van ABB eigenlijk wel. (of dat die op zijn minst langere tijd een drop-in replacement gaan kunnen aanbieden)
Hoi, ik lees dat je ook veel ABB knx modules gebruikt. Kan je eens listen welke je in gebruik hebt en uw ervaring ermee is bij in gebruikname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Stijnb_ schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:48:
[...]
Dan zou ik toch in zee gaan met een andere aannemer?
Een bekabelde opstelling is veel betrouwbaarder of een draadloze opstelling. Dus in jou geval als het voor een totale nieuwbouw of renovatie gaat toch een bekabelde opstelling kiezen.
Bij een project als dit waar zo'n 60 huizen gebouwd worden kun je niet zomaar zelf een andere aannemer kiezen. We zitten vast aan deze aannemer, want dit huis afzeggen willen we niet.
Dat bedraad betrouwbaarder is dan draadloos en dus de voorkeur heeft behoeft geen discussie. :-) Mijn vraag is nu ook vooral hoe ik met minimale extra leidingen toch een KNX-netwerk aan kan leggen.
Fabian schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:57:
[...]

Zoals eerder genoemd:

Het is idd 1 van de opties op mijn lijstje. Het beperkt zeker, maar het alternatief is dan draadloos...
Ben wel benieuwd hoe het er exact bij je uit ziet. Hoe heb je nu de KNX-kabels precies lopen? Die moet toch ook nog richting de schakelaars en eventuele andere sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Ik heb per centraaldoos een loze leiding direct naar de meterkast en bij een aantal schakelaars een loze leiding naar de meterkast (naast de standaard buis richting centraaldoos).

- Buskabel van taster naar meterkast
- Schekldraad van verschillende wcd's via centraaldoos naar meterkast
- In meterkast een aantal actoren

Zo kun je een aantal primaire zaken bedraad aansluiten. De rest zou eventueel met KNX-RF kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Farmerwood schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:53:
[...]

Bij een project als dit waar zo'n 60 huizen gebouwd worden kun je niet zomaar zelf een andere aannemer kiezen. We zitten vast aan deze aannemer, want dit huis afzeggen willen we niet.
Dat bedraad betrouwbaarder is dan draadloos en dus de voorkeur heeft behoeft geen discussie. :-) Mijn vraag is nu ook vooral hoe ik met minimale extra leidingen toch een KNX-netwerk aan kan leggen.

[...]

Het is idd 1 van de opties op mijn lijstje. Het beperkt zeker, maar het alternatief is dan draadloos...
Ben wel benieuwd hoe het er exact bij je uit ziet. Hoe heb je nu de KNX-kabels precies lopen? Die moet toch ook nog richting de schakelaars en eventuele andere sensoren?
Wat je ook kan doen is gewoon een 5G2,5 voorzien in je buizen. Dan kan je de stopcontacten die moeten worden geschakeld op een andere draad aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0izz
  • Laatst online: 15-09-2022
Goeiedag,

Ik ben nieuw op dit forum en moet zeggen dat ik afgelopen week met veel interesse de 111 pagina’s van dit topic heb gelezen. Info van onschatbare waarde en zeker verschillende zaken die elke installatie ten goede zou komen.

Momenteel zijn de ruwbouw werken bijna voltooid (dat wordt slijpen en elektriciteit trekken in de vrieskou). Ik heb zelf lang zitten twijfelen tussen Loxone en KNX, maar uiteindelijk toch resoluut de keuze genomen voor KNX wegens geen/minder single point of failure en de keuze naar verschillende leveranciers van componenten. Al moet ik zeggen dat dit laatste een stevige zoektocht is voor het bepalen welke componenten ik in mijn installatie zal integreren. Momenteel denk ik volgende zaken te gebruiken:
  • Power supply: Mean Well KNX-20E-640
  • Actoren screens: MDT-JAL0810 serie
  • Schakelactoren met stroommeting: MDT-AMI serie (aangezien ik kringen dacht af te zekerent met 20A. 16 zou in principe ook kunnen en dan de MDT-AMS gebruiken)
  • Schakelactoren zonder stroommeting: Zennio maxinbox plus serie (heeft meer mogelijkheden naar logische functies dan de MDT AKS serie)
  • Tasters: Zennio Flat, Ekinex FF of BES Cubic
    Initieel dacht ik de Zennio Flat serie aangezien deze redelijk wat ingebouwde sensoren heeft (Temperatuur, luminosity en proximity sensor. Dit laatste lijkt me bijvoorbeeld handig om ‘s nachts naast het bed even de leds te laten branden wanneer je hand bij de schakelaar komt) Bovendien kan je er ook de bewegings-sensor ZN1IO-Detec-P op aansluiten.
    In dit topic zijn ze echter nog niet aan bod gekomen. Iemand die hier ervaring mee heeft? Worden glas tasters niet rap smerig van vingerafdrukken?
    De Ekinex FF serie die velen hier gebruiken ziet er echt strak uit, wel een stuk duurder, maar de extra logische functies die er bij zitten in combinatie met het design doen me toch een beetje overwegen van men initieel idee af te stappen.
    Onlangs kwam ik ook langs de glastaster Cubic van BES, deze heeft ook temperatuursensor en luchtvochtigheid sensor geïntegreerd en bovendien ook nog programmeerbare logische functies.
  • Beweging sensoren hangt af van de keuze hierboven en moet ik nog enkele componenten in ETS zwieren ter analyse. Ik zag dat hier wel vaak de B.E.G. PD11-FLAT werd gebruikt.
  • Visualisatie: Tablet aan de muur met ofwel OpenHab ofwel de Gira X1 (ook om hogere logica wat meer visueel te kunnen programmeren). Ik vroeg me wel af of de GUI voor de X1 visueel op iets trekt in combinatie met een tablet. Op internet vind ik enkel foto’s van de iphone.
  • Verlichting: Dali interface
    Momenteel nog op zoek welke te gebruiken MDT, Zennio of ABB.
    Misschien domme vraag, maar hoe komt dat meeste units vooral met groep sturing werken? Dan verminder je het aantal gestuurde drivers tot 16. Is het niet interessanter om de ECG’s te groeperen in KNX groepen? Zoals bijvoorbeeld de ABB DG/S1.1?
    Betreffende de drivers centraal te plaatsen of niet ga ik toch nog eens enkele stukken van het topic dienen te herlezen 😊
  • Groepenkast moet ik nog bekijken. Zag dat er hier wel een paar pareltjes waren onder de leden. Hoop dat ik het ook zo proper kan houden. Ik dacht momenteel eerder in hoogte te werken dan breedte. Momenteel een voorstel gekregen voor een Eaton kast type BP-O-600/15-C-W. (Zou dan wel hoofdautomaat en Diff in een aparte behuizing moeten zetten blijkbaar)
    Welke diepte van kast raden jullie aan? Ik zou graag met wire ducts en etalageklemmen werken. Om alles ordelijk te houden.
Op termijn zou ik ook nog men vasco ventillatie willen integreren met 0-10V sturing en een weerstation toevoegen.

Verder denk ik 5G2,5 trekken naar alle WCDs (vond ik een prachtig idee!) en 5G1,5 naar alle lichtpunten en screens.

