[KNX] Bestaand huis herbekabelen met domotica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Hoi mede Tweakers!

Wij krijgen medio december de sleutel van ons nieuwe huis en als domotica fanaat is dit het startsein om alles anders aan te pakken, De meterkast moet namelijk toch gedaan worden en ik heb het vrouwtje ook zo gek gekregen dat KNX een Go heeft! :)

Nu heb ik het KNX topic al een aantal maal heen en weer doorgelezen en ben ik begonnen aan een grote Excel sheet met een totaal begroting en actielijst. Ik heb zelf een MKB IT achtergrond en de laatste 3 jaar script ik van alles aan elkaar bij een iets grotere omgeving, dus heb er erg veel zin in.

Overigens heb ik bewust even gekozen om mijn verhaal in een los topic te gieten voor het overzicht en om het grotere topic hier niet mee te spammen.

Ik had zelf mijn oog laten vallen op deze kast: https://www.vekto.nl/18-18-18-modules-ip65-639x432x160-mm (hier wilde ik er 2 naast elkaar hangen om het groepenwerk te scheiden van de KNX spullen). Ik wil dan bij de "groepen" kast wel de voeding en schakel / dimmodules toevoegen. In de 2e kast komt dan bijvoorbeeld alleen de spullen voor de verwarming, rolluiken en mijn Tinkerboard Pi.

Verder als onderdelenlijst heb ik staan:
  • De eerdergenoemde behuizing
  • Voeding: Gira 640mA (Art Nr. 213000)
  • Server: Gira X1 (Art Nr. 209600)
  • 2x Schakelactor Gira 8v (Art Nr. 104600)
  • Groepenkast: https://www.vekto.nl/1-fase-10-groepen-wcd-11292 (deze demonteer ik, dit scheelt aanzienlijk met alle onderdelen los kopen).
  • Meer en deel van de pushbuttons zullen onderstaande zijn:
be-ta550201be-ta550401
  • En voor in de woonkamer leek deze mijn heel tof:
be-gtt8s01

Voor in de kamers wilde ik de standaard stopcontacten van Jung gebruiken, als voorbeeld zou een slaapkamer dan onderstaande omvatten:
  • 1x 19mm buis want hier mogen 5 kabels in. Dit zou in de kamer van de kinderen zat zijn. Dan kan ik later eventueel 2 aansluitingen dimbaar maken en 1 aansluiting schakelbaar (met meerdere stopcontacten).
  • 1x 16mm buis om de KNX kabel in te doen.
  • 1x 19mm buis voor dubbele netwerkkabel (1 in een outlet en 1 in het verlaagde plafond als uitbreiding)
  • 1x 16mm kabel voor rolluik
  • 2x een wachtbuis voor uitbreiding (bv speakerkabel of zo)
Aangezien het een eengezinswoning is met 3 woonlagen denk ik dat ik een boorbedrijf laat komen (nadat de rookkanaalboer is geweest) om eventuele gaten in de vloeren te boren voor alle buizen. Er zit namelijk niet zoals bij een nieuwbouw woning een koof bij het trapgat waar van alles door heen kan, dus dit zal ik zelf moeten regelen.

Ik wilde op de begane grond en de eerste verdieping dan een net verlaagd plafond maken van 15cm met her en der strategisch geplaatste "luiken". Via die luiken kan ik dan snel toegang krijgen tot alle buizen (hier zullen de trekdozen komen). Deze luiken wilde ik vierkant maken, bijvoorbeeld twee maal een plaat van 40x40cm en de bovenste plaat 45 graden draaien. Zo kan je de plaat in het plafond drukken, een stukje draaien en dan laten zakken. Als ik hier dan gelijk een led lamp in maak en de platen mooi afwerk heb je gelijk een aantal gave dimbare lampen in huis.

Nu ben ik nog wel steeds een noob op KNX gebied, van elektra ken ik de basis wel redelijk. Maar ik zit natuurlijk met 200 vragen nog... Ik heb op Google geprobeerd te achterhalen hoe nu vanaf de aardlek/automaten de stroom naar de KNX spullen gaat. Ik kom veel foto's tegen van los gebouwde kasten of van ontplofte spaghetti fabrieken haha. Kwa patchwerk was ik altijd redelijk autistisch en moest alles netjes en strak met klittebandjes vast. Om dit principe niet te ver los te laten zou ik dus met de elektra het ook netjes willen houden.

Ik wil met KNX eerst de basis maken, dus dat is het centraaldoos principe maar dan op de KNX manier. Dit zal inhouden enkel pushbuttons en gewone stopcontacten in de muur. In de meterkast komt dan alles bij elkaar en wordt het aangesloten. Voor de stopcontacten ben ik naar iets opzoek waarmee ik een soort patch principe zou krijgen. Dit zou het voor de toekomst dan eenvoudig maken als ik dim/schakelactoren wil bijplaatsen. De pushbuttons worden enkel bedraad met de buskabel, dus dit loopt al apart. En de schakelactoren die op het boodschappenlijstje staan zullen worden gebruikt voor de lampen. Op die manier kan je dus een knop in drukken en gaat het licht aan. Op de stopcontacten staat altijd spanning omdat deze doorgelusd zijn naar een groep (uiteraard wel verdeeld over de groepen).

