[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 27 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 12:41
Zoefff schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:50:
Heeft iemand ervaring met het dimmen van retrofit LED peertjes? Wij hebben in huis een aantal kroonluchters met E27 of E14 fitting die zich eigenlijk alleen maar lenen voor retrofit LED of halogeen peertjes. Ter test hangen er nu nog bouwfittingen met halogeen peertjes in, maar het resultaat met een (oude serie) MDT dimmer valt me een beetje tegen. Als ik de halogeenlampen dim dan maakt de lamp zelf (:?) een brommend geluid. En na verloop van tijd begint het ook hinderlijk te flikkeren.

Ik zie dat MDT inmiddels een nieuwe variant heeft uitgebracht (https://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html) die geoptimaliseerd is voor dimbare LED's, maar ik heb ergens wel twijfel of dit echt goed gaat werken. Of zou ik gewoon pech hebben met de halogeen peertjes die ik nu heb en gaat het met een goede dimbare LED beter?

Voor de rest van de spots heb ik nu ter test overigens een MeanWell LCM-40KN besteld. Erg benieuwd hoe die functioneert in combinatie met onze Diro LED spots :)
Ik heb de nieuwe MDT, werkt prima voor retrofit Philips pro dimmable LEDS. Geen flikkering, gezoem en dimt traploos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 16:59
Zoefff schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:50:

Ik zie dat MDT inmiddels een nieuwe variant heeft uitgebracht (https://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html) die geoptimaliseerd is voor dimbare LED's, maar ik heb ergens wel twijfel of dit echt goed gaat werken. Of zou ik gewoon pech hebben met de halogeen peertjes die ik nu heb en gaat het met een goede dimbare LED beter?
@Zoefff : Ik heb net zo'n MDT AKD-0201.02 besteld om de pendels boven de eettafel te kunnen dimmen. Daarin heb ik basis GU10 retrofit leds zitten van Osram: Parahom Pro DIM CRI97 Par16 50 36° 6,4W.

Ik kan de dimmer pas over een 2-tal weken testen, eerst nog wat bekabelingswerk voor de boeg. Ik hoop dat het werkt en zal zeker een update geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@teaser bedankt voor de feedback. Goede tip om de relais zo te labelen!
Zoefff schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:39:
Lichtelijk off-topic, maar welke software gebruik je om dit schema te maken? Ik documenteer alles nu in Excel wat voor nummering in de groepenkast in principe voldoende is, maar het is natuurlijk wel netjes om er ook een compleet schema van te maken. Groepsadressen bij de verschillende punten noteren is dan ook wel heel handig, in plaats van dat ik het uit m'n KNX project moet teruglezen :P
Ik ben het in Adobe Illustrator aan het maken, voeg er zoals teaser meteen annotatie aan toe. Alle niet wettelijk verplichte info plaats ik op andere layer(s) zodat deze snel getoond / verborgen kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6cHdsgs.png
01.01.06/02.01:
  • 01.01.06/02.01
  • ---> binnen in huis (buiten 02)
  • 01.01.06/02.01
  • ---> beneden
  • 01.01.06/02.01
  • ---> ruimte #6 (in mijn geval de tweede slaapkamer)
  • 01.01.06/02.01
  • ---> wandcontactdoos (01 zijn lichtpunten)
  • 01.01.06/02.01
  • ---> volgnummer
Deze annotatie, of althans alles voor de schuine streep, gebruik ik in ETS ook voor de building structuur. Bij Ome Ali heb ik een voorraadje kabelbinders met label besteld. Deze worden ook voorzien van de annotatie en rond de getrokken kabels geplaats om verwarring tussen kabels te voorkomen bij het afmonteren van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:55
Zoefff schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:39:
Lichtelijk off-topic, maar welke software gebruik je om dit schema te maken? Ik documenteer alles nu in Excel wat voor nummering in de groepenkast in principe voldoende is, maar het is natuurlijk wel netjes om er ook een compleet schema van te maken. Groepsadressen bij de verschillende punten noteren is dan ook wel heel handig, in plaats van dat ik het uit m'n KNX project moet teruglezen :P
Voor dit schema gebruik ik Trikker. Maar dit is zeer specifiek voor de Belgische regelgeving. Je moet namelijk oa een eendraadschema voorleggen voor de keuring van de elektriciteitsinstallatie. Dit schema is echter niet geschikt ter documentatie van een complexere domotica-installatie, want je kan er gewoonweg niet niet al die informatie in kwijt.

Ik gebruik eveneens Excel (google sheets eigenlijk) om verschillende zaken op te lijsten en een unieke code/adres te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Naar aanleiding van LinuX-TUX in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" heb ik eindelijk wat mogen vernemen van het bedrijf achter de apparatuur van mijn verwarming.

Zo had ik een service medewerker (keurig netjes, echt top) aan de lijn dat deze vraag wel vaker de revue passeerde en dat dit tuurlijk kon met KNX, mits je het bedraad aansluit en KNX de thermostaat emuleert.

Op de vraag, heb je een product waarvan jullie kennen dat het ermee werkt kwam het antwoord "nee".

Nu heb ik dus de zoektocht geopend naar een KNX apparaat, liefst 5+ groepen ( 5 zijn het er uiteindelijk ) die .... 24v (?) op een draadje zetten naar het basis station om de verwarming te laten werken?

(overal vraagtekens, ik snap dat je 2 categorieën hebt tot zover. 1 met puls en 1 met constante stroom om de verwarming te laten werken. Sowieso had ik al 24v bijspanning voor de Gira X1, kan ik deze gebruiken voor aansturing middels 'domme' actoren 24v door te schakelen naar het verwarmings station? Zoveel vragen als je half weet waar je het over hebt. Ik wil gewoon scenes programmeren en devices aan elkaar koppelen :'( )

De hamvraag dan ook hier is: Wat moet ik doen om een thermostaat te emuleren? ZIjn er componenten die Pulse Modulated aan kunnen of is het simpel recht toe recht aan dan maar 24v er doorheen sturen?

Of is het nog erger/simpeler: kan ik die 2 draadjes gewoon op een actuator aansluiten en geeft het basis station voeding + is de cirkel dan gesloten en gaat het aan ... vragen vragen vragen. Hoop dat iemand hier eerder met het bijltje heeft gehakt

[ Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 19-08-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:00
Kan iemand mij verder helpen?

Ik zit nu met visualisatie te twijfelen tusen:
Gira X1
jung visu server
Of Theben KNX visualisering

Waar gaan jullie voor en waarom?

• LinuX-TUX
kevin0101 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:00:
Kan iemand mij verder helpen?

Ik zit nu met visualisatie te twijfelen tusen:
Gira X1
jung visu server
Of Theben KNX visualisering

Waar gaan jullie voor en waarom?
Zelf gegaan voor GiraX1.

Waarom:
Apps gedownload, wat zitten spelen en vond deze toch wel het fijnste. Het is echt een kwestie van smaak. (Apple gebruiker hier, uitkomsten kunnen dus variëren)

Daarbij is het nu ik ermee bezig ben wel een leuk beestje, maar ben ik nog geen limieten tegen gekomen in scenes of andere dingen. Maar ik ben dan ook pas net begonnen 1,5 week geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:00
LinuX-TUX schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:12:
Naar aanleiding van LinuX-TUX in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" heb ik eindelijk wat mogen vernemen van het bedrijf achter de apparatuur van mijn verwarming.

Zo had ik een service medewerker (keurig netjes, echt top) aan de lijn dat deze vraag wel vaker de revue passeerde en dat dit tuurlijk kon met KNX, mits je het bedraad aansluit en KNX de thermostaat emuleert.

Op de vraag, heb je een product waarvan jullie kennen dat het ermee werkt kwam het antwoord "nee".

Nu heb ik dus de zoektocht geopend naar een KNX apparaat, liefst 5+ groepen ( 5 zijn het er uiteindelijk ) die .... 24v (?) op een draadje zetten naar het basis station om de verwarming te laten werken?

(overal vraagtekens, ik snap dat je 2 categorieën hebt tot zover. 1 met puls en 1 met constante stroom om de verwarming te laten werken. Sowieso had ik al 24v bijspanning voor de Gira X1, kan ik deze gebruiken voor aansturing middels 'domme' actoren 24v door te schakelen naar het verwarmings station? Zoveel vragen als je half weet waar je het over hebt. Ik wil gewoon scenes programmeren en devices aan elkaar koppelen :'( )

De hamvraag dan ook hier is: Wat moet ik doen om een thermostaat te emuleren? ZIjn er componenten die Pulse Modulated aan kunnen of is het simpel recht toe recht aan dan maar 24v er doorheen sturen?

Of is het nog erger/simpeler: kan ik die 2 draadjes gewoon op een actuator aansluiten en geeft het basis station voeding + is de cirkel dan gesloten en gaat het aan ... vragen vragen vragen. Hoop dat iemand hier eerder met het bijltje heeft gehakt
Gewoon een 6 voudige verwarming actor met
Een ot box van theben en dan regel afsluiters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Wat de vorige poster al aangaf, gewoon een verwarmings actor pakken, ik heb voor MDT gekozen omdat deze de meeste mogelijkheden had, zoals min/max retour temperatuur voor elke regel circuit (belangrijk voor mij met vloerkoeling, omdat ik ook FAN coil units gebruik moet ik kouder dan 18 graden aanvoer) , de prijs is ook erg netjes, en als je de 8 voudige neemt zou je ook gelijk met een extra hulp relais de circulatie pomp kunnen laten aanschakelen bij warmtevraag. De regeling van de kleppen kan met elk voltage gebeuren en ook met PWM (gaat om stel aandrijving dus 50% betekend dan 5 minuten open, 5 minuten dicht bij een puls tijd van 10 minuten)

Ik had wat vragen gesteld aan de fabrikant alvorens ik het product wou aankopen en er werd snel antwoord gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwieg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09-2024
In ieder geval al heel erg bedankt voor alles te delen hier, dit is zeer leerzaam.

Ik heb een vraag omtrent bewegingsmelders in een douche omgeving (Trespa douche hokjes open aan boven en onderkant). Volgens de norm zal er niet aan een IP norm voldoen hoeven worden, maar hebben jullie advies voor een bewegingsmelder?

Zo als nu het hele gebouw vol zit met de SCN-P360E3.03 (maar deze is IP20)

Afbeeldingslocatie: https://gm2.nl/img/badkamer.tump.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door hetwieg op 25-08-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Vandaag mijn MDT Dali Gateway 64 aangesloten (SCN-DALI64.03).
Ik slaag er echter niet in om op de webinterface als admin in te loggen. Als user wel.

Heb al in IE, chrome en firefox geprobeerd.
Ik krijg een popup voor credentials (gewoon http auth blijkbaar). user/user werkt. admin/admin (of Administrator/admin) etc werkt totaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/gjsquqhrnw37n44/daliparam.png?dl=1

Iemand een idee hoe ik in dit ding geraak als admin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
ok recall van mijn vorig bericht :-)
Hun quickstart handleiding lijkt niet meer up-to-date maar in de duitse handleiding staat het wel duidelijker.

inloggen op http://<ip-adres>/admin en dan pakt hij mijn login wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09-2024
hetwieg schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:43:

Zo als nu het hele gebouw vol zit met de SCN-P360E3.03 (maar deze is IP20)
Deze moet ik onthouden, ziet er leuk uit en moet nog aan bewegingsmelding beginnen. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:54

tomtommie

Alaaf!

Een BEG PD11 heeft een IP54 rating... moet je wel het kapje ook op de bovenkant zetten, wat dan weer iets lastiger werkt om de kabel netjes door het gat te krijgen.

Verder lijkt het me eigenlijk geen probleem om die MDT toe te passen, het is immers laagspanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Laatst online: 07-05 08:35
Ik heb twee vragen over KNX switches. (als vervanger van mijn standaard schakelaars). Op het ogenblik heb ik nog geen KNX materialen en is mijn huis nog redelijk dom en uitgerust Jeager en Busch schakelmateriaal. Toen ik ons casco huis aanlegde heb ik wel rekening gehouden toekomst en alle schakelaar inbouw dozen uitgerust met een loze buis naar een verdeelkast.

1. Op een aantal plaatsen gebruik ik nu al push schakelaars van Jeager Busch (Reflex SI). Is er een mogelijkheid om de stand van die simpele schakelaar(s) uit te lezen in een KNX device? (dus zonder de aanschaf van een specifieke KNX schakelaar?)