Komende weken wat componenten bestellen om een testopstelling te maken en wat zaken te testen. Ik kijk er al naar uit! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Kris_77 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:31:
[...]
Hoi, ik lees dat je ook veel ABB knx modules gebruikt. Kan je eens listen welke je in gebruik hebt en uw ervaring ermee is bij in gebruikname?
Over het algemeen ben ik er zeker tevreden over, maar ik kan onvoldoende beoordelen of het met andere devices beter of slechter zou zijn wegens geen ervaring mee :) Keuze voor ABB was vooral ingegeven door "de naam" en ook voorkeur van installateur (i.e. mijn vader) die me ook een mooie prijs kon regelen :)

Specifiek ABB devices die ik in gebruik heb:
  • USB/S1.1 USB-Interface,MDRC: USB interface om bus monitoring te kunnen doen (eigenlijk niet echt nodig want een ip-interface is veel handiger)
  • BE/S8.20.2.1 Binary Input,8-fold,Contact Sc.,MDRC: Om een aantal gewone niet KNX schakelaars te kunnen gebruiken (bv in kelder om kosten te besparen)
  • JRA/S8.230.5.1 Blind/RollerShutterAct,TD,M,8f,230V: Jaloezie-actor om screens te bedienen. Eigenlijk gebruik ik hier maar en heel kleine subset van de functionaliteit van.
  • SA/S12.16.6.1 Switch Actuator,12-fold,16A,MDRC: zo heb ik er 3 in gebruik (aansturen van niet dimbare lampen, schakelbare stopcontacten, bepaalde toestellen enz. Deze laat ook toe om stroommeting te doen. Dus achter deze zit bv een terrasverwarmer, droger, wasmachine enz
  • SV/S30.640.5.1 Power Supply,Diagnosis,MDRC: power supply dus. Heeft ook indicatie van huidige verbruik van de bus zodat je weet als dat te hoog zou zijn
  • WZ/S1.3.1.2 Weather Unit,MDRC: weather unit met sensoren op het dak (licht in 3 richtingen, windsnelheid, en regen. Wordt gebruikt om de screns dan aan te sturen. Bevat daar ook wat logica functies voor zodat je daar eenvoudig combinaties mee kan maken (en wind < 30km/u en licht meer dan 30klux en geen regen enz). Deze heet ook een gps ontvanger waarmee hij de tijd op de bus kan zetten
  • DG/S2.64.1.1 DALIGateway,Basic,2f,MDRC: DALI gateway die ik gebruik in combinatie met Eldoled drivers voor het aansturen van de led verlichting. Zowel spots als ledstrips.
Algemeen: ABB heeft vaak varianten van zijn toestellen met een led-indicator voor status of de mogelijkheid om ook altijd manueel te schakelen. Ik heb altijd die versie genomen. Heel handig als nog niet alles geprogrammeerd is om te testen of alles wel werkt zonder dat je hoeft te programmeren. Van elke actor of screen kan ik bv ook perfect zien wat de status ervan is + manueel overriden indien nodig.
Een aantal van die devices kan je ook bekijken en aansturen via de ABB i-bus tool. opnieuw, heel handig. klein programma dat je op je laptop zet, met GUI voor bv de jaloezieactoren om zo de screens te testen. Dit vereist wel een ip-gateway om te kunnen gebruiken uiteraard.

Op zich werkt alles zoals verwacht. Duidelijke handleidingen van de devices (met goede vertalingen!). De schakelactoren maken wel een behoorlijke tik bij het schakelen, maar als de deur van de berging waar de kast is gesloten is hoor je dat eigenlijk niet meer. Geen idee of dat bij andere schakelactoren ook zo is.

Andere aparatuur die ik heb is van Basalte (schakelaars en beweginsmelders) B.E.G. (bewegingsmelders voor garage enz) en Zennio voor strometingen te doen. Ook nog één flush mounted actor van MDT om een stopcontact schakelbaar te maken dat eerst niet zo voorzien was (en dus geen aparte leiding naar meterkast had, maar wel KNX in de buurt) en tot slot een LogicMachine die ik gebruik als IP gateway en om status-info (stroomverbruik, weer-info enz) naar een MQTT topic te pushen voor datalogging en visualisatie van bv stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
bomberboy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 03:58:
[...]
De schakelactoren maken wel een behoorlijke tik bij het schakelen, maar als de deur van de berging waar de kast is gesloten is hoor je dat eigenlijk niet meer. Geen idee of dat bij andere schakelactoren ook zo is.
'Een behoorlijke tik' vind ik toch een serieus understatement :P Vooral bij het afschalen was er nog een na-vibratie hoorbaar.
Mijn MDT en Zennio actoren maken gewoon een vriendelijk klikje, precies wat je zou verwachten van een doorsnee relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-11-2020
Ik ben nieuw hier en heb dit hele topic nog niet doorgelezen maar dat ga ik nog wel doen, ik zal me eerst even voorstellen:

Ik ben Joep en ben 35 jaar.
Ik ben werkzaam als beveiligingsmonteur en een aantal jaar geleden kwam ik met KNX in aanraking en uit interesse ben ik me daar in gaan verdiepen.

Ik ben eind 2012 begonnen met mijn eerste stapjes in de wereld van KNX: een 4 voudige binaire ingang, 4 voudige schakelaktor, een 160 mA voeding en een seriële interface was de basis van mijn testopstelling.
Deze componenten heb ik toen via marktplaats gekocht en toen werd er eigenlijk nog niks aangeboden op dat gebied en nieuw aanschaffen vond ik toen te duur omdat ik op dat moment nog helemaal niks wist van KNX en of ik de spullen überhaupt wel aan de gang zou krijgen

Ik heb toen het programmeren mezelf aangeleerd door veel te lezen en filmpjes te kijken op youtube en uiteindelijk kon ik de uitgangen van mijn aktoren schakelen!

Ik had op dat moment in huis eigenlijk nog niks voorbereid qua domotica, het enige wat ik had is dat er van een paar lichtpunten een schakeldraad naar de meterkast lag die gekoppeld waren aan mijn alarmsysteem zodat in het geval van een alarmmelding de verlichting kon worden ingeschakeld en de groepenkast had ik al eerder vervangen en daarbij had ik wel al bewust gekozen voor een groepenkast met voldoende ruimte om later nog andere componenten in te bouwen.
Dit werd een Hager univers kast waar 72 modulen in geplaatst kunnen worden, dat zou voldoende moeten zijn! (dacht ik toen! :P )

Toen mijn testopstelling werkte heb ik deze in huis geplaatst. de 3 schakelaars in de woonkamer werden op de binaire ingang aangesloten en de aktor in de meterkast schakelde op zijn beurt de desbetreffende lampen. Zo op het eerste gezicht was er dus niks te zien van de (mini) KNX installatie, maar dat was het wel degelijk!

Niet veel daarna kon ik via via een dimaktor lenen en kon ik daarmee gaan spelen, toen bleek dat ik daar wat aan had heb ik deze overgenomen en zijn de gewone schakelaars in de woonkamer vervangen door pulsdrukkers (nog steeds aangesloten op de binaire ingang)

Daarna heb ik op de benedenverdieping nog wat dingen verder uitgebreid, de verlichting van de keuken en het rolluik van de keuken werden ook omgebouwd naar KNX, evenals de verlichting in de gang.

Ik heb wel het voordeel gehad dat ik in huis nog veel dingen op moest/wilde knappen en dus was het een kleine moeite om bijvoorbeeld van de inbouwdozen voor de schakelaars nog een extra leiding richting de kruipruimte te frezen.

Inmiddels wist ik ook dat er ook opties bestonden om de KNX installatie te visualiseren/bedienen met de telefoon maar was nog niet echt op de hoogte van de mogelijkheden totdat ik bij een klant was en daar de loxone miniserver tegenkwam. toen bleek dat deze zeer gunstig geprijsd was heb ik deze gekocht en ben ik daar mee aan het spelen gegaan, inmiddels vanaf het eerste begin tot nu zijn we ongeveer een jaartje verder.

Toen de loxone miniserver goed werkte heb ik in de woonkamer de frees weer in de muur gezet: deze keer om een 10.1" touchscreen in te bouwen waarop de visualisatie van de loxone miniserver op kon worden weergegeven.