Om het wat makkelijker te maken heb ik de vragen die hier boven in het verhaal staan en wat extra even opgesomd (management samenvatting) :P
  • Moet ik naast de Gira X1 ook nog een KNX router of interface kopen? Ik las dat dit niet nodig was omdat hij er al 1 had.
  • Hoe wordt de boel in ETS geprogrammeerd, gaat dit dan via de X1? Ik dacht namelijk dat dit wat meer Low-Level was dan de X1.
  • Hoe kan ik handig omgaan met alle stopcontacten en hiermee een soort patch principe maken?
  • Is mijn gekozen behuizing wel handig, passen hier de automaten zo in of is dat een andere bevestiging?
  • Ik zie veel kasten met losse goten, dit zou ik ook prima vinden. Wat is handiger/netter?
Thanks alvast voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 16:43
Ik ken de X1 niet goed maar volgens dit topic bij onze oosterburen kun je perfect met de X1 programmeren en heb je geen aparte IP interface nodig.
Hoe kan ik handig omgaan met alle stopcontacten en hiermee een soort patch principe maken?
Laat al je kabels (naar stopcontacten en verlichting) toekomen op railklemmen in de kast. Van daaruit patch je verder naar de actoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Ah thanks voor dat forum.

@teaser Bedoel je met de railklemmen dan deze dingen?

be-ta550201

Inmiddels ook redelijk wat geleerd van deze foto en post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58528066

Als ik de foto van zijn kast goed bestudeer dan zijn het andere automaten dan degene die uit een standaard meterkast komen lijkt mij?

[ Voor 27% gewijzigd door Paul_dH op 20-10-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 16:43
Die dingen inderdaad. Verkrijgbaar in allerlei vormen en maten voor verschillende toepassingen.

Van de Nederlandse standaarden ben ik niet zo op de hoogte, maar in ieder geval zijn dat gewoon Hager automaten die @Zoefff gebruikt. Is niet veel speciaals aan, buiten dat het plaatsbesparende automaten zijn van 1 TE. De gewone automaten van 2 TE zijn goedkoper dus hierop is nog te besparen (maar je hebt wel een grotere kast nodig natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:43

Zoefff

❤ 

Paul_dH schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:03:
Ah thanks voor dat forum.
Als ik de foto van zijn kast goed bestudeer dan zijn het andere automaten dan degene die uit een standaard meterkast komen lijkt mij?
Volgens mij zijn het tegenwoordig vrij standaard automaten. Voordeel is inderdaad dat ze relatief smal zijn (2u voor de ALS en 1u voor de automaat) waardoor je op een standaard DIN van 12u maar liefst 2 ALS'en en 8 groepen kwijt kan. Je koopt ze vaak als VKS04COMBI set waar ze met een kam al aan elkaar zitten. Scheelt dus weer bedrading.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
Zoefff schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Volgens mij zijn het tegenwoordig vrij standaard automaten. Voordeel is inderdaad dat ze relatief smal zijn (2u voor de ALS en 1u voor de automaat) waardoor je op een standaard DIN van 12u maar liefst 2 ALS'en en 8 groepen kwijt kan. Je koopt ze vaak als VKS04COMBI set waar ze met een kam al aan elkaar zitten. Scheelt dus weer bedrading.
Ik twijfel nog om een afgemonteerde meterkast te bestellen en deze te demonteren, een rekensommetje leerde mij dat dit al snel 300 euro scheelde :) Maar ik ga het zeker eens vergelijken met het setje hierboven.

Waarom eigenlijk een open kast en niet zoiets? https://www.vekto.nl/18-18-18-modules-ip65-639x432x160-mm (buiten dat de kast dan te klein is voor jou toepassing :P)

Het leek mij wel netjes om er hier twee van naast elkaar te hangen, in de linker alle groepen en de rechter de domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:43

Zoefff

❤ 

Paul_dH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:29:
[...]

Waarom eigenlijk een open kast en niet zoiets? https://www.vekto.nl/18-18-18-modules-ip65-639x432x160-mm (buiten dat de kast dan te klein is voor jou toepassing :P)

Het leek mij wel netjes om er hier twee van naast elkaar te hangen, in de linker alle groepen en de rechter de domotica.
De kast die ik heb is ook niet open hoor, er gaan allemaal plastic kappen overheen zodat alle bedrading e.d. netjes afgedekt is. Maar verder wat je zegt, te klein :P

Ik heb van tevoren een inschatting gemaakt hoeveel ruimte er nodig is op basis van aantal groepen en benodigd schakelmateriaal. Daar kwam ik al uit op zo'n 140 modules aan ruimte. Klinkt veel, maar het gaat ook snel. Een 20-voudige schakelactor neemt bijvoorbeeld al 12 posities in (maal 2 in mijn geval), KNX voeding, IP interface en raspberryPi ben je weer 12 modules verder. Gordijnsturing met voeding en actors, dimaktors en dan ook nog alle 'normale' automaten (inclusief veel ruimte innemende 3-fase automaten); etc. Je snapt m'n punt, het loopt aardig op :P

Bijkomend voordeel van deze kast is ook dat je bovenin wat ruimte hebt voor rijgklemmen. Met de hoeveelheid draad die binnen komt is dat geen overbodige luxe. Als je er de ruimte voor hebt zou ik zeker aanraden om liever iets te groot dan te klein te dimensioneren.

Hoe dan ook, je kan eenvoudig een lijstje maken van wat je nodig hebt en uitrekenen hoeveel ruimte dat inneemt. Dan weet je meteen wat wel of niet gaat passen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zoefff op 21-10-2019 13:51 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1