Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste
Acties:

• ThirtyOne34
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 04-10 15:13
Zoefff schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:00:
Volgens mij ontstaat er wat verwarring over de methode van schakelen. Dat kan je grofweg op 2 manieren doen; een flush mounted schakelaar die je achter het stopcontact zelf plaatst (bijvoorbeeld https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKK_UP_AP.html) en een centrale actor die je in de meterkast of andere centrale plek plaatst (bijvoorbeeld https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKS.html ).

In het eerste geval trek je ongeschakelde draden (danwel direct, danwel vanaf een lus) naar het stopcontact samen met een buskabel en monteer je dit daar vervolgens af.

Bij de tweede optie heb je alle schakelaars (actors) centraal in de meterkast en hoef je dus geen buskabel naar de losse stopcontacten te trekken. Je trekt dan alleen de, al in de meterkast geschakelde, draden naar de stopcontacten. Dat is gewoon normale 2,5mm2 (installatie)draad.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen dat de tweede optie sterk preferabel is omdat dit een hoop complexiteit en geld scheelt. De AKS die ik hierboven noem is beschikbaar in uitvoeringen tot 20 kanalen, wat je een berg aan flush mounted schakelaars zal schelen.
Bedankt voor deze verduidelijking! Tweede optie lijkt mij inderdaad ook het interessantste. Zeker omdat ik heel wat "potjes" van maar 50mm diep heb. (Ik vermoed dat de flush mounted schakelaars in de potjes zouden komen?)
Wat betreft het aantal draden en schakelbare stopcontacten moet je zelf even nadenken wat je prettig vind. Als je groepjes van 4 stopcontacten hebt vind ik het zelf wel erg overdreven om ze alle 4 schakelbaar te maken, maar als je situaties kan bedenken waarin dat wel praktisch is dan kan je dat natuurlijk overwegen.

Zelf heb ik in huis stopcontacten in groepen van 2 en soms 3, waarvan 1 contact altijd schakelbaar is (de linker) en de tweede en derde gewoon voorzien zijn van vaste spanning. Naar ieder setje stopcontacten gaat vanuit de meterkast een 19mm buis met daarin 4 draden (L vast, L geschakeld, N en PE).
Je gebruikt dus 4 losse draden in een buis? Maar dit zou ik ook gewoon kunnen met een 5G2.5 en dan eentje niet gebruiken om exact jouw resultaat te bekomen?
Geschakelde en ongeschakelde draden mogen dus gewoon samen in 1 buis? (BELGIË)
teaser schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:02:
Ok, even wat terminologie:
- schakeldraad: een stroomvoerende draad (op 230V in dit geval) die tussen schakelaar/relais en de verbruiker zit
- kring (volgens het AREI): het geheel van stroombanen achter dezelfde automaat. In NL wordt dit 'groep' genoemd, ikzelf gebruik de term 'groep' zo niet in de uitleg hieronder.
- kanaal (actor): komt overeen met 1 relais. een 2-voudige actor bv heeft 2 kanalen. Wordt ook wel eens 'uitgang' genoemd.
Thanks voor de terminologie!
Met een 5G2.5 heb je dus 3 schakeldraden ter beschikking, waarmee je potentieel 3 (groepen van) stopcontacten apart kunt schakelen. De schakelaktor zelf zit dan in de verdeelkast ipv achter de stopcontacten. Je hebt dan inderdaad geen buskabel meer nodig bij het stopcontact zelf.

De klassieke manier van stopcontacten bekabelen is dat alle stopcontacten van dezelfde kring worden doorverbonden. Dus een leiding van verdeelkast naar stopcontact 1, vervolgens een leiding van stopcontact 1 naar stopcontact 2, en weer verder naar stopcontact 3. Een 'stopcontact' in deze context kan evengoed een set van 2, 3, 4 stopcontacten zijn achter hetzelfde afdekplaatje. Klassiek gebeurt dit dus met een 3G2.5 kabel.

Nu kun je ervoor kiezen elk stopcontact apart naar de kast de bekabelen. Dus een leiding van verdeelkast naar stopcontact 1, een leiding van verdeelkast naar stopcontact 2, enz. Dit is vaak overkill.

Een tussenoplossing is de klassieke methode, maar met een 5G2.5 kabel. Dan kan je per stopcontact apart kiezen op welke schakeldraad je deze aansluit. Je hebt dan 3 groepen van stopcontacten die je kunt schakelen.

Of een hybride oplossing: meerdere circuits van 5G2.5/3G2.5. Zo kun je meer dan 3 groepen stopcontacten schakelen.
Je bent vrij hoe je het indeelt. Belangrijk is vooral dat je alle kabels goed markeert en alles goed documenteert :)
De tussenoplossing die je omschrijft is mij niet helemaal duidelijk. Heb je dan enkel een 5G2.5 tot het eerste stopcontact en van daaruit per "groep" verder doorverbinden naar andere stopcontacten? Want de 3 schakeldraden kunnen toch niet in elk stopcontact doorverbonden worden? Of bedoel je gewoon naar elk setje stopcontacten achter 1 afdekplaat zo'n 5G2.5 kabel rechtstreeks van de kast?

Even feedback op onderstaande conclusie aub, klopt dit?:
Ik denk dat ik zal werken met een centrale actor. In mijn hoofd ziet het er nu als volgt uit. Met een "set" bedoel ik 1 tot 4 stopcontacten achter 1 afdekplaatje:
In de kast een centrale actor. Vanuit deze kast een 5G2.5 naar elke "set". Dit betekent dat ik per set maximum 3 verschillende schakelingen kan hebben. Ik kan er ook voor kiezen om in een set van 4 ze per 2 te schakelen, dan blijft er gewoon 1 draad ongebruikt. (Mag dit in België?) Als ik ze per 2 schakel, sluit ik het eerste stopcontact rechtstreeks aan met die draden uit de kast en verbind ik het eerste stopcontact door met het tweede. Deze schakelen dan gewoon samen.
Het meten van verbruikers kan ik dan gewoon in de kast regelen en hiervoor moet ik geen rekening houden bij de sleuven of stopcontacten. Het meten van verbruik zou dan kunnen per groepje geschakelde stopcontacten.

Klopt dit allemaal? :)
Mooie tekening, maar ik herken enkel de automaat :) Ben een informaticus en elektriciteit is volledig zelfstudie sinds een paar dagen... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:24
ThirtyOne34 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:51:
De tussenoplossing die je omschrijft is mij niet helemaal duidelijk. Heb je dan enkel een 5G2.5 tot het eerste stopcontact en van daaruit per "groep" verder doorverbinden naar andere stopcontacten? Want de 3 schakeldraden kunnen toch niet in elk stopcontact doorverbonden worden? Of bedoel je gewoon naar elk setje stopcontacten achter 1 afdekplaat zo'n 5G2.5 kabel rechtstreeks van de kast?
Kijk nou eens naar het plaatje dat ik plaatste... ik plaatste het niet voor niets natuurlijk ;). Links is de KNX-actor trouwens en dat andere ding is een potentiaalverdeelklem (voor aarde).

• ThirtyOne34
Dennis schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Kijk nou eens naar het plaatje dat ik plaatste... ik plaatste het niet voor niets natuurlijk ;). Links is de KNX-actor trouwens en dat andere ding is een potentiaalverdeelklem (voor aarde).
Dus geel is PE en blauw is N?
Bruin, zwart en grijs zijn dan de 3 schakeldraden?
Waarom gaat de bruine door de automaat en de andere twee niet? Of is de bruine niet geschakeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
ThirtyOne34 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:08:
[...]

Dus geel is PE en blauw is N?
Bruin, zwart en grijs zijn dan de 3 schakeldraden?
Waarom gaat de bruine door de automaat en de andere twee niet? Of is de bruine niet geschakeld?
Yep, dat is het inderdaad. Bruin niet geschakeld :). Zoals dit is het bij mij ingericht.

• ThirtyOne34
deWit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:34:
[...]

Mag ik een reserve plekje claimen?
Daar wil ik ook graag bij :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:33
ThirtyOne34 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:51:
Je gebruikt dus 4 losse draden in een buis? Maar dit zou ik ook gewoon kunnen met een 5G2.5 en dan eentje niet gebruiken om exact jouw resultaat te bekomen?
Geschakelde en ongeschakelde draden mogen dus gewoon samen in 1 buis? (BELGIË)
Ja, allemaal geen probleem.
De draden die je aan stopcontact 1 niet gebruikt kun je doorverbinden met Wago-klemmen.
Even feedback op onderstaande conclusie aub, klopt dit?:
Ik denk dat ik zal werken met een centrale actor. In mijn hoofd ziet het er nu als volgt uit. Met een "set" bedoel ik 1 tot 4 stopcontacten achter 1 afdekplaatje:
In de kast een centrale actor. Vanuit deze kast een 5G2.5 naar elke "set". Dit betekent dat ik per set maximum 3 verschillende schakelingen kan hebben. Ik kan er ook voor kiezen om in een set van 4 ze per 2 te schakelen, dan blijft er gewoon 1 draad ongebruikt. (Mag dit in België?) Als ik ze per 2 schakel, sluit ik het eerste stopcontact rechtstreeks aan met die draden uit de kast en verbind ik het eerste stopcontact door met het tweede. Deze schakelen dan gewoon samen.
Het meten van verbruikers kan ik dan gewoon in de kast regelen en hiervoor moet ik geen rekening houden bij de sleuven of stopcontacten. Het meten van verbruik zou dan kunnen per groepje geschakelde stopcontacten.

Klopt dit allemaal? :)
yes
Mooie tekening, maar ik herken enkel de automaat :) Ben een informaticus en elektriciteit is volledig zelfstudie sinds een paar dagen... :)
Boven automaat links is een schakelactor. Dat andere is gewoon een aardingsrail.

Elektriciteit is vooral (landspecifieke) regeltjes volgen. Voor BE staat dat mooi samengevat in het Vademecum van de elektriciteit in een woning
De praktische uitvoering is nog wat anders natuurlijk. Maar op fora als deze en bouwinfo waar ik hierboven naar linkte staan veel praktische tips. Best wat avonden (of tijdens het compileren) besteden aan het lezen van wat relevante threads/posts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThirtyOne34
Even ter verduidelijking voor iedereen in dit topic die geïnteresseerd is...
Mijn situatie:
  • We hebben een huis gekocht met alle leefruimtes gelijkvloers.
  • De helft van het gelijkvloers zijn we nu aan het renoveren. Vloeren eruit, plafonds eruit, ongebruikte schouw verwijderd, nieuw water, nieuwe elektriciteit. Dat zijn de woonkamer, keuken, berging en achterinkomhal.
  • Als we erin wonen, gaan we de andere helft van het gelijkvloers doen. Dat zijn dan 2 kamers, bureau, badkamer, wc, inkomhal en gang.
  • De 72m² zolder (zonder de schuine ruimtes onder het dak waar ik nog vanalles kan wegwerken) wordt ook ooit ingericht als hobbyruimte. Op vlak van domotica zullen hier waarschijnlijk vooral verlichting en stopcontacten aangesloten worden. Misschien ooit nog wat motoren voor draaitafels in vitrinekasten of iets dergelijks.
  • Het huis is volledig onderkelderd. In de kelder wil ik ook domotica voorzien. Meting van verbruik van toestellen zoals wasmachine, droogkast, servers, grondwaterpomp, etc. Aansturing van de garagepoort. Verbruik van water/gas indien mogelijk?
  • Het is ook de bedoeling om ooit zonnepanelen te leggen, hier zijn volgens mij ook wel mogelijkheden voor om te integreren in KNX? Ik zou graag een thuisbatterij willen als aanvulling op deze zonnepanelen die dan ook ineens als UPS gebruikt kan worden, maar ik twijfel nog of ik er wel eentje wil met de huidige batterijtechnologieën...
teaser schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:59:

[...]

Elektriciteit is vooral (landspecifieke) regeltjes volgen. Voor BE staat dat mooi samengevat in het Vademecum van de elektriciteit in een woning
De praktische uitvoering is nog wat anders natuurlijk. Maar op fora als deze en bouwinfo waar ik hierboven naar linkte staan veel praktische tips. Best wat avonden (of tijdens het compileren) besteden aan het lezen van wat relevante threads/posts.
Bedankt voor alle info en de bevestiging! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
Voorzie zeker bekabeling of wachtbuizen voor het volgende:
- buskabel naar alle punten waar je drukknoppen wil uiteraard
- aanwezigheidsmelders (buskabel)
- deur- en raamcontacten (svv - kun je aansluiten op een knx binary input module)
- sensoren buiten - lichtmeting, regensensor, temperatuur, eventueel een volledig weerstation (buskabel)
- denk ook aan voldoende ethernetaansluitingen achter tv, in slaapkamers, bureau, ... sommigen trekken zelfs catx naar hun drukknoppen voor eventuele touchscreens
- catx voor IP deurstation, eventueel extra SVV (sommige deurstations kunnen een rechtstreeks een slot schakelen), catx voor IP camera boven deur/garagepoort/..., buskabel voor keypad. Beter teveel dan te weinig :)

Voorzie je zonwering? Daarvoor is een 5G1.5 voldoende (4G is eigenlijk al voldoende maar moeilijker te vinden).

Als je valse plafonds gaat plaatsen kun je je plafond volsteken met allerlei kabel en wachtbuizen :) Trek zeker voldoende foto's waar die zich precies bevinden anders vergeet je het gegarandeerd.
ThirtyOne34 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:09:

• Het huis is volledig onderkelderd. In de kelder wil ik ook domotica voorzien. Meting van verbruik van toestellen zoals wasmachine, droogkast, servers, grondwaterpomp, etc. Aansturing van de garagepoort. Verbruik van water/gas indien mogelijk?
Hangt af van de water/gasmeter. Mijn watermeter heeft een uitsparing voor een probe, die heb ik aangesloten op een KCI 4 van Zennio. De probe bevat een magneetcontact dat getriggerd wordt door de meter. Elk contact veroorzaakt een pulse, die gemeten wordt door de KCI4 en zo wordt het verbruik bijgehouden.
Mijn gasmeter heeft geen dergelijke mogelijkheid. Uiteindelijk is er wel altijd een manier te vinden, maar dat houdt wel wat knutselwerk in.
Maar de gasmeter wordt samen met de elektriciteitsmeter in de komende jaren toch digitaal, dus dan kun je het verbruik meten mbv een P1 interface voor KNX.
• Het is ook de bedoeling om ooit zonnepanelen te leggen, hier zijn volgens mij ook wel mogelijkheden voor om te integreren in KNX? Ik zou graag een thuisbatterij willen als aanvulling op deze zonnepanelen die dan ook ineens als UPS gebruikt kan worden, maar ik twijfel nog of ik er wel eentje wil met de huidige batterijtechnologieën...
Productie, verbruik, dergelijke zaken kun je meten met bv de Zennio KES plus. Ik heb momenteel mijn SE omvormer via OpenHAB gekoppeld zodat ik mijn productie weet, maar die waarde update slechts om de 10 minuten. Functioneel doe ik hier momenteel niets mee.

Een thuisbatterij heeft momenteel weinig toegevoegde waarde. Financieel is het zeker nog niet interessant. Mogelijk ga jij wel niet meer (lang) kunnen genieten van de huidige regeling waarbij de digitale meter nog 15j lang functioneert als 'terugdraaiende' meter. Dan heeft een batterij wel voordelen.