2. Ik denk dat ik een ongelukkige keus heb gemaakt door de schakelaars vrijwel allemaal samen te nemen in een (2 of 3) raamwerk met een WCD (of andere schakelaars). De keus van een specifieke KNX schakelaar wordt dan wel erg beperkt? Hebben jullie ervaringen met schakelmateriaal dat in een raamwerk past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Laatst online: 07-05 08:35
Rick2506 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:03:
Beste ETS gebruikers,

Ik zit erg te worstelen met de opbouw van de groepsadressen voor mijn woning. Wat is een handige/logische opbouw? Heeft iemand misschien een voorbeeld project beschikbaar voor mij?

Rick
Heb deze serie video's bekeken en daar komt (in deel 4) ook de logische opbouw van KNX ook aan bod. Mooi uitgelegd en goed te volgen (ok je Duits moet wel redelijk zijn). YouTube: KNX-Grundlagen (#1) | haus-automatisierung.com [4K]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-04 12:26
Nieuw in dit forum dus vandaar even deze introductie:

Mijn naam is Ferdi en al enkele weken een gluurder op dit forum omdat ik mijn eigen KNX installatie wil ontwerpen, deels aanleggen en configureren en beheren. Ik heb een technische achtergrond (telematica) en nu werkzaam als Product manager voor een aantal cloud diensten. Wij, mijn vriendin en ik, zijn ingestapt in een CPO project en al geruime tijd met het voorlopige ontwerp van een bijna energie neutrale woning (BENG) in Tilburg bezig. Nu dat dit voorlopige ontwerp is goedgekeurd door de welstandscommissie wordt er door onze uitwerkende architect gestart met de uitwerking (definitief ontwerp) van alle bewoners die met ons gaan bouwen. Het moment is nu dus aangebroken dat ik me kan gaan focussen op het KNX ontwerp.

Omdat deze huizen (ondanks heel verschillend van elkaar) allemaal door één aannemer worden gemaakt ligt de uitdaging hier om na te gaan waar ik kan afwijken van de standaard en waar nodig extra zaken kan uitvoeren die nodig zijn voor een goede KNX infrastructuur. Zo weet ik bijvoorbeeld nog niet of ik zelf een groepenkast kan aanleveren en/of ik invloed op de keuze daarvan heb. Ik zou natuurlijk het liefst alles in een kast hebben of twee identieke kasten naast elkaar. Onderstaand een tekening zoals ik het nu voor ogen heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/H2jS7Rs/doorsnede-leidingschacht.png

Ons huis krijgt dus een Leidingschacht die van onder to boven in een stuk doorloopt, centraal geplaatst, en goed bereikbaar wordt vanaf de begane grond en de tweede etage. De redenen hiervoor zijn onder andere dat de leidingen zo kort mogelijk zijn, en dat ik later eventueel zelf wijzigingen kan doorvoeren zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een douch-WTW. Maar denk ook aan automatische kleppen op de vloerverwarmingsverdeler en sensoren op de waterleidingen om te detecteren of er (warm) water gebruikt wordt.

Nu lijkt het mij praktisch om voor zowel 230V als KNX een open kabelgoot te laten plaatsen waarin de bekabeling gebundeld wordt als het uit de betonvloer komt, hoe zien jullie dat? denk jullie dat een e-installateur daar in mee gaat?

Ferdi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23

Zoefff

❤ 

Welkom op het forum @Ferdi! Leuk project om mee bezig te zijn. Een centrale schacht met (open) kabelgoot lijkt me niet zo'n punt voor een installateur. Het doet wat industrieel aan, maar dat mag geen drempel zijn lijkt me.

Wat ik me meer afvraag is hoe je bedacht hebt om het verloop van KNX en 230 naar de lichtknoppen, lichtpunten, WCD's, etc te doen. Dat wijkt namelijk wel sterk af van hoe het normaliter (in Nederland) wordt aangelegd. Normaal zou je volgens het centraaldoos principe een 230 leiding naar een centraal punt in de kamer leggen en vanuit daar naar lichtknop en WCD's aftakken. Maar in het geval van een KNX installatie wil je vaak ook individuele WCD's en lichtpunten schakelbaar hebben, waardoor je vanuit meterkast een losse leiding naar iedere WCD (of groepje) wil leggen. Hetzelfde geldt voor de lichtknoppen, daar moeten allemaal losse buskabels naartoe vanuit de schacht en / of direct vanuit de meterkast.

Uiteraard allemaal geen probleem qua ontwerp, maar het wijkt voor de aannemer wel erg af t.o.v. de andere huizen. Dat lijkt me het grootste struikelpunt :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Voor wie interesse zou hebben:

Special voucher code - Use the following voucher code in your order to receive the one ETS5 Supplemerntary for free when ordering it together with a new ETS5 Professional license:
Members only: code
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:43
Ferdi schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:50:
Nu lijkt het mij praktisch om voor zowel 230V als KNX een open kabelgoot te laten plaatsen waarin de bekabeling gebundeld wordt als het uit de betonvloer komt, hoe zien jullie dat? denk jullie dat een e-installateur daar in mee gaat?
Mijn ervaring is dat de meeste ontwerpers en bouwers, als het om een huis gaat, nog steeds hopeloos traditioneel meterkassie-centraaldoosje denken.

Ik zou zelf, als het even kan, voor een verticaal-horizontaal verdeling kiezen zoals in het in (fatsoenlijke) bedrijfspanden normaal is. Dus per horizontale laag een verdeelinrichting welke alle verticaal gekoppeld zijn. Op elke horizontale laag breng je vanaf elk aansluitpunt een buis naar de verdeelinrichting.

KNX, Ethernet, CAI etc. kun je zo zeer eenvoudig en flexibel verdelen. Voor 230V is het op zich ook geen probleem, maar e.e.a. moet anders worden aangepakt. Zo moet je de 3P+N verticaal doortrekken en dus rekening houden met de eisen van NEN1010 omtrent aardlek-beveiliging.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdi
Zoefff schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:01:
Wat ik me meer afvraag is hoe je bedacht hebt om het verloop van KNX en 230 naar de lichtknoppen, lichtpunten, WCD's, etc te doen. Dat wijkt namelijk wel sterk af van hoe het normaliter (in Nederland) wordt aangelegd.
Ik hoop de e-installateur ervan te overtuigen alles in ster aan te leggen, en doordat dan alle leidingen per verdiepingsvloer bij elkaar worden gebundeld, ik zelf nog kan kiezen of ik 24v voor LED in de buis stop of 230V verlichting. In het geval van 24V zou ik de drivers per verdieping naast de kabelgoot kunnen plaatsen.
The Lord schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:43:
Ik zou zelf, als het even kan, voor een verticaal-horizontaal verdeling kiezen zoals in het in (fatsoenlijke) bedrijfspanden normaal is. Dus per horizontale laag een verdeelinrichting welke alle verticaal gekoppeld zijn. Op elke horizontale laag breng je vanaf elk aansluitpunt een buis naar de verdeelinrichting.
Heel even aan gedacht. Echter de woning is zo'n 170m2 en de hoeveelheid leidingen en afstanden rechtvaardigen zo'n verticaal-horizontaal verdeling niet echt.

Ferdi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Wie heeft er MDT glastasters hangen? Hang je die op hoogte van standaard schakelaar of iets hoger om het scherm beter te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
tehfnz schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:41:
Wie heeft er MDT glastasters hangen? Hang je die op hoogte van standaard schakelaar of iets hoger om het scherm beter te zien?
Welke bedoel je?
Glass Push Button Plus of Glass Push Button II Smart (of nog anders)

Beide bovenstaande heb ik hier, staan allemaal op standaardhoogte. De Smart had mi. wel iets hoger gemogen, maar de button plus is prima werkbaar op 120cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Het betreft de Glass Push Button II Smart.
Thuis hangen alle schakelaars op 110cm, dit lijkt me toch niet zo handig met bovengenoemde taster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 17:23
tehfnz schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:41:
hier de Glass Push Button II Smart op 1,50 hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Misschien een hele knullige vraag, maar hoe kan ik een bewegingsmelder meerdere group addresses laten versturen om verschillende lampen aan te laten gaan? Ik kan wel meerdere adressen aan de output koppelen, maar hiervan maar 1 als 'sending' address instellen, dus kan daarmee niet twee spots aansturen.

Of moet ik dit andersom beredeneren, en een apart (extra) groepsadres aan de spots koppelen, en dat laten versturen door de bewegingssensor?

Ter verheldering; ik wil verschillende sensoren (soms) dezelfde spots laten aansturen. Sensor A triggert spot 1 en 2, maar niet spot 3. Sensor B triggert spot 2 en 3, maar niet spot 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• depette
Zoefff schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:53:
Misschien een hele knullige vraag, maar hoe kan ik een bewegingsmelder meerdere group addresses laten versturen om verschillende lampen aan te laten gaan? Ik kan wel meerdere adressen aan de output koppelen, maar hiervan maar 1 als 'sending' address instellen, dus kan daarmee niet twee spots aansturen.

Of moet ik dit andersom beredeneren, en een apart (extra) groepsadres aan de spots koppelen, en dat laten versturen door de bewegingssensor?

Ter verheldering; ik wil verschillende sensoren (soms) dezelfde spots laten aansturen. Sensor A triggert spot 1 en 2, maar niet spot 3. Sensor B triggert spot 2 en 3, maar niet spot 1.
Inderdaad andersom, de spots aan een extra adres koppelen (zo doe ik het althans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 10:50

vDR

depette schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:10:
[...]

Inderdaad andersom, de spots aan een extra adres koppelen (zo doe ik het althans).
Klopt één nieuw groepadres maken waarin je alle outputs van de lampen die je samen wenst aan te laten gaan. Daarnaast ook zien dat alle groepsadressen voor statussen correct zijn aangemaakt & dan de bewegingsmelder ook koppellen aan dat ééne groepsadres.

• tehfnz
Snel even checken, om mijn 6 buitenzonneweringen / screens met 230V motoren aan te sturen kan ik toch gewoon de JAL-0810.02 van MDT gebruiken, nietwaar?

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@tehfnz Klopt, je kan er maximaal 8 mee sturen dus je gaat nog 2 "reserve" hebben :+

• tehfnz
Kan ik hier later eventueel ook gordijnen mee aansturen?

• Rafael
  • Niet online
Als die gordijnen ook een 4-draadsaansluiting hebben wel. Het enige wat de actor doet is de fase naar ofwel contact 1 sturen ofwel contact 2. Als je gordijnen dus 4 draden hebben, met 2 voor dicht/open kan dat ook.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 07:54
Hoe nauwkeuring kan een shutter actor de zonwering op een bepaalde hoogte zetten ?

Somfy heeft voor screens ook RS485 aansturing en promote dit als oplossing om meerdere screens op exact dezelfde hoogte te zetten (met name voor kantoorpanden). Betekent alleen wel 2 buisjes per screen om 230V en RS485 te kunnen scheiden.

• Rafael
  • Niet online
@Fabian bij identieke ramen (raamhoogte / breedte > motorbelasting) en motoren theoretisch tot op de millimeter. Mijn 3 even grote ramen kan ik tot op de halve cm gelijk sturen. Werkt puur op timings, als elke motor X seconden gedraaid heeft staat deze in normale omstandigheden op dezelfde plaats als degene er langs. Zonder feedback van de zonwering zelf is er geen andere mogelijkheid; als er bij mij 1 motor begint te haperen is het spelletje gedaan. Daarom dat Somfy een positiebepaling heeft voorzien...

Schijnt wel dat je moet opletten met thermische breuken als je in volle zon gaat besluiten je zonwering ergens halfweg te zetten.

• teaser
Rafael schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:09:
Schijnt wel dat je moet opletten met thermische breuken als je in volle zon gaat besluiten je zonwering ergens halfweg te zetten.
Geen problemen mee gehad. De screen aan mijn keuken (vouwramen met deur) kan niet volledig af als de deur dicht is omdat de klink net te ver uit steekt. Ik heb deze daarom geprogrammeerd om maar half dicht te gaan, enkel manueel kan hij voorbij die helft. Dat doet hij toch al 2 zomers en geen problemen met het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Wat gebruiken jullie als opbouwdoos? In mijn garage komt een MDT Push Button Plus 2-fold, maar ik vind geen deftige opbouwdoos die hiervoor zou passen. In de DHZ zaak is het hier quasi alleen maar Niko (hydro) en legrand. Iemand een idee (graag ook fysieke winkel in BE, want verzending voor zo iets kleins gaat meestal al meer zijn dan de prijs voor de doos zelf).