Op een gegeven moment liep ik tegen een probleem aan met de loxone miniserver en dat zorgde ervoor dat sommige KNX componenten niet goed meer functioneerden. Na veel zoeken, proberen en testen bleek het aan de miniserver te liggen en dat was prima opgelost door loxone en met de nieuwe miniserver was het ook weer in orde.
Toen deze problemen er speelden kwam ik per toeval op de website van Roel Broersma terecht en intussen was ik me daar aan het verdiepen in de Gira Homeserver (3), het bleek dat ik hier nog een pc had liggen met eigenlijk exact hetzelfde moederbord als in de Homeserver en na een weekend allerlei dingen proberen was een Homeserver een feit.

Ik heb daarna besloten om de nieuw geleverde miniserver te verkopen en verder te gaan met de homeserver, deze had ik inmiddels draaien na het veel lezen en de online academie volgen bij Gira.

In de jaren daarna tot nu is er steeds meer bijgekomen, met als gevolg dat eigenlijk in elke ruimte van het huis wel KNX te vinden is, op het toilet beneden na!
De meterkast waarvan ik dacht dat ik daar wel voldoende ruimte in zou hebben bleek toch te klein dus ik heb tussendoor ervoor gekozen om op zolder een extra verdeler op te hangen en alles wat op de bovenverdieping gestuurd moet worden naar deze verdeler te brengen, zo kwam er in de verdeler beneden weer wat ruimte vrij.

Op dit moment zijn de volgende zaken gestuurd/geïntegreerd met KNX:

-Verlichting
-Rolluiken, Zonwering
-Verwarming (temperatuur is per vertrek te regelen)
-Alarm (in geval van alarmen/storingen krijg ik pushmeldingen via de Gira Homeserver)
-Homecinema set (dmv RS232 poort)
-Beregening in de tuin

Inmiddels is de Homeserver 3 vervangen voor een Homeserver 4 (ook weer dankzij Roel :P ) en deze zorgt vooral voor de extra handigheidjes maar in het geval van een storing aan de homeserver blijft mijn installatie verder volledig functioneel.

Enkele handigheidjes die de homeserver voor zijn rekening neemt:

-buitenverlichting gaat automatisch aan/uit bij schemering, op basis van gps locatie dus nooit gedoe met tijden bijstellen
-Als ik de verlichting centraal uit zet als ik naar bed ga schakelt het alarm in als deze nog niet is ingeschakeld, gaat de home cinema set uit en de verwarming naar standby
-Tijdens de avond/nacht gaat de verlichting in de gang/overloop aan maar dan maar tot 30%

Er zijn nog wat andere dingen die ik graag wil gaan automatiseren dus ik hoef me voorlopig nog niet te vervelen!

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld van me hebben kunnen krijgen en ga vanaf nu proberen hier een beetje bij te blijven. Als iemand naar aanleiding van bovenstaand verhaal nog vragen heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
teaser schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:17:
[...]

'Een behoorlijke tik' vind ik toch een serieus understatement :P Vooral bij het afschalen was er nog een na-vibratie hoorbaar.
Mijn MDT en Zennio actoren maken gewoon een vriendelijk klikje, precies wat je zou verwachten van een doorsnee relais.
Dat is mijn ervaring ook inderdaad, de ABB aktoren schakelen vrij hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
Joep1984 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:20:
[...]

Dat is mijn ervaring ook inderdaad, de ABB aktoren schakelen vrij hard.
En ervaar je dit als storend? Ik zou het graag eens willen horen en weten welke relais er in zitten bij ABB MDT en zennio? Hier al iemand deze opengehaald? Anders moet ik 1 bestellen van elk. Kostelijk testje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Kris_77 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:11:
[...]
En ervaar je dit als storend? Ik zou het graag eens willen horen en weten welke relais er in zitten bij ABB MDT en zennio? Hier al iemand deze opengehaald? Anders moet ik 1 bestellen van elk. Kostelijk testje.
Ik vind het persoonlijk niet storend. Zoals gezegd hangen ze ook in een afgesloten ruimte en niet in de slaapkamer achter een kastdeurtje ofzo :)

Ik vind het geluid vergelijkbaar met het tikken van de SMA sunnyboy inverters die hier hangen van de zonnepanelen. Bij het opstarten maken die ook een tikkend geluid. Voor mij persoonlijk ook niet storend. Beiden hangen ook in dezelfde ruimte

Slaapkamer is op 6 a 7m afstand en ik hoor ze nooit. (badkamer ertussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
Kris_77 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:11:
[...]

Ik vind het niet storend want ik heb er eentje in de verdeler van de meterkast zitten (deze hoor je schakelen als je in de gang bij de meterkast staat) en de andere hangt in de verdeler welke in de technische ruimte op zolder hangt.

Ik heb er weleens eentje opengemaakt maar kan me eigenlijk niet meer herinneren welke relais er precies in zaten.
Ik kan straks wel even kijken want volgens mij heb ik nog een losse aktor in een doos op zolder liggen, dan kan ik deze wel even openmaken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
Joep1984 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:30:
[...]

Ik vind het niet storend want ik heb er eentje in de verdeler van de meterkast zitten (deze hoor je schakelen als je in de gang bij de meterkast staat) en de andere hangt in de verdeler welke in de technische ruimte op zolder hangt.

Ik heb er weleens eentje opengemaakt maar kan me eigenlijk niet meer herinneren welke relais er precies in zaten.
Ik kan straks wel even kijken want volgens mij heb ik nog een losse aktor in een doos op zolder liggen, dan kan ik deze wel even openmaken :Y
Foto van interne printplaat zou geweldig zijn. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 19:19

HSL

Ik ga volgende week eindelijk beginnen met de bekabeling van de eerste ruimte die over gaat naar KNX, voor ieder schakelbaar stopcontact en lichtpunt zou ik een aparte kleur draad gebruiken, een tijd geleden hadden de online elektra winkels daar meer dan genoeg keuze in exotische kleuren, maar die kleuren lijken allemaal van de aardbodem verdwenen. Waar halen jullie de verschillende kleuren 1.5mm2 en 2.5mm2 kabel vandaan of gebruiken jullie alleen maar zwarte draad?

Ik ga hier niet alles via KNX laten lopen, voor mij is het vooral van belang dat ik in een aantal ruimtes in huis de verlichting en een aantal stopcontacten kan schakelen. Het gaat om de hal, overloop, woonkamer, keuken en de buitenverlichting. Ik was ook van plan om het qua buizen allemaal zo aan te sluiten dat ik mocht het nodig zijn ook weer terug zou kunnen switchen naar een ouderwetse installatie.

We gaan nu met de overloop beginnen, daar krijgen we 4 lichtpunten die we apart willen kunnen schakelen, Mijn plan was om voor ieder lichtpunt een buis naar de meterkast te laten lopen en er loopt er ook een buis die alle vier de buizen verbindt. In één van de lichtpunten zit een centraaldoos met bruin/blauw/aarde, de voeding wil ik vanuit dat punt naar de andere 3 lichtpunten brengen. Voor ieder punt hoef ik dan alleen 2 schakeldraden naar de meterkast de brengen. Heeft iemand anders hier het ook zo opgelost? Of zouden jullie voor ieder lichtpunt de voeding ook uit de meterkast halen?

[ Voor 57% gewijzigd door HSL op 03-11-2019 10:11 . Reden: informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
N0izz schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:26:

Verlichting: Dali interface
Momenteel nog op zoek welke te gebruiken MDT, Zennio of ABB.
Misschien domme vraag, maar hoe komt dat meeste units vooral met groep sturing werken? Dan verminder je het aantal gestuurde drivers tot 16. Is het niet interessanter om de ECG’s te groeperen in KNX groepen? Zoals bijvoorbeeld de ABB DG/S1.1?
Betreffende de drivers centraal te plaatsen of niet ga ik toch nog eens enkele stukken van het topic dienen te herlezen 😊
Dit heeft met performance te maken. Dali bus is relatief traag (Bitrate
1200 bit/s). Een commando naar een groep wordt 1x verstuurd door de master, waardoor alle drivers dit op hetzelfde moment ontvangen. Als je met KNX groepen gaat werken worden alle drivers aangestuurd met losse seriële Dali commando’s. Vanwege de trage Dali bus kan dit resulteren in een zichtbare vertraging bij het inschakelen van de verlichting (looplicht effect).