Die batterij ga je wel niet als UPS kunnen gebruiken. Zo'n batterij zit achter de omvormer, aan de kant van de zonnepanelen. Bij een stroomonderbreking schakelt de omvormer gewoon uit (voor de veiligheid) en op dat moment heb je dus niets aan je panelen en batterij. Tenzij er dergelijke batterijen zouden bestaan met UPS functionaliteit, wat ik betwijfel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-11 19:38
teaser schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:15:
- deur- en raamcontacten (svv - kun je aansluiten op een knx binary input module)
Zijn hiervoor betere oplossingen dan een buis per kozijn ? (Nederlandse situatie)

Met een buis per kozijn is een gemiddelde meterkast al vol voor alleen de deur- en raamcontacten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16:41

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Er zijn volgens mij ook roomcontrollers met een binaire ingang. Of een decentrale input unit dit bijvoorbeeld beweging/pir en een deurcontact op de bus zet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
Fabian schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Zijn hiervoor betere oplossingen dan een buis per kozijn ? (Nederlandse situatie)

Met een buis per kozijn is een gemiddelde meterkast al vol voor alleen de deur- en raamcontacten.
Doorlussen van raam naar raam. Je kunt meerdere contacten op dezelfde ader zetten (bv ramen die in dezelfde kamer en dezelfde gevel zitten) of gebruik maken van de andere aders in dezelfde kabel. Een SVV (signaalkabel) bevat 6 tot zelfs 16 aders. Eentje als common, de rest kun je vrij toepassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:28

EnnaN

Toys in the attic

Dit weekend was ik bij vrienden die een huis gekocht hebben waar een KNX systeem in zat voor verlichting, muziek, tuinsproeiers en weet ik niet wat allemaal. Heel gaaf (al blijk ik de enige geweest te zijn die dat vindt) maar een beetje wennen. Er staat een homeserver op zolder en die doet het. De android app kan er mee verbinden en dan werken er dingen, dus over het algemeen gaat het goed.

Nu willen ze wat dingen veranderen, maar het lijkt er op dat het connecten met de software waar je je project mee kan oploaden niet werkt.

Wat lijkt te werken is de app en je kan ook op poort 80 een soort van pagina krijgen (een login pagina, waarna je kan inloggen en dan komt er een zwart scherm waar verder geen functies in staan). Ik vermoed dat dat laatste is omdat de web bediening gewoon niet 'ingevuld' is in he tproject?

Het eerste doel was om het huidige project te saven vanuit de server zodat we een backup hebben, en dan wat veranderingen te doen, maar dat werkt niet.
Werkt niet is heel breed, maar connectie maken lijkt een time-out te geven. Bijvoorbeeld de functie om 'retentive memory' te backuppen geeft een vage error (error 2001, maar niets over te vinden op het internet) dus het lijkt gewoon te time-outen.

Heeft er iemand nog een paar ideen om te kijken? Het lijkt er opdat alleen pporten 80 en iets van 5000-5004 oid open staan (Misschien mis ik een nulletje). De server heeft een ip die we dus kunnen bereiken en zit ook met USB aangesloten aan het systeem. Op de mahcine zelf lijk ik niets te kunnen doen als ik een monitor aansluit. Je krijgt wel een verversend 'status' overzichtje.

Helaas ben ik nu niet bij hun, dus ik ben for now op zoek naar "wat zijn de volgende stappen die ze moeten gaan testen om te kijken hoe de connectie werkt."... Omdat de machine ook al fysiek vrij oud is, was mijn tweed eoplossing dit te laaten draaien zolang het iig wat doet (want het uitzetten en leeghalen is wel vrij vervelend), en een tweede machine scoren, installeren, en dan een keer switchen.

sig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vDR
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:41
EnnaN schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:16:
Dit weekend was ik bij vrienden die een huis gekocht hebben waar een KNX systeem in zat voor verlichting, muziek, tuinsproeiers en weet ik niet wat allemaal. Heel gaaf (al blijk ik de enige geweest te zijn die dat vindt) maar een beetje wennen. Er staat een homeserver op zolder en die doet het. De android app kan er mee verbinden en dan werken er dingen, dus over het algemeen gaat het goed.

Nu willen ze wat dingen veranderen, maar het lijkt er op dat het connecten met de software waar je je project mee kan oploaden niet werkt.

Wat lijkt te werken is de app en je kan ook op poort 80 een soort van pagina krijgen (een login pagina, waarna je kan inloggen en dan komt er een zwart scherm waar verder geen functies in staan). Ik vermoed dat dat laatste is omdat de web bediening gewoon niet 'ingevuld' is in he tproject?

Het eerste doel was om het huidige project te saven vanuit de server zodat we een backup hebben, en dan wat veranderingen te doen, maar dat werkt niet.
Werkt niet is heel breed, maar connectie maken lijkt een time-out te geven. Bijvoorbeeld de functie om 'retentive memory' te backuppen geeft een vage error (error 2001, maar niets over te vinden op het internet) dus het lijkt gewoon te time-outen.

Heeft er iemand nog een paar ideen om te kijken? Het lijkt er opdat alleen pporten 80 en iets van 5000-5004 oid open staan (Misschien mis ik een nulletje). De server heeft een ip die we dus kunnen bereiken en zit ook met USB aangesloten aan het systeem. Op de mahcine zelf lijk ik niets te kunnen doen als ik een monitor aansluit. Je krijgt wel een verversend 'status' overzichtje.

Helaas ben ik nu niet bij hun, dus ik ben for now op zoek naar "wat zijn de volgende stappen die ze moeten gaan testen om te kijken hoe de connectie werkt."... Omdat de machine ook al fysiek vrij oud is, was mijn tweed eoplossing dit te laaten draaien zolang het iig wat doet (want het uitzetten en leeghalen is wel vrij vervelend), en een tweede machine scoren, installeren, en dan een keer switchen.
De server op zolder gaat mogelijks enkel de visualisatie zijn. KNX is een gedecentraliseerd systeem wat wil zeggen dat alle logica (of toch de meeste normaal gezien) op elke busdeelnemer specifiek aanwezig is.

Het is ook niet mogelijk om een bestaande installatie te "exporteren" om hier dan wijzigingen aan door te voeren en terug te importeren. Hiervoor heb je het initiële projectbestand nodig.

Als je geluk hebt en je kan achterhalen welke visualisatie het is kunnen mogelijkse scenes aangepast worden als deze in de visualisatie geprogrammeerd zijn. Als hier niks programmatie inzit ga je vanaf nul de programmatie moeten opzetten in ETS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:28

EnnaN

Toys in the attic

vDR schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:33:
[...]

De server op zolder gaat mogelijks enkel de visualisatie zijn. KNX is een gedecentraliseerd systeem wat wil zeggen dat alle logica (of toch de meeste normaal gezien) op elke busdeelnemer specifiek aanwezig is.
check.
Het is ook niet mogelijk om een bestaande installatie te "exporteren" om hier dan wijzigingen aan door te voeren en terug te importeren. Hiervoor heb je het initiële projectbestand nodig.
Gelukkig hebben we die, maar je kan wel een export doen van data en de retentive memory (?), iig die functie zit in die app. hij werkt alleen niet :(
Als je geluk hebt en je kan achterhalen welke visualisatie het is kunnen mogelijkse scenes aangepast worden als deze in de visualisatie geprogrammeerd zijn. Als hier niks programmatie inzit ga je vanaf nul de programmatie moeten opzetten in ETS
Dat hoeft dus waarschijnlijk niet, dus dat scheelt.

Het prolbeem blijft dat dat ETS programma geen connectie lijkt te kunnen maken. Kan het zijn dat dat op de server 'uit' staat, dat ie alleen de interface doet en dat de admin alleen via usb oid mag?

sig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
Zeer waarschijnlijk is die server een Gira Homeserver.
Deze kan veel meer doen dan enkel visualisatie. Deze voorziet ook geavanceerdere logica die met aparte KNX componenten moeilijk te realiseren is.

Van de HS ken ik zelf niets. Die retentive memory lijkt wel alles te bevatten dat nodig is als backup. Of je daarmee ook kan vertrekken voor aanpassingen weet ik niet. Probeer via de vorige eigenaars van het huis te achterhalen wie de installateur was van het systeem, die kan daar zeker bij helpen.

Anderzijds heb je dus de programmatie van de individuele componenten, los van die HS. Hiervoor gebruik je ETS en heb je het originele projectbestand nodig. Dat je dat wel hebt helpt al veel.

Met ETS kun je niet connecteren met de HS. Wel met de KNX bus. Daar heb je een interface voor nodig: tegenwoordig meestal (zowat uitsluitend) via een IP interface, vroeger werd vaak een USB interface gebruikt. Dus je moet even in de verdeelkast gaan zien of er daar een module in zit die enerzijds aan de bus hangt (rood/zwart) en anderzijds een ethernetpoort dan wel usb-poort heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-09 20:15
Hallo,

Ik ben schakelaktoren aan het kiezen en zou (zoals velen) voor MDT gaan. Naast het schakelen van staanlampjes en de kerstboom wil ik ook de zwaardere verbruikers oven, vaatwas, quooker, wasmachine, droogkast meten.

Tussen de AMI en AMS zou ik gezien het geringe prijsverschil kiezen voor de AMI want dan kan ik tot 20A schakelen. Het relais zou iets meer lawaai maken maar dat is voor mij niet relevant (kast in de kelder).

Het klopt toch dat ik hierop verschillende stroombanen van verschillende automaten en fases mag schakelen ? ("Each contact has an own supply phase")

Maar wat doet de AZI serie eigenlijk ? Daar staat "active power rating" bij maar ik zie niet direct het verschil met de AMI/AMS serie ? Aan het productnummer te zien zijn de AMI/AMS series ook nieuwer.

Is mijn aanname correct dat de AKS hetzelfde doet maar zonder stroommeting ?

soms lastig het onderscheid te zien op die MDT site.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teaser
ndedecke schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:04:

Het klopt toch dat ik hierop verschillende stroombanen van verschillende automaten en fases mag schakelen ? ("Each contact has an own supply phase")
Klopt. Enkel bij de AKK 2v en 4v kan dit niet.

De AZI doet 'active power measurement'. Dwz als de stroom en spanning een faseverschuiving hebben door een capacitieve (bv motor) of inductieve (bv TL-lampen) belasting, dan meet deze het werkelijk opgenomen vermogen correct. Of in andere woorden, deze meet dan enkel de actieve component van het vermogen, en niet de reactieve component. Een AMI of AMS geeft in het geval van een capacitieve of inductieve belasting niet het werkelijke opgenomen vermogen weer omdat deze de reactieve component ook meet.

AMS/AKS: standaard (16A)
AMI/AKI/AZI: industrial (20A)
AKK: compact
AKS/AKI/AKK: geen stroommeting
AMS/AMI/AZI: stroommeting

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
In de datasheet van de AZI laten ze zien hoe deze gebruikt kan worden om de gebruikers op verschillende fases te schakelen, die alle drie 16A gezekerd zijn. Voor een correcte meting heeft de AZI een Nul nodig. Is het wel wenselijk om gebruikekrs van verschillende groepen op dezelfde fase hiermee te schakelen? Er kan maar van een van de groepen een Nul aangeboden worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
Goeie vraag. Op zich is de nul voor elke groep hetzelfde natuurlijk. Deze N wordt verder ook niet doorgeschakeld naar de verbruikers zoals bij dimmers bv het geval is, deze wordt enkel gebruikt om te meten. Qua veiligheid als er groepen worden afgeschakeld lijkt me dit dus evenmin een probleem.

• ndedecke
teaser schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:49:
[...]

De AZI doet 'active power measurement'. Dwz als de stroom en spanning een faseverschuiving hebben door een capacitieve (bv motor) of inductieve (bv TL-lampen) belasting, dan meet deze het werkelijk opgenomen vermogen correct. Of in andere woorden, deze meet dan enkel de actieve component van het vermogen, en niet de reactieve component. Een AMI of AMS geeft in het geval van een capacitieve of inductieve belasting niet het werkelijke opgenomen vermogen weer omdat deze de reactieve component ook meet.
Er zit wel wat prijsverschil tussen een AMI en AZI. Ik vind het ook moeilijk in te schatten hoe groot de afwijking zou zijn.
Idee was om wasmachine, vaatwas, droogkast en dergelijke te monitoren om een idee te krijgen ook van het verbruik op jaarbasis (just for fun - niet dat we daarvoor minder gaan koken of wassen :-).
In de planningsfase overdrijft met soms wel eens met zaken die je achteraf amper zal gebruiken.

In bvb een wasmachine en droogtrommel zitten toch zowel elektromotoren (inductief?) en verwarmingselementen (ohmse belasting).
Maar ook een pak condensatoren voor de elektronica veronderstel ik (al zullen die niet het grote verbruik veroorzaken).

Ondertussen ook nog een Zennio KESP voor pure meting (meet ook de werkelijke stroom) in mijn mandje staan.

Dus iemand die een advies heeft over welke versie ik best gebruik voor mijn huishoudtoestellen ?
Volstaat een AMI voor quookers, ovens, wasmachine, droogkast ?

Wat voor het meten van mijn ventillatiesysteem D (ventilatoren=motoren) ?

• teaser
Ik vond het niet nodig om AZI's te gebruiken. Ik heb ook een KES+ die mijn totale verbruik meet (en die heb ik ook ingezet voor de 9,2kW inductiekookplaat). Het exacte verbruik van alle toestellen weten kan leuk zijn maar is uiteindelijk ook een beetje overbodig.

De stroommeting op zich kun je functioneel gebruiken. Verbruikspatronen van wasmachine, droger, vaatwas kunnen aangeven of deze toestellen al dan niet klaar zijn met hun cyclus en daar kun je notificaties op laten sturen. Een koelkast of vriezer die meer verbruikt dan gebruikelijk heeft waarschijnlijk een probleem (deur open bv) -> notificatie. En zo zijn er nog wel genoeg functionele zaken die je kan verzinnen met stroommeting. Dat hoeft daarvoor niet exact te zijn.

• ndedecke
[quote]teaser schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:37:
Ik vond het niet nodig om AZI's te gebruiken. Ik heb ook een KES+ die mijn totale verbruik meet (en die heb ik ook ingezet voor de 9,2kW inductiekookplaat). Het exacte verbruik van alle toestellen weten kan leuk zijn maar is uiteindelijk ook een beetje overbodig.
klopt, ik ken echter te weinig van elektriciteit om te weten of het om een gigantische afwijking gaat of niet.
ik dacht echter dat elk toestel max een cos(phi) van 0,85 mocht hebben om residentieel gebruikt te worden en je dus met max 15% blind vermogen zit. Het kan ook zijn wat ik hier uitkraam volledig fout is :-)
De stroommeting op zich kun je functioneel gebruiken. Verbruikspatronen van wasmachine, droger, vaatwas kunnen aangeven of deze toestellen al dan niet klaar zijn met hun cyclus en daar kun je notificaties op laten sturen. Een koelkast of vriezer die meer verbruikt dan gebruikelijk heeft waarschijnlijk een probleem (deur open bv) -> notificatie. En zo zijn er nog wel genoeg functionele zaken die je kan verzinnen met stroommeting. Dat hoeft daarvoor niet exact te zijn.
Dat is inderdaad ook de bedoeling. Ik zal dit dan ook gaan loggen en grafiekjes mee trekken, maar dat lijkt me eerder iets voor 2020 :-)

AMI it will be !

• ndedecke
ndedecke schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:03:
Ik ben componenten aan het kiezen voor mijn installatie en kom vaak bij MDT uit. Voor mijn lichtsturing heb ik zeker een DALI gateway nodig.
Ik zit nu naar de MDT DaliControl Gateway DALI16/32 en de DaliControl IP Gateway DALI64 (SCN-DALI64.03) te kijken maar het verschil tussen deze producten is me niet zo duidelijk.

Wat zou de "IP" aanduiding betekenen ?
Beide kunnen 64 ballasten individueel aansturen en 16 groepen (DALI64.03 en DALI16.03). De DALI32.03 kan 128 ballasten en 32 groepen doen, maar zijn 2 aparte gateways intern dacht ik.