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44
depette schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:17:
Wat gebruiken jullie als opbouwdoos? In mijn garage komt een MDT Push Button Plus 2-fold, maar ik vind geen deftige opbouwdoos die hiervoor zou passen. In de DHZ zaak is het hier quasi alleen maar Niko (hydro) en legrand. Iemand een idee (graag ook fysieke winkel in BE, want verzending voor zo iets kleins gaat meestal al meer zijn dan de prijs voor de doos zelf).
Geen fysieke winkel maar zoek eens op jung AS581AWW. Mocht je een fysieke winkel in de buurt hebben die Jung verkoopt kunnen ze hem misschien voor je bestellen. Jung as500 staat ook in de beschrijving van MDT van geschikte 55 systemen dus zou moeten passen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

depette schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:17:
Zelf ben ik voor JUNG gegaan als knoppen. Zij maken ook stopcontacten voor Belgische markt. Ik heb dit wel via een bevriend electrotechnieker besteld. Ik vrees dat je in de winkels zelf enkel spul van Niko gaat tegenkomen. Best zonde want ik vind JUNG veel mooier kwa uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
De Jung wandcontactdozen vind ik wel een pak minder kwalitatief dan die van Niko. Ik heb er hier 2 van Jung in de badkamer omdat ze onder hetzelfde plaatje moesten als de drukknoppen; ben blij dat het tot die 2 beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Wat voor een oplossing heb je uiteindelijk gekozen? Ik speel met dezelfde uitdaging, mijn radiatoren hebben elektrische ventielen en ik heb een MDT verwarming aktor met 8 kanalen. Heb ik echt een OT box nodig of regelt de ketel alles als er niet meer warmte wordt gevraagd bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

teaser schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:24:
De Jung wandcontactdozen vind ik wel een pak minder kwalitatief dan die van Niko. Ik heb er hier 2 van Jung in de badkamer omdat ze onder hetzelfde plaatje moesten als de drukknoppen; ben blij dat het tot die 2 beperkt is.
niet tevreden van? Ik heb de Antraciet gelakt aluminium. Hier is het ook beperkt tot enkel de keuken omdat ik daar ook een knop heb voorzien in de nis samen met wat stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik gebruik ze zelf eigenlijk nauwelijks (ik scheer met een mesje en een haardroger is aan mij niet besteed :) ) maar tijdens installatie vond ik ze toch fragiel aanvoelen.

• Fabian
Voor mijn nieuwe woning ben ik aan het kijken naar een geschikte verdeelkast zodat de grootte van de meterkast bepaald kan worden. Deze komt in de garage dus de ruimte is onbeperkt, maar veel breder dan standaard heeft niet de voorkeur om gezeur met de energieleverancier te voorkomen.

Met een vluchtige inventarisatie kom ik op minimaal 80 "module eenheden".
Hoofschakelaar 3fase							4SU
PVerdeelblok	3fase							4SU
Warmtepomp	3fase							4SU
Inductieplaat	3fase							4SU
Laadplaal	3fase							4SU
Zonnepanelen	3fase							4SU
1	Quooker								1SU
2	Oven								1SU
3	Vaatwasser							1SU
4	Combi Magneton							1SU
5	Tuin								1SU
6	Garage								1SU
7	Wasmachiene							1SU
8	Wasdroger							1SU
9	Algemene groep Keuken / Slaapkamer voor				1SU
10	Algemene groep woonkamer / Slaapkamers achter			1SU
11	Algemene groep hal / overloop / badkamer / zolder		1SU

3x AMI  (geen 1x 12 zodat impact van defect minder is)
AMI/AIS-0416.02	4x meten/schakelen					4SU

2x AKS 
AKS-0816.03	8x schakelen						6SU
AKS-0816.03	8x schakelen						6SU

16 Screens
JAL-0810D.02	8x screen						8SU
JAL-0810D.02	8x screen						8SU

3 fase meting Schleifenbauer zonnepanelen				4SU
3 fase meting Schleifenbauer hoofdschakelaar				4SU

4-fold 0-10v  output module						2SU

Totaal									79SU

De verdeelkast die nu bovenaan de wensenlijst staat is de f-tronic FV3-5 180 modules, 80x80x16,5 groot. Wanneer het meterbord wordt geplaatst zoals de richtlijn voorstelt (bovenzijde op 1600mm) dan past deze kast er niet meer fatsoenlijk boven. Is er een nette oplossing om de kast op de gewenste hoogste naast het meterbordt te plaatsen?

Een standaard meterkast is 770 breed met een 220 breed meterbord in het midden. Met deze f-tronic kast er links naast zou de meterkast minimaal 385+110+800 =~ 1m30 breed moeten worden. Zouden jullie dit ook doen of in overleg met Enexis het meterbord omlaag plaatsen zodat de meterkast minder breed hoeft te worden ?

De woning wordt gasloos dus zone G in de meterkast komt te vervallen.

Of een aantal Hager Vega kasten naast elkaar schakelen, maar dan ben je de bovenste rail al kwijt voor de rijgklemmen

• deWit
  • Registratie: November 2004

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Waarom alles in 1 kast stoppen? Ik sta op het moment voor dezelfde keuze en denk erover om het KNX deel zoveel mogelijk in een losse kast te zetten, behoudens 1 8 voudige AMI voor de apparatuur die een eigen groep heeft (zoals qooker, oven etc). De rest gaat dan naar een losse tweede kast die buiten de 'officiële' meterkast hangt. Vanuit daar verdeel ik verder met bijv drie groepen voor de verlichting/wcd in huis.

Overigens bouw ik een meterkast in de wat later de technische ruimte gaat worden en zou het zomaar kunnen dat nadat de netbeheerder de boel heeft aangesloten de meterkastdeur er weer uit gaat zodat gewoon alles in de technische ruimte komt te zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door deWit op 18-09-2019 10:20 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:08
Fabian schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:15:
Wanneer het meterbord wordt geplaatst zoals de richtlijn voorstelt (bovenzijde op 1600mm) dan past deze kast er niet meer fatsoenlijk boven. Is er een nette oplossing om de kast op de gewenste hoogste naast het meterbordt te plaatsen?
Welke regio woon je? Mijn aansluitmannetje van Van Gelder (aannemer van Liander) in Hilversum heeft mijn hoofdzekering destijds verlaagd zodat mijn kast erboven kon. Er zijn regio's waar Liander niet zo moeilijk doet, maar regio Rivierenland bijvoorbeeld vertelde mij men destijds is heel erg moeilijk.

Andere optie is gewoon brede meterkast maken, of heb je een projectwoning?

• Fabian
Bij een tweede kast, gescheiden van de eerste, lijkt mij dat je meerdere kabels/buizen moet gaan trekken om je load te verdelen over verschillende groepen/fases. Met alles in 1 kast wordt dit makkelijker.

Door het aantal 3fase groepen en de wens om meerdere meters te plaatsen maakt dat sowieso niet alles "de officiele" meterkast past.
Dennis schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:39:
[...]

Welke regio woon je? Mijn aansluitmannetje van Van Gelder (aannemer van Liander) in Hilversum heeft mijn hoofdzekering destijds verlaagd zodat mijn kast erboven kon. Er zijn regio's waar Liander niet zo moeilijk doet, maar regio Rivierenland bijvoorbeeld vertelde mij men destijds is heel erg moeilijk.

Andere optie is gewoon brede meterkast maken, of heb je een projectwoning?
Regio Groningen. Geen projectwoning dus de meterkast kan zo breed worden als ik wil. De richtlijn heeft het alleen over een minimum grootte, maar ik heb al teveel berichten voorbij zien komen dat ze ook moeilijk doen bij het aansluiten wanneer de meterkast juist groter is dan de minimale afmetingen die beschreven zijn.

• deWit

deWit

Hier is beschreven waaraan de meterkast moet voldoen. Daar staat expliciet dat bij een bredere meterkast deze uitgebreid kan worden aan de kant waar geen invoer zit. Dat maakt dat er volgens mij geen probleem ontstaat als je de kast groter maakt zodat deze kast zou passen.

De variant waarbij je opknipt in twee kasten vraagt inderdaad om meerdere leidingen van kast 1 naar kast 2, sowieso 3 als je e.e.a. een beetje netjes wil verdelen over de fases.

• Nelton
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08-2023
Hallo iedereen,

ik ben dit onderwerp al een tijdje aan het volgen en zit met de volgende vraag.
Wij hebben een huis gerenoveerd en voorzien van EIB kabel en dus gekozen voor KNX. Dit heeft al even geduurd om die keuze te maken, want als perfectionistische ITer zijnde maak ik me vaak gek in beslissingen nemen...
In ieder geval, wij zouden graag voor de bediening kiezen voor tastsensoren. Ons oog was gevallen op de Lithoss Square, maar deze zijn nogal prijzig. Na verder zoeken kwam ik uit bij de Siemens Touch Sensor UP211/212/213 reeks. Ziet er leuk uit en via bepaalde webshops betaalbaarder als die Lithoss'en. Alleen vertelde mij iemand, die werkt bij een firma die niets anders doen als KNX installaties, dat ik die zeker niet moest nemen, want Siemens zou niet goed zijn of in ieder geval die knoppen zouden niet goed zijn...
Iemand daar ervaring mee of weet van?
Of iemand een betaalbaar alternatief, wat zeker goed is?
We willen graag een strak model (less is more ofzoiets... ), geen fan van plastiek, en de knoppen zelf mogen drukknoppen zijn, maar dan wel graag met een achtergrond lichtje zoals bv Lithoss Select. En het moet passen in standaard helia potjes.
Ik zag ook modellen op aliexpress voorbij komen, maar dat vertrouw ik toch niet echt…

Alle insteken zijn welkom!

• tehfnz
@Nelton , ik ga ondere andere de MDT Push Button II Smart gebruiken

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Topic al een beetje doorgenomen? Ekinex komt hier vaker terug, mooie knoppen met veel mogelijkheden! Of wil je liever een capacitieve knop hebben?

• Nelton
@tehfnz Dat had ik gelezen, niet echt de stijl die we zoeken.
@tomtommie Yes, ook gelezen, maar ook duur. Zoals de knoppen van Basalte, ook mooi, maar wederom kostelijk.
Ik zocht iets van de prijs rond de 150 euro, misschien ben ik gewoon onrealistisch? Ofwel moet ik de knoop doorhakken en overal aanwezigheids- of bewegingssensoren hangen van bijvoorbeeld BEG PD11 aan 120 euro...

• teaser
@Nelton probeer echt op zoek te gaan naar plaatsen waar je de knoppen in het echt kunt voelen en uitproberen. Zo vermijd je een miskoop van een toch wel kostelijk deel van je KNX installatie.

• Fabian
Ik ga ook voor ekinex. De prijs is wat hoger, maar door zoveel mogelijk met sensoren en scenes te werken kun je het aantal tasters omlaag brengen en daardoor wat meer uitgeven per taster.

• LinuX-TUX
tomtommie schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:44:
[...]

Wat voor een oplossing heb je uiteindelijk gekozen? Ik speel met dezelfde uitdaging, mijn radiatoren hebben elektrische ventielen en ik heb een MDT verwarming aktor met 8 kanalen. Heb ik echt een OT box nodig of regelt de ketel alles als er niet meer warmte wordt gevraagd bijvoorbeeld?
Nog niets gekozen, denk dat ik gewoon een UTP kabel ga trekken naar mijn schakel aktor en het ga programmeren. Offer ik wel 4 schakelingen op, maar so be it.

Ik krijg nergens 1 duidig antwoord en er zit behoorlijk wat logica in het WTH systeem waar garantie op zit, waardoor ik weiger het te bypassen. (Leuk voor als het over 5 jaar verlopen is om nog eens te overwegen.)

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

LinuX-TUX schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:35:
[...]

Nog niets gekozen, denk dat ik gewoon een UTP kabel ga trekken naar mijn schakel aktor en het ga programmeren. Offer ik wel 4 schakelingen op, maar so be it.