ABB gateway is zeer uitgebreid. Aparte tool (I-bus tool) als hulpmiddel voor configuratie is handig, maar vergt wel weer extra stukje software beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Girrekes schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:00:
[...]
1200 bit/s). Een commando naar een groep wordt 1x verstuurd door de master, waardoor alle drivers dit op hetzelfde moment ontvangen. Als je met KNX groepen gaat werken worden alle drivers aangestuurd met losse seriële Dali commando’s. Vanwege de trage Dali bus kan dit resulteren in een zichtbare vertraging bij het inschakelen van de verlichting (looplicht effect).
Dit kan ik bevestigen. Ik heb die abb gateway en stuur ieder lichtpunt rechtstreeks aan zonder de Dali groepen te gebruiken.

Al moet ik zeggen dat dit effect beperkt is en de zichtbaarheid ervan ook sterk afhangt van de instelling en kwaliteit van de dimcurve van de driver.

Als ik mijn hele benedenverdieping aan/uit doe is dit eigenlijk niet zichtbaar (20-tal lichtpunten). Nu zijn ze ook niet allemaal tegelijk zichtbaar. Een 12-tal zitten in een grote ruimte en dat valt totaal niet op.

Bij de 6 spots van de keuken is dit bij het uitschakelen wel zeer duidelijk zichtbaar. Maar dat komt dan vooral omdat ze vrij abrupt uitgaan. Dimcurve gaat van (gevoelsmatig) 30% licht naar uit. De andere drivers kunnen wel mooi naar 0 gaan waardoor het eigenlijk onzichtbaar is.
Edit: hier moet ik ook de kanttekening bij maken dat dit via een scène geprogrammeerd is waardoor de schakelaar voor iedere lamp van de 6 ook een bericht stuurt ipv een groep. Dus hier is eigenlijk een dubbele vertraging van toepassing. Dit aanpassen stond nog op mijn todo lijst :) Bij deze dus onmiddellijk ook een nadeel van scènes te gebruiken voor zoiets ipv groepaddres voor ieder scenario. Scenes gebruik ik nu nog enkel verschillende types devices of combinatie van verschillende soorten berichten, of verschillende dimlevels. Niet voor gewoon aan/uit cases. Dan is een groep handiger

Maar iemand die het niet weet heeft er nog nooit opmerking over gemaakt. Zelfs vrouwlief niet en zij is anders behoorlijk kritisch over die dingen.
ABB gateway is zeer uitgebreid. Aparte tool (I-bus tool) als hulpmiddel voor configuratie is handig, maar vergt wel weer extra stukje software beheer.
Juist even aanvullen dat die software wel verdomd handig is :)

[ Voor 14% gewijzigd door bomberboy op 03-11-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HSL schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:14:
Ik ga volgende week eindelijk beginnen met de bekabeling van de eerste ruimte die over gaat naar KNX, voor ieder schakelbaar stopcontact en lichtpunt zou ik een aparte kleur draad gebruiken, een tijd geleden hadden de online elektra winkels daar meer dan genoeg keuze in exotische kleuren, maar die kleuren lijken allemaal van de aardbodem verdwenen. Waar halen jullie de verschillende kleuren 1.5mm2 en 2.5mm2 kabel vandaan of gebruiken jullie alleen maar zwarte draad?
Ik gebruik zwart en grijs. Heb max 5 draden in een kabel/buis zitten. Bruin gebruik ik ook wel als schakeldraad wanneer het uitkomt.
We gaan nu met de overloop beginnen, daar krijgen we 4 lichtpunten die we apart willen kunnen schakelen, Mijn plan was om voor ieder lichtpunt een buis naar de meterkast te laten lopen en er loopt er ook een buis die alle vier de buizen verbindt. In één van de lichtpunten zit een centraaldoos met bruin/blauw/aarde, de voeding wil ik vanuit dat punt naar de andere 3 lichtpunten brengen. Voor ieder punt hoef ik dan alleen 2 schakeldraden naar de meterkast de brengen. Heeft iemand anders hier het ook zo opgelost? Of zouden jullie voor ieder lichtpunt de voeding ook uit de meterkast halen?
Een beetje een verwarrende uitleg. Wat bedoel je met voeding? Waarom 2 schakeldraden per lichtpunt?
Ik zou de situatie zo zien:
- blauw: van verdeelkast -> centraal punt -> andere lichtpunten
- elke schakeldraad ook gewoon via dat centraal punt verder naar de lichtpunten verdelen.
Dan hoef je geen bijkomstige buizen naar alle lichtpunten te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

Een beetje een verwarrende uitleg. Wat bedoel je met voeding? Waarom 2 schakeldraden per lichtpunt?
Met voeding bedoel ik blauw en in plaats van 2 schakeldraden bedoel ik eigenlijk bruin + schakeldraad. Vanuit het lichtpunt bruin naar de schakelactor en een schakeldraad weer terug naar het lichtpunt. Alleen wilde ik dat per lichtpunt met andere kleuren doen om alles uit elkaar te houden.

De KNX apparatuur komt niet in de meterkast zelf te hangen, maar een verdieping hoger recht boven de meterkast. Daarom leek het me netter om bruin vanuit het lichtpunt/centraaldoos te pakken omdat ik anders in de meterkast nog meer aan elkaar moet gaan knopen. En daarnaast als KNX lichtpunten in verschillende groepen gaat aansturen loop je ook het risico dat groepen doorelkaar gaan lopen.
Ik zou de situatie zo zien:
- blauw: van verdeelkast -> centraal punt -> andere lichtpunten
- elke schakeldraad ook gewoon via dat centraal punt verder naar de lichtpunten verdelen.
Dan hoef je geen bijkomstige buizen naar alle lichtpunten te voorzien.
En waar komt bruin dan? Vanuit de meterkast gelijk naar de schakelactor?

[ Voor 7% gewijzigd door HSL op 03-11-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
In jouw situatie: blauw+bruin van elke groep van de groepenkast (let op: de meterkast is iets anders) naar de KNX-kast (zal hem zo even noemen). Daar gaan de fasen dus naar de schakelactoren, en zo verder naar de lichtpunten of stopcontacten.
Waarom blauw ook naar de KNX-kast? Als je iets moet gaan dimmen heb je de N ook nodig op de actor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

teaser schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:46:
In jouw situatie: blauw+bruin van elke groep van de groepenkast (let op: de meterkast is iets anders) naar de KNX-kast (zal hem zo even noemen). Daar gaan de fasen dus naar de schakelactoren, en zo verder naar de lichtpunten of stopcontacten.
Waarom blauw ook naar de KNX-kast? Als je iets moet gaan dimmen heb je de N ook nodig op de actor.
Thanks dat maakt het een stuk duidelijker. Alleen nog even kijken of ik hem rechtstreeks uit de groepenkast ga pakken of dat ik één extra buis vanuit de centraaldoos naar de KNX kast maak voor bruin/blauw.

Gebruiken jullie gewoon 1.5mm2 voor de schakeldraden of gebruiken jullie 2.5mm2? Voor de schakelbare stopcontacten wilde ik sowieso 2.5mm2 gebruiken, dus dacht eraan om dat ook gelijk voor de verlichting te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HSL schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:32:
[...]
Gebruiken jullie gewoon 1.5mm2 voor de schakeldraden of gebruiken jullie 2.5mm2? Voor de schakelbare stopcontacten wilde ik sowieso 2.5mm2 gebruiken, dus dacht eraan om dat ook gelijk voor de verlichting te gebruiken.
Ik ken de exacte regels niet in NL maar in BE mag 1,5mm enkel voor groepen waar enkel verlichting op zit. Ik heb zelf veel gemengde groepen dus ik gebruik zo goed als overal 2,5mm.