Verder zijn all functionaliteiten gelijk.

https://www.mdt.de/EN_Dali_Gateway.html vs https://www.mdt.de/EN_Dali_Gateway_16.html

help :-)
Ik meld graag nog even dat enkel de MDT DaliControl IP Gateway DALI64 individuele ballasten kan aansturen. De MDT DaliControl Gateway DALI16/32 kan je enkel groepen mee aansturen, 16 per dali lijn.
Niet wat ik zoek dus.
Met de IP versie doet dit dus wel.

Ik kan nergens expliciet terugvinden of deze gateway ook de DALI bus van voeding voorziet en de master is die autodiscovery etc. uitvoert.
Ik veronderstel van wel of heb ik toch nog iets apart nodig ?

Eerste DALI ervaring, de lampjes branden hier al maar de sturing is momenteel stekkerblok aan/stekkerblok uit :-)

• bubbelbabe
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12-11 18:28
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb een vraagje aan jullie.
Wij zijn aan het kijken hoe we ons huis zoveel mogelijk kunnen voorbereiden, liefst direct aan brengen, op een KNX installatie in een nieuwbouw woning. (Alles moet nog beginnen)

We hebben voor een hoop dingen nu redelijk een idee hoe we dit willen gaan uitvoeren echter we zitten nog met het vraagstuk verwarming.
Op de beneden verdieping zal er vloerverwarming worden geplaatst, de overige verdiepingen zullen radiatoren krijgen.
Als ik zo her en der lees zijn er wat tegenstrijdigheden aan wat wel/niet te doen.
Zo wordt er op verschillende plekken aangegeven dat vloerverwarming regelen niet handig is en eigenlijk maar 1x gedaan dient te worden, echter op andere plekken wordt aangegeven dat dit wel praktisch kan zijn.
Wat is jullie advies? zijn er tweakers die dit wel hebben gedaan? en zo ja; wat is jullie ervaring?

Een ander issue is; er zullen lage temperatuur convector radiatoren geplaatst worden. Kan ik deze ook gewoon schakelen met een Theben Alpha? (wij denken/verwachten van wel)
Zo ja; Gewoon de bedrading via een loze leiding naar de verdeelkast trekken en op een aktor aansluiten of is er een betere oplossing?

En dan als laatste, of misschien wel als hoofdvraag; is het uberhaupt nuttig om dit aan te brengen en in te regelen. We hebben als doel om de temperatuur in huis zoveel mogelijk gelijk te houden in alle ruimtes.

Als jullie hints/tips/advies hebben hoor ik het graag!

We hebben als alternatief eventueel nog EvoHome maar dan hebben we geen mooie KNX integratie :+

bubbelbabe wijzigde deze reactie 11-07-2019 20:37 (11%)

• SenH
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
ndedecke schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:55:
ik dacht echter dat elk toestel max een cos(phi) van 0,85 mocht hebben om residentieel gebruikt te worden en je dus met max 15% blind vermogen zit. Het kan ook zijn wat ik hier uitkraam volledig fout is :-)
Ik meet niet individueel maar heb een Schneider iEM3155 (Modbus) en met de vele schakelende voedingen en LED lampen is PF toch niet zo hoog. bvb. nu TV en PC: schijnbaar vermogen: 659 VA, Werkelijk 483 W (PF 0.7). 's nachts is de PF nog lager 0.5/0,6 bij een sluipverbruik van 100W. Ik dacht dat het minimum vanuit Europa voor LED lampen 0.5 is.

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 14:51
@bubbelbabe Ik gok op projectnieuwbouw?
Of naregeling nut heeft hangt nogal af van je verwarminssysteem, soort bouw en natuurlijk je eigen gebruik van de woning en wensen.
Als je de optie hebt zou ik zorgen voor overal vloerverwarming. Als dat niet kan kijken of de radiatoren kunnen worden aangesloten via een verwarmingsverdeler (waar je normale gemotoriseerde ventielen kan toepassen). In ieder geval een loze leiding van een schakelkast naar die verdelers.

Maar op zich geen enorme hoofdzaak dit, al helemaal niet met fatsoenlijke isolatie (wat je op zich wel hebt met een standaard bouwbesluit woning) en (zeer) lage temperatuurverwarming. Zoals je zelf ook aangeeft; er zijn flink wat systemen die dit kunnen regelen. Je verwarming werkt puur als actor zonder eigen intelligentie. Prima om dit in een later stadium via een extern systeem (als Evohome) te doen, zolang dat systeem maar een API heeft om groepen dicht/open te sturen.

• ndedecke
SenH schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:08:
[...]

Ik meet niet individueel maar heb een Schneider iEM3155 (Modbus) en met de vele schakelende voedingen en LED lampen is PF toch niet zo hoog. bvb. nu TV en PC: schijnbaar vermogen: 659 VA, Werkelijk 483 W (PF 0.7). 's nachts is de PF nog lager 0.5/0,6 bij een sluipverbruik van 100W. Ik dacht dat het minimum vanuit Europa voor LED lampen 0.5 is.
Al mijn constant current LED spotjes worden door TCI Maxi Jolly HV Dali drivers en in de technische fiche staat dat deze over een 'active power corrector' beschikken.
Dus ik ga me er inderdaad geen zorgen in maken.

Een algemene 3-fasen teller op mijn hoofdinstallatie ga ik misschien ook nog wel voorzien. Hoewel ik ook met een Enphase Envoy Metered-S zit met de nodige stroomspoelen om opbrengst en verbruik al te berekenen.
We zien nog wel :-)

• bubbelbabe
@bartvb het is inderdaad een projectbouw woning. Op de optielijst staat geen verdeler maar wellicht valt dit alsnog te bespreken. Lastig ben ik toch al ;) (Dom dat ik daar niet aan heb gedacht zeg, thanks voor de tip!)

Opzich heeft bijv EvoHome een IFTTT koppeling en ook bij bijvoorbeeld Tado zijn dingen mogelijk, dus alternatief kan dat ook nog al vind ik dat persoonlijk een minder mooie oplossing.

Rest me eigenlijk alleen nog de vraag; is het überhaupt nuttig/nodig/verstandig :+ (Of beter eenmalig inregelen en vanaf blijven)

• ndedecke
bubbelbabe schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:11:
@bartvb het is inderdaad een projectbouw woning. Op de optielijst staat geen verdeler maar wellicht valt dit alsnog te bespreken. Lastig ben ik toch al ;) (Dom dat ik daar niet aan heb gedacht zeg, thanks voor de tip!)

Opzich heeft bijv EvoHome een IFTTT koppeling en ook bij bijvoorbeeld Tado zijn dingen mogelijk, dus alternatief kan dat ook nog al vind ik dat persoonlijk een minder mooie oplossing.

Rest me eigenlijk alleen nog de vraag; is het überhaupt nuttig/nodig/verstandig :+ (Of beter eenmalig inregelen en vanaf blijven)
soortgelijke situatie hier: nieuwbouw met vloerverwarming. Zopas verhuisd maar nu moet ik zelf nog aan het hele sturingverhaal beginnen (hang nog op m'n werfkast en al verhuisd ;) ).
Waar ik rekening mee gehouden heb:
- voldoende geïnvesteerd in mijn gebouwschil: Mijn totale warmteverlies is zo'n 6.5 kW voor een netto bewoonbare oppervlakte van 285 m² (binnenafmetingen)
- ik werk met geothermische warmtepomp en heb bewust gekozen om de vloerverwarming te overdimensioneren: overal legafstand 10 cm om zo ook op heel lage temperaturen te kunnen verwarmen. In totaal zit ik met 2 collectoren en 28 kringen in totaal.
- in de zomer wil ik ook van passieve koeling genieten en dan komt die kleine legafstand ook goed van pas.
Waar zit nu de uitdaging: omdat ik zoveel kringen heb is het in te regelen debiet per kring vrij laag. Ik heb 22l/min te verdelen over 28 kringen.
Maar om te koelen is meer debiet gewenst om efficiënter te werken, dan zou ik dus op de collectoren het debiet willen verhogen.
Ik heb dan ook voorzien om nog thermische stelventielen te kunnen voorzien. Deze zou je vrij precies moeten kunnen sturen met bvb een gewone schakelactor of een KNX ventielsturing (bvb ABB VAA/S).

Maar dit is wel direct een extra investering en ik ga nog even afwachten of het echt wel nodig is. Er liggen nu gewoon kabels klaar naar de collectoren (SVV kabel die zowel voor 24VDC of 230VAC kan gebruikt worden)

Van zodra het kon heb ik hier ook de verwarming ingeschakeld om het huis op temperatuur te krijgen. Ik kan alvast melden dat het huis wel overal goed verwarmd was.
Dat heel het huis op dezelfde temperatuur komt vind ik wel wat overdreven.
Bij echte vriestemperaturen voelden de ruimtes met de grootste warmteverliezen (bvb grote ramen) toch wat frisser aan. Op de thermometer was er misschien maar anderhalve graad verschil, maar de gevoelstemperatuur was toch anders.

In zo'n gevallen lijkt het me nuttig dat ik temperatuursensoren per kamer (bvb in de schakelaars) heb en daarmee tijdelijk bepaalde kringen wat meer kan opendraaien om dit te compenseren.

Echt nodig is het niet en het kost wel wat (zal toch snel 2000 euro zijn voor alle stelventielen en de aktoren) en ook de perfecte logica vinden en implementeren zal nog wat tijd vergen.

Mijn advies: voorzie maar wat kabel naar de collectors en wacht even een verwarmings- en koelseizoen af.
Verder ben ik ook echt wel blij dat ik boven toch ook vloerverwarming heb genomen, los van wat de thermometer zegt heb je dan ook een aangename stralingswarmte.

• bubbelbabe
ndedecke schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:49:
[...]

soortgelijke situatie hier: nieuwbouw met vloerverwarming. Zopas verhuisd maar nu moet ik zelf nog aan het hele sturingverhaal beginnen (hang nog op m'n werfkast en al verhuisd ;) ).
Waar ik rekening mee gehouden heb:
- voldoende geïnvesteerd in mijn gebouwschil: Mijn totale warmteverlies is zo'n 6.5 kW voor een netto bewoonbare oppervlakte van 285 m² (binnenafmetingen)
- ik werk met geothermische warmtepomp en heb bewust gekozen om de vloerverwarming te overdimensioneren: overal legafstand 10 cm om zo ook op heel lage temperaturen te kunnen verwarmen. In totaal zit ik met 2 collectoren en 28 kringen in totaal.
- in de zomer wil ik ook van passieve koeling genieten en dan komt die kleine legafstand ook goed van pas.
Waar zit nu de uitdaging: omdat ik zoveel kringen heb is het in te regelen debiet per kring vrij laag. Ik heb 22l/min te verdelen over 28 kringen.
Maar om te koelen is meer debiet gewenst om efficiënter te werken, dan zou ik dus op de collectoren het debiet willen verhogen.
Ik heb dan ook voorzien om nog thermische stelventielen te kunnen voorzien. Deze zou je vrij precies moeten kunnen sturen met bvb een gewone schakelactor of een KNX ventielsturing (bvb ABB VAA/S).

Maar dit is wel direct een extra investering en ik ga nog even afwachten of het echt wel nodig is. Er liggen nu gewoon kabels klaar naar de collectoren (SVV kabel die zowel voor 24VDC of 230VAC kan gebruikt worden)

Van zodra het kon heb ik hier ook de verwarming ingeschakeld om het huis op temperatuur te krijgen. Ik kan alvast melden dat het huis wel overal goed verwarmd was.
Dat heel het huis op dezelfde temperatuur komt vind ik wel wat overdreven.
Bij echte vriestemperaturen voelden de ruimtes met de grootste warmteverliezen (bvb grote ramen) toch wat frisser aan. Op de thermometer was er misschien maar anderhalve graad verschil, maar de gevoelstemperatuur was toch anders.

In zo'n gevallen lijkt het me nuttig dat ik temperatuursensoren per kamer (bvb in de schakelaars) heb en daarmee tijdelijk bepaalde kringen wat meer kan opendraaien om dit te compenseren.

Echt nodig is het niet en het kost wel wat (zal toch snel 2000 euro zijn voor alle stelventielen en de aktoren) en ook de perfecte logica vinden en implementeren zal nog wat tijd vergen.

Mijn advies: voorzie maar wat kabel naar de collectors en wacht even een verwarmings- en koelseizoen af.
Verder ben ik ook echt wel blij dat ik boven toch ook vloerverwarming heb genomen, los van wat de thermometer zegt heb je dan ook een aangename stralingswarmte.
Thanks voor je advies!
Ik ga inderdaad zorgen dat ik op z'n minst de mogelijkheid heb om aktoren en ventielen aan te sluiten. Denk ook dat ik ga vragen of ze een (thanks voor de tip @bartvb )verwarmingsverdeler willen plaatsen. Just-in-case, dit zou als ik zo even rondkijk niet heel veel duurder moeten zijn :9

Heb zoals jij aangeeft; tevens een temperatuursensor achter de schakelaar in elke ruimte op de planning staan, zodat ik op z'n minst in elke ruimte een sensor heb. Of de tasters echt gebruikt gaan worden in de ruimtes ga ik tegen die tijd vanzelf ontdekken :9
(Vind het zonde om niet gelijk Tasters te plaatsen. Als ik eerst binaire inputs + puls drukkers plaats ben ik flink meer geld kwijt)

• teaser
ndedecke schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:55:
klopt, ik ken echter te weinig van elektriciteit om te weten of het om een gigantische afwijking gaat of niet.
Ledverlichting vanaf 25W moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, en huishoudtoestellen vanaf 75W ook. Zie Wikipedia: EN/IEC 61000-3-2 (hoe die stromen in die tabel zich vertalen naar de arbeidsfactor weet ik ook niet).
Je kunt dus wel serieuze afwijkingen krijgen bij veel toestellen. Het display van mijn inbouwoven zou zo bv 50W continu verbruiken (voeding van de sturing en de verwarming wordt blijkbaar apart gerekend, dat toestel in zijn geheel heeft uiteraard een veel hoger vermogen dan 75W). In realiteit is dat slechts enkele Watts.

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:54
ndedecke schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:20:
[...]

Ik meld graag nog even dat enkel de MDT DaliControl IP Gateway DALI64 individuele ballasten kan aansturen. De MDT DaliControl Gateway DALI16/32 kan je enkel groepen mee aansturen, 16 per dali lijn.
Niet wat ik zoek dus.
Met de IP versie doet dit dus wel...
MDT zou beter eens een Engelstalige manual uitbrengen voor de DaliControl IP Gateway (SCN-DALI64.03). Mijn Duits is niet je-dat en copy/paste naar Google Translate is een beetje omslachtig.

Heb de mikmak intussen wel werkend gekregen met met 1x Eldoled Powerdrive alsook 1x Eldoled Lineardrive achter. De Ets DCA app is redelijk straightforward.

blog van onze nieuwbouwwoning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
teaser schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:58:
[...]

Doorlussen van raam naar raam. Je kunt meerdere contacten op dezelfde ader zetten (bv ramen die in dezelfde kamer en dezelfde gevel zitten) of gebruik maken van de andere aders in dezelfde kabel. Een SVV (signaalkabel) bevat 6 tot zelfs 16 aders. Eentje als common, de rest kun je vrij toepassen.
Hoe hou je die kabel en de lassen bereikbaar ? Als ik het mij zo voorstel dan moet de kabel al tijdens de bouw er in gelegd worden en is deze ook niet meer bereikbaar achteraf.

• teaser
Fabian schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:01:
[...]