Ik krijg nergens 1 duidig antwoord en er zit behoorlijk wat logica in het WTH systeem waar garantie op zit, waardoor ik weiger het te bypassen. (Leuk voor als het over 5 jaar verlopen is om nog eens te overwegen.)
Ik heb dus een verwarming aktor en elektrische ventielen beschikbaar. De ekinex schakelaars hebben thermostaat regeling, dus op papier zou dat een combinatie moeten zijn... alleen nog tijd om te stoeien hoe dit het beste kan gebeuren. Er zijn nogal wat objecten beschikbaar in beide apparaten.

Op de korte termijn ga ik de ketel gewoon permanent aan zetten, ik ga er voorzichtig van uit dat deze zichzelf terug regelt op het moment dat er geen warmtevraag is. Anders zal het toch snel een opentherm gateway worden en nog meer instel werk :X

• Nelton
teaser schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:35:
@Nelton probeer echt op zoek te gaan naar plaatsen waar je de knoppen in het echt kunt voelen en uitproberen. Zo vermijd je een miskoop van een toch wel kostelijk deel van je KNX installatie.
Ja lijkt me misschien ook een goed idee om het zo aan te pakken.
Iemand goede adressen uit buurt?
Wonen kort op de grens met Nederland en Duitsland, dus mag voor mij part in Aken zijn, zijn we daar ook nog eens geweest 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Nelton schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:59:
[...]

Wonen kort op de grens met Nederland en Duitsland, dus mag voor mij part in Aken zijn, zijn we daar ook nog eens geweest 8)7.
Je kunt eens via knx.de zoeken naar partners (via knx.org kreeg ik de boodschap dat Duitse partners niet op de kaart worden getoond omdat het er teveel zijn). Dat gaat wel meer zijn dan dan fysieke winkels uiteraard maar het is het proberen waard. Maar in BE of NL zelf zullen er ook wel adresjes zijn.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Nelton schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:59:
[...]

Ekinex mag je wel eens komen bekijken, zo te lezen woon je niet heel ver weg. Ik heb wel plastic knoppen ;) Voor de rest even zoeken naar speciaalhandels inderdaad.

• Ferdi
Ik heb enkele post gelezen over de Gira G1 maar geven me helaas nog geen duidelijk beeld over de mogelijkheden als deurintercom. Vooralsnog zit ik nog in een design fase en is alles nog redelijk vloeibaar. Als centraal bedieningssysteem heb ik mijn zinnen al wel gezet op de Gira G1 als client in het KNX netwerk. Als ik vandaar uit alle grote functionaliteit kan bedienen doormiddel van één enkel paneel lijkt me dat het meest mooie.

Graag zou ik de G1 ook als deurintercom willen gebruiken in combinatie met een standaard IP-camera en losse drukknop. Wat voor componenten moet ik toevoegen aan het KNX netwerk om dat voor elkaar te krijgen?

Ferdi

• Ferdi
Dennis schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:59:
[...]
Ik heb net contact gehad met Gira: er komt op heel korte termijn een firmwareupdate voor de Gira G1 waarmee je ook RGB en tunable white lampen kunt aansturen. Dat is precies wat ik zocht, zodat ik de Philips HUE ermee kan bedienen :).
Hi @Dennis wat gebruik jij als interfase tussen KNX en Philips HUE? Ik zit er ook over na te denken om via de GIRA G1 eventueel HUE lampen aan te sturen.

Ferdi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ferdi schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:36:
Graag zou ik de G1 ook als deurintercom willen gebruiken in combinatie met een standaard IP-camera en losse drukknop. Wat voor componenten moet ik toevoegen aan het KNX netwerk om dat voor elkaar te krijgen?
Je hebt de Gira deurintercom nodig, het werkt niet op basis van een open standaard. Dit is 'm: klik.
Ferdi schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:40:
Hi @Dennis wat gebruik jij als interfase tussen KNX en Philips HUE? Ik zit er ook over na te denken om via de GIRA G1 eventueel HUE lampen aan te sturen.
Ik gebruik de ISE Hue gateway (klik). Er zijn overigens meerdere mogelijkheden en volgens mij kun je zelfs vanaf de Gira X1 al direct een Philips Hue lamp sturen. Kijk eerst even goed welke integraties je nog meer wilt (Sonos, Heos, etc.) en ga dan kijken welk apparaat of combinatie van apparaten zo goed mogelijk je wensen afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

Ferdi schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:36:
Ik heb enkele post gelezen over de Gira G1 maar geven me helaas nog geen duidelijk beeld over de mogelijkheden als deurintercom. Vooralsnog zit ik nog in een design fase en is alles nog redelijk vloeibaar. Als centraal bedieningssysteem heb ik mijn zinnen al wel gezet op de Gira G1 als client in het KNX netwerk. Als ik vandaar uit alle grote functionaliteit kan bedienen doormiddel van één enkel paneel lijkt me dat het meest mooie.

De G1 is zeker een mooi product. enige nadeel ten opzichte van de Gira HomeServer wat ik zo onmiddelijk kan ophalen is dat deze geen pushnotificaties ondersteund naar het mobiele toestel.
Zelf was ik ook aan het kijken naar de deurcommunicatie van Gira maar zoals Dennis reeds aanhaalt zit je een beetje vast met hun totale ecosysteem dan. hun module, hun deurbel voor complete integratie. Daarnaast werkt het wel goed. Heb de setup op een beurs gezien en ziet er zéér mooi uit.

https://www.gira.com/nl_N...kation/steuergeraete.html

Hier vind je informatie terug omtrent alle G1 systeemcomponenten gerelateerd aan communicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Dennis schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:05:
[...]

Je hebt de Gira deurintercom nodig, het werkt niet op basis van een open standaard. Dit is 'm: klik.

[...]

Ik gebruik de ISE Hue gateway (klik). Er zijn overigens meerdere mogelijkheden en volgens mij kun je zelfs vanaf de Gira X1 al direct een Philips Hue lamp sturen. Kijk eerst even goed welke integraties je nog meer wilt (Sonos, Heos, etc.) en ga dan kijken welk apparaat of combinatie van apparaten zo goed mogelijk je wensen afdekt.
Dus voor Gira heb je zowel de DCS, G1 als een Gira intercom nodig? Dit maakt het nogal duur om een deurintercom te hebben.

Iemand die alternatieven heeft? Mijn bedoeling is om een centrale hub te maken (licht/verwarming/audio/intercom/rolluiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
depette schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:52:
Dus voor Gira heb je zowel de DCS, G1 als een Gira intercom nodig? Dit maakt het nogal duur om een deurintercom te hebben.
Dat klopt en je constatering is ook juist. Let erop dat je wel IP-camerabeelden op je G1 kunt tonen en je kunt een knop maken om een deur te openen. Wil je het geheel geïntegreerd inclusief audio dan ben je gebonden aan de gateway.
Iemand die alternatieven heeft? Mijn bedoeling is om een centrale hub te maken (licht/verwarming/audio/intercom/rolluiken).
Kijk eens hier bijvoorbeeld: http://www.automaticals.com/domoticals/nieuws.html. Het gaat er wel om dat je eerst goed nadenkt wat je precies wilt. Daarna ga je kijken hoe je dit met KNX kunt realiseren. Met centrale hub bedoel je een visualisatie? Of echt een 'server'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Dennis schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:39:
[...]

Dat klopt en je constatering is ook juist. Let erop dat je wel IP-camerabeelden op je G1 kunt tonen en je kunt een knop maken om een deur te openen. Wil je het geheel geïntegreerd inclusief audio dan ben je gebonden aan de gateway.

[...]

Kijk eens hier bijvoorbeeld: http://www.automaticals.com/domoticals/nieuws.html. Het gaat er wel om dat je eerst goed nadenkt wat je precies wilt. Daarna ga je kijken hoe je dit met KNX kunt realiseren. Met centrale hub bedoel je een visualisatie? Of echt een 'server'?
Ah, dat maakt het wat duidelijker, voor mij is enkel de camera functie van belang als ze bellen. Ik was inderdaad al aan het kijken naar doorbird + icm bestaande deurgong. Het is enkel de visu dat ik hiermee wil bereiken, de rest doe ik met openhab voor smartphone/automatisatie.

Dus enkel G1 volstaat om de IP beelden door te sturen (bvb mjpeg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
depette schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:19:
Dus enkel G1 volstaat om de IP beelden door te sturen (bvb mjpeg)?
Ja, check even de manual van de G1: daarin staat precies welke formats hij aan kan. De X1 en G1 verschillen iets qua ondersteuning maar er is dacht ik één codec die ze beiden ondersteunen (H264?). Check ook even goed of je IP-camera dat formaat ondersteunt qua livestream.

En nog ten overvloede: er klinkt dus geen gong op de G1 op deze wijze: dat kun je niet realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1257444

Hallo Allemaal,

Via internet al snel dit zeer informatieve draadje gevonden. Aangezien ik bezig ben met een nieuwbouw woning was de keuze om domotica erin te plaatsen snel gemaakt. De keuze is gevallen op KNX van Hager. Er is echter iets bij Hager dat ik niet kan vinden en eigenlijk ook niet bij andere fabrikanten. Het probleem is als volgt.
Mijn woning heeft de mogelijkheid om mee te draaien met de zon. Echter de aansturing gebeurt standaard met een PLC van Schneider. Uiteraard wil ik dit graag vervangen door KNX aansturing. Ik kwam daarbij op de EE003 sensors van Hager. Met drie van deze sensors zou je kunnen bepalen wat de meest optimale positie t.o.v. van de zon is. Door een compare functie zou je de afwijking van de buitenste sensors ten aanzien van de middelste kunnen bepalen. Het is mij alleen niet duidelijk hoe je dit in KNX kan oplossen.
Daarom ook verder gekeken en bij ABB zit iets dergelijks van wat ik zoek in het weerstation WES A3.1. Het is wel wat overkill als je alleen de helderheid functie nodig hebt. Het liefst zou ik drie losse sensoren die verder uit elkaar gezet kunnen worden gebruiken. Heeft iemand al eens iets dergelijks voor bijvoorbeeld het uitrichten van zijn zonnepanelen toegepast? Of weet iemand anders een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelton
tomtommie schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:22:
[...]
Ekinex mag je wel eens komen bekijken, zo te lezen woon je niet heel ver weg. Ik heb wel plastic knoppen ;) Voor de rest even zoeken naar speciaalhandels inderdaad.
Wil ik zeker eens doen, maar momenteel te druk voor :X

Even een correctie, ik dacht dat ik alles gelezen had in dit topic, maar dat was dus verre van…
Als je ingelogd bent, zie je pas alle pagina’s, anders zijn het er maar 27…
Dus ik ben begonnen vanaf het begin. Hoofd staat bijna op ontploffen, maar veel interessante tips/best practices gelezen tot nu toe! Ik wil dan ook even de mensen die hier vaak antwoorden bedanken hiervoor, knap! _/-\o_

Als IT’er weet ik dat een goede analyse en planning het halve werk is, maar het kind in mij wil al lopen vooraleer het nog maar kan kruipen… *Blijf toch eens kalm*. Ik dacht er ook alleen uit te geraken, maar er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, dat het af en toe wat veel wordt 😊.

Om de WAF goed te houden, staat de verhuis in het kort gepland (hoezo stress?). Echter is de elektriciteitskast nog niet geïnstalleerd, ik heb gekozen voor een modulaire metalenvloerkast met plaats voor 240 modules. Geen idee of ik daar goed mee gedaan hebt, maar dit gaat toch moeten dienen zo.