Dezelfde sectie gebruiken voor alles maakt het ook praktischer qua aankoop, plaatsing en je hebt minder eventuele overschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

teaser schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:43:
[...]

Ik ken de exacte regels niet in NL maar in BE mag 1,5mm enkel voor groepen waar enkel verlichting op zit. Ik heb zelf veel gemengde groepen dus ik gebruik zo goed als overal 2,5mm.

Dezelfde sectie gebruiken voor alles maakt het ook praktischer qua aankoop, plaatsing en je hebt minder eventuele overschotten.
Een andere praktische reden om 2,5mm² te gebruiken is indien je de drivers voor led verlichting "veraf" plaatst. Dan heb je minder verlies bij langere afstanden en geeft je lamp op het eind van de gang evenveel licht als deze in het begin. (Ik heb zelf alle drivers centraal en omwille daarvan 2,5mm² gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
Girrekes schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:00:
[...]

Toch niet onbelangrijk, dus. Bedankt voor de feedback. De I-bus tool had ik ook al reeds gedownload, maar de demo versie leek nogal beperkt. Misschien ook niet onbelangrijk om te na te gaan welke Dali types ondersteund wordt. Las ergens dat type 8 moest ondersteund worden voor kleur temperatuur regeling.
Al is dit misschien minder belangrijk.

Ik neem aan dat jij de Dali gateway DG/S 1.16.1 in de kast hebt?
bomberboy schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:35:
[...]

Dit kan ik bevestigen. Ik heb die abb gateway en stuur ieder lichtpunt rechtstreeks aan zonder de Dali groepen te gebruiken.

Al moet ik zeggen dat dit effect beperkt is en de zichtbaarheid ervan ook sterk afhangt van de instelling en kwaliteit van de dimcurve van de driver.

Als ik mijn hele benedenverdieping aan/uit doe is dit eigenlijk niet zichtbaar (20-tal lichtpunten). Nu zijn ze ook niet allemaal tegelijk zichtbaar. Een 12-tal zitten in een grote ruimte en dat valt totaal niet op.

Bij de 6 spots van de keuken is dit bij het uitschakelen wel zeer duidelijk zichtbaar. Maar dat komt dan vooral omdat ze vrij abrupt uitgaan. Dim curve gaat van (gevoelsmatig) 30% licht naar uit. De andere drivers kunnen wel mooi naar 0 gaan waardoor het eigenlijk onzichtbaar is.
Edit: hier moet ik ook de kanttekening bij maken dat dit via een scène geprogrammeerd is waardoor de schakelaar voor iedere lamp van de 6 ook een bericht stuurt ipv een groep. Dus hier is eigenlijk een dubbele vertraging van toepassing. Dit aanpassen stond nog op mijn todo lijst :) Bij deze dus onmiddellijk ook een nadeel van scènes te gebruiken voor zoiets ipv groepaddres voor ieder scenario. Scenes gebruik ik nu nog enkel verschillende types devices of combinatie van verschillende soorten berichten, of verschillende dimlevels. Niet voor gewoon aan/uit cases. Dan is een groep handiger

Maar iemand die het niet weet heeft er nog nooit opmerking over gemaakt. Zelfs vrouwlief niet en zij is anders behoorlijk kritisch over die dingen.

[...]

Juist even aanvullen dat die software wel verdomd handig is :)
Ik neem aan dat jij de DG/S 1.1 versie hebt. Van deze gateway had ik inderdaad het idee de sturing vanuit KNX te doen. Gelukkig dat het bij jou niet al te storend is.

Vandaag men Raspberry Pi besteld Nu nog lijstje van KNX componenten afmaken en dan kan ik ook beginnen spelen.

Denk dat ik zoveel mogelijk logica in men actoren wil houden om niet te afhankelijk te worden van een enkele component, echter vrees ik dat als je leefstatussen gaat werken (bv lampen in de gang 's nachts minimaal wil dimmen als nacht modus is geactiveerd) dat je dit rap gaat sturen van een centrale logica blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

N0izz schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:33:
[...]

Ik neem aan dat jij de DG/S 1.1 versie hebt. Van deze gateway had ik inderdaad het idee de sturing vanuit KNX te doen. Gelukkig dat het bij jou niet al te storend is.
Laat me zeggen dat ik er pas op gelet heb nadat ik deze posts hier gelezen heb (enkel het keukenvoorbeeld had ik al eerder gezien, maar daar is de niet optimale setup van de scene ook van toepassing.

Ik heb deze: DG/S2.64.1.1 DALIGateway,Basic,2f,MDRC
Vandaag men Raspberry Pi besteld Nu nog lijstje van KNX componenten afmaken en dan kan ik ook beginnen spelen.

Denk dat ik zoveel mogelijk logica in men actoren wil houden om niet te afhankelijk te worden van een enkele component, echter vrees ik dat als je leefstatussen gaat werken (bv lampen in de gang 's nachts minimaal wil dimmen als nacht modus is geactiveerd) dat je dit rap gaat sturen van een centrale logica blok.
Ik heb een gelijkaardige aanpak:
- alle basisfunctionaliteit in de devices zelf en waar mogelijk gelimiteerd tot 1 device om de impact van falen te beperken
- meer geavanceerde zaken zitten gespreid over meerdere devices. bv sturing van screens zit op meerdere devices (kan ook niet anders) namelijk het weerstation (open dicht enz) en de screenactors (timeouts bij manuele overrides enz, ook interactie met alarm ivm screen niet sluiten als het schuifraam open staat om te voorkomen dat we onszelf buiten sluiten)
- fun stuff: centraal iets: Dit gebruik ik eigenlijk nog steeds niet :o. Enkel om sensor meetdata uit het KNX systeem te krijgen gebruik ik een logicmachine die het op een MQTT bus pusht, maar voorlopig is dit enkel output

Zaken zoals nachtmodus zit in sommige devices gewoon in. Mijn weerstation stuur iedere dag een dag/nacht bericht op basis van de gemeten lux-waarde. Schakelaars en bewegingsmelders (basalte) kunnen daar ook gewoon rekening mee houden. Indien dag geactiveerd stuur waarde x, indien nacht, stuur waarde y (om bv andere dimlevels van de verlichting te hebben)

Voor meer geavanceerde zijn er ook specifieke knx devices (zelf niet in gebruik!) zoals deze:
ABA/S1.2.1 Ben wel benieuwd om hier zelf eens mee te experimenteren, maar zoals gezegd ben ik tot nu toe altijd tot een oplossing gekomen zonder zoiets nodig te hebben.
Deze kan je altijd op ieder moment bijpluggen als het toch nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@bomberboy zijn er dan ook preciezere dagopdelingen mogelijk (ochtend, middag, ...)? Ik zet een numerieke variabele in OpenHab die de periode in de dag voorstelt. Verder ook een variabele die aangeeft of het weekend of feestdag is (ingewikkelde berekening gevonden op het OH forum). Dit soort zaken gebruik ik wel niet op KNX niveau, enkel in OH zelf.

Over het algemeen heb ik relatief weinig logica in KNX zelf zitten. Het wordt al snel vrij onoverzichtelijk vind ik, daarom dat ik ook alles bij houd in een excel sheet zodat ik in 1 oogopslag kan zien welke logicaregels in welk device zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door teaser op 06-11-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0izz
teaser schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:04:
@bomberboy zijn er dan ook preciezere dagopdelingen mogelijk (ochtend, middag, ...)? Ik zet een numerieke variabele in OpenHab die de periode in de dag voorstelt. Verder ook een variabele die aangeeft of het weekend of feestdag is (ingewikkelde berekening gevonden op het OH forum). Dit soort zaken gebruik ik wel niet op KNX niveau, enkel in OH zelf.