Hoe hou je die kabel en de lassen bereikbaar ? Als ik het mij zo voorstel dan moet de kabel al tijdens de bouw er in gelegd worden en is deze ook niet meer bereikbaar achteraf.
Echt bereikbaar houden gaat moeilijk worden.
Ik heb zelf geen raamcontacten. Wel 1 deurcontact momenteel aan een binnendeur die ik zelf geplaatst heb. Dit heb ik gedaan tijdens het plaatsen van de deur zelf en is nu inderdaad niet meer bereikbaar.

• kevin0101
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 11:42
Waar laten jullie die raamcontacten op komen dan?
Een taster interface?
Zou je ook 3/4 contacten daar op kunnen laten schakelen dmv een klemmenstrook/klem

Of is het 1 op 1

• bartvb
Fabian schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:01:
[...]
Hier zit ik op het moment ook mee te puzzelen. Meestal zit er maar een paar meter kabel aan het kozijn zelf. Dan moet je of gaan solderen bij het plaatsen van het kozijn of je moet ergens een lasdoos maken.

Plan hier is om een inbouwdoos in de buurt van de ramen te plaatsen en die na het lassen weg te stucen. Op die manier is makkelijker door te lussen tussen ramen/ruimtes zonder 25 leidingen in de schakelkasten. Ook blijven de aansluitingen (soort van) bereikbaar. Je moet dan wel een stukje stucwerk repareren als je nog een keer bij wil komen. Maar ik zou zo snel niet weten waarom ik nog ooit bij die las zou willen komen? Voor zover ik weet is het toegestaan om dit soort SELV-spul weg te stucen.

Vanuit de lasdozen gaat alles naar een schakelkast waar alles aan de domoticainstallatie wordt gehangen via bijvoorbeeld ABB UK/S32.2 met 32 inputs per unit. Kan me namelijk goed voorstellen dat ik die unit later wel ooit wil vervangen.

• teaser
Een inbouwdoos bij elk raam lijkt me inderdaad de properste oplossing. En je moet daar normaal niet meer aankomen, dus wegstucen mag geen probleem zijn. Best op voorhand de lassen testen :)

Ik heb geen aparte inputmodule moeten voorzien omdat mijn Zennio dimmers elk voorzien zijn van 2 ingangen.
Als je speciale anti-inbraakcontacten hebt met een weerstand tegen sabotage moet je wel opletten dat de inputmodule hiermee overweg kan.

• bartvb
Plan hier is om Winkhaus VS.BK.06 met MK.VS.150.KG contacten in het beslag te laten opnemen. Daar komen 7 draden uit. Hebben geen weerstand ingebouwd, maar dat hele sabotagegebeuren ga ik ook niet aansluiten. Lijkt mij vrij overbodig met alle bedrading weggewerkt in de wanden en alleen vanaf de binnenzijde bereikbaar. Uiteindelijk 'maar' 4 aders nodig (voeding/open/gesloten/kantelstand).

Overigens zie ik dat er standaard 6 meter kabel bij zo'n contact zit. Daarmee kan ik in de meeste ruimtes ook wel bij een inbouwdoos in het plafond komen van een bewegingsmelder of verlichting.

• ndedecke
Ik heb Schüco ramen en bij elk opengaand raam of deur werd door de leverancier direct een magneetcontactje ingebouwd. De bekabeling (standaard 8 meter) zit mooi ingebouwd in het frame. Ik heb er zelf voor gekozen ze met wago lasklemmen op een SVV kabel te bundelen en zo naar de centrale kast te gaan. Bij mij zit de doorverbinding in een verlaagd plafond. Dat is wel mooi bepleisterd en het is geen systeemplafond dat je zo maar snel eventjes open doet.

Verder vind ik ze wel strak ingewerkt en ben ik blij dat ik dit overal zo heb toegepast.
Ze zien er zo uit:

en

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15-11 22:22
Nice. Ik wist niet dat dit een optie was bij Schüco toen ik mijn bestelling had geplaatst.. :)

Ik ben ze allemaal zelf aan het boren met deze contacten. Het is wel wat werk en alles behalve leuk om je nieuwe ramen en deuren te gaan boren maar het resultaat is wel het zelfde.

De kabel is standaard alarm kabel van 4x0.22.
Waar nodig heb ik inbouwdozen voorzien en waar de ramen aangewerkt werden met gipsplaat heb ik de kabel achter de gipsplaten laten hangen.

• ndedecke
nog een vraagje ivm steekbrugjes: Ik ga ook met Phoenix PTI 2,5 klemmen werken maar vind het al moeilijk om nu snel exact te weten hoeveel klemmen en welke ik exact wil verbinden met steekbruggen.
Kan je dan gewoon zo een aantal 20-polige nemen en die op maat knippen ? Wat dan met het zijkantje dat niet afgedekt is ?

En kunnen er ook makkelijk pinnetjes van tussengehaald worden als je bvb om de 2 rijgklemmen de N wil verbinden.
Zoals anderen hier ook deden zal ik mijn 5G2,5 kabels afmonteren op een PTI 2,5 PE/N/L klem en daarnaast een PTI 2,5 L/L klem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:19

Zoefff

❤ 

Ja, je kan de bruggen gewoon afknippen op de lengte die je nodig hebt. Ik dacht eerst dat de eerste en laatste pin altijd verplicht ergens in moesten zitten, maar dat is niet zo. Pinnetjes kan je er ook eenvoudig tussenuit breken zodat je inderdaad om en om de N kan doorverbinden. Hoogstens even nadenken welke maat handig is zodat je zo weinig mogelijk restmateriaal hebt. Voor wat het is vind ik de bruggen nog aardig aan de prijs.

Voor de zijkanten zijn er ook weer plastic klepjes beschikbaar (FBSC - 3012325) zodat je die helemaal aanraakveilig kan afwerken. Ik heb ze daadwerkelijk besteld, maar vond het echt te veel gefröbel om het er netjes op te krijgen. Heb ik uiteindelijk dus niet gedaan, maar het kan wel :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Fabian
ndedecke schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:42:
Verder vind ik ze wel strak ingewerkt en ben ik blij dat ik dit overal zo heb toegepast.
Mooie oplossing. Neem ik mee naar de aannemer :)

• ndedecke
Mijn garagepoort heeft een potentiaalvrij contact om aan te duiden of ze open of dicht is.
Er is ook een ingang om een pulse te geven om ze te sturen.

iemand een idee voor een bepaalde actor waarmee ik zo een pulse kan sturen ?
Misschien iets zoals een Zennio MiniBox 25 waarmee je 2 outputs hebt en 5 analog-digital inputs.
Bij MDT vind ik niet direct ies dat inputs en outputs combineert.

• tehfnz
ndedecke schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:42:
Ik heb Schüco ramen en bij elk opengaand raam of deur werd door de leverancier direct een magneetcontactje ingebouwd.
Moet ook buitenschrijnwerk bestellen binnenkort. Wat is de extra kost voor dergelijke contacten te laten inbouwen?

• bubbelbabe
Wij hebben ondertussen de meeste dingen redelijk uitgezocht en zijn tot de volgende dingen gekomen voor ons nog nieuw te bouwen (projectbouw)woning.

Wij zijn uitgekomen op het volgende;
"Groepenkast" uitgevoerd met Hager Vega kasten (naar alle waarschijnlijkheid 2)
1 Voor alle groepen en een MDT AMI, rijgklemmen voor de niet KNX geschakelde zaken
1 voor het KNX schakelmateriaal, rijgklemmen voor de WEL KNX geschakelde zaken

Tevens hebben we momenteel gekozen voor een aantal MDT AKS actoren voor het simpele schakelwerk, MDT AKD's voor de 230v dimverlichting.
In de master-bedroom zijn we voornemens om DMX aangestuurde 24v LED verlichting te plaatsen. Voor de KNX-koppeling voorzien we een Bab-tec Duo DMX Gateway voor de KNX koppeling.
(Mogelijk ook in een later stadium in de badkamer)

Als IP-Router en visualisatie kiezen we vooralsnog voor een Gira X1.

Tasters zullen waarschijnlijk Ekinex FF tasters worden.

Vooralsnog hebben we gekozen om een extra loze leiding te laten leggen naar;
  • Radiatoren/Verwarmingsverdeler
  • Vloerverwarmingverdeler
  • Alle wandcontacten waar een handschakelaar standaard geplaatst wordt
  • Plafondpunten waar een lamp geplaatst wordt
  • Thermostaat
  • Keuken
  • Master-Bedroom
  • Deurbel
  • Badkamer voor bewegingsmelder
  • Badkamer voor SELV
  • Hal voor bewegingsmelder
  • Overloop voor bewegingsmelder
  • Zolder overloop voor bewegingsmelder
  • Zolder voor extra KNX-verdeelkast
  • Zolder voor UTP
  • Zolder voor 230v
  • Garage voor 230v
  • Garage voor n.t.b.
Zijn er zaken die we gemist/over het hoofd hebben gezien volgens jullie?

We hebben er overigens "bewust" voor gekozen om geen leidingen te laten leggen naar alle ramen/kozijnen aangezien we niet verwachten daar contacten aan te leggen en mochten we dat op den duur toch willen, we mogelijk nog terug kunnen vallen op KNX-RF.
Ook verwachten we niet dat we wandcontactdozen willen schakelen en hebben hier dus ook geen leidingen voorzien richting de meterkast. (Slechte keus?)

Tevens hebben we nog een vraag open staan bij Theben of de Theben Planospot geschikt is voor gebruik in een huis waar ook huisdieren (2 poezen) rondlopen.
Lijkt ons vervelend als de poezen de hele nacht licht aan/uit zetten :9

• teaser
ndedecke schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:51:
Mijn garagepoort heeft een potentiaalvrij contact om aan te duiden of ze open of dicht is.
Er is ook een ingang om een pulse te geven om ze te sturen.

iemand een idee voor een bepaalde actor waarmee ik zo een pulse kan sturen ?
Misschien iets zoals een Zennio MiniBox 25 waarmee je 2 outputs hebt en 5 analog-digital inputs.
Bij MDT vind ik niet direct ies dat inputs en outputs combineert.
De in- en outputs hoeven niet per se op hetzelfde toestel te zitten. Je kunt perfect een inputmodule gebruiken waarmee je allerlei andere inputs verwerkt. De puls kun je met eender welke schakelactor sturen die toelaat een puls te sturen. MDT kan dit (ik gebruik dit ook voor ventilatiesturing), Zennio ook denk ik.

Wil je het toch in 1 device gecombineerd dan kun je eventueel kijken naar de HAGER TXB692F, dat is een inbouwactor met 2 in- en 2 uitgangen.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

bubbelbabe schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:37:
Ook verwachten we niet dat we wandcontactdozen willen schakelen en hebben hier dus ook geen leidingen voorzien richting de meterkast. (Slechte keus?)
Hele persoonlijke keus. Wij hebben die juist wél gedaan. In meerdere ruimtes hebben we nachtlampjes / bedlampen, staande lamp(en) in de woonkamer, bureaulampen, etc. Die zitten allemaal in WCD's omdat ze nou eenmaal zo gemaakt worden. Maar doordat de WCD's wel schakelbaar zijn, kunnen al die lampen ook netjes meeschakelen met automatische schakelingen en handschakelaars.

• teaser
bubbelbabe schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:37:

We hebben er overigens "bewust" voor gekozen om geen leidingen te laten leggen naar alle ramen/kozijnen aangezien we niet verwachten daar contacten aan te leggen en mochten we dat op den duur toch willen, we mogelijk nog terug kunnen vallen op KNX-RF.
Verwacht niet teveel van KNX-RF. Veel producten zijn er niet voor te vinden en je betaalt je blauw. Plus je zit dan met een lelijk opbouwcontact. Een gewone reed switch in het profiel zie je niet.
Best toch voorzien. De mogelijkheden voor geschakelde wcd zijn eindeloos.
Tevens hebben we nog een vraag open staan bij Theben of de Theben Planospot geschikt is voor gebruik in een huis waar ook huisdieren (2 poezen) rondlopen.
Lijkt ons vervelend als de poezen de hele nacht licht aan/uit zetten :9
Huisdieren en PIR zijn altijd een slechte combinatie. Je kunt de sensoren zeer ongevoelig afstellen, maar dan heb je er in praktijk niets aan om verlichting te schakelen omdat je dan secondenlang in het donker loopt voor het ding triggert.
Beste optie is muursensoren die enkel boven een bepaalde hoogte detecteren. Maar met katten die overal op springen is dat nog steeds geen ideale oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bubbelbabe
Thanks voor julie adviezen!
Ik ga eens nadenken over wat de beste keuzes/oplossingen zijn.

Jullie antwoorden/adviezen en het meedenken wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hajose
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 21-07 23:27
Ik heb ooit het volgende gedaan, vanuit elke wandcontactdoos (welke een schakelaar inzit) 2 elektrabuizen aan gekoppeld. De ene buis is gekoppeld aan plc- besturing, de andere aan het centraaldoos systeem.
De achterliggende gedachte was, mocht de plc-besturing niet bevallen/goed functioneren dan kan altijd weer terug naar de basis "het centraaldoos systeem". Ook bij evt. verkoop van het huis kan ik makkelijk de boel omzetten mocht dat nodig zijn. Maar de plc-besturing (Siemens 95U/S5) zit er onderhand bijna 25 jaar in en werkt al die jaren probleemloos. Ik bestuur verlichting, verwarming en mechanische ventilatie. Dit dus de voorloper van de huidige domotica.
Electrische zone-ventielen op de verdelers en radiatoren vindt ik overdreven wat door éénmaal de verdeler/radiatoren goed in te regelen en een weersafhankelijke regeling te gebruiken kan je je huis perfect verwarmen tegen min. kosten.

• ndedecke
tehfnz schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Moet ook buitenschrijnwerk bestellen binnenkort. Wat is de extra kost voor dergelijke contacten te laten inbouwen?
Ik heb de prijs niet zwart-wit op papier, maar de Schüco-man sprak toen over 50 euro (excl btw) per raam/deur. Het was sowieso een must-have voor mij en op het totaalbedrag van de offerte maakte dat voor hem niet zoveel uit denk ik :-)

Mocht je ook voor Schüco gaan: ik ben ook heel tevreden van het Schüco Safematic slot. Ik gebruik namelijk niet graag sleutels en zo is de deur altijd vergrendeld op meerdere punten en kan ik ze ook aansturen om de schoten ingetrokken te laten staan zodat de deur los blijft.
's avonds draai ik ze ook nooit op slot.

• ndedecke
Vraagje: ik heb mijn Enertex secure IP router ontvangen maar slaag er niet in om bus monitoring te doen.
Ik krijg steeds de warning "The interface does not support the connection mode" in ETS.

Er zijn verder nog geen tunnels actief en de ip router komt zo out of the box. Ik kan wel al de rest doen (download/upload ... het programmeren dus)

Ik las ergens over andere routers (van Zennio) dat bus monitoring niet mogelijk is en ook dat er geen actieve tunnels mogen zijn. Maar dan snap ik niet met wat ik dan wel bus monitoring kan doen. Toch niet met een aparte IP interface of een USB interface ?

Iemand raad met wat ik moet instellen ?