Wat is er allemaal voorzien:
  • Alle lichtpunten zijn apart naar de kast getrokken, 40 lichtpunten waarvan 20 gedimd.
  • Alle rolluiken (12) hebben een 5G1.5 naar de kast
  • Ramen en deuren zijn voorzien van magneetcontacten
  • Bijna alle ramen voorzien van een 5G1.5 voor elektrische gordijnen
  • Per verdiep is er een EIB & brandalarm kabel gestoken in de valse plafonds voor branddetectie.
  • Op de EIB in de valse plafonds zijn er aftakkingen voor LED-strip sturing en aanwezigheidssensoren.
  • Per kamer is er telkens 5G2.5 getrokken voor de stopcontacten, met uitzondering van sommige ruimtes waar ik voor een “tv muur“ een aparte kring getrokken heb (ja zot zijn doet geen pijn, maar goed ook…)
  • Op de meeste plaatsen zijn er ook UTP stopcontacten (veel te veel eigenlijk…)
  • Elke kamer heeft audio voorziening, ook de slaapkamers (In het weekend kan ik straks de jeugd uit bed krijgen met hun “favoriete” muziek 😉).
  • Volgende stopcontacten/aansluitingen zijn apart:
    • Centrale verwarming
    • Koelkast
    • Oven 1
    • Oven 2
    • Kookplaat
    • Afwasmachine
    • Wasmachine
    • Droogkast
    • Dampkap
    • 4 stopcontacten buiten, elk apart
    • Vloerstopcontacten in bureau
Wat zou het ooit moeten kunnen:
  • Alle lichten aan/uit
  • Led dimmen (probleem hierbij is dat ik zo “goed” ben geweest om hier geen extra kabels te voorzien |:( , dus DALI of DMX zal al niet meer gaan vrees ik en geen voorstander van PWM owv flikkering)
  • RGBW LED strips op een aantal plaatsen als indirect verlichting
  • Stopcontacten
    • Verbruik meten (20 kringen)
    • Sommige schakelbaar maken (17 kringen van die 20)
  • Muziek door heel het huis, werkend met verschillende zones
  • Bewegings- / aanwezigheidsmelders
  • Elektrische gordijnen
  • Rookmelders
  • Alarm
  • Videofoon met scherm in keuken, eventueel zichtbaar via visualisatie en gong over bepaalde luidsprekers
Wat moet het nu kunnen (voor een snelle verhuis):
  • Lichten op de belangrijkste plaatsen aan/uit doen, 15 stuks.
  • Rolluiken omhoog en omlaag kunnen doen.
  • Stopcontacten gewoon werkende hebben.
Vermits we er nog niet uit zijn welke knoppen we willen, wil ik starten vanaf een simpele basis, te bedienen via een visualisatie app en 1 x B.E.G. PD11 voor WC (als test). Ik had eerst gedacht om voor een paar goedkopere schakelaars te gaan, maar dat is waarschijnlijk weggegooid geld…
Dat allemaal in het achterhoofd houdend, zou ik nu al het volgende zaken willen bestellen:
OnderdeelProductAantal
VoedingMeanwell KNX 20E-6401
Data interfaceMDT SCN-IP000.031
Rolluik actorenMDT JAL-0810.021
 MDT JAL-0410.021
Verlichting actorenMDT AKS-2016.031
AanwezigheidsmelderB.E.G. PD111

Vragen
Kast inrichting
De kast zelf zal in samenspraak met een lokale elektriciteitsfirma ineen gezet/nagecheckt worden. Vraag me alleen af hoe je dat best doet met die rijklemmen. Alle kabels komen langs boven binnen in de kast en die zou ik dan op een reeks rijklemmen kunnen aansluiten. Hoe doe je dat dan juist? Bijvoorbeeld voor een stopcontact reeks van 5G2.5 waarvan 1 van de overige fase draden zal dienen als geschakeld stopcontact? Ook met het gedacht dat ik van die 5G voorlopig 2 draden niet gebruik, maar in de toekomst wel. Laat ik dan best 2 rijklemmen ernaast vrij?

Voeding
De Meanwell KNX 20E-640 voeding valt qua prijs goed in de smaak, maar toekomst gericht, deze heeft natuurlijk maar 1 x 30v lijn? Ik zie ook voedingen voorbij komen met een vermogen van 1280mA? Kies voor de bijkomende 30V gewoon voor een 2e Meanwell KNX 20E-640 zodat ik eigenlijk al een soort basis redundantie heb?

IP module
Omdat het meermaals aan bod is gekomen dat je met de huidige IP interfaces goed zit om meerdere connecties te maken, denk ik dat ik hier weinig mis mee doe.

Licht
Wat is de beste manier om LED lampen te dimmen, zonder Dali of DMX en zonder PWM?
Ik denk dat de MDT AKS-2016.03 goed uitkomt, omdat ik straks 19 lichtpunten heb, die ik toch niet gedimd wil.

Stopcontacten (toekomst)
Van de 20 stopcontact kringen waarop ik het verbruik zou willen weten, zijn er 17 die ik ook schakelbaar zou willen. Enkel de kookplaat zou op 3 fasen moeten komen, dus daar weet ik niet goed hoe je dat dan doet? Zoals ik in een post las van tss68nl, kan de stroom daar over de 16A gaan. Dus is het dan zo dat ik de keuze heb, ofwel kies ik er voor om de kookplaat niet op te nemen in de schakelbare en meetbare stopcontacten OF ik verdeel alles over de 3 fase en kies voor de AMI reeks (2 x AMI-0416.02 en 1 x AMI-1216.02 = 20)?

Visualisatie
Bij de visualisatie dacht ik gebruik te maken van OpenHAB op een RPi, maar ik las dat Edomi ook interessant was en misschien beter is om mee te beginnen.

Het is een hele hap en ik hoop dat jullie tijd hebben om hier even mee te denken, bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nelton schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:28:
[...]

Wil ik zeker eens doen, maar momenteel te druk voor :X

Even een correctie, ik dacht dat ik alles gelezen had in dit topic, maar dat was dus verre van…
Als je ingelogd bent, zie je pas alle pagina’s, anders zijn het er maar 27…
Dus ik ben begonnen vanaf het begin. Hoofd staat bijna op ontploffen, maar veel interessante tips/best practices gelezen tot nu toe! Ik wil dan ook even de mensen die hier vaak antwoorden bedanken hiervoor, knap! _/-\o_

Als IT’er weet ik dat een goede analyse en planning het halve werk is, maar het kind in mij wil al lopen vooraleer het nog maar kan kruipen… *Blijf toch eens kalm*. Ik dacht er ook alleen uit te geraken, maar er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, dat het af en toe wat veel wordt 😊.

Om de WAF goed te houden, staat de verhuis in het kort gepland (hoezo stress?). Echter is de elektriciteitskast nog niet geïnstalleerd, ik heb gekozen voor een modulaire metalenvloerkast met plaats voor 240 modules. Geen idee of ik daar goed mee gedaan hebt, maar dit gaat toch moeten dienen zo.

Wat is er allemaal voorzien:
  • Alle lichtpunten zijn apart naar de kast getrokken, 40 lichtpunten waarvan 20 gedimd.
  • Alle rolluiken (12) hebben een 5G1.5 naar de kast
  • Ramen en deuren zijn voorzien van magneetcontacten
  • Bijna alle ramen voorzien van een 5G1.5 voor elektrische gordijnen
  • Per verdiep is er een EIB & brandalarm kabel gestoken in de valse plafonds voor branddetectie.
  • Op de EIB in de valse plafonds zijn er aftakkingen voor LED-strip sturing en aanwezigheidssensoren.
  • Per kamer is er telkens 5G2.5 getrokken voor de stopcontacten, met uitzondering van sommige ruimtes waar ik voor een “tv muur“ een aparte kring getrokken heb (ja zot zijn doet geen pijn, maar goed ook…)
  • Op de meeste plaatsen zijn er ook UTP stopcontacten (veel te veel eigenlijk…)
  • Elke kamer heeft audio voorziening, ook de slaapkamers (In het weekend kan ik straks de jeugd uit bed krijgen met hun “favoriete” muziek 😉).
  • Volgende stopcontacten/aansluitingen zijn apart:
    • Centrale verwarming
    • Koelkast
    • Oven 1
    • Oven 2
    • Kookplaat
    • Afwasmachine
    • Wasmachine
    • Droogkast
    • Dampkap
    • 4 stopcontacten buiten, elk apart
    • Vloerstopcontacten in bureau
Wat zou het ooit moeten kunnen:
  • Alle lichten aan/uit
  • Led dimmen (probleem hierbij is dat ik zo “goed” ben geweest om hier geen extra kabels te voorzien |:( , dus DALI of DMX zal al niet meer gaan vrees ik en geen voorstander van PWM owv flikkering)
  • RGBW LED strips op een aantal plaatsen als indirect verlichting
  • Stopcontacten
    • Verbruik meten (20 kringen)
    • Sommige schakelbaar maken (17 kringen van die 20)
  • Muziek door heel het huis, werkend met verschillende zones
  • Bewegings- / aanwezigheidsmelders
  • Elektrische gordijnen
  • Rookmelders
  • Alarm
  • Videofoon met scherm in keuken, eventueel zichtbaar via visualisatie en gong over bepaalde luidsprekers
Wat moet het nu kunnen (voor een snelle verhuis):
  • Lichten op de belangrijkste plaatsen aan/uit doen, 15 stuks.
  • Rolluiken omhoog en omlaag kunnen doen.
  • Stopcontacten gewoon werkende hebben.
Vermits we er nog niet uit zijn welke knoppen we willen, wil ik starten vanaf een simpele basis, te bedienen via een visualisatie app en 1 x B.E.G. PD11 voor WC (als test). Ik had eerst gedacht om voor een paar goedkopere schakelaars te gaan, maar dat is waarschijnlijk weggegooid geld…
Dat allemaal in het achterhoofd houdend, zou ik nu al het volgende zaken willen bestellen:
OnderdeelProductAantal
VoedingMeanwell KNX 20E-6401
Data interfaceMDT SCN-IP000.031
Rolluik actorenMDT JAL-0810.021
 MDT JAL-0410.021
Verlichting actorenMDT AKS-2016.031
AanwezigheidsmelderB.E.G. PD111

Vragen
Kast inrichting
De kast zelf zal in samenspraak met een lokale elektriciteitsfirma ineen gezet/nagecheckt worden. Vraag me alleen af hoe je dat best doet met die rijklemmen. Alle kabels komen langs boven binnen in de kast en die zou ik dan op een reeks rijklemmen kunnen aansluiten. Hoe doe je dat dan juist? Bijvoorbeeld voor een stopcontact reeks van 5G2.5 waarvan 1 van de overige fase draden zal dienen als geschakeld stopcontact? Ook met het gedacht dat ik van die 5G voorlopig 2 draden niet gebruik, maar in de toekomst wel. Laat ik dan best 2 rijklemmen ernaast vrij?

Voeding
De Meanwell KNX 20E-640 voeding valt qua prijs goed in de smaak, maar toekomst gericht, deze heeft natuurlijk maar 1 x 30v lijn? Ik zie ook voedingen voorbij komen met een vermogen van 1280mA? Kies voor de bijkomende 30V gewoon voor een 2e Meanwell KNX 20E-640 zodat ik eigenlijk al een soort basis redundantie heb?

IP module
Omdat het meermaals aan bod is gekomen dat je met de huidige IP interfaces goed zit om meerdere connecties te maken, denk ik dat ik hier weinig mis mee doe.

Licht
Wat is de beste manier om LED lampen te dimmen, zonder Dali of DMX en zonder PWM?
Ik denk dat de MDT AKS-2016.03 goed uitkomt, omdat ik straks 19 lichtpunten heb, die ik toch niet gedimd wil.

Stopcontacten (toekomst)
Van de 20 stopcontact kringen waarop ik het verbruik zou willen weten, zijn er 17 die ik ook schakelbaar zou willen. Enkel de kookplaat zou op 3 fasen moeten komen, dus daar weet ik niet goed hoe je dat dan doet? Zoals ik in een post las van tss68nl, kan de stroom daar over de 16A gaan. Dus is het dan zo dat ik de keuze heb, ofwel kies ik er voor om de kookplaat niet op te nemen in de schakelbare en meetbare stopcontacten OF ik verdeel alles over de 3 fase en kies voor de AMI reeks (2 x AMI-0416.02 en 1 x AMI-1216.02 = 20)?

Visualisatie
Bij de visualisatie dacht ik gebruik te maken van OpenHAB op een RPi, maar ik las dat Edomi ook interessant was en misschien beter is om mee te beginnen.

Het is een hele hap en ik hoop dat jullie tijd hebben om hier even mee te denken, bedankt alvast!
Wat heb je voor bekabeling richting je lichtpunten? Hoe zijn sommige gedimd en andere niet? Veelgebruikte aanpak is de drivers ook centraal te plaatsen, dan komt de DALI of DMX bus dus niet buiten MK (of andere centrale plek). Echter moet je bedrading daar wel zwaar genoeg voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelton
bbbrumbrum schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:02:
[...]