Over het algemeen heb ik relatief weinig logica in KNX zelf zitten. Het wordt al snel vrij onoverzichtelijk vind ik, daarom dat ik ook alles bij houd in een excel sheet zodat ik in 1 oogopslag kan zien welke logicaregels in welk device zitten.
Bedoel je dan dat alle logica geprogrammeerd zit on OpenHab?
Dit lijkt me een stuk meer risicovol omdat je zo weer een single point of failure creëert? (of toch voor de delen die logica gebruiken)
Soms hoor je ook wel dat De Raspbarry Pi niet altijd even stabiel is, al las ik wel dat het al een deel helpt om de SD kaart te vervangen door een usb flash disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

teaser schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:04:
Nee, het is heel eenvoudig, gewoon dag of nacht. Heel complexe zaken kan je er niet mee doen.
Maar zoals N0izz ook aangeeft wil ik net bewust vermijden dat er een centrale unit bij komt voor niet essentiële zaken. Dat die er is voor integratie met audiosysteem lijkt me perfect ok, maar kerntaken van het knx systeem wil ik zonder centrale unit/spof hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
N0izz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:28:
[...]
Dit lijkt me een stuk meer risicovol omdat je zo weer een single point of failure creëert? (of toch voor de delen die logica gebruiken)
Soms hoor je ook wel dat De Raspbarry Pi niet altijd even stabiel is, al las ik wel dat het al een deel helpt om de SD kaart te vervangen door een usb flash disk.
Die logica die in OpenHAB zit is niet onmisbaar. Als de RPI zou uitvallen kan ik nog steeds de verlichting en screens bedienen, mijn verwarming blijft werken etc.
Het is een afweging kosten <-> betrouwbaarheid die iedereen voor zichzelf moet maken. Een KNX weerstation vind ik bv belachelijk duur dus ik doe het met een gratis weerservice die in OH gekoppeld zit.

Mijn RPI draait inderdaad niet op een SD-kaartje. In het begin wel, maar na een goed half jaar was deze corrupt. Nu hangt er een externe SSD aan, sinds een kleine 2 jaar ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

teaser schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:32:
[...]
Die logica die in OpenHAB zit is niet onmisbaar. Als de RPI zou uitvallen kan ik nog steeds de verlichting en screens bedienen, mijn verwarming blijft werken etc.
Het is een afweging kosten <-> betrouwbaarheid die iedereen voor zichzelf moet maken. Een KNX weerstation vind ik bv belachelijk duur dus ik doe het met een gratis weerservice die in OH gekoppeld zit.
Ok, een weerstation is inderdaad duur, maar een screen die kapot waait door onvoorspelde harde wind ook :) (Ik heb een aantal screens op hoekraam die net iets fragieler zijn dan een standaard screen)
Hier is er ook regelmatig iemand thuis overdag, dus screens die dan de hele tijd beneden zijn omdat zon voorspeld was (maar er eigenlijk niet is) is ook niet leuk. Uiteraard kan je ze dan ook manueel naar omhoog doen. Of een onvoorspelde regenbui of wisselvallige dagen doet het zijn ding zoals het hoort.

Nuja, gewoon gevalletje van voorkeuren en keuzes maken natuurlijk :) Ik vind het persoonlijk ook leuk om een dashboard te hebben met de weersinfo (temp, zonneschijn, windsnelheid, neerslag enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

bomberboy schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:25:
[...]

Een andere praktische reden om 2,5mm² te gebruiken is indien je de drivers voor led verlichting "veraf" plaatst. Dan heb je minder verlies bij langere afstanden en geeft je lamp op het eind van de gang evenveel licht als deze in het begin. (Ik heb zelf alle drivers centraal en omwille daarvan 2,5mm² gebruikt)
Ah dat is handig om te weten, in de woonkamer zit het plafond al dicht en kan ik nooit meer drivers bij de spotjes plaatsen (zitten nu GU10 spotjes in) maar ik heb nog wel een aantal loze leidingen naar de centraaldoos liggen.

De buizen zitten er inmiddels in en het draad is besteld, nu de kast en de KNX apparatuur uitzoeken. :)

Weten jullie of het mogelijk is om verwarming in meerdere zones via KNX en opentherm te laten lopen?

De loodgieter heeft een paar jaar geleden alle verwarmingsleidingen vervangen en zones gemaakt. Ik heb een systeem geprobeerd dat bestond uit een losse aan/uit thermostaat voor iedere zone, dat werkte enorm slecht dus heb het er toen weer uitgerukt. Sindsdien staan alle zone-kleppen open en gebruik ik een enkele Nest v3 in de woonkamer. Ik was van plan om tzt meerdere nests via een Honeywell HCE20 aan de ketel te hangen, dat is voor zover ik weet de enige manier om opentherm te kunnen blijven gebruiken.

Aangezien KNX ook verwarming kan aansturen zijn er misschien andere oplossingen, heeft iemand meerdere zones die allemaal via opentherm aangestuurd worden?

[ Voor 33% gewijzigd door HSL op 07-11-2019 12:24 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
N0izz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:28:
[...]

Ik heb eigenlijk alle logische functies en handigheidjes in de homeserver zitten.
Mocht deze uitvallen zijn weliswaar alle handigheidjes weg maar ga ik niet ineens terug naar het stenen tijdperk, ik kan mijn verlichting, verwarming en zonwering dan nog steeds gewoon bedienen.

Maar ik heb misschien makkelijk praten, ik heb nog een reserve homeserver liggen welke ik gebruik als ik iets nieuws wil testen/proberen dus als mijn huidige homeserver ermee op zou houden heb ik in zeer korte tijd de boel weer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
ik ben aan het kijken hoeveel outputs per actor te nemen:
het "fabrikant onafhankelijk" zijn en later kunnen switchen indien defect of wijziging nodig zet toch tot nadenken hierover. Ik zie kost effectief kun je wel gaan naar 20/24 outputs/12module breedte, echter dit zit maar bij 2tal fabrikanten... ik zie 12 outputs per actor als beste trade-off naar beschikbaarheid bij fabrikanten als je veel outputs nodig hebt. Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@Kris_77 je moet niet alleen naar beschikbaarheid kijken, maar ook naar kost bij een defect. Een module van 8 vervangen is goedkoper dan eentje van 20.

Ik heb slechts 1 12-voudige module en voor de rest een 6-tal 8-voudige. Nu zijn er bij mij wel verschillende redenen waarom ik zoveel relatief kleine 8-voudige actoren heb:
- in 2 keren aangekocht, eerst de basisinstallatie zeg maar, en 1-2 jaar later een uitbreiding met verschillende actoren met stroommeting
- mijn eerste aankoop bevatte enkel Zennio actoren (wegens aankoop bij Belgische verdeler die geen MDT levert), en Zennio had toen geen grotere actoren dacht ik
- ik heb 2 aparte kasten op aparte locaties in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:41

tomtommie

Alaaf!

Ik ben zelf voor 20-voudige gegaan, prijsverschil is toch wel aanzienlijk en volgens mij is het toch wel kwalitatief goed spul, dus verwacht geen problemen. Mocht één relais kapot gaan moet er iets gewisseld worden. Dan zijn we toch wel een aantal jaar verder hopelijk.

Heeft iemand hier ervaring met de BEG PD11 sensoren? Ik heb deze overal in het plafond zitten en zit te stoeien met de gang en overloop. Twee sensoren die als een moeten optreden, hoe stellen jullie dit in? Gebruik maken van de slave input/output?
Verder stoei ik ook nog met de situatie waar de sensor de verlichting aan zet en ik de mogelijkheid wil hebben met een taster op de muur de verlichting weer uit te maken. Zoals hier eerder gepost kan dit met 2 losse timers: alleen aan sturen met een timeout van 10 seconden, alleen uit sturen na 5 minuten. Echter ga je de verlichting nu dimmen wordt de 'aan' trigger elke 10 seconden geactiveerd waardoor alles weer naar de oorspronkelijke waarde gaat..