• bartvb
@bubbelbabe Leuke plannen :)
Wat dingen die me te binnen schieten:
- Neem aan dat je vrij makkelijk de standaard deurbel kan vervangen door iets dat aan je installatie hangt?
- WCDs niet schakelen is naar mijn idee geen probleem. Er zijn tegenwoordig flink wat behoorlijk goed werkende draadloze oplossingen, ook inclusief stroommeting. Is veel flexibeler en een heel stuk goedkoper bij een projectwoning. Ook kan je veel verlichting organiseren via b.v. Philips Hue in jou situatie.
- Geen plannen voor buitenzonwering? In dat geval is er toch op z'n minst elektra nodig bij de kozijnen op de zonzijde. Heel lastig later aan te brengen.
- Loze leidingen richting warmtepomp/cv-ketel/ventilatie/PV?
- Loze leiding naar keuken(eiland) voor integreren van sensoren/aansturing/bediening
- Geen aanwezigheidsmelders in de woonvertrekken?
- Bewegingsmelders toiletten (hoewel die natuurlijk ook prima ipv de lichtschakelaar kan)
- Elektrisch (ont)grendelen van buitendeuren?
- Hoe ga je audio regelen? (luisteren, maar ook besturing van je woning met spraak, evt op termijn)
- Plafondlichtpunten hebben niet perse een loze leiding nodig, schakeldraad vanuit de meterkast voldoet over het algemeen

• bubbelbabe
bartvb schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:34:
@bubbelbabe Leuke plannen :)
Wat dingen die me te binnen schieten:
- Neem aan dat je vrij makkelijk de standaard deurbel kan vervangen door iets dat aan je installatie hangt?
Ja dat hoop ik eigenlijk wel (daarom ook daar een loze leiding, mocht ik dat willen)
- WCDs niet schakelen is naar mijn idee geen probleem. Er zijn tegenwoordig flink wat behoorlijk goed werkende draadloze oplossingen, ook inclusief stroommeting. Is veel flexibeler en een heel stuk goedkoper bij een projectwoning. Ook kan je veel verlichting organiseren via b.v. Philips Hue in jou situatie.
Goed om te weten! Dan is dat voor mij iig een zorg minder, vroeg me stiekem wel een beetje af of ik een dikke fout maakte
- Geen plannen voor buitenzonwering? In dat geval is er toch op z'n minst elektra nodig bij de kozijnen op de zonzijde. Heel lastig later aan te brengen.
Momenteel eigenlijk niet, denk dat we het gewoon bij HR++ glas houden plus wellicht zonwering aan de binnenkant. Ja helaas betekent dat wel dat de warmte eigenlijk al binnen is. Door de ligging van het huis zou er de hele dag door zon zijn (afwisselend van kant van woning)
- Loze leidingen richting warmtepomp/cv-ketel/ventilatie/PV?
Ja die hebben voorzien, bij de warmtepomp komt ook een verdeelkast te hangen en netwerk apparatuur.
Vooralsnog hebben we daar een KNX leiding, UTP leiding, 2x 230V leidingen en nog een echt loze leiding voorzien :9

- Loze leiding naar keuken(eiland) voor integreren van sensoren/aansturing/bediening
Hebben we wel mee bedacht maar laten we ook even afhangen van de opbouw van de keuken
- Geen aanwezigheidsmelders in de woonvertrekken?
Nee, heel bewust niet gedaan. Enerzijds vanwege de huisdieren, anderzijds vanwege het feit dat we enigzins bang zijn dat het toch niet optimaal werkt en we het voor niets plaatsen 8)7 Of vergis ik me nou heel erg?
- Bewegingsmelders toiletten (hoewel die natuurlijk ook prima ipv de lichtschakelaar kan)
Badkamer hebben we er 1 in het plafond voorzien, het toilet hebben we gewoon de plek van de lichtschakelaar die we gaan misbruiken om een aanwezigheidsmelder te plaatsen. Die is "klein" genoeg dat dat gewoon kan verwacht ik =)
- Elektrisch (ont)grendelen van buitendeuren?
Momenteel hooguit de buitendeur door de plek van de loze leiding van de deurbel. Ik heb hier over nagedacht maar zie er ergens toch tegen op om dat elektronisch te (moeten) doen. What if it breaks en ben bang dat met storing het open of juist dicht gaat/blijft.
- Hoe ga je audio regelen? (luisteren, maar ook besturing van je woning met spraak, evt op termijn)
Momenteel gewoon niet, tot nu toe is de enige audio die van de home-cinema in de woonkamer. Eventuele spraakbesturing kan ik misschien later nog wel toevoegen met homey, alexa, google, iets dergelijks =)
- Plafondlichtpunten hebben niet perse een loze leiding nodig, schakeldraad vanuit de meterkast voldoet over het algemeen
Goede tip! scheelt weer 200 euro voor een leiding |:(

Thanks voor de goede tips @bartvb !
Zet me toch weer aan het denken =)

• bartvb
Onderschat de opwarming van je goed geïsoleerde woning niet als er zon op je ramen komt te staan! Er is natuurlijk wel het eea te doen met zonwering aan de binnenzijde en vaste elementen buiten (schaduwdoek, bomen, overstek). Is sterk afhankelijk van je woning/ligging/ramen. Maar voorzien van elektra bij ieder raam is wel een aardige kostenpost (los van de zonwering zelf).

Ah, huisdieren maken aanwezigheidsmelders idd een heel stuk complexer. Die hebben wij niet, mijn doel is dat we uiteindelijk helemaal geen knoppen nodig hebben in huis voor het normale gebruik. Daarom overal aanwezigheidsmelders maar weet ook nog niet hoe dat uit gaat pakken :)

Met een elektrisch te ontgrendelen deur bedoel ik een normale buitendeur met meerpuntsluiting waar ook een motor is ingebouwd. Die deur kan je gewoon normaal bedienen met sleutel en kruk. Maar je kan je domoticasysteem de deur ook laten vergrendelen/ontgrendelen. Kan, hoeft niet. Als je zit te prutsen zou het inderdaad in theorie kunnen dat je deur door een bug ontgrendeld wordt. Aan de andere kant; de kans dat hier een buitendeur per ongeluk open blijft staan omdat we vergeten deze op slot te draaien is vele malen groter. Voor ons ook een belangrijke reden om die motor te plaatsen.

Audio e.d. kan prima later draadloos. Misschien wel nadenken over stroomtoevoer als je zaken tegen het plafond wil plaatsen.

• teaser
bubbelbabe schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:10:
bartvb schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:34:
Goed om te weten! Dan is dat voor mij iig een zorg minder, vroeg me stiekem wel een beetje af of ik een dikke fout maakte
Als je toch alles gaat aanpakken zou ik zeker niet de fout maken om 'het later wel op te lossen met wat draadloos spul'. Ja dat kan perfect, maar dat is duurder, omslachtiger, onbetrouwbaarder. Voorzie het direct, nu het kan, Die draadloze spullen zijn voor mensen die niets willen breken in hun huis.

• bartvb
Het is inderdaad omslachtiger en onbetrouwbaarder. Maar het nu voorzien in een projectwoning is zeker duurder. Een wall plug die kan meten en schakelen kost een paar tientjes (ergens tussen de 20 en 60 euro) en hoef je alleen te kopen voor de plaatsen waar je deze gaat gebruiken. Alles nu bedraden kost via je project elektricien waarschijnlijk een paar duizend euro (want dit zijn ze niet gewend) en dan moet je het nog schakelbaar/meetbaar maken.

Daarbij ook nog het nadeel dat je een schakelbare WCD (voor zover ik weet) niet mag dimmen, dan is het nut voor het schakelen van sfeerverlichting naar mijn idee ook vrij beperkt. Op die plaatsen kan je dan beter iets als Philips Hue gebruiken.

Maar het zijn allemaal afwegingen, @bubbelbabe had het schakelen van WCDs zelf ook niet op de wensenlijst staan. Ik ga in onze nieuwbouwwoning op een aantal punten wel schakelbare WCDs voorzien maar vooral omdat dit in onze situatie relatief weinig kost (want geen projectbouw). Maar als er bezuinigd moet worden op de installatie is dit een van de eerste dingen die gaat sneuvelen.

• Fabian
In projectmatige nieuwbouw kun je ook relatief eenvoudig schakeldraden naar al je stopcontacten leggen door de bouwer een buis per centraaldoos direct naar de meterkast te leggen.

Vanaf ieder stopcontact via de centraaldoos een schakeldraad door de extra buis en klaar ben je. Voor de zekerheid vanaf diezelfde centraaldoos ook een fasedraad zodat je zeker weet dat je alleen spanning op de schakeldraad zet vanaf de juiste groep.

Dit was in mijn geval bij plegt-vos geen enkel probleem.

Fabian wijzigde deze reactie 26-07-2019 18:15 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:09
Ik zal ook maar eens inhaken op dit forum.

Ik heb al 12 jaar een domotica installatie in mijn huis, het begon met het buggy X10 protocol, met een eigen gemaakte interface die draaide op een oude laptop aangesloten op een touchscreen in de muur. Het werkte maar was verre van ideaal.

Paar jaar terug de andere helft van het woonhuis waar ik al woonde erbij gekocht, en besloten dat hier een gedegen installatie in moest komen, alles ging er toch uit dus kon mooi. Eerst de boel opgezet met loxone en via die link in aanraking gekomen met KNX, wat tweedehands spul gekocht en later dus besloten de gehele installatie uit te voeren met KNX, de loxone miniserver word nu gebruikt als een 1wire interface en voor de aansturing van mijn WTW unit, krijgt commando van de KNX installatie.

De installatie omhelst verlichting, welke met DMX Led drivers is uitgevoerd en aangestuurd word door een KNX DMX interface van zennio, dit werkt bijzonder goed. Vloerverwarming beneden doormiddel van een 8 kanaals module van MDT, en de fan coil units boven via Merten fan coil units, alles op KNX.

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van de aansturing van mijn warmte installatie, verwarmen/koelen via een warmtepomp, zonneboiler installatie met voorkeurs regeling en een pellet ketel als backup en als de garage ook opgewarmt moet worden en de warmtepomp het niet aankan. De aansturing ga ik uitvoeren met een Wago PLC met KNX koppeling, en op verschillende plaatsen Wago Ethernet modules die via het Modbus protocol worden uitgelezen. Dit scheelt heel wat bedrading.

• ThirtyOne34
We hebben enkele maanden geleden een keuken besteld, maar toen was er nog geen sprake van domotica in ons huis... Dinsdag hebben we een afspraak om aanpassingen te gaan bespreken. Wat zijn zoal handige mogelijkheden voor domotica in een keuken?

Hier en daar zie ik ook audio vermeld worden... Welk soort kabel kan ik best voorzien voor speakers en microfoons?

Intussen ben ik ook beginnen kijken naar verlichting... En ik krijg weer keuzestress... De locatie waar ik mijn elektriciteitskast(en) zou willen plaatsen is in een uithoek van de kelder, maar nu heb ik ontdekt dat de kabellengte van kabels met normale dikte wel vrij beperkt is bij een 12V-installatie... Ik dacht aan DMX of DALI, maar twijfel wel erg nu...

Nog wat reacties op vorige antwoorden:
teaser schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:15:
Voorzie zeker bekabeling of wachtbuizen voor het volgende:
- buskabel naar alle punten waar je drukknoppen wil uiteraard
Check!
- aanwezigheidsmelders (buskabel)
Hoeveel voorzie ik er best per ruimte en waar plaats ik deze best? Kunnen deze ook dubbel dienst doen voor een alarminstallatie?
Welk soort contacten kan ik best gebruiken? De ramen zijn nog redelijk recent vernieuwd door de vorige eigenaars en hebben zelfs driedubbele beglazing. Op welke positie aan de ramen/deur kan ik best SVV voorzien? Komt zo n contact meer onderaan of bovenaan? Zijn deze contacten dan zowel te gebruiken voor een alarminstallatie als voor KNX om acties uit te voeren?
- sensoren buiten - lichtmeting, regensensor, temperatuur, eventueel een volledig weerstation (buskabel)
Plaats ik zo'n sensoren best tegen het huis of eerder in de tuin? Wat is het doel van deze sensoren precies? Met de lichtsensoren kan je bijvoorbeeld zonnewering gaan aansturen, vermoed ik, maar de rest?
- denk ook aan voldoende ethernetaansluitingen achter tv, in slaapkamers, bureau, ... sommigen trekken zelfs catx naar hun drukknoppen voor eventuele touchscreens
Ik ben IT'er, dus die stonden al van in het begin op de planning. 😉
- catx voor IP deurstation, eventueel extra SVV (sommige deurstations kunnen een rechtstreeks een slot schakelen), catx voor IP camera boven deur/garagepoort/..., buskabel voor keypad. Beter teveel dan te weinig :)
De SVV-kabel om het slot rechtstreeks te schakelen van het deurstation, loopt deze gewoon tussen deurstation en slot? Of ook naar de kast?
Voorzie je zonwering? Daarvoor is een 5G1.5 voldoende (4G is eigenlijk al voldoende maar moeilijker te vinden).
Ik zou graag bekabeling voor gestuurde opbouwrolluiken voorzien... Waar voorzie ik deze dan best en hoe? Gewoon aan de binnenkant in een "potje"/inbouwdoos in de muur lijkt me moeilijk om achteraf een net gat te boren... En is zo'n 5G1.5 dan voldoende? Geen buskabel of dergelijke nodig voor aansturing?
Als je valse plafonds gaat plaatsen kun je je plafond volsteken met allerlei kabel en wachtbuizen :) Trek zeker voldoende foto's waar die zich precies bevinden anders vergeet je het gegarandeerd.
We gaan waarschijnlijk nieuwe gyproc plafonds plaatsen... Tenzij er een mooi plafond bestaat dat makkelijk te openen is? (Zoals die lelijke tegelplafonds in bedrijven/scholen...)
[...]

Hangt af van de water/gasmeter. Mijn watermeter heeft een uitsparing voor een probe, die heb ik aangesloten op een KCI 4 van Zennio. De probe bevat een magneetcontact dat getriggerd wordt door de meter. Elk contact veroorzaakt een pulse, die gemeten wordt door de KCI4 en zo wordt het verbruik bijgehouden.
Mijn gasmeter heeft geen dergelijke mogelijkheid. Uiteindelijk is er wel altijd een manier te vinden, maar dat houdt wel wat knutselwerk in.
Maar de gasmeter wordt samen met de elektriciteitsmeter in de komende jaren toch digitaal, dus dan kun je het verbruik meten mbv een P1 interface voor KNX.

[...]

Productie, verbruik, dergelijke zaken kun je meten met bv de Zennio KES plus. Ik heb momenteel mijn SE omvormer via OpenHAB gekoppeld zodat ik mijn productie weet, maar die waarde update slechts om de 10 minuten. Functioneel doe ik hier momenteel niets mee.
Ok, thanks.
Een thuisbatterij heeft momenteel weinig toegevoegde waarde. Financieel is het zeker nog niet interessant. Mogelijk ga jij wel niet meer (lang) kunnen genieten van de huidige regeling waarbij de digitale meter nog 15j lang functioneert als 'terugdraaiende' meter. Dan heeft een batterij wel voordelen.

Die batterij ga je wel niet als UPS kunnen gebruiken. Zo'n batterij zit achter de omvormer, aan de kant van de zonnepanelen. Bij een stroomonderbreking schakelt de omvormer gewoon uit (voor de veiligheid) en op dat moment heb je dus niets aan je panelen en batterij. Tenzij er dergelijke batterijen zouden bestaan met UPS functionaliteit, wat ik betwijfel.
Een verkoper van thuisbatterijen is enkele maanden geleden eens langsgeweest bij ons en hij gebruikte de UPS-functionaliteit net als verkoopargument...

Enorm bedankt voor alle antwoorden en tips!!

• Coenos
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16-11 18:49
[b]hetwiegnl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
Hebben jullie ervaring met deze schakelaar en weten jullie welke beweging's melders hier goed voor geschikt zijn?
Jazeker, echter niet met deze genoemde taster. Wij hebben 4 jaar geleden alle componenten voor onze eigen woning bij GVS direct gekocht. Uiteraard zijn er altijd zaken die je anders verwacht maar overall dus erg tevreden.
De mogelijkheden zijn eindeloos, denk dat het grote voordeel is dat die Chinezen ook willen meedenken met een maatoplossing waarbij iets in de firmware van de componenten aangepast dient te worden.