Wat heb je voor bekabeling richting je lichtpunten? Hoe zijn sommige gedimd en andere niet? Veelgebruikte aanpak is de drivers ook centraal te plaatsen, dan komt de DALI of DMX bus dus niet buiten MK (of andere centrale plek). Echter moet je bedrading daar wel zwaar genoeg voor zijn.
Dat gaat helaas het probleem zijn. Het is allemaal 1,50 mm² bekabeld. De bedoeling is om sommige te kunnen dimmen en andere punten hoeven niet dimbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Anoniem: 1257444 schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:13:
Hallo Allemaal,

Via internet al snel dit zeer informatieve draadje gevonden. Aangezien ik bezig ben met een nieuwbouw woning was de keuze om domotica erin te plaatsen snel gemaakt. De keuze is gevallen op KNX van Hager. Er is echter iets bij Hager dat ik niet kan vinden en eigenlijk ook niet bij andere fabrikanten. Het probleem is als volgt.
Mijn woning heeft de mogelijkheid om mee te draaien met de zon. Echter de aansturing gebeurt standaard met een PLC van Schneider. Uiteraard wil ik dit graag vervangen door KNX aansturing. Ik kwam daarbij op de EE003 sensors van Hager. Met drie van deze sensors zou je kunnen bepalen wat de meest optimale positie t.o.v. van de zon is. Door een compare functie zou je de afwijking van de buitenste sensors ten aanzien van de middelste kunnen bepalen. Het is mij alleen niet duidelijk hoe je dit in KNX kan oplossen.
Daarom ook verder gekeken en bij ABB zit iets dergelijks van wat ik zoek in het weerstation WES A3.1. Het is wel wat overkill als je alleen de helderheid functie nodig hebt. Het liefst zou ik drie losse sensoren die verder uit elkaar gezet kunnen worden gebruiken. Heeft iemand al eens iets dergelijks voor bijvoorbeeld het uitrichten van zijn zonnepanelen toegepast? Of weet iemand anders een oplossing?
Een draaiend huis, dat kom je niet elke dag tegen 8)7 Ik vrees dat daar geen standaardoplossingen voor bestaan. Maar ik zou meteen denken aan een astroklok ipv sensoren. Gewoon je huis de zon laten volgen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HH079
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-03 15:29
Afgelopen weekend hebben we de eerste functies geconfigureerd binnen het KNX systeem van onze nieuwe woning :) . Voor het project heb ik een ETS5 LITE licentie aangeschaft omdat a: de aanschaf van de Pro versie kostbaar is, en b: omdat met de LITE versie deelprojecten zijn aan te maken die uiteindelijk weer samengebracht kunnen worden tot 1 project.

Nu vroeg ik mij af hoe het opsplitsten precies in zn werk gaat als het gaat om de structuur van de groepsadressen binnen afzonderlijke projecten. Het lijkt mij voor de hand liggend dat er een vooraf opgezette structuur gekozen wordt, bijvoorbeeld: boven/beneden. Maar indien de groepsadressen weer zijn samengevoegd wat is dan het doel van het "hoofd project". Betreft het louter een samenhang, of kunnen/mogen er ook wijzigingen in door gevoerd worden? Heeft iemand ervaring met deze manier van configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Anoniem: 1257444 schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:13:
Hallo Allemaal,

Kun je niet de PLC aan KNX koppelen? Dat is een werkend systeem, om dat dan nu geheel zelf te moeten knutselen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om motor sturing, dus misschien is het niet zo eenvoudig, maar er zal wel wat logica en feedback in moeten zitten. Wat zou het voordeel zijn om het met KNX te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

HH079 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:33:
Afgelopen weekend hebben we de eerste functies geconfigureerd binnen het KNX systeem van onze nieuwe woning :) . Voor het project heb ik een ETS5 LITE licentie aangeschaft omdat a: de aanschaf van de Pro versie kostbaar is, en b: omdat met de LITE versie deelprojecten zijn aan te maken die uiteindelijk weer samengebracht kunnen worden tot 1 project.

Nu vroeg ik mij af hoe het opsplitsten precies in zn werk gaat als het gaat om de structuur van de groepsadressen binnen afzonderlijke projecten. Het lijkt mij voor de hand liggend dat er een vooraf opgezette structuur gekozen wordt, bijvoorbeeld: boven/beneden. Maar indien de groepsadressen weer zijn samengevoegd wat is dan het doel van het "hoofd project". Betreft het louter een samenhang, of kunnen/mogen er ook wijzigingen in door gevoerd worden? Heeft iemand ervaring met deze manier van configureren?
'gewoon' je huis opdelen, zo heb ik 3 projecten:
- hoofd (ip interface, actoren, gateways, inputs)
- tasters
- sensoren

Maak een excel/sheet met je groepsadressen structuur en deze kun je vervolgens importeren in alle projecten en daarmee synchroniseren. Belangrijk is dus wel om er even vooraf over na te denken, uitbreiden is niet zo moeilijk, maar adressen gaan wijzigen kan veel werk worden.

Qua structuur heb ik deze hier uit het topic gehaald: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53198587#53198587

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

[...]

Kast inrichting
Kijk eens naar deze post voor een foto: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58528066#58528066
Je kunt dus van Phoenix contact type 3213950 (PE/L/N) combineren met 3213953 (L/L).
Die L/L klem zijn dus voor de zwarte en grijze kabel en sluit je dan niet aan. Je krijgt speciale bruggen voor die klemmen zodat je niet overal draadjes hoeft te prikken en je een hele rij kunt doorverbinden (rode lijntjes in de foto's van dergelijke phoenix klemmen). Wel even opletten met de bruggen dat je bij die klemmen de pinnetjes af breekt.

Let tevens goed op dat je de fasen scheidt.
Voeding
Voeding van 640mA moet voor eigenlijk iedereen meer dan voldoende zijn, kijk maar eens wat alles verbruikt, dat is net niks. Twee voedingen op de KNX bus wordt volgens mij afgeraden?
IP module
Je moet alleen even kijken of je een ip interface of router wilt, met die laatste zou je net wat mee kunnen als je bijvoorbeeld een Gira G1 wilt integreren... tevens jezelf de vraag stellen wat voor visualisatie je wilt, een Gira X1 of dergelijke heeft dezelfde functionaliteit en dat zijn prijzige apparaatjes, maar als je het geld van een IP router/interface daarmee bespaart misschien het overwegen waard.
Licht
Dali of DMX is een keuze die je kunt maken, dat is vooral als je voor 24V LED's gaat, dus zonder ingebouwde omvormer. Let op dat je die kabels dus niet mag mengen met niet dimbare lampen welke op 230V zitten. Die AKS kun je prima gebruiken om lampen te schakelen verder.

Stopcontacten (toekomst)
Ik denk dat je dat zo juist schetst, je kunt ook een AMI nemen voor de hoofdgroepen en grootverbruikers en deze combineren met een AMS.
Visualisatie
Geen ervaringen mee helaas, ik was zelf van plan om OpenHAB een zwengeltje te gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
tomtommie schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:54:
Je moet alleen even kijken of je een ip interface of router wilt, met die laatste zou je net wat mee kunnen als je bijvoorbeeld een Gira G1 wilt integreren... tevens jezelf de vraag stellen wat voor visualisatie je wilt, een Gira X1 of dergelijke heeft dezelfde functionaliteit en dat zijn prijzige apparaatjes, maar als je het geld van een IP router/interface daarmee bespaart misschien het overwegen waard.
Een X1 is geen IP router. Wél IP interface inderdaad. Een G1 heeft een IP router nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelton
[...]

Kijk eens naar deze post voor een foto: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58528066#58528066
Je kunt dus van Phoenix contact type 3213950 (PE/L/N) combineren met 3213953 (L/L).
Die L/L klem zijn dus voor de zwarte en grijze kabel en sluit je dan niet aan. Je krijgt speciale bruggen voor die klemmen zodat je niet overal draadjes hoeft te prikken en je een hele rij kunt doorverbinden (rode lijntjes in de foto's van dergelijke phoenix klemmen). Wel even opletten met de bruggen dat je bij die klemmen de pinnetjes af breekt.

Let tevens goed op dat je de fasen scheidt.
Is een zeer overzichtelijk kast, knap werk van Zoefff. Ik denk dat ik dit deel samen met mijn elektricien ga doen 8).
[...]

Voeding van 640mA moet voor eigenlijk iedereen meer dan voldoende zijn, kijk maar eens wat alles verbruikt, dat is net niks. Twee voedingen op de KNX bus wordt volgens mij afgeraden?
Ik wou de 2e op het gele en witte paar aansluiting om (indien nodig) iets te voeden. En indien de 1e de geest geeft, kan ik de 2e gebruiken om het basis gedeelte terug te laten werken. Of neem ik dan beter een voeding die reeds een secundaire voeding heeft?
[...]

Ik denk er aan om gewoon de IP interface te nemen van MDT en indien nodig, gooi ik die op 2e hands/marktplaats en kan ik nog voor een router gaan.
Alluwel ik die G1 echt wel knap vind, maar ik wou deze dan in combinatie gebruiken met een videofoon en als ik lees dat je dan nog een aantal zaken nodig hebt, dan wordt dat toch een duur grapje.
[...]

Dali of DMX is een keuze die je kunt maken, dat is vooral als je voor 24V LED's gaat, dus zonder ingebouwde omvormer. Let op dat je die kabels dus niet mag mengen met niet dimbare lampen welke op 230V zitten. Die AKS kun je prima gebruiken om lampen te schakelen verder.
Ja hier ben ik toch wel de mist in gegaan. Probleem is ook dat ik lampengroepen gemaakt hebt op 5G1.5 en 7G1.5, met het gedacht dat ik zo een deel kabel kon uitsparen en toch nog alles kon wat ik in gedachte had. Had ik toen even logisch nagedacht, dan was dat niet gebeurd... Maarja het moet vooruit en dan maak je sneller fouten |:( .
[...]

Ik denk dat je dat zo juist schetst, je kunt ook een AMI nemen voor de hoofdgroepen en grootverbruikers en deze combineren met een AMS.
Maar verspreiding over de verschillende fases is wellicht de betere oplossing?
[...]

Geen ervaringen mee helaas, ik was zelf van plan om OpenHAB een zwengeltje te gaan geven.
Ja ik ga ze sowieso beide proberen, maar om te starten neem ik toch Edomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Even voor de duidelijkheid (@Nelton): het is bij DALI wél toegestaan om DALI-kabels en 230v door één en dezelfde buis te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelton
Dennis schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:00:
[...]

Even voor de duidelijkheid (@Nelton): het is bij DALI wél toegestaan om DALI-kabels en 230v door één en dezelfde buis te trekken.
Ja leuk, maar mijn plafonds zitten overal al dicht. Ik had beter overal nog een wachtbuis gestoken :F ;(
Enige lichtpuntje is misschien wel het volgende:
Ik heb in de living en de keuken 2 stukken indirect licht, waar ik zowel een 5G2.5 en een EIB laat uitkomen en waarbij ik toegang heb tot het plafond (hand dikte)
Dus ik zou daar bijvoorbeeld de 2 extra draden van de 5G2.5 kunnen door trekken met wat gevis naar de gaten van de spots en zo DALI tot daar krijgen... Ik weet niet of dat mag? (is wel geklooi).
Of het 2e paar van de EIB kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nelton schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:46:
Ja leuk, maar mijn plafonds zitten overal al dicht. Ik had beter overal nog een wachtbuis gestoken :F ;(
Je hebt toch die 7G1.5 en 5G1.5? Kun je prima gebruiken lijkt mij. Mits je een DALI lamp gaat plaatsen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Ja met 5G1.5 kun je prima DALI toepassen, dan moet je met losse drivers werken die je bij de lampen steekt. Nadeel dan is dat je niet zomaar een traditionele lamp kunt schakelen. Dan zou je dus weer een DALI relais moeten gebruiken ofzo wat ook weer in de papieren loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelton
Dat is het nou net. Ik heb de 5G1.5 bijvoorbeeld gebruikt om 3 aparte lichtpunten te schakelen. Deze komen uiteraard wel achter dezelfde zekering te zitten. Zo ook voor de 7G1.5 (5 lichtpunten).
Gezamelijke N en dan een fasedraad. Ik had gelezen dat dit zo mocht. Volgens m'n elektricien ook geen probleem, zolang je natuurlijk alles achter 1 zekering zet. Anders gebeuren er ongelukken.
Moest ik het nog eens opnieuw doen, deed ik het sowieso anders.

• vDR

vDR

Ik heb thuis naar elk lichtpunt 5G1,5 getrokken en dan per 2 lampen 1 voeding in het plafond gestoken. Voor de ledstrips heb ik op strategische plaatsen in mijn kasten een vak laten voorzien waar deze inpassen met de nodige verluchting.