Doet iemand ook iets met verlichting sterkte op basis van lichtsterkte in de ruimte? Lijkt me mooi om de badkamer of gang niet volle bak de verlichting aan te gooien tijdens de nacht.

Nog een extra vraag, wie maakt gebruik van elektronische stelkleppen voor de verwarming? Op zich werkt dit heel mooi, maar sommige kleppen lijken enorm te tikken, dit dreunt dan door in de leidingen. Iemand dit eens ervaren?

[ Voor 8% gewijzigd door tomtommie op 08-11-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tomtommie schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:33:
Heeft iemand hier ervaring met de BEG PD11 sensoren? Ik heb deze overal in het plafond zitten en zit te stoeien met de gang en overloop. Twee sensoren die als een moeten optreden, hoe stellen jullie dit in? Gebruik maken van de slave input/output?
Ik heb er slechts 1. Normaal gebruik je daar inderdaad de slave functionaliteit voor.
Verder stoei ik ook nog met de situatie waar de sensor de verlichting aan zet en ik de mogelijkheid wil hebben met een taster op de muur de verlichting weer uit te maken. Zoals hier eerder gepost kan dit met 2 losse timers: alleen aan sturen met een timeout van 10 seconden, alleen uit sturen na 5 minuten. Echter ga je de verlichting nu dimmen wordt de 'aan' trigger elke 10 seconden geactiveerd waardoor alles weer naar de oorspronkelijke waarde gaat..
Zie de manual (applicatiebeschrijving) van de BEG, hoofdstuk 9.2. De 'projector' functie lijkt me wat je zoekt.
Doet iemand ook iets met verlichting sterkte op basis van lichtsterkte in de ruimte? Lijkt me mooi om de badkamer of gang niet volle bak de verlichting aan te gooien tijdens de nacht.
Ja, via een logicablok: als de nacht-groepadres status ON heeft, dan wordt er een bepaalde dimwaarde op de bus gegooid getriggered door het statusobject van de dimactor.

In de gang/traphal zijn de lichten niet dimbaar, maar ik heb daar wel oriëntatieverlichting. Dus datzelfde nacht-groepadres zorgt er daar voor dat niet de gewone verlichting, maar de oriëntatieverlichting geschakeld wordt. Daar zijn wel wat meer logicablokken voor nodig want het gaat om 4 aparte bewegingsmelders, 4 lichtpunten en 3 kringen oriëntatieverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep1984
tomtommie schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:33:
Ik ben zelf voor 20-voudige gegaan, prijsverschil is toch wel aanzienlijk en volgens mij is het toch wel kwalitatief goed spul, dus verwacht geen problemen. Mocht één relais kapot gaan moet er iets gewisseld worden. Dan zijn we toch wel een aantal jaar verder hopelijk.
Bij ons op de zaak is rond 2000 het hele pand verbouwd en toen is er ook KNX in gekomen.

Daar zijn tot op de dag van vandaag eigenlijk geen problemen geweest met falende aktoren, hooguit een keer dat er een uitgang niet meer functioneerde maar dat kwam doordat er teveel TL armaturen mee geschakeld werden.

Dit zijn overigens aktoren van ABB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 19:06
Dag mede-mknx-ers.

In mijn nieuwe huis ben ik o.a. bezig met elektra / domotica aan het aanleggen. Het lukt aardig, zeker door dit topic door te lezen.

Hier wat plaatjes voordat de dekvloer kwam:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49053376466_709613d2ab_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49053593942_d410e494a9_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49053594067_c379814752_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49053594207_ff033994f8_z.jpg

Ik kom toch ergens niet helemaal uit. Misschien is dit al eens voorbij gekomen, maar ik kan het toch niet goed vinden. Ik ben op zoek naar inbouwspotjes. Niks bijzonders, gewoon witte spotjes. Ik wil ze wel op een driver in de verdeelkast. Driver wordt Meanwell (misschien direct via knx) of Eldoled via een Dali gateway. En dan constant current, gewoon met 2 aders. Elke spotgroep heeft een eigen pvc buisje.

Maar, waar koop ik die spotjes? Gewoon ergens kopen en dan de driver in de prullenbak? Sommige hebben het over 24 volt, maar ik snap de relatie met constant current niet helemaal. Hoger voltage is wel aantrekkelijk als dat kan, scheelt weer in verliezen over de draden. Ik kijk naar 5 á 7 watt. Ik kan daar op internetshops weinig over vinden. Tips, merken en sites zijn welkom _/-\o_

Gert-Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
gjvdh schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:25:
Dag mede-mknx-ers.

In mijn nieuwe huis ben ik o.a. bezig met elektra / domotica aan het aanleggen. Het lukt aardig, zeker door dit topic door te lezen.

Hier wat plaatjes voordat de dekvloer kwam:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik kom toch ergens niet helemaal uit. Misschien is dit al eens voorbij gekomen, maar ik kan het toch niet goed vinden. Ik ben op zoek naar inbouwspotjes. Niks bijzonders, gewoon witte spotjes. Ik wil ze wel op een driver in de verdeelkast. Driver wordt Meanwell (misschien direct via knx) of Eldoled via een Dali gateway. En dan constant current, gewoon met 2 aders. Elke spotgroep heeft een eigen pvc buisje.

Maar, waar koop ik die spotjes? Gewoon ergens kopen en dan de driver in de prullenbak? Sommige hebben het over 24 volt, maar ik snap de relatie met constant current niet helemaal. Hoger voltage is wel aantrekkelijk als dat kan, scheelt weer in verliezen over de draden. Ik kijk naar 5 á 7 watt. Ik kan daar op internetshops weinig over vinden. Tips, merken en sites zijn welkom _/-\o_

Gert-Jan
Proper gedaan die pvc buizen. Ik ben wel blij dat wij in België voorbedrade buizen gebruiken.

Voor de verlichting heb ik deze spotjes gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Merci. Tja die pvc buizen, volgens mij zijn we het enige land dat standaard zo werkt. Ik kan nu ff geen buis meer zien :) Ik doe alles zelf, dan kun je wat meer tijd in steken. Dan heeft het nut, kan overal nieuwe draden trekken en delen uitstellen. De draden gaan er makkelijk door.

Ik zoek wat meer standaard spotjes. Bij die spots die je noemt staat ook niks specifieks, behalve dat je bij de 12 volt versie geen driver standaard meegeleverd krijgt. Vond je deze spots gewoon mooi of zat er naast de looks ook nog een technische reden achter deze spots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
gjvdh schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:11:
Merci. Tja die pvc buizen, volgens mij zijn we het enige land dat standaard zo werkt. Ik kan nu ff geen buis meer zien :) Ik doe alles zelf, dan kun je wat meer tijd in steken. Dan heeft het nut, kan overal nieuwe draden trekken en delen uitstellen. De draden gaan er makkelijk door.

Ik zoek wat meer standaard spotjes. Bij die spots die je noemt staat ook niks specifieks, behalve dat je bij de 12 volt versie geen driver standaard meegeleverd krijgt. Vond je deze spots gewoon mooi of zat er naast de looks ook nog een technische reden achter deze spots?
Ik heb deze genomen omdat ik ze mooi vind en omdat ze ook niet zo duur zijn.

Je hebt types met led inc en dan heb je er nog die op 230v werken. Deze op 230v heb ik in mijn inkom en andere kleine ruimtes hangen. En die met led inc. heb ik in woonkamer en eetkamer geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden met (LED) spots, wat het een aardig ingewikkeld landschap maakt. De eerste keus is of je constant current of constant voltage spots gebruikt (bij de eerste blijft de stroom gelijk en wordt de spanning gevarieerd en vice versa voor de tweede variant). Beiden hebben zo hun eigen voor- en nadelen.