Uiteindelijk heb ik bij één 4-voudige actor problemen gehad waardoor deze uiteindelijk niet meer bereikbaar was. Of dit issue 100% bij de hardware neergelegd moet worden is nog de vraag het kan ook tijdens het programmeren mis zijn gegaan.

• bartvb
@arjan_1980 Klinkt als een erg tof project! Met een flinke voorgeschiedenis ook :)
Wat gebruik je nu voor visualisatie? Of wat ga je gebruiken?

En waarom een Wago PLC en niet de Loxone miniserver blijven gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjan_1980
Voor de visualisatie gebruik ik een Divus KNX server, mooie visualisatie met logging functionaliteit. Tevens kan je een schema van de installatie hierin zetten en dan de waardes bij de componenten plaatsen.

De wago PLC is volledig configureerbaar met kleine uitbreidings modules, ben ik bv. twee digitale uitgangen nodig, module van 25 euro nieuwprijs erin en het is klaar. De KNX ondersteuning is bij de miniserver summier, WAGO is gecertificeerd en heeft een ETS plugin, maar vooral de manier van opbouwen, je koopt de modules die je nodig bent, het is een veel gebruik systeem dus 2e hands in overvloer beschikbaar. Ik heb vorig jaar 6 PLC racks gekocht met een overvloed aan verschillende modules, koste mij minder dan een loxone uitbreiding, was wel 2e hands natuurlijk. Tevens gebruiken we dit veelvuldig op het platform waar ik werk, en de stabiliteit is super, heb in de afgelopen 6 jaar nog geen module hoeven vervangen, en als dat wel het geval was kwam dat door een defecte sensor of sluiting.

Wat voor mij ook een plus is, is het feit dat ik 1 Wago PLC controller gebruik straks, en dan verspreid door het huis Wago remote IO modules krijg, communicatie gaat over het UTP netwerk, heb daarvoor een Cisco 48p POE switch in huis hangen met redunante power supply.

Ik was het stukje multiroom audio helemaal vergeten, gebruik hiervoor een Trivum C4 unit, deze heeft volledige KNX ondersteuning, momenteel alleen nog in de badkamer, bediening gaat via een Merten 4 button switch waar ook de verlichting mee gestuurd word, instellen van de source enzo kan via een touchpanel die tevens ook KNX kan uitsturen, verlichting, verwarming.

Reden om deze installatie op te zetten is ook omdat ik toekomstgericht voor mezelf hierin verder wil, KNX certificering behaald (meer voor het papiertje dan voor de kennis) ;) , ik vind nog steeds dat je zoiets moet ervaren, ik heb wel toegang tot demo opstelling van bijvoorbeeld ABB maar beter is dit thuis te hebben.
bartvb schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:20:
@arjan_1980 Klinkt als een erg tof project! Met een flinke voorgeschiedenis ook :)
Wat gebruik je nu voor visualisatie? Of wat ga je gebruiken?

En waarom een Wago PLC en niet de Loxone miniserver blijven gebruiken?

arjan_1980 wijzigde deze reactie 29-07-2019 14:36 (37%)

• arjan_1980
Ik vraag me af of je zomaar dingen mag wijzigen nadat een component KNX gecertificeert is.

Ik kende het merk niet dus even gekeken, ze hebben best wel veel, maar prijs technisch ligt het vrij dicht bij MDT, ondersteuning vind ik ook een belangrijk punt.

Een tijd terug deed mijn Divus KNX server het niet meer na een update, probleem met het uploaden van grotere bestanden in chrome. Leverancier en fabrikant gemailt, volgende dag heeft iemand van de fabrikant via teamviewer op mijn laptop ingelogd en de files opnieuw geupload, is een paar uur bezig geweest hiermee, deze service geeft wel aan dat je niet alleen voor de hardware betaald, werden ook geen kosten voor gerekend.
Coenos schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Jazeker, echter niet met deze genoemde taster. Wij hebben 4 jaar geleden alle componenten voor onze eigen woning bij GVS direct gekocht. Uiteraard zijn er altijd zaken die je anders verwacht maar overall dus erg tevreden.
De mogelijkheden zijn eindeloos, denk dat het grote voordeel is dat die Chinezen ook willen meedenken met een maatoplossing waarbij iets in de firmware van de componenten aangepast dient te worden.

Uiteindelijk heb ik bij één 4-voudige actor problemen gehad waardoor deze uiteindelijk niet meer bereikbaar was. Of dit issue 100% bij de hardware neergelegd moet worden is nog de vraag het kan ook tijdens het programmeren mis zijn gegaan.

• tehfnz
Wie heeft er zijn screens / zonnewering zelf geautomatiseerd? Met welke parameters houden jullie hiervoor rekening?

Heb zelf een eerste aanzet gedaan waar ik volgende zaken in rekening breng:
  • stookseizoen of niet (in de winter wil ik immer graag zonnewinsten binnentrekken)
  • de hemel (open, bewolkt, regen, ...)
  • binnentemperatuur (indien het binnen om een of andere reden te koud zou zijn in de zomer laat ik de screens alsnog open)
  • wind (snelheid en richting
  • zonnestand (azimuth & altitude)
Zie ik zaken over het hoofd?

tehfnz wijzigde deze reactie 01-08-2019 10:22 (13%)

• teaser
tehfnz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:17:
Wie heeft er zijn screens / zonnewering zelf geautomatiseerd? Met welke parameters houden jullie hiervoor rekening?

Heb zelf een eerste aanzet gedaan waar ik volgende zaken in rekening breng:
  • stookseizoen of niet (in de winter wil ik immer graag zonnewinsten binnentrekken)
  • de hemel (open, bewolkt, regen, ...)
  • binnentemperatuur (indien het binnen om een of andere reden te koud zou zijn in de zomer laat ik de screens alsnog open)
  • wind (snelheid en richting
  • zonnestand (azimuth & altitude)
Zie ik zaken over het hoofd?
- Stookseizoen kijk ik niet naar.
- Bewolking en regen: dit is het meest onbetrouwbare deel van mijn sturing, Ik gebruik een weerservice, en soms geeft die veel bewolking aan terwijl de hemel vrij open is - screens gaan dus onterecht open.
Op den duur ga ik toch voor lichtmeting gaan ipv bewolking van de weerservice.
- binnentemperatuur: in combinatie met buitentemperatuur. Als het buiten warmer is als binnen gaan ze dicht. Ik ga er vanuit dat het in de zomer niet te koud zal zijn binnen (wat in de praktijk ook niet het geval is). Misschien moet ik hier nog wel een conditie of 2 aan toevoegen.
- wind kijk ik ook niet naar: mijn screens zouden redelijk stormbestendig moeten zijn. En als het echt gaat stormen neemt de bewolking ook toe en regent het doorgaans, dus gaan ze sowieso al open
- zonnestand: check

• tehfnz
@teaser ik gebruik ook een weerservice (openweathermap) die ik naar Node-RED binnentrek, daar bouw ik ook alle logica.

Lichtmeting moet toch gewoon lukken met een luxsensor binnen, dus geen volledig weerstation nodig me dunkt?

PS: Ruwbouw start pas volgende week en heb dus nog geen screens. Laat voorlopig de output naar een Telegram kanaal wegeschrijven, zo kan monitoren of de code een beetje klopt en bijsturen waar nodig).

tehfnz wijzigde deze reactie 01-08-2019 11:07 (30%)

• teaser
Een sensor binnen zal verduisteren als de screens dicht zijn, hoe ga je dan meten dat het terug bewolkt wordt?
Volledig weerstation is niet nodig, lux sensor buiten volstaat.
Maar ik ga in de toekomst toch wat meer parameters meten: temp, regen, druk, vochtigheid. Beetje uit interesse ook :) Wind ben ik nog niet uit, en hoeveelheid neerslag ook niet. Op zich ben ik niets met die parameters. Maar als ik dan toch een half weerstation neerzet, kan ik er evengoed een heel van maken :)
Het wordt sowieso geen duur KNX weerstation, maar zelfbouw (ESP en losse sensoren).

• tehfnz
teaser schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:09:
Een sensor binnen zal verduisteren als de screens dicht zijn, hoe ga je dan meten dat het terug bewolkt wordt?
Antwoord is zo voordehandliggend dat ik er zelf niet aan dacht.

Temperatuur, regen, vochtigheid, ... trek ik ook binnen van Openweathermap. Deze gegevens laat ik wegschrijven naar Influxdb en visualizeer ik met Grafana.

• teaser
ThirtyOne34 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 05:03:
We hebben enkele maanden geleden een keuken besteld, maar toen was er nog geen sprake van domotica in ons huis... Dinsdag hebben we een afspraak om aanpassingen te gaan bespreken. Wat zijn zoal handige mogelijkheden voor domotica in een keuken?
Verlichting boven aanrecht uiteraard sturen. Let er bv op dat de dampkap ofwel geen ingebouwde lampjes heeft, ofwel dat je deze apart kan sturen (wat meestal niet kan). Ook dampkap op zich sturen kan leuk zijn. Onze werkt op een 433Mhz protocol, ik heb al een prototype om commando's te kunnen sturen zonder de bijgeleverde afstandsbediening.

Bedenk goed op voorhand waar je bediening (drukknoppen, touch sensor oid) wilt.
Mogelijk aanwezigheidssensoren ingebouwd in een kast boven het aanrecht (afhankelijk van hoe je kasten ingedeeld zijn). Wij hebben ook een kast met verlichting, hierin zit ook een bewegingssensor. Kan uiteraard ook met een deurcontact maar de keukenplaatser stelde dit als makkelijke oplossing voor.
Hier en daar zie ik ook audio vermeld worden... Welk soort kabel kan ik best voorzien voor speakers en microfoons?
Speakerkabel: afhankelijk van de lengte en het vermogen. Ik heb overal 2,5mm steken.
Voor microfoons heb ik niets voorzien. Kan waarschijnlijk wel gewoon over buskabel. Maar een slimme speaker met microfoon lijkt me een meer gebruikelijke use case.
Intussen ben ik ook beginnen kijken naar verlichting... En ik krijg weer keuzestress... De locatie waar ik mijn elektriciteitskast(en) zou willen plaatsen is in een uithoek van de kelder, maar nu heb ik ontdekt dat de kabellengte van kabels met normale dikte wel vrij beperkt is bij een 12V-installatie... Ik dacht aan DMX of DALI, maar twijfel wel erg nu...
Je kunt eventueel de driver dichter bij de verlichting plaatsen. Valse plafonds (wel zien dat je er nog aan kunt), boven in kasten, ...
Of denk aan stroomgestuurde verlichting, dan is de spanning hoger. En dimt beter dan 12V PWM.
Hoeveel voorzie ik er best per ruimte en waar plaats ik deze best? Kunnen deze ook dubbel dienst doen voor een alarminstallatie?
Afhankelijk van de grootte en indeling van je ruimtes.
KNX PIR detectoren kun je niet voor een gecertificeerde alarminstallatie gebruiken. Wel andersom: PIRs die aan een alarminstallatie hangen kun je (mits de alarminstallatie er uitgangen voor heeft) koppelen met binaire inputs in KNX.
Welk soort contacten kan ik best gebruiken? De ramen zijn nog redelijk recent vernieuwd door de vorige eigenaars en hebben zelfs driedubbele beglazing. Op welke positie aan de ramen/deur kan ik best SVV voorzien? Komt zo n contact meer onderaan of bovenaan? Zijn deze contacten dan zowel te gebruiken voor een alarminstallatie als voor KNX om acties uit te voeren?
Voor alarm gebruik je doorgaans contacten met tamperprotectie. Maar er zijn KNX inputmodules die ook mogelijkheid hebben om een weerstand te detecteren (bv die van Zennio). Zelfde opmerking verder als hierboven.
Plaats van de contacten: als je ramen op kip-stand staan, wil je dan dat het contact open is of gesloten? Je kunt ook 2 contacten per raam voorzien: eentje boven (detecteerd open en kip) en eentje onder (detecteert enkel open).
Plaats ik zo'n sensoren best tegen het huis of eerder in de tuin? Wat is het doel van deze sensoren precies? Met de lichtsensoren kan je bijvoorbeeld zonnewering gaan aansturen, vermoed ik, maar de rest?
Zie discussie hierboven :)
De SVV-kabel om het slot rechtstreeks te schakelen van het deurstation, loopt deze gewoon tussen deurstation en slot? Of ook naar de kast?
Sommige deurstations hebben een ingebouwd relais. Maar voor de zekerheid kun je toch een kabel naar de kast trekken.
Ik zou graag bekabeling voor gestuurde opbouwrolluiken voorzien... Waar voorzie ik deze dan best en hoe? Gewoon aan de binnenkant in een "potje"/inbouwdoos in de muur lijkt me moeilijk om achteraf een net gat te boren... En is zo'n 5G1.5 dan voldoende? Geen buskabel of dergelijke nodig voor aansturing?
Zorg dat het gewone 230V motoren zijn (24V kan ook), en geen speciale sturing met draadloze bediening oid.

Best navragen bij de plaatser van de rolluiken waar je best de kabel laat uitkomen. Bij ons (screens buiten) was de vereiste 'zorg dat er een meter of 3 kabel in de buurt toekomt'.
We gaan waarschijnlijk nieuwe gyproc plafonds plaatsen... Tenzij er een mooi plafond bestaat dat makkelijk te openen is? (Zoals die lelijke tegelplafonds in bedrijven/scholen...)
Systeemplafonds zijn altijd lelijk.
In een mooi afgewerkt gyproc plafond kun je ook je wachtkabels kwijt. Heb je later zo'n kabel nodig (en je weet waar hij zit): klokboor van minstens 65mm (of aangepaste maat aan hetgeen wat je eventueel gaat inbouwen) en iemand met een niet te grote hand laten vissen naar de kabel. En vervolgens de sensor aansluiten, inbouwen of opbouw over het gat.

• tehfnz
Wie gebruikt er OpenHAB als visualisatie?

Ik krijg het dimmen van een ledstrip maar niet aan de praat via OpenHAB:
  • dmv de MDT Glastaster kan ik de strip wel dimmen
  • Type dimmer : LedStripDim "LedStripDim" [ switch="1/1/105", position="5.001:1/3/105", increaseDecrease="3.007:1/2/105"]
  • Wanneer ik de slider verschuif toont deze zowel in OpenHAB als op mijn KNX-bus (1/3/105) het nieuwe percentage
  • Op 1/2/105 zie ik echter geen telegram toekomen

• johankamp
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17:12
tehfnz schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:33:

• Type dimmer : LedStripDim "LedStripDim" [ switch="1/1/105", position="5.001:1/3/105", increaseDecrease="3.007:1/2/105"]
  • Wanneer ik de slider verschuif toont deze zowel in OpenHAB als op mijn KNX-bus (1/3/105) het nieuwe percentage
ik heb het op de volgende manier geconfigureerd:
Things:
Type dimmer : tuindeuren "Dimmer" [ switch="0/0/1+<0/0/4", position="0/0/3+<0/0/5", increaseDecrease="0/0/2" ]

Items:
Dimmer tuindeuren "Tuindeuren [%d %%]" <light> { channel="knx:device:bridge:generic:tuindeuren" }

Sitemap:
Slider item=tuindeuren

• Rafael V.
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
teaser schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:54:
[...]
- Bewolking en regen: dit is het meest onbetrouwbare deel van mijn sturing, Ik gebruik een weerservice, en soms geeft die veel bewolking aan terwijl de hemel vrij open is - screens gaan dus onterecht open.
Op den duur ga ik toch voor lichtmeting gaan ipv bewolking van de weerservice.
Buienradar irradiance toevallig? :+ Klopt hier ook vaak niet, maar vang ik voor een groot deel op door die te timen (ik gebruik de waarde wel om te sluiten ipv openen). Ik check of de waarde X minuten boven Y is en trigger dan pas. Korte zonpieken worden zo vermeden bij mij, omgekeerd kunnen korte wolkenvelden misschien gefilterd worden bij jou?