Om de prijs te drukken & aangezien mijn dali drivers genoeg wattage leverden hangen er nu op elke driver 2 spots. Voor de niet dimbare verlichting heb ik ook 5G1,5 gebruikt voor het geval ik deze toch nog op DALI wil schakelen. de overbodige kabels heb ik dan op klemmen gezet zodat dit ook proper is.

Anoniem: 1257444

@tomtommie
De PLC is alleen ter beveiliging en voor het remote draaien. Er is echter geen enkele intelligentie aanwezig voor een zonvolgsysteem. Om nou niet allerlei systemen naast elkaar te hebben zou het mooier zijn dit in KNX te gieten. Dan kan de stand vd woning ook direct overal en altijd zichtbaar zijn. Maar ik denk dat ik eruit ben. er is inderdaad een unit geschikt voor maximaal 3 sensoren. Het lijkt erop dat de theben luna 134 precies doet wat ik wil. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

offtopic:
Stiekem ben ik wel benieuwd naar foto's / video's van een compleet draaibaar huis, hoe gaaf!

• Ferdi
Dennis schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:42:
[...]

Ja, check even de manual van de G1: daarin staat precies welke formats hij aan kan. De X1 en G1 verschillen iets qua ondersteuning maar er is dacht ik één codec die ze beiden ondersteunen (H264?). Check ook even goed of je IP-camera dat formaat ondersteunt qua livestream.

En nog ten overvloede: er klinkt dus geen gong op de G1 op deze wijze: dat kun je niet realiseren.
Voor het realiseren van een gong op de G1 is dus de DCS-IP-Gateway noodzakelijk, maar dat betekend niet dat je vast zit aan de Gira deurstation. Als audio niet van belang is zou je een IP-camera en pulsdrukker kunnen toevoegen aan de DCS-IP-Gateway?

Als zonder de DCS-IP-Gateway wel IP-camera beelden zijn te bekijken. Hoe innovatief zou de G1 dan te bedienen zijn als je een normale deurbel laat rinkelen. Kun je dan met een paar klikken het beeld oproepen en de deur-relais activeren om de deur open te doen?

De handleidingen van Gira gaan mij daar geen duidelijk beeld geven ben ik bang en kan alleen een tweaker eigenaar van een G1 hier duidelijkheid in verschaffen _/-\o_

In mijn zoektocht ben ik nog wel de oplossing van ISE tegengekomen namelijke de ISE SMART APP KNX AXIS volgend de site moet moet zowel de camera, microfoon en speakers te integreren zijn. Nu is het natuurlijk weer de vraag in hoeverre dat geïntegreerd kan worden met de Gira G1

Ferdi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ook hier maar eens melden; het verbouwproject is lopende en de meterkast is onderweg. Uiteraard gaan we iets doen met domotica en aangezien toch alles open ligt is het sowieso (bijna) alles stervorming bedraden naar de technische ruimte. k hoop volgende week te kunnen beginnen met het bedraden van de nieuwe meterkast (Hager Vega).

Eigenlijk staat KNX wel vast, de mate waarin we nu het een en ander integreren of later hangt af van hoeveel geld er over is aan het einde van de rit (gek genoeg heeft mijn vrouw de badkamer hoger op de prioriteitenlijst gezet dan domotica). Daarom de Vega kast gekozen om zo makkelijk uit te kunnen breiden wanneer ruimte nodig is. Binnenkort dus maar eens een basissetje met voeding, IP interface, etc bestellen.

Vooralsnog gaat wel alle verlichting direct via KNX omdat ik geen normale wandschakelaars wil meenemen maar direct een buskabel wil neerleggen. Het zal een combinatie worden van LED-strip en LED-inbouwspots, al dan niet per groep aangestuurd.

Aangezien we nu nadenken over verlichting, LED(-drivers) etc. was ik zoekende en kwam ik de volgende variant tegen van Meanwell. Is er iemand bekend met de KNX-compatible led driver van meanwell? Lijkt best een interessante KNX-LED driver te zijn op basis van de specs, maar geen idee wat het met dimmen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
deWit schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:19:
Aangezien we nu nadenken over verlichting, LED(-drivers) etc. was ik zoekende en kwam ik de volgende variant tegen van Meanwell. Is er iemand bekend met de KNX-compatible led driver van meanwell? Lijkt best een interessante KNX-LED driver te zijn op basis van de specs, maar geen idee wat het met dimmen doet.
Zojuist ontvang ik een e-mail met deze link erin:
https://www.koningenhartm...en-congressen/led-elektro
Zij noemen dezelfde driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

deWit schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:19:
Daarvan heb ik er inmiddels 6 in huis hangen voor de spots en dat werkt uitstekend! Compact, eenvoudig te monteren en amperage in te stellen. Het enige waar ik verbaasd over ben is dat het dimniveau niet lager dan 6% ingesteld kan worden. Dat is op zich niet zo’n probleem omdat het dimmen van 6 tot 100% ook een aardig verloop heeft, maar waarom dit niet lager kan begrijp ik niet zo goed. Heb ook geen vergelijkingsmateriaal met een andere driver.

Let wel op, veel led strips zijn constant voltage en geen constant current. Voor dergelijke strips kan je de drivers dus niet gebruiken. Ook bij spots ff opletten wat voor type driver je nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hoe is de ervaring in dit topic met het meten van temperatuur op verschillende plekken, anders dan al ingebouwd in de lichtknoppen? Ik wil bijvoorbeeld de temperatuur aanvoer- en retourleidingen van de vloerverwarming en de vloer zelf meten en rapporteren op de KNX bus zodat ik die waarden vervolgens weer kan gebruiken om de warmtevraag naar de CV te sturen.

In eerste instantie leek een 1-Wire oplossing interessant omdat de hardware daarvoor aardig goedkoop is. Wat me daar echter bij tegenvalt is hoeveel stappen er nodig zijn om 1-Wire data te rapporteren op de KNX bus. Dat kan met dure serveroplossingen of een stapel van Arduino / RPi met verschillende hats, maar dat vind ik veel te complex om als stabiele oplossing te functioneren.

De volgende oplossing waar ik dan op terecht kom is een MDT SCN-RT6AP.01 waar ik een 6-tal PT1000 sensoren op kan aansluiten. Voor de vloertemperatuur best een ok oplossing (maar toch al zo €250,-). En voor het meten van alle aanvoer- en retourtemperaturen eigenlijk niet voldoende; in het hele huis zouden dat zo'n 60 meetpunten worden. Met 1-Wire sensoren van €2,- het stuk is dat tof, maar met een controller van €150,- per 6 is het een te dure grap :P

M'n vriendin verklaart me overigens voor gek dat ik naast de ruimtetemperatuur de vloertemperatuur ook wil meten, maar het lijkt mij juist een nuttige toevoeging om de warmtevraag goed te kunnen reguleren. Of maak ik het stiekem allemaal veel te ingewikkeld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zoefff schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:41:
Daarvan heb ik er inmiddels 6 in huis hangen voor de spots en dat werkt uitstekend! Compact, eenvoudig te monteren en amperage in te stellen. Het enige waar ik verbaasd over ben is dat het dimniveau niet lager dan 6% ingesteld kan worden. Dat is op zich niet zo’n probleem omdat het dimmen van 6 tot 100% ook een aardig verloop heeft, maar waarom dit niet lager kan begrijp ik niet zo goed. Heb ook geen vergelijkingsmateriaal met een andere driver.
Hoe is het stroomverbruik als de lamp uit staat? Is dat dan 0 en wordt uitsluitend de printplaat gevoed via KNX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abio80
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06-2024
Zelf rustig begonnen met het instellen van mijn KNX-installatie. Leuk om te doen, vooral als het lukt wat je wilt ...

Het meeste lukt mij momenteel vrij goed. Ik kan alle lichten bedienen zoals ik wil, heb een alles-uit knop kunnen instellen, net als een alles-aan (panic-button). Dimmer aan de praat gekregen, etc... Werkt allemaal super.

Maar 1 scene krijg ik maar niet in orde, waarschijnlijk zie ik iets dom over het hoofd... Ik wil met een knop instellen dat het "slaaptijd" is. Dat wilt dan zeggen dat mijn geselecteerde screens naar beneden moeten gaan (lijkt te werken) en dat de verlichting in enkele plaatsen (via MDT dimmer) teruggebracht moet worden naar een bepaald niveau (bv. 30%) of die op dat moment branden of niet...

Op zich lukt dit perfect, op 1 probleempje na... Wanneer ik de knop induw schiet het licht ook daadwerkelijk aan op 30%, terwijl het de bedoeling is dat enkel de dimmer ingesteld wordt maar het licht niet aanschiet wanneer ik op die knop duw... Het effectief aan en uitdoen van het licht is met een andere schakelaar.

Ik heb momenteel niets van Gira X1, weerstation of dergelijke... Dus ben wat beperkt qua mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Zoefff schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:27:
In eerste instantie leek een 1-Wire oplossing interessant omdat de hardware daarvoor aardig goedkoop is. Wat me daar echter bij tegenvalt is hoeveel stappen er nodig zijn om 1-Wire data te rapporteren op de KNX bus. Dat kan met dure serveroplossingen of een stapel van Arduino / RPi met verschillende hats, maar dat vind ik veel te complex om als stabiele oplossing te functioneren.
Je gebruikte toch OpenHAB? Daar zit een 1-wire server ingebakken dacht ik; dan zou OpenHAB de 1-wire data de KNX bus op kunnen sturen?

Zelf gebruik ik een ESP (of eigenlijk een Sonoff met ESPEasy) die de 1-wire (temperatuur sensoren aan- / afvoerleidingen vanaf CV verdeler) op de MQTT bus zet. Stuur logica zit in NodeRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dennis schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:07:
[...]

Hoe is het stroomverbruik als de lamp uit staat? Is dat dan 0 en wordt uitsluitend de printplaat gevoed via KNX?
Geen idee? Zal het woensdagavond even meten.
The Lord schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:05:
[...]
Je gebruikte toch OpenHAB? Daar zit een 1-wire server ingebakken dacht ik; dan zou OpenHAB de 1-wire data de KNX bus op kunnen sturen?
Klopt. Alleen die RaspberryPi hangt in de meterkast, en dat is niet direct in de buurt van waar de sensoren moeten komen. Vannacht bedacht ik me echter wel dat het misschien mogelijk is om een 1-Wire lijn te knutselen van Ethernet kabel en daarmee sensoren op afstand alsnog aan te sluiten op de RPi.

Wat ik lees is dat de lijn maximaal 100m mag zijn, dus dat zou goed moeten gaan. Direct op de GPIO aansluiten lijkt dan weer geen succes omdat het voltage daarvan te laag is, maar met een HAT als deze zou dat dan weer wel kunnen. Interessant pad om te verkennen; vooralsnog geen ervaring mee.
Zelf gebruik ik een ESP (of eigenlijk een Sonoff met ESPEasy) die de 1-wire (temperatuur sensoren aan- / afvoerleidingen vanaf CV verdeler) op de MQTT bus zet. Stuur logica zit in NodeRED.
Ook een interessante oplossing. Maar voor mij een beetje gek omdat ik al OpenHAB gebruik denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Zoefff schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:00:

Direct op de GPIO aansluiten lijkt dan weer geen succes omdat het voltage daarvan te laag is, maar met een HAT als deze zou dat dan weer wel kunnen.
Handig, HAT met I2C naar 1-wire. Dan kun je volgens mij OWFS via openhabian-config installeren en daarna in de paperui de 1-wire binding.
Ook een interessante oplossing. Maar voor mij een beetje gek omdat ik al OpenHAB gebruik denk ik :)
Nou, als je die HAT ergens besteld, doe er meteen een voor mij bij. Ik mis de item discovery in Openhab nu en dat is best irritant. Vanuit Openhab kan het altijd nog in nodered en/of mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Zoefff schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:27:
M'n vriendin verklaart me overigens voor gek dat ik naast de ruimtetemperatuur de vloertemperatuur ook wil meten, maar het lijkt mij juist een nuttige toevoeging om de warmtevraag goed te kunnen reguleren. Of maak ik het stiekem allemaal veel te ingewikkeld? :)
Ik ben ook niet helemaal mee met je bedoeling :+ Je bent van plan je vloerverwarming te sturen met KNX? Mijn vloerverwarming is door de gigantische massa zo belachelijk traag dat regelen gewoon stom is... Een graadje meer duurt een klein uurtje... Ik heb het hele regel-idee en zone-ventielen in de kast gestopt, gelijkvloers constant 21° en de verdieping zit rond 18-19° zonder verwarming (hele verdieping is ook voorzien van vloerverwarming, maar die is vaker niet actief dan wel door het ventilatiesysteem). Moest er ooit een slaapkamer dienst doen als studeerkamer/hobbykamer en 18-19° niet voldoende zijn, komt daar een elektrische bijverwarming die wel snel kan opwarmen. (Edit: misschien heb jij een ander systeem vloerverwarming dat wel sneller reageert, dan is mijn reactie natuurlijk onzin voor jouw situatie :+ Hier is het het nat systeem: buisjes met 8 cm chape + tegels op)

[ Voor 8% gewijzigd door Rafael op 12-10-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

The Lord schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:30:
[...]
Nou, als je die HAT ergens besteld, doe er meteen een voor mij bij. Ik mis de item discovery in Openhab nu en dat is best irritant. Vanuit Openhab kan het altijd nog in nodered en/of mqtt.
Oei, dat is al te laat. Ik heb van de week deze 1-Wire host adapter besteld. Omdat 1-Wire zich niet heel erg leent voor een ster-topologie maar ik dit in huis eigenlijk wel nodig heb om alles vanuit de meterkast te bereiken, leek deze hat me ideaal. Hij heeft maximaal 8 kanalen, waarmee je dus 8 verschillende 'lijnen' het huis in kan laten gaan. Voor op / in de lijn heb ik dan bordjes als deze of deze waar de sensoren op aangesloten kan worden.

