Bedankt voor deze verduidelijking! Tweede optie lijkt mij inderdaad ook het interessantste. Zeker omdat ik heel wat "potjes" van maar 50mm diep heb. (Ik vermoed dat de flush mounted schakelaars in de potjes zouden komen?)Zoefff schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:00:
Volgens mij ontstaat er wat verwarring over de methode van schakelen. Dat kan je grofweg op 2 manieren doen; een flush mounted schakelaar die je achter het stopcontact zelf plaatst (bijvoorbeeld https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKK_UP_AP.html) en een centrale actor die je in de meterkast of andere centrale plek plaatst (bijvoorbeeld https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKS.html ).
In het eerste geval trek je ongeschakelde draden (danwel direct, danwel vanaf een lus) naar het stopcontact samen met een buskabel en monteer je dit daar vervolgens af.
Bij de tweede optie heb je alle schakelaars (actors) centraal in de meterkast en hoef je dus geen buskabel naar de losse stopcontacten te trekken. Je trekt dan alleen de, al in de meterkast geschakelde, draden naar de stopcontacten. Dat is gewoon normale 2,5mm2 (installatie)draad.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen dat de tweede optie sterk preferabel is omdat dit een hoop complexiteit en geld scheelt. De AKS die ik hierboven noem is beschikbaar in uitvoeringen tot 20 kanalen, wat je een berg aan flush mounted schakelaars zal schelen.
Je gebruikt dus 4 losse draden in een buis? Maar dit zou ik ook gewoon kunnen met een 5G2.5 en dan eentje niet gebruiken om exact jouw resultaat te bekomen?Wat betreft het aantal draden en schakelbare stopcontacten moet je zelf even nadenken wat je prettig vind. Als je groepjes van 4 stopcontacten hebt vind ik het zelf wel erg overdreven om ze alle 4 schakelbaar te maken, maar als je situaties kan bedenken waarin dat wel praktisch is dan kan je dat natuurlijk overwegen.
Zelf heb ik in huis stopcontacten in groepen van 2 en soms 3, waarvan 1 contact altijd schakelbaar is (de linker) en de tweede en derde gewoon voorzien zijn van vaste spanning. Naar ieder setje stopcontacten gaat vanuit de meterkast een 19mm buis met daarin 4 draden (L vast, L geschakeld, N en PE).
Geschakelde en ongeschakelde draden mogen dus gewoon samen in 1 buis? (BELGIË)
Thanks voor de terminologie!teaser schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:02:
Ok, even wat terminologie:
- schakeldraad: een stroomvoerende draad (op 230V in dit geval) die tussen schakelaar/relais en de verbruiker zit
- kring (volgens het AREI): het geheel van stroombanen achter dezelfde automaat. In NL wordt dit 'groep' genoemd, ikzelf gebruik de term 'groep' zo niet in de uitleg hieronder.
- kanaal (actor): komt overeen met 1 relais. een 2-voudige actor bv heeft 2 kanalen. Wordt ook wel eens 'uitgang' genoemd.
De tussenoplossing die je omschrijft is mij niet helemaal duidelijk. Heb je dan enkel een 5G2.5 tot het eerste stopcontact en van daaruit per "groep" verder doorverbinden naar andere stopcontacten? Want de 3 schakeldraden kunnen toch niet in elk stopcontact doorverbonden worden? Of bedoel je gewoon naar elk setje stopcontacten achter 1 afdekplaat zo'n 5G2.5 kabel rechtstreeks van de kast?Met een 5G2.5 heb je dus 3 schakeldraden ter beschikking, waarmee je potentieel 3 (groepen van) stopcontacten apart kunt schakelen. De schakelaktor zelf zit dan in de verdeelkast ipv achter de stopcontacten. Je hebt dan inderdaad geen buskabel meer nodig bij het stopcontact zelf.
De klassieke manier van stopcontacten bekabelen is dat alle stopcontacten van dezelfde kring worden doorverbonden. Dus een leiding van verdeelkast naar stopcontact 1, vervolgens een leiding van stopcontact 1 naar stopcontact 2, en weer verder naar stopcontact 3. Een 'stopcontact' in deze context kan evengoed een set van 2, 3, 4 stopcontacten zijn achter hetzelfde afdekplaatje. Klassiek gebeurt dit dus met een 3G2.5 kabel.
Nu kun je ervoor kiezen elk stopcontact apart naar de kast de bekabelen. Dus een leiding van verdeelkast naar stopcontact 1, een leiding van verdeelkast naar stopcontact 2, enz. Dit is vaak overkill.
Een tussenoplossing is de klassieke methode, maar met een 5G2.5 kabel. Dan kan je per stopcontact apart kiezen op welke schakeldraad je deze aansluit. Je hebt dan 3 groepen van stopcontacten die je kunt schakelen.
Of een hybride oplossing: meerdere circuits van 5G2.5/3G2.5. Zo kun je meer dan 3 groepen stopcontacten schakelen.
Je bent vrij hoe je het indeelt. Belangrijk is vooral dat je alle kabels goed markeert en alles goed documenteert
Even feedback op onderstaande conclusie aub, klopt dit?:
Ik denk dat ik zal werken met een centrale actor. In mijn hoofd ziet het er nu als volgt uit. Met een "set" bedoel ik 1 tot 4 stopcontacten achter 1 afdekplaatje:
In de kast een centrale actor. Vanuit deze kast een 5G2.5 naar elke "set". Dit betekent dat ik per set maximum 3 verschillende schakelingen kan hebben. Ik kan er ook voor kiezen om in een set van 4 ze per 2 te schakelen, dan blijft er gewoon 1 draad ongebruikt. (Mag dit in België?) Als ik ze per 2 schakel, sluit ik het eerste stopcontact rechtstreeks aan met die draden uit de kast en verbind ik het eerste stopcontact door met het tweede. Deze schakelen dan gewoon samen.
Het meten van verbruikers kan ik dan gewoon in de kast regelen en hiervoor moet ik geen rekening houden bij de sleuven of stopcontacten. Het meten van verbruik zou dan kunnen per groepje geschakelde stopcontacten.
Klopt dit allemaal?
Mooie tekening, maar ik herken enkel de automaat