De weerdiensten zijn (naar mijn ondervinding) enkel geschikt voor de grote lijnen, waarbij ik tot nu toe het meest tevreden ben van Dark Sky.

Rafael V. wijzigde deze reactie 05-08-2019 09:21 (8%)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

tehfnz schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:33:

Wat @johankamp al zegt, volgens mij moet de syntax anders. Je moet voor de switch en position waardes twee groepsadressen opgeven; een adres waarmee je een waarde kan zetten en een adres waarmee de (nieuwe) waarde kan worden teruggekoppeld. Dus voor een dimmer bijvoorbeeld:

code:
1
Type dimmer : D1D "D1D" [ switch="1/1/0+<1/2/0", position="1/3/1+<1/4/0", increaseDecrease="1/3/0"]

Waarbij:
  • 1/1/0: lamp schakelen
  • 1/2/0: terugkoppeling lamp geschakeld
  • 1/3/1: lamp op specifieke waarde dimmen
  • 1/4/0: terugkoppeling van dimwaarde
  • 1/3/0: harder of zachter dimmen (terugkoppeling is hier niet aanwezig, want die komt al via 1/4/0)
Heb je daarnaast ook de groepsadressen voor terugkoppeling aan de betreffende objecten in je KNX project gehangen?

• teaser
Rafael V. schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:19:
[...]

Buienradar irradiance toevallig? :+ Klopt hier ook vaak niet, maar vang ik voor een groot deel op door die te timen (ik gebruik de waarde wel om te sluiten ipv openen). Ik check of de waarde X minuten boven Y is en trigger dan pas. Korte zonpieken worden zo vermeden bij mij, omgekeerd kunnen korte wolkenvelden misschien gefilterd worden bij jou?

De weerdiensten zijn (naar mijn ondervinding) enkel geschikt voor de grote lijnen, waarbij ik tot nu toe het meest tevreden ben van Dark Sky.
Ik gebruik momenteel ForecastIO, maar OpenWeatherMap was niet beter.
Het probleem zijn niet korte pieken van wolken/zon, maar echt onterecht systematisch zware bewolking terwijl de lucht vrij open is.
Sowieso ga ik momenteel geen screens openen of sluiten als ze minder dan 2u geleden hebben bewogen.

• tehfnz
@teaser : hangt dat niet vooral af van de betrouwbaarheid van het gekozen meetstation in de buurt van jou woning?

• depette
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 13:37
Weet er iemand waar ik een support ring kan vinden (voor MDT in mijn geval) die 2 gaten overbrugt? Ik heb een BE-GT08W binnengekregen, maar daar zitten 2 enkele support ringen bij (hetgeen dat vastgevezen wordt op het potje). Mijn binnenmuren zijn baksteen en de potjes hebben enkel vijzen vanboven en beneden, niet opzij. Ik heb eibmarkt al doorzocht, maar misschien zoek ik op de foute zoekterm.

• iCrOn
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:32
depette schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:03:
Weet er iemand waar ik een support ring kan vinden (voor MDT in mijn geval) die 2 gaten overbrugt? Ik heb een BE-GT08W binnengekregen, maar daar zitten 2 enkele support ringen bij (hetgeen dat vastgevezen wordt op het potje). Mijn binnenmuren zijn baksteen en de potjes hebben enkel vijzen vanboven en beneden, niet opzij. Ik heb eibmarkt al doorzocht, maar misschien zoek ik op de foute zoekterm.
Is het misschien deze: https://www.voltking.de/MDT-Montagerahmen-Tragring-1fach

• depette
Ja, maar de 2-fach (voor 2 potjes), of weet iemand een manier waarop ik er 2 aan elkaar kan linken?

depette wijzigde deze reactie 08-08-2019 11:41 (9%)

• iCrOn
  • Laatst online: 11:32
Ja, maar de 2-fach (voor 2 potjes), of weet iemand een manier waarop ik er 2 aan elkaar kan linken?
Ik snap je probleem als je 2 enkele inbouwdoosjes boven elkaar had gezet was er nu geen probleem maar omdat er een dubbel (duo doos) zitten de schroeven op de verkeerde plaats en kan je alleen het ene frame vast schroeven aan de bovenkant en de andere aan de onderkant.

Denk dat je hier een creatieve oplossing voor moet zoeken. Misschien aan elkaar lijmen met een lijm pistool oid.

• depette
Ik heb dan maar cheap en dirty een nieuw potje ingebouwd, alleen iets minder leuk om het stof op te ruimen

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:56
EIN-DE-LIJK woon en slaap ik in het nieuwe huis. Vriendin en kind een maandje naar de schoonfamilie, dus kan ik wat prutsen met ETS en KNX.

Tot op heden gaat alles straight forward en voor de wind. Glass Touch II met temperatuur sensor is wat ingewikkelder dan de rest, maar ook niet onmogelijk om uit te komen.

Wel zit ik met een uitdaging waar ik een beetje mee in mijn maag zit.

Vanuit de bouw was de (net als elektra overigens) CV boer verplicht om een functionerend systeem op te leveren. In combinatie met vloerverwarming overal, zit er dus al een flinke regel-unit van WTH in. Deze werkt met 1 bedrade aansturing en de rest draadloze thermostaten (elke kamer heeft er 1 op de badkamer na).

Is er een manier om in te breken op de draadloze aansturing op 868Mhz? Is dat makkelijk? Of kan ik daar beter WTH zelf even voor opbellen? (misschien is het wel een standaard protocol, maar draadloos thermostaten heb ik totaal geen kaas van gegeten. Anders had ik wel EnOcean/Zigbee gekozen bij wijze van :+ )

(Progressie) Pics komen als het een beetje functioneel is :Y) (nu staat alles nog op een testboard)

Ik heb de UMR Vario en uitbreiding voor als mensen mee willen denken/kijken

LinuX-TUX wijzigde deze reactie 11-08-2019 18:54 (4%)

• ndedecke
Nog een paar vraagjes over energiemonitoring:
1) kan iemand nog een kost-efficiënte modules aanbevelen om puur energie te meten. Schakelen hoeft niet (bvb voor oven, diepvries, ijskast, ...). Ik heb/ken de MDT AMS/AMI/AZI, maar dat is steeds ook met schakelen.
Verder ook de Zennio Kes Plus, maar daar moet je nog aparte stroomspoelen per kanaal voor bijkopen.
Zijn er nog interessante(re) producten om te bekijken ?

2) wat gebruiken jullie om de data uit het KNX systeem te halen ? Ik ben nog aan de opbouw bezig en zit momenteel nog zonder enige integratie.
Graag zou ik al mijn metingen van energie en watertellers loggen naar een externe databank om er dan met externe software aan de slag mee te gaan.
Bvb een Influxdb met dan grafana voor grafiekjes.
Maar wat gebruiken jullie zoal om de data uit het knx systeem te krijgen. Een .NET of PHP library waarmee ik zelf aan de slag kan om verbinding te maken over een KNX IP router/gateway zou ideaal zijn.
Of wordt dat doorgaans altijd gedaan met iets zoals OpenHAB etc ?
Iets stabiel en lightweight draagt wel mijn voorkeur weg voor dit.

• bomberboy
  • Laatst online: 15:38
ndedecke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:33:
Nog een paar vraagjes over energiemonitoring:
1) kan iemand nog een kost-efficiënte modules aanbevelen om puur energie te meten. Schakelen hoeft niet (bvb voor oven, diepvries, ijskast, ...). Ik heb/ken de MDT AMS/AMI/AZI, maar dat is steeds ook met schakelen.
Verder ook de Zennio Kes Plus, maar daar moet je nog aparte stroomspoelen per kanaal voor bijkopen.
Zijn er nog interessante(re) producten om te bekijken ?
Zelf heb ik de Zennio Kes Plus om het totale verbruik te meten. Best tevreden van. Het voordeel hiervan is dat het weinig intrusief is. Bij in de kast, enkel knx aansluiting en dan gewoon de spoel rond de kabel en gaan.
Dat wil je wel niet gaan doen voor ieder toestel apart, want dan kom je aan veel units met toch een behoorlijk prijskaartje.

Oven, wasmachine enz heb ik achter een ABB schakelactor hangen met stroommeting (alternatief voor de MDT's). Merk op dat je daarmee enkel de stroom meet, niet het vermogen. (relatief makkelijk te herrekenen natuurlijk) Dit was bewust een schakelactor om te kunnen afzetten bij het vertrekken op vakantie bv. (om situaties heb ik de oven nu wel afgezet of is die per ongeluk blijven aanstaan). De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die feature nog niet gebruikt heb :) De stroommeting erop is dan om evt via het audio-systeem iets te kunnen afspelen als de wasmachine ofzo klaar is.

Alternatieven die ik bekeken heb zijn dan meer toestellen als smappee en youless waarvan ik de smappee effectief gehad heb. (Deze heeft de verhuis jammer genoeg niet overleefd en was toen net een maand uit garantie :( ) Uit de ervaring die ik er mee had kon je belangrijke verbruikers er daarmee ook wel uithalen. Geen knx oplossing, maar werkt wel. Heeft ook module voor gas & watermeting. En kan ook bepaalde alerts genereren. Geen KNX, maar mogelijks ook een oplossing.

Veel hangt af van wat je er juist mee wil doen en hoeveel EUR je er voor over hebt :)
2) wat gebruiken jullie om de data uit het KNX systeem te halen ? Ik ben nog aan de opbouw bezig en zit momenteel nog zonder enige integratie.
Graag zou ik al mijn metingen van energie en watertellers loggen naar een externe databank om er dan met externe software aan de slag mee te gaan.
Bvb een Influxdb met dan grafana voor grafiekjes.
Maar wat gebruiken jullie zoal om de data uit het knx systeem te krijgen. Een .NET of PHP library waarmee ik zelf aan de slag kan om verbinding te maken over een KNX IP router/gateway zou ideaal zijn.
Of wordt dat doorgaans altijd gedaan met iets zoals OpenHAB etc ?
Iets stabiel en lightweight draagt wel mijn voorkeur weg voor dit.
OpenHab kan zeker een oplossing zijn en biedt ook heel wat andere integratie-mogelijkheden en visualisatie mogelijkheden. Maar anderen (al dan niet in het OpenHab topic) kunnen je daarmee verder helpen.

Zelf maak ik gebruik van een LogicMachine. Ik gebruik deze als ip-toeging bv om alles te programmeren en wil hem ook inzetten als visualisatie. Ik zag persoonlijk op tegen het "opzetten en onderhouden" van OpenHab.

Deze LogicMachine gebruik ik dan ook om events vanop de knx-bus op een mqtt topic te posten en van daaruit via telegraf in een influxdb te duwen welke dan met chronograf (alternatief voor grafana) gevisualiseerd worden. Dat doe ik zo bv voor de status van het weerstation (licht, temp, regen, wind enz) en ook de energiemetingen die ik doe via de abb-units en kes-plus units die ik heb.

Tot op heden werkt dat eigenlijk heel goed.
Voorlopig ben ik ook zo naïef om te veronderstellen dat de LogicMachine 30 jaar mee zal gaan zonder omkijken net zoals eender welk ander knx device. Dat is een lifespan waar ik van uitga dat voor een openhab problematischer zal zijn en meer tussentijds onderhoud zal vragen. Rekening houdend met de WAF en de "goesting" die ik zelf heb om het te onderhouden heb ik dan voor de LogicMachine gekozen.

Daarnaast kan je die ook gebruiken als DMX of DALI gateway indien je dat zou gebruiken om je verlichting aan te sturen. Uiteindelijk heb ik voor de DALI gateway toch voor een ABB module gekozen omdat ik toch niet zo naïef ben om te geloven dat de LogicMachine 30 jaar mee zal gaan en geloof ik dat in het geval van ABB eigenlijk wel. (of dat die op zijn minst langere tijd een drop-in replacement gaan kunnen aanbieden)

• ndedecke
bomberboy schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:31:
[...]

Zelf heb ik de Zennio Kes Plus om het totale verbruik te meten. Best tevreden van. Het voordeel hiervan is dat het weinig intrusief is. Bij in de kast, enkel knx aansluiting en dan gewoon de spoel rond de kabel en gaan.
Dat wil je wel niet gaan doen voor ieder toestel apart, want dan kom je aan veel units met toch een behoorlijk prijskaartje.

Oven, wasmachine enz heb ik achter een ABB schakelactor hangen met stroommeting (alternatief voor de MDT's). Merk op dat je daarmee enkel de stroom meet, niet het vermogen. (relatief makkelijk te herrekenen natuurlijk) Dit was bewust een schakelactor om te kunnen afzetten bij het vertrekken op vakantie bv. (om situaties heb ik de oven nu wel afgezet of is die per ongeluk blijven aanstaan). De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die feature nog niet gebruikt heb :) De stroommeting erop is dan om evt via het audio-systeem iets te kunnen afspelen als de wasmachine ofzo klaar is.

Alternatieven die ik bekeken heb zijn dan meer toestellen als smappee en youless waarvan ik de smappee effectief gehad heb. (Deze heeft de verhuis jammer genoeg niet overleefd en was toen net een maand uit garantie :( ) Uit de ervaring die ik er mee had kon je belangrijke verbruikers er daarmee ook wel uithalen. Geen knx oplossing, maar werkt wel. Heeft ook module voor gas & watermeting. En kan ook bepaalde alerts genereren. Geen KNX, maar mogelijks ook een oplossing.

Veel hangt af van wat je er juist mee wil doen en hoeveel EUR je er voor over hebt :)
Ik heb de Kes Plus hier ook liggen maar moet hem nog installeren, eerst nog even werk met afmonteren van kabels op de rijgklemmen :-)
Ook moet ik nog even nadenken op welke circuits ik hem zal inzetten.
Ik heb namelijk ook een Enphase PV systeem en een Envoy Metered S waarop ik ook 6 stroomspoelen kan aansluiten: 3 voor het meten van de totale productie (per fase) en 3 voor het meten van de teruglevering per fase op het net.
Deze zit dus wel volledig buiten het KNX systeem, maar Enphase biedt ook een REST api aan waarmee ik ook de data kan ophalen en mijn eigen grafiekjes kan opbouwen.
Zo heb ik al een mooi zicht op mijn totaal verbruik, hoeveel ik teruglever en mijn afname.

De Kes Plus wil ik gebruiken op gebruikers die ik niet achter een schakelactor wil: bvb de warmtepomp.

De MDT AMI schakelactor zou ik gebruiken voor alvast de vaatwas, quooker, droogkast, wasmachine, oven, microgolf, diepvries, ijskast... zo wat de grootverbruikers in huis.
Het inductievuur interesseert me ook wel om te meten, maar dat is 3-fasig aangesloten en het lijkt met niet aan te raden dat ik deze via 3 kanalen van een AMI laat lopen, daarvoor dan misschien toch ook weer een Kes plus dan maar ...

Het verbruik van PC, televisie, buitenverlichting, algemene binnenverlichting wil ik ook wel gaan meten.
Waarom ? Gewoon om wat een zicht krijgen in welke zaken er het meest verbruiken in huis, maar vooral om er mee te spelen en met grafiekjes te prutsen :-)

Verder heb ik natuurlijk ook nog een resem stopcontacten die ik schakelbaar kan maken maar nu nog niet weet wat er precies zal komen (kerstboom, een lamp, gsm lader, ...).
Deze moet ik niet persé meten maar als ik dan toch een schakelactor nodig heb dan lijkt me een MDT AMI of AMS toch logisch om de lijn door te trekken.