Als alles binnen is zal ik een update geven hoe het draait op de Pi met openHAB en of de signalen een beetje eenvoudig op de KNX bus te krijgen zijn.
Rafael schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

Ik ben ook niet helemaal mee met je bedoeling :+ Je bent van plan je vloerverwarming te sturen met KNX? Mijn vloerverwarming is door de gigantische massa zo belachelijk traag dat regelen gewoon stom is... Een graadje meer duurt een klein uurtje... Ik heb het hele regel-idee en zone-ventielen in de kast gestopt, gelijkvloers constant 21° en de verdieping zit rond 18-19° zonder verwarming (hele verdieping is ook voorzien van vloerverwarming, maar die is vaker niet actief dan wel door het ventilatiesysteem). Moest er ooit een slaapkamer dienst doen als studeerkamer/hobbykamer en 18-19° niet voldoende zijn, komt daar een elektrische bijverwarming die wel snel kan opwarmen. (Edit: misschien heb jij een ander systeem vloerverwarming dat wel sneller reageert, dan is mijn reactie natuurlijk onzin voor jouw situatie :+ Hier is het het nat systeem: buisjes met 8 cm chape + tegels op)
Dat is wel het idee ja, de vloerverwarming met KNX sturen. We hebben in huis ook alleen vloerverwarming, dus zonder sturing zou het aardig koud worden :Y)

De opzet is wel iets anders dan bij jou denk ik. Bij ons is zone verwarming denk ik echt een must. Sommige ruimtes hebben namelijk een houtkachel (die veel gestookt wordt) wat er natuurlijk voor zorgt dat het daar lekker warm is. Maar als we die temperatuur als sturingstemperatuur zouden gebruiken voor de hele etage, wordt het in andere ruimtes natuurlijk nooit meer warm. Vandaar dus het idee dat iedere ruimte een thermostaat (of in ieder geval, temperatuursensor) heeft waarmee de vloerverwarming gestuurd kan worden.

Waarschijnlijk zal het bij ons ook sneller opwarmen. Een deel van de vloerverwarming is droogbouw, zoals b.v. dit product van Technea. Dat is zo dun dat het relatief snel reageert. De natbouw ruimtes zijn zwaluwstaart-betonvloeren, die in z'n geheel maximaal 7 cm dik zijn. Dat zal dus ook relatief snel reageren.

Of de sensoren daar in de vloer écht nuttig zijn weet ik ook nog niet hoor. Ik stel me zo iets voor dat er een periode is dat je zo'n ruimte niet volledig wil stoken, maar het wel fijn is dat de ergste kou van de vloer af is. Maar misschien besluit ik om het uiteindelijk niet te gebruiken. Zo'n DS18B20 kost echter maar een paar euro, dus daarvoor kan ik het ook niet laten om dat nu gewoon mee te storten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Zoefff schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:06:
De opzet is wel iets anders dan bij jou denk ik. Bij ons is zone verwarming denk ik echt een must. Sommige ruimtes hebben namelijk een houtkachel (die veel gestookt wordt) wat er natuurlijk voor zorgt dat het daar lekker warm is. Maar als we die temperatuur als sturingstemperatuur zouden gebruiken voor de hele etage, wordt het in andere ruimtes natuurlijk nooit meer warm. Vandaar dus het idee dat iedere ruimte een thermostaat (of in ieder geval, temperatuursensor) heeft waarmee de vloerverwarming gestuurd kan worden.
Houtkachel / gashaard / ... waren des duivels hier, lang leve regelgeving nieuwbouw :+

Droge systemen reageren inderdaad sneller dus dat komt misschien wel goed. Ik begrijp dan alleen de meerwaarde van de aanvoer/retour/vloertemperatuur nog niet, hoe je dat wil toepassen op de ketel.

Fictieve situatie met fictieve waarden: ruimte 1 met houtkachel: 24°, ruimte 2 18°, ruimte 3 16°, ruimte 4 10° (pas raam open gestaan of dergelijk). Stel dat je alle ruimtes zo snel mogelijk op 21° wil en je wil volgende aanvoertemperaturen: aanvoer ruimte 1 ~ 20° om koude vloer te breken, ruimte 2 ~ 25°, ruimte 3 ~ 30°, ruimte 4 ~ 35°. Waardes uit mijn duim gezogen, stooklijn e.d., maar het principe is wel duidelijk.

Welke temperatuur ga je in dat geval aan je ketel vragen, want die kan toch maar 1 temperatuur leveren? 35° vragen en met verschillend mengkranen op de retours continu bijregelen en koud mengen voor al je verschillende circuits? Dat gaat een buizenwerk geven aan je ketel... Is het dan niet eenvoudiger/goedkoper/meer bedrijfszeker om gewoon de ruimtetemperatuur te nemen, de ketel zelf de aanvoertemperatuur te laten bepalen aan de hand van onder andere ook de buitentemperatuur en op je collectoren te smoren met gestuurde ventielen? Ruimte 1 10% (koude vloer breken zoals je zelf aangaf), ruimte 2 30%, ruimte 3 50%, ruimte 4 100%? Naarmate de ruimtetemperatuur stijgt smoor je verder...

Aanvoer/retour/vloertemperatuur kunnen statistisch misschien nog wat voorstellen, maar om te regelen ben ik nog niet helemaal mee hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Eerlijk antwoord? Ik weet het ook nog niet precies. In eerste instantie gaat het ook grotendeels werken zoals jij beschrijft. In iedere ruimte meet ik de ruimtetemperatuur en zijn de lussen met ventielen op de verdelers te openen of sluiten. Is er warmtevraag in minimaal 1 van de ruimtes dan wordt hiermee de CV ingeschakeld; de ruimtes regelen dan zelf vervolgens of en hoe ver hun lussen open gaan afhankelijk van de warmtevraag.

Deels komt mijn wens om aanvoer / retour / vloertemperatuur te meten dus voort uit een stukje datahonger. Maar voor sommige ruimtes denk ik dat het geen kwaad kan om dergelijke metingen mee te nemen in het geheel; al heb ik nog niet helemaal op het netvlies hoe dan precies.

Neem bijvoorbeeld de toiletten. Die zijn altijd volledig inpandig en hoeven (dus) helemaal niet warm gestookt te worden. Maar ik zou het wel prettig vinden als de vloer in de winter niet ijskoud wordt. Kan ik dit met de ruimtemeting goed regelen of gaat het beter door de directe vloertemperatuur te meten? Geen idee :P

Idem voor de zolderverdieping. Dat is een grote hoge open ruimte. Ik ben er bang voor dat het heel lastig is om daar een goede temperatuur te kunnen meten omdat de warmte in de nok zal verdwijnen. Mocht dat inderdaad blijken dan lijken meetpunten in de vloer of op de verdeler me in ieder geval prettig om daarmee een bepaalde comforttemperatuur te behalen.

Maar nogmaals; het is voor mij voornamelijk nog theoretisch. Misschien doe ik er uiteindelijk (anders dan grafiekjes plotten :9 ) niets mee. Maar dan heb ik me er voor die paar euro aan sensoren ook geen buil aan gevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nieuw in dit topic, dus ik zal me even (heel) kort introduceren.

Farmerwood met een achtergrond in technische informatica is met vrouw en kind al een tijdje op zoek naar een nieuwe woning. De laatste 5 jaar in huurwoningen gezeten. Daar is de interesse voor domotica ontstaan, maar nooit echt veel aan uit willen geven wegens huurhuis. Op dit moment hebben we dan ook niet meer dan een flinke set kaku (op RF) gestuurde lampen en een slimme thermostaat. Steeds de wens gehad om in een koophuis e.e.a wat grootser aan te pakken.

Nu zijn we afgelopen week min of meer per toeval in een nieuwbouwproject gerold waar wat mensen afgehaakt zijn. Huis spreekt ons wel aan, maar we hebben nog slechts ruim een week om een aantal keuzes te maken wat betreft de bouw.

Qua domotica krijg ik van vrouwlief behoorlijk de vrije hand op de voorwaarde dat alles wel gewoon altijd werkt.
Ik heb mijn eisen dan ook in 2 categorieen verdeeld.
1: Het deel dat 99,9% van de tijd moet werken. Als je op het lichtknopje klikt dan moet de lamp aan gaan, deuren moeten altijd open kunnen met een sleutel, rolluiken moeten open/dicht gaan met een druk op de knop etc. Alsof het nog 'casco' is zoals opgeleverd zeg maar.
2: Het stukje gemak dat je toe wilt voegen in je huis. B.v als ik midden in de nacht naar de wc loop, dan ziet de bewegingssensor dat en doet het licht op slechts 10% aan ipv 100% en controle via een app op de telefoon is ook een leuke extra. Deel 2 mag bijvoorbeeld best draaien op Domoticz/HomeAssistant/Homey/....

Alles van categorie 1 wil ik 100% bekabeld hebben nu die mogelijkheid er is. Van categorie 2 alles waarvan het redelijkerwijs mogelijk en/of nodig is.

Mijn voorkeur hievoor gaat op dit moment uit naar KNX als basis voor de communicatie. Vandaar ook dat ik hier nu post. :-)
Reden daarvoor is dat het een standaard is die al wat langer mee gaat, niet afhankelijk is van 1 fabrikant en ook goed te koppelen is aan andere systemen.

Lastige is dat ik op zeer korte termijn wat keuzes moet maken voor de bouw van het huis, maar nog niet de kans gehad heb om me in detail in te lezen op wat ik wil/nodig heb. Ik probeer nu keuzes te maken die me in een later stadium nog voldoende vrijheid geven om de details in te vullen en hoop hier wat feedback te krijgen bij die keuze.

Het meest flexibel ben ik waarschijnlijk als ik alle aansluitingen voor lichtpunten, bediening en wdc's naar een centraal punt leidt. Dat levert echter een enorm aantal buizen op en er is eigenlijk nergens in huis een centrale plek waar dat kan zijn. De meterkast is niet heel breed en er is geen uitbreidingsmogelijkheid.

Onderstaand de plattegrond van het huis zoals die er nu ligt en ook mijn eigen idee voor de eerste verdieping die ik nog moet doorspeken of het kan. Klik voor full version.

Members only: Plattegrond alleen voor members
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals te zien heb ik nu het idee om op de eerste verdieping boven de meterkast een stukje badkamer op te offeren. Achterliggende gedachte is dat het centraal ligt en dicht bij de meterkast.
Andere alternatieven die ik zo kan bedenken:
- In de garage
- Op zolder
- Op elke verdieping een kleinere plek die onderling weer verbonden zijn.

De exacte invulling kan op een later moment nog wel uitgewerkt worden, maar tegen die tijd kan ik geen muren meer laten verplaatsen. Wat is wijsheid / een goede gok waarmee ik wat vrijheid hou voor een invulling?

[ Voor 0% gewijzigd door Farmerwood op 19-10-2019 00:12 . Reden: MO-tag om plattegrond ]

Pagina: 1 ... 27 ... 82 Laatste