Wij hebben uiteindelijk voor Delta Light Diro Trimless spots gekozen (b.v. https://www.dmlights.com/..._trimless_led_white~118EZ) wat constant current spots zijn. De meeste spots op deze site worden zonder driver verkocht, dus die kan je er dan zelf bij regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Als je een voltage-aanduiding ziet, gewoon overslaan want dat zijn spots met ingebouwde driver. Je hebt geen garantie dat die makkelijk te verwijderen is, en met wat pech is het gewoon een armatuur met standaard lampvoet (zoals GU10 of G4) en daarin een retrofit ledspot.

Een armatuur met een aanduiding als '350mA' of '500mA' bevat enkel een led chip en moet je dus aansturen met een constant current driver.Let wel op: vaak is de led module niet vervangbaar, en bij defect moet dus heel het armatuur vervangen worden. Dit geeft extra problemen bij 'trimless' varianten, omdat hier het armatuur mee is ingepleisterd en je die dus moet uitbreken.

Deltalight heeft bij de meeste armaturen een variant waar een CC voeding bij hoort. Andere merken die in me opkomen zijn Modular Lighting of Absinthe.

Trouwens, als je de spots niet wilt dimmen bespaar je je beter de moeite. Plaats dan standaard armaturen met vervangbare retrofit spots. Gewoon aan/uit doen die dingen even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Als je constant current leds koopt, let op dat de stroom niet minder is dan 250mA. De meeste universele drivers met wat intelligentie zoals Dali beginnen meestal bij die waarde. Meestal hoe hoger de stroom, hoe meer vermogen de driver kan leveren.

edit: Bij nader onderzoek heb ik gezien dat er toch drivers te krijgen zijn met een constant current vanaf100mA, o.a. Tridonic en Osram.

[ Voor 22% gewijzigd door Girrekes op 22-11-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Mannen erg bedankt voor de tips! Ik ben weer wat verder. Ook bedankt voor die sites en merken.

@Stijnb_ Dat lijkt me een chique uiterlijk geven in de entree :)

@Zoefff ok, ik dacht dus dat een spot per definitie constant current was. Ik vermoed dat er bij constant voltage toch weer elektronica in zit, net zoals dat heel grofweg bij strips is. Weer een puntje waar ik op kan letten

@Girrekes Dat van die 250mA wist ik niet, daar zal ik op letten, belangrijke tip voor mij. Eens kijken of het in de specs van de driver te vinden is.

@teaser Het niet in staat zijn te kunnen vervangen is wel een nadeel inderdaad. Maar ja. Er zitten best wel wat branduren in een led. Douwen we wel weer een nieuwe unit in. Beetje suf is dat wel ja.

Ik snap nu helemaal wat trimless is :) Dank je. Zonder randje had ik er nog wel uitgehaald maar mee gestuct wist ik niet.

Die GU10 dingen had ik gezien, die dingen lijken ook meer electronica aan boord te hebben die alleen maar in de weg zit.

Valt me wel enigszins tegen wat hierin te vinden is moet ik zeggen. Als in, als je domotica aanlegt, vind ik leds aan sturen met een driver in de verdeelkast een logische keuze. Maar de meeste leds worden gedimd door fase snijding. De grotere merken die knx componenten leveren ook alleen fase snijding. Onlogisch.

Denk toch dat ik een standaard spot neem, die overduidelijk met een losse driver geleverd wordt. Spotjes van 80 euro per stuk... meh. Ik heb er best wat nodig (ongeveer 25 boven, 9 beneden) en kwa looks valt mij de simpele kleine spotjes het meest in de smaak. Zag iemand op YouTube die gewoon een stroombron (labvoeding) gebruikte om de leds aan te zetten. Of het dat echt werkt met een spot waarvan je de driver wegdoet is niet gegarandeerd. Ik heb in een uitbouw echt van die super lage spotjes nodig, dat wordt toch wat trucen. Daar ontkom ik er niet aan om gewoon maar uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

gjvdh schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:33:
@teaser Het niet in staat zijn te kunnen vervangen is wel een nadeel inderdaad. Maar ja. Er zitten best wel wat branduren in een led. Douwen we wel weer een nieuwe unit in. Beetje suf is dat wel ja.

Ik snap nu helemaal wat trimless is :) Dank je. Zonder randje had ik er nog wel uitgehaald maar mee gestuct wist ik niet.
Het zal per type variëren, maar de trimless spots die ik heb gekozen bestaan uit twee onderdelen. Een soort plastic ring die je in het plafond vastmaakt en meestuct en dan daarna een armatuur die je daar precies in kan schuiven. Zou de spot kapot zijn, dan kan je die er in dit geval dus gewoon uithalen en vervangen zonder dat je hoeft te breken. Anders had ik ook absoluut niet voor deze oplossing gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ngjzxSWL9OAUmXAQFSaWgRjc/full.jpg

Op de foto wat lastig te zien, maar de spots zitten dus naadloos in het plafond verdiept. Geeft een erg tof effect waar ik heel blij mee ben. Kost wel wat ja, maar er zit ook voor duizenden euro's apparatuur in de meterkast die ik nooit zie. De spots, waar ik iedere dag tegenaan kijk, mogen dan ook wel wat kosten right? :)

Let niet op het houtwerk, dat moet nog afgelakt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Zoefff schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:09:
[...]

Het zal per type variëren, maar de trimless spots die ik heb gekozen bestaan uit twee onderdelen. Een soort plastic ring die je in het plafond vastmaakt en meestuct en dan daarna een armatuur die je daar precies in kan schuiven. Zou de spot kapot zijn, dan kan je die er in dit geval dus gewoon uithalen en vervangen zonder dat je hoeft te breken. Anders had ik ook absoluut niet voor deze oplossing gekozen.
Ah dat is goed om weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:31
Ik keek meer naar je rookmelder. Had je geen interesse in een ingebouwde versie in het plafond of vond je dat het geld niet waard? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
[...]

[Afbeelding]

Op de foto wat lastig te zien, maar de spots zitten dus naadloos in het plafond verdiept. Geeft een erg tof effect waar ik heel blij mee ben. Kost wel wat ja, maar er zit ook voor duizenden euro's apparatuur in de meterkast die ik nooit zie. De spots, waar ik iedere dag tegenaan kijk, mogen dan ook wel wat kosten right? :)

Ja, die vergelijking met de rest van de spullen kon ik verwachten :+ Ziet er lekker strak uit. Mooi dat je ze kunt vervangen, dat is een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
gjvdh schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:08:
[...]

Ja, die vergelijking met de rest van de spullen kon ik verwachten :+ Ziet er lekker strak uit. Mooi dat je ze kunt vervangen, dat is een groot voordeel.
De meeste armaturen die in het stuc werk zitten bestaan uit twee delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dennis schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:38:
[...]

Ik keek meer naar je rookmelder. Had je geen interesse in een ingebouwde versie in het plafond of vond je dat het geld niet waard? >:)
Grr! Rookmelders zie ik maar als een noodzakelijk kwaad. Qua vormgeving ben ik nog best tevreden met deze melders, al had ik het natuurlijk liever subtieler gezien. Dat er ook melders zijn die je verdiept kan inbouwen heb ik me niet gerealiseerd. Ik zie er inderdaad een aantal op de markt, maar of dat nou de schoonheidsprijs verdient? En ze zijn niet met KNX te koppelen. Dat kan met deze melders wel als het goed is (maar ik moet nog uitvogelen hoe ik de RF communicatie precies moet gaan doen :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Zoefff schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:57:
[...]
En ze zijn niet met KNX te koppelen. Dat kan met deze melders wel als het goed is (maar ik moet nog uitvogelen hoe ik de RF communicatie precies moet gaan doen :X ).
Als ik het goed zie, is dat de Hager 501 reeks? Heb ik opgelost met het optioneel relais contactje dat ik inlees in KNX.
Pagina: 1 ... 28 ... 82 Laatste