Ik wil geen inplugbare zaken in de stopcontacten zelf, daarom heb ik overal voldoende kabels gelegd en kan ik vrijwel elk stopcontact schakelbaar maken in de centrale kast. Voorlopig ga ik voor: links steeds "vaste" stroom en rechts schakelbaar/meetbaar.
OpenHab kan zeker een oplossing zijn en biedt ook heel wat andere integratie-mogelijkheden en visualisatie mogelijkheden. Maar anderen (al dan niet in het OpenHab topic) kunnen je daarmee verder helpen.

Zelf maak ik gebruik van een LogicMachine. Ik gebruik deze als ip-toeging bv om alles te programmeren en wil hem ook inzetten als visualisatie. Ik zag persoonlijk op tegen het "opzetten en onderhouden" van OpenHab.

Deze LogicMachine gebruik ik dan ook om events vanop de knx-bus op een mqtt topic te posten en van daaruit via telegraf in een influxdb te duwen welke dan met chronograf (alternatief voor grafana) gevisualiseerd worden. Dat doe ik zo bv voor de status van het weerstation (licht, temp, regen, wind enz) en ook de energiemetingen die ik doe via de abb-units en kes-plus units die ik heb.

Tot op heden werkt dat eigenlijk heel goed.
Voorlopig ben ik ook zo naïef om te veronderstellen dat de LogicMachine 30 jaar mee zal gaan zonder omkijken net zoals eender welk ander knx device. Dat is een lifespan waar ik van uitga dat voor een openhab problematischer zal zijn en meer tussentijds onderhoud zal vragen. Rekening houdend met de WAF en de "goesting" die ik zelf heb om het te onderhouden heb ik dan voor de LogicMachine gekozen.

Daarnaast kan je die ook gebruiken als DMX of DALI gateway indien je dat zou gebruiken om je verlichting aan te sturen. Uiteindelijk heb ik voor de DALI gateway toch voor een ABB module gekozen omdat ik toch niet zo naïef ben om te geloven dat de LogicMachine 30 jaar mee zal gaan en geloof ik dat in het geval van ABB eigenlijk wel. (of dat die op zijn minst langere tijd een drop-in replacement gaan kunnen aanbieden)
LogicMachine staat ook nog steeds op het lijstje. Een IP router heb ik nu al en ook heb ik voor een dedicated DALI gateway gekozen omdat ik wil dat de core van het systeem werkt met iets dat vrij low-level ineen zit.
Ik heb echter nog geen componenten waar ik iets van logica mee kan doen en moet dus nog afwegen wat ik best kan gebruiken om te gaan interfacen met eventuele niet-KNX zaken en om visualisatie mee te bouwen.

Voor het loggen van data zou het wel handig zijn iets volledig losstaands te hebben om in eigen code te verwerken zonder dat ik afhankelijk ben van updates van OpenHAB en LogicMachine (al ken ik beide nog onvoldoende).
Ook moet ik de mogelijkheden van de Kes plus en AMI nog bekijken: zit er bvb een ingebouwd register in om een tijdje data op te slaan en achteraf nog op te gaan vragen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een paar screenshots van hoe je grafieken er uit zien. lijkt me een interessante software stack om mee aan de slag te gaan.

• bomberboy
  • Laatst online: 15:38
ndedecke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:53:
[...]
Ik heb de Kes Plus hier ook liggen maar moet hem nog installeren, eerst nog even werk met afmonteren van kabels op de rijgklemmen :-)
Ook moet ik nog even nadenken op welke circuits ik hem zal inzetten.
Ik heb namelijk ook een Enphase PV systeem en een Envoy Metered S waarop ik ook 6 stroomspoelen kan aansluiten: 3 voor het meten van de totale productie (per fase) en 3 voor het meten van de teruglevering per fase op het net.
Deze zit dus wel volledig buiten het KNX systeem, maar Enphase biedt ook een REST api aan waarmee ik ook de data kan ophalen en mijn eigen grafiekjes kan opbouwen.
Zo heb ik al een mooi zicht op mijn totaal verbruik, hoeveel ik teruglever en mijn afname.
Dat is ook hoe ik het nu gebruik. Eén Kes Plus voor totale verbruik en eentje achter de zonnepanelen. Deze ga ik vermoedelijk weer weghalen aangezien ik nu de omvormers uitlees via hun API en dat ook goed lijkt te werken. (En ik er meer info kan uithalen (shameless plug: https://hub.docker.com/r/brvdboss/sma-monitor Niet knx gerelateerd)

Resultaat van de 2KES units:

Dus totaal verbruik, teruglevering en het verschil om te kijken wat er nu netto geleverd wordt. Rechts zijn dan de live gegevens. Onderaan is info van het weerstation ivm de zonneschijn op dat moment. Vandaag dus wat wolkjes...
De Kes Plus wil ik gebruiken op gebruikers die ik niet achter een schakelactor wil: bvb de warmtepomp.
De KES Plus van achter zonnepanelen zal ik dus vermoedelijk ook op de warmtepomp steken omdat ik die inderdaad ook niet wil kunnen schakelen. (Bij de 3-fase inductie kookplaat heb ik het wel gedaan, dan inderdaad wel even opletten dat je ze altijd alle 3 tegelijk schakelt)

Via de data explorer van chronograf eens een overzichtje van alle verbruikers (niet allles zit achter monitoring hier)

Een grote verbruiker is de warmtepomp en filterpomp van het zwembad, maar je ziet bv ook de piekjes van de quooker, de droogkast en dan rond 19u de oven en kookplaat die hun werk doen en rond 21u de wasmachine
...snip...
Het verbruik van PC, televisie, buitenverlichting, algemene binnenverlichting wil ik ook wel gaan meten.
Waarom ? Gewoon om wat een zicht krijgen in welke zaken er het meest verbruiken in huis, maar vooral om er mee te spelen en met grafiekjes te prutsen :-)
Verlichting die gewoon geschakeld wordt is bij ons deels meetbaar, maar puur omdat op dat moment het prijsverschil tussen de schakelactor met en zonder meting verwaarloosbaar was (lees als ik dan 2 modules met 6 actoren moest nemen waarvan één meting had en een andere niet, was het even duur dan één van 12 met meting op alles).

Indien er iets raar is in het verbruik kan je het meestal met die grootverbruikers er wel uithalen, en het sluipverbruik is dan ook wel meetbaar en er blijft dan uiteindelijk niet zo veel meer over om met de hand eens uit te trekken om te kijken waar het juist zit :)
[...]
LogicMachine staat ook nog steeds op het lijstje. Een IP router heb ik nu al en ook heb ik voor een dedicated DALI gateway gekozen omdat ik wil dat de core van het systeem werkt met iets dat vrij low-level ineen zit.

Ik heb echter nog geen componenten waar ik iets van logica mee kan doen en moet dus nog afwegen wat ik best kan gebruiken om te gaan interfacen met eventuele niet-KNX zaken en om visualisatie mee te bouwen.
We hebben blijkbaar een heel gelijkaardige setup en ook een gelijklopend idee over de aanpak :)

Dedicated logica componenten heb ik nog geen nood aan gehad voor de basis-werking van het systeem (merk op dat er nog heel wat todo's open staan hier :-)). Logica voor de screens bv, daar zitten de nodige mogelijkheden voor in het weerstation dat ik gebruik (ABB WZ/S1.3.1.2) waarmee ik een logische AND en/of OR van een aantal variabelen kan combineren + instellen van delays.

Andere logische functies heb ik nog niet gebruikt. Zal vermoedelijk nog wel komen als ik ooit aan de nice to haves toekom (zoals audio-melding afspelen als de wasmachine klaar is enz) maar dan kan de LogicMachine perfect die rol opnemen. Daarvan is het dan ook niet erg als deze om god weet ik welke reden niet zou werken.
Voor het loggen van data zou het wel handig zijn iets volledig losstaands te hebben om in eigen code te verwerken zonder dat ik afhankelijk ben van updates van OpenHAB en LogicMachine (al ken ik beide nog onvoldoende).
Ook moet ik de mogelijkheden van de Kes plus en AMI nog bekijken: zit er bvb een ingebouwd register in om een tijdje data op te slaan en achteraf nog op te gaan vragen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een paar screenshots van hoe je grafieken er uit zien. lijkt me een interessante software stack om mee aan de slag te gaan.
Bij de KES zitten die mogelijkheid er effectief in, maar op dit moment gebruik ik die (nog) niet en krijg ik gewoon iedere 5s een update binnen. ik verwacht niet van die KES unit dat hij het omrekent naar x aantal ton CO2 of een bedrag in EUR.

Alle meetdata die ik nu verzamel push ik op een mqtt topic. Dat kan van verschillende bronnen komen zoals KNX (via de logicmachine) of via een ander device (bv de docker container die ik draai voor de monitoring van de solar inverters. Zo rechtstreeks naar de influxdb voor de grafiekjes. Het voordeel hiervan is dat het makkelijk schaalt. Gewoon on the fly extra topics bij maken of een andere tool kan gewoon meeluisteren en daar ook acties aan koppelen. Het kan ook weer gebruikt worden in de omgekeerde richting, om iets extern op de KNX bus te pushen, maar dat doe ik vandaag nog niet (nice to haves, koppeling met audio systeem zou op die wijze kunnen bv.) Maar dan is de terechte vraag of iets als OpenHab geen rol heeft wegens de vele integraties die er zijn.

Visualisatie op de logicmachine ben ik eigenlijk ook nog niet toe gekomen. Op vandaag werkt alles al goed zonder. Wel wil ik nog meer scenes gaan toevoegen enz, maar die ben ik nu allemaal aan het verzamelen en noteren, want ik heb gemerkt dat deze vooraf allemaal proberen te bedenken voor mij niet zo goed werkt :)

Tot slot nog één grafiekje: een log van de weerdata van vandaag:

Links boven de lichtopbrengst (stond er ook bij bij de zonepanelen) in het oosten zuiden en westen. Deze waarden sturen mee de screens aan. Rechtsboven heb je de windsnelheid (lichtblauw is max, paars het running average.

Links onder heb je dag/nacht (oranje) en het regent of niet (blauwe balkjes) (binair 1 of 0). Rechtsonder de temperatuur over de loop van de dag.

De kolom rechts zijn opnieuw een aantal live waarden: droog of regen, nacht of dag, max windsnelheid van laatste 3 min, temperatuur en lichtwaarde

• teaser
@tehfnz @Natrixz @SeppeD @nielsh @J.One
Ivm de open huis; komt er iemand van de kanten van Hilversum? @Dennis kan namelijk een lift aanbieden richting Antwerpen.

• Natrixz
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:09
Nee helaas niet, Ik kom langs Arnhem en Eindhoven:(

• J.One
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15-11 22:22
teaser schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:54:
Ivm de open huis; komt er iemand van de kanten van Hilversum? @Dennis kan namelijk een lift aanbieden richting Antwerpen.
Nee, wij zijn van het Leuvense. Maar als er nog gasten van de regio zijn, stuur gerust een pm als je wilt meerijden.

• nielsh
  • Niet online
teaser schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:54:
Nee helaas, ik kom ook uit een andere richting.

• tehfnz
@teaser Kom van Gent, zal dus niet lukken

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Heeft iemand ervaring met het dimmen van retrofit LED peertjes? Wij hebben in huis een aantal kroonluchters met E27 of E14 fitting die zich eigenlijk alleen maar lenen voor retrofit LED of halogeen peertjes. Ter test hangen er nu nog bouwfittingen met halogeen peertjes in, maar het resultaat met een (oude serie) MDT dimmer valt me een beetje tegen. Als ik de halogeenlampen dim dan maakt de lamp zelf (:?) een brommend geluid. En na verloop van tijd begint het ook hinderlijk te flikkeren.

Ik zie dat MDT inmiddels een nieuwe variant heeft uitgebracht (https://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html) die geoptimaliseerd is voor dimbare LED's, maar ik heb ergens wel twijfel of dit echt goed gaat werken. Of zou ik gewoon pech hebben met de halogeen peertjes die ik nu heb en gaat het met een goede dimbare LED beter?

Voor de rest van de spots heb ik nu ter test overigens een MeanWell LCM-40KN besteld. Erg benieuwd hoe die functioneert in combinatie met onze Diro LED spots :)

• Dennis
@Zoefff, niet helemaal antwoord op je vraag maar kun je de lampjes niet vervangen door Philips Hue lampen? Dat is perfect te integreren met KNX.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat is misschien een last resort, maar het voelt wel een beetje stom om deze verlichting bedraad schakelbaar aan te leggen om er vervolgens Hue lampen in te draaien waar ik dan weer een extra protocol voor moet implementeren om het via KNX aan te sturen haha. Ik denk dat ik er dan eerder voor kies om een beperkt wattage aan peertjes in de kroonluchters te schroeven en ze dan gewoon te schakelen i.p.v. te dimmen. Zo functioneren de andere kroonluchters in huis nu al en dat werkt op zich al jaren prima. Dimmen is een luxe :)

• teaser
@Zoefff ik heb pas deze besteld en geleverd gekregen:
- Philips Classic LEDbulb E27 Edison 8W 827 Helder | DimTone Dimbaar - Vervangt 60W
- Philips Classic LEDcandle E14 B35 2.7W 827 Helder | Dimbaar - Vervangt 25W

Ze zijn echter nog niet in gebruik; de luchter hangt nog niet op en voor de Edison bulbs heb ik de snoeren en fittingen nog niet ontvangen.
Ik zal eens zien of ik de lampjes van de luchter de komende dagen makkelijk kan testen.

Hue gebruiken lijkt me inderdaad geen topidee. Ga je je stabiele KNX installatie een beetje verkrachten met een (duur) draadloos systeem 8)7

• Rafael V.
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:50:
Heeft iemand ervaring met het dimmen van retrofit LED peertjes?
Niet noodzakelijk peertjes, maar wel retrofit 6W GU10 spotjes met de MDT AKD-0401.01, de vorige versie dus. Dimmen perfect, enige "nadeel" is dat de 0-100% niet lineair is. 0-50% is prima, waarbij 50% al volle kracht lijkt. 50-100% zie je met het gewone oog amper verschil in lichtsterkte, behalve als het echt donker is, dan zie je dat ze nog een klein beetje feller gaan. Maar tot 1% kan ik dus perfect dimmen zonder flikkering. Op de bijna 40 stuks slechts 1tje die zoemde op 1%, maar die is gewoon omgeruild. Met Philips en IKEA GU10's had ik wel eens last van flikkering, met deze niets... Merk is Lednlux, hebben ook E14 en E27 fittingen volgens de digitale catalogus. Misschien te proberen of je daar meer succes mee hebt :+

• tehfnz
Heeft er iemand (BE) een eendraadschema van zijn / haar opstelling? Sukkel een beetje met symbolen voor geschakelde stopcontacten

• teaser
Gewoon relais symbool gebruiken.

De code bij het symbool is trouwens helemaal niet nodig in het eendraadschema, maar bij mij verwijst het naar het KNX device adres en het kanaal.

teaser wijzigde deze reactie 19-08-2019 10:24 (46%)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Lichtelijk off-topic, maar welke software gebruik je om dit schema te maken? Ik documenteer alles nu in Excel wat voor nummering in de groepenkast in principe voldoende is, maar het is natuurlijk wel netjes om er ook een compleet schema van te maken. Groepsadressen bij de verschillende punten noteren is dan ook wel heel handig, in plaats van dat ik het uit m'n KNX project moet teruglezen :P